Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 194.2KB
Покупки 10
Дата загрузки 29 Январь 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Дошкольное и начальное образование

Продавец

Bohodir Jalolov

Boshlang’ich sinflarda so’z tarkibi mavzusini o’rgatish metodikasi

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI URGANCH INNOVATSION
UNIVERSITETI
“ Boshlang’ich sinflarda so’z tarkibi mavzusini
o’rgatish metodikasi ”
mavzusida yozgan
Kurs ishi MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………….2
I BOB. SO’Z TARKIBINING NAZARIY ASOSLARI
1.1. So’zning ta’rifi va uning elementlari………………………………5
1.2. So’zning morfologik tahlili……………………………………….10    
1.3. So’zning tarkibiy qismlari (tugunlar, qismchalar)………………..13
II BOB. O’QUV JARAYONIDA SO’Z TARKIBINI O’RGATISH 
METODLARI
2.1. Boshlang’ich sinflarda so’z tarkibini o’rgatish dasturlari…………20
2.2. O’quvchilar uchun mo’ljallangan interfaol metodlar………………25
III. XULOSA ………………………………………………………….29
IV. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………………………31 KIRISH
Respublikamizda ta’lim va tarbiya sohasida amalga oshirilayotgan islohotlar
yuksak   maqsadlarni   ko’zlagan.   Ularning   asosiy   mohiyati   –   jamiyatimizda
bilimdon,   aqlan   rivojlangan,   zamonaviy   dunyoqarashga   ega,   jismonan   sog’lom,
axloqan   pok,   erkin   va   ijodkor   shaxslarni   shakllantirishdir.   Ta’limning   asosiy
maqsadlaridan biri sog’lom va barkamol avlodni tarbiyalash bo’lsa, bu jarayonning
asosiy   poydevori   aynan   boshlang’ich   ta’limda   yotadi.   Prezidentimiz   Shavkat
Mirziyoyev   ta’kidlaganidek,   kelajakda   XXI   asr   talablariga   mos,   intellektual
salohiyati   yuqori,   o’z   kasbiga   mahorat   bilan   yondashadigan   shaxslarni   voyaga
yetkazish – barchamizning eng muhim vazifamizdir.
Boshlang’ich   ta’lim   –   bu   har   qanday   jamiyatning   kelajagini   belgilovchi
muhim   bosqichlardan   biridir.   Aynan   shu   davrda   bolalarga   bilimning   asoslari,
ijodiy   fikrlash   va   intellektual   qobiliyatlarni   rivojlantirish   bo’yicha   dastlabki
ko’nikmalar   beriladi.   Boshlang’ich   ta’limda   bolalar   faqat   o’qish   va   yozishni
o’rganib   qolmay,   balki   mustaqil   fikrlash,   muammolarni   hal   qilish   va   o’z
qobiliyatlarini   ro’yobga   chiqarish   imkoniyatlariga   ega   bo’ladilar.   Shu   sababli,   bu
bosqichda ta’lim berish metodikasiga alohida e’tibor qaratilishi zarur.
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning ta’lim-tarbiya
sohasidagi   islohotlar   doirasidagi   chiqishlarida   ham   ta’limning   boshlang’ich
bosqichidagi   ishlarni   zamon   talablariga   moslashtirish,   uni   innovatsion   uslublar
bilan   boyitish   masalasi   keng   muhokama   qilinadi.   U   kishi   bir   nutqida   shunday
degan edi:
“Farzandlarimizning   ta’lim-tarbiyasi,   ularning   dunyoqarashini   shakllantirish   va
intellektual   rivojlanishiga   investitsiya   kiritish   –   bu,   aslida,   xalqimizning   va
davlatimizning   kelajagiga   investitsiya   kiritish   demakdir.   Aynan   boshlang’ich ta’lim   davrida   ularning   qobiliyatlarini   aniqlash   va   rivojlantirish,   ularni   XXI   asr
talablariga mos  shaxs sifatida voyaga yetkazish  bizning eng yuksak  vazifamizdir.
“[1]   Yuqorida   aytib   o’tilganidek,   ta’limning   boshlang’ich   bosqichida   amalga
oshiriladigan   metodik   ishlar   bevosita   bolaning   keyingi   o’qish   va   rivojlanishiga
katta   ta’sir   ko’rsatadi.   Shuning   uchun   bu   bosqichda   ijodiy   va   innovatsion
metodlardan   foydalanish,   bolalarning   faolligini   oshirish,   ularning   ijodiy
qobiliyatlarini   rivojlantirish   juda   muhimdir.   Bugungi   kunda   mamlakatimizda
amalga   oshirilayotgan   ta’lim   islohotlari   doirasida   boshlang’ich   ta’limga
qaratilayotgan   e’tibor,   shuningdek,   pedagoglar   uchun   yaratilgan   qulay   sharoitlar
natijasida,   bu   jarayon   yanada   samarali   va   sifatli   bo’lishiga   ishonchimiz   komil.
Boshlang’ich   ta’limda   asosiy   vazifa   o’quvchilarga   o’zbek   tilining   boyliklarini,
uning   morfologik   va   sintaktik   xususiyatlarini   tushuntirish,   tilning   tuzilishi   va
qoidalarini o’rgatishdan iboratdir. Shuning uchun o’qituvchilarning bu yo’nalishda
faol ishlashi va ilg’or pedagogik uslublardan foydalanishi dolzarb ahamiyatga ega.
Bugungi kunda O’zbekiston Respublikasida milliy o’zlikni anglash va yuksaltirish,
yosh   avlodga   ona   tilining   boy   merosini   singdirish   dolzarb   vazifalardan   biridir.
Shavkat Mirziyoyevning davlat tiliga bag’ishlangan nutqlarida ham ushbu masala
alohida ta’kidlanadi:
“Ona   tilimiz   -   millatimizning   o’zligidir.   Bizning   eng   katta   maqsadimiz   -   bu   tilni
asrab-avaylash,   yoshlarimizga   o’rgatish   va   kelgusi   avlodlarga   to’liq   va   boy
holatda yetkazishdir.  Til  bu xalqning boy madaniyati, tarixi  va ruhiyatidir.  Tilini
yo’qotgan   millat   -   o’zligidan   ajraladi.“[2]   Ushbu   nutq,   albatta,   so’zning
morfologik   tuzilishini   o’rgatish   muhimligini   yana   bir   bor   tasdiqlaydi.   Til   -   bu
nafaqat aloqa vositasi, balki millatning madaniy boyligi va tarixidir. Shu sababdan
boshlang’ich sinflardan boshlab ona tili va uning morfologik tuzilishini o’rgatish,
kelajak avlodga ona tilining sirlarini tushuntirish muhim hisoblanadi. Kurs   ishining   dolzarbligi:   O’zbek   tilining   morfologik   tuzilishini   o’rgatish
metodikasi bugungi kunda ta’lim tizimida dolzarb mavzulardan biridir. O’zbek tili
o’quvchilarga nafaqat gaplashish yoki yozish uchun, balki ona tilining boyligini va
qadimiy ildizlarini o’rganish uchun ham muhimdir.
Kurs   ishining   maqsadi:   Ushbu   kurs   ishi   o’quvchilarda   morfologik   bilimlarni
rivojlantirish   hamda   o’zbek   tilining   so’z   tuzilishi   haqida   to’liq   tushunchani
shakllantirish maqsadini ko’zlaydi.
Kurs ishining vazifalari:
1. Boshlang’ich   sinflarda   morfologik   tuzilishni   o’rgatish   metodlarini   tahlil
qilish;
2. So’zlarning   ildiz,   affiks   va   qo’shimchalarini   to’g’ri   ajratish   yo’llarini
o’rgatish;
3. Interaktiv   va   innovatsion   metodlardan   foydalanish   orqali   o’quvchilarda
qiziqish uyg’otish.
Kurs   ishining   obyekti:   Boshlang’ich   sinflarda   o’quvchilarga   o’zbek   tilining
morfologik tuzilishini o’rgatish jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Boshlang’ich   sinflarda   so’zning   morfologik   tarkibi   va
unga oid darsliklar va o’quv-uslubiy qo’llanmalarda qo’llaniladigan metodlar.
Kurs   ishining   tuzilishi:   Kirish,   ikkita   bob,   4   qism,   xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro yxatidan ʻ iborat .   
I BOB. SO’Z TARKIBINING NAZARIY ASOSLARI
1.1. So’zning ta’rifi va uning elementlari
Respublikamizda   ta’lim   va   tarbiya   borasida   amalga   oshirilayotgan
islohotlarning   tub   mohiyati   bilimdon,   aqlan   rivojlangan,   ongli,   zamonaviy
dunyoqarashga ega, jismonan sog’lom, axloqan pok, erkin, ijodkor, komil insonni shakllantirishdan   iboratdir.   Mamlakatimizda   sog’lom   va   barkamol   avlodni
tarbiyalash, farzandlarimizni ijodiy va intellektual salohiyatini ro’yobga chiqarish,
ularni XXI asr talablariga to’liq javob beradigan shaxslar qilib voyaga yetkazish –
barchamizning   ezgu   vazifamizdir.   Aynan   boshlang’ich   ta’lim   jarayonida
o’quvchilarga   grammatik   tushunchalarni   shakllantirish   muhim   ahamiyat   kasb
etadi.
Boshlang’ich sinflarda morfologiyadan “ot”, “sifat”, “son”, “fe'l”, “olmosh”
tushunchalari;   sintaksisdan   “gap”,   “ega”,   “kesim”,   “ikkinchi   darajali   bo’lak”,
“uyushiq   bo’lak,   undalma”   tushunchalari;   so’z   yasalishidan   esa   “o’zak”,
“qo’shimcha”,   “o’zakdosh   so’zlar”   kabi   tushunchalarni   shakllantirish   ustida   ish
olib   boriladi.[4]   O’qituvchi   tushunchalarni   shakllantirish   jarayonini   boshqarish,
o’quvchilar   aqliy   faoliyatini   to’g’ri   tashkil   etish   uchun   u   tushuncha   nimaligini,
tushunchani   bilib   olish   jarayonining   xususiyatlarini,   tushunchani   o’zlashtirish
qanday sharoitda natijaliroq bo’lishini aniq bilishi lozim.
Boshlang’ich  sinf  o’quvchilari  ona  tili  darslarida  ongli   va  savodli   yozishga
o’rganadilar,   og’zaki   va   yozma   nutqning   qonun-qoidalarini   egallaydilar.
O’qituvchi imloviy malakaning psixologik tabiatidan kelib chiqib, kichik yoshdagi
o’quvchilarda   imloga   oid   malakani   shakllantirish   ustida   ishlash   metodikasini
belgilaydi.   Imloviy   malaka   –   maxsus   nutq   malakasidir.   To’g’ri   yozuv   –   maxsus
nutq faoliyati bo’lib, uning asosida nutq yotadi. Imloviy malaka nutq faoliyatining
komponenti sifatida gapni sintaktik jihatdan to’g’ri tuzish, so’zni uslubiy jihatdan
aniq qo’llashni ham o’z ichiga oladi.
Grammatik-orfografik   va   leksik-orfografik   tahlilda   orfografiyaning
grammatika va leksika bilan bog’liqligi, ko’chirib yozuv va diktantda o’quvchilar
faoliyatini   belgilaydigan   omillar   hisobga   olinadi.   Ko’chirib   yozuv   –   ko’rib   idrok
qilingan   so’z,   gap   va   matnni   yozma   shaklda   ifodalashdir.   Boshlang’ich   sinflarda husnixat   va   imlo   qoidalariga   rioya   qilib,   tuzatishlarga   yo’l   qo’ymay   va   tartibli
yozuv ko’nikmasi shakllantirilishi kerak.
  Morfemalar. So’zning   leksik   ma’nosini   aniqlash   maqsadida   uni
morfemalarga ajratish til haqidagi fanda o’zining nazariy asosiga ega
Morfema – so’zning eng kichik, bo’linmaydigan ma’noli qismi.
Morfema   ikki   turga   bo’linadi;   1.   O’zak   morfema   –   so’zda   albatta
qatnashadigan   va   leksik   ma’no   anglatadigan   morfema   2.   Affiksal   morfema   –
mustaqil   holda   leksik   ma’no   anglatmay,   so’zning   leksik   va   ma’nolarining
shakllanishi xizmat qiladigan morfema. 
Qo’shimchalar 2 turga bo’linadi:
1.   So’z   yasovchi   qo’shimchalar.   So’zning   leksik   ma’nosini   shakllantirish
uchun xizmat qiladigan.
2.   Forma   yasovchi   qo’shimchalar   so’zlarning   grammatik   formalarini
shakllantirib, turli grammatik ma’nolarini ifodalaydi.
So’zning   morfemik   tarkibi   ustida   ishlash   bilan   o’quvchilar   so’zning   leksik
ma’nosini   aniqlashning   asosiy   usullarini   bilib   oladilar.   Bunda   o’qituvchining
vazifasi   bolalar   so’zlarining   leksik   ma’nosi   va   morfemik   tarkibi   bir-biriga
bog’liqligini   bilib   olish   uchun   eng   qulay   sharoit   yaratish,   shu   asosda   ularning
lug’atiga aniqlik kiritishga maqsadga muvofiq rahbarlik qilish hisoblanadi.[1]
So’z   morfemani   rolini   anglash,   shuningdek   qo’shimchalarning   semantik
ma’nosini   bilish   o’quvchilarda   nutqning   aniq   shakllanishiga   ta’sir   etadi.
O’qituvchining   vazifasi   o’quvchilar   so’zning   leksik   ma’nosini   tushunibgina
qolmay,   matnda   aniq   affiksli   so’zlardan   ongli   foydalanishlarni   oshirish
hisoblanadi.
So’zning   morfemik   tarkibini   o’rganish   orfografik   malakalarni
shakllantirishda   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Morfologik   tamoyil   o’zbek
orfografiyasining   yetakchi   tamoyili   bo’lib,   bunga   binoan     so’zlar   va   ularning tarkibiy   qismi,   (o’zak   va   qo’shimchalar)   asliga   muvofiq   yoziladi.   O’zak   va
qo’shimchalarni   to’g’ri   yozish   malakasini   nazariy   asosda   shakllantirish   fonetik
so’z  yasalishiga  oid,  grammatik  bilimlarni  maqsadga   muvofiq  tatbiq  etishni   talab
qiladi.   Shuning   uchun   so’zning   morfemik   tarkibini   o’rganishning   muhim
vazifalaridan biri o’zak va qo’shimchalarni to’g’ri yozish malakasini shakllantirish
uchun zarur bo’lgan bilim va ko’nikmalar asosini yaratish hisoblanadi.
So’zning   morfemik   tarkibini   o’rganish   o’quvchilarning   aqliy   qobiliyatini
o’stirishda,   xususan,   til   birligi   sifatida   so’zni   umumiy   bilib   olish   uchun   zarur
bo’lgan   maxsus   aqliy   ko’nikmalarni   shakllantirishda   ham   ahamiyatli.
O’qituvchining vazifasi ta’lim jarayonida bilimni o’zlashtirish bilan o’quvchilarni
aqliy   faoliyatini   o’stiradigan   mavxumlashtirish,   analiz,   taqqoslash   ko’nikmalarni
shakllantiradigan sharoit yaratish hisoblanadi.[2] 
Boshlang’ich sinflar ona tili dasturiga muvofiq, so’zning morfemik tarkibi 2-
sinfda   o’rganiladi.   3-sinfda   so’z   turkumlarini   o’rganish   bilan   bog’liq   holda
so’zning tarkibi haqidagi bilimlarni takomillashtirish ko’zda tutiladi. 
Avvalo,   til   materialini   o’rganish   sistemasi   nimaligi   aniqlab   olamiz.   Til
materialini   o’rganish   sistemasi   deganda,   ilmiy   asoslangan   izchillikdagi   va   o’zaro
bog’lanishdagi   bilimlar   kompleksini   o’zlashtirishni   ta’minlaydigan   maqsadga
qaratilgan   jarayon,   shuningdek,   shu   asosda   amaliy   ko’nikmalarni   shakllantirish
ko’zda tutiladi. 
Mavzuni o’rganishda 4 bosqich amalga oshiriladi:
1-bosqich   –   so’z   yasalishini   o’rganishga   tayyorgarlik   bosqichi.   Bu
bosqichning vazifasi-o’quvchilarni bir xil o’zakli so’zlarning ma’no va tuzilishiga
ko’ra bog’lanishni tushunishga tayyorlash.
2-bosqich   –   bir   xil   o’zakli   so’zlarning   xususiyatlari   va   barcha
morfemalarning   asosiy   o’quv   vazifasi   so’zlarning   ma’nolari   qismlari   sifatida
o’zak,   so’z   yasovchi   va   forma   yasovchi   qo’shimchalar   bilan   tanishtirish. “O’zakdosh   so’zlar”   tushunchasini   shakllanitirish;   bir   xil   o’zakli   so’zlarda
o’zakning bir xil yozilishini kuzatish hisoblanadi.
1. Mustaqil morfemalar  (bosh so’zlar):
o O’z-o’zidan ma’noni anglatadi (masalan, “kitob”, “daryo”).
2. Bog’liq morfemalar  (qo’shimchalar):
o So’zning   ma’nosini   o’zgartiradi   yoki   uning   ma’nosini   kengaytiradi
(masalan, “kitoblar” so’zidagi “-lar” qo’shimchasi).
 Morfemalarning turlari
 Birinchi   darajali   morfemalar :   Mustaqil   so’zlar   (masalan,   “maktab”,
“o’qituvchi”).
 Ikkinchi   darajali   morfemalar :   Qo’shimchalar   (masalan,   “o’qituvchi”
so’zidagi “-chi” qo’shimchasi).
3. So’zlar va Ularning Turlari
So’zlar turli kategoriyalarga bo’linadi:
1. Otlar : Nomi va ma’nosi bor narsalar (masalan, “kitob”, “daryo”).
2. Fe’llar : Harakatni ifodalaydi (masalan, “o’qimoq”, “yurmoq”).
3. Sifatlar : Narsalarning xususiyatlarini ifodalaydi (masalan, “go’zal”, “tez”).
4. Zarf :   Harakatning   joyi,   vaqti,   yoki   shartini   ifodalaydi   (masalan,   “tez”,
“yuqorida”).
5. Bog’lovchilar :   So’zlar   va   gaplarni   bog’laydigan   so’zlar   (masalan,   “va”,
“lekin”). 1.2. So’zning morfologik tahlili
Morfologik   tahlil   —   bu   so’zning   morfemalardan   iboratligini   aniqlash
jarayoni. Bu jarayon quyidagi bosqichlardan iborat:
1. So’zlarni   ajratish :   So’zni   morfemalarga   bo’lish   (masalan,   “o’qituvchi”   =
“o’qit” + “uvchi”).
2. Morfemalarning tahlili : Har bir morfemaning ma’nosini aniqlash.
3. Morfologik   tahlil   natijalarini   baholash :   Tahlil   jarayonida   olingan
natijalarni tahlil qilish va ularning ma’nosini aniqlash.
 So’z tarkibini o’rganish metodikasining asosiy usullari
1. O’qitish   maqsadlari :   O’quvchilarni   so’zning   tarkibi   va   tuzilishini
o’rganishga tayyorlash.
2. Nazariy ma’lumotlar : O’qituvchi tomonidan so’zning morfologik tuzilishi,
morfemalar va ularning turlari haqida nazariy ma’lumot beriladi.
3. Amaliy   mashg’ulotlar :   O’quvchilarni   mustaqil   ravishda   so’zlarni
morfologik tahlil qilishga rag’batlantirish.
O’qitish Usullari
1. Tushuntirish usuli : O’qituvchi so’zning morfologik tuzilishi va morfemalar
haqida nazariy ma’lumot beradi.
2. Interaktiv  o’qitish :  O’quvchilar  o’rtasida  muhokamalar   va guruh  ishlarida
ishtirok etish orqali o’qitish jarayonini jonlantirish.
3. Tajriba   asosida   o’qitish :   O’quvchilar   so’z   tarkibini   haqiqiy   hayotda,
matnlarda va amaliy vazifalarda qanday qo’llanilishini o’rganadilar. 4. O’yin   usullari :   O’quvchilarga   qiziqarli   o’yinlar   orqali   so’z   tarkibini
o’rganishga yordam berish.
 So’z tushunchasi.
So’z — tilning eng asosiy va kichik ma’noli birligi. So’zning ta’rifi O’zbek tilida 
“ma’no anglatadigan va alohida o’z boshqaruviga ega bo’lgan birlik” sifatida 
ifodalanadi. Har bir so’zda quyidagi elementlar mavjud:
 Ma’no:  So’zning ifodalovchi mazmuni. Masalan, “kitob” so’zi o’quv 
materialini anglatadi.
 Fonetik struktura:  So’zning talaffuzi va tovush tuzilishi. O’zbek tilida 
so’zlar oddiy va murakkab tovushlardan iborat bo’lishi mumkin[11] 
(Rashidov, 2020, 15-bet).
 Grafik struktura:  So’zning yozilishi va ortografiyasi. O’zbek tilida 
yozuvda maxsus belgilar va qoidalar mavjud [7](Ishonov, 2019, 22-bet).
Morfologik tahlil so’zning ichki tuzilishini, ya’ni morfemalar va ularning 
funksiyalarini o’rganishga qaratilgan. Bu jarayon quyidagi asosiy 
komponentlarni o’z ichiga oladi:
 Morfemalar:  So’zning ma’nosini ifodalovchi eng kichik birliklar. 
Morfemalar erkin (o’z-o’zidan ma’no anglatadi) va bog’liq (boshqa 
morfemalar bilan birga ishlatiladi) turlarga bo’linadi [8](Abdurahmonov, 
2021, 45-bet).
 Morfologik o’zgarishlar:  So’zlarning turli shakllarini o’z ichiga oladi, 
masalan, otning ko’pligi, zamon, shaxs va boshqa grammatik ko’rsatkichlar 
(Xamidov, 2022, 30-bet)
1.3. So’zning tarkibiy qismlari (tugunlar, qismchalar)
So’zlar tarkibida turli qismlar va tugunlar mavjud. So’zlarning
strukturasini tushunish uchun quyidagilarni e'tiborga olish zarur:  Tugunlar:  So’zning asosiy qismlari bo’lib, ularning har biri alohida ma’no 
anglatishi mumkin. Masalan, “o’yin” so’zida “o’y” va “-in” tugunlari 
mavjud.
 Qismchalar:  So’zning morfologik strukturasidagi kichik qismlar. O’zbek 
tilida qismchalar ko’pincha affikslar yordamida hosil bo’ladi [7](Nematov, 
2020, 50-bet).
So’zlar o’zgarish jarayonida quyidagi holatlarga uchraydi:
 Affiksatsiya:  So’zga affikslar qo’shilishi orqali yangi so’zlar yaratiladi. 
Misol: “yashamoq” so’ziga “-chi” affiksi qo’shilsa, “yashovchi” so’zi hosil 
bo’ladi.
 Kompozitsiya:  Ikkita yoki undan ortiq so’zni birlashtirib yangi so’zlar hosil
qilish. Misol: “qizil kitob “ (Dilmurodov, 2022, 70-bet).
So’zning o’zgarishi tilni boyitadi va nutq madaniyatini oshiradi. O’quvchilar 
bunday o’zgarishlarni o’rganish orqali so’zlarni yanada to’liq va chuqur tushunish 
imkoniyatiga ega bo’ladilar (Sharipov, 2021, 60-bet).
 Affikslar va ularning o’zgarishlari
Affikslar, so’zlarning ma’nosini va strukturaviy shaklini o’zgartirishda muhim rol 
o’ynaydi. Ular quyidagi turlarga bo’linadi:
 Prefikslar:  So’zning oldiga qo’shiladi, masalan, “boshqar” → 
“boshqaruvchi”.
 Suffikslar:  So’zning oxiriga qo’shiladi, masalan, “kitob” → “kitobxon”.
Affikslar orqali so’zlar ko’plab turli shakllarda paydo bo’ladi, bu esa tilning 
dinamikligini oshiradi (Rashidov, 2020, 15-bet).
So’zning o’zgarishlari va ularning misollari
So’z o’zgarishlari o’zaro bog’langan va ularni to’liq tushunish til o’rganuvchilar 
uchun muhimdir. Misollar:
 “Boshqa” so’zi “boshqa-boshqa” shaklida ishlatilishi.  “Tug’ilmoq” so’ziga “-chi” qo’shilib “tug’iluvchi” so’zining hosil bo’lishi.
Ushbu jarayonlar tilni rivojlantirishga, yangi so’zlar hosil qilishga va nutqning 
rang-barangligini oshirishga xizmat qiladi (Xamidov, 2022, 30-bet).
So’z   turkumlari   ustida   ishlash   metodikasining   lingvistik   asosi   so’zlarning
leksik-grammatik,   morfologik   va   sintaktik   belgilariga   ko’ra   turli   gruppalarga
ajratilishi – so’z turkumlari haqidagi ilm hisoblanadi.
So’zlarni   leksik-grammatik   turkumlarga   ajratishda   3   belgiga:   1)leksik
ma’nosi   (nimani   ifodalashi,   ya’ni   predmet,   harakat   yo   holat,   belgi   kabilarning
umumlashitirilgan   ma’nolari);   2)morfologik   (so’zning   turli   shakl   tizimi);
3)sintaktik   (turli   morfologik   shakllarning   sintaktik   vazifa   bajarishi)   belgilariga
asoslanadi.   Demak,   so’z   turkumlari   ustida   ishlash   o’quvchilarning   muayyan
guruhlardagi   so’zlarning   umumlashtirilgan   ma’nolari,   kishilarning   aloqa   vositasi
sifatidagi rolini tushunib olishlarga qaratilishi lozim.
Boshlang’ich   sinf   o’quvchilarida   so’z   turkumi   bilan   umumiy
tanishtirilgandan so’ng har bir leksik-grammatik guruh alohida o’rganiladi. Bu so’z
turkumlarini   o’rganishning   boshlang’ich   bosqichidayoq   ular   taqqoslashga   qulay
sharoit   yaratadi   va   bu   bilan   shakllantiradigan   grammatik   tushunchaning   asosiy
tomonlarini   aniqroq   ajratishga   imkon   beradi.   Boshlang’ich   sinf   o’quvchilari   ot,
sifat, son, fe’lning quyidagi xususiyatlarini bilib oladilar:
1)so’z nima bildirishi (predmet, predmet belgisi, predmet sanog’i va tartibi,
predmet harakati yoki holati);
2)qanday so’roqlarga javob bo’lishi;
3)o’zgarish-o’zgarmasliligi;
4)gapda,   asosan,   qanday   bo’lak   vazifasida   kelishi.   O’quvchilar   mana   shu
o’rgangan bilimlari asosida so’z turkumlarini taqqoslaydilar.
O’quvchilar   nimani   o’rganganlariga   qarab,   har   bir   so’z   turkumining
grammatik belgilari haqidagi bilimlari asta kengaya, chuqurlasha boradi. Dasturga ko’ra, 1-2-sinflarda so’zlar javob bo’ladigan morfologik so’roqlarga 
qarab tasnif qilinadi. 3-sinfda “so’z turkumi” tushunchasi shakllantiriladi. 
O’quvchilar har bir so’z turkumiga xos ayrim belgilar (so’z turkumlarining 
umumlashtirilgan leksik ma’nolari, otlarning birlik va ko’plikda qo’llanilishi, 
bo’lishli va bo’lishsiz fe’llar, ot, sifat, son va fe’lning gapdagi vazifasi) bilan 
tanishtiriladi.
4-sinfda   so’z   turkumlarining   morfologik-sintaktik   xususiyatlari   haqidagi
bilim   chuqurlashtiriladi:   o’quvchilar   otlaning   egalik   va   kelishiklar   bilan
o’zgarishini,   sifat   va   sonning   gapdagi   vazifasi,   kishilik   olmoshlari   va   ularning
kelishiklar bilan turlanishini, fe’llarda shaxs-son va zamonni o’rganadilar.
Quyidagi   jadvalda   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarining   so’z   turkumlari
yuzasidan bilimlarning hajmi ko’rsatilgan (1-jadval)
O’quvchilarda   so’z   turkumlarini   bilish   ko’nikmasi   ularning   belgilari
yig’indisini egallashlari asosida shakllantiriladi.
Masalan,   gul,   guldor,   guladi   so’zlarining   qaysi   so’z   turkumiga   kirishini
bilish   uchun   3-sinf   o’quvchisi   quyidagicha   fikr   yuritadi:   nima?   –gul,   bu   so’z
predmet   bildirayapti,   ko’plikda   qo’llanadi   –   gullar,   bu   ot;   guldor   so’zi   qanday?
So’rog’iga   javob   bo’layapti,   predmet   belgisini   bildirayapti,   bu   sifat;   gulladi   so’zi
nima   qildi?   So’rog’iga   javob   bo’layapti,   predmet   holatini   bildirayapti,   bo’lishsiz
shaklda qo’llaniladi – gullamadi, bu fe’l.
Boshlang’ich   sinflar   dasturi   o’quvchilarni   so’z   turkumlari   mustaqil   va
yordamchi   so’z  turkumlariga  bo’linishi   bilan  maxsuslashtirishni  ko’zda  tutmaydi,
ammo o’qituvchi bolalarni so’z turkumlarining belgilari  bilan amaliy tanishtiradi.
Masalan,   o’quvchilar   ot,   sifat,   son,   olmosh,   fe’l   gap   bo’lagi   vazifasida   kelishini,
bog’lovchi gap bo’lagi bo’lmasligini biladilar.
So’z   turkumlarini   o’rganishdagi   asosiy   vazifa   o’quvchilarning   og’zaki   va
yozma   nutqini   o’stirish,   lug’atini   yangi   ot,   sifat,   son,   fe’llar   bilan   boyitish, o’quvchilar   shu   vaqtgacha   foydalanib   kelayotgan   so’zlarning   ma’nosini   aniq
tushunishga   erishish,   bog’lanishli   nutqda   u   yoki   bu   so’zdan   o’rinli   foydalanish
malakasini   o’stirish   hisoblanadi.   Bu   vazifalarni   muvaffaqiyatli   hal   qilish   uchun
so’z  turkumlarini   o’rganish   jarayonida   sinonim,  antonimlar  (atamalar  berilmaydi)
ustida muntazam ish olib boriladi, o’quvchilar ko’p ma’noli so’zlar, ularning   o’z
va   ko’chma   ma’noda   ishlatilishi   bilan   tanishtiriladi.   Bunda   ta’limni
o’quvchilarning   shaxsiy   tajribalari,   bevosita   ko’rganlari,   radiodan   eshitganlari,
kitobdan bilib olganlari bilan bog’lash muhim ahamiyatga ega.
O’quvchilarda   kuzatish,   muhim   narsalarni   sezish   ko’nikmalarini
shakllanitrish,   atrof-muhit   haqidagi   bilimlarni   boyitish   bilan   bir   vaqtda   ularning
nutqini o’stirish vazifasini ham amalga oshiriladi.
1-jadval
Ot Sifat
Son Fe’l
1.Predmet
bildiradi. 1.Predmet   belgisi
bildiradi. 1.Predmetning
sano-g’ini   va
tartibini bildiradi. 1.Predmet   harakatini
bildiradi.
2.Kim?   yoki
nima?
so’rog’iga
javob bo’ladi. 2.   Qanday?
qanaqa?   so’rog’iga
javob bo’ladi. 2. Necha? yoki ne-
chanchi?
so’rog’iga   javob
bo’ladi. 2.   Nima   qildi?   Nima
qiladi?   Nima   qila-
yapti?   Nima   qilmoq-
chi   kabi   so’roqlarga
javob bo’ladi
3.   Birlik   va
ko’p-likda
qo’llanadi. 3. O’zgardi 3.Asosan
o’zgarmaydi 3. Bo’lishli va bo’lish-
siz   shaklda   qo’llani-
ladi. 4.Egalik
qo’shim-
chalari   bilan
o’zgaradi. 4.Gapda   ikkinchi
darajali   bo’lak
vazifa-sida keladi. 4.Gapda   ikkinchi
darajali   bo’lak
vazi-fasida keladi. 4. Shaxs-son qo’shim-
chalari   bilan   tuslana-
di.
5.Kelishiklar
bilan turlanadi. 5.   Uch   zamonni
bildiradi.
6.Gapda   ega
yoki   ikkinchi
darajali   bo’lak
vazifasi keladi. 6.Gapda   kesim
vazifasida keladi.
Otni o’rganish metodikasi
Otni   o’rganishga   tayyorlov   bosqichi   savod   o’rgatish   davriga   to’g’ri   keladi.
Bu bosqichda o’quvchilar predmetlarni va ularni nomi bo’lgan so’zlarni farqlashga
o’rganadilar.   So’zning   lekik   ma’nosi   (har   bir   so’z   ma’no   bildirishi)ga   e’tibori
oshiriladi, ma’nolarni hisobga olgan holda so’zlar (qushlar, meva va sabzavotlar va
hokazolarni   bildirgan   otlar)ni   gruppalash   ko’nikmasi   shakllantiriladi.   So’zlarni
leksik   ma’nosi   asosida   gruppalash   mashqlari   otlarni   taqqoslash,   o’xshash
tomonlarini   aniqlash,   abstraklashtirish   ko’nikmasini   o’stiradi.   Shunga   qaramay,
gramatik   tushunchani   shaklantirish   uchun   o’quvchilar   so’zning   aniq   ma’nosini
bilmaydilar,   so’zning   leksik   ma’nosini   bilish   bilan   birgalikda   uning   grammatik
belgilarini ham o’zlashtirish zarur.
Keyingi   bosqichda   otning   leksik   ma’nolari   va   grammatik   belgilari   ustida maxsus   ishlanadi.   (kim   yoki   nima   so’rog’iga   javob   bo’lishi,   predmet   bildirishi
tushuntiriladi)   O’quvchilar   kim?   So’rog’iga   javob   bo’lgan   otlardan   farqlashni
o’rganadilar.   Bu   bosqichda   ular   so’zlarni   so’roq   berish   bilan   farqlashni   bilib
oladilar,   bolalarda   mavxum   grammatik   tafakkur   o’sib   boradi.   Bolalarda   ko’pgina
atoqli otlarni bosh harf bilan yozish ko’nikmasi shaklanib boradi.
2-sinfda   otlarning   leksik   ma’nosi,   atoqli   va   turdosh   otlar   haqidagi   bilim
chuqurlashtiriladi va sistemalashtiriladi bolalar otlarda son bilan tanishtiriladi.
“Ot” tushunchasini shakllantirish uchun shu so’z turkumiga kiradigan otlarni
asosiy leksik gruppalarga ajratish, barcha otlarga xos bo’lgan belgilarni ko’rsatish,
ularning   nutqimizdagi   rolini   ochish   muhim   ahamiyatga   ega.   Shu   maqsadda
mavzuni   o’rganishga   bag’ishlangan   birinchi   darslardayoq   predmetlarni
bildiradigan   so’zlar   sistemaga   solinadi.   Shu   so’zlarning   hammasi   uchun   umumiy
bo’lgan   belgilar   aniqlanadi.   Bu   so’zlar   predmetlarni   bildirib,   kim?   Yoki   nima?
So’rog’iga javob bo’ladi.
Dasturga   ko’ra,   boshlang’ich   sinf   o’quvchilarini   sifat   va   boshqa   so’z
turkumlaridan yasalgan mavxum ma’nodagi (yaxshilik, go’zallik, ishonch, o’kinch
kabi) otlar bilan tanishtirish talab etilmaydi. Ammo matnda uchrasa va o’quvchilar
qiziqib  so’rasalar,   otlar   bolalar   o’rgangan   belgilari   asosida   nima   so’rog’iga  javob
bo’lishi, predmet nomini bildirishi tushuntiriladi.
Otlarning   nutqda   katta   ahamiyatga   ega   ekanini   ko’rsatish   uchun   o’qituvchi
o’qish   kitobidan   matn   shu   so’zlarsiz   o’qishni   topshiradi.   O’quvchilar   matn   otlari
tushirib qoldirilib o’qiganda, matn mazmunini tushunib bo’lmasligini  anglaydilar.
Xulosa  chiqariladi:  ot  atrofimizni  o’rab  olgan   predmetlarning  nomi,  bu  so’zlarsiz
bir-birimizga o’z fikrimizni tushuntira olmaymiz. II BOB. O’QUV JARAYONIDA SO’Z TARKIBINI O’RGATISH
METODLARI
2.1. Boshlang’ich sinflarda so’z tarkibini o’rgatish dasturlari
So’z  tarkibini   o’rgatish  metodikasi,   o’z  navbatida,  tilni   o’rganishda   muhim
ahamiyatga   ega.   Ushbu   metodika   so’z   tarkibiga,   uning   morfologik   tuzilishiga   va
o’qitish   usullariga   qaratilgan.   Quyida   so’z   tarkib   va   o’zdosh   so’zlarni   o’rgatish
metodikasining   asosiy   jihatlari,   usullari   va   qo’llaniladigan   metodlar   to’g’risida
ma’lumotlar keltirilgan.
  So’z   tarkibi   haqida   tushuncha:   “ so’z   tarkibi ”   tushunchasini   shakllantirish
ularning   ikki   muhim   belgisini,   ya’ni   mazmuniy   va   mazmuniy   umumiylikning
(ma’nosida   qandaydir   umumiylik   borligini)   va   tuzilishiga   ko’ra   umumiylikni
(umumiy   o’zak   mavjudligini)   o’zlashtirishga   ta’lim   jarayonida   sharoit   yaratish
lozim.   Ta’limning   bu   bosqichida   o’quvchilarning   morfema   haqidagi   bilimlarni
yetarli   emas,   ularni   bu   tushunchalar   bilan   amaliy   mashqlarni   bajarish   jarayonida
endigina   tanishtirilayapti.   Shuning   uchun   o’qituvchi   tarkibi   va   yasalish   usuli
o’quvchilarning yosh xususiyatlariga mos bo’lgan so’zlarni tanlaydi. Bu so’zlarni
analiz   va   sintez   qilishni   boshqaradi,   so’zlarning   leksik   ma’nosi   bilan   morfemik
tarkibi   o’rtasidagi   bog’lanishni   o’quvchilar   bilib   olishlarga   doimiy   g’amxo’rlik
qiladi.   3-bosqich   –   o’zak,   so’z   yasovchi   va   forma   yasovchi   qo’shimchalarning
xususiyatlari   va   tildagi   rolini   o’rganish   metodikasi.   Bu   bosqichning   o’quv
vazifasiga   “o’zak”,   “so’z   yasovchi   qo’shimcha”,   “forma   yasovchi   qo’shimcha” tushunchalarini   shakllantirish,   so’zning   leksik   ma’nosi   bilan   morfemik   tarkibi
o’rtasidagi bog’lanish haqidagi tasavvurlarni o’stirish, o’zakda jufti bor jarangli va
jarangsiz   undoshli   so’zlarni   to’g’ri   yozish   malakasini   shakllantirish,   nutqda   so’z
yasovchi   qo’shimchasi   bor   so’zlarni   ongli   ishlatish   ko’nikmasini   o’stirish
kiradi[14]. Bu bosqichning vazifasi bir-biri bilan ma’lum bog’lanishda hal qilinadi.
Masalan,   so’zda   har   bir   morfemaning   rolini   o’zlashtirish   asosida   o’quvchilar
so’zning leksik ma’nosi bilan uning morfemik tarkibi o’rtasidagi bog’lanishni bilib
oladilar.   Bracha   vazifalar   bilan   bog’liq   holda,   so’zlarning   morfemik   tarkibini
hisobga olib, ulardan nutqda mumkin qadar aniq va ongli foydalanish vazifasi ham
bajariladi.
O’zakni o’rganishning xususiyatlari. “O’zak” tushunchasini shakllantirishda
o’quvchilar o’zak o’zakdosh so’zlarning umumiy qismi ekanini va u barcha bir xil
o’zakli so’zlarning ma’nosidagi umumiylikni o’z ichiga olishi bilan tanishtiriladi.
So’z   yasovchi   qo’shimchaning   roli   bilan   tanishtirish   va   shu   asosda   so’z
yasovchi   qo’shimchali   so’zdan   o’z   nutqida   ongli   foydalanish   ko’nikmasini
o’stirish   hisoblanadi.   O’quvchilar   so’z   yasovchi   qo’shimcha   yordamida   yangi
leksik ma’no tushunishi muhim ahamiyatga ega.
Forma   yasovchi   qo’shimchalarni   o’rganish   xususiyatlari.   Har   bir
morfemaning lingvistik mohiyatda o’ziga xos xususiyatlarga ega. Forma yasovchi
qo’shimchada grammatik funktsiya yetakchi hisoblanadi, bu bilan u so’z yasovchi
qo’shimchadan farqlanadi.
4-bosqich – so’z turkumlarini o’rganish bilan bog’liq holda so’zning tarkibi
ustida   ishlash,   (3-sinf).   So’zning   morfemik   tarkibini   o’rganish   sistemasida   bu
bosqichning   maqsadi   so’z   yasovchi   qo’shimchaning   so’z   shaklini   o’rganishdagi
ahamiyati   haqidagi   bilimni   chuqurlashtirish;   o’quvchilarni   ot,   sifat,   fe’llarning yasalish   xususiyatlarini   tushunishga   tayyorlash   hisoblanadi.   So’z   turkumlarini
o’rganish jarayonida o’qituvchi o’quvchilarga so’z turkumidan boshqasini yoki shu
so’z yasovchi qo’shimcha yordamida bir so’z turkumidan boshqasini yoki shu so’z
turkumining o’zini yasash mumkinligini tushuntiradi. Masalan, ot ko’proq boshqa
bir   otdan   (baliqchi,   ishchi;   sinfdosh,   sirdosh;   bog’bon,   oshpaz,   kitobxon)
shuningdek   fe’ldan   (elak,   kurak,   yutuq);   sifat   ko’proq   otdan   (suvli,   suvsiz,   o’tli,
o’tsiz) shuningdek fe’ldan (maqtanchoq, o’tkir, sezgir
  Fe’llar   otdan   (ishla,   gulla,   gapir)   sifatdan   (oqla,   yaxshila,   eskir,   qoray)
yasaladi. O’quvchilarni so’z yasalishi xususiyatlarini tushunishga tayyorlash uchun
o’qituvchi ularga muayyan bir yangi so’z qaysi so’zdan va qaysi forma yordamida
yasalganini   aniqlashga   qaratilgan   topshiriq   beradi.   Masalan,   o’qituvchi   chegara
otini aytadi va chegarani qo’riqlaydigan kishini bildiradigan o’zakdosh ot tanlashni
topshiradi   (chegarachi).   Vazifani   boshqacharoq   berish   ham   mumkin:   o’qituvchi
so’zni   va   so’z   yasovchi   morfemani   beradi.   O’qituvchining   vazifasi   yangi   so’zni
to’g’ri yasash va leksik ma’nosini tushuntirish hisoblanadi. Masalan, baliq so’zidan
–chi qo’shimchasi yordamida yangi so’z yasash, (baliqchi), uning leksik ma’nosini
tushuntirish qaysi so’z turkumi ekanini aytish topshiriladi. Ikkala topshiriqda ham
o’quvchilar   so’zni   morfemik   taxlil   qiladilar.   Bunda   o’qituvchi   o’quvchilar
e’tiborini   hosil   bo’lgan   so’z   qaysi   morfema   yordamida,   qaysi   so’z   turkumidan
yasalganiga,   qanday   mashqlarda   tilda   mavjud   bo’lgan   so’zlarning   leksik   ma’nosi
bilan morfemik tarkibining o’zaro bog’liqligiga va biror so’z turkumiga xarakterli
bo’lgan so’z yasalishi usuliga asoslaniladi[13].
Bunday mashq turlaridan ayrimlari:
1. O’zakdosh so’zlari bo’lgan matnni leksik-so’z yasalishi tomonidan taxlil 
qilish. Masalan, quyidagi kabi matn yozdiriladi: Hovlimizda   gulzor   bor.   Gulzorga   har   xil   gul   ekilgan.   Ularni   gulchi   akam
parvarish qiladi. Gullar chamandek ochiladi. O’qituvchi rahbarligida bir o’zakdosh
so’zdan   boshqasi   qanday,   qaysi   morfema   yordamida   yasalgani,   u   qaysi   so’z
turkumiga kirishi, qanday ma’no bildirishi aniqlanadi.
2.   Leksik   ma’nosi   keng   tushuntirilgan   so’zni   o’zakdosh     so’z   bilan
almashtirish.
Topshiriq.   Ajratib   ko’rsatilgan   so’zga   o’zakdosh   bo’lgan   bir   so’z   toping.
Uning qaysi turkumiga kirishini ayting va uni so’z tarkibiga ko’ra taxlil qiling.
Olma   daraxti   ko’p   joy   (olmazor).   Paxta   yetishtirish   bilan   shug’ullanadigan
kishi (paxtakor).
O’quvchilar   o’qituvchi   yordamida   shu   so’z   qaysi   so’zdan   va   qanday
qo’shimcha yordamida yasalganini aniqlaydilar.
3.   Har   xil   so’z   turkumiga   kiradigan   o’zakdosh   so’zlardan   qatnashtirib   gap
tuzish.
4. So’z yasashga doir vazifalar.
Oq, ish, so’zlardan –la, -chi qo’shimchalari yordamida yangi so’zlar yasang.
Berilgan va siz yasagan so’zlar qaysi so’z turkumiga kirishini isbotlang.
Ish, paxta, kolxoz otlaridan o’zakdosh otlar yasang. So’zlarni tarkibiga ko’ra
taxlil qiling. Fe’ldan ot yasash uchun qanday qo’shimchalardan foydalandingiz?
Bu   vazifalar   o’quvchilardan   so’z   yasalishi   xususiyatlariga,   so’zlarning
morfemik   tarkibiga   e’tibor   berishni   talab   etadi   va   so’zning   morfemik   tarkibi   shu
so’zning   muayyan   bir   so’z   turkumiga   oid   ekani   bilan   bog’liqligini   aniqlashga
qaratiladi.
Quyidagi  kabi  savol  va topshiriqlarni  bajarish asosida  o’quvchilar  so’zning
morfemik tarkibini qanday o’zlashtirganini aniqlash mumkin:
1.   Savollarga   javob   berish:     So’zda   qaysi   qism   eng   asisoysi   hisoblanadi? Nima   uchun?   So’z   yasovchi   qo’shimcha   qanday   vazifani   bajaradi?   Misol   bilan
isbotlang. So’zda forma yasovchi qo’shimcha nima uchun xizmat qiladi? Isbotlang.
Ikki so’zning ma’nosi va tarkibini taqqoslash. Buning uchun o’quvchilar o’zak va
so’z   yasovchi   qo’shimchalarning   semantik   rolini   qanchalik   tushunganini
aniqlashga   imkon   beradigan   so’zlar   tanlanadi.   (ishladi   va   boshladi,   paxtakor   va
paxtazor)
3. So’zlarni   taqqoslab,  o’zakdosh  yoki  o’zakdosh  emasligini  isbotlash   (tuz,
tuzdon,   tuzli,   tuzsiz,   tuzladi)   qaysi   qism   ularni   o’zakdosh   qilayapti?   Savollariga
javob berish.
4.  Bog’bon,   o’roq,  bog’ni,  ishchidan   so’zlarini   tarkibiga   ko’ra   taxlil   qilish:
O’zak va so’z yasovchi qo’shimchadan.  O’zak va forma yasovchi qo’shimchadan.
O’zak   va   so’z   yasovchi,   forma   yasovchi   qo’shimchalardan   tuzilgan   so’zlar
tanlash.Tayanch   so’zlar   asosida   o’qituvchi   tavsiya   etgan   mavzuga   oid   kichik
hikoya tuzish.
2.2. O’quvchilar uchun mo’ljallangan interfaol metodlar
Boshlang’ich sinflarda so’z tarkibini o’rgatish dasturlari talabalarning asosiy
til   ko’nikmalarini   rivojlantirishga   qaratilgan.   Bu   dasturlar   quyidagi   jihatlarni   o’z
ichiga oladi:
 Ta’lim   maqsadlari:   O’quv   dasturlari   o’quvchilarni   so’zlarning   ma’nosi,
tuzilishi   va   o’zgarishlari   bilan   tanishtirishga,   ularni   kengaytirishga
qaratilgan.
 Dars   rejalari:   O’quv   dasturlarida   darslarni   rejalashtirish,   yangi   so’zlarni
o’rgatish va ularni amaliyotda qo’llash bo’yicha aniq ko’rsatmalar mavjud.  Integratsiya:   O’qitishda   ona   tili,   adabiyot,   va   boshqa   fanlar   bilan
integratsiyalashish   orqali   o’quvchilarning  til   ko’nikmalarini   rivojlantirishga
yordam beradi (Abdurahmonov, 2021, 75-bet).
 O’quvchilar   uchun   mo’ljallangan   materiallar:   O’quvchilar   uchun
mo’ljallangan   materiallar   o’quv   jarayonini   samarali   tashkil   etish   uchun
muhimdir. Bu materiallar:
 Darsliklar   va   qo’llanmalar:   O’quvchilarni   so’z   tarkibini   o’rganishga
yo’naltiruvchi to’liq ma’lumotlar, mashqlar va misollarni o’z ichiga oladi.
 Interaktiv   materiallar:   Multimedia   materiallar,   video   darslar,   onlayn
o’yinlar   va   ilovalar   o’quvchilarni   qiziqtiradi   va   ularning   so’zlarni
o’zlashtirishini osonlashtiradi.
 Amaliy mashg’ulotlar:  O’quvchilar uchun interaktiv topshiriqlar va amaliy
mashg’ulotlar,   masalan,   so’zlarni   bo’sh   joylarga   to’ldirish,   so’zlarni   to’g’ri
tartibda joylashtirish kabi mashqlar (Xamidov, 2022, 45-bet)
2.2.   Interaktiv   o’qitish   metodlar:   a)   O’yinlar   va   amaliy   mashg’ulotlar
O’yinlar   va   amaliy   mashg’ulotlar   o’quv   jarayonini   qiziqarli   va   samarali   qilishda
muhim rol o’ynaydi. Ular:
 O’yinlar:  So’zlarni o’rganish va ulardan foydalanishni qiziqarli qilish uchun
turli   xil   o’yinlar   (masalan,   “so’z   zanjiri”,   “so’z   topish”   o’yinlari)
foydalaniladi.
 Amaliy mashg’ulotlar:  O’quvchilar o’z bilimlarini amaliy ravishda qo’llash
imkoniyatiga ega bo’lishadi, bu esa ularning so’zlarni yaxshi o’zlashtirishiga
yordam beradi (Dilmurodov, 2023, 60-bet).
 Guruhlarda ishlash usullari Guruhlarda   ishlash   o’quvchilarga   bir-biri   bilan   muloqot   qilish,   fikr   almashish
va hamkorlikda ishlash imkonini beradi. Bu usullar:
 Guruh faoliyati:  O’quvchilar o’zaro fikr almashib, muammolarni birgalikda
hal   qilishadi.   Masalan,   so’zlar   bilan   bog’liq   vazifalar   guruhlar   o’rtasida
taqsimlanishi mumkin.
 Guruhlarda   muhokama:   O’quvchilar   o’quv   materialini   birgalikda
muhokama   qilish   orqali   yanada   chuqurroq   tushunishga   erishadilar
(Rashidov, 2021, 50-bet).
2.3. O’zlashtirishni baholash
a)   O’quv   jarayonini   baholash   metodlari.   O’quv   jarayonini   baholash   uchun
quyidagi metodlar ishlatiladi:
 Formativ baholash:  O’quvchilarni o’qitish jarayonida muntazam baholash,
ularning o’zgarishlarini kuzatish va kerakli maslahatlar berish.
 Summativ   baholash:   O’quvchilarni   dars   yakunida   baholash,   testlar,
imtihonlar   yoki   loyihalar   orqali   o’zlashtirish   darajasini   aniqlash   (Sharipov,
2022, 65-bet). 
 Natijalarni tahlil qilish 
 Baholash   natijalarini   tahlil   qilish   o’quv   jarayonini   yaxshilash   uchun
muhimdir. Bu jarayon:
 O’zlashtirish   darajasini   aniqlash:   O’quvchilar   qanday   bilim   va
ko’nikmalarni egallaganini aniqlash.
 Tahlil   natijalarini   qo’llash:   O’quv   jarayonida   aniqlangan   kamchiliklarni
bartaraf   etish   va   o’qitish   metodlarini   takomillashtirish   (Ishonov,   2023,   80-
bet). Interaktiv   metodlar   ta’lim   jarayonida   o’quvchilarning   motivatsiyasini   oshirish,
bilimlarini   yanada   chuqurroq   o’zlashtirish   va   kommunikativ   ko’nikmalarini
rivojlantirish uchun juda muhimdir. Ushbu metodlar o’quvchilarga faqat passiv
qabul   qilish   bilan   cheklanmasdan,   o’z   fikrlarini   ifoda   etish,   muammolarni   hal
qilish va ijodkorlikni namoyon etish imkonini beradi.
Interaktiv   o’qitish   usullari,   masalan,   rolli   o’yinlar,   guruhli   muhokamalar   va
o’yin   elementlari,   o’quvchilarning   faol   ishtirokini   ta’minlab,   o’rganish
jarayonini yanada qiziqarli va samarali qiladi. Bularning barchasi o’quvchilarda
tanqidiy   fikrlash   va   muammo   yechish   ko’nikmalarini   rivojlantirishga   yordam
beradi, shuningdek, o’zaro hamkorlikni kuchaytiradi.
Shu bilan birga, interaktiv metodlar o’qituvchilarga ta’lim jarayonini boshqarish
va individual yondashuvni ta’minlash imkonini beradi. Bu esa o’quvchilarni o’z
qobiliyatlari va qiziqishlariga qarab rivojlantirish imkonini beradi.
Bunday   metodlar   zamonaviy   ta’lim   tizimida   o’z   o’rnini   egallab,   ta’limning
sifatini oshirish va o’quvchilarning kelajagi uchun zarur bo’lgan ko’nikmalarni
shakllantirishda muhim ahamiyatga ega. Xulosa
Boshlang’ich   ta’limda   so’z   tarkibi,   morfologiya   va   sintaksis   asoslarini
o’rgatish   jarayoni   o’quvchilarning   nutq   malakalarini   rivojlantirishda   muhim
ahamiyatga   ega.   Ta’lim   jarayoni   davomida   o’quvchilarga   “ot”,   “sifat”,   “son”,
“fe'l”, “olmosh” kabi morfologik tushunchalarni shakllantirish, shuningdek “gap”,
“ega”,   “kesim”   kabi   sintaktik   tushunchalarni   o’rganish   orqali   ularning   tilga   oid
bilimlari kengayadi. Bu jarayon nafaqat o’quvchilarning yozma va og’zaki nutqida
aniqlik   va   to’g’rilikni   ta’minlaydi,   balki   ularning   ijodiy   fikrlash   qobiliyatini   ham
oshiradi.
O’qituvchilar   boshlang’ich   sinf   o’quvchilariga   grammatika,   imlo   va
leksikani   o’rgatishda   izchil   yondashuvni   amalga   oshirishlari   lozim.   Ushbu
jarayonda   o’quvchilarning   qobiliyatlari   va   xususiyatlarini   inobatga   olish,   ularga
individual   yondashuv   ko’rsatish,   shuningdek,   o’quvchilarni   o’z   bilimlarini
amaliyotda qo’llashga o’rgatish juda muhimdir. O’qituvchilar turli metodikalar va
interaktiv   usullarni   qo’llash   orqali   o’quvchilarning   motivatsiyasini   oshirib,   ularni
mustaqil o’rganishga rag’batlantirishlari kerak.
Grammatik   tushunchalarni   shakllantirish   jarayoni   shartli   ravishda   to’rt   bosqichga
bo’linadi:
1. Tahlil bosqichi  — o’quvchilar so’z va gaplarning leksik ma’nosini aniqlash
orqali tushunchaning muhim belgilari bilan tanishadilar.
2. Umumlashtirish   bosqichi   —   o’quvchilar   tushunchalar   o’rtasidagi
bog’lanishni aniqlab, atamalarni bilib oladilar.
3. Tushuncha   ta’rifini   ifodalash   bosqichi   —   o’quvchilar   tushunchaning
mohiyatini va ularning bog’lanishini anglaydilar. 4. Aniqlashtirish   bosqichi   —   yangi   material   asosida   o’rganilayotgan
tushunchani aniqlash va tajribaga tatbiq etish.
Boshlang’ich   ta’lim   jarayonida   ko’chirib   yozuv   ko’nikmalarini   shakllantirish
ham   muhim   ahamiyatga   ega.   O’quvchilarda   ko’chirib   yozuv   ko’nikmasini
shakllantirish uchun imloviy malakalar, so’zlarni bo’g’inlarga ajratish, va yozuvni
tahlil qilish kabi qoidalar asosida mashqlar o’tkaziladi. O’qituvchilar bu jarayonda
alifbe   davridan   boshlab   o’quvchilarga   ko’chirib   yozuvni   izchillik   bilan
o’rgatishlari lozim.
Xulosa   qilib   aytganda,   boshlang’ich   ta’limda   so’z   tarkibi,   morfologiya   va
sintaksis   tushunchalarini   o’rganish   nafaqat   tilshunoslik   bilimlarini   oshiradi,   balki
o’quvchilarning   ijodiy   fikrlash   qobiliyatini   ham   rivojlantiradi.   Bu   jarayon
o’quvchilarning   nutq   malakalarini   rivojlantirish,   ularni   XXI   asr   talablariga   mos
shaxslar   qilib   voyaga   yetkazish   maqsadida   amalga   oshirilishi   zarur.   Har   bir
o’qituvchi   o’z   darslarini   puxta   rejalashtirib,   o’quvchilarning   qobiliyat   va
imkoniyatlariga   mos   keladigan   metodlarni   qo’llash   orqali   ularning   bilim   va
ko’nikmalarini kengaytirishi lozim.
Bu   xulosalar   boshlang’ich   sinflarda   tilshunoslikni   o’rganish   jarayonining
naqadar   muhimligini   ko’rsatadi   va   ushbu   sohada   davom   ettirilishi   kerak   bo’lgan
ishlarga   turtki   bo’ladi.   O’quvchilarning   til   malakalarini   mustahkamlash   va   ularni
zamonaviy   talablar   darajasida   tayyorlash   uchun   ushbu   jarayonni   yanada
takomillashtirish zarur. Foydalanilgan adabiyotlar
1. Sh.  Mirziyo y ev .  Tanqidiy tahlil, qathiy tartib-intizom va shaxsiy javobgarlik – 
har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo lishi kerak. – T.:O zbekiston, ʻ ʻ
2017.
2. Sh.  Mirziyo y ev .  Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga 
quramiz. – Toshkent: O zbekiston, 2017	
ʻ .
3. Mirziyoyev Sh. Milliy taraqqiyot yo’limizni qat’iyat bilan davom ettirib, yangi 
bosqichga ko’taramiz. – Toshkent: “O zbekiston” NMIU, 2017. – 592 b.	
ʻ
4. I.Karimov.  Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch. – Toshkent: “Ma’naviyat”, 
2008.
5. Abdurahmonov, K. O’qitish metodikasi. O’zbekiston Respublikasi Ta’lim 
Vazirligi, 2021, 75-bet.
6. Dilmurodov, R. O’yinlar va amaliy mashg’ulotlar. O’qituvchi, 2023, 60-bet.
7. Ishonov, B. Ona tili o’qitish metodikasi. Fan va texnologiya, 2019, 22-bet.
8. Nematov, S. So’z o’zgarishlari va tahlili. Ta’lim jurnali, 2020, 50-bet.
9. Rashidov, A. O’zbek tilida so’z tarkibi. O’zbekiston Respublikasi Ta’lim 
Vazirligi, 2020, 15-bet.
10. Sharipov, T. O’zbekiston Respublikasi Ta’lim Vazirligi, 2021, 60-bet.
11. Siddiqova, Sh. “Badiiy matnni shakllantiruvchi sintaktik vositalar”. 
Boshlang’ich ta’limning dolzarb masalalari: muammo va yechimlar, 2020.
12. Xamidov, M. Interaktiv o’qitish metodlari. Ta’lim va ilmiy tadqiqot, 2022, 45-
bet.
9. Abdurahmonov, K. Morfologik tahlil nazariyasi. O’zbekiston Noshirlik, 2021, 
45-bet.
10. Dilmurodov, R. Morfologiya va uning o’rni. Ta’lim va ilmiy tadqiqot, 2022, 
70-bet. 11. Hamidov, M. Morfemalar va ularning o’zgarishi. O’qituvchi, 2022, 30-bet.
12. Ishonov, B. O’quv jarayonini baholash metodlari. Fan va texnologiya, 2023, 
80-bet.
13. Nematov, S. O’zbek tilida affiksatsiya. O’zbekiston Respublikasi Ta’lim 
Vazirligi, 2021, 60-bet.
14. Rashidov, A. Baholash metodlari. O’zbekiston Noshirlik, 2021, 50-bet.
15. Sharipov, T. O’zlashtirishni baholash va tahlil. O’zbekiston Respublikasi 
Ta’lim Vazirligi, 2022, 65-bet
16. K. Qosimova. “Ona tili o’qitish metodikasi”. Toshkent; 2019.
17. Ziyo. net. (O’zbekiston tilshunosligi va ta’limi haqidagi ma’lumotlar).
18. O’zbekiston Respublikasi Ta’lim vazirligi rasmiy sayti. (Ta’lim tizimi haqida 
yangiliklar).
19. Ta’lim va ilmiy tadqiqot portali. (O’zbekiston ta’limi bilan bog’liq ilmiy 
materiallar).
20. O’zbekiston Respublikasi Fanlar akademiyasi sayti. (Ilmiy tadqiqotlar va 
nashrlar).

Boshlang’ich sinflarda so’z tarkibi mavzusini o’rgatish metodikasi

Купить
  • Похожие документы

  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish
  • Matematika test
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarning madaniyatini shakllantirish kurs ishi
  • 4-sinfda miqdorlarni o‘rganish kurs ishi
  • Tarbiyachi va uning jamiyatda tutgan oʻrni 2

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha