Dunyo mamlakatlarining iqtisodiy rivojlanish jihatidan guruhlanishi va ular o’rtasidagi munosabatlarning amal qilishi

Dunyo mamlakatlarining iqtisodiy rivojlanish
jihatidan guruhlanishi va ular o’rtasidagi
munosabatlarning amal qilishi 
1 MUNDARIJA
KIRISH………………………………………………………………………..3
1. Dunyo mamlakatlar iqtisodiyoti fanining maqsadi, vazifalari, predmeti va 
uslubi ……………………………………….………………………………5
2. Dunyo mamlakatlar iqtisodiyoti rivojlanishining o’ziga xos xususiyatlari, 
tendentsiyalari va istiqbollari……………………………………………...14
3. O’zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo’nalishlari 
bo’yicha harakatlar strategiyasI dan kelib chiqqan holda fan oldida 
qo’yilgan ustuvor vazifalar ……………………..…………………………20
XULOSA…………………………………………………………………… .27
FOYDALANILGAN 
ADABIYOTLAR……………………………………………………………30
2 KIRISH
Dunyo   mamlakatlar   iqtisodiyoti   fanining   maqsadi   talabalarda   xorijiy
mamlakatlar   iqtisodiyotining   rivojlanish   tarixi,   bugungi   holati   va   kelgusidagi
rivojlanish   istiqbollari   to’g’risidagi   bilimlarni   shakllantirish,   xorijiy   mamlakatlar
iqtisodiyotining   rivojlanish   darajasini   baholashda   tahliliy   yondashuv
ko’nikmalarini   rivojlantirish,   xorijiy   mamlakatlarning   jahon   iqtisodiyotida   tutgan
o’rnidan   kelib   chiqqan   holda   ularni   muayyam   guruhlar   bo’yicha   tasniflash
bilimlarinin   oshirish,   shuningdek   O’zbekistonning   xorijiy   mamlakatlar   bilan
o’zaro   iqtisodiy   munosabatlarni   baholash   bilimlarini   rivojlantirishdan   iborat
bo’ladi.   Jahon   xo'jaligida   rivojlangan   va   rivojlanayotgan   mamlakatlarning
iqtisodiyoti,   ularning   iqtisodiy   rivojlanish   bosqichlari   va   iqtisodiy   rivojlanish
davlari,   ko'plab   etakchi   va   rivojlangan   mamlakatlarning   ―iqtisodiy   mo'jiza
yaratishidagi   asosiy   omillari,   rivojlangan   mamlakatlarning   jahon   iqtisodiyotida
tutgan   o’rni   hamda   ularning   bugungi   kundagi   iqisodiy   ahvoli   va   holatini   tahlil
qilish mazkur fanning asosiy maqsadlaridan hisoblanadi. 1
Shunga   ko'ra,   fanning   o'z   oldiga   qo'yilgan   maqsadlaridan   kelib   chiqib
hamda   fanning   maqsadiga   erishishni   ta’minlash   uchun   quyidagi   vazifalar
bajariladi:
-fanning mohiyati, mazmuni va ahamiyatini o’rganish 
-   xorjiy   mamlakatlarni   ularning   iqtisodiy   rivojlanish   darajasiga   qarab
tasniflash turlarinin o’rganish;
-   xorijiy   mamlakatlar   o’rtasidagi   iqtisodiy   integratsiya   muammolarini
o’rganish;
-   xorijiy   mamlakatlar   iqtisodiyotining   mintaqalar   va   integratsion
birlashmalar bo’yicha rivojlanish muammolarini o’rganish;
-   xorijiy   mamlakatlar   iqtisodiyotining   rivojlanishiga   ta’sir   qiladigan   global
muammolarni o’rganish;
1
 B.A. Islamov, N.S. Ismailova
T.A. Hasanov, I.T. Danaboyev
A.S. Zikriyoev XORIJIY MAMLAKATLAR IQTISODIYOTI kitobidan.
3 -   yuqoridagi   muammolarni   qiyosiy   tahlildan   va   iqtisodiy   tahlilning   boshqa
shakllaridan foydalanish orqali o’rganish;
-fanda   o’rganiladigan   muammolar   yuzasidan   bahs-munozaralarni   olib
borish,  shuningdek ziddiyatli  vaziyatlardan chiqish  yechimini  topish malakalarini
shakllantirish va rivojlantirish; 
-talabalar   o’z   fikrlarini   yozma   shaklda   aniq   va   mazmunli   bayon   qilishga
o’rganishlari uchun ularda esse yozish malakalarini shakllantirish va rivojlantirish;
-iqtisodiy   samaradorlikni   hisoblash   malakalarini   shakllantirish   va
rivojlantirish;
O'rganilayotgan mamlakatlarning iqtisodiy taraqqiyotining asosiy sabablari,
tabiiy   resurslari,   tashqi   iqtisodiy   faoliyati,   uning   qo’shni   mamlakatlar   bilan
iqisodiy   hamkorligi   va   munosabatlari,   hozirgi   iqtisodiy   holati   va   jahon
xo’jaligidagi asosiy iqtisodiy ko’rsatkichlari; 
-jamoaviy   ishlash   malakalarini   shakllantirish   va   rivojlantirish.   Demak,
yuqorida   sanab   o’tilgan   fanning   vazifalari   har   bir   mamlakatning   iqtisodiyotini
keng ko’lamda yoritib berishga asos bo’la oladi. 
―Jahon   iqtisodiyoti   va   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   (mintaqalar   va
faoloyat   turlari   bo’yicha)   bakalavriat   ta’lim   yo’nalishi   talabalariga   birinchi
kursning   ikkala   semestrida   ham   o’qitiladi.   Ushbu   ta’lim   yo’nalishining   ishch
o’quv rejasiga ko’ra 
―Xorijiy mamlakatlar iqtisodiyoti fani quyidagi iqtisodiy fanlar bilan uzviy
bog’liqlikda   o’qtiladi:  
―Axborot 
– kommunikatsiya texnologiyalari va tizimlari, 
―Iqisodchilar uchun matematika, 
―Iqtisodiy nazariya, 
―Kichik biznes va xususiy tadbirkorlik va boshqalar. 
―Xorijiy   mamlakatlar   iqtisodiyoti   fanini   o’zlashtirish   barobarida   ushbu
fanlarni ham puxta o’zlashtirishlari kerak bo’ladi. 
4 Chunki, ushbu fanlar Xorijiy mamlakatlar iqtisodiyoti fanini muvaffaqiyatli
o’zlashtirish   uchun   ko’maklashadigan   bilimlarn   shakllantirish   imkonini   beradi.
Fan   bo’yicha   o’tkaziladigan   dars   mashg’ulotlarida   quyidagi   pedagogik
texnologiyalardan   foydalaniladi:   keys   –   stadilar,   breinstorming,   guruhli   bahs   –
munozaralar,   guruhli   prezentatsiyalar,   esse,   ma’ruzalar   o’tilayotgan
ma’ruzalarning   kirish   qismida   xorijiy   mamlakatlar   iqtisodiyotini   nazariy   jihatlari
va   xususiyalari   ko’rib   chiqilsa,   uning   asosiy   qismida   rivojlangan   va
rivojlanayotgan   mamlakatlarning   iqtisodiyoti   tahlil   qilinadi.
―Xorijiy   mamlakatlar   iqtisodiyoti   fani   juda   qiziqarli   fan   bo’lib,   bugungi   kunda
ko’pchilikni   qiziqtirayotgan   xorijiy   mamlakatlarning   iqtisodiyoti   bilan   bog’liq
bo’lgan ko’plab savollarga yechim topadi. Talaba ushbu fanni puxta o’zlashtirishi
uchun o’z ustida ko’proq ishlashi  kerak bo’lib, u nafaqat o’zbek tili, balki rus tili
va   chet   tillari,   ayniqsa   ingliz   tilidagi   manbalardan   ham   keng   miqyosda
foydalanishi   kerak.   Shuni   alohida   ta’kidlshimiz   joizki,   ushbu   fanni   puxta
o’zlashtirish   talabadan  
―Jahon   iqtisodiyoti   va   xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   (mintaqalar   va   faoloyat‖
turlari   bo’yicha)   bakalavriat   ta’lim   yo’nalishi   bo’yicha   juda   zarur   bilimlarga   ega
bo’lish imkonini beradi. Turli mamlakatlar iqtisodiy rivojlanish ko’rsatkichlarining
turli   –   tumanligi   iqtisodiy   rivojlanish   darajasini   qandaydir   bitta   nuqtai-nazardan
kelib   chiqqan   holda   baholashga   imkon   bermaydi.   Buning   uchun   quyidagi   bir
qancha   asosiy   ko’rsatkichlar   va   mezonlardan   foydalaniladi:   mutlaq   va   nisbiy
YaIM   (YaMM);   milliy   daromad   va   aholi   jon  boshiga   to’g’ri   keladigan  daromad;
milliy   iqtisodiyotning   tarmoqli   strukturasi;   mamlakat   eksporti   va   importi
strukturasi;   aholi   turmush   darajasi   va   sifati   va   boshqalar.   Shuni   ta’kidlash   joizki,
mamlakatning iqtisodiy rivojlanish darajasi va uning jahon xo’jaligidagi ishtiroki –
bu tarixiy tushunchadir. Milliy iqtisodiyot va butun jahon xo’jaligi rivojlanishining
har bir bosqichi asosiy ko’rsatkichlar tarkibiga bu yoki u o’zgartirishlarni kiritadi.
Ammo ko’pchilik integratsion birlashmalar (Yel va Shimoliy Amerika erkin
savdo   assotsiatsiyasidan   (NAFTA)   tashqari)   o’z   a’zolari   milliy   iqtisodiyotiga
5 kuchli   ta’sir   ko'rsatmaydi.   Hozircha   xalqaro   iqtisodiy   integratsiya   jahonning
nisbatan   rivojlangan   hududlarida   muvaffaqiyatli   amalga   oshmoqda,   boshqa
hududlarda   esa   ushbu   jarayon   ularning   rivojlanish   darajasining   ortishi   bilan
mutanosib ravishda chuqurlashib boradi. Ikkinchi jahon urushidan keyingi yillarda
xalqaro iqtisodiy tashkilotlarning soni va mavqeyi tubdan ortdi. 
DUNYO MAMLAKATLARI IQTISODIYOTI FANINING MAQSADI,
VAZIFALARI, PREDMETI VA USLUBI
Jahon iqtisodiyotining subyektlari. Jahon xo'jaligi tizimini sodda tilda uning
tarkibiy   qismlari   yoki   asosiy   qatnashchilari   —   subyektlardan   iborat   mexanizm
ko’rinishida   ifodalash   mumkin.   Ushbu   subyektlarning   asosiylari   milliy
iqtisodiyotlar,   transmilliy   korporatsiyalar   (TM   K),   integratsion   birlashmalar,
xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlar   hisoblanadi.   Milliy   iqtisodiyotlar   jahon
iqtisodiyotining   muhim   subyekti   sanaladi.   Milliy   iqtisodiyotlarga   xos   asosiy
xususiyat   shunchaki,   dunyoning   aksariyat   mamlakatlari   iqtisodiy   suverenitetni
saqlab kelishmoqda. Avvallari u yoki bu mamlakatda tashqi iqtisodiy faoliyat bilan
shug'ullanishgan   va   ular   uchun   mamlakat   ichki   bozori   asosiy   bozor   hisoblangan.
Ammo oxirgi o’n yillikda ularning ko’pchiligi TM K lar darajasiga ko’tarilishdi va
butun dunyo ularning faoliyat (savdo, sanoat, moliya) yuritish maydoniga aylandi. 
Natijada TM K lar  jahon iqtisodiyotining muhim mustaqil  qismiga aylandi
va jahon yalpi ichki mahsulotining 1/5—1/4 qismi ular hissasiga to’g’ri kelmoqda.
TM   K   lar   faoliyati   natijasida   aksariyat   mamlakatlar   iqtisodiyoti   o’zaro   birlashib,
xalqaro   hududiy   iqtisodiy   birlashmalarni   tashkil   etmoqda.   Ushbu   birlashmalar
jahon   xo’jaligining   tarkibiy   mexanizmiga   aylandi,   ba’zilari,   jumladan,   Yevropa
Ittifoqi (Yel) tashqi dunyoda o’z a’zolari nomidan faoliyat olib borishm oqda. 
Xalqaro   iqtisodiy   tashkilotlarning   muhim   vazifalaridan   biri   -   jahon
iqtisodiyotining   rivojlanishi:   o’g’risida   statistik   tahlillar   tayyorlashdan   iborat.
6 Amaliyotda Xalqaro valuta fondi (XVF) (World Economic Outlook), Jahon banki
(World   Developm   ent   Report),   YuNKTAD   (World   Investm   ent   Report),   Jahon
savdo tashkiloti (JST) (World Trade Report) va bosh tashkilotlarning nashrlaridan
keng foydalaniladi. 2
Mamlakatning jahob xo’jaligida egallagan o’rnini aniqlash uchun bir qancha
yondashuvlar   mavjud   bo’ladi.   Ular   orasida   eng   oddiysi   bo’lib   jaho   iqtisodiyotini
aholi   jon   boshiga   to’g’ri   keladigan   daromad   darajasiga   qarab   mamlakatlar
guruhlariga   bo’ishdir.   Bunday   yondashuv   BMT,   XVF,   XTTB   tomonidan   amalga
oshiriladi   (mamlakatlar   bo’yicha   aholi   jon   boshiga   to’g’ri   keladigan   mutlaq
daromad   ko’rsatkichlari   har   yili   hisoblab   boriladi).   Masalan,   XTTB   daromad
darajasiga qarab mamlakatlarni uch guruhga bo’ladi.
Jahon   xo’jaligida   mamlakatlarni   tasniflash   va   ularning   jahon   takror   ishlab
chiqarish   jarayonidagi   rolini   baholash   uchun   boshqa   yondashuvlar   ham   mavjud.
Bugungi   kunda   jahonda   yuqorida   aytib   o’tilgan   ijtimoiy   –   iqtisodiy
ko’satkichlarning   o’xshashligi   bilan   xarakterlanadigan   bir   qancha   davlatlar
guruhlari   mavjud.   Dunyo   o’z   ijtimoiy-iqtisodiy   tabiatiga   ko’ra   nihoyat   darajada
xilma-xildir. Bugungi kunda mamlakatlarni uch guruhga bo’lish mumkin. 
Bozor   iqtisodiyotidagi   sanoati   rivojlangan   mamlakatlar   –   bu   mamlakatlar
jahon   xo’jaligining   tayanchi   hisoblanadi   Osiyo,   Afrika,   Lotin   Amerikasi   va
Okeaniyaning   rivojlanayotgan   mamlakatlari   (yoki   uchinchi   dunyo
mamlakatlari);o’tish   davri   iqtisodiyotidagi   mamlakatlar   –   bular   asosan   yangi
xo’jalik   yuritish   shakllarini   rivojlantirish   yo’lida   bo’lgan   Sharqiy   Evropa
davlatlari,   shuningdek   Rossiyadan   iborat   bo’ladi.   Biroq   ushbu   mamlakatlar
guruhlari o’rtasida nihoyat darajada aniq chegarani belgilash imkonsizdir. 
Masalan,   bugungi   kunda   rivojlanayotgan   mamlakatlarning   butun   bir
guruhini   –   Janubiy   –   sharqiy   Osiyo   mamlakatlari,   xususan   Janubiy   Koreya,
Gongkong va  Tayvan, Braziliya  va  Argentina,  shuningdek  boshqa  mamlakatlarni
2
 A. V. Vaxabov, Sh. X. Xajibakiyev,
Sh. I. Raxmanov, X. A. Usmanova JAHON IQTISODIYOTI VA XALQARO IQTISODIY MUNOSABATLAR
7 bir   qator   iqtisodiy   ko’rsatkichlar   bo’yicha   jahonning   sanoati   rivojlangan
mamlakatlari qatoriga kiritish mantiqlidir. Biroq ular boshqa muhim ko’rsatkichlar
darajasi   bo’yicha   (ijtimoiy   qarama-qarshiliklarning   chuqurligi,   mintaqaviy
rivojlanishning notekisligi va boshqalar) hali ham an’anaviy tarzda rivojlanayotgan
mamlakatlar   guruhiga   kiradi.   Bir   paytning   o’zida   shubhasiz   rivojlangan
mamlakatlar   qandaydir   ma’noda   milliy   ishlab   chiqarish   kuchlarini   sifat   jihatidan
rivojlantirish   borasida   kechikishayotgan   bo’lib,   bu   ijtimoiy   mehnat
unumdorligining o’sishini to’xtatmoqda. 
Masalan,   Sharqiy   Yevropa   mamlakatlari   va   Rossiyada   bu   ko’rsatkich
G’arbiy   Yevropa   mamlakatlari   rivojlanishing   atigi   50%   ini   tashkil   qiladi
xolos.Ma’lumki,   jahon   iqtisodiyoti   murakkab   mintaqaviy   tuzilmaga   egaligi   bilan
ajralib turadi. Analitik maqsadlarda xalqaro tashkilotlar jahondagi barcha. 
Mamlakatlarni   uchta   guruhga   bo’lib   o’rganiladi:   -   bozor   iqtisodiyotidagi
rivojlangan   mamlakatlar   (advanced   economies);-   o’tish   davri   iqtisodiyotidagi
mamlakatlar   (transition   period   economy)   yoki   shakllanayotgan   bozorga   ega
mamlakatlar   (emerging   economies);-   rivojlanayotgan   mamlakatlar   (developing
economies). 3
Bozor   iqtisodiyotidagi   rivojlangan   mamlakatlar   jahon   bozorida   va   xalqaro
mehnat   taqsimotida   yetakchi   rol   o’ynaydi.Rivojlangan   mamlakatlar   jumlasiga
G’arbiy   Yevropaning   deyarli   barcha   mamlakatlari,   AQSH,   Kanada,   Yaponiya,
Isroil,   JAR,   Avstraliya   va   Yangi   Zelandiyani   kabi   mamlakatlar   kiradi.   Ushbu
mamlakatarning   barchasi   yuqori   darajadagi   iqtisodiy   va   ijtimoiy   rivojlanishga
egaligi bilan xarakterlanadi.
O’tish   davri   iqtisodiyotidagi   mamlakatlarga   Sharqiy   Yevropa,   Rossiya,
Albaniya,   Xitoy,   Vetnam,   sobiq   Ittifoq   mamlakatlari,   Mongoliya   kabilar
kiradi.Rivojlanayotgan   mamlakatlarga   Osiyo,   Afrika,   Okeaniya,   Lotin
Amerikasining   ko’plab   mamlakatlari,   Malta   va   sobiq   Yugoslaviya   mamlakatlari
3
 Moliyaviy menejment
Manba muallifi: Burxanov A. U. Hamdamov O.N.
8 tegishli   bo’ladi.   Rivojlanayotgan   mamlakatlar   YaIM   ning   umumiy   darajasi
rivojlangan   mamlakatlar   YaIM   ning   to’rtdan   bir   qismini   tashkil   qiladi.Yuqorida
keltirilgan   mamlakatlar   tasnifidan   tashqari   XVF   mamlakatlarni   quyidagicha
guruhlaydi: mintaqaviy guruhlar bo’yicha (Afrika, Markaziy va Sharqiy Yevropa,
Osiyoning rivojlanayotgan mamlakatlari, O’rta Sharq, G’arbiy yarimshar); analitik	

guruhlar,   shu   jumladan   eksport   tushumlari   manbalari   (yoqilg’i,   noyoqilg’i,
birlamchi   qayta   ishlov   beradigan   mahsulotlar)   bo’yicha;   tashqi   moliyalashtirish	

manbalari   bo’yicha   (netto   –   qarzdor   mamlakatlar).Umuman   olganda   turli   xil
xalqaro   tashkilotlar   mamlakatlarni   iqtisodiy   rivojlanish   darajasiga   ko’ra   turli
guruhlash   usullariga   ega   bo’ladi.Rivojlangan   bozor   iqtisodiyotiga   ega
mamlakatlar-jahon   iqtisdoiyotining   asosiy   subyektlaridan   biri   hisoblanadi.   Ushbu
guruhga   30   dan   ortiq   mamlakatlar   kiradi   va   ba’zan   shu   mamlakatlar   ―sanoati
taraqqiy etgan  mamlakatlar deb ataladi.	
‖
Sanoat jihatdan rivojlangan mamlakatlar xos bo’lgan asosiy xususiyatlardan
biri-   daromadlarning   aholi   qatlamlari   o’rtasida   nisbatan   tekis   taqsimlanishi   va
mamlakatlar   iqtisodiyoti   ijtimoiy   yo’naltirilganligidir.   Xususan:   aholining   kam
ta’minlangan   qatlamlarini   qo’llab-quvvatlash;   ilm-fanni   rivojhlantirishga   katta
miqdorda   mablag’   sarflash(YaIMning   2-3%);   ilm-fan   yutuqlarining   ishlab
chiqarishga   sarflanishi;   tibbiyot,ta’lim,   madaniyat   sohalariga
sarflanishiyuqoriligi(YaIMning   3-4%).ХХ-XXI   asrlar   boshida   jahon   хo’jaligida
rivojlangan   mamlakatlarning   tutgan   o’rni   juda   katta   bo’lib,   bunday   guruhga
kiruvchi   davlatlar   asosan   Yevropa   qit’asi   va   Shimoliy   Amerika   materigida
joylashgandir.   Ma’lumki,   rivojlangan   «katta   yettilik»   davlatlar   (hozirgi   kunda
ushbu   davlatlar   guruhiga   Rossiya   Federatsiyasini   qo’shilishi   bilan   «katta
sakkizlik»   davlatlar   dеgan   so’zlar   ham   jahon   iqtisodiyotida
ishlatilmoqda)iqtisodiyotini   rivojlanishi   asosan   tabiiy   resurslardan   qanday
foydalanishlik   darajasiga   va   Shuningdek   uzoq   yillarga   mo’ljallangan   zamonaviy
ilmiy-teхnikaviy   taraqqiyotdagi   o’zgarishlarga   bog’liqdir.Jahon   хo’jaligi
9 rivojlanishida   yetakchi   sanoati   rivojlangan   mamlakatlar   (AQSh,   GFR,   Yaponiya,
Buyuk Britaniya, Fransiya, Kanada,Italiya) iqtisodiyoti muhim rol o’ynamoqda. 
Ushbu  mamlakatlar  ulushiga   rivojlangan  davlatlarda  ishlab   chiqarilayotgan
jami   sanoat   mahsulotlarning   79-80%i   va   dunyo   mamlakatlarida   ishlab
chiqarilayotgan sanoat mahsulotlarning 59-60%i, tovarlar eksportining 60-61%i va
хizmat ko’rsatish sohalarning 49- 50%i to’g’ri kelmoqda.
Rivojlanayotgan   mamlakatlar.   Bugun   kapital   oqimida   ularning   ulushi   30
foizni   tashkil   etsa,  20  yildan  so’ng  bu ko’rsatkich  50  foizga  yetadi.  15-20 yildan
so’ng   dunyoda   sarmoya   qilingan   har   bir   dollarning   60   senti   rivojlanayotgan
mamlakatlarga kiritiladi.Bu juda katta o’zgarish. XX-asrning 60-yillaridan boshlab
to  XXI-asr  boshigacha  sarmoya   sifatida  kiritilgan  har   bir  dollardan  atigi   20  senti
rivojlanayotgan mamlakatlarga to’g’ri kelgan. 4
Kelajakda   rivojlanayotgan   mamlakatlar   infratuzilma   va   xizmatlar,   shu
jumladan   ta’lim   va   sog’liqni   saqlash   sohalariga   katta   mablag’   ajratishga   qodir
bo’ladi.Savodxonlik   oshishi   bilan   fuqarolarning   pul   topish   imkoniyatlari   ham
kengayadi,   bu   kambag’allikni   kamaytirishga   yordam   beradi.Rivojlanmagan
mamlakatlarga   Afrikada   33,   Osiyoda   10,   Amerika   qit’asida   1   va   Okeaniyada   5
mamlakat kiradi. Misol uchun Afrikada Efiopiya va Burundi; Osiyoda Afg’oniston
va   Bangladesh;   Okeaniyada   esa,   Kiribati   va   Samo   kabilar   kiradi.   Birlashgan
Millatlar   Tashkilotining   yangi   hisobotida   qayd   etilishicha,   rivojlanmagan
mamlakatlar iqtisodiyoti zamonaviylashmas ekan, qashshoqlikni yengish qiyin. 5
6
4
 Stat.uz davlat rasmiy sayti statistik tahlilidan
5
  Birlashgan Millatlar Tashkilotining yangi 2022-yil hisobotidan
6
  Iqtisodiyot-subyektlari-moliyaviy-holatining-tahlili.-Oquv-qollanma.-2013
10 BMT   hisobotida   yozilishicha,   jahondagi   eng   rivojlanmagan   49   mamlakat
global   iqtisodiy   tanazzul   girdobi   ostida   qolmaslik   uchun   qo’ldan   kelgan   barcha
choralarni   ko’rgan,   lekin   tushkunlikdan   butunlay   qutula   olmayapti.Bu   jamiyatlar
qashshoqlikni   yengish   yo’lida   chet   eldan   sarmoya   oqimini   oshirib,   tizimni   isloh
qilib,   serdaromad   sohalarni   kengaytirgan   holda,   xizmat   ko’rsatish   sektorini   ham
yaxshilashi   zarur.Rivojlanmagan   mamlakatlarda   iqtisodiyot   juda   cheklangan
bo’ladi.Bugungi kunda rivojlanmangan mamlakatlarda savdo-tijorat yomon emas,
ammo eksport neft va gaz yoki arzon tovarlardan iborat. 
Ular faqat bularga qaram bo’lib qolmasliklari kerak ekanligi ko’plab xalqaro
hisobotlarda   keltirib   o’tiladi.Bugungi   kunda   Osiyoda   rivojlanmagan   davlatlar
iqtisodiyotda yangi sektorlar ochib, xilma-xil mahsulotlar va xizmatlar taklif etish
evaziga   qaddini   rostlay   boshlagan.Shuni   ta’kidlash   joizki,   globalllashuv   ko’plab
jamiyatlarda innovatsiya va rivojlanishga olib kelgan bo’lsa, ayrim rivojlanmagan
davlatlarda   buning   aksi   sezilmoqda   mazmuni   Iqtisodiy   integratsiya-turli   korxona
va   tarmoqlarning,   shuningdek,   mamlakatlarning   ishlab   chiqarish   sohasida   bir-
biriga   yaqinlashuvi,   ular   o’rtasida   uzviy   iqtisodiy   aloqalar   o’rnatilishi,
mamlakatlararo yagona umumiy xo’jalikning shakllanishi jarayonidir. 
11 Iqtisodiy   integratsiya   butun   bir   mamlakatlar   milliy   xo’jaliklar   darajasida,
shuningdek,   korxonalar,   firmalar,   kompaniyalar,   korporatsiyalar   darajasida   ham
kuzatiladi.   Iqtisodiy   integratsiya   ishlab   chiqarish   texnologik   aloqalarning
kengayishi va chuqurlashuvida, resurslardan hamkorlikda foydalanish, kapitallarni
birlashtirishda   hamda   iqtisodiy   faoliyatni   amalga   oshirish   jarayonida   bir-biriga
qulay   sharoitlarni   yaratishda,   o’zaro   to’siqlarni   olib   tashlashda   namoyon   bo’ladi.
Buning   asosida   mehnat   taqsimoti   yotadi,   albatta.   Mehnat   taqsimoti   tufayli   ayrim
mahsulotlar emas, balki detallar ham ixtisoslashgan korxona va tarmoqlarda ishlab
chiqariladi.
Shu tariqa korxona va tarmoqlar o’zaro yaqin va muntazam iqtisodiy aloqa
bog’laydi.   Avvalo,   korxonalar   o’rtasida   iqtisodiy   integratsiya   yuz   beradi   va
ularning birlashmasi vujudga keladi.
So’ngra tarmoqlararo miqyosda yuz berib, yirik ishlab chiqarish majmualari
paydo   bo’ladi.   Bir   tarmoq   doirasida   gorizontal   integratsiya,   tarmoqlararo   esa,
vertikal   iqtisodiy   integratsiya   yuz   beradi.   Vertikal   integratsiyaga   agrosanoat
majmui   misol   bo’ladi.U   qishloq   xo’jaligi,   oziq-ovqat,   mashinasozlik,   kimyo
sanoati o’z ichiga oladi. Mehnat taqsimoti xalqaro miqyosda amalga oshishi bilan
xo’jalik   hayoti   baynalmilallashadi,   moddiy   mahsulot   yaratishda   turli
mamlakatlarda   korxona   va   tarmoklar   qatnasha   boradi.   Buningnatijasida
mamlakatlar   iqtisodiyotida   ixtisoslashish   yuz   beradi   va   mamlakatlar   bir-birlariga
mahsulotlar hamda xizmatlar yetkazib beradi. Shu sababli  hozirgi  davrda xalqaro
integratsiya   eng   yuqori   darajadagi   yuqori   ko’rinish   hisoblanadi.Mamlakatlar
o’rtasidagi   mintaqaviy   xalqaro   iqtisodiy   integratsiya   uzoq   davometadigan   ko’p
bosqichli   jarayon   bo’lib,   turli   shakllarda   yuz   beradi.   Birinchi   bosqichda   turli
mamlakatlar   o’rtasida   erkin   savdo-sotiq   olib   boriladigan,   bojxona   to’lovlari,
eksport   kvotalari   bekor   qilingan   erkin   savdo   zonalari   tashkil   etiladi.   Natijada
davlatlararo tovar ayirboshlashda integratsiyalashuv yuz beradi.Ikkinchi bosqichda
erkin iqtisodiy zonalar shakllanib, bu yerda ham bir necha mamlakatlar birlashadi.
Bu   bosqichda   institutegratsion   aloqalar   savdo-sotiq   bilan   cheklanmasdan   sanoat,
12 bank,   sug’urta   ishi   va   texnologiya   sohasida   ham   yuz   beradi.   Bu   zonalar   ochiq
iqtisodiy   xududlar   hisoblanadi,   iqtisodiy   aloqalar   erkin   va   ko’p   qirrali   bo’lib,
barcha iqtisodiyot sub’yektlari imtiyozlarga ega bo’ladilar.
Uchinchi   bosqichda   umumiy   bozor   shakllanadi.Umumiy   bozorni   tashkil
etgan mamlakatlarning milliy bozorlari bir-biri uchun ochiq bo’ladi, amalda milliy
bozorlar   birlashib,   mamlakatlararo   umumiy   bozor   vujudga   keladi.Bu   bozorda
barcha tovarlar erkin, hech bir cheklovlarsiz ko’chib yuradi. Ish kuchi, kapital va
tovarlar birmamlakatdan boshqasiga o’tadi.Qaysi mamlakatda resurslarni ishlatish
qulay   bo’lsa,   u   shu   yerga   borib   joylashadi   hamda   o’z   faoliyatini
kengaytiradi.Umumiy bozorda iqtisodiy chegaralar amalda bekor qilinadi, bojxona
to’lovlari,   eksport   kvotalari,   tovar   sifatiga   talab   minimal   darajaga
keltiriladi.Umumiy   bozor   dastlab   1957   yildan   Yevropada   shakllangan.To’rtinchi
bosqichda iqtisodiy va valyuta ittifoqi doirasida integratsiya yuz beradi. Bu yerda
integratsion aloqalar savdo-sotiq va ishlab chiqarish bilan cheklanmay, moliya, pul
muomalasi   va   bank   tizimiga   ham   kirib   boradi.   Yevropa   Ittifoqiga   kirgan   15
mamlakatdan 12 tasida 2000-2001 yillarda umumiy pul-yevro muomalaga kiritildi.
Milliypullar muomaladan asta-sekin chiqarildi, yagona soliq tizimi joriy etildi.
Milliy byudjetlar saqlangan holda yagona, umumiy byudjet ham tuziladigan
bo’ldi.   21-asrning   boshlaridagi   institutegratsiyaning   eng   yuqori   shakli   bo’lgan
iqtisodiy   va   valyuta   ittifoqi   mamlakatlar   iqtisodiyotini   yuksak   darajada
birlashtiradi.   Iqtisodiy   umumiylikka   ustuvorlik   beradi,   ammo   ayrim   mamlakatlar
mustaqilligini ma’lum darajada cheklaydi (milliy parlamentlar va hukumatlarning
bir   qator   vakolatlari   Yevropa   Ittifoqining   umumiy   organlariga   berilgan).Hozirgi
davrda   jahonning   boshqa   mintaqalarida   ham   integratsiya   jarayonlari   jadal
bormoqda.   Iqtisodiy   hamkorlik   va   taraqqiyot   tashkiloti,   AQSH,   Kanada   va
Rivojlanayotgan   mamlakatlarda   tarkibiy   qayta   qurishlarni   moliyalashtirish   bilan
XTTB   faol   shug’ullanadi.   XTTB   va   u   bilan   birga   jahon   banki   tarkibiga   kiruvchi
Xalqaro   rivojlanish   uyushmasi   (XRU),   Xalqaro   moliyaviy   korporastiya   (XMK)
har   xil   investistion   ob’ektlarni   o’rta   va   uzoq   muddatli   kreditlash   bilan
13 shug’ullanadi,   loyihalarning   moliyaviy-iqtisodiy   asoslarini   tayyorlaydi,
rivojlanayotgan mamlakatlardagi tarkibiy qayta o’zgartirishga yordam beradi. 7
Davlatlararo   tashkilotlar   ichida   barcha   sanoat   jihatdan   rivojlangan
mamlakatlarni   birlashtiruvchi   IHRT   muhim   rol   o’ynaydi.   Uning   doirasida   ichki
iqtisodiy   tadbirlarning   boshqa   mamlakatlar   milliy   iqtisodiyoti   samaradorligiga
ta’sirini,   ularning   to’lov   balansi   holatini   o’rganish   amalga   oshiriladi,   milliy
iqtisodiyotning   jahon   xo’jaligi   tamoyillariga   tez   moslashishini   ta’minlash
maqsadida makroiqtisodiy tartibga solish bo’yicha tavsiyanomalar beriladi. IHRT
jahon   xo’jaligi   doirasida   ko’p   omilli   aloqalarni   o’rganishni   amalga   oshiradi,
valyuta va byudjet siyosati, narxlar dinamikasi, savdo va boshqa sohalar bo’yicha
ilmiy asoslangan iqtisodiy inqirognozlarni oldin oladi.
  Sharqiy   Yevropa   mintaqasida   tarkibiy   qayta   qurishga   moliyaviy   ta’sir
ko’rsatish   hamda   yordam   tashkil   qilish   maqsadida   1991   yil   Yevropa   tiklanish   va
taraqqiyot   banki   (YTTB)   tuzildi.Shuni   ta’kidlash   lozimki,   jahon   iqtisodiy
munosabatlarini   xaqaro   tartibga   solish   tizimida   doimiy   o’zgarishlar   ro’y   berib
turadi.
80-yillarda iqtisodiy, ijtimoiy, siyosiy sabablar taqozo qilgan dunyo siyosiy
vaziyatdagi o’zgarishlar, jahon xo’jalik aloqalari tizimini ko’p tomonlama tartibga
solish   shakllari   evolyustiyasiga   olib   keldi.   Bular   ichida   sobiq   sostialistik
mamlakatlarda   vaziyatning   o’zgarishi,   tashqi   faoliyatida   mustaqil   sub’ektlarni
tashkil   qiluvchi   davlatlar   sonining   keskin   kopayishi   hamda   dunyo   mamlakatlari
ichida   ro’y   beradigan   o’zgarishlar   muhim   o’rin   tutadi.80-yillarning   o’rtalarida
dunyoda   AQSh,   G’arbiy   Yevropa   va   Yaponiyadan   iborat   ancha   qudratli
raqobatlashuv   markaz   vujudga   keldiki,   bu   ham   jahon   iqtisodiy   munosabatlarini
tartibga   solishga   o’z   ta’sirini   ko’rsatadi.
7
 
hozir.org
14 Albatta, har bir mamlakat haqida gap boshlanganda, avvalo ko‗z oldimizda
ushbu   mamlakatning   O'zbekistondan   qanchalik   uzoqdaligi   yoki   yaqinligi,   uning
yer   yuzida   qaerda   joylashganligi,   ya’ni   jahon   xaritasida   geografik   joylanishuvi,
shuningdek, xududi va aholisi ko'z oldimizda gavdalanadi. Mamlakatning qaysidir
xususiyatlarini   esga   olish,   qachondir   shu   mamlakat   haqida   o'qigan   kitobni   yoki
ko'rgan biron bir filmni esga olamiz.
Jahon iqtisodiyotining tizim sifatidagi faoliyati tovarlar, xizmatlar va ishlab
chiqarish   omillarining   harakati   bilan   bogiiq.   Ushbu   bogiiqlik   asosida   xalqaro
iqtisodiy munosabatlar yuzaga keladi.
8
8
 Ismailova N.S., Shagazatov
Nashr yili: 2021 O'quv qo'llanma. JAHON IQTISODIYOTI VA XALQARO IQTISODIY MUNOSABATLAR.
15 DUNYO MAMLAKATLARI IQTISODIYOTI RIVOJLANISHINING
O’ZIGA XOS XUSUSIYATLARI, TENDENSIYALARI VA ISTIQBOLLARI
Jahon   xo’jalik   aloqalarini   tartibga   solishga   xalqaro   tashkilotlar   a’zolar
tarkibidagi   o’zgarishlarning   ham   ta’siri   bo’ldi.   XVF,   XTTB,   TSBKga   Osiyo,
Afrika,   Lotin   Amerikasidagi   ozod   bo’lgan   mamlakatlar   va   keyin   qator   sobiq
sostialistik   mamlakatlar   faol   kira   bordiki,   bu   ham   jahon   xo’jaligi   aloqalarini
tartibga   solishda   ma’lum   o’zgarishlarga   olib   keladi.Yevropa   Ittifoqi   (YeI)
doirasida   yagona   bozorni   bunyod   etishga   harakat   tufayli   yagona   umumevro’a
fuqaroligi,   iqtisodiy,   valyuta   va   siyosiy   ittifoq   ta’sis   etiladi.   Bu   Ittifoqning
Shartnomada   belgilangan   vazifalarini   bajarish   uchun   bir   qator   Yevropa
muassasalari   tuzildi.   Yevropa   Ittifoqining   ijroiya   organi   Yevropa   hamjamiyati
Komissiyasi   (EHK)dir.   Uning   a’zolarini   milliy   hukumatlar   tayinlaydi,   lekin   ular
o’z   faoliyatlarida   mutlaqo   mustaqildir.Ittifoqning   qarorlar   qabul   qilish   organi
Vazirlar   Kengashi   hisoblanadi.   Uning   tarkibida   ichki   ishlar,   moliya,   ta’minot,
qishloq xo’jaligi kabi Vazirlar Kengashi mavjud bo’ladi.
Xo`jalik   jamiyatining   barcha   jabhalarida   intеgratsiya   va   globallashuv
jarayonlari   kuchayib   borayotgan   bir   davrda   xorijiy   mamlakatlar   iqtisodiyoti,
ularning   rivojlanish   xususiyatlarini   o`rganish,   jahon   iqtisodiyoti   va   xalqaro
iqtisodiy   munosabatlardagi   asosiy   rivojlanish   tеndеntsiya   va   yo`nalishlarini
aniqlab olish muhim ahamiyat kasb etadi.Hozirgi jahon xo’jaligining globallashuvi
sharoitida   rivojlangan   yangi   industrial   mamlakatlarning   iqtisodiyoti   muhim
ahamiyat   kasb   etmoqda,   chunki   so'nggi   yillarda   etakchi   mamlakatlar   qatorida
yangi   industrial   mamlakatlarning   iqtisodiy   salohiyati   va   nufuzi   jahon   arenasida
yildan-yilga ortib bormoqda. O'z navbatida, milliy iqtisodiyotlarni rivojlantirishda
daromadlarni maqsadli ravishda sarflash va to'g'ridan-to'g'ri investitsiyalar xajmini
oshirish   tufayli   ularning   iqtisodiy   taraqqiyotida   ―iqtisodiy   mo’jizallar   vujudga
kelmoqda.Biz   quyida   jahon   xo'jaligida   ―iqtisodiy   mo’jiza ga   erishgan‖
mamlakatlarning   iqtisodiy   o'sish   davrlari   orqali   quyidagi   bosqichlar   orqali   tahlil
qilib chiqamiz:
16 Xalqaro   iqtisodiy   munosabatlar   —   bu   rezidentlar   va   norezidentlar
o’rtasidagi   xo’jalik   munosabatlaridir.   Xalqaro   iqtisodiy   munosabatlarni   ishakllari
bo’yicha   guruhlash   mumkin.   9
An’anaviy   tarzda   xalqaro   tovarlar,   xizmatlar   va
intellektual   mulk   savdosi   alohida   shakl   sifatida   ajratiladi.   Ishlab   chiqarish
omillarining harakati xalqaro iqtisodiy m unosabatlam ing xalqaro kapital harakati,
xalqaro   ishchi   kuchi   migratsiyasi,   texnologiyalarni   xalqaro   uzatish   shakllari
ko’rinishida   sodir   bo’ladi.Kapital,   m   ehnat   va   texnologiyadan   farqli   o   ‘laroq   m
uhim iqtisodiy resurslardan biri hisoblangan tabiiy resurslar harakatchan em asligi
bois,   jahon   xo'jalik   aloqalarida   qazib   chiqarilgan   va   ularni   qayta   ishlash   asosida
tayyorlangan m ahsulotlam ing xalqaro savdosi orqali qatnashadi. 
Tadbirkorlik   qobiliyati   omili   kapital,   ishchi   kuchi   va   texnologiyalar   bilan
birgalikda   harakatlanadi,   shu   sababdan   xalqaro   iqtisodiy   m   unosabatlam   ing
alohida shakli sifatida qatnashmaydi. Xalqaro iqtisodiy m unosabatlam ing keyingi
shakli xalqaro valuta-kredit va moliya m unosabatlari xalqaro savdo ham da ishlab
chiqarish   om   illarining   xalqaro   harakati   hosilasi   hisoblansada,   jahon   xo’jaligida
alohida   ahamiyatga   ega   mustaqil   iqtisodiy   m   unosabatlar   sifatida   tan   olingan.
Iqtisodiy   hamkorlik   va   rivojlanish   tashkiloti   (IHTT).   Ikkinchi   Jahon   urushidan
keyin   jahon   mamlakatlari   iqtisodiyoti   va   Shuningdek   хalqaro   iqtisodiy
munosabatlarni   keskin   rivojlanib   borishi   bilan   bog’liq   holda   bir   qator   birlashgan
umumiqtisodiy tashkilotlar tashkil topdi. 
Ana   shunday   tashkilotlardan   biri   Iqtisodiy   hamkorlik   va   taraqqiyot
tashkilotidir. Bu tashkilot dunyoda eng yirik umumiqtisodiy tashkilotlardan biridir.
Uning   tarkibida   jahonning   24   ta   davlati,   ya’ni,   barcha   rivojlangan   kapitalistik
(Janubiy Afrika Respublikasi va Isroildan tashqari) davlatlari birlashgan. Iqtisodiy
hamkorlik   va   taraqqiyot   tashkiloti   (a’zolari   -   AQSh,   Yaponiya,   Kanada,
Avstraliya,   Yangi   Zelandiya,   Islandiya,   Norvegiya,   Shveysariya,   Turkiya
davlatlari,   Shuningdek   YeI   mamlakatlariga   kiruvchi   25   mamlakat)   dan
9
 Ismailova N.S., Shagazatov
Nashr yili: 2021 O'quv qo'llanma. JAHON IQTISODIYOTI VA XALQARO IQTISODIY MUNOSABATLAR.
17 tuzilgan.Osiyo-Tinch   Okеani   mintaqasi   davlatlarining   iqtisodiy   hamkorlik
tashkiloti. 
Shu   hududdagi   20   dan   ortiq   mamlakatni   (Yaponiya,   Filippin,   Tailand,
Bruney,   Yangi   Zelandiya,   Gonkong,   Хitoy,   Avstraliya)   147   birlashtirgan   bo’lib,
bu   davlatlar   hissasiga   jahon   mamlakatlarining   yalpi   milliy   mahsulotini   23-24%,
jahon   savdosining   40-42%   va   dunyo   aholisini   40-41%ga   to’g’ri   keladi.   Bu
hamkorlik   tashkilotiga   a’zo   bo’lgan   davlatlar   1991   yilda   Osiyo   zonasida   erkin
savdoni   rivojlantirish   va   savdo   sohasidagi   samaradorlikni   yanada   ko’tarish
maqsadida   15   yilga   (2005   yilga   qadar)   savdo   chеgaralarini   va   chеgara   bojlarini
bekor.qilish   to’g’risida   qaror   qabul   qilishgan.   Hozirgikunda   Osiyo-Tinch   okeani
mintaqas   davlatlari   jahonning   ko’plab   mintaqalarida   moliyaviy   ishlarni
rivojlantirish,   vositachilik,   aхborotlashtirish   va   shuningdek   transport   хizmatlarini
kengaytirish ishlariga o’z hissalarini qo’shib kelmoqdalar.
Shimoliy   Amerikaning   uch   yirik   davlati   (NAFTA   davlatlari).   Jahon
iqtisodiyoti   vaхalqaro   iqtisodiy   munosabatlarning   rivojlanishida   ni   1994   yilning
1yanvarida   NAFTA   davlatlari   birlashishi   muhim   ahamiyatga   egadir.   Bu
mamlakatlar   (AQSh,   Kanada,   Meksika)   hissasiga   jahon   mamlakatlarining   yalpi
mahsulotining 31-32%, dunyo aholisining 7-8% i to’g’ri keladi (NAFTA davlatlari
hududida   370   mln.dan   ortiq   aholi   yashaydi).   Bu   davlatlar   tomonidan   ishlab
chiqarilgan   yillik   tovar   vaхizmatlar   hajmi   7   trln.   AQSh   dollarini   tashkil   qiladi.
NAFTA   davlatlari   ulushiga   jahon   savdosi   umumiy   hajmining   19-20%ga   to’g’ri
keladi.   NAFTA   davlatlari   tomonidan   imzolangan   shartnomaning   asosiy   huquqiy
holatlarni o’z ichiga oladi.  10
Jumladan, AQSH, Kanada va Meksika davlatlari o’rtasida savdo tovarlarga
nisbatan   bojlarni   bekor   qilish   kabi   ayrim   iqtisodiy   va   siyosiy   munosabatlarni
tartibga   solish.Global   muammolarning   mohiyati   shundan   iboratki,   ular   bu   yoki   u
darajada   har   qanday   mamlakatning   iqtisodiyoti   va   aholi   turmushiga   ta’sir
10
 B.A. Islamov, N.S. Ismailova T.A. Hasanov, I.T.Danaboyev A.S. Zikriyoev
XORIJIY MAMLAKATLAR IQTISODIYOTI Darslik 4-TOM
18 ko’rsatadi,   ushbu   muammolarning   hal   etilishi   bo’lsa,   dunyodagi   barcha
mamlakatlarning   hattiharakatlariga   bog’liq   bo’ladi.Global   muammolarning
vujudga   kelishi   birinchi   navbatda,   XX   asrning   ikkinchi   yarmidagi   iqtisodiy
rivojlanishning   o’ziga   xos   xususiyatlari   bilan   bog’liqdir.   Birinchi   bo’lib
iqtisodchilar global muammolar to’g’risida XX asrning 60 – 70 yillarida fikr yurita
boshladilar.   Aynan,   shu   davrdan   boshlab   ilmiy   muomalada   globalistika   atamasi
ilmiy tadqiqotlarning alohida yo’nalishi sifatida kirib keldi.
Mamlakatlar   o’rtasidagi   o’zaro   bog’liqlikning   o’sib   borish   sharoitida   bitta
mamlakat   yoki   mintaqaning   muammosi,   agar   o’z   vaqtida   yechimini   topmasa
astasekinlik   bilan   global   darajaga   o’sishi   mumkin.   Buning   ustiga   barcha
zamonaviy   global   muammolar   umumiy   xususiyatlarga   ega   bo’ladi.   Global
muammolarning   quyidagi   xususiyatlarini   ajratib   ko’rsatish   mumkin:-   barcha
mamlakatlar  (yoki  ko’pchilik mamlakatlar)  ning manfaatlariga  ta’sir   ko’rsatadi;  -
jahonning   iqtisodiy   va   ijtimoiy   rivojlanishini   to’xtatadi;-   muammoni
kechiktirmadan   tezlik   bilan   hal   etilishini   talab   qiladi;-   bir-birlari   bilan   o’zaro
bog’liq   bo’ladi;-   jahondagi   barcha   mamlakatlarning   harakatlarini   o’zaro
muvofiqlashtirishni   talab   qiladi.Shuni   ta’kidlash   joizki,   global   muammolarning
ustuvorligini aniqlash masalasi murakkab hisoblanadi. Bugungi kunga kelib global
muammolarning ta’siri ostida uchinchi dunyo mamlakatlaridagi millionlab kishilar
uchun   turmush   darajasi   turg’unligicha   qolmoqda,   ayrim   mamlakatlarda   bo’lsa   u
pasayib ketgan. Aholi o’sishi muammosi. Uzoq vaqtlardan buyon aholi o’sishi va
iqtisodiy   o’sish   o’rtasidagi   o’zaro   bog’liqlik   iqtisodchilarning   tadqiqot   predmeti
bo’lib   kelmoqda.   Tadqiqotlar   natijasida   aholi   o’sishining   iqtisodiy   rivojlanishga
ko’rsatadigan   ta’sirini   baholashga   nisbatan   ikkita   yondashuv   ishlab   chiqilgan.
Birinchi   yondashuv   bu   yoki   u   darajada   Maltus   ta’limoti   bilan   bog’liq   bo’lib,   bu
ta’limotga ko’ra, aholining o’sishi oziq-ovqat o’sishini ortda qoldiradi va shuning
uchun   ham   dunyo   aholisining   qashshoqlashuvidan   qutulib
bo’lmaydi.Aholishunoslikning   iqtisodiyotdagi   rolini   baholashga   bo’lgan
zamonaviy yondashuvkompleks yondashuv hisoblanadi. 
19 Aholi   o’sishining   iqtisodiy   o’sishga   ko’rsatadigan   ta’sirining   ham   ijobiy,
ham   salbiy   omillarini   aniqlab   beradi.   Biroq   har   qanday   yondashuvda   shu   narsa
ayonki, aholi  o’sishining  iqtisodiyotga ko’rsatadigan ta’sirini, ayniqsa zamonaviy
sharoitlarda inkor etish mumkin emas.Har yili dunyo aholisi 93 mln. kishiga o’sib,
82   mln.   kishidan   ortig’irivojlanayotgan   mamlakatlarda   to’g’ri   kelmoqda.   Shuni
qayd etish joizki, bu insoniyat tarixidagi mislsiz o’sishdir. Biroq, aholining o’sish
muammosi   nafaqat   uning   soniga   ta’sir   ko’rsatadi   balki,   inson   farovonligi   va
taraqqiyoti muammosi ham hisoblanadi.
  Sanoati   rivojlanganva   rivojlanayotgan   mamlakatlardagi   ko’plab
mutaxassislarning   fikricha,   asosiy   muammo   aholining   o’sishida   emas
balki,quyidagilarda   o’z   ifodasini   topadi:Sust   rivojlanganlik.   Asosiy   muammo
rivojlanishdan   orqada   qolishda,   rivojlanish   bo’lsa   so’nggi   maqsad.   Iqtisodiy   va
ijtimoiy   taraqqiyot   bu   yoki   u   darajada   aholining   o’sishini   tartibga   soladigan
mexanizmlarni yaratadi. Jahon resurslarining yo’qolib borishi va atrof – muhitning
buzilishi. Dunyo aholisining 25% gacha bo’lgan qismi rivojlangan mamlakatlarda
yashaydi   va   ular   jahon   resurslarining   80%   ini   iste’mol   qilishadi. 11
Ekologik
muammolar.   Jahon   bankining   1992   yildagi   jahonning   rivojlanishi   to’g’risidagi
ma’ruzasida   ta’kidlanganidek,   atrof   –   muhitni   muhofaza   qilish   rivojlanishning
muhim   qismi   hisoblanadi.   Uni   samarali   muhofaza   qilmasdan   bo’ladigan
rivojlanish   jarayoni   borib   –   borib   tanazzulga   yuz   tutadi.XX   asrning   70-yillarida
iqtisodchilar   va   siyosatchilar   iqtisodiy   rivojlanish   uchun   atrof   –   muhit
muammosining muhim ahamiyatga egaligini anglab yetishdi. 
Atrof  – muhitning degradatsiyalashuvi,  ya’ni  yomonlashuvi  jarayonlari  o’z
–o’zidan replikatsiyalanish xarakteriga ega bo’lib, bu jamiyatga uning buzilishi va
resurslarning   nobud   qilinishi   bilan   xavf   soladi.Turli   –   tuman   iqtisodiy   faoliyat
turlarida   atrof   –   muhitni   asrash   uchun   sarflanadigan   xarajatlarning   miqdori
11
  Dunyo aholisining 25% gacha bo‘lgan qismi rivojlangan mamlakatlarda yashaydi va ular jahon resurslarining 
80% ini iste‘mol qilishadi.-www.stat.uz saytidan
20 to’g’risida   yagona   fikr   mavjud   emas.   Biroq,ko’plab   mutaxassislar   ularni
rivojlanish siyosatini ishlab chiqishda hisobgaolish zarurligini ta’kidlashadi.
Tabiiy   resurslar   muammosi.   Global   energetika   resurslari   muammosi   kelib
chiqish xarakteriga ko’ra bir – biriga o’xshash  bo’lgan ikkita muammodan iborat
bo’ladi:   energetik   va   xom   ashyo.70-yillarning   oxiri   va   80-yillarning   boshida
birinchi bo’lib energetik va xom ashyo inqirozlari nomini olgan voqealar kuzatila
boshlandi.Bu   davrda   ular   mavjud   xalqaro   iqtisodiy   aloqalar   tizimiga   qattiq   zarba
berdi,   ko’plab   mamlakatlardagi   iqtisodiy   va   ijtimoiy   vaziyatni   yomonlashtirdi.
Biroq,   amalda   ular   ishlab   chiqarishda   enrgiya   va   resurslarni   tejaydigan
texnologiyalarni joriy etish uchun rag’batlarni yaratdi. XX asrning 70-80 yillarida
ishlab   chiqarishning   energiya   sig’imi   taxminan   25%   gacha   pasaydi.Iqtisodiy
adabiyotda globallashuvning ko’plab turli – tuman ta’riflari mavjud. 
Bizning fikrimizcha, ular bir – biriga qarama – qarshi bo’lmasdan, yana ham
aniqroq qilib aytadigan bo’lsak, ular bir – birini to’ldiradi. Har bir ta’ri muallifga
yaqinroq   bol’gan   globallashuvning   muayyan   jihatlarini   xarakterlaydi.   Bir   xillilik
va aniqlikka da’vo qilmasdan, globallashuvni yagona umumjahon ishlab chiqarish,
moliyaviy   –   iqtisodiy   va   axborot   makonini   shakllantirish   jarayoni   sifatida
xarakterlash   mumkin.   Amaliyotda   globallashuvga   nisbatan   turli   –   tuman
munosabatlar mavjuddir. Uning tarafdorlari ham bor, unga qarshilar ham bor.
Globallashuv   bo’yicha   umumiy   fikrlar   shundan   iboratki,   u   savdo   va
moliyaviy   oqimlar   uchun   chegaralarning   ochiqligini   ta’minlab   beradi.
Globallashuv tarafdorlari uning ustuvorligini global mehnat taqsimoti sharoitlarida
protektsionistik   va   ideologik   chegaralar   bilan   cheklanmagn   unumli   raqobatning
kuchayishida ko’rishadi. Umuman olganda, raqobat kooperatsiyaga qarshi bo’ladi.
Agar   bu   fikrlarni   chuqur   tahlil   qiladigan   bo’lsak,   shunday   xulosaga   kelish
mumkinki, globallashuvning manfaatlari  va ularning manbalari  har doim ham bir
xil   bo’lavermaydi.   Aynan   qanday   ijtimoiy   samara   kutiladi:   yoki   raqobat
samaradorlikka olib keladi, yoki mehnat taqsimoti sinergetik samara beradi.
21 Agar   global   raqobatni   mamlakatlar   o’rtasida   emas,   balki   faqatgina
transmilliy   korporatsiyalar   o’rtasida   ko’rib   chiqadigan   bo’lsak,   u   holda   bunday
qarama   –qarshilik   bekor   qilinishi   mumkin.   Chunki,   ular   uchun   mehnat   taqsimoti
tamoyilidan   foydalanish   mumkin.   Kompaniyalar   o’z   samaradorigini   oshirish
maqsadida   o’z   rivojlanish   jarayonlarida   tranzaksion   xarajatlarni   kamaytirishga
qodir bo’lgan vositalarni topishga harakat qilishadi. Bu xarajatlar tizimning o’zini
tashqi muhit bilan har qanday o’zaro munosabatida yoki o’z elementlari o’rtasidagi
o’zaro munosabatda yuzaga keladigan noaniqliklardan kelb chiqadi. 
O’zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor
yo’nalishlari bo’yicha harakatlar strategiyasi” dan kelib chiqqan holda
fan oldida qo’yilgan ustuvor vazifalar
  O’zbekiston   Respublikasini   rivojlantirishning   beshta   oldiga   qo’yilgan
ustuvor vazifalar jumlasiga quyidagilarni kiritish mumkin:
- davlat xizmatchilarining kasbiy tayyorgarlik, moddiy va ijtimoiy ta’minoti
darajasini   oshirish,   hamda   iqtisodiyotni   boshqarishda   davlat   ishtirokini
bosqichmabosqich   qisqartirish   bo'yicha   xorijiy   mamlakatlarning   tajribasini
o’rganish;
-   mamlakatni   ijtimoiy-siyosiy   va   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish
bo’yichvazifalarni   amalga   oshirishda   o’zaro   manfaatli   hamkorlikning   samarasini
oshirishga qaratilgan davlat-xususiy sheriklikning zamonaviy mexanizmlarini joriy
etish bo'yicha xorijiy mamlakatlarning tajribasini o’rganish;
-   xorijiy   mamlakatlarning   ―Elektron   hukumat   tizimini   takomillashtirish,‖
davlat   xizmatlari   ko’rsatishning   samarasi,   sifati   va   aholi   hamda   tadbirkorlik
sub’ektlari   tomonidan   foydalanish   imkoniyatini   oshirish   bo’yicha   tajribasini
o’rganish;-xorijiy   mamlakatlarning   makroiqtisodiy   barqarorlikni   yanada
22 mustahkamlashva   iqtisodiy   o’sish   sur’atlarini   saqlab   qolish   bo’yicha   tajribasini
o’rganish;
-   xorijiy   mamlakatlarning   tarkibiy   o’zgartirishlarni   chuqurlashtirish,   milliy
iqtisodiyotning   etakchi   tarmoqlarini   modernizastiya   va   difersifikastiya   qilish
hisobiga   uning   raqobatbardoshligini   oshirish   bo’yicha   tajribasini   o’rganish
bo’yicha tajribasini o’rganish;
- iqtisodiyotda davlat ishtirokini kamaytirish, xususiy mulkning huquqlarini
himoya   qilish   va   uning   istiqbolli   rolini   yanada   kuchaytirish,   kichik   biznes   va
xusuiy   tadbirkorlik   rivojlanishini   rag’batlantirishga   qaratilgan   institustional   va
tarkibiy   islohotlarni   davom   etish   bo’yicha   xorijiy   mamlakatlarning   tajribasini
o’rganish 
-   viloyatlar,   tumanlar   va   shaharlarning   kompleks   va   muvozanatli
ijtimoiyiqtisodiy   rivojlantirish,   ularning   salohiyatidan   samarali   hamda   optimal
foydalanish   bo’yicha   xorijiy   mamlakatlarning   tajribasini   o’rganish;  
-   aholining   bandligi   va   real   daromadlarini   bosqichma-bosqich   oshirish   bo’yicha
xorijiy   mamlakatlarning   tajribasini   o’rganish   .   oldiga   qo’yilgan   ustuvor   vazifalar
jumlasiga quyidagilarni kiritish mumkin:
- davlat xizmatchilarining kasbiy tayyorgarlik, moddiy va ijtimoiy ta’minoti
darajasini   oshirish,   hamda   iqtisodiyotni   boshqarishda   davlat   ishtirokini
bosqichmabosqich   qisqartirish   bo'yicha   xorijiy   mamlakatlarning   tajribasini
o’rganish;
-   mamlakatni   ijtimoiy-siyosiy   va   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   bo’yicha  
vazifalarni   amalga   oshirishda   o’zaro   manfaatli   hamkorlikning   samarasini
oshirishga qaratilgan davlat-xususiy sheriklikning zamonaviy mexanizmlarini joriy
etish bo'yicha xorijiy mamlakatlarning tajribasini o’rganish;
-   xorijiy   mamlakatlarning   ―Elektron   hukumat   tizimini   takomillashtirish,‖
davlat   xizmatlari   ko’rsatishning   samarasi,   sifati   va   aholi   hamda   tadbirkorlik
sub’ektlari   tomonidan   foydalanish   imkoniyatini   oshirish   bo’yicha   tajribasini
o’rganish; 
23 -   xorijiy   mamlakatlarning   makroiqtisodiy   barqarorlikni   yanada
mustahkamlashva   iqtisodiy   o’sish   sur’atlarini   saqlab   qolish   bo’yicha   tajribasini
o’rganish;
-   xorijiy   mamlakatlarning   tarkibiy   o’zgartirishlarni   chuqurlashtirish,   milliy
iqtisodiyotning   etakchi   tarmoqlarini   modernizastiya   va   difersifikastiya   qilish
hisobiga   uning   raqobatbardoshligini   oshirish   bo’yicha   tajribasini   o’rganish
bo’yicha tajribasini o’rganish;
- iqtisodiyotda davlat ishtirokini kamaytirish, xususiy mulkning huquqlarini
himoya   qilish   va   uning   istiqbolli   rolini   yanada   kuchaytirish,   kichik   biznes   va
xusuiy   tadbirkorlik   rivojlanishini   rag’batlantirishga   qaratilgan   institustional   va
tarkibiy   islohotlarni   davom   etish   bo’yicha   xorijiy   mamlakatlarning   tajribasini
o’rganish;
-   viloyatlar,   tumanlar   va   shaharlarning   kompleks   va   muvozanatli
ijtimoiyiqtisodiy   rivojlantirish,   ularning   salohiyatidan   samarali   hamda   optimal
foydalanish bo’yicha xorijiy mamlakatlarning tajribasini o’rganish; 
-   aholining   bandligi   va   real   daromadlarini   bosqichma-bosqich   oshirish
bo’yicha   xorijiy   mamlakatlarning   tajribasini   o’rganish.O`zbеkiston   Rеspublikasi
ham   jahon   hamjamiyatiga   kirib   bormoqda.   Xorijiy   mamlakatlar   bilan   iqtisodiy,
madaniy va boshqa sohalardagi hamkorliklar rivojlanmoqda. 
Xususan,   xorijiy   mamlakatlar,   ayniqsa,   rivojlangan   mamlakatlar
iqtisodiyotini   o`rganish,   shuningdеk   bozor   iqtisodiyotining   rivojlanishidagi   yutuq
–kamchiliklari, rivojlanish muammolarini hal etishdagi to`g`ri yondashuvlar bozor
iqtisodiyotiga   bosqichma-bosqich   o`tib   borayotgan   Rеspublikamiz   iqtisodiyotini
rivojlangan davlatlar darajasiga olib chiqishda tajriba sifatidagi ahamiyati kattadir.
Sanoat   ishlab   chiqarishda   yangi   turdagi   mahsulotlarning   paydo   bo’lishi
aholining hayoti va ijtimoiy ehtiyojini qanoatlantirish bilan birga qo’shni davlatlar
bozoriga  raqobatbardosh  istemol  talablarini  qanoatlantiradigan  mahsulotlar  ishlab
chiqarish   imkoniyatini   berdi.   Shu   o’rinda   O’zbekistonda   zamonaviy   ishlab
chiqarishni yanada kengaytirishga, qishloq xo’jaligi mahsulotlarini qayta ishlashda
24 jahon   andozasi   talablariga   javob   beradigan   texnologiyalarni   jalb   qilishgava   xalq
xo’jaligining   boshqa   tarmoqlariga   keng   yo’l   berishga   qaratilgan   etibor   o’z
ifodasini topmoqda.
O’zbekiston amalga oshirayotgan tashqi iqtisodiy aloqalarning asosiy shakli
xorijiy   mamlakatlar   bilan   iqtisodiy   aloqada   bo’lishidir.   Shunga   ko’ra   davlatimiz
valyuta-kredit   munosabatlarini,   yani   chet-el   sarmoyalarini   xalq   xo’jaligining
ko’pgina   tarmoqlariga   jalb   qilish,   xo’jalik   korxonalarini   birgalikda   ko’rish   va
savdosotiq ishlarini amalga oshirishga katta ahamiyat berilmoqda.
Mustaqillik   sharofati   ila   iqtisodiy-ijtimoiy   va   manaviy   hayotimizda   o’ziga
xos   milliy   mazmun   kasb   etuvchi   ajdodlarimiz   asriy   orzusi   sifatida   o’z   fursatini
kutib kelayotgan tub o’zgarishlar davrining guvohi bo’layapmiz. Bu o’rinda barcha
o’zgarishlar   asosi   iqtisodiy   islohotlar   ayniqsa   sezilarli   bo’layotganligini   ta’kidlab
o’tish   zarurdir.   Respublikamizda   tashqi   faoliyat,   avvalambor   tashqi
iqtisodiyaloqalarning   yo’nalishlari,   tovar   ayirboshlash,   sarmoyalar   hajmini
ko’paytirish   hamda   valyuta   operatsiyalarini   chuqurlashtirish   yo’lida   dastlabki
yillardanoq muvaffaqiyatli ish olib borilayotganini guvohimiz.
O’zbekistondagi   iqtisodiy   o’sishni   va   amalga   oshirilayotgan   islohotlar
samarasini   jahonning   rivojlangan   davlatlari   yuqori   baholamoqda,   Buning   boisi,
mamlakatimizdagi   mavjud   siyosatning   tinchlik   va   o’zaro   manfaatli   hamkorlik
homiysi   ekanligi,   o’zining   qulay   geografik   o’rniga,   noyob   va   boy   xom   ashyo
manbalarining   ko’pligi,   mavjud   qazilmalarni   o’zlashtirish   imkoniyatlarining
qulayligi bilan asoslanganligidir. O’zbekiston o’zining mustaqilligi yillarida jahon
ham   jamiyatiga   qo’shilish   jarayonini   faol   davom   ettirdi.   Respublika   tashqi
iqtisodiy   faoliyatining   strategik   manfaatlarini   taminlovchi,   dunyoning   ko’pchilik
regionlaridagi   davlatlar   bilan   iqtisodiy   aloqalarini   rivojlantirishga   va
chuqurlashtirishga   qaratilgani   holda   jahon   xo’jaligining   geografik   Modeli   va
xalqaro   geografik   mehnat   taqsimotining   ko’p   yillik   tajribalarida   sinalgan
qonuniyatlari asosida o’z tashqi iqtisodiy munosabatlarini shakllantirmoqda.
25 Bugungi   kunda   jahon   xo’jaligi   aloqalari   shunday   darajaga   yetdiki,   keyingi
yillarda   qitalararo   tovarlar   eksporti   va   importida   mamlakatlar   faolligi   bir   necha
hissaga   ortib   ketdi   va   shu   o’rinda   davlatlarning   iqtisodiy   geografik   o’rni
rivojlanish va tashqi iqtisodiy aloqalarning muhim omiliga aylanib qoldi.
Uning   muhim   jihatlari   birinchidan   davlatlarning   geografik   joylashuvi;
ikkinchidan,   tabiiy   sharoiti   va   resurslari;   uchinchidan,   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanish   darajasi,   xo’jaligining   tuzilishi,   mehnat   resurslari,   tarixiy   ananalari   va
boshqa xususiyatlari bilan bog’langan bo’lib alohida xududlar qirasida bir-biridan
farq qiladi. Bu o’rinda mamlakatdagi mavjud tarmoqlar o’zidagi mavjud resurslar,
imkoniyatlari, ishlab chiqarish xususiyatlari va jahon andozalari talablarin etiborga
olgan   xolda,   hamkor   tanlashi   mamlakatlar   o’rtasidagi   muammolarning   betaraf
etish   va   iqtisodiy   hamkorlikni   rivojlantirish   uchun   xizmat   qiladi.Sh   iqtisodiy
rivojlanish   tarixi   17   va   18   asrlarda   aholining   jamoaxo’jaliklarga   tayanib   ish
boshlashi   bilan   boshlandi.   Amerika   mustamlakalari   kichik   mustaqil   qishloq
xo'jaligi   iqtisodiyotidan   voz   kechib,   1776   yilda   Amerika   Qo'shma   Shtatlari   deb
nomlangan ko’p tarmoqli bir butun mamlakat iqtisodiyotiga aylandi. 180 yil ichida
AQSh   jahon   iqtisodiyotining   beshdan   bir   qismini   tashkil   etuvchi   ulkan,
integratsiyalangan, sanoatlashgan iqtisodiyotga aylandi. 
Natijada,   AQSh   aholi   jon   boshiga   to'g'ri   keladigan   yalpi   ichki   mahsulot
shuningdek,   iqtisodiy   jihatdan   ancha   ilgarilab   ketgan   boshqa   davlatlar   bilan
raqobatlashib   ularni   ortda   qoldirdi(Buyuk   Britaniya).   Milliy   iqtisodiyot   butun
dunyo   bo'ylab   millionlab   muhojirlarni   qiladigan   yuqori   ish   haqini   to’lanadigan
mamlakatga aylan boshladi. 
Ayniqsa, dengiz portlari orqali ilk migratsiya butun dunyo bo’ylab arzon ish
kuchi (Hindiston, Afrika mamlakatlari, Lotin Amerikasi va Janubi sharqiy Osiyo)
tashrif buyura boshladi. XX asrning boshida sanoatda nodernizatsiyalar va mavjud
innovatsiyalarni   takomillashtirish   amerikalik   iste'molchilar   o'rtasida   turmush
darajasini   yaxshilash   uchun   eshiklarni   ochdi.   Yirik   kompaniyalar   mamlakatdagi
26 erkinlashtirilgan  iqtisodiy   siyosatdan   samarali  foydalangan  holda  shtatlar  bo’ylab
o’zlarinin mehnat taqsimotlari bo’yicha ixtisoslasha boshladilar.
Ayniqsa,   neftni   qidirish,   qazib   olish,   qayta   ishlash,   undan   tayyor   mahsulot
olish,   uni   eksport   qilish   AQSh   uchun   eng   katta   tadbirkorlik   manbasiga   aylana
boshladi.   Shuningdek,   elektr   energiya   manbalarini   zamonaviy   ilm-fan   yutuqlari
asosida   takomillashtirib   borish,   oddiy   uy   xo’jaligidagi   lampochkadan   juda   katta
kuchlanishli elektr energiyasiga erishish orqali sanoatni rivojlantirish modeli ham
aynan ushbu mamlakat milliy evolyutsion tajribasi hisoblanadi, 1 mln.Volt (Edison
va   Nikola   tesla,   oddiy   va   o’zgarubchan   tok).   Ushbu   sohalardagi   monopolistik
siyosatlar mamlakatdagi boshqa tadbirkorlarni ancha sarosimaga solib qo’yar edi.
Chunki,   ular   ham   endilikda   ilmiy   izlanishlar   orqali   tajribalar   o’tkazib   sanoay
uchun   juda   zarur   bo’lgan   innovatsiyalarni   patentlab   amaliyitga   joriy   qilishga
majbur bo’la boshladilar. 
Milliy   iqtisodiyotda   qo'rquvni   ko'tarilib,   ishlab   chiqarishning   pasayishiga
olib keldi. Biroq, raqobatga chiday olmagan kompaniyalarning aksariyati narxlarni
pasaytirib   aksariyati   zarar   ko’ra   boshladi.   Sanoatning   yanada   liberallashtirilishi
hamda   diversifikatsiya   qilinishi   yangi   ish   o’rinlarini   yatailishi   va   dunyoning
boshqa   mintaqalaridan   ilmiy-texnikaviy   yangilik   egalarini   mamlakatga   ko’chib
o’tishi   hamda   hukumatning   tadbirkorlarni   qo’llab-quvvatlovchi   milliy
qonunchiliklari   hisobiga   AQShni   dunyoning   eng   ilg’or   kapital   eksport   qiluvchisi
aylantirdi.
1910   yil   noyabr   oyining   oxirida   Senator   Nelson   Uilyam   Aldrich   va   AQSh
Xazina   Departamenti   kotibi   A.   Piatt   Endryu   hamda   mamlakatning   yetakchi
moliyachilaridan besh nafari (Frank Vanderlip, Genri P. Davison, Benjamin Strong
va   Pol   Warburg)   Jekill   orolining   klublari   pul-kredit   siyosati   va   bank   tizimini
muhokama   qilishdi.   Ular   ushbu   uchrashuv   davomida   Federal   Rezerv   Tizimini
xufiyona   yaratdilar.   Atlanta   Federal   Rezerv   Bankiga   ko'ra,   1910   yilgi   Jekyll
orolining   uchrashuvi   AQSh   markaziy   bankini   tuzish   uchun   qonun   loyihasi   bilan
yakunlandi.   Ushbu   qoralama   qismlari   (Aldrich   rejasi)   1913   yilgi   federal   zaxira
27 qonuniga kiritilgan. Bu esa AQSh tarixidagi  eng katta o’g’irlik deb muhirlangan.
1913 yilgi moliaviy inqirozdan so’ng J.P. Morgan tomonidan bosti-bosti qilingan
ushubu qahramonlik mamlakat tarixida oltin davrni boshlab berdi. 
Birinchi   va   Ikkinchi   Jahon   urushlari   davrida   mamlakat   asosan   har   ikki
tomonga harbiy texnikalar uchun yonil’g’i, qurol aslaha, oziq ovqat, kiyim-kechak,
transport vositalari, dori-darmon, aloqa vositalari, qimmatbaho ma’lumotlar hamda
juda katta  miqdorda  moliyaviy mablag’lar  hisobiga  milliy iqtisodiyotini   butunlay
yangicha taraqqiy etgan mamlakatga aylantirdi. 12
Birinchi Jahon urushidan so’ng AQSh jahon xaritasi bo’ylab o’zinig yanada
yangi ittifoqdoshlari va mustamlakalarini ko’paytirishni davom ettridi. (1912 yilda
1 GBP 12 USDga teng bo’lgan). Ikkinchi Jahon urushi davrida sobiq Ittifoq bilan
bir   tomoda   bo\lgan   AQSh   1945   yilda   Yaponiyaga   tashlangan   ikkita   atom
bombasidan   keyin   jahon   hamjamiyatida   mamlakat   uchun   yangi   rivojlanish   va
kengayish   davri   boshlandi.   1950   yillarda   Buyuk   Britaniyani   quvib   o’tgan   AQSh
endiikda   Yevropa   mamlakatlarida   o’z   kapital   va   texnologiyalarin   joylashtira
boshladi.   Sovuq   urush   yillarida   ham   mamlakat   iqtisodiy   jihatdan   ulkan
kengayuvchan   bozorlarga   ega   bo’la   boshladi.   Ikkinchi   jahon   urushidan   boshlab
petrodollar   tizimi   oriy   qilindi   va   bir   necha   davlat   uni   rasmiy   valyutasi   sifatida
ishlatmoqdi. Ko'pgina boshqa mamlakatlar bu de facto valyuta deb hisoblamoqda. 
BMTning   29.5   foiz   byudjetini   ta’minlab   beruvchi   (2017)   bu   gigant
iqtisosdiyot   endilikda   o’z   ilm-fan   taraqqiyotini   rivojlantirishni   yangi   darajasiga
chiqdi.   Suv   ostida,   quruqlikda,   havoda   hatto   kosmosda   dominant   bo’lgan   bu
mamlakat strategik rejalashtirish, samarali muvofiqlashtirilgan hisob-kitoblar, ko’p
variantli   modellashtirishlar   va   uzoqni   ko’ra   bilish   kabi   murakkab   xususiyatli
taktikalr   hisobiga   muvoffaqiyatlarga   erishmoqda.   Hozirda   AQSh   dunyodagi
sanoatishlab chiqarishning qariyb 18 foizini tashkil qiladi.AQSh iqtisodiyoti 2008
yilda dunyo moliyaviy bozorlarida ipoteka inqirozi va dollar qiymatining pasayishi
12
  J. F. Kennediva Richard Niksonning 2017-yilgi iqtisodiyotni rivojlantirish bo’yicha ilmiy tadqiqotining tahlil va 
natijalaridan.
28 boshlangan   muammoga   yuz   tutdi   (American   Dream,   NINA   Loan,   Freddy   Mac,
Fannie May). 2008 yilda AQSH prezidenti Barak Obama tashabbusi bilan Havoga
Ehson   loyihasi   tadbiq   etish   bilan   (Bailout   Bubble)   deb   nomlanuvchi   global
inqirozga yechim berditashabbusi bilan Havoga Ehson  loyihasi tadbiq etish bilan‖
(Bailout Bubble) deb nomlanuvchi global inqirozga yechim berdi.
AQShda aynan ushbu sohada ulkan hajmli mahsulotlar qayta ishlash orqali
YaIM  tarkibini   boyitsada,  katta  miqdordagi   moliyaviy  kapitallar  doimiy  ravishda
sektorlarni   avtomatlashtirish   va   robotlashtirishni   takomillashtirishga
qaratmoqda.Fermer   xo'jaliklarining   samaradorligi   (mexanizatsiyadan   va   tijoriy
fermerlikdagi   tashkiliy   o'zgarishlardan   kelib   chiqqan   holda)   oldingidan   ko'ra
kichikroq ishchi kuchini orqali yuqori darajadagi xavfli ishlarni bajarish naijasida
ishlab   chiqarishsamaradorligini   oshirmoqda.   Hosildorlikni   yaxshilashda   o'g'itlar,
pestitsidlar va gerbitsidlarning ko'paytirilishi hamda qishloq xo'jaligi texnikaidagi
o'zgarishlar natijasida rivojlanib bormoqda.
Eng muhim ekinlar orasida Misr (makkajo'xori), soya, bug'doy, paxta, uzum
va   kartoshka   mavjud.   AQSh   dunyoning   eng   yirik   yog'och   ishlab   chiqaruvchisi
hisoblanadi. O’rmon sanoatining beshdan to'rt qismi Douglas va janubiy qarag'ay
kabi yumshoq daraxt hisoblanadi. Bular orasida eng asosiy daraxt eman daraxtidir.
Yalpi   ichki   mahsulot   AQSh   qishloq   xo'jaligi   bo’yicha   2017   yilning   uchinchi
choragida 153,30 mln AQSH dollarini tashkil etgan. Shtatlardagi qishloq xo'jaligi
yalpi mahsuloti o’sish hajmi 2005 yildan 2017 yil oralig’da o’rtacha 137,77 foizni
tashkil etgan. 13
Milliy   o'rmon   xizmatining   yerlari   mamlakatning   o'rmonzorlarining
taxminan   19   foizini   tashkil   qiladi.   Arktika,   Arkanzas,   Florida,   Gruziya,   Maine,
Oregon   shtatidagi   va   Vashington   shtatidagi   xususiy   yog'och   kompaniyalarni
joylashgan, Boshqa davlatlar singari, Qo'shma Shtatlar qirg'og'idagi 200 ta dengiz
mili   (370   km)   baliq   ovlash   sanoati   uchun   maxsus   iqtisodiy   hududlar   (EZZ-
Exclusive economic zone) tashkil etilgan. Bu yerda 11,4 million kvadrat kilometr,
13
 Jahon iqtisodiyoti va halqaro iqtisodiy munosabatlari haqidagi ilmiy maqola vatadqiqotlaridan. Scopus.uz
29 bu dunyodagi eng yirik baliqchilik hududi bo'lib hisoblanadi.FAO ma'lumotlariga
ko'ra,   2016   yilda   Qo'shma   Shtatlar   4,888,621   tonna   baliq   ovlashdan,   qolgan
471,958   tonnasi   suv   mahsulotlari   yetishtirishdan   olingan.   AQSh,   Xitoy,   Peru,
Hindiston   va   Indoneziyadan   so'ng   dunyodagi   jami   3.8   foizni   tashkil   etgan
beshinchi yetakchi baliq sanoat markazlari hisoblanadi. AQSh EEZ mamlakatning
1,7   marta   yer   maydonini   tashkil   etuvchi   dunyodagi   eng   katta   va   sakkizta   yirik
dengiz ekotizimini o'z ichiga oluvchi baliqchilik markazlari sanaladi.
14
XULOSA
Xulosa o’rnida shuni aytish mumkinki, moliya tizimi bugungi kungacha bir-
necha bosqichlardan o’tdi va takomillashib bormoqda. Buning asosiy sabablari eng
avvalo   tadbirkorlarni   qo’llab   quvvatlash   va   jahon   standartlariga   moslashish.
Shuningdek   moliya   siyosati   bo’yicha   samarali   natijalarga   erishishdir.   Albatta,
moliya   siyosati   har   bir   davlatning   asosiy   moliyaviy   manbayi   hisoblanadi.   Shu
14
  Iqtisodiyot-subyektlari-moliyaviy-holatining-tahlili.-Oquv-qollanma.-2013
30 bilan   bir   qatorda   moliya   tizimi   mamlakat   o’z   oldiga   qo’ygan   maqsadlariga
erishishi   uchun   kerakli   bo’lgan   mablag’ni   to’plash   uchun   soliq   stavkalarini   yil
boshida   oshirishi   yoki   kamaytirishi   mumkin.   Soliq   stavkalarini   belgilashda   eng
avvalo  soliq to’lovchilarning  to’lov  qobilyatidan kelib  chiqqan  holda belgilanishi
lozim.   Har   tomonlama   qulay   qilib   belgilangan   soliq   stavkalari   davlatga   ham,
tadbirkorga ham birdek foyda keltiradi. 
  Davlat   bilan   xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   o’rtasidagi   moliyaviy
munosabatlar   ikki   tomonning   o’zaro   manfaatlari   asosida   shakllanishi,   ya'ni
byudjеtdan   mablag’   yo’naltirish,   soliq   tizimi   bilan   o’zaro   muvofiqlashishi
mumkin.
  Davlat   bilan   aholi   o’rtasidagi   yuzaga   kеluvchi   moliyaviy   munosabatlar,
avvalo,   davlatning   ijtimoiy   yo’naltirilgan   pul   mablag’lari   fondlari   hisobidan   turli
xildagi   to’lovlar   va   boshqa   ajratmalarni   amal   qilish   bilan   yuzaga   kеladi.   Shu
boisdan,   mazkur   turdagi   munosabatlar   davlat   rivojlanishining   turli   jarayonlarida
aniq   holatlarga,   boshqarish   uslubiyatlariga   va   xo’jalik   yuritishning   maqsadidan
kеlib chiqib o’zgarib turadi.
  Ijtimoiy   ishlab   chiqarishning   o’ziga   xos   bo’lgan   sharoitlarida   moliya
tizimining   taraqqiyoti   tеndеnsiyalarini   tahlil   etish   moliyaviy   munosabatlarning
xususiyatlarida   umumiy  bеlgilar   borligini   bildiradi.  Bu   esa,   moliya   tizimini   amal
qilishining obyektiv sabablari va shartlarini saqlanib qolinganligi bilan ta'riflanadi.
Bularning   orasida   ikkitasi   ajralib   turadi:   tovar-pul   munosabatlarining   rivojlanishi
va bu  munosabatlarning  subyekti   sifatida davlatning  amal   qilishi.  Boshqa   qiymat
katеgoriyalaridan   farqli   ravishda   (misol   uchun   pul,   krеdit,   mеhnatga   haq   to’lash
fondi va boshqalar) moliya davlatning amal qilishi bilan organik bog’liqdir.
  Davlat   o’z   vazifalarini   bajarishi   bilan   bog’liq   tarzda   yuzaga   kеluvchi   pul
fondlariga   bo’lgan   ehtiyojlar   va   xo’jalik   yurituvchi   subyektlarning   faoliyatidagi
ehtiyojlarining   turlicha   ko’rinishdaligi   moliyaviy  munosabatlarni   turli   darajalarda
vujudga   kеlishiga   olib   kеladi.   Bu   esa,   ularni   alohida   guruhlarga   birlashtirish
imkonini bеradi. Moliyaviy munosabatlarni turlicha guruhlashtirish mumkin.
31   Moliyaviy  munosabatlarni,  o’z navbatida,  ikkita guruhga  bo’lish  mumkin.
Bular   –   makro   darajada   takror   ishlab   chiqarishni   rivojlanishi   uchun   imkoniyat
bеruvchi   davlat   moliyasi,   mikro   darajada   takror   ishlab   chiqarish   jarayonini
moliyaviy ta'minlovchi xo’jalik yurituvchi subyektlar moliyasi.
  Moliya   tizimini   alohida   bo’g’inlarga   ajratish   har   bir   bo’g’inning
vazifalaridagi   farqlanishga   hamda   markazlashgan   va   markazlashmagan   pul
fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish xususiyatlariga asoslanadi. Davlat
markazlashgan   pul   fondlari   moddiy   ishlab   chiqarish   sohalarida   yaratilgan   milliy
daromadni taqsimlash va qayta taqsimlash yo’li bilan tuziladi. Iqtisodiy va ijtimoiy
rivojlanishdagi   davlatning   bajaradigan   muhim   roli   uning   ixtiyorida   moliyaviy
rеsurslarning   katta   qismini   markazlashtirish   zaruriyatiga   olib   kеladi.   Bular
hisobidan   davlatning   iqtisodiy,   siyosiy   va   ijtimoiy   vazifalarini   hal   etish   ehtiyoji
ta'minlanadi.   Markazlashmagan   pul   fondlari   korxonalarni   o’zlarining   pul
daromadlari va jamg’armalari hisobidan tashkil topadi.
  Moliya tizimining markazlashmagan holda yuzaga kеluvchi  mustaqil  soha
sifatida   vujudga   kеluvchi   bo’g’ini   bu   –   xo’jalik   yurituvchi   subyektlar   (XYuS)
moliyasi hisoblanadi. Ba'zi adabiyotlarda mulkchilik nuqtai nazaridan korxona va
tashkilotlarning   moliyasi   dеb   yuritiladi.   Biz   mazkur   darsligimizda   xo’jalik
yurituvchi subyektlar moliyasi tarzida yangi yondashuvni ilgari surdik.
Mamlakatda   xususiylashtirish   jarayonlari   rivojlanishi,   xususiy   sеktorda
oilaviy tadbirkorlik faoliyatlariga kеng imkoniyatlar yaratilayotganligi sababli oila
xo’jaligining moliyaviy munosabatlarda ishtiroki  yuzaga kеldi. Mazkur  faoliyatni
mustaqil   tarzda   amalga   oshiruvchi   oilalar   hisobida   markazlashmagan   tarzda
vujudga kеluvchi  uy xo’jaliklari  byudjеti  hosil  bo’ladi. Aksincha, biz korxona va
tashkilotlar   moliyasi   tarkibiga   uy   xo’jaliklari   moliyasini   kirita   olmaymiz.   Uy
xo’jaligi ham bir xo’jalik yurituvchi subyektdir.
  Mamlakatda   raqobatbardoshlik   muhitini   yaratish   hamda   raqobatbardosh
korxonalarni   tashkil   etish.   Buning   natijasida   mamlakatda   raqobatga   chidamli
korxonalar   soni   ortadi   hamda   ular   jahon   bozoriga   chiqqanda   ham   raqobatga
32 chidamli   bo’lib   chiqadi.   Bu   orqali   esa   mamlakatda   eksport   hajmi   oshishiga
erishish mumkin.
  Mamlakatda ishlab chiqarish tarmoqlarini ko’paytirish va qishloq joylariga
mos   ishlab   chiqarish,   qayta   ishlash   sohalarini   tashkil   qilish.   Buning   natijasida
mamlakatda   ishsizlar   sonining   kamayishiga,   soliq   to’lovchilarning   ko’payishiga,
milliy bozorni tovarlar bilan yetarlicha to’ldirishga va narxlarning arzonlashishiga,
yalpi ichki mahsulotning oshishiga erishish mumkin.
Globallashuv   bo’yicha   umumiy   fikrlar   shundan   iboratki,   u   savdo   va
moliyaviy   oqimlar   uchun   chegaralarning   ochiqligini   ta’minlab   beradi.
Globallashuv tarafdorlari uning ustuvorligini global mehnat taqsimoti sharoitlarida
protektsionistik   va   ideologik   chegaralar   bilan   cheklanmagn   unumli   raqobatning
kuchayishida ko’rishadi. Umuman olganda, raqobat kooperatsiyaga qarshi bo’ladi. 
Agar   bu   fikrlarni   chuqur   tahlil   qiladigan   bo’lsak,   shunday   xulosaga   kelish
mumkinki, globallashuvning manfaatlari  va ularning manbalari  har doim ham bir
xil   bo’lavermaydi.   Aynan   qanday   ijtimoiy   samara   kutiladi,   yoki   raqobat
samaradorlikka olib keladi, yoki mehnat taqsimoti sinergetik samara beradi.
33 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1.Karimov I.A. Bizning bosh maqsadimiz - jamiyatni demokratlashtirish va 
yangilash, mamlakatni modernizatsiya va isloh etishdir -T.
2.Karimov I.A. Vatan ravnaqi uchun hammamiz mas’ulmiz. T. «O’zbekiston». 
3.Karimov I.A. Ozod va obod vatan, erkin va farovon hayot-pirovard 
maqsadlarimiz. T. «O’zbekiston».
4.Karimov I.A. O’zbekiston XXI asrga intilmoqda. T. “O’zbe-kiston”.
5.Karimov I.A. «Erishilgan yutuqlarni mustaxkamlab, yangi mar-ralar sari izchil 
harakat qilishimiz lozim». yakunlari va yvazifalariga bag’ishlangan Vazirlar 
mahkamasida so’zlagan nutqi. «Xalq so’zi» gazetasi
6.Karimov I.A. Biz tanlagan yo’l - demokratik taraqqiyot yo’li. Tom11. T.: 
«O’zbekiston»,
7.Karimov I.A. “Erishgan marralarimizni mustahkamlab, islo-hotlar yo’lidan 
izchil borish - asosiy vazifamiz”. Vazirlar Ma¦-kamasining majlisida so’zlagan nut
¢i. “Xalq so’zi” gazetasi.
8.Avdokushin E.F «Mejdunarodnie ekonomicheskie otnosheniya» M.izd.dom. 
“Marketing”.
9.Mejdunarodnie ekonomicheskie otnosheniya M.Podred.prof. Ribalkina V.E.
10. Vahobov A., BurxonovU., Jumaev N. Chet mamlakatlar investitsiyasi T., 
«Yangi asr avlodi». 
11.Vahobov A., Burxonov U., Jumaev N. Xalqaro moliya munosabatlari T., 
«Sharq». 
12.Mejdunarodnie ekonomicheskie otnosheniya. M. ROSSPEN. Pod red. pof. 
Liventseva N.N.
13. Mejdunarodnie ekonomicheskie otnosheniya. M. YuNITI.Pod.red. prof. Jukova
E.F.
34