Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 95.0KB
Покупки 18
Дата загрузки 29 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Дошкольное и начальное образование

Продавец

Bohodir Jalolov

Boshlang’ich sinflarda sifat so’z turkumini o’rganish

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM FAN VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI URGANCH INNOVATSION  UNIVERSITETI
“ Boshlang’ich sinflarda sifat so’z turkumini o’rganish ”
mavzusida  yozgan
Kurs  ishi Reja:
KIRISH
I   BOB.   SIFAT   SO’Z   TURKUMINI   O’RGANISHNING   NAZARIY
ASOSLARI
1.1. Sifat so’z turkumining lingvistik xususiyatlari va ta’limdagi o’rni
1.2. Boshlang’ich sinfda sifat so’z turkumini o’rgatishda qo’llaniladigan asosiy 
amaliy mashg’ulotlar
II   BOB.   SIFAT   SO’Z   TURKUMINI   O’QITISHDA   INTERAKTIV   VA
KO’RGAZMALI METODLARDAN FOYDALANISH
2.1.  O’quvchilarning sifatlarni amaliyotda qo’llash ko’nikmasini rivojlantirish 
metodlari
2.2. Sifatlarni o’qitishda savol-javob va fikr almashish usullaridan foydalanish
III BOB. XULOSA
IV BOB. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Boshlang’ich   sinflarda   o’quvchilarga   sifat   so’z
turkumini   o’rgatish,   ularni   rang,   shakl,   xususiyat   va   boshqa   belgilarni   ifodalash
uchun   asosiy   so’zlar   bilan   tanishtirishga   xizmat   qiladi.   Sifat   so’z   turkumi
o’quvchilarning   nutqini   boyitadi   va   ularning   o’z   fikrlarini   aniq   ifoda   qilish
imkoniyatini   kengaytiradi.   O’zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to’g’risida”gi
qonuni   va   davlat   tomonidan   tasdiqlangan   o’quv   dasturlarida   ona   tilini   puxta
o’rgatish,   o’quvchilarning   ona   tilida   to’g’ri   va   boy   nutq   qila   olish   ko’nikmalarini
rivojlantirish muhim yo’nalishlardan biri sifatida qayd etilgan.
Boshlang’ich   sinflarda   sifatlarni   o’rgatish   jarayonida   o’yin,   ko’rgazmali   va
amaliy   mashqlar   orqali   dars   samaradorligini   oshirish,   o’quvchilarni   mavzuga   jalb
qilish  va ularning sifatlarni  aniqlash   ko’nikmalarini  shakllantirish  imkonini  beradi.
Sifat   so’z   turkumining   lug’at   boyligini   oshirishda   muhim   roli   mavjud   bo’lib,   bu
o’quvchilarning so’z boyligi va nutqiy madaniyatini shakllantirish uchun juda zarur.
Kurs   ishining   maqsadi.   Kurs   ishining   maqsadi   –   boshlang’ich   sinf
o’quvchilariga sifat so’z turkumini o’rgatishning samarali usullarini o’rganish, dars
jarayonida  interaktiv, ko’rgazmali  va  ijodiy metodlardan foydalangan  holda  sifatni
o’rganish ko’nikmasini shakllantirishdan iborat.
Kurs ishining obyekti
Boshlang’ich   sinflarda   sifat   so’z   turkumini   o’qitish   jarayoni   va   unga   oid
pedagogik metodlar.
Kurs ishining predmeti
Sifat   so’z   turkumini   o’rgatishda   qo’llaniladigan   metodik   yondashuvlar,
pedagogik va didaktik vositalar.
Kurs ishining vazifalari
 Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   uchun   sifat   so’z   turkumini   o’rganishning
ahamiyatini aniqlash;
 Sifat   so’z   turkumini   o’qitishda   o’yin,   ko’rgazmali,   ijodiy   va   amaliy
metodlardan samarali foydalanish usullarini tadqiq qilish;  O’quvchilarning  so’z boyligini   oshirish  va  ularda sifatlarni   nutqda qo’llash
ko’nikmasini shakllantirishga yo’naltirilgan mashg’ulotlarni ishlab chiqish.
Kurs ishining metodlari
1. Nazariy tahlil va taqqoslash.
2. Kuzatish va tajriba.
3. O’quvchilar bilan interaktiv va ko’rgazmali darslar tashkil etish.
4. Baholash   va   refleksiya   usullari   yordamida   o’quv   jarayonini   samarali
tashkil etish.
Kurs ishining tuzilishi
Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro’yxatidan
iborat. I BOB. SIFAT SO’Z TURKUMINI O’RGANISHNING NAZARIY
ASOSLARI
1.1. Sifat so’z turkumining lingvistik xususiyatlari va ta’limdagi o’rni
Ona   tilida   sifat   so’z   turkumi   buyum   yoki   shaxsning   turli   belgilarini,   ya’ni
rang, shakl, kattalik, xususiyat,  ta’rif kabilarni ifodalash uchun xizmat  qiladi. Sifat
so’z turkumi insonning atrofdagi borliqni aniq va mazmunli ifoda qilishida muhim
o’rin   tutadi.   Ular   orqali   buyum   va   hodisalarga   bo’lgan   qarashlar,   ularning
xususiyatlarini aniqlash imkoniyati yuzaga keladi. Sifatlarning so’z turkumi sifatida
belgilarni ifodalash xususiyatiga ega bo’lishi o’quvchilarning qiziqishini uyg’otadi,
ularni atrofdagi narsalarni turli xususiyatlari orqali idrok qilishga o’rgatadi[2].
Boshlang’ich sinf o’quvchilari bilan sifat so’z turkumini o’rganish jarayonida
o’qituvchi   o’quvchilarga   so’z   boyligini   kengaytirish   uchun   qiziqarli   usullardan
foydalanadi. Bu o’quvchilarda fikrlash va tasavvur qilish imkoniyatini kengaytiradi.
Sifat   so’z   turkumining   xususiyatlari,   masalan,   ranglar   (qizil,   ko’k),   shakl   (katta,
kichik),  ta’rif  (yaxshi,  shirin)   kabi  belgilar   o’quvchilarning kundalik  hayotiga juda
yaqin,   shuning   uchun   sifat   so’z   turkumi   haqida   bilim   olish   ularning   qiziqishlarini
oshiradi va ularni darsda faol qatnashishga undaydi.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilariga   sifatlarni   o’rgatish   ularning   nutqiy
madaniyatini   rivojlantirishda   asosiy   ahamiyat   kasb   etadi.   Sifat   so’z   turkumining
bolalar nutqida keng qo’llanishi esa ularni o’z fikrlarini ifodalashda ko’maklashadi.
Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning   ta’lim   sifatini   oshirishga   qaratilgan   qaror   va
farmonlarida   yosh   avlodning   lingvistik   bilimlarini   oshirish,   o’z   ona   tilida   aniq   va
mazmunli   nutq   qila   olish   qobiliyatini   rivojlantirish   muhim   yo’nalish   sifatida
belgilangan.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   uchun   sifat   so’z   turkumini   o’rganish
jarayonida quyidagi qator ahamiyatli omillar mavjud:
 Nutqiy   rivojlanish :   Sifatlar   yordamida   o’quvchilar   so’z   boyligini
kengaytiradi va o’z nutqida yangi so’zlarni qo’llashni o’rganadi.
 Tasavvur   va   idrokni   rivojlantirish :   Sifat   so’zlari   o’quvchilar   tasavvurini
boyitadi, narsalar va hodisalarni aniqroq va batafsil idrok etish imkonini beradi.  Ijodiy fikrlash ko’nikmasini  shakllantirish : Sifatlarni o’rgangan o’quvchilar
narsalar   haqida   kengroq   va   chuqurroq   fikrlashga,   ularni   turli   jihatlari   bilan
ta’riflashga o’rganadilar.
O’quvchilarning sifatlarni o’rganishi ular uchun qiziqarli bo’lib, bu ularni faol
ishtirok etishga undaydi.
Boshlang’ich   sinflarda   sifatlarni   o’qitish   o’qituvchidan   puxta   pedagogik
tamoyillar   asosida   yondashishni   talab   etadi.   Pedagogik   tamoyillar   darsning
samaradorligini   oshirish,   o’quvchilarda   sifatlarni   to’g’ri   tushunish   va   ularni   o’z
nutqida   qo’llash   ko’nikmalarini   shakllantirish   uchun   asos   bo’lib   xizmat   qiladi.
Boshlang’ich   ta’limda   sifatlarni   o’qitishda   quyidagi   pedagogik   tamoyillar
qo’llaniladi:
1. O’yin usuli orqali o’rgatish tamoyili : Boshlang’ich sinf o’quvchilariga
qiziqarli   va   oson   usullar   orqali   o’rgatish   dars   samaradorligini   oshiradi.   Masalan,
“Sifatni   top”   o’yini   orqali   o’quvchilar   turli   ranglar,   shakllar   yoki   xususiyatlarni
topib, ularni aniqlashga o’rganadi.
2. Tushuntirish   va   ko’rgazmalilik   tamoyili :   Boshlang’ich   sinf
o’quvchilari mavzuni oson o’zlashtirishi uchun o’qituvchi ko’rgazmali vositalardan
keng   foydalanadi.   Sifatlarni   o’rgatishda   rangli   kartochkalar,   suratlar   yoki   boshqa
ko’rgazmali vositalar orqali o’quvchilar mavzuga jalb qilinadi.
3. Amaliy   mashqlar   orqali   mustahkamlash :   Sifat   so’z   turkumini
o’rgangan   o’quvchilarga   turli   mashqlar   orqali   mavzuni   mustahkamlash   vazifalari
beriladi. Misol uchun, “Gapdan sifatni top” mashqi o’quvchilarga mustaqil ravishda
sifatlarni ajratib olishga yordam beradi.
4. Individual   yondashuv :   Har   bir   o’quvchining   bilim   darajasi   va
tushunish qobiliyatini hisobga olib, darslarni tashkil etish muhim. Shu orqali har bir
o’quvchi mavzuni o’z imkoniyatlari darajasida o’zlashtiradi.
5. Refleksiya   va   baholash :   Har   bir   dars   yakunida   o’quvchilarga   o’z
bilimlarini   tahlil   qilish   imkoniyatini   yaratish   va   ularning   bilim   darajasini   baholash
orqali dars samaradorligini oshirish mumkin. Bu   pedagogik   tamoyillar   o’quvchilarning   mavzuni   samarali   o’zlashtirishiga
yordam  beradi va ularning sifatlarni mustaqil  ravishda aniqlash va nutqda qo’llash
ko’nikmalarini rivojlantiradi.
1.2. Boshlang’ich  sinfda  sifat  so’z  turkumini   o’rgatishda  qo’llaniladigan
asosiy amaliy mashg’ulotlar
O’quvchilarning   sifat   so’z   turkumiga   qiziqishini   oshirish   uchun   dars
jarayonida   turli   interaktiv   va   amaliy   usullardan   foydalanish   samaralidir.
Boshlang’ich sinf o’quvchilari ko’pincha o’yinlar va qiziqarli mashg’ulotlarga katta
qiziqish   bildiradilar.   Shunday   ekan,   sifatlarni   o’rganishda   quyidagi   usullarni
qo’llash tavsiya etiladi:
1. O’yin   shaklida   mashg’ulotlar :   Boshlang’ich   sinflarda   o’yin   orqali
o’rganish   o’quvchilarni   darsga   qiziqtiradi.   Masalan,   “Rangli   dunyo”   o’yini   orqali
o’quvchilardan  ranglarni   sifatlar  sifatida   ishlatib,  narsalarni   ta’riflash  so’raladi.  Bu
o’yin   o’quvchilarda   rang   va   shakllarni   so’z   orqali   ifodalash   qobiliyatini
shakllantiradi.
2. Ko’rgazmali materiallardan foydalanish : Sifatlarni o’rganishda vizual
vositalardan   foydalanish   o’quvchilarning   diqqatini   tortadi   va   ularni   mavzuga   jalb
qiladi.   Masalan,   rangli   suratlar   yoki   narsalar   yordamida   o’quvchilarga   sifatni
tushuntirish yanada samarali bo’ladi.
Topshiriqlar   va   ijodiy   mashqlar:   O’quvchilarga   sifat   so’zlarini   o’z   ichiga
olgan   topshiriqlar   va   ijodiy   mashqlar   berish   orqali   ularda   sifatlarni   mustaqil
ravishda   o’rganish   va   o’zlashtirish   ko’nikmalarko’nikmalarini   rivojlantirish
mumkin. Masalan, o’quvchilarga uy atrofidagi narsalarni turli sifatlar bilan ta’riflash
vazifasini   berish   orqali   ular   sifatlarni   kundalik   hayotda   qo’llashni   o’rganadilar.
Bunday   ijodiy   mashqlar   o’quvchilarning   tasavvurini   kengaytiradi   va   ularni   o’z-
o’zini ifoda qilishga undaydi.
4. Krossvord va jumboqlar : O’quvchilar uchun sifatlarni o’z ichiga olgan
krossvord   va   jumboqlar   tayyorlash   ularni   dars   jarayoniga   faol   jalb   qilish   imkonini
beradi. Masalan, krossvord orqali sifat so’zlarining ma’nosini topish yoki bu so’zlar
ishtirokidagi gaplarni tuzish o’quvchilarda fikrlash qobiliyatini rivojlantiradi. 5. Amaliyot   orqali   o’rganish :   O’quvchilarga   sifatlarni   mustaqil
o’rganishga imkon yaratish uchun ularga sifatlarni har xil shakl va ranglarda ajratib
yozish   yoki   gaplar   tuzish   vazifasi   topshiriladi.   Bu   usul   o’quvchilarni   mavzuga
mustaqil yondashishga va sifatlarni amaliyotda mustaqil qo’llashga o’rgatadi.
6. Guruh   bo’lib   ishlash :   O’quvchilar   kichik   guruhlarda   sifat   so’zlarini
topish   va   turli   narsalarni   ta’riflash   bo’yicha   mashqlar   bajaradilar.   Guruh   bo’lib
ishlash   o’quvchilar   o’rtasida   o’zaro   yordam   va   hamkorlikni   rivojlantiradi,   bu   esa
ularga mavzuni yanada yaxshi o’zlashtirish imkonini beradi.
Ushbu   usullar   orqali   o’quvchilarda   sifat   so’z   turkumini   o’rganishga   qiziqish
ortadi   va   ular   mavzuni   o’zlashtirish   jarayonida   yanada   faol   ishtirok   etadilar.   Bu
metodlar orqali o’quvchilar o’rgangan bilimlarini mustaqil tarzda qo’llashga va o’z
fikrlarini to’g’ri ifodalashga o’rganadilar.
Sifat   so’z   turkumini   o’rgatishda   amaliy   mashg’ulotlar   o’quvchilarning
o’zlashtirish   darajasini   oshirishda   katta   ahamiyatga   ega.   Amaliy   mashg’ulotlar
o’quvchilarning   nazariy   bilimlarini   mustahkamlash   va   ularni   amaliyotda   qo’llash
imkoniyatini beradi. Boshlang’ich sinf o’quvchilariga sifatlarni o’rgatishda quyidagi
amaliy mashg’ulotlar samarali hisoblanadi:
1. Sifatlarni   topish   va   ajratib   yozish :   O’quvchilarga   berilgan   matndan
sifat   so’zlarini   topish   va   ularni   ajratib   yozish   vazifasi   topshiriladi.   Bu   usul
o’quvchilarga   sifatlarni   boshqa   so’zlardan   ajratishni   va   ularni   tahlil   qilishni
o’rgatadi.
2. Gapdan   sifatlarni   aniqlash :   O’quvchilarga   gaplar   beriladi   va   ulardan
sifat   so’zlarini   aniqlash   talab   etiladi.   Masalan,   “Bu   gul   juda   chiroyli”   gapida
o’quvchilar  “chiroyli” so’zini  sifat sifatida aniqlaydilar. Bu usul  ularning mavzuga
yanada chuqurroq tushuncha hosil qilishiga yordam beradi.
3. Sifatlar   bilan   gap   tuzish :   O’quvchilarga   berilgan   sifat   so’zlarini
ishlatgan   holda  yangi   gaplar   tuzish   vazifasi   beriladi.  Masalan,   “katta”,   “yashil”   va
“go’zal” kabi sifatlar bilan gaplar tuzish orqali o’quvchilar sifatlarni nutqda qo’llash
ko’nikmasini shakllantiradilar. 4. Shaxsiy   daftar   yuritish :   O’quvchilarga   har   bir   yangi   o’rgangan   sifat
so’zini   yozib   borish   uchun   maxsus   daftar   yuritish   topshiriladi.   Bu   daftar   orqali
o’quvchilar   o’z   bilimlarini   mustahkamlaydilar   va   yangi   sifatlarni   muntazam
ravishda qo’llashga o’rgatadilar.
5. Topshiriqlar   va   ijodiy   ishlar :   O’quvchilarga   kundalik   hayotda   duch
kelgan narsalarni turli sifatlar bilan ta’riflash vazifasi beriladi. Masalan, o’z uyidagi
buyumlarni   rang,   shakl,   kattalik   va   xususiyatlariga   qarab   tavsiflash   orqali
o’quvchilar sifatlarni amaliyotda ishlatishni o’rganadilar.
Amaliy   mashg’ulotlar   orqali   o’quvchilarda   sifat   so’z   turkumiga   oid   bilimlar
mustahkamlanadi   va   ular   sifatlarni   o’z   nutqida   to’g’ri   va   mazmunli   qo’llashga
o’rganadilar.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   sifat   so’z   turkumi   bo’yicha   bilim   olish
jarayoni   ularning   nutqiy   rivojlanishiga   ijobiy   ta’sir   ko’rsatadi.   Sifatlar   yordamida
o’quvchilar atrofdagi narsalarni aniqroq ifoda qilishga, o’z fikrlarini to’g’ri va boy
tarzda   ifodalashga   o’rganadilar.   Prezident   Shavkat   Mirziyoyev   ta’lim   sifatini
oshirish,   yoshlarning   savodxonligini   oshirish   va   o’z   ona   tilida   nutq   qilish
ko’nikmalarini   rivojlantirish   borasida   ta’limda   yangi   yondashuvlarni   joriy   etishni
ta’kidlagan[3].
Nutqiy rivojlanish uchun qo’llaniladigan usullar
1. Sifatlarni   gaplarda   qo’llash :   O’quvchilarga   turli   sifatlarni   gaplarda
to’g’ri   ishlatishni   o’rgatish   orqali   ularning   nutqiy   rivojlanishi   mustahkamlanadi.
Masalan, “Bu daraxt baland va yam-yashil” kabi gaplar orqali o’quvchilar sifatlarni
ta’riflash imkoniyatiga ega bo’ladilar.
2. Tushuntirish   va   ko’rgazmalilik :   Har   bir   sifatning   mazmunini
o’quvchilarga   tushuntirib,   ularning   mazmunini   qiziqarli   vositalar   yordamida
ko’rsatish   o’quvchilarning   nutqiy   idrokini   rivojlantiradi.   Bu   usul   o’quvchilarda
sifatlarni nutqda to’g’ri qo’llashga ko’nikma hosil qiladi.
3. So’z   birikmalari   va   gap   tuzish :   O’quvchilarga   sifatlarni   qo’llagan
holda   so’z   birikmalari   va   gaplar   tuzdirish   orqali   ularning   nutqiy   savodxonligini oshirish   mumkin.   Bu   usul   orqali   o’quvchilar   o’rgangan   sifatlarini   nutqda   oson   va
to’g’ri ishlatishga o’rganadilar.
4. Nutqiy o’yinlar : O’quvchilarga sifatlarni turli o’yin shaklida o’rgatish
orqali ularni darsda faol ishtirok etishga jalb qilish mumkin. Masalan, “Sifatni top”
yoki   “Qanday?”   kabi   o’yinlar   o’quvchilarning   sifatlarni   nutqda   mustahkamlashiga
yordam beradi.
Sifatlarni   o’rganish   orqali   o’quvchilar   o’z   nutqlarini   boyitadi   va   kundalik
hayotda sifatlarni to’g’ri qo’llash ko’nikmalarini shakllantiradi. Shu tariqa ularning
lingvistik   savodxonligi   oshadi   va   atrof-muhitni   aniqroq   idrok   qilish   qobiliyati
rivojlanadi.
O’quvchilarning   sifatlarni   o’rganish   jarayonida   erishgan   bilimlarini
muntazam   ravishda   baholash   va   mustahkamlash   ularning   mavzuni   to’laqonli
o’zlashtirishiga   yordam   beradi.   Prezidentning   ta’lim   sifati   va   o’quv   jarayonida
o’zlashtirish   darajasini   oshirish   haqidagi   qarorlari   ta’lim   tizimida   baholash   va
bilimni doimiy ravishda mustahkamlashning ahamiyatini ta’kidlaydi.
Baholash va mustahkamlash usullari
Qisqa   testlar   va   savol-javobsavol-javob   mashqlari**:   Har   bir   dars   yakunida
o’quvchilar  bilan qisqa  savol-javoblar  o’tkazish  orqali  ularning mavzuni  qanchalik
o’zlashtirganini   aniqlash   mumkin.   Masalan,   o’qituvchi   “Qanday?”   savolini   berib,
o’quvchilardan   sifat   so’zlari   orqali   javob   berishni   so’raydi.   Bu   usul   o’quvchilarni
sifatlarni nutqda to’g’ri qo’llashga o’rgatadi.
2. Kichik   diktantlar   va   yozma   mashqlar :   Sifatlarni   o’rgangan
o’quvchilarga   kichik   diktant   yoki   yozma   mashqlar   o’tkazish   ularning   bilimini
mustahkamlashda   samarali   hisoblanadi.   Bu   usul   o’quvchilarga   sifat   so’zlarini
yozuvda to’g’ri qo’llash va ularni ajratish ko’nikmalarini oshiradi.
3. O’z-o’zini   baholash :   O’quvchilarga   o’z   bilimlarini   baholash   uchun
maxsus daftarlarda “O’rgandim, tushunmadim, yana takrorlash kerak” kabi jadvalni
to’ldirish   topshirig’i   beriladi.   Ushbu   yondashuv   orqali   o’quvchilar   o’z   bilimlarini
mustaqil tahlil qiladi va o’zlashtirish darajasini baholash imkoniyatiga ega bo’ladi. 4. Amaliy   mashqlar   orqali   mustahkamlash :   Har   bir   darsdan   so’ng
o’quvchilarga   uyga   sifatlarni   ishlatgan   holda   kichik   matn   yoki   hikoya   yozish
topshirig’i   beriladi.   Bu   usul   orqali   o’quvchilar   o’z   o’rgangan   bilimlarini
mustahkamlash va o’zlashtirish darajasini oshirish imkoniyatiga ega bo’ladilar.
5. Refleksiya   va   qayta   tahlil :   Dars   oxirida   o’quvchilar   bilan   dars
davomida   o’rgangan   bilimlarini   tahlil   qilish   uchun   qisqa   refleksiya   o’tkaziladi.
Misol   uchun,   o’quvchilardan   “Bugungi   darsda   nimalarni   o’rgandingiz?”   yoki
“Qaysi sifatlarni eslab qoldingiz?” kabi savollar berish orqali ularga o’z bilimlarini
mustahkamlash va tahlil qilish imkonini yaratish mumkin.
Baholash va bilimni mustahkamlash usullari yordamida o’quvchilar mavzuni
puxta   o’zlashtirish   imkoniyatiga   ega   bo’ladilar.   Bu   usullar   ularga   sifat   so’zlarini
aniqroq   idrok   qilish   va   ulardan   nutqda   to’g’ri   foydalanishni   o’rgatadi,   shu   bilan
birga   o’quvchilarning   mustaqil   fikrlash   va   tanqidiy   yondashuv   ko’nikmalarini
rivojlantiradi.
Lingvistik   materiallar   sifat   so’z   turkumini   o’rganishda   o’quvchilarning
mavzuni   yanada   aniqroq   tushunishlariga   yordam   beradi.   Lingvistik   materiallar
orqali   o’quvchilar   sifatlarning   o’ziga   xos   xususiyatlarini,   ularning   gapda   tutgan
o’rnini va ularning nutqdagi ahamiyatini yaxshiroq anglab oladilar[4].
Lingvistik materiallardan foydalanishning ahamiyati
1. Izohli lug’atlar va tushuntirishlar : O’quvchilarga yangi sifat so’zlarini
izohli   lug’atlar   yordamida   tushuntirish   orqali   ularning   so’z   boyligi   va   mazmunni
to’g’ri   idrok   qilish   qobiliyati   rivojlantiriladi.   Masalan,   “katta”   va   “kichik”   kabi
so’zlar izohlanib, ularning ma’nosi o’quvchilarga tushuntiriladi.
2. Sifatlar   haqida   misollar   va   qoidalar :   Har   bir   qoidani   o’quvchilarga
turli misollar orqali tushuntirish, ularning lingvistik bilimlarini oshiradi. Qoidalarni
misollar   yordamida   tushuntirish   o’quvchilarning   sifatlarni   eslab   qolishini
osonlashtiradi va ularda mavzuga oid tahliliy fikrlash ko’nikmalarini rivojlantiradi.
3. O’quvchilarning   nutqiy   rivojlanishi   uchun   lingvistik   mashqlar :
Lingvistik   mashqlar   yordamida   o’quvchilarga   sifatlarni   nutqiy   faoliyatda   qanday
qo’llash   kerakligini   o’rgatish   mumkin.   Masalan,   o’quvchilarga   sifatlar   ishtirokida so’z   birikmalar   va   gaplar   tuzish   topshiriladi.   Bu   usul   o’quvchilarda   tilshunoslik
bilimini mustahkamlashga yordam beradi.
Lingvistik   materiallardan   foydalanish   orqali   o ’ quvchilarning   sifat   so ’ z
turkumini   chuqurroq   o ’ zlashtirishlari   ta ’ minlanadi .   Bu   materiallar   ularning   mavzu
haqida   kengroq   bilimga   ega   bo ’ lishlariga   va   sifatlarni   nutqda   to ’ g ’ ri   qo ’ llash
ko ’ nikmalarini   shakllantirishga   yordam   beradi .
Boshlang ’ ich   sinf   o ’ quvchilarining   diqqatini   jalb   qilish   va   mavzuni   osonroq
tushunishlari   uchun   ko ’ rgazmali   vositalar   juda   muhim .   O ’ zbekiston
Respublikasining   ta ’ lim   tizimiga   zamonaviy   texnologiyalar   va   innovatsion
yondashuvlarni   kiritish   haqidagi   qonun   va   qarorlari   ko ’ rgazmali   yondashuvlar
ta ’ lim   samaradorligini   oshirishda   muhimligini   qayd   etgan .
Ko’rgazmali vositalarning ahamiyati
1. Rangli   kartochkalar   va   rasmlar :   O’quvchilarga   sifatlarni   o’rgatish
jarayonida   rangli   kartochkalar   va   rasmlardan   foydalanish   ularning   tasavvurini
kengaytiradi. Masalan, har bir rang yoki shaklni ifodalovchi kartochkalar yordamida
o’quvchilarga sifatlarni tushuntirish darsni qiziqarli va samarali qiladi.
2. Interaktiv   doskalar   va   taqdimotlar :   Interaktiv   doska   orqali   o’qituvchi
sifatlarni vizual tarzda ko’rsatishi mumkin.  Masalan, doskada sifatlar uchun maxsus
rangli   belgi   yoki   grafiklar   yordamida   sifatlarning   turli   xususiyatlarini   namoyish
qilish  mumkin.  Bu  vosita  o’quvchilarning mavzuni  tez  va  aniq anglashiga  yordam
beradi.
3. Audiovizual   materiallar :   O’quvchilarga   turli   audio   va   video
materiallardan   foydalanib   sifatlarning   talaffuzi   va   ularning   nutqda   ishlatilishini
eshittirish   o’quvchilarning   idrok   qobiliyatini   oshiradi   va   ularni   dars   jarayoniga
yanada chuqurroq jalb qiladi.
4. Maket   va   ko’rgazmali   predmetlar :   O’quvchilarga   sifatlarni   turli
predmetlar   orqali   tushuntirish   ham   samarali   usullardan   biridir.   Masalan,   turli
buyumlar   yordamida   “katta-kichik”,   “yashil-ko’k”   kabi   sifatlar   orasidagi   farqlarni
ko’rsatish   orqali   o’quvchilarda   sifatlarni   aniqroq   idrok   qilish   ko’nikmasi
shakllanadi. Ko’rgazmali   vositalar   yordamida   dars   jarayonida   o’quvchilarning   diqqatini
mavzuga jalb qilish, ularning sifat so’z turkumiga oid bilimlarini mustahkamlash va
qiziqishlarini oshirish mumkin.
Zamonaviy   ta’lim   tizimida   texnologik   vositalardan   foydalanish   o’quv
jarayonini   yanada   qiziqarli   va   samarali   qiladi.   Texnologik   vositalar,   jumladan,
interaktiv   dasturlar,   taqdimotlar   va   audio-vizual   materiallar   yordamida   sifat   so’z
turkumini   boshlang’ich   sinf   o’quvchilariga   o’rgatish   osonlashadi.   Prezidentning
ta’limni   raqamlashtirishga   doir   qaror   va   farmonlari   ta’lim   jarayonida
texnologiyalardan foydalanishning ahamiyatini ta’kidlagan.
Texnologik yondashuvlarning afzalliklari
Interaktiv   taqdimotlar :   Interaktiv   taqdimotlar   yordamida   sifatlarni   rangli
grafikalar,   animatsiyalar   va   ovozli   izohlar   orqali   tushuntirish   mumkin.   Bu
o’quvchilarning   mavzuni   aniq   aniq   va   qiziqarli   tarzda   o’zlashtirishlariga   yordam
beradi.   Interaktiv   taqdimotlar   orqali   o’quvchilar   sifat   so’zlarini   eslab   qolishlari
osonlashadi,   chunki   rangli   grafikalar   va   animatsiyalar   ular   uchun   vizual   asosda
mustahkam xotira hosil qiladi.
2. Multimedia   materiallari :   O’quvchilarga   sifat   so’z   turkumini
o’rgatishda   video   va   audio   materiallardan   foydalanish   samarali   hisoblanadi.
Masalan,   rang,   shakl   va   kattalikni   ifodalovchi   videolar   o’quvchilarga   sifatlarni
eshitib   va   ko’rib   o’rganish   imkonini   beradi.   Bu   usul   sifatlarni   talaffuzda   to’g’ri
qo’llash va ularning nutqdagi rolini yaxshi tushunish imkonini beradi.
3. Mobil   ilovalar   va   interaktiv   dasturlar :   Ta’lim   uchun   mo’ljallangan
maxsus   dasturlar   yordamida   o’quvchilar   sifatlarni   mustaqil   ravishda   o’rganishi
mumkin.   Misol   uchun,   sifat   so’zlarini   farqlash,   ular   bilan   bog’liq   mashqlarni
bajarish   uchun   turli   mobil   ilovalar   o’quvchilarning   mustaqil   ta’lim   olish
imkoniyatini kengaytiradi.
4. Audio   yozuvlar   va   qayta   tinglash :   O’quvchilarning   talaffuz   va   idrok
ko’nikmalarini   rivojlantirish   uchun   sifat   so’zlarini   o’qituvchi   talaffuz   qilib,   keyin
ularni  qayta  tinglash  imkoniyati  yaratiladi.  Bu orqali  o’quvchilar  sifatlarni  talaffuz
qilishda o’z xatolarini tuzatishga va to’g’ri talaffuzni o’rganishga intiladilar. 5. O’yin   shaklidagi   interaktiv   mashg’ulotlar :   Sifat   so’z   turkumini
o’rganishda   turli   interaktiv   o’yinlar   o’quvchilarning   darsga   bo’lgan   qiziqishini
oshiradi.   Masalan,   “Sifatni   top”   kabi   o’yin   dasturlari   orqali   o’quvchilar   o’rgangan
sifat   so’zlarini   mustahkamlaydilar   va   ularni   turli   so’zlar   yoki   rasmlar   bilan
bog’lashga o’rganadilar.
Texnologik   yondashuvlar   orqali   o’quvchilarning   sifat   so’z   turkumi   haqidagi
bilimlari   chuqurlashadi   va   ularda   mavzuga   qiziqish   ortadi.   Shu   bilan   birga,
texnologiyalar   orqali   o’rgangan   bilimlarini   mustaqil   amaliyotda   qo’llash
imkoniyatiga ega bo’ladilar.
Sifat so’z turkumini o’rganishda loyiha va ijodiy topshiriqlardan foydalanish
o’quvchilarning mavzuga bo’lgan qiziqishini oshirib, ularning mavzuni amaliyotda
o’zlashtirishiga   yordam   beradi.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   uchun   kichik
loyihalar   va   ijodiy   vazifalar   ular   uchun   darsni   qiziqarli   qilish   bilan   birga   sifatlarni
to’g’ri qo’llash ko’nikmasini shakllantiradi[5].
Loyiha va ijodiy topshiriqlar samaradorligi
1. Rang va shakl  bo’yicha kartochkalar yaratish : O’quvchilarga rang va
shakllarni   ifodalovchi   sifatlarni   aks   ettiruvchi   kartochkalar   tayyorlash   topshirig’i
beriladi.   Masalan,   o’quvchilar   “yashil   yaproq”   yoki   “katta   uy”   kabi   so’z
birikmalarini   ko’rsatadigan   rangli   kartochkalarni   tayyorlab,   sinf   oldida   taqdim
etadilar. Bu topshiriq orqali ular sifatlarni o’rganish jarayonida o’zlari kashf etuvchi
va ijodiy ishtirokchiga aylanadilar.
2. Sifatlar   albomini   tuzish :   O ’ quvchilarga   sifatlarni   ifodalovchi   suratlar
va   so ’ zlardan   iborat   kichik   albom   tayyorlash   topshiriladi .   Masalan ,   har   bir   betga
rang   yoki   shaklni   ifodalovchi   surat   joylashtiriladi   va   o ’ quvchilar   unga   mos   sifat
so ’ zlarini   yozib   qo ’ yadilar .   Bu   usul   orqali   o ’ quvchilar   sifatlarni   turli   kontekstlarda
ko ’ rishni   o ’ rganadilar   va   ularni   kundalik   hayotda   qo ’ llashda   puxta   bilimga   ega
bo ’ ladilar .
3. Sifat   bilan   bog ’ liq   hikoyalar   yozish :   O ’ quvchilarga   turli   sifatlarni
qo ’ llagan   holda   qisqa   hikoyalar   yozish   topshirig ’ i   beriladi .   Masalan,   ular   o’zlari
sevgan narsalar, tabiat yoki do’stlari haqida sifat so’zlari yordamida ta’rif berishadi. Bu   usul   o’quvchilarning   ijodiy   fikrlash   qobiliyatini   oshirish   bilan   birga,   ularni
mavzuni yaxshiroq o’zlashtirishga undaydi.
4. Maktab   yoki   uy   atrofidagi   narsalarni   ta’riflash :   O’quvchilarni   sinf
yoki   uy   atrofidagi   buyumlarni   turli   sifatlar   yordamida   ta’riflashga   undash   orqali
ularning   mavzuga   bo’lgan   idroki   va   bilimlarini   mustahkamlash   mumkin.   Bu
topshiriq   o’quvchilarda   kuzatuvchanlik   va   analiz   qilish   ko’nikmalarini
rivojlantiradi.
Loyiha   va   ijodiy   topshiriqlar   yordamida   o’quvchilar   sifat   so’z   turkumini
hayotiy   va   amaliy   misollarda   qo’llashga   o’rganadilar.   Shu   bilan   birga,   ijodiy
faoliyat ularni o’z so’z boyliklarini oshirish va sifatlarni to’g’ri qo’llashda mustaqil
yondashishga rag’batlantiradi.
O’quvchilarni   mavzuni   yanada   chuqur   o’zlashtirish   va   o’z   bilimlarini
mustaqil   mustahkamlashga   undashda   mustaqil   ishlash   usullari   katta   rol   o’ynaydi.
Mustaqil   ishlar   o’quvchilarning   mavzuga   nisbatan   javobgarlik   hissini   oshiradi   va
ularni o’z-o’zini baholashga o’rgatadi.
Mustaqil ishlash usullarining afzalliklari
1. Uyda   bajarish   uchun   topshiriqlar :   O ’ quvchilarga   sifatlarni   qo ’ llagan
holda   gaplar   yoki   kichik   matnlar   tuzish   topshirig ’ i   beriladi .   Masalan ,   uyda   ota -
onalar   bilan   birga   o ’ z   xonasidagi   buyumlar   yoki   sevimli   o ’ yinchoqlarni   sifatlar
yordamida   ta ’ riflash   topshirig ’ i   berilishi   mumkin .  Bu   orqali   o ’ quvchilar   mavzuni   uy
sharoitida   ham   o ’ zlashtiradi   va   mavzuga   nisbatan   mas ’ uliyatliroq   yondashadi .
2. Sifat   so ’ zlar   ro ’ yxatini   tuzish :   Har   bir   o ’ quvchi   mavzu   bo ’ yicha
o ’ rgangan   yangi   sifat   so ’ zlarining   ro ’ yxatini   yuritib   boradi .   Bu   daftar   yoki   ro ’ yxat
o ’ quvchilarning   mavzu   bo ’ yicha   bilimi   va   yangi   o ’ rganilgan   so ’ zlarni   nutqida
qo ’ llashga   yordam   beradi .
3. Mustaqil   ravishda   hikoyalar   o ’ qish :   O ’ quvchilarga   sifat   so ’ z   turkumi
ishtirok   etgan   qisqa   hikoyalarni   mustaqil   o ’ qish   topshirig ’ i   beriladi .   O ’ qish
jarayonida   ular   yangi   sifatlarni   o ’ rganadilar   va   hikoyalardagi   sifat   so ’ zlarini
aniqlashga   o ’ rganadilar . 4. O ’ z - o ’ zini   baholash   kartochkalari :   Har   bir   dars   yakunida   o ’ quvchilar
o ’ zlarini   baholash   uchun   kartochkalarda   mavzuga   oid   bilimlari   darajasini
ko ’ rsatadigan   belgilar   qo ’ yib   boradilar .   Bu   usul   o ’ quvchilarning   o ’ z   bilimlarini
muntazam   kuzatib   borishlariga   va   kerak   bo ’ lsa ,  mavzuni   takrorlashga   undaydi .
Mustaqil   ishlash   usullari   orqali   o ’ quvchilarning   sifat   so ’ z   turkumi   bo ’ yicha
bilimlari   mustahkamlanadi   va   ularda   o ’ z - o ’ zini   baholash ,   o ’ z   ustida   ishlash
ko ’ nikmalari   shakllanadi .   Shu   tariqa   o ’ quvchilar   mavzuni   yanada   chuqur
o ’ zlashtiradilar   va   mustaqil   ishlashga   o ’ rganadilar .
Rolli   va   muloqotga   asoslangan   o ’ yinlar   sifat   so ’ z   turkumini   o ’ rgatishda
o ’ quvchilarning   mavzuni   qiziqarli   tarzda   o ’ zlashtirishiga   xizmat   qiladi .   Ushbu
usullar   orqali   o ’ quvchilar   sifatlarni   nutqiy   faoliyatda   samarali   ishlatishga   va   ularni
turli   vaziyatlarda   qo ’ llashga   o ’ rganadilar .   O ’ zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
yoshlarni   bilimga   va   zamonaviy   ta ’ lim   texnologiyalaridan   foydalanishga   undashga
qaratilgan   qarorlari   o ’ quvchilarning   ta ’ lim   jarayonida   faol   ishtirokini   oshirishning
muhimligini   ta ’ kidlaydi [6].
Rolli va muloqotga asoslangan o’yinlarning afzalliklari
1. Rolli   o’yinlar   yordamida   ta’riflash :   O’quvchilarga   turli   rollar   berilib,
ular   sifat   so’zlarini   qo’llagan   holda   narsalarni   ta’riflaydilar.   Masalan,   bir   o’quvchi
“do’konchi”,   boshqasi   esa   “xaridor”   bo’lib,   mahsulotlar   haqida   turli   sifatlarni
qo’llab   ta’riflashadi.   Bu   o’yin   o’quvchilarning   nutqiy   rivojlanishini   oshiradi   va
ularning mavzuni yanada puxta o’zlashtirishlariga yordam beradi.
2. “Qanday?”   o’yini :   O’quvchilar   juft-juft   bo’lib,   turli   buyumlar   yoki
predmetlarni   ta’riflaydilar.   Masalan,   biri   boshqa   o’quvchiga   bir   so’z   beradi,
ikkinchisi   esa   unga   “Qanday?”   savoliga   javoban   sifat   orqali   javob   beradi.   Ushbu
muloqotga   asoslangan   o’yin   o’quvchilarni   sifatlarni   to’g’ri   qo’llashga   o’rgatadi   va
ularning nutqiy faoliyatini rivojlantiradi.
3. Dialog   shaklida   mashqlar :   Sifatlarni   nutqda   to’g’ri   qo’llash   uchun
o’quvchilar   juft   bo’lib   muloqot   qilishlari   va   bir-birlariga   turli   predmetlar   haqida
sifat   so’zlari   yordamida   ta’rif   berishlari   mumkin.   Masalan,   “Qanday   gul   senga yoqadi?”   savoli   orqali   o’quvchi   sifatlardan   foydalanib   javob   beradi.   Bu   o’yin
ularning sifat so’zlarini aniqroq qo’llashiga yordam beradi.
4. So’zlar   bilan   hikoya   tuzish :   O’quvchilar   kichik   guruhlarga   bo’linib,
ularga   berilgan   sifatlar   asosida   qisqa   hikoya   yaratadilar.   Masalan,   guruhlarga
“yashil”, “katta”, “yumshoq” kabi sifatlar beriladi va ular bu sifatlar asosida hikoya
tuzishadi.  Bu usul o’quvchilarning ijodiy fikrlash ko’nikmalarini rivojlantiradi.
Rolli   va   muloqotga   asoslangan   o’yinlar   o’quvchilarning   mavzuga   bo’lgan
qiziqishini   oshiradi   va   ularni   faol   muloqotga   jalb   qiladi.   Bu   o’yinlar   orqali
o’quvchilar   sifatlarni   kundalik   hayotda   qo’llashga   o’rganadilar   va   ularning   nutqiy
savodxonligi oshadi.
Refleksiya   va   o ’ z - o ’ zini   baholash   usullari   o ’ quvchilarning   sifatlarni   qanchalik
o ’ zlashtirganliklarini   tahlil   qilish   va   ular   o ’ z   bilimlarini   baholash   uchun   imkoniyat
yaratadi .   Ushbu   metodlar   o ’ quvchilarda   mavzuga   nisbatan   mas ’ uliyat   hissini
kuchaytiradi   va   ularni   o ’ z   bilimlarini   mustahkamlashga   undaydi .
Refleksiya va o’z-o’zini baholash metodlarining afzalliklari
1. Refleksiya   jadvali :   Har   bir   dars   yakunida   o’quvchilarga   “Bugun
nimalarni o’rgandim?”, “Qaysi  sifatlarni yaxshi  o’zlashtirdim?” kabi savollar  bilan
refleksiya   jadvallari   tarqatiladi.   Ushbu   jadval   orqali   o’quvchilar   mavzuga   nisbatan
o’z yutuqlarini va kamchiliklarini ko’rib chiqadilar.
2. O’z-o’zini   baholash   kartochkalari :   Har   bir   mavzu   bo’yicha
o’quvchilarga   o’z   bilim   darajasini   belgilash   imkoniyatini   beradigan   kartochkalar
taqdim   etiladi.   Bu   usul   yordamida   o’quvchilar   o’z   bilimlarini   tahlil   qilib,
kamchiliklari ustida ishlash uchun qayta mashq qilish imkoniga ega bo’ladilar.
3. Reflektiv savollar orqali tahlil qilish : Har bir dars yakunida o’qituvchi
tomonidan   beriladigan   reflektiv   savollar   o’quvchilarning   mavzuni   qay   darajada
tushunganliklarini  aniqlash  uchun  samarali   hisoblanadi.  Masalan,   “Bugungi   darsda
o’rgangan  sifatlar  nima  edi?” yoki   “Bu  sifatlarni  yana  qayerda  qo’llash  mumkin?”
kabi savollar orqali o’quvchilar darsda o’rgangan bilimlarini mustahkamlaydilar.
4. O’z-o’zini   baholash   daftarini   yuritish :   O’quvchilarga   o’zlarini
baholash   uchun   daftarda   har   dars   oxirida   yozib   boradigan   qisqacha   qaydlar topshiriladi.   Bu   daftar   o’quvchilarga   sifat   so’zlarini   yaxshi   o’zlashtirganlik
darajasini tahlil qilishga yordam beradi va ularni o’z ustida ishlashga undaydi.
Refleksiya va o’z-o’zini baholash usullari orqali o’quvchilar mavzuni chuqur
o’zlashtirishga   intiladi   va   o’z   bilimlariga   tanqidiy   yondashishga   o’rganadilar.   Shu
orqali   ularning   bilim   darajasi   mustahkamlanadi   va   sifatlarni   o’z   nutqida   samarali
ishlatishga tayyorlanadilar. II   BOB.   SIFAT   SO’Z   TURKUMINI   O’QITISHDA   INTERAKTIV   VA
KO’RGAZMALI METODLARDAN FOYDALANISH
2.1.   O’quvchilarning   sifatlarni   amaliyotda   qo’llash   ko’nikmasini
rivojlantirish metodlari
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   sifatlarni   turli   o’yin   va   qiziqarli   topshiriqlar
yordamida   o’zlashtirishni   yaxshi   ko’radilar.   O’yin   metodlari   darsni   jonli,   qiziqarli
va   samarali   qiladi.   O’yin   orqali   o’rgatish   ta’lim   jarayonini   sezilarli   darajada
osonlashtiradi va o’quvchilarni faol ishtirok etishga undaydi.
Sifatlarni o’rganish uchun o’yin usullarining afzalliklari
1. “Top   va   ta’rifla”   o’yini :   O’qituvchi   sinf   xonasida   turli   buyumlarni
tanlaydi   va   o’quvchilarga   “Qanday?”   savolini   beradi.   O’quvchilar   buyumni
ta’riflash uchun turli sifat so’zlarini ishlatadilar, masalan, “yashil”, “yumshoq” yoki
“katta”. Bu usul orqali o’quvchilar sifat so’zlarini aniqroq tushunishadi va ularni o’z
nutqida qo’llashni o’rganadilar.
2. “Sifatni tanla” o’yini : Har bir o’quvchi kartochka oladi, unda bir sifat
so’zi   yozilgan   bo’ladi.   O’quvchilar   o’z   kartochkasidagi   sifatga   mos   predmetni
sinfda   yoki   uyda   topib,   uni   ta’riflashlari   kerak.   Bu   usul   o’quvchilarning
kuzatuvchanlik va taqqoslash qobiliyatlarini rivojlantiradi.
3. Rangli   o ’ yin   kartalari :   Sifat   so ’ zlarini   ifodalovchi   rangli   o ’ yin
kartalaridan   foydalanish   darsni   qiziqarli   va   jonli   qiladi .   Masalan ,   qizil   kartochkada
“ issiq ”,   yashil   kartochkada   “ katta ”   kabi   so ’ zlar   yoziladi   va   o ’ quvchilar   ushbu
sifatlarni   mos   gaplarda   ishlatishlari   talab   etiladi .
4. So ’ zlar   bilan   gap   tuzish :   Har   bir   o ’ quvchi   turli   sifat   so ’ zlari   yozilgan
kartochkalarni   oladi   va   ulardan   foydalangan   holda   qisqa   gaplar   tuzadi .   Masalan ,
“ katta   uy ”,   “ yashil   daraxt ”,   “ yumshoq   o ’ yinchoq ”   kabi   gaplar   tuziladi .   Bu   usul
o’quvchilarni sifatlarni amaliyotda qo’llashga o’rgatadi.
O’yin   usullari   o’quvchilarni   mavzuga   faol   jalb   qilish   bilan   birga,   ularni
sifatlarni   nutqda   to’g’ri   va   samarali   ishlatishga   yordam   beradi.   Ushbu   yondashuv
darsni qiziqarli va samarali qiladi. Sifatlarni   o’rgatishda   ko’rgazmali   vositalar   qo’llash   dars   samaradorligini
oshiradi.   O’quvchilarning   diqqatini   mavzuga   jalb   qilish   va   sifatlarni   vizual   tarzda
tushuntirish   ko’rgazmali   vositalarning   asosiy   afzalligi   hisoblanadi.   Prezident
Shavkat   Mirziyoyevning   ta’limda   zamonaviy   texnologiyalardan   keng   foydalanish
haqidagi   qarorlari   o’quv   jarayonida   texnologiyalarning   o’rnini   ko’rsatadi
(O’zbekiston Respublikasi Prezidentining PF-6079-sonli farmoni, 2020).
Ko’rgazmali   va   texnologik   vositalar   yordamida   sifatlarni   o’rgatishning
afzalliklari
1. Rangli   taqdimotlar   va   slaydlar :   O’qituvchi   dars   jarayonida   rangli
taqdimot  va  slaydlardan  foydalanib,  har  bir  sifat   so’zini  vizual  tarzda  tushuntirishi
mumkin.   Masalan,   rang   va   shakllarni   aks   ettiruvchi   slaydlar   orqali   o’quvchilar
sifatlarni ko’rib idrok etadilar va yaxshi tushunadilar.
2. Interaktiv   doska :   Interaktiv   doska   yordamida   o’qituvchi   sifat
so’zlarini   grafiklar   va   rasmlar   orqali   tushuntirishi   mumkin.   Misol   uchun,   turli
predmetlar uchun turli rang va shakllar bilan ko’rsatilgan sifatlar yordamida mavzu
aniq va qiziqarli ko’rinishga ega bo’ladi.
3. Audio va  video  materiallar :  O’quvchilarga sifat   so’zlarining talaffuzi
va ularning nutqda  ishlatilishini  eshittirish orqali  darsning samaradorligini  oshirish
mumkin.   Masalan,   ranglar,   shakllar   va   buyumlarni   sifatlar   orqali   ta’riflaydigan
qisqa   videolar   o’quvchilarning   idrokini   kuchaytiradi   va   ular   mavzuni   yanada   oson
tushunadilar.
4. Mobil   ilovalar   va   o’yin   dasturlari :   Sifatlarni   o’rganishda
o’quvchilarga   turli   interaktiv   mobil   ilovalar   va   o’yin   dasturlaridan   foydalanish
orqali mustaqil o’rganish imkoniyatini yaratish mumkin. Bu dasturlar o’quvchilarni
qiziqarli mashqlar orqali sifatlarni eslab qolish va qo’llashga o’rgatadi.
Ko’rgazmali va texnologik vositalar yordamida o’quvchilar mavzuni aniqroq
tushunadilar va sifatlarni amaliyotda o’zlashtirishlari osonlashadi. Bu usullar ularga
mavzuga nisbatan yanada chuqurroq tushuncha beradi.
Sifat   so’z   turkumini   o’rgatishda   o’quvchilarning   bilimini   baholash   va
mustahkamlash   dars   samaradorligini   oshirishda   muhim   ahamiyatga   ega.   Baholash jarayoni  o’quvchilarning mavzuni qay darajada o’zlashtirganini aniqlashda yordam
beradi va ularga o’z bilimlarini to’ldirish imkonini beradi.
Baholash va mustahkamlash usullarining afzalliklari
1. Kichik   testlar   va   savol-javob :   O’qituvchi   har   bir   mavzudan   keyin
kichik testlar va savol-javoblar yordamida o’quvchilarning mavzuni o’zlashtirganlik
darajasini   baholaydi.   Masalan ,   “ Qaysi   sifat   bu   buyumni   to ’ g ’ ri   ifodalaydi ?”   kabi
savollar   berish   orqali   ularning   mavzuni   qay   darajada   tushunganini   bilish   mumkin .
2. Diktant   va   yozma   mashqlar :   O ’ quvchilarga   sifatlar   bilan   bog ’ liq
kichik   diktant   va   yozma   mashqlar   berish   orqali   ularning   yozma   savodxonligini
mustahkamlash   mumkin .   Bu   usul   o ’ quvchilarni   sifatlarni   nutqda   to ’ g ’ ri   yozishga
o ’ rgatadi   va   ular   mavzuni   chuqur   o ’ zlashtirishlariga   yordam   beradi .
3. Amaliy   topshiriqlar :   O ’ quvchilarga   sifatlarni   qo ’ llagan   holda   kichik
matnlar   yoki   gaplar   yozish   topshirig ’ i   beriladi .  Masalan ,  o ’ quvchilar   sinf   xonasidagi
buyumlarni   sifatlar   yordamida   ta ’ riflaydilar .   Bu   usul   orqali   ular   o ’ z   o ’ rgangan
bilimlarini   mustahkamlaydilar .
4. Refleksiya   va   o ’ z - o ’ zini   baholash :   Har   bir   dars   yakunida
o ’ quvchilarga   o ’ z   bilimlarini   baholash   imkonini   berish   orqali   ularning   mavzuni
to ’ g ’ ri   o ’ zlashtirishiga   yordam   berish   mumkin .   Bu   usul   yordamida   o ’ quvchilar   o ’ z
kamchiliklarini   o ’ zlari   tahlil   qiladi   va   zarur   bo ’ lsa ,   mavzuni   qayta   o ’ rganishga
intiladilar .
Baholash   va   bilimni   mustahkamlash   usullari   o ’ quvchilarni   mavzuni   chuqur
o ’ zlashtirishiga   yordam   beradi   va   ularda   mas ’ uliyat   hissini   kuchaytiradi .  Shu   tariqa ,
o ’ quvchilar   mavzuni   to ’ laqonli   o ’ zlashtiradilar   va   sifatlarni   nut   sifatlarni   nutqda
to ’ g ’ ri   qo ’ llash   ko ’ nikmalarini   shakllantiradilar .  Bu   usullar   o ’ quvchilarni   darsga   faol
ishtirok   etishga   undaydi   va   mavzuni   yanada   samarali   o ’ zlashtirishiga   yordam
beradi .
Sifatlarni   o ’ rgatishda   o ’ quvchilarni   mavzuni   amaliyotda   qo ’ llashga   jalb   qilish ,
ularda   mavzuga   bo ’ lgan   qiziqish   va   ijodiy   yondashuvni   oshirishga   xizmat   qiladi .
Amaliyot   orqali   o ’ qitish   o ’ quvchilarning   mavzuni   puxta   o ’ zlashtirishiga   va   sifatlarni
kundalik   hayotda   ishlatish   ko ’ nikmalarini   shakllantirishga   yordam   beradi . Amaliy yondashuvlarning afzalliklari
1. Sifatlar bilan ta’rif berish : O’quvchilarga uyda yoki maktabda ko’rgan
narsalar   haqida   sifatlar   yordamida   ta’rif   berish   topshirig’i   beriladi.   Bu   ularga
sifatlarni to’g’ri ishlatishga va o’z nutqida aniq ifodalashga o’rgatadi.
2. So’z   birikmalari   va   gaplar   tuzish :   O’quvchilar   turli   sifatlar   bilan
bog’liq so’z birikmalarini va gaplarni mustaqil tuzadilar. Masalan, “yashil  daraxt”,
“katta uy”, “shirin meva” kabi birikmalar tuzish orqali o’quvchilar sifatlarni nutqda
qo’llashni amaliyotda mustahkamlaydilar.
3. Ko’rgazmali   predmetlardan   foydalanish :   O’quvchilar   turli   buyumlar
bilan bevosita ishlaydigan  mashqlar yordamida sifatlarni  o’zlashtirishadi. Masalan,
sinf xonasidagi buyumlar yordamida rang, shakl va boshqa sifatlarni aniqlash orqali
ularda mavzuga amaliy yondashuv hosil bo’ladi.
4. Sifatlarni tasvirlash : O’quvchilar turli sifatlarni vizual tarzda tasvirlab,
ular bilan bog’liq xotiralarni kuchaytiradilar. Masalan, sifatlarni ranglar va shakllar
bilan bog’lab, ularni rasmlar orqali ifodalash o’quvchilarning qiziqishini oshiradi va
ularning mavzuga bo’lgan idrokini kuchaytiradi.
Amaliyot   orqali   o’rganish   usullari   o’quvchilarni   darsda   faol   ishtirokchi
bo’lishga   undaydi,   ularning   tasavvurini   kengaytiradi   va   mavzuni   hayotiy
vaziyatlarda qo’llashga o’rgatadi.
Refleksiya   va   tahlil   o’quvchilarning   mavzuga   oid   bilimlarini   chuqurroq
o’zlashtirishiga   va   o’z   bilimlarini   mustaqil   baholashiga   yordam   beradi.   Bu   usullar
o’quvchilarga   dars   jarayonida   qanday   bilimga   ega   bo’lganliklarini   tahlil   qilish
imkonini beradi va ularni mavzuni takrorlash yoki mustahkamlashga undaydi.
Refleksiya va tahlilning asosiy usullari
1. “Bugun  nimalarni   o’rgandim?”  refleksiya  kartochkalari :  Dars  oxirida
o’quvchilarga   o’z   bilimlarini   mustaqil   ravishda   qayta   ko’rib   chiqish   imkoniyatini
berish uchun kartochkalar tarqatiladi. Ular kartochkalarga bugungi darsda o’rgangan
sifat   so’zlarini,   qaysi   sifatlarni   qo’llashda   qiynalganliklarini   yoki   yana   nimalarni
o’rganishni xohlashlarini yozadilar. 2. “Bilaman,   bilishni   istayman,   o’rgandim”   jadvali :   Ushbu   jadval
yordamida   o’quvchilar   mavzu   bo’yicha   bilimlarini   baholash   imkoniyatiga   ega
bo’ladilar. Masalan, “Bilaman” qismiga allaqachon bilgan sifat so’zlarini yozadilar,
“Bilishni   istayman”   qismiga   esa   o’rganishni   istaganlari,   “O’rgandim”   qismiga   esa
darsda o’rgangan bilimlarini kiritadilar.
3. Guruhda   refleksiya   va   tahlil   qilish :   Dars   oxirida   o’quvchilar   kichik
guruhlarda   o’zlari   o’rgangan   bilimlarni   birgalikda   muhokama   qiladilar.   Har   bir
o ’ quvchi   o ’ z   kuzatishlari   va   yangi   bilimlari   haqida   gapirib   beradi .   Bu   usul
o ’ quvchilarning   darsda   faol   ishtirok   etishini   kuchaytiradi   va   ularda   mavzuga
nisbatan   kengroq   tasavvur   hosil   qiladi .
4. Sifatlarni   tahlil   qilish   va   qo ’ llash   mashqlari :   O ’ quvchilar   o ’ zlari
tuzgan   gaplarni   tahlil   qilib ,   undagi   sifat   so ’ zlarini   ajratib   ko ’ rsatadilar .   Ushbu
reflektiv   mashqlar   orqali   o ’ quvchilar   sifatlarni   tahlil   qilishga   va   o ’ z   bilimlarini
mustaqil   ravishda   mustahkamlashga   o ’ rganadilar .
Refleksiya   va   tahlil   usullari   yordamida   o ’ quvchilar   o ’ z   bilimlariga   nisbatan
tanqidiy   yondashishni   o ’ rganadilar   va   ularga   mavzuni   yanada   chuqurroq   tushunish
imkoniyati   yaratiladi .
Loyiha   ishlari   va   ijodiy   mashqlar   o ’ quvchilarning   mavzuga   ijodiy
yondashishlarini   ta ’ minlaydi   va   ular   mavzuni   yanada   qiziqarli   va   amaliy   tarzda
o ’ rganadilar .   Bu   usullar   orqali   o ’ quvchilar   sifatlarni   kundalik   hayotda   qo ’ llash   va
turli   holatlarda   sifatlarni   aniq   ifoda   etish   imkoniyatini   qo ’ lga   kiritadilar .
Loyiha   ishlari   va   ijodiy   mashqlarni   o ’ tkazish   usullari
1. Sifatlar   albomini   tayyorlash :   O ’ quvchilar   turli   sifat   so ’ zlarini   aks
ettiruvchi   rasmlar   yoki   kartochkalarni   to ’ plab ,  albom   tuzadilar .  Masalan , “ katta   uy ”,
“ yashil   daraxt ”,   “ yumshoq   o ’ yinchoq ”   kabi   suratlar   va   ta ’ riflarni   jamlagan   albom
yaratadilar .   Bu   o’quvchilarning   o’z   o’rgangan   bilimlarini   mustahkamlashda   ijodiy
yondashuvni rivojlantiradi.
2. Sifatlar bilan hikoya yozish : O’quvchilar turli sifatlar yordamida qisqa
hikoyalar   yozadilar.   Masalan,   tabiat,   oilaviy   voqealar   yoki   sevimli   narsalar   haqida
hikoya tuzish orqali ular sifatlarni kundalik hayotda qo’llashni o’rganadilar. 3. Ko’rgazmali   plakat   yaratish :   Har   bir   o’quvchi   turli   sifatlarni
ifodalovchi   ko’rgazmali   plakat   tayyorlaydi   va   sinf   oldida   taqdim   etadi.   Masalan,
o’quvchilar   har   bir   sifat   so’ziga   mos   rasm   tanlab,   ularning   mazmunini
tushuntiradilar. Bu ijodiy yondashuv ularda sifatlarni ko’rgazmali usulda o’rganish
imkoniyatini yaratadi.
4. “Sifatlar   haqida   hikoya”   loyihasi :   O’quvchilar   kichik   guruhlarga
bo’linib,   ularga   berilgan   sifatlar   asosida   kichik   hikoyalar   tuzadilar.   Ushbu   loyiha
orqali   o’quvchilar   sifatlarni   o’zaro   bog’lashni   va   ulardan   nutqda   ijodiy
foydalanishni o’rganadilar.
Loyiha ishlari va ijodiy mashqlar yordamida o’quvchilar mavzuni chuqurroq
o’zlashtiradilar   va   ular   mavzuga   ijodiy   yondashishni   shakllantiradilar.   Bu   usullar
yordamida o’quvchilarning sifatlarni to’liq anglashlari va kundalik hayotda samarali
qo’llashlari ta’minlanadi. 2.2.   Sifatlarni   o’qitishda   savol-javob   va   fikr   almashish   usullaridan
foydalanish
Savol-javob   va   fikr   almashish   usullari   o’quvchilarning   mavzuga   qiziqishini
oshiradi   va   ularni   darsda   faol   ishtirok   etishga   jalb   qiladi.   Bu   usullar   orqali
o’quvchilar   bir-birlari   bilan   fikr   almashish   orqali   o’z   bilimlarini   mustahkamlash
imkoniyatiga ega bo’ladilar.
Savol-javob va fikr almashish usullarining afzalliklari
1. Savol-javob o’yini : O’quvchilar juft-juft bo’lib, bir-birlariga sifatlarni
qo’llab turli savollar beradilar. Masalan,  “Bu daraxt qanday?” yoki “Senga qanday
uy   yoqadi?”   kabi   savollar   orqali   o’quvchilar   bir-birlariga   ta’rif   beradilar   va   o’z
bilimlarini mustahkamlaydilar.
2. Tartib bilan gap tuzish : O’quvchilar juftlarga bo’linib, ularga berilgan
sifat so’zlari bilan gaplar tuzadilar. Har bir o’quvchi navbatma-navbat gap tuzadi va
bu jarayonda mavzuga oid bilimlarini amaliyotda qo’llaydi.
3. Fikr   almashish   uchun   guruh   muhokamasi :   O’quvchilar   kichik
guruhlarga   bo’linib,   mavzu   bo’yicha   o’z   bilimlarini   o’rtoqlashadilar.   Masalan,   har
bir   o’quvchi   o’rgangan   yangi   sifat   so’zlarini   boshqa   guruh   a’zolariga   tushuntirib
beradi. Bu usul o’quvchilarning o’z bilimlarini tahlil qilish va bir-biridan o’rganish
imkoniyatini oshiradi.
4. “Bu   nima?”   o’yini :   O’qituvchi   bir   sifat   so’zini   aytadi   va   o’quvchilar
bu   sifatga   mos   keladigan   predmetni   topib,   uni   ta’riflashga   harakat   qiladilar.
Masalan,   “yashil”   yoki   “katta”   sifatlariga   mos   buyumni   topib,   ta’riflash
o’quvchilarning mavzuga oid bilimlarini mustahkamlashga yordam beradi.
Savol-javob   va   fikr   almashish   usullari   o’quvchilarni   faol   muloqot   qilishga
undaydi   va   ularni   mavzuni   qiziqarli   tarzda   o’rganishga   jalb   qiladi.   Ushbu   usullar
o’quvchilarning   mavzuga   oid   bilimlarini   mustahkamlaydi   va   ularga   sifatlarni   turli
kontekstlarda qo’llash imkoniyatini beradi.
Ko’rgazmali   va   audio-vizual   materiallar   orqali   o’quvchilarning   diqqatini
mavzuga   jalb   qilish   va   ularning   sifat   so’zlarini   aniq   tushunishiga   yordam   berish
mumkin.   Bu   usullar   o’quvchilarning   mavzuni   vizual   va   audio   shaklda   idrok qilishlariga imkon beradi, bu esa ularning xotiralarini kuchaytiradi va mavzuni eslab
qolishlarini osonlashtiradi.
Ko’rgazmali va audio-vizual materiallarning afzalliklari
1. Video   ko’rsatuvlar   va   multfilmlar :   O’quvchilarga   sifat   so’zlarini
o’rgatish  jarayonida  ranglar,  shakllar  va  kattaliklarni   ifodalovchi  qisqa  videolar   va
multfilmlardan foydalanish ularning mavzuga bo’lgan qiziqishini oshiradi. Masalan,
ranglar   haqida   multfilm   yoki   shakllar   bilan   bog’liq   qisqa   videoroliklar
o’quvchilarning mavzuni yanada jonliroq tushunishlariga yordam beradi.
2. Interaktiv dasturlar va elektron kitoblar : Zamonaviy elektron vositalar,
jumladan,   interaktiv   dasturlar   va   elektron   kitoblar   yordamida   o’quvchilar   sifat
so’zlarini   mustaqil   o’rganish   imkoniyatiga   ega   bo’ladilar.   Bu   dasturlar
o’quvchilarning mavzuni amaliyotda qo’llash ko’nikmalarini mustahkamlash uchun
turli interaktiv mashqlarni o’z ichiga oladi.
3. Slayd va taqdimotlar : Taqdimotlarda har bir sifat so’zi rangli tasvirlar
bilan   ko’rsatilishi   o’quvchilarning   diqqatini   mavzuga   jalb   qiladi.   Masalan,   “katta
uy”, “yashil  daraxt” kabi  sifat so’zlariga mos rangli  tasvirlar orqali o’quvchilar  bu
so’zlarni aniq tasavvur qilishlari va eslab qolishlari osonlashadi.
4. Audio   yozuvlar   orqali   mashg’ulotlar :   O’qituvchi   o’quvchilarga   sifat
so’zlari talaffuzini eshittiradi va ularni to’g’ri talaffuz qilishni o’rgatadi. Ushbu usul
yordamida   o’quvchilar   sifatlarni   talaffuz   qilishda   to’g’ri   bilimga   ega   bo’ladilar   va
o’z nutqlarida sifatlarni to’g’ri ishlatishga o’rganadilar.
Ko’rgazmali   va   audio-vizual   vositalar   yordamida   o’quvchilarning   diqqatini
jalb qilish osonroq bo’ladi va ular mavzuni yanada qiziqarli va esda qolarli shaklda
o’zlashtiradilar.
 “Aql xaritasi” usuli sifatlarni tartib bilan o’rganishga, ularni yaxlit bir tizimda
idrok   qilishga   yordam   beradi.   Bu   usul   o’quvchilarning   turli   sifatlarni   to’g’ri
tasniflash va ularni bir-biriga bog’lash ko’nikmalarini rivojlantiradi.
“Aql xaritasi” usulining afzalliklari
1. Sifatlarni   tizimlashtirish :   “Aql   xaritasi”   yordamida   o’quvchilar   turli
sifatlarni   tartib   bilan   joylashtiradilar.   Masalan,   rang,   shakl   va   kattalik   sifatlarini ajratib, ular orasidagi farqlarni ko’ra oladilar. Bu usul o’quvchilar uchun o’rganilgan
bilimlarni tizimli tarzda xotirada saqlashga yordam beradi.
2. Tushunchalarni   bog’lash   va   mantiqiy   izchillikni   shakllantirish :
O’quvchilar   xaritada   sifatlarni   bir-biriga   bog’lab,   har   bir   sifatning   boshqa   sifatlar
bilan   qanday   aloqada   ekanligini   tushunadilar.   Bu   usul   orqali   o’quvchilar   sifatlarni
mantiqiy izchillikda o’rganishga va bir-biriga bog’lashga o’rganadilar.
3. Ijodiy   va  vizual   idrokni   rivojlantirish :   “Aql   xaritasi”   o’quvchilarning
ijodiy va vizual idrokini rivojlantirishga xizmat qiladi. Ular o’z xaritalarini ranglar
va shakllar bilan boyitib, sifat so’zlarini ijodiy tarzda ko’rsatadilar.
4. Yodlash   jarayonini   osonlashtirish :   Xarita   shaklida   tuzilgan   bilim
o’quvchilarga   mavzuni   yaxlit   bir   tizimda   eslab   qolishga   yordam   beradi.   Masalan,
“qizil”,   “katta”,   “yumshoq”   kabi   sifatlarni   xaritada   aniq   joylashtirish   orqali
o’quvchilar ularni yaxlit ko’rinishda yodlab qoladilar.
“Aql   xaritasi”   usuli   o’quvchilarning   mavzuga   ijodiy   va   tizimli
yondashishlariga   yordam   beradi   va   ularning   sifatlarni   o’zlashtirishlarini
osonlashtiradi.
Guruh   bo’lib   ishlash   usuli   o’quvchilarni   o’z   bilimlari   bilan   o’rtoqlashishga,
bir-birlaridan o’rganishga va jamoaviy fikrlashga o’rgatadi. Bu usul o’quvchilarning
sifat   so’zlarini   ko’proq   eslab   qolishlariga   va   ulardan   birgalikda   foydalanish
imkoniyatini beradi.
Guruhda ishlashning afzalliklari
1. Hamkorlikda   ta’lim   olish :   O’quvchilar   bir   guruh   bo’lib   sifatlarni
muhokama qiladilar va birgalikda ularni qo’llashga o’rganadilar. Masalan, guruhda
“Qanday buyumlarni sifatlaymiz?” yoki  “Bu sifatlar qaysi  buyumlarga mos?” kabi
savollarni birga muhokama qilish orqali bilimlarini mustahkamlashadi.
2. Boshqalar   bilan   bilim   almashish :   Guruh   bo’lib   ishlash   o’quvchilarga
o’z   bilimlarini   o’rtoqlashish   va   boshqalardan   o’rganish   imkoniyatini   beradi.
Masalan ,  har   bir   o ’ quvchi   yangi   o ’ rgangan   sifat   so ’ zlarini   guruh   bilan   bo ’ lishadi   va
bu   orqali   ular   yangi   bilimlarga   ega   bo ’ ladilar . 3. Yangi   tushunchalarni   o ’ zlashtirishda   ko ’ maklashish :   O ’ quvchilar   bir -
birlariga   yordam   berish   orqali   o ’ z   bilimlarini   yanada   kengaytiradilar .   Masalan ,   bir
o ’ quvchi   yangi   o ’ rgangan   sifatni   boshqa   o ’ quvchiga   tushuntirib   beradi   va   shu   orqali
mavzuni   puxta   o ’ zlashtiradi .
4. Guruh   muhokamasi   orqali   mustahkamlash :   O ’ quvchilar   darsda
o ’ rgangan   bilimlarini   guruh   muhokamasi   orqali   qayta   ko ’ rib   chiqadilar   va   sifatlarni
nutqda   qanday   ishlatish   haqida   bir - birlari   bilan   maslahatlashadilar .
Guruhda   ishlash   usuli   o ’ quvchilarni   jamoa   bilan   ishlashga ,   boshqalardan
o ’ rganishga   va   o ’ z   bilimlarini   mustahkamlashga   undaydi .   Bu   usul   ularni   mavzuga
yanada   faol   jalb   etadi   va   ularga   sifatlarni   ko ’ proq   o ’ zlashtirishga   imkon   beradi .
Rag ’ batlantirish   va   baholash   o ’ quvchilarning   mavzuga   bo ’ lgan   qiziqishini
oshirishda   muhim   rol   o ’ ynaydi .   Baholash   va   rag ’ batlantirish   orqali   o ’ quvchilarning
erishgan   yutuqlari   e ’ tirof   etiladi   va   ular   yanada   faol   ishtirok   etishga   undaydi .
Rag’batlantirish va baholashning afzalliklari
1. Rag ’ batlantiruvchi   baholar   va   sovrinlar :   Har   bir   sifatni   to ’ g ’ ri   topgan
yoki   qo ’ llagan   o ’ quvchiga   kichik   rag ’ batlantirish   berilishi   ularning   darsda   faol
ishtirok   etishini   oshiradi .   Masalan,   rangli   stikerlar   yoki   kichik   sovrinlar   orqali
o’quvchilarni rag’batlantirish mumkin.
2. **“Eng yaxshi sifatlovchi” tanlovi
Har bir dars oxirida “Eng yaxshi sifatlovchi” tanlovi o’tkazilib, sifat so’zlarini
eng   yaxshi   qo’llagan   yoki   eng   ko’p   sifatni   topgan   o’quvchi   maxsus   unvon   yoki
kichik   sovrin   bilan   taqdirlanadi.   Bu   usul   o’quvchilarni   yanada   ko’proq   sifatlarni
eslab qolishga va ulardan ijodiy foydalanishga rag’batlantiradi.
3. O’z-o’zini   baholash :   O’quvchilarga   har   bir   dars   yakunida   o’zlarini
baholash   uchun   jadval   yoki   kartochkalar   tarqatiladi.   Bu   jadval   orqali   har   bir
o’quvchi   dars   davomida   qanday   bilimga   ega   bo’lganini   va   yana   nimani   yaxshiroq
o’rganishi kerakligini aniqlaydi. Masalan, o’quvchilar “O’rgandim”, “Qayta ko’rish
kerak”   yoki   “Yana   mashq   qilishim   lozim”   kabi   ustunlar   yordamida   o’zlarini
baholaydilar. 4. Qiziqarli baholash kartalari : Rangli va qiziqarli dizaynda tayyorlangan
baholash   kartalari   yordamida   o’quvchilarni   rag’batlantirish   mumkin.   Masalan,
“Ajoyib   sifat   topding!”,   “Ijodkor   sifatlaydigan”   kabi   kartalar   yordamida   ularning
muvaffaqiyatlarini ta’kidlab, mavzuga bo’lgan qiziqishini oshirish mumkin.
5. Progressiv   jadval :   O’quvchilar   uchun   sifat   so’z   turkumiga   oid   o’z
bilimlarini   qayd   etib   boradigan   “Progress   jadvali”   yuritiladi.   Har   bir   yangi
o’rganilgan sifat uchun jadvalga qo’shimcha belgilar qo’yiladi, bu esa o’quvchilarni
o’z yutuqlarini muntazam ko’rib chiqishga va yangi sifatlarni o’rganishga undaydi.
Rag’batlantirish   va   baholash   usullari   yordamida   o’quvchilar   mavzuga
nisbatan mas’uliyat hissini oshiradi va o’z bilimlarini mustahkamlashga intiladi. Bu
usullar   ularni   dars   jarayonida   faolroq   ishtirok   etishga   rag’batlantiradi   va   sifatlarni
o’zlashtirishga yanada kuchli motivatsiya beradi.
XULOSA
Ona   tili   ta’limi   boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   uchun   ularning   nutqiy   va
yozma   savodxonligini   oshirishga   xizmat   qiladigan   muhim   yo’nalishdir.   Sifat   so’z
turkumini   o’rganish  esa  o’quvchilarga  atrofdagi   buyum  va  hodisalarni   rang,  shakl,
xususiyat   va   boshqa   belgilar   orqali   to’g’ri   va   aniq   tasvirlash   imkonini   beradi.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   yosh   avlodning   sifatli   ta’lim   olishini
ta’minlash va ularning til ko’nikmalarini rivojlantirishga qaratilgan qarorlari ta’lim
jarayonida sifatli metod va usullardan foydalanish zarurligini ta’kidlaydi.
Ushbu   kurs   ishida   sifat   so’z   turkumini   o’rgatishda   zamonaviy   pedagogik
yondashuvlar   va   innovatsion   usullardan   foydalanish   samaradorligi   o’rganildi.
Tadqiqot jarayonida quyidagi natijalarga erishildi:
1. Interaktiv   va   o’yin   usullarining   samaradorligi :   Boshlang’ich   sinf
o’quvchilari   bilan   o’tkazilgan   darslarda   o’yin   va   interaktiv   usullar   orqali   o’rgatish yuqori natijalar berishi aniqlandi. Masalan, sifatlarni o’rganishda “Sifatni top”, “Top
va   ta’rifla”   kabi   o’yin   usullari   orqali   o’quvchilar   mavzuga   yanada   qiziqish
bildirishlari va darsda faol ishtirok etishlari kuzatildi. O’yin usullari o’quvchilarning
mavzuni   o’zlashtirishga   bo’lgan   motivatsiyasini   oshirib,   darsni   qiziqarli   va   esda
qolarli qilishda samarali ekanligi isbotlandi.
2. Ko’rgazmali   va   texnologik   vositalarning   afzalliklari :   Sifat   so’z
turkumini   o’qitishda   rangli   taqdimotlar,   interaktiv   dasturlar,   videolar   kabi
ko’rgazmali va texnologik vositalardan foydalanish o’quvchilarning mavzuni puxta
o’zlashtirishiga  yordam   berdi.  O’quvchilar   ko’rgazmali  materiallar   orqali  sifatlarni
ko’rib va tinglab idrok qilishni o’rgandilar. Bu esa ularning eslab qolish qobiliyatini
kuchaytiradi va mavzuga chuqurroq tushuncha beradi.
3. Guruhli va jamoaviy ishlash usullari : Sifatlarni o’rgatishda guruhli va
jamoaviy   faoliyatni   tashkil   etish   o’quvchilarning   bir-birlaridan   o’rganishlariga
imkon   berdi.   Guruh   bo’lib   ishlash   o’quvchilar   o’rtasida   ijtimoiy   ko’nikmalarni
rivojlantirdi,   bu   esa   ularni   jamoa   bo’lib   ishlashga   va   boshqalardan   o’rganishga
undadi.   Bu   yondashuv   o’quvchilarning   sifatlarni   samarali   o’zlashtirishlariga   katta
hissa qo’shdi.
4. Baholash   va   rag’batlantirish   usullarining   ahamiyati :   O’quvchilarning
mavzuni   qanchalik   to’g’ri   o’zlashtirganini   aniqlash   va   ularni   yanada   yaxshi   bilim
olishga   rag’batlantirish   uchun   turli   baholash   usullari   qo’llanildi.   “Eng   yaxshi
sifatlovchi” tanlovi, qiziqarli baholash kartochkalari va rag’batlantiruvchi sovg’alar
o’quvchilarning   dars   jarayoniga   faolroq   ishtirok   etishiga   yordam   berdi.
Rag’batlantirish   va   baholash   orqali   o’quvchilar   mavzuga   yanada   katta   qiziqish
bildiradilar va darsda samarali ishtirok etadilar.
5. Refleksiya  va o’z-o’zini  baholash usullarining samaradorligi :  Har  bir
dars oxirida o’quvchilar tomonidan o’tkaziladigan refleksiya va o’z-o’zini baholash
ularda  o’z bilimlariga nisbatan mas’uliyatni  oshirdi. Ushbu  usul  orqali  o’quvchilar
mavzuni   qanchalik   tushunganliklarini   tahlil   qilish   va   kerak   bo’lganda   o’zlarini
takrorlashga   jalb   qilish   imkoniyatiga   ega   bo’ldilar.   Bu   esa   o’quvchilarning o’rganishga bo’lgan qiziqishini oshirdi va ularga o’z bilimlarini muntazam ravishda
kuzatib borishga yordam berdi.
1. O’yin va interaktiv metodlarni kengroq qo’llash : Sifat so’z turkumini
o’qitishda   dars   samaradorligini   oshirish   uchun   o’yin   va   interaktiv   usullarni
muntazam qo’llash tavsiya etiladi.
2. Ko’rgazmali   va   texnologik   vositalardan   foydalanishni   kengaytirish :
Boshlang’ich  sinflarda  sifatlarni   o’rgatishda   interaktiv  dasturlar,  rangli   taqdimotlar
va video materiallar yordamida mavzuni qiziqarli va esda qolarli qilish lozim.
3. Jamoaviy   va   guruhli   mashg’ulotlarni   rivojlantirish :   O’quvchilarni
sifatlarni   jamoa   bilan   ishlash   orqali   o’rganishga   jalb   qilish   va   ularga   birgalikda
ishlash ko’nikmalarini shakllantirish tavsiya etiladi.
4. Baholash   va   rag’batlantirish   tizimini   yanada   takomillashtirish :
O’quvchilarni   mavzuni   puxta   o’zlashtirishga   rag’batlantirish   uchun   qiziqarli   va
o’ziga xos baholash tizimlarini joriy etish zarur.
5. Refleksiya   va   o’z-o’zini   baholashga   e’tibor   berish :   O’quvchilarning
bilimlarini tahlil qilish va ularni mustaqil baholashga o’rgatish uchun refleksiya va
o’z-o’zini baholash usullaridan foydalanishni kuchaytirish lozim.
Umuman olganda, sifat so’z turkumini boshlang’ich sinflarda samarali usullar
yordamida   o’qitish   o’quvchilarning   nutqiy   savodxonligini   oshiradi,   ularning   so’z
boyligini kengaytiradi va sifatlarni kundalik hayotda to’g’ri qo’llash ko’nikmalarini
rivojlantiradi. Shu yo’sinda o’quvchilarning ona tiliga bo’lgan qiziqishi oshadi va bu
mavzuni to’laqonli o’zlashtirishga imkon yaratadi. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.   Mirziyoyevning   “Yangi
O’zbekiston strategiyasi” , Toshkent, 2021.
2. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Ta’lim   sifatini   oshirish
bo’yicha chora-tadbirlar to’g’risida”gi PF-6079-sonli farmoni, 2020 yil.
3. Azimov   A.A.,   "Tilshunoslik   asoslari   va   o’qitish   metodikasi" ,
Toshkent, 2005.
4. Usmonova   G.G.,   "Ona   tili   va   adabiyotni   o’qitish   metodikasi" ,
Toshkent, 2015.
5. Yo’ldoshev O.T.,  "Til va madaniyat" , Toshkent, 2018.
6. Shokirova   D.,   "Ta’limda   zamonaviy   texnologiyalardan   foydalanish" ,
Toshkent, 2015. 7. Karimov   R.,   "Boshlang’ich   sinflarda   ona   tilini   o’qitish" ,   Toshkent,
2010.
8. Mahkamov M.,  "Didaktik tamoyillar va metodlar" , Toshkent, 2011.
9. Abdullayeva G.S.,  "Boshlang’ich sinf ona tili darslarini tashkil etish" ,
Toshkent, 2013.
10. Tursunov   A.,   "Ona   tilini   o’qitishda   interaktiv   metodlardan
foydalanish" , Toshkent, 2014.
11. Zokirova D.,  "Tilshunoslik asoslari va o’qitish metodikasi" , Toshkent,
2016.
12. Ismatov M.I.,  "Tilshunoslik asoslari" , Toshkent, 2008.
13. Vohidov E.,  "Pedagogika nazariyasi va amaliyoti" , Toshkent, 2009.
14. Qodirova R.,  "Didaktik materiallar bilan ishlash" , Toshkent, 2015.
15. Navoiy K.,  "Nutq o’stirish va tilshunoslik" , Toshkent, 2017.
16. Mirzaev  N.,   "Boshlang’ich  sinf   o’quvchilarining nutqiy  rivojlanishi" ,
Toshkent, 2014.
17. Saidov Sh.,  "Nutq madaniyati va lingvistika asoslari" , Toshkent, 2010.
18. Maxmudov X.,  "Boshlang’ich ta’lim pedagogikasi" , Toshkent, 2011.
19. Vohidova   D.,   "Ta’limda   yangi   pedagogik   texnologiyalar" ,   Toshkent,
2018.
20. Ashurova   L.,   "Interaktiv   metodlar   va   ularning   samaradorligi" ,
Toshkent, 2019.

Boshlang’ich sinflarda sifat so’z turkumini o’rganish

Купить
  • Похожие документы

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha