Vatan millat xalq haqida 1-4 sinflar uchun dars

“Kelajak soati” 1-mavzu 
“Kelajak soati” darsining 1-4 sinflar uchun mashg‘ulot ssenariysi:
1-mavzu: “Vatan uchun, millat uchun, xalq uchun”  
Dars maqsadi :  Umumiy maqsad:  
Annotatsiya:  “Vatan uchun, millat uchun, xalq uchun” g‘oyasi (shiori),
1-sentabr   Davlat   mustaqilligi   kuni,   Yangi   O‘zbekiston   islohotlari,
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti.   
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarida   Vatan,   millat   va   xalq   haqidagi
dastlabki   ijtimoiy-ma’naviy   tasavvurlarni   shakllantirish,   o‘z   oilasi,
maktabi va mahallasi orqali Vatanga muhabbat, elga hurmat, xalqga
foydali   bo‘lish   hissini   uyg‘otish.   Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning
vatan, millat va xalq haqidagi fikrlarini bola tilida tushuntirish.   
 Aniq maqsadlar:??????   1.   O‘quvchilarda  Vatan   tushunchasini   hissiy,   obrazli,   hayotiy  misollar
orqali ongli ravishda tushuntirish.  
2.   Milliy   qadriyatlar   (til,   bayroq,   kiyim,   urf-odat)   bilan   tanishtirish   va
ularni tan olishga rag‘batlantirish.  
3.   Bolani o‘z shaxsiy harakati orqali Vataniga foydali bo‘lish 
mumkinligiga ishonch hosil qilishga yo‘naltirish.
Masalan: sinfni toza saqlash, kichik do‘stiga yordam berish, darsni 
yaxshi o‘zlashtirish va hokazo.  
4.   Oilaviy qadriyatlar — ota-ona, bobo-buvi, ustoz kabi shaxslar orqali
Vatanga muhabbat hissini kuchaytirish.  
5.   O‘quvchining o‘ziga bo‘lgan ishonchini oshirish: “Men ham yurtimga
foydali inson bo‘laman” degan niyatni shakllantirish.  
 Asosiy g‘oyalar:??????   O‘quvchi o‘z maktabi, uyi, mahallasi, oilasi
orqali Vatanni his qiladi va sevadi. O‘zbek tili, kiyimi, urf-odati,
madaniyati   va   tarixi   –   bular   millatni   anglatadi.   Ustozlar,
qo‘shnilar,   do‘stlar,   katta-kichik   –   barchasi   xalqimizning   bir
bo‘lagi. Men kichikman, lekin foydali bo‘lishim mumkin. Bolalar
oddiy,   lekin   yurakdan   qilgan   harakati   bilan   ham   Vatanga
xizmat qiladi.   
Har   bir   bola   –   Yangi   O‘zbekistonning   kelajagi   Prezident   Sh.M.
Mirziyoyev   aytganidek:   “ Yurtimiz   kelajagi   siz,   aziz   farzandlarimiz
qo‘lida .”
 	
?????? “Men yaxshi inson bo‘lsam, O‘zbekiston ham go‘zal bo‘ladi.  
 Darsdan keyin kutiladigan natijalar:
✅   1. Aqliy va tushunchaviy darajada:  
Bola  “Vatan”, “millat”, “xalq”  so‘zlarini farqlab ayta oladi.  
O‘z  maktabi,   oilasi,   mahallasi   orqali   Vatanni   qanday   anglashi   haqida
so‘zlay oladi.  
Bayroq,   gerb,   til   kabi   davlat   ramzlariga   nisbatan   hurmatli
munosabat  shakllanadi.  
2. Hissiy va qadriy yondashuvda:  
O‘z yurti bilan faxrlanish,  milliy g‘urur  tuyg‘usi shakllanadi.  
Ota-ona,   ustoz   va   mahalla   kattalariga   nisbatan   mehr-muhabbat   va
hurmat  ortadi.  
Bolaning   ichki   “men   ham   foydali   bo‘lishim   mumkin”   degan   ishtirok
hissi  paydo bo‘ladi.  
3. Amaliy ko‘nikmalarda:  
Bola   kichik   ijobiy   xatti-harakatlarni   (darsga   vaqtida   kelish,   tozalikka
rioya   qilish,   o‘rtoqqa   yordam   berish)   Vatanga   xizmat deb
tushunishni boshlaydi.  
O‘z   kundalik   hayotidagi   harakatlarini   mazmunli   qadriyat   sifatida
ko‘ra oladi.  
4. Ijtimoiy-pedagogik jihatdan:  
Sinfda ijobiy muhit shakllanadi: o‘zaro yordam, hurmat, birdamlik.  
Bolaning  fuqarolik o‘zini anglashiga ilk qadam  qo‘yiladi.  
O‘qituvchi   bilan   o‘quvchi   o‘rtasida   qadriyatlarga   asoslangan
muloqot  paydo bo‘ladi.    Metapredmet:??????  bu taʼlimda o‘quvchilarning faqat bir fan doirasida
emas,   turli fanlar, hayotiy vaziyatlar va ijtimoiy muhitda qo‘llay
oladigan   umumiy   ko‘nikmalarini shakllantirishga   qaratilgan
yondashuvdir.  
Masalan, “Vatan uchun, xalq uchun, millat uchun” darsida:  
Bola Vatan haqida  qo‘shiq va maqol aytadi  (adabiyot fani),  
Film tomosha qilib,  taassurotini aytadi  (san’at),  
So‘ngra   bu   harakatlar   haqida   fikr   bildiradi   (muloqot),
— bu esa  metapredmet yondashuvining namunasidir .  
 Dars davomiyligi: 
??????️ 45 daqiqa.  
Tavsiya   etilgan   mashg‘ulot   shakli:  
??????‍?????? bilim   beruvchi   suhbat,   video
parchalar,   zamona   qahramoni   yoki   mashhur   kishilar   intervyulari,
o‘yin elementlari va qo‘shimcha materiallardan foydalanishni nazarda
tutadi.  
   
Materiallar to‘plami:
??????  
-   ssenariy;  
-   uslubiy tavsiyalar;  
-   videomateriallar;  
-   interaktiv topshiriqlar;  
-   taqdimot.  
 Dars tuzilishi 	
?????? 1 qism. Motivatsion  
Darsning   birinchi   qismining   maqsadi   –   o‘quvchilarning   mavzu muhokamasida   faol   ishtirok   etishlari   uchun   sharoit   yaratishdir.
Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   kelgusi   faoliyatiga   bo‘lgan
motivatsiya mashg‘ulot mavzusini aks ettiruvchi materialni ko‘rish
va muhokama qilishga asoslanadi.  
   
2-qism. Asosiy  
Asosiy   qismda   o‘quvchilar   darsning   asosiy   ma’nolarini
tushunish   va   ochib   berishga   yo‘naltiriladi.   Shu   maqsadda
o‘quvchilarga   tasviriy   materialni   tahlil   qilish,   videolarni   ko‘rish   va
bilishga qaratilgan savollar taklif etiladi.  
   
3-qism. Yakuniy  
Dars g‘oyalarini umumlashtirish, mashg‘ulotga yakun 
yasash.  
   
Dars ssenariysi  
 Dastlabki 10 daqiqada mavzuning siyosiy-ijtimoiy ahamiyati, Davlat rahbari
tomonidan ayni mavzuga oid amalga oshirilayotgan sa’y-harakatlar bayon etiladi
(prezentatsiya). 
 1. ?????? KIRISH. Motivatsion qism(10 daqiqa)  
O qituvchi:	
ʻ  Bolajonlar, tasavvur qiling: sizning o z koptokingiz 	ʻ
bor.   
Koptokingizni  yaxshi  ko rasiz,  maza  qilib   o ynaysiz.   Lekin  bir  kuni	
ʻ ʻ
bir kishi kelib sizga:   “Bu   to p   endi   meniki!   Sen   mendan   so rab   o ynaysan!   Bersam,ʻ ʻ ʻ
o ynaysan,   bermasam,   o ynamaysan.   Agar   aytganimni   qilmasang,	
ʻ ʻ
to pni olib qo yaman. Bildingmi?!”dedi.
ʻ ʻ  
Siz   qo rqib,   xo p,   dedingiz.   Endi   siz   o z   koptokingizni   har   kuni	
ʻ ʻ ʻ
ko rasiz,   lekin   birovdan   ruxsat   so rab,   bersa,   o ynaysiz.   Bermasa,	
ʻ ʻ ʻ
boshqalar   uni   qanday   o ynayotganini   tomosha   qilib   o tirasiz.   Xafa	
ʻ ʻ
bo lasiz. 	
ʻ  
Bolajonlar! Bu juda yomon holat-a?  
O quvchilar:	
ʻ  ha-a-a  
O qituvchi: 
ʻ Endi yana bitta misol aytaman.  
Bir kuni dadangiz sizga yangi, chiroyli koptok sovg a qildi.	
ʻ  
U   to p   –   faqat   sizniki!   Endi   siz   uni   hech   kimdan   so ramay	
ʻ ʻ
o ynayverasiz.   Buning   uchun   hech   kim   sizni   urishmaydi,   so kmaydi.	
ʻ ʻ
Xohlagan do stingizni o yinga qo shasiz.	
ʻ ʻ ʻ  
Mana   shu   –   mustaqillik!   Yaʼni:   o z   yurtingizda,   o z   uyingizda,	
ʻ ʻ
hohlagan   o yinlarni   o z   xohishingiz   bilan   o ynab,   o zingiz	
ʻ ʻ ʻ ʻ
xohlagandek yashash bu - mustaqillik!  
Mustaqillik zo r ekanmi?	
ʻ  
O quvchilar:	
ʻ  ha-a-a  
O qituvchi:
ʻ   Biz   kecha   mana   shunday   zo r   bayramni,   jonajon	ʻ
vatanimizning   mustaqillik   bayramini   nishonladik.   Hurmatli
Prezidentimiz hammamizni mustaqillik bayrami bilan tabrikladi.
Ko rdingizmi?	
ʻ   O quvchilar:ʻ  ha-a-a  
O qituvchi:  
ʻ Aziz   bolajonlar!   Bilasizlarmi?   Bizning   Prezidentimiz
kim?  
O quvchilar:
ʻ   Shavkat Mirziyoyev!  
O qituvchi:
ʻ   Mana, siz har kuni toza-ozoda, sevimli maktabingizga
kelasiz.   Maktab   sizga   yangi   kitoblar   beradi.   O qiysiz,   bilim   olasiz,	
ʻ
kompyuterni   o rganasiz.   Sizga   bu   sharoitlarni   kim   tashkil   qilib	
ʻ
beryapti?   Shuni   o ylab   ko rganmisiz?   Bu   ishlar   uchun   harakat	
ʻ ʻ
qilayotgan kishi –  bizning Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyevdir .  
(birinchi   sinflardan   so raladi:   maktabga   kelib   Prezident   sovg asini	
ʻ ʻ
oldingizmi? Sizlarga yoqdimi?)  
Prezidentimiz   sizlarni   juda   yaxshi   ko radilar.   Shuning   uchun	
ʻ
chiroyli   bog chalar,   maktablar   qurib   berishadi.   Prezidentimizni   siz	
ʻ
ham yaxshi ko rasizmi?	
ʻ  
O quvchilar:	
ʻ  ha-a-a  
Prezidentimiz   va   xalqimiz   sizlar   yaxshi   o qib   mustaqil	
ʻ
O zbekistonimizni   yanada   zo r   davlatga   aylantirishingizni   xohlashadi.	
ʻ ʻ
Qani   bolajonlar   hammamiz   o rnimizdan   turib   birgalikda	
ʻ   “Men
mustaqil O zbekiston farzandiman!” deb aytamiz.	
ʻ  
Qani,   o rnimizdan   turib,   hammamiz   birgalikda   aytib   ko raylikchi.
ʻ ʻ
Boshladik:  
O quvchilar:	
ʻ   Men mustaqil O zbekiston farzandiman!	ʻ    
O qituvchi: 	
ʻ Balandroq aytamiz:   O quvchilar:ʻ   Men mustaqil O zbekiston farzandiman!	ʻ    
O qituvchi: 	
ʻ Yanada jarangdor, ishonch, bilan aytamiz :  
O quvchilar:
ʻ   Men mustaqil O zbekiston farzandiman!	ʻ  
O qituvchi:	
ʻ   Barkalla!   Hozir   hammamiz   maza   qilib   aytgan   mana
shu gapni hech qachon esingizdan chiqarmang, xo pmi?	
ʻ  
O quvchilar:	
ʻ   Xo -o -o -p!	ʻ ʻ ʻ  
O qituvchi: 	
ʻ Barakalla. Olqishlar!   
(Hamma birga qarsak chalishadi).   
O qituvchi:
ʻ   Aziz   o quvchilar,   vatanimizning   poytaxti   bo lgan	ʻ ʻ
Toshkentda   Prezidentimiz   Yangi   O zbekiston   bog ini   yaratgan.   Keling	
ʻ ʻ
hozir hammamiz birgalikda ana shu Yangi O zbekiston bog i haqidagi	
ʻ ʻ
lavhani tomosha qilamiz.  
Yangi   O zbekiston   bog i   haqidagi   3   daqiqalik   videolavha   namoyish	
ʻ ʻ
etiladi.   Videolavhada   nimalar   ko rsatilgani   va   nimalar   yoqqani   haqida	
ʻ
bolalardan so raladi. 3 daqiqa. 	
ʻ
https://youtu.be/sbR7d5aaDic?list=PLuL0Ge8zHbOC2T-DbIAfyHpxTHPuTiA5Z
 
O qituvchi:	
ʻ   Bolajonlar,   Yangi   O zbekiston   bog i   sizga   yoqdimi?	ʻ ʻ
Ana shu bog ning o rtasida “Mustaqillik monumenti” degan joy bor. U	
ʻ ʻ
yerda   davlatimiz   tarixi,   buyuk   bobolarimiz   haqida   juda   ko p	
ʻ
maʼlumotlar   bor.   Hozir   o sha   joyni   O zbekiston   xalq   artisti,   sevimli	
ʻ ʻ
aktrisamiz   Dilorom   Karimova   hamda   tengdoshlaringiz   hamrohligida
tomosha qilamiz.  
    Yangi   O zbekiston   bog idagi   “Mustaqillik   monumenti”   yonidaʻ ʻ
O zbekiston xalq  artisti  Dilorom Karimova mustaqillik  haqidagi  fikrlarini	
ʻ
bildirgan videolavha namoyish etiladi. 2 daqiqa.  
  Yangi O zbekiston bog i	
ʻ ʻ  
O qituvchi:	
ʻ   Bolajonlar,   Dilorom   opani   tanidingizmi?   Televizorda
juda   ko p   filmlarda   zo r   rollar   o ynaganini   ko rgansiz-a?   Dilorom	
ʻ ʻ ʻ ʻ
opaning mustaqillik haqidagi gaplari esingizda qoldimi?  
O quvchilar: 	
ʻ ha-a-a  
O qituvchi:
ʻ  barakalla!  
ASOSIY   QISM.   Mustaqillikning   qadrini   tushuntirish.   (25
daqiqa)  
O qituvchi:
ʻ   Qadrli bolajonlar, hozir siz ko rgan Yangi O zbekiston	ʻ ʻ
bog i,   siz   o qiyotgan   maktablar   oson   qurilmagan.   Mustaqil   davlat	
ʻ ʻ
qurish   oson   bo lmagan.   Yurtimiz   chiroyli,   boyliklari   ko p   bo lgani	
ʻ ʻ ʻ
uchun   yomon   niyatdagi   bosqinchilar   doim   bizni   yurtimizni   tortib
olishga   harakat   qilishgan.   Vatanimizni   yaxshi   ko rgan   bobolarimiz,	
ʻ
otalarimiz   hatto   onalarimiz   ham   “biz   yurtimizni   hech   kimga   berib
qo ymaymiz!” deb jang qilishgan. Bosqinchilarga qarshi kurashishgan.	
ʻ
Bu yo lda o z jonlarini ham ayashmagan.	
ʻ ʻ  
Keling   hozir   birgalikda   yurtimizni   dushmanlardan   himoya   qilgan
jasur   momomiz   To maris   hamda   mard   bobomiz   Shiroq   haqidagi	
ʻ
filmni tomosha qilamiz.  
   
Sunʼiy intellekt yordamida tayyorlangan To maris va Shiroq haqidagi	
ʻ kichik film namoyish etiladi 3-4 daqiqa. 
https://youtu.be/2d6AwWmA7V8?list=PLuL0Ge8zHbOC2T-DbIAfyHpxTHPuTiA5Z
 
  Shiroq  
O qituvchi:ʻ   Bolajonlar,   To maris   momomizning,   Shiroq	ʻ
bobomizning jasurligi sizlarga yoqdimi? Ko rdingizmi, ular vatanimizni	
ʻ
dushmanlardan   himoya   qilish   uchun   o z   jonlarini   ayamadilar.   Qani	
ʻ
kim aytadi ularning qaysi ishi sizlarga yoqdi?  
O quvchilar   o z   taassurotlarni   aytib   beradilar.   O qituvchi   ularni	
ʻ ʻ ʻ
vatanni   himoya   qilish,   mardlik,   jasurlik   kabi   tushunchalarga   yo naltirib	
ʻ
turadi.  
O qituvchi:	
ʻ   Mana   shunday   jasur   bobolarimizga   munosib   nabira
bo lish   uchun   Sizlar   yaxshi   o qishingiz   kerak.   Yangi   O zbekistonni	
ʻ ʻ ʻ
yaxshi   ko rsangiz   –   jasur   bobolarimiz   mehnatini,   mustaqilligimizni	
ʻ
qadrlagan   bo lasiz!   Mehribon   Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyev	
ʻ
aytganlaridek:   “Ertangi   O zbekiston   –   bugungi   farzandlar   qo lida!”,	
ʻ ʻ
sizlarning   qo lingizda.	
ʻ   Chunki   siz   –   MUSTAQIL   O ZBEKISTON	ʻ
farzandisiz!  
   
Nega mustaqillikni har kuni mustahkamlash kerak?  
O qituvchi:	
ʻ   Aziz   o quvchilar,  	ʻ agar   gul   eksangizu   uni   sug orib	ʻ
turmasangiz nima bo ladi? Gul so lib qoladimi?	
ʻ ʻ  
O quvchilar:	
ʻ   Ha-a-a.   
O qituvchi: 
ʻ Gul so lib qolmasligi uchun nima qilish kerak? 	ʻ  
O quvchilar:	
ʻ   Suv quyib turish kerak.    O qituvchi:  ʻ Juda   to g ri   aytdingiz.   Mustaqillik   ham   shunday.   Har	ʻ ʻ
kuni   uni   mustahkam   bo lishi   uchun   yaxshi   ishlar   qilishimiz   zarur.	
ʻ
Yaxshi ishlar, deganda nimalarni tushunamiz?  
O quvchilar javobi tinglanadi.	
ʻ  
O qituvchi:
ʻ   Barakalla bolalar, sizlar aytgan javoblarga qo shimcha	ʻ
qilib men ham bir nechta misol aytaman. Siz u ishlarni qilasizmi?  
O quvchilar:	
ʻ  Ha-a-a  
O qituvchi:
ʻ   Sinfda   qog oz   bo lagi   yerda   yotibdi.   Sinfdoshlaringiz	ʻ ʻ
uni ko rmayapti. Siz uni ko rib, olib, axlat qutisiga tashladingiz.	
ʻ ʻ  
Yoningizda o tirgan kimdir: “Olmasang ham bo lardi-ku…”, dedi.	
ʻ ʻ  
Siz   esa   unga:   “Bu   mening   maktabim.   U   toza   bo lishi   kerak!”,	
ʻ
dedingiz.   Mana   shu   kichik   ishingiz   ham   Vatanni   toza-ozoda   tutish,
mustaqillikka xizmatingiz bo ladi. 	
ʻ  
Yana bir misol, onangiz sizga “Suv keltirib ber, bolam”, dedi.
Siz “keyinroq” demadingiz. Chopqillab borib, suv keltirdingiz. Siz
ota-onangizni xursand qildingiz, – demak, Vatan uchun g amxo r	
ʻ ʻ
o g il-qiz bo lib ulg ayasiz!	
ʻ ʻ ʻ ʻ  
Siz hali kichiksiz, lekin Vatan uchun javobgarsiz!  
Aziz bolajоnlar!  
Baʼzi   bolalar:   “Biz   hali   bolamiz.   Katta   bo lsak,   Vatanga   xizmat	
ʻ
qilamiz”, deb o ylashadi. Shuni bilib olinglarki: Yurtga, Vatanga xizmat	
ʻ
qilishda   katta - kichik   bo lmaydi.   Hamma,   har   kuni   Vatanga,   atrofdagi	
ʻ
odamlarga   ish   qilishi   mumkin.   Demak,   siz   –   1-   (2-,   3-,   4-)   sinf
o quvchisi   ham   har   kuni,   kichik–kichik,   yaxshi   ishlar   qilishingiz	
ʻ mumkin.  
Hozir   ichingizda   “Biz   nima   qilishimiz   kerak?”,   deb
o ylayapsizlarmi? ʻ  
O quvchilar:	
ʻ  Ha-a-a  
  O qituvchi:
ʻ   Masalan,   maktab kutubxonasiga yangi kitoblar keldi.
Baʼzi bolalar buni bilmadi. Bilsa ham kutubxonaga kirib, ularni ochib
ko rmadi.   Siz   kutubxonaga   borib,   odob   bilan   salomlashdingiz.   Yangi	
ʻ
kitoblarni so radingiz. 	
ʻ  
Qo lingizga olib, ehtiyotkorlik bilan varaqladingiz va kutubxonachi	
ʻ
opaga:   “Opajon.   Menga   mana   bu   kitobni   bering.   Men   bu   kitobni
ehtiyot qilib o qiyman.	
ʻ  
  O qiganimni   sinfdoshlarimga   aytib   beraman”,   dedingiz.	
ʻ
Kutubxonachi   opa   xursand   bo lib,   rahmat   aytadi.   Chunki   u	
ʻ
Prezidentimizning   “bolalarim   ko p   kitob   o qisinlar”,   degan   gaplarini	
ʻ ʻ
yaxshi biladi. Siz ham bu ishingiz bilan Vatanga xizmat qilgan bo lasiz.	
ʻ  
Yana bir misol:   Bir to polonchi bola sinf devoriga chizdi. Siz buni	
ʻ
ko rib,   unga:	
ʻ   “o rtoq,   bu   sinf   –   bizning   uyimiz-ku.   U   chiroyli   bo lishi	ʻ ʻ
kerak.   Nega   chizding.   O rtoqjon,   shuni   o chirib   qo ygin.   Boshqa	
ʻ ʻ ʻ
bunday qilmagin. Xo pmi?”, deyishingiz kerak.	
ʻ  
Mana bu – sizning vatanni yaxshi ko rishingiz bo ladi.	
ʻ ʻ    
“Men   chetda   turmayman,   yaxshi   ishga   qo shilaman”	
ʻ ,   degan
gap doim esingizda bo lsin.	
ʻ  
Masalan,   o qituvchingiz   “Bolalar,   kelinglar,   “Bugun   darsdan   keyin	
ʻ
maktabimizni   obod   qilamiz”,   degan   taklifni   aytdi.   kimdir   “Nimaga faqat biz obod qilamiz? Biz hali kichik bolalarmiz-ku. Katta sinfdagilar
qilsin”,   dedi.   Siz   esa,   baklajkada   suv   olib,   gullarga   suv   quydingiz.
Do stlaringizni   ham   “Kelinglar,   birga   gullarni   sug oramiz”,   debʻ ʻ
chaqirdingiz. Siz faqat gapirmadingiz, yaxshi ish qildingiz.  
Eslab qoling, bolajonlar:  
·   Agar siz maktabni toza saqlasangiz – bu Vatanga xizmat!  
·   Agar siz yaxshi o qisangiz – bu Vatanga xizmat!	
ʻ  
·   Agar siz ota-onangizga yordam bersangiz – bu Vatanga xizmat!  
Endi bolajonlar, aytingchi, sizlar qiladigan yana qanday ishlar 
Vatanga xizmat hisoblanadi. Qani boshlaydi.  
   
4-5   nafar   o quvchi   javobi   tinglanadi   va   “Barakalla,   bularning	
ʻ
barchasi Vatanga xizmat” deya xulosa beriladi.  
   
O qituvchi:	
ʻ   Barakalla,   bolajonlar!   Vatanimizga   zo r   xizmat	ʻ
qilayotgan,   O zbekistonimiz   nomini   dunyoga   mashhur   qilayotgan	
ʻ
aka-opalaringiz   juda   ko p   hozir   ulardan   biri,   shaxmat   bo yicha   jahon	
ʻ ʻ
chempionlarini   ham   yutgan   Nodirbek   Abdusattorov   gaplariga   quloq
tutamiz.  
Bolalariga   Nodirbek   Abdusattorov   haqidagi   maʼlumotlar   va   uning
fikrlari qo yib beriladi. 	
ʻ
https://youtu.be/VZ2FBMpzC7g?list=PLuL0Ge8zHbOC2T-DbIAfyHpxTHPuTiA5Z
 
    O qituvchi:ʻ   Bolajonlar,   sizlar   ham   Nodirbek   akangizdek   jahon
chempioni bo lishni istaysizmi?	
ʻ  
O quvchilar:	
ʻ  Ha-a-a  
O qituvchi:
ʻ   unda   bugundanoq   o zingiz   yaxshi   ko rgan   bir   sport	ʻ ʻ
turini   tanlab   mashq   qilishni   boshlang.   Agar   hammangiz   shaxmat
o ynashni o rgansangiz sinf chempionatini o tkazamiz, kelishdikmi?	
ʻ ʻ ʻ  
O quvchilar:	
ʻ  Ha-a-a  
  O qituvchi:
ʻ   Bizning   sevimli   Vatan imiz,   buyuk   Millat imiz   va
mehribon  Xalq imiz bor.  
1. Nimalarni bilish zarur?  
·   Vatan  – bu siz yashaydigan yurt, siz o qiydigan maktab, siz 	
ʻ
qadam bosgan tuproq.  
·   Millat   – o zbek xalqining tili, bayramlari, urf-odatlari, milliy 	
ʻ
qo shiqlari, liboslari.	
ʻ  
·   Xalq  – sizing ona-otangiz, ustozlaringiz, do stlaringiz, mahalla, 	
ʻ
qishlog ingizdagi har bir inson, u boshqa millat vakili ham bo‘lsa ham 	
ʻ
o‘zbekistonlik hisoblanadi.   
Vatan   haqida   xalqimizda   ko‘plab   maqollar   bor.   Keling,   hozir
birgalikda   qiziq   bir   topshiriqni   bajaramiz   va   xalq   orasida   vatan
qanday qadrlanib kelinganini bilib olamiz.   
“Maqollarni yig‘ish” interaktiv topshirig‘i.  
Topshiriq   mazmuni:   o‘quvchilar   maqollarning   qismlarini   to‘g‘ri
bog‘lashlari kerak. O‘qituvchi har bir keltirilgan maqolning ma’nosiga e’tibor qaratadi.  
1.   Bulbul chamanni sevar  
Odam …. (vatanni)   
 2. Ona yurting – oltin … (beshiging)  
 3. Vatani borning ... bor (baxti) 
3. YAKUNIY QISM  
O‘qituvchi:   Demak, Vatan – bu siz yashaydigan joy. Onangiz, 
otangiz, maktabingiz, do‘stlaringiz, uylaringiz, daraxtlaringiz – 
hammasi Vatan! Keling hozir birgalikda  “Vatanjonim – Vatanim”  
qo‘shig‘ini tinglab, keyin o‘zimiz kuylaymiz. Diqqat bilan tinglang.  
“Vatanjonim – Vatanim” P.Mo'min she'ri. D.Omonullayeva 
musiqasi.  #karaoke  
Vatanjonim-Vatanim!  
Ko‘zim quvnab ko‘rganim.  
Istiqloldan kulganim,  
O‘zbekiston – gulshanim!  
Bahra olib bag‘ringdan,  
Ulg‘ayaman mehringdan.  
Vatanjonim – Vatanim!  
O‘zbekiston – gulshanim!  
   
Sen o‘xshaysan onamga,   Maqtay butun olamga.  
Vatanjonim – Vatanim!  
O‘zbekiston-gulshanim!  
   
Bolalar dastlab qo shiqni tinglashadi va keyin ekrandagi matnga qarab ʻ
o qituvchilari bilan kuylashadi. 	
ʻ
https://youtu.be/hvkr4dngHGc?list=PLuL0Ge8zHbOC2T-DbIAfyHpxTHPuTiA5Z
 
O‘qituvchi:   Aziz bolajonlar! Qo shiq sizlarga yoqdimi?	
ʻ  
O quvchilar:	
ʻ  Ha-a-a  
O‘qituvchi: Hammamiz bu qo shiqni yod olib, doim birgalikda 	
ʻ
kuylab yuramiz, xo pmi?	
ʻ  
O quvchilar:	
ʻ  Xo‘-o‘-o‘p  
O‘qituvchi:   Bulbul   chamanni   sevar,   Odam   Vatanni   degan
maqolni   hammamiz   takrorladik.   Vatanni   sevmoq   degani   –   onaga
yordam   berish ,   ko‘chani   toza   saqlash ,   kitob   o‘qish ,   do‘stingni
xafa   qilmaslik ,   salom   berish ,   o‘zbek   tilida   go‘zal   gapirish   degani
hamdir.  
Har birimiz kichik ishimiz bilan Vatanimizga mehr ko‘rsatamiz. Siz hali
kichik   bo‘lishingiz   mumkin,   lekin   yuragingiz   katta   bo‘lsa,   siz   ham
Vatanga foydali bo‘lasiz.

Vatan, millat va xalq haqidagi ijtimoiy-ma’naviy tasavvurlarni shakllantirishga qaratilgan dars ssenariysi, boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun maqsadlar va misollar bilan.