Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 1.3MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 22 Avgust 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Referatlar
Fan Algebra

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

conversionTest1

Sotib olish
O ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIMʻ , FAN VA
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI  MOLIYA INSTITUTI   SIRTQI
FAKULTETI  
“ IQTISODIYOT ”  KAFEDRASI
“ IQTISODIYOT NAZARIYASI ”  FANIDAN
KURS ISHI
Mavzu:   Ishlab chiqarish omillari, ularning o’zaro
ta’siri va rivojlanishi
Bajardi: _______________________________
                  _____________________________
Ilmiy   rahbar:   ___________________________ Ishlab chiqarish omillari, ularning o’zaro ta’siri
va rivojlanishi
Mundareja
Kirish 3
1. Ishlab chiqarish mazmuni va mohiyati 5
2. Ishlab chiqarish omillari va uning tarkibi . 10
3. Ishlab chiqarishning ilmiy-texnikaviy darajasi . 20
4. Ishlab chiqarishni boshqarish   25
Xulosa  29
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.   3 1
2 Kirish
Mavzuning   dolzarbligi :   O ’ zbekiston     Respublikasi     Prezidentining     2017-
yil   7- fevraldagi     “ O ’ zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish     bo ’ yicha
harakatlar     strategiyasi     to ’ g ’ risida ” gi       Farmoni     bilan     “2017-2021     yillarda
O ’ zbekiston     Respublikasini   rivojlantirishning     beshta     ustuvor     yo ’ nalishi
bo ’ yicha     Harakatlar     strategiyasi ”   1
tasdiqlandi .     Unga   ko ’ ra   ishlab   chiqarish
samaradorligini   yanada   oshirish   ichki   va   tashqi   bozorni   tavar   bilan   taminlash
maqsad   qilib   olingan .
Makroiqtisodiy   barqarorlikni   yanada   mustahkamlash   va   yuqori   iqtisodiy
o ʼ sish   sur ʼ atlarini   saqlab   qolish :
makroiqtisodiy   mutanosiblikni   saqlash ,   qabul   qilingan   o ʼ rta   muddatli
dasturlar   asosida   tarkibiy   va   institutsional   o ʼ zgarishlarni   chuqurlashtirish   hisobiga
yalpi   ichki   mahsulotning   barqaror   yuqori   o ʼ sish   sur ʼ atlarini   ta ʼ minlash ;
xarajatlarning   ijtimoiy   yo ʼ naltirilganini   saqlab   qolgan   holda   Davlat   byudjetining
barcha   darajalarida   mutanosiblikni   ta ʼ minlash ,   mahalliy   byudjetlarning   daromad
qismini   mustahkamlashga   qaratilgan   byudjetlararo   munosabatlarni
takomillashtirish ;   soliq   yukini   kamaytirish   va   soliqqa   tortish   tizimini
soddalashtirish   siyosatini   davom   ettirish ,   soliq   ma ʼ muriyatchiligini
takomillashtirish   va   tegishli   rag ʼ batlantiruvchi   choralarni   kengaytirish ;   ilg ʼ or
xalqaro   tajribada   qo ʼ llaniladigan   instrumentlardan   foydalangan   holda   pul - kredit
siyosatini   yanada   takomillashtirish .
Kurs   ishining   nazariy   va   amaliy   ahamiyati :   Ishlab   chiqarish
samaradorligini   oshirishning   juda   ko ’ p ,   xilma - xil   omillari   va   asosiy   yo ’ nalishlar
mavjud .   Barcha   omillar   uch   belgiga   asosan   guruhlarga   bo ’ linishi   mumkin :   manba
bo ’ yicha ,   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish   va   takomillashtirishning   asosiy
yo ’ nalishlari   bo ’ yicha ,  omillarning   o ’ rni   va   amalga   oshirish   darajasi   bo ’ yicha . 
Omillarni   ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshirish   manbalari   bo ’ yicha
tasniflash   nimalar   hisobiga   ijtimoiy   mehnatni   tejashga   erishish   mumkinligini   yoki
1
  2017-yil 7-fevraldagi  “O’zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish  bo’yicha  harakatlar  strategiyasi  
to’g’risida”gi farmonidan
3 erishilganligini   aniqlashga   yordam   beradi .   Shu   nuqtai   nazardan   asosiy   omillarga
quyidagilarni   kiritish   mumkin :   mahsulotning   mehnat   sig ’ imi ,   material   sig ’ imi ,
fond   sig ’ imi   hamda   kapital   mablag ’   talablikni   kamaytirish ,   tabiiy   resurslardan
ratsional   foydalanish   va   vaqtni   tejash .   Lekin   bunday   tasniflash   talabga   javob
bermaydi .   Bu   savollarga   javob   topish   uchun   ishlab   chiqarish   samaradorligini
oshirishning   barcha   omillarni   ishlab   chiqarishni   rivojlantirish   va
takomillashtirishning   asosiy   yo ’ nalishlari   bo ’ yicha   guruhlash   kerak .   Ular   ijtimoiy
mehnatni   tejashga   qaratilgan   texnik ,  tashkiliy ,  iqtisodiy   va   ijtimoiy   chora - tadbirlar
kompleksidan   iborat .   Bu yo’nalishlar   g’oyat xilma-xildir. 
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari.   Har   qanday   masalani   yoki   ishni
bajarish uchun ma’lum bir reja tuziladi va shu reja asosida amalga oshiriladi 
-ishlab chiqarish tarkibini yaxshilash; 
-fan-texnika   taraqqiyotini   jadallashtirish,   ishlab   chiqarish   va   mahsulotning
texnik   -   iqtisodiy   darajasini   ko’tarish,   fan   va   texnika   yutuqlarini   joriy   etish
muddatini qisqartirish; 
-ishlab chiqarishni  ixtisoslashtirish,  kooperatsiyalash, 
kombinatlashtirish va hududiy joylashtirish darajasini oshirish; 
-boshqarishning   tarkibini,   moliyalash,   baholash   va   kreditlash   hamda
rag’batlantirish tizimini takomillashtirish; 
-inson   omilini   kuchaytirish   asosida   mehnatkashlarning   ijodiy   faolligini   va
tashabbusini oshirishni yo’lga qo’yish. 
Kurs   ishining   tuzilishi.   Ushbu   kurs   ishi   kirish,   to’rta   reja,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan tashkil topgan.
 
4 1.   Ishlab chiqarish mazmuni va mohiyati
Ishlab   chiqarish   harajatlari   —   korxonaning   mahsulot   i.ch.   maqsadlarida,
iqtisodiy   resurslar   sotib   olish   uchun   qilgan   pul   sarflari.   Firma   o z   faoliyatiniʻ
bozordan   moddiy   resurslar,   ya ni   asbob-uskuna,   dastgohlar,   transport   va   aloqa	
ʼ
vositalari, xom ashyo, yoqilg i, har xil materiallarni, mehnat bozoridan ish kuchini	
ʻ
sotib   olishdan   boshlaydi.   Shunga   muvofiq   holda   I.ch.x.   tarkibiga   xom   ashyo,
asosiy   va   yordamchi   materiallar,   yonil-g i   va   energiya   harajatlari,   asosiy   kapital	
ʻ
amortizatsiyasi,   ish   haqi   va   ijtimoiy   sug urtaga   ajratmalar,   foiz   to lovlari   va   b.
ʻ ʻ
harajatlar kiradi. I.ch.x. ga qilingan barcha harajatlarning puldagi ifodasi mahsulot
tannarxinn tashkil qiladi.
  Ishlab chiqarish samaradorligi va uni oshirish masalasi har doim iqtisodiyot
nazariyasi   fanining   dolzarb   muammosi   sifatida,   uning   diqqat   markazida   bo’lib
kеladi.   Ayniqsa,   hozirgi   paytda   bu   masala   yanada   kеskin   qo’yilmoqda.   Buning
sababi shundaki, ishlab chiqarish samaradorligini oshirmasdan turib mamlakatimiz
oldida   turgan   muhim   masala   –   mustaqil   iqtisodiy   taraqqiyotni   jadallashtirish
vazifasini amalga oshirib bo’lmaydi. Samaradorlikning iqtisodiy mazmuni sifatida
har   doim   ishlab   chiqarishning   pirovard   natijasi   bilan   unga   avanslangan   rеsurslar,
mablag’lar yoki qilingan xarajatlar o’rtasidagi nisbat tushuniladi.
Lеkin,   turli   ijtimoiy-iqtisodiy   tizimlar   sharoitida   shu   jamiyatning
maqsadidan   kеlib   chiqib,   samaradorlik   muammosining   tub   mohiyati   o’zgaradi.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ishlab   chiqarishning   asosiy   maqsadi   foyda   olishga
qaratilganligi   sababli   har   bir   iqtisodiy   sub’еkt   ko’proq   foyda   olishga   intiladi.
Sh uning   uchun   ham   ishlab   chiqarish   samaradorligi   olingan   foydaning   (F)   ishlab
chiqarishga sarflangan rеsurslar qiymatiga (IX) nisbati bilan aniqlanadi,   ya’ni: 
,
bu yerda: R’ – foyda normasi;   IX – iqtisodiy rеsurs sarflari.   Misol uchun, A
korxonada   yil   davomida   800   mln.   so’mlik   rеsurs   xarajat   qilib,   200   mln.   so’m
hajmida   foyda   olingan   bo’lsin.   U   holda   foyda   normasi   25%   (200×100/800)   ni
tashkil   etadi.   Iqtisodiy   adabiyotlarda   samaradorlikning   bosh   mеzoni   haqida   ham
5 turlicha   fikrlar   mavjud.   Ayrim   olimlar   ishlab   chiqarish   samaradorligining   bosh
mеzoni foyda, boshqa birlari esa Yalpi milliy mahsulot, cof mahsulot, uchinchilari
milliy   daromad,   to’rtinchilari   esa   qo’shimcha   mahsulot   dеb   ko’rsatadilar.   Biz   bu
o’rinda   sanab   o’tilgan   fikrlarning   qaysi   biri   to’g’ri   ekanligi   haqida   batafsil
to’xtolmaymiz,   lеkin   shuni   aytish   kеrakki,   ko’pchilik   olimlar   tomonidan   bozor
iqtisodiyoti   sharoitida   samaradorlikning   bosh   ko’rsatkichi   olingan   foydaning
xarajatlarga nisbati, ya’ni rеntabеllik yoki foydalilik darajasi bilan bеlgilanadi dеb
tan  olinadi.   Ishlab  chiqarish   samaradorligi   ko’p   qirrali   masala   bo’lib,  bu   aytilgan
birgina asosiy ko’rsatkichda, uni to’la ravishda har tomonlama ifodalab bo’lmaydi.
Shuning uchun ishlab chiqarish samaradorligini to’la ifodalashda unda qatnashgan
omillarning   unumdorligini,   ulardan   samarali   foydalanish   darajasini   ifodalaydigan
ko’rsatkichlar tizimidan foydalaniladi.
Ishlab   chiqarish   samaradorligini   oshirishning   manba   va   usullarini
tavsiflovchi   umumiy   iqtisodiy   qonunlardan   biri   vaqtni   tеjash   qonuni
hisoblanadi.   Vaqtni   tеjash   qonuni   –   ishlab   chiqaruvchi   kuchlarning   rivojlanib
borishi   bilan   jamiyat   tomonidan   hayotiy   nе’matlar   birligini   yaratishga
sarflanayotgan   vaqtning   qisqarib   borishini   ifodalovchi   umumiy   iqtisodiy
qonun.   Vaqtni   tеjash   ijtimoiy   rivojlanishning   iqtisodiy   rеsurslarini
umumlashtiruvchi   darajasi   hisoblanadi.   Har   qanday   tеjam   oxir-oqibatda   vaqtni
tеjashga borib taqaladi.Vaqtni tеjash qonunining mazmuni jonli va buyumlashgan
mеhnatni,   ya’ni   muayyan   davrda   sarflangan   ish   vaqti   jamg’armasi   hamda   o’tgan
davrlardagi ish vaqti sarflarining natijasini tеjashni o’z ichiga oladi. Vaqtni tеjash
qonuni namoyon bo’lishining aniq shakli bo’lib quyidagilar maydonga tushadi:
1. mеhnat unumdorligining o’sishi;
2. mashina va jihozlardan foydalanishning yaxshilanishi;
3. ishlab chiqarish matеrial sig’imining pasayishi;  
4. xo’jalik nisbatlarining optimallashuvi.
Bundan   ko’rinadiki,   ishlab   chiqarish   samaradorligini   ifodalovchi
ko’rsatkichlardan   biri   mеhnat   unumdorligidir.   Mеhnat   unumdorligi   dеb   ishchi
kuchining vaqt birligi mobaynida mahsulot yaratish qobiliyatiga aytiladi va ishlab
6 chiqarilgan   mahsulotning   (istе’mol   qiymatining)   sarflangan   mеhnat   miqdoriga
nisbati bilan bеlgilanadi.   Sarflangan mеhnat miqdori esa ishlangan vaqt bilan, kishi
kuni,   kishi   soati   va   h.k.   bilan   bеlgilanadi.   Agar   mеhnat   unumdorligini   MU,
mahsulotni M bilan, sarflangan ish vaqtini V bilan bеlgilasak, mеhnat unumdorligi
quyidagicha aniqlanadi:  
.
Mеhnat   unumdorligi   sarflangan   jonli   mеhnatning   har   bir   birligi   evaziga   ishlab
chiqarilgan mahsulot miqdori bilan aniqlanadi.
Misol uchun, A korxonada 40 kishi mеhnat qilib, ular kun davomida 8 ming
dona   mahsulot   ishlab   chiqargan   bo’lsinlar.   U   holda,   bir   kishi   kunida   yaratilgan
mahsulot   200   donani   tashkil   etadi.   Agar   mahsulot   soni   10   ming   donaga   yetsa,   u
holda   bir   kishi   kunida   yaratilgan   mahsulot   250   donani   tashkil   etib,   mеhnat
unumdorligi   125%   (250×100/200)   ga   oshadi.   Samaradorlikni   aniqlashda   kapital
unumdorligi   ko’rsatkichidan   ham   foydalaniladi   va   uni   ishlab   chiqarishda
qatnashgan   kapitalning   har   bir   birligi   evaziga   olingan   mahsulot,   daromad   yoki
foyda   miqdori   bilan   aniqlanadi.   Agar   kapital   unumdorligini   –   KU,   ishlab
chiqarishda qatnashgan kapital miqdorini – K, mahsulotni – M, Yalpi daromadni –
YAD,   foydani   –   F   dеb   bеlgilasak,   quyidagi   formulalar   hosil   bo’ladi:
;   ;   .Samaradorlikni aniqlashda bu ko’rsatkichlardan tashqari
mahsulotning   mеhnat   sig’imi,   matеrial   sig’imi,   enеrgiya   sig’imi   dеgan
ko’rsatkichlar   ham   qo’llanilib,   ular   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotning   har   bir
birligini yaratish uchun kеtgan, yoki ishlab chiqarish uchun zarur bo’lgan mеhnat,
enеrgiya va moddiy ashyolar miqdorini ifodalaydi.
Bu   ko’rsatkichlarning   har   biri   ishlab   chiqarishda   qatnashgan   turli   omillar
samaradorligini   ifodalab,   bir-biri   bilan   chambarchars   bog’liq   va   bir-birini
to’ldiradi.
Ishlab chiqarish samaradorligini oshirish uchun unga ta’sir qiladigan omillarni ham
bilish zarurdir. Ishlab chiqarish samaradorligini oshirishga bir qancha omillar ta’sir
qiladi:
7 1)   fan-tеxnika   taraqqiyotni   tеzlashtirish   va   uning   natijalarini   tеzlik   bilan
ishlab chiqarishda qo’llash;
2)   ishlab   chiqarishni   ratsional   joylashtirish,   ixtisoslashtirish   va
koopеratsiyalash
3)   iqtisodiyotning   tarkibiy   qismlarini   va   uning   tashkiliy   bo’g’inlarini
o’zgartirish;
4) ishlab chiqaruvchilarni rag’batlantirish va ularning faolligini oshirish;
5)   mavjud   tabiiy,   moddiy   va   mеhnat   rеsurslaridan   oqilona,   tеjab-tеrgab
foydalanish, yangi, arzon, sifatli xomashyo va enеrgiya turlarini, ekinlarning yangi
hosildor navlarini, chorva mollarining mahsuldor zotlarini topib ishlab chiqarishga
joriy qilish;
6)   kishilarning   bilim   saviyasini,   malakasini   oshirish,   yetuk   ishchi   va
mutaxassislar tayyorlash.
Bular   ichida   fan-tеxnika   taraqqiyoti   omili   hozirgi   kunda   rеspublikamiz
uchun   dolzarb   va   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Fan-tеxnika   taraqqiyotining
evolyutsion   va   rеvolyutsion   shakllari   farqlanadi.   Evolyutsion   shaklda   rivojlanish
dеganda, FTTning mavjud tеxnologiyasi asosida, mashinalar va uskunalar qisman
modеrnizatsiyalash asosida rivojlanishi tushuniladi.
Rеvolyutsion   shaklda   rivojlanishi   dеganda   esa,   fan-tеxnikaning   bir   qancha
sohalarida   birdaniga   katta   o’zgarishlar   bo’lib,   tеxnikaning   eng   so’nggi
yangiliklarini, avlodlarini ishlab chiqarishda qo’llash, printsipial  yangi tеxnologik
tizimga o’tish tushuniladi. Fan-tеxnika taraqqiyotining kеyingi shaklda rivojlanishi
yuksak samara bеradi. Shuning uchun ham Prеzidеntimiz I.A.Karimov o’z asarlari
va   ma’ruzalarida   iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlarini   hozirgi   zamon   fan   va
tеxnikasining   eng   yangi   yutuqlari   bilan   qayta   qurollantirish   lozimligini
ta’kidlamoqda.   Jumladan,   «ishlab   chiqarishni   modеrnizatsiya   qilish,   tеxnik   va
tеxnologik   yangilash   bo’yicha   muhim   vazifalarni   bajarish   iqtisodiy
siyosatimizning   hal   qiluvchi   yo’nalishi   sifatida   katta   o’rin   egallaydi,   –   dеya
ta’kidlaydi   mamlakatimiz   rahbari   o’z   nutqida.   –   Barchamiz   bir   o’tkir   haqiqatni
yaxshi   anglab   olmoqdamiz.   Jahon   bozorida   raqobat   tobora   kеskinlashib
8 borayotgan   hozirgi   sharoitda   mavjud   korxonalarni   rеkonstruktsiya   qilmasdan,
zamonaviy,   ilg’or   va   yuksak   tеxnologik   uskunalar   bilan   jihozlangan   korxonalar
tashkil   etmasdan   turib,   ishlab   chiqarilayotgan   mahsulotlarni   muntazam
yangilamasdan   turib   iqtisodiyotimiz   kеlajagini,   binobarin,   aholi   farovonligini
yuksaltirishni   ta’minlash   mumkin   emas» 4
.   Bu   masala   Prеzidеntimizning   «Jahon
moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O’zbеkiston sharoitida uni bartaraf etishning yo’llari
va   choralari»   nomli   asarlarida   ham   Inqirozga   qarshi   choralar   dasturidagi   birinchi
vazifa sifatida o’z aksini topgan.
Loyixani iqtisodiy samarasini aniqlash.
Absalyut samaradorlik koeffisenti
??????
?????????????????? = i − c
k = ????????????
Xarajatlarni qoplanish muddati- ??????
????????????  
??????
???????????? = ?????? / ?????? = 
∃
?????????????????? > ∃
?????? bu yerda demak loyihani iqtisodiy samarasi qoniqarli darajada deyish
mumkun.
9 2.   Ishlab chiqarish omillari va uning tarkibi
Bozor   bahosi   ko’plab   omillarga,   shu   jumladan   asosiy   omil   sifatida   ko’rib
chiqiluvchi   axborotga   bog’liq.   Shu   tariqa,   bozorning   samaradorlik   darajasi
axborotni  baholarga ta’sir  etish  tezligiga bog’liq holda o'zgaradi. Bunda  iqtisodiy
samaradorlik emas, axborotning samarasi tushuniladi. Bozordagi axborotni olishda
uning   barcha   ishtirokchilari   birdek   imkoniyata   ega   emas.   Xalqaro   amaliyotda
simmetrik va assimmetrik axborotlar  mavjud. Birinchi  holatda axborotdan barcha
foydalanishi   mumkin   va   bu   hech   qanday   afzalliklarni   bermaydi;   ikkinchi   holatda
axborotdan   faqatgina   bozorning   muayayn   ishtirokchilari   foydalanishi   mumkin   va
bu ularga ma’Ium afzalliklarni beradi.
Hududlarning qishloq xo’jaligi sohasidagi reyting ko’rsatkichlari 2
 
 
Hududlar Aholi   jon
boshiga
qishloq
xo’jaligi
mahsuloti Qishloq
xo’jaligi
mahsuloti
hajmi Menat
unumdorligi Omillarning
yalpi
unumdorligi
( TFP )
Yillar
201
7 201
8 201
9 201
7 201
8 201
9 201
7 201
8 201
9 201
7 201
8 201
9
Qoraqalpog’ist
on
Respublikasi 13 13 13 13 12 12 13 13 13 5 6 7
Andijon 7 7 5 3 2 2 6 5 5 2 1 3
Buxoro 1 1 1 5 6 5 2 2 2 3 3 2
Jizzax 3 3 2 10 10 10 5 4 3 1 5 5
Qashqadaryo 10 10 10 4 5 4 7 6 6 4 4 1
2
  Hududlarning qishloq xo’jaligi sohasidagi reyting ko’rsatkichlari
10 Navoiy 2 2 3 11 11 11 1 1 1 6 2 4
Namangan 11 12 11 8 8 8 8 8 8 11 7 8
Samarqand 5 6 7 1 1 1 3 3 4 8 8 6
Surxondaryo 9 9 9 7 7 7 10 11 10 10 11 13
Sirdaryo 4 4 4 12 13 13 11 12 11 13 12 11
Toshkent 6 8 8 2 3 3 4 7 7 12 13 12
Farg’ona 12 11 12 6 4 6 12 10 12 9 9 9
Xorazm 8 5 6 9 9 9 9 9 9 7 10 10
Bozor   samaradorligining   uch   darajasi   mavjud:   past,   o’rta   va   yuqori.
Samaradorlikning   past   darajasi   aksiyalaming   joriy   bozor   baholari   o   ‘tgan
davrlardagi bahoiar dinamikasini to’liq aks ettirilishini bildiradi. Samaradorlikning
o’rtacha   darajasi   aksiyalarning   joriy   bozor   baholari   faqat   o’tgan   davrlardagi
bahoiar dinamikasinigina emas, balki barcha foydalanish imkoniyatiga ega bo’lgan
axborotlarni ham to’liq aks ettirilishini bildiradi. Samaradorlikning yuqori darajasi
aksiyalaming   joriy   bozor   baholari   o’tgan   davrlardagi   bahoiar   dinamikasini,
shuningdek,   barchaga   ma’Ium   va   cheklangan   axborotlamigina   emas,   ham   aks
ettiradi.   Shunday   qilib,   axborotlardan   barcha   ishtirokchilar   foydalanish
imkoniyatiga   ega   bo’lsa-da,   hech   biri   ortiqcha   daromad   olish   imkoniyatiga   ega
bo’lmaydi.
F.Modilyani   va   M.Miller   amal   qilinishi   natijasida   bozor   samarali   bo’lishi
mumkin bo’lgan qo’yidagi shartlami belgilaydi: 
1) transaksion harajatlaming yo’qligi;
2)   axborotdan   bozor   ishtirokchilarining   barchasi   foydalanish   imkoniyatiga
egaligi; i
3) sarmoyadorlar xatti harakatlarining oqilonaligi.
Bozor samaradorligining qayd qilingan shartlariga muvofiq F.Modilyani va
M.Miller quyidagi fikrlarni ilgari suradi:
11 1) korxonaning bozor qiymati kapital strukturasiga bog’liq emas va mazkur
korxonaning   tavakkalchilik   yo’nalishiga   mos   bo’lgan   stavka   bo’yicha   uni   joriy
(operatsion) foydasining kapitallashuvi yordamida aniqlanadi;
2)   moliyaviy   jihatdan   bog’liq   bo’lgan   korxona   o   ‘z   kapitalining   qiymati
moliyaviy   jihatdan   bog’liq   bo’lmagan   korxona   o’z   kapitalining   qiymati   va
tavakkalchilik   uchun   mukofotlar   yig’idisiga   teng;   bunda   tavakkalchilik   uchun
mukofot   o’z   va   qarz   mablag’lar   ayirmasini   moliyaviy   dastak   miqdoriga
ko’paytmasiga teng.
-   sanoati   rivojlangan   mamlakatlar   -   bozor   iqtisodiyoti,   ilg’or   va   samarali
ishlab   chiqarish,   aholi   jon   boshiga   yuqori   YaMM/YalM   ko’rsatkichi   va   muvofiq
tarzda   kishilarning   yuqori   sifatli   turmush   darajasiga   ega   IHRT   mamlakatlari
(Iqtisodiy Hamkorlik va Taraqqiyot Tashkiloti);
-   yangi   sanoatlashgan   mamlakatlar   -   bozor   iqtisodiyoti   shiddatli   o   ‘sib
borayotgan,   fan   va   texnika   taraqqiyoti,   sanoat   mahsulotlan   ishlab   chiqarish   va
eksporti yuqori sur’atda ortib borayotgan, jamiyatda erkmliklar rivojlanayotgan va
demokrativaga ega davlatlar. Bu - Koreya, Singapur, Tayvan va boshqalar; 
-  neftni eksport qiluvchi mamlakatlar  - Saudiya Arabistoni. Quvayt va qator
OPEKka   a   ’zo   mamlakatlar   -   XX   asmmg   so’nggi   choragida   xorijga   neftni   ko’p
miqdorda yetkazish orqali o ‘z daromadlarini keskm ko'tara oldilar.
-   o’tish   iqtisodiyotiga   ega   mamlakatlar   -   samaras'iz   ≪ buyruqbozlik
iqtisodiyoti ≫ dan   ozod   bo’lgan   va   demokratiya,   shaxs   erkinhgi,   ochiq   jamiyat,
huquqiy-bozor munosabatlaiiga o ‘tgan mamlakatlar;
-   iqtisodiy   qoloq   mamlakatlar   -   jahonning   rivojlanmagan,   qashshoqlik   va
kambag’allikdan   aziyat   chekayotgan   (taxminan   100   ta)   Afrika,   Osiyo   va   Lotm
Amerikasi davlatlarmmg bir qismi (Somali, Efiopiya, Bangladesh, Birma, Gayana,
Gaiti va boshqalar.
Korxonalar   xo’jalik   faoliyatining   uzluksizligini   ta’minlash,   ularda   ishlab
chiqarish   va   xizmatlar   ko’rsatish   samaradorligini   oshirish   va   shu   kabi   iqtisodiy
barqarorlik ko’rsatkichlarning yuqori bo’lishida korxonalarda faoliyat yuritayotgan
ishchi   xodimlar   va   xizmatchilar   vazifalarining   va   ish   jarayonlarining   yuqori
12 saviyada   tashkil   qilinganligi,   ularning   mexnatini   moddiy   va   ma’naviy
rag'batlantirish tizimini yaratilishi alohida ahamiyatga ega. Korxonalar va ularning
ishchi   xodimlari   o’rtasida   yuzaga   keladigan   moliyaviy   munosabatlarni   samarali
tashkil   qilinishi   yuqoridagi   maqsadlarga   erishishda   va   mexnat   resurslaridan
oqilona   foydalanishda   dolzarb   hisoblanadi.   Korxonalarda   ishchi   xodimlar
o’rtasida.   olingan   daromad   yoki   foydani   bir   qismini   taqsimlash,   ish   haqlari   va
mukofot   pullarni   to’lash,   agar   ma’lum   turdagi   qimmatli   qog’ozlarga   ega   bo’lsa
ular   bo'yicha   dividendlarni   to’lash,   moddiy   yordatn   ko’rsatish   hamda   korxona
faoliyatiga moddiy va ma’naviy zarar etkazsa, ushbu zarar miqdorini qoplash, ish
haqi va unga tenglashtirilgan to’lovlar bo’yicha tegishli soliqlarni ushlab qolish va
shu kabi jarayonlar natijasida moliyaviy munosabatlar yuzaga keladi
Korxonalarda  moliyaviy  boshqaruvni  samarali   tashkil  etilishi  ko’p  jihatdan
tahlil   ishlarini   aniq   va   to’g’ri   yo’lga   qo'yilganligiga   bog’liqdir,   uning   yordamida
korxonalaming   to’lov   imkoniyati,   likvidliligi   va   moliyaviy   barqarorligini,   barcha
moliyaviy-xo’jalik   jarayonlarining   sodir   bo’lishi   va   hodisalami   davriy   kuzatish,
umuman moliyaviy-iqtisodiy holatini baholash imkoniyatiga ega bo’lish mumkin.
Tahlil   yordamida   korxonaning   barqaror   rivojlanishiga   to’sqinliq   qilayotgan
kamchiliklar aniqlanadi va ushbu kamchiliklar bartaraf etiladi, xo’jalik subyektini
yanada   rivojlantirish   yoTlari   belgilanadi   yoki   samarali   ishlashni   ta’minlaydigan
yo’nalishga o'tkaziladi.
Rejalashtirish   moliyaviy   menejmentning   asosiy   funksiyalaridan   biri
hisoblanadi.   Rejalashtirish   funksiyasi   mavjud   resurlar   hamda   ularning
chegaralanganligini   inobatga   olgan   holda   korxonaning   maqsadlariga   erishish
yoilarini   belgilashdan   iborat.   Ishlab   chiqarishni   bozordagi   holatga   mos   kelishini
o’rganish, barcha turdagiresurslar va kapitaldan samarali foydalanishni eng maqbul
yo'llarini tanlash, qo’shimcha moliyaviy mablagiar jalb qilish yoilarini izlab topish
va   shu   kabilar   rejalashtirish   funksiyasiga   misol   bo’la   oladi.   Bozor   iqtisodiyoti
sharoitida   rejalashtirish   funksiyasining   muhim   jihati   shundaki,   bunda   korxonalar
xo’jalik   faoliyatining   asosiy   ko’rsatkichlari   bozordagi   holatdan   kelib   chiqqan
holda, mazkur tovar va xizmatga bo’lgan talab va taklifning qay holatda ekanligi,
13 raqobatning   darajasi   vashu   kabi   omillarga   bog’liq   holda   belgilanadi.
Pvejalashtirish   bevosita   tahlil   bilan   bog'liq   bo’lib,   asosan   uning   yakuniy
natijalariga qarab aniqlanadi 3
.
3
  Shodmonov Sh., Rahmatov M., iqtisodiyot nazariyasi. Darslik..-T « Zamin nashr »  nashr, 2021.-856 b
14 Ishlab chiqarish tushunchasi                                           1-ilova 4
Tor   ma'nodagi   ishlab   chiqarish   –   ma'lum   davr   mobaynida   moddiy   va
ma'naviy ne'matlarni yaratish jarayoni.
Keng   ma'nodagi   ishlab   chiqarish   –   mahsulotni   ishlab   chiqarish,   taqsimlash,
ayirboshlash   va             iste'mol   qilishning   uzluksiz   yangilanuvchi   jarayoni   sifatida
olingan ijtimoiy takror ishlab chiqarish. 
Ishlab   chiqarish   jarayoni   –   foydali   tovar   va   xizmatlarning   hajmi   ortishi   va
qiymati   oshishi   jarayoni   yig’indisi.   Har   qanday   iqtisodiy   tizimda   xo’jalik
yuritishning natijasi ishlab chiqarilgan mahsulot hisoblanadi.
  Ijtimoiy   ishlab   chiqarishning   muhim   ko`rsatkichi   uning   samaradorligi
hisoblanadi.   U   ishlab   chiqarish   natijalarining   xarajatlarga   nisbati   orqali
aniqlanadi.
4
  www.stat.uz  – O‘zbekiston Respublikasi Davlat Statistika qo‘mitasining rasmiy sayti.
15Ishlab chiqarish  – iqtisodiy ne'matlarni yaratish jarayoni
Takror ishlab chiqarish turlari
Oddiy  – 
ishlab chiqarish jarayonining 
doimiy o‘zgarmas hajmlarda 
yangilanishi Regressiv  – ishlab chiqarish 
hajmlari kamayuvchi takror 
ishlab chiqarishKengaytirilgan  –doimiy 
ortuvchi hajmlardagi takror 
ishlab chiqarish 
Ishlab chiqarishning rivojlanish bosqichlari
Sanoatlashtirishgacha bo‘lgan bosqich  – qishloq xo‘jaligi ustun bo‘lib, qo‘l mehnati hukmronlik qiladi, 
oddiy  qurollarning  murakkablariga  o‘tishi  orqaligina  taraqqiyot  kuzatiladi,  mehnat  taqsimoti  sust 
rivojlanib, oddiy ehtiyojlar ustun bo‘ladi.
Sanoatlashtirish  bosqichi   –  mashinalashtirilgan  sanoat  ishlab  chiqarishi  ustun  bo‘lib,  mehnat 
taqsimoti keskin kuchayadi, tovar bozori xo‘jaligi yuzaga keladi, aholi sonining jadalsur'atda ko‘payishi 
kuzatiladi, keng doiradagi moddiy va madaniy ehtiyojlar qondiriladi.        2 - ilova . 5
5
  www.stat.uz  – O‘zbekiston Respublikasi Davlat Statistika qo‘mitasining rasmiy sayti.
16Ishlab   chiqarish   omillari   –   iqtisodiy   ne'matlarni   ishlab   chiqarish   uchun   kishilar   tomonidan
foydalaniluvchi resurslar 
Ishlab chiqarishning
  shaxsiy omili Ishlab
  chiqarishning
  ashyoviy omiliMarkscha yondashuvMehnat  predmeti   –  insonning  mehnati  qaratilgan  tabiat 
ashyosi (tabiat resurslari) 
Mehnat  vositasi   –  inson  mehnatga  ta'sir  ko‘rsatuvchi  barcha 
narsalar  (mehnat  qurollari,  mashinalar,  dastgohlar,  uskunalar, 
asboblar, binolar, inshootlar)
Ishchi  kuchi   –  insonning  mehnat  qilishga  bo‘lgan  jismoniy  va 
aqliy qobiliyatlari
Marjinal yondashuv
Mehnat  –   kishilarning  ehtiyojlarni  qondirish,  daromad  olishga  qaratilgan  maqsadli  xo‘jalik 
yuritish faoliyati 
yer –  ishlab chiqarish jarayonida   qo‘llaniluvchi hamma «tabiat ne'matlari»: ishlab chiqarishni 
tashkil  etish  uchun  yer  maydonlari,  haydaladigan  maydonlar,  o‘rmonlar,  suvlar,  foydali 
qazilmalar konlari va h.k.
Kapital –  tovar va xizmatlarni   ishlab chiqarishda foydalaniluvchi ne'matlar yig‘indisi
Tadbirkorlik –  daromadli ishlab chiqarishni tashkil etish bo‘yicha faoliyat  Omillar tasnifiSanoatlashtirishdan  keyingi  bosqich   –  xizmatlar  sohasi  yanada  rivojlanib,  fan  ishlab  chiqaruvchi 
kuchga  aylanadi,  informatika  va  zamonaviy  hisoblash  texnikasi  yutuqlari  tatbiq  etiladi,  resurslarni 
tejovchi,  «yuqori»  texnologiyalarga  o‘tiladi,  iqtisodiyot  oddiy  ehtiyojlarni  to‘liq  qondirish  va  yuqori 
darajadagi talablarni amalga oshirishga qodir.  17Ishlab chiqarishni tashkil 
etishАсосий омиллар
Ishlab chiqarish 
vositalari
Ishchi kuchi
Ekologiya omili Infratuzilma Energiya  Fan  Axborot Texnologiya
Axborot 
texnologiyalari
Ishlab chiqarishdagi
Ijtimoiy Ishlab chiqarish 
omillari
Zamonaviy ishlab chiqarishning asosiy omillari           Ishlab chiqarish omillari tizimida mehnat  
Mehnat quyidagi ko’rsatkichlar yordamida tavsiflanadi: 
ish vaqti (ish kuni) – inson mehnat qiladigan davr;
-  intensivlik - mehnatning shiddati, u vaqt birligida jismoniy va aqliy quvvatni 
sarflash darajasi yordamida aniqlanadi;
-  mahsuldorlik  – vaqt birligida ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori.
18Mehnat   –   insonning   biror-bir   foydali   natijaga   erishish,   o‘z   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   tabiat
ne'matlarini   o‘zgartish   va   moslashtirishga   qaritilgan   maqsadli   faoliyati.   Ishchi   kuchi   mehnat
jarayonida sotiladi. 
MEHNAT 
Konkret (aniq) Abstrakt (mavxum)
Sifat xilma xilligi va miqdoriy mehnat Aks ettiradi Sifat birxilligi va miqdoriy tenglik
Insonning tabiatga munosabati Kishilarning o`zaro munosabati
ifodalaydi
Iste`mol qiymatini qiymatni
Xususiy mehnat Ijtimoiy mehnatyaratadi
Taqdim etilgan
To`g`ridan to`g`ri bevosita tovarda Bilvosita, ayirboshlash orqalibelgilanadi                     4 -ilova. 6
turli   bo’limlarida   faoliyat   yuritayotgan   hodimlarning   korxona   tomonidan
belgilangan moliyaviy rejalami, vazifalar va yukmaiarni to’liq bajarganligi, xizmat
ko’rsatish va servis sohasini rivojlantirishda o’z hissasini qo’shgan hamda mavjud
moddiy resurslardan tejamkorlik bilan foydalangan holda ishlab chiqarish hajmini
oshiriganliklari   uchun   ushbu   hodimiarni   rag’batlantirish   va   mukofotlash   yoki
aksincha,   ushbu   vazifalami   amalga   oshirishda   sustkasblikka   yo’l   qo’ygan   va
befarqlik   bilan   yondashgan   xodimlarga   nisbatan   ma’lum   bir   choralar   ko’rish,
tizimi yaratiladi.
Moliyaviy   menejmentning   rag’batlantirish   funksiyasini   to’g’ri   tashkil
etilishi,   korxonada   mahsulot   va   xizmatlar   sifatini   yaxshilanishiga,   xodimlar
malakasining oshishiga olib keladi, bu esa o’z navbatida, bevosita korxona xo’jalik
faoliyatining rivojlanishiga ta’sir ko’rsatadi.
Nazorat   funksiyasining   mohiyatini   quyidagicha   ifodalash   mumkin:
korxonada   belgilangan   reja   ko’rsatkichlarini   haqiqatda   qay   darajada   amalga
oshirilayotganligi   yoki   bajarilmayotgan   bo’lsa   bunday   holatlarni   o’z   vaqtida
aniqlash,   hamda   ushbu   holatlarni   paydo   bo'lish   sabablarini   batafsil   o’rganish   va
bunday   kamchiliklarni   bartaraf   etishda   tezkor   choralar   ko’rishdan   iborat.
6
  www.stat.uz  – O‘zbekiston Respublikasi Davlat Statistika qo‘mitasining rasmiy sayti.
19Moddiy ishlab chiqarish
(ashyoviy mahsulotlarni ishlab chiqaradi)
Moddiy 
ne'matlarni  
ishlab chiqarish ZAMONAVIY  ISHLAB  CHIQARISH
Nomoddiy ishlab chiqarish
(ma'naviy, axloqiy va boshqa qadriyatlarni 
yaratadi)
Moddiy xizmatlarni
ishlab chiqarish
(transport, ishlab 
chiqarishga xizmat 
ko‘rsatish bo‘yicha aloqa 
va b.) Nomoddiy xizmatlarni 
ishlab chiqarish 
(ma'rifat, sog‘liqni 
saqlash, san'at va b.) Nomoddiy 
ne'matlarni  ishlab 
chiqarish Moliyaviy   menejmentning   ushbu   funksiyasini   amalga   oshirilishi   korxonalarda
ichki   nazoratning   tashkil   qilish   tizimi,   nazorat   qilinadigan   ko'rsatkichlarning
ko’lamini aniqlash bilan bogiiqdir.
Moliyaviy   menejmentning   keyingi   guruh   funksiyalari   uning   alohida
boshqaruv faoliyati xususiyatlarini tasniflaydi. Uning tarkibi quyidagilardan iborat:
- aktivlarni boshqarish;
- kapitalni boshqarish;  j
- investitsiyalami boshqarish;
- pul oqimlarini boshqarish;
- moliyaviy risklarni boshqarish.
Aktivlarni   boshqarish.   Korxonalar   xo’jalik   faoliyatining   xajmi   va   amalga
oshirilayotgan   operatsiyalar   ko’lamidan   kelib   chiqqan   holda   uning   turli   hildagi
aktivlarga   bo’lgan   talabini   aniq   o   ‘rganish.   korxona   aktivlaridan   samarali
foydalangan holda ularning tarkibini optimallashtirish va likvidliligini ta’minlash,
amortizatsiya   hisoblashning   eng   maqbul   yo’Uarini   ishlab   chiqish   va   amalga
oshirish,   ularni   moliyalashtirishni   optimal   yoMlari   va   manbalarini   tanlash,
aktivlarni boshqarish funksiyasining mohiyatini ifodalaydi.
Kapitalni  boshqarish.   Bozor  munosabatlari  sharoitida har  bir  korxona o’z
oldiga   qo'ygan   maqsad   va   vazifalarni   amalga   oshirishda   moliyaviy   resurslarni
optimal   yo’llarini   izlab   topish   va   ulardan   samarali   foydalanishi   talab   etiladi.
Korxonaning   hozirgi   va   kelgusidagi   faoliyat   turlarini   amalga   oshirishda
foydalaniladigan   moliyaviy   resurslar   bilan;   ta’minlash,   kapitalni   boshqarish
funksiyasining   mohiyatini   ifodalaydi.   Bu   asosan   korxonaning   kapitalga   bo’lgan
jami   talabini   o’rganish   va   ulardan   samarali   foydalanish,   moliyalashtirishning   eng
maqbul yo'llari va manbalarini aniqlash, qayta moliyalashtirish bo’yicha kompleks
tadbirlami amalga oshirish kabilarni o ‘z ichiga oladi.
 
20 3.  Ishlab chiqarishning ilmiy-texnikaviy darajasi
Korxonalarda   moliyaviy   menejment   tizimini   samarali   tashkil   qilinganligi
ma’lum   ma’noda   ulardagi   axborot   (informatsion)   bazasi   va   ularning   qanday
turlaridan   foydalanishlariga   bog’liqdir.   Albatta.,   har   qanday   ho’jalik
subyektlarining   faoliyatini   to’g’ri   yo'lga   qo'yish,   ularda   samarali   boshqaruv
tizimini   tashkil   qilish   hamda   istiqboldagi   ustuvor   yo’nalishlarni   belgilashda
boshqaruv   subyektlari,   xususan,   moliyaviy   menejeming   axborot   ta’minot   tizimi
yoki   zaruriy   ma’lumotlar   bilan   ta’minlanganligi   va   ulardan   foydalanishning
samarali tashkil qilinganligi muhim va dolzarb hisoblanadi. Ayniqsa hozirgi kunda
mamlakatimiz va jahonda yuz berayotgan hodisa va jarayonlarning yuqori sur’atlar
bilan   o’zgarayotganligi   va   takomillashib   borayotganligini   inobatgan   olgan   holda
ushbu   tizim   korxonalar   xo'jalik-moliyaviy   faoliyatida   kundalik   zaruriy   ehtiyojga
aylanib   borayotganini   ko’rishimiz   mumkin.   Moliyaviy   menejmentning   axborot
ta’minot   tizimi,   tahlil   uchun,   rejalashtirish   va   korxona   xo’jalik-moliyaviy
faoliyatining   turli   yo’nalishlari   bo’yicha   boshqaruv   qarorlarini   tayyorlash   uchun
zarur   ma'lumotlarni   aniqlash   va   to’plash   jarayonini   o’z   ichiga
oladi.Korxonalarning xo’jalik-moliyaviy faoliyatining natijalari bilan qiziquvchilar
va ulardan foydalanuvchilaming toifasi turlicha bo'ladi, chunki buni o’ziga yarasha
ko’plab   sabablarini   sanab   o’tish   mumkin;   masalan,   investitsiyalami   kiritish
maqsadida   investorlar,   soliq   va   boshqa   majburiy   to’lovlarni   doimiy   to’lanishini
o’rganish   maqsadida   davlat   va   uning   vakolatli   organlari,   oladigan   foydasining
xajmini   aniqlash   uchun   aksiyadorlar   va   ta’sischilar,   korxonalar   majburiyatlari
bo’yicha   o’z   mablag’larining   yetarliligini   o’rganish   maqsadida   turli   moliyaviy
muassasalar va boshqalar.
Umuman   olganda,   korxonalaming   moliyaviy   ma’lumotlaridan
foydalanuvchilarni ikki guruhga ajratish mumkin: 
—   tashqi   foydalanuvchilar:   kreditorlar,   investorlar,   soliq   organlari,
auditorlik tashkilotlari va b. 
— ichki   foydalanuvchilar:   boshqaruv   kengashi   a'zolari,   boshqaruvning
barcha toifasidagi menejerlar, korxona egalari va b. 
21 Moliyaviy   menejmentda   axborot   ko’rsatkichlari   tizimining   shakllanishi   har
bir   korxonalaming   tarmoq   xususiyatlari,   tashkiliyhuquqiy   shakllari,   ishlab
chiqarish   va   xizmat   ko’rsatish   hajmi,   xo’jalik   faoliyatining   diversiflkatsiyalashuv
darajasi va boshqashartlariga bog’liq bo’ladi.
Umuman   olganda   moliyaviy   menejment   axborot   bazasining   ko’rsatkichlar
tizimi alohida guruhlar bo’yicha turkumlanad:
1.   Davlatning   makroiqtisodiy   rivojlanish   ko’rsatkichlari.   Har   bir   korxona
o’zining   istiqboldagi   strategik   maqsadlarini   belgilash   va   ularni   amalga   oshirish,
ularning   moliyaviy   holatini   tahlil   qilish   hamda   korxonaning   moliyaviy
imkoniyatlarini inobatga olgan holda kelgusida erishiladigan moliyaviy natijalami
bashorat   qilishda,   bevosita   tashqi   iqtisodiy-ijtimoiy   muhitdagi   hoiat   va
ko’rsatkichlar   asosiy   omillardan  biri   bo’lib  xizmat   qiladi.  Ushbu   ko’rsatkichlarga
quyidagilar kiradi: - davlat byudjetining daromadlari;
- davlat byudjetining xarajatlari;
- byudjet taqchilligi;
- aholi daromadlarining xajmi;
- banklardagi aholi omonatlari;
- inflyatsiya darajasi;
- Markaziy banknirg qayta moliyalash stavkasi.
2.   Tarmoqlarning   rivojlanishi   ko’rsatkichlari.   Bu   guruhdagi   axboriy
ko’rsatkichlar   tizimidan korxonalarda operativ-moliyaviy  faoliyat  turlari   bo’yicha
boshqaruv   qarorlari   qabul   qilishda   foydalaniladi.   Bozor   munosabatlari   sharoitida
moliyaviy   menejerlarning,   korxonalar   moliyaviy-xo’jalik   faoliyatlarini   oqilona
boshqarishning   muhim   omillaridan   biri,   ushbu   tarmoqda   faoliyat   yuritayotgan
raqobatchi korxonalar va kontragentlarining moliyaviy ahvolini keng o’rganish va
ularni   tahlil   qilish   hisoblanadi.   Moliyaviy   menejer   tomonidan   bu   guruhdagi
ko’rsatkichlarni o’rganish uchun ommaviy axborot vositalarida e’lon qilingan yoki
chop   etilgan   hisobot,   reyting   ma’lumotlar,   axborot   xizmatlari   bozorida   taklif
qilingan pullik biznesma’lumotnomalar manba bo’ladi.
22 3.   Moliya   bozorining   konyunkturasini   xarakterlovchi   ko’Bu   guruhdagi
axborot ko’rsatkichlar tizimi korxonalaming uzoq muddatli moliyaviy investitsiya
portfelini   tuzish,   qisqa   muddatli   kapital   qo’yilmalami   amalga   oshirish   kabi
masalalarga doir boshqaruv qarorlarini qabul qilishga yordam beradi.
Korxonalarda   moliyaviy   menejment   tizimini   tashkil   etishda,   moliyaviy
mexanizm tushunchasi  uning moliyaviy menejment tizimidagi o’rni va ahamiyati,
moliyaviy   menejmentning   mexanizmi,   ularning   o’zaro   o’xshashlik   tomonlari,
hamda   bulami   moliyaviy   menejerning   faoliyatida   tutgan   o4rniga   alohida   e’tibor
berish   lozim.   Chunki,   bozor   qonuniyatlaridan   kelib   chiqqan   holda   korxonalar
moliyasini boshqarish, moliyaviy mexanizm yordamida amalga oshiriladi.
Moliyaviy   mexanizm   -   bu   moliyaviy   munosabatlarni   tashkil   qilish,
moliyaviy   resurslarni   shakllanishi   va   foydalanish   usullarining   yig’indisi   bo’lib,
jamiyat   tomonidan,   jamiyatni   ijtimoiy   va   iqtisodiy   rivojlantirish   uchun,   qulay
shart-sharoit   yaratib   berish   maqsadida   foydalaniladi.   Moliyaviy   mexanizm   ham
moliya tizimining tuzilishi singari quyidagi ikkita yirik sohaga bo’linadi:
- xo’jalik subyektlarining moliya mexanizmi;
— davlat moliyasining mexanizmi.
Korxonalar   moliyaviy   mexanizmi   -   bu   moliyaviy   resurslardan   foydalanish
usullari hamda korxonalar moliyasini tashkil qilish shakllari hisoblanadi. Korxona,
firma,   kompaniyalarda   moliyaviy   resurslardan   foydalanish   jarayoniga
to’xtaladigan   bo’lsak,   bunda   moliyaviy   menejer   tomonidan   ushbu   jarayon,   turli
moliyaviy   usullami,   vositalami,   tamoyillarni   qo’llash   orqali   amalga   oshiriladi.
Moliyaviy metodlar  - bu moliyaviy munosabatlarni  amalga oshirish shakli,  uning
xo'jalik   va   ishlab   chiqarish   jarayoni   bilan   o   ‘zaro   bog’   liqligidir.   Korxonalarda   u
yoki   bu   moliyaviy   vositalami   qoilanilishi   yordamida   xo’jalik   jarayonidagi   yuz
berayotgan   moliyaviy   munosabatlarga,   moliyaviy   resurslaming   harakatini
boshqarish   va   moliyaviy   ko’rsatkichlaming   tahliliy   natijalaridan   kelib   chiqqan
holda ulardan foydalanishni  samaradorligini  baholashga ta’sir koTsatish mumkin.
Korxonalar   moliyasini   boshqarishda   foydalaniladigan   metodlarga   quyidagilar
kiradi:   moliyaviy   rejalashtirish,   moliyaviy   tahlil,   moliyaviy   nazorat,
23 investitsiyalash,   sug’urtalash,   kredit   operatsiyalari,   narxlami   shakllantirish,
soliqlar, hisob-kitoblar tizimi, rag’batlantirish va boshqalar.
Moliyaviy menejmentda moliyaviy vosita deganda, korxonaning har qanday
turdagi   shartnomalari   tushuniladi,   qaysiki   buning   natijasida   bir   vaqtning   o’zida,
biron   bir   korxonada   moliyaviy   aktivlarning   ko’payishi   va   boshqa   korxonada   esa
moliyaviy   majburiyatlar   yuzaga   kelishi   tushuniladi.   Boshqacha   aytganda,
qarzdorlik   bo’yicha   guvohtik   bemvchi,   sotuvchi   sotish   jarayonida   o’zini
moliyalashtirishni ta’minlovchi har qanday hujjatdir.
Faqat   o’z   mablag’laridan   foydalanuvchi   korxona   o’z   mablaglarining
rentabelligini,   ularning   iqtisodiy   samaradorligining   2/3   qismga   cheklab   qo’yadi,
ya’ni   0’MR=2/3IR   Bunda   0   ‘MR-   o’z   mablag’larining   rentabelligi;   IR-   iqtisodiy
rentabellik   Kredit   yoki   qarz   mablag'laridan   foydalanuvchi   korxona   o’z   va   qarz
mablag’Iarining   nisbati   hamda   foiz   stavkasining   darajasiga   bog’liq   ravishda   o’z
mablagMarining   rentabelligini   yo   oshiradi   yoki   kamaytiradi.   Bunday   sharoitda
moliyaviy   vosita   samarasi   vujudga   keladi   ya’ni   0   ‘MR   =   2/3   IR+MVS.   Bunda
MRS- moliyaviy vosita samarasi: 
- Moliyaviy vosita samarasi odatda iqtisodiy rentabellik bilan qarzga olingan
mablag’lar   ≪ bahosi ≫   (foizning   o’rtacha   stavkasi)   o’rtasidagi   farq   natijasida
vujudga keladi.
-   Foizning   o   ‘rtacha   stavkasini   hisoblash   uchun   quyidagi   tenglamadan
foydalanish mumkin.
FO’S = (XMX: QMUS) x 100.
- FO’S - foizning o’rtacha stavkasi;
- HMX - Haqiqatdagi moliyaviy xarajatlar (foiz xarajatlari);
- QMUS — qarz mablag’larining umumiy summasi;
Richag   samarasining   tarkibiy   qismlarini   birlashtiramiz   va   natijada   MRS
hosil bo’ladi;
- MRS= 2/3(IR-FS)* QM/0’M
-   Masalan,   agar   korxonada   IR   18%ga,   FS   16%ga   qarz   mablag’lari   750000
ni, o’z mablag’lari 250000 ni tashkil etsa, moliyaviy vosita samarasi;
24 - MRS- 2/3(18%-16%)750000/250000= 4%
Ko’rinib   turibdiki,   rivojlangan   bozor   mexanizmida   qarz   mablag’laridan
foydalanish   yuqori   samaraga   olib   keladi   Moliyaviy   vositalar   yordamida   moliya
bozoridagi   har   qanday   operatsiyalar   amalga   oshiriladi.   Korxonalar   faoliyatida
ularni   qo’llamasdan   qo’shimcha   moliyaviy   resurslar   yoki   kapital   jalb   qilish,
moliyaviy   investitsiyalami   amalga   oshirish,   kontragentlar   yoki   boshqa   xo'jalik
subyektlari bilan o'zaro hisob-kitoblami amalga oshirish mumkin emas. Moliyaviy
vositalar   birlamchi   va   ikkilamchi   turlarga   bo’linadi.   Birlamchi   moliyaviy
vositalarga quyidagilar kiradi: joriy operatsiyalar bo’yicha debitorlik va kreditorlik
qarzlar,   kreditlar,   aksiya,   obligatsiyalar,   va   veksellar.   Ikkiiamchi   moliyaviy
vositalarga   esa:   moliyaviy   optsionlar,   fyucherslar,   forvard   shartnomlari,   foizli   va
valyutaviy   svoplar   kiradi.   Har   qanday   jamiyatda   korxonalar   xo'jalik   faoliyatini
oqilona   tartibga   solish   va   ular   faoliyatini   samarali   yuritish   qonuniy   va   huquqiy
me’yorlarga   asoslangan   holda   amalga   oshiriladi.   Bizga   ma’lumki,   korxonalar
moliyaviy   faoliyatini   yuritish,   ya’ni   boshqacha   aytganda   xo’jalik   subyektlarining
tashkil   qilinishidan   ularning   butun   faoliyat   davrlarini   qamrab   oluvchi   jarayon
bosqichi,   davlat   tomonidan   belgilangan   aniq   bir   chora   tadbirlar,   dasturlar,
qonunlar, yo’riqnomalar va shu kabilar orqali tashkil qilinadi va tartibga solinadi.  
25 4.   Ishlab chiqarishni boshqarish
Iqtisodiyotni   modernizatsiyalash   korxona,   firma   va   kompaniyalarning
xo’jalik   moliyaviy   boshqaruv   tizimiga   yangicha   yondoshishni   ta’qozo   etadi.
Korxonalaming   iqtisodiy   mustaqil   va   moliyaviy   barqaror   faoliyat   ko’rsatishlari,
ularda   boshqaruvni   to’g’ri   tashkil   qilish,   mavjud   imkoniyatlardan   samarali
foydalangan holda ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatishni oqilona yo’lga qo’yish,
fan   va   texnika   yangiliklaridan,   yangi   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish,
moliyaviy   boshqaruv   va   moliyaviy   rejalashtirishni   to’g’ri   tashkil   etilish   kabi   bir
qator   omillarga   bog’liq.   Mamlakatimizda   amalga   oshirilayotgan   iqtisodiy
islohotlaming   muvaffaqiyati   ko’p   jihatdan   mulkni   davlat   tasarrufidan   chiqarish,
xususiylashtirish,   qo’shma   korxonalar   tuzish,   korxonalami   ochiq   turdagi
aksiyadorlik   jamiyatlariga   aylantirish,   kichik   hamda   xususiy   tadbirkorlikni
rivojlantirishga bog'liqdir. Har qanday mulkchilik shaklidagi korxonalarda dastlab
ish   faoliyatini   tashkil   etish,   kelgusida   ishlab   chiqarish   va   hizmat   ko’rsatishni
samarali   boshqarish   va   moliyaviy   barqarorlikka   erishishda   biznes   rejaning   o’ni
muhim ahamiyat kasb etadi.
1-rasm. Hududlarda qishloq xo’jaligida omillar yalpi unumdorligi (TFP)
dinamikasi
(yirik shoxli qoramol va donli ekinlar yetishtirish bo’yicha)
26 Rejalashtirish   tushunchasini   xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   faoliyatini
muvofiqlashtirishning obyektiv zarurligi va imkoniyatini anglatuvchi   ≪ rejalilik ≫
orqali   aniqlash   mumkin.   Haqiqatdan   ham   rejalashtirish   amaliyotda   rejalilikni
amalga   oshirishni,   ya’ni   balanslilik   (muvozanat)   iva   proporsionallilikka
(mutanosiblikka)   erishish   bo’yicha   ongli   faoliyatni   bildiradi.   Shu   ma’noda,
balanslilikni   (muvozanatni)   va   prorporsionallilikni   ta’minlashga   qaratilgan
faoliyatga moliyaviy rejalashtirish deyiladi. Bunda balanslilik davlatning ixtiyorida
bo’lgan   moliyaviy   resurslar   va   xo’jalik   yurituvchi   subyektlarning   ixtiyorida
(qo'lida) qolgan daromadlar o'rtasidagi optimal nisbatni bildiradi.
Proportsionallik   esa   korxonalar,   xo’jalik   tarmoqlari,   mintaqalar   va   davlat
subyektlari   bo’yicha   daromadlarning   soliq   to’languncha   va   soliq   to'langandan
keyingi   miqdorlari   o’rtasidagi   oqilona   riisbatdan   iborat.   Ana   shu   nisbatni
ko’paytirish   yoki   kamaytirish   orqali   davlat   ularning   rivojlanishini   rag’batlantirish
yoki cheklab qo’yishi mumkin.
R.   Breyli   va   S.   Mayersning   fikricha   moliyaviy   rejalashtirish   jarayoni
quyidagilarni o’z ichiga oladi:
-   investitsion   imkoniyatlaming   tahlili   va   korporatsiya   ixtiyoridagi
mablag’Iardan moliyalashtirish imkoniyatlarining tahlili;
-   qabul   qilinayotgan   qarorlarning   oqibatlarini   bashoratlash   yoki   oldindan
ko’ra olish;
-   bir   nechta   variantlardan   eng   oqilona   qabul   qilingan   qarorlarning   rejaga
kiritilishini asoslay olish;
-   rejada   belgilangan   ko’rsatkichlar   bilan   korporatsiyalar   tomonidan
erishilgan natijalaming nisbatini baholash.
Umumiy   va   oddiy   ko’rinishda,   moliyaviy   rejalashtirish   deyilganda
moliyaviy rejalami tuzish va amalga oshirish jarayoni  nazarda tutiladi. Moliyaviy
rejani,   xuddi   uni   ishlab   chiqish,   yaratish   yoki   tuzish   jarayoni   kabi   moliyaviy
ko’rsatkichlarni   ijodiy   tahlil   qilish,   umumlashtirish   va   o'zaro   bog'Iash   tizimi
sifatida   qarash   kerak.   Amaliyotda   tez-tez   foydalaniladigan   rejalashtirish
27 ma’lumotlarini, masalan, korxona faoliyatining shakliy modelini ishlab chiqish va
shu   asosda   moliyaviy   ko’rsatkichlarning   rejali   tizimini   aniqlashni,   moliyaviy
rejalashtirishning   ishchi   chizmasi   sifatida   qarash   mumkin.   Shuni   nazarda   tutish
keraki,   moliyaviy   rejalashtirish   jarayonida   u   yoki   bu   subyekt   faoliyat   ko’rsatishi
moliyaviy   ta’minlanishining   hayotiyiigini   oshiruvchi   noshakliy   omillar   inobatga
olinishi kerak. Moliyaviy rejalashtirish tushunchasi quyidagilarni o’z ichiga oiadi:
taraqqiyotning   asosiy   yo’nalishlarini   aniqlash   va   moliyaviy   tahlil   qilish;   jalb
qilingan   mablag’lar   va   vaqtincha   bo’sh   turgan   mablag’larni   joylashtirish
menejmenti va b.
Quyidagilar moliyaviy rejalashtirishning asosiy vazifalari hisoblanadi:
-   ishlab   chiqarish,   investitsion   va   moliyaviy   faoliyatlarni   kerakli   boigan
moliyaviy resurslar bilan ta'minlash;
-   pul   mablag’laridan   iqtisod   qilib,   tejab-tergab   foydalanish   hisobidan
korxonaning foydasini oshirish bo’yicha ichki rezervlarni qidirib topish;
-   kapitalni   samarali   joylashtirish   yo’llarini   aniqlash,   undan   oqilona   va
samarali foydalanishni baholash;
- kontragentlar bilan optimal moliyaviy munosabatlar o'rnatish;
-  korxonaning  moliyaviy  ahvoli,  to’lovga  qobilligi  va  kreditga  layoqatliligi
ustidan nazorat o’rnatish.
Bozor   munosabatlariga   o’tilganiga   qadar   moliyaviy   rejalashtirishning
mazmuni   korxonalarda   sof   operativ   vazifalarni   –   markazlashtirilgan   iqtisodiyot
amal   qilganligi   uchun   yetarli   darajada   formal   bo’lgan   korxonalaming   besh   yillik
moliyaviy   rejalaridagi   ko’rsatkichlarni   ishlab   chiqish,   istiqbolga   mo’ljallangan
rejalaming   loyihasini   baholash,   korxonaning   yillik   moliyaviy   rejalarini   tuzish
kabilami hal etishga qaratilgan edi. Bunday amaliyotning hukm surganligi korxona
moliyaviy   xizmatlarining   obro’yiga   obro £   qo’shmas,   chunki   ularga   hech   narsa
bog’liq   emas   edi.   Bozor   iqtisodiyotida   moliyaviy   xizmatlaming   roli   tubdan
o’zgaradi. Ular korxona rivojlanishini faol va ta’sirchan boshqaradi va birvaqtning
o’zida, shu rivojlanishning yo’nalishi va sifatini nazorat qiladi. Hozirgi sharoitdagi
moliyaviy rejalashtirish barcha zaruriy harakatlarni oldindan ko’ra bilishgina emas.
28 Bu   tegishli   ishlami   amalga   oshirish   jarayonida   yuzaga   chiqishi   mumkin   bo’lgan
har qanday kutilmagan holatlarni ko’ra olish qobiliyati hamdir.
29 Xulosa
Ishlab   chiqarish   jarayonida   kishilar   o’rtasida   sodir   bo’ladigan   iqtisodiy
munosabatlar   umumiy   ishlab   chiqarish   munosabatlarining   asosiy   nеgizini   tashkil
etib,   ayirboshlash,   taqsimlash   va   istе’mol   jarayonlarida   bo’ladigan
munosabatlarning   tavsifini   bеlgilab   bеradi.   Shuning   uchun   ularni   o’rganish   o’ta
muhim ahamiyat kasb etadi.
Insoniyat   zarur   nе’matlar   istе’molisiz   yashay   olmaydi.   Shunga   ko’ra,   bu
nе’matlarni   muntazam   ravishda   ishlab   chiqarish   muhim   hisoblanadi.   Ishlab
chiqarish   va   xizmat   qilish   jarayonida   insonning   yashashi   uchun   zarur   bo’lgan
barcha hayotiy vositalar yaratiladi.
Bozor   iqtisodiyoti   sharoitida   ishlab   chiqarish   omillari   –   yer,   kapital,   ishchi
kuchi   va   tadbirkorlik   qobiliyatidan   iborat   bo’lib,   ular   o’zaro   bir-birlariga   ta’sir
ko’rsatadi. Bu omillardan birining sifat va miqdor jihatidan o’zgarishi pirovardida
boshqa omillarning o’zgarishiga ham ta’sir ko’rsatadi.
Ishlab   chiqarish   jarayonida   barcha   omillar   harakatda   bo’ladi,   lеkin   ular
ichida   jonli   mеhnat,   ya’ni   ishchi   kuchi   faol   bo’lib,   u   barcha   ishlab   chiqarish
vositalarini   harakatga   kеltiradi,   ularga   «jon   kiritadi»,   asosiy   kapital   qiymatining
yo’qolib   kеtmasligini   ta’minlab,   yangi   yaratilgan   tovar   va   xizmatlarga   o’tkazadi.
Va nihoyat, bu jarayonda yangi tovar va xizmatlar vujudga kеladi.
Yangi   vujudga   kеlgan   tovar   va   xizmatlar   ikki   xil   xususiyatga   –   naflilik   va
qiymatga   ega   bo’lib,   ikki   tomonlama   hisobga   olinadi:   natural-ashyoviy   (naflilik)
tomonidan va qiymat tomonidan. Natural-ashyoviy tomondan u uch qismga: ishlab
chiqarish   vositalari,   istе’mol   buyumlari   va   turli   xizmatlarga   bo’linadi.   Qiymat
tarafidan ham uch qismga: istе’mol qilingan ishlab chiqarish vositalari qiymati (s),
zaruriy mahsulot qiymati (v) va qo’shimcha mahsulot qiymati (m)ga bo’linadi.
Bundan   100   yil   ilgari   marjinalistlar   tomonidan   kashf   qilingan   va
iqtisodiyotning   univеrsal   qonuni   dеb   atalgan   qonun   –   «kеyingi   qo’shilgan   omil
(qo’shilgan   kapital,   qo’shilgan   mеhnat)   unumdorligining   pasayib   borish   qonuni»
30 ko’r-ko’rona isrofgarchilikka, ortiqcha xarajatlarga yo’l qo’yilmasa, hozirgi zamon
fan-tеxnika taraqqiyoti sharoitida amal qilmaydi.
Ishlab chiqarish jarayoni doimo o’zgarib, takomillashib va kеngayib boradi.
Uning   rivojlanib   borishida   ishlab   chiqarish   jarayonlarini   modеrnizatsiyalash,
divеrsifikatsiyalash va tarkibiy jihatdan o’zgartirib borish muhim rol o’ynaydi.
Menejment   insonlarni   ongli   mehnatga,   tadbirkorlikka   qiziqtirish,   ishga
mas’uliyatliligini nazorat qilish, ularning bilim va ko’nikmalarini faoliyatga ijobiy
t   a   ’sir   ko’rsatishini   t   a   ’minlash,   rag'batlantirishni   tashkil   etishdir.   Fanning
predmeti   xo’jalik   yuritishning   barcha   bo’g   ‘inlarida   boshqaruvni   tashkil   etish
shakllari   va   uslublarini   ifodalovchi   nazariy   hamda   amaliy   tamoyillar   majmuidan
iborat. 
Menejment   usullarini   puxta   egallagan,   qo'llay   biladigan   rahbar   nafaqat
ishlab   chiqarish   faoliyatini   samarali   boshqarishga,   qolaversa,   butun   iqtisodiyotni
rivojlantirishga   katta   ta   ’sir   ko'rsatadi.   «Bugungi   kunning   eng   muhim   vazifasi,   -
deb ta ’kidlaydi Prezidentimiz Islom Karimov, - hayotimizning barcha sohalarida,
ayniqsa,   boshqaruvda,   respublika   miqyosida,   viloyat,   tuman,   qishloq   va
mahallalarni   boshqarishda,   tarmoq   bo’g   ‘inlarini   idora   etishda   yangicha
fikrlaydigan,   qiyin   damlarda   m   as’uliyatni   o’z   zimmasiga   oladigan,   hayot   bilan
hamqadam   yurishga   qodir,   iymoni   pok,   bilimdon,   ishbilarmon   odamlarni   topish,
ularga ishonch bildirishdan iborat».
31 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
Asosiy adabiyotlar
1. Shodmonov   Sh.,   Rahmatov   M.,   iqtisodiyot   nazariyasi.   Darslik.   T « Zamin
nashr »  nashr, 2021.-856 b.
2. Jo’rayev   T.,Iqtisodiyot   nazariyasi.   .   Darslik..-T.:   «Fan   va   texnologiya»
nashr, 2018. – 512 bet.
3. Shodmonov   Sh.Sh.,   Iqtisodiyot   nazariyasi.   Darslik.   –   T.:   Iqtisod-moliya,
2017. – 728 bet.
4. Jo’rayev   T.  Iqtisodiyot   nazariyasi.   Darslik.   T.  «Fan   va  texnologiya»   nashr,
2018. – 512 bet.
5. Bazikov   A.A.   Praktikum   po   ekonomicheskoy   teorii:   mikro   i
makroekonomike:  uchebno-metodicheskoe  posobie . Direkt-Media,  2018 god. 123
str.
Qo’shimcha adabiyotlar
6. O’zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi – T.: O’zbekiston, 2014. – 46 b.
7. “O’zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo’yicha   harakatlar
strategiyasi   to’g’risida”gi   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7
fevraldagi PF-4947-sonli  Farmoni .
8. Mirziyoyev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan   birga
quramiz. – Toshkent: “O’zbekiston” NMIU, 2017. – 488 b.
Internet saytlari
9. www.gov.uz     – O’zbekiston Respublikasi hukumat portali.
10. www.mf.uz     – O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi rasmiy sayti. 
11. www.cbu.uz     – O’zbekiston Respublikasi Markaziy banki rasmiy sayti.
12. www.soliq.uz    –   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   Soliq   qo’mitasi   rasmiy
sayti. 
www.stat.uz   – O’zbekiston Respublikasi Davlat Statistika qo’mitasining rasmiy
sayti.
32
Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Funksiya tushunchasi
  • Boshlang`ich funksiya va aniqmas integral
  • Makroiqtisodiyot test savollari
  • Iqtisodiy siyosatga kirish test savollari
  • Biznes test savollari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский