Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 25000UZS
Hajmi 84.5KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 04 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Algebra

Sotuvchi

Surayyo Qurbondurdiyeva

Ro'yxatga olish sanasi 04 Fevral 2025

1 Sotish

Boshlangʻich sinflarda vaqt tushunchasi va uning oʻlchov birliklari

Sotib olish
1                                             MUNDARIJA
K IRISH    ………… …………………………………………………… ……………3
I   B О B .   BOSHLANG'ICH   SINFLARDA   VAQT   TUSHUNCHASI   VA   UNING
O'LCHOV BIRLIKLARI …………………………………………………………6   
1.1 . Boshlang'ich   sinflarda   vaqt   tushunchasi   va   uni   o’rgatish
metodikasi........................................................................................................ ……..6
1.2. Boshlang'ich sinflarda vaqt o`lchov birliklari  ………………..... ……….……11
1. 3.  Boshlang'ich sinflarda bolalarni   vaqt birliklari bilan amallar bajarishni  
o‘rgatish ………………………… ……………………………………………….13
II   BОB.  VAQT ORALIQLARI VA ULARNI O'LCHASH……………… …….18
2.1.   Boshlang‘ich   sinf     o‘quvchilarini     vaqt   va   uning   o‘lchov     birliklari   bilan
tanishtirish metodikasi…………………………………………………….………18
2.2.Vaqt haqida umumiy tushuncha……………………………........………...….20
X ULOSA … …………………………………………………………….…. . … ….32
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI ……………………………3 4 2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi : Insonning   butun   umri   vaqt   bilan,   qadrlash   o‘quvi
bilan   bog‘liq.   Vaqt   beto‘xtov   o‘tadi,   uni   to‘xtatish   ham,   qaytarish   ham   mumkin
emas.   Shuning   uchun   vaqt   oraliqlarini   qabul   qilish,   voqealarni   davom   etishi
bo‘yicha taqqoslash ham qiyin. Vaqtni qabul qilishimiz mukammal emas, vaqtning
u   yoki   bu   oralig’ida   nima   bo‘layotganligiga   bog‘liq   ravishda   vaqt   dam   tez   dam
sekin   o‘tayotgandek   bo‘lib   tuyuladi.   Shuning   uchun   vaqt   o‘rganish   qiyin   bo‘lgan
miqdorlardan biridir. Bolalarda vaqt haqida tasavvurlar uzoq kuzatishlar, turmush
tajribalarining   jamlanib   borishi   jarayonida   asta   sekin   rivojlanadi.   Vaqt   haqidagi
dastlabki   tasavvurlarni   bolalar   maktabgacha   bolgan   davrda   oladilar.   Tun   va
kunning,   yil   fasllarining   almashinishi,   bolalar   hayotidagi   rejimli   momentlarning
takrorlanishi   vaqt   haqidagi   tasavvurlarni   shakllantiradi.   Vaqt   o'tmishdagi,   hozirgi
va   kelajakdagi   voqealar   ketma-ketligini   ko'rsatish   uchun   ishlatiladigan   doimiy
qiymat.   Vaqt   hodisalar   orasidagi   intervalni   aniqlash   va   turli   tezlik   yoki
chastotalarda   sodir   bo'ladigan   jarayonlarni   miqdoriy   jihatdan   solishtirish   uchun
ham   ishlatiladi   Birinchi     sinfning     tayyorgarlik     davridayoq   oldin,   keyin
tushunchalari   kiritiladi.   Masalan,   to‘rtta   faslga   doir   rasmli   ko‘rgazmadan
foydalanib,   qaysi   fa s l   oldin   keladi,   qaysisi   keyin   keladi,   degan   savollarni
tushuntirish mumkin.  1
1-sinfdan  boshlab,  tong,  kunduz,  kechqurun,  tun,  bugun,  kecha,  ertaga 
tushunchalari bilan tani s hib  boradilar.  Sinfda  kalendardan  (taqvim)  foydalanish,
shu asosda hafta, oy, yil kabi ularning orasidagi bog‘lanishni o‘rganish mumkin.
Vaqt  o‘lchovlari mavzusi bo‘yicha darslarda  odamlar  turmushida  vaqtning
qanday  rol  o‘ynashini,  kichik  chaqaloqligidan  keksa  bo‘lgunga  qadar  o‘tgan 
oraliqdagi   odamlarning   yoshi   bo‘yicha   bosqichlarini   tushuntirish,     suhbat
uyushtirish mumkin.
IV sinfda ―Vaqt o‘lchovlari mavzusida   yil, oy hafta, sutka, soat, minut 
kabi     o‘lchov     birliklari     haqida     tushuncha     beriladi.     Ko‘rgazmali     tushuncha
berish   uchun   soat   va   undan   foydalanishga   kengroq   to‘xtatilish   kerak.   Kundalik
1
  Axmedov M,Abdurahmanova N,Jumaeyeva M,E.Bjrinchi sinf matematika darsligi Toshkent “Sharq”2010y 160bet 3hayotda   vaqt   bir   voqeani   ikkinchi   voqeadan   ajratib   turadi.   Vaqt   birliklari
taqqoslash,   qo’shish,   ayirish   mumkin.   Insonning   butun   umri   vaqt   bilan,   vaqtni
o’lchash, taqsim qilishi, qadrlash o’quvi bilan bog’liq.  Voqealarning vaqt bo‘yicha
ketma-ketligi   ham   (nima   avval   bo‘lgan   edi,   nima   keyin   bo‘lgan   edi)   va
hodisalarning   davomiyligi   haqidagi   tushuncha   ham   bolalar   tomonidan   qiyin
o‘zlashtiriladi. Birinchi sinf o‘quvchilarida vaqt haqidagi tasavvurlar maktabgacha
yoshdagi   bolalardagi   kabi   eng   avvalo   ularning   amaliy   faoliyatlarida   shakllanadi;
kun   rejimi,   tabiat   kalendarining   yuritilishi,   hikoyalar,   ertaklar   o‘qiganlarida   va
kinofilmlar ko‘rganlarida voqealarning ketma-ket kelishini qabul qilinishi, har kuni
dafarlarda   ish   kunining   yozib   borilishi   -   bola   vaqt   o‘zgarishini   ko‘rishiga,   vaqt
o‘tishini his qilishiga yordam beradi .
Kurs   ishining   asosiy   maqsadi   –   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilariga   vaqt
tushunchasini   ongli   ravishda   shakllantirish,   vaqtning   o‘lchov   birliklari   (sekund,
daqiqa, soat, kun, hafta, oy, yil) haqida ilmiy-nazariy va amaliy bilimlar berishning
samarali   metodlarini   aniqlash   hamda   bu   borada   zamonaviy   pedagogik
texnologiyalardan foydalanish imkoniyatlarini o‘rganishdir.
Shuningdek,   bu   mavzu   orqali   o‘quvchilarda   vaqtni   to‘g‘ri   boshqarish,   kun
tartibini rejalashtirish va vaqtni qadrlash ko‘nikmalarini rivojlantirish ham nazarda
tutiladi.
Kurs   ishining   vazifasi : Ushbu   kurs   ishida   quyidagi   vazifalarni   amalga
oshirish ko‘zda tutiladi:
1.Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan
holda ularda vaqt tushunchasini shakllantirish jarayonini o‘rganish;
2.Vaqt   va   uning   o‘lchov   birliklari   mavzusi   bo‘yicha   mavjud   o‘quv
dasturlari, darsliklar va qo‘llanmalarni tahlil qilish;
3.Boshlang‘ich   ta’limda   vaqtni   o‘rgatishda   qo‘llaniladigan   metod   va
vositalarni aniqlash, ularning samaradorligini baholash;
4.O‘quvchilarda   vaqtni   aniqlash,   solishtirish,   hisoblash   kabi   ko‘nikmalarni
shakllantirishga   xizmat   qiladigan   interaktiv   mashg‘ulotlar,   o‘yinlar   va
topshiriqlarni ishlab chiqish; 45.O‘qituvchining   vaqt   mavzusini   o‘rgatishdagi   roli,   pedagogik   mahorati   va
innovatsion yondashuvlaridan foydalanish samaradorligini yoritish.
K urs   ishining   predmeti   –   boshlang‘ich   ta’limda   matematika   darslari
doirasida o‘quvchilarga vaqt va uning o‘lchov birliklarini o‘rgatish jarayonidir. Bu
jarayon   doirasida   o‘quvchilarning   bilim   darajasi,   darsliklardagi   yondashuvlar   va
dars berish usullari o‘rganiladi.
Kurs ishining o byekt :Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari bilan olib boriladigan
ta’lim-tarbiya   jarayoni,   xususan,   ular   bilan   vaqt   va   uning   o‘lchov   birliklarini
o‘rganishga qaratilgan dars mashg‘ulotlari va interaktiv faoliyatlar
Kurs   ishining   tuzilishi: Kirish.ikkita   bob,xulosa   va   foydalanilgan
adabiyotlar . 5I  B О B .  Boshlang'ich sinflarda vaqt tushunchasi va uning o'lchov birliklari
1.1-  Boshlang'ich sinflarda vaqt tushunchasi va uni o’rgatish metodikasi
Vaqt o`lchov birliklari Vaqt tushunchasini uzunlik, massa tushunchalariga nisbatan
ancha   murakkab   bo’lgan   kattalik   miqdor   sifatida   qaraladi,   chunki   vaqt   oraliqlari
uzunlik,   yuz,   og’irlik   xossalariga   o’xshash   masalalariga   ega.   Kundalik   hayotda
vaqt   bir   voqeani   ikkinchi   voqeadan   ajratib   turadi.   Vaqt   birliklari   taqqoslash,
qo’shish, ayirish mumkin. Insonning butun umri vaqt bilan, vaqtni o’lchash, taqsim
qilishi,   qadrlash   o’quvi   bilan   bog’liq.   Vaqt   uzluksiz   o’tadi,   uni   to’xtatish   ham,
qaytarish   ham   mumkin   emas.   Vaqt   oraliqlari   o’lchanadi.   Birlik   sifatida   qabul
qilingan vaqt  oralig’idan bir  martagina foydalanish  mumkin. Shuning uchun vaqt
birligi   59   muntazam   ravishda   takrorlanuvchi   jarayon   bo’lishi   kerak.   Xalqaro
sistemada   bunday   birlik   qilib   sekund   olingan.   Sekund   bilan   bir   qatorda   vaqtning
boshqa   birliklari   minut,   soat,   sutka,   yil,   hafta,   oy,   asr   ishlatiladi.   Yil   va   sutka
birliklari   tabiatdan   olingan,   soat,   minut,   sekund   birliklari   kishilar   o’ylab   topgan.
Yil   Yerning   Quyosh   atrofida   aylanish   vaqti,   sutka   Yerning   o’z   o’qi   atrofida
aylanish vaqti. Yil taxminan 365 sutkaga teng. Lekin kishilarning bir yilgi hayoti
sutkalarning   butun   sonlaridan   tuzilgan.   SHuning   uchun   har   yilga   olti   soatdan
qo’shish   o’rniga   har   to’rttinchi   yilga   butun   sutka   qo’shiladi.   Bu   yil   366   kundan
iborat bo’lib, kabisa yili deyiladi. Bizning yeramizgacha 46 yilda Rim Impyeratori
YUliy Sezar o’sha paytda chalkashib ketgan kalendarni tartibga solish maqsadida
yillar shunday navbat bilan keladigan kalendarni yaratdi. SHuning uchun bu yangi
kalendar yulian kalendari deyiladi. SHu kalendarga asosan yangi yil 1- yanvardan
boshlanadi va 12 oy davom etadi. Bu kalendarda vavilonlik astronomlar yaratgan
vaqt o’lchovlardan hafta ham saqlanib qolgan. Oy vaqtning uncha aniq bo’lmagan
birligidir,   u   31,   30,   28,   29   kundan   iborat.   Ammo   bu   birlik   qadim   zamonlardan
byeri mavjud va u oyning Yyer atrofida aylanishi bilan bog’liq. Oy taxminan 29,5
sutkada   yerni   to’la   bir   marotaba   aylanib   chiqadi   va   bir   yilda   taxminan   12   marta
aylanadi.   SHu   ma’lumotlar   qadimgi   kalendarni   tuzishga   asos   bo’ldi.   Ko’p   asr
davomida izlanish, mukammallashtirish natijasida-hozirgi kalendar vujudga keldi.
Sutkaning   hozirgidek   24   soatga   bo’linishi   ham   qadimgi   davrdan   kelib   chiqqan 6bo’lib,   u   qadimgi   Misrda   kiritilgan.   Minut,   sekund   qadimgi   Vavilonda   kelib
chiqqan.   1   soatni   60   minutligi,   1   minutni   60   sekundligini   Vavilonlik   olimlar
topganlar.   1   soat   =   60   minutga,   1   minut=60   sekundligiga   vavilonlik   olimlar
yaratgan   oltmishli   sanoq   sistemasining   ta’siri   bor   faraz   qilinadi.   I-IV   sinflarda
bolalar yil, oy, hafta, sutka, soat, minut, sekund, asr  ―vaqt o’lchovi  ning asosiy‖
birliklari haqida aniq tasavvurga ega bo’lishlari kerak. Insonning butun umri vaqt
bilan,   qadrlash   o’quvi   bilan   bog’liq.   Vaqt   beto’xtov   o’tadi,   uni   to’xtatish   ham,
qaytarish   ham   mumkin   emas.   SHuning   uchun   vaqt   oraliqlarini   qabul   qilish,
voqealarni   davom   etishi   bo’yicha   taqqoslash   ham   qiyin.   Vaqtni   qabul   qilishimiz
mukammal   emas,   vaqtning   u   yoki   bu   oralig’ida   nima   bo’layotganligiga   bog’liq
ravishda   vaqt   dam   tez   dam   sekin   o’tayotgandek   bo’lib   tuyuladi.   SHuning   uchun
vaqt   o’rganish   qiyin   bo’lgan   miqdorlardan   biridir.   Bolalarda   vaqt   haqida
tasavvurlar   uzoq   kuzatishlar,   turmush   tajribalarining   jamlanib   borishi   jarayonida
asta   sekin   rivojlanadi.   Vaqt   haqidagi   dastlabki   tasavvurlarni   bolalar   maktabgacha
bo’lgan  59 davrda  oladilar. Tun va  kunning, yil  fasllarining  almashinishi,  bolalar
hayotidagi   rejimli   momentlarning   takrorlanishi   vaqt   haqidagi   tasavvurlarni
shakllantiradi. Voqealarning vaqt bo’yicha ketma-ketligi ham (nima avval bo’lgan
edi, nima keyin bo’lgan edi) va xodisalarning davomiyligi haqidagi tushuncha ham
bolalar tomonidan qiyin o’zlashtiriladi. Birinchi sinf o’quvchilarida vaqt haqidagi
tasavvurlar   maktabgacha   yoshdagi   bolalardagi   kabi   eng   avvalo   ularning   amaliy
faoliyatlarida   shakllanadi;   kun   rejimi,   tabiat   kalendarining   yuritilishi,   hikoyalar,
ertaklar   o’qiganlarida   va   kinofil ь mla   ko’rganlarida   voqealarning   ketma-ket
kelishini qabul qilinishi, har kuni dafarlarda ish kunining yozib borilishi-bola vaqt
o’zgarishini  ko’rishga, vaqt  o’tishini  his qilishga yordam beradi. Dastur  1- sinfda
bolalarni   hafta   kunlari   va   ularnig   kelish   tatibi   bilan   tanishtirishni   ko’zda   tutadi.
SHu  bilan   birga   dastur   yildagi   oylarning  nomlarini   va   ularni   kelish   tartibini   bilib
olishlarini,   tanish   vaqt   oraliqlarini   taqqoslashni   ya’ni   nima   uzoq   davom   etadi:
darsmi   yoki   tanaffusmi,   o’quv   choragimi   yoki   kanikulmi,   yoshi   bir   xil,   yoshi
kichik,   yoshi   har   xil   kabi   tushunchalarni   o’rgatishni   nazarda   tutadi.   Bolalarda
yig’ilgan bunday tasavvurlar ikkinchi sinfda vaqt o’lchovlarini o’rganishga zamin 7bo’ladi. Berilgan mavzuni o’rganishga bag’ishlangan birinchi darsda bolalarda yil,
oy, hafta haqidagi tasavvurlarni shakllantirishga doir ishlar bajariladi. Yil, oy, hafta
bilan   tanishtirishda   o’qituvchi   tabel   kalendardan   foydalanadi.   Bolalar   tabel–
kalendar   yordamida   bir   yilda   o’n   ikki   oy   borligi,   davomiyligi   bir   xil   bo’lgan
oylarning   nomini   o’zlashtiradilar,   ajratadilar:   aprel ь   ,   iyun ь ,   sentyabr,   noyabr   30
kundan, qolgan 7 oy 60 esa 31 kundan, oddiy yilning fevrali 28 kundan, kabisa yili
esa 29 kundan iborat. SHu bilan birga kalendardan oyning tartib raqamini aniqlash
o’rgatiladi.   Masalan   yilning   beshinchi   oyi   qanday   ataladi?   Iyul,   avgust,   oktyabr
tartib bo’yicha nechanchi oylar? Agar oy va sana ma’lum bo’lsa, haftaning kunini
aniqlaydilar   va   aksincha   haftaning   kunlari   ma’lum   bo’lsa,   bu   kun   oyning   qaysi
sanasiga  to’g’ri kelishini  aniqlash mumkin? Bolalarni kalendar bo’yicha quyidagi
savollarga   javob   berishga   o’rgatiladi:   -   Bu   yil   Mustaqillik   bayrami,   Navro’z
bayrami,   Xotira   kunlari   haftaning   nechanchi   kunigan   to’g’ri   keladi?   -   Yanvar,
mart,   may,   dekabr   yilning   nechanchi   oylari?   -   Yilda   ikkinchi,   to’rttinchi,
sakkizinchi   bo’lib   keluvchi   oyning   nomi   nima?   -   Kalendardan   biling-chi   bahorgi
kanikul   necha   kun   davom   etarkin?   (bahorgi   kanikul   21   martdan   boshlanib   1
aprelgacha   davom   etadi.)   Bunday   savollarni   yana   davom   ettirish   mumkin,   yilda
oyning   kelish   tartibini   belgilashda   rim   raqamlaridan   foydalaniladi.   Sutka
tushunchasi   sutkaning   bolalarga   yaqin   bo’lgan   qismlari   ertalab,   kunduzi,
kechqurun,   tun   (yoki   ertalabdan   kechgacha   bo’lgan   kun   va   tun)   orqali   ochib
beriladi.   Bundan   tashqari   davomiyligining   tartibi   haqidagi   tasavvurga   tayaniladi:
kecha,   bugun,   ertaga,   ertadan   keyin,   oldingi   kun,   indini,   o’tgan   kuni.   Bolalarga
kecha   ertalabdan   bugun   ertalabgacha   o’tgan   vaqt   oralig’i   sutka   deb   ataladi   deb
tushuntiriladi.   Tabel-kalendardagi   sanalar   sutkalarni   ifodalashini   sutkalar   kechasi
soat   12   da   boshlanishi   tushuntiriladi:   shundan   keyin   soat   va   minut   tushunchasi
o’rgatiladi.   Bolalarning   bu   vaqt   oraliqlari   haqidagi   aniq   tasavvurlari   ularning
amaliy   faoliyatlari,   kuzatishlari   asosida   shakllantiriladi.   Masalan:   1   soat   bitta   60
dars bilan katta tanaffusning davom etishidir. Bir minutning qancha davom etishini
shakllantirish   uchun   mashqlar   kiritiladi.   Bu   mashqlar   yordamida   bolalar   bir
minutda   nima   qilish   mumkinligini   bilib   oladilar.   Masalan   bir   minutda   qancha 8sanay olasan? Nechta misol echa olasan? O’rtacha qadam bilan bir minutda necha
metr   bosish   mumkin?   Soat   va   minut   bilan   tanishtirishga   bag’ishlangan   birinchi
darsdayoq vaqt o’lchovlari orasidagi munosabatlar aytiladi: bir sutka yigirma to’rt
soatdan,   bir   soat   oltmish   minutdan   iborat.   Bu   bosqichda   soat   bilan   tanishtirish
asosiy   ish   bo’lib   hisoblanadi.   Soatning   demonstrasion   modeli   yordamida
o’qituvchi soatning tuzilishi, ishlashini, hamma soatlar shunday yasalganini, ya’ni
katta   strelka   bir   kichik   chiziqchadan   ikkinchi   kichik   chiziqchagacha   bir   minutda
o’tishini, kichik strelka esa bir katta chiziqdan ikkinchi katta chiziqgacha bir soatda
o’tishini aytadi. SHuning uchun katta strelkani minut strelkasi kichik strelkani esa
soat   strelkasi   deyiladi.   SHundan   keyin   o’qituvchi   bolalarga   vaqt   hisobi   yarim
kechadan yoki tushdan boshlanishini aytadi. Bolalar vaqtni soatga qarab aniqlashni
o’rganishlari   uchun   sifyerblatli   soat   modellaridan   foydalanadilar.   So’ngra   soat
modellaridan   foydalanishga   doir   mashqlar   tavsiya   qilinadi:   masalan   belgilangan
vaqtini aytish va o’qituvchi aytgan vaqtni belgilash taklif qilinadi. So’ngra vaqtni
soat va minutlar bilan aniqlashning turli ifodalanishi o’rgatilinadi: masalan: ―9-u
30 minut, soat  9 dan 30 minut  o’tdi, 9 yarim, ―soat  4-u 45 minut, 15 ta kam  5,
chorakam   .   SHu   bilan   birga   dastur   bolalarni   kunduz   yoki   kechani   birdan   o’n
ikkigacha   bo’lgan   soatlarning   aytilishi   ham   o’rgatiladi.   YA’ni   soat   modelida
birdan   o’n   ikkigacha   bo’lgan   sonlar   bor.   SHuning   uchun   vaqtni   aytishdan   oldin
hozir ertalab yoki kechqurun, kunduzi yoki kechasi ekanligini aniqlab olish lozim.
Masalan kunduz soat 4 yoki kechasi soat 4. Sutka tungi soat 0 dan boshlanadi. Soat
0 dan kunduz soat 12 gacha sutkaning birinchi yarmi o’tadi. Bir soatdan keyin soat
13 (yoki kunduz soat 1) bo’ladi. Sutka boshidan 24 soat o’tgandan keyin soat yana
soat 0 ni ko’rsatadi. 3-sinfda o’quvchilar o’zlari uchun yangi vaqt birliklari-sekund
va   asr   bilan   tanishadilar.   Sekundning   davomiyligi   haqida   aniq   tasavvurlarga   ega
bo’lishi uchun bolalarga 1 sekunda 1-2 qadam bosish, 1 metr o’tish mumkinligi, 1
sekund ichida nima qilish mumkinligi o’rgatiladi. Asr tushunchasini kiritish ancha
murakkab,   chunki   bolalar   bu   ulkan   vaqt   oralig’ini   fikran   qamrab   olishlari   ancha
qiyindir. O’qituvchining vazifasi  vaqtning yilga nisbatan eng katta o’lchov birligi
asrni  tushuntirishda  shunday   misollarni   tanlashdan  iboratki, ular  bolalarga  ozgina 9bo’lsa   ham   100   yilga   teng   vaqt   oralig’i   haqida   tasavvur   bersin.   Demak,   100   yil
vaqt   oralig’i   davomiyligi   haqida   tasavvurni   bolalar   o’z   yoshlarini,   yaqin
kishilarning yoshlarini asr bilan taqqoslash asosida oladilar. Asr ko’rilayotgan vaqt
birliklari oarsidagi eng yirigidir. ―Vaqt o’lchovlari mavzusini o’rganish uchun bir
qator darslar ajratiladi. Bu darslarning vazifasi vaqt o’lchovlari haqidagi bilimlarni
kengaytirish   va   ularni   sistemaga   solishdan   iborat.   2
Bu   mavzuni   o’rganish   vaqt
o’lchovlari jadvalini tuzish va uni o’zlashtirishdan boshlanadi: 1 asr = 100 yil   
1 sutka = 24 soat 1 yil = 12 oy 1 soat = 60 minut 1 oy = 30 yoki 31 sutka 1 minut =
60 sekund Fevral oyi 28 yoki 29 sutka. Oddiy yil 365 sutka, kabisa yili 356 sutka.
Bir necha dars vaqt o’lchovlari qatnashgan ismli sonlarni qo’shish va ayirish bilan
bolalarni tanishtirishga bag’ishlanadi. 4 soat 13 minut-59 minut = 3 soat 14 minut
194   minut   =   3   soat   14   minut   1   soat-34   minut   =   60   minut-34   minut   =   26   minut.
Boshlang’ich   sinflarda   vaqt   o’lchovlariga   oid   masalalar   quyidagi   mazmunda
bo’ladi:
I. Hodisaning boshlanishi va boshlanishi bilan oxiri orasidagi o’tgan vaqtga ko’ra
uning oxirini topishga oid masalalar. 
II. Hodisaning boshlanishini uning oxiri va boshlanishi bilan oxiri orasidagi o’tgan
vaqtga ko‘ra topishga doir masalalar. 
III. Berilgan hodisalar orasida o’tgan vaqtni hisoblashga oid masalalar. Bu o’zaro
teskari masalalarni bir vaqtga kiritiladi va echishga o’rgatiladi.
      
2
  Bikboyeva N.U.Ikkinchi sinf matematika darsligi.”O’qituvchi”2010y 10   1.2. Boshlang'ich sinflarda vaqt o`lchov birliklari 
                    Mavzuni     o‘rganishning     asosiy     vazifasi     bolalarni     vaqt     birliklari     va
ularning   munosabatlari   bilan   tanishtirish,   vaqtni   soat   bo‘yicha   aniqlashga
o‘rgatishdir. 
Ularga  minut,  sekund,  soat,  kun,  hafta,  oy,  yil  kabi  vaqt  o‘lchovlarini
uy sharoitida o‘rganib kelish topshiriladi. 
Birinchi  sinfning  tayyorgarlik  davridayoq  ―oldin,  ―keyin  tushunchalari
kiritiladi.   Masalan,   to‘rtta   faslga   doir   rasmli   ko‘rgazmadan   foydalanib,   qaysi   fal
oldin keladi, qaysisi keyin keladi, degan savollarni tushuntirish mumkin. 
1-sinfdan  boshlab,  tong,  kunduz,  kechqurun,  tun,  bugun,  kecha,  ertaga 
tushunchalari  bilan  tanihib  boradilar.  Sinfda  kalendardan  (taqvim)  foydalanish,
shu asosda hafta, oy, yil kabi ularning orasidagi bog‘lanishni o‘rganish mumkin.
Vaqt     o‘lchovlari     mavzusi     bo‘yicha     darslarda     odamlar     turmushida‖
vaqtning     qanday     rol     o‘ynashini,     kichik     chaqaloqligidan     keksa     bo‘lgunga
qadar     o‘tgan   oraliqdagi   odamlarning   yoshi   bo‘yicha   bosqichlarini   tushuntirish,
suhbat uyushtirish mumkin.
IV sinfda ―Vaqt o‘lchovlari  mavzusida   yil, oy hafta, sutka, soat, minut 	
‖
kabi     o‘lchov     birliklari     haqida     tushuncha     beriladi.     Ko‘rgazmali     tushuncha
berish uchun soat va undan foydalanishga kengroq to‘xtatilish kerak. 
Sinfda   vaqtning   o‘lchov   asboblari   :   soat   va   sekundomyerlar   bo‘lishi
maqsadga muvofiqdir.  Ko‘proq  hisoblash  ishlarida  soat  sifyerblatining  bo‘lishi
shart.     Vaqtni   hisobga   oladigan   quyidagi   qo‘llanmalar   haqida   tushunchlar   berish
mumkin:
1.Tabel
2.Soatning demonstrasion modeli (sifrblat).
3. Maktab o‘quvchisining kundalik rejimi  jadvallari.	
‖ ‖
Shuningdek,   sekund     va   asr   bilan   tanishadilar.   O‘quv     yilning   oxirida
quyidagi vaqt o‘lchovlari jadvali beriladi. 
1 asr = 100 yil         1 sutka = 24 soat 111 yil = 12 oy         1 soat = 60 minut 
1 oy = 30 yoki 31 sutka       1 minut = 60 sekund. 
Fevral oyi 28 yoki 29 kun. 1 oddiy yil 365 sutka. Kabisa yili 366 kun. 
Asosiy birliklar –  yil va sutka
Darslikda   berilgan     jadvaldan   foydalanib   12   oy   va   har   bir   oy   necha
kundan iboratligini  ko‘rsatish  zarur.  Bu  mavzuga  oid  darslarda    yirikroq  vaqt
o‘lchovlarini   maydaroq   vaqt   o‘lchovlariga   va   aksincha   almashtirishga     oid
mashqlarga katta e‘tibor byergan ma‘qul.   121. 3.   Boshlang'ich sinflarda bolalarni   vaqt birliklari bilan amallar
bajarishni   o‘rgatish
  Bir necha dars vaqt birligi qatnashgan ismli sonlar ustida amallar bajarishga
ajratiladi.  
12 soat 45 minut + 15 soat 35 minut ,       
10 soat 30 minut + 8 soat 48 minut .
Vaqtni   qo‘shishni   o‘rganishdan   oldin,   ana
shunday   mashqlar   qaraladiki,   ularda   minutlar   yoki
sekundlar   yig‘indisi   24 soatdan   kam, kunlar  yig‘indisi
30 dan yoki 31 dan kam,…Ayrishni qarashda quyidagi
misollar   tavsiya   qilinadi:1   soat   -34   min,         3   m   -26
sekund 
Bular uchun 1soat-34 min =60 min -34 min=26 minut 3 min-26 sek= 2 min
60  sek-26  sek   =   2  min  34   sek   deb   tushuntirish   lozim.   Bu     mavzuni     o‘rganishda
vaqt     hisobini     1     sutkani     24     soat     hisobida     olib     borish   malakasi   quyidagicha
chizma bilan tushuntiriladi.  0	1	2	3	4	5	6	7	8	9	0	1	2	3	4	
0	1	2
NATIJALAR VA MUHOKAMA
Bu   chizma   yordamida   kechki   soat   7-bu   soat   19;11   esa   kechki   soat   23;
Kunduzi 3-bu soat 15 ekanligini tushuntiriladi.
IV sinfda sutka ichida hisoblashga oid quyidagi masalalar qaraladi.
1) Hodisaning boshlanishi bilan oxiri orasida o‘tgan vaqtga ko‘ra uning
oxirini topishga oid   masalalar.
Misol: 1-soat dars 8 s 30 min.da boshlanadi, dars 45 minut davom etadi,
tanaffus qachon bo‘ladi?
2) Hodisaning boshlanishini  uning oxiri va hodisa davom  etgan vaqtga 13ko‘ra topish.
Misol: katta tanaffus 30 minut davom etdi, kirish 11 s 45 minutda bo‘ladi.
Katta tanaffusga chiqish qachon bo‘lgan?
Berilgan hodisalar orasida o‘tgan vaqtini   hisoblash.
Misol: Mustaqillik kuni 1991 yil 1-sentyabrda bo‘lgan. 2000 yil 1- dekabrda
mustaqillikka qancha vaqt   bo‘lgan?
Vaqt   tushunchasini   uzunlik,   massa   tushunchalariga   nisbatan   ancha   murakkab
bo‘lgan kattalik - miqdor sifatida qaraladi, chunki vaqt oraliqlari uzunlik, yuz,
og‘irlik   xossalariga   oxshash   masalalariga   ega.   Kundalik   hayotda   vaqt   bir
voqeani ikkinchi voqeadan ajratib turadi. Vaqt birliklarini taqqoslash, qo‘shish,
ayirish   mumkin.   Insonning   butun   umri   vaqt   bilan,   vaqtni   o‘lchash,   taqsim
qilish,  qadrlash  uquvi  bilan  bog‘liq.  Vaqt   uzluksiz   o‘tadi,  uni  to‘xtatish   ham,
qaytarish ham  mumkin emas.  Vaqt  oraliqlari  o‘lchanadi.  Birlik sifatida qabul
qilingan   vaqt   oralig’idan   bir   martagina   foydalanish   mumkin.   Shuning   uchun
vaqt birligi muntazam ravishda takrorlanuvchi jarayon bo‘lishi kerak. Xalqaro
sistemada   bunday   birlik   qilib   sekund   olingan.   Sekund   bilan   bir   qatorda
vaqtning boshqa birliklari minut, soat, sutka, yil, hafta, oy, asr ishlatiladi. Yil
va   sutka   birliklari   tabiatdan   olingan,   soat,   minut,   sekund   birliklari   kishilar
o‘ylab   topgan.
Yil   yerning   Quyosh   atrofida   aylanish   vaqti,   sutka   yerning   o‘z   o‘qi
atrofida aylanish vaqti. Yil taxminan 365 sutkaga teng. Lekin kishilarning bir
yilgi   hayoti   sutkalarning   butun   sonlaridan   tuzilgan.   Shuning   uchun   har   yilga
olti soatdan qo‘shish o‘rniga har to‘rtinchi yilga butun sutka qo‘shiladi. Bu yil
366 kundan iborat  bo‘lib, kabisa yili  deyiladi. Bizning eramizgacha 46- yilda
Rim Imperatori Yuliy Sezar o‘sha paytda chalkashib ketgan kalendarni tartibga
solish   maqsadida   yillar   shunday   navbat   bilan   keladigan   kalendarni   yaratdi.
Shuning   uchun   bu   yangi   kalendar   yuli   Yulian   kalendari   deyiladi.   Shu
kalendarga asosan yangi yil 1- yanvardan boshlanadi va 12 oy davom etadi. Bu
kalendarda   vavilonlik   astronomlar   yaratgan   vaqt   o‘lchovlardan   hafta   ham
saqlanib qolgan. Oy vaqtning uncha aniq bo‘lmagan birligidir, u 31, 30, 28, 29 14kundan iborat.  Ammo bu birlik qadim  zamonlardan beri  mavjud va u oyning
Er   atrofida   aylanishi   bilan   bog‘liq.   Oy   taxminan   29,5   sutkada   Erni   to‘la   bir
marotaba   aylanib   chiqadi   va   bir   yilda   taxminan   12   marta   aylanadi.   Shu
ma lumotlar   qadimgi   kalendarni   tuzishga   asos   bo‘ldi.   Ko‘p   asr   davomida‟
izlanish,   mukammallashtirish   natijasida   hozirgi   kalendar   vujudga   keldi.
Sutkaning hozirgidek 24 soatga bo‘linishi ham qadimgi davrdan kelib chiqqan
bo‘lib,   u   qadimgi   Misrda   kiritilgan.   Minut,   sekund   qadimgi   Vavilonda   kelib
chiqqan.
1   soatni   60   minutligi,   1   minutni   60   sekundligini   Vavilonlik   olimlar
topganlar.   1   soat   =   60   minutga,   1   minut=60   sekundligiga   vavilonlik   olimlar
yaratgan oltmishli sanoq sistemasining ta‘siri bor faraz qilinadi.	
I-IV
   	sinflarda    	bolalar    	yil,    	oy,    	hafta,    	sutka,    	soat,    	minut,    	sekund,    	asr,    	―vaqt
o‘lchovi  ning asosiy birliklari haqida aniq tasavvurga ega bo‘lishlari kerak.	
‖
Insonning   butun   umri   vaqt   bilan,   qadrlash   o‘quvi   bilan   bog‘liq.   Vaqt
beto‘xtov   o‘tadi,   uni   to‘xtatish   ham,   qaytarish   ham   mumkin   emas.   Shuning
uchun   vaqt   oraliqlarini   qabul   qilish,   voqealarni   davom   etishi   bo‘yicha
taqqoslash   ham   qiyin.   Vaqtni   qabul   qilishimiz   mukammal   emas,   vaqtning   u
yoki bu oralig’ida nima bo‘layotganligiga bog‘liq ravishda vaqt  dam  tez dam
sekin   o‘tayotgandek   bo‘lib   tuyuladi.   Shuning   uchun   vaqt   o‘rganish   qiyin
bo‘lgan   miqdorlardan   biridir.   Bolalarda   vaqt   haqida   tasavvurlar   uzoq
kuzatishlar,   turmush   tajribalarining   jamlanib   borishi   jarayonida   asta   sekin
rivojlanadi. Vaqt haqidagi dastlabki tasavvurlarni bolalar maktabgacha bolgan
davrda   oladilar.   Tun   va   kunning,   yil   fasllarining   almashinishi,   bolalar
hayotidagi   rejimli   momentlarning   takrorlanishi   vaqt   haqidagi   tasavvurlarni
shakllantiradi.
Voqealarning   vaqt   bo‘yicha   ketma-ketligi   ham   (nima   avval   bo‘lgan   edi,
nima keyin bo‘lgan edi) va hodisalarning davomiyligi haqidagi tushuncha ham
bolalar   tomonidan   qiyin   o‘zlashtiriladi.   Birinchi   sinf   o‘quvchilarida   vaqt
haqidagi   tasavvurlar   maktabgacha   yoshdagi   bolalardagi   kabi   eng   avvalo 15ularning   amaliy   faoliyatlarida   shakllanadi;   kun   rejimi,   tabiat   kalendarining
yuritilishi,   hikoyalar,   ertaklar   o‘qiganlarida   va   kinofilmlar   ko‘rganlarida
voqealarning   ketma-ket   kelishini   qabul   qilinishi,   har   kuni   dafarlarda   ish
kunining  yozib  borilishi  -  bola  vaqt  o‘zgarishini   ko‘rishiga,   vaqt   o‘tishini  his
qilishiga   yordam   beradi.   Dastur   1-sinfda   bolalarni   hafta   kunlari   va   ularnig
kelish   tatibi   bilan   tanishtirishni   ko‘zda   tutadi.   Shu   bilan   birga   dastur   yildagi
oylarning   nomlarini   va   ularni   kelish   tartibini   bilib   olishlarini,   tanish   vaqt
oraliqlarini taqqoslashni ya‘ni nima uzoq davom etadi: darsmi yoki tanaffusmi,
o‘quv choragimi yoki kanikulmi, yoshi bir xil, yoshi kichik, yoshi har xil  kabi
tushunchalarni   o‘rgatishni   nazarda   tutadi.   Bolalarda   yig‘ilgan   bunday
tasavvurlar   ikkinchi   sinfda   vaqt   o‘lchovlarini   o‘rganishga   zamin   bo‘ladi.
Berilgan mavzuni o‘rganishga bag‘ishlangan birinchi darsda bolalarda yil, oy,
hafta   haqidagi   tasavvurlarni   shakllantirishga   doir   ishlar   bajariladi.   Yil,   oy,
hafta   bilan   tanishtirishda   o‘qituvchi   tabel   kalendardan   foydalanadi.   Bolalar
tabel–kalendar   yordamida   bir   yilda   o‘n   ikki   oy   borligi,   davomiyligi   bir   xil
bo‘lgan   oylarning   nomini   o zlashtiradilar,   ajratadilar:   aprel,   iyun,   sentyabr,‟
noyabr   30   kundan,   qolgan   7   oy   esa   31     kundan,   oddiy   yilning   fevrali   28
kundan, kabisa yili esa 29 kundan iborat.   Shu   bilan birga kalendardan oyning
tartib   raqamini   aniqlash   o‘rgatiladi.   Masalan   yilning   beshinchi   oyi   qanday
ataladi? Iyul, avgust, oktyabr tartib bo‘yicha nechanchi   oyl ar. 16Agar   oy   va   sana   ma‘lum   bo‘lsa,   haftaning   kunini   aniqlaydilar   va   aksincha
haftaning kunlari ma‘lum bo‘lsa, bu kun oyning qaysi  sanasiga  to‘g‘ri kelishini
aniqlash mumkin.
Bolalarni kalendar bo‘yicha quyidagi savollarga javob berishga o‘rgatiladi:
- Bu   yil   Mustaqillik   bayrami,   Navro‘z   bayrami,   Xotira   kunlari
haftaning nechanchi kuniga to‘g‘ri   keladi?
              -Yanvar, mart,  may,  dekabr yilning nechanchi   oylari?
- Yilda   ikkinchi,   to rttinchi,‟   sakkizinchi   bo‘lib   keluvchi   oyning   nomi
nima?
- Kalendarda   bilingchi   bahorgi   kanikul   necha   kun   davom   etarkan?
(bahorgi kanikul 21 martdan boshlanib 1 aprelgacha davom   etadi.)
Bunday   savollarni   yana   davom   ettirish   mumkin,   yilda   oyning   kelish
tartibini   belgilashda   rim   raqamlaridan   foydalaniladi.   Sutka   tushunchasi
sutkaning bolalarga yaqin bo‘lgan qismlari - ertalab, kunduzi, kechqurun, tun
(yoki ertalabdan kechgacha bo‘lgan kun   va   tun) orqali ochib beriladi. Bundan
tashqari davomiyligining tartibi haqidagi tasavvurga tayaniladi: kecha, bugun,
ertaga,   ertadan   keyin,   oldingi   kun,   indingi,   o‘tgan   kuni.   Bolalarga   kecha
ertalabdan   bugun   ertalabgacha   o‘tgan   vaqt   oralig’i   sutka   deb   ataladi   deb
tushuntiriladi.   Tabel-kalendardagi   sanalar   sutkalarni   ifodalashini   sutkalar
kechasi   soat   12   da   boshlanishi   tushuntiriladi:   shundan   keyin   soat   va   minut
tushunchasi   o‘rgatiladi.   Bolalarning   bu   vaqt   oraliqlari   haqidagi   aniq
tasavvurlari   ularning   amaliy   faoliyatlari,   kuzatishlari   asosida   shakllantiriladi.
Masalan:   1   soat   bitta   60   dars   bilan   katta   tanaffusning   davom   etishidir.   Bir
minutning qancha davom  etishini shakllantirish uchun mashqlar  kiritiladi. Bu
mashqlar   yordamida   bolalar   bir   minutda   nima   qilish   mumkinligini   bilib
oladilar. Masalan bir minutda qancha sanay olasan? Nechta misol echa olasan?
O‘rtacha qadam bilan bir minutda necha metr bosish mumkin? Soat   va   minut
bilan   tanishtirishga   bag‘ishlangan   birinchi   darsdayoq   vaqt   o‘lchovlari
orasidagi   munosabatlar   aytiladi:   bir   sutka   yigirma   to‘rt   soatdan,   bir   soat 17oltmish minutdan iborat. Bu bosqichda soat bilan tanishtirish asosiy ish bo‘lib
hisoblanadi.   Soatning   demonstrasion   modeli   yordamida   o‘qituvchi   soatning
tuzilishi, ishlashini, hamma soatlar shunday yasalganini, ya‘ni katta strelka bir
kichik   chiziqchadan   ikkinchi   kichik   chiziqchagacha   bir   minutda   o‘tishini,
kichik   strelka   esa   bir   katta   chiziqdan   ikkinchi   katta   chiziqgacha   bir   soatda
o‘tishini aytadi. Shuning uchun katta strelkani minut strelkasi kichik strelkani
esa soat strelkasi deyiladi.
Vaqtni o'lchashning birinchi birliklaridan biri, albatta, kun edi, ya'ni Quyosh
osmonda paydo bo'lib, Yerni "aylanib o'tadi" va asl nuqtasida yana paydo bo'ladi.
Kunni   ikki   qismga   -   kunduz   va   tunga   bo'lish   bu   vaqt   oralig'ini   aniqlashni
osonlashtirdi.   18                    II   BОB.  Vaqt oraliqlari va ularni o'lchash.
2.1 Boshlang‘ich   sinf     o‘quvchilarini     vaqt   va   uning   o‘lchov
birliklari bilan  tanishtirish metodikasi
1 asr                1 yil        1oy          1 kun          1soat         1min
 100 yil            12oy      30yoki 31     24           60 min       60 sek                
Mavjud   dastur   bo‘yicha   vaqt   va   uning   o‘lchov   birliklari   bilan   tanishuv   2-
sinfda   amalga   oshiriladi.   Vaqt   haqidagi   tushunchani   shakllantirish   jarayonidagi
murakkablikni   nazarda   tutib,   bu   sohadagi   tshlarni   birinchi   sinfdanoq   boshlamoq
lozim. 
2-sinfda “Vaqt o‘lchovlari” mavzusini o‘rgatishda bolalar vaqt o‘lchovining
asosiy   birliklari   haqida   konkret   tasavvurga   ega   bo‘lishlari   kerak.   Bular   yil,   hafta,
sutka, soat, minut.
Ma’lumki,   vaqt   o‘lchovlari,   o‘lchovlarning   metrik   tizimidan   farqli   o‘laroq
bevosita o‘lchash imkoniyatini bermaydi. Bu xol turli ko‘rsatmali qo‘llanmalardan
foydalanish kerakligini ko‘rsatadi.
1.  Tabel-kalendar.  Joriy  yil   uchun  bunday  tabel-kalendarni   o‘quvchilarning
o‘zlari o‘qituvchi raxbarligida mehnat darslarida tayyorlaydilar. 
2. Soatlarning namoyish modellari.
3. Maktab  o‘quvchisining kundalik rejimli jadvallari.
Sutka   tushunchasi   sutkaning   bolalarga   tanish   bo‘laklari   bo‘lgan   ertalab,
kunduzi, kechqurun, tun tushunchalari orqali kiritiladi. O‘quvchilarga kalendardagi
chislolar   sutkalarni   ifodalashni,   sutkalar   kechasi   soat   12   da   boshlanishini
tushuntirish kerak.
Shundan   keyin   soat   va   minut   qaraladi.   Soat   va   minut   bilan   tanishtirishga
bag‘ishlangan birinchi darsdayoq vaqt o‘lchovlari orasidagi munosabatlar aytiladi:
bir sutka 24 soatdan, 1 soat 60- minutdan iborat.
2-sinfda   esa   yil,   oy,   sutka   (kecha-kunduz),   soat   va   minut   kabi   birliklar
o‘rganiladi. 
                19   2.2.Vaqt haqida umumiy tushuncha
                    Zamonaviy  vaqt   o'lchov birliklarida  Yerning o'z  o'qi   va Quyosh   atrofida
aylanish   davrlari,   shuningdek,   Oyning   Yer   atrofida   aylanish   davrlari   asos   qilib
olinadi.
Bu   ham   tarixiy,  ham   amaliy  mulohazalar   bilan  bog'liq,   chunki   odamlar   o'z
faoliyatini kun va tun yoki fasllarning o'zgarishi bilan muvofiqlashtirishlari kerak.
Tarixiy   jihatdan   qisqa   vaqt   oralig’ini   o'lchash   uchun   asosiy   birlik
bo'lgan   kun (yoki   kun ), quyosh yoritilishining o'zgarishining minimal to'liq davrlari
(kunduzi   va   kechasi)   bilan   hisoblanadi.   Kunni   bir   xil   uzunlikdagi   kichikroq   vaqt
oraliqlariga   bo'lish   natijasida,   tomosha   qiling ,   daqiqa   va   soniya .   Kun   ikki   teng
ketma-ket oraliqlarga bo'lingan (an'anaviy ravishda kun va tun). Ularning har biri
12   ga   bo'lingan   soat .   Har   biri   soat     60   ga   bo'linadi   daqiqa .   Har   daqiqa -   60
ga   soniya .
Shunday   qilib,   in   soat   3600   soniya ;   ichida   kunlar   24   soat   =   1440   daqiqa   =
86 400   soniya .
Ikkinchi   Xalqaro   birliklar   tizimi   (SI)   va   CGS   tizimida   asosiy   vaqt   birligiga
aylandi.
Kun vaqtini ko'rsatish uchun ikkita tizim mavjud:
Frantsuzcha - kunning 12 soatlik (kunduzi va kechasi) ikki oraliq oralig’iga
bo'linishi   hisobga   olinmaydi,   lekin   kun   to'g'ridan-to'g'ri   24   soatga   bo'lingan   deb
ishoniladi. Soat raqami 0 dan 23 gacha bo'lishi mumkin.
Ingliz   tili   -   bu   bo'linish   hisobga   olinadi.   Soat   joriy   yarim   kun   boshlangan
paytdan boshlab ko'rsatadi va raqamlardan keyin ular yarim kunning harf indeksini
yozadilar.   Kunning   birinchi   yarmi   (kecha,   ertalab)   AM,   ikkinchisi   (kun,
kechqurun)   -   latdan   PM   bilan   belgilanadi.   Ante   Meridiem   /   Post   Meridiem
(peshindan   oldin   /   tushdan   keyin).   12   soatlik   tizimlarda   soat   raqami   turli   xil
an'analarda boshqacha yoziladi: 0 dan 11 yoki 12 gacha.
Ortga   hisoblashning   boshlanishi   sifatida   yarim   tun  qabul   qilinadi.   Shunday
qilib,  frantsuz   tizimida   yarim   tun  00:00,   ingliz  tizimida   esa   12:00.  Peshin   vaqti   - 2012:00 (12:00). 19 soatdan  keyin va yarim  tundan keyin  yana 14 daqiqadan keyin
vaqt nuqtasi 19:14 (ingliz tizimida 19:14).
Ko'pgina   zamonaviy   soatlarning   terishlarida   (qo'llar   bilan)   ingliz   tizimi
ishlatiladi. Biroq, bunday analog soatlar ham ishlab chiqariladi, bu erda frantsuz 24
soatlik   tizimi   qo'llaniladi.   Bunday   soatlar   kechayu   kunduzni   hukm   qilish   qiyin
bo'lgan joylarda qo'llaniladi (masalan, suv osti kemalarida yoki qutbli tun va qutbli
kun bo'lgan Arktika doirasidan tashqarida).
O'rtacha   quyosh   kunining   davomiyligi   o'zgaruvchan   qiymatdir.   Va   u   biroz
o'zgargan   bo'lsa-da   (Oy   va   Quyoshning   tortishish   ta'siri   tufayli   suv   toshqini
natijasida so'nggi 2000 yil ichida o'rtacha 0,0023 sekundga, so'nggi 100 yil ichida
esa   atigi   0,0014  ga   ortadi.   soniya),  bu   bir   soniya   davomiyligini   sezilarli   darajada
buzish   uchun   etarli,   agar   biz   quyosh   kunining   davomiyligining   1/86   400   qismini
soniya   deb   hisoblasak.   Shuning   uchun,   ta'rifdan   "soat   -   sutkaning   1/24   qismi;
daqiqa - soatning 1/60 qismi; soniya - daqiqaning 1/60 qismi" ikkinchisini samoviy
jismlarning   hech   qanday   harakati   bilan   bog'liq   bo'lmagan   davriy   atom   ichidagi
jarayonga   asoslangan   asosiy   birlik   sifatida   belgilashga   o'tdi   (ba'zan   u   SI   soniya
yoki   "atom   soniyasi"   deb   ataladi.   qachon,   uning   kontekstiga   ko'ra,   astronomik
kuzatishlar natijasida aniqlangan ikkinchisi bilan chalkashishi mumkin).
Vaqt   o'tmishdagi, hozirgi va kelajakdagi voqealar ketma-ketligini ko'rsatish
uchun ishlatiladigan doimiy qiymat. Vaqt hodisalar orasidagi intervalni aniqlash va
turli   tezlik   yoki   chastotalarda   sodir   bo'ladigan   jarayonlarni   miqdoriy   jihatdan
solishtirish   uchun   ham   ishlatiladi.   Vaqtni   o'lchash   uchun   ma'lum   bir   vaqt   davri
standarti sifatida tan olingan ba'zi bir davriy voqealar ketma-ketligi qo'llaniladi.
Xalqaro   birliklar   tizimida   (SI)   vaqt   birligi   ikkinchi   (c),   bu   0   K   da   tinch
holatda   seziy-133   atomining   kvant   holatining   ikki   o'ta   nozik   darajasi   o'rtasidagi
o'tishga mos keladigan 9 192 631 770 radiatsiya davri sifatida aniqlanadi. Bu ta'rif
1967 yilda qabul qilingan (harorat va holatga nisbatan takomillashtirish). dam olish
1997 yilda paydo bo'lgan).
Sog'lom odamning yurak mushaklarining qisqarishi bir soniya davom etadi.
Bir soniyada Yer  Quyosh atrofida aylanib, 30 kilometr  masofani  bosib o'tadi. Bu 21vaqt   ichida   bizning   yoritgichimiz   274   kilometr   masofani   bosib   o'tib,   galaktika
bo'ylab   katta   tezlikda   o'tadi.   Bu   vaqt   oralig’idagi   oy   nuri   Yerga   etib   borishga
ulgurmaydi.
Millisoniya   (ms)   -   soniyaga   (mingdan   biriga)   nisbatan   kasrli   vaqt
birligi   soniya ).
An'anaviy kamerada eng qisqa ta'sir qilish vaqti. Pashsha uch millisekundda
bir marta qanotlarini qoqadi. Bee - har besh millisekundda bir marta. Har yili Oy
Yer   atrofida   ikki   millisekundga   sekin   aylanadi,   chunki   uning   orbitasi   asta-sekin
kengayadi.
Mikrosoniya   (ms)   -   soniyaga   nisbatan   kasrli   vaqt   birligi
(milliondan   soniya ).   Misol:   Tez   harakatlanuvchi   hodisalar   uchun   havo   bo'shlig'i
chirog'i   bir   mikrosekunddan   qisqaroq   yorug'likni   keltirib   chiqarishi   mumkin.   U
juda   yuqori   tezlikda   harakatlanuvchi   jismlarni   (o‘qlar,   portlovchi   sharlar)   otish
uchun ishlatiladi.
Bu   vaqt   ichida   vakuumdagi   yorug'lik   nuri   300   metr   masofani   bosib   o'tadi,
uzunligi   taxminan   uchta   futbol   maydoni.   Dengiz   sathidagi   tovush   to'lqini   xuddi
shu vaqt oralig’ida millimetrning atigi uchdan biriga teng masofani bosib o'tishga
qodir.   Pitigi   oxirigacha   yonib   ketgan   dinamit   tayoqchasi   portlashi   uchun   23
mikrosekund kerak bo'ladi.
Nanosoniya   (ns) - vaqt birligi, soniyaning bir qismi (milliarddan   soniya ).
Bu   vaqt   ichida   havosiz   bo'shliqdan   o'tadigan   yorug'lik   nuri   atigi   o'ttiz
santimetr   masofani   bosib   o'ta   oladi.   Ikki   raqamni   qo‘shish   kabi   bitta   buyruqni
bajarish   uchun   shaxsiy   kompyuterda   mikroprotsessorga   ikki-to‘rt   nanosekund
kerak   bo‘ladi.   Yana   bir   noyob   subatomik   zarra   K   mezonining   umri   12
nanosekundni tashkil qiladi.
Pikosekund   (ps)   -   soniyaga   nisbatan   kasrli   vaqt   birligi   (milliardning
mingdan   bir   qismi)   soniya ).   Bir   pikosekundda   yorug'lik   vakuumda   taxminan   0,3
mm tarqaladi. Eng tez tranzistorlar pikosekundlarda o'lchanadigan vaqt oralig’ida
ishlaydi.   Kuchli   tezlatgichlarda   hosil   bo'lgan   noyob   subatomik   zarralar   bo'lgan
kvarklarning   ishlash   muddati   bor-yo'g'i   bir   pikosekundni   tashkil   qiladi.   Xona 22haroratida   suv   molekulalari   orasidagi   vodorod   aloqasining   o'rtacha   davomiyligi
uch pikosekundni tashkil qiladi.
Femtosekund   (fs)   -   ikkinchisiga   nisbatan   kasrli   vaqt   birligi   (milliardning
milliondan biri   soniya ).
Titan-safirli   impulsli   lazerlar   atigi   10   femtosekund   davom   etadigan   ultra   qisqa
pulslarni yaratishga qodir. Bu vaqt ichida yorug'lik faqat 3 mikrometrga o'tadi. Bu
masofa qizil  qon tanachalari  hajmiga (6-8 mkm)  qiyoslanadi. Molekuladagi  atom
10-100   femtosekundda   bitta   tebranish   hosil   qiladi.   Hatto   eng   tez   kimyoviy
reaktsiya   ham   bir   necha   yuz   femtosekundlar   davomida   sodir   bo'ladi.   Nurning
retinaning   pigmentlari   bilan   o'zaro   ta'siri   va   aynan   shu   jarayon   atrof-muhitni
ko'rishga imkon beradi, taxminan 200 femtosekund davom etadi.
Attosekund   (ac)   -   vaqt   birligi,   soniyaning   ulushi   (a   ning   milliarddan   bir
milliarddan   biri   soniya ).   Bir   attosekundda   yorug'lik   uchta   vodorod   atomining
diametriga teng masofani bosib o'tadi. Olimlar vaqtni aniqlashga qodir bo'lgan eng
tez jarayonlar attosekundlarda o'lchanadi. Eng ilg'or lazer tizimlaridan foydalangan
holda   tadqiqotchilar   atigi   250   attosekund   davom   etadigan   yorug'lik   impulslarini
olishga   muvaffaq   bo'lishdi.   Ammo   bu   vaqt   oraliqlari   qanchalik   cheksiz   kichik
ko‘rinmasin,   zamonaviy   ilm-fanga   ko‘ra,   barcha   mumkin   bo‘lgan   vaqt
oraliqlarining eng qisqasi bo‘lgan Plank vaqti deb ataladigan vaqtga (taxminan 10-
43 soniya) nisbatan abadiylik kabi ko‘rinadi.
Daqiqa   (min)   -   tizimdan   tashqari   vaqt   birligi.   Bir   daqiqa   soatning   1/60
qismiga yoki 60 soniyaga teng. Bu vaqt ichida yangi tug'ilgan chaqaloqning miyasi
ikki   milligrammgacha   og'irlik   qiladi.   Ayyor   odamning   yuragi   1000   marta   uradi.
Oddiy   odam   bu   vaqt   ichida   150   so'z   aytishi   yoki   250   so'zni   o'qishi   mumkin.
Quyosh nuri Yerga sakkiz daqiqada yetib boradi. Mars Yerga eng yaqin bo'lganda,
quyosh nuri Qizil sayyora yuzasidan to'rt daqiqadan kamroq vaqt ichida aks etadi.
Soat   (h)   -   tizimdan   tashqari   vaqt   birligi.   Bir   soat   60   daqiqa   yoki   3600
soniyaga teng. Bu ko'payish hujayralarining yarmiga bo'linishi uchun qancha vaqt
kerak   bo'ladi.   Bir   soat   ichida   150   ta   "Jiguli"   Volga   avtomobil   zavodining   yig'ish 23liniyasidan   chiqib   ketdi.   Quyosh   tizimidagi   eng   uzoq   sayyora   Plutondan   kelgan
yorug'lik Yerga besh soatu yigirma daqiqada etib boradi.
Kun   (kunlar)   -   tizimdan   tashqari   vaqt   birligi,   24   soatga   teng.   Odatda,   kun
quyosh kunini, ya'ni Yerning Quyosh markaziga nisbatan o'z o'qi atrofida bir marta
aylanish vaqtini anglatadi. Kun kunduz, kechqurun, tun va ertalabdan iborat.
Odamlar uchun bu, ehtimol, Yerning aylanishiga asoslangan eng tabiiy vaqt
birligidir. Zamonaviy ilm-fanga ko'ra, bir sutkaning uzunligi 23 soat 56 minut 4,1
soniya.   Sayyoramizning   aylanishi   oyning   tortishish   kuchi   va   boshqa   sabablarga
ko'ra   doimiy   ravishda   sekinlashadi.   Inson   yuragi   kuniga   taxminan   100   000   ta
qisqarishni amalga oshiradi, o'pka 11 000 litr havoni yutadi. Shu bilan birga, ko'k
kit buzoqlarining vazni 90 kg ga oshadi.
Birliklar   uzoqroq   vaqt   oralig’ini   o'lchash   uchun   ishlatiladi   yil ,   oy   va   bir
hafta   quyosh   kunlarining   butun   sonidan   iborat.   Yil   taxminan   Yerning   Quyosh
atrofida   aylanish   davriga   teng   (taxminan   365,25   kun),   oy -   oy   fazalarining   to'liq
o'zgarishi   davri   (sinodik   oy   deb   ataladi,   29,53   kunga   teng).
Bir hafta   - tizimdan tashqari vaqt o'lchov birligi. Odatda bir hafta etti kunga teng.
Hafta   -   bu   dunyoning   aksariyat   qismlarida   ish   kunlari   va   dam   olish   kunlarini
tashkil qilish uchun ishlatiladigan standart vaqt davri.
Oy   -   Oyning   yer   atrofida   aylanishi   bilan   bog'liq   bo'lgan   tizimdan   tashqari
vaqt   birligi.   sinodik   oy   (boshqa   yunon   tilidan   "bog'lanish,   yaqinlashish   [Quyosh
bilan]") - oyning ketma-ket ikkita bir xil fazalari (masalan, yangi oylar) orasidagi
vaqt davri. Sinodik oy - bu oyning fazalari davri, chunki oyning paydo bo'lishi er
yuzidagi   kuzatuvchi   uchun   oyning   quyoshga   nisbatan   pozitsiyasiga   bog'liq.
Quyosh tutilishi vaqtini hisoblash uchun sinodik oy ishlatiladi.
Eng   keng   tarqalgan   Grigorianda,   shuningdek,   Julian   taqvimida   asos
hisoblanadi   yil   365 kunga teng. Tropik yil butun quyosh kunlari soniga (365,2422)
teng   bo'lmagani   uchun   kalendarda   366   kun   davom   etadigan   astronomik   fasllar
bilan kalendar fasllarini sinxronlashtirish uchun kabisa yillar qo'llaniladi. Yil turli
xil   davomiylikdagi   o'n   ikki   kalendar   oyga   bo'linadi   (28   kundan   31   kungacha).
Odatda, har bir kalendar oyi uchun bitta to'lin oy bor, lekin oyning fazalari yiliga 2412 martadan bir oz tezroq o'zgarganligi sababli, ba'zida bir oyda ikkinchi to'lin oy
bor, ular ko'k oy deb ataladi.
Ibroniy taqvimi da asos sinodik oy va tropik yil hisoblanadi, yil esa 12 yoki
13   oyni   o'z   ichiga   olishi   mumkin.   Uzoq   muddatda   taqvimning   bir   xil   oylari
taxminan bir vaqtning o'zida tushadi.
Islom   taqvimi da   sinodik   qamariy   oy   asos   bo'lib,   yil   har   doim   qat'iy   12
qamariy oyni, ya'ni taxminan 354 kunni o'z ichiga oladi, bu tropik yildan 11 kunga
kam. Shu sababli, yil boshi va barcha musulmon bayramlari har yili iqlim fasllari
va tengkunlik kunlariga nisbatan ko'chiriladi.
Yil   -   tizimsiz   vaqt   birligi,   Yerning   Quyosh   atrofida   aylanish   davriga   teng.
Astronomiyada   Julian   yili   vaqt   birligi   bo'lib,   har   biri   86400   sekunddan   iborat
365,25 kun sifatida belgilanadi.
Yer   Quyosh   atrofida   bir   marta   aylanadi   va   o'z   o'qi   atrofida   365,26   marta
aylanadi,   jahon   okeanining   o'rtacha   darajasi   1-2,5   millimetrga   ko'tariladi.   Eng
yaqin yulduz Proksima Sentavrdan kelayotgan yorug‘lik Yerga yetib borishi uchun
4,3   yil   kerak   bo‘ladi.   Okean   oqimlarining   yer   sharini   aylanib   chiqishi   uchun
taxminan bir xil vaqt ketadi.
Julian yili   (a) astronomiyada har biri 86 400 soniyadan iborat 365,25 Julian
kuni   sifatida   belgilangan   vaqt   birligi.   Bu   qadimgi   va   o'rta   asrlarda   Evropada
qo'llanilgan Julian kalendaridagi yilning o'rtacha uzunligi.
Kabisa   yili   -   Julian   va   Grigorian   kalendarlarida   bir   yil,   uning   davomiyligi
366   kun.   Ya'ni,   bu   yil   oddiy,   kabisa   bo'lmagan   yilga   qaraganda   bir   kun   ko'proq
kunlarni o'z ichiga oladi.
Tropik   yil   ,   shuningdek,   quyosh   yili   sifatida   ham   tanilgan,   Yerdan   ko'rinib
turganidek,   quyosh   fasllarning   bir   tsiklini   yakunlashi   uchun   ketadigan   vaqt
uzunligi.
Yulduz   davri,   shuningdek   yulduz   yili   (lot.   sidus   —   yulduz)   —   Yerning
yulduzlarga nisbatan Quyosh atrofida to liq aylanish davri. 2000 yil 1 yanvar kuniʻ
tushda   yulduz   yili   365,25636   kun   edi.   Bu   xuddi   shu   kundagi   o'rtacha   tropik   yil
davomiyligidan taxminan 20 daqiqa ko'proq. 25Yulduz   kuni   -   Erning   bahorgi   tengkunlikka   nisbatan   o'z   o'qi   atrofida   bir
marta to'liq aylanish davri. Yer uchun yulduz kuni 23 soat 56 daqiqa 4,09 soniya.
Yulduz   vaqti   ham   yulduz   vaqti   -   Quyoshga   nisbatan   o'lchangan   vaqtdan
farqli   ravishda   yulduzlarga   nisbatan   o'lchanadigan   vaqt   (quyosh   vaqti).   Sidereal
vaqt   astronomlar   tomonidan   istalgan   ob'ektni   ko'rish   uchun   teleskopni   qayerga
yo'naltirish kerakligini aniqlash uchun ishlatiladi.
Fortnite   -   ikki   haftaga   teng   vaqt   birligi,   ya'ni   14   kun   (aniqrog'i   14   kecha).
Birlik   Buyuk   Britaniya   va   ba'zi   Hamdo'stlik   mamlakatlarida   keng   qo'llaniladi,
ammo Shimoliy Amerikada kamdan-kam qo'llaniladi. Kanada va Amerika ish haqi
tizimlari   tegishli   ish   haqi   davrini   tavsiflash   uchun   "ikki   haftada   bir   marta"
atamasidan foydalanadi.
O'n yil   - o'n yil muddat.
Asr   - ketma-ket 100 yilga teng tizimdan tashqari vaqt birligi.
Bu vaqt ichida Oy Yerdan yana 3,8 metr uzoqlashadi. Zamonaviy kompakt disklar
va kompakt disklar o'sha vaqtga kelib eskirgan bo'ladi. Har bir kenguru bolasidan
faqat   bittasi   100   yilgacha   yashashi   mumkin,   ammo   ulkan   dengiz   toshbaqasi   177
yilgacha yashashi mumkin. Eng zamonaviy kompakt diskning ishlash muddati 200
yildan ortiq bo'lishi mumkin.
Mingyillik   (shuningdek, ming yillik) - tizimsiz vaqt birligi, 1000 yilga teng.
Megayil   (Myr notasi) - million (1 000 000 = 10 6) yilga teng vaqt birligining yillik
ko'paytmasi.
Gigagod   (Gyr yozuvi) - milliard (1 000 000 000 = 10 9) yilga teng shunga o'xshash
birlik.   U   asosan   kosmologiyada,   shuningdek,   geologiya   va   Yer   tarixini   o'rganish
bilan   bog'liq   fanlarda   qo'llaniladi.   Masalan,   koinotning   yoshi   13,72±0,12   ming
megayil yoki xuddi shunday, 13,72±0,12 gigalet deb baholanadi.
1   million   yil   davomida   yorug'lik   tezligida   uchadigan   kosmik   kema   Andromeda
galaktikasigacha   bo'lgan   yo'lning   yarmini   ham   bosib   o'tmaydi   (u   Yerdan   2,3
million   yorug'lik   yili   uzoqlikda   joylashgan).   Eng   massiv   yulduzlar,   moviy
supergigantlar   (ular   Quyoshdan   millionlab   marta   yorqinroq)   taxminan   shu   vaqt 26ichida   yonib   ketadi.   Yerning   tektonik   qatlamlarining   siljishi   tufayli   Shimoliy
Amerika Yevropadan taxminan 30 kilometr uzoqlashadi.
1   milliard   yil.   Taxminan   bu   bizning   Yerimiz   paydo   bo'lganidan   keyin   sovishi
uchun qancha vaqt kerak bo'ldi. Unda okeanlar paydo bo'lishi uchun bir hujayrali
hayot paydo bo'ladi  va karbonat  angidridga boy atmosfera o'rniga kislorodga boy
atmosfera   paydo   bo'ladi.   Bu   vaqt   ichida   Quyosh   o'z   orbitasi   bo'ylab   Galaktika
markazi atrofida to'rt marta o'tdi.
Plank vaqti   (tP) - Plank birliklar  tizimidagi  vaqt  birligi. Ushbu miqdorning
fizik   ma'nosi   yorug'lik   tezligida   harakatlanadigan   zarrachaning   Plank   uzunligini
1,616199(97)·10 ³  metrga teng bo'lgan vaqtini anglatadi.⁻ ⁵
Astronomiyada   va   boshqa   bir   qator   sohalarda   SI   ikkinchisi   bilan   bir
qatorda,   efemeris   ikkinchi   ,   ta'rifi   astronomik   kuzatishlarga   asoslangan.   Tropik
yilda 365,242 198 781 25 kun borligini hisobga olsak va doimiy davomiylik kunini
(efemer   hisobi   deb   ataladigan)   faraz   qilsak,   bir   yilda   31   556   925,9747   soniya
borligini olamiz. Keyin bir soniya tropik yilning 1/31 556 925,9747 qismiga teng
deb hisoblanadi. Tropik yil davomiyligining dunyoviy o'zgarishi bu ta'rifni ma'lum
bir davrga bog'lashni talab qiladi; Shunday qilib, bu ta'rif 1900.0 davridagi tropik
yilga ishora qiladi.
Ba'zida birlik mavjud   uchinchi   soniyaning 1/60 qismiga teng.
Birlik   o'n   yil   ,   kontekstga   qarab,   10   kun   yoki   (kamdan-kam   hollarda)   10
yilgacha bo'lishi mumkin.
ayblash   (   ko'rsatma   ),   Rim   imperiyasida   (Diokletian   davridan   beri),
keyinchalik Vizantiyada, qadimgi Bolgariya va Qadimgi Rossiyada ishlatilgan, 15
yilga teng.
Antik davrda Olimpiada vaqt birligi sifatida ishlatilgan va 4 yilga teng edi.
Vaqt   tushunchasi   miqdor   sifatida.   Bir   kun   vaqt   birligidir.   Soat.m   Vaqt   birliklari.
kun. 24 soatlik soat
Kun,  soat,   daqiqa   va   soniya.   Tarixiy  jihatdan   qisqa   vaqt   oralig’ini   o'lchash
uchun asosiy birlik kun (ko'pincha "kun" deb ataladi) bo'lib, quyosh yoritilishidagi 27o'zgarishlarning   minimal   to'liq   tsikllari   (kunduzi   va   kechasi)   bilan   o'lchanadi.
Kunni   bir   xil   uzunlikdagi   kichikroq   vaqt   oraliqlariga   bo'lish   natijasida   soatlar,
daqiqalar va soniyalar paydo bo'ldi. Bo'linishning kelib chiqishi, ehtimol, qadimgi
Shumerda amal qilgan o'n ikkilik sanoq tizimi bilan bog'liq. Kun ikki teng ketma-
ket  oraliqlarga bo'lingan  (an'anaviy  ravishda  kun va tun). Ularning har  biri  12 ga
bo'lingan   soat . Soatning keyingi bo'linishi jinsi kichik sanoq tizimiga qaytadi. Har
soatni   60   ga   bo'ling   daqiqa .   Har   bir   daqiqa   -   60   soniya   .   Shunday   qilib,   bir   soat
ichida 3600 soniya bor; Bir sutkada 24 soat yoki 1440 daqiqa yoki 86 400 soniya
bor. Soatlar, daqiqalar va soniyalar bizning kundalik hayotimizga mustahkam kirib
bordi,   ular   hatto   o'nlik   sanoq   sistemasi   fonida   ham   tabiiy   ravishda   idrok   etila
boshladi. Endi aynan shu birliklar vaqt davrlarini o'lchash va ifodalash uchun eng
ko'p   qo'llaniladi.   Ikkinchi   (ruscha   belgilash:   Bilan;   xalqaro:   s)   Xalqaro   birliklar
tizimidagi (SI) ettita asosiy birlikdan biri va CGS tizimidagi uchta asosiy birlikdan
biridir. "Daqiqa" birliklari  (ruscha  belgilanishi:   min;  xalqaro:   min), "soat"  (ruscha
belgilash:   h;   xalqaro:   h)   va   "kun"   (ruscha   belgilash:   kun;   xalqaro:   d)   SI   tizimiga
kiritilmagan,   ammo   Rossiya   Federatsiyasida   ularni   "barcha   sohalar"   doirasi   bilan
qabul   qilishning   amal   qilish   muddatini   cheklamasdan   tizimli   bo'lmagan   birliklar
sifatida ishlatishga ruxsat beriladi. SI broshyurasi va GOST 8.417-2002 talablariga
muvofiq, "minut", "soat"  va "kun"  vaqt  birliklarining nomi  va  belgilarini  subko'p
va ko'p prefikslar	
 SI bilan ishlatishga yo'l qo'yilmaydi.                                     
Kun vaqtini ko'rsatish uchun foydalaning
Avvalo, bir kun ichida vaqt koordinatasini ko'rsatishni osonlashtirish uchun
soatlar,   daqiqalar   va   soniyalar   kiritildi.   Muayyan   kalendar   kunidagi   vaqt   o'qidagi
nuqta   kun   boshidan   beri   o'tgan   soatlarning   butun   sonini   ko'rsatish   bilan
ko'rsatiladi; keyin joriy soat boshidan o'tgan daqiqalarning butun soni; keyin joriy
daqiqa   boshidan   buyon   o'tgan   soniyalarning   butun   soni;   agar   kerak   bo'lsa,   vaqt
o'rnini   yanada   aniqroq   belgilang,   so'ngra   joriy   soniyaning   o'tgan   qismini   (odatda
yuzdan   yoki   mingdan   birgacha)   o'nlik   kasr   sifatida   ko'rsatuvchi   o'nlik   tizimdan
foydalaning. 28"H", "min", "s" harflari odatda harfda yozilmaydi, lekin faqat raqamlar ikki
nuqta   yoki   nuqta   orqali   ko'rsatiladi.   Daqiqa   raqami   va   ikkinchi   raqam   0   dan   59
gacha bo'lishi mumkin. Agar yuqori aniqlik talab etilmasa, soniyalar soni o'tkazib
yuboriladi.
Kunning   vaqtini   ko'rsatish   uchun   ikkita   tizim   mavjud.   Fransuz   tizimi   deb
ataladigan   tizim   kunning   12   soatlik   ikki   oraliq   (kunduz   va   tun)   ga   bo'linishini
hisobga   olmaydi,   lekin   kun   to'g'ridan-to'g'ri   24   soatga   bo'lingan   deb   hisoblanadi.
Soat   raqami   0   dan   23   gacha   bo'lishi   mumkin.   "Ingliz   tili"   tizimida   bu   bo'linish
hisobga   olinadi.   Soat   joriy   yarim   kun   boshlangan   paytdan   boshlab   ko'rsatadi   va
raqamlardan keyin  ular  yarim  kunning harf  indeksini  yozadilar. Kunning birinchi
yarmi   (kecha,   ertalab)   AM,   ikkinchisi   (kunduzi,   kechqurun)   -   PM;   Bu   belgilar
latdan keladi. ante meridiem va post  meridiem (peshindan oldin / tushdan keyin).
12   soatlik   tizimlarda   soat   raqami   turli   xil   an'analarda   turlicha   yoziladi:   0   dan   11
gacha   yoki   12,   1,   2,   ...,   11.   Barcha   uch   vaqt   pastki   koordinatalari   yuzdan
oshmaganligi   sababli,   ularni   o'nlik   tizimda   yozish   uchun   ikkita   raqam   etarli;
shuning uchun soatlar, daqiqalar va soniyalar ikki xonali o'nlik sonlarda yoziladi,
agar kerak bo'lsa, raqam  oldiga nol  qo'shiladi  (ingliz tizimida esa  soat  raqami  bir
yoki ikki xonali o'nlik sonlarda yoziladi. ).
Ortga   hisoblashning   boshlanishi   sifatida   yarim   tun  qabul   qilinadi.   Shunday
qilib, frantsuz tizimida yarim tun 00:00, ingliz tizimida esa 12:00 . Peshin vaqti -
12:00 (12:00). 19 soatdan  keyin va yarim  tundan keyin  yana 14 daqiqadan keyin
vaqt nuqtasi 19:14 (ingliz tizimida - 19:14).
Ko'pgina   zamonaviy   soatlarning   terishlarida   (qo'llar   bilan)   ingliz   tizimi
ishlatiladi. Biroq, bunday analog soatlar ham ishlab chiqariladi, bu erda frantsuz 24
soatlik   tizimi   qo'llaniladi.   Bunday   soatlar   kechayu   kunduzni   hukm   qilish   qiyin
bo'lgan joylarda qo'llaniladi (masalan, suv osti kemalarida yoki qutbli tun va qutbli
kun bo'lgan Arktika doirasidan tashqarida).
Vaqt   oralig’ini   ko'rsatish   uchun   foydalaning   Vaqt   oraliqlarini   o'lchash
uchun soatlar, daqiqalar va soniyalar unchalik qulay emas, chunki ular o'nlik sanoq 29tizimidan foydalanmaydi. Shuning uchun, odatda, vaqt oraliqlarini o'lchash uchun
faqat soniyalardan foydalaniladi.
Biroq, to'g'ri soatlar, daqiqalar va soniyalar ham ba'zan ishlatiladi. Shunday
qilib, 50 000 soniya davomiylikni 13 soat 53 daqiqa deb yozish mumkin. 20 s.
Standartlashtirish
SI   soniyasiga   asoslanib,   daqiqa   60   soniya,   soat   60   daqiqa   va   kalendar
(Julian)  kuni  aynan 86 400 s ga teng. Hozirgi  vaqtda Julian kuni o'rtacha quyosh
kunidan   taxminan   2   millisekundga   qisqaroq;   kümülatif   tafovutlarni   bartaraf   etish
uchun sakrash  soniyalari  kiritiladi. Julian  yili  ham  aniqlanadi  (aniq 365,25 Julian
kuni yoki 31 557 600 s), ba'zan ilmiy yil deb ataladi.
Astronomiyada   va   bir   qator   boshqa   sohalarda   SI   soniya   bilan   bir   qatorda   efemer
soniyasi ham qo'llaniladi, uning ta'rifi astronomik kuzatishlarga asoslanadi. Tropik
yilda 365,24219878125 kun borligini  hisobga olsak va doimiy davomiylik kunini
(efemer   hisobi   deb   ataladigan)   faraz   qilsak,   bir   yilda   31,556,925,9747   soniya
borligini   olamiz.   Keyin   ikkinchisi   tropik   yilning   1   ⁄   31   556   925,9747   qismi
hisoblanadi. Tropik yil davomiyligining dunyoviy o'zgarishi bu ta'rifni ma'lum bir
davrga bog'lashni talab qiladi; Shunday qilib, bu ta'rif 1900.0 davridagi tropik yilga
ishora qiladi.
Ko'paytmalar va ko'paytmalar     Ikkinchisi  -  SI  prefiksi  pastki  ko'plik va
(kamdan-kam) ko'paytmalarni hosil qilish uchun ishlatiladigan yagona vaqt birligi.
Yil,   oy,   hafta   Uzunroq   vaqt   oralig’ini   o'lchash   uchun   yil,   oy   va   hafta
birliklari   qo'llaniladi,   ular   butun   quyosh   kunlaridan   iborat.   Bir   yil   taxminan
Yerning   Quyosh   atrofida   aylanish   davriga   teng   (taxminan   365,25   kun),   oy   -   Oy
fazalarining to'liq o'zgarishi davri (sinodik oy deb ataladi, 29,53 kunga teng). Eng
keng  tarqalgan  Grigorianda,  shuningdek,   Julian  taqvimida  bir   yil   365  kunga  teng
asos   qilib   olinadi.   Tropik   yil   quyosh   kunlarining   butun   soniga   (365,2422)   teng
bo'lmaganligi   sababli,   kalendar   vaqtlarini   astronomik   vaqtlar   bilan
sinxronlashtirish uchun taqvimda 366 kun davom etadigan kabisa yillar ishlatiladi.
Yil   turli   xil   davomiylikdagi   o'n   ikki   kalendar   oyga   bo'linadi   (28   kundan   31 30kungacha).   Odatda,   har   bir   kalendar   oyi   uchun   bitta   to'lin   oy   bor,   lekin   oyning
fazalari   yiliga   12   martadan   bir   oz   tezroq   o'zgarganligi   sababli,   ba'zida   bir   oyda
ikkinchi to'lin oy bor, ular ko'k oy deb ataladi.
asr, ming yillik
Hatto kattaroq vaqt birliklari - asr (100 yil) va ming yillik (1000 yil). Bir asr
ba'zan   o'n   yilliklarga   bo'linadi.   Astronomiya   va   geologiya   kabi   juda   uzoq   vaqt
davrlarini   (millionlab   va   milliardlab   yillar)   o'rganadigan   fanlarda   ba'zan   undan
kattaroq vaqt birliklari ham qo'llaniladi - masalan, gigayillar (milliard yil).
Megayil va gigayil
Megayil (Myr   notasi)   -   million   yilga   teng   vaqt   birligining   yillik
ko'paytmasi;   gigayil (Gyr yozuvi) - milliard yilga teng o'xshash birlik. Bu birliklar
birinchi   navbatda   kosmologiyada,   shuningdek,   geologiyada   va   Yer   tarixini
o'rganish   bilan   bog'liq   fanlarda   qo'llaniladi.   Masalan,   koinotning   yoshi   13,72   ±
0,12 Gyr deb baholanadi. Ushbu birliklardan foydalanishning o'rnatilgan amaliyoti
"Rossiya   Federatsiyasida   foydalanishga   ruxsat   berilgan   miqdor   birliklari
to'g'risidagi   nizom"   ga   zid   keladi,   unga   ko'ra   vaqt   birligi   yil (masalan,   xuddi
shunday   bir   hafta ,   oy ,   ming   yillik )   bir   nechta   va   uzunlamasına   prefikslar   bilan
ishlatilmasligi kerak.
Sidereal   kunlar   bir   yulduzning   ketma-ket   ikkita   yuqori   cho'qqisi   orasidagi
vaqt   oralig'i   bilan   belgilanadi.   Ularning   kattaligi   yulduz   vaqtini   o'lchash   uchun
standart   bo'lib   xizmat   qiladi;   aslida   yulduz   kunlarining   hosilalari   (soatlar,
daqiqalar,   soniyalar)   va   maxsus   yulduz   soatlari   mavjud   bo'lib,   ularsiz   dunyodagi
hech bir rasadxona qila olmaydi.  Astronomiya yulduz vaqtini hisobga olishi kerak. 31 XULOSA
Mavzuni     o‘rganishning     asosiy     vazifasi     bolalarni     vaqt     birliklari     va
ularning   munosabatlari   bilan   tanishtirish,   vaqtni   soat   bo‘yicha   aniqlashga
o‘rgatishdir. 
Vaqt   o'tmishdagi, hozirgi  va kelajakdagi  voqealar ketma-ketligini ko'rsatish
uchun ishlatiladigan doimiy qiymat. Vaqt hodisalar orasidagi intervalni aniqlash va
turli   tezlik   yoki   chastotalarda   sodir   bo'ladigan   jarayonlarni   miqdoriy   jihatdan
solishtirish   uchun   ham   ishlatiladi.   Vaqtni   o'lchash   uchun   ma'lum   bir   vaqt   davri
standarti sifatida tan olingan ba'zi bir davriy voqealar ketma-ketligi qo'llaniladi.
Zamonaviy   vaqt   o'lchov   birliklarida   Yerning   o'z   o'qi   va   Quyosh   atrofida
aylanish   davrlari,   shuningdek,   Oyning   Yer   atrofida   aylanish   davrlari   asos   qilib
olinadi.
Bu   ham   tarixiy,  ham   amaliy  mulohazalar   bilan  bog'liq,   chunki   odamlar   o'z
faoliyatini kun va tun yoki fasllarning o'zgarishi bilan muvofiqlashtirishlari kerak.
Tarixiy   jihatdan   qisqa   vaqt   oralig’ini   o'lchash   uchun   asosiy   birlik
bo'lgan   kun(yoki   kun), quyosh yoritilishining o'zgarishining minimal to'liq davrlari
(kunduzi   va   kechasi)   bilan   hisoblanadi.   Kunni   bir   xil   uzunlikdagi   kichikroq   vaqt
oraliqlariga   bo'lish   natijasida,   tomosha   qiling,   daqiqa   va   soniya.   Kun   ikki   teng
ketma-ket oraliqlarga bo'lingan (an'anaviy ravishda kun va tun). Ularning har biri
12 ga bo'lingan   soat. Har biri   soat   60 ga bo'linadi   daqiqa. Har   daqiqa- 60 ga   soniya.
Shunday qilib, in   soat   3600   soniya; ichida   kunlar   24   soat   = 1440   daqiqa   = 86
400   soniya.Birinchi     sinfning     tayyorgarlik     davridayoq     ―oldin,     ―keyin
tushunchalari   kiritiladi.   Masalan,   to‘rtta   faslga   doir   rasmli   ko‘rgazmadan
foydalanib,   qaysi   fal   oldin   keladi,   qaysisi   keyin   keladi,   degan   savollarni
tushuntirish mumkin. 
1-sinfdan  boshlab,  tong,  kunduz,  kechqurun,  tun,  bugun,  kecha,  ertaga 
tushunchalari     bilan     tanihib     boradilar.     Sinfda     kalendardan     (taqvim)
foydalanish,     shu   asosda   hafta,   oy,   yil   kabi   ularning   orasidagi   bog‘lanishni
o‘rganish mumkin. 32Vaqt     o‘lchovlari     mavzusi     bo‘yicha     darslarda     odamlar     turmushida‖
vaqtning qanday  rol  o‘ynashini,  kichik  chaqaloqligidan  keksa  bo‘lgunga  qadar
o‘tgan     oraliqdagi   odamlarning   yoshi   bo‘yicha   bosqichlarini   tushuntirish,     suhbat
uyushtirish mumkin.
IV sinfda ―Vaqt o‘lchovlari  mavzusida   yil, oy hafta, sutka, soat, minut 	
‖
kabi     o‘lchov     birliklari     haqida     tushuncha     beriladi.     Ko‘rgazmali     tushuncha
berish uchun soat va undan foydalanishga kengroq to‘xtatilish kerak.
Odamlar   juda   erta   vaqtni   o'lchash   uchun   astronomik   hodisalardan
foydalanishni boshladilar. Ko'p o'tmay, ular bunday o'lchovning asosiy birliklarini
o'zboshimchalik   bilan   belgilash   mumkin   emasligini   tushunishdi,   chunki   ular
ma'lum astronomik qonunlarga bog'liq. 33FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO`YXATI
1. Axmеdov   M.,   .Abduraxmonova   N.,   Jumaеv   M.E.   Birinchi   sinf
matеmatika darsligi. Toshkеnt, “Sharq”, 2010 yil, 160 bеt.
2. Axm е dov   M.     va   boshq.   To`rtinchi   sinf   mat е matika   darsligi.
Toshk е nt: “O`qituvchi”, 2010 y.
3. Axm е dov   M.,   .Abduraxmonova   N.,   Juma е v   M.E.   Birinchi   sinf
mat е matika   darsligi   m е todik   qo`llanma.   Toshk е nt,   “Uzinkoms е ntr”,   2009   yil,   96
b е t.
4. Bikbay е va   N.U,   R.I.Sid е lnikova,   G.A.Adamb е kova.   Boshlang`ich
sinflarda   mat е matika   o`qitish   m е todikasi.     (O`rta   maktab   boshlang`ich     sinf
o`qituvchilari uchun m е todik qo`llanma.)  Toshk е nt: “O`qituvchi”, 1996 y. 
5. Bikboy е va.N.U. Yangibo е va E.Ya.   Ikkinchi sinf mat е matika darsligi.
Toshk е nt. “O`qituvchi”, 2010 yil.
6. Bikboy е va.N.U.   Yangibo е va   E.Ya.     Uchinchi   sinf   mat е matika
darsligi. Toshk е nt. “O`qituvchi” ,  2010 yil.
7. Jumay е v   M.E,   Tadjiyeva   Z.G`.   Boshlang`ich   sinflarda   mat е matika
o`qitish   m е todikasi.     (O   O`Y   uchun   darslik.)   Toshk е nt.   “Fan   va   texnologiyai”,
2005 yil. 
8. Jumay е v   M.E,     Boshlang`ich   sinflarda   mat е matika   o`qitish
m е todikasidan praktikum.  (O O`Y uchun ) Toshk е nt. “O`qituvchi”, 2004 yil. 
9. Jumay е v   M.E,     Boshlang`ich   sinflarda   mat е matika   o`qitish
m е todikasidan praktikum.  (O O`Y uchun ) Toshk е nt. “O`qituvchi”, 2004 yil. 
10. Jumay е v   M.E,     Boshlang`ich   sinflarda   mat е matika   o`qitish
m е todikasidan laboratoriya  mashg’ulotlari.  (O’quv  qo’llanma ) Toshk е nt. “Yangi
asr  avlodi”, 2006 yil.  256 bet. 
11. Jumay е v   M.E.   va   boshq.   Birinchi   sinf   mat е matika   daftari.   Toshk е nt.
“Sarq”, 2009 yil., 48 b е t. 3412. Ta'lim   taraqqiyoti.   O`zb е kiston   R е spublikasi   Xalq   ta'limi
Vazirligining   axborotnomasi.   7-maxsus   son.1999   yil.   136-178   b е tlar.   Toshk е nt.
“Sharq” Umumiy o`rta ta'lim Davlat ta'lim standarti va o`quv dasturi.
13. Haydarov   M.,   Hasanbo е va   O.   P е dagogik   amaliyotni   tashkil   etish
m е todikasi. Toshk е nt. TDPU, 2003 yil. 40 b е t
14. Juma е v M.E,  Boshlang`ich sinflarda mat е matika o`qitish m е todikasi 
15. (KHK  uchun ) Toshk е nt. “Ilm Ziyo”, 2003 yil.
16. Jumay е v   M.E,     Bolalarda   matematik   tushunchalarni   rivojlantirish
nazariyasi va metodikasi.  (KHK uchun ) Toshk е nt. “Ilm Ziyo” , 2005 yil.
17. Jumay е v   E.E,   Boshlang`ich   mat е matika   nazariyasi   va     m е todikasi.
(KHK  uchun) Toshk е nt. “Arnoprint”, 2005 yil.
18. Jumay е v M.E, Tadjiyeva Z.G`. Boshlang`ich sinflarda mat е matikadan
fakultativ darslarni tashkil etish m е todikasi.  Toshk е nt. “TDPU”, 2005 yil. 
19. Jumay е v   M.E,     Bolalarda   mat е matik   tushunchalarni   rivojlantirish
nazariyasi va metodikasi (KHK  uchun ) Toshk е nt. “Ilm Ziyo”, 2005 yil.
20. “   Boshlang’ich     ta’lim   ”,   “   Maktab     va     hayot   ”,     “   Ta’lim
muammolari ”     “Uzliksiz ta’lim “   va   boshqa   ilmiy – uslubiy   jurnallar,   hamda
“Ma”rifar” gazetasi.
21. Ta’lim-tarbiya istiqlol ko’zgusida// Ma’rifat, 2010 yil
INTERNET SAYTLAR
22. www.edu.uz   
23. www.ziyonet.uz   
24. www.google.uz   
25. www.kitob.uz
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Streometryada vektorlar metodi
  • Arifmetikani intuitiv tushuntirish uchun amaliy mashgʻulotlar
  • 100 ichida nomanfiy butun sonlar ustida arifmetik amallarni o'rgatish metodikasi
  • Tenglama va tengsizliklarni geometrik usulda yechish
  • Differensial tenglamalarni yechishning adams usuli kurs ishi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский