Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 28000UZS
Размер 384.3KB
Покупки 0
Дата загрузки 29 Октябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Философия

Продавец

Benjamin Franklin

Дата регистрации 29 Октябрь 2024

95 Продаж

Dialog va uning turlari

Купить
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI 
O‘ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
IJTIMOIY FANLAR  FAKULTETI
FALSAFA YO‘NALISHI
MANTIQ TARIXI VA NAZARIYASI  FANIDAN
KURS ISH
MAVZU: Dialog va uning turlari
BAJARDI: ________________________
QABUL QILDI: ________________________ Toshkent 2024
O ZBEKISTON RESPUBLIKASIʻ
OLIY TA’LIM FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG BEK NOMIDAGI	
ʻ
O ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI	
ʻ
IJTIMOIY FANLAR FAKULTITETI
FALSAFA YO NALISHI	
ʻ
“Mantiq tarixi va nazariyasi”  fanidan
KURS ISHI
Mavzu: Dialog va uning turlari
                  
 
 
                                                                             Ilmiy rahbar:  Shukurov Akmal
                                                                             Bajardi:  Jalolxujayeva Shoxida
 
                                                                                                           Toshkent 2023
                                            MUNDARIJA:
 
KIRISH …........................................................................................ 3 - 4
I BOB Dialog  nima?.......……………………………... ……….. 5
1.1 Shaxslararo muloqot……. ………………………………. 5 - 9
1.2 Guruh suhbati… ………………. ………………………… 10 - 15
II BOB Samarali muloqotning xususiyatlari….………………. 16
2.1 Dialogdagi qiyinchiliklar……………...………………… 16 - 21
2.2 Dialogning turlari………………………..………………. 22 -  28
XULOSA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
……  26 - 31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATI  . . . . . . . . ʻ …..  . .
. 32 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi:   Samarali   muloqot   ko‘nikmalarini   tarbiyalashda
“Dialog   va   uning   turlari”   mavzusidagi   kurs   ishi   muhim   ahamiyatga   ega.
Muloqotning   turli   shakllarini   tushunish   shaxslararo   munosabatlarni   yaxshilaydi,
hamkorlikni  osonlashtiradi  va turli  xil  muloqot uslublarini chuqurroq tushunishga
yordam beradi. Ushbu mavzuni o‘rganish og‘zaki almashinuvning nuanslari haqida
qimmatli tushunchalarni beradi, bu odamlarga murakkab o‘zaro ta’sirlarni aniqlik
va   empatiya   bilan   boshqarishga   imkon   beradi.   “Muloqot   va   uning   turlari”
mavzusidagi   kurs   ishining   dolzarbligi   bizning   doimiy   rivojlanib   borayotgan
dunyomizda   inkor   etib   bo‘lmaydi,   bu   erda   samarali   muloqot   shaxsiy,   kasbiy   va
jamiyatdagi   o‘zaro   munosabatlarda   hal   qiluvchi   rol   o‘ynaydi.   Muloqotning   nozik
tomonlarini   va   uning   turli   shakllarini   tushunish   bir   necha   sabablarga   ko‘ra   hal
qiluvchi ahamiyatga ega.
Birinchidan,   samarali   muloqot   muvaffaqiyatli   muloqotning   asosi   bo‘lib
xizmat qiladi. Shaxsiy munosabatlarda, ish joylarida yoki kengroq ijtimoiy o‘zaro
ta’sirlarda   bo‘ladimi,   mazmunli   suhbatlarda   qatnashish   qobiliyati   birinchi   o‘rinda
turadi.   Ushbu   kurs   ishi   suhbatning   har   xil   turlarini   o‘rganadi,   ishtirokchilarga
muloqotning   individual   va   jamoaviy   darajada   qanday   ishlashi   haqida   nozik
tushuncha beradi.
Kurs   ishida   o‘rganilgan   shaxsiy   o‘zaro   muloqot,   ayniqsa,   shaxsiy   o‘sish
uchun   dolzarbdir.   Ichki   fikrlash   jarayonlari   va   o‘z-o‘zini   aks   ettirish
mexanizmlarini   ochish   orqali   odamlar   qaror   qabul   qilish,   hissiy   aql   va   o‘z-o‘zini
anglash   haqida   tushunchaga   ega   bo‘ladilar.   Bu   o‘z-o‘zini   anglash   hayotning
murakkabliklarida harakat qilish uchun kuchli vositaga aylanadi.
Shaxslararo muloqot, yana bir asosiy nuqta, ijobiy munosabatlarni o‘rnatish
uchun   zarurdir.   Yuzma-yuz   muloqot   dinamikasini   va   og‘zaki   va   og‘zaki
bo‘lmagan   elementlarning   ta’sirini   tushunish   odamlarning   boshqalar   bilan   aloqa
qilish qobiliyatini oshiradi, hamdardlik va hamkorlikni rivojlantiradi.
Kurs   ishining   muhim   tarkibiy   qismi   bo‘lgan   guruh   suhbati   hamkorlik
muhitida o‘rinli bo‘ladi. Ish joylarida va jamoat sharoitlarida g‘oyalar almashinuvi, muammolarni   hal   qilish   va   jamoaviy   qarorlar   qabul   qilish   uchun   samarali   guruh
muloqoti   muhim   ahamiyatga   ega.   Ushbu   kurs   ishi   ishtirokchilarni   guruh
dinamikasini   boshqarish   va   hamkorlikdagi   sa’y-harakatlarga   mazmunli   hissa
qo‘shish uchun zarur bo‘lgan ko‘nikmalar bilan ta’minlaydi.
Bundan  tashqari,  adabiyot  va  turli   xil  aloqa  vositalaridagi   yozma dialogni
o‘rganish   samarali   yozma   ifodaning   muhimligini   tan   oladi.   Yozma   muloqot
hukmron bo‘lgan davrda qanday qilib jozibali va aniq yozma dialoglarni yaratishni
tushunish qimmatli mahoratdir.
Muvofiqlik   muloqotdagi   noto‘g‘ri   muloqot,   madaniy   farqlar   va   hissiy
to‘siqlar   kabi   muammolarni   hal   qilishga   qaratilgan.   Shaxslarni   ushbu
qiyinchiliklarni   yengish   uchun   bilim   va   strategiyalar   bilan   jihozlash   tushunishni
rivojlantirish va turli sharoitlarda mojarolarning oldini olish uchun juda muhimdir.
Mohiyatan,   dialog   va   uning   turlari   bo‘yicha   kurs   ishi   nazariy   bilimlardan
tashqariga   chiqqani   uchun   ham   dolzarbdir;   u   insoniy   muloqotning   nozik
tomonlarini   o‘rganish   uchun   amaliy   qo‘llanma.   Ko‘nikmalar,   xabardorlik   va
strategiyalarni rivojlantirish orqali ushbu kurs ishi odamlarni mazmunli muloqotga
tayyorlaydi, bu nafaqat ularning shaxsiy o‘sishiga, balki hayotning turli sohalarida
uyg‘un va samarali muloqot muhitini yaratishga hissa qo‘shadi.
Kurs ishining maqsadi:  Dialog va uning turlari bo‘yicha kurs ishi shaxslar
yoki   personajlar   o‘rtasidagi   muloqotning   turli   shakllarini   ilmiy-nazariy   tahlil
qilishga qaratilgan. 
Kurs ishining vazifalari:  
- dialog asoslari, shaxslararo dialogni o‘rganish; 
- shaxslararo muloqot dinamikasi, guruh suhbatlarini tahlil qilish, 
- yozma dialog yaratish, samarali dialogik xususiyatlar, 
- dialogdagi muammolarni tahlil etish. 
Kurs   ishining   obyekti:   suhbatning   asosiy   tamoyillari   va   turli   shakllarini
tahlil qilish, ishtirokchilarni samarali muloqot haqida nozik tushunchalar.  Kurs ishining predmeti:   dialogning ko‘p qirrali sohasini va uning xilma-
xil ko‘rinishlari, samarali muloqotning nozik tomonlari.
Kurs   ishining   tuzilishi:   Ish   kirish,   ikki   bob,   to rt   band,   xulosa   vaʻ
foydananilgan adabiyotlar ro yxatidan iborat bo lib, umumiy hajmi     betni tashkil	
ʻ ʻ
qiladi . I BOB. DIALOG NIMA?
1.1. Shaxslararo muloqot
Muloqot   -   odamlarning   birgalikdagi   faoliyatlari   chtiyojlaridan   kelib
chigadigan   turli   faolliklari   mobaynida   bir-birlari   bilan   o‘zaro   munosabatlarga
kirishish   jarayonidir.   Ya’ni,   har   bir   shaxsning   jamiyatda   bajaradigan   faoliyatlari
(mehnat, o‘qish, o‘yin, ijod qilish va boshqalar) o‘zaro munosabat va o‘zaro ta’sir
shakllarini o‘z ichiga oladi. Chunki har qanday ish odamlarning bir-birlari bilan til
topishishni, bir-birlariga turli xil ma’lumotlarni uzatishni, fikrlar almashinuvi kabi
murakkab   hamkorlikni   talab   qiladi.   Shuning   uchun   ham   har   bir   shaxsning
jamiyatda tutgan o‘rni, ishlarining muvaffaqiyati, obro‘si uning muloqotga kirisha
olish   qobiliyati   bilan   bevosita   bog‘   liqdir.   Bir   qarashda   osongina   tuyulgan
shaxslararo   muloqot   aslida   juda   murakkab   jarayon   bo‘lib,   unga   odam   hayoti
mobaynida o‘rganib boradi. 
Muloqotning   psixologik   jihatdan   murakkab   ekanligi   haqida   B.F.Parigin
shunday   yozadi:   «Muloqot   shunchalik   kop   qirrali   jarayonki,   unga   bir   vagning   o
zida quyidagilar kiradi:
Individlarning o‘ zaro ta’sir jarayoni;
Individlar o‘rtasidagi axborot almashinuvi jarayoni;
Bir shaxsning boshqa shaxsga munosabati jarayoni;
Bir kishining boshqalarga ta’sir ko‘rsatish jarayoni;
Bir-birlariga hamdardlik bildirish imkoniyati;
Shaxslarning bir-birlarini tushunishi jarayoni.
Muloqotda   muhim   o‘rinni   psixologik   ta’sir   egallaydi.   Psixologik   ta’sir
aloqaning tarkibiy birligi, tarkibiy qismidir. Aslini olganda, bu bir shaxsning (yoki
bir   guruh   odamlarning)   boshqa   shaxs   (yoki   odamlar   guruhi)   psixikasiga   kirib
borishidir.   Ushbu   kirishning   maqsadi   va   natijalari   individual   yoki   guruh   ruhiy
hodisalarini   (qarashlar,   munosabatlar,   holatlar   va   boshqalar)   o‘zgartirish,   gayta
qurishdir. Psixologik ta’sir hech qanday qudratli emas, garchi malum sharoitlarda odamlarning   psixikasida   va   u   orqali   ularning   faoliyati   va   xatti-harakatlarida
ma’lum o‘zgarishlarni keltirib chiqarishi mumkin.
Odamlar   o‘rtasidagi   muloqotning   o‘ziga   xos   shakli   bu   do‘stlik
munosabatlari   va   o‘zaro   munosabatlarning   barqaror,   individual   tanlangan   tizimi
bolib, muloqot qiluvchilarning o‘zaro bog‘lanishi, bir-biri bilan mulogot qilishdan
yuqori   darajada   qoniqish   bilan   tavsiflanadi.   Do‘stlikning   rivojlanishi   uning
yozilmagan   kodiga   rioya   qilishni   o‘z   ichiga   oladi,   bu   o‘zaro   tushunish,   ochiqlik,
ishonch,   o‘zaro   yordam,   boshqa   birovning   ishlariga   o‘zaro   qiziqish,   his-
tuyg‘ularning fidokorligi zarurligini tasdiqlaydi.
Do‘stlik   kodeksining   jiddiy   buzilishi   uning   tugatilishiga   yoki   do‘stlikning
yuzaki, do‘stona munosabatlarga tushishiga yoki hatto uning qarama-qarshiligiga,
adovatga aylanishiga olib keladi.
Yuqorida aytib o‘tilganidek, o‘zaro tushunishsiz o‘zaro ta’sir qilish mumkin
emas.   Shu   bilan   birga,   aloga   sherigi   ganday   abul   gilinganligi   juda   muhimdir.   Bu
jarayon   muloqotning   majburiy   komponenti   sifatida   ishlaydi   va   shartli   ravishda
muloqotning pertseptiv tomoni deb atash mumkin. Mulogotning perseptiv tomoni -
bu   boshqa   shaxsni   idrok   etish:   uning   tashqi   belgilari,   uning   idrok   etuvchi
shaxsning   shaxsiy   xususiyatlari   bilan   bog‘liqligi   va   uning   harakatlarini   talqin
qilish.   Eng   umumiy   ma’noda   aytishimiz   mumkinki,   boshqa   shaxsni   idrok   etish
uning   tashqi   belgilarini   idrok   etish,   ularning   idrok   etilayotgan   shaxsning   shaxsiy
xususiyatlari   bilan   bog‘liqligi   va   uning   harakatlarini   shu   asosda   talqin   gilishni
anglatadi.   O‘zini   boshqasi   bilan   taqqoslash,   go‘yo   ikki   tomondan   amalga
oshiriladi: sheriklarning har biri o‘zini boshqasiga o‘shatadi.
Shaxslararo munosabatlar  - bu bizga yaqin odamlar bilan munosabatlar; bu
ota-onalar   va   bolalar,   er   va   xotin,   aka-uka   va   opa-singil   o‘rtasidagi
munosabatlardir. Albatta, yaqin shaxsiy  munosabatlar  faqat  oilaviy davralar  bilan
chegaralanmaydi,   bunday   munosabatlar   ko   pincha   turli   sharoitlarda   birga
yashaydigan odamlarni o‘z ichiga oladi. Bu   munosabatlardagi   umumiy   omil   turli   xil   mehr-muhabbat,   sevgi   va
sadoqat tuyg‘ulari, shuningdek, ushbu munosabatlarni saqlab qolish istagi. Agar xo
jayiningiz   hayotingizni   qiyinlashtirsa,   u   bilan   xayrlashishingiz   mumkin;   agar
do‘kondagi   sotuvchi   sizga   tegishli   e’tibor   bermagan   bo‘lsa,   siz   u   yerga   boshqa
bormaysiz;  agar xodim sizga bevafo bo‘lsa, iloji bo‘lsa, u bilan aloqa qilmaslikni
afzal   ko‘rasiz   va   hokazo.Ammo,   agar   biz   va   yaqinlarimiz   o‘rtasida   muammolar
yuzaga   kelsa,   bu   biz   uchun   juda   muhim   bo‘ladi.   Sartarosh   bilan   yomon
munosabatda   bolganligi   sababli   psixologga   qancha   odam   keladi?   Boshqa
tomondan,   biz   ko‘plab   odamlarning   maishiy   va   oilaviy,   jamoaviy   muammolarda
maslahat va yordam so‘rab murojaat qilayotganini ko‘ramiz. 1
Bir   necha   aslar   davomida   shaxslararo   munosabatlar   bilan   bog‘liq
muammolar nafaqat o‘z dolzarbligini yo‘qotibgina qolmay, balki ko plab ijtimoiy
va   gumanitar   fanlar   uchun   tobora   muhim   ahamiyat   kasb   etmoqda.   Shaxslararo
munosabatlar   va   unda   o‘zaro   tushunishga   erishish   imkoniyatlarini   tahlil   qilib,
jamiyat, oila va shaxs rivojlanishidagi  ko‘plab ijtimoiy muammolarni tushuntirish
mumkin.   Inson   hayotining   ajralmas   atributi   bo‘lgan   shaxslararo   munosabatlar
hayotning   barcha   jabhalarida   muhim   o‘rin   tutadi.   Shu   bilan   birga,   shaxslararo
munosabatlarning sifati muloqotga, erishilgan tushunish darajasiga bog‘liq.
Bir   gator   ijtimoiy   va   gumanitar   fanlarda   unga   bo‘lgan   qiziqish   ortib
borayotganiga   qaramay,   shaxslararo   munosabatlardagi   mulogotning   roli   hali   ham
yetarlicha o‘rganilmagan. Ammo unga yondosh bir qancha qarashlar mavjud:
Muloqot   kategoriyasini   o‘zaro   bog‘liq   bo‘lgan   munosabatlar   toifalari
sohasidan aniq farqlash zarurati;
Muloqot darajalariga kora shaxslararo munosabatlarini tuzishga urinish; 
Jamiyaning   tushunmovchilik   bilan   bog‘liq   shaxslararo   va   shaxslararo
ziddiyatlarni   hal   qilish   zarurati.   Maqsad   bu   kurs   ishi   shaxslararo   munosabatlarda
muloqotning   rolini   tushunish,   shuningdek,   shaxslararo   munosabatlarni   muloqot
darajalariga ko‘ra tuzishga urinishdir.
Shaxslararo munosabatlarning tarkibiy qismlari:
1
 Vedenskaya L.V, Pavlova L.A. Delovaya retorika: uchebnoe posobie dlya vuzov.- M.:IKS "MarT", 2004-y 267b. 1.Kognitiv komponent- barcha kognitiv psixik jarayonlarni o‘z ichiga oladi:
hislar,   idrok   etish,   tasvirlash,   xotira,   fikrlash,   tasavvur.   Ushbu   komponent   tufayli
birgalikdagi   faoliyatda   sheriklarning   individual   psixologik   xususiyatlari   va
odamlar   o‘rtasidagi   ‘zaro   tushunish   haqida   bilim   mavjud.   O‘zaro   tushunishning
xususiyatlari quidagilardan iborat:
2. Adekvatlik - idrok etilayotgan shaxsning ruhiy aks etishining to‘g‘riligi;
3. Identifikatsiya   -   shaxs   tomonidan   o‘z   shaxsiyatini   boshqa   shaxsning
shaxsiyati bilan aniqlash;
4.Hissiy komponent- shaxsning boshqa odamlar bilan shaxslararo muloqotda
bo‘lgan   ijobiy   yoki   salbiy   tajribalarini   o‘z   ichiga   oladi.   Odamlar   mulogot
jarayonida   so   zlardan   tashqari,   ya’ni   verbal   vositalardan   tashqari   turli   xil
harakatlardan,   qiliqlardan   holatlardan,   kulgu,   ohanglar   va   boshqalardan   ham
foydalanadilar.   Qiliqlar,   mimika,   ohanglar,   to   xtashlar   (pauza),   hissiy   holatlar,
kulgu, yig‘i, ko‘z qarashlar, yuz ifodalari va boshqalar o‘ zaro muloqotning nutqsiz
vositalari bo lib, ular muloqot jarayonini yanada kuchaytirib, uni to ‘Idiradi, ba’zan
esa   nutqli   muloqotning   o‘rnini   bosadi,   bunday   vositalarni   noverbal   vositalar
deyiladi. Buyuk rus yozuvchisi L.Tolstoy odamlarda 97 xil kulgu turi hamda 85 xil
ko‘z qarashlari  turi borligini kuzatgan. G.M. Andreevaning yozishicha, odam yuz
ifodalari,   nigohlarning   2000   ga   yaqin   ko   rinishlari   bor.   Ayniqsa,   birinchi   bor
uchrashganda ko‘zlar  to qnashuvi, nigohlaring roli keyingi  muloqotning taqdiriga
kuchli   ta’sir   ko‘rsatishi   maxsus   tadqiqotlar   jarayonida   organilgan.   Bularning
barchasi   muloqotning   hissiy   tomondan   boy,   mazmundor   bo‘lishini   ta’minlab,
odamlarning bir-birlarini tushunishlariga yordam beradi. 2
 
Muloqotning   noverbal   vositalarining   milliy   hamda   xududiy   xususiyatlari
borligini ham alohida ta’kidlab o tmoq lozim. Masalan, o‘ zbek xalqining mulogot
jarayoni   boy,   o‘   zaro   munosabatlarining   bevosita   xarakteri   unda   shunday
vositalaring ko proq ishlatilishi bilan bog liq. Bolalarning o‘z yig‘isi bilan onasiga
o‘z   his-kechinmalari   hamda   xohishlarini   bildirishlari   ham   bolalarning   yosh
2
 "Dialogue: The art of thinking together" Wiliam Isaacs, currency book,.: 348b. xususiyatlariga bog liq. Boshqa millatlar madaniyatiga nazar tashlanadigan bo‘lsa,
ularda   ham   ba’zi   bir   mulogot   vositalarining   turli   millatlarda   turli   maqsadlarda
ishlatilishining guvohi bo lish mumkin. Bolgarlar agar biron narsa bo‘ yicha fikrni
tasdiqlamoqchi   bo‘lishsa,   boshlarini   u   yoq-bu   yoqqa   chayqashar,   inkor
qilishmoqchi bo‘lsa, aksincha, bosh siltashar ekan. Ma lumki, o‘ zbeklar, ruslar va
bir   qator   boshqa   millatlarda   buning   aksidir.   Noverbal   muloqotda
suhbatdoshlarning   fazoviy   joylashuvlari   ham   katta   ahamiyatga   ega.   Masalan,
ayollar   ko   proq   hissiyotlarga   boy   bo‘lganliklari   sababli,   suhbatlashayotganlarida
bir-birlariga yaqin turib gaplashadilar, erkaklar o‘rtasida esa doimo fazoviy masofa
bo   ladi.   Olimlarning   aniqlashlaricha,   bolalarni   odatdagiday   orqama-ketin   o‘tazib
o‘qitgandan   kora,   ularni   yuzma-yuz   o‘tkazib   davra   qurib   o‘qitgan   ma’qul   emish,
chunki bunday sharoitda o‘quvchilarda ham javobgarlik hissi yuqoriroq bo lar ekan
hamda   emotsiyalar   almashinishgani   uchun   ham   guruhdagi   psixologik   vaziyat
ijobiy bo lib, bolalarning predmetga va bir-birlariga munosabatlari ancha yashi bo‘
lar ekan.
Paralingvistik   ta’sir   -   bu   nutqning   atrofidagi   nutqni   bezovchi,   uni
kuchaytiruvchi   yoki   susaytiruvchi   omillar.   Bunga   nutqning   baland   yoki   past
tovushda   ifodalanayotganligi,   artikulyatsiya,   tovushlar,   to‘xtashlar,   duduqlanish,
yo‘tal, til bilan amalga oshiriladigan harakatlar, nidolar kiradi. 3
 
Agar   biz   suhbatdoshimizni   yashi,   diqqat   bilan   tinglasak,   bu   bilan   biz   unda
o‘z   -   o‘ziga   hurmatni   ham   tarbiyalaymiz.   Demak,   tinglash   jarayoni   ko‘pchilik
tasavvur   qilgani   kabi   unchalik   passiv   jarayon   emas   ekan.   Uning   muloqotning
samarali   bo‘lishidagi   ahamiyati   nihoyatda   katta.   Chunki   tinglash   gobiliyati
gapiruvchini   ilhomlantiradi,   uni   ruhlantiradi,   yangi   fikrlar,   goyalarning
shakllanishiga   sharoit   yaratadi.   Shuning   uchun   ma’ruzachi   professorning   har   bir
chiqishi   va   ma’ruzasi   agar   talabalar   tomonidan   diqqat   bilan   tinglansa,   bu
pedagogik   muloqotdan   ikkala   tomon   ham   teng   yutadi.   Agar   muloqot   jarayonida
ishtirok etuvchi ikki jarayon - gapirish va tinglashning faol o‘zaro ta’sir uchun teng
ahamiyatini nazarda tutsak, bu jarayon qatnashchilarining psixologik savodxonligi
3
  "How to Win Friends and Influence People" by Dale Carnegie, Simon & Schuster 219b. va   muloqot   texnikasini   egallashining   ahamiyatini   anglash   qiyin   bo‘Imaydi.
Shuning uchun ham ijtimoiy psixologiyada odamlarni samarali muloqotga ataylab
orgatishga juda katta e’tibor beriladi. Bu boradagi fanning o‘z uslubi bo‘lib, uning
nomi   ijtimoiy   psixologik   trening   (IPT)   deb   ataladi.   IPT   -   muloqot   jarayoniga
odamlarni   psixologik   jihatdan   hozirlash,   ularda   zarur   kommunikativ   malakalarni
shakllantirishdir.   Eng   muhimi   IPT   mobaynida   odamlarning   muloqot   borasidagi
bilimdonligi ortadi.
1.2. Guruh muloqoti
  Guruhlararo   muloqot,   ko‘p   qirrali   soha,   turli   ijtimoiy   yoki   madaniy
guruhlardagi   shaxslar   o‘zaro   aloqada   bo‘lganda   paydo   bo‘ladigan   dinamika,
qiyinchiliklar   va   imkoniyatlarni   o‘rganadi.   Guruhlararo   muloqotni   tushunish   va
o‘zlashtirish   xilma-xillik,   uyg‘un   munosabatlarni   rivojlantirish,   nizolarni
yumshatish va inklyuzivlikni rag‘batlantirish bilan ajralib turadigan dunyoda juda
muhimdir.   Keling,   guruhlararo   muloqotning   turli   jihatlarini   batafsil   ko‘rib
chiqaylik:
1. Guruhlararo muloqot asoslari:
     -  Ta’rifi  va  ahamiyati:  Guruhlararo  muloqot  turli  ijtimoiy, madaniy  yoki
o‘ziga   xoslikka   asoslangan   guruhlarga   mansub   shaxslar   o‘rtasidagi   o‘zaro
munosabatlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Uning   ahamiyati   jamiyat   dinamikasini
shakllantirish, in’ikoslarga ta’sir ko‘rsatish va munosabatlarga ta’sir qilishdadir.
      -   Ijtimoiy   o‘ziga   xoslik   nazariyasi:   Ushbu   asosiy   kontseptsiya   odamlar
o‘zlarini va boshqalarni ijtimoiy guruhlarga bo‘lishlarini, ularning his-tuyg‘ulari va
xatti-harakatlariga   ta’sir   qilishini   ta’kidlaydi.   Ushbu   nazariya   guruhlararo
dinamikani tushunish uchun asos bo‘lib xizmat qiladi.
2. Stereotiplar, noto‘g‘ri qarashlar va tarafkashlik:
      -   Stereotiplar:   Muqarrar   ravishda   guruhlararo   muloqot   ko‘pincha
stereotiplarga   duch   keladi   -   ma’lum   bir   guruh   haqida   kognitiv   yorliqlar   yoki umumlashmalar.   Ushbu   stereotiplarni   tan   olish   va   ularga   qarshi   chiqish   juda
muhimdir.
      -   Xo‘jalik   va   tarafkashlik:   Kurs   ishi   noto‘g‘ri   qarashlar   va   noto‘g‘ri
qarashlarning   ildizlarini   o‘rganadi,   bu   salbiy   munosabat   guruhlar   o‘rtasidagi
samarali muloqot va hamkorlikka qanday xalaqit berishi mumkinligini o‘rganadi.
3. Madaniyatlararo kompetentsiya:
    - Madaniy xabardorlik: Ishtirokchilar turli madaniy istiqbollar va muloqot
uslublari haqida tushunchaga ega bo‘lib, madaniyatlararo muloqotning nuanslarini
o‘rganadilar.
      -   Moslashuvchanlik:   Madaniyatlararo   kompetentsiya   madaniy
bo‘shliqlarni   bartaraf   etish,   o‘zaro   tushunish   va   qadrlashni   rivojlantirish   uchun
muloqot strategiyalarini moslash qobiliyatini o‘z ichiga oladi.
4. Guruhlararo sozlamalarda nizolarni hal qilish:
   - Konflikt manbalari: Kurs ishi guruhlararo muloqotda tushunmovchiliklar,
sezilayotgan  tahdidlar  va  kuch nomutanosibligi  kabi  umumiy mojaro manbalarini
aniqlaydi.
      -   Mojarolarni   hal   qilish   strategiyalari:   Ishtirokchilar   guruhlararo
kontekstda   nizolarni   hal   qilish   strategiyalarini   o‘rganadilar,   muloqot,   hamdardlik
va umumiy til topishga urg‘u beradilar.
5. Quvvat dinamikasi va ijtimoiy adolat:
      -   Quvvat   nomutanosibligi:   Guruhlararo   aloqa   ko‘pincha   quvvat
dinamikasini o‘z ichiga oladi. Ishtirokchilar kuch tuzilmalari aloqaga qanday ta’sir
qilishini   tanqidiy   ko‘rib   chiqadilar   va   yanada   adolatli   o‘zaro   munosabatlarni
yaratish yo‘llarini o‘rganadilar.
   - Ijtimoiy adolatni targ‘ib qilish: Kurs ishi ijtimoiy adolatni himoya qilish,
tizimli   tengsizliklarga   qarshi   kurashish   va   inklyuzivlikni   rag‘batlantirishda
guruhlararo muloqotning rolini muhokama qiladi.
6. Texnologiya va guruhlararo aloqa:       -   Raqamli   bo‘linish:   Zamonaviy   muloqotni   shakllantiruvchi   texnologiya
yordamida kurs ishi raqamli platformalarning guruhlararo o‘zaro munosabatlarga,
jumladan   raqamli   tafovut   va   onlayn   diskriminatsiya   kabi   muammolarga   qanday
ta’sir qilishini ko‘rib chiqadi.
      -   Ijtimoiy   media   va   faollik:   Ishtirokchilar   ijtimoiy   media   qanday   qilib
guruhlararo   muloqot   vositasi   bo‘lishi   mumkinligini   o‘rganadilar,   bu   ham
tushunishni kuchaytiradi, ham faollik uchun platforma bo‘lib xizmat qiladi.
7. Amaliy guruhlararo muloqot:
      -   Ish   joyi   dinamikasi:   Guruhlararo   muloqot   tamoyillarini   ish   joyi
sozlamalarida   qo‘llash,   tashkilot   muvaffaqiyati   uchun   xilma-xillik   va   inklyuziya
muhimligini ta’kidlash. 4
      -   Hamjamiyat   ishtiroki:   Ishtirokchilar   guruhlararo   muloqot   turli
mahallalarda   hamjamiyatni   qurish,   hamkorlik   va   barqarorlikni   rivojlantirishga
qanday hissa qo‘shishini o‘rganadilar.
Xulosa qilib aytganda, guruhlararo muloqotni har tomonlama o‘rganish turli
guruhlar   hamkorlik   qiladigan,   bir-birini   tushunadigan   va   ijobiy   ijtimoiy
o‘zgarishlarga birgalikda hissa qo‘shadigan jamiyatni rivojlantirish uchun ajralmas
hisoblanadi.   Ushbu   kurs   ishi   nafaqat   nazariy   bilimlarni   beradi,   balki   odamlarni
guruhlararo  o‘zaro  munosabatlarning   murakkab  landshaftida   harakat   qilish   uchun
amaliy   ko‘nikmalar   bilan   ta’minlaydi,   bu   esa   yanada   inklyuziv   va   bog‘langan
dunyoni rivojlantiradi.
4
 Kerry Patterson, Jozeph Grenny, Ron McMillan,Al Switzler "Crucial Converstation: Tools for talking when stakes 
are high ". , currency book,.: 232b. II BOB. SAMARALI MULOQOT XUSUSIYATLARI.
2.1. Dialogdagi qiyinchiliklar
Ushbu   keng   qamrovli   tadqiqot   shaxslararo,   guruh   va   tashkiliy   sharoitlarda
muloqotlarda   duch   keladigan   ko‘p   sonli   muammolarni   o‘rganadi.   Matn   bu
qiyinchiliklarning ildizlarini, ularning samarali muloqotga ta’sirini tahlil qiladi va
ularni bartaraf etishning amaliy strategiyalarini taklif qiladi.
Muloqotdagi   muammolar   samarali   muloqotga   to‘sqinlik   qilishi   va
munosabatlarni   keskinlashtirishi   mumkin.   Umumiy   muammolardan   biri   noto‘g‘ri
muloqotdir,   bu   erda   xabarlar   noaniq   ifoda   yoki   turli   talqinlar   tufayli   noto‘g‘ri
tushuniladi. Bundan tashqari, madaniy tafovutlar, tillardagi nomutanosibliklar yoki
turli   xil   muloqot   uslublari   kabi   to‘siqlar   g‘oyalarning   silliq   almashinuviga
to‘sqinlik qilishi mumkin.
Yana   bir   qiyinchilik   -   bu   yomon   tinglash   qobiliyatlari,   bu   erda   odamlar
haqiqatan   ham   tushunishdan   ko‘ra   javob   berishga   ko‘proq   e’tibor   qaratishlari
mumkin.   Bu   noto‘g‘ri   tushunchalarga   va   ulanish   uchun   o‘tkazib   yuborilgan
imkoniyatlarga   olib   kelishi   mumkin.   Bundan   tashqari,   stress,   tashvish   yoki
oldindan o‘ylangan tushunchalar kabi hissiy to‘siqlar mojarolarni kuchaytirishi va
ochiq muloqotni buzishi mumkin. 5
Quvvat   nomutanosibligi   ham   muammolarni   keltirib   chiqarishi   mumkin,
chunki teng bo‘lmagan dinamika halol so‘zlashuvga to‘sqinlik qilishi va bezovtalik
tuyg‘usini   keltirib   chiqarishi   mumkin.   Ba’zi   hollarda,   odamlar   yuzaga   kelishi
mumkin bo‘lgan noqulaylikni chetlab o‘tish uchun yuzaki suhbatlarni tanlab, qiyin
mavzulardan qochishlari mumkin. Ushbu qochish strategiyalari haqiqiy muloqotga
to‘sqinlik qiladi va asosiy muammolarni hal qilishga to‘sqinlik qilishi mumkin.
Texnologiya   o‘ziga   xos   muammolarni   keltirib   chiqaradi,   raqamli   aloqada
yuzma-yuz   muloqotning   nuanslari   yo‘q.   Matn   orqali   noto‘g‘ri   talqin   qilish   yoki
og‘zaki   bo‘lmagan   belgilarning   yo‘qligi   tushunmovchiliklarni   kuchaytirishi
mumkin.   Bundan   tashqari,   raqamli   suhbatlar   paytida   ko‘p   vazifalarni   bajarish
diqqatni kamaytirishi va mazmunli ishtirok etishga to‘sqinlik qilishi mumkin.
5
  "Nonviolent Communication: A Language of Life" by Marshall B. Rosenberg, Puddledancer Press, 121b. Muloqotda   muammolarni   hal   qilish   ko‘p   qirrali   yondashuvni   talab   qiladi.
Faol   tinglash   ko‘nikmalarini   rivojlantirish,   ochiq   fikrlashni   rivojlantirish   va
hamdardlikni   rivojlantirish   noto‘g‘ri   muloqotni   engillashtirishi   mumkin.   Quvvat
dinamikasidan   qat’i   nazar,   aniq   va   halol   muloqot   madaniyatini   rag‘batlantirish,
muammolarni ochiq hal qilish mumkin bo‘lgan muhitni yaratishga yordam beradi.
Madaniy   va   tillardagi   tafovutlarni   tan   olish   va   bartaraf   etish   inklyuzivlikni
rivojlantiradi.
Xulosa   qilib   aytganda,   muloqotdagi   muammolarni   tushunish   va   hal   qilish
sog‘lom munosabatlar  va samarali  muloqotni  rivojlantirish uchun juda muhimdir.
Bu   shaxslararo   o‘zaro   munosabatlarda   yuzaga   kelishi   mumkin   bo‘lgan
murakkabliklarni  bartaraf  etish  uchun ochiq muloqot, faol  tinglash  va empatiyani
rivojlantirish majburiyatini talab qiladi.
Muloqot,   samarali   muloqotning   asosi   sifatida,   uning   silliq   o‘tishiga
to‘sqinlik   qiladigan   turli   qiyinchiliklarga   moyil.   Ushbu   matn   dialogdagi   ushbu
qiyinchiliklarni   tahlil   qilish,   ularning   murakkabliklari   haqida  tushuncha   berish   va
yanada   mazmunli   va   samarali   suhbatlarni   rivojlantirish   uchun   hayotiy   echimlarni
taklif qilishga qaratilgan.
1-bo‘lim: Dialogdagi qiyinchiliklarning ildizlarini tushunish
1.1 Noto‘g‘ri aloqa va uning qatlamlari:
    - Noto‘g‘ri muloqotni dialoglarda keng tarqalgan muammo sifatida ko‘rib
chiqish.
     - lingvistik nuanslardan tortib, madaniy tafovutlargacha bo‘lgan noto‘g‘ri
aloqa qatlamlarini ochish.
1.2 Kognitiv tarafkashliklar va pertseptiv filtrlar:
   - Kognitiv tarafkashliklar va pertseptiv filtrlarning dialog talqiniga qanday
ta’sir qilishini tahlil qilish.
   - Suhbatlarda noxolislik ta’sirini aniqlash va yumshatish strategiyalari.
1.3 Muloqotdagi hissiy to‘siqlar:       -   Samarali   muloqot   uchun   to‘siqlarni   yaratishda   hissiyotlarning   rolini
o‘rganish.
   - Dialoglarda hissiy murakkabliklarni boshqarish strategiyalari.
2-bo‘lim: Shaxslararo muloqotdagi qiyinchiliklar
2.1 Eshitishning kamchiliklari:
      -   Shaxslararo   muloqotda   yomon   tinglash   odatlarining   tarqalishiga   qarshi
kurashish.
      -   Ko‘proq   jalb   qilingan   dialoglar   uchun   faol   tinglash   qobiliyatlarini
oshirish usullari.
2.2 Kuch dinamikasi va qat’iylik:
      -   Quvvat   nomutanosibligi   muloqotda   qat’iylikka   qanday   ta’sir   qilishini
o‘rganish.
   - adolatli muloqot va qat’iylikni targ‘ib qilish strategiyalari.
3-bo‘lim: Guruh suhbatlaridagi muammolar
3.1 Guruh fikri va muvofiqlik:
      -   Kollektiv   qarorlar   qabul   qilishda   guruhli   fikrlashning   kamchiliklarini
o‘rganish.
      -   Guruh   suhbatlarida   individuallik   va   xilma-xil   qarashlarni   rivojlantirish
strategiyalari.
3.2 Mojaroning kuchayishi:
    - Guruh suhbatlarida nizolarning kuchayishiga yordam beruvchi omillarni
tahlil qilish.
   - Mojarolarni yumshatish va konstruktiv nutqni rag‘batlantirish usullari.
4-bo‘lim: Tashkiliy muloqot muammolari
4.1 Ierarxiyadagi aloqa uzilishlari:
     - Ierarxik tuzilmalarning aloqa uzilishlariga qanday hissa qo‘shayotganini
o‘rganish.
   - tashkiliy ierarxiyalarda muloqotni takomillashtirish strategiyalari.
4.2 Ko‘p madaniyatli ish joylaridagi madaniy tafovutlar:       -   Turli   xil   ish   joylaridagi   madaniy   farqlardan   kelib   chiqadigan
muammolarni hal qilish.
   - madaniyatlararo tushunish va muloqotni rivojlantirish tashabbuslari.
5-bo‘lim: Dialogdagi qiyinchiliklarni yengish strategiyalari
5.1 Samarali muloqotni o‘rgatish dasturlari:
   - Kommunikativ treningning muloqotni yaxshilashga ta’sirini baholash.
      -   samarali   muloqotni   o‘qitish   dasturlarini   ishlab   chiqish   va   amalga
oshirish.
5.2 Texnologiya va dialogni takomillashtirish:
   - Muloqotdagi qiyinchiliklarni hal qilish va yengish uchun texnologiyadan
foydalanish.
      -   Virtual   va   raqamli   muloqotlarni   rivojlantirish   uchun   vositalar   va
platformalarni o‘rganish.
Muloqotdagi qiyinchiliklarni chuqur o‘rganish ularning ko‘p qirrali tabiatini
va muloqotni kuchaytirish uchun nozik strategiyalar zarurligini ta’kidlaydi. Ushbu
muammolarning   ildizlarini   tushunish   va   maqsadli   echimlarni   amalga   oshirish
orqali   shaxslar   va   guruhlar   yanada   samarali,   uyg‘un   va   ta’sirli   muloqotlarga   yo‘l
ochishi mumkin.
Noto‘g‘ri   muloqotni   dialoglardagi   keng   tarqalgan   muammo   sifatida   ko‘rib
chiqish   noto‘g‘ri   muloqot   keng   tarqalgan   va   murakkab   muammo   bo‘lib,   u
ko‘pincha turli kontekstlarda dialoglarning samaradorligini buzadi. Uning ildizlari
oddiy   tushunmovchiliklardan   tashqarida   bo‘lib,   lingvistik   nuanslardan   tortib
chuqur madaniy tafovutlargacha bo‘lgan bir qator omillarni o‘z ichiga oladi. Ushbu
imtihon   noto‘g‘ri   muloqot   qatlamlarini   ochishga   qaratilgan   bo‘lib,   samarali
muloqotda ushbu umumiy to‘siqni keltirib chiqaradigan murakkabliklarga oydinlik
kiritadi.
1.1  Noaniqlik va ko‘p ma’nolilik:
   - Tildagi noaniqlik ko‘pincha xabarning ko‘p talqin qilinishiga olib keladi.       -   So‘zning   bir   nechta   ma’noga   ega   bo‘lgan   ko‘p   ma’noliligi   og‘zaki
muloqotga yana bir murakkablik qatlamini qo‘shadi.
Jargon va texnik til:
    - Ixtisoslashgan jargon va texnik tildan foydalanish muayyan sohalar yoki
sohalar bilan tanish bo‘lmagan shaxslarni begonalashtirishi mumkin.
      -   Umumiy   lug‘at   haqidagi   taxminlar   qanday   qilib   tushunmovchiliklarga
olib kelishi mumkinligini ko‘rib chiqish
 Madaniy tafovutlar:Yuqori kontekst va past kontekstli madaniyatlar:
      -   Yuqori   kontekstli   va   past   kontekstli   madaniy   muloqot   uslublarining
ta’sirini o‘rganish.
     - Umumiy kontekst  haqidagi taxminlar  qanday qilib noto‘g‘ri  talqinlarga
olib kelishi mumkin.
    Og‘zaki bo‘lmagan muloqotdagi farqlar:
   - Madaniy farqlar imo-ishoralar, ko‘z bilan aloqa va tana tili kabi noverbal
belgilarga qanday ta’sir qilishini o‘rganish.
     - Og‘zaki  bo‘lmagan signallar  noto‘g‘ri  talqin qilinganda noto‘g‘ri  aloqa
qilish potentsialini tushunish.
Hissiy intellekt: Madaniyatlar orasidagi hissiy ifoda:
   - turli madaniyatlarda hissiyotlarni ifodalash va talqin qilishdagi farqlar.
      -   Madaniy   me’yorlar   muloqotda   hissiy   belgilarni   idrok   etishga   qanday
ta’sir qiladi.
Odoblilikni idrok etish:
     - xushmuomalalik va to‘g‘ridan-to‘g‘ri munosabat  bilan bog‘liq madaniy
me’yorlardagi farqlar.
     - Turli madaniyatlarga mansub shaxslar xushmuomalalikni turlicha talqin
qilganda, noto‘g‘ri muloqot qilish ehtimoli.
      Raqamli aloqa muammolari:
   - Raqamli aloqa platformalariga tayanish noto‘g‘ri muloqotga qanday hissa
qo‘shishi mumkinligini o‘rganish.       -   Elektron   pochta,   xabarlar   va  virtual   uchrashuvlarda   og‘zaki   bo‘lmagan
belgilarning etishmasligi ta’siri.
Sinxron va asinxron aloqa:
      -   Sinxron   va   asinxron   aloqadagi   farqlar   va   ularning   tushunmovchilik
ehtimoli.
      -   noto‘g‘ri   muloqotni   kamaytirish   uchun   vositaga   asoslangan   muloqot
uslubini moslashtirish strategiyalari.
Noto‘g‘ri muloqotni bartaraf etish:
Madaniy malaka oshirish:
      -   Ogohlik   va   tushunishni   rivojlantirishda   madaniy   kompetentsiya
treningining roli.
      -   Tashkilotlar   uchun   madaniy   kompetentsiya   tashabbuslarini   amalga
oshirish strategiyalari.
Faol tinglash qobiliyatlari:
   - noto‘g‘ri muloqotning oldini olishda faol tinglashning ahamiyati.
   - Har xil muloqot sharoitlarida faol tinglash ko‘nikmalarini oshirish uchun
amaliy mashqlar.
Xulosa   qilib   aytadigan   bo‘lsak,   noto‘g‘ri   muloqot   ko‘p   qirrali   muammo
bo‘lib,   lingvistik   nuanslar,   madaniy   tafovutlar,   hissiy   intellekt   va   texnologik
omillarga asoslangan. Noto‘g‘ri aloqa qatlamlarini ochish ushbu murakkabliklarni
tan   olish   va   aniq,   kontekstdan   xabardor   muloqotni   ta’minlaydigan   strategiyalarni
amalga   oshirishni   o‘z   ichiga   oladi.   Ushbu   qatlamlarga   murojaat   qilish   orqali
shaxslar va tashkilotlar turli xil aloqa landshaftlarida samaraliroq harakat qilishlari
mumkin,   bu   esa   noto‘g‘ri   muloqotning   dialoglarga   ta’sirini   minimallashtirishi
mumkin.
Guruh   suhbatlarida   nizolarning   kuchayishiga   yordam   beruvchi   omillarni
tahlil qilish
Guruh   suhbatlarida   nizolarning   kuchayishi   turli   omillar   ta’sirida   bo‘lgan
murakkab jarayondir. Ushbu hissa qo‘shuvchilarni tushunish nizolarni yumshatish va   guruhlar   ichida   yanada   konstruktiv   muloqot   muhitini   rivojlantirish   uchun
muhim ahamiyatga ega. Ushbu tahlil guruh suhbatlarida nizolarning kuchayishiga
yordam beruvchi asosiy omillarni o‘rganadi. 6
1. Aloqa buzilishi:
   - Mojarolar kuchayishining asosiy omili sifatida muloqotdagi buzilishlarni
o‘rganish.
   - Mojarolarni keltirib chiqaradigan noto‘g‘ri talqin, tushunarsiz xabarlar va
tushunmovchilik holatlarini aniqlash.
2. Turli maqsadlar va manfaatlar:
   - Guruh a’zolari o‘rtasidagi ziddiyatli maqsad va manfaatlar keskinlikning
kuchayishiga qanday hissa qo‘shishini tahlil qilish.
   - raqobatdosh ustuvorliklar va qadriyatlarning guruh dinamikasiga ta’sirini
tan olish.
3. Quvvat nomutanosibligi:
      -   guruh   ichidagi   kuchlar   nomutanosibligining   nizolarning   kuchayishiga
ta’sirini o‘rganish.
   - Qabul qilingan yoki haqiqiy tengsizliklar keskinlikning kuchayishiga olib
kelishi mumkinligini tushunish.
4. Hissiy intensivlik:
      -   G‘azab,   umidsizlik   yoki   norozilik   kabi   kuchaygan   his-tuyg‘ularning
rolini o‘rganish.
      -   nizolarning   kuchayishiga   hissa   qo‘shadigan   qo‘zg‘atuvchilar   va   hissiy
javoblarni aniqlash.
5. Mojarolarni hal qilish ko‘nikmalarining etishmasligi:
      -   Guruh   a’zolari   o‘rtasida   nizolarni   samarali   hal   qilish   ko‘nikmalarining
etishmasligi kelishmovchiliklarni qanday kuchaytirishini tahlil qilish.
      -   nizolarni   bartaraf   etishda   muloqot   va   muzokaralar   olib   borish
ko‘nikmalarining muhimligini tan olish.
Mojarolarni yumshatish va konstruktiv nutqni rivojlantirish usullari
6
 "Influence: The Psychology of Persuasion" by Robert B. Cialdini, Harper Business 78b. 1. Faol tinglash:
      -   Mojarolarni   bartaraf   etishning   asosiy   usuli   sifatida   faol   tinglashni
rag‘batlantirish.
     - tushunish, hamdardlik va turli nuqtai nazarlarni tan olishni rivojlantirish
strategiyalari.
2. Tushuntirish va izohlash:
      -   To‘g‘ri   talqin   qilishni   ta’minlash   uchun   aniqlashtirish   va   parafrazlash
usullarini qo‘llash.
      -   tushunmovchiliklarni   kamaytirish   va   tushuntirish   uchun   imkoniyatlar
yaratish.
3. Umumiy asosni yaratish:
      -   umumiy   asoslarni   o‘rnatish   uchun   guruh   ichidagi   umumiy   maqsadlar
yoki manfaatlarni aniqlash.
      -   Ijobiy   sur’atni   yaratish   uchun   kelishuv   sohalari   bo‘yicha   hamkorlikni
rag‘batlantirish.
4. Vositachilik va yordam:
   - Guruhni nizolarni hal qilish yo‘lida boshqarish uchun neytral vositachilar
yoki yordamchilarni joriy etish.
      -   Bahsli   masalalarni   xolis   hal   qilish   uchun   uchinchi   tomon   nuqtai
nazaridan foydalanish.
5. Mojarolarni hal qilish bo‘yicha trening:
   - Guruh a’zolarini nizolarni hal qilish bo‘yicha treninglar bilan ta’minlash.
   - Mojarolarni hal qilish uchun muzokaralar olib borish, murosaga kelish va
samarali muloqot qilish ko‘nikmalarini oshirish.
6. Tanaffuslar va sovutish davrlari:
     - Qizg‘in muhokamalar paytida taym-aut yoki sovutish davrlarini tavsiya
qilish.
   - Konfliktni qayta ko‘rib chiqishdan oldin his-tuyg‘ularni tartibga solishga
imkon berish, yanada oqilona nutqni rivojlantirish uchun. 7. Aloqa normalarini o‘rnatish:
   - Guruh ichida sog‘lom muloqot normalarini aniqlash va targ‘ib qilish.
      -   ochiq   muloqotni,   turli   fikrlarni   hurmat   qilishni   va   konstruktiv   fikr-
mulohazalarni rag‘batlantirish.
8. Empatiyani rag‘batlantirish:
     - Guruh a’zolarini  bir-birining nuqtai  nazarini  tushunishga  undash orqali
empatiyani rivojlantirish.
   - tushunish va mehr-shafqatni rivojlantiradigan muhitni yaratish.
Guruh   suhbatlarida   mojaroning   kuchayishiga   hissa   qo‘shadigan   omillarni
tushunish   samarali   deeskalatsiya   usullarini   amalga   oshirish   uchun   muhim
ahamiyatga   ega.   Faol   tinglashni   birinchi   o‘ringa   qo‘yish,   tushunmovchiliklarni
aniqlash,   umumiy   fikrni   rivojlantirish   va   kerak   bo‘lganda   vositachilik   yoki
yordamni   qo‘shish   orqali   guruhlar   nizolarni   konstruktiv   nutq   va   hamkorlikda
muammolarni hal qilish imkoniyatlariga aylantirishi mumkin. 7
Mojarolarni   hal   qilish   ko‘nikmalari   va   ochiq,   hurmatli   muloqotga   sodiqlik
ijobiy va samarali guruh dinamikasini saqlab qolish uchun asosdir.
2.2. Dialogning turlari.
Dialoglar turli shakllarda bo‘lishi mumkin, jumladan:
Tasodifiy   dialog:   Odamlar   o‘rtasidagi   kundalik   suhbatlar,   ko‘pincha
norasmiy va spontan.
Tasodifiy   dialog   kundalik   vaziyatlarda   sodir   bo‘ladigan   norasmiy
suhbatlarni   anglatadi.   Bu   ko‘pincha   bo‘shashgan   tilni,   o‘z-o‘zidan   almashinuvni
o‘z   ichiga   oladi   va   o‘ziga   xos   tuzilishga   ega   bo‘lmasligi   mumkin.   Tasodifiy
suhbatlar ijtimoiy muloqotlarda keng tarqalgan bo‘lib, odamlar qat’iy qoidalar yoki
rasmiyatchilikka   rioya   qilmasdan   muloqot   qilishadi.   Bunday   suhbatlar   do‘stlar,
oila   a’zolari   yoki   oddiy   ijtimoiy   muhitda   bo‘lib,   kundalik   hayotda   muloqotning
tabiiy oqimiga hissa qo‘shishi mumkin.
7
 "Difficult Conversations: How to Discuss What Matters Most" by Douglas Stone, Bruce Patton, and Sheila Heen, 
Penguin Books 321b. Rasmiy   dialog:   Odatda   maxsus   protokollar   yoki   odob-axloq   qoidalariga
amal qilgan holda tuzilgan va rejalashtirilgan suhbatlar.
Rasmiy   muloqot   muayyan   protokollar   yoki   odob-axloq   qoidalariga   amal
qiladigan   tuzilgan   va   rejalashtirilgan   suhbatlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Ushbu   turdagi
dialoglar   yanada   qattiqroq   til   va   so‘zlarni   ehtiyotkorlik   bilan   tanlash   bilan
tavsiflanadi. U ko‘pincha professional sharoitlarda, rasmiy yig‘ilishlarda, tantanali
tadbirlarda   yoki   ma’lum   darajadagi   bezak   kutilgan   har   qanday   vaziyatda
qo‘llaniladi.   Rasmiy   muloqot   o‘rnatilgan   muloqot   qoidalariga   rioya   qilishi,
hurmatli va hurmatli ohangni saqlashi mumkin. Ushbu turdagi suhbat ma’lumotni
aniq etkazish va professionallik tuyg‘usini saqlashga qaratilgan.
Monolog:   Bir   qahramonning   o‘z   fikrlari   yoki   his-tuyg‘ularini   ifodalovchi
uzoq, uzluksiz nutqi.
Monolog  -   bu  bir  kishi   uzluksiz  gapiradigan,  o‘z  fikrlarini,  his-tuyg‘ularini
yoki   g‘oyalarini   to‘xtovsiz   ifoda   etadigan   muloqot   shaklidir.   Suhbatdan   farqli
o‘laroq, monolog yakkaxon ijro bo‘lib, ko‘pincha tomoshabinlarga yoki  dramatik
muhitda taqdim   etiladi. Monologlar   adabiyotda,  teatrda  va  kinoda keng  tarqalgan
bo‘lib,   qahramonlar   uchun   ularning   ichki   his-tuyg‘ulari,   motivlari   yoki
mulohazalarini ochish uchun platforma yaratadi. Muloqotning bu shakli qahramon
ruhiyatini   chuqur   o‘rganish   imkonini   beradi   va   turli   maqsadlarga   xizmat   qilishi
mumkin,   masalan,   syujetni   ilgari   surish,   tarixiy   voqealarni   ochish   yoki
qahramonning ichki kurashlarini etkazish.
Sokratik   dialog:   Tanqidiy   fikrlashni   rag‘batlantirish   va   g‘oyalarni   yoritish
uchun hamkorlikda argumentativ dialog usuli.
Sokratik dialog - qadimgi yunon faylasufi Sokrat tomonidan ishlab chiqilgan
hamkorlikdagi   bahs-munozarali   dialog   usuli.   Ushbu   muloqot   shaklida
ishtirokchilar   fikrlarni   o‘rganish   va   aniqlashtirish   uchun   tuzilgan   va   tizimli
suhbatga   kirishadilar.   Asosiy   maqsad   -   tanqidiy   fikrlashni   rag‘batlantirish,   savol
berish  va mavzuni  chuqurroq tushunishdir. Sokratik dialoglar  ko‘pincha bir  qator
savol   va   javoblarni   o‘z   ichiga   oladi,   ishtirokchilar   birgalikda   bir-birlarining e’tiqodlari   yoki   taxminlarini   birgalikda   tekshiradilar   va   e’tiroz   qiladilar.   Ushbu
usul   falsafiy   tadqiqot   uchun   kuchli   vosita   bo‘lib,   ishtirokchilarni   o‘ylangan   va
ochiq muhokama orqali o‘z fikrlarini so‘rashga, tahlil qilishga va aniqlashtirishga
undaydi.
Dramatik   dialog:   Spektakl   yoki   ssenariy   ichidagi   dialog,   xarakter
xususiyatlarini ochib berish, syujetni rivojlantirish yoki his-tuyg‘ularni etkazish.
Dramatik   dialog   -   dramatik   adabiyotning   pyesalar,   filmlar   va   boshqa
shakllarida   uchraydigan   dialog   turi.   Bu   dramatik   asar   kontekstida   bir   nechta
maqsadlarga xizmat qiladi. Dramatik dialogda:
1.   Xarakterlash:   Unda   ishtirok   etayotgan   qahramonlarning   shaxsiyati,
xususiyatlari va hissiyotlari ochib beriladi.
2. Syujetni rivojlantirish: Dialoglar hikoyaning rivojlanishiga hissa qo‘shadi,
hikoyani oldinga siljitadi va muhim ma’lumotlarni beradi.
3.   Konflikt   va   hal   qilish:   Qahramonlar   ko‘pincha   ziddiyatlarni,
keskinliklarni   ifodalash   yoki   syujetning   markaziy   masalalarini   hal   qilish   uchun
dialogga kirishadi.
4.   Mavzuni   o‘rganish:   Dialoglar   dramatik   asar   ichidagi   asosiy   mavzular,
xabarlar yoki axloqiy saboqlarni o‘rganishi va etkazishi mumkin.
Dramatik   dialog   personajlarni   jonlantirish,   keskinlik   yaratish   va   hikoyani
dinamik va jozibali tarzda etkazishda hal qiluvchi rol o‘ynaydi.
Ichki   dialog   (Yakkaxon   suhbat):   Qahramonning   ongini   tushunish   imkonini
beruvchi, ovoz chiqarib ifodalangan ichki fikrlar.
Ichki   monolog   yoki   yakkaxon   suhbat   deb   ham   ataladigan   ichki   dialog
qahramonning o‘ziga yoki  tomoshabinga ovoz chiqarib ifodalangan ichki  fikrlari,
his-tuyg‘ulari   yoki   mulohazalarini   anglatadi.   Ushbu   hikoya   qurilmasi
qahramonning   ongini   tushunish   imkonini   beradi,   ularning   his-tuyg‘ulari,
motivatsiyasi va ichki kurashlari haqida tasavvur beradi.
Ichki   dialog   ko‘pincha   adabiyot,   teatr   va   kinoda   tomoshabinlarning
qahramon   haqidagi   tushunchasini   chuqurlashtirish   va   ularning   harakatlariga kontekstni taqdim etish uchun ishlatiladi. Bu xarakterni rivojlantirish uchun kuchli
vosita bo‘lishi mumkin, bu tomoshabinlar va qahramon o‘rtasida yanada yaqinroq
aloqa   o‘rnatishga   imkon   beradi,   chunki   ular   o‘zlarining   ichki   fikrlarini   baham
ko‘rishadi.
So‘roqli   dialog:   Savol-javoblar   atrofida,   ko‘pincha   intervyularda,   bahslarda
yoki tergov sharoitida foydalaniladi.
So‘roq   suhbati   suhbat   davomida   savol   va   javoblardan   foydalanishni   o‘z
ichiga   oladi.   Ushbu   turdagi   suhbat   so‘rov,   ma’lumot   izlash,   tushuntirish   yoki
tushunish atrofida markazlashadi. Bu intervyular, munozaralar va tergov suhbatlari
kabi turli xil sharoitlarda keng tarqalgan.
So‘roq suhbatining asosiy xususiyatlari quyidagilardan iborat:
1.   Savol:   Ishtirokchilar   ma lumot   yoki   tushuncha   to plash   uchun   savollarʼ ʻ
berishadi.
2. Javoblar: Ayirboshlash so‘ralgan savollarga javob yoki javob berishni o‘z
ichiga oladi.
3.   Maqsad:   Bu   bilim   olish,   istiqbollarni   o‘rganish   yoki   suhbatni   muayyan
yo‘nalishga yo‘naltirish maqsadlariga xizmat qiladi.
So‘roq   suhbati   axborot   almashinuvini   osonlashtirish   va   interaktiv   va
qiziqarli munozaralarni rivojlantirish orqali muloqotda hal qiluvchi rol o‘ynaydi.
Hikoyaviy   dialog:   Ma’lumotni   etkazish   yoki   hikoyani   rivojlantirish   uchun
hikoya qilish tarkibiga kiritilgan dialoglar.
Hikoyaviy   dialog   deganda   hikoya   qilish   bilan   birlashtirilgan   dialoglar
tushuniladi,   bunda   personajlar   hikoya   tuzilishining   bir   qismi   sifatida   suhbatga
kirishadilar.   Ushbu   turdagi   dialog   adabiyot,   kino   va   boshqa   hikoya   vositalarida
turli maqsadlarga xizmat qiladi.
Hikoya dialogining asosiy jihatlariga quyidagilar kiradi:
1. Syujetni rivojlantirish: Dialoglar hikoyaning rivojlanishiga hissa qo‘shadi,
asosiy ma’lumotlar yoki voqealarni ochib beradi. 2.   Xarakterlash:   Suhbatlar   xarakterlarni,   ularning   munosabatlarini   va
motivlarini namoyish qilish orqali ularni aniqlashga yordam beradi.
3.   Ko‘rgazma:   Dialoglar   hikoyani   tushunish   uchun   muhim   bo‘lgan   muhim
ma’lumot yoki kontekstni etkazishi mumkin.
4. Mavzuni o‘rganish: Suhbatlar orqali mualliflar o‘z ishlarining mavzularini
o‘rganishlari va ta’kidlashlari mumkin.
Hikoya   dialogi   jozibali   va   dinamik   hikoya   yaratish   uchun   asosiy   vosita
bo‘lib,   qahramonlarga   umumiy   hikoyani   shakllantiradigan   tarzda   o‘zaro   ta’sir
o‘tkazishga imkon beradi.
Muloqotni   yaxshilash   turli   jihatlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Faol   tinglash
qobiliyatlarini rivojlantirishdan boshlang, javob berishdan oldin boshqalarni to‘liq
tushunishingizga   ishonch   hosil   qiling.   O‘z   fikrlaringizni   aniq   ifoda   eting,   jargon
yoki noaniqlikdan qoching. Yaxlit tushunish uchun og‘zaki bo‘lmagan belgilar va
tana   tilini   qabul   qiling.   Halol   muloqot   va   fikr-mulohazalarni   rag‘batlantiradigan
ochiq   muhitni   yarating.   Turli   nuqtai   nazarlarni   tan   oling   va   hurmat   qiling,
inklyuzivlikni   targ‘ib   qiling.   Kontekst   va   auditoriyani   hisobga   olgan   holda   turli
xabarlar   uchun   mos   kanallardan   foydalaning.   Doimiy   o‘z-o‘zini   aks   ettirish   va
moslashish   vaqt   o‘tishi   bilan   muloqot   qobiliyatlarini   yaxshilash   uchun   juda
muhimdir.
Samarali   muloqot   shaxsiy,   kasbiy   va   ijtimoiy   sharoitlarda   juda   muhimdir.
Muloqot ko‘nikmalarini rivojlantirish uchun quyidagi strategiyalar mavjud:
1. Faol tinglash:
      -   To‘liq   e’tibor   bering,   xalaqit   bermang   va   tushunishni   ko‘rsatish   uchun
fikr bildiring.
   - To‘g‘ri tushunishni ta’minlash uchun aniqlang va izohlang.
2.  Aniqlik va ixchamlik:
   - Fikrlarni aniq ifoda eting va keraksiz murakkablikdan qoching.
   - Tomoshabinlar ishtirokini saqlab qolish uchun qisqa bo‘ling.
3. Og‘zaki bo‘lmagan muloqot:    - Ijobiy tana tilidan foydalaning, jumladan, ko‘z bilan aloqa qilish va ochiq
imo-ishoralar.
      -   Tuyg‘ularni   to‘g‘ri   etkazish   uchun   mimika   va   ohangdan   xabardor
bo‘ling.
4.  Empatiya va tushunish:
      -   Boshqalarning   nuqtai   nazarini   yaxshiroq   tushunish   uchun   o‘zingizni
ularning o‘rniga qo‘ying.
   - Boshqalar tomonidan bildirilgan his-tuyg‘ularni tan oling va tasdiqlang.
5. Moslashuvchanlik:
   - Muloqot uslubingizni tomoshabinlar yoki vaziyatga moslashtiring.
   - Fikr va kontekst asosida yondashuvingizni o‘zgartirishga ochiq bo‘ling.
6. Ochiq fikr:
   - Suhbatlarga ochiq fikr va turli nuqtai nazarlarni hisobga olishga tayyorlik
bilan yondashing.
   - Taxmin qilishdan saqlaning va yangi g‘oyalarni qabul qiling.
7. Mulohaza va konstruktiv tanqid:
   - Muloqot uslubingiz haqida fikr-mulohazalarni izlang.
   - Konstruktiv tanqidni ijobiy va qo‘llab-quvvatlovchi tarzda taqdim eting.
8. Yozuvda aniqlik:
   - Kirish, asosiy va xulosa bilan yozma aloqani aniq tuzing.
   - Aniqlik uchun to‘g‘ri grammatika va tinish belgilaridan foydalaning.
9. Texnologiyadan foydalanish:
      -   Samarali   muloqot   uchun   texnologiyadan   foydalaning,   lekin   kontekstga
e’tibor bering.
      -   E-pochta,   xabarlar   va   virtual   uchrashuvlar   uchun   muloqot   uslubini
moslashtiring.
10. Madaniy xabardorlik:
    - muloqot uslublaridagi madaniy farqlarni tushunish va hurmat qilish.
    - Til nuanslari va madaniy me’yorlarga e’tibor bering. 11. Mojarolarni hal qilish mahorati:
    - Mojarolarni hal qilishning samarali usullarini o‘rganing.
     - Mojarolarni zudlik bilan hal qilish va o‘zaro kelishuvga erishish yo‘lida
harakat qilish.
12. Hikoya:
    - Ma’lumotni jozibali tarzda etkazish uchun hikoya qilishdan foydalaning.
    - Xabaringiz ta’sirini kuchaytirish uchun his-tuyg‘ularni jalb qiling.
13. Ogohlik va mavjudlik:
    - Suhbatlarda hozir bo‘lish uchun ehtiyotkorlik bilan mashq qiling.
        -   Chalg‘itadigan   narsalarni   minimallashtiring   va   hozirgi   o‘zaro   ta’sirga
e’tibor qarating.
14. Ta’sirchanlik:
    - Fikr va ehtiyojlaringizni aniq va hurmat bilan ifoda eting.
    - Agressiv yoki passiv bo‘lmasdan dadil bo‘ling.
15.  Uzluksiz o‘rganish:
    - Aloqa ko‘nikmalarini rivojlantirish imkoniyatlarini izlash.
     - Seminarlarda qatnashing, tegishli adabiyotlarni o‘qing va o‘z-o‘zini aks
ettirish bilan shug‘ullaning.
Esda   tutish   lozimki,   muloqotni   yaxshilash   doimiy   jarayondir   va   bu
strategiyalarni   birlashtirish   yanada   samarali   va   mazmunli   o‘zaro   munosabatlarga
hissa   qo‘shishi   mumkin.   Muntazam   ravishda   o‘z-o‘zini   baholash   va   o‘rganish   va
moslashishga   bo‘lgan   sodiqlik   yaxshi   muloqotchi   bo‘lishning   asosiy   elementlari
hisoblanadi.
Tinglash   jarayonida   faol   ishtirok   etib,   tegishli   javob   berish   uchun   chuqur
tushunishga   intiladi.   To‘liq   e’tibor   berish,   uzilishlarga   yo‘l   qo‘ymaslik,   fikr-
mulohazalarni   bildirish   va   aniq   savollar   berish   kabi   strategiyalar   samarali
muloqotni   kuchaytiradi.   Bu   amaliyotlar   yanada   mazmunli   va   hamkorlikda   fikr
almashishga yordam beradi. 8
8
  David Bohm "On Dialogue",  McGraw-Hill Education, 56b. Muloqotda   aniqlik   va   ixchamlik   fikrlarni   keraksiz   murakkabliklarsiz   aniq
ifodalashni o‘z ichiga oladi. Strategiyalar orasida oddiy tildan foydalanish, fikrlarni
mantiqiy   tartibga   solish   va   jargondan   qochish   kiradi.   Bu   tushunishga   yordam
beradi va sizning xabaringiz samarali tarzda etkazilishini ta’minlaydi.
Og‘zaki   bo‘lmagan   muloqot   xabarlarni   so‘zsiz,   imo-ishoralar,   tana   tili   va
yuz   ifodalaridan   foydalanishni   o‘z   ichiga   oladi.   Samarali   og‘zaki   bo‘lmagan
muloqot strategiyalari ko‘z bilan aloqa qilishni, ochiq imo-ishoralarni qo‘llashni va
ohang va tana tilini bilishni o‘z ichiga oladi. Ushbu jihatlarni o‘zlashtirish sizning
muloqotingizning umumiy ta’siri va ravshanligini oshiradi.
Empatiya   va   tushunish   muloqotda   asos   bo‘lib,   boshqalarning   nuqtai   nazari
va   his-tuyg‘ularini   tushunish   qobiliyatini   o‘z   ichiga   oladi.   Faol   tinglashni   mashq
qiling,   his-tuyg‘ularingizni   tasdiqlang   va   empatiyaga   asoslangan   aloqani
rivojlantirish   uchun   samimiy   qiziqish   ko‘rsating.   Bu   qo‘llab-quvvatlovchi   va
inklyuziv muloqot muhitini rag‘batlantiradi.
Muloqotda moslashuvchanlik uslubingizni turli vaziyatlarga va auditoriyaga
moslashtirishni   anglatadi.   Strategiyalarga   moslashuvchan   bo‘lish,   kontekstni
hisobga   olish   va   fikr-mulohazalar   asosida   aloqani   o‘zgartirish   kiradi.   Ushbu
dinamik   yondashuv   samaradorlikni   oshiradi   va   sizning   xabaringiz   turli
stsenariylarda mos kelishini ta’minlaydi.
Muloqotda   ochiq   fikrlilik   suhbatlarga   turli   nuqtai   nazarlarni   qabul   qilish
bilan   yondashishni   o‘z   ichiga   oladi.   Strategiyalar   hukmni   to‘xtatib   turish,
taxminlardan qochish va yangi g‘oyalarga ochiq bo‘lishni  o‘z ichiga oladi. Ochiq
fikrni   rivojlantirish   konstruktiv   muloqotni   rivojlantiradi   va   turli   istiqbollarni
qamrab olgan holda hamkorlikni rag‘batlantiradi.
Fikr-mulohaza   va   konstruktiv   tanqid   ijobiy   fikr   bildirish   va   qabul   qilishni
o‘z   ichiga   oladi.   Strategiyalar   fikr-mulohazalarni   faol   izlash,   konstruktiv   tanqid
qilish   va   yaxshilash   imkoniyatlarini   qabul   qilishni   o‘z   ichiga   oladi.   Ushbu   fikr-
mulohaza   aylanishi   ijobiy   muloqot   muhitini   saqlab,   shaxsiy   va   professional
o‘sishni rag‘batlantiradi. Yozishda   aniqlik   deganda   fikrni   yozma   shaklda   aniq   va   izchil   ifodalash
tushuniladi. Strategiyalar yozishni mantiqiy ravishda tuzish, to‘g‘ri grammatikadan
foydalanish va aniqlik uchun tuzatishni o‘z ichiga oladi. Ushbu amaliyotlar sizning
yozma   muloqotingiz   oson   tushunilishini   va   mo‘ljallangan   xabaringizni   samarali
tarzda etkazishini ta’minlaydi.
Ehtiyotkorlik va mavjudlik hozirgi o‘zaro ta’sirda to‘liq ishtirok etishni o‘z
ichiga   oladi.   Strategiyalarga   diqqatni   jamlashni   mashq   qilish,   chalg‘itadigan
narsalarni   minimallashtirish   va   suhbatga   e’tibor   qaratish   kiradi.   Ushbu   ongni
rivojlantirish   hozirgi   paytda   faol   ishtirok   etish   va   tushunishni   ta’minlash   orqali
muloqot sifatini oshiradi.
Ta’sirchanlik   -   bu   fikrlar   va   ehtiyojlarni   aniq   va   hurmat   bilan   ifodalash.
Strategiyalarga   «men»   so‘zlaridan   foydalanish,   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   munosabatda
bo‘lish   va   tajovuzkorlik   qilmasdan   o‘z   huquqlarini   himoya   qilish   kiradi.   Ushbu
yondashuv   aniqlik   va   hurmatli   muloqotni   ta’minlash   orqali   samarali   muloqotga
yordam beradi.
Muloqotda uzluksiz o‘rganish doimiy mahoratni rivojlantirish majburiyatini
o‘z   ichiga   oladi.   Strategiyalar   seminarlarda   qatnashish,   tegishli   adabiyotlarni
o‘qish,   fikr-mulohazalarni   izlash   va   o‘z-o‘zini   aks   ettirishni   o‘z   ichiga   oladi.
Ushbu proaktiv yondashuv sizning muloqot qobiliyatingizning rivojlanishi va vaqt
o‘tishi bilan yangi muammolar va kontekstlarga moslashishini ta’minlaydi. XULOSA
Xulosa   qilib   aytganda,   dialog   va   uning   turlarini   o‘rganish   insoniy
muloqotning   murakkabligini   ochib   beradi.   Shaxs   ichidagi   dialogning   ichki   aks
ettirilishidan   shaxslararo   almashinuvlarning   dinamik   o‘zaro   ta’siri   va   guruh
dialoglaridagi   hamkorlikdagi   sinergiyagacha,   bu   sayohat   odamlarning   qanday
bog‘lanishi   va   ma’noni   etkazishi   haqidagi   tushunchamizni   chuqurlashtiradi.
Yozma   so‘z   adabiyot   ichidagi   muloqot   shakli   sifatida   ifodalash   qobiliyatimizni
yanada boyitadi.
Madaniy, hissiy va kontekstual omillarning dolzarbligini tan olgan holda, biz
muloqotlarda   yuzaga   kelishi   mumkin   bo‘lgan   nozik   muammolarni   tan   olamiz.
Shunga   qaramay,   bilim   va   malakali   ko‘nikmalar   bilan   qurollangan   bu
qiyinchiliklar rivojlanish va tushunish imkoniyatlariga aylanadi. Muloqot, o‘zining
turli   shakllarida,   shunchaki   ma’lumot   almashish   vositasi   emas;   bu   asos   bo‘lib,
unda   munosabatlar   o‘rnatiladi,   fikrlar   almashiladi   va   turli   nuqtai   nazarlar
birlashadi.
Muloqotning maqsadi - bo‘shliqlarni bartaraf etish, tushunishni rivojlantirish
va mazmunli aloqalarni katalizlash haqida fikr yuritar ekanmiz, biz uning shaxsiy
rivojlanish, ijtimoiy uyg‘unlik va hamkorlikdagi sa’y-harakatlarga chuqur ta’sirini
ko‘rib   chiqishga   majburmiz.   Muloqotning   dinamik   va   rivojlanayotgan   jarayon
sifatida   tan   olinishi   bizni   uzluksiz   o‘rganishga,   o‘zaro   bog‘liqlik   asosida
rivojlanayotgan   dunyoda   samarali   muloqot   qilish   qobiliyatimizni   yaxshilashga
undaydi.
Muloqotning   ajoyib   gobelenida   har   bir   ip   o‘ziga   xos   ovozni,   odamlarning
o‘zaro   ta’sirining   boy   mozaikasiga   hissa   qo‘shadigan   o‘ziga   xos   istiqbolni
ifodalaydi.   Uning   turli   xil   turlarini   o‘rganish   orqali   biz   nafaqat   kommunikativ
qobiliyatimizni   oshiramiz,   balki   empatiya,   faol   tinglash   va   madaniy   xabardorlik
kabi muhim fazilatlarni ham rivojlantiramiz. Shunday qilib, dialogni o‘rganish umr
bo‘yi   harakatga   aylanadi,   til,   madaniyat   va   individual   farqlar   chegarasidan tashqarida   bo‘lgan   dialogik   mukammallikni   rivojlantirishga   qaratilgan   doimiy
majburiyatdir.
Oxir oqibat, dialog va uning turlarini o‘rganish bizni mazmunli muloqotning
me’morlari   bo‘lishga   taklif   qiladi,   munosabatlarni   shakllantirish,   o‘zgarishlarni
ilhomlantirish   va   mustahkam   aloqalarni   o‘rnatish   uchun   so‘zlarning   kuchini   tan
oladi.   Aynan   muloqot   san’ati   va   ilm-fan   orqali   biz   insonlarning   o‘zaro
munosabatlaridagi   murakkabliklarni   ochib   beramiz,   xilma-xillikning   go‘zalligini,
tushunishning kuchliligini va umumiy mavjudligimizning asosini shakllantiradigan
o‘zaro bog‘langan dialoglarning mustahkamligini aks ettiruvchi gobelen to‘qiymiz.
Dialog aloqa uchun asosiy vosita bo‘lib xizmat qiladi, tushunish va aloqani
rivojlantirishga  yordam   beradi. Uning  har  xil  turlari,  jumladan,  shaxslararo,  ichki
va   guruhli   muloqotlar   turli   kontekstlarga   mos   keladi   va   bu   fikr   va   istiqbollarni
samarali   almashish   imkonini   beradi.   Muloqotning   boyligini   qabul   qilish
shaxslararo munosabatlarni yaxshilaydi, hamdardlikni rivojlantiradi va shaxsiy va
professional sohalarda mazmunli nutqni osonlashtiradi. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. «Dialogue: The Art of Thinking Together» by William Isaacs, currency
book,.: 421b.
2. «Difficult   Conversations:   How   to   Discuss   What   Matters   Most»   by
Douglas Stone, Bruce Patton, and Sheila Heen, Penguin Books 560b.
3. «How to Win Friends and Influence People» by Dale Carnegie, Simon &
Schuster 389b.
4. «Influence:   The   Psychology   of   Persuasion»   by   Robert   B.   Cialdini,
Harper Business 267b.
5. «Nonviolent   Communication:   A   Language   of   Life»   by   Marshall   B.
Rosenberg, Puddledancer Press, 221b
6. Abdullayev   Akmal   Nasriddinovich   (2020).   The   features   of   appearing
family in modern society.European science review, (3-4), 139B.
7. «On Dialogue» by David Bohm,  McGraw-Hill Education, 365b.
8. Kerry   Patterson,   Jozeph   Grenny,   Ron   McMillan,Al   Switzler   «Crucial
Converstation: Tools for talking when stakes are high «,currency book,.: 342b.
9. Madumarov   Talatbek   Tolibjonovich,   &   Gulomjonov   Odiljon   Rahimjon
‘g‘li. (2021). Prerequisites for the development of a leasing mechanism in public -
private   partnership.   International   Engineering   Journal   For   Research   &
Development, 6(SP), 5. https://doi.org/10.17605/OSF.10/7MXR3
10. Vedenskaya   L.V,   Pavlova   L.A.   Delovaya   retorika:   uchebnoe   posobie
dlya vuzov.-  M.:IKS «MarT», 2004-y  345 b.

 Dialog va uning turlari

Купить
  • Похожие документы

  • Platon dialoglarida mantiqqa oid g’oyalar
  • Aristotelning “topika”sida tushunchalarni ta’riflash masalari
  • Mutanosiblik xissi va uning ishbilarmon kishini yaratishdagi roli
  • Abu Nasr Farobiyning Mantiq konsepsiyasida xulosa chiqarish va isbotlash masalalari
  • XIX asrning 70 90 yillarida Turkiston oʻlkasidagi qoʻzgʻalonlar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha