Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 50.4KB
Xaridlar 12
Yuklab olingan sana 18 Avgust 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Ega va uning o’zbek tilshunosligidagi tadqiqi

Sotib olish
                                   O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
ALISHER NAVOIY NOMIDAGI
TOSHKENT DAVLAT O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI UNIVERSITETI
MASOFAVIY TA’LIM YO’NALISHI O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI
KAFEDRASI
 Himoyaga tavsiya etaman
                                                                                      Masofaviy ta’lim
                                                                                      fakultet dekani
________  N.Chiniqulov
“____” ____________
MAVZU:  “   Ega va uning o’zbek tilshunosligidagi tadqiqi    ”     mavzusida 
KURS ISHI
Talaba: 405 -guruh talabasi 
Yoqubova Maftuna
Masofaviy ta’lim
kafedrasi o’qituvchisi
______ __________________
Himoyaga tavsiya etildi. 
Masofaviy ta’lim kafedrasi
Mudiri  R. Abdullayeva ____________
                                                          
                                                                TOSHKENT – 2024
                                                                 1   Talabaning F.I.SH. Yoqubova Maftuna
Sirtqi ta’lim yo’nalishi:   IV  kurs 405- guruh 
Fan nomi : Hozirgi o’zbek adabiy tili  
Kurs ishi mavzusi :      “Ega va uning o’zbek tilshunosligidagi tadqiqi”   
Kurs ishi bo’yicha komissiya xulosasi  
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Himoya qilgan sana  ___ ___ ______ Komissiya raisi _______ R.Abdullayeva
A’zolar:
_________________           __________
_________________           __________
_________________            __________
                  
                                                                 2                                                     MUNDARIJA
KIRISH ………………………………………………………………………….
I.BOB. GAP BO’LAKLARI HAQIDA UMUMIY MA’LUMOT……………
1.1. Bosh bo’laklar haqida………………………………………….……...…….. 
1.2. Ikkinchi darajali bo’laklar haqida ma’lumot…………………....................... 
II.BOB. EGA VA UNING GAP QURILISHIDAG IO’RNI ……………….…
2.1. Ega va uning ifodalanishi………………………...……………………..……
2.2. Eganing so’z turkumlari bilan ifodalanishi………………………………….. 
XULOSA…………………………………………………………………………. 
FOYDALANILGANADABIYOTLAR………………………………………….
                                            
                                                                 3                                                     KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Mustaqillik   davrida   yuzaga   kelgan   ijtimoiy   muhit
o’zbek   tilshunosligi   taraqqiyoti   uchun   ham   yetarli   sharoit   yaratdi.   Ushbu   fan
ijtimoiy   va   madaniy   hayotning   turli   sohalarini   rivojlantirishga   tadbiq   etiladigan
o’ziga   xos   amaliy   ko’rsatmalar   yaratish   mas’uliyatini   oladi.   Sintaksisda
o’rganiladigan   asosiy   sintaktik   birlik   gap   hisoblanadi.   Gap   kishilar   nutqining
kichik birligi  bo’lib, u grammatik jihatdan tashkil  qilingan, mazmunvaintonatsiya
jihatdan nisbiy tugallikka ega bo’lgan so’zlar bog'lamasi yoki yakka so’zdir. Aloqa
birligi bo’lmish gap fikmi ifodalash va shakllantirish birligi hamdir. Shunga ko’ra
gap   kommunikativ   (aloqa   qilish)   va   kognitiv   (fikr   ifodalash)   vazifalarni
bajaradigan nutq birligi sanaladi. Bugungi kunda mamlakatimzda erishilgan milliy
istiqlol   va   jamiyatda   yuz   bergan   ma naviy–   mafkuraviy   o’zgarishlar   fanlar,‟
xususan,   o zbek   tilshunosligi   kabi   fanlar   oldiga   muayyan   talablarni   qo ydi.	
‟ ‟
Ma lumki, tilda, chunonchi, uning grammatik qurilishida ham, millat ruhiyati aks	
‟
etadi.   Prezidentimiz   “Ona   tili–   millatning   ruhidir”   iborasini   bejiz   ta’kidlamagan
edilar.   Shunday   ekan,   bugungi   kurs   ishimiz   orqali   ham   o’zimizning   ona   tilimiz,
uning   grammatik   qurilishi,   ya ni   yordamchi   so zlar   haqida   fikr   mulohazalarimiz	
‟ ‟
bilan   yondashishni   niyat   qildik.   gapning   bosh   bo laklaridan   biri;   gapni   tashkil	
ʻ
etishda   muhim   rol   o ynaydi.   Ega   fikrning   kimga,   nimaga   qarashli   ekanligini	
ʻ
anglatadi,   shu   jihatdan   kesim   bilan   o zaro   yaqin   bog langan.   Ega,   odatda,   kesim	
ʻ ʻ
orqali, kesim esa ega orqali, bir-biriga nisbat berish bilan belgilanadi. Grammatik
jihatdan   ega   boshqa   bo laklarga   nisbatan   hokim   vazifasida   keladi   (ba zi   ilmiy	
ʻ ʼ
adabiyotlarda   mutlaq   hokim   sifatida   gapning   kesimi   ko rsatiladi).   Ega   vazifasida	
ʻ
kelgan   so z   egalik   va   ko plik   qo shimchalarini   qabul   qila   oladi   va   bosh   kelishlik	
ʻ ʻ ʻ
shaklida qo llanadi. U ko pincha ot, olmosh, otlashgan so z va so z birikmasi bilan
ʻ ʻ ʻ ʻ
ifodalanadi.   Ega,   asosan,   kesimdan   avval   keladi;   bunday   so z   tartibi   eganing	
ʻ
grammatik   belgilaridan   biridir.   Ba zan   kesimdan   keyin   ishlatilishi   ham   mumkin;	
ʼ
bu   hodisa   inversiya   deyiladi.   Ega   ba zan   birgina   so zdan,   ba zan   esa   bir   necha	
ʼ ʻ ʼ
so zdan,   ya ni   sintaktik   birlikdan   iborat   bo ladi.   Masalan:   Tinchlik   urushni	
ʻ ʼ ʻ
yengadi.   Ishlagan   tishlar,   ishlamagan   kishnar   (Maqol).   Otlarning   otxonaga   olib
                                                                 4   o tilmagani Ziyodillani taajjublantirdi (Hamid G ulom). Ega gapda har doim birorʻ ʻ
so z yoki so zlar birikmasi bilan ifodalanishi shart emas. Ba zi gaplarda ega tushib
ʻ ʻ ʼ
qolishi,   yashirin   bo lishi   mumkin.   Eganing   gapda   qo llanishi   yoki   qo llanmasligi	
ʻ ʻ ʻ
gapning   mantiqiy   mundarijasi,   grammatik   shakli   va   nutq   uslubi   bilan   bevosita
bog liq.	
ʻ
O’rganilganlikdarajasi.  Ega gap bo’laklari sirasiga kirib, gapning qurilishida asos
hisoblanadi.   Ko’p   gaplarda   egali   va   egasiz   kelgan   holatlarni   ham   uchratamiz.
Aynan kurs ishi davomida egali egasiz gaplarni farqlay olishingiz mumkin. 
Kurs   ishi   maqsadi.   O’zbek   tilida   eganing   gapda   qo’llanilishi   haqida   umumiy
ma’lumotlar berish va xulosalar chiqarish. 
Kurs   ishining   hajmi .   Kirish,   2   bob,   4   reja,   xulosa   va   foydalanilgan   adabiyotlar
ro’yxatidan iborat
                                                                 5   IBOB. GAP BO’LAKLARI HAQIDA UMUMIY MA’LUMOT  
Gapda   biror   so’roqqa   javob   bo’lgan   va   o’zaro   tob е   bog’langan   so’z   yoki   so’z
birikmasi   gapbo’lagi   d е b ataladi. Gap bo’laklarini b е lgilashda asosiy xususiyat ular
orasidagi   sintaktik   aloqadir.   So’zlarga   so’roq   b е rish,   ularning   qaysi   turkumga
mansubligi,   gap   ichida   joylashish   tartibi,   qanday   qo’shimchalar   olishi   tom
ma'noda   gap   bo’laklarining   turlarini   b е lgilashda   asos   bo’la   olmaydi.   Gap
bo’laklarining   turi   odatda   bir-biriga   nisbatan   aniqlanadi:   ega   k е simga   nisbatan,
aniqlovchi   aniqlanmishga   nisbatan,   hol   hollanmishga   nisbatan,   to’ldiruvchi
to’ldirilmishga nisbatan aniqlanadi.    Nisbat b е riluvchi bo’lak bo’lmas ekan, u yoki
bu gap bo’lagi haqida gapirish mumkin emas.     Gap bo’laklarining gap tarkibidagi
mavqei   bir   xil   emas.   Ba’zi   gap   bo’laklari   gap   qurilishida   markaziy   o’rinni
egallaydi,   bunday   bo’laklarsiz   fikr   anglashilmaydi.   Ayrim   bo’laklar   esa   gap
qurilishida   asosiy   rol   o’ynamaydi,   ularning   ishtirokisiz   ham   bosh   bo’laklar   orqali
fikr   anglashilaveradi.   Shunga   ko’ra   gap   bo’laklari   ikki   turga   ajratiladi:   1)   bosh
bo’laklar; 2) ikkinchi darajali bo’laklar. Bosh bo’laklar gapning grammatik asosini
tashkil   qiladi.   Fikr,   asosan,   gapning   grammatik   asosi   orqali   ifodalanadi.   Ikkinchi
darajali bo’laklar gapning grammatik asosini tashkil qilmasdan, uni hajm jihatdan
kengaytiradi   yoki   so’z   birikmasini   shakllantirish   uchun   xizmat   qiladi.   Ikkinchi
darajali   bo’laklar   bosh   bo’laklar   bilan   yoki   o’zaro   tobe   aloqada   bo’lib,   ularni
izohlash,   aniqlash,   to’ldirish   uchun   xizmat   qiladi.   Bosh
bo’laklar   ega   va   kesimdan   iborat.   Ikkinchi   darajali   bo’laklar   aniqlovchi,
to’ldiruvchi   va   holdir.   Sodda   gaplar   grammatik   asosiga(ega   va   kesim   ishtirokiga)
ko’ra   ikki   xil   bo’ladi;   ikki   bosh   bo’lakli   gap   va   bir   bosh   bo’lakli   gap.   Ikki   bosh
bo’lakli gap. Gapning grammatik asosida ikki xil bosh bo’lak, ya’ni ega va kesim
ishtirok   etsa,   bunday   sodda   gap   ikki   bosh   bo’lakli   hisoblanadi.   Gapbo’laklari
gapdagi vazifasi, o’rniga qarab bosh bo’laklar (ega va kesim) va ikkinchi darajali
bo’laklar   (to’ldiruvchi,   aniqlovchi,   hol   )   ga   ajratiladi.   Ega   va   kesim   ikki   bosh
bo’lakli   gapning   grammatik   asosini   tashkil   etadi.   Gapbo’laklari   tartibi   ikki   xil
bo’ladi:   odatdagi   tartib,   o’zgargan   tartib.   Odatdagi   tartibda   gap   bo’laklari   tartibi
quyidagicha bo’ladi: 
                                                                 6   1. Ega   (aniqlovchisi   bilan)   avval,   kesim   gap   oxirida   keladi;   Ilg’or   yoshlar
to’plandilar. 
2.   Payt   holi   egadan   oldin   keladi:   Kecha   yosh   havaskorlar   to’plandilar.
To’ldiruvchilar   (aniqlovchisi   bilan)   egadan   keyin   keladi.   Jamoa   a’zolari
xorijiy mehmonlarga bayram chiqishlarini namoyish etdi.
3.  Vaziyat holi kesimdan avval keladi: Uzoqdan daryo mavjlanib ko’rinar edi.
Gap bo’laklari tartibining o’zgarishi inversiya deyiladi. 
            Inversiya   ma’lum   maqsadlarda   amalga   oshiriladi:   O’zgargan   tartib-
inversiya asosan she’riyatda uchraydi: Tarixingdir ming asrlar ichra pinhon,
o’zbegim.   Ma’no   urg’usi   gap   bo’laklari   tartibining   o’zgarishi   orqali
namoyon bo’ladi. Biz konsertga kecha bordik. Ma’no urg’usini olgan bo’lak
kesimdan   oldin   joylashadi.   Ikki   bosh   bo’lakli   gaplar   ikkinchi   darajali
bo’laklar   ishtirokiga   ko’ra   yig’iq   va   yoyiq   gaplarga   ajratiladi.   Faqat   bosh
bo’laklar   (ega   va   kesim)dan   iborat   gap   yig’iq   gap   deyiladi.   Talabalar
qatnashdilar.   Ikkinchi   darajali   bo’laklar   hamishtirok   etgan   gaplar   yoyiq
sodda gap deyiladi
                                                                 7   1.1 Bosh bo’laklar haqida umumiy ma’lumot 
Ma’lumki,   gap   bo’laklari   bo’yicha   tahlil   kesimni   aniqlashdan   boshlanadi.   К esim
aniqlangandan so’ng ularga bog’langan bo’laklarega va ikkinchi darajali bo’laklar
belgilanadi.   Masalan:   Butepalikka   chiqish   orqada   qolgan   yo’lning   azobidan   ham
ortiqroq   bo’ldi   gapida   kesim   ortiqroq   bo’ldi,   kesimga   kim?   nima?   so’roqlarini
berib, shu so’roqqa javob bo’luvchi bo’lak aniqlanadi: bu chiqish so’zidir. Demak,
chiqish   bo’lagi   ega   vazifasidadir,   chunki,   kim?   nima?   so’roqlari   faqat   egaga
taalluqlidir.   Shundan   so’ng   kesimga   savollar   berib,   kesim   sostavi,   egaga   savollar
berib, ega sostavi aniqlanadi: nimadan ham ortiqroq bo’ldi? azobidanham, demak,
to’ldiruvchi   vazifasida,   nimaning   azobidan   ham   ortiqroq   bo’ldi?   orqada   qolgan
yo’lning,   demak,   bu   bo’lak   aniqlovchi.   Bu   gapda   kesimga   bog’lanuvchi   bo’lak
boshqa   yo’q,   qolgan   ikkinchi   darajali   bo’laklar   egaga   bog’langan   bo’lib   chiqadi.
Bu   tepalikka   chiqish   orqadaAnnotatsiya:   Ushbu   maqolada   maktab   ta’limida   gap
bo’laklarining   aniqlash   doir   metod   hamda   pedogogik   texnologiyalar   o’rganilgan.
Maktabda   o’quvchilarga   oson   usullar   bilan   gap   bo’laklarini   o’rgatish   haqida   fikr
yuritilgan. Kalit so’zlar: gap bo’laklari, bosh bo’laklar, ikkinchi darajali, bo’laklar,
ega,   kesim,   to’ldiruvchi,   aniqlovchi,   hol,   logik   grammatik   bo’lak,   inversiya,
odatdagi   tartib,   o’zgargan   tartib,   gap   bo’laklari   tahlili.   Ma’lumki,   gap   bo’laklari
bo’yicha tahlilkesimni aniqlashdan boshlanadi. Kesim aniqlangandan so’ng ularga
bog’langan   bo’laklarega   va   ikkinchi   darajali   bo’laklar   belgilanadi.   Masalan:   Bu
tepalikka   chiqish   orqada   qolgan   yo’lning   azobidan   ham   ortiqroq   bo’ldi   gapida
kesim ortiqroq bo’ldi, kesimga kim? nima? so’roqlarini berib, shu so’roqqa javob
bo’luvchi   bo’lak   aniqlanadi:   bu   chiqish   so’zidir.   Demak,   chiqish   bo’lagi   ega
vazifasidadir,   chunki,   kim?   nima?   so’roqlari   faqat   egaga   taalluqlidir.   Shundan
so’ng   kesimga   savollar   berib,   kesim   sostavi,   egaga   savollar   berib,   ega   sostavi
aniqlanadi:   nimadan   ham   ortiqroq   bo’ldi?   azobidan   ham,   demak,   to’ldiruvchi
vazifasida,   nimaning   azobidan   ham   ortiqroq   bo’ldi?   orqada   qolgan   yo’lning,
demak, bu bo’lak aniqlovchi. Bu gapda kesimga bog’lanuvchi bo’lak boshqa yo’q,
qolgan   ikkinchi   darajali   bo’laklar   egaga   bog’langan   bo’lib   chiqadi.   Bu   tepalikka
chiqish   orqadaqolgan   yo’lning   azobidan   ham   ortiqroq   bo’ldi.   Nimaga   chiqish?
                                                                 8   tepalikka,   demak,   bu   bo’lak–to’ldiruvchi,   egaga   bog’langan;   qaysi   tepalikka
chiqish?–bu, demak, u aniqlovchi: qaysi? qanday? qanaqa? qancha? kabi so’roqlari
aniqlovchiga,   aniqrog’i,   sifatlovchi   aniqlovchiga   beriladi.   Shunday   qilib,   gap
bo’laklarining   turi   odatda   bir-biriga   nisbat   berib   aniqlanadi.   Chunonchi,ega
kesimga,   kesim   egaga   nisbatan,   to’ldiruvchi   to’ldirmishga,   hol   hollanmishga,
aniqlovchi   aniqlanmishga   nisbatan   tayinlanadi.   Nisbat   beriluvchi   unsur   bo’lmas
ekan,   u   yoki   bu   bo’lak   haqida   gapirish   mumkin   emas.   Masalan,   aniqlanmish
bo’lmas   ekan,   aniqlovchi   haqida,   kesim   bo’lmas   ekan,   ega   haqida   gapirib
bo’lmaydi.   Shu   tariqa   gap   bo’laklarining   turini   belgilashda   sintaktik   aloqaga
kirishuvchi   qismlarning   turi,   shakli,   bir-biriga   nisbati,   leksik-semantik   xususiyati
vaularning sintaktik aloqaga kirituvchi vositalar asosga olinadi. 
         To’g’ri, gapning bo’laklariga so’roqlar berish usuli bilan ularni aniqlash ba’zi
jihatlaridan   o’zini   oqlay   olmaydi.   Masalan,   Biz   ketdik   bo’lmasa,   xola   (A.Q.)
gapida   biz   ham,   xola   ham   bir   xil   so’roqqa   (kim?)   javob   bo’ladi,   lekin   ularning
birinchisi   (biz)   gapning   bo’lagiega,   ikkinchisi   esa   (xola)   gapning   bo’lagi
hisoblanmaydigan qism–undalmadir. Masalan, berilgan gaplardagi gapbo’laklarini
odatdagi tartib bo’yicha joylashtiring. 
1. Hammadan balanddir ona mansabi. (Abdurahmon Jomiy) 
2. Boshni fido ayla ato boshig’a, jismni qil sadqa ano qoshig’a. (Alisher Navoiy)
 3. Odamning mevasi farzand emish derlar bu dunyoda. (Sayyodiy) 
4.   Farzand   mehriaritar   g’am   zangini   ko’nguldin.   (Nodira)   Yana   misol   tariqasida
keltirishimiz mumkin: Quyidagi gaplardan qaysilarida gap bo’laklarining odatdagi
tartibi o’zgargan.
  1.   Gar   bu   gulshanda   ano   bo’lsa   gul-u   sarv   ato,   sen   kabi   tug’mag’usi   sarvi
gulandom o’g’ul. (Ogahiy) 
2.   Har   birdaraxtning   mevasi   bor,   ko’ngilning   mevasi   esa   farzanddir.   («Otalar
so’zi») 
3. O’shal farzand birla shod bo’lg’ay, bori qayg’usidin ozod bo’lg’ay. (Sayyodiy)
4. O’zing ham, moling ham otangnikidir. (Hadis) 
5. Atoga kim buyanglig’qilsa xizmat, o’z o’g’lindin aningdek topg’ay izzat. (Qutb)
                                                                 9   6.   Namozi   bomdoddin   keyin   volidangni   ziyorat   qil   va   xizmatida   bo’l.
(MuhammadSiddiq Rushdiy)
 7. Jannat onalar oyog’i ostidadir. (Hadis) 
8. Otalarning do’stligi bolalarni yaqinlashtiradi. («Otalar so’zi») 
9.   Ota-ona   behad   bo’ladi   xursand,   farzand   bo’la   olsa   munosib   farzand.
(Muhammad   Javhar   Zamindor)   Topshiriq.Yuqoridagi   gaplarni   jadvalga   mos
ravishda joylashtiring.
      Gap   bo’laklarining   me’yoriy   tartibi   gap   bo’laklarining   o’zgargan   tartibi   uyga
vazifa   sifatida   quyidagi   topshiriqni   berish   maqsadga   muvofiqdir:   She’rni   ifodali
o’qing. Uni nasriy bayon qiling. Undagi gap bo’laklarining odatdagi va o’zgargan
tartibiga   diqqat   qiling.   Fikrimizcha,   amaldagi   darsliklarning   qayta   nashrlariga
yuqoridagi kabi topshiriqli nutqiy mashqlar kiritilsa, fikrni mustaqil ravishda matn
tarzida ifodalash ko’nikma va malakalarini shakllantirish osonlashadi. Aynan mana
shunday qiziqarli mashg’ulotlar o’quvchilarni darsga bo’lgan munosabatiga ijobiy
ta’sir ko’rsatadi va ularning darsga bo’lgan qiziqishini oshirishga yordam berishiga
ishonaman. Hammasi dars jarayoniga bog’liqdir.
                                                     
                                                                 10   1.2.Ikkinchi darajali bo’laklar haqida ma’lumot 
Ikkinchi   darajali   bo’laklar   bosh   bo’laklar   orqali   ifoda   qilingan   gapning   asosiy
mazmunini aniqlab, to’ldirib, izohlab keladi. Masalan: Qahraton qishning achchiq
sovug’i   badanni   achitardi.   (R.F).   Yoki   Opa-singil   uyda   onalarining   majlisdan
kelish   kutar   edilar   (A.Mux).   Yuqoridagi   misollarda   sovuq   achitardi,   opa-singil
kutar   edilar   bo’laklari   gapning   bosh   bo’laklari   bo’lib,   gapning   asosiy   mazmunini
ifodalaydi.   Qolgan   b’alaklar   ularga   bo’g’lanib,   gap   mazmunini   kengaytiradi.
Ikkinchi   darajali   bo’laklar,   odatda,   yo   egaligi   yoki   kesimga   tobe   bo’ladi.   Ayrim
hollarda   esa   ikkinchi   darajali   bo’laklar   o’zaro   bir-biriga   ergashib,   gapning   bosh
bo’laklariga tobe bo’ladi. Ayrim hollarda esa ikkinchi darajali bo’laklar o’zaro bir-
biriga ergashib, gapning bosh bo’laklariga tobe bo’ladi. 
   Masalan: Kuchli shamol eng katta daraxtlarni tebratmoqda edi. Bu gapda shamol
tebratmoqda edi bosh bo’lagiga kuchli, eng katta daraxtlarni so’zlari ergashib, tobe
bo’lib kelmoqda. Gapning ikkinchi darajali bo’laklari uchga bo’linadi:
 1.   To’ldiruvchi 
2. Aniqlovchi 
3. Hol 
To’ldiruvchi va uning ifodalanishi . Gapning biror bir bo’lagiga boshqaruv yo’li
bilan   bog’lanib,   uning   ma’nosini   to’ldirib   keluvchi   gap   bo’lagi   to’ldiruvchi   deb
ataladi.   Boshqaruvchi   sozning   talabiga   ko’ra   to’ldiruvchi   biror   kelishikda
(qaratqichdan   tashqari)   bo’ladi   yoki   ko’makchi   bilan   keladi.   Masalan:   U   olim   va
fozil   odamlar   bilan   suhbatlashishdan   zavqlanar   edi.   (M.Osim).   Bilim   manbai-
kitobni   seving.   Birinchi   misolda   to’ldiruvchi   (odamlar   bilan)   ko’makchi   bilan,
ikkinchisida   (suhbatlashishdan)   chiqish   kelishigi   bilan   kelib,   kesimga   boshqaruv
yo’li  bilan bog’langan. Ikkinchi  gapda esa  to’ldiruvchi  (kitobni)  tushum  kelishigi
bilan ifodalangan. To’ldiruvchi egaga, aniqlovchiga, boshqa bir to’ldiruvchiga ham
bo’lanib   kelishi   mumkin.   Bunday   hol   ko’pincha   ega   aniqlovchi,   to’ldiruvchining
sifatdosh va harakat nomi bilan ifodalanganida ro’y beradi. 
Masalan:   1.   To’diruvchining   egaga   bog’lanib   kelishi   Gulni   sevgan   tikanni   ham
sevadi. 
                                                                 11   2. To’ldiruvchining aniqlovchiga bo’lanib kelishi Betga aytganni zaxri yo’q. 
3.   To’ldiruvchining   to’ldiruvchiga   bo’lanib   kelishi   Direktorimiz   musobaqaga
qatnashganlarni qzg’in tabrikladi. 
      To’ldiruvchilar   odatda,   ot,   olmosh,   harakat   nomi,   son,   sifat,   sifatdosh   bilan
ifodalanadi:   Otbilan:   ifodalanishi.   Qarsak   ikki   qo’ldan   chiqadi.   (maqol)   Ochiq
gapir,   so’zingni   anglat.   Olmoshbilan:   ifodalanishi.   Supa   ustida   o’tirib   choy
ichayotgan Saodat opa voqeani undan surishtira boshladi.   (S.N.). Qiz kim bilandir
so’zlashib   borardi.   (O).   Harakatnomibilanifodalanish.   Yo’lchi   chindan   ham   nay
chalishni   bilar   edi.   (O).   Sonbilanifodalanishi.   Yigirmani   ikkiga   bo’lsak,   o’n
bo’ladi.   Sifatbilanifodalanishi.   Mardni   mehnat   engolmas.   (maqol).   Qocjoqqa
shavqat   yo’q,  qo’rqoqqa  hurmat.  (maqol).  Sifatdoshbilanifodalanishi.  Qo’rqqanga
qo’sh   ko’rinibdi.   (maqol).   Ayrilganni   bo’ri   er.   (maqol).   To’ldoruvchilar   birikma
holiday ham ifodalanadi. Masalan:  Elmurod tabora kunlarni qanday o’tayotganini
sezmay qoldi. (P.T). Vositasiz va vositali to’ldiruvchilar.
  To’ldiruvchi o’zi tobelanib kelgan gap bo’lagi bilan bog’lanib kelishiga ko’ra ikki
xil bo’ladi. 
a)Vositasiz to’ldiruvchi.
b)Vositali to’ldiruvchi. 
Vositasiz   to’ldiruvchi.   Vositasiz   to’ldiruvchi   harakatni   o’ziga   bevosita   qabul
qilgan   predmetni   ifodalab,   kimni?   Nimani?   Qayerni?   degan   so’roqlarni   biriga
javob   bo’ladi.   Vositasiz   to’ldiruvchi   tushum   kelishigidagi   so’z   bilan   ifodalanadi.
Masalan:   Bolalar   paraxod   modelini   yasadilar.   Opa,   menga   o’sha   Omonimni   kuy,
menga   o’sha   o’sha   yomonimni   kuy.   (X.O).   Uyqu   arslonni   ham   yiqitar.   (maqol).
Vositasiz to’ldiruvchi ba’zan chiqish kelishigi so’z bilan ham ifodalanishi mumkin.
Bunday   hollarda   harakat   predmetning   bir   qismiga   o’tganligi   ifoda   qilinadi:
Elmurod odatdagiday, brigadaga gazeta yangiliklaridan o’qib berdi. (P.T) Vositasiz
to’ldiruvchi   bo’lib   kelgan   soz   tushum   kelishik   affikasini   hamma   vaqt   ham
olavermaydi, ayrim hollarda tushum kelishigi qo’shimchasiz kelishi ham mumkin.
Albatta   bu   holat   ma’no   va   grammatik   talabga   ko’radir.   So’zlovchi   va   tinglovchi
avvaldan   ma’lum   bo’lgan   predmet,   voqea   xodisa   yoki   belgi   ifoda   qilinganda,
                                                                 12   tushum   kelishigi   affiksi   saqlanadi,   predmet,   voqea-hodisa,   belgilar   yoki
predmetlarning   biror   turi   umuman   ifoda   qilinganda,   tushum   kelishigiaffiksi
tushiriladi. Qiyoslang: Zulfiya bobosidan eshitgan hikoyalarni so’zlab berdi. (Gaz).
Botir   anchagacha   elektr   yorug’ida   kitob   o’qidi.   (S.N).   Vositasiz   to’ldiruvchi
quyidagi hollarda tushum kelishigi affiksini saqlaydi: 
1.   Atoqli   ot,   kelishik   olmoshlari   bilan   ifodalanganda.   Lolani   barcha   gullar   kutib
olishdi. (Sh.R). Meni hamma qarsaklar bilan kutib oldi.
  2.   Ko’rsatish   olmoshi,   sifat   va   sifatdosh   bilan   ifodalangan   aniqlovchisiga   ega
bo’lsa: Egilgan boshni qilich kesmas. (maqol).
3. Men bu kitobni ilgari o’qigan edim. 
     Kesim  bilan vositasiz to’ldiruvchi orasida boshqa so’z kelganda: Tog’-u toshni
suv buzar, el orasini so’z buzar. (maqol).
 4. Otlashgan so’zlar bilan ifodalanganda: O’qiganni hamma hurmat qiladi. 
5. Egali affiksini olib kelganda: Saodat qizining shirin uyquda engil nafas oloshini
anchagina tomosha qildi. (I.R). 
6. Vositasiz toldiruvchiga alohida diqqat qilinganda: Behuda harakat belni sindirar.
(maqol).
  Vositali   to’ldiruvchi .   Vositali   to’ldiruvchi   bosh,   qaratqich,   tushum
kelishiklaridan   boshqa   kelishikdagi   so’zlar   bilan   hamda   ko’makchili   ishlatilgan
so’zlar   bilan   ifodalanadi.   Ularning   ma’nolari,   ifodalanishi,   so’roqlari   ham
turlichadir. 
1.   Kelishik affikslari bilan lfodalangan vositali to’ldiruvchilar: 
2. Jo’nalish kelishikdagi  so’z bilan ifodalangan to’ldiruvchilar harakatning kimga
yoki   nimaga   qaratilganligini   ifoda   qilib,   kimga?   Nimaga?   So’roqlaridan   biriga
javob   bo’ladi.   Sevgi   pulga   sotilmas,   ko’ngil   pulga   topilmas.   (maqol).   Vositali
to’ldiruvchining bu turli atash ma’nosini  ham ifodalaydi. Menbusovg’ani  ukamga
oldim.   2)   Chiqish   kelishigidagi   so’z   bilan   ifodalangan   to’ldiruvchilar   kimdan?
Nimadan? So’roqlarining biriga javob bo’lib, quyidagi ma’nolarni ifodalaydi.
 a) predmetning chiqish o’rnini. Odam odamdan baxra oladi. (A.K.)
b) Qiyoslash ma’nosi. Otaning mehridan ustozning jabri abzal. (S.Z). 
                                                                 13   v)   to’da   va   bo’lakdan   ajratib   ko’rsatish   ma’nosini:   Axmedov   gapni   Komandir
qishlog’ining tarixidan boshladi. (A.K). 
g) predmetning nimadan tayyorlanganligini: O’quv xonasi betondan qilingan. 
d)   Harakatning   bajarilishida   vosita   bo’lgan   predmetni:   Komandir   avtomatdan
osmonga   o’q   uzdi.   O’rin   kelishigidagi   so’z   bilan   ifodalangan   to’ldiruvchilar
kimda? Nimada? so’roqlarining biriga javob bo’lib, harakatning yuz berish o’rnini
ifodalaydi. Bunda: harakatning yuz berish o’rni ifodalanadi: Dilshodda yoshlikdan
ilmga   havas   bor   edi.   (M.I).   Harakatning   bajarilishida   vosita   bo’lgan   predmetni
ifodalaydi: Mehmonlar belgilangan manzilga mashinada etib bordilar. Ko’makchi
so’z bilan ifodalangan to’ldiruvchilar: 
1)   To’g’risida ,   ustida ,   haqida   kabi   ko’makchi   ishlatilsa,   to’ldiruvchi   harakatni
kim   yoki   nima   haqida   ekanligini   ifoda   qilib,   kim   to’g’risida?   nima   haqida?
so’roqlarining   biriga   javob   bo’ladi.   Institutda   Alisher   Navoiy   haqida   baxs-
munozara bo’lib o’tdi. 
2)   Uchun   ko’makchi   ishlatilsa,   to’ldiruvchi   ko’pincha   atash   ma’nosini   ifodalab
nima   uchun?   Kim   uchun?   So’roqlarining   biriga   javob   bo’ladi:   O’zbekiston
mustaqilikka   erishgach,   oddiy   xalq   uchun,   etim-esirlar   uchun   talaygina   tadbirlar
o’tkazildi. 
3)   Bilan   ko’makchi  ishlatilsa, to’ldiruvchi kim  bilan? nima bilan?     so’roqlarining
biriga javob bo’lib, haraktatni yuzaga kelishida birgalikda ifoda qiladi: Osh egasi
bilan shirin. (maqol). Adirlar maysalar bilan qoplangan. 
4)   Aniqlovchi   va   uning   ifodalanishi.     Predmetning   belgisini   bildirgan   ikkinchi
darajali   bo’lak   aniqlovchi   deyiladi.   Aniqlovchi   predmetning   sifatini,   rang-tusini,
xususiyatini,   mazasini,   shklini,   hajmini,   miqdor-darajasini   yoki   qarashliligini
bildiradi.   Shu   bois   aniqlovchining   so’roqlari   turlichadir:   qanday?   Qancha?,
qanaqa?,   qaysi?,   nechanchi?,   kimning?,   nimaning?,   qaerning?   va   boshqalar.
Aniqlovchi   doim   aniqlanmishga   bog’liq   holda   qo’llanib,   undan   oldin   keladi.
Aniqlovchi   bilan   aniqlanmish   birgalikda   aniqlovchili   birikmani   tashkil   qiladi.
O’zbekistnning   joshqin,   sho’h   bahori   cho’lga   gul   va   ko’kat   sepini   yoydi.   (O).
Mazkur misolda O’zbekistnning (qaerning?) qaratqichli aniqlovchi, joshqin, sho’h
                                                                 14   (qanday?)   sifatlovchi   aniqlovchidir.   Aniqlovchi   ikki   xil   bo’ladi.   Sifatlovchi
aniqlovchi.   Qaratqich   (ko’rsatuvchi)   aniqlovchilar.   Sifatlovchi   aniqlovchilar.
Predmetni belgisini, vaqtga va o’ringa munosabatini, miqdor,tartibini bildiradigan
aniqlovchilar   sifatlovchi   aniqlovchilar   deyiladi.   Sifatlovchi   bog’lanib   kelgan   so’z
sifatlanmish   deyiladi.   Masalan:   Soyning   tagida   kom   kok   suv   oqib   o’tadi.   Bunda
kom-kok sifatlovchi, suv esa ifatlanmishdir. Sifatlovchi quyidagi so’z tur quyidagi
so’z turkumlari bilan ifodalanadi: 
1.   Sifat   bilan:   Ufq   qizil   atlaslarga   o’ralib,   oltin   sochning   yo’llariga   boqadi.   (U).
2.   Son   bilan:   O’n   ikki   gektar   er   kaftdek   tekkis   qilib   qo’yilgan.   Nilufar   bu   yil
meditsina bilim yurtining ikkinchi kursini tugatdi. 
3. Olmosh bilan: Qandaydir bolalar yugurib chiqdi. (O).  
4. Allaqanday xatni o’qigan edim.           (U.X). 
5.   Ot   bilan:   Asfalt   ko’chaning   y   er-bu   erida   suv   xalqob   bolib   yotardi.   Sifatdosh
bilan: Gurillagan shaboda ularning yuzlarini silay boshladi. (P.T).
  6.   Ravish   bilan:   Tog’ning   uzoq-yaqin   yon   bag’irlarida   yanada   balandroq   va
daxshatliroq aks-sado eshitildi. (S.A). 
7.   Taqlid   soz   bilan:   G’uj-G’uj   qushlar   daraxtlarda   sayray   boshladi.   Sifatlovchi
aniqlovchi aniqlanmishga bitishuv yo’li bilan bog’lanadi. Sifatlovchi ba’zan yopiq
holda,   ya’nibirikma   holda   kelishi   ham   mumkin:   Daladan   guvirlab   esgan   shamol
yalang koylakli qizlarni junjitdi. (O
Yoki:   Katta,   gavdali,   oppoq   soqoli   ko’kragiga   tushib   turgan   chol   Berdiqulovga
qaradi.   (C.N).   Qaratqich   aniqlovchilar:   Bir   predmet   yoki   shaxsning   boshqa   bir
predmet   yoki   shaxsga   qarashli   ekanini   bildirgan   aniqlovchi   qaratqich   aniqlovchi
deuiladi.   Masalan:   Bu   yilgi   bahorning   kech   kelishi   ko’plarninig   tinkasini   quritdi.
(S.Karomatov)   Yoki:   Yomonning   yaxshisi   bo’lguncha,   yaxshining   yomoni   bo’l.
(maqol).   Birinchi   gapda   bahorning   ko’plarninig   so’zlari,   ikkinchi   gapda   esa
yaxshining va yomonning so’zlari qaratqich aniqlovchidir. Qaratqich   aniqlovchilar
quyidagicha ifodalanadi: 
1. Ot   yoki   uni   o’rnida   qo’llanuvchi   olmosh   bilan:   Kishining   muxim
burchlaridan biri– ota va onanig hurmatidir (Navoiy). 
                                                                 15   2. Otlashgan sifat bilan: Botirning mushti ham yarog’. (maqol). 
3. Otlashgan son bilan: Uning yarmi-besh. 
4. Otlashgan sifatdosh bilan: O’qiganning tili ko’p uzun bo’ladi. (Pulkan). 
5. Bir   qaratqich   aniqlovchi   bir   necha   qaralmish   bilan   bog’lanib   kelishi   yoki,
aksincha, bir qaralmish bir necha qaratqich bilan bog’lanib kelishi mumkin.
Masalan:  Mehmonlar  orasida Xirotning olimlari, xofizlari ham ko’pgina edi. (O).
Ayvonlarning shiftlariga ilingan osma chiroqlardan taralgan nurdan kechki olma va
bexi   gullari   qorong’ida   yanada   oqarib   ko’rinadi.   (S.A.).   qaratqich   aniqlovchi
belgili yoki belgisiz bo’ladi. Belgili bo’lganda kelishik affikasi saqlanadi, belgisiz
bo’lganda esa bu affks saqlanmaydi: Maktabimiz bog’I yildan-yilga yashnamoqda.
Izlar   bo’ldim   Qoraxonnig   qizini,   Ot   ko’targan   Zulfiqorning   o’zini.   (Folklor)
Izohlovchi . Predmetni boshqa bir nom berish bilan aniqlaydigan bo’lak izohlovchi
deyilabi.   Masalan:   Professor   Nazarov   kirib   keldi.   (A).   Izohlovchi   bog’langan
bo’lak   izohlanmish   deyiladi.   Izohlovchi   aniqlovchi   izohlanmish   xilma-
xil   belgilarini   bildiradi.   Izohlovchilar,   asosan   ot   bilan   ifodalanib,   quyidagi
ma’nolarni bildiradi:
 1.   Unvonni: General Sobir Rahimov misilsiz qahramonlik ko’rsatdi.
  2. Mashg’ulot, kasb, mutaxasislikni: Oshpaz kampir choy damlab keltirdi. (S.N).
3.   Amalni: Yig’ilishni shahar hokimi Qobilon ochdi Jinsni: Og’il bolalar ham, qiz
bolalar ham sportga faol qatnashdilar. 
4.   Qarindoshlik   yoki   shunga   o’hshatilgan   munosabatni:   Xadicha   hola   ertalab
biznikiga kirib keldi. 
5. Laqabni: Ayvon pastida Soli sovuq bilan Juman pismiq qo’l qovushtirib turdi. 
6. Taxallusni: Kechada Toxir Usmon she’rlaridan o’qildi.
7. O’xshashlikni: Vatan– ona so’zi naqadar laziz. Rahmatulla Otaqo’ziev Uyg’un,
Vatan-ona tipidagi izohlovchi va izohlanmish orasiga yozuvda tire qo’yiladi. 
Hol   va   uning   ifodalanishi.   Ish-harakatning   qaytarzda   bajarilishini,   sabab   yoki
maqsadini,   uning   bajariishi   bilan   bog’liq   bolgan   o’rin   va   paytni   bildiruvchi   gap
bo’lagi   hol   deyiladi.   Hollar   qanday?,   qanday   qilib?.   Qaytarzda?   Qachon?,
qachongacha?,   qaerda?,   qayerdan?,   qancha?,   nima  maqsadda?   Kabi   so’roqlaridan
                                                                 16   biriga javob beradi. Hol   ravish, ravishdosh, jo’nalish, chiqish, o’rin kelishigidagi ot
yoki   ko’makchili   ishlatilgan   ot   bilan,   shuningdek,   taqlid   so’z,   son   bilan
ifodalanadi. Ravish asosan, hol vazifasida keluvchi so’z turkumidir. Gapda asosan
hol   vazifasida   qo’llanish   ravishdosh   uchun   ham   xosdir.   Masalan:   G’ulomjon
qishloqda   bo’lgan   voqealarni   oqizmay-tomizmay   so’zlab   berdi.   (M.I).
Zanjirlanmagan   eshik   sekingina   shirq   etib   ochildi.   (P.T.)   .   Ot   jo’nalish,   chiqish,
o’rin   kelishigida   kelib   yoki   ko’makchi   bilan   ishlatilib,   gapda   hol   bo’lib   keladi.
Bunda   o’rin,   payt,   sabab,   maqsad,   miqdor   kabi   ma’nolar   ifodalanadi.   Masalan:
Mashina   kichik   kocha   bilan   adir   tomonga   jo’nadi.   (I.R).   Botir   endi   ikki   quloq
bo’lgan   g’o’zalar   orasidan   borar   edi.   (S.N).   Harakat   nomi   hol   bo’lib   kelganda,   u
ham ot kabi shakillanadi. Masalan: Jamoa boshqaruvi raisi brigadalarga yana besh
sentiner   oshirmoq   uchun   shart   qo’ydi.   Hol   taqlid   so’z   bilan   ham   ifodalanishi
mumkin: Xayot piq-piq yig’lar, elkalari dir-dir titrar edi. (M.I). Son hol vazifasida
kelganda,   kopincha,   marta,   karra   so’zlari   bilan   ishlatiladi.   Masalan:   Tepalik   bir
necha   soat   moboynida   besh   marta   qo’ldan   qo’lga   o’tdi.   (O).   Ayri   hollarda   hol
birikma   tarzida   ifodalanishi   mumkin.   Masalan:   Poezd   Xovosga   erta   bilav   soat
sakkizda   etib   keldi.   (G.G).   Hol   hamma   vaqt   ham   kesimga   bog’lanavermaydi,   u
gapning boshqa bo’lagiga bog’lanishi ham mumkin. Masalan: Uzoqda qop-qorayib
turgan tog’ning usti ko’rindi. (A.K). Tashqirida o’tirgan ayollarni ham qotib-qotib
kulgani ichkariga eshitildi. Birinchi gapda hol (uzoqda) aniqlovchiga (qop-qorayib
turgan)   ikkinchi   gapda   esa   hol   (qotib-qotib)   egaga   (kulgani)   bog’lanib   kelgan.
Hollar ma’nolarga ko’ra bir necha turlarga bo’linadi: 
Ravish holi.
 O’rin holi. 
Payt holi. 
Sabab holi. 
Maqsad holi. 
Miqdor daraja holi. 
Ravish holi 
Ish–   harakatning   qay   tarzda   bajarilishini   yoki   qanday   bo’lishini   bildiradi.   Ravish
                                                                 17   holi ish– harakatning qanday bajarilishini bildirib kelganda, qanday? Qanday qilib?
So’roqlarining biriga javob bo’ladi. 
      O’rin   holi   harakat   bo’lishidagi   eng   so’nggi   chegarani   ifoda   qilib,-gacha,-ga,-
qadar,-ga dovur kabi formada kelishi mumkin: Sayohatchilar Hamzaobodga qadar
mashina   bilan   borishdi.   Harakatning   boshlanish   o’rnini   ifoda   qilib,   qaerdan
so’rog’iga   javob   bo’ladi.   Bu   hol   chiqish   kelishigidagi   so’z   bilan   shuingdek,
ko’makchili ishlatilgan so’z bilan ifodalanadi: qirdan g’ir- g’ir shabada esadi.
   Payt holi. Ish-harakatning bajarilish payitini, uning chegarasini bildirib, qachon?
Qachongacha?, qachondan beri?, kabi so’roqlaridan biriga javob bo’ladi. Payt holi
payt   ravishi   bilan,   o’rin,   chiqish,   jo’nalish   kelishigidagi   so’z   bilan,   ko’makchi
ishlatilgan so’z bilan, birikma bilan ifodalanadi. Masalan: Qizlar kechasi bilan dars
tayorladilar. (S.N.). Bir necha kundan so’ng Botir uyiga qaytdi. 
1.   Harakatning   bajarilishidagi   paytni   bildiradi.   Kechqurun   xayat   a’zolari   yana
klubga to’plandilar.
  2.   Harakatning   bajarilishidagi   chegarani   bildiradi.   Bunda   hol   “payt   bildiruvchi
so’z   +  ga   dovur”,   “payt   bildiruvchi   so’z   +   ga  qadar”,     shaklida   bo’ladi.   Masalan:
Yaxyoxon kechqurunga dovur mehmonlar yonida boldi. Yo’lchi shu vaqtga qadar
dala bilan ovora edi.   (O) Shuningdek, payt holi ish harakatning bajarilishpaytidagi
dastlabki chegarani bildiradi. Bu xil hol “payt bildiruvchi so’z + dan beri” , “payt
bildiruvchi   so’z   +   dan   buyon”     shklida   bo’ladi.   Masalan:   O’zbek   ahli   necha
yillardan   beri   mustaqillikni   orzu   qilib   kelganlar.   Sabab   holi.   Ish   harakatning
bajarilish   sababini   bildirib,   nimaga?   Nima   sababli?,   so’roqlaridan   biriga   javob
bo’ladi. 
   Sabab holi vazifasidagi so’z ko’pincha uchun, sababli, tufayli kabi ko’makchilar
bilan   keladi.   Masalan:   Komiljon   nazariy   jihatdan   kuchli   bo’lganligi   uchun
ko’pincha   Zunonov   bilan   baxlashib   turdi.   (I.R).   Sabab   holi   chiqish   kelishigidagi
so’z   bilan   ham   ifodalanadi.   Masalan:   Elmurod   xursandchiligidan   tez-tez   qadam
bosib ilgari yurib ketdi. (P.T). 
      Maqsad   holi.   Ish   harakatning   bajarilishidagi   maqsadni   bildirib,   nima   uchun?,
nimaga?   Nima   maqsadda?,   kabi   so’roqlarning   biriga   javob   bo’ladi.   Masalan:
                                                                 18   Nozimbek qishloq ahli turmash-tarzini tekshirish uchun yo’lga chiqdi. Maqsad holi
jo’nalish   kelishigidagi   so’z   bilan,   maqsad   ravishdoshi   bilan   ham   ifodalanadi.
Paxtakorlar Qurultoy ishtirokchilarini qarshi olgani shoshildilar. 
    Miqdor–   daraja   holi.   Ish   Harakatning   bajarilishini   miqdor   va   daraja   jihatidan
aniqlab   qancha?   Qanchalik?   Nech   marta?   Qanchalab?   kabi   so’roqlarning   biriga
javob   bo’ladi.   Miqdor–   daraja   holi   ko’pincha   miqdor–   daraja   ravishlari   bilan
ifodalanadi. Masalan: Ko’p bilgan oz so’zlar. (maqol). ~21~ Sonlar ayrim hollarda
marta so’zi bilan kelib, gapda miqdor– daraja holi bo’lib keladi. Masalan: Notanish
yo’lovchi Manzuraning yuziga bir-ikki marta erostidan qarab qo’ydi. Yoki: Bugun
qurilishda  odam  kundagidan ikki-uch marta ko’p edi. Miqdor  daraja holi  birikma
bilan   ham   ifodalanadi.   Hokimiyatdan   kelgan   mutaxassisliklar   birigada   yumushini
uch kun tekshirdi.
                                                                 19   II.BOB. EGA VA UNING GAP QURILISHIDAGI O’RNI 
Ega. Ega gap kesimini shakllantiruvchi- kesimlik kategoriyasida mujassamlashgan
shaxs-son ma’nosini muayyanlashtiruvchi gap kengaytiruvchisidir: 
1.Elchibek asta o’rnidan turdi. (A.M). 
2.Biri- sensan, biri men. (O) 
3. Shunday o’lka doim bor bo’lsin. (H,O) 
4. (Sen) Aytar so’zni ayt, (sen) aytmas so’zdan qayt (Maqol). 
    Birinchi   gapda   Elchibek   so’zi   kesimdagi   uchinchi   shaxs   birlik   kesimlik
qo’shimchasining, ikkinchi gapdagi biri so’zlari sen-san kesimining ikkinchi shaxs
birlik (-san) va men so’zidagi birinchi shaxs birlik (-man), uchinchi gapdagi o’lka
so’zi   bor   bo’lsin   kesimidagi   uchinchi   shaxs   (-sin),   to’rtinchi   gapdagi
ifodalanmagan   (sen,   sen)   ayt,   qayt   so’zlari   bilan   ifodalangan   kesimdagi   ikkinchi
shaxs   birlik   (nol)   kesimlik   ma’nolarining   muayyanlashtiruvchisi,
kengaytiruvchisidir.   Ega   gapdagi   fikr   o’zi   haqida   borayotgan,   belgisi   kesim
tomonidan   ko’rsatilayotgan   bo’lakdir.   Kesimdan   axborot   (kommunikatsiya)
anglashilsa,   ega   ana   shu   kommunikatsiya   predmetidir.   Ega   bevosita   kesimlik
shakliga   bog’lanayotganligi   tufayli,   hol   va   kesim   bilan   birgalikda,   gapning
konstruktiv bo’laklari qatoriga kiradi. Lisoniy qurilishida eganing ifodalangan yoki
Gapning ifodalanmaganligiga ko’ra ikki ko’rinishi bo’ladi:
 1.Egali gaplar. 
2.Egasiz gaplar. 
    Egali va egasiz gaplarni gaplarning lisoniy sintaktik qolipi bilan emas, balki gap
kesimining lug’aviy va kesimlik qo’shimchalari qismlarining ba’zi bir ifodalanish
xususiyatlari bilan bog’liq. 
    Egali   gaplar .   Egasiz   gaplar   tilimizda   chegaralangan   bo’lib,   ular   egali   gaplarga
nisbatan   juda   kam   miqdorni   tashkil   etadi.   Egali   gaplar   esa   tilimizning   me’yoriy
xossasidan biridir. Chunki gap markazini tashkil etuvchi kesimning tarkibidagi Pm
(kesimlik   kategoriyasi)ning   qismlaridan   biri   shaxs-son   ma’nosi   bo’lib,  u   hamisha
o’zining to’dirilishini, muayyanlashtirilishini  talab qiladi. Bu esa  gaplarning egali
bo’lishini   taqoza   qiladi.   Yuqorida   aytilganidek,   o’zbek   tilidagi   gaplarning   lisoniy
                                                                 20   strukturasi   uch   uzv   (ega,   hol,   kesim)   dan   iborat   bo’lib,   egali   gaplarda   ega
pozitsiyasi bo’sh bo’lmaydi, to’ldirilgan bo’ladi. U nutqda esa yuzaga chiqqan hol,
yuzaga chiqqan kesim bo’lishi mumkin. Quyidagi ikki gapni qiyoslang:
 1.Men kitobni o’qidim. 
2.Kitobni o’qidim. 
   Har ikkala gap qolipi ularning kesimiga xos shaxs-son qo’shimchalari ega, uning
tabiati (qaysi shaxs, son) haqida to’liq axborot berib turibdi. Har ikkala gap uchun
ham   ega   I-shaxs   birlikdagi   kishilik   olmoshidir.   Biroq,   ulardan   birinchisida   bu
lisoniy   to’liqlik   (ega   pozitsiyasining   bo’sh   emasligi)   nutqda   namoyon   bo’lgan,
ikkinchisida   esa   nutqiy   ehtiyoj   bo’lganligi   tufayli   namoyon   bo’lmagan.
Ko’rinadiki,   har   ikkala   gap   ham   lisoniy   egali,   ega   pozitsiyasi   to’ldirilgan   gap
qismining   hosilasidir.   Egasi   ifodalangan   (nutqda   namoyon   bo’lgan)   gaplar.   Egasi
ifodalanmagan   (nutqda   namoyon   bo’lmagan)   gaplar.   Egasi   ifodalanishi   ixtiyoriy
bo’lgan   gaplar.   Egasi   ifodalangan   gaplar.   Kesimdagi   xususiyatlari   va   ularning
o’zaro munosabati tufayli nutqda eganing tushirib qoldirilishi mumkin bo’lmaydi.
Bunda   ham   eganing   nutqiy   voqelanishini   zarur   qilib   qo’yadigan:   I.   Kesimdagiga
bog’liq   holda  ega   ifodalanishining   zarurligi.  Kesimning   qismi   vazifasida   frazema
(ibora) kelganda, egani tushirib qoldirishning iloji yo’q.
1. Bu voqeadan Jamshidning kapalagi uchib ketdi.(Gazetadan.) 
2.Markazga   kelib,   bo’lib   o’tgan   voqealarning   butun   tafsilotini   eshitgan
Qalandarovning   fig’oni   falakka   chiqdi.   Bunda   ega   ifodalanishining   zarurligi,
ko’rinib   turibdiki,   gapning   qolipiga   emas,   balki   iboralarda   ega   bilan   kesim
aloqasining   o’ta   zichligi,   iboralarning   barqaror   hodisa   ekanligi   bilan   bog’liqdir.
Ma’lumki,   ayrim   xollarda   o’timli   fe’llarning   semantikasi   ularning   vositasiz
to’ldiruvchi   bilan   kompletiv   (o’ta   zich)   aloqa   bo’lishini   taqozo   qila   (masalan,
kuzatmoq,   ko’rmoq,   aytmoq).   Bu   so’zlarning   ob’ekt   valentligi   (tushum
kelishigidagi   kengaytiruvchisi)   zaruriydir.   Shu   boisdan   fe’l   majhul   nisbatga
o’tgach,   ularning   vositasiz   to’ldiruvchisi   egaga   aylanadi,   shuningdek,   mazkur
kompletiv   aloqa   ham   saqlanib   qoladi,   avval   to’ldiruvchi,   endi   esa   eganing
ifodalanishi zarur bo’lib qoladi. 
                                                                 21   1.Oqibat,   hozirgacha   ham   ayrim   fuqoralar,   ayniqsa,   yoshlar   orasida   ikkilanishlar,
hatto   muxolifat   tomoniga   og’ib   ketish   kabi   achinarli   hollar   kuzatilmoqda.
(Gazetadan)
 2.Natijada ko’plab fuqoralar uchun buzg’unchi muxolifatning asl basharasi, uning
maqsad   va   vazifalari   mohiyati,   kirdikorlari   to’laqonli   bayon   etib   berilmadi.
(Gazetadan.) 
3.Yig’inda   fermer   xo’jaliklari   taraqqiyoti   uchun   mahalliy   fermerlar   tomonidan
qo’yilayotgan sun’iy g’ovlarning sabablari ham aytildi. (G azetadan.) 
    Kesimning   qismi   taqlid   so’zlardan   yasalgan   fe’llar   ham   eganing   ifodalanishini
taqozo etadi. 
1.Eshik taq-taq qildi.
 2.Yuragim shuvillab ketdi. 
3.Qarg’a qag’illaydi.
      Tabiat   hodisalarini   ifodalovchi   ayrim   fe’llar   ham   eganing   mazmuni   bilan   o’ta
zichlashib   ketganligi   bois   nutqda   eganing   tushib   qolishiga   yo’l   qo’ymaydi:   Tong
otdi. Kun botdi. Chaqmoq chaqdi. Qorong’u tushdi
                                                                 22    2.1.Ega va uning ifodalanishi  
Ega   —   gapning   bosh bo laklaridan biri; gapni tashkil etishda muhim rol o ynaydi.ʻ ʻ
Ega fikrning kimga, nimaga qarashli ekanligini anglatadi, shu jihatdan kesim bilan
o zaro yaqin bog langan. Ega, odatda, kesim orqali, kesim esa ega orqali, bir-biriga	
ʻ ʻ
nisbat   berish   bilan   belgilanadi.   Grammatik   jihatdan   ega   boshqa   bo laklarga	
ʻ
nisbatan hokim  vazifasida  keladi  (ba zi	
ʼ   ilmiy   adabiyotlarda   mutlaq hokim  sifatida
gapning   kesimi   ko rsatiladi).   Ega   vazifasida   kelgan	
ʻ   so z	ʻ   egalik   va
ko plik	
ʻ   qo shimchalarini	ʻ   qabul   qila   oladi   va   bosh   kelishlik   shaklida   qo llanadi.	ʻ
Uko pincha	
ʻ   ot,   olmosh,   otlashgan   so z   va	ʻ   so z   birikmasi	ʻ   bilan   ifodalanadi.   Ega,
asosan,   kesimdan   avval   keladi;   bunday   so z   tartibi	
ʻ   eganing
grammatik   belgilaridan   biridir.   Ba zan   kesimdan   keyin   ishlatilishi   ham   mumkin;	
ʼ
bu   hodisa   inversiya   deyiladi.   Ega   ba zan   birgina   so zdan,   ba zan   esa   bir   necha	
ʼ ʻ ʼ
so zdan,   ya ni	
ʻ ʼ   sintaktik   birlikdan   iborat   bo ladi.   Masalan:   Tinchlik   urushni	ʻ
yengadi.   Ishlagan   tishlar,   ishlamagan   kishnar   (Maqol).   Otlarning   otxonaga   olib
o tilmagani Ziyodillani taajjublantirdi (Hamid G ulom). Ega gapda har doim biror	
ʻ ʻ
so z yoki so zlar birikmasi bilan ifodalanishi shart emas. Ba zi gaplarda ega tushib
ʻ ʻ ʼ
qolishi,   yashirin   bo lishi   mumkin.   Eganing   gapda   qo llanishi   yoki   qo llanmasligi	
ʻ ʻ ʻ
gapning   mantiqiy   mundarijasi,   grammatik   shakli   va   nutq   uslubi   bilan   bevosita
bog liq.	
ʻ
                                                                 23   2.2. Eganing so’z turkumlari bilan ifodalanishi 
Kesim   orqali   izohlanadigan   fikr   predmetni   anglatadigan,   gapning   boshqa
bo’laklariga   tobe   bo’lmagan   bosh   bo’lakka   ega   deyiladi.   Ega   keng   ma’noda
predmet tushunchasini bildirib, kesimdan anglashilgan predikativ belgining kimga
yoki   nimaga   qarashliligini   ko’rsatadi.   Ega   bosh   kelishikdagi   birliklar   bilan
ifodalanib,   kim?   nima?   qayer?   so’roqlaridan   biriga   javob   bo’ladi.   Ega,   odatda,
yakka so’z: ot, olmosh, harakat nomi, otlashgan so’z (sifat, son, olmosh, sifatdosh,
ravishdosh, ravish, taqlid so’z, undov so’z, modal so’z) bilan ifodalanadi.
        Eganing     ot   bilan   ifodalanishi.   Bosh   kelishikdagi   atoqli   yoki   turdosh   ot
ko’pincha   ega   vazifasini   bajaradi:   Sirdaryo   hammasini   yig’ib   olib,   rosa   kuchga
to’ladi-da.(P.Q.). Chor-atrof   yaproqlarning mungli shivir-shiviriga to’ldi. (O’.H.). 
      Eganing   olmosh   bilan   ifodalanishi.   Ega   bosh   kelishik   shaklidagi   ot   o’rnida
qo’llanuvchi   olmoshlar  bilan  ifodalanadi:   Ular   kulimsirab askiyaga   quloq solishdi
(P.Q.)   Ki   mdir   unga   darrov   bir   kosa   ovqat   keltirib   berdi.
(O’.Usmonov).   O’zingiz   juda aqlli, uzoqni ko’radigan odamsiz. (S.Soliyev). 
      Eganing   harakat   nomi   bilan   ifodalanishi.   Ega   harakat   nomi   bilan   ifodalana
oladi:   ...   ariqdan   oqqan   suvning   shildirashi   eshitila   boshladi...   (P.Q.).   Boshliq
bo’lish   oson,   boshlamoq   qiyin.   (Maqol).   Eganing   otlashgan   sifat   bilan
ifodalanishi.   Sifatlar otlashib, gapda ega bo’lib kelishi mumkin:   Botir   topsa, barcha
yer,   baxil   topsa, bosib yer. (Maqol).   Yaxshi   yaxshining qadriga yetar. (Maqol). 
    Eganing   otlashgan   son   bilan   ifodalanishi.   Sonlar   ham   otlashib,   ega   ~26~
vazifasida keladi:  Ikkovi  ham  bir-biriga juda o’xshash...  (P.Q.). Tarbiya axloq va
oqillikka   tayanmog’i   lozim.   Birinchisi   yaxshi   fazilatni   o’stirsa,   ikkinchisi
ba’zilarning illatidan himoya qiladi. («Oz-oz o’rganib dono bo’lur»).
      Eganing   otlashgan   olmosh   bilan   ifodalanishi.   Ega   vazifasida   sifat,   son   o’rnida
qo’llanuvchi otlashgan olmosh bilan ham ifodalanadi:     Bu, ehtimol, ona suti bilan
kirgan   g’ayrishuuriy   bir   tuyg’udir.   (P.Q.).   Odamlar   uchun   xuddi     mana
shunisi   kerak edi. (CH.Aytmatov). 
Eganing   otlashgan   sifatdosh   bilan   ifodalanishi.   Bosh   kelishikdagi   otlashgan
sifatdosh   ega   vazifasini   bajaradi:   Ishlagan   xor   bo’lmas   (Maqol).   Qimirlagan   qir
                                                                 24   oshar (Maqol). Birlashgan daryo bo’lar, tarqalgan irmoq bo’lar (Maqol).
  Eganing otlashgan ravish bilan ifodalanishi.   Ravish otlashganda, gapda ega bo’lib
kelishi   mumkin:   Ko’p   so’zning   ozi   yaxshi,   oz   so’zning   o’zi   yaxshi   (Maqol).
O’qishning   erta-kechi   bo’lmas (Maqol). 
    Eganing   otlashgan   taqlid   so’z   bilan   ifodalanishi.   otlashib   ega   vazifasini
bajaradi:   Otning   dukura   Taqlid   so’zlar-dukuri   relslarning   tutashgan   joyiga
urilayotgan   g’ildirak   tovushi   bilan   uyg’unlashib   ketardi.   (Ch.Aytmatov).   Bu
shovqinlarni karnayning   vat-vati   bosib ketadi. (S.A.)
        Eganing   otlashgan   undov   so’z   bilan   ifodalanishi.   Ega   vazifasida   otlashgan
undov   so’z   kelishi   mumkin:   Yer   kurrasida   qadim-qadim   zamonlardan   yangragan
musiqiy   «qur-ey!»   bunday keyin ham tinmaydi. (S.Nurov). 
      Eganing   otlashgan   modal   so’zbilan   ifodalanishi.   Otlashgan   modal   so’z   ega
vazifasini   bajarishi   mumkin:   Bor   so’ylaydi,   yo’q   o’ylaydi.   (Maqol).   Ega   ba’zan
frazeologik   ibora   bilan   ham   ifodalanishi   mumkin:   Birovning   ko’nglini   ko’tarish
qiyin,   ko’nglini   cho’ktirish   esa   oson.   Bundan   tashqari,   ega   so’z   birikmasi   yoki
gapga teng predikativ birlik bilan ifodalanadi. 
      Eganing   so’z   birikmasi   bilan   ifodalanishi.   Ega   vazifasida   so’z   birikmasi   kela
oladi: Haqiqat va to’g’rilikni sevadigan odam doim vijdoni farmoniga itoat qiladi.
(«Oz-oz o’rganib dono bo’lur»). 
      Eganing   gapga   teng   predikativ   birlik   bilan   ifodalanishi.   Ega-kesim   munosabati
aks etgan predikativ birlik ega vazifasida kela oladi:    Bilagi zo’r   birni yiqitadi,   bili
mi zo’r–mingni (Maqol). 
                                                                 25                                                     XULOSA
  Xulosa   qilib   aytadigan   bo’lsak,   grammatika   bizga   so’z   va   gapning   formal
grammatik   tomoni-so’z   o’zgarishi,   sintaktik   birliklar   va   ularning   turli
ko’rinishi,strukturasi   va   hosil   qiluvchi   vositalari,   shuningdek,   ifodalaydigan
grammatik   ma’nosini   o’rgatadi.   Gap   bo’laklari   ,   ega   va   kesim   mavzulari   bir
qarashdan   jo’n   ko’rinadi   ammo,   ko’ringanchalik   oson   ish   emas.   Uni   chuqurroq
o’rganish   uchun   ancha   adabiyotlardan   foydalanish   kerak.   Gap   bo’laklariga   ega
kesim   kirgani   sabab,   Ikkinchi   darajali   bo’laklarni   ham   kiritib   o’tdim,   sababi,
Ikkinchi   darajali   bo’lak   va   bosh   bo’laklarni   bir   biriga   taqqoslab   o’rganadigan
bo’lsak   yodda   qolarli   va   muzokaralarga   sabab   bo’lishi   tayin.   Shu   sababli   ushbu
kurs   ishimda   ancha   kerakli   ma’lumotlarni   adabiyotlardan   va   ziyo.net   saytidan
izlangan   holda   to’ldirdim.   Gap   shaxs   va   sonda   moslashmaydi.   Shuning   uchun
hamgapbo’laklarini   o’z   o’rnida   qo’llash   zarur.   Agar   grammatika   o’z   o’rnida
qo’llanmasa ma’no jihatdan g’alizlik paydo bo’ladi. Shunday ekan tilshunoslikning
eng   katta   qismi   bo’lgan   grammatikani   o’rganish   biz   uchun   hamma   sohalarda
zarurdir.
                                                                 26                          FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.
     I.Karimov. Yuksak ma’naviyat – engilmas kuch. T., 2008.
1. Nurmonov A va boshqalar. O’zbek tilining mazmuniy sintaksisi.
2. T.,1992.
3. Nurmonov A., Shahobiddinova Sh. Grammatik kategoriya
4. Rahmatullayev Sh. «O’zbek tilida tobe bog’lanishning turlari. T.,1993.
5. Sayfullayeva R., Abduzalova M. Gapning eng kichik kurilish
6. Gap qoliplari haqida.//O’TA, 1991, 5-son
7. Shoabdurahmonov Sh., Asqarova M., Hojiyev A., Rasulov I.,
8. Doniyorov X.. Hozirgi o’zbek adabiy tili. T., 1980.
9. Ne’matov H. va b. O’zbek tili struktural sintaksisi.-T.: Universitet, 2000. 
10. Mengliev B. O’zbek tilining struktur sintaksisi–Qarshi., 2003. 
11. G’ulomov A., Asqarova M. Hozirgi o’zbek adabiy tili. Sintaksis.-T.: 1989.
12. O’zbek tili grammatikasi. II tom. Sintaksis.- T.: Fan, 1975.- 548 b. 
13. Rahmatullayev Sh., Mamatov N., Shukurov R. O’zbek tili antonimlarining
izohli lug’ati.– Toshkent: O’qituvchi, 1980. 75, 180 b. 
14.   Abdurahmonov   Sh.A.   O„zbek   badiiy   nutqida   kulgi   qo„zg„atuvchi   lisoniy
vositalar, filol.fanlari nom… diss.– Toshken:t, 1997.– 24 b.
 15. www.ziyonet.
                                                                 27

Ega va uning o’zbek tilshunosligidagi tadqiqi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский