Bosim ostida ishlovchi idishlarga qo'yiladigan talablarga xavfsizlik loyihalarini tadbiq etish

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY VA O’RTA
MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
TOS H KENT DAVLAT TEXNIKA UNIVERSITETI 
“ GEOLOGIYA-QIDIRUV VA  KON - METALLURGIY A ” FAKULTETI
HAYOT FAOLIYATI XAVFSIZLIGI KAFEDRASI
“5640100-Hayotiy faoliyat xavfsizligi” bakalavr ta’lim yo’nalishi 
“Mehnat muhofazasi” fanidan
Bosim ostida ishlovchi idishlarga qo’yiladigan
talablarga xavfsizlik loyihalarini tadbiq etish
m avzudagi kurs loyihasining hisob-tushuntirish yozuvi
Bajardi: 
Rahbar:
Toshkent
1 Mundarija 
Kirish
I   Nazariy   qismi.   Bosim   ostida   ishlaydigan   idishlardan   foydalanish
qoidalari
1.1. Bosim ostida ishlaydigan idishlar turi va tarkibining tahlili
1.2. Bosim ostida ishlaydigan idishlarning vazifalari va umumiy 
xususiyatlari
II   Metodik   qismi   bosim   ostida   ishlaydigan   idishlarga   qo’yiladigan
xavfsizlik   talablariga   amal   qilish   va   xavzsizlik   choralarini   oshirish
yo’llari
2.1. Bosim ostida ishlaydigan idishlarga qo’yiladigan xavfsizlik 
talablariga amal qilishni nazorat qilish tizimi 
2.2. Bosim ostida ishlaydigan idishlardan xavfsiz foydalanish 
choralarini oshirish  
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar
2 Kirish
Respublikamiz   sanoatida   berkiladigan   (germetik)   sistemalar   keng   qo’llaniladi.
Ularning   ichida   suyuqliklar   va   siqilgan   gazlar   bosim   ostida   saqlanadi.   Bu
sisteamlar   xavf   manbai   bo’lib   hisoblanadi,   shu   sababli   ularni   loyihalash,
tayyorlash,   ishlatish   va   ulardan   foydalanish   chog’ida   belgilangan   qoida   hamda
me’yorlarga qat’iy amal qilish kerak.
Sanoat   korxonalarda   uskunalar   bilan   jixozlanganligi,   ularning   texnologik
jarayonlarida   qozonxonalardan   keluvchi   bug’   yoki   qaynoq   suv   keng   kulamda
qo’llaniladi.   Bosim   bilan   ishlaydigan   apparat   va   idishlarga   bug’   qozonlari,   bug’
qabul   qilgichlar,   bug’   va   qaynok   suv   quvurlari,   siqilgan   hamda   suyultirilgan
gazlar saqlanadigan va tashiladigan balon va sisternalar kiradi.
Sanoat   korxonalari   shunday   uskunalar   bilan   jixozlanganki,   ularning   texnologik
jarayonlarida   qozonxonalardan   keluvchi   bug’   yoki   qaynoq   suv   keng   ko’lamda
qo’llaniladi.   Bosim   bilan   ishlaydigan   apparat   va   idishlarga   bug’   qozonlari,   bug’
qabul   qilgichlar,   bug’   va   qaynok   suv   quvurlari,   siqilgan   hamda   suyultirilgan
gazlar saqlanadigan va tashiladigan balon va sisternalar kiradi.
Bizga   ma’lumki   yuqori   bosimda   ishlaydigan   shunday   idishlar   mavjudki   bunday
idishlar turli shakilda turli jabxalarda kuzatishimiz mumkin demak shunga ko’ra
talablar   va   me’yoriy   hujjatlar   yuritib   boriladi.Misol   uchun   gaz   bilan   ishlaydiga
yuqori   bosimlarni   oladigan   idishlarni   oladigan   bo’lsak   bunday   idishlar   albatda
xavfli   ko’lami   ancha   yuqori   bo’lib   bunday   idishlar   o’z   talablari   bor   va   eng
kamida bir yilda birmatta ko’rikdan o’tkazilgan bo’lishi lozim va bunday idishlar
uchun   albatda   bosim   ostida   bo’lgani   uchun   bosim   o’lchaydigan   asbob   ya’ni
manometerlar   mavjud   bo’lib   bular   o’z   navbatida   inson   xavsizligini   ta’minlab
berishi   ko’zlangan.Manometirni   vazifasi   ortiqcha   bosimni   aniqlab   beradi.Ularni
xam   turlari   bo’lib   bulardan   ishchi   manometirlar   ,nazorat   manometirlar   va
navbatdagi   manometirlar   bor.Ishchi   manometirlar   ish   jarayonidagi   bosimni
normative holatinin aniqlab boradi, xozirgi kunda namunaviy manometirlarda esa
labaratoriya ishlar uchun yuritib borilmoqda. 
3 I BOB. Bosim ostida ishlaydigan idishlardan foydalanish qoidalari
1.1. Bosim ostida ishlaydigan idishlar turi va tarkibining tahlili
Yengil sanoat korxonalarida bosim ostida ishlaydigan, apparat, idish va quvurlar
ko’p   ishlatiladi.   Bular   ko’pincha   portlash   xavfini   tug’dirishi   mumkin.   Bunday
portlashlarga   zanglash   natijasitda   uskuna   devorlarining   yemirilishi   va   mexanik
pishiqligining   yuqolishi,   ayrim   qismlarining   qizib   ketishi,   biror   qattik   jismning
urilishi sabab bo’lishi mumkin. Bundan tashkari portlash va yonuvchi moddalarga
uchqun   ta’sir   qilish   natijasida   xam   sodir   bo’lishi   mumkin.   Bunda   yonish   tezligi
sekundiga yuzlab metrni tashkil qiladi.
Bosim ostida ishlaydigan idishlar qayta ta’mirlanib kavsharlangan 
bir   joydan   ikkinchi   joyga   ko’chirilganda   yoki   uning   xavfsiz   ishlashiga   javobgar
shaxsning talabi bilan muddatidan ilgari texnik ko’rikdan o’tkaziladi.
Gidravlik   sinov   esa   xar   sakkiz   yilda   bir   marta   o’tkaziladi.   Ish   xarorati   200 0
C
gacha   bo’lgan   idishlarning   gidravlik   sinovi,   ularga   suv   yoki   zaxarsiz   va
portlamaydigan   boshqa   suyuqlik   bilan   qo’shimcha   bosim   berish   orqali
o’tkaziladi.   Ko’shimcha   bosim   idishning   ish   bosimiga   bog’lik   bo’lib,   quyma
idishlardan   tashqari   barcha   idishlar   uchun   ish   bosimidan   20-25%   katta   bo’ladi.
Shunday bosim ostida (devorlarning kalinligi 50 mm gacha bo’lgan idishlarda) 10
minut   ushlab   turiladi   va   biror   sezilarli   o’zgarish   bo’lmasa,   ya’ni   choklardan
ajralish,   suyuqlik   tomishi,   tashqi   devorlarning   terlashi,   qoldik   deformatsiyalar
ko’rinmasa idishlar gidravlik sinovdan o’tgan hisoblanadi.
Bosim   ostida   ishlaydigan   uskunalar   normal   texnologik   rejimda   va   xavfsiz
ishlashini   ta’minlash   uchun   quyidagi   nazorat   o’lchash   asboblari   va   extiyot
uskunalari   bilan   ta’minlangan   bo’lishi   kerak   ulardagi   suyuklik   yoki   gazning
bosimini o’lchash uchun va doimo nazorat qilib turish uchun manometr, xaroratni
nazorat   qilib   turish   uchun   termometr,   bosim   oshib   ketgan   taqdirda   portlashning
oldini olish uchun saqlagich, idishda bir vaqtning uzida gaz va suyuqlik bo’lgan
takdirda   suyuqlikning   ko’p   yoki   ozligini   ko’rsatuvchi   asbob,   idish   ichidagi
moddani   bo’tunlay   chiqarib   tashlash   imkonini   beruvchi   moslama,   agar   idish
ichida kondensat to’plansa, uni chiqarib tashlash imkonini beruvchi moslama.
4 Quvurlarning   ishonchliligini   ta’minlash   uchun   ularning   issiqdan   uzayishini
hisobga olish kerak. Buning uchun ularning burilgan joylari ravon va silliq qilib
yasaladi, hamda kompensator xalqalari va shunga o’xshash elementlar karitiladi.
Issiklik   deformatsiyalarini   bir   tekis   taksimlash   maksadida,   ularni   ayrim
uchastkalarga bo’lib chiqib, issikdan uzayishiga imkon qoldirib, oxirgi nuqtalarini
tayanchlarga mustaxkamlanadi.
Bosim   ostida   ishlaydigan   idishlardan   xavfsiz   foydalanishga   mustaxkamlik
zaxirasi koeffitsiyenti katta bo’lgan eng maqbul konstruksiyalarni yaratish, yuqori
sifatli   ashyolarning   ishlashi,   saqlovchi   uskunalar   va   nazorat   o’lchash   asboblari
o’rnatish yo’li bilan erishiladi.
Bunday uskunalarning ishdan chiqishi va portlashiga zanglash oqibatida mexanik
mustaxkamligining   yo’qolishi,   bosimning   chekli   bosimdan   oshib   ketishi,
berkituvchi   armaturaning   yukligi   yoki   buzilishi,   belgilangan   tartibotga   rioya
qilmaslik, tegishlicha nazoratning olib borilmasligi sabab bo’lishi mumkin.
Bosim   bilan   ishlaydigan   idishlarni   o’rnatish   va   ulardan   foydalanishda   xavfsiz
foydalanish qoidalariga amal qilish zarur. 
Bosim   bilan   ishlaydigan   idishlar   ularni   quvurlardan   uzib   qo’yish   uchun
berkituvchi   ventillar,   jumraklar,   surilma   qopqoqlar   bilan,   saqlovchi   uskunalar
bilan, muxit xarorati va bosimni o’lchash uchun asboblar bilan, suyuklik mikdori
ko’rsatkichi bilan ta’minlangan bo’lishi kerak.
Saqlovchi klapanlar idishdagi doim meyordan oshib ketganida ortiqcha bug’, gaz
yoki suyuqlikni tashqariga chiqarib yuborish uchun mo’ljallangan.
  Bosim   keragidan   oshib   ketganida   klapan   yoriladi   va   gaz   idishdan   chiqib,
portlashning   oldi   olinadi.   Prujinali   saqlovchi   klapanning   sxemasi   ko’rsatilgan.
Bosim   belgilangan   qiymatidan   oshib   ketganida,   prujina   yoki   yukning   kuchi
yetarli bo’lmay qoladi, natijada klapan uyasidagi teshik ochiladi va gaz idishdan
chiqadi.
Saqlovchi   klapanlar   soni,   o’lchamlari   va   o’tkazish   imkoniyati   shunday   hisob
bilan   tanlanadiki,   idishdagi   bosim   300   kPa   gacha   bosimli   idishlar   uchun   ish
5 bosimidan   50   kPa   dan   ortiq,   300-600   kPa   bosimli   idishlar   uchun   esa   15%   dan
ortik oshib ketmaydigan bo’lsin.
Saqlovchi klapanlarning o’tkazish imkoniyati ushbu formuladan aniqlanadi:
Bu yerda      - klapanning gaz sarflash koeffitsiyenti;
F - klapan kesimining yuzi;
V - koeffitsiyent (suyuklik uchun V=1);
R
1  - klapandan oldingi ortiqcha bosim;
R
2  - klapandan keyingi ortiqcha bosim;
  - muhitning zichligi;
t
1  - klapandan oldingi muhitning harorati.
Ortiqcha bosimni aniqlash uchun manometrlar o’rnatiladi. Ular uch xil bo’ladi ish
manometrlari,   nazorat   manometrlari   va   namuna   manometrlari.   Ish   manometrlari
ish   sharoitida   bosimni   o’lchash   uchun,   nazorat   ish   manometrlarini   tekshirish
uchun,   namuna   manometrlari   esa   manometrlarni   laboratoriyalarda   tekshirish
uchun ishlatiladi. 
Ish   manometrlarining   aniqlik   sinfi   quyidagicha   bo’ladi:   0,5;   1,0;   1,5;   2,5;   4.
Idishlardagi   bosimni   o’lchaydigan   manometr   ish   bosimiga   moslab   tanlanishi   va
aniqlik sinfi 2,5 dan past bo’lmasligi kerak. Manometr shkalasida idishdagi ruxsat
etilgan ish bosimni ko’rsatuvchi kizil chizikcha bo’lishi lozim.
Manometrda tamga bo’lmasa, manometrni tekshirish muddati o’tib ketgan bo’lsa,
manometr   o’chirilganda   uning   mili   shkalaning   nolinchi   bo’linmasiga   qaytmasa,
oynasi singan bo’lsa, manometrdan foydalanish mumkin emas.
Manometrlar kamida yiliga bir marta tekshirib turilishi zarur. Tekshirish chog’ida
manometrlar   tamg’alanadi.   Korxona   uzog’i   bilan   olti   oyda   bir   marta
manometrlarni   nazorat   manometri   yordamida   qushimcha   tekshirib,   tekshirish
natijalarini nazorat tekshiruvlari daftariga yozib quyish kerak.
Qozonxona qurilmalaridan foydalanish qoidalari.
Qozonxona   qurilmalari   korxonalarni   texnologik   extiyoj   va   isitish   uchun   zarur
bo’lgan bug’ hamda issiq suv bilan ta’minlaydi. Bosimi 70 kPa va bundan yuqori
6 bo’lgan   bug’   qozonlari   hamda   suvni   115 0
S   dan   yuori   xaroratgacha   isitadigan
qozonlar bo’ladi.
Bug’ ishlab chiqaradigan bug’ qozonlari va ana shu bug’ni ishlatadigan apparatlar
yopiq sistema ichida bosim bilan ishlaydi. Bunday sistema xavfsizlik tadbirlariga
doir   xamma   choralarni   qat’iy   bajarishni   talab   qiladi.   Bug’qozonlaridan
extiyotsizlik bilan foydalanish og’ir falokatga qozonning portlashiga olib keladi.
Portlash   sodir   bo’lganda   qisqa   vaqt   ichida   anchagina   potensial   energiya
bo’shaydi.   Gaz   adiabatik   kengayganda   ro’y   beradigan   portlashning   ishi   ushbu
formuladan aniqlanadi:
Bu yerda V - gazning boshlangich hajmi, m 3
;
R
1  va R
2  - idishdagi boshlangich hamda oxirgi bosimlar, Pa;
n adiabat ko’rsatkichi.
Statistik   ma’lumotlarga   karaganda   qozon   devorlarining   buzilishiga   olib
keladigan asosiy sabablar deb quyidagilar aniqlangan:
 qozonda suv kamayishi natijasida devorlarning o’ta kizishi;
 ashyoning mos emasligi, qozonning sifatsiz tayyorlanishi;
  metallning uyilishi okibatida qozon devori ayrim joylarining bo’shashib qolishi,
xaddan   tashkari   ko’p   tosh   hosil   bo’lishi   va   kirlanishi   natijasida   qozon
devorlarining ortiqcha qizishi;
  saqlovchi klapan buzilishi, xizmat ko’rsatuvchi kishilarning e’tiborsizligi tufayli
bosimning xaddan ziyod oshib ketishi;
 o’txonalarda gazlarning portlashi.
Mana shu sabablar  o’z vaqtida bartaraf etilsa, qozonlar portlamaydi. Suv bosimi
va   xaroratini   nazorat   qilib   turish   uchun   suv   isitish   qozonlarining   kirish   hamda
chiqish   joylariga   manometr   va   termometrlar   o’rnatiladi   qozonlarga,   bulardan
tashkari,   nasoslar   xam   o’rnatiladi,   ular   qozonni   suv   bilan   ta’minlashi   bilan   bir
qatorda, undagi suvni kanalizatsiyaga xaydab chiqarishi xam mumkin. qozonxona
qurilmalariga xizmat ko’rsatadigan kishilar 18 yoshdan kam bo’lmasliklari, tibbiy
7 qo’riqdan   o’tgan,   maxsus   dastur   bo’yicha   o’qigan   va   malaka   komissiyasi
tomonidan beriladigan mutaxassislik guvoxnomasiga ega bo’lishlari shart. 
Qozonxona qurilmasida ishlashni boshlashdan oldin smenani qabul qilib olish va
agregatning  usha   paytdagi   axvolini,  ishlatish   tartibini   albatta  ish   daftariga  yozib
quyish kerak.
quyidagi xollarda bug qozonlarini o’chirish zarur:
 qozonxonadagi bosim meyordagidan 10% oshib ketganda;
 suvi kamayganda;
 ta’minlovchi uskunalari ishlamay qolganda suv miqdorini ko’rsatuvchi
 asboblari yoki saqlovchi klapanlari ishlamay qolganda;
 qozondan suv sizayotganda;
 gaz yo’llarida gaz portlaganda.
sanoatexnazorat   xodimlari   qozonlarni   muntazam   ravishda   texnik   ko’rikdan
o’tkazib   turishadi.   qozonlar   kapital   tamirlangandan   keyin   xam   texnik   ko’rikdan
o’tkaziladi.   Davriy   ko’riklar   turt   yilda   bir   marta,   gidravlik   sinovlar   esa   sakkiz
yilda bir marta amalga oshiriladi.
Bug’ qozonlari bosimi bilan gidravlik sinovdan o’tkazish
1-jadval
Tartib nomeri Qurilma, idish Ish bosimi, mPa Sinov bosimi, mPa
1 Bug   qozoni   va   bug ’ ni
qayta   qizdirgich ,  gaz
quvuri K o’ pi bilan 0,5 1,5 R, 0,2mPa
2 Shuning uzi 0,5 dan yu q ori 1,25 R yoki R 0,3 mPa
3 Suv isitadigan  q ozon Istagancha 1,5 R yoki R 0,3
4 Bug ’  yoki   qaynoq
suv   quvuri Shuning uzi 1,25 R
5 Ballon 1,25 R
Bug’   qozonlari,   bug’ni   qayta   qizdirgichlar,   bug’   yoki   qaynoq   suv   quvurlari   va
ballonlar 5 min mobaynida sinov bosimi bilan gidravlik sinalishi kerak (1-jadval)
8 Ballonlardan foydalanish qoidalari.
Katta   bosim   ostida   siqilgan,   suyo’ltirilgan   yoki   eritilgan   gazlar   bilan   tuldirilgan
ballonlarni   ishlatayotganda   extiyotkor   bo’lish   va   Davlat   texnazorat   tasdiqlagan
xamma qoidalarga qat’iy amal qilish talab etiladi.
Ballonlarning   yorilishi   bilan   bog’lik   falokatlar   shunisi   bilan   juda   xavfliki,   ko’p
xollarda   ballonlar   yaqinida   odamlar   bo’ladi.   Falokatlarga   asosan   quyidagilar
sabab   bo’ladi:   ballonlarning   tayyorlanish   sifati   pastligi;   ballonlarni   gaz   bilan
meyoridan   ortik   to’ldirish;   ballonlarni   tashish   va   saqlash   vaqtida   xavfsizlik
qoidalarini buzish.
