Ekologik ekspertizani obyektlarining atrof tabiiy muhitga tasiri va uni baxolash

O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA
INNOVATSIYALAR 
VAZIRLIGI   GULISTON DAVLAT  UNIVERSITETI 
TABIIY FANLAR FAKULTETI
“Himoyaga ruxsat etilsin”
“Ekologiya va geografiya”
kafedrasi mudirasi, 
g.f.n., dots. L. K. Karshiba y eva
 __________________
«____» _________ 2024
Ekologiya va Atrof-muhit muhofazasi ta’lim yo’nalishi
 14-22-guruh talabasi  Sadirov Fazliddinning  “Ekomonitoring va
ekoekspertiza” fanidan yozgan “ Ekologik ekspertiza obyektlarining atrof-
tabiiy muhitga ta’siri va uni baholash ” mavzusidagi
KURS  ISHI
                                                                  Ilmiy rahbar:  “Ekologiya va geografiya”  
                                                              kafedrasi  o’qituvchisi     
                                                                            __________   D.Toymbayeva                                                                                                                                             
                                                                      
                      
                                                    
GULISTON– 2024
MUNDARIJA:  
1 Kirish………………………………………………………………..
. 3
I BOB EKOLOGIK  EKSPERTIZA  OBYEKTLARI ATROF-MUHITGA 
TA'SIRNI BAHOLASH NING ILMIY – NAZARIY ASOSLARI   … 5
1.1 Ekspert guruhi ishini tashkil qilish …………………………………..
5
1.2 Ekologik  ekspertiza  obyektlari  ………………………………...…..
7
1.3 Atrof-muhitga  ta'sirni baholash  tushunchalari ……………………...
11
II BOB EKOLOGIK EKSPERTIZA OBYEKTLARINING  ATROF   -
MUHIT GA  TA'SIRNI BAHOLASH PRINSIPLARI ………………. 19
2.1 Atrof-muhitga  ta'sirni  baholash  bosqichlari ………………………..
19
2.2 Atrof-muhitga  bo'lgan  ta'sirni  baholash va  ekologik oqibatlar
to'g'risida  bildirish  hujjatlari ……………………………………….. 24
2.3 Atrof-muhitga  ta'sirni baholashda  chet-el tajribasi …………………
26
Xulosa va takliflar…………………………………………………..
29
Foydalanilgan adabiyotlar…………………………........................
30
KIRISH
2 Mavzuning   dolzarbligi.   25-may     2000-yil     O'zbekiston     Respublikasining
«Ekologik   ekspertizasi     to'g'risidagi     qonuni»     va     31-dekabr     2001-yil     Vazirlar
Mahkamasining     491-sonli     «Atrof-muhitga     ta'sirini     baholash»   to'g'risidagi
qarorining qabul qilinishi atrof-muhitga ta'sirni baholash AMTB  hujjatini  qonuniy
yuridik   jihatdan     qabul     qilinib,     yangi     va   rekonstruksiya     qilinayotgan     xo'jalik
yurutuvchi     obyektlarining   loyihalarini   davlat   ekologik   ekspertizasini   o'tkzishda
asosiy tadbirlardan biri ekanligi  belgilab  qo'yildi. 
AMTB     loyihalarni     ekologik     ekspertizasini     o'tkazish     mobaynida   uning
asosiy   va     shart   bo'lgan   tarkibiy   qismlaridan   bo'lishi   bilan   birga   O'zbekistonda
asosan   XX     asrning   80-yillari   oxiri   va   90-yillar   bosh   ida   obyektlarning     atrof-
muhitga     bo'lgan     ta'sirini     aniqlashda     keng   miqiyosda   amaliyotda   qo'llanila
boshlandi.   1995-yildan     boshlab     AMTB     yangi     va     qaytadan     ishlab     chiqilgan
«Qurilish me'yorlari va qoidalari»  (QMQ) me'yoriy hujjatlariga kiritildi.
AMTB     -   bu     shunday   jarayonki,     mo'ljallanayotgan     xo'jalik     va   boshqa
faoliyat   olib     boruvchi   obyektlarni   atrof-muhitga   noqulayliklar   tug'dirib   va   ta'sir
etib, yomon ekologik oqibatlarga olib kelishi, jamoat fikrini  hisobga  olgan  holda,
bu  ta'sirni  kamaytirish  va  oldini  olish chora-tadbirlarini  ishlab  chiqish  hamda
ekologik  orientirlangan boshqaruvni  amalga oshirish  mumkin  bo'lgan qarorlarni
qabul  qilish imkonini  yaratadigan tadbirdir.
M aqsadi :   Loyihalash     jarayonida     optimal     bo'lgan   loyihaviy
qarorlarni     izlashga     qaratilgan     bo'lib,     atrof-muhit   degradatsiyasiga     yo'l
qo'ymaslik,     xo'jalik     rivojini     ekologik-iqtisodiy   va     ijtimoiy     balansini
ta'minlamoq,     insonlarni     yashash     sharoitini   yaxshilash     hamda     atrof-muhitga
bo'lgan     noqulay     ta'sirlarni     uncha   katta     bo'lmagan   yoki     qabul     qilingan
(muvofiq)  darajaga  kamaytirish maqsadida samarali choralarni ishlab chiqishdir. 
Vazifalari:   Ushbu maqsadga erishish uchun quyidagi vazifalar belgilab
olingan:
 Atrof-muhit degradatsiyasiga yo’l qo’ymaslik  ;
 xo'jalik  rivojini  ekologik-iqtisodiy  balansini ta’minlamoq ;
3  xo'jalik  rivojini   ijtimoiy balansini ta’minlamoq ;
 insonlarni  yashash  sharoitini yaxshilash ;
   atrof-muhitga     bo'lgan     noqulay     ta'sirlarni   kamaytirish   va   samarali
choralar ishlab chiqish.
Ahamiyati.   25-may     2000-yil     O'zbekiston     Respublikasining     «Ekologik
ekspertizasi     to'g'risidagi     qonuni»     va     31-dekabr     2001-yil     Vazirlar
Mahkamasining     491-sonli     «Atrof-muhitga     ta'sirini     baholash»   to'g'risidagi
qarorining qabul qilinishi atrof-muhitga ta'sirni baholash AMTB  hujjatini  qonuniy
yuridik   jihatdan     qabul     qilinib,     yangi     va   rekonstruksiya     qilinayotgan     xo'jalik
yurutuvchi     obyektlarining   loyihalarini   davlat   ekologik   ekspertizasini   o'tkzishda
asosiy tadbirlardan biri ekanligi  belgilab  qo'yildi .
Obyekti:  Ekologik ekspertiza obyektlarini atrof-muhitga ta’sirini baholash. 
  Predmeti:  Ekspertiza obyektlari va atrof-muhit ifloslanishi.
Kurs   ishining   tarkibiy   qismi:   Kurs   ishi   kirish,   2   bob,   xulosa   va
takliflar,   ilovalar va     foydalanilgan adabiyotlar iborat.   Kurs ishida 2 ta rasm ilova
qilingan. Asosiy matn 31 sahifadan iborat.  
4 I BOB.  EKOLOGIK  EKSPERTIZA  OBYEKTLARI ATROF-
MUHITGA  TA'SIRNI BAHOLASH NING ILMIY – NAZARIY
ASOSLARI
1.1 Ekspert guruhi ishini tashkil qilish.
Ekspertiza  komissiyasi  ish  boshlagunga  qadar,  barcha  shtatsiz ekspertlar
DEE ni o'tkazishning asosiy prinsiplari bilan va DEE ni tashkil qilish  va  o'tkazish
bo'yicha amaldagi yo'riqnoma - uslubiy  huliatlar bilan tanishgan bo'lishlari shart. 
Ekspert komissiyasining majlisi bayonnoma bilan rasmiylashtiriladi. 
Bayonnomada     kun     tartibiga     kiritilgan     masalalarning     ma'nosi     va   bildirilgan
fikrlar     ifodalanishi     kerak.     Yakuniy   ·xulosa     loyihasi   muhokamasiga   ekspert
komissiyasi   (guruhi)dan   tashqari   buyurtmachi   va     loyihani     ishlab     chiquvchi,
shuningdek,  loyihaning  realizatsiya qilinishidan  manfaatdorlar taklif qilinadilar.
Ekspert o'tkazilish jarayonida ekspert bo'limi rahbariyati: 
-   umumiy     axborot     vositalari     tomonidan     DEE     borishining     bir   tomonlama   va
tendensiyali   yoritilishiga;  
- qiziquvchi  tomonlar tomonidan ekspertlar ta'qib etilishiga; 
-   DEE   o'tkazishning   asosiy     prinsiplarini   buzishga     olib     keluvchi   boshqa
harakatlarga yo'l qo'ymasligi  zarur. 
Ayrim fikr yoki takliflari bo'lgan ekspertlar ularni yozma ravishda, yakuniy
xulosa     ekspert     komissiyasi     tomonidan     imzolanguncha     yoki   imzolanayotgan
paytda, imzo oldiga maxsus belgi qo'yib, topshirishlari kerak.
Ekspert     komissiyasi     (guruhi)     -   bu   konkret   xo'jalik     faoliyatini     DEE
o'tkazish    uchun vaqtincha tuzilgan mutaxassislar  jamoasidir  (shtatsiz ekspertlar).
Ekspert     guruhini     tuzish     va     uning     ishini     tashkil     qilishni     hamda   shtatsiz
ekspertlarning   mehnatiga   haq   to'lashni   DEE   o'tkazish   vazifasi   yuklangan     Davlat
tabiatni  muhofaza  qilish  qo'mitasining  ekspert bo'limi amaIga  oshiradi. Ekspert
guruhining  soni  va  shaxsiy  tarkibi  D EEga  topshirilgan hujjatlarning xususiyati
va     murakkabligi   bilan   aniqlanadi.   Ekspert   komissiyasini   tuzishda   va   uning
5 faoliyatini   tashkil   qilishda   quyidagilarni   ta'minIovchi   barcha   shart-sharoitlar
yaratilishi  lozim: 
 ekspert komissiyasining malaka saviyasi yetarli va ko'p pozitsiyali bo'lishini;
 DEEning yuqori  sifatini; 
 ekspert bahosining va ekspert komissiyasi (guruhi) xulosalarining sifatini; 
 DEEni o'tkazish va  uning natijalarining oshkoraligini e'tiborda tutadi. 
Ekspert     komissiyasi     (guruhi)ni     tuzish     prinsipi     va     tarkibi     shtatsiz
ekspertlardan   iborat   bo'ladi,     uning   ishiga     respublika     ilmiy-tekshirish
institutlarining,  vazirIiklar,  muassasalar,  tarmoq  iImiy-tekshirish  va  (loyihalash
tashkilotlarining     olimlari     va     mutaxassislari     jaib     qilinishi   mumkin.   Ekspert
komissiyasi    (guruhi)ning   shaxsiy   tarkibi   Bosh   davlat ekspertiza boshlig'i yoki
uning   o'rinbosari   tomonidan   tasdiqlanadi.   Ekspert   komissiyasi   shaxsiy   tarkibiga
quyidagi mutaxassislarni jalb qilish  taqiqlanadi: 
 ularning shaxsiy  roziligi  bo'lmasa; 
 ekspertizaga topshiriladigan hujjatlarni tayyorlashda qatnashganlar; 
 ko'rilayotgan loyiha bo'yicha oidin matbuotda o'z fikrini bosib chiqarganlar
ekspert komissiyasi tarkibiga kiritilmaydi.
Ekspert   komissiyasi   (guruhi)ning   ishini     tashkil     qilish     mas'uliyati     DEE
o'tkazuvchi  ekspert  bo'limi boshlig'iga va ekspert komissiyasi vakiliga yuklanadi.
Ekspert komissiyasi ishini uning vakili boshqaradi. 
Ekspert komissiyasi vakili: 
- DEEni o'tkazish grafigini va  dasturini  muvofiqlashtiradi; 
-   ekspertiza   jarayonida   qo'shimcha   ekspertlar   yoki   maslahatchilar   jalb     qilishga
ehtiyojni  aniqlaydi; 
- ekspert komissiyasi  (guruhi) majlisini o'tkazadi; 
- D EEni o'tkazish jarayonida vujudga kelgan kelishmovchiIiklarni ko'rib chiqadi; 
-   ehtiyoj     tug'ilganda     ekspert     bo'limi     rahbariyatiga     ekspertizani   o'tkazish
muddatlarini,   uning   yo'nalishini   o'zgartirish   yoki   ekspertizani   muddatidan   ilgari
to'xtatish haqida takliflar kiritadi; 
6 -   ekspert   komissiyasi   (guruhi)ning   yakuniy   xulosasini   tayyorlashda   bevosita
qatnashadi; 
-   ekspert   komissiyasi   (guruhi)ning   ish   natijalari   haqida   Bosh   davlat   ekspertiza
rahbariyatiga, kollegiyaga, DEE kengashiga axborot beradi. 
1.2.Ekologik  ekspertiza  obyektlari
O'zbekiston  Respublikasi  «Ekologik  ekspertizasi  to'g'risida»gi qonunning
ll-moddasida     belgilab     qo'yilganidek,     davlat     ekologik   ekspertizasi     obyektlari
quyidagilardan  iborat: 
 davlat     dasturlarining,     konsepsiyalarining,     ishlab     chiqarish   kuchlarini,
iqtisodiy   va     ijtimoiy   soh   a   tarmoqlarini   joylashtirish   hamda   rivojlantirish
sxemalarini loyihalari; 
 barcha  turdagi  qurilishlar  uchun  yer  uchastkalarini  ajratish materiallari; 
 loyiha  oldi va  loyiha  hujjatlari; 
 tabiiy     resurslardan     foydalanish     bilan     bog'liq   xo'jalik     va     boshqa   xil
faoliyatni   tartibga   soluvchi   normativ-texnik   va   yo'riqnoma-uslubiy
hujjatlarning  loyihalari; 
 texnik,   texnologiya,   materiallar,   moddalar,   mahsulotlarning   yangi   turlarini
yaratishga doir hujjatlar; 
 atrof   tabiiy     muhit     holatiga     va     fuqarolar     sog'lig'iga     salbiy     ta'sir
ko'rsatuvchi ishlab turgan korxonalar va boshqa obyektlar: 
 keyinchalik ularni  alohida muhofaza etiladigan tabiiy hududlar, favqulodda
ekologik   vaziyat   va   ekologik   ofa   t   zonalari   maqomini   berish   maqsadida
o'tkazilgan hududlarni kompleks tekshirish materiallari; 
 shaharsozlik hujjatlarining barcha turlari; 
 maxsus huquqiy rejimli obyektlar; 
O'zbekiston     Respublikasi     «Ekologik     ekspertiza     to'g'risida»gi   qonunida   davlat
ekologik   ekspertizasidan   o'tishi   kerak   bo'lgan   obyektlar   keltirilgan     va     bu
qonunda  belgilab  qo'yilgan.  
7 Moskva  davlat universitetining professori  K.N.  Dyakonovning fikricha  K.
N.     Dyakonov     (   K.H.   ДЕ HKOHOB     A.     B .   D О H '-ЧЕ Ba .     Экологическое
проектирования   и   экспертиза :     «     A спект     npecc   »     M .     2005     г.)     bir   qator
spetsifik   obyektlar   borki,   ular     ham,     albatta,     davlat     ekologik     ekspertizasidan
o'tishlari  lozim. 
Ularga,  masalan,  davlatga  tegishli  bo'lgan  huquqiy  aktlar  loyihasi, yani
normativ   yoki     normativ   bo'lmagan   xarakterdagi   obyektlar,     agar   ular     kuchga
kirsa  yoki  amalga  oshirilsa  atrof-muhitga  ta'siri  salbiy oqibatlarga  olib  kelishi
mumkin;  
 xalqaro  miqiyosidagi  davlatlararo investitsiya dasturlari loyihalari; 
 xalqaro shartnomalar loyihalari; 
 chet eldan sotib olinadigan texnika, texnologiyalar,  materiallar, moddalar va
hokazo. 
Demak,     «Ekologik     ekspertiza     to'g'risida»gi     qonunda     belgilab   qo'yilgan
obyektlar  uchun  davlat  ekologik  espertizasi  majburiy hisoblanadi va mulkchilik
shakli   hamda   ma'muriy   bo'ysunishdan   qat'i   nazar   hech   bir   obyektga     bu   borada
imtiyoz berilmaydi. 
Davlat  ekologik  ekspertizasining  subyektlari  bo’lib,  odatda, buyurtmachi,
pudratchi,  iste'molchi  hisoblanadi.  Buyurtmachi  -ekspertizani  tayinlash,  tashkil
etish     huquqiga     ega     bo'lgan     maxsus   vakolatli   organdir.     Pudratchi   muayyan
obyektni     ekspertiza   qiladigan   tashkilot,   bular   qatorida   ilmiy-tadqiqot   institutlari,
korxona yoki maxsus komissiya,  ekspertlar  guruhi  bo'lishi  mumkin.  Iste'molchi
bo'lib,   ekologiya     ekspertizasi     hisoblangan     korxona,     tashkilot,     muassasa
hisoblanadi. 
25-may     2000-yil     O'zbekiston     Respublikasining     «Ekologik   ekspertizasi
to'g'risidagi  qonuni»  va  31-dekabr  2001-yil  Vazirlar Mahkamasining  491-sonli
«Atrof-muhitga     ta'sirini     baholash»   to'g'risidagi   qarorining   qabul   qilinishi   atrof-
muhitga   ta'sirni   baholash   AMTB     hujjatini     qonuniy     yuridik   jihatdan     qabul
qilinib,  yangi  va rekonstruksiya  qilinayotgan  xo'jalik  yurutuvchi  obyektlarining
8 loyihalarini   davlat   ekologik   ekspertizasini   o'tkzishda   asosiy   tadbirlardan   biri
ekanligi  belgilab  qo'yildi. 
AMTB     loyihalarni     ekologik     ekspertizasini     o'tkazish     mobaynida   uning
asosiy   va     shart   bo'lgan   tarkibiy   qismlaridan   bo'lishi   bilan   birga   O'zbekistonda
asosan   XX     asrning   80-yillari   oxiri   va   90-yiJlar   bosh   ida   obyektlarning     atrof-
muhitga     bo'lgan     ta'sirini     aniqlashda     keng   miqiyosda   amaliyotda   qo'llanila
boshlandi.   1995-yildan     boshlab     AMTB     yangi     va     qaytadan     ishlab     chiqilgan
«Qurilish me'yorlari va qoidalari»  (QMK) me'yoriy hujjatlariga kiritildi.
AMTB     -   bu     shunday   jarayonki,     mo'ljaUanayotgan     xo'jalik     va   boshqa
faoliyat   olib     boruvchi   obyektlarni   atrof-muhitga   noqulayliklar   tug'dirib   va   ta'sir
etib, yomon ekologik oqibatlarga olib kelishi, jamoat fikrini  hisobga  olgan  holda,
bu  ta'sirni  kamaytirish  va  oldini  olish chora-tadbirlarini  ishlab  chiqish  hamda
ekologik  orientirlangan boshqaruvni  amalga oshirish  mumkin  bo'lgan qarorlarni
qabul  qilish imkonini  yaratadigan tadbirdir.
Uning   asosiy   maqsadi    loyihalash    jarayonida   optimal   bo'lgan loyihaviy
qarorlarni     izlashga     qaratilgan     bo'lib,     atrof-muhit   degradatsiyasiga     yo'l
qo'ymaslik,     xo'jalik     rivojini     ekologik-iqtisodiy   va     ijtimoiy     balansini
ta'minlamoq,     insonlarni     yashash     sharoitini   yaxshilash     hamda     atrof-muhitga
bo'lgan     noqulay     ta'sirlarni     uncha   katta     bo'lmagan   yoki     qabul     qilingan
(muvofiq)  darajaga  kamaytirish maqsadida samarali choralarni ishlab chiqishdir.1
va   2-rasmlarda   atrof-muhitni   ifloslovchi   va   unga   salbiy   ta'sir   ko'rsatuvchi
obyektlarning tabiiy  muhit bilan bo'lgan aloqalari keltirilgan.
9 1-rasm. To'liq sikldagi quvvati yiliga 1 mln t bo'lgan (o'rtacha sutkalik 
ko'rsatkichlari) qora metallurgiya zavodining funksional sxemasi va tabiiy
muhit bilan bo'lgan aloqa kanallari.
10 2-rasm. Zamonaviy issiqlik elektr stansiyasining funksional sxemasi va 
uning tabiiy muhit bilan aloqasi. 
1.3 Atrof-muhitga  ta'sirni  baholash  bosqichlari 
O'zbekiston   Respublikasining   ekologik   siyosati,   mustaqillik   davrida   qabul
qilingan   «Tabiatni   muhofaza   qilish   to'g'risida»gi   (9-dekabr   1992-y.)     qonuni
«Ekologik     ekspertiza     to'g'risida»gi     (25-may     2000-y.)   qonunida   o'z   aksini
topgan,     chunki   atrof-muhitni   ta'sirini     baholash   tartiblari   va   bosqichlari   ushbu
qonun]arda   aniq  ifoda   etilgan.     Bundan   tashqari,    yuqorida     qayd    qilganimizdek
O'zbekiston     Respublikasi   Vazirlar     Mahkamasining     31-dekabr     2001-yildagi
qarorining     qabul   qilinishi   yurtimizda   AMTB   tartib   va   qoidalarini   o'z
mentalitetimizga   mos   holda   O'zbekiston   Respublikasi   tabiatni   uhofaza   qilish
11 komiteti tomonidan 2002-yilda ishlab chiqilgan Qo'llanma (Qurilish me'yorlari va
qoidalariga   ilova   qilingan   «Inshootlar,   binolar,   korxonalar   qurilishi   loyiha-smeta
huliatlarining   tarkibi,   tartibini   ishlab   chiqish,   kelishish yoki muvofiqlashtirish
va tasdiqlash yo'riqnomasi»  1. 03.  01-96) asosida olib borish belgilab  qo'yilgan.
AMTB   boshqa   ana'naviy   bo'lib   qolgan   ekologik   me'yorlash usullaridan
prinsip     jihatdan     farq     qilib,     tabiatdan     foydalanish   muammolariga,     ekologik,
ijtimoiy     va     iqtisodiy     antropogen     faoliyat   oqibatlarni     hisobga     olgan     holda
kompleks     va     sistemali     tarzda   yondoshishni   talab   etadi.   Shu   jihatlari   bilan
AMTBda   asoslangan   to'g'ri   qarorlarni     qabul     qilish     kelajakda     tabiatdan
foydalanish  sharoitlarini rivojlanishiga  fundament  yaratadi.  
Ayniqsa,     respublikamizning   rivojlanayotgan     sanoat     va     energetika
potensiali     hamda     xomashyo   bazasiga   ega   ekanligini   hisobga   olsak,     bunday
yondoshish     dolzarbligi   bilan   ajralib   turadi   va   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
AMTBni   o'tkazmay   turib     qabul     qilingan     qarorlar     atrof-muhit     holatiga     baho
berishda   ko'pincha   noto'g'ri   xulosalar   chiqarishga   olib   keladi.     Bu   holatni   oxirgi
yillarda   olimlar   tomonidan   o'tkazilgan   tadqiqotlar   misolida   ko'rish mumkin.   
Toshkent     metropoliteni     qurilishida     «Chkalov»     stansiyasini   loyihalash
davrida  bo'lishi  mumkin bo'igan oqibatlarni  baholamasdan  amalga oshirilishi, yer
osti suvlarida va tuproqda zaharli moddalaming yig'ilib  qolishi  natijasida  stansiya
xizmat     ko'rsatish     personalining   sog'lig'iga   ziyon   yetganligi   va   qurilish
konstruksiyalarining korroziyaga uchrashiga  olib   keldi.  Xuddi     shunga   o'xshash
holat     Farg'ona     furan     birikmalari     kimyo   zavodida     ham     yuz     berdi.     Ishlab
chiqarish  binolari  fundamenti  yer osti  sizot  suvlarining  yig'ilib  turib  qolishiga
sababchi     bo'lib,     zaharli   gazlaming     atrof-muhitga     ta'siri     natijasida     salbiy
oqibatlar    yuzaga kelishga    olib   keldi. Yuqorida   keltirilgan   faktlardan   ko'rinib
turibdiki,     ikkala     misolda   ham     atrof-muhitga     bo'lgan     salbiy     ta'sir     ishlab
chiqarishdan     hosil   bo'layotgan     zaharli     chiqindilardan     emas,     balki     atrof-
muhitdan     olib   kirilgan   kimyoviy   moddalaming   o'zaro   ta'siri   natijasida   yuz
berayapti. 
12 Shuning     uchun     atrof-muhitga     ta'sirini     asl     manbalarini     aniqlashda
kompleks   yondoshish   muhim   ahamiyatga   egadir.   Ayniqsa,   energetika
obyektlarining     atrof-muhitga     ta'sirini     baholash     juda     murakkabdir.   Chunki
ulaming  baland  quvurlaridan  (trubalaridan)  atmosferaga chiqarib tashlanayotgan
zaharli   gaz   chiqindilari   juda   katta   territoriyani   qamrab   oladi.     Masalan,     ko'mir
yoqilg'isida   ishlaydigan   yangi   Angren   GRESining     yillar     davomida     Ohangaron
vodiysini   ko'mir   changi, zaharli   gazlar,   ko'p   miqdorda   qurum   moddasi   bilan
ifloslanishi   oqibatida     atrof-muhitga     va     insonlar     sog'lig'iga     yomon     ta'sir
ko'rsatayotgani ma'lumdir. 
Umuman   bu   hudud   sanoat   ishlab   chiqarish   korxonalarining   ko'pligi   bilan
ajralib   turadi   va     o'tkazilgan   tadqiqotlar   natijalariga     ko'ra,     atrof-muhitga
tashlanayotgan     zaharli     chiqindilar   (ko'mir,     sement,     ruda     changlari)     tarkibida
toksikologik     xarakterga   ega     bo'lgan     qo'rg'oshin,     mishyak,     simob     va
radionuklidlar     borligi   aniqlandi.   Bu   zaharli   moddalaming   atmosfera   havosidagi
migratsiyasi oqibatida atrof-muhitdagi o'simlik va  hayvonot dunyosi hamda ochiq
suv havzalarining  ifloslanishiga  olib kelayapti.  
Shuning   uchun   atrof-muhitga   ta'simi   baholashda   shu   sanoat   hududida   ko'p
yillardan   beri   mavjud     bo'igan     fauna     va     flora,     suv     obyektlari,     tuproq-yer
tarkibida   bo'ladigan     o'zgarishlarini     hisobga     olish     kerak,     chunki     o'tkazilgan
tadqiqotlar shuni ko'rsatadiki sement ishlab chiqarishda xomashyoga qo'shiladigan
qo'shimchalar,     toksikologik     metall     birikmalarining   tarqalishi     va     ularning
atmosferaga     tashlanishi     oqibatida     bu     zaharli   moddalar     yerga,     o'simliklarga,
hayvonot     dunyosiga     atmosferadan   cho'kishi   natijasida   singib,   salbiy   oqibatlar
tug'dirayotgani   ma'lumdir.   Bu     oqibatlarning     sababchisi     «Ohongaronsement»
ishlab     chiqarish   biriashmasidir.     Shunga     o'xshash     jarayonlar     oltin     qazib
chiqarish   konlarida,     va     ko'mir     ochiq     kon     razrezlarida     hamda     energetika
obyektlarida     ham   yuz     berayapti.   Bu   oqibatlarni   oldini   olish,   atrof-muhitni
muhofaza qilish, albatta, mutaxassislardan  atrof-muhitga  ta'sirini  baholashda  va
asosiy   ko'rsatkichlarini   aniqlashda   ekologik   kriteriy   va   standartlardan   hamda
me'yorlardan foydalanishni  talab etadi. 
13 Ekologik   kriteriylar   - bu   shunday   belgi   yoki   alomatlarki,   ular asosida
ekologik   sistemalarni,   jarayon   va     hodisalarni   aniqlash   hamda   ularni   baholash
ishlari   amalga   oshiriladi.   Baholashning   mantiqidan   kelib   chiqqan   holda   ekologik
kriteriylar quyidagilardan  iboratdir: 
-   atmosfera     holatini     moddaning     xavf1ili     koeffitsienti     orqali   ifodalanadigan,
atmosferaning ifloslanish potensiali, moddaning kritik ifloslanish  darajasi; 
-   ichimlik   suvi     va     ichimlik   suvi     manbalari   holatini   xavfliligi     I   va   II     klass
bo'lgan     moddalarning     ruxsat     etilgan     konsentratsiyasidan   qaytarilib   turuvchi
tarzda oshib ketishi ko'rsatkichi orqali  ifodalanib, patogen  va  inson  organizmida
parazitar kasalliklarni  qo'zg'atuvchi bakteriyalar miqdoridir: 
-   suv     ustki     holatini     kimyoviy   va   biologik   xarakteristikalari   orqali   ifodalangan
kimyoviy ifloslanishlar yig'indisi kO'rsatkichlaridir; 
- yer osti suvlarining holatini ifloslovchi moddalar konsentratsiyasi va ifloslangan
maydon hududining o'lchamlari bilan xarakterlanuvchi kriteriyadir; 
- tuproq  holatini  kimyoviy  va  biologik  ifloslanishini,  fizikaviy degradatsiyaini,
fototoksikligini, senozlarning biologik mahsuldorligini xarakterlovchi kriteriyadir; 
-   geologik   muhit   o'zgarishlari   holatini   anomal,   texnogen   (yerning   o'pirilishlari,
cho'kishi) hodisalar orqali xarakterlovchi kriteriyadir; 
-   o'simlik   va     hayvonot     dunyosi     holatini,     uning     populyatsiyalar   zichligi,
bioxilmaxillikning     kamayishi,     yashil     maydon     o'simlik   dunyosining
mahsuldorligi orqali xarakterlovchi kriteriyadir; 
-   aholining     sihat-salomatligi     holatini     tibbiy-demografik   ko'rsatkichlar,     atrof-
muhitni  ifloslanishi   munosabati  bilan  spetsifik kasalliklaming paydo bo'lishi va
h.  k.  bilan xarakterlovchi kriteriyadir. 
-   radiologik   xavfsizlik   darajasi   holatini   o'rtacha   yillik   samara   dozasi   ahamiyati
orqali xarakterlovchi kriteriyadir; 
- yer  usti  ekosistemalarini  deogradatsiya  holatini  ekosistemalari strukturasida va
funksiyasida negativ o'zgarishlar orqali xarakterlovchi kriteriyadir; 
-   territoriyani     biokimyoviy     baholash     holatini,     muhitda     turli   komponentiar
tarkibidagi  mikroelementlaming  nisbati  o'zgarishi, o'simliklarda toksikologik  va
14 biologik     faol     mikroelementlar   miqdori   darajasi     orqali   xarakterlovchi
kriteriyadir; 
Shunday qilib atrof-muhit holatiga baho berishda, kompleks nuqtai nazardan
yondoshib,     ekologik     oqibatlami     sababini     aniqlash     va     uni   oldini   olish   chora
tadbirlarini   ish lab chiqish   maqsadga muvofiqdir. Ekologik   standartlar   - tabiiy
obyektlar     yoki     tabiiy   jarayonlar   holatining   miqdor   va     sifat     ko'rsatkichlari.
Ekologik   standartlar   tabiiy   resurslardan   foydalanish     rejimi     uchun   o'matilgan
huquqiy sistemalar aktlari majmuasiga kiritilgandir. 
Atrof-muhit   sifati   standartlari     tabiiy   komponentlar   holati   bo'yicha   ilmiy
asoslangan   ruxsat   etilgan   normativlar   bo'lib,   ulaming   me'yordan   oshib   ketishi
Iandshaft   biotasiga,   landshaftga   va   insonga   xavftug'dirishi   mumkin.   Davlat
standartlari - terminlami tushuntirib beruvchi va aniqlovchi, hamda  Loyihalash  va
rejalashtirish     masalalari     bilan     bog'Iiq     bo'igan   turH     xii     xo'jalik     faoliyatini
reglamentlovchi     davIat     tor     funksional   boshqaruv   hujjat     va     yo'riqnomalaridir.
Umuman olganda   atrof-muhit   muhofazasi   bo'yicha standartlash XX asming 80-
yillarida   boshlanib,   hozirda   standartlami   ishlab   chiqish   bilan     tugallanadi.  
O'zbekiston     Respublikasi     davlat     standartlari     Tabiatni     muhofaza   qilish
davlat   qo'mitasi huzuridagi   Davlat ekologik sertifikatlashtirish, standartlashtirish
va  me 'yorlashtirish  Bosh  boshqarmasi (Boshdavekosertifikat)  tomonidan  ishlab
chiqiladi.     Bu     standartlar   obyektlami   loyihalashda   AMTBda   va   ekologik
ekspertizasini o'tkazishda muhim ahamiyatga egadir. 
Atrof-muhit     muhofazasi     bo'yicha     ishlab     chiqilgan     (davlatlararo
standartlar) standartlarga quyidagilar kiradi: 
- Oz  Ost  11.2:2005.  Chiqindilarni  ekologik  sertifikatlashtirish qoidalari. 
-   (Dan   -   Rh   -   RHI7.   1.1.   01.   -77/ST   SEV   3544-821)   Tabiatni   muhofaza   qilish.
Gidrosfera.     Suv     havzalaridan   foydalanish     va     ularni   muhofaza   qilish.     Asosiy
atamalar va  izohlar. 
-  Dan   17.   2.   I.    03.    84.    Tabiatni    muhofaza   qilish.     Atmosfera.  Ifloslanishni
nazorat qilishga oid atamalar va  izohlar. 
- Dan  17.  2.  I. 04.  -77. Tabiatni  muhofaza  qilish.  Atmosfera. 
15 Ifloslanishning   manbalari   va   meterologik   omillar,   sanoat   chiqarilmalari.
Atamalar va  izohlar. 
-   Dan     17.     4.     3.     01.     -83.     Tabiatni     muhofaza     qilish.     Tuproq   namunalarini
olishdagi  umumiy talablar. 
-   Dan   17.     5.     1.     01.     -83   (ST   SEV   3848-82).   Tabiatni   muhofaza   qilish.     Yerni
qayta tiklash.  Atamalar va  izohlar. 
-   Dan   17.     6.     I.   01.     -83.   Tabiatni   muhofaza   qilish.     O'rmonlarni   muhofaza   va
himoya qilish.  Atamalar va izohlar. 
-   Dan   17.8.3.01.   -86   (ST   SEV   53-03-85).   Tabiatni   muhofaza   qilish.     Manzara
(landshaft)lar.  Atamalar va  izohlar. 
-   Dan   16504-81.   Mahsulotning   davlat   sinov   tizimi.   Mahsulotning   sinovi   va
sifatining  nazorati.  Asosiy  atamalar va  izohlar. 
- Dan 19179-73. QuruqIik gidrologiyasi.  Atamalar va  izohlar. 
- Dan  19185-73.  Gidrotexnika. Asosiy  tushuncha.  Atamalar va izohlar. 
- Dan 27593-88. Tabiatni muhofaza qiIish. Tuproq. Atamalar va izohlar
Shuni   ta'kidlash   lozimki,   ekologik   me'yorlar   va   standartlar sistemasiga:
atrof-muhit  sifati,   tabiiy resurslardan foydalanish,    atrof-muhitga   ruxsat    etilgan
ta'sir,  sanitar va  himoya  zonasi  me'yorlari (normativlari va ekologik standartlar)
kiradi. 
Birinchi     guruhga     sanitar-gigienik     me'yorlar     kiradi.     Ular     zararli
moddalarning     havoda,     suvda     va     tuproqdagi     ruxsat     etilgan   konsentratsiyasi
me'yorlaridir - REK (POK); 
Keyingi     guruhga     zararli     ta'sir     etuvchi     manbalar     uchun   o'rnatiladigan
talab me'yorlari kiradi.  Bular atmosfera havosi  uchun 
- RETM  (POB),  suv  obyektlari  uchun - RETOM  (PDS)  hamda zararli fizikaviy
ta'sirlari   uchun   (shovqin,   nurlanish,   radiatsiya   ta'sirlari   va   boshqalar)     ishlab
chiqiladi. 
So'nggi   guruhga   turli   turdagi  faoliyatni,  yani  resurslardan foydalanishni
va  tabiatni  himoya  qilishni  reglamentlovchi  me'yor va qoidalar kiradi: 
- atrof-tabiiy muhitga ruxsat etilgan nagruzka  - REN (PDN); 
16 - reglamentga solingan tabiiy resurslardan samarali foydalanish; 
- yerdan va  o'rmon resurslaridan foydalanishga  ruxsat berish; 
- baliq  va  yowoyi  hayvonlar ovlashga kvota  o'rnatish; 
- qurilish va  shahar-qurilishi yoki  shaharsozlik qoidalari; 
- texnika,  texnologiya  va  mahsulotga ekologik talablar; 
- xo'jalik faoliyatini  asoslash  ekologik talablari; 
- ekologik faoliyatni  litsenziyalash. 
Xo'jalik     faoliyati     obyekti     bo'yicha     ishlab     chiqiladigan     va     qabul
qilinadigan qaror AMTB bosqichlarini birin-ketin tartib bilan bajarishni talab etadi.
AMTB bosqichlari quyidagilardan iborat: 
- birinchi bosqich. Atrof-muhitga bo'lgan ta'siri to'g'risida bildirish Loyihasi; 
- ikkinchi bosqich. Atrof-muhitga bo'lgan ta'sir to'g'risida bildirish. (AMBTB); 
- uchinchi  bosqich.  Ekologik  oqibatlar  to'g'risida  bildirish. (EOTB); 
I     va     II   toifa   obyektlari     uchun   AMTBning   barcha   uchta   bosqichi   amalga
oshirilishi yoki bajarilishi shart, bunda AMTBTBni ishlab chiqish zaruriyatini yoki
kerakligini tabiatni muhofaza qilish komiteti aniqlaydi. 
III   toifadagi   obyektlarga   AMTBTB   bajarilmaydi,   EOTB   esa   xo'jalik
faoliyati     obyektida     atrof-muhitga     tashlanadigan     tashlanmalar     va   chiqindilar
bo'lgan taqdirda qilinadi. 
IV toifadagi obyektlar uchun faqatgina AMTBTB loyihasi bajariladi. 
I  bosqich AMTBTB loyihasini ishlab chiqish AMTBning birinchi bosqichi  bo'lib,
uni  tayyorIash  bosqichida  mo'ljallanayotgan  yoki prognoz  qilinayotgan  xo'jalik
faoliyati  obyektini  mablag'  bilan ta'minlash  davrigacha  bo'Igan  vaqtda  amalga
oshiriladi.     Uni     ishlab   chiqish     iloji     boricha     oldinroq,     ya'ni     qurilish     obyekti
maydonini tanlashgacha bo'lgan davrda boshlanishi kerak. 
AMTB  birinchi  bosqichini  o'tkazishdan  asosiy  maqsad, mo'ljallanayotgan
faoliyatni   optimal   variantini   va   real   alternativ imkoniyatlardan   kelib   chiqqan
holda     uni     amalga     oshirish     uchun   maydon   tanlashdir.   Bundan     kelib     chiqqan
holda,  AMTBTB  Loyihasini  tayyorlashda asosiy  vazifalarga quyidagilar kiradi: 
o mo'ljallanayotgan  faoliyatni  real  alternativini ko'rib chiqish va uni  amalga
17 oshirish     uchun     taklif   etilayotgan     alternativni     potensial   riskni   hisobga   olgan
holda mumkin bo'lgan maydonni tanlash bunda atrof-muhit  holatiga  baho  berish
texnologik     qarorining     alternativ   variantlarini   hisobga   olgan   holda   buyurtmachi
taklif etayotgan barcha maydonlarda o'tkazlishi kerak. 
o atrof-muhitga   potensial   ta'sirni   aniqlash,   agarda   obyekt   bo'yicha   qabul
qilingan  qarorni  realizatsiya qilish  zarurati tug'ilsa; 
o obyekt   bo'yicha   qarorni   amalga   oshirishda   (realizatsiya   qilishda)   uning
ekologik oqibatlarini aniqlash; 
o ekologik   ekspertiza   nizomida   ko'rsatilgandek,   mo'ljallanayotgan   obyektni
uning  toifasiga  mos  kelishida,  faktorlar  riskini  yoki  xavf-xatar omillarini yoki
faktorlarini aniqlash; 
o mo'ljallanayotgan   faoliyatni   mumkin   bo'lgan   realizatsiyasini baholash va
shunday     sharoit     ishlab     chiqilsinki,     u   bo'ladigan     negativ   oqibatlarning
minimalligini ta'minlab bersin; 
o mo'ljallanayotgan   yoki   kutilayotgan   faoliyatni     mumkin   bo'lgan   maydonda
amalga   oshirishda   izlanishlar   dasturini   va   tadqiqotlar loyihasini ishlab chiqish
(kerak bo'lsa). 
II BOB. EKOLOGIK EKSPERTIZA OBYEKTLARINING  ATROF   -
MUHIT GA  TA'SIRNI BAHOLASH PRINSIPLARI
18  2.1 Atrof-muhit ta'sirni baholash prinsiplari  
Atrof-muhitga ta'sirini baholash prinsiplariga quyidagilar kiradi: 
- texnoiogik,   texnik,   ijtimoiy,   tabiatni   qo'riqiash,   iqtisodiy   va boshqa   loyiha
qarorJarini  birgalikda  yoki  bir-biriga bog'liq ravishda ko'rib chiqish; 
- Loyiha qarorlarini aiternativIigi, yangi variantiarni shakIIantirish; 
-   loyihani     boshlanish   bosqichida   qabuI     qilingan     qarorni     (loyiha   oldi     qarori)
shakllantirishda  AMTBni  qo'llanma  sifatida  qo'llash (ishlatish) ; 
-   loyihani   boshlanish   davrida   ko'rib   chiqilayotganda   loyiha   qarori   to'g'risidagi
axborotdan   jamoatchilikning   foydalanish     mumkinligi     va   bunga     to'liq   yo'l
ochiqligi; 
-   loyiha   qarorlarini   realizatsiya   qilinganda   kelib     chiqadigan   yoki   yuzaga
keladigan  oqibatlar yuzasidan  buyurtmachining javobgarligi. 
M.     V.     Lomonosov   nomli     Moskva     Davlat     universiteti     professori,
geografiya  fanlari  doktori  K.  N .   Dyakonov   ( K . H .  ДЕ HKOHOB     A .   B .  D О H '-
ЧЕ Ba .    Экологическое проектирования и экспертиза :   «    A спект     npecc   »    M .
2005    г.)     ma ' lum   turdagi   xo ' jalik   faoliyatining   atrof - muhitga     ta ' sirini     baholash ,
bu     aniq   bir     zanjirsimon     tizimga    ( ta ' sir - o ' zgarishlar - oqibatlar )   va   ketma - ketlikka
asoslangan   holda   atrof - muhit   o ' zgarishlari     ustidan     izlanishlar   olib   borish   degan
fikirni     aytib     o ' tadi   va     AMTB     prinsiplariga     birmuncha     o ' zgacha     yondoshib ,
quyidagi   prinsiplarga   qat ' i   rioya   qilishlikni    tavsiya    etadi : 
 -   AMTB     va     ekologik     ekspertiza     uchun     umumiy   bo ' lgan     asosiy   prinsip  -
har   qanday   xo ' jalik   faoliyatining   potensial   ekologik   xavfining   prezumiyasi ,    ya ' ni
ehtimollikka    yoki    taxminga    asoslangan    farazi ,  faktning   aksi    tasdiqlanmaguncha
shu   fikrni     yuridik   to ' g ' ri   deb   topish .   Haqiqatda   ham   har   qanday   xo ' jalik   faoliyati
o ' zida ,  taxminlarga   ko ' ra   u   yoki   bu   ekologik   xavf   darajasini   yashiradi .  Uni am alga
oshishi   shunday   oqibatlarga     olib     keladiki,     bunday     oqibatlarni     baholash
zarurdir.  Bu holatda  tashabbuskor  bo'lgan  xo'jalik  faoliyati  shunday  ishonchli
(asosli,   jiddiy)   dalil-isbotlarni   keltirishi   kerakki   yoki   ko'rsatishi   kerakki,
mo'ljallanayotgan faoliyatning ekologik xavfsizligi ta'minlangan bo'lishi shart; 
 ogohlantiruvchi     yoki     oldini     olish     choralari     prinsipiga     asosan
19 mo'ljallanayotgan   yoki     rejalashtirilayotgan   faoliyatni     realizatsiya   yoki   amalga
oshirish   uchun   asosiy   qarorni   qabul   qilgunga   qadar bo'lgan davr   mobaynida
ta'sirni     baholashni     o'tkazishni     ko'zda     tutiladi.     Bu   prinsipning   asl     mohiyati
shundan   iboratki,   loyiha   realizatsiya   qilinganda   atrof-muhitga   bo'ladigan   noqulay
ta'sirlar   va     ijtimoiy   u     bilan   bog'liq   bo'lgan   ijtimoiy-iqtisodiy   oqibatlarni   kelib
chiqishiga yo'l qo'ymaslikdir; 
 alternativlik   prinsipi   asosan   rejalashtirilayotgan   faoliyat   bo'yicha   maqsadga
erishish uchun bir qat or alternativ variantlarni aniqlash va taxlil  qilishdir.  Hattoki
<<flol   varianti»ni   (faoliyatdan   yoki   faoliyatni amalga oshirishdan voz kechish)
ham   hisobga   olgan   holda.     Natijada,   loyiha   oldiga   qo'yilgan   maqsadga   erishish
uchun ekologik xavfsiz yoki ekologik xavfi  kam bo'lgan usul  tanlab olinadi; 
 oshkoralik  prinsipi  - bunga  asosan  albatta  birinchi  navbatda jamoatchilik
fikri     inobatga     olinadi,     bu     tadbirga     qiziqishi     uyg'ongan   tomonlar   AMTB
bosqichlarining barchasida ishtirok etishlari mumkin; 
 komplekslilik     (uyg'un     birlik)     prinsipi.     AMTBda     integratsiya,
alternativlik,   ustuvorIik,   ishonchlilik,   saqlab   qolmoqIik,   bir-biriga moslilik   va
egiluvchan   (kerak   tomonga   o'zgara   oladigan)lik   kabi prinsiplar yig'indisini o'z
ichiga   oladi.  
I   -   III   toifa     obyektlari     uchun   AMTBTB   loyihasi     tarkibiga   kirgan   quyidagi
tadbirlarni o'tkaziladi: 
1.   Xo'jalik   faoliyati   rcalizatsiya   (yoki   amalga   oshirisb)   qilinayotgan
rayonda atrof-muhit holatini baholash .   Atrof-muhit   holatiga   xo'jalik faoliyati
obyektining   ta'sirini   baholashda   aynan   atrof-muhitning   qaysi   komponentlarga
bo'layotgan   ta'siri   o'rganiladi.     Agarda     loyiha   qarori   bo'yicha   u   amalga
oshiriladigan   bo'lsa,   territoriya   tabiiy   sharoitining   xarakteri     to'g'risidagi
ma'lumotlarning     detallashgan     darajasi     uning   o'rganilganligiga,     antropogen
ta'siriga sezgirligi  bilan aniqlanadi. 
Masalan, energetika kimyo sanoati, metaIlurgiya ishlab chiqarish obyektlari
asosan   atmosfera   havosiga,   suv   havzalari   va   yer   osti   suvlariga,   yer   va     tuproqqa
hamda o'simlik va    hayvonot    dunyosiga   ta'sir  etishi  bilan   ajralib   turadi.   Yani
20 obyektning     ba'zi     bir     atrof-muhit   komponentlariga     ta'siri     kuchli     bo'lsa,
bazilariga     kuchsizroq     bo'ladi,   bu   albatta   obyektning   atrof-muhitga   nisbatan
olganda uning xarakteriga bog'liqdir. 
Bundan     tashqari,     obyektning     atrof-muhit     holatiga     ta'sirini   baholashda
obyekt joylashgan territoriyaning resurslari, klimati, atrof-I  muhit holati, geologik,
gidrogeologik,   gidrologik   sharoiti,   tuproq   holati,   o'simlik   va     hayvonot   dunyosi
hamda  aholini   sog'-salomatligi  holatlari  to'liq   tahlil    qilinib,    o'rganib    chiqiJadi.
Shuningdek,     territoriyaning   arxeologik,     tarixiy     va     madaniy     xarakteristikasi
ham  o'rganiladi. Tadqiqotlaning natijasi atrof-muhitning zamonaviy holatiga baho
berish biIan yakunlanadi (ya'ni atmosfera havosining holati, territoriya releft 
holati,  tuproq, suv  havzalari,  o'simlik qoplamasi  holatlari).
  2.   Ijtimoiy-iqtisodiy   sharoitlarning   tahlili.   Territoriyaning   ijtimoiy-
iqtisodiy     xarakteristikasiga,     uning     ijtimoiy-iqtisodiy     ko'rsatkichlarini   va
infrastrkutura holati  ko'rsatkichlarini aniqlash kiradi. 
3.  Mo'ljallanayotgan  faoliyat  bo'yicha  ko'rilayotgan  qarorni ekologik
tahlili  va  unga  ta'sir  ko'rsatadigan  manbalarni  aniqlash.  Mo'ljallanayotgan
faoliyatni     loiha     qarorini     ekologik   tahliliga     asosan   ko'zlanayotgan   yoki   taxmin
qilinayotgan asosiy va yordamchi obyektlar, ishlatiladigan texnika, texnologiyalar,
tabiiy   resurslar,   materiallar,   xom-ashyo,   yoqilg'i   ishlab   chiqarilishi   kerak   bo'igan
mahsulotning ekologik xavfliligi xarakteristikalari kiradi. 
4.     Atrof-muhitga   bo'igan     ta'sir   xarakterining   va     turining   tahlili.
Barcha   turdagi   ta'sirlar   turini   aniqlashda   har   bir   manbaning   ta'siri   o'rganib
chiqiladi.  Bu  ta'sirlar atrof-muhitga olib kirilgan:  ifloslovchi moddalar,  shovqin
va     titrash,     issiqIik,     elektromagnit     nurlanishlar,   radioaktiv     moddalar   va
nurlanishlardan   va   atrof-muhitdan   chiqarib tashlangan yