Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 181.2KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Informatika va AT

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

771 Sotish

Dasturlash tillarini o’qitishning interaktiv metodlari.

Sotib olish
Mavzu: Dasturlash tillarini o’qitishning interaktiv metodlari. 
 
MUNDARIJA:   
Kirish 
I-Bob. Dasturlash texnologiyalari 
1.1 Dasturlash texnologiyalari: tarixi, muammolari va yechimlari 
1.2 Dasturlash texnologiyasi 
1.3. Obektga yo‘naltirilgan dasturlash texnologiyalari 
II-Bob. Dasturlash texnologiyalarini o‘qitish 
2.1. Umumta’lim maktablarida Pascal dasturlash tilini o‘rgatishning interaktiv 
metodlari 
2.2. Akademik litsey va umumta'lim maktablarida Delphi va C++ dasturlash tilini 
o‘rgatishning interaktiv metodlari 
2.3. Dasturlash tillarini o‘qitishda multimediya texnologiyalaridan foydalanish 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati 
1  
  Kirish
        O’zbekistonning   har   bir   sohada   amalga   oshirayotgan   islohotlari,   buyuk
kelajakni   ko’zlab   qilinayotgan   ishlari   va   loyihalari   bilan   bir   qatorda   iqtisodiyot,
ta’lim,   ilm-fan   kabi   ko’plab   asosiy   sohalarda   jahon   tajribalaridan   kelib   chiqib
yangiliklarni   kiritish,   yurtimiz   taraqqiyotida   juda   muhim   omil   hisoblanadi.
Jumladan   Prezidentimizning   zamonaviy   axborot   texnologiyalarini   har   bir   sohada
keng   qo’llashga   doir   ko’plab   qaror   va   farmonlari   aynan   shu   masalani   qo’llab
quvvatlaydi.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018yil   13   dekabrdagi
“O’zbekiston   Respublikasi   davlat   boshqaruviga   raqamli   iqtisodiyot,   elektron
hukumat hamda axborot tizimlarini joriy etish bo’yicha qo’shimcha choratadbirlar
to’g’risida”gi   PF-5598-son   Farmoni,   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
2018-yil   21-noyabrdagi   “raqamli   iqtisodiyotni   rivojlantirish   maqsadida   raqamli
infratuzilmani   yanada   modernizatsiya   qilish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   PQ-
4022-son   Qarori,   “   Axborot   sohasi   va   ommaviy   kommunikatsiyalarni   yanada
rivojlantirishga   oid   qo’shimcha   chora-tadbirlar   to’g’risida”   O‘zbekiston
Respublikasi   Prezidentining,   02.02.2019   yildagi   PF-5653-son   Farmoni,
shuningdek “1million dasturchi loyihasi” ham   Axborot Texnologiyalari sohasiga
katta e’tibor qaratilayotganidan dalolatdir. 
        Masalaning   qo’yilishi:   Bitiruv   malkaviy   ishining   maqsadi   “Dasturlash
tillarini o’qitishning interaktiv metodlari”ni yoritish, dasturlash tillarini o’qitishga
yangicha   yondoshish   haqida   batafsil   tushuntirishlar   berish.   Ushbu   manbaadan
o’qituvchi   pedagoglar   foydalanishi   va   ish   jarayoniga   tadbiq   qilishlari   nazarda
tutilgan. 
        Mavzuning   dolzarbligi:   Hozirgi   paytda   dunyo   miqyosida   axborot
texnologiyalari   va   aynan   dasturlash   sohasiga   katta   ahamiyat   berilayotgan   bir
paytda,   yurtimiz   taraqqiyoti   uchun   ushbu   sohada   yoshlarimiz   bilim,
ko’nikmalarini oshirish muhim ahamiyatga ega ekanligini aytib o’tish mumkin. 
2  
  Dasturlashni  o’rganish o’quvchilar ongida nafaqat  ushbu sohadagi  bilimlarini
oshirishda   balki,   yaxshi   fikrlay   olishlari,   masalaga   teran   munosabatda   bo’la
olishlari uchun ham o’rgatilishi maqsadga muvofiq.  
       Muammoning o’rganilganlik darajasi:   Ushbu mavzuni yoritishda kerakli
manbaalar to’plandi, aynan ushbu sohadagi kamchiliklar, muammolar o’rganildi va
shu 
asosda   zarur   fikrlar   va   rejalar   bayon   etildi.   Yurtimizda   dasturlash   tillarining
o’qitilishidagi,   zamonaviy   axborot   texnologiyalaridan   samarali   foydalanishda   bir
qancha   muammolar   borligi   ochiqlandi   va   ularni   bartaraf   etishga   qaratilgan
mavzular yoritildi. 
        Tadqiqot   maqsadi:   Dasturlash   tillarini   o’qitishda   zamonaviy   dars
texnologiyalari,   yangicha   va   samarali   interaktiv   metodlarni   va   multimediya
vositalarini   qo’llagan   holda   darslarni   olib   borib,   o’quvchilarning   bilimi,   bilim
saviyasini va amaliy ko’nikmalarini oshirish. Jahon talablari asosida dars berish va
yosh avlodni dasturlash tillarini saviyali   o’rganishi uchun yangicha yondoshishni
ochib berish. 
        Tadqiqot   vazifalari:   Ta’lim   tizimida   yangicha   noan’anaviy
texnologiyalarni   qo’llashni   o’rgatish,   dasturlash   tillarini   o’rgatishda   samarali
interaktiv   metodlardan   foydalanish   o’quvchilar   bilim   va   qiziqishini   yanada
oshirishini   ko’rsatish,   ko’plab   metodlarning   dars   jarayonida   qo’llanilishi   va
samarsini ochib berish. 
     Tadqiqot obyekti va predmeti:  Bitiruv malakaviy ishining obyekti sifatida
bevosita   dasturlash   tillarini   aytish   mumkin.   Uning   predmeti   esa   zamonaviy
interaktiv   metodlar   hisoblanadi.   Aynan   dasturlash   tillarini   o’qitishda   interaktiv
metodlardan foydalanish mavzusi o’zaro ma’zmunli uyg’unlashgan bo’lishi zarur.
Mavzu   to’liq   yoritilishi   va   saviyali   bo’lishi   tadqiqot   obyekti   va   predmetining
mutanosibligiga bog’liq.  
3  
      Kutiladigan natija:  Darsni olib borishda zamonaviy interaktiv metodlardan
foydalanish   va   dasturlash   tillarini   o’qitishda,   har   bir   mavzuni   o’tishda   eng
samarali dars texnologiyasi va metodalarini bilgan holda dars o’tish va o’quvchilar
bilim saviyasi, qiziqishi va amaliy ko’nikmasini yuksaltirish. 
       Tadqiqot metodlari:  mavzuga doir umumiy ma’lumatlarni keltirgan holda
mavzuning   dolzarbligini   ochib   berish,   har   bir   dasturlash   tili   haqida   zarur
ma’lumotlarni   bergan   holda,   o’quvchilar   uchun   qanchalik   zaruriy   bilimlar
ekanligini   ko’rsatish,   hozirgi   davrda   ta’lim   jarayoniga   yangicha   yondoshish
zarurligi,   yangicha   interaktiv   metodlardan   foydalanishning   bir   qancha   usullarini
yoritgan holda, yuqori natijalarga erishishni ko’rsatish.  
Foydalanilgan   manbaa   va   adabiyotlarning   tanqidiy   taxlili:   Bitiruv
malakaviy   ishini   tayyorlashda   dasturlashga   oid   turli   kitoblar   va   o’quv
qo’llanmalardan foydalanildi. 
O’zbek   olimlarining   kitoblaridan   tashqari   jahonga   mashhur   axborot
texnologiyalari sohasi bo’yicha kitoblardan ham foydalanildi. Shuningdek internet
manbaalaridan   ham   kerakli   ma’lumotlar   to’plangan   holda   mavzular
umumlashtirildi.   Zamonaviy   interaktiv   metodlarni   aynan   dasturlash   tillarini
o’rgatishda   qo’llash     mavzusini   ochib   berishda   internet   manbaalaridan   keng
foydalanildi.   
Ishning   taqribiy   tuzilishi:   BMI   mavzusi   “Dasturlash   tillarini   o’qitishda
interaktiv   metodlar”   ekanligini   inobatga   olsak   kirish   qismini   aynan   informatika
kursidagi   dasturlash   tillari   haqida   va   ahamiyati,   dolzarbligi   yoritilgan.   I-bobda
dasturlash   texnologiyalari   haqida   umumiy   ma’lumotlar   keltirilgan.   II-bobda
hozirda   ta’lim   tizimimizda   bo’lgan   dasturlash   tillarining   har   biri   uchun   alohdida
to’xtalib   o’tilgan.   III-bobda   esa   dasturlash   tillarini   o’qitishda   interaktiv
metodlardan foydalanish haqida ma’lumotlar va misollar keltirilgan. BMI so’ngida
mavzu yuzasidan xulosalar va takliflar berilgan. 
              
4  
  I-Bob. Dasturlash texnologiyalari
1.1. Dasturlash texnologiyalari: tarixi, muammolari va yechimlari
Texnik vositalari sohasida ma’lumotlarga ishlov berish va ularni qayta ishlash
so‘nggi yillarda har tomonlama jiddiy muvaffaqqiyat qozondi. Har ikki-uch yilda
yangilanadigan kompyuterlarning yanada samaraliroq avlodlari buning natijasidir.
Texnik   vositalarining   o‘zgarishi,   shuningdek   yangi   kompilyatorlar   va
operatsion   tizimlar   paydo   bo‘lishi   sababli   dasturiy   ta’minot   xizmat   muddati
davomida o‘zgartirishlarning katta miqdori zarur bo‘lib qoladi. Ma’lum darajada
ular “yuqoridan pastga” qoidasi ishlamaydi, chunki yangi muhit eski dasturlarga
xizmat   ko‘rsata   olmaydi   va   eski   turdagi   kompilyatorlar   komandasini   uzoqroq
tutib   turmaydi.   Bundan   tashqari   mazkur   yangi   vositalar   eski   dasturlashni
osonlashtiradigan yangi vositalarning katta miqdoriga ega.   
Keyingi   sabab   shuki,   kompilyatorlarning  dolzarb  versiyasi   apparat   vositalari
yangi   platformasidagi   ortiq   ishlashga   qodir   emas   (ya’ni   funktsional   bo‘lmay
qoladi)   va   ularni   tegishlisi   bilan   almashtirishga   tayyorgarlik   ko‘rish   lozim.   Bu
asosda   o‘zgarishlarning   natijasi   shuki,   ko‘p   hollarda   iloji   boricha   ko‘proq
dasturlarni   tez   o‘zgartira   olish   uchun   ularni   notartib   deb   atalgan   o‘zgartirishlar
natijasidir.   Etarli   darajada   hujjatlashtirishni   o‘zgartirishni   amalga   oshirmaslik
dasturlarni tushunib bo‘lmaydigan qiladi.     
Shu   bilan   birga   tan   olishmaydiki   yangi   standart   dasturiy   ta’minotni
rejalashtirish va kiritishning o‘zi ko‘pincha juda uzoq davom etadi va o‘z kuchlari
bilan ishlab chiqilgan va yana kutish kerak bo‘ladigan bir qator to‘ldirishlar bilan
tugaydi. Mana shu sabablarga ko‘ra sanoati industrallashgan mamlakatlarda eski
odatlarni   yengib   o‘tish   yoki   texnik   xizmat   ko‘rsatish   tarmog‘i   bo‘yicha   dasturiy
ta’minot   sohasida   mashg‘ul   bo‘lgan   barcha   xodimlarning   50   dan   80   foizigina
mehnat   qiladi.   Qolgan   20-50   foiz   xodim   tizimli   va   amaliy   dasturiy   ta’minotni
ishlab chiqish va uni kelgusida rivojlantirish bilan shug‘ullanadi.  
O‘zbekistonda   zamonaviy dasturiy ta’minot bilan baravar qo‘llaniladigan va
albatta, dasturiy ta’minot bilan soddalashtirilmagan bir qator o‘ziga xos dasturiy
5  
  ta’minot   mavjudki,   mamlakatda   umuman   olganda   bu   o‘ziga   xos   xususiyat   bilan
qiyoslasa   bo‘ladigan   vaziyat   hukmronligini   ifoda   etadi.   Bu   yerda   dasturchilar
uchun   dasturiy   ta’minot   xizmatini   ko‘rsatish,   uni   bundan   keyin   rivojlantirish
(takomillashtirish)   bo‘yicha,   zarurat   tug‘ilganda   esa   mamlakatning   iqtisodiy   va
ma’muriy   jarayonlari   uchun   zarur   bo‘lgan   yangi   dasturiy   ta’minotni   ishlab
chiqish bo‘yicha faoliyatning keng maydoni mavjud.  
           Eng avvalo, dasturiy ta’minotning turlari va ularning vazifalari haqidagi
tasavvurlar dasturlar yoki butun bir amaliy tizimlarni loyihalash, amalga oshirish
va xizymat ko‘rsatishdagi harakat usullari va chizmalari bilan birga beriladi.   
XX   asrning   80   -   yillaridan   oldin   ishlab   chiqilgan   kompyuterlar   uchun   katta
dasturiy   sistemalarni   ishlab   chiqish   juda   ham   mushkul   vazifa   edi.   Buning   eng
katta   sababi   shu   davrga   xos   bo‘lgan   kompyuterlarning   imoniyatlarining
chegaralanganidadir.   Dasturiy   komplekslarni   ishlab   chiqishda   asosiy
cheklanishlar   kompyuter   tezkor   xotirasining   sig‘imi,   ma’lumotlarni   ikkilamchi
xotira   qurilmalaridan   (magnit   lentalar,   barabanlar   va   h.k.)   o‘qish   tezligi,
protsessorning   ishlash   tezligi   (ularning   takt   chastotalari   bir   necha   yuz
mikrosekund bo‘lgan) bilan bog‘liq. Bu davrdagi kompyuterlar xalq ho‘jaligining
hisobkitob bilan bog‘liq bo‘lgan masalalarini yechish uchun mo‘ljallangan edi. 
Kompyuterlarda   boshqa   xarakterdagi   masalalarning   yechishning   iloji   yo‘q   edi.
Dasturchilar   uchun   shu   kompyuterlarda   yechilayotgan   masala   uchun   berilgan
ma’lumotlarni hisobga olgan holda masalaning yechish algoritmini ishlab chiqish
birinchi o‘rindagi vazifa hisoblangan. Bu borada N. Virtning mashhur 
ma’lumotlar+algoritm=dastur   formulasini yodga olish yetarli.[12-14]   
1980   yillardan   keyin   ishlab   chiqilgan   kompyuterlarning   i-mkoniyatlari
kengayib,   ishlab   chiqarish   narxi   keskin   pasaygani   tufayli   ulardan   foydalanish
samarasi ortib bordi. Natijada, dastlab matn va grafiklar uchun muharrirlari ishlab
chiqildi,   keyinchalik   multimedia   qurilmasi   yordamida   tovushli   ma’lumotlarni
qayta   ishlash   imkoniyatlari   ham   paydo   bo‘ldi.   Kompyuter   tasviriy
6  
  imkoniyatlarining   kengayishi   foydalanuvchilar   uchun   qulay   bo‘lgan   grafik
muloqot interfeysini  yaratilishiga sabab  bo‘ldi. Natijada yuqori  murakkablikdagi
katta   amaliy   dasturlarni   yaratish   foydali   hamda   zarur   bo‘lib   qoldi.   Dasturiy
vositalarni   ishlab   chiqish   uchun   qurol   sifatida   yuqori   bosqichli   algoritmik
tillardan   foydalanildi.   Bu   dasturiy   vositalar   dasturchi   va   dasturchilar   guruhi
imkoniyatlarini   kengaytirib,   dasturiy   mahsulotlarning   murakkablik   darajasining
ortishiga ham sabab bo‘ldi.   
XX   asrning   70-80   yillarda   dasturiy   mahsulotlarning   murakkablik   darajasini
hal   qilish   uchun   ko‘plab   metodlar   ishlab   chiqildi.   Ularning   ichida   yuqoridan
pastga   usulidagi   strukturali   dasturlash   keng   tarqaldi.   Bu   usul   yuqori   bosqichli
FORTRAN   va   COBOL   tillarining   topologiyasiga   asoslangan   edi.   Bu   tillarda
asosiy   bazaviy   birlik   bo‘lib   qism   dastur   xizmat   qiladi.   Dastur   shakli   jihatidan
daraxtni   eslatib,   bitta   qism   dastur   boshqasiga   murojaat   qilar   edi.   Strukturali
dasturlashda   aynan   shunday   yondoshuvdan   foydalaniladi:   algoritmik
dekompozitsiya katta masalalarni kichik masalachalarga bo‘lish uchun qo‘llanadi.
XX asrning 60-70 yillarida xalq xo‘jaligining ko‘plab masalalarini kompyuter
yordamida   yechish   uchun   BASIC,   PASCAL,   FORTRAN   kabi   dasturlash   tillari,
DBASE. 
CLIPPER,   FOXBASE,   KARAT   kabi   ma’lumotlar   bazasini   boshqaruv   tizimlari
yetarli 
bo‘lgan. Bu til va tizimlar asosan IBM*86 tipidagi kompyuterlarga mo‘ljallangan
bo‘lib,   ularning   asosiy   kamchiliklari   shu   davrga   hos   bo‘lgan   kompyuterlarning
imkoniyatlari bilan bog‘liq edi:   
▪   foydalanuvchi uchun qulay bo‘lgan grafik interfeys yaratish imkoniyatining
yo‘qligi yoki juda ham katta mehnat talab qilishi;  
▪   bitta   dasturda   foydalanish   mumkin   bo‘lgan   o‘zgaruvchilar   sonining
chegaralanganligi;     ▪   dasturda   foydalnish   mumkin   bo‘lgan   sonli   ma’lumotlar
dipazonining chegaralanganligi;  
▪   kiritilayotgan va chiqarilayotgan ma’lumotlarni nazorat qilish;  
7  
  ▪   buyruqlar tizimining «kambag‘alligi»;  
▪   grafiklar bilan ishlash imkoniyatining chegaralanganligi;  
▪   tovushli ma’lumotlarni qayta ishlashdagi kamchiliklari;   
▪   ma’lumotlar   bazasi   va   fayllar   bilan   ishlashdagi   imkoniyatlarning
chegaralanganligi;  
▪   yangi tipdagi ma’lumotlar faqat shartli ravishda yaratish mumkin mumkinligi.   
Keyingi   yillarda   strukturali   dasturlashning   o‘ndan   ortiq   usullari   ishlab
chiqildi.   Bu   usullarning   ko‘pchiligi   bitta   mavzuning   turli   ko‘rinishlaridan   iborat
bo‘ldi. Ammo, 
Sommervil ularni uchta guruhga bo‘lishni taklif qildi:  
▪   yuqoridan quyiga qarab strukturali loyihalash usuli;  
▪   ma’lumotlar oqimini tashkil qilish usuli; -   ob’ektga yo‘naltirilgan loyihalash.  
Strukturali   loyihalash   usuliga   namunalar   Yordan   va   Konstantin   keltirilgan.
Asosiy g‘oyalar esa Virtning ko‘plab ilmiy ishlarida ochib berilgan. Bu asarlarda
strukturali   dasturlashga   nisbatan   bo‘lgan   har   bir   yondoshuvda   algoritmik
dekompozitsiya ishtirok etadi. Yozilgan dasturlarning kattagina qismining asosini
strukturali dasturlash prinsipi tashkil qiladi. Strukturali dasturlash abstraksiyalarni
ajratishga   imkon   bermaydi,   ma’lumotlarni   samarali   himoya   qilishni
ta’minlamaydi, parallelizmni tashkil qilish uchun yetarlicha vositalarni taklif qila
olmaydi.   Strukturali   dasturlash   murakkab   sistemalarni   ishlab   chiqishga   imkon
bermaydi, ob’ektga yo‘naltirilgan dasturlashda samara bermaydi. 
[12;17]  
Ma’lumotlar oqimini tashkil  qilish usuli Djekson hamda Orrlarning ishlarida
keng   yoritilgan.   Bu   usulda   dasturiy   sistemaning   strukturasi   xuddi   kiruvchi
ma’lumotlarni   chiquvchi   ma’lumotlar   qimiga   almashtirish   tashkil   qilish   kabi
quriladi. Ma’lumotlar oqimini tashkil qilish usuli ham strukturali dasturlash usuli
kabi   bir   qator   murakkab   masalalarda,   hususan   axborot   ta’minot   sistemalarida
qo‘llanilgan.   Bu   masalalarda   kiritilyotgan   va   chiqarilayotgan   ma’lumotlar
8  
  o‘rtasida bevosita bog‘liqlik mavjud hamda dasturlarning bajarish tezligiga katta
e’tibor berilmaydi.   
1980-yillarga   kelib,   imkoniyatlari   yanada   katta   bo‘lgan   kompyuterlar   ishlab
chiqildi.   Strukturali   dasturlashning   ahamiyati   esa   o‘zgarmadi.   Ammo   Stayn[36]
shuni 
ta’kidlaydiki   «dasturning   hajmi   100   000   satrdan   o‘tganidan   keyin   strukturali
dasturlash   mexanizmi   ishlamay   qolar   ekan».   Demak,   katta   dasturiy   sistemalarni
ishlab chiqishda strukturali dasturlash mexanizmi ham o‘z ahamiyatini yo‘qotadi.
Shu   munosabat   bilan   dasturiy   ta’minotda   ob’ektga   yo‘naltirilgan   dasturlash
texnologiyalariga o‘tish taklif qilindi.   
Ob’ektga yo‘naltirilgan dasturlash atamasi dastlab 1960-yillarning o‘rtalarida,
Simula-67   dasturlash   tilida   paydo   bo‘lgan.   Ammo,   bu   til   FORTRAN,   ALGOL,
PL   1   kabi   tillarga   nisbatan   o‘zining   imkoniyatlari   past   bo‘lganligi   hamda   shu
davrda   yechish   talab   qilingan   masalalar   uchun   yetarli   vositalarni   taklif   qila
olmagani   uchun   dasturchilar   orasida   keng   ommalasha   olmadi.   Keyinchalik
ob’ektga   yo‘naltirilgan   dasturlash   Smalltalk,   Object   Pascal,   C ++ ,   Ada,   hozirda
esa   C#   kabi   yuqori   darajali   dasturlash   tillarining   topologiyasi   asosida   rivojlandi
va ommalashmoqda.  [7;15]  
Dasturlash tillari haqida umumiy ma’lumot   
Til Yaratilgan
yili Mualliflar Tashkilot, firma
Ada 1979-80 Jean Ichbian Cii-Honeywell 
(Fransiya)
ARL 1961-1962 Kenneth Iverson, 
Adin Falkoff IBM
DELPHI 1995 Chak (Chuck) va 
Denni (Danny) Borland
BASIC 1964-1965 JohnKemeny, 
Thomas Kurtz Dartmouth Colleje
C 1972-1973 Dennis Ritchie Bell Laboratories
9  
  C ++ 1980 Bjarne Strostrup Bell Laboratories
FORTRAN 1950-1958 John Backus IBM
HTML 1989 Tim Berners-Li CERN, Jeneva
LOGO 1968-70 Seymour Papert MassachusetS
Institute of Techn.
Pascal 1967-1971 Niklaus Wirth Federal Institute of
Technology
(Shveytsariya)
SIMULA 1967 Ole-Yoxan Dal, 
Kristen Nigaard Norvegiya XM
Java 1995 Djeyms Gosling Sun 
Microsystems
 [21-24] 
   
1.2. Dasturlash texnologiyasi
Har   bir   o‘quvchi   uchun   dastur,   dasturlash   dasturlash   texnologiyasi
uchunchalariga oydinlik kiritib o‘tishmizga to‘g‘ri keladi:   
Dastur  - bu berilgan algoritmga asoslangan biror bir algoritmik tilda yozilgan 
ko‘rsatmalar, ya’ni buyruqlar yoki operatorlar to‘plamidir. Algoritmlarni 
to‘g‘ridanto‘g‘ri kompyuterga kiritib yechib bo‘lmagani sabab ularni biror bir 
algoritmik tilga o‘tkaziladi.  
Dasturlash   –   bu   dastur   yaratish   bo‘lib,   uni   yaratishda   quyidagi   bosqichlar
bosib o‘tiladi:  
- Qo‘yilgan masalani dasturlash mumkinligini tekshirish;  
- Qo‘yilgan masalaning algoritmini tanlash yoki qayta ishlash;  
- Buyruqlarni yozish;  
- Dastur xatoliklarini tekshirish;  
- Testdan o‘tkazish.  
Dasturlash   -   esa   bu   dastur   tuzish   jarayoni   bo‘lib,   u   quyidagi   bosqichlardan
iboratdir:  
▪   dasturga bo‘lgan talablar;  
10  
  ▪   qo‘yilgan masala algoritmini tanlash yoki ishlab chiqish;
▪   dastur kodlarini (matnlari, buyruqlarni) yozish; 
▪   dasturni to‘g‘rilash va test o‘tkazish.  
Dastur so‘zi ham komandalarning alohida blokini (berilgan kodini) aniqlovchi
so‘z, ham yaxlit holdagi bajariluvchi dasturiy mahsulotni belgilovchi so‘z sifatida
ishlatiladi.   
  Bu ikki xillilik o‘quvchini chalg‘itishi mumkin. Shuning uchun unga aniqlik
kiritamiz.   Demak   dasturni   yo   dasturchi   tomonidan   yoziladigan   komandalar
to‘plami, yoki amallar bajaradigan kompyuter mahsuloti sifatida tushinamiz.  
Dasturlash   texnologiyalari   –   dasturiy   ta’minotning   inqiroziga   javob   sifatida
yuzaga   kelgan   dasturlash   texnologiyalari   hisoblanadi.   Bu   inqirozning   sababi
shunda   ediki,   strukturali   dasturlash   metodlari   murakkablik   darajasi   borgan   sari
ortib borayotgan masalalar uchun dasturiy ta’minot yaratish imkonini bera olmay
qoldi.   Buning   natijasida   turli   loyihalarni   bajarish   rejalari   buzildi,   qilinayotgan
harajatlar belgilangan byudjetdan ortib ketdi, dasturiy ta’minotning funksionalligi
buzildi, hatoliklari ortdi.   
Dasturchilar  tomonidan ma’lum  bir  soha o‘rganilib, uning alohida  ob’ektlari
ajratib   olingan.   Bu   ob’ektlar   uchun   masalalarni   yechishda   qo‘llash   mumkin
bo‘lgan hususiyatlar aniqlangan. Ehtiyojga qarab har bir hususiyat ustida bajarish
mumkin   bo‘lgan   amallar   aniqlangan.   So‘ngra   o‘rganilayotgan   sohaning   har   bir
real ob’ektiga mos dasturiy ob’ekt ishlab chiqilgan.  
Ma’lumki,   kompyuter   yordamida   hal   qilinadigan   har   bir   masala   uchun
maxsus   dastur   ishlab   chiqish   yozish   talab   qilinadi.   Bunday   masalalar   sinfining
kengayib   borishi   albatta   yangi-yangi   dasturlar   yaratishga   olib   keladi.   Yangi
dasturlarni   yaratish   uchun   «eski»   dasturlash   tillarining   imkoniyati   yetmay
qolganda   yoki   dastur   yaratish   jarayonini   mukammallashtirish   uchun   yangi
dasturlash   tiliga  ehtiyoj   paydo  bo‘ladi.   Bu  masalani   albatta  malakali   va   tajribali
dasturchilar yoki dasturchi guruhlar tomonidan hal qilinadi. 
11  
  Ana   shu   dasturchilarni   yetishtirish   bugungi   kunda   informatika   fani
o‘qituvchilarining eng asosiy masalasi hisoblandi. [6;15;24] 
Professional dasturchi bo‘lish uchun nimalarga e’tibor qaratish kerak?
Vaqt   o‘tishi   bilan   dasturchilar   oldiga   quyilgan   masalalar   o‘zgarib   boryapti.
Bundan   yigirma   yil   oldin   dasturlar   katta   hajmdagi   ma’lumotlarni   qayta   ishlash
uchun   tuzilar   edi.   Bunda   dasturni   yozuvchi   ham,   uning   foydalanuvchisi   ham
kompyuter   sohasidagi   bilimlar   bo‘yicha   professional   bo‘lishi   talab   etilardi.
Hozirda   esa   ko‘pgina   o‘zgarishlar   ro‘y   berdi.   Kompyuter   bilan   ko‘proq   uning
apparat   va   dasturiy   ta’minoti   haqida   tushunchalarga   ega   bo‘lmagan   kishilar
ishlashyapti. Kompyuter odamlar tomonidan uni chuqur o‘rganish vositasi emas,
ko‘proq o‘zlarining oldilariga qo‘yilgan, o‘zlarining ishlariga tegishli 
bo‘lgan muammolarini yechish instrumenti bo‘lib qoldi.  
Foydalanuvchilarning   ushbu   yangi   avlodini   dasturlar   bilan   ishlashlarini
osonlashtirilishi   bilan   bu   dasturlarning   o‘zini   murakkabligi   darajasi   oshadi.
Zamonaviy dasturlar - foydalanuvchi bilan do‘stona munosabatni yuqori darajada
tashkil   qiladigan   ko‘p   sondagi   oynalar,   menyu,   muloqot   oynalari   va   vizual
grafikaviy muhitlardan tarkib topgan interfeysga ega bo‘lishi lozim.   
Dasturlashga talabni o‘zgarishi nafaqat tillarning o‘zgarishiga balki uni yozish
texnologiyasini ham o‘zgarishiga olib keldi.   
Shu   o‘rinda   quyidagi   savol   tug‘iladi:   yaxshi   dasturchi   bo‘lish   uchun
nimalarga etibor qaratish kerak?    
Yaxshi dasturch bo‘lishi uchun asosan quyidagilarga etibor qaratish kerak:  
1. Matematika fanini puxta o‘zlashtirgan bo‘lishi kerak;  
2. Jamoa bo‘lib ishlay olishi kerak;  
3. Ingliz tilini yaxshi o‘zlashtirgan bo‘lishi kerak;  
4. Bir joyda o‘tirib uzoq muddat ishlay olishi kerak.  
Dasturlashni   o‘rganishda   qanaqangi   manbalardan   foydalanish   kerak?
Dasturlashni o‘rganishda quyidagi manbalardan foydalanishimiz kerak:  
12  
  1. Dasturlashni o‘rgatuvchi kitob yoki ma’ruzalar matni;  
2. Dasturlashdan masalalar to‘plami;  
3. Dasturlash asoslarini o‘rgatuvchi video kurs;  
4. Sizda   paydo   bo‘lgan   savollarga   javob   beruvchi   shaxs   yoki   manba;     5.   Tuzilgan
dasturning to‘g‘ri yoki noto‘g‘riligini tekshiruvchi amaliy dasturlar. 
Shundagina dasturlash tillarini amaliyotda qo’llash ham oson va ham samarali 
bo’ladi.[18;24]   
II-Bob. Dasturlash texnologiyasini o‘qitish uslubiyoti    
2.1. Umumta’lim maktablarida Pascal dasturlash tilini o‘rgatishning
interaktiv metodlari.
Umumiy   o‘rta   ta’limda   «Informatika   va   hisoblash   texnikasi   asoslari»
kursining   maqsadi   –   o‘quvchilarga   axborotlarni   qayta   ishlash   texnologiyalari   va
ulardan foydalanish jarayonlari haqida puxta bilim berishni ta’minlashdan, ularga
o‘quv   hamda   keyingi   ish   faoliyatlarida   kompyuterlardan   oqilona   foydalanish
ko‘nikma   va   malakalarini   berishdan,   shular   asosida   yangi   axborot
texnologiyalarining mamlakatimiz taraqqiyotiga 
qo‘shadigan hissasi to‘g‘risida tasavvur hosil qilishdan iborat.   
Umumiy   o‘rta   ta’limda   «Informatika   va   hisoblash   texnikasi   asoslari»
ta’limining   asosiy   vazifalaridan   biri   o‘quvchilarga   kompyuterda   masalalar
yechish   texnologiyalari   va   uning   asosiy   bosqichlari   haqida   bilim   berishni
ifodalaydi.   2006   o‘quv   yilidan   boshlab   Paskal   dasturlash   tili   darslikka   kiritildi.
Paskal dasturlash tili dasturlashni  o‘rgatish maqsadida ishlab chiqilgan bo‘lsada,
yuqori malakali dasturchilar orasida keng tarqalgan.  
Paskal dasturlash tili umumta’lim maktablarining 9-sinf darsligining ikkinchi
bobida   o‘qitiladi.   Bunda   jami   38   dasrdan   iborat.   Savol   tug‘iladi   umumta’lim
maktab   o‘quvchilariga   qanday   tartibda   o‘qitilsa   samarali   bo‘ladi?   Avvalom   bor
biz   darslarni   zamonaviy   ta’lim   texnologiyalaridan,   interaktiv   metodlardan
13  
  hamda   multimediali   darslar   yordamida   tashkil   etsak   samaraliroq
hisoblanadi.  [12;18] 
Shu   bois   biz   paskal   dasturlash   tili   mavzularni   o‘qitish   bo‘yicha   quyidagi
zamonaviy   ta’lim   texnologiyalar   va   darsni   olib   borish   texnologiyasi   bo‘yicha
quyidagilarni tavsiya etamiz:  
  
   Mavzular Foydalaniladigan metodlar
Paskal tili haqida 
ma’lumot Bu darsimizda “Klaster” texnologiyasidan 
foydalanildi
Paskal   tilida   algoritmni
tizim ko‘rinishida ifodalash Bu darsimizda “Charxpalak” 
texnologiyasidan foydalanildi
O‘zgaruvchilar bo‘limi Bu   darsimizda   “Qora   quti”   texnologiyasidan
foydalanildi
O‘zlashtirish opеratori Bu darsimizda “Qora quti” texnologiyasidan 
foydalanildi.
Ma’lumotlarni kiritish va
chiqarish Bu darsimizda “O‘yin” texnologiyasidan 
foydalanildi
Shartli o‘tish opеratori Bu darsimizda “Charhpalak” 
texnologiyasidan foydalanildi
Tanlash opеratori Bu darsimizda “Katta aylana” 
texnologiyasidan foydalanildi
Sikl оpеratоrlari Bu darsimizda “Aqliy hujum” 
texnologiyasidan foydalanildi
Massivlar bilan ishlash Bu darsimizda “Baliq skeleti” 
texnologiyasidan foydalanildi
   
Mavzu: O‘tish va tarmoqlanish operatori
Paskal   dasturlash   tilida   tarmoqlanish   If   op е ratori   bilan   amalga   oshiriladi.   If
op е ratori- bu shartli op е rator hisoblanadi. Paskal tilida shart - bu mantiqiy turdagi
ifoda bo‘lib, u faqat  «chin»(True)  yoki «yolg‘on »(False) qiymatni  qabul qiladi,
quyidagi   mantiqiy   belgilar   ishlatiladi:   katta   “>”,kichik   “<”0,   kichik   yoki
teng”<=”, katta yoki teng”>=”, teng emas “<>”, teng “=”. Quyidagilar munosabat
amallari   yoki   taqqoslash   amallari   ham   d е yiladi.   Quyidagi   mantiqiy   amallar
ishlatiladi:  
• NOT-«inkor»;  
14  
  • AND-«mantiqiy va»;  
• OR-«mantiqiy yoki».  
 Bu mantiqiy amallarning bajarilish natijalari quyidagicha:  
Op1 Op2 Op1 AND 
Op2 Op1 OR 
Op2 NOT
Op1
False
False
True
True False
True
False
True False
False
False
True False
True
True
True True
True
False
False
Masalan: (5<6) AND (6<50) -mantiqiy ifoda rost (True),  
(20>0) OR (20<0.5) -mantiqiy ifoda rost (True),  
(10<8) AND (10<15) -mantiqiy ifoda yolg‘on (False), NOT(100>3) -mantiqiy
ifoda yolg‘on (False).  
O‘zlashtirish   mantiqiy   ifodalarni   biror   bir   mantiqiy   o‘zgaruvchiga   yuborish
ham mumkin. Masalan: F:=(A<B) AND (A<C);  
Bu y е rda, agar ikkala shart bajarilgandagina F mantiqiy o‘zgaruvchi “chin”  
(True) qiymatni qabul qiladi. Aks holda “yolg‘on” (False) qiymatni qabul qiladi. 
Delphi dasturlash tilida shartli o‘tish op е ratorining ikki xil ko‘rinishi mavjud:   
1. To‘liq ko‘rinish operatori:
If <shart> then begin  
   <shart rost bo‘lganda bajariladigan op е ratorlar>   end  
      else          begin  
     <shart yolg‘on bo‘lganda bajariladigan op е ratorlar>   
            end;  
2.Qisqa ko‘rinish operatori:    If <shart> then begin
   <shart rost bo‘lganda bajariladigan op е ratorlar>   end;  
Bu   yerda   If   -agar;   then   -u   holda;   else   -aks   holda   ma'nosini   bildiruvchi
xizmatchi   (kalit)   so‘zlar.   Birinchi   ko‘rinishdagi   shartli   op е ratorda,   agar   shart
15  
  bajarilsa birinchi begin va end ichidagi op е ratorlar k е tma-ket bajariladi, aks holda
ikkinchi   begin   va   end   ichidagi   op е ratorlar   ketma-k е t   bajariladi.   Ikkinchi
ko‘rinishdagi   shartli   op е rator   quyidagicha   ishlaydi:   agar   b е rilgan   shart   bajarilsa
begin   va   end   ichidagi   op е ratorlar   k е tma-ket   bajariladi,   aks   holda   ular
bajarilmaydi.   Agar   bajariluvchi   op е ratorlar   soni   bitta   bo‘lsa,   begin   va   end
so‘zlarini yozish shart emas.  
Misollar : 1)  If  A>0  then begin  C: =1; B:=C+1;  end; else begin  C: =0; B: =4;
end;  2)  If  D=A  then  D: =A  else  A: =D;  
Bir   shartli   o‘tish   op е ratori   ichida  boshqa   ichki   shartli   op е ratorlar   joylashishi
ham mumkin,  Masalan :  If  b1  then  a1  else   If  b2  then  a2  else  a3;   
Misollar .  A: =0.5; B: =-1.7;  If  A<B  then  A: =B  else  B: =A;  
Javob :   0.5<-1.7   yolg‘on   bo‘lganligi   sababli   B:=A   op е rator   bajariladi,   va
bunda A=0,5 va B=0,5 ek е nligi k е lib chiqadi.  
A: =0.1; B: =0.1; C: =0.5; D: =0;  
If  (A<B)  or  (A>C)  then  D: =B+C  else    
If  B=A  then   begin  D: =C; C: =A;  end ;   
Javob : (0.1<0.1) yoki (0.1>0.5) bu mantiqiy ifoda yolg‘on bo‘lganligi sababli
B=A   shart   t е kshiriladi.   Bu   shart   chin   bo‘lganligi   sabab   D=0.5   ga,   S=0.1
qiymatlarga   t е ng   ekanligi   k е lib   chiqadi.   [8;12]   Ushbu   mavzu   bo’yicha
“ASSESMENT”  metodini qo’llab topshiriq beriladi. 
1. TEST. 
1)   Agar   A=rost   B=yolg’on   qiymatda   bo’lsa   ushbu   ifodaning   qiymati   qaysi
qatorda to’g’ri ko’rsatilgan?            A or B and(not B and A) 
a) yolg’on           b) Rost 
c) aniq yechim mavjud emas 
2 . Muammoli vaziyat.
Ertaga tomorqangizga urug’ ekmoqchisiz, lekin ba’zi internet manbalari ertaga
yomg’ir yog’ishini aytmoqda, ba’zilari yo’q shu ma’lumotlarning rostlik jadvalini
tuzgan holda ertaga urug’ ekiladimi yoki yo’qligini ifodalang. 
16  
  3.Simpton.     Shart   operatoriga   ta’rif   bering.     If   operatorining   ishlash   prinsipini
ilmiy asoslang.  
4.Amaliy ko’nikma.
If operatori bo’yicha 2 ta dastur tuzing 
Ushbu qo’llanilgan imteraktiv metod orqali o’quvchilar o’tilgan mavzu 
yuzasidan bilimlarini yanada mustahkamlaydi. Bundan tashqari savollar va 
topshiriqlarning turlichaligi o’quvchining ham nazariy va ham amaliy bilimlarini 
oshiradi. Bu metodni qo’llashda savollar va topshiriqlarni to’g’ri tanlash juda 
muhim. Tuzilgan savollar va topshiriqlar butun bir mavzuni qamrab oilishi kerak. 
O’qituvchining  fantaziyasi  qanchalik yaxshi bo’lsa savollar va topshiriqlar 
saviyasi shuncha baland bo’ladi.   [24] 
2.2. Akademik litsey va umumta’lim maktablarida Delphi va C++
dasturlash tilini o‘rgatishning interaktiv metodlari.
Hozirgi   kunda   akademik   litsey   va   maktablarda   Delphi   va   C++   dasturlash
tillari   o‘qitilib   kelinmoqda.   Bu   dasturlash   tillarini   qanaqangi   tartibda   o‘qitilish
kerak degan savol tug‘iladi.   
Albatta  bu  dasturlash   tillarini   ham  interaktiv  metodlardan,  zamonaviy   ta’lim
texnologiyalaridan   hamda   multimediali   darslar   yordamida   tashkil   etilsa
samaraliroq hisoblanadi.  
Shu bois biz Delphi  va C++ dasturlash tillarini mavzularni  o‘qitish bo‘yicha
quyidagi   zamonaviy   ta’lim   texnologiyalar   va   darsni   olib   boorish   texnologiyasi
bo‘yicha quyidagilarni tavsiya etamiz:  
   
17  
  Delphi dasturlash tilini o‘qitish bo‘yicha ta’lim texnologiyalaridan
foydalanish
   
Quyidagi   mavzuni  o’rgatishda   interaktiv  metodlardan  bir   nechtasini   qo’llash
mumkin. 
Masalan:   “modellashtirish”,   “Ijodiy   ish”   yoki   “Keys   stadi”   metodlaridan
birini   qo’llash   mumkin.   Bunda   “Keys   stadi”   metodi   ko’proq   samarali   deb
hisoblasak darsni olib borishni shaklini ko’ramiz: 
Mavzu:Standard komponentalar palitrasi 
O’quvchilarga   berilgan   vazifa:   Standart   komponentalardan   foydalangan
holda   kichik dastur tayyorlash. 
Keys   topshiriq:   1)   O’zingiz   haqingizdagi   kichik   va   ko’proq   ma’lumotni
ekranga chiqarish. 
2) Test hosil qilgan holda unda savol va javoblarni ekranda aks ettirish. 
Kerakli jihozlar: Shaxsiy kompyuter, o’quv qurollari. 
Kerakli dasturiy ilova: Borland Delphi dasturi. 
Vazifani bajarish bosqichlari: 
- kerakli ma’lumotlar bilan tanishish; 
- ma’lumotlar asosida dasturda amaliy shaklda tanishish; 
- dasturni tuzish uchun algoritm tuzish va nazariy modellashtirish; 
- berilgan vazifa bo’yicha dasturni tuzish; 
- tayyor bo’lgan dastur  to’g’ri ishlayotganligiga ishonch hosil qilish. 
Nazariy ma’lumotlar va keys dasturiy kartasi: 
1. Button tugmachasi.  
  Button   tugmachasini   bosilishi   natijasida   kutilishi   lozim   bo‘lgan   jarayonlar
(masalan,   hisoblashlar   yoki   bajarilishi   lozim   bo‘lgan   operatsiyalar)   bajarilishga
xizmat qiladi.  
18  
    
 Button tugmachasidan foydalanish.   
Button   tugmachasini   ekranga   joylash   uchun   Delphi   dasturlash   tilining
Standart komponentalar palitrasidan  “Ok”  piktogrammasi belgilanib forma ustiga
kelinadi   va   sichqoncha   tugmachasini   bosgan   holda   tugmacha   qo‘yilishi   lozim
bo‘lgan   joy   ajratiladi.   Natijada   “Button1”   tugmachasi   hosil   qilinadi.   Ikkinchi
marta tanlansa,  “Button2”  va hokazo  “ButtonN”  ko‘rinishda davom etadi.    
Agar   siz   tugmachadagi   “ Button1 ”   so‘zini   boshqa   so‘zga   almashtirmoqchi
bo‘lsangiz,   ob’ е ktlar   insp е ktorining   “ Caption”   xossasidan   foydalanib
o‘zgartiriladi.  
  
 Button tugmachasidan foydalanish.   
Tugmachadagi   so‘zni   kattartirish   yoki   kichiklashtirishga   to‘g‘ri   kelsa,
ob’ е ktlar   insp е ktorining   Font-{Tfon}   bandi   tanlanadi   va   bu   yerdan   kerakli
o‘lchamlarni tanlash mumkin.  
Yuqorida   paydo   bo‘lgan   ko‘rinishdan   nafaqat   Button   tugmachasi   ustida
amallar   bajaribgina   qolmasdan,   boshqa   tugmalar   ustida   ham   bajarish,   shu   bilan
19  
  bir   qatorda   dasturlash   maydonchasiga   turli   xil   bezaklar   berishda   ham
foydalanishimiz mumkin.   
Demak,   Button   tugmachasi   bosilishi   natijasida   kutilishi   lozim   bo‘lgan
jarayonlar   bajarilishga   xizmat   qilar   ekan.   Biz   bu   tugmachaga   doir   bir   nechta
misollar ko‘rib chiqamiz.  
     1-misol.  Dasturdan chiqish buyrug‘ini bajaruvchi dastur tuzing.  
Standard komponentalar palitrasidan “ Button1 ” tugmasini hosil 
qilamiz va  sichqoncha tugmasini ikki marta bosgan holda “ Until1.pas ” 
maydoniga “ form1.close ” buyrug‘ini kiritamiz. 
 Dasturlash oynasida “Button” tugmasinidan foydalanish.   
   
Yuqoridagi topshiriq bajarilgandan so‘ng, bu dasturni birinchi marotaba  
“ File→Save As ”, Ikkinchi marotaba “ File→Save project As ” ketma-ketlikni
bajaramiz   va   dasturdan   chiqib,   “ project1 ”   faylni   qayta   yuklaymiz.   Natijada
quyidagi ko‘rinish paydo bo‘ladi.   
  
Button tugmachasidan foydalanish.   
 Agar siz tugmacha ustiga sichqoncha chap tugmasini birmarta bossangiz hosil 
20  
  qilingan dasturdan chiqishga muyassar bo‘lasiz.  
2.   Label komponentasi .
  Label   komponentasi   nafaqat   ma’lumotlarni   ekranga   joylashtirish   uchun
xizmat qiladi, balki dastur natijalarini chiqarishda ham ishlatish mumkin. Buning
uchun dasturda 
Label n .caption:='Dastur natijasi'; buyrug‘i berilishi lozim.   
Label   tugmachasini   Forma   oynasiga   joylashtirish   uchun   Delphi   dasturlash
tilining   Standart   komponentalar   palitrasidan   “A”   piktogrammasi   belgilanib,
forma   ustiga   kelinadi   va   sichqoncha   tugmachasini   bosgan   holda   tugmacha
qo‘yilishi   lozim   bo‘lgan   joy   ajratiladi.   Natijada   “Label1”   tugmachasi   hosil
qilinadi. Ikkinchi marta tanlansa 
“Label2”  va hokazo  “LabelN”  ko‘rinishda davom etadi.   
    2-misol.   Label   tugmasi   yordamida   ma’lumotlarni   ekranga   joylashtirish   va
dastur natijasini chiqarish yo‘lini ko‘rib chiqamiz.  
1. Standart komponentalar palitrasidan  “A”  piktogrammasi belgilaymiz
va   forma   ustiga   sichqoncha   tugmachasini   bosgan   holda   tugmacha   qo‘yilishi
lozim   bo‘lgan   joy   ajratiladi.   Natijada   “Label1”   komponentasi   hosil   bo‘ladi,
ob’ е ktlar   insp е ktorining   “ Caption”   bandidagi   “Label1”   so‘zini   o‘chirib
“Dastur tuzishni o‘rganamiz”  jumlasini kiritamiz.   
2. Ikkinchi   marotaba   xuddi   shu   yo‘lni   tanlab,   “Label2”
komponentasini hosil qilamiz.   
3. “Button1”   tugmasini   hosil   qilib,   “Caption ”   bandiga   “Hisoblash”
jumlasini kiritamiz.     
21  
    
                                        Label tugmachasidan foydalanish.   
4. Button1(hisoblash)   bandiga   sichqoncha   tugmachasi   ikki   marta
bosilib   dasturlash   maydonchasiga   “Label2.caption:=   ‘Salom   yoshlar:’”
jumlasini kiritamiz.  
  
                                        Label tugmachasidan foydalanish   
5. Yuqoridagi amallar ketma-ketligi kiritilgandan so‘ng  “F9”  tugmasini
bosamiz. 
Natijada quyidagi ko‘rinish hosil bo‘ladi.  
  
       Label tugmachasidan foydalanish.   
Direktivalar   –   funksiyalar   kutubxonasini   chaqirish.   Ular   maxsus   include
katalogida   joylashgan   va   .h   kengaytmali   fayllar   bo’ladi.     С ++   tilida   masalaning
qo’yilishiga   qarab   kerakli   kutubxonalar   chaqiriladi.   Bus   esa   dasturning   xotirada
22  
  egallaydigan joyini minimallashtiradi.   Masalan, ma’lumotlarni kiritish-chiqarish
proseduralari   uchun:   #include   <stdio.h>     tizimdan   chaqirish   #include   “stdio.h”
joriy katalogdan chaqirish. C++ dasturlash tili bilan ishlovchi eng sodda dasturlar
Dev   C++   va   CodeBlocks   dasturlaridir.   Ularning   tarkibida   300   dan   ortiq
kutubxonalar   mavjud.   Eng   ko’p   ishlatiladigan   kutubxonalar   quyidagilar:
#include<iostream.h>,    
#include <math.h>  
#include <conio.h>  
#include <graphics.h>  
#include <memory.h>   va boshqalar    Makrolar  (#define)    – dastur  bajarilishi
davomida   o’zgaruvchi   ko’rsatilgan   qiymatni   qabul   qilishi   uchun   (const).   Unda
makroning nomi va qiymati ko’rsatiladi.   Масалан : #define   pi   3.1415 #define   x
556 #define   s[100] #define M   x*x*x main () funksiyasi– asosiy degan ma’noni
anglatadi.   Bu   funksiya   “{“   belgisidan   boshlanadi   va   dasturning   asosini   tashkil
etuvchi   o’zgaruvchilarning   toifalari   ko’rsatiladi.     Dastur   “}”   belgisi   bilan
yakunlanishi   shart.   Agar   dasturda   qism   dasturlardan   foydalanilayotgan   bo’lsa,
ularning   nomlari   va   haqiqiqy   parametrlari   keltiriladi.   So’ngra   dasturning   asosiy
buyruqlari yoziladi. Agar buyruqlar murakkab bo’lsas, ular alohida “{ 
}”   belgilari   orasiga   olingan   bo’lishi   kerak.     С ++  tilida  dasturning   asosi   bo’lmish
buyruqlar   kichik   harflar   bilan   yoziladi.   Buyruqlar   nuqta-verguk   bilan   (;)
yakunlanadi.   Buyruqlar   bir   qator   qilib   yozilishi   ham   mumkin.   C++   dasturlash
tilida   dastur   funksiya   va   funksiyalardan   tashkil   topadi.   Agar   dastur   bir   nechta
funksiyalardan tashkil topgan bo’lsa, bir funksiyaning nomi main deb nomlanishi
shart. Dastur aynan main funksiyasining birinchi operatoridan boshlab bajariladi. 
Dasturning   1-satrida   #include   direktivasi   bo‘lib,   dastur   kodiga   oqimli
o‘qish/yozish   funksiyalari   va   uning   o‘zgaruvchilari   e’loni   joylashgan   iostream.h
sarlavha faylini qo‘shadi. Keyingi qatorlarda dasturning yagona, asosiy funksiyasi
main()   funksiyasi   tavsifi   keltirilgan.   Shuni   qayd   etish   kerakki,   C++   dasturida
albatta main() funksiyasi bo‘lishi shart va dastur shu funksiyani bajarish bilan o‘z
23  
  ishini   boshlaydi.   Dastur   tanasida   konsol   rejimi   (Consol   –   rejimi   bu   MS   DOS
oynasi   ko’rinishiga   o’xshash   oyna   bo’lib,   unda   foydalanuvchi   dastur   tuzuishda
faqat   dastur   kodlari   bilan   ishlaydi.   Graphic   interface   –   rejimida   esa   faqat   tilning
kodlari   bilangina   emas   muhitning   menyulari,   komponentalari   bilan   ham   ishlashi
mumkin bo’ladi) da belgilar ketma-ketligini  oqimga chiqarish amali qo‘llanilgan.
Ma’lumotlarni   standart   oqimga   (ekranga)   chiqarish   uchun   quyidagi   format
ishlatilgan: 
cout <<  <ifoda>;  
  O‘zgaruvchi.   Xotiraning   nomlangan   qismi   bolib,   o‘zida   ma'lum   bir   toifadagi
qiymatlarni   saqlaydi.   O‘zgaruvchining  nomi   va   qiymati   bo‘ladi.  O‘zgaruvchining
nomi   orqali   qiymat   saqlanayotgan   xotira   qismiga   murojaat   qilinadi.   Programma
ishlashi   jarayonida   o‘zgaruvchining   qiymatini   o‘zgartirish   mumkin.   Har   qanday
o‘zgaruvchini ishlatishdan oldin, uni e'lon qilish lozim.   
Quyida   butun   sonlardan   foydalanish   uchun   b,   haqiqiy   sonlardan   foydalanish
uchun 
h.k. o‘zgaruvchisi e'lon qilingan:  int b;   float h;     
Operator.  Tilning yakunlangan jumlasi hisoblanadi va ma'lumolar taxlilining
tugallangan  bosqichini  ifodalaydi.  Operatorlar  nuqtali  vergul   “;”  bilan  ajratiladi.
Ya'ni   “;”   operatorning   tugallanganligini   bildiradi.   C++   da   operatorlar
progammada keltirilgan ketma - ketlikda bajariladi.   
Identifikator.   Programmist  tomonidan  programma  elementlari 
(funksiya, 
o‘zgaruvchilar, o‘zgarmaslar …) uchun ixtiyoriy tanlangan nom.   
Identifikator tanlaganda quyidagilarga ahamiyat berish kerak:   
• Identifikator lotin harflaridan boshlanishi shart;   
• Ikkinchi simvoldan boshlab raqamlardan foydalanish mumkin;   
• C++ da katta kichik harflar farq qiladi. Ya'ni quyidagilarning har biri
alohida   identifikator   hisoblanadi:   KATTA,   katta,   KaTTa,   kAttA,   Katta,
KattA, ...   
24  
  • Probel   C++   da   so‘zlarni   ajratish   uchun   ishlatiladi.   Shuning   uchun
identifikatorda probeldan foydalanib bo‘lmaydi;   
• Xizmatchi (int, float, for, while kabi) so‘zlardan identifikator sifatida
foydalanib bo‘lmaydi.   
O‘zgaruvchilarni   e'lon   qilish.   Programmada   ishlatilgan   barcha
o‘zgaruvchilarni qaysi toifaga tegishli ekanligini e’lon qilish kerak. Ma’lulotlarni
e’lon qilishning umumiy ko‘rinishi quyidagicha:   
toifa_nomi o‘zgaruvchi;   
Agar   bir   nechta   o‘zgaruvchi   bir   toifaga   mansub   bo‘lsa,   ularni   vergul   bilan
ajratib berish mumkin.  [10-11;22] 
Butun sonlarni  ifodalash uchun int  va haqiqiy sonlarni ifodalash uchun float
xizmatchi so‘zlaridan foydalaniladi. Bu ma'ruzada shu 2 tasini bilish bizga kifoya
qiladi. Keyingi mavzuda butun va haqiqiy sonlar haqida batafsil gaplashamiz.   
 int x,y; // butun toifadagi o‘zgaruvchilarni e’lon qilish   float a,b,c; // haqiaiy 
toifadagi o‘zgaruvchilar e’lon qilish
Standart funksiyalar.
T/r Matematik ko‘rinishi C++ dasturida yozilishi
1. Abs(x)
2. Pow(x,2)
3. Pow(a,k)
4. Sqrt(x)
5. Exp(x*log(x)/n)
6. lnx Log(x)
7. Cosx Cos(x)
8. tgx Sin(x)/cos(x)
9. log(x)/log(a)
10. 2,3 2.3
 
25  
  1-misol . Quyidagi berilgan matematik masalani C++ dasturlash tilida yozing:  
     
Yechilishi:  pow(x,2)/2.3 –exp(log(x)/n)+sin(x).  
“Qalin va ingichka savollar”  metodida savollar uch bosqichda bo’lishi mumkin:
1-bosqich boshlang’ich bosqich(BB) 
2-bosqich anglab yetish bosqichi(AYB) 
3-bosqich mavzuni mustahlamlash bosqichi(MMB) 
Masalan     
BB 
1. C++ tilida barcha raqamlarni ifodalash mumkinmi? 
2. O’zgarmaslar qanday so’z yordamida e’lon qilinadi? 
3. C++ da opertatorlar nima? 
  AYB 
1. C++ tilida ma'lumotlarning elementlari? 
2. Int  va  float  operatorlarining farqi? 
3. {   } ushbu belgilar nima uchun xizmat qiladi? 
        MMB 
1. C++ tilida  Direktivalar ning  vazifasi qanday? 
2.  ushbu matematik ifoda C++ tilida qanday yoziladi? 
3. C++ tilida bo’lish qoldig’ini olish qanday bajariladi? 
Qalin va ingichka  savollar metodini qo’llash orqali o’quvchilar bilimini sifatli
oshirishga   erishish   mumkin.   Savollarning   uch   bosqichda   bo’lishi,   soddalikdan
murakkablikka   bosqichma-bosqich   o’tilishi,   bu   metodning   yutuqli   tomonidir.
Savollarni   bosqichlarga   mos   tuzish   zarur.   Shundagina     bu   metodning   samarasi
yanada oshadi. [24] 
2.3  Dasturlash  tillarini  o‘qitishda  multimediy texnologiyalaridan
foydalanish.
Ko‘pgina mualliflar informatikani o‘qitishda yangilarni ishlatishni strategik 
muhimligini  ta’kidlaydilar.  Ta’limning  kompyuterizatsiyalash 
muammolariga bag‘ishlangan maxsus konferensiyalar tashkil etilmoqda. 
Ta’limda multimedia vositalarini qo‘llash eng muhimdir.  
26  
  Multimedia   -   bu   multimedia   axborot   texnologiya   vositalari   bo‘lib   (MIT)
kompyuter   va   foydalanuvchi   o‘rtasida   ma’lumot   almashishning   turli   kanallarini
bir   vaqtda   ishlatishga   yo‘l   ochib   beradi.   Chunki   multimedia   o‘qitish   jarayonida
ma’lumotlarning   barcha   kanallarni   ishga   soladi,   xotiraning   barcha   turlarini
maksimal darajada ishlatadi.   
Kompyuter   o‘qitishiga   bag‘ishlangan   mavzular   bo‘yicha   maqolalar   soni
nashriyotda   ortib   bormoqda,   ilmiy   jamoalar   axborot   texnologiya   va   ta’lim
jarayonini o‘zaro ta’sirini ko‘rib chiqishmoqda.  
Kompyuterni   o‘qitish   vositasi   yoki   interfaol   ekspert   sifatida   ishlatishga
bag‘ishlangan  tadqiqotlar   olib  borilmoqda.  Ta’limda  ko‘p  maktablar   multimedia
vositalari   bilan   jihozlangan   kompyuterning   oxirgi   avlodlarini   qo‘llashmoqda.
Ta’limda   kompyuterdan   foydalanish   qimmatbaholigiga   qaramay   aslida
ma’lumotlarning   uzatilish   sifati   uning   yangilanish   va   qo‘shimchalar   kiritilishi
arzonligi   kompyuterni   kutubxona,   audio-video   sifatida   qo‘llash,   shubhasiz
boshlang‘ich harajatlarni barchasini o‘n barobar qoplaydi.[16-17]   
Entuziaet   -   o‘qituvchilar   multimedia   vositalari   yordamida   informatika
darslarni mustaqil ishlab chiqib dars o‘tishmoqda ammo maktabda informatikani
o‘qitishda multimedia vositalariga asoslangan, samarali metodika zarurdir, chunki
u zamonaviy informatika sohasidagi bilimlardagi muammoni hal etish kerak.  
Dasturlash   asoslari   fani   o‘qituvchilari   o‘z   amaliyotida   (faoliyatida)   umumiy
dasturlash   tillarini   o‘qitishda   darslarni   ko‘rgazmalilik   va   yetkaza   olish
prinsiplarini   amalga   oshrish   muammolariga   duch   keladi.   Bu   muammolar   sababi
bo‘lib,   tasviriy   ko‘rgazmalilikning   an’anaviy   vositalarini   deyarli   samarali
emasligi   ularning   past   dinamikligi   kuzatiladi,   bu   esa   o‘quvchilar   tomonidan
materialni yaxshi o‘zlashtirishga xalaqit beradi.   
Ta’lim   muassasalari   rivojlanishi   uchun   o‘qitishning   insonparvarlashtirish   va
differensiallash   xususiyatlari   xosdir.   Multimedia   vositalari   bilan   o‘quv   jarayoni
27  
  yetarlicha   jihozlanganini   o‘qitishning   indivudiallashtirishini   kuchaytirishga   olib
keladi.  
Boshqa tomondan, dasturlash asoslari  fanini uzluksiz rivojlanishi  bilan birga
ilmiylik   prinsipi   dasturlash   ta’limini   ma’zmunini   doimiy   tahlildan   o‘tkazishini
talab   qiladi.   Bu   masalani   tez   va   oson   yechish   uchun   ma’lumotlarni   elektron
tashuvchilari   va   zamonaviy   telekommunikatsiya   vositalarini   qo‘llash   maqsadga
muvofiqdir.  
Multimediali   o‘qitish   prinsiplari   ko‘pincha   dasturlashtirilgan   o‘qitish
nazariyasidan   o‘zlashtirilgan,   shuning   uchun   bu   muammoni   kengroq   ko‘lamda
ko‘rib chiqamiz. 
Dasturlashtirilgan   o‘qitish   g‘oyasi   AQSHda   50-yillarda   paydo   bo‘lgan   uning
muallifi   professor   B.F   Skinper   o‘quv   jarayonini   boshqarish   samaradorligini
o‘rgatish   jarayoni   haqidagi   ilmiy   ma’lumotlarga   to‘liq   muvofiqlikda   ko‘rish
orqali taklifni kiritgan. Bizning 
mamlakatimizda   dasturlashtirilgan   o‘qitish   bo‘yicha   birinchi   ilmiy   ishlar
A.A.Abduqodirov,   N.I.Taylakov,   Q.T.Olimovlar   tomonidan   ma’lum   qilingan.
[15;22]   
Dasturlashtirilgan   o‘qitish   g‘oyalari   sobiq   ittifoq   pedagoglari   va   olimlarini
jalb qilgan. Bu g‘oyalarda ular ittifoq maktabining oldida mavjud bo‘lgan dolzarb
muammolarni   yechishda   potensial   imkoniyatlarni   ko‘rishgan.   Bahorda   1962   yili
YUNESKO yig‘ilishida dasturlashtirilgan o‘qitish g‘oyalari variantida amerikalik
psixolog va pedagoglarning g‘oyalari, qarashlari va tajribasi ustun bo‘lgan sobiq
ittifoq   mamlakatida   dasturlashtirilgan   o‘qitishning   yangi   pedagogik   g‘oyalari
paydo bo‘lishi sovet kibernetikasi rivojlanishi boshlanishi bilan bir vaqtda bo‘lib
qoldi   va   u   pedagogikaga   kibernetika,   mantiq,   statistika   g‘oyalari   va   metodlari
kirib   kelishi   bilan   bog‘liq   bo‘lgan.   Ular   butun   pedagogik   jarayonni   boshqara
oladigan   tizim   nuqtai   nazaridan   qarashga   yo‘l   ochib   berdilar   va   shu   bilan   birga
uning   eng   nozik   tomonlarini   aniqlashga   yordam   berdi.   O‘qitishning
optimallashtirish muammolari bo‘yicha tadqiqotlar o‘quv jarayoni tahlilining aniq
28  
  statistik   metodlari   pedagogikada   keng   qo‘llanishiga   olib   keldi.   Bu   metodlar
o‘qituvchi   va   o‘quvchi   mehnati   qo‘yilgan   maqsadga   qay   darajada   erishilishiga
nisbatan   ob’ektiv   qarashlarga   imkon   berdi.   Erishilgan   natijalar   tahlili   va   o‘quv
materiali va uning o‘zlashtirilishi bo‘yicha eng samarali  xabar berish metodlarni
ishlab chiqishga yordam beradi.  
Dasturlashtirilgan   o‘qitishga   bir   qator   yutuqlarni   keltirishgan:
individualizatsiyalash   (individuallashtirish)   va   differensiatsiyalash   o‘quv
jarayonini   boshqarishning   ilmiy   tashkil   etishi   va   bundan   kelib   chiqib,   -   uning
samaradorligini   oshirish.   Multimedali   o‘qitish   ham   shunday   yutuqlarga   olib
kelishini   taxmin   qilishimizga   yo‘l   beradi.   Dasturlashtirilgan   o‘qitishni
mazmunmohiyatini   ko‘rib   chiqib,   o‘quv   materialining   mazmuni   va   strukturasini
yaxshilash   bo‘yicha   bir   qancha   savollarni   ko‘rib   chiqish   zarurdir.   Bu   savollar
o‘quv   jarayonini   optimallashtirishga,   uni   boshqarish   uchun   dastur   tuzish
bo‘yicha,   uni   o‘rganish   va   o‘zlashtirish   usullarini   optimallashtirishga   yordam
beradi.   
Dasturlashtirilgan   o‘qitishda   o‘quv   jarayonining   barcha   elementlari   ilmiy
asoslanganlikni   taqozo   etadi.   Chunki   o‘qitish   –   bu   o‘quvchi   va   o‘qituvchining
o‘zaro bog‘liq bo‘lgan faoliyati jarayoni, unda bevosita bo‘lgan aloqani aniqlash
mumkin.   Bevosita   aloqa   o‘quv   jarayoni   payti   va   o‘quvchilarning   tarbiyasida
o‘rnatiladi.   Qayta   bo‘lgan   aloqa   o‘quv   mazmunini   sifati,   chuqurligi,
mustahkamligi haqidagi ma’lumotlarni olishga yordam beradi.  
  Dasturlash   tillarini   multimedia   texnologiyalaridan   o‘qidarslarni   asosan
Ashampoo   Snap   va   AutoPlay   Media   Studio   dasturidan   foydalanish   maqsadga
muvofiqdir.   
Ashampoo Snap – bu dastur keng miqyosdagi audio-visual qo‘llanma fayllarni: 
namoyishlar   “ презентация ”,   ko‘rgazmali   materiallar,   audio-visual   qo‘llanma
darslarning slaydlarini yaratish uchun xizmat qiladi.  Asosiy funkciyalari:   
• ekrandan audio va audio-visual qo‘llanma fayllarini yozib olish;   
29  
  • taxrirlash, loyiha yaratish;   
• diskga yozish;   
• AVI, FLV, PPT fayllari formatlarini qollash.   
Ashampoo   Snap   dasturi   kompyuter   ekranidagi   harakatlar,   mikrofondan
ovozlarni   yozadi   hamda   kompyuterlar   tushunadigan   audio-visual   qo‘llanma
fayllar formatiga o‘girib beradi. Bu vositalardan Ashampoo Snap dasturi o‘zining
interfeysi,   juda   ko‘plab   formatlari,   audio-visual   qo‘llanma   fayllarga   turli   xil
belgilar   va   izohlar   qo‘yilishi   hamda   dastur   yordamida   audio   fayllarni   ham
yaratish mumkin. Dars yozish davomida ekranning kerakli  joyini alohida ajratib
ko‘rsatish   imkoni   ham   mavjud.   Ana   shu   afzalliklari   tufayli   audio-visual
qo‘llanma darslar yozuvchi dastur sifatida Ashampoo Snap dasturi tanlandi.  
Ashampoo Snap dasturi tasnifi.   Ashampoo Snap dasturi ekranda bo‘layotgan
jarayonlarni saqlab qoyish uchun ishlatiladi.  Dastur to‘rtta yordamchi qismlardan
iborat:    •  MenuMaker;  
• Player;  
• Theater;   
• Recorder.  
Dasturning   asosiy   qismi,   shubhasiz,   Ashampoo   Snap   Recorder   hisoblanadi.
Barcha   darslar   aynan   shu   dastur   yordamida   yaratildi.   Ashampoo   Snap   dasturi
oynasining pastki qismida timeline deb nomlanuvchi ishchi stoli mavjud bo‘lib, u
orqali   audio   va   audiovisual   qo‘llanma   fayllar   ustida   turli   xil   amallarni   bajarish
mumkin. Bular jumlasiga fayllarni bir- biriga bog‘lash, keraksiz qismlarni qirqib
tashlash   kabilar   kiradi.   Asosiy   oynaning   markazida   dastur   ishlashi   mumkin
bo‘lgan   fayllar   ro‘yxatini   ko‘rsatuvchi   « Корзина   клипов »   (Clip   Bin)   qismi
joylashgan. Shu fayllarni o‘ng tarafdagi audio-visual qo‘llanma pleyerda ko‘rish
mumkin. Bu kichkinagina Ashampoo Snap Player dasturi faqatgina bitta vazifani
bajaradi-AVI   fayllarini   namoyish   etadi.   Ta’lim   tizimida   turli   darslar   orasidan
keraklisini   topish   qiyinchilik   tug‘dirishi   mumkin,   buning   uchun   foydalanuvchi
uchun   navigatsiya   menyusini   yaratish   kerak   bo‘ladi.   Bunday   navigatsiya
30  
  interfeysini   AutoPlay   Media   Studio   dasturi   yordamida   hosil   qilish   mumkin.
Mazkur   dastur   yordamida   vizual   ob’ektlarni   qo‘llagan   holda   mukammal
navigatsiyani yaratish mumkin. Interfeysda hosil bo‘ladigan har bir sahifa xuddi
veb   sahifalar   kabi   ko‘rinishga   ega   bo‘lib,   sahifalardagi   ob’ektlarda   turli-xil
amallarni belgilash mumkin. [12;18;21]  
Autoplay   Media   Studio   -   Istalgan   fayl   yoki   fayllar   to‘plamini   bitta   muhitga
birlashtirish,   qolaversa,   CD   yoki   DVD   disklar   uchun   Autorun-menyusini   hosil
qilishda Autoplay Media Studio eng kuchli vizual paket hisoblanadi. Multimedia
texnologiyalariga   asoslangan   amaliy   dasturlarni   yaratish   uchun   Autoplay   Media
Studio   dasturidan   foydalanish   foydalanuvchilar   uchun   juda   oson   va   qulay
interfeysni taqdim etadi.  
Autoplay   Media   Studio   bilan   ishlashda   deyarli   dasturlash   ishlari   talab   qilin-
maydi.   Foydalanuvchi   faqat   turli   dizaynli   dasturiy   muhitni   tanlash   uchun   bir
nechta   tayyor   shakllardagi   loyiha   shablonlaridan   foydalanishi   mumkin.   Bunda
amaliy   dastur   muhitini   dizaynga   boy   holatga   tashkil   etish   uchun   Autoplay
dasturiy   vositasi   tarkibida   tayyor   ob’ektlar   mavjud   bo‘lib,   ular   tarkibiga   buyruq
tugmasi,   tovush   kuchaytirgichi,   fayllarni   printerdan   bosmaga   chiqarishni
ta’minlovchi vosita, Web-saytllarni ochuvchi va ularga murojaatni amalga oshirib
beruvchi   qator   funksional   ob’ektlarni   kiritish   mumkin.   Amaliy   dasturlarga   oid
grafik qobiqlarni yaratish va uni avtomatik ishga tushirish uchun Autoplay Media
Studio   barcha   kerakli   fayllarni   o‘zi   yaratadi.   Foydalanuvchilar   zimmasiga   esa
faqat   qattiq   disk   va   kompakt   diklarni   yozish   uchun   tayyor   loyihalarni
shakllantirish   vazifasi   qoladi.   2008-yilning   12-martida   Indigo   Rose   Corporation
kompaniyasi Autoplay  
Media Studio 7.1 versiyasini iste’molga chiqardi.  
Autoplay   Media   Studio   dasturi   muhitida   Visual   Basic,   Visual   C++,   Java,
Macromedia Flash kabi qator tizimlarda yaratilgan hujjatlarni ham bemalol qayta
ishlash mumkin. 
31  
  Xulosa.
Hozirgi   davrda   O‘zbekistonda   ta’lim-tarbiya   jarayonini   jahon   talablari
darajasiga yetkazish borasida aql-zakovatli, mustaqil fikrlay oladigan, intellektual
salohiyatga   ega   yoshlarni   tarbiyalashga   alohida   e’tibor   berilayapti.   Bu   o‘z
navbatida   ta’lim   jarayoniga   katta   e’tibor   qaratish   kerakligi,   ta’lim   jarayonining
samaradorligini oshirish fan va texnika sirlarini chuqur egallashga yo‘llaydi.  
Bugungi   kunda   ta’lim   muasasalarida   «Dasturlash   tillarini”   o‘qitish   eng
dolzarb   muammolardan   biri   hisoblanadi.   Uni   hal   qilish   uchun   ushbu   bitiruv
malakaviy  ishida 
Dasturlash   tillarini   o‘qitish   uslubiyoti   ishlab   chiqildi.   Jumladan   quyidagi   ishlar
amalga oshirildi:  
• Paskal dasturlash tilini o‘qitishning asosiy shakli va mazmuni ko‘rsatib berildi;  
• Delphi dasturlash tilini o‘qitishning asosiy shakli va mazmuni ko‘rsatib berildi;  
• C++ dasturlash tilini o‘qitishning asosiy shakli va mazmuni ko‘rsatib berildi;  
• Paskal, Delphi, C++ dasturlash tillarini bo‘yicha asoslangan tavsiyalar ishlab 
chiqildi;    •  Paskal, Delphi, C++ dasturlash tillarini o‘qitish bo‘yicha bitta elektron
darslik yaratildi.  
Bitiruv   malakaviy   ishida   dasturlash   texnologiyalarini   o‘qitishning   interaktiv
metodlari   va   uning   ahamiyatlari   haqida   ma’lumotlar   hamda   tavsiyalar   berib
o‘tdik.   Mavzuni   o‘rganish   uchun   bitiruv   malakaviy   ishini   uchta   bobga   ajratdik.
Birinchi   bobda   dasturlash   vositalarining   zamonaviy   texnologiyalari,   dasturlash
tillarining tarixi, muammolari yechimlari hamda dasturlash texnologiyalari haqida
ma’lumot berib o‘tdik. Ikkinchi bobda Paskal, Delphi, C++ dasturlash tillarining
imkoniyatlari haqida ma’lumot berib o‘tdik. Uchinchi bobda Paskal, Delphi, C++
dasturlash   tillarini   o‘qitish   bo‘yicha   tavsiyalar   berib   o‘tildi.     Xulosa   qilib   shuni
aytish   mumkin   bitiruv   malakaviy   ishida   keltirib   o‘tilgan   dasturlash
texnologiyalarini   o‘qitish   bo‘yicha   tavsiyalardan   foydalanilsa   dasturlash   tillarini
o‘rgatishga yordam bo‘lar edi. 
32  
  FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI  
   
1 O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018-yil   13   dekabrdagi
“O’zbekiston   Respublikasi   davlat   boshqaruviga   raqamli   iqtisodiyot,   elektron
hukumat   hamda   axborot   tizimlarini   joriy   etish   bo’yicha   qo’shimcha   chora-
tadbirlar to’g’risida”gi PF-5598-son Farmoni. 
2 O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2018-yil   21-noyabrdagi
“Raqamli   iqtisodiyotni   rivojlantirish   maqsadida   raqamli   infratuzilmani
yanada   modernizatsiya   qilish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   PQ-4022-son
Qarori. 
3 Axborot         sohasi         va         ommaviy         kommunikatsiyalarni         yanada   
rivojlantirishga         oid      qo‘shimcha         chora    -   tadbirlar         to‘g‘risida      O‘zbekiston
Respublikasi Prezidentining Farmoni, 02.02.2019 yildagi PF-5653-son  
4 Nazirov   Sh.,   Musayev   M.M.,   Ne`matov   A.,   Qobulov   R.V.   “Delphi
tilida dasturlash asoslari”.  O‘quv qo‘llanma. Toshkent 2006 y.  
5 Aripov   M.   M.,   Otaxanov   N.   A.   DELPHI   dasturlash   tili.   /O‘quv
qo‘llanma. -N.:  Namangan, 2007. -544 b.  
6 Nazirov   Sh.A.,   Divald   G.   Dasturlash   а soslari.   Axborot-
kommunikatsiya   texnologiyalari   sohasidagi   kasb-hunar   kollejlarining
“Axborot-kommunikatsiya   tizimlari   mutaxassisligi   talabalari   uchun   o‘quv
qo‘llanma Toshkent - 2007 y.  
7 N а zir о v   Sh. А .,   Qobul о v   R.V.   О b’ е ktg а   mo‘lj а ll а ng а n   d а sturl а sh.
Kasb-hunar   kollejlari   uchun   o‘quv   qo‘llanma.   G‘afur   G‘ulom   nomidagi
nashriyot-matbaa ijodiy uyi T о shk е nt -2007 y.  
8 Немнюгин А. Turbo Pascal, Москва Харьков-Минск 2000 г.  
33

Dasturlash tillarini o’qitishning interaktiv metodlari.

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • C# dasturlash tilida vorislikdan foydalanish
  • Konus kesimlari va ularning fokal xossalari
  • WPFda Application sinfi va boshqaruv elementlari shablonini yaratish
  • Algoritmik tillar va dasturlash
  • UWP(Win Ui) da grafika va multimedialar bilan ishlash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский