Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 9000UZS
Размер 1.1MB
Покупки 23
Дата загрузки 19 Август 2023
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Bozor iqtisodiyotida mulkchilik munosabatlarining iqtisodiy mazmuni

Купить
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIMʻ , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  MOLIYA INSTITUTI   SIRTQI
FAKULTETI
“ IQTISODIYOT ”  KAFEDRASI
“ IQTISODIYOT NAZARIYASI ”  FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU:  Bozor iqtisodiyotida mulkchilik
munosabatlarining iq tisodiy mazmuni
Bajardi:________________________________
                  _____________________________
Ilmiy   rahbar:   ___________________________ 2Bozor iqtisodiyotida mulkchilik
munosabatlarining istisodiy mazmuni
Reja:
Kirish 3
1. Bozor iqtisodiyotida mulkchilik   shakllari   va   ularning   turlari. 6
2. Bozor iqtisodiyotida mulkchilik munosabatlarining mohiyati va iqtisodiy
9
3. Bozor iqtisodiyotida mulkchilik   shakllarini   o’zgartirish
 yo’llari   va   usullari. 13
4. O ’ zbekistonda   b ozor   iqtisodiyotida   mulkchilik   tizimining   shakllanish  
bosqichlari   va   xususiyatlari . 16
Xulosa 25
Foydalanilgan   adabiyotlar 29 3 Kirish
Iqtisodiy   munosabatlarning   paydo   bo’lishi   va   rivojlanishi   jamiyat
taraqqiyotining   turli   bosqichlarida   o’ziga   xos   xususiyat   kasb   etadi.   Iqtisodiy
munosabatlar   bir   joyda   o’zgarishsiz   qotib   turmaydi.   Ular   doimo   o’zgarib,
rivojlanib   boradi.   Shunga   ko’ra,   mazkur   kurs   ishida   mulkchilik   shakllarini
o’zgartirish   yo’llari   va   usullari,   bosqichlari   va   ularni   bilishga   bo’lgan   turlicha
yondashuvlar, ishlab chiqarishning ijtimoiy va texnologik usullari hamda iqtisodiy
tizim   tushunchalari   batafsil   ko’rib   chiqiladi.Tahlil   davomida   iqtisodiy   tizim
modellari   va   ularning   xususiyatlari   ko’rsatib   beriladi.Ishlab   chiqarish   har   doim
ma’lum   mulkchilikning   aniq   shakli   doirasida   sodir   bo’ladi.   Shuning   uchun   bu
yerda   mulkchilik   munosabatlarining   mohiyati,   mulk   shakllarining   iqtisodiy
mazmuni   va   bozor   iqtisodiyotini   shakllantirish   jarayonida   mulk   shakllarini
o’zgartirish   yo’llari va   usullari   kabi   masalalarga   alohida   o’rin ajratiladi.
Kurs ishi mavzusi dolzarbligi: Mulkchilik shakllarini o’zgartirish yo’llari va
usullari, tushuncha va qarashlar tizimining mazmun mohiyatini ochib berish, unga
oid   nazariy   qarashlar   va   bilimlarni   o‘rganib   tizimlashtirish   asosida   tegishli
xulosalar shakllantirish hamda ularning negizida amaliy ko‘nikmalarga ega bo‘lish
kurs   ishi   mavzusini   o‘rganishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Davlatimiz   rahbari
takidlaganlaridek   “Bizning   bosh   maqsadimiz   bo‘lmish   asosiy   vazifa   –
odamlarimizning   munosib   hayot   darajasi   va   sifatini   ta‘minlash   va   rivojlangan
demokratik davlatlar  qatoridan o‘rin egallash  bo‘yicha  avvalo muhim  islohotlarni
amalga   oshirish yo‘lida   katta   qadam   bo‘ldi,   deb aytishga   to‘liq   asoslarimiz   bor.
Bu   borada   gap,   avvalo,   har   tomonlama   puxta   o‘ylangan,   uzoqni
ko‘zlaydigan
keng   ko‘lamli   dasturni   hayotga   joriy   etish   haqida   bormoqda.   Ushbu   dastur
mohiyat   e‘tibori bilan chuqur tarkibiy o‘zgarishlarni amalga oshirish, kichik biznes
va   xususiy   tadbirkorlik   manfaatlarini   ishonchli   himoya   qilish,   eng   muhimi,
Konstitutsiyamizda   ko‘zda   tutilganidek,   xususiy   mulkning   qonuniy,   me‘yoriy
huquqiy  va  amaliy  jihatdan  ustuvor  ro’lini   ta‘minlash,  O‘zbekiston  iqtisodiyotida
davlat   ishtirokini   bosqichma-bosqich   kamaytirishga   qaratilgani   barchamizga 4yaxshi   ma‘lum,   albatta.
Jamiyatdagi   xilma-xil   iqtisodiy   munosabatlar   mulkka   bo`lgan
munosabatlardan   kelib   chiqadi.   Respublikamizda   keng   ko‘lamda   amalga
oshirilayotgan   islohotlar   samarasi,   xususiy   mulkka   berilayotgan
e‘tibor.Yurtboshimizning   ma‘ruzalarida   o‘z   tasdig’ini   topdi:   -   Davlat   aktivlarini
xususiylashtirish,   avvalo,   chet   ellik   investorlarga   sotish   vazifalari   qo‘yildi   va
buning   uchun   tegishli   sharoitlar   yaratildi.   Iqtisodiyotimizning   ustuvor   vazifalari
mavjud   qiyinchiliklarga   qaramasdan,   olib   borilayotgan   islohotlarni,
iqtisodiyotimizda tarkibiy o‘zgarishlarni izchil davom   ettirish,   xususiy   mulkchilik,
kichik   biznes   va   tadbirkorlikka   yanada   keng   yo‘l   ochib   berish   hisobidan   oldinga
yurishdir. Bu borada dastlabki yillar davomida ana   shu investorlar qariyb 1 trillion
so‘m   va   40   million   AQSh   dollari   miqdorida   investitsiya   kiritish,   shuningdek,   22
mingga yaqin yangi ish o‘rni yaratish   majburiyatini   olganini qayd etish lozim.
Mulkchilik   shakllarini   o’zgartirish,xususiylashtirish   dasturida   ko‘zda
tutilgan,   foydalanilmayotgan va qurilishi tugallanmagan 353 ta davlat mulki obekti
buzilib,   buning   natijasida   120   gektar   hajmidagi   yer   maydoni   bo‘shadi.   Bu
yerlarning   qariyb   80   gektari   ishlab   chiqarish   korxonalari   tashkil   etish   va   xizmat
ko‘rsatish   obektlari   qurish   uchun tadbirkorlar   tasarrufiga   berildi.
Davlat   mulki   shaklidagi   yana   319   ta   ana   shunday   obekt   inventarizatsiya
qilinib,   xususiy   mulk   shakliga   o‘tkazish   uchun   auksion   savdolariga   qo‘yildi   va
ularning   102 tasi yangi mulkdorlarga sotildi. Bundan tashqari, 378 ta aksiyadorlik
jamiyatining   davlat   ulushi   baholandi   va   chet   ellik   strategik   investorlarga   sotish
uchun   ochiq   savdoga   qo‘yildi.
Mulkchilik   tizimi   munosabatlarini   tavsiflash   iqtisodiy   faoliyat   kimning
manfaatini   ko‘zlab   olib   borilayapti?-   degan   savolga   javob   beradi.   Agarda   u
shaxsiy   manfaatni   ko‘zlab   olib   borilayotgan   bo‘lsa,   unda   xususiy,   shaxsiy
o‘zlashtirish
(xususiy   mulk)   munosabatlar   tizimi,   agarda   o‘zlashtirish   jamoa   manfaatini
ko‘zlab   olib   borilsa,   unda   jamoa   mulki   to‘g‘risida   gapirish   mumkin   bo‘ladi.
Agarda u yoki   bu ijtimoiy guruh manfaatlari ustuvor hisoblansa, unda biz ijtimoiy 5o‘zlashtirish   shakli   bilan to‘qnash   kelishimiz   mumkin bo’ladi. 6Kurs   ishining   ob’ekti   bo’lib,   O‘zbekistondagi   mulkchilik   shakllarini
o’zgartirish   tizimining   o‘ziga   xos   xususiyatlari hisoblanadi.
Kurs   ishining   predmeti.   O‘zbekistondagi   mulkchilik   tizimi,mulkchilik
shakllarini   o’zgartirish   yo’llari va   usullari   hisoblanadi.
Kurs   ishining   maqsadi.   O‘zbekistonda   mulkchilik   tizimining   shakllanishi,
mulkchilik   shakllarini   o’zgartirish   yo’llari   va   usullari,   uning   mazmun-mohiyatini
ochib   berish,   unga   oid   nazariy   qarashlar   va   bilimlarni   o‘rganib   tizimlashtirish
asosida   tegishli   xulosalar   shakllantirish   hamda   ularning   negizida   nazariy   bilimlar
va   amaliy   ko‘nikmalarga   ega   bo‘lish.
Kurs   ishining   vazifalari:
- O‘zbekistonda   mulkchilik   shakllarini   o’zgartirish   yo’llari   va   usullari
tizimining   fundamental   asoslarini   o‘rganish;
- O‘zbekistonda   mulkchilik   shakllarini   o’zgartirish   yo’llari   va   usullari
mexanizmini   belgilovchi   meyoriy-huquqiy   bazasini yoritib   berish;
- O‘zbekistonda   mulkchilik   shakllarini   o’zgartirish   bosqichlari   va
xususiyatlarini   tahlil   qilish.
Kurs   ishi   kirish,   to’rtta   qismdan,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar
ro‘yxatidan   tashkil topgan. 71. Bozor iqtisodiyotida mulkchilik   shakllari   va   ularning
turlari
Ma‘lumki   moddiy   ne‘matlar   ishlab   chiqarish   mulkchilik   munosabatlarisiz
amalga oshirilmaydi va jamiyatning rivojlanishi  ham mulkka egalik qilishni talab
qiladi.
Hozirgi   bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   mulkchilik   munosabatlariga   quyidagi
mulk   turlari   kiradi:
1. Davlat   mulki;
2. Ishlab   chiqarish,   xizmat   ko’rsatish   va   matlubot   sohalaridagi   jamoa
mulkining   xilma-xil   turlari;
3. Ijtimoiy   tashkilotlar mulki;
4. Uy   xo’jaligi   va   shaxsiy   tomorqa   xo’jaligi mulki;
5. Yakka tatibdagi mehnat faoliyati bilan bog’liq bo’lgan mehnatkashlarning
shaxsiy   mulki;
6. Tashqi   iqtisodiy   munosabatlar   sohasidagi   aralash   mulk   shakllari;
7. Xususiy   mulklardan   iboratdir.
“O’zbekiston   Respublikasining   mulkchilik   to’g’risida”gi   Qonunida   turli
tuman   mulklar   quyidagi   mulk shakllariga   kiritilgandir:
1-rasm.Mulkchilik   shakllari.Mulkchilik  
shakllari
Davlat   mulki Jamoa   mulki Xususiy   mulk Shaxsiy   mulk Aralash   mulk 8Davlat   mulki   –   bu   mulkka   egalik   qilish,   foydalanish,   o’zlashtirish
va tasarruf qilish davlat ixtiyorida bo’lgan barcha mulk ob‘ektlaridan iborat.
Bu   mulk asosan ikki   yo’l   bilan hosil bo’ladi:
- birinchisi,   xususiy   mol-mulk milliylashtirilib,   davlat   ixtiyoriga   o’tkaziladi,
- ikkinchisi,   davlat   mablag’lari   hisobidan   korxonalar
qurish,   davlatga   qarashli   korxona   va   tashkilotlarga   investitsiyalar   kiritish.
Bunga   misol   qilib   takror   ishlab   chiqarib   bo’lmaydigan   tabiiy   resurslarni,   yirik
inshoatlar   va   transport vositalari,   yo’llarni   ko’rsatish mumkin.
O’zbekiston   Fuqarolik   Kodeksiga   muvofiq   davlat   mulki   Respublika
mulkidan va ma‘muriy-xududiy (munitsipal) tuzilmalar   mulkidan   iborat bo’ladi.
Yer, yer osti boyliklari, suv, havo bo’shlig’i, o’simlik va hayvonot dunyosi
hamda   boshqa   tabiiy   resurslar,   respublika   hokimiyati   va   boshqaruvi   tuzilmalari
mol   mulki,   davlatga   qarashli madaniy   va   tarixiy   boyliklar,   byudjet
mablag’lari,   oltin   zahirasi,   valyuta   fondi   va   boshqa   davlat   fondlari
respublika   mulki   hisoblanadi.
Ma‘muriy-xududiy   (munitsipal)   tuzilmalar   mulkidan   davlat   hokimiyati
mahalliy   organlar   mol-mulki,   mahalliy   byudjet   mablag’lari,   munitsipal   uy-joy
fondi   va   kommunal   xo’jaligi   korxonalari   va   boshqa   mulkiy   majmualari,   xalq
ta‘limi,   madaniyat,   sog’liqni   saqlash muassasalari   kabi   mol-mulki   bo’ladi.
Jamoa mulki – bu ixtiyoriy ravishda jamoaga birlashgan kishilar tomonidan
moddiy   va   ma‘naviy   boyliklarni   yaratish   va   uni   hamjihatlik   bilan
o’zlashtirilishidir.
Jamoa   mulki   davlat   mulkini   korxona   jamoasi   sotib   olishi,   badal   to’lab
korxona   qurishi,   aksiya   chiqarib   uni sotish   yo’llari   bilan shakllanadi.
Jamoa   mulkiga   kooperativlarning,   ijara   va   jamoa   korxonalarining,
aksionerlar   jamiyatlari, xo’jalik jamiyatlari va shirkatlarning, jamoa tashkilotlari va
diniy   tashkilotlarining mulki kiradi, bu mulkka ayrim shaxslar emas, balki ma‘lum
guruh,   kishilar   egalik   qiladilar. 9Shaxsiy mulk - bu har bir kishining mulki bo’lib, bu mulkdan shaxsiy yoki
oilaviy   ehtiyojni   qondirish   uchun   foydalaniladi   va   qonun   bilan   himoya   qilinadi.
Shaxsiy   mulk   har   bir   kishining   mehnat   daromadlari   evaziga   hosil   bo’ladi   va
ko’payib   boradi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   shaxsiy   mulk   aksiyadan   kelgan
dividend,   bank   foizlari,   xususiy   tadbirkorlik   daromadi,   mulkini   ijaraga   berishdan
kelgan   daromad kabi yangi manbalarga   asoslanadi.
Shaxsiy   mulk   ob‘ektlari   –   bu   turar   joylar,   bog’-hovli   va   uylar,   transport
vositalari,   pul   jamg’armalari,   uy-ro’zg’or   va   shaxsiy   iste‘mol   buyumlari,   yakka
tartibda   faoliyati   uchun   kerakli   bo’lgan   ishlab   chiqarish   vositalari   hisoblanadi.
Xususiy   mulk   –   bu   ayrim   tadbirkolarga,   sohibkorlarga,   ishbilarmonlarga   qarashli
yollanma   mehnatga   asoslangan va   egasiga   foyda   keltiruvchi mulkdir.
O’zbekiston   Respublikasi   “Mulkchilik   to’g’risida”gi   Qonunning   7-
moddasida   “Xususiy   mulk   o’z   mol-mulkiga   xususiy   egalik   qilish,   undan
foydalanish   va   uni   tasarruf   etish   huquqidan   iboratdir”   -   deb   ko’rsatilgan   va
qonunlar   doirasida   uning   miqdori   va   qiymati   cheklanmasligi   ham   qayd   etilgan.
Xulosa o’rnida aytish   mumkinki, turli shakldagi mulklarning qo’shilishi natijasida
aralash   mulk   paydo   bo’ladi   va   bu   mulkdan   hosil   bo’lgan   daromaddan   har   bir
sub‘ekt   -   mulk   egasi   -   o’zining   ulushini   oladi   va   bu   mulkni   rivojlanishidan
manfaatdor   bo’ladi. 102. Bozor iqtisodiyotida mulkchilik   munosabatlarining   mohiyati
va   iqtisodiy   mazmuni.
Mulkchilik   munosabatlari   har   qanday   jamiyat   iqtisodiy   tizimining   asosiy
munosabatlaridan   birini   tashkil   qilib,   insoniyat   taraqqiyotining   mahsuli
hisoblanadi.
Mulkchilik munosabatlari moddiy va ma’naviy ne’matlarni ishlab chiqarish
hamda   jamiyat   boyliklarini   o’zlashtirish   jarayonlarida   vujudga   keladi.
Shunday   ekan,   mulkchilik   munosabatlari   -   bu   mulkka   egalik   qilish,
foydalanish,   tasarruf   etish   va   o’zlashtirish   jarayonlarida   vujudga   keladigan
iqtisodiy   munosabatlardir.
Mulkka   egalik   qilish   mulkning   egasi   qo’lida   saqlanib   turishini   bildiradi   va
yaratilgan   moddiy   boyliklarni   o’zlashtirishning   ijtimoiy   shaklini   ifodalaydi.
Ayrim hollarda mulkka egalik qilish uning egasi ixtiyorida saqlangan holda,
undan   amalda   foydalanish   esa   boshqalar   qo’lida   bo’ladi.   Bunga   ijaraga   berilgan
mol   mulkni misol qilib keltirish mumkin. Mulkdan foydalanish – bu mol-mulkning
iqtisodiy   faoliyatda   ishlatilishi yoki ijtimoiy   hayotda   qo’llanilishidir.
Mol-mulkni o’zlashtirish yuz berganda u daromad olish uchun yoki shaxsiy
ehtiyojni   qondirish   uchun   ishlatilishini   bildiradi.
Mulkni   tasarruf   etish   -   bu   mol-mulk   taqdirining   mustaqil   hal   qilinishidir.
U   mol-mulkni   sotish,   meros   qoldirish,   hadya   qilish,   ijaraga   berish   kabi
hollar   orqali ro’y   beradi.
Mulkchilik   munosabatlarining  iqtisodiy   mazmunini   uning   ajralmas   jihatlari
(egalik   qilish,   foydalanish,   o’zlashtirish   va   tasarruf   etish)   belgilab   bersada,   bu
munosabatlar   tavsifi   nafaqat   alohida   mulk   shakllarida,   balki   bitta   mulk   shakli
doirasida   ham   farqlanishi mumkin.
Mulkchilik   jamiyatdagi   ham   huquqiy,   ham   iqtisodiy   munosabatlar
mazmunini   o’zida   ifodalaydi.   Mulkchilikning   huquqiy   va   iqtisodiy   mazmuni
o’zaro   bog`liq   va   bir-birini   taqozo   qiladi,   shu   sababli   mulkchilik   bir   vaqtda   ham
iqtisodiy,   ham   huquqiy   kategoriya   hisoblanadi.   Bu   birlikda,   yuqorida
ko’rsatilganidek,   hal   qiluvchi   rolni   mulkchilikning   iqtisodiy   tomoni   egallaydi. 11Agar mulk iqtisodiy   jihatdan   ro’yobga   chiqarilmasa,   ya’ni   o’zlashtirilmasa,   ishlab
chiqarishda   foydalanilmasa   yoki   mulk   egasiga   daromad   keltirmasa,   bunda   u
«huquqiy»   kategoriya   sifatida   qoladi.   Mulkchilik   xo’jalik   va   tadbirkorlik
faoliyatining turli   shakllari   orqali iqtisodiy   jihatdan ro’yobga   chiqariladi.
Boshqa   tomondan,   mulkchilikning   huquqiy   jihati   uning   iqtisodiy   tomoniga
nisbatan   faqat   bo’ysinuvchi   rol   o’ynamaydi.   Bu   shunda   ko’rinadiki,   ishlab
chiqarish vositalariga ma’lum huquqiy egalik qilmasdan, hech kim ishlab chiqarish
jarayonini amalga oshira olmaydi, ishlab chiqarish vositalari va ishlab chiqarilgan
mahsulotdan   foydalana   olmaydi.   Shu   sababli   mulkchilikning   huquqiy   normalari
(egalik   qilish,   tasarruf   qilish,   foydalanish   huquqi)   iqtisodiy   munosabatlarning
aniqlashtirilgan   ko’rinishi   hisoblanadi.
Xuquqiy   normalar,   bir   tomondan,   aynan mulkchilik   munosabatlarini
muhofaza   qilish   zarurati   bilan   bog`liq   holda   vujudga   kelsa,   boshqa
tomondan   u   tovar   ishlab   chiqarish   sharoitida   mulkchilik   munosabatlarini
rivojlantirishda   g`oyat   muhim   rol   o’ynaydi.   Bu   rol   shunda   ko’rinadiki,   tovar
xo’jaligi   sharoitida   ayrim   ijtimoiy   qatlamlar   ishlab   chiqarish   jarayonida
qatnashmasdan,   ayirboshlash   munosabatlarida   ishtirok   etib   (masalan,   savdo
vositachilari) mulkdorga aylanish   imkoniyati   paydo   bo’ladi.
Shunday   qilib,   mulkchilikning   huquqiy   normalari,
- birinchidan, ishlab chiqarish vositalari va yaratilgan moddiy ne’matlarning
muayyan   shaxslarga   (huquqiy   yoki jismoniy)   tegishli ekanligini,
- ikkinchidan,   mulk   egalarining   qonun   bilan   qo’riqlanadigan   vakolatlarini,
- uchinchidan,   mol-mulkni   himoya   qilish   usullarini   belgilab   beradi.   Mulk
egasi,   ya‘ni   mulkdor   mulkiy   munosabatlarning   faol   tomoni   bo‘lib,
mulkni   egallash   uchun   xuquq   va   imkoniyatlarga   ega   bo‘ladi.   Mulk   ob‘ekti
tabiatdagi   narsalar,   energiya,   aqliy   qobiliyat,   buyumlar   sub‘ektiga   to‘la   yoki
qisman   tegishli   bo‘lib,   mulkiy   munosabatlarning   passiv   tomoni   xisoblanadi.
Mulkiy munosabat, mulkning o‘z-o‘ziga bo‘lgan munosabatini qamrab oladi, ya‘ni
mulkiy   ob‘ektning   sub‘ektiv   munosabatlarini   ifodalaydi.   Bu   munosabatlar
iqtisodiy   mazmunga   ega   bo‘lib,   mulkdorlar   o‘rtasida   mahsulotlar, 12daromadlar,boyliklar   taqsimlanishini   belgilab turadi.
Mulkchilik   o‘zlashtirish   borasidagi   munosabat   bo‘lar   ekan,   u   egalik   qilish,
foydalanish   va   tasarruf   etishning yaxlitligini   taqozo etadi.
Mana   shu   uch   jihat   mulchilikning   ajralmas   unsurlaridir.
Zamonaviy   mulk   (ne‘mat   mazmunidagi)   tushunchasini   keng   ma‘noda   naf,
foydalilik,   manfaat,   samara,   mulkiy   huquqlar   nuqtayi   nazarlaridan   mulkdorga,
huquqiy   va   iqtisodiy   fantomlarga   ega   hamda   shaffof   axborot   va   huquqiy
himoyalanganlik   xususiyatlari   bilan   xarakterlanuvchi   ―ne‘mat-fantom-mulkdor
uchligi   sifatida   ifodalab tizimli o‘rganish   maqsadga   muvofiq.
Mulkni   bunday   ma‘noda   ifodalanishi,   avvalambor,   uni   tovar,   kapital,   turli
munosabat vositasi  sifatida jalbdor va samarali  bo‘lishini, unga bo‘lgan huquq va
manfaatlarni   to‘liq himoyalanishini anglatadi.
Mulkchilik   shakllari   asosan   quyidagi   yo‘llar   bilan   vujudga   keladi:
- ilohiy   va omad   faktorlari;
- ijtimoiy,   siyosiy   va huquqiy   jarayonlar;
- inson   mehnati,   yuridik   shaxslar   (jumladan,   biznes   subektlari)   faoliyati;
- davlat   tasarrufidan   chiqarish,   xususiylashtirish   va   milliylashtirish
(natsionalizatsiya).
Bunda  davlat,   mahalliy  hokimiyatlar,  yuridik  va   jismoniy   shaxslar,   alohida
jamoalar   mulkdor   subektlar   sifatida   qaraladi.
Sotsium   nuqtayi   nazaridan   mulkka   ijtimoiy   manfaat   va   iqtisodiy   manfaat
manbayi   sifatida   qarash   mumkin.   Miqdoran   iqtisodiy   naf,   manfaat,   qimmatlilik
mulkning   jamiyat   subektlari   uchun   qiymat   va   narx   kategoriyalari   asosida
aniqlanadigan   daromad   (foyda)   miqdori   bilan   ifodalanadi.
Mulkiy munosabatlarsiz ijtimoiy ishlab chiqarish jarayoni va bozor faoliyati
mazmunga   ega   bo‘lmaydi.   Zero,   yuqoridagi   fikrga   qo‘shimcha   sifatida   aytilsa,
mulkiy   munosabatlar   -   bu   jamiyatdagi   boyliklarni   bozor   muomalasi   va
o‘zlashtirish   bilan   bog‘liq   ijtimoiy-   iqtisodiy,informatsion-huquqiy   munosabatlar
bo‘lib,   ularni   amalga   oshirilishi   jarayonida   huquq   va   majburiyat,   mas‘uliyat   va
javobgarlik,   manfaat   kategoriyalarining uzviy   birligi muhim   ahamiyatga   ega. 13Bu dunyoning jonli va jonsiz materiyasi benafs yaratilmagan, ularning nafsi
bir-   biriga   bog‘liq   yaratilgan!   Inson   nafsi   nazariga   vaqtinchalik   tushmagan   yoki
undan   yiroq   ne‘mat   mulkdor   nafi   uchun   mazmunga   ega   bo‘lmagan   hech   qanday
qimmatga   ega   bo‘lmagan   materiyaligicha   qoladi.   Bunday   materiya   faqat   inson
nafsiga asoslangan nafli (qiymat, narx, qimmat kategoriyalariga asoslangandagina)
mulkiy   munosabatlar   mavjud   bo‘lganidagina   ma‘noga   ega   bo‘ladi.
Mulkdor o‘zining nafsi va manfaatiga mos qiymatli va narxli ne‘matga ega
(mulkdor) bo‘ladi degan prinsip (tamoyil) o‘rinli. Bu tamoyil negizida o‘z-o‘zidan
mulkdorning   manfaatli   nafsi   va   unga   mos   manfaat   beruvchi   boylik   sifatidagi
ne‘mat(mulkiy   huquq)ni   o‘zaro   ekvivalent   kategoriyalar   deb   qabul   qilishimiz
mumkin   bo‘ladi.   Zero,   bunda   boylikning   qimmati,qiymati   va   narxisiz   manfaatni
o‘lchab   bo‘lmaydi.
Mulkchilik   munosabatlari   uning   ob’ektlari   va   sub’ektlari   bo’lishini   shart
qilib   qo’yadi.   Mulkka   aylangan   barcha   boylik   turlari   mulkchilik   ob’ektlaridir.
Mulk   ob’ekti   bo’lib,   inson   yaratgan   moddiy   va   ma’naviy   boyliklar,   tabiiy
boyliklar, aqliy mehnat mahsuli, insonning mehnat qilishi qobiliyati - ishchi kuchi
va   boshqalar   hisoblanadi.   Mulk   ob’ektida   asosiy   bo’g`in   -   bu   ishlab   chiqarish
vositalariga   egalik   qilish   hisoblanadi.   Ishlab   chiqarish   vositalari   kimniki   bo’lsa,
ishlab   chiqarilgan mahsulot ham   unga   tegishli   bo’ladi.
Real   hayotda   ishlab   chiqarish   vositalarining   umumlashish   darajasi   turli   xil,
ya’ni   ishlab   chiqaruvchilarning   ishlab   chiqarish   vositalari   bilan   qo’shilishi   turli
darajada   va   turli   shakllarda   amalga   oshiriladi.   Shunga   mos   ravishda   mulk
sub’ektlari   vujudga   keladi.   Mulk   sub’ekti   jamiyatda   ma’lum   ijtimoiy-iqtisodiy
mavqeiga   ega   bo’lgan,   mulk   ob’ektini   o’zlashtirishda   qatnashuvchilar,   mulkiy
munosabatlar   ishtirokchilari   bo’lib,   ular   jamoa,   sinf,   tabaqa   yoki   boshqa   ijtimoiy
guruhlarga   birlashgan   bo’ladi.   Ayrim   kishilar,   oilalar   va   davlat   ham   mulkchilik
sub’ekti   bo’lib   chiqadi.Mulk   ob’ektlari   va   sub’ektlari   yordamida   mulkchilik
munosabatlari   va   huquqlarini   yanada   yaqqolroq   tushunish mumkin.
Mulkchilik   munosabatlari   –   bu   mulk   ob’ektini   o’zlashtirish   bo’yicha   mulk
sub’ektlari   o’rtasidagi iqtisodiy   munosabatdir. 143. Bozor iqtisodiyotida mulkchilik   shakllarini   o’zgartirish   yo’llari
va   usullari.
Mulkchilik   shakllarini   o’zgartirish   usullari   mulkni   davlat   tasarrufidan
chiqarish   va  xususiylashtirish,  mulkchilikning  rivojlanishiga   to’sqinlik   qilayotgan
davlatning   monopol   hukmronligiga   chek   qo’yib,jamiyatda   faollik   ko’rsatayotgan
erkin   tadbirkorlik   tashabbusiga   keng yo’l   va   imkoniyatlar   ochib   berishdan iborat.
Aslida   xususiylashtirish   iqtisodiyotning   davlatlashtirishdan   qaytish
yo’llaridandir.   Xususiylashtirish   davlat   mulkini   ma’lum   darajada   xaqiqiy   egalari
fuqarolarga   berish demakdir.
Jamiyat   rivojining   hozirgi   bosqichida   mulkchilik   munosabatlari   o’z   ichiga
davlat mulkini, ishlab chiqarish, xizmat ko’rsatish va matlubot sohalaridagi
jamoa   mulkining   xilma-xil   turlarini,   ijtimoiy   tashkilotlar   mulkini,   uy   xo’jaligi   va
shaxsiy   tomorqa   xo’jaligi   hamda   yakka   tartibdagi   mehnat   faoliyati   bilan   bog`liq
bo’lgan   mehnatkashlarning   shaxsiy   mulkini,   tashqi   iqtisodiy   munosabatlar
sohasidagi   aralash   mulk shakllarini va   xususiy   mulklarni   oladi.
Mulkchilik turli shakllarining mavjud bo’lishi va ularning iqtisodiy mezoni,
avvalo,   ishlab   chiqaruvchi   kuchlarning   rivojlanishi   va   ishlab   chiqarishning
umumlashuvi   darajasi   bilan   bog`liq.   Shu   bilan   birga   mulkchilik   shakllari   ishlab
chiqaruvchi   kuchlarning   holati,   ijtimoiy   mehnat   taqsimoti   va   tashkiliy-iqtisodiy
munosabatlarining   yetuklik darajasi bilan   mos   kelishi zarur.
Davlat mulki – egalik qilish, foydalanish va tasarruf qilish davlat ixtiyorida
bo’lgan   mulk ob’ektlaridan   iborat.
Davlat   mulki   haqiqatda   ham   xalqqa   qarashli   bo’lgan,   bo’linmaydigan   yoki
umumiy   resurslardan   foydalanish uchun juda   mosdir.
Xususiy mulk ham, boshqa har qanday mulk shakllari kabi, o’zining ijobiy
va   salbiy  tomonlariga  ega.  U so’zsiz   tashabbuskorlik  va tadbirkorlikni,  mehnatga
ma’suliyatlilik   munosabatlarini   rag`batlantiradi.   Shu   bilan   birga,   tovar   ishlab
chiqarish   sharoitida   u   xufyona   daromad   orttirishga   intilish   hissini   tug`diradi.
Mulkchilikning bu shaklini tan olish xalq xo’jaligida uni qo’llash foydali bo’lgan
bo’g`inlarni aniqlash, uni tartibga solishning moliyaviy va huquqiy mexanizmlarini 15shakllantirishni   taqozo qiladi.
Lekin   xususiy   mulkchilikni   bunday   tan   olish   uni   mutlaqlashtirish   bilan
umuman   bog`liq   emas.   Bu   mulk   sotib   olingan   ishlab   chiqarish   vositalari   asosida
mustaqil   xo’jalik   yuritish   yoki   davlat   korxonalari,kooperativ   firmalar,   magazin,
oshxona va   shu   kabilarni sotib olish   orqali vujudga   kelishi   mumkin.
Turli   shakldagi   mulklarning   birikib   ketishi   natijasida   aralash   mulk   paydo
bo’ladi.   Bu   mulk   alohida   olingan   ob’ektning   turli   mulkdorlar   ishtirokida
o’zlashtirilishini   bildiradi.
Davlat   tasarrufidan   chiqarish   –   davlat   korxona   va   tashkilotlarini
jamoa, ijara korxonalariga, aksionerlik jamiyatlariga,mas’uliyati cheklangan
jamiyatlarga,   davlatga   qarashli   mulk   bo’lmaydigan   boshqa   korxonalar   va
tashkilotlarga   aylantirishdir.
Xususiylashtirish   –   fuqarolarning   va   davlatga   taalluqli   bo’lmagan   yuridik
shaxslarning   davlat   mulki   ob’ektlarini   yoki   davlat   aksionerlik   jamiyatlari
aksiyalarini   davlatdan sotib   olishidir.
Bundan ko’rinadiki, mulkni davlat tasarrufidan chiqarish xususiylashtirishga
qaraganda   ancha   keng tushuncha.
Xususiylashtirish   -   davlat   mulkiga   egalik   huquqining   davlatdan   xususiy
shaxslarga   o’tishidir.
Mulkni davlat tasarrufidan chiqarish xususiylashtirishdan  tashqari, bu mulk
hisobidan   boshqa   nodavlat   mulk   shakllarining   vujudga   keltirishni   ham   ko’zda
tutadi.   U   bir   qator   yo’llar   bilan   amalga   oshiriladi:
- davlat   korxonalarini   hissadorlik   jamiyatiga   aylantirish;
- davlat   korxonasini   sotib,   uni   jamoa mulkiga   aylantirish;
- mulkni qiymatga qarab chiqarilgan cheklar (vaucher) bo’yicha fuqarolarga
bepul   berish;
- mulkni ayrim   tadbirkor   va   ish boshqaruvchilarga   sotish;
- ayrim   davlat   korxonalarini   chet   el   firma   va   fuqarolariga   sotish   yoki   qarz
hisobiga   berish;
- davlat   mol-mulkini   auksionlarda   kim   oshdi   savdosi   orqali   sotish   va 16boshqalarni   tashkil   etadi.
2-rasm.Davlat   mulkini   xususiylashtirishning   usullari.
Xususiylashtirishning   usullari   ham   turli-tuman   bo’lib,   ularni   3   guruhga
ajratish   mumkin:
1) davlat   mulkini   bepul   bo’lib   berish   orqali   xususiylashtirish;
2) davlat   mulkini   sotish   orqali   xususiylashtirish;
3) davlat mulkini bepul bo’lib berish hamda sotishni uyg`unlashtirish orqali
xususiylashtirish.
Mamlakatimizda amalga oshirilgan xususiylashtirish jarayonining o’ziga xos
jihati   – bu   uning bosqichma-bosqich   amalga   oshirilganligidir.
O’zbekistonda   iqtisodiy   islohotlarning   birinchi   bosqichidayoq
mulkchilikning   hamma shakllari teng huquqli ekanligi konstitutstion tarzda e’tirof
etildi   va   davlat   mulki   monopolizmni   tugatish   hamda   bu   mulkni   xususiylashtirish
hisobiga   ko’p   ukladli   iqtisodiyotni   real   shakllantirish   vazifasi   qo’yildi.   Avvalo
mulkchilikning   turli   xil   shakllari   qaror   topishi   uchun   teng   huquqiy   normalar   va Davlat mulkini xususiylashtirishning  
usullari
Mulkni bo’lib berish orqali  
xususiylashtirish Mulkni sotish orqali  
xususiylashtirish
Mehnat   jamoalariga   bepul  
tarqatish Mehnat   jamoalariga  
sotish
Jamiyat   azolariga   bepul   bo’lib   berish Barcha   jamiyat   a’zolariga   sotish
Aholining ayrim ijtimoiy  
qatlamlariga   bepul  
berish Kim oshdi savdosi orqali jismoniy  
yoki   yuridik   shaxslarga   sotish
Harbir jamiyat a’zosining qo’shgan  
hissasiga   qarab   bo’lib   berish Keyinchalik sotib olish sharti bilan  
ijaraga   berish
Foyda   keltirmayotgan   korhonani  
mehnat   jamoasiga   bo’lib   berish Tashqi   qarzni   evaziga   berish   yoki  
sotish 17amal qilish   mexanizmlari   yaratildi.
4. O’zbekistonda bozor iqtisodiyotida mulkchilik tizimining
shakllanish bosqichlari   va   xususiyatlari.
Iqtisodiyotni rivojlantirishning bozor yo’li - bu ko’p mulkchilikdir yoki   ko’p
ukladli iqtisodiyotni   va   raqobat   muhitini shakllantirishdir.
Buning   asosida   davlat   tasarrufida   bo’lgan   mulkni   xususiylashtirib   davlatga
qarashli   mulk   bo’lmaydigan boshqa   korxonalar   va   tashkilotlarga   aylantirishdir.
Davlatimiz   rahbari   mulkchilik   masalasini   hal   qilishni   “ . . . bozorni   vujudga
keltirishga   qaratilgan   butun   tadbirlar   tizimining   tamal   toshi   bo’lib   xizmat
qiladi”   deb   ko’rsatadi.   Shu   sababli   O’zbekistonda   mulkni   davlat   tasarrufidan
chiqarish   va   xususiylashtirishga   muhim   ahamiyat   berilib,   “Davlat   tasarrufidan
chiqarish   va   xususiylashtirish to’g’risida”gi
Qonuni   1991 yil   19   noyabr   qabul qilindi.
Xususiylashtirish   davlat   mulkiga   egalik   huquqining   davlatdan   xususiy
shaxslarga   o’tishini   bildiradi.
Uzoq   yillar   mobaynida   respublikamiz   iqtisodiyotida   umumxalq   mulki   deb
atalgan,   aslida esa, davlatlashtirilgan mulk to‘liq hukmronlik qilib keldi. Nazariya
va   amaliyotda umumxalq mulki deb hisoblangan mulk sub‘ekti sifatida davlatning
chiqishi   jamiyat   a‘zolari   o‘rtasida   bu   mulkka   «hech   kimniki»,   «davlatniki»,
«birovning   mulki»,   deb   qarashlarning   shakllanishiga   olib   keldi.
Bozor   iqtisodiyotini   vujudga   keltirish   vazifasi   o‘tish   davrida   mulkchilikda
davlat   sektorining   salmog‘i   ancha   yuqori   bo‘lgan   mamlakatlarda   bu   mulkning
ma‘lum   qismini   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirishni   taqozo
qiladi.   Mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirishning   ko‘rsatib
o‘tilgan   yo‘llari   hamda   usullaridan   qaysi   birini   tanlash   undan   kutilgan   maqsadga
bog‘liq.   Masalan, Rossiyada davlat mulkini vaucher orqali bepul taqsimlash usuli
qo‘llanildi.   Bundan   ommaviy   xususiylashtirishdan   ko‘zlangan   maqsad   qisqa
muddat   ichida   cheklar   bozorini   joriy   etish   hisobiga   mulkdorlarning   g‘oyat   keng
qatlamini   vujudga   keltirishdan iborat   edi.
Agar   tadbirkorlikni   rag‘batlantirish   ko‘zda   tutilsa,   xususiylashtirish   tanlab 18olingan   ozchilik   o‘rtasida   o‘tkaziladi.
Agar xususiylashtirish chetdan kapitalning kirib kelishiga, yo‘l ochishi zarur
bo‘lsa,   davlat   mulkini   xorijiy   tadbirkorlarga   berish   shaklida   amalga   oshiriladi.
Mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarishda   ayrim   usullarga   ustuvorlik   berish   boshqa
usullarni qo‘llashni rad etmaydi, aksincha,ularni ham qo‘llash zarurligini bildiradi.
Masalan,   korxona   jamoasiga   ustunlik   berilib,   davlat mulkini   aksiyalashtirish,
bu   aksiyalarni   sotib   olishda   shu   jamoadan   tashqari   kishilar   va   chet   el
kapitalining   ishtirok   etishi ham   bo‘lishi mumkin.
Mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   sharoitga   qarab
- pulli;
- pulsiz;
- imtiyozli   tarzda   o‘tkaziladi.
O‘z shakli va usulidan qat‘iy nazar bu tadbir xilma-xil mulkchilikni vujudga
keltirishni   ta‘minlaydi,   chunki   davlat   mulki   hisobidan   nodavlat   mulkning   barcha
shakllari   va   turlari rivojlanadi.
Mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   mulkchilikning
rivojlanishiga   to‘sqinlik   qilayotgan   davlatning   monopol   hukmronligiga   chek
qo‘yib, jamiyatda faollik ko‘rsatayotgan erkin tadbirkorlik tashabbusiga keng yo‘l
va   imkoniyatlar   ochib   berishdan   iborat.   Aslida   xususiylashtirish   iqtisodiyotning
davlat   zimmasidan   soqit   qilish   yo‘llaridan   biri   bo‘lib,   davlat   mulkini   ma‘lum
darajada   haqiqiy   egalari   -   fuqarolarga   berish demakdir.
Ko‘pincha   xususiylashtirish   -   bu   davlat   mulkini   ishlovchilarga   berish,   deb
talqin   qilinadi.Aslida   mamlakatning   barcha   aholisiga   davlat   mulkini   bo‘lib   berib
bo‘lmaydi,bunda aholining hammasi  mulkka ega bo‘lib, ishlab chiqarishni tashkil
etish,   uni   boshqarish   ishlab   chiqarish   hamda   mahsulotni   ayirboshlash   kabi
mashaqqatli   ishlarni   o‘z   zimmasiga   olavermaydi.
Xususiylashtirish   natijasida   aholi   orasida   ijtimoiy   jihatdan   tabaqalanish   yuz
beradi   va   kishilarning   bajargan   ishiga   qarab   oladigan   haqi   turlicha   bo‘lib,
aholining   daromadlarida   ham   tabaqalanish   yuz   beradi.   Kishilar   turli   sohalarda,
masalan,   biznesda   turli   shakllardagi   mulkka   ega   bo‘lib,   aksiya   sotib   olish   va 19korxona   mulkida   o‘z   hissalarini   oshirib borishga   harakat   qiladilar.
Xususiylashtirishni   amalga   oshirish   uchun   davlat   mulkini
xususiylashtirishning   keng   ko‘lami dasturini   ishlab chiqish zarur.
Davlat   mulkini   uning   tasarrufidan   chiqarish   jarayonida,   avvalambor,
xususiylashtirish   yo‘li   bilan   yaxshi   iqtisodiy   natijalarga   erishgan   mamlakatlar
tajribasidan   to‘laroq   foydalanish   va   ular   yo‘l   qo‘ygan   xatolar   takrorlanmasligi
kerakki,   bu   bilan   bozor   iqtisodiyotining   rivojlanishini   ta‘minlash   mumkin.
Huquqiy   jihatdan   xususiylashtirilgan   barcha   korxonalarga   erkin   iqtisodiy
xo‘jalik   yuritish   huquqi   berilishi   va   davlat   sektori   bilan   teng   imkoniyatlarga   ega
bo‘lishi   kerak.   Davlat   sektoriga   nisbatan   bu   korxonalarga   soliqlarni   birmuncha
kamaytirish   va   ayrimlarini ma‘lum   muddatga   soliqlardan   ozod   qilish   zarur.
Xususiylashtirish   orqali   korxonalar   davlat   tasarrufidan   chiqarilib,   ma‘lum
jamoa   va   shaxslarga   sotilgandan   keyin   faoliyatlarini   bozorning   shafqatsiz
raqobat   qonunlari asosida tashkil etadi. Bozor korxonalarining yashovchanligini va
ularni   doimo   raqobat   kurashida   o‘z   manfaatlarini   himoya   qilishga   majbur   etadi.
Mabodo   korxona   raqobat   kurashiga   dosh   bera   olmay   sinsa,   oldingi   davrdagidek
davlat   byudjetidan   mablag‘   hisobiga   uni   saqlab   qolish   hollariga   xususiylashtirish
orqali   barham   beriladi.
Xususiylashtirish   mulkning   bir   shaklidan   ikkinchi   shakliga   o‘tishni   aks
ettirmasligi   kerak,   balki   xususiylashtirish   oldiga   qo‘yilgan   vazifa   katta   bo‘lib,
xususiylashtirish orqali avvalo barcha sohani o‘z qaramog‘ida turli uslublar orqali
birlashtirib   turgan davlat   hukmronligini   iqtisoddan   ajralish   uchun   bir
qancha   tadbirlarni   ishlab   chiqish   kerak bo‘ladi.
Davlat   korxonalarini   xususiylashtirish   bu   mulkchilikning   rivojlanishiga,
uning   yangi   bosqichiga   o‘tishiga   bo‘lgan   talabidan   kelib   chiqadigan   bir
jarayondir.   Xususiylashtirishning   rivojlanishini   ta‘minlaydigan  muhim   omillardan
biri
- bu ishlab  chiqaruvchilar  hamda  tadbirkorlarning tashabbusi,  ularning
ishlab   chiqarishdagi   faolligi   hamda   ishbilarmonligidir.   Davlat   mulkini
xususiylashtirish   natijasida   hokimiyat   va   ishlab   chiqarish   sohalariga   yangi 20ishbilarmonlar,   aholining   faol   qismi   jalb   etiladi   va   mulkiy   munosabatlarni
rivojlantirishdan hamda mulk   shakllarini   takomillashtirishdan aholining   shu   qismi
manfaatdorgina   bo‘lib   qolmay,   balki   o‘rta   va   quyi   ijtimoiy   qatlamni   ham   mulkiy
munosabatlarni   takomillashtirishdan   manfaatdor   qiladi.   Davlat   mulkini
xususiylashtirish   siyosati   mamlakatning   o‘ziga   xos   xususiyatlarini,   mahalliy   va
milliy   sharoitlarni, urf   odatlarni   hisobga   olgan   holda   olib   borilishini   ko‘zda   tutadi.
Davlatlashtirishdan   qaytishning   muhim   yo‘nalishlari   bu   ijara   munosabatlarini
rivojlantirish va aksionerlik mulkini shakllantirish hisoblanadi. Bu jarayon ma‘lum
tadbirlarga   rioya   qilingan   holda   olib   borilishi   lozim,   bu   avvalo,   ixtiyoriylik
asosida,  oshkoralik hamda jamoatchilikning umum  ishtirokida amalga oshirilib, u
mehnat   jamoalarining   iqtisodiy   manfaatiga,   davlat   manfaatlariga   putur
yetkazmasligi,   shu   bilan   birga   iste‘molchilar   manfaatlariga   ham   zid   bo‘lmasligi
zarur.   Bu   holda   mahsulot   hajmi,   sifati   va   mehnat   unumdorligini   oshirish,   ishlab
chiqarishni   boshqarishni   yaxshi   tashkil   etish,   mavjud   moddiy   texnika,   moliyaviy
va   mehnat   resurslaridan,   fan   va   texnika   yutuqlari,   yangi   texnologiyalardan
samarali   foydalanish,tovar   ishlab   chiqarishni   ko‘paytirish   hisobiga   bozorda
narxlarning   pasayishiga   erishish   yo‘li   bilan   aholining   moddiy   farovonligining
oshishiga   erishish talab etiladi. O‘zbekistonda mulkni davlat tasarrufidan chiqarish
va   xususiylashtirishga   yondashuvning   muhim   xususiyati   –   uni   dasturlar   asosida
bosqichma-bosqich   amalga   oshirishdan iborat.
1992-1993 yillar xususiylashtirishning birinchi bosqichini o‘z ichiga olib, bu
bosqichda   xususiylashtirish   jarayoni   umumiy   uy-joy   fondini,   savdo,   mahalliy
sanoat,   xizmat   ko‘rsatish   korxonalarini   hamda   qishloq   xo‘jalik   mahsulotlarini
qayta   ishlash tizimini   qamrab oldi.
Xususiylashtirishning birinchi bosqichida davlat xalq xo‘jaligining iqtisodiy
jihatdan   samarasiz   bo‘lgan,   biroq   butun   mamlakatning   iqtisodiy   taraqqiyotida
muhim   rol   o‘ynaydigan   ayrim   sektorlarini,   ayrim   korxonalarni   saqlab   turishni   va
mablag‘   bilan   ta‘minlash   vazifalarini   o‘z   zimmasiga   oldi.
Iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning birinchi bosqichi natijasida kichik
xususiylashtirish   amalda   tugallandi,   davlat   mulkini   boshqarish   va   uni 21mulkchilikning   boshqa   shakllariga   aylantirish   uchun   kerak   bo‘lgan   muassasalar
tizimi vujudga keltirildi. Savdo, aholiga maishiy xizmat ko‘rsatish, mahalliy sanoat
korxonalari   xususiy   va   jamoa   mulki   qilib   berildi.Yengil,   mahalliy   sanoatga,
transport   va   qurilishga,   boshqa   tarmoqlarga   qarashli   ayrim   o‘rta   va   yirik
korxonalar   keyinchalik   sotib   olinish   huquqi   bilan   ko‘proq   ijara   korxonalariga,
jamoa   korxonalariga,   yopiq   turdagi   aksionerlik   jamiyatlariga   aylantirildi.
Aksiyalarning   nazorat   paketi   davlat   ixtiyorida   saqlab   qolindi.
Uy   joylarni   xususiylashtirish   jarayonida   ilgari   davlat   ixtiyorida   bo’lgan   bir
milliondan   ortiq   kvartira   yoki   davlat   uy-joy   fondining   95   foizdan   ortiqrog`i
fuqarolarning   xususiy mulki bo’lib qoldi.
Davlat   ijtimoiy   dasturida   belgilab   berilgan   ikkinchi   bosqich   1994-1995
yillarga   to’g`ri   keldi.   Bu   bosqichda   ko’plab   o’rta   va   yirik   korxonalar   hissadorlik
jamiyatlariga   aylantirildi   hamda   ularning   aksiyalari   respublika   qimmatbaho
qog`ozlar   bozorining   asosini tashkil etdi.
Davlat   mulki   hissadorlikka   aylantirilishi   bilan   bir   qatorda   kichik   xususiy
biznes   korxonalari   qizg`in tashkil   qilindi.
Mulkni davlat tasarrufidan chiqarish va xususiylashtirishning bu bosqichida
ochiq   turdagi   aksionerlik   jamiyatlarini   vujudga   keltirish,   davlat   mulkini   tanlov
asosida   hamda   kim   oshdi   savdosida   sotish amaliyotga   joriy   qilindi.
Ko’chmas   mulk   va   qimmatli   qog`ozlar   bozorining   yangi   muassasalari   barpo
etildi.
Mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirishdan   keladigan
samara ikki   yoqlama   tavsifga   ega.
Bir   tomondan,   u   aholining   bo’sh   turgan   mablag`larini   o’ziga   jalb   qilib,
ularning   bozorga   tazyiqini pasaytiradi.
Ikkinchi tomondan, yangi mablag`larni ishlab chiqarishga jalb etish va tovar
ishlab   chiqaruvchilar   o’rtasida   raqobatni   yuzaga   keltirish uchun   sharoit yaratadi.
Bu yerda shuni ta’kidlash lozimki xususiylashtirish iqtisodiyotning davlatga
qarashli   bo’lmagan sektorini   shakllantirishning yagona   yo’li   emas.
Tashabbuskorlik asosida yakka tartibdagi xususiy mulkchilikka asoslangan, 22shuningdek,   turli   xil   kooperativlar,   shirkatlar,   ma’suliyati   cheklangan   jamiyatlar
ko’rinishidagi kichik va o’rta korxonalarni tashkil qilish – ikkinchi qudratli jarayon
hisoblanadi.
Respublika   iqtisodiyoti   1996   yildan   boshlab   mulkni   davlat   tasarrufidan
chiqarish   va   xususiylashtirishning   uchinchi bosqichiga   kirishdi.
Bu   bosqich   davrida   (1996-1998   yillar)   xususiylashtirilmaydigan   ob’ektlar
ro’yxatiga kirmagan barcha ob’ekt va korxonalar (jami 3146 ta) davlat tasarrufidan
chiqarildi.
Xususiylashtirish   jarayonlarining   to’rtinchi   bosqichi   (1998-2002   yillar)   ning
asosiy   vazifalari   sifatida   davlat   byudjetiga   xususiylashtirishdan   tushgan
mablag`larni yo’naltirish, xususiylashtirilgan korxonalarga xorijiy investistiyalarni
jalb etish, boshqaruv samaradorligini oshirish va mulkchilik yangi munosabatlarini
to’laqonli   amal   qilishi   uchun   sharoitlar   yaratish   tadbirlarini   amalga   oshirish
ustuvor   vazifa   etib belgilandi.
O’zbekistonda   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish
jarayonlarining   hozirgi   -   beshinchi   bosqichi   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2003   yil   24   yanvardagi   «O’zbekiston   iqtisodiyotida   xususiy
sektorning   ulushi   va   ahamiyatini   tubdan   oshirish   chora   tadbirlari   to’g`risida»gi
Farmoni   bilan bog`liq.
Mazkur   Farmon   yaqin   istiqbolda   yo’naltirilgan.   Iqtisodiy   nochor   davlat
korxonalarini   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   jarayonini
jadallashtirish,   shuningdek,   mazkur   korxonalarni   modernizastiyalash   va   barqaror
rivojlantirish   uchun   to’g`ridan-to’g`ri   investistiyalarni   jalb   etish   maqsadida
xususiylashtirilgan ob’ektlarga narx belgilashning samarali mexanizmi joriy etildi.
Xususan,xususiylashtirilgan   korxonalar   davlat   aktivlarining   boshlang`ich
narxlarini sekin-asta pasaytirib borish hamda davlat, iqtisodiy nochor korxonalarni
va   past   likvidli   ob’ektlarni   nol   darajadagi   xarid   qiymati   bo’yicha   tanlov   asosida
investistiya majburiyatlarini qabul qilish sharti  bilan investorlarga sotish tartiblari
tasdiqlandi.   Xususiylashtirilgan   korxonalarga   xorijiy   investisiyalarni   jalb   etish,
boshqaruv   samaradorligini   oshirish   va   mulkchilikning   yangi   munosabatlarini 23to'laqonli   amal   qilishi   uchun   sharoitlar   yaratish,xususiylashtirish   jarayonlari
samaradorligini   oshirish   va   jadallashtirish,iqtisodiyotda   xususiy   sektorning
ishtirokini   faollashtirish   va   salmog'ini   oshirish   ustuvor   vazifalar   etib   belgilandi.
Keyingi   yillarda   mamlakatimizdagi   xususiylashtirish   jarayonlarida   xorijiy
investorlarning   ishtirokiga   katta   e‘tibor   qaratilmoqda.   Jumladan,   2005   yilning   11
aprelida   qabul   qilingan   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «To‘g‘ridan
to‘g‘ri   xususiy   xorijiy   investisiyalarni   jalb   etishni   rag‘batlantirish   borasidagi
qo‘shimcha   chora   tadbirlar   to‘g‘risida»gi   Farmoni buning   yaqqol   dalilidir.
Mazkur Farmonga binoan, 2005 yilning 1 iyulidan boshlab to‘g‘ridan-to‘g‘ri
xususiy xorijiy investisiyalarni jalb etadigan korxonalar quyidagi soliq va majburiy
ajratmalarni   to‘lashdan ozod etiladi:
-asosiy   faoliyati bo‘yicha   daromad (foyda)   solig‘i;
-mulk   solig‘i;
-obodonlashtirish   solig‘i;
- ekologiya   solig‘i;
- mikrofirma   va   kichik   korxonalar   uchun   belgilangan   yagona   soliq;
- Respublika   yo‘l   jamg‘armasiga   ajratma.
Xorijiy   investisiyalar   uchun   bunday   imtiyozlarning   belgilanishi,   shubhasiz,
keyingi   yillar   davomida   mamlakatimizdagi   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish
hamda   xususiylashtirish   jarayonlarida   ular   ishtirokining   yanada   kengayishi   va
buning natijasida, mazkur jarayonlar samaradorligining sezilarli darajada oshishiga
olib   keldi.
Respublikada   xususiylashtirishning   manzilli   yo‘naltirilganligi   uning
navbatdagi   xususiyatidir.   Bu   aholining   barcha   qatlamlariga   mazkur   jarayonda
aniqroq va   natijaliroq qatnashish imkonini yaratadi. Xususiylashtirishning manzilli
yo‘naltirilganligi   uy-joylarning   o‘z   egalariga   imtiyozli   yoki   bepul   berilishida,
aholining   ko‘proq   muhtoj   va   zaif   qatlamlarini   qo‘llab-quvvatlashning   turli   xil
dasturlari byudjet mablag‘lari hisobiga qoplanishida, qishloq aholisi o‘z yordamchi
xo‘jaligi   uchun chek   yerlar   olishi   kabilarda   ifodalanadi.
O‘zbekistonda   xususiylashtirishning   to‘lovliligi   uning   navbatdagi   muhim 24xususiyatidir.Pulni   to‘lash   orqali   davlat   tasarrufidagi   korxona   va   ob‘yektlarni
xususiylashtirishda   mulkni   bepul   taqsimlash   bilan   bog‘liq   salbiy   holatlar   bartaraf
etilishi   bilan birga   qator   muammolarni   hal   qilish imkoniyati yaratiladi.
Bulardan   asosiysi,   avvalo,   tadbirkorlikni,   xususiylashtirilgan   korxonalarni
davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlashning   moliyaviy   manbalari   paydo   bo‘ladi,
bozor   infrastrukturasini   barpo   etish   uchun   resurslar   vujudga   keladi   va   aholini
ijtimoiy   muhofazalash   dasturini ro‘yobga   chiqarish   uchun mablag‘lar   jamlanadi.
Davlat   mol-mulkini   yangi   mulkdorlarga   sotish   yo‘li   orqali   ularning
mulkchilikning   boshqa   shakllariga   aylantirilishi   bilan   birga   xususiylashtirishdan
olinadigan   mablag‘lar   shu   korxonaning   o‘zini   qo‘llab-quvvatlashga,   yangi
raqobatbardosh   korxonalar   barpo etishga   ham   sarflanadi.
Navbatdagi   muhim   xususiyat   -   respublikada   mulkni   davlat tasarrufidan
chiqarish   chog‘ida   aholi   uchun   kuchli   ijtimoiy   kafolatlar   yaratildi   va
ta‘minlandi.   Ijtimoiy   kafolatlar   bir   butun   imtiyozlar   tizimi orqali yaratildi.
Bular:
- xususiylashtirilayotgan   korxona   mehnat   jamoasiga   aksiyalarni   imtiyozli
shartlar   bilan   sotish;
- yangi   mulkdorga   eskirgan   asosiy   fondlar   hamda   ijtimoiy   infrastruktura
ob‘yektlarini   bepul topshirish;
- davlat   korxonalarining   mol-mulki,   fermalar,   bog‘lar   va   shu   kabilarni
imtiyozli   shartlar   asosida   xususiylashtirish,
- shuningdek   soliq   to‘lashda   ayrim   imtiyozlar   berish   kabilardir.
Ijtimoiy   kafolatlar   iste‘mol   savatining   eng   kam   miqdorini   kuzatib   borish,
eng   kam   ish   haqini,   daromad   solig‘ini   tartibga   solish   kabilarni   ham   o‘z   ichiga
oladi.   Ijtimoiy   muhofazalash   davlatning   barcha   mulkdorlar   hissadorlar,
xususiylashtirilgan   uy-joylarning,   sotib   olingan   texnika,   avtotransport
vositalarining,   yer   maydonlari,   xususiylashtirilgan   fermalar   va   boshqa
vositalarning   egalarining   huquqlarini   himoya   qilishda   o‘z   ifodasini   topadi.
Respublikada   davlat   mulkini   xususiylashtirishning   o‘ziga   xos   boshqa
jihatlari   Prezidentimiz   tomonidan   bayon   qilingan   iqtisodiy   islohotlarni   amalga 25oshirishning   asosiy   qoidalaridan   kelib chiqadi.
Bular   quyidagilar:
- davlat   mulkini   xususiylashtirish   respublikada   amalga   oshirilayotgan
islohotlarning   ichki   mantiqiga   bo‘ysundiriladi   va   ularning   asosini   tashkil   qiladi;
- mulkni   xususiylashtirish   jarayoni   davlat   tomonidan   boshqariladi;
- xususiylashtirishni   huquqiy-me‘yoriy   jihatdan   ta‘minlashda   qonunlarga
rioya   etiladi.
Respublikamizda xususiylashtirish bo‘yicha qo‘yilgan vazifa, davlat sektori
bozor   sharoitida   ham   sezilarli rol o‘ynashini inkor   qilmaydi.
Chunki   iqtisodiyotning   davlat   korxonalari   saqlanib   qolishi   kerak   bo‘lgan
sohalar   ham   mavjud.   Bunday   korxonalar   uchun   ularning   bozor   sharoitlariga
tarkiban   moslashuviga   imkon   beradigan   xo‘jalik   yuritish   mexanizmini   ishlab
chiqish talab   qilinadi. 26 Xulosa
O‘zbekiston so‘ngi yillarda ijtimoiy-iqtisodiy jihatdan taraqqiy etayotgan va
raqobatbardosh   mamlakatga   aylanmoqda.   Zero,   raqobatbardosh   iqtisodiyotni
shakllantirmasdan,   mamlakatimizda   demokratik   islohotlarni   yanada
chuqurlashtirish   va   fuqorolik   jamiyatini   rivojlantirish   konsepsiyasida   ko‘zda
tutilgan   maqsadli   vazifalarni   amalga   oshirmasdan   turib,   kelajakda
iqtisodiyotimizni   rivojlangan   demokratik   mamlakatlar   darajasiga   olib   chiqib
bo‘lmasligi   davlatimiz   rahbari   tomonidan   asoslab   berilgan   edi.Mamlakatimizda
mulkchilik tizimi va mulkchilik munosabatlarini takomillashtirishga hamda kichik
biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   yanada   rivojlantirishga   e‘tibor   qaratilib,   xususiy
mulkning   huquq   va   himoyasi   mustahkamlandi.   Bugungi   kunda   har   bir   tadbirkor
biladiki,   davlat   xususiy   mulkdor   huquqlarining   himoyachisidir.Xususiylashtirish
jarayonlarini yanada chuqurlashtirish, haqiqiy mulkdorlar qatlamini shakllantirish,
ko‘p   ukladli   iqtisodiyotni   vujudga   keltirish   va   unda   xususiy   mulkning   yetakchi
o‘rin   egallashini   ta‘minlash,   xususiylashtirishni   amalga   oshirish   bosqichlarida
aholi   uchun   kuchli   ijtimoiy   kafolatlarni   yaratilishi,   mulkni   tejab-tergab
foydalanadigan,   talab   va   taklif   qonuni   asosida   iste‘mol   bozorini   to‘ldira   oladigan
mulkdorlarga   topshirilishi   lozimligi,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni
rivojlantirish va milliy iqtisodiyotga to‘g‘ridan-to‘g‘ri xorijiy investitsiyalarni jalb
qilish   masalalari   ham   nazariy,   ham   amaliy   ahamiyatga   molik   ekanligi   ushbu
mavzuda kurs ishining naqadar dolzarb ahamiyatga ega ekanligidan dalolat beradi.
Kurs   ishining   ilmiy   yo‘nalishi   mulkchilik   shakllarini   o’zgartirish   yo’llari   va
usullari,   mulkchilik   munosabatlarini   takomillashtirish   orqali   iqtisodiyotni
innovatsion   rivojlantirish   bo‘lib,   uning   maqsadi   mamlakatimizda   mulkchilik
shakllarini o’zgartirish borasidagi muammolarni aniqlash va ularni bartaraf etishga
qaratilgan   ilmiy   taklif   va   amaliy   tavsiyalar   ishlab chiqishdan iborat:
- xususiy   mulk   tushunchasini   nodavlat   mulkka   asoslangan   korxonalar
tushunchasidan   farqini aniqlashtirish;
- qonunga   muvofiq   ravishda   iqtisodiyotda   xususiy   mulkning   ustuvorligini
amalda   ta‘minlash yo‘nalishlarini   takomillashtirish; 27- xususiy   mulkni   qo‘llab-quvvatlash   va   daxlsizligini   kafolatlash   hisobiga
ishlab   chiqarishni   texnik   va   texnologik   yangilash   va   modernizatsiya   qilish;
- jahon   bozorlariga   yangi   maxsulotlarni   olib   chiqishdagi   mavjud
muammolarni   tahlil   etib,   ishlab   chiqarish   xarajatlarini   pasaytirish;
- tayyorlanayotgan mahsulotlarning material va energiyani ko‘p talab qilishi
va   avvalo   iqtisodiyotning   xususiy   mulkka   asoslangan   sektori   tarmoqlarining
texnologik   jihatdan   qoloqligini   oldini   olishga   qaratilgan   tavsiyalar   ishlab
chiqish.   Kurs   ishidan   kutilayotgan   ilmiy-amaliy   natija   mulkchilik   shakllarini
o’zgartirish   yo’llari   va   usullari   tushunchalariga   nazariy   jihatdan   aniqlik   kiritish,
qonunlarimizga   muvofiq   ravishda   iqtisodiyotda   xususiy   mulkning   ustuvorligini
amalda   ta‘minlash.   Uni   qo‘llab-quvvatlash   va   daxlsizligini   kafolatlash   orqali
xususiy tadbirkorlikni rivojlantirish, biznes yuritish, iqtisodiyotimizga mahalliy va
xorijiy investitsiyalarni keng jalb etish uchun zarur sharoit va qulay muhit yaratish
imkoniyatlari tahlil etilib, ijtimoiy sohani rivojlantirish, ish joylarini shakllantirish
va   aholi   bandligi,   uy-joylar   qurish   va   aholi   punktlarini   obodonlashtirish,   ta‘lim
tarbiya   jarayonlari   va   sog‘liqni   saqlash   tizimini   yanada   isloh   etish   va
takomillashtirishga   yo‘naltirish chora   tadbirlarini   ishlab chiqish   zarur.
Demak,   O`zbekiston   Respublikasi   iqtisodiyoti   hozirgi   bozor
munosabatlariga   o`tish   davrida   mulkchilik   va   ko`p   ukladlilik   xususiyatiga   ega
hamma qonunga   ko`ra fuqarolarga, tashkilotlarga va boshqa mulkdorlarga ularning
mulkiy   huquqini   himoya   qilish   va   ulardan   samarali   foydalanish   uchun   teng
sharoitlar   yaratiladi.
Bular   O`zbekistonning   mavjud   barcha   potentsialidan   foydalanish   asosida
iqtisodiyotni   ko`tarishga   ta‘sir   etuvchi   strategik   yo`nalishi   hisoblanadi.Insoniyat
taraqqiyoti bosqichlari va   har   bir   bosqichga   xos bo’lgan   iqtisodiy
tizimlarni   o’rganish   iqtisodiy   jarayonlarni,   ularni   o’zgaruvchan   ekanligini
bilishda   muhim   ahamiyatga   egadir.   Kishilik   jamiyati   ishlab   chiqarish
munosabatlari va   ishlab chiqaruvchi kuchlarning o’zaro birligi va ziddiyati asosida
taraqqiy etib   borib, uning turli bosqichlariga o’ziga xos bo’lgan iqtisodiy tizimlar
muvofiq   keladi. 28Taraqqiyot   bosqichlarini   bilishda,tarixiy-formastion   yondashuv;
madaniylashish   (stivilizastiya)  darajasi jihatdan yondashuv;  texnika va texnologik
taraqqiyot   darajasi   jihatidan   yondashuv;   sostial-iqtisodiy   shakllar   o’zgarishi
jihatidan   yondashuvlar   keng   qo`llaniladi.
Insoniyat jamiyati tarixida bir-biri bilan izchil almashinib turgan qator ishlab
chiqarish usullari va shunga muvofiq ijtimoiy-iqtisodiy formastiyalar ajralib turadi.
Jamiyat   taraqqiyotiga,   jumladan   texnika   va   texnologiyaning   rivojiga   ijtimoiy
iqtisodiy   munosabatlarning   kuchli   ta’sirini   shunda   ko’rish   mumkinki,   bir   necha
ming yillab rivojlanmay yotgan texnika va texnologiya taraqqiyoti tovar xo’jaligi
va   bozorning vujudga   kelishi bilan   gurkirab o’sib   ketdi.
Har   bir   davrda   va   makonda   amal   qilayotgan   iqtisodiy   munosabatlar
majmuasi   –   iqtisodiyotni   tashkil   qilish   shakllari,   xo’jalik   mexanizmi   va   iqtisodiy
muassasalar   bilan   birgalikda   iqtisodiy   tizimni tashkil   qiladi.
Iqtisodiy   nazariyada   ko’pincha   iqtisodiy   tizim   tushunchasini   ishlab
chiqaruvchi   kuchlarning   rivojlanish   darajasi   bilan   bog`lab   turkumlashga
harakat   qilinadi.   Shu   asosda   dunyodagi   rivojlangan   mamlakatlar   iqtisodiy
tizimining   uchta   nusxasiga   kiritiladi:   an’anaviy   iqtisodiyot,   ma’muriy
buyruqbozlik iqtisodiyoti va   bozor   iqtisodiyoti tizimlari.
Mulkchilik   munosabatlari   har   qanday   jamiyat   iqtisodiy   tizimining   asosiy
munosabatlaridan   birini   tashkil   qilib,   insoniyat   taraqqiyotining   mahsuli
hisoblanadi.Mulkchilik   munosabatlari   moddiy   va   ma’naviy   ne’matlarni   ishlab
chiqarish   hamda   jamiyat   boyliklarini   o’zlashtirish   jarayonlarida   vujudga   keladi.
Mulkchilik   munosabatlari   uning   ob’ektlari   va   sub’ektlari   bo’lishini   shart   qilib
qo’yadi.   Mulk   ob’ektida   asosiy   bo’g`in   -   bu   ishlab   chiqarish   vositalariga   egalik
qilish   hisoblanadi.   Bozor   iqtisodiyotining   to’laqonli   amal   qilishi   ko’p   jihatdan
mamlakatdagi   monopoliyaga   qarshi   siyosatning samarasiga   ham   bog`liq.
O’zbekiston   Respublikasida   olib   borilayotgan   monopoliyaga   qarshi
siyosatning   muhim   yo’nalishlaridan   biri   –   bu   monopolist   korxonalarning   tovar
bozoridagi   egallab   turgan   ustunlik   mavqeini   nazorat   qilish   va   raqobatni   qo’llab
quvvatlashdir. 29Agar   bu   borada   Respublikamizda   amalga   oshirilayotgan   chora-tadbirlardan
biri   –   ijtimoiy   soha   ob’ektlarining   ishga   tushirilishiga   e’tibor   qaratsak,   2019   yil
davomida   qishloq   joylarda   197,2   km   uzunlikdagi   tabiiy   gaz,   1665   km
uzunlikdagi   ichimlik   suv   tarmoqlari   quvurlarini   tortish,   466   ta   qishloq   aholi
punktlarida   ichimlik   suv   ta’minoti   ob’ektlarini   rekonstrukstiya   qilish,
obodonlashtirish   boshqarmalarini   3100   dona   maxsus   texnikalar   bilan   jihozlash,
564ta   ko’p   qavatli   uylarni   mukammal   ta’mirlash   ishlari   bajarilganini   ko’rishimiz
mumkin.   Umuman   olganda,   hududlarda   ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy   infratuzilma
ob’ektlarining   qurib,   ishga   tushirilishi   natijasida,   respublika   bo’yicha   qo’shimcha
1,6 mln. nafar   aholining yoki 468,4 mingta oilaning turmush darajasi yaxshilanib,
zarur   hayotiy   va   ijtimoiy-maishiy   ehtiyojlarga   bo’lgan   talabini   qondirishga
erishilgan.   Bu   esa,   yuqorida   ta’kidlanganidek,   aholi   va   xo’jalik   yurituvchi
sub’ektlarning   moddiy   farovonligi   va   imkoniyatlarining   kengayishi   orqali   ichki
ehtiyojning o’sishiga   ahamiyatli   ta’sir   ko’rsatadi. 30Foydalanilgan   adabiyotlar
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi - T: O‘zbekiston, 2017- 46 b.
2. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi PF-4947sonli
“O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirishning   Harakatlar   strategiyasi
to‘g‘risida” gi Farmoni.
3. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018   yil   22   yanvardagi   "2017-
2021   yillardaO‘zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   ustuvor
yo‘nalishi   bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasini   "Faoltadbirkorlik,   innovatsion
g‘oyalar   va   texnologiyalarni   ko‘llab-kuvvatlash   yili"da   amalga   oshirishga   oid
Davlat dasturi to‘g‘risida"gi Farmoni.
4. Mirziyoev   SH.M.     Buyuk   kelajagimizni   mard   va   oliyjanob   xalqimiz   bilan
quramiz. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti SH.Mirziyoevning Qoraqalpog‘iston
Respublikasi,     viloyatlar   va   Toshkent   shahri   saylovchilari   vakillari   bilan
o‘tkazilgan saylov oldi uchrashuvlarida so‘zlagan nutqlari / Toshkent:
“O‘zbekiston”, 2017. - 488 b.
5. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi  // Xalq so‘zi gazetasi, 2018 yil.
6. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   Oliy   Majlisga
Murojaatnomasi  // Xalq so‘zi gazetasi, 2020 yil.
7. Xodiyev   B.Yu.,   Shodmonov   Sh.Sh.   Iqtisodiyot   nazariyasi.   Darslik.   -   T.:
Barkamol fayz-media, 2017. - 783 bet.
Internet saytlari.
1. www.stat.uz      -   O'zbekiston   Respublikasi   Davlat   statistika   qo'mitasining   rasmiy
sayti.
2. www.uza.uz     -  O'zbekiston Respublikasi Milliy Axborot Agentligi rasmiy sayti.
3. www.ceep.uz      -   O'zbekiston   Respublikasi   Iqtisodiyot   vazirligi   huzuridagi
Samarali iqtisodiy siyosat markazi rasmiy sayti.
4. www.ziyonet.uz

Bozor iqtisodiyotida mulkchilik munosabatlarining iqtisodiy mazmuni

Купить
  • Похожие документы

  • Turizm va mehmonxona boshqaruvida nazorat
  • Ipoteka bank amaliyot hisoboti Ipoteka bank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Ipoteka bank KUNDALIK HISOBOT
  • Trastbank MALAKAVIY AMALIYOT (BITIRUV OLDI) Trastbank Amaliyot hisoboti
  • Davr xarajatlarini tekshirish
  • Иқтисодиёт давлат аттестатсия синови саволлари ва жавоблари Iqtisodiyot Fanidan Yakuniy Davlat Attestatsiya Sinovi Savollari va Javoblari 100 ta

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha