Chizmani taxt qilish qoidalari

Chizmani taxt qilish qoidalari
Mundarija
Kirish  
I–BOB. Chizmachilik haqida umumiy   ma’lumotla 
1. Chizmachilikni rivojlanish tarixi 
2. Chizmachilikning inson hayotidagi ahamiyati 
II–BOB. Chizmani taxt qilish qoidalar  
3. Chizmachilik’asbob, ashyo, Jlhozlari va ulardan foydalanish 
4. Chiziqlarni turlari 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’ yxati 
 
 
  Kirish
O’zb е kiston   R е spublikasining   “Ta’lim   to’g’risida”   gi   Qonuni   va   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”   yuksak   umumiy   madaniyatga,   kasb–hunar
ko’nikmalariga,   ijodiy   va   ijtimoiy   faollikka,   mantiqiy   mushohada   qilish   hamda
ijtimoiy   hayotdagi   muammolarning   oqilona   е chimlarini   topish   mahoratiga   ega
bo’lgan,   istiqbol   vazifalarini   odilona   baholay   oladigan   kadrlar   yangi   avlodini
shakllantirish,   shuningd е k,   har   tomonlama   barkamol,   ta’lim   va   kasb–hunar
dasturlarini   ongli   ravishda   mukammal   o’zlashtirgan,   mas’uliyatli   fuqarolarni
tarbiyalashni nazarda tutgan p е dagogik g’oyani ilgari suradi. 
Istiqlol tufayli o’zining mustaqil taraqqiyot yo’lidan borayotgan jamiyatimiz
kun sayin d е mokratlashib,  davlat, jamiyat  va shaxs  munosabatlari  tobora ko’proq
mantiqiy   mushohada   qilish   tamoyillariga   asoslanmoqda.   Ta’lim   tizimi   oldidagi
davlat   buyurtmasi   O’zb е kiston   R е spublikasi   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”
ning asosiy g’oyalarida o’z aksini topgan. 
Jamiyat   rivojlanishining   hozirgi   bosqichida   barkamol   insonni   tarbiyalash
eng   asosiy,   k е chiktirib   bo’lmaydigan   muhim   vazifalardan   biridir.   Pr е zid е ntimiz
Islom   Karimov   ta’kidlaganid е k:   “Sog’lom   avlodni   tarbiyalash   buyuk   davlat
poyd е vorini, faravon hayot asosini qurish d е ganidir” [4, 3]. Shu jihatdan olganda,
mamlakatimizda   sog’lom   avlod   dasturi   harakatining   k е ng   tus   olgani,   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”   asosida   ta’lim–tarbiya   tizimining   tubdan   isloh
etilayotgani   ham   ana   shu   ulug’vor   vazifani   amalga   oshirish   yo’lidagi   muhim
qadamdir. 
O’zb е kiston   R е spublikasi   mustaqil   Davlat   suv е r е nligini   qo’lga   kiritgan
birinchi   kunlaridanoq   uzluksiz   ta’lim   tizimida   amalga   oshirilayotgan   k е ng
islohotlar   milliy   ta’lim–tarbiya   tizimini   takomillashtirishga,   zamon   talablari   bilan
uyg’unlashtirilgan,   jahon   andozalari   darajasiga   mos   “milliy   mod е lni”   hayotga
tadbiq   qilishga   qaratildi.   Jamiyatimizdagi   fuqarolar   tafakkurini   yangilash,   milliy
o’zlikni   anglash,   milliy   va   umumbashariy   qadriyatlarni   o’zlashtirish   orqali,
o’quvchilarning   ist е ’dodlari,   qobiliyatlarini   tadqiq   etish,   est е tik   tafakkurini
shakllantirish   va   rivojlantirish   davlat   umummilliy   siyosati   darajasidagi
  2   masalalardan   biri   sifatida   b е lgilab   b е rilishi   yosh   avlodni   har   tomonlama   kamol
toptirish   uchun   ta’lim–   tarbiyaning   barcha   sohalarida,   ularning   omillari   va
vositalarini ishga solishni taqozo etmoqda. 
O’zb е kiston   R е spublikasi   Pr е zid е nti   Islom   Karimov   shaxsning   ma’naviy
sifatlariga, ularni tarbiyalash ijtimoiy va insonparvarlik ahamiyatiga alohida e’tibor
b е rib:  “Biron–bir   jamiyat   ma’naviy   imkoniyatlarini,  odamlar   ongida  ma’naviy  va
axloqiy   qadriyatlarni   rivojlantirmay   hamda   mustahkamlamay   turib   o’z   istiqbolini
tasavvur eta olmaydi” – d е b alohida ta’kidlaydi. 
Hozirgi   zamon   chizmalarini   chizmachilik   qoidalarini   bilgan   va   chizmalarni
bajarishda   qabul   qilgan   shrtliklardan   xabardor   bo’lgan   kishilargina   to’la
tushinishlari   mumkin.   Jaxonda   ishlab   chiqariladigan   barcha   sanoat   mahsulotlari,
shuningdek O’zbekiston poytaxtida yani Toshkentdagi aviyasozlik zavodida ishlab
chiqarilayotgan   IL-86   rusumli   samaliyotlar,   Toshkent   traktor   zavodidan
chiqayotgan   paxta   terish   mashinalari,   Asakadagi   avtomabil   zavodidan
chiqarilayotgan   “Damas”,   “Nexsiya”,   “Matiz”,   va   boshqa   rusumli   hozirgi   zamon
avtomabillari faqat chizmalar asosida yaratiladi. 
Hozirgi   vaqtda   chizma   muhandisining   o’z   g’oyasi   va   fikrini   ifodalovchi
asosiy   hujjat   hisoblanadi.   Bu   hujjat   bo’yicha   ishchi   shu   buyumni   tayyorlash
imkoniyatiga ega bo’ladi. 
 Kurs ishining maqsadi  – 
M е n   kurs   ishimda   chizmachilik   haqida   umumiy   tushuncha   b е rishni   va
chizmani taxt qilish qoidalarini o’rganishni o’z oldimga maqasad qilib qo’yaman. 
  3   I-BOB. Chizmachilik haqida umumiy ma’lumotlar
Grafik   tasvirga   bo’lgan   ehtiyoj   ibtidoiy   jamoa   davrida   paydo   bo’la
boshlagan.   Ibtidoiy   odamlarning   bizgacha   saqlangan   mehnat   qurollari   va
buyumlarida   qo’llanilgan   bezaklar   hamda   qoyatoshga   o’yib   ishlangan   ko’plab
tasvirlar bundan guvohlik beradi. 
Markaziy Osiyo, jumladan O’zbekiston hududidagi arxeologik qazish ishlari
bu   erda   yashagan   ibtidoiy   xalqlarning   tasviriy   san’ati   ancha   yuksak   bo’lganini
ko’rsatadi.   Ular   ish   faoliyatlarini   qoyatoshlarga   o’yilgan   tasvirlarda   aks   etganlar.
Masalan,   Jizzax   yaqinidagi   qoyatoshga   o’yilgan   (ishlangan)   ov   manzarasi   (1–
shald),   Soymalitosh   (Farg’ona   vodiysi)   da   topilgan   qoyatoshdagi   tasvir   (2–shakl)
da   quyosh   va   dehqonning,   shudgor   qilish   jarayoni   aks   ettirilgan.   Bu   tasvirlar
miloddan 2–3 ming yil ilgari toshga o’yib ishlangan (O ’
zSE, IV, torn 523 b. XIV
torn 581b.). 
Ibtidoiy jamoa tuzumi davridayoq dastlabki arxitektura–qurilish paydo bo’la
boshlagan. Ibtidoiy arxitektura namunalari ertola, kulba, kapa (chayla)lardan iborat
bo’lgan;   suvga   yaqin   joylarda   esa   xarsangtosh,   loy,   suyak,   yog’och,   shox–
shabalardan qurilgan. Bunday ibtidoiy arxitektura namunalaridan 30ga yaqin turar
joy   qoldiqlari   Markaziy   Qozog’iston   hududidan   topilgan.   3–shaklda   Markaziy
Qozig’istondagi   Bug’ili   tog’idan   topilgan   ibtidoiy   binolardan   (rekonstruktsiya
qilingan) birining tasviri ko’rsatilgan. 
Ibtidoiy   jamoa   davridagi   binolarning   qoldiqlaridan   ko’rinib   turibdiki,   ular
to’g’ri   to’rtburchak   qilib,   erto’la   va   yarim   ertola   tarzida   qurilgan.   Respublikamiz
hududida miloddan oldingi IV asrda har qaysi xalqlar o’zini chetki dushmanlardan
himoya   qilish   uchun   qalin   va   baland   devorlar,   qo’rg’onlar   va   istehkornlar
qurishgan (Jonbos qal’a, Dalvarzin tepa, Tuproq qal’a, Buxoro yaqinidagi 
Varaxsha, Termiz yaqinidagi Bolalik tepa, Farg’ona vodiysidagi Quva qal ’
a va b.).
Istehkomlarni   qurishdan   oldin   albatta   ularning   tarhi   (plani)   chizib   olingan.
Shunday   qilib,   O’zbekiston   hududida   asta–sekin   arxitektura–qurilish   chizmalarini
bajarish   takomillasha   borgan   va   shu   chizmalar   asosida   binolar   qurish   shunday
yuqori darajaga ko’tarilganki, so ’
ngi o’n asrdan ortiq vaqt davomida Buxoro, Xiva,
  4   Samarqand   kabi   shaharlarda   avlodlarimiz   tomonidan   bunyod   etilgan   tarixiy
obidalar   –hozirgi   kunga,   kelib   jahon   arxitektura   san’atining   durdonalariga
aylangan.   Shu   sababli   ham   bu   shaharlarni   «ochiq   osmon   ostidagi   muzey   shahar»
deb bekorga aytmaydilar. 
Ajdodlarlmiz   qurilishda   ishlatiladigan   turli   shakldagi   g’ishtlar   tayyorlashda
o’ziga   xos   standartlardan,   ya’ni   g’isht   quylsh   qolip   (yog’ochdan   tayyorlangan
moslama)   lardan   foydalanganlar.   Bu   esa   O’zbekiston   hududida   ayrim   standart
turlaridan ming yillar oldin foydalanganlaridan dalolat beradi. Keyinchalik olimlar
o’zlarining   ilmiy   ishlarida’   yozuv   bilan   bir   qatorda   grafik   tasvir   lardan   keng
foydalanganlar   (O’rta   Osiyo   mutafakkir   olimlari   ishlarida   grafik   tasvirlardan
foydalanish   tarixi   ming   yillardan   oshadi.   Ular   o ’
z   asarlarida   o’ziga   xos
chizmalardan   mohirona   foydalangan.   Bunga   dalil   sifatida   Ibn   Sinoning
«Donishnoma»   (Ibn   Sino,   Donishnoma,   Tehron,   1952)   asaridagi   grafik
tasvirlarning ayrimlarini olib qaraylik. Asarning geometriya oid bobida, jumladan
chizmachilik asboblardan sirkul (pargar) harnda chizg’ich yordamida bajariladigan
masalalarning   bajarilish   tartibi   tushuntirib   beriladi.   Mexanikaga   bag’ishlangan
boblarda esa chig’iriq, blok, richag vint, pona kabi oddiy maslamalarning tuzilishi–
bayon   qilinadi   hamda   ular   grafik   tasvirlarda   yaqqol   ko’rsatib   beriladi.   Shunisi
diqqatga   sazovorki,   chig’iriq,   vint,   pona   kabilarnrng   yaqqol   tasviri   aksonometrik
proyeksiyalarda   balarilgan.   4–shaklda   pona   aksonometrik   proyeksiyalarda
ko’rsatilgan.   Blok,   ustun   kabilar   esa   aksonometrik   proyeksiya   bilan
omixtalashtirilgan holda perspektivada (5–shakl). 
Ibn   Sino   bu   asarida   mexanizmlarning   yaqqol   tasviri   bilan   bir   qatorda,
ularning chizmasini sxemada ham tasvirlaydi. Chunonchi, g’ildirak bilan vintlarni,
shuningdek   g’ildirak,   vint   va   bloklarni   ilashtirishni   tasvirlar   ekan,   ayni   paytda
ularni   grafik   tasvirlarda   ko’rsatadi.   Bular   yig’ma   chizmalar   bo’lib,   kinematik
sxemalarni   eslatadi.   Masalan,   chig’iriq   bilan   vintning   ilashishini   aks   ettiruvchi
grafik tasvirni olib qaraylik (6–shakl). Tasvirdan malum boladiki, AB va CD ikki
vertikal   ustun   bo’lib,   ularga   quyidagilar   biriktirilgan:   ER,   FJ,   MN   lar   o’q   bo’lib,
ularning   birinchisiga   H   tishli   g’ildirak,   ikkinchisiga   P   va   L   tishli   g’ildiraklar,
  5   uchinchisiga   X   va   O   tishli   g’ildiraklar   o’tkazilgan.   Tishli   g’ildiraklar   vertikal
joylashgan   bo’lib,   O   g’ildirakka   vertikal   holda   vint   biriktirilgan.   G’ildiraklarning
o’qi, val va ustunlar esa to’g’ri chiziqlar bilan tasvirlangan. H va P hamda L va X
g’ildiraklarning vazifasi tishli uzatishdan iborat. O g’ildirak bilan vintning ilashishi
esa   chervyakli   uzatishga   asoslangan.   Alloma   foydalangan   bu   grafik   tasvir
kinematik   sxemaning   shartli   belgilari   asosida   7–shakldagi,   b   ko’rinishni   oladi.
Uning   ishlashi   quyidagi   tartibda   boladi:   harakat   rnanbai   bo’lgan   vint   (1)   tishli
g’ildirakka   (2)   biriktirilgan;   2   va   3   g’ildiraklar   esa   harakatni   I   valdan   II   valga
uzatadi;   5–g’ildirak  III  valga  o’rnatilgan  S–g’ildirak bilan  ilashib,  harakatni  unga
uzatadi.   Olimning   ko’rsatishicha   III   valga   yuk   ortiladi   va   moslama   harakatga
keltirilganda yuk yuqoriga ko’tariladi. Bunday chizmalarni  Abu Rayhon Beruniy,
Al–Xorazmiy,   Ali   Qushchi   kabi   allomalarning   ishlarida   ham   ko’plab   uchratish
mumkin. 
Odamlarning   ishlab   chiqarish   faoliyatining   rivojlana   borishi   ular   oldiga
buyumlarni   tekislikka   aniq   tasvirlash   va   tasvir   asosida   buyum   o’lchamlarini
aniqlash bilan bog’liq bo’lgan tasvirlash vazifasini qo’ya boshladi. 
XVIII   asr   oxirida   frantsuz   olimi   Caspar   Monj   o’zidan   oldin   yashab   o’tgan
olimlarning ilmiy asarlarini o’rganib chizmachilik fanini nazariy asosi hisoblangan
«Tasviriy geometriya» («Chizma geometriya») kitobini yozdi. Bu kitob 1798 yilda
nashrdan chiqib, tez orada butun Evropaga yoyildi va texnikada keng tadbiq qilina
boshlandi.   G.  Monj   o’zaro  perpendikulyar   bo’lgan  ikki   tekislikka   to’g’ri   burchak
ostida   (ortogonal)   proyeksiyalashning   asoschisi   hisoblanib,   bu   usul   hozirgacha
«Monj   usuli»   deb   yuritiladi.   Amalda   foydalaniladigan   va   o’lchash   bilan   bog’liq
bo’lgan   proyeksion,   mashinasozlik   va   arxitektura–qurilish   va   boshqa   barcha
chizmalar Monj usulida bajariladi. 
   Respublikamizda  oddly uy–rovzg’or buyumlaridan tortib to ulkan samalyotlarni
ishlab   chiqarish   va   qurilish   ishlarini   bajarishda   Monj   usuli   asosida   standart
bo’yicha tayyorlangan chizmalar dan foydalanadilar. Masalan, Toshkent aviasozlik
zavodida  ishlab   chiqarilayotgan   IL–76M  rusumli  transport   samolyotni’   yig’ishda,
yuzlab malakali ishchi va injener–texnik xodimlar bir nechta mamlakatda standart
  6   chizmalar   asosida   tayyorlangan   ikki   mingga   yaqin   detal   va   uzellardan
foydalanadilar.   Yoki   Respublikamizda   qad   roslayotgan   murakkab   konstruksiyali
ko’p   qavatli   muhtaShakl   binolar   ham   arxitektura–qurilish   chizmalari   asosida
qurilmoqda. 
Respublikamizda   tasvirlami   o’rganish   «Cizmachilik»   va   «Cizma
geometriya»   nomlar   bilan   1931   yildan   boshlab   maktab   va   oliy   o ’
quv   yurtlarida
o’qitila   boshlandi.   Bu   soha   bo’yicha   elikka   yaqin   fan   doktori   va   fan   nomzodlari
etishib chiqdi. Bu fanlarni rivojlantirish hamda o’qitish va uni takomiilashtirishda
o’zbek   pedagog   olimlardan   R.   Xoruno’,   YU.Qirg’izboev,   e.Sobito’,   I.Rahmono’,
S.Murodo’,   A.Akbarov,   J.Yodgorov,   L.Hakirno’,   A.lsmatullaev,   P.Odilo’   va
metodist olimlardan A.Umronxo’jaev, E.Rovziev kabilarning hissalari katta boldi. 
Yuqorida   aytilganlardan,   mamlakatimiz   hududida   qoyatoshga   o’yib
ishlangan   grafik   tasvir   (chizma)lar   hozirgi   kunga   kelib   mutaxassislar   tomonidan
qanchalik mukammal darajada tayyorlanayotganligi ayon bo’ladi. 
Yuqorida   aytganimizdek,   tasvirga   bo’lgan   ehtiyoj   ibtidoiy   jamoa   tuzumi
davridan paydo bola boshlagan. Bu davrda, dastlab, kishilar bir–birlari; bilan faqat
og’zaki   nutq   yordamida   fikr   almashgan.   Keyinchalik   yirik   urug’   va   qabila
jamoalarining   tarkib   topishi   bilan   og’zaki   nutqni   uzoqqa   etkazish   ehtiyoji
tug’ilgan. Bunday ehtiyojni tasvirlar bajargan. Kishilar tasvir vositasida o’zaro fikr
almashgan.   Insonning   uncha   murakkab   bo’lmagan   grafik   tasvirlarni   qoya   toshga
o’yib   ishlay   olishi   birinchi   bor   xat   yozishni   yaratishga   imkoniyat   boldi.   Qadimgi
xatlarda   so’z   va   harflar   bolmagan.   Narsa   haqidagi   fikrlar   o’sha   narsaning   tasviri
orqali   uzatilgan,   Bunday   «rasm»   xat   yordamida   jang,   harbiy   yurishlar   va
hayvonlarni ovlash haqida hikoyalar yozilgan. 
Masalan  8–shaklda ko’rsatilgan suyakdan  kesib ishlash usulida, «yozilgan»
ov jarayoni haqidagi hikoyaning mazmuni quyidagicha: 
  7    
 
 
 
 
 
 
  8                  
 
                            .   1.1. Chizmachilikni rivojlanish tarixi
Keyinroq grafik tasvir va xat yozish uchun dastlab Misrda papirus qog’ozi,
keyinchalik qog’oz tayyorlash Xitoyda ixtiro etilgan. 
Keyinchalik insonyatning shu ehtiyoji zaminida yozuv paydo bo’lgan ya’ni
tasvir   yozuv   vazifasini   bajargan.   Inson   tomonidan   talafuz   qilinadigan   tovush,
bo’g’in va so’zlar turli millatlarda turli xil belgi (harf)lar bilan belgilangan. Harflar
ham tasvir hisoblanadi. Masalan, “O” harfi “O–O–O” tovushining, «A» harfi «A–
A–A» tovushning tasviri va hokazo. 
Hozirgi   kunda   yozuvdan   tashqari   zamonaviy   tasvir   va   undan   kundalik
turmushimizda foydalanishning aharniyati har bir oddiy inson uchun yanada oshib
bormoqda.   Chunki   hozirgi   kunda   biror   bir   oilani   radiopriyomnik,   magnitafon,
televizor,   videomagnitafon,   telefon,   uy–rovzg’or   texrtikasi,   mebel   yoki   bolalar
o’yinchog’larisiz   tasavvur   qilib   bolmaydi.   Bu   qurilmalar   uchun   uning   pasportiga
chizmasi   yoki   sxemalari   ilova   qilinadi.   Ilovadagi   tasvir   (chizma,   rasm,   sxema   va
h.k.) larni o’qiy bilish va tushunish har bir kishi uchun muhim hisoblanadi. 
Masalan ro’zg’or uchun yangi mebel sotib oldingiz, uni o’z kuchingiz bilan
yig’ib foydalanmoqchi bolsangiz albatta mebel pasportiga ilova qilingan chizmasi
va   texnik   rasmidan   foydalanasiz.   Yoki   mebelni   o’zingiz   ta’mirlamoqchi   (uncha
murakkab   bolrnagan)   bolsangiz   ham   Ilovada   berilgan   tasvirlardan   foydalanishga
to’g’ri   keladi.   Aytaylik,   uyni   ichki   qismi   (interer)ni   bezatishda   uy   jihozlarini
(mebel,   televizor   va   h.k.)   joylashtirishda   didingizga   mos   holatini   tanlash   uchun
uyning planidan, foydalanib uni bir nechta variantda xomaki loyihalaysiz va loyiha
asosida uy –xonalarini jihozlaysiz. 
Uyda oddiy kiyim yoki ayrim mayda–chuyda narsalarni o’z kuchingiz bilan
tayyorlash   uchun   narsaning   yoyilma–andazasini   tayyorlab   bilishingiz   kerak
bo’ladi. 
Oilada bolalarni texnik ijodiyotini o’stirishda oddiy chizma, eskiz, rasm yoki
sxemalarni   bajarish   va   uni   o’qish   malakasiga   ega   bo’lish   ota–ona   uchun   muhim
ahamiyatga ega, Bolangizga biror bir o’yrnchoq (mexanik, elektron shu kabi) sotib
  9   oldingiz,   o’yinchoqni   yig’ish   va   foydalardsh   uchun   bolaga   yordam   bermoqchi
bo’lsangiz,   albatta,   o’yinchoq   pasportiga   ilova   qilib   berilgan   tasvirlardan
foydalanasiz. Ilovadagi tasvir (chizma yoki sxema) ni bola o’qiy olishi uchun unga
yordamlashasiz va bu bilan bolani texnik Ijodiyotga bo’lgan qiziqishini oshirasiz. 
Kundalik   turmushimizda   yol   harakati   qoidalarining   belgilar
(piktogrammalar)mi   bilish   va   ularni   bolalarga   o’rgatish   hamda   ularga   rioya
qilishga   o’rgatish;   bola   hayoti   uchun   xavfli   bo’lgan   turli   ko’ngilsiz   hodisalarni
oldini olishda muhim ahamiyatga ega. 
Xulosa   qilib   aytish   mumkinki,   tasvirni   tushunish,   tuzish   va   undan
foydalanish  nafaqat  mutaxassis   uchun,  balki   har’bir   inson  faoliyati   uchun  muhim
ahamiyatga ega. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  10    
  11   1.2. Chizmachilikning inson hayotidagi ahamiyati
Chizmachilikni   har   kim   bilishi   k е rak.   Chizmalar   har   qanday   ixtisosdagi
kishilarning doimiy yo’ldoshidir. Ular t е xnikadagina emas, balki boshqa sohalarda
ham   qo’l   k е ladi.   Chizmalarga   qarab   turar   joy   binolari,   to’g’onlar,   el е ktr
stantsiyadari,   shaxtalar,   shoss е   va   t е mir   yo’llar   quriladi.   Bunday   chizmalar
inj е n е rlik qurilish chizmalari d е b ataladi. 
Chizmalarga   qarab   poyafzal   tayyorlanadi,   kiyimlar   tikiladi,   m е b е llar
yasaladi, shahar va qishloq posyolkalari planlashtiriladi va ko’kalamzorlashtiriladi.
Vrachlarga   chizmalar   murakkab   m е ditsina   t е xnikasini   o’rganishda   yordamga
k е ladi.   Uchuvchi   va   d е ngizchilar   k е ma   yo’lini   aniqlashda   chizmalardan
foydalanadilar. Chizma maktab o’quvchilariga fizika, mat е matika va g е ografiyani
o’tishda k е rak bo’ladi. Shu sababli, savodli kishi bo’lib  е tishish, o’z m е hnati bilan
Vatanga foyda  е tkazish uchun chizmachilikni qunt bilan o’rganish k е rak. 
Chizmachilik va t е xnika. Inson  maktabda, uyda va  ko’chada  turli  asbob  va
mashinalar   qurshovida   yashaydi.   Bizning   zavod   va   fabrikalarimizda   har   kuni
ko’plab   stanoklar,   el е ktrovozlar,   samolyotlar,   maishiy   mashinalar,   masalan,
Muzkatgichlar,   chang   yutgich   va   boshqalar   ishlab   chiqariladi.   Chizmasiz   bu
mashinalarni   yaratish   ham,   ishlab   chiqarish   ham   mumkin   emas.   Chizmalar
inj е n е rning   o’y   fikrlarini   ishchiga   е tkazadi.   Chizmalarga   qarab   mashinalarning
ayrim   qismlari   yasaladi,   tayyor   d е tallardan   murakkab   qurilmalar   yig’iladi.   Shu
sababli, chizmani “t е xnika tili” d е b ataydilar. 
T е xnikani   egallash   uchun,   yuqori   malakali   ishchi,   qishloq   Xo’jalik
m е xanizatori   yoki   inj е n е r   bo’lib   е tishish   uchun   chizmalar   tayyorlashni,   ya'ni
chizmalar   chizishni   bilish   va   ularni   tushunish,   yoki   chizmachilik   tili   bilan
aytganda,   chizmalarni   o’qiy   olish   k е rak.   Ishchi   Chizmani   o’qir   ekan,   konstruktor
o’ylab chiqargan narsani ko’z oldiga k е ltiradi. Chizmalar zavodlardan zavodlarga,
bir   mamlakatdan  ikkinchi  mamlakatga  yuborib  turiladi.  Chizmani   o’qishni  bilgan
har   qanday   ixtisosdagi   kishi   chizmani   tushunadi   va   unga   qarab   eng   murakkab
  12   mashinaning   tuzilishini   ham   bilib   oladi.   Faqat   inj е n е rlargina   emas,   balki   har   bir
ishchi ham chizmachilikni bilishi k е rak. 
II–BOB. Chizmani taxt qilish qoidalari
Har   qanday   chizmani   chizish   uni   to’g’ri   taxt   qilishga   bog’liq   bo’lganligi
sababli, o’qituvchi o’quvchilarni chizmani taxt qilishning ba’zi kvdartliliklari bilan
tanishtirishi k е rak. Bu tanishtirish oddiy t е xnik d е tallar chizmasini bir pro е ktsiyada
bajarish misolida amalga oshiriladi. Jumladan, asosiy  chiziq turlarini chizishni  va
ularni chizmalarda tatbiq etishni o’rganish, konkr е t d е talda o’lchamlar qo’yishning
asosiy   qoidalarini   ko’rib   chiqish   va   masshtabning   qo’llanilishi   bilan   tanishtirish
zarur. 
Chizmalar   GOST   ko’rsatmalariga   muvofiq   b е lgilangan   tip   va   qalinlikdagi
chiziqlar   bilan   chizilishini   o’qituvchi   ta’kidlab   o’tishi   k е rak.   Tushuntirish   plakat
bo’yicha   (69   -shakl)   va   sinf   doskasida   grafik   ishni   bajarish   bilan   birga   olib
borilishi k е rak. 
Plakatdagi   tasvirni   qisqa   tushuntirib   analiz   qilgandan   k е yin,   o’qituvchi
o’quvchilarga oldindan sinf doskasida tasvirlangan (70 -shakl) t е xnik d е talni chizib
olishni taklif etadi. Bunda har bir chizikni chizish xarakt е riga qattiq rioya qilinadi
yoki   o’quv   qo’llanmada   k е ltirilgan   topshiriqlarning   biridan   foydalaniladi.
  13  Chizma chiziqlari  
69 - shakl. O`quv plakati. Chizmaning   Chizmada   har   bir   chiziqning   vazifasi   va   uning   asosiy   o’lchamlari   haqida   zarur
bo’lgan yozuv va izohlar qilish foydali bo’ladi. Bu ishni bajarishda o’quvchilardan
puxtalikni talab qilish k е rakki, ular shu paytdan boshlab, chizmadagi chiziqlarying
aniq bo’lishi qanchalik katta ahamiyatga ega ekanligini tushunsinlar. 
 
O’qituvchi   o’quvchilardan   asosiy   kontur   chiziqlarinio’tkazishda,   grafiti
«kurakcha» tarzida ochilgan «M» markali  qalamdan foydalanishlarini  qattiq talab
qiliy?   k е rak.   Maktabda   asosiy   kontur   chiziq   qalinligi   taxminan   1   mm   d е b   qabul
qilish maqsadga muvofiq bo’ladi. Shunga mos ravishda shtrix chiziq taxminan 0,5
mm   ga   t е ng   bo’lishi   k е rak.   71-shaklda   (to’garakchalar)   shtrix   va   shtrix   punktir
chiziqlarni o’z ichiga oluvchi d е tal chizmalarini bajarishda o’quvchilarda eng ko’p
uchrayditan tipik xatolar ko’rsatilgan. 
  14  70 - shakl. Texnikaviy chizmachilikda chizmaning chiziqlari   Ko’pincha   o’quvchilar   shtrix   chiziqlarni   «punktir»   chiziqlar   dеb   ataydilar,
o’qituvchi   esa   bunga   e’tibor   bеrmaydi.   Ba’zi   hollarda   o’zi   ham   shu   xatoni
takrorlaydi. 
O’quvchilarga   shtrix   chiziqlar   «M»   qalam   bilan,   shtrixpunktir   va   ingichka
tutash   chiziqlar   esa   «T»   markali   qattiq   qalam   bilan   chizilishini   ko’rsatish   kеrak.
Shtrixpunktir chiziqlarni biratula navbat bilan shtrixdan nuktaga o’tib chizish kеrak
bo’ladi.   o’quvchilarning   oldin   shtrixlarnio’tkazib,   so’ngra   esa   ular   orasiga
nuqtalarni qo’yib. chiqishlariga yo’l qo’ymaslik kеrak. Bunday usul bir tomondan,
shtrixpunktir chiziqlarnio’tkazishda ko’p vaqtni talab qiladi, ikkinchi tomondan esa
chiziq yo’nalishi aniq bo’lmaydi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  15  71 shakl. Shtrix chiziqlarni chizishda 
o`quvchilar yo`l qo`yadigan tipik xatolar    
 
 
 
 
 
 
 
  16   2.1. Chizmachilik asbob, ashyo, Jlhozlari va ulardan foydalanish. 
Ish o’rnini tashkil etish.  Chizmalar bajarish g’oyat murakkab va sermehnat
jarayon   bo’lib,   ishning   unumi   ko’p   jihatdan   ish   o’rnini   to’g’ri   tashkil   etishga
bog’liq.   Ish   o’rni   yaxshi   yqritilgan   bo’lib,   yorug’lik   ish   o’rniga   yuqori   va   chap
tomondan,   chizmakashdan   biroz   oldinroqqa   tushishi   kerak.   Agar   shular   hisobga
olinsa, ko’z charchamaydi, chizg’ich qirrasi, qalam  va qoldan chizma ustiga soya
tushmaydi hamda chizma chizayotganda uning usti tiniq korinadi. 
Chizma chizayotganda bosh va elkalarni to’g’ri tutib, oldinga biroz engashib
o’tirish   kerak.   Chizmakashning   ko’zi   bilan   chizma   qog’ozi   orasidagi   masofa
300350 mm bolishi kerak. 
Ko’krakni   chizmachilik   stoliga   tirab   o’tirish   yaramaydi,   Ko’krak   bilan
chizmakashlik   stoli   orasidagi   masofa   30-50   mm   bolishi   kerak.   Chizma   bajarish
uchun quyidagi chizmachilik asboblari, kerakli ashyo va jihozlar bolishi zarur. 
Chizmaclilik   taxtasi.   Chizmachilik   (chizma)   taxtalari   chizma   qog’ozi
(listi)ning   uchta   formatiga   (A2,   Al   va   AO)   mo’ljallab,   yumshoq   yog’ocli
navlaridan tayyorlanadi. 
Chizmalarni   unumli   va   sifatli   chizish   uchun   chizma   listini   chizmachilik
taxtasiga to’g’ri mahkamlash zarur. Dastlab chizma listining yuqori chap burchagi
chizmachilik taxtasining yuqori chap burchagiga bitta knopka bilan mahkamlanadi
So’ngra   listning   yuqori   chetiga   reyshina   qo’yiiadi   reyshinaning   qirrasiga   parallel
bo’lguncha list knopka o’qi atrofida buriladi va listning yuqoriga o ’
ng burchagiga
ikkinchi knopka qadaladi. 
 
  17   Shundan   keyin   qog’oz   listini   knopka   qadalgan   chap   burchagidan   dioganali
bo’yicha   tarang   tortib,   pastki   o’ng   burchagiga   knopka   qadaladi,   so’ngra   listning
pastki chap burchagi ham knopka bilan mahkamlanadi. 
Chizma   chizish   qulay   bolishi   uchun   chizma   taxtasi   stol   ustiga   bir   oz   qiya
joylashishi   kerak.   Buning   uchun   chizmachilik   taxtasining   ostiga   biror   narsa   yoki
taxtadan   yasalgan   maxsus   taglik   «qo’yiladi   va   shu   bilan   ish   o’rni   hozirlanadi.
Chizma chizish uchun kerakli asbob va ashyolar chizma taxtasidan o’ng tomonda
chizmakashlik stolida joylashtiriladi. 
Chizma   qog’ozi.   O’quv   maqsadlarida   quyidagi   chizma   qog’ozlari:   oq
chizma qog’ozi millimetrli (millimetrovka) va qog’ozlardan foydalaniladi. 
Oq Chizma qog’ozi B va O (rusm)lardan ishlab chiqariladi. Ikkala rasmdagi
qog’ozning   ham   o’ng   (silliq)   va   (g’odir-budir)   tomoni   boladi.   Chizmalar
qog’ozning   silliq   tomoniga   chiziladi,   O   rusmli   qog’ozdan   konstruktorlik
byurolarida   va’o’quv   yurtlarida   ehizmalar   chizishda,   B   rusumli   qog’oz   yuqori
sifatli   bo   lib,   undan   uzoq   vaqt   saqlanadigan   muhim   •   chizmalarni   chizishda
foydalaniladi. 
Bu   qog’ozlafdan   foydalanilganda,   qalamda   chizilgan :
  chiziqlarni   bir   necha
bor   rezinka   bilan   o’chirish   muinkin.   Bunday’   qog’ozlarda   tush   bilan   ishlaganda
chizilgan chiziqlar yoyilib ketmaydi. 
Millimetrli   qog’oz   rulon   yoki   varaq   ko’rinishida   ishlab   chiqariladi.   Bu
qog’ozdan   diagramma,   sxema   va   turli   grafiklarni,   shuningdek,   o’quv   yurtlarida
detallarning eskizlarini chizishda foydalaniladi. 
Qalamlar.   Chizmachilikda   ishlatiladigan   qalamlar   qattiq,   yumshoq   va
o’rtacha qattiqlikda boladi. 
Turli mamlakatlarda tayyorlanadigan qalamlar turlicha belgilanadi. 
Rossiyada   Ishlab   chiqariladlgan   «Konstruktor»   rusumli   qalamlar
quyidagicha ya’ni qattiq qalamlar T, yumshoq qalamlar M va o’rtacha qattiqliqda
qalamlar TM harflar bilan belgilangan. 
  18   Qalam   grafitining   qattiqligini   ortishiga   qarab   T,   2T,   3T   va   hokazo,
yumshoqligiga qarab M, 2M, 3M va hokazo deb belgilanadi. O’rtacha qattiqlikdagi
qalamlar TM yoki O’ harflar bilan belgilanadi. 
Chexiyada   ishlab   chiqariladlgan   «KOH-1-NOOK»   rusumli   qalamlar   lotin
harflari   bilan   belgilanadi:   qattiq   qalamlar   H,   2H,   3H   va   hokazo,   yumshoq
qalamlar-B,   2B,   3B   va   hokazo,   o’rtacha   qattiqlikdagi   qalamlar-HB,   harflar   bilan
belgilanadi. 
Qalam   rusumi   ko’rsatilmagan   uchidan   konus   shaklida   ochiladi.   Ingichka
chiziqlarni chizish uchun moljallangan qalamning ochilgan qismining uzunligi 25-
30 mm, chiqarilgan grafiming uzunligi esa 8-10 mm bolishi kerak 
Qalamni  ishga  tayyorlash  muhim  ahamiyatga ega. Qalam  to’g’ri  ochilmasa
chizmani aniq va sifatli qilib chizib bolmaydi. Qalamdan foydalanishda uni mayda
donli jilvir qog’o’ga- !
 vaqti-vaqti bilan ishqab o’tkirlab turish lozim (1.2-shakl, b). 
Sirkulda ingichka chiziqlarni chizish uchun qalam grafitini uchlash kerak. 
 
Cnizmaning   ingichka   chiziqlari’   ustidan   qalam   bilan   chizib   chiqishda
yumshoq yoki o’rtacha yumshoq qalam grafiti kurakcha shaklida o’lchanadi. 
O’chirg’ich (rezinka),  Chizmachilikda ortiqcha chiziqlarni o’chirib tashlash
uchun   rezinkalardan   foydalanadilar.   Qalamda   chizilgan   ortiqcha   chiziqlarni
o’chirish uchun yumshoq rezinkadan va tushda chizilgan chiziqlarni o’qirish uchun
esa qumli qattiq rezinkadan foydalaniladi. 
 
  19   Keraksiz chiziqlarni o’chirish vaqtida rezinkani qattiq bosmaslik va mumkin
qadar   undan   kam   foydalanish   kerak.   Aks   holda   rezinka   ko’p   ishlatilsa,   chizma
qog’ozi yuzasi g’odir-budir holga keladi va chiziladigan chizma sifatsiz chiqadi. 
Ba’zi   chizmalardagi   o’chirilishi   qiyin   bo’lgan   joylarni   o’chirish   uchun
rezinkani qirqib ishlatish maqsadga muvofiq boladi. 
Chizg’ichlar.  Chizmalar chizishda oddiy (a), uchburchakli (b), reyshina (G)
chizg’ichlardan   foydalanadilar.   Shuningdek,   chizmadagi   chiziqli   o’lchamlarni
o’lchash   uchun   o’lchagich   chizg’ich   (e)   va   egri   chiziqlarni   chizishda   lekalo   (d)
chizg’ichlardan ham foyfdalanadilar. 
Chizg’ichlar yog’och, plastmassa va tsellyuloiddan ishlab chlqariladi. 
To’g’ri burchakli uchburchakli chizg’ichlarning o’tkir burchaklari 45° li hamda 
30° ya 60° 11 bolishi lozim. 
Chizma   chizishda   chizmaning   aniq   va   sifatli   bajarilishi   uchun   yog’ochdan
tayyorlangan chizg’ichlardan foydalanadilar. 
Plastmassa   va   selyuloiddan   tayyorlangan   chizg’ichlardan   foydalanganda,
qalam   grafiti   chizg’ich   qirrasiga   ishqalanib   malum   miqdorda   ajralgan   grafit
zarrachalarini   tselyuloid   hamda   plastmassa   chizg’ichlar   o’ziga   tortadi   va   bu   kimi
butun   chizma   bo’ylab   surkab   yuradi,   Natijada   bunday   chizg’ichlar   chizmani
malum miqdorda qoraytirib kir qiladi. 
Uchburchakli   chizg’ichlarni   ishlatishdan   oldin,   ularning   aniq   va   noaniq
tayyorlanganllgini tekshirib korish kerak. 
 
B’uning   uchmi   uchburchakli   chizg’ichning   AC   kateti   chizg’ich   yoki
reyshirtanirig yuqori yon yoqiga qilib qo’yiladi (1.5-shakl, a) va vertikal AB to’g’ri
chiziq o’tkaziladi. So’ngra chizg’khni AB atrofida 180° ga burib, yana vertikal A3i
to’g’ri chiziq  
  20    Agar AB va ABi vertikal chiziqlar ustrnaust tushsa, uchburchakli chizg’»ich
aniq (1.5-shakl, a), aks hoida noaniq ishlangan boladi. 
 
Reyshina   yog’ochdan   tayyorlangan   uzun   chizg’ich  va   unga   to’g’ri   burchak
ostida   mahkamlangan   kalta   planka   (yupqa   taxtacha)   dan   iborat.   Reyshinalar   bir
plankali (1.4-shakl, c) va ikki plankali boladi. 
 
Bir plankali reyshinalar faqat gorizontal chiziqlar o’tkazish uchun, ikki plankaulari
gorizontal va qiya chiziqlar o’tkazishda ishlatiladi. 
Reyshinadan  to’g’ri   va  unurnli  foydalanish   uchun  uning  plankali   chap  qo’l
bilan chizma taxtasining chap yon yoqiga jipslanadi; o’ng qo’l bilan reyshinaning
chizg’ichi   qog’oz   varag’iga   salgina   bosiladi,   so’ngra   chap   qol   bilan   reyshinaning
dastlabki   vaziyatini   saqlagan.   holda   gorizontal   chiziq   o’tkaziladi   (1.6-shakl,   a).
O’tkazilgah chiziqqa-parallel chiziqlar chizish uchun chizma taxtasining chap yon
yoqiga jips bosilgan holda pastga yoki yuqoriga siljitilib, oldin chizilgan chiziqqa
malum masofada parallel chiziq o’tkaziladi. 
  21    
 
Shu   tartibda   oldin   chizilgan   chiziqqa   parallel   va   unga   nisbatan   ma’lum
masofalarda joylashgan, istalgancha chiziq o’tkazish mumkin. 
Ikki  plankali reyshina yordamida qiya chiziqlar o’tkazish uchurt reyshinani
to’ntarib uning harakatlanuvchi ustki plankasini chizma taxtasining yon yoqiga jips
joylashtiradilar,   keyin   pastki   qo’zg’almas   plankaga   mahkamlab   turgan   vint   va
gayka   vositasida   reyshina   chizglchini,   malum   ya’ni   kerakli   burchakka   burib,
mahkamlaydilar va qiya parallel chiziqlai o’tkazadilar (1.6-shakl, b). 
Chiziq   o’tkazishda   qalamni   to’g’ri   ushlash   chizmaning   bejirim   va   to’g’ri
chizilishiga   yordam   beradi.   Chizma   chizishda   qalamni   uning   uchlangan   joyiga
yaqin joydan uch barmoq: bosh barmoq, ko’rsatgich barmoq va o’rta barmoa bilan
ushlanadi. Chizish vaqtida qalamni harakat yo’nalgan tomonga bir oz qiyshaytirib
ushlash   lozim.   Chiziq   chizaydtganda   uchburchakli   chizg’ich   reyshina   yon   yoqi
bo’yicha   sirpanib   boradi,   reyshina   yoki   uchburchakli   chizglch   o’rnidan   surilib
ketmasligi uchun uni chap qo ’
l barmoqlari bilan salgina bosib turish kerak. • 
Plankali reyshinalardan tashqari chizma chizishda rolikli reyshinalardan ham
foydalanadilar (1.8-shakl). Bunday reyshinalarda unga mahkamlangan ikkita rolik
mavjud   bo’lib,   bu   roliklar   orqali   ikki   bolak   cho’zil.   maydigan   ip   tortiladi   va
iplarning   uchlari   chizma   taxtasiga•   knopka   yoki.   mix.   bilan,   mahkamlanadi;   bu
bilan reyshinaning chizma taxtasi bo’ylab   yuqoridan I pastga va aksincha pastdan
yuqoriga   erkin   harakati   ta’minlanadi.   Bunday   reyshina   yordamida   gorizontal
chiziqlar chiziladi. 
  22   Chizma   chizish   amaliyotida   -   ish   samaradorligini   oshirish   maqsadida
mexanik reyshinalardan foydalanadilar. 
 
Bunday   reyshinalarning   afzallik   tomoni   shundaki,   ulardagi   ikkita   chizglch
bir-biriga   perpendlkulyar   vaziyatda   mahkamlangan   va   chizg’ichlar   mm   li
shkalalarga   bolingan   bo’lib,   ish’   jarayonida   ushlagich   vositasida   reyshinani
istalgan   burchakka   burish   hamda   ushlagkh   atrofida   mavjud   burchak   shkalasi
yordamida keraki: burchaklar chizish mumkin. 
Tamsportir.   Transportir   tunuka   yoki   piastmassadan   tayyorlanadi;   ulal   chizglch
vatekisyarrmhalqadaniborat. 
Shaklda   berilgan   transportirda   chizglch   qismida   ko’ndalang   rnasshtab   shkalasi
(ulushlar) ko’rsatilgan. 
 
Yarim   halqa   diametrining   teng   o’rtasida   joylashgan   O   nuqta   yarim   halqa
markazidir, 
Burchaklarni o ’
lchash uchun yarim halqa ya’ni 180° li burchak bir gradusli
shkalalarga   bo’lib   chizilgan,   Bd’linishlar   ikki   marta   birinchisi   (halqa   tashqi
tomonidan)   soat   mill   harkati   yo’nalishi   bo’yicha,   ikkinchisi   (halqaning   ichki
tomonidan) soat mill harakatiga teskari yo’nalishda belgilangan. 
  23    
Transporter   chizmada   burchaklarni   o’lchash   va   berilgan   burchakka   teng
burchak yasash uehun ishlatiladi. 
Trafaret.   Trafaretlar   yupqa   shaffof   plastmassa   yoki   fotoplyonkadan
tayyorlanadi.   Ularda   rurli   shakldagi   o’yiqlar   bo’lib,   chizma   orasidagi   ortiqcha
chiziqlarni   o’chirish,   shuningdek,   aylana,   o’al,   uchburchak,   to’rtburchaklarni,
o’tish chiziqlarini, bolt kallagi  va  gaykalarning shaklini chizish uchun ishlatiladi. 
Gotovalnya.   Gotovalnya   maxsus   g’ilofga   joylashtirilgan   chizmachilik
asboblar   to’plami.   O’quv   yurtlarida   U10,   Uil   va   U14   rusumli   Gotovalnyalardan
foydalanadilar. 
 
Rasmda U14 rusumli ya’ni 14 ta buyum (asbob) dan iborat Gotovalnyaning
asboblari tasviri ko’rsatilgan: 
 
  24   1-rejalash (o’lchagich) sirkuli. Undan 40mm dan ortiq uzunliklarni o’lchash
va   rejalashda   foydalaniladi;   2-qalam   oyoqchali   chizish   sirkuli;   3-reysfederli
oyoqcha; 4-olib qo’yiladigan igna oyoqli mikrometrlik. vintni kronsirkul (0,5 dan
16mm   gacha   bo’lgan   aylanalar   chizishda   ishlatiladi);   9-sirkul   uzaytirgich;
10o’rtacha- reysfeder (045 dan 1
, 2 mm gacha yo’g’onliqdagi chizmqlar chiziladi);
11-kichik   reysfeder   (0,1   dan   1mm   gacha’   yo’g’onlikdagi   chiziqlar   chiziladi);
12reysfeder   dastasi;   13-otvyortka-panel   va   unga   sirkulnmng   ortiqcha   ignali   va
grafitli   uchlari   saqlanadi;   14-markazcha.   Undan   konsentrik   aylanalar   chizishda
foydalaniladi. 
Chizmakashlikda   chizmachilik   asboblaridan   to’g’ri   va   unumli   foydalanish
muhirn ahamiyatga ega. Odatda gotpvalnyada chizish sirkuli, kronsirkui oichagich
sirkul va reysfeder asosiy asboblar hisoblanadi. 
Chizish   sirkuli   aylana-va   aylana   yoylarini   chizishda   ishlatiladi.   Sirkulda
grafit bilan chiziladigan bo’lsa, u holda uning qisqichiga grafitli oyoqcha qo’yiladi
va   gayka   yordamida   mahkamlanib,   undan   foydalaniladi.   Sirkuldan   foydalanishga
kirishishdan oldin, uning grafitli va ignali oyoqchalari uchlarini barobar qilib olish
kerak.  Sirkuldan   foydalanayotganda   uning  ignali   oyoqchasini   chizma   qog’ozi   yu.
nm zasiga perpendikulyar vaziyatda bolishiga harakat qilinadi (1.13-shakl). 
 
      
 
 
 
   
 
  25        
 
Agar  katta  radiusli  yoy  yoki  aylana  chizish  kerak  bo’lsa,  sirkulning  grafitli
(reysfederli) oyoqchasiga uzaytirgich ulanadi. 
Reysfeder.   Reysfeder   tush   bilan   ishlashga   mo’ljallangan   chizmachilik
asbobidir, Reysfederga tush olish uchun xat yozadigan oddiy peroli ruchkadan yoki
uchi   kurakcha   shaklida   ochilgan   qamish   yo   kichik   diametrli   plastmassa
trubachadan foydalanish mumkin. 
 
Reysfederga   tush   olgan   vaqtda   reysfeder   jag’larining   tashqi   sirtiga   tush
tegmasligi   kerak.   Reysfederni   tushii   idishga   Botirib   olish   yaramaydi.   Tush   bilan
ishlash   vaqtida   tushni   yaxshi   shimadigap   bir   parcha   yumshoq   latta   harrimavaqt
tayyor bo’lishi kerak, Reysfederdagi olingan tushning balandligi taxminan 5-7 mm
boshi kerak. Mabodo reysfederdagi tush ortiqcha bolsa, u holda uning ortiqchasini
latta bilan artib olmsh kerak boladi. 
  26    
Reysfederga   qaytadan   tush   olish   oldidan   har   safar   uning   jag’larining   ichki
sirtini, ayniqsa ularning uchini latta bilan yaxshilab artish kerak. 
Reysfeder   bilan   ishlashda   ham,   qalam   bilan   chizishdagidek,   reysfeder   uch
barmoq   bilan   ushlanadi.   Reysfeder   faqat   harakat   yo’nalishi   tomonga   biroz
qiyshaygan   bo   lib,   harakat   yo’nalishdan   chapga   ham,   o’ngga   ham   og’ishirtasllgi
kerak. 
Chiziq tortgan vaqtda reysfederning qog’oz va chizg’ichga nisbatan vaziyati
rasmda ko’rsatilgan bolishi kerak. 
Chiziq tortish jarayonida reysfedemi qog’ozga sekin bosish kerak, aks holda
reysfeder qog’ozni qirqib yuboradi va uning uchlari tezroq eyiladi 
Chiziq   tortganda   reysfederni   bir   tekisda   yuritish   kerak.   Reysfeder   tez
yuritilsa, chiziq ingichkalanishi, sekin tortilsa yo’g’onlashishi, reysfeder to’xtatilsa,
tush yoyilib ketishi mumkin, 
Agar tush olingan reysfeder chizmay qolsa, uni qog’ozga tik qo’yib salgina
bosish yoki yumshoq lattaga bir necha shtrix chizib olish kerak. 
Aylana   chizishga   moljaliangan   reysfederni   ishga   tayyorlash   ham   chiziqli
reysfeder kabi bajariiadi 
Aylana   yoki   yoyni   soat   mill   yo’nalishida   ham,   unga   qarama-qarshi
yo’nalishda   ham   chizish   mumkin,   lekin   tanlangan   harakat   yo’nalishi   tomoniga
sirkulni bir oz qiyshaytirib chizish kerak., 
Reysfeder   jag’larida   tush   qotib   qolishiga   yol   qo’ymaslik   kerak,   mabodo
bunga   yol   qoYilgan   bo’lsa,   u   holda   qotib   qolgan   tush   nam   latta   bilan   artib
tozalanadi. 
  27   Ish tugatilgandan keyin reysfederni nam latta bilan artish, vint gaykasini esa
reysfeder   jag’larining   uchlari   blr-biriga   tegmaydigan   darajaga   kelguncha   burib
qo’yish tavslya etiladi. 
Lekalo.   Lekalo   sirkul   yordamida   chizib   bolmaydigan   egri   chiziqlarni   chizish
uchun ishlatiladigan  shakldor  maxsus   chizg’ich.  Lekalo yog’och,  plastmassa   kabi
materiallardan   yupqa   qilib   tayyorlanadi   va   uning   shakli   va   o’lchamlari   har   xil
boladi. 
 
 
Egri   chiziqqa   oid   nuqtalarni   Lekalo   yordamida   tutashtirish   (chizish)   uchun
lekaloning   qismlarini   shunday   tanlash   kerakki,   Lekalo   konturi   har   gal
tutashtirilayotgan nuqtalardan kamida uch-to’rtasiga to’g’ri kelsin. 
 
Egri chiziqni chizishni davom ettirmoqchi bolsangiz, Lekalo konturi galdagi
ikki-uch   nuqtasigina   emas,   balki   oldin   chizilgan   bir-ikki   nuqtalarga   ham   to’g’ri
kelsin.   egri   chiziqni   chizayotganda   har   gal   lekaloning  vaziyati   o’zgartirib  turiladi
yoki boshqa Lekalo bilan chizish davom ettiriladi. 
  28   2.2.   Chiziqlarni turlari 
Chizmachilikda   foydalaniladigan.   chiziqlar   GOST2-3Q3-97   ko’rsatmasiga
muvofiq turliyo’g’onlik va shakllarda chiziladi, ‘ 
Chizmada chiziladigan barcha tufdagi’ chiziqlarning. chizilishi ko’rinadigan
asosiy   tutash   kontur   chizig’i   5   (5-chiziq   yo’g’onligi)   ga   bog’liq   boladi.
Ko’rinadigan kontur chiziqning yo’g’onligi chiziladigan chizmaning o’lchamiga va
chizmaning   murakkabligiga,   shuningdek,   uning   vazifasi   va   formatiga   qarab   0,5
dan 1,4 mm gacha tanlanadi. 
Tanlangan   chiziq   yo’g’onligi   bir   xil   masshtabda   bajarilgan   barcha   tasvir
(ko’rinish, qirqim va kesim) lar uchun bir xil yo’g’onlikda bolishi lozim. 
Chiziqlarning   eng   kichik   yo’g’onligi   va   chiziqlar   orasidagm   eng   kichik
masofa chizmaning formatiga bog’liq. 
Chizmachilikda chiziq turlaridan foydalanishga misollar keltiramiz. rasmda
ko’rinadigan   yo’g’on   tutash   va   ko’rinmaydigan   kontur   chiziqlar   hamda   o’q   va
markaziy simmetriya chiziqlaridan foydalanish misollari keltirilgan. 
1.27 va  1.28-shakllarda ingichka  tutash  va  tolqinsimon tutash  chiziqlardan
foydalanish   misollari   •   ko’rsatilgan,   .1.29-shaklda
;   ikki   nuqtali   shtrix-punktir
chiziqdan foydalanish misollari keltirilgan, 
  29    
Ingichka   tutash   siniq   chizikdan   foydalanish   misol   1.30-shaklda;   uzuq
chiziqdan foydalanish 1.31-shaklda ko’rsatilgan. 
  30   
     Shtrix   va   shtrix-punktir   chiziqlardan   shtrixlar   uzunligi   chizmaning
formatiga   qarab   tanianadi   va   shtrixlar   taxrninan   bir   xil   uzunlikda   va   shtrixlar
orasidagi masofalar ham taxminan bir xil bo’lishi lozim 
Shtrix-punktir chiziqlar kesishganda, ularning shtrixlari o’zaro kesishishi  va
ular shtrix bilan tugashi lozim. 
Agar   tasvirdagi   aylana   diametri   12   mm   dan   kam   bo’lsa,   u   holda   markaziy
shtrix-punktir chiziqlar o’rnida ingichka tutash chiziqlar chiziladi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  31   Xulosa 
Mustaqillikka   erishganimizdan   so’ng,   O’zb е kistonda   ta’lim   sohasida   k е ng
imkoniyatlar ochildi, vatanimizning halqaro sahnadagi muvaffaqiyati, obru etibori
va   o’rni   milliy   o’zligimizni   anglashda,   chizmachilik   fanlari   е takchi   mavq е   kasb
etib, har bir fuqoroning mamlakat taqdiri uchun mas'ullik hissini yanada oshirishga
xizmat qiladi. 
Yuqorida   bayon   etilgan   fikrlardan   xulosa   shuki,   talabalarga   boshlang’ich
kurslardan boshlab chizmachilik chizma geometriya, Mashinasozlik chizmachiligi
arxitektura chizmachiligi, tappagrafik chizmachiligi kabi mutaxassislik fanlarining
asosi   bo’lgan   boshlang’ich   proeksion   chizmachilik   mashg’ulotlari   ham   amaliy,
ham ilmiy–nazariy jihatdan yaxshi o’qitilishi shart. 
O’tmish tarixdan aniq ma’lumki, qadimda buyuk muhandislar chizmalarning
ilmiy asoslarini qo’llash natijasida, katta yutuqlarga erishganlar. 
Bularni  talabalarga o’qitishda  didaktiv prinsiplarning asosiysi  hisoblangan–
ilmiylik prinsipi yetakchi o’rin egallashi lozim. 
M е n o’zimning kurs ishimda chizmachilik haqidagi umumiy tushunchalarni
bayon   etdim,   ishlash   usullarini   misollar   k е ltirish   bilan   yoritdim.   Shu   bilan   birga
chizmalarga doir bir n е chta misollarni ko’rsatdim. M е n o’z kurs ishimda oldimga
qo’ygan maqsadimga erishdim. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  32    
Foydalanilgan adabiyotlar ro’ yxati. 
1. O’zb е kiston R е spublikasining “Ta’lim to’g’risida”gi qonuni. –T., 1997. 
2. O’zb е kiston R е spublikasining Kadrlar tayyorlash milliy dasturi.  T., 1997. 
3. O’zb е kiston R е spublikasining Davlat ta’lim standarti, T.2003. 
4. Дембинский   С.   И.   ва   Кузменко   В.И.   «Чизмачилик   o ’ q итиш   методикаси»
пед. Институтлар   учун  q айта   ишланган . 2- нашр   таржима   Т -1973 
5. С. И. Д ЕМ Б И НСКИЙ. Моделирование в черчении. 
М., Учпедгиз, 1957  
6. Раҳмонов И.Т. Чизмачиликдан дидактик ўйинлар – Т- 1992.   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  33    
 
  34

Chizmani taxt qilish qoidalari

  • Похожие документы