Davlat byudjeti va davlat maqsadli jamg’armalari byudjeti daromadlari ijrosi hisobi.

  
Davlat byudjeti va davlat maqsadli
jamg’armalari byudjeti daromadlari ijrosi hisobi.
 
 
Reja: 
Kirish 
1. Davlat byudjeti. 
2. Davlat byudjetining   daromad va xarajatlari  
3. Davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlari   daromadlarini   ijro   etish
tartibi.  
4. Davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlari   daromadlari   ijrosi
hisobini maqsadi hamda vazifalari. 
Xulosa 
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yhati 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
 
2  
   
Kirish .
 Byudjet tizimida bosqichma-bosqich amalga oshirilgan islohotlar natijasida 
Davlat  byudjeti  ijrosini  amalga oshirishning mukammal me’yoriy huquqiy hamda
tashkiliy asosi yaratildi. Jumladan, O’zbekiston Respublikasining Byudjet kodeksi, 
“Buxgalteriya   hisobi   to’g’risida”gi   Qonun,   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   “Byudjet   muassasalarini   mablag’   bilan   ta’minlashni
takomillashtirish   to’g’risida”gi   Qarori,   “Byudjet   tashkilotlari   va   byudjetdan
mablag’ oluvchilarning xarajatlar smetasi va shtatlar jadvalini tuzish, tasdiqlash va
ro’yxatdan   o’tkazish   tartibi   to’g’risida”gi   Nizom,   “Byudjet   tashkilotlarida
buxgalteriya   hisobi   to’g’risida”gi   Yo’riqnoma,   “O’zbekiston   Respublikasi   Davlat
byudjetidan   mablag’   bilan   ta’minlanadigan   tashkilotlarning   davriy   moliyaviy
hisobotlarini tuzish, tasdiqlash  hamda taqdim  qilish bo’yicha qoidalar” va boshqa
shu   kabi   me’yoriy   hujjatlar   qabul   qilindi.   Davlat   byudjeti   ijrosining   ushbu
me’yoriy   hujjatlar   doirasida   amalga   oshirilishi   byudjet   daromadlari   va   xarajatlari
o’zaro muvofiqligini ta’minlab kelmoqda. 
“Samarali   mehnat   uchun   zarur   sharoitlar,   munosib   ish   haqi,   zamonaviy
uyjoylar, sifatli ta’lim va tibbiy yordam, dam olish va hordiq chiqarish uchun keng
imkoniyatlar   yaratish   –   bularning   barchasi   iqtisodiy   sohadagi   islohotlarimiz
mohiyati va mazmunini belgilab beradigan muhim omillardir. Shu borada nafaqat
eng   kam   oylik   ish   haqini,   balki   byudjet   tashkilotlarida   ham,   xo’jalik   yurituvchi
subyektlarda   ham   o’rtacha   ish   haqi   miqdorini,   pensiya,   stipendiya   va   ijtimoiy
nafaqalar hajmini bosqichma-bosqich ko’paytirish e’tiborimiz markazida bo’ladi” -
deydilar Prezidentimiz Sh. M. Mirziyayev o’z ma’ruzalarida. 
Byudjet   mablag’laridan   oqilona   va   samarali   foydalanish,   byudjet
taqchilligini   oldini   olish   dolzarb   masalalardan   biri   sanaladi.   “Albatta,   Davlat
byudjeti o’lchovsiz emas, mablag’larni qattiq tejash, belgilangan maqsad uchun va
oqilona   ishlatishni   ta’minlash   zarur.   Bu   –   hammaga   ravshan   va   rad   etib
bo’lmaydigan haqiqat” – deydi Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyev o’z nutqlarida . 
3  
  Byudjet tashkilotlari byudjet mablag’larining asosiy iste’molchisi hisoblanib,
Davlat byudjeti xarajatlarini tashkil etadi va xarajatlar smetasi  asosida byudjetdan
moliyalashtiriladi.   Shuningdek,   byudjet   tashkiloti   qonunchilikka   muvofiq
byudjetdan tashqari mablag’lar yuzasidan tashkil bo’lish manbalari va foydalanish
yo’nalishlari   ko’rsatilgan   holda   byudjetdan   tashqari   mablag’lar   bo’yicha   smetalar
doirasida xarajatlarni amalga oshiradi. Oxirgi yillarda davlat moliyasini isloh qilish
loyihasini   amalga   oshirish   doirasida   so’nggi   natijaga   yo’naltirilgan
byudjetlashtirish   tamoyillarining   joriy   qilinishi,   o’rta   muddatli   byudjet
istiqbollarini   belgilash   siyosatining   ilgari   surilishi,   davlat   byudjetining   g’azna
ijrosiga   o’tilishi   hamda   byudjet   siyosatidagi   boshqa   o’zgarishlarning   amalga
oshirilishi   byudjet   tashkilotlarida   o’z   xarajatlarini   aniqlash   va   smetalarni   ishlab
chiqish,   byudjetdan   tashqari   mablag’larni   safarbar   qilish   tartiblarini
takomillashtirishni talab etmoqda.  
Byudjetdan   mablag’larni   taqdim   etishning   metodlari   byudjetdan
moliyalashtirishning   muhim   elementi   bo’lib   hisoblanadi.   Ularning   yordamida
moliya   organlari   byudjetda   ko’zda   tutilgan   tadbirlarni   pul   mablag’lari   bilan
ta’minlaydi, pul mablag’laridan foydalanishda yuqoriroq natijalarga erishish uchun
mablag’larni   qayta   o’zgartirib   taqdim   etishni   amalga   oshiradi,   moliyaviy
resurslarni taqsimlashda tarkib topayotgan proportsiyalarni tartibga soladi. 
Davlat   tomonidan   moddiy   ishlab   chiqarish   sohasi   va   uy-joy-kommunal
xo’jaligiga   qilinadigan   xarajatlar   mamlakat   iqtisodiyotini   moliyalashtirish
xarajatlariga   kiradi.   Bunda   byudjet   mablag’lari   vazirliklar,   idoralar   va
korxonalarga   ishlab   chiqarishni   kengaytirish   bo’yicha   xarajatlarga   (kapital
quyilmalarga),   oddiy   takror   ishlab   chiqarishni   ta’minlashga   (subsidiyalar,
dotatsiyalar va transfertlar), operatsion xarajatlarga va boshqa xarajatlarga beriladi.
Mamlakat   iqtisodiyotini   moliyalashtirish   xarajatlari   vazirliklar,   idoralar   va
korxonalar   bo’yicha   rejalashtiriladi   hamda   bir   vaqtning   o’zida   ma’lum
maqsadlarga   mo’ljallanganligi   bo’yicha   ko’zda   tutiladi.   Bunda   byudjet
mablag’larining   asosiy   qismi   iqtisodiyotning   ustuvor   tarmoqlariga,   ya’ni   sanoat,
energetika, qishloq xo’jaligi va transportga yo’naltiriladi. 
4  
  O’zbekiston   Respublikasi   Byudjet   Kodeksining   4-moddasida   byudjet
tashkilotlariga   quyidagicha   ta’rif   berilgan:   “Byudjet   tashkiloti   –   davlat
funktsiyalarini   amalga   oshirish   uchun   belgilangan   tartibda   davlat   hokimiyati
organlarining qaroriga ko’ra tashkil  etilgan, davlat  byudjeti  mablag’lari  hisobidan
saqlab turiladigan notijorat tashkilot”. 
Davlat   byudjeti   hisobiga   mablag’   bilan   ta’minlanadigan   tarmoqlarda
iqtisodiy   islohotlarni   chuqurlashtirish,   byudjet   tashkilotlarini   mablag’   bilan
ta’minlash mexanizmini takomillashtirish, byudjet mablag’laridan samarali va aniq
foydalanish   maqsadida   1999   yil   3   sentyabrda   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining 414-son Qarori qabul qilindi. Mazkur Qaror 2000 yil 1 yanvardan
boshlab   byudjet   tashkilotlari   xarajatlarini   mablag’   bilan   ta’minlashning   yangi
tartibini belgilab berdi. 
Byudjet tashkilotlarini moliyalashtirish shartlari va ularning byudjet hisobini
yuritish   tartibi   byudjet   to’g’risidagi   qonun   hujjatlari   bilan   belgilanadi.   Davlat
byudjetidan   va   davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlaridan   mablag’lar   oladigan
yuridik   yoki   jismoniy   shaxs   byudjet   mablag’lari   oluvchidir.   Byudjet   mablag’lari
oluvchi byudjet tashkiloti maqomiga ega bo’la olmaydi.  
1, Davlat byudjeti.
Davlat byudjeti - Davlat pul mablag’larining (shu jumladan, Davlat maqsadli
jamg’armalari   mablag’larining)   markazlashtirilgan   jamg’armasi   bo’lib,   unda
daromadlar   manbaalari   va   ulardan   tushumlar   miqdori,   shuningdek   moliya   yili
mobaynida   aniq   maqsadlar   uchun   ajratiladigan   mablag’lar   sarfi   yo’nalishlari   va
miqdori   nazarda   tutiladi.   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat   byudjeti   tuzilmasi   o’z
ichiga Respublika byudjetini, Qoraqalpog’iston Respublikasi  byudjeti va mahalliy
byudjetlarni o’z ichiga oladi. Byudjet ijrosi jarayonida belgilangan tartibda byudjet
daromadlari shakllantiriladi va xarajatlar byudjet tasnifi bo’yicha amalga oshiriladi.
Byudjet  ijrosi  jarayoni haqida axborotlar  byudjet  hisobini  tashkil  etish va yuritish
orqali shakllantiriladi. 
Byudjet g`azna ijrosi hisobi  -  bu byudjet g`azna ijrosi jarayoni buxgalteriya
hisobi   bo’lib,   Davlat   byudjeti,   Davlat   maqsadli   va   byudjetdan   tashqari
5  
  jamg’armalari   byudjeti   ijrosi   jarayonida   hisobga   olinadigan   moliyaviy,
nomoliyaviy   hamda   moliyaviy   majburiyatlar   xolati   bo’yicha   pul   o’lchovida
axborotlarni yig’ish, ro’yxatga olishning tartiblashtirilgan tizimidir. 
Byudjet   g`azna   ijrosi   hisobini   yuritishdan   maqsad   foydalanuvchilarga
byudjet   ijrosi   jarayoni   bo’yicha   to’liq   hamda   aniq   buxgalteriya   va   moliyaviy
axborotlarni shakllantirib berishdan iborat. 
Byudjet g`azna ijrosi hisobining predmeti bu byudjet g`azna ijrosi jarayonida
byudjet   mablag’lari   va   ularni   manbaalari   harakatiga   oid   iqtisodiy   munosabatlar
majmuasidir. 
Byudjet   g`azna   ijrosi   hisobining   obektlari   bo’lib,   byudjet   g`azna   ijrosi
jarayonida   byudjet   daromadlari   va   xarajatlari,   byudjet   pul   mablag’lari,   byudjet
ssudalari,   hisoblashuv   bo’yicha   mablag’lar,   aylanma   kassa   mablag’lari,   byudjet
tashkilotlarining   xarajatlari,   moliyaviy   aktivlar,   majburiyatlari   va   moliyaviy
natijalari hisoblanadi. 
Byudjet mablag’larini taqsimlovchi — o’z tasarrufida O’zbekiston 
Respublikasining   respublika   byudjetidan   mablag’   oladigan   tashkilotlarga   ega
bo’lgan   yuridik   shaxs,   shuningdek   O’zbekiston   Respublikasining   respublika
byudjetidan   moliyalashtiriladigan   byudjet   tashkiloti   yoki   byudjet   mablag’lari
oluvchidir.  
Byudjet   tashkilotlarining   faoliyatini   yuritishi,   ularni   moliyalashtirish
masalalarib   shuningdek   ularni   byudjetdan   tashqari   mablag’larini   shakllantirishb
rasmiylashtirish   bilan   bog’liq   tashkiliy   huquqiy   asos   quyidagi   me’yoriy   xujjatlar
bilan tartibga solinadi. 
1. Kapital   xarajatlarni   qoplash   uchun   yuridik   shaxslarga   beriladigan   byudjet
transfertlari shaklida; 
2. Rezident   yuridik   shaxslarga   va   chet   el   davlatlariga   beriladigan   byudjet
ssudalari shaklida; 
3. Davlat   maqsadli   jamg’armalariga   beriladigan   byudjet   dotatsiyalari   va
byudjet ssudalari shaklida; 
6  
  4. Davlat   qarzini   qaytarish   va   unga   hizmat   ko’rsatish   bo’yicha     to’lovlar
shaklida; 
5. Qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa xarajatlar shaklida. 
Davlat byudjeti pul mablag’lari harakati va hisobi O’zbekiston Respublikasi
moliya vazirligi G’aznachiligi va uning hududiy bo’limlari tomonidan yuritiladi. 
Byudjet   ssudasi   -   yuqori   byudjetdan   quyi   byudjetga   yohud   respublika
byudjetidan   rezident   yuridik   shaxsga   yoki   chet   el   davlatiga   qaytarish   sharti   bilan
ajratiladigan   mablag’dir.   Byudjet   ssudasi   byudjet   ijrosi   jarayonida   yuzaga
keladigan   daromadlar   bo’yicha   kassa   uzilishlarini   qoplash   uchun   yuqori
byudjetdan quyi byudjetga ajratiladi. 
Davlat   byudjet   tasdiqlangandan   so’ng   davlat   va   mahalliy   soliqlar   va
daromadlar   to’g’risida,   ma’muriy-hududiy   bo’linishdagi,   korxonalar,   tashkilotlar
va   ho’jalik   birlashmalarining   bo’ysunishidagi   o’zgarishlar,   turli   xildagi
bo’ysunishidagi   qurilish   ob’ektlari   o’rtasida   kapital   qo’yilmalar   limitlarini
qaytadan   taqsimlanishdagi   o’zgarishlar   bo’yicha   qabul   qilingan   yangi   qonunlar,
O’zbekiston Respublikasi Hukumatining qarorlari qabul qilinishi natijasida alohida
olingan   byudjetlarga   o’zgarishlar   kiritilgan   hollarda   byudjet   ijrosi   jarayonida
byudjetlar o’rtasida o’zaro hisoblashuvlar amalga oshiriladi. 
Byudjet   g’azna   ijrosi   jarayoni   natijasi   bo’yicha   aylanma   kassa   mablag’lari
qoldig’i shakllantiriladi. Aylanma kassa mablag’lari bo’yicha me’yor belgilanadi. 
Aylanma   kassa   mablag’i   me’yori   -   moliya   yilida   respublika   byudjeti
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   byudjeti   va   mahalliy   byudjetlar   hisobvaraqlarida
turishi   mumkin  bo’lgan  pul   mablag’larining  qonun  hujjatlari   bilan  belgilanadigan
eng kam miqdoridir. 
Byudjet   tashkilotlari   faoliyati   xarajatlari   byudjet   mablag’lari   hisobiga
moliyalanadi.   Shu   bilan   birgalikda   byudjetdan   tashqari   mablag’lar   manbalari
bo’yicha shakllantiriladi. Byudjet tashkilotlari xarajatlari smeta doirasida xarajatlar
iqtisodiy   tasnifi   bo’yicha   byudjet   va   byudjetdan   tashqari   mablag’lar   hisobiga
amalga oshiriladi. 1
 
1   O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Bandlik sohasida davlat siyosatini yanada  takomillashtirish va mehnat
organlari faoliyati samaradorligini tubdan oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” gi Farmoni. 2017 yil 24 may 
7  
  Byudjet tashkilotlarining moliyaviy aktivlari ya’ni pul mablag’lari 
G’aznachilik   va   uning   hududiy   bo’limlarida   ochilgan   shaxsiy   hisobvaraqlarda
byudjet va byudjetdan tashqari mablag’lar bo’yicha alohida yuritiladi. 
Byudjet tashkilotlari smetalar ijrosi jarayonida belgilangan vazifani bajarish
bo’yicha   jismoniy   va   yuridik   shaxslar   bilan   hisoblashuvlarni   amalga   oshiradi   va
ular bo’yicha majburiyatlar yuzaga keladi. 
Byudjet   tashkilotlari   joriy   yilga   moliyaviy   natijalarni   mablag’larni
shakllanishi   manbaalari   bo’yicha   shakllantiradi   va   yakuniy   moliyaviy   natijani
aniqlaydi. 
Byudjet   g’azna   ijrosi   hisobini   tashkil   etish   moliya   organlari   va   byudjet
tashkilotlarini rahbarlari tomonidan belgilangan tartibda amalga oshiradi. 
Byudjet   g’azna   ijrosi   hisobining   uslubiy   asoslarini   byudjet     g’azna   ijrosi
buxgalteriya   hisobiga   oid   qabul   qilingan   qonuniy   xujjatlar   tashkil   etadi.
(1.2chizma). 
 
   
8  
   
Davlat   byudjeti   har   yili   mamlakat   Oliy   Majlisining   sessiyasida   ko’rib
chiqiladi   va   tasdiqlanadi.   Davlat   budjctida   milliy   daromadning   katta   qismi
markazlashtiriladi.   U   taqsimlanadi   va   ishlab   chiqarishni   kengaytirish   va   boshqa
9  
   
1.  
Byudjet  
g’azna ijrosi hisobini bevosita va bilvosita 
tashkil etishini tartibga soluvchi qonunlar va qonuniy 
xujjatlar (O’zbekiston Respublikasi qonunlari, O’zbekiston 
Respublikasi Prezidenti farmonlari, qarorlari, O’zbekiston  
Respublikasi   Vazirlar Mahkamasi   qaror lari)  
   
 
 
2.  
Byudjet  
g’azna ijrosi hisobini tashkil etishini bazaviy 
tamoyillarini umumlashtiruvchi me’yoriy xujjatlar 
( yo’riqnomalar,   nizomlar)  
 
 
3.  
Byudjet  
g’azna ijrosi xisobini alohida ob’ektlari 
hisobini yuritish mexanizmi, hususiyatlarini aks ettiruvchi 
hujjatlar (O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining 
uslubiy ko’rsatmalari,   tavsiyalari)  
 
 
 
4.  
Byudjet  
g’azna ijrosi hisobini tashkiliy, texnik va 
uslub iy jihatlarini mujassamlashtirgan ishchi   xujjatlar  
 
  ijtimoiy   ehtiyojlami   qondirish   uchun   yo’naltiriladi.   Bulaming   hammasi   davlat
byudjeti daromadlari o ‘z vaqtida to’la kelib tushishini va byudjet mablagMarining
maqsadli   sarflanishini   taqozo   qiladi.   Buni   to’g’ri   tashkil   qilingan   davlat   byudjeti
ijrosi   jarayonining   buxgalteriya   hisobigina   ta’minlashi   mumkin.   Byudjet   hisobi
davlat   byudjeti   ijrosining   buxgalteriya   hisobidir.   Byudjet   hisobi   davlat   byudjeti
ijrosi   bilan   bog’liq   bo’lgan   hamma   operatsiyalarni   qamrab   oladi   va   m   azkur   ijro
jarayonida byudjetning holatini tavsiflashni ta’minlaydi. Byudjet hisobi orqali xalq
x o ‘jaligi hamma tarmoqlarining davlat byudjeti bilan o’zaro aloqasi aks ettiriladi.
Buxgalteriya hisobi vositasida bank muassasalaridagi hisobvaraqlarda byudjetning
pul m ablag’lari, daromadlari va xarajatlari, hisob-kitoblardagi m ablag’lar, byudjet
ijrosi   jarayonida   tashkil   qilinadigan   fondlar   va   zaxiralar   hamda   byudjet
tashkilotlarining   moddiy   qiymatliklari   aks   ettiriladi.   Byudjetning   daromadlari,
xarajatlari   va   pul   mablagMari,   byudjet   ijrosi   jarayonida   ularning   harakati   hamda
byudjetdan   moliyalashtiriluvchi   tashkilotlarning   moddiy   qiym   atliklari   byudjet
hisobining   bevosita   obyektlari   hisoblanadi.   Mahalliy   byudjetlami,   respublika
byudjetini   va   mamlakatning,   umuman   davlat   byudjetini   daromadlar   va   xarajatlar
bo’yicha rejasining bajarilishini o’z vaqtida, toMa va aniq qayd qilishni ta’minlash
byudjet   hisobining   vazifasi   hisoblanadi.   Byudjet   ijrosi   jarayoni-davlat   byudjeti
ijrosi   buxgalteriya  hisobining   predmetidir.  Davlat  byudjeti  ijrosining   buxgalteriya
hisobi   yordamida   mamlakat   barcha   mustaqil   byudjetlarining   ijrosi   hisobi   va
byudjet tashkilotlari xarajatlari smetalari ijrosining hisobi amalga oshiriladi. 
   
2. Davlat byudjetining   daromad va xarajatlari  
Byudjetning daromadlari  va xarajatlari byudjet  hisobining asosiy  obyektlari
bo’lib hisoblanadi. Shuning uchun ham ulaming byudjet ijrosi  jarayonining ayrim
bosqichlaridagi   hisobi   muhim   ahamiyatga   ega.   Davlat   byudjeti   daromadlari
iqtisodiy mazmuni bo’yicha:  
1) yuridik shaxslardan tushgan mablag’lar;  
2) jismoniy shaxslardan tushgan mablagMarga boMinadi. 
 Davlat byudjeti daromadlari byudjetga tushish tavsifi bo’yicha:  
10  
  1) soliqlar sifatidagi tushumlar;  
2) nosoliq tushumlarga bo’linadi.  
Davlat   byudjeti   daromadlari   ulaming   hisoblanish   va   kelib   tushish   davrlari
bo’yicha:  
1) hisoblangan daromadlar;  
2) kassa   daromadlariga   boMinadi.   Davlat   byudjetining   hisoblangan   darom
adlari.   Byudjetning   kassa   organiga   kelib   tushguniga   qadar   davlat   soliq   hamda
moliya organlari tomonidan hisoblanishi kerak boMgan daromadlar davlat b u d
jetin   in   g   hisoblangan   d   arom   adlari,   deb   ataladi.   Davlat   soliq   va   m   oliya
organlarida   hisoblangan   daromadlarning   faqat   tezkor   hisobi   olib   boriladi.
Davlat   byudjetining   kassa   daromadlari.   Byudjetning   bankdagi   schyotlariga
haqiqatda kelib tushgan daromadlar davlat byudjetining kassa darom adlari, deb
ataladi. Kassa daromadlari byudjetning daromad qismining bajarilish darajasini
belgilaydi. Shuning uchun ham byudjet daromadlarining tushumida faqat kassa
daromadlari   bo’yicha   baho   beriladi.   D   avlat   byudjetining   kassa   xarajatlari.
Byudjetning bankdagi schyotlaridan byudjetda ko’zda tutilgan xarajatlargagina
mablag’   beriladi.   Byudjet   mablag’ari   naqd   pul   sifatida   hamda   pulsiz   hisob-
kitoblar yoki bilan berilishi mumkin. Byudjetning bankdagi schyotlaridan bank
muassasalari   tomonidan   berilgan   summalar   davlat   byudjetining   kassa
xarajatlari,   deb   ataladi.   Davlat   byudjetining   haqiqiy   x   arajatlari.   Byudjet
mablag'lari hisobidan haqiqatda qilingan xarajatlar summasi hamda hisoblangan
yoki haqiqatda qilingan, ammo hali to’lanmagan xarajatlar davlat byudjetining
haqiqiy xarajatlari deb ataladi. 
Byudjetning   haqiqiy   xarajatlari   moliya   organlarida   hisobga   olinmaydi.   Haqiqiy
xarajatlar hisobi faqat bu xarajatlarning paydo bo’lish joylaridagina, ya’ni byudjet
tashkilotlarida   va   xo’jalik   yurituvchi   subycktlarda   olib   boriladi.   Moliya   organlari
kassa   xarajatlari   haqidagi   ma’lumotlarni   bank   muassasalaridan,   haqiqiy   xarajatlar
haqidagi   ma’lumotlarni   esa   byudjet   tashkilotlaridan   va   xo'jalik   yurituvchi
subyektlardan oladi. Hisoblangan va kassa daromadlar, kassa va haqiqiy xarajatlar
11  
  byudjet ijrosi jarayonining turli bosqichlarini tavsiflaydi. Moliya organlari byudjet
ijrosini kassa daromadlari va xarajatlarida qayd etadi. 
Davlat byudjeti ijrosida qatnashuvchi  barcha organlarda davlat byudjetining
daromadlari   va   xarajatlarini   hisobga   olish   asosida   byudjet   tasnifi   yotadi.   Byudjet
tasnifi   davlat   byudjetini   tuzish,   ko’rib   chiqish,   qabul   qilish   hamda   ijro   etish
maqsadida   byudjet   ma’lumotlarini   bir   tizimga   solish   uchun   foydalanish   va   u
byudjet   ma’lumotlari   xalqaro   tasnif   tizimlarining   aynan   shunday   ma’lumotlari
bilan   qiyoslanishini   ta   ’minlash   maqsadida   davlat   byudjeti   tuzilmasiga   kiruvchi
byudjetlar   daromadlari   va   xarajatlarini,   shuningdek   uning   taqchilligini
moliyalashtirish   manbalarini   guruhlash   hisoblanadi.   Byudjet   tasnifi   hamma
byudjetlami bir yagona davlat byudjetiga jamlash imkoniyatini yaratadigan asosiy
tashkiliy   funksiyani   amalga   oshirishuvchi   hujjatgina   bo’lib   qolmay,   u   katta
iqtisodiy   ahamiyatga   ham   egadir.   Tasnifda   davlat   byudjeti   daromadlari   va
xarajatlari   bir   xil   alomatlari   bo’yicha   guruhlanadi   va   ular   boMinmalar   deb
yuritiladi.   Bo’limlar,   paragraflar,   boblar   va   moddalar   byudjet   tasnifi   bo’linmalari
hisoblanadi.   Byudjet   tasnifi   qonunchilikda   belgilangan   tartibda   0   ‘zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirligi   tomonidan   ishlab   chiqiladi   va   tasdiqlanadi.   Turli
darajadagi   byudjetlar   yagona   byudjet   tasnifi   k   o   ‘rsatkichlari   doirasida
shakllantiriladi   va   ijro   etiladi,   ya’ni   tasnif   obyektlariga   berilgan   guruhlashtirish
kodlari bo’yicha daromadlar va xarajatlar guruhlanadi.  Byudjet tasnifi: 
1) byudjet daromadlari; 
2) byudjet xarajatlarining vazifa jihatidan; 
3) byudjet xarajatlarining tashkiliy;  
4) byudjet xarajatlarining iqtisodiy; 
5) davlat byudjeti taqchilligini moliyalashtirish manbalari tasniflarini o’z
ichiga oladi. 
 Davlat byudjeti daromadlarining tasnifi deganda qonun hujjatlariga muvofiq
davlat   byudjeti   daromadlarining   turlari   va   manbalari   bo’yicha   guruhlashtirish
tushuniladi. Davlat  byudjeti  xarajatlarining vazifa jihatidan tasnifi  deganda davlat
boshqaruvi   organlari,   mahalliy   davlat   hokimiyati   organlari,   shuningdek,   boshqa
12  
  byudjet   tashkilotlari   tomonidan   ijro   ctiladigan   asosiy   vazifalar   bo’yicha   davlat
byudjeti   xarajatlarini   guruhlashtirish   tushuniladi.   Davlat   byudjeti   xarajatlarining
tashkiliy   tasnifi   deganda   budjctdan   ajratiladigan   m   ablaglar   ulami   bevosita
oluvchilar o’rtasida taqsimlanishini aks ettiruvchi xo’jalik yurituvchi subyektlar va
tadbirlar turlari bo’yicha davlat byudjeti xarajatlarini guruhlashtirish tushuniladi. 
Davlat   byudjeti   xarajatlarining   iqtisodiy   tasnifi   deganda   to   ‘lovlaming   iqtisodiy
vazifasi va turlari bo’yicha davlat byudjeti xarajatlarini guruhlashtirish tushuniladi.
Davlat   byudjeti   taqchilligini   moliyalashtirish   manbalari   tasnifi   deganda   Davlat
byudjeti   taqchilligini   moliyalashtirish   manbalarini   moliyalashtirishning   ichki   va
tashqi manbalari bo’yicha guruhlashtirish tushuniladi. Byudjet  taqchilligi deganda
muayyan davrda byudjet xarajatlarining byudjet  daromadlaridan ortiq boMganligi
tushuniladi.       
3. Davlat maqsadli jamg’armalari byudjetlari daromadlarini ijro
etish tartibi.  
Davlat byudjeti ijrosining buxgalteriya hisobi mamlakatdagi mavjud bo’lgan
byudjet   tuzilmasi   asosida   amalga   oshiriladi.   Mamlakatning   davlat   byudjeti
ijrosining   buxgalteriya   hisobi   bevosita   moliya   organlari,   bank   muassasalari   va
byudjet   tashkilotlari   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Mamlakatning   davlat   byudjeti
ijrosining   hisobi   ustidan   umumiy   uslubiy   rahbarlik   0’zbckiston   Respublikasi
Moliya   vazirligiga   yuklatilgan.   Moliya   organlarining   byudjet   ijrosining
buxgaltcriya   hisobini   olib   borishdagi   funksiyalari   keyingi   bobda   yoritiladi.
Mamlakat   davlat   byudjetining   kassa   ijrosi   bank   muassasalariga   yuklatilgan.   Ular
respublika   byudjetining   kassa   daromadlari   va   kassa   xarajatlarini   hamda   mahalliy
byudjetlar mablag’larining hisobini olib boradi, respublika byudjetining kassa ijrosi
bo’yicha   hisobotlami   tuzadi,   respublika   byudjeti   daromadlari   va   xarajatlarining
analitik   hisobini   olib   boradi.   Byudjet   tashkilotlari   xarajatlar   smetalari   ijrosining
buxgalteriya hisobini amalga oshiradi va bu smetalar ijrosi to’g ‘risida hisobotlami
tuzadi.   Byudjet   daromadlari   va   xarajatlari   bo’yicha   rejaning   bajarilishi   haqida
ma’lumotlar   bilan   ta’minlash   moliya   organiari   byudjet   hisobining   asosiy   vazifasi
hisoblanadi. Bu m a’lumotlar asosida byudjet ijrosi jarayoni ustidan nazorat qilish
va   tezkor   rahbarlik   amalga   oshiriladi.   Bu   maqsadlar   uchun   moliya   organiari
13  
  byudjet   daromadlari   va   xarajatlari,   bank   muassasalaridagi   byudjetning   pul
mablag’lari, byudjet bo’yicha ochilgan kreditlar va berilgan mablagMar, byudjetlar
o’rtasidagi   o’zaro   hisob-kitoblar,   ssudalar   va   boshqalar   hisobini   yuritadi.   Moliya
organiari,   shuningdek,   bank   muassasalari   tomonidan   umumdavlat   daromadlari   va
soliqlarining alohida olingan byudjetlar bo’yicha to’g 
‘ri   taqsimlanishi,   byudjet   bo’yicha   tayinlanishiga   qarab   byudjet   mablag’larini
tasarruf   qiluvchilar   tomonidan   foydalanilishi   ustidan   nazoratni   amalga   oshiradi
hamda   byudjet   mablag’   larining   butligini   ta’minlaydi.   Moliya   organiari   byudjet
ijrosi   to’g   ‘risidagi   oylik,   chorak   va   yillik   hisobotlami   tuzadi   va   byudjet   ijrosi
natijalarini   aniqlaydi.   Moliya   organiari   o’zlari   ijro   etayotgan   byudjetlar   ijrosining
buxgalteriya hisobini bevosita amalga oshiradi. 0 ‘zbekiston Respublikasi M oliya
vazirligi respublika byudjeti ijrosining buxgalteriya hisobini amalga oshiradi. 
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   Qoraqalpog’iston   Respublikasi
byudjeti   ijrosining  buxgalteriya   hisobini   amalga  oshiradi.   Viloyatlar,  shaharlar   va
tumanlar   moliya   organlari   viloyatlar,   shaharlar,   tumanlar   byudjetlari   ijrosining
buxgalteriya   hisobini   amalga   oshiradi.   Moliya   organlari   muayyan   m
a’muriyhududiy   birlikdagi   barcha   boshqa   byudjetlar   ijrosining   buxgalteriya
hisobini   tashkil   qiladi.   Moliya   organlari   byudjet   tashkilotlarining   hisob   va
hisobotlarini   tekshiradi   va   ularga   tegishli   ko’rsatmalar   beradi.   Har   bir   moliya
organi   o’zi   ijro   etayotgan   byudjetning   ijrosi   to’g’risidagi   hisobotni   va   muayyan
ma’muriy-hududiy   birlik   byudjeti   ijrosi   to’g’risidagi   yig’ma   hisobotni   tuzadi.
Davlat   byudjeti   ijrosining   buxgalteriya   hisobi   bo’yicha   moliya   organlarining
vazifalariga:  
1) byudjet   daromadlari   buxgalteriya   hisobini   yuritish   va   bank   muassasalariga
kelib   tushgan   daromadlaming   byudjetlar   o’rtasida   to’g’ri   taqsimlanishi   ustidan
nazoratni olib borish;  
2) bank  muassasalarida  saqlanilayotgan  byudjetning  naqd  pulían 
buxgalteriya hisobini yuritish;  
14  
  3) byudjet ijrosi bilan bog’liq bo’lgan turli operatsiyalar (byudjetlar o’rtasidagi
o’zaro hisob-kitoblar, byudjetlarga ssudalar berish va byudjetlardan ssudalar olish
bo’yicha operatsiyalar va boshqalar) buxgalteriya hisobini yuritish;  
4) byudjetlarda   tashkil   qilinadigan   fondlar   va   zaxiralar   buxgalteriya   hisobini
yuritish; 5) o’zlari ijro etayotgan byudjetlar ijrosi to’g’risidagi hisobotlami tuzish;  
6) quyi   moliya   organlarida   va   byudjet   mablag’larini   tasarruf   qiluvchilarda
buxgalteriya   hisobining   yuritilishi,   hisobotning   tuzilishi   va   uslubi   ustidan   nazorat
qilish;  
7) buxgalteriya hisobi va hisobotini markazlashtirish va mexanizatsiyalashtirish
bo'yicha   tadbirlaming   amalga   oshirilishi   ustidan   nazorat   qilish   kiradi.   Yuqorida
ko'rsatilgan   vazifalar   0’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligida   uning   davlat
byudjeti   bosh   boshqarmasiga,   boshqa   moliya   organlarida   esa   moliya   organining
bosh buxgalteri boshqaradigan buxgalteriyaga yuklatilgan. 
Respublika   byudjeti   ijrosining   buxgalteriya   hisobini   0’zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirligi   davlat   byudjeti   bosh   boshqarmasi   Davlat   byudjeti
ijrosi va hisobi bolimi yuritadi. Mahalliy byudjetlar ijrosining buxgalteriya hisobini
tegishli   moliya   organlarining   buxgalteriya   xizmatlari   yuritadi.   O’zbekiston
Respublikasi   Moliya   vazirligini   davlat   byudjeti   ijrosining   hisobi   bo’yicha
funksiyalari bo’lib quyidagilar hisoblanadi:  
1) mamlakatning  davlat  byudjeti   ijrosining   buxgalteriya   hisobini   tashkil  qilish
va uning ijrosi to’g’risida hisobot tuzishga uslubiy rahbarlikni amalga oshirish;  
2) byudjet ijrosining buxgalteriya hisobi va byudjet ijrosi to’g’risida hisobotlar
tuzish   bo’yicha   moliya   organlari,   byudjet   tashkilotlari   va   boshqalar   uchun
yo’riqnomalar va uslubiy ko’rsatmalami ishlab chiqish;  
3) joriy   buxgalteriya   hisobining   schyotlar   rejasini   va   schyotlar
korrespondensiyalarini,   buxgalteriya   registrlari   va   boshlang’ich   hujjatlar
shakllarini,   hujjatlar   aylanishi   tartibini,   hisobotlaming   hajmlari   va   shakllarini
belgilash;  
4) respublika byudjeti ijrosini bevosita amalga oshirish;  
5) rcspublika byudjeti ijrosi to’g’risida hisobot tuzish;  
15  
  6) mamlakatning davlat byudjeti ijrosi to’g’risida hisobot tuzish.  
Bundan   tashqari,   0’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   davlat   byudjeti
bosh   boshqarmasi   davlat   byudjeti   ijrosi   va   hisobi   bo'limi   mahalliy   moliya
organlarida byudjet ijrosining buxgalteriya hisobi tashkil qilinishi ustidan bevosita
rahbarlikni   amalga   oshiradi.   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Moliya   vazirligi,
viloyatlar, shaharlar va tumanlar moliya organlarining funksiyalari quyidagilardan
iborat:  2
 
1) o’zlari   ijro   etayotgan   byudjetlaming   hisobini   bevosita   yuritish   va   bu
byudjetlar ijrosi to’g’risida hisobotlar tuzish;  
2) Qoraqalpog’iston   Respublikasi,   viloyat,   shahar,   turnan   byudjeti   ijrosi
to’g’risida yig’ma hisobotlami tuzish.  
Mahalliy moliya organlari tegishli byudjetlar daromadlarini va xarajatlarini,
ulaming   pul   mablag’larini,   fondlarini,   ssudalami,   byudjetlar   o’rtasidagi
hisobkitoblami,   boshqa   byudjetlarga   berilgan   va   ulardan   olingan   mablag’larni   va
byudjet   ijrosi   natijalarini   hisobga   oladi   hamda   ular   tomonidan
moliyalashtirilayotgan byudjet tashkilotlarida hisob va hisobotni tashkil qilinishini
tekshiradi. Mahalliy moliya organlari respublika byudjetini kassa ijrosining hisobi
bo’yicha va moliyalashtirishga doir operatsiyalami banklar tomonidan bajarilishini
nazorat   qiladi.   Mahalliy   moliya   organlari   mahalliy   byudjetlaming   daromadlari   va
xarajatlarini   analitik   hisobini   olib   boradi.   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   byudjeti
va mahalliy byudjetlar ijrosining buxgalteriya hisobi 0’zbekiston Respublikasi 
Moliya   vazirligi   tomonidan   ishlab   chiqilgan   va   tasdiqlangan   yo’riqnoma   asosida
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   Moliya   vazirligi,   viloyatlar   va   Toshkcnt   shahar
moliya   boshqarmalari,   shaharlar   va   tumanlar   moliya   bo’limlari   tomonidan   olib
boriladi.   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   byudjeti   va   mahalliy   byudjetlar   kassa
ijrosi   0   ‘zbekiston   Respublikasi   Markaziy   banki   va   0’zbekiston   Respublikasi
Moliya   vazirligining   «   0’zbekiston   Respublikasi   davlat   byudjeti   kassa   ijrosi
bo’yichayo’riqnoma»siga   muvofiq   amalga   oshiriladi.   Qoraqalpog’iston
Respublikasi   respublika   byudjeti,   viloyatlar,   shaharlar   va   tumanlar   byudjetlari
2  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Bandlik sohasida davlat siyosatini yanada takomillashtirish va mehnat 
organlari faoliyati samaradorligini tubdan oshirish chora-tadbirlari to‘g‘risida” gi Farmoni. 2017 yil 24 may  
16  
  hisobvaraqlaridagi hamda bu byudjetlardan moliyalashtirilayotgan tashkilotlaming
hisobvaraqlaridagi   byudjet   mablag’larining   qoldig’i   to’g’risidagi   m   a’lumotni
«0’zbekiston   Respublikasi   davlat   byudjeti   kassa   ijrosi   bo’yicha   yo’riqnoma»da
belgilangan   tartibda   va   muddatlarda   0’zbekiston   Respublikasi   bank   muassasalari
tegishli   moliya   organlariga   taqdim   etadi.   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   byudjeti
va   mahalliy   byudjetlardan   kapital   qo’yilmalami   moliyalashtirish   0’zbekiston
Respublikasi   bank   muassasalarida   ochilgan   hisobvaraqlar   orqali   bu   masala
bo’yicha   0’zbekiston   Respublikasi   Moliya   vazirligi   va   0’zbekiston   Respublikasi
Markaziy   bankining   amaldagi   me’yoriy   hujjatlariga   muvofiq   amalga   oshiriladi.
0’zbekiston   Respublikasi   tijorat   banklari   va   0’zbekiston   Respublikasi   Markaziy
banki   muassasalari   belgilangan   shaklda   kapital   qo’yilmalami   moiiyalashtirish
bo’yicha   davriy   va   yillik   hisobotni   belgilangan   tartibda   va   muddatlarda   tcgishli
moliya organlariga taqdim etadi. 
Davlat budjeti quyidagilarni o’z ichiga oladi:  
1) respublika byudjeti;  
2) QoraqaIpog’iston Rcspublikasining byudjeti va mahalliy byudjetlar. 
  Davlat   byudjeti   tarkibida   davlat   maqsadli   fondlari   ham   jamlanadi.
Qoraqalpog’iston   Respublikasi   byudjeti   Qoraqalpog'iston   Respublikasining
respublika   byudjetini   hamda   respublikaga   (Qoraqalpog’iston)   bo’ysunuvchi
tumanlar   va   shaharlar   byudjetlarini   o’z   ichiga   oladi.   Viloyatning   byudjeti   viloyat
byudjetini, viloyat tarkibiga kiruvchi tumanlar va shaharlar byudjetlarini o ‘z ichiga
oladi.   Tumanlarga   bolinadigan   shahar   byudjeti   shahar   byudjetini   va   shahar
tarkibiga kiruvchi tumanlar byudjetlarini o’z ichiga oladi. Tumanga bo’ysunadigan
shaharlari bo’lgan tumanning byudjeti tuman byudjeti va tuman tarkibiga kiruvchi
shaharlar   byudjetlarini   o’z   ichiga  oladi.   Demak,   O’zbekiston   Respublikasi   Davlat
byudjeti o’z ichiga respublika byudjeti, Qoraqalpog’iston Respublikasi byudjeti va
mahalliy byudjetlarni oladi. Bundan tashqari Davlat byudjeti tarkibida Respublika
yo’l   fondi,   0’zbekiston   Respublikasi   Davlat   mol-mulki   qo’mitasining   maxsus
hisobvarag’i,   Ish   bilan   ta’minlashga   ko’maklashuvchi   davlat   fondi   hamda
0’zbekiston   Respublikasi   budjtdan   tashqari   Pensiya   fondi   mablaglari   jamlanadi.
17  
  Davlat   byudjetiga   kclib   tushgan   mablaglarning   to’g’ri   va   o’z   vaqtida   kirim
qilinishini ta’minlash maqsadida 0’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligining 
23402   «Respublika   byudjetining   mablag'lari»   hisobvarag’i   Markaziy   bankning
Toshkent   shahar   va   hududiy   Bosh   boshqarmalarining   Hisob-kitob   kassa
markazlarida   hamda   tijorat   banklarida   byudjet   daromadlari   tasnifiga   asosan
ochiladi. 
Davlat   byudjetining   buxgalteri   hisobi,   byudjetga   daromadlar   tushumi
ustidan,  har  bir  soliq  to’lovchi   tomonidan byudjetga  to’lovlami   o’tkazishi  ustidan
tizimli   nazoratni   ta’minlash   vazifasini   bajaradi.   Byudjet   daromadlari   asosan   bank
muassasalariga   tushadi.   Buxgalteriya   hisobi   ma’lumotlaridan   foydalanib,   moliya
organlari   bank   muassasalari   tomonidan   daromadlar   tushumlarini   respublika
byudjeti   va   mahalliy   byudjetlarga   to’g’ri   o’tkazayotganligini   kuzatib   boradi.   Yil
boshiga   qadar   moliya   organlari   bank   muassasalariga   har   bir   turnan   yoki   shahar
bo’yicha   xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   va   tashkilotlaming   ro’yxati   va   ulardan
undiriladigan to'lovlar ro’yxati, bu to’lovlar qaysi byudjetga va byudjet tasnifining
qaysi   boMimiga   to’lovlar   o’tkazilishi   kerakligi   to’g’risida   xabar   beradi.   Bir
vaqtning   o'zida   bank   muassasalariga   har   yili   umumdavlat   soliqlari   va
daromadlarining   taqsimlanish   hajmlari   va   bu   soliq   va   daromadlardan   mahalliy
byudjetlarga   qilinadigan   ajratmalar   hajmlari   haqida   xabar   beradi.   Moliya
organlarida   byudjet   daromadlarining   buxgalteriya   hisobini   moliya   organining
buxgalteriya   xizmati   olib   boradi,   ulaming   tezkor   hisobini   esa   soliq   organlari   olib
boradi.   Moliya   organining   buxgalteriya   xizmati   faqat   mazkur   byudjetning
daromadlarinigina   hisobga   olib   boradi.   Moliya   organi   funksiyalariga   barcha
daromadlaming, qaysi byudjetga kclib tushishidan qat’iy nazar, hisoblanishi, kelib
tushishi,   hisobga   o’tkazilishi   va   qaytarilishini   hisobga   olish   kiradi.   Soliq   organi
daromadlar   turlari   bo’yicha   shaxsiy   schyotlar   olib   boradi,   byudjetga   tushgan
daromadlaming   tezkor   ma’lumotlarini   aniqlaydi.   Byudjet   daromadlari   turli
hujjatlarga   asosan   byudjet   tasnifi   bo’yicha   hisobga   olinadi.   To’lov   hujjatlari
tushgan daromadlaming turlari va ulaming to’lovchilarini aniqlash imkonini beradi.
Mahalliy   byudjet   mablag'lari   depozit   hisobvarag'i   bo’yicha   bank   muassasasining
ko’chimiasiga   ilova   qilingan   to’lov   hujjatlari,   mazkur   byudjet   daromadlarining
18  
  buxgalteriya   hisobi   uchun   asosiy   hujjat   bo’lib   xizmat   qiladi.   Mahalliy   moliya
organi   faqat   mazkur   byudjetga   tushgan   daromadlarinigina   emas,   balki   respublika
byudjetiga   o’tkaziluvchi   daromadlami   ham   nazorat   qiladi.   Shuning   uchun   bank
muassasasi   unga   qaysi   byudjetga   tushishidan   qat’iy   nazar   barcha   daromadlar
hisobvaraqlari   bo'yicha   ko’chirmalami   ham   mahalliy   moliya   organlariga   jo
‘natadi. 3
 
4.   Davlat maqsadli jamg’armalari byudjetlari daromadlari ijrosi
hisobini maqsadi hamda vazifalari.  
Mahalliy   byudjet   mablaglari   depozit   hisobvaraglardan   ko’chirmani   bank
muassasasi   moliya   organiga   har   kuni,   rcspublika   budjctining   hisobvarag   i   ko
chirmalarini   esa—har   hafta   yoki   undan   uzoqroq   muddat   oralig’ida   va   har   oyning
1kuniga   jo   ‘natishga   majburdir.   Moliya   organining   budjcti   bo’yicha   buxgaltcriya
xizmati bank muassasasining mahalliy byudjet mablag’lari depozit hisobvarag’idan
olgan   ko’chirmalarning   to’g’riligini   uning   ma’lumotlarini   unga   ilova   qilingan
hujjatlar   ma’lumotlari   bilan   solishtirish   yo’li   orqali   tckshiradi.   So’ng,   daromad
turlari   bo’yicha   hujjatlami   guruhlab,   mahalliy   byudjet   mablag’lari   depozit
hisobvarag’iga   tushgan   daromadlar   to’g’risida   ma’lumotnomani   tuzadi.
Ma’lumotnoma   har   kuni   tuziladi.   Daromadlar   unga   byudjet   tasnifining   har   bir
bo’linmasi   bo’yicha   umumiy   summalarda   yoziladi.   Ma’lumotnoma   asosida
memorial-order tuziladi va sintetik hisob schyotlari bo’yicha «Boshjurnal» kitobiga
va analitik hisobning schyotiari bo'yicha «Daromadlar” kitobiga yoziladi. Bundan
so’ng to’lov hujjatlarining ikkinchi nusxalari tcgishli soliq organlariga daromadlar
va   soliqlar   to’lovchilar   bilan   hisob   kitoblar   hisobida   qayd   qilish   uchun   beriladi.
Respublika   byudjetining   shaxsiy   hisobvarag’laridan   ko’chirma   to’lov   hujjatining
ikkinchi nusxasi bilan moliya organiga kelib tushadi, so’ng to’lovchilaning shaxsiy
schyotlarida   qayd   qilish   uchun   tcgishli   soliq   organiga   yuboriladi.   O’zbekiston
Respublikasi   Markaziy  bankining oylik  hisoboti  0’zbekiston  Respublikasi  Moliya
vazirligida   respublika   byudjeti   daromadlarining   buxgalteriya   hisobi   uchun   asos
bo’lib xizmat qiladi.  
3   www.mf.uz  (O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi sayti);  
19  
  Byudjet tashkilotining xarajatlar smetasining ijrosi  bo’yicha balansi bir tom
onli   yoki   ikki   tomonli   shakldagi   jadval   ko’rinishida   taqdim   etilishi   m   um   kin.
Jadvalning   bir   qism   ida   mablag’laming   turlari   yoki   joylanishi   va   foydalanish
bo’yicha qayd qilinsa, boshqa qismida csa byudjet tashkilotining mablag’lari ulam
ing   tashkil   etilish   manbalari   bo’yicha   qayd   qilinadi.   Buxgalteriya   balansi
mablag’larining turlari, joylanishi va foydalanish bo’yicha qayd qilinadigan qismi
buxgaltcriya   balansining   aktivi   deb   ataladi.   Mablaglar,   ularning   tashkil   topish
manbalari   bo’yicha   qayd   qilinadigan   balansning   boshqa   qismi   buxgaltcriya
balansining passivi deb ataladi.  
Byudjet   tashkiloti   balansining   tuzilishi   xo’jalik   yurituvchi   subyektning
balansi   tuzilishidan   jiddiy   ravishda   farq   qiladi.   Byudjet   tashkilotlari   o’z
faoliyatlarini   amalga   oshirish   uchun   kerakli   m   ablag’larni   byudjetdan   oladi,
shuning   uchun   ham   ular   o’zlarining   aylanma   mablag’lariga   ega   bo’lmaydi   va
bankdan ssudalar ololmaydi.  
Byudjet tashkilotining balansida «Nizom fondi» subschyoti yo’q. Balansning
aktividagi   «Asosiy   vositalar»   schyotidagi   ma’lumotlarga   balansning   passividagi
«Asosiy vositalardagi fond» va «Asosiy vositalam ing eskirishi» subschyotlaridagi
ma’lumotlarga to’g’ri keladi, balansning aktividagi «Kam baholi va tez eskiruvchi
buyumlar» subschyotiga esa balansning passividagi «Kam baholi va tez eskiruvchi
buyumlardagi   fond»   subschyotidagi   ma’lumotlarga   to’g’ri   keladi.   Barcha   moddiy
qiymatliklar,   pul   mablag’lari   va   hisob-kitoblardagi   mablag’lar   balans   passividagi
umumiy   qoida   bo’yicha   byudjetdan   moliyalashtirish   va   maxsus   mablag’larning
daromadlari   hamda   qisman   kreditorlik   qarzlari   bilan   qoplanadi.   Byudjet
tashkilotining   buxgalteriya   balansining   xususiyatlari   xo’ja   lik   yurituvchi
subyektlarga   nisbatan   shulardan   iboratdir.   Byudjet   tashkilotining   buxgalteriya
balansi   byudjetdan   moliyalashtiriladigan   xarajatlar   smetasini   ijrosi,   maxsus
mablag’larning   smetalari   ijrosi   va   boshqa   byudjetdan   tashqari   mablag’lar   bilan
operatsiyalarni   qayd   qiladi.   Byudjet   tashkilotining   xarajatlar   smetalarini   ijrosi
bo’yicha buxgalteriya balansining aktivi va passivi quyidagi bo'limlardan iboratdir:
Aktiv: 
20  
  I. Asosiy vositalar.  
II. Material zaxiralari. 
III. Kam baholi va tez cskiruvchi buyumlar. 
IV. Ishlab chiqarishga va boshqa maqsadlarga qilingan xarajatlar.  
V. Pul mablag’lari.  VI. Hisob-kitoblar.  
VII. Xarajatlar.  
VIII.Zararlar. 
IX.   Kapital   qo’yilmalarga   qilingan   xarajatlar.
Passiv:  
I. Moliyalashtirish.  
II. Maqsadli   yo’nalishlar   b   o   ‘yicha   m   ablag’lar   va   fondlar.   III.
Hisob-kitoblar.  
IV. Daromadlar va sotish.  
V. Kapital qurilishni moliyalashtirish.  
Byudjet   tashkilotining   xarajatlar   smetalarini   ijrosi   bo’yicha   balansini
aktivida:   byudjet   tashkilotiga   tegishli   bo’lgan   asosiy   vositalar,   shu   jumladan,
ijaraga berilganlari ham; moddiy zaxiralar (omborga kelib tushganlari ham, yo’lda
bo’lganlari ham); byudjet tashkilotining bankdagi hisobvaraqlaridagi va kassadagi
pul   mablagiari;   hisobdor   shaxslar   va   debitorlar   bilan   hisobkitoblar;   byudjet
tashkilotini   saqlashga   qilingan   xarajatlar;   byudjet   tashkiloti   tarkibiga   kiruvchi
nizomga ega boim agan xo’jaliklam ing ishlab chiqarish xarajatlari va zararlari va
boshqalar   haqidagi   ma’lumotlar   keltiriladi.   Byudjet   tashkilotining   xarajatlar
smetalarini   ijrosi   b   o   ‘yicha   balansini   passivida:   byudjetdan   moliyalashtirish;
maxsus   darom   adlar;   asosiy   vositalardagi   fond;   kam   baholi   va   tez   eskiruvchi
buyum lardagi fond; ish haqi bo’yicha ishchi va xizmatchilar bilan tugallanm agan
hisobkitoblar; krcditorlar bilan hisob-kitoblar; byudjet tashkiloti tarkibiga kiruvchi
nizomga   ega   bo’lmagan   yordamchi   xo’jaliklam   ing   daromadlari   va   foydalari   va
boshqalar   haqidagi   m   a’lumotlar   keltiriladi.   Byudjet   tashkilotining   xarajatlar
21  
  smetasining   ijrosi   bo’yicha   balansi   shunday   tuzish   kerakki,   m   a’lum   sanaga
xarajatlar smetasining ijrosi jarayoni holati ko’rinib turadigan bo’lsin.  
U   byudjet   tashkilotining   mavjud   pul   mablag’larini,   moddiy   zaxiralarini,
xarajatlarini   va   hisob-kitoblarini   va   bu   mablag’larning   manbalarini,   ya’ni,
byudjetdan moliyalashtirish miqdorini va boshqa manbalami, to’la qayd qiladi. 
Byudjet   tashkilotining   operatsiyalarini   joriy   buxgalteriya   hisobi   0   ‘zbekiston
Respublikasi   M   oliya   vazirligi   tomonidan   tasdiqlangan   schyotlar   rejasi   (ro’yxati)
belgilangan tizimi bo’yicha olib boriladi.  
Operatsiyalar   boshlang’ich   hujjatlarda   qayd   qilinadi,   keyin   hujjatlardagi
yozuvlar   subschyotlar   bo’yicha   tarqatiladi   va   buxgalteriya   balansida   um   um
lashtiriladi. Schyotlar rejasi (ro'yxati) byudjet tashkilotining operatsiyalarini joriy 
buxgalteriya   hisobi   uchun   tayinlangan   va   ma’lum   tartibda   raqamlangan
buxgalteriya   hisobining  birinchi  tartibli   va  ikkinchi   tartibli  schyotlarining  tizimga
solingan   ro   ‘yxatidir.   Byudjet   tashkilotlari   uchun   subschyotlarning   yagona   rejasi
o’rnatilgan.   Mablag’lar   bir   turdagi   schyotlar   rejasida   o’xshash   guruhlarga
birlashtirilgan   alohida-alohida   olingan   subschyotlarda   hisobga   olinadi.   Schyotlar
birinchi tartibli schyotlarga (sintetik schyotlarga) va ikkinchi tartibli schyotlarga 
(subschyotlarga) bo’linadi.  
Byudjet   tashkilotlarida   operatsiyalaming   sintetik   hisobi   ikkinchi   tartibli
schyotlar   bo’yicha   olib   boriladi,   shuning   uchun   ham   joriy   hisobda   odatda
subschyotning uch xonali raqami qo’llaniladi. Agar birinchi tartibli schyot ikkinchi
tartibli   schyotlarga   (subschyotlarga)   bolinmagan   bo’lsa,   u   holda   ularning   ikki
xonali   raqamiga   nol   qo-’shib   qo’llaniladi.   Joriy   buxgalteriya   hisobida   schyotlar
ro’yxatida   belgilangan   raqamlanishlarga   va   nomlariga   muvofiq   mazkur   byudjet
tashkilotiga   kcrak   bo’lgan   subschyotlar   aniqlanadi   va   shu   subschyotlargina
ochiladi   va   qo’llaniladi.   Byudjet   tashkilotlarining  yagona   schyotlar   ro’yxati   tartib
yo   ‘sin   usuliga   xos   ravishda   raqamlangan.   Buning   mazmuni   shuni   bildiradiki,
bo’limlar   rim   raqamlari   bilan   raqamlanadi,   schyotlar   esa   arab   raqamlari   bilan
raqamlanadi. 
 
22  
     
23  
  O’ZBEKISTON RESPUBLIKASINING BYUDJET KODEKSI
Umumiy qism 
I bo’lim. 
Umumiy qoidalar 
1-bob. Asosiy qoidalar 
1-modda. Ushbu Kodeks bilan tartibga solinadigan munosabatlar 
Ushbu   Kodeks   O’zbekiston   Respublikasining   byudjet   tizimi   byudjetlarini
(bundan   buyon   matnda   byudjet   tizimi   byudjetlari   deb   yuritiladi)   shakllantirish,
tuzish, ko’rib chiqish, qabul qilish, tasdiqlash, ijro etish, davlat tomonidan mablag’
jalb qilish va byudjet to’g’risidagi qonun hujjatlari ijrosini nazorat qilish sohasidagi
munosabatlarni tartibga soladi. 
2-modda. Byudjet to’g’risidagi qonun hujjatlari 
Byudjet to’g’risidagi qonun hujjatlari ushbu Kodeks va boshqa qonun 
hujjatlaridan iboratdir. 4
 
Byudjet   to’g’risidagi   qonun   hujjatlarining   boshqa   qonun   hujjatlarida
ko’rsatilgan normalari ushbu Kodeksga muvofiq bo’lishi kerak. 
Agar   O’zbekiston   Respublikasining   xalqaro   shartnomasida   O’zbekiston
Respublikasining   byudjet   to’g’risidagi   qonun   hujjatlarida   nazarda   tutilganidan
boshqacha qoidalar belgilangan bo’lsa, xalqaro shartnoma qoidalari qo’llaniladi. 3-
modda.   Ushbu   Kodeksda   qo’llaniladigan   asosiy   tushunchalar   Ushbu   Kodeksda
quyidagi asosiy tushunchalar qo’llaniladi: 
aylanma kassa mablag’i — moliya yilida O’zbekiston Respublikasi 
respublika   byudjetining,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   respublika   byudjetining,
viloyatlar viloyat byudjetlarining va Toshkent shahri shahar byudjetining, tumanlar
va   shaharlar   byudjetlarining   shaxsiy   g’azna   hisobvaraqlarida   turgan   byudjet
mablag’larining   yo’l   qo’yiladigan   eng   kam   miqdori;   byudjetdan   ajratiladigan
4   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish
bo‘yicha   Harakatlar   strategiyasi   to‘g‘risida”gi   2017-yil   7-   fevraldagi   PF-4947-son   Farmoni,   Xalq   so‘zi,
2017-y., 28 (6722)-son; O‘zbekiston Respublika qonun hujjatlari to‘plami, 2017-y., 6-son, 70-modda.  
24  
  mablag’lar   —   O’zbekiston   Respublikasining   Davlat   byudjetidan   va   davlat
maqsadli   jamg’armalari   byudjetlaridan   byudjet   tashkilotlari   hamda   byudjet
mablag’lari oluvchilar uchun nazarda tutiladigan pul mablag’lari; Qarang: Mazkur
Kodeksning 16-moddasi. 
byudjet jarayoni ishtirokchilari — davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari,
davlat   moliyaviy   nazorat   organlari,   byudjet   tashkilotlari   va   byudjet   mablag’lari
oluvchilar;   byudjet   mablag’larini   taqsimlovchi   —   o’z   tasarrufida   O’zbekiston
Respublikasining   respublika   byudjetidan   mablag’   oladigan   tashkilotlarga   ega
bo’lgan   yuridik   shaxs,   shuningdek   O’zbekiston   Respublikasining   respublika
byudjetidan   moliyalashtiriladigan   byudjet   tashkiloti   yoki   byudjet   mablag’lari
oluvchi;   byudjet   sohasidagi   vakolatlar   —   byudjet   jarayoni   ishtirokchilarining
byudjet 
munosabatlari   sohasidagi   vakolatlari;   byudjet   ssudasi   —   qaytarish   sharti   bilan
yuqori   turuvchi   byudjetdan   quyi   turuvchi   byudjetga,   shuningdek   davlat   maqsadli
jamg’armalariga,   rezident-yuridik   shaxsga   ajratiladigan   pul   mablag’lari;   byudjet
tashkilotlarining  byudjetdan  tashqari  jamg’armalari  —  qonun  hujjatlarida  nazarda
tutilgan   manbalar   hisobidan   byudjet   tashkiloti   tasarrufiga   kelib   tushadigan
mablag’lar;   byudjet   tizimi   byudjetlari   —   O’zbekiston   Respublikasining   Davlat
byudjeti,   davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlari   va   byudjet   tashkilotlarining
byudjetdan   tashqari   jamg’armalari;   byudjetlararo   transfertlar   —   O’zbekiston
Respublikasining   respublika   byudjetidan   Qoraqalpog’iston   Respublikasi
byudjetiga, viloyatlar  va  Toshkent   shahar   mahalliy byudjetlariga, davlat  maqsadli
jamg’armalariga   hamda   buning   aksicha   o’tkaziladigan,   shuningdek
Qoraqalpog’iston   Respublikasining   respublika   byudjetidan,   viloyatlarning   viloyat
byudjetlaridan   va   Toshkent   shahrining   shahar   byudjetidan   tumanlar   va   shaharlar
byudjetlariga hamda buning aksicha o’tkaziladigan mablag’lar; vaqtinchalik kassa
uzilishi — joriy moliya yilining muayyan davrida byudjet 
tizimi   byudjetlarining   xarajatlari   daromadlaridan   vaqtinchalik   oshib   ketishi;
vaqtinchalik  xarajatlar   smetasi   —  byudjet   tashkilotining  yoki   byudjet   mablag’lari
oluvchining xarajatlar smetasi  tasdiqlanguniga va ro’yxatdan o’tkazilguniga qadar
amal   qiladigan   hujjat   bo’lib,   unda   qonun   hujjatlaridagi   o’zgartirishlar   hisobga
25  
  olingan holda uning uchun nazarda tutilgan byudjetdan ajratiladigan mablag’lar har
oy uchun aks ettiriladi; 
Davlat byudjeti profitsiti — muayyan davrda O’zbekiston Respublikasining
Davlat byudjeti daromadlarining uning xarajatlaridan oshib ketishi; 
Davlat  byudjeti  taqchilligi  —  muayyan  davrda  O’zbekiston
Respublikasining Davlat byudjeti xarajatlarining uning daromadlaridan oshib
ketishi; davlat tomonidan mablag’ jalb qilish — aktivlarni jalb etish, bu bo’yicha 
O’zbekiston   Respublikasining   qarz   oluvchi   sifatidagi   yoki   qarz   oluvchi-
rezidentlarning kreditlarini (qarzlarini) to’lashga 
kafil   sifatidagi   majburiyatlari   yuzaga   kelishi;   davlat   xaridlari   —   byudjet   tizimi
byudjetlarining mablag’lari hisobidan 
amalga   oshiriladigan   tovarlar   (ishlar,   xizmatlar)   xaridlari;   davlat   qarzi   —
O’zbekiston Respublikasining ichki va tashqi mablag’larni 
jalb   qilish   natijasida   vujudga   kelgan   majburiyatlari;   daromadlar   va   xarajatlar
smetasi — byudjet tashkilotlari byudjetdan tashqari jamg’armalarining tegishli yil
choragi   yoki   moliya   yili   uchun   kutilayotgan   tushumlari   va   xarajatlari   aks
ettiriladigan hujjat; 
donorlar   —   O’zbekiston   Respublikasiga,   O’zbekiston   Respublikasi
Hukumatiga, fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlariga, faoliyati 
O’zbekiston Respublikasining qonun hujjatlariga zid bo’lmagan yuridik va
jismoniy shaxslarga beg’araz asosda mablag’lar ajratadigan davlatlar, davlatlarning
hukumatlari, xalqaro va chet el hukumat tashkilotlari, chet el fuqarolari,
shuningdek  O’zbekiston  Respublikasi  Vazirlar  Mahkamasi 
tomonidan belgilanadigan ro’yxatga kiritilgan xalqaro va chet el nohukumat
tashkilotlari; dotatsiya — byudjet tizimi byudjetlariga ularning o’z daromadlari
etishmagan taqdirda daromadlar bilan xarajatlar o’rtasidagi farqni qoplash uchun
qaytarmaslik sharti bilan ajratiladigan pul mablag’lari; jamlanma xarajatlar smetasi
— byudjet mablag’larini taqsimlovchi tomonidan o’z tasarrufidagi byudjet
tashkilotlarining va byudjet mablag’lari oluvchilarning xarajatlar smetalari asosida
tuziladigan xarajatlar smetasi; moliya yili — birinchi yanvardan o’ttiz birinchi
dekabr kuni oxirigacha 
26  
  bo’lgan   vaqtni   o’z   ichiga   oluvchi   davr;   moliyaviy   majburiyatlar   —   byudjet
tashkilotlarida   va   byudjet   mablag’lari   oluvchilarda   ularga   pul   mablag’larini
o’tkazish   majburiyatini   yuklovchi   hujjatlar,   shu   jumladan   ijro   hujjatlari   asosida
yuzaga   keladigan   majburiyatlar;   subventsiya   —   muayyan   maqsadlarga   sarflash
sharti bilan yuqori turuvchi byudjetdan quyi turuvchi byudjetga qaytarmaslik sharti
bilan   ajratiladigan   pul   mablag’lari;   subsidiya   —   tovarlar   ishlab   chiqarish,   ishlar
bajarish,   xizmatlar   ko’rsatish   va   ularni   realizatsiya   qilishni   moliyalashtirish   yoki
birgalikda   moliyalashtirish   yoxud   maqsadli   xarajatlarning   o’rnini   qisman   qoplash
uchun   byudjet   tizimi   byudjetlari   hisobidan   yuridik   va   jismoniy   shaxslarga
beriladigan   pul   mablag’lari;   tartibga   soluvchi   daromadlar   —   byudjet   tizimi
byudjetlari   o’rtasida   ajratmalar   normativlari   belgilanadigan   umumdavlat   soliqlari
va   boshqa   majburiy   to’lovlar,   shuningdek   soliq   bo’lmagan   to’lovlar.   Soliq
bo’lmagan   to’lovlarga   byudjet   tizimi   byudjetlariga   kelib   tushadigan   soliqlar   va
boshqa   majburiy   to’lovlar   bo’lmagan   to’lovlar   kiradi;   xarajatlar   moddasi   —
byudjet tizimi byudjetlari xarajatlarining iqtisodiy yo’nalishi va to’lovlarning aniq
turlari   bo’yicha   belgilovchi   byudjet   tasnifining   bir   qismi;   xarajatlar   smetasi   —
byudjet   tashkiloti   yoki   byudjet   mablag’lari   oluvchi   tomonidan   moliya   yili   uchun
tuziladigan   va   tasdiqlanadigan,   uning   uchun   nazarda   tutilgan   byudjetdan
ajratiladigan mablag’lar xarajatlar moddalari bo’yicha aks ettiriladigan hujjat; shtat
jadvali — doimiy xodimlar lavozimlari va bo’sh o’rinlar nomlarining 
soni   va   lavozim   maoshlarining   miqdorlari   ko’rsatilgan   ro’yxatni   o’z   ichiga
oladigan,   byudjet   tashkiloti   tomonidan   tuziladigan   hujjat;   shaxsiy   g’azna
hisobvaraqlari — O’zbekiston Respublikasi Moliya 
vazirligining   axborot   tizimida   ochiladigan,   byudjet   tizimi   byudjetlari   ijrosi   bilan
bog’liq   operatsiyalarni   aks   ettirish   uchun   mo’ljallangan   tahliliy   hisob   registrlari;
yuridik   majburiyatlar   —   tuzilgan   shartnomalar,   shuningdek   tegishli   davlat
hokimiyati va boshqaruv organlarining qarorlari asosida byudjet tashkilotlarida va
byudjetdan   mablag’   oluvchilarda   yuzaga   keladigan   majburiyatlar;   o’tkazib
beriladigan   daromadlar   —   tegishli   ma’muriy-hududiy   birlikda   shakllanadigan   va
yuqori   turuvchi   byudjetga   o’tkaziladigan,   ular   qaerda   shakllangan   bo’lsa,
27  
  keyinchalik   o’sha   ma’muriy-hududiy   birlik   byudjetiga   o’tkazib   beriladigan
daromadlar; 
O’zbekiston   Respublikasining   Davlat   byudjeti   (Davlat   byudjeti)   —
davlatning davlat vazifalari va funktsiyalarini moliyaviy jihatdan ta’minlash uchun
mo’ljallangan   markazlashtirilgan   pul   jamg’armasi;   g’aznachilik   bo’linmalari   —
O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi 
G’aznachiligi,   Qoraqalpog’iston   Respublikasi   viloyatlar   va   Toshkent   shahri
bo’yicha G’aznachilik boshqarmalari, tumanlar 
va shaharlar  bo’yicha G’aznachilik  bo’linmalari;  g’aznachilik  memorial  orderi   —
mablag’larni   bir   shaxsiy   g’azna   hisobvarag’idan   boshqa   shaxsiy   g’azna
hisobvarag’iga   o’tkazish   uchun   foydalaniladigan   to’lov   hujjati;   hududiy   moliya
organlari   —   Qoraqalpog’iston   Respublikasining   Moliya   vazirligi,   viloyatlar   va
Toshkent   shahar   hokimliklarining   moliya   boshqarmalari,   tumanlar   va   shaharlar
hokimliklarining moliya bo’limlari; 
4-modda. Byudjet tashkiloti 
Davlat   funktsiyalarini   amalga   oshirish   uchun   belgilangan   tartibda   davlat
hokimiyati organlarining qaroriga ko’ra tashkil etilgan, Davlat byudjeti mablag’lari
hisobidan saqlab turiladigan notijorat tashkilot byudjet tashkilotidir. 
Byudjet tashkilotlarini moliyalashtirish shartlari va ularning byudjet hisobini
yuritish tartibi byudjet to’g’risidagi qonun hujjatlari bilan belgilanadi. 
5-modda. Byudjet mablag’lari oluvchi 
Davlat   byudjetidan   va   davlat   maqsadli   jamg’armalari   byudjetlaridan
mablag’lar oladigan yuridik yoki jismoniy shaxs byudjet mablag’lari oluvchidir. 
Byudjet mablag’lari oluvchi byudjet tashkiloti maqomiga ega bo’la olmaydi. 
Byudjet   mablag’lari   oluvchini   Davlat   byudjeti   va   davlat   maqsadli
jamg’armalari   byudjetlari   mablag’lari   hisobidan   moliyalashtirish   shartlari   byudjet
to’g’risidagi qonun hujjatlari bilan belgilanadi. 
   
28  
  Xulosa 
Biz   byudjet   tashkilotlarini   smeta   asosida   rejalashtirish   va   moliyalashtirish
tartiblarini   o’rgandik,   bu   borada   bugungi   kunda   olib   borilayotgan   islohotlarning
mazmunmohiyatini   ochib   berishga   harakat   qildik,   byudjet   tashkilotlarini
byudjetdan   tashqari   manbalar   hisobidan   mustahkamlash   yo’llarini   tadqiq   qilib,
byudjet   amaliyotida   byudjetdan   tashqari   markazlashgan   va   markazlashmagan
manbalardan   foydalanish   imkoniyatlari   va   shart-sharoitlarini   o’rganib   chiqib,
quyidagi xulosalarni shakllantirishga muvaffaq bo’ldik.  
- bizning   fikrimizcha,   davlat,   mamlakatdagi   bozor   munosabatlarining   qay
darajada   shakllangan   va   rivojlangan   bo’lishiga   qaramay,   ijtimoiy   sohalarni
boshqarish,   ularning   faoliyatini   tashkil   etish   va   moliyalashtirishda   ishtirok   etishi
zarur,   ularning   normal   darajada   faoliyat   qilishi   uchun   davlat   barcha   huquqiy,
tashkiliy va iqtisodiy shart-sharoitlarni yaratib berishi shart: 
- byudjetdan   moliyalanadigan   sohalarga   mablag’larni   to’liq   hajmda   safarbar
etish   imkoniyatini   ta’minlash   maqsadida   davlat   daromadlarining   barqarorligini
ta’minlash va xarajatlarning aniq hisob-kitobini olib borish lozim; 
- ijtimoiy   sohalardagi   ta’lim,   sog’liqni   saqlash   muassasalari   tomonidan
ko’rsatilayotgan   xizmatlarning   sifat   standartlarini   o’rnatish   va   ularga   amal
qilinishini   nazorat   qilishni   yo’lga   qo’yish   lozim,   aks   xolda   xizmatlar   narxining
oshib borishi bilan ularning sifati o’rtasidagi bog’liqlik uzilib bormoqda, malakali
xizmat   qimmat   turishi   bilan   birga,   sifat   standartiga   ham   javob   berishi   kerak,   deb
hisoblaymiz; 
- aholining nochor, ijtimoiy muhofazaga muhtoj qatlamlariga bepul xizmatlar
ko’rsatilishini   davlat   bundan   keyin   ham   o’z   zimmasiga   olishi,   bu   xizmatlarning
to’liq moliyalashtirilishiga erishishi lozim; 
- byudjet   tashkilotlarining   byudjetdan   tashqari   mablag’larni   jalb   qilishga
bo’lgan   harakati   ularning   asosiy   faoliyatiga,   tashkilotning   missiyasini   bajarishga
putur   etkazmasligi   kerak,   shuni   unutmaslik   lozimki,   byudjet   tashkiloti   notijorat
asosida   faoliyat   yurituvchi   muassasa,   shuning   uchun   unda   marketing   masalalari
o’ylab, jamiyatning talab va ehtiyojlaridan kelib chiqqan holda hal etilishi kerak; 
29  
  - aksariyat   aholi   ongida   ta’lim,   va   ayniqsa,   sog’liqni   saqlash   xizmatlarining
bepul   taqdim   etilishi   kerak,   degan   stereotiplar   mustahkam   o’rnashgan,   bu   esa
byudjet   tashkilotlarini   pullik   asosga   o’tkazish   jarayonida   aholi   tomonidan
noroziliklarga  olib  kelmoqda,  lekin  bozor   iqtisodiyoti   talablari,  qolaversa,  “pullik
narsa   qadrli   bo’ladi”   degan   naqldan   kelib   chiqib,   byudjetning   chegaralanganligi
sharoitida   byudjet   tashkilotlarining   ortib   borayotgan   ehtiyojlarini   faqat   davlat
mablag’lari hisobiga qoplashning ob’ektiv tarzda imkoni yo’qligini tushunib etish
vaqti keldi; 
- hozirgi   kunda   byudjet   tashkilotlarining   barcha   byudjetdan   tashqari
daromadlari   barcha   soliqlar   va   majburiy   to’lovlardan   ozod   etilganligini   e’tirof
etgan holda, byudjet tashkilotlarining tijorat faoliyatlarini davlat bundan keyin ham
rag’batlantirib borishi maqsadga muvofiq. 
- byudjet   tashkilotida   shunday   muhitni   yaratish   kerakki,   byudjet   tashkiloti
tomonidan   ko’rsatilayotgan   xizmatlar   natijasidan   unda   ishlayotgan   ko’p   sonli
xodimlarning   shaxsiy   manfaatlari   emas,   tashkilot   manfaatlari   ustuvor   bo’lishi
lozim, deb hisblaymiz. 
Ushbu   xulosalarimizdan   kelib   chiqqan   holda   istiqbolda   byudjet
tashkilotlarini   mablag’larini   shakllantirish   va   ulardan   samarali   foydalanishni
tashkil etish bo’yicha quyidagi tavsiyalarni berishni lozim topdik: 
Davlat byudjetini shakllantirish va uning mablag’laridan foydalanish ustidan 
operativ   nazoratni   ta’minlash   maqsadida   o’z   faoliyatlari   bilan   bog’   liq
munosabatlar   doirasida   byudjet   tizimini   boshqarish   organlari   doirasida
integrallashgan axborot tizimlarini yaratish lozim. 
Mudofa   sektoridagi   harajatlar   tizimini   davlat   byudjeti   gazna   ijrosi   bilan
qamrab   olish   mehanizmini   ishlab   chiqish   lozim.   Bunda   horijiy   mamalakatlarda
ushbu   sohaning   gazna   ijrosi   bilan   qamrab   olish   mehanizmini   urganish   orqali
erishish; 
 
 
30  
  Foydalanilgan  a dabiyotlar  r o’ y xati
1. Me’yoriy-huquqiy hujjatlar: 
1. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O’zbekiston   Respublikasini
yanada   rivojlantirish   bo’yicha   Harakatlar   strategiyasi   to’g’risida”gi   2017-yil   7-
fevraldagi PF-4947-son Farmoni, Xalq so’zi, 2017-y., 28 (6722)-son; O’zbekiston
Respublika qonun hujjatlari to’plami, 2017-y., 6-son, 70-modda. 
2. O’zbekiston   Respublikasi   Mehnat   kodeksi-   T.,   O’zbekiston   2010-yil
(o’zgartirish va qo’shimchalar bilan). 
3. “Xalq   bilan   muloqot   va   inson   manfaatlari   yili”   Davlat   dasturini   ishlab
chiqish va amalga oshirishning tashkiliy chora-tadbirlari to’g’risida”gi O’zbekiston
Respublikasi Prezidentining 2016-yil 17-dekabr F-4760-son farmoyishi, 
O’zbekiston Respublika qonun hujjatlari to’plami, 2017-y., 8-son, 119-modda 
4. O’zbekiston Respublikasi Prezidentining “Bandlik sohasida davlat siyosatini
yanada   takomillashtirish   va   mehnat   organlari   faoliyati   samaradorligini   tubdan
oshirish chora-tadbirlari to’g’risida” gi Farmoni.  2017 yil 24 may 
5. Byudjet   tashkilotlarini   mablag’   bilan   ta’minlash   tartibini   takomillashtirish
to’g’risida” O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 1999 yil 3 sentyabr
414-son Qarori (O’zbekiston Respublikasi Vazirlar mahkamasining 16.06.2007 yil
148-son qarori bilan tasdiqlangan yangi tahriri). 
2. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti asarlari va ma’ruzalari:
1. Mirziyoyev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz. – Toshkent: “O’zbekiston ” NMIU, 2017. – 488 b. 
2. Mirziyoyev   Sh.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   –   har   bir   rahbar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo’lishi   kerak.   –
Toshkent: “O’zbekiston ” NMIU, 2017. – 104 b. 
3. Mirziyoyev   Sh.M.   Erkin   va   farovon,   demokratik   O’zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz. – Toshkent: “O’zbekiston ” NMIU, 2017. – 56 b. 
31  
  4. .   Mirziyoyev   Sh.M.   Qonun   ustuvorligi   va   inson   manfaatlarini   ta’minlash   –
yurt taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. – Toshkent: “O’zbekiston ” NMIU,
2017. – 48 b. 
3. Darslik va o’quv adabiyotlari: 
1. O’zbekiston Respublikasi Byudjet Kodeksi 2018 yil 1-yanvar. 
2.Mehmonov   S.U.,   Ubaydullaev   D.Y.   Byudjet   tashkilo tlarida   buxgalteriya
hisobi. Darslik . “Sano- standart”, Toshkent-2013 
3. Haydarov M., Suvonqulov A., Sugirbaev B., Nurmatov B. Davlat byudjeti
ijrosining   g’aznachilik   tizimi.   O’quv   qo’llanma.   T.:   “IQTISOD-   MOLIYA”,
2010.235b. 
3. Azizova I.A. “Natijaga yo’naltirilgan byudjetlashtirish” T.: 2010 y. 
“infoCOM.UZ MChJ” nashriyoti 152 bet. 
  
32  
  Internet saytlari: 
- www.mf.uz  (O’zbekiston Respublikasi Moliya vazirligi sayti); 
- www.gov.uz  (O’zbekiston Respublikasi Hukumat sayti); 
- www.lex.uz  (O’zbekiston Respublikasi qonunlari bazasi sayti); 
- www.tfi.uz  (Toshkent moliya instituti sayti); 
- www.minfin.ru  (Rossiya Federatsiyasi Moliya vazirligi sayti). 
 
33