Kislorodli   ballonlarni   moy   bilan   ifloslanishdan   va   ayniqsa   uning   ichiga   moy
tushishidan extiyot qilish zarur.
Xar   bir   ballonda   ventil ,   aniq   ko ’ rinib   turadigan   tamg’a   bo ’ lishi   lozim .   Tamg’ada
ballonning   raqami   xaqiqiy   og’irligi ,   tayyorlangan   kuni   ( yil   va   oy )   hamda   ish
bosimini   navbatdagi   sinash   yili ,   gidravlik   sinov   bosimi ,   balonning   sig’imi
ko ’ rsatiladi .
Ishlatilayotgan   ballonlar   kamida   besh   yilda   bir   marta   davriy   sinovdan   o ’ tkazilishi
lozim .   Xlor ,   vodorod   xlorid ,   serovodorod   gazlar   bilan   to’ldirilgan   ballonlar
kamida   ikki   yilda   bir   marta   sinovdan   o ’ tkazib   turiladi .
Xizmat   ko ’ rsatuvchi   shaxs ,   agar   davriy   sinov   muddati   o ’ tib   ketgan   Bo’lsa ,
qoidalarga   ko ’ rsatiladigan   tamg’alar   bo ’ lmasa ,   ventillari   buzilgan   yoki   korpusi
shikastlangan   bo’lsa ,   ballonlarni   gaz   bilan   to’ldirish   taqiqlanishi   shart .   Ballonlar
tik   xolda   saqlanishi ,   ularning   aganab   ketishi ,   ifloslanishi   va   qizishiga   yo ’ l
qo’ymaydigan   qilib   to’sib   qo’yilishi   zarur .   Bosim   bilan   ishlaydigan   idishlarni
o ’ rnatish   va   xavfsiz   ishlatish   qoidalariga   ko’ra ,  siqilgan   gaz   ballonlarining   qoldik
bosimi   50   kPa   dan ,   atsetilen   ballonlariniki   esa   50   kPa   dan   past   hamda   100   kPa
dan   ziyod   bo ’ lmasligi   lozim .
Bug’   va   qaynoq   suv   quvurlaridan   foydalanish .
Bug’   va   qaynoq   suv   quvurlaridan   foydalanishda   Davlattogtexnazorat   tasdiqlagan
bug’   va   qaynoq   suv   quvurlarini   o ’ rnatish   va   xavfsiz   ishlatish   qoidalariga   amal
qilish   zarur .   Mazkur   qoidalar   ish   bosimi   70   kPa   va   xarorati   115 0
S   dan   yuqori
9 bo ’ lgan   suv   bug’i   keladigan   quvurlarga   ta’luqlidir .   Ushbu   qoidalarga   muvofiq ,
barcha   quvurlar   turt   toifaga   ajratiladi :   shartli   o ’ tish   kesimi   100   mm   dan   katta
bo ’ lgan   birinchi   toifadagi   quvurlar .
Korxonalar   quyidagi   muddatlarda :  quvurlarni   bir   yilda   bir   marta   texnik   ko ’ rikdan
o ’ tkazishlari ,   ya ’ ni   ko’zdan   kechirishlari ,   ro’yxatga   olinmaydigan   quvurlarni   esa
ikki   yilda   bir   marta   ko’zdan   kechirishlari   va   gidravlik   sinovdan   o ’ tkazishlari
kerak .
Bundan   tashqari ,   yangi   o ’ rnatilgan   quvurlar   ishga   tushirilishidan   oldin   ko’zdan
kechirilishi   va   gidravlik   sinalishi ,   shuningdek ,   uch   yilda   bir   marta   tekshirilishi
lozim .   Yigilgan   xoldagi   quvurlar   ish   bosimidan   1,25   marta   katta   bo ’ lgan   sinov
bosimi   bilan   5   min   mobaynida   sinalishi   kerak ,   shundan   so’ng   sinov   bosimi   ish
bosimiga   qadar   pasaytiriladi .
1-rasm. Bug’ qozonlari
10 1-reaktor; 2-paraform dozatori; 3- ДЭА  (yoki  МДЭА  uchun)uchun idish 
4-sovutgich; 5-manometir; 6-tempira tura qaytqiluvchi; 7, 10-nasoslar; 8- ДЭА
(yoki  МДЭА )o’lchagichi; 9-yakosimonaralashtirgich; 11- ДЭА  (yoki
МДЭА )qabul qilgichi oqimlar: I- ДЭА  ( МДЭА ); II-paraforim; III- АВРП ; IV-
sotuvchi suv; V-issiq suv; VI- ДЭА  ( МДЭА ) to’g’ridan-to’g’ri nasosgacha suv
2-rasm. Qisdirish qozoni
1.2.Bosim ostida ishlaydigan idishlarning vazifalari va umumiy xususiyatlar
Mexnat sharoitlarini yaxshilash, xavfsiz texnologik jarayonlarni, xavfsiz mashina
va   uskunalarni   yaratish,   yengil   sanoat   korxonalarini   loyihalash   davridayoq
hisobga olinishi kerak. Loyihalash davrida yo’l qo’yilgan xatolarni ekspluatatsiya
qilish davrida tuzatib bo’lmaydi.
Bosim   ostida   ishlaydigan   idishlardan   foydalanish   tizimida   qulayliklar   yaratish,
xavfsiz mexnat sharoitlarini tashkil qilishda muhim ahamiyat kasb etadi.
Qurilishda   va   qurilish   industriyasi   korxonalarida   bosim   ostida   ishlovchi
qurilmalardan   keng   foydalaniladi.   Ularga   bug’   va   suv   qozonlari,   kompressorlar
va siqilgan gaz saqlanadigan ballonlari kiradi.
“Bosim   ostida   ishlovchi   idishlarning   tuzilishi   va   ulardan   xavfsiz   foydalanish
qoidalariga   va   boshqa   me’yoriy   hujjatlar   ko’rsatmalariga   binoan,   0,7×10 5  
Pa
11 bosimdan   ortiq   bosimlarda   ishlovchi   idishlar,   ishchi   bosimi   0,7×10 5  
Pa   dan
oshgan bug’ qozonlar va ishchi bosimi 115 0
 С haroratdan ortiq bo’lgan suv isitish
qozonlari   Davlat   Sanoat   kontexnika   nazorati   agentligi   ro’yxatiga   olinadi   va
ularning doimiy nazoratida turadi, shuningdek bu tashkilot tomonidan idishlardan
foydalanishga ruxsat beriladi. 
Hajmi   25   l   gacha   bo’lgan   idishlar   va   ballonlarni,   ularning   hajmi   bilan   ishchi
bosimi   ko’paytmasi   200   Pa   dan   oshmasa,   korxona   ma’muriyati   nazorati   ostida
saqlanadi.
Qozonlarning   portlashi   turli   xil   sabablar   bilan   bog’liq   bo’ladi,   ulardan   eng
asosiylari quyidagilardir:
-   qozondagi   suv   sathining   pasayishi,   buning   oqibatida   qozon   devori   kritik
haroratdan ham ortiqcha qiziydi, deformatsiyalanib, mustahkamligini yo’qotadi;
-qoniqarsiz   suv   rejimi   (suvning   kimyoviy   ta’siri),   ushbu   bilan   bog’liq   holda
qozon devorlariga quyqa o’tirib, devorining turli darajada qizishiga sabab bo’ladi;
- bug’   bosimini   ushbu   qozonga   belgilangan   chegarasidan   ortishi   (   bu   chegara
monometrda  qizil  chiziq   bilan   belgilangan),  bunday   holda   metallning  juda   qizib
ketishi yuzaga keladi;
-   o’z   vaqtida   kul   va   cho’kindilarni   tozalanmasligi,   buning   natijasida   qozon
pechida,   gaz   mo’rilarida   kul   va   cho’kmalar   to’planadi,   bu   esa   qozon
devorlarining   bir   tekis   qizimasligiga   olib   keladi   va   ayrim   joylari
deformatsiyalanadi; 
-qozon   va   idishlarni   sifatsiz   tayyorlanishi,   yoki   choklarning   payvandlash   va
parchin   mixlarini   sifatsiz   o’rnatilishi,   metallning   termik   qayta   ishlashda
xatoliklar, hamda konstruksiyalashdagi kamchiliklar va h.k.;
-sifatsiz   metalldan   qozon   tayyorlanishi,   uning   mo’rtligi,   qayishqoqligining
yomonligi, qavatlarga ajraluvchanligi va h. k.;
-qozonning   yemirilishi   va   bo’shashishi,   ayniqsa   zanglashi   juda   katta   xavf
tug’diradi;
-noto’g’ri   foydalanish   va   o’z   muddatida   kuzatuv   va   ta’mirlashlarning   olib
borilmasligi.
12 Kompressorlarning   portlashiga   ko’p   sabalarni   keltirishimiz   mumkin   va   ularning
eng asosiylari quyidagilardir:
-k ompressorda belgilangan siqilgan havoning haroratini keskin oshib ketishi;
-m ontaj qilish, yig’ish va o’rnatishning noto’g’riligi;
-s iqilgan havoda portlashga xavfli aralashmalarning paydo bo’lishi;
-k ompressordagi   yoki   resiverdagi   siqilgan   havo   bosimining   belgilangan
miqdoridan oshishi;
-p ortlashga xavfli aralashmali muhitda uchqun chiqishi;
-g iravlik zarbalar;
-k ompressor qurilmasi qismlarini sifatsiz materiallardan yasalishi;
-qurilmalarga   noto’g’ri   yoki   e’tiborsizlik   bilan   texnik   xizmat   ko’rsatish   va
saqlash.
Siqilgan gaz saqlanuvchi ballonlarning portlashiga quyidagilar sabab bo’ladi:
-ballonlarni   ehtiyotsizlik   bilan   tashish   yoki   ko’chirishda   tushib   ketishi   va   qattiq
predmetga zarb bilan urilishi;
-quyosh   nurlari   va   ochiq   alanga   ta’sirida   ballon   sirtlarining   qizishi   tufayli,
gazning kengayishi;
- ventil   yoki   ballondagi   rezbalarning   kamchiligi   tufayli   ballon   bo’g’zidan
ventilning otilib ketishi;
-kislorod ballonlari bo’g’zining moy yoki yog’lar bilan ifloslanishi va kislorodni
ballondan chiqishida, u bilan reaksiyaga kirishishi tufayli alangalanishi va h.k.
Bosim   ostidagi   idishlarni   portlashini   oldini   olish   uchun,   ularga   maxsus   nazorat-
o’lchov   va   boshqa   asboblar   o’rnatiladi   qozonlarda   suv   sathini   ko’rsatuvchi
asboblar idish ichidagi bosimni ko’rsatuvchi manometrlar ushbu idishdagi bosim
chegarasidan   ortiqcha   bosim   o’zgarishidagi   bug’larni   chiqarish   uchun   avtomat
tarzda   ochiluvchi   saqlagich   klapanlar   havo   va   suv   haroratini   o’lchovchi
termometrlar;   ta’minlovchi,   tiqinli,   havo   purkovchi   ventillar,   zadvijkalar   va
klapanlar shular jumlasiga kiradi.
Bosim   ostida   ishlovchi   idishlardan   foydalanish   davrida,   ularni   davriy   ravishda
tekshirib   turiladi,   ayrim   hollarda   ular   o’rnatilgan   xonalar   sharoitlari   ham
13 tekshiriladi.   Bosim   ostida   ishlovchi   idishlarni   ko’rikdan   o’tkazish   Davlat   sanoat
xavfsizlik   qo’mitas   tomonidan   belgilangan   muddatlarda   olib   boradilar.   Texnik
ko’rik   quyidagilardan   iborat   bug’   qozonlari   ichki   tekshiruv   kamida   4   yilda   bir
marotaba,   va   gidravlik   sinov   kamida   8   yilda   bir   marotaba   idishlar   ichki
tekshiruvda  kamida 4  yilda bir  marta, va  gidravlik sinov  kamida  har   8 yilda  bir
marta;
-ballonlar   (atsetilen   ballonlaridan   tashqari)   ichki   va   tashqi   sirtini,   massasi   va
hajmini,  va   gidravlik   sinovi,   shuningdek   ko’rikdan  o’tkazish   kamida   5  yilda   bir
marta,   uni   gaz   bilan   to’ldiruvchi   zavod   tomonidan   bajariladi.   Atsetilen
ballonlarini   kamida   har   5   yilda   bir   marotaba   ko’rikdan   o’tkaziladi   bunda
ballonning sirti tekshiriladi, g’ovak massasini  tekshiradi va plastik sinov amalga
oshiriladi.   Atsetilen   ballondagi   g’ovak   massasining   holati   har   12   oydan   kam
bo’lmagan muddatda, hamda har bir kuzatuvda tekshirilib turiladi.
Bug’ qozonlarini va idishlarni gidravlik usulida sinab ko’riladi. Bosimi 5×10 5  
 Pa
gacha   bo’lgan   qozonlarni,   ishchi   bosimidan   1,5   barobar   katta   bosimda,   ammo
2×10 5
  Pa   dan   kam   bo’lmagan   bosimda   sinaladi.   Bosimi   5×10 5
  Pa   dan   katta
qozonlar,   ishchi   bosimidan   1,25   marotaba   ortiq   bosimda,   ammo   3×10 5
  Pa   dan
kam bo’lmagan bosimda sinaladi. Suv isitish qozonlarini ham, ishchi bosimining 
qanday   bo’lishidan   qat’iy   nazar   shunga   o’xshash   tarzda   sinaladi.   Sinov   paytida
chegaraviy   bosimni   asta-sekin,   uzluksiz   oshirib   boriladi.   Chegaraviy   bosim   5
daqiqa   ushlab   turiladi.   Gidravlik   sinov   vaqtida   barcha   tugunlarda,   choklarda
mustahkamlik va zichlik kuzatib borilad
14 II BOB. Bosim ostida ishlaydigan idishlarga qo’yiladigan xavfsizlik
talablariga   amal qilish va xavzsizlik choralarini.  Oshirish yo’llari.
2.1. Bosim ostida ishlaydigan idishlarga qo’yiladigan xavfsizlik
talablariga amal qilishni nazorat qilish tizim
Qozon   gidravlik   sinov   paytida,   suv   oqishi   yoki   terlash   bo’lmaganda,   devorlar
ajralishi   va   sezilarli   deformatsiyalar   aniqlanmagan   holatda   sinovdan   o’tgan   deb
hisoblanadi. 
Quyma idishlardan tashqari, bosim ostida ishlovchi idishlarning bosimi 5×10 5
 Pa
dan katta  bo’lmasa,  ishchi   bosimining  1,5 barobariga,  ammo  2×10 5
  Pa  dan kam
bo’lmagan bosimda sinaladi
Bosimi   5×10 5
  Pa   dan   katta   idishlar   esa,   ishchi   bosimidan   1,25   barobar   katta
bosimda,   ammo  ishchi   bosimiga   3×10 5
  Pa   qo’shilgan   bosimdan   kam   bo’lmagan
bosimda sinaladi. Barcha quyma idishlar ishchi bosimlaridan qat’iy nazar, ishchi
bosimining 1,5 barobarida, ammo 3×10 5
 Pa dan kam bo’lmagan bosimda sinaladi.
3-rasm. Gaz ballonlari
Barcha ballonlar (atsetilen ballonlaridan tashqari) gidravlik sinovdan o’tkaziladi,
bunda   ishchi   bosimining   1,5   barobariga
sinab   ko’riladi.   G’ovak   massali   atsetilen
balonlarini,   azot   to’ldirilib,   35×10 5
  Pa
bosimda   sinaladi,   bunda   ballonni   1   m
chuqurlikdagi   suvga   cho’ktiriladi.
Ballonlarni   ushbu   vaziyatlarda   unda
yoriqlar   kuzatilmasa,   ko’zga   tashlanadigan
deformatsiyalar   bo’lmasa,   suyuqlik   sizib   chiqmasa,   tomchi   yoki   terlash
sezilmasa, sinovdan o’tgan deb hisoblanadi.
Atsetilen   ballonlaridan   boshqa   ballonlar   gidravlik   sinovdan   o’tganidan   so’ng,
pnevmatik sinovdan o’tkaziladi, bunda ishchi bosimiga teng bosimda sinaladi.
15 Bug’, suv va siqilgan havoning bosimini o’lchash manometrlar yordamida amalga
oshiriladi,   ularni   xizmat   ko’rsatish   xodimlariga   bemalol   ko’rinadigan   qilib
o’rnatiladi.   Ularning   tafsilatida   eng   katta   yo’l   qo’yarli   bosimining   miqdori   qizil
chiziq bilan ko’rsatib qo’yilgan.
Manometrlarni   tekshirish   har   12   oyda   bir   marta,   ularga   plomba   yoki   nishon
qo’yish   bilan   amalga   oshiriladi   bundan   tashqari   korxona   tomonidan   qo’shimcha
tarzda, har 6 oyda kamida bir marta, ishchi manometrni nazorat manometri bilan
solishtirib tekshiriladi. Qozon va kompressorlarda bosim  oshishi  tufayli portlash
yuzaga   kelmasligi   uchun   saqlagich   moslamalari   o’rnatiladi.   Bosimi   0,7×10 5
  Pa
gacha bo’lgan bug’ qozonlarida o’zi otilib ketuvchi moslama o’rnatiladi, u orqali
ortiqcha bug’ atmosferaga chiqib ketadi va qozonni portlashining oldi olinadi 
Bug’ ishlab chiqarish unumdorligi 100 kg/soat dan ortiq bo’lgan har bir qozonga
ikkitadan kam bo’lmagan pashangli saqlagich klapanlari o’rnatiladi, bulardan biri
nazorat   uchun   mo’ljallangan   bo’ladi.   Unumdorligi   100   kg/soatdan   kam   bug’
qozonlarida   bitta   pashangli   saqlgich   klapan   o’rnatilishiga   ruxsat   beriladi.
Kompressorni ham saqlagich klapani bilan jihozlaydilar.
  Nazorat   qiluvchi   xodim   kuyib   qolmasdan   klapanning   holatini   ko’ra   olishiga
mo’ljallanib, klapanlar o’rnatiladi. 
Har bir bug’ qozoniga suv sathini nazorati uchun suv ko’rsatkich asbobi va tiqinli
kran o’rnatiladi. Suv kamayganligi sezilishi bilan qozonga o’t yoqish to’xtatiladi,
qozon   soviganidan   keyin   devorida   egilishlar,   yoriqlar   yoki   boshqa
deformatsiyalar yo’qligiga ishonch hosil qilinadi.
Qozonlar va kompressorlardagi haroratni o’lchash uchun termometrlar ishlatiladi.
Havo   siqilish   paytida   kompressor   ichida   bosim   oshishi,   portlashga   xavfli
aralashmalar paydo bo’lishi va haroratning juda oshib ketishi tufayli xavf-xatarlar
vujudga keladi. Kompressor ichida haroratning oshishi maqsadga muvofiq emas,
buning oqibatida silindr, porshen, klapanlar qiziydi juda qizib ketgan metallning
bosimga qarshiligi kamayadi va buning natijasi, silindrning yorilib ketishiga olib
keladi. Yuqori harorat yog’larning holatiga ham salbiy ta’sir ko’rsatadi (yog’ erib
bug’lanadi);
16 - yog’lash   moyining   parchalanishi   natijasida   porshenli   kompressorning   devorida
plyonka   hosil   bo’ladi,   porshen   va   silindrdagi   ishqalanish   oshadi,   bu   esa
silindrning   yeyilishiga   olib   keladi,   oqibatda   halokat   ro’y   beradi.   Shuning   uchun
ham kompressorli qurilmalarning silindrlari suv yoki havo bilan sovitiladi, silindr
atrofidagi   suv   ko’ylagi   samarali   hisoblanadi   va   uni   hamma   tomonidan   sovitadi.
Sovitilishi natijasida kompressor ichidagi harorat 140-160 0
 C gacha tushiriladi.
Portlashga   xavfli   aralashmalarning   kompressor   ichida   paydo   bo’lishi,   sifatsiz
yog’   bilan   moylash   sababidan,   siqilgan   havoning   me’yoriy   haroratida   ham
portlash yuzaga keladi. Moylar qiziganida bug’lanadi, uglevodorodga aylanadi va
u   juda   portlashga   xavfli   hisoblanadi,   ayniqsa   atsetilinli   ballonlar   bunga   misol
bo’la   oladi.   Shuning   uchun   ham   kompressorlarni   yog’lari   juda   sifatli   bo’lishi
talab etiladi.
Siqilgan havoning yuqori haroratida ayrim changlar (un changi, ko’mir changi va
h.k.)   porlashga   moyil   bo’ladi.   Shuning   uchun   ham   kompressorga   so’riladigan
havo, yerdan kamida 1,5 m balandlikdan filtr orqali tozalanib beriladi. 
Kompressor   qurilmaning   havo   to’plagichi   (resiveri)   portlashga   o’ta   xavfli
hisoblanadi.   Resiverni   noto’g’ri   o’rnatish   va   undan   to’g’ri   foydalanmaslik
oqibatida   portlab   ketadi.   Resiver   bosim   ostida   ishlovchi   qurilma   sifatida
manometr   va   saqlagich   klapani   bilan   ta’minlanadi,   u   ishchi   bosimining   10%
miqdoridan oshmaydigan bosimga to’g’rilangan bo’ladi. 
Bug’   qozonlari,   kompressorlarda   o’rnatilgan   manometrlar,   termometrlar   va
saqlagich   klapanlarining   holatini   nazorat   qilish   uchun,   ish   joylarini   yetarli
darajada   yoritilishi   talab   qilinadi.   Yoritilganlik   nazorat-   o’lchov   asbobolarini
yoritishda   50   lk,   qozon   atrofini   yoritish   uchun   esa   20   lk   bo’lishi   kerak.   Qozon
ichini   kuzatuv   va   uni   ichidagi   ishlarni   olib   borish,   12   V   kuchlanishli   ko’chma
elektr chiroqlari bilan yoritiladi.
Metallda   quyqalar   paydo   bo’lishi   va   metalning   yeyilishi   qozon   devorining
isishiga   sabab   bo’ladi,   hamda   portlashga   olib   keladi.   Qozonlarda   quyqa   hosil
bo’lmasligini oldini olish uchun, ularni maxsus filtrlanib tozalangan suvlar bilan
ta’minlanadi.   Tuzlarning   eritmalari   va   boshqa   zararli   aralashmalar,   loylar
17 qozondan   kuchli   havo   oqimini   yuborish   va   yuvish   orqali   bartaraf   qilinadi.
Qozonga   havoni   katta   bosimda   havo   yuborishda   xavfsizlik   choralari   ko’rilmasa
ishchilarning jarohatlanishiga olib keladi.
Portlash xavfi tug’ilgan taqdirda, qozonga o’t yoqish darhol to’xtatiladi va yonib
turgan yoqilg’ini o’txona panjarasi orqali uzoqlashtiriladi.
Qoidalar ortiqcha bosim ostida ishlaydigan idishlar, tanklar, bochkalar, silindrlar,
bosim   loyihalash,   qurish,   ishlab   chiqarish,   rekonstruksiya   qilish,   sozlash,
o’rnatish,   ta’mirlash,   texnik   diagnostika   qilish   va   ulardan   foydalanishga
qo’yiladigan talablarni belgilaydi.
115°C   dan   yuqori   haroratli   suv   bosimi   yoki   0,07   MPa   (0,7   kgf/sm 2
)   bosimdagi
qaynash   nuqtasidan   yuqori   haroratda   boshqa   toksik   bo’lmagan,   portlovchi   va
yonuvchan suyuqliklar ostida ishlaydigan idishlar uchun;
-0,07 MPa (0,7 kgf/sm 2
)dan ortiq bug’, gaz yoki zaharli portlovchi va yonuvchan
suyuqliklar bosimi ostida ishlaydigan idishlar uchun;
-0,07 MPa (0,7 kgf/sm 2
)dan yuqori bosim ostida siqilgan, suyultirilgan va erigan
gazlarni tashish va saqlash uchun mo’ljallangan silindrlar uchun;
-50 0
C   gacha   bo’lgan   haroratda   bug’   bosimi   0,07   MPa   (0,7   kgf/sm 2
)   bosimidan
oshib ketadigan siqilgan va suyultirilgan gazlarni tashish va saqlash uchun tanklar
va bochkalarda;
-siqilgan,   suyultirilgan   gazlar,   suyuqliklar   va   quyma   qattiq   moddalarni   tashish
yoki saqlash uchun tanklar va idishlarda, ularni bo’shatish uchun vaqti-vaqti bilan
0,07 MPa (0,7 kgf / sm)dan yuqori bosim hosil bo’ladi;
-ilmiy   va   eksperimental   maqsadlarda   ishlatiladigan   bosimdan   qat’i   nazar,   hajmi
0,025 m(25 1) dan ortiq bo’lmagan idishlar uchun. Imkoniyatni aniqlashda astar,
quvurlar va boshqa ichki qurilmalar egallagan hajm idishning umumiy sig’imidan
chiqarib   tashlanadi.   Idishlar   guruhi,   shuningdek,   alohida   jismlardan   tashkil
topgan   va   ichki   diametri   100   mm   dan   ortiq   quvurlar   bilan   o’zaro   bog’langan
idishlar bitta idish deb hisoblanadi.
18 2.2. Bosim ostida ishlaydigan idishlardan xavfsiz foydalanish
choralarini oshirish
Ishlab   chiqarish   korxonalarida   siqilgan   havo,   gaz,   shuningdek,   havo   bosimli
asbob-uskunalar   keng   ishlatiladi.   Bunday   asbob-   uskunalarni   ishga   tushirishda
yoki siqilgan havo hosil qilishda kompressorlardan foydalaniladi. Kompressorlar
tuzilishi   va   ishlatilish   xususiyatiga   ko’ra   ko’chma   va   ko’chmas   bo’ladi.   Bosim
ostida   ishlovchi   kompressorlar   bilan   ishlovchi   ishchi   maxsus   kiyim-bosh,
poyabzal,   titrashga   qarshi   qo’lqop   va   himoya   kaskasiga   o’rnatilgan   shovqindan
asrovchi   quloqchin   («naushnik»)   bilan   ta’minlangan   hamda   xavfsizlik   texnikasi
bo’yicha malakali o’qitilib, yo’riqnomalardan o’tgan bo’lishi lozim.
Idish   va   apparatlarni   xavfsiz   ishlatish,   qo’llash   maqsadida   ularni   tayyorlashda
ishlatiladigan materialni to’gri tanlashga alohida e’tibor beriladi. Tayyor bo’lgan
idish   va   apparatlar,   sig’imlar,   ballonlarning   payvandlangan   birikmalari,   tashqi
tomoni tekshiriladi, pishiqligi, germetikligi turli yo’llar bilan sinaladi.
Barcha  tekshirish  va sinash  ishlari   ishlab  chikarish  korxonasida  «Davlat   texnika
nazorati»   inspektori   ishtirokida   olib   boriladi.   Tayyorlangan   idish   va
apparatlarning   maxsus   yor i lish,   texnik   pasporta   b o’ lib,   unda   barcha   mexanik
birliklar   k o’ rsatiladi.   Korxonalarga   keltirilgan   o’ tkazilib,   sinab   q uriladi   x a mda
qo’ llash uchun ruxsatnoma beriladi. 
Ishlab   chiqarishda   foydalaniladigan   barcha   kompressorlarda   manometr
o’rnatilgan   bo’lishi   hamda   ular   «Standartlash   va   o’lchov   asboblari   qo’mitasi»
tomonidan   har   li   tekshirilib   turilishi   kerak.   Kompressor   detallarini   yog’lashda
faqatgina   zavod   pasportida   ko’rsatilgan   yog’lash   materiallaridan   foydalanish
talab   etiladi.   Boshqa   yog’lovchi   materiallarni   ishlatish   taqiqlanadi.   Ish
boshlanishidan oldin, kompressorlarning barcha yelementlarini yaxshilab ko’zdan
kechirish,   bunda   siqilgan   havoni   me’yoriy   miqdordan   ortib   ketmasligini
ta’minlab   turuvchi   avtomatik   qurilmalar   va   ortiqcha   havoni   chiqaruvchi
klapanlarning o’z o’rnida bo’lishi hamda ishchi holatda ekanligiga e’tibor berish
kerak.   Kompressor   ishlayotganda   so’riladigan   havo   tarkibida   zaharli,   yengil
yonuvchi   va   portlovchi   gazlar   hamda   changlar   bo’lmasligi   zarur.   Kompressor
19 yopiq   binolarda   ishlatilsa,   xonaga   havoning   iflosla-nishini   oldini   oluvchi
moslamalar   o’rnatilishi   kerak.   Agar   ish   davrida   klapanlar,   manometr   va   boshqa
ishchi   a’zolar   yaxshi   ishlamayotganligi   aniqlansa,   kompressor   darhol   ishdan
to’xtatilib   tegishli   ta’mirlash   ishlari   o’tkazilishi   zarur.   Kompressorning   tegishli
detallarida sinovdan o’tganligi to’g’risida belgi yoki tamg’alari bo’lishi shart, aks
holda, bunday kompressorlardan foydalanish taqiqlanadi.
Bosim   idishlariga   kimyoviy   va   issiqlik   jarayonlari   uchun,   shuningdek   siqilgan,
suyultirilgan   gazlar   va   suyuqliklarni   saqlash   va   tashish   uchun   mo’ljallangan
germetik yopiq idishlar kiradi.
Bosim   ostida   ro’yxatdan   o’tkazish   uchun   egasining   yozma   arizasi   bilan   amalga
oshiriladi: idishlar uchun pasport, yig’ilish sifati to’g’risidagi guvohnoma, kemani
yoqish sxemasi (ish parametrlarini ko’rsatgan holda), taxminiy o’tkazuvchanlikni
ko’rsatadigan xavfsizlik klapanining pasporti.
Ro’yxatga olinadigan kemalarning ishlashini boshlash uchun ruxsatnoma nazorat
inspektori   tomonidan   ularni   ro’yxatdan   o’tkazgandan   va   texnik   ekspertizadan
o’tkazilgandan so’ng beriladi.
Nazorat   qiluvchi   organlarda   ro’yxatdan   o’tkazilishi   shart   bo’lmagan   kemalarni
ekspluatatsiyasini   boshlash   uchun   ruxsatnoma,   ularga   texnik   ko’rik   natijalariga
ko’ra   ularni   boshqarish   uchun   korxonaning   buyrug’i   bilan   tayinlangan   shaxs
tomonidan   beriladi.   Ushbu   ruxsatnomalar   (navbatdagi   texnik   ko’rik   o’tkazilgan
sana ko’rsatilgan holda) pasportda va "Kemani ro’yxatdan o’tkazish va tekshirish
kitobida" qayd etiladi.
ETCda   ro’yxatdan   o’tkazilishi   kerak   bo’lgan   kemalarning   texnik   ekspertizasi
korxonaning texnik xizmati vakillari ishtirokida Mehnatni muhofaza qilish davlat
nazoratining vakillari tomonidan amalga oshiriladi. Korxonada ularning texnik va
xavfsiz holati uchun javobgar shaxs tomonidan Davlat mehnatni muhofaza qilish
agentligida   ro’yxatdan   o’tkazilishi   shart   bo’lmagan   kemalar.   Texnik   ekspertiza
kemaning   pasportiga   binoan   tashqi   va   ichki   tekshiruv   va   bosim   sinovlarini   o’z
ichiga oladi.
20 Bosim   kema   yangi   joyga   ko’chirilganda   yoki   boshqa   egasiga   o’tkazilganda,
shuningdek uning ishlash sxemasi o’zgartirilganda, kema majburiy ravishda qayta
ro’yxatdan o’tkazilishi kerak.
Bosim   kemalariga   xizmat   ko’rsatish   uchun   18   yoshga   to’lgan,   tibbiy   ko’rikdan
o’tgan,   tasdiqlangan   dastur   bo’yicha   o’qitilgan,   ish   bajarish   huquqi   to’g’risidagi
guvohnoma berish bilan tasdiqlangan shaxslar qabul qilinishi mumkin.
GOST   12.1.007   ga   muvofiq   1,   2,   3   va   4   xavfli   sinflar   zararli   moddalar   bosimi
ostida   kemalar   bilan   ishlaydigan   xodimlarni   sertifikatlashtirish   komissiyasi
tomonidan Mehnatni  muhofaza qilish  davlat  nazorati  vakili  majburiy ishtirokida
amalga   oshiriladi   (boshqa   hollarda,   mehnatni   muhofaza   qilish   davlat   nazorati
vakilining   komissiyada   ishtirok   etishi   ixtiyoriy).   Bosim   kemalariga   xizmat
ko’rsatuvchi xodimlarning bilimlari yiliga kamida bir marta tekshiriladi.
Kadrlar   bilimlarining   navbatdan   tashqari   sinovi   quyidagi   hollarda   amalga
oshiriladi:
12 oydan ortiq ishdagi tanaffus bilan;
xodimlarning   ishi   yoki   kemaning   texnik   holati   buzilgan   taqdirda   mehnatni
muhofaza qilish bo’yicha Gosnadzor vakilining iltimosiga binoan;
-ish joyini o’zgartirganda;
-bosim idishlari turini yoki guruhini o’zgartirganda;
-bosim idishini sxemasini va ish rejimini o’zgartirganda.
Bosim   tomirlarining   yuqori   potentsial   xavfini   hisobga   olgan   holda,   ish   joyida
xavfsiz ishlash bo’yicha ko’rsatma, kirish va ishga tushirish tartibi joylashtirilishi
kerak.   Ruxsatsiz   shaxslarning   bosimli   idishlar   bilan   ish   joylarida   bo’lishlari
taqiqlanadi.
Avtoklavlar   qurilish   sanoatida   silikat   mahsulotlarini,   ko’pikli   va   gazbetonli,
qumli ohakli g’ishtlarni, yog’ochni emdirish va boshqalarni termik ishlov berish
uchun ishlatiladi.
Avtoklavlar bilan baxtsiz hodisalar bug’ning bosimining ruxsat etilgan qiymatdan
oshib   ketishi,   avtoklavda   0,01   MPa   (0,1   kgf   /   sm2)   dan   yuqori   bosim   bo’lsa,
21 qopqoqning   ochilishi,   qopqoqning   to’liq   yopilmaganligi   bilan   bug’   kirishi   va
avtoklav ichida texnik xodimlarning mavjudligi.
Xavfsiz   ishlashni   ta’minlash   uchun   avtoklavlar,   shuningdek   bosim   ostida
ishlaydigan   kemalar,   xavfsizlik   va   o’chirish   vanalari   bilan,   asboblar   bilan
ta’minlanadi.
Avtoklavlarning   muammosiz   ishlashiga   ishlab   chiqarish   sifati,   ish   rejimi,   o’z
vaqtida   texnik   ko’rikdan   o’tkazish   va   o’z   vaqtida   profilaktik   ta’mirlash   orqali
erishiladi.
Baxtsiz hodisalarni oldini olish uchun avtoklavlar blokirovka qiluvchi tizim bilan
jihozlangan   bo’lib,   bug’   to’liq   yopilmagan   qopqoq   bilan   avtoklavga   tushishiga
to’sqinlik qiladi, shuningdek avtoklavlarda bosim mavjud bo’lganda qopqoqlarni
ochadi.
Avtoklavdan   kondensatsiya   idishi   orqali   bug   ‘bosim   tugmachasi   7   ga   kiradi   va
rezina membranani 5 egib, tayoqchani 6 harakatga keltiradi. Ikkinchisi kalit 4 ga
o’rnatiladi   va   elektr   zanjirini   buzadi.   elektromagnit   qulf   9.   Bu   holda,
elektromagnit   qulf   10-gachasi   bo’shliqni   chiqaradi,   u   11-chi   bahor   ta’sirida
mahkamlagichni   12-ni   yopadi.   \u200b\u200bIkkinchisi   gijjalar   vintzali   14-ning
tutqichini   13   aylanishiga   imkon   bermaydi   va   shu   bilan   avtoklav   qopqog’i   15
yopilishida aylanmoqda.
Agar   avtoklavdagi   bug’   bosimi   olib   tashlansa,   9   qulfining   elektr   tarmog’i   4
tugmachasi   bilan   yopiladi,   10   yadrosi   elektromagnitga   tortiladi   va   mandalni   12
ochadi.   Bu   avtoklav   qopqog’ini   ochish   uchun   dastani   13   aylantirishga   imkon
beradi.
Avtoklavga bug’ etkazib berishni avtomatik ravishda to’sib qo’yish (3.3.9-rasm),
agar   avtoklav   qopqoqlari   yopilmagan   bo’lsa,   bug’   avtoklavga   tushishini   istisno
qiladi. Avtoklav 1 ga chegara tugmachasi 2 qo’yilgan, agar u qopqoq 3 mahkam
yopilgan bo’lsa va tayoq 4, kamon 5 kuchini yengib o’tadigan bo’lsa, bu kalitga
ta’sir   qiladi.   Sxema   yopilganda,   elektromagnit   6,   kamonni   7   siqib,   tiqinni   8
ko’taradi   va   9-gachasi   tirnoq   g’ildiragini   bo’shatadi.   Shundan   so’ng,   ratchet
g’ildiragiga ulangan volan 10 ni burab, vana 11 orqali avtoklavga bug ‘yuboradi. .
22 Avtoklavlar   ishlaganda,   bug’   ishlab   chiqaruvchisi   mahsulotni   bug’lash   paytida
shkafni   avtoklav   raqami   va   qopqog’i   raqami   bilan   jetonni   qulflaydigan   tizim
qo’llaniladi.   Bug’lashni   tugatgandan   so’ng   va   avtoklavdagi   bosimni   olib
tashlaganidan   so’ng,   bug   ‘moslamasi   avtoklav   qopqog’ini   ochish   va   yopish
huquqiga   ega   bo’lgan   yuk   ko’taruvchiga   belgi   beradi.   Ishni   tugatgandan   so’ng,
avtoklavni   muhokama   qilayotgan   kishi   qopqog’ini   yopadi   va   qabul   qiluvchiga
qarshi   belgini   paroxodga   qaytaradi.   Jeton   tizimi   avtoklavni   xavfsiz   saqlash
qoidalarini buzmaslik va avariyalarning oldini olishga imkon beradi.
Bosim idishlarini saqlashga , tibbiy ko’rikdan o’tgan, o’qitilgan, sertifikatlangan
va   xizmat   ko’rsatuvchi   kemalarga   sertifikatlarga   ega   bo’lgan   kamida   18   yoshga
to’lgan   shaxslarga   qabul   qilinishi   mumkin.   Xodimlarni   o’z-o’ziga   xizmat
ko’rsatishga   qabul   qilish   buyurtma,   do’kon   uchun   buyurtma   bilan
rasmiylashtirilishi kerak.
Boshqaruv   buyrug’iga   binoan   muhandislar   va   texnik   xodimlar   tayinlanadi,
belgilangan   tartibda   sertifikatlanadi   va   bosimli   kemalarning   to’g’ri   ishlashi   va
xavfsiz   ishlashi   uchun   mas’ul   bo’lgan   imzoga   qarshi   rasmiy   vazifalar   bilan
tanishadilar.   Uzoq   muddatli   ish   safari,   kasallik   va   ta’tilda   bo’lgan   taqdirda,
boshqaruv buyrug’ida ularni almashtiradigan shaxslar ko’rsatilishi kerak.
Muhandislar  uchun bilimlarni sinash  chastotasi  har  3 yilda bir marta, kemalarga
xizmat ko’rsatuvchi xodimlar uchun esa yiliga kamida bir marta.
2.3. Rezervuar ustyopmasidagi rigelni hisoblash
Rezervuarning   ustyopma   rigelini   uzluksiz   to’sin   deb   qaraymiz.   To’sin   o’qlari
orasidagi masofa hisobiy oraliq deb hisoblanadi, ya’ni  l =6300 mm.
Tayanchlar   orasidagi   masofa   6,3   m   bo’lganda   rigelning   1   m   uzunligi   qabul
qiladigan yuklama:
-ustyopmadan  q
pok =10,15  6,3=64 kN/m
-rigelning xususiy og’irligidan  q
sv =0,3  0,63  25  1,1  0,95=4,94 kN/m
-to’la yuklama  q=q
pok +q
sv =64+4,94=68,94 kN/m
Rigel   kesimlaridagi   eguvchi   moment   va   qirquvchi   kuchlar   qiymatini
aniqlash
23 Rigelning V va S oraliq tayanch ustidagi va boshqa o’rta tayanchlardagi eguvchi
momentning   qiymati   elastik   holatda   ishlaydigan   konstruksiyalar   uchun
quyidagicha topiladi.
( α
β =-0,105;  α
s =-0,080; 
M
B =  α
β  ql 2
=-0,105  68,94  6,3 2
=-287,3 kN  m
M
s =  α
s  ql 2
=-0,080  68,94  6,3 2
=-218,9 kN  m
Statik   noaniq   temirbeton   konstruksiyalarda   ichki   momentlarning   qayta
taqsimlanishiga   yo’l   qo’yiladi.   Rigelning   yig’ma   elementlari   choklarini
unifikatsiyalash   uchun   tayanch   momentlarini   tenglashtiramiz.   Tenglashtirilgan
momentlar   qiymati  М	bвыр	=M	c =-218,9kN  m.   Tenglashtirilgan   eguvchi
momentlarni hisobga olib, ko’ndalang kuchlarni hisoblaymiz:	
QA=	ql
2+M	bвыр
l	=68	,94	⋅6,3	
2	−218	,9	
6,3
=182,4 kN;	
QBлев	=−	ql
2+M	bвыр
l	=−68	,94	⋅6,3	
2	−218	,9	
6,3
=-251,91 kN;	
QBпр=−Qcлев	=	ql
2=68	,94	⋅6,3	
2
=217,16 kN;
Oraliq   eguvchi   momentlari   M
1 ,   M
2 ,   M
3   larning   katta   qiymatlarini   hisoblaymiz.
CHetki   oraliqlardagi   M
1   eguvchi   momentning   maksimal   qiymati	
Х0=	
QA
q	=182	,4	
68	,94	=	2,65
 m. masofada joylashgan, u holda   	
M	1=QA⋅X−	qx	02
2	=182	,4⋅2,65	−	68	,94	⋅2,65	2	
2
=241,3 kN  m;
Oraliqdagi moment 	
М	2=	М	3=	ql	2
8	−[M	b
выр	]=	68	,94	⋅6,3	2	
8	−218	,9
=123,13 kN  m;
Ustunning ko’ndalang kesim o’lchamlarini 40x40 sm deb qabul qilamiz. U holda:	
M	в
пр=−|M	b
выр	|+QB
пр⋅0,2
=-218,9+217,16  0,2=-175,47 kN  m	
QВ
пр=	0,5	⋅l−0,2	
0,5	l	QВ
пр=	0,5	⋅6,3	−0,2	
0,5	⋅6,3	⋅217	,16
=203,37 kN;
24 CHetki oraliqdagi eng kata ko’ndalang kuchning qiymati:QВпр=QВлев	(l0−x0)−0,2	
l0−x0	
=−251	,91	(6,3	−2,65	)−0,2	
6,3	−2,65	=−238	,11	кн
Rigelni birinchi guruh chegaraviy holatlar bo’yicha hisoblash
Rigelning   ko’ndalang   kesim   o’lchamlarini   aniqlaymiz.   Rigelning   oldin   qabul
qilingan ( b
r x h
p =30 x 63 sm) ko’ndalang kesim o’lchamlariga aniqlik kiritamiz.
Temirbeton   konstruksiyalarini   loyihalash   tajribasiga   asoslanib,   to’sinlarni
hisoblashda   plastik   sharnirlarda   darzlar   hosil   bo’lishini   chegaralash   uchun,
to’sinning balandligini aniqlashda 	
х
h0
≤0,35  shart bajarilishini ta ь minlash lozim, u
holda 	
ζ=	х
h0
=0,35 , 	

m =0,289 ni aniqlaymiz.
Rigelning ishchi balandligi	
h0=	
√	
M	1	
αm⋅Rb⋅b=√
241300
0,289	⋅19	,5⋅30
=37,78 sm    38 sm;
Rigel kesimining balandligi  h
p =50 sm, eni esa  b
p =0,5h
p =25 sm deb qabul qilamiz.
Armaturani   ikki   qator   joylashtirilganda   kesimning   ishchi   balandligi   h
0 =h-a =50-
6=44 sm.
Rigel mustahkamligini normal kesim bo’yicha hisoblash
Bo’ylama armaturaning talab qilingan ko’ndalang kesim yuzasini aniqlaymiz:
chetki oraliqlarda  M
1 =241,3 kN  m bo’lganda	
αm=	
M	1	
Rb⋅γb2⋅b⋅h02=	241300
19	,5⋅1,0	⋅25	⋅44	2⋅(100	)
=	0,256	
ς=0,85
Bo’ylama   armatura   ko’ndalang   kesimining   yuzasi  	
As=	M	1	
ς⋅Rs⋅h0
=	241300
0,85	⋅365	⋅44
=17,68 sm 2
Chetki   oraliqlarda   2  20A-III+2  28A-III   A
s =6,28+12,32=18,6   sm 2
  bo’lgan
armaturalarni qabul qilamiz.
oraliq tayanchlarda  M
1 =M
2 =123,13 kN  m bo’lganda
25 αm=	
M	2	
Rb⋅γb2⋅b⋅h02=123130
19	,5⋅1,0	⋅25	⋅44	2⋅(100	)
=0,93	
ς=0,93	
As=	M	2	
ς⋅Rs⋅h0
=123130
0,93	⋅365	⋅44	=8,24	см	2Oraliq tayanchlar uchun 2  12A-III+2  20A-III  A
s =2,26+6,28=8,54 sm 2
Ikkinchi tayanch va boshqa oraliq tayanchlarda 	
МВпр =175,47 kN  m;	
αm=	M	Впр	
Rb⋅γb2⋅b⋅h02=175470
19	,5⋅1,0	⋅25	⋅44	2⋅(100	)
=0,178	
ς=	0,901	
As=	M	Впр	
ς⋅Rs⋅h0
=	175470
0,901	⋅365	⋅44	=	11	,86	см	2
Qabul qilamiz: 2  28A-III  A
s =12,32sm 2
Unifikatsiyalash   maqsadida   boshqa   tayanchlarda   ham   2  28A-III   armaturani
qabul   qilamiz.   Rigel   oralig ь ining   o’rta   qismida   hamda   yuqori   zonasida
konstruktiv talablarga ko’ra 2  12A-III armaturani o’rnatamiz. Uning yuzasi
A
s =2,26 sm 2
 teng.
Rigelni qiya kesimlar bo’yicha hisoblash
Qirquvchi kuchning maksimal qiymati:
V tayanchning chegarasida o’ngdan  Q
V pr
=203,37 kN, chapdan  Q
V lev
=1238,11 kN;
S tayanchning chegarasida  Q
S pr
= Q
S lev
=-203,37 kN.
Qiya kesimning rigel bo’ylama o’qiga proeksiyasi «S» aniqlaymiz:
V tayanchning chegarasida chapdan,  
f  =  
n  = 0 bo’lganda
V=	

b2	 R
bt	 b	 h
0 2
=2  1,3  25  44 2
 (100)=12584000 N/sm=125,84 kN/m;
bu erda koeffitsient 	

b2 =2 og ь ir beton uchun.
Hisobiy   kesimda   beton   qabul   qiladigan   ko’ndalang   kuch   Q
V =Q
sw =Q/2   ya’ni
ko’ndalang  sterjenlar  qabul  qiladigan  kuchga teng deb hisoblab,  qiya kesimning
uzunligini aniqlaymiz.
S =	
В	
0,5	⋅Q	=125	,8⋅10	5	
0,5	⋅238110	= 105,7>2  h
0 =94 sm;
26 Shuning   uchun   S =94   sm.   deb   qabul   qilamiz.   U   holda   beton   qabul   qiladigan
ko’ndalang zo’riqishlar  Q
b =В
С	=125	,8⋅10	5	
94	= 133829,8 H=133,8 kN;
Sterjenlar qabul qiladigan ko’ndalang zo’riqishlar
Q
sw =Q-Q
b = 238,11-133,8=104,3 kN;
Ko’ndalang   sterjenlarga   to’g’ri   keladigan   rigelning   birlik   uzunligidagi   hisobiy
zo’riqishlar
q
sw =	
Qsw
C	=104300
94 =1109,6 N/sm
q
sw =1109,6 >	
ϕb3⋅Rbt⋅b	
2	=	0,6	⋅1,3	⋅25	⋅(100	)	
2 =975 N/sm
q
sw = 1109,6 >975 N/sm demak shart qanoatlantirildi.
Ko’ndalang   sterjenlarning   minimal   qiymati   bo’ylama   armaturalarga
payvandlanish   shartidan   aniqlanadi.   Bo’ylama   armaturaning   diametri   d =22   mm.
Ko’ndalang  armaturalarning diametrini   d
sw = 10 mm   A
s =0,785 sm 2
  A-II  klassdagi
armatura qabul qilamiz.
Rigeldagi karkaslar soni  n =2 ta ya’ni  A
sw =n	
 A
sw = 2  0,785=1,57 sm 2
Ko’ndalang sterjenlar qadami
s =	
Rsw⋅Asw	
qsw	
=225	⋅1,57⋅(100	)	
1109	,6 =31,8 sm;
Konstruktiv   talablarga   ko’ra   rigelning   balandligi   450   mm   dan   ortiq   bo’lganda,
ko’ndalang sterjenlarning qadami  S=	
1
3 h =	
1
3  50=16,6 sm dan oshmasligi kerak. 
Tayanchdan  	
1
4 l   masofagacha   bo’lgan   tayanch   oldi   uchastkalarida   l=	
1
4 l
r =	
1
4
 630=157,5   sm=160   sm.   masofada   ko’ndalang   sterjenlar   qadam   s =15   sm   deb
qabul qilamiz.
Oraliqning   o’rta   qismida   tayanchdan   l=	
1
2 l
r =	
1
2  630=315   sm   masofada
ko’ndalang   sterjenlar   qadami   s=	
3
4 h =	
3
4  50=37,5   sm.   Ko’ndalang   sterjenlar
qadami 40 sm yoki   15d  dan oshmasligi kerak (bu erda  d -bo’ylama sterjenlarning
27 diametri). U holda 15 d =15  1,2=18 sm. O’rta uchastkalarda ko’ndalang sterjenlar
qadamini  s =25 sm deb qabul qilamiz.
Qiya kesimning mustahkamlik shartini tekshiramiz:
Q =238110  0,3
b2	 w1	 b1	 R
b	 b	 h
0 = 0,3  1,13  0,805  19,5  25  47  (100)=6284
24 N;
h
0 =h-a=50-3=47 sm
Shart qanoatlantirildi, qiya kesimning mustahkamligi ta’minlandi. 
bu erda 	

w1 =1+5	
w = 1+5  6,46  0,0042=1,13; 	
α=	
Es
Eb
=210000
34500 =6,46;	
μ=	
Asw
b⋅s=	1,57	
25	⋅15	=	0,0042	;
 	ϕW1=1−	β⋅Rb=1−	0,001	⋅19	,5=0,805
(koeffitsient 	
 =0,01 og’ir beton uchun)
28 Xulosa
Bosim   bilan   ishlaydigan   idishlar   ularni   quvurlardan   uzib   quyish   uchun
berkituvchi   ventillar,   jumraklar,   surilma   kopkoklar   bilan,   saqlovchi   uskunalar
bilan, muxit xarorati va bosimni o’lchash uchun asboblar bilan, suyuqlik mikdori
ko’rsatkichi bilan ta’minlangan bo’lishi kerak.
Saqlovchi   klapanlar   idishdagi   boim   meyordan   oshib   ketganida   ortiqcha   bug’gaz
yoki suyuqlikni tashqariga chiqarib yuborish uchun mo’ljallangan.
  Bosim   keragidan   oshib   ketganida   klapan   yoriladi   va   gaz   idishdan   chiqib,
portlashning   oldi   olinadi.   prujinali   saqlovchi   klapanning   sxemasi   ko’rsatilgan.
Bosim   belgilangan   kiymatidan   oshib   ketganida,   prujina   yoki   yukning   kuchi
yetarli bo’lmay koladi, natijada klapan uyasidagi teshik ochiladi va gaz idishdan
chiqadi.
Saqlovchi klapanlar soni, ulchamlari va o’tkazish imkoniyati shunday hisob bilan
tanlanadiki, idishdagi bosim 300 kPa gacha bosimli idishlar uchun ish bosimidan
50   kPa   an   ortik,   300-600   kPa   bosimli   idishlar   uchun   esa   15%   dan   ortik   oshib
ketmaydigan bo’lsin.
Bosim bilan ishlaydigan uzkunalarni doim nazoratda bo’lishi kerak bo’ladi.Agar
bunday   hodisalarga   e’tibor   berilmasa   korxonalarda   baxtsiz   oqibatlarga   olib
kelishi   mumkin.Shunday   texnogek   oldini   olish   maqsadida   hodimlar   o’rtasida
tushuntirish ishlari o’z navbatida amalga oshiriladi. 
Bizga ma’lumki yuqori bosimda ishlaydigan shunday idishlar ma’vjudki bunday
idishlar turli shakilda turli jabxalarda kuzatishimiz mumkin demak shunga ko’ra
talablar va meyoriy hujjatlar yuritib boriladi.
Misol  uchun gaz bilan ishlaydiga yuqori bosimlarni oladigan idishlarni oladigan
bo’lsak   bunday   idishlar   albatda   xavfli   ko’lami   ancha   yuqori   bo’lib   bunday
idishlar o’z talablari bor va eng kamida bir yida birmatta ko’rishdan o’tkazilgan
bo’lishi   lozimva   bunday   idishlar   uchun   albatda   bosim   ostida   bo’lgani   uchun
bosim o’lchaydigan asbob ya’ni manometerlar mavjud bo’lib bular o;z navbatida
inson   xavsizligini   ta’minlab   berishi   ko’zlangan.Ma’nometirni   vazifasi   ortiqcha
bosimni   aniqlab   beradi.ularni   xam   turlari   bo’lib   bulardan   ishchi
29 ma’nometirlar   ,nazorat   manometirlar   va   navbatdagi   ma’nometirlar   bor.Ishchi
manometirlar sh jarayonidagi bosimni normative holatinin aniqlab noratdaga olib
boradi,namunaviy manometirlarda esa labara toriya ishlar va shukabi ishalr uchun
yuritib borilmoqda.
30 Foydalanilgan adabiyotlar
1.   A. Mark, P. F riend James   Fundamentals of  Occupational Safety and Health.
Bernan Press .  G ermaniya, 2007
2.   Yuldashev   O.R.   Mehnat   muhofazasi   maxsus   kursi.   Darslik.   –T.:   “ Tafakkur
qanoti ”, 2 015 . – 3 36  b.
3. E.I. Ibragimov, S. Gazinazarova, O.R.   Yuldashev. Mehnat muhofazasi maxsus
kursi. Darslik.-T.: TIMI, 2014.-536 b.
4. Yuldashev O.R., Djabborova Sh.G., Xasanova O.T. Hayot faoliyati xavfsizligi.
Darslik–T.:“Toshkent-Iqtisodiyot”,   2014.– 268 b.
5.   Yormatov   G’.Yo.   va   boshqalar.   Hayot   faoliyati   xavfsizligi.   –T.:   “Aloqachi”,
2009. – 348 b.
6.   Tursunov   Y.,   Usmanova   M.   Mehnat   huquqi.   Darslik   -   Toshkent,   “Moliya”,
2006, 227-b .
7 . A’zamov A., va boshqalar. Mehnatni muhofazasi qilish./ O’quv qo’llanma. –T.:
“ Sano-standart ”, 201 3 . –  232  b.
8. Narziyev Sh.M., Kurbonov Sh.X. Hayot faoliyati xavfsizligi. O’quv qo’llanma–
T.:“Yangi nashr”, 2019.– 234 b.
9.   G’ulomova   G.M.   Yong’in   va   yonish-portlash   xavfsizligi.   O’quv   qo’llanma–
T.:“Tafakkur tomchilar”, 2021.– 240 b.
1 0 .  O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi – T.   O’zbekiston, 2014. – 46 b. 
31