Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 67.8KB
Покупки 49
Дата загрузки 13 Апрель 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Экономика

Продавец

Bohodir Jalolov

Budjet – soliq siyosati

Купить
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ANDIJON MASHINASOZLIK INSTITUTI
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI
“MAKROIQTISODIYOT” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  Budjet – soliq siyosati
Bajardi: ___________________
Qabul qildi: ________________
Baho: ______
Andijon 2024 Reja
Kirish………………………………………………..……………………….…….3-4
1. Byudjet-soliq siyosati nimalarni o’rgatadi…………..……..……….…………...5-9
2. Byudjet-soliq siyosatining mohiyati………………..……..………….……….10-13
3. O’zbekistonda byudjet-soliq siyosati……………………………….…………14-17
4. Byudjet defitsiti va uni moliyalashtirish……………………………….……...18-30
Xulosa ……………………………………….……………….………………..……31
Foydalanilgan adabiyotlar………………..………………….………….…………32
2 Kirish
“Byudjet-soliq   siyosati”   oliy   talimning   230000   -   “Biznes   va   boshqaruv”   talim
sohasidagi   5A230601   -   “Davlat   moliyasini   boshqarish”   magistratura   mutaxassisligi
uchun   moljallangan   fan   (kurs)   hisoblanadi.   Uni   o'qitishning   asosiy   maqsadi
magistrantlarda   byudjet-soliq   siyosati   xususida   chuqur   nazariy   bilimlar   berish   va
atroflicha   amaliy   ko'nikmalar   hosil   qilishdan   iborat.   Buning   uchun   shu   sohaning
bolg’usi   magistrlari   byudjet-soliq   siyosatining   mohiyati,   uning   tarkibiy   qism
(yo‘nalish)lari,   hozirgi   davrdagi   byudjet-soliq   siyosati   va   uning   o‘ziga   xos
xususiyatlari,   byudjet-soliq   siyosatini   amalga   oshirish   vositalari,   b^mdjet   defitsitini
kamaytirish   -   byudjet   siyosatining   markaziy   masalasi,   zamonaviy   soliq   siyosatini
ishlab chiqish va uni hayotga tatbiq etishning fundamental asoslari, soliq yuklamasini
optimallashtirish   -   soliq   siyosatining   eng   dolzarb   muammosi,   soliq   yuklamasini
taqsimlash nazariyalari va byudjet-soliq siyosatini ishlab chiqishdaularning roli, soliq
imtiyozlarini  oqilona taqdim  etish - soliq siyosati  samaradorligini  ta'minlash garovi,
budjet-soliq   siyosatining   zamonaviy   dolzarb   muammolari,   ularga   nisbatan
bildirilayotgan e'tirozlar, muammolarni hal qilish va e’tirozlarni yumshatish yollari, 0
‘zbekistonda byudjet-soliq siyosatini takomillashtirishning fundamental asos (ustuvor
yo‘nalish)lari   to‘g‘risida   aniq   tasawurga   va   o‘z   mustahkam   pozitsiyalariga   ega
bo‘lmoqlari lozim.
Bir   vaqtning   o'zida   bu   fan   (kurs)dan   olingan   bilimlar   bilan   bir   qatorda,
magistrantlar   byudjet-soliq   siyosatiga   tegishli   bolgan   xalqaro   maydondagi
o'zgarishlardan   xabardor   ham   bolib   turishlari   darkor.   Bunda,   eng   awalo,   o‘tish
iqtisodiyotiga   ega   bo’lgan   mamlakatlar   byudjet-soliq   siyosatida   qanday
o‘zgarishlaming   sodir   bolayotganligini   kuzatib   borish   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Shuningdek,   xuddi   shu   masalada   jahonning   taraqqiy   etgan   mamlakatlarida   qanday
qarorlaming qabul qilinayotganligi va ularning qanday oqibatlarga olib kelayotganligi
xususidagi   malumotleir   hamda   ulaming   qiyosiy   tahlili   magistrantlaming   nazaridan
chetda qolmasligi kerak.
3   Ayni   paytda,   “Byudjet-soliq   siyosati”   fani   (kursi)dan   olingan   bilimlar   asosida
magistrantlar   jahonning   ilg‘or   mamlakatlarida   ro’y   berayotgan   byudjet-soliq
siyosatidagi   o‘zgarishlar   va   ularning   O‘zbekistonda   qo'llash   imkoniyatlari   xususida
ham   atroflicha   va   chuqur   asoslangatn   ilmiy   va   amaliy   ahamiyatga   ega   bolgan
xulosalar chiqarishga qodir bo‘lmoqlari lozim.
 “Byudjet-soliq siyosati” fani (kursi)ni o‘rganish asosida qo’lga kiritilgan bilimlar
bo’lg’usi magistrlarda oliy o‘quv yurtini tamomlagandan so‘ng byudjet-soliq siyosati
amaliyotiga   oid   kundalik   faoliyatda   uchraydigan   dolzarb   amaliy   masalalarni
yechishda   va   juda   ko‘plab   hayotiy   savollarning   javobini   topishda   qo1   kelishi,
shubhasiz.
4 1. Byudjet-soliq siyosati nimalarni o’rgatadi.
Siyosat - juda nozik va murakkab masala. Uning oddiy ko’z ilg’amaydigan yoki
aql   bovar   qilmaydigan   tomonlari   juda   ko‘p.   Siyosatda   “kosa   tagida   -   nimkosa”,
“qizim   senga   aytaman,   kelinim   sen   eshit”   kabi   holatlar   ko'plab   uchraydi.   Shuning
uchun   uni   to‘g‘ri   tushunishga   hamma   ham   har   doim   yetarli   darajada   tayyor
bo’lavermaydi.   Buning   aynan   shunday   ekanligi   ham   tabiiy.   Shunday   ekan,   unga
nisbatan munosabat bildirayotganda juda ehtiyot bo’lmoq lozim.
 Aslida, siyosatni tushunishga tayyor bo'lmagan (tushunmaganilar unga nisbatan
munosabat bildirmaganlari ma'qul. Chunki bu jarayonda “qosh qo’yaman” deb, “ko‘z
chiqarish”   hech   gap   emas.   Hatto   siyosatga   nisbatan   fikr   bildirishim   kerak,   degan
qaror qabul qilinganda ham yetti olchab, ayrim joylarda esa, yetmish lchab, bir kesish
lozim.   Aksincha,   tarzda   ish   tutganlar   hayotning   achchiq   tajribasi   va   haqiqatining
ko‘rsatishicha, qolgan umrlarining oxirigacha muzdek qatiqni 
ham  puflab  ichishni  xush  ko‘radilar   yoki  afzal   biladilar.  Siyosatning  juda ko‘p
yoki   xilma-xil   tur   (ko‘rinish)lari   mayjud.   Ulardan   biri   byudjet-soliq   siyosatidir.   Bu
siyosat ayrim hollardagidek, quruq gap bilan emas, balki pul mablaglarining hsirakati
bilan   bevosita   bogliq.   Undan   doimo   pul   mablag’larining   o‘ziga   xos   bolgan   o‘tkir
“hid”i   ufurib   turadi.   “Pul   bo‘lsa,   changalzorda   -   sho‘rva”,   “Vaqt   -   bu   pul”   degan
maqollar   bekordan-bekorga   kundalik   hayotimizga   shiddat   bilan   kirib   borib,   tobora
dolzarbroq   ahamiyat   kasb   etayotgani   yo‘q.   Ijobiy   ma’noda   “Hammasini   pul   hal
qiladi”, deb ham bejizga aytilmayapti.
 Byudjet-soliq siyosatini pul mablag’larining harakatidan ajralgan holda tasawur
etib   bolmaydi.   Bordi-yu,   shunday   qilinsa,   u   o‘z   kuchini   va   ta'sirchanligini   o‘qotib,
siyosatga   emas,   balki   oddiy   safsataga   aylanadi   qoladi.   Shuning   uchun   ham   u
nihoyatda   murakkab,   nozik,   mas'uliyatli   va   qaltis   siyosat   hisoblanadi.   Shu   bois   bu
siyosat   bilan   ham   odatda,   “oynashib”   bo‘lmaydi.   Aks   holda,   u   haqiqatdan   ham
“kuydirishi” va “qimmat”ga tushishi mumkin. Eng umumiy va sodda tarzda byudjet-
soliq   siyosati   bir   tomondan,   byudjet   daromadlarini   (oqilona)   shakllantirish   va
5 ikkinchi   tomondan,   byudjet   xarajatlarini   (samarali)   sarflash   bilan   bogliq.   Aslida
byudjet   siyosati   tom   ma'noda   o‘z   ichiga   soliq   siyosatini   ham   qamrab   oladi.   Biroq
amaliyotda   ko‘pchilik   hollarda,   byudjet   daromadlarini   shakllantirishga   qaratilgan
siyosatni, odatda, soliq siyosati va budjet xarajatlarini sarflashga qaratilgan siyosatni
esa   byudjet   siyosati,   deb   yuritiladi.   Shu   ma'noda   byudjet-soliq   siyosatini   shartli
ravishda   bir-biridan   va   nisbiy   jihatdan   mustaqil   bo'lgan   byudjet   va   soliq
siyosatlarining   majmuyi   sifatida   ham   e'tirof   etish   mumkin’’.   Biroq   bu   siyosat
bekordan-bekorga   yagona   nom   bilan   atalib,   budjet-soliq   siyosati,   deb   yuritilmaydi.
Buning   o‘ziga   xos   sababi   bor.   Bu   sababning   negizida   ularni   bir-biridan   mutlaqo
ajratib bo’lmasligi yotadi. Byudjet siyosatidan absolyut mustaqil bo’lgan hamda unga
bevosita   bog’liq   bo’lmagan   holda   ishlab   chiqilgan   soliq   siyosati   mayjud   emas   va
aksincha.   Navbatdagi   moliya   yilida   soliq   siyosatining   asosiy   yo‘nalishlari   va   unda
sodir bo’lishi mumkin bo’lgan ba’zi bir o‘zgarishlar, boshqa ba’zi bir sabablar bilan
bir qatorda, oxir oqibatda, o‘sha yilga daxldor bo’lgan byudjet xarajatlari kolamining
qanday   ekanligiga   borib   taqaladi.   0‘z   navbati-   da,   shu   yildagi   byudjet   siyosatining
asosiy   yo‘nalishlarini   va   unda   sodir   bo’lishi   mumkin   bo’lgan   ayrim   o'zgarishlami
asosan,   shak-shubhasiz,   byudjet   daromadlari   hajmi   (miqdori)   ning   qanday   ekanligi
belgilab   beradi.   Shu   ma'noda   byudjet   siyosatisiz   soliq   siyosatini   va   aksincha,   soliq
siyosatisiz byudjet siyosatini to‘g‘ri tasavvur etib bo‘lmaydi. Ular ikkalasining o‘zaro
mushtarakligi,   bir-birini   taqozo   etishi   va   vobastaligi   byudjet-soliq   siyosatining
yagonaligidan   dalolatdir.   Ifodali   qilib   aytilganda,   byudjet   siyosati   oqqush   singari
ko^kka   tomon   parvoz   qilayotganda,   soliq   siyosati   cho‘rtanbaliq   kabi   dengiz   tomon
yoki qisqichbaqaga o‘xshab quruqlik sari  yol olmog’i kerak emas. Aks holda, arava
o‘rnidan   qo‘zg‘almaganidek,   byudjet-soliq   siyosatining   samarador   (natijali)ligi   ham
pastligicha   yoki   “0”ga   tengligicha   qolaveradi.   Byudjet-soliq   siyosati   to‘g‘ri   va
oqilona   yurgizilsa,   bir   so‘mlik   mablag‘ni   sarflab,   ba'zi   hollarda   o‘n   so‘mlik   sama-
rani   kutsa   bo’ladi.   Aksincha   bo’lganda   esa,   milliard-milliard   so‘mlik   mablag’lar
samarasiz, “qumga suv singib ketgandek” g‘oyib bolishi mumkin. To‘g‘ri va oqilona
yurgizilayotgan   byudjet-soliq   siyosati   (albatta,   boshqa   sharoitlar   teng   bo'lgan
taqdirda)   ishlab   chiqarishning   rivojlanishiga,   aholi   turm   ush
6 darajasiningyaxshilanishiga,   soliqqa   tortish   bazasining   kengayishiga,   mablaglaming
samarali   sarflanishiga   va   h.k.larga   olib   kelsa,   aksincha   bolganda   esa,   bu   siyosat
iqtisodiy taraqqiyotga to‘siq, xufyona iqtisodiyot ko‘lamini kengaytirish, mablaglami
talon-taroj   qilish   va   shu   kabi   salbiy   holatlar   vujudga   kelishining   omiliga   aylanishi
turgan   gap.   Bunday   vaziyatda   “Byudjet-soliq   siyosatining   o‘zi   nima,   uning   asosini
nima   tashkil   etadi,   tarkibiy   qismlari   nimalardan   iborat,   bu   siyosat   ishlab
chiqilayotgan   paytda   nimalarga   e'tibor   berish   kerak,   uning   zamonaviy   dolzarb
muammolari   nimalar   vaulami   qanday   qilib   hal   qilish   maqsadga   muvofiq?”   kabi
ko‘plab   savollarga   aniqlik   kiritib   olish   alohida   aham   iyat   kasb   etadi.   Bu   va   shunga
oishash   yana   bir   necha   o‘nlab   hayotiy   savollarning   mavjudligi,   tabiiy   ravishda
mazkur   o‘quv   qo'llanmaning   tarkibiy   tuzilmasini   belgilab   (aniqlab)   berdi.
Shuningdek,   o‘quv   qo'llanmaning   tarkibiy   tuzilmasini   belgilashda   talim   tizimining
nisbatan   mustaqil   bosqichi   bolgan   magistraturada   o‘quv   jarayonining   o‘ziga   xos
bo’Igan   xususiyati   (jumladan,   ayrim   dolzsirb   mav2mni   “ipidan-ignasigacha’’   yoki
chuqurlashtirilgan   tarzda   o‘rganish)   inobatga   olindi.   Xususan,   o‘quv   qo‘Ilanmada
ta’lim   tizimining   bakalavriat   bosqichida   muhokama   qilingan   “Moliyaviy   siyosat”
mavzusini   atroflicha   ko‘rib   chiqishga   harakat   qilindi.   Bunda   uning   asosan,   ikki
jihatiga,   ya’ni   byudjet   va   soliq   siyosatlarining   majmuyidan   iborat   ekanligiga   jiddiy
e'tibor   qaratildi.   Shunday   bo’lishiga   qaramasdan,   bu   yerda   eng   awalo,   boshqa   bir
narsaga aniqlik kiritildi. Gap shundaki, hozirgi paytda u yoki bu mamlakat doirasida
ishlab   chiqilayotgan   va   hayotga   tatbiq   etilayotgan   har   qanday   siyosatni   shu
mamlakatda   tarkib   toptirilayotgan   bozor   iqtisodiyotining   qaysi   modelga
asoslanganligidan   ayro   holda   tasawur   etib   bo’lmaydi.   Boshqacha   so‘zlar   bilan
aytganda bozor iqtisodiyotini shakllantirish modellari sun’iy tarzda emas, balki tabiiy
ravishda mamlakatdagi har qanday siyosatga, jumladan, byudjet-soliq siyosatiga ham
o‘z  ta’sirini  ko‘rsatmasdan  qolmaydi. Chunki  bozor  iqtisodiyotini  shakllantirishning
har  bir  modeli  faqat  o‘ziga  xos bo’lgan bir  necha  xususiyatlarga  egaki, ular  albatta,
siyosatda   o‘z   izini   qoldiradi.   Ulami   hisob-   ga   olmasdan   ishlab   chiqilayotgan   va
yurgizilayotgan   byudjet-soliq   siyosati   mamlakatni   muvaffaqiyat   san   yetaklamaydi.
Shu bois o‘quv qo’llanmaning dastlabki bobidayoq ana shu masalaga alohida e’tibor
7 qaratildi hamda masala bozor iqtisodiyotini shakllantirish modellari va byudjet-soliq
siyosatining   o‘zaro   vobastaligi   kesimida   qisqacha   tarzda   bo’lsada,   ilk   bora   ko‘rib
chiqildi.   Biroq   bu   yerda   yana   bir   masalaga   oydinlik   kiritib   olish   kerak.   Gap   bu
o‘rinda   siyosatning   nisbatan   mustaqil   bolgan   bir   turi   sifatida   byudjet-soliq
siyosatining   qayerdan   “start”   olishi,   unga   tegishli   bolgan   boshlang‘ich   “nuqta”ning
qayerda   ekanligini   aniqlab   olish   xususida   ketayapti.   Bu   bejiz   emas,   albatta.   Chunki
amaliyotda ayrim hollarda, byudjet-soliq siyosati makroiqtisodiy siyosatning tarkibiy
qismi   sifatida   qaralsa,   boshqa   hollarda   esa,   u   moliyaviy   siyosatning   ajralmas   qismi
sifatida   talqin   qilinadi.   Shu   m   unosabat   bilan   ushbu   masalaga   aniqlik   kiritishda
bizningcha, uning quyidagi jihatlariga e'tibor bermoq lozim: 
•   Makroiqtisodiy   siyosat   iqtisodiy   siyosatning   tarkibiy   (bir)   qismi.   Uning
bunday   korinishi   iqtisodiy   siyosat   tur   (korinish)larining   malum   bir   belgilarga
(iqtisodiy   siyosatning   qaysi   darajada   ketayotganligiga)   qarab   turkumlarga   ajratish
natijasi hisoblanadi; 
• Moliyaviy siyosat ham iqtisodiy siyosatning tarkibiy (bir) qismi. Uning bunday
korinishi   iqtisodiy   siyosat   tur   (ko‘rinish)larining   boshqa   bir   belgilsirga   (iqtisodiy
siyosatni amalga oshiruvchi instrumentlarga) qarab turkumlarga ajratish natijasidir; 
•   Malum   marioda   va   ba'zi   bir   istisnolarni   hisobga   olgan   holda   bir   vaqtning
o‘zida   moliyaviy   siyosatni   iqtisodiy   siyosatning   va   makroiqtisodiy   siyosatning   ham
tarkibiy qismi sifatida e'tirof etish mumkin; 
• Xalqaro amaliyotda makrodarajada fiskal siyosat to'grisida gap ketganda uning
konkret   mazmuni   byudjet-soliq   siyosati   orqali   namoyon   bo‘layotgan   bolishiga
qaramasdan,   bu   narsa   byudjet-soliq   siyosatining   faqat   va   faqat   makroiqtisodiy
siyosatning tarkibiy qismi sifatida e’tirof etilishiga yetarli darajada asos bola olmaydi.
Chunki   aslida,   o'shanda   ham   makrodarajadagi   fiskal   siyosatni   moliyaviy   siyosatdan
ajratib   bolmaydi.   Ko‘p   hollarda,   haqiqatdan   ham   xorij   amaliyotida   “fiskal   siyosat”
deyilganda “moliyaviy siyosat” nazarda tutiladi va aksincha; 
8 • Byudjet-soliq siyosati  moliyaviy siyosatdan  ajralgan holda mustaqil  ravishda,
iqtisodiy   siyosatning   ham   va   makro   iqtisodiy   siyosatning   ham   tarkibiga   bevosita
(to‘g‘ridan to‘g‘ri) kira olmaydi; 
•   Iqtisodiy   siyosat   doirasida   byudjet-soliq   siyosati   xususida   gap   ketayotganda
moliyaviy siyosat to‘g‘risida gap ketmayapti, deb bo’lmaydi;  
•   Makroiqtisodiy   siyosat   doirasida   ham   byudjet-soliq   siyosati   to‘g‘risida   gap
ketganda uni moliyaviy siyosatdan ajralgan holda tasavvur etish mumkin emas. 
Yuqoridagi   mulohazalardan   “aylanganda   ham,   o‘rgilganda   ham”   byudjet-soliq
siyosatining   “start”   oladigan   “joyi”   yoki   “tayanch   nuqta”si   moliyaviy   siyosatdir,
byudjet-soliq   siyosatining   makroiqtisodiy   siyosatdagi   o‘rni   umumiy   moliyaviy
siyosatning doirasi  bilan belgilanadi  (amalga oshiriladi), degan mantiqiy xulosaning
kelib   chiqishi,   tabiiy.   Byudjet-soliq   siyosati   moliyaviy   siyosat   doirasida   ishlab
chiqiladi   va   hayotga   tatbiqetiladi.   Qolaversa,   uning   tub   asosini   yoki   fundamentini
ham   moliyaviy   siyosat   tashkil   qiladi.   “Byudjet-soliq   siyosatini   moliyaviy   siyosatsiz
tasawur   etib  bo’lmaydi.  Usiz   byudjet-soliq   siyosati   xususida   gapirish   o‘z   ma'nosiga
ega   emas.   Bu   siyosat   moliyaviy   siyosatdan   kelib   chiqadi   va   uni   yanada
konkretlashtiradi” degan fikrlar o‘zi- da obyektiv reallikni aks ettiradi.
9 2. Byudjet-soliq siyosatining mohiyati.
Davlatning asosiy vazifalaridan biri iqtisodiyotni barqarorlashtirish hisoblanadi.
Bunday barqarorlashtirishga monetar siyosat bilan birga byudjet-soliq siyosati orqali
ham   erishiladi.   Byudjet-soliq   siyosati   deganda   noinflyatsion   YAIM   ishlab   chiqarish
sharoitida   iqtisodiyotda   to`liq   bandlilikni,   to`lov   balansining   muvozanatini   va
iqtisodiy   o`sishni   ta`minlashga   qaratilgan   davlat   xarajatlari   va   soliqlarini
o`zgartirishni o`z ichiga olgan chora tadbirlar tushuniladi. Iqtisodiyot turg`unlik yoki
pasayish   davrida   bo`lgan   vaziyatlarda   davlat   tomonidan   rag`batlantuvchi   byudjet-
soliq   siyosat   -   fiskal   ekspansiya   olib   boriladi.   Ya`ni,   davlat   qisqa   muddatda
iqsodiyotning   pasayishi   muammosini   davlat   xarajatlarini   oshirish   yoki   soliqlarni
kamaytirish, yohud ikkalasini bir vaqtning o`zida olib borish evaziga hal etadi. Uzoq
muddatda   davlat   xarajatlarining   yuqori   bo`lishi   va   soliqlarni   kamaytirish   ishlab
chiqarish omillarining o`sishiga va natijada, iqtisodiy salohiyatning ko`tarilishiga olib
kelishi mumkin. Ammo, bunga Markaziy bank tomonidan olib boriladigan pul-kredit
siyosatidan   samarali   foydalanish   va   davlat   xarajatlari   tarkibini   maqbul   holatga   olib
kelish   orqaligina   erishish   mumkin.   Iqtisodiyotda   to`liq   bandlik   va   ortiqcha   talab
natijasida inflyatsiya kelib chiqishi mumkin bo`lgan vaziyatlarda cheklovchi byudjet-
soliq siyosat- fiskal restriktsiya olib boriladi. Cheklovchi byudjet-soliq siyosat davlat
xarajatlarini   (G)   kamaytirish   yoki   soliqlarni   (T)   oshirish   yoki   bo`lmasa   ikkala
tadbirni bir vaqtda olib borish orqali iqtisodiyotning davriy o`sishini chegaralashdan
iborat.   Qisqa   muddatli   davrlarda   ushbu   tadbirlar   talab   inflyatsiyasini   kamaytiradi.
Uzoq  muddatli   davrlarda  esa  yuqori  soliqlar   iqtisodiyotda  stagnatsiyaga  olib  kelishi
mumkin.   Bu   esa   mamlakatning   iqtisodiy   salohiyatini   izdan   chiqaradi.   Bunga   davlat
xarajatlaridan samarasiz foydalanish qo`shimcha turtki bo`lishi mumkin. Agar davlat
xarajatlari   va   avtonom   soliqlar   bir   xil   miqdorga   ko`paysa   muvozanatli   ishlab
chiqarish   hajmi   shu   miqdorga   teng   yoki   undan   kamroq   summaga   ko`payadi.   Buni
balanslashgan   byujet   mul   tiplikatori   deb   6   yuritiladi.   Balanslashgan   byujet   mul
tiplikatori   birga   teng   yoki   undan   kichikroq   bo`ladi.   Davlat   xarajatlari   o`zgarishidan
yuzaga   keladigan   samara   soliqlar   pasayishidan   olinadigan   samaradan   kattaroq
10 bo`ladi. Bu holat davlat xarajatlarining daromadlar va is`temol hajmiga ta`siri soliqlar
o`zgarishi   ta`siriga   nisbatan   kuchliroq   ekanligi   oqibatidir.   Ushbu   farq   byudjet-soliq
siyosat   vositalarini   tanlashda   muhim   rol   o`ynaydi.   Agar   hukumat   davlat   sektorini
kengaytirmoqchi  bo`lsa, davriy pasayishni  tugatish uchun o`z xarajatlarini  oshirishi,
inflyatsiyani   cheklash   uchun   esa   soliqlarni   oshirishi   maqsadga   muvofiq   bo`ladi.
Aksincha, byudjet-soliq siyosat  davlat sektorini cheklashga qaratilgan bo`lsa, davriy
pasayish   sharoitida   soliqlarni   kamaytiradi,   davriy   ko`tarilish   paytida   esa   davlat
xarajatlarini   oshirish   maqbul   yo`l   hisoblanadi.   Demokratik   davlatda   byudjet   qonun
tarzida   tasdiqlanadigan   hujjat   hisoblanadi.   Unda   davlatning   o`z   funktsiyalarini
bajarish   maqsadida   davlat   qo`lida   to`plangan   pul   mablag`larining   harakati   o`z
ifodasini topadi. Davlat siyosatini aniqlab beradigan maqsadlarga erishish uchun pul
resurslarini   yo`naltirish   byudjet   siyosatining   ustuvorligini   tashkil   etadi.   Agar
maqsadga   erishish   milliy   iqtisodiyot   ta`minlaydigan   mablag`lardan   ko`p   mablag`
talab etsa, davlat qo`shimcha daromadlarni shakllantirishning quyidagi favquloddagi
usullarini qo`llashga majbur bo`ladi: ichki va tashqi kreditlar, milliy boylikni sotish,
boylik   va   molmulkni   ijaraga   berish   va   kontsessiyalar.   Byudjetning   daromadlar
qismini   to`ldirishning   favquloddagi   choralari   iqtisodiy   mustaqillikning   yo`qolishiga
olib kelishi mumkin. Buni hisobga olgan holda hokimiyatning qonunchilik organlari
qarz   olishning   chegarasini   oldindan   belgilaydi.   Hukumat   mamlakatning
sharoitlaridan   kelib   chiqqan   holda,   byudjet   siyosatini   olib   boradi.   Bunday   siyosat
mamlakatni   pul   potentsiali   doirasida   hukumatni   moliyaviy   ishlarini   aniq   dasturiga
ega   bo`lishi,   byudjet   taqchilligi   ustidan   nazorat   o`rnatilishi   va   uni   qoplash
manbalarini qidirishni, juda katta samara beradigan iqtisodiy dasturlarga byudjetdan
mablag`   ajratishni   talab   etadi.   Byudjet   taqchilligining   kelib   chiqish   sabablari
quyidagilar bo`lishi mumkin:
♦   taqchillik   davlatning   kredit   qo`yilmalarini   ko`payishida   iqtisodiyotni
rivojlantirish zaruriyati yuzasidan kelib chiqishi mumkin, bunday holat iqtisodiyotda
krizis   holatini   bildirmaydi,   balki   davlatni   iktisodiy   kon   yukturasini   tartibga   solish,
progressiv odimlanishini ta`minlashga qaratilgan harakatidan kelib chiqadi;
11 ♦   taqchillik   favqulodda   holatlar   natijasida   kelib   chiqishi   mumkin,   bunday
holatlarda byudjetdagi zaxiralar yetarli bo`lmaydi  va ortiqcha mablag`lar manbasiga
ehtiyoj tug`iladi;
♦ taqchillik krizis holatidan kelib chiqadi, bunda iktisodiyot  parokanda holatda
bo`ladi,   moliya-kredit   aloqalari   samarasiz   bo`lib,   hukumat   mamlakatdagi   moliyaviy
holatni   o`z   nazorati   ostiga   ololmaydi.   Byudjet   taqchilligi   uzoq   davrlar   mobaynida
vujudga kelgan va iqtisodiyotimizga katta ta`sir ko`rsatdi. Bular o`z navbatida davlat
byudjeti   va   pul   muomalasida   o`z   ifodasini   topdi.   Byudjet   taqchilligi   inflyatsiya
jarayonining   kuchayganligini,   savdo   shoxobchalarida   aksariyat   mahsulotlarning
kamayib ketganligini, moddiy boylik ishlab chiqarish va ijtimoiy-madaniy jabhalarda
ta`minot   muammolarining   kuchayganligini   ham   bildiradi.   Soliq   siyosati   moliyaviy
siyosatning   eng   muhim   qismi   (yo`nalishi)   hisoblanadi.   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida
shaxsiy tashabbussiz va jamiyat barcha a`zolarining samarali mehnatisiz iqtisodiyotni
tiklash murakkabligicha qolaveradi. Soliqlar  bozor  iqtisodiyotida mehnatning asosiy
rag`batlantirilishini   olib   qo`yadi,   ya`ni   mehnat   daromad   keltirishi   lozim.   Mamlakat
iqtisodiyotiga   soliq   siyosatining   ta`siri   bevosita   namoyon   bo`ladi   –   yuqori   soliq
ostonasi takror ishlab chiqarish jarayonining investitsion imkoniyatlarini qisqartiradi,
jamiyatda iste`mol  darajasi  pasayadi  va bu narsa,  o`z  navbatida, ishlab chiqarish  va
xizmat   sektorlarining   o`sish   bazalarining   pasayishiga   olib   keladi.   Soliq   siyosatini
ishlab  chiqish   va  amalga  oshirishda   qonun  chiqaruvchi   va  ijro  etuvchi   hokimiyatlar
bo`g`inlari   bilan   birga   sud   hokimiyatining   bo`g`inlari   ham   alohida   ahamiyatga   ega.
Sud   hokimiyati   tomonidan   qonuniy   amal   qilayotgan   8   soliqlar   va   soliqlarga
tenglashtirilgan   majburiy   to`lovlarning   o`z   vaqtida   byudjetga   kelib   tushishi   ustidan
nazorat   o`rnatilib,   soliq   qonunchiligi   buzilishlarini   oldini   olishga   qaratilgan   chora-
tadbirlar   qo`llanadi.   Soliq   siyosatini   ishlab   chiqishda   nafaqat   alohida   olingan
muassasalar   bevosita   qatnashadi,   shuningdek   uni   ishlab   chiqishda   soliq   to`lovchilar
qatnashishi   mumkin,   ya`ni   bunda   soliq   to`lovchilarning   o`zlarida   soliqlarni
takomillashtirishga qaratilgan takliflar, soliqlarni hisoblashni oson va samarali ishlash
kabilar taklif sifatida berilishi mumkin.
12 Byudjet-soliq siyosati, bir davlatning barcha pul resurslarini to'plash, samarka va
ishlashning yo'li uchun belgilangan siyosatdir. Bu siyosat  daromadni to'plash va uni
ustalar va xizmat ko'rsatuvchilar uchun o'tkazish maqsadida amalga oshiriladi.
Byudjet-soliq siyosati, mamlakatning iqtisodiy ahvolini  boshqarish va mustaqil
faoliyatini   ta'minlash   uchun   muhimdir.   Bu   siyosat   orqali   soliq   daromadlari   jalb
etiladi,   valyutani   tartibga   solish   uchun   harajatlar   qilinadi,   miqyosiy   va   davlat
byudjetining belgilashiga yordam beradi.
Byudjet-soliq   siyosati   asosan   qonunlar   va   qarorlar   orqali   belgilanadi   va   davlat
organlari   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Bu   siyosat,   mamlakatning   iqtisodiy
rivojlanishi, sosial taraqqiyoti va mudrik kadrlar tayyorlash bo'yicha yo'l ochadi.
Byudjet-soliq   siyosati   mamlakatning   iqtisodiy   va   siyosiy   hayotiga   katta
o'tkazuvchi   ta'sir   ko'rsatadi.   Ushbu   siyosatning   mohiyati   va   dasturi   insonlar   va
korxona   tashkil   etishlarini   soliq   to'plash   va   uni   samarka   yaratish   yollari   bo'yicha
boshqa   mamlakatlardan   farq   qiladi.   Byudjet-soliq   siyosati   bilan   shahar,   viloyat,
davlat   va   respublika   darajalarida   istiqbolli   va   samarali   moliyaviy   boshqarish
amaliyotlari olib boriladi.
Byudjet-soliq siyosati orqali mamlakatning moliyaviy resurslari to'plashi, ishrat
etish vaqtida, daromadlar dengizining tekshirilishi va boshqa moliyaviy jarayonlarni
boshqarish   mumkinligini   belgilaydi.   Yuqorida   belgilangan   jarayonlar   soliq   byudjeti
tarkibidagi   mablag'larni   ishlab   chiqarishga   yo'naltirmoqda,   shuning   uchun   bu
siyosatning iqtisodiy va sotsial sohada katta o'rni mavjud.
Shuningdek, byudjet-soliq siyosati mamlakatning siyosiy va iqtisodiy tuzilishiga
ta'sir   ko'rsatadi   va   moliyaviy   faoliyatning   mustaqil   va   samarali   o'tkazilishi   uchun
ilgari turni belgilaydi.
13 3. O’zbekistonda byudjet-soliq siyosati.
Tadbirkorlar   va   ishbilarmonlar   harakati   –   O‘zbekiston   Liberal-demokratik
partiyasi   fraksiyasining   yig‘ilishida   2018-yilgi   soliq   va   byudjet   siyosatining   asosiy
yo‘nalishlari,   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjetining   va   davlat   maqsadli
jamg‘armalari byudjetlarining loyihasi atroflicha muhokama qilindi.
2018-yilgi  byudjet  va soliq  siyosatini  takomillashtirishning  asosiy  yo‘nalishlari
2017-2021-yillarda   mamlakatimizni   rivojlantirishning   beshta   ustuvor   yo‘nalishi
bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasida   belgilangan   ustuvor   vazifalardan   kelib   chiqqan
holda shakllantirilganligi ta’kidlandi.
Yig‘ilishda   O‘zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjeti   loyihasining   2018-yil
uchun   asosiy   ko‘rsatkichlari   e’tibor   markazida   bo‘ldi.   Xususan,   2018-yilda   Davlat
byudjeti daromadlari yalpi ichki mahsulotga nisbatan 21,4 foizni tashkil etadi. Davlat
byudjetiga tushumlar yalpi ichki mahsulot nominal o‘sishiga mos ravishda 25,9 foiz
ortishi kutilayotganligi qayd etildi.
Asosiy moliyaviy hujjatda 2018-yilda yakka tartibdagi tadbirkorlar uchun qat’iy
belgilangan soliq stavkalarini pasaytirish, jismoniy shaxslar daromadidan olinadigan
soliq   yuki   darajasini   fuqarolarning   shaxsiy   jamg‘arib   boriladigan   hisobraqamlariga
ajratma   miqdorini   1   foizdan   2   foizgacha   oshirish   hisobiga   kamaytirish   ko‘zda
tutilmoqda.
Iqtisodiyot   xarajatlarining   asosiy   qismini   tashkil   etayotgan   2   trillion   741,8
milliard   so‘m   hajmdagi   Qishloq   va   suv   xo‘jaligi   vazirligining   suv   xo‘jaligi
obyektlarini   saqlash   xarajatlari   bilan   bog‘liq   masalaga   fraksiya   a’zolari   alohida
e’tibor   qaratdi.   Bunda   joriy   yilga   nisbatan   9,4   foiz   o‘sish   bilan   yoki   yalpi   ichki
mahsulotga nisbatan 0,9 foiz miqdorida belgilash nazarda tutilmoqda.
Sug‘oriladigan yerlarning meliorativ holatini yaxshilash jamg‘armasining 2018-
yilgi   prognoz   ko‘rsatkichlari   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018-2022-
yillar davrida sug‘oriladigan yerlarning meliorativ holatini yanada yaxshilash va suv
resurslaridan oqilona foydalanish chora-tadbirlari to‘g‘risida»gi qarorida belgilangan
14 maqsadli   parametrlar   asosida   prognoz   qilingan.   Dastur   doirasida   Sug‘oriladigan
yerlarning   meliorativ   holatini   yaxshilash   jamg‘armasidan   yerlarning   meliorativ
holatini yaxshilash tadbirlari uchun 2018-yilda 553,4 milliard so‘m mablag‘ ajratish
rejalashtirilmoqda.
E’tiborga   molik   jihati,   ushbu   tadbirlarni   amalga   oshirish   natijasida   276   ming
gektar   sug‘oriladigan   yerlarning   meliorativ   holati   yaxshilanishiga,   shuningdek,
qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlarining   hosildorligi   hamda   fermer   xo‘jaliklarining
daromadlari oshishiga erishiladi.
O‘zbekiston   «Milliy   tiklanish»   demokratik   partiyasi   fraksiyasining   yig‘ilishida
2018-yil uchun soliq siyosatining asosiy yo‘nalishlari muhokamasi chog‘ida xo‘jalik
yurituvchi   subyektlar   va aholi   daromadlariga  soliq  yukini   yanada  kamaytirish,  soliq
solish   tizimini   soddalashtirish,   mahalliy   byudjetlar   daromadlar   bazasini
mustahkamlash,   soliq   qonunchiligiga   soliq   nazorati   talablarini   ta’minlaydigan
qo‘shimcha   mexanizm   va   instrumentlarni   kiritish   yo‘li   bilan   soliq   ma’murchiligini
yaxshilash   va   soliqlarning   yig‘iluvchanligini   oshirish   ko‘zda   tutilayotganligiga
alohida e’tibor qaratildi.
2018-yilgi   Davlat   byudjeti   loyihasida   madaniyat   sohasi   uchun   xarajatlar   693,7
milliard   so‘mni   tashkil   etayotgani,   jumladan,   milliy   kino   mahsulotlarini   ishlab
chiqish uchun 30 milliard, mamlakatimizning me’moriy-tarixiy, ijtimoiy-madaniy va
turizm   salohiyatini   asrab-avaylash,   shuningdek,   yanada   ommalashtirish   va   targ‘ib
qilish maqsadida, madaniy va arxeologiya merosi  obyektlarida konservatsiyalash  va
restavratsiya  qilish  ishlarini  o‘tkazish  bo‘yicha  dasturni   moliyalashtirish   uchun 38,7
milliard so‘m mablag‘ ajratilayotganligi aytildi.
Muhokamalar   chog‘ida   «O‘zbekistonda   ishlab   chiqarilgan»   tamg‘asi   ostida
jahon   bozoriga   mahsulot   chiqarishga   hamda   import   o‘rnini   bosuvchi   mahsulotlarni
ishlab   chiqarishga   ahd   qilgan   mahalliy   ishlab   chiqaruvchilarni   har   jihatdan   qo‘llab-
quvvatlashga   yo‘naltirilgan   chora-tadbirlarni   tizimli   davom   ettirish   zarurligi   qayd
etildi.
15 O‘zbekiston   Xalq   demokratik   partiyasi   fraksiyasi   yig‘ilishida   loyiha
xarajatlarining ijtimoiy yo‘naltirilganligi ta’kidlandi. Xususan, arzon uy-joylar barpo
etish   bo‘yicha   maqsadli   dasturlarni   amalga   oshirish,   aholining   hayot   sharoiti
yaxshilanishini ta’minlovchi yo‘l-transport, muhandislik-kommunikatsiya va ijtimoiy
infratuzilmani   rivojlantirish   hamda   modernizatsiya   qilish,   aholini   ijtimoiy
himoyalashning   manzilliligini   va   davlat   tomonidan   qo‘llab-quvvatlanishini
kuchaytirishga alohida e’tibor qaratildi.
2018-yilda   ta’lim   xarajatlari   o‘tgan   yilga   nisbatan   22,9   foiz   o‘sishi
rejalashtirilgan.   Xususan,   mazkur   mablag‘lar   260   maktabgacha   ta’lim   muassasasini
yangidan   qurish   va   rekonstruksiya   qilish,   157   muassasani   mukammal   ta’mirlash   va
jihozlash,   maktabgacha   ta’lim   muassasalarini   joriy   saqlash   hamda   oliy   ta’lim
muassasalarining moddiy-texnik bazasini rivojlantirishga yo‘naltiriladi. Bu esa ta’lim
sifatiga o‘zining ijobiy ta’sirini ko‘rsatishi shubhasiz. Prognoz yilda sog‘liqni saqlash
xarajatlari 9,6 trillion so‘mni tashkil etib, oldingi yilga nisbatan 30,9 foiz o‘sgan. Bu
esa   mazkur   tizimni   isloh   qilish   va   aholiga   sifatli   tibbiy  xizmat   ko‘rsatish   yuzasidan
qabul   qilingan   dasturlar   doirasida   barcha   tadbirlarning   moliyalashtirilishini   va
aholiga sifatli tibbiy xizmat ko‘rsatish imkonini beradi.
Kelgusi   yilda   tibbiyot   muassasalari,   birinchi   navbatda,   oilaviy   poliklinikalarni
dori vositalari va tibbiyot buyumlari bilan ta’minlashni yaxshilash uchun shoshilinch
va tez tibbiy yordam muassasalariga 915,4 milliard so‘m mablag‘ yo‘naltirish ko‘zda
tutilgan.
O‘zbekiston   “Adolat”   sotsial-demokratik   partiyasi   fraksiyasining   yig‘ilishida
kelgusi yilda ilm-fan sohasini rivojlantirishga yo‘naltiriladigan mablag‘lar miqdorini
sezilarli   darajada   oshirish   ko‘zda   tutilganligi   qayd   etildi.   Jumladan,   2018-yilgi
byudjetnoma loyihasida davlat ilmiy-texnikaviy dasturlari doirasida ilmiy-tadqiqot va
tajriba-konstruktorlik ishlari bo‘yicha chora-tadbirlarni amalga oshirish uchun Davlat
byudjetidan 380,2 milliard so‘m mablag‘ yoki 2017-yilga nisbatan 34,5 foiz oshirish
belgilangan.
16 Shuningdek,   bosh   moliyaviy   hujjat   loyihasida   sog‘liqni   saqlash   tizimiga   ham
katta e’tibor qaratilgan bo‘lib, ushbu soha xarajatlari uchun 9,6 trillion so‘m mablag‘
ajratish ko‘zda tutilgan. Xususan, birinchi tibbiy yordam xizmati, tez va shoshilinch
tibbiy   yordam,   oila   sog‘lig‘ini   mustahkamlash,   ona   va   bola   himoyasi,   tibbiyot
muassasalarida ijtimoiy ahamiyatga ega dori-darmonlarning mavjudligi bo‘yicha olib
borilayotgan   chora-tadbirlarni   amalga   oshirish   sifatini   kuchaytirishga   birlamchi
ahamiyat qaratiladi.
Ekoharakat   deputatlar   guruhining   yig‘ilishida   ta’kidlanganidek,   2018-yilgi
Davlat   byudjeti   loyihasida   atrof-muhitni   muhofaza   qilish   tadbirlari   uchun
yo‘naltirilayotgan   mablag‘lar   miqdori   307,1   milliard   so‘mni   tashkil   etmoqda.   Shu
jumladan,   yangi   tashkil   etilgan   “Toza   hudud”   davlat   unitar   korxonasi   orqali   2017-
2021-yillarda   qattiq   maishiy   chiqindilarni   to‘plash,   saqlash,   yo‘q   qilish   va   qayta
ishlash   tizimini   takomillashtirish   Dasturi   ijrosi   uchun   kelgusi   yilda   163,2   milliard
so‘m   yo‘naltirish  taklif   etilmoqda.  Aholi   punktlarini  obodonlashtirish,   ichimlik  suvi
bilan ta’minlashni yanada yaxshilash uchun xarajatlar yo‘naltirish rejalashtirilmoqda.
17 4. Byudjet defitsiti va uni moliyalashtirish
Iqtisodiyotning   o’rnatilgan   barqarorligi   darajasi   davriy   byudjet   taqchilligi   va
ortiqchaligi   miqdorlariga   bog’liq.   Davriy   taqchillik   (ortiqchalik)   iqtisodiy   faollik
pasayishi  (oshishi) sharoitida soliq tushumlarining avtomatik kamayishi  (oshishi)  va
davlat   xarajatlarining   avtomatik   oshishi   (kamayishi)   natijasida   yuzaga   keladigan
davlat byudjeti taqchilligi (ortiqchaligi)dir. 
Davriy pasayish bosqichida soliqlar avtomatik pasayishi, davlat transfertlarining
oshishi natijasida byudjet taqchilligi kelib chiqadi. 
Davriy   yuksalish   bosqichida   soliqlar   avtomatik   ko’payishi   va   davlat
xarajatlarining kamayishi natijasida byudjet ortiqchaligi paydo bo’ladi. 
Davlat   xarajatlari   o’zgarmas   bo’lgan   sharoitda   ham   byudjet   taqchilligi   va
ortiqchaligi   mavjud   bo’lishi   mumkin.   Davriy   taqchillik   va   ortiqchalik   miqdorlari
soliq   va   byudjet   funktsiyalari   grafiklarining   «tikligiga»   bog’liq.   Soliq   funktsiyasi   T
ning   egilish   burchagi   miqdori   chegaraviy   soliq   stavkasiga   t   ga   bog’liq.   t   qancha
yuqori   bo’lsa,   T   chizig’i   shuncha   tikroq,   γ   qancha   pastda   bo’lsa,   G   chizig’i   ham
shuncha   tik   bo’ladi.   Bu   esa   iqtisodiyotning   o’rnatilgan   barqarorligi   darajasini
oshiradi. Ammo iqtisodiy o’sishning ta’minlash vazifasi T va G chiziqlarini yotiqroq
bo’lishini taqozo etadi. 
O’rnatilgan barqarorlashtirgichlar muvozanatli YaIM hajmini, uning potentsial 
hajmi darajasi atrofida tebranishi sababini to’liq tugatmaydi va ishlab chiqarishning 
har qanday darajasida mavjud bo’lishi mumkin. 
To’liq bandlikni ta’minlagan diskret fiskal siyosat yuritilishi natijasida davlat 
byudjetining tarkibiy taqchilligi (ortiqchaligi), ya’ni to’liq bandlik sharoitida byudjet 
xarajatlari (daromadlari) va daromadlari (xarajatlari) o’rtasidagi farq yuzaga keladi. 
Davriy taqchillik ko’pincha davlat byudjetining haqiqiy taqchilligi va tarkibiy 
taqchillik farqi sifatida baholanadi. 
18 Nazariy   jihatdan   olib   qaralganda   byudjetning   sog’lom   (normal)   faoliyat
ko’rsatishi unga tegishli bo’lgan daromadlar va xarajatlarning tengligini taqozo eadi.
Haqiqatdan ham u yoki bu miqdordagi xarajatlarni amalga oshirish uchun byudjet shu
miqdordagi   daromadlarga   ea   bo’lishi   kerak.   Aks   holda   bu   xarajatlarni   amalga
oshirishning   iloji   bo’lmaydi.   Byudjet   daromadlari   va   xarajatlarining   tengligi
byudjetning balanslashtirilganligidan dalolat beradi. Amaliyotda byudjet daromadlari
va   xarajatlarining   tengligiga   hamma   vaqt   ham   erishilavermaydi.   Ayrim   hollarda
byudjetning daromadlari uning xarajatlaridan ko’p bo’lishi mumkin. Bunday byudjet
profitsitli byudjet deyiladi.  
 
jadval
  
Aksincha, ba’zi hollarda esa byudjetning xarajatlari uning daromadlaridan 
ko’proq bo’ladi. Shunga muvofiq ravishda byudjet xarajatlarining byudjet 
daromadlaridan boshqa hollar teng bo’lgan sharoitda, byudjet defitsiti vujudga 
kelishining eng umumiy sabablari quyidagilardan iborat bo’lishi mumkin: 
• iqtisodiyotni rivojlantirish uchun yirik davlat kapital quyilmalarini amalga 
oshirishning zarurligi; 
Byudjet defitsitini moliyalashtirishning barcha manbalarini ikki guruhga bo’lish 
qabul qilingan: 
1) ichki manbalar; 
2) tashqi manbalar. 
19 Byudjet defitsitini moliyalashtirishning ichki manbalari sifatida quyidagilarni 
ko’rsatish mumkin: 
• mamlakat hukumati tomonidan shu mamlakatning milliy valyutasida kredit 
tashkilotlaridan olingan kreditlar; 
• mamlakat hukumati nomidan qimmatbaho qog’ozlarni chiqarish orqali amalga 
oshirilayotgan davlat zayomlari; 
• davlat mulkiga tegishli bo’lgan mol-mulkni sotishdan olingan tushumlar; 
• davlat zaxiralari va rezervlar bo’yicha daromadlaming xarajatlardan o’sgan 
qismi summasi; 
• byudjet mablag’larini hisobga oluvchi hisobvaraqlaridagi mablag’lar 
qoldig’ining o’zgarishi; 
• va boshqalar. 
Byudjet defitsitini moliyalashtirishning tashqi manbalari qatoriga quyidagilar 
kiradi: 
• mamlakat hukumati nomidan qimmatbaho qog’ozlarni chiqarish orqali xorijiy 
valyutada amalga oshirilgan davlat zayomlari; 
• xorijiy valyutada taqdim etilgan va mamlakat hukumati tomonidan jalb 
qilingan xorijiy davlatlar, banklar va firmalar, xalqaro moliyaviy tashkilotlarning 
kreditlari. 
Yuridik va jismoniy shaxslar, xorijiy davlatlar, xalqaro tashkilotlar va xalqaro 
huquqning boshqa sub’ektlari oldidagi (davlat kafolatlari bo’yicha majburiyatlarni 
qo’shgan holda) mamlakat hukumatining qarziy majburiyatlari hukumatning davlat 
qarzini vujudga keltiradi. Bu qarz davlat xazinasini tashkil etadigan davlat mulki 
bilan to’liq va hech qanday shartsiz ta’minlanishi kerak. 
20 Bunda   davlat   hokimiyati   organlari   mamlakat   hukumatining   qarziy
majburiyatlari   va   davlat   qarziga   xizmat   qilish   uchun   respublika     byudjetining
daromadlarini shakllantirish bo’yicha barcha vakolatlardan foydalanadilar. 
Mamlakatning qarziy majburiyatlari quyidagi shakllarda bo’lishi mumkin: 
• qarz   oluvchi   sifatida   mamlakat   hukumati   nomidan   kredit   tashkilotlari,   xorijiy
davlatlar   va   xalqaro   moliyaviy   tashkilotlar   bilan   tuzilgan   kredit   bitimlari   va
shartnomalari; 
• mamlakat hukumati nomidan qimmatbaho qog’ozlarni chiqarish orqali amalga
oshirilgan davlat zayomlari; 
• mamlakat  hukumati  tomonidan  davlat  kafolatini  berish  
to’g’risidagi shartnomalar; 
• o’tgan yillardagi mamlakatning qarziy majburiyatlarini restrukturizatsiya qilish
va   muddatini   o’zgartirish   to’g’risidagi   mamlakat   hukumati   nomidan   tuzilgan   (shu
jumladan, xalqaro) bitimlar va shartnomalar; 
• va boshqalar. 
Mamlakatning   qarziy   majburiyatlari   o’zining   muddatiga   qarab   qisqa   muddatli
(bir   yilgacha),   o’rta   muddatli   (bir   yildan   ortiq   va   besh   yilgacha)   va   uzoq   muddatli
(besh   yildan   yuqori)   bo’lishi   mumkin.   Ular   zayomning   konkret   shartlariga   muvofiq
ravishda (zayom shartlarini, jumladan, to’lov muddatlari, foiz to’lovlarining miqdori,
muomala muddatlarini o’zgartirmasdan) qaytarilishi kerak. 
Mamlakat   hukumatining   davlat   ichki   qarzlari   quyidagilardan   iborat   bo’lishi
mumkin: 
• hukumatning   davlatni   qimmatbaho   qog’ozlari   bo’yicha   qarzining   asosiy
nominal summasi; 
• hukumatga taqdim etilgan kreditlar bo’yicha asosiy qarzning hajmi; 
21 • mamlakat   hukumati   tomonidan   berilgan   kafolatlar   bo’yicha   majburiyatlar
hajmi; 
• va boshqalar. 
O’z navbatida, hukumatning davlat tashqi qarzlari: 
• xorijiy davlatlar hukumatlari, kredit tashkilotlari, firmalar va xalqaro moliyaviy
tashkilotlarga   mamlakat   hukumati   tomonidan   taqdim   etilgan   davlat   kafolatlari
bo’yicha majburiyatlar hajmi; 
• xorijiy davlatlar hukumatlari, kredit tashkilotlari, firmalar va xalqaro moliyaviy
tashkilotlardan hukumat olgan kreditlar bo’yicha asosiy qarz hajmidan iborat bo’ladi. 
Xususan,   bunda   iqtisodiyotdagi   soliq   yukini   izchil   kamaytirib   borish   siyosati
sharoitida byudjet xarajatlarini manzilli va maqsadlik darajasini oshirish, jon boshiga
moliyalashtirish   tizimini   joriy   etish,   byudjet   ijrosining   g’aznachilik   tizimini   joriy
qilish kabi chora-tadbirlarning ahamiyati kattadir.   
Respublikamizda   chuqur   tarkibiy   islohotlar,   ishlab   chiqarishni   modernizatsiya
qilish va yangilash, innovatsion texnologiyalarni keng joriy etish bilan bog’liq keng
ko’lamli   islhotlar   olib   borilishiga   qarmasdan,   davlat   tashqi   qarzlarining   YaIMga
nisbatan   xajmi   13   foizdan   ortmaydi.   Bu   ham   amalga   oshirilayotgan   oqilona   qarz
siyosatining natijasidir.     
Soliq   siyosati   davlatning   soliq     munosabatlarini   tashkil   qilishdagi   chora-
tadbirlari,   faoliyatlar   yig'indisidir.   Shunday   ekan,   faqat   mustaqil   davlatgina   o'z
mustaqil soliq siyosatiga  ega bo'la oladi.
Soliq siyosatini ishlab chiqish moliya-iqtisodiy  munosabatlardan  kelib chiqadi.
Davlat   soliq   siyosati   orqali   respublika   iqtisodiyotini   barqarorlashtirish   va
rivojlanishiga   xar   tomonlama   faol   ta’sir     ko'rsatish   mumkin.   Soliqlar   pul
munosabatlari   bo'lib,   iqtisodiy   munosabatlarning   tarkibiy   qismi   ekan,   soliq   siyosati
xam iqtisodiy  siyosatning tarkibiy qismidir.
22 Soliq   tizimi deganda   moxiyati jixatidan bir xil   bo'lgan va markazlashgan pul
fondiga tushadigan soliq turlarining yig'indisi tushuniladi.
Tizim   -   bu   yig'ma   tushunchadir.   Bu   tushunchada   soliqlarning   bir-biri   bilan
bog'liqligi xam ifoda etilgan. Soliq  tizimini quyidagi guruxlarga bo'lish mumkin:
Soliq   tizimini   soliq   obyektiga   qarab   uch   guruxga   bo'lish   mumkin:   oborotdan,
daromaddan   va   mulklar   qiymatidan   olinadigan   soliqlar.   Oborotdan   olinadigan
soliqlarga   ko'shilgan   qiymat   solig'i,   aksiz   solig'i,   konlardan   foydalanganligi   uchun
solig,   bojxona   boji   kiradi.   Daromaddan   olinadigan   soliqlarga   foyda     solig'i   va
daromad soliglari kiradi. Mulklardan olinadigan soliqlarga   mol-mulk solig'i   va yer
soliqlari   kiradi.Iqtisodiy   moxiyatga   qarab   to'g'ri     va   egri   soliqlarga   bo'lish   mumkin.
To'g'ri   soliqlar   bevosita   daromad   oluvchimulk   egasining   daromadlaridan
(foydalaridan) olinadi. Bunday soliqlar huquqiy va xaqikiy soliq to'lovchi bitta  shaxs
bo'ladi.   Soliq   ilgarida   aniq   belgilangan   bo'ladi.Uning   manbai   bo'lib   korxona     va
tashkilotlarning xo'jalik faoliyati natijasida erishilgan moliyaviy yakun   xisoblanadi.
Axoli   soliqlarida   esa   soliq   manbai   bo'lib   to'g'ridan-to'g'ri   axolining   daromadi
xisoblanadi.   Foyda     (daromad)   solig'i,   yer   solig'i   va   daromad   solig'i   to'g'ri
soliqlarning eng yirik daromaddir.
Egri   soliqlar     korxona   va   tashkilotlar   faoliyatining   moliyaviy   yakuniga   bog'liq
bo'lmaydi.   Ular   sotilayotgan   tovarlar   va     xizmatlar   oborotiga     (baxosiga)   ustama
tarzda     belgilanadi.   Ular   so'zsiz   tovar   qiymati   va   xizmat   summasini     oshiradi   va
iste’mol   ni     kamytiriladi.   Bu   soliqlarni   ba’zan     iste’mol     soliqlari   deb   xam   ataladi.
Bundan qaraganda ularni guyo maxsulot sotuvchi yoki xizmat ko’rsatuvchi to'laetgan
bo'ladi.   Aslida   esa   ularning   xaqiqiy   to'lovchisi   tovar   va   xizmatlarni   iste’mol
qiluvchilar   bo'ladi.   Egri   soliqlar   guruxiga   ko'shilgan   qiymat   solig'i,   aksiz   solig'i   va
bojxona bojlari kiradi. Soliq solish tizimining bir qancha elementlari mavjud va bular
quyidagilardan   iboratdir:   soliq     subyekti,   obyekti,   manbasi,   soliq   stavkasi,   soliq
solish birligi,  soliqlardan imtiyozlar va boshqalar kiradi.
23 Biz   avvalo   soliq   tizimi   va   soliq   solish   tizimi   tushunchalarni   bir-biridan   farqini
bilishimiz zarur. Bu yerda nazariy jixatdan soliq tizimi soliqlar yig'indisi tushuniladi.
Soliq solish tizimi esa tashkiliy jixatdan, tuzilish usullari yig'indisi tushuniladi, Ya’ni
soliq solish tizimi amaliy uslublar yig'indisidir.
Shunday     qilib,   soliq   solish   tizimi   deb,   Oliy   majlis   tomonidan   belgilangan   va
ijrochi   idoralar   tomonidan   undiriladigan   soliqlarni     tuzilish   usullari   va   tamoyillari
yig'indisiga   aytiladi.   Bu   tizimning   urni     jamiyatning   ijtimioy-iqtisodiy     tizimi   bilan
aniqlanadi.
Soliq   solish   tizimining   bir   qancha   elementlari   mavjud   va   bular   quyidagilardan
iboratdir:   soliq     subyekti,   obyekti,   manbasi,   soliq   stavkasi,   soliq     solish   birligi,
soliqlardan imtiyozlar va boshqalar kiradi.
Soliq  subyekti bu soliq munosabatlarni tashkil qiluvchilar. Bularga asosan  soliq
to'lovchilar: 
yuridik   shaxslar   korxona,   tashkilot,   firma   va   jismoniy   shaxslar-axoli   kiradi.
Ikkinchi tomondan soliq subyektiga davlat kiradi, Ya’ni  soliq oluvchi.
Soliq   obyekti   -   bu   soliq   solinadigan   daromad,   narsa   (buyum),   mulk,     qiymati,
tovar, yer maydoni, ot kuchi  va boshqalar. Ko'pincha soliq nomi obyekt  nomi bilan
ataladi. Masalan, yer solig'ida yoki daromad solig'ida.
Ma’lumki   biz   o'tgan   mahruzamizda   soliq   tizimi   va   soliqqa   tortish   tizimi
tushunchalari   o'rtasida   farq   bor   degan   edik.   Soliq   tizimi   nazariy   jixatidan   soliqlar
turlarining   yig'indisidan   iborat,   soliq   solish   tizimi   esa   soliqqa   tortish   amaldagi
uslublari yig'indisidan iborat deb tushuntirgan edik. O'tgan mahruzada aytganimizdek
bozor   iqtisodiyoti   yo'lini   tanlagan   ekanmiz   soliqqa   tortish   tizimi   bilan   bir   qatorda
soliq tizimini xam islox qilish zaruriyatiga aylandi.
O'zbekiston Respublikasining 1992 yil 14 yanvarda qabul qilingan "Korxonalar,
birlashmalar   va  tashkilotlarning  soliqlari   to'g'risida"  gi  qonunga  binoan  1992  yildan
boshlab   yangi   soliq   tizimi   joriy   etildi.   Bu   tizimning   shu   davrgacha   amal   qilgan
24 tizimdan tub farqi shundaki Respublikamiz xududida ayrim soliq turlari bekor qilinib,
ularning qrniga yangilari kiritildi.
1992   yilgacha   62   yil   davomida   o'zgarmasdan   xizmat   qilgan   korxona   va
tashkilotlarning asosiy salmog'i bo'lgan oborot solig'i qrniga qo'shilgan qiymat solig'i,
foydadan   ajratma   to'lovi   qrniga   yalpi   daromaddan   daromad   solig'i   va   yangidan
Respublikadan   chetga   chiqarib   sotiladigan   tovarlarga   soliq,   cheklangan   tovar
turlariga aksiz solig'i va mol-mulk soliqlari joriy etildi.
Soliq tizimiga bunday o'zgartirishlar kiritishning zaruriyati nimada?
Birinchidan, Ma’muriy  - buyruqbozlik uslubiga asoslangan sobiq ittifoq davrida
davlat   korxona   daromadlarini   xoxlagan   istagi   bo'yicha   taksimlar   edi.   Soliq
stavkalarini   davlat   xoxlagan   paytda   va   xoxlagan   miqdorda   o'zgartirar   edi.   90   -
yillarga   qadar   foydadan   ajratma   stavkasi   orqali   korxona   foydasining   90   %   gacha
byudjetga   olib   qo'yilar   edi.   Bozor   iqtisodiyoti   qonunlari   bunday   o'zgartirishlar
qilinishiga   yo'l   qo'ymaydi,   sababi   korxonalarda   moddiy   manfaatdorlik   va
rag'batlantirish   yuqolganligi   bo'lib,   ular   ishlab   chiqarishni   rivojlantirishga   qiziqmay
qo'yadilar,   ishlarida   o'sish   bo'lmaydi,   korxonalarda   boqimandalik   kayfiyati,   davlat
dotatsiyasiga ko'z to'tish kabi illatlar tug'iladi. Bu illatlardan qutulishning yagona yo'li
soliq tizimini qayta qurish xisoblanadi. Ikkinchidan, korxonalar moliyaviy erkinlikka
ega   emas   edilar.   Qancha   maxsulot   ishlab   chiqarilish   kerak,   ularning   xom   ashyosi
qaerdan   olinadi,   maxsulot   birligiga   qancha   xom   ashyo   ishlatilishi   kerak,   ishchilar
soni,   ish   xaqi   miqdori,   elektr   energiya   va   yoqilg'i   sarfi,   tovarlar   baxosi   markaz
tomonidan boshlab berilar edi. Bu bozor iqtisodiyoti talablariga zid bo'lganligi uchun
xam korxonalarga moliyaviy erkinlik berilishi zarurligi tug'ildi.
Uchinchidan,   ish   xaqi   xarajatlarining   oshib   ketishi   natijasida   davlat   g'aznasiga
tushadigan   foydadan   ajratmalar   miqdori   kamayib   ketganligi   sababli   uning   qrniga
yalpi   daromaddan   soliqqa   tortish   zaruriyati   paydo   bo'ldi.   To'rtinchidan,   bozor
iqtisodiyotiga   o'tish   davrida   ishlab   chiqarish   darajasining   pasayishi,   infliyatsiya,
ishsizlarning   ko'payishi,   moliyaviy   tanqislik,   baxolarning   keskin   oshib   ketishi   kabi
25 xodisalar   yuz   berdi.   Ularni   qoplash   uchun   zarur   daromadlar   bo'lishligi   talab   etiladi.
Bu   daromadlarni   faqat   to'g'ri   soliqlar   orqali   byudjetga   jalb   qilish   etarli   bo'lmay
qoladi.   Shuning   uchun,   to'g'ri   soliqlardan   tashqari   egri   soliqlarni   xam   qo'llash
zaruriyati tug'uldi.
Beshinchidan,   mustaqillikka   yerishgan   xar   bir   davlat   o'zining   mustaqil   soliq
tizimiga   ega   bo'lishi   kerak.   Bu   xam   iqtisodiy,   xam   maonaviy   jixatdan   zaruriyat
xisoblanadi. Shu sababli xam soliq tizimi isloxati amalga oshrilimoqda.
Shunday   qilib   soliq   tizimi   muayyan   sharoitda   davlat   foydasiga   undiriladigan
soliqlar majmuidir, ularni yig'ib olish yo'llari va usullarining tashkil etilishidir.
Soliq   tizimiga   soliq   turlari,   soliq   miqdori,   soliq   undiriladigan   daromadlarni
aniqlash kabilar kiradi. Endi soliq tizimining vazifasi to'g'risida gaplashaylik. Ular:
Soliq   to'lovchilar   bilan   davlat   o'rtasida   daromadlarni   taqsimlash   va   qayta
taqsimlash vazifasi;
Iqtisodiy va ijtimoiy soxadagi faoliyatini rag'batlantirish yoki cheklab qo'yish;
Axolining muayyan tabaqalariga ijtimoiy imtiyozlar berish vazifalari.
O'zbekiston   bozor   iqtisodiyotiga     o'tishning   o'ziga   xos   va   o'ziga     mos   yo'lini
tanlab oldi va uni jamiyatda bosqichma-bosqich muvaffakiyatli amalga oshirilmokda.
Ushbu   tanlangan   yo'lning   moxiyati   O'zbekiston   Respublikasining   Prezidenti
I.A.Karimovning   besh   tamoyilida     taxriflab   berilgan.   Bu   qoida   O'zbekiston     davlat
qurish     va   iqtisodiy   islox   qilish   dasturining   o'zagi   bo'lib   ularning   moxiyati
quyidagichadir:
Birinchidan,   iqtisodiyotning     siyosatdan   ustivor   bo'lishi   va   uning   uchun
iqtisodiyot  mafkuradan xoli qilinishi;
Ikkinchidan, davlat bosh islohotchi bo'lishi;
Uchinchidan, qonunlarga rioya qilishning xamma narsadan ustivor bo'lishi;
To'rtinchidan, kuchli ijtimoiy  siyosat o'tkazilishi;
26 Beshinchidan,   bozorga   iqtisodiyotiga     o'tishni   bosqichma-bosqich   amalga
oshirilishi;
Iqtisodiyotning   siyosatdan   ustivor   bo'lishi   va   uning   uchun   iqtisodiyot
mafkuradan xoli qilinishi:
Bu   tamoyilning   mahnosi     shuki,     iqtisodiy   islohotlar   xech   qachon   siyosatning
ta’siri ostida  bo'lmasligi, Ya’ni  biror bir mafkuraga buysundirmasligi kerak. Bu esa
iqtisod  xamisha siyosatdan ustun turmogi kerak. Na siyosat, na mafkura iqtisodiyotni
nazorat qilish, unga tayzik o'tkazish darajasiga kutarilmasligi, xam ichki, xam tashki
iqtisodiy   munosabatlar xar qandaymafkuradan xoli bo'lishi lozim. Avval iqtisodiyot
keyin siyosat, "avval taom, badaz kalom" degan xikmalar bekorga aytilmagan. Butun
insoniyat tajribasi shuni    ko'rsatadiki, xar bir ishchi, muxandis, texnik o'z ish joyida
korxona,  birlashma, tsexlarda o'zini xujayin deb xis qilish, o'z  mexnatining pirovard
natijasidan   moddiy   jixatdan   manfaatdor     bo'lishi   kerak.   Ular   ishlab   chiqarilgan
traktor,   mashina,   taer   va   boshqa   maxsulotlar   ichki   bozorda     va   jaxon   bozorida,
bozorning   o'zi   belgilab   beradigan   narxlar   bo'yicha   erkin   sotilish   kerak.   Bozor
qoidasiga   ko'ra   kimning   maxsuloti     yuqori   sifatli,     kurinishi   yaxshiroq   va   narxi
arzonlik bo'lsa, qsha maxsulotga talab boshqa maxsulotlarga nisbatan ko’proq bo'ladi.
Bunday   vaziyatda   bozorga   xech   qanday   siyosat   yoki   mafkura   o'z   ta’sirini   o'tkaza
olmaydi.   Soliq   tizimi   Respublikamiz   ijtimoiy   iqtisodiy   xayotidagi   xarakatiga   qarab
xilma xil guruxlarga bo'linadi. Soliq tizimi iqtisodiy moxiyatiga qarab, kelib tushish
manbaiga qarab, byudjetga o'tkazish  nuqtai  nazaridan qo'llaniladigan  stavkalarga va
soliq imtiyozlariga qarab guruxlanadi. Ularni aloxida-aloxida ko'rib chiqamiz.
Iqtisodiy moxiyatiga qarab guruxlanish. Iqtisodiy moxiyatiga qarab O'zbekiston
soliqlarini to'g'ri va egri soliqlarga bo'lish mumkin. To'g'ri soliqlar xaqikiy daromad
oluvchi yoki mulk egasidan olinadi. Ularning oboekti yalpi daromad, mulk qiymati,
yer maydoni, ot kuchi va boshqalar xisoblanadi.
Egri   soliqlar   esa   sotilayotgan   tovar,   bajarilayotgan   ish,   ko'rsatilayotgan   xizmat
qiymati   ustiga   ustama   qo'yiladi.   Egri   soliqlarni   to'lovchilar   sotilgan   tovar   va
27 ko'rsatilgan   xizmatni   dastlabki   iste’mol   qiluvchi   korxonalar   va   yakuniy   iste’mol
chilar, Ya’ni, axoli xisoblanadi. Byudjetga kelib tushish manbaiga qarab huquqiy va
jismoniy   shaxslardan   olinadigan   soliqlarga   bo'linadi.   Huquqiy   shaxslardan   QQS,
aksiz   solig'i,   Respublikadan   tashqariga   chiqarib   sotiladigan   tovarlar   va   maxsulotlar
solig'i,   qimmatli   qog'ozlar   opreatsiyalariga   solinadigan   soliq,   daromad   solig'i,
korxonalar mol-mulki solig'i, korxonalar transport vositalari solig'i, yer solig'i, jamoa
a’zolarining mexnat xaqi fondi solig'i, sanoat ko'rilishi solig'i va boshqalar olinadi.
Jismoniy   shaxslardan   daromad   solig'i,   axolining   mol-mulk   solig'i,   transport
solig'i,   yer   solig'i,   reklama   solig'i,   maishiy   va   xisoblash   texnikalarini   qayta   sotish
solig'i va boshqalar olinadi.
Byudjetga   o'tkazish   nuqtai   nazardan   soliqlar   umumdavlat   soliqlari   va   maxalliy
soliqlarga bo'linadi.
Soliq qonunchiligida soliqlarning qaysi turlari to'g'ri davlat byudjetiga, qaysilari
esa   maxalliy   byudjetga   tushishi   aniq   ko'rsatib   qo'yilgan.   Ammo   shu   aniqki   davlat
byudjetiga tushgan mablag'larning bir qismi maxalliy byudjetlarga ajratib beriladi.
Soliq   turlariga   qarab   bevosita   va   bilvosita   soliqlarga   bo'linadi.   Bunday
guruxlanish   Soliqqa   tortish   oboektiga,   to'lovchi   bilan   davlatning   o'zaro
munosabatlariga bog'liq buladi. Bevosita soliqlar to'g'ridan-to'g'ri daromadga va mol-
mulkka   belgilanadi.   Tovarning   baxosida   to'lanadigan   yoki   taxrifga   kiritiladigan
tovarlar va xizmatlardan olinadigan soliqlar bilvosita  soliqlarga kiradi.
Bevosita   soliqlar   real   va   shaxsiy   soliqlarga   bo'linadi.   Real   soliqlar   soliq
to'lovchining mol-mulkining ayrim turlaridan kadastr asosida undiriladi.
Xar qanday tadbir, ish va faoliyat ilgaridan belgilanib, aniqlanib ishlab chiqilgan
siyosat   bilan   amalga     oshiriladi.   Siyosat   deganda   davlatning   ilgaridan   belgilab,
aniqlab qo'ygan chora-tadbirlari yig'indisi tushuniladi. Soliq  ishlarini tashkil qilishda
xam shu siyosat  bilan ish yuritiladi. Soliq   siyosati davlatning moliya siyosatini  eng
muxim, tarkibiy ajralmas qismidir.
28 Xar qanday iqtisodiy  kategoriyaning  bajaradigan funksiyasi bo'ladi. Funksiya -
bu soliq kategoriyasining   amaliyotdagi xarakatidir va soliqlarning moxiyatini ochib
beradi.   Funksiya     deganda   kategoriyaning   xaetda     ko'p   tarkaladigan   va
takrorlanadigan   doimiy   xarakatlarini   tushunamiz.   Bizni   fikrimizga   kura     soliq
quyidagi funksiyalarni bajaradi: - xazina (fiskal) funksiyasi:
" Fiskal funksiyasi
" Rag'batlantirish funksiyasi
" Nazorat   funksiyalari   mavjuddir.   Ayrim     iqtisodchilar       fikrlari   bo'yicha
taqsimlash   va   iqtisodiyotni   tartibga   solishlarni   xam   ko'shadilar.   Lyokin   bizni
fikrimizga   kura   soliqlar   asosan   3   -   ta     funksiyani     bajaradi,     taqsimlash   va
iqtisodiyotni     tartibga   solish   asosan   uchta   funksiyani   ichiga   kirib   ketadi.   Xazina
(fiskal)   funksiyasi.   Fiskal     (lotincha   Fiscus   so'zidan   olingan   bo'lib,   gazna   degan
mahnoni anglatadi) xusuiyatiga ega ekanligidir.
Fiskal funksiya davlatning iqtisodiyotga aralashuvi uchun obyektiv  shart-sharoit
vujudga keltiradi. Byudjet daromadlarini ta’minlash soliq tizimi vazifalaridan bittasi
xolos. Soliq  tizimi ana shu vazifani xal etar ekan, jamgarma va ishlab chiqarishning
usish jarayonlariga   tuskinlik kilmasligi, ijtimoiy adolatni bo'zmasligi, xalq   xo'jaligi
to'zilishida   buzilishlar   va   chetga   chikishlar   sodir   bo'lishiga   yo'l   kuymasligi,   bozor
jarayoniga putur etkazmasligi zarur.
Bozor   munosabatlarning   shakllanishi   va   riaojlanishi   sharoitida     aynan   soliqlar
davlatning iqtisodiyotiga ta’sir o'tkazishdan asosiy vositalardan biri bo'lib kolmokda.
Davlatning   iqtisodiy   funksiyasi   orqali   xalq   xo'jaligining   rivojlantirishni
rag'batlantiriladi,  shuning   barobarida  uning  xazina     (fiskal)   funksiyasi  uchun   bazani
kengaytiriladi.   Oqilona   tashkil   etilgan   davlat   soliq   siyosati   soliqlarining
rag'batlantirish   funksiyasi   orqali   ishlab   chiqarishni   rag'batlantirish,   rivojlantirishlar
olib boriladi.
29 Soliqlarning   izga   solib   turuvchi   sifatidagi     funksiyasining     axamiyati     bozor
sharoitida  o’sib boradi, bu davrda tadbirkorlarni   ma’muriy qaram qilish usullari yuk
bo'lib   ketadi   yoki   juda   oz   xolda     qoladi,   korxonalar   faoliyatini     farmoyishlar,
ko’rsatmalar   va   buyruklar   yerdamida   idora   qilish   huquqiga   ega   bo'lgan   "yuqori
tashkilot" tushunchasining o'zi asta-sekin yo'qola bordi. Biroq iqtisodiy  faollikni izga
solib   turish,   uning   rivojlanishini   jamiyat   uchun   makbo'l   bo'lgan   yunalishda
rag'batlantirish zaruriyati saklanib qoladi.
Xulosa
Shunday   qilib,   soliqlarning   rag'batlantirish   funksiyasi   orqali   ishlab   chiqarish
korxonalar   yangi   tashkil   etilgan   paytlarida   soliqlardan   ozod   etiladi   va   boshqa
imtiyozlar   beriladi.   Bu   funksiyasi   orqali   ishlab   chiqarish   va   xizmat   ko’rsatish
korxonalarga   imtiyozlar   berish   orqali   ularning   moliyaviy-iqtisodiy   axvolini
yaxshilashga xizmat qiladi.
Soliqlarning   nazorat funksiyasiga   kelsak, bu funksiya orqali soliqlar   ijtimioy
maxsulot qiymatini qanchaga tushganligi, milliy daromadning salmogini nazorat qilib
bilib   olgandan   so'ng     undan   qancha   qismini   soliqlar   orqali     byudjetga     tuplash
zarurligi,   ularning   obyektlarini,     soliq   to'lovchilarini,   soliq   stavkalarini   to'g'ri
belgalish hamda  soliqlarni  o'z vaqtida to'g'ri xisoblab byudjetga o'tkazish jarayonini
nazorat qilib boradi. Bu nazorat doimo   taqsimlash funksiyasi  bilan yonma-yon olib
boriladi.   Soliqlarning   nazorat   funksiyasi   ba’zan     taqsimlash     funksiyasidan   xam
kengayib   ketadi.   Chunki   taqsimlashda     faqat   pul   munosabatlari   bilan   chegaralanib
qolinsa,   soliqlarning   nazorat   funksiyasi   pul   munosabatlari   orqali   taqsimlashdan
tashqari soliq obyektilarini buyum shaklida xam to'liqligi, maxsulotlar koldiklari xom
ashe   va   yoqilgilardan   boshqa   manbalardan   foydalanish   ustidan   xam   nazoratga
aylanadi.   Demak,   soliqlarning   nazorat   funksiyasi   soliq     idoralarini   xodimlarining
kundalik   olib   boradigan   umumiqtisodiy     nazoratining   nazariy   asosini     tashkil   etadi.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida     soliq   idoralarining   nazorati   asosan   yagona   iqtisodiy
qonunlar talabiga javob beradigan nazoratga aylanadi.
30   
31 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1.Axmedov D.Q., Ishmuxammedov A.E.,Jumaev Q.X., Jumaev Z.A 
2.Makroiqtisodiyot. Darslik.- T.: TDIU, 2004,  240 b. 
3.Агапова   Т.А.,   Серегина   С.Ф.   Макроэкономика:   Учебник.   М.:Дело   и
Сервис, 2001. 
4.Вечканов   Г.С.,   Вечканова   Г.Р.   Макроэкономика:   Торговая   политика.
Инфляция и безработица. Социалная политика. СПб.: ЗАО «Питер», 2005. 
5.Гайгер   А.,   Линвуд   Т.Макроэкономическая   теория   и   переходная
экономика. Пер. с англ. М.:ИНФРА-М, 1996.  
32

Budjet – soliq siyosati

Купить
  • Похожие документы

  • O’z Milliy bank amaliyot hisoboti
  • Iqtisodiyot va moliya bo‘limi amaliyot hisoboti amaliyot hisoboti
  • Ipoteka bank amaliyot Mirobod filiali
  • "Trastbank" bitiruv oldi amaliyot
  • Turonbank bitiruv oldi amaliyoti

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha