Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 2.8MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 11 Mart 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

G'ayrat Ziyayev

Ro'yxatga olish sanasi 14 Fevral 2025

80 Sotish

Chizmachilik davlat ta’lim standarti bilan tanishtirish

Sotib olish
MUNDARIJA
I Kirish………………………………………………………………3
II. Asosiy qism  .........................................................................
      1  Chuzmachilik davlat ta’lim standarti xaqida ma’lumot ..............................6
      2.  Muhokama va natijalar…………………… …………………..................8
     3. O `q uvchilarni chizma standartlari bilan  tanishtirish va chizmani ta x t  q ilishga
o` rgatish     ………………. …………………………………………...............9
      4. Konstruktorlik  hujjatlari yagona tizim sifati............................…….…..15
Xulosa va tavsiyalar………………………………………………. . 22
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati……………………………… . 24
      
1 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi.   Malumki,   ilm-fan   va   texnikaning   taraqqiyoti   turli
tasvirlar   chizishni   talab   qiladi.   Tasvirlar   chizishning   asoslari   chizmachilik   fani
orqali   o'rganiladi.   O'z   navbatida   chizmachilik   uning   grammatikasi   hisoblangan
chizma   geometriya   faniga   asoslangan.   Ma'lumki,   chizma   geometriya   va
geometriya   fanlarining   negizi   bir   xil   hisoblanadi.   Chunki,   geometriya   fanida
tekislikdagi  va fazodagi  figuralarni  matematik nuqtai  nazardan nazariy o'rganilsa,
chizma   geometriya   fanida   u   figuralar   tekislikda   chizish   yo'li   bilan   amaliy
o'rganiladi.   Shunung   uchun   geometrik   figuralarni   avval   nazariy   bilim   olish   yo'li
bilan so'ngra, ularni amalda chizmalarini chizish orqali anglash maqsadga muvofiq
hisoblanadi.
Har   bir   konstruktor   u   yoki   bu   buyumni   loyihalash   jarayonida   o'zining   eng
yuqori darajasi-ijodiy faoliyatini ishga solib, avval geometriyadan olgan bilimlarini
hisobga   olgan   holda   eng   optimal   qaror   qabul   qiladi.   Sababi,   har   bir
loyihalanayotgan   buyumda   texnik,   texnologik   va   iqtisodiy   masalalar   shartlarini
hisobga   olishga   to'g'ri   keladi.   Chunki,   har   qanday   ixtiro   qilinayotgan   buyumning
avval   turli   chizmalari   chiziladi,   mustahkamligi   va   chidamliligi   faqat   uning
geomertiyasi   orqali   matematik   modellash   yo'li   bilan   aniqlanib,   sinovdan
o'tkaziladi.   Shunday   qilib,   chizmachilik   va   geometriya   fanlari   bir-biri   bilan
chambarchas   bog'langanligi   sababli,   oldin   talabalarga   geometriya   fanini   puxta
o'zlashtirib   olishlarini   so'ngra,   chizmachilik   fanini   yuqori   saviyada
o'zlashtirishlariga imkon tug'ilishi mumkinligi tushuntirllishi lozim. 
Ma'lumki,   maktabda   ham   o’quvchilar   birinchi   sinfdanoq   o'qish   jarayonida
barcha   fanlardan   turli   ko'rinishlardagi   chizmalar,   grafik   tasvirlardan   foydalanib
bilim olishadi. Ayniqsa, mehnat darslarida o’quvchilarning o'zlari ham bajaradigan
buyumlarning   chizmalarini   chizishadi.   Nafaqat   maktab,   balki,   kasb-hunar
kollejlari,   o'quv   yurtlarining   barcha   ko'rinishlarida   chizmachilik   grafik   ta'lim
beruvchi fan hisoblanadi. Xullas har bir kishi o'zining hayotida turli ko'rinishdagi
chizmalarga duch keladi va ulardan foydalanish odat bo'lib qolgan. Chizilayotgan
chizmalar   turli   loyihalash,   tuzatishlar   kiritish   yo’li   bilan   bajariladi.   Buning
2 zamirida   fazoviy   tasavvur   qilish   yotadi,   natijasida   ijodiy   loyihalash   ishlari   kelib
chiqadi.
Loyihalash   ishlari   amalda   grafik   savodxonlik,   texnologik   bilimlar,
konstruksiyalash va texnik fantaziya qilish malakasiga hamda tajribasiga tayanadi.
Mehnat ta’limi darslarida talabalar texnikaga oid murakkab bo’lmagan modellarni
yasash   bilan   shug’ullanishadi.   Ularni   namunasi   yoki   chizmalari   bo’yicha
tayyorlashadi.   Bunday   buyumlarni   tayyorlash   jarayonida   maktabning
ustaxonasidagi   shart-sharoit   hisobga   olinadi.   Mashinasozlik   chizmachiligi   orqali
o’quv   loyihalashda   ijod   elementi   qatnashishi   uncha   murakkab   bo’lmagan
konstruktorlik masalalar yechiladi. Buni biz ijodkorlik deb ham atashimiz mumkin.
  Kurs   ishi   maqsadi.     chizmachilik     kursida   o’qitish   uslubiyotini
takomillashtirishda loyihalashni konstruksiyalashdan foydalanishning ahamiyati. 
Kurs ishi vazifasi . Vazifani qo’yilishi va yechimi imkoniyatlari yagona    
     1  Chuzmachilik davlat ta’lim standarti xaqida ma’lumot;
     2.    Muhokama va natijalar;
     3. O `q uvchilarni chizma standartlari bilan  tanishtirish va chizmani ta x t  q ilishga
o` rgatish;    
      4. Konstruktorlik  hujjatlari yagona tizim sifati.
              Kurs   ishining       a maliyotda   tutgan   o’rni.     Umumiy   o’rta   ta’lim
maktablarida         chizmachilik   fanidan   mashinasozlik   chizmalarini   o’quvchilar
o’zlashtirib   olishlari   qiyin   kichadi.   Shu   sababli   «O’quvchilarga   buyumlar   ixtirosi
va   konstruktorlik   hujjatlari   hamda   ularning   turlarini   o’rgatish»   mavzusi   kengroq
tushuntirib   o’tildi   va   ilmiy   metodik   tavsiyalar   bilan   boyitildi .     Kurs   ishidan
o’quvchilar   va   maktab   chizmachilik   o’qituvchilari     o’z   pedagogik   faoliyatlarida
foydalanishlari mumkin.
        Kurs ishining ob’yekti:    O’rta umumiy ta’limda chizmachilik fanini o’qitish
jarayoni.
       Kurs   ish i ning predmeti:     Mavzuni o’rganishning  shakl, usul va vositalari.
3        Kurs   ish i ning  xajmi :   Kurs ishi kirish, asosiy qism 4 bo’im, xulosa tavsiyalar,
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
                Kurs   ishi   tuzilishi   va   tarkibi .   Ish   kirish,   4   bo’lim,   xulosa   va   tavsiyalar
adabiyo’tlar ro’yxatidan iborat.
4 CHIZMACHILIK DAVLAT TA’LIM STANDARTI  XAQIDA
MA’LUMOT
O‘quvchilar   chizmalarni   taxt   qilish   uchun   standartlarni   mukammal
o‘zlashtirishlari   muhim   hisoblanadi.   Chizmalarni   tuzish,   o‘qish,   taxt
qilishstandartlar asosida amalga oshiriladi. Chizmadagi ko‘p xatoliklar ham aynan
standartlarni   yaxshi   o‘zlashtira   omaslik   oqibatida   kelib   chiqadi.   Shuning   uchun
standartlar chizmalarni taxt qilish asosiy omil hisoblanadi.
Davlat   standartlar .Ishlab   chiqariladigan   barcha   mahsulotlarning   sifatini
yaxshilash   ularni   ma’lum   o‘lchamga   va   sifatga   ega   bo‘lishini   ta’minlash
maqsadida   xalqaro   davlat   standartlari   belgilangan   (qisqacha   GOST).   Bundan
tashqari   standartlarning   qiyidagi   turlari   mavjud:   OST–   xalq   xo‘jaligi   tarmoqlari
standarti;
RST–respublika   standartlari;   STP–   korxona   standartlari.   Standartlar   texnika
taraqqiyotining   o‘sishida,   ijtimoiy   mehnat   unumi   va   xalqning   turmush
farovonligini
mustahkamlashda   muhim   ahamiyatga   ega.   U   barcha   korxonalar,   loyihalash
tashkilotlari   va   o‘quv   yurtlari   uchun   qonun   hisoblanadi.   1926   yildan   boshlab
barcha
korxonalar   mahsulotlarini   standartlashtirish   maqsadida   chizmachilik   kursiga
standartlar   tatbiqqilingan.   1928   yilning   oxirida   birinchi   marta   mashinasozlik
chizmalari   qoida   va   normalarining   yagona   sistemasi   ishlab   chiqildi   hamda   nashr
qilindi.   Chizmalar   uchun   davlat   standarti   OST   350–358.   Shu   vaqtdan   boshlab
barcha
standartlar   ustida   ishlash   to‘xtamay   davom   etmoqda.   1934,   1939,   1946,   1952,
1959,
1965,   1966,   1968,   1972,   1980,   1986   va   O‘DS   2006   yillarda   chizmalar   standarti
qayta
ko‘rib chiqildi. Standartlarning chizmachilikka tatbiq qilinishi  chizmalarga bir  xil
talablar qo‘yilishiga imkon yaratdi.
5 MUHOKAMA VA NATIJALAR
Standartlar   chizmalar   chizishni   tezlatish,   o‘qilishini   osonlashtirish,   yangiliklar
kiritish, konstruktorlarning takliflarini kiritish maqsadida o‘zgartirib boriladi. 1971
yilda   «Konstruktorlik   hujjatlarining   yagona   sistemasi»   (ESKD)   joriy   qilindi.
Standartlar   barcha   loyihalash   tashkilotlari,   sanoat   va   qurilish   korxonalari   hamda
o‘quv   yurtlari   uchun   majburiy   bo‘lib,   uni   buzish   va   unga   amal   qilmaslik   qat’iy
man etiladi.
Chizma   formatlari.   Chizma   listlarining   formatlari,   ramka   o‘lchamlari,   asosiy
yozuvlar   (shtamplar).   Chizmalarning   ma’lum   tartibida   saqlanishini   hisobga   olgan
holda   ularni   ixtiyoriy   kattalikdagi   qog‘ozga   chizmasdan,   aniq   o‘lchamga   ega
bo‘lgan asosiy formatlarga chiziladi.
Asosiy   va   qo‘shimcha   formatlar   bo‘lib,   ularning   o‘lchamlari   GOST301–68
ga  asosan   olinadi.   Tomonlari   1189X841   mm,  yuzasi   1   m2  ga   teng   format   asosiy
format
deyiladi.   Chizmalar   qanday   (original,   kopiya,   dublikat,   chizmaning   asli,
ko‘chirilgan
nusxa, ikkinchi nusxa, kalkadagi chizma) bo‘lishidan qat’iy nazar ular chiziladigan
formatlar   yuqorida   ko‘rsatilgan   GOST   talabiga   binoan   bajariladi.   Chizma
listlarining   formati   ingichka   chiziq   bilan   chizilgan   tashqi   ramka   bo‘yicha
aniqlanadi (1-shakl).
Asosiy   formatlar   44,   24,   22,   12,   11   kabi   belgilanadi   va   44   formatning   katta
tomonini ketma-ket teng ikkiga bo‘lib kichik, ya’ni 24, 22, 12, 11 formatlar hosil
qilinadi.
Asosiy   formatlarning   o‘lchamlari,   GOST   9327–60   ga   binoan   ishlatilayotgan
qog‘oz
formatiga   tegishli   belgisi   (spravka   uchun)   hamda   formatning   yuzasi   (m2)
ko‘rsatilgan.   Formatlarning   belgisini   ifodalovchi   ikki   raqamli   sonning   o‘zaro
ko‘paytmasi shu formatda 11-formatdan nechtasi borligini bildiradi.
6 1-shakl.
Masalan:   24   format,   bunda   2X4=8,   demak   24   format   8   ta   11   formatdan   iborat.
Yoki 2 raqam formatning eni 2x297 = 594 mm ekanligini, 4 raqam esa formatning
bo‘yi 4X210 =841 mm ekanligini aniqlaydi. Bunda11 formatning haqiqiy o‘lchami
210X297 mm (210,25X297,25 mm). Agar asosiy format enining uzunligi berilgan
bo‘lsa,   bo‘yining   uzunligini   aniqlash   mumkin.   Ishlab   chiqarishning   texnikaviy
hujjatlarida   va   o‘quv   yurtlarida   11   formatni   teng   bo‘laklarga   bo‘lish   natijasida
hosil
bo‘lgan kichik formatlardan ham foydalanishga ruxsat etiladi. Uning belgisi –1/2-
1(ya’ni   148X210   mm).   Formatlar   diagonallarining   kesishish   nuqtasi   orqali   teng
ikkiga bo‘linadi. Qo‘shimcha formatlar hosil qilishda, masalan 11 formatning enini
uchga ko‘paytirilsa 13 format, to‘rtga ko‘paytirilsa 14 format va hokazo formatlar
hosil bo‘ladi. Asosiy va qo‘shimcha formatlarning hosil bo‘lish sxemasi 2-shaklda
ko‘rsatilgan.
7    
2-shakl
Bunda   asosiy   tutash   chiziq   bilan   asosiy   formatlar,   ingichka   tutash   chiziq   bilan
qo‘shimcha   formatlar   tasvirlangan.   Qo‘shimcha   formatlarda   2.11   yoki   10.4   kabi
tomonlarining o‘lchamlari nuqta bilan ajratib belgilanadi.
Chizma   qog‘ozlari   24   formatlardan   biroz   kattaroq   qilib,   ya’ni   knopka   qadashga
mo‘ljallab ishlab chiqariladi. Shu sababli chizma taxt bo‘lgandan so‘ng formatning
ortiqcha qismini qirqib tashlash kerak. Bilim yurtlarida ko‘pincha chizma chizish
uchun 12, 22, 24 (A1,A11,A111) formatlardan foydalaniladi.
Ramka. Odatda har bir chizma formatiga ramka chiziladi. Ramkani chizish misoli
3-shaklda ko‘rsatilgan. Qoldirilgan 20 mm masofa chizmalarni tikib albom tarzida
saqlashga   moslangan.   Ayrim   chizma   formati   albomdan   katta   bo’lsa   bu   chizmani
faqat formatlar o‘lchamida buklashga ruxsat etiladi.
3-shakl
8 Asosiy yozuv. Har qanday chizmaning asosi yozuvi bo‘ladi. Asosiy yozuv ichki 
ramka chizig‘iga taqab, formatning pastki o‘ng tomoniga joylashtiriladi. Agar 
chizma 11 formatga (297x 210) chizilsa, asosiy yozuv hamma vaqt formatning 
qisqa tomoniga joylashtiriladi (4-shakl).
Asosiy yozuv konstruktorlik hujjatlarida GOST  2.104—68 ga muvofiq bajariladi.
O‘quv chizmalaridagi asosiy yozuvlarning formasi ishlab chiqarish chizmalaridagi
yozuv   formasidan   farq   qiladi.   Shu   sababli   asosiy   yozuvning   o‘rnini   to‘ldirishda
O‘ziga   xos   talablar   qo‘yiladi.   GOST   2.104—68   ga   muvofiq   barcha   chizmalar   va
sxemalar uchun hamda tekstli konstruktorlik hujjatlari uchun yozuvning formalari
mavjud.   Bu   formalar   haqida   tushunchalar,   asosan,   mashinasozlik   chizmalari
bo‘limida   beriladi.   Biz   geometriya,   proeksion   chizmachilik   va   qurilish
chizmachilik
bo‘yicha   o‘quv   chizmalarini   bajarishda   ishlatiladigan   asosiy   yozuv   bilan   tanishib
chiqamiz. Bunday formani chizish misoli 5-shaklda tasvirlangan.
5-shakl
9 5-shakl
Birinchi, ikkinchi,  е ttinchi, sakkizinchi, to‘qqizinchi xonalardagi yozuvlarni 5-yoki
7- shriftlarda, qolgan xonalardagi yozuvlarni esa 3,5- yoki 2,5- shriftlarda yozish.
tavsiya   etiladi.   Chizma   ramkasi   va   asosiy   yozuv   chizig‘i   asosiy   tutash   chiziqda
asosiy   yozuvning   (6-shaklga   qarang)   ayrim   chiziqlari   ingichka   tutash   chiziqqa
chiziladi.
6-shakl
Chizma   chiziqlari.   Chizmani   bir   xil   yo‘g‘onlikdagi   chiziqlar   bilan   chizilsa,   uni
o‘qish juda murakkab bo‘ladi. Chizmaning to‘g‘ri o‘qilishi, sifatli chiqishi chizma
chiziqlarini   o‘z   o‘rnida   ishlatishga   bog‘liq.   GOST   2.   303–68   da   tasdiqlangan
10 to‘qqiz xil chiziq ishlatiladi. Lekin bu chiziq to‘rlario‘z-o‘zidan hosil bo‘lmasdan,
ma’lum   tarixiy   davrni   bosib   o‘tgan.   XVIII   asrda   chizmaning   asosiy   chiziqlari
sifatida   kontur   va   shtrix-punktir   chiziqlardan   foydalanilgan.   Shtrix-punktir   chiziq
chizmada   ko‘rinmaydigan   konturlarni,   uzilish   joylarni,   keyinchalik   chizmaga
o‘lcham   qo‘yish   paydo   bo‘lganidan   so‘ng   chiqarish   va   o‘lcham   chiziqlarini
tasvirlash uchunishlatilgan. XIX asrning 40- yillaridan boshlab ko‘k rangli asosiy
tutash   chiziq   bilan   chiziqlari   tasvirlangan.   Yanabir   qancha   o‘zgarishlardan   so‘ng,
chizmani   chizish   va   ulardannusxa   ko’chirish   uchun   qulay   bo‘lgan   6-shaklda
ko‘rsatilgan  chiziq  to‘rlari ishlatila boshlandi.
Asosiy tutash chiziqning yo‘g‘onligi (s) tasvirning kattaligi va murakkabligi
hamda   chizma   formatiga   qarab   tanlanadi   (s=0,6   ...   1,5   mm).   Bir   xil   masshtabda
chizilgan chizmalar uchun shu chizmadagi hamma tasvirlarning yo’g‘onligi bir xil
bo‘lishi   kerak,   s   ning   yo’g‘onligiga   qarab   boshqa   chiziqlarning   yo‘g‘onligi
tanlanadi,   s   ning   yo‘g‘onligi   0,9   mm   dan   kam   bo‘lmasa   hamda   chizma   tushda
bajarilsa s yo‘g‘onlikdagi chiziqlarni ishlatishga ruxsat etiladi.
6-shakl
Eng   ingichka   chiziq   va   chiziqlar   orasidagi   eng   kichik   masofa   chizmaning
formatiga   binoan   tanlanishi   kerak.   Muhandislik   grafikasi   fanlarda   chizmalarni
11 bajarish   uchun   asosiy   tutash   chiziqlarning   yo‘g‘onligini   5=0,8   ...   1   mm   qilib
tanlash   maqsadga   muvofiq.   Chizmalarda   chiziqlarning   ishlatilishi   7-shaklda
ko‘rsatilgan.
 7-shakl
Masshtab   –   bu   buyum   tasvirini   chizmada   asliga   nisbatan   necha
martakattalashtirilgan   yoki   kichiklashtirilganligini   ko‘rsatuvchi   son   yoki
buyumning     haqiqiy   o‘lchamlarini   uning   chizmasidagi   (tasviridagi)   o‘lchamiga
nisbatan masshtab belgilovchi nisbat oldiga M harfi qo‘yiladi.
O‘z DSt  2.302. 97 standartga muvofiq quyidagi  masshtablar  mavjud:  M 1:1 – bu
buyumning haqiqiy kattaligini tasvirlash masshtabi.
Buyumni kichraytiruvchi masshtab:   1:2; 1:2,5; 1:4; 1:5; 1:10; 1:20; 1:25; 1:40;
1:50; 1:75; 1:100; 1:200; 1:400; 1:800; 1:1000.
Buyumning   kattalashtirilgan   masshtabi:   2:1;   2,5:1;   4:1;   5:1;   10:1;   20:1;   25:1;
40:1; 50:1; 75:1; 100:1; 200:1; 400:1; 800:1; 1000:1.
Asosiy   yozuvda   masshtab   uning   uchun   belgilangan   grafaga   yozilgan   bo‘lsa   M
harfi  tushirilib  qoldiriladi.  Qolgan  hollarda  M  1:1,  M   1:2,  M  2:1,...........  tartibida
yoziladi   (8-shakl).   Mahalliy   ko‘rinish   yoki   ayrim   xarflar   yoxud   raqamlar   bilan
belgilangan tasvirlar masshtabi quyidagicha yoziladi:
4   :1;   2   :1   M   II   M   A .   Chizmadagi   yozuvlariing   ahamiyati.Barcha   harf   va
raqamlarning   bir   xil   yozilishini   ko‘zlab   ular   uchun   umumiy   xarakter,   qiyofa
12 beradigan   grafikaviy   belgilar     yig‘indisiga   shrift   deyiladi.   Yozilishi,   ya’ni   shakli
jihatidan shriftlar turli xil bo‘ladi.
Masalan,   gazeta,   kitob   va   plakatlarni   bosishda   ishlatiladigan   topografik   shriftlar,
original   badiiy   shriftlar,   ixtiyoriy   shriftlar   hamda   chizma   shriftlari.   Texnikaning
murakkablashib   o‘sib   borishi,   buyumlarning   ko‘plab   ishlab   chiqarilishi   XIX
asrning   boshlariga   kelib   chizmalarga   sonli   o‘lchamlar   qo‘yishni   talab   etdi.   Bu
o‘lchamlar   buyumlarni   tayyorlash   texnologiyasi   va   ularni   yig‘ish   jarayonini
tasvirlovchi   yozuvlarda,   o‘qilishi   va   yozilishi   oddiy   bo‘lgan   harf   va   raqamlarda
yozilishi   kerak   edi.   Bunga   erishish   maqsadida   «Rondo»,   «Kapitalniy»,
«Kursivniy»,  «Relefniy» va «Kirpichniy» kabi  maxsus  chizma shriftlari  yaratildi.
Bu shriftlar yozilishini soddalashtirish, bosmadan chiqishini yaxshilash maqsadida
1919 yilda yangi shrift joriy qilindi. Bu shriftlar OST 353 ga binoan 1926 yildan
boshlab   mashinasozlik   chizmachiligiga   tatbiqqilindi.   1934   yilda   bu   shrift   qayta
ishlanib,   unga   kichik   (yozma)   harflar   kiritildi.   1939   yilda   ayrim   o‘zgarishlar
kiritilishi   natijasida   OST   353   o‘rniga   OST   7535—39   qabul   qilindi.   1946   yilda
shriftlarning yangi standarti GOST 3454—46, 1952 yilda esa GOST 3454—52 ni
tasdiqladi, 1959 yildan boshlab GOST 3454—59 joriy qilindi. 1968 yildan GOST
2304—68   shriftlari   ishlatilmoqda.   Standart   shriftlar   yozilshshshing   oddiyligi,
bosmadan   chiqishining   sifatliligi   va   hokazolar   bilan   boshqa   shriftlardan   ustun
turadi.   Chizma   yuqori   sifatli   chizilib,   uning   o‘lchamlari,   chizmaga   tegishli
yozuvlar   standart   shrift   bilan   yozilmagan   bo‘lsa,   bunday   chizmani   o‘qish
qiyinlashadi   va   demak,   bu   chizma   bo‘yicha   tayyorlangan   mahsulot   brak   bo‘lib
chiqadi. Shuning uchun chizmalardagi  yozuvlar aniq o‘qiladigan standart  shriftda
yozilishi kerak.
Konstruktiv   hujjatlarda,   yozuvlar   O‘z   DSt   2.304.97-da   belgilangan   chizma
shriftlar   bilan   bajariladi.   Bu   standartlarda   shriftni   shakli,   balandligi,   yo‘g‘onligi
(qalinligi), shriflar orasidagi masofa va boshqalar ko‘rsatilgan. Sanoatning hamma
tarmoqlariga   oid   chizmalar   va   texnikaviy   hujjatlar,   chizmalar   yozuvlari   uchun
chizma shriftlarini quyidagi o‘lchamlari berilgan: 2,5; 3,5; 5; 7; 10; 14; 20; 28; 40.
Shriflarni   o‘lchami   deb   bosh   harflarning   millimetr   hisobidagi   balandligi   h
13 tushunish kerak.
Texnik   chizmalarda   o‘lchami   h=2,5   dan   h=14   gacha   bo‘lgan   shriftlar
qo‘llaniladi.
O‘z   DSt   2.304.   97   bo‘yicha   kirill,   lotin,   yunon   alfavitlarining   harflari   hamda
raqamlardan   iborat   bo‘lgan   chizma   shriflari   belgilangan.   Bu   standartlar   asosan
kirill   va   lotin   alfavitlari   harflari   va   arab   sonlari   tuzilish   jihatdan   asosi   va   enli
shriftlarga   bo‘linadi.   Asosiy   shrift   hamma   chizmalarda   va   tekstli   hujjatlardagi
yozuvlarda   qo‘llaniladi.   Keng   shriflar   bir   necha   so‘z   bilan   bir   qatorni   to‘ldirish
kerak  bo‘lgan  hollarda  va  shuningdek,   diagramma,  jadval,  ko‘rgazma  chizmalari,
titul  varaqlari  va hokazolarda qo‘llaniladi. Normal  shrift  asosiy  chiziqqa nisbatan
750 og‘ma qilib
9-shakl
Nomlarni,   sarlavhalarni,   asosiy   yozuvdagi   va   chizma   yuzasidagi   belgilarni
qiyalatmasdan to‘g‘ri yozish mumkin. Chizmalarni kompyuter yordamida bajarish
jadal   suratlar   bilan   rivojlanib   bormoqda.   Hozirgi   vaqtda   rus,   lotin,   arab,   grek
alfavitlarini   chizmalarda   va   hujjatlarda   yozish   uchun   O‘zDSt   2.304.97-   hamma
talablarini   kompyuter   yordamida   bajarish   dasturlari   tuzilgan   va   u   kompyuter
xotirasiga kiritilgan.
14   O`Q UVCHILARNI CHIZMA STANDARTLARI BILAN  TANISHTIRISH
VA CHIZMANI TA X T  Q ILISHGA  O` RGATISH     
                      Shizma   standartlari   bilan   tanishtirishda   o`quvchilarga   standart-
lashtirish   tarixi,   rivojlanishi   va   turmushda   qo`llanilishiga   aloqador   qiziqarli
va   ishonchli   misollar   keltirilib   o`tilishi   kerak.   Materialni   bayon   qilishni
“ standart ”   so`zining   ma’nosi   –   norma,   namuna   so`zlarini   tushuntirishdan
boshlanadi.   Standartlashtirish   -   bir   xil   vazifani   bajarish   uchun   mo`ljallangan
har   xil   mahsulotlarni   kam   sonli   namunalar   ko`rinishiga   keltirish   demak.
Standartlashtirish   prinsiplari   mahsulot   namunalari   va   uning   qismlari   qaerda
ishlati-lishidan   qat’iy   nazar   bir   xil   xossalarga   ega   bo`lib,   o`zaro
almashtirilishiga   imkon   berishini   talab   qiladi.   Aks   holda   buyumlarning
ishdan chiqqan qismlarini almashtirish, ta’mirlash mumkin bo`lmay qolar edi.
Oldingi,   eskirgan   mahsulotlar   o`rniga   yangidan   taklif   qilinadigan   va
loyihalanadigan   mahsulotlarni   “hayotga   yo`llanma   olishi   uchun”   maxsus
hujjatlar – standartlar ishlab chiqilgan. Standartlarda mahsulotga qo`yiladigan
barcha talablar bayon qilinadi.
Sanoat   va   xalq   xo`jaligi   turli   sohalarining   mahsulotlari,   o`lchov
birliklari, atama va belgilashlar, ishlab chiqarish jarayonlari, sinov va o`lchov
metodlari kabilar standartlashtirish ob’ektlari hisoblanadi.
Standart   hamma   uchun   majburiy   bo`lib,   unga   qattiq   amal   qilinishi   shart.
S h uning uchun ham u qonun kuchiga ega hujjat sifatida chiqariladi. Masalan:
KHYT   ( konstruktorlik   hujjatlarining   yagona   tizimi )ning   asosiy   vazifasi
konstruktorlik   hujjatlari   (chizmalar)ni   taxt   qilish,   muomalaga   kiritishning
yagona   qoidalarini   belgilashdan   iborat.   Standartlar   bo`yicha   tayyorlangan
dastlabki   mashinasozlik   detallari   bolt   va   gaykalar   bo`lgan.   VIII   a s r d a y o q
m a y d a     h unarmandchilik   o` rniga   zavod   ishlab   chi q arishi   keng   kirib   kelishi
bilan   bolt   va   gaykalarni   har   bir   zavod   ixtiyoriy   shakl   va   o`lchamlarda
tayyorlashi   oqibatida   bir   mashinaning   bolt   hamda   gaykalari   ikkinchisiga
to`g`ri   kelmay   boshladi.   Shuning   uchun   ham   keng   tarqalgan   bir   xil   d e t a l l a r
15 ( b o l t ,   g a y k a ,   s h p o n k a l a r )   u c h u n   o ` l c h a m i ,   s h a k l i   v a   materialini   bir   xil
qilib   tayyorlashga o`zaro kelishilgan, ya’ni  standartlashtirilgan.
Shundan keyin o`qit uvchi o` q uvchil ar ga   KHYT  tom onidan  chizmalarni
bajarish   uchun   h ar   xil   chiziqlar   belgilanganini   va   ularning   turlari   hamda
qo`llanilishi sohalarini tushuntirishi  mumkin.
K H Y T   k o n s t r u k t o r l i k   h u j j a t l a r i   ( K H ) n i   t a y y o r l a s h g a   tegishli   keng
ko`lamdagi   masalalarni   o`z   ichiga   oladi,   U   0   dan   9   gacha   bo`lgan   (nuqtadan
keyingi birinchi raqam) 10 ta klassifikatsion  guruhga bo`linadi.
Nolinchi   guruh   -   DST   2.001-93   va   keyingilari   umumiy   q oidalarni
belgilaydi.
DST   2.001- 93   davl at l ar ar o   st andar t   hi sobdanadi .   U   12   t a   M D H
d a v l a t l a r i n i n g   s t a n d a r t l a s h t i r i s h ,   m e t r o l o g i y a   v a   sertifikatsiya   bo`yicha
Davlatlararo   Kengashi   tomonidan   qabul   q ilingan   va   O` zbekiston
Respublikasida   ham   bevosita   Davlat   standarti   sifatida   amalga   kiritilgan.   U
KHYT   standartlarining   asosiy   vazifasi   K H     bajarish,   taxt   qilish   va   muomalaga
kiritishning   yagona,   qulay   qoidalarini   belgilaydi.   Ushbu   DST   tomonidan
konstruktorlik   h ujjatlari   mahsulotga   aloqador   barcha   nor m at i v   -   huquqi y
t al abl ar ga j avob ber i shi  zar ur .
B ir i nchi  gur u h  - DST  2 . 101.68 . ... -  um um i y  q o i dal ar;
i k k i n c h i   g u r u h   -   D S T   2 . 2 0 1 - 8 0 . . . .   -   K H   v a   m a h s u l o t l a r - n i n g
b e lgila nishi;
uchi nchi   gur u h   -   DST   2.301- 68 . ...   -   ch i zm a l ar ni   baj ar i shni ng   u m u m i y
q o i d a l a r i ;
t o ` r t i n c h i   g u r u h   -   D S T   2 . 4 0 1 . . . .   -   m a h s u l o t l a r   c h i z m a l a r i n i   ba j ari sh
q o idal ari ;
b e shinchi guru h  - DST 2.501-88 . ... – K Hni h is o bga  o lish va  f o ydalanish;
o l t i n c h i   g u r u h   -   D S T   2 . 6 0 1 - 6 8 . . . .   -   e k s p l u a t a t s i o n   v a
ta’mirlash  h ujjatlari;
e t t i n c h i   g u r u h   -   D S T   2 . 7 0 1 - 8 4 . . . .   -   s x e m a l a r n i   b a j a r i s h   q o idalari;
s a k k i z i n c h i   g u r u h   -   D S T   2 . 8 0 1 - 7 4 . . . .   -   l o y i h a l a s h n i n g   m a k e t
16 m e t o d i ;   D ST   2 . 8 5 0 - 7 5 . . . .   -   t o g`   gr a f i k a s i   x u j j a t l ar i ;
t o` q q i z i n c h i   g u r u h   –   b o s h q a   s t a n d a r t l a r .
C h i z m a c h i l i k   k ur s i d a   a s o s a n   u c h i n c h i   g ur u h   s t a n d a r t l a r i ,   b i r i n c h i ,
t o` r t i n c h i   v a   e t t i n c h i   g u r u hl a r d a n   a y r i m   s t a n d a r t l a r   t a n l a b   o ` r g a n i l a d i .  
K i s h i l a r n i n g   m e h n a t   f a o l i y a t i   o b ’ e k t l a r i n i   s t a n d a r t d a s h t i - r i s h g a
b o` l g a n   i n t i l i s h l a r i   q a d i m   z a m o n l a r d a n   b osh la n gan.   Q adimgi   Misrda   o`q
yo y   va   o`q lar   standartlashtirilgan,   s t a n d a r t   o ` l c h a m d a g i   t o s h l a r d a n
p i r a m i d a l a r   b u n y o d   q i l i n g a n .
O ` t k a z i l g a n   a r x e o l o g i k   t a d q i q o t l a r ,   q a d i m i y   q o ` l y o z m a l a r
O ` z b e k i s t o n   h u d u d i d a   b u n d a n   2 0 0 0 - 2 5 0 0   y i l   i l g a r i   h a m   st an-
dartl asht ir ish   yuksak   darajada   b o` lganl i gi dan   da l ol at   ber adi.   Era-mizgacha
bo`lgan   birinchi   ming   yillik   boshida,   ayniqsa   er.avv.   7 -6   asrlarda   hozirgi
O` zbekiston   hududida   shahar   qurilishi   va   me’morchilik   yuksak   darajada
rivojlangan.
Mamlakatimiz   h ududidagi   ilk   davlatchilik   shakli   -   qadimiy   Xorazm
davlatining   shakllanishini   ham   tadqiqotchilar   shu   davrga   bog`l aydi lar.   Abu
Rayhon  Ber uniyni ng  ma’lumot  beri shicha   Aleksandr Make-donskiyning O`rta
Osiyoga   yurishi   davrida   (er.avv.   IV   asr)   Qadimiy   Xorazmda   markazlashgan
davlat   shakllanib   u   o`zining   davlat   tili   va   yil   hisobiga   ega   bo`lgan.
Aleksandr   Makedonskiy   qo`shinlari   O`rta   Osiyoda   paydo   bo`lgan   davrda,
Q adimiy   Xorazmda   mahalliy   kalendar   (taqvim)ga   asosan   X   asr   h ukm
surayotgan edi ( B eruniy. – “Qadimiy xalqlar yodgorliklari”).
E s k i   T e r m i z ,   Q a d i m i y   S o ` g ` d   v a   X o r a z m n i n g   “ o ` l i k ”   vohalaridagi
qal’alarda   o`tkazilgan   arxeologik   q azilmalar   ko`sati-shicha,   eramizdan
avvalgi   4-asrdan   boshlab   shaharlar   aniq   to`g`ri   to`rtburchak   ko`rinishida
bo`lib,   o`zining   mudofaa   devorlariga,   uy-joylarning   va   ko`chalarning   tartibli
rejalashtirilishiga   ega   b o ` l g a n .   U s h b u   d a v r d a g i   q u r i l i s h   t e x n i k a s i   h a m
y e t a r l i c h a   r i v o j l a n g a n .   D e v o r l a r   4 0 x 4 0 x 1 0   s m .   o ` l c h a m d a g i   y i r i k   l o y
g ` i s h tlardan ko`tarilgan.
O`zbekiston   hududida   standartlashtirishning   rivojlanishi   dastlab   qurilish,
17 irrigatsiya inshootlarini barpo qilishda yaqqol   ko`zga tash-lansa, keyinchalik; u
xalq   hunarmandchiligi   sohalari   va   q ur o l - a s l a h a   t a y y o r l a s h g a   h a m   k i r i b
b or g a n ,   m a s a l a n   m i l l i y   do`ppilar, cholg`u asbob lari, gilamchilik,  o`q -yoy  va
shunga   o`xshash   ko`plab   mahsu-lotlar   h unarmandlar   tomonidan   qat’iy   belgilab
tayyorlangan   qoliplar   va   o`lchamlar   asosida   tayyorlangan.   Lekin   bu
standartlashtirish   nisbatan   shartli   bo`lib,   kishilarning   turmush   tarzi   hamda
ijtimoiy-iqtisodiy   aloqalariga   bog`liq   holda   har   bir   h ududda   o`ziga   xos
xususiyatta ega bo`lgan va o`zgarib turgan.
1798 yilda fabrikant  Uitni  AQSH kongressi  yig`ilishiga  10 ta   miltiqni   olib
kelib,   ularni   qismlarga   ajratib   aralashtirib   tashlaydi   va   ularni   qaytadan   yig`ib
sifatini   tekshirib  ko`rishni   t aklif   qiladi.   Ushbu   sana   standartlashtirishning   eng
zarur   qismi   bo`lgan   o`zaro   almashuvchanlik ka   asos   solingan   kun
hisoblanadi.
Chiziq   turlari   bo`yicha   olingan   bilimlarni   mustahkamlash   maq-sadida
o`quvchilarga   29-shakldagi   chizmani   ish   daftarida   bajarib,   ko`rsatilgan
jadvalni to`ldirishni taklif qilish mumkin.
Format,   chizma   hoshiyasi   va   asosiy   yozuv   –   O`q uvchilar   hamma
chizmalar   standartlarda   ko`rsatilgan   belgilangan   formatdagi   chizmachilik
qog`ozlarida   bajarilishini   yaxshi   bilishlari   kerak.   Maktab   amaliyotida   A4
(297x210)   formatli   chizmachilik   qog`ozi   qo` llaniladi.   A 3   (297x 4 20)
formatdan ham foydalanish mumk in.
C h i z i q   t u r l a r i n i   t u s h u n t i r i s h d a   o ` q i t u v c h i   o ` q u v c h i l a r   e’tiborini
quyidagi holatlarga qaratib o`tishi zarur:
Agar   chizmadagi   hamma   chiziqlar,   masalan,   ko`rinar   va   ko`rinmas   kontur
chizi q lari,  shtrixlash   chiziqlari,  o`q,   o`lcham  va   chiqarish 
18              
№ Chiziq turlari Chiziq nomi Chiziqning qalinligi
1
2
29-shakl. Chiziq turlaridan o`quvchilar uchun topshiriq na`munasi
chiziqlari   bir   xil   shakl   va   qalinlikda   chizilsa,   bunday   chizmani   o`q ish
imkoniyati   bo`lmas   edi.   Xuddi   shunga   o`xshab   har   bir   chizmakash
( k o n s t r u k t o r )   b i r   x i l   o ` r i n d a   h a r   x i l   c h i z i q l ar d a n ,   m a s a l a n   ularning   biri
o`q   chiziqlarni   shtrixpunktir   chiziqlar   bilan,   konturning   ko`rinmas
chiziqlarini   esa   shtrix   chiziqlar   bilan,   i kkinchisi  esa  teskari  tartibda  bajarsa,
bunday   chizmalarni   o`qishda   katta   qiyinchiliklar   tug`ilar   edi.   S h uning   uchun
ham   chizma   bajarish   bo`yicha   dastlabki   standartlar   ichida   “C h izma
chiziql a ri ”  qabul    qilingan.   Ushbu tushuntirishni o`qituvchi oldindan   tayyorlangan
2-3 ta  ko` r gazm al i   pl akat   (30- shakl )   yor dam i da   bayon  qi l sa  o` q uvchi - l ar da
chi zi q   t ur l ar i   va   ul ar ni ng   aham i yat i   haqi dagi   t ushuncha   m ust ahkam
shakllanadi.
19 Sinfda   bajariladigan   grafik   ishlar   uchun   o`quvchilarni   oldindan   t al ab
qi l i ngan   f or m at l i   chi zm achi l i k   qog` ozi ga   chi zm a   hoshi yasi ni   chizib
tayyorlab kelishga o`rgatish zarur.
30 -shakl.   C h iziq   turlarini   o`rganish
bo`yicha topshiriq variantiga misol
Sinf   doskasida   yoki   plakatda
o`quvchilarga   asosiy   yozuv   qanday
bajarilishi   va   uning   joylashtiriladigan
o`rni tushuntiriladi.
Chizma   shriftlari   haqida   ma’mumot.   O`quvchilarni   bir   nechta   darsda
yozuvlarni   shriftda   to`g`ri   bajarishga   o`rgatish   mumkin   emas   va   buning   iloji
ham   yo`q.   Shuning   uchun   o`quvchilarni   shrift   yozish   bo`yicha   doimiy   mashq
bajarib   borishga   undash   kerak.   Shu   y erda   ularga   kishi   dastxati   ko`rinishi
chizma   shriftlarini   egallashga   hech   qanday   bog`liq   emasligi   tushuntiriladi.
Yozuvlar (raqamlar, shartli  belgilar, so`z va gaplar) chizmaning ajralmas qismi
bo`lib ularni bajarishga katta e’tibor berish   kerak.
Maktab   o`quvchilari   uchun   shtrift   turini   tanlashda   yozuvlar   va   o`lcham
qo`yish   uchun   ko`proq   q ulay   bo`lgan   standartlardagi   B   tipdagi   og`ma
shriftlardan   foydalanish   tavsiya   qilinadi.   Umumta’lim   maktablaridagi
chizmachilik dasturi  shriftlari  chuqur  o`rganishni   t a l a b   q i l m a y d i .   S h u n i n g
u c h u n   h a m   y o z u v l a r n i n g   s h a k l i   standartlarga yaqinlashsa kifoya.
Masshtablar   -   Bu  bilan  o`quvchilar   boshlang`ich  sinflardayoq   tanishganlar.
Shuning   uchun   o`qituvchi   masshtablar,   ularning   turlari   va   ishlatilish   sohalari
20 haqida qisqacha ma’lumot bersa  y etarli.
Bizning   atrofimizdagi   narsalar   juda   katta   o`lchamlarda   (turar-joylar,
samolyotlar,   ekskavatorlar   va   ho kazolar)   yoki   juda   kichik   (radioapparatura
detallari,   o` lchov   asboblari   va   hokazolar)   ekanligiga   o`quvchilar   e’tiborini
qaratish   maqfsadga   muvofiq.   Ba’zan   ularning   ikki   turini   ham   chizmada
haqiqiy o`lchamlarida tasvirlash qiyin, ko`pincha iloji ham yo`q.
Chizma formatlari va boshqa konstruktorlik hujjatlarini stan dartlashtirilishi
konstruktorlik stoli, chizmakashlik doskasi,  papka, shkaf va stellajlarni ma’lum
bir o`lchamda tayyorlash –  unifikat-siyalash  imkonini  beradi.
Chizmalarni   oldindan   belgilangan   o` lchamdagi   qog` ozlarga   bajarish
ko`pincha   ortiqcha   qog`oz   sarflanishiga   sabab   bo`ladi.   Lekin   yagona   standartlar
belgilanishi   natijasidagi   yuqorida   ko`rsatib   o`tilgan   afzalliklar   chizma
formatlari   bo`yicha   standartlarni   chizmachilikdagi   eng   asosiy   standartlar
qatoriga kiritadi.
B u y u m l a r n i   c h i z m a d a   k a t t a l a s h t i r i b   y o k i   k i c h r a y t i r i b   tasvirlash
uchun   masshtab lardan   foydalaniladi.   Chizmada   detal   q anday   masshtabda
tasvirlanganidan   qat’iy   nazar   unga   haqiqiy   o`lchamlar   qo`yilishi   shartliliga
o`q uvchilar e’tiborini qaratish  kerak.
Buyum   haqida   yaqqol   tasavvurga   ega   bo`lish   hamda   uning   alohida
el em en t l ar i ,   o` l ch am l a r i   n i s ba t i   h aq i d a   t o` g` r i   t a sa vv ur   h os i l   bo` l i sh i
uc hu n   bu yu m   ch i z m a da   m a ’ l u m   m a ss ht ab da   t a sv i r l a ni sh i   k e r a k .   A yr i m
h o l l ar d a   t a s v i r l a n a y o t g a n   b u y u m   y a q q o l l i g i n i   ta’minlash   maqsadida
masshtabdan   “chekinish”ga   ham   yo`l   qo`yiladi.   Masalan,   juda   kichik   bo`lgan
qiyalik   va   konuslikni   maxsus   ravishda   kattalashtirib   tasvirlanadi.   Bir   xil
elementlar, masalan,   ikkita   teshik  yoki  o`yiq   o`lchamlari   farq juda kam  bo`lgan
hollarda ularni   masshtabga rioya qilmasdan (o`lchamlardagi  farqni orttirib) chizish
mumkin.
Ba’zan   buyumning   hamma   qismini   masshtab   bo`yicha   tasvirlash
imkoniyati   yoki,   unga   zaruriyat   ham   bo`lmasligi   mumkin.   Masalan   uzun
det al l ar   ( si m ,   val ni ng   bi r   xi l   di am etr l i   uzun   qi sm l ar i ,   o` q ,...)   odatda
21 chizmada   uzib   tasvirlanadi.   Ayrim   chekinishlarga   q a r a m a s d a n   c h i z m a l a r
h a m i s h a   q a t ’ i y   r a v i s h d a   D a v l a t   stan-dartlarida   belgilangan   masshtablar
bo`yicha  bajarilishi  shartligini o`quvchilarga tushuntirish  kerak.
KONSTRUKTORLIK HUJJATLARNING YAGONA TIZIMI
          Konstruktorlik  hujjatlari   O‘zbekiston   Respublikasidagi   barcha   korxona   va
tashkilotlarda Davlat belgilagan qoidalarga asoslanib rasmiylashtiriladi. 
       Bu qoidalar  Konstruktorlik hujjatlarining yagona tizimi  (KXYaT)  da to‘liq
aksini   topgan,   unda   buyumlarning   turlari,   konstruktorlik   xujjatlarning   ko‘rinishi,
tarkibi hamda ularni taxt qilish uchun ma’lumotlar mujassam bo‘lgan. 
KXYaT standartlari  ikkinchi sinfga mansub bo‘lib, quyidagi tarkibga ega:
Guruhdagi standartlar mazmuni Standart raqami
Umumiy qoidalar DS 2.001-70...DS 2.004-83
Asosiy qoidalar DS 2.101-68...DS 2.124-85
Buyumlarning konstruktorlik hujjatlaridagi 
klassifikasiyasi va belgilanishi   DS 2.201-80
Chizmalarni rasmiylashtirish bo‘yicha  umumiy 
qoidalari DS 2.301-68...DS 2.32-84
Mashinasozlik va asbobsozlik buyumlari 
chizmalarini taxt qilish qoidalari DS 2.401-68...DS 2.430-85
Konstruktorlik hujjatlari bilan muomala qilish 
(hisob, saqlash, nusxa olish, o‘zgartirish kiritish) 
qoidalari DS 2.501-68...DS 2.505-82
Ekspluatasiya va ta’mirlash hujjatlarini taxt qilish 
qoidalari DS 2.601-68...DS 2.609-85
Sxemalarni taxt qilish qoidalari   DS 2.701-76...DS 2.797-81
Qurilish va kemalar qurish hujjatlari taxt qilish 
qoidalari   DS 2.801-74...DS 2.857-75
22 Boshqa standartlar
XULOSA VA TAVSIYALAR
23 Mashinasozlik   chizmachiligi   orqali   o’quv   loyihalashda   ijod   elementi
qatnashishi   uncha   murakkab   bo’lmagan   konstruktorlik   masalalar   yechiladi.   Buni
biz ijodkorlik deb ham atashimiz mumkin. 
Ijodkorlik   -   insonning   borliqni   bilish   va   o’zgartirishga   qaratilgan   ongli,
maqsadga   yo’natilgan   faoliyati   bo’lib,   uning   natijasida   yangi,   o’ziga   xos,   ilgari
mavjud bo’lmagan moddiy va ma’naviy ne’matlar yaratiladi 1
.
Talabalarning bilim, ko’nikma va malakalarini hisobga olgan holda o’qituvchi
loyihalash   (konstruktorlik)ga   oid   topshiriq   (mashq)lar   tanlashi   lozim.   Ular
quyidagilar.
1. Fazoviy tasavvuri yaxshi rivojlanganlarni tanlash.
2. Standartga   muvofiq   mashinasozlik   chizmalarni   barcha   talablar   bilan
bajarish.
3. Zamonaviy mashinasozlikda qo’llaniladigan turdosh detallar assortimentini
yaxshi tanigan va ularni o'zaro birlashtira olishni o'rgangan.
4.   Turdosh   uzatmalar   va   mexanizm   harakatlarini   qayta   shakllantirish
usullarini qo'llashni biladigan.
5. Zamonaviy   mashinasozlikdagi   afzal   texnologik   jarayonlar   haqida
ma’lumotga ega bo’lish.
6. Detallarning   mustahkamlililik   asoslari   haqida   bilish   (konstruksiyaning
mustahkamligi, detal shaklining tuzilishi uni ekspluatatsiya davrida ravon ishlashi
kabilar).
Yuqorida   qayd   etilganlar   talabalarning   konstruktorlik   masalalarni   yechishda
hisobga olinishlari lozim.
Har qanday mutaxassislikka o'rgatish zarur bo'lganidek konstruktorlikka ham
o'rgatish lozim.
Konstruktorlik - texnologik masalalar :
1. Detalni berilgan shartiga muvofiq uning konstruksiyasini loyihalash.
2. Bitta konstruksiyadan boshqa konstruksiyaga ishlash prinsipini olib o'tish.
1
  Ш.С.Сафаров. Касб-ҳунар таълими тизимида ўқувчилар ижодкорлик қобилятларини ривожлантириш 
узлуксизлиги. Монография. Т.2005 й. Фан. 129 бет.
24 3. Konstruksiyadagi yetishmaydigan zvenosini aniqlab uni loyihalash.
4. Berilgan konstruksiyaning sxemasini loyihalash.
5. Berilgan texnikaviy talabga binoan detalni konstruksiyalash.
6. O’zining fikriga asoslanib biror narsani loyihalash.
Ushbu   qayd   qilinganlarni   konstruksiyalash   (loyihalash)ga   o'rgatayotgan
umumiy berilganlarga aniqlik kiritish talab qilinishi mumkin. 
Ularni ikki guruhga ajratish lozim.
1. Texnikaviy masalalar:
a) detalni vazifasiga ko'ra uni loyihalash;
b) berilgan shart asosida detallarni o'zaro biriktirilishini loyihalash;
c) berilganlari to'liq bo'lmagan buyumni qayta loyihalash yoki to'ldirish;
d) konstruksiyani mukammalshtIrish;
e) Mexanizmlarni konstruksiyalash; 
2. Texnologik masalalar:
a) detalni tayyorlash texnologiyasini ishlab chiqish;
b) detalni tayyorlash texnologik jarayonini mukammallashtirish;
c) yig'ish davridagi texnologik jarayonni mukammalashtirish.
d)   xomaki   buyumni   optimal   razmetka   (belgilash)   lash   usulini
takomillashtirish
Yuqorida   keltirilgan   ijodiy   loyihalash   ishlari   asosan   talabalarning   fazoviy
tasavvurini   oshirishga,   ijodiy   izlanishlar   olib   borishga   undasada,   shu   bilan   birga
turli   ixtirolar,   yangiliklar,   fantaziyalar   yaratishga   boshlang’ich   qadam   bo’lib
xizmat qiladi. 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YHATI.
25 1.   Uzviylashtirilgan   Davlat   ta’lim   standarti   va   o`quv   dasturi.   Mehnat
ta’limi, Tasviriy san’at, Chizmachilik, Musiqa madaniyati, Jismoniy
tarbiya (1-9 sinflar). T.: 2010
2.   Rahmonov   I.   Chizmachilik   (umumiy   o`rta   ta’lim   maktablarining   9-
sinf o`quvchilari uchun darslik). T.: O`zbekiston, 2010. – 104 b.
3.   Rahmonov   I.   Chizmachilik   9.   O`qituvchi   kitobi   (maktab
o`qituvchilari   uchun   metodik   qo`llanma).   T.:   O`zbekiston,   2010.   –
80 b.
4.   Vinogradov   V.N.   CHerchenie.   Uchebnoe   posobie   dlya   9   kl.
obsheobrazovateln ы x   uchebn ы ix   zavedeniy.   -   Minsk,   Natsionalniy
institut obrazovaniya. 2008. – 224 s.
8.   Ro’ziyev E.I. ,Ashirboyev A.O.   “Muxandislik   grafikasini   o’qitish
metodikasi”  T.:  “ Yangiasravlodi ”, 2010.  – 252 b.
9.   Ro`ziyev   E.I.,   Ro`ziyev   G.E.   Arxitektura-qurilish   chizmachiligi.T.:
“ Yangiasravlodi ”, 201 4 .  – 332 b.
10.   Ro`ziyev   E.I.,   Ro`ziyev   G.E.   Arxitektura-qurilish   chizmachiligi.T.:
“ Yangi asr avlodi ”, 201 4 .  – 180 b.
Internet saytlari.
1. www.ziyonet.uz   
2. www.nbgf.intal.uz   
3.   www.tdpu.uz
4.   www.pedagog.uz            
.
26

Chizmachilik davlat ta’lim standarti bilan tanishtirish

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский