Geometriya va chizmachilikdan olimpiadalarga tayyorlashning ilmiy metodologik asoslari

MUNDARIJA:
KIRISH……………………………………………………………………...……3
I-BOB.   FAN   OLIMPIADALARINI   TASHKIL   ETISH     BO’YICHA
UMUMIY MA’LUMOT………………………………………………………...5
1.1. Umumiy qoidalar………………………………………………..…..5
1.2. Fan olimpiadalarini tashkil etish………………………………….....9
II-BOB.   CHIZMACHILIK   VA   GEOMETRIYA   BO’YICHA   OLIMPIADA
TASHKIL ETISH…………………………………………………………...….23
2.1.     Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   chizmachilik   fanidan   fan
olimpiadalarini tashkil etish………………………………..……………………23
2.2.       Chizmachilik   va   chizma   geometriyasi   fanidan   OTM   larda   fan
olimpiadalarini tashkil etish……………………………………………………..26
XULOSA………………………………………………………………………..30
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………31
2 KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   O’qituvining   pedagogik   mahorati,   asosan,
sinfda,   auditoriya   mashg’ulotlarida   yaqqol   ko’rinadi.   CHunki   o’quv
mashg’ulotlari o’zining mazmun va mohiyatiga ko’ra o’qituvchining maktabdagi
asosiy   ishidir.   SHuning   uchun   u   ilmiy-g’oyaviy   jihatdan   yetuk   va   ommabop
bo’lishi,   turmush   bilan,   o’quvchilarning   tayyorgarlik   darajasi   bilan   uzviy
aloqador   bo’lishi   zarur.  Ta’lim   jarayonida  o’qituvchi   bilan   o’quvchilar   o’rtasida
o’zaro jonli til muloqoti, fikr almashuv munosabatlari, samimiy hurmat va asosiy
maqsadga erishishda yaqin hamkorlik lozim. Mazmuni  sayoz, amaliy tajribadan,
turmushdan ajralib qolgan, umumiy so’z, quruq nasihatgo’ylikdan iborat bo’lgan,
rasmiyat   uchun   yuzaki   o’tkaziladigan   dars   va   boshqa   o’quv   mashg’ulotlari
o’quvchilarni   qiziqtirmaydi,   ularni   ilmiy,   g’oyaviy   jihatdan   yetarli   darajada
oziqlantirmaydi.
“Tayyorlanayotgan   mutaxassislarga   real   iqtisodiyot   tarmoqlari   va
sohalaridagi mavjud talabga alohida e’tibor bergan holda, o’sib kelayotgan yosh
avlodga   ta’lim   va   tarbiya   berish   sohasidagi   moddiy-texnika   bazasini   yanada
mustahkamlash,   undan   oqilona   va   samarali   foydalanishni   ta’minlash,   davlat
standartlari, o’quv dasturlari  va o’quv-uslubiy  adabiyotlarni  takomillashtirish”,  -
degan   edi   Prezidentimiz   “Barkamol   avlod   yili”   Davlat   dasturida.   Darhaqiqat,
bugungi   kunda   ta’lim   tizimini   takomillashtirish   uchun   pedagog   kadrlarning
imkoniyatlarini oshirishga katta talablar qo’yilyapti.
Interfaol   ta’lim   tizimini   amalga   oshirish   jarayonida   ko’ngildagidek   o’qitish
va   tarbiyalash   haqida   gap   borar   ekan,   bunday   g’oyat   murakkab   va   ko’p   qirrali
vazifani   faqat   yuksak   malaka   va   pedagogik   mahoratga   ega   bo’lgan   o’qituvchi
kadrlar bilangina amalga oshirish mumkinligini ta’kidlash lozim.
Pedagogik   mahorat   tug’ma   talant   yoki   nasldan-naslga   o’tuvchi   xususiyat
emas, balki uning negizida izlanish va ijodiy mehnat yotadi. SHuning uchun ham
pedagogik   mahorat   hamma   o’qituvchilar   uchun   standart,   ya’ni   bir   qolipdagi   ish
usuli   emas,   balki   u   har   bir   o’qituvchining   o’z   ustida   izlanishi,   ijodiy   mehnati
davomida   tashkil   topadi   va   rivojlanadi.   Bu   o’rinda   ilg’or   o’qituvchining
3 pedagogik   mahorati   va   tajribalarini   boshqa   o’qituvchi   o’rganishi,   undan   ijodiy
foydalanishi va o’z faoliyatini ilg’or tajribalar bilan boyitishi zarur.
Ma’lumki,   har   bir   millat   tarix   va   zamon   voqealarining   faol   ishtirokchisiga
aylanar   ekan,   uning   jahon   tsivilizatsiyasi   yoki   mamlakatdagi   mavqei   va   obro’–
e’tibori   doimo   shu   millatning   salohiyati-   aqliy,   ma’naviy   potentsialiga   bog’liq
bo’lib   qoladi.   SHuning   uchun   ham,   mamlakat   kelajagi   uning   ta’lim   tizimining
rivojlanganligi darajasi bilan belgilanadi.
Kurs ishining maqsadi:  Talabalarga  chizmachilik va geometriya fanlaridan
olimpiadaga   o’quvchi   tayyorlashning   interaktiv   metodlari   haqida   umumiy
ma'lumotlar   va   ularning   o'ziga   xos   xususiyatlarini   tushuntirish,   ular   yordamida
dasturi   tuzishni   va   uni   o‘qiy   olishni   o‘rgatish   orqali   talabalarni   chizmachilik
fanlariga qiziqishlarini yanada oshirish.
Kurs   ishining   vazifasi:   bo’lajak   chizmachilik   o’qituvchilariga   fan
olimpiadasiga   tayyorgarlik   tizimi   mazmunining   nazariy   va   amaliy   holatini
o‘rganish   va   tahlil   qilish;   -talabalarga   turli   loyihalarni   tasvirlashdagi   o’ziga   xos
xususiyatlarni va   ularning turlari haqida tushunchalar berish va takomillashtirish;
- talabalarning mavzu yuzasidan bilim, ko'nikma va malakasini shakllantirish.
Kurs   ishining   ob’yekti:   Oliy   ta’lim   tizimida   “Chizmachilik”   bakalavriyat
ta’lim yo‘nalishi talabalariga nazariy va  amaliy ta’lim berish jarayoni.
Kurs   ishining   predmeti:   Bo‘lajak   kasb   hunar   kolleji   va   maktab
o’qituvchilarini   tayyorlash   bo‘yicha   tahsil   olayotgan   talabalarning   chizmachilik
o’qituvchiligi ilmini egallash jarayonidagi ta’lim mazmuni va texnologiyasi.
Kurs ishining tuzilishi va tarkibi:  Kurs ishi kirish, ikki bob, to’rt  paragraf,
xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar   ro‘yxatidan   iborat   bo‘lib   jami   30   sahifani
tashkil etadi.
4 I-BOB. FAN OLIMPIADALARINI TASHKIL ETISH  BO’YICHA
UMUMIY MA’LUMOT
1.1. Umumiy qoidalar
Mazkur   tavsiyalar   O'zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining
“Iqtidorli   o'quvchilar   o'rtasida   fan   olimpiadalarini   o'tkazish   tizimini
takomillashtirish   hamda   xorijiy   tillarni   o'qitish   bo'yicha   eng   yaxshi   maktabni
aniqlash   tizimini   joriy   etish   to'g'risida”   2021   yil   9   sentyabrdagi   562-son
qarorining 1-ilovasidagi Nizom talablariga muvofiq ishlab chiqilgan.
2.   Ushbu   tavsiyalar   2022/2023   o'quv   yili   uchuy   umumta'lim   fanlaridan
asosiy   olimpiadaning   birinchi   (maktab)   bosqichini   (keyingi   o'rinlarda   -
Olimpiada) tashkil etish va o'tkazish jarayonida qo'llaniladi.
3. Olimpiada davlat va nodavlat umumiy o'rta ta'lim tashkilotlarining 9 -11-
sinf   o'quvchilari,   akademik   litsey   va   kasb-hunar   maktablarining   1-2   –bosqich
o'quvchilari   o'rtasida   har   bir   sinf   (bosqich)   uchun   alohida   takshil   etiladi   va
o'tkaziladi.
4.   Olimpiadani   tashkil   etish   va   o'tkazishda   ta'lim   muassasasi   pedagogic
kengashi   tomonidan   quyidagilar   amalga   oshirilishi   lozim:   olimpiada
o'tkaziladigan   joyni   belgilash   va   o'quvchilar   xavfsizligini   ta'minlash   bo'yicha
zarur choralarni ko'rish; har bir fan bo'yicha hakamlar hay'ati tarkibini tuzish (3-7
nafar),   apellyatsiya   komissiyasi   a'zolari   ro'yxatini   shakllantirish;   nazorat
materiallarini tayyorlash va maxfiyligini ta'minlash choralarini ko'rish olimpiada
natijalari va hakamlar hay'ati qarori asosida g'oliblarni keyingi bosqichda ishtirok
etishi bo'yicha tavsiyani yuqori turuvchi tashkiliy qo'mitaga taqdim etish.
5. Olimpiadaning o'tkazilishi joyi va muddatlari bo'yicha barcha o'quvchilar
kamida   3   kun   oldin   (e'lonlar   taxtasi,   ijtimoiy   tarmoqlar   va   telegram   guruhlarga
e'lon   joylashtirish,   fan   o'qituvchilari   tomonidan   mashg'ulotlar   vaqtida,   umumiy
saflanishda og'zaki e'lon qilish va boshqalar) xabardor qilinishi
5 Olimpiadani tashkil etish va o'tkazish bo'yicha tavsiyalar lozim. 
O'quvchilarni   olimpiada   o'tkazilishi   haqida   xabardor   kilishni   ta'minlashga
ta'lim muassasa  direktori shaxsan mas'ul  hisoblanadi. Uquvchilar olimpiadalarda
o'z xohishlariga ko'ra, ixtiyoriy ravishda qatnashadilar.
Ayrim sabablarga ko'ra belgilangan muddatda olimpiadada ishtirok etmagan
o'kuvchi   uchun   qayta   olimpiada   o'tkazilmaydi,   olimpiadada   ishtirok   etmagan
o'quvchini keyingi bosqichda ishtirok etish uchun tavsiya etish mumkin emas.
5. Har bir fan va sinf kesimida ishtirokchilar orasidan ballar ketma-ketligida
3 nafargacha g'olib aniqlanadi va maktab pedagogik kengashining (yoki nodavlat
ta'lim tashkiloti rahbarining) qarori bilan asosiy olimpiadaning keyingi bosqichida
ishtirok etish uchun tavsiya etiladi.
6. Keyingi bosqichda ishtirok etish uchun tavsiya etilgan o'quvchilar hamda
ularning   o'qituvchilari   haqidagi   ma'lumotlar   olimpiada   o'tkazilgandan   so'ng   bir
kun muddat ichida Xalq ta'limi vazirligining olympiad.uzedu.uz axborot tizimiga
joylashtirilishi   shart.   Olimpiadani   o'tkazish   bilan   bog'lik   masalalar,   nazorat
materiallarining   maxfiyligini,   jarayonning   adolatli   va   shaffof   o'tkazilishini
ta'minlashga ta'lim muassasasi direktori mas'ul hisoblanadi.
7.   Tuman   (shahar)   xalq   ta'limi   bo'limi   birinchi   bosqich   tashkil   etilishini
muvofiqlashtiradi hamda adolatli va shaffof o'tkazilishi bo'yicha nazoratni amalga
oshiradi.
Olimpiada natijalarini baholash bo'yicha tavsiyalar
8.   Olimpiada   natijalarini   baholash   fanlar   bo'yicha   ta'lim   muassasasi
pedagogik kengashi  tomonidan tasdiqlangan baholash  mezonlari  asosida  amalga
oshiriladi.   Olimpiada   natijalarini   baholash   olimpiada   o'tkazilgan   kuni   amalga
oshiriladi.
6 9. Olimpiada fanlar bo'yicha test topshiriqlari, yozma va amaliy ish shaklida
tashkil   qilinishi   mumkin.   Nazorat   materiallari   o'kuvchilarning   bilim,
ko'nikmalarini   standart   va   nostandart   masalalarda,   amaliy   topshiriqlarda   qo'llay
olish malakalarini va kompetentsiyalarini baxolashga qaratilgan bo'lishi lozim.
10.   Olimpiada   ishtirokchilari   topshiriqlarni   ta'lim   olayotgan   tiliga   mos
ravishda   o'zbek   yoki   rus   tillarida   bajarishi   mumkin.   Chet   tillar   va   qardosh   tillar
fanlari bundan mustasno.
Hakamlar xay'ati va auditoriya rahbarlari bo'yicha tavsiyalar
11.   Olimpiadada   ta'lim   muassasasi   pedagogik   kengashi   tomonidan   3
kishidan 7 kishigacha tarkibda hakamlar hay'ati tuziladi.3 
12. Ta'lim muassasasi direktori tomonidan olimpiada o'tkaziladigan fanlar va
auditoriyalarning   soniga   moe   ravishda   har   bir   auditoriyaga   bir   nafardan
auditoriya  rahbari   va  nazoratchisi   ro'yxati  shakllantiriladi.  Auditoriya  rahbari  va
nazoratchisi olimpiada o'tkaziladigan fan o'qituvchisi bo'lishi mukin emas.
Auditoriya rahbari: ishtirokchilarga olimpiadaning tartib-qoidalari to'g'risida
qisqacha tushuntiradi; olimpiada boshlanishi va tugash vaqtini e'lon qiladi hamda
olimpiada jarayonini nazorat qiladi; fan olimpiadasi jarayonida o'rnatilgan tartib-
qoidalarga   amal   qilmagan   o'quvchilarni   olimpiadadan   dalolatnoma   tuzib
chetlashtiradi;   ishtirokchilarning   bajargan   ishlarini   shifrlab,   tekshirish   uchun
hakamlar   hay'atiga   topshiradi;   hakamlar   hay'ati   tomonidan   tekshirilgan   ishlarni
shifr bo'yicha ro'yxatini tuzadi va pedagogik kengash raisiga takdim etadi.
13.   Auditoriya   nazoratchilari   olimpiada   o'tkazilayotgan   va   o'zlari
biriktirilgan auditoriyada tartib saqlanishini ta'minlaydilar va auditoriya rahbariga
qo'yilgan vazifalarni amalga oshirishda ko'maklashadilar.
14.   Ishtirokchilarga   topshiriqlarni   bajarish   uchun   berilgan   vaqt
yakunlangandan so'ng auditoriya rahbari tomonidan, ularning ishlari yigib olinadi
va   shifrlangan   holda   hakamlar   hay'atiga   topshiriladi.   Auditoriya   rahbari
7 ishtirokchilarning   ishlarini   shifrlashdan   oldin   skanner   qiladi   va   maxsus
telegramm kanal (guruq)ga joylashtiradi.
15. Hakamlar hay'ati olimpiada ishtirokchilari tomonidan bajarilgan ishlarni
xolisona tekshiradi va baholaydi.
16.   O'quvchilarning   ishlari   hakamlar   hay'ati   tomonidan   baholangandan
so'ng, topshiriqlar hamda ularning yechimlari e'lonlar doskasiga osiladi.
17.   Hakamlar   hay'ati   yakuniy   ballarni   qarorga   kiritib,   barcha
ishtirokchilarning   natijalarini   va   qarorni   e'lonlar   doskasiga   osadi.   Baholash
jarayoni  soat  18:00  dan kechikkanda  natijalarni  avvaldan  maxsus   tashkil   etilgan
telegramm kanal (guruh) da e'lon qilish mumkin.
18.   Hakamlar   hay'ati   topshiriqlar   va   ularning   yechimi   yuzasidan
ishtirokchilarning   talabiga   ko'ra   tushuntirish   berishi   lozim.   Hakamlar   hay'ati
qaroridan   norozi   bo'lgan   o'quvchilar   apellyatsiya   komissiyasiga   shu   kunning
o'zida murojaat qilishga haqli.
19.   Olimpiada   o'tkaziladigan   va   hakamlar   hay'ati   ishlashi   uchun   ajratilgan
auditoriyalar   onlayn   videokuzatuv   kameralari   bilan   jihozlanadi.   Auditoriyada
telefon   va   turli   aloqa   vositalaridan   foydalanish   taqiqlanadi.   Kimyo   va   fizika4
fanlarida   kalkulyatordan   hamda   matematika   fanida   sirkul`   va   chizg’ichdan
foydalanishga ruxsat etiladi.
20.   Ta'lim   muassasasi   direktori   olimpiada   jarayonlarini   ommaviy   axborot
vositalarida   yoritish   va   texnik   qo'llab   quvvatlash   bo'yicha   mas'ul   xodim
biriktiradi.
Biriktirilgan mas'ul xodim:
keyingi   bosqichda   ishtirok   etish   uchuy   tavsiya   etilgan   o'kuvchilar   hamda
ularning   o'qituvchilari   hakidagi   ma'lumotlarni   Xalq   ta'limi   vazirligining
olympiad.uzedu.uz axborot  tizimiga joylashtiradi;  barcha  ishtirokchilar, ularning
8 ustozlari   va   ota-onalari   uchuy   ochiq   bo'lgan   maxsus   telegramm   kanal   (guruh)
tashkil   etadi;   maxsus   telegram   kanal   (guruh)da   e'lonlar,   ishtirokchilarning
shifrlanmagan va tekshirilmagan holdagi ishlari, olimpiada yakunlangandan keyin
nazorat   materiallari   va   yechimlar,   olimpiada   natijalarini   joylashtirilishini
muvofiqlashtiradi
21. Olimpiada jarayonida duch kelingan barcha muammolar 1-bandda qayd
etilgan Nizomda belgilangan talablar asosida hal etiladi.
1.2. Fan olimpiadalarini tashkil etish
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Iqtidorli   yoshlarni   aniqlash   va
yuqori   malakali   kadrlar   tayyorlashning   uzluksiz   tizimini   tashkil   etish   chora-
tadbirlari   to‘g‘risida”   2019   yil   3   maydagi   PQ-4306-son   qarori,   matematika,
fizika,   kimyo   va   biologiya   sohalarida   ilm-fanni   rivojlantirish,   olimlarning   soha
vazirliklari,   ishlab   chiqarish   va   xo‘jalik   birlashmalari,   ta’lim   muassasalari   bilan
hamkorligini   yangi   sifat   bosqichiga   olib   chiqish   vazifalarini   belgilashga   oid
Prezident   qarorlarida   belgilangan   topshiriqlar   ijrosini   ta’minlash   maqsadida   3-8
noyabr   kunlari   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi,   viloyatlar   va   Toshkent   shahri
miqyosida olimpiadaning 3- bosqichi bo‘lib o‘tdi. 
Olimpiadaning   asosiy   maqsadi   yoshlar   orasidan   kimyo,   biologiya,   fizika
hamda   informatika   va   axborot   texnologiyalari   yo‘nalishlari   bo‘yicha   iqtidorli,
qobiliyatli va iste’dodli o‘quvchilarni aniqlash, o‘quvchilarda ilmiy-tadqiqotchilik
faoliyatiga   bo‘lgan   qiziqishni   oshirish,   fanga   oid   hamda   tayanch
kompetensiyalarni,   shuningdek,   egallangan   bilimlarni   amaliyotda   qo‘llash
motivatsiyalarini   shakllantirish,   yoshlar   o‘rtasida   ilmiy   bilimlaming   keng
tarqalishi   va   ommalashishiga   erishish,   iqtidorli   yoshlarni   qo‘llab-quvvatlash
hamda intellektual rivojlanishi uchun shart- sharoitlarni kengaytirishdan iboratdir.
Olimpiadaning asosiy vazifalari kimyo, biologiya, fizika hamda informatika
va   axborot   texnologiyalari   yo‘nalishlari   bo‘yicha   iqtidorli   va   qobiliyatli
o‘quvchilarni   saralash   va   qo‘llab   quvvatlash   hamda   ularni   rag‘batlantirish
9 tizimini   yaratish,   iqtidorli   yoshlarning   olimpiadalarda   ishtirok   etish
imkoniyatlarini   kengaytirish   va   bilimlarini   mustahkamlab   borish,   shuningdek,
respublika miqyosida tengdoshlari orasida ilmga bo‘lgan qiziqishni targ‘ib etishni
yanada   kuchaytirish,   mantiqiy   fiklash   va   ilmiy   faoliyatga   qiziqishlarini
oshirishdan iborat. Ushbu bosqichda respublika bo‘yicha 15937 nafar 9 - 10 - 11
sinf o‘quvchilari ishtirok etdi. 
Amaldagi   tartib   bo‘yicha   mazkur   bosqichda   g‘oliblikni   qo‘lga   kiritgan
o‘quvchilar   1-o‘rin   uchun   1,8   mln   so‘m;   2-o‘rin   uchun   1,2   mln   so‘m;   3-o‘rin
uchun   0,9   mln   so‘m   pul   mukofoti   bilan   taqdirlandi.   Joriy   yilda   g‘oliblarni
rag‘batlantirish   va   taqdirlash   maqsadida   Respublika   budjetidan   qariyb   3   mlrd.
so‘m mablag‘ ajratilgan. Ushbu tartib 2021-2022 o‘quv yilidan boshlab Vazirlar
Mahkamasining   562-sonli   qarori   bilan   joriy   qilingan   bo‘lib,   o‘tgan   o‘quv   yilida
2,7 mlrd. so‘m mablag‘ yo‘naltirilgan edi. 
Olimpiadada Toshkent  shahridagi  barcha maktab,  akademik litsey va  kasb-
hunar maktablarining o‘quvchilari ishtirok etdi. Toshkent shahrida olimpiadaning
3-bosqichi   Yashnobod   tumani   307-DIUM   da   bo‘lib   o‘tdi.   3-4   noyabr   kunlari   9-
sinf, 5-6 noyabr kunlari 10-sinf (akademik litsey va kasb-hunar maktablarining I-
bosqichi),   7-8   noyabr   kunlari   11-sinf   (akademik   litsey   va   kasb-hunar
maktablarining   II-bosqichi)   hamda   9-noyabr   kuni   9-10-11-sinf   (akademik   litsey
va   kasb-hunar   maktablarining   I   va   II-bosqichi)   o‘quvchilari   o‘rtasida   nufuzli
xalqaro olimpiadalarda ishtirok etuvchi terma jamoaga nomzodlarni saralashning
I bosqichi bo‘lib o‘tdi. 
Olimpiada yozma  ish  va  test   topshiriqlaridan  iborat   bo‘ldi.  Yozma  ish  5 ta
topshiriqdan   iborat   bo‘lib,   har   bir   topshiriq   qiyinlik   darajasiga   qarab   turli   ballar
bilan   ya’ni   1-2   topshiriqlarga   7   balldan,   3-4   topshiriqlarga   10   balldan   va   5-
topshiriq uchun 16 ball, jami 50 ball berildi. Test topshiriqlari 30 ta bo‘lib, 1 – 10
test  savollarining har  biri to‘g‘ri  javobi  0,9 ball  bilan, 11 – 20 test  savollarining
har   biri   to‘g‘ri   javobi   1,5   ball   bilan,   21   –   30   test   savollarining   har   biri   to‘g‘ri
javobi   2,6   ball   bilan   baholanadi   va   jami   50   ball   berildi.   Toshkent   shahrida
10 o‘tkazilgan   olimpiadaning   III-bosqichida   (biologiya   fani   uchun)   49   nafar   9-sinf,
71 nafar 10-sinf hamda 64 ta 11-sinf o‘quvchilari ishtirok etdi. Quyida biologiya
fanidan   9-sinflar   o‘rtasida   o‘tkazilgan   fan   olimpiadalaridagi   yozma   ish
topshiriqlarini ya’ni masalarni yechish metodikasiga to‘xtalib o‘tamiz. 1-Masala:
(9-sinf–olimpiada. III bosqichi). 
S-moddasi to‘rtta mutant bakteriya shtammlarining (1-4) o‘sishi uchun talab
qilinadi   (har   bir   shtammda   S-modda   biosintezi   yo‘lining   qaysidir   bir   bosqichi
bloklangan).   Mutant   hujayralarning   oz   bo‘lsada   o‘sishiga   imkon   berish   uchun
to‘rtta   idishda   minimal   ozuqa   muhiti   (oz   miqdordagi   S   modda   qo‘shilgan)
tayyorlandi.   a   idishda   1-mutant   hujayralar   agarning   butun   yuzasida   ko‘payib,
bakteriyalarning   yupqa   qavatini   hosil   qildi.   b   idishdagi   yupqa   qavat   2-
shtammning mutant hujayralaridan iborat. c idishdagi yupqa qavat 3-shtammning
mutant   hujayralaridan   iborat.   d   idishdagi   yupqa   qavat   4-   shtammning   mutant
hujayralaridan iborat. 
Har   bir   idishga   to‘rtta   mutant   turining   hujayralari   rasmdagi   doiralarda
ko‘rsatilganidek   ekilgan.   Qora   doiralar   bakteriyalarning   yaxshi   o‘sganligini
bildiradi. S-moddasi  metobalitik yo‘lining oxirgi bosqichi  bloklangan shtammda
yig‘iladigan   oraliq   moddalar   S-moddasi   metobalitik   yo‘lining   boshlang‘ich
bosqichi bloklangan shtammlarni o‘sishiga yordam beradi.
1-rasm
Bunday   holatlar   uchun   ishtirokchi   olimpiadadan   chetlashtiriladi,   bajargan
ishlari tekshirilmaydi va baholanmaydi.
22.   Apellatsiya   komissiyasi   hakamlar   hay’ati   tarkibiga   kirmagan   uch
nafargacha fan mutaxassislaridan iborat tarkibda tuziladi.
11 23.   Apellatsiya   komissiyasi   tomonidan   olimpiada   ishtirokchilarining
arizalari   olimpiada   natijalari   e’lon   qilingan   kunning   o‘zida   qabul   qilinadi.
Apellatsiya   jarayonida   hakamlar   hay’ati   a’zolari,   ishtirokchi   va   uning   fan
o‘qituvchisi ishtirok etishi mumkin. 
24.   Apellatsiyaga   olimpiadalar   ishtirokchilarining   faqatgina   o‘zlari
tomonidan   bajarilgan   ishlarini   qayta   ko‘rib   chiqish   bo‘yicha   natija   e’lon
qilingandan so‘ng shu kunning o‘zida arizalar qabul qilinadi. 
25. Hakamlar hay’ati tomonidan baholangan ishtirokchining bajargan ishida
baholash   mezonlariga   mos   kelmaslik   holatlari   aniqlanganda   apellatsiya
komissiyasi   hakamlar   hay’ati   qarorini   bekor   qilish   yoki   ularga   o‘zgartirishlar
kiritish huquqiga ega.
26.   Apellatsiya   komissiyasi   hakamlar   hay’atiga   apellatsiya   natijalari
bo‘yicha   izoh   berib,   olimpiada   natijalarini   o‘zgartirishi   mumkin   va   bunda
hakamlar hay’ati qarori qayta tasdiqlanadi. 
27. Iqtidorli o‘quvchilar zaxirasi axborot tizimida shakllantiriladi. 
28. Iqtidorli o‘quvchilar zaxirasiga quyidagi toifadagi o‘quvchilar kiritiladi:
asosiy olimpiadaning uchinchi bosqichida  fanlar  kesimida 1, 2, 3-o‘rinlarni
egallagan o‘quvchilar;
mintaqaviy xalqaro olimpiadalar g‘oliblari;
nufuzli xalqaro olimpiadalarda ishtirok etgan o‘quvchilar;
qo‘shimcha respublika olimpiadalari g‘oliblari;
onlayn olimpiadalar g‘oliblari.
29.   Iqtidorli   o‘quvchilar   zaxirasidagi   o‘quvchilar   to‘g‘risidagi   ma’lumotlar
yillar kesimida Vazirlikning axborot tizimida saqlanadi.
12 30. Asosiy olimpiadalar ushbu Nizomga   1-ilovada   keltirilgan fanlardan ikki
guruhga ajratilgan holda o‘tkaziladi.
Bunda, nufuzli xalqaro olimpiadalar tashkil qilinadigan fanlar mos keluvchi
birinchi   guruh   (matematika,   fizika,   kimyo,   biologiya,   informatika   va   axborot
texnologiyalari fanlari) va ikkinchi guruh (qolgan fanlar) deb belgilanadi.
31.  Barcha  fanlardan  nazorat   turlari,  shakllari,  baholash   mezonlari   Vazirlik
tomonidan tasdiqlanadi.
Birinchi guruhdagi fanlar bo‘yicha nazorat turlarida fanlar bo‘yicha sinovlar
xalqaro   olimpiadalarning   talablari   va   topshiriqlari   metodologiyasini   qo‘llagan
holda o‘tkaziladi.
32.   Asosiy   olimpiadalar   maktablarning   9   —   11-sinf,   akademik   litseylar   va
kasb-hunar maktablarining o‘quvchilari o‘rtasida o‘tkaziladi.
33. Asosiy olimpiadalar to‘rt bosqichda quyidagi muddatlarda o‘tkaziladi:
birinchi   bosqich   —   maktab,   akademik   litsey   va   kasb-hunar   maktablar
miqyosida sentyabr oyida;
ikkinchi bosqich — tuman (shahar) miqyosida oktyabr oyida;
uchinchi bosqich — Qoraqalpog‘iston Respublikasi,  viloyatlar  va Toshkent
shahri miqyosida noyabr oyida;
to‘rtinchi   bosqich   —   respublika   miqyosida   barcha   fanlardan   aprel-may
oylarida o‘tkaziladi.
To‘rtinchi   bosqichda   umumta’lim   maktablarining   11-sinf,   kasb-hunar
maktablari, akademik litseylarning 2-bosqich o‘quvchilari ishtirok etadilar.
Birinchi   bosqich   maktab,   akademik   litsey   va   kasb-hunar   maktablar
tomonidan o‘quvchilar o‘rtasida o‘tkaziladi.
13 Har bir fan va sinf kesimida ishtirokchilar orasidan ballar ketma-ketligida 3
nafargacha   g‘olib   aniqlanadi   va   maktab   pedagogik   kengashining   (yoki   nodavlat
ta’lim tashkiloti rahbarining) qarori bilan ikkinchi bosqichda ishtirok etish uchun
tavsiya etiladi.
Ikkinchi   bosqichda   ishtirok   etish   uchun   tavsiya   etilgan   o‘quvchilar   hamda
ularning o‘qituvchilari haqidagi ma’lumotlar axborot tizimiga joylashtiriladi.
Birinchi   bosqichni   o‘tkazish   bilan   bog‘liq   masalalar,   nazorat
materiallarining   maxfiyligini,   jarayonning   adolatli   va   shaffof   o‘tkazilishini
ta’minlashga maktab direktori mas’ul hisoblanadi. 
Tuman   (shahar)   xalq   ta’limi   bo‘limi   birinchi   bosqich   tashkil   etilishini
muvofiqlashtiradi   hamda   adolatli   va   shaffof   o‘tkazilishi   bo‘yicha   nazoratni
amalga oshiradi. 
34.   Ikkinchi   bosqich   tuman   (shahar)   xalq   ta’limi   bo‘limlari   tomonidan
birinchi bosqichda g‘olib bo‘lgan o‘quvchilar o‘rtasida o‘tkaziladi.
Akademik   litsey   hamda   Prezident   ta’lim   muassasalari   agentligi   tizimidagi
maktablarning   birinchi   bosqich   g‘oliblari   ikkinchi   bosqichda   ishtirok   etmasdan
to‘g‘ridan to‘g‘ri uchinchi bosqichda ishtirok etadilar.
35.   Ikkinchi   bosqichda   har   bir   fan   va   sinf   kesimida   ishtirokchilar   orasidan
ballar   ketma-ketligida   3   nafargacha   (1,   2,   3-o‘rinlar)   g‘olib   aniqlanadi   va
hakamlar hay’ati  qarori asosida tashkiliy qo‘mita tomonidan uchinchi bosqichda
ishtirok etish uchun tavsiya etiladi. 
Tashkiliy   qo‘mita   tavsiya   etilgan   o‘quvchilar   to‘g‘risidagi   ma’lumotlarni
axborot tizimiga kiritadi va tasdiqlaydi.
36. Ikkinchi bosqichni tashkil etishda:
ishtirokchilarini   olimpiadalar   bo‘lib   o‘tadigan   manzilga   xavfsiz   kelib-
ketishlariga tegishli maktab direktorlari;
14 nazorat   materiallarining   maxfiyligini   ta’minlash,   jarayonlarning   shaffof,
adolatli va barcha xavfsizlik choralarini ko‘rgan holda tashkil etilishiga — tuman
(shahar) xalq ta’limi bo‘limi mudirlari shaxsan mas’ul hisoblanadi.
37.   Hududiy   xalq   ta’limi   boshqarmalari   tuman   (shahar)   xalq   ta’limi
bo‘limlari tomonidan ikkinchi bosqich o‘tkazilishini nazorat qiladi.
38. Uchinchi bosqich Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent
shahri miqyosida hududiy xalq ta’limi boshqarmalari tomonidan o‘tkaziladi.
39. Asosiy olimpiadalarning uchinchi bosqichida:
ikkinchi bosqichda 1, 2, 3-o‘rinlarni egallagan o‘quvchilar;
akademik litseylar hamda Prezident ta’lim muassasalari agentligi tizimidagi
maktablar tomonidan tavsiya etilgan 3 nafargacha o‘quvchilar;
o‘tgan   o‘quv   yilida   asosiy   olimpiadaning   uchinchi   bosqichida   1-o‘rinni
egallagan   va   hozirda   maktab,   akademik   litsey   yoki   kasb-hunar   maktablarining
o‘quvchilari o‘tgan o‘quv yilida g‘oliblikni qo‘lga kiritgan fani bo‘yicha ishtirok
etadi. 
40. Uchinchi  bosqichda har  bir  fan va sinf  kesimida ishtirokchilar orasidan
ballar ketma-ketligida 3 nafar (1, 2, 3-o‘rinlar) g‘oliblar aniqlanadi. 
41. Ishtirokchilarning olimpiadalar bo‘lib o‘tadigan manzilga xavfsiz kelib-
ketishlarini   ta’minlashga   tuman   (shahar)   hokimlari   va   xalq   ta’limi   bo‘limi
mudirlari shaxsan mas’ul hisoblanadi. 
42.   To‘rtinchi   bosqich   respublika   miqyosida   Vazirlik   tomonidan   uchinchi
bosqichda   1,   2,   3-o‘rinlarni   egallagan,   umumta’lim   maktablarining   11-sinf
o‘quvchilari   hamda   kasb-hunar   maktablari   va   akademik   litseylarning   2-bosqich
o‘quvchilari o‘rtasida o‘tkaziladi.
15 43.   To‘rtinchi   bosqich   uchun   test   topshiriqlari   Vazirlar   Mahkamasi
huzuridagi Davlat test markazi, boshqa turdagi nazorat materiallari hamda ularni
baholash mezonlari Vazirlik tomonidan tayyorlanadi.
44.   Ko‘zi   ojizlar   maxsus   maktab-internatlari   o‘quvchilari   o‘rtasida   ona   tili
va   adabiyot,   matematika   fanlaridan   olimpiada   ikki   (viloyat   va   respublika)
bosqichda   tashkil   qilinadi   hamda   nazorat   materiallari   Vazirlik   tomonidan   ishlab
chiqiladi.
45. To‘rtinchi bosqichda har bir fan yo‘nalishida ballar ketma-ketligida 1, 2,
3-o‘rinlarni egallagan o‘quvchilar g‘olib hisoblanadi.
46. To‘rtinchi bosqichni tashkil etishda:
a)   ishtirokchilarning   respublika   bosqichi   bo‘lib   o‘tadigan   manzilga   xavfsiz
kelib-ketishlariga:
Qoraqalpog‘iston   Respublikasi   Vazirlar   Kengashi   Raisi,   viloyatlar   va
Toshkent shahar hokimlari;
tizimida   ta’lim   tashkilotlari   bo‘lgan   vazirlik   va   idoralarning   birinchi
rahbarlari;
nodavlat ta’lim tashkiloti rahbarlari;
b)   nazorat   materiallarining   maxfiyligini   ta’minlash,   jarayonlarning   shaffof
va adolatli o‘tkazilishiga — Vazirlik bevosita mas’ul hisoblanadi.
47.   Qo‘shimcha   respublika   olimpiadalari   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidenti   yoki   Vazirlar   Mahkamasining   hujjatlari   va   topshiriqlari,
Qoraqalpog‘iston Respublikasi  Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar
hokimliklari,   vazirlik   va   idoralar   yoki   davlat   va   nodavlat   ta’lim   tashkilotlari
tashabbusiga ko‘ra o‘tkazilishi mumkin.
48.   Qo‘shimcha   respublika   olimpiadalarini   o‘tkazish   tartibi,   g‘oliblar   va
ularning   o‘qituvchilari   yoki   ta’lim   muassasalarini   rag‘batlantirish   masalalari
16 olimpiadalarni   o‘tkazish   uchun   tashkil   etiladigan   tashkiliy   qo‘mita   (yoki
tashkilotchilar) tomonidan o‘rnatilgan tartibda belgilanadi.
49.   O‘quvchilar   o‘rtasida   umumta’lim   fanlari   bo‘yicha   o‘tkaziladigan
qo‘shimcha respublika olimpiadalari Vazirlik bilan kelishiladi.
Qo‘shimcha respublika olimpiadasini o‘tkazish uchun tashabbuskor tashkilot
tomonidan   Vazirlikka   o‘tkazilishi   rejalashtirilayotgan   olimpiada   to‘g‘risida
quyidagi ma’lumotlarni ilova qilgan holda murojaat yuboradi:
olimpiadaning maqsadi;
olimpiadani o‘tkazish joyi va vaqti;
olimpiada o‘tkazilishi rejalashtirilayotgan fanlar ro‘yxati;
ishtirokchilar uchun qo‘yilgan talablar (sinfi, yoshi va boshqalar);
g‘olib   va   sovrindorlar   uchun   belgilangan   mukofot   jamg‘armasi   hamda
qo‘shimcha imtiyozlar.
Vazirlik   murojaatni   kelib   tushgan   vaqtdan   boshlab   o‘n   kun   mobaynida
ko‘rib   chiqadi   hamda   qo‘shimcha   respublika   olimpiadasini   o‘tkazishga   rozilik
berish yoki rad qilish bo‘yicha asoslantirilgan javob beradi.
50. Quyidagi hollarda olimpiadani o‘tkazishga rad javobi berilishi mumkin:
olimpiadani   o‘tkazishning   maqsadi   amaldagi   qonunchilik   hujjatlarida
belgilangan ta’lim sohasidagi asosiy prinsiplarga mos kelmasa;
olimpiadani   o‘tkazish   joyi   va   vaqti   ishtirokchilarning   hayoti   va   sog‘ligiga
xavf tug‘dirsa.
51. Umumta’lim fanlari bo‘yicha Vazirlik tomonidan o‘tkaziladigan onlayn
olimpiada   maktablarning   4   —   11-sinf   o‘quvchilari   hamda   akademik   litsey   va
kasb-hunar   maktablarining   o‘quvchilari   o‘rtasida   o‘quvchilarning   bilimlarini
17 sinovdan   o‘tkazish,   asosiy   olimpiadalarga   tayyorgarlik   ko‘rish   ko‘nikmalarini
shakllantirish maqsadida o‘tkaziladi. 
52. Onlayn olimpiadani o‘tkazish tartibi, muddatlari va shartlari to‘g‘risidagi
ma’lumotlar   onlayn   olimpiada   boshlanishidan   ikki   hafta   oldin   Vazirlikning
rasmiy veb-saytlarida joylashtiriladi. 
53.   Onlayn   olimpiadada   ro‘yxatdan   o‘tish,   ishtirok   etish   va   natijalarini
aniqlash axborot tizimi orqali amalga oshiriladi. 
54.   Onlayn   olimpiadaning   texnik   ta’minoti   Vazirlik   tomonidan   amalga
oshiriladi.
55.   Vazirlik   tomonidan   tashkil   qilinadigan   onlayn   olimpiadalar   natijalari
ta’lim muassasasi, o‘quvchilar va ularning o‘qituvchilarini rag‘batlantirishga asos
bo‘lmaydi. 
56.   Nodavlat   tashkilotlar   tomonidan   tashkil   etiladigan   onlayn
olimpiadalarini   o‘tkazish   tartibi,   g‘oliblar   va   ularning   o‘qituvchilari   yoki   ta’lim
muassasalarini rag‘batlantirish masalalari tashkilotchilar tomonidan belgilanadi.
57.   Nufuzli   xalqaro   olimpiadalarda   ishtirok   etuvchi   terma   jamoaga
nomzodlarni   saralash   (keyingi   o‘rinlarda   —   saralash)   birinchi   guruh   fanlardan
uch bosqichda o‘tkaziladi.
58.   Saralashning   barcha   bosqichlarida   ishtirokchilarga   sinfidan   qat’i   nazar,
har bir fan yo‘nalishida bir xil nazorat materiallari taqdim etiladi va natijalar ham
sinflarga ajratilmagan holda e’lon qilinadi. 
59.   Saralashning   birinchi   bosqichiga   quyidagi   toifadagi   o‘quvchilar   jalb
qilinadi:
tegishli   o‘quv   yilida   o‘tkazilgan   asosiy   olimpiadalarning   uchinchi   (viloyat)
bosqichida   fanlar   bo‘yicha   sinflar   kesimida,   ballar   ketma-ketligida   1   —   5-
18 o‘rinlarni   egallagan   9   —   11-sinf   va   akademik   litsey   hamda   kasb-hunar
maktablarining o‘quvchilari;
mintaqaviy   xalqaro   olimpiadalarda   o‘tgan   va   joriy   o‘quv   yili   davomida
g‘oliblikni qo‘lga kiritgan o‘quvchilar;
Prezident   ta’lim   muassasalari   agentligi   tomonidan   tavsiya   qilingan
o‘quvchilar (har bir fandan 5 nafargacha);
o‘tgan   o‘quv   yilida   nufuzli   xalqaro   olimpiadalarda   ishtirok   etgan,   hozirda
umumta’lim   maktablarida,   akademik   litsey   va   kasb-hunar   maktablarida   tahsil
olayotgan o‘quvchilar.
60. Saralashning  birinchi  bosqichi  Vazirlik tomonidan noyabr  oyida tashkil
qilinadi   va   ikkinchi   bosqichga   Respublika   miqyosida   har   bir   fan   bo‘yicha   eng
yuqori ballarni qo‘lga kiritgan dastlabki 25 nafar ishtirokchilar saralab olinadi.
61.   Saralashning   ikkinchi   bosqichi   doirasida   o‘tkazilgan   sinovlar   natijalari
bo‘yicha ballar ketma-ketligida eng yuqori natijaga erishgan:
biologiya fanidan — 12 nafar;
kimyo fanidan — 12 nafar;
informatika va axborot texnologiyalari fanidan — 12 nafar;
fizika fanidan — 15 nafar;
matematika   fanidan   —   18   nafar   o‘quvchilar   uchinchi   bosqichda   ishtirok
etish huquqini qo‘lga kiritadi. 
62.   Vazirlik   tomonidan   saralashning   ikkinchi   bosqich   natijalariga   ko‘ra
saralab olingan o‘quvchilar uchun tajribali o‘qituvchilar, oliy ta’lim muassasalari
professor-o‘qituvchilari   va   xorijiy   mutaxassislar,   shuningdek,   xalqaro   tanlov   va
olimpiadalar   sovrindorlari   bo‘lgan   trenerlar   ishtirokida   mahorat   darslari,
kuchaytirilgan o‘quv mashg‘ulotlari tashkil etiladi.
19 63.   Tashkil   etiladigan   o‘quv   mashg‘ulotlari   davomida   o‘tkaziladigan
uchinchi   bosqich   sinov   natijalariga   ko‘ra   har   bir   fan   yo‘nalishida   eng   yuqori
ballarni   qo‘lga   kiritgan   o‘quvchilardan   nufuzli   xalqaro   olimpiadalarda
belgilangan kvotalar asosida O‘zbekiston terma jamoasi tarkibi shakllantiriladi.
64.   Nufuzli   xalqaro   olimpiadalarga   saralashning   barcha   bosqichlari   uchun
nazorat   materiallari   hamda   baholash   mezonlari   Vazirlik   tomonidan   ishlab
chiqiladi hamda maxfiyligi ta’minlangan holda, olimpiada o‘tkaziladigan joylarga
yetkaziladi. 
65.   Nufuzli   xalqaro   olimpiadalarda   ishtirok   etuvchi   terma   jamoa   rahbarlari
va ularning yordamchilari Vazirlik tomonidan tayinlanadi.
66.   Vazirlik   huzurida   matematika,   fizika,   informatika   va   axborot
texnologiyalari,   kimyo   va   biologiya   fanlaridan   maslahat   kengashlari   tashkil
qilinadi. 
Maslahat   kengashlariga   o‘z   fani   bo‘yicha   yuqori   malakaga   ega   bo‘lgan
tajribali trenerlar, professor-o‘qituvchilar kiritiladi.
Maslahat   kengashi   a’zolari   terma   jamoani   nufuzli   xalqaro   olimpiadalarga
tayyorlashda, mahorat darslarini tashkil qilishda ishtirok etadi.
67.   Terma   jamoa   rahbari   o‘z   fani   bo‘yicha   yuqori   malakaga   ega   bo‘lishi,
xalqaro   olimpiada   topshiriqlarini   ingliz   tilidan   davlat   tiliga   bexato   tarjima   qila
olishi hamda o‘quvchilar ishlarini xalqaro hakamlar hay’atiga himoya qila olishi
lozim.
68.   Mintaqaviy   xalqaro   olimpiadalarda   ishtirok   etish   uchun   O‘zbekiston
terma   jamoasi   nufuzli   xalqaro   olimpiadalarga   o‘tkazilgan   saralash   bosqichlari
natijalari asosida yoki Vazirlik tomonidan qo‘shimcha saralashlar o‘tkazish orqali
shakllantirilishi mumkin.
20 69.   Asosiy   olimpiadaning   uchinchi   bosqichida   g‘olib   bo‘lgan   har   bir
o‘quvchiga quyidagi miqdorda pul mukofotlari beriladi:
1-o‘rinni egallagan o‘quvchiga — bazaviy hisoblash miqdorining 6 baravari;
2-o‘rinni egallagan o‘quvchiga — bazaviy hisoblash miqdorining 4 baravari;
3-o‘rinni egallagan o‘quvchiga — bazaviy hisoblash miqdorining 3 baravari.
Asosiy   olimpiadaning   to‘rtinchi   bosqichida   g‘olib   bo‘lgan   har   bir
o‘quvchiga quyidagi miqdorda pul mukofotlari beriladi:
1-o‘rinni   egallagan   o‘quvchiga   —   bazaviy   hisoblash   miqdorining   12
baravari;
2-o‘rinni egallagan o‘quvchiga — bazaviy hisoblash miqdorining 8 baravari;
3-o‘rinni egallagan o‘quvchiga — bazaviy hisoblash miqdorining 6 baravari.
Asosiy   olimpiadaning   to‘rtinchi   bosqichida   1,   2,   3-o‘rinlarni   egallagan
o‘quvchilarga   ixtisoslik   fani   bo‘yicha   davlat   oliy   ta’lim   muassasalariga   kirish
imtihonlarida maksimal ball olish huquqini beruvchi va uch yil muddat davomida
amal qiluvchi elektron sertifikatlar Vazirlik tomonidan beriladi va uning alohida
elektron reyestri yuritiladi.
Informatika   va   axborot   texnologiyalari   fani   bo‘yicha   mazkur   sertifikatni
olgan o‘quvchilarga ixtisoslik  fan  sifatida matematika  fanidan davlat  oliy ta’lim
muassasalariga kirish imtihonlarida maksimal ball olish huquqi beriladi.
Vazirlik   tomonidan   har   yili   asosiy   olimpiadaning   respublika   bosqichi   va
respublika   bosqichiga   tenglashtirilgan   mintaqaviy   xalqaro   olimpiadalar   hamda
nufuzli   xalqaro   olimpiadalarning   g‘oliblari   ro‘yxati   shakllantiriladi   hamda
O‘zbekiston   Respublikasi   ta’lim   muassasalariga   o‘qishga   qabul   qilish   bo‘yicha
davlat komissiyasiga taqdim etiladi.
21 Nufuzli   xalqaro   olimpiadalar   hamda   asosiy   olimpiadaning   to‘rtinchi
bosqichi   g‘oliblari,   ularning   o‘qituvchilari,   ta’lim   muassasalari   direktorlari
belgilangan tartibda rag‘batlantiriladi.
Ta’lim   muassasalarida   o‘qituvchi   bo‘lib   faoliyat   yuritayotgan   nufuzli
xalqaro   olimpiadalar   g‘oliblari   lavozim   maoshiga   har   oy   150   foiz,   asosiy
olimpiadalar   respublika   bosqichi   g‘oliblari   lavozim   maoshiga   har   oy   100   foiz
miqdorida ustama haqi to‘lanadi.
Bunda: 
ustamalar nufuzli xalqaro olimpiadalar va asosiy olimpiadalar o‘tkaziladigan
fanlar   bo‘yicha   aynan   g‘oliblikni   qo‘lga   kiritgan   fanidan   dars   berayotgan
olimpiada g‘olibiga beriladi;
ta’lim muassasalarida o‘qituvchi bo‘lib faoliyat yuritayotgan nufuzli xalqaro
olimpiadalar   va   asosiy   olimpiadalar   respublika   bosqichi   g‘oliblari   tomonidan
g‘oliblikni tasdiqlovchi hujjat yoki sertifikat taqdim qilinadi.
Ustama   olishga   da’vogar   shaxsda   bir   paytda   nufuzli   xalqaro   va   asosiy
olimpiada   (respublika   bosqichi)   g‘olibi   bo‘lganda   unga   eng   yuqori   natijasi
bo‘yicha ustama tayinlanadi va to‘lov amalga oshiriladi.
Olimpiada   g‘oliblari   va   ularning   o‘qituvchilarini   rag‘batlantirish   xarajatlari
Xalq ta’limi  vazirligiga respublika budjetidan ajratiladigan mablag‘lar hisobidan
qoplanadi.
22 II-BOB. CHIZMACHILIK VA GEOMETRIYA BO’YICHA
OLIMPIADA TASHKIL ETISH
2.1.  Umumiy o’rta ta’lim maktablarida chizmachilik fanidan fan
olimpiadalarini tashkil etish
Ushbu   Nizomga   2-ilovada   keltirilgan   ro‘yxatdagi   mintaqaviy   xalqaro
olimpiadalar   g‘oliblari   asosiy   olimpiadaning   respublika   bosqichi   g‘oliblariga
tenglashtirilib, mazkur olimpiadalar g‘oliblari va ularning o‘qituvchilariga asosiy
olimpiadaning to‘rtinchi bosqichi g‘oliblari uchun belgilangan rag‘batlantirish va
imtiyozlar qo‘llaniladi.
Asosiy   olimpiadalarni   tashkil   etish   bilan   bog‘liq   xarajatlar   tegishliligi
bo‘yicha   tuman   (shahar)   xalq   ta’limi   bo‘limlari,   Qoraqalpog‘iston   Respublikasi
Xalq   ta’limi   vazirligi,   viloyatlar   xalq   ta’limi   boshqarmalari   va   Toshkent   shahar
xalq   ta’limi   bosh   boshqarmasi   hamda   Xalq   ta’limi   vazirligining   har   yilgi
markazlashgan xarajatlar smetasida rejalashtiriladi.
Nufuzli   hamda   mintaqaviy   xalqaro   olimpiadalarda   o‘quvchilar   ishtirokini
ta’minlash   bilan   bog‘liq,   shu   jumladan   sutkalik,   yashash,   transport   va   viza
xarajatlari   O‘zbekiston   Respublikasi   Yoshlar   ishlari   agentligi   hisobidan   hamda
terma   jamoaning   boshqa   a’zolarining   ishtirokini   ta’minlash   va   badal   to‘lovlari
O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligining   markazlashgan   xarajatlari
hisobidan qoplanadi.
Olimpiadada   ishtirok   etgan   hakamlar   hay’ati   a’zolari   va   apellatsiya
komissiyasi   a’zolariga   har   yili   Davlat   budjeti   parametrlarida   nazarda   tutiladigan
O‘zbekiston   Respublikasi   Xalq   ta’limi   vazirligining   markazlashgan   xarajatlari
hisobidan quyidagi miqdorlarda bir martalik haq to‘lovlari amalga oshiriladi: 
asosiy olimpiadaning uchinchi bosqichida — mehnatga haq to‘lashning eng
kam miqdoriga nisbatan 50 foiz miqdorida;
23 asosiy   olimpiadaning   to‘rtinchi   bosqichi   hamda   nufuzli   xalqaro
olimpiadalarga   saralash   bosqichlarida   —   mehnatga   haq   to‘lashning   eng   kam
miqdoriga nisbatan 100 foiz miqdorida. 
Asosiy   olimpiadalarga   va   nufuzli   xalqaro   olimpiada   saralash   bosqichlariga
jalb   qilingan   hakamlar   hay’ati   a’zolari   va   apellatsiya   komissiyasi   a’zolarining
xizmat safari bilan bog‘liq kunlik, yashash va transport xarajatlari ularning asosiy
ish joyidan qoplanadi.
Nazorat   materiallarini   tayyorlash   uchun   maktablarning,   akademik   litsey,
kasb-hunar   maktablarining,   oliy   ta’lim   va   nodavlat   ta’lim   tashkilotlarining   oliy
ma’lumotli   o‘qituvchilari   va   boshqa   mutaxassislar   jalb   qilinadi   hamda   ularga
quyidagi miqdorlarda haq to‘lanadi:
asosiy   olimpiada   va   onlayn   olimpiadalar   uchun   tayyorlangan   har   bir   test
topshirig‘i   (uning   yechimi   bilan)   uchun   —   mehnatga   haq   to‘lashning   eng   kam
miqdoriga nisbatan 5 foiz miqdorida;
asosiy olimpiada va onlayn olimpiadalar uchun tayyorlangan har bir yozma
ish topshirig‘i (uning yechimi bilan) uchun — mehnatga haq to‘lashning eng kam
miqdoriga nisbatan 20 foiz miqdorida;
nufuzli   xalqaro   olimpiadalarda   ishtirok   etuvchi   terma   jamoani   saralash
bosqichlari   uchun   tayyorlangan   har   bir   yozma   ish   topshirig‘i   (uning   yechimi
bilan)   uchun   —   mehnatga   haq   to‘lashning   eng   kam   miqdoriga   nisbatan   50   foiz
miqdorida;
asosiy olimpiada, onlayn olimpiadalar va nufuzli xalqaro olimpiadalar uchun
tayyorlangan   bitta   nazorat   topshirig‘ini   (yozma   ish,   test)   tarjima   qilganlik
(o‘zbek,   rus,   ingliz   tillariga)   uchun   —   mehnatga   haq   to‘lashning   eng   kam
miqdoriga nisbatan 2 foiz miqdorida.
Nufuzli   xalqaro   olimpiadalarda   ishtirok   etuvchi   O‘zbekiston   terma   jamoasi
a’zolarini qo‘shimcha o‘qitishga jalb qilingan:
24 mahalliy   mutaxassislarga   soatbay   haq   to‘lash   ilmiy   daraja   va   unvoniga
(ilmiy   daraja   va   unvonlarga   ega   bo‘lmagan   trenerlar   uchun   ilmiy   darajaga   ega
bo‘lmagan   o‘qituvchi   lavozimiga)   muvofiq   oliy   ta’lim   muassasasi   talabalariga
o‘quv mashg‘ulotlarini o‘tkazganlik uchun belgilangan miqdorlarda;
xorijiy   mutaxassislarning   ish   haqi,   O‘zbekiston   Respublikasi   hududida
yashashi   va   kelib-ketishi   bilan   bog‘liq   to‘lovlar   ular   bilan   amalga   oshirilgan
kelishuvga asosan Vazirlik tomonidan amalga oshiriladi.
Xalqaro   olimpiadalarda   o‘quvchilarning   muvaffaqiyatli   ishtirokini
ta’minlash   maqsadida,   ularning   yuqori   darajada   tayyorgarlik   ko‘rishlari   uchun
O‘zbekiston   Respublikasi   Yoshlar   ishlari   agentligi   tomonidan   “Yoshlar
oromgohi”da o‘quv bazasi tashkil etiladi, barcha zarur sharoitlar ta’minlanadi va
Vazirlik   tomonidan   o‘quv   jarayonlariga   respublika   va   xorijlik   malakali
mutaxassislar jalb qilinadi.
Oliy va o‘rta maxsus ta’lim vazirligi hamda Vazirlar Mahkamasi huzuridagi
Prezident   ta’lim   muassasalari   agentligi   xalqaro   olimpiadalarga   jalb   qilingan
mahalliy   va   xorijiy   mutaxassislar   hamda   terma   jamoa   a’zolarini   yotoqxona   va
transport xizmati bilan ta’minlaydi.
Nufuzli   xalqaro   olimpiadalar   hamda   mintaqaviy   xalqaro   olimpiadalarda
O‘zbekiston   terma   jamoasining   ishtirok   etishi   Vazirlik   tomonidan
muvofiqlashtirib boriladi. 
Asosiy   olimpiadalarning   barcha   bosqichlarida,   xalqaro   olimpiadalarga
saralashning   birinchi   va   ikkinchi   bosqichlarida   ishtirokchilarning   olimpiada
o‘tkaziladigan joyga kelib-ketishi, yo‘llarda harakatlanish xavfsizligini ta’minlash
bo‘yicha   barcha   tashkiliy   chora-tadbirlarni   ko‘rish   mahalliy   davlat   hokimiyati
organlari,   Ichki   ishlar   vazirligi   va   hududiy   xalq   ta’limi   bo‘linmalari   zimmasiga
yuklatiladi.
25 Olimpiada o‘tkaziladigan joyning sanitariya normalari, qoidalari va gigiyena
normativlariga   mosligi,   o‘quvchilar   sog‘ligi   bilan   bog‘liq   masalalar   Sog‘liqni
saqlash vazirligi tomonidan nazoratga olinadi. 
Ushbu   Nizom   talablari   buzilishida   aybdor   bo‘lgan   shaxslar   qonunchilik
hujjatlarida belgilangan tartibda javobgarlikka tortiladi.
2.2.   Chizmachilik va chizma geometriyasi fanidan OTM larda fan
olimpiadalarini tashkil etish
G‘olib   maktabning   budjetdan   tashqari   jamg‘armasiga   o‘tkazilgan
mablag‘lar quyidagicha yo‘naltiriladi: 
tanlov shartlariga ko‘ra asosiy ko‘rsatkichlar bo‘yicha maktabning yuqori
baholanishiga   hissa   qo‘shgan   hamda   o‘quvchilarni   tanlovga   tayyorlagan   xorijiy
tillar   o‘qituvchilarini   rag‘batlantirish   uchun   —   mukofot   summasining   25
foizigacha; 
tanlovda   qatnashib   yuqori   natijalar   ko‘rsatgan   terma   jamoa   a’zolari
bo‘lgan   o‘quvchilarni   esdalik   sovg‘alar   yoki   naqd   pul   shaklida   rag‘batlantirish
uchun — mukofot summasining 25 foizigacha; 
maktabning   boshqa   ehtiyojlari,   jumladan,   tanlovning   keyingi   bosqichiga
tayyorgarlik   uchun   zarur   xarajatlar,   xorijiy   tillarni   o‘qitishni   yanada   yaxshilash
uchun shart-sharoitlar yaratish, maktab kutubxonasini xorijiy tildagi ilmiy, badiiy
adabiyotlar   bilan   boyitish,   o‘quvchilarning   xorijiy   tilda   tinglab   tushunish
ko‘nikmalarini   baholashga   ko‘maklashuvchi   texnik   vositalar   bilan   fan
kabinetlarini jihozlash uchun — mukofot summasining qolgan qismi. 
Terma   jamoa   a’zolariga   bir   xil   qiymatdagi   sovg‘alar   ajratiladi   yoki
mukofot summasi jamoa a’zolari o‘rtasida teng taqsimlanadi.
26 (36-band   O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2022-yil   2-
avgustdagi 425-sonli   qarori   tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari milliy bazasi,
03.08.2022-y., 09/22/425/0712-son)
Yakunlovchi qoidalar
Tanlov   g‘oliblarini   taqdirlash   marosimlari   Agentlik,   Vazirlik,
Qoraqalpog‘iston Respublikasi  Vazirlar Kengashi, viloyatlar va Toshkent shahar
hokimliklari,   tuman   (shahar)   hokimliklari   tomonidan   tantanali   ravishda   tashkil
etiladi.
Mazkur   Nizomni   qo‘llashda   yuzaga   keladigan   nizolar   qonunchilik
hujjatlarida belgilangan tartibda hal etiladi.
Ushbu   Nizom   talablarining   buzilishida   aybdor   bo‘lgan   shaxslar
qonunchilik hujjatlarida belgilangan tartibda javob beradilar.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   sovrini   uchun   “Xorijiy   tillarni   o‘qitish
bo‘yicha   eng   yaxshi   maktab”   tanlovini   o‘tkazish   tartibi   to‘g‘risidagi   nizomga
Xorijiy   tillarni   o‘qitish   bo‘yicha   eng   yaxshi   maktabni   aniqlash   va   O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining sovrinini berish
SXEMASI
Bosqich Mas’ullar Chora-tadbirlar Bajarish
muddatlari
1-
bosqich Maktablar Axborot   tizimida   ro‘yxatdan
o‘tish 20-sentabrga
qadar
2-
bosqich Maktablar Axborot   tizimiga   m aktabning
asosiy ko‘rsatkichlarini kiritadi 20-oktabrga
qadar
3- Tuman(shahar) Axborot   tizimida   kiritilgan 1-dekabrga
27 bosqich xalq   ta’limi
bo‘limlari ma’lumotlarni   haqqoniyligini
tekshirish qadar
4-
bosqich Agentlik,
Vazirlik Tanlovning   birinchi   (tuman)
bosqichi   uchun   nazorat
materiallarini tayyorlash 1-fevralga
qadar
5-
bosqich Tashkiliy
qo‘mita Tanlovning   birinchi   (tuman)
bosqichini   o‘tkazish   va
g‘oliblarni aniqlash 1-martga
qadar
6-
bosqich Tanlovning
ikkinchi
(viloyat)
bosqichini
o‘tkazish
bo‘yicha
tuzilgan
Tashkiliy
qo‘mita Tanlovning   ikkinchi   (viloyat)
bosqichida   ishtirok   etadigan
maktablarning   axborot   tizimiga
asosiy   ko‘rsatkichlar   bo‘yicha
kiritgan   ma’lumotlari   tahlil
qilinadi   va   haqqoniyligi
tasdiqlanadi 1-mayga
qadar
7-
bosqich Agentlik,
Vazirlik Tanlovning   ikkinchi   (viloyat)
bosqichi   uchun   nazorat
materiallarini tayyorlash 1-mayga
qadar
8- Agentlik, Tanlovning   ikkinchi   (viloyat) 1-iyunga
28 bosqich Vazirlik,
vazirlik   va
idoralar bosqichini   o‘tkazish   va
g‘oliblarni aniqlash qadar
9-
bosqich Agentlik,
Vazirlik xalqaro
hamkor
tashkilotlar Tanlovning   uchinchi
(respublika)   bosqichi   uchun
nazorat   materiallarini
tayyorlash 1-avgustga
qadar
10-
bosqich Agentlik,
Vazirlik,
xalqaro   hamkor
tashkilotlar,
vazirlik   va
idoralar Tanlovning   uchinchi
(respublika)   bosqichini
o‘tkazish va g‘oliblarni aniqlash 1-sentabrga
qadar
29 XULOSA
Interfaol   ta’lim   tizimini   amalga   oshirish   jarayonida   ko’ngildagidek   o’qitish
va   tarbiyalash   haqida   gap   borar   ekan,   bunday   g’oyat   murakkab   va   ko’p   qirrali
vazifani   faqat   yuksak   malaka   va   pedagogik   mahoratga   ega   bo’lgan   o’qituvchi
kadrlar bilangina amalga oshirish mumkinligini ta’kidlash lozim.
  “Tayyorlanayotgan   mutaxassislarga   real   iqtisodiyot   tarmoqlari   va
sohalaridagi mavjud talabga alohida e’tibor bergan holda, o’sib kelayotgan yosh
avlodga   ta’lim   va   tarbiya   berish   sohasidagi   moddiy-texnika   bazasini   yanada
mustahkamlash,   undan   oqilona   va   samarali   foydalanishni   ta’minlash,   davlat
standartlari, o’quv dasturlari  va o’quv-uslubiy  adabiyotlarni  takomillashtirish”,  -
degan   edi   Prezidentimiz   “Barkamol   avlod   yili”   Davlat   dasturida.   Darhaqiqat,
bugungi   kunda   ta’lim   tizimini   takomillashtirish   uchun   pedagog   kadrlarning
imkoniyatlarini oshirishga katta talablar qo’yilyapti.
Ta’lim   va   tarbiya   jarayoni   ta’sirchanligining   yanada   yuksak   bo’lishi
o’qituvchining ilmiy salohiyatiga, yoshlar oldidagi obro’siga, shaxsiy sifatlariga,
ilmiy   iste’dodiga,   ta’lim   sohasidagi   tajriba   va   mahorati   hamda   o’quvchi   bilan
o’rnatilgan do’stona munosabatiga bog’liqdir. 
O’qituvchining   kasbiy   fazilatlari:   o’z   sohasining   puxta   bilimdoni   bo’lish,
hunar   sirlarini   sodda   usulda   o’rgata   olish,   hayotiy   tajribalari   asosida
tarbiyalovchilik,   shogirdlar   ehtiyojlari   va   yutuq-kamchiliklarini   idrok   eta
oluvchanlik, nutq madaniyatiga ega bo’lish shaxsiy namuna bo’la olishlik va shu
kabilar.
M е n   o`zimning   yozgan   kurs   ishimda   chizmachilik   va   geometriya   fan
olimpiadasi   haqidagi   umumiy   tushunchalarni   bayon   etdim,   loyiha   ishlash
usullarini   misollar   k е ltirish   bilan   yoritdim.   Shu   bilan   birga   chizmalarga   doir   bir
n е chta   misollarni   ko`rsatdim.   M е n   o`z   yozgan   kurs   ishimda   oldimga   qo`ygan
maqsadimga erishdim deb o'ylayman.
30 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O‘zbekiston   respublikasi   xalq
ta’limi   tizimini   2030-yilgacha   rivojlantirish   kontseptsiyasini   tasdiqlash
to‘g‘risida”gi Farmoni 29.04.2019- yildagi PF-5712-son. 
2.   O zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoyevning   Oliyʻ
Majlisga Murojaatnomasi. 25.01.2020 yil. 
3.  O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining  “Iqtidorli   yoshlarni   aniqlash   va
yuqori   malakali   kadrlar   tayyorlashning   uzluksiz   tizimini   tashkil   etish   chora-
tadbirlari to‘g‘risida” 2019-yil 3- maydagi PQ-4306-son qarori. 
4.   G.A.Shaxmurova,   I.T.Azimov,   U.E.Raxmatov.   “Biologiyadan   masala   va
mashqlar yechish” (Sitologiya va genetika asoslari) o quv qo‘llanma. Toshkent -	
ʻ
2020 yil. 
5.   A.Zikiryayev,   A.To‘xtayev,   I.Azimov,   N.Sonin.   Umumiy   o‘rta   ta’lim
muassasalarining 9- sinfi darsligi. Toshkent – 2019 yil. 
6.   A.   G‘ а fur о v,   A.   Abduk а rim о v,   J.   То lip о v а ,   О .   Ish а nkul о v,   М .
Um а r а liyev а , I. Abdur ах mon о v а . Umumiy o‘rta ta’lim muassasalarining 10-sinfi
darsligi. Toshkent – 2017 yil.
Elektron resurslar:
1. www.edu.uz   
2. http://www.my.gov.uz   
3. http://www.pedagog.uz   
4. http://www.referat.uz   
5. http://www.ziyonet.uz   
6. http://www.fayllar.org   
31

Geometriya va chizmachilikdan olimpiadalarga tayyorlashning ilmiy metodologik asoslari