Ega va uning o‘zbek tilshunosligida tadqiqi

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
MIRZO ULUG‘BEK NOMIDAGI 
O‘ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI
FAKULTETI
YO‘NALISHI
HOZIRGI   O‘ZBEK TILI FANIDAN
KURS ISH
MAVZU: Ega va uning o‘zbek tilshunosligida tadqiqi
BAJARDI: ________________________
QABUL QILDI: ________________________
Toshkent 2024
1                                      Mundarija:
Kirish.......................................................................................................3
I Bob. Ega va uning gap qurilishidagi o‘rni ..........................................5
1.1.Ega....................................................................................................10
1.2.So‘z   turkumini   o‘qitish   metodikasi.....................................................20
II Bob. Otni   o‘rganishda   izchillik.......................................................... 21
2.1.Otlarda   son   bilan   tanishtirish..............................................................22
2.2 .Otlarda   egalik   qo‘shimchalari............................................................30
Хulоsа...................................................................................................38
Fоydаlаnilgаn   аdаbiyotlаr.......................................................................... 40
2                           KIRISH
Dunyodagi fanlarning eng qadimiylaridan biri - tilshunoslik necha o‘n 
asrlardirki, til deyiladigan tilsimning tabiatini, tub mohiyatini tushunish 
va tushuntirish yo‘lida tinimsiz izlanadi. Ayni izlanishlarning hosilasi 
o‘laroq bu fanda xilma-xil yo‘nalishlar, ilmiy qarashlar nuqtayi 
nazarlarning yuzaga kelganligidan bugun bexabar bo‘lgan tilshunos 
yo‘q. Shu bois keyingi yillarda lisoniy qurilishning umumiy 
qonuniyatlarini o‘zbek tili materiallari asosida yangicha tadqiq etish va 
tahlil qilishga qaratilgan izlanishlar silsilasi yuzaga keldi. Bu 
izlanishlarning salmog‘i kundan kunga oshib bormoqda.
MAVZUNING DOLZARBLIGI.  O‘zbеkistоn yuksаk dаrаjаdа 
tаrаqqiy etgаn iqtisоdi bilаnginа emаs, bаlki bilimdоn, mа’nаviy 
jihаtdаn yеtuk fаrzаndlаri bilаn hаm jаhоnni qоyil qilishi lоzim Bu 
yuksаk vа ulug‘vоr vаzifаni muvаffаqiyatli hаl etishdа хаlqning milliy 
mаdаniyati vа o‘zigа хоsligini ifоdа etuvchi vоsitа bo‘lmish o‘zbеk tilini
rivоjlаntirish bu tilning dаvlаt mаqоmini izchil vа to‘lа ro‘yobgа 
chiqаrishning eng zаrur chоrаlаridаn biri sаnаlаdi. 1
KURS ISHINING MAQSADI . Mаktаb оnа tili tа’limining mаqsаdi 
o‘quvchilаrning nutqiy fаоliyatini rivоjlаntirishgа qаrаtildi. Оnа tili 
mаshg‘ulоtlаridа nutqning аsоsiy хоm аshyosi so‘z ustidа ishlаsh, 
o‘quvchilаrning lug‘аt bоyligini оshirish, so‘zdаn to‘g‘ri vа o‘rinli 
fоydаlаnish mаlаkаlаrini tаkоmillаshtirish–tа’limimiz оldidа turgаn 
muhim vаzifаdir.
KURS ISHINING VAZIFASI:  Ot so‘z turkumini o‘rgatish orqali 
bolalarning og‘zaki va yozma nutqini o‘stirish. Ko‘p hоllаrdа оnа tili 
o‘qituvchilаri o‘quvchilаr nutqidаn nоliydilаr-u, аmmо uning sаbаblаri 
хususidа puхtа o‘ylаb ko‘rmаydilаr. Buning ildizlаri o‘quvchilаrdа so‘z 
zахirаsining yеtаrli emаsligidа dеb bilmаydilаr.O‘quvchilarda so‘z 
turkumlarini bilish ko‘nikmasi ularning belgilari yig‘indisini egallashlari
asosida shakllantiriladi. Masalan, gul, guldor, gulladi so‘zlarining qaysi 
so‘z turkumiga kirishini bilish uchun o‘quvchisi quyidagicha fikr 
yuritadi: nima? – gul, bu so‘z narsani bildiryapti, ko‘plikda qo‘llanadi – 
gullar, bu ot; guldor so‘zi qanday? so‘rog‘iga javob bo‘lyapti, narsaning 
1
 4.Yangi tahrirdagi Davlat ta’lim standarti. Toshkent.2005 yil.
3 belgisini bildiryapti, bu – sifat; gulladi so‘zi nima qildi? So‘rog‘iga 
javob bo‘lyapti, narsaning holatini bildiryapti, bo‘lishsiz shaklda 
qo‘llanadi – gullamadi, bu – fe’l. 2
2
 1.Barkamol-avlod O‘zbekiston taraqqiyotining poydevori. (Prezident I.Karimovning  O‘zbekiston Respublikasi 
Oliy Majlisi II sessiyasida so‘zlagan nutqi, 1997 y 29 avgust) T, 1998 y, 63-b.
4 I Bob. Ega va uning gap qurilishidagi o’rni
Ega.
Ega   gap   kesimini   shakllantiruvchi   [Pm]   -   kesimlik   kategoriyasida
mujassamlashgan   shaxs-son   (SH)   ma’nosini   muayyanlashtiruvchi   gap
kengaytiruvchisidir:   1.Elchibek   asta   o‘rnidan   turdi.   (A.M).   2.Biri   -
sensan, biri 
men. (O)   3. Shunday o‘lka doim bor bo‘lsin. (H,O)  4. (Sen) Aytar
so‘zni ayt, (sen) aytmas so‘zdan qayt (Maqol). Birinchi gapda Elchibek
so‘zi kesimdagi uchinchi   shaxs birlik (nol) kesimlik qo‘shimchasining,
ikkinchi gapdagi biri so‘zlari sen-san kesimining ikkinchi shaxs birlik (-
san)   va   men   so‘zidagi   birinchi   shaxs   birlik   (-man),   uchinchi   gapdagi
o‘lka   so‘zi   bor   bo‘lsin   kesimidagi   uchinchi   shaxs   (-sin),   to‘rtinchi
gapdagi   ifodalanmagan   (sen,   sen)   ayt,   qayt   so‘zlari   bilan   ifodalangan
kesimdagi   ikkinchi   shaxs   birlik   (nol)   kesimlik   ma’nolarining
muayyanlashtiruvchisi, kengaytiruvchisidir. Ega gapdagi fikr o‘zi haqida
borayotgan,   belgisi   kesim   tomonidan   ko‘rsatilayotgan   bo‘lakdir.
Kesimdan   axborot   (kommunikatsiya)   anglashilsa,   ega   ana   shu
kommunikatsiya predmetidir.
Ega   bevosita   kesimlik   shakli   -   [Pm]   ga   bog‘lanayotganligi   tufayli,
hol   va   kesim   bilan   birgalikda,   gapning   konstruktiv   bo‘laklari   qatoriga
kiradi.
Gapning   lisoniy   qurilishida   eganing   ifodalangan   yoki
ifodalanmaganligiga ko‘ra ikki ko‘rinishi bo‘ladi:
1.Egali gaplar.
2.Egasiz gaplar. 
Egali   va   egasiz   gaplarni   gaplarning   lisoniy   sintaktik   qolipi   bilan
5 emas,   balki   gap   kesimining   lug‘aviy   (W)   va   kesimlik   qo‘shimchalari
(Pm) qismlarining ba’zi bir ifodalanish xususiyatlari bilan bog‘liq.
Egasiz gaplar . Bunday gaplarda kesim tarkibidagi Pm ning shaxs-
son   ma’nosi   o‘ta   kuchsizlanib,   gap   tarkibidagi   eganing   mutlaqo
bo‘lmasligini   keltirib   chiqaradi.   Egasiz   gaplarning   mavjudligiga   olib
keluvchi   omillar   kesimdagi     [W]   va   [Pm]   ga   bog‘liq   ikki   guruhga
bo‘linadi.
I.[W]ga   bog‘liq   ravishda   egasiz   gaplarning   vujudga   kelishi.
1.O‘timsiz   fe’llar   (masalan,   bormoq,   yurmoq,   yugurmoq,   qolmoq,
erishmoq,   minmoq)   vositasiz   to‘ldiruvchiga   ega   bo‘lganligi   tufayli
majhul nisbat shaklini olganda, gap egasiz qo‘llanadi.  3
 1.Bugun stadionga boriladi. 
 2.O‘n minut qadar yo‘l yurildi.(O)
  3.Institutning   o‘ttiz   yili   davomida   ulkan   yutuqlarga   erishildi.
4.Katta trassaga chiqish uchun o‘ng tomonga yuriladi.
 5.Jizzaxga borish uchun Samarqanddan o‘tiladi. 
Bu gaplardan bittasining lisoniy qolipini kuzatamiz:
Ma’lum   bo‘ladiki,   gapning   maksimal   lisoniy   qolipidagi   eganing   o‘rni
bo‘shdir.   Buning   boisi,   aytilganidek,   o‘timsiz   fe’l   (erishmoq)   majhul
nisbatga   o‘tganda   ega   o‘z-o‘zidan   tushib   qoladi.   Agar   fe’l   o‘timli
bo‘lganda   edi   (masalan,   o‘qimoq),   uning   vositasiz   to‘ldiruvchisi   ega
mavqeyini   egallar   edi:   Nilufar   kitobni   o‘qidi   -Kitob   Nilufar   tomonidan
o‘qildi tarzida.
3
 Sayfullayeva R,Mengliyev B,v.b.Hozirgi o‘zbek tili.Sintaksis 3-T,.2006
6 2.   To‘g‘ri   kelmoq   qo‘shma   fe’li   o‘zining   izohli   lug‘atdagi   8-
ma’nosida   jo‘nalish   kelishigidagi   harakat   nomi   bilan   zich   aloqaga
kirishib, egasiz gaplar hosil bo‘lishiga olib keladi:
  1.Nargizaga   og‘ir   bo‘ldi,   ko‘p   qiyinchiliklarni   yengishga   to‘g‘ri
keladi. 
2.Buning uchun Toshkentga o‘z vakillarimizni yuborib, korxonadan
zarur yordamni surashimizga to‘g‘ri keladi. 
II . Egasiz   gaplarning   ikkinchi   turi   kesimdagi  [ Pm ]  ning   xususiyatlari
bilan   bo g‘ li q.
1. kerak , lozim, mumkin, zarur, darkor, muhim, shart, joiz, farz kabi
kesimlik   so‘zlari   harakat   nomlari   bilan     kesim   mavqeyida   kelganda,
egasiz   gaplar   vujudga   keladi.   Bunda   [Pm)   tarkibidagi   uchta   -   mayl,
zamon, inkor, tasdiq turli shakl va ma’nolarda bo‘lib, ularning shaxs-son
shakli  III shaxs birlikda bo‘ladi.
  1.Bu   haqda   boshqarmada   tashkil   etilgan   «ishonch   telefonlari»   orqali
batafsil javob olish mumkin. 
2.Bu topshiriqni bajarish shart.
 3.Ustozlar ishini har doim davom ettirmoq va rivojlantirmoq kerak.
Bu   gaplar   kesimidagi   mumkin,   shart,   kerak   kesimlik   so‘zlari   Pm
dagi mayl ma’no ifodalovchilari bo‘lib, ulardan keyin zamon va tasdiq,
inkor ma’nolarini ifodalovchi vositalar keladi.
2.Kesimi «fe’lning III shaxs shart mayli+bo‘ladi» qurilmasi asosida
ifodalangan   gaplar   ham   o‘zbek   tilida   egasiz   gaplarni   hosil   qiladi.
1.Hosilni   o‘n-o‘n   besh   kunda   yig‘ib   olsa   bo‘ladi.3.Bu   ig‘voning
sabablarini tahlil qilsa bo‘ladi.
7 Bunda kesimlarning  yig‘ib ol, tahlil  qil qismlari  W (lugaviy birlik)
va  -sa bo‘ladi qismlari esa Pm voqelanishlaridir.
3.Kesim   ravishdoshning   -(i)b     shakli   va   bo‘lmoq   fe’lining   turli
ko‘rinishlari bilan ifodalanganda ham egasiz gaplar vujudga keladi. 1.Bu
xatning   mazmunini   birovga   aytib   bo‘lmaydi.(A.Q)   2.Falakka   qo‘l
uzatib,   shamsi   anvarni   olib   bo‘lmas.   (Mashrab).   Bu   kesimlarda   aytib
bo‘l, olib bo‘l qismlari W va -maydi, -mas qismlari Pm takomilidadir. 4
  III. O‘zbek tilidagi atov gaplar egasiz gaplarning o‘ziga xos turini
namoyon   qiladi.1.Keng   sahro.   Quruq   cho‘l.   Suv   manbalaridan   darak
yo‘q.   2.Yoqimli   ohang.   Zavqli   qo‘shiqlar.   Anorxon   yo‘llaridan   to‘xtab
tinglaydi.(I.R)   Bu   gaplar   bir   qarashda   kesimsiz,   faqat   egadan   iborat
gaplardek   tasavvur   uyg‘otadi.   Biro q   gaplarni   zamonlar   b o‘ yicha
paradigmaga solsak,  q uyidagi k o‘ rinish  h osil b o‘ ladi:
Keng sahro - Keng sahro edi.
Tun - tun edi.
Demak, atov gaplar  h ozirgi zamon k o‘ rinishidagi kesimlardan iborat
egasiz gaplardir. Qiyoslang:
1.Navbahor, ochildi gullar,sabza o‘ldi bog‘lar. (Muqimiy)
2.Hamon yodimdadir, gul chog‘i erdi.
3 .Ko‘rishgan maskanim, gul bog‘i erdi. (I.Sulton)
IV.Semantik-funktsional   shakllangan   gaplar   ham  egasiz   gaplarning
alohida   ko‘rinishidir.   1.   -Bugun   bormoqchimisan?   -Ha.   2.-U   ham
bormoqchimi?   –Yo‘q.   3.-Kitobni   olasanmi?   –   Bo‘lmasamchi!
4.Nasriddin   xaltani   uloqtirib   yubordi:   Ma!   Sen   to‘y!   (Afandi
latifalaridan). 5. Salom, - dedi ko‘rish bilan hamma birdan. Qo‘llar o‘tdi
4
 13.Sayfullayeva R,Mengliyev B,v.b.Hozirgi o‘zbek tili.Sintaksis 3-T,.2006
8 biqinlarining orasidan. (G‘afur G‘ulom.)
Egali   gaplar .   Egasiz   gaplar   tilimizda   chegaralangan   bo‘lib,   ular
egali gaplarga nisbatan juda kam miqdorni tashkil etadi. Egali gaplar esa
tilimizning   me’yoriy   xossasidan   biridir.   Chunki   gap   markazini   tashkil
etuvchi   kesimning   tarkibidagi   Pm   (kesimlik   kategoriyasi)ning
qismlaridan   biri   shaxs-son   ma’nosi   bo‘lib,   u   hamisha   o‘zining
to‘ldirilishini,   muayyanlashtirilishini   talab   qiladi.   Bu   esa   gaplarning
egali bo‘lishini taqoza qiladi.
Yuqorida aytilganidek, o‘zbek tilidagi gaplarning lisoniy strukturasi
uch   uzv   (ega,   hol,   kesim)   dan   iborat   bo‘lib,   egali   gaplarda   ega
pozitsiyasi   bo‘sh   bo‘lmaydi,   to‘ldirilgan   bo‘ladi.   U   nutqda   esa   yuzaga
chiqqan   hol,   yuzaga   chiqqan   kesim   bo‘lishi   mumkin.   Quyidagi   ikki
gapni qiyoslang:
1.Men kitobni o‘qidim.
2.Kitobni o‘qidim.
Har ikkala gap ham [Ye-N-Pm] qolipi           hosilasi  bo‘lib,  ularning
kesimidagi Pmga xos shaxs-son qo‘shimchalari ega, uning tabiati (qaysi
shaxs,   son)   haqida   to‘liq   axborot   berib   turibdi.   Har   ikkala   gap   uchun
ham   ega   I-shaxs   birlikdagi   kishilik   olmoshidir.   Biroq,   ulardan
birinchisida   bu   lisoniy   to‘liqlik   (ega   pozitsiyasining   bo‘sh   emasligi)
nutqda   namoyon   bo‘lgan,   ikkinchisida   esa   nutqiy   ehtiyoj   bo‘lganligi
tufayli   namoyon   bo‘lmagan.   Ko‘rinadiki,   har   ikkala   gap   ham   lisoniy
egali,  ega pozitsiyasi to‘ldirilgan gap qismining hosilasidir.
Egasi ifodalangan (nutqda namoyon bo‘lgan) gaplar.
Egasi ifodalanmagan (nutqda namoyon bo‘lmagan) gaplar.
Egasi ifodalanishi ixtiyoriy bo‘lgan gaplar.
9 Egasi   ifodalangan   gaplar.   Kesimdagi   W,   Pm   xususiyatlari   va
ularning   o‘zaro   munosabati   tufayli   nutqda   eganing   tushirib   qoldirilishi
mumkin bo‘lmaydi. Bunda ham eganing nutqiy voqelanishini zarur qilib
qo‘yadigan: 
W ga bog‘liq omillar. 
Pm ga bog‘liq omillar   mavjud.
I. Kesimdagi [W] ga bog‘liq holda ega ifodalanishining zarurligi.
1.Kesimning  [W]  qismi  vazifasida  frazema   (ibora)  kelganda,  egani
tushirib   qoldirishning   iloji   yo‘q.1.Bu   voqeadan   Jamshidning   kapalagi
uchib   ketdi.(Gazetadan.)   2.Markazga   kelib,   bo‘lib   o‘tgan   voqealarning
butun tafsilotini eshitgan  Qalandarovning fig‘oni falakka chiqdi.
Bunda   ega   ifodalanishining   zarurligi,   ko‘rinib   turibdiki,   gapning
qolipiga emas, balki iboralarda ega bilan kesim aloqasining o‘ta zichligi,
iboralarning barqaror hodisa ekanligi bilan bog‘liqdir.
2.Ma’lumki, ayrim xollarda o‘timli fe’llarning semantikasi ularning
vositasiz to‘ldiruvchi bilan kompletiv (o‘ta zich) aloqa bo‘lishini taqozo
qila     (masalan,   kuzatmoq,   ko‘rmoq,   aytmoq).   Bu   so‘zlarning   ob‘ekt
valentligi   (tushum   kelishigidagi   kengaytiruvchisi)   zaruriydir.   Shu
boisdan   fe’l   majhul   nisbatga   o‘tgach,   ularning   vositasiz   to‘ldiruvchisi
egaga   aylanadi,   shuningdek,   mazkur   kompletiv   aloqa   ham   saqlanib
qoladi,   avval   to‘ldiruvchi,   endi   esa   eganing   ifodalanishi   zarur   bo‘lib
qoladi.   1.Oqibat,   hozirgacha   ham   ayrim   fuqoralar,   ayniqsa,   yoshlar
orasida   ikkilanishlar,   hatto   muxolifat   tomoniga   og‘ib   ketish   kabi
achinarli hollar kuzatilmoqda. (Gazetadan) 2.Natijada ko‘plab fuqoralar
uchun   buzg‘unchi   muxolifatning   asl   basharasi,   uning   maqsad   va
vazifalari   mohiyati,   kirdikorlari   to‘laqonli   bayon   etib   berilmadi.
10 (Gazetadan.)   3.Yig‘inda   fermer   xo‘jaliklari   taraqqiyoti   uchun   mahalliy
fermerlar   tomonidan   qo‘yilayotgan   sun’iy   g‘ovlarning   sabablari   ham
aytildi. (Gazetadan.)
3.Kesimning   [W]   qismi   taqlid   so‘zlardan   yasalgan   fe’llar   ham
eganing   ifodalanishini   taqozo   etadi.   1.Eshik   taq-taq   qildi.   2.Yuragim
shuvillab ketdi. 3.Qarg‘a qag‘illaydi.
Tabiat hodisalarini ifodalovchi ayrim fe’llar ham eganing mazmuni
bilan o‘ta zichlashib ketganligi bois nutqda eganing tushib qolishiga yo‘l
qo‘ymaydi:   Tong   otdi.   Kun   botdi.   Chaqmoq   chaqdi.   Qorong‘i   tushdi.
Gap tarkibidagi o‘zaro tobe bog‘lanishda bo‘lgan so‘zlardan bittasi tobe
bo‘lak,   ikkinchisi   hokim   bo‘lak   vazifasini   bajaradi.Tobe   bo‘lak   hokim
bo‘lakka   bog‘lanib,   hokim   bo‘lak   talab   etgan   sintaktik   vazifada
keladi.Ana   shu   vazifa   gap   bo‘lagi   nomi   bilan   yuritiladi.   Gap   tarkibida
tobe   bog‘lanib   ma’lum   so‘roqqa   javob   bo‘luvchi   so‘z   yoki   so‘z
birikmasiga   gap   bo‘lagi   deyiladi   gap   bo‘lagi   tobe   bog‘lanish   doirasida,
tobe   qism   vazifasida   kelgan   bo‘laklar   hisoblanadi.Uning   qaysi   bo‘lak
vazifasida   kelayotganligi   hokim   bo‘lakka   nisbatan   aniqlanadi.gapdagi
barcha   bo‘laklar   kesimga   qarab   aniqlanadi.Gap   bo‘laklari   gap
tuzilishidagi vazifasiga ko‘ra ikki guruhga, ikki darajaga bo‘linadi:
1. Bosh bo‘lak: kesim, ega
2. Ikkinchi darajali bo‘laklar: to‘ldiruvchi, aniqlovchi, hol 
Gapda   kesim   bilan   bog‘lanib,   shu   kesimdagi   qo‘shimcha
ifodalagan   shaxs-sonni   bildiruvchi   va   kim?   nima?   qayer?   so‘roqlariga
javob   bo‘ladigan   bosh   bo‘lak   ega   deb   ataladi.   Odam   (kim?)   ko‘p   ,   ish
(nima?) kam. Atrof (qayer?) jimjit. 
Ega bosh kelishikda bo‘lib , odatda, quyidagicha ifodalanadi:
11 1.Ot bilan : Shamol gullar hidini atrofga taratdi.
2.Olmosh   bilan   :Ular   to‘garak   mashg‘ulotlariga   muntazam
qatnashadilar.
3.Harakat nomi bilan: O‘qish tugadi.
4.Otlashgan so‘zlar bilan :
a) sifat bilan: Oqlar yurishni boshladi.
b) son bilan : Uchovimiz dala aylandik.
d) sifatdosh bilan : Qimirlagan qir oshar.
e) ravish bilan: Ko‘plar qatnashdi.
f)taqlid so‘z bilan: To‘plarning gumbur-gumburi eshitilardi.
g) modal so‘zlar bilan: Bor boricha , yo‘q holicha.
5. Ibora bilan : Hafsalasi pir bo‘lgani sezilib turardi.
6.Sintaktik  birliklar  (so‘z birikmasi)  bilan:  Otlarning  otxonaga  olib
o‘tilmagani Ziyodillani taajjublantirdi.
Ayrim paytlarda teng aloqadagi bir necha so‘z ham butunicha yoki
bo‘lak   –   bo‘lak   ravishda   ega   bo‘lib   kelishi   mumkin:   Otam   bilan   akam
bozorga ketishdi.
Ba’zan   ega   chiqish   kelishigidagi   so‘zlar   bilan   ham   ifodalanishi
mumkin.   Bunday   paytlarda   haqiqiy   ega   tushirilgan   bo‘lib,   undan   oldin
kelayotgan   chiqish   kelishigidagi   so‘z   ega   vazifasinin   ifodalaydigan
bo‘lib  qoladi:  Unda ham  bu  kitoblardan   bor. Bu  gapdagi  haqiqiy  egani
tiklash   mumkin:   Unda   ham   bu   kitoblardan   biri   bor.   Gapning   bosh
bo‘laklari (ega va kesim) gapning asosini tashkil qiladi.
Kesim   orqali   izohlanadigan   fikr   predmetni   anglatadigan,   gapning
boshqa bo‘laklariga tobe bo‘lmagan bosh bo‘lakka ega deyiladi.
Ega   keng   ma’noda   predmet   tushunchasini   bildirib,   kesimdan
12 anglashilgan   predikativ   belgining   kimga   yoki   nimaga     qarashliligini
ko‘rsatadi.
Ega   ikki   bosh   bo‘lakli   gapning     asosiy   bo‘lagi   bo‘lib,   bosh
kelishikdagi ot va olmoshlar bilan ifodalanadi.  Ega doim kesimni o‘ziga
qaratib, kesim tomonidan izohlanadi, aniqlanadi.
Ega bosh kelishikdagi birliklar bilan ifodalanib, kim? nima? qayer?
so‘roqlaridan biriga javob bo‘ladi.
Ega,   odatda,   yakka   so‘z:   ot,   olmosh,   harakat   nomi,   otlashgan   so‘z
(sifat, son, olmosh, sifatdosh, ravishdosh, ravish, taqlid so‘z, undov so‘z,
modal so‘z) bilan ifodalanadi.
Eganing ot bilan ifodalanishi. Bosh kelishikdagi atoqli yoki turdosh
ot   ko‘pincha   ega   vazifasini   bajaradi:   Sirdaryo   hammasini   yig‘ib   olib,
rosa kuchga to‘ladi-da.(P.Q.).
Chor-atrof yaproqlarning mungli shivir-shiviriga to‘ldi. (O‘.H.).
Eganing olmosh  bilan ifodalanishi.  Ega bosh kelishik  shaklidagi  ot
o‘rnida   qo‘llanuvchi   olmoshlar   bilan   ifodalanadi:   Ular   kulimsirab
askiyaga   quloq   solishdi   (P.Q.)   Kimdir   unga   darrov   bir   kosa   ovqat
keltirib   berdi.   (O‘.Usmonov).   O‘zingiz   juda   aqlli,   uzoqni   ko‘radigan
odamsiz. (S.Soliyev).
Olmoshning   sifat   vazifasini   bajaradigan   (shu,   bu,   o‘sha,   qanday
kabi) turi bilan: O‘shalar bizga yordamga kelishdi.
Eganing   harakat   nomi   bilan   ifodalanishi.   Ega   harakat   nomi   bilan
ifodalana   oladi:   ...   ariqdan   yana   suvning   shildirashi   eshitila   boshladi...
(P.Q.). Boshliq bo‘lish oson, boshlamoq qiyin. (Maqol).
Eganing   otlashgan   sifat   bilan   ifodalanishi.   Sifatlar   otlashib,   gapda
ega bo‘lib kelishi mumkin: Botir topsa, barcha er, baxil topsa, bosib er.
13 (Maqol). Yaxshi yaxshining qadriga etar. (Maqol).
Eganing otlashgan  son bilan  ifodalanishi.  Sonlar  ham otlashib,  ega
vazifasida keladi: Ikkovi ham bir-biriga juda o‘xshash... (P.Q.). Tarbiya
axloq va oqillikka tayanmog‘i lozim. Birinchisi yaxshi fazilatni o‘stirsa,
ikkinchisi   ba’zilarning   illatidan   himoya   qiladi.   («Oz-oz   o‘rganib   dono
bo‘lur»).
Eganing   otlashgan   olmosh   bilan   ifodalanishi.   Ega   vazifasida   sifat,
son o‘rnida qo‘llanuvchi otlashgan olmosh bilan ham ifodalanadi:
Bu,   ehtimol,   ona   suti   bilan   kirgan   g‘ayrishuuriy   bir   tuyg‘udir.
(P.Q.). Odamlar uchun xuddi mana shunisi kerak edi. (Sh.Aytmatov).
Eganing   otlashgan   sifatdosh   bilan   ifodalanishi.   Bosh   kelishikdagi
otlashgan   sifatdosh   ega   vazifasini   bajaradi:   Ishlagan   xor   bo‘lmas
(Maqol).   Qimirlagan   qir   oshar   (Maqol).   Birlashgan   daryo   bo‘lar,
tarqalgan irmoq bo‘lar (Maqol).
Eganing   otlashgan   ravish   bilan   ifodalanishi.   Ravish   otlashganda,
gapda ega bo‘lib kelishi mumkin: Ko‘p so‘zning ozi yaxshi, oz so‘zning
o‘zi yaxshi (Maqol). O‘qishning erta-kechi bo‘lmas (Maqol).
Eganing   otlashgan   taqlid   so‘z   bilan   ifodalanishi.   Taqlid   so‘zlar
otlashib   ega   vazifasini   bajaradi:   Otning   dukura-dukuri   relslarning
tutashgan   joyiga   urilayotgan   g‘ildirak   tovushi   bilan   uyg‘unlashib
ketardi.   (Ch.Aytmatov).   Bu   shovqinlarni   karnayning   vat-vati   bosib
ketadi. (S.A.)
Eganing   otlashgan   undov   so‘z   bilan   ifodalanishi.   Ega   vazifasida
otlashgan   undov   so‘z   kelishi   mumkin:   Yer   kurrasida   qadim-qadim
zamonlardan yangragan musiqiy «qur-ey!» bunday keyin ham tinmaydi.
(S.Nurov).
14 Eganing   otlashgan   modal   so‘z   bilan   ifodalanishi.   Otlashgan   modal
so‘z   esa   vazifasini   bajarishi   mumkin:   Bor   so‘ylaydi,   yo‘q   o‘ylaydi.
(Maqol).
Ega   ba’zan   frazeologik   ibora   bilan   ham   ifodalanishi   mumkin:
Birovning ko‘nglini ko‘tarish qiyin, ko‘nglini cho‘ktirish esa oson.
Fe’lning   infinitiv   va   harakat   nomi   shakllari   ham   ega   vazifasida
keladi: Ishlamoq ishtaha  ochar. (Maqol.) O‘qish ulg‘ayishdir.
Egalar   bir   so‘z   yoki   butun   bir   birikma   holida   qo‘llanishi   mumkin:
Do‘stimning mingi ham kam,  dushmanning biri ham ko‘p.
  Bundan   tashqari,   ega   so‘z   birikmasi   yoki   gapga   teng   predikativ
birlik bilan ifodalanadi.
Eganing   so‘z   birikmasi   bilan   ifodalanishi.   Ega   vazifasida   so‘z
birikmasi   kela   oladi:   Haqiqat   va   to‘g‘rilikni   sevadigan   odam   doim
vijdoni farmoniga itoat qiladi. (‘‘Oz-oz o‘rganib dono bo‘lur’’).
Eganing   gapga   teng   predikativ   birlik   bilan   ifodalanishi.   ‘‘Ega-
kesim’’ munosabati aks etgan predikativ birlik ega vazifasida kela oladi:
Bilagi zo‘r birni yiqitadi, bilimi zo‘r – mingni (Maqol).
Ba’zan ega qo‘llanmasligi,  “Yashirinishi”  mumkin.  Bunday vaqtda
ega   gapning   mazmunidan     va   kesimdagi   shaxs   qo‘shimchasi     orqali
aniqlanadi: Hamma ishlarni tezda bitirib qaytdim. (Men qaytdim.)
Ayrim adabiyotlarda  quyidagi ma‘lumotlar bor:
Kesimning   subyekt   (agens)   valentligini   to‘ldiruvchi   va   u   bilan
moslashuv munosabatida bo‘luvchi bosh kelishikdagi sintaktik shakl ega
hisoblanadi.
Ega   vaziyati   kesimga   qarab   belgilanadi.   Shuning   uchun   ham   hap
tarkibida     har   qanday   bosh   kelishikdagi   sintaktik   shakl   ega
15 sanalavermaydi.   Faqaqt   kesim   bilan   tobe   munosabatda   bo‘lgan   bosh
kelishikdagi sintaktik shaklgina ega  vaziyatida kela oladi.
Ega   haqidagi   axborot     kesim   shakl   orqali   oldindan   bilinib   turadi.
Shuning   uchun   ham   ko‘pincha   uning   bevosita   ifodalanishi   shart
bo‘lmaydi.   Bu   esa   eganing   ikkinchi   darajali   bo‘lakdan   yuqoriroq,
kesimdan esa keyin turuvchi ikkinchi bosh bo‘lak ekanligini ko‘rsatadi.
Bosh   bo‘lak   sanalishiga   sabab   shuki,   kesim   bilan   aloqaga   kirishib,
gapning qurilishi va axborot berish asosini tashkil etadi.
Ega   ham   til   tizimidagi   birlik   sifatida   shakl   va   mazmun   qarama-
qarshiligi hamda birligidan tashkil topgan bir butunlikdir.
4.Eganing shakliy tuzilishi va paradigmasi:
Ega   shakliy   tomondan   ham   ikki   unsurning-   morfologik   shakl   va
sintaktik   shalning   qarama-qarshiligi   hamda   birligidan   tashkil   topgan.
Sintaktik   shakl   umumlashgan   namuna   sifatida   bir   necha   morfologik
shakllarda namoyon bo‘ladi.
1.   Bosh   kelishikdagi   ot   shakli:   Sayfi   Soqiyevich   do‘mboq   qo‘lini
siltadi. (O‘.Hoshimov.)
2. Bosh kelishikdagi ot o‘rnida almashinib kelgan olmosh shakli: U
xayoliga kelgan be’mani fikrdan o‘zi kuldi. (O‘.Hoshimov).
3. Harakat nomi shakli: Ertalab yugurish-foydali.
4.Birikmali so‘z shakli: Bolasiz o‘tish-jafo. (Maqol.)
5. Otlashgan so‘zlar:
a) otlashgan sifat shakli: Yaxshilar ko‘paysin, yomon qolmasin;
b)   otlashgan   son   shakli:   Aslida   ikkovlaring   ham   adashdinglar.
(O‘.Hoshimov.);
d) otlashgan sifatdosh shakli: Qimirlagan qir oshar. (Maqol.);
16 e)   otlashgan   taqlid   so‘z   shakli:   Tog‘dan   oqib   tushayotgan   tiniq
suvlarning shildir-shildiri dillarga orom beradi.(O.Yoqubov);
f)   otlashgan   undov   so‘z   shakli:   Qo‘shinlarning   urasi   olamni   tutib
ketdi.
Shuni ta‘kidlash  kerakki,  har qanday bosh kelishikdagi morfologik
shakl ega bo‘lib kela bermaydi.
Bosh   kelishikdagi morfologik shakl ega  vaziyatida kelsagina, ega
hisoblanadi. Chunki bosh kelishikdagi morfologik shakl boshqa sintaktik
vaziyatda kelib, Boshqa sintaktik birlik bo‘lishi ham mumkin. Masalan:
Opa,   urma   qalbimga   tikan.   (H.O.)   Shuning   uchun   ham   morfologik
shakllarni  ega vaziyati cheklab turadi.
Eganing   yuqoridagi   morfologik   shakllari   uning   shakliy
paradigmasini   tashkil   qiladi.   Shakliy   paradigma   a’zolaridan   birinchi,
ikkinchi   va   uchinchi   shakllar   ega   uchun   xoslangan,   boshqalarining   ega
vaziyatida kelishi ikkilamchi vazifasidir.
5.Eganing mazmuniy tuzilishi  va paradigmasi:
Ega   mazmun   tomonidan     morfologik     ma’no     sintaktik   ma’nolar
qarama-qarshiligi     hamda   birligidan   tashkil   topgan.   Eganing   sintaktik
ma’nosi   subyektdir.   Lekin   subyek   umumlashgan   ma’no   sifatida   bir
necha ma’nolar orqali namoyon bo‘ladi:
1. Harakatni yuzaga chiqaruvchi subyekt (agens): Usta keldi.
2. Holat subyekti: Bola uxlayapti.
3. Belgi tashuvchi subyekt: Otam saxiy.
4. Miqdor subyekti: Bolalar to‘rtta.
5. Egalik qiluvchi subyekt:  Unda orden.
6. Mavjudlik subyekti: Kitoblar bor.
17 7. Qiyoslanuvchi subyekt: Akasi ukasidan esliroq va boshqalar.
Subyektning   bu   paradigma   a‘zolaridan   uning   mazmuniy
mundarijasini belgilash mumkin.
Ega vaziyatidagi sintaktik shakl subyekt ma’nosidan tashqari obyekt
ma’nosini   ham   ifodalashi   mumkin.   Masalan:   Uy   quruvchi   tomonidan
qurildi.
6.Eganing  shakl  va mazmuni o‘rtasidagi munosabat:
Ega     shakl   va   mazmun   qarshiligi   hamda   birligidan   iborat   butunlik
ekan, uning bu ikki tomoni o‘zaro munosabatdadir.
Ega   sintaktik   shakli   ko‘pincha   subyekt   sintaktik   ma’nosini
ifodalaydi.   Lekin   bu   ikki   hodisa   bir-biriga   aynan   teng   emas.   Ko‘p
hollarda ular o‘rtasida nomuvofiqlik mavjud bo`ladi.
Birinchidan,   subyekt   faqat   ega   orqali   ifodalanmaydi.   U   boshqa
bo‘laklar,   ko‘proq   to‘ldiruvchi   orqali   ham   ifodalanishi   mumkin.
Masalan: Unga maza.
Ikkinchidan, ega subyekt ifodalash uchun ko‘proq xoslangan bo‘lsa
ham,   lekin   u   subyektdan   boshqa   sintaktik   ma’noni   ifodalashi     ham
mumkin. Masalan: Paxta yordamchilar tomonidan terildi.
Ega   sintatik   shakl   orqali   ifodalangan   sintaktik   ma’noning     kesim
sintaktik   shakli   orqali   ifodalangan   sintaktik   ma’no   bilan   munosabati
mazmuniy   sintagmatik   munosabat   hisoblanadi.     Boshqacha   aytganda
subyekt+predikat   ega   bilan   kesimning   mazmuniy   sintagmatik
munosaatidir.   Subyekt   predikat   bilan   dialektik   bog‘langan.   Chunki   u
predikat   ifodalagan   belgining   egasi,   predikat   esa   subyekt   belgisini
bildiradi.
Biroq   predikat   markaziy   unsur   bo‘lib,   subyektni   ham   ko‘rsatib
18 turadi.   Subyekt+predikat   munosabat   ega+kesim   shakliy   munosabati
orqali ifodalanishga ko‘proq xoslangan. Lekin predikat shakliy jihatdan
faqat kesim vaziyatida kelmaganidek, subyekt ham doimo ega vaziyatida
kelmaydi.   Demak,   subyekt+predikat   munosabati   ega   va   kesim
munosabatidan   boshqa     shakli   sintagmatik   munosabatlar   orqali   ham
ifodalanishi   mumkin.   Bu   esa   ega+kesimning   shakliy   munosabati   bilan
mazmuniy   sintagmatik   munosabati   o‘rtasida   nomutanosiblik   mavjud
ekanligini ko‘rsatadi.
 7. Sodda va tarkibli ega
Ega  tuzilishiga ko‘ra sodda va tarkibli egalarga bo‘linadi. Faqat birgina
morfologik   shakldan   tashkil   topgan   sintaktik   shakl   sodda   ega,   ikki   va
undan   ortiq   morfologik   shakldan,   ularning   sintagmatik   munosabatidan
tashkil   topgan   sintaktik   shakl   tarkibli   ega   hisoblanadi.   Masalan:
Vatanimiz qudrati-do‘stlikda. Erta turish foydali.
8. Eganing sintagmatik munosabati
Ega   gap   qurilishida   boshqa   birliklar   bilan   ham   sintagmatik
munosabatda   bo‘ladi.   Ega   shakl   va   mazmun   birligidan   iborat   bo‘lgan
butunlik   ekan,   uning   sintagmatik   munosabati   ham   ikki   tomonlama
bo‘ladi.
a) shakliy sintagmatik munosabat;
b) mazmuniy sintagmatik munosabat.
Eganing   kesim   sintaktik   shakli   bilan   bo‘lgan   munosabati   shakliy
sintagmatik   munosabat   hisoblanadi.   Bu   eganing   birinchi   darajali
munosabatidir. Shu bilan birga, ega o‘z ichida boshqa sintaktik shakllar
bilan   munosabatga   kirishib,     kesim   sintaktik   shakl   bilan   munosabatiga
nisbatan   bir   butunlikni   hosil   qilishi   mumkin.   Masalan:   Uyga   oq   xalat
19 kiygan kishilar kirib keldi. (O‘.Hoshimov). Maqolani Sherzoddan bir yil
ilgari   universitetni   bitirgan,   hozir   til   va  adabiyot   institutida   ishlaydigan
fan nomzodi yozgandi. (O‘.Hoshimov)
Demak,   eganing   sintagmatik   munosabati   ikki   darajali   bo‘lishi
mumkin:   a)   eganing     kesim   bilan   munosabati;   b)   eganing   ichki
munosabati (aniqlovchi-aniqlanmish).
Anglashiladiki,   ega   o‘ziga   oid   aniqlovchilar   bilan   kengayib,
deskripsiyani   hosil   qiladi   va   bu   dekskripsiya   bir   butun   holda   ega
vaziyatida kesim bilan sintagmatik munosabatda bo‘ladi.
Ma’nolardan tashkil topgan?
  1.2.So‘z   turkumini   o‘qitish   metodikasi
So‘z   turkumlarini   o‘rganishdagi   asosiy   vazifa   o‘quvchilarning
og‘zaki va yozma nutqini o‘stirish, lug‘atini yangi ot, sifat, son, fe’llar
bilan   boyitish,   o‘quvchilar   shu   vaqtgacha   foydalanib   kelayotgan
so‘zlarning ma’nosini aniq tushunishiga erishish, bog‘lanishli nutqda u
yoki bu so‘zdan o‘rinli foydalanish malakasini o‘stirish hisoblanadi. Bu
vazifalarni  muvaffaqiyatli  hal qilish  uchun so‘z turkumlarini o‘rganish
jarayonida sinonim, antonimlar (terminlar berilmaydi) ustida muntazam
ish   olib   boriladi,   o‘quvchilar   ko‘p   ma’noli  so‘zlar,   ularning   o‘z   va
ko‘chma   ma’noda   ishlatilishi   bilan   tanishtiriladi.   Bunda   ta’limni
o‘quvchilarning   shaxsiy   tajribalari,   bevosita   ko‘rganlari,   radiodan
eshitganlari, kitobdan bilib olganlari bilan bog‘lash muhim ahamiyatga
ega.
O‘quvchilarda   kuzatish,   muhim   narsalarni   sezish   ko‘nikmalarini
shakllantirish, atrof-muhit haqidagi bilimlarini boyitish bilan bir vaqtda
20 ularning nutqini o‘stirish vazifasi ham amalga oshiriladi.
“Ot”   mavzusini   o‘rganish   tizimi   maqsadga   yo‘naltirilgan   jarayon
bo‘lib,   bunda   shu   so‘z   turkumining   umumlashtirilgan   ma’nosi   va
grammatik   belgilari   aniq   izchillikda,   bir-biri   bilan   ilmiy   asoslangan
bog‘liqlikda   o‘rganiladi,   shuningdek,   otdan   nutqda   to‘g‘ri   foydalanish
va   to‘g‘ri   yozish   malakasini   shakllantirish   maqsadida   bajariladigan
mashqlar asta murakkablashtira boriladi.
Til   hodisasi   sifatida   otning   xususiyatlari,   uni   o‘rganish   vazifalari,
o‘quvchilarning   yosh   xususiyatlarini   hisobga   olgan   holda,   har   bir   sinf
uchun material hajmi, ularni o‘rganish izchilligi belgilangan.
1) “ot”   haqidagi   grammatik   tushunchani   shakllantirish;
2) kim? so‘rog‘iga javob bo‘lgan (shaxs bildirgan) otlardan
nima? So‘rog‘iga javob bo‘lgan (narsa, hayvon, jonivor va boshqalarni
bildirgan) otlarni farqlash ko‘nikmasini hosil qilish;
3) kishilarning   familiyasi,   ismi,   otasining   ismi,
hayvonlarga   qo‘yilgan   nomlar   va   geografik   nomlarni   bosh   harf   bilan
yozish ko‘nikmasini shakllantirish;
4) otlarda   son   (otning   birlik   va   ko‘plikda   qo‘llanishi)   bilan
tanishtirish;
5) otlarni egalik qo’shimchalari bilan to‘g‘ri qo‘llash
ko‘nikmasini shakllantirish;
6) otlarning kelishiklar bilan turlanishi va kelishik
qo‘shimchalarining  yozilishi haqida malaka hosil qilish;
7) o‘quvchilar   lug‘atini   yangi   otlar   bilan   boyitish   va
ulardan   nutqda   aniq, o‘rinli foydalanish malakasini o‘stirish;
8) so‘zlarni   tahlil   qilish,   taqqoslash,   umumlashtirishni
bilish.
21 Bu   vazifalarning   har   biri   alohida   emas,   balki   bir-biri   bilan   o‘zaro
bog‘liq holda hal etiladi. Shu bilan birga, “Ot” mavzusini o‘rganishning
muayyan   bosqichida   bajarish   lozim   bo‘lgan   bir   vazifani   hal   qilishga
ko‘proq   ahamiyat   beriladi.   O‘quvchilarning   nutqi   va   tafakkurini
o‘stirish   vazifasi   esa   mavzuni   o‘rganishning   barcha   bosqichlarida   hal
qilinadi.   Grammatik   materialni   o‘rganish   va   orfografik   malaka   hosil
qilishning   butun  jarayoni  o‘quvchilar   lug‘atini  boyitishga,   bog‘lanishli
nutq malakalari va fikrlash qobiliyatlarini o‘stirishga  qaratiladi.
O‘quvchilarda   so‘z   turkumlarini   bilish   ko‘nikmasi   ularning
belgilari yig‘indisini egallashlari asosida shakllantiriladi. Masalan, gul,
guldor, gulladi so‘zlarining qaysi so‘z turkumiga kirishini bilish uchun
II   sinf   o‘quvchisi   quyidagicha   fikr   yuritadi:   nima?   –   gul,   bu   so‘z
narsani   bildiryapti,   ko‘plikda   qo‘llanadi   –   gullar,   bu   ot;   guldor   so‘zi
qanday?  So‘rog‘iga javob bo‘lyapti, narsaning belgisini bildiryapti, bu
– sifat; gulladi so‘zi  nima qildi?  So‘rog‘iga
O‘quvchilar   nimani   o‘rganganlariga   qarab,   har   bir   so‘z
turkumining   grammatik   belgilari   haqidagi   bilimlari   asta   kengaya,
chuqurlasha boradi.
Dasturga   ko‘ra,   1-2-sinflarda   so‘zlar   javob   bo‘ladigan   morfologik
so‘roqlarga qarab tasnif  qilinadi.  3-sinfda “so‘z turkumi”  tushunchasi
shakllantiriladi.
O‘quvchilar   har   bir   so‘z   turkumiga   xos   ayrim   belgilar   (so‘z
turkumlarining   umumlashtirilgan   leksik   ma’nolari,   otlarning   birlik   va
ko‘plikda   qo‘llanilishi,   bo‘lishli   va   bo‘lishsiz   fe’llar,   ot,   sifat,   son   va
fe’lning gapdagi vazifasi) bilan  tanishtiriladi.
Quyidagi   jadvalda   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarining   so‘z
turkumlari yuzasidan bilimlarning hajmi ko‘rsatilgan (1-jadval)
O‘quvchilarda   so‘z   turkumlarini   bilish   ko‘nikmasi   ularning
22 belgilari yig‘indisini egallashlari asosida shakllantiriladi.
Masalan,   gul,   guldor,   guladi   so‘zlarining   qaysi   so‘z   turkumiga
kirishini   bilish   uchun:   nima?   –gul,   bu   so‘z   predmet   bildirayapti,
ko‘plikda   qo‘llanadi   –   gullar,   bu   ot;   guldor   so‘zi   qanday?   So‘rog‘iga
javob   bo‘layapti,   predmet   belgisini   bildirayapti,   bu   sifat;   gulladi   so‘zi
nima qildi? So‘rog‘iga javob bo‘layapti,   predmet holatini  bildirayapti,
bo‘lishsiz shaklda qo‘llaniladi – gullamadi, bu fe’l.
O‘quvchilarni   so‘z   turkumlari   mustaqil   va   yordamchi   so‘z
turkumlariga   bo‘linishi   bilan   maxsuslashtirishni   ko‘zda   tutmaydi,
ammo   o‘qituvchi   bolalarni   so‘z   turkumlarining   belgilari   bilan   amaliy
tanishtiradi. Masalan, o‘quvchilar ot, sifat, son, olmosh, fe’l gap bo‘lagi
vazifasida kelishini, bog‘lovchi gap bo‘lagi bo‘lmasligini biladilar.
So‘z   turkumlarini   o‘rganishdagi   asosiy   vazifa   o‘quvchilarning
og‘zaki va yozma nutqini o‘stirish, lug‘atini yangi ot, sifat, son, fe’llar
bilan   boyitish,   o‘quvchilar   shu   vaqtgacha   foydalanib   kelayotgan
so‘zlarning   ma’nosini   aniq   tushunishga   erishish,   bog‘lanishli   nutqda   u
yoki bu so‘zdan o‘rinli foydalanish malakasini o‘stirish hisoblanadi. Bu
vazifalarni  muvaffaqiyatli  hal qilish  uchun so‘z turkumlarini o‘rganish
jarayonida sinonim, antonimlar (atamalar berilmaydi) ustida muntazam
ish   olib   boriladi,   o‘quvchilar   ko‘p   ma’noli   so‘zlar,   ularning   o‘z   va
ko‘chma   ma’noda   ishlatilishi   bilan   tanishtiriladi.   Bunda   ta’limni
o‘quvchilarning   shaxsiy   tajribalari,   bevosita   ko‘rganlari,   radiodan
eshitganlari, kitobdan bilib olganlari bilan bog‘lash muhim ahamiyatga
ega.
O‘quvchilarda   kuzatish,   muhim   narsalarni   sezish   ko‘nikmalarini
shakllanitrish, atrof-muhit haqidagi bilimlarni boyitish bilan bir vaqtda
ularning nutqini o‘stirish vazifasini ham amalga oshiriladi.
Ot   so‘z   turkumini   o‘qitish   metodikasi
So‘z   turkumi   sifatida   ot   muayyan   leksik   ma’nolari   va   grammatik
belgilari   bilan   ajralib   turadi.   Barcha   otlarning   umumiy   leksik   ma’nosi
23 shaxs   va   narsani   ifodalash   hisoblanadi.   Ot   jonli   mavjudotlar   (kishi,
qush,   hayvon,   asalari),   yer   va   osmonga   oid   narsalar   (quyosh,   yulduz,
daryo,   tog‘),  o‘simliklar   (paxta,   beda,   gul),   voqealar   (yig‘in,   majlis),
tabiat   hodisalari   (shamol,   bo‘ron,   yomg‘ir,   momaqaldiroq),   belgi-
xususiyat   (ahillik,   kuchlilik,   samimiyat),   harakat-holat   (uyqu,   sevinch,
kurash), o‘rin va vaqt (yoz, bahor, joy) nomlarini bildiradi.
Otlarning grammatik belgilari: otlar birlik va ko‘plikda qo‘llanadi,
egalik qo‘shimchalari bilan o‘zgaradi, kelishiklar bilan turlanadi, gapda
ko‘proq   ega,   to‘ldiruvchi,   aniqlovchi,   shuningdek,   hol   va   kesim
vazifasida keladi. Ot nutqda sifat, son, olmosh, fe’l bilan birika oladi.
Otning ma’nolari  va grammatik  belgilari  xiyla  murakkab, shuning
uchun ham ot haqidagi bilim o‘quvchilarda amaliy vazifalarni bajarish
jarayonida asta shakllantira boriladi.
Otni   o‘rganishga   tayyorlov   bosqichi   savod   o‘rgatish   davriga
to‘g‘ri   keladi.   Bu   bosqichda   o‘quvchilar   shaxs-narsalarni   va   ularning
nomi   bo‘lgan   so‘zlarni   farqlashga   o‘rganadilar,   so‘zning   leksik
ma’nosiga   e’tibor   ko‘proq   qaratiladi,   ma’nolarini   hisobga   olgan   holda
so‘zlar (qushlar, meva va sabzavotlar, kiyimlar va hokazolarni bildirgan
otlar)ni guruhlash ko‘nikmasi shakllantiriladi. So‘zlarni leksik ma’nosi
asosida   guruhlash   mashqlari   otlarni   taqqoslash,   o‘xshash   tomonlarini
aniqlash,   abstraktlashtirish   ko‘nikmasini   o‘stiradi.   Shunga   qaramay,
grammatik  tushunchani   shakllantirish  uchun  o‘quvchilar  so‘zning   aniq
ma’nosini   yetarli   bilmaydilar,   so‘zning   leksik   ma’nosini   bilish   bilan
birgalikda uning grammatik belgilarini ham o‘zlashtirish zarur.
Keyingi bosqichda otning leksik ma’nolari  va grammatik belgilari
ustida   maxsus   ishlanadi   (kim?   yoki   nima?   So‘rog‘iga   javob   bo‘lishi,
24 shaxs,   narsani   bildirishi   tushuntiriladi).   O‘quvchilar   kim?   so‘rog‘iga
javob   bo‘lgan   so‘zlarni   nima?   So‘rog‘iga   javob   bo‘lgan   otlardan
farqlashga o‘rganadilar. Bu bosqichda   ular so‘zlarni so‘roq berish bilan
farqlashni   o‘rganadilar,   o‘quvchilarda   mavhum   grammatik   tafakkur
o‘sa   boradi,   ularda   atoqli   otlarni   bosh   harf   bilan   yozish   ko‘nikmasi
shakllana boradi.
“Ot”   tushunchasini   shakllantirish   uchun   shu   so‘z   turkumiga
kiradigan otlarni asosiy   leksik   guruhlarga   ajratish,   barcha   otlarga   xos
bo‘lgan   belgilarni,   ularning   nutqimizdagi   o‘rnini   ko‘rsatish   muhim
ahamiyatga   ega.   Shu   maqsadda   mavzuni   o‘rganishga   bag‘ishlangan
birinchi   darslardayoq   shaxs   va   narsani   bildiradigan   so‘zlar   bir   tizimga
solinadi,   kishilarni,   buyum,   o‘simliklar   va   hayvonlarni,   tabiat
hodisalarini,   voqealarni   bildiradigan   so‘zlar   guruhlarga   ajratiladi.   Shu
so‘zlarning   hammasi   uchun   umumiy   bo‘lgan   belgilar   aniqlanadi:   bu
so‘zlar   shaxs,   narsalarni   bildirib   kim?   yoki   nima?   So‘rog‘iga   javob
bo‘ladi.
Dasturga   ko‘ra,   boshlang‘ich   sinf   o‘quvchilarini   sifat   va   boshqa
so‘z turkumlaridan yasalgan   mavhum ma’nodagi (yaxshilik, go‘zallik,
ishonch,   sevinch,   o‘kinch,   qo‘rqinch,   tayanch   kabi)   otlar   bilan
tanishtirish   talab   etilmaydi.   Ammo   matnda   uchrasa   va   o‘quvchilar
qiziqib   so‘rasalar,   otning   bolalar   o‘rgangan   belgilari   asosida   (nima?
So‘rog‘iga   javob   bo‘lishi,   shaxs   yoki   narsa   nomini   bildirishi)
tushuntiriladi. Otlarning nutqda katta ahamiyatga ega ekanini ko‘rsatish
uchun o‘qituvchi o‘qish kitobidan matn tanlab, o‘quvchilarga matndagi
otlarni   topishni,   so‘ngra   matnni   shu   so‘zlarsiz   o‘qishni   topshiradi.
O‘quvchilar   matndagi   otlarni   tushirib   qoldirib   o‘qiganda,   matn
25 mazmunini   tushunib   bo‘lmasligini   anglaydilar.   Xulosa   chiqariladi:   ot
atrofimizni   o‘rab  olgan   shaxs  va narsalarning  nomi,   bu so‘zlarsiz   bir-
birimizga o‘z fikrimizni tushuntira olmaymiz .
26 II Bob. Otni   o‘rganishda   izchillik
2.1 Otlarda   son   bilan   tanishtirish.
“Otlarda son”, ya’ni otlarning birlik va ko‘plikda qo‘llanishi ustida
ishlash   jarayonida  o‘quvchilarda:   1)   birlik   va   ko‘plikda   qo‘llangan
otlarning   ma’nosi   va   qo‘shimcha   orqali   farqlash,   2)   birlikdagi   otdan
ko‘plik   shaklidagi   va,   aksincha,   ko‘plikdagi   otdan   birlik   sondagi   ot
hosil   qilish,   3)   gapda   so‘zlarning   bog‘lanishini   hisobga   olgan   holda,
otlardan nutqda to‘g‘ri foydalana olish ko‘nikmalari  shakllantiriladi.
Otlarning   birlik   va   ko‘plikda   qo‘llanishi   taqqoslash   usulidan
foydalanib   tushuntiriladi.   Buning   uchun   bir   predmetni   va   shunday   bir
necha predmetni bildirgan otlar taqqoslanadi: daftar – daftarlar, qalam –
qalamlar,  nok – noklar kabi.   Suhbat   asosida   daftar   so’zi   nechta   (bitta)
predmetni   va   daftarlar   so‘zi   nechta   (ikki   va   undan   ortiq)   predmetni
bildirishi   aniqlanadi.   Boshqa   so‘zlar   bilan   ham   shunday   ishlanadi.
Oddiygina xulosa chiqariladi va fikrlar umumlashtiriladi: agar otlar bir
predmetni   bildirsa,   birlikda   qo‘llanadi,   agar   ikki   va   undan   ortiq   shaxs
yoki   narsani   bildirsa,   ko‘plikda   qo‘llanadi.   Ko‘plikdagi   otni   yasash
uchun   birlikdagi   otga   –lar   qo‘shimchasi   qo‘shiladi.   Birlikdagi   otlar
kim?   yoki   nima?   So‘rog‘iga,   ko‘plikdagi   otlar   esa   kimlar?   yoki
nimalar?  So‘rog‘iga javob bo‘ladi.
O‘quvchilariga   faqat   birlikda   qo‘llanadigan   otlar,   birlik   shaklida
qo‘llangan   armiya,   qo‘shin,   xalq   kabi   otlar   ko‘plik   ma’nosini
bildirishi,   bunday   otlarga   ko‘plik   qo‘shimchasi   qo‘shilganda
anglatadigan   ma’nosi   maxsus   tushuntirilmaydi.   Agar   o‘quvchilar   bu
haqda   savol   bersalar,   soddagina   shaklda   tushuntirish   mumkin.
Otlarning   birlik   va   ko‘plikda   qo‘llanishini   kuzatish   aslida   so‘z   shakli
27 ustida   ishlashning   boshlang‘ich   bosqichi   hisoblanadi.   Bunda
o‘quvchilar otlarni   ko‘plik qo‘shimchasi   bilan   o‘zgartirish,   ya’ni   otga
shakl   yasovchi   qo‘shimcha   qo‘shish   bilan   so‘zning   leksik   ma’nosi
o‘zgarmasligiga   ishonch   hosil   qiladilar.
Bu  mavzu  o‘quvchilar  uchun  murakkab  hisoblanadi,  chunki  bu 
mavzu o‘rganilgunga qadar, o‘quvchilar “shaxs” tushunchasi bilan hali 
tanishtirilmagan, kishilik olmoshlarini hali o‘rganmagan   bo‘ladilar. 
O‘quvchilarga egalik qo‘shimchasi shaxs, narsa birlik va ko‘plikdagi 
uch shaxsdan biriga taalluqli ekanini bildirishini tushuntirish qiyin. 
Shularni hisobga olib, o‘quvchilarni otlarda egalik qo‘shimchalari bilan 
tanishtirishda o‘qituvchi ishni sarlavhadagi “egalik” so’zining leksik 
ma’nosini tushuntirishdan boshlashi maqsadga muvofiq: “egalik” ega 
bo‘lish, qarashlilik, tegishlilik, oidlik ma’nolarini bildiradi, demak, 
egalik qo‘shimchasi deganda biror narsaga ega bo‘lishni, shu narsa 
tegishli, shu narsaning egasi ekanini bildiradigan qo‘shimchalar 
tushuniladi. Otlar egalik qo‘shimchalari bilan qo‘llanadi. Otga 
qo‘shilgan egalik qo‘shimchasi shu ot ifodalagan shaxs, narsaning 
kimgadir qarashli ekanini, shu narsaning egasi ekanini bildiradi. 
Misollarni kuzataylik: Kecha o‘qigan  kitobim  juda qiziqarli ekan. 
Sening kitobing ham qiziqarlimi? Ra’noning kitobi ham     qiziqarli edi.
Kitobim, kitobing, kitobi so‘zlari so‘z tarkibiga ko‘ra tahlil qilinadi
va   o‘quvchilar   kitob   –   o‘zak,   -im,   -ing,   -i   qo‘shimcha   ekanini
aniqlaydilar.   O‘qituvchi   kitob   va   kitobim   so‘zlarini   taqqoslashni   –im
qo‘shimchasining   ma’nosi   haqida   o‘ylab   ko‘rishni   topshiradi,
muammoli   vaziyat   yaratadi;   o‘quvchilar   qo‘shimchaning   ma’nosi
haqida   fikr   yuritadilar,   ammo   kitobim   so‘zining   ma’nosiga   (mening
kitobim  – kitob  meniki)  tushunsalar  ham, fikrlarini   shakllantirib  aytib
berolmaydilar. O‘qituvchi qisqa tushuntiradi:
–   Tilda   uchta   shaxs   mavjud:
I   shaxs   –  so‘zlovchi
II shaxs   –   tinglovchi
28 III shaxs   –   o‘zga
Hozir   men   sizga   so‘zlayapman,   tushuntiryapman,   demak,   men   –
so‘zlovchi,   hozir   siz   meni   tinglayapsiz,   demak,   siz   (sen)   tinglovchi,
hozir   tinglashga   qatnashmayotganlar   ham   bor,   u   (ular)   –   o‘zga
hisoblanadi.   Siz   otlar   birlik   va   ko‘plik   sonda   qo‘llanishini   bilasiz.
Ma’lumki,   biror   narsa   bir   shaxsga   yoki   ikki   va   undan   ortiq   shaxsga
tegishli   bo‘lishi   mumkin.   Mana   shu   ma’nolarni,   ya’ni   biror   shaxs   va
narsaning   birlik   yoki   ko‘plikdagi   uch   shaxsdan   biriga   qarashli   ekanini
otga   qo‘shilgan   egalik   qo‘shimchalari   bildiradi.   Masalan,   kitobim
so‘ziga   qo‘shilgan   -im   qo‘shimchasi   kitobning   I   shaxsga   taalluqli
ekanini,   ya’ni   kitobniig   egasi   I   shaxs   ekanini   bildiradi   (-ing,   -i
qo‘shimchalari   ham   shunday   tushuntiriladi).  Kitobimiz  so‘zidagi  -imiz
qo‘shimchasi   kitob   so‘zlovchi   shaxsga,   shu   bilan   birga,   ko‘p   shaxsga
(ko‘p  so‘zlovchiga)   tegishli  ekanini   bildiradi  (-ingiz,  -i  qo‘shimchalari
ham   shunday   tushuntiriladi).   Qisqa   xulosa   chiqariladi:   otlarga   qo‘-
shilgan   mana   shunday   qo‘shimchalar   egalik   qo‘shimchalari   deyiladi.
Egalik qo‘shimchalari tegishlilik, egalik ma’nosini bildiradi.
Egalik   qo‘shimchalari   otlarga   ikki   variantda   qo‘shiladi.   Akam   va
kitobim,   akang   va   kitobing,   akasi   va   kitobi   kabi   oxiri   unli   hamda
undosh   tovush   bilan   tugagan   otlar   so‘z   tarkibiga   ko‘ra   tahlil   qilinadi,
qo‘shimchalar   taqqoslanadi,   suhbat   asosida   xulosa   chiqariladi:   oxiri
unli tovush bilan tugagan otlarga -m, -ng, - si,   -miz,   -ngiz,   -si   egalik
qo‘shimchalari,   oxiri   undosh   tovushlar   bilan   tugagan   otlarga   -im,   -
ing, -i, -imiz, -ingiz, -i egalik qo‘shimchalari qo‘shiladi. Shundan so‘ng
o‘quvchilar   “Ona  tili”   darsligidagi   qoidani  o‘rganadilar,   jadvalni   tahlil
qiladilar.
29 2.2 Otlarda   egalik   qo’shimchalari
O‘quvchilarga   egalik   qo‘shimchalari   haqidagi   ko‘nikmani
shakllantirish uchun matndan egalik qo‘shimchasi bilan qo‘llangan otni
topish,   uni   tarkibiga   ko‘ra   tahlil   qilib,   egalik   qo‘shimchasining   shaxs-
sonini   aniqlash,   matnda   berilgan   otga   tushirib   qoldirilgan   egalik   qo
shimchasini   qo‘shish,   narsa   qaysi   shaxs   yoki   shaxslarga   qarashli
ekanini aytish kabi mashqlardan foydalaniladi.
Egalik   qo‘shimchasi   ustida   ishlash   bu   bilan   tugamaydi.   Otlarning
kelishiklar   bilan   turlanishini   o‘rganish   jarayonida   egalik   qo‘shimchasi
bilan   qo‘llangan   ot   qaratqich   kelishigida   kelgan   boshqa   ot   bilan
(kitobning   muqovasi,   Rahimning   kitobi),   kishilik   olmoshlarining
kelishiklar   bilan   turlanishini   o‘rganish   jarayonida   esa   egalik
qo‘shimchasi   bilan   kelgan   ot   qaratqich   kelishigidagi   kishilik   olmoshi
bilan bog‘lanib, so‘z birikmasi hosil qilishi haqida bilim beriladi.
Kelishiklar   sintaktik   kategoriya   hisoblanadi.   Kelishik   otlarning
gapda   boshqa   so‘zlar   bilan   munosabatini   ifodalaydi.   Demak,
kelishiklarni   o‘rgatishda   o‘quvchilarning   gapda   so‘zlarning
bog‘lanishini   bilishlari   nazarda   tutiladi.   Kelishiklar   ustida   ishlashni
o‘quvchilar gapda ma’no va grammatik tomondan bog‘langan so‘zlarni
(so‘z   birikmalarini)   ajratishga   o‘rganganlaridan   so‘ng   boshlanadi.
Kelishiklar   ustida   ishlash   gapda   so‘zlarning   bog‘lanishi   ustida   ishlash
hamdir.   Kelishiklarni   bilish   uchun   o‘quvchi   ot   gapda   qaysi   so‘z   bilan
bog‘langanini   aniq   bilishi   kerak.   Ot   gapda   boshqa   so‘zlar   bilan
bog‘langanda   qo‘shimchalar   bilan   o‘zgarishi   ancha   oldindan   kuzatib
boriladi.   Aslida   o’quvchilar   so’z   shakllarining   o’zgarishi   bilan   amaliy
tanishadilar.   O‘quvchilar   keyingi   sinfda   shakl   yasovchi   qo‘shimchalar
30 bilan   tanishadilar,   bu   qo‘shimchalar   gapda   so‘zlarni   bog‘lash   uchun
xizmat qilishini tushunadilar.
Ot   ustida   ishlashning   asosiy   vazifasi   fikr   bayon   qilishda   otning
kelishik   shakllaridan   ongli   foydalanish   va   kelishik   qo‘shimchalarini
to‘g‘ri yozishga o‘rgatish hisoblanadi.
Ot   quyidagi   izchillikda   o‘rganiladi:
9) otlarning   kelishiklar   bilan   turlanishi   haqida   tushuncha
berish;
10) ko‘plikdagi   otlarning   turlanishini   o‘rgatish;
11) har bir kelishikning xususiyatlarini alohida o‘rganish va
u   bilan   bog‘liq   holda   kelishik   qo‘shimchalarining   yozilishi   haqida
ko‘nikma hosil qilish.
Otlarning   kelishik   qo‘shimchalari   bilan   o‘zgarishi   –   turlanish
haqida   tushuncha   berish   bilan   o‘quvchilarga   kelishik   qo‘shimchalari
gapda   so‘zlarni   bog‘lash   uchun   xizmat   qilishi,   o‘zbek   tilidagi   olti
kelishik, ularning nomi, so‘roqlari, qo‘shimchalari va joylashish tartibi
tushuntiriladi.
O‘quvchilar   turlanish   bilan,   kelishiklarning   mohiyatidan   kelib
chiqib gapni tahlil qilish jarayonida tanishtiriladi, gapning asosi (ega va
kesim) va so‘z birikmalari ajratiladi.  Ular gapda bir otning boshqa har
xil   so‘zlar   bilan   shakl   yasovchi   qo‘shimalar   (ning,   -ni,   -ga,   -da,   -dan)
yordamida   bog‘lanishini   kuzatadilar,   bu   qo‘shimchalar   kelishik
qo‘shimchalari   ekanini,   otlarning   kelishik   qo‘shimchalari   bilan
o‘zgarishi  turlanish  deyilishini bilib oladilar. Bolalarga kelishiklarning
joylashish tartibi, so‘roqlari va bosh kelishikdan boshqa kelishiklarning
aniq   qo‘shimchalari   mavjudligi   darslikda   berilgan   jadval   yordamida
31 tushuntiriladi.   Bosh   kelishikdagi   ot   gapda   ega   vazifasida,   boshqa
kelishikdagi   otlar   esa   ikkinchi   darajali   bo‘lak   vazifasida   kelishi   bilan
ham  tanishtiriladi.
O‘quvchilar   o‘zlashtirgan   grammatik   bilimlarini   imloni
o‘zlashtirishda   foydalana   olishlari   uchun   ishni   bajarishda   izchillikka
katta ahamiyat beriladi. Bajarilgan ish yozib boriladi: o‘quvchilar avval
gapda   ot   bog‘langan   so‘zdan   shu   otga   savol   beradilar   va   savolni   qavs
ichiga yozadilar; keyin so‘roqqa qarab kelishikni aniqlaydilar. Masalan,
o‘qidi   (nimani?)   –   kitobni,   tushum   kelishigi).   Ular   buni   yaxshi
o‘zlashtirganlaridan so‘ng, mashq tez bajariladi, yozish talab  etilmaydi.
Ko‘plikdagi   otlarning   turlanishini   o‘rganishda   nutqda   ko‘plikdagi
otlardan   to‘g‘ri   foydalanish   ko‘nikmasini   takomillashtirish   maqsadi
ko‘zda   tutiladi.   O‘quvchilar   suhbat   yordamida   bosh   kelishikdagi
otning   so‘rog‘ini   va   bitta   shaxs, narsani bildirishni aytadilar, (nima? –
kitob,   kim?   –   o‘quvchi);   o‘qituvchi   agar   shu   ot   ikki   va   undan   ortiq,
shaxs   yoki   narsani   bildirsa,   qanday   so‘roqqa   javob   bo‘lishini,   qaysi
kelishikni bildirishini so‘raydi, ular qinalmay javob beradilar (nimalar?
– kitoblar, kimlar? – o‘quvchilar). Xulosa chiqariladi: ko‘plikdagi otlar
bosh   kelishikda   nimalar?   yoki   kimlar?   So‘rog‘iga   javob   bo‘ladi.
O‘quvchilar otlarning kelishiklar bilan turlanishi jadvalidan foydalanib,
shu otlarni ko‘plikda turlaydilar va ko‘plik qo‘shimchasi doim kelishik
qo‘shimchasidan oldin qo‘shilishini, so‘roqlarini bilib oladilar.
Har   bir   kelishikni   alohida   o‘rganishnipg   vazifasi   kelishikni
o’rganish   bilan   bog‘liq   holda   kelishik   qo‘shimchalarining   yozilishi
haqidagi   malakani   shakllantirish   va   o‘quvchilarning   kelishiklar   bilan
turlangan otlardan ongli foydalanishlariga erishish hisoblanadi.
32 Kelishiklarni   bilib   olish   maqsadida   so‘roqlardan   foydalaniladi.
Buning   uchun   o‘quvchilar,   birinchidan,   so‘roqni   otning   yakka   o‘ziga
emas,   balki   gapda   ot   ma’no   tomondan   bog‘langan   so‘zdan   shu   otga
berishni   o‘rganishlari,   ikkinchidan,   kelishiklarning   so‘roqlarini   yaxshi
bilishlari   zarur.   Kelishiklarni   o‘zlashtirishda   gapning   asosini
aniqlagach,   gapda   o‘zaro   bog‘langan   so‘zlarni   (so‘z   birikmalarini)
belgilash, ot bog‘langan so‘zni topish, so‘roq berib, qaysi kelishik bilan
turlanganini,   birlik   yoki   ko‘plikda   qo‘llanganini   aniqlash   izchilligida
ishni uyushtirish  maqsadga muvofiq (Masalan, Alisher Nodirni kinoga
taklif   qildi.   Gap   Alisher   haqida   aytilgan.   (Kim?)   Alisher   –   ega   (bosh
kelishikda,   birlik);   Alisher   (nima   qildi?)   –   taklif   qildi   –   kesim;   taklif
qildi   (kimni?)   –   Nodirni   (ot,   tushum   kelishigida,   birlik);   taklif   qildi
(nimaga? yoki qaerga?) – kinoga (ot, jo‘nalish kelishigida, birlik).
Kelishiklarning xususiyatlarini o‘rganishga qulaylik yaratish uchun
har   bir   kelishikni   quyidagi   umumiy   reja   asosida   o‘rganish   maqsadga
muvofiq:
1. Kelishikning   grammatik   ma’nosi.
2. So‘roqlari.
3. Qo‘shimchasi.
4. Gapdagi   vazifasi.
Kelishiklarni   shu   tarzda   o‘rganish   ularni   o‘zaro   taqqoslashni
yengillashtiradi va ongli o‘zlashtirishni ta’minlaydi.
Bir   kelishik   o‘zining   muhim   belgilari   (ma’nosi,   so‘rog‘i,
qo‘shimchasi, sintaktik vazifasi) bilan boshqa kelshiklardan farqlanadi.
Muayyan   bir   kelishikdagi   otdan   ongli   foydalanish   va   kelishik
qo‘shimchalarini   to‘g‘ri   yozish   uchun   o‘quvchilar   kelishiklarning
33 muhim belgilarini puxta o‘zlashtirishi talab etiladi, shuning uchun ham
kelishiklarning   muhim   belgilarini   o‘zlashtirib,   bir   kelishikni
ikkinchisidan   farqlash   ko‘nikmasini   shakllantirishga   katta   o‘rin
beriladi.
Bosh   kelishikning   xususnyatlarini   o‘rganish   bilan   otning   kelishik
qo‘shimchasi   yo‘q   holati   bosh   kelishik   ekani,   bosh   kelishikdagi   ot
boshqa   so‘zni   o‘ziga   tobe   qilishi,   kim?,   kimlar?,   nima?,   nimalar?
So‘roqlariga   javob   bo‘lishi,   gapda   ega   vazifasida   kelishi   haqida
o‘quvchilarda   ko‘nikma   hosil   qilinadi;   lug‘atlarda   otlar   bosh   kelishik
shaklida   berilishi   va   bosh   shakl   hisoblanishi,   ba’zan   egalik
qo‘shimchasi olib qo‘llanishi bilan tanishtiriladi.
O‘quvchilar   qaratqich   va   tushum   kelishigini   farqlashda
qiynaladilar,   bir   qo‘shimcha   o‘rniga   ikkinchisini   ishlatadilar.   Bu
kelishiklarning   xususiyatlarini   o‘rganishda   bunday   qiyinchilikning
oldini   olish   va   o‘quvchilarda   kelishiklardan   to‘g‘ri   foydalanish
ko‘nikmasini hosil qilish maqsadi ko‘zda tutiladi. Bu maqsadga erishish
uchun   bu   ikki   kelishikning   ma’nosi,   so‘roqlari,   qo‘shimchasi   va
gapdagi vazifasi taqqoslanadi va suhbat asosida xulosa chiqariladi.
Qaratqich   kelishigida   turlangan   ot:   1)   qarashlilik   ma’nosini
bildirib,   gapda   boshqa   otga   bog‘lanadi,   u   bog‘langan   ot   egalik
qo‘shimchasi   bilan   qo‘llanadi   (o‘quvchining   daftari,   gulning   bargi
kabi); 2) kim(lar)ning?, nima(lar)ning?, ba’zan qayerning? so‘roqlariga
javob bo’ladi; 3) -ning qo‘shimchasi bilan qo‘llanadi; 4) gapda ikkinchi
darajali bo‘lak vazifasida keladi.
Tushum  kelishigida  turlangan  ot:  1)  harakatni  o‘ziga  olgan  shaxs,
narsa   ma’nosini   bildiradi,   gapda   doim   fe’lga   bog‘lanadi   (vazifani
34 bajardim,   kitobni   o‘qidi   kabi);   2)   kim(lar)ni?,   nima(lar)ni?   ba’zan
qayerni?   So‘roqlariga   javob   bo‘ladi;   3)   -ni   qo‘shimchasi   bilan
qo‘llanadi; 4) gapda ikkinchi darajali bo‘lak vazifasini bajaradi.
O‘quvchilarning   bu   ikki   kelishik   qo‘shimchasidan   nutqda   to‘g‘ri
foydalanish  va ularni  to‘g‘ri  yozish haqidagi bilimini  takomillashtirish
uchun   gapda   otning   qaysi   so‘z   bilan   bog‘langanini   aniqlash,   so‘roqlar
o‘rniga   gapning   mazmuniga   mos   so‘zni   kelishik   bilan   turlab   qo‘yish,
tushirib   qoldirilgan   kelishik   qo‘shimchalaridan   mosini   qo‘yib
ko‘chirish,   tanlab   ko‘chirish   mashqlaridan,   saylanma   va   eslatish
diktantlaridan ko‘proq foydalaniladi.
O‘quvchilarni   qaratqich   va   tushum   kelishigida   otning   belgisiz
qo‘llanishi bilan tanishtirish tavsiya etilmaydi.
O‘quvchilar   jo‘nalish   kelishigining   xususiyatlari   bilan
tanishtirilgach,   jo‘nalish   kelishigi   qo‘shimchasining   yozilishi
tushuntiriladi: a) oxiri jarangsiz undosh tovush bilan tugagan so‘zlarga
jo‘nalish   kelishigi   qo‘shimchasi   -ga   qo‘shilganda   talaffuzda   -ka
eshitilishi,   ammo   aslicha   yozilishi   sinfga,   ishga,   Shavkatga   kabi
so‘zlarni   tovush-harf   tomonidan   tahlil   qilish   bilan   tushuntiriladi;
b) o‘quvchilar “Mehnat yetkazar har tilakka” kabi gapni o‘qib, tilak
so‘zining   o‘zgarishini   kuzatadilar;   gapdagi   tilakka   bog‘langan   so‘zni
topadilar   va   shu   so‘zdan   otga   so‘roq   beradilar   (etkazar   (nimaga?)
tilakka);   bu   jo‘nalish   kelishigining   so‘rog‘i   ekanini   aytadilar;   tilakka
so‘zi   so‘z   tarkibiga   ko‘ra   tahlil   qilinadi   va   tilak   –   o‘zak,   -ka
qo‘shimcha   ekani   aniqlanadi;   so‘ng   uni   tovush-harf   jihatidan   tahlil
qilinib,   o‘zakning   oxiri   -k   undoshi   bilan   tugagani,   qo‘shimcha   ham   k
undoshi   bilan   boshlanishi   aniqlanadi.   Suhbat   usuli   bilan   xulosa
35 chiqariladi:   jo‘nalish   kelishigi   qo‘shimchasi   oxiri   k   undoshi   bilan
tugagan   otlarga   -ka   shaklida   qo‘shiladi.   “Baliq   qarmoqqa   ilindi”
gapidagi   qarmoqqa   so‘zi   ustida   ham   yuqoridagi   kabi   ishlanadi.
Xulosani   o‘qituvchi   rahbarligida   o‘quvchilarning   o‘zlari   chiqaradilar:
oxiri q undoshi bilan tugagan otlarga jo‘nalish kelishigi qo‘shimchasi
-qa   shaklida   qo‘shiladi.
O’quvchilar   o‘rin-payt   kelishigining   xususiyatlari   bilan
tanishtirilgach, kelishik qo‘shimchasi -da ning -ta bo‘lib eshitilsa ham -
da   shaklida   yozilishi   tushuntiriladi.   Ba’zi   o‘quvchilar   o‘rin-payt
kelishigi o‘rniga jo‘nalish kelishigi qo‘shimchasini ishlatib, xatoga yo‘l
qo‘yadilar.   Bunday   xatoning   oldini   olish   uchun   o‘quvchilar   bilan
fe’ldan   jo‘nalish   va   o‘rin-payt   kelishigida   qo‘llangan   otga  so‘roq berib,
so‘z   birikmasini   topishni   ko‘proq   mashq   qilish   va   kelishiklarning
so‘rog‘i   va   ma’nosiga   qarab   farqlashga   o‘rgatiladi.   Masalan,   bordi
(qayerga?) – maktabga, bo‘ldi (qayerda?) – maktabda; oldim  (kimga?)
– ukamga, ko‘rdim (kimda?) – ukamda.
O‘quvchilar   chiqish   kelishigining   xususiyatlari   bilan   ham   reja
asosida   tanishtirilib,   ularga   kelishik   qo‘shimchasining   yozilishi
tushuntiriladi.
Kelishiklar   haqidagi   malakani   shakllantirish   ustida   ishlashning
samaraliligini   ta’minlaydigan   shartlar,   birinchidan,   maqsadga   muvofiq
mashq,   tanlash,   mashq   materialini   asta   murakkablashtirib   borish   bilan
o‘quvchilarning mustaqilligini oshirish, ikkinchidan, imloni grammatik
bilimni   takomillashtirib   borish   va   o‘quvchilarning   nutqini   o‘stirish
bilan bog‘lab o‘rgatishdir.
Shunday qilib, boshlang‘ich sinflarda ot yaxlit holda o‘rganiladi va
36 uni   o‘rganish   o‘quvchilar   shu   so‘z   turkumining   belgilarini,   vazifasini
o‘zlashtirishiga,   shuningdek,   ularda   kelishik   qo‘shimchalarini   to‘g‘ri
yozish ko‘nikmasini shakllantirishga   qaratiladi.
OT   SO‘Z   TURKUMINI   O‘RGANISH   DARSLARI
O‘qituvchi   dastlab   talabalarga   ot   so‘z   turkumini   o‘rganishdagi
izchillik   haqida   ma’lumot   beradi.   I   sinfda   shaxs   va   narsani   bildirgan
so‘zlar   mavzusi   bilan   o‘quvchlarni   tanishtiradi.   Shaxs   va   narsani
bildirgan   so‘zlar   kim?   yoki   nima?   so‘rog‘iga   javob   bo‘lishi   so‘roqlar
yordamida   aniqlanadi.O‘qituvchilar   nutqini   shaxs   va   narsani   bildirgan
so‘zlar bilan boyitish aytib o‘tiladi. Darsning turi yangi bilim beruvchi
tipida   bo‘ladi.   Darsning   jihozi   gullar,   daraxtlar,   turli   kasb   egalari
tasvirlangan   rasmlar   bo‘lishi   mumkinligi   haqida   talabalarga   tushuncha
beriladi.Dars   davomida   saylanma   diktant   o‘tkazish   mumkin.   Bundan
o‘quvchilarga   so‘zlar   ichidan   o‘quv   qurollari   nomi   yozish,   boshqa
so‘zlarni tashlab ketish tushuntiriladi. Uy, kitob, olma, daftar, chizg‘ich,
qalam,   darslik   bilan   ishlash   orqali   o‘quvchilar   tushunchasi
mustahkamlanadi.
37 Xulosa
U'zbekiston   Respublikasining   ‘‘Ta'lim   to'g'risida»gi   hamda
‘‘Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   to‘g‘risida’’gi   Qonunlarida
shuningdek,   Prezidentimizning  ‘‘Ta'lim – tarbiya va kadrlar   tayyorlash
tizimini   tubdan   isloh   qilish,   barkamol   avlodni   voyaga   yetkazish
to‘g‘risida’’   gi   bir   qator   farmonlarida   ta’lim   tizimida     o‘quvchilarni
erkin fikrlay olishga  o‘rgatish vazifalari qo‘yiladi.
Bir   qator   farmonlar,   shuningdek     ‘‘Kadrlar   tayyorlash   Milliy
dasturi’’   talablarini   bajarish   maqsadida,   zamon   talablariga   javob
beradigan   kadrlar   tayyorlash   uchun   avvaldan   bor   ta’lim   mazmuni   va
ta’lim   berish   usulini   o‘zgartirish, yangiliklar kiritish davr taqozosidir. 5
О‘quvchilar   bilimining   mavjud   holatini   kuzatish   va   qiyoslash
shunday   xulosaga   olib   keldiki,   ona   tilini   o‘qitishning   mazmunan   va
mohiyatan     o‘zgartirish,   boshlang‘ich   sinfda   o‘quvchiga   nimani
o‘qitish? Va qanday o‘qitish lozim? Degan har bir savolarga   tajribali va
izlanuvchan   o ‘qituvchilar   javob   topib   borsalargina   dars   samaradorligi
ta’minlangan   hamda ko‘zlangan maqsadga erishilgan bo‘lardi.
Ona   tilidan   ta’lim   berishda   o‘qituvchi   va   o‘quvchilar   orasidagi
munosabatlar   to‘g‘ri   yo‘lga   qo‘yilsa,   ya’ni   o‘quvchi   ta’lim
jarayonining   faol   ishlovchisiga   aylantirilsa,   o‘qituvchi   esa   bu
jarayonning   boshqaruvchisiga   aylantirib   borilsa   ona   tili   ta’lmining
samaradorligini ta'minlangan bo‘lardi.
Ona   tili   ta’limi   umumiy   ta'limning   ajralmas   bir   tarkibiy   qismi
sifatida   o‘quvchilarda   ijodiylik,   mustaqil   fikrlash,   fikr   maxsulini   nutq
5
 2.O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining “Umumiy ta`limini tashkil etish to`g`risida”gi 203-qarori, 
“Ma‘rifat” ro‘znomasi, 1998, 13 may
38 sharoitiga   mos   ravishda   og‘zaki   va   yozma   shakllarda   to‘g‘ri   ravon
ifodalash kunikma va   malakalarini shakllantirish xamda rivojlantirishni
o‘z   oldiga   maqsad   qilib     qo‘yadi.   Ana   shu  talab   va  ehtiyojlar   bajarish
uchun   ona   tili   ta’limini   yangi   pedagogik   texnologiya   asosida   tashkil
etilsa,   ya’ni   ona   tili   ta’limi   maqsadiga   muvofiq   keladigan   mazmun   va
usuli   ishlab   chiqilsa   va   amaliyotga   tadbiq   etilsa   ta'lim   sifati   oshishiga
ijobiy ta'sir ko‘rsatishi ayni haqiqatdir.
So‘z   turkumlarini   o‘rganishdagi   asosiy   vazifa   o‘quvchilarning
og‘zaki va yozma nutqini o‘stirish, lug‘atini yangi ot, sifat, son, fe’llar
bilan   boyitish,   o‘quvchilar  shu	  vaqtgacha	  foydalanib	  kelayotgan
so‘zlarning	
  ma’nosini	  aniq   tushunishiga  erishish,  bog‘lanishli  nutqda
u  yoki  bu  so‘zdan   o‘rinli  foydalanish   malakasini   o‘stirish   hisoblanadi.
Bu   vazifalarni   muvaffaqiyatli   hal   qilish   uchun   so‘z   turkumlarini
o‘rganish jarayonida sinonim,  antonimlar (terminlar  berilmaydi) ustida
muntazam ish olib boriladi, o‘quvchilar ko‘p ma’noli	
  so‘zlar, ularning
o‘z va ko‘chma ma’noda ishlatilishi bilan tanishtiriladi. Bunda ta’limni
o‘quvchilarnipg   shaxsiy   tajribalari,   bevosita   ko‘rganlari,   radiodan
eshitganlari, kitobdan bilib olganlari bilan bog‘lash muhim ahamiyatga
ega.
Shunday qilib, boshlang‘ich sinflarda ot yaxlit holda o‘rganiladi va
uni   o‘rganish   o‘quvchilar   shu   so‘z   turkumining   belgilarini,   vazifasini
o‘zlashtirishiga,   shuningdek,   ularda   kelishik   qo‘shimchalarini   to‘g‘ri
yozish ko‘nikmasini shakllantirishga   qaratiladi.
39 Foydalanilgan   adabiyotlar:
1. Barkamol-avlod   O‘zbekiston   taraqqiyotining   poydevori.   (Prezident 
I.Karimovning  O‘zbekiston  Respublikasi   Oliy Majlisi II sessiyasida  
so‘zlagan   nutqi, 1997 y 29   avgust) T, 1998 y, 63-b .
2.O‘zbekiston Respublikasi   Vazirlar
Mahkamasining   “Umumiy   ta`limini   tashkil   etish
to`g`risida”gi 203-qarori,   “Ma‘rifat” ro‘znomasi, 1998, 13
may
3.Ta’lim   taraqqiyoti.Umumiy   o‘rta   ta’lim.   Davlat   ta’lim
standarti.Sharq.1999   yil.
4.Yangi   tahrirdagi   Davlat   ta’lim   standarti.   Toshkent.2005   yil.
5.To‘xliyev   B.   O‘zbek   tili   o‘qitish   metodikasi.   –   Toshkent,   «Yangi   asr
avlodi», 2006. 232-b.
6.   To‘xliyev   B.,   Oxunjonova   O.,   Jumashev   D.   O‘zbek   tili   o‘qitish
metodikasi (Amaliy va laboratoriya mashg‘ulotlari). - T.: “O‘zbekiston”
2011. - 145 bet.
7.   Sayfullayeva   R.   va   boshqalar.   Hozirgi   o‘zbek   adabiy   tili.   Darslik.   –
Toshkent, “O‘ME” 2009. 324-b. 
8. Sapayev Q. Hozirgi o‘zbek adabiy tili. Darslik. – Toshkent, “O‘ME”
2009. 243
9.Tadjibayeva   D.Sh.   Ona   tili   o‘qitishda   zamonaviy   ta’lim   metodlari   //
The journal of academic researcg in educational sciences. 2021. maxsus
son. 486-488 betlar. 
10.   Tadjibayeva   D.Sh.   “5-sinf   ona   tili   darslarining   adabiyot   fani   bilan
o‘zaro   integratsiyasi”.   //   Tilshunoslikdagi   zamonaviy   yo‘nalishlar:
Muammo   va   yechimlar.   Xalqaro   amaliy   konfrensiya.   Andijon,   2020.
136-139-bet
11.   Omonturdiyev   J.   Hozirgi   o‘zbek   adabiy   tilida   gap   bo‘laklari
tipologiyasi. T.: O‘qituvchi, 1988. – 212 b.
12.Qurbonova   M.Hozirgi   zamon   o‘zbek   tili(sodda   gaplar   sintaksisi
uchun materiallar) - T.,2002 127b
13.Sayfullayeva   R,Mengliyev   B,v.b.Hozirgi   o‘zbek   tili.Sintaksis   3-
T,.2006.
14.O‘zbek tili grammatikasi.sintaksis – T.: FAN, 1976 
15.G‘ulomov A,Asqarova M.Hozirgi o‘zbek  tili.Sintaksis.-T.,1987
16.http:/www.pedagog.uz/ Pedagogika muassasalari portali.
40                
 Internet manbalar:
  17.uz.m.wikipedia.org (Abdullaxonov Jonrid)
  18. Arxiv.uz
   19. Fayllar.org
   20. Kitob.uz
    21.www.ziyonet.uz kutubxona
41

Mundarija:

Kirish.......................................................................................................3

I Bob. Ega va uning gap qurilishidagi o‘rni..........................................5

1.1.Ega....................................................................................................10

1.2.So‘z turkuminio‘qitish metodikasi.....................................................20

II Bob. Otni o‘rganishda izchillik..........................................................21

2.1.Otlarda son bilan tanishtirish..............................................................22

2.2 .Otlarda egalikqo‘shimchalari............................................................30

Хulоsа...................................................................................................38

Fоydаlаnilgаn аdаbiyotlаr..........................................................................40