Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20999UZS
Hajmi 95.9KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 04 Iyun 2025
Kengaytma pptx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Maktabgacha va boshlang'ich ta'lim

Sotuvchi

Baxtiyor

Ro'yxatga olish sanasi 03 May 2024

15 Sotish

Boshlang‘ich ta’limda tarbiya jarayonining mazmuni va mohiyati

Sotib olish
«   BOSHLANG‘ICH TA’LIM VA GUMANITAR FANLAR» KAFEDRASI
"Boshlang'ich ta’lim” bakalavr yo‘nalishi sirtqi bo'lim  " 2" - kurs talabasi
_____________________________________________________NING
“Boshlang'ich ta’lim pedagogikasi"  fanidan
MAVZU: “Boshlang‘ich ta’limda tarbiya jarayonining mazmuni va mohiyati”
KURS ISHI                 MUNDAREJA :
 
KIRISH 
I-BOB:  BOSHLANGICH TALIMDA TARBIYA JARAYONING MAQSADI VA VAZIFALARI
I.1.  “Tarbiya” tushunchasining mohiyati uning boshlang‘ich ahamyati I.2.   Boshlang‘ich ta‘limda tarbiya 
jarayoning o‘ziga xos xususiyatlari usullari va shakillari 
II-BOB: TARBIYA  NAZARIY A SI. TARBIYA JARAYON INI MOHIY A TI  VA MAZMUNI
II.1.  Tarbiya nazaryasining pedagogik ahamyati       
II.2.  Boshlang‘ich sinf oquvchilarni o‘qitishda ta’lim va tarbiya jarayoning birligi
XULOSA
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR                 Kurs  ish  mavzusining  dolzaribligi :  O‘zbekiston  Respublikasini 
yanada  rivojlantirish  bo‘yicha  Harakatlar  strategiyasida  “Uzluksiz 
ta’lim  tizimini  yanada  takomillashtirish,  sifatli  ta’lim  xizmatlari 
imkoniyatlarini  oshirish,  mehnat  bozorining  zamonaviy  ehtiyojlariga 
mos  yuqori  malakali  kadrlar  tayyorlash  siyosatini  davom  ettirish, 
umumiy  o‘rta  ta’lim  sifatini  tubdan  oshirish,  chet  tillar,  informatika 
hamda  matematika,  fizika,  kimyo,  biologiya  kabi  boshqa  muhim  va 
talab  yuqori  bo‘lgan  fanlarni  chuqurlashtirilgan  tarzda  o‘rganish” 
vazifalari belgilangan.                  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017-yil 7-fevraldagi 
“O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha 
Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”gi PF-4947-sonli, 2018-yil 21-
sentyabrdagi “2019-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini 
innovatsion rivojlantirish strategiyasini tasdiqlash to‘g‘risida”gi 
PF-5544-sonli, 2019-yil 29-apreldagi “O‘zbekiston Respublikasi 
xalq ta’limi tizimini 2030-yilgacha rivojlantirish kontsepsiyasini 
tasdiqlash to‘g‘risida”gi PF-5712-son Farmonlari, 2018-yil 5-
sentabrdagi “Xalq ta’limi tizimiga boshqaruvning yangi 
tamoyillarini joriy etish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-3931-
sonli Qarori, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 
2018-yil 8-dekabrdagi “Xalq ta’limi tizimida ta’lim sifatini 
baholash sohasidagi xalqaro tadqiqotlarni tashkil etish chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi 997-sonli Qarori “Ta’lim menejmenti” 
fanini o‘qitishning metodologik asosi sifatida xizmat qiladi.                  Birinchi yurtboshimiz I.A.Karimov ham barkamol avlod tarbiyasi haqida 
gapirar  ekanlar  “Vatanimizning  kelajagi,  xalqimizning  ertangi  kuni, 
mamlakatimizning  jahon  hamjamiyatidagi  obro‘-e’tibori  avvalambor 
farzandlarimizning  unib-o‘sib,  ulg‘ayib,  qanday  inson  bo‘lib  hayotga 
kirib borishiga bog‘liqdir” - deb alohida ta’kidlagan. 
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev 2020 yil 29-
dekabrdagi murojaatnomasida “Biz o‘z oldimizga mamlakatimizda 
Uchinchi Renessans poydevorini barpo etishdek ulug‘ maqsadni qo‘ygan 
ekanmiz, buning uchun yangi Xorazmiylar, Beruniylar, Ibn Sinolar, 
Ulug‘beklar, Navoiy va Boburlarni tarbiyalab 4 beradigan muhit va 
sharoitlarni yaratishimiz kerak. Bunda, avvalo, ta’lim va tarbiyani 
rivojlantirish, sog‘lom turmush tarzini qaror toptirish, ilm-fan va 
innovatsiyalarni taraqqiy ettirish milliy g‘oyamizning asosiy ustunlari 
bo‘lib xizmat qilishi lozim”, - deydi.                 K urs ishining maqsadi:  ijtimoiy buyurtma asosida belgilanadi. Unda 
eng  oddiy  harakatdan  tortib,  to  keng  ko lamli  ijtimoiy  harakatni ʻ
tashkil etishdan iborat jarayonning mohiyati yoritiladi.  
K urs  ishining  vazifalari :   -  tarbiyaning  obyektiv  va  subyektiv 
omillarga  bog liqligi;  -  tarbiyaning  shaxs  rivojlanishi  bilan  birligi  va 	
ʻ
o zaro  aloqadorligi;  -  faoliyat  va  munosabat  shaxsning  ijtimoiy 	
ʻ
ahamiyatli  fazilatlarni  shakllantirishning  negizi  va  asosiy  manbai 
ekanligi;  -  tarbiyalanuvchilarning  o zaro  tarbiyaviy  ta’siri,  o zaro 	
ʻ ʻ
munosabatlari  hamda  faol  faoliyati  o rtasidagi  bog lanishning 	
ʻ ʻ
mavjudligi.                 K urs  ishining  ob ’ yekti :   Boshlang‘ich  maktabda  ta’lim  jarayonining 
mazmuni  kompleks  yondashuvga  intiladi,  fanlarni  birlashtiradi  va 
o‘quvchilarni  turli  bilim  sohalari  o‘rtasidagi  munosabatlarni  ko‘rishga 
o‘rgatadi.  Bu  dunyoni  yaxlit  idrok  etishni  shakllantirishga  yordam 
beradi.
K urs  ishining   predmeti .   ta’lim-tarbiya  jarayoni,  mazmuni, 
qonuniyatlari, tamoyillari, shakl, metod va vositalari.
Kurs   ish ining  tarkibiy  qismlari .  Kirish,  2  bob,  4  bo‘lim,    xulosalar, 
foydalanilgan adabiyotlar royhatidan iborat.                 Tarbiya  –  muayyan,  aniq  maqsad  hamda  ijtimoiy-tarixiy  tajriba 
asosida  shaxsni  har  tomonlama  o‘stirish,  uning  ongi,  xulq-atvori 
va dunyoqarashini tarkib toptirish jarayoni. 
Boshqacharoq  talqin  etilganda,  tarbiya  yosh  avlodni  muayyan 
maqsad  yo‘lida  har  tomonlama  voyaga  yetkazish,  unda  ijtimoiy 
ong  va  xulq  atvorni  tarkib  toptirishga  yo‘naltirilgan  faoliyat 
jarayonidir.Tarbiya  xususida  taniqli  o‘zbek  pedagogi  Abdulla 
Avloniy  shunday  deydi:  “Al-hosil,  tarbiya  bizlar  uchun  yo  hayot, 
yo  mamot,  yo  najot  -  yo  xalokat,  yo  saodat  –  yo  falokat 
masalasidur” .                  Tarbiya jarayoni - bu shaxsda muayyan ruhiy, aqlim, jismoniy, 
axloqiy va ma’naviy sifatlarni shakllantirishga qaratilgan 
amaliy pedagogik jarayon. Shuningdek u insonning jamiyatda 
qanday o'rin egallashi, kim bo'lishi, insonning insonligini 
ta’minlaydigan eng qadimiy va adabiy qadriyatlardir. 
Tarbiyadan ko'zlangan asosiy maqsad har 
tomonlama ma’naviy rivojlangan aqliy va 
axloqiy barkamol shaxsni shakllantirishdan 
iborat.                 Vazirlar  Mahkamasi  qaror  qildi  va  unda  umumiy  o'rta  ta’lim 
muassasalarida  ,,Odobnoma",  ,,Vatan  tuyg'usi"  ,  ,,Milliy  istiqlol 
g'oyasi  va  ma’naviyat  asoslari"  hamda  ,,Dunyo  dinlari  tarixi" 
fanlarini  birlashtirgan  holda  yagona  ,,Tarbiya"  fani  1-9-sinflarda 
2020/2021  o'quv  yilidan,  10-11-sinflarda  esa  2021/2022  o'quv 
yilidan  boshlab  fanlarga  ajratilgan  umumiy  soatlar  doirasida 
bosqichma-bosqich  amaliyotga  joriy  etilmoqda.  Tarbiya  ma’lum 
bir muddat ichida o'rganib va o'rgatib bo'linadigan jarayon emas.                  Tarbiya  -  shaxsni  maqsadga  muvofiq  takomillashtirish 
uchun  uyushtirilgan  pedagogik  jarayon  bo‘lib, 
tarbiyalanuvchining  shaxsiga  muntazam  va  tizimli  ta’sir 
etish  imkonini  beradi.Tarbiya  jarayoni  o‘qituvchi  va 
o‘quvchi  (tarbiyachi  va  tarbiyalanuvchi)lar  o‘rtasida 
tashkil  etiluvchi  hamda  aniq  maqsadga  yo‘naltirilgan 
hamkorlik jarayonidir.                 Tarbiya  jarayoniga  o‘qituvchi  rahbarlik  qiladi.  U  o‘quvchilar  faoliyatini 
belgilaydi,  ularning  ijtimoiy  jarayonda  ishtirok  etishlari  uchun  shart-sharoit 
yaratadi. 
Tarbiyaning pedagogik texnologiya nazariyasi g‘oyasiga muvofiq, endilikda 
o‘quvchi  tarbiya  jarayonining  ob’ektigina  bo‘lib  qolmasdan,  sub’ekti 
sifatida  ham  faoliyat  ko‘rsatadi.  Shuning  uchun  o‘qituvchi  o‘quvchining 
ichki  imkoniyatlari,  unga  nisbatan  bo‘layotgan  tashqi  ta’sirlar  va  axborot 
manbalarini inobatga olishi zarur.
Agarda mazkur talab unutilsa, shaxsni tarbiyalash qiyinlashadi yoki barcha 
urinishlar samarasiz yakun topadi.                  1) axloqiy tarbiyani tashkil etish jarayonida – o‘quvchilarni ijtimoiy-axloqiy me’yorlar mazmunidan xabardor 
etish,  ularga  axloqiy  me’yorlarning  ijtimoiy  hayotdagi  ahamiyatini  tushuntirish,  ularda  ijtimoiy-axloqiy 
me’yorlar  (talab  va  ta’qiqlar)ga  nisbatan  hurmat  hissini  qaror  toptirish  asosida  axloqiy  ong  va  madaniyatni 
shakllantirish;
2)  aqliy  tarbiyani  yo‘lga  qo‘yish  chog‘ida  -  o‘quvchilarni  ilm-fan,  texnika  va  texnologiya  borasida  qo‘lga 
kiritilayotgan  yutuqlar,  yangilik  va  kashfiyotlardan  boxabar  etish,  ularga  ijtimoiy  va  tabiiy  fanlar  asoslari 
xususidagi bilimlarni berish tarzida tafakkurni shakllantirish, dunyoqarashini rivojlantirish;
3)  jismoniy  tarbiyani  tashkil  etish  jarayonida  –  o‘quvchilarni  o‘z  sog‘liqlarini  saqlash  va  mustahkamlash, 
organizmni  chiniqtirish,  jismoniy  jihatdan  to‘g‘ri  rivojlanishi  hamda  uning  ishchanlik  qobiliyatini  oshirish 
borasida  g‘amxo‘rlik  qilish  tuyg‘usini  yuzaga  keltirish,  ularda  yangi  harakat  to‘rlari  borasida  ko‘nikma  va 
malakalarni  hosil  qilish,  ularni  maxsus  bilimlar  bilan  qurollantirish,  o‘quvchilarning  yoshi,  jinsiga  muvofiq 
keladigan (kuch, tezkorlik, chaqqonlik, chidamlilik, sabot, mehnat, chidam, iroda va xarakterni qaror toptirish) 
asosiy  harakat  sifatlarini  rivojlantirish,  ularda  shaxsiy  gigienani  saqlashga  nisbatan  ongli  munosabatlarni 
tarbiyalash;                 4)  estetik  tarbiyani  olib  borish  jarayonida  –  o‘quvchilarda  estetik  his-tuyg‘u, 
estetik  didni  tarbiyalash,  ularning  ijodiy  qobiliyatlari,  estetik  ehtiyojlari  va 
go‘zallikni  sevish,  go‘zallikka  intilish  tuyg‘ularini  rivojlantirish,  estetik 
madaniyatni shakllantirish;
5)  ekologik  tarbiyani  olib  borish  chog‘ida  –  o‘quvchilarga  ekologik  bilimlar 
berish  asosida  shaxs,  jamiyat  va  tabiat  birligi  hamda  aloqadorligini 
o‘quvchilarga  tushuntirish,  ularda  ekotizimning  inson,  insoniyat,  jamiyat 
taraqqiyotidagi  muhim  o‘rni  va  mohiyati  borasidagi  tushunchalarni  qaror 
toptirish,  tabiatga  nisbatan  ehtiyotkorona  va  mas’uliyat  bilan  munosabatda 
bo‘lish,  tabiatni  asrash  to‘g‘risida  g‘amxo‘rlik  qilish  kabi  tuyg‘ularni  qaror 
toptirish, shuningdek, ekologik madaniyatni shakllantirish;                 6) iqtisodiy tarbiyani tashkil etish jarayonida – o‘quvchilarga iqtisodiy bilimlarni berish 
asosida mamlakat iqtisodiy barqarorligini ta’minlash, bozor infrastrukturasi qoidalariga 
amal qilish, ichki bozorni to‘ldirish, kichik va o‘rta biznesni yaratish borasidagi faoliyat 
jarayonida  ishtirok  etish  ko‘nikma  va  malakalarini  hosil  qilish,  inson  mehnati  bilan 
bunyod  qilingan  moddiy  boyliklarni  asrash,  ularni  ko‘paytirish  borasida  qayg‘urish 
tuyg‘ularini qaror toptirish, iqtisodiy madaniyatni shakllantirish;
7) huquqiy tarbiyani tashkil etish jarayonida o‘quvchilarga davlat konstitutsiyasi, davlat 
haqidagi ta’limot, fuqarolik, oila, mehnat, xo‘jalik, ma’muriy nafaqa, sud ishlarini 
yuritish va boshqarish huquqlarining ma’nosini tushuntirish, ular ongiga ijtimoiy-
huquqiy me’yorlarning shaxs va jamiyat hayotidagi ahamiyati haqidagi tushunchalarni 
singdirish, huquqiy munosabatlar mohiyati yuzasidan tasavvurga ega bo‘lishlarini 
ta’minlash, ularda huquqiy ong, shuningdek, huquqiy faoliyatni tashkil etish borasidagi 
ko‘nikma va malakalarni hosil qilish, huquqiy madaniyatni shaklllantirish.                 Demak, tarbiya jarayoni o‘zida quyidagi xususiyatlarni namoyon etadi:
  Ko‘p qirrali jarayon
Uzluksiz jarayon
Ikki tomonlama aloqa jarayoni
Qarama-qarshiliklardan iborat jarayon
Uzoq muddatli jarayon
Yaxlit tizimli jarayon
Tarbiya jarayoni
Tarbiya qonuniyatlari
Yuqorida  bayon  etilgan  fikr-mulohazalarga  tayangan  holda  mavzuga  quyidgicha  xulosa 
qilish mumkin:                 Zamonaviy tarbiya mazmuni va ularda ilgari surilgan g‘oyalar yaxlit tarzda quyidagi ko‘rinishga ega bo‘ladi:
Tarbiya maqsadining aniqligi
Bolalar va kattalarning 
birgalikdagi faoliyati  
O‘z-o‘zini 
anglash Jamoa 
yo‘nalishiTarbiyaning 
shaxsga yo‘naltirilganligi Ixtiyoriylik
Tarbiya mazmuni
Tarbiya tamoyillari                 XULOSA
Xulasa qilib aytsak, Tarbiya - har bir insonning hayotida, yashashi mobaynida 
orttirgan saboqlari va intellektual salohiyatlarining ijobiy ko‘nikmasini 
o‘zgalarga berish jarayoni. Tarbiyalanganlik - jamiyatda qabul qilingan axloqiy 
normalarga bo‘ysunish va o‘zgalarning nafratini qo‘zg‘atadigan hatti 
harakatlardan o‘zini tiya bilish. Beruniy insonning kamolatga yetishishida ilmu 
ma’rifat, san’at va amaliyot asosiy rol o‘ynasada, nasl - nasab, ijtimoiy muhit va 
turmush qonuniyatlari ham katta ahamiyatga ega ekanligini ta’kidlaydi.  Uning 
fikricha inson kamolga yetishuvining eng muhim omillari ilm ma’rifatli bo‘lish 
va yuksak axloqlilikdir. Axloqlilikning belgilari yaxshilik, to‘g‘rilik, adolat, 
kamtarlik, saxovat, oliyjanoblik, do‘stlik va hamkorlik, mehnat, poklik, 
go‘zallikka intilish kabilardir. Adolat - hayotiy masalalarni axloqiy va huquqiy 
normalarni rioya etgan holda hal etishdir. Adolat tushunchasi bilan bog‘liq 
jihatlar juda keng qamrovli bo‘lib, adolatli inson, adolatli jamiyat kabi 
tushunchalar shunday jihatlar jumlasiga kiradi.                  Adolatparvarlik tushunchasi esa adolat tamoyili amal qilgan holda ish olib 
borish, yo‘l tutish, faoliyat yuritish demakdir. Birinchi Prezidentimiz 
I.A.Karimov "O‘z kelajagimizni o‘z qo‘limiz bilan qurmoqdamiz" (1999 
yil, 13 fevral) mavzusidagi "Turkiston" gazetasi muxbirining savollariga 
javoblari biz uchun dasturilamal bo‘ldi.Vatan, millat taqdiri hal bo‘ladigan 
qaltis vaziyatda to‘g‘ri yo‘lni tanlash uchun avvalo tarixni yaxshi bilish, 
hayotning achchiq- chuchugini bilish kerak.Adolat biz qurayotgan 
jamiyatning mezoni  bo‘lmog‘i darkor.Endi, eski jamiyatni inkor qilish yoki 
ma’qullash kayfiyatidan voz kechib, bunyodkorlik kayfiyatiga o‘tish 
kerak.Millat, davlat, jamiyat taqdiri hal bo‘layotgan pallada o‘zligimizni 
anglash, ma’naviy ildizlarimizni unutmaslik.Insonlar tafakkurini boyitish, 
uni yangi ma’no va mazmun bilan to‘ldirish lozim.                 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Mirziyoev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga quramiz. – T.: “O zbekiston”, 2017. ʼ
– 488 b.
2. Mirziyoev  Sh.M.  Milliy  taraqqiyot  yo limizni qat iyat  bilan  davom ettirib, yangi bosqichga  ko taramiz. 1-jild. – 	
ʼ ʼ ʼ
T.: “O zbekiston”, 2017. – 592 b.	
ʼ
3. Mirziyoev  Sh.M.  Xalqimizning  roziligi  bizning  faoliyatimizga  berilgan  eng  oliy  bahodir.  2-jild.  T.: 
“O zbekiston”, 2018. – 507 b.	
ʼ
4. Mirziyoev  Sh.M.  Niyati  ulug   xalqning  ishi  ham  ulug ,  hayoti  yorug   va  kelajagi  farovon  bo ladi.  3-jild.–  T.: 	
ʼ ʼ ʼ ʼ
“O zbekiston”, 2019. – 400 b.	
ʼ
5. B.X.Xodjayev.  Umumiy pedagogika nazariyasi va amaliyotir. Darslik T:. 
Sano-standart. 2017-yil
6.Abdullaeva Sh. Umumiy pedagogika.O‘quv qo‘llanma.T:.O‘qituvchi 2021-yil
7.Ismatova Nargiza  va boshalar. Tarbiya 1, 2, 3, 4. Darslik.  G‘afur G‘ulom nomidagi nashriyot-matbaa ijodiy uyi.: 
Toshkent – 2020                 8.Sarsenbayeva R.M. Tarbiyaviy ishlar metodikasi. O‘quv qo‘llanma. - T.; 201
9. Dexkanova M.U. Tarbiyaviy ishlar metodikasi.O‘quv qo‘llanma. - T.; 2019
10.O zbekiston  Respublikasining  2020  yil  23  sentyabrda  qabul  qilingan  “Ta lim  to g risida”gi  O RQ-637-sonli ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
Qonuni.
11.A.K.Munavarov "Pedagogika" T."O‘qituvchi" 1996 yil.
12..I.Karimov "Barkamol avlod-O‘zbekiston taraqqiyotining  poydevori" T.1998 yil.
13.G‘oziyev E."Psixologiya"(o‘quv qo‘llanma) T.1994 yil.
14.Hoshimov K., Nishonova S. Pedagogika tarixi(darslik).-T.,2005 y
15.Haydarova G. va b.Xalq pedagogikasi.  T.,“Tafakkur”,2009 y.
16. A.Kosimov, F.Xolikova. Pedagogik mahorat va pedagogik texnologiyalar Toshkent 2004-y.
17.. J.Xasanboyev, H.Sariboyev, G.Niyozov,O.Hasanboyeva, M.Usmonboyeva. Pedagogika.  O‘quv qo‘llanma. Fan. 
2006-y.
18S.Jo‘raqulov. P е dagogik mahorat.  Toshkent. 2008-y.                 19.R.Mavlonova, O.To‘rayeva., K.Xoliqberdiyev.Pedagogika.O‘qituvchi.2008-y.
20.I.P.Padlasiy. P е dag о gika.1000.M.2001.
21.YU.V.Vasilk о va, T.A.Vasilk о va. Ijtim о iy p е dag о gika.-M.,2003.
22. Ijtim о iy p е dag о gika. Ma’ruzalar kursi. M.A.Gal о guz о va ta х riri  о stida.  M.Vladоs.2003
Axborot manbaalari 
1. www.tdpu.uz 
2. www.pedagog.uz 
3. www.ziyonet.uz

KURS ISHI UCHUN SLAYD

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • “1-2 sinfda Ot turkumini o‘rgatish metodikasi”
  • Tarbiyachining jamiyatda tutgan o'rni
  • Bоshlаng‘ich sinf о‘quvchilаridа xаlq оg‘zаki ijоdi оrqаli krеаtiv qоbiliyаtni rivоjlаntirish
  • Bolalarning mustaqil tasviriy faoliyatlari burchagining jihozlari va materiallari
  • Aplikatsiya uchun materiallar

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский