Chig’atoy ulusining tashkil topishi va ijtimoiy iqtisodiy munosabatlar

MUNDARIJA
KIRISH……………………………...……………………………….……….........2
I BOB. CHIG`ATOY ULUSINING TASHKIL TOPISHI…………………......7
II   BOB.     CHIG`ATOY   ULUSIDA   HOKIMIYAT   VA   BOSHQARUVNING
AMALGA OSHIRILISHI………………………………………………………13
III BOB.   CHIG`ATOY ULUSIDA IJTIMOIY-IQTISODIY HAYOT………17
XULOSA………………………………………...………….
…………………....27 FOYDALANILGAN   MANBA   VA   ADABIYOTLAR
RO‘YXATI..................29
ILOVALAR………………………………………..……………………………..30
1 KIRISH
Har bir davlatchilik hududlaridan dunyo sivilizatsiyasi  tarixiy taraqqiyotida
o‘chmas   iz   qoldirgan   olimu   fuzalolar,   davlat   arbobiyu,   sarkardalar   yetishib
chiqqanlarki,   bugungi   xalqlar   ular   bilan   xaqli   ravishda   faxrlansa   arziydi 1
.
Hukumatlar tashabbusi bilan tarixi chuqur o‘rganila boshlandi. Shu jumladan jahon
davlatchiligi   tarixidagi   Chig‘atoy   ulusi   davlatining   tashkil   topish   davri   ham.
Chingizxon   o‘z   hukmronligining   so‘nggi   davrlariga   kelib,   1224-yilda   o‘z   qo‘l
ostiga   kiritgan   barcha   hududlarni   avlodlari   o‘rtasida   taqsim   qiladi.   Chunonchi,
Irtish   daryosi   sohillaridan   g‘arbga   tomon   to   ‘‘mo‘g‘ullar   otining   tuyog‘i   yetgan
joygacha’’   bo‘lgan   yerlar,   Sirdaryoning   quyi   oqimi   va   Xorazmning   shimoli   -
g‘arbiy   qismlari   to‘ng‘ich   o‘g‘li   Jo‘jiga,   Sharqiy   Turkiston ,   Yettisuv   va
Movarounnahr   yerlari   Chingizning   ikkinchi   o‘g‘li   Chig‘atoyga   berildi.   Uchinchi
o‘g‘il   O‘qtoyga   esa   G‘arbiy   Mo‘g‘uliston   va   Tarbag‘atoy   yerlari   ajratildi,   Kenja
o‘g‘il   va   voris   Tuliga   Mog‘uliston,   Xitoy   va   Qirg‘iziston   yerlari   meros   qilib
berildi.   Keyinchalik,   Chingizxonning   jahongirlik   yurishlarini   davom   ettirib,
Sharqiy   Yevropaning   katta   qismini   bosib   olib ,   Oltin   O‘rdaga   asos   solgan   uning
nabirasi   Botuxon   hukmronligi   davrida   (1227-1255)   Movarounnahrning   qator
hududlari ham uning ta’sirida bo‘lgan.
Shunday   qilib,   Chingizxon   avlodlari   o‘rtasidagi   meros   taqsimlanishi
natijasida   Movarounnahr,   Sharqiy   Turkiston   va   Yettisuv   o‘lkalari   Chig‘atoy   va
uning   vorislariga   o‘tib,   u   Chig‘atoy   ulusi   nomi   bilan   atala   boshlandi.   Endilikda
Mo‘g‘ul   hukmdorlari   Movarounnahr   o‘lkasini   boshqarishga   kirishar   ekanlar,   ular
qanday   qilib   bo‘lmasin,   uning   xalqini   yanada   itoatda   tutish,   bu   yerdan   mo‘g‘ul
zodagonlari   uchun   ko‘proq   soliq   va   o‘lponlar   undirish ,   qo‘shimcha   majburiyatlar
yuklash   harakatida   bo‘ladilar.   Mo‘g‘ullar   Movarounnahni   idora   etishda   mahalliy
amaldorlar   xizmatidan   ustamonlik   bilan   foydalandilar.   Shu   o‘rinda   Mahmud
Yalavoch,   Badriddin   Amid,   Hasan   Xoja,   Ali   Xoja ,   Yusuf   O‘troriy,   Qutbiddin
1
  Mirziyoyev Sh.M. Milliy taraqqiyot yo‘limizni qat'iyat bilan davom ettirib, yangi bosqichga ko‘taramiz. –
Toshkent: O‘ zbekiston, 2017. – B. 12.
2 Xabash   Amid   singari   mo‘g‘ul   hukmdorlari   bilan   yaqindan   hamkoriik   qilgan
mahalliy amaldorlar ismlarini keltirib o‘tish joiz. Shu boisdan ham, Chig‘atoy ulusi
hukmdori   Chig‘atoy   (1224-1242)   davrida   Movarounnahmi   boshqarish   mahalliy
yirik   savdogar,   diplomat,   Sotqinlik   evaziga   mo‘g‘ullarning   ishonchini   qozongan
Mahmud   Yalavochga   berilgani   tasodifiy   emas.   U   xoqon   nomidan   raiyatni
boshqaradi.   Uning   qarorgohi   (poytaxti)   Xo‘jand   edi.   Harbiy   hokimiyat ,   aholini
ro‘yxatdan   o‘tkazish,   soliq   yig‘ish   ishlari   doruxachi   va   tamg‘ach   deb   ataluvchi
mo‘g‘ul   amaldor l ari   qo‘lida   bo‘ladi.   Mo‘g‘ul   bosqoqlari   ixtiyoridagi   ko‘p   sonli
jangchilar   Mahmud   izmiga   bo‘ysundirilgan.   Aholidan   markaziy   hokimiyat
xazinasi uchun ko‘plab soliqlar undirilgan.
Bundan   tashqari,   aholi   turli-tuman   to‘lovlar   berishga   majbur   etilgan.
Masalan,  aholi savdo yo‘llaridagi  bekatlar (yomlar)  uchun go‘sht, un, guruch, ot-
ulov   berishga   ham   majbur   etilgan.   Bosib   olingan   mamlakat   hunarmandlari   ‘‘din
tugun’’,   deb   atalgan   maxsus   o‘lpon   to‘lab   turganlar.   Mo‘g‘ullarning
Movarounnahr   hududini   bosib   olib,   ship-shiydam   etib,   talon-taroj   qilishi ,   so‘ngra
mahalliy aholini haddan ziyod soliq, o‘lpon va to‘lovlar yo‘li bilan zulm-asoratga
duchor   yetishi,   pirovard   oqibatda   xalqning   ko‘tarilishiga,   o‘z   erki,   mustaqilligi
uchun   qalqishiga   sabab   bo‘ladi.   1238-yilda   Buxoro   yaqinidagi   Torob   qishlog‘ida
boshlangan   oddiy   g‘alvir   yasovchi   hunarmand   Mahmud   Torobiy   boshchiligidagi
xalq   qo‘zg‘oloni   shu   tariqa   yuz   bergan   edi.   Kelgindi   mo‘g‘ul   zodagonlarining
mahalliy yiiqori tabaqa vakillari bilan til biriktirib,   bechorahol xalqni talab , boylik
orttira-yotganligi, shohona aysh u ishrat qurayotganligi, oddiy fuqaroning turmushi
tobora   nochorlashib   borayotganligi   Mahmud   va   uning   maslakdoshlarini   g‘azabga
keltiradi va qo‘lga qurol olib, mo‘g‘ullar zulmini ag‘darib tashlash uchun kurashga
undaydi.   Uning   tevaragiga   ming-minglab   alamzada   oddiy   mehnat   kishilari
to‘planadi.   Buxoro   atrofidagi   qishloqlar   aholisi   bilan   ko‘payib   borgan
qo‘zg‘olonchilar   Buxoroga   kelib ,   mo‘g‘ul   amaldorlarini,   shuningdek,   mahalliy
zodagonlar,   sadrlarni   yengib ,   shaharni   egallaydilar.   Buxoro   sadrlari   Mahmud
Torobiy hokimiyatini tan olib, uni xalifa deb e’lon qilishga majbur bo‘ladilar.
3 Mavzuning   dolzarbligi:   Chig‘atoy   ulusi   davlatining   tashkil   topish   davri
jahon   tarixida   chuqur   iz   qoldirgani   va   O‘zbekiston   davlatchiligi   va   tarixida   katta
o‘rin   tutganiga   hech   qanday   shak-shubha   yo‘q.   Bu   davrdagi   Chig‘atoy   ulusi
davlatining   tashkil   topish   va   undagi   ijtimoiy-iqtisodiy   hayoti   bugungi   kunda
zamonaviy   yangi   texnologik   metod   va   usullar   orqali   ilmiy   tadqiq   qilish   kerak
bo‘lgan   mavzulardan   biridir.   Bu   mavzu   O‘zbekiston   davlatchiligi   tarixi   va
madaniy-siyosiy   hayotida   muhim   burilish   nuqtasi   bo‘lganligi   tufayli   yanada
chuqur   tadqiqotlarga   muhtoj.   Ana   shu   jihatlar   tufayli   ham   bu   mavzuning
dolzarbligini tushunish mumkin. 
Kurs ishi tadqiqotining  maqsadi:   Ushbu kurs ishining maqsadi o‘rta asrlar
davrida   mustamlakachilik   siyosatining   kuchayishi   natijasida   Mo‘g`ullar
davlatining paydo bo‘lishi va uning bo‘linishi natijasida Chig`atoy ulusining paydo
bo‘lishi, undagi ijtimoiy-iqtisodiy hayotiga doir ma`lumotlar bazasini kengaytirish
va uni ilmiy nuqtai nazardan o‘rganib mohiyatini yanada oydinlashtirish; mavzuga
oid   mavjud   ma`lumotlardagi   noaniqlik   va   xatolarga   oydinlik   kiritish;   Chig‘atoy
ulusi   davlatining   tashkil   topish   va   undagi   ijtimoiy-iqtisodiy   hayoti   siyosiy
voqealarni O‘zbekiston davlatchiligi tarixiga o‘rganib tahlil qilishdan iborat.
Kurs ishining vazifasi:  Chig‘atoy ulusi  davlatining tashkil topish va undagi
ijtimoiy-iqtisodiy   hayoti   siyosiy   voqealarni   O‘zbekiston   davlatchiligi   tarixida
tutgan o‘rnini turli ilmiy tadqiqot metodlari asosida o‘rganish maqsadida quyidagi
vazifalar belgilab olindi: 
-   Chig‘atoy   ulusi   davlatining   tashkil   topish   va   undagi   ijtimoiy-iqtisodiy
hayoti   tarixining   o‘rganilishi   natijalarini   tahlil   qilib,   umumlashtirish   va   ularning
o‘rta asrlar tarixi va rolini o‘rganishdagi ahamiyatini ochib berish;  
-   Chig‘atoy   ulusi   davlatining   tashkil   topish   va   undagi   ijtimoiy-iqtisodiy
hayotiga   oid   to‘plangan   ma’lumotlarni   O‘zbekiston   davlatchiligi   tarixining   yangi
sahifalarini yoritishda muhim manba sifatida tahlil etish; 
-   Chig‘atoy   ulusi   davlatining   tashkil   topish   va   undagi   siyosiy   va   iqtisodiy
jarayonlarini qamrab olgan holda tadqiq etish; 
4 - mavjud ma’lumotlarni qiyoslagan holda Chig‘atoy ulusi  davlatining tashkil
topish va undagi  siyosiy faoliyatini o‘rganish hamda siyosiy masalalariga yangidan
baho   berish,   manbalar   va   so‘nggi   tadqiqotlar   asosida   ushbu   masalalarni
oydinlashtirish, munozarali masalalarga aniqlik kiritish; 
-   manba   va   adabiyotlarni   tahliliy   o‘rganib,   Chig‘atoy   ulusi   davlatining
tashkil   topish   va   undagi   siyosiy   faoliyatidagi   ilmiy   muammolarni,   ularning
o‘rganilishi   natijalari,   tadqiqotchilar   xulosalarini   qiyoslab,   yangi   asoslarda   tadqiq
etish;
  -   Chig‘atoy   ulusi   davlatining   tashkil   topish   va   undagi   ijtimoiy-iqtisodiy
hayot ning   O‘zbek   xalqlarining   o‘rta   asrlar   davlatchiligi   tarixida   tutgan   o‘rnini   va
uning siyosiy-tarixiy jarayonlarda tutgan mavqeyini yoritib berish.
Tadqiqot   obyekti :   Chig‘atoy   ulusi   davlatining   tashkil   topish   va   undagi
ijtimoiy-iqtisodiy   hayot ning   o‘rganilishi   haqida   to‘liqroq   ma`lumotlar   yig`ish   va
ushbu   davlatning   ijtimoiy   hamda   madaniy   hayotini   o‘rganish   orqali   ularning
O‘zbekiston   davlatchiligi   tarixdagi   ro‘lini   kengroq   hamda   batafsilroq   yoritish   va
o‘rganish.
Mavzuning   o‘rganilganlik   darajasi:   Chig‘atoy   ulusi   davlatining   tashkil
topish   va   undagi   ijtimoiy-iqtisodiy   hayoti   bugungi   kungacha   olimlar,
tarixshunoslar   tomonidan   juda   ko‘p   tadqiq   qilingan.   Shuningdek   bugungi   vaqtda
ham   bu   davr   haqida   qandaydir   bir   shaklda   ilmiy   yoki   amaliy   izlanishlar   olib
borilayapti.   Ayrim   ilmiy   tadqiqotlar   esa   hali   hanuz   davom   yetmoqda.   Hozirgi
zamonaviy texnologiyalar rivojidan keyin ham bu tarixiy voqeaga boshqa voqealar
singari   jiddiy   chuqurroq   e`tibor   berilayapti.   Natijada   esa   Chig‘atoy   ulusi
davlatining   tashkil   topish   va   undagi   ijtimoiy-iqtisodiy   hayoti   haqida   ma`lumotlar
bazasi   oshdi.   Xususan   В .     B.Eshov.   “O zbekiston   davlatchiligi   va   Boshqaruviʼ
tarixi.   va   А .   Б .   Murtazayeva   R.H.   ‘‘O‘zbekiston   tarixi’’.   asarlari   va     bir   qator
tarixiy   arxivlarida   hamda   Ingliz,   yevropa   va   rus   ensiklopedik   asarlari   orqali   bu
mavzu yaxshi o‘rganilgan.
5 Davriy (xronologik) chegaralanishi:   Kurs ishining davriy chegarasi     jahon
tarixining   o‘rta  asrlar   davrida,  XIII   asr   boshlari   va   XIV   asr   oxiri   Chig‘atoy  ulusi
davlatining tashkil topish va undagi ijtimoiy-iqtisodiy  hayoti  va uning O‘zbekiston
davlatchilgi tarixidagi o‘rnini  o‘rganib tahlil qilishdan iborat.
Ishning   hajmi:   Ushbu     kurs   ishi     kirish,   3   bob ,   xulosa,   foydalanilgan
adabiyotlar ro‘yxat i va ilovalar bilan 31  varaqdan iborat.
6 I BOB. CHIG`ATOY ULUSINING TASHKIL TOPISHI
Mo‘g‘ul   qabilalari   va   elatlarining   qudratli   davlatga   birlashuvi   va   jipslashuvi
jarayoni   mo‘g‘ul   xoni   Temuchin   (1155-1227)   nomi   bilan   bog‘liq.   U
mo‘g‘ullarnigina   emas,   ular   bilan   yonma-yon   yashabkelayotgan   jaloyir,   o‘yrot,
keroit, nayman, qoraxitoy, qirg‘iz, uyg‘ur, qorliq singari turkiy qabilalami ham o‘z
qo‘li ostida birlashtirib, kuchli davlatga asos soldi 2
.
Temuchinning   ulug‘   hoqon   sifatida   mavqeyining   mustahkamlanishida   1206-
yilda   Qoraqurumda   chaqirilgan   umummo‘g‘ul   qurultoyi   alohida   o‘rin   tutdi.
Qurultoyda,   birinchidan,   barcha   mo‘g‘ul   urug‘-qabilalari   hamda   ularning   qo‘l
ostida   birlashgan   boshqa   qabila   va   elatlar   yo‘lboshchilari   jam   bo‘lgan   edi.
Anjumanda   Temuchinni   ulug‘   xon   qilib   ko‘tarish,   unga   vujudga   kelayotgan
birlashgan qudratli harbiy davlatni mustahkamlash, istilochilik urushlari olib borish
uchun   cheklanmagan   vakolatlar   beriladi.   Shuningdek,   qurultoy   mo‘g‘ullarning
hukmron   tabaqalari   —   no‘yonlar,   bahodurlar   va   tarxonlarga   juda   katta   imtiyozlar
berdi,   ularning   manfaat-qiziqishlarini   qonunlashtirdi.   Qurultoyda   mo‘g‘ullarning
dunyoga   hukmron   bo‘lishdan   iborat   uzoqqa   mo‘ljallangan   asosiy   maqsad   va
vazifalari ham belgilab olindi.
Qurultoyda Temuchin barcha mo‘g‘ul-tatar xonlarining ulug‘ xoni (qooni) deb
e’lon   qilindi   va   unga   Chingizxon   laqabi   berildi.   Chingizxon   iborasi   mualliflar
tomonidan ‘‘kuchli’’, ‘‘qudratli’’, ‘‘toza’’ va hokazo ma’nolarda talqin qilinadi.
Qurultoy   qabul   qilgan   ‘‘Yaso’’   hujjati   ulug‘   xon   hokimiyatini   yanada
Wustahkamlash, yangi feodal tabaqa - tarxonlar mavqeyini kuchaytirish, davlatning
harbiy qudratini yuksaltirishning muhim qonuniy asoslarini yaratib berdi.
Chingizxon   ulug‘   hoqon   deb   e’lon   qilingan   birinchi   kunning   o‘zidayoq
o‘zining eng yaqin kishilaridan 95 nafarini bahodur - mingboshilar etib tayinladi va
bir   necha   ming   kishi   tarxonlik   yorliqlari   bilan   siylandi.   U   ayni   paytda   10   ta   oliy
hokimiyat lavozimlarini ta’sis etdi va 150 kishidan iborat shaxsiy gvardiya hamda
2
  Azamat Ziyo O`zbek davlatchiligi tarixi (Eng qadimgi davrdan Rossiya bosqiniga qadar). T., 2000. B.245
7 1000  nafar  dovyurak  jangchilardan  iborat   shaxsiy   drujina  tuzdi.  Keyinroq  shaxsiy
drujina tarkibi 10 ming nafarga yetkazildi 3
.
Chingizxon   o‘z   markaziy   hokimiyatini   mustahkamlab   olishga   erishgach,
kuchli, har tomonlama harbiy tayyorgarlik ko‘rgan jangovar armiya tuzib, qo‘shni
davlatlarni. birin-ketin istilo etishga kirishadi. 1206-1211-yillar  davomida Sibir  va
Sharqiy   Turkiston   xalqlari   (buryat,   yoqut,   oyrat,   qirg‘izlar)   bo‘ysundiriladi.
Mo‘g‘ul   sarkardasi   Xubilay   Yettisuvning   shimoliy   hududlarini   zabt   etadi.   1211-
yilda   uyg‘urlar   yeri   istilo   etilgach,   Chingizxon   Xitoy   hududlarini   bosib   olishga
kirishadi.
1215-yilda   Shimoliy   Xitoy   poytaxti   Pekin   ishg‘ol   qilinadi.   1217-yilga   kelib,
Xuanxe daryosining shimolidagi barcha yerlar mo‘g‘ullar qo‘l ostiga o‘tadi. 1218-
yilga kelib esa Yettisuv hududining qolgan qismi ham mo‘g‘ullarga tobe bo‘ladi.
Mo‘g‘ul   hukmdori   Xorazmshoh   bilan   bo‘lgan   o‘z   diplomatik   aloqasida   shu
qadar   ustakorlik   yo‘lini   tutdiki,   bunda   uning   tomonidan   yuborilgan   elchilik
missiyasi   faqat   yaxshi   qo‘shnichilik,   savdo-sotiq   aloqalarini   yaxshilash,
mustahkamlashga   qaratilgan   nomayu   samimiy   tilaklarni   Xorazm   hukmdoriga
yetkazib   turdi.   Amalda   esa   o‘z   bosqinini   qanday   yo‘llar   bilan   amalga   oshirish
choralarini   ko‘rib   bordi,   bunga   sababu   bahonalar   izladi.   Nihoyat,   1218-yil   kuzida
Chingizxon   jo‘natgan,   tarkibi   musulmon   savdogarlaridan   iborat   450   kishilik   boy
savdo   karvonining   O‘trorda   Xorazmshoh   ishorasi   bilan   talanishi   va   yo‘q   qilinishi
mo‘g‘ullar   uchun   shunday   muhim   ashyoi   dalil   bo‘ldiki,   bu   hoi   ikki   o‘rtada   yuz
berishi muqarrar bo‘lgan katta urushga sabab bo‘ldi.
Mo‘g‘ul hukmdori Chingizxon o‘zining ko‘p sonli qo‘shini (ba’zi manbalarda
ta’kidlanishicha,   uning   tasarrufida   600   minglik   jangovar   armiya   to‘plangan   edi)
bilan Movarounnahr sarhadlariga istilochilik yurishlarini boshlaydi 4
.
O‘zini   ‘‘Iskandari   soniy’’   (Ikkinchi   Iskandar)   deb   atagan   Muhammad
Xorazmshoh   mo‘g‘ullar   hujumi   boshlanishi   bilanoq   butunlay   vahimaga   tushib,
3
  http://www.ziyonet.uz.
4
  http://www.history.kemsu.ru
8 dushmanga qanday zarba berishni ham, mamlakat mudofaasini tashkil etishni ham
bilmay qoladi.
1219—1221-yillar  oralig‘ida  Movarounnahr   va Xorazm   hududlari   mo‘g‘ullar
asoratiga   tushib   qoldi.   Mo‘g‘ullar   saltanatining   ulug‘   hukmdori   Chingizxon
vafotidan   so‘ng   uning   vasiyatiga   binoan   itoatga   keltirilgan   ajnabiy   hududlar
o‘g‘illari  — jo‘jixon, Chig‘atoy, O‘qtoy va To‘lixonlarga bo‘lib berilgan edi. Shu
iumladan,   Movarounnahr,   Yettisuv   va   Sharqiy   Turkiston   Chig‘atoy   tasarrufiga
'berilganligidan bu hududlar Chig‘atoy ulusi nomi bilan atala boshlandi.
XIV   asrning   40-yillariga   kelib   Chig‘atoy   ulusi   ikki   qismga:   Yettisuv,
Farg‘onaning sharqiy qismi, Sharqiy Turkistondan iborat Mo‘g‘ulistonga  
va   G‘arbiy
ulus   -   Movarounnahrga   bo‘linib   ketdi.   Xorazmning   sharqiy   qismi   ham   G‘arbiy
ulusga   qaragan.   1340-1360-yillar   fitna-fasod,   o‘zaro   feodal   kurash   va   ulusda
siyosiy   tarqoqlikning   kuchaygan   davri   bo‘ldi.   XIV   asrning   50-yillari   oxirida
Chig‘atoy ulusining har ikkala qismi mayda boshqaruv tizimlariga bo‘linib ketdi 5
.
Movarounnahrda   avj   olib   ketgan   ijtimoiy-siyosiy   tarqoqlik,   mo‘g‘ul   va   turk
xonlari,   amirlari   o‘rtasidagi   o‘zaro   nizolar   va   besamar   kurashlar   o‘lka   hayotiga
chuqur   salbiy   ta’sir   o‘tkazdi,   uning   uzil-kesil   parchalanib   ketish   xavfini   keltirib
chiqardi.   Bunday   murakkab,   keskin   vaziyatda   Movarounnahr   yaxlitligini   saqlash,
mahalliy   hukmdorlarning   o‘zboshim-cha   xatti-harakatlarini   jilovlash,   yurtni
mo‘g‘ullar   istibdodidan   xalos   qilish,   uni   mustaqil   taraqqiyot   yoiiga   solib
yuborishdan   iborat   birdan-bir   tarixiy   vazifa   ko‘ndalang   bo‘lib   turardi.   Uni
muvaffaqiyatli uddalash ulug‘ bobomiz Amir Temurga nasib etdi.
Mo‘g‘ul   bosqini   O‘rta   Osiyoda   mavjud   bo‘lgan   ijtimoiy   tuzumni   o‘zgartira
olmagan bo‘lsa-da, mamlakatdagi turli sinflar hayotida turlicha namoyon bo‘ldi.
Ruhoniylar,   savdogarlar   va   yirik   yer   egalari   ko‘p   o‘tmay   mo‘g‘ul
is.tilochilarining   tayanchiga   aylandilar.   Muarrix   Rashiduddinning   ma’lumot
berishicha,   mo‘g‘ul   xonlari   va   shahzodalari   yirik   yer   egalari   va   savdogarlarga   -
mahalliy   aholidan   soliqlar   yig‘ishlariga   asoslanib,   saxiylik   bilan   qimmatbaho
5
  Axmadjonov Rossiya imperiyasi Markaziy Osiyoda. T., 2003. B.154
9 hadyalar   ulashganlar.   Ammo,   shaharlarda   ham,   qishloqlarda   ham
mehnatkashlaming ahvoli nihoyatda og‘ir edi.
Dehqonlar   va   hunarmandlar   ishlagan   yerlaridan   davlatga   to‘laydigan   yillik
soliq-xirojdan tashqari yana ko‘plab soliqlar to‘lashlari kerak edi.
Chig‘atoy   ulusida   yer   solig‘i   o‘ndan   bir   hajmda   belgilangan.   Oliy
mansabdorlar   soliq   to‘lamaganlar.   Gap   shundaki,   yirik   mulkdorlar,   savdogarlar,
islom   peshvolari   mo‘g‘ullar   bilan   yaqinlashib,   katta   imtiyozlarni   qo‘lga   kiritgan,
har   xil   yengilliklar   olgan   edilar.   Soliq   turlaridan   yana   biri   ko‘pchur   edi.   U
chorvador   xo‘jaliklardan   olingan.   Chorvadorlardan   yana   shulsi   solig‘i   olingan.
Bunda   har   suruvdan   bir   qo‘y   va   qimiz   uchun   har   ming   bosh   otdan   bir   biya
undirilgan.
Yana   bir   soliq   targ‘u   deb   atalgan.   U   hunarmand,   savdogarlardan   olingan.
Targ‘u ishlab chiqarilgan va sotilgan molning o‘ttizdan bir ulushi hajmida olingan.
Yana   mahalliy   xalq   tuz   solig‘i,   jon   yoki   kumush   solig‘i   to‘lagan.   Ma’lumki,
mo‘g‘ul   xonlari   noiblarga   barot   (ijara   yorlig‘i),   payza   berganlar,   noiblar   soliq
yig‘ish paytida rasmiy belgilangan hajmdan ziyodroq undirib olishlari mumkin edi.
Aholi   maxsus   yorliqlarga   asosan   o‘zlari   yashab   turgan   hududlardan   o‘tuvchi
amaldorlar,   savdogarlar,   ruhoniylar   va   xonning   qarindoshlarini   (ular   to‘xtaydigan
joylar   ‘‘yom’’   —   ‘‘bekat’’   deb   atalgan)   turar-joy,   oziq-ovqat   va   ot-ulov   bilan
ta’minlashga majbur edi.
Ko‘p   sonli   mansabdorlar,   harbiylar,   tarxonlar,   dorug‘a   va   tamg‘achilar
yomlarda (bekat)larda to‘xtab o‘tganlarida, har bir oila bir  szin (596,8 gr.) go‘sht,
bir   shin   guruch   va   bir   shisha   aroq   yetkazib   berishlari   zarur   edi.   1235-yil   hoqon
farmoniga   ko‘ra   har   bir   yomdagi   aloqa   xizmati   ikki   tuman   aholisiga   yuklatiladi.
Ikki tuman aholisi yom uchun 20 bosh ot, so‘yishga qo‘y-echki, sog‘ishga biyalar,
arava va boshqa zarur anjomlar ajratishlari lozim edi.
Shuningdek,   shahar   va   qishloqlarda   joylashgan   harbiy   guruhlarni   kiyim-
kechak   va   oziq-ovqat   bilan   ta’minlash   ham   oddiy   aholi   zimmasida   edi.
Hunarmandlar ayniqsa qattiq nazorat ostiga olingan bo‘lib, ular yuqorida eslatilgan
10 soliqlardan tashqari mo‘g‘ul hukmdorlariga ma’lum miqdordagi mahsulotlar ishlab
berardilar.
Chig‘atoy ulusi xonlari o‘z uluslariga inju tarzida egalik qilganlar, ya’ni xonu
xonzodalar   o‘zlariga   berilgan   yurtning   daromadidan   foydalanish   huquqiga   ega
bo‘Iganlar,   xolos.   Yer   solig‘i   (xiroj)   umumiy   hosilning   o‘n   foizini   tashkil   etgan.
Ko‘chmanchilar to‘laydigan ko‘pchur yuz bosh moldan bir bosh hisobida bo‘lgan.
Savdodan   targ‘u   jarimasi   olingan.   Munka   qoon   nomidan   pul   zarb   etilgach,   1270-
yildan   soliq   va   jarimalar   pul   bilan   olina   boshlagan.   Pul   ulusning   ko‘plab   yirik
shaharlarida, masalan, Olmaliq, Buxoro, O‘tror, Taroz, Koshg‘ar, Toshkand, O‘sh,
Marg‘ilon, Oqtepa, O‘zgand, Xo‘jandda zarb qilingan.
Mas'udbek   tashabbusi   bilan   1271-yilda   pul   islohoti   o‘tkazildi.   Chig‘atoy
ulusining barcha shahar va tumanlarida bir xil vazndagi kumush tangalar zarb etish
va   muomalaga   kiritish   bu   islohotning   asosiy   mohiyatini   tashkil   etar   edi.   Bu   hoi
ichki savdo va ijtimoiy munosabatlarni tartibga solardi: endi kumush tangalar zarb
etish   erkinligi   vujudga   keldi;   xohlagan   kishi   o‘z   ixtiyoridagi   kumush   buyumlarini
zarbxonaga olib kelib kumush tangaga aylantirishi mumkin edi.
Mo‘g‘ullar   hukmronligi   yillarida   yangi   yer   raulki   egaligi   vujudga   keladi.   Bu
davrda   yerlar:   devon,   ya’ni   davlatga,   feodallarga   tegishli   yerlar,   vaqf   yeiiari   va
ozod   dehqonlarga   taalluqli   yerlarga   bo‘lingan.   Mo‘g‘ullar   o‘zlari   bosib   olgan
yerlarini qabilalar va harbiy amaldorlarga xizmat evaziga bo‘lib bera boshlaydilar.
Bunday yer egaligi shartli bo‘lib, ‘‘suyurg‘ol’’ deb atalgan, u vorislikka o‘tkazilgan
hamda   soliq   bobida   va   ma’muriy   sohada   to‘liq   daxlsizlikdan   foydalangan
(Mang‘itlar sulolasi  davrigacha). Shunday qilib, bu mulkning uchta asosiy belgisi:
shartliligi, merosiyligi va daxlsizligi xarakterlidir 6
.
Mo‘g‘ullar   bosib   olingan   xorazmshohlar   davlatining   aholisini   o‘nlik,   yuzlik,
mingliklarga   bo‘lganlar.   Ana   shu   tartibda   10.000   aholidan   iborat   ma’muriy   birlik
tumanlar   joriy   qilingan.   1235-1251-yillarda   ikki   marta   aholi   ro‘yxati   o‘tkazilib,
hatto   hunarmandlar   ham   mo‘g‘ul   feodallariga,   oilalar   hazora   —   mingliklarga
biriktiriltan.   Minglik   deganda,   shahzodalarga   soliq   to‘lovchi   aholi   tushunilgan.
6
  http://www.history.kemsu.ru
11 Mo‘g‘ullar soliq islohoti o‘tkazganlar. Unga ko‘ra, Ug‘adoyxon davrida dehqonlar
(ekinchilar)dan   hosilning   10   foizi,   molchilardan   molining   1   foizi   bir   yillik   soliq
sifatida   olinishi   belgilangan   bo‘lsa,   Munka   (Munxa)   xon   soliqlarni   pul   bilan
belgilab, har kishidan 11 dinorgacha soliq olishni joriy etgan.
Kebekxon   Chig‘atoy   ulusida   pul   va   ma’muriy-hududiy   islohot   o‘tkazadi.
Uning pul islohotiga ko‘ra, yangi tangalar: katta va kichik |umush tangalar, dirham
va   dinorlar   zarb   qilingan.   Ularga   ‘‘Qutlug‘   bo‘lsin’’   degan   turkiycha   (chig‘atoy)
so‘zlar uyg‘ur harflarida bitilgan edi.
O‘tkazilgan   ma’muriy   islohot   asosida   esa   mamlakatni   ma’muriy-hududiy
birliklar   -   tumanlarga   bo‘lish   yotadi.   Bundan   maqsad   -   davlatni   markazlashtirish,
feodal   bekliklarning   o‘zboshimchaliklariga   chek   qo‘yish   bo‘lib,   ular   o‘rniga
tumanlar   tashkil   qilindi.   Endi   turiian   boshliqlari   xonning   amirlari   sanalardi.
Markaziy   Osiyoda   qullar   mehnatining   unumsizligi   bois   ularni   ozod   qilib,
krepostnoy qaramlikka tashlash ham shu davrdan boshlangan bo‘lishi mumkin. Bu
haqda 1326-yildagi vaqf yorlig‘i guvohlik beradi.
II BOB.  CHIG`ATOY ULUSIDA HOKIMIYAT VA BOSHQARUVNING
AMALGA OSHIRILISHI
12 Mo‘g‘ullar   asos   solgan   davlat   yarim   ko‘chmanchi   tipidagi,   asosan   harbiy
tartiblarga   muvofiq   kelgan   davlat   boshqaruviga   ega   siyosiy   tashkilot   edi.
Chingizxon va uning avlodlari xon unvoni sohiblari edilar. Ularning qo‘li ostidagi
boshqaruv   tizimida   turli   unvon,   martaba   va   mansab   egalari     bo‘lgan.   Bunday
amallarning   aksariyati   harbiy   tartiblarga   mos   tushardi.   Yirik   harbiy   bo‘linma
boshida   no‘yonlar,   bahodirlar   va   merganlar   turgan.   O‘n   ming   askardan   iborat
tumanga xonning farzandlari ham boshchilik qilishgan. Xonning. shaxsiy soqchilik
bo‘linmasi   -   keshik   ham   bo‘lgan.   Favqulodda   holatlarda   mazkur   bo‘linmaning
harakati qo‘l kelgan 7
.
Tumanlar   o‘z   navbatida   minglik,   yuzlik,   o‘nliklarga   bo‘lingan   va   har   bir
bo‘g‘inda   harbiy   boshliqlar:   mingboshi,   yuzboshi   va   o‘nboshilar   turgan.   Tartib-
intizom   borasida   so‘z   yuritmoqchi   bo‘lsak,   bunda   mo‘g‘ullarning   qo‘shini   eng
intizomli va o‘z boshliqlarining so‘zini ikki qilmaydigan keskin, o‘z zamonasining
haqiqatan ham qat'iy jangovar armiyasi sanalardi. Jangchilar esa botir, qo‘rqmas va
chaqqon bo‘lgan.
Chig‘atoy   ulusi   davrida   Movarounnahrni   boshqarish   ishlari   mahalliy
hukmdorlarga   topshirilgan   edi.   Movarounnahrning   boshqaruvchisi   yirik   savdogar
va   Mahmud   Yalavoch   bo‘lgan.   U   Xo‘janddan   turib   o‘z   qo‘li   ostidagi   mo‘g‘ul
harbiy   bo‘linmalari   yordamida   davlatni   boshqargan,   soliqlami   yiqqan.   Buxoroda
esa   mahalliy   zodagonlar   va   ruhoniy   rahbarlar   mamlakatda   boshqaruvni   o‘z
qo‘llariga olgan edilar. Bular mahalliy amirlar va sadrlar hisoblangan.
Mahalliy   boy-zodagonlar   qatlamiga   tayangan   holda   mo‘g‘ul   xonlan   O‘rta
Osiyodagi viloyat va hududlarni idora qilganlar. Lshonchli kishilarga maxsus hujjat
—   payzalar   berganlar.   Alohida   yorliqlarga   ko‘ra   mahalliy   aholi   amaldorlar,
savdogarlar, ruhoniylar, xon xonadoni vakillariga o‘sha yerlardan o‘tib qolsa, turar
joy berganlar hamda ularni oziq-ovqat va ot-ulov bilan ta’minlaganlar.
Bu   davrda   huquqdagi   asosiy   o‘zgarishlar   Chingizxon   tomonidan   mo‘g‘ul-
tatarlar   odat   huquqlarining   yozma   nusxasi   -   Yaso   qonunlarining   qabul   qilinishi
bilan   yuz   bergan   edi.   Lekin   shuni   ta’kidlash   joizki,   Chingizxonning   ‘‘Yaso
7
  Sagdullayev A.S. Qadimgi O`rta Osiyo tarixi. T., 2004. B.78
13 qonunlari’’   islom   huquqini   tugatmadi.   Movarounnahr   aholisi   juda   ko‘p   va   asosiy
ijtimoiy-huquqiy   munosabat-larda   islom   huquqiga   asoslanganlar.   Mo‘g‘ullar
islomni   qabul   qilgandan   keyin   esa   islom   huquqining   ta’sir   doirasi   yanada
kengaygan.
Temuchin o‘zidan oldin o‘tgan Qoraxoniylar xonining buyuk xon yoki xonlar
xoniga   teng   kelgani   uchun   ham   barcha   mo‘g‘ullar   bajarishi   shart   bo‘lgan   ‘‘Yaso
qonunlarini’’ e’lon qilgan. ‘‘Shaboshou’’ yoki ‘‘Yaso qonunlari’’ deb ataluvchi bu
to‘plamga   barcha   sultonlar   va   xonlar   bo‘ysunishi   shart   bo‘lgan.   Qurultoylarda   bu
qonunlar o‘qib turilgan. Chingizxon ‘‘yaso’’ga amal qilish ustidan nazorat qilishni
katta   o‘g‘li   Chig‘atoyga   topshirgan.   Bu   qonunlar   Turkistonda   mo‘g‘ullar
hukmronligi tugatilgandan so‘ng ham qisman ta’sir etib turgan.
1206-yilda   Qurultoyda   qabul   qilingan   ‘‘Chingizxon   yusunlari’’   yoki   ‘‘Yaso
qonunlari’’   nomi   bilan   ataluvchi   mazkur   to‘plam   33   qismdan   iborat   bo‘lib,
O‘zbekiston   hududida   ham   amal   qilgan.   Unda   jinoyat   va   jazo,   harbiy   qismlarni
boshqarish   va   ularda   qat'iy   tartib-intizomni   joriy   qilish,   oila   va   nikoh,   mulk
masalalariga bag‘ishlangan me’yorlar belgilangan.
Yusunlarga   binoan   suv   va   olovni   haqoratlash,   sutni   yerga   to‘kish,
asirdagilarga   yordam   ko‘rsatish,   qulni   egasiga   qaytarmaslik,   qo‘riqlash   uchun
topshirilgan   makonni   qarovsiz   qoldirish,   yolg‘on   gapirish   va   guvohlik   berish,
xoinlik,   harbiy   intizomni   buzish   kabilar   og‘ir   jinoyat   hisoblangan.   Bunday   xatti-
harakatlar   uchun   o‘lim   jazosi   belgilangan.   Mol   o‘g‘rilari   molni   to‘qqiz   barobar
raiqdorda egasiga qaytarishi, agar mablag‘i bo‘lmasa, bolalarini qul sifatida berishi
kerak edi. Agar bolalari ham bo‘lmasa, o‘lim jazosiga hukra etilardi.
Chingizxon yusunlarida harbiy qo‘shinning tashkiliy ishlari va vazifalari, unga
hukmronlik   qilish,   harbiy   intizom,   uni   buzganlik   uchun   javobgarlik   haqidagi
qoidalar   o‘rin   olgan.   O‘nta   jangchi   o‘n   boshiga,   yuzta   jangchi   yuzboshiga,   o‘nta
yuzboshi   mingboshiga,   o‘nta   mingboshi   tumanboshiga,   bir   necha   tumanboshilar
no‘yonga,   ikki-uch   no‘yon   esa   bosh   qo‘mondonga   bo‘ysungan.   Barcha   jangchilar
bir-biriga   kafil   bo‘lib,   bir   jangchi   yoki   bir   necha   jangchining   aybi   uchun   o‘nlik
a’zolari javobgarlikka tortilgan, asosiy jazo - o‘lim jazosi hisoblangan.
14 ‘‘Yusun’’larda   barcha   dinlarga   erkinlik   berish,   dindorlarni   va   ruhoniylarni
soliqlardan ozod qilish, urush vaqtlarida ayollar gunohidan kechish, imtiyozlar, ov
qilish tartiblari ham o‘rin olgan 8
.
Unda   davlat   huquqi,   harbiy   qurilish,   davlat   boshqaruvi,   beklar,   no‘yonlar   va
amaldorlar   o‘rtasidagi   o‘zaro   munosabatga   oid   qoidalar,   jinoyat,   fuqarolik,   sud
yuritish,   jazo   va   piling   turlariga   oid   qoidalar   metall   taxtalarga   o‘yilib   yozilgan.
Shulardan   33   parchasi   Chingizxonning   davlat,   harbiy   va   jinoyat   huquqi   bo‘yicha:
27 nutqi biliklar tarzida qolgan. Jazo berishda, agar mo‘g‘ul-tatar urug‘idan bo‘lgan
kishi yaso qoidasini 1 marta buzsa, unga ijtimoiy jazo - so‘z bilan tanbeh berish; 2-
marta   buzsa,   bilikka   asosan   jazoga   tortish,   3-marotaba   esa   uzoq   Boljin   Suljurga
surgun qilish qo‘llanilgan. Shundan keyin ham buzsa, oyog‘iga kunda urib qorong‘i
qamoqxonaga tashlangan.
Agar  qarz  olgan  kishi   o‘z vaqtida  qarzini  qaytarmasa,  qaytarishni   imkoniyati
bo‘lmasa,   bolalari   qarzdor   holatiga   tushgan.   Jazo   ijtimoiy   va   milliy   tengsizlikka
asoslangan:   bir   begunoh   mo‘g‘ulning   o‘limi   uchun   xun   bahosi   40   tangaga
(kumushga)   teng   bo‘lsa,   xitoylikning   o‘limi   uchun   bir   eshakning   bahosi
belgilangan.   Ayg‘oqchilik,   aldamchilik,   soxta   guvohlik,   tabiatni   ifloslantirgani
uchun, poraxo‘rlik, fohishaJik uchun ham o‘lim jazosi nazarda tutilgan.
Mol-mulkka   qarshi   qaratilgan   jinoyatlardan   o‘g‘rilik   uchun   o‘g‘irlangan
narsaning 3-9 baravarigacha jarima to‘latilgan, to‘lay olmasa, 7 tadan 700 tagacha
qamchi urish bilan jazolangan. Katta miqdordagi o‘g‘rilik uchun esa - o‘lim jazosi
berilgan. Yorg‘u va yaso qoidalariga uluslarning xonlari qattiq amal qilishlari lozim
bo‘lgan.
Sud   ishlari   markazda   bevosita   xon   noibining   huzurida   uning   nazorati   ostida
olib   borilgan.   Mo‘g‘ullarga   taalluqli   ishlarda   sud   yuritish   yasoga   asoslangan   edi.
Diniy   ishlar   shariat   huquqi   asosida   yorg‘uchilar   (sudyalar)   tomonidan   hal   etilgan.
Sudyalar   -   yorg‘uchilar   obro‘li,   e’tiborli   kishilardan   tayinlangan.   Sud   funksiyasi
kundalik ish bo‘lgan.
8
  Tarix   shohidligi   va   saboqlari.   chorizm   va   sovet   mustamlakachiligi   davrida   O`zbekiston   milliy   boyliklarining
o`zlashtirilishi. \ Loyiha rahbari, ma’sul muharrir: D.A. Alimova. – T.; Sharq, 2001. B.158
15   Mo‘g‘ul   hukmdorlari   va   mulkdorlari   o‘rtasida   bosib   olingan   yerlarga
nisbatan   ikki   xil   qarash   mavjud   edi.   Ba’zilari   mahalliy   zodagonlar,   savdogarlar
bilan   yaqinlashish,   hunarmandchilik,   dehqonchilikni   rivojlantirish,   Islom   dinini
qabul qilish tarafdori edi. Boshqalari esa o‘troqlik va shahar hayotiga qarshi bo‘lib,
shaharlarni buzib tashlash, bog‘ va ekinzorlarni o‘tloqlarga aylantirishni istardilar. 
Asta-sekin   Chig‘atoy   ulusining   bir   qator   xonlari   o‘z   urug‘-qabilalari   bilan
Movarounnahrga   ko‘chib   kelib,   mahalliy   aholi   bilan   qo‘shilib,   o‘troqlashib
bordilar. Yettisuvda yashayotgan mo‘g‘ullar Movarounnahrga ko‘chib kelganlarni
“qoraunas”   (duragay),   Movarounnahrda   yashayotgan   mo‘g‘ullar   esa   ularni   “jete”
(qaroqchi,   talonchi)   deb   atay  boshladilar.   Bu   amalda   bir-birini   haqorat   qilish   edi.
Ular   o‘rtasida   ziddiyat,   nafrat   kuchayib   bordi.   Oqibatda   Chig‘atoy   ulusi   XIV
asrning 40-yillarida ikkiga bo‘linib ketdi. 
Chig‘atoy  ulusining   Sharqiy  Turkiston   va   Yettisuv   qismi   Mo‘g‘uliston   deb
atala   boshlandi.   1348-yilda   Chig‘atoy   naslidan   bo‘lgan   Tug‘luq   Temur
Mo‘g‘uliston   xoni   etib   ko‘tarildi.   Ulusning   g‘arbiy   qismi   –   Movarounnahr
mustaqil idora qilinadigan bo‘ldi.
III BOB.   CHIG`ATOY ULUSIDA IJTIMOIY-IQTISODIY HAYOT
Mo‘g‘ullar istilosidan so‘ng Movarounnahr, Xorazm, Xurosonning gullab-
16 yashnagan   dehqonchilik   vohalari   tamomila   halokatga   uchradi.   Sharqda   dong‘i
ketgan   qadimiy   va   obod   shaharlar,   jumladan   Samarqand,   buxoro,   Urganch
(Gurganj),   Xo‘jand,   Marv,   Termiz,   balx,   nisho-pur   va   boshqa   shaharlar
xarobazorga aylantirildi. Marvdagi suv bilan shaharni ta’minlovchi-Sultonband,
balxob   daryosidagi   bandi   amir,   Samarqand   shahrini   suv   bilan   ta’minlaydigan
yagona   to‘g‘onlarning   hammasi   Chingizxon   buyrug‘iga   ko‘ra   buzib   tashlandi.
Jumladan balx va uning atroflari olti oy mobaynida suv ofatini boshdan kechirdi.
Samarqandning   asosiy   aholisi,   buxoroliklarning   ko‘pchiligi,   Urganch
(Gurganj) va Marv kabi ulkan shaharlar ahlining barchasi ona shaharla-rini yo tark
etdilar   yoki   qirib   tashlandilar.   Istilochilar   ilk   bora   yuqori   madaniyatli   aholining
ilm-fan,   me’morchilik   sohalaridagi   yutuqlarini,   yuksak   darajadagi
hunarmandchilik, tijorat, sug‘orma dehqonchilikni shu o‘lkaga kelib ko‘rdilar.
Bosqindan so‘ng Sharqqa dong‘i ketgan zargarlik, qurol-aslaha ya-sash, nafis
matolar to‘qish, naqshinkor nimchalar ishlab chiqarish va boshqalar barham topdi.
Vohalarda suvsizlikdan yerlar qaqrab, deh-qonchilikka qiron keldi. bir necha asrlik
tarixga   ega   bo‘lgan   mashhur   savdo   yo‘llari   izdan   chiqdi.   Ilm-fan,   madaniyat
namoyondalari xor-zor etildi, tirik qolgan aholi esa zulm va zo‘ravonlik, ochlik va
qashshoq-likka mahkum etildi 9
.
Chingizxon   tiriklik   vaqtidayoq   o‘z   o‘g‘illariga   mulklarini   ulus   qilib   bo‘lib
berishni   boshlagan   edi.   1207-yildayoq   katta   o‘g‘il   ilkiga   Selenga   daryosidan
Irtishgacha   bo‘lgan   yerlar   mulk   е tib   berilgan   edi.   Chingizxon   o‘limidan   oldin
(1225-yil   avgust)   esa   boshqa   o‘g‘illariga   ham   turli   zabt   etilgan   yerlarni   ulus   е tib
bo‘lib berdi. Janubiy Sibirdan Xorazm va Dar-bandgacha bo‘lgan yerlar Jo‘chiga,
Oltoy   tog‘larining   janubiy   sarhadlari-dan   to   Amudaryo   va   Sindgacha   bo‘lgan
yerlar ikkinchi o‘g‘il Chig‘atoyga, Xitoy va Mo‘g‘uliston voris bo‘lmish uchinchi
o‘g‘il O‘gedeyga, Eron va Xuroson Tuliga ulus tarzida bo‘lib berildi.
Rashididdinning   ma’lumotiga   ko‘ra,   Chingizxon   vafotidan   so‘ng   Chi-g‘atoyga
4000   ta   askar   tekkan   ekan.   Ularning   boshliqlari   o‘z   navbati-da   barlos,   jaloyir,
qavchin va orlot qabilalaridan bo‘lgan. Ibn Arab-shohning yozishicha qavchinlar
9
  Sagdullayev va boshqalar. O`zbekiston tarixi: davlat va jamiyat t araqqiyoti. T., 2000. B.221
17 Amudaryo   shimoli,   buxoroning   shar-qiy   tomonlarida,   barloslar   Qashqadaryo
vohasida,   orlotlar   Afg‘oniston   shimolida   joylashganlar.   Keyinchalik   Mahmud
yalavoch   ham   o‘z   siyosati   borasida   shu   qabilalarga   suyanib   ish   ko‘rar   edi.
Mo‘g‘ullar ko‘chmanchi xalq bo‘lgani uchun boshqaruv tizimini yaxshi tushun-
mas   edilar.   Chingizxon   tiriklik   vaqtidayoq   xorazmlik   taniqli   savdogar,
mo‘g‘ullar xizmatida anchadan beri faoliyat ko‘rsatayotgan Mahmud yalavochni
Movarounnahr noibi  е tib tayinlashini bildirgan edi va u tez orada Movarounnahr
noibi   е tib   tayinlanadi.   Uning   qarorgohi   esa   Xo‘jand   shahrida   joylashdi.
Shubhasiz,   Mahmud   yalavoch   yirik   va   boy   savdogar   bo‘lib,   manbalarning
xabariga   ko‘ra   uning   boyligi   shuncha-lik   ko‘p   bo‘lganki,   hatto   u   butun
Movarounnahrdan olinadigan soliqni oldindan to‘lashi ham mumkin edi. Uning
ixtiyorida   mo‘g‘ullarning   tayanchi   bo‘lgan   soliq   yig‘uvchi   mo‘g‘ul   bosqoqlari,
mahalliy   hokim lar,   dorug‘alar-harbiy   ma’murlar   hamda   bir   muncha   mo‘g‘ul
harbiy otryadlari bor edi.
Mahmud   yalavochga   soliqlar   tushumini   muntazam   nazorat   е tish,   o‘lkada
mo‘g‘ullarga qarshi g‘alayon bo‘lishini oldini olish ma’suli-yati yuklatilgan edi.
Ko‘pchilik   aslzoda   zodagonlar,   savdogarlar,   qis-man   ulamolar   ham   o‘z   jonlari
va   qolgan   mol-mulklarini   saqlab   qolish   borasida   xiyonatkorona   tarzda
bosqinchilar xizmatiga o‘ta boshladi-lar.
O‘z   navbatida   o‘lkada   o‘zlarining   tayanch   vositasi   bo‘lishlariga   harakat
qilgan   mo‘g‘ullar   ham   bu   toifadagi   kishilarni   qo‘llab-quvvat-lay   boshladilar.
Mo‘g‘ul xonlari (viloyat hokimlari xon, oliy hukmdor esa qoon yoki xoqon deb
yuritilgan)   va   mahalliy   zodagon,   yer   egala-rining   zulmi   natijasida   mehnatkash
xalq endilikda ikki  tomonlama   е zila boshlandi. O‘lponu – soliqlarning miqdori
tobora  oshib  bordi,  undan  tashqari  esa   aholidan yig‘ib olinadigan  turli   to‘lov-u
yig‘imlar,   jarimalarning   soni   haddan   tashqari   oshib   keta   boshladi.   Yangi   yer
solig‘ining nomi  – ‘‘kalon’’  deyilib, u hosilning o‘ndan bir  miqdorida olingan.
1235-yilgi qurultoydan so‘ng esa chorva mol boshidan olin-adigan yalpi soliq –
‘‘qopchur’’   ta’sis   etilgan.   Unga   ko‘ra   100   tadan   bir   miqdorda   chorva   soliqqa
to‘lanar   edi.   (bu   soliq   asosan   mo‘g‘ul-lar   turmush   tarzi   xususiyatini   hisobga
18 olgan   holda   joriy   etilgan   edi).   ‘‘Yasoq’’qa   ko‘ra   davlat   xazinasi   uchun
‘‘Shulen’’ deb nom olgan oziq-ovqat solig‘i joriy qilingan.
Mazkur   soliqqa   ko‘ra   har   bir   podadan   ikki   yashar   qo‘y,   qimiz   uchun   har
mingta otdan bir biya hisobidan olingan. Soliqlar asosan  xonlar to-monidan barot
(ijara) tarzida oldindan xazina uchun undirilib, so‘ngra aholidan zo‘ravonlik bilan
oshirilgan   miqdorda   undirilar   edi.   Ayniqsa,   hunarmandlarning   ahvoli   og‘ir
bo‘lgan.   Ularning   o‘z   yurtlarida   tirik   qolganlariga   mahalliy   xonlarning   mulki
sifatida   muomala   qilinar   edi.   Masalan,   1262-yil   buxoroda   bo‘lgan   Xubilay
qoonning   vakili   bu   yerda   5000   ta   hunarmand   botuxonga,   3000   tasi   malika
Siyurko‘kteniga   (Xu-bilay   va   Munqalarning   onasi)   tegishli   bo‘lganligini   qayd
etadi.   1246-yil   Mo‘g‘ulistonda   bo‘lgan   sayyoh   Plano   Karpini   eng   yaxshi   hunar-
mandlar xoqon xizmatida ekanligini va ularga qullarcha munosabat-da bo‘lishlarini
qayd   е tib   o‘tadi.   Bu   guruh   shaharlik   hunarmandlarga   esa   kundalik   ovqat   berilib,
ularga   darhaqiqat   qullarcha   munosabatda   bo‘lingan   bo‘lsa,   ikkinchi   guruh
shaharlik hunarmandlarga esa katta soliqlar solingan 10
.
Mo‘g‘ullarga   qarashli   bo‘lgan   harbiy   qurol-aslaha   va   anjomlar   ish-lab
chiqaradigan   ustaxonalar   –   ‘‘korxona’’   nomini   olgan   bo‘lib,   u   yer-dagi
hunarmandlar   esa   qul   darajasidagi   kishilar   hisoblanar   edi.   Hu-narmandlar
to‘laydigan maxsus soliqning nomi ‘‘tamg‘a’’ deb atalgan. Mo‘g‘ullar shuningdek,
batamom   huquqsiz   qullar   mehnatidan   ham   foydalanishar   edi.   Mo‘g‘ullar
hukmronligi   davrida   yer   egaligi   holati   ham   o‘zgarib,   yangi   in’om   etilgan   yerlar
mo‘g‘ulcha ‘‘suyurg‘ol’’ nomini olgan. Suyurg‘ol hajmi jihatidan (uning tarkibiga
juda   katta   yer   maydonlari,   suv   havzalari,   dasht-yaylovlar   ham   kirib   ketar   edi)
iqtodan farq qilar edi. bu davrda davlat, mulk (xususiy yerlar), vaqf (diniy idoralar
ixtiyoridagi   yerlar)yerlarda   ko‘p   holda   ijaraga   chora-kor   dehqonlar   mehnat
qilishgan. bir qism ijarador-o‘rtahol dehqonlar esa muzoriylar deb yuritilgan.
buyuk   xoqon   hisoblangan   O‘gedey   (1229-1241)   davridayoq   mo‘g‘ul-lar
o‘zlariga   xizmat   ko‘rsatayotgan   ayrim   kishilar,   katta   yer   egalari,   sav-dogarlarga
10
  Tarix   shohidligi   va   saboqlari.   chorizm   va   sovet   mustamlakachiligi   davrida   O`zbekiston   milliy   boyliklarining
o`zlashtirilishi. \ Loyiha rahbari, ma’sul muharrir: D.A. Alimova. – T.; Sharq, 2001. B.158
19 turli yorliq va payzalar bera boshladilar. Payza qimmatba-ho metall (oltin, kumush)
yoki jez, yog‘och taxtalardan ishlangan bo‘lib unga no‘yonning muhri qo‘yilar edi.
bunday payzaga ega bo‘lgan kishi-lar  shu jumladan elchilar, soliq yig‘uvchilar  va
boshqa   shaxslar   aholi-dan   turli   yig‘im,   to‘lovlarni   talab   qilib   olish   huquqiga   ega
edilar.   Ko‘plab   beriladigan   payza   egalari   aholidan   tekinga   ot-ulov,   yem-xashak,
yotar-joy,   oziq-ovqat   talab   qilishga   ham   haqli   edi.   Savdo   yo‘llarida   joylash-gan
bekatlar ‘‘yom’’ (jom) deyilib, ularning xizmati va harajati mahalliy aholi bo‘ynida
edi.   bu   bekatlar   bo‘ylab   davlat   ishlari   bo‘yicha   ko‘plab   elchi,   chopar,   vakil   va
boshqalar o‘tib, xalq ularga tekinga xizmat qilib, yana ularni ta’minlab turishi ham
lozim   edi.   1235-yildan   boshlab   xo-qon   farmoniga   ko‘ra   har   bir   yomning   aloqa
xizmati   va   harakati   ikkita   tuman   aholisiga   yuklatildi.   ‘‘Yomlar   bo‘yidagi   aholida
toqat va majol ham qolmagan edi’’, – deb yozgan edi tarixchi Rashididdin.
Mahalliy   aholi-hunarmand,   dehqon,   chorvador,   kim   bo‘lishidan   qat’i   nazar,
umumhashar   ishlarida   qatnashishi   va   tekinga   ishlab   beri-shi   shart   edi.
Mo‘g‘ullarning   ichki   xo‘jalik   hayot,   savdo-sotiq   sohasini   bir   oz   jonlantirish
borasidagi   chiqargan   past   qiymatli   tangalari   aho-li   ichida   o‘z   o‘rnini   topmadi.
Aksincha,   zo‘rlik   –   po‘pisaga   qaramay,   1232-yildan   boshlab   Samarqandda   pul
muomalasi   barham   topdi,   sav-do-sotiq   ayriboshlov   darajasiga   tushib   qoldi.
Farg‘ona, Shosh, Termiz va boshqa viloyatlarda mo‘g‘ul istilosidan so‘ng pul zarb
е tish   o‘z-o‘zidan   tugagan   edi.   natijada,   tez   orada   butun   Movarounnahrda   pul
muomalasi butkul izdan chiqdi 11
.
Mislsiz   jabr-zulm,   aholining   xo‘rlik   va   qashshoqlik   domiga   tashla-nishi,
soliqlarning  haddan  ziyod  o‘sishi,   mehnatkash  aholining  tinka-madorini  quritib
yubordi. Aholi ichida mo‘g‘ullarning zo‘ravonligi va istibdodiga qarshi norozilik
harakati   tobora   kuchayib,   bu   norozilik   ayniqsa,   1238-yilgi   Mahmud   Tarobiy
qo‘zg‘olonida   o‘z   aksini   namoyon   qildi.   bu   ozodlik   qo‘zg‘oloni   1238-yil
buxorodan   uch   farsah   (taxminan   18-21   km)   uzoqlikdagi   Tarob   qishlog‘ida
boshlandi. bu qo‘zg‘olonda mo‘g‘ullar va mahalliy zodagonlar zulmidan ahvoli
og‘irlashgan   hunar-mand,   dehqon   va   kambag‘al   aholi   ayniqsa   faol   qatnashadi.
11
  Sagdullayev va boshqalar. O`zbekiston tarixi: davlat va jamiyat t araqqiyoti. T., 2000. B.221
20 Qo‘zg‘olon-ga esa asli  Tarob qishlog‘idan bo‘lgan g‘alvir  yasovchi  hunarmand
usta Mahmud Tarobiy boshchilik qiladi.
Mahmud   Tarobiy   avval   o‘z   qishlog‘ida   istilochilar   zulmi,   bedod-ligiga
qarshi   otashin   chaqiriqlar   bilan   chiqadi.   O‘z   atrofiga   yig‘ilgan
qo‘zg‘olonchilarga   murojaat   е tib:   ‘‘Ey   haq   toliblari,   qachongacha   ku-tamiz   va
intizorlik   tortamiz.   Ro‘yi   zaminni   tangridan   qo‘rqmaydigan-lardan   pok   qilmoq
lozim.   Kimning   qanday   qurolga   qurbi   etsa,   qilichmi,   o‘q-yoymi,   kaltakmi,
qo‘lga   olsin.   Qo‘ldan   kelgancha   tangridan   qo‘rq-maydiganlardan   birontasini
ham   tirik   qo‘ymaslik   lozim’’,   –   degan   so‘zlar   bilan   ozodlik   kurashiga   xalqni
da’vat   etadi.   Shu   paytda   She-rozdan   kelgan   harbiy   anjomlar   ortilgan   karvon
qo‘zg‘olonchilarning   qurollanishiga   yordam   beradi.   Qo‘zg‘olon   kuch-qudrati
oshib   borayot-ganligini,   xalq   qo‘zg‘olonchilar   tarafiga   o‘tib   borayotganligini
ko‘rgan   mo‘g‘ul   no‘yonlari   Movarounnahr   hokimi   Mahmud   yalavochdan   yor-
dam so‘rashga majbur bo‘ladilar. Mahmud Tarobiy o‘zining ko‘plab tarafdorlari
bilan buxoro tomon yo‘l oladi.
buxorolik   aqoid   (diniy   ilm)   olimi,   mashhur   shayx   Shamsiddin   Mah-bubiy
ham qo‘liga qurol olib, o‘z safdoshlari bilan qo‘zg‘olonchilar safiga qo‘shiladi.
Tarixchi   Juvayniy   Mahmud   Tarobiy   haqida   shunday   deb   yozgan   edi:   ‘‘U
akobir, boy-badavlat kishilarni haqorat qildi, sharmandasini chiqardi, o‘ldirtirdi,
ularning   bir   qismi   esa   undan   qochib   qutuldi.   U   oddiy   xalqqa   va   darbadarlarga
aksincha   iltifot   va   marhamat   ko‘rsatdi’’.   Darhaqiqat,   Mahmud   Tarobiy   buxoro
ahliga muruvvat namunalarini ko‘rsatdi. buxorodan qochgan mo‘g‘ul harbiylari
va   buxorolik   zodagonlar   Kar-managa   kelib   panoh   topgan   edilar.   bu   yerda   ular
ma’lum   kuch   to‘plab,   Mahmud   Tarobiy   ustiga   harbiy   yurishni   boshlaydilar.
bundan   xabar-dor   bo‘lgan   Mahmud   Tarobiy   dushmanga   qarshi   kurashish
maqsadida   shahar   chetidan   Karmana   yo‘liga   katta   harbiy   kuch   bilan   chiqadi.
Ikki o‘rtadagi qattiq jangdan so‘ng istilochilar yengilib, orqaga chekindilar.
Qo‘zg‘olonchilar   mo‘g‘ullarni   to   Karmanagacha   quvib   bordilar.   Ush-bu
jangda   mo‘g‘ullardan   10.000   kishi   qirib   tashlandi.   Lekin,   bu   zafarli   jangda
qo‘zg‘olonchilar   rahbarlari   Mahmud   Tarobiy   va   Shamsiddin   Mahbubiylar   halok
21 bo‘ldilar.   Qo‘zg‘olonchilar   endilikda   halok   bo‘lgan   Mahmud   Tarobiyning   o‘rniga
uning   ukalari   Muhammad   va   Alini   rah-bar   е tib   saylaydilar.   Lekin,   bu   yangi
rahbarlarning   harbiy   tajribalari   yo‘q,   xalq   ularni   yaxshi   tanimas,   omma   ichida
nufuzga   ega   emas   edilar.   bu   esa   qo‘zg‘olonning   borishiga   salbiy   ta’sir   o‘tkazdi.
Oradan   bir   hafta   o‘tmay   mo‘g‘ullarning   Е lduz   no‘yon   va   Chag‘an   qo‘rchi
boshchiligidagi   yangi   qo‘shini   qo‘zg‘olonni   bostirish   uchun   yetib   keldi.   Ikki
tomonla-ma   jangda   Mahmud   Tarobiy   tarafdorlari   butkul   tor-mor   qilinib,   ikkala
tomondan 21 mingdan oshiq jangchi halok bo‘ldi.
Mahmud   Tarobiy   boshchiligidagi   ushbu   xalq   ozodlik   qo‘zg‘oloni   xalqimiz
ozodlik   kurashlari   tarixida   o‘ziga   xos   iz   qoldirdi.   U   avvalo   istilochilar   va   ular
tomoniga o‘tib ketgan mahalliy zodagonlarning umumiy zulmiga qarshi ko‘tarilgan
kurash edi. bu ozodlik qo‘zg‘oloni mo‘g‘ul istilochilariga ular qanchalik shafqatsiz
tuzum   o‘rnatmasinlar,   xalq   hamisha   o‘z   ona   vatani   ozodligi   yo‘lida   kurashdan
cho‘chimasli-gini namoyon qildi. Mo‘g‘ullar bu qo‘zg‘olondan so‘ng bosqoqlar to-
monidan   yig‘iladigan   soliq   va   o‘lponlarni   tartibga   keltirishga   harakat   qildilar.
Mahmud   Torobiy   qo‘zg‘olonidan   keyin   Chig‘atoy   qo‘zg‘olonni   bostirishda
sustkashlik qilgan degan maqsadda Mahmud yalavochni o‘z amalidan chetlashtirib,
uni   Movarounnahrdan  chiqartirib  yubor-di.  Tez  orada  xoqon  uni   Dasin  (Pekin)ga
shahar   noibi   е tib   jo‘natadi.   Shundan   so‘ng   Movarounnahr   noibi   hamda   ijaradori
sifatida   Mahmud   yalavochning   o‘g‘li   Mas’udbek   tayin   etiladi.   U   o‘limiga   qadar
(1289) shu lavozimni egallab turadi 12
.
XIII   asrning   ikkinchi   choraklaridan   boshlab,   mo‘g‘ullarning   ichida   ham
endilikda  ma’lum  siyosiy  nizolar,  parokandaliklar   kelib  chiqa  boshlaydi.  1241-
yilga   kelib   bosib   olingan   Rossiya,   Volga   bo‘yi,   Ural   va   boshqa   yerlarda   Oltin
O‘rda   davlati   tashkil   topdi.   Mo‘g‘ullar   1256-yili   Xulagu   boshchiligida   Eron,
Kurdiston, Iroq va Yaqin Sharqning bosh-qa yerlariga hujum qildilar. 1258-yili
bag‘dod   egallanib,   xalifa   o‘ldiril-di.   Mo‘g‘ul   xonlari   o‘rtasida   oliy   hukmdorlik
uchun   kurash   avj   oladi.   Ayniqsa,   buyuk   xoqon   Guyukxonning   (1246-1249)
o‘limidan   so‘ng   bu   kurash   keskin   kuchayadi.   1251-yili   hokimiyat   tepasiga
12
 Http.WWW.HISTORY.com
22 botuxon   va   berkaxonlarning   qo‘llab-quvvatlashlari   bilan   Tulining   to‘ng‘ich
o‘g‘li   Munqa   (1251-1259)   ulug‘   xon   sifatida   saylanadi.   U   dastlab   Chig‘atoy
ulusini   mulk   sifatida   tugatadi   va   uni   botuxon   bilan   bo‘lib   oladi.   Keyinchalik
Munqaning   o‘limidan   so‘ng   Chig‘atoyning   nevarasi   Olg‘uxon   (1261-1266)
Oltin   O‘rdaga   qarshi   kurashib,   Chig‘atoy   ulusini   qayta   tiklashga   muvaffaq
bo‘ladi.
XIII   asrning   60-70-yillariga   kelib,   rasman   yagona   hisoblangan   mo‘g‘ullar
imperiyasi   aslida   Erondagi   Xulagiylar,   Movarounnahrdagi   Chig‘atoylar,   Oltin
O‘rda   kabi   deyarli   mustaqil   qismlarga   bo‘linib   ket-gan   edi.   Har   bir   ulus   xoni
o‘zini   tamomila   mustaqil   sanab,   payti   kel-ganda   qo‘shni   uluslarga   o‘lja   uchun
hujum   ham   qilib   turar   edilar.   Masalan,   1272-yili   Xulagiylarning   Oqbek
boshchiligidagi   askarlari   Kesh   va   nahshab   shaharlarini,   1273-yil   yanvarida
buxoroni talon-taroj etadilar. buxoro dahshatli qirg‘in-barotni boshdan kechirib,
yetti yil-gacha vayrona tarzda yotadi. Mo‘g‘ullar to‘g‘risida so‘z ketganda yana
bir   muhim   xususiyatni   e’tiborga   olmoq   kerak   bo‘ladi.   Е ndilikda   bosib   olingan
yerlarda   mo‘g‘ul   harbiy   sarkardalari,   no‘yonlari,   zodagonlari   orasida   siyosiy
dunyoqarash ham o‘zgara boshlaydi.
Ba’zi no‘yon, xonlar, harbiy ma’murlarning kichik qismi, ularga  е rgashgan
mahalliy zodagonlar,  savdogarlar, ulamolar   va boshqalar  o‘troq  hayotga o‘tish,
markaziy   hokimiyatni   kuchaytirib,   savdo-sotiqni   rivojlantirish   tarafdorlari   edi.
Dehqonchilik   va   savdo-sotiq   xazina-ning   asosiy   manbayi   bo‘lishi   mumkin   edi.
buning   uchun   esa   shahar   va   qishloqlarni   tiklash,   ekinzorlarni   o‘zaro   payhon
е tishga   chek   qo‘yish,   soliqlarni   tartibga   tushirish,   shaharlar   rivoji,   savdo,
hunarmandchilik-ka   homiylik   qilish   darkor   edi.   Yuqorida   ta’kidlangan
madaniylashishga   hayrihohlar   safiga   Munqaxon   (1251-1259)   va   Chig‘atoy
noibi, xoqon-ning yaqin maslahatchisi Mas’udbek (1238-1289) ham kirar edilar.
Munqaxon   shubhasiz   tadbirli   va   zehnli   Movarounnahr   noibi   Mas’ud-bekning
ta’siri ostida ba’zi bir ijobiy o‘zgarishlarni amalga oshirdi.
Butun mo‘g‘ullar imperiyasida soliqlar bir xil tarzda undirilmas edi. Masalan,
Xitoyning   shimoli,   Movarounnahrda   badavlat   kishi   10   dinor,   kambag‘al   1   dinor
23 to‘lasa,   Xurosonda   badavlat   kishi   7   dinor,   kambag‘al   esa   1   dinor   to‘lar   edi   va
hokazo.   Munqaxon   soliq   va   hashar   ishlarini   tartibga   solish   borasida   maxsus
farmon-yorliq chiqardi. Unga ko‘ra Chingizxon o‘limidan so‘ng berilgan payza va
yorliqlar bekor etildi, yomlar bo‘ylab aloqa vositasi  uchun ajratiladigan otlar soni
belgila-nib, aholidan ortiqcha ot-ulov talab  е tish, yomlar uchun belgilangan otlarda
shaxsiy   maqsadda   foydalanish   taqiqlab   qo‘yildi.   Munqaxo-ning   qonunlashtirib
qo‘ygan   chora-tadbirlari   aholini   behisob   soliq   va   yig‘inlardan   ozod   е tib,   ularning
tinchlik-osoyishtaligini   bir   muncha   ta’minladi,   shahar   hayotining,   ichki   va   tashqi
savdoning   rivojlanishiga   qisman   imkon   yaratib   berdi.   bu   islohotlar   natijasida
mamlakatning   ayniqsa   shimoliy-sharqiy   hududlari,   jumladan   Farg‘ona   vodiysida
xo‘jalik, iqtisodiy hayotda jonlanish sodir bo‘la boshlaydi 13
.
Ayniqsa,   xo‘jalik-iqtisodiy   hayotni   bir   me’yorga   tushirish,   savdo   va   pul
muomalasini   izga   solishda   Chig‘atoy   ulusi   noibi   Mas’udbekning   xizmati   va
islohotlari   katta   o‘rin   tutgan.   Mas’udbekning   mo‘g‘ul   qoon-lariga   shaxsan
yaqinligi   ham   uning   islohotlar   o‘tkazilishga   imkon   ham   bergan   edi.   1271-yili
mo‘g‘ullarning madaniy, o‘troq hayot  taraf-dorlari madadi  hamda Talas  qurultoyi
(1269)   qarorlariga   tayanib,   Mas’udbek   yangi   pul   (moliyaviy)   islohoti   o‘tkazishga
kirishdi. Unga ko‘ra har qanday shaxs o‘ziga kerakli tangalarni zarbxonalarga olib
borib, uni xohlagan tarzda, lekin bir xil hajm, qiymat, vaznda zarb   е ti-shi mumkin
edi.   Avval   boshda   qiyinchilik   bilan   kechgan   bu   jarayon   XIII   asrning   80-yillariga
kelgandagina   faollasha   bordi.   Tez   orada  16   ta   yirik  shahar   va   viloyatlarda  bir   xil
vazn va yuqori qiymatga ega sof kumush tangalar zarb etilib, muomalaga kiritildi.
Garchi   atrofdagi   is-lohotlarga   qarshi   mo‘g‘ul   harbiylari   Erondan,   Yettisuvdan
Movaroun-nahrga   vayronagarchilik   keltirib   chiqaruvchi   kurashlarni   amalga   os-
hirib   tursalarda,   lekin   islohotlar   borishiga   to‘sqinlik   qila   olmadilar.   Mas’udbek
1273-1276-yillari   qayta   talangan   buxoroning   tiklanishi-ga   o‘zi   bosh   qosh   bo‘ldi.
1282-1283-yillarda   buxorodagi   zarbxonalar   to‘laqonli   ishlashga   kirishdi.   Savdo-
iqtisodiy   munosabatlar   rivojlanib   borayotgan   Farg‘ona   vodiysida   esa   Chig‘atoy
xoni   Duvaxon   (1291-1306)   davrida   qadimgi   manzilgoh   o‘rnida   Andijon   shahriga
13
  Azamat Ziyo O`zbek davlatchiligi tarixi (Eng qadimgi davrdan Rossiya bosqiniga qadar). T., 2000. B.245
24 asos solindi.
XIV asrning 1-yarmiga kelib, Chig‘atoy ulusida mo‘g‘ullarning o‘troqlashuv
jarayoni   kuchayib,   mo‘g‘ul   zodagonlarining   katta   qismi   savdo   doiralari   bilan
yaqinlashib,   islom   madaniyati   ta’siriga   berili-shi   kuchayib   bordi.   Movarounnahr
madaniy   o‘lkasi   bilan   yaqin   aloqa   o‘rnatib,   o‘troq   hayot   kechirishga   intilgan
Chig‘atoy   xonlaridan   biri   Kebekxon   (1309,   1318-1326)   bo‘ldi.   U   butunlay
Movarounnahrga   ko‘chib   kelib,   o‘z   qarorgohini   nasaf   shahri   yonida   barpo   etdi.
Keyin-chalik   bu   saroy   o‘rnida   yangi   Qarshi   shahri   yuzaga   keldi.   Kebekxon
davlatni   idora   е tish,   uning   ma’muriy   tuzilishini   qayta   tashkil   е tish,   iqtisodiy
hayotni   tartibga   solish   maqsadida   ikki   xil:   ma’muriy   va   moli-yaviy   islohot
o‘tkazdi.   Ma’muriy   islohotga   ko‘ra   mahalliy   tuzilmalar   tumanlarga,   viloyatlarga
aylantirildi. Mahalliy hokimlar-maliklar, sadrlarning o‘rinlari turkiy-mo‘g‘ul urug‘
boshliqlari qo‘liga o‘tdi.
Noiblik   esa   merosiy   bo‘lib   qoldi.   bu   islohot   davlatni   birmuncha   mus-
tahkamlashda o‘zining ijobiy samarasini berdi.
Mas’udbek davrida pul islohoti amalga oshirilgan bo‘lsa-da, Ke-bekxon uni
takomillashtirmoqchi   bo‘ldi.   Jumladan   u   Xulaguiylar   va   Oltin   O‘rda   tangalari
namunasida ikki xil pul: yirik kumush tanga ‘‘di-nor’’ va mayda kumush tanga
‘‘dirham’’ lar zarb ettiradi.
Dinor   (2   misqol,   8   gr.   atroflarida)   6   ta   dirhamdan   iborat   bo‘lib   qol-di.
Kebek   nomidan   tangalar   asosan   buxoro   va   Samarqandda   zarb   eti-lar   edi.
Shuningdek O‘tror zarbxonasi ham faol ishlay boshladi.
Kebekxonning   islohotlari   anchadan   beri   o‘troq   hayot,   mahalliy   aholi
madaniyati   bilan   yaqinlashuviga   qarshi   bo‘lgan   guruhlarning   ham   faoliyatini
kuchaytirib   yuboradi.   Kebekxoning   ukasi   Oloviddin   Tarmashirin   (1326-1334)
akasining siyosatini davom ettirib, o‘troq hayot an’analarini qattiq turib himoya
qiladi. XIV asr  mashhur  sayyo-hi  Ibn battuta o‘zining ‘‘Sayohatnoma’’ asarida
Tarmashirin   faoliya-tiga   ijobiy   baho   beradi.   U   islom   dinini   qabul   qilib,
Chig‘atoy ulusining rasmiy diniga aylantirdi. Obodonchilik va qurilish ishlariga
hayrihoh  bo‘ldi,  savdo-sotiq  va   hunarmandchilik  rivojiga  o‘z   hissasini  qo‘shdi.
25 Tarmashirin siyosatidan norozi bo‘lgan ko‘chmanchi mo‘g‘ul zodagon-lari isyon
ko‘tarib,   1334-yilda   uni   o‘ldirishdi.   Tarmashirindan   so‘ng   hokimiyat   tepasida
bo‘lgan   Changshi   (1334),   bo‘zan   (1334-1338),   Е son   Temur   (1338-1342),
Muhammad   (1342-1343)lar   davrida   Mo-varounnahrning   ijtimoiy-siyosiy,
iqtisodiy   hayotida   sezilarli   o‘zgar-ishlar   bo‘lgani   yo‘q.   Aksincha,   mahalliy
qabilalar   hokimiyati,   urug‘   boshliqlarining   ta’siri   bu   paytga   kelib   yanada
kuchayib, Chig‘atoy ulu-si hokimiyati qudrati pasaya boshlaydi 14
.
XIV   asrning   40-yillariga   kelib,   Yettisuvda   Dug‘lot   amirligining   yu-zaga
kelishi,   amalda   Chig‘atoy   ulusining   tarqab   ketishidan,   o‘rniga   Mo-varounnahr
amirligi   yuzaga   kelganligidan   dalolat   berar   edi.   Chig‘atoy   xonlarining   so‘nggi
vakillaridan   biri   Qozonxon   (1343-1346)   markaziy   xon   hokimiyati   kuch-qudrati
ta’sirini   ko‘tarib,   ichki   siyosatda   Kebek-xon-Tarmashirin   yo‘lini   tutishga   harakat
qildi. U ko‘chmanchi  harbiylarga qarshi kurash olib borib, Qashqadaryo vohasida
hatto ularga qarshi tayanch markazi  е tib Zanjirsaroy qal’asini ham barpo etgan edi.
Qozag‘on boshchiligidagi bir guruh talonchilik siyosati tarafdorlari 1346-yili fitna
natijasida   Qozonxonni   o‘ldirishga   muvaffaq   bo‘lishdi.   Qozag‘on   amir   unvonini
olib, davlat boshqaruvini o‘z qo‘liga oldi. Movarounnahr Qozag‘on davridayoq bir
necha yarim  mustaqil  qism-larga bo‘lib ketgan edi. Mamlakatda  siyosiy tarqoqlik
avj olib, o‘zaro nizolar yanada kuchaygan edi. Kesh (Shahrisabz) atrofidagi yerlar
Hoji   barlos   boshchiligidagi   barlos   urug‘iga,   Xo‘jand   boyazid   Jaloyiriy-ga   qaram
bo‘lib qoldi, Balx va uning atrofidagi yerlar Qozag‘onning nevarasi amir Husaynga
tobe  bo‘ldi,  Shiburg‘on   esa   Muhammadxo‘ja   Apverdi   qo‘liga  o‘tib  ketdi.   bundan
tashqari   buxoroda   diniy   ula-molardan   iborat-sadrlar,   Xuttalonda   mahalliy
hokimlardan   bo‘lmish   Kayxusrav,   Termizda-sayidlar,   badaxshonda   o‘zboshimcha
mahalliy shohlar hokimiyatni qo‘lga olishdi
XULOSA
Chig‘atoy   ulusi   davlatining   tashkil   topish   va   undagi   ijtimoiy-iqtisodiy
hayotiga   oid   davri   O‘zbekiston   tarixida   chuqur   iz   qoldirgani   va   O‘zbekiston
davlatchiligida   katta   o‘rin   tutganiga   hech   qanday   shak-shubha   yo‘q.   Bu   davrdagi
14
  Sagdullayev A.S. Qadimgi O`rta Osiyo tarixi. T., 2004. B.78
26 Chig‘atoy ulusi  davlatining tashkil topish i va Ushbu hududda olib borgan ijtimoiy-
iqtisodiy   siyosati   bugungi   kunda   zamonaviy   davlatchilik   tarixida   katta   ahamiyat
kasb   etadigan   mavzulardan   biridir.   1224-yilda   Chingizxon   tomonidan   Chig‘atoy
tasarrufiga   berilgan   Movarounnahr,   Yettisuv   va   Sharqiy   Turkistonda   Chig‘atoy
ulusi   tashkil   topdi.   Chig‘atoyxonning   ulusni   boshqaradigan   o‘rdasi   Elsuvi   (Ili)
daryosi   bo‘yida   edi.   Viloyatlar   va   hunarmandchilik   shaharlarini   boshqarishda
Chig‘atoy   o‘ziga   bo‘ysundirilgan   xalqlarning   yuqori   tabaqa   vakillari   xizmatidan
foydalanadi.  Movarounnahrni   bevosita  idora  etish  ishlari  hali   Movarounnahr  zabt
etilmasdan ilgari Chingizxon huzurida xizmat qilgan xorazmlik savdogar Mahmud
Yalavochga beriladi. U Xo‘jand shahrini o‘ziga qarorgoh qilib oladi va shu yerda
turib, Movarounnahrni idora qila boshlaydi. Harbiy hokimiyat, aholini ro‘yxatdan
o‘tkazish,   soliq   yig‘ish   ishlari   dorug‘achi   va   tavg‘ach   deb   ataluvchi   mo‘g‘ul
amaldorlari   qo‘lida   bo‘lardi.   Mo‘g‘ul   bosqoqlari   (mahalliy   hokim)   ixtiyoridagi
ko‘p   sonli   askarlar   Mahmud   izmiga   bo‘ysundirilgan   edi.   Mahmud   Yalavoch
shularga   suyanib   mo‘g‘ul   xoqonlari   talabini   ijro   qilar   va   o‘zining   cheksiz
hukmronligini amalga oshirar edi. 
Mo‘g‘ullar   hukmronligi   davrida   O‘rta   Osiyoda   yerga   bo‘lgan   egalikning
mulki devon, mulki inju, mulki vaqf va mulk deb ataluvchi to‘rt xil shakli mavjud
edi.   Mulklarning   kattagina   qismi   harbiy   ma’murlarga   davlat   oldidagi   xizmatlari
uchun hadya qilingan yerlar  bo‘lib, ular  suyurg‘ol  yerlari  deb yuritilardi. Bunday
yerlarga   ega   bo‘lgan   mulkdorlar   –   suyurg‘ol   egalari   barcha   soliq   va   to‘lovlardan
ozod etilardi. Suyurg‘ol yerlari avloddan avlodga meros tariqasida o‘tardi.
Mo‘g‘ul hukmdorlari va mulkdorlari o‘rtasida bosib olingan yerlarga nisbatan
ikki   xil   qarash   mavjud   edi.   Ba’zilari   mahalliy   zodagonlar,   savdogarlar   bilan
yaqinlashish,   hunarmandchilik,   dehqonchilikni   rivojlantirish,   Islom   dinini   qabul
qilish   tarafdori   edi.   Boshqalari   esa   o‘troqlik   va   shahar   hayotiga   qarshi   bo‘lib,
shaharlarni buzib tashlash, bog‘ va ekinzorlarni o‘tloqlarga aylantirishni istardilar.
Xulosa   qilib   aytadigan   bo‘lsak   asta-sekin   Chig‘atoy   ulusining   bir   qator
xonlari   o‘z   urug‘-   qabilalari   bilan   Movarounnahrga   ko‘chib   kelib,   mahalliy   aholi
bilan   qo‘shilib,   o‘troqlashib   bordilar.   Yettisuvda   yashayotgan   mo‘g‘ullar
27 Movarounnahrga   ko‘chib   kelganlarni   “qoraunas”   (duragay),   Movarounnahrda
yashayotgan mo‘g‘ullar esa ularni “jete” (qaroqchi, talonchi) deb atay boshladilar.
Bu   amalda   bir-birini   haqorat   qilish   edi.   Ular   o‘rtasida   ziddiyat,   nafrat   kuchayib
bordi. Oqibatda Chig‘atoy ulusi XIV asrning 40-yillarida ikkiga bo‘linib ketdi.
Chig‘atoy   ulusining   Sharqiy   Turkiston   va   Yettisuv   qismi   Mo‘g‘uliston   deb
atala   boshlandi.   1348-yilda   Chig‘atoy   naslidan   bo‘lgan   Tug‘luq   Temur
Mo‘g‘uliston   xoni   etib   ko‘tarildi.   Ulusning   g‘arbiy   qismi   –   Movarounnahr
mustaqil idora qilinadigan bo‘ldi.
FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR RO‘YXATI
Rahbariy adabiyotlar:
1. Karimov I.A. Tarixiy xotirasiz – kelajak yo‘q. T., 1998.
2.  
Mirziyoyev   Sh.M.   Milliy   taraqqiyot   yo‘limizni   qat'iyat   bilan   davom   ettirib,
yangi bosqichga ko‘taramiz. –Toshkent: O‘ zbekiston, 2017. – B. 12. 
28 Umumiy va maxsus adabiyotlar:
1.   Azamat   Ziyo   O‘zbek   davlatchiligi   tarixi   (Eng   qadimgi   davrdan   Rossiya
bosqiniga qadar). T., 2000. B.245
2. Axmadjonov Rossiya imperiyasi Markaziy Osiyoda. T., 2003. B.154
3. Ismoilova J. Farg`ona vodiysida milliy ozodlik kurashlari. T., 2003. B.54
4. Istoriya Uzbekistana.  – T.; Fan, 2012. B.124
5. Sagdullayev A.S. Qadimgi O‘rta Osiyo tarixi. T., 2004. B.78
6. Sagdullayev va boshqalar. O‘zbekiston tarixi: davlat va jamiyat t araqqiyoti. T.,
2000. B.221
7.   Tarix   shohidligi   va   saboqlari.   chorizm   va   sovet   mustamlakachiligi   davrida
O‘zbekiston   milliy   boyliklarining   o‘zlashtirilishi.   \   Loyiha   rahbari,   ma’sul
muharrir: D.A. Alimova. – T.; Sharq, 2001. B.158
Internet resurslari.
1. http://www.eu.Spb.ru/history/index.htm.
2. http://www.ucr.edu/h-gig/horuslinks.html
3. http://www.ziyonet.uz.
4. http://www.history.kemsu.ru
5. http://www.kulichki.com
6. http://www.world.history.ru
7.  www.history.ru
ILOVALAR
29 1-Ilova
30 2-Ilova
31