Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitishda tarixiy elementlarini o’rgatish metodikasi

O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VAʻ
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
“PEDAGOGIKA” KAFEDRASI
“Boshlang’ich sinflarda matematika o’qitishda tarixiy elementlarini
o’rgatish metodikasi” mavzusidagi
KURS ISHI
Bajardi:  ______  guruh talabasi
_________________________
_
Rahbar:  “Pedagogika” kafedrasi
_________________________
_
TOSHKENT-2024 MUNDARIJA.
Kirish ...................................................................................................................................................................... 4
I bob. Matematikaga doir ilmiy – nazariy g„oyalarning yuzaga kelish 
manbalari
1.1. Matematika fanining rivojlanish bosqichlari ........................................................................ 9
1.2. Matematikani o’qitishda ajdodlar merosidan foydalanish haqidagi asarlar ...... 12
1.3. Matematika darslarida tarixiy bilim berish bilan o quvchilarga o zanglash ʻ ʻ
hissini tarbiylash……………
II bob. Matematika fanining rivojlanish tarixiga oid materiallar.
2.1. Muhammad Xorazmiy va uning arifmetika darsligi ......................................................... 20
2.2. Muhammad Xorazmiyning arifmetika asarida raqamlash va arifmetik
amallar ................................................................................................................................................................... 27
Xulosa ................................................................................................................................................................... 39
Foydalanilgan adabiyotlar ..................................................................................................................... 30
3             KIRISH
              Yigirma   besh   yillik   mustaqil   hayotimiz   bizga   qanday   muqaddas   zaminda
yashayotganimizni, ulug` ajdodlarimiz qoldirgan qanday meros va qadriyatlarga ega
ekanimizni anglatdi, shu aziz tuproqda yotgan ota-bobolarimiz dini va ruhiga sodiq
bo`lishga,   Vatanimiz   kelajagi,   farzandlarimiz   kamoli   uchun   o`z   taqdirimizni   o`z
qo`limizga   olib,   fidoiy   mehnat   qilishga   o`rgatdi   deb,   ta‘kidlaydi,   O`zbekiston
Birinchi Prezidenti I. A. Karimov 1
.
Jamiyatimizning   mustaqillik   yillarida   orttirgan   taraqqiyot   tajribasi   tahlil
qilinib,   milliy   istiqlol   g`oyalari   tamoyillariga   asoslanib,   ijtimoiy   hayotning   muhim
tarkibiy qismi sifatida, ta'lim-tarbiya jarayoni o`zgardi. Bu jarayon ta'lim sohasidagi
davlat   siyosatining   huquqiy-tarbiyaviy   asoslarini   yaratishdan   boshlandi.   Ta'lim
tarbiyani   milliy   istiqlol   g`oyalari   asosida   yuksak   darajaga   ko`tarish   davrimizning
qat'iy talabi va jamiyatning ijtimoiy talabidir.
Darhaqiqat, o`zbek xalqining buyuk mutafakkirlari ham uzoq o`tmishdayoq
olib   borgan   tadqiqotlari   va   kashfiyotlarida   insonni   odobli,   ma'naviy   barkamol
mehnatsevar,   vatanparvar   qilib   tarbiyalashga   oid   yangi   g`oya   va   ta'limotlarni
yaratganlar.   Muso   al-Xorazmiy   (783-850),   Abu   Rayhon   Beruniy   (973-1048),   Ibn
Sino   (980   -   1037);   Umar   Hayyom   (1048-1131);   Nasriddin   at-Tusiy   (1201-1274);
Ulug`bek   (2394-1449),   G iyosiddin   al-Koshiy   (1385-1437);   Ali   Qushchi   (1402-ʻ
1474);   va   boshqalarning   bizga   qoldirgan   boy   meroslari   fikrimizning   asosidir.   Bu
allomalarimizning   asarlarida   bolalarni   o`qitish,   mehnatga,   odobga   o`rgatishda
muallimlarning   vazifalariga   katta   e'tibor   berilgan.   Jumladan,   Nasriddin   Tusiy
fikricha muallim talabalarning aql-zakovatiga ta'sir qilish uchun ularning ishonchini
qozonish   va   qalbidan   joy   olish   mas'uliyatini   his   qilishi   lozim.   Ibn   Sino   fikricha,
tarixiy manbalarni bilish olijanob va foydali faoliyatdir. U ilm - narsalarning inson
aqli  yordami  bilan o`rganilishi  shaxs  faoliyatida muhim  ekanligini  ta'kidlab o`tadi.
Abu Rayhon Beruniyning pedagogik ijodida tarbiyaning maqsadi, vazifalari va
1 Biz k е lajagimizni 
o‘z qo‘limiz bilan  quramiz.  7-jild. – -
T.: O‘zbеkiston,  .
4 o`rni, yosh  avlodning  rivojlanishi  haqidagi   fikrlari  chin  ma'noda  insonparvarlik  va
eng muhimi bilimni puxta va mustahkam egallash zarurligidir 2
.
Ota bobolarimizdan qolgan ilmiy merosni chuqur o`rganib, uni ta'lim tarbiya
jarayoniga   tatbiq   etish   har   bir   ma'naviy   barkamol   va   ijodkor   mutaxassisning
muqaddas burchidir.
Matematika   fani   tarixi   ham   barcha   fanlar   tarixi   kabi   chinakam   fuqarolik
xulq-atvori   va   olimlarning   yuksak   vatanparvarlik   harakatlariga   doir   misollarga
nihoyatda   boy.   Bolalarni   o`zligini   anglash   va   vatanparvarlik   ruhida   tarbiyalashda
matematika tarixiga doir ilmiy-nazariy ma'lumotlar katta ahamiyatga ega.
O`qituvchining   matematika   o`qitishdagi   yutuqlari   ayni   damlarda
o`qitilayotgan   materialga   ehtiyoj   qachon,   qanday   sabablar   tufayli   va   qanday
vaziyatlarda tug`ilganligi, uning yordamida qanday masalalar yechilganligi va hozir
ham   yechilayotganligi,   u   matematikaning   yana   qanday   qismlari   bilan   aloqadorligi
haqidagi   savollarga   tarixiy   manbalardan   olinadigan   javoblarga   bog`liq.   Bunday
savollarga   javob   berolmaslik,   javob   berishdan   bosh   tortish   fikrlashni   taqiqlab
qo`yish bilan barobardir.
Metodist  pedagoglar   turli   davrlarda  matematika o`qitishni   uning tarix bilan
bog`lash   va   uni   o`qitishni   u   yoki   bu   davlatning   ijtimoiy   tuzumi   va   maktablarning
umumiy vazifalariga qarab belgilaganlar.
Vaholanki, milliy o`zlikni  anglash jarayonida boshlang`ich sinflarda tarixiy
materiallarni o`rganish xozirgi davrda muhim ahamiyatga ega.
Shu   sababli   boshlang`ich   sinf   matematika   darslarining   samaradorligini
oshirishda   O`rta   osiyolik   olimlar   ijodidan   foydalanish   muammosini   tadqiq   etishni
hamda   tarixiy   tushunchalarni   shakllantirishning   ilmiy   pedagogik   asoslarini
yaratishga   e'tibor   qaratdik.   Yuqori   sinf   matematika   tarixiga   doir   masalalar   bilan
S.Axmedov,   M.Depman,   G.M.Gleyzer,   A.Abdurahmonov,   S.X.Sirojiddinov,
G.M.Matvivevskaya, A.Axmedov, H.Tillashevlar va boshqlar shug`ullanishgan.
Boshlang`ich   sinf   uchun   darslik   va   o`quv   qo`llanmalari   (K.Qosimova,
R.A.Mavlonova), o`qituvchilar uchun qo`llanmalar (A.M.Pishkalo, N.B.Istomina,
2 Tarixiy xotirasiz kelajak yo q. -T.: ―O zbʻ ʻ е kiston , 1999.	‖
5 L.Sh.Levenberg,   N.U.Bikbaeva,   M.Jumaev)   va   o`quvchilar   uchun,   tajriba-sinov
qo`llanmalari   (A.Ahmedov,   M.Jumaev,   N.Abduraxmonov,   R.Ibragimov),
mualliflari   qo`llanmalari   (o`quv   materiallari)   orqali   boshlang`ich   sinf
o`quvchilarining   fikrlash   qobiliyatlarini   shakllantirish   masalalariga   to`xtalib
o`tishgan.   Didaktika   va   ta'lim   metodikasining   xususiy   masalalariga   bag`ishlangan
ishlarda dars samaradorligini oshirishda O`rta osiyolik olimlar ijodidan foydalanish
muammosi umumiy holda ko`zda tutiladi. Biroq maxsus tadqiqot predmeti sifatida
ajratib olinmagan.
O`zbekiston   Birinchi   Prezidenti   Islom   Karimov   o`zining   "O`zbekiston
buyuk   kelajak   sari"   asarida   tariximizni   tiklashga   alohida   e'tibor   berish   kerak.   Shu
bilan birga, milliy o`z-o`zini anglashning tiklanishi jahon insonparvarlik madaniyati
va   umumbashariy   qadriyatlari   ideallaridan,   bizning   ko`p   millatli   jamiyatimiz
an'analaridan ham ajralib qolishi mumkin emasligini alohida ta'kidlagan. 3
Shakllanayotgan milliy istiqlol g`oyasi va mafkurasining muhim tomonlaridan
biri o`zlikni anglashdir. Bu masala bilan tadqiqotimiz jarayonida tanishamiz. Lekin
adabiyotlarning   tahlili   shuni   ko`rsatadiki,   boshlang`ich   sinf   matematika   darslari
samaradorligini   oshirishda   O`rta   Osiyolik   olimlar   ijodidan   foydalanish   muammosi
tadqiq   etilmaganligi   sababli,   bu   muammoni   pedagogik   jihatdan   tahlil   etish,   uning
maqsadi,   vazifasi,   mazmuni,   shakl,   usullari,   ishlab   tavsiyalar   yaratish   maqsadida
tadqiqot   mavzusini   «Boshlang`ich   sinf   matematika   darslarida   O`rta   osiyolik
olimlarijodidan foydalanish metodikasi» deb nomladik.
Mavzuning   dolzarbligi.   Boshlang ich   sinflarda   matematika   o’qitishʻ
metodikasida   tarixiy   materiallardan   foydalanish,   ya‘ni   ulug   bobolarimiz   ilmiy	
ʻ
merosidan   foydalanish   shu   kunning   eng   dolzarb   masalalaridan   biridir.   Bizning
maktab   darsliklarimizga   buyuk   mutafakkir   bobolarimiz   haqida   ma‘lumotlar,   ular
asarlarida   bayon   etilgan   ma‘lumotlar   endigina   kirib   kelmoqda.   Vatanimizning
mustaqilligi   tufali   erkin   nafas   olishi,   o’z   erki   qo’lida   bo’lishi   munosabati   bilan
buyuk ajdodlarimiz Muhammad  Xorazmiy, Abu Rayhon Beruniy, Mirzo Ulug bek	
ʻ
va   boshqalarning   jahon   ilm   –   faniga   qo shgan   hissalari   haqida   baralla	
ʻ
gapirmoqdamiz.
3 Biz k е lajagimizni o z qo limiz bilan quramiz. 	
ʻ ʻ 7-jild. -T.: ―O‘zbеkiston , 	‖ 199
6                       Tadqiqotning   obyekti   –   boshlang ` ich   sinf   matematika   darslarida   O ` rta
osiyolik   olimlar   ijodidan   foydalanish   jarayoni .
        Kurs ishining  predmeti –  matematika darslarining samaradorligini oshiruvchi
tarixiy materiallar mazmuni.
                Kurs   ishining   maqsadi.   Bitiruv   malakaviy   ishining   asosiy   maqsadi
boshlang ich   sinflarda   arifmetik   amallar   va   ularning   xossalarini   o rganishdaʻ ʻ
ajdodlarimiz merosidan qanday foydalanishni ko rsatishdan iborat. Bunda quyidagi	
ʻ
masalalar hal qilinadi:
- matematika fanining qanday tarixiy davrlarda rivojlanganligi va uning qanday
bosqichlarga ega ekanligi;
- o rta asr sharqida matematikaning qanday bo limlari kashf etilgan;	
ʻ ʻ
- buyuk bobomiz Muhammad Xorazmiyning o nlik	
ʻ pozitsion sanoq
sistemasining butun dunyoga tarqalishidagi o rni va ahamiyati;	
ʻ
- Muhammad Xorazmiyning ―Hind hisobi haqida kitob  asarining ahamiyati 	
‖
ko rsatildi;	
ʻ
- Muhammad Xorazmiyning ―Aljabr va al muqobala haqida qisqacha kitob  	
‖
asarining ahamiyati ko rsatiladi;	
ʻ
- G iyosiddin Jamshid Koshiyning ―Arifmetika kaliti  asaridan arifmetik 	
ʻ ‖
amallarni o rganishda qanday foydalanish ko rsatib berildi.	
ʻ ʻ
             Tadqiqotning vazifalari    :
1. Boshlang`ich sinf matematika darslarida tarixiy tushunchalarni 
shakllantirishda dastur, darsliklarning imkoniyatini aniqlash.
2. O`quvchilarda matematika o`qitishda tarixiy bilimlarni anglatish va 
dars samaradorligini oshirish darajasini aniqlab beruvchi mezonlarni yaratish.
3. Matematika darslarida tarixiy bilim berishning psixologik-pedagogik 
jihatlarini o`rganish.
4. O`quvchilarni   matematika   darslari   orqali   O`rta   Osiyolik   olimlar
ijodidan foydalanib o`qitishning eng maqbul yo`llarini ishlab chiqish va uni tajriba -
sinov vositasida tekshirish.
7                         Tadqiqotning   amaliy   ahamiyati :   -   ishlab   chiqilgan   ilmiy   pedagogik
tavsiyalar boshlang`ich sinf matematika darslarini tarixiy materiallar bilan bog`lash
uni samaradorligini oshirish imkoniga ega bo`ladi.
- Boshlang`ich   sinf   matematika   darslarida   O`rta   Osiyolik   olimlar   ijodidan
foydalanishga   doir   ko`rsatmalardan   o`quvchilarni   bilimli   va   komil   inson   qilib
tarbiyalashda, ota-onalar, o`qituvchi va jamoatchilik foydalanishlari mumkin.
          Ishdagi ilmiy yangilik.  Boshlang ich sinf matematika darslarini o rganishdaʻ ʻ
tarixiy   materiallardan   foydalanish   boshlang ich   sinflarda   matematikani   o rganish	
ʻ ʻ
metodikasida umuman olganda yangi yo nalish. Muhammad Xorazmiyning ―Hind	
ʻ
hisobi   haqida   kitob   asarida   birinchi   marta   tahlil   qilib   o rganilmoqda.   G iyosiddin	
‖ ʻ ʻ
Jamshidning   ―Arifmetika   kaliti   asari   XV   asr   matematikasining   qomusiy   asari	
‖
bo lib, undan foydalanish masalalar ham birinchi marta ko rib chiqilmoqda.	
ʻ ʻ
Bitiruv   malakaviy   ishining   tuzilishi .   Ushbu   bitiruv   malakaviy   ishi   kirish,
uchta bob, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat.
8 I. BOB.MATEMATIKAGA DOIR ILMIY - NAZARIY G’OYALARNING
YUZAGA KELISHI MANBALARI .
1.1. Matematika fanining rivojlanish bosqichlari.
Matematikaning  eng  qadimgi  davrlaridan  hozirgi  kungacha   bo ’l g an  ko’p
asrlik rivojlanish tarixida uning 4 rivojlanish davri qayd etiladi.
1 .   Dastlabki   omillarning   jamlanishi   (to’planishi)   bilan   tavsiflanadigan
matematikaning   paydo   Bo’lish   davri .   Bu   davrda   matematika   hali   alohida   fan
tariqasida o’zining predmetga va metodiga ega bo‘lmay, balki matematikadan faqat
ayrim faktlar to’planadi. Matematik tushuncha miqdor esa inson tajribasidan olinib,
mustaqil   abstraktlashgan   tekshirish   metodi   doirasiga   kiritilmagan.   Umuman
olganda, bu davr matematikasi ilmiy nazariyasiz amaliy xarakterda bo’lgan. Bunga
misol   tariqasida   qadimgi   Misr,   Bobil,   Xitoy   va   Hind   matematikasini   ko’rsatish
mumkin.
2. Elementar matematika davri.  Bu davrga qadimgi Yunon matematiklari 
asos soldilar va uni O’rta Osiyodagi O’rta Sharq olimlari davom ettirdilar.
Bu   eramizdan   oldingi   VI-V   asrlardan   boshlab   eramizning   XVII   asrigacha
bo’lgan vaqtni o’z ichiga oladi. Bu davrda matematika alohida fan tariqasida
O’zining predmeti va metodi bilan vujudga keladi. Masalan: Eramizdan oldingi VI-
V asrlarda qadimgi Yunon matematikasida abstraktlashgan va qat‘iy mantiqlashgan
geometriya   vujudga   keladi.   Bu   Evklid   geometriyasi   nomi   bilan   ataladi.   Bundan
tashqari,   butun   va   ratsional   sonlar   arifmetikasi,   Dedikend   kesimi   nazariyasiga
o’xshash   nisbatlarning   umumiy   nazariyasining   asoslari,   limitlar   nazariyasining
elementlari   yuza   va   hajmni   hisoblashdagi   ―Yetarli   metod   kabi   matematika‖
tarmoqlari vujudga keladi.
O’rta  Osiyo  mamlakatlarida  Muhammad  al-  Xorazmiy  algebrani  ijod etish
bilan uni alohida fan darajasiga ko’taradi.
― O’rta Osiyo  ensiklopediyasi olimlari Al-Farg oniy, Abu Rayhon Beruniy,	
‖ ʻ
Abu   Ali   Ibn   Sino,   Umar   Xayyom,   Ulug bek,   G iyosiddin   Koshiy   va   boshqalar	
ʻ ʻ
matematika faniga o’z hissalarini qo’shdilar.
9 Xurosonlik   matematik   Nasriddin   Tusiy   XIII   asrda   tekis   va   sferik
trigonometriyani   bir   tizimga   soladi   va   trigonometriyani   alohida   fan   darajasiga
ko taradi.ʻ
3. O„zgaruvchan miqdorlar matematikasi davri.
Bu  XVII   asrdan XIX  asrning ikkinchi   yarmigacha  bo’lgan  vaqtni  o’z ichiga
oladi.   Shu   davr   boshlanishining   muhimligi   shundaki,   ulug   fransuz   olimi   Rene	
ʻ
Dekartning   matematikaga   o’zgaruvchi   miqdorlarni   kiritdi,   I.Nyuton   va
G.V.Leybnitslar asarlarida differensial va integral hisobi ijod etildi.
4. Bu davrdagi matematika "Klassik oliy matematika" nomi bilan ham
ataladi .
XIX   -   XX   asrlarda   matematik   metod   bilan   tekshiriladigan   fazoviy   shakl   va
miqdoriy   munosabatlarning   hajmi   nihoyatda   kengayadi.   Juda   ko’p   matematik
nazariyalar   vujudga  keladi   va  matematikaning  tadbiq  qilish  sohasi   juda   ko’payadi.
Matematikada yangi-yangi tarmoqlar vujudga keladi. Boshlang’ich maktabda
o’rgatadigan   matematikaga   oid   materiallar   matematika   rivojlanishining   ikkinchi
davrida   yuzaga   kelgan   g’oya   va   kashfiyotlarga   asosan   muvofiq   kelgani   uchun   biz
tadqiqotimizda   O’rta   asr   Sharq   olimlarining   asarlarini   yoritgan   tarixchi
matematiklarning ishlariga to’xtalamiz.
O’z   FA   muxbir   a‘zosi   G.P.Matvievskaya   «O’rta   asr   Sharqida   son   haqida
ta‘limot» deb nomlangan asarida:
Al-Xorazmiy,   Al-Farg oniy,   Al-Forobiy,   at-Tusiy,   Al-Koshiy,   Qozizoda	
ʻ
Rumiy, Ali Qushchi va boshqalarning qisqacha hayot va faoliyatlari berilgan.
Kitobda   O’rta   Osiyo   matematika   fani   tarixining   umumiy   bayoni   ham
berilgan. Bu kitob shunisi bilan qiziqki, unda o rta asr olimlari hayotidan juda qiziq	
ʻ
ma‘lumotlar   ham   keltirilgan.   G   .   L   .   Matvievskaya   va   X.Tillashev   birgalikda
yozilgan   uchinchi   kitob   X-XVIII   asr   matematika   va   astronomiya   fanlari   olimlari
qo’lyozmalari asosida qilingan ishlarning natijasidir. Kitobda O’rta Osiyo fani tarixi
haqidaligi   materiallar   beradi.   Kitobda   qo’lyozmalarning   qisqacha   bayoni
muallifning   bibliografik   ma‘lumotlari   bilan   to’ldiriladi   va   ularning   saqlanayotgan
joylari aytiladi.  1.2. Matematikani o„qitishda ajdodlar merosidan foydalanish hisobidagi
asarlar.
J.Ikromov   o’zining   «Matematikani   o’rganish   tili»   kitobida   «Maktab
o’quvchilarining   matematik   madaniyati   shakllanishi   bir   necha   davrga   bo’linadi»
deb,   ta‘kidlaydi.   Birinchi   navbatdagi   ular   obyektiv   tushunchalarning   birgalikda
tashkil   etadigan   mazmuni   -   matematik   reallikni   aniqlab   oladilar.   Bunda
obyektlarning   aniqdek   xususiyatlari   bilan   tarixiy-genetik   jihatlar   o’rtasidagi
bog’liqlik alohida ahamiyat kasb etadi.
Z.Otajonovaning   "Matematika   o’qitishda   O’rta   osiyolik   olimlar   ijodidan
foydalanish"   (1981)   o’qituvchilar   uchun   qo’llanmasi   ham   katta   ahamiyatga   ega.
Taniqli   olim   Sayyidamin   Axmedovning   "O’rta   Osiyoda   matematika   taraqqiyoti   va
uni   o’qitish   tarixidan"   nomli   kitobida   O’rta   osiyolik   mashhur   olimlar   ijodi,
madrasada   matematikaning   o’qitilishi   O’rta   Osiyoda   qo’llangan   sanoq   tizimi,
arifmetik amallar, kasr sonlar arifmetikasi keng yoritilgan.
A.Abduraxmonovning   "Maktabda   geometriya   tarixi"   risolasi   sinf   va   sinfdan
tashqari   ishlarda   geometriya   tarixi   o’qitilishiga   bag’ishlangan   bo’lib   maktab
o’quvchilari uchun muhim o’quv qo’llanmadir.
K.G.   Kojaboevning   «Maktabda   umumiy   matematikaning   tarbiyaviy
yo nalishi»   nomli   ilmiy   ishida   o quvchilarni   buyuk   qomusiy   olimlar   al-Xorazmiy,ʻ ʻ
Umar Xayyom, Nasriddin Tusiy, G’iyosiddin Koshiy, Al-Forobiy va boshqalarning
ilmiy meroslarini o’rganish katta ahamiyatga ega ekanligini qayd etgan.
S.I.Afoninaning   "Matematika   va   go’zallik"   asarlarida   tarixiy   elementlarni
o’rganish muhim o’rin tutishi diqqatga sazovor.
O’rta   Osiyo   olimlarining   matematika   sohasidagi   ishlari   va   ularning   fanni
rivojlantirish   sohasidagi   xizmatlari   haqida   ma‘lumotlar   berilgan.   O’rta   Osiyoda
o’qitish   tarixi   muammolari,   o’qitish   uslubiyati   va   o’qitishni   mukammallashtirish
masalalari   tilga   olingan.   Shuningdek,   mashxur   matematiklar   va   matematikaga
qiziquvchilar   Muhammad   Muso   al-   Xorazmiy,   Nasafiy,   Xo jandiy,   Beruniy,	
ʻ
Sijovandiy, Koshiy, Kuboviy, Bobokalon Muftiylar haqida ma‘lumotlar bor.
12 Kitobdan   o’rta   maktab   matematika   darslarida   tarixiy   materiallarni   qo’llash
maqsadida foydalanish mumkin.
Golland olimi B.P.Vanderning «Uyg onayotgan fan» (Qadimgi Misr, Vavilonʻ
va   Yunoniston   matematikasi)   aniq   fanlar   turli   tarmoqlari   arifmetika,   matematika,
algebra,   geometriya   davrlarga   bo’lib   ko’rib   chiqilgan.   Mazkur   ilmiy   ishda
matematikaning   fan   tariqasida   shakllanishining   sarchashmalari   haqida   fikr
yuritiladi.   Bu   ilmiy   ishning   o’quvchilar   uchun   yana   bir   foydali   tomoni   -
matematika   va   geometriyaning   amaliy   ishlari   bilan   bog’langan,   matematikaning
amaliyot bilan bog’liqligi haqida qiziqarli ma‘lumotlar keltirilgan.
A.P.Yushkevichning   «O’rta   asrlar   matematikasi   tarixi»   ilmiy   ishida
matematika   fanining   Xitoy,   Hindiston,   Islom   mamlakatlari   (arab   davlatlari,   O’rta
Osiyo,   Eron,   Ozarbayjon)dagi   taraqqiyotining   umumiy   bayoni   berilgan.   Muallif
ko’p sonli tadqiqotlariga yakun yasab, matematika fani taraqqiyot tarixini yangicha
tushunish   haqida   o’z   xulosalarini   bayon   qilgan.   S.X.Sirojiddinov   va
G.P.Matviezskaya   birgalikda   1978-yilda   o’quvchilar   uchun   Abu   Rayhon   Beruniy
haqida   qo’llanma   ham   yaratdilar.   Bu   qo llanma   «Abu   Rayhon   Beruniy   va   uning
ʻ
matematikaga   oid   asarlari»   deb   ataladi.   Unda   O’rta   Osiyo   qomusiy   olimi   Abu
Rayhon   Beruniy   ijodining   qisqacha   bayoni,   uning   ilmiy   tarjimai   holi   va   uning
izdoshlari   haqida   ham   ma‘lumotlar   bor.   Oxirida   Beruniyning   matematik   asarlari,
ya‘ni matematikaga oid ijodi berilgan.
M.Axadovaning   O’rta   Osiyoning   buyuk   mutafakkirlari   ijodi   to’g’risida   o’z
tilida  yozilgan ilmiy ishlari  1964-  va 1983-  yil  sanalari  bilan belgilangan. Birinchi
kitob shu sohaga qiziquvchilar uchun matematika tarixi faniga oid qo’llanma bo’lib,
u   «O’rta   Osiyoning   mashhur   matematiklari»   deb   ataladi.   Unda   Muhammad
Xorazmiy, Abu Rayhon Beruniy, Umar Xayyom haqida hikoya qilingan 4 .
Ikkinchi   kitob   «O’rta   osiyolik   mashhur   olimlar   va   ularning   matematikaga   doir
ishlari»   deb   ataladi.   Bu   kitobda   Beruniy,   Umar   Xayyom,   Ibn   Sino,   Tusiy,   Ulug bek,	
ʻ
Qozizoda Rumiy, Ali Qushchi va boshqalar haqida kengroq ma‘lumot berilgan.
4
Ahadova. M.O rta osiyolik mashhur olimlar va ularning mat	
‟ е matikaga doir ishlari. Toshk е nt. “O qituvchi”. 1983.	‟
13 Ulug’bek ilmiy maktabining namoyondalari  Ulug’bekning shogirdlaridir. Bu
ulug’ olimlar amalda kanallar qurdilar, yulduzlar xaritasini tuzdilar, turli inshootlar
barpo   etdilar.   Bu   kitob   yana   shunisi   bilan   qiziqarliki,   unda   matematika   va
geometriyaga   oid   amaliy   masalalar   berilgan   bo’lib,   ular   ustida   olimlar   ish   olib
borganlar.
Keyingi yillarada matematika fani tarixiga oid nashr etilgan kitoblardan (1974
- 1987)   biri   «Matematika   tarixi»,   ikkinchisi   esa   «Matematika   fanining   paydo
bo’lishi va rivojlanishi» deb ataladi. Bu kitoblarda matematika fani tarixidagi aktual
muammolar va ma‘lumotlar tahlil etilgan.
«Matematika   tarixi»   kitobida   matematika   fanining   taraqqiy   etish
qonuniyatlari   tahlil   qilib   chiqilgan.   Kitob   tarkibi   bir   shaklga   keltirilgan,   matnning
bir   necha   joylari   hozirgi   zamon   fani   talablari   asosida   katta   ishlangan.   Kitob
tushunarli  ilmiy til  bilan yozilgan   va   matematika o’qituvchilari  o’z o’quvchilariga
tushuntirish uchun qulaylik bilan foydalanishlari mumkin.
Shu  kitobda  matematik  tasavvurning  shakllanish  jarayonlari,   matematika
nazariyasi,   elementar   matematika   rivoji,   o‘zgaruvchan   miqdor   matematikasi,
matematik   tahlil   va   geometriya,   hozirgi   zamon   matematikasining   boshlanishi
kabilar talqin etib chiqilgan. Barcha bu ma‘lumotlar davrlashtirilgan. Misr, qadimgi
Vaviloniya, Xitoy, Hindiston, Yunoniston, O’rta Osiyo va Yaqin Sharq, Uyg’onish
davri Yevropasi matematikasi va geometriyasi ma‘lumotlari bayon qilib berilgan.
«Matematika   fanining   paydo   bo’lishi   va   rivojlanishi»   asari   «Matematika
tarixi»   asarining   yana   ham   soddalashtirilgan   yo’nalishi   bo’lib,   o’rta   maktab
o’qituvchilari uchun mo’ljallangan.
O’zbekiston   Fanlar   Akademiyasining   Abu   Rayhon   Beruniy   nomidagi
sharqshunoslik   instituti   nashr   etgan   maqolalar   to’plami   1979-yilda   nashr   etilgan
bo’lib,   bu   to’plam   Ulug bek   davri   matematika   taraqqiyoti   haqidagi   qiziqarliʻ
ma‘lumotlarga g’oyatda boydir.
Hozirgi   zamon   matematika   predmetining   shunday   boy   mazmunga   ega
bo’lishi uning eng muhim muammolar majmuini qayta qurishga olib keladi.
14 1.3. MATEMATIKA DARSLARIDA TARIXIY BILIM BERISH BILAN
O„QUVCHILARDA O„ZLIKNI ANGLASH HISSINI TARBIYALASH
Birinchi   Prezidentimiz   Islom   Karimovning   "Tarixiy   xotirasiz   kelajak   yo’q"
asarida   "o’zlikni   anglash   tarixni   bilishdan   boshlanadi",   degan   muhim   fikr   mavjud.
Haqiqatdan   ham,   ona   yurt   tarixini   xolisona   bilmasdan   va   u   bilan   faxrlanmasdan
turib,   milliy   o’zlikni   anglab   bo’lmaydi.   O’tmish   tarixini   chuqur   va   mukammal
bilgan   xalq   va   millat   tarix   saboqlaridan   o’ziga   tegishli   va   zarur   xulosalar   chiqarib
oladi.
Hozirgi   yoshlar   o’z   xalqining   jonkuyari   bo’lishi,   milliy   qadriyatlarimizni
chuqur bilgan, o’zlashtirgan, ularni qadrlaydigan bo’lishi kerak.
Asrlar   davomida   ajdodlarimizning   aqlu-zakovati   bilan   yuzaga   kelgan   milliy
qadriyatlar   inson   shaxsining   har   tomonlama   kamol   topishida   yetakchi   omildir.
Shunday ekan, hozirgi zamon kishisi, xususan, yosh avlodning milliy tushunchasini,
ongini boyitib borish katta ahamiyatga ega.
Ota-bobolarimiz   tomonidan   yaratilgan   ilmiy   boyliklar   xalqimiz   tomonidan
ko’z  qorachig‘idek  saqlanmoqda  va  o’rganilmoqda.  O’sib  kelayotgan  yosh  avlod  -
maktab   o’quvchilarini   mana   shu   asarlar   bilan   tanishtirish   ularning   dunyoqarashini
kengaytiradi, bilim saviyasini yuksaltiradi.
O’tmishni,   goh   g’amgin,   goh   quvonchli   kechgan   tarixni   ajdodlarimizning
buyukligi   nimadan   iboratligini   bilmay   turib,   milliy   g’urur,   milliy   iftixor   tuyg usiʻ
shakllanmaydi.   Kelajak   o’tmishdan   boshlanadi,   degan   gap   bor.   Vujudimizda,
qadriyatlarimiz   tarkibida   nimaki   go’zallik   bo’lsa,   Forobiy,   Ibn   Sino,   Xorazmiy,
Beruniy,   Ulug‘bek,   Umar   Xayyom,   G’iyosiddin   Jamshid   Koshiylarning   pokiza
vijdonidan,   buyuk   e‘tiqodlaridan,   muqaddas   ruhlaridan   jamlanganini   har   bir
o’qituvchi,   har   bir   o quvchi   bilmog i   kerak.   Vatan   o tmishdan,   bugundan   va	
ʻ ʻ ʻ
kelajakdan iboratdir.
Biz   xalqimizning   uzoq   yillar   davomida   yaratgan   behisob   moddiy   -ma‘naviy
boyliklari   bilan   faxrlanamiz.   O rta   Osiyo   xalqlari   olimlari   o tmish   madaniyatini,	
ʻ ʻ
badiiy va ilmiy merosini o rganish yuzasidan bir qancha muhim ishlarni amalga	
ʻ
16 oshirdilar.   Matematika   tarixiga   doir   kitoblarda   O rta   asr   Sharq   olimlariningʻ
matematika  sohasidagi  ishlari   haqida umumiy  ma‘lumot   berilgan.  Keyingi  yillarda
taniqli   olimlardan   A.Axmedov,   A.P.Yushkevich,   B.A.Rozenfeld,   G.N.Qori-
Niyoziy,   S.X.Sirojiddinov,   G .Jalolov   va   boshqalarning   qilgan   ishlari   shu   olimlar	
ʻ
ijodi   haqidagi   ma‘lumotni   yanada   kengaytiradi   va   ularning   metodlari   bilan
tanishtiradi.
Hozir maktablarda qo llanilayotgan matematika dasturi  va darsliklarda O rta
ʻ ʻ
Osiyo   xalqlari   allomalarining,   matematika   sohasiga   qo shgan   hissalari   haqidagi	
ʻ
ma‘lumot kam va umumiy tarzda.
O qituvchi   dars   va   darsdan   tashqari   mashg ulotlarda,   matematikaga   katta	
ʻ ʻ
hissa   qo shgan   O rta   Osiyo   olimlarining   ishlariga   doir   tarixiy   materiallar   haqida
ʻ ʻ
ma‘lumot   berib   borsa,   o quvchilarning   matematikaga   qiziqishi   ortadi.   Matematik	
ʻ
masalalarni   qadimgi   va   hozirgi   zamon   fani   nuqtai   nazaridan   tahlil   qilib   yechilsa,
maqsadga muvofiq bo ladi.	
ʻ
O rta   Osiyo   xalqlari   ham   boshqa   xalqlar   qatori   jahon  madaniyati   xazinasiga	
ʻ
katta   hissa   qo shgan.   Ko pgina   moddiy   va   ma‘naviy   boyliklar   chet   el	
ʻ ʻ
bosqinchilarining   ko p   asrlar   davomida   O rta   Osiyo   xalqlariga   qarshi   bosqinchilik	
ʻ ʻ
urushlari   oqibatida   yo‘qolib   ketgan.   Shu   sababli   bu   xalqlarning   o rta   asrda	
ʻ
madaniyatining haqiqiy o rganish ancha mushkul.	
ʻ
V asr oxirlariga kelib, Rim imperiyasi qulaydi. Shu munosabat bilan qadimgi
Rimda fan va madaniyat  tushkunlikka  yuz tutadi. Yevropada o rta	
ʻ   asrlar   boshida
ijtimoiy - madaniy va siyosiy hayotda dinning ta‘siri nihoyatda kuchayadi.
Din   ilm-fan   va   ma‘rifat   taraqqiyotiga   katta   to‘sqinlik   qiladi.   Buning   oqibatida,
G arbiy   Yevropada   fan   va   madaniyat   taraqqiyoti   deyarli   to xtab   qoladi.   Tarixiy	
ʻ ʻ
manbalardan  bilishimizcha, matematika  sohasida XII  asrgacha hech  qanday ijodiy ish
yuzaga   kelmaydi.   Ammo   VII-XIII   asrlarda   dunyoning   boshqa   bir   tomonida-Sharqda
matematika,   astronomiya   fanlari   taraqqiyotida   juda   katta   yutuqlarga   erishiladi.
Madaniyat   markazlaridan   biri   bo lgan   O rta   Osiyoda   yashagan   xalqlar   juda   qadim	
ʻ ʻ
zamonlardan beri Xitoy, Hindiston, Eron, Kavkaz va boshqa mamlakatlarning xalqlari
bilan "Buyuk ipak yo‘li" orqali savdo-sotiq, siyosiy
17 madaniy   aloqa   qilib   turar   edilar.   O rta   Osiyo   xalqlari   ilm-fan   sohasida   buʻ
mamlakatlarning   xalqlari   yaratgan   yangiliklarni   qunt   bilan   o rganadilar   va   o zlari	
ʻ ʻ
ham Sharqda ilm - fanning taraqqiyotiga katta hissa qo shadilar.	
ʻ
Matematikani   o rgatish   jarayonida   tarbiyani	
ʻ   o’quvchilarning   yoshi   va
bilimiga   mos   ravishda   sonlar   va   ularning   xossalari   bilan   tanishtirishdan   boshlash
mumkin.   Masalan,   quyi   sinflarda   ko p   xonani   sonlarni   o rganishdan	
ʻ ʻ   boshlab,
yuqori   sinflarda   sonlar   xonasini   kengaytirish   va   nihoyat   natural   sonlar
to g risidagi   bilimlar   orqali   o quvchilar   hamma	
ʻ ʻ ʻ   sonlar   inson   amaliy   faoliyati,
uning  hayotiy   ehtiyoji   va   tajribasi   na tajasida   paydo   bo lganligiga  ishonch   hosil	
ʻ
qiladilar.
Sonlarning   xossalarini   o rganish   vaqtida   bu   xossalar   turlicha   qarashlar   va	
ʻ
xurofiy   nazariyotchilar   tomonidan   qanday   talqin   qilinganligi   haqida   suhbat
o tkazish   mumkin.   Bunday   suhbatlar   oxirida   o tkaziladigan   mashqlar   natijasida   va	
ʻ ʻ
sonlarning muhim xossalarini o rganish orqali o quvchilarni chekli tasavvurlar bilan	
ʻ ʻ
tanishtirish mumkin.
Dastlab,   tarixiy   materiallar   tarkibida   mavjud   bo lgan   hikoya,   ertak,	
ʻ
masallardan   o rinli   foydalanish   lozim   bo ladi.   Bunga   shu   yoshdagi   bolaning	
ʻ ʻ
ko pincha   uyda   va   maktabda   shug ullanadigan   asosiy   faoliyati   bo lgan   o qish,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
muomala,   o yin   va   mehnat   yordam   beradi.   Yetti   yoshga   to lguncha   bolalarda	
ʻ ʻ
ma‘lum   obyekt   va   hodisalar   haqida   faqat   reproduktiv,   ayni   paytda   idrok   etib
bo lmaydigan   timsollarni   payqash   mumkin,   bu   timsollar   asosan   axborot	
ʻ
ma‘nosidadir.
O qishga   kelishi   bilan   bola   shaxsiga   tarbiyaviy   ta‘sir   ko rsatadigan	
ʻ ʻ
tengdoshlari,   o qituvchilar,   maktab   o quv   qo llanmalari   orqali   katta   yo l   ochiladi.	
ʻ ʻ ʻ ʻ
O qish   hisobiga   ommaviy   axborot   vositalari   orqali   aloqalar   kengayadi,   unga	
ʻ
muayyan   darajada   ta‘sir   ko rsatadigan   axborot   oqimi   kuchayadi.   Bola   maktabga	
ʻ
borishi   munosabati   bilan   oilaning   tarbiyaviy   ta‘siri   birmuncha   susayadi,   chunki   u
bilan maktab yaxshigina raqobat qila boshlaydi. Endi bolaning ko proq vaqti oiladan	
ʻ
tashqarida   o z   tengqurlari,   o qituvchilari   bilan   turli   vaziyatlarda   muomala-	
ʻ ʻ
munosabat qilgan holda kecha boshlaydi. Quyi sinflarda o qiyotgan vaqtida bolaga	
ʻ 18 oila   bilan   maktabning   ta‘siri   deyarli   bir   xil   bo ladi.   Bu   masalada   tarixiyʻ
materiallardan foydalanish ayniqsa katta ahamiyatga ega.
Matematika   mashg ulotlarida   sonlarning   xossalarini   o rganishdan   tashqari,	
ʻ ʻ
ayrim   matematik   olimlarning   hayoti   bilan   ham   tanishtirib   boriladi.   Bu   suhbatlar
davomida albatta ularning yaratgan kashfiyotlari haqida ilmiy-g oyaviy ma‘lumotlar	
ʻ
beriladi.
O qituvchi o z imkoniyatiga qarab tinglovchilarni xalq ichidan yetishib chiqqan	
ʻ ʻ
olimlarning  fikrlari  va  ma‘rifatparvar  g oyalari  bilan   ularning   fanga   bo lgan  qo shgan	
ʻ ʻ ʻ
hissalari,   matematikaga   doir   ishlari   bilan   tanishtirib   borsa,   o quvchilarning   fanga	
ʻ
qiziqishi ortadi hamda vatanparvarlik dunyoqarashi ham shakllana boradi.
O rta   Osiyoda   yashab   ijod   qilgan   Forobiy,   Xorazmiy,   Ibn   Sino,   Beruniy,	
ʻ
Hakim   va   Sobir   Termiziylar,   Firdavsiy,   Rudakiy   va   boshqa   buyuk   mutafakkirlar
o zlarining   butun   ijodiy   faoliyatlarini   Vatanda   ilm-ma‘rifatni   rivojlantirishga	
ʻ
bag ishladilar.	
ʻ
Bular   ilk   o rta   asr   sharoitida   nihoyatda   ozchilikni   tashkil   qilgan   edilar.	
ʻ
Ularning xizmatlari o z zamonasida inobatga olinmadi, ayrimlari	
ʻ   moddiy   nochorlik,
quvg in   va   ta‘qib   ostida   yashadilar.   Ilmiy   g oyalarni   targ ib   qilganliklari   uchun	
ʻ ʻ ʻ
ko pgina mutaffakkirlarning hayoti fojiali tugadi.	
ʻ
Ulug bekning   ilmiy   faoliyati   va   madaniy   merosi   tarixini   ham   o quvchilarga	
ʻ ʻ
mukammal tushuntirish zarur, chunki Ulug bek davlatning ma‘muriy, siyosiy ishlari	
ʻ
bilan   band   bo lishiga   qaramasdan,   jahonshumul   ahamiyatga   molik   ilmiy   ishlarni	
ʻ
bajaradi,   mamlakatning   madaniy   yuksalishiga   alohida   e‘tibor   beradi.   1417-1420
yillarda   O rta   Osiyoning   yirik   markazlari   bo lgan   Buxoro,   Xo janjakon   (hozirgi	
ʻ ʻ ʻ
G ijduvon)   shaharlarida   zamonaviy   madrasalar   qurdirdi.   Buxoroda   qurdirgan	
ʻ
madrasa darvozasining peshtoqiga ko pdan-ko p yulduzlar rasmini chizdirdi. Ilmga	
ʻ ʻ
intilish har bir musulmon ayol va erkakning burchidir degan shiorni yozdirib qo ydi,	
ʻ
xotin-qizlarni ilm-ma‘rifatli bo lishga da‘vat etdi.	
ʻ
19 II BOB. MATEMATIKA FANINING RIVOJLANISH TARIXIGA OID
MATERIALLAR.
2.1. Muhammad al-Xorazmiy va uning arifmetika darsligi.
Olimning   to liq   ismi   Abu   Abdulloh   Muhammad   ibn   Muso   al-Xorazmiy   al-ʻ
Ma‘jusiydir.   Bu   yerda   ismning   «Abu   Abdulloh   Muhammad»   qismi   islomga   yangi
o tganlarga beriladigan an‘anaviy ismdir, «Ibn Muso» «Musoning o g li» demakdir.	
ʻ ʻ ʻ
«al-Ma‘jusiy» laqabiga ko ra, Xorazmiyning ajdodlari ma‘jusiy kohinlaridan, ya‘ni	
ʻ
mo‘g ullardan bo lib, islomni otasi qabul qilganligi ko rinadi.	
ʻ ʻ ʻ
Olimning   tug ilgan   va   vafot   etgan   yillari   hamda   hayot   yo li   haqida   aniq	
ʻ ʻ
ma‘lumot   saqlanmagan.   U   tug ilgan   yilni   783-yil   deb   taxmin   qilinadi.   Xorazmiyning	
ʻ
boshlang ich   ta‘limi   va   qanday   sharoitda   Xorazmni   tashlab   ketganligi   ham   fan   uchun	
ʻ
hozircha   noma‘lum.   Ma‘lumki,   ma‘jusiy   kohinlari   qadimiy   diniy   urf-odatlardan
xabardar bo lgan, yerli xalq yozuvini bilgan hamda diniy va ilmiy adabiyotlar ularning	
ʻ
qo lida   saqlangan.   Shunga   ko ra,   Xorazmiy   boshlang ich   ma‘lumotni   o z   uyida	
ʻ ʻ ʻ ʻ
olganligiga   ishonish   mumkin.   Xorazmiy   Vatanini   tashlab   ketishiga   kelsak,   ayrim
tadqiqotchilarning   fikricha,   uning   otasi   ma‘jusiy   kohinlaridan   bo lgani   uchun   arab	
ʻ
mutaassiblarini   ham   ta‘qibidan   qochib,   Xorazmni   tashlab   ketishga   majbur   bo lgan   va	
ʻ
Xurosonga, keyinroq esa, Bag dodga kelib qolgan. Agar Beruniyning Qutayba haqida	
ʻ
keltirgan   xabarlari   nuqtai   nazaridan   qaralsa,   bu   fikrga   qo shilish   mumkin.   Lekin	
ʻ
bizningcha,   boshqa   bir   mulohaza   haqiqatga   yaqinroq.   Bu   mulohaza   xalifa   Xorun   ar-
Rashidning   Xurosondagi   noibi,   o z   o g li   Ma‘mun   ar-Rashid   bilan   bog liq.   Bu	
ʻ ʻ ʻ ʻ
mulohazaga   ko ra,   Ma‘mun   Xurosondagi   noiblikning   poytaxti   Marvga,   atrof	
ʻ
o lkalardan,   jumladan,   Xorazm,   Farg ona,   Shosh,   Forob,   Afg oniston   va   boshqa	
ʻ ʻ ʻ
qo shni yerlardan olimlarni to plab, o z saroyida ularning ilmiy ishlariga sharoit yaratib
ʻ ʻ ʻ
bergan.   Ma‘mun   o rta   asrlardagi   mustabid   feodal   hokimining   tipik   namunasi   bo lish	
ʻ ʻ
bilan   birga,   olimlarga   homiylik   ham   qilgan.   U   yoshligidan   turli   ilmlardan   xabardor
bo lgan.   Uning   saroyida   Xorazmiydan   tashqari,   O rta   osiyolik   olimlardan   Javhariy,	
ʻ ʻ
Habash   al-Hosib,   Farg oniy   va   boshqalar   bo lgan.   813-yili   xalifalik   lavozimiga	
ʻ ʻ
Ma‘mun   ar-Rashid   (813—833)   o tirgach,   u   o zi   bilan   Bag dodga   Marvdagi   saroy	
ʻ ʻ ʻ
olimlarini ham olib keldi.
20            Keyinchalik bu olimlar Sharqda «almaroviza», ya‘ni «marvliklar» nomi bilan
mashhur bo ladi. Ular orasida Xorazmiy ham bor edi. Ma‘mun «damashqliklar» vaʻ
«marvliklarni»   «Bayt-ul   hikmat»   deb   atalgan   va   keyinchalik   «Ma‘mun
akademiyasi»   nomi   bilan   mashhur   bo lgan   akademiyaga   birlashtiradi.   Ma‘mun	
ʻ
akademiyasida   ko plab   olimlar,   tarjimonlar   va   xattotlar   xizmat   qiladi.   Ularning	
ʻ
aksariyati O rta Osiyo va Erondan kelgan olimlar edi. Yu. Rushka ta‘kidlaganidek,	
ʻ
H.   Zuter   tomonidan   tuzilgan   matematik   va   astronomlar   ro yxatidagi   olimlarning	
ʻ
hammasi   «deyarli   nuqul   Xuroson,   Movarounnahr,   Baqtriya   va   farg onaliklardir».	
ʻ
Demak,   «Ma‘mun   akademiyasi»da   olib   borilgan   ilmiy   izlanishlarga   asli   O rta	
ʻ
osiyolik   bo lgan   olimlar   muhim   hissa   qo shgan.   «Bayt-ul   hikmat»ning   o z	
ʻ ʻ ʻ
rasadxonalari   bo lgan.   Bag dod   olimlari   astronomiya,   matematika,   geografiya	
ʻ ʻ
sohasida   keng   ko lamda   ishlar   olib   borganlar,   yer   meridiani   bir   darajasining
ʻ
uzunligini,   ekliptikaning   og ishini   va   yoritqichlarning   sferik   koordinatalarini	
ʻ
o lchaganlar.   Astronomiyaga   qiziqishning   sabablaridan   biri   feodal   saroy	
ʻ
hokimlarining   astrologiyaga,   ya‘ni   yulduzlarga   qarab,   hukm   chiqarishga   («sinoati
tanjim»)   xurofiy   ishonganliklari   edi.   Albatta,   bu   asosiy   sabab   bo lmay,   balki   u	
ʻ
Sharq mamlakatlari ko pchiligining, jumladan, O rta Osiyoning ham dehqonchiligi,	
ʻ ʻ
madaniyat   va   taraqqiyoti   sug orishga   asoslanganligida,   bu   esa   astronomiya   bilan	
ʻ
ancha bog liq ekanligidadir.	
ʻ
Ayrim   tadqiqotchilarning   fikricha,   Bag dodda   astronomiya   bilan	
ʻ
shug ullanishga turtki bo lgan sabablardan biri bag dodliklar hindlarning bilimidan	
ʻ ʻ ʻ
xabardor   bo lganliklaridir.   Bu   fakt   haqida   va   Xorazmiyning   undagi   ahamiyati	
ʻ
haqida XIII asr tarixchisi Ibn al-Kiftiy (1172—1248) quyidagicha xabar beradi:
«Ibn   Odamiy   deb   ma‘lum   bo lgan   al-Husayn   ibn   Muhammad   ibn   Hamid	
ʻ
o zining   «Terilgan   marjon»   deb   atalgan   katta   zijida   hikoya   qiladiki,   bir   yuz   ellik	
ʻ
oltinchi   [milodiy   773]   yili   Xalifa   al-Mavsur   oldiga   Hindistondan   bir   kishi   keldi.   U
yoritqichlarning   harakatlari,   ularning   chorak   daraja   uchun   hisoblangan   kardajalardan
tuzilgan   tenglamalari   va   yoritgichlar   bilan   bo ladigan   boshqa   samoviy   hodisalar,	
ʻ
chunonchi,   tutilishlar   ekliptika   [darajalarining]   chiqishlari   va   boshqalar   haqidagi
Sindhind deb ataluvchi hisobdan xabardor edi... Bular bir necha boblik
21 kitobda   keltirilgan   edi.   U   [al-Husayn]   aytadiki,   o sha   [hind]   kitobni   hindʻ
podshohlaridan   bo lmish   Fig ar   nomli   podshoga   mansub   kardajalar   hisobiga	
ʻ ʻ
qisqartirgan, bunda kardajalar minutlar uchun hisoblangan bo ldi.	
ʻ
Arifmetik   asar,   lotincha   ―Algoritmi   de   numero   («Algoritmi   hind   hisobi	
‖
haqida») nomi bilan ma‘lum. Asarning arabcha nusxalari saqlanmagan. Bu yerda
keltirilgan   nom   asarning   XIV   asrda   ko chirilgan   Kembrij   univereitetida	
ʻ
saqlanadigan nusxasida keltiriladi. Mazkur nusxaga asos bo lgan lotincha tarjimani	
ʻ
XII asrda Kremonalik Gerardo yoki Adelard Bat bajargan. Lotincha tarjimaning bu
nusxasi   B.   Bonkompani   va   K.Fogel   tomonidan   nashr   etilgan   K.   Fogel   lotincha
tarjima   nusxasining   fotoreproduksiyasini   ham   chop   etgan.   Asarning   tadqiqi   bilan
fotoreproduksiyasini   A.   P.   Yushkevich   ham   nashr   etgan.   B.   Bonkompani   nashri
asosida   Yu.   X.   Kopelevich   bajargan   ruscha   tarjima   B.   A.   Rozenfeldning   izohlari
bilan Xorazmiyning matematik risolalari to plamida nashr etilgan. Bundan tashqari,	
ʻ
A. P. Yushkevichning monografiyasida ikki paragraf Xorazmiy asarining tadqiqiga
bag ishlangan.	
ʻ
Xorazmiyning   arifmetik   risolasi   XII   asr   o rtalarida   Seviliyalik   Ioann	
ʻ
tomonidan   qayta   ishlangan.   Uning   asari   «Liber   algoritmi   de   practica   arifmetice»
(«Algoritmning arifmetika amali haqida kitobi») deb ataladi, u B. Bonkompanining
yuqorida eslatilgan nashrida keltirilgan. Mazmuni bo yicha Xorazmiy asariga yaqin
ʻ
bo lgan   XII   asrga   mansub   lotincha   «Liber   ysagogarum   Algorizmi   in   artem	
ʻ
astronomicam a magistro A. Compositum » («Magistr A. tomonidan ta‘rif etilgan Al
Xorazmiyning   astronomiya   san‘atiga   kirish   kitobi»)   nomli   asar   ham   mavjud.
«Magistr   A.»   deb   ko pchilik   ingliz   olimi   Adelard   Batni   hisoblaydi.   Xorazmiyning	
ʻ
arifmetik risolasini ham Adelard Bat tarjima etganligi ehtimol.
Al-kitob   al-muxtasar   fi   hisob   al-jabr   val-muqobala   («Aljabr   al   muqobala
hisobi haqida qisqacha kitob»). Xorazmiy «Algebra»sining arabcha nusxasi Oksford
universitetining   Bodleyan   kutubxonasida   saqlanadi   (№   Hunt   214,   r.   1—34).   Bu
qo lyozma   1342   yili   ko chirilgan.   Uning   arabcha   nusxasi   inglizcha   tarjimasi   bilan	
ʻ ʻ
birga   F.   Rozen   tomonidan   1831-yili   nashr   etilgan.   Xorazmiy   bu   asarining   yana
ikkita arabcha nusxasi mavjudligi aniqlandi. Risolaning arabcha nusxalaridan
22 tashqari   ikkita   lotincha   tarjimasining   nusxalari   mavjud.   Birinchi   lotincha   tarjima
1145-yili   Ispaniyaning   Segoviya   shahrida   Chesterlik   Robert   tomonidan   bajarilgan.
Bu   tarjimaning   Kolumbiya   (Nyu-york)   universiteti,   Vena   va   Drezden   Davlat
kutubxonalarida   saqlanadigan   qo lyozmalariga   ko ra,   lotincha   tekstini   inglizchaʻ ʻ
tarjimasi bilan birga 1915-yili L. Ch. Karpinskiy nashr etgan.
Ikkinchi   lotincha   tarjimasi   ham   XII   asrda   Kremonalik   Gerardo   tomonidan
bajarilgan bo lib, 1838 yili G. Libri tomonidan nashr etilgan. Seviliyalik Ioann (XII)	
ʻ
tomonidan   bajarilgan   lotincha   qisman   tarjima   uning   Xorazmiy   arifmetikasiga
bag ishlangan risolasi tarkibiga kirgan va B. Bonkompani tomonidan nashr etilgan.	
ʻ
Risolaning   arabcha   nusxasidan   nemischa   tarjimasini   Yu.   Rushka,   fransuzcha
tarjimasini   A.   Marr   va   forscha   tarjimasini   X.   Xedivjam   nashr   etgan.   Risolaning
geometrik   qismi   S.  Gands   tomonidan   nashr   etilgan.   Asarning   ruscha   tarjimasi   Yu.
X. Kopelevich va B. A. Rozenfeld tomonidan nashr etgan.
Buyuk   bobokalonimiz   Al-   Xorazmiy   butun   dunyoga   raqamlardan   qanday
foydalanish   kerakligini   o`rgatgan   olimdir.   U   1,2,3,4,5,6,7,8,9,va   0   kabi   raqamlar
hisob- kitob ishlari uchun juda ham qulay ekanini isbotlab bergan . Bu haqida olim
o`zining arifmetikaga oid kitobida batafsil yozib qoldirgan.
Qadimgi yevropaliklar sanoq va hisob – kitob ishlari uchun hozirgiday 1, 2,
3   kabi   arab   raqamlarini   ishlatmagan.   Buning   o`rniga   murakkab   rim   raqamlaridan
foydalanishgan. Rim raqamlarini yozish va o`rganish qiyin bo`lgan.
Masalan, oddiy ―8  raqamini bildirish uchun to`rtta belgi ishlatilgan-VIII .	
‖
Agar   2088   raqamini   yozish   kerak   bo`lib   qolsa   ,   u   mana   bunday   ko`rinish   olardi-
MMLXXXVIII.   Qizig`i   ,   o`sha   davrlarda   0   raqamini   bildiruvchi   belgi   ham
bo`lmagan.Bu esa ko`plab aniq fanlarning rivojlanishiga to`sqinlik qilgan.
Al-Xorazmiy   arab   raqamlaridan  o`ziga   xoslikni   tushuntirib   beradi.Ayniqsa,
0   raqamidan   foydalanib   istalgan   miqdorini   bildirish   qulay   ekanini   ,   bunda   rim
raqamlariday qiyinchilik tug`ilmasligi isbotlaydi.Shu tariqa, yevropaliklar murakkab
rim   raqamlaridan   voz   kechib,   qulay   bo`lgan   arab   raqamlarini   ishlata   bebra
foshlashadi.Buyuk bobomizni esa algebra fani asoschisi sifatida tan olishadi.
23 Algebraik ris о laning keyingi b о blari X о razmiy yashagan davrning
orazmiy arab raqamlaridan o`ziga xoslikni tushuntirib beradi.Ayniqsa, 0 raqamidan
foydalanib   istalgan   miqdorini   bildirish   qulay   ekanini   ,   bunda   rim   raqamlariday
qiyinchilik   tug`ilmasligi   isbotlaydi.Shu   tariqa,   yevropaliklar   murakkab   rim
raqamlaridan   voz   kechib,   qulay   bo`lgan   arab   raqamlarini   ishlata   bebra
foshlashadi.Buyuk bobomizni esa algebra fani asoschisi sifatida tan olishadi.
Ikkinchi va uchinchi sinfda qo`shish va ayirish algoritmi
o`rgatilgan so`ng  bu  algoritmni  mohiyatida Xorazmiy  merosidan
foydalanish mumkin.
Quyidagi keltirilgan X о razmiy masalalaridan dars
jarayonlarida f о ydalanish mumkin.
Algebraik ris о laning keyingi b о blari X о razmiy yashagan
davrning   talabi   va   isl о m   huquq   n о rmalariga   ko`ra   mer о sxo`rlar   o`rtasida   mulk
taqsimlashga   d о ir   turli   xil   murakkab   masalalarga   bag`ishlangan.   Biz   quyida   shu
masalalardan ba`zilarini keltiramiz:
1-masala.   Bir   kishi   vaf о t   etadi   va   undan   to`rt   o`g`il   q о ladi.   О tadan   q о lgan
mulkdan   har   bir   o`g`il   baravar   hissa   о lishi   kerak.   U   o`limidan   о ldin   bir   о damga
o`g`illarining har biriga tegadigan hissani, ikkinchi bir  о damga mulkning uchdan bir
bo`ladigan   bir   o`g`il   hissasini   ayirib,   ayirmaning   to`rtdan   bir   bo`lagini   о lishlarini
vasiyat qilgan
2-masala.   Bir   x о tin   vaf о t   etgan,   undan   ikki   qiz,   о nasi   va   eri   q о lgan.   U   bir
оdamga оnasiga tegadigan hissani, bоshqa bir оdamga
hamma  mulkning to`qqizdan bir qismini vasiyat qilgan.  Masalaning
mazmunidan  qizlariga,   о nasiga  va  eriga  mulkning qanday   qismi
tekkanini t о pish l о zimligi ko`riladi.
Xоrazmiy tavsiya  etgan  yechish  usuli:  «Zarur  mulkning
bo`laklari (s о ni)ni t о p, u o`n uch bo`lak, bundan ikki bo`lagi оnasiga.
Endi   sen   vasiyat   qilingan   ikki   bo`lak   va   butun   mulkning   to`qqizdan   bir   bo`lagi
ekanini bilasan. Undan mer о sxo`rlarga ikki bo`laksiz
24 to`qqizdan   sakkiz   mulk   q о ladi.   Ikki   bo`laksiz   to`qqizdan   sakkizni   o`n   uch   bo`lak
deb his о blab, o`z mulkingni to`ldir, ya`ni unga ikki bo`lakni qo`sh, undan o`n besh
teng to`qqizdan sakkiz mulk hosil
bo`ladi.So`ngra unga sakkizdan birni, o`n beshga esa uning sakkizdan biri, ya`ni bir
va sakkizga ettini qo`sh. Kimga to`qqizdan bir vasiyat  qilingan bo`lsa, unga bir va
sakkizdan etti bo`lak (tegadi). B о shqasiga,  (ya`ni) kimga   о nasining bo`lagi vasiyat
qilingan bo`lsa, unga ikki qism (tegadi). O`n uch bo`lak q о ladi, u esa mer о sho`rlar
о rasida   ularning   qismlari   bo`yicha   (bo`linadi).   Agar   bir   yuz-u   o`ttiz   besh   bo`lak
bo`lsa, u butun bo`ladi».
Оnasi  butun  mulkning 1
qismini,  eri  esa 1
qismini  оlishi
6 4
kerak bo`lgani uchun butun mulkni 12 qismga bo`lish l о zim. Undan
2   qismini   о nasi,   3qismini   eri   о ladi,   u   h о lda   har   bir   qiziga   3   1
2   qismdan   tegadi.
Xоrazmiy kasrdan qоchib, butun mulkni 12 qismga bo`ladi,
amm о    о ldingi  12  qismga  bo`lgani  kabi оnasi  2  qismni,  eri  esa  3
qismni оlaveradi,  har bir  qiziga  esa  4  qismdan tegadi.  Shuning
uchun birinchi vasiyat qilingan mablag` оnasining  qismi 2
bo`lakka teng, ikkinchi vasiyat qilingan mablag` hamma mulkning 1
9
qismiga yoki butuni qоlgan   mulkning
1 qismiga,  ya`ni
1 ∙15=15
8 8
8
qismga  teng.  Umumiy bo`laklar  sоni  16
7 =	
135 ga  teng. Hamma
8 8
mulk 135 qismdan  ib о rat deb,  о nasi 16 bo`lakni, eri 24 bo`lakni,
har  bir qizi 32 bo`lakdan  о lishini t о pamiz. Birinchi vasiyat qilingan
mablag` esa 15 qism  bo`ladi.
Matematika tarixidan ma`lumki, merоs taqsimlashga dоir  masalalar
bilan  Xоrazmiygacha ham  qadimgi Bоbil,  Misr va yunоnistоnlik
matematiklar  shug`ullangan bo`lsa-da, X о razmiy bu masalani islоm
huquq n о rmalari as о sida mer о s taqsimlashning nazariy va  amaliy
25 as о slarining matematik usulini birinchi bo`lib ishlab chiqdi.
X о razmiyning algebraik ris о lasida bayon etilgan ilmiy yo`nalish keyingi davr 
о limlarning ij о diga katta ta`sir ko`rsatdi. X о razmiydan keyin yashagan o`rta asr 
sharq matematiklari Nasaviy, Abu K о mil, Sir о jiddin Sij о vandiy, Tusiy, Jamshid 
K о shiy va b о shqalar algebrani taraqqiy ettirish bilan bir qat о rda, X о razmiy 
b о shlagan ilmiy an`anani dav о m ettirib, mer о s taqsimlash masalalarining ilmiy va 
amaliy nazariyasiga salm о qli hissa qo`shdilar Masalan, XII asrda yashagan 
matematik va huquqshun о s Sir о jiddin Sij о vandiyning algebraga d о ir asarlarida va 
1203 yili yozilgan mer о s taqsimlashga d о ir maxsus «Sir о jiddining v о rislik huqiqi» 
n о mli asarida mer о s taqsimlashning umumiy ilmiy va amaliy nazariyasi berilgan. 
Ulug`bekning Samarqand ilmiy maktabida ij о d etgan  о limlardan Jamshid 
K о shiyning «Arifmetika kaliti» («Mift о x al-his о b», XV asr) n о mli asarida ham 
mer о s taqsimlashga d о ir turli xil masalalar uchraydi.
26 2.2. Muhammad Xorazmiyning arifmetika asarida raqamlash va arifmetik
amallar.
Xorazmiyning   arifmetik   va   algebraik   asarlari   matematika   tarixida   yangi
davrni — o rta asrlar matematikasi davrini boshlab berdi va matematikaning keyingiʻ
asrlardagi rivojlanishiga beqiyos zo r ta‘sir ko rsatdi. Ular ko plab tadqiqotlar uchun	
ʻ ʻ ʻ
tayanch   vazifasini   o tadi;   ularni   ko plab   mualliflar   sharhladi   va   ularning   qismlari	
ʻ ʻ
boshqa   asarlar   tarkibiga   kirdi;   asrlar   o ta   bir   necha   avlodlar   matematik	
ʻ
ma‘lumotlarni   shu   asarlardan   oldi.   Olim   o zining   matematik   asarlarida   kundalik
ʻ
hayot   talabi   va   ehtiyojlarini   e‘tiborga   olgan   holda,   olimlar   uchun   ham,
hunarmandlar   uchun   ham   eng   kerakli   bo lgan   ma‘lumotlarni   to pladi   hamda
ʻ ʻ
sermazmun va sodda iboralar bilan qisqagina bayon etdi.
O zining   arifmetik   asarida   Xorazmiy   arab   tilida   birinchi   bo lib,   o nlik	
ʻ ʻ ʻ
pozitsion   hisoblash   sistemasini   va   unga  asoslangan   amallarning   bayonini   keltiradi.
Bu   risolaning   Kembrij   universiteti   kutubxonasida   saqlanadigan   lotincha
qo lyozmasi   Dixit   Algorizmi,   ya‘ni   «Algorizmi   dedi»   iborasi   bilan   boshlanadi.	
ʻ
Xorazmiy risolasi mazkur qo lyozmaning 1020—1096-betlarini o z ichiga oladi va	
ʻ ʻ
kasrlarni   ko paytirish   misolida   amal   oxirigacha   yetmasdan   risola   tugallanadi.   A  P.	
ʻ
Yushkevich  tadqiqoticha,  risolaning  asli  arabcha  nomi  «Kitob al-jam‘  va tafriq bi-
hisob   al-hind»   («Hind   hisobi   bo yicha   qo shish   va   ayirish   kitobi»)   bo lishi   kerak.	
ʻ ʻ ʻ
Bundan   ko rinadiki,   Xorazmiy   asar   nomida   faqat   asosiy   ikki   arifmetik   amalni	
ʻ
ko rsatgan.   Chunki,   u   ko paytish   va   bo lish   amallari   ham   shu   ikki   amalga	
ʻ ʻ ʻ
keltirilishini   nazarda   tutib,   shunday   qaragan   bo lishi   ehtimol.   Xorazmiy   risola	
ʻ
avvalida, hamdu sanodan so ng, to qqizta harf, ya‘ni raqam yordamida hindlarning	
ʻ ʻ
hisoblash usulini bayon etmoqchi ekanligini va bu «harflar» yordamida har qanday
sonni osonlik bilan qisqagina ifoda qilish mumkinligi va ular ustida amallarni bayon
etmoqchi ekanligini aytadi. Lotincha qo lyozmada hind raqamlari yozilmagan, ular	
ʻ
o rni   bo sh   qoldirilgan.   Faqat   goho   1,   2,   3,   5   uchun   hind   raqamlari   va   nol   uchun	
ʻ ʻ
aylana shakli yozilgan. Misollarda o rta asrlarda G arbiy Yevropada keng tarqalgan	
ʻ ʻ
rim   raqamlari   yozilgan   bo lib,   ularga   mos   hind   raqamlarining   o rni   bo sh	
ʻ ʻ ʻ
qoldirilgan. Xorazmiy arifmetik risolasida hind arifmetikasigina emas, balki
27 qadimgi yunon falsafasining akslanishi ham seziladi. Undan tashqari, Xorazmiy bu
asarida o zidan avvalgi matematik asarlardan foydalanganligi ham seziladi. Bundayʻ
fikrlarni   uning   quyidagi   so zlari   tasdiqlaydi:   «Demak,   bir   har   qanday   sonning	
ʻ
tarkibida   bor.   Bu   haqida   arifmetikaga   doir   boshqa   kitobda   ham   aytilgan.   Bir   har
qanday sonning ildizidir va demak, u sonlardan tashqarida turadi. U shuning uchun
sonning   ildizidirki,   har   qanday   sonni   u   tufayli   aniqlanadi.   U   shuning   uchun
sonlardan   tashqaridadirki,   u   o z-o zicha,   ya‘ni   hech   qanday   boshqa   sonsiz	
ʻ ʻ
aniqlanadi». Bu yerda «bir har qanday sonning tarkibida bor» ekanligi, «har qanday
sonning ildizi» ekanligi va uning «sonlardan tashqarida», ya‘ni bo linmas ekanligi	
ʻ
bir   tomondan   pifagorizm   qarashlariga   mansub   bo lsa,   ikkinchi   tarafdan   u	
ʻ
aristotelizmga taalluqlidir.
Sonlarni hind raqamlari bilan o nlik pozitsion sistemada yozilishini va «0 ga	
ʻ
o xshash   kichik   doiracha»ning   ishlatilishi   haqida   mufassal   so zlaganidan   so ng,	
ʻ ʻ ʻ
Xorazmiy katta sonlarni aytishni o rgatadi va bunda u faqat birlar, o nlar, yuzlar va	
ʻ ʻ
minglarning   nomlaridan   foydalanadi.   Misol   tariqasida,   Xorazmiy   mana   bu
(qo lyozmada ko rsatilmagan) 1180 073 051492 863 sonning o qilishini ko rsatadi,	
ʻ ʻ ʻ ʻ
u   bunday   o qiladi:   mingta   ming   ming   ming   ming   besh   marta   va   yuz   ming   ming	
ʻ
ming   ming   to rt   marta   "va   sakson   ming   ming   ming   ming   to rt   marta   va   yetmish	
ʻ ʻ
ming   ming   ming   uch   marta   va   uch   ming   ming   ming   uch   marta   va   ellik   bir   ming
ming ikki marta va to rt yuz ming va to qson ikki ming va sakkiz yuz oltmish uch.	
ʻ ʻ
Sonlarning   bunday   noqulay   o qilishi   Sharqda   ham,   Yevropada   ham   uzoq	
ʻ
muddatgacha   saqlanib,   o nlik   pozitsion   sistema   uzil-kesil   g alaba   qilgandagina	
ʻ ʻ
yo qoladi.	
ʻ
Bundan   keyin   Xorazmiy   hind   usuliga   ko ra   arifmetik   amallarni   mufassal	
ʻ
bayon   qilishga   o tadi   va   qo shish,   ayirish   amallaridan   boshlaydi.   Bu   amallarda   u	
ʻ ʻ
«doiracha»,   ya‘ni   nolning   roliga   katta   ahamiyat   beradi.   Xorazmiy   u  haqda   bunday
deydi: «Agar hech narsa qolmasa, martaba bo sh qolmasligi uchun doiracha qo yib	
ʻ ʻ
qo y; lekin u yerda uni egallovchi doiracha tursin, chunki agarda u yer bo sh bo lib	
ʻ ʻ ʻ
qolsa, martabalar kamayib qoladi va ikkinchini birinchi o rnida qabul qilinib qoladi	
ʻ
va shu bilan sen o z soningda yanglishib qolasan». Mazkur ikki amalni har doim	
ʻ
28 yuqori   martabadan   boshlashni   tavsiya   qiladi.   Xorazmiy   arifmetik   amallar   uchun
keltirgan  birinchi   misoli   ayirish  uchun  bo lib,  u 6422  dan 3211  ni  ayiradi.  Buningʻ
uchun u ayiriluvchini kamayuvchining tagiga mos razryadlari (martabalari) bo yicha	
ʻ
yozishni tavsiya qiladi. Bu misolda kamayuvchining har bir hadi ayiriluvchining har
bir   hadidan   katta   bo lib,   unda   hali   nolni   ishlatmaydi.   Biroq   keyingi   misolda   1144	
ʻ
dan   144   ayiriladi.   Bu   holda   ham   ayiriluvchi   kamayuvchining   tagiga   mos   razryadi
bo yicha   yozilishi   tavsiya   etiladi.   Shubhasiz,   bu   misolda   muallif   nolning   rolini	
ʻ
ko rsatmoqchi bo ladi.
ʻ ʻ
Xorazmiy   ikki   baravarlash   va   ikkilash,   ya‘ni   yarimlash   amallariga   muhim
ahamiyat   beradi.   Ma‘lumki,   bu   amallar   qadimgi   Misr   matematikasiga   taalluqli
bo lib,   ular   ko paytish   va   bo lish   amallarini   ikkiga   ko paytish   va   ikkiga   bo lish
ʻ ʻ ʻ ʻ ʻ
yordamida   bajarganlar.   Xorazmiy   bu   ma‘lumotlarida   qanday   manbalarga
asoslanganligi   ma‘lum   emas.   Lekin   Xorazmiy   risolasi   tufayli   bu   amallar   uzoq
muddat davomida Sharq va Yevropa matematikasida qo llanib keldi. Xorazmiy ikki	
ʻ
baravarlash   ko paytishning   xususiy   holi   va   ikkilash   bo lishning   xususiy   holi	
ʻ ʻ
ekanligini   bilgan   bo lsa   ham,   risolasining   Kembrij   nusxasida   bu   haqda   ochiq	
ʻ
aytilmagan.   Lekin,   uning   risolasini   qayta   ishlagan   Seviliyalik   Ioann   ikkilash   —
bo lishning turi va ikki baravarlash ko paytishning turi ekanligini hamda bu amallar	
ʻ ʻ
sonlardan   ildiz   chiqarish   uchun   kerakligini   aytgan.   Xorazmiy   ikkilash   amaliy
bajarishida qadimgi Bobil matematik an‘analariga ham tayanganligi seziladi. Uning
«birni   ikkilaysan,   ya‘ni   ikkita   yarimga   ajratasan,   shunda   uning   bitta   yarmi   birni
tashkil   qiluvchi   oltmishning   o ttiz   qismini   tashkil   qiladi»   degan   iboralari   buning	
ʻ
yorqin dalilidir.
Bundan   keyin,   Xorazmiy   butun   sonlarni   bir-biriga   ko paytirishga   o tadi.	
ʻ ʻ
Buning uchun u 9 ni 9 gacha ko paytish jadvalini yoddan bilish kerakligini aytadi.	
ʻ
Xorazmiy   keltirgan   misolda   2326   ni   214   ga   ko paytiriladi.   Bu   sonlarni   bir-biriga	
ʻ
ko paytirish   uchun   Xorazmiy   ko paytuvchini   ko paytiriluvchining   tagiga	
ʻ ʻ ʻ
joylashtirilib,   bunda   ko paytuvchining   quyi   martabasi   ko paytiriluvchining   yuqori	
ʻ ʻ
martabasi tagida, ya‘ni:
29 Yevropada   o nlik   pozitsion   hisoblash   sistemasining   va   raqamlarningʻ
tarqalishida XII asrdan boshlab arabcha arifmetik asarlarning va ayniqsa Xorazmiy
risolasining   lotin   tiliga   qilingan   tarjimalari   katta   ahamiyat   kasb   etdi.   Bu   tarjimalar
bilan birga, Xorazmiy arifmetik va astronomik asarlarining qayta ishlanganlari, ular
orasida   Seviliyalik   Ioanning   «Algorizmining   arifmetika   amali   haqida   kitobi»,
Magistr A. tomonidan ta‘lif etilgan «Al Xorazmiyning astronomiya san‘atiga kirish
kitobi»   va   ispaniyalik   Savasordaning   (taxm.   1070—1136)   «O lchashlar   haqida	
ʻ
kitobi»   ham   muhim   rol   o ynadi.   Chunki,   bu   asarlarda   ham   hind-arab   raqamlari	
ʻ
bayon   etilgan   edi.   Yangi   hisob   sistemasi   ancha   jadallik   bilan   tarqaladi:   XII   asr
o rtalariga   kelib,   u   «Muqaddas   Rim   imperiyasi»   yerlarida,   xususan,   Avstriya   va	
ʻ
Germaniyada   ma‘lum   bo ladi.   Biroz   keyin,   1200   yilga   yaqin   «Algorizmi   kitobi»	
ʻ
(Liber algorismi) yoziladi va u ancha vaqt Salem monastirida saqlanadi.
Shu   davrda   Italiya   ham   yangi   arifmetikaning   tarqalishida   muhim
markazlardan   biriga   aylanadi.   Bu   yerda   Pizalik   Leonardo   1202   yili   o zining	
ʻ
mashhur   «Abak   kitobi»ni   (Liber   abaci)   yozadi.   Uning   kitobi   o nlik   pozitsion	
ʻ
hisoblash   sistemasiga   asoslangan   arifmetika   va   algebradan   mukammal   asar   edi.
Leonardo   arifmetikaga   doir   asar   yozgan   o zidan   avvalgi   mualliflar   kabi   ruhoniy	
ʻ
bo lmay,   balki   savdo   va   hunarmand   doiralaridan   edi.   Uning   kitobi   ham   ana   shu	
ʻ
sohadagi kishilarga mo ljallangan edi. Shu sababli uning bu asari Italiyada hind-arab	
ʻ
hisobining   tarqalishini   ancha   osonlashtirdi.   Ingliz   Jon   Galifaks   (yoki
Sakrobosko)ning   (XIII   asr)   «Oddiy   algorizm»   («Algorismus   vulqaris»)   asari   ham
keng   tarqaladi.   Sakroboskoning   kitobida   butun   sonlar   bilan   qo shish,   ayirish,	
ʻ
ikkilash,   ikki   baravarlash,   ko paytish,   bo lish,   progressiya   hamda   kvadrat   va   kub	
ʻ ʻ
ildiz   chiqarish   bayon   qilingan   edi.   1290-yili   daniyalik   Peter   Ingvarsen   unga   sharh
yozadi.   Sakroboskoning   kitobi   1488-yili   Strasburgda   nashr   etiladi.   Deyarli   ikki
yarim   asr   davomida   G arbiy   Yevropada   arifmetikani   Sakroboskoning   kitobi	
ʻ
bo yicha o rganiladi.	
ʻ ʻ
30             XULOSA
Amu   va   Sir   daryolari   oralig ida   istiqomat   qilgan   bizning   ota-bobolarimizʻ
orasidan   Muhammad   Xorazmiy,   Axmad   Farobiy,   Abu   Nasr   Farobiy,   Abu   Nasr   Ibn
Iroq,   Abu   Rayhon   Beruniy,   Abu   Ali   ibn   Sino,   Mirzo   Ulug bek,   Ali   Qushchi,   Axmad	
ʻ
Donish,   S.   X.   Sirojiddinov,   T.   A.   Sarimsoqov   kabi   buyuk   matematiklar;   A.   Temur,
Zahiriddin   Muhammad   Bobur   kabi   buyuk   sarkardalar,   Alisher   Navoiy,   Nodirabegim
kabi   buyuk   shoir   va   shoiralar   yetishib   chiqqan.   Ular   merosini   o rganish   va   o sib	
ʻ ʻ
kelayotgan yosh avlodni ular bilan g ururlanish ruhida tarbiyalash har bir O zbekiston	
ʻ ʻ
fuqarosining ayniqsa, o qituvchilarning ishidir. Bundan boshlang ich sinf o qituvchilari	
ʻ ʻ ʻ
ham   mustasno   emas.   ―Go daklikda   olingan   bilim,   toshga   o yilgan   naqshdir   degan	
ʻ ʻ ‖
arab   maqolini   eslaydigan   bo lsak,   boshlang ich   sinf   o quvchilariga   ham   imkoniyat	
ʻ ʻ ʻ
darajasida olimlarimiz haqida tushunchalar berib borishimiz kerak.
Shuning   uchun   ham   ―Boshlang ich   sinflar   matematika   darslarida   tarixiy	
ʻ
materiallardan   foydalanish   mavzusi   bitiruv   malakaviy   ishi   uchun   mavzu   qilib	
‖
olinishi bejiz emas. Bu sohada hali ilmiy izlanishlarning kamligini hisobga oladigan
bo lsak, bu masalaning g oyatda zarbdor masala ekani ko rinadi.	
ʻ ʻ ʻ
Bobolarimizning matematikaga oid asarlari haqida boshlang ich ma‘lumotlar	
ʻ
mustaqilligimiz   tufayligina   darsliklarimizdan   o rin   ola   boshladi.   Bundan   tashqari	
ʻ
sinfdan va maktabdan tashqari olib boriladigan ishlarda ham bu ma‘lumotlardan
foydalanish   imkoniyatlari   katta.   Ayniqsa,   to garak   mashg ulotlarida	
ʻ ʻ
matematiklarimiz   haqida,   ularning   asarlari   haqida   ma‘lumotlar   kiritilsa,   ular
qo llagan usullarda misol va masalalar yechilishini tavsiya qilib o‘tamiz.	
ʻ
Bu sohada Muhammad Xorazmiy bobomizning arifmetik asaridan, Abu Nasr
Farobiyning geometrik yasashlarga doir asarlaridan, Abu Rayhon Beruniyning savol
– javob tarzida yozilgan ―Tafxim  asaridan, Abu Ali Ibn Sinoning ―Donishnoma	
‖ ‖
asaridan va G‘iyosiddin Jamshid Koshiyning ―Arifm е tika kaliti  kitobidan	
‖
foydalanilsa samarali natija b е radi.
31 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Abdullayeva B.S., N.A.Xamedova, M. Xusanova Boshlang`ich sinf matematika 
darslarida pedagogik texnologiyalardan foydalanish metodikasi uslubiy qo`llanma. –
T 2010, 135 bet.
2.Abu Nasr Forobiy. Fozil odamlar shaxri. –T.: A.Kodiriy. 1993.
2. Abu Nasr Forobiy. Risolalar. –T.: Fan, 1975.
3. Abu Rayhon Berunny. Tanlangan asarlar.  3-jild.  –T.:  Fan, 1566.
4. Abu Rayxon Beruniy. Tanlangan asarlar. 4-jild. –T.: Fan, 1973 5. 
Rozenfel‘da.-M:.Gostexizdat, 1956.
5. Ahadova. M.O‘rta osiyolik mashhur olimlar va ularning mat е matikaga doir
ishlari. Toshkеnt. O‘qituvchi. 1983.
6. Ahm е dov.S.A. O‘rta osiyoda mat е matika o‘qitish tarixidan.  Toshkеnt. O‘qituvchi. 
1977
7. Karimov I. A Tarixiy xotirasiz kel а jak yo‘q. Toshkent. ―Sharq . 1998.‖
8. Karimov I.A.Yuksak ma‘naviyat-yengilmas kuch.  Toshkent. ―Ma‘naviyat . 2008.	
‖
9. Karimov I.A. Yuksak malakali mutaxasislar-taraqiyot omili – 
Toshkent.: O`zbekiston, 1995-24 bet
12. Ergasheva G Masalalar ustida ishlash\\ Boshlang`ich ta`lim-2011-yil 1-soni
13. Fayzulla е v.O.F. Muhammad Xorazmiy.  Toshkеnt. Fan. 1965.
15. Fizika, mat е matika va informatika ilmiy-uslubiy jurnal. Toshkеnt. 2002.
16. Ibragimov R. Boshlang‘ich maktab o quvchilarida bilish 	
ʻ
faoliyatini shakllantirishning didaktik asoslari.  P.f.dok diss. T.; 2001.
17. Ibragimov R. Ibragimova P.S. Matematik hazillar, topishmoqlar, labirntlar. – 
T:, O qituvchi. 	
ʻ 1996