Boshlangich sinflarda matematika o'qitishda sinfdan va maktabdan tashqari ishlarni tashkil etish metodikasi

BOSHLANGICH SINFLARDA MATEMATIKA O'QITISHDA
SINFDAN VA MAKTABDAN TASHQARI ISHLARNI TASHKIL
ETISH METODIKASI MUNDARIJA
KIRISH ............................................................................................................................................ 3
I BOB. SINFDAN TASHQARI MASHG‘ULOTLARNI TASHKIL ETISH METODIKASI ...... 7
I.1. Boshlang‘ich sinflarda matematika fanidan sinfdan tashqari mashg‘ulotlarni tashkil etish ..... 7
I.2. Boshlang’ich sinflarda matematikadan darsdan (sinfdan va maktabdan) tashqari 
mashg’ulotlami tashkil etish uchun tavsiyalar ............................................................................... 11
II BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIK KO‘NIKMALARNI 
RIVOJLANTIRISH UCHUN INNOVATSION USULLAR ........................................................ 21
II.1. Boshlang’ich sinflarda samarali bilim berish maqsadida zamonaviy axborot texnologiyalari 
vositalaridan foydalanib darsni tashkil etish .................................................................................. 21
II.2. Boshlang‘ich sinflarda matematika fanini o‘qitishda innovatsion texnologiyalardan 
foydalanish ..................................................................................................................................... 26
XULOSA ....................................................................................................................................... 32
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ................................................................... 34
2 KIRISH
Matematikaning   asosiy   tushunchalari   natural   son,   arifmetik   amallar,   to`g`ri
chiziq   kesmasi,   aylana   kabi   geometrik   tushunchalar   insoniyat   tarixining   ilk
davridayoq   paydo   bo`lgan.   Matematika   fanining   vujudga   kelishi   va   rivojlanishi
bevosita   amaliy   ehtiyojdan-narsalarni   sanash,   xo`jalik   hisob   kitobi,   masofalarni
o`lchash,   buyumlarning   shaklini   belgilash,   quyosh   va   yulduzlar   vaziyatiga   qarab
dunyo   tomonlarini   aniqlash   kabi   tirikchilik   uchun   zarur   masalalardan   kelib
chiqqan.   Dehqonchilik,   me`morchilik   inshootlari   qurilishi,   dengizga   suzish
taraqqiy etishi bilan matematik bilimlarning ahamiyati ham ortib borgan.
Matematika   yoshlarning   mantiqiy   fikrlash   qobiliyatini   o`stiruvchi   vosita
sifatida   maktablarda   qadimgi   Yunonistonda   o`qitila   boshlangan,   sof   fan   tarzida
ham rivojlantirilib, geometriyada aksiomatik metod ishlab chiqilgan.
Yangi   era   boshlarida   Xitoyda   sonlar   nazariyasi,   Hindistonda   o`nli   sanoq
sistemasi, O`rta dengiz sohillarida trigonometriya yaratila boshlangan. VIII asrdan
ilm-fan taraqqiyotining markazi O`rta Sharq mamlakatlari, xususan, O`rta Osiyoga
bo`ladi. Bu davrda davlat tili bo`lgan arab tilida ijod qilgan olimlarning katta qismi
bizning   yurtdoshlarimiz   edi:   Muhammad   Muso   alXorazmiy,   Ahmad   Farg`oniy,
Abu-Rayhon   Beruniy,   Abu   Ali   Ibn   Sino,   Abu   Nasr   Farobiy,   Ismoil   Buxoriy
nomlari   bugun   butun   dunyoga   ma`lum.   Insoniyat   taraqqiyotida   muhim   o`rin
tutuvchi   o`nli   sanoq   sistemasi   bilan   yevropaliklar   asosan   al-Xorazmiyning   “Hind
hisobi”   risolasi   orqali   tanishganlar.   Uning   “Al-jabr   val-muqobala”   asari   algebra
fani sifatida shakllangan. Al-Xorazmiy ishlab chiqqan bayon usuli-lunda va izchil
qoidalar olim nomi bilan “Algoritm” deb atalgan.
X-XI   asrlarda   Xorazmda,   XIV-XV   asrlarda   Samarqandda   mashhur   ilmiy
akademiyalar   (“Bayt  ul-hikmat”)  ish   olib  borgan.  O`rta  Osiyolik  olimlarning  boy
merosini o`rganish sohasida ham katta vazifalar turibdi.
Shatq   matematiklarining   ishlari   XIV-XVI   asrlarda   yevropada   ilm-fan
rivojiga   asos   bo`ldi.   Matematika   tarixining   keyingi   davri   XVIII-XIX   asrlardagi
texnika   inqilobi   bilan   bevosita   bog`liq.   XX   asr   boshlarida   tabiatni   o`rganish
3 sohasidagi   inqilobiy   o`zgarish   matematikada   ham   o`z   aksini   topdi.   Ayni   paytda
matematika yutuqlari bu o`zgarishlar uchun zamin hozirladi.
1920-yildan   O`bekistonimizda   matematikaning   rivojlanishi   uchun   qulay
sharoit vujudga keldi.
O`rta   Osiyo   davlat   dorulfununi   (Tosh.D.D)   ochildi.   Bu   davrda
mamlakatimizda   avvalroq   shakllangan   ehtimolliklar   nazariyasi   maktabi
(V.I.Romonovskiy,   T.A.Sarimsoqov,   S.H.Sirojiddinov,   T.Azlarov   va   b).
Differensial tenglamalar nazariyasi (I.S.Arjanix, M.S.Salohiddinov, N.Yu.Satimov,
Sh.A.Alimov  va   b).   Matematik   analiz   (T.A.Sarimsoqov,   J.Hojiyev,   Sh.A.Ayupov
va   b).   Hisoblash   matematikasi   (V.Qobulov,   F.N.Salihov,   F.B.Abutaliyev   va   b).
Sonlar   nazariyasi   (N.P.Ramanov,   A.F.Lavrik   va   b).   Matematika   tarixi
(S.H.Sirojiddinov, G.P.Matvilvskaya va b). ilmiy maktablariga asos solindi.
Bugungi   kunda   matematikaning   amaliy   ahamiyati   hech   kimda   shubha
tug`dirmaydi.   Tabiat   va   jamiyat   hodisalarini   o`rganishda   benihoya   imkoniyatga
ega   vositalardan   birimatematik   modellashtirishdir.   U   turli   jarayon   bilan   bog`liq
noma`lumlarni   topish,   uning   kelgusidagi   tabiatni   oldindan   hisoblash   imkonini
beradi. Matematikaning bu turli tatbiqi ayniqsa tabiatni muhofaza qilish, zilzila va
boshqa tabiiy ofatlar bilan kurashishda muhim ahamiyatga ega.
Matematikaning   bevosita   amaliy   tatbiqlaridan   tashqari   yosh   avlodni   har
taraflama   rivojlangan   yetuk   kishilar   qilib   tarbiyalashda,   uning   alohida   o`ringa
egaligini   ta`kidlash   zarur.   Tahliliy   mulohaza,   mantiqiy   mushohada,   fazoviy
tasavvur,   abstrkt   tafakkur   inson   faoliyatining   barcha   sohasi   uchun   zarur
qobiliyatki, bular matematikani o`rganish jarayonida shakllanib, chuqurlashadi.
Matematikaga   qiziqayotgan,   uni   chuqur   o`zlashtirishga   intiladigan
o`quvchilarimiz   oz   emas.   Vatanimizda   ular   etuk   ilm   sohiblari   bo`lib   yetishuvlari
uchun barcha sharoit mavjud.
O`zbekiston   Respublikasi   prezidenti   I.A.Karimovning   “Ta`lim-tarbiya   va
kadrlar tayyorlash tizimini tubdan isloh qilish, barkamol avlodni voyaga yetkazish
to`g`risida”gi   farmonida   va   Oliy   majlis   tomonidan   qabul   qilingan   “Ta`lim
4 to`grisida”   gi   qonun   va   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”da   ta´lim   tizimini
nazorat qilish va shakllantirishga katta e´tibor berilgan.
Shu   e`tiborning   davomi   sifatida   2010-yil   -   “Barkamol   avlod   yili”   deb
nomlandi.
Bu hujjatlarda ko´rsatilishicha ta´lim tizimini boshlang´ich ta´lim eng asosiy,
tayanch manba bo´ib hisoblanishi qayd qilingan.
“Ta`lim   g´risida”gi   qonunning   12-moddasida   ,,Boshlang'ich   ta'limning
umumiy o'rta ta'lim olishi zarur bo'lgan savodxonlik, bilim va ko'nikma asoslarini
shakllantirishga qaratilgandir”.
“Men albatta Avloniyning “tarbiya biz uchun yo hayot, yo momot, yo najot,
yo   halokat,   yo   saodat,   yo   falokat   masalasidir,”-   degan   fikrini   ko'p   mulohaza
qilaman.
Buyuk   ma'rifatpavarlarning   bu   so`zlari   20-asr   boshida   millatimiz   uchun
qanchalar   muhim   va   dolzarb   bo`lgan   bo`lsa,   hozirgi   kunda   biz   uchun   ham
shunchalik, balki, undan ham ko`ra muhim va dolzarbdir”.
( I.A Karimov ) “Barkamol avlod orzusi” asari.
Mavzuning   dolzarbligi   shundan   iboratki,   boshlang`ich   sinfda   og`zaki,
yozma   hisoblash   qobiliyatlarini   o`stirish   kundalik   turmushda   keng   ravishda
qo`llanadi, og`zaki hisob o`quvchilar oldiga , berilgan har bir aniq hol uchun qulay
hisoblash usullarini olish zarurligini qo`yadi va shu bilan ularning zihnini ochadi.
Undan tashqari, u yozma hisoblashlarni osonlashtiradi.
Og`zaki   hisoblash   sanoq   sistemasini   osonlashtiradi   va   amallarni   bajarish
usullariga   asos   bo`lgan   xususiyatlarni   yaxshiroq   tushunish   va   o`zlashtirib   olishga
yordam   beradi   va   bundan   tashqari   amallarni   bajarish   uchun   odatda   ishlatiladigan
qoidalardan   tashqari   chiqishga   va   qisqaroq   usullar   ishlatishga   imkon   berib,
o`quvchilarning kuzatuvchanlik sezgisini va ziyrakligini oshiradi.
Og`zaki   hisob   maktab   uchun   sof   metodik   tomondan   ham   ahamiyatlidir,
chunki   har   qanday   murakkab   amalni   tushuntirish   ishini   og`zaki   hisob   yordami
bilan   hammadan   tezroq   bajarib   bo`ladi.   O`qituvchi   og`zaki   yechiladigan   yengil
5 masala va misollardan boshlab, bolalarni murakkabroq amallarni yozma bajarishni
talab qilgan masala va misollarga olib keladi.
O’qitish protsessida har xil metodlar, usullar va vositalardan foydalanib ko’p
soli   mashq   qildirish   harakatlaridagi   mashqlarni   bajarish   bilan   arifmetik   amallarni
jadval xollarini tezlashtirishni avtomatizmlarda (yod olishga yetkazish kerak).
Arifmetik   amallarning   jadval   xollarini   yetarlicha   puxta   o’zlashtirmaslik
yozma   hisoblash   usullarini   o’zlashtirishda   pand   berib   qo’yish   mumkin.   Bu
hisoblashlar 3 sinfda avtomatizmga o’tkazilishi kerak.
Kurs   ishi   tuzilishi:   kirish,   2   ta   bob,   4   ta   bo’lim,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlarlar ro’yxatidan iborat.
6 I BOB. SINFDAN TASHQARI MASHG‘ULOTLARNI TASHKIL ETISH
METODIKASI
I.1. Boshlang‘ich sinflarda matematika fanidan sinfdan tashqari
mashg‘ulotlarni tashkil etish
Sinfdan   tashqari   mashg‘ulotlar   deganda   ko‘pincha   yuqori   sinflar   nazarda
tutiladi.   Lekin   ilg‘or   tajribalarning   tasdiqlashicha,   boshlang‘ich   sinflarda   ham
sinfdan  tashqari   turli   –   tuman   formalarda   mashg‘ulotlar   olib  borishning   potensial
imkoniyatlari mavjud. Bu imkoniyatlardan foydalanish o‘qitishda boshlang‘ich va
yuqori   sinflar   uzviyligini   ta’minlaydi.   Boshlang‘ich   sinflarda   sinfdan   tashqari
ishlarni olib borishda o‘quvchilarning nutq madaniyatini va matematik tafakkurini
shakllantirishga   kompleks   holda   yondashish   talab   qilinadi.   Yosh   avlodni   hozirgi
zamon   fani   bilan   qurollantirish   orqali   ularning   aqliy   jihatdan   maksimal   darajada
rivojlanishlariga   erishish   umumta’lim   –   tayanch   maktablar   oldida   turgan   eng
muhim   vazifalardan   biridir.   Bu   vazifani   hal   etishda   sinfdan   tashqari   ishlarning
o‘rni   benihoya   katta.   Sinfdan   tashqari   ishning   asosiy   maqsadi   o‘quvchilardagi
fanga bo‘lgan qiziqishni rivojlantirish, ularni darsda olgan bilimlarini to‘ldiruvchi
matematik   bilim,   malaka   va   ko‘nikmalar   bilan   qurollantirishdan   foydalanish
mumkin.   Sinfdan   tashqari   ishlar   O‘quvchilarning   matematik   bilimlarini
chuqurlashtirish va kengaytirish, murakkab misol va masalalarni yechishni mashq
qilish,   matematikaning   hayot   bilan   bog‘liq   bo‘lgan   tomonlarini   ochadigan   va
dasturga   kirmagan   ba’zi   savollar   bilan   tanishtirishni   maqsad   qilib   oladi.   Sinfdan
tashqari   ishlarning   quyidagi   turlari   mavjud:matematika   to‘garagi,   matematika
ertaligi,   matematikadan   fakultativ   mashg‘ulotlar,   matematik   matbuot,   matematik
viktorina   va   olimpiadalar.   Sinfdan   va   maktabdan   tashqari   ishlar   quyidagi
yo‘nalishlarda olib borilishi mumkin. 1
 
a)   ommaviy   ishlar;   (musobaqalar,   ko‘rik   tanlovlar,   kechalar,   ertakliklar,
ekskursiyalar va hokazolar); 
b) to‘garak ishlar (yosh matematiklar); 
1
 Jum ayev M. va boshqalar. Matematika o‘qitish metodikasi. - T.: «Ilm Ziyo», 2003.
7 d)   o‘qituvchilarning   mustaqil   mashg‘ulotlarini   yo‘lga   qo‘yish   (bunda
o‘quvchilar fan va texnikaning biron soxasini o‘rganish uchun mustaqil ishlaydilar
va hokazo). 
e)   Maktabdagi   o‘zlashtirmovchi   o‘quvchilar   bilan   ishlashni   tashkil   etish
usullari. 
Matematika   to‘garagi   sinfdan   tashqari   ishlarning   eng   ommalashgan   turi.
To‘garak   ixtiyoriy   ravishda   tuziladi.   Matematika   to‘garagi   ishi   qiziqarli,
matematika   soatlaridan   quyidagilar   bilan   farq   qiladi:   Matematika   to‘garagiga
o‘quvchilar   tanlashda   ularning   matematikaga   nisbatan   alohida   qiziqishlarini,
moyilliklari   va   imkoniyatlarini   hisobga   olish   kerak.   Har   qaysi   matematika
to‘garagida qatnashadigan o‘quvchilar soni 15-20 dan oshmasligi kerak, aks holda
o‘qituvchiga   qiyinchilik   tug‘diradi   va   o‘quvchilar   to‘garakda   aktiv   ishtirok   eta
olmaydilar.   Matematika   to‘garagini   o‘tkazish   uchun   oldindan   uning   ish   rejasini
tuzish kerak. 
1-mashg‘ulot. 
 Rebuslarni o‘ylab topish. 
 Qo‘shishga oid qiziqarli masalalar. 
 100 ichida raqamlashni bilishni tekshirishga oid mashqlar. 
 Т opqirlikni talab qiladigan masalalar. 
 Hazil masala. 
 Т opishmoqlar. 
 Quvnoq sanoq (20 ichida) o‘yini. 
2-mashg‘ulot. 
 Rebuslarni o‘ylab topish. 
 Т opqirlikni talab qiluvchi she’riy masalalar. 
 Geometrik figuralarni tahlil qilishga doir mashqlar. 
 Hazil masala. 
 “Sonni to‘ldir” o‘yini. 
3-mashg‘ulot. Dars tipidagi to‘garak mashg‘uloti. 
8 Matematik   tanlovlar.   Tanlovlar   har   xil   qiyinlikdagi   masalalarni   yechish,
qiziqarli   fikrlaydigan   masalalar   va   topshiriqlarni   bajarishdagi   musobaqalar   bo‘lib
hisoblanadi.   Asosan   O‘quvchilarning   xohishi   bo‘yicha   masalalar   yechishda   o‘z
kuchini sinaydigan, yetarlicha tayyorgarligi borlari ishtirok qiladi. 
Matematik   olimpiadalar.   Olimpiadalar   tanlovlarga   qaraganda   keng
ko`lamda   o‘tkaziladigan   va   matematika   o‘rganishda   o‘quvchilar   erishgan
muvaffaqiyatlarni   namoyish   qiladigan   ishdir.   Olimpiada   qatnashchilarining
tarkibiga   bog‘liq   holda   maktab   ichida,   tuman   va   shaharlarda   o‘tkazish   mumkin.
Olimpiadani 3-sinfdan boshlab o‘tkazib, g‘oliblar maktabning devoriy gazetalarida
va o‘quvchilar yig‘ilishlarida rag‘batlantiriladi. 
Matematik   matbuot   va   viktorinalar.   Gazeta,   viktorinada   har   xildagi
matematik mazmunni o‘z ichga olgan topishmoq, misol  va topshiriqlar  rasmlarda
berilib, qiziqish xarakterida bo‘ladi. Matematik devoriy gazeta, viktorinalar, odatda
matematik   burchak   deb   ataluvchi   joyga   osib   qo‘yiladi,   bu   burchakda   Vatanimiz
yutuqlarini ifodalovchi sonli ma’lumotlar ham berib boriladi.  “Bilasizmi?” ruknida
qiziqarli materiallar beriladi.  
Masalan: 
1. Odamning bo‘yi bir kunda 1 sm dan 6 sm gacha o‘zgarishi mumkin. 
2. Dunyodagi eng uzun temir yo‘l 9302 km ni tashkil etadi. 
3. Dunyoda okeanlar suvida 13300 mln tonnagacha kumush bor. Matematika
burchagini   tashkil   qilishni   o‘quvchilar   va   ularning   ota-onalari   faoli   yordamida
amalga   oshirilishi   mumkin.   Matematik   viktorinalar   ma’lum   mavzu,   bo‘lim   yoki
umuman   matematikaga   doir   masalalar   bo‘yicha   savol   –   javob   o‘yini   bo‘lib,   ko‘p
vaqt va katta tayyorgarlik talab qilmaydi. Boshlang‘ich sinflarda viktorinalar 10 –
20   minut   davom   etadi.   Bunda   oldindan   tayyorlangan   5   –   6   savolga   og‘zaki   yoki
yozma   javob   olinadi.   Matematik   musobaqa   Yuqorida   aytib   o‘tilgan   sinfdan
tashqari   ishlarda   (10   minutlik,   viktorina   va   h.k.),   asosan,   butun   sinf   o‘quvchilari
ishtirok   etsa,   matematik   musobaqalarda   (konkurs,   olimpiada)   ko‘pchilik   ishtirok
9 etib,   g‘oliblar   musobaqasi   bilan   yakunlaydi,   ya’ni   bu   musobaqa   bir   necha
(ko‘pincha 3 yoki 4) davom etadi. 2
2
 Jumayev M . Bolalarda matematik tushinchalarni rivojlantirish nazariyasi va metodakasi. — T.: «Ilm-Ziyo», 2009.
10 I.2. Boshlang’ich sinflarda matematikadan darsdan (sinfdan va maktabdan)
tashqari mashg’ulotlami tashkil etish uchun tavsiyalar
Mat е matikadan   sinfdan   tashqari   ish   d е yilganda   o`quvchilarning   darsdan
tashqari   vaqtda   tashkil   qilingan,   dastur   bilan   bog`liq   bo`lgan   mat е rial   asosida
ixtiyoriylik printsipiga asoslangan mashg`ulotlar tushuniladi. 
Sinfdan tashqari ishning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat: 
 o`quvchilarning   bilimlari   va   amaliy   ko`nikmalarini   chuqurlashtirish
va k е ngaytirish; 
 o`quvchilarning   mantiqiy   tafakkurlarini,   topqirliklarini,   mat е matik
ziyrakliklarini rivojlantirish;
 mat е matikaga   bo’lgan   qiziqishlarini   orttirish,   qobiliyatli   va   layoqatli
bolalarni topish; 
 talabchanlik,   irodani,   m е hnatga   munosabatni,   mustaqillikni,
uyushqoqlikni va insoniylikni tarbiyalash. 
Sinfdan tashqari ishlarning quyidagi turlari uchraydi: 
1. Mat е matik o`n minutliklar, soatlar. 
2. Mat е matika to`garaklari. 
3. Mat е matik konkurs va olimpiadalar. 
4. Qiziqarli mat е matika k е chalari va viktorinalar. 
5. Mat е matik matbuot. 
6. Mat е matik ekskursiya
Sinfdan  tashqari   ishlar   darslarga   nisbatan  ba'zi   farq  qiluvchi  xususiyatlarga
ega: 
1.   O’z   mazmuni   bo’icha   matematika   dasturiga   taalluqli   emas.   Ammo
beriladigan bilimlar o’quvchilarning kuchiga mos bolishi kerak. 
2.   Sinfdan   tashqari   ishlar   imkoni   boricha   barcha   o’quvchilarni   jalb   qilishi,
ya'ni   qiziqarli   bo’lishi   zarur.   Past   o’zlashtiruvchi   o’quvchilar   ham   qiziqish
yordamida faol o’quvchilarga aylanishi mumkin. 
11 3.   Sinfdan   tashqari   ishlar   ixtiyoriylik   tamoyiliga   asosan   tashkil   qilinadi,
lekin   qiziqishni   ta'minlash   lozim.   Bu   mashg’ulotlarga   baho   qo’yilmaydi,   ammo
faol ishtirok etgan o’quvchilar rag’batlantiriladi. 
4.   Mashg’ulot   mazmuni   va   shakllariga   qarab,   10-12   minutdan   1   soatgacha
mo’ljallangan bo’lishi mumkin. 
5. Sinfdan tashqari ishlarning mazmuni va shakllarining turli- tumanligi. 
Sinfdan   tashqari   ishlarga:   qiziqarli   matnli   masalalar,   o’tkir   zehnlilikka   oid
masalalar,   hazil   masalalar,   berilgan   malumotlari   etishmaydigan   yoki   berilgan
malumotiari ortiqcha masalalar, mantiqiy masalalar, qiziqarli matematik voqealar,
arifmetik rebuslar, o’yinlar, fokuslar, boshqotirmalar tarixiy malumotlar berish va
boshqalar kiradi. ;
  Sinfdan   tashqari   ishlarni   tashkil   qilish   va   o’tkazish   metodikasi
quyidagilarga asoslanishi kerak: 
1.   Darsda   o’quvchilar   olgan   bilim,   malaka   va   к o’nikmalarni   hisobga   olgan
holda o’tkaziladi. 
2.   Sinfdan   tashqari   ishlar   o’quvchilarning   xohishi,   xavaskorligi,   ijodkorligi
tamoyillariga   asoslanishi   va   ularning   individual   fikrlarini   qoniqtirish   maqsadida
tashkil qilinadi. 
3. Sinfdan tashqari ishlarni o’tkazish shakllari darslardan farq qilib, qiziqarli
tomoni   kuchli   bo’ladi.   Buning   uchun   zaruriy   shart   shuki   o’tkaziladigan   ishning
rejalashtirilishi va tizimliligining murakkabligidadir. 
Shuni ta'kidlash lozimki, individual va guruhli mashg’ulotlar tizimli ravishda
o’tkazilmasligi,   aksincha,   asosiy   ish   sinfda   bajarilishi   kerak.   Sinfdan   tashqari   ish
sinfdagi dars shakliga nisbatan bir qator o’ziga xos xususiyatlarga ega: 
1.   O’z   mazmuni   bo’yicha   u   davlat   dasturi   bilan   cheklanmagan,   matematik
material o’quvchilarning bilimlari va malakalariga mos ravishda berilishi kerak. 
2.   Boshlang’ich   sinflarda   bolalarning   matematikaga   nisbatan   to’plangan
turg’un qiziqishlari haqida hali gapirib bo’lmaydi. 
3.   Topqirlik,   ziyraklik,   tez   hisoblashlar,   yechishning   samarali   usullaridan
foydalanish va rag` batlantirilishi kerak. 
12 4. Darslar 45 minutga rejalashtirilgan holda sinfdan tashqari mash- g’ulotlar
mazmuniga   va   o’tkazilish   shakllariga   qarab   10-12   minutga   ham,   bir   soatga   ham
mo’ljallangan bo’lishi mumkin. 
5.   Sinfdan   tashqari   ishlar   shakl   va   turlari   (qiziqarli   matematika   soatlari,
to’garaklar,   viktorinalar   va   h.k.)   qarab   mazmunining   turli   tumanligi   bilan
xarakterlanadi. 
Matematika   minutliklarida,   topshiriqlarga   qiziqish   uyg’otish   va   quvvatlash
uchun   bu   topshiriqlar   darslarda   beriladigan   oddiy   matematik   topshiriqlarga
o’xshash bo’Imasligi kerak. 
Mashg’ulot   o’tkazish   uchun   har   xil   qiziqarli   arifmetik   va   geometrik
mazmunli   masalalar,   qiyinroq   masalalar,   hazil   masalalar,   masalalar   tuzishga   doir
masalalar, qiziqarli  kvadratlar, rebuslar, topishmoqlar  va boshqalar  material boiib
xizmat qiladi.  3
Matematik to’garak matematikadan tizimli sinfdan tashqari ishning eng  к o’p
tarqalgan turidan biri. Uning asosiy vazifasi  - matematikaga alohida qiziqishi  bor
o’quvchilar bilan bajariladigan chuqurlashtirilgan ish. 
Matematik   to’garak   ishi   qiziqarli   matematika   soatlaridan   quyidagilar   bilan
farq qiladi: 
Matematika   to’garagiga   o’quvchilar   tanlashda   ularning   matematikaga
nisbatan alohida qiziqishlarini, moyilliklari va imkoniyatlarini hisobga olish kerak.
Mustaqil   ravishda   к o’rgazmali   qurollar   (abaklar,   ba'zi   o’yiniar   uchun
misollar yozilgan kartochkalar va boshqalar) tayyorlaydilar, matematika kechalari
o’tkazishga puxta tayyorgarlik ko’radilar va hokazo.
Matematika   to’garagini   o’tkazish   uchun   oldindan   uning   ish   rejasini   tuzish
kerak.   Namuna   uchun   ikkinchi   yarim   yillikda   1-sinfda   ba'zi   to’garak
mashg’ulotlarining taxminiy rejalarini keltiramiz: 
I.   mashg’ulot.   1.   Rebuslarni   o’ylab   topish.   2.   Qo’shishga   oid   qiziqarli
masalalar.   3.   100   ichida   raqamlashni   bilishni   tekshirishga   oid   mashqlar.   4.
3
 Jumayev M . Bolalarda matematik tushinchalarni rivojlantirish nazariyasi va metodakasi. — T.: «Ilm-Ziyo», 2009.
13 Topqirlikni talab qiladigan masalalar. 5. Hazil masala. 6. Topishmoqlar. 7. Quvnoq
sanoq (20 ichida) o’yini. 
II.   mashg’ulot.   1.   Rebuslarni   o’ylab   topish.   2.   Topqirlikni   talab   qiluvchi
she'riy   masalalar.   3.   Geometrik   figuralarni   tahlil   qilishga   doir   mashqlar.   4.   Hazil
masala. 5. "Sonni to’ldir" o’yini. 
III.mashg’ulot.   Dars   tipidagi   to’garak   mashg’uloti.   Boshlang’ich   sinf
matematika darslarida tarixiy materiallardan foydalanish (imkoniyatlari) mazmuni.
Darhaqiqat, o’zbek xalqining buyuk mutafakkirlari ham uzoq o’tmishdayoq
olib   borgan   tadqiqotlari   va   amalga   oshirgan   kashfiyotlarida   insonlarni   odobli,
ma'naviyati yuksak, komil, mehnatsevar, vatanparvar bo’lib tarbiyalanishiga yangi
g’oya   va   ta'limotlarni   yaratganlar.   Bular.   Muso   al-Xorazmiy   (783-850),   Abu
Rayhon   Beruniy   (973-1048),   Ibn   Sino   (980-1037);   Umar   Hayyom   (1048-1131);
Nasriddin   at-Tusiy   (1201-1274);   Mirzo   Ulug’bek   (1394-1449),   G’iyosiddin   al-
Koshiy;   Ali   Qushchi   (1402-1474)   va   boshqalarning   bizga   qoldirgan   boy   ilmiy
ma’naviy   meroslari   fikrimizga   asos   bo’ladi.   Bu   allomalarimizning   asarlarida
bolalarning  o’qishi,  mehnati,  odobi  va  bu  ishda  muallimlarning vazifalariga  katta
e'tibor berilgan. 
Jumladan,   Nasriddin   at-Tusiy   fikri   bo’yicha   o’qituvchi   o’quvchilarni
aqlzakovatiga ta'sir qilishi uchun o’quvchilar ishonchini qozonish va qalbidan joy
olish mas'uliyatini his qilishi lozim. 
Abu   Nasr   Forobiy   o’qituvchi   faoliyatida   yoshlarning   axloqiy   me'yorlari,
amaliy   ko’nikma   va   malakalarini   o’zlashtirishga   у o’naltirilganligi   asosiy
vazifalardan biri ekanligini ifodalaydi. 
Ibn Sino fikricha, tarixiy manbalarni bilish olijanob va foydali faoliyatdir. U
ilm va narsalarning inson aqli yordami bilan o’rganilishi shaxs faoliyatida muhim
hisoblanishini ta'kidlab o’tadi. 
Abu   Rayhon   Beruniy   pedagogik   ijodida   tarbiyaning   maqsadi,   vazifalari   va
o’rni,   inson,   yosh   avlodning   rivojlanishi   haqidagi   fikrlari   chin   ma'noda
insonparvarlik asosida qurilgan. Abu Rayhon Beruniyning pedagogik g’oyalaridan
eng muhimi bilimni puxta va mustahkam egallash zarurligidir.
14 Ota-bobolarimizdan   qolgan   ilmiy   merosni   chuqur   o’rganib,   uni   ta'lim   va
tarbiya   jarayoniga   tatbiq   etish   har   bir   ma'naviyatli   va   ijodkor   mutaxassisning
muqaddas   burchidir.   Quyida   biz   boshlang’ich   sinflarda   matematikadan   dars
samaradorligini   oshirishga   doir   to’garak   mashg’ulotini   dars   tipida   o’tkazish
mumkin bo’lgan namunasini tavsiya etamiz. 
Mavzu: Vaqt bilan tanishtirish 
Mashg’ulot maqsadi: 
1. O’quvchilarni soatning yaratilishi tarixi bilan tanishtirish. 
2.Bolalarni kundalik hayotda soatdan foydalanishga o’rgatish. 
3.Masalalar yechish orqali bolalar bilimini oshirish. 
4.Arifmetik masalalarni yechish. 
5.O’quvchilar qiziqishini rivojlantirish. 
Jihozlar: 
1.Har xil soat maketlari. 
2.Sandiqcha. 
3.Masala yozilgan  k o’rgazma. 
Metodlar:  k o’rgazmalar, hikoya, suhbat orqali bayon qilish. 
I. Tashkiliy qism. 
II. Mashg’ulotning borishi. 
O’qituvchi hikoyasi. 
Odamlar   vaqtni   o’lchash   uchun   soat   yaratdilar.   Oldin   quyosh   soati   paydo
bo’ldi. Ulardan faqat kunduzi foydalanishar edi. 
Misr   quyosh   soatlarida   2   ta   uzun   taxtacha   burchak   shaklida
mustahkamlangan.   Ertalab   quyosh   chiqishi   bilan   uzun   taxtachada   soyani
belgilashgan. 
Bu   vaqtni   ertalab   soat   6:00   deb   hisoblashgan.   Keyin   ertalabki   soyaning
uzunligini 6 qismga bo’niishgan. Buning natijasida hammasi 12 soat bo’lib, 6 soat
kunduz, 6 soat kechqurun kelib chiqqan. Keyinchalik boshqa soatlar paydo bo’ldi.
15 Ular   kechki   vaqtni   ham   aniqlash   imkonini   berdi.   Masalan:   suv   soatlari,   qum
soatlari, mexanik va elektron soatlar bor. 4
 
Hozirgi zamon soatlarining siferblati 12 ga bo’lingan. Har bo’limning oldiga
1  dan  12  gacha  yozilgan.   Soatning  kichkina   strelkasi  1  soatdan  2  songa   1  soatda
o’tadigan qilib tuzilgan. Soatning katta strelkasi 1 soatning ichida barcha sonlarni
bosib o’tadi. 
1. Masalalarni yeching: 
1. Soatlarga qarab vaqtni aniqlang. 
2. Quyidagi vaqtlarda soat strelkalari qanday joylashadi: 
a) 4 dan 15 minut o’tganda? 
b) 9 dan 48 minut o’tganda?
a) 15 dan 55 minut o’tganda? 
b) 22 dan 10 minut o’tganda? 
3. Samolyot soat 7 dan 15 minut o’tganda havoga   к o’tarildi, soat 10 dan 20
minut o’tganda u yerga qaytib qo’ndi. Samalyot havoda qancha vaqt uchgan? 
4. Poyezd ertalab soat 9 dan 18 minut o’tganda  у o’lga chiqdi, manzilga soat
21 dan 56 minut o’tganda etib keldi. Poyezd qancha vaqt  у o’1 yurgan? 
5. Teatr tomoshasi kechqurun soat 10 dan 50 minut o’tganda tugadi. Agar u
3 soat 20 minut davom etgan bo’Isa, tomosha qachon boshlanganligini aniqlang. 
6. Taqqoslang. 
3 soat va 48 minut 
36 sekund va 48 minut 
5 soat 6 min va 56 minut 
20 min 40 sek va 200 sek 
3 min 8 sek va 48 sekund 
2. Amallarni bajaring: 
A) 9-4:1+(70-8-8)-1-0.-3 5 
B) 729- (5 - 5) + (27:3 + 6) - 48 : (2-3) 
V) 8000 : 4 : 20 - 1- (20-7 - 50): (705 - 5) 
4
 Жикалкина Т.К. Игровые и занимателные задания по математике- М. “Просвещение”, 1989.
16 G) 90-50 + (80-4 + 0-1): 10 - (9-9 : 3 +1) 
D) 19-0+(13- 8): 5-296-86:1 
E) (48 + 5 : 5) : 7 - 6 • (29 - 28): 3 
3.   «Bolalar,   biz   arifmetik   misollar   yechayotganimizda   sehrli   sandiqcha
paydo bo’lib qolgan. Uning oldida ko’rgazma joylashgan bo’lib, unda topshiriqlar
berilgan. Shu topshiriqni yechish orqali sehrli sandiqcha ochilishi mumkin ekan.» 
1. Ko’paytma va bo’linma qoidalariga doir misollar yechishimiz kerak. 
4900: 700=                     800-4=                    360 : 69 =                70-900= 
5600:8 =                5000-4=                  24000: 30 =         
uyga topshiriq: 
O’qituvchi uy vazifasini doskaga yozib qo'yadi. 
Bolalar   biz   bugungi   darsda   soatning   yaratilishi   tarixi   biian   tanishib   oldik,
kundalik   hayotda   soatdan   foydalanishni   o’rganib   oldik.   O’zlaring   uyda
bilimlaringizni tekshirib  k o’ringlar. 
Matematika   to’garagi   va   undan   k o’zda   tutilgan   maqsad   matematikaga
bo’lgan   qiziqishni   orttirish,   fikrlashni   faollashtirish,   matematik   qobilyatni
rivojlantirish,   mustaqil   ishlash   malakasini   hosil   qilish,   o’z   kuchiga   ishonchni   va
oldindan paydo bo’ladigan qiyinchilikni engishga o’rgatib borishdan iborat. 
To’garak   ishi   mazmuniga   masala   va   misollar   yechish,   o’quvchilarning
fikrlashini   o’stiruvchi   savollarni   kiritish,   konkretlikdan   abstraktlikka   o’tish
qobiliyatini hosil qilish va zaruriy umumlashtirshlarga olib kelish kiradi. 
Qiziqarli   xarakterdagi   mashqlarni   bajarish   asosiy   rol   o’ynaydi.   Unga
arifmetik   fokuslar,   qiziqarli   kvadratlar,   topishmoqlar,   matematik   o’yinlar   va
boshqalar kiradi.  5
To’garak   mashg’ululoti   har   oyda   ikki   marta   o’tkazilishi   va   2-sinfda   25-35,
3-   4-   sinflarda   40-45   minut   davom   etishi   maqsadga   muvofiqdir.   Matematika
to’garagida quyidagi ishlar olib borilishi ko’p uchraydi: 
1. Mustaqil misol va masalalar yechish. 
2. Misol va masalalarni har xil metodlar bilan yechish. 
5
 Bikbayeva N. U., Sidelnikova R. I., Adambekova G. A. Boshlang‘ich sinflarda matematika o'qitish metodikasi. 
0‘rta maktab boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari uchun metodik qo'llanma. — T.: «0‘qituvchi», 1996.
17 Masalan, 1 raqamidan boshlab, sonlar yordamida arifmetik amallar bajarib, I
sonini hosil qilish. 
l+2+3+4+5-6-7+8-9=l              
1-2- (3+4)+5+6-7-8-91 (12-3+4-5+6): 7+8-9=l 
1 +2+3+4-5+6+7-8-9= 1 
3.  K o’rgazmalilikni mustaqil qo’llash. 
Misol.   Nonning   о   irligi   1/4   qismigacha   90   gr   keladi.   Nonning   о g’irligi
qancha? 
To’garak   davomida   matematik   fokus,   o’yin,   topishmoqlar   mashljulotning
qiziqarli o’tishiga yordam beradi. 
Misol, natural sonlar to’plamining tartiblanganlik xossasiga doir fokuslar. 
Maqsad:   sanash   malakasini   mustahkamlash,   mantiqiy   fikrlashni
rivojlantirish,   qiziqarli   kvadrat   (I-2-sinfiarda),   9   ta   katakka   9   ta   ketma-ket   sonni
yoziladi. 
Misol,   4   dan   12   gacha   20   sonni   hosil   qilish   uchun   4   dan   boshlab   son
qo’shiladi. 
Matematik tanlovlar: 
Tanlovlar   har   xil   qiyinlikdagi   masalalarni   yechish,   qiziqarli   fikrlaydigan
masalalar   va   topshiriqlami   bajarishdagi   musobaqalar   bo’lib   hisoblanadi.   Asosan
o’quvchilarning   xohishi   bo’yicha   masalalar   yechishda   o’z   kuchini   sinaydigan,
yetarlicha tayyorgarligi borlari ishtirok qiladi. 
Quyida   2-sinflarda   tanlovlar   o’tkazishga   misollar   keltiramiz.   2-sinf   (4-
chorak). 
1. Ikki o’ram  jun ipdan 3 ta qoiqop to’qish mumkin. Shunday 9 ta qo’lqop
to’ qish uchun necha o’ram ip kerak? 
2.   Vali   va   Salimning   30   ta   konfeti   bor   edi.   Ular   baravardan   yeyishgandan
keyin Valida 9 ta, Salimda 5 ta konfet qoldi, ular qanchadan konfet eyishgan? 
3. Shaklda nechta uchburchak bor?
18 4.   1,2,   3,   4,   5,   6,   7,   8,   9   sonlari   berilgan.   Bu   qatordagi   sonlardan   uchtalab
qo’shganda 15 soni chiqadigan nechta misol keltirish mumkin. 
Tanlov mavzusi va uni tkazish vaqti oldindan belgilanadi: 
1.   Murakkab   hisoblashlarni   eng   qulay   usul   bilan   taqqoslash   yordamida
hisoblash. 
2. Mantiqiy masala va mashqlarni. 
3. Topqirlik, ziyraklikka oid mashqlar. 
4. Hisoblashlari murakkab bo’lgan masalami. 
5.   Sharq   mutafakkirlari   merosiga   oid   bayon   qilishlar,   algebraik,   geometrik
shakllar mazmunini yoritishga oid topshiriqlar. 
Matematik olimpiadalar 
Olimpiadalar   tanlovlarga   qaraganda   keng   k o’lamda   o’tkaziladigan   va
matematika   o’rganishda   o’quvchilar   erishgan   muvaffaqiyatlarni   namoyish
qiladigan ishdir. 
Olimpiada qatnashchilarining tarkibiga bog’liq holda maktab  ichida, tuman
va   shaharlarda   o’tkazish   mumkin.   Olimpiadani   4-   sinfdan   boshlab   o’tkazib,
g’oliblar   maktabning   devoriy   gazetalarida   va   o’quvchilar   yig’ilishlarida
rag’batlantiriladi. 
Matematik gazeta va viktorinalar 
Gazeta,   viktorinada   har   xildagi   matematik   mazmunni   o’z   ichiga   olgan
topishmoq,   misol   va   topshiriqlar   rasmlarda   berilib,   qiziqtirish   xarakteridab   ladi.
Viktorinada   esa   o’quvchilarga   yechish   tavsiya   qilinadigan   topshiriq   beriladi.
Javobiar belgilangan vaqtda quvchiiarga yetkaziladi. 6
 
Matematik viktorinalar - gazetalardan farqli ravishda faqat 
6
 Jumayev M. va boshqalar. Matematika o‘qitish metodikasi. - T.: «Ilm Ziyo», 2003.
19 O’quvchilarga yechish uchun berilgan masalalar va savollardan iborat biladi.
Javobiar yozma ravishda ma'lum vaqt ichida o’qituvchi tomonidan bolib o’quvchi
aniqlanib, e'lon qilib boriladi. 
Matematik   devoriy   gazeta,   viktorinalar,   odatda   matematik   burchak   deb
ataluvchi   joyga   osib   qo’iladi,   bu   burchakda   Vatanimiz   yu-   tuqlarini   ifodalovchi
sonli   ma'lumotlar   ham   berib   boriladi.   "Bi-   lasizmi?"   ruknida   qiziqarli   materiallar
beriladi. 
Masalan: 
1. Odamning bo’yi bir kunda 1 sm dan 6 sm gacha o’zgarishi mumkin. 
2. Dunyodagi eng uzun temir yo’l 9302 km ni tashkil etadi.
3. Dunyoda okeanlar suvida 13300 min tonnagacha kumush bor. 
Matematika   burchagini   tashkil   qilishni   o’quvchilar   va   ularning   ota-onalari
faoli yordamida amalga oshirilishi mumkin. 
Ekskursiya   o’tkazishdan   maqsad   nimaligi   bolalarga   tushunarli   bo’lishi
nihoyatda muhimdir, shunday billganda bolalar oldindan nima qilishlari kerakligini
va o’zlarini qanday tutishlari kerakligini bilib oladilar. 7
7
 Jumayev M . Bolalarda matematik tushinchalarni rivojlantirish nazariyasi va metodakasi. — T.: «Ilm-Ziyo», 2009.
20 II BOB. BOSHLANG‘ICH SINFLARDA MATEMATIK KO‘NIKMALARNI
RIVOJLANTIRISH UCHUN INNOVATSION USULLAR
II.1. Boshlang’ich sinflarda samarali bilim berish maqsadida zamonaviy
axborot texnologiyalari vositalaridan foydalanib darsni tashkil etish
Ilm-fan   –   taraqqiyot   asosi.   Zamonaviy   ilm-fan   yutuqlariga,   innovatsion
g‘oyalarga tayanmagan davlatning ham, jamiyatning ham kelajagi yo‘q. Faqat ilm
va   ma’rifat,   intellektual   salohiyat,   har   tomonlama   bilimli   kadrlar   hisobidan   biz
O‘zbekistonni yangi taraqqiyot bosqichiga olib chiqa olamiz. 
Bugungi   kun   o‘qituvchisiga   barkamol   avlodni   tarbiyalab   voyaga
yetkazishdek   mas’uliyatli   vazifa   yuklangan   bo’lib,   ta’lim   mazmunini
takomillashtirishga   qaratilgan   vazifalarni   belgilab   olish,   zamon   bilan   hamnafas
bo‘lib, ta’limning zamonaviy texnologiyalarini joriy etgan holda o‘quvchilarda o‘z
faniga   qiziqish   uyg’otishlari,   hurmat-ehtirom   tuyg‘ularini   shakllantirib   borishlari
talab  etiladi.   Ta’limda   ijobiy   natijalarga  erishish,   eng   avvalo,   yosh   avlodga   ilmiy
bilim   asoslarini   puxta   o‘rgatish,   ularda   dunyoqarash   hamda   tafakkur   ko‘lamini
kengaytirish,   ma’naviy-axloqiy   sifatlarini   shakllantirish   borasidagi   ta’limiy-
tarbiyaviy ishlarni samarali tashkil etish bilan belgilanadi. Bu borada ta’lim-tarbiya
jarayoniga   ko‘plab   o‘zgartirishlar   kiritilmoqda,   yangicha   yondashuvlar   tadbiq
etilmoqda.   Shulardan   biri,   axborotkommunikatsion   texnologiyalardan   foydalanib
dars   o‘tishda   mashg‘ulotlar   samaradorligini   oshirishga   erishish   hisoblanadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   «Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi»da   ta’lim
muassasalarining moddiy texnik va axborot bazasini mustahkamlash, o‘quv-tarbiya
jarayonini   yuqori   sifatli   o‘quv   adabiyotlari   va   ilg‘or   pedagogik   texnologiyalar
bilan   ta’minlash   uzluksiz   ta’lim   tizimini   axborotlashtirish   masalasi   alohida   qayd
etilgan.   Bundan   kelib   chiqqan   holda   ta’lim   jarayoniga   axborot-kommunikatsion
texnologiyalarini   joriy   etish   davr   talabi   hisoblanadi.   Darslarni   ilg‘or   pedagogik
texnologiyalar   asosida   tashkil   etish,   o‘quvchilarni   mustaqil   ravishda   faoliyat
ko’rsata   olishga,   axborot   texnologiyalari   imkoniyatlaridan   oqilona   foydalanishga
o‘rgatish,   o‘qitilayotgan   fanni   o‘zlashtirish   sifatini   oshirish   ustuvor   vazifa
21 hisoblanadi.   Bu   borada   boshlang‘ich   ta’limni   o‘qitishda   ham   turlicha   uslublar
qo‘llanilmoqda.   Shulardan   biri   zamonaviy   axborot   texnologiyalaridan
foydalanishdir.
Zamonaviy   axborot   texnologiyalarning   jadal   taraqqiy   etib,   ta’lim   sohasiga
jadal   kirib   kelishi,   hayotimizda   muhim   ahamiyatga   ega   bo‘lib   borayotgani   bu
boradagi bilim va malakalarimizni ham mos ravishda shakllantirishni taqozo etadi.
Shuning   uchun,   boshlang‘ich   sinflarda   kompyuterdan   foydalanib   dars   o‘tish
tavsiya   qilindi.   Dars   jarayonining   muhim   yutuqlaridan   biri   kompyuter
texnologiyalari   komponentlaridan   foydalanishni   ta’minlovchi   dasturiy
vositalarning   yaratilishi   bo‘ldi.   Ayniqsa,   o‘quv   jarayonining   tashkil   qilishda   bu
dasturiy   vositalar   alohida   ahamiyatga   ega.   Boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilari   uchun
yaratilgan   elektron   darslik,   qo‘llanma   va   taqdimotlardan   o‘quv   jarayonida   keng
foydalanilmoqda.   Elektron   taqdimotlardan   darsda   namoyish   va   ko‘rgazmali
material   sifatida   foydalanish   o‘qituvchiga   katta   yordam   beradi.   O‘quv
materialining   elektron   taqdimotda   animatsiyalar   shaklida   berilishi   o‘tilayotgan
mavzuni   tushunishni   yengillashtiradi   va   ko‘rgazmalilikni   oshiradi.   Namoyish
slaydlarini o‘quvchilarga tarqatma material sifatida ham berish mumkin. Elektron
darslikdan mustaqil ta’lim olishda va o‘quv materiallarini har tomonlama samarali
o‘zlashtirishda foydalanish mumkin. Elektron darslikda fanning   o‘quv materiallari
o‘quvchiga   interfaol   usullar   bilan,   psixologik   va   pedagogik   jihatlar,   zamonaviy
axborot   texnologiyalari,   audio   va   video   animatsiyalar   imkoniyatlaridan   o’rinli
foydalaniladi.   Ма mlakatimizda   ta’lim   tizimida   maktab   fanlarini   o‘qitishda
AKTdan   samarali   foydalanish   dolzarb   masaladir.   Aynan   axborot   texnologiyalari
ta’limning universal vositasi hisoblanib, nafaqat o‘quvchilarda bilim, ko‘nikma va
malakalarni   shakllantirish   imkonini   beradi,   balki   shaxsiy   xususiyatlarini
rivojlantirish,   bilishga   qiziqishlarini   qondiradi.   AKT   ning   jadal
rivojlanayotganligini   bugungi   kunda   barcha   oliy   ta’lim   muassasalarining   kredit-
modul, maktablarning esa kundalik com tizimiga o’tishi bunga yaqqol misol bo’la
oladi. 8
 
8
 Jumayev M . Bolalarda matematik tushinchalarni rivojlantirish nazariyasi va metodakasi. — T.: «Ilm-Ziyo», 2009.
22 Pedagogik   va   psixologik   tadqiqotlarda   shu   narsa   ta’kidlanmoqdaki,   AKT
o‘quvchilarning   nazariy,   ijodiy   va   refleksiv   tafakkuri   rivojlanishiga   katta   ta’sir
etadi.   O‘quvchining   xotirasida   u   yoki   bu   hodisa,   jarayonning   obrazli   ifodalanishi
o‘quv materialini boyitib, uning ilmiy jihatdan o‘zlashtirilishiga yordam beradi. 
Axborot-kommunikatsiya   texnologiyalarining   ta’lim   jarayoniga   joriy
etilishidan   asosiy   maqsad   –   aynan   zamonaviy   axborot   muhiti   uchun   xarakterli
bo‘lgan o‘quv faoliyatlarining yangi turlarini paydo bo‘lishidir. 
Ma’lumki,   boshlang‘ich   ta’lim   –   ta’lim   tizimining   poydevori   hisoblanib,
o‘quvchilarni   o‘qitish   sifati   unga   bog‘liq   bo‘ladi   va   bu   boshlang‘ich   maktab
o‘qituvchisi   zimmasiga   katta   mas’uliyat   yuklaydi.   Uzoq   vaqt   davomida   ta’lim
tizimida boshlang‘ich maktab «ko‘nikmalar maktabi» bo‘lib keldi, ya’ni o‘quvchi
keyingi   ta’lim   olish   uchun   o‘qish,   yozish,   hisoblash   kabi   asosiy   ko‘nikmalarni
o‘zlashtirishi   kerak   bo‘lgan   ta’lim   bosqichi   sifatida   qaralgan.   Bugungi   kunda   u
ta’lim   tizimida   bolaning   birinchi   tajribasi   -   ta’lim   olish   kuchlarini   sinash   joyi
bo‘lib qolishi kerak. Ushbu bosqichda faollikni, mustaqillikni rivojlantirish, idrok
etish faolligini saqlab qolish va bola ta’lim dunyosiga shaxdam kirib borishi uchun
sharoitlar   yaratish,   uning   salomatligini   va   emotsional   xususiyatlarini
mustahkamlash muhim. 
А KTdan   foydalanilganda   ta’limda   shaxsga   yo‘naltirilgan   yondashuvni
amalga   oshirish   oson   bo‘lib   qoldi,   butun   o‘quv   jarayonini   samarali   tashkil   qilish
imkoniyati   paydo   bo‘ldi.   Dars   jarayonida   tayyor   multimediali   mahsulotlari   va
kompyuter   ta’limi   dasturlaridan,   o‘quv   va   sinfdan   tashqari   ishlarda   Internet
tarmog‘i   vositalaridan   foydalanib,   multimediali   ta’lim   dasturlari   va   taqdimotlar,
loyihalar   yaratildi.   Axborot   texnologiyalarini   barcha   o‘quv   fanlarda   qo‘llash
mumkin. Darslarda o‘quv va o‘yin dasturlaridan foydalanish  katta samara beradi.
Boshlang‘ich   sinflar   o‘quvchilari   uchun   turli   didaktik   materiallar   to‘plamidan
foydalanib,   ko‘rgazmali-mashq,   nazoratmashqlari   va   test   sinovlari   modullari
kiritilgan   aralash   kompyuter   dasturlarini   tayyorlash   mumkin.   Unda   fanga   oid
qoidalarni   joriy   o‘rganish   va   umumlashtirilgan   takrorlash   uchun   3ta   variantlarda
23 berilgan   grammatika-orfografik   mavzular   bo‘yicha   boy   va   turli-tuman
materiallardan foydalanish yaxshi samara beradi. 
AKTdan   foydalanish   yillari   davomida   1-sinfdan   3-sinfgacha   matematika,
o‘qish,   ona   tili,   deyarli   barcha   mavzulari   va   boshqa   o‘quv   fanlari   bo‘yicha   qator
turli   testlarni   tayyorlash   mumkin.   Endi   darslarda   faqat   bosma   shakldagi   emas,
balki   kompyuterli   testlardan   foydalanish   zarur.   Ular   bajarib   bo‘lishi   bilan   darhol
bahosini olishga imkon beradi, bahoni kompyuterning o‘zi taqdim etadi, u yoki bu
mavzu   bo‘yicha   kamchiliklarini   aniqlashlariga   imkon   beradi.   Maktabda   mavjud
bo‘lgan  Internet   tarmog‘i  ishimizda  katta  yordam  ko‘rsatadi.   Internet  –  bu global
axborot tizimi ekanligi barchaga ma’lum. U elektron pochta, izlash tizimlarini o‘z
ichiga   oladi   va   turli   axborot   resurslaridan   foydalanish   imkonini   beradi.   Undan
kerakli   axborotlarni   topish,   qayta   ishlab   chiqish   va   ularni   ko‘paytirib,   barcha
kompyuterlarga o‘rnatib bolalarga mustaqil juftlikda, guruhda, individual ishlashni
taklif etish mumkin. O‘quvchilarga turli xildagi topshiriqlarni taklif etish: tadqiqot
o‘tkazish, asosiysini tanlash, taqdimot tayyorlash, jadvalni to‘ldirish imkoni paydo
bo‘ladi. Axborot olishning boshqa bir usuli  – dars davomida bevosita Internetdan
axborot   olish   hisoblanadi.   Internetdan   avvaldan   kerakli   materialni   topish,   darsda
esa   uni   o‘quvchilarga   ko‘rsatish   mumkin.   Ishni   o‘rganilgan   material   bo‘yicha
dialog ko‘rinishida olib borish mumkin. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari Internetdan
mustaqil   foydalanishni,   kerakli   axborotni   tanlashni,   uni   saqlab   qolish   va
taqdimotlar tuzish yoki turli xildagi loyihalarni ishlab chiqish va bajarishda keyingi
ishlarida   foydalanishni   biladilar.   2-   sinfdanoq   o‘quvchilar   faqat   daftarda   emas,
balki   bevosita   kompyuterda   ham   topshiriqlarni   bajara   oladilar.   O‘quvchilar
kompyuter   bilan   ishlash   birinchi   ko‘nikmalarni   oladilar,   o‘zlarining   nazariy
bilimlarini   doimiy   chuqurlashtirib   va   amaliy   ko‘nikmalarini   takomillashtirib
boradilar.   Boshlang‘ich   sinflarda   fikrlash   operatsion   uslubini   shakllantirishda
informatika   kursining   roli   juda   muhim.   Informatikaning   ushbu   roli   harakatlari
tuzilishini   rejalashtirish,   axborot   izlash,   muloqotni   rejalashtirish,   axborot
modellarini qurish, faoliyatni vositalashtirish kabi dastlabki ko‘nikma va malakalar
to‘plami   ko‘rinishida   qaraladi.   Kompyuterni   o‘qishda   yordamchisi,   ijodkorlik,
24 o‘zini ifoda etish va rivojlantirish vositasi sifatida tushunish katta ahamiyatga ega.
Boshlang‘ich maktabda kompyuterni o‘zlashtirib o‘quvchilar undan o‘z faoliyatlari
vositasi   sifatida   boshqa   sinflarda   ham   foydalanishlari   mumkin,   kompyuterni
qo‘llash bilan olib boriladigan darslar ularda qiyinchilik tug‘dirmaydi. 9
9
 Мажитов, М. (2021). КИТОБХОНЛИК–ШАХСНИ ЎЗ-ЎЗИНИ ТАРБИЯЛАШ ЖАРАЁНИНИНГ МУҲИМ 
ОМИЛЛАРИДАН БИРИ.  Scientific progress, 2(1), 1081-1086
25 II.2. Boshlang‘ich sinflarda matematika fanini o‘qitishda innovatsion
texnologiyalardan foydalanish
So’nggi yillarda kompyuterlar va axborot texnologiyalari hayotimizga dadil
kirib kelmoqda. Kompyuter-bugungi kunda axborotlarni olish va qayta ishlashning
muhim vositasi bolib, uning tezkorligi tasvvurni lol qoldiradi. Shuning uchun ham
bu   vositalarning   o’quv   jarayoniga   joriy   etilishini   hozirgi   davrda   tabiiy   hol   deb
qarash   joiz   boladi.   Didaktik   darslik   bo’yicha   qollanilayotgan   kompyuter
jarayonlarini   ma’lum   tizimga   solishiga   urinib   ko’raylik.   Multimediya
texnologiyalar tufayli o’quvchilarda qiziqish va manfaatdorlik tug’diradi. Fikrlash
faoliyatini faollashtirib, o’tilgan materialni samarali o’zlashtirish imkonini beradi.
Amalda   namoyish   etilishi   qiyin   bolgan   jarayonlarni   modellashtirish   va   ko’rsata
olish imkonini beradi. Materialni o’rganish sur’ati bilan bir qatorda uni tushunish,
anglash   o’qitishni   yakka-yakka   (individual)   shaklda   o’tkazish   imkonini   beradi.
Matematika darslarida o’quvchilarni fikrlash qobiliyatini shakllantirish maqsadida
kompyuterdan   foydalanish   masalasiga   to’xtalib   o’tamiz.   O’qituvchi   o’z
mashg’uloti   davomida   o’quvchilarga   ma’lum   hajmdagi   mashg’ulotlarni   beribgina
qolmay,   ularda   turli   vositalardan,   jumladan,   kompyuterdan   foydalanib,   mustaqil
ravishda boshqa ma’lumotlarni izlab topishga ishtiyoq tug’dirishni shakllantirishga
erishishi lozim. O’quvchilarning mustaqil ravishda bilishga harakati yaxshi tashkil
etilgan   bo’Isa,   mashg’ulot   shuncha   samarali   va   sifatli   o’tadi.   Kompyuter
o’quvchilarni mustaqil ish olib borish imkoniyatini oshiradi, o’qituvchi esa o’tilgan
materialni   o’zlashtirish   jarayonini   turli   shakllarda   nazorat   qilishi   mumkin.
“Matematika   fanini   o’qitishda   innovatsion   yondashuvlar”   -   matematika   fani
o’qituvchilari malakasini oshirish kursining o’quv dasturi asosida tuzilgan bo’lib, u
matematika   fani   o’qituvchilariga   ta’limda   zamonaviy   yondashuvlar   va
innovatsiyalarning mazmun va mohiyatini ochib beradi. Fanlarni o’rganish uchun
kerak   bo’ladigan   ba’zi   mobil   ilovalardan   namunalarini   ko’rib   chiqamiz.
“Matematik   topqirlik”   og’zaki   hisob-kitob   qobiliyatini   o’stirish   ilovasi.   Ilova   tez
26 hisoblash   uchun   mavjud   algoritmlarni   aks   ettiradi.   Har   bir   o’quvchi   ularni
o’rganishi mumkin, so’ngra nazariy bilimlarni amaliy mashqlarda mustahkamlashi,
shu   tariqa   og’zaki   hisoblash   amaliy   tajribalarini   boyitishi   mumkin.   Bu   ilovani
yaratuvchilari   og’zaki   hisobda   tarmoqdagi   boshqa   foydalanuvchilar   bilan   raqobat
qilish   imkonini   ham   hisobga   olishgan.   М atematika   fanini   o’qitishda   noan’anaviy
ta’lim   yondashuvlari   -   agar   biror   tizimni   yangilashga   qaratilgan   faoliyat   qisqa
muddatli,   yaxlit   tizim   xususiyatiga   ega   bo’lib,   faqatgina   tizimdagi   ayrim
elementlarni o’zgartirishga xizmat qilsa u innovatsiya (yangilanish) deb yuritiladi.
Bordi-yu, faoliyat ma’lum  kontseptual  yondashuv asosida amalga oshirilib, uning
natijasi   muayyan   tizimning   rivojlanishiga   yoki   uni   tubdan   o’zgartirishga   xizmat
qilsa,   u   innovatsiya   (yangilik   kiritish)   deb   ataladi.   Boshqacha   qilib   aytganda,
innovatsiya   (inglizcha   “innovatsion”   –   yangilik   kiritish)   deb   muayyan   tizimning
ichki   tuzilishini   o’zgartirishga   qaratilgan   faoliyatga   aytiladi.   Matematika   fanini
o’qitishda innovatsion yondashuvlar moduli bo’yicha o’quv-uslubiy majmua ta’lim
oluvchida   yangi   g’oya,   me’yor,   qoidalarni   yaratish,   o’zga   shaxslar   tomonidan
yaratilgan   ilg’or   g’oyalar,   me’yor,   qoidalarni   tabiiy   qabul   qilishga   oid   sifatlar,
malakalarni   shakllantirish   imkoniyatini   yaratadigan   ta’limga   innovatsion   ta’lim
deyiladi. Innovatsion  ta’lim  jarayonida qo’llaniladigan texnologiyalar  innovatsion
ta’lim   texnologiyalari   yoki   ta’lim   innovatsiyalari   deb   nomlanadi. 10
  Ta’lim
innovatsiyalari – ta’lim sohasi yoki o’quv jarayonida mavjud muammoni yangicha
yondashuv   asosida   yechish   maqsadida   qo’llanilib,   avvalgidan   ancha   samarali
natijani   kafolatlay   oladigan   shakl,   metod   va   texnologiyalardan   iborat   deb   aytish
mumkin. Bugungi kunda ta’lim tizimi oldida turgan ta’lim-tarbiya samaradorligini
oshirish   jahon   ta’lim   standartlari   darajasida   bilim   berish   hamda   ta’lim
innovatsiyalarni   joriy   etish   orqali   har   tomonlama   yetuk   ijodkor   ma’naviy   boy,
kasbhunarli,   milliy   va   umuminsoniy   qadriyatlar,   milliy   istiqlol   g’oyasi   ruhida
tarbiyalangan,   o’z   mustaqil   fikriga  ega  barkamol  shaxsni  kamolga  yetkazish  kabi
vazifalarni hal etishda ta’lim muassasalarining pedagogik jamoasi xususan har bir
fan   o’qituvchisi   o’z   pedagogik   faoliyatini   tubdan   o’zgartirishi   lozim.
10
 Akmalova, P. D. (2019). The concept of moral personality development in creativity of thinkers of central asia. 
ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 9(1), 135-141.
27 Respublikamiz miqyosida umumta’lim maktablariga katta e’tibor qaratilgan bo’lib,
maktablarimizni   jahon   standartlariga   mos   holda   jihozlar   bilan   ta’minlash   ishlari
amalga   oshirilmoqda.   Bugungi   kunda   uzluksiz   ta’lim   tizimi   bo’g’inidagi   ta’lim
muassasalari,  shu   jumladan,  umumiy  o’rta  ta’lim  maktablari  o’qituvchilari  oldida
yangi   muammolar,   ya’ni   o’qitilayotgan   fanning   o’zlashtirish   sifatini   oshirish
vazifasi   turibdi.   Bu   borada   matematika   fanini   o’qitishda   ham   turlicha   metodlar
qo’llanilmoqda,   bundan   ko’zlangan   asosiy   maqsad   matematika   fanini   o’qitishni
taqdim o’zlashtirishdan iboratdir. Matematika fanini o’qitishda, undagi mavzularni
tushintirishda   va   ko’rgazmalilikni   tashkil   etishda   zamonaviy   axborot
texnologiyalari   vositalaridan   ham   foydalanish   mumkin.   Axborot   texnologiyalari
vositalaridan   biri   multimediya   muhitida   har   xil   animatsiyalar,   dasturlar   orqali
matematikani o’qitishni tashkil qilish mumkin. Qo’yilgan talablar bo’yicha axborot
texnologiyalarining   multimedia   vositalari   asosida   dars   jarayonini   tashkil   qilish
pedagog   o’qituvchilaming   yumushini   osoniashtirib,   o’quv   jarayonini   boshqarish,
uning samaradorligini yanada ko’tarishga erishiladi. 11
  Shu bilan bir qatorda ta’lim
muassasasi   rahbariyatiga   talaba,   guruh,   mutaxassisliklar   bo’yicha   test   natijalarini
ko’rib   borish   va   ulaming   o’zlashtirish   natijalariga   baho   berish,   o’qituvchilaming
ma’ruza   matnlari   va   boshqa   mustaqil   ishlariga   mo’ljallangan   materiallarining
tayyorlash sifatiga baho berish, multimedia vositalari asosida laboratoriya ishlarini
bajarish   uchun   kompyuterda   modellashtirilgan   virtual   stendlar   joriy   etish,   kursni
o’zlashtirish   bo’yicha   uslubiy   materiallami   tayyorlash   uchun   takliflar   ishlab
chiqish kabilami amalga oshirish imkoniyatini beradi. Axborot texnologiyalarining
multimedia vositalari o’quv jarayonida quyidagi eng muhim   jihatlari bilan alohida
ahmiyatga   egadir:   differentsial   va   individual   o’qitish   jarayonini   tashkil   qilish;
o’qish jarayonini baholash, teskari (qarshi) aloqa bogiashi; o’z-o’zini nazorat qilish
va   tuzatib   borishi;   o’rganilayotgan   fanlami   namoyish   etishi   va   ulami   dinamik
jarayonini  korsatishi;   fan  ma’ruzalarida  animatsiya,   grafika,  multiplikatsiya,  ovoz
11
 Jumayev М.Е., Tadjiyeva Z.G„.  Boshlan„gich sinflarda matematika o„qitish metodikasi “Fan va texnlogiya”, 
2005. 312 bet.
28 kabi   kompyuter   va   axborot   texnologiyalaridan   foydalanishi;   o’quvchitalabalarga
fanni o’zlashtirish uchun strategik ko’nikmalar hosil qilishi va hokazo. 12
 
Shuningdek,   multimedia   vositalarining   amaliy   tomoni   ulardan   o’quv
jarayonida foydalanish va kelgusida ta’lim tizimida o’quv jarayoni uchun m aium
otlar   bazasini   va   virtual   stendlar   yaratishdek   muhim   vazifani   amalga   oshirishga
zamin   hozirlaydi.   Fanlarning   elektron   variantlarini   yaratish   masalasi,   o’quv
jarayoniga axborot texnologiyalarini joriy etish va zamonaviy dasturiy ta’minotlar
yaratish   masalasi   bugungi   kunda   dolzarb   masalalardan   biri   hisoblanadi.   Umumiy
o’rta   ta’lim   maktablari   boshlang’ich   sinf   (3-sinf)   matematika   darslari   uchun
elektron   ishlanmalar   yaratish   metodikasi,   darslarda   axborot   texnologiyalaridan
foydalanish   va   shu   asosida   darslar   o’tish   metodikasi   ishlab   chiqilgan.   Yaratilgan
elektron   ishlanmada   sarvaraq,   mundarija,   o’quv   materiallarini   bayon   qilish
sahifalari   mayjud   bo’lib,   bilimlami   nazorat   qilish   uchun   test   va   topshiriqlar   ham
ishlab chiqilgan. Elektron ishlanmaning asosiy bo’limi matn, grafik, animatsiya va
test   dasturlarini   o’z   ichiga   oigan.   Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablari   boshlang’ich
sinf   matematika   darslarini   yangi   pedagogik   texnologiyalar   va   zamonaviy   axborot
texnologiyalari   asosida   o’tishda   kompyuterlardan   foydalanib,   multimediya
imkoniyatlari asosida dars o’tish noan’anviy dars turlaridan biri hisoblanadi. Ishda
keltirilgan   elektron   ishlanma   orqali   boshlang’ich   3-sinf   matematika   darslarini
kompyuter   imkoniyatlaridan   foydalanib   maktabda   dars   o’tganimizda,   olingan
natijalar bo’yicha quyidagi xulosalarga keldik: elektron ishlanma imkoniyatlaridan
foydalanib,   o’quvchilarga   mavzuni   to’liq   tushuntirish   imkoniyati   oshadi;   -
harakatli   tasvirlar   va   animatsiyalar   o’quvchilaming   tasawurlarini   kengaytitish
uchun muhim rol o’ynaydi; - dars o’tishda vaqtdan yutish imkoniyati tug’ildi, ya’ni
mavzuning   tushuntirilishiga   va   o’quvchilaming   mavzuni   o’zlashtirishlariga   kam
vaqt   sarflandi;   amaliy   ishlarga,   ya’ni   misol   va   masalalar   yechishga,   hayotiy
misollar   keltirishga,   o’quvchilar   o’rtasida   savol-javob   o’tkazishga   ko’proq   vaqt
qoladi;   yuqoridagilar   asosida,   ulaming   bilim,   ko’nikma   va   malakalari   oshadi;
barcha   o’quvchilami   baholashga   imkon   tug’iladi,   ya’ni   misol   va   masalalami
12
 Akmalova, P. D. (2019). The concept of moral personality development in creativity of thinkers of central asia. 
ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 9(1), 135-141.
29 yechishga   baho   qo’yilsa,   uyga   berilgan   vazifalarni   bajarishlariga   qarab,   test
topshiriqlarini   bajargach,   ular   jamlanib   baho   qo'yiladi;   o’quvchilarning   o’zlari
mustaqil   o’rganishlari   uchun   imkoniyat   yaratiladi,   ya’ni   o’quvchi   ushbu   elektron
ishlanmadan   foydalanishi   o’qituvchi   ishtirokisiz   mustaqil   ravishda   multimediya
imkoniyatlaridaidan   foydalanib   mavzuni   o’rganishi   va   yaxshi   o’zlashtirishi
mumkin.   Hozirgi   kampyuterlashgan   internet   tizimi   tezlik   bilan   rivojlanayotgan
zamonning   yosh   avlodlariga   zamonga   moslashgan   holda   yangicha   dars   tizimini
joriy   qilish   lozimdir,   chunki   maktabdan   tashqaridagi   hayotda   hamma   internet
tarmog’i   bilan   birga   yashaydi.   O’sib   kelayotgan   avlodni   barkamol   va   aqlli   qilib
tarbiyalashda   avvalo   maktab   tizimini   tubdan   o’zgartirib   har   bir   fanlar   uchun
(SMART)   xonalarni   tashkil   qilsak   maqsadga   muvofiq   bo’lar   edi.   O’quvchilarni
o’qitishda   innovatsion   texnologiyalardan   foydalangan   holda   planshetlar   bilan
darslar   o’tilishini   ta’minlasak   va   matematika   fanidagi   barcha   mavzularni
(SMART) xonalarda o’quvchilarni planshetlarda mustaqil ishlashlarini taminlasak
bilim   olishni   samaradorligiga   erishishimiz   mumkin.   Xonalarda   ko’proq
o’quvchilar   ushlab   ko’rib   misollarni   bajaradigan   jihozlar   bilan   jihozlash   kerak.
Bolalar   ushlab,   amalda   bajarsalar   har   bir   misol   va   mashqlarni   tezda
o’zlashtiradilar.   Har   bir   bola   SMART   telefon   yoki   kampyuter   texnologiyalaridan
foydalangisi,   uning   ishlash   funksiyalari,   imkoniyati   darajasidagi   barcha   o’yin   va
pragrammalarni  tez  o’rganib  olishga  qiziqadi. Demak  biz  matematikani   bolalarga
tez   va   sifatli   o’rgata   oladigan   elektron   programma   ishlab   chiqishimiz   kerak.   Uy
vazifalarini   ham   o’zlari   qiziqib   tayyorlashadi.   Uning   ichida   o’yinli   va   mulohaza
qilishga majbur qiladigan masalalar, tezkor, sodda misollarning javoblarini og’zaki
aytishadigan   bo’lishi   kerak.   Bu   programma   ham   darsda   foydalana   olinadiga   ham
darsdan   tashqarida   mustaqil   foydalanish   uchun   yaratiligan   bo’lishi   kerak.   O’yinli
qismida   labirintdan   chiqish   o’inini   o’ynash   bilan   bir   qatorda   labitintdan   chiqish
uchun qancha  vaqt  sarflanganini, nechcha   qadam  yurganini, umumiy  qancha  klm
yurganini   to’g’ri   ko’rsatishi   shart   bo’ladi,   to’siqlaridan   o’tish   uchun   misollar
beriladi   javobini   to’g’ri   yechsa   to’siqlar   olinadi.   Noto’g’ri   javob   berilsa   to’siqlar
olinmaydi misollarni yana qayta yechishga to’g’ri keladi, barcha shartlarini to’g’ri
30 bajarishmasa past  ko’rsatkich olishi  mumkin bo’ladi. O’yinni  o’ynash bilan birga
bola   aqlini   ishlatishga   majbur   bo’ladi,   chunki   qadamlarini   sanab,   vaqtni   ham
hisoblab,   misollarni   to’g’ri   yechib   borishiga   to’g’ri   keladi.   Bu   programmaning
maqsadi   vaqtni,   kilometrni   hisoblashni   o’rganish   va   darsalardan   uzoqlashmagan
holda matematik misollarni yechishdan iborat bo’ladi. Bolalar uchun ham madaniy
hordiq beruvchi o’yin ham darslik vazifasini bajaradi. 13
13
 Divanova M.S., Alimova S.Q., Alimov O.N. Boshlang„ich sinflarda мatematiка fanini o’qitishda axborot texnоlog
iyalaridan foydalanish, 46 bet.
31 XULOSA
Mamlakatimizda   sog`lom   va   barkamol   avlodni   tarbiyalash,   yoshlarni   XXI
asr   talabalariga   to`liq   javob   beradigan   har   tomonlama   rivojlangan   shaxslar   yetib
voyaga   yetkazish,   ularni   hozirgi   zamon   fani   asoslari   bilan   qo`rollantirish   umum
ta`lim maktablari oldida turgan eng muhim vazifalardan biridir.
Ta`lim   jarayonida   yangi   axborot   kommunikasiya   va   pedagogik
texnologiyalarni,   elektron   darsliklar,   multimediyalar   vositalarini   keng   joriy   etish
orqali   mamlakatimiz   maktablarida   o`qitish   sifatini   tubdan   yaxshilash   vazifasi
qo`yiladi.
Faqatgina chinakam ma`rifattli odam inson qadrini o`zliginianglash, erkin va
jamyatda   yashash   jahon   hamjamiyatida   o`ziga   mos,   obro`li   o`rin   egallash   uchun
fidoilik bilan ko`rsatish kerak.
Matematika   o`qitish   o`quvchilarni   savodlilikka,   tirishqoqlikka,   puxtalikka,
o`z fikri va xulosalarini nazorat qila olishga ayniqsa, ko`zatish, tajriba va faximlash
asosida aytiladigan fikrlarning ravon bo`lishiga erishish kerak.
Matematika   fanini   o`qitishning   o`zi   o`quvchilarda   diqqat   va   fikrni   bir
narsaga to`play bilishni tarbiyalaydi.
Hozirgi   vaqtda   hayotimizning   hamma   sohalarida   hisoblash   asboblarida
hisoblash katta ahamiyatga egadir, lekin shu bilan bir qatorda, kundalik turmushda
ham   zarur   bo`lgan   hisoblashlarni   tez,   aniq,   ba`zan   yo`l-yo`lakay,   yani   og`zaki
hisoblashni bilish talab qilinadi.
Og`zaki   hisoblashning   metodik   ahamiyati   ham   bor.   Og`zaki   hisoblashdan
yaxshi malaka orttiradigan yozma hisoblashdan puxta malaka hosil qilish mumkun.
Og`zaki   hisob   matematika   o`qitishni   turlilashtiradi,   o`quvchilar   bilmini
mustaxkamlaydi, ularning bilimlarini tezgina teksirib chiqishga imkon beradi, sinf
ishini aktivlashtiradi, darsning ta`sirini oshiradi.
32 Yangi matirealni tushuntirishda ayniqsa o`quvchilarning tushunishlari qeyin
bo`lgan   matirealni   tushuntirishda   osondan   qiyenga,   soddadan   murakkabga   o`tish
usuliga rioyta qilish zarur.
Boshlang`ich   matematika   kursi   maktab   matematika   kursining   tarkibiy
qismidir. Shu sababdan boshlang`ich matematikani yaxshi o`zlash tirish, maktabda
butun matematik ta`limni to`g`ri yo`lga qo`yish asos bo`ladi.
33 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. Karimov I.A. Istiqqlol va ma'naviyat. –Toshkent: O'zbekiston, 1995.
2. Karimov   I.A.   Yangicha   fikrlash   va   ishlash   –   davr   talabi.   5-tom.   –Toshkent:
O'zbekiston, 1997. -384 b.
3. Karimov   I.A.   Barkamol   avlod   -   O'zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.
Barkamol avlod orzusi. -Toshkent: Sharq, 1999. – 8-30-b.
4. 4.   Karimov   I.A.   O'zbekiston   XXI   asrga   intilmoqda.   -Toshkent:   O'zbekiston,
1998. –48 b.
5. Karimov   A.   “Buyuk   kelajagimiz   huquqiy   kafolatlari”   “Toshkent   Sharq”
nashriyoti 1993 yil.
6. Barkamol avlod - O'zbekiston taraqqiyotining poydcvori.- 1 «Sharq» nashriyot-
matbaa kontsemi, 1997
7. Divanova M.S., Alimova S.Q., Alimov O.N. Boshlang„ich sinflarda мatematiка
fanini o’qitishda axborot texnоlog iyalaridan foydalanish, 46 bet. 
8. Jumayev   М . Е .,   Tadjiyeva   Z.G„.   Boshlan„gich   sinflarda   matematika   o„qitish
metodikasi “Fan va texnlogiya”, 2005. 312 bet.
9. Akmalova,   P.   D.   (2019).   The   concept   of   moral   personality   development   in
creativity   of   thinkers   of   central   asia.   ACADEMICIA:   An   International
Multidisciplinary Research Journal, 9(1), 135-141. 
10. Мажитов ,   М .   (2021).   КИТОБХОНЛИК – ШАХСНИ   ЎЗ - ЎЗИНИ
ТАРБИЯЛАШ   ЖАРАЁНИНИНГ   МУҲИМ   ОМИЛЛАРИДАН   БИРИ .
Scientific progress, 2(1), 1081-1086
11. Jumayev   M   .   Bolalarda   matematik   tushinchalarni   rivojlantirish   nazariyasi   va
metodakasi. — T.: «Ilm-Ziyo», 2009. 
12. Jum  ayev  M. va boshqalar.  Matematika o‘qitish metodikasi.  - T.:  «Ilm  Ziyo»,
2003.
34 13. Bikbayeva N. U., Sidelnikova R. I., Adambekova G. A. Boshlang‘ich sinflarda
matematika   o'qitish   metodikasi.   0‘rta   maktab   boshlang‘ich   sinf   o‘qituvchilari
uchun metodik qo'llanma. — T.: «0‘qituvchi», 1996.
14. Жикалкина   Т.К.   Игровые   и   занимателные   задания   по   математике-   М.
“Просвещение”, 1989.
35