Byudjetda kamomadni moliyalashtirish va profitsitni chegirib olish usullari

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA 
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
 
GULISTON DAVLAT UNIVERSITETI 
RAQAMLI IQTISODIYOT VA INNOVATSIYALAR FAKULTETI 
“IQTISODIYOT” KAFEDRASI 
 
“MAKROIQTISODIYOT”  
fanidan 
 
Byudjetda kamomadni moliyalashtirish va profitsitni
chegirib olish usullari 
mavzusidagi 
KURS ISHI
  
 
  MUNDARIJA 
 
2
KIRISH ....................................................................................................................... 3
I BOB DAVLAT BYUDJETINING IQTISODIY MOHIYATI VA UNING 
TARKIBIY TUZILISHI ............................................................................................ 4
1.1 Davlat byudjetining iqtisodiy mohiyati va uning tarkibi ............................................................ 4
1.2 Davlat byudjeti taqchilligi va profitsiti ....................................................................................... 9
1.3 Byudjet kamomadi va uni moliyalashtirish usullari ................................................................. 13
II BOB O'ZBEKISTON RESPUBLIKASI DAVLAT BYUDJETINI .................... 18
2.1 Xorijiy davlatlar tajribasida davlat byudjeti muvozanatlashtirishga erishish yo'llari ................ 18
2.2 Byudjet profitsitini chegirib olish usullari ................................................................................ 21
2.3 O'zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti tizimini balansini rivojlantirish istiqbollari ............ 24
XULOSA .................................................................................................................. 29
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI ............................................. 30
 
2  
  KIRISH
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi.   Mavzuni   dolzarbligi   shundaki   davlat
uchun hokimiyati organlari ixtiyoriga tushadigan va ushbu davlatning xarajatlariga
ta’sir qiladigan daromadlarni rejalashtirish kerak. Davlat byudjeti mamlakat moliya
tizimining asosiy tarkibiy qismidir. 
Davlat   budjeti   davlatning   funktsiyalari   va   faoliyatini   moliyalashtirishning
asosiy   manbayi   bo’lib,   mamlakatda   sodir   bo’layotgan   iqtisodiy   jarayonlarni
tartibga   soluvchi   bo’lib   xizmat   qiladi.   Davlat   byudjeti   milliy   iqtisodiyot
faoliyatining   asosiy   manbayi   bo’lib,   u   ancha   murakkab   va   ko’p   narsalarni   o’z
ichiga oladi.  
Byudjet   munosabatlari   juda   xilma-xilligi   bilan   ajralib   turadi,   chunki   ular
taqsimlash jarayonining turli yo'nalishlarini (iqtisodiyot tarmoqlari, jamoat faoliyati
sohalari, xalq xo'jaligi tarmoqlari, mamlakat hududlari o'rtasida) va boshqaruvning
barcha darajalarini qamrab oladi.  
Dunyoda markaz va hududlar o’rtasidagi byudjet munosabatlarida muammo
va qiyinchiliklar bo’lmagan davlatni topish qiyin. Va davlat qanchalik katta bo'lsa,
markaz   va   hududlarning  byudjet   manfaatlarini   muvozanatlash   vazifasi   shunchalik
dolzarb bo'ladi. 
Hukumat   byudjetni   boshqarish   tizimini   takomillashtirish   bo'yicha   jadal   ish
olib bormoqda. Va bu tizim o'z ishini hozirdan boshlashi kerak, chunki har qanday
byudjetning   xarajatlari   soliq   to'lovchilar   hisobidan   amalga   oshiriladi   va   shuning
uchun davlat moliyaviy resurslarni olishning eng oqilona usullarini topishi kerak. 
Mahalliy   byudjetlar   mahalliy   hokimliklarni   o’z   vazifalarini   amalga
oshirishda   moliyaviy   dastak   hisoblanib,   ularning   moliyaviy   mustaqilligi   ushbu
hududlarni   rivojlantirishga   bevosita   tasir   ko’rsatadi.   Hududlarni   rivojlantirish
borasida fikr yurita turib, O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev ”
hududlarni   barqaror   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishni   moliyalashtirish   uchun
mahalliy byudjetlarning mablag’lari yetarli emas” deya takidlaydi 1
. 
 
1  Mirziyoev Sh.M. Mamlakatimizni 2017 yilga mo ljallangan iqtisodiy dasturning eng muhim yo nalishlariga ʼ ʼ
bag ishlangan Vazirlar Mahkamasining majlisidagi ma ruza, Toshkent: O zbekiston, 2017. 	
ʼ ʼ ʼ
3  
  Kurs   ishining   maqsadi.   Kurs   ishining   maqsadi   shundaki   davlat   byudjetini
muvozanatga   erishish,   kamomadni   moliyalashtirishni   va   profitsitni   chegirib   olish
usullarini o rganish, xorijiy mamlakatlarning byudjet siyosatini bilan solishtirish vaʻ
O'zbekiston   Respublikasi   davlat   byudjeti   tizimini   balansini   rivojlantirish
istiqbollari chuqur o’rganish. 
Kurs   ishining   ob’ekti   va   predmeti.   Tadqiqot   ob’yekti   davlatning   byudjeti
hisoblanadi.  Tadqiqot   predmeti   O zbekiston   Respublikasida   byudjet   muvozanatga	
ʻ
erishish siyosatini yuritishda kamomadni moliyalashtirish usullari. 
Kurs   ishining   ilmiy-uslubiy   asoslari.   Kurs   ishining   ilmiy   uslubiy   asoslari
buyudjet kamomadi, profitsiti va ularning iqtisodiy oqibatlarini o’rganish, ta’sirini
tadqiq   etish   va   byudjet   siyosatini   va   uning   mamlakat   iqtisodiyotiga   ta’sirini
namoyon bo’lishini tahlil qilish. 
Kurs ishi tarkibi. Kurs ishi kirish qismi, ikkita bob, xulosa va foydalanilgan
adabiyotlar   ro yxatidan   iborat.     Birinchi   bob   "Davlat   byudjetining   iqtisodiy	
ʻ
mohiyati va uning tarkibiy tuzilishi". Bunda davlat byudjetining iqtisodiy mohiyati
va uning tarkibi, davlat byudjeti taqchilligi va profitsiti, byudjet kamomadi va uni
moliyalashtirish   usullari   o’rganiladi.   Ikkinchi   bob   "O'zbekiston   Respublikasi
Davlat   byudjetini   muvozanatlash   muammosini   xal   etish   yo'nalishlari".   Bu   bobda
esa   xorijiy   davlatlar   tajribasida   davlat   byudjetini   muvozanatlashtirishga   erishish
yo’llari,   byudjet   profitsitini   chegirib   olish   usullari,   O’zbekiston   Respublikasi
Davlat byudjeti tizimi balansini rivojlantirish istiqbollari ko’rib chiqiladi. 
Kurs   ishi   33   varaq   bosma   matnda   taqdim   etilgan   va   foydalanilgan
adabiyotlar ro yxati hamda xulosani o z ichiga oladi. 
ʻ ʻ
I BOB DAVLAT BYUDJETINING IQTISODIY MOHIYATI VA UNING 
TARKIBIY TUZILISHI 
1.1 Davlat byudjetining iqtisodiy mohiyati va uning tarkibi 
Davlat   byudjeti   —   davlatning   muayyan   vaqt   uchun   mo ljallangan   pul	
ʻ
daromadlari   va   xarajatlari   majmuyi.   Davlat   byudjeti   davlat   ixtiyoridagi   pul
fondlarining   taqsimlanishini   bildirib,   u   davlat   moliyasining   bosh   bo g ini	
ʻ ʻ
hisoblanadi.   Davlat   o’z   iqtisodiy   funksiyalarini   bajarishda     moliyaviy   manba
sifatida   davlat   budjetiga   tayanadi.   Jamiyatning   ijtimoiy-iqtisodiy   tuzilishini
4  
  shakllantirish va rivojlantirishda davlat tomonidan tartibga solish katta rol o'ynaydi.
Jamiyatning   moliya   tizimi,   shuningdek,   unga   kiritilgan   davlat   byudjeti   davlatga
ijtimoiy   va   iqtisodiy   siyosatni   amalga   oshirish   imkonini   beruvchi   asosiy
mexanizmlardan 
biridir 2
. 
Davlat budjeti milliy daromadni qayta taqsimlash hisobidan to’planadigan va
davlat tomonidan o’z funksiyalarini amalga oshirish uchun sarflanadigan eng yirik
markazlashtirilgan pul fondidir  3
. 
Iqtisodiy   nuqtayi   nazardan,   davlat   byudjeti   -   bu   milliy   daromadni   (qisman
milliy   boylik)   milliy   daromadni   moliyalashtirish   uchun   mo'ljallangan   byudjet
fondini   shakllantirish   va   undan   foydalanish   munosabati   bilan   qayta   taqsimlash
bo'yicha  davlatning  jismoniy   va  yuridik  shaxslar   bilan  bo'lgan  pul  munosabatlari.
iqtisodiyot,   davlat   boshqaruvi,   mudofaa   ehtiyojlari,   shuningdek,   ijtimoiy-madaniy
tadbirlar. 
Byudjet   tufayli   davlat   moliyaviy   resurslarni   ijtimoiy   va   iqtisodiy
rivojlanishning muhim sohalariga jamlash imkoniyatiga ega. 
Byudjet   ijtimoiy   rivojlanishning   dastlabki   bosqichlarida   davlat   g'aznasini
(byudjet   fondini)   yaratish   va   davlat   xarajatlarini   amalga   oshirish   uchun   moddiy
boyliklar     ko'rinishidagi     ma'lum   daromadlarni     safarbar     etish     bilan     bog'liq
bo'lgan ijtimoiy  munosabatlarning  maxsus  tizimi  sifatida  paydo  bo'lgan.   Davlat
   
 
byudjetining   mohiyati   uning   bajaradigan   funktsiyalarida   ochib   beriladi..   Shunday
qilib, davlat byudjetining asosiy funktsiyalari quyidagilardan iborat:   
1) byudjet fondini shakllantirish; 
2) byudjet mablag'laridan foydalanish; 
3) byudjet   mablag'larini   shakllantirish   va   ulardan   foydalanishni   nazorat
qilish. 
Birinchi funktsiyani byudjet daromadlari bajaradi. Byudjet daromadlari - bu
davlat   hokimiyati   organlari   ta'sis   sub'ektlarining   davlat   hokimiyati   organlari   va
2  Ananyeva M.V.. Iqtisodiyot va biznes: nazariya va amaliyot.Darslik. T: Adolat- 2019. 
3  Astaxova K.H ..Zamonaviy iqtisodiyotning dolzarb masalalari.Maqola.T: Moliya-2019. 
5  
  mahalliy   o'zini   o'zi   boshqarish   organlari   ixtiyorida   bo'lgan   bepul   va   qaytarib
olinmaydigan mablag'lar.  Bularga quyidagilar kiradi: 
– davlat mulkidan (korxonalardan) olingan daromadlar; 
– tadbirkorlik   sub’ektlari   (ijtimoiy   ishlab   chiqarish   jarayoni
ishtirokchilari   –   yuridik   va   jismoniy   shaxslar)   daromadlaridan   olinadigan
soliqlar; - kreditlar, 
– qog’oz pul muomalasidan olingan daromadlar. 
Byudjet   daromadlari   tarkibi   beqaror.   Bu   davlat   rivojlanishining   o'ziga   xos
iqtisodiy   sharoitlariga   bog'liq.   Byudjet   daromadlari   tarkibidagi   o'zgarishlar
iqtisodiy   jarayonlar   bilan   bog'liq   bo'lgan   o'zgarishlarni   aks   ettiradi.   Masalan,
soliqlar va kreditlar o'rtasidagi nisbatning ikkinchisining ulushini oshirishga qarab
o'zgarishi   ishlab   chiqarishning   aniq   pasayishini,   iste'mol   va   jamg'arish   o'rtasidagi
nisbatning o'zgarishini aks ettiradi  4
. 
Davlat   budjeti   moliyaviy   balans   sifatida   ikki   qismdan   iborat   bo’lib,   bu
qismlarni   sodda   qilib   daromadlar   va   xarajatlar   deb   atash   mumkin.   Davlat   budjeti
daromadlari   soliq   va   soliq   bo’lmagan   tushumlar   hisobiga   shakllansada,
makroiqtisodiy tahlilda u soliqlar hisobigagina shakllanadi deb qaraladi.  
Davlat   budjeti   xarajatlari   tarkibida   iqtisodiyotga   xarajatlar,   markazlashgang
investitsiyalarni moliyalashtirish, ijtimoiy himoya, ijtimoiy soha, davlat boshqaruv
va sud idoralarini moliyalashtirish moddalari mavjud. 
Davlat   budjet   xarajatlarini   (davlat   xarajatlari   va   transfert   to’lovlari)
ko’paytirish yoki qisqartirish orqali mamlakat iqtisodiyotiga aralashadi.Davlat 
 
byudjetining   ikkinchi   funksiyasi   budjetning   aniq   maqsadli   xarajatlariga   tegishli.
Davlat   xojalik   yurituvchi   subyekt   bo`lib,   takror   ishlab   chiqarish   jarayonining
barcha boshqa ishtirokchilarining iqtisodiy manfaatlarini hisobga oladi va shuning
uchun   byudjet   xarajatlari   butun   iqtisodiyotni   qoplaydi.   Byudjet   xarajatlari   tarkibi
byudjet mablag'lari tarkibiga qaraganda tez-tez o'zgarib turadi. Harbiy va ijtimoiy
ehtiyojlarga   sarflangan   xarajatlar   o'rtasidagi   nisbatning   birinchisi   foydasiga
o'zgarishi iqtisodiy ishlab chiqarishning pasayish tendentsiyasidan dalolat beradi. 
4  Burganov R.A..Iqtisodiyotni barqarorlashtirish asoslari.Darslik.M.: Infra-M- 2018 
6  
  Davlat   byudjetining   nazorat   funksiyasi   nazorat   qilish   uchun   sharoit
yaratishdan   iborat.   Bu   funksiya   birinchi   yoki   ikkinchi   funksiya   bilan   bir   vaqtda
mavjud.  Nazorat   funktsiyasi  davlatga   barcha   iqtisodiy  jarayonlarga   samarali   ta'sir
ko'rsatish   imkonini   beradi   .   Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   byudjet   davlatda   sodir
bo'ladigan   ijtimoiy-iqtisodiy   jarayonlarning   maxsus   tartibga   soluvchisi   rolini
o'ynaydi. 
Davlat   byudjeti   davlat   moliyasini   tartibga   solishning   asosiy   usuli   va
vositasidir.   Unda   yalpi   ichki   mahsulotning   davlat   hududlari,   aholining   ijtimoiy
qatlamlari,   iqtisodiyot   tarmoqlari   o’rtasida   taqsimlanishi   va   qayta   taqsimlanishi,
uning   iqtisodiy   rivojlanish   strategiyasi,   moliya   siyosati   va   bozor   mexanizmi
ehtiyojlaridan kelib chiqqan holda amalga oshiriladi. 
Inqiroz   sharoitida   bozor   mexanizmining   samaradorligi   sezilarli   darajada
kamayadi. Binobarin, davlat moliyaviy qayta taqsimlash jarayoniga yanada ko'proq
aralashadi. 
Davlat   byudjetining   o’rni   shundan   iboratki,   u   o’z   mablag’laridan   mohirona
foydalangan   holda   jamiyat   ishlab   chiqaruvchi   kuchlarini   rivojlantirishga,
ilmiytexnikaviy   taraqqiyotni  tezlashtirishga   muhim   ta’sir  ko’rsatish   dastagi  bo’lib
xizmat   qiladi.   Bu   mamlakat   aholisining   turmush   darajasini   oshirishga   qaratilgan
davlatning iqtisodiy siyosatini amalga oshirishda muhim rol o'ynaydi  5
. 
Ko'pgina demokratik mamlakatlarda davlat byudjetini tuzish hukumatga, uni
qabul qilish va tasdiqlash esa qonun chiqaruvchi oliy organlarga yuklangan. 
 
Byudjet   Konstitutsiya   yoki   mamlakatlarning   ayrim   milliy   qonunlari   bilan
belgilanadigan   turli   davrlar   uchun   tuzilishi   mumkin.   Davlat   byudjetini   tuzishning
asosiy tamoyillari quyidagilardir (1.1.1-rasm). 
 
5  Karanets S.M..Byudjet taqchilligi va uni tartibga solish.O’quv qollanma.T: Moliya- 2010. 
7  
   
1.1.1-rasm .   Davlat byudjetini tuzish tamoyillari (muallif tomonidan 
tizimlashtirilgan) 
Byudjet   mablag'laridan   samarali   foydalanish,   davlat   byudjetini
shakllantirishning   muvofiqligi   va   dolzarbligi   uchun   davlat   byudjet   hisobini
ta'minlaydi, uning asoslari amaldagi qonun hujjatlarida belgilanadi. Shunday qilib,
davlat   byudjeti   moliya   tizimining   yetakchi   bo’g’ini   va   asosiy   moliyaviy
kategoriyasi   hisoblanadi.   U   davlatning   asosiy   daromadlari   va   xarajatlarini
birlashtiradi. Byudjet asosiy moliyaviy kategoriyalarni (soliqlar, davlat xarajatlari,
davlat kreditlari) ularning faoliyatida birlashtiradi.   
Davlat   budjetining   tarkibi   -   bu   davlat   mablag’lari   fondini   shakllantirish
rejasi,   ya’ni   davlat   daromadlari   va   xarajatlari   hajmi,   kelib   tushish   va   foydalanish
muddatlariga ko’ra bir-biri bilan kelishilgan holda belgilanadi 6
 ( 1.1.2- rasm) 
 
6  . Sokolov I. A.. Iqtisodiyot masalalari.O’quv qo’llanma.T:Moliya-2019. 
8  
  Byudjet   tizimining darajalari   o'rtasida daromadlar va 
xarajatlar qismlarini farqlash  
 
Byudjet   darajalarining 
mustaqilligi  
 
Byudjet 
ko'rsatkichlarining ishonchliligi 
  byudjetini Davlat 
amoyillari  tuzish   t Byudjetning ochiqligi 
va shaffofligi  
 
Yagona byudjet   tizimi  1.1.2- rasm.   Davlat byudjeti tarkibi (muallif tomonidan tizimlashtirilgan) 
Davlat   byudjeti   bir-biri   bilan   bog'liq   bo'lgan   ikki   qismdan   iborat.   Bu
daromad va xarajatlar qismidir. Byudjet faoliyatini ta'minlash uning daromadlarini
rejalashtirishdan boshlanadi. Ular kelgusi yil uchun xarajatlarga mos kelishi kerak. 
1.2 Davlat byudjeti taqchilligi va profitsiti  
Muhim moliyaviy oqimlar davlat byudjeti orqali o'tadi. Bu muhim iqtisodiy
ko'rsatkichlarning,   masalan,   investitsiyalar,   pul   bazasi,   inflyatsiya,   valyuta   kursi,
davlat  qarzi, ishlab chiqarish  hajmi, real  daromad, ishsizlik  darajasi, foiz stavkasi
shaklanishiga bevosita ta'sir qiladi. 
Davlat byudjeti, agar uning daromadlari xarajatlari teng bo'lsa, muvozanatli
hisoblanadi. Bu holat juda kam uchraydi. Rossiyada, boshqa ko'plab mamlakatlarda
bo'lgani kabi, xarajatlar daromaddan biroz oshadi. Bu holat byudjet taqchilligi deb
ataladi. 
Byudjet taqchilligining sabablari quyidagilardan iborat: 
- ijtimoiy ishlab chiqarishning marjinal xarajatlarining o'sishi; 
- ijtimoiy ishlab chiqarishning pasayishi; 
- mudofaa xarajatlarining oshishi; 
- "bo'sh" pullarni ommaviy chiqarish, 
- qabul qilingan ijtimoiy dasturlarni amalga oshirish uchun oshirilgan 
xarajatlar; 
- iqtisodiyotning "soya" sektorining o'sishi va boshqalar. 
9  
  Byudjet   taqchilligining   paydo   bo'lishi   hukumatdan   uni   qisqartirish   bo'yicha
chora ko'rishni talab qiladi. Biroq, bu muammoni hal qilish ikki sababga ko'ra juda
qiyin  7
. 
Birinchi sabab,  davlat xarajatlari (hajmi jihatidan juda katta)  ijtimoiy zarur,
uni   kamaytirish   juda   qiyin,   chunki   bu   jamiyatda   ommaviy   norozilikni   keltirib
chiqarishi mumkin. 
Ikkinchi   sabab   byudjetni   to'ldirishning   yangi   manbalarini   topishning
qiyinligi  bilan bog'liq. Masalan,  soliq yukining oshishi  mamlakatdagi  tadbirkorlik
faoliyatiga   salbiy   ta’sir   ko’rsatadi   va   iqtisodiyotning   yashirin   (jinoiy)   sektorining
o’sishiga yordam beradi  8
. 
Davlat   byudjeti   taqchilligi   yuzaga   kelgan   taqdirda   uni   iqtisodiyot   uchun
minimal   yo'qotishlar   bilan   qoplashda   muammolar   yuzaga   keladi.   Soliq   yukining
ortishi.   Bu   yo'l   iste'mol   va   investitsiyalarning   kamayishiga   olib   keladi.   Bundan
tashqari, bozor sig’imi qisqarib, iqtisodiy o’sish sekinlashmoqda.   Davlat byudjeti
xarajatlarini qisqartirish. Bu yo'l har doim ham amalga oshirilmaydi, chunki davlat
xaridlarining pasayishi etkazib beruvchilarni daromaddan mahrum qiladi. Ularning
xo’jaligini   rivojlantirish   imkoniyati   yo’q.   Bu   iqtisodiyotdagi   turg'unlikni
kuchaytiradi  9
. 
Byudjet taqchilligini davlat qarziga aylantirish. Bu quyidagi sabablarga ko'ra
sodir bo'ladi: 
- davlatning milliy banklarga kredit so'rovlari; 
- kreditni xorijiy davlatlardan olayotganda uni tashqi qarzga aylantirish. 
Byudjetni   tuzishda   byudjet   taqchilligining   teskari   holati   -   profitsit,   ya'ni
daromadlarning   xarajatlardan   oshib   ketishi   juda   kam   uchraydi.   Ortiqcha   bo'lishi
mumkin, agar: 
 
- byudjetni ijro etish jarayonida xarajatlarni tejashga erishiladi; 
7  Larionov I.K..Iqtisodiyot nazariyasi.Darslik. M.: Dashkov- 2019. 
8  Lixota U.A.. Davlat byudjeti va uning vazifalari.Maqola.M: Dashkov- 2019. 
9  Sarantsev N.V..Davlat byudjeti kamomadining sabablari.O’quv qo’llanma.M: Infra-M- 2019. 
10  
  -xarajatlar   mamlakatning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishi   ehtiyojlarini
qondirishiga   qaramay,   rejalashtirilgan   daromad   miqdori   dastlab   xarajatlar
miqdoridan oshib ketganda; 
– budjet balanslangan yoki taqchil bo’lsa-da, lekin byudjet ijrosi  jarayonida
haqiqatda olingan daromad budjet to’g’risidagi qonun hujjatlarida nazarda tutilgan
daromadlar miqdoridan oshib ketgan bo’lsa. 
Daromadning   xarajatlardan   oshib   ketishining   sabablari   quyidagilardan
iborat: 
- jahon   bozorlaridagi   qulay   sharoitlar   (bunday   profitsit   qisqa
muddatli,   chunki   vaziyat   tez   o'zgaradi   va   shu   tarzda   olingan   daromadlar
tezda tugaydi); 
- jahon   bozorlarida   turli   turdagi   energiya   resurslari   narxining
oshishi; 
- soliq ortiqcha; 
–   iqtisodiy   o’sish   (barcha   xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   hajmi   va   sotish
hajmining   o’sishi).   Byudjetni   tuzishda   byudjet   taqchilligining   teskari   holati   -
profitsit, ya'ni daromadlarning xarajatlardan oshib ketishi juda kam uchraydi. 
Ortiqcha bo'lishi mumkin, agar: 
- byudjetni ijro etish jarayonida xarajatlarni tejashga erishiladi; 
- harajatlar   mamlakatning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishi   ehtiyojlarini
qondirishiga   qaramay,   rejalashtirilgan   daromad   miqdori   dastlab   xarajatlar
miqdoridan oshib ketganda; 
– budjet balanslangan yoki taqchil bo’lsa-da, lekin byudjet ijrosi  jarayonida
haqiqatda olingan daromad budjet to’g’risidagi qonun hujjatlarida nazarda tutilgan
daromadlar miqdoridan oshib ketgan bo’lsa. 
Daromadning   xarajatlardan   oshib   ketishining   sabablari   quyidagilardan
iborat: 
- jahon   bozorlaridagi   qulay   sharoitlar   (bunday   profitsit   qisqa
muddatli,   chunki   vaziyat   tez   o'zgaradi   va   shu   tarzda   olingan   daromadlar
tezda tugaydi); 
- jahon   bozorlarida   turli   turdagi   energiya   resurslari   narxining
oshishi; 
- soliq ortiqcha; 
11  
  –   iqtisodiy   o’sish   (barcha   xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   hajmi   va   sotish
hajmining o’sishi).   
Davlat   byudjetining   profitsiti   -   bu   xarajatlar   ustidan   byudjeti
daromadlarining   ortiqcha   ko'rsatadigan   ko'rsatkich   hisoblanadi.   Boshqa   so'zlar
bilan   aytganda   -   tadbirkorlik   sub'ektlarining   iqtisodiy   faoliyat   natijasida
mamlakat   savdo   profitsit   erishish.   Defitsiti   byudjet   -   Davlat   byudjetining   eng
qulay   shartversiyasi.   Biroq,   bu   ko'rsatkich   haqiqiy   muvozanat   emas   tez-tez
erishish   mumkin.   Va   natijada   -   davlat   keyinchalik   soliq   qarzi   paydo   bo'lishiga
sabab bo'ladi byudjet kamomadi, bor.   Ma'lumki, byudjet tuzilishi davlat, viloyat,
shahar   va   jamlama   byudjetlar   yig'indisi   hisoblanadi.   Va   bu   bo'linish   bo'lsa,
ularning   amalga   oshirish   natijalarini   batafsil   tahlil   amalga   oshiruvchi   hisobga
olish kerak. Shunday qilib, davlat darajasida bir muvozanatli byudjet mintaqaviy
va ko'pchilik salbiy saldosi qamrab olmaydi mahalliy byudjetlar. 
Davlat   byudjeti   profitsiti   har   doim   ijobiy   va   salbiy   taxminlar   nuqtai
nazaridan   ko'rib   kerak.   bor   byudjet   mablag'laridan   samarali   va   iqtisodiy
foydalanish   natijasida   bu   ko'rsatkich   va   shunday   aniq   yuz   foiz   moliyalashtirish
taqaladi,   agar   shunday   bo'lsa,   bu   hodisa,   albatta,   ijobiy   bo'ladi.   etarli   darajada
yuqori daromadlari qulay muhitda joriy iqtisodiy vaziyat, bir natijasida hosil yoki
hukumat   uchun   xarajatlarning   tejamkorlik   kamomadi   orqali   olingan   bo'lsa   -   u
ijobiy narsa sifatida qabul qilinishi mumkin emas. 
Olingan   profitsit   asosida   daromadi   hisobi   davlat   byudjetining   qariyb   yarim
davlat   barqarorlashtirish   fondi,   darajasida   yaratilgan.   Bu   davlat   innovatsion
faoliyatini   mustahkamlash,   asosiy   fondlarni   mamlakat,   modernizatsiyalash
(yangilash)   investitsiyalarni   jalb   qilish   uchun   foydalanishingiz   mumkin,   degan
ma'noni   anglatadi   sog'liqni   moliyalashtirish   va   ijtimoiy   sohani.   Davlat   byudjeti
profitsiti   har   doim   ijobiy   va   salbiy   taxminlar   nuqtai   nazaridan   ko'rib   kerak.   bor
byudjet   mablag'laridan   samarali   va   iqtisodiy   foydalanish   natijasida   bu   ko'rsatkich
va shunday aniq yuz foiz moliyalashtirish taqaladi, agar shunday bo'lsa, bu hodisa,
albatta,   ijobiy   bo'ladi.   etarli   darajada   yuqori   daromadlari   qulay   muhitda   joriy
iqtisodiy   vaziyat,   bir   natijasida   hosil   yoki   hukumat   uchun   xarajatlarning
12  
  tejamkorlik kamomadi orqali olingan bo'lsa - u ijobiy narsa sifatida qabul qilinishi
mumkin 
emas 10
. 
Shunday   qilib,   davlat   byudjeti   davlat   daromadlari   va   xarajatlarining
jamlangan   balansidir.   Byudjet   ijrosi   bosqichi   natijalariga   ko’ra,   davlat   byudjeti
muvozanatlashgan   bo’lishi   yoki   budjet   profitsiti   yoki   taqchilligi   yuzaga   kelishi
mumkin, bu esa u yoki bu salbiy oqibatlarga olib kelishi mumkin. 
1.3 Byudjet kamomadi va uni moliyalashtirish usullari 
Davlat   byudjeti   xarajatlari   va   uning   daromadlari   har   doim   ham   bir-biriga
mos   kelavermaydi.   Agar   xarajatlar   daromadlardan   ko'p   bo'lsa,   hukumat   byudjet
taqchilligiga duch keladi. Qarama-qarshi holat, ya'ni daromadlarning xarajatlardan
oshib ketishi byudjet profitsiti yoki profitsiti deb ataladi. 
Birlamchi va umumiy davlat byudjeti taqchilligini farqlash odatiy holdir. 
Birlamchi   defitsit   -   bu   davlat   qarzi   bo'yicha   foizlar   to'lovlari   miqdoriga
kamaytirilgan   davlat   byudjetining   umumiy   taqchilligi.   Birlamchi   ortiqcha
analogiya bilan aniqlanadi. 
Shuningdek,   davlat   byudjetining   haqiqiy,   tarkibiy   va   tsiklik   taqchilligini
farqlash odatiy holdir. 
Haqiqiy   taqchillik   -   bu   davlatning   haqiqiy   (haqiqiy)   daromadlari   va
xarajatlari o'rtasidagi salbiy farq. 
Tarkibiy   taqchillik   -   bu   to'liq   bandlikka   mos   keladigan   milliy   daromad
darajasi   uchun   hisoblangan   davlat   byudjeti   daromadlari   va   xarajatlari   o'rtasidagi
farq.   Boshqacha   qilib   aytadigan   bo'lsak,   qonun   chiqaruvchi   tomonidan   qabul
qilingan joriy soliq tizimi va davlat xarajatlari bo'yicha iqtisodiyot to'liq bandlikda
bo'lganida, bu farq mavjud bo'ladi. 
Tsikllik   taqchillik   -   bu   davlat   byudjetining   haqiqiy   va   tarkibiy   taqchilligi
o'rtasidagi farq. Tsikl taqchilligi biznes siklidagi iqtisodiy faoliyatning tebranishlari
natijasidir.   Shu   bilan   birga,   soliq   tushumlari   va   davlat   xarajatlaridagi   o'zgarishlar
avtomatik ravishda sodir bo'ladi. 
 
10  https://uz.delachieve.com/davlat-byudjeti-profitsiti 
13  
  Byudjet   taqchilligi   va   byudjet   profitsiti   (ortiqchaligi)   ning   grafik   tasviri
(1.3.1-chizma) 
1.3.1-chizma. Davlat xarajatlari, soliq tushumlari va davlat byudjeti 
taqchilligi 11
 
G - davlat xarajatlari; 
T - soliq tushumlari; Y - daromad. 
E   nuqtada   muvozanatli   byudjet   mavjud,   ya'ni   soliq   tushumlari   davlat
xarajatlariga teng (T = G). 
Faraz qilaylik, mamlakatda mutanosib soliq tizimi mavjud. Daromad solig'i
stavkasi 20% yoki 0,2. Demak, agar Y = 0 bo'lsa, u holda T = 0; Y = 1000 milliard
dollar bo'lsa, soliq tushumlari, ya'ni T bo'ladi: Y x 0,2 = 1000 milliard dollar x 0,2
=   200   milliard   dollar   Agar   daromad   1500   milliard   dollar   bo'lsa,   soliq   tushumlari
1500 milliard x 0,2 = 300 milliard dollar bo'ladi, va boshqalar. 
Aytaylik, haqiqiy Y = 600 milliard dollar, keyin T = 600 milliard dollar x 0,2
= 120 milliard dollar; G = 200 milliard dollar bilan, haqiqiy byudjet taqchilligi (T -
G) = 120 milliard dollar - 200 milliard dollar = -80 milliard dollar). 
Ammo agar bir xil soliq stavkasi va G darajasi bilan daromad 1200 milliard
dollarni   tashkil   etsa,   ya ni   to liq   bandlikka   to g ri   kelsa,   u   holda   davlat   byudjetiʼ ʻ ʻ ʻ
taqchilligi bo lmaydi: T = 1200 x 0.2 = 240 milliard dollar; G = 200; T - G = 240 -	
ʻ
200 = 40 milliard dollar (byudjet profitsiti). 
 
Tsiklik   tanqislik   nima?   Eslatib   o'tamiz,   u   haqiqiy   va   tarkibiy   kamchiliklar
o'rtasidagi farqni ifodalaydi. Bizning misolimizda bu bo'ladi: -80 - (+40) = -120. 
11  Borisov E.F..Iqtisodiyot nazariyasi.O’quv qo’llanma.T:Moliya-2019. 
14  
  Darhaqiqat,   agar   to'liq   bandlik   sharoitida   davlat   byudjeti   profitsitga   ega
bo'lsa,   haqiqiy   taqchillik   qanday   qilib   -80   qiymatiga   etadi?   Shubhasiz,   iqtisodiy
vaziyat omillariga ko'ra, tadbirkorlik faolligining pasayishi natijasida daromadning
pasayishi soliq tushumlarining kamayishiga olib keladi. 
Fiskal   siyosat   va   byudjet   taqchilligini   tahlil   qilganda,   avvalgi   tahlillardan
ma'lum bo'lgan "oqish-in'ektsiya" yondashuviga e'tibor qaratish lozim. 
Ilgari   biz   tenglikni   ko'rib   chiqdik   S   ("oqish")   =   I   ("in'ektsiya").   Shu   bilan
birga, biz hukumatning fiskal siyosati bilan bog'liq bo'lgan "oqish" va "in'ektsiya"
dan ajratib oldik. 
Ammo   davlat   ham   davlat   xarajatlarini   amalga   oshirishini,   ham   soliq
yig'ishini   hisobga   olsak,   biz   bu   erda   ham   oqish-in'ektsiya   usulini   qo'llashimiz
mumkin. Allaqachon ma'lum bo'lgan turlarga boshqalar qo'shiladi, biz hozir ularni
hisobga olamiz. Demak, jamg’armalar (S) va sof soliqlar (T), ya’ni soliqlar minus
transfertlar makroiqtisodiy darajadagi daromadlar va xarajatlar aylanishida “oqish”
hisoblanadi. Investitsiyalar (I) va davlat xarajatlari (G) "in'ektsiya" dir. 
Shunday   qilib,   agar   makroiqtisodiy   muvozanat   sharoitida   "oqish"   miqdori
"in'ektsiya" miqdoriga teng bo'lishi kerak bo'lsa, biz quyidagilarni olamiz: 
S + T = I + G (1) 
U   holda   S   -   I   =   G   -   T,   ya'ni   S   va   I   o'rtasidagi   ijobiy   farq   davlat   byudjeti
taqchilligiga (G-T) teng bo'ladi. 
Agar   bu   tenglamani   quyidagicha   ifodalasak
S = I + (G-T), (2) 
keyin, aniqki, jamg'armalarning doimiy hajmi bilan taqchillikning oshishi 
investitsiyalarning kamayishiga olib kelishi kerak. 
Bu   tenglamalar   shuni   ko'rsatadiki,   agar   iqtisodiyotda   davlat   taqchilligi
mavjud   bo'lsa,   S   ga   I   teng   kelmaydi.   Hukumat   jamg'armalarning   bir   qismini
taqchillikni moliyalashtirish uchun ishlatadi. 
Byudjet taqchilligi qanday moliyalashtiriladi? Bu erda biz alohida oila yoki
uy   xo'jaligining   byudjeti   bilan   taqqoslashimiz   mumkin.   Agar   ma'lum   vaqt
oralig'ida,   masalan,   bir   yil   ichida   uy   xo'jaligining   xarajatlari   uning   daromadidan
oshib   ketgan  bo'lsa,   unda  oilaviy   byudjet   taqchilligi   mavjud.  Uni   qanday   qoplash
15  
  kerak?   Siz   mulkning   bir   qismini   sotishingiz   yoki   qarz   olishingiz   mumkin,   ya'ni
kreditga murojaat qilishingiz mumkin. 
Uy   xo'jaligi   o'z   taqchilligini   qoplash   uchun   pul   chop   eta   olmaydi   yoki
qo'shnilariga   soliq   to'lay   olmaydi.   Ammo   makroiqtisodiy   darajada   byudjet
taqchilligiga duch kelgan hukumat uni qoplashning boshqa imkoniyatlariga ega. 
Iqtisodiy   nazariya   byudjet   taqchilligini   moliyalashtirishning   ikkita   asosiy
usulini ko'rib chiqadi: 
1) yangi pul muomalasi yoki moliyalashtirishning emissiya usuli; 
2) kreditlar   (ichki   va/yoki   tashqi),   bu   odatda   byudjet   taqchilligini
moliyalashtirishning emissiyasiz usuli deb ataladi. 
Muayyan   ma'noda   byudjet   taqchilligi   faqat   kreditlar   hisobidan   qoplanadi,
deyishimiz mumkin, chunki  bu holatlarning birinchisida  biz G'aznachilik  (Moliya
vazirligi)   tomonidan   mamlakat   Markaziy   bankidan   olingan   qarzlarni   ko'ramiz.
Axir, ko'plab mamlakatlar hukumatlari uchun yangi pullarni chop etish yoki oddiy
tilda   aytganda,   "matbaa   mashinasini   bosish"   ga   murojaat   qilish   mumkin   emas.
Shunday qilib, Qo'shma Shtatlarda davlat byudjeti taqchilligini yangi banknotlarni
chop   etish,   ya'ni   "senyoraj"   deb   ataladigan   pul   mablag'laridan   foydalanish   orqali
moliyalashtirish qonuniy ravishda ta’qiqlangan . Shuning uchun Markaziy bankdan
qarz   olishda   pul   massasining   ko'payishi   boshqacha   tarzda   sodir   bo'ladi.   Keling,
buni   batafsil   ko'rib   chiqaylik.   Demak,   Moliya   vazirligi   Markaziy   bankdan   (MB)
unga   davlat   qimmatli   qog’ozlarini   sotish   orqali   ma’lum   miqdorda   qarz   oladi.
Buning   evaziga   Markaziy   bank   Moliya   vazirligining   joriy   hisobidagi   summani
oshiradi.   Ikkinchisi   bu   mablag'larni   sarflaydi,   shuning   uchun   ular   tijorat   banklari
hisoblariga   tushadi.   Shunday   qilib,   ularning   zaxiralari   ko'payadi   va   banklar   o'z
kreditlarini kengaytiradi. 
Binobarin,   pul   massasi,   xususan,   pul   agregati   Ml   o'sadi.   Pul   massasining
o'sishi   cheklar   muomalasining   o'sishi   hisobiga   sodir   bo'ladi.   Davlat   qarzini
monetizatsiya   qilishning   aniq   ta'siri   bor.   To'liq   bandlikka   yaqinlashayotgan
sharoitlarda bu inflyatsiya narxlarining oshishi xavfiga olib keladi. Shuning uchun
16  
  davlat   byudjeti   taqchilligini   moliyalashtirishning   birinchi   usuli   ko'pincha
inflyatsiya deb ataladi. 
Ammo   emissiyaga   murojaat   qilmasdan   defitsitni   qanday   qoplash   mumkin?
Defitsitni   moliyalashtirishning   inflyatsion   bo'lmagan   usuli   bormi?   Buning   uchun
kredit   bozorida   Markaziy   bankdan   emas,   balki   tijorat   banklari   va   aholidan   qarz
olish   kerak.   Binobarin,   davlat   o'z   obligatsiyalarini   joylashtirish   (davlat   va   tijorat
banklariga  sotish)   orqali   kredit   bozorida   xususiy   sektor   bilan  raqobatga   kirishadi.
Endi xususiy investorlarning kreditga bo'lgan talabidan tashqari, davlat talabi ham
qo'shiladi.   Shuning   uchun   pul   massasi   o'zgarishsiz   qolishi   sharti   bilan   foiz
stavkalari   oshadi.   Agar   foiz   stavkalari   oshsa,   xususiy   investitsiyalar   kamayadi.
Uzoq   muddatli   tovarlarni   sotib   olish   bilan   bog'liq   iste'mol   xarajatlari   ham
kamayadi - axir, iste'mol krediti qimmatlashadi. 
Natijada,   davlat   xususiy   qarz   oluvchilarni   kredit   bozoridan   chiqarib
yuboradi,   defitsitni   moliyalashtirishning   bu   usuli   bilan   davlat   xarajatlari   oshadi,
lekin ma'lum miqdorda kamayadi. 
Bu   siqib   chiqarish   effektining   mohiyati:   tadbirkorlik   faoliyatini
rag'batlantirishga   qaratilgan   fiskal   kengayish   foiz   stavkalarining   oshishiga   olib
keladi   va   davlat   xarajatlari   xususiy   investitsiya   xarajatlarini   (yoki   yalpi   talabning
boshqa tarkibiy qismlarini) siqib chiqaradi. 
Davlat   taqchilligini   moliyalashtirish   uchun   ichki   qarz   olishning   uzoq
muddatli oqibatlari jiddiy bo'lishi mumkin. Ular, shuningdek, inflyatsiya oqibatlari
bilan   to'la.   Yalpi   taklifning   qisqarishi   doimiy   va   undan   ham   ko'proq   o'sib
borayotgan  talab umumiy narx darajasiga  bosimni  keltirib chiqaradi. Ikkinchidan,
yangi   kreditlarning   ko'payishi   davlat   byudjeti   xarajatlarining   asosiy   qismi   davlat
kreditlari   bo'yicha   foizlarni   to'lashga   yo'naltirilishiga   olib   kelishi   mumkin.
obligatsiyalar.   Uchinchidan,   davlatning   ichki   va   tashqi   qarzlarga   xizmat
ko'rsatishga   qodir   emasligi   milliy   valyuta   qiymatining   pasayishiga   olib   kelishi
mumkin. Shunday qilib, soliq-byudjet va pul-kredit siyosati o'rtasida chambarchas
bog'liqlik   mavjud   degan   xulosaga   kelish   mumkin.   Byudjet   taqchilligi   va   uni
17  
  qoplash usullari fiskal va pul-kredit choralarini puxta muvofiqlashtirish zaruriyatini
keltirib chiqaradi   12
.   
   
 
II BOB O'ZBEKISTON RESPUBLIKASI DAVLAT BYUDJETINI 
MUVOZANATLASH MUAMMOSINI HAL ETISH YO'NALISHLARI 
2.1 Xorijiy davlatlar tajribasida davlat byudjeti muvozanatlashtirishga erishish
yo'llari 
Davlat byudjeti quyidagi holatga ega bo'lishi mumkin: 
1) Balanslangan byudjet - byudjet daromadlari uning xarajatlariga
teng bo'lganda; 
2) defitsit - xarajatlar daromaddan oshib ketganda; 
3) profitsit - daromadlar byudjet xarajatlaridan oshib ketganda; 
Byudjet   taqchilligi   -   bu   ma'lum   bir   yilda   byudjet   xarajatlari   uning
daromadlaridan   oshib   ketadigan   miqdor.   Zamonaviy   dunyoda   o'z   tarixida   bir
vaqtning o'zida byudjet taqchilligiga duch kelmagan davlat yo'q. 
Kamchilikning sabablari boshqacha bo'lishi mumkin: 
– ijtimoiy ishlab chiqarish samaradorligining pastligi, uning pasayishi; 
– byudjyet   xarajatlarining   noratsional   tuzilishi   (katta   harbiy   xarajatlar,
yirik davlat investitsiyalar, “ko’tarilgan” ijtimoiy dasturlar); 
- favqulodda vaziyatlar (urushlar, tabiiy ofatlar, tabiiy ofatlar) va boshqalar. 
Ko'pincha   taqchillik   iqtisodiy   rivojlanishga   katta   davlat   investitsiyalarini
kiritish   zarurati   bilan   bog'liq   bo'lishi   mumkin.   Bunda   u   ijtimoiy   jarayonlarning
inqirozli   kechishini   emas,   balki   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   tarkibida   progressiv
o'zgarishlarni   ta'minlash   istagini   aks   ettiradi.   Jon   Keyns   ijtimoiy   taraqqiyotning
muayyan   bosqichlarida   davlat   xarajatlarining   daromaddan   tezroq   o'sishiga   imkon
berish imkoniyatini ham asoslab berdi. 
Biroq   taqchillik   iqtisodiyotdagi   inqirozli   hodisalarni,   uning   tanazzulini,
moliya-kredit   munosabatlarining   samarasizligini,   hukumatning   mamlakatdagi
moliyaviy   ahvolni   nazorat   ostida   ushlab   turishga   qodir   emasligini   aks   ettirishi
mumkin.   Bunday   holda,   taqchillik   nihoyatda   xavotirli   hodisa   bo’lib,   iqtisodiyotni
12  Borisov E.F..Iqtisodiyot nazariyasi.O’quv qo’llanma.T:Moliya-2019. 
 
 
18  
  barqarorlashtirish   va   uni   moliyaviy   sog’lomlashtirish   bo’yicha   shoshilinch   va
samarali iqtisodiy chora-tadbirlar ko’rishni taqozo etadi. 
Byudjet   siyosati   -   davlatning   byudjet   daromadlari   va   xarajatlarini,
shuningdek byudjet taqchilligini boshqarish bo'yicha chora-tadbirlari. Iqtisodiyotda
davlat byudjet siyosatining quyidagi tushunchalari ma’lum. 
Birinchi   kontseptsiyaning   asosini   yillik   balanslangan   byudjet   tashkil   etadi.
Yaqinda   bunday   byudjet   moliya   siyosatining   maqsadi   deb   hisoblanar   edi,   bu   esa
mamlakat   iqtisodiy   rivojlanishining   barqarorligini   ta'minlashi   kerak   edi.   Ammo
byudjetning   bunday   holati   davlatning   moliyaviy   siyosati   samaradorligini   istisno
qiladi   yoki   sezilarli   darajada   kamaytiradi.   Masalan,   uy   xo'jaliklari   daromadlari
pasayganda,   iqtisodiyot   uzoq   vaqt   ishsizlikni   boshdan   kechiradi.   Shu   bilan   birga,
soliq tushumlari avtomatik ravishda kamayadi. Agar byudjet siyosatining maqsadi
har   yili   muvozanatli   byudjetga   ega   bo'lish   bo'lsa,   u   holda   hukumat   soliq
stavkalarini   oshirishi,   davlat   xarajatlarini   qisqartirishi   yoki   ikkalasining
kombinatsiyasidan   foydalanishi   kerak.   Ushbu   chora-tadbirlarning   natijasi   yalpi
talabning   yanada   qisqarishi   va   shuning   uchun   ishlab   chiqarishning   sezilarli
darajada   pasayishi   va   ishsizlikning   oshishi   bo'ladi.   Byudjetni   har   yili
muvozanatlash   istagi   inflyatsiyani   ham   rag'batlantirishi   mumkin,   bunda   pul
daromadlarining oshishi soliq tushumlarini ham oshiradi.  
Davlat daromadlari xarajatlardan oshib ketmasligini ta'minlash uchun davlat
soliq   stavkalarini   kamaytirishi,   davlat   xarajatlarini   oshirishi   yoki   ikkalasining
kombinatsiyasidan foydalanishi kerak. Buning oqibati faqat inflyatsiya darajasining
oshishi bo'ladi. 
Fiskal   siyosatning   ikkinchi   kontseptsiyasining   asosini   har   yili   emas,   balki
iqtisodiy tsikl davomida balanslangan byudjet tashkil etadi, ya'ni davlat kontrtsiklik
tartibga   solishni   amalga   oshiradi   va   shu   bilan   birga   byudjetni
muvozanatlashtirishga   intiladi.   Inqiroz   davrida   soliqlar   kamayadi   va   davlat
xarajatlari   ko'payadi,   ya'ni   vaqtinchalik   byudjet   taqchilligi   yuzaga   keladi.
Kengayish   jarayonida   soliqlar   oshadi   va   davlat   xarajatlari   kamayadi.   Olingan
19  
  byudjet   profitsiti   turg'unlik   davrida   shakllangan   kamomadni   qoplash   uchun
ishlatilishi mumkin. 
Fiskal   siyosatning   uchinchi   konsepsiyasi   byudjet   emas,   balki   iqtisodiyot
muvozanatini   ta’minlashga   asoslanadi.   Shu   bilan   birga,   iqtisodiyot   ham   barqaror
profitsitni,   ham   barqaror   byudjet   taqchilligini   boshdan   kechirishi   mumkin,   ya'ni
iqtisodiyotning   barqarorligi   va   uning   barqaror   rivojlanishi   asosiy   vazifa,   byudjet
balansi esa ikkinchi darajali. 
Uzoq   vaqt   davomida   Rossiya   byudjet   siyosati   birinchi   kontseptsiyaga
asoslangan   edi:   byudjet   taqchilligi   talabi   majburiy   edi.   Ayni   paytda   mamlakat
hukumati   ko’proq   ikkinchi   kontseptsiya   qoidalariga   e’tibor   qaratgan   –   iqtisodiy
tsikl davomida byudjet balansini ta’minlash. 
Har   qanday   davlat   byudjet   taqchilligini   to'liq   qoplamasa,   qisman
kamaytirishga intiladi: davlat ssudalari  - byudjet taqchilligini qoplashning bunday
usuli inflyatsiyaning oshishiga olib kelmaydi va pul muomalasining barqarorligini
ta’minlaydi.   Ko'pgina   mamlakatlarda   kreditlar   soliqlar   kabi   daromadning   doimiy
elementiga aylandi. 
Davlat kreditlari quyidagi yo'llar bilan berilishi mumkin: 
– davlat   qimmatli   qog’ozlarini   o’z   va   chet   el   valyutasida   chiqarish-
GKO   (davlat   qisqa   muddatli   obligatsiyalari),   KO   (g’aznachilik   majburiyatlari),
milliy   valyutadagi   davlat   obligatsiyalari,   OFZ   (Federal   zayom   obligatsiyalari),
davlat jamg’arma ssudalari, oltin sertifikatlar, yevroobligatsiyalar va boshqalar; 
– ham mahalliy banklardan, ham tashqi kreditorlardan (boshqa davlatlar,
xalqaro   xususiy   banklar,   xalqaro   moliya   tashkilotlari,   masalan,   Xalqaro   valyuta
jamg’armasi – XVF, Jahon banki guruhi – Jahon banki, Yevropa tiklanish banki – 
YeTTB va boshqalar) qarz mablag’larini jalb qilish; 
– boshqa darajadagi byudjetlardan olingan kreditlar. 
Qattiqroq soliqqa tortish bu soliqlarning ko'payishi byudjet daromadlarining
oshishiga   olib   kelishi   mumkin,   ammo   kelajakda   bu   chora   xo'jalik   yurituvchi
sub'ektlarning   iqtisodiy   faolligiga   ta'sir   qilishi,   tadbirkorlik   faoliyatini
rag'batlantirilishini   kamaytirishi   va   ayrim   tadbirkorlarni   iqtisodiyotning   "soya"
sektoriga   olib   borishi   va   shu   boisdan   ham   2000   yil   2010   yilgi   daromadlarning
20  
  oshishiga   olib   kelishi   mumkin.   iqtisodiy   o'sishni   cheklovchi   omil   bo'lishi.   Pul
emissiyasi   byudjyet   taqchilligini   qoplashning   eng   tezkor   usuli,   lekin   ayni   paytda
eng   inflyatsion   hisoblanadi.   Fiat   pullarning   muomalaga   chiqarilishi   deyarli   har
doim inflyatsiyaning oshishiga olib keladi. 
Sekvestrlash - budjet xarajatlari moddalarini ma'lum bir moliyaviy yil ichida
ma'lum miqdorga mutanosib ravishda qisqartirish (ko'pincha har oy). Ushbu chora
joriy ta'sirga ega. 
Barqarorroq samaraga erishish uchun iqtisodiyotni yaxshilash uchun turli xil 
iqtisodiy siyosatlardan foydalanish kerak. Byudjet profitsiti - bu byudjetning davlat 
daromadlari uning xarajatlaridan oshib ketgan holati.  Davlat byudjeti profitsitining 
asosiy sabablari quyidagilardan iborat: 
– mamlakatda  iqtisodiy  o’sish,   chunki   bu  holda  soliqqa  tortish  tizimini
o’zgartirmagan holda ham byudjet daromadlarining asosiy  qismini  tashkil etuvchi
soliq tushumlari sezilarli darajada oshishi mumkin; 
– ma’lum   bir   mamlakatning   asosiy   eksport   ob’y   ekti   hisoblangan
tovarlar uchun qulay jahon bozori sharoiti; 
– iqtisodiyotning “soya” sektorini qisqartirish. 
Agar byudjet profitsiti iqtisodiy o'sish natijasida yuzaga kelsa, u holda davlat
qo'shimcha   daromadlardan   turli   maqsadlarda   foydalanishi   mumkin   va   bu
iqtisodiyotda inflyatsiya jarayonlarini keltirib chiqarmaydi. Jahon bozoridagi qulay
sharoitlardan kelib chiqqan byudjet profitsiti pul muomalasini ortiqcha pul massasi
bilan to'ldirishi mumkin, shuning uchun uni to'g'ri ishlatish haqida savol tug'iladi. 
Odatda, byudjet profitsitini boshqarish quyidagi chora-tadbirlarni o'z ichiga oladi: 
-byudjet xarajatlarining ayrim moddalarining ko'payishi; 
– boshqa shtatlarga yoki boshqa darajadagi byudjetlarga kredit berish; –
barqarorlashtirish (zaxira) fondini tashkil etish. 
2.2  Byudjet profitsitini chegirib olish usullari 
Budjet   profitsiti   —   muayyan   davrda   byudjet   daromadlarining   byudjet
harajatlaridan   ortiq   bo lgan   summasi.   Ortiqchalik   tashkilot   yoki   hukumatʻ
sarflaganidan  ko'proq   pul   olganligini   anglatadi,   bu   muhim   moliyaviy  va   iqtisodiy
oqibatlarga  olib kelishi  mumkin.   U ma'lum  bir  davrda xarajatlardan  ko'ra ko'proq
21  
  daromadga ega. Xoh kompaniya yoki firma, xoh jismoniy shaxs, xoh davlat bo'lsin,
har   kimda   byudjet   profitsiti   bo'lishi   mumkin.   Federal   zaxira   bankining   fiskal
siyosati sarflaganidan ko'ra ko'proq pul ishlab chiqarganda byudjet profitsiti yuzaga
keladi(2.2.1-rasm). 
2.2.1-rasm. Budjet profitsiti (muallif tomonidan tizimlashtirilgan) 
Budjet   profitsiti,   shuningdek,   jamg'arma   deb   ataladi,   kelajakda   foydalanish
uchun zaxira sifatida ishlatiladi. U xaridlarni amalga oshirish, qarzlarni to'lash yoki
kelajak   uchun   saqlash   uchun   ishlatilishi   mumkin.   Bu   bilan   nuqtai   nazarlari
Byudjetning   profitsiti   shaharni   obodonlashtirish   uchun   ishlatilishi   mumkin,
masalan,   bog'larni  yoki  yaqin  atrofdagi   yo'llarni   jonlantirish  va   hokazo.  Hukumat
ushbu   ortiqcha   davlatdan   to'g'ri   foydalanishi   kerak,   chunki   byudjet   profitsiti
qaytaqayta amalga oshirilmaydi. Bundan tashqari, byudjet profitsiti har doim ham
sog'lom   iqtisodiyot   belgisi   emas.   Bunga   ko'pincha   soliq   narxlarini   ayblash   orqali
erishish mumkin, bu esa oxir-oqibat iqtisodiyotning yomonlashishiga olib keladi. 
Bundan   tashqari,   infratuzilmani   rivojlantirish   uchun   foydalaniladigan
byudjet   profitsiti   kelajakda   yaxshi   iqtisodiy   sharoitlarga   olib   kelishi   mumkin,
chunki   u   ko'plab   mamlakatlarni   investitsiyalar   uchun   jalb   qiladi   va   bu   oxir-
oqibatda   iqtisodiy   rivojlanishga   olib   keladi.   Byudjet   profitsiti   sog'lom   iqtisodiyot
belgisidir; biroq ayrim hollarda soliq narxlarini oshirish orqali byudjet profitsitiga
erishish mumkin. 
Prognozga   ko’ra,   2024-yilda   davlat   budjetining   daromadlari   270,4   trillion
so’mni,   davlat   maqsadli   jamg’armalariga   o’tkazmalarni   hisobga   olgan   holda
xarajatlar 312,9 trillion so’mni tashkil etadi(2.2.2-rasm). 
22  
  2.2.2-rasm. 2024-yilgi respublika byudjeti daromadlari tarkibi 
(mird so'm, prognoz)  13
 
Soliqlarning   ko'payishi   natijasida   hosil   bo'lgan   byudjet   profitsiti   kambag'al
iqtisodiyotning sababiga aylanadi, chunki odamlar o'zlari tanlagan tovarlarni sotib
olish   erkinligiga   ega   emaslar.   Natijada   tovarlarga   talab   pasayib,   iqtisodiyotning
yomonlashuviga   olib   keladi.   Bu   yerda   buni   tushunish   muhimdir   Byudjet   Bu
shunchaki   hujjat   yoki   fayl   bo'lib,   u   davr   mobaynida   kutilayotgan   daromad   yoki
xarajatlar   haqida   gapiradi.   Bu   jismoniy   shaxs   yoki   korxona   amalga   oshirishni
rejalashtirgan   tejash   va   xarajatlarning   umumiy   ko'rinishi.   Byudjetlashtirish   -   bu
byudjetni ishlab chiqish uchun daromadlar va xarajatlarni hisoblash jarayoni.  
Mamlakat   iqtisodiyoti   biznes   siklining   o’sish   bosqichidan   o’tganda   byudjet
profitsiti   bo’lishi   to’g’ri.   Boshqa   tomondan,   turg'unlik   davrida   talab   avtomatik
ravishda   pasayadi   va   past   o'sish   va   byudjet   taqchilligi   ehtimoli   ko'proq   bo'ladi.
Shunday   qilib,   agar   hukumat   tanazzul   davrida   byudjet   profitsitini   ishlab
chiqarishga 
 
13  “O'zbekiston Respublikasining Davlat byudjeti to'g'risida”gi qonun, 2024. 
23  
  harakat   qilsa,   u   yuqori   soliqlarni   va   kam   xarajatlarni   tanlashi   kerak.   Biroq,   bu
turg'unlikni yanada kuchaytiradi. Shuning uchun iqtisod tiklanguncha kutish to'g'ri
bo'lardi.   Bu   avtomatik   fiskal   stabilizatorlarni   yaxshilaydi,   bu   esa   yuqori   o'sishni
ta'minlaydi   va   natijada   mamlakatga   yuqori   daromad   solig'i   tushumlarini
yo'naltiradi.   Byudjet   profitsitidan   foydalanish.   Byudjet   profitsitidan   foydalanish
butunlay   kimning   byudjet   profitsiti   borligiga   bog'liq.   Byudjet   profitsiti   firma,
hukumat   yoki   jismoniy   shaxs   tomonidan   amalga   oshirilishi   mumkin.   Byudjet
profitsitidan bir necha usulda foydalanish mumkin. 
Agar   ular   byudjet   profitsitiga   erishsa,   hukumat   variantlarini   ko'rib   chiqing.
Hukumat   byudjet   profitsitiga   erishgandan   so'ng   soliqlarni   kamaytirishi   mumkin.
Bundan   tashqari,   u   ortiqcha   mablag'ni   moliyalashtirish   va   yangi   dasturlarni   ishga
tushirish uchun ishlatishga qaror qilishi mumkin. Ular, shuningdek, ko'proq xorijiy
kompaniyalarga   mamlakatga   sarmoya   kiritish   va   oxir-oqibat   iqtisodiy   o'sishga
yordam   beradigan   yaxshi   biznes   infratuzilmasini   yaratish   uchun   foydalanishlari
mumkin.   Bundan   tashqari,   hukumat   ortiqcha   mablag'ni   qarzlarini   kamaytirish
uchun   ishlatishi   mumkin.       Biznes   haqida   gapirganda,   u   ortiqcha   bilan   kurashish
uchun turli rejalarga ega bo'ladi. Korxonalar joriy operatsiyalarga sarmoya kiritish
orqali o'z faoliyatini kengaytirish uchun ortiqcha mablag'dan foydalanishi mumkin
yoki   bozorda   yangi   mahsulotlarni   kengaytirish   uchun   ham   foydalanishi   mumkin.
Bundan tashqari, boshqa biznes amaliyotlari va hozirgilariga berilish orqali biznes
integratsiyasini   mashq   qilish   mumkin.   Bundan   tashqari,   tadbirkorlik   sub'ekti   o'z
egasiga   aktsiyalarga   sarmoya   kiritishi   yoki   ortiqcha   foydani   dividend   sifatida
to'lashi   mumkin.   Bundan   tashqari,   agar   mavjud   bo'lsa,   ular   biznes   qarzlarini
to'lashlari mumkin. 
 
2.3 O'zbekiston Respublikasi Davlat byudjeti tizimini balansini rivojlantirish 
istiqbollari 
Mamlakatimizda taqchillikning ortishiga sabab bo’layotgan omillardan yana
biri   bu   muayyan   sohalarga   berilayotgan   subsidiyalar   va   imtiyozlar   bo’lishi
mumkin.  2024 yilda Davlat budjeti jami xarajatlarining qariyb 50 foizi yoki 151,5
trillion   so’mi   ta’lim,   sog’liqni   saqlash,   aholini   ijtimoiy   muhofaza   qilish,   fan,
24  
  madaniyat   va   sportni   rivojlantirish,   ehtiyojmandlarni   uy-joy   bilan   ta’minlash   va
boshqa ijtimoiy tadbirlarga yo’naltiriladi (2.3.1-rasm). 
2.3.1- rasm. 2024 yilda byudjet mablag’ining taqsimlanishi (trillion so’m)  14
 
 
O’zbekiston   Respublikasi   Korrupsiyaga   qarshi   kurashish   agentligi
ma lumotlariga   ko’ra,   2022-yil   I   chorak   holatiga   ko’ra   mamlakatimizda   jami   44ʼ
183   ta   xo’jalik   yurituvchi   subyekti   soliq   imtiyozlaridan   foydalangan   bo’lib,   ular
uchun   qo’llanilgan   umumiy   soliq   imtiyozlari   9   trln.   so’mdan   ziyod   mablag’ni
tashkil   etgan   va   ularning   93,5   foizi   qo’shimcha   qiymat   solig’i   (QQS)   hissasiga
to’g’ri   keladi.   Ko’rinib   turibdiki,   agar   bunday   imtiyozlar   mavjud   bo’lmaganda
2022-yil  I chorakning o’zida yillik byudjet  daromadlarining 4.5 foizi  miqdoridagi
qo’shimcha daromadlar shakllangan bo’lar edi 15
. 
Shu   bilan   birga,   soliq   siyosatining   asosiy   yo’nalishlari   belgilanadi,   ularga
muvofiq asosiy soliq stavkalari o’zgarishsiz qoladi. Davlat maqsadli 
 
jamg’armalarining daromadlari va xarajatlari (budjetlararo transfertlardan tashqari)
55,2 trillion so’m va 85,8 trillion so’m miqdorida rejalashtirilgan. 
14  “O'zbekiston Respublikasining Davlat byudjeti to'g'risida”gi Qonun, 2024. 
15   https://proreforms.uz/uz/publications/budjet-taqchilligi  
 
25  
  Energetika   sohasining   o’ziga   subsidiya   ajratish   bo’yicha   O’zbekiston
dunyoda yetakchi davlatlardandir. 2020-yilda bu sohaga yo’naltirilgan subsidiyalar
miqdori   3.8   mlrd.   AQSH   dollari   ya ni   mamlakat   YAIMning   6.6   foizini   tashkilʼ
etgani juda ta sirlidir. Xalqaro energiya agentligining tahminlariga ko’ra bu sohaga	
ʼ
bo’lgan   subsidiyalar   2020-yilga   kelib   avvalgi   yillardan   pasaygan   bo’lsada,   lekin
keyingi yillarda bu mablag’ ortgan bo’lishi mumkin.   
2023-yilgi davlat byudjetining xarajatlar tarkibida tabiiy gazni sotib olish va
sotish   o’rtasidagi   zararlarni   qoplash   uchun   subsidiyalar   miqdori   14   200   mlrd
so’mni   ya ni   umumiy   byudjet   xarajatlarining   5.5   foizini   tashkil   etishi   reja	
ʼ
qilinganligi   “Fuqarolar   uchun   byudjetnashri”ning   2023-yilgi   sonida
ko’rsatilmoqda 16
. 
Dunyo   mamlakatlarining   tajribalaridan   kelib   chiqib   O’zbekistonda   ham
byudjet taqchilligini kamaytirishga ma lum bir xarajatlarni kamaytirish, samarasiz	
ʼ
ishlayotgan   subsidiya   va   imtiyozlarni   bekor   qilish   va   biznes   yuritish   muhitini
yanada   osonlashtirib,   yangi   tadbirkorlik   subyektlarini   yaratgan   holda   soliq
tushumini   oshirish   orqali   erishish   mumkin.   Xususan,   huquqiy   hujjatlar   loyihalari
muhokamasi   portali   orqali   taqdim   etilayotgan   “O’zbekiston   –   2030”   strategiyasi
to’g’risida»gi   Farmon   loyihasining   “Fiskal   barqarorlikni   ta minlash   va   davlat	
ʼ
majburiyatlarini   samarali   boshqarish”   maqsadi   doirasida   konsolidatsiyalashgan
byudjet   taqchilligini   2024-yilda   yalpi   ichki   mahsulotga   nisbatan   3   foizdan   va
kelgusi yillarda 2 foizdan past bo’lgan miqdorda bo’lishini ta minlash ham maqsad	
ʼ
qilib olingani bejiz emas, byudjet taqchilligi past miqdorda bo’lsa davlat qarzining
keskin oshish xavfi ham past darajada bo’ladi. 
Ma lumot uchun: O’zbekistonda 2021-yilda qator imtiyozlarning jami hajmi	
ʼ
51   trln   so’mni   tashkil   qilgan.   Natijada   shu   yili   170   mingta   yangi   tadbirkorlik
subyekti ochilgan, 500 mingdan ziyod ish o’rni yaratilgan 17
. 
 
YaIMning   6,8   foizi   miqdoridagi   energetika   sohasiga   berilayotgan
subsidiyalarni   kamaytirish,   Misr   davlatida   2011-yildagi   siyosiy   beqarorlik   tufayli
16  http://fayllar.org/mavzu-davlat-byudjeti-profitsitining-negativ-
oqibatlari   17
 https://lex.uz/ru 
26  
  yuzaga   kelgan,   va   2013-yilda   14   foizga   (YAIMga   nisbatan)   ko’tarilgan   byudjet
taqchilligini   kamaytirish   uchun   asosiy   vositalardan   biri   edi.   Bu   islohotni   amalga
oshirish uchun hukumat 2013-yildan boshlab ayrim korxonalar uchun tabiiy gaz va
uy xo’jaliklari uchun elektr energiyasi narxlarini oshirdi. 2014-yilda esa bu sohaga
ajratilayotgan   subsidiyalar   6,2   mlrd   dollarga   qisqarishi   e lon   qilindi   va   kelgusiʼ
yilda   energetika   sohasiga   20   mlrd   dollar   emas   balki   14   mlrd   dollar   miqdoridagi
subsidiyalar   ajratilishi   belgilandi   va   bunday   ko’rilayotgan   choralardan   asosiy
maqsad byudjet taqchilligi ni 2015-yilga kelib YIMning 10 foiziga tushirish edi. 
Soliq   tushumlarini   oshirish.   2008-yilda   Xitoy   investorlarga   bo’lgan   soliq
tanafusslarni   bekor   qilgan   va   bu   yangi   daromadlarni   shakllanishiga   olib   kelgan.
2015-yilda   Braziliyada   kuzatilgan   inqiroz   mamlakatdagi   byudjet   taqchilligini
YaIMga nisbatan 7.2 foizga ko’tarib yubordi va bu taqchillikni kamaytirish hamda
soliq   tushumlarini   oshirish   maqsadida   hukumat   avtomobil   sanoati   uchun   soliq
imtiyozlarini takomillashtiridi va soliq imtiyozlariga erishish uchun talablar qo’ydi.
O’zbekistonda   ham   yildan   yilga   ma lum   soliq   imtiyozlarini   bekor   qilish	
ʼ
davom   etmoqda,   masalan   2023-yil   birinchi   apreldan   QQS   bo’yicha   2   ta   soliq
imtiyozi, bojxona boji va daromad solig’i bo’yicha bittadan imtiyozlar bekor 
qilindi 17
.  
Byudjet   taqchilligi   keskin   oshgan   paytda   soliq   tushumlarini   oshirishning
yana bir izchil usulini 2010-yilda Fransiya qo’llagan. Hukumat yangi tadbirkorlarni
ko’paytirish   maqsadida   tadbirkorlik   qilishga   to’siq   bo’layotgan   omillarni
kamaytirish   orqali   –   “Avtotadbirkorlik   rejimi”   joriy   etdi,   natijada   320   mingdan
ortiq   tadbirkorlik   subyektlari   tashkil   etildi   va   ular   hukumatga   1   mlrd.   yevro
daromad   keltirdi.   Soliq   tushumlarini   ko’paytirishda   mavjud   soliqlarni   oshirish
orqali   ham   amalga   oshirish   mumkin,   lekin   bu   chorani   amalda   qo’llash   qiyin
jarayon   va   bu   xalq   orasida   ko’plab   noroziliklarga   ham   sabab   bo’lishi   mumkin.
Shunday   bo’lsada,   Irlandiya   hukumati   2008-yildagi   moliyaviy   inqiroz   vujudga
keltirgan katta byudjet 
17  https://www.gazeta.uz 
27  
  taqchilligi ni qisqartirish maqsadida 2013-yilda QQSni 21 foizdan 22 foizga hamda
2014-yilda   23   foizga   ko’targan   va   bu   byudjetga   qo’shimcha   570   mln.   yevro
daromad keltirgan 18
. 
   
 
18  http://em.tiiame.uz/storage/web/source/1/elektronkutubxona 
28  
  XULOSA 
Davlat   byudjeti   ijtimoiy   muammolarni   hal   etishda   muhim   ro’l   o'ynaydi.
Bunda   biz   davlat   byudjetining   iqtisodiy   kategoriya   sifatidagi   mazmunini   ochib
berish,   uning   asosiy   xossalari   va  vazifalarini   belgilab   berish   vazifalari   belgilandi;
davlat   budjeti   mablag’larini   shakllantirish   manbalari   va   sarflanish   yo’nalishlarini
ko’rib   chiqamiz   ,   o'rganamiz.   Davlat   byudjeti   byudjet   tizimining   asosiy   bo'g'ini
sifatida   davlat   tomonidan   iqtisodiy   va   ijtimoiy   tartibga   solishni   amalga   oshirish
imkonini beruvchi muhim vositalardan biridir.  
Davlat   byudjeti   iqtisodiy   kategoriya   bo'lib,   davlat   mablag'larining
markazlashtirilgan   fondini   shakllantirish   va   ulardan   foydalanish   jarayoniga
vositachilik qiluvchi iqtisodiy munosabatlarni ifodalaydi . Davlat byudjeti iqtisodiy
kategoriya   sifatida,   bir   tomondan,   korxonalar,   tashkilotlar   va   aholi   o'rtasidagi
(ikkinchi tomondan, umumiy ijtimoiy mahsulot va milliy daromadni taqsimlash va
qayta   taqsimlash   hamda   milliy   daromadni   shakllantirish   bo'yicha)   iqtisodiy
munosabatlar   tizimini   ifodalaydi.   Markazlashgan   davlat   mablag'lari   fondi
hisoblanadi . 
Byudjetning   mohiyati,   har   qanday   iqtisodiy   kategoriya   kabi,   uning
vazifalarida   namoyon   bo'ladi.   Importning   afzalliklari   va   kamchiliklarini
muvozanatlash   mamlakatlar   o'zlarining   savdo   strategiyalarini   optimallashtirish   va
global miqyosda barqaror  iqtisodiy rivojlanishni  ta'minlash  uchun juda muhimdir.
Jamiyatning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishida   davlat   byudjetining   o’rni   iqtisodiy
taraqqiyotga ta’sir ko’rsatuvchi vositadir 
Byudjetda   kamomadni   moliyalashtirish   sohasida   ko'rib   chiqilishi   mumkin
bo'lgan ba'zi takliflarimiz: 
1. Iqtisodiy   samaradorlikni   oshirish:   yerli   iqtisodiyatni   rivojlantirish
uchun   to'g'ri   investitsiyalarni   amalga   oshirish,   ishlab   chiqarish   sektorini
kuchaytirish, iste'mol resurslarini o'z ichiga qaytarish kabi qulayliklarni yaratish. 
2. Soliq  tizimini  rivojlantirish:  soliq   to'lovlarini  samarali   jamlash  uchun
soliq   qadamda   dasturlari   va   soliqlar   ustidan   reformalar   amalga   oshirish   to'g'ri
keladi. 
29  
  Soliqlarni tez va oson ravishda to'lash imkoniyatini yaratish. 
3. Investitsiyalarni   jalb   qilish:   chet   el   investorlarini   jalb   qilish   uchun
rivojlanayotgan   sohalarga  imtiyozlar   va  sodiqlarni   taklif  qilish  yordamida  muhim
investitsiyalarni   jalb   qilish   mumkin.   Sarmoyadorlarning   qiziqishi   uchun
rivojlanayotgan   sohalar   bo'ylab   investitsiya   konferensiyalarni   tashkil   etish   ham
muhimdir. 
4. Xalqaro   kredit   olish:   mizojlar   va   moliyaviy   ko'rsatkichlarga   ega
bo'lish   uchun   xalqaro   moliyaviy   tashkilotlardan   kredit   olish   yordamida   yurtdan
kelgan investitsiyalarni jalb qilish imkoniyatlari oshiriladi. 
5. Kasb-hunar-talablarini   rivojlantirish:   kasb-hunar-talabalarning   o'z
mehnatlarida   rivojlantirilishi   va   o'qishga   ega   bo'lish   imkoniyatlarini   yaratish.   Bu
esa, ishlab chiqarishning kuchayib borishi va ish bilan shug'ullanayotganlar sonini
oshirishga yordam beradi. 
Bu   berilgan   takliflar   orqali   O’zbekiston   Respublikasi   hududida   byudjet
kamomadini   moliyalashtirish   va   profitsitni   chegirib   olish   usullarini   yanada
barqarorlashtirishga erishish mumkin.  
   
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI 
I.  Normativ hujjatlar 
1. O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi 2015 – 2024. 
2. “O'zbekiston   Respublikasining   Davlat   byudjeti   to'g'risida”gi   Qonun   178son,
2024 yil. https://lex.uz/ru 
II. O’quv qo’llanmalar 
1. Ananyeva M.V.. Iqtisodiyot va biznes: nazariya va amaliyot.  Darslik. 
T:Adolat-2019. 
2. Astaxova K.H.. Zamonaviy iqtisodiyotning dolzarb masalalari. 
Maqola. T:Moliya-2019. 
3. Borisov E.F.. Iqtisodiyot nazariyasi.   O’quv qo’llanma . T:Moliya2019. 
4. Burganov R.A.. Iqtisodiyotni barqarorlashtirish asoslari.  Darslik. M.: 
Infra-M-2018 
5. Ivanov N.. Goffe N., Monusova G. Jahon iqtisodiyoti va xalqaro munosabatlar.
Maqola. T.:Sharq-2010. 
30  
  6. Karanets   S.M..   Byudjet   taqchilligi   va   uni   tartibga   solish.   O’quv   qo’llanma.
T:Moliya 2010. 
7. Larionov I.K.. Iqtisodiyot nazariyasi.  Darslik. M.: Dashkov, 2019. 
8. Lixota U.A.. Davlat byudjeti va uning vazifalari.  Maqola. M: Dashkov, 2019 .  
9. Sarantsev N.V.. Davlat byudjeti kamomadining sabablari.   O’quv qo’llanma. M:
Infra-M-2019 
10. Sokolov I. A.. Iqtisodiyot masalalari.   O’quv qo’llanma. T:Moliya2019 .  
III.  Internet saytlar 
11. . https://strategy.uz  
12. https://lex.uz/ru     
13. http://fayllar.org/mavzu-davlat-byudjeti-profitsitining-negativoqibatlari     
14. https://proreforms.uz/uz/publications/budjet-taqchilligi     
15. https://www.gazeta.uz     
16. http://em.tiiame.uz/storage/web/source/1/elektronkutubxona     
17. Mirziyoev   Sh.M.   “Mamlakatimizni   2017   yilga   mo ljallangan   iqtisodiyʼ
dasturning   eng   muhim   yo nalishlariga   bag ishlangan”   Vazirlar   Mahkamasining	
ʼ ʼ
majlisidagi ma ruza matnidan, T: O zbekiston- 2017 https://lex.uz/. 	
ʼ ʼ
 
31