Cho’lponning “Kecha va kunduz” asarini obrazlar tizimi orqali tahlil qilish

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY TA’LIM , FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
ALISHER NAVOIY NOMIDAGI TOSHKENT DAVLAT O’ZBEK TILI VA
ADABIYOTI UNIVERSITETI
O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI  FAKULTET 
Cho’lponning “Kecha va kunduz” asarini
obrazlar tizimi orqali tahlil qilish MUNDARIJA:
Kirish............................................................................................................ 3
I BOB. Asar syujeti va badiiy makon…………………………………….. 7
1.1  "Kecha va Kunduz" romanining mavzusi va asosiy g’oyasi…………… 7
1.2  Syujetning asosiy nuqtalari va dramatik momentlari…………………… 9
1.3  Badiiy makon va uning obrazlar tizimiga ta’siri………………………… 12
II BOB. Asardagi ijtimoiy va psixologik obrazlar……………………… 16
2.1 . Qahramonlarning ijtimoiy mavqei va o’zaro munosabatlari………….. 16
2.2 . Obrazlarning psixologik tahlili: ichki kechinmalar va ruhiy holatlar….. 19
2.3   Erkak   va   ayol   qahramonlarning   xarakteristikasi   va   ularning   ramziy
ma’nolari………………………………………………………………… 25
III   BOB.   Obrazlar   tizimida   milliy   va   madaniy
qadriyatlar………………. 28
3.1   Milliy   qadriyatlar   aks   etgan
obrazlar…………………………………….. 28
3.2   Asardagi   zamonaviy   va   an’anaviy   qadriyatlarning   qarama-
qarshiligi…… 30
3.3  Obrazlar tizimida muallifning falsafiy qarashlari……………………… 32
Xulosa……………………………………………………………………… 36
Foydalanilgan adabyotlar ro’yhati……………………………………….. 38
Foydalanilgan sayitlar ro’yhati………………………………………….. 39  Kirish
1. Cho’lpon   ijodiy   merosi   va   uning   o’zbek   adabiyotidagi   o’rni
Cho’lponning adabiy va madaniy hayotdagi faoliyati, uning o’zbek modern
adabiyotiga qo’shgan hissasi haqida qisqacha tavsif.
2. "Kecha   va   Kunduz"   romanining   o’zbek   adabiyotidagi   ahamiyati
Asarning yozilish tarixi, unda yoritilgan mavzular va ularning o’zbek milliy
hayotidagi aks-sadosi.
3. Roman   tahlilida   obrazlar   tizimining   o’rni   va   dolzarbligi
Obrazlar   tizimining   asar   tahlilida   tutgan   o’rni,   uning   badiiy   va   ma’naviy
mazmunni ochib berishdagi ahamiyati.
Kurs ishi dolzarbligi
" Kecha   va   Kunduz "  romani   o ’ zbek   adabiyotida   milliy   va   madaniy   o ’ zlikni   anglash
jarayonini   yoritishda   muhim   o ’ rin   tutadi .   Asarda   inson   ruhiyati ,   ijtimoiy
munosabatlar   va   milliy   qadriyatlarning   o ’ zaro   aloqasi   obrazlar   tizimi   orqali   chuqur
badiiy   tahlil   qilingan . Shu bois:
1. Adabiy tadqiqotlar uchun ahamiyati : Obrazlar tizimini tahlil qilish orqali
romandagi   ijtimoiy   va   psixologik   muammolarni   chuqurroq   anglash
imkoniyati yaratiladi.
2. Zamonaviylik   va   universallik :   Asardagi   masalalar   hozirgi   zamon
o’quvchisi   uchun   ham   dolzarb   bo’lib,   qadriyatlar,   erkinlik   va   inson
huquqlari masalalarini ko’taradi.
3. Cho’lpon   ijodini   o’rganishda   yangi   yo’nalishlar :   Bu   tahlil   orqali
Cho’lpon   ijodining   yangi   qirralarini   ochib   berish   va   o’zbek   adabiyotida
obrazlar tizimining o’rni haqida kengroq tasavvur hosil qilish mumkin.
Ushbu   kurs   ishida   asarning   obrazlar   tizimi   chuqur   tahlil   qilinib,   uning   bugungi
kundagi ahamiyati yoritiladi.
Kurs ishi ahamiyati 1. Adabiyotshunoslikda   yangicha   yondashuvni   rivojlantirish
Ushbu   ish   "Kecha   va   Kunduz"   romanidagi   obrazlar   tizimini   tahlil   qilish
orqali o’zbek adabiy tanqidchiligiga yangi ilmiy yondashuvlarni olib kiradi.
Obrazlarni   kompleks   tahlil   qilish   orqali   asarning   badiiy   va   falsafiy
qirralarini ochib berishga xizmat qiladi.
2. Milliy   va   madaniy   qadriyatlarni   o’rganish
Roman   orqali   milliy   qadriyatlar,   ijtimoiy   munosabatlar   va   ularning
modernistik talqini yoritiladi. Bu o’z navbatida o’zbek adabiyotining milliy
o’zligini anglashda muhim manba bo’lib xizmat qiladi.
3. Zamonaviy   o’quvchilar   uchun   dolzarb   xulosalar   chiqarish
Asarda ko’tarilgan masalalar bugungi kun ijtimoiy va ma’naviy muammolari
bilan   hamohang   bo’lib,   zamonaviy   o’quvchilar   uchun   qadriyatlar   va
insoniylik borasida muhim xulosalar beradi.
4. Cho’lpon   merosini   keng   targ’ib   qilish
Kurs   ishi   Cho’lpon   ijodining   keng   qamrovli   o’rganilishiga   va   uning
asarlarining   yangi   talqinlariga   yo’l   ochadi.   Shu   orqali   adibning   asarlaridan
ta’lim va ma’naviyat sohasida foydalanish imkoniyatlarini oshiradi.
Kurs ishi predmeti
Ushbu   kurs   ishi   Cho’lponning   "Kecha   va   Kunduz"   romanidagi   obrazlar   tizimini
o’rganishga   qaratilgan.   Asarda   qahramonlar   xarakteri,   ularning   ijtimoiy   va
psixologik   jihatlari,   milliy   va   madaniy   qadriyatlarni   aks   ettirishdagi   o’rni   kurs
ishining asosiy tadqiqot obyekti hisoblanadi.
Predmet sifatida quyidagilar o’rganiladi:
1. Obrazlar   tizimi :   Asardagi   asosiy   va   ikkilamchi   qahramonlarning   o’zaro
munosabatlari va badiiy vazifalari.
2. Milliy va universal qadriyatlar : Obrazlar orqali aks etgan milliy madaniyat
va umumiy insoniy masalalar.
3. Muallif   pozitsiyasi :   Cho’lponning   qahramonlar   orqali   jamiyatga   bo’lgan
munosabatini ifodalash usullari. Ushbu   predmetni   o’rganish   orqali   roman   mazmun-mohiyatini   va   uning   adabiy
ahamiyatini yanada chuqurroq tushunish imkoniyati yaratiladi.
Kurs ishi obyekti
Kurs ishining obyekti Cho’lponning "Kecha va Kunduz" romanidir. Ushbu roman
doirasida quyidagilar tadqiqot uchun asosiy ob’ekt sifatida tanlanadi:
1. Asarning   obrazlar   tizimi :   Asardagi   bosh   va   ikkinchi   darajali
qahramonlarning   xarakterlari,   ularning   badiiy   vazifalari   va   o’zaro
bog’liqligi.
2. Roman syujeti  va muhit : Qahramonlarning o’ziga xos xatti-harakatlari va
ularning ijtimoiy hamda madaniy kontekst bilan bog’liqligi.
3. Muallifning badiiy uslubi : Obrazlar orqali aks ettirilgan muallif falsafasi va
ijtimoiy qarashlari.
Ushbu   ob’ektni   o’rganish   orqali   roman   tahlilida   obrazlar   tizimining   o’rni   va
ahamiyatini ochib berish maqsad qilingan.
Kurs ishi maqsadi
Kurs   ishining   maqsadi   Cho’lponning   "Kecha   va   Kunduz"   romanidagi   obrazlar
tizimini tahlil qilish orqali quyidagi jihatlarni o’rganishdan iborat:
1. Obrazlar   tizimining   tahlili :   Asardagi   bosh   va   ikkinchi   darajali
qahramonlar,   ularning   xarakteristikasi,   o’zaro   munosabatlari   va   badiiy
funksiyalarini aniqlash.
2. Milliy  qadriyatlar  va  madaniy  temalar :   Roman  orqali   milliy  qadriyatlar,
ijtimoiy   muammolar   va   ularning   zamonaviy   talqini   haqida   xulosalar
chiqarish.
3. Cho’lponning   adabiy   qarashlari :   Muallifning   obrazlar   orqali   o’zining
ijtimoiy, falsafiy va ma’naviy qarashlarini qanday ifodalashini o’rganish. 4. Romanning   adabiy   va   ma’naviy   ahamiyatini   aniqlash :   "Kecha   va
Kunduz"   romanining   o’zbek   adabiyotidagi   o’rni   va   uning   hozirgi   kunda
o’qilishi, talqinlari haqida umumiy xulosalar chiqarish.
Bu   maqsad   orqali   asarning   badiiy   tuzilishini   va   uning   obrazlar   tizimining   adabiy
ahamiyatini kengroq tushunish imkoniyati yaratish nazarda tutilgan.
Kurs ishi vazifasi
Kurs ishining vazifalari quyidagilarni o’z ichiga oladi:
1. "Kecha va Kunduz" romanidagi obrazlar tizimini tahlil qilish : Asardagi
asosiy   va   ikkinchi   darajali   qahramonlarning   xarakterlarini,   ularning   o’zaro
munosabatlarini va badiiy roli bilan bog’liq jihatlarni o’rganish.
2. Obrazlar   orqali   milliy   va   madaniy   qadriyatlarni   o’rganish :   Roman
orqali   aks   etgan   milliy   qadriyatlar,   ijtimoiy   va   psixologik   masalalar   va
ularning zamonaviy talqini haqida xulosalar chiqarish.
3. Cho’lpon   ijodining   falsafiy   va   ma’naviy   mazmunini   aniqlash :
Muallifning ijtimoiy, falsafiy va ma’naviy qarashlarini obrazlar tizimi orqali
qanday ifodalashini tahlil qilish.
4. Romanning adabiy va ma’naviy ahamiyatini baholash : Asarning o’zbek
adabiyotidagi   o’rni,   uning   o’quvchilar   uchun   dolzarbligi   va   adabiy
merosdagi ahamiyatini aniqlash.
5. Roman   tahlilini   zamonaviy   yondashuvlar   bilan   bog’lash :   Cho’lponning
asaridagi masalalarni zamonaviy ijtimoiy va madaniy kontekstda o’rganish.
Ushbu vazifalar  orqali  asarning badiiy tuzilishini, uning mazmuni  va ahamiyatini
kengroq tushunish maqsad qilingan. I Bob. Asar syujeti va badiiy makon
1.1. "Kecha va Kunduz" romanining mavzusi va asosiy g’oyasi
"Kecha   va   Kunduz"   romani   asosan   o’zbek   jamiyatining   20-asr   boshlaridagi
ijtimoiy,   madaniy   va   ma’naviy   o’zgarishlarni   aks   ettiradi.   Asar   ikki   asosiy
mavzuni   o’z   ichiga   oladi:   inson   va   jamiyat,   shuningdek,   qadriyatlar   tizimidagi
qarama-qarshiliklar.   Romanda   yoshlar   va   ularning   orzu-umidlari,   qarorlar   va
tanlovlar   qilishdagi   qiyinchiliklar,   an’anaviy   va   zamonaviy   dunyoqarashlar
o’rtasidagi ziddiyatlar yoritiladi.
Asosiy   g’oya:
Asar orqali Cho’lpon insoniyatni o’zligini topishga undaydi va zamonaviylik bilan
an’anaviy   qadriyatlar   o’rtasidagi   muvozanatni   saqlash   zarurligini   ta’kidlaydi.
Romanning   asosiy   g’oyasi   –   insonning   ichki   kechinmalari,   uning   o’zi   bilan   va
jamiyat bilan bo’lgan munosabatlari orqali ma’naviy erkinlikka erishishidir. G’oya
roman   orqali   yangi   fikrlar,   ijtimoiy   va   psixologik   muammolarni   chuqur   tahlil
qilishga   qaratilgan   bo’lib,   shu   bilan   birga,   adibning   jamiyatga   bo’lgan   tanqidiy
yondashuvini ham ko’rsatadi.
Bundan tashqari, asarda qadriyatlar inqirozi, erk va erkinlikni izlash, insonlarning
ichki   kurashlari   va   ularning   muhit   bilan   o’zaro   munosabatlari   asosiy   mavzular
sifatida ko’tariladi.
Cho’lponning   "Kecha   va   Kunduz"   romani   o’zbek   adabiyotida   milliy   uyg’onish
davri   ruhini   aks   ettiruvchi   eng   muhim   asarlardan   biri   hisoblanadi.   Asar   o’z
davrining   ijtimoiy,   madaniy   va   ma’naviy   muammolarini   chuqur   yoritadi.
Romanning   mavzusi   an’anaviy   va   zamonaviy   qadriyatlarning   to’qnashuvi,   milliy
ongning   uyg’onishi,   shaxs   erkinligi   hamda   ma’naviy   o’sish   bilan   bog’liq
masalalarni o’z ichiga oladi.
Mavzu
Asarda jamiyat hayotidagi muhim muammolar, xususan:  Ayol erkinligi va jamiyatdagi o’rni;
 Milliy qadriyatlar va madaniy an’analarning saqlanishi;
 Shaxsning ma’naviy yetukligi va ichki dunyosining o’zgarishi;
 Oila   va   jamiyat   o’rtasidagi   munosabatlarning   murakkabligi   kabi   masalalar
ko’tarilgan.
Roman   qahramonlari   –   Zulayho   va   Yusuf   –   o’z   hayot   yo’llarida   o’ziga   xos
qiyinchiliklarni   boshdan   kechiradilar.   Ularning   har   biri   turli   xil   sharoitlar   va
qarorlar   orqali   jamiyatdagi   mavjud   tartibotga   munosabat   bildiradi   va   o’z   hayotiy
pozitsiyasini belgilab boradi.
Asosiy g’oya
Asarning   asosiy   g’oyasi   –   inson   erkinligini   ulug’lash,   milliy   o’zlikni   anglash   va
shaxsiyat   shakllanishi   uchun   kurashni   ta’kidlashdir.   Cho’lpon   jamiyatdagi
an’anaviy   va   zamonaviy   qarashlar   o’rtasidagi   kurashni   tasvirlar   ekan,   yangi
avlodni   milliy   qadriyatlarni   saqlagan   holda   zamonaviy   dunyoga   moslashishga
chaqiradi.
 Zulayho obrazi orqali   – milliy va diniy qadriyatlarni hurmat  qilgan holda
shaxsiy   erkinlikni   anglash   g’oyasi   yoritiladi.   U   o’zining   ruhiy   holatlari   va
qarorlarida ichki mustaqillikka erishishga intiladi.
 Yusuf   obrazi   orqali   –   yangi   dunyoqarash,   jamiyatdagi   o’zgarishlarga
moslashish va shaxsiy erkinlikka bo’lgan ehtiyoj ifodalanadi. U jamiyatdagi
yangi   tendensiyalarni   qabul   qilishga   tayyor   bo’lsa-da,   o’zining   ichki
ziddiyatlarini ham his qiladi.
Dolzarbligi
Roman o’z davrining o’tkir muammolarini ko’tarib chiqqan. O’zbekiston ijtimoiy
va madaniy hayotida milliy uyg’onish jarayonlari faollashgan bir paytda yozilgan
bu   asar,   an’analar   va   zamonaviylik   o’rtasidagi   kurashni   yoritadi.   Bu   mavzular
bugungi   kunda   ham   dolzarb   bo’lib,   shaxsning   erkinligi,   ma’naviy   qadriyatlarni asrab-avaylash va jamiyatdagi o’zgarishlarga moslashish kabi masalalarni qamrab
oladi.
Cho’lponning   romanida   badiiy   tasvir   vositalari,   personajlarning   murakkab   ichki
dunyosi va dramatik voqealar orqali asosiy mavzu va g’oya chuqur ochib berilgan.
Shu sababli,   "Kecha va Kunduz"   o’zbek adabiyotining nafaqat milliy uyg’onish
davri,   balki   insoniyatning   umumiy   ma’naviy   izlanishlarini   ifoda   etuvchi   noyob
asar sifatida e’tirof etiladi.
1.2. Syujetning asosiy nuqtalari va dramatik momentlari
Syujetning asosiy nuqtalari:
1. Qahramonlarning   ichki   kurashlari
Romanda syujet asosan asosiy qahramonlarning ichki kechinmalari, orzu va
qarashlarining o’zgarishi orqali rivojlanadi. Bu ichki kurashlar, ayniqsa, ular
o’zlarining hayotiy tanlovlarini qabul qilishda yuzaga keladi.
2. Erkak   va   ayol   qahramonlar   o’rtasidagi   munosabatlar
Asarning   markazida   erkak   va   ayol   o’rtasidagi   murakkab   munosabatlar   joy
oladi.   Bu   munosabatlar   orqali   romanning   asosiy   g’oyasi   –   zamonaviy   va
an’anaviy qadriyatlar, shuningdek, erkak va ayolning o’z o’rinlarini topishga
bo’lgan urinishlari tasvirlanadi.
3. Ijtimoiy ziddiyatlar va qahramonlarning jamiyatga bo’lgan munosabati
Qahramonlar   ijtimoiy   tizim   va   uning   talablariga   mos   kelish   yoki   ulardan
chiqib   ketish   borasida   kurashadi.   Bu   ziddiyatlar,   ayniqsa,   ijtimoiy   adolat,
erkinlik va muayyan qadriyatlar o’rtasidagi tafovutlar orqali yuzaga keladi.
Dramatik momentlar:
1. Qahramonlarning   tanlovlar   qilishdagi   ikkilanishlari
Roman   davomida   asosiy   qahramonlar   o’zlarining   hayotiy   tanlovlarini
amalga   oshirishda   katta   ikkiyuzlamachilik   va   ikkilanishga   duch   kelishadi. Bu dramatik momentlar, ayniqsa, ular muhim hayotiy qarorlar qabul qilishda
boshlarida yuzaga keladi.
2. Asosiy   qahramonlarning   ruhiy   o’zgarishlari
Syujetda   qahramonlarning   ruhiy   o’zgarishlari,   ularning   ichki   kurashlari   va
o’zligini   anglash   jarayoni   katta   dramatik   momentlarni   tashkil   qiladi.   Bu
o’zgarishlar   ko’pincha   ularning   munosabatlari   va   jamiyatga   bo’lgan
qarashlariga ta’sir ko’rsatadi.
3. Biroq,   ba’zi   qahramonlarning   oxirgi   qarorlari
Romanning   oxiriga   kelib,   qahramonlarning   tanlovlari   va   jamiyat   bilan
bo’lgan   munosabatlari   pirovardida   katta   bir   dramatik   zirihni   tashkil   qiladi.
Bu qarorlar asar davomida olingan barcha ichki kurashlar va tashqi omillarni
yakunlab, asar mohiyatini aniqlaydi.
Bu   dramatik   momentlar   syujetni   jonlantiradi   va   roman   o’quvchisini   tinimsiz
ravishda qahramonlarning taqdiri va ular qabul qilgan qarorlarga qiziqtiradi.
Cho’lponning   "Kecha   va   Kunduz"   romani   o’zining   boy   syujeti,   kutilmagan
dramatik lahzalari va qahramonlarning ruhiy kechinmalari bilan o’quvchini o’ziga
jalb   qiladi.   Asarning   syujeti   asosan   Zulayho   va   Yusufning   hayoti,   ularning   ichki
kurashlari,   jamiyatdagi   o’z   o’rni   uchun  olib   borgan   harakatlari   orqali   rivojlanadi.
Syujet   chizig’i   romantik,   ijtimoiy   va   psixologik   elementlarni   o’zida   mujassam
etgan.
Asosiy syujet nuqtalari
1. Zulayhoning   oilaviy   muhitidagi   tanglik
Romanning   boshlanishida   Zulayhoning   oilasi   tasvirlanadi.   U   o’zining
an’anaviy   oilaviy   muhitida   katta   bo’ladi,   ammo   bu   muhitda   ayollarga
nisbatan zulm va erksizlik hukm suradi. Zulayho o’zining ichki kechinmalari
va ruhiy iztiroblari orqali hayotning boshqa bir tomoni borligini his qiladi.
2. Yusufning   erkinlikka   intilishi
Yusufning   shaxsiy   hayoti   va   uning   jamiyatdagi   o’zgarishlarga   nisbatan
qarashlari   syujetning   muhim   qismidir.   U   yangi   dunyoqarashni   qabul   qilib, erkinlik va shaxsiy o’zlik uchun kurashadi. Uning ichki kurashlari va tashqi
to’qnashuvlari dramatik voqealarning rivojlanishiga zamin yaratadi.
3. Zulayho   va   Yusufning   uchrashuvi
Zulayho   va   Yusuf   o’rtasidagi   uchrashuv   va   ularning   bir-birlariga   bo’lgan
munosabatlari   asarning   syujeti   uchun   markaziy   ahamiyatga   ega.   Ularning
bir-biriga   bo’lgan   his-tuyg’ulari   ijtimoiy   me’yorlar   va   shaxsiy   intilishlar
o’rtasidagi ziddiyatlarni yanada kuchaytiradi.
4. To’sqinliklar   va   qarama-qarshiliklar
Yusuf   va   Zulayho   bir-birlarini   sevsa-da,   ularning   yo’lida   ko’plab   to’siqlar
mavjud.   Zulayho   an’anaviy   jamiyatning   qattiq   qo’llari   ostida   o’z   erkinligi
uchun   kurashadi,   Yusuf   esa   yangi   dunyoqarashni   qabul   qilish   yo’lida
murakkab tanlovlarga duch keladi.
5. Dramatik   burilishlar
Romanda   bir   necha   dramatik   burilishlar   mavjud.   Zulayhoning   o’z   hayoti
uchun   qilgan   jasoratli   qarorlari,   Yusufning   jamiyatga   qarshi   chiqishi   va
ularning hayotiy yo’llaridagi fojeali holatlar syujetni yanada dramatik qiladi.
6. Climactic   voqealar
Zulayho   o’z   hayotidagi   eng   muhim   qarorlarni   qabul   qiladi.   Bu   qarorlar
uning   erkinligi   va   shaxsiyatini   anglash   yo’lidagi   eng   muhim   qadamlar
bo’ladi. Shu bilan birga, Yusufning ham  o’zining ichki  dunyosida kechgan
kurashlari nihoyasiga yetadi.
Syujetning dramatik momentlari
 Zulayhoning   o’z   oilasidan   ajralishi :   Zulayho   jamiyatning   qattiq
me’yorlariga bo’ysunmaslikka  qaror  qilganida,  bu uning  hayotida dramatik
burilish yasaydi.
 Yusufning   ijtimoiy   qarshiliklarga   qarshi   chiqishi :   Yusuf   jamiyatdagi
adolatsizliklarga qarshi chiqib, erkinlik uchun kurashadi.  Zulayho   va   Yusufning   fojeali   ajrashi :   Ularning   hayotiy   yo’llarining
ajralishi   va   his-tuyg’ularining   kuchli   iztiroblari   asar   kulminatsiyasining
asosiy dramatik nuqtasidir.
Syujetning ma’naviy va ijtimoiy ahamiyati
Romanning   syujeti   jamiyatdagi   ijtimoiy   ziddiyatlarni,   shaxsiy   erkinlik   uchun
kurashni   va   qadriyatlar   o’rtasidagi   qarama-qarshiliklarni   yoritadi.   Syujetning
rivojlanishi   davomida   o’quvchi   inson   ruhining   chuqur   ichki   kechinmalari   va
ma’naviy yuksalishini his qiladi.
"Kecha   va   Kunduz"   romanining   syujeti   insoniyatning   universalligi,   jamiyatning
o’zgaruvchan   tabiati   va   shaxsning   ichki   kurashlarini   aks   ettiruvchi   mukammal
badiiy asardir.
1.3. Badiiy makon va uning obrazlar tizimiga ta’siri
Badiiy makon  — bu asar voqealari sodir bo’ladigan joy, vaqt va ijtimoiy muhitni
anglatadi.   "Kecha   va   Kunduz"   romanida   badiiy   makonni   tahlil   qilish   orqali   asar
mazmunining   yanada   chuqurroq   anglash   imkoniyati   yaratadi,   chunki   Cho’lpon
voqealarni   faqat   geografik   yoki   tarixiy   makonda   emas,   balki   qahramonlarning
ruhiy, ma’naviy holatlari va ichki dunyosida ham ko’rsatadi.
Badiiy makonning obrazlar tizimiga ta’siri:
1. Zamonaviy   va   an’anaviy   dunyoqarashlar   o’rtasidagi   ziddiyat
Roman   voqealari   ikki   xil   dunyoqarashni   —   an’anaviy   qadriyatlar   bilan
zamonaviy   fikrlarni   aks   ettiruvchi   makonda   sodir   bo’ladi.   Bu   makon
o’zining   ikki   qarama-qarshi   tomonini,   ya’ni   qishloq   va   shahar   muhitini
o’zida   mujassamlashtiradi.   Shahar   makoni,   o’z   navbatida,   zamonaviylik  va
yangi   fikrlarni   ifodalasa,   qishloq   makoni   an’anaviy   qadriyatlar   va
jamiyatning eski tuzilishini aks ettiradi.
2. Ichki   va   tashqi   makon   o’rtasidagi   bog’lanish
Badiiy   makon   roman   davomida   qahramonlarning   ichki   ruhiy   holatini,
ulardagi   kechinmalar   va   ichki   kurashlarni   ko’rsatish   uchun   ishlatiladi. Shunday   qilib,   tashqi   makon   (masalan,   tabiat,   shahar   yoki   qishloq)
qahramonlarning   ruhiy   holatini   ifodalaydi.   Qahramonlarning   ichki   dunyosi
tashqi makonda aks etib, ularning xarakterini ochib beradi.
3. Tashqi   makonning   obrazlar   rivojlanishiga   ta’siri
Badiiy   makon,   ayniqsa,   qahramonlarning   o’zaro   munosabatlariga,   ularning
jamiyatdagi   o’rni   va   o’zligini   anglashlariga   ta’sir   ko’rsatadi.   Misol   uchun,
qahramonlar   shahar   yoki   qishloqda   joylashgan   makonlarda   o’zlarining
individual   va   ijtimoiy   kimliklarini   aniqlashda   turli   holatlarni   boshdan
kechirishadi.   Bu   makon,   ular   orasidagi   ziddiyatlarni   va   qarorlarni
shakllantiradi.
4. Makonda   voqealar   rivojining   simvolizmi
Badiiy makon asarda ramziy ma’nolarni ham anglatadi. Cho’lpon romanida
makon   faqat   geografik   joy   sifatida   emas,   balki   ruhiy,   ma’naviy   va   falsafiy
o’lchamda   ham   ishlatilgan.   Misol   uchun,   kechki   va   kunduzgi   vaqtlar
o’rtasidagi   qarama-qarshiliklar   qahramonlarning   ichki   kurashlarini   aks
ettiradi, va bu o’z navbatida, obrazlar tizimiga chuqur ta’sir ko’rsatadi.
Badiiy   makon   "Kecha   va   Kunduz"   romanida   nafaqat   voqealar   sodir   bo’ladigan
joyni   ifodalab,   balki   qahramonlarning   ichki   holatlari,   ularning   tashqi   muhit   bilan
o’zaro   aloqalari,   va   o’zlarini   anglash   jarayonlariga   ta’sir   qiladi.   Badiiy   makon
orqali   Cho’lpon   obrazlar   tizimini   yanada   boyitib,   romanning   mazmunini
chuqurlashtiradi.
Cho’lponning   "Kecha   va   Kunduz"   romanida   badiiy   makon   nafaqat   voqealar
rivojini   belgilovchi   fon   sifatida,   balki   asardagi   obrazlar   tizimini   shakllantiruvchi
muhim   unsur   sifatida   xizmat   qiladi.   Muallif   makonni   qahramonlarning   ruhiy
kechinmalari,   ijtimoiy   mavqei   va   dunyoqarashlarini   ochib   berishda   faol
foydalanadi.
Badiiy makonning o’ziga xosligi
Roman makoni ikki asosiy qismga bo’linadi: 1. Shahar makoni   – ijtimoiy ziddiyatlar, yangi dunyoqarashlar va zamonaviy
o’zgarishlar ifodalangan joy.
2. Qishloq   makoni   –   an’anaviy   qadriyatlar,   milliy   urf-odatlar   va   ma’naviy
sokinlikni aks ettiruvchi joy.
Har   ikki   makon   obrazlar   xarakterining   shakllanishiga   turlicha   ta’sir   ko’rsatadi.
Zulayho uchun qishloq makoni himoya va barqarorlik ramzi bo’lsa, Yusuf  uchun
shahar makoni yangi imkoniyatlar va ozodlikning timsoli hisoblanadi.
Makondagi ijtimoiy qatlamlar
Badiiy   makon   orqali   Cho’lpon   qahramonlar   yashayotgan   davrdagi   ijtimoiy
tengsizliklarni ham ochib beradi.
 Boy   xonadonlar   –   ijtimoiy   ziddiyatlar   va   yolg’onchilik   manbai   sifatida
tasvirlanadi.
 Kambag’al   mahallalar   –   oddiy   xalqning   haqiqiy   hayoti   va   ijtimoiy
qiyinchiliklarni   ko’rsatadi.   Bu   qarama-qarshiliklar   makon   tasvirini   yanada
jonlantirib, syujetni chuqurlashtiradi.
Makonga obrazlarning moslashuvi
 Zulayho   va   qishloq   makoni :   Zulayho   uchun   qishloq   makoni   –   an’anaviy
qadriyatlarning   saqlangan   joyi.   Bu   joy   uning   ichki   osoyishtaligi   va   oila
muqaddasligini   aks   ettiradi.   Ammo   Zulayho   bu   makondan   tashqaridagi
erkinlikni ham his qiladi, bu esa uning ichki ziddiyatlarini oshiradi.
 Yusuf   va   shahar   makoni :   Yusuf   shaharda   o’zining   erkinlikka   intilishi   va
shaxsiy o’zgarishlarini ko’rsatadi. Shahar uning ruhiy o’sishi va jamiyatdagi
o’ziga xos o’rinni qidirish jarayonining maydoni hisoblanadi.
Badiiy makon va dramatik voqealar
Romanning dramatik burilishlari ko’pincha makon o’zgarishi bilan bog’liq:
 Zulayhoning   qishloqdan   shaharga   kelishi :   Bu   uning   ruhiy   va   jismoniy
erkinlikka intilishining ramzidir.  Yusufning   makonlararo   harakatlari :   Yusufning   qishloq   va   shahar
o’rtasida   kechgan   harakatlari   uning   ichki   qarama-qarshiliklarini
kuchaytiradi.
Makondagi ramziy ma’nolar
Cho’lpon makonni ramziy ma’no yuklab tasvirlaydi:
 Qishloq  – milliy qadriyatlar va madaniy an’analarning saqlanadigan joyi.
 Shahar  – zamonaviylik, o’zgarishlar va erkinlikning ramzi.
 Yo’l   –   har   ikki   makon   o’rtasidagi   bog’lovchi   element   sifatida   shaxsning
ruhiy va ma’naviy sayohatini aks ettiradi.
Badiiy   makon   roman   voqealarining   chuqurroq   anglashiga   xizmat   qiladi.   Zulayho
va   Yusufning   makonga   bo’lgan   munosabati   ularning   ichki   dunyosini   ochib
beruvchi   muhim   vositadir.   Makon   orqali   Cho’lpon   jamiyatdagi   o’zgarishlar,
qadriyatlar   o’rtasidagi   qarama-qarshilik   va   shaxsning   ichki   kurashlarini   yoritadi.
Shu   sababli,   makon   roman   obrazlarining   xarakterini   to’ldiruvchi   va   ularning
harakatlariga ma’no beruvchi muhim unsurlardan biridir. II Bob. Asardagi ijtimoiy va psixologik obrazlar
2.1. Qahramonlarning ijtimoiy mavqei va o’zaro munosabatlari
Qahramonlarning   ijtimoiy   mavqei:
"Kecha   va   Kunduz"   romanidagi   qahramonlar   turli   ijtimoiy   tabaqalarga   mansub
bo’lib,   ularning   ijtimoiy   mavqei   va   jamiyatdagi   o’rni   asar   davomida   markaziy
o’rin   tutadi.   Cho’lpon   qahramonlarini   jamiyatda   o’z   o’rinlarini   topishga   harakat
qilayotgan shaxslar sifatida tasvirlaydi.
1. Bosh   qahramonlar   (Yusuf   va   Zulayho)
Yusuf   va   Zulayho   romanning   asosiy   qahramonlari   bo’lib,   ular   o’zlarining
ijtimoiy mavqeiga qarab, turli ijtimoiy qatlamlarga mansubdirlar. Yusuf, bir
tomondan,   ilm-fan   va   san’atni   qadrlovchi   ijtimoiy   faol,   o’zgarishlarni
xohlagan   shaxs   sifatida   tasvirlanadi.   Zulayho   esa   o’zining   an’anaviy
qadriyatlar   bilan   bog’langan,   jamiyatda   ustun   mavqega   ega   bo’lgan   ayol
sifatida   ijtimoiy   jihatdan   yuqori   turadi.   Ularning   o’rtasidagi   munosabatlar
ijtimoiy qiyinchiliklar va qarama-qarshiliklarga asoslanadi.
2. Ijtimoiy   ziddiyatlar   va   o’zaro   munosabatlar
Qahramonlarning   ijtimoiy   mavqei   ularning   o’zaro   munosabatlarini
shakllantiradi.   Masalan,   Yusuf   va   Zulayho   o’rtasidagi   munosabatlar,   bir
tomondan, jamiyatdagi ijtimoiy qatlamlar o’rtasidagi ziddiyatni aks ettiradi,
ikkinchi   tomondan   esa,   ular   o’zlarining   shaxsiy   ehtiyojlari   va   orzu-
umidlarini amalga oshirishga intilishadi. Bu munosabatlar roman davomida
rivojlanib,   qahramonlarning   o’ziga   xos   qarorlar   qabul   qilishiga   ta’sir
ko’rsatadi.
3. Qahramonlarning   ijtimoiy   pozitsiyasi   va   uning   o’zgarishi
Ijtimoiy  mavqe   o’zgarishlari,  ayniqsa,   o’zgarmayotgan   ijtimoiy   tuzumlarga
qarshi kurashayotgan qahramonlar orqali namoyon bo’ladi. Ularning har biri
o’z   mavqeini   yaxshilash,   yangi   ijtimoiy   pozitsiyalarni   egallashga   harakat
qiladi, lekin jamiyatning mavjud qadriyatlari va normalaridan kelib chiqqan
holda ular o’zlarining ichki ziddiyatlari va kurashlarini boshdan kechiradilar. O’zaro munosabatlar:
1. Sevgi   va   qiziqishlar
Qahramonlar   o’rtasidagi   asosiy   o’zaro   munosabatlar   sevgi   va   romantik
bog’lanishlarga asoslangan. Yusuf va Zulayho o’rtasidagi munosabatlar, bir
tomondan,   sevgi   va   istaklarni,   ikkinchi   tomondan   esa,   jamiyatdagi
o’zgarishlarni   aks   ettiradi.   Ularning   o’rtasidagi   munosabatlar   roman
davomida ijtimoiy ziddiyatlar va shaxsiy qiyinchiliklar orqali rivojlanadi.
2. Jamiyatga   qarshi   kurash
Romaning   asosiy   qahramonlari   o’zlarining   ijtimoiy   mavqelarini   yoki
ijtimoiy   tizimni   qabul   qilishga   tayyor   emaslar.   Ularning   o’zaro
munosabatlari,   ayniqsa,   zamonaviylik   va   an’anaviy   qadriyatlar   o’rtasidagi
kurashga  bog’liq.  Yusuf   va  Zulayho   bu  kurashni   o’zlarining  munosabatlari
orqali   aks   ettiradilar,   va   bu   munosabatlar   ijtimoiy   tizimni   tanqid   qilishga
olib keladi.
Qahramonlarning   ijtimoiy   mavqei   va   o’zaro   munosabatlari   "Kecha   va   Kunduz"
romanida   asar   tahlilining   markaziy   jihatlaridan   biridir.   Ularning   o’zaro   aloqalari,
ijtimoiy   ziddiyatlari   va   qarama-qarshiliklari   orqali   roman   muhim   ijtimoiy
masalalarni   ko’taradi   va   o’quvchiga   insoniy   o’zgarishlar,   ijtimoiy   tartiblar
o’rtasidagi bog’liqlikni chuqur tushunish imkoniyatini beradi.
Cho’lponning   "Kecha   va   Kunduz"   romanida   qahramonlarning   ijtimoiy   mavqei
va   o’zaro   munosabatlari   asardagi   asosiy   g’oya   va   mavzuni   yoritishda   muhim
ahamiyatga   ega.   Ularning   har   biri   jamiyatning   turli   qatlamlariga   mansub   bo’lib,
o’zaro munosabatlari orqali asardagi ijtimoiy va madaniy ziddiyatlar tasvirlanadi.
Zulayho va uning ijtimoiy mavqei
Zulayho jamiyatning an’anaviy qoidalari va patriarxal tuzumi doirasida yashashga
majbur   bo’lgan   yosh   qizdir.   Uning   oilasi   o’zbek   milliy   an’analari   asosida tarbiyalangan   bo’lsa-da,   Zulayho   bu   an’analar   va   shaxsiy   erkinlik   o’rtasidagi
qarama-qarshiliklarni boshdan kechiradi.
 Oiladagi   mavqei :   Zulayho   jamiyatda   ayollarning   cheklangan   erkinligini
ramziy   aks   ettiradi.   U   o’z   taqdirini   boshqarish   imkoniyatiga   ega   bo’lish
uchun kurashadi.
 Munozaralarga   sabab   bo’lgan   shaxs :   Zulayho   jamiyatdagi   mustahkam
qoidalarga   qarshi   chiqib,   shaxsiy   erkinlik   va   o’zligiga   intilish   uchun   yangi
yo’l qidiradi.
Yusuf va uning ijtimoiy mavqei
Yusuf   jamiyatning   zamonaviy   qarashlarga   moyil   bo’lgan   qismi   vakilidir.   U   o’z
davrining   ilg’or   fikrlaydigan   yoshlaridan   biri   sifatida   an’anaviy   jamiyatdagi
adolatsizliklarga qarshi chiqadi.
 Jamiyatdagi roli : Yusuf millatning ma’naviy uyg’onishi uchun kurash olib
boradi.   Uning   erkin   fikrlashi   va   qarorlari   Zulayho   bilan   o’zaro
munosabatlarida ham namoyon bo’ladi.
 O’zaro   ta’sir :   Yusuf   Zulayhoni   zamonaviy   qarashlarni   qabul   qilishga
ilhomlantiruvchi kuch sifatida ko’rsatilgan.
Ikki qahramonning o’zaro munosabatlari
Zulayho   va   Yusuf   o’rtasidagi   munosabatlar   sevgi,   hurmat   va   o’zaro   tushunish
asosida rivojlanadi, ammo ular bir vaqtning o’zida jamiyatdagi keskin ziddiyatlarni
ham ochib beradi:
 Ijtimoiy cheklovlar : Zulayho va Yusuf o’rtasidagi munosabatlar ijtimoiy va
oilaviy   an’analar   sababli   murakkablikka   duch   keladi.   Bu   cheklovlar
jamiyatning qat’iy patriarxal tuzilishini aks ettiradi.
 Ularning   o’zaro   ta’siri :   Yusuf   Zulayhoni   erkinlikka   intilishga,   o’z
shaxsiyatini   anglashga   chorlaydi,   Zulayho   esa   Yusufni   o’z   his-tuyg’ularini
anglashga undaydi. Qahramonlar o’rtasidagi qarama-qarshiliklar
Ularning   munosabatlarida   faqat   uyg’unlik   emas,   balki   ichki   va   tashqi   ziddiyatlar
ham mavjud:
 Ichki   ziddiyatlar :   Zulayho   va   Yusuf   o’z   his-tuyg’ulari   va   jamiyatning
qattiq qoidalari o’rtasida kurashadilar.
 Tashqi qarshiliklar : Ularning sevgi munosabatlariga jamiyatdagi an’anaviy
qarashlar va Zulayhoning oilasi to’sqinlik qiladi.
Asardagi boshqa qahramonlar va ularning o’zaro munosabatlari
Romandagi boshqa qahramonlar ham turli ijtimoiy mavqelarga ega bo’lib, Zulayho
va Yusufning hayotiga bevosita ta’sir ko’rsatadi:
 Zulayhoning   oilasi :   Patriarxal   jamiyatni   ramziy   aks   ettiruvchi   xonadon
sifatida   tasvirlanadi.   Ular   Zulayhoning   erkinlikka   bo’lgan   intilishlariga
to’sqinlik qiladi.
 Yusufning  atrofidagilar :   Uning  zamonaviy  dunyoqarashlarini   tushunishga
harakat   qilgan   yoki   ularga   qarshi   chiqqan   shaxslar   asardagi   qarama-
qarshiliklarni kuchaytiradi.
Qahramonlarning   ijtimoiy   mavqei   va   o’zaro   munosabatlari   romandagi   ijtimoiy,
madaniy   va   ma’naviy   ziddiyatlarni   yoritishda   markaziy   o’rin   tutadi.   Zulayho   va
Yusuf   o’z   munosabatlari   orqali   jamiyatdagi   cheklovlar   va  shaxsiy   erkinlik   uchun
kurashni   aks   ettiradi.   Bu   munosabatlar   orqali   Cho’lpon   o’z   davrining   ijtimoiy
muammolariga e’tibor qaratib, yangi avlod uchun ozodlik va ma’naviy uyg’onish
yo’llarini ko’rsatadi.
2.2. Obrazlarning psixologik tahlili: ichki kechinmalar va ruhiy holatlar
"Kecha   va   Kunduz"   romanida   qahramonlarning   psixologik   portreti   va   ruhiy
holatlari   ularning   xarakterlarini   chuqurroq   tushunishga   imkon   beradi.   Cho’lpon
obrazlarni nafaqat tashqi harakatlari orqali, balki ularning ichki kechinmalari, ruhiy
holatlari   va   psixologik   kurashlarini   tahlil   qilish   orqali   yoritadi.   Roman   davomida qahramonlarning   ichki   dunyosi,   o’z-o’zini   anglash,   qaror   qabul   qilish   jarayonlari
va ularning ruhiy holatlari markaziy o’rin tutadi.
1.   Ichki   kechinmalar   va   ruhiy   kurashlar
Qahramonlarning   ichki   kechinmalari   va   ruhiy   holatlari   ularning   qarorlariga   va
ijtimoiy   munosabatlariga   ta’sir   qiladi.   Asosiy   qahramonlar,   ayniqsa,   Yusuf   va
Zulayho o’rtasidagi munosabatlar orqali ularning psixologik holatlari ochiladi.
 Yusuf :   Yusufning   ichki   kechinmalari   roman   davomida   asosiy   psixologik
ziddiyatlarni   aks   ettiradi.   U   o’zining   shaxsiy   orzu-umidlarini   amalga
oshirishda,   zamonaviylik   va   an’anaviy   qadriyatlar   o’rtasida   tanlov   qilishda
ikkilanishlarni   boshdan   kechiradi.   Uning   ruhiy   holati   ko’pincha   o’z-o’ziga
bo’lgan   ishonchsizlik,   qaror   qabul   qilishdagi   noaniqlik   va   ijtimoiy   tizimga
nisbatan tanqidiy qarashlar bilan ifodalanadi.
 Zulayho :   Zulayhonig   psixologik   portreti   uning   ichki   dunyosining
murakkabligini   ko’rsatadi.   U   an’anaviy   qadriyatlar   bilan   bog’liq,   biroq
o’zining   erkinlikka   intilishi   va   zamonaviy   fikrlarni   qabul   qilishga   harakat
qiladi. Uning ruhiy holati ko’pincha o’ziga bo’lgan ishonch va ichki qarama-
qarshiliklar bilan to’la bo’ladi. Zulayho o’zining o’zi bilan va jamiyat bilan
bo’lgan munosabatlarida doimiy psixologik kurashni boshdan kechiradi.
2.   Ichki   monologlar   va   ruhiy   o’zgarishlar
Asarda   qahramonlarning   ichki   monologlari   ularning   ruhiy   holatini   tushunishga
yordam   beradi.   Ular   o’zlarini   anglash   jarayonida   ko’pincha   ichki   dialoglar
o’tkazadilar, bu esa ularning ichki kechinmalarini ko’rsatadi.
 Ichki   monologlar   orqali   qahramonlar   o’zlarining   his-tuyg’ularini,
tashvishlarini   va   orzularini   aks   ettiradilar.   Bu   momentlar   ularning   ruhiy
holatini, ichki kurashlarini ifodalashda muhim ahamiyatga ega. Misol uchun,
Yusufning o’z orzulari va haqiqat o’rtasidagi ziddiyatlari, Zulayhonig yangi
dunyoqarashni   izlashdagi   kurashlari   ichki   monologlar   orqali   yaxshi   aks
ettiriladi. 3.   Psixologik   o’zgarishlar   va   rivojlanish
Roman   davomida   qahramonlar   ichki   psixologik   o’zgarishlarni   boshdan
kechiradilar.   Ular   o’zlarining   ichki   dunyosini   tushunishga   harakat   qiladilar   va   bu
jarayon   o’zgarishlarga   olib   keladi.   Bunda   psixologik   rivojlanishning   turli
bosqichlari o’z aksini topadi:
 Yusuf   o’zining   ichki   kurashlarini   yengib   o’tgach,   yangi   fikrlarni   qabul
qilishga va o’z hayotini yangi yo’nalishda shakllantirishga harakat qiladi.
 Zulayho   esa   o’zining   ichki   qarama-qarshiliklarini   yengib,   shaxsiy   erkinlik
va o’ziga bo’lgan ishonchini tiklashga harakat qiladi.
4.   Ruhiy   holatlar   va   tashqi   muhit   o’rtasidagi   bog’liqlik
Qahramonlarning ruhiy holatlari va tashqi muhit o’rtasidagi bog’liqlik asarda aniq
ifodalangan.   Tashqi   makon,   tabiat   va   ijtimoiy   vaziyatlar   qahramonlarning   ichki
ruhiy   holatiga   ta’sir   ko’rsatadi.   Masalan,   Yusuf   va   Zulayho   o’rtasidagi
munosabatlar,   qahramonlarning   ruhiy   holatiga   muhit   va   ijtimoiy   sharoitlarning
ta’siri orqali shakllanadi.
"Kecha va Kunduz" romanidagi qahramonlarning psixologik tahlili ularning ichki
kechinmalarini   va   ruhiy   holatlarini   chuqurroq   tushunishga   imkon   beradi.
Qahramonlarning ichki dunyosi, ularning qaror qabul qilishdagi kurashlari va o’z-
o’zini anglash jarayonlari romanning markaziy mavzularini tashkil etadi.   Bu tahlil
orqali asarning mazmuni va uning obrazlar tizimining chuqurligi ochiladi.
Cho’lponning   "Kecha va Kunduz"   romanida qahramonlarning psixologik tahlili
chuqur badiiy tasvir vositalari orqali yoritiladi. Ularning ichki kechinmalari, ruhiy
holatlari   va   qarama-qarshiliklari   asar   syujetining   dinamikasini   ta’minlab,
o’quvchini ularning ichki dunyosiga yaqinlashtiradi. Zulayhoning psixologik portreti
Zulayho   asarning   markaziy   obrazlaridan   biri   sifatida   ichki   kechinmalari   bilan
alohida   ajralib   turadi.   U   an’anaviy   jamiyatning   qattiq   qoidalari   bilan   o’z   erkinlik
istagi o’rtasida ichki ziddiyatlarni boshdan kechiradi.
 Ichki   kurashlari :   Zulayho   o’z   his-tuyg’ularini   tushunishga   va   hayotida
yangi   yo’l   topishga   harakat   qiladi.   Uning   ruhiy   holati   qattiq   shubha   va
qo’rquvdan ilhom va jasoratga qadar rivojlanadi.
 Ruhiy tanglik : Uning jamiyat va oilaviy an’analar bilan bo’lgan kurashlari
Zulayhoni tinimsiz o’ylash va o’zini anglash yo’liga olib boradi.
 Sevgi   va   jasoratning   uyg’unligi :   Zulayho   Yusufga   bo’lgan   sevgisi   orqali
yangi kuch va o’z hayotini o’zgartirishga qobiliyat topadi.
Yusufning psixologik tahlili
Yusufning   obrazida   shaxsiy   erkinlik   uchun   intilish   va   ijtimoiy   muammolarni   hal
qilishga bo’lgan ehtiyoj yaqqol ko’zga tashlanadi.
 Ichki   ziddiyatlar :   Yusuf   milliy   qadriyatlarni   hurmat   qilish   bilan   birga,
zamonaviy   fikr   va   erkinlikka   intiladi.   Bu   uning   ichki   dunyosidagi
ziddiyatlarni oshiradi.
 Maqsad   sari   intilish :   Yusuf   ijtimoiy   adolatsizlikka   qarshi   kurashda   o’z
hayotini fido qilishga tayyor bo’lgan, qat’iyatli shaxs sifatida tasvirlanadi.
 Sevgi   va   mas’uliyat :   Yusuf   Zulayhoni   sevadi,   ammo   uning   hayotidagi
ijtimoiy va siyosiy maqsadlar ushbu munosabatlarni murakkablashtiradi.
Ikkala qahramonning ruhiy yaqinligi
Zulayho va Yusufning ruhiy holatlari ko’p hollarda bir-birini to’ldiradi:
 Zulayho Yusufdan ilhom olib, o’z hayotini o’zgartirishga harakat qiladi.
 Yusuf esa Zulayhoning nozik ruhiy holatini tushunib, unga nisbatan hurmat
va mehrni oshiradi. Asardagi boshqa qahramonlarning psixologiyasi
 Zulayhoning   oilasi :   Ularning   ruhiy   holati   an’analar   va   qattiq   qoidalarga
asoslangan.   Bu   qahramonlar   Zulayho   uchun   ijtimoiy   bosimni   ramziy
ifodalovchi obrazlar sifatida gavdalanadi.
 Jamiyatdagi   boshqa   shaxslar :   Ularning   psixologiyasi   orqali   Cho’lpon
ijtimoiy   va   madaniy   ziddiyatlarni   yoritadi.   Ular   orasida   Zulayho   va
Yusufning   qarashlariga   qarshi   chiqadigan,   ularga   yordam   beradigan   yoki
ular bilan hamfikr bo’lganlar bor.
Psixologik tahlilning badiiy vositalari
 Tush   va   xotiralar :   Zulayho   va   Yusufning   orzulari   va   xotiralari   ularning
ichki dunyosini ochib beradi.
 Dialog   va   monolog :   Qahramonlarning   so’zlari   va   ichki   fikrlari   orqali
ularning psixologiyasi chuqurroq yoritiladi.
 Tashqi   va   ichki   voqealar   uyg’unligi :   Qahramonlarning   ichki   holatlari
ko’pincha voqealardagi keskinlik va dramatizm bilan mos keladi.
Psixologik tahlilning ahamiyati
Cho’lpon   qahramonlarning   ichki   kechinmalarini   chuqur   tasvirlash   orqali   inson
ruhiyatining   murakkabligini,   qaror   qabul   qilish   jarayonidagi   ziddiyatlarni   va
shaxsiy   o’sishni   ochib   beradi.   Zulayho   va   Yusufning   psixologik   portretlari
jamiyatdagi   muammolarni   va   o’zgarishlarga   bo’lgan   ehtiyojni   yorituvchi   kuchli
vosita sifatida xizmat qiladi.
Obrazlarning   psixologik   tahlili   orqali   roman   hayotiy   voqealarning   chuqurroq
anglashiga   yordam   beradi.   Zulayho   va   Yusufning   ichki   kurashlari,   ularning
jamiyatdagi   roli   va   bir-birlariga   bo’lgan   munosabatlari   orqali   o’quvchi   insoniy
hissiyotlarning   universalligini   tushunadi.   Bu   tahlil   "Kecha   va   Kunduz"   asarining
estetik va falsafiy qiymatini oshiradi. Cho’lponning   "Kecha   va   Kunduz"   romanida   erkak   va   ayol   qahramonlar   bir-
biridan   farq   qiluvchi,   ammo   bir-birini   to’ldiruvchi   obrazlar   sifatida   gavdalanadi.
Ularning xarakterlari  va ramziy  ma’nolari  asardagi  ijtimoiy, ma’naviy  va falsafiy
g’oyalarni yoritishda muhim o’rin tutadi.
 Zulayho   o’zining   ichki   kechinmalari,   kurashga   to’la   hayoti   bilan   ayol
ozodligining,   erkinlik   uchun   intilishning   ramzi   hisoblanadi.   U   an’anaviy
jamiyatdagi   ayollarning   cheklangan   holatini   ifodalaydi   va   shu   bilan   birga,
yangi   davrda   o’z   shaxsiyatini   anglashga   intiluvchi   ayol   obrazini
gavdalantiradi.   Zulayho   milliy   qadriyatlar   va   zamonaviy   fikrlashning
uyg’unligini aks ettiradi.
 Yusuf  esa erkaklarning jamiyatdagi mas’uliyatini va milliy uyg’onish ruhini
ifodalovchi   obrazdir.   U   jamiyatdagi   adolatsizliklarga   qarshi   chiqadi   va
shaxsiy baxtidan ko’ra, ijtimoiy adolatni ustuvor  qo’yadi. Yusuf  millatning
kelajak   sari   intilishini,   erkaklarning   o’z   xalqiga   bo’lgan   fidoyiligi   va
mas’uliyatini ramziy tarzda ifodalaydi.
Erkak va ayol qahramonlarning munosabatlari
Zulayho va Yusufning o’zaro aloqalari sevgi va tushunish asosida qurilgan bo’lsa-
da,   ular   bir   vaqtning   o’zida   jamiyatdagi   ziddiyatlarni   ham   ochib   beradi.   Bu
munosabatlar orqali asar erkak va ayol o’rtasidagi tenglik, hurmat va hamkorlikka
e’tibor qaratadi.
Ramziy ma’nolar
 Zulayho   va   Yusufning   xarakterlari   milliy   uyg’onish,   erkinlik   va
zamonaviylik kabi g’oyalarning ramzidir.
 Zulayho o’z erkinligini izlayotgan millatning ayol timsoli bo’lsa, Yusuf esa
erkaklikning jasorat va fidoyilik timsoli sifatida tasvirlangan.
 Ularning   sevgisi   jamiyatda   ijtimoiy   uyg’unlik   va   insoniy   qadriyatlarning
ahamiyatini ta’kidlaydi. Erkak   va   ayol   qahramonlarning   xarakterlari   hamda   ramziy   ma’nolari   orqali
Cho’lpon   o’z   davrining   murakkab   ijtimoiy   va   ma’naviy   masalalarini   yoritadi.
Ularning   o’zaro   munosabatlari   va   ichki   kechinmalari   orqali   roman   o’quvchini
inson   ruhiyatining   chuqur   qatlamlariga   olib   kiradi   va   zamonaviylikka   intilish
yo’lini   ko’rsatadi.   Bu   asar   erkak   va   ayol   qahramonlarning   o’zaro   bog’liqligi   va
ularning birgalikdagi kurashlari orqali milliy uyg’onish falsafasini tasdiqlaydi.
2.3. Erkak va ayol qahramonlarning xarakteristikasi va ularning ramziy
ma’nolari
"Kecha   va   Kunduz"   romanidagi   erkak   va   ayol   qahramonlar   o’rtasidagi
munosabatlar,   ularning   xarakteri   va   ramziy   ma’nolari   romanning   markaziy   tahlil
nuqtalaridan biridir. Cho’lpon erkak va ayol qahramonlarini nafaqat ijtimoiy, balki
ma’naviy   va   psixologik   jihatdan   ham   tahlil   qilib,   ular   orqali   jamiyatdagi
qadriyatlar, ziddiyatlar va insoniyatning ruhiy holatlarini ko’rsatadi.
1. Erkak qahramonning xarakteristikasi: Yusuf
Yusuf   romanining   asosiy   erkak   qahramoni   bo’lib,   u   zamonaviylikni,   erkin
fikrlashni va o’zgarishni ifodalaydi. Uning xarakteri, o’ziga xos ichki kurashlari va
jamiyat   bilan   bo’lgan   munosabati   asar   davomida   o’zgara   boshlaydi.   Yusufning
xarakteristikasi quyidagi jihatlar orqali yoritiladi:
 Zamonaviy fikrlar va erkinlik : Yusufning asosiy xususiyati – u zamonaviy
fikrlarga   ega,   qadimiy   qadriyatlarni   va   jamiyatning   noxolis   tizimini   tanqid
qiladi. U erkinlikni, ijtimoiy tenglikni va ilm-fan taraqqiyotini orzu qiladi.
 Ichki   kurash   va   ikkilanishlar :   Yusufning   xarakterida   kuchli   ichki
ziddiyatlar   mavjud.  U  o’z  orzulari   va  jamiyatning  talablariga  moslashishga
uringanida   ko’plab   ikkilanishlar   va   ruhiy   tugunlarga   duch   keladi.   Ushbu
ichki kurashlar uning o’zligini topishga bo’lgan intilishlarini aks ettiradi.
 Ramziy ma’no : Yusuf, romanda, o’zining zamonaviylik va o’zligini izlash
orqali   yangi   fikrlarni,   o’zgarishlarni   va   ilg’or   dunyoqarashni   ramziy ravishda ifodalaydi.   U yengilmas ruh, yangilikka intilishning ramzi sifatida
tasvirlanadi.
2. Ayol qahramonning xarakteristikasi: Zulayho
Zulayho   romanining   asosiy   ayol   qahramoni   bo’lib,   uning   xarakteri   an’anaviy
qadriyatlar   va   zamonaviy   o’zgarishlar   o’rtasidagi   ziddiyatni   aks   ettiradi.   Uning
xarakteri   va   psixologiyasi   roman   davomida   muhim   o’zgarishlarga   yuz   tutadi.
Zulayhonig xarakteristikasi quyidagi jihatlar orqali ko’rsatiladi:
 An’anaviy   qadriyatlar   va   ma’naviy   izlanishlar :   Zulayho,   jamiyatdagi
qadriyatlar   va   o’z   o’rnini   anglash   jarayonida,   o’zini   an’anaviy   qadriyatlar
bilan bog’laydi. Uning xatti-harakatlari, fikrlari va qarorlari, shu bilan birga,
uning   o’zini   zamonaviy   dunyoqarashga   yaqinlashtirish   intilishlarini   aks
ettiradi.
 Ichki   kurash   va   o’zlikni   anglash :   Zulayho   o’zining   ichki   dunyosida
o’zligini   izlashga   harakat   qiladi,   lekin   o’zaro   ziddiyatlar   va   jamiyatning
talablariga moslashishdagi qiyinchiliklar uni ruhiy jihatdan iztirobga soladi.
U o’zining haqiqiy o’rnini topish uchun kurashadi.
 Ramziy   ma’no :   Zulayho   ramziy   jihatdan   qadriyatlar   inqirozini,   erkinlikka
bo’lgan   ehtiyojni,   shuningdek,   zamonaviylik   va   an’anaviylik   o’rtasidagi
tug’ilgan   ziddiyatni   ifodalaydi.   U   yangi   o’zgarishlarni   qabul   qilishdagi
noaniqlik va ikkiyuzlamachilikni ramziy tarzda namoyon qiladi.
3. Erkak va ayol o’rtasidagi munosabatlar va ramziy ma’nolar
Yusuf   va   Zulayho   o’rtasidagi   munosabatlar   romanning   markaziy   mavzularidan
biridir.   Ularning   o’rtasidagi   o’zaro   munosabatlar,   ichki   kechinmalar,   va   orzu-
umidlar, ayniqsa, zamonaviylik va an’anaviy qadriyatlar o’rtasidagi ziddiyatni aks
ettiradi.   Ularning   munosabatlari   orqali   roman   jamiyatdagi   ijtimoiy   va   ma’naviy
o’zgarishlarni ko’rsatadi.
 Ziddiyatlar   va   qarama-qarshiliklar :   Yusuf   va   Zulayho   o’rtasidagi
munosabatlar,   bir   tomondan,   sevgi   va   o’zaro   hurmatni   aks   ettirsa,   ikkinchi tomondan,   ijtimoiy,   ma’naviy   va   psixologik   ziddiyatlar   bilan   to’lgan.   Ular
o’zlarining ichki kechinmalarini, orzularini va qarashlarini tasvirlashda  bir-
birlarini to’ldirib, asar davomida o’zgarishlarga olib keladi.
 Ramziy   ma’no :   Ularning   munosabatlari,   ramziy   jihatdan,   jamiyatdagi
qadriyatlar inqirozini va o’zgarishlar ehtiyojini ifodalaydi. Zulayho va Yusuf
o’rtasidagi   o’zaro   munosabatlar,   bir   tomondan,   jamiyatdagi   yuksak
ma’naviy   qadriyatlarning   saqlanishiga,   ikkinchi   tomondan   esa,   yangilik   va
o’zgarishlarning zarurligini ko’rsatadi.
Erkak va ayol qahramonlarning xarakterlari va ularning ramziy ma’nolari "Kecha
va   Kunduz"   romanining   asosi   sifatida   xizmat   qiladi.   Cho’lpon,   ularning   orqali
zamonaviylik,   an’anaviy   qadriyatlar   va   ma’naviy   izlanishlarni   aks   ettiradi.
Qahramonlarning ichki kechinmalari, o’zaro munosabatlari va ramziy ma’no orqali
asar   jamiyatdagi   o’zgarishlarni,   qadriyatlar   inqirozini   va   insoniyatning   ruhiy
holatini chuqur tahlil qiladi. III Bob. Obrazlar tizimida milliy va madaniy qadriyatlar
3.1. Milliy qadriyatlar aks etgan obrazlar
"Kecha   va   Kunduz"   romanida   milliy   qadriyatlar   va   an’analar   o’zining   markaziy
o’rin   tutishini   ko’rish   mumkin.   Cho’lponning   asarida,   milliy   qadriyatlar   nafaqat
tashqi   ko’rinishda,   balki   qahramonlarning   ichki   dunyosida   ham   aks   etadi.   Asar
orqali   milliy   identitet,   qadriyatlar   tizimi,   insonning   jamiyatdagi   o’rni   va   uning
ma’naviy   qadr-qimmati   ko’rsatiladi.   Romandagi   obrazlar   milliy   qadriyatlar   va
an’analarni o’z ichiga olgan holda, o’z vaqtida ijtimoiy va madaniy o’zgarishlarga
ham ishora qiladi.
1. Milliy qadriyatlarni ifodalovchi qahramonlar
 Zulayho :   Zulayho,   romandagi   asosiy   ayol   qahramonlardan   biri,   milliy
qadriyatlarni   eng   chuqur   his   qilgan   va   ularni   o’z   hayotiga   tatbiq   etishga
harakat   qilgan   obraz   sifatida   taqdim   etiladi.   U   o’zining   xulq-atvori,
qadriyatlari   va   ma’naviy   dunyosida   an’anaviy   o’ziga   xosliklarni   saqlaydi.
Zulayho o’zining ma’naviy qadriyatlari orqali ayollarning jamiyatdagi o’rni,
oila va oilaviy qadriyatlar, oilaga bo’lgan hurmatni ifodalaydi.   Uning xatti-
harakatlarida,   mulohazalarida   milliy   an’analar   va   qadriyatlar   chuqur   joy
oladi.
 Yusuf :   Yusufning   xarakteri   ham   milliy   qadriyatlarni   ifodalashda   o’ziga
xosdir. U zamonaviy fikrlar va ilm-fanni qadrlaydi, lekin shu bilan birga, o’z
milliy   madaniyatiga,   tarixiga   va   qadriyatlariga   hurmat   bilan   qaraydi.
Yusufning shaxsiy izlanishlari, o’zligini anglash va zamonaviylikka bo’lgan
intilishi  uning  milliy  qadriyatlar   bilan bog’liq bo’lgan ichki   kechinmalarini
aks ettiradi. U, o’zicha, yangi dunyoqarashni qabul qilishga intilsa-da, milliy
an’analar bilan bog’lanishni unutmadi.
2. Milliy qadriyatlarning jamiyatdagi o’rni va aks etishi
Milliy   qadriyatlar   "Kecha   va   Kunduz"   romanida   asosan   qahramonlarning
xarakterlari,   o’zaro   munosabatlari   va   ijtimoiy   pozitsiyalarida   aks   etadi.   Ushbu qadriyatlar, ayniqsa, turmush qurish, oilaviy hayot, o’zaro hurmat va adolatni o’z
ichiga oladi.
 Oilaviy   qadriyatlar :   Romandagi   oilaviy   qadriyatlar   an’anaviy   tarzda
o’zining   salbiy   va   ijobiy   jihatlari   bilan   tasvirlanadi.   Zulayho,   o’z   o’rnida,
oilaning mustahkamligini saqlashga intiladi, shu bilan birga, oiladagi noxolis
muhitni   tanqid   qiladi.   Yusuf   esa   oilaviy   qadriyatlarni   qadrlasa-da,
jamiyatdagi o’zgarishlarni va insonning erkinligini izlashga intiladi.
 Jamiyat   va   qadriyatlar   o’rtasidagi   ziddiyat :   Milliy   qadriyatlar   va
an’analar,   romanda   jamiyatda   o’zgarishlarga   qarshi   kurashishning   ramzi
sifatida   aks   etadi.   O’zgarishlarga   intilish,   yangi   dunyoqarashlarni   qabul
qilish   milliy   qadriyatlar   bilan   to’qnashadi.   Bu   esa,   qahramonlarning   ichki
kechinmalarini   va   ruhiy   holatlarini   shakllantiradi.   Yusuf   va   Zulayho
o’rtasidagi   munosabatlar   orqali   milliy   qadriyatlar   va   yangi   qarashlar
o’rtasidagi ziddiyat ko’rinadi.
3. Milliy qadriyatlar va ramziy ma’no
 Zulayhonig   an’anaviy   qadriyatlarni   saqlashga   bo’lgan   ishtiyoqi :
Zulayho   o’zining   an’anaviy   qadriyatlariga   sodiq   qoladi.   Uning   oilasi,
farzandlar,   oila   ichidagi   o’zaro   munosabatlar,   ulug’langan   qadriyatlar   -
hammasi uning milliy madaniyatini aks ettiradi. Zulayho, bir tomondan, o’z
zamonasining ayoliga xos va jamiyatdagi o’z o’rnini topishga harakat qilsa,
ikkinchi tomondan, milliy qadriyatlar bilan bog’lanishni saqlaydi.
 Yusufning   modernizmga   bo’lgan   intilishi :   Yusuf,   o’zining   zamonaviy
fikrlarini, ilm-fan va san’atni qadrlashni xohlagan holda, milliy qadriyatlarni
ham   unutmaydi.   Uning   shaxsiy   izlanishlari,   yangi   dunyoqarashni   qabul
qilishga   intilishi,   milliy   qadriyatlar   bilan   birga,   uning   ruhiy   o’zgarishlarini
ramziy tarzda ko’rsatadi.
"Kecha   va   Kunduz"   romanidagi   milliy   qadriyatlar,   Cho’lponning   obrazi   orqali,
jamiyat   va   shaxs   o’rtasidagi   doimiy   ziddiyatlar   va   qarama-qarshiliklarni   aks ettiradi.   Milliy   qadriyatlar,   ayniqsa,   qahramonlarning   xarakterlarida,   ularning
o’zaro munosabatlarida va hayotdagi qarorlarida muhim o’rin tutadi. Roman orqali
milliy   qadriyatlar   va   an’anaviylikning   zamonaviy   dunyoqarashlar   bilan
to’qnashuvi chuqur tahlil qilinadi.
3.2. Asardagi zamonaviy va an’anaviy qadriyatlarning qarama-qarshiligi
"Kecha   va   Kunduz"   romanida   zamonaviy   va   an’anaviy   qadriyatlar   o’rtasidagi
qarama-qarshilik asar davomida asosiy motivlardan biri sifatida namoyon bo’ladi.
Cho’lpon,   ushbu   ikki   dunyoqarashning   o’zaro   to’qnashuvini,   inson   shaxsining
o’zligini anglashdagi kurashini va ijtimoiy o’zgarishlar muammolarini tasvirlaydi.
Roman   orqali   zamonaviy   va   an’anaviy   qadriyatlar   o’rtasidagi   ziddiyatlarning
insoniyat  hayotiga, uning qarorlariga, ichki  kechinmalariga qanday ta’sir  qilishini
ko’rsatadi.
1. An’anaviy qadriyatlar va ularning ifodalanishi
An’anaviy   qadriyatlar   romanda   ko’pincha   oilaviy,   ijtimoiy   va   ma’naviy
me’yorlarga   asoslanadi.   Ular   uzoq   vaqt   davomida   shakllangan   va   jamiyatda
o’zining   mustahkam   o’rniga   ega   bo’lgan   qadriyatlarni   aks   ettiradi.   Quyidagi
jihatlar an’anaviy qadriyatlarni ifodalaydi:
 Oilaviy qadriyatlar : Asarda oilaning roli va qadriyatlari juda muhim o’rin
tutadi.   Zulayho,   o’zining   oilaviy   vazifalarini   ado   etishga,   oilani
mustahkamlashga,   jamiyatning   an’anaviy   me’yorlariga   rioya   qilishga
harakat qiladi. Uning xatti-harakatlari va qarorlari oilaga nisbatan an’anaviy
hurmatni va sadoqatni namoyish etadi.
 Ma’naviy qadriyatlar : Milliy madaniyat va ma’naviyat, asarda qadrlanadi.
Qahramonlar,   ayniqsa,   Yusuf   va   Zulayho,   o’zlarining   ma’naviy   holatini
saqlashga   harakat   qilishadi.   O’z-o’zini   anglash,   o’zgarmas   qadriyatlar,
vatanparvarlik va milliy an’analar ustuvor bo’ladi.
2. Zamonaviy qadriyatlar va ularning ifodalanishi Zamonaviy qadriyatlar roman orqali yangilikka, o’zgarishga va ijtimoiy erkinlikka
intilish   sifatida   aks   ettiriladi.   Ular   an’anaviy   qadriyatlar   bilan   ziddiyatda   bo’lib,
o’zgarishlarni  va  yangi   dunyoqarashlarni   ifodalaydi.   Quyidagi   jihatlar  zamonaviy
qadriyatlarni ko’rsatadi:
 Erkinlik   va   shaxsiy   huquqlar :   Yusufning   zamonaviy   qarashlari,   uning
o’zining   va   boshqalarning   huquqlarini   qadrlashga   intilishi,   yangi   fikrlarni
qabul   qilishga   bo’lgan   ehtiyojini   aks   ettiradi.   U   jamiyatdagi   mavjud   qat’iy
me’yorlarga qarshi chiqadi va shaxsiy erkinlikni ustun qo’yadi.
 Ilm-fan   va   taraqqiyot :   Zamonaviy   qadriyatlar   ilm-fan   va   taraqqiyotga
asoslanadi.   Yusuf,   ilm-fan   va   madaniyatni   qadrlaydi,   yangi   bilimlarni
olishga   intiladi   va   jamiyatdagi   an’anaviy   tizimlarga   qarshi   kurashadi.   U,
shuningdek,   yangi   dunyoqarashni   o’rganishga   va   o’zining   ruhiy   erkinligini
topishga harakat qiladi.
3. Qarama-qarshilik va uning ifodalanishi
Asarda   zamonaviy   va   an’anaviy   qadriyatlar   o’rtasidagi   qarama-qarshiliklarning
ko’plab   misollari   mavjud.   Bu   qarama-qarshiliklar   qahramonlarning   ichki
kechinmalarini   va   o’zaro   munosabatlarini   shakllantiradi.   Ularning   bir-biri   bilan
to’qnashuvi ijtimoiy va ma’naviy o’zgarishlar haqida chuqur fikr yuritishga imkon
beradi.
 Yusuf   va   Zulayho   o’rtasidagi   ziddiyat :   Yusufning   zamonaviy   fikrlari   va
erkinlikka bo’lgan intilishi bilan Zulayhonig an’anaviy qadriyatlar va oilaviy
me’yorlarga bo’lgan sadoqati o’rtasida kuchli ziddiyat mavjud. Zulayho o’z
oilasini   va   jamiyatning   qadriyatlarini   saqlashga   harakat   qilsa,   Yusuf   yangi
dunyoqarashlarni   qabul   qilishni   va   zamonaviylikni   qidiradi.   Ularning
munosabatlaridagi   bu   qarama-qarshiliklar   ularning   ruhiy   holatlarini   va
qarorlarini shakllantiradi.
 Ijtimoiy   me’yorlarga   qarshi   kurash :   Asarda   an’anaviy   jamiyatda
yashovchi   qahramonlar   yangi   fikrlar,   yangiliklar   va   o’zgarishlarga   qarshi turishadi.   Ularning   zamonaviy   qarashlarga   bo’lgan   munosabati,   bir
tomondan,   jamiyatning   kelajagi   haqida   o’ylashni,   ikkinchi   tomondan   esa,
eski   qadriyatlarni   saqlashni   talab   qiladi.   Bu   qarama-qarshilik   ijtimoiy
o’zgarishlarni anglatadi va qahramonlarning ichki kurashlarini aks ettiradi.
4. Qarama-qarshilikning ramziy ma’nolari
Zamonaviy va an’anaviy qadriyatlar o’rtasidagi qarama-qarshilik romanda ramziy
ma’nolarni ham o’zida aks ettiradi. Asar davomida bu ikki dunyoqarash o’rtasidagi
to’qnashuv   insonning   o’zligini   topishga,   yangi   dunyoqarashni   qabul   qilishga   va
ruhiy erkinlikka erishishga bo’lgan intilish sifatida ramzlashadi.
 Zulayho   va   Yusufning   ramziy   roli :   Zulayho   an’anaviy   qadriyatlarning
ramzi   sifatida,   Yusuf   esa   zamonaviylik   va   erkinlikning   ramzi   sifatida
tasvirlanadi.   Ularning   o’rtasidagi   munosabatlar   orqali   roman   zamonaviylik
va an’anaviylik o’rtasidagi ziddiyatni ko’rsatadi.
 Milliy   qadriyatlar   va   o’zgarishlarning   ramzi :   Asarda   milliy   qadriyatlar,
o’zgarishlar   va   yangi   fikrlar   o’rtasidagi   to’qnashuvlar   ramziy   tarzda
yoritilgan.   Bu   qarama-qarshilik   asar   davomida   jamiyatdagi   o’zgarishlarni,
yangi davrni va shaxsning erkinligini ifodalaydi.
"Kecha   va   Kunduz"   romanida   zamonaviy   va   an’anaviy   qadriyatlar   o’rtasidagi
qarama-qarshiliklar   asarning   markaziy   motivlaridan   biridir.   Cho’lpon,   ushbu
qarama-qarshiliklarni   nafaqat   ijtimoiy,   balki   shaxsiy   darajada   ham   tahlil   qiladi.
Qahramonlarning   ichki   kurashlari,   ularning   qarorlari   va   o’zaro   munosabatlari
zamonaviy   va   an’anaviy   qadriyatlar   o’rtasidagi   ziddiyatlarni   yoritishda   katta
ahamiyatga ega.
3.3. Obrazlar tizimida muallifning falsafiy qarashlari
"Kecha va Kunduz" romanida Cho’lponning falsafiy qarashlari, asarning obrazlar
tizimi   orqali   chuqur   ifodalangan.   Muallifning   falsafiy   qarashlari,   jamiyatdagi
o’zgarishlar,   shaxsning   o’zini   anglash   va   uning   ichki   kurashlari,   shuningdek, zamonaviy   va   an’anaviy   qadriyatlar   o’rtasidagi   ziddiyatlar   orqali   ko’rinadi.
Cho’lponning   obrazlari   nafaqat   xarakterlar,   balki   o’zaro   munosabatlar,   ichki
kechinmalar   va   ruhiy   holatlar   orqali   muallifning   falsafiy   dunyoqarashini   aks
ettiradi.
1. Falsafiy qarashlar va obrazlarning o’zaro munosabatlari
Cho’lponning   romanidagi   obrazlar   bir-biri   bilan   o’zaro   munosabatda   bo’lib,
o’zlarining   ichki   dunyosida   muallifning   falsafiy   qarashlarini   aks   ettiradi.
Obrazlarning   o’zaro   munosabatlari   orqali   shaxsiy   erkinlik,   ma’naviyat,   insoniy
qadriyatlar va jamiyatdagi o’zgarishlar kabi mavzular yoritiladi.
 Zulayho   va   Yusuf   o’rtasidagi   munosabatlar :   Zulayho   va   Yusuf
o’rtasidagi munosabatlar, asarda muallifning falsafiy qarashlari va insonning
ichki   kurashlarini   aks   ettiradi.   Zulayho,   an’anaviy   qadriyatlar   va   oilaviy
me’yorlarga   sodiq   qolish   orqali,   o’zining   ma’naviy   qadrini   saqlashga
harakat   qiladi.   Yusuf   esa   zamonaviy   dunyoqarashga   intilib,   shaxsiy
erkinlikni   qidiradi.   Ularning   munosabatlari   orqali   Cho’lpon,   insonning
o’zligini   anglashdagi   ikki   xil   yondashuvni   ko’rsatadi:   biri   an’anaviy
qadriyatlar   bilan   bog’liq,   ikkinchisi   esa   erkinlik   va   o’zgarishga   bo’lgan
ehtiyojni ifodalaydi.
 Ijtimoiy   qarama-qarshiliklar :   Cho’lpon,   ijtimoiy   tizimdagi   qarama-
qarshiliklarni   ham   obrazlar   orqali   ifodalaydi.   Roman   davomida   shaxsning
jamiyatdagi o’rni, uning ichki dunyosi va o’zgarishlarga bo’lgan munosabati
tahlil   qilinadi.   Obrazlar   tizimi   orqali   muallif,   o’zgarishlarni   va   yangi
qarashlarni qabul qilishning qiyinchiliklarini, jamiyatdagi ijtimoiy qatlamlar
o’rtasidagi tafovutlarni ko’rsatadi.
2. Cho’lponning falsafiy qarashlarining markaziy yo’nalishlari
 Shaxsning   erkinligi   va   o’zini   anglash :   Cho’lponning   obrazlar   tizimida
shaxsning erkinligi va o’zini anglashga bo’lgan intilishi  asosiy motivlardan
biridir.   Yusufning   zamonaviy   fikrlar   va   erkinlikka   intilishi,   uning   ichki kurashlarini   va   o’zini   topish   yo’lidagi   izlanishlarini   aks   ettiradi.   U   yangi
dunyoqarashni qabul qilishga intilsa-da, milliy qadriyatlar bilan bog’lanishni
unutmadi. Bu orqali Cho’lpon, insonning ichki erkinligini topish, o’z-o’zini
anglash va shaxsiyatning rivojlanishining muhimligini ko’rsatadi.
 Insonning   ichki   kechinmalari   va   ruhiy   holati :   Cho’lpon,   obrazlar   orqali
insonning   ichki   kechinmalarini   va   ruhiy   holatini   chuqur   tahlil   qiladi.
Zulayho va Yusuf o’rtasidagi qarama-qarshiliklar, ularning o’zlarining ichki
dunyosidagi kurashlarni aks ettiradi. Zulayho, oilaviy qadriyatlarni saqlashni
xohlagan   holda,   o’zining   ma’naviy   qiymatini   ham   yo’qotmaslikka   harakat
qiladi. Yusuf esa yangi fikrlarni qabul qilish orqali, o’zining ichki erkinligini
topishga   intiladi.   Ularning   ruhiy   holatlari   orqali   Cho’lpon,   insonning   ichki
kurashlarini va uning qarorlaridagi falsafiy nuqtalarni tasvirlaydi.
 Jamiyat va inson o’rtasidagi ziddiyat : Cho’lponning obrazlari, jamiyat va
shaxs   o’rtasidagi   ziddiyatlarni   ham   ifodalaydi.   Zamonaviy   fikrlar   va
an’anaviy   qadriyatlar   o’rtasidagi   to’qnashuv,   insonning   shaxsiy   hayotidagi
qarorlarini   shakllantiradi.   Cho’lpon,   zamonaviylikni   va   erkinlikni   qidirgan
shaxslarning jamiyatdagi an’anaviy tuzumlarga qarshi turishini tasvirlaydi.
3. Obrazlar tizimi va Cho’lponning falsafiy qarashlarining o’zaro aloqasi
Muallifning   falsafiy   qarashlari,   obrazlar   tizimida   o’zining   mohiyatini   chuqurroq
ochib   beradi.   Cho’lponning   har   bir   obrazida,   bir   tomondan,   o’zini   anglashga
bo’lgan   intilish,   boshqa   tomondan   esa   jamiyat   va   uning   qadriyatlariga   bo’lgan
munosabat aks etadi. Asar davomida obrazlarning ruhiy holati, xatti-harakatlari va
qarorlari orqali Cho’lponning falsafiy dunyoqarashi ochib beriladi.
 Zulayho   va   Yusufning   ramziy   ma’nolari :   Zulayho   va   Yusufning
xarakterlari,   bir   tomondan,   jamiyatdagi   qadriyatlar,   oilaviy   hayot   va
ma’naviyatni ifodalasa, boshqa tomondan, shaxsning o’zini anglash va yangi
fikrlarni qabul qilishdagi kurashni aks ettiradi. Ularning o’rtasidagi ziddiyat,
Cho’lponning falsafiy qarashlarida insonning ruhiy erkinligini topish va o’z-
o’zini anglash jarayonidagi kurashni ko’rsatadi.  Ijtimoiy   o’zgarishlarning   ramzi :   Cho’lpon,   ijtimoiy   o’zgarishlarni,   yangi
fikrlarni   va   erkinlikni   qabul   qilishning   qiyinchiliklarini   obrazlar   orqali
ko’rsatadi.   Obrazlar,   jamiyatdagi   o’zgarishlarga   qarshi   kurashayotgan
shaxslar sifatida, muallifning falsafiy dunyoqarashini taqdim etadi.
"Kecha va Kunduz" romanidagi obrazlar tizimi, Cho’lponning falsafiy qarashlarini
yoritishda  katta  ahamiyatga  ega.  Asarda  shaxsning  erkinligi, ma’naviyat,  ijtimoiy
o’zgarishlar   va   insonning   ichki   kechinmalari   orqali   muallifning   falsafiy
dunyoqarashi   aniq   ifodalangan.   Cho’lpon,   obrazlar   orqali,   insonning   o’zini
anglashdagi kurashini, shaxsiyatning rivojlanishini va jamiyat bilan bo’lgan o’zaro
ziddiyatlarni chuqur tahlil qiladi. Xulosa
Cho’lponning   "Kecha   va   Kunduz"   romani   o’zining   chuqur   badiiy   va
falsafiy   ma’nolari   bilan   o’quvchini   o’ylantiradigan   asar   hisoblanadi.   Asar,
zamonaviylik   va   an’anaviy   qadriyatlar   o’rtasidagi   ziddiyatlarni,   shaxsning   ichki
kurashlarini   va   ruhiy   holatini   yoritishda   muhim   rol   o’ynaydi.   Cho’lponning
obrazlar   tizimi,   nafaqat   xarakterlarni,   balki   ijtimoiy   va   ma’naviy   o’zgarishlarni
ham aks ettiradi.
Romanning  asosiy  qahramonlari   –  Zulayho  va  Yusuf   –  o’zaro  ziddiyatli  shaxslar
sifatida   tasvirlanadi,   ular   o’zlarining   ruhiy   dunyosida   va   ijtimoiy   me’yorlar   bilan
bog’liq qarorlarida muallifning falsafiy qarashlarini ko’rsatadi. Zulayho an’anaviy
qadriyatlar va oilaviy me’yorlarga sodiq qolishga harakat qiladi, Yusuf esa erkinlik
va   yangi   dunyoqarashni   izlaydi.   Ularning   o’rtasidagi   munosabatlar   orqali
Cho’lpon,   shaxsning   o’zini   anglash   va   o’zgarishlarga   bo’lgan   ehtiyojini   aks
ettiradi.
Roman,   shuningdek,   milliy   qadriyatlar,   zamonaviylik   va   an’anaviylik   o’rtasidagi
qarama-qarshiliklarni   ham   yoritadi.   Cho’lponning   falsafiy   qarashlari   obrazlar
orqali,   asar   davomida   yangi   fikrlarni   qabul   qilishning   qiyinchiliklari,   shaxsning
o’zligini   topishdagi   kurash   va   jamiyatdagi   o’zgarishlarning   murakkabligini
ko’rsatadi. Obrazlar tizimi orqali muallif, insonning ichki dunyosidagi izlanishlarni
va uning jamiyat bilan bo’lgan o’zaro munosabatlarini chuqur tahlil qiladi.
"Kecha   va   Kunduz"   romani   Cho’lponning   badiiy   mahorati,   insoniyat,
ma’naviyat,   ijtimoiy   va   shaxsiy   qadriyatlar   o’rtasidagi   murakkab   munosabatlarni
ko’rsatishdagi yuksak darajadagi asar bo’lib, o’quvchini o’ziga jalb qiladi. Bu asar,
o’z   zamonasi   va   jamiyatidagi   o’zgarishlarni   anglashda,   adabiyot   va   falsafaning
birlashgan nuqtasini ochib beradi.
Cho’lponning   "Kecha   va   Kunduz"   asari   insoniyatning   asosiy   qadriyatlari   —
erkinlik,   sevgi,   adolat   va   milliy   o’zlik   masalalarini   ko’taradi.   Obrazlar   tizimi, ularning   ichki   kechinmalari   va   jamiyatdagi   o’rni   orqali   yozuvchi   o’z   davrining
ijtimoiy va ma’naviy muammolariga yuksak badiiy mahorat bilan yondashadi.
1. Shaxs   erkinligi   va   tanlov   huquqi :   Zulayho   va   Yusufning   hayotiy
kurashlari   o’quvchini   erkinlikning   ahamiyati   va   insonning   o’z   taqdirini
belgilashdagi roli haqida o’ylashga undaydi.
2. Milliy   uyg’onish   va   qadriyatlar :   Asar   milliy   an’analar   va   zamonaviylik
o’rtasidagi   muvozanatni   izlaydi   va   o’zbek   millatining   o’zligini   anglash
yo’lida muhim manba bo’lib xizmat qiladi.
3. Falsafiy mazmun : Cho’lpon obrazlar tizimi orqali hayotning murakkabligi,
shaxsning   jamiyatdagi   o’rni   va   inson   his-tuyg’ularining   universalligini
yoritib beradi.
 Zulayho   va   Yusufning   obrazlari   faqat   milliy   qahramonlar   emas,   balki
universallikka ega bo’lgan inson timsollari sifatida gavdalanadi.
 Ularning hayotiy tanlovlari jamiyatning o’zgaruvchanligi va qadriyatlarning
o’zaro ta’sirini tushunishga yordam beradi.
"Kecha   va   Kunduz"   nafaqat   o’z   davrining   muammolarini   yoritadi,   balki   bugungi
jamiyat   uchun   ham   muhim   saboqlar   beradi.   Inson   huquqlari,   shaxsiy   erkinlik,
milliy qadriyatlar va jamiyatdagi adolat masalalari hanuz dolzarbdir.
Cho’lponning   ushbu   romani   adabiy   va   falsafiy   jihatdan   o’zbek   milliy
adabiyotining eng sara durdonalaridan biri bo’lib, o’quvchini jamiyatdagi ijtimoiy
masalalar   haqida   o’ylashga,   o’z   shaxsiy   va   milliy   qadriyatlarini   qayta   anglashga
undaydi. Asar bugungi kunning hamohang muammolarini aks ettirib, insoniyatning
abadiy qadriyatlariga yuksak hurmat ko’rsatadi.
  Foydalanilgan adabiyotlar ro yxatiʻ
1. Cho’lpon,  "Kecha va Kunduz" .  Toshkent, 2000.
2. Nur, S.  "Cho’lponning badiiy dunyosi" .  Toshkent: Fan, 1999.
3. Muhammad, S.  "Cho’lpon va uning asarlari" .  Toshkent: Sharq, 2005.
4. Xolmatova,   Z.   "Cho’lpon   va   zamonaviy   adabiyot" .   Tashkent:
O’zbekiston, 2003.
5. Karimov,   I.   "O’zbekistonning   adabiy   merosi:   Cho’lpon" .   Toshkent:
Yangi asr avlodi, 2010.
6. Akhmedov, M.  "Adabiyot va falsafa" .  Toshkent: O’zbekiston, 2007.
7. Sattarov,   B.   "Xalq   adabiyotidagi   qadriyatlar" .   Toshkent:   Ma’naviyat,
2006.
8. Tursunov,   F.   "Adabiyotshunoslik   va   madaniyat" .   Toshkent:   G’afur
G’ulom nomidagi adabiyot instituti, 2009.
9. Zokirova,   M.   "Zamonaviy   adabiyotda   ijtimoiy   mavzular" .   Toshkent:
Yangi asr avlodi, 2011.
10. Abdullaeva,   S.   "Adabiyot   va   tarbiya" .   Toshkent:   Fan   va   texnologiya,
2008.
Bu   ro’yxat   kurs   ishida   foydalanilgan   asarlardan   namunadir.   Agar   sizga   aniq
manbalar yoki boshqa adabiyotlar kerak bo’lsa, ularni alohida qo’shish mumkin. Foydalanilgan saytlar ro yxatiʻ
1. www.adabiyot.uz     – O’zbek adabiyoti va Cho’lpon haqida materiallar.
2. www.fan.uz      –   Cho’lpon   va   uning   asarlari   haqida   ilmiy   maqolalar   va
tadqiqotlar.
3. www.uzb.uz     – O’zbekistonning adabiy merosi va zamonaviy adabiyotga oid
ma’lumotlar.
4. www.kitob.uz      – O’zbekistonning mashhur adiblarining asarlari va ularning
tahlillari.
5. www.tdpu.uz     – Toshkent Davlat Pedagogika Universiteti adabiyotshunoslik
bo’yicha ilmiy ishlari.
6. www.sharq.uz      –   Sharq   nashriyoti   va   Cho’lponning   badiiy   merosi   haqida
ma’lumotlar.
7. www.uzbekistan24.uz      –  O’zbekiston   madaniyati, adabiyoti   va  tarixiga  oid
sayt.
8. www.ijod.uz     – Cho’lponning ijodi va uning adabiy merosi haqida saytlar.
9. www.kitobxon.uz      –   O’zbek   adabiyotining   turli   janrlari,   jumladan,
Cho’lponning asarlari haqida maqolalar.
10. www.biblioteka.uz      –   O’zbek   adabiyotiga   oid   manbalar,   kitoblar   va   ilmiy
ishlar.
Bu   saytlar   kurs   ishingizda   foydalanish   uchun   tavsiya   etilgan   resurslardir.   Agar
qo’shimcha  yoki aniq ma’lumotlar  kerak bo’lsa, internet orqali  ko’proq manbalar
topish mumkin.