Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 14000UZS
Размер 341.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 11 Май 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

Samandar Dehqonov

Дата регистрации 02 Апрель 2024

180 Продаж

Chorizmning Turkiston ma’muriy boshqaruvidagi siyosati

Купить
MUNDARIJA
Kirish…………………………………………………………………...……….…2
I bob. CHORIZM ISTILOSINING BOSHLANISHI
1.1.   Chorizmning   O’rta   Osiyoda   olib   borgan   mustamlakachilik
siyosati ...................5
1.2.   Chorizmning   istilosi   va   Turkiston   general-gubernatorligining   tashkil
etilishi ........................................................................................................................9
II bob.  CHORIZM BOSQINIDAN KEYINGI AHVOL
2.1.   Mustamlaka   boshqaruv   organlarining   ta’sis
qilinishi. .......................................17
2.2.   Turkiston   general-gubernatorligida   politsiya   va   sud   organlari. ...
…..................24
Xulosa.....................................................................................................................27
Foydalanilgan   manba   va   adabiyotlar
ro’yxati.....................................................29
Ilovalar………………………………………....…………………………………30
1 KIRISH
         XIX  asr  oxirlariga  kelganda  Rossiya   Yevropadagi   eng yirik davlatlardan  biri
bo’lib qoldi. Uning hududi (taxminan 16 mln.kv.km) shimolda Barens dengizidan
tortib,   januda   Kavkaz   va   Qora   dengizgacha,   g’arbda   Boltiq   dengizidan   tortib,
sharqda   Tinch   okengacha   bo’lgan   yerlarni   o’z   ichiga   olgan   edi.   Rossiya   xalqlari
o’zlarining   mehnati   va   qahramonona   kurashi   bilan   qudratli   davlat   barpo   qildilar,
ilgari   hech   kim   yashamagan   ko’p   yerlarni   o’zlashtirdilar,   jahon   tarixi   va
madaniyatiga   buyuk   hissa   qo’shdilar.   Rossiya   territoriyasida   iqlim   sharoiti   juda
xilma-xildir.   Mamlakat   Yevropa   qismining   shimolida   hamda   Sibirda   sovuq   qutb
iqlimi   hukum   suradi,   ya’ni   qish   qattiq   va   uzoq   vaqt   davom   etadi,   yoz   esa   juda
qisqa   bo’ladi.   Rossiyaning   o’rta   mintaqasida   iqlim   mo’tadil   bo’lib,   janubiy
rayonlarda   esa   iliqdir.   Rossiyada   o’rmonlar,   daryo   va   ko’llar   juda   ko’p.   Janubda
bepoyon   cho’l-adirlar   cho’zilib   ketgan   bo’lib,   bu   yerlarda   aholi   kam   yashaydi.
Rossiyaning   aholisi   XIX   asr   davomida   ko’paya   borib,   11   million   kishidan   36
million   kishiga   yetdi.   Rossiya   aholisining   yer   jihatidan   Yevropadagi   yirik
mamlakatlardan   biri   bo’lib   qoldi.   Bu   vaqtda   Fransiyada   27   million   kishi,
Angliyada   esa   mustamlakalarni   hisoblamaganda)   16,4   million   kishi   yashardi.
Lekin Rossiyada aholining zichligi juda kam bo’lib, 1 kv. km ga 1,25 kishi to’g’ri
kelardi.   Rossiya   –   ko’p   millatli   davlat.   Uning   tarkibiga   turli   xalqlar   (ruslar,
ukrainlar,   beloruslar,   polyaklar,finlar,   litvaliklar,   chuvashlar,   marilar,   mordvalar,
buryatlar,   yoqutlar,   evenklar   va   boshqa   ko’pgina   xalqlar)   kirgan   bo’lib,   ular
ijtimoiy   taraqqiyotning   turli   bosqichlarida   turar   edilar.   Aholining   asosiy   qismi
ruslardan   iborat   bo’lib,   ular   butun   aholiga   nisbatan   60-70   foizini   tashkil   etar   edi.
70-   yillarda   rus   hukumati   bilan   ingliz   hukumati   o’rtasida   O’rta   Osiyodagi   ta’sir
doiralarini   aniqlash   uchun   muzokaralar   boshlandi   va   1873-yili   bitim   tuzish   bilan
yakunlandi.   Bunga   muvofiq,   Rossiya   Afg’onistonni   o’z   ta’siridan   tashqari   deb
2 topdi.   Angliya   esa   Xivani   da’vo   qilmaydigan   bo’ldi.   Bu   bitim   O’rta   Osiyodagi
kurashni   vaqtincha   susaytirdi,   ammo   Qo’qon   xonligining   Rossiyaga   qo’shib
olinishi   inglizlar   siyosatini   faollashtirib   yubordi   va   rus-ingliz   munosabatlarining
keskinlashuviga   olib   keldi.   Bu   narsa,   chunonchi,   1878-yilda   boshlangan   ingliz-
afg’on   urushida   va   “Sharq   inqirozi”   davomida   Angliyaning   Rossiyaga   nisbatan
dushmanlik siyosatini olib borganligida na-moyon bo’ldi.
        Mavzuning   dolzarbligi:   Chorizmning   O’rta   Osiyoga   bosqini   jahon   tarixida
chuqur   iz   qoldirgani   va   jahon   davlatchiligi   va   tarixida   katta   o’rin   tutganiga   hech
qanday shak-shubha yo’q.  Bu mavzu  jahon davlatchiligi madaniy hayotida muhim
burilish   nuqtasi   bo’lganligi   tufayli   yanada   chuqur   tadqiqotlarga   muhtoj.   Ana   shu
jihatlar tufayli ham bu mavzuning dolzarbligini tushunish mumkin.
        Kurs ishi tadqiqotining   maqsadi:   Ushbu kurs ishining maqsadi   Chorizmning
O’rta Osiyoga bosqini davriga   doir ma’lumotlar bazasini kengaytirish va uni ilmiy
nuqtai nazardan o’rganib mohiyatini yanada oydinlashtirish. Hamda mavzuga oid
mavjud   ma’lumotlardagi   noaniqlik   va   xatolarga   oydinlik   kiritish.   Chorizmning
O’rta Osiyoga bosqini   siyosiy voqealarni dunyo siyosiy hayotiga ta’sirini o’rganib
tahlil qilishdan iborat.
        Kurs   ishining   vazifasi:   Chorizmning   O’rta   Osiyoga   bosqini   O’zbekiston
davlatchiligi tarixida tutgan o’rnini turli ilmiy tadqiqot metodlari asosida o’rganish
maqsadida quyidagi vazifalar belgilab olindi: 
-   Chorizmning   O’rta   Osiyoga   bosqini   davrida   O’zbekiston   tarixining   o’rganilishi
natijalarini   tahlil   qilib,   umumlashtirish   va   ularning   XIX   asr   tarixi   va
rolinio’rganishdagi ahamiyatini ochib berish;  
-   Chorizmning O’rta Osiyoga bosqini   davrida O’zbekiston tarixiga oid to’plangan
ma’lumotlarni   dunyo   xalqlari   davlatchiligi   tarixining  yangi   sahifalarini   yoritishda
muhim manba sifatida tahlil etish; 
3 -   Chorizmning O’rta Osiyoga bosqini   dunyoning XIX asrdagi siyosiy va iqtisodiy
jarayonlarini qamrab olgan holda tadqiq etish; - mavjud ma’lumotlarni qiyoslagan
holda   O’zbekiston   siyosiy   faoliyatini   o’rganish   hamda   siyosiy   masalalariga
yangidan baho berish, manbalar  va so’nggi  tadqiqotlar  asosida  ushbu  masalalarni
oydinlashtirish, munozarali masalalarga aniqlik kiritish; 
- manba va adabiyotlarni tahliliy o’rganib,   Chorizmning O’rta Osiyoga bosqini   va
uning     jahon   siyosiy   faoliyatidagi   ilmiy   muammolarni,   ularning   o’rganilishi
natijalari, tadqiqotchilar xulosalarini qiyoslab, yangi asoslarda tadqiq etish;
 -  Chorizmning O’rta Osiyoga bosqini  dunyo xalqlarining o’rta asrlar davlatchiligi
tarixida   tutgan   o’rnini   va   uning   siyosiy-tarixiy   jarayonlarda   tutgan   mavqeyini
yoritib berish.
        Mavzuning   o’rganilganlik   darajasi:   Chorizmning   O’rta   Osiyoga   bosqini
bugungi   kungacha   olimlar,   tarixshunoslar   tomonidan   juda   ko’p   tadqiq   qilingan.
Shuningdek bugungi vaqtda ham bu davr haqida qandaydir bir shaklda ilmiy yoki
amaliy izlanishlar  olib borilayapti. Ayrim  ilmiy tadqiqotlar  esa  hali  hanuz davom
etmoqda.   Hozirgi   zamonaviy   texnologiyalar   rivojidan   keyin   ham   bu   tarixiy
voqeaga boshqa voqealar singari jiddiy chuqurroq e’tibor berilayapti.   Natijada esa
Chorizmning O’rta Osiyoga bosqini  haqida ma’lumotlar bazasi oshdi. Xususan   bir
qator   tarixiy   arxivlarida   hamda   yevropa   va   rus   ensiklopedik   asarlari   orqali   bu
mavzu yaxshi o’rganilgan.
     Davriy (xronologik) chegaralanishi:   Kurs ishining davriy chegarasi      Chorizm
O’rta   Osiyoni   bosib   olinishidan   boshlab   uning   O’rta   Osiyoda   boshqaruv
siyosatining  ahamiyatini  o’rganib tahlil qilishdan iborat.
      Ishning hajmi:   Ushbu   kurs ishi   kirish, 2 bob ,   4 bo’lim,   xulosa, foydalanilgan
adabiyotlar ro’yxat i va ilovadan  iborat.
4 I bob. CHORIZM ISTILOSINING BOSHLANISHI
1.1. Chorizmning O’rta Osiyoda olib borgan mustamlakachilik siyosati
          turkistonda   imperiyasi   davlatchiligining   joriy   etilishi   O’rta   Osiyo   istilosidan
so’ng,   Rossiya,   Pyotr   I   vasiyatini   bajarib,   jahonning   eng   yirik   imperiyalaridan
biriga aylandi. Yevropaning ilg’or jamoatchiligi XIX asr oxirida Rossiyani beadad
miqdordagi mulk o’g’risi, deb ta’riflab, hisob-kitob vaqti kelganda, u bu mulklarni
o’z   egalariga   qaytarishga   majbur   bo’ladi,   deb   bashorat   qilgan   edi.   Rossiya
imperiyasi  jahonning  qudratli   davlatlari  Buyuk  Britaniya,  Fransiya  va  Germaniya
imperiyalari   qatori   katta   mustamlakachi   davlat   bo’lib   qoldi.   Boltiq   bo’ylaridan
Kavkaz   togiarigacha,   Ukraina   dashtlaridan   Uzoq   Sharq   va   O’rta   Osiyo
hududlarigacha   cho’zilgan   yerlarda   imperiyaning   ikki   boshli   burgut   tasviri
tushirilgan oq-yashil bayrog’i o’matilib, Rossiya  Polsha, Finlyandiya, Boltiqbo’yi
mamlakatlari, Kavkaz o’lkasi, Boshqirdiston, Sibir  va qalmoqlar  yurti  uning taxti
tasarrufiga   muhrlandi. 1
  O’z   mustamlakalari   hududi   jihatidan   endi   Rossiya   Buyuk
Britaniya, Fransiya va Germaniyani orqada qoldirib ketdi. Angliya mustamlakalari
13   million   kvadrat   kilometr,   Fransiyaniki   11   million   kvadrat   kilometmi   tashkil
qilsa, Rossiyaning birgina Sibir mustamlakasi hududi 13 million kvadrat kilometmi
tashkil   qilardi.   Rossiyaning   Turkiston   general-gubematorligi   hududi   esa   kengligi
jihatidan   Fransiya,   Germaniya   va   Avstro-Vengriya   imperiyalari   maydoniga   teng
bo’ldi.   Turkiston   ma’muriyati   imperiyaning   boshqa   o’lkalari   boshqamvidan
o’zining keskin harbiylashgani bilan alohida ajralib turgan. Rossiya hukumatining
Turkiston   uchun   1865-1916   yillar   davomida   ishlab   chiqqan   va   amalga   tatbiq
etilgan   o’nta   qonun   loyihasi   (1865,   1867,   1871,   1873,   1882,   1884,   1886,   1908,
1
  Azizxo’jayev A. Davlatchilik va ma’naviyat. T.: 1992 yil. 95 b
5 1912, 1916)gava uning moddalariga adliya, moliya, harbiy, ichki ishlar va boshqa
vazirliklar   kiritgan   o’zgartirishlarda   ana   shu   holat   o’z   aksini   topgan. 2
  Turkiston
o’lkasi   siyosiy   tizimida   Sankt-Peterburg   oliy   harbiy-siyosiy   doiralarining
niqoblangan   va   jahon   afkor   ommasini   chalg’itishga   qaratilgan   nayranglari   ham
ro’y-rost gavdalangan. Harbiy vazirlikning Bosh shtabi Osiyo bo’limi, Ichki ishlar
vazirligi   polisiya   departamenti,   imperator   hazrati   oliylarining   o’z   mahkamasi,
Vazirlar   qo’mitasi   va   Vazirlar   Kengashining   Turkiston   idorasiga   oid   hujjatlarida
Rossiya   hukumati   Turkiston   xalqlarining   xohish-irodasi   va   roziligiga   qarab
qolmasligi hamda o’z faoliyatida to’la erkin bo’lishlari zamrligi alohida uqtirilgani
bejiz   emas.   Ana   shu   hujjatlarda   aholi   amaldorlarga   to’lanadigan   maoshni   o’zlari
berayotga   nidan   voqif   boim   asliklari   hamda   bu   ishni   hukumat   marhamati   deb
tushunishlari   uchun   zarur   choralar   ko’rish   ham   ta’kidlangan.   O’lka   boshqaruvi
zoiavonlikka   asoslangan   va   u   doimiy   usul   sifatida   saqlanib   kelgan.   Oqsuyak   rus
zodagonlaridan   biri   baron   A.B.Vrevskiy   ham   shu   zaylda   fikr   yuritib,   Turkiston
xalklari   o’zlarini   boshqaruvchi   va   sud   qiluvchi   yagona   hokimiyatga   ko’nikkan,
deya   oikada   qattiqqo’1   mustabid   idora   zarurligiga   ishora   qilgani   ham   tasodifiy
emas.   Turkistonda   imperiyachilik   boshqaruvining   mustamlakachilik   tamoyili
rasman Turkistonning birinchi general-gubematori fon Kaufmanning 1868-yil 22-
yanvarda   Toshkent   shahri   aholisi   bilan   boigan   uchrashuvda   so’zlagan   dasturiy
nutqida   o’zining   yaqqol   ifodasini   topgan   edi.   U   mazkur   nutqida   mslami   O’rta
Osiyo xalklarining katta og’asi  deb atab,  Turkistonda bu hokimiyatning qat’iy va
doimiy   o’mashganligini   alohida   uqtirgandi.   Fon   Kaufmanning   Turkiston   general-
gubematori   etib   tayinlanishi   tasodifiy   emas   edi.   Romanovlar   sulolasi
podshohlikning   ishonchli   xizmatkorlarini   tanlashda   hamma   vaqt   xorijdan
yollanganlarga katta e’tibor bergan. Birinchi navbatda, nemis dvoryanlariga boigan
ishonch kuchli  edi. Fon Kaufman shunday  ishonchni  qozongan,  sinalgan, hamma
lavozimlarda   podshoh   siyosatini   ko’ngildagidek   amalga   oshirganlardan   biri   edi.
Shuning   uchun   ham   unga   kuchli   va   qudratli   hokimiyat   podshoh   Aleksandr   II
tomonidan   oltin   yorliq   tarzida   (vakolat   yorligining   muqovasi   oltindan   boigani
2
  O’zbekistonning yangi tarixi. Turkiston Chor Rossiyasi mustamlaka bozori. T. “Sharq”, 2000. 241 b
6 uchun   yorliq   shunday   atalgan)   in’om   etilgan   edi.   Kaufmanning   cheklanmagan
koiam   da   faoliyat   koisatish   strategiyasi   1868-1876   yillardagi   harbiy   yurishlarda
amalga   oshirildi.   Bu   yurishlar   uning   nomini   Rossiyada   Turkiston   oikasining
omadli generali va istilochisi sifatida mashhur qildi. Kaufman hukmronligi davrida
Turkistonda   general-gubematorlik   boshqamvi   uning   jilovlanmagan   istibdodi
asosida   amalga   oshirilgan.   Maxfiy   maslahatchi   F.   Girs   qayd   etganidek,
generalgubematoming   hokimiyati   qonun   bo’ykha   ish   yuritilishini   taqoza   etgan
boisa-da,   amalda,   o’zi   xohlagancha   ish   tutdi.   Generalgubemator   o’lka
hokimiyatining   yagona   boshqamvchisiga   aylangan   edi.   Hokimiyatni   bir   y   o’lka
markazlashtirish   oqibatida   barcha   ish   qonun   asosida   emas,   aksincha,   general-
gubematoming koisatm  asi  asosida  amalga  oshirildi. Toshkent   shahri  olinganidan
(1865) keyin, mustamlaka sharoitidan kelib chiqqan holda, Sirdaryo hududi hamda
1864   va   1865-yillarda   bosib   olingan   yerlar   hisobiga,   Orenburg   general
gubematoriga bo’ysundirilgan Turkiston viloyati tashkil etildi. Turkiston viloyatini
boshqarish uchun 1865-yil 6-avgustda Muvaqqat nizom e’lon qilindi. Uning asosiy
maqsadi,   Rusiyaning   yangi   bosib   olingan   erlarda,   boshqaruvning   umumiy
asoslarini   belgilash   orqali,   tinchlik   va   xavfsizlikni   ta’minlash   boigan.   Joylarda
butun   hoki-miyat   harbiy   boshliqning   qoiida   boigan,   ma’muriy   organlarga   esa
mahalliy   xalq   ustidan   nazoratni   o’matish   vazifasi   yuklatilgan.   1865-yilda
imperator   Aleksandr   II   ning   azmi   qaroriga   ko’ra,   Orenburg   va   G’arbiy   Sibir
general-gubernatorligi   hamda   Turkiston   viloyati   aholisining   turmushi   va   umumiy
ahvolini   o’rganish   uchun   Dasht   komissiyasi   tuziladi. 3
  Dasht   hay’ati   tomonidan
ishlab   chiqilgan   Yettisuv   va   Sirdaryo   viloyatlarini   boshqarish   haqidagi   qoidalar
loyihasi   bo’yicha   Vazirlar   mahkamasi   qabul   qilgan   qarorda   quyidagilar   qayd
etiladi: 
1.   Loyihada   ko’rsatilgan   hududlarda   Yettisuv   va   Sirdaryo   viloyatlari   tarkibida
Turkiston general-gubernatorligi tashkil etilsin. 
3
  Ziyoyev H. Turkistonda Rossiyaa tajovuzi va hukmronligiga qarshi kurash. T.: “Sharq”, 1998 yil. 157 b
7 2.   General-gubematorga   oikani   boshqarish   uchun   loyihada   nazarda   tutilgan
shtatlardan   kelib   chiqqan   holda,   boshqarish   uchun   amaldorlar   olishga   imkoniyat
berilsin. 
3. General-gubematorga loyihada ko’rsatilgan yerlarda, o’lkadagi mahalliy sharoit,
tuzem   xalqlaming   ehtiyojlarini   hisobga   olgan   holda,   so’nggi   marta   qonuniy
tartibda   ko’rib   chiqish   va   qabul   qilish   uchun   uning   qismlari   bo’yicha   va   yaxlit
holda   o’zining   xulosasini   berish   topshirilsin.   Ungacha,   loyihada   ko’rsatilgan
holatlami   asos   sifatida   qabul   qilib,   o’lka   tuzilishi   uchun   favqulodda   muhim   va
foydali deb hisoblangan hamma choralami ko’rish topshirilsin. 
          1873-yil   boshida   Turkiston   o’lkasidagi   viloyatlaming   barcha   boshliqlari
ishtirokida   loyihadagi   qoidalar   qayta   ko’rib   chiqilgandan   keyin   qonun   loyihasi
harbiy   vazirlikka   yuboriladi.   Fon   Kaufman   loyihasining   tahrir   etilgan   nusxasida
Rossiyaning   boshqa   oikalaridagi   general-gubematorlamikidan   farqli   oiaroq,
Turkiston   general-gubematorining   huquq   va   imtiyozlarini   kengaytirish   ko’zda
tutilgan. Jumladan, u Turkiston oikasida harbiy vazirlikka bevosita bo’ysundirilgan
barcha   vazirliklar   organlarini   ta’sis   etishni   taklif   etgan   edi.   1878-yil   o’rtalarida
harbiy   vazirlik   Turkiston   general-gubernatoriga   vazirliklaming   taklif   va
mulohazalarini,   shuningdek,   Farg’ona   viloyati   va   Amudaryo   boiim   ini   hisobga
olgan   holda,   loyihani   toidirish   va   qayta   ishlashni   taklif   etdi.   1881-yilda   harbiy
vazirlikda   Turkiston   general-gubernatorligi   sarf-xarajat   smetasi   ko’rib
chiqilayotganda   boshqarish   bo’yicha   xarajatlami   qisqartirish   va   uning
daromaddarini  oshirish  zarurligiga e’tibor  qaratildi. Turkiston general-gubematori
etib tayinlangan general-leytenant M.G.Chemyaev (1882-1884) taklifi bilan 1882-
yil   8-mayda   imperatoming   Turkiston   general-gubernatorligini   taftish   qilish
to’g’risidagi farmoni e’lon qilindi. Taftish ishlarini olib borishga rahbar etib Ichki
ishlar   vazirligi   kengashi   a’zosi,   Dasht   komissiyasining   sobiq   raisi,   maxfiy
maslahatchi   F.K.Girs   tayinlandi.   Girs   1883-yilda   taftish   ishlarini   tugallab,
imperatorga   general-gubernatorlik   va   unga   qarashli   tashkilotlaming   ahvoli
to’g’risidagi   hisobotni,   O’lkani   boshqarish   to’g’risidagi   nizom   loyihasini
8 tushuntirish   xati   bilan   birga   taqdim   etdi.   1884-yil   21-yanvarda   imperator
Aleksandr   III   ning   ko’rsatmasi   bilan   Davlat   Kengashi   a’zosi,   general-ad’yutant,
graf   N.Ignatev   raisligida   Turkiston   o’lkasini   boshqarish   to’g’risidagi   nizomning
qayta ishlangan so’nggi loyihasini ishlab chiqish bo’yicha komissiya tashkil etildi.
Graf Ignatev komissiyasi tarkibiga Girs boshchiligidagi hay’at a ‘zolari, 1881 yilgi
loyihani   tuzganlar,   Osiyo   departamenti   maxfiy   maslahatchisi   Kobeko,   Bosh
shtabning   Osiyo   boiim   i   boshligi   polkovnik   Ivanov,   general-mayor   A.N.
Kuropatkin   (boiajak   harbiy   vazir)   va   boshqa   yuqori   martabali   shaxslar   a’zo
boidilar.   Komissiya   kengashida   general-leytenant   Chemyaev   o’miga   tayinlangan
Turkiston general-gubematori, general-ad’yutant N.O.Rozenbax (1884-1889) ham
ishtirok   etadi. 4
  Chorizmning   oliy   doiralari   tomonidan   tuzilgan   komissiyaning
asosiy   vazifasi   O’lkani   Rossiyaga   qat’iy   qaram   qilib   qo’yish   maqsadlari   va   uni
boshqarishda   xarajatlarni   kamaytirish,   daromadlami   esa   oshirishga,   shuning   bilan
birga,   fuqarolami   boshqarish   talablariga   va   joylaming   shart-sharoitlariga   to’g’ri
keladigan   nizom   tuzilishini   amalga   oshirishdan   iborat   edi.   Komissiya   o’z   ishiga
Girs   tomonidan   ishlab   chiqilgan   Turkiston   oikasini   boshqarish   to’giisidagi   va
general-leytenant   Kolpakovskiy   rahbarligidagi   Toshkent   kotnissiyasiga   takdim
etilgan   1881-yilgi   nizom   loyihasini   hamda   Turkiston   ma’muriyatining   oldingi
barcha   loyihalarining   xulosalarini   asos   sifatida   qabul   qiladi.   Graf   Ignatev
komissiyasining  Turkiston oikasini  boshqarish  to’giisidagi  nizom  loyihasi  o’lkani
boshqarish bo’yicha tuzilgan oltinchi loyiha edi. 
1.2 Chorizmning istilosi va Turkiston general-gubernatorligining tashkil
etilishi
         Imperator tomonidan Turkiston oikasini boshqarish to’g’risidagi Nizom 1886-
yil   12-iyunda   tasdiqlangandan   keyin   ham   ma’muriy   qurilish   bo’yicha   e’tirozlar
davom   etdi.   Ammo   imperator   Turkiston   olkasida   sobiq   general-gubernatorlik
boshqaruvining   asosiy   tamoyillarini   saqlab   qolgan   holda   unga   ba’zi   o’zgartishlar
4
  Alimova D. Turkiston birligi va mustaqilligi uchun kurash sahifalari. T.: Muxlis”, 1996 yil. 191 b
9 kiritdi. 5
 Turkiston o’lkasini boshqarish to’g’risidagi nizom bo’yicha Turkistonning
viloyatlarga   bo’linishi,   harbiy   vazir   fikricha,   aholining   etnografik,   maishiy   va
iqtisodiy   shart-sharoitlarini   o’rganish   asosida   emas,   balki   oikani   bosib   olish
jarayoni   bilan   bog’liq   holda   amalga   oshirildi.   Uezdlarga   bolinish   esa   aholining
Rusiya  bosqinigacha   bo’lgan  markazlarida  tashkil   etilgan  edi. Turkiston  o’lkasini
boshqarish   to’g’risidagi   nizomda   ko’rsatilganidek,   sud   hokimiyatini
ma’muriyatdan   to   iiq   ajratish   tamoyili   Turkiston   general-gubematori   baron
Vrevskiyning   fikricha,   Yangi   Yevropa   qonunchiligining   natijasi   bo’lib,   uni
Rossiya aholisiga ham, shuningdek o’z hukumatining qullik zulmidan xoli bo’lgan
O’rta   Osiyo   xalqlariga   ham   tadbiq   etib   boimaydi.   Shunday   qilib,   Turkiston
o’lkasida   Rossiya   hukmronlik   qilgan   yillarda   qonun   loyihalari   doimo   to’ldirilib,
o’zgartirilib   turildi.   Buning   siri   juda   oddiy   edi.   Chor   Rossiyasining   qonun
loyihalari  Turkistonni  Rossiya  imperiyasining markazlashgan boshqaravi  tizimiga
kiritib,   uni   rus   burjuaziyasi   va   dvoryan-pomeshchiklar   mulkiga   aylantirishga
qaratilgan   edi.   Imperiya   asoschisi   Pyotr   I   ning   armonini   qondirgan   holda   o’zbek
xonliklaridagi   ming   yillik   davlatchilik   zaminlarini   qo’porishni   ko’zlagan   edi.
Asosiy   maqsad   butun   jahonga   tanilgan   Amir   Temur   saltanati   vorislarini   tobe
qullarga aylantirish, xalqlarini esa sekin-asta ruslashtirish jarayoniga tortib, koim a
Turon   zaminni   imperiyaning   chekka   gubemiyalaridan   biriga   aylantirish   edi.
Imperiyachilar qachonlardir, aniqrog’i XIV asr oxirida sohibqiron Amir Temur rus
knyazliklarini o’ziga lobe qilib, Moskva ostonasida barchaga dahshat solganini sira
unutishmagan. Rus solnomalarida muhrlangan bu dahshat ularda adovat cho’g’ini
alangalatgan. Qo’sh boshli burgut ramzi tushirilgan Rossiya imperiyasi tug’i Amir
Temur   vatani   zaminiga   qadalgach,   imperiyachilar   asriy   orzularini   amalga
oshirishga   qatiyan   kirishdilar.   Sankt-Peterburgning   siyosiy   doiralari   harbiy-
mirshablik   tartiblarini   oikada   qo’llashlari   zamratligini   quyidagicha   izohlaganlar:
Turkiston tuzem aholisi hali juda quyi aqliy taraqqiyot bosqichidadir. Ular huquq,
m a’muriyat, qonun nimaligini bilishmaydi. Jamiyat qonun tomonidan beriladigan
huquqdan   foydalanishni   bilmaydi,   bu   huquq   uning   zarariga   xizmat   qiladi.   Ana
5
  Karimov Sh, Shamsutdinov R Turkiston Rossiya bosqinida. Andijon.1999 106 b
10 shunday   kalondimoglik   va   mensimaslik   nuqtai   nazaridan   kelib   chiqilgan   holda
Turkiston general-gubematorligi boshqaruv tizimi yuzaga kelgan edi. O’lka idorasi
markaziy,   viloyat,   tuman   (uezd),   jabha   (uchastka),   qishloq   va   shahar   boshqaruvi
shaklida   tashkil   topdi.   Binobarin,   Markaziy   o’lka   boshqaruvi   general-gubemator,
uning kengashi va mahkamasidan iborat boigan. Quyida chorizmning Turkistonda
amalga   oshirgan   hukmronlik   boshqaruv   tizimi   maxsus   jadvallarda   berildi.   Ular
tadqiqot   materiallari   tahlili   asosida   tuzilgan   boiib,   mualliflaming   ilmiy   xulosalari
natijasidir: Turkiston general-gubematori o’z qo’lida harbiy va fuqaro hokimiyatini
birlashtirgan.   Bir   vaqtning   o’zida   u   podsho   noibi,   harbiy   okrug   qo’shinlari
qo’mondoni,   Yettisuv   kazak   qo’shinlari   atamani,   bosh   mirshab,   bosh   prokuror
vazifasini   ham   o’tagan.   Unga   Buxoro   amiri   va   Xiva   xoni   ham   bo’ysungan.
General-gubemator vassallari bo’lmish Buxoro amirini Rossiya imperator agentligi
(1885-1917),   Xiva   xonini   esa   Amudaryo   bo’limi   (1873-1918)   boshligi   orqali
nazorat   qilgan.   1882-1884   yillarda   Turkiston   o   ‘lkasidagi   boshqamvni   atroflicha
taftish  qilgan markaz  vakili  - imperatoming maxfiy maslahatchisi  F.Girs  general-
gubernatoming   Rossiyadagi   kasbdoshlaridan   farqli   o’laroq,   Turkistonda   mustabid
hokim   ekanligi,   imperiya   qonunchiligiga   mutlaqo   rioya   qilmay,   o’zicha   qonunlar
chiqargani   va   o’z   maylicha   hukm   yuritganini   e’tirof   qilgan   edi.   Xarbiy
gubematorlar,   sud   palatasi   raisi,   prokuror,   okrug   shtabi   boshlig’i,   general-
gubemator yordamchisi, general-gubemator Kengashi o’lka boshqamvining muhim
masalalarini   o’zlaricha   hal   qilgan.   Markaziy   boshqaruvda   general-gubemator
mahkamasining ham ahamiyati beqiyos katta bo’lgan. Bosh boshqarmaning ijroiya
organi   boigan   general-gubemator   mahkamasi   dastlab   to’rt   boiim   dan   iborat   edi.
Birinchi   boiim   ma’muriy   va   nazorat   ishlarini   boshqargan.   Ikkinchisi   bosh
boshqarmaning moliyaviy-xo’jalik ishlariga qaragan. Uchinchi bosim esa soliqlar,
shaharlar   m   ablagiari   hamda   boshqaruvga   doir   nizomlar   loyihalarini   tayyorlash
bilan shug’ullangan. 6
  To’rtinchi bosim maxsus boiim boiib, uning faoliyat doirasi
g’oyat keng va serqirra boigan. 1886-yilgacha mustaqil ish koigan bu boiim harbiy
va adliya vazirlari koisatm alariga xilof ravishda sud qarorlarini ham qayta koiish
6
  Ziyoyev H. Chorizm va paxta yakka hokimligi. T.: 1992 yil. 158 b
11 bilan   shug’ullangan.   Rossiya   imperiyasi   gubemiyalaridagi   bironta   tashkilot
generalgubemator   mahkamasidek   cheklanmagan   vakolatlarga   ega   boim   agan.
Maxfiy   maslahatchi   Girsning   so’zlariga   qaraganda,   Kaufmanning   mahkamasi
imperiya   qonunlarini   ham   cheklovchi   o’z   qonunlarini   chiqargan.   General-
gubematorning o’zi Afg’oniston va Koshg’ar masalalari bo’yicha shug’ullanuvchi
elchilik   boiinm   asini   ham   1899-yilgacha   boshqarib   turgan.   1899-yildan   esa   bu
vazifani   bajarish   uchun   general-gubemator   huzurida   diplomatik   ishlar   bo’yicha
maxsus lavozim joriy qilinadi. Turkiston ommaviy kutubxonasi, Toshkent muzeyi,
markaziy   arxiv,   Turkestanskie   vedomosti   gazetasi   va   bosmaxonasi   ham   mazkur
mahkama ixtiyoriga berilgan edi. General-gubernator bepoyon o ik a hayoti bilan
asosan mahkama boshqaruvi orqali tanishib borgan. Shuning uchun ham bu idora
oikaning   ijtimoiy-siyosiy   hayotida   hal   qiluvchi   rol   o’ynagan.   Mahkama   o’lka
hokimi   uchun   axborotnoma,   ma’ruza   va   malumotnomalar   tayyorlagan,   general-
gubematoming   shaxsiy   manfaatlarini   ko’zlab   ish   yuritgan.   Shuning   uchun   ham
mahkama   boshqamvchisi   general-gubematorlikdagi   eng   nufuzli   amaldorlar   qatori
yuksak   mavqeda   turgan.   Turkiston   oikasi   Markaziy   Bosh   boshqarmasi   tarkibida
generalgubematorga bo’ysunmaydigan markaz vakillari - adliya, moliya, ziroat va
davlat mulklari vazirliklari idoralari ham boigan. Turkiston general-gubematorligi
XX   asr   boshlariga   kelib   besh   viloyatga   boiindi:   Sirdaryo,   Farg’ona,   Samarqand,
Yettisuv,   Kaspiyorti   viloyatlari.   Ulami   rus   armiyasi   generallaridan   shaxsan
podshohning   o’zi   tayinlaydigan   harbiy   gubematorlar   boshqargan.   Ular   harbiy   va
fuqaro   hokimiyatini   o’z   qo’lida   tutishgan.   Harbiy   sohada   ular   viloyatlardagi
qo’shinlar   (diviziya   yoki   korpus)   qo’-   mondoni,   fuqaro   ishlarida   esa   gubemator
huquqiga   ega   boiishgan.   Barcha   m   a’muriy,   polisiya   va   sud   hokimiyati   ham
ularning izmida boigan. Harbiy gubernatorial qo’shida viloyat boshqarmalari boiib,
ular guberniya boshqarmasi huquqlariga ega boiishgan. Viloyat ijtimoiy hayotining
barcha   masalalari   shu   boshqarmalarda   ko’rilgan.   Viloyatlar   o’z   navbatida
tumanlarga   (uezdlarga)   boiinib,   ulami   tumanboshilar   idora   etishgan.   Tumanlar
Turkiston   general-gubernatorligi   m   a’muriy   tuzilmasining   asosini   tashkil   etgan.
Ular   aholining   turmushi,   hududning   xususiyatlari,   millatlari   yo   elatlaridan   qat’i
12 nazar,   rus   amaldorlari   xohishicha   o’zboshimchalik   bilan   tuzilavergan.   Podsho
hukumati   milliy,   elat   va   tarixiy   xususiyatlardan   kelib   chiqmagan   holda,
mustamlakachilik   nuqtai   nazaridan   bu   masalaga   yondoshgan.   O’lkaning   tub
viloyatlari   hisoblangan   Sirdaryo,   Farg’ona,   Samarqanddan   tashqari   Yettisuv,
Kaspiyorti viloyatlari ham shu asosda tumanlarga boiinib idora qilingan. Sirdaryo
viloyati   quyidagi   tumanlarga   boiingan:   Toshkent,   Avliyoota,   Qozoli,   Perovsk,
Chimkent. Amudaryo tumani  ham  shu viloyatga bo’ysungan.  Farg’ona viloyatiga
Marg’ilon,   Andijon,   Qo’qon,   Namangan,   0   ‘sh   tumanlari   qaragan.   Samarqandga
Jizzax,   Kattaqo’rg’on,   Xo’jand,   Samarqand   tumanlari;   Ettisuvga   Vemiy,   Jarkent,
Kopal,   Lepsinek,   Pishpak,   Prjevalsk;   Kaspiyorti   viloyatiga   Ashxobod,
Krasnovodsk,   Mangishloq,   Marv   va   Tajan   tumanlari   kirgan.   Har   bir   tuman   o’z
tarkibidagi shahar va qishloqlari bilan tuman hokimi - tumanboshiga bo’ysungan.
Tumanboshi   Rossiyadagi   ispravnik,   zemstvo   boshligi,   polismeyster,   shahar
boshqarmasi   boshlig’i   huquqlariga   teng   boigan.   Tumanboshi   viloyat   harbiy
gubernatori   tavsiyasi   bilan   bevosita   gubemator   tomonidan   tayinlangan.   Turkiston
oikasidagi tumanboshilaming Rossiyadagi hamkasblaridan farqli tomonlari shunda
ediki,   ular   m   a’muriy,   polisiya   va   harbiy   hokimiyatni   o’zlarida   birlashtirganlar.
Tumanboshilaming   juda   keng   vakolatlari   va   o’ta   mustaqil   hamda   zo’ravonlarcha
ish   yuritishlarini   yuksak   lavozimda   turgan   rus   amaldorlari   e‘tirof   etishgani
diqqatga   sazovordir.   Senator   graf   K.K.Palen   Turkiston   tumanboshilarini   o’zbek
xonliklaridagi   beklarning   huddi   o’zginalaridir,   deb   atagani   bejiz   emas.   Ular   qo’l
ostidagi aholidan istagan kishiga jarima solishlari va 7 kungacha qamab qo’yishlari
mumkin   boigan.   Tumanboshilar   rus   armiyasi   katta   zobitlaridan,   asosan   mayor,
rotmistrdan   to   polkovnik   unvonigacha   boiganlardan   tayinlangan.   Xalq   ulami
hokim to’ra deb atagan. 7
  Tumanlar bir necha jabha (uchastka)larga boMinib idora
qilingan.   Jabhalarni   kichik   unvondagi   (poruchik,   shtabs-kapitan)   harbiy   zobitlar
boshqarishgan.   Ular   jabha   pristavlari   nomi   ostida   Turkiston   oikasini   boshqarish
haqidagi  nizomda tilga olinadi. 8
  Imperator  tomonidan  1886-yilda tasdiqlangan  bu
Nizomda   jabha   pristavlariga   mahalliy   aholidan   istalgan   odamga   jarima   solish   (5
7
  O’zbekistonning yangi tarixi. Turkiston Chor Rossiyasi mustamlaka bozori. T. “Sharq”, 2000. 273 b
8
  Azizxo’jayev A. Davlatchilik va ma’naviyat. T.: 1992 yil. 136 b
13 rubldan   10   rublgacha)   va   3   kungacha   hibsda   saqlab   turish   huquqi   berilgan   edi.
Jabha   pristavlari   harbiy   -   xalq   boshqaruvidagi   harbiy   bo’g’inning   eng   quyisi
bo’lib,   ularga   mahalliy   o’z-o’zini   boshqaruv,   ya’ni   xalq  boshqaruvi   amaldorlari   -
volost   boshqaruvchilari,   qishloq   oqsoqollari,   yuzboshi   hamda   ellikboshilar
bo’ysunishgan. Turkiston olkasida podsho ma’muriyati qishloq boshqaruvini yerli
(tuzemnoe)   va   rus   kabi   ikki   toifaga   ajratgan.   Rus   amaldorlari   yerlilar   (tuzemes)
atamasi   bilan   Turkistondagi   barcha   o’zbek,   qozoq,   qirg’iz,   turkman,   tojik,
qoraqalpoq,   arab,   uyg’ur   va   dunganlami   tushungan.   Turmush   tarziga   kelsak   esa,
rus amaldorlari barcha aholini ikkiga: qirg’izlar va sartlarga bo’lishgan. Qirg’izlar
deganda   ko’chmanchi,   sartlar   deganda   o’troq   aholi   nazarda   tutilgan.   Chor
hukumati   siyosiy   nuqtai   nazardan   kelib   chiqib,   qishloq,   uning   boshqaruvini
mahalliy va rus boshqaruvi sifatida ajratib, uni asta-sekin umumimperiya turidagi
ruscha   idoraga   o’tkazishni   ko’zladi.   Shu   maqsadda   0   ‘rta   Osiyoga   mutlaq   yot
bo’lgan   geografik   islohni   boshlab,   volost,   qishloq   yig’ini   kabilami   joriy   qildi.
1867-yildagi   Turkiston   general-gubematorligi   viloyatlarini   boshqarish   haqidagi
Vaqtli   Nizom   loyihasi   deb   atalgan   qonunlar   majmuasiga   ko’ra,   ko’chmanchi
aholiga   ikki   bosqichli   (volost   va   ovullar),   o’troq   aholiga   esa   bir   bosqichli
(oqsoqolliklar)   boshqaruv   tarzi   joriy   qilindi.   Volost   asosini   mingdan   ikki   ming
xonadongacha, ovul jamoalarini esa yuz o’tovdan ikki yuz o’tovgacha aholi tashkil
etgan.   Chorizm   shu   bilan   ko’chmanchi   aholining   urug’chilik   asosidagi   tarixiy
bo’linishiga xotima bermoqchi bo’ldi. Rus amaldorlaridan iborat hay’at uzoq vaqt
davomida   qishloq   ma’muriyatini   tashkil   qilish   harakatida   Turkiston   aholisining
birinchi   umumiy   ro’yxatini   oldi.   Natijada   soliqlar   miqdori   oshdi,   aholi   tumanlar,
jabhalar,   volostlarga   taqsimlanib,   ilk   bor   saylovlar   asosida   mahalliy   m   a’muriyat
saylandi.   Volost   boshqaruvchisi   -   mingboshi,   qishloq   oqsoqoli,   ovul   starshinasi
aholi   tomonidan   uch   yilga   saylanar,   ulaming   nomzodlari   esa   rus   ma’muriyati
tomonidan   tasdiqdan   o’tardi.   Saylovchilar   yig’inida   har   o’n   xonadon,   yoki
o’tovdan   vakil   ishtirok   etib,   ular   o’nboshi   sifatida   qishloq   oqsoqoli   yoki   ovul
starshinasi   va   ulaming   muovinlarini   saylashgan.   Volost   boshqamvchisi   -
mingboshini   esa   har   50   xonadon   yoki   50   o’tovdan   tayinlangan   vakillar   -
14 ellikboshilar   yig’ini   saylagan.   Bu   tartibga   1886-yilda   bir   necha   o’zgarishlar
kiritildi. 1886-yilda kuchga kirgan yangi qonunlar majmuasi - Turkiston o’lkasini
boshqarish   haqidagi   Nizom   o’troq   aholining   bir   bosqichli   boshqamvini   ikki
bosqichliga   aylantirib,   oqsoqolliklami   volostlarga   birlashtirdi.   Ovul   jamoalari   va
oqsoqolliklar   vakillari   yig’ini   umum   saylovchilar   yig’ilishi   bilan   almashtirildi.
Ellikboshilaming volost yig’iniga har 50 xonadondan vakil qilib yuborilishi butun
qishloq yo ovul yig’inidan har 50 xonadondan vakillar saylash  bilan o’zgartirildi.
Rus   m   a’muriyatiga,   harbiy   gubemator   va   general-gubematorga   saylov   bekor
qilinganda qishloq ma’muriyati vakillarini bevosita tayinlash huquqi berildi. 1886-
yilgi  Nizom   avvalgidek aholini   qirg’izlar  va  sartlar  sifatida  emas,  balki   o’troq va
ko’chmanchi   degan   atama   bilan   ajratdi.   Volost   boshqamvchisini   saylovchilar
vakillarining   qumltoyi   saylagan.   Qurultoy   vaqtini   va   o’tkaziladigan   joyini
tumanboshi   belgilagan.   Saylov   arafasida   tumanboshi   yoki   uning   yordamchisi
ro’yxat   bo’yicha   ellikboshilar   sonini   aniqlangan,   chunki   qumltoyda   saylovchi
vakillaming   uchdan   ikki   qismi   ishtirok   etmasa,   u   kuchga   kirmagan   hisoblangan.
Saylov   yashirin   ovoz   berish   yo’li   bilan   o’tkazilib,   ovozlar   qutiga   tashlangan
soqqalar   vositasida   aniqlangan.   Ellikboshilar   birma-bir   tumanboshi   oldida   turgan
usti yopiq quti oldiga kelib, o’zlari istagan nomzodning ismi-sharifini aytishgan va
qoilaridagi   taqsimchadagi   soqqani   qutiga   tashlashgan.   Bu   marosim   barchaning
ko’z oldida ochiq o’tgan va uning yakunida kim ko’p ovoz olgani e’lon qilingan.
Ovoz   berish   natijalari   qog’ozda   barcha   ellikboshilaming   muhri   va   imzosi   bilan
muhrlangan   va   tumanboshi   yoki   uning   yordamchisi   tomonidan   tasdiqlangan. 9
Volost   qumltoyi   ikki   nomzodni   saylagan,   biri   volost   boshqamvchisi,   ikkinchisi
unga   nomzod   bo’lgan.   Harbiy   gubemator   qurultoydagi   saylov   natijasini   ko’rib
chiqib,   nomzodlami   tasdiklagan.   U   tasdiqlamagan   taqdirda,   qumltoy   qayta
chaqirilgan yoki lavozimga to’g’ridan-to’g’ri gubemator tanlagan shaxs qo’yilgan.
Shu yo’sinda mahalliy boshqaruv tizimi rus ma’muriyati qoiida saqlangan. Volost
qumltoyi   volost   boshqamvchisiga   maosh   belgilagan. 10
  Uning   miqdori   odatda   300
rubldan   500   mblgacha   bo’lgan.   Qishloq   oqsoqollari,   nomzodlari   va   oqsoqol
9
  Karimov Sh, Shamsutdinov R Turkiston Rossiya bosqinida. Andijon.1999 135 b
10
  Alimova D. Turkiston birligi va mustaqilligi uchun kurash sahifalari. T.: Muxlis, 1996 yil. 216 b
15 yordamchilari   qishloq   jamoasi   tomonidan   bevosita   volost   boshqaruvchisi
ishtirokida saylangan.  Ulami  lavozimga tumanboshi  tasdiklagan.  Qishloq jamoasi
yig’ini   ularga   yiliga   200   rubldan   maosh   belgilagan.   Yig’in   ariqlarga   qarovchi
miroblami  ham  saylab,  ularga maosh tayinlagan.  Katta ariqlami  to’g’ridan-to’g’ri
harbiy   gubemator   tomonidan   tayinlanadigan   ariq   oqsoqollari   boshqarib,   ular
irrigasiya   mudiriga   itoat   qilishgan.   Rus   m   a’muriyatining   aholiga   o’z-o’zini
boshqarish   va   saylov   huquqini   berishi   g’irt   siyosiy   lo’ttibozliqdan   iborat   boiib,
aslida   ishning   tizgini   ulaming   qo’lida   qolgan.   Xuddi   shunday   usul   shaharlar
boshqamvida   ham   o’z   aksini   topgan.   Turkiston   o’lkasida   viloyat   va   tuman
boshqarmalari shaharlarda joylashgan. Toshkent, Samarqand, Qo’qon, Andijon, M
argilon, Namangan va Ashxobod oikaning asosiy shaharlari hisoblangan. Ana shu
qadimiy   shaharlardan   tashqari,   Chimkent,   Jizzax,   Termiz   va   Kattaqo’rg’on   kabi
shaharlar   ham   mavqe   tuta   boshlagan   edi.   Bundan   tashqari,   chor   qo’shinlarining
istilochilik yurishlari natijasida vujudga kelgan shaharlami ham aytish lozim. Rus
zobitlari kazarmalar torligidan qo’shin manzilgohi atrofida o’zlari uchun uy qurib
olishgan.   Ko’chganda   ulami   yangi   kelganlarga   sotib   ketishgan.   Iste’foga   chiqqan
katta-kichik   zobitlar,   quyi   unvondagi   harbiy   xizmatchilar   m   aium   mulkka   ega
boiib,   o’sha   joylarda   qolaverishgan.   Bu   hoi   mustamlaka   m   a’muriyati   xodimlari
o’rtasida   ham   ro’y   bergan.   Ular   xizmat   joyida   muqim   qolib   ketishgan.   Huddi
shunday kishilar, o’lkada qolgan birinchi mslar asosan harbiy xizmatchilar edilar.
Qo’shinlar   ortidan   yurgan   savdo   ahli   ham   doimiy   manzilgohlarda   qolib   faoliyat
ko’rsatganlar.   Qozoli,   Perovsk,   Petro-Aleksandrovsk   kabi   shaharlar   shu   tariqa
vujudga   kelgan   edi.   Bosib   olingan   shaharlarda   mslar   uchun   maxsus   ajratilgan
dahalar paydo boiadi. Shaharlar tuzilishi va ulami mslashtirishga podsho hukumati
katta   ahamiyat   qaratgan   edi.   Ana   shu   maqsadda,   dastlab,   Ettisuv   viloyatidagi
Seriopol   va   Kopal   shaharlariga   maxsus   imtiyozlar   berildi.   Bu   shaharlardagi
xunarmandchilik   korxonalari   va   fabrikalar   ochgan   kishilar   barcha   soliqlar   hamda
harbiy   majburiyatlardan   ozod   etildi.   Savdo-sotiq,   sanoat,   hunarmandchilik   uchun
imtiyozlar   yaratildi.   Bunday   mavqega   Sirdaryo   viloyatining   Toshkent,   Xo’jand,
Jizzax,   Turkiston,   Chimkent,   Avliyoota,   Perovsk,   Qozoli   kabi   shaharlari   ham
16 erishdi.   Bu   imtiyozlar   shaharlarning   barcha   aholisiga   emas,   balki   faqat
mslarigagina berildi. 
II bob.  CHORIZM BOSQINIDAN KEYINGI AHVOL
2.1.  Mustamlaka boshqaruv organlarining ta’sis qilinishi
     Oliy harbiy-siyosiy doiralar musulmon aholisini kuchaytirib yubormaslik uchun
ulami   imtiyozlardan   maxmm   etish   o’rinli   boiadi,   deb   ochiqdan-ochiq   aytishgan.
Turkiston   shaharlari   ichida   general-gubematorlikning   siyosiy,   ma’muriy   va
madaniy markazi Toshkent boshqamviga mustamlaka ma’muriyati alohida e’tibor
berdi. Shahar bosib olingandan (1865) keyin general-mayor Romanovskiy zobitlar
va   amaldorlar   uchun   uning   sharqiy   qismidan   joy   tanladi.   Rus   Toshkentini   barpo
etish   uchun   maxsus   qo’mita   tuzildi. 11
  Qo’mitaning   ikki   yillik   faoliyati   (1866-
1868)   davomida   mahalliy   aholining   yuzlab   uy-joylari   buzib   tashlandi,   musodara
qilingan hududda zobitlar hamda ularning oilalari uchun turar joylar, ko’chalar va
oromgohlar   baipo   etildi.   Shu   tarzda   ko’hna   Toshkent   bag’ri   ikkiga   b   o   iib
tashlandi.   Ruslar   istiqomat   qiluvchi   qism   yangi   shahar,   o’zbeklar   yashaydigan
qism Eski shahar, deb atala boshlandi. Eski shahar aholisiga yangi shaharga o’tish
qat’iyan  man etildi. Yangi  shaharda qator  zamonaviy binolar, istirohat  boglari  va
boshqa katta obodonchilik ishlari olib borildi, lekin yuz ming aholisi bo’lgan eski
shahar   o’sha   xonlik   zamonida   qanday   bo’lsa,   shundayligicha   qolaverdi.   Uning
obodonligi   uchun   hech   qanday   mablag’   ajratilmadi. 12
  XIX   asrning   70-yillarida
Toshkent boshqaruvini o’zgartirish haqida Turkiston ma’muriyati harakat boshladi.
Chunki birgina shahar boshlig’i - hokim idorasi rivojlanib va kengayib borayotgan
shahar   xo’jaligini   boshqarishga   qodir   bo’lmay   qoldi.   1872-yilda   Sirdaryo   viloyat
11
  Ziyoyev H. Chorizm va paxta yakka hokimligi. T.: 1992 yil. 175 b
12
  Ziyoyev H. Turkistonda Rossiyaa tajovuzi va hukmronligiga qarshi kurash. T.: “Sharq”, 1998 yil. 171 b
17 boshqarmasining umumiy rayosati Toshkentda Shahar nizomini qollash masalasini
kolarib chiqdi. Rossiya ichki gubemalarida 1870-yildan qollana boshlagan Shahar
nizomini   mustamlaka   ma’muriyati   manfaatlariga   mos   ravishda   o’zgartirish,
qo’shimchalar  kiritish asosida  Toshkentda joriy etilishiga doir  loyiha tayyorlandi.
Polkovnik   Fridriks   boshchiligidagi   maxsus   komissiya   uni   atroflicha   muhokama
qildi.   Toshkent   shahrida   Nizomni   joriy   etish   masalasi   byurokratik   rus   apparatida
uzoq   sarsonlikdan   keyin   besh   yil   olib   ,   Sankt-Peterburg   mahkamalarining   ruhsati
oliysi   olingandan   keyin   hal   bo’ldi.   Shahar   nizomini   qollash   bo’yicha   Vaqtli
komissiya   tuzilib,   u   1877-yildan   ish   boshladi.   Mustamlakachi   oliy   amaldorlardan
tashkil   topgan   komissiya   saylovchilar   ro’yxatini   tuzib   ularni   tabaqalarga   bo’ldi.
Mulk   miqdoriga   qarab,   saylovchilar   uch   tabaqaga   ajratildi.   3000   rubldan   ortiq
qo’zg’almas   mulkka   ega   bolganlar   birinchi,   1000   rubldan   ortiqlari   ikkinchi,   500
rubldan   ziyod   mulk   egalari   uchinchi   toifaga   kiritildi.   Mustamlakachilik   nuqtai
nazaridan   yangi   shahar   qismida   mulk   senzi   mulk   qiymatining   bir   foizi   sifatida
belgilandi.   Shahar   ziyolilari,   ishchilar   va   hunarmandlaming   qo’zg’almas   mulkka
ega boimaganlari saylov huquqidan mahrum etildi. Har bir toifa shahar boshligl -
hokim   to’ra   raisligida   saylov   yiglnini   tuzdi.   2400   saylovchi   ishtirokida   o’tgan
yig’inda   shahar   dumasi   va   boshqannasi   saylandi.   Shahami   boshqaradigan   noiblar
(glasniy)   sonini   belgilashda   ham   eski   shaharga   nisbatan   adolatsizlik   qilindi.
Ozchilikni tashkil qilgan ruslardan esa noiblaming uchdan ikki qismi saylanganligi
dalili   buni   yaqqol   ko’rsatadi.   Shahar   dumasi   farmoyish   beruvchi,   noiblardan
(glasniy)   saylanuvchi   boshqarma   (uprava)   esa   ijroiya   hokimiyatga   ega   boidi.
Mustamlakachilar   o’zlaricha   imperiyada   amal   qiluvchi   Nizomga   o’zgartirishlar
kiritishib, shahaming o’z-o’zini boshqaruvi ustidan nazorat qiluvchi Shahar ishlari
bo’yicha   viloyat   idorasi   (prisutstvie)   tuzishib,   raisligiga   Sirdaryo   harbiy
gubematorini   tayinlashdi.   SanktPeterburg   sartlar   hali   o’z-o’zini   boshqarishga
tayyor   emas,   degan   fikrda   ish   koi’di.   Toshkent   shahar   dumasidagi   qoidalar   va
o’zgartirishlar   shuning   uchun   ham   qizg’in   qo’llab-quvvatlanib,   imperator
Aleksandr   111   tomonidan   1888-yilda   rasman   tasdiqlandi.   Shahar   o’z-o’zini
boshqaruvi   timsoli   boigan   Toshkent   dumasi   faoliyati   ustidan   podsho   hukumati
18 shaxsan general-gubematoming o’zi nazorat qilishini buyurdi. Sankt-Peterburgning
oliy   hukmron   doiralari   shahar   nizomida   belgilangan   ichki   ishlar   vaziri   huquqini
Turkistonda qoilashni harbiy vazir zimmasiga yukladi. Toshkent  dumasi  oqsoqoli
(golova)   bevosita   markaz   tomonidan   tayinlanadigan   boidi.   Shahar   boshqarmasi
a’zolarining   uchdan   ikki   qismi   ruslardan,   bir   qismi   esa   rus   tilini   biluvchi
tuzemeslardan   bo’lishi   shart   qilib   qo’yilganligini   ta’kidlash   joizdir.   Toshkent
shahar dumasining oqsoqoli vazifasini 1877-yildan 1907-yilgacha shahar boshligi -
hokim   toianing   o’zi   boshqargani   ham   mustamlaka   ma’muriyatining   qiyofasini
koisatib   turibdi.   Sirdaryo   viloyati   harbiy   gubematori   1885-yil   15-sentyabrda
podshoga yoilagan maktubida yana ham kengroq huquq berilishini so iab yozadi:
Shahaming ma’muriy - polisiya hokimiyatiga toki itoatkorligini hisobga olib, ana
shu   itoatkorlik   qonunlashtirib   qo’yilsa,   ya’ni   shahar   oqsoqoli   lavozimi   shahar
boshligi   lavozimi   bilan   qo’shib   yuborilsa..   Amalda   shunday   boiganini   ziyrak
zamondoshlardan   biri   bunday   e’tirof   etgan:   Saylanadigan   shahar   oqsoqoli
tuzemeslar   ko’z   o’ngida   doimo   boy,   savdogar   qiyofasida   gavdalansa,   shahar
boshligi   esa   hokim   to’radir.   Rossiya   imperiyasida   amalda   boigan   shaharga   oid
ikkita   nizom   (1870,   1892-yilgi)   Turkistonda   faqat   Toshkent   va   Yettisuvdagi
Vemiy (hozirgi Almati) shaharlarida qoilanilib, boshqa shaharlarda joriy etilmadi.
Rus   ma’muriyati   Toshkent   tajribasi   bu   chorani   Turkiston   oikasidagi   boshqa
shaharlarga   qoilashning   foydasi   haqida   fikr   yuritishga   erta   degan   tahqiromuz
xulosaga   kelgan   edi.   Chorizmni,   rus   xalqlarvarlari,   mirshablik   podshohligi   deb
atagani   bejiz   emas.   Ana   shu   polisiya   tuzumiga   suyangan   podshoh   hukumati
Turkiston   o’lkasi   idorasini   eng   quyi   bo’g’inidan   oliy   bo’g’inigacha   o’z   qo’lida
tutgan.   General-gubematoming   o’zi   bosh   mirshab   vazifasini   o’tagan.   Hokimi
mutlaq   general-gubemator   o’lkadagi   istagan   odamini,   xoh   o’zbek,   xoh   ms
boiishidan qat’i nazar, imperiyaning chekkalariga 5 yil muddatgacha surgun qilishi
huquqi   qonunan   mustahkamlangan   edi.   U   harbiy   boim   agan   fuqarolar   ustidan
harbiy   sudlar   hukmini   tasdiqlashdek   ichki   ishlar   vaziri   vakolatlarini   ham   o’z
qo’lida   jamlagan.   Viloyatlaming   harbiy   gubematorlari,   tumanboshilar,   qasaba
pristavlari   ham   polisiya   generallari   va   zobitlari   vakolatlariga   ega   boiganlar.
19 Bundan   tashqari,   o’lkada   ichki   ishlar   vazirligining   idoralari,   uning   vakillari   ham
shunga   muqobil   tarzda   ish   ko’rishgan.   Turkiston   shaharlarida   polismeyster
lavozimi   joriy   etilib,   ularning   huquqlari   tumanboshilar   huquqlari   bilan
barobarlashtirildi.   Toshkentda   yangi   va   eski   shahar   polismeysterlari   ish   olib
borgan.   Ularga   polisiya   pristavlari   bo’ysungan.   Mahalliy   ma’muriyat   -   volost
boshqamvchilari   va   oqsoqollar   ham   quyi   mirshablik   zobitlari   vakolatlariga   ega   b
oiib, ularga yollangan mirshablar xizmat qilgan. Turkistondagi adliya boshqamvida
ham o’ziga xos mustamlakacha mezonida ish tutildi. 1867-1886 yillar mobaynida
oikada umumsaltanat ras sudlari va xalq sudlari, ya’ni shariat asosida ish ko’ravchi
qozi   sudlari   faoliyat   ko’rsatar   edi.   Rus   sudlariga   tuman   sudlari,   sud   palatasi
huquqidagi   viloyatlar   boshqarmalari,   mirovoy   sudyalar   quraltoylari,   harbiy   sud
komissiyalari   kirgan.   Tuman   sudyalari   mulkdan   mahram   etishga   daxldor   boim
agan   jinoiy   ishlar,   davlat   xazinasi   manfaatlariga   oid   boim   agan   2000   rublgacha
mikdorda   boigan   da’volami   ko’rishgan. 13
  Viloyatlar   boshqarmalari   esa   tuman
sudlari   hukmlaridan   shikoyatlar,   qayta   qurish   kabi   masalalami   hal   qilgan.   Davlat
vazifalarini   bajarishdagi   jinoyatlar,   hokimiyatga   qarshilik   ko’rsatish,   qaroqchilik,
davlat   mulkini   o’g’irlash,   soxta   pul   yasovchilaming   ishlari   kabi   tuman   sudlari
vakolatlariga kirmagan ishlami ham ko’rishgan. Marg’ilon, Samarqand, O‘sh kabi
shaharlarda   faoliyat   ko’rsatgan   harbiy   sud   komissiyalari   esa   harbiy   jinoyat
ustaviga   asoslanib,   davlatga   xiyonat,   hokimiyatga   qarshilik,   pochta,   telegrafga
hujum, nasroniylami oidirish, mansabdor shaxslarga nisbatan qotillik qilish, o’zga
dindagilami  nasroniylikka o’tgani  uchun  ulami  oidirishga  oid ishlar,  ms millatiga
mansub kishilaming jinoyatlarini ko’rish bilan shug’ullangan. Rasman xalq sudlari
deb   atalgan   qoziyu   quzzotlar   shariat   qonunlari   asosida   mahalliy   o’troq   va
ko’chmanchi   aholining   fuqarolik   va   jinoiy   ishlarini   ko’rishgan.   Lekin   davlat
ahamiyati   kasb   etadigan,   shuningdek,   siyosiy   ishlar   ulaming   vakolat   doirasiga
kirmagan. 1886-yilda tasdiqlangan Turkiston o’lkasini boshqarish haqidagi Nizom
mavjud sud tartibini saqlab qolgan holda unga ayrim o’zgartirishlar kiritdi. Tuman
sudlari   bekor   qilinib,   ulaming   o’rniga   murosa   (mirovoy)   sudlari   joriy   etildi.
13
  O’zbekistonning yangi tarixi. Turkiston Chor Rossiyasi mustamlaka bozori. T. “Sharq”, 2000. 295 b
20 O’lkada viloyat sudlari tashkil qilinib, ularga murosa sudyalar vazifalari yuklandi.
Viloyat sudi  avvalgi  viloyat boshqarmalari  ixtiyorida bo’lgan vakolatlami oldi  va
murosa   sudlari   hal   etuvchi   masalalami   ko’rish   huquqiga   ham   ega   bo’ldi.   Viloyat
prokurori   va   uning   o’rindoshi,   sud   tergovchisi   lavozimlari   joriy   qilindi.   Nizom
rasmiy ravishda sudning  hokimiyatdan  mustaqil  bo’lishini  qonunlashtirgan bo’lsa
ham, amalda u bir butun hokimiyatni o’z qo’llarida tutgan harbiy ma’muriyatning
kuchli   ta’sirida   qolaverdi.   Imperiya   sudlarida   ms   hokimiyatiga   bevosita   va
bilvosita qarshi qaratilgan mahalliy aholi vakillari ishlari ko’rilgan. Ruslarga qarshi
jinoyat   qilgan   o’zbeklar   yoki   mslar   bilan   birga   noqonuniy   ishga   qo’l   urgan
o’zbeklami   shu   sudlar   jazolagan.   Rus   qishlog’i,   shahar   qismi   va   umuman   mslar
istiqomat   qilib   turgan   yerlarda   jinoyat   qilgan   o’zbeklar   imperiya   sudida
javobgarlikka   tortilgan.   Turli   millatlarga   mansub   kishilaming   jinoyatlari   ham   ms
sudida   ko’rilgan.   Shu   tariqa   tub   aholining   ms   yoki   qozi   sudida   sudlanishi   1886-
yilgi Nizomga qo’ra quyidagicha belgilangan: 
1. Ayblanuvchining u yoki bu millat, yo elatga mansubligiga qarab; 
2. Sodir etilgan jinoyat turiga ko’ra; 
3. Jinoyat sodir bo’lgan hududga ko’ra; 
4.   Jinoyat   kimga   va   nimaga   qarshi   qaratilganiga   ko’ra.   Huddi   ana   shu   belgilarga
ko’ra jazo belgilangan va jinoyat rasman shariat asosidami  yo Rossiya imperiyasi
jinoiy qonunlariga ko’ra belgilanishi aniqlangan. 
         Turkiston olkasidagi  qonunchilik bo’yicha yana bir  yangilik 1898-yilda sodir
bo’ldi.   Chor   hukumati   1864-yilgi   sud   islohotini   33   yildan   keyingina   mustamlaka
Turkistonda   amalga   oshirishga   kirishdi. 14
  1864-yil   20-noyabrda   Rossiyada   joriy
etilgan   sud   islohoti   sudni   qonunchilik,   ijroiya   hokimiyatdan   ajratish,   ko’riladigan
ishlardagi   oshkoralik   va   maslahatchilar   ishtiroki   kabi   bir   qator   ilg’or   burjuacha
tartiblami amalga oshirgan bo’lib, buning natijasida ikki sud tizimi dunyoga keldi.
Ulardan birinchisi saylanib qo’yiladigan sudyali sudlar, mirovoy sudya va mirovoy
14
  Azizxo’jayev A. Davlatchilik va ma’naviyat. T.: 1992 yil. 158 b
21 sudlar qurultoyi; ikkinchisi esa tayinlanadigan sudyali sudlar - okrug sudlari va sud
palatalari   edi.   1864-yilgi   sud   islohoti   boshqa   qonunlar   kabi   Turkistonda
mustamlaka   qolipiga   tushirib   anchagina   o’zgartirishlar   bilan   qoilandi.   Rus
amaldorlari   mahalliy   xalqlaming   madaniyati   past   ekanligini   ta’kidlab,   mirovoy
sudyalarni saylash o’miga hukumat tomonidan tayinlab, mirovoy sudlar qurultoyi
vazifasini   okrug   sudlariga,   mirovoy   sudlarga   taalluqli   shikoyat   ishlarini   sud
palatasiga   yuklashga   qaror   qilindi.   Rus   sudlariga   ishonchsizlik   mahalliy   aholi
o’rtasida   kuchli   boigani   uchun   ham   sud   organlariga  shikoyatlar   kam   tushgan.   Bu
holatni m  a’murlar noto’g’ri talqin qilishgan. Sankt-Peterburgdan kelgan general-
ad’yutant  graf Ignatev boshchiligidagi komissiya fikri bunga yorqin misol boiadi:
Tekshirishlar   shunday   ajib   bir   holatni   ko’rsatdiki,   mahalliy   aholining   shikoyat-
ariza   idorasi   boiim   iga   ehtiyoji   kam   ekan.   Buning   aniq   dalili   sifatida   Farg’ona
viloyatida   sudya   qarorlaridan   3   foiz,   Sirdaryoda   4,5   foiz   shikoyat   tushganini
ko’rsatish   mumkin.   Bu.   masalan,   Sankt-Peterburg   mirovoy   okrugidagidan   ancha
kam   demak.   Lekin   o   ik   a   xalklari   turmushida   rus   sudlari   emas,   balki   mahalliy
shariat   sudlari   salmoqli   o’rin   tutgan.   O’troq   aholining   qozi-sudlari   va
ko’chmanchilaming   biy   sudlari   mahalliy   sudlarni   tashkil   etgan.   Shunga   alohida
e’tibor   qilish   kerakki,   chor   hukumatining   siyosiy   boim   agan   barcha   fuqarolik
ishlarini   qozi   va   biy   sudlariga   topshirishida   g’arazli   maqsad   yotgan.
Mustamlakachilar   shariat   qonun-qoidalaridan   o’z   istibdod   tuzumlarini
mustahkamlashda   foydalanmoqchi   boiganlar.   Oliy   harbiy   arboblardan   biri
imperatorga   yozgan   axborotida   Rossiyaning   millionlab   musulmonlari   bilan
imperiya   doimo   hisoblashib   kelgani   sababini   o’zicha   sharhlab   va   imperiyaning
musulmonlar   ustidan   350   yildan   beri   hukmronligiga   to’xtalib,   islom   dini   bilan
muomalada dinga e’tiborni susaytirmaslikni uqtiradi. Ana o’sha arbob - infanteriya
generali   S.M.Duxovskoy   islom   o’z   qiyofasida   nufuzli   bir   kuchdirki,   u   bilan   biz
uzoq   davrlargacha   muqarrar   ravishda   hisoblashib   turishga   majburmiz,   deb   e’tirof
qilganida   chuqur   ma’no   bor   edi.   Xullas,   Turkiston   oikasida   uch   turdagi   xalq
sudlari mavjud boigan. Sirdaryo, Samarqand, Farg’ona va Yettisuv viloyatlarining
o   iro   q   aholisi   uchun   shariat,   ko’chmanchilar   uchun   odat,   ya’ni   biy   sudlari   va
22 Kaspiyorti   viloyati   uchun   ulardan   farqli   maxsus   xalq   sudlari   faoliyat   koisatgan.
Mustamlaka markazi Sankt-Peterburg Turkiston xalqlari hayotida katta ahamiyatga
molik   mahalliy   sudlar   -   shariat   va   odat   bo’yicha   sudlaming   faoliyatini   puxta
o’rganish   uchun   Bosh   shtab   zobiti   shtabs-kapitan   Davletshinni   Turkistonga
yuborgan. lining hisobotini shaxsan harbiy vazir Kuropatkin va podshoh Nikolay II
o’qib,  unda  bildirilgan  fikr-mulohazalarga   o’z  munosabatlarini   qayd  etishgan.  Bu
hujjatlar   chorizmning   mustamlaka   siyosatining   mahalliy   ichki   boshqaruvidagi
asosiy   yo’nalishlarini   o’zida   yaqqol   gavdalantirgan.   Davletshin   o’lkadagi   qozi   va
biy sudlari rus ma’muriyati xohish-irodasiga ko’ra ish olib borganligini bayon etib,
Kaspiyorti   viloyatida   rus   ma’muriyati   xalq   sudini   o’z   qoiida   mahkam   tutishda
haddidan   oshib   ketganini,   Turkistonning   boshqa   viloyatlarida   esa   podshoh
amaldorlari   bo’lar-boimas   ishlarga   hadeb   aralashaverib   mahalliy   qozi   va   biylami
obrusizlantirayotganini   ta’kidlagan.   Davletshin   hisobotini   o’qigan   harbiy   vazir
Kuropatkin   Kaspiyorti   viloyatida   xalq   o’rtasida   shariatning   kuchayishiga   yo’l
qo^ymaslik   haqida   maxsus   qayd   bitgan. 15
  Eng   muhimi     deb   yozgan   edi   harbiy
vazir,   -   shariatni   joriy   etmay,   odatga   rioya   etishni   qoilab-quvvatlash   zarur.
Imperator Nikolay II 1898-yilda Farg’ona viloyati harbiy gubematorining mahalliy
sudlarning   bevosita   rus   ma’muriyatiga   bo’ysundirilishi   lozimligi   to’g’risida
yozgan   hisoboti   bo’yicha   harbiy   vazirdan   fikr   so’ragani   va   bu   masalada   oliy
harbiy-siyosiy   doiralarning   mulohazalari   ham   mustamlaka   siyosatining   nozik
qirralarini   ko’rsatadi.   Qariyb   o’n   yilcha   (1890-1898)   Kaspiyorti   viloyatini
boshqargan,  1875-1876  yillarda  Skobelev   diviziyasida  shtab   boshlig’i   lavozimida
0   ‘rta   Osiyoni   istilo   qilish   harb-zarblarida   qatnashgan   harbiy   vazir   A.   N.
Kuropatkin (1898-1903) Turkiston o’lkasini o’rganish borasidagi o’z tajribalaridan
kelib chiqib, qozi va biy sudlarini rus adliya ma’muriyatiga bo’ysundirishga qarshi
chiqdi.   Kuropatkin   bu   chora   katta   xarajatlardan   tashqari,   mahalliy   odatlar   va
shariatni   yaxshi   bilishni   talab   qilishi,   bunga   rus   amaldorlari   sira   ham   qodir
emasligini alohida ta’kidladi. Turkiston generalgubernatori uning fikriga qo’shilib,
xalq sudini tubdan isloh qilmay, balki uning vakolat doirasini toraytirib borishni va
15
  Alimova D. Turkiston birligi va mustaqilligi uchun kurash sahifalari. T.: Muxlis”, 1996 yil. 236 b
23 kelgusida barcha sud ishlarini rus sudiga yuklash uchun puxta tayyorgarlik ko’rish
lozimligini bayon etdi. Harbiy vazir imperatorga xuddi shu xususda o’z xulosasini
berdi,   unda   qozi   va   biy   sudlari   vakolatlari   cheklanib,   kelgusida   ulami   tamoman
yo’qotishning   uslublari   o’z   ifodasini   topdi   va   ular   imperator   tomonidan
ma’qullandi. 
2.2.  Turkiston general-gubernatorligida politsiya va sud organlari
          Mustamlakachilar   mahalliy   boshqaruv   idoralariga   mas’ul   shaxslar
tayinlanishida   nihoyat   hushyor   ish   tutib,   basharti   ilg’or,   taraqqiyparvar   va
millatparvar   kishilar   volost   boshqaruvchisi,   oqsoqol,   yuzboshi   yoki   qozi   sifatida
saylanib   qolsa,   ulami   lavozimga   tasdiqlamaslik   uchun   turli   hiylanayranglami
ishlatdi. Turkiston o’lkasini boshqamv haqidagi nizom esa ularga bu borada keng
faoliyat   keyin   esa   ma’muriy-politsiya   boshqaruvi   deb   atalgan   bo’lsa   ham,
maydonini   yaratib   bergan   edi.   Turkistondagi   mustamlaka   idorasi   1898-yilgacha
harbiy-xalq   boshqaruvi,   undan   uning   mohiyati   mazmunan   o’zgarmadi.   Barcha
vakolatlar   ms   ma’muriyati   qolida   jamlanib,   mustamlaka   istibdodi   yil   sayin
kuchayib   bordi.   Turkistondagi   siyosiy   idora   tizimi   tub   aholi   o’rtasida   har   qanday
norozilikni   tag-tugi   bilan   yulib   tashlash   va   shafqatsizlik   bilan   bostirish,   biron-bir
dushmanlik   holati   sezilsa   darhol   uning   kuchayishiga   yo’1   qo’ymay   bo’g’ib
tashlash   va   mslaming   kuch-qudratini   ko’rsatib   qo’yish   uchun   har   qanday   chora-
tadbir   ko’rish  mhi  bilan  sug’orilgan  edi.  Chorizmning  m  a’muriy siyosati  o’lkani
iqtisodiy jihatdan qonini so’rish, m a’naviy-mhiy ezish bilan omuxta ravishda olib
borilib,   pirovard   natijada,   uning   mazmun-mohiyati   O’rta   Osiyo   xalqlarini
mslashtirishga   qaratilgan   edi.   Bu   siyosat   tig’i   imperiya   vasiyligidagi   Buxoro
amirligi   va   Xiva   xonligiga   ham   qaratildi.   Imperiyaning   ana   shu   siyosatini
Buxoroda Rossiya imperator siyosiy Agentligi (1885-1917), Xivada esa Amudaryo
bo’limi   (1873-1917)   olib   bordi.   Siyosiy   agent   Buxoro   amiri   ustidan   nazorat   olib
24 borib, uning Peterburg bilan aloqa qilishida vositachi bo’lgan. Said Abdulahadxon
(1885-1910)   va   Said   Olimxon   (1910-1920)   Rossiya   imperatori   marhamati   va
iltifotiga erishish yo’lida barcha vositalami ishga solishgan. Zoti oliylari (svetlost),
so’ng   hazrati   oliylari   (visochestvo)   maqomiga   ko’tarilgan,   imperator   mulozim
generali   (general-ad’yutant),   eng   oliy   generallik   unvoniga   (general-ot   kavalerii)
erishgan   Abdulahadxon   imperiyaning   birinchi   ordeni   (Andrey   Pervozvannny)
kavaleri   bo’lgan.   U   Rossiya   imperatori   Aleksandr   III   (1881-1894)   sharafiga   sof
oltindan «Iskandar»  ordenini  ta’sis  etib uni  ms podshohiga  taqdim  etgan. Buxoro
amiri Peterburg kiborlari doirasida o’zining sovg’a-salomlari va quyuq ziyofatlari
bilan   katta   e   ‘tibor   qozongan.   Amiming   qimmatbaho   hadyalarini   imperator
Nikolay   II   (1894-1917),   harbiy   vazir   general   A.   N.   Kuropatkin   (1898-1903)   va
hatto   reviziya   komissiyasi   raisi   graf,   senator   К .   K.   Palen   (1908-1910)   ham
mamnuniyat bilan qabul qilgan. Amir shuning uchun ham Rossiya panohida o’zini
xotirjam   sezib   xalqqa   behad   og’ir   soliq-majburiyatlar   yuklab   rohatda   yashagan.
Unga   qarshi   ko’tarilgan   qo’zg’alonlar   esa   rus   miltiqlari   yordamida   bostirilgan.
1888-yilda   Kitob   bekligida   dehqonlar   qo’zg’aloni   keng   quloch   yoyganda   Pamir
chegara   qo’shini   amirga   yordam   koisatib   qo’zg’alonni   bostirgan.   1889-yilda   esa
Kelif   aholisi   hokim   zulmidan   bezor   b   o   iib   koiarilganda   bekni   rus   qo’shini   o’z
himoyasiga olgan. 16
 1910-yilda Buxoroda koiarilgan qo’zg’alon ham chor qo’shini
vositasida   bostirilgan.   1914-yilda   esa   Toshko’prik,   Shahrisabz,   Kitob,   Qarshi   va
Hisordagi   xalq   g’alayonlari   ham   rus   harbiy   kuchlari   yordamida   bartaraf   etilgan1.
Amiming   ruslarga   muteligi   ziyolilar,   savdo-sanoat   ahli   va   taraqqiyparvar
ulamolaming   kuchli   noroziligini   uyg’otgan.   Shuning   uchun   ham   1910-yilda
Buxoroning   56   ulamosi   maxsus   xat   bilan   Turkiya   va   Afg’oniston   xukmdorlariga
murojaat qilib Rossiya vasiyligidan xalos qilishlarini soiashgan. Buxoro ulamolari
1915-yilda   Turkiya   Rossiyaga   qarshi   urush   e’lon   qilganda   turklarga   yordam   jam
g’armasi   tuzishgan.   1916-yilda   esa   ular   milliy-ozodlik   qo’zg’aloniga   koiarilgan
Jizzax   aholisiga   yordam   koisatishga   Buxoro   xalqini   undashgan   edilar.   Rossiya
imperiyasining   mustamlaka   zulmi   va   amir   istibdodi   yil   sayin   kuchayib   borgani
16
  Ziyoyev H. Chorizm va paxta yakka hokimligi. T.: 1992 yil. 301 b
25 ularga   qarshi   muxolif   harakatning   rivojlanishiga   olib   kelgan.   Peterburg   tazyiqi
bilan   oikazilgan   boj   va   pul   islohoti   Buxoroni   imperiya   iqtisodiga   zanjirband   etib
xalq   ahvolini   tobora   og’ir   ahvolga   soldi.   Amir   esa,   eng   itoatgo’y   tuman   boshligi
sifatida   bunga   qarshi   hech   qanday   chora   ko’rmagan.   Said   Abdulahadxon   ham,
o’g’li   Said   Olimxon   ham   rus   vasiyligidan   xalos   boiishga   intilmadi.   Buxoro
amirlarining itoatgo’yligi Peterburg doiralariga yoqsa ham lekin Buxoro va Xivani
butkul  imperiyaga guberna  sifatida  qo’shib  olish  niyati  ulami   tark  etmagan.  Xiva
xonligida esa siyosiy nazorat gubemator vakolatiga ega boigan Amudaryo bo’limi
boshligi   tomonidan   amalga   oshirilgan.   Muhammad   Rahimxon   II   (1865-1910)
amirdan   farqli   oiaroq   mustaqil   boiishga   intilgan.   Zukko   davlat   arbobi   va
ma’rifatparvar   inson   boigan,   xalq   o’rtasida   Femz   shoir   sifatida   shuhrat   qozongan
Muhammad   Rahimxon   II   Afg’oniston   amiri,   Turkiya   va   Angliya   vakillarini
yashirin qabul qilgani hamda qandaydir muzokaralar olib borgani haqida Turkiston
general-gubematori   mahkamasi   maxsus   bo’limi,   okrug   shtabi   kontrrazvedkasi
axborotlari   diqqatga   loyiq.   Xivada   o’tkazilgan   boj   islohoti   (1885)   xonlikni   rus
mollari   bozoriga   aylantirgani,   pul   islohoti   esa   (1900-1907)   iqtisodni   mushkul
ahvolga solgani xonni ana shunday harakatlarga undagan edi. Rossiya xonlikning
ichki   mustaqilligiga   ham   rahna   solib   tanga   zarb   etishni   man   etgani   Muhammad
Rahimxonni   jiddiy   tashvishga   solgan   edi.   XX   asr   boshlarida   imperiya   hukmron
doiralarida   Buxoro   va   Xivaning   ichki   mustaqilligini   yo’qotib   ulami   butunlay
Rossiyaga   qo’shib   olish   masalasi   1909-yildagi   ikki   kengashda,   1910-yil   28-
yanvarda   Bosh   vazir   RStolipin   boshchiligidagi   Vazirlar   Kengashi   Maxsus
majlisida,   1916-yilda   imperator   huzuridagi   maxfiy   kengashda   atroflicha
muhokama etildi. 17
 Peterburgning oliy rahbarligi iqtisodiy jihatdan bu tadbir zararli
ekaniga to’xtalib, amir va xon amaldorlari vositasida mustamlaka siyosatini davom
ettirishning   siyosiy   afzalliklariga   urg’u   berishdi.   Ular   yaqin   kelajakda   Buxoro   va
Xivani   rus   gubemiyasiga   aylanishi   uchun   tegishli   zaminlarni   yaratish   lozimligi
xususida bir qarorga kelishdi. 
17
  Ziyoyev H. Turkistonda Rossiyaa tajovuzi va hukmronligiga qarshi kurash. T.: “Sharq”, 1998 yil. 183 b
26 XULOSA
            Xulosa   qilib   aytganda,   Rossiya   imperiyasi   O’rta   Osiyoda   o’zbek
davlatchiligining   barcha   ko’rinishlarini   tag-tubi   bilan   yo’qotish   va   mscha   idora
uslubini   qat’iy   joriy   etish   bo’yicha   izchil   yo’nalishda   ish   olib   bordi.   Ma’muriy-
boshqaruv tizimi ana shu maqsadga qaratilib, Turkiston o’lkasi, Buxoro amirligi va
Xiva   xonligi   Rossiya   guberniyalariga   aylanishi   uchun   barcha   siyosiy,   iqtisodiy,
madaniy   va   m   a’naviy   choralar   ko’rilgan   edi.   XIX   asrning   ikkinchi   yarmidagi
milliy-ozodlik   harakatlari   Turkiston   o‘lkasining   podsho   hukumati   tomonidan
istilochilik   yo‘li   bilan   bosib   olinganligini   yana   bir   karra   isbotladi.   Istilo   qilingan
hududlar   imperiyaning   tarkibiga   mustamlaka   sifatida   kiritilib,   bu   yerlarda
imperiyaning siyosiy, iqtisodiy va geopolitik manfaatlarini birinchi o‘ringa qo‘ydi.
O‘lka arzon xomashyo bazasiga, Rossiyada tayyorlangan mahsulotlar uchun tayyor
bozorga,   uning   aholisi   esa   arzon   ishchi   kuchiga   aylandi.   XIX   asrning   ikkinchi
yarmida   Turkiston   o‘lkasida   olib   borilgan   milliyozodlik   harakatlari   mahalliy
aholining turli ko‘rinishlardagi chiqishlarida o‘z aksini topdi. Bularga asosiy sabab
soliq va majburiyatlarning og‘irligi, mahalliy boshqaruv vakillarining sotqinlarcha
podsho   ma’murlariga   xizmat   qilishi,   Rossiya   o‘lkalaridan   ko‘chirib   keltirilgan
aholiga   yangi   ekin   maydonlarining   bo‘lib   berilishi,   narx-navolarning   oshib
ketganligi,   turmush   sharoitlarining   yomonligi   kabi   holatlar   tufayli   ro‘y   berdi.
Bundan tashqari mahalliy aholi uchun tibbiy xizmat ko‘rsatishning yo‘qligi, yangi
ishlab chiqarish va texnologiyalarning faqat imperiya manfaatlariga xizmat qilishi
27 ham   tub   joy   aholi   vakillarining   ommaviy   ravishdagi   norozilik   chiqishlarida
ishtirok   etishiga   olib   kelgan   edi.   XIX   asrning   o‘rtalaridan   boshlangan   milliy-
ozodlik   harakatlari   o‘lkaning   turli   hududlarida   to‘xtovsiz   tarzda   davom   etdi.   Bu
davrda   bo‘lib   o‘tgan   milliy-ozodlik   harakatlarining   aksariyati   ma’lum   bir
hududlarga   tegishli   bo‘lsa-da,   uning   aks   sadosi   butun   o‘lka   bo‘ylab   tarqaldi.   Har
bir qo‘zg‘olon boshqa joylarda ham norozilik chiqishlarining ko‘tarilishiga hamda
u  yerdagi   aholini   ozodlik   uchun  mustamlakachilarga   qarshi   kurash   olib  borishiga
ruhan   ta’sir   ko‘rsatdi.   Qo‘zg‘olonlar   bostirilgani   bilan   uning   ishtirokchilari
o‘lkaning   turli   hududlariga   qochib   borib,   o‘z   harakatlarini   davom   ettirdilar.   XIX
asrning   ikkinchi   yarmida   bo‘lgan   milliyozodlik   harakatlarida   o‘lka   xalqlarining
deyarli   barchasidan   vakillar   ishtirok   etganligi   bilan   ahamiyatga   ega.   Shu   bilan
birga   qo‘zg‘olonlarda   aholining   turli   tabaqa   vakillari,   ya’ni   dehqonlar,
hunarmandlar,   din   ulamolari,   qishloq   oqsoqollari,   mingboshilar,   qozilar   va   hatto
katta   mulk   egalari,   savdogarlar   ishtirok   etganlar.   Bu   qo‘zg‘olonlarda   podsho
hukumati o‘lka tub aholisining mustaqillik va ozodlik yo‘lidan qaytmasligini, har
qanday   jabr-zulm,   kuchli   nazorat   va   qattiq   jazolar   ularni   ezgu   niyatlaridan
chekintirmasligini   tushunib   yetdi.   Mustamlakachi   hukumat   o‘lkani   qo‘ldan
chiqarmaslik   uchun   ehtiyotkor   va   vazmin   siyosat   olib   borish   kerakligini   anglab,
kelgusida qo‘zg‘olonlar ko‘tarilmasligi uchun har tomonlama ish ko‘rishga harakat
qildi. XIX asrning ikkinchi yarmidagi milliy-ozodlik harakatlari vatanimiz tarixida
milliy   mustaqillik   va   ozodlik   kurashi   sifatida   muhim   o‘rin   tutadi.   Bu   davrdagi
milliy-ozodlik   harakatlari   Po‘latxon,   Qurbonjon   dodxoh,   Yetimxon,   Darvishxon,
Muhammad   Ali   eshon   kabilar   boshchiligida   bo‘lib   o‘tdi.   XIX   asrning   ikkinchi
yarmidagi   milliy-ozodlik   harakatlarida   Turkiston   aholisining   siyosiy,   ijtimoiy,
iqtisodiy  va  milliy-ozodlik  uchun  kurashlari  o‘zaro  birlashgan  holda  sodir  bo‘ldi.
Xulosa  qilib aytganda,  XIX asrning  ikkinchi  yarmidagi   milliy-ozodlik harakatlari
o‘lka   aholisining   ijtimoiy   holati,   milliy   kelib   chiqishidan   qat’i   nazar,   vatan
mustaqilligi,   yurt   ozodligi,   xalq   erkinligi   barchaning   umumiy   maqsadi   ekanligini
anglatadi.   Qo‘zg‘olonlar   xarakteriga   ko‘ra   milliy-ozodlik   ko‘rinishida   yuz   berdi,
chunki   bu   qo‘zg‘olonlarning   asosiy   kuchi   keng   xalq   ommasi   bo‘lib,   ular
28 mustamlakachilik   tartiblariga   qarshi   mardonavor   kurash   olib  bordi.  Ular   yurtning
haqiqiy   fidoyi   farzandlari   ekanliklarini   amalda   isbotladilar   va   jasoratlari   bilan
Vatan tarixi sahifalaridan munosib o‘rin egalladilar.
Foydalanilgan adabiyotlar va manbaalar ro’yxati:
Rahbariy adabiyotlar:
1.Karimov I.А. Tarixiy xotirasiz kelajak yo q - T.: O zbekiston, 1998. 1ʼ ʼ 2-b
Umumiy va maxsus adabiyotlar:
1.Azizxo’jayev A. Davlatchilik va ma’naviyat. T.: 1992 yil.
2.Ziyoyev   H.   Turkistonda   Rossyia   tajovuzi   va   hukmronligiga   qarshi   kurash.   T.:
“Sharq”, 1998 yil.
3.Alimova   D.   Turkiston   birligi   va   mustaqilligi   uchun   kurash   sahifalari.   T.:
Muxlis”, 1996 yil.
4.Bobobekov X.N. Qo’qon tarixi. T.: "Muxlis", 1996 yil.
5.Ziyoyev H. Chorizm va paxta yakka hokimligi. T.: 1992 yil.
6.Ziyoyev H. Istiqlol - ma’naviyat negizi. T.: 1999 yil.
7.Karimov Sh, Shamsutdinov R. Turkiston Rossiya bosqinida. Andijon., 1999 yil.
8.Rahimov   J.   O zbekiston   tarixini   o rganishda   arxiv   manbalaridan   yuklang.   T.:	
ʻ ʻ
“O qituvchi”, 1995 yil.	
ʻ
9.Rasulov B.M. Turkiston madrasalari //Fan va turmush//. 1996 yil.
29 10.O’zbekiston tarixi. A. Asqarov tahr. T.: “O qituvchi”, 1996 yil.ʻ
11.O’zbekistonning yangi tarixi. Turkiston Chor Rossiyasi  mustamlaka bozori. T.
“Sharq”, 2000 y.
12.Mustabid   tuzumning   O’zbekiston   milliy   boyliklarini   talash   siyosati:   tarix
shohidligi va saboqlari. T.: “Sharq”, 2000 y.
ILOVALAR
1-ilova
30 2-ilova
31 32

Chorizmning Turkiston ma’muriy boshqaruvidagi siyosati

Купить
  • Похожие документы

  • Sovet ittifoqida siyosiy mojarolar
  • O'rta asrlarda yer-suv munosabatlari
  • Koreya Choson XVIII- XIX asrlarda
  • Somoniylar davlati va oʻrta Osiyoda tutgan oʻrni
  • Abdullaxon II davrida Buxoro xonligi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha