Buxoro amirligini davlat boshqaruvi tizimi va ma’muriy tuzilishi

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY  TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR   VAZIRLIGI
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI O’ZBEKISTON MILLIY
UNIVERSITETI
TARIX FAKULTETI
TARIX (MAMLAKATLAR VA MINTAQALAR) YO’NALISHI
“O’ZBEKISTON TARIXI” FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:  Buxoro amirligini davlat boshqaruvi tizimi
va ma’muriy tuzilishi
Bajardi:______________
Ilmiy raxbar:_________
Toshkent Mundarija
Kirish
I.BOB. Buxoro amirligining davlat boshqaruv tizimi
1.1.  Buxoro amirligidagi davlat muassasalari
1.2.  Buxoro amirligidagi mansab va unvonlar
II.BOB. Buxoro amirligining ma’muriy tuzilishi
2.1. Amirlikning ma’muriy-hududiy tuzilishi
2.2. Buxor amirligida yer egaligi munosabatlari
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar Kirish
Kurs   ishi   mavzuning   dolzarbligi. Bugun,   biz   talabalarning   oldida   o’ta   muhim
vazifa   turibdi,   u   ham   bo’lsa   tariximizni   kelajak   avlodga   haqqoniy   tarix   sifatida
yetkazish.Buxoro amirligini boshqaruv tizmini o’rganish taxlil qilish, qanday mamuriy
boshqaruv   tizmi   borligioni   o’rganish   edi.  Amirlik   mamuriy   tuzilishi   tuzmini   o’rganish
mamuriy   tuzmi   qanday   bo’lanini   o’rganish.   Prezident   I.A.Karimov   aytganidek
―Hammamiz   shu   tuproqning   suvini   ichganmiz,   non   tuzini   yeganmiz.   Hammamiz
o’zimizni   o’zbek   sanaymiz.   O’zligimizdan   faxrlanamiz,   g’ururlanamiz.   ...qadim
ajdodlarimiz   hayotining   asosini   o’troq   madaniyat   tashkiletganmi   yo   ko’chmanchi?
O’zbek   xalqining   shakllanishida   qanday   elatlar   ta’siri   bo’lgan   . 1
degan   og’ir   savollarni
qo’yib, unga javob topishga undaydi
Mavzuning o’rganilish darajasi . Buxoro davlatining siyosiy tizimi, idora etish
tartib-   qoidalari,   davlat   ramzlari   unvon   va   mansablarining   joriy   etilishi   ko’p   olimlar
dizdeatzzni tortgan. Professor A. A. Semonov 2
  va olima A. B. Vildanova 3
  Mirzo Badi’
Devonning   «Majma’   ul-arqom”   asari   asosida   yuqoridagi   masalalarni   qisman   tahlil
silganlar. Lekin Mirzo Badi’ asari uzbek tiliga ugirilmagan va uning ma’lumotlari keng
o’quvchilar uchun noma’lum qolmoqda 4
. 
Buning   ustiga   haligacha   tarixiy   tadqiqotlar   jarayoniga   Buxoro   tarixchilari
maktabining asarlari, jumladan, qozi Xomzzd Baqoho’ja o’g’li,  Mir Muxammad Siddiq
ibni   amirMuzaffar   «Xashmat”,   Muxammad   Sharif   ibn   qozi   Abdushukur   qozi   kalon
Sadri Ziyolarning muhim va tarixiy ma’lumotlar bilan boy bulgan asarlari tadqiqotlarga
jalb   etilmagan.  Ayniqsa   Buxoroning   oxirgi   qozikaloni   Sadri   Ziyoning(1867-   1932)   va
Hashmatning   ilmiy-adabiy   meroslari   bizni   qizitirayotgan   masalalarni   yechishga
yaqindan   yordam   beradi.   Sadri   Ziyo   tomonidan   yozilgan   asarlardan   «Zikri   salatanati
podshohoni   Mangit   dar   Movarounnahr”   (Movarounnahrda   hukm   surgan   mang’it
1
 Каримов И.А.Тарихий хотрасиз келажак йўқ.Т.: ―Шарқ .1998.12-13-бетлар‖ .
2
. Semonov  A.  A.   Buxarskiy   traktat     chinax     zvaniyax     ob   obazannostax   ix   nositeley     srenevekovoy   Buxare.   //
ovetskoe vostokovedenie, t. V. 1948.-e. 137-153.
3
Vildanova A.  B. Podlinnik  buxarskogo  traktata     chipax   zvaniyax.  //   Pismennыe  pamatniki  Vostoka. Yejegodnik,
1968. M.. 1970.
4
Mirza Badi’ Divan.  ajma’ ul-arkom (Faksimile rukopisi. Vvedenie, perevod  primechaniie) A. B. Vildanovoy. M.:
Nauka, 1981. podsholarining zikri), «Ruznoma” (Kundalik), «Fufist” ning ma’lumotlar chegaralari va
imkoniyatlari kengdir 5
.
Asrimizning   80-yillarida   Muxammad  Ali   ibni   Muxammad   Sayyid   Baljuvoniy
qalamiga   mansub   «Tarixi   nofei”   (Foy-   dali   tarix)   nomli   asari   topilgan   edi.   Bu   manba
Tojikiston     FA  akademigi  Ahror   Muxtorov   say’i-harakati   bilan   1994   yili   arab   xatida
nashr   etildi. 6
  «Tarixi   nofei”   Buxoro   amirligi   tarixiga   oid   muhim   manba   bulib,   unda
mangitlar   sulolasi   davrida   Buxoro   mamlakatining   boiщaruv   tartibi,   ma’muriy   tizimi,
ichki nizomi, amal va mansablarning joriy etilishi va boshqa masalalar keng yoritilgan. 7
Buxoro   davlatida   XIX-XX   asrning   boshlaridagi   davlat   boshqaruv   tizimi,
ma’muriy  bulinishi,  unvon,  mansablar  va   egalarining  vazifalarini   tadqiq  etish  hozir  uz
dolzarbligini   yo’qotmagan.    Yuqorida   tilga   olingan   manbalar   asosida   shu   masalalarni
imkon  kqadar   yoritish   mumkindir.Ongimizdagi   o’tmishdan   qolgan   sarqitlarni   tozalash,
qalbimizni   poklash   va   ruhimizni   tetik   qilish   naqadar   muhim   ekanini   I.Karimov   qator
asarlarida muhim muammo sifatida ko’taradi. «Biz fidoiy vatanparvarlarga tayanamiz»
(1993),   «O’zbekiston:   milliy   istiqlol,   iqtisod,   siyosat   va   mafkura»   (1993),
―O’zbekiston   mustaqillikka   erishish   ostonasida (2011)   kabiasarlarini   ko’rsatish‖
mumkin.   Olimlar   sovet   davrini   tadqiq   qilganlarida   o’sha   davrda   ilgari   surilgan   soxta
g’oyalarga,   soxtalashtirilgan   tarix   o’rniga   yangi   fikr   mulohazalarni   ilgari   surishi   shu
kungacha yechilmagan ―savollarga javob topishlari kerak degan vazifani ilgari suradi.
I. Karimov ―Tarixiy xotirasiz kelajak yo’k  asarida bu masalaga yondashuvning ilmiy-	
‖
metodologik   asosini   bayon   etib   quyidagilarni   yozadi;   bunga   javob   bitta:   ―bizning
ajdodlarimiz, xalqimiz, qadim-qadimdan o’troq yashagan. 
Shuni   ta’kidlash   lozimki,   eski   tuzum   inqirozga   duchor   bo’lib,   sobiq   ittifoq
porakandalikka   yuz   tutgan   bir   paytda   mamlakatimizda   tobora   keskin   siyosiy   ijtimoiy
vaziyat,   o’zligimizni   anglash   va   toptalgan   milliy   g’ururimizni   tiklashga   qaratilgan
5
Sadri   Ziyo   merosini   ’U’zbekistonda   urganish   yayu4N   yillarda   boshlandi.   Kar.:   Vohidov   Shodmon,   Ericmov
AftondiL  Le   fihrist   (catalogue)   de   la   bibliothe“que   de   Sadr-I   Ziya:   une   image   de   la   vie   intellectuelle     dans   le
Mavarannahr   ifm   XIX   -   de“but   XX   sie“cles)   //   Cahiers     ’ Asie   Centrale.   №   7.1999.   p.   141-173;  Yana   karang:
Xolikova P. Rossiya-Buxoro tarix chora^ashda. Toshkent: Ukituvchi, 2005.
6
Muxammad  Ali ibn  Muxammad  ayid Baljuvoni. «Tarix-i nofei”. Dush anbe, 1994. 120-bet.
7
Voxidov Sh. «Tarix-i nofei” Buxoro amirligi tarixiga oid muxim manba. //Uzbekistonda ijtimoiy fanlar. 1997. № №
9-10-11;   Yana   ode.;     uxammad   Ali   Baljuvoniy.   Tarixi   Nofeii.(Tojik   tilidan   tarjima,   suzbosh     va   izoxlar
mualliflari  .Voxidov, Z.Choriyev). Toshkent: Akademiya, 2001. -94 b. intilish   kuchayib   borganligini   ko’pgina   asarlarda   ko’ramiz. 8
  Mustaqillik   davrida   chop
etilgan N.Jo’raev asarlarida yangicha qarash, va yangicha tahlil namoyon bo’lgan. 9
XVIII   asr   ikkinchi   yarmi   –   XIX   asr   birinchi   yarmida   Buxoro   amirligining
siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy, madaniy hayoti tarixiga oid qator 
Manbalar  mavjud. Ular  orasida Abdurahmon Tolening «Tarixi Abulfayzxoniy»,
Muhammad   Vafo   Karminagiyning   «Tuhfayi   xoniy»,   Mirzo   Abdulazim   Somiyning
«Tarixi salotini mang1 itiya», «Tuhfayi shohiy», Mirzo Salimbekning «Tarixi Salimiy»,
Ahmad   Donishning   «RisolTarixi   amironi   mang1   it»   kabi   asarlar   katta   ahamiyat   kasb
etadi.   Buxoro   amirligidagi   davlat   boshqaruvi   masaJasi   ayniqsa,   Mirza   Badidevonning
«Majma al-arqam» nomli asarida o’z ifodasini topganligini alohida qayd etish darkor.
A.A.   Semyonov,   B.Iskandarov,   O.Suxareva,   L.   Yepifanova,   R.G.Muqminova,
G.A.Agzamova,   G.Ostonova,   Sh.Vohidov,   A   .Ziyo,   R.   Xoliqova   va   boshqalar   o’z
tadqiqotlarida   yuqorida   ko'tarilgan   mavzuning   ko’p!ab   jihattarini   ochib   berishga
muvaffaq bo’lgan.
Kurs   ishining   maqsadi.     Buxoro   amirligida   mamuriy   boshqaruvini   o’rganish
mamuriy-hududiy tuzilishini o’rhanish, tahlil qilish.Amirlikda qancha boshqaruv tizmini
borligini aniqlash ular nima vazifani qilganini tahlil qiulish. Amirlik hududini o’rganish
qancha tumanga bo’linganligi qishloq ovilarni o’rganish.
Davriy (xronologik) chegaralanishi:  Buxoro amirligini davriy chegarasi XVII-
XX   boshlarigach   bo’lgan   davrda   birma   bir   o’rganib   chiqish.   Dastlab   mamuriy
boshqaruvini   o’rganish,   keyingis   amirlik   mamuriy   hududiy   tuzilishini   manba   saosid
ketma ket o’rganish.
8
Қаранг: Каримов И.А.Ўзбекистон мустақиллика эришиш остонасида. Т.: Ўзбекистон. 2011; Каримов И.А. 
Истиқлол йўли:муаммолар ва режалар. 1 том. –Т.: Ўзбекистон.1993; Каримов И.А. Элни Ватан манфаати 
бирлаштиради. 1 том ; Каримов И.А. Ўзбекистон: миллий истиқлол, иқтисод, сиеvсат, мафкура.-
Т.:Ўзбекистон, 1996: Каримов И.А. Ўзбекистоннинг 16 йиллик мустақил тараққи
еvт йўли. 
Т.:Ўзбекистон..2007:Тухлиев Н. Ўзбекистон иқтисоди	
еvти. - Т.: "Ўзбекистан", 1992; Эргашев К. Ўзбекистонда
халқ таълими ривожи тарихи. - Т.: "Ўқитувчи". 1998.Ўзбекистон миллий энциклопедияси Т.12жилд; 
Ўзбекистоининг янги тарихи. Учинчи китоб.Мустақил Ўзбекистон тарихи.-Т.: "Шарк".2000-2001; 
Азизхужаев А. Чин ўзбек иши. - Т.: Академия, 2003;Бобобеков Ҳ. Фарғона фожиалари кундалиги  Фан ва 	
‖
турмуш . 1990, N 5:	
‖
9
 Жўраев Н. Тарих фалсафаси. Т.: ―Маънавият  1999: Тафакурдаги эврилиш.Т.: ―Шарқ ,2001; 	
‖ ‖
Янгиланишлар, концепциялар; яратилиш, эволюцияси, амали	
еvти. Т.: ―Маънавият .2002:	‖ Ishning   hajmi. Kurs   ishiga   kirish   ,   2   ta   bob,   4   ta   reja,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxatidan tashqari, 29 bet.
1.BOB. Buxoro amirligining davlat boshqaruv tizimi
         XVI asrning oxirida (aniqrog’i 1599y.) Shayboniylar o’rniga (Shiban-
Siban, Juchiyning o’g’li-Chinginzxonning nevarasinomidan 10
) ashtarxoniylar yoki
joniylar   sulolasi   taxtga   keladi   XVII   asrda   O’rta   Osiyoning   asosiy   qismi   Balx
viloyati   bilan   birga   ashtarxoniylar   qo’lida   edi.   XVII   asr   davomida   bu   o’zbek
sulolalarining   davlati   inqirozga   duch   kelib   XVIII   asrning   birinchi   yarmida,
Ubaydullohon   davridan   tashqari   Joniy   sulolasiga   mansub   xonlarning   xokimiyati
Buxuro   xududlaridan   chiqmadi.   Bu   sulolaning   xukumronligi   XVIII   asrning
oxirgacha   davom   etagan   bo’lsada   ,   aslida   sh   asrning   yarmidan   boshlab   ularning
namoyandalari nomidan xon bo’lganlar.
        Buxoro davlatida XVIII asrning ikkinchi yarmidan boshlab mang’itlar
sulolasining   namoyandalari   hukumronlik   qilgan.   Bu   sulolaning   asoschisi
Raximbiy   bilan   ibn   Hakimbiy   ibn   Xudayorxon   bo’ldi.   Raximbiy   ashtarxoniy
Abulfayiz   o’limidan   so’ng   o’g’illari   Abdullo   va   Abdulmo’minga   otaliq
qiladi(1749y.),   keyin   1756   yili   sayyidlar   va   xo’jalar   va   ruxoniylar   tarafidan
Buxoroda   xon   qilib   ko’tarilgan   bo’lsa   ham,   o’zini   “noib   ul-hukumat”-hokim
o’rinbosari deb bilgan. Rahimbiy Abulfayizxon qiziga uylanganedi. 1172 xijriy yili
14   rajabda   (1758y.)   Raximbiy   o’lgandan   so’ng   o’rniga   amakisi   Doniyol   otaliq
xukumatni   qo’lga   kiritadi.   U   xonlikka   davo   qilmay   avval     Fozil   to’rani,   keyin
Abulg’oziy(1758-1784yy.)   degan   kimsani   xon   qilib   o’zini   ularga   noib   qiladi.
Uning   o’g’li   Shohmurod   1785   yili   Buxoroda   “amir   (ul-mo’minin)”   unvoni   bilan
taxtga   ko’tariladi.   U   amakisining   xotini   Abulfayizxon   qiziga   uylanib,   keyin
chingiziylarga   qo’shiladi.  Amir   Shohmurod   vafotidaan   kiyin   amir   Haydar,   amir
Husayin,   amir   Umar,   amir   Nasrulloh,   amir   Muzaffar,   amir   Abdulahad,   amir
Olimxon   Buxoro   amirligida   hukumronlik   qiladi.   Oxirgi   amir   Olimxon     1920
10
Bartold V.V. Dvenadsat leksiy po istorii tureskix narodov Sredney Azii. // Soch. 5.  ., 1968. S. 134. yilsentabrda   taxtdan   tushiriladi   va   u   1944   yilning   29   aprelidaa   olamdan   o’tadi.
Qabri Qobul shaxrining “Shuhadoyi solihin” 11
 qabristonida.
1.1 Buxoro amirligidagi davlat muassasalari
Markaziy   boshqaruv .   Buxoro   amirligi   davlat   boshqaruvi   asrlar   davomida
shakllangan   davlatchilik   an’analariga   suyangan   holda   amalga   oshirildi.   Ilgarigi
davrlarda   bo’lgani   kabi   mang’itlar   sulolasi   davrida   ham   davlat   boshqaruvi   tizimi   ikki
bo’g’in:   markaziy   va   mahalliy   boshqaruv   tizimidan   iborat   edi.   Bu   tizimlar   musulmon
davlatlariga   xos   murakkab   boshqaruv   tarmoqlariga   ega   bo’lgan   hamda,   asosan,   amir,
saroy amaldorlari, o’zbek urug’lari va qabila boshliqlari, ulamolar, harbiy boshliqlardan
tashkil   topgan.  Amirlikdagi   markaziy   hokimiyat   amir   boshchiligidagi   saroy   a’yonlari
qo’lida bo’lsa, mahalliy boshqaruv viloyatlar (bekliklar) hokimlari – beklar qo’lida edi.
Mang’tlar   sulolasining   uchinchi   vakili   amir   Shmurod   (1785-1801)amirlik   unvonini
qabul qilgan 12
     Mang’itlar sulolasi hukmronligi davrida Buxoroning davlat boshqaruvi
tizimida jiddiy o’zgarishlar amalga oshirilmadi. Garchi oliy hukmdor endi amir unvoni
bilan   mamlakatni   boshqargan   bo’lsa-da,   Buxoro   amirligi   ham   o’z   tizimi,   qonun-
qoidalari,   boshqaruv   tartiblari   va   butun   mohiyati   bilan   Movarounnahrdagi   o’rta   asr
musulmon davlatlari, xususan, shayboniylar va ashtarxoniylar sulolalari davlat tizimidan
aytarli farq qilmasdi. Davlat mutlaq qonun chiqaruvchi va ijro etuvchi hokimiyatga ega
bo’lgan   amir   tomonidan   boshqarilar   edi.   Markaziy   boshqaruv   to’laligicha   dargohda
mujassamlashib,   devonlar   tizimi   o’z   ahamiyatini   yo’qotib   bordi.   Devonlar   zimmasiga
yuklangan   ijroiya   vazifalari   to’g’ridan   to’g’ri   saroydagi   biror-bir   lavozim   egasi   yoki
muayyan   arbob   faoliyatida   mujassamlashdi.   Bu   esa,   o’z   navbatida,   har   bir   mansab   va
lavozimning   davlat   boshqaruvidagi   ahamiyati   oshib   borgani   va   ular   egalari   davlat
boshqaruvining   markaziy   figuralaridan   biriga   aylanib   borganini   anglatadi.   Buxoro
amirligida   oliy   harbiy-ma’muriy   amaldorlar,   mahalliy   boshqaruvdagi   asosiy
mansabdorlar   mang’it   urug’iga   mansub   bo’lgan   kishilardan   tayinlangan.   Shu   bilan
11
Xotirahon Amir Olimxon.(Amir Olimxon xotiralari). Dushanbe adib 1992, 3- bet.
12
Қаранг: Семенов А.А. Очерк устройства центрального административного управления Бухарского ханства 
позднейщего времени // Материалы по истории таджиков и узбеков Средней Аз birga,   bu   davrda   mang’itlarga   va   boshqa   o’zbek   urug’lariga   mansub   bo’lmagan
kishilarning   ham   davlat   boshqaruvida   yuqori   amallarni   egallash   holati   ko’zga
tashlanadi. 
        Buxoro amirligida markaziy boshqaruv quyidagi asosiy idoralar orqali
amalga oshirilar edi: 
AMIR – DAVLAT BOSHLIG’I 
Qo’shbegi – amirlikning bosh vaziri
Otaliq – mang’it amirlarining tayanchi
Devonbegi – moliya idorasi rahbari
Lashkar to’pchiboshisi – harbiy vazir
         Buxoro amiri  hokimiyati cheklanmagan bo’lib, u bir vaqtning o’zida diniy
va   dunyoviy   hokimiyat   boshlig’i   edi.   Shu   bilan   birga,   amir   –   davlatning   oliy   bosh
qo’mondoni,   amirlik   yerlarining   oliy   egasi   hisoblangan.   Mang’itlar   sulolasining
uchinchi   vakili   bo’lmish   Shohmurod   amirlik   unvonini   qabul   qilgan.   Amirlik   unvoni
ilgari,   asosan,qo’shin   boshliqlari   va   joylardagi   turli   harbiy   vakillarga   berilgan   bo’lsa,
Muhammad   Rahimbiy   davriga   kelib   amir   unvoniga   ega   bo’lgan   birorta   mansabdor
shaxs   qolmagan.   Ushbu   unvon   ilgari   amalda   bo’lgan   amirbeklik   unvonidan   farqli
o’laroq,   xalifalik   maqomi   –   «amir   ul-mo’minin»sifatida 13
  talqin   etilgan.  Amir   davlatni
mansabdor   shaxslar,   ya’ni   amir   xizmatchilari   orqali   boshqarar   edi.   Ushbu   mansabdor
shaxslar davlatning boshqaruv apparatini tashkil etgan. Buxoro amirlari o’z shajaralarini
Muhammad payg’ambardan boshlaganliklari sababli ularning unvonlariga «sayid» so’zi
qo’shib   aytilgan.   Amir   yonida   doimiy   ravishda   uning   shaxsiy   yozishmalarini   olib
boruvchi ikki nafar kotibi bo’lgan. 
      MUNSHIY (arabcha –kotib) • barcha ishlar bo’yicha berilgan ko’rsatmalarni
yozib   borgan   va   amirga   kelgan   axborotlarga,   ma’lumotlarga   hamda   ma’muriy
vakillardan va alohida shaxslardan kelgan iltimosnomalarga, shikoyatlarga javob berish
bilan mashg’ulot bo’lgan.
13
   Қаранг: Ханыков Н. Описание Бухарского ханства. – СПб.: “Типография Императорской Академии Наук”,
1843. – С.188. MUSHRIF   (arabcha   –   boshqaruvchi)   •   amirning   shaxsiy   kotiblaridan   biri
sifatida   saroydagi   sarpo   berish,   qurol-yarog’   va   shu   kabilarni   tarqatish   haqidagi
ko’rsatmalarni rasmiylashtirib borgan.
             Amir tomonidan yuqorida zikr etilgan iltimosnoma, shikoyatlar va boshqa
xatlarga berilgan yozma javob – muboraknoma deb atalgan. Davlat ahamiyatiga molik
bo’lgan siyosiy, ijtimoiy-iqtisodiy, diniy va boshqa masalalar Buxorodagi bosh qarorgoh
– Arkda ko’rib chiqilgan hamda hal etilgan. Bosh qarorgoh hisoblangan Arkda amir va
uning   oilasidan   tashqari   ayrim   saroy   amaldorlari   o’z   oilalari   va   xizmatkorlari   bilan
yashaganlar.   Zaruratga   qarab   mamlakat   poytaxtida   amir   boshchiligida   davlat   kengashi
chaqirilib   turilgan.  An’anaga   ko’ra,   lavozimlariga   qarab   5   dan   20   nafargacha   amaldor
a’zo   bo’lgan   bu   kengashda   mamlakat   hayotiga   doir   eng   muhim   masalalar   ko’rib
chiqilgan. Viloyat hokimlari – beklar amir tomonidan asosan mang’it urug’i vakillaridan
tayinlangan.   Amir,   o’z   navbatida,   hududiy   tuzilmalardan   doimiy   xabarnomalar   olib
turgan.  Amirlikdagi   barcha   viloyatlar   beklari   va   qozilari   chopar   navkarlar   orqali   amir
huzuriga   yozma   axborotnomalar   yuborib   turganlar.   Ularga   amir   nomidan   tegishli
tartibda muboraknomalar jo’natilgan. 
          Qo’shbegi –  oliy hukmdordan keyin 14
 ikkinchi shaxs hisoblangan. Mazkur
mansab     ilgaridan   mavjud   bo’lgan   bo’lsa-da,   XVII   asrga   kelib   «otaliq»   unvoniga
nisbatan   uning   ahamiyati   va   vakolat   doirasi   ancha   toraygan.   XVIII   asrning   o’rtalariga
kelib  qo’shbegi   mansabi   yetakchi   o’ringa   chiqib,   u  davlat   apparatining  asosiy   bo’g’ini
sifatida barcha 
Boshqaruvning asosiy funksiyalarini o’z qo’lida to’play borgan. 
QO’SHBEGI  markaziy davlat boshqaruvini 15
 amalga oshirgan;
-amirning shaxsiy muhrini saqlagan;
-amirlikning moliya ishlarini 16
 boshqargan;
-boshqa davlatlar bilan tashqi aloqalarni nazorat qilgan;
14
  Қаранг: Семенов А..А. Бухарский трактат о чинах и званиях и об обязанностях носителей их 
средневековой  Бухаре // Советское востоковедение.. – М.: 1948. Т.V – С.148.
15
  Сагдуллаев А., Мавлонов Ў. Ўзбекистонда давлат бошқаруви тарихи. – Тошкент: Академия, 2006. – Б.126.
16
 Kunits J. Dawn of Samarqand. The rebirth of Central Asia. – New York: Covici Friede, 1935. – Р.23. -chetdan keladigan molmulkdan olinadigan bojni nazorat qilgan.
Maqomi   darajasidan   bosh   vazirga   teng   keladigan   bu   mansab   egasi   mamlakat
boshqaruvi,   moliya,   soliq,   xazina,   poytaxtdagi   ahvol   bilan   bog’liq   eng   muhim
masalalarni   nazorat   qilgan.   Qo’shbegi   lavozimiga   davlatning   tajribali,   ishbilarmon,
siyosatdon kishilaridan tayinlanib, nomzod avval devonbegi mansabida faoliyat yuritgan
bo’lishi lozim bo’lgan. Turklardagi ulug’ vazir yoki Yevropadagi davlat kansleri singari,
qo’shbegi   amirning   eng   yaqin   maslahatchisi   va   ishonchli   kishisi   bo’lgan.Buxoro
amirligida   savdo-sotiqdan   olinuvchi   barcha   bojxona   to’lovlari   boshqaruvi   ham
qo’shbegi   qo’lida   bo’lishi   bilan   bir   qatorda,   u   yer   solig’ini   yig’ish   va   yer-mulklarni
berishni ham nazorat qilgan. 
       Bulardan tashqari unga amir saroyi xavfsizligini nazorat qilish vazifasi ham
yuklatilgan.   Aynan   mana   shuning   uchun   ham   amir   shahardan   boshqa   joyga   ketgan
paytda   u   saroy   darvozaxonasining   unga   maxsus   qurilgan   joyida   amir   shaharga
qaytguncha   kutib   o’tirishga   majbur   bo’lgan.   Har   kuni   kechqurun   shaharning   kechasi
qulflanadigan   darvozasi   kaliti   qo’shbegiga   olib   kelib   berilgan   va   ertasiga   ertalab   esa
kalitlar   yana   darvozabonlar   boshlig’iga   qaytarilgan.   Shuningdek,   qo’shbegi   Buxoro
shahar   hokimi   bo’lish   bilan   birga,   barcha   beklarning   oliy   boshlig’i   ham   edi.   Unga
barcha   viloyatlar   bo’ysungan.   Uning   mahkamasidan   markaziy   hokimiyatning
ko’rsatmalari   va   qarorlari   chiqib   turgan.   Qo’shbegi   barcha   ishlarni   bevosita   amirning
roziligi bilan qilgan va har kuni qilingan va qilinayotgan ishlar to’g’risida amirga yozma
yoki og’zaki axborot bergan.
Otaliq   –   amirlik   markaziy   boshqaruvida   o’ziga   xos   vakolatga   ega   bo’lgan,
mang’it   hukmdorlarining   tayanchi   hisoblangan   va   ularning   hurmatiga   sazovor   bo’lgan
mansab   egasi.   Bu   unvon   mang’itlar   davriga   kelib   otaliqqa   olingan   shaxsning
maslahatchisi   va   ishonchli   kishisi,   harbiy   va   ma’muriy   ishlardagi   asosiy   vakiliga
aylandi.   U,   asosan,   shahzodalar   tarbiyasiga   ma’sul   bo’lgan.   Unga   Buxoro   shahri   va
Samarqanddan   Qorako’lgacha   bo’lgan   hududlarda   suv   taqsimotini   nazorat   qilish
vazifasi   yuklatilgan.   Otaliq   Shohrud   kanali   mirobligi   vazifasini   ham   bajargan.   Buxoro
amirligida  ahamiyati  bo’yicha  uchinchi  pog’onada  moliya idorasi   turgan,  ushbu  davlat idorasini   oliy   moliyaviy   amallardan   biri   sanalmish   devonbegi   boshqarib,   u   davlat
boshqaruv tizimida ikkinchi 17
 mansabdor shaxs hisoblangan. Devonbegi davlatda o’ziga
xos   moliya   vaziri   maqomiga   ega   bo’lgan.   U   davlat   xazinasi,   zakot   (xorijiy
mamlakatlardan keladigan mol-mulklardan tashqari) hamda soliqlarga nisbatan umumiy
davlat boshqaruvini amalga oshirgan. Devonbegini  odatda quyi  qo’shbegi  (qo’shbegiyi
poyon) deb ham ataganlar. Uning bunday atalishiga sabab, bosh vazir – qo’shbegi arkda
o’tirib, faoliyat yuritgan bo’lsa, asosan, zakot yig’ish bilan bog’liq ishlarga mutassaddi
bo’lgan   devonbegi   qarorgohi   arkdan   pastda   joylashgan.   Shu   boisdan   aholi   orasida
qo’shbegi   bosh   qo’shbegi,   moliya   vaziri   esa   quyi   qo’shbegi   deb   atalgan.   Uning
zimmasiga, shuningdek, Qorako’ldagi suv ta’minoti ham yuklangan edi.
               Amirning   ikki   xazinasi   bo’lib,   uni   bo’lish   quyidagi   tamoyilga   asosan
amalga   oshirilardi:   ya’ni   birinchi   xazina,asosiy   xazina,   sarf   qilinmaydigan   hamda
daxlsiz   sanalib,   ikkinchisi   xazina   esa   xarajatlar   manbayi   hisoblangan.  Amir   an’anaga
ko’ra faqatgina otasi yoki bobosi tomonidan qoldirilgan daromadlarni sarf etib, o’zining
foydasini saqlab qo’yardi.
             Amirlikda   markaziy   idoralardan   biri   mudofaa   va   harbiy   masalalar   bilan
shug’ullanuvchi   vazirlik   bo’lib,   ushbu   idora   bevosita   lashkar   to’pchiboshisi   (harbiy
vazir)   tomonidan   boshqarilgan.   To’pchi   qismlar   boshlig’i   mavqeyining   bu   darajada
oshishi   bu   davrdagi   harbiy   harakatlarda   eng   zamonaviy   qurol   –   to’plarni   ishlata
biladigan  to’pchilarning  ahamiyatidan  kelib  chiqadi.   Lashkar  to’pchiboshisi   davlatdagi
barcha   otliq   va   piyoda   askarlardan   tashkil   topgan   qo’shinni   boshqargan.   U   mahalliy
hududlarni harbiy masalalarda amalda yordam beruvchi maxsus vakillari orqali nazorat
qilgan. 
              Mahalliy   boshqaruv .  Amir   yoki   uning   vakolati   doirasida   tayinlangan
mansabdor  shaxslar, ya’ni  amirning joylardagi  vakili, mahalliy boshqaruvchilar hamda
beklar   davlatning   mahalliy   boshqaruv   organlari   hisoblangan.   Beklar   yuqori   tabaqa
vakillaridan   bo’lib,   asosan   yirik   yer   egalari   orasidan   tayinlangan.   Qoida   bo’yicha
17
  Ўзбекистон тарихи: давлат ва жамият тараққиеvти / Сагдуллаев.А., Аминов Б., Мавлонов Ў., Норқулов Н. 
– Тошкент: Академия, 2000. – Б.199 mansablar   qarindoshlik   asosida   berilgan,   ammo   shuni   alohida   ta’kidlash   joizki,   oddiy
fuqaro ham bek bo’lishi yoki, aksincha, bek oddiy fuqaroga aylanib qolishi mumkinligi,
o’z   navbatida,   beklik   boshqaruvi   mas’uliyatli   vazifa   ekanligidan   dalolat   beradi.
Mahalliy   boshqaruvni   amalga   oshirgan   beklar   ko’p   hollarda   boshqaruv   masalasida
markaziy   boshqaruv   tartibini   joriy   etishga   harakat   qilar   edilar.   Shuning   uchun
amirlikning   ayrim   hududlarida   vaqti-vaqti   bilan   mavjud   hokimiyatni   tan   olmaslik
holatlari kuzatiladi. 
            Buxoro   amirligida   viloyatlar   (bekliklar)   huquqiy   maqomi   bo’yicha   Bir-
biridan   farq   qilgan.  Ayrim   viloyatlar   quyidagi   sabablar   tufayli   keng   imtiyozlarga   ega
bo’lgan:   Umuman   olganda,   bekliklarning   maqomi   ularning   davlat   va   jamiyatga
keltiradigan   foydasi   miqdoriga   bog’liq   bo’lgan.   Beklar   asosan   rentadan   daromad
olganlar, chunki ular amirdan hech qanday moyana haqi olmaganlar, o’z navbatida, ular
aholidan   soliq   va   boshqa   majburiy   to’lovlarni   yig’ish   ishlariga   bosh-qosh   bo’lganlar.
Samarqand   viloyati-   amirlikdagi   boshqa   viloyatlarga   nisbatan   nufuzliligi   uchun,Qarshi
viloyati   -   ko’pincha   davlat   boshlig’i   merosxo’ri   hokimligi   bo’lgani   sababli,   Chorjo’y
viloyati - urug’ davomchilari tomonidan boshqarilgani tufayli
            Buxoro   viloyati   -   qo’shbegining   o’zi   tomonidan   boshqarilgani   uchun   o’z
o’rnida   beklar   amirning   amaldorlari   sanalib,   amir   tomonidan   farmon   asosida
tayinlanganlar   hamda   amirga   hududiy   birliklar   bo’yicha   iqtisodiy,   Ijtimoiy   va   siyosiy
masalalar   yuzasidan   hisob   berib   turganlar.  Yuqoridagi   xususiyati   bilan   beklar   ilgarigi,
ya’ni xonlik davridagi bek-amir lavozimidan keskin farq qiladi. Beklik mansabi Buxoro
amirligi tomonidan belgilab qo’yilgan «Unvonlar ro’yxati» 18
 bo’yicha mansablik unvoni
tizimida 9 (to’qqiz) darajadagi unvonlar toifasiga kirgan. 
1.2.Buxoro amirligida mansab va unvonlar
              Tarixchi   olimlar   Shodmon   Vohidov   va   Rahbar   Xoliqovalarning   qayd
etishicha,   Mirzo   Badi   Devon   o’zining   «Majma   ul-arqom»   asarining   oxirida   Buxoro
amirligidagi   unvon   va   mansablar   haqida   eng   mufassal   ma’lumot   bergan.   Mazkur   asar
1798-yili   yozilgan   bo’lib,   unda   keltirilgan   unvon,   mansablar   haqidagi   amallar
18
  2 Kunits J. Dawn of Samarqand. The rebirth of Central Asia. – New York: Covici Friede, 1935. – Р.22. amirlikning   oxirgi   kunlarigacha   ba’zi   o’zgarishlar   bilan   mavjud   edi.   «Majma   ul-
arqom» 19
  ma’lumotiga qaraganda, eng oliy mansab qozilar amali bo’lgan. Ulardan oliy
darajada   Shayx   ul-islom   (diniy   unvonlardan   biri   bo’lib,   diniy   ishlarni   boshqargan   va
nazorat qilgan), keyin qozi ul-quzzot, uchinchisi qozi askar (harbiy masalalar va harbiy
jinoyatlarni ko’rib hal qiluvchi mansabdor) va to’rtinchisi 20
 viloyat qozisi bo’lgan. 
                Mafkuraviy   munosabatlarda,   ma’naviy   hayotda,   hukmdor   sulola   va   oliy
hukmdor   turish-turmushiga   ta’siri   jihatidan   nihoyatda   katta   mavqega   ega   bo’lgan,
munozarali masalalarda qozilar murojaat etadigan yuqori mansab egalari bo’lgan Shayx
ul-islomlar   zimmasiga   fuqarolarning   ziddiyatli   masalalarini   hal   etish,   ularning   arz-
dodiga   quloq   tutish,   aholini   yaxshi   ishlarga   undash,   yomonlikdan   qaytarish   kabi
vazifalar kirardi. 
                   Ma’muriy-boshqaruv tizimining ajralmas qismlaridan biri fuqarolarning
arz   va   shikoyatlari,   talab   va   iltimoslari   asosida   shariat   qonunlariga   suyangan   holda
sudlov ishlarini amalga oshirishdan iborat edi. Bu ishlarni amalga oshirish uchun mas’ul
etilgan   shaxslar   qozilar   edi.   Mang’itlar   sulolasi   davrida   qozilik   tizimini   isloh   qilishga
yo’naltirilgan   ba’zi   harakatlar   ham   amalga   oshirildi.   Shu   martabalarning   keyingi
ikkinchi   pog’onasida   muftiy(lar)   turgan.   Uning   yuqori   darajasi   a’lam   (davlatda   fiqhiy
masalalar bo’yicha fatvo chiqaruvchi shaxs) unvoni bo’lib, sohibi yurish (muftiy askar)
lashkar tortishlar vaqtida fatvo berardi. Aholini shariat ta’qiqlagan harakatlardan tiyilib
turishiga va yaxshilikka oid harakatlarni qilishiga undash bilan shug’ullangan muhtasib
uchinchi darajada turardi. U sayidlar avlodidan bo’lishi lozim edi. Viloyatlarda esa sayid
bo’lmagan   olimni   ham   muhtasiblikka   tayinlardilar.   To’rtinchi   –   mudarris   bir   umrga
berilib,   ta’lim   bilan   mashg’ul   bo’lmasa   ham   xazinadan   maosh   olardi.   Ushbu   mansab
egalariga amirlikda katta e’tibor berilgan bo’lib, ularning asosiy vazifasi talabalarga ilm
berish   va   ularni   shariat   yo’li   asosida   tarbiyalash   bo’lgan.   Shuni   ta’kidlash   joizki,
bo’lajak   qozilar,   beklar   va   boshqa   mansabdor   shaxslar   ularning   tarbiyasini   va   ilmini
olishi   shart   bo’lgan.   Ma’muriy-boshqaruv   tizimida   qozilar   bilan   bir   qatorda   muftiylar
19
  Қаранг: Wheeler G. Modern history of Soviet Central Asia. – London: Weiden feld and Nicolson, 1964. – P.43.
20
 Ҳолиқова Р. Марказий давлат бошқаруви тарихига бир назар // Мулоқот. – Тошкент: 2004. - № 4. – Б.42 ham katta rol o’ynaganlar. Muftiylik lavozimini egallagan shaxslar qozilar kabi shariat
asoslari va musulmon qonunshunosligi bo’yicha keng qamrovli bilimga ega bo’lishlari
lozim   edi.   Odatda,   muftiylar   turli   munozarali   masalalar   bo’yicha   shariat,   hadislar
asosida «fatvo» va «rivoyatlar» tuzganlar. Qozilar  munozara olib borayotgan tomonlar
vakillariga   bunday   «fatvo»   va   «rivoyatlarni»   ko’rsatganlar,   muftiylar   ularga   o’z
muhrlarini bosganlaridagina o’z hukmlarini chiqarganlar. 
            Muftiylarga   XIX   asrda   quyidagicha   ta’rif   berilgan:   «...   muftiy   ikkinchi
darajali  ruhoniy amaldordir. U qozi  kalonga yordamchi  sifatida, arz va iltimosnomalar
bo’yicha Qur’ondan dalillar chiqaradi va kim haq, kim nohaqligidan guvohlik bildiradi;
hukm chiqarish qozi kalonga tegishlidir».
              Muftiylarni   tayinlash   huquqi   poytaxt   shahar   Buxoroning   qozi   kaloniga
berilgan   edi.   Muftiylar   ichida   ham   o’ziga   xos   tabaqalanish   mavjud   bo’lib,   ularning
yuqori  toifasi  a’lam  deb atalgan. A’lamlar ham ikkiga bo’linib, ularning kattasi  oxund,
keyingisi   a’lam   deb   atalgan.   XIX   asrning   20-yillarida   qayd   etilishicha,   Buxoro   qozi
kaloni ixtiyorida ikki nafar muftiy bo’lib, ular muhr bosish uchun haq olganlar. Boshqa
viloyatlar qozilari huzurida esa bir nafardan muftiy bo’lgan.
Bundan   tashqari   yana   to’rt   mansab   mavjud   bo’lganki,   ularni   amir   bevosita
sayidlik obro’-e’tiboriga ega bo’lganlarga in’om etgan.
            Uchinchi   darajali   unvonlar   olimlar,   sayidlar,   o’zbek   va   mahalliy
zodagonlar   loyiq   deb   topilgan   amaldorlarga   berilardi.   Ular   maxsus   tayinlov   asosida
faoliyat   yuritmasdan,   balki   ijtimoiy   mavqeyidan   qat’i   nazar   ushbu   mansablarga   har
qanday shaxs tayinlanishi mumkin bo’lgan.
              Birinchisi   mir   asad .   Ulamolardan   yoki   sayidlardan   bo’lardi.   Buxoro
rabotining ichki muhtasibligi bir farsaxgacha (bir farsax 6–8 km) uning zimmasida edi.
Ikkinchisi   fayzi .   Olim   yoki   sayid   bo’lgan   kishiga   berilardi.   Buxoro   rabotining   tashqi
muhtasibligi bir farsax masofagacha uning zimmasida edi.
           Uchinchisi sadr . Buxoro rabotining bir farsaxlik hududining ichkarisidagi
vaqflar hisob-kitobi uning qo’lida edi. To’rtinchisi   sudur.   Shu   rabotning   tashqarisidagi   vaqflarning   hisob-kitobi   uning
vazifasi edi. Bu amaldorlarning shaxsiy muhrlari va mahkamalari bo’lgan.
             Amirlikda   rasman   uchta   diniy   unvon   –   o’rog’,   sudur   va   sadr   mavjud
bo’lgan.   Manbalarga   ko’ra,   madrasani   tugatgan   shaxs   mulla,   qozi,   rais   amallarini
egallashi mumkin bo’lgan. Yuqoridagi amallarda bir necha yil ishlaganidan so’ng shariat
huquqlari   sohasida   to’plagan   bilim   va   tajribalari   asosida   bunday   shaxslarga   dastlab
o’rog’, keyin sudur va so’ngra sadr unvonlari berilgan. Eng oxirgi diniy unvoni bo’lgan
shaxslar qozikalon, muftiy, a’lam, oxun kabi diniy amallarni egallashi mumkin bo’lgan.
    To’rtinchi xizmat pog’onasi  – darajada qalam ahli turardi. Amirlik markaziy
boshqaruvida   davlat   boshlig’ining   tashkiliy-ijrochilik   ishlarini   olib   boruvchi   bo’limi
mavjud bo’lib, unda quyidagi to’rt asosiy mansabdor shaxs o’ziga belgilangan vakolatni
amalga oshirar edilar:
-Birinchisi devoni kalon • Amir daftarining amini –saqlovchisi. Tanho, bilg’uva
hujjatlarga javobgar amaldor.
-Ikkinchisi   mushrif   •   Amir   beradigan   in’om,   hadyalar,   ehson   va   iltifotlarni
maxsus daftarlarda yozib borardi.
-Uchinchisi   daftardor  • Tanhodor   va  Suyurg’ol  egalarini   ishdan  olishva  amalga
qo’yish tartibini nazorat qilardi.
-To’rtinchisi   tanobchi   devon   •   Bahorgi   va   kuzgi   ekinlardan   tushadigan   xiroj,
kirimchiqim va xarajat ishlarini olib borardi.
          Amirning   kundalik   ish   yuritish   masalalari   bilan   mashg’ul   bo’lgan
mansablar:
Parvonachi   -   amir   farmoniga   binoan   uning   yorliqlarini   umarolar   va
zodagonlarga yetkazardi. Arabxona jamoasining rahbarligi ham uning zimmasida edi.
Dodxoh   -   Mazlumlar   arz-dodlarini   amirga   yetkazib   javobini   qaytarardi.  Amir
ijozati bilan ba’zan o’zi ham arizalarni ko’rib chiqardi.
Amirning yaqinlariga beriladigan amal va mansablar:
Ko’kaldosh   - (asli ko’krakdosh) Amirning eng yaqin kishilaridan bo’lib, uning
dushmanlari, do’stlari va xayrixohlaridan xabardor bo’lib turardi. Katta   qushbegi   -   Ovchilar,   ovchilik   asboblari,   qushlar   va   itlaridan   xabardor
bo’lib turadigan amaldor.
Katta inoq   - Umaro, shogirdpeshalar va boshqalarga amir suhbatiga musharraf
bo’lgan yoki bo’lmaganlari haqida xabar berardi.
Katta   xoja   -   Saroy   mahramlarining   kattasi.  Amir   harami   eshigining   posboni.
Haramga lozim bo’lgan oziq-ovqat va kiyimkechaklarni yetkazib bergan.
                Amir   amri   bilan   otda   saroyga   kelishlari   mumkin   bo’lgan   amal   va
mansablar:
Kichik   inoq   -   Amir   muhrlari   saqlanadigan   sandiqchaga   posbonlik   qilardi.
Elchilarning arizalari avval kichik inoq qo’liga berilardi. U xatni ochib amir ijozati bilan
ovoz chiqarib o’qish uchun munshiyga berardi.
Katta mehtar  - U musulmonlar ushr (dahyak)laridan ¼, g’ayrimusulmonlardan
ushrlarining yarmini, harbiylar  ushrlarini  nahdina, g’axsha va boshqa topilgan narsalar
bilan hisob-kitob qilib olar edi.
Devoni sarkor  - U davlat mulklari, tegirmonlari, do’konlari hisob-kitob ishlarini
bajarib, amir  haramiga  tegishli  xarajatlarini  berardi. Ko’rinish  kunidagi   oziq -ovqatlar,
sarpolar xarajatini ham u berar edi.
Dasturxonchi   -   Amir   dasturxoniga   javobgar   bo’lib,   go’shtni   dasturxonga
maydalab berib, mahramlarga boshchilik qilardi
Bakovuli   kalon   (m.-f.)- katta   bakovul   amir   oshxonasi   va   uning   xodimlarining
boshligi. Somjon tumanining mirobligi ham uning qo’lida edi. 
Urogi xurd (kichik uroq;, t.-f.)- amirlar va azush rikob (uzangi) mulozimlari va
xizmatkorlari ustidan nazorat qilish uning vazifasi edi. 
  Kafshbardor   (poyafzal   ko’taruvchi,   f.),   asobardor   (asa   kutaruvchi,   ar.f.),
chehraoqasi   (f.-t.),   jilovdorlar   (t.-f.)   xizmatkorlar   q1atoriga   kirardilar.Eshikoqoqsi,
chigatoybegi,   tuqsabo   va   miroxuri   kalon-katta   miroxur   saroyga   otga   minib   kelishlari
mumkin   bulsa   ham   lekin   amir   huzurida   maxsus   urinlari   yus   edi.   Eshikog’osi-amir
saroyining   posbonligi   va   muhofazati   hamda   Shofirkon   tumanining   hukumati   va
mirobligi uning zimmasida edi. Chigatoybegi   (m.-t.) -chigatoy   jamoasining   boshligi   va   Mirobod   tumanining
mirobligi ham uning qulida edi. 
Tuqsabo   (m.-t.)-amir   dasturxoni   ustiga   idish-tovoqlarni   tartib   bilan   quyib,
amirga   sharbat,   ayron   va   yaxob   quyib   be   rardi.  Amir   majlisining   dasturxonini   nazorat
qilardi. Davlat boshqaruvida boshqa bir qator mansablar ham mavjud bo’lib, ular asosiy
vazifa   bilan   birga   qo’shimcha   vakolatlarga   ham   ega   bo’lgan.   Masalan,   to’qsabo   amir
majlisi   dasturxonini   nazorat   qilish   bilan   birga,   xarqonrud   tumanining   hokimligi   va
mirobligi   ham   uning   qo’lida   edi.   Shu   bilan   birga   to’qsabo   harbiy   harakatlar   chog’ida
amir   bayrog’ini   ko’tarib   yurgan.   Eshikog’aboshi   esa   davlat   boshlig’i   o’z   saroyida
bo’lgan   vaqtda   uni   qo’riqlash   bilan   bir   qatorda   Shofirkon   tumanini   boshqarish   va   bu
hududlarda suv taqsimotini  nazorat  qilgan. Miroxur amir  otxonasida ishni  tashkil etish
bilan   birga   Komi   Abu   Muslim   tumani   mirobligi   va   obodonlashtirish   masalasi   bilan
shug’ullanar edi. Yana uchta mansab mavjud bo’lib, ushbu mansablar harbiy ma’muriy
xarakterga   ega   edi.   Ular   saroyga   piyoda   kirib   kelardilar.   Martabalari   kichik   inoq
darajasiga yaqin edi. Ulardan birinchisi, qo’rchiboshi deb atalib, amir miltig’i va boshqa
quroli   sozligi   uchun   javobgar   bo’lgan.   U   surb   (qo’rg’oshin),   borut   zaxiralarining
tayyorlanishiga   javob   berardi.   Udaychi   esa   harbiy   harakatlar   jarayonida   naqibning
ko’rsatmasiga   binoan   navkarlar   va   qo’shinning   taqsimlanishi   va   joylashuvini   kuzatish
vazifasini bajargan. Qorovulbegi – soqchilar va qorovullar boshlig’i sanalib, davlatning
asosiy ichki va tashqi xavfsizligi masalalarini nazorat qilib turgan. 
          Amirlikda shig’ovul, miroxo’rboshi, mirshab kabi amallar bo’lib, ular ham
o’ziga   xos   ravishda   tegishli   vazifalarni   ado   etganlar.   Masalan,   shig’ovul   –   davlat
vakillari 21
  va   elchilarni   qabul   qilib,   ularning   faoliyatini   nazorat   qilish   bilan
shug’ullangan.   Miroxo’rboshi 22
  –   hukmdorga   tegishli   bo’lgan   otlarga   yem-xashak
yetkazish masalasini tashkil qilib, nazorat ostiga olgan. Mirshab esa shaharni qo’riqlash
vazifani   bajargan.   Shuni   alohida   ta’kidlab   o’tish   joizki,   markaziy   boshqaruvda   o’sha
davrda o’zga davlatlarda amalda mavjud bo’lmagan tartib, ya’ni harbiy yig’inlar paytida
21
  Қаранг: Holdsworth M. Turkestan in the nineteenth century. A brief History of Khanates of…. – Oxford: 1959. - 
P.9.
22
 Қаранг: Логофет Д.И. Бухарское ханство под русским протекторатом. – СПб.: Березовский, 1911. – С.233 mahalliy   boshqaruv   vakillari   markaziy   boshqaruvda   bevosita   ishtirok   etganlar.
Chunonchi, chandavul, qorovul, yo’lchi va josus kabi. 
II.BOB. Buxoro amirligining ma’muriy tuzilishi
2.1. Buxoro Amirligining Ma’muriy-Hududiy Tuzilishi
           Tarixiy  manba  va adabiyotlarda  Buxoro amirligining XVIII   asr  o’rtalari   –
XIX   asr   birinchi   yarmidagi   ma’muriy-hududiy   tuzilishi   haqida   mufassal   ma’lumot
deyarli   uchramaydi.   Uning   poytaxti,   oldingi   sulolalar   davridagidek,   sharqda   eng
mashhur   shahar   sifatida   e’tirof   etilgan   Buxoro   shahri   edi.  Amirlik   ma’muriy-hududiy
jihatdan viloyat  (beklik)  va tumanlarga bo’lingan bo’lib, har  bir  viloyat, o’z navbatida
amlokdorliklarga   bo’lingan   va   bek   tomonidan   tayinlanadigan,   lavozimidan   ozod
etiladigan   amlokdor   tomonidan   boshqarilgan.   amlokdorliklar   esa   bir   necha
qishloqlardan   tashkil   topgan,   ularni   qishloqning   yoshi   ulug’   va   tajribali   oqsoqollari
boshqargan. 
Buxoro   mamlakati   28   viloyat   (bogot)ga   bulinar   edi.   Eng   katta   viloyatlarga
amirning uzi hokimlarni tayinlardi. Bu viloyatlarga Nurota, Qorakul, Chorjo’y, Karshi,
Kelif, Shahrisabz, Yakkabog, Kitob, Xuzor, Sorategin, Boysun, Hisor, Deppov, furgon,
Baljuvon,Kulob, Qo’ubodiyon,Darvoz,Rushon,Samarkand,Miyonkol, Farob,Urmetan va
Maschohlar   kirar   edi.   Valiahdga   qarashli   mulk   Qarshi   hisoblanar   edi.   Amir
Abdulahadxon davrida (1885-1910 yy.) quyidagilar viloyatlarda hokim bulgan: Xisorda
Abdulmuminxon   Abbosiy   o’g’li,   Baljuvonda   Rahmonqulixon   devonbegi,   Xuzorda
Akramxon   tura,   Chiroschida   Umarxon  Akramxon   tura   ugli,   Boysunda  Abdulali   inoq
ibni     Sherali   inoq,     Shahrisabzda   Turobqul   devonbegi,   Kitob   hokimi   Avliyoqul
devonbegi,   Qarshida   To’raho’ja   sadr,   Xatirchida  Abdurhmon   inoq,   Chorjuyda     Mirzo
Nizomuddin Urganjiy, Karmanada Mirzo Rahmatulloh dodxoh, Nurotada Iskandarbek 23
.
«Tarix-i   nofey”   ma’lumotiga   Karaganda,   alohida   viloyatlarga   tobe   bulgan     shahar   va
nohiyalar   ham   bulgan.     Masalan,   Muminobod   Kulobga;   Xovaling   va   Qungirot
Baljuvonga;   Dushanbe   va   Qoratog’   Hisor   hokimiga,   Romitan,   Haydarobod,   Ba-
23
 Muxammad  arif ibn Abdush ukur-Sadri Ziyo. Zikri salatanati podsh oxini mangit  dar  ovaraunnaxr. // K^lezma.  
z.F   bu Ray^on Beruniy nomidagi  arkshunoslik  instituti xazinasi № 2241, 101*. var. hovaddin,   Xuja   Buston,   Xuja   Ubon,   Xuja   Orif,  Vobkent   va   Zandana   Buxoro   shahriga
tobe bulgan ekan.
X   asrning   boshlarida   amir     shaxsan   viloyatlarga   hokim   (bek,   voliy),   qozi   va
raisni   tayinlardi.«   ajma’   ul-arom”   ma’lumotiga   Qaraganda,   amirlik   yana   uyidagi
ma’muriy-hududiy   bulaklarga   bulinar   edi,   chunki   bu   tartibda   xiroj,   zakot   va   solislarni
olish   ^ulay   bulgan.   100   ming   tanobdan   iborat   sugorildigan   yertum   anga,   50   ming
tanobdan iborat razora (minglik)ga, 25 ming tanob sugoriladigan yer nimxazoraga,  10-
15ming tanob yer biror bir anhor (ariq)ning obxuri (sugoriladigan)ga, 400 tanobga ega
bulgan mulk qariya va 300 tanobli yerni mazra’a (ekinzor) deb atardilar 24
.
Shunday   qilib,   Buxoro   mamlakati   27   viloyat   va   11   tumanlardan   iborat   edi. 25
Hamma   tumanlar   (tumanot)   Buxoro   shazfi   atrofida   joylashgan   bulib,   ulardan   ikkitasi
Shimli   Rud   va   Janubi   Rud   1915-yilga   kelib   tuman   nomini   oldilar. 26
  Buxoro   shahridan
oqayotgan     Shahrudning   shimoli   va     sharqida   joylashgan   bu   tumanlarning   ma’muriy
markazi yo’q edi. Mazkur tmanlarning aholisi Buxoro sadr raisiga soliqlarni to’lardilar.
Qolgan   tumanlarda   ma’muriy   va   moliya   hokimiyati   qozikalon   itoatida   bulgan   shu
tumanlar qozilarning qo’lida edi. Aksar tumanlar aholi yashaydigan eng katta mahallalar
nomi   bilan   ham   atalgan   edi.     Masalan,   G’ijdivon   -   Xarqonrud,     Komot   -   Vobkand,
Simjon-Romitan   nomlari bilan ham tilga olingan, manbalarda qayd   qilingan. 1916-yil
ma’lumotlariga   Karaganda   har   bir   tumanda   120   dan   340   tagacha   aholi   manzillari
bulgan.   Buxoro   amirliginirg   viloyatlari   Zarafshon,   Qanshadaryo,   Surxondaryo   va
Amudaryo sohillari va vohalarida joylashgan edi. Viloyatlar ma’muriy markazlari nomi
bilan   atalardi.   Eng   katta   viloyatlar   mamlakat-ning   sharqida   joylashgan   edi.   1914-1916
yil ruyxatlariga qaraganda Baljuvovda 1420 aholi punktlari, Xisorda-1200, Qorateginda
- 700, Kulobda - 635 aholi Yashaydigan joylar bulgan. Turkman viloyatlari 100 dan 500
ta aholi punktlaridan iborat bulib, tumanlar hududiga teng kelardi. Aholi yashash joylari
sonining   ko’pligiga   qarab   sharqiy   viloyatlar   yuqori   mavqega   ega   bo’lgan.   Buxoro
amirligida viloyatlar va tumanlar ma’muriy-hududiy jihatdan turli xil shaklda bo’lingan.
24
  Mirzo Badi Divon. Majmuo ul-Arqom 18 bet
25
  Qar O’z MDA F.I -1261-tasnif 51-yig’ma jild
26
 Tamkin  bduraxm on Buxoriy.  atoli’ al-foxira va matolib at-tarixa. // Kulozma. fondi № 8245. 207 6 - 208* varak Shu bilan birga, u yoki bu tuman va viloyatning hududi amlokdorlik, mavze, guzar  va
masjid   deb   atalgan.   Har   bir   mavze   masjid   deb   nomlangan   o’ndan   ortiq   hududiy
birliklardan   iborat   bo’lgan.   Mavze   qishloq   yoki   masjid   kabi   nomlangan   hududiy
birliklarga   nisbatan   katta   birlikni   tashkil   etgan.  Amirlikdan   mustaqil   bo’lishga   intilgan
hududlar,   qo’shni   xonliklar   bilan   hudud   talashishlar,   yurishlar   natijasida   Buxoro
amirligining   siyosiy   xaritasi   tez-tez   o’zgarib   turgan.   Sulolaning   birinchi   vakili
Muhammad   Rahimbiy   o’z   hukmronligini   davlat   uchun   muhim   bo’lgan   mustaqil   yoki
yarim mustaqil holatga kelib qolgan ma’muriy-hududiy birliklarni qayta birlashtirishdan
boshlagan. U Hisor va Shahrisabz bekliklarini amirlik tasarrufiga to’liq o’tkazgan.
Aksar   qismi   qishloqlar-dan   iborat   amlokparga   bulinar   edi.  Ayni   vazrgda   ba’zi
tuman va viloyatlar mavzelardan iborat bulgan. Kup holatlarda esa tu   man yoki viloyat
ham amlok va mavze, ham  guzar  va masjidlardan tashkil  topgan. Olimlar xulosalariga
qaraganda,   mahalliy   ma’muriyat   namoyandalari   mavzeni   qishloq;   va   masjidlardan
kattaroq hududiy bulinma hisoblardilar. Karki viloyati mavzelarga bulinsa ham, ular uz
navbatida   bekchalarga   tahsim   bulgan.Nurato   guzarlarga.   ular   esa   qishloqlardan   iborat
bulgan.  Qarotegin rabova (rahaba, ya’ni suv, sugorish yuli degan suzdan  Sh.V.), rabova
esa   mavze   va   qishloqzordan   iborat   bulgan.Pomir   viloyatlaridagi   Rushon   va   Shugnon
ma’muriy   nohiyalari   oqsoqollik   deyilgan.Aholi   yashaydigan   joylar   hujjatlarda   uchta
atama-qishloq mavze. deha (deh, dehcha, dehot) orqali 
 qayd qilingan. 
Markaziy   hokimiyatga   bo’ysunmasdan,   mustaqil   siyosat   olib   borishga   intilgan
Hisor,   Shahrisabz,   O’ratepa,   Xo’jand,   Panjikent,   Qorategin,   Darvoz,   Rushon,
Shug’non 27
  va   boshqa   hududlar   isyon   ko’tarib,   ma’muriy   birlik   tarkibidan   chiqishga
harakat   qilganlar.   Masalan,   Doniyolbiy   hukmronligi   davrida   Buxorodan   bir   qator
viloyatlar   ajralib   chiqdi.   O’ratepa   va   Xo’jand   hukmdorlari   Jizzax,   Xatirchi,
Kattaqo’rg’on, Samarqandni  ishg’ol etib, hattoki Buxoroni  ham bosib olmoqchi  edilar.
Uzoq   urushlardan   so’ng   Xo’jand   va   O’ratepa   yerlari   ozod   etildi.     Amir   Haydar
hukmronligi   davrida   Buxoro   amirligiga   uning   asosiy   hududi   –   Zarafshon   vodiysi   va
27
 Қаранг: Хумулий. Тарихи Хумулий: Қўлеvзма Ўз ФА ШИ, инв. № 37/VI Qashqadaryo   vohasidan   tashqari   hozirgi   Turkmanistonning   sharqiy   qismi,
Shohmurodning   yurishlari   natijasida   qo’lga   kiritilgan   Marv   shahri,   hozirgi
Afg’onistonning   bir   qismi,   shu   bilan   birga   hozirgi   Tojikistonning   qator   tumanlari   –
Hisor, Xo’jand, O’ratepa, Panjikent va Zarafshonning yuqori tomonlaridagi kichik tog’li
o’lkalar   ham   qarashli   edi.   Shuningdek,   Buxoroning   shimoli-sharqida   joylashgan
Turkiston   shahri   ham   uning   qozoq   tumanlari   bilan   birgalikda   amirlikka   tegishli   edi.
Buxoro amirligi tarkibiga kiradigan ko’plab viloyatlar  yarim  tobe mulklar ko’rinishida
bo’lib, iqtisodiy va siyosiy jihatdan markaz bilan o’ta kuchsiz aloqada bo’lgan. Ayniqsa,
cheksiz qumliklar ortida joylashgan Murg’ob vohasi amirlik bilan kuchsiz aloqada edi.
Amir   Nasrullo   hokimiyatni   qo’lga   olgandan   keyin   Shahrisabz,   Kitob   hokimliklari
o’zlarini   mustaqil   deb   e’lon   qilgan   edilar.   Boshqa   bir   qancha   viloyatlar   ham   amirga
faqat   rasman   bo’ysunishgan.   1840-yilda   amir   Nasrullo   Xo’jand   va   O’ratepani   Qo’qon
xonidan   tortib   olib 28
,   Shahrisabz,   Kitob,   Yakkabog’   viloyatlarini   ham   o’ziga
bo’ysundirdi. Amir Nasrullo Shahrisabz viloyatini bo’ysundirish uchun 32 marta yurish
qilib,   1856-yildagina   o’z   maqsadiga   erishdi.   Amirlik   hududi   eng   kengaygan   Amir
Nasrullo hukmronligi davrida, Buxoro tarkibida, asosan, 30 ta viloyat (beklik) bor edi.
Ular   Qarshi,   G’uzor,   Chiroqchi,   Kitob,   Shahrisabz,   Yakkabog’,   Boysun,   Denov,
Sherobod,   Hisor,   Qorategin,   Darvoz,   Baljuvon,   Shug’non,   Rushon,   Ko’lob,
Qo’rg’ontepa,   Qo’badiyon,   Kalif,   Karki,   Burdalik,   Qalaqli,   Narazm,   Chorjo’y,
Karmana,   Ziyovuddin,   Nurota,   Xatirchi,   Urgut   va   Samarqand   viloyatlaridir.   Ulardan
tashqari   bu   davrda   Jizzax,   O’ratepa,   Toshkent,   Turkiston   va   boshqa   qo’shni   hududlar
ham   amirlik   tarkibiga   vaqtincha   kiritilgandi.   Ma’lumot   o’rnida   qayd   etish   joizki,   XIX
asrning   birinchi   yarmida   Buxoro   amirligida   2   million   atrofida   aholi   istiqomat   qilardi.
Aholining   katta   qismi   amirlikning   sersuv   vohalarida   yashar,   jazirama   issiq,   suvsizlik
hukmronlik   qiluvchi   Qizilqum   sahrolari   va   cho’llari   deyarli   kimsasiz   yastanib   yotardi.
Samarqand,   Qarshi,   Shahrisabz,   Kitob,   G’uzor,   Termiz,   Sherobod,   Hisor,   Dushanbe,
Ko’lob va boshqalar amirlikning yirik shaharlari va aholi markazlari edi. 
28
  Қаранг: Муҳаммад Шариф. Тож ут-таворих: Қўлеvзма Ўз ФА ШИ, инв. № 9265             Zarafshon   vodiysida   –   300–350   ming;   Qashqadaryo   vohasida   –   500
ming;Surxondaryo vohasida – 200 ming;  Sharqiy Buxoroda – 500 ming aholi 29
  yashar
edi. Amirlikning yirik shaharlari: Buxoroda – 60 ming, Samarqandda –50 mingga yaqin
aholi istiqomat qilardi. Aholi etnik jihatdan ko’pgina qavm va urug’lardan iborat bo’lib,
ularning   katta   qismi   o’zbeklar   edi.   Buxoro   amirligi   aholisining   etnik   tarkibi   xilma-xil
edi.   Vardonze,   Samarqand,   Qarshi 30
  atroflarida   yashab,   amirlik   bozorlariga   qora   va
kulrang   qorako’l   yetkazib   bergan   arablaraholining   uncha   katta   bo’lmagan   qismini
tashkil qilgan. Amir Haydar tomonidan to’rt ming marvlik oilaning Samarqand atrofiga
ko’chirilishi   bilan   soni   ortgan   forslar,   turkmanlar;   dasht   yerlari   va   mamlakatning
shimolida,   shuningdek,   Zarafshon   vodiysida   yashagan   qoraqalpoqlar;   shimoli-
sharqdayashagan   Kichik   va   O’rta   juz   qozoqlari   vakillari   ham   aholining   muayyan
qismini  tashkil  qilgan.  Mamlakatda  «Buxoro  yahudiylari»,  Samarqand va          Qorako’l
atrofida   yashagan   lo’lilar,   shuningdek,   bu   yerga   turli   maqsadlarda   kelib,   qolib   ketgan
ruslar,   tatarlar,   afg’onlar,   hindlar,   qalmiqlarni   ham   uchratish   mumkin   edi.   Poytaxt
shaharda yahudiylarning 800 oilasi yashagan.
2.2. Buxoro Amirligida Yer Egaligi Munosabatlari
            O’rta   Osiyoda   yer   egaligi   tartibi,   asosan,   shariat   tartib-qoidalariga
asoslangan.   Buxoro  amirligida  esa   shariat   normalari   mahalliy   urf-odat,   an’analar   bilan
aralashib ketgan. Yerga egalik qilish, undan foydalanishga ruxsat berish davlat boshlig’i
– amir ixtiyorida bo’lib, bekliklarda ushbu vakolatni viloyat hokimlari – beklar amalga
oshirganlar.   Shu   bilan   bir   qatorda,   yerga   nisbatan   davlatning   egaligi   va   uning   davlat
boshlig’i tomonidan taqsimlanishi, o’z navbatida, xususiy yer  egaligini  inkor etmagan.
Buxoro amirligida yerlar, asosan, uch qismga: davlat (bu amlok yerlar deb ham atalgan),
xususiy   (mulk),   vaqf   yerlari   (mulki   vaqf)ga   bo’lingan.   M.A.Abdurayimov   o’z
tadqiqotlarida Buxoro amirligidagi yerlarni quyidagi guruhlarga ajratgan: Ekiladigan yer
29
 Мирза Абдал Азим Сами. Тарихи Салатини-и мангитийа (История мангытских государей). / Пред. 
Л.М.Епифановой. – М.: Вост. литер., 1962. – С.47.
30
  Қаранг: Мухамеджанов А.Р. Населенные пункты Бухарского эмирата (конец XIX– нач. XX вв.) – Ташкент:
Университет, 2001. – С.4. maydonlarining   asosiy   qismini   davlat   yerlari   tashkil   qilgan.  Amir   eng   katta   yer   egasi
hisoblangan.   Davlat   yerlarini   rasman   sotish,   hadya   etish   hamda   vaqfga   berish
ta’qiqlangan bo’lsa-da, bunga doim  ham amal  qilinmagan. Davlat  yerlari  bo’sh yotgan
yerlar   (qamishzorlar,   toshloq,   to’qayzor,   tog’oldi)ni   o’zlashtirish   hisobiga   ko’paytirib
turilgan.   Bunday   yerlarni   o’zlashtirgan   shaxslar   bir   necha   yil   soliqlardan   ozod   etilib,
keyin   belgilangan   tartibda   soliq   to’laganlar.   Undan   tashqari   davlat   yerlari   hukmdor
oldida katta gunoh qilgan yirik yer egallaridan musodara qilingan yerlar hisobiga hamda
merosxo’ri   bo’lmasdan   vafot   etgan   shaxslarning   yerlari   davlat   ixtiyoriga   o’tishi
hisobidan   ham   ko’paygan.   Davlat   yerlari   soliqlarni   «xiroj»   tariqasida   yer   rentasini
to’lagan  dehqonlarga foydalanish uchun berilgan. Ular  bu yerlardan  foydalanganliklari
uchun davlatga belgilangan tartibda soliq to’lashgan. 
        Davlat yerlarining boshqa bir qismi hukmron sulola a’zolariga, yirik davlat
mansabdorlariga   davlat   oldidagi   xizmatlari   evaziga   suyurg’ol   shaklida   in’om   etilgan.
Lekin   mang’itlar   hukmronligi   davrida   suyurg’ol   egalari   ashtarxoniylar   davridagidek
mavqedan   mahrum   etildi.   Suyurg’ol   egasi   davlat   xazinasiga   xiroj   to’lashi   hamda   oliy
hukmdorning   chaqirig’iga   ko’ra   zarur   holatlarda   o’z   qora   cherigi   bilan   harbiy
yurishlarda   ishtirok   etishi   lozim   edi.  Amir   Nasrullo   davridan   boshlab   yer   egaligining
tanho   shakli   tarqaldi.   Nasrullo   o’ziga   bo’ysunmagan   amaldorlar   va   urug’
oqsoqollarining yerlarini musodara qilib, bunday yerlarni vaqtincha egalik qilish huquqi
bilan   o’z   tarafdorlariga   hadya   (tanho)   qilgan.   Tanhodor   yerga   emas,   mansabining
darajasiga   qarab   shu   yerdan   olinadigan   soliqning   ma’lum   qismiga   egalik   qilardi.   Eng
kichik   tanho   yeri   36–60   tanobni   tashkil   etgan.   Xazinaga   eng   ko’p   soliq   ham   ana   shu
yerlardan   tusha   boshladi.   Davlat   rasmiy   sur’atda   yerning   oliy   darajadagi   egasi
hisoblansa-da,   XIX   asrga   kelib   amlok   yerlarining   o’zi   ham   turli   sabablarga   ko’ra
xususiy shaxslar qo’liga o’tib borganligi kuzatiladi. 
              Mulk   yerlariga  egalik   qilish   quyidagi   huquqiy   asoslarda   vujudga   kelgan:
yerlar   amir   tomonidan   taqdim   etilganda;   tashlandiq   yerlarni   o’zlashtirishdan;   amlok
yerlarining ma’lum bir qismini ushbu yer egasiga egalik qilish huquqi saqlanib qolinishi
sharti   bilan   mulk   yeri   tariqasida   ajratish   huquqi   bilan.  Yer-mulk   egaligining   bir   qismi davlat   xizmati   bilan   bog’liq   bo’lmagan.   Bunday   yerlar,   asosan,   amirlikda   asrlar   osha
yashab kelayotgan arablar jamoasiga qarashli bo’lgan. Bu yer egaligi shakli qo’zg’almas
mulk   hisoblangan   hamda   hech   qanday   cheklanishlarsiz   meros   qilib   qoldirish   mumkin
bo’lgan.   Mulk   yerlaridan   olinadigan   soliqlar   haqida   tadqiqotchilarning   turli   fikrlari
mavjud. Buxoro amirligida mulk yerlarining uch turi mavjud bo’lgan: mulki xurri xolis
–   mulk   yerlarining   eng   mukammal   shakli   bo’lib,   bu   turdagi   yerlar   barcha   soliq   va
yig’imlardan ozod etilgan; mulki xiroj – yer egalari tomonidan xiroj solig’i to’lanadigan
yerga   nisbatan   mulk   shakli 31
;   mulki   ushr   –   ushr   solig’i   to’lanadigan   yer   turi.   Bunda
olingan hosilning o’ndan bir (1/10) qismi miqdorida soliq undirilgan. 32
       Mulki xurri xolis davlat xizmati bilan bog’liq edi. Bunday yerlar urushlarda
jasorat   ko’rsatgan   yoki   hukmdorning   alohida   topshiriqlarini   bajarishda   namuna
ko’rsatgan   shaxslarga   berish   natijasida   vujudga   kelgan.   Bunday   yerga   ega   bo’lgan
shaxslarga   maxsus   yorliqlar   berilgan.   Buxoro   amirligida   faqatgina   mulki   xurri   xolis
yerlaridangina soliq olinmas, qolgan barcha yer egaligi shakllaridan soliq olingan. Yirik
xususiy   yer   egalari   bevosita   xo’jalik   yuritishmasdan,   o’z   yerlarini   chorakorlik   va
mardikorlik asosida ijaraga berishgan. Amirlikda dehqon ahli foydalanayotgan yerlarga
nisbatan mulki xiroj atamasi ishlatilgan. Bunday yerlardan rasman hosilning uchdan biri
miqdorida   soliq   belgilangan   bo’lsa-da,   amirlikning   har   bir   hududida   o’rnatilgan   va
belgilangan tartib hamda urf-odatlarga ko’ra, soliq miqdori hosilning uchdan biridan to
beshdan birigacha bo’lgan.
            Vaqf   yerlari   –   bu   masjid,   mozor,   xonaqoh,   maktabxona,   madrasa   va
maqbaralar 33
  uchun   ajratilgan   yerlar   edi.   Vaqf   yerlari   asosan   diniy   muassasalarga   yer
maydonlarini meros qoldirish hamda xayr-ehson qilish natijasida vujudga kelgan bo’lib,
u   yer   egaligining   alohida   shaklini   tashkil   etgan.   Masjid,   madrasa,   qabristonlarning
asosiy   sarf-xarajatlari,   shuningdek,   talaba,   mudarris   hamda   mutavallilarga   beriladigan
nafaqa   va   maoshlar   vaqf   yerlaridan   olinadigan   daromad   hisobidan   qoplanar   edi.   Vaqf
31
  1 Қаранг: Мирза Бади-Диван. Мажма ал-аркам. – М.: Наука, 1981. – С.94
32
 2 Қаранг: “Туркестанские ведомости”. 1908. 27 мая
33
  Қаранг: Мухамеджанов А.Р. Населенные пункты Бухарского эмирата (конец XIX– нач. XX вв.) – Ташкент: 
Университет, 2001. – С.5 mulkini   mutavalli   tasarruf   etishi   belgilab   qo’yilgan.   Mutavalli,   asosan,   vaqf   egalari
avlodlaridan tayinlangan bo’lib, u vaqf hujjatlariga asoslanib foydani taqsimlab chiqqan.
Amirlikda   vaqf   yerlarini   sotish,   bunday   yerlardan   soliq   olish   taqiqlangan   bo’lsa-da,
manbalar va hujjatlar bunga amal qilinmaganini ko’rsatadi. 
      Amirlikda vaqf yerlari Xiva va Qo’qon xonliklari kabi ruhoniylarning davlat
va   jamiyatdagi   rolini   iqtisodiy   va   siyosiy   jihatdan   mustahkamlagan.   Mamlakatda   vaqf
mulklarining   turli   shakllari   mavjud   bo’lib,   o’z   yerini   chegaralangan   shartlarda   vaqf
mulkiga   topshirgan   shaxslarga   bir   vaqtning   o’zida   vaqf   yeri   uning   manfaatiga   xizmat
qilish imkonini berardi. Yerlarning vaqfga aylanishi har xil shartlarda amalga oshirilgan.
Masalan,   ba’zi   hollarda   o’z   mulkini   vaqfga   qo’ygan   shaxs   umrining   oxirigacha   ushbu
mulkdan   foydalanish   huquqini   saqlab   qolishi   mumkin   edi.   Ushbu   mulkdan   olinadigan
daromadlar   o’rnatilgan   vaqf   tartibi   bo’yicha   vaqfga   topshiruvchi   shaxsning   vafotidan
keyin   amalga   oshirilgan.   Vaqf   yerlari   orasida   «xususiy   vaqflar»   («oilaviy   vaqflar»)
alohida o’rin tutgan.  Buxoro amirligida  bunday  shakldagi   vaqf  mulklari  «vaqfi  avlod»
deb nom olgan. Vaqfi avlod yerlari meros tariqasida o’z avlodiga, ya’ni keyinchalik ham
bir   urug’ning   a’zolariga   meros   tariqasida   qolib   keladigan   yer   toifasiga   kirgan.   Vaqfi
avlod   mulklarini   tashkil   qilgan   shaxslar   o’z   merosxo’rlariga   vaqfdan   keladigan
daromadlarning   u   yoki   bu   qismiga   masjid   yoki   madrasalar   qurishni   vasiyat   qilib
qoldirganlar. 
Xulosa            Xulosa sifatida shuni  aytish mumkinki  amirlik hayotini o’rganar ekanmiz.
Amirlik   mamuriy   boshqaruvi   boshqa   xonliklardan   tubdan   farq   qilgan.   Juda   ko’p
boshqaruv   tizmiga   ega   bolganligi   va   bu   tizmda   boshqaruvning   har   bir   jixatiga   etibor
qaratilishi   o’rganuvchini   o’ziga   jalb   qiladi.   Boshqaruvda   mahali   tizmga   ham   alohid
etibor qaratilganligi ham amirlik boshqaruv tiozmining bir belgisi.   Foydalanilgan adabiyotlar
1.Agzamova G.A. O’zbekiston shaharlari XVI – XIX asrning o’rtalarida. T.:
Adabiyot uchqunlari, 2017. 74–168-b.
2.Begnayev   D.   XIX   asrning   birinchi   yarmida   Buxoro   amirligining   Rossiya
bilan savdo aloqalari // ToshDU xabarlari. 1998. 2-son. 36–39-b.
3.Eshov B.J., Odilov A.A. O’zbekiston tarixi. II kitob (XVI asr o’rtalaridan –
XIX   asr   ikkinchi   yarmigacha).   Oliy   o’quv   yurtlari   tarix   fakultetlari
talabalari uchun Darslik. – T.: Donishmand ziyosi, 2020. 251–268-b
4.   Oblomurodov   N.,   Tolipov   F.   O’zbekistonda   soliqlar   tarixi.   –   T.:
Iqtisodmoliya, 2009. 77–99-b.
5.Ochildiyev F.B. XVIII asrning Ikkinchi yarmi – XIX asrning birinchi 
yarmida Buxoro – Rossiya o’rtasida olib borilgan savdo aloqalari // O’zMU
xabarlari. 2018. ½-son. 52–55-b.
6.Po’latov   X.   Shaharsozlik   tarixi:   o’quv   Qo’llanma.   –   T.:   Fan   va
texnologiya, 2008. 205–225-b.
7.Sagdullayev A., Aminov B., Mavlonov O’., Norqulov N. O’zbekiston Tarixi:
davlat va jamiyat taraqqiyoti. I qism. – T.: Akademiya, 2000. 198–214-b.
8.Sagdullayev   A.,   Mavlonov   O’.   O’zbekistonda   davlat   boshqaruvi   tarixi
(qadimgi   davrlardan   XIX   asr   o’rtalariga   qadar).   –   T.:   Akademiya,   2006.
122–124-b.