Bozor iqtisodiyotiga o’tish sharoyitida raqobatchilik muxiti shakilantirish muammolari

1O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIMʻ , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  MOLIYA INSTITUTI   SIRTQI
FAKULTETI
 “IQTISODIYOT NAZARIYASI” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  Bozor iqtisodiyotiga o’tish sharoyitida
raqobatchilik muxiti shakilantirish  muammolari
Bajardi:________________________________
                 _____________________________
Ilmiy rahbar: ___________________________ 2Bozor iqtisodiyotiga o’tish sharoyitida
raqobatchilik muxiti shakilantirish  muammolari
MUNDARIJA
Kirish ........................................................................................................................... 3
1. Erkin bozor sharoitida raqobatning mohiyati va ahamiyati ..................................... 5
2. Raqobatning turlari, mohiyati va usullari. ............................................................. 16
3. Tovarning raqobatdoshligini o‘rganish va baholash usullari. ................................ 24
4. Raqobat sharoitida baho siyosatining mohiyati va vazifalari ................................ 28
Xulosa va takliflar ...................................................................................................... 31
Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati. ........................................................................... 33
II. O'zbekiston Respublikasi Prezidenti farmonlari va qarorlari, Vazirlar ................ 33 3Kirish
Kurs              ishi              mavzusining              dolzarbligi.      Prezidentimiz   o‘z   ma’ruzalarida
“Tovar bozorlarida monopolistik faoliyatni cheklash va raqobat to‘g‘risidagi qonon
bugungi   kunda   eskirdi   va   zamon   talablariga   javob   bermay   qoldi.   Shuni   e’tiborga
olgan   xolda   “Raqobat   to‘g‘risidagi”   yangi   qonunni   ishlab   chiqarishimiz   va   qabul
qilishimiz   zarur.” 1
-   deb   ta’kidlagan   edilar.
Shulardan   kelib   chiqqan   xolda,   raqobat   bozor   iqtisodiyotini
harakatlantiruvchi   mexanizmi   hisoblanadi.   Zero,   raqobat   tashqi   kuch   sifatida
maydonga   chiqib,   korxonalarda   mehnat   unumdorligini   oshirish,   harajatlarni
kamaytirish,  ishlab chiqarish  va mehnatni  oqilona tashkil  etishga,  binobarin ishlab
chiqarishni   kengaytirish va samaradorligini   oshirishga   doimo   undab turadi.
Jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozi   sharoitida   iqtisodiyotning   real   sektori
korxonalarini   qo‘llab-quvvatlash   bo‘yicha   birinchi   navbatda   ishlab   chiqarishni
modernizatsiya   qilish,   hamkorlik  aloqalarini   kengaytirish,   mustahkam   hamkorlikni
yo‘lga   qo‘yish,   mamlakatimizda   ishlab   chiqarilgan   mahsulotlarga   ichki   talabni
rahbatlantrish   masalalari   alohida   o‘rin   tutdi.
Jumladan,   to‘qimachilik   sanoatida   eksportbop   raqobatdosh   mahsulotlar
tayyorlashga   yo‘naltirilgan,   yakuniy   ishlab   chiqarish   shakliga   ega   bo‘lgan   yangi,
zamonaviy  to‘qimachilik   komplekslarni   rivojlantirish   ustuvor   ahamiyat  kasb   etishi
zarur.
Prezidentimiz   ta’kidlaganlaridek   “Mamlakatimiz   iqtisodiy   taraqqiyotining   eng
muhim   istiqbolari   va   ustuvor   yo‘nalishlarini   belgilab   olar   ekanmiz,biz   ichki
ehtiyojning   o‘sishiga   alohida   e’tibor   qaratishimiz   kerak   bo‘ladi,...shundan   kelib
chiqqan   xolda,   bizning   yaqin   istiqboldagi   eng   muhim   vazifamiz   boshlagan
ishlarimizni izchil davom ettirish – iste’mol talabini kengaytirish maqsadida sotsial
sohani   rivojlantirish,   mehnatga   haq   to‘lashni   yanada   oshirish   xizmat   ko‘rsatish
1
 Birinchi Prezidentimiz  I.A.Karimov.   Mamlakatimizda   demokratik   islohatlarni   4yanada   chuqurlashtirish va   fuqarolik   jamiyatini   rivojlantirish   konsepsiyasi.T.:  
O‘zbekiston,   2010   yil   52   bet
sektorini,   infratuzilma   ob’ektlarini   rivojlantirishga,   transport   va   komunikatsiya  loyixalarin
 	am	alga  	oshirilishiga  	alohida  	e’tibor  	berishdir”.2
Yuqoridagi xususiyatlarni hisobga olgan holda ushbu mavzu dolzarb  
masalardan   biri   bo‘lib   hisoblanadi.
Kurs   ishining   maqsadi.   Dolzarbligidan   kelib   chiqqan   xolda   kurs   ishida  
uchun   bir qator   vazifalar   belgilab   olindi::
- raqobatning   jamiyatdagi   va   xo‘jalik   sohasidagi   o‘rnini   nazariy   tomondan
yoritib   berish;
-iqtisodiyotni tarkibiy o‘zgartirishning mohiyati va  mamlakat    
raqobatdoshligini   oshirishdagi   rolini yoritib   berish;
- raqobatning   turlari,   mohiyati   va   usullarining   mazmuni yoritish;
-tovarning   raqobatdoshligini   o‘rganish   va   ularni   baholash; 2
  “Mamlakatimizda  
demokratik   islohatlarni   yanada   chuqurlashtirish   va   fuqarolik   jamiyatini  
rivojlantirish   konsepsiyasi” Birinchi Prezident I.Karimovning O‘zbekiston 
Respublikasi oliy Majlisi Qonunchilik palatasi va Senatining   qo‘shma   majlisidagi 
ma’ruzasi.   Halq   so‘zi   №   220,   13.11.2010   yil 51. Erkin   bozor   sharoitida   raqobatning   mohiyati   va   ahamiyati
Raqobat   bozor   iqtisodiyotining   va   umuman   tovar   xo‘jaligining   eng   muhim
belgisi,   uni   rivojlantirish   vositasi hisoblanadi.
Raqobatning   iqtisodiy   mazmunini   tushunib   olish   unga   turli   tomondan
yondoshishini   talab   qiladi.   Mustaqil   tovar   ishlab   chiqaruvchilar   (korxonalar)
o‘rtasidagi   raqobat   tovarlarni   qulay   sharoitda   ishlab   chiqarish   va   yaxshi   foyda
keltiradigan   narxda   sotish,   umuman   iqtisodiyotda   o‘z   mavqeini   mustahkamlash
uchun  kurashdan   iborat.  Bunda   ular   kerakli   ishlab   chiqarish   vositalari,  xom   ashyo
va   materiallar   sotib   olish,   ishchi   kuchini   yollash   uchun   ham   kurashadi.   Ishlab
chiqaruvchilar   o‘rtasidagi   raqobat   pirovardida   iste’molchilarni   o‘ziga   jalb   etish
uchun kurashni ham anglatadiResurslarni yetkazib beruvchilar o‘zlarining iqtisodiy
resurslarini   (kapital,   yer-suv,   ishchi   kuchi)   yuqori   narxlarda   sotish   uchun
raqobatlashadilar.   Ishlab   chiqaruvchilar   va   resurslarni   yetkazib   beruvchilar
o‘rtasidagi raqobat bozor munosabatlari rivojlangan, iqtisodiyot to‘liq erkinlashgan
sharoitda   yorqin   namoyon   bo‘ladi.
Raqobat   iste’molchilar   o‘rtasida   ham   yuz   beradi:   ular   tovarlarni   qulay   va
arzon narxlarda sotib olishga harakat qiladilar, ya’ni haridor har bir sarflangan pul
birligi   evaziga   ko‘proq   naflilikka   ega   bo‘lishga   harakat   qiladilar.   Arzon   va   sifatli
tovarni   sotib   olish   uchun   kurashadilar.
O‘z   navbatida   haridorlar,   ya’ni   iste’molchilar   sarflagan   har   bir   so‘m   harajati
evaziga ko‘proq naflilikka ega bo‘lish uchun kurashadilar, ularning har biri   arzon   va
sifatli   tovar   va   xizmatlarga   ega   bo‘lishga   harakat qiladi.
Aksariyat   holatlarda   raqobatni   bevosita   tovarlar   yoki   tarmoqlar   o‘rtasidagi
kurash   sifatida   ta’riflaydilar:   «Tovarlar   hamda   ularning   ishlab   chiqaruvchilari   –
firmalar,   tarmoqlar,   mamlakatlar   o‘zaro   raqobatlashadilar.   Shunga   ko‘ra,   raqobat   va
raqobatbardoshlikni   ham   tovarlar,   ham   tovar   ishlab   chiqaruvchilarga   nisbatan   ko‘rib 6chiqish   mumkin». 3
Shu   o‘rinda   raqobatning   tovarlar   o‘rtasidagi   o‘zaro   munosabat   sifatida
qaralishi   ilmiy   jihatdan   noto‘g‘ri   deb   hisoblaymiz.   Ma’lumki,   iqtisodiyot   nazariyasi
fan   sifatida   kishilar   o‘rtasidagi   iqtisodiy   munosabatlarni   o‘rganadi.   Raqobat   kurashi
ham,  yuqorida   qayd  etilganidek,  shunday   munosabatlardan  biri  bo‘lib  hisoblanadi.
Tovarlar   esa,   o‘zida   qiymat   va   naflilikni   mujassamlashtiruvchi   mehnat   mahsuli
sifatida   o‘zaro   munosabatga   kirisha   olmaydilar.   Faqat   kishilar   o‘rtasidagi   raqobat
munosabatlarini   namoyon   etishda   vositachilik   rolini   o‘ynaydilar.
Ma’lumki, kurash – bu o‘z manfaatini himoya qilish, raqibni yengib chiqish
hamda g‘olib bo‘lish uchun harakat, turli vosita va usullarni ishga solish demakdir.
Tovarlar   esa   raqobat   jarayonida   o‘zlarining   raqobatbardoshlik   xususiyatlarini
bevosita   o‘zgartira   olmaydilar,   ya’ni   kurasha   olmaydilar.   Ularning   bu   jarayondagi
ishtiroki   passiv   hisoblanadi.   Tovarlarning   raqobat   kurashida   yengib   chiqishi   ular
ishlab   chiqaruvchilarining   hatti-harakati   va   salohiyatiga   bog‘liq   bo‘ladi.   Shundan
kelib chiqqan holda firma va tarmoqlar, qolaversa mamlakatlar  o‘rtasidagi  raqobat
ham   pirovardida   ularning   tarkib   toptiruvchilari   hisoblangan   tovar   ishlab
chiqaruvchilar   va   iste’molchilar   o‘rtasidagi   raqobat   orqali   namoyon   bo‘ladi.
Raqobatning   mazmuni   uning   vazifalarini   ko‘rib   chiqish   orqali   yanada
kengroq   namoyon   bo‘ladi.
Hozirgi   bozor   iqtisodiyotida   raqobatning   quyidagi   asosiy   vazifalarini   ajratib
ko‘rsatish   mumkin:
1) tartibga   solish   vazifasi;
2) resurslarni   joylashtirish   vazifasi;
3) innovatsion   vazifa;
4) moslashtirish   vazifasi;
5) taqsimlash   vazifasi;
6) nazorat   qilish   vazifasi.
Raqobatning   tartibga   solish   vazifasi   ishlab   chiqarishni   talab   (iste’mol)ga   7muvofiqlashtirish   maqsadida   taklifga   ta’sir   o‘tkazishdan   iborat.   Aynan   shu   vazifa
3
  Pugach   I.   Reputatsiya   i   torgovaya   marka   kak   instrumenti   ukrepleniya
konkurentosposobnosti. – Ekonomicheskoye   obozreniye,   №1, 2003, s.16-b.
yordamida   iqtisodiyotda   taklifning   talab   orqali,   ishlab   chiqarish   tarkibi   va   hajmining
yakka   tartibdagi   va   ijtimoiy   ehtiyojlar   orqali   belgilanishiga   erishiladi,   ya’ni
iqtisodiyot   bozor   qonunlari   asosida   tartibga   solinadi.
Raqobatning   resurslarni   joylashtirish   vazifasi   ishlab   chiqarish   omillarini   ular
eng   ko‘p   samara   beradigan   korxona,   hudud   va   mintaqalarga   oqilona   joylashtirish
imkonini   beradi.
Raqobatning   innovatsion   vazifasi   fan-texnika   taraqqiyoti   yutuqlariga
asoslanuvchi hamda bozor iqtisodiyoti sub’ektlarining rivojlanishini taqozo etuvchi
turli   ko‘rinishdagi   yangiliklarning   joriy   etilishini   anglatadi.
Raqobatning   moslashtirish   vazifasi   korxona   (firma)larning   ichki   va   tashqi
muhit   sharoitlariga   ratsional   tarzda   moslashishiga   yo‘naltirilgan   bo‘lib,   ularning
shunchaki o‘zini-o‘zi saqlab, iqtisodiy jihatdan yashab qolishidan xo‘jalik faoliyati
sohalarining   ekspansiyasi   (kengayishi)ga o‘tishini   bildiradi.
Raqobatning   taqsimlash   vazifasi   ishlab   chiqarilgan   ne’matlar   yalpi   hajmi
(yalpi   ichki   mahsulot)ning   iste’molchilar   o‘rtasida   taqsimlanishiga   bevosita   va
bilvosita   ta’sir   o‘tkazadi.
Nihoyat,   raqobatning   nazorat   qilish   vazifasi   bozordagi   ba’zi
ishtirokchilarning   boshqa   bir   ishtirokchilar   ustidan   monopolistik   hukmronlik
o‘rnatishiga   yo‘l   qo‘ymaslikka   yo‘naltiriladi.
Raqobat   kurashining   mazmuni   to‘g‘risida   to‘laroq  tushunchaga   ega   bo‘lish
uchun uning   asosiy   shakllari   va   belgilarini   ko‘rib chiqish   zarur.
Iqtisodiy   adabiyotlarda   bir   tarmoq   ichidagi   raqobatning   to‘rtta   shakli   alohida
ajratilib   ko‘rsatiladi.   Bular   erkin   raqobat,   monopolistik   raqobat,   monopoliya   va
oligopoliyadir.
Erkin raqobat   sharoitida bir  xil   mahsulot   ishlab  chiqaruvchi   tarmoqda juda
ko‘p   sonli   korxonalar   mavjud   bo‘ladi.   Yuqori   darajada   tashkil   qilingan   bozorda
ko‘plab sotuvchilar o‘zlarining   mahsulotlarini   taklif   qiladilar. 8Erkin   raqobatli   bozorda   alohida   korxonalar   mahsulot   narxi   ustidan
sezilarsiz   nazoratni   amalga   oshiradi.   Chunki   har   bir   korxonada   umumiy   ishlab
chiqarish   hajmi   uncha   katta   bo‘lmaydi.   Shu   sababli   alohida   korxonada   ishlab
chiqarishning   ko‘payishi   yoki   kamayishi   umumiy   taklifga,   demak   mahsulot   narxiga
sezilarli   ta’sir   ko‘rsatmaydi.
Monopoliya   sharoitida   firma   narx   ustidan   sezilarli   nazoratni   amalga
oshiradi.   Buning   sababi   oddiy.   U   mahsulot   (xizmat)ning   yagona   ishlab
chiqaruvchisi   hisoblanadi   va   demak,   taklifning   umumiy   hajmi   ustidan   nazorat
qiladi.
Monopolistik   raqobat   o‘z   ichiga  ham   monopoliya,  ham   raqobat   unsurlarini
oladi.   Bunda tarmoqdagi bir turdagi mahsulotning o‘nlab ishlab chiqaruvchilari bir-
birlari   bilan   qulay   narx   hamda   ishlab   chiqarish   hajmiga   erishish   borasida
raqobatlashadilar.   Biroq,   ayni   paytda,   har   bir   ishlab   chiqaruvchi   o‘z   mahsulotini
tabaqalashtirish,   ya’ni   shu   turdagi   boshqa   mahsulotlardan   qaysi   bir   jihati   (sifat
darajasi,   shakli,   qadoqlanishi,   sotish   sharoitlari va h.k.) bo‘yicha farqlantirish orqali
uning monopol ishlab chiqaruvchisiga   aylanadi.
Oligopoliya   –   tarmoqda   u   qadar   ko‘p   bo‘lmagan   korxonalarning   mavjud
bo‘lishi   va hukmronlik qilishidir. Bu oligopoliyaning eng muhim  belgisidir. Qaysi
tovarlar va   xizmatlar   bozorida   nisbatan   kam   sonli   ishlab   chiqaruvchilar   hukmronlik
qilsa,   shu   tarmoq   oligopolistik   tarmoq   hisoblanadi.
Biz   qarab   chiqqan   raqobatning   to‘rtta   shaklining   har   biri   milliy   iqtisodiyotda
alohida-alohida,   ya’ni   sof   holda   uchramaydi.   Iqtisodiyot   sohalarini   batafsil
o‘rganish, cheksiz ko‘p har xil raqobatli vaziyatlar mavjudligi sharoitida,   ikkita   bir
xil   tarmoqni   topish   qiyinligini   ko‘rsatadi.
Hozirda   turli   darajadagi   monopolistik   tuzilmalar   rivojlanib   borishi   bilan
ular   o‘rtasidagi   raqobatning   shakllari   ham   turli   ko‘rinishlarda   namoyon   bo‘lib
bormoqda. Jumladan, turli monopollashuv darajasidagi tuzilmalar o‘rtasida mavjud
bo‘lishiga   ko‘ra   quyidagi raqobat turlarini   ajratib ko‘rsatish   mumkin:
1) monopollashmagan   korxonalar   o‘rtasidagi   raqobat;
2) monopoliyalar   hamda   monopolistik   birlashmalarga   kirmagan   ishlab 9chiqaruvchilar o‘rtasidagi   raqobat;
3) turli   monopoliyalar   o‘rtasidagi   raqobat;
4) monopolistik   birlashmalar   o‘zining   ichidagi   raqobat.
O‘z   miqyosiga   ko‘ra   raqobat   ikki   turga   -   tarmoq   ichidagi   va   tarmoqlararo
raqobatga   bo‘linadi.
Tarmoqlar   ichidagi   raqobat   ishlab   chiqarish   va   sotishning   qulayroq
sharoitiga   ega   bo‘lish,   qo‘shimcha   foyda   olish   uchun   bir   tarmoq   korxonalari
o‘rtasida   boradi.   Har   bir   tarmoqda   texnika   bilan   ta’minlanish   darajasi   va   mehnat
unumdorligi   darajasi   turlicha   bo‘lgan   korxonalar   borligi   sababli   shu   korxonalarda
ishlab   chiqarilgan   tovarlarning individual   (alohida)   qiymati   bir   xil   bo‘lmaydi.
Tarmoq   ichidagi   raqobat   tovarlarning   ijtimoiy   qiymatini,   boshqacha
aytganda,   bozor   qiymatini   aniqlaydi   va   belgilaydi.   Bu   qiymat,   odatda,   o‘rtacha
sharoitda   ishlab   chiqarilgan   va   muayyan   tarmoq   tovarlarining   anchagina   qismini
tashkil   etadigan   tovarlarning   qiymatiga   mos   keladi.
Tarmoqlar   ichidagi   raqobat   natijasida   texnikaviy   darajasi   va   mehnat
unumdorligi   yuqori   bo‘lgan   korxonalar   qo‘shimcha   foyda   oladilar   va   aksincha,
texnika   jihatdan   nochor   korxonalar   esa,   o‘zlarida   ishlab   chiqarilgan   tovar
qiymatining   bir   qismini yo‘qotadilar   va   zarar ko‘radilar.
Tarmoqlararo   raqobat   turli   tarmoqlar   korxonalari   o‘rtasida   eng   yuqori   foyda
normasi   olish   uchun   olib   boriladigan   kurashdan   iborat.   Bunday   raqobat   foyda
normasi   kam   bo‘lgan   tarmoqlardan   foyda   normasi   yuqori   tarmoqlarga
kapitallarning   oqib   o‘tishiga   sabab   bo‘ladi.   Yangi   kapitallar   ko‘proq   foyda
keltiruvchi sohalarga intilib, ishlab chiqarishning kengayishiga, taklif ko‘payishiga
olib keladi. Shu asosda, narxlar pasaya boshlaydi. Shuningdek, foyda normasi ham
pasayadi.   Kam   foyda   keltiruvchi   tarmoqlardan   kapitalning   chiqib   ketishi   teskari
natijaga   olib   keladi:   bu   yerda   ishlab   chiqarish   hajmi   o‘zgaradi,   tovarlarga   bo‘lgan
talab   ular   taklif   qilishidan   oshib   ketadi,   buning   oqibatida   narxlar   ko‘tariladi,   shu
bilan birga foyda normasi  oshadi.  Natijada tarmoqlararo raqobat  ob’ektiv ravishda
qandaydir   dinamik   muvozanatni   keltirib   chiqaradi.   Bu   muvozanat   kapital   qayerga
sarflanganligidan   qat’iy   nazar,   teng   kapital   uchun   teng   foyda   olinishiga   intilishni 10ta’minlaydi.   Demak,   tarmoqlararo   raqobat   kapital   qaysi   tarmoqqa   kiritilmasin,
xuddi   shu   tarmoq   foyda   normalarini   o‘rtacha   foyda   normasiga   «baravarlashtiradi».
Shuningdek,   iqtisodiy   adabiyotlarda   g‘irrom   va   halol   raqobatlashuv
usullari   ham   ajratib   ko‘rsatiladi.   Raqobatlashuvning   noan’anaviy,   jamiyat
tomonidan   e’tirof   etilmagan,   ijtimoiy   ahloq   qoidalari   doirasidan   chetga   chiquvchi,
noiqtisodiy   (ya’ni,   jismoniy   kuch   ishlatish,   majburlash,   raqiblarning   obro‘siga
putur   yetkazish   va   h.k.)   usullaridan   foydalanish   g‘irrom   raqobat   deb   yuritiladi.
G‘irrom   raqobat   orqali   firmalar   o‘z   raqiblarining   tarmoqqa   kirib   kelishini
tajovuzkorona   va   shafqatsiz   bartaraf   qilishi   mumkin.   Bank   va   resurslarni   yetkazib
beruvchilarni   material   va   kredit   berishdan   voz   kechirish,   yetakchi   mutaxassislarni
og‘dirib olish,   narxni   keskin   pasaytirish g‘irrom   raqobatning   oddiy usullaridir.
Halol raqobat – raqobat kurashida jamiyat tomonidan tan olingan, iqtisodiy
usullarni   qo‘llash,   o‘zining   maqsad   va   manfaatlariga   erishishda   umumjamiyat
manfaatlariga   zid   keluvchi   holatlarni   qo‘llamaslik   kabi   qoidalarga   asoslanadi.   Shu
o‘rinda   halol   raqobatning   quyidagi   belgilarini   ham   ko‘rsatib   o‘tish   maqsadga
muvofiq   hisoblanadi:
- qalbaki   bellashuv,   majburiy   safarbarlikni   tan   olmaydi;
- boqimandalik,  befarqlik,  yuzakichilik,  ko‘zbo‘yamachilik  kabi   salbiy
holatlarga   barham   beradi;
- qarindosh-urug‘chilikni,   oshna-og‘aynigarchilikni,   tanish-bilishlikni,
ma’muriy-buyruqbozlikni   tan   olmaydi. 4
Raqobat   kurashining   ikki   usuli   farqlanadi:   narx   vositasidagi   raqobat   va
narxsiz   raqobat.
Narx   vositasida   raqobatlashuvda   kurashning   asosiy   usuli   bo‘lib   ishlab
chiqaruvchilarning o‘z tovarlari narxini boshqa ishlab chiqaruvchilarining shunday
mahsulotlari   narxiga   nisbatan   pasaytirishi   hisoblanadi.
Uning   asosiy   va   eng   ko‘p   qo‘llaniladigan   ko‘rinishi   –   «narxlar   jangi»   deb
ataladiki,   bunda   yirik   ishlab   chiqaruvchilar   raqiblarini   tarmoqdan   siqib   chiqarish
uchun   narxni   vaqti-vaqti   bilan   yoki   uzoq   muddat   pasaytirib   turadi.   Bu   usulni
qo‘llash   uchun   ishlab   chiqaruvchi   boshqa   raqiblariga   qaraganda   unumliroq 11texnologiyani   kiritishi,   malakaliroq   ishchilarni   yollashi   va   ishlab   chiqarishni
4
  Abdullayev   Yo.   Bozor   iqtisodiyoti   asoslari:   100   savol   va javob.   –   T.:   «Mehnat»,  
2009,   58-59-b.
yaxshiroq   tashkil   qilishi   keraq   bo‘ladi.   Faqat   shundagina   uning   tovarining
individual   qiymati   bozor   qiymatidan   past   bo‘lib,   mazkur   tovar   narxini   tushurish
imkoniyatini   beradi.
Narx   vositasida   raqobatlashish   usullaridan   biri   -   demping   narxlarni
qo‘llashdir.   Bunda   milliy   ishlab   chiqaruvchilar   o‘zlarining   tovarlarini   boshqa
mamlakatlarga   ichki   bozordagi   narxlardan,   ayrim   hollarda   tannarxidan   ham   past
bo‘lgan   narxlarda   sotadi.
Shu   orqali   ular   ichki   bozorda   narxlarning   barqarorligiga   erishish
mamlakatdagi   ortiqcha  mahsulotni   yo‘qotish,  yangi   bozorlarga  kirib  olish  va  unda
o‘zlarining iqtisodiy   mavqeini   mustahkamlashga   haraqat qiladi.
Ayrim   hollarda   narx   yordamida   raqobatlashishning   belgilangan   narxlardan
chegirma   qilish,   asosiy   harid   qilingan   tovarlarga   boshqa   tovarlarini   qo‘shib   berish,
muayyan hollarda imtiyozli narxlarni belgilash kabi usullaridan ham foydalaniladi.
Hozirgi davrda bozor iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda narx   yordamida
raqobat   qilish   o‘z   o‘rniga   ega   emas,   chunki   ishlab   chiqaruvchilardan   birining   o‘z
mahsulotiga   narxni   pasaytirishi   uning   raqobatchilarining   ham   shunday   haraqat
qilishini   taqozo   qiladi.   Bu   bozorda   firmalarning   mavqeini   o‘zgartirmaydi,
faqat   tarmoq   bo‘yicha   foydani   kamaytiradi.
Narxsiz   raqobat   shu   bilan   tavsiflanadiki,   bunda   raqobat   kurashining   asosiy
omili   tovarlarning   narxi   emas,   balki   uning   sifati,   servis   xizmat   ko‘rsatish,   ishlab
chiqaruvchi   firmaning   obro‘-e’tibori   hisoblanadi.
Narxsiz   raqobat   bilan   bir   vaqtda   yashirin   narx   yordamidagi   raqobat   ham
bo‘lishi   mumkin.   Buning   uchun   yangi   tovarlarning   sifati   oshishi   va   iste’mol
xususiyatlarining   yaxshilanishi   ular   narxlarining   oshishiga   qaraganda   tez   ro‘y
berishi   keraq.   Hozirgi   davrda   bir   turdagi   mahsulotlarning   ko‘payishi   ularning
sotishni   rag‘batlantiruvchi   reklama,   tovar   belgilari   va   fabrika   muhrlaridan
foydalanishni   keltirib   chiqarmoqda.   Iste’molchilik   bozorida   qo‘shimcha   xizmat 12ko‘rsatish   orqali haridorlarni   o‘ziga   jalb   qilish   keng   tarqalmoqda.
Narxsiz   raqobatning   tovar   sifatini   tabaqalashtirish   kabi   usuli   ham   mavjudki,
bunda   tovarlar   bir   xildagi   ehtiyojni   qondirishi   va   bir   turga   mansub   bo‘lishi,   lekin
turli-tuman iste’mol   xossalariga   ega   bo‘lishi   mumkin.
Tovarlar   talabga   nisbatan   ortiqcha   bo‘lgan   sharoitda   ishlab   chiqaruvchilar
tovarlarini   kreditga   sotish   usulidan   foydalanib   raqiblaridan   ustun   kelishlari   mumkin.
Bunda   dastlab   tovar   narxining   faqat   bir   qismi   to‘lanadi,   uning   qolgan   qismi   esa
shartnomada   kelishilgan   aniq   muddatlarda   to‘lanadi.
Fan-texnika   taraqqiyoti   avj   olgan   hozirgi   sharoitda,   texnika   va
texnologiyaning   eng   yangi   yutuqlari   ustidan   nazorat   qilish   uchun   kurash
raqobatning   asosiy   usullaridan   biriga   aylanib   bormoqda.   Bundan   tashqari,   ishlab
chiqaruvchi   korxonalar   haridorlarni   jalb   qilish   maqsadida   uzoq   muddat
foydalaniladigan   iste’molchilik   tovarlariga   kafolatli   va   kafolatdan   keyingi   xizmat
ko‘rsatishni   amalga   oshirmoqdalar.   Masalan,   kompyuter   ishlab   chiqaruvchi   firma,
o‘z   mahsulotini   sotibgina   qolmasdan,   balki   uni   o‘rnatadi,   korxona   xodimlarini
ulardan   foydalanishga  o‘rgatadi,  kafolatlangan  muddatda   va  undan  keyingi   davrda
ta’mir   ishlarini   bajaradi,   texnikaviy   xizmatni   amalga   oshiradi;   mahsulotlari
o‘lchamlarini   buyurtmachi   ehtiyojlariga   yaqinlashtiradi.
Narxsiz  raqobat  usullari  ichida  marketing  muhim   ahamiyatga  ega  bo‘lib,  u
mahsulot   ishlab   chiqarish   va   sotish   jarayonini   talabga   moslashtiruvchi   tadbirlar
tizimidan   iborat.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   talabni   yaxshi   o‘rgangan   va
iste’molchilar   ehtiyojlarini   to‘laroq   qondira   oladigan   korxonalar   har   doim   raqobat
kurashida   yutib   chiqadi.
Yirik   ishlab   chiqaruvchilar   bozordagi   vaziyatni   o‘zgartirish   uchun
o‘zlarining   ishlab   chiqarish   quvvatlaridan   foydalanishni   kamaytirib   tovar   taklifini
qisqartiradilar.   Shu   sababli   iqtisodiy   beqarorlik   davrlarida   ham   narx   barqorligicha
qolaveradi.
Shunday   qilib,   monopoliyalar   hukmron   bo‘lgan   sharoitda   narxsiz   raqobat
muhim   o‘rin   tutadi.   Buning   sababi   shundaki,   birinchidan,   monopoliyalar   tovar
sifatini   oshirish,   iste’molchilarga   xizmat   ko‘rsatishni   yaxshilash   yo‘li   bilan 13sotiladigan   tovar   hajmini   ko‘paytirishi   mumkin.   Ikkinchidan,   ular   moliyaviy
jihatdan   kuchli   bo‘lganligi   sababli   masulotini   yangilash,   ishlab   chiqarishni   qayta
jihozlash   va   reklamaga   zarur bo‘lgan   mablag‘ni   sarflay   oladilar
Har   qanday   ijtimoiy   tuzumda   raqobat   muayyan   ijtimoiy   vazifalarni
bajaradi.
Keng   ma’noda   raqobat   deganda,   bir   maqsad   sari   intilayotgan   sub’ektlarning
faol musobaqadagi o‘zaro munosabatlari tushuniladi. Shunga ko‘ra   raqobat:
- musobaqa   ishtirokchilari   o‘rtasida   maqsadga   yetishning   eng   yaxshi
vositalariga   ega   bo‘lganlarni   va   boshqalarga   qaraganda   ulardan   mahorat   ila
foydalana   oladiganlarni   ro‘yobga   chiqaradi   (tanlash   vositasi);
- muayyan   vazifani   (oqilona)   hal   etish   yo‘lini   rag‘batlantiradi   va   yo‘lni
musobaqa   ishtirokchilari   faoliyatining   natijalarini   qiyoslash,   tekshirish   va   sinash
asosida   topishga   yordam   beradi;
- bellashuv   ishtirokchilari   intilayotgan   maqsadga   erishish   yoki   mavjud
sharoitlarda   unga   imkoni   bor   darajada   yaqinlashishni rag‘batlantiradi.
“Raqobatsiz   bozor   iqtisodiyotini   bo‘lishi   mumkin   emas   va   bunday
iqtisodiyot   mavjud   bo‘la   olmaydi   ham”. 5
Raqobat   ijtimoiy   nuqtai   nazardan   maqbul   narsa,   yakka   tartibda   esa
tadbirkorga   imkoniyati   bo‘lganda   raqiblar   sonini   cheklash   yoki   birgalikda
raqobatni   susaytirish uchun   raqiblar   bilan   kelishishga   intilish xos   bo‘ladi.
Biron-bir   yakka   shaxslarni   irodasiga   bog‘liq   bo‘lmagan   holda   raqobatni
susaytiradigan   omlilar   ham   mavjud.   Masalan,   murakab   ishlab   chiqarishda
zamonaviy   texnologiyalarni   qo‘llash   katta   moliyaviy   sarflar,   barqaror   xomashyo
manbaalari, ishlab chiqarilgan mahsulotni sotish uchun yirik bozorlarni talab etadi.
Bularning   barchasini   kattaligi   bozor   miqyoslari   bilan   qiyoslanganda   sezilarli
bo‘lgan   ulkan   korxonalarni   barpo   etish   zarurati   talab   qilinadi.   Shunday   qilib,
murakkab   va   qimmatbaho   zamoanyi   texnologiyalarning   joriy   etilishi   tarmoqda   soni
ko‘p   mayda   korxonalarning   emas,   balki   bir   necha   yirik   korxonaning   bo‘lishini
taqozo   etadi. 145
  V.A. Chjen   “Bozor   qonuniyati   asoslari”. Biznes   katalog   kopaniyasi   nashri,   2008  
yil 135-bet
Nihoyat,   iqtisodiy   va   ijtimoiy   sharoitlar   raqobatni   istisno   etadigan   yoki
cheklaydigan   tarmoqlar   –   temir   yo‘l   transporti,   aloqa,   energetika   tarmoqlari   va
boshqalar   mavjud.
Agar   firma   yoki   kompaniya   o‘z   raqiblarining   xatti   harakatlarini   kuzatib
bormasa   u   ko‘zini   boglab   olib   raqobatlashmoqchi   bo‘lgan   hisoblanadi.   Xuddi
shaxmatdagidek raqobat kurashida ham raqibining keyingi yurishini oldindan ko‘ra
bilish   bebaxo   ahamiyatga   egadir.   Agar   raqibining   keyingi   qadamini   bilmasa,
kompaniya   Galaba   qozonolmaydi.   Bu   boradagi   raqobat   kurashi   quyidagi
yo‘nalishlarda   olib   boriladi:
1- Raqiblar   strategiyasini   aniqlash.   Buning   uchun   raqib   kompaniya
faoliyatining   asosiy   iqtisodiy   ko‘rsatkichlari   ,   uning   bozordagi   mavqei   ,   strategik
maqsadlari   raqobat   strategiyasi   o‘rganiladi.
2- Kelajakda   tarmoqning   yetakchisi   bo‘lishi   o‘ki   yetakchi   bo‘lgan
firmalarni   aniqlash.   Buning   uchun   har   bir   firmaning   potensial   imkoniyatlarini
o‘rganib   ularning   ichidan   boshqalardan   o‘zib   ketish   o‘ki   o‘zib   bo‘lgan   firmalar
belgilanadi.   Kelajakda   qaysi   firmalar   o‘z   mavqeini   yo‘qotadi   ,   qaysi   biri   yetakchi
bo‘lishi   mumkinligini   to‘g‘ri   belgilash   firmaning   strategiyasini   tuzishda   muxim
ahamiyat kasb   etadi.
3- Raqiblarning   keyingi   qadamini   oldindan   ko‘ra   bilish.   Agressiv   raqib
odatda   qandaydir   yangi   strategik   qadam   qo‘yadi.   O‘zining   bozordagi   mavqeidan
qanoatlanadigan   firmalar   esa   amaldagi   strategiyasini   saqlab   turadi.   Omadsiz
firmalarning   axvoli   shuqadar   yomon   bo‘ladi-ki,   ular   yaxshi   o‘ylanmagan   bo‘lsa
ham xujumga   o‘tishga   majbur bo‘ladilar.
Raqibning   keyingi   qadamini   oldindan   aytib   berish   uchun   o‘sha
kompaniyadagi  vaziyatni raxbariyatning kayfiyatini, ularning fikrlash  tarzini  bilish
lozim.   Raqib   xaqida   axborot   yig‘ishga   qaratilgan   razvedka   faoliyati   uning
harakatlarini   oldindan   bilish   va samarali   qarshi   choralar   ko‘rish   imkonini   beradi.
Muvaffaqiyatning asosiy omillari (MAO) - muayyan tarmoqdagi moliyaviy 15va   raqobatli   muvaffaqiyatning   asosiy   belgilovchi   omillaridir.   Ularni   aniqlash   -
strategiya   ishlab   chiqishning   asosiy   yo‘nalishlaridan   biridir.   Ular   strategiyani
ishlab   chiqishda   hal   qiluvchi   rol   o‘ynashi   mumkin,   biroq   ular   turli   tarmoqlarda
turlicha   bo‘ladi.   Odatda   bir   tarmoqqa   shunga   o‘xshash   uch-to‘rtta   omil   harakterli
bo‘lib,   ularning   bir-ikkitasi   eng   muhimi   bo‘lib,   taxlilning   vazifasi   ularni
aniqlashdan   iborat   bo‘ladi.
Quyida   muvaffaqiyatning   asosiy   omillari   ning   turlari   va   ularning   tarkibiy
qismlari   sanab   o‘tilgan:
1. Texnologiyaga   bog‘liq   omillar:
- ilmiy   tadqiqotlarning   saviyasi;
- ishlab   chiqarish   jarayonlarda innovatsiyalarga   qodirlik;
- mahsulotda   innovatsiyalarga   qodirlik;
- mazkur   texnologiyada   ekspertlarning   roli.
2. Ishlab   chiqarish   bilan   bog‘liq   omillar:
- kam   harajatli   ishlab   chiqarishning   samaradorligi   (ishlab   chiqarish
ko‘lamidan   tejash,   to‘plangan   tajriba   samarasi);
- ishlab   chiqarish   sifati;
- yuqori   fond   qaytimi;
- ishlab   chiqarish   harajatlarning   kam   bo‘lishi,   kafolatlanadigan   xolda
joylashtirilishi;
- tegishli   malakali   ishchi   kuchi   bilan   ta’minlash,
- yuqori   mexnat   unumdorligi   (ayniqsa   ko‘p   mehnat   talab   qiladigan
soxalarda);
- arzon   loyixalashtirish   va texnik   ta’minot;
- ishlab   chiqarishning   model   va   o‘lchamlarning   o‘zgarishiga
moslashuvchanligi.
Muvaffaqiyatning   kalit   omillari   (M.K.O)-bu   raqobatbardosh   bo‘lish   va 16moliyaviy   barqarorlikka   erishish   uchun   firma   ta’minlashi   lozim   bo‘lgan   raqobat
imkoniyatlari   va   faoliyat   natijalaridir.   muvaffaqiyatning   kalit   omillari   shunday
omillarki,   ularga   firma   aloxida   e’tibor   berishi   kerak   ,   chunki   ular   firmaning
muvaffaqiyati   yoki   muvaffaqiyatsizligini   belgilab   beradi.   Masalan:   pivo   sanoatida
shlab   chiqarish   quvvatlarining   to‘liq   bandligini   ta’minlash   shunday   omilga   kiradi.
(bu   ishlab   chiqarish   harajatlarini   minimallashtirib   beradi)   muvaffaqiyatning   kalit
omillari   har   bir   tarmoqda   o‘ziga   xos   xususiyatga   ,   ko‘rinishga   ega   bo‘ladi.   Ayrim
tarmoqlarda   muvaffaqiyatning   kalit   omillari   3-4ta   bo‘lishi   mumkin   ,   lekin   xal
qiluvchi   ahamiyatga   1   yoki   2   tasi   ega   bo‘ladi.
2. Raqobatning   turlari,   mohiyati   va   usullari.
Prezidentimiz o‘z ma’ruzalarida “Tovar bozorlarida monopolistik faoliyatni
cheklash   va   raqobat   to‘g‘risidagi   qonon   bugungi   kunda   eskirdi   va   zamon
talablariga   javob   bermay   qoldi.   Shuni   e’tiborga   olgan   xolda   “Raqobat
to‘g‘risidagi”  yangi qonunni  ishlab chiqarishimiz va qabul qilishimiz zarur.” 6
- deb
ta’kidlagan   edilar.
Shulardan   kelib   chiqqan   xolda,   raqobat   bozor   iqtisodiyotini
harakatlantiruvchi   mexanizmi   hisoblanadi.   Zero,   raqobat   tashqi   kuch   sifatida
maydonga   chiqib,   korxonalarda   mehnat   unumdorligini   oshirish,   harajatlarni
kamaytirish,  ishlab chiqarish  va mehnatni  oqilona tashkil  etishga,  binobarin ishlab
chiqarishni   kengaytirish va samaradorligini   oshirishga   doimo   undab turadi.
Raqobat   nima   ishlab   chiqarish   kerak?   degan   savolga   aniq   javob   beradi.
Chunki  haridorning tovar va xizmatlarni sotib oligga sarflash  uchun mo‘ljallangan
mablag‘lari   doimo   cheklangan   bo‘ladi.   O‘z   navbatida   tovar   ishlab   chiqaruvchilar
o‘z   tovarlarini   sotish   orqali   Ushbu   mablag‘larga   ega   bo‘lish   maqsadida
kurashadilar.
Shuni   aloxida   ta’kidlash   kerakki   raqobat   iqtisodiy   agentlarning   bitimlarini
uzluksiz   oshirishga,   rag‘batlantirib   turadi.   Busiz   raqobatda   g‘olib   chiqish   mumkin
emasligini   ta’kidlab,   shuni   aytish   kerakki   fan-texnika   taraqqyoiti   yutuqlarini   vaqtida 17ishlab   chiqarish,   joriy   etish   yuqori   saviyadagi   mutaxassislarni   talab   etadi.   Ushbu
ishlarni   amalga   oshirmaslik   esa   muqarrar   ravishda   raqobat   kurashini   boy   berishga
olib   keladi.   Bozorda   firmalar   resurslarini   arzon   olish   va   tovarlarni   qimmatroq
sotishga   intiladilar   va   foydani   ko‘proq   olish   uchun   kurashadilar.   Haridor   mollarni
bozorda   arzon olmoqchi bo‘lsa, sotuvchi qimmatroqqa sotishni o‘ylaydi. Raqobatda
aniq   maqsadlar   qanday   bo‘lmasin,   pirovard   natija   daromad   ko‘rish   yoki   imidj
ortishidan   iborat.   Raqobatsiz   bozor   iqtisodiyotining   bo‘lishi   mumkin   emas   va   bunda
iqtisodiyot   mavjud   bo‘la   olmaydi   ham.
Bozor   raqobati   qanday   xususiyatga   ega?   Birinchi   navbatda,   rivojlangan
bozorda   raqobat   iste’molchilar   (haridorlar)   o‘rtasida   emas   balki   tovarlar   va
xizmatlarni   sotuvchilar   ham   iste’molchilar   singari   foyda   olish   yo‘lida   harakat   qiladi.
Ammo ishlab  chiqaruvchining  shaxsiy  foydani  ko‘zlashi  raqobat  bo‘lganda   yuqori
raqobatdoshlikka erishish moddiy texnika, moliya va mehnat resurslaridan   samarali
foydalanish   esa   umuman   jamiyat   manfaatlariga   mos   keladi,   chunki   resurslar   har
qanday   jamiyatda   cheklangan.   Raqobat   mahsulot   birligiga   mehnat   sarfini
kamaytirishga   eng   mukammal   texnologiyalarni   ishlab   chiqarish   va   joriy   etishga,
mahsulot   sifatini   yaxshilash   va   narxini   pasaytirishga   rag‘zbat   beradi. 7
Bozorning   raqobatchilik   tarkibiy   tuzilishining   turli   modellari   ajratib
berilgan.   Uning   turli   modeli   keng   e’tirof   etilib,   mukammal   (sof)   raqobat;
monopolistik   raqobat,   oligopoliya,   mukammal   monopoliya   kabilarga   bo‘linadi.
Mukammal   (sof)   raqobat   -   bozorga   kirib   keladigan   va   undan   chiqib   ketadigan,
haridor   va   sotuvchilarning   ko‘pligi   bilan   tavsiflanadigan,   sotuvchilar   bir   xil   ish
turidagi   tovarlar   va   xizmatlarni   taklif   etadigan   raqobat   turidir.   Bunda   haridor   va
sotuvchilarning   birontasi   ham   aloxida   bir   o‘zi   bozor   narxlariga   ta’sir   ko‘rsatishga
qodir   bo‘lmaydi.   Bu   modelga   ko‘ra   mukammal   raqobatchi   mavjud   bozor   narxlarida
sotish   uchun   mo‘ljallangan   jami   mahsulot   yoki   xizmatni   bozorda   sotish
imkoniyatiga ega bo‘lgan ishlab chiqaruvchi yoki tovarlarni sotuvchi hisoblanadi.   U
umumbozor   narxlariga   uni   ko‘tarish   yoki   pasaytirish   tomoniga   qarab   hech   qanday
ta’sir ko‘rsata olmaydi, chunki bir xil yoki turdosh tovarlar va xizmatlar   savdosining
umumiy   xajmida   uning   hissasi   bir   ishlab   chiqaruvchi   bozorni   o‘z   ichiga   oladigan 18bo‘sag‘asidan   past   ijtimoiy   manfaatlar   nuqtai   nazaridan   xuddi 19shunday raqobatli bozor eng foydali hisoblanadi. Bunday bozorda yakka bir ishlab
chiqaruvchi   va   sotuvchi   narxga   ta’sir   ko‘rasat   olmaydi,   jamiyat   esa   haridor
qiyofasida tekshirib, sinab, tanlab olib ayni paytda ishlab chiqarishni nazorat qiladi
va   boshqaradi.
2.1-chizma.   Raqobatchi   firmaning   o‘z   foydasini   eng   yuqori   darajaga
yetkazish
P
MR=AR=P
q
q 1
Bu   yerda,   MS=MR=P   –   masofa;   AV=R-AS   –   to‘g‘ri   burchak   yuzi   bir-
birlik   mahsulotdan   olinadigan   o‘rtacha   foyda;   AVSD   -   to‘g‘ri   burchak   yuzi
firmaning   eng   ko‘p   yalpi   daromadi.   1.1.1-chizmada   ko‘rinib   turganidek   firmaga
hamisha   ham   qisqa   muddatli   davrda   foydani   eng   yuqori   darajaga   kerak emas   .
Chegaraviy daromad (MR) chegaraviy harajatlar (MS)ga   teng bo‘ladigan   vaMS
AS
D A
B
C 20chegaraviy   harajatlar   egri   chizig‘i   ko‘tarilib   boradigan   nuqtada   foyda   eng   yuqori
darajaga yetadi: MR=MS (1). Raqobatli bozorda talab egri chizig‘i to‘g‘ri   chiziqdan
iborat   bo‘ladi,   shu   sababli   MR=R,   ya’ni   (1)   qoidani   MS=R   shaklida   yozish
mumkin.   1.1.2-chizmada   raqobatchi   firmaning   o‘z   zararlarini   eng   kam   darajaga
tushirish   AYE   kesma   -   R   –   AYEFD   to‘g‘ri   burchak   yuzasi   ishlab   chiqarish xajmi q |
bo‘lganida   olinishi   mumkin   bo‘lgan   qo‘shimcha   foyda;   AS-   AVC=AFC   –   kesma
VE   –   doimiy   o‘rtacha   harajatlar;   SBEF   yuza   –   hech   qanday   mahsulot
chiqarmaydigan   maqomdagi harajatlarga   teng   zarar.
2.2-chizma.  Raqobatchi   firmaning   o‘z zararlarini   eng   kam   darajaga
tushirish
AS
P
C
D
F
q
q 1 MS
B
AVS
A
      P=MR
E 211.2-   chizmaning   avvalgisidan   asosiy   farqi   ishlab   chiqarish   doimiy
harajatlarning   ortib   borishidir.   Bu   narsa   umumiy   o‘rtacha   harajatlar   (AS)ni   oshiradi,
ammo   o‘rtacha   o‘zgaruvchan   harajatlarni   o‘zgartirmaydi.   Natijada   1.2-   chizmada
ko‘rinib   turganidek   baho   (R)   o‘rtacha   harajatlar   (AS)dan   pasayib   qoladi.   Shunga
ko‘ra AV   kesmasi   ishlab   chiqarishning   o‘rtacha zararlariga teng   bo‘ladi.
Monopolistik raqobat o‘z nomiga mos xolda ustun keladigan raqobatning   bir
qadar   monopol   hukmronlik   bilan   aralashmasidan   iborat.   Raqobatchilardan
anchagina   sonli   bo‘lishi   ulardan   har   birining   bozor   narxlarini   nazorat   qilish
imkoniyatini   to‘liq   bo‘lmasada,   ammo   sezilarli   darajada   cheklaydi.   Monopolistik
raqobatga   xos   bo‘lgan   muxim   belgi   sotuvchilarni   tovarlarni   tabaqalashtirishga
intilishidir.Tabaqalashtirish,   ya’ni   tovarlarga   aloxida   uni   o‘ziga   o‘xshash
tovarlardan   ajratib   turadigan   sifat   berish   sotuvchiga   raqiblarining   xudi   shunday
tovarlarga   qaraganda   uning   tovarini   afzal   ko‘ruvchi   haridorlar   haridorlar   doirasini
yaratish   imkoniyatini   beradi.Oligopoliya   -   tarmoqda   bir   necha   firmaning   o‘zaro
bog‘lanib   qolishi,   ularning   har   biri   o‘z   harakati   bilan   raqiblarga   bevosita   ta’sir
ko‘rsatadi,   va   uni   o‘zi   ham   ularning   ta’siridir.   Bozorning   oligopoliya   tuzilmasida
firmalar   aynan   o‘xshash   ish   deyarli   bir   xil   yoki   bo‘lmasa   tabaqalangan
mahsulotlar   ishlab   chiqarishdlari
mumkin.   Oligopolik   bozorda   narx   bo‘yicha   peshqadam   bo‘lish   ko‘p   uchraydi.   Bu
peshqadam   tarmoqdagi   eng   yirik   ish   eng   samarali   ishlayotgan   firma   bo‘ladi.
Tarmoqdagi   peshqadam   o‘z   mahsuloti   narxini   o‘zgartirish   bilan   boshqa   hamma
firmalarni narxlarini qayta ko‘rib chiqishga majbur etadi. Oligopoliyada raqobatchi
firmalar sonini  ko‘p bo‘lmasligi  ularning narxlar yetkazib berish xajmlari, bozorni
bo‘lib   olishni   birgalikda   boshqarish   maqsadlarida   til   biriktirish   ehtimoli
imkoniyatlarini   keltirib   chiqaradi.   Oligopoliya   tarmoq   sharoitlarida   firmalar
hamkorlikni   yuridik   jixatdan   rasmiylashtirilmasdan   va   bu   haqida   oshkora   xabar
bermasdan   manfaatdor   bo‘lishlari   mumkin.   Xo‘jalik   sub’ektlarining   raqobatni
jiddiy   cheklashga   olib   keladigan   noqonuniy   kelishuvlariga   yoki   o‘zaro   kelishilgan
faoliyatiga   ko‘ra   kurashish   bozor   iqtisodiyoti   davlatlaridan   monopoliyadanchiqish
qonuniy   xujatlar   yordamida   xal   qilinayotgan vazifalaridan   biridir. 22Mukammal   (sof)   monopoliya.   Mukammal   (sof)   raqobatning   butunlay   aksi.
Bu modelda yaqinroq o‘rinbosar bo‘lmagan mahsulot taklif etadigan yagona ishlab
chiqaruvchi   mukammal   monopolist   hisoblanadi.   Bu   modelda   bozorda   tanho
sotuvchi   yoki   ularning   soni   naqadar   kamki   ularning   har   biri   raqiblari   bilan
kelishilgan   xolda   mustaqil   tovarlar   va   xizmatlar   taklifi   umumiy   xajmiga   va
ularning narxiga ta’sir ko‘rsatishga qodir. Monopol bozorlar barcha mamlakatlarda
shu   jumladan   raqobat   mamlakatlarda   darajasi   yuqori   bo‘lgan   bozor   iqtisodiyoti
mamlakatlarda   kam   mavjud.   Bu   bir   qancha   sababalrni   paydo   qiladi.
Zamonaviy   texnologiyalarni   joriy   etish   ko‘p   xollarda   kam   chiqimli   unumdor
ishlab   chiqarishga   erishish   uchun   uning   miqyosini   kengaytirishi   ham   mutloq
ma’noda   kam   harajat   talab   etadi.   Shunday   tarmoqlar   ham   borki   ularda   mahsulot
yoki   xizatlar   borligiga   to‘g‘ri   kekeladigan   harajatlarni   pasaytirish   ayniqsa   ishlab
chiqarish   ko‘lamiga   va   raqibning   bor   yo‘qligiga   bevosita   bog‘liq.
Real bozor, mukammal raqobat – mukammal monopoliya o‘qi bo‘yicha   turli
modelning   qaysi   biriga   muvoqfiqroq   kelishiga   qarab   shu   bozorda   tovarlar   va
xizmatlar   sotuvchisi   bo‘lgan   tadbirkorlar   raqobat   kurashining   turli   yo‘llaridan
foydalanadilar.
“Bozor   iqtisodiyoti   mamlakatlarida   qonunlar   reklama   sohasidagi   raqobat
kurashiga   monelik   qilmaydi.   Tadbirkorlarga   xususan   faqat   ularning   tovar   yoki
xizmatni   sotib   olish   g‘oyani   afzal   ekanligiga   haridorni   ishontirishga   urinishlarda
juda   katta   erkinliklar beradi”. 8
Raqobat   vositalarining   shakl   va   taomyili,   uning   namoyon   bo‘lishi   sohalari
g‘oyat   ko‘p   va   keng   .   Uning   tarmoq   ichidagi   kapitalning   bir   tarmoqdan   ikinchi
tarmoqga   oqib   o‘tishiga   olib   keladigan   tarmoqlararo,   jahon   bozorlarida   turli
mamlakatlar   xo‘jalik   kompleks   raqobati   kabi   turlari   mavjud.   Raqobatni   amalda
tasavvur   etish   uchun   shu   ko‘rinishlarga   mansub   bo‘lgan   hozirgi   usullardan
ayrimlarini   ko‘rib   o‘tamiz   va   jahondagi   hamma   mamlakatlarda   qonuniy
hisoblanadigan   va   amalda   keng   qo‘laniladigan   raqobat   xulqining   turli   ishlarini
tavsiflaymiz.   Narx   bilan   raqobatlashuv   an’anaviy   shakl.   Uning   an’anaviy   va   eng
ko‘p   qo‘llaniladigan   usullariga   quyidagilar   kiradi: 23- “Narxlar jangi” – yirik ishlab chiqaruvchilar raqiblarini tarmoqdan surib  
chiqarish uchun narxlarni vaqti-vaqti bilan yoki uzoq muddat pasaytirib turadi.  
“Narxlar jangi”ni boshlagan baquvvat firma tovarning sotish xajmi ko‘payganligi  
hisobiga   ko‘proq   daromad   ko‘rishni   ko‘zlaydi.   Yirik   kompaniyalarning   o‘zlari  
uchun yangi bo‘lgan mamlakatlarda ochilgan korxonalari filiallari boshqa   xorijiy  
va   mahalliy   ishlab   chiqaruvchilar   bozordan   siqib   chiqarish   uchun   aksariyat   “narxlar
jangi”ni qo‘llaydi. Iste’molchilar dastlab tarmoqdagi “narxlar jangi”dan   foyda  
ko‘radi,   ammo   keyinchalik   bunday   monopoliyalashtirishning   jabrini   tortishlari  
mumkin.   Davlat   mahalliy   tovar   ishlab   chiqaruvchilarning   tarmoqni   o‘zlashtirishdan 
manfatdor bo‘lib qudratli xorijy firmalar bilan kurashda mahalliy   bozorda   o‘rnashib
qolishga   yordam   berish   uchun   ularni   aloxida   imtiyozlar   va   afzalliklar tizimi bilan 
qo‘llab-quuvatlashga harakat qiladi, u yoki bu tarmoqda   xorijiy xo‘jalik yurituvchi 
shakxsga tadbirokrlik faoliyati uchun mahalliy sherik   ishtirokida qo‘shma korxona 
barpo etish majburiy shart qilib qo‘yadi yoki boshqa   cheklash   va   tartibga   solish  
choralarini   ko‘radi;demping   – amal qilish   va   maqsadlarga   ko‘ra “narxlar jangi”ga  
yaqin   bo‘lgan narx bilan raqobatlashuv usuli. Uning mohiyati shundaki yirik tovar 
ishlab   chiqaruvchilar boshqa mamlakatlar xududida korxona qurmaydilar, ammo 
uning   bozorlarida o‘z ichki bozordagi narxlardan, jahon narxlaridan arzon. 
Dempingning   ma’nosi   tovar   ishlab   chiqaruvchi   mamlakatning   ichki   bozorida  
sotilayotgan   ortiqcha   mahsulotni   yo‘qotish   va   yangi   bozorlarga   kirib   olishdan  
iborat.   Rivojlangan iqtisodiyotga ega bo‘lgan davlatlar rivojlanishi pastroq 
mamlakatlarga   dempingni eksportchi kompaniyalarga byudjetdan maxsus eksport 
mukofotlari va   subsidiyalari to‘lash bilan rag‘batlantiradi va bu to‘lovlar 
kompaniyalar ko‘radigan   zararni   qisman   qoplaydi.   Bunday   ishlardan   davlatning  
manfaatdorligi   boshqa   malakat   bozorida   o‘z   ishtirokini   kuchaytirish,   iqtisodiy  
manosabatlarni   yanada   rivojlantirish uchun   negiz   yaratishga   intilish   bilan  
izohlanadi.
Rivojlangan   mamlakatlardan   rivoji   pastroq   mamlakatlarga   demping   tovar
chiqarish   amaliyotda   doimiy   xodisa.   Demping   narxlar   iste’molchilarni   so‘zsiz 24qoniqtiradi,   ammo   “narxlar   jangi”di   bo‘lgani   kabi   bozorda   bunday   tovarlarning
hozir   bo‘lishi   mahalliy   tovar   ishlab   chiqaruvchilarning   rivojlanishini
qiyinlashtiradigan   omilga   aylanishi   mumkin.   Demping   tovarlar   kiritayotgan   davlat
- bu jarayonni savdo cheklashlarini joriy etish, muayyan turdagi tovarlarni kiritish
uchun   bojlarni   ko‘tarish   bilan   nazorat   qilish,   shuningdek   demping   narxlarda
sotilayotgan   tovarlarga   o‘xshash   tovarlar   ishlab   chiqaruvchi   mahalliy
tadbirkorlarga   yordam   berish   imkoniyatlariga   ega.
Halqaro   amaliyotda   mahsulot   narxidan   chalg‘itmaslik,   tovarning   qiymati
va   sifati   sohasida   raqobatni   qiyinlashtirmaslik   uchun   chegirma   va   saylovlarning
eng   yuqori   miqdorlarini   belgilab   qo‘yish   kam   uchraydi.   Shuningdek   narx   bilan
raqobatlashuvga   quyidagilarni   kiritish   mumkin:
- muayyan   toifadagi   iste’molchilar   uchun   imtiyozli   narxlar   (masalan,
aviakompaniyalardan   yo‘lovchilar   guruxiga   bir   yo‘la   olinadigan   “Oilaviy”   biletlar
yakka-yakka   olishga   qaraganda   arzonroq)   sotiladi;
- vaqti va joyiga qarab narxlarni tushirish yoki ko‘tarish (kinoteatrga ertala
borish   kechkidan   ko‘ra,   ish   kunida   borish   dam   olish   kunidan   ko‘ra   arzonroq
turadi);
- ko‘rasatiladigan   xizmatlar   xajmi   ko‘paygan   yoki   tovarlar   sifati
yaxshilangan   sharoitlarda   ham   amaldagi narxlarni   saqlab   turish;
- haridorlar   uchun   kredit muddatlarini   uzaytirish   va   boshqalar.
Narx   bilan   raqobatlashuvga   kirmaydigan   raqobat   usullarini   “narxsiz
raqobat”   deb   ataladi.   Bu   atama   garchi   noaniq   bo‘lsada   amaliyot   va   ilmiy
adabiyotda   keng   qo‘llaniladi,   raqobat   kurashidagi   turli   usullarga   yagona   nom
berishga   imkoniyat   yaratadi.
3. Tovarning   raqobatdoshligini   o‘rganish   va   baholash
usullari.
Prezidentimiz   o‘z   ma’ruzalarida,   “Inqirozga   qarshi   choralar   dasturi   doirasida
amalga   oshirilgan   yana   bir   yo‘nalish   –   mamlakatimizdagi   eksport   qiladigan 25korxonalarni   qo‘llab   quvvatlash   va   rag‘batlantirish,   eksport   salohiyatini
mustaxkamlash   bo‘yicha   qabulqilingan   amaliy   choralar   muhim   ahamiyatga   ega
bo‘ladi.” 9
  deb   ta’kidlagan   edilar.
Shunday   ekan   talab,   taklif   va   raqobatsiz   bozorni   tasavvur   etib   bo‘lmaydi.
Haridorning   tovar   va   xizmatlar   sotib   olish   uchun   qilgan   sarf   harajatlari   ikk   qismdan
iborat.   Birinchi   tovarga   bo‘lgan   baho,   ikkinchisi   uni   topishga   ketgan   vaqt   va
ishlatish harajatlaridir. Ularning hammasi jamiyat uchun iste’mol harajatlarini,   ya’ni
bahosini   tashkil   etadi.   Iste’mol   bahosi   tovarning   harid   qilib   olish   narxidan   ancha
ko‘p.   Tovarlar   ichida   eng   raqobatdoshi   bo‘lib   boshlang‘ich   bahosi   past   emas,
iste’molchi   qo‘lida   ishlatilishi   qulayligi,   kam   sarfligi   va   umumiy   harajati   kamligi
bilan   farqlanadigan   hisoblanadi.   Haridorlar   xajmi   –   harakatini   kuzatish   shuni
ko‘rsatmoqdaki,   ular   tovarlarni   taqqoslashda   qaysinii   qo‘llash   samaradorligi   (R);
sotib   olish   harajatlariga   (S)   nisbatan   yuqori   bo‘lsa   o‘sha   tovarni   ko‘proq
tanlashadi.   Demak,   tovarni   raqobatdoshligi   (K)   umumiy   ko‘rinishda   bo‘ladi. 26oladi: Tovarning   raqobatdoshligini   baholash   qo‘yidagi   bosqichlarni   o‘z   ichichga
a) bozorni   tahlil   qilib   o‘zimizni   tovarimizga   o‘xshash   tovar   namunasini
topib   olish;
b) bizning tvoar bilan solishtiriladigan tovarlardagi asosiy ko‘rsatkichlarni
belgilash;
v)   o‘zimizning   tovarimizdagi   integral   (umumiy)   raqobatdoshlik
xususiyatlarini   aniqlash.
Bozordagi   raqobatga   esa   ko‘proq   tovar   sotishni   rag‘batlantirish   vositalari
xizmat   qiladi.   Asosiy   axborotni   haridorlar   tovar   ishlab   chiqaruvchidan   olinadi.
Haridorlarni   asosan   tovarning   iste’mol   qiymati   qiziqtiradi.   Raqobat   bozorda   taklif
talabdan   yuqori   bo‘lganda   firmalar   ichida   emas   balki   tovarlar   orasida   namoyon
bo‘ladi.
Raqobat   asosan   quyidagi   ko‘rinishlarda   bo‘lishi   mumkin:   a)   tovarlarning
xizmatlari bo‘yicha bir xil ehtiyojni qondirishga qaratilgan raqobat. Masalan, sport,
kitoblar,   plastinkalar   kishining   madaniy   dam   olishiga   qaratilgan.   Shuning   uchun
ular   bir-biri   bilan   raqobatchi;   b)   bir   xil   tovarni   har   xil   firmalar   ishlab   chiqarishi
orqali   bo‘ladigan   raqobat   yoki   bir   xil   firma   tomonidan   har   xil   modifikatsiyadan
tovar ishlab chiqarish; v) baholar orqali bo‘ladigan raqobat – bu eng ko‘p tarqalgan
usullaridir.   Bahoni   pasaytirib   bozorni   egallash.   Tovarlarni   iste’mol   qilish   (ishlatish)
jarayonidagi bahosini pasaytirishga elektr yoqilg‘i va material sarflarini   kamaytirish
va   xizmat qilish   muddatini   ko‘paytirish   orqali   erishish.
Jahon   bozori   tajribasida   raqobatning   quyidagi   shart-sharoitlari   mavjud:   1.Agar
raqobatchilar   kuchi   teng   va   strategiyalar   bir-biriga   o‘xshash   bo‘lsa
bozor   muvozanati   uzoq   saqlanmaydi,   ular   orasidagi   kelishmovchilik   susaymaydi.
2.Raqobatchining   g‘ashini   keltiradigan   harakatlar   qilmang.   3.Sizning
raqobatchingiz hamma   narsadan   xabardor   deb   biling.
4.Sizning harakatlaringiz o‘zingizning imkoniyatlaringizga mos ekanligiga   272. Tovarni   kafolatli   va   undan   keyingi   ishlatish   davrlarida   qanday
servis   taklif   qilinmoqda?
Tovarlarni   raqobatdoshligini   baholashda   4   ta   usul   mavjud   bo‘lib   ular
quyidagilardan   iborat:
1. Ekspert   baholash
2. Baholashni   o‘lchash-hisoblash   usuli
3. Tajriba   usuli
4. Sotsiologik   usul
Ekspert   baholash   –   tovarlarni   sifatini   ekspert   baholashda   tovarlarni
ishlab   chiqarishda   katta   ahamiyatga   ega.   Ekspert   baholashda   2   xil   usul
mavjud: 1) xay’at   usuli; 2)   yetakchi   ekspert   va   guruh   usuli.
O‘lchash-   hisoblash   usuli-   bu   usul   bilan   tovar   sifatini   baholash
tajriba   natijalari   asosida   o‘lchanadigan   ko‘rsatkichni   baholash,   qiymatni
aniqlash   va   oldindan   ishlab   chiqilgan   namunaviy   hisoblash   formulasi,   grfik
va   jadvallarni   ishlatib   o‘lchashga   asoslangan.
Baholashni   tajriba   usuli   –   bunda   tovarlarni   raqobatdoshligini
aniqlash   tajriba   usulida   ekspert   qiluvchi   tovarni   sifatini   insonlarda   sinab
ko‘radi.
Baholashni   sotsiologik   usulida   esa   –   tovarlarni   raqobatdoshligini
aniqlashni   tajriba usulida ekspert qiluvchi tovarni sifati to‘g‘risidagi fikrlari
asosida   tovarga   baho   beriladi.   Tashqi   bozorga   chiqish   har   doim   raqobat
krashiga   tortilishi   demakdir.
Haridorlarning   ayrim   bir   ehtiyojlari   teng   yoki   qisman   o‘zgaradigan
sharoitlarda bir xil yoki har xil usullar bilan qondirish mo‘ljallangan xilma-
xil   tovarlar   ayni   bir   vaqtda   taklif   etiladi.   Bunday   sharoitda   iste’molchi
o‘zining   qiymat   birligi   bo‘yicha   raqobatchilar   tovarlariga   qaraganda
ehtiyojni ko‘proq va yuqori   darajada   qondiradigan   tovarlarni   tanlaydi. 284. Raqobat   sharoitida   baho   siyosatining   mohiyati   va   vazifalari
Prezidentimiz   o‘z   ma’ruzalarida,   “Mamlakatimizning
raqobatdoshligini   oshirishni   ta’minlash   uchun   iqtisodiyotni   tarkibiy
o‘zgartirish   jarayonlarini   chuqurlashtirish   siyosatini   davom   ettirish   2010
yilga   mo‘ljallangan   iqtisodiy   dasturni   amalga   oshirishning   muxim   ustuvor
yo‘nalishiga aylanishi lozim” 10
 – deb   ta’kidlagan   edilar
Baho   –   bu   bozor   unsurlari   ichida   eng   murakkabidir.   U   o‘zgaruvchan,
harakatchan,   bozordagi   kon’yukturali   tebranishlarga   moslashuvchan,   doimo
o‘zgarib   turuvchi   mexanizmdir.   U   tovar   qiymatining   puldagi   ifodasidir.
Uzoq   vaqt   davomida   bizning   iqtisodiyotimizda   barqaror   baholar   ahvolini
tovar   va   xizmatlar   bilan   ta’minlashdagi   ijtimoiy   haqiqatnining   asosiy
tamoyili   degan   fikr   hukmron   edi.   O‘zgarmas   baholar   barqaror   ishlab
chiqarish   rivojiga   va   talabini   qondirishga   to‘siqlik   qiladi.Bugungi   kunda
baholar   tizimi   ancha   chalkash,   uni   tushunib   yetish   bir   muncha   murakkab,
eng   asosiysi   u   xo‘jalikni   murakkab   yuritishning   yangi   bozorlar   sharoitiga
moslashmog‘i   lozim.Bozor   baholarining   asosiy   xususiyati   ularning   doimo
o‘zgarib   turish   qobiliyatidir.   Bu   tabiiydir,   chunki   baholar   talab   va   taklifni
o‘zaro   bog‘lovchi   vositadir.   Bizga   ma’lumki,   ularning   har   ikkalasi   ham
harakatchandir.   Shuning   uchun   harakatchan   baholar   siyosatidan
foydalaniladi.   Bu   siyosat   tovarning   bozordagi   harakatini,   tovar   hayotiylik
davrini   turli   bosqichlarini   tartibga   solish   va   boshqarish   bozorga   yangi
iste’mol   tovarlari   va   ishlab   chiqarish   vositalarini   kiritishni   eskirgan
modellarini   bozordan   siqib   chiqarishni   ta’minlaydi.
Baholar   hech   qachon   sababsiz   o‘zgarmaydi,   masalan,   biror
kamchiligi   bo‘lgan   va   ma’naviy   eskirgan   tovarlar   pasaytirilgan   baholarda
xattoki tushurilgan   baholar deb ataluvchi baholarda sotiladi. Yuqori baholar
esa   yuqori   sifatli,   ya’ni   iste’mol   qobiliyatiga   ega   bo‘lgan   tovarlarga
o‘rnatiladi.   Rivojlangan   iqtisodiyotga   ega   bo‘lgan   mamlakatlarda   bahoni
tashkil   qilish   muammolarini   faqatgina   asosiy   strategik   yondoshishlarigina 29ishlab   chiqilishigina   bejiz   emas   chunki   baholarning   o‘zi   faqat   bozor
sub’ektlari:   sanoat   va   savdo   firmalari,   korxonalari   tomonidan
10
 Bi r i nchi  Pr ezi dent i m i z  I.A.Karimov.   Asosiy   vazifamiz-vatanimiz  
taraqqiyoti   va   xalqimiz   farovonligini   yanada   yuksaltirishdir.   T.:  
O‘zbekiston,   2010   yil,   59   bet
o‘rnatiladi   va   davlat   tomonidan   tartibga   solinadi.   Baho   darajasi   tovarning
raqobatdoshligi   va   bozordagi   o‘rniga   bog‘liqdir.   Buning   natijasi   sotiladagan
tovarlar   masalasida   korxona   ulushining   oshishidir.
Bahoni   tahlil   qilishda   eng   avvalo   nimaga   ahamiyat   berish   kerak   va
tovarning   birlamchi   bahosi   qanday   bo‘lishi   foyda   olish   uchun   va   bozorda   bu
mahsulotni   ulushini   oshirish   uchun   uni   qanday   o‘zgartirish   kerak?
Mutaxassislar   bu   savollarga   javob   berishga   turlicha   yondoshadilar.
Birlamchi   bahoni   aniqlashga   vaqt   bo‘yicha   baho   darajasini   aniq
hisoblash   ta’sir   qiladi.   Bu   hisoblash   bozor   segmentiga   tovarni   hayotiylik
davriga,   tovarga   talab   va   taklifning   potensial   miqdoriga   bog‘liq   bo‘ladi.
Tovar   siyosati   ijtimoiy   tovar   ishlab   chiqarishning   barcha   taqsimlashlarini
almashuv va   iste’molchining   o‘ziga xos xususiyatlarini hisobga olgan xolda
yuritiladi. Har bir bosqichda tovar   bahosiga   ta’sir qiluvchi unga   xos   omillar
harakat qiladi.
Tovar va xizmatlar bahosida, sarflangan harajatlar bahoda aks etgan
foyda   talab   va   taklifning   nisbati   hisobiga   olinadi.   Xudi   mana   shu   omillar
talab   va   taklif   qiymati   foydani   tenglashishi   kabi   ob’ektiv   qonuniyatlariga
asosan baholarni tashkil   qilishni tartibga   soladi.
Firma   baho   siyosatida   tovar   va   xizmatlar   birlamchi   bahosini
o‘rnatishning   o‘ziga   xos   xususiyati   shundaki,   haridor   o‘z   firmasiga   doimo
ishonadi. Masalan,   firma   yangi   tovarga   bahoni   yuqori   o‘rnatmaydi,   o‘rnatsa
ham   u   doimo   o‘z   haridorini   qoniqtiradi.
Moliyaviy va bank boshqarish sistemalarining susayishi, transport va
milliy   iqtisodiyot   tarmoqlarining   kuchsizlanishi   baho   raqobatini   oshirib
yubordi.   Baholar   darajasi   ko‘p   xollarda   haridor   tomonidan   belgilanadi. 30Ma’lumki,   yuqori   daromadli   rivojlangan   ba’zi   bir   mamlakatlarda   narxni
pasayishi sifatni yomonligidan dalolat   beradi. Shuning uchun narx pasayishi
shu   davlatlarda   korxonani   mavqeini   bozorda   mustahkamlamaydi,   balki   uni
raqobatdoshlik   darajasini   pasaytiradi. 31Xulosa   va   takliflar
Xulosa   qilib   aytganda,   Raqobatning   iqtisodiy   mazmunini   tushunib   olish
unga   turli   tomondan   yondoshishini   talab   qiladi.   Mustaqil   tovar   ishlab   chiqaruvchilar
(korxonalar)   o‘rtasidagi   raqobat   tovarlarni   qulay   sharoitda   ishlab   chiqarish   va
yaxshi   foyda   keltiradigan   narxda   sotish,   umuman   iqtisodiyotda   o‘z   mavqeini
mustahkamlash   uchun   kurashdan   iborat.   Bunda   ular   kerakli   ishlab   chiqarish
vositalari, xom  ashyo   va   materiallar  sotib  olish,   ishchi  kuchini  yollash  uchun ham
kurashadi.   Ishlab   chiqaruvchilar   o‘rtasidagi   raqobat   pirovardida   iste’molchilarni
o‘ziga   jalb   etish   uchun   kurashni   ham   anglatadiResurslarni   yetkazib   beruvchilar
o‘zlarining   iqtisodiy   resurslarini   (kapital,   yer-suv,   ishchi   kuchi)   yuqori   narxlarda
sotish   uchun   raqobatlashadilar.   Ishlab   chiqaruvchilar   va   resurslarni   yetkazib
beruvchilar   o‘rtasidagi   raqobat   bozor   munosabatlari   rivojlangan,   iqtisodiyot   to‘liq
erkinlashgan   sharoitda   yorqin   namoyon   bo‘ladi.
Raqobatning   tartibga   solish   vazifasi   ishlab   chiqarishni   talab   (iste’mol)ga
muvofiqlashtirish   maqsadida   taklifga   ta’sir   o‘tkazishdan   iborat.   Aynan   shu   vazifa
yordamida   iqtisodiyotda   taklifning   talab   orqali,   ishlab   chiqarish   tarkibi   va   hajmining
yakka   tartibdagi   va   ijtimoiy   ehtiyojlar   orqali   belgilanishiga   erishiladi,   ya’ni
iqtisodiyot   bozor   qonunlari   asosida   tartibga   solinadi.
Raqobatning   resurslarni   joylashtirish   vazifasi   ishlab   chiqarish   omillarini   ular
eng   ko‘p   samara   beradigan   korxona,   hudud   va   mintaqalarga   oqilona   joylashtirish
imkonini   beradi.
Raqobatning   innovatsion   vazifasi   fan-texnika   taraqqiyoti   yutuqlariga
asoslanuvchi   hamda   bozor   iqtisodiyoti   sub’ektlarining   rivojlanishini   taqozo   etuvchi
turli   ko‘rinishdagi   yangiliklarning   joriy   etilishini   anglatadi.
Raqobatning   moslashtirish   vazifasi   korxona   (firma)larning   ichki   va   tashqi
muhit   sharoitlariga   ratsional   tarzda   moslashishiga   yo‘naltirilgan   bo‘lib,   ularning
shunchaki o‘zini-o‘zi saqlab, iqtisodiy jihatdan yashab qolishidan xo‘jalik faoliyati
sohalarining   ekspansiyasi   (kengayishi)ga o‘tishini   bildiradi.
Raqobatning   taqsimlash   vazifasi   ishlab   chiqarilgan   ne’matlar   yalpi   hajmi 32(yalpi   ichki   mahsulot)ning   iste’molchilar   o‘rtasida   taqsimlanishiga   bevosita   va
bilvosita   ta’sir   o‘tkazadi.
Nihoyat,   raqobatning   nazorat   qilish   vazifasi   bozordagi   ba’zi
ishtirokchilarning   boshqa   bir   ishtirokchilar   ustidan   monopolistik   hukmronlik
o‘rnatishiga   yo‘l   qo‘ymaslikka   yo‘naltiriladi.
Raqobat   kurashining   mazmuni   to‘g‘risida   to‘laroq  tushunchaga   ega   bo‘lish
uchun uning   asosiy   shakllari   va   belgilarini   ko‘rib chiqish   zarur.
Iqtisodiy   adabiyotlarda   bir   tarmoq   ichidagi   raqobatning   to‘rtta   shakli   alohida
ajratilib   ko‘rsatiladi.   Bular   erkin   raqobat,   monopolistik   raqobat,   monopoliya   va
oligopoliyadir.
“O‘zbekengilsanoat”   DAK   tizimidagi   korxonalarni   modernizatsiya   qilish
istiqbollari,   faoliyatining   asosiy   iqtisodiy   ko‘rsatkichlari   tahlil   qilindi.   Tadqiqot
natijalaridan   kelib   chiqib,   O‘zbekiston   yengil   sanoati   majmuida   raqobatni
rivojlantirishning   ustuvor   yo‘nalishlarni   mustahkamlash   bilan   bog‘liq   taklif   va
tavsiyalar   ishlab   chiqildi. 33Foydalanilgan   adabiyotlar   ro'yxati.
O'zbekiston   Respublikasi   Qonunlari
1. "Xorijdan   mablag'   jalb   qilish   to'g'risida"gi   O'zbekiston   Respublikasining   Qonuni.
1996   yil   29   avgust.
2. «Chet   el   investitsiyalari   to'grisida»gi   O'zbekiston   Respublikasi   Qonuni,   30   aprel
1998   yil.
3. «Chet   ellik   investorlar   huquqlarining   kafolatlari   va   ularni   himoya   qilish   choralari
to'grisida»gi   O'zbekiston   Respublikasi   Qonuni, 30   aprel   1998   yil.
4. "Investitsiya   faoliyati   to'g'risida"gi   O'zbekiston   Respublikasi   Qonuniga   o'zgartirish
va   qo'shimchalar   kiritish   haqida"gi   O'zbekiston   Respublikasining   Qonuni.   2014   yil   9
dekabr,   O'RQ-380-son.
II.   O'zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   farmonlari   va   qarorlari,   Vazirlar
Mahkamasmmg   qarorlari
5. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2014   yil   7   apreldagi   «O'zbekiston
Respublikasida   investitsiya   iqlimi   va   ishbilarmonlik   muhitini   yanada
takomillashtirishga   doir   qo'shimcha   chora-tadbirlar   to'g'risida»   PF-4609-son   Farmoni.
6. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Bank   tizimini   yanada   isloh   qilish   va
erkinlashtirish   chora-tadbirlari   to'grisida»gi   Qarori,   15   aprel   2005   yil.   -   N56.
7. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2007   yil   4   yanvardagi   PQ-554-sonli
«Investitsiya   loyihalarini   ekspertizadan   o'tkazish   samaradorligini   oshirish   borasidagi
qo'shimcha   chora-tadbirlar   to'g'risida»gi   Qarori.
8. O'zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2007   yil   28   avgustdagi   "Xitoy
Taraqiyot   davlat   bankining   kreditidan   foydalanish   chora-tadbirlari   to'g'risida"gi Qarori.