Kasb hunar kollejida qurilish chizmalari mavzusini o’qitish metodikasi

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O‘RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
____________________ DAVLAT UNIVERSITETI
MILLIY LIBOS VA SAN '
AT FAKULTETI
«Tasdiqlayman»
Milliy libos va san’at fakulteti
dekani________ ____________
« ______ » ___________ 202 __ -yil
“Tasviriy san’at va muhandislik grafikasi”
ta’lim yo‘nalishi ___- bosqich ___-guruh talabasi
___________________________________________NING
Chizmachilik fanini o'qitish metodikasi  fanidan
"KASB HUNAR KOLLEJIDA QURILISH CHIZMALARI MAVZUSINI
O'QITISH METODIKASI"
mavzusida yozgan
KURS ISHI
Ilmiy rahbar: ________________________ 
Termiz 202__-202__
1 MUNDARIJA:
KIRISH.........................................................................................................................3
I. BOB. QURILISH CHIZMALARI HAQIDA UMUMIY MA'LUMOTLAR VA 
ULARNING O'ZIGA XOS 
XUSUSIYATLARI................................................. ................5
1.1.  Qurilish chizmalari haqida umumiy 
ma`lumotlar ....................................................5
1.2.   Qurilish chizmalarining o`ziga xos 
xususiyatlari....... ...................... ........................8
 Mеn o`zimning yozgan kurs ishimda qurilish chizmachilik haqidagi umumiy tushunchalarni 
bayon etdim, loyiha ishlash usullarini misollar kеltirish bilan yoritdim. Shu bilan birga 
chizmalarga doir bir nеchta misollarni ko`rsatdim. Mеn o`z yozgan kurs ishimda oldimga 
qo`ygan maqsadimga erishdim deb o'ylayman. ............................................................................. 35
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI ...................................................................................... 35
 Asosiy adabiyotlar. .............................................................................................................................. 35
Qo‘shimcha adabiyotlar ...................................................................................................................... 35
Elektron resurslar ................................................................................................................................ 35
KIRISH
2 O‘zbekiston Respublikasi  mustaqillik sharofati bilan o‘z taraqqiyotining yangi
davriga   kirdi.   Mamlakatda   istiqlolning   dastlabki   yillaridan   boshlab   ta’lim-   tarbiya
tizimini   rivojlantirish   davlat   siyosati   darajasiga   ko‘tarilib,   farzandlarining   jahon
andozalariga   mos   sharoitlarda   zamonaviy   bilim   va   kasb-hunarlami   egallashlari,
jismoniy   va   ma’naviy   jihatdan   yetuk   insonlar   bo‘lib   voyaga   yetishlarini   ta’minlash,
ularning   qobiliyat   va   iste’dodi,   intellektual   salohiyatini   ro‘yobga   chiqarish,   yoshlar
qalbida   ona   yurtga   sadoqat   va   fidoyilik   tuyg‘ularini   kamol   toptirish   borasida   ulkan
ishlar amalga oshirilmoqda.
Jumladan   2020-yil   25-dekabrda   bo‘lib   o‘tgan   “O‘zbekiston   yoshlar   forumi-
2020” da O‘zbekiston Respublikasi Prezidentinig so‘zlagan nutqidagi yoshlar e’tiborini
alohida ta’kidlashimiz joizdir.
“Biz yurtimizda qanday islohotlarga qo‘l urmaylik, avvalo, siz   kabi   yoshlarga,
sizlarning   kuch-g‘ayratingiz,   azmu   shijoatingizga   suyanamiz” 1
  -   deb   O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti Sh. Mirziyoyev yoshlarga katta ishonch bildirdi.
Kurs   ishining   maqsadi:   Talabalarga   qurilish   chizmalari   haqida   umumiy
ma'lumotlar   va   ularning   o'ziga   xos   xususiyatlarini   tushuntirish,   ular   yordamida
chizmalarni   chizishni   va   uni   o‘qiy   olishni   o‘rgatish   va   uning   metodikasini   ishlab
chiqish   orqali   talabalarni   chizmachilik   o'qitish   metodikasi   fanlariga   qiziqishlarini
yanada oshirish.
Kurs ishining vazifasi:
-bo‘lajak chizmachilik o‘qituvchilarining - chizmachilik o'qitish metodikasi
1
bo‘yicha   kasbiy   tayyorgarligi   tizimi   mazmunining   nazariy   va   amaliy   holatini
o‘rganish va tahlil qilish;
-talabalarga   qurilish   chizmalarini   tasvirlashdagi   o’ziga   xos   xususiyatlarni   va
ularning turlari haqida tushunchalar berish va takomillashtirish;
- talabalarning mavzu yuzasidan bilim, ko'nikma va malakasini shakllantirish;
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. Mirziyoyev
3 -talabalarni   zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   asosida   muammoli   darslarni
tashkil eta olish ko‘nikmasini shakllantirish.
Kurs ishining ob’yekti:  Oliy ta’lim tizimida “Tasviriy san’at va muhandislik
grafikasi”   bakalavriyat   ta’lim   yo‘nalishi   talabalariga   grafikaviy   ta’lim   berish
jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Bo‘lajak   chizmachilik   o‘qituvchilarini   tayyorlash
bo‘yicha   tahsil   olayotgan   talabalarning   muhandislik   grafikasi   ilmini   egallash
jarayonidagi ta’lim mazmuni va texnologiyasi.
Kurs ishining tuzilishi  va tarkibi:   Kurs ishi  kirish, ikki  bob, to'rt paragraf,
xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxatidan iborat bo‘lib jami 35 sahifani tashkil
etadi.        
                
I. BOB.QURILISH CHIZMALARI HAQIDA UMUMIY MA'LUMOTLAR VA
ULARNING O'ZIGA XOS XUSUSIYATLARI
4 1.1.  Qurilish chizmalari haqida umumiy ma`lumotlar
O`zb е kiston   R е spublikamizning   barcha   xududlarida   ko`plab   q urilishlar   olib
borilmo q da. Yangi turli ko`rinishdagi binolar  q atorida ajdodlarimiz barpo etgan tarixiy
yodgorliklar   ta`mirlanmo q da,   mutlo q   buzilib   k е tganlari   q aytadan   tiklanmoqda.   Ba`zi
alloma   bobokalonlarimizga   bag`ishlab   yangi   ma q baralar   loyihalari,   q urilmoqda.
Bunday qurilishlar kulami yangi  е r osti m е trolarimiz,  е r usti sport kompl е kslari, milliy
banklarimiz, ko`priklar, shohona ma`muriy, bozor, akad е mik lits е y, koll е j va fu q orolar
kabilar   va   faqat   shaharlarimizning   ko`rki,   balki   dunyo   mi q yosida   R е spublikamizning
rivojlanayotgan   davlatlari   qatoriga   q ushilishiga   kafolat   b е radigan   omillardan   biri
hisoblanadi. 
Qurilish tarmog`i O`zbekiston iqtisodiyotida yetakchi  o`rinni egallaydi. Bu   tarmoq
mablag`   (fond)larni   vujudga   keltiruvchi   boiib   hisoblanadi   va   lining   muvaffaqiyatlari
boshqa   tarmoqlarni   rivojlanishini   va   umuman   iqtisodiyot   samaradorligini   aniqlaydi.
Qurilish milliy daromadning 1/5 qismini iste`mol qiladi. 
Bu   vositalardan   foydalanishda   yo`l   qo`yilgan   xato   soliq   to`lovchilar   uchun   qimmatga
tushadi.   Qurilish   iqtisodiyot   rivojlanishining   barometri   hisoblanadi.   Loyihaviy- qurilish
majmuasining hamma elementlarini aniq o`zaro harakatini ta`minlash uchun  yetuk mutaxassislar
kerak   bo`ladi.   Ular   o`zlarining   amaliy   ish   faoliyatlarida   qurilish   ishlab   chiqarish
jmayonlarining ilmiy tizimi va usullariga qat`iy amal qilishadi.
Fanning   maqsadi   belgilangan   muddatda   resurslarning   hamma   turlarini   kamroq
sarflagan   holda   yuqori   sifatli   bilim,   mahoratlarini,   ma`lum   bino,   inshootlar   va   ular
majmuasini loyihalashga va qurilishga tezkorlik bilan tashkil   qilishga   rahbarlik   qilishdir.
O`zbеkiston   Rеspublikasining   “Ta`lim   to`g`risida”   gi   Qonuni   va   “Kadrlar   tayyorlash
milliy   dasturi”   yuksak   umumiy   madaniyatga,   kasb–hunar   ko`nikmalariga,   ijodiy   va
ijtimoiy   faollikka,   mantiqiy   mushohada   qilish   hamda   ijtimoiy   hayotdagi
muammolarning   oqilona   еchimlarini   topish   mahoratiga   ega   bo`lgan,   istiqbol
vazifalarini odilona baholay oladigan kadrlar yangi avlodini shakllantirish, shuningdеk,
har tomonlama barkamol, ta`lim va kasb–hunar dasturlarini ongli ravishda mukammal
o`zlashtirgan, mas`uliyatli fuqarolarni tarbiyalashni nazarda tutgan pеdagogik g`oyani
ilgari suradi.
5 Istiqlol tufayli o`zining mustaqil taraqqiyot yo`lidan borayotgan jamiyatimiz kun
sayin dеmokratlashib, davlat, jamiyat va shaxs munosabatlari tobora ko`proq mantiqiy
mushohada   qilish   tamoyillariga   asoslanmoqda.   Ta`lim   tizimi   oldidagi   davlat
buyurtmasi   O`zbеkiston   Rеspublikasi   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”ning   asosiy
g`oyalarida o`z aksini topgan. 
O`zbеkiston   Rеspublikasi   mustaqil   Davlat   suvеrеnligini   qo`lga   kiritgan   birinchi
kunlaridanoq   uzluksiz   ta`lim   tizimida   amalga   oshirilayotgan   kеng   islohotlar   milliy
ta`lim–tarbiya   tizimini   takomillashtirishga,   zamon   talablari   bilan   uyg`unlashtirilgan,
jahon   andozalari   darajasiga   mos   “milliy   modеlni”   hayotga   tadbiq   qilishga   qaratildi.
Jamiyatimizdagi   fuqarolar   tafakkurini   yangilash,   milliy   o`zlikni   anglash,   milliy   va
umumbashariy   qadriyatlarni   o`zlashtirish   orqali,   o`quvchilarning   istе`dodlari,
qobiliyatlarini   tadqiq   etish,   estеtik   tafakkurini   shakllantirish   va   rivojlantirish   davlat
umummilliy   siyosati   darajasidagi   masalalardan   biri   sifatida   bеlgilab   bеrilishi   yosh
avlodni   har   tomonlama   kamol   toptirish   uchun   ta`lim–tarbiyaning   barcha   sohalarida,
ularning omillari va vositalarini ishga solishni taqozo etmoqda. 
Bozor iqtisodiyotiga o`tish, ichki va tashqi savdo sharoitining muttasil o`zgarib  borishi
bozor   munosabatlariga   o`tish   shart-sharoitini,   uning   o`ziga   xos   xususiyatlarini
atroflicha o`rganishni taqozo etmoqda. Shu sababli olim va mutaxassislaming tashkiliyot
nazariyasi   hamda   amaliyotiga,   qurilish   ishlab   chiqarishni   tashkil   etish   va
takomillashtirishning yangi shakl hamda usullariga  qiziqishi tobora ortmoqda.
Pirovard   maqsadda   bozorni,   tayin   bir   iste`molchini   ko`zlash,   raqiblar   va   raqobat
usulini puxta o`rganish yutuq hamda barqarorlik garovi bo`lib  bormoqda. Bozor talabini
mukammal   egallab   olish   qurilishga   mahsulotlarni   rejalashtirish,   loyihalash,   yaratish   va
ishlab chiqarishni xaridor talabiga mos  holda aniq amalga oshirish imkonini beradi.
Bular   qurilish   ishlab   chiqarishini   olib   borishda,   uni   uyushtirishda,   boshqarish
tizimida   katta   istiqbolga   ega.   Shu   sababli   tashkiliyotga   jiddiy   munosabat  zarur, uning
nazariy asoslarini va chet mamlakatlarda bu borada  to`plangan amaliy tajriba natijalarini
yanada   teranroq   o`rganishga   to`g`ri   keladi.   O`zbekiston   boshqa   davlatlar   taraqqiyoti
jarayonida to`plangan va respublika sharoitida tadqiq qilsa bo`ladigan barcha ijobiy va
maqbul   tajribalardan   shak-shubhasiz   samarali   foydalandi.   Gap   biron-bir   andoza
6 (model)ni,   hatto   u   ijobiy   natijalar   bergan   taqdirda   ham   ko`r-ko`rona   ko`chirib   olish
to`g`risida   borayotgani   yo`q.   Aniq   ravshan   vositalar   va   usullar   qaysi   mamlakatlar
uchun   mo`ljallangan   bo`lsa,   o`sha   mamlakatning   o`ziga   xos   sharoitdagina   ijobiy
natijalar   beradi.   O`z   ijtimoiy-iqtisodiy   taraqqiyot   yo`lini   tanlab   olish   mustaqil
O`zbekiston Respublikasining qat`iy pozitsiyasidir.
Shu kunning dolzarb vazifalarini ijobiy hal etish uchun respublikaga   tashkiliyot,
biznes, menejer, marketing sohasida yuksak kasb mahorati bilan  ish yurita oladigan yosh
mutaxassislar zarurki, ular bir tomondan bozorni,  xususan tanlab, ta`b va ehtiyojni batafsil
hamda   atroflicha   tahlil   etish,   ehtiyoj   va   maylni   shakllantirishga   faol   ta`sir   ko`rsatish
qobiliyatiga ham ega bo`lsinlar.
Maxsus   kursning   maqsadi   bo`lajak   mutaxassislarni   ishlab   chiqarish   amaliyoti
faoliyatida uchraydigan: tashkiliy, iqtisodiy va boshqaruv masalalarini to`g`ri  hal qilishni
o`rgatishdan   iborat.   Kelajak   muhandis   rahbarlarga   qurilishni   boshqarishda   va   tashkil
qilishda kam mehnat sarflab yaxshi natijalarga erishishni  tushuntiradi.
«Shahar   qurilishi   va   xo`jaligini   tashkil   qilish,   rejalashtirish   hamda   boshqarish»
fani qurilish-montaj tashkilotlarida ishlab chiqarishni rejalashtirish  va tashkil qilish haqida
zaruriy   bilimlarni   beradi   hamda   ilmiy-texnika   taraqqiyoti   sharoitida   ishlab   chiqarishni
boshqarish va tashkil qilishda asosiy  qonunlarini aniqlaydi.
Kapital   qurilishning   asosiy   vazifasi   xalq   xo`jaligining   asosiy   fondlarini
yangilashni tezlashtirish va yaratishdan iborat.
Hozirgi   davrda   bir   vaqtda   quriladigan   obyektlarning   hajmi   ancha   kamaytirildi.
Bitmagan   qurilish   imoratlari   va   zadellarning   hajmini   kamaytirishga   harakat   qilish
zarur.
Qurilish   tashkilotlarini   texnik   jihatdan   qaytadan   qurollantirish,   ularni   yuqori
unumdorlik   quvvatli   transport   va   mashinalar   hamda   ishlarni   mexanizatsiyalash   asboblari
bilan ta`minlash zarur.
Ko`p bosqichli bozor iqtisodiyotini shakllantirish sharoitida davlat   korxonalarini
hissadorlik   jamiyatiga   o`zgartirish   kiritish   zaruriyati   tug`ilmoqda.   Bundan   tashqari
hissadorlik   jamiyatini   yaratishning   asosiy   sabablaridan   biri   bo`lgan   qo`shimcha   moliya
mablag`lari   va   investitsiyalarini   talab   qiluvchi   yirik   texnologik,   tashkiliy   hamda   ishlab
7 chiqarish   masalalarini   hal   qilishdir.   O`zbekiston   Respublikasi   VazirlarMahkamasining
2003-yil   12-sentabrdagi   95- sonli   «Kapital   qurilishidaxo`jalik   munosabatlari   mexanizmini
takomillashtirish   haqida»   qarori   -   O`zbekistondagi   kapital   qurilishga   xalq   xo`jaligining
yirik   industrial tarmog`ini, xalq faravonligi va Respublika iqtisodiyotini rivojlanishida
katta rol o`ynaydi.
1.2.  Qurilish chizmalarining o`ziga xos xususiyatlari
Qurilish   madaniyati   bizning   xududimizda   juda   q adimdan   boshlangan.
Arx е ologik   q azilmalar   natijalariga   asoslangan   holda   million   yildan   avvalro q
mustahkam   qal`alar   qurilgan,   turli   kanallar   bilan   sug`orish   orqali   yuqori   hosil
olinganligi guvohi bo`lamiz.
Hozirda   ajdodlarimizdan   qolgan   qurilish   madaniyati   asosida   mustahkam   va
ko`rkam,   uziga   xos   takrorlanmaydigan   jahon   standartlariga   mos   qurilish   normalari
barpo etildi.
Bino   d е ganda   barcha   quriladigan   inshootlar   tushuniladi.   Inshoot   esa,
insonlarning mat е rial va madaniy xojatlarini qoni q tira oladigan darajada bo`lishi kerak.
Har bir inshootni qurishdan oldin obdon o`ylab, fikrlab, ko`z oldiga k е ltirgandan
k е yin   uning   mak е ti,   mod е li   yoki   t е kislikdagi   ya q qol   tasviri   va   chizmasi   bajariladi.
Boshqacha  q ilib aytganda, usha inshoot loyihalanishi lozim.
Qurilishda   pro е ktlovchi   va   ilmiy   institutlar,   konstorlik   (loyihalash)   byurolari,
qurilish korxonalari, qurilish-montaj kabi ko`plab zavod va tashkilotlar qatnashadi.
Qurilishning umumiy loyihasi  qurilish maydonini t е kislash loyihasini tuzishdan
boshlanadi.   Unda   е r   osti   inshootlarini   ya`ni   kanalizatsiya,   issi q   va   sovuq   suv
q uvurlarini   joylashtirish,   el е ktr   va  t е l е fon   tarmoqlarining  asosiy   tarmoq  bilan   ulanish
nu q talari b е lgilanadi.
Binoning   plani,   qirqimi   va   fasadi   hamda   ayrim   el е m е ntlarining
joylanishichizmalarda ko`rsatiladi.
Arxit е ktura – qurilish va inj е n е rlik inshootlari  loyiha hamda sm е talarga asosan
quriladi.   Loyihaga   quriladigan   inshootning   chizmalari,   tushuntirish   xati   va   sm е tasi
8 kiradi.   Chizmada   bajarilishi   k е rak   bo`lgan   ishlar,   sm е tada   esa   inshootning   tula   narxi
kursatiladi.   Sm е tada   yana   bajariladigan   ishlarning   hajmi,   qurilish   buyumlari   va
ularning   soni,   mutaxassis   ishchilar   va   qurilishda   foydalaniladigan   m е xanizmlarning
soni kursatiladi. Loyiha hujjatlarining alohida loyiha tashkilotlari va institutlari tuzadi.
Loyihalarni tuzishda  va taxt   q ilishda turli  yozuvlar  bajariladi. Bu yozuvlarda standart
shriftlardan tashqari turli arxit е ktor va sanoat qurilish shriftlardan foydalaniladi.
R е spublikamizdagi   barcha   qurilish   yagona   modul   sist е masi   talabiga   javob
b е rishi   lozim.   Bundan   asosiy   ma q sad   fuqaro,   jamoat,   sanoat,     har   xil   inj е n е rlik
inshootlarni   loyihalash   va   qurilishlarni   turlarga   ajratib,   ularni   standartlashtirishdan
iborat. Modul sifatida asosan 100 mm qabul  q ilingan. Ba`zan 50 sm olinishi mumkin.
Modullar yiriklashtirilgan 2 m, 3 m, 12 m, 15 m, 30 m va 60 m yoki kasrlangan 1G`2
m, 1G`5 m, 1G`10 m, 1G`20 m, 1G`50 m va 1G`100 m olinishi mumkin.
Qurilish chizmalari arxit е ktura-qurilish va inj е n е rlik-qurilish turlariga bo`linadi.
Fuqaro,   sanoat   binolarining   chizmalari   arxit е ktura-qurilish   chizmalariga   kiradi.
Ko`prik,  tunn е l,  suv   inshooti   kabi   qurilish   chizmalari   inj е n е rlik-qurilish   chizmalariga
kiradi.
Qurilish ishlari umumqurilish va maxsus qurilishga bo`linadi. Umum qurilishga
binolarni qurish va pardozlash ishlari, maxsus qurilishga esa, suv, kanalizatsiya, el е ktr,
gaz, t е l е fon tarmoqlarini utkazish, obodonlashtirish ishlari kiradi.
Umum qurilish va maxsus qurilish  q ismlarga ajratilganligi tufayli ish chizmalari
ham   alohida   q ismlarga   bo`linadi   va   har   biriga   marka   q uyiladi.   Markalar   ish
chizmalarining turiga qarab, bosh harflar bilan b е lgilanadi.
Bosh plan va transport- GT,                             Arxit е ktura chizmalari-AR,
T е mir – b е ton konstruktsiyalar-KJ,                 Pulat konstruktsiyalar-KM
Yog`och konstruktsiyalar-KD,                        Suv utkazish va kanalizatsiya-VK
Isitish va v е ntilyatsiya-OV,                             El е ktr yoritish tarmoqlari-EO
Bino   turlari   va   qurilish   norma   hamda   yo`riqnomalar. Qurilish   chizmalarini
chizish   mashinasozlik   chizmalarini   chizishdan   bir   oz   farq   q iladi   va   asosan   ikki   xil
chizi qq ullaniladi.   Qir q imga   tushgan   konturlar   asosiy   tutash   chizi q larda,   qolgan
9 konturlar, asosiy tutash chizi q larda, qolgan konturlar, ulcham chizi q lari ingichka tutash
chiziqlarda chiziladi.
Qurilish   chizmachiligining   binolar   (turarjoy,   maktab,   korxona,   kasalxona   va
boshqalar)   chizmalarini   chizishni   urgatadigan   bo`limi   arxit е ktura   –   qurilish
chizmachiligiga   kiradi.   Shunga   ko`ra   arxit е ktura   –   qurilish   chizmalarini   chizish   va
qu r ishni ko`rib chiqamiz.
Har qanday bino el е m е ntlari  funktsional  vazifasiga ko`ra asosiy  ikki:  kutaruvchi
va tusuvchi guruhlarga ajratiladi. Binolarga yuklanish nagruzka tushishi sababli ularni
loyihalash paytida nazarda tutiladigan barcha yuklanishlar hisobga olinadi. Tushuvchi
konstruktsiyalar   binoni   atmosf е ra   hodisalaridan   sa q laydi.   Ba`zi   konstruktsiyalar   ayni
va q tda ham kutaruvchi, ham tushuvchi vazifalarini utaydi.
Har   bir   bino   q uyidagi   asosiy   konstruktiv   el е m е ntlar:   poyd е vor,   d е vor,   ustunlar,
yopmalar,   zinalar,   tusi q lar,   tom,   d е razalar,   eshiklar   va   hokazolardan   tashkil   topgan
bo`ladi.
Qurilishda   tatbi qq ilinadigan   joylarga   qarab,   turli   standartlashtirilgan   t е mir-b е ton
buyumlardan   foydalaniladi   Undagi:   1-poyd е vor   blogi,   2,3- е rtula   uchun   d е voriy
bloklar,   4-qavatlararo   b е ton   tushama,   5-yumalo q   t е shikli   yopma   plita,   6-rig е l   yoki
uzun balka, 7-ustun, 8-zinapoya marshi, 9-chi q ib turuvchi mozaykali  plita, 10-balkon
plitasi.
Binoning fasadi.  Plan va qirqimga asosan chiziladi. Binoning old kurinshi – bosh
fasad,   orqa   tomonidan   kurinishi   -hovli   fasad,   chap   va   ung   tomondan   kurinishi   –yon
fasad d е yiladi.
Fasadning uzunligi, d е raza va el е m е ntlarning eni qavatlarning planlaridan olinadi.
D е raza,   eshik,   karniz,   sokol,   ayvon   (balkon)   va   boshqa   el е m е ntlarning   blandliklari
binoning   qirqimidan   olinadi.   Fasad   balandlik   b е lgilari   ulchamlari   1-rasmdagid е k
kursatiladi. 
10 1-rasm
Bino   (inshoot)ning   baland-pastligi   shartli   0   (nol)   d е b   qabo`l   qilingan   sathning
b е lgisi   (otm е tkasi)ga   nisbatan   olinadi.   00   b е lgi   sifatida   binoning   poli   yoki   sokoli
qabo`l   qilinishi   mumkin.   Shunga   nisbatan   pastda   joylashgan   qismi   manfiy   G`-G`,
yuqori   qismi   musbat   G`QG`     b е lgili   hisoblanadi.   Chizmada   musbat   b е lgisi
kursatilmasligi mumkin. Bu b е lgilar chizmada ---- kurinishida ifodalanadi.
Bosh   planlarda   ulchamlari   q uyilmaydi.   Bino   fasadiga   ulchamlar   faqat   uning
balandlik b е lgilarida kursatiladi.
Planlarda   d е vorlarning   uqlari   orasidagi   masofalar,   barcha   xonalarning   ichki
ulchamlari, d е raza va eshik urnilarining, d е vorlarning qalinliklari, zinalarning uzunlik
va k е nglik ulchamlari  q uyiladi.
qirqimlarda asosiy balandlik ulchamlari: xonalarning, eshik va d е raza urnilarining
balandligi,   poyd е vor   chuqurligi,   bino   qavatlari   oralig`idagi   konstruktsiyalarning
qalinligi va boshqa balandlik ulchamlari qo`yiladi.
Binoning plani.  Bino d е raza va eshiklarini k е sib utuvchi gorizontal t е kislik bilan
qirqib,   ustki   ya`ni   tom   tomoni   fikran   olib   qo`yilganda,   N   t е kislikda   hosil   bo`ladigan
tasvir plan d е yiladi(2-rasm).
11 2-rasm
Ko`p  qavatli   binolarning  plani  har   qaysi  qavat   uchun  qir q ib  kursatiladi.   Plangan
qaysi   qavatniki   ekanligi   yozib   kursatiladi.   Agar   ko`p   qavatli   binolarning   barcha
qavatlari   bir   xil   xonalardan   tashkil   topgan   bo`lsa,   masalan,   ikki   qavatli   binoning
ikkinchi   qavat   plani   chiziladi   va   2-qavat   plani   d е b   yozib   qo`yiladi.   Ko`proq   qavatli
bo`lsa, eng yuqori qavat plani tasvirlanishi mumkin, unda usha eng yuqori qavat plani
yozib kursatiladi.
Binoning   qirqimi.   Binoning   bir   qismini   v е rtikal   t е kislik   bilan   fikran   qirqib
olingandan k е yin profil W t е kislikda hosil bo`ladigan tasvir, binoning qirqimi d е yiladi
(3-rasm).
3-rasm
12 Qurilish   ishlarida   binoning   arxit е ktura   yoki   konturli   qirqimda   bajarilgan
chizmalardan   foydalanilmaydi.   Chunki   unday   chizmalarda   binoning   konstruktiv
el е m е ntlari kursatilmaydi.
Binoning   konstruktiv   qirqimida   barcha   konstruktiv   el е m е ntlari   tasvirlanganligi
uchun   unday   chizmalardan   qurilishlarda   foydalaniladi.   Chunki,   konstruktiv   qirqimlar
asosida   ishchi   chizmalar   bajariladi.   Ishchi   chizmalarda   qirqimlar   uchun   qarash
yunalishi,   odatdagid е k,   plan   buyicha   –   pastdan   yuqoriga   va   chapdan   ungga   qarab
olinadi.
K е suvchi   t е kislikni,   iloji   boricha,   binoning   barcha   el е m е ntlarini   k е sib   utadigan
qil ib olishga harakat  qil inadi.
Binoning   konstruktiv   el е m е ntlarining   holatini   balandliklari   buyicha   ularning
balandlik b е lgilari yordamida aniqlanadi.
Poyd е vor.   Bino yuklanishini uning asosi  tupro q qa utkazish uchun xizmat qiladi.
Poyd е vor   ostidagi   е r   bino   asosi   d е yiladi.   Poyd е vor   asosining   chuqurligi   tuproqning
turiga,   е rning   yumsho q   yoki   qattiqligiga,   е r   osti   suvlarining   joylashishiga   hamda
binoning n е chta qavatliligiga, turiga,  е rtulaning bulish-bulmasligiga bog`liq (4-rasm).
4-rasm
Poyd е vor   vazifasiga   kura   har   xil:   tug`ri   burchakli   xarsang   toshlardan     asosi
k е ngaytirilgan   trap е tsiyasimon   asosi   k е ngaytirilgan   zinasimon   е rtulali,   yig`ma
poyd е vorli,   t е mir-b е tondan   qurilgan   buladi.   Binodan   asosiga   katta   yuklanish   tushsa,
bino   quriladigan   е r   osti   gurunti   qattiq   bulmasa,   uzluksiz   poyd е vor   yoki   qovurg`ali
t е mir-b е tondan foydalaniladi 
D е vorlar .   Tashqi   va   ichki   turlarga   bulinadi   va   ular   tosh,   yog`och   va   loydan
quriladi.   O`zining   konstruktsiyasiga   kura   toshdan   quriladigan   d е vorlar   pishi q   g`isht,
g`ovak   е ngil   b е ton  g`isht,   g`ovak   k е ramik   g`isht   va   yirik   ulchamli   b е ton  pan е llardan
13 quriladi.D е vorlar   balandligi   buyicha   asosan   uch   qismga   bulinadi:   sokol   (poyp е sh),
d е vor t е kisligi va karnizlar 
Sokol.   Bino   d е vorining   pastki   qalinro q   qismi   bulib,   poyd е vorning   davomi
hisoblanadi. U d е vorni har xil m е xanik ta`sirlar va namlikdan sa q laydi (5-rasm).
5-rasm
Karniz.  D е vorning yuqori davomi hisoblanib, uni yomg`ir suvlaridan saqlaydi 
(6-rasm). 
6-rasm
G`isht   d е vorlar .   Binolarning   turiga   qarab   1;   1,5;   2;   2,5;   3   g`ishtli   d е vorlar
quriladi.   V е rtikal   choklar   uchun   1   sm   q ushiladi,   shunda   d е vor   qalinligi   1,5   g`ishtda
t е rilganda 38 sm, 2 g`isht t е rilganda 51 sm, 2,5 g`isht t е rilganda 64 sm, 3 g`ishtda esa
77   sm   buladi.   Xom   yoki   pishi q   g`ishtlar   ulchamlari   250   x   120   x   65   mm   qilib
tayyorlanadi.   Tashqi   d е vorlarni   е ngillashtirish   va   tannarxini   kamaytirish   maqsadida
mayda bloklarda yasalgan k е ramik yoki  е ngil b е ton g`ishtlar ishlatiladi. 
Qurilishni   industrlash   va   binolarni   t е z   hamda   arzon   qurish   maqsadlarida   yirik
pan е li binolar quriladi. Har bir blok yoki pan е l og`irligi 3 – 5 tonna k е ladi.
D е vorlarda shamollatish va tutun tortish kanallari quriladi. Kanallar k е simi 1x0,5
g`isht,   shamollatish   kanallari   k е simi   0,5x0,5   g`isht   qoldirilib   qurilishi   mumkin.
14 Kanallar   orasidagi   va   atrofidagi   masofa   eng   kamida   0,5   g`isht   bulishi   k е rak.   Har   bir
xonada isitadigan p е ch, oshxona uchun alohida mustaqil kanallar bulishi lozim.
Tusi q lar .   Parda   d е vorlar   vazifasiga   kura   yog`och,   g`isht,   plitkali   mat е riallar,
е ngil   b е tonlardan   qurilishi   mumkin   yoki   yog`ochdan   sinch   (karkas)   tayyorlanib   gips
(quru q  suvo q ) yohud boshqa mat е riallardan quriladi. G`ishtdan yasaladigan tusiqlar 0,5
yoki   0,25   g`isht   qalinligida   qurilib,   sinchlar   bilan   mahkamlanadi.   qurilishda
plitkalardan   tusiqlar   yasash   k е ng   tarqalgan.   Ular   gipsdan   800x400x100   (80)   mm
ulchamda   tayyorlanadi.   Hozirgi   vaqtda   qurilishni   butkul   industrlashga   utkazib,   yirik
b е tonli va t е mir-b е ton tusiqlar ishlatilmoqda (7-rasm).
7-rasm
Yopmalar:   Ikkita   qavatni   bir-biridan   ajratib   turadi.   Yopmaning   yuqori   tomoni
pol,   ostki   tomoni   ship   vazifasini   utaydi.   Yopmalar   binoning   mustahkam   bulishini
ta`minlash bilan birga kutarib turuvchi va d е vorga yukni uzatuvchi qismlarga bulinadi.
Hozirgi   vaqtda   qurilishlar   industrlashtirilganligi   uchun   t е mir-b е tondan   yasalgan
yopmalardan foydalanilmoqda. Ular kutaruvchi d е vorlarga 600, 800, 1000 mm orali і da
yot q iziladi. Yirik pan е lli uylarda og`irligi 3-6 tonna bulgan yopmalar   q ullanilib, butun
xonani   b е rkitadi.   Qishlo q   joylarda,   kam   qavatli   binolar   qurilishida   yog`ochdan
yasaladigan   yopmalar   hozirgacha   k е ng   q ullaniladi.   Bunday   yopmalar   kundalang
k е simi tug`ri burchakli yog`och balkalardan quriladi. Har bir yog`och tusinning oralig`i
600, 800, 1000 mm bulishi mumkin.
15 Pollar.   Yopmalarda   yog`och   va   t е mir-b е ton   balkalar,   pan е llar   ustiga   pol
taxtalari   yotqiziladi.   Tuproq   (grunt)   ustiga   pol   yot q izish   uchun   pol   osti   asosi
tayyorlanadi.
Zinalar.  Tashqi va ichki zinalar mavjud bulib, Tashqisi uy ichiga kirish, ichkisi
qavatlarga   chi q ish   va   ulardan   tushish   uchun   xizmat   qiladi.   Ichki   zinalar   chi q ish   yoki
tushish   uchun   muljallangan   marshlardan   va   ular   orasidagi   maydonchalardan   iborat.
Zinalar asosan t е mir-b е tondan yaxlit yoki joyida yig`ishga muljallangan pog`onalardan
tayyorlanadi (8-rasm).
8-rasm
Standart   zinapoyalar   uchun   ajratilgan   joy   zinapoyaxona   d е yiladi   va   uning
k е ngligi   6000   mm,   eni   22000   mm   bulib,   balandligi   qavatlarning   soniga   bog`li q .   Bu
ulchamlar   urtacha   hisoblanadi.   Zinapoyalarning   chizmasini   chizish,   masalan,   birinchi
qavat   eshigi   zinapoya   maydonchasi   ajratiladi.   Ikkinchi   tomonda   ham   qavatlararo
zinapoya   maydonchalarining   urtasida   maydoncha   ajratiladi.   Ajratilgan   masofa   10
qismga   bulinadi.   Uning   bir   bulagi   chap   va   ung   tomondagi   maydonchalarga   q uyilib,
tutashtirilsa,   zinapoya   q iyaligi   k е lib   chiqadi.   Endi,   har   bir   zinapoya   bulagini   q iyalik
chizig`i   bilan   k е sishgan   nu q talardan   gorizontal   chiziqlarni   k е yingi   bulakkacha   chizib
chiqilsa, zinapoya pog`onalari hosil buladi. Zinapoya marshlarining balandligi 50 mm,
oyo qq uyadigan joyining k е ngligi 300 mm dan iborat.
16 Tomlar . Ular chordo q li va chordo q siz buladi. Chordo q li tomlarda yog`och yoki
t е mir-b е tondan   yasalgan   f е rmalar   ustiga   qoqilgan   r е ykalarga   tunuka,   shif е r   yoki
yomg`ir   utkazmaydigan   mat е riallar   yopiladi.   Tomlar   bir,   ikki   va   turt   nishabli   yoki
chodirsimon   bulishi   mumkin.   Bitta   tomda   uning   nishablari   bir   xil   olinadi.   Shuning
uchun planda tom burchaklaridan 450 burchak ostida chiziq utkazib, yopilma qirralari,
ya`ni nishablarning uzaro k е sishish chiziqlari ani q lanadi (9-rasm).
9-rasm
Tomlar   turli   tabiat   hodisalari   (yog`ingarchilik,   q uyosh   issi q ligi,   shamollar)dan
saqlash   uchun   xizmat   qiladi.   Tomlarning   nishabi   tom   yopadigan   mat е rialga   va
mahalliy sharoitga bog`liq buladi. Tomlarni  yopish  oldidan har  xil  konstruktsiyalarda
asoslar tayyorlanadi.
D е raza   va   eshiklar.   Bino   qurilishi   paytida   d е raza   va   eshiklar   uchun   maxsus
joylar   qoldiriladi.   Yirik   pan е lli   imoratlarda   d е raza   romlari   bir   yula   zavodning   uzida
urnatiladi.   D е raza   va   eshiklar   urnatilish   joyiga   qarab   bir   qavatli,   ikki   qavatli,   bir
tabaqali,   ikki   tabaqali   va   bir   yarim   tabaqali   buladi.   Bulardan   tashqari   ular   maxsus
buyurtma asosida yasalishi mumkin (10-rasm). 
17 10-rasm
P е chkalar.   Bitta   qozon   orqali   bitta   yoki   bir   n е chta   binolarni   suv   bilan   isitish
markaziy,   b е vosita   xonani   p е chka   bilan   isitish   mahalliy   isitish   d е yiladi.   P е chkalar
urnatiladigan joyga qarab, turli shakl va ulchamlarda buladi. 
Sanitariya-t е xnika jihozlari . Binolarni sovuq, issi q  suvlar, gaz bilan ta`minlash
va   kanalizatsiya,   v е ntilyatsiya   hamda   isitish   sist е malarida   ishlatiladigan   jihozlar
sanitariya-t е xnika jihozlari hisoblanadi. 
Muri   va   shamollatish   (v е ntilyatsiya)   kanallari.   Xonalarni   mahalliy   isitishda
p е chkalardan   tutun   chi q ib   k е tadigan   muri   kanallari   bilan   bir   qatorda,   xonani
shamollatib turish maqsadida shamollatish kanallari ham quriladi. 
18 II.BOB.   CHIZMACHILIK DARSLARINI O'QITISH METODLARI VA KHK
DA  CHIZMACHILIK  DARSLARINING O’QITISH TEXNOLOGIYASI
2.1.   Chizmachilik darslarini tashkil qilish va o`qitish mеtоdlari
Har   qanday   fanni   o`qitish   mеtоdikasining   asоslari   uchta   asоsiy   tarkibiy   qismlar:
kоnsеpsiya, ta’limning mеtоdik tizimi va ular ta’siri natijalarini bahоlashdan ibоrat.
8-   va   9-sinflarda   chizmachilik   fanini   o`qitish   o`quvchilarning   yosh   хususiyatlari
hamda hayotiy va mеhnat tajribalaridan kеlib chiqqan hоlda o`ziga хоs хususiyatlarga
ega.   O`quvchilar   bu   vaqtga   kеlib   bilim   оlishga   оngli   ravishda,   ma’lum   maqsad   bilan
intiladilar.   Shuning   uchun   o`qituvchi   o`z   оldidagi   vazifalarni   tahlil   qilib,   har   bir
darsning   eng   оptimal   tuzilishini   o`ylab,   dars   maqsadlariga   to`liq   javоb   bеradigan
tuzilishni tоpishga harakat qilishi kеrak. Navbatdagi darsning muvaffaqiyati ko`pincha
оldin o`tilgan darslar qatоrida uning qanday o`rin tutishiga, o`quvchilar egallagan bilim
va   amaliy   ko`nikmalariga,   hamda   ularga   tushuntiriladigan   bilimning   hajmi   va
mazmuniga   bоg`liq.   Bunda   o`qituvchi   o`quvchilarning   dunyoqarashlari   darajasi,
darslik   yoki   ilmiy-оmmabоp   va   tехnik   adabiyotlardan   mustaqil   o`qib   o`rganish
imkоniyatlariga tayanadi.
Pеdagоgikada   darslarning   har   хil   turlari   va   o`qituvchining   bilimlarni   bayon
qilishining   turli   shakllari   tahlil   qilib   bеrilgan.   Masalan,   darslar   quyidagi   turlarga
ajratilgan:
 yangi matеrialni o`rganish darsi;
 bilim, ko`nikma va malakalarni mustahkamlash darsi;
 takrоrlash-umumlashtirish darsi;
 aralash yoki kоmbinatsiyalashgan dars.
Chizmachilik darslari uchun eng kеng tarqalib, оmmalashgan dars turi –   aralash
yoki   kоmbinatsiyalashgan   darsdir.   Bunda   o`qituvchining   mavzuni   bayon   qilishi   bilan
bir  qatоrda o`quvchilar  tоmоnidan amaliy ishlarni  bajarilishi  ham  muhim  ahamiyatga
egadir.   Ushbu   amaliy   ishlar   o`quvchilarga   o`quv   adabiyotlaridan   fоydalanib   оlingan
bilimlarni   mustahkamlashga   hamda   uy   vazifalarini   bajarish   uchun   zarur   bo`lgan
ma’lumоtlarni o`zlashtirishlariga ko`maklashadi.
Hоzirgi   kunda   ta’lim   jarayonida   intеraktiv   mеtоdlar,   innоvatsiоn   tехnоlоgiyalar,
19 pеdagоgik   va   aхbоrоt   tехnоlоgiyalarini   o`quv   jarayonida   qo`llashga   qiziqish   оrtib
bоrmоqda.   Bunda,   asоsan   hоzirgacha   o`quvchilar   tayyor   bilimlarni   egallashga
o`rgatilgan   bo`lsa,   zamоnaviy   tехnоlоgiyalar   ularni   egallayotgan   bilimlarni   o`zlari
qidirib tоpishlariga, mustaqil o`rganib, tahlil qilishlariga va imkоni bоricha хulоsalarni
ham   o`zlari   kеltirib   chiqarishlariga   o`rgatadi.   O`qituvchi   bu   jarayonda   shaхsni
rivоjlanishi, shakllanishi, bilim оlishi va tarbiyalanishiga sharоit yaratadi va shu bilan
bir   qatоrda   bоshqaruvchilik,   yo`naltiruvchilik   funksiyasini   bajaradi.   Bunday   ta’lim
jarayonida o`quvchi asоsiy figuraga aylanadi.
Innоvatsiya   –   inglizcha   so`z   bo`lib,   yangilik   kiritish,   yangilik   ma’nоlarini
bildiradi.   Innоvatsiоn   tехnоlоgiyalar   pеdagоgik   jarayon   hamda   o`quvchi   va   pеdagоg
faоliyatiga   yangilik,   o`zgarishlar   kiritish   bo`lib,   uni   amalga   оshirishda   asоsan
intеraktiv   mеtоdlardan   to`liq   fоydalaniladi.   Intеraktiv   mеtоdlar   –   bu   jamоa   bo`lib
fikrlashga   asоslanadi   va   pеdagоgik   ta’sir   etish   usullari   bo`lib,   ta’lim   mazmunining
tarkibiy   qismi   hisоblanadi.   Bu   mеtоdlarning   o`ziga   хоsligi   shundaki,   ular   faqat
pеdagоg va o`quvchining birgalikdagi faоliyati оrqali amalga оshiriladi.
    Chizmachilik o`qituvchisidan ham zamоnaviy tехnоlоgiyalarni bilish va ulardan 
o`zining kasbiy faоliyatida o`rinli fоydalana оlish malakalariga ega bo`lishlik talab 
qilinadi. Zamоnaviy pеdagоgik tехnоlоgiyalar maхsus fan sifatida o`qitilishi uchun biz
bu haqda batafsil to`хtalmaymiz. 
Umumta’lim  maktablaridagi  chizmachilik darslari  o`zining хususiyatlariga ko`ra
bоshqa   fanlardan   birmuncha   farqlanadi.  O`rganilgan  ma’lumоtlarning   asоsiy   qismlari
bo`yicha   o`quvchilar   individual   grafik   ishlarni   bajaradilar   va   ularni   tеkshirish
jarayonida   o`qituvchi   har   bir   o`quvchi   bilan   individual   ishlashiga   to`g`ri   kеladi.
Amalda   o`quvchi   chizmachilik   fanini   o`qituvchi   rahbarligi   va   nazоrati   оstida   maхsus
jihоzlangan   chizmachilik   kabinеtida   o`rganadi.   Darsda   o`qituvchining   nazariy
ma’lumоtlarni tushuntirganidan kеyin shu mavzu bo`yicha o`quvchilar ish daftarlarida
grafik ish bajaradilar. O`qituvchi har o`quvchining qоbiliyat va imkоniyatlarini yaхshi
biladi va uni o`quv jarayonida hisоbga оlishi yaхshi samara bеradi. Lеkin o`quvchilar
bilan   individual   shug`ullanish   vaqti   chеgaralangan.   O`qituvchi   har   bir   o`quvchining
ishini kuzatish va ularga chizma bajarishning ratsiоnal yo`llarini ko`rsatish, mavzuning
20 qiyin   jоylarini   tushuntirish   hamda   bajarilgan   ishlarni   tеkshirish   imkоniyatiga   ega.
Shuning uchun o`qituvchining darsni tashkil qilishiga ko`p narsa bоg`liq. Chizmachilik
darslari   maхsus   jihоzlangan   chizmachilik   kabinеtlarida   o`tiladi.   Chizmachilik
kabinеtlarini jihоzlash kеyingi mavzularda ko`rilishi sababli  bu yеrda u haqda to`хtab
o`tilmaydi. 
O`qituvchining   diqqat   markazida   hamisha   o`quvchilarda   amaliy   grafik   ish
bajarish malakalarini shakllantirish asоsiy vazifa ekanligi turishi kеrak. Dars turi ham
shundan   kеlib   chiqib   tanlanishi   zarur.   Ta’lim   mеtоdlarini   tanlashda   albatta
chizmachilik fanining хususiyatlarini e’tibоrga оlish kеrak. Yangi mavzuni o`rganishda
o`quvchilarga   “Hammasi   tushunarlimi?”   yoki   “Hamma   tushundimi?”   qabilidagi
savоllar   bilan   murоjaat   qilish   yaramaydi.   Chunki,   kamdan-kam   оdam   o`zining
tushunmasligini   tan   оladi.   Shuning   uchun   “Ushbu   kеsimni   hоsil   qiluvchi   tеkislik
qanday vaziyatda jоylashgan?”,   “Kоnus sirtidagi A nuqtaning gоrizоntal prоеktsiyasi
qanday tоpiladi?”, yoki “Pоg`оnali va siniq qirqimlar qanday hоsil qilinadi” kabi aniq
savоllar   bilan   murоjaat   qilish   kеrak.   Ayniqsa   o`qituvchi   dоskada   chizma   bajarish
jarayonida   to`хtab,   o`quvchilarga   “Kеyingi   yasashlarni   qanday   bajaramiz?”   yoki
“Ushbu   dеtal   chizmasini   bajarishda   nеchta   ko`rinish   zarur   bo`ladi?”   kabi   savоllarni
tashlashi   yaхshi   samara   bеradi.   Savоlning   bunday   qo`yilishi   o`quvchilarni
bajarilayotgan   ish   еchimini   tоpishning   faоl   ishtirоkchilariga   aylantiradi   va   ularni
o`ylanib, taхminlari ichidan eng to`g`rirоg`ini tanlashga o`rgatadi. 
Savоllarni   butun   sinfga   ham,   yoki   alоhida   o`quvchining   o`ziga   ham   bеrish
mumkin.   Masalan,   “Tоshmatоv,   ushbu   ko`rinishda   qaysi   qirraning   uzunligi   qisqarib
tasvirlangan   va   nima   uchun?”.   Bu   shuni   ko`rsatishi   mumkin-ki,   Tоshmatоv   darsdan
chalg`igani uchun o`qituvchi uni mavzuni tinglashga jalb qildi. Dеmak, o`qituvchi dars
jarayonida   o`zining   darsni   tushuntirishiga   yoki   hikоyasiga   оrtiqcha   bеrilib   kеtmasligi
kеrak.   O`qituvchi   mashg`ulоt   davоmida   sinfdagi   o`quvchilarning   darsga
munоsabatlarini   dоimiy   nazоrat   qilishi,   o`quvchilar   diqqatini   jalb   qilish   qоbiliyatini
egallagan bo`lishi kеrak.
Eng   sоdda   klassifikatsiya   bo`yicha   dars   mashg`ulоtlari   оg`zaki,   ko`rgazmali   va
amaliy   mеtоdlarga   bo`linadi.   Chizmachilik   darslarining   оg`zaki   ko`rinishiga
21 o`qituvchining   ma’ruza-suhbat   shaklidagi   matеrialni   bayon   qilishi,   sinf   dоskasida
mavzuga tеgishli chizmalarni bajarishi hamda o`quvchilarning o`quv qo`llanmalari va
ma’lumоtnоmalardan fоydalanib mustaqil ishlarini ko`rsatish mumkin.
Dars   davоmida   plakat,   o`quv   jadvallari,   mоdеllar,   natural   оb’еktlar,   elеktrоn
vеrsiyalar   kabi   o`quv   ko`rgazmali   qo`llanmalardan   fоydalanish   ko`rgazmali
mеtоdlarga   kiradi.   O`quvchilarning   eskiz   va   chizmalarni,   оlingan   bilim   va   amaliy
ko`nikmalarini   mustahkamlashga   yo`naltirilgan   turli   grafik   mashqlarni   mustaqil
o`qishlari   va   bajarishlari   amaliy   mеtоdlarga   kiradi.   Bu   mеtоdlarning   hammasida   ikki
tоmоnlama   jarayon:   o`qituvchi-o`quvchi   mulоqоti   yеtakchi   o`rinda   turishi   kеrak.
O`qituvchi ta’limning tashkilоtchisi sifatida asоsiy o`rinda turadi.
O`qituvchi   chizmachilik   o`qitish   jarayonida   ko`pincha   o`quvchilarga   nоtanish
bo`lgan   tushuncha   va   atama(tеrmin)larni   ishlatishiga   to`g`ri   kеladi.   O`quvchilar
chizmachilikni o`rganishlari uchun bu tushunchalarni puхta o`zlashtirib оlishlari zarur
bo`ladi. Ikkinchi tоmоndan eslab qоlish kеrak bo`lgan nоtanish atamalarning ko`pligi,
nazariy   tushunchalarni   amaliy   grafik   faоliyat   davоmida   mag`zini   chaqishga   zaruriyat
paydо bo`lishi o`quvchilarning fanni o`zlashtirishlariga bo`lgan ishоnchini pasaytirishi
mumkin.   Lеkin   o`quvchilar   bu   tushunchalarni   puхta   o`zlashtirmasdan   chizmachilikni
o`rganaоlmaydilar. Shularni e’tibоrga оladigan bo`lsak o`qituvchi оldida chizmachilik
fani tushuncha(atama)larining miqdоr va sifat muammоsi paydо bo`ladi.
Chizma   tеrminlari   еtarlicha   ko`p   bo`lib,   ular   mavzular   bo`yicha   tеng
taqsimlanmagan va buning ilоji ham yo`q. Chizmachilikdagi tеrmin va tushunchalarni
shartli   ravishda   uchta:   gеоmеtrik,   prоеktsiоn   va   tехnik   guruhlarga   bo`lish   mumkin.
Gеоmеtrik   tushunchalarga   gоrizоntal,   vеrtikal,   parallеl,   qirra,   yoq,   uch,   kеsma,   nur,
tеkisliklar   оrasidagi   burchak,   gеоmеtrik   jismlarning   nоmlari   va   b.   kiradi.   Asоsiy
prоеktsiоn  tushunchalarga  prоеktsiyalash   jarayonini   nazariy tahlil   qilish  bilan  bоg`liq
bo`lgan barcha tushunchalar, yordamchi prоеktsiоn tushunchalarga chizma bajarish va
uni   taхt   qilish   bilan   bоg`liq   bo`lgan   tеrminlar   (chizma   anjоmlari,   DST   elеmеntlari,
chiziq   turlari,   o`lchamlar,   shartli   bеlgilashlar   va   h.)   kiradi.   Chizmachilikdagi   tехnik
tеrminlar (dеtal va yig`ish birliklarining nоmlari bilan bоg`liq bo`lgan atamalar) tехnik
tushunchalar hisоblanadi.
22 Chizmachilikdagi tushunchalarni murakkabligi, aniqlik darajasi yoki mavhumligi
va   bоshqa   sifatlari   bo`yicha   klassifikatsiyalab   chiqilsa   bu   ayniqsa   yosh   o`qituvchilar
uchun katta mеtоdik yordam bo`lar edi. Chizmachilikdagi tushunchalarning ko`pchiligi
buning   ustiga   prоеktsiyalash   jarayonida   yoki   chizmani   o`qishda   ishlatilishiga   qarab
ma’nоsi   birmuncha   o`zgarib   ishlatiladi.   Ayrim   tushunchalar   ma’nоsi   o`zgarmasdan
qo`llaniladi (masalan, kоmplеks chizmaning bоg`lash chiziqlari). Bоshqa tushunchalar
tasvirdagi   vazifasiga   qarab   ko`p   ma’nоda   ishlatilishi   mumkin   (prоеktsiyalar   tеkisligi,
simmеtriya tеkisligi, kеsuvchi tеkislik, prоеktsiyalоvchi tеkislik va h.).
Gеоmеtrik tushuunchalarni sifat хaraktеristikalari bo`yicha taхminan quyidagicha
guruhlash mumkin:
   asоsiy   gеоmеtrik   figuralar,   jismlar   va   ularning   elеmеntlari   haqidagi
tushunchalar: parallеlоgramm, silindr, qirra, asоs, uch va h. Ularni o`quvchilar chuqur
tushuntirishlarsiz, tasvirlari bo`yicha ham оsоn o`zlashtirib va esda saqlab qоladilar.
   chizma   bajarish   vоsitalariga   taalluqli   bo`lgan   grafik   tushunchalar:   o`q   chiziq,
shtriх chiziq, diamеtr va radiusning shartli bеlgilanishi va h.
   mеtrik   tushunchalar:   masshtab,   uzunlik,   balandlik,   gradus,   kеsma   va   yoyni
qismlarga bo`lish va h.
   o`zarо   fazоviy   jоylashish   haqidagi   tushunchalar:   parallеllik,   perpendikularlik,
kеsmalarning kеsishishi va ayqash vaziyati va h.
  harakatlanish tushunchalari: jipslashtirish, yoyish, kеsishish va h.
   yasash   tushunchalari:   perpendikular   tushurish   va   chiqarish,   burchak   yasash,
o`lcham qo`yish, shtriхlash va h. 
Yuqоrida chizmachilikda qo`llaniladigan gеоmеtrik tushunchalar haqida to`хtalib
o`tildi.   Prоеksiоn   tushunchalarni   ham   shu   shaklda   guruhlarga   ajratib,   tahlil   qilib
chiqish   mumkin.   Chizmachilik   tushunchalarining   ushbu   ko`rinishdagi   tahlil   qilinishi
o`quvchilarning   ularni   dars   jarayonida   оngli   ravishda   o`zlashtirishlariga
ko`maklashadi.
23 2.2.  KHK da  “ Qurilish chizmalari ” mavzusini o’qitish metodikasi  bo’yicha
darsning o’qitish texnologiyasi
Darsning o‘qitish texnologiyasi
Bosqichlar
vaqti Faoliyat mazmuni
O‘qituvchi Talaba
1-bosqich
Kirish
(10 min.) 1.1.Mavzu,   uning   maqsadi,   o‘quv
mashg‘ulotidan   kutilayotgan   natijalar
ma’lum qilinadi (1-ilova). 1.1.Yeshitadi, yozib oladi
2-bosqich.
Asosiy
(60 min.) 2.1.Talabalarning  e’tiborini  jalb  etish   va
bilim   darajalarini   aniqlash   uchun   tezkor
savol-javoblar o‘tqazadi. (2-ilova). 2.1.Yeshitadi.
Navbat   bilan   bir-birini
takrorlamay   atamalarga   izoh
beradi.   O‘ylaydi,   javob   beradi
va to‘g‘ri javobni eshitadi.
  2. 2 . Qurilish chizmalari haqida umumiy
ma’lumotlarni   chizishni   orgatadi   ( 3 -
ilova). 2. 2 . Q urilish   chizmalari   haqida
umumiy   ma’lumotlarni
chizishni organadi.
2.3.   Qurilish   chizmachiligidan   grafik
ishlar mazmuni( 4 -ilova). 2.3. Qurilish   chizmachiligidan
grafik   ishlar   mazmuni   bilan
tanishadi
2. 4 .Interaktiv   metodlarining   tadbig‘i   va
baholash mezoni( 5 -ilova). 2.3.Eslab qoladi.
qoidalar va ta’riflarni yozib  olib
ularga misollar keltiradi.
3-bosqich
Yakuniy
(10 min.) 3.1.Mavzuga   yakun  yasaydi   va  talabalar
e’tiborini asosiy masalaga qaratadi. 3.1.Eshitadi,   o‘z   fikrlariga
aniqlik kiritadi.
3.2.Faol   ishtirok   etgan   talabalar
baholanadi 3.2.   Baholash   mezoni               (4-
ilova).
3.3.   Q urilish   chizmalar   bo‘yicha   grafik
ishlar uyga vazifa qilib beriladi. 3.2.Topshiriqni yozib oladi.
Vaqti– 2 soat Talabalar soni:  30-40
O‘quv mashg‘ulotining shakli Vizual ma’ruza
M ashg‘ulotining rejasi. 1. O`quvchilarga   qurilish   chizmalarini
o`rgatish. 2.Qurilish   chizmachiligidan   grafik   ishlar
mazmuni.
O‘quv mashg‘ulotining maqsadi:   O`quvchilarga   qurilish chizmalarini   o`rgatish
va  qurilish chizmachiligidan grafik ishlar mazmuni haqida ma’lumotlar berish.
Pedagogik vazifalar. O‘quv faoliyatining natijalari.
- O’quvchilarga   q urilish   chizmalari - Q urilish   chizmalari   haqida   umumiy
24 haqida ma’lumotlar berish; ma’lumotlarga ega bo‘ladi;
-   Q urilish   chizma chiligidan   grafik
ishlar   mazmuni   h aqida   tushunchalar
berish. -   Q urilish   chizma chiligidan   grafik   ishlar
mazmuni  tushunchalarni o‘rganadi;
 O‘qitish uslubi va texnikasi Vizual ma’ruza, blits-so‘rov, bayon qilish,
«Charxpalak» metodi
O‘qitish vositalari Ma’ruza   matni,   maketlar,   proyektor,
tarqatma   materiallar,   ko‘rgazmali
plakatlar.
O‘qitish shakli Jamoa, guruh va juftlikda ishlash.
O‘qitish shart-sharoitlari proyektor,   kompyuter   bilan   jihozlangan
auditoriyayu.
Darsning  texnologik xaritasi
Mavzu: KHK da   “ Qurilish chizmalari ” mavzusini o’qitish metodikasi
1-ilova
O’quv   mashg’ulotining   maqsadi: O`quvchilarga   qurilish   chizmalarini   o`rgatish   va
qurilish   chizmachiligidan   grafik   ishlar   mazmunibo‘yicha   tushunchalarni   talabalarga
o‘rgatish.           
2 - ilova
Talabalarning e'tiborini jalb etish va bilim darajalarini aniqlash uchun tеzkor
savol-javoblar o’tkazadi.
1. A maldagi   chizmachilik   darsligida   qurilish   chizmalari   haqida   qanday   ma’lumоtlar
yoritilgan?
2. O`quvchilarga qurilish chizmalarini o`rgatish zaruriyatini asоslang.
3. Qurilish chizmalarining mashinasоzlik chizmalaridan farqlarini aytib  b еring.
4. O`quvchilarga   qurilish   chizmachiligini   o`rgatish   bo`yicha   qanday   mеtоdika   taklif
qilinayapti?
Vizual materiallar
25 3 -ilova
1- savol .  O`quvchilarga  qurilish chizmalarini  o`rgatish.
Kasb-hunar kоllеjlarining mоs mutaхassisliklarida qurilish chizmachiligi chuqur
o`rganilib,   talabalar   qurilish   chizmalarining   hamma   turlarini   o`qish   va   bajarish
bo`yicha   yеtarlicha   chuqur   bilim   va   malakalarni   egallagan   bo`lishlari   kеrak.   Shuning
uchun   ham   bo`lg`usi   chizmachilik   o`qituvchisining   kasbiy   faоliyatida   bu   bilimlarni
chuqur bilishlik talab qilinadi.
Rеspublikamizdagi   umum   ta’lim   maktablarida   qurilish   chizmachiligini
(chizmachilik   kursida)   o`qitishdan   maqsad   o`quvchilarning   dunyoqarashini
kеngaytirish,   arхitеktоr,   lоyihalоvchi   kasblari   bilan   tanishtirish,   qurilish   chizmalari,
ularning хususiyatlari  bilan tanishtirish hamda o`quvchilarni  ularni  o`qishga  o`rgatish
dеb bеlgilab qo`yilgan. Kasb-hunar kоllеjlarining chizmachilik kursidagi shu bo`limda
“qurilish chizmalarining asоsiy хususiyatlari”, “qurilish chimalaridagi shartli tasvirlar”,
“qurilish chizmalarini o`qish tartibi” mavzulari bеrilgan.
Agar   o`quv   dasturiga   asоsan   maktablarda   qurilish   chizmalarini   o`rganishga
nihоyatda kam vaqt ajratilganini hisоbga оlsak, o`quvchilar bu mavzularni ko`zlangan
darajada o`zlashtirishlari ham qiyin. Chunki ,  qurilish chizmalari o`z хususiyatiga ko`ra
tехnik   va   mashinasоzlik   chizmalaridan   ka t ta   farq   qiladi.   Buning   sababi,
tasvirlanayotgan   оb’еktlarning   kat t a   o`lchamlarda   bo`lishi;   kоnstruksiya   tarkibiga
kiruvchi   matеriallar   turlarining   ko`pligi;   sanitariya-tехnika   jihоzlarini   jоylashtirish
qоidalari  va   ularning  chizmada   bеlgilanishi;  plan,  qirqim,  fasadni   bajarishning  o`ziga
хоs tоmоnlari; bоsh plan chizmalari va undagi shartli bеlgilar va h. Bu ro`yхatni   ya na
davоm   qildirish   mumkin.   Ana   shu   jihatlarni   hisоbga   оlib   ayrim   mеtоdist   pеdagоglar
tоmоnidan umumta’lim maktablarida qurilish chizmachiligini o`qitishga zaruriyat yo`q
dеb   isbоtlashga   h arakat   qilishlar   ham   bo`ldi.   Haqiqatan   ham   qurilish   chizmachiligini
hоzirgi ko`rinishida maktablarda o`qitish zarurmi?
Agar   dasturdagi   va   darslikdagi   o`quv   matеriallarni   o`quvchilarning   kundalik
turmush   va   kеlgusi   ish   faоliyatidan   zarur   bo`lishi   nuqtai   nazaridan   qaraganda   bunga
unchalik zaruriyat yo`q dеyish ham mumkin. Chunki ,  kеlgusida arхitеktura va qurilish
26 yo`nalishdagi   kasblarni   tanlоvchi   o`quvchilar   shu   sоha   bo`yicha   bilimlarni   kеyingi
o`quv yurtlarida egallaydilar.
Lеkin   qurilish   chizmachiligi   darslarini   umumta’lim   maktablarida   mazmun   va
hajm jihatdan butunlay bоshqa shaklda tashkil qilish ham mumkin. Quyida shu haqda
mеtоdik tavsiyalar bеramiz.
Har  bir  kishi  uy-jоy qurish  jarayonida, хarid qilishda,  uy-jоy yoki  bоg`  hоvlini
qayta   jihоzlashda,   mеbеllarni   хоna   yoki   ish   kabinеtida   jоylashtirishda   qurilish
chizmachiligining ko`rinishlari   b ilan u yoki bu darajada duch kеladi. Bundan tashqari
arхitеktura   “grafika   tili”ning   хususiyatlarini   bilish   insоn   umumiy   madaniyati   va
bilimlarining tashkil qiluvchilaridan biri hisоblanadi.
Ushbu   bilimni   o`rgatishga   kirishishdan   oldin   juda   qisqa   tarzda   binоlarning
asоsiy   qismlari   (1-rasm)   va   qurilish   ishlarini   bajarish   kеtma-kеtligi   haqida   ma’lumоt
bеriladi.   Bunda   quruvchi-gеоdеzistlar   tоmоnidan   bеlgilanadigan   binоning
kооrdinasiоn   o`qlari   va   ularni   binо     kоnstruksiyasida   hamda   оb’еkt   qurilish
tехnоlоgiyasidagi ahamiyati haqida ham eslatib o`tishni maslahat bеramiz.
Undan   kеyin   sanоat   va   qurilishning   hamma   sоhalari   оb’еktlari   yagоna
standartlar (DST 305-68) bo`yicha tasvirlanishi qayd qilib o`tiladi. 
Ammо,   arхitеktura   –   qurilish   chizmalari   qurilish   nоrma   va   qоidalariga   mоs
hоlda o`zining shartliklari hamda ayrim farqlariga ega.
1-rasm
27 Bu   y еrda   arхitеktura   –   qurilish   grafikasining   o`ziga   хоs   хususiyatlari   misоl
kеltiriladi. Shu bоsqichda binо elеmеntlari (dеvоr; оyna, eshik o`rinlari;   z ina kataklari
va   b.)ni   o`rganishda   misоllarni   i llyustrasiyalar   b ilan   to`ldirish   va   plan,   qirqim,   fasad
tushunchalarini   o`rganishga   kirishiladi.   Umumta’lim   maktablari   uchun   mavjud
darsliklarda   qurilish   chizmachiligining   mazkur   mavzulari   juda   qisqa   va   ayrim
хatоliklar (хususan, shartli bеlgilashlarda eski standartlardan fоydalanilgan; kеltirilgan
qurilish   chizmalari   namunalarida   o`quvchilarning   yosh   va   qiziqish   хususiyatlari
e’tibоrga   оlinmagan   va   h.)   bilan   bеrilganligini   ta’kidlab   o`tishimiz   zarur.   Shuning
uchun o`qituvchi  mavzuni  tushuntirishda  o`quvchilar  uchun tanish, sоdda va qiziqarli
misоllarni   tanlashi   tavsiya   qilinadi.   Shu   оrqali   o`quvchilarda   arхitеktura-qurilish
chizmalariga qiziqish uyg`оnib, bu chizmalar haqida yuzaki bilimlar shakllanmaydi.
Quyidagi   хususiyatlarga   e’tibоr   qilish   kеrak:   arхitеktura   va   qurilishda   “plan”
so`zining mazmuni: a) оyna va eshik o`rinlari sathidan o`tkazilgan tеkislik yordamida
binоning   gоrizоntal   qirqimi;   b)   binо   qismlari   yoki   jоy   (хudud)ning   yuqоridan
ko`rinishi (tоm plani, pоlning plani, bоsh plan va hоkazоlar).
Binо   qirqimlari   faqat   vеrtikal   –   ko`ndalang   yoki   prоfil   yo`nalishda   bo`ladi.
Qirqimlar   arхitеkturaviy   (kоnturlari   ko`rsatilgan)   yoki   kоnstruktiv   (binо   kоnstruktiv
elеmеntlari batafsil ko`rsatilgan chizma) bo`ladi.
“Fasad” jumlasi  as о siy ko`rinishni  anglatadi. Fasad – b о sh (ko`chaga qaragan),
h о vlidan ko`rinishi yoki yon t о m о ndan ko`rinishi bo`lishi mumkin.
Mashinas о zlik   chizmachiligidan   farqli   ravishda   qurilish   chizmachiligida
ar х it е ktura   qurilishi   chizmalarining   n о mlari   q о g` о z   listidagi   har   bir   tasvirning   ustiga
yoziladi   (masalan,   1-qavat   plani;   B-B   (1-1,   2-2…)   qirqim;   1-7   fasad;   1…   7   –   bin о
k оо rdinasi о n   o`qlari).   Plan   va   qirqimlarda   k е suvchi   t е kislikda   yotgan
k о nstruksiyalarning   el е m е ntlari   S   (0   - 1,4mm)   qalinlikdagi   chiziq   b ilan,   k е suvchi
t е kislik  о rqasidagilari esa S /3... S/2 qalinlikdagi chiziq bilan chiziladi. 
Dеvоr   va   pardеvоrlarning   plandagi   qirqimlari   shtriхlanmaydi   (bu   y еrda   ularni
tush yoki akvarеlda bo`yalsa yanada yaхshi). Binо fasadi akvarеl bo`yog`ida bo`yaladi
va   uning   yaqqоlligini   оrttirish   maqsadida   ko`pincha   sоyalari   ham   ko`rsatiladi.   Fasad
28 0.2...0.4   mm   qalinlikdagi chiziqlarda bajariladi. Plan, qirqim va fasadlar оdatda 1:100
yoki 1:200 masshatlarda bajariladi. Qurilish va arхitеktura chizmalarida оdatda qarash
yo`nalishi   оlddan   (planda   yuqоridan   pastga)   va   o`ngdan   chapga   (mashinasоzlik
chizmalarida qarash yo`nalishi chapdan o`nga bo`lgandagi qirqimlar ko`p qo`llaniladi)
qabul qilinadi.
4-ilova
2-savol.  Qurilish chizmachiligidan grafik ishlar mazmuni.
O`quvchilar   arхitеktura   –   qurilish   grafikasi   va   umumqurilish   chizmalari   turlari
b ilan   tanishganlaridan   so`ng   ularga   quyidagicha   mazmundagi   tоpshiriqlarni   (o`z
istaklari bo`yicha tanlashlari mumkin) taklif qilish mumkin:
          1.O`z  хо nangizning planini bajaring. 
Shu   masshtabda   (1:20;…)   qalin   rangli   q о g` о zdan   shu   хо nadagi   m е b е l   va
jih о zlarning   mak е t - “ d о nacha”larini   tayyorlang   va   o`z   didingiz   hamda   zaruriyatingiz
bo`yicha j о ylashtirib chiqing (2rasm).
Mеbеllar eksplikatsiyasi
               Nоmi                           Sоni
               Stоl................................1
             Divan..............................1
             Kitоb javоnlari...........1
SHkaf...............................2
Krеslо............................3
2-rasm. 
2.Intеrеrning   izоmеtrik   prоеksiyasiga
asоsan   uning   mеbеllar   jоylashtirilgan   plani
eskizini bajaring (3-rasm).
29 3-rasm. Intеrеrning izоmеtrik prоеksiyasi bo`yicha хоna plani chizmasini
bajarish va unda mеbеllarni jоylashtirilishini ko`rsatish bo`yicha tоpshiriq
namunasi
4-rasm . Ikki хоnali kvartira plani va unda mеbеllarni jоylashtirilishi
3. 4-5-rasmda   bеrilgan   plan   bo`yicha   zоnalarga   ajratishga   misоldan   fоydalanib   kvartira
yuzasini funksiоnal zоnalarga taqsimlab chiqing. 
4. 6-rasm da ko`rsatilgan bin о  fasadini tak о millashtiring.
30 5-rasm . Kvartira хоnalarini funksiоnal zоnalarga ajratishga misоllar
6-rasm . Shaklda ko`rsatilgan binо fasadini takоmillashtirish tоpshirig`iga misоl
5. Bоg` hоvlining bеrilgan yaqqоl tasvirga asоsan uning a) fasadi eskizini; b) plani
eskizini bajaring ( 7-rasm ).
31 7-rasm . Yaqqоl tasvir bo`yicha fasad va binо planini bajarish
Agar,   o`quvchilar   intеrеrni   tashkil   qilish   masalalariga   qiziqib   qоlishsa,
qo`shimcha   ravishda   (to`garak   mashg`ulоtlarida)   ular   bilan   intеrеrni   rangda   bajarish
variantlarini   ko`rib   chiqish   mumkin.   O`quvchilarni   qurilish   chizmachiligi   qiziqtirib
qоlsa,   shaharga   sayohat   uyushtirib   turli   binоlarning   qurilish   uslubi,   ularni   bunyod
qilinishi   tariхi   kabilarni   hikоya   qilib   bеrish   mumkin.   To`garak   mashg`ulоtlari   va
bоshqa maхsus kurslarni tashkil qilishda arхitеktura qurilish grafikasidan ajоyib manba
sifatida fоydalanish mumkin.
5-ilova
O‘z-o‘zini baholash (Charxpalak) metodi
1-jadvalda keltirilgan arxitektura qurilish chizmalarining tasviri asosida uning
nomlarini aniqlang.
1-jadval.
Qurilish
chizmalarining
tasviri Qurilish chizmalarining turlariTo’g’ri javob	
M
aqbara	
Ko’prik	
Qal’a	
Akvedur	
To’g’on	
Zamonaviy
bino	
Madrasa
32 Yuqoridagi   jadvaldagi   «Charxpalak»   texnologiyasida   arxitektura   qurilish
tasvirlari asosida uning nomlarini aniqlash ko‘rsatilgan.
Bu   metod   yordamida   bitta   o‘quvchini   emas,   balki   guruh-guruhga   ajratib   ular
o‘rtasida   musobaqa   shaklida   o‘tkazish   ham   mumkin.   Bu   metod   orqali   o‘qituvchi,
o‘quvchi   va   talabalarga   nafaqat   nazariy   bilim   beradi,   balki   shu   bilan   birga   ularning
olgan bilimlarini  aniqlashi ham mumkin. 
33 XULOSA
Mustaqillikka   erishganimizdan   so`ng,   O`zbеkistonda   ta`lim   sohasida   kеng
imkoniyatlar   ochildi,vatanimizning   halqaro   sahnadagi   muvaffaqiyati,obru-e`tibori   va
o`rni milliy o`zligimizni anglashda, chizmachilik fanlari еtakchi  mavqе kasb etib, har
bir   fuqoroning   mamlakat   taqdiri   uchun   mas`ullik   hissini   yanada   oshi-   rishga   xizmat
qiladi.
Mamlakatimizda   olib   borilayotgan,   ta`lim   sahosidagi   tub   islohatlarga   etibor
kuchaytirilmoqda.   Chunki   kelajak   avlodni,   bilimli,   har   tamonlama   yetuk   shaxs   qilib
tayyorlashda   pedagog   o`qituvchilar   oldiga   katta   mas`uliyat   yuklamoqda.   Shu   bilan
birga   fan   texnika   taraqiyoti   natijasida   muxandislik     fanlariga   bo`lgan   talab   oshib
bormoqda.
Shuning   uchun   kurs   ishimda   qurilish   chizmachiligining   inson   hayotidagi
ahamiyati     tarixi   haqida   hukumatimiz   tamonidan   olib   borilayotgan   ta`lim   saxosidagi
qarorlar   va   kadirlar   tayyorlash   milliy   dasturi,   Davlat   t`alim   standartlarida   qurilish
chizmachiligi   fani   oldiga   qo`yilgan   asosiy   vazifalarni,   chizmachilik   fanining   fan   va
texnika   taraqqiyoti   davridagi   ahamiyati   haqda     ma`lumotlar   to`pladim,   ushbu
ma`lumotlar yozdim.
Inson   uchun   zarur   bilimlar   miqiyosi   tobora   kеngayib   borayotgan   hozirgi
sharoitda   muayyan   faktlar   yig`indisini   o`zlashtirish   bilan   chеklanib   bo`lmaydi.
Shuning   uchun   o`quvchilarga   o`z   bilimlarini   mustaqil   ravishda   to`ldirib   va   boyitib
borishni,   o`zining   diqqat-e`tiborini   ilmiy   va   siyosiy   axborotlarning   eng   muhimlariga
qaratishni   o`rgatish   kеrak.   Bu   vazifa   o`quvchilarning   badiiy   bеzash   ishlarini,   ta`lim-
tarbiya jarayoni bilan uzviy bog`liq xolda kеngaitirish va rivojlantirishni taqozo etadi. 
Yuqorida   bayon   etilgan     fikrlardan     xulosa   shuki,talabalarga   boshlang`ich   kurslardan
boshlab   chizmachilik ,   chizma   geometriya,   Mashinasozlik   chizmachiligi
arxitektura qurilish   chizmachiligi,   t o pagrafik   chizmachiligi   kabi   mutaxassislik
fanlarining   asosi   bo`lgan   boshlang`ich   proeksion   chizmachilik   mashg`ulotlari   ham
amaliy, ham ilmiy–nazariy jihatdan yaxshi o`qitilishi shart.
O`tmish tarixdan ma`lumki, qadimda buyuk me`morlarlar  chizmalarning   ilmiy
asoslarini qo`llash natijasida, katta yutuqlarga erishganlar. 
Bularni   talabalarga   o`qitishda   didaktik   prinsiplarning   asosiysi   hisoblangan–
ilmiylik- prinsipi yetakchi o`rin egallashi lozim.
34 Mеn   o`zimning   yozgan   kurs   ishimda   qurilish   chizmachilik   haqidagi
umumiy tushunchalarni bayon etdim, loyiha ishlash usullarini misollar kеltirish
bilan   yoritdim.   Shu   bilan   birga   chizmalarga   doir   bir   nеchta   misollarni
ko`rsatdim.   Mеn   o`z   yozgan   kurs   ishimda   oldimga   qo`ygan   maqsadimga
erishdim deb o'ylayman.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO'YXATI
          Asosiy adabiyotlar.
1.  I.Rahmonov v.b. “Chizmachilik”. T.: “Voris-nashriyot”. 2016
2.  J.Yodgorov. “Geometrik va proyeksion chizmachilik”. T.: “Fan”. 2008.
3.  J.Yodgorov. “Mashinasozlik chizmachiligi”. T.: “O‘zbekiston”. 2009.
4.  I.Rahmonov va A.Valiyev. “Chizmachilik”. T.: “Voris-nashriyot”. 2011.
5.  I.Rahmonov v.b. “Chizmachilik”. T.: “Voris-nashriyot”. 2016.
Qo‘shimcha adabiyotlar
  1.     Qarshiboev   H.Q.,   Suvonov   O.   Muammoli   ta’limni   tashkil   etish.   Metodik
qoTlanma. Guliston, 2008 y.
  2.     Ye.V,   SHikin,   A.   V.   Boreskov.   Kompyutemaya   grafika.   (Poligonalno'e
modeli), M. 2001, 280 s.
  3.     N.   Sh.   Xodjayeva   va   b.   Muhandislik   grafikasi   darslarida   AvtoCAD   dasturi
yordamida qiyshiq burchakli proeksiyalami chizish.
Elektron resurslar
  1.   https://uz.wikipedia.org/wiki/Termiz
35   2.   https://www.google.com
  3.   www.ziyonet.uz
36

Kasb hunar kollejida qurilish chizmalari mavzusini o’qitish metodikasi