Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 35000UZS
Размер 2.7MB
Покупки 1
Дата загрузки 24 Апрель 2025
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Информатика и ИТ

Продавец

Norboyev Ulugbek

Дата регистрации 31 Январь 2024

1 Продаж

Corel Draw dasturiy paketi va uning imkoniyatlaridan samara foydalanish

Купить
MAVZU:   CORELDRAW DASTURIY PAKETI VA UNING
IMKONIYATLARIDAN SAMARA FOYDALANISH.
MUNDARIJA
KIRISH .......................................................................................................................................................... 2
I BOB. COREL DRAW DASTURI HAQIDA MA’LUMOTLAR. ............................................................................. 3
1.1§ Corel Draw dasturi bilan tanishuv. ................................................................................................... 3
1.2§ Corel DRAW grafik muharririning asosiy elementlari joylashuvi. ..................................................... 7
1.3§ Corel DRAW dasturining asosiy menyusi tarkibi. ........................................................................... 12
II BOB. COREL RRAW DASTURI IMKONIYATLARI. ................................................................................... 18
2.1§ Corel DRAW dasturining asosiy instrumentlari.. ............................................................................ 18
2.2§ Corel DRAWda ob'ektlar bilan ishlash. ........................................................................................... 24
2.3§ Corel DRAWda qo`shimcha effektlar qo’llash. ............................................................................... 31
XULOSA ...................................................................................................................................................... 37
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ................................................................................................................ 38
1 KIRISH
   Inson     turmush   tarzining   rivojlanishi   yangi   yangi   kashfiyotlarning
yartilishiga   sabab   bo`lmoqda.   Inson   yangilik   yaratilish   jarayonida   har   xil
to`siqlarga   duch   keladi   va   shu   to`siqlarni   yengish   jarayonida   yangi   ixtirolar
vujudgal kelaveradi. Lekin hayot tajribalardan ma’lumki, ko`pinch yangi kashfiyot
ma’lum   bir   muommoni   hal   qilish   jarayonida   yuzaga   keladi.   O’zbekiston
mustaqillikka   erishgandan   so’ng   uning   oldida   iqtisodiy   va   ijtimoiy   rivojlanish
uchun, madaniy va ma’naviy yangilanish uchun keng yo’llar ochildi..
Shu   bois   respublikaning   barcha   sohalarini   texnik   qayta   qurollantirish,
zamonaviy   texnika   va   texnalogiya   bilanta’minlash   hamda   xalqaro   zamonaviy
talablarga   javob   beruvchi   telekommunikasiyali   va   kompyuterli   aloqa   tizimini
rivojlantirish   dolzarb   masalalardan   biri   bo’lib   qoldi.   1991   –   1994   yillarda
O’zbekiston   hamdos’tlik   davlatlari   orasida   birinchilardan   bo’lib   axborotlashning
yaxlit   davlat   siyosatini   amalgam   oshirishga   asos   soldi.   “Axborotlash   haqida”gi,
“EHM   uchun   dastur   va   ma’lumotlar   bazasini   huquqiy   himoyasi   haqidagi”,
“Aloqalar   haqidagi”   qonunlar   bilan   O’zbekiston   Respublikasini   2010   yilgacha
axborotlash,   qayta   qurishning     milliy   dasturi   va   telekommunikasion   tarmoqni
rivojlanishining normative huquqiy asoslari yaratildi.
Corel   DRAW   -   bu   illyustratsiyalarni   vektor   grafikasi   printsipiga   asoslangan
holda   yaratuvchi   va   tahrirlovchi   dastur   hisoblanadi.   Corel   DRAW   dasturining
imkoniyatlari   unda   turli   hil   grafik   kompozitsiyalarni   yaratishga   yordam   beradi.
Ayniqsa dinamik interaktiv instrumentlar, turli hil effektlar va grafik ma'lumotlarni
HTML  va PDF formatlarida tayyorlash imkoniyatlari  yaratilgan. Bundan tashqari
Corel   DRAW   grafik   muharririda   ranglar   palitralarida   turli   hil   ranglarni   tanlash
mumkin.   Shuningdek   turli   formatlar   bilan   ishlashda   yordam   beruvchi   turli
instrumentlar,   import   va   eksport   uchun   zarur   bo`lgan   ko`plagan   filtrlar,   tasvirni
nashr qiluvchi vositalar ijodkor uchun eng yuqori ijodiy muhit yaratib beradi.
2 I BOB. COREL DRAW DASTURI HAQIDA MA’LUMOTLAR.
1.1 §  Corel Draw dasturi bilan tanishuv.
Kanadaning   Corel   nomi   bilan   ataluvchi   firmasi   dasturiy   ta’minot   bilan
shug’illanuvchi   peshqadamlardan   biri   hisoblanadi.   Corel   firmasining   dasturiy
ta'minoti   asosini   tashkil   etuvchi   CorelDRAW   11   2002-yilning   avgustida   ishlab
chiqarildi.   U   reklama   mahsulotlarini   ishlab   chiqarishda,   nashrlarni   tayyorlashda
hamda Web-sahifalari uchun tasvirlarni yaratishda katta imkoniyatga ega.
Corel   DRAW   —   bu   grafikli   dastur   bo’lib,   uning   yordamida   vektorli
tasvirlarni,   grafikli   matnlarni   hamda   sizning   tasavvuringizdagi   barcha   ijodiy
g‘oyalaringizni amalga oshirishga yordam beradi.
Corel   DRAW   dasturi   ishlaydigan   barcha   tasvirlar   ikki   sinfga   bo‘linadi:
nuqtali   va   vektorli.   Vektorli   grafikada   tasvirning   asosiy   elementi   sifatida   chiziq
qaraladi.   Rastrli   grafikada   bunday   chiziqlar   nuqtalar   (piksellar)   yordamida
yaratilsa,   vektorli   grafikada   esa   tasvirlar   yaratishda   nuqtaga   nisbatan   umumiyroq
bo'lgan chiziqlardan foydalaniladi va shuning hisobiga tasvirlar aniqroq bo’liadi.
Vektorli   grafikaning   ixtiyoriy   tasviri   chiziqlardan   tashkil   topadi   va   oddiy
chiziqlardan   murakkablari   hosil   qilinadi.   Vektorli   grafikaning   matematik   asosini
geometrik   figuralarning   xossasini   o‘rganish   tashkil   qiladi.   Vektorli   tasvirlarning
kompyuter   xotirasida   ifodalanishi   nuqtali   tasvirlarga   qaraganda   murakkabroqdir.
Nuqtali   tasvirning   kamchiligi   —   kompyuter   xotirasida   ularni   saqlash   katta   joy
talab   etiladi.   Nuqtali   tasvirlar   bilan   yuqori   aniqlikda   ishlashda,   ularga   mos
fayllarning   o'lchami   yuzlab   megabaytlarni   tashkil   etadi.   Ko‘pincha,   bunday   katta
obyektlar   bilan   ishlaganda   zamonaviy   kompyuterlarning   tezligi   yetmay   qoladi.
Vektorli   tasvir   bilan   ishlash   juda   ham   oson.   Uni   katta   yoki   kichik   qilish   uchun,
faqat   uni   boshqaradigan   tasvir   parametrini   o‘zgartirish   mumkin.   Bunda   vektorli
tasvir faylining o’lchami bir baytga ham oshmaydi.
Ma’lumotlar   tasvirlar   orqali   berilganda   ularni   tahlil   qilish   va   qabul   qilish
tezligi,   ma’lumotni   eshitish   kanallari   orqali   berilgan   ma’lumotlardan   ko‘ra   ancha
yuqori   bo‘ladi.   Shuning   uchun   ham   tasvirdan   iborat   birgina   reklama   plakati
3 (osongina   kerakli   ta’sirni   bera   oladigan)   tomosha   qilayotgan   odamga   bir   necha
qator e’londan ko‘ra kuchli ta’sir ko’rsatadi.
Har qanday hajmdagi ma'lumot ko‘rish kanali orqali uzatilsa odam tomonidan
yaxshi   qabul   qilinadi   (bolalarga   suratlardan   iborat   kitoblar   yoqadi).   Boshqa
formatda   esa   bunday   ma’lumotni   qabul   qilib   bo’lmaydi   (birjalardagi   jadvallar).
Shu   sababli   ham   grafikli   ma’lumotlarga   bo’lgan   ehtiyoj   kundan   kunga   ortib
bormoqda.
Bunday grafiklar va tasvirlar bilan ishlashga mo’ljallangan dasturiy vositalar
juda ham ko‘p va xilma-xil. Ana shunday dasturlardan biri CorelDRAW dasturidir.
CorelDRAWning 12-versiyasi o‘zida zamonaviy imkoniyatlarni birlashtirgan
bo’lib,   2004-yilda   ishlab   chiqarilgan.   Bu   dastur   sanoat   dizaynida,   reklama
mahsulotlarini ishlab chiqishda, nashriyot tizimlarida va web-sahifalar uchun turli
tasvirlar   yaratishda   ishlatiladi.   Corel   DRAW   dasturi   paket   dastur   hisoblanib,   o‘z
ichiga   bir   nechta   qism   dasturlarni   oladi.   Bu   dasturlar   o'zaro   ma’lumot
almashishning yengil kechishini ta’minlaydi.
Paketning   yaxlitligi   lining   tarkibiga   kiruvchi   dasturlarning   ma’lumotlarni
oson   almashinishi   yoki   shu   ma’lumotlar   ustida   ketma-ket   turli   xil   vazifalarni
bajarishi bilan belgilanadi.
«Obyektga   yo'naltirilgan»   atamasi   tasvirlarni   yaratish   va   o’zgartirish
jarayonidagi   barcha   operatsiyalar,   rasmning   o‘zi   yoki   uni   tashkil   qilgan   piksellar
bilan   emas,   balki   tasvirni   tashkil   qilgan   semantik   belgilangan   elementlar   ustida
boradi. Standart obyektlarni qo’llagan holda (aylana, to‘g‘ri to‘rtburchak, matn va
boshqalar) foydalanuvchi murakkab obyektlar qurishi va ularni birlashtirib yagona
butun   obyekt   sifatida   qarashi   mumkin.   Shu   tarzda.   rasrn   iyerarxik   tuzilishga   ega
bo’lib,   eng   yuqorisida   butun   vektorli   tasvir   boigan,   eng   quyida   esa   standart
obyektlardan iborat bo‘ladi.
Paket   obyektga   yo'naltirilishining   yana   bir   afzalligi   har   bir   obyektlarning
standan sinfiga boshqaruv parametrlari yoki atributlar o'rnatiladi.
Masalan,   to'rtburchak   balandligi   200   mm   va   eni   300   mm.   ko'k   rang   bilan
to‘ldirilgan,   qalinligi   3   punkt   bo'igan   sariq   rangdagi   chiziq   bilan   chegaralangan.
4 Joylashuvi   vertikal   bo‘yicha   150   mm,   gorizontal   bo'yicha   250   mm,   32   gradusga
burilgan kabi boshqaruv parametrlariga ega.
Paketning obyektga yo'naltirilishining nchinchi afzalligi obyektlarning har bir
standart   sinfiga   standart   operatsiyalar   ro'yxati   belgilangan.   Masalan,   vuqoridagi
to'rtburchakni   burish,   o'lchamlarini   burchaklarini   o'zgartirish,   boshqa   sinf
obyektlariga   aylantirish   kabi   amallar.   CorelDRAWning   obyektga   yo'nal-
tirilganligi   foydalanuvchiga   ish   vaqtida   obyektlar   ustida   cheksiz   o‘zgaruvchanlik
amallarini bajarish imkonini beradi. Agar buyurt- machi ishning oxirgi bosqichida
o'z fikrini o'/gartirsa va reklama plakatidagi olma o'rniga anorni tasvirlashni xohlab
qolsa,   bunday   holatda   ishni   boshidan   boshlash   shart   emas.   Buning   uchun   ayrim
obyektlarni almashtirish kifoya. Bunday holatda bir marta qurilgan obyektni saqlab
qo'yib, kevingi yangi ishlarda foydalanish mumkin.
 CorelDRAW paketi quvidagi dasturlardan iborat: 
 Corel CAPTURE;
 Corel BARCODE WIZARD;
 CorelDRAW;
 Corel Photo-PAINT;
 Corel OCR-TRACE;
 CorelTRACE;
 Corel VENTURA;
 Corel SCRIPT Editor;
 Corel SCRIPT Dialog Editor.
Corel   CAPTURE   dasturi   CorelDRAW   dasturi   oynasi   va   Lining   qismlarini
rasmga   olish   uchun   ishlatiladi.   Uning   yordamida   dastur   oynasi   ayni   ko'rinishini
to'liq yoki menyu ko'rinishini hamda biror qismni to'rtburchak shaklda, avlana yoki
chips shaklida va ixtiyoriy shaklda aylantirib belgilab olish mumkin.
Corel   BARCODE   WIZARD   dasturi   esa   shtrix-kod   bilan   ishlashga
mo‘ljallangan.   Unda   berilgan   standart-   lardan   birini   tanlab,   so‘ng   keltirilgan
namuna   bo'yicha   raqam   va   harflarni   kiritamiz.   Corel   Photo-PAINT   dasturi   esa
rasmlar chizishga mo'ljallangan.
5 Corel   DRAWni   ishga   tushirish.   Corel   DRAW   12   grafik   muharririni   ishga
tushirish uchun Windows >  Программы  > Corel DRAW 12 buyrug‘i beriladi yoki
Windows   XP   ish   stolida   uning   yorlig‘i   ustida   «sichqoncha»   chap   tugmasi   ikki
marta bosiladi.
CorelDRAW dasturini ishga tushirish Windowsning standart usullari singari:
asosiy menyu orqali (unda paketni o‘rnatganda CorelDRAWni yuklash buyrug‘ini
o‘z ichiga olgan yangi buyruqlar guruhi paydo bo‘ladi) yoki ish stolida joylashgan
yorliq   yordamida   hamda   CorelDRAW   dasturida   yaratilgan   fayllar   ustida
«sichqoncha»   chap   tugmasini   ikki   marta   bosish   yo‘li   bilan   ishga   tushiriladi.
Bunday   fayllarni   biz   albatta   uning   kengaytmasidan   bilib   olamiz.   CorelDRAW
dasturida yaratilgan fayllar .CDR, .CMX, .WMF kabi kengaytmalarini oladi.
Kengaytmalar haqida 3.2-jadvaldan batafsil ma’lumot olishingiz mumkin.
3.2-jadval.
CorelDRAW dasturida kengaytmalarning ro‘yxati
№
Kengaytma Izoh
1 . CDR CorelDRAW
2. CDT CorelDRAW shabloni
3. CGM Kompyuter grafikasi metafayli
4. CMX Corel Presentation Exchange 5.0.
5. CMX Corel Presentation Exchange
6. CSL Corel simvollari kutubxonasi
7. DES Corel DESIGNER
8. DWG AutoCAD
9. DXF AutoCAD
10. EMF Kengaytirilgan Windows metafayli
11. FMV Vektorli freym metafayli
12. GEM GEM fayli
13. PAT Uzor fayli
14. PCT Macintosh PICT rasmlari
15. PLT HPGL plotter fayli
6 16. SVG Masshtablanadigan vektor grafikasi
17. SVGZ Siqi SVG
18. WM F Windows metafayli
19. WPG Corel WordPerfect grafikasi fayli
20. CLK Corel R.A.V.E.
1.2 §  Corel DRAW  grafik  muharririning asosiy elementlari joylashuvi.
Corel   DRAW   dasturini   ishga   tushirgandan   so`ng   uning   oynasi   1.1-
rasmdagidek   ko`zga   tashlanadi.   Grafika   ustida   ishlash   uchun   Welcom   to   Corel
DRAW   (Corel   DRAWga   xush   kelibsiz)   dialog   oynasidagi   variantlardan   birini
tanlash   lozim.   Agar   biz   New   Graphic   (Yangi   hujjat)   variantini   tanlasak   ekran
markazida   nashr   varag`i   bo`lgan     -   rasmdagidek   standart   oyna   paydo   bo`ladi.
Ushbu   dialog   oynasidagi   What   is   New   (Yangiliklar)   bo`limidagi   Corel   DRAW
dasturiga oid yangi o`zgarishlarni bilib olamiz.
1.1-rasm. Corel DRAW dasturining ishga tushirilgan holati.
Quyida   Corel   DRAW   oynasining   asosiy   elementlari   haqida   ma'lumotlar
keltiramiz.
7 Satr   boshi   qatoridan   va   nashr   varag`idan   boshqa   barcha   yuzalar   ishchi   soha
deb yuritiladi. Oynaning chap burchagida grafika paneli, o`ng tomonida esa ranglar
palitrasi joylashgan. Oynaning yuqoridagi chekkasidan ketma-ket holda satr boshi,
menyu   satri,   standart   instrumentlar   paneli   va   atributlar   paneli   joylashgan.
Oynaning   pastki   qismida   gorizontal   aylantirish   yo`lchasi,   undan   pastda   esa   holat
satri joylashgan. Oynaning markazida nashr  varag`i  joylashgan.  Soyali ramka esa
varaq chegarasi hisoblanadi. Varaqni o`rab turgan oq maydon esa hujjat oynasining
ishchi maydoni deyiladi (1.2-rasm). 
1.2-rasm. Corel DRAW dasturining asosiy elementlari joylashuv sxemasi.
Grafika   paneli.   Grafika   panelida   grafik   asar   yaratish   uchun   zarur   bo`lgan
instrumentlar   joylashgan.   Shuningdek   grafika   panelida   ob'ektlarning   rangini,
shaklini o`zgartiruvchi qo`shimcha instrumentlar ham mavjud. Ba'zi instrumentlar
tugmalarining   o`ng   tomonidagi   pastki   qismida   kichkina   qora   uchburchakliklar
qo`yilgan(1.3-rasm).   Agar   bunday   tugmani   "sichqoncha"   bilan   bir   oz   vaqt   bosib
tursak, undan qo`shimcha instrumentlarning tugmalari ochiladi.
8 1.3-rasm. Grafika paneli elementlari.
Quyidagi   jadvalda   grafika   panelidagi   barcha   instrumentlar   va   ularga
qo`shimcha   bo`lgan     instrumentlarning   asosiy   bajaradigan   vazifalari   to`g`risida
ma'lumotlar keltirilgan(1.1-jadval).
1.1-jadval
Gafika panel barcha elementlari va vazifasi
T/
r Instrument Qo`shimcha
instrumentlar Bajaradigan vazifalari
1 Pick
(ko`rsatgich) Ob'ektlarni   tanlash   va   qayta
tuzish
Shape (shakl) Kontur   bog`lamlarini   surish
hisobiga   ob'ektlarning   shaklini
o`zgartirish.
Knife (Pichoq) Grafik   ob'ektlarning   qismlarini
qirqish va chiziqlarni birlashtirish.
9 Eraser (o`chirg`ich) Ob'ekt qismlarini o`chirish.
FreeTransform   (Erkin
holatda o`z-gartirish) Ob'ektlarni   o`zgartirish   va   qayta
tuzish.
3 Zoom
(Масштаб) Ob'ektlarni   kattalashtirilgan   yoki
kengaytirilgan holatda ko`rish.
Pan (varaqni surish) Varaqni   hujjat   oynalari
chekkasiga joylashtirish.
4 Freehand (egri) Egri   shakldagi   chiziqlarni   xuddi
qalamda chizgandek chizish
Bezier (Egri Beze) "Nuqtalarni   birlashtirish"   va   egri
shaklni   boshqarish   orqali   egri
chiziqar chizish.
Artistic   (Badiiy
vositalar) Turli   tuman   badiiy   effektlarni
qo`llagan   holda     mo`yqalam
holatida rasm chizish.
Dimension   (o`lcham
chiziqlari) Ob'ektlar   yoki   ular   orasidagi
o`lchamlarni   qo`yish   uchun
o`lcham chiziqlari chizish.
Connector   Line
(Birlashtiruvchi
chiziq) Ob'ektlar   orasidagi   tutashuv
chiziqlarni chizish.
5 Rectangle
(To`g`rito`rt-
burchaklik) Turli   o`lcham   va   nisbatdagi
to`g`ri to`rtburchaklik chizish
6 Ellipse (Ellips) Turli   o`lcham   va   nisbatdagi
ellipslarni chizish.
10 7 Polygon   (Ko`p
burchaklik) Turli   qirrali     ko`pburchaklik     va
yulduzlar chizish.
Spiral (Spiral) Spiral chizish.
Graph   Paper
(Diagramma to`ri) Turli   hil   qatorli   diagramma   to`ri
chizish.
8 Text (Tekst) Figurali yoki oddiy tekst kiritish
9 Interactive
Fill(Interaktiv
quyish) Ob'ektlarni interaktiv bo`yash
10 Interactive
Transpanency
(Shaffoflikni
interaktiv
tuzish). Ob'ektlar   shaffofligini   interaktiv
tuzish
11 Interactive
Effects
(Effektlarni
interaktiv
tuzish) Interactive Blend
(qadam-baqadam
o`tishni   interaktiv
tuzish) Ob'ektlarning   qadam-baqadam
o`tishini interaktiv tuzish.
Interactive   Contour
(Oreolni   interaktiv
tuzish) Boshqa   ob'ektlarning   shaklini
takrorlovchi   ob'ektlarni   interaktiv
tuzish.
Interactive   Distortion
(Interaktiv
deformatsiyalash) Ob'ektlarni   interaktiv
deformatsiyalash.
Interactive   Envelope
(Egiluvchi   shakllarni
interaktiv tuzish) Ob'ekt   shakllarini   interaktiv
egish.
11 Interactive   Extrude
(hajmni   interaktiv
tuzish) Ob'ektlar   uchun   uch   o`lcham   li
effektni immitatsiyalash.
Interactive   Drop
Shadow   (Soyani
interaktiv tuzish) Ob'ektlardan tushuvchi yarimtonli
soyani interaktiv tuzish.
12 Eyedropper
(Tomizgich) Ob'ektning   rangini   tanlab   rang
kiritish.
Paintbucket
(To`ldiruvchi) Ob'ektga   standart   rang
to`plamidan rang quyish.
1.3 §  Corel DRAW dasturining asosiy menyusi tarkibi.
      Asosiy menyu satri Corel DRAW ekranining yuqorigi qismida, satr boshi
qatorining   ostida   joylashgan.   Bu   dasturdagi   ekranning   xohlagan   joyiga   qo`yish
mumkin bolmagan, ma'lum joyga ega bo`lgan  yagona element hisoblanadi. Asosiy
menyu   11   punktdan   iborat   (1.4-rasm).   Bu   menyuga   foydalanuvchi   qo`shimcha
maxsus komandalarni ham qo`shishi mumkin.
Agar   asosiy   menyuning   xohlagan   bir   punktini   bossak,   undan   komandalar
ro`yxati ochiladi. Menyudagi komandani tanlash uchun "sichqoncha"dan yoki shu
komandaga mos keluvchi klavishni  bosish  mumkin. Masalan,  Color  Management
(ranglarni   boshqarish)   dialog   oynasini   ochish   zarur   bo`lsa,   Tools   (servis)
menyusini   "sichqoncha"   bilan   bosib   keyin   "S"   klavishini   bosish   mumkin.
"Sichqoncha"dan   tashqari   klavishlardan   ham   foydalanish   ishni   tezlashtirishga
yordam beradi.   
1.4-rasm. Corel DRAWning asosiy menyulari
12 Windows sistema menyusi.  Hujjat oynasidagi sistema menyusi belgisi menyu
satrining   chap   burchagida,   File   (Fayl)   komandasidan   chaproqda   joylashgan.   U
hujjat varag`i fonida Corel DRAW (havo shari) emblemasi ko`rinishida turadi.
Sistema   menyusi   Windows   sistemasi   oynasini   boshqaruvchi   standart
komandalardan   iborat,   unda   Restore   (tiklash),   Move   (qayta   joylashtirish),   Size
(o`lcham   ),   Minimize   (yopib   qo`yish),   Maxsimize   (ochish),   Close   (yopish),   Next
(keyingi) kabi komandalar mavjud. 
Corel   DRAW   asosiy   oynasining   sistema   menyusi   Corel   DRAW   so`zining
chap   tomondagi   havo   shari   belgisini   bosish   orqali   yoki   ALT   -   PROBEL
klavishlarini birgalikda bosish orqali chaqiriladi.
Sichqonchaning   o`ng   tugmasini   bosish   yordamida     menyuni   chaqirish.
Windows   operatsion   sistemasida   ekranning   hohlagan   nuqtasida   sichqonchaning
o`ng   tugmasini   bosish   orqali   ba'zi   bir   harakatlar   qilishadi.   Bu   imkoniyatdan   ham
Corel   DRAW   grafik   muharririda   keng   foydalaniladi.   O`ng   tomondagi   tugmani
bosish orqali kontekst menyu chaqiriladi.
1.5-rasm.Sichqonchaning   o`ng   tugmasini   bosish   yordamida     menyuni
chaqirish.
13 1.5-rasmda   Document   (hujjat)   kontekst   menyusi   ko`rsatilgan.   Biz   undagi
Create   Object   (ob'ekt   yaratish)   komandasini   bosish   orq`ali   grafika   panelidagi
instrumentlarni tanlash uchun zarur komandalar menyusini ochamiz. 
1.6-rasmda   Object   (ob'ekt)   menyusi   tasvirlangan.   Bu   menyuni   ajratilgan
ob'ektlar guruhini  ustiga borib o`ng tomondagi tugmani bosish orqali  chaqiramiz.
Bunday   menyulardagi   komandalar   chaqirilayotgan   daqiqalardagi   holatga   bog`liq
bo`lganligi uchun kontekst menyusi deb yuritiladi.
1.6-rasm. Obyekt menyusi
          1.7-rasmda ko`rsatilgan Toolbar (instrumentlar paneli) kontekst menyusi eng
qiziqarli   va   kerakli   menyulardan   hisoblanadi.   Bu   menyu   sichqonchaning   o`ng
tugmasini standart instrumentlar panelida, atributlar panelida yoki grafika panelida
bosish orqali chaqiriladi. Bu menyu orqali instrumentlar panelini tanlash mumkin.
7-rasm.   Toolbar (Instrumentlar paneli) kontekst menyusi
14 Standart   instrumentlar   paneli   asosiy   menyu   satrining   ostida   joylashgan.   Bu
panelda   Corel   DRAWning   turli   funktsiyalarini   tez   va   qulay   topib   berishni
ta'minlovchi   tugmalar   joylashgan(1.8-rasm).   Bu   tugmalardan   tashqari   panelda
Zoom levels (Масштаб) nomli ochiluvchi ro`yxat joylashgan.
1.8-rasm.   Standart instrumentlar paneli
Zoom  levels   (Масштаб)  ochiluvchi  ro`yxat   orqali  12  hil  masshtabni  tanlash
mumkin:
 To Selected (faqat ajratilgan ob'ektlar)
 To Fit (hamma ob'ektlar)
 Po Page (Varaqni yaxlit holatda ochish)
 To Width (eni bo`yicha)
 To Height (balandligi bo`yicha)
 10 %, 25 %, 50 %, 75 %, 100 %, 200 %, 400 %.
Bundan tashqari  Zoom  (Масштаб)  parametri maydonida standart  bo`lmagan
Масштаб   koeffitsentlarini   ham   berish   mumkin.   Buning   uchun   talab   qilinayotgan
Масштабni protsentda berib ENTER klavishini bosish kerak.
Standart   instrumentlar   panelini   har   kim   o`zining   ish   uslubiga   moslab   tuzib
olishi mumkin.
Agar   sichqoncha   ko`rsatkichini   instrumentlar   panelidagi   biron   bir   tugmaga
ustiga  qo`yib  bir  oz  vaqt   kutib  tursak,   tugmaning  nomi  yozilgan  ma'lumot   paydo
bo`ladi. Shunda ekranning pastki qismidagi holat satrida bu tugmaning funktsiyasi
haqidagi qo`shimcha ma'lumotlar paydo bo`ladi.
1.2-jadvalda standart instrumentlar panelining tugmalari haqidagi ma'lumotlar
keltirilgan
.
15 1.2-jadval
Standart instrumentlar panelining tugmalari haqidagi ma'lumotlar
New (yaratish) Yangi grafik hujjat yaratadi.
Open (ochish) Grafik hujjat faylini ochadi.
Save (saqlash) Fayldagi   faol   hujjatni   saqlaydi.   Agar   fayl
bungacha saqlanmagan bo`lsa Save As (qanday
saqlash) dialog oynasi paydo bo`ladi.
Print (nashr) Print (nashr) dialog oynasini chaqiradi.
Cut (qirqish) Ekrandan  ajratilgan  ob'ektni   olib, uni  almashuv
buferiga joylashtiradi.
Copy (nusha olish) Asl   nushani   olib   tashlamasdan   turib   ajratilgan
ob'ektdan nusha oladi va uni almashuv buferiga
joylashtiradi.
Paste (Qo`yish) Almashuv   buferidagi   ma'lumotni   Corel   Draw
varag`iga joylashtiradi.
Undo (olib tashlash) Oxirgi bajarilgan operatsiyani olib tashlash.
Undo   Multiple   actions   (Bir
necha   harakatni   olib
tashlash) Bajarilish   tartibiga   qarab   oldingi   operatsiyalar
ro`yxatini   aks   ettiradi,   bu   esa   bir   necha
harakatlarni olib tashlaydi.
Redo (takrorlash) Dastlabki holatga qaytarish.
Redo   Multiple   actions
(harakatlar   guruhini   olib
tashlash) Olib   tashlash   tartibiga   qarab   oldingi   operatsiya
ro`yxatini   aks   ettiradi   va   bu   harakatlarni
qaytadan qo`llashga imkon beradi.
Import (import) Import (Import) dialog oynasini chaqiradi.
Export (eksport) Export (Eksport) dialog oynasini chaqiradi.
Zoom Levels (Масштаб) Масштаб ro`yxatini ochadi.
Application   Launcher
(ilovani yuklash) Corel   DRAW   ilovalarining   ro`yxatini   ochib
beradi
16 Corel Craphics Community
(Corel   Craphics   ham
jamiyati) Corel   DRAW   paketi   ilovalaridan   maksimum
foyda   olishga   yordam   va   foydali   maslahatlar
beruvchi Corel Web - varag`ini chaqirib beradi.
What`s   This   Help   (Bu   nima
ma'lumoti) Sichqoncha   ko`rsatkichini   so`roq   belgisiga
aylantirib,   kontekst   ma'lumotnomasi   rejimini
ishga   tushiradi,   Shundan   keyin   hohlagan
element   ustiga   borib   tugmani   bossangiz   shu
element to`g`risidagi ma'lumotni beradi.
Atributlar   paneli   (Property   Bar)   -   bu   hozirgi   daqiqada   qanday   instrument
yoki   ob'ekt   faol   bo`lsa   shunga   qarab   tarkibi   va   instrumental   vositalari   o`zgarib
turuvchi panel hisoblanadi. 
Atributlar paneli standart instrumentlar paneli ostida joylashadi(1.9-rasm).
1.9-rasm. Atributlar paneli
Atributlar   panelida   ishlash   jarayonida   ko‘plagan   menyu   komandalari   va
dialog oynalaridan foydalanishga hojat qolmaydi.
17 II BOB. COREL RRAW DASTURI IMKONIYATLARI.
2.1 §  Corel DRAW dasturining asosiy instrumentlari..
Dialog   oynasi.   Corel   DRAW   da   ba'zi   bir   harakatlar   yoki   komandalarni
bajarish   jarayonida   qo‘shimcha   informatsiya   zarur   bo‘lsa   dialog   oynasi   paydo
bo‘ladi.Dialog   oynasi   bilan   ishlashda   sichqoncha   yoki   klaviaturadan   foydalanish
mumkin.
Klaviatura   bilan   ishlash   jarayonida   dialog   oynasi   elementining   birisidan
ikkinchisiga o‘tish uchun TAB klavishasini bosish lozim. Kerakli elementni topib
olgandan so‘ng klavish yordamida bayroqchani qo‘yish yoki olib tashlash mumkin.
Bundan  tashqari  undan  ma'lumotlar ham kiritish  mumkin.
Tutashuvchi   oynalar. Corel   DRAWning   ilgarigi   versiyalaridagi   ko‘plagan
dialog     oynalarining     o‘rniga   tutashuvchi   oynalar   paydo   bo‘lib,   bu   tutashuvchi
oynalar bir qancha qulayliklarga ega. Masalan Color Palette Browser (Palitralarni
ochish) tutashuvchi oynasini olib qarasak, bu tutashuvchi oyna ishchi maydonning
o‘ng   chekkasidagi   ranglar   politrasi   yonida   joylashgan   bo‘lib,   bu   oynani   ishchi
maydonning   hohlagan   chekkasiga   tutashtirish   va   yulib   olib   boshqa   qulay
maydonga ham joylashtirish mumkin.
Tutashuvchi   oynalarni   View/   Dockers   (ko‘rinish/   Tutashuvchi   oynalar)
komandasi yordamida chaqirish  mumkin.
Tutashuvchi oynalar quyidagilardan iborat:
 Object Manager (ob'ektlar despetcheri)
 Object   Data   Manager   (ob'ektlar   haqida     ma'lumotlar     beruvchi
dispetcher)
 View Manager (ko‘rinishlar dispetcher) CTRL+F2 
 Link Manager (Aloqa dispetcheri)
 Internet Bookmark Manager (internet zakladkalari dispetcheri)
 HTML Object Conflict (HTML ob'ektlar koeffitsenti)
 Bitmap Color Mask (rastrli rangli maska)
 Lens (Linza) Alt +F3
18  Artistig Media (Badiiy vositalar)
 Trans formation (o‘zgartirish)
 Shaping (shakllar)
 Color (rang)
 Color Palette Browser (palitrani ochish)
 Color Styles (rang stillari)
 Graphic and Special Characters (grafika va tekst stillari) 
 Symbols and Special Characters (Simvollar va maxsus belgilar) CTRL
+ F11
 Scrapbook (Albom)
 Script and Preset Manager (makroslar va zagotovkalar dispetcheri).
Agar   ekranda   bir   nechta   tutashuvchi   oynalar   ochiq   bo‘lsa,   oxirgi   ochgan
oynangiz   undan   oldingisi   bilan   birga   aks   etadi,   ikki   va   undan   ko‘p   bo‘lgan
tutashuvchi   oynalar   guruhni   tashkil   qiladi.   Bu   oynalarni   pastga   o‘chirib   qo`yib,
kerakli paytda ancha oson chaqirish  mumkin.
Primitiv   shakllar   va     diagramma   to`rlari   chizish.   To‘rtburchaklik   -   bazaviy
shakllarning   eng   oddiysi   hisoblanadi.   Bu   shaklni   yaratish   uchun   grafika   panelida
maxsus   vositalar   qo‘yilgan.   Bu   oddiy   va   tushunarli   bo‘lgan   instrument   bilan   turli
shakl va o‘lchamdagi to‘trburchaklikni yaratish mumkin.
Bu   komandani   ishga   tushirish   uchun   grafika   panelidagi   Restangle
(to‘rtburchaklik) instrumenti yoki F6 funktsional klavishi tanlanadi. 
Bundan   tashqarihujjat   oynasida   sichqonchaning   o‘ng   tugmasini   bosish   orqali
kontekst   Create   Object/   Rectangle   (F6)-   ob'ekt   yaratish/   to`rtburchaklik   (F6)
komandasini tanlash mumkin.
Rectangle   (To‘rtburchaklik)   komandasini   tanlagandan   keyin   sichqonchaning
ko‘rsatgichi   kichkina   xoch   shakliga   kiradi   va   chizmaning   boshlang`ich   nuqtasini
belgilab   beradi.   Xochning   o‘ng   tomonida   pastda   esa   kichkina   to‘rtburchaklik
tasvirlangan bo‘ladi. 
19 To‘rtburchak yaratish  uchun burchak  nuqtasining ustida  sichqonchaning chap
tugmasini  bosib turib diagonal  bo‘ylab to‘rtburchakning qarama-qarshi  burchagiga
qarab   tortiladi.   Sichqonchaning   tugmasini   qo‘yib   yuborgandan   keyin   to‘rtburchak
hosil   bo‘ladi.   Chizish   jarayonida   atributlar   panelida   to‘rtburchakning   markaz
koordinatalari, shuningdek eni va bo‘yining aniq o‘lchamlari paydo bo‘ladi.
Agar   to‘rtburchakni   yaratish   jarayonida   CTRL   klavishini   bosib   tursak   to‘rt
tomini ham bir hil o‘lchamda va  nisbatdagi  to‘rtburchaklik  hosil bo‘ladi.
Chizilgan to‘rtburchaklik rasmda quyidagi  ko‘rinishda bo‘ladi:
Markazda jolashgan X harfi ko‘rinishdagi belgini bosib turib sursangiz va uni
boshqa joyga olib borib qo‘yishimiz  mumkin.
Corel   DRAW   dasturida   burchaklari   tutashib   ketgan   to‘trburchaklikni   hosil
qiluvchi   instrument   yo‘q.   Bu   vazifani   esa   Shape   (shakl)   instrumenti   yordamida
bajaramiz.   Bu   instrumentni   to‘trburchakni   hohlagan   nuqtasiga   olib   borib   bosamiz
va chetga suramiz. Shundan keyin to‘rtta burchak birdaniga yoy holicha tutashadi.
To‘rtburchakning   burchaklarini   yoy   holida   tutashtrishning   interaktiv   usuli   juda
qulay. Bunda har bir burchakni bo‘lak holatda tutashtirish mumkin. Buning uchun Z
klavishini   bosib,   bog`lamni   sichqoncha   bilan   bosish   kerak.   Shundan   keyin   Shape
(shakl) instrumenti yordamida suriladi va to‘trburchakning bitta burchagi yoy holida
tutashtirish   zarur   bo‘lsa   Z   klavishi   bilan   birga   SHIFT   klavishi   ham   bosiladi   va
kerakli   burchaklar   ketma-ket   tutashtriladi.   To‘rtburchaklik   aktiv   ob'ektga
aylangandan   keyin,   atributlar   panelida   tutashma   foizini   hohlagancha   o‘zgartirish
mumkin. 
20 Ellips   yasash.   Ellips   primitiv   shakllarning   eng   ko`p     foydalaniladigani
hisoblanadi.  Bu   instrument   yordamida  deyarli  barcha  grafik  ob'ektlarning  tasvirini
ishlashda foydalanish  mumkin.
Ellips yasashda uning  o‘lchamini  aniq  tasavvur  qilish lozim.
Ellips   yasash   uchun   grafika   panelidagi   Ellipse   (ellips)   tugmasini   bosamiz.
Bundan tashqari F7 funktsional klavishni bosib chaqirish   mumkin. Shundan keyin
kursor pastda  rasmda  ko‘rsatilgandek  shaklga  kiradi.
Instrument   tanlab   bo‘lganimizdan   keyin   tasavvur   qilinayotgan
to‘rtburchakning   biron   bir   burchagidan   tutib   qarama-qarshi   tomonga   tortamiz.
Shunda   atributlar   panelida   ellipsning   eni   va   bo‘yi,   shuningdek   markaz
koordinatalari   paydo   bo‘ladi.   Chizish   jarayonida   ellips   o‘lchamlari   atributlar
panelida   ellipsning   eni   va   bo‘yi,   shuningdek   markaz   koordinatlari   paydo   bo‘ladi.
Tugmani   qo‘yib   yuborganimizdan   keyin   ellips   paydo   bo‘ladi.   Holat   satrida   esa
ellips   shu   daqiqada   ajratib,   belgilangan   shakl   ekanligi   haqidagi   ma'lumot   paydo
bo‘ladi.   Chizish   jarayonida   ellips   o‘lchamlari   atributlar   panelida   dinamik   ravishda
yangilanib   turadi.   ellips   chizganda   ham   xuddi   to‘rtburchakni   chizgandagiga
o‘xshab, klavish modifikatordan foydalanish mumkin. 
Bunda CTRL klavishini bosib ushlab tursak ellips emas, aylana hosil bo‘ladi.
SHIFT klavishini bosib tursangiz aylana markaz nuqtadan hosilbo‘ladi.
Sektor   yoki   yoylar   hosil   qilish   uchun   atributlar   panelidagi   kerakli   tugmalarni
topib   ishlatishni   o‘rganish   kifoya.   Chunki   Corel   DRAWda   sektor   va   yoylar   hosil
qilish uchun maxsus instrument  yo‘q.
Ko‘pburchakliklar   va   yulduzcha   yasash.   Ko‘pburchaklik   Corel   DRAWdagi   eng
murakkab grafik primitivlardan hisoblanadi.
Ko‘pburchaklik   yasash   uchun   grafika   panelidagi   Polygon   (ko‘pburchaklik)
tugmasini bosamiz yoki rasm chizish oynasining ustiga borib sichqonchaning o‘ng
21 tugmasini   bosamiz   va   kontekst   menyusidagi   Create   Object/   Polygon   (ob'ekt
yaratish/   ko‘pburchaklik)   komandasini   tanlaymiz.Shundan   keyin   kursor   pastda
ko‘rsatilgandek ko‘rinishga kiradi:
Chap   tomondagi   tugmani   tutib   turib   sichqoncha   ko‘rsatkichini   suramiz   va
rasmda ko‘rsatilgandek besh qirrali ko‘pburchaklik hosil bo‘ladi:
      Ko‘pburchaklik   tayyor   bo‘lganidan   keyin   uni   hohlagancha   o‘zgartirish
mumkin. Ko‘pburchakning parametrlari uni chizishdan oldin ham berilishi mumkin.
Masalan,   ko‘pburchakning   qirralarini   atributlar   panelida   o‘zgartirish   mumkin.
Tasvir   yaratganda  atributlar  panelidan  foydalanish  ancha  qulaylik tug`diradi.  Agar
yulduzcha   yasash   zarur   bo‘lsa   Polygon   /Star   (ko‘pburchaklik   /   yulduz)   tugmasini
bosamiz.   Ko‘pburchaklik   va   yulduzchani   Shape   (forma)   intrumenti   bilan   taxrirlab
juda qiziqarli shakllar hosil qilishimiz mumkin. 
Spiral   yasash   uchun   ham   yuqoridagi   ko‘rsatilgandek   uslublardan
foydalanamiz.   Atributlar   paneli   yordamida   spiralning   o‘ramlari   sonini
o‘zgartirishimiz mumkin.
Diagramma   to‘rini   yaratish.   Graph   Paper   (Diagramma   to‘ri)   instrumenti
yordamida   berilgan   qator   va   ustunli   diagramma   to‘ri   yaratish   mumkin.   Bu
instrumentni   Object   (Ob'ekt)   ochiluvchi   paneli   yordamida   yoki   sichqonchaning
22 o‘ng   tugmasini   bosish   orqali   Greate   Object   /   Graph   Paper   (ob'ekt   yaratish   /
diagramma to‘ri) komandasi yordamida ishga tushirish mumkin. 
Diagramma   to‘rini   yaratishdan   oldin   ustun   va   qatorlar   sonini   atributlar
panelida   berish   lozim.   Diagramma   to‘ri   yaratib   bo‘lganidan   so‘ng   uning   ustun   va
qatorlarini sonini o‘zgartirib bo‘lmaydi.
Agarda   diagramma   to`rini   bo`lak   yacheykasini   tahrirlash   zarur   bo`lsa   to`rni
guruhlarga   ajratish   lozim.   Shundan   keyin   to`rning   harbir   yacheykasi   bo`lak
to`rtburchaklikka aylanadi.
Turli   shakl   va   o`lchamdagi     chiziqlar   chizish. F5   klavishini   bosish   orqali
Curve   (egri   chizik   )nomli   ochiluvchi   panelning   xoxlagan   bir   instrumentini
aktivlashtirishimiz   mumkin.   Unga   panelni   ochganimizda   oxirgi   foydalanilgan
instrument   aktivlashadi.   F5   klavishini   bosganimizda   Artistig   Media   (badiiy
vositalar) instrumenti aktivlashadi.
Freehand (Egri chiziq).  Freehand (egri chiziq) instrumenti qalamga o`xshaydi.
Kursorni ekranda yuritganimizda unda chiziq iz qoladi. Lekin juda aniq chiziqlarni
Chizish   uchun   grafik   planshetlardan   foydalanish   juda   qulay.   CHunki   sichqoncha
qo`ldagi titrashlarni ham aniq seza oladi va chiziqlar tekis chiqmasligi mumkin.
Rasm   chizish   jarayonida   Corel   DRAW   chiziqlar   o`rtasiga   notekis   intervalda
bog`lamlar     qo`shib   boradi.   Lekin   qiyshiq   chiziqlarda   qanchalar   bog`lam   kamroq
bo`lsa   shuncha   yaxshi   chiqadi.   Chunki   harbir   bog`lamdan   keyin   chiziq   egilib,
qiyalab boraveradi. Qiya chiziqlar  qo`l  harakatini  aniq takrorlashi  uchun Freehand
(egri chizik) instrumenti parametrlari va atributlar panelini keraklicha tuzib chiqish
zarur bo`ladi.
Freehand   Smooting     ko`rsatkichlari   0   dan   to   100   gacha   bo`lgan     sonlarda
berilgan bo`lib, u hamma vaqt 100 da turadi. undan foydalanish uchun ko`rsatkichni
bosib  turib  o`ng  yoki  chap  tomonga tortamiz.  Shundan  keyin  atributlar  panelining
ostida   sonlarni   ko`rsatuvchi   shkala   paydo   bo`ladi.   Bu   instrument   bilan   to`g`ri
chiziqlar   sal   boshqacharoq   chiziladi.   Buning   uchun  kursorni   boshlang`ich  nuqtada
bosib   turib   CTRL   klavishini   bosamiz   va   tutib   turib   keyingi   nuqtani   belgilab
kursorni bosamiz. Shu usul bilan to`g`ri chiziqlarni chizishimiz mumkin.
23 Rasm   chizish   jarayonida   to`g`ri   chiziqlarni   chizish   rejimidan,   erkin   shakl   va
chiziqlar chizish rejimiga o`tish mumkin.
Bezier   (   Beze)   instrumenti. Bezier   instrumenti   rasm   chizish   jarayonida   qiya
chiziqlar ustidan nazorat o`rnatib ishlashda juda qulay hisoblanadi. 
Sichqonchatugmasi   bilan   harsafar   nuqta   qo`yib     keyingi   bog`lam   bilan
tutashtiramiz.   Shu   yo`l   bilan   biz   keraklicha   nuqtalarni   ixtiyoriy   tutashtirishimiz
mumkin.
Bu   instrumentlardan   tashqariCorel   Draw   da   Artistic   Media   (badiiy   vositalar)
instrumenti   bo`lib,   bu   instrument   yordamida   ko`plagan   ob'ektlarni   sanoqsiz
bog`lamlar  bilan yaratish mumkin.
Bu   instrumentda   kalligrafik   pero,   zagotovkalar,   mo`yqalam,   sepuvchi   asbob
va shtrixlar ro`yxati mavjud.
2.2§ Corel DRAWda ob'ektlar bilan ishlash.
Ob'ektlar   bilan   ishlash   jarayonida   ob'ektlarni   tartibga   keltirish,   qatlamlar   va
ob'ektlar   dispetcheri   bilan   ishlashni   bilish   juda   zarur.   Corel   DRAWda   ob'ektlarni
tartibga keltirish vositasi  oldindan o`rnatilgan ob'ektlar ketma-ketligini o`zgartirib
berishi mumkin.
Ob'ektlar   dispetcheri   (Object   Manager)   rasmining   barcha   ob'ektlari   va
qatlamlarini   berilgan   tartibda   namoyish   qiladi,   ob'ektlar   va   qatlamlar   tartibini
o`zgartirib beradi. 
Ob'ektlarni tartibga keltirish. Harsafar biz rasmga biron bir ob'ektni qo`shsak,
u oldini planda joylashadi.
Arr`ange/ Order (montaj/tartib) komandasi ob'ektlarni tanlab, aralashtirib, uni
hujjatning turli qismiga joylashtirishi mumkin.
Order   (tartib)   komandasini   tanlaganimizdan   keyin   ob'ektlarning   joylashish
tartibini o`zgartirib beruvchi 7 ta turli-tuman komandalardan iborat bo`lgan  menyu
ochiladi.
 To   Front   (oldingi   planga).   Bu   komanda   yordamida   ajratilgan   ob'ekt   va
ob'ektlarni   rasmdagi   barcha   ob'ektlarning   ustiga   joylashtirib   beradi.   Bu
komandadan rasmdagi ob'ektlarning tartibini o`zgartirish uchun foydalaniladi.
24  To   Back   (orqa   planga).   Komanda   ajratilgan   ob'ekt   yoki   ob'ektlarni   rasmdagi
barcha ob'ektlarning ostiga joylashtirib beradi.
 Forward   One   (oldinga)   komanda   ajratilgan   ob'ekt   yoki   ob'ektlarni   bir   qadam
orqaga joylashtirib beradi.
 Back One (orqaga) komanda ajratilgan ob'ekt yoki ob'ektlarni bir qadam orqaga
joylashtirib beradi.
 In   Front   of   (Ob'ektning   oldiga)   komanda   ajratilgan   ob'ekt   yoki   ob'ektlarni
rasmning berilgan ob'ekti oldiga joylashtirib beradi.
 Behind   (ob'ektdan   keyin).   Komanda  ajratilgan   ob'ekt   yoki   ob'ektlarni   berilgan
ob'ektning orqasiga joylashtirib beradi.  (- rasm)
 Reverse Order (tartibni qaram-qarshi tomonga o`zgartirish). Komanda ikki yoki
undan   ko`p   ob'ektlarning   tartibini   qarama-qarshi   tomonga   o`zgartirib   beradi.   (--
rasm)
Order (tartib) podmenyusi va Arrange (monta) menyusidan tashqariob'ektlarni
tartibga   keltirish   uchun   Object   (ob'ekt)   kontekst   menyusi   va   atributlar   panelidan
foydalanish   mumkin.   Bundan   tashqariklavishlarning   quyidagi   cha
kombinatsiyalaridan foydalanish mumkin:
 SHIFT+PGUP - oldingi planga
 SHIFT+PGDN - orqa planga
 CTRL+PGUP - oldinga
 CTRL+PGDN - orqaga
Lekin   ob'ektlarning   tartibini   turli   qatlamlarda   turgani   holda   o`zgartirishi
mumkin emas.
Ob'ektlar   dispetcheri. Ob'ektlar   dispetcheri   hujjatning   barcha   ob'ektlari,
qatlamlari   va   varaqlarini   daraxtsimon   tarkibini   aks   ettiradi.   Object   Manager
(ob'ektlar   dispetcheri)   nomli   tutashuvchi   oynasi   esa   hujjatning   harbir   varag`idagi
ob'ektlar   va   qatlamlarning   tarkibini   namoyish   etadi.   Rasmning   harbir   ob'ekti
kichkina belgi bilan belgilangan bo`lib, u bilan birga ob'ektning rang xususiyatlari
va boshqa belgilari yozib ko`rsatiladi.
25 Ob'ektlar   dispetcheri   oynasi   grafik   hujjatning   bo`lak   qatlamlari   haqida   ham
ma'lumotlar beradi. Ob'ektlar va qatlamlar bilan ishlashni osonlashtiradi.
Ob'ektlar   dispetcheri   Window/Dockers/Object   Manager   (oyna/tutashuvchi
oyna/ ob'ektlar dispetcheri) komandasi bilan chaqiriladi.
2.1-rasm. Obektlar boshqaruvi
Ob'ektlar   dispetcheriga   birinchi   marta   murojaat   qilib   chaqirgan   bo`lsangiz,
uning   oynasi   ishchi   maydonning   o`ng   chekkasiga   tutashgan   holda   paydo   bo`ladi.
Agar   ekranda   ob'ektlar   bo`lsa,   ular   Page1   (varaq   1)   papkasining   belgisi   yonida
joylashgan + belgili tugmani bosmaguncha paydo bo`lmaydi. 
Object  Manager  (ob'ektlar  dispetcheri) oynasining satr  boshida to`rtta tugma
joylashgan.   CHapdan   o`ngga   tomon   qarab   sanaganda   bular   quyidagi   cha
joylashgan:
1. New layer (qatlam, yaratish)
2. Show Object Properties (ob'ektlarning xususiyatlarini ko`rsatish).
3. Edit Across Layers (hamma qatlamlar)
4. Layer Manager View (qatlam dispetcheri rejimi).
New Layer  (qatlam  yaratish)  tugmasini  bossak  hujjat  tarkibida yangi  qatlam
paydo bo`ladi.
Ikkinchi  tugma  esa  harbir  ob'ektning   xususiyatlarini  yoritib  beradi    yoki  uni
olib tashlashi mumkin.
26 Uchinchi   tugma   bilan   esa   hujjatning   barcha   qatlamlari   bilan   aloqa   qilish
rejimini ochib beradi yoki uni olib tashlaydi.
To`rtinchi   tugma   esa   ob'ektdan   o`chirib,   faqat   qatlamlarni   ko`rinarli   qilib
qoldiradi.
Lineykalar, yo`naltiruvchi chiziqlar va koordinatalar to`ri.  Lineykalar hujjat
oynasining   yuqorigi   va   chap   tomonlarida   aks   etadi.   Lineykalardan   foydalanish
jarayonida turli-tuman o`lchov birliklaridan foydalanish mumkin. 
Dyuym   -   Corel   DRAW   dasturiga   qabul   qilingan   o`lchov   birliklaridan
hisoblanadi. Chunki dyuym dastur mahsulotning barcha elementlarida qo`llaniladi.
Dyuym - 2,54 smga teng.
Millimetr   -   metrik   sistemadagi   eng   kichik   o`lchov   birligi   bo`lib   u   0,1
santimetrga teng.
Pik   va   punktlar   -   bu   badiiy   bezash   va   tipografiyada   qo`llaniladigan   o`lchov
birligi hisoblanadi. Bitta dyuymda 72 punkt mavjud. Pik 12 punktga teng. Tarkibiy
kattaliklarni   pik   va   punktda   yozishda   ular   o`nlikka   bo`lib   vergul   qo`yiladi.
Masalan, 1,3 yozuvi 1 pik va 3 punktni bildiradi, bu esa 15 punktga teng.
Punktlardan   shriftni   o`lcham   ini   va   satr   oralig`i   intervalini   o`lchashda
foydalaniladi. 
Piksel   (pixel)   inglizcha   so`z   bo`lib,   "picture   element"   (tasvir   elementi)
mazmunini   beradi.   Boshqacha   qilib   aytganda   piksel   bu   kompyuter   ekranidagi
rasmning   rangli   nuqtachasi   hisoblanadi.   Piksel   rastrli   tasvirlarni   o`lcham   ini
o`lchashdagi bazaviy o`lchov birligi hisoblanadi.
Internet   uchun   Web   grafika   yaratishda   piksellardan   o`lchov   birligi   sifatida
foydalanish juda qulay.
Tsiitsero   va   dido .     Didoning   birligi   1,07   punktga   teng,   dyuym   esa   67,567
didodan   tashkil   topgan.   TSitsero   esa   bu   -   12   dido.   Bu   o`lchov   birligi   frantsiyada
qullaniladi va pik, punktga o`xshaydi.
Dido   -     xuddi   punktga   o`xshab   shriftning   satr   oralig`i   intervalini   o`lchashda
foydalaniladi.
Didoning birligi 1,07 punktga teng.
27 Fut   -   o`lchov   sistemasidagi   eng   yirik   o`lchov   birligi   bo`lib,   AKSHda
foydalaniladi. Bir fut 12 dyuymga teng.
Yard  - uchta futga teng.
Mil  -   5280 futga teng.
Santimetr  -  10 mmga yoki taxminan 0,394 dyumga teng.
Metr  -  100 santimetrga teng.
Kilometr  -  1000 metrga teng.
Lineykalar   Corel   Draw   dasturini   ishga   tushirganda   paydo   bo`ladi.   Agar   ular
ko`rinmasa View/Rulers (kurinish /lineyka) komanda menyusini tanlaymiz.
Lineyka shkalasining boshlang`ich nuqtasi nashr varag`ining chapida va past
tomonida joylashgan.
Koordinatalar   to`ri.   Hujjatning   harbir   varag`i   koordinatalar   to`ri   bilan
qoplangan.   To`r   chiziqlari   ko`rinmas   bo`lib,   ular   rasm   chizish   jarayoniga   ta'sir
qilmaydi.   Freguency   (chiziqlar   soni)   parametri   ko`rinmas   to`r   chiziqlari   sonini
ko`rsatib   beradi.   Agar   lineykada   eng   kichik   o`lchov   birligi   berilgan   bo`lsa   to`r
chiziqlari o`lcham ini ham kichraytirish lozim.
Show   grid   bayroqchasini   o`rnatsak   chizilayotgan   barcha   ob'ektlar   to`r
chiziqlariga   bog`lanadi.   Masalan,   ob'ektlarni   varaqda   tenglashtirmoqchi   bo`lsak,
to`r   chiziqlari   juda   katta   yordam   beradi.   Bundan   tashqariular   yordamida   aniq
berilgan o`lcham dagi ob'ektni chizish mumkin.
Yo`naltiruvchi   chiziqlar.   Yo`naltiruvchi   chiziqlar   ko`p   tomondan
koordinatalar   to`riga  o`xshab   ketadi.   Ularni   hujjat   oynasining   hohlagan   tomonida
ya'ni   gorizontal,   vertikal   va   hatto   diagonal   holatda   ham   joylashtirish   mumkin.
Ulardan   xuddi   koordinatalar   to`ri   chiziqlari   kabi   foydalanish   mumkin,   lekin
yo`naltiruvchi chiziqlarni hujjatning hohlagan tomonida joylashtirish mumkin.
Yo`naltiruvchi   chiziqni   yaratish   uchun   hohlagan   lineykaning   ustiga   borib
sichqonchatugmasini   bosamiz   va   kursorni   hujjat   oynasi   tomon   tortamiz.   Kursor
bilan   birga   lineykaga   parallel   ravishda   punktir   chiziq   ham   tortiladi.
Sichqonchachaning   tugmasini   qo`yib     yuborganimizdan   so`ng     yo`naltiruvchi
28 chiziq   ekranda   joylashadi.   Yo`naltiruvchi   chiziqni   olib   tashlash   uchun   uni   usti
bosib DEL klavishini bosamiz.  
Ob'ektlarni   bog`lash,ajratish   va   egri   chiziqlar   to`plamiga   aylantirish
Combine  (bog`lash)  komandasi.   Combine  (bog`lash)   komandasi   ikki  yoki  undan
ko`p   ob'ektni   belgilab   olganimizda   atributlar   panelida   paydo   bo`ladi.   Bu
komandani   ishlatishdan   maqsad   bir   qancha   ob'ektlarni   yaxlit   ob'ektga
aylantirishdir.   Weld   (   birlashtirish   )   komandasi   ham   ikki   yoki   undan   ko`p
ob'ektlarni birlashtiradi, lekin bu ishlarni boshqacha usulda bajaradi. 
Break   Apart   (ajratish)   komandasi   Combine   (bog`lash)   komandasi   bilan
juftlikda   ishlaydi.   Ular   birgalikda   Arrange   (montaj)   menyusida   joylashgan   yoki
ularni   CTRL+K   klavishlarini   bosish   orqali   chaqirish     mumkin.   Break   Apart
(ajratish)   komandasi   atributlar   panelida   tugma   shaklida   ham   joylashgan.   Uning
vazifasi   Combine   (bog`lash)   komandasi   orqali   birlashtirilgan   ob'ektlarni
ajratishdan   iboratdir.   Bundan   tashqaribu   komanda   orqali   figurali   tekstni   bo`lak
simvollarga   ajratish   mumkin,   shuningdek   oddiy   tekstni   abzatslarga   va   bo`lak
simvollarga ajratib beradi.
Guruhlash va guruhlarga ajratish.  Guruhlash- bu bir nechta ob'ektlarni bitta
ob'ekt   holatiga   keltirib,   bir-biriga   bog`lashdir.   Biron   -bir   kompozitsiya   ustida
ishlash tugallanganidan so`ng  bu komandadan foydalanib, yaxlit ob'ekt yaratiladi,
chunki   bu   kompozitsiyada   bir   qancha   ob'ektlar   mavjud   bo`lib,   ularni   bir-biriga
bog`lash zaruriyati paydo bo`ladi. Guruhlangan ob'ektni bemalol surish va boshqa
effektlarni   qo`llash   mumkin.Aks   holda   harbir   ob'ekt   uchun   ma'lum   vaqt   ajratilib,
ko`p vaqtni olardi.
Ob'ektlarni   guruhlash   uchun   barcha   ob'ektlar   bitta   qilib   belgilanadi   va
atributlar   panelidagi   Group   (guruhlash)   tugmasi   bosiladi.   Ob'ektni   guruhlarga
ajratganda   esa   Ungroup   (guruhlarga   ajratish)   komandasi   yoki   CTRL+U
klavishidan foydalaniladi.
Ob'ektlarni   egri   chiziqlar   to`plamiga   aylantirish.   Convert   to   Curves   (egri
chiziqlar   to`plamiga   aylantirish)   komandasining   asosiy   vazifasi   to`rtburchaklik,
ko`pburchaklik , ellips va tekstlarni tahrirlash uchun qulay bo`lgan   yopiq qiyshiq
29 chiziqlar to`plamiga aylantirishdir. Corel DRAW dasturida grafik loyihalar ustida
ishlash   jarayonida   ko`pgina   turli   tuman   shakllar   yaratishga   to`g`ri   keladi.
Rasmlardan tashqarideyarli ularning barchasi standart to`g`ri to`rtburchaklik,ellips
va   qiya   chiziqlardan   boshlanadi.   Shularga   o`hshash   standart   ob'ektlarga   Corel
DRAW   ning   turli   grafik   effektlarini   qo`llashga   to`g`ri   keladi.   Lekin   ko`pincha
effektlarni   qo`llaganingiz   bilan   olingan   ob'ekt   o`zining   oldingi   ko`rinishini
saqlaydi.   Masalan,   ellipsga   ekstruziya   effektini   qo`llasak,   ob'ekt   baribir   ellips
ko`rinishida qoladi.
To`g`ri   to`rtburchak   ham   to`g`ri   to`rtburchakligicha   qoladi.   Agarda   biz
yuqorida aytib o`tilgan ob'ektlarni qiyshiq chiziqlar  to`plamiga aylantirsak, ularni
o`zimiz   hoxlagan   holatga   keltirishimiz   mumkin.   Ob'ektlarni   egri   chiziqlar
to`plamiga aylantirish uchun atributlar panelidagi Convert to Curves (egri chiziqlar
to`plamiga   aylantirish)   tugmasini   bosamiz   yoki   CTRL+Q   klavishidan
foydalanamiz. Masalan, standart ellips bitta bog`lamga ega, uni qiyshiq chiziqlarga
aylantirsak   to`rtta   bog`lam   paydo   bo`ladi.   Standart   to`g`ri   to`rtburchaklikda   esa
harburchagida   bitta   bog`lam   mavjud.   Lekin   uni   yopiq   egri   chiziqlar   to`plamiga
aylantirsak   uning   harbir   bog`lami   orqali   tahrirlash,   ya'ni   shaklini   o`zgartirishimiz
mumkin.
2.2-rasmda   egri   chiziqlar   to`plamiga   aylantirilgan   ellips   tasvirlangan.
Rasmdan   ko`rinib   turibdiki   Shape   (shakl)   instrumentini   tanlaganimizdan   so`ng
ob'ektda   to`rtta   bog`lam   pado   bo`ladi.   Rasmning   o`ng   tomonidagi   ob'ekt   esa
tahrirlangan ellips bo`lib, bog`lamlar  ni  surish orqali  umuman boshqacha  shaklga
kirgan.
2.2-rasm. Egri chiziqlar to`plamiga aylantirilgan ellips
30 2.3 §  Corel DRAWda qo`shimcha effektlar qo’llash.
Corel DRAW amaliy dasturida ob'ektlar bilan ishlashda bir qancha effektlarni
qo`llash mumkin. Bular quyidagi lardan iborat:
1. Egish effekti.
2. Deformatsiya effekti
3. Perspektiva effekti
4. Ekstruziya effekti
5. Qadam- baqadam o`tish effekti
6. Kontur (oreol) effekti
7. Soya effekti
8. Linza effekti
9. SHaffoflik effekti
Egish effekti bilan ishlash
Egish effekti ob'ekt shaklini mustaqil ravishda egishga yordam beradi.Bunday
effektni ob'ektlar guruhiga qo`llashdan oldin shu ob'ektlarni guruhlash lozim. 
Egish   effekti   Interactive   Envelope   (egishni   interaktiv   tuzish)   instrumenti
yordamida   amalga   oshiriladi.   Bu   instrument   grafika   panelidagi   instrumentlar
to`plamida joylashgan. Interactive Envelope (egishni interaktiv tuzish) instrumenti
tugmasi  panelda  chapdan to`rtinchi  bo`lib joylashgan.  Agar  ob'ektni  belgilab olib
shu tugmani bossak ob'ekt atrofida avtomatik ravi щ da 8 bog`lamdan iborat bo`lgan
gabarit  to`g`riburchaklik  paydo  bo`ladi.  Xuddi  boshqa  bog`lamlar     kabi  ular  ham
markerlar   bilan   ta'minlangan.   Markerni   bosib   turib,   uni   sichqonchabilan   sursak
ob'ektga kerakli shaklni bera olamiz.
2.2-rasm. Egiluvchan effektlar
31 Ob'ektga kerakli shaklni berishdan oldin tahrirlash tartibi tugmalaridan birini
tanlash   lozim.   Bu   tartib   ob'ekt   shaklini   tahrirlash   vositalarini   belgilab   beradi.
Tahrirlash   tartibi   tugmalari   atributlar   panelining   o`rtasida   joylashgan.   Tartib
nomlari bajaradigan vazifasiga qarab tanlangan bo`lib, ular chapdan o`ngga qarab
quyidagi  tartibda va nomda joylashgan:
Straight Line (to`g`ri chiziq), Single Arc (yoy), Double Arc(to`lqin),  Uncons
trained mode (mustaqil).
Ob'ektga egish effektini qo`llash quyidagi  ketma-ketlikda amalga oshiriladi:
 Ob'ekt   yoki   ob'ektlar   guruhini   belgilab   oling   va   Interactive   Envelope
(egishni   interaktiv   tuzish)   instrumentlar   tugmasini   bosing.   Ob'ekt   atrofida
avtomatik   ravishda   egish   effektini   beruvchi   gabarit   to`g`riburchaklik   paydo
bo`ladi.
 Atributlar panelidagi egish tartibini tanlash tugmasini bosamiz.
 Interactive   Envelope   (egishni   interaktiv   tuzish)   instrumentini   gabarit
to`g`riburchaklik bog`lamlar ini ajratish va almashtirish uchun foydalanamiz.
Deformatsiya   effekti.   Interactive   Distortion   (interaktiv   deformatsiya)
instrumenti   tugmasi   grafika   panelidagi   interaktiv   effektlar   panelining   qo`shimcha
instrumentlar   panelida   joylashgan.   Tugmadagi   belgi   g`ijimlangan   qog`ozga
o`hshaydi. Deformatsiyaning uchta turi mavjud:
1. Push and Pull (tort-itar)
2. Zipper (zigzag)
3. Twister (aylantirish)
2.3   -rasmda   haruchta   deformatsiyaning   aylana   ob'ektga   ta'siri   tasvirlangan.
Deformatsiya   tipining   soni   va   turli   tumanligi   cheksiz   bo`lib,   uning   natijasi
deformatsiya   instrumentining   tipi,   boshqaruvchi   markerga,   kursorni   tortish
yo`nalishiga, shuningdek atributlar panelining parametrlarining tuzilishiga bog`liq.
32     Tort-itar                            zigzag                              aylantirish
2.3-rasm. Deformatsiya effekti
Perspektiva   effekti   tasvirga   ko`ruv   chizig`i   yo`nalishini   hisobga   olgan   holda
chuqurlik   va   hajm   taasurotini   beradi.   Perspektiva   effektini   qo`llash   orqali   ob'ekt
sahna foni chuqurligida kichraygandek tuyuladi.
Perspektiva effektini bitta ob'ektga va ob'ektlar guruhiga qo`llash mumkin. U
bir vaqtning o`zida bir nechta   ob'ektga qo`llanilishi mumkin emas. Lekin uni bir
ob'ektdan boshqa ob'ektga nusha olib o`tkazish mumkin.
 Perspektiva   effektini   qo`llash   uchun   oldin   ob'ekt   yoki   ob'ektlar   guruhini
belgilab   olish   lozim.   Keyin   Effects/Add   Perspektive   (effektlar/perspektivani
qo`llash)   komandasi   tanlanadi.   Shundan   keyin   ob'ekt   yoki   ob'ektlar   guruhi
burchaklarida   bog`lamlar   i   bilan   to`g`ri   burchakli   punktir   ramka   bilan   ajraladi.
Ramka   ichi   esa   vertikal   va   gorizontal   holatdagi   yo`naltiruvchi   chiziqlar   bilan
qoplanadi.
 Ob'ektga   perspektiva   effektini     berish   uchun   esa   avtomatik   ravishda   paydo
bo`luvchi   Shape   (shakl)   instrumentidan   foydalanamiz.   Buning   uchun   esa   bu
instrument yordamida ob'ekt 
burchaklaridagi bog`lamlar dan birini ushlab kerakli masofaga tortamiz.
 Bog`lamni   surish   yunalishi   ob'ektga   qaysi   turdagi   (bir   yoki   ikki   nuqtali)
perspektiva qo`llanilishiga ta'sir qiladi.
Agar   CTRL   klavishini   ushlab   turib   bog`lamlar   dan   birini   vertikal   yoki
gorizontal   bo`yicha   sursak   bir   nuqtali   perspektiva   effekti   hosilbo`ladi.  Bog`lamni
tortish   jarayonida   biz   CTRL   klavishini   ushlab   turmasak   ikki   nuqtali   perspektiva
effektini hosilqilgan bo`lamiz.
33 2.4-rasm. Perspektiva effekti
Ekstruziya effekti.   Ekstruziya effekti yalpoq ikki o`lcham li ob'ektlarga hajm
ya'ni uchinchi o`lcham   illyuziyasini beradi. Ekstruziya effektini qo`llashda Corel
DRAW ob'ektning ko`rinmas qirralarini quradi. Proyektsiyalarni berilgan tutashuv
nuqtali   perspektivaga   aylantiradi.   Ekstruziya   effekti   Interactive   Extrude   (xajmni
interaktiv   qurish)   instrumenti   yordamida   yaratiladi.   Bu   instrument   interaktiv
instrumentlar   panelida   joylashgan,   shuningdek   atributlar   panelining   turli   tuman
elementlaridan foydalangan holda hosil qilinadi.
Qadam-  baqadam  o`tish  effekti.   Qadam-   baqadam  o`tish  effekti  turli-tuman
variantlarda qurilishi mumkin, lekin ularning hammasi qadam- baqadam o`tishning
boshi va oxirini belgilovchi ikkita ob'ektni qurishdan boshlanadi.  Bu ikkita ob'ekt
juda   oddiy   (masalan,   to`g`riburchaklik,   ellips   va   hokazo)   yoki   aksincha   juda
murakkab, masalan bir nechta ob'ektlardan iborat bo`lishi mumkin. 
Qadam-   baqadam   o`tish   effekti   perspektiva   illyuziyasini   hosilqilishi   uchun
yoki neon reklamasining tashqi ko`rinishini imitatsiyalash uchun ishlatiladi.
Qadam-   baqadam   o`tish   effektini   qo`llash   natijasida   hosilqilingan   grafik
ob'ektlar   utish   guruhi   deyiladi.Bunda   guruh   uch   qismdan   iborat:   ikkita
boshqaruvchi ob'ekt (boshi va oxiri) va oraliqdagi ob'ektlar guruhi.
O`tish guruhidagi barcha ob'ektlar bir-biri bilan dinamik ravishda bog`langan.
Buning ma'nosi Shundan iboratki, agar guruhdagi boshqaruvchi ob'ektni olib hujjat
varag`ining   boshqa   joiga   o`tkazsak   qolgan   ob'ektlar   ham   avtomatik   ravishda
birinchi ob'ektning izidan boradi. 
34 2.5-rasm.   Qadam- baqadam o`tish effekti
Kontur   effekti.   Interactive   Contour   (konturni   interaktiv   tuzish)   instrumenti
belgilangan   ob'ektga   uning   kontsentrik   dublikatlarini   tuzib   beradi.   Bu   dublikatlar
ob'ektning   ichiga   yoki   tashqi   tomoniga   qo`yilishi   mumkin.   Ob'ekt   originalining
rangi qanaqa bo`lsa uning dublikatining rangi ham shunaqa bo`ladi. Dublikat soni
va ular orasidagi masofani iteraktiv rejimda yoki Contour Steps (oreol qadami) va
Contour   Offset   (oreol   intervali)   nomli   tugmalar   orqali   tuzish   mumkin.   Atributlar
panelida esa uchta kontur tiplaridan biri tanlanadi:
Bular To Center (markazga), Inside ( ichkariga) va Outside ( tashqariga) deb
ataladi.
 Soya effekti.  Soya effekti interaktiv instrumentlar panelidagi Interactive Drop
Shadow   (soyani   interaktiv   tuzish)   instrumenti   yordamida   beriladi.   Soya
parametrlarini   tuzish   uchun   atributlar   panelidagi   boshqaruv   elementlaridan
foydalaniladi. Soya effekti perspektiva effekti bilan birgalikda berilishi mumkin.
Linza   effekti.   Lens   (linza)   tutashuvchi   oynasini   chaqirish     uchun   Effects/
Lens   (Efffektlar/   Linza)   menyusidagi   komandadan   yoki   ALT+F3   klavishidan
foydalanishingiz   mumkin.   Bu   tutashuvchi   oyna   yordamida   linza   turi
tanlanadi.Linza quyidagi  turlarga ega:
Brighten (yorqinlik), Color  Add (ranglarni  tuzish), Color  Limit (rangli filtr),
Sustom   Color   Map   (maxsus   palitra),Fisheue   (baliq   ko`zi),Heat   Map   (nurlanish
35 spektri), Invert (murojaat), Magnify (kattalashtirish), Tinted Grayscale (bir hil rang
tusi), Transparensy (shaffoflik)  va  Wireframe (rangli kontur).
Shaffoflik   effekti.   Interactive   Transparensy   (shaffoflikni   interaktiv   tuzish)
instrumenti   tugmasi   grafika   panelidagi   interaktiv   instrumentlar   panelida
joylashgan.   Bu   instrument   grafik   ob'ektga   shaffoflik   effektini   berib,   yarimtonli
rastrli   tasvir   hosilqiladi.   YArimtonli   rastrli   maskada   oqdan   to   qoragacha   bo`lgan
diapazonda   tekis   taqsimlangan   kulrangning   256   ta   gradatsiyasini   hosil   qilish
mumkin.
36 XULOSA
Yurtimizda   ham   dasturlashga   bo`lgan   talab   va   e`tibor   oshib   bormoqda.
O`zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SH.M.Mirziyoyevning   2020-yil   24-
yanvardagi   Oliy   majlisga   qilgan   murojaatnomasida   ta`kidlangan,   Soha   uchun
yuqori   malakali   mutaxassislar   tayyorlash   maqsadida   xorijiy   hamkorlarimiz   bilan
birgalikda   “Bir   million   dasturchi”   loyihasini   amalga   oshirilishi   dasturlashga
bo`lgan   e`tibordan   darak   beradi.   Bu   loyihadan   ko`zlangan   maqsad   kelgusida
jamiyatimizning qurilish, energetika, qishloq va suv xo`jaligi, transport, geologiya,
kadastr, sog`liqni saqlash, ta`lim, arxiv sohalarini raqamlashtirishdan iborat.
  Hozirda   kompyuter   grafikasi   ilmiy   xodimlar   uchungina   emas,   balki
rassomlar,   loyihachilar,   dizayn   va   reklama   bilan   shug`ullanadigan   mutaxassislar,
web sayt yaratuvchilar, o`qitish jarayoni va boshqa sohalarda keng qo`llanilmoqda.
Shuning   uchun   kompyuter   grafikasi   sohasida   yetuk   kadrlarni   tayyorlash,   yosh
kitobxonlarga kompyuter grafikasiga doir adabiyotlarni yetkazish oldimizda turgan
vazifalardan biri hisoblanadi.
С orelDraw   vektorli   grafikaning   Windows   amaliyot   tizimida   ishlaydigan
tahrirlovchi   dasturlardir.   Uning   yordamida   turli   grafik   ko’rinishlarni   loyihalash,
foto,   matn,   tasvirlar   ustida,   ayniqsa,   badiiy   ko’rinishdagi   kompozitsiyalarni
tahrirlash   bilan   bog’liq   amallarni   bajarish   mumkin.   CorelDraw   boshqa   grafik
muharrirlarga   nisbatan   matnlar   bilan   yaxshi   ishlaydi,   ya’ni   nashriyot   tizimlarida,
masalan,   yumoristik   yoki   boshqacha   kitoblarni   turli   o’lchamdagi   harflar   bilan
yozish   mumkin.   Masalan,   pasportdagi   rasmni   skanerdan   o’tkazib   va     CorelDraw
yordamida   shu   rasmni   portretga   aylantirish   mumkin.   O’z-o’zidan   ma’lumki,
bunday   professional   murakkab   grafik   muharrirlarda,   ya’ni   CorelDraw   ning   boy
asboblari   va   ranglaridan   foydalanib   ham   rasm   chizish   mumkin.   CorelDraw
muharririda fayllarning kengaytmasi file .cdr ko’rinishda bo’ladi. Fayllarni import
va   eksport   qilish   eng   yaxshi   qulayliklaridan   biri   hisoblanadi.   Ayniqsa,   kompakt
diskdan   fayllarni   import   qilishda   ko’p   qo’llaniladi.   Iqtisodiy   sohalarda   ham
korxonalarning emblemalarini va reklama bannerlarini tuzishda ko’p qo’llaniladi.
37 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. E.I.Ruziеv. Grafik dizayn – T 1993
2. E.I.R o` zi е v. «Grafika» Int е grativ kursining variativ dasturlari.T 1997
3. E.I.R o` zi е v. T ех nik grafika va dizayn as о slari.  T   1995   
4. Е.Х.Хоlmatоv,N.I.Tayla q оv,U.A.Nazarоv   «Infоrmatika   va   h isоblash
tехnikasi.T-2001.
5. T.   Rixsibotv :   « Rompyuter   grafikasi »,   O ’ zbekiston   Yozuvshilar   uyushmasi
Adabiyot   jamg ’ armasi   nashriyoti ,  Toshkent , 2006  y , 22-26  betlar .
6. Д. Миронов « Corel   Draw  10». Учебный курс. Санкт-Петербург. 2002 год.
7. А . Тайц  «Adobe Illustrator-9».  Учебный   курс .  Санкт-Петербург. 2002 год.
8. WWW .  Info - baz . narod . ru ,  II -глава «Свойства», 1-часть.
9.   A.Sattоrоv   «Infоrmatika   va   aхbоrоt   tехnоlоgiyalari».   Tоshkеnt.   «O`qituvchi»
nashriyoti. 2003 yil.
10. Соснин Н.В. «Компьютерная графика» Учебник – СПб: Питер, 2003, 736 
11.   Mamarajabov   M.E.,   Tursunov   S.Q.,   Nabiulina   L.M.   Kompyuter   grafikasi   va
web-dizayn:   darslik.   O`zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o`rta   maxsus   ta`lim
vazirligi. - Toshkent: Cho`lpon nomidagi NMIU, 2013. 376-b. 
12.   Nazirov   Sh.A.,   Nuraliyev   F.M.,   Aytmuratov   B.Sh.   “Rastr   va   vektor   grafika”
O`zR   oliy   va   o`rta   maxsus   ta`lim   vazirligi,   O`rta   maxsus,   kasb-hunar   ta`limi
markazi. – T.: G`afur G`ulom nomidagi nashriyot matbaa ijodiy uyi, 2007.–192 b. 
13.   Rixsiboyev   T.   “ Kompyuter   grafikasi”   O`zbekiston   Yozuvchilar   uyushmasi
adabiyot jamg`armasi nashriyoti , T.; 2006, 168 b. 
14.   Tayloqov   N.S.,   Axmedov   A.B.   va   boshqalar.   “Informatika   va   axborot
texnologiyalari”. Darslik. Toshkent, “Extremum-press”. 2018. 128 b. 
Internet saytlar
1. http://www.ziyonet.uz 
2. http://www.wikipedia.org 
3. http://www.tuit.uz 
4. http://www.ziyonet.uz 
38

Corel Draw dasturiy paketi va uning imkoniyatlaridan samara foydalanish

Купить
  • Похожие документы

  • Axborot boshqarish tizimlarida bulutli texnologiyalari
  • Hamkorlikda o’qitish texnologiyasi asosida 8-sinf algebrani o’qitish metodikasi
  • Acrylic WiFI Professional v3.05770.30583 simsiz tarmoqni boshqarish va tahlil qilish
  • Photoshopda matnlar va konturlar
  • Adobe Photoshop dasturida rasmlar bilan ishlash jarayonida filtrlar va effektlardan foydalanishning ahamiyati

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha