Davlat tomonidan xususiy biznes va tadbirkorlikni rivojlanishini rag’batlantirish mexanizmi

Davlat tomonidan xususiy biznes va tadbirkorlini
rivojlanishini rag’batlantirish mexanizmi
Reja :
Kirish
1. Xususiy biznes va tadbirkorlikning mohiyati va iqtisodiyotda tutgan 
o'rni.
2. Kichik biznes va xususiy tadbirkorlikning turlari va faoliyatining 
tashkiliy hamda huquqiy asoslari.
3. Rivojlangan mamlakatlarda xususiy biznes va tadbirkorlikni davlat 
tomonidan qo'llab quvvatlanishi.
4.  O'zbekistonda xususiy biznes va tadbirkorlikning davlat tomonidan 
qo'llab quvvatlanishi va rivojlantirish yo'nalishlari .
Xulosa 
Foydalangan   adabiyotlar   ro ’ yxati Kirish
O’zbekiston   iqtisodiy   islohotlarning   bosh   maqsadi   ochiq   tashqi   siyosatli,
barqaror   ijtimoiy   yo’naltirilgan   bozor   iqtisodiyotini   kuchli   demokratik   huquqiy
davlatni   va   fuqarolar   jamiyatini   qurish   hisoblanadi.   Respublikada   bozor   qayta
o’zgartirishlari qat’iy va izchil amalga oshirilmoqda.
Davlatga tegishli turar joy to’liq xususiylashtirildi, natijada salkam 1,1 mln
kvartira   aniq   egalari   qo’liga   tegdi.   Kichik   xususiylashtirish   tugallandi.   Savdo,
maishiy   xizmat   ko’rsatish   obyektlari,   uncha   katta   bo’lmagan   korxonalar   amalda
to’liq   xususiy   mulk   qo’liga   o’tdi.   Agrofirmalar,   dehqon   xo’jaliklari   va   nodavlat
mulk   shaklidagi   xo’jalik   birlashmalarining   boshqa   turlarini   tashkil   etish   hisobiga
qishloq   xo’jaligini   davlat   tasarrufidan   chiqarish   keng   ko’lamda   olib   borilmoqda.
Xususiy   tadbirkorlik   subyektlari   soni   salkam   300   mingtani   tashkil   etadi,   shu
jumladan ulardan 220 mingdan ortig’i yakka tartibdagi mehnat faoliyati patentlari
bilan ishlamoqda.
Qimmatli   qog’ozlar   bozorini   shakllantirish   va   rivojlantirish   davom
etmoqda.   Respublika   fond   birjasi   orqali   157,7   mln   so’mlik   342,1   ming   aksiya
sotildi.   Ochiq   turdagi   aksionerlik   jamiyatlarining   umumiy   soni   3569   tani   tashkil
etdi. Bank va kredit-pul tizimi takomillashtirilmoqda. Xalqaro banklar va sug’urta
kompaniyalari respublikada o’z faoliyatini kuchaytirmoqda.
Mazkur   Davlat   dasturi   bozor   qayta   o’zgartirishlari   jarayonlarini
jadallashtirish maqsadida chora-tadbirlar majmuini nazarda tutadi va respublikada,
ayniqsa   qishloqda   kichik   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirishning   asosiy
maqsadlari, vazifalari, yo’nalishlarini belgilaydi.
Dasturning bosh maqsadlari quyidagilar hisoblanadi:
aholining keng tabaqalarini bozor faoliyatiga olib kirish, boqimandachilik,
iste’molchilik psixologiyasini bartaraf qilish, tadbirkorlik, xususiy biznes bilan faol
shug’ullanish istagi “kasalligini” yuqtirish;
qishloq xo’jaligi qayta qurilayotganligi munosabati bilan ishsiz qolayotgan
kishilarni ish bilan ta’minlash maqsadida qishloqda yangi ish o’rinlari tashkil etish;
2 qishloqda   bozor   munosabatlari   va   infrastrukturani   jadal   rivojlantirish,
raqobatni rivojlantirish uchun shart-sharoitlarni ta’minlash;
xizmatlar   hajmini,   ayniqsa   bank,   auditorlik,   konsalting,   vositachilik
faoliyati   bilan   bog’liq   ilm-fanni   qo’p   talab   qiladigan   xizmatlar   hajmini   keskin
oshirish;
xo’jalikni   yuritish   samaradorligini   oshirishni,   ichki   bozor   tovarlar   bilan
to’ldirilishini   va   ishlab   chiqarishning   eksportga   yo’naltirilganligini   ta’minlovchi
unchalik   katta   bo’lmagan,   moslashuvchan   ishlab   chiqarishlar,   kichik   va   xususiy
korxonalarni joriy qilish.
Dastur   davlatning   har   tomonlama   qo ’ llab - quvvatlashi ,   tashabbusli ,
yaratuvchi   bozor   jarayoni   asosida   O ’ zbekiston   aholisining   keng   tabaqalari
tomonidan   amalga   oshiriladi .   Dastur   to ’ rtta   qismni   —   kichik   biznesni
rivojlantirish ,   ayniqsa   qishloqda   faol   rivojlantirish   va   faoliyat   ko ’ rsatishi   uchun
bozor   infrastrukturasi   va   shart - sharoitlar   yaratish ,   davlat   tomonidan   qo ’ llab -
quvvatlash   chora - tadbirlari ,  moliyaviy   ta ’ minot   va   tashkiliy   tadbirlar   qismlarini   o ’ z
ichiga   oladi .
1.  Xususiy   biznes   va   tadbirkorlikning   mohiyati   va   iqtisodiyotda   tutgan
o ' rni .
1.   Qishloqda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   ishlab   chiqarish
infrastrukturasini   ustuvor   rivojlantirish   amalga   oshiriladi .   Bunda   asosiy   e ’ tibor
melioratsiya ,   gidrotexnika ,   elektr   energiyasi   inshootlari   va   tarmoqlarini
rivojlantirishga ,   yerlarni   sug ’ orishga ,   eroziyaga   qarshi   tadbirlarni   amalga
oshirishga ,   ko ’ p   yillik   ko ’ chatlar   ekish ,   sanoatning   qayta   ishlovchi   korxonalarini
qurish   va   texnika   bilan   qayta   uskunalashga   qaratiladi .   Qishloq   joylarda   kichik   va
xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish   uchun   zarur   bo ’ lgan   muhandislik   va   ishlab
chiqarish   infrastrukturasi   obyektlari ,   vodoprovodlar ,   kanalizatsiya   tizimi   va
inshootlari ,   gaz   va   elektr   ta ’ minoti   tarmoqlari ,   yo ’ llar ,   telekommunikatsiya
tizimlari   ustuvor   ko ’ riladi .   Qishloqda   ishlab   chiqarish   infrastrukturasini
shakllantirish   davlat   dasturi   va   mahalliy   dasturlarga   muvofiq   amalga   oshiriladi .
3 2.   Qishloqda   bozor   infrastrukturasini   tashkil   etish   va   uni   jadal   yaratish
jarayonlarini   boshqarish ,  uni   jahon   iqtisodiyoti   talablariga   moslashtirish   maqsadida
respublika   viloyatlarida   bozor   qayta   o ’ zgartirishlarini   davlat   yo ’ li   bilan   qo ’ llab -
quvvatlashni   ta ’ minlashga ,   bozor   infrastrukturasini   rivojlantirishning   samarali
tizimini   shakllantirishga ,   respublika   ichki   va   tashqi   iqtisodiy   xo ’ jalik   aloqalarini
muvofiqlashtirish   va   rivojlantirishga   da ’ vat   etilgan   Tadbirkorlik   departamentlari
tashkil   etiladi .
Xususiy   tadbirkorlikni   va   kichik   biznesni   qo ’ llab - quvvatlash   fondi  ( Biznes -
fond ) ning   xususiy   tadbirkorlarga   va   kichik   biznesga   kreditlar   berish ,  shu   jumladan
imtiyozli   kreditlar   berish   asosida   investitsiya   loyihalarini   mablag ’   bilan
ta ’ minlashni ,   ularning   ustav   sarmoyalarida   ishtirok   etishni ,   maslahat   va   axborot
xizmatlari   shaklida   texnik   yordam   ko ’ rsatishni   amalga   oshiruvchi   hududiy
tarmoqlari   rivojlanadi .   Xususiy   tadbirkorlikni   va   kichik   biznesni   sug ’ urta   yo ’ li
bilan   himoya   qilish   bo ’ yicha   hududiy   agentliklar   tashkil   etiladi .   Bu   agentliklar
tadbirkorlik   tavakkalchiliklarini   imtiyozli   shartlarda   sug ’ urta   yo ’ li   bilan   himoya
qilgan ,   to ’ lanmagan   qarzlar   uchun   qarzdorlarning   javobgarligini   sug ’ urta   qilgan ,
xususiy   tadbirkorlik   va   kichik   biznesni   rivojlantirishga   yo ’ naltirilayotgan   chet   el
investitsiyalari   sug ’ urta   yo ’ li   bilan   himoya   qilinishini   ta ’ minlagan   holda   kichik   va
xususiy   korxonalarning   kreditlar ,   shu   jumladan   imtiyozli   kreditlar   olishlari   uchun
investitsiya   loyihalarini   baholaydilar   va   ekspertizadan   o ’ tkazadilar .   Kichik   biznes
va   xususiy   tadbirkorlikni   qo ’ llab - quvvatlovchi   boshqa   fondlar ,   sug ’ urta
muassasalari   tashkil   etiladi .
Respublika   mintaqalarida   davlat   organlarida   tadbirkorlik   tuzilmalari
manfaatlarini   ifodalaydigan ,   bozor   konyunkturasini   o ’ rganishda ,   axborot - tahliliy
materiallarni   tayyorlash   va   tarqatishda ,   korxonalarni   ro ’ yxatga   olishda ,   yangidan
tashkil   etilayotgan   korxonalar   ta ’ sis   hujjatlarini   tayyorlashda ,   yuridik   va   texnik
maslahatlar   berishda   ko ’ maklashadigan  “ Tadbirkorlar   palatasi ”  tashkil   etiladi .
Qishloqda   qishloq   joylardagi   kichik   va   xususiy   korxonalarga   resurs
ta ’ minotida ,   mahsulotni   sotishda   va   transport   xizmati   ko ’ rsatishda   yordam
beradigan ,   mahsulotni   saqlash ,   qayta   ishlash   va   sotishni   amalga   oshiradigan ,
4 aholiga   kommunal ,   maishiy ,   tuzatish - qurilish   xizmatlari   ko ’ rsatadigan ,   jamoa ,
dehqon   xo ’ jaliklari   a ’ zolari ,   shaxsiy   yordamchi   xo ’ jaliklar   egalarini   o ’ qitadigan ,
axborot   ta ’ minoti   va   yuridik   maslahat   xizmatlarini   ko ’ rsatadigan   Biznes   markazlar
tashkil   etilmoqda .
Xususiy   qo ’ yilmalarga   asoslangan ,   ilg ’ or   texnologik   asbob - uskunalar ,
xomashyo   va   qishloq   xo ’ jaligi   mahsulotlarini   qayta   ishlash   uchun   butlovchi
buyumlarni   sotib   olish   uchun   mablag ’ larni   birinchi   navbatda   maqsadli
ayirboshlash   huquqiga   ega   bo ’ lgan   agroinvestitsiya   firmalari   tashkil   etilmoqda ,
kontraktlar   Tashqi   iqtisodiy   aloqalar   vazirligi   organlarida   ruxsat   beruvchi
tartiblarsiz   ro ’ yxatdan   o ’ tkazilmoqda .   Faoliyat   turlari   bo ’ yicha   mayda   ishlab
chiqaruvchilarning   uyushmalarini   tashkil   etishga   yordam   berilmoqda ,   bu
uyushmalar   o ’ z   manfaatlarini   jamoa   yo ’ li   bilan   himoya   qilishi ,   xo ’ jalik
yuritishning   ilg ’ or   usullarini   yeyishi   lozim .
Kredit   muassasalarini   rivojlantirish ,   ixtisoslashgan   tijorat   banklari
tarmog ’ ini ,   shu   jumladan   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sohasida
investitsiya   faoliyatini   amalga   oshirish   uchun   xorijiy   sarmoya   ishtirok   etgan   tijorat
banklari   tarmog ’ ini   kengaytirish   davom   etmoqda .   Savdo   uylari ,   investitsiya
kompaniyalari ,   investitsiya   vositachilari ,   fond   do ’ konlari ,   kliring   va   agentlik
tarmoqlari   faoliyati   kengaytirilmoqda .   Kichik   va   xususiy   korxonalarni   axborot
bilan   ta ’ minlashda ,   bozor   konyunkturasini   o ’ rganayotgan ,   bozor   imkoniyatlariga
axborot   xizmati   ko ’ rsatishni   taklif   etayotgan   xususiy   korxonalar   ishida ,
tarmoqlararo   ma ’ lumotlar   bankini   yaratishda   yordam   berilmoqda .
Qishloq   xo ’ jaligi   mahsulotlari   hosili   nobudgarchiligiga   yo ’ l   qo ’ ymaslik ,
uning   to ’ siqsiz   qabul   qilinishi ,   saqlanishi   va   keyinchalik   iste ’ mol   tarmog ’ ida
tahsimlanishini   ta ’ minlash   maqsadida   kichik   va   xususiy   ulgurji - vositachilik
tuzilmalari ,   ixtisoslashgan   bozorlar ,   ulgurji   do ’ konlar ,   bazalar ,   saqlash   joylari ,
omborxonalar   jadallik   bilan   rivojlantirilmoqda .   Dehqon   ( fermer )   xo ’ jaliklarini
qishloq   xo ’ jaligi   ekinlarining   yuqori   nav   urug ’ lari   va   ekish   materiallari   bilan   o ’ z
vaqtida   ta ’ minlash   uchun   qishloq   joylarda   urug ’   yetishtiradigan   hamda   ularni
sotadigan   urug ’ chilik   korxonalari   tashkil   etilmoqda .   Qishloqdagi   tadbirkorlarga
5 tuzatish - tiklash ,   agrokimyo ,   zooveterinariya   va   xizmatlarning   boshqa   turlarini
ko ’ rsatadigan   agroservis   korxonalari   tashkil   etilmoqda .
3.   Davlat   migratsiya   jarayonlarini   qishloq   foydasiga   o ’ zgartirishga
demografiya   siyosati   o ’ tkazilishini ,   oilani   har   tomonlama   rivojlantirish   uchun
ijtimoiy - iqtisodiy   shart - sharoitlar   yaratilishini ,   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikni   rivojlantirish   uchun   shart - sharoitlarni   ta ’ minlash   va   uni
rag ’ batlantirish   yo ’ li   bilan   aholini   ish   bilan   ta ’ minlashni   amalga   oshiradi .
Aholining   qishloqda   o ’ rnashib   qolish   jarayonini   rag ’ batlantirish   va   uni   kichik
biznes   hamda   xususiy   tadbirkorlik   sohasidagi   ishga   jalb   qilish   maqsadida   qishloq
joylarda   shaharga   nisbatan   ( aholi   jon   boshi   hisobiga )   turar   joy ,   ta ’ lim ,   madaniyat
va   sport ,   sog ’ liqni   saqlash   obyektlarini   qurishda ,   gazlashtirish ,   suv   va   elektr
ta ’ minotida ,  telefonlashtirishda ,  aloqada ,  kommunal   obyektlarni   qurishda ,  radio   va
televideniye   xizmatlarida   afzalliklar   yaratish   nazarda   tutiladi .
Davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   chog ’ ida   ijtimoiy   sohani
rivojlantirishga   investitsiyalar   ulushini ,   shu   jumladan   xorijiy   investitsiyalarni   jalb
qilish ,   ijtimoiy   soha   obyektlarini   aholi   ehtiyojlarini   qondirish   bo ’ yicha   faoliyatni
tashkil   etish   uchun   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlariga   berish   yo ’ li
bilan   ijtimoiy   sohani   qo ’ llab - quvvatlash   tadbirlari   amalga   oshirilmoqda .
2. Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   turlari   va   faoliyatining
tashkiliy   hamda   huquqiy   asoslari .
1.   Tadbirkorlik   muhitini   yaratishning   ustuvor   yo’nalishi   qishloq   joylarda
bilim   va   mehnatni   ko’p   talab   qiladigan   xizmat   sohasini   jadal   rivojlantirishni,
intensiv   dehqonchilikka   o’tishni,   qishloq   ijtimoiy-ishlab   chiqarish
infrastrukturasini   rivojlantirishni,   qishloq   joylarda   ekologiya   talablari
ta’minlanishini,  shuningdek aholining zarur  harakatchanligini  ta’minlovchi  kichik
biznes va xususiy tadbirkorlik subyektlarini yaratish hisoblanadi. Qishloq xo’jaligi
mahsulotlarini   yetishtirish   va   qayta   ishlash,   xalq   iste’mol   tovarlari,   ishlab
6 chiqarish-texnik   maqsadlardagi   mahsulotlar,   qurilish   materiallari   ishlab
chiqaradigan,   shuningdek   qurilish   faoliyatini   amalga   oshirayotgan,   tuzatish,
tuzatish-qurilish, maishiy va kommunal xizmatlar ko’rsatayotgan kichik biznes va
xususiy   tadbirkorlik   subyektlari   har   tomonlama   qo’llab-quvvatlanadi.   Kichik
biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   shakllantirish   hamda   rivojlantirish   jarayonlarini
davlat   tomonidan   tartibga   solish   ta’sir   etishning  iqtisodiy   chora-tadbirlari   asosida
amalga   oshiriladi.   Bunda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   sohasida   ishlab
chiqarishning oqilona jamlanishi, ixtisoslashuvi va joylashishi qaror topishi, ishlab
chiqarish   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   ehtiyojlaridan   kelib   chiqib   qayta
yo’naltirilishi munosabati bilan investitsiyalar tuzilmasi o’zgarishi ta’minlanadi.
Aksiyalarning   opsion   paketlarini   sotish   tizimi   qo’llaniladi   va   aksiyalarni
xususiy   investorlarga   (aholiga)   sotish   kvotalari   belgilanadi.   Qishloqda   davlat
mulkini   xususiy   mulk   qilib   sotish,   kimoshdi   savdolari   va   tanlovlar   orqali   davlat
tasarrufidan   chiqarish   hamda   xususiylashtirish   usullarini   keng   rivojlantirish,
xususiylashtirilayotgan   savdo,   xizmat   ko’rsatish   sohasi,   turar   joy   obyektlari
joylashgan yer maydonlarini sotish davom etadi. Qishloq xo’jaligi yerlarini meros
qilib   qoldirish   huquqi   bilan   muddatsiz   foydalanishga   berish   bo’yicha   kimoshdi
savdolari va tanlovlarni o’tkazish amaliyoti kengayadi.
Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirishni   rag’batlantirishga
oid   qonun   hujjatlari   qabul   qilinadi,   amaldagi   normativ-huquqiy   mexanizm
takomillashtiriladi.   Mulkchilikning   barcha   shakllaridagi   korxonalar   tengligi
ta’minlanadi.   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   ustuvor
mahsulot   turlariga kiritilgan davlat   ehtiyojlari   uchun  sotib olinadigan  va  yetkazib
beriladigan mahsulot  turlari  bo’yicha shartnomalarni shakllantirish, taqsimlash  va
tuzishda   davlat   ehtiyojlari   uchun   yetkazib   beriladigan   mazkur   mahsulot   turi
umumiy   hajmining   kamida   15   foizi   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik
subyektlari   o’rtasida   o’tkaziladigan   tanlovlar   asosida   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlik subyektlarida taqsimlanadi.
Normativ   hujjatlar   ishlab   chiqilmoqda   va   mulkda   davlat   ulushi   bo’lgan
korxonalarni boshqarish huquqini nodavlat tuzilmalariga (xo’jalik uyushmalariga)
7 berish tizimidan davlat  mulkini boshqarishning trast  shartnomalari  tizimiga o’tish
amalga   oshirilmoqda.   Turli   mulkchilik   va   tashkiliy   shakllarga   ega   bo’lgan
korxonalar   namunaviy   ta’sis   hujjatlari   paketlari   tasdiqlanmoqda.   Tadbirkorlik
faoliyatini   tartibga   soluvchi   asosiy   qonun   hujjatlarini   yagona   talqin   qiluvchi
sharhlar   tayyorlanmoqda.   Tadbirkorlikni   qo’llab-quvvatlash   tarmoq   va   mintaqa
dasturlarini  ishlab  chiqish, korxonalarning davlat  bilan mahsulot  ishlab  chiqarish,
ishlarni   bajarish,   xizmatlar   ko’rsatish   shartnomalarini   tuzishlariga   oid   tanlovlarni
o’tkazish bo’yicha metodik materiallar tayyorlanmoqda.
2.   Davlat   boshqaruvi   organlari   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik
subyektlarini   zamonaviy   asbob-uskunalar   bilan   ta’minlashda,   texnoparklar,   lizing
korxonalari,   biznes-inkubatorlar,   ishlab   chiqarish-texnologiya   markazlari
tarmoqlarini va infrastrukturaning boshqa obyektlarini yaratishda yordam berishga
oid chora-tadbirlar majmuini ishlab chiqishni amalga oshirmoqdalar.
Davlat   organlari   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlari   uchun
ishlab   chiqarishni   joylashtirish   hamda   ixtisoslashtirilgan   asbob-uskunalar   va
boshqa   mahsulot   turlarini   yetkazib   berishga   oid   tadbirlarni   amalga   oshiradilar,
kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlari   mahsulotlarini   sotish   bo’yicha
ixtisoslashtirilgan ulgurji bozorlar, yarmarkalarni uyushtirish va ular faoliyatlarini
tashkil qilishda, shu jumladan binolar, inshootlar, asbob-uskunalar, ishlab chiqarish
va yordamchi binolarni, davlat mulki bo’lgan boshqa mol-mulkni berish yo’li bilan
ko’maklashadilar.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlarini   ishlab
chiqarish-texnologiya   jihatdan   qo’llab-quvvatlash   imtiyozli   shartlarda   amalga
oshirilishi   mumkin.   Bunda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlariga
nisbatan   ishlab   chiqarish-texnologik   qo’llab-quvvatlashni   amalga   oshirayotgan
korxonalar,   muassasalar   va   tashkilotlar   amaldagi   qonunchilikda   belgilangan
tartibda imtiyozlardan foydalanadilar.
Qishloq   joylarda   raqobatga   bardoshli   mahsulotlarni   ishlab   chiqarishni,
eksport  hajmini  ko’paytirishni, ishlab  chiqarish chiqimlarini  kamaytirishni, ishlab
chiqarish   quvvatlaridan   foydalanishni   yaxshilashni,   qishloqda   qo’shimcha   ish
o’rinlari   tashkil   etishni   ta’minlaydigan   ishlab   chiqarishlarni   tashkil   etish
8 loyihalariga birinchi navbatda yordam beriladi. Iqtisodiyotning ustuvor sohalarida
va eng avvalo qishloq xo’jaligi mahsulotlari yetishtirish hamda qayta ishlash, oziq-
ovqat,   sanoat   tovarlari,   xalq   iste’mol   tovarlari,   dori-darmonlar   va   tibbiyot   asbob-
uskunalarini ishlab chiqarish, kommunal va maishiy xizmatlar ko’rsatish, turar joy,
ishlab chiqarish va ijtimoiy maqsadlardagi obyektlarni qurish, innovatsiya faoliyati
va ilm-fanni ko’p talab qiladigan ishlab chiqarishlarni tashkil etish sohasida kichik
biznes va xususiy korxonalarga imtiyozlar va afzalliklar beriladi. Qishloq xo’jaligi
xomashyosi   va   mahalliy   xomashyoni   qayta   ishlash   uchun   zamonaviy   texnologik
asbob-uskunalar to’plamlarini yetkazib berish tashkil  
etiladi,   kooperatsiyalashgan   servis   xizmati   tizimi   tashkil   etiladi.   Mini
zavodlar va mini texnologiyalarni tayyorlovchi ishlab chiqarishlar tashkil etiladi.
Ilmiy-texnika   va   ishlab   chiqarish   bazasini   mustahkamlash,   standartlar   va
mahsulotlar sifati sohasidagi tartibga solishlar yo’li bilan kichik biznes va xususiy
korxonalar   ishlab   chiqaradigan   tovarlarning   raqobatga   bardoshliligini   oshirish
chora-tadbirlari   tizimi   ishlab   chiqilmoqda.   Kichik   va   xususiy   korxonalarni   jadal
texnik qayta jihozlash rag’batlantiriladi. Texnologik inkubatorlar  modellari, qayta
ishlovchi va mahsulotning yangi turlarini ishlab chiqaruvchi korxonalar namunaviy
loyihalari   yaratilmoqda,   ularni   keng   joriy   qilish   va   yangi   texnologiyalar
sharoitlarida   yo’nalish   bo’yicha   o’qitish   tashkil   etiladi.   Keyinchalik   kichik   va
xususiy   tadbirkorlarga   sotish   uchun   tamoman   yangi   mahsulotni   ishlab   chiqarish
texnologiyasi litsenziyalarini sotib olish amalga oshiriladi.
Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlarining   moddiy-texnika
bazasini   mustahkamlash   maqsadida   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni   tashkil   etish,
ishlar   bajarish   va   xizmatlar   ko’rsatish   uchun   foydalanilmayotgan   binolar
belgilangan   tartibda   ijaraga   beriladi,   tugallanmagan   qurilishning   ishlab   chiqarish
obyektlari   va   foydalanilmayotgan   asbob-uskunalari   kimoshdi   savdolari   va
tanlovlar   orqali   sotiladi.   Qishloqdagi   davlat   mulki   obyektlarini   mahalliy   aholiga
tegishli bo’lgan kichik biznes va xususiy tadbirkorlik subyektlariga ustuvor berish
maqsadida   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   chog’ida   davlat
mulkini   sotish   bo’yicha   yopiq   tanlovlar   o’tkaziladi.   To’xtatib   qo’yilgan   va
9 foydalanilayotgan   asosiy   fondlarni   va   ishlab   chiqarish   quvvatlarini,   shuningdek
ijtimoiy infrastruktura obyektlarini  kichik va xususiy  tadbirkorlarga sotish  tashkil
etiladi.
Korxonalarning   moliyaviy   imkoniyatlarini   baholashni,   bozor   talablarini
hisobga   olgan   holda   ularni   texnik,   texnologik   va   tashkiliy-iqtisodiy   qayta
o’zgartirish   rejalarini   ishlab   chiqishni   nazarda   tutuvchi   xususiylashtirishdan
keyingi   davrda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   xo’jalik   yurituvchi
subyektlari   barqarorligini   ta’minlash   uchun   korxonalarni   qayta   tuzish   va   qayta
ta’mirlashni   mablag’   bilan   qo’llab-quvvatlash   tartibi   joriy   etiladi.   Keyinchalik
ishlab   chiqarishda   joriy   etish   uchun   asbob-uskunalar   va   mini   texnologiyalarning,
shu   jumladan   chet   el   asbob-uskunalari   va   mini   texnologiyalarining   doimiy
ishlovchi ko’rgazmalari tashkil etiladi.
3. Davlat organlari yangi ilmiy-texnika infrastrukturasi, shu jumladan fanga
va   ilmiy   ishlab   chiqarishga,   kichik   va   xususiy   firmalarga,   kompaniyalarga,
markazlarga   xizmat   ko’rsatuvchi   yordamchi,   funksional,   ilmiy   ishlab   chiqarish
infrastrukturasi barpo etilishiga ko’maklashadi.
Kichik   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlariga   axborot   xizmati   ko’rsatish
imtiyozli   shartlarda   amalga   oshiriladi.   Kredit   muassasalari,   qimmatli   qog’ozlar
bozorining   ahvoli   va   aksiyalar   kotirovkasi   to’g’risidagi   axborot,   shuningdek
xo’jalik yurituvchi subyektlar va ehtimol tutilgan sheriklar haqidagi axborot e’lon
qilinadi.   Marketing,   boshqaruv   maslahati,   audit,   reklama,   kontrolling,   tashqi
iqtisodiy   operatsiyalar   sohasida   ixtisoslashtirilgan   kichik   va   xususiy   korxonalar
tizimi yanada rivojlanadi. Tadbirkorlikni qo’llab-quvvatlash muammolari bo’yicha
ilmiy,   ma’lumotnoma   va   o’quv   adabiyoti,   har   chorakda   chiqadigan
“Xususiylashtirish”   byulleteni,   komplekt   asbob-uskunalar   kataloglari,   biznes-
kataloglar nashr etiladi.
4. Ijtimoiy himoya qilish tizimidan ijtimoiy kafolatlar  va ijtimoiy qo’llab-
quvvatlash   masalalarini   aniq   farqlashni   nazarda   tutuvchi   prinsipial   yangi   tizimga
o’tish   maqsadida   amaldagi   qonunchilikka   tegishli   o’zgartirishlar   kiritiladi.   Bunda
darajalar   (korxona,   hudud,   respublika)   bo’yicha   tabaqalashtirilgan   ijtimoiy
10 kafolatlar   barcha   fuqarolarga,   shu   jumladan   kichik   va   xususiy   tadbirkorlik   bilan
shug’ullanuvchi   fuqarolarga   zarur   minimumda   berilishi   belgilanadi.   Ijtimoiy
kafolatlar   tarkibi,   tuzilmasi   va   miqdorlari   O’zbekiston   Respublikasi   qonunlari
bilan belgilanadi.
Darajalar   bo’yicha   tabaqalashtirilgan   ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash,
birinchidan,   muayyan   muddatga   beriladi,   ikkinchidan,   tegishli   budjetning   ahvoli
bilan to’liq bog’lik bo’ladi, uchinchidan, iqtisodiy islohotning u yoki bu bosqichida
shakllangan   shart-sharoitlarga   bog’liq   bo’ladi.   Ijtimoiy   qo’llab-quvvatlash   qonun
hujjatlari   bilan   ham,   davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   mahalliy   organlarining,
korxonalarning   egalari   va   rahbarlarining   qarorlari   bilan   ham   amalga   oshirilishi
mumkin.
Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlari   tomonidan   “Korxonalar
to’g’risida”   O’zbekiston   Respublikasi   Qonunida   nazarda   tutilgan   ijtimoiy
kafolatlar ijro etilishi ustidan samarali  
nazorat ta’minlanadi. Majburiy tibbiy sug’urta masalalariga alohida e’tibor
beriladi. “Majburiy tibbiy sug’urta to’g’risida”gi O’zbekiston Respublikasi Qonuni
loyihasi   ishlab   chiqilmoqda   va   Oliy   Majlisga   kiritiladi.   Majburiy   tibbiy
sug’urtadan tushadigan mablag’larni hisobga olgan holda davlat budjetida soqlikni
saqlashga   xarajatlar   tuzilmasi   qayta   ko’rib   chiqilmoqda   va   tegishlicha,   kichik
biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlariga   soliq   solish   darajasini   pasaytirish
imkoniyati ko’rib chiqiladi.
Qishloqda   aholining   ish   bilan   ta’minlanishi   muammosiga   alohida   e’tibor
beriladi.   “Aholini   ish   bilan   ta’minlash   to’g’risida”   yangi   tahrirdagi   O’zbekiston
Respublikasi   Qonuni   loyihasi   ishlab   chiqilmoqda   va   ko’rib   chiqish   uchun   Oliy
Majlisga   kiritiladi.   Ushbu   qonunda   ishlab   chiqarishning   qayta   tuzilishi   natijasida
bo’shab qolgan xodimlarga ijtimoiy kafolatlar berilishini ta’minlash, aholining ish
bilan ta’minlanganligi holatiga bog’liq ravishda muayyan hududlarda qisqartirilgan
ish   vaqti   joriy   etish   imkoniyati,   yangi   ish   joylari   tashkil   etish   bo’yicha   ish
beruvchilarning   chiqimlarini   qisman   Xususiy   tadbirkorlikni   va   kichik   biznesni
qo’llab-quvvatlash   fondi   tomonidan   kompensatsiya   qilish   va   bo’shatilishi   kerak
11 bo’lgan   shaxslarni   qayta   o’qitish   bo’yicha   o’quv   tuzilmalari   tashkil   etish   nazarda
tutiladi.
5.   Davlat   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   uchun   kadrlar   tayyorlash,
qayta   tayyorlash   va   ularning   malakasini   oshirish   tizimini   rivojlantirishni
ta’minlaydi.   Aholini   ish   bilan   ta’minlash   dasturi   doirasida   amalga   oshirilayotgan
kadrlarni   qayta   tayyorlash   tizimi   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni
rivojlantirish   ehtiyojlarini   ko’zlab   qayta   yo’naltiriladi.   Kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlik   uchun   kadrlar   tayyorlash,   qayta   tayyorlash   va   ularning   malakasini
oshirishni   amalga   oshiruvchi   muassasalar   va   tashkilotlar   amaldagi   qonunchilikda
belgilangan   tartibda   imtiyozlardan   foydalanadilar.   Kasbga   yo’llash   tizimi   tashkil
etiladi, biznes-inkubatorlar barpo etiladi.
Barcha   oliy   va   o’rta   o’quv   yurtlarida   bajarilishi   majburiy   bo’lgan   qishloq
yoshlarini   o’qishga   qabul   qilish   bo’yicha   kvota   belgilanadi.   Kvotalash   tartibi   va
shartlari,   kadrlar   tayyorlash   va   bitiruvchilardan   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlik   tizimida   foydalanish   Vazirlar   Mahkamasi   tomonidan   belgilanadi.
Davlat   o’quv   yurtlarida   tadbirkorlik   tuzilmalari   uchun   mutaxassislar   va   kichik
kadrlar tayyorlash, qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish respublika va
mahalliy budjetlar hisobidan, shuningdek o’quv yurtlari bilan korxonalar o’rtasida
tuziladigan   kontrakt   asosida   amalga   oshiriladi.   Mutaxassislar   va   ishchilar
tayyorlash   va   ularning   malakasini   oshirish   majburiy   hisoblanadi   hamda   davlat
organlari  tomonidan  ko’rsatilgan   muddatlarda   vaqti-vaqti  bilan  amalga   oshiriladi.
Xodimlarni   qayta   tayyorlash   va   ularning   malakasini   oshirish   shartnomalari
bajarilmagan   taqdirda   kichik   va   xususiy   korxonalar   moddiy   xarajatlarni   Vazirlar
Mahkamasi tomonidan belgilangan tartibda tegishli budjetga to’laydilar.
6.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlarining   eksport-import
operatsiyalarida   qatnashishini   kengaytirish,   shuningdek   ushbu   subyektlarning
tashqi   iqtisodiy   faoliyat   sohasidagi   dasturlar   va   loyihalarni   amalga   oshirishda,
xalqaro   ko’rgazmalar   va   yarmarkalarda   ishtirok   etishi   bo’yicha   chora-tadbirlar
amalga   oshiriladi.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikka   xorijiy   sarmoya
investitsiya  loyihalari, chet  elda reklama  tashkil  etish  asosida  jalb etiladi. Chet  el
12 investitsiyalari   ochiq   tender   asosida   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va
xususiylashtirish   jarayonida   hamda   maxsus   investitsiya   savdolari   orqali,
shuningdek   boshqa   usullar   va   mexanizmlar   vositasida   jalb   etiladi.   Chet   el
investorlari   jalb   qilingan   holda   texnikaviy   yordam   dasturlari   doirasida   pilot
loyihalari amalga oshiriladi, yangi ilmiy-texnika infrastrukturasi fanga va firmalar,
kompaniyalar,   markazlarning   ilmiy   ishlab   chiqarishiga   xizmat   ko’rsatuvchi
yordamchi, funksional, ilmiy-ishlab chiqarish infrastrukturasi tashkil etiladi. Tarifli
bojxona boshqaruvi takomillashtiriladi.
3.Rivojlangan mamlakatlarda xususiy biznes va tadbirkorlikni davlat
tomonidan qo'llab quvvatlanishi.
Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rag’batlantirish   bo’yicha   davlat
tomonidan mablag’ bilan ta’minlash iqtisodiyotning normal mavjud bo’lishi uchun
zarur   bo’lgan   ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy   infrastrukturani   barpo   etish   qismi
bo’yicha budjet mablag’lari hisobidan, shuningdek davlat tasarrufidan chiqarish va
xususiylashtirish   jarayonida   olingan   mablag’lar   hisobidan   amalga   oshiriladi.
Ushbu maqsadlarda kichik biznes va xususiy tadbirkorlik subyektlariga imtiyozlar
berishda   paydo   bo’ladigan   budjetning,   kredit,   sug’urta   muassasalari   va
korxonalarining   yo’qotishlarini   kompensatsiya   qilishga,   kreditlarga   kafolat
berishga   va   tadbirkorlar   faoliyatini   sug’urta   qilishga   da’vat   etilgan   Xususiy
tadbirkorlik   va   kichik   biznesni   qo’llab-quvvatlash   fondi   (Biznes-fond)   tashkil
etildi.
Kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni moliyaviy qo’llab-quvvatlash ham
to’g’ridan   to’g’ri,   ham   bilvosita   (imtiyozli   soliq   solish)   mablag’   bilan   ta’minlash
yo’li   bilan   respublika   va   mahalliy   budjetlarning   mablag’larini,   jamoat
jamg’armalari   mablag’larini   jalb   etish,   tijorat   banklari   tomonidan   kredit
investitsiyasi berish, chet el va tadbirkorlik sarmoyasini investitsiya jarayoniga jalb
etish,   shuningdek   xususiy   xayr-ehson   va   qonunchilikda   taqiqlanmagan   boshqa
manbalar hisobiga amalga oshiriladi.
13 Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish,   vodoprovodlar,
kanalizatsiya   tizimlari   va   inshootlari,   gaz   va   elektr   ta’minoti   tarmoqlari,   yo’llar
qurilishi, hududlarni obodonlashtirish, shuningdek ijtimoiy infrastrukturani ta’lim,
sog’liqni   saqlash,   madaniyat   va   sport   obyektlarini,   mehnat   kuchlari   ortiqcha
bo’lgan   qishloqlarda   esa   uy-joy   qurish   uchun   zarur   bo’lgan   qishloq,   joylarda
muhandislik   va   ishlab   chiqarish   infrastrukturasi   obyektlari   qurilishini   mablag’
bilan   ta’minlash   ushbu   obyektlarni   rivojlantirishning   tegishli   davlat   dasturlari
doirasida ustun darajada tegishli budjetlar va budjetdan tashqari fondlar hisobidan,
shuningdek   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirishdan   olinadigan
mablag’larning 20 foizini hududlarni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishga yo’naltirish
hisobidan   amalga   oshiriladi.   Maqsadli   davlat   markazlashtirilgan   sarmoya
qo’yilmalarini   qishloqda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   infrastrukturasini
rivojlantirishga   taqsimlash   davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   mahalliy   organlariga
yuklanadi.
Meliorativ,   gidrotexnika,   elektr   energetikasi   inshootlari   va   tarmoqlari
qurilishi,   yerlarga   suv   chiqarish,   ekologik   va   eroziyaga   qarshi   chora-tadbirlarni
amalga oshirish, kimyoviy melioratsiya, ko’p yillik ko’chatlar ekish, qayta ishlash
sanoati   korxonalari   qurilishi   va   ularni   texnika   bilan   qayta   jihozlash,   dehqon
(fermer)   xo’jaliklari,   jamoa   korxonalari   va   boshqa   korxonalarni   rivojlantirishga
ko’maklashish,   qishloq   joylarda   ishlab   chiqarish   infrastrukturasini   shakllantirish
tegishli davlat dasturlariga muvofiq amalga oshiriladi.
Qishloq   joylarda   ijtimoiy-madaniy   va   sport   maqsadlaridagi   barcha
muassasalarga,   shu   jumladan   nogironlar   va   mehnat   faxriylari   uylari,   bolalar   va
o’smirlar sport maktablari xarajatlari, shuningdek jismoniy tarbiya-sport tadbirlari
o’tkazishga   sarflanadigan   xarajatlar   ustun   darajada   budjetdan   mablag’   bilan
ta’minlanadi.
Soliq solish tartibi, kichik biznes va xususiy tadbirkorlik subyektlarini soliq
to’lashdan   ozod   qilish,   ularni   to’lashni   kechiktirish   va   bo’lib-bo’lib   to’lash   soliq
qonunchiligiga   muvofiq   belgilanadi.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik
subyektlariga   soliq   krediti   berish   tizimi   joriy   etiladi,   shuningdek   davlat
14 tasarrufidan   chiqarilgan   va   xususiylashtirilgan   mulkdan   va   tabiiy   resurslardan
samarali foydalanishni tartibga soluvchi soliqlar joriy etiladi.
2.   Ulush   qo’shib   qatnashish   shartlarida   va   kredit   berish   shaklida   davlat
tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirishdan   olingan   mablag’lar   ustun   darajada
infrastrukturani   rivojlantirishga,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   qo’llab-
quvvatlashning   ustuvor   yo’nalishlarini   rivojlantirishga   yo’naltiriladi.   Biznes-
fondga   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   jarayonida   olingan
mablag’larning 50 foizi beriladi.
3.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlariga,   kredit
tashkilotlariga   tegishli   farq   Biznes-fond   mablag’lari   hisobidan   kompensatsiya
qilingan holda, imtiyozli foizli stavkalar bo’yicha kredit berilishi mumkin. Kichik
biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlariga   imtiyozli   shartlarda   kredit   beruvchi
kredit   tashkilotlari   imtiyozlardan   qonunchilikda   belgilangan   tartibda
foydalanadilar.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlari   tomonidan
banklarga   to’lanadigan   kreditlar   to’lanmasligi   tavakkalchiligini   majburiy   sug’urta
qilish   tizimi   joriy   etiladi.   Bunda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik
subyektlarining kreditlarni va kreditlardan foydalanganlik uchun foizlarni sug’urta
shartnomasida belgilangan muddat davomida o’z vaqtida va to’liq to’lash haqidagi
javobgarligi sug’urta obyekti hisoblanadi.
4.   Tadbirkorlik   sarmoyasini   investitsiya   jarayoniga   jalb   etish   maqsadida
kichik va xususiy tadbirkorlik subyektlari ularga moliyaviy yordam ko’rsatish yo’li
bilan   ko’rsatib   o’tilgan   jamiyatlar   qatnashchilarining   vaqtincha   bo’sh   pul
mablag’larini jamlash uchun kichik biznes va xususiy tadbirkorlik subyektlarining
o’zaro   kredit   berish   jamiyatini   tuzadilar,   manbalari   haqida   deklaratsiya
to’ldirilmaydigan  
  xususiy mablag’larga asoslangan agroinvestitsiya firmalari tashkil etiladi.
Kichik   va   xususiy   tadbirkorlikning   xususiylashtirilgan   korxonalari   va
subyektlari   asosiy   ishlab   chiqarish   fondlarini   tezlikda   yangilash   uchun   asosiy
fondlarning   tegishli   turlari   uchun   belgilangan   normadan   ikki   baravar   ko’p
bo’lmagan   miqdorda   ajratmalarni   ishlab   chiqarish   chiqimlariga   tegishli   deb
15 hisoblagan   holda   asosiy   ishlab   chiqarish   fondlarini   jadal   amortizatsiya   qilish
qo’llaniladi.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlarini   jadal
amortizatsiya qilish mexanizmini qo’llash bilan bir qatorda amortizatsiya ajratmasi
sifatida, uch yildan ortiq xizmat qilgan asosiy fondlarning dastlabki qiymatining 50
foizigacha hisobdan chiqarib tashlashning qo’shimcha tizimi joriy etiladi.
5.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   ilgari   xususiylashtirilgan
korxonalari   va   subyektlarining   to’lovga   qobiliyatini   tiklashning   haqiqiy
imkoniyatlariga   baho   berishga   asoslangan   hamda   ularning   moliya-xo’jalik
faoliyatini   davom   ettirishga   qaratilgan   qarzdorlarning   qarzni   to’lay   olmasligi
sanatsiyasi   tizimi   shakllantiriladi.   Qarzni   to’lay   olmaydigan   qarzdorlarning   mol-
mulkini   xususiylashtirish   hamda   umumiy   ishlab   chiqarish   tuzilmasi   tarkibida
haqiqiy   bankrotlarni   aniqlash   maqsadida   ishlab   chiqarish   obyektlarini
maydalashtirish chora-tadbirlari amalga oshiriladi.
Qarzdorlarning   mol-mulkini   kreditorlarga   berish   yo’li   bilan   to’lovlarni
tartibga solish imkoniyatini ta’minlovchi maxsus  qimmatli qog’ozlar joriy etiladi.
Xususiylashtirishga   va   iqtisodiyotni   tarkibiy   qayta   qurishga   prinsipial   yangi
yondashuvlar   amalga   oshiriladi.   Bunda   yomon   ishlovchi   korxonalarning   mol-
mulki   yangi   bozor   sharoitlarida   ishlashga   moslashgan   yuqori   samarali
korxonalarga o’tadi. Qisman bankrot bo’lish tartibi yuritiladi.
V. Dasturning bajarilishini tashkil etish
Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish   Davlat   dasturining
bajarilishi   davlat   boshqaruvi   organlari,   faoliyati   maqsadi   tadbirkorlikni   qo’llab-
quvvatlash   va   investitsiya   berish   hisoblangan   nodavlat   tuzilmalar,   shuningdek
jamoat   tashkilotlari   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Davlat   boshqaruvi   mahalliy
organlari   bunda   asosiy   o’rin   tutishlari   kerak.   Bunda   shuni   hisobga   olish   kerakki,
dastur eng avvalo ma’muriy-buyruqbozlik chora-tadbirlariga emas, balki iqtisodiy
ta’sir ko’rsatish choralariga tayanadi, eng avvalo tadbirkorlik tuzilmalarini qo’llab-
quvvatlash   uchun   zarur   bo’lgan   tashkiliy   tuzilmalar,   mexanizmlar   va   shart-
sharoitlar   barpo   etilishiga   yo’naltirilgan   hamda   kichik   biznes   va   xususiy
16 tadbirkorlikni rivojlantirish Davlat dasturini amalga oshirish bo’yicha tadbirlarning
ro’yobga chiqarilishini o’z ichiga oladi.
4.O'zbekistonda xususiy biznes va tadbirkorlikning davlat tomonidan
qo'llab quvvatlanishi va rivojlantirish yo'nalishlari .
Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rag’batlantirish   bo’yicha   davlat
tomonidan mablag’ bilan ta’minlash iqtisodiyotning normal mavjud bo’lishi uchun
zarur   bo’lgan   ishlab   chiqarish   va   ijtimoiy   infrastrukturani   barpo   etish   qismi
bo’yicha budjet mablag’lari hisobidan, shuningdek davlat tasarrufidan chiqarish va
xususiylashtirish   jarayonida   olingan   mablag’lar   hisobidan   amalga   oshiriladi.
Ushbu maqsadlarda kichik biznes va xususiy tadbirkorlik subyektlariga imtiyozlar
berishda   paydo   bo’ladigan   budjetning,   kredit,   sug’urta   muassasalari   va
korxonalarining   yo’qotishlarini   kompensatsiya   qilishga,   kreditlarga   kafolat
berishga   va   tadbirkorlar   faoliyatini   sug’urta   qilishga   da’vat   etilgan   Xususiy
tadbirkorlik   va   kichik   biznesni   qo’llab-quvvatlash   fondi   (Biznes-fond)   tashkil
etildi.
Kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni moliyaviy qo’llab-quvvatlash ham
to’g’ridan   to’g’ri,   ham   bilvosita   (imtiyozli   soliq   solish)   mablag’   bilan   ta’minlash
yo’li   bilan   respublika   va   mahalliy   budjetlarning   mablag’larini,   jamoat
jamg’armalari   mablag’larini   jalb   etish,   tijorat   banklari   tomonidan   kredit
investitsiyasi berish, chet el va tadbirkorlik sarmoyasini investitsiya jarayoniga jalb
etish,   shuningdek   xususiy   xayr-ehson   va   qonunchilikda   taqiqlanmagan   boshqa
manbalar hisobiga amalga oshiriladi.
Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish,   vodoprovodlar,
kanalizatsiya   tizimlari   va   inshootlari,   gaz   va   elektr   ta’minoti   tarmoqlari,   yo’llar
qurilishi, hududlarni obodonlashtirish, shuningdek ijtimoiy infrastrukturani ta’lim,
sog’liqni   saqlash,   madaniyat   va   sport   obyektlarini,   mehnat   kuchlari   ortiqcha
bo’lgan   qishloqlarda   esa   uy-joy   qurish   uchun   zarur   bo’lgan   qishloq,   joylarda
muhandislik   va   ishlab   chiqarish   infrastrukturasi   obyektlari   qurilishini   mablag’
17 bilan   ta’minlash   ushbu   obyektlarni   rivojlantirishning   tegishli   davlat   dasturlari
doirasida ustun darajada tegishli budjetlar va budjetdan tashqari fondlar hisobidan,
shuningdek   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirishdan   olinadigan
mablag’larning 20 foizini hududlarni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishga yo’naltirish
hisobidan   amalga   oshiriladi.   Maqsadli   davlat   markazlashtirilgan   sarmoya
qo’yilmalarini   qishloqda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   infrastrukturasini
rivojlantirishga   taqsimlash   davlat   hokimiyati   va   boshqaruvi   mahalliy   organlariga
yuklanadi.
Meliorativ,   gidrotexnika,   elektr   energetikasi   inshootlari   va   tarmoqlari
qurilishi,   yerlarga   suv   chiqarish,   ekologik   va   eroziyaga   qarshi   chora-tadbirlarni
amalga oshirish, kimyoviy melioratsiya, ko’p yillik ko’chatlar ekish, qayta ishlash
sanoati   korxonalari   qurilishi   va   ularni   texnika   bilan   qayta   jihozlash,   dehqon
(fermer)   xo’jaliklari,   jamoa   korxonalari   va   boshqa   korxonalarni   rivojlantirishga
ko’maklashish,   qishloq   joylarda   ishlab   chiqarish   infrastrukturasini   shakllantirish
tegishli davlat dasturlariga muvofiq amalga oshiriladi.
Qishloq   joylarda   ijtimoiy-madaniy   va   sport   maqsadlaridagi   barcha
muassasalarga,   shu   jumladan   nogironlar   va   mehnat   faxriylari   uylari,   bolalar   va
o’smirlar sport maktablari xarajatlari, shuningdek jismoniy tarbiya-sport tadbirlari
o’tkazishga   sarflanadigan   xarajatlar   ustun   darajada   budjetdan   mablag’   bilan
ta’minlanadi.
Soliq solish tartibi, kichik biznes va xususiy tadbirkorlik subyektlarini soliq
to’lashdan   ozod   qilish,   ularni   to’lashni   kechiktirish   va   bo’lib-bo’lib   to’lash   soliq
qonunchiligiga   muvofiq   belgilanadi.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik
subyektlariga   soliq   krediti   berish   tizimi   joriy   etiladi,   shuningdek   davlat
tasarrufidan   chiqarilgan   va   xususiylashtirilgan   mulkdan   va   tabiiy   resurslardan
samarali foydalanishni tartibga soluvchi soliqlar joriy etiladi.
2.   Ulush   qo’shib   qatnashish   shartlarida   va   kredit   berish   shaklida   davlat
tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirishdan   olingan   mablag’lar   ustun   darajada
infrastrukturani   rivojlantirishga,   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   qo’llab-
quvvatlashning   ustuvor   yo’nalishlarini   rivojlantirishga   yo’naltiriladi.   Biznes-
18 fondga   davlat   tasarrufidan   chiqarish   va   xususiylashtirish   jarayonida   olingan
mablag’larning 50 foizi beriladi.
3.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlariga,   kredit
tashkilotlariga   tegishli   farq   Biznes-fond   mablag’lari   hisobidan   kompensatsiya
qilingan holda, imtiyozli foizli stavkalar bo’yicha kredit berilishi mumkin. Kichik
biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlariga   imtiyozli   shartlarda   kredit   beruvchi
kredit   tashkilotlari   imtiyozlardan   qonunchilikda   belgilangan   tartibda
foydalanadilar.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlari   tomonidan
banklarga   to’lanadigan   kreditlar   to’lanmasligi   tavakkalchiligini   majburiy   sug’urta
qilish   tizimi   joriy   etiladi.   Bunda   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik
subyektlarining kreditlarni va kreditlardan foydalanganlik uchun foizlarni sug’urta
shartnomasida belgilangan muddat davomida o’z vaqtida va to’liq to’lash haqidagi
javobgarligi sug’urta obyekti hisoblanadi.
4.   Tadbirkorlik   sarmoyasini   investitsiya   jarayoniga   jalb   etish   maqsadida
kichik va xususiy tadbirkorlik subyektlari ularga moliyaviy yordam ko’rsatish yo’li
bilan   ko’rsatib   o’tilgan   jamiyatlar   qatnashchilarining   vaqtincha   bo’sh   pul
mablag’larini jamlash uchun kichik biznes va xususiy tadbirkorlik subyektlarining
o’zaro   kredit   berish   jamiyatini   tuzadilar,   manbalari   haqida   deklaratsiya
to’ldirilmaydigan   xususiy   mablag’larga   asoslangan   agroinvestitsiya   firmalari
tashkil etiladi.
Kichik   va   xususiy   tadbirkorlikning   xususiylashtirilgan   korxonalari   va
subyektlari   asosiy   ishlab   chiqarish   fondlarini   tezlikda   yangilash   uchun   asosiy
fondlarning   tegishli   turlari   uchun   belgilangan   normadan   ikki   baravar   ko’p
bo’lmagan   miqdorda   ajratmalarni   ishlab   chiqarish   chiqimlariga   tegishli   deb
hisoblagan   holda   asosiy   ishlab   chiqarish   fondlarini   jadal   amortizatsiya   qilish
qo’llaniladi.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik   subyektlarini   jadal
amortizatsiya qilish mexanizmini qo’llash bilan bir qatorda amortizatsiya ajratmasi
sifatida, uch yildan ortiq xizmat qilgan asosiy fondlarning dastlabki qiymatining 50
foizigacha hisobdan chiqarib tashlashning qo’shimcha tizimi joriy etiladi.
19 5.   Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikning   ilgari   xususiylashtirilgan
korxonalari   va   subyektlarining   to’lovga   qobiliyatini   tiklashning   haqiqiy
imkoniyatlariga   baho   berishga   asoslangan   hamda   ularning   moliya-xo’jalik
faoliyatini   davom   ettirishga   qaratilgan   qarzdorlarning   qarzni   to’lay   olmasligi
sanatsiyasi   tizimi   shakllantiriladi.   Qarzni   to’lay   olmaydigan   qarzdorlarning   mol-
mulkini   xususiylashtirish   hamda   umumiy   ishlab   chiqarish   tuzilmasi   tarkibida
haqiqiy   bankrotlarni   aniqlash   maqsadida   ishlab   chiqarish   obyektlarini
maydalashtirish chora-tadbirlari amalga oshiriladi.
Qarzdorlarning   mol-mulkini   kreditorlarga   berish   yo’li   bilan   to’lovlarni
tartibga solish imkoniyatini ta’minlovchi maxsus  qimmatli qog’ozlar joriy etiladi.
Xususiylashtirishga   va   iqtisodiyotni   tarkibiy   qayta   qurishga   prinsipial   yangi
yondashuvlar   amalga   oshiriladi.   Bunda   yomon   ishlovchi   korxonalarning   mol-
mulki   yangi   bozor   sharoitlarida   ishlashga   moslashgan   yuqori   samarali
korxonalarga o’tadi. Qisman bankrot bo’lish tartibi yuritiladi.
V. Dasturning bajarilishini tashkil etish
Kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirish   Davlat   dasturining
bajarilishi   davlat   boshqaruvi   organlari,   faoliyati   maqsadi   tadbirkorlikni   qo’llab-
quvvatlash   va   investitsiya   berish   hisoblangan   nodavlat   tuzilmalar,   shuningdek
jamoat   tashkilotlari   tomonidan   amalga   oshiriladi.   Davlat   boshqaruvi   mahalliy
organlari   bunda   asosiy   o’rin   tutishlari   kerak.   Bunda   shuni   hisobga   olish   kerakki,
dastur eng avvalo ma’muriy-buyruqbozlik chora-tadbirlariga emas, balki iqtisodiy
ta’sir ko’rsatish choralariga tayanadi, eng avvalo tadbirkorlik tuzilmalarini qo’llab-
quvvatlash   uchun   zarur   bo’lgan   tashkiliy   tuzilmalar,   mexanizmlar   va   shart-
sharoitlar   barpo   etilishiga   yo’naltirilgan   hamda   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikni rivojlantirish Davlat dasturini amalga oshirish bo’yicha tadbirlarning
ro’yobga chiqarilishini o’z ichiga oladi.
Jumladan,   tadbirkorlik   faoliyatini   davlat   ro yxatidan   o tkazish,   turliʻ ʻ
ruxsatnomalar   olish   va   boshqa   ko plab   xizmatlar   tartib-qoidalari   soddalashtirildi.	
ʻ
Bu borada qulaylik yaratish uchun Davlat xizmatlari agentligi va uning joylardagi
markazlari   tashkil   etildi.   Tadbirkorlik   subyektlarining   huquqlari   va   qonuniy
20 manfaatlarini   himoya   qilish   bo yicha   vakil   (Biznes-ombudsman)   lavozimi   joriyʻ
qilindi.
Barcha   hududlarda   tadbirkorlar   murojaatlarini   qabul   qilib,   hal   etishga
ko maklashadigan   Bosh   vazir   qabulxonalari   tashkil   etildi.   Vazirlar   Mahkamasi	
ʻ
huzurida   Tadbirkorlik   faoliyatini   rivojlantirishni   qo llab-quvvatlash   davlat	
ʻ
jamg armasi faoliyati yo lga qo yilib, unga 200 milliard so m va 50 million dollar	
ʻ ʻ ʻ ʻ
mablag  ajratildi.	
ʻ
Tijorat   banklari   tomonidan   tadbirkorlarga   ajratilayotgan   kreditlar   hajmi
oshdi.
Bunday   amaliy   choralar   o z   natijasini   bermoqda.   Kichik   biznes	
ʻ
mamlakatimiz   yalpi   ichki   mahsulotining   qariyb   60   foizini,   sanoat   mahsulotlari
hajmining   uchdan   birini,   qishloq   xo jaligi   mahsulotining   98   foizini,	
ʻ
investitsiyalarning yarmini ta minlamoqda. Ko pgina viloyatlarda eksportning 70-	
ʼ ʻ
90 foizi aynan kichik biznesga to g ri keladi.	
ʻ ʻ
Joriy yilning 6 oyida tadbirkorlik subyektlari soni 60 mingtaga ortgan.
Yig ilishda   ushbu   ko rsatkichlar   islohotlarning   dastlabki   natijalari   ekani	
ʻ ʻ
ta kidlanib,   asosiy   e tibor   hanuzgacha   uchrayotgan   muammolarni   hal   etishga	
ʼ ʼ
qaratildi.
Davlatimiz   rahbari   viloyat,   tuman,   shahar   hokimlari   va   ularning   birinchi
o rinbosarlari   mutlaqo   yangicha   ishlab,   70   foiz   vaqtini   hududda   tadbirkorlikni
ʻ
rivojlantirishga sarflashi kerakligini ta kidladi.	
ʼ
Har   bir   viloyat,   tuman   va   shahar   hokimlari   va   ularning   birinchi
o rinbosarlari faoliyatiga yangi tashkil etilgan yoki faoliyati qayta tiklangan kichik	
ʻ
korxonalar   va   ularda   yaratilgan   ish   o rinlari   sonidan   kelib   chiqqan   holda   baho	
ʻ
berib, rag batlantirish bo yicha yangi tizim joriy etish vazifasi qo yildi.	
ʻ ʻ ʻ
Baho   berishda   korxonalarning   yashovchanlik   ko rsatkichi   asosiy	
ʻ
mezonlardan   biri   bo lishi   kerakligi   belgilandi.   Ya ni,   tashkil   etilayotgan	
ʻ ʼ
korxonalarning   kamida   50   foizi   keyingi   3   yil   davomida   ishlasa,   hokim   va   uning
tadbirkorlik   bo yicha   birinchi   o rinbosari,   Savdo-sanoat   palatasining   hududiy	
ʻ ʻ
bo limlari rahbarlarini qo shimcha moddiy rag batlantirish nazarda tutilmoqda.	
ʻ ʻ ʻ
21 Vazirlar   Mahkamasi,   Adliya   vazirligi,   Iqtisodiyot   va   sanoat   vazirligiga
ushbu yangi tizimni joriy qilish bo yicha ko rsatmalar berildi.ʻ ʻ
Yig ilishda   Prezident   Shavkat   Mirziyoyevning   Sirdaryo   viloyatiga   o tgan	
ʻ ʻ
haftadagi   tashrifi   doirasida   Xovos   tumanini   "Tadbirkorlik   hududi"ga   aylantirish
bo yicha taklif etilgan tashabbusni amalga oshirish masalasi ham ko rib chiqildi.	
ʻ ʻ
Iqtisodiyot   va   sanoat   vaziri   boshchiligidagi   Respublika   ishchi   guruhi   har
bir   tumanning   salohiyatidan   kelib   chiqib,   kichik   biznesni   rivojlantirish
yo nalishlari bo yicha takliflar ishlab chiqishi zarurligi qayd etildi. Ushbu takliflar
ʻ ʻ
asosida   tadbirkorlarga   ularni   amalga   oshirish,   kredit,   yer   va   bino   ajratish,
infratuzilmaga ulash kabi barcha masalalarda ko maklashiladi.	
ʻ
Videoselektorda   sanoat   sohasidagi   kichik   biznes   subyektlari   va   yirik
korxonalar   o rtasida   sanoat   kooperatsiyasini   keng   yo lga   qo yish   zarurligi	
ʻ ʻ ʻ
ta kidlandi.	
ʼ
Masalan,   avtomobilsozlik   va   qishloq   xo jaligi   mashinasozligi   tarmoqlari	
ʻ
o rganilganda   tadbirkorlik   subyektlari   va   yirik   sanoat   korxonalari   o rtasida	
ʻ ʻ
kooperatsiya   deyarli   yo qligi,   oqibatda   yurtimizda   ishlab   chiqarilayotgan	
ʻ
mahsulotlar   va   butlovchi   qismlar   import   qilinayotgani   ma lum   bo lgan.	
ʼ ʻ
Achinarlisi, ayrim sanoat korxonalari kichik ishlab chiqaruvchilar u yoqda tursin,
xaridorlar talabi bilan ishlashni ham bilmaydi.
Shu   bois   Iqtisodiyot   va   sanoat   vazirligiga   o nta   yirik   sanoat   tarmog i,	
ʻ ʻ
jumladan,   qishloq   xo jaligi   mashinasozligi,   elektrotexnika,   qurilish   materiallari,	
ʻ
kimyo, avtosanoat korxonalari bilan kichik biznes o rtasida sanoat kooperatsiyasini	
ʻ
yo lga qo yish vazifasi yuklatildi.	
ʻ ʻ
Shuningdek,   Axborot   texnologiyalari   va   kommunikatsiyalarini
rivojlantirish   vazirligi   bilan   birgalikda   kooperatsiya   yarmarkalari   o tkazish,	
ʻ
mahsulot   va   xizmatlar   o z   egasini   topishi   uchun   "Yagona   elektron   kooperatsiya	
ʻ
birja portali"ni tashkil etish bo yicha topshiriqlar berildi.	
ʻ
Yig ilishda   tadbirkorlik   rivojiga   to siq   bo layotgan   yana   bir   muammo   –	
ʻ ʻ ʻ
loyihalarni joylashtirish uchun yer ajratish masalasiga alohida e tibor qaratildi.	
ʼ
22 Bu tizim hanuzgacha ochiq-oshkora ishlamayotgani ko rsatib o tildi. Misolʻ ʻ
uchun, 3 ming 500 gektar maydon "Yer-elektron" axborot tizimiga taqdim etilgan
bo lsa-da, shundan 1 ming 300 gektari yoki 37 foizi savdoga qo yilgan, xolos.	
ʻ ʻ
Shu   bois,   mutasaddilarga   yer   ajratish   masalasini   idoralar   bilan   kelishish,
binoni   ro yxatdan   o tkazish   jarayonlarini   tubdan   soddalashtirish   bo yicha	
ʻ ʻ ʻ
ko rsatmalar berildi.	
ʻ
Banklarning   tadbirkorlik   subyektlariga   xizmat   ko rsatishini   yaxshilash   va	
ʻ
ajratilayotgan kreditlar samaradorligini oshirish masalasiga ham e tibor qaratildi.	
ʼ
Hozirda kredit  olish  istagidagi  tadbirkorning  murojaati   3 bosqichda,   ya ni	
ʼ
tuman-viloyat-respublika   darajasida   ko rib   chiqiladi.   Bankning   markaziy   idorasi	
ʻ
rozilik   bermasa,   tadbirkor   kredit   ololmaydi.   Oqibatda,   bu   jarayon   ayrim   hollarda
oylab cho zilib ketyapti.	
ʻ
Shu   bois,   banklarda   kredit   ajratish   masalalarini   bir   va   ikki   pog onaga	
ʻ
o tkazish,   70-100   nafar   xodim   ishlaydigan   filiallar   o rniga   10-15   nafar   shtatdan	
ʻ ʻ
iborat ixcham bank xizmatlari markazlarini ko paytirish lozimligi ta kidlandi.	
ʻ ʼ
Tadbirkorlarning   kredit   foiz   stavkalariga   oid   fikrlari   muhokama   qilinar
ekan,   kreditlar   bo yicha   kafolat   berish   va   foizlarni   qisman   qoplash   maqsadida	
ʻ
tashkil   qilingan   Tadbirkorlik   faoliyatini   rivojlantirishni   qo llab-quvvatlash   davlat	
ʻ
jamg armasi faoliyatini kuchaytirish muhimligi aytildi.	
ʻ
Tadbirkorlarning bino-inshootlarini buzish va buning uchun kompensatsiya
to lash borasida tizimli yondashuv yo qligi tanqid qilindi.	
ʻ ʻ
Albatta,   joylarda   amalga   oshirilayotgan   bunyodkorlik   ishlari   davomida
ayrim   binolarning   buzilishi   tabiiy   hol.   Biroq,   aholi   punktlarini   istiqbolda
rivojlantirish   rejalarini   hisobga   olmasdan,   katta   hududlarda   joylashgan   inshootlar
buzib yuborilayotgani oqibatida juda ko p miqdorda kompensatsiya to lovlari kelib	
ʻ ʻ
chiqmoqda.
Hokimliklar   buziladigan   binolarning   o rnida   yangi   korxonalarni   qurish	
ʻ
bo yicha   investorlarni   topib,   kompensatsiya   to lovini   ularning   hisobidan	
ʻ ʻ
to lanishini ta minlamayotgani sababli ushbu xarajatlar davlat byudjeti zimmasiga
ʻ ʼ
tushmoqda.
23 –   Barcha   hokimlarni   qat iy   ogohlantiraman   –   asosli   zarurat   bo lmaganʼ ʻ
holda   tadbirkorlarga   tegishli   mol-mulkni   buzishga   umuman   yo l   qo yilmasligi	
ʻ ʻ
zarur va shart, – dedi davlatimiz rahbari.
Adliya va moliya vazirliklari, Savdo-sanoat palatasiga Biznes-ombudsman
ishtirokida   mol-mulkni   buzish   va   kompensatsiya   to lash   tartiblarini   yanada	
ʻ
takomillashtirish yuzasidan taklif kiritish vazifasi qo yildi.	
ʻ
Yig ilishda   sud   tizimining   kichik   biznes   subyektlari   murojaatlariga	
ʻ
yondashuvi xususida ham so z bordi.	
ʻ
Ma lumki,   xorijiy   tajribada   70   foiz   nizolar   sudgacha   hal   etiladi.   Chunki	
ʼ
ishlarni   sudda   ko rib   chiqish   katta   xarajat   va   ko p   vaqt   talab   etuvchi   jarayon	
ʻ ʻ
hisoblanadi.
Shu   nuqtai   nazardan,   tadbirkorlar   bilan   bevosita   ishlaydigan   davlat
idoralarida   nizolarni   sudgacha   hal   etish   tuzilmalarini   tashkil   etish   zarurligi
ta kidlandi.   Adliya   vazirligi,   Oliy   sud   va   Savdo-sanoat   palatasiga   muqobil	
ʼ
hakamlik   sudlari   faoliyatini   va   mediatsiya   institutini   kengaytirish   masalalarini
nazarda tutuvchi qaror loyihasini ishlab chiqish topshirildi.
Iqtisodiyot   va   sanoat   vazirligi   tizimida   Tadbirkorlik   va   kichik   biznesni
rivojlantirish   agentligi   tashkil   etish   taklifi   bildirildi.   Mazkur   agentlik   ko rsatilgan	
ʻ
sohani   yuksaltirish   bo yicha   davlat   siyosatini   ishlab   chiqish   va   amalga   oshirish	
ʻ
uchun   mas ul   bo ladi.   Tadbirkorlik   faoliyatini   rivojlantirishni   qo llab-quvvatlash	
ʼ ʻ ʻ
davlat jamg armasi faoliyatini ham muvofiqlashtirib boradi.
ʻ
–   Faqat   katta   korxonalar   qurib,   aholi   bandligini   va   daromadini   oshirish,
byudjet   tushumlarini   ko paytirish   masalalarini   to liq   hal   eta   olmaymiz.   Turmush	
ʻ ʻ
darajasini   oshirishning   eng   muhim   yo li   tadbirkorlik   va   kichik   biznesni	
ʻ
rivojlantirishdir, – dedi Shavkat Mirziyoyev.
Yig ilishda muhokama qilingan masalalar yuzasidan mutasaddi vazirlik va	
ʻ
idoralar rahbarlari, hokimlar so zga chiqdi.	
ʻ
Birgina   so’nggi   to’rt   yil   ichida   186   turdagi   ruxsat   berish   tartibotlari   va
litsenziyalar   bekor   qilindi,   ularni   rasmiylashtirish   muddatlari   va   undiriladigan
yig’imlar miqdori ikki martadan ziyodroq qisqartirildi.
24 “Yagona   oyna”   tamoyilini   joriy   etish   va   ortiqcha   hujjatlarni   talab   qilish
yoki   ayrim   vakolatli   organlar   bilan   kelishish   jarayonlarini   bekor   qilish   hisobiga
ruxsat   berish   xarakteriga   ega   hujjatlar   va   litsenziyalarni   rasmiylashtirish   yanada
soddalashtirildi.
Shuningdek, tadbirkorlik subyektlarini davlat ro’yxatidan o’tkazish, mulkni
ro’yxatga olish, yer uchastkalari ajratish, ayrim faoliyat turlari bilan shug’ullanish
uchun   litsenziya   olish,   qurilishga   ruxsat   berish   va   infratuzilma   tarmoqlariga
ulanish   bo’yicha   soddalashtirilgan   tartiblar   joriy   etildi.   Internet   tarmog’i   orqali
Yagona   interaktiv   davlat   xizmatlari   portalida   davlat   xizmatlarini   ko’rsatishni
interfaol shaklga o’tkazish bo’yicha tegishli chora-tadbirlar amalga oshirilmoqda.
Kichik   biznes   subyektlari   tomonidan   taqdim   etiladigan   65   ta   statistik
hisobot   va   6   ta   soliq   hisobotlari   shakllari   bekor   qilindi,   shuningdek   mazkur
hisobotlarni taqdim etish mexanizmlari sezilarli darajada soddalashtirildi. Bugungi
kunda  tadbirkorlik  subyektlari  soliq  va   statistika   hisobotlari  topshirishni,   bojxona
deklaratsiyalarini   rasmiylashtirishni   eski   usuldagi   qog’oz   to’ldirish   yo’li   bilan
emas, balki to’liq ravishda bevosita - elektron shaklda amalga oshirmoqda.
Ta'kidlash   joizki,   sanoatning   yengil,   oziq-ovqat   va   qurilish   materiallari
ishlab   chiqarish   kabi   ko’p   mehnat   talab   qiladigan   tarmoqlarida   ishchilarning   eng
ko’p   soni   ilgarigi   100   kishidan   200   kishigacha   oshirilgani   kichik   biznesni
rag’batlantirish borasidagi chora-tadbirlar tizimidagi muhim qaror bo’ldi.
Shu   bilan   bir   qatorda,   xususiy   tadbirkorlikning   iqtisodiyotdagi   roli   va
o’rnini tubdan oshirish, tadbirkorlik faoliyatini tashkil etish yo’lidagi mavjud to’siq
va cheklovlarni tugatish, xususiy mulkning yalpi ichki mahsulotda, jumladan, xorij
sarmoyasi   ishtirokidagi   ulushini   izchil   oshirish   uchun   yanada   qulay   iqtisodiy,
huquqiy   sharoit   va   rag’batlar   yaratishga   qaratilgan   O’zbekiston   Repsublikasi
Prezidentining   2015-yil   15-maydagi   “Xususiy   mulk,   kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlikni   ishonchli   himoya   qilishni   ta'minlash,   ularni   jadal   rivojlantirish
yo’lidagi   to’siqlarni   bartaraf   etish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   PF-4725-sonli
Farmoni tasdiqlandi.
25 Mazkur   Farmon   ijrosini   ta'minlash   maqsadida,   2015-yil   20-avgustda
tadbirkorlik subyektlarining nazorat, huquqni muhofaza qiluvchi va boshqa davlat
organlari bilan o’zaro munosabatlarida oshkoralikni ta'minlash, ularning huquq va
qonuniy   manfaatlarini   himoya   qilish,   shuningdek,   ijtimoiy   xavfi   kam   bo’lgan
javobgarlikni   erkinlashtirish   kabi   tadbirkorlik   subyektlari   faoliyatining   deyarli
barcha   jihatlariga   tegishli   bo’lgan   40   dan   ortiq   qonun   hujjatlariga   o’zgartish   va
qo’shimchalar   kiritishni   nazarda   tutuvchi   “O’zbekiston   Respublikasining   ayrim
qonun   hujjatlariga   xususiy   mulkni,   tadbirkorlik   subyektlarini   ishonchli   himoya
qilishni   yanada   kuchaytirishga,   ularni   jadal   rivojlantirish   yo’lidagi   to’siqlarni
bartaraf   etishga   qaratilgan   o’zgartish   va   qo’shimchalar   kiritish   to’g’risida”gi
O’zbekiston Respublikasi Qonuni qabul qilindi.
Shuningdek,   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2015-yil
26-martdagi   qarori   bilan   O’zbekiston   Respublika   tovar-xomashyo   birjasining
maxsus axborot portali orqali elektron savdo yo’li bilan tadbirkorlik subyektlaridan
eng   zarur   tovarlar   (ishlar,   xizmatlar)ning   davlat   xaridini   tashkil   etish   tartibi
tasdiqlandi.
Davlat   va   xo’jalik   boshqaruvi   organlari,   mahalliy   davlat   hokimiyati
organlari   hamda   tijorat   banklari   tomonidan   ko’rsatiladigan   barcha   turdagi
xizmatlardan erkin foydalanishni ta'minlaydigan elektron raqamli imzo sertifikatini
berish   elektron   raqamli   imzolar   kalitlarini   ro’yxatdan   o’tkazish   markazi   -
O’zbekiston  Respublikasi  Davlat  soliq qo’mitasi  huzuridagi  Yangi  texnologiyalar
ilmiy-axborot markazi tomonidan amalga oshirilishi belgilab qo’yildi.
Qolaversa,   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   amalga   oshirishga   doir   tartib-
tamoyillarni   soddalashtirish   maqsadida,   eksport-import   operatsiyalarini   amalga
oshirishda  davlat   bojxona   xizmati   organlariga  taqdim  etiladigan  hujjatlar   ro’yxati
tasdiqlanib,   tadbirkorlik   subyektlari   tomonidan   tashqi   iqtisodiy   faoliyatni   amalga
oshirishda   davlat   bojxona   xizmati   organlari   tomonidan   ushbu   ro’yxatda   nazarda
tutilmagan,   shuningdek   davlat   bojxona   xizmati   organlari   yoki   davlatning   boshqa
organlari tasarrufidagi qo’shimcha hujjatlarni talab etish taqiqlandi.
26 Farmonga   muvofiq,   joriy   yilning   1   iyulidan   boshlab   xususiy   tadbirkorlar
tomonidan   uch   nafargacha   xodimlarni   yollagan   holda   tadbirkorlik   faoliyatini
amalga oshirish huquqi berildi.
Shu   bilan   birga,   tadbirkorlik   faoliyati   huquq   va   kafolatlarini   himoya
qilishni   yanada   kuchaytirish   maqsadida   Bosh   prokuratura   tomonidan   davlat,
huquqni muhofaza qilish va nazorat qiluvchi  organlarning kichik biznes va xusus
tadbirkorlik   subyektlari   faoliyatiga   asossiz   aralashishi,   tadbirkorlik   faoliyatiga
to’sqinlik   qilish   va   mulkdorlar   huquqlarining   buzilishiga   doir   masalalar   bo’yicha
murojaatlarni tunu kun uzluksiz qabul qilish tizimi joriy etildi.
Tadbirkorlik faoliyatini rivojlantirishni qo’llab-quvvatlash va kichik ishlab
chiqarishni   tashkil   etishga   ko’maklashish   maqsadida   tijorat   banklarining   ishtiroki
yanada kengaydi. Ushbu maqsadlarda joriy yilning birinchi yarmida kichik biznes
subyektlariga   6,4   trillion   (jumladan,   1,4   trillion   so’mlik   mikrokredit)   so’m   kredit
ajratildi. Bu 2014 yilning shu davriga nisbatan 1,3 marta ko’pdir. Kichik biznesni
rivojlantirish   uchun   86,4   million   dollar   miqdorida   xalqaro   moliya   institutlarining
kredit liniyalari o’zlashtirildi.
Kichik biznes  subyektlariga o’z mahsulotlarini tashqi  bozorga chiqarishda
yordam   berish   maqsadida,   joriy   yil   boshidan   buyon   O’zbekiston   Respublikasi
Tashqi   iqtisodiy   faoliyat   milliy   banki   huzuridagi   Kichik   biznes   va   xususiy
tadbirkorlik subyektlarining eksportini qo’llab-quvvatlash jamg’armasi  tomonidan
416   tadbirkorlik   subyektiga   qiymati   512   million   dollarlik   mahsulotlarni   eksport
qilishga   ko’maklashildi.   Bundan   tashqari,   38   tadbirkorlik   subyektiga   406   million
so’m   miqdorida   moddiy   yordam   ko’rsatildi   va   xorijlik   xaridorlarni   topish   hamda
umumiy qiymati 5,6 million dollarlik eksport shartnomalarini imzolashga yordam
berildi.
Joriy   yilning   birinchi   yarmida   kichik   biznes   va   xususiy   tadbirkorlik
subyektlari   «O’ztadbirkoreksport»   ixtisoslashtirilgan   tashqi   savdo   kompaniyasi
orqali 485 million dollarlik mahsulot eksport qildi. Bundan tashqari, «O’zstandart»
agentligi huzuridagi  Mahsulotlar eksportini qo’llab-quvvatlash byurosi tomonidan
654   korxonaga   maslahat   xizmatlari   ko’rsatildi,   standartlashtirish,   metrologiya,
27 sertifikatlash,   akkreditatsiya,   mahsulotlar   eksporti   va   xalqaro   hamda
mamlakatlarga oid talablarni joriy etish sohasida 29 xalqaro bitim imzolandi.
Umuman olganda, ishbilarmonlik muhitini shakllantirish, kichik biznes va
xususiy tadbirkorlikni har tomonlama qo’llab-quvvatlash va rivojlantirishni yanada
kuchaytirish   borasida   amalga   oshirilgan   chora-tadbirlar   joriy   yilning   birinchi
yarmida   15,2   mingta   yangi   kichik   biznes   subyektini   tashkil   etish   imkonini   berdi.
Bu   ko’rsatkich   o’tgan   yilning   shu   davriga   nisbatan   6,3   foiz   ko’pdir.   Sanoat   va
boshqa   ishlab   chiqarish   tarmoqlari   (umumiy   ko’rsatkichning   36,5   foizi),   qurilish
(11,5   foiz),   shuningdek,   savdo   va   umumiy   ovqatlanish   sohasida   (29,8   foiz)   eng
ko’p kichik biznes subyekti tashkil etildi.
Xususiy   tadbirkorlikni   har   tomonlama   qo’llab-quvvatlash   natijasida   joriy
yilning   birinchi   yarmida   kichik   biznesning   sanoatdagi   ulushi   31,4   foiz   (2014-
yilning shu davrida 28,9 foiz bo’lgan), chakana tovar aylanmasida 86,3 foiz (85,9
foiz), pullik xizmatlarda 47,6 foiz (45,2 foiz) va bandlikda 77,2 foizga (76,8 foiz)
yetdi.
Ta'kidlash   joizki,   ishbilarmonlik   muhitini   takomillashtirish   hamda   kichik
biznes   va   xususiy   tadbirkorlikni   rivojlantirishni   qo’llab-quvvatlash   borasida
amalga   oshirilayotgan   chora-tadbirlar   Jahon   bankining   “Doing   Business”
hisobotida O’zbekiston Respublikasi reytingiga ijobiy ta'sir ko’rsatmoqda.
Xususan,   so’nggi   to’rt   yil   ichida   mamlakatimiz   reytingi   27   bandga
yaxshilanib, 168-o’rindan 141-pog’onaga  ko’tarildi. Ayni  shu davrda “Korxonani
ro’yxatdan   o’tkazish”   ko’rsatkichi   bo’yicha   respublika   reytingi   25   bandga,   ya'ni
90-o’rindan   65-o’ringa   ko’tarildi.   Bu   esa,   o’z   navbatida,   biznesni   tashkil   etish
bo’yicha   qonunchilikni   takomillashtirish   hamda   yangi   huquqiy   normalarni
amaliyotga joriy etishning samaradorligidan dalolat beradi.
28 29 Xulosa
Yuqoridagi  bandlarning tarmoqlar  kesimidagi  tahlilidan ko’rinib turibdiki,
boshqa   tarmoqlarga   nisbatan   yaratilayotgan   ish   o’rinlari   samaradorligi   yuqori
bo’lgan   sanoat   tarmog’ida   kichik   biznesning   nisbatan   past   darajadagi   o’rnini
ko’rishimiz   mumkin.   Ushbu   ko’rsatkichni   hozirgi   o’sish   darajasining   saqlanib
qolishi   kelgusida   aholining   ish   haqi   va   tadbirkorlik   faoliyatidan   oladigan   real
daromadlarining   oshishi   bilan   bog’liq   muammolarni   keltirib   chiqarishi   mumkin.
Bu   holat   davlatning   aholiga   ajratadigan   ijtimoiy   kafolatlarini   cheklashiga   olib
kelishi mumkin.   
Kichik   bisnes   sub'yektlari   sonining   savdodagi   ulushi   yuqori   darajada
saqlanib   qolmoqda   (jami   kichik   biznes   sub'yektlarining   26,7%i   yoki   63,7   mingta
sub'yekt).   Chakana   savdo   tovar   aylanmasida   esa,   20,2%ni   kichik   bisnes   va
mikrofirmalarning   ulushi   tashkil   etgan   bo’lsa,   yakka   tartibdagi   tadbirkorlarning
ulushi   69,4%   ni   tashkil   etganini   ko’rishimiz   mumkin,   bu   bank   sektoriga   pul
tushumiga   salbiy   ta'sir   ko’rsatadi   va   kichik   biznes   sub'yektlarining   soliq
solinadigan bazasida nomuvofiqliklarni keltirib chiqaradi.  
30 ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР
1. Ўзбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг 2020 йил
24 январдаги Олий Мажлисга Мурожаатномаси .
https://www.pv.uz/oz/ newspapers/poslanie-preidenta-respubliki-uzbekistan-
shavkata-mirzieeva-olij mazhlisu-2020
2. Edvard M. Do export processing zones attract FDI and its benefits (The 
experience from China). Institute for International Economic, Washington, DC, 
USA. International Economics and Economic Policy. Springer-Verlang. 2014. 87-
103 p.
3. Lin J. “New Structural Economics: A Framework for Rethinking 
Development,” World Bank Research Observer, Vol. 26, 2011.  No. 2, pp. 193–221
4. Кузнецов В.П, Кузнецова С.Н, Лапаев Д.Н. Теоретические аспекты 
развития организационно-экономического механизма формирования 
промышленных парков. Казань, изд-во Познание Института экономики, 
управления и права. 2014. 148 с.
5. Кузык Б.Н, Яковец Ю.Б. Россия – 2050 Стратегия инновационного 
развития. Монография – М.: «Экономика», 2004.-128 c.
6. Ефимычев Ю.И., Трофимов О.В. Концептуальные основы стратегии 
инновационного развития промышленных предприятий: Монография. – Н. 
Новгород: Изд-во ННГУ им. Н.И. Лобачевского, 2010. – 273 с.
7. Агеева О.А, Щербинина Е.И. Существующие стратегические решения 
разработки инновационного проекта. Вопросы экономики и управления. 
Международный научный журнал № 2 (09) 2017. 71-73 с
8. Abdullayev S.A, Xajiyev B.D, Mambetjanov Q.Q. O’zbekistonning ijtimoiy- 
iqtisodiy rivojlanish strategiyasi. Darslik.-T.: “Barkamol fayz media”, 2018.-424 
b.
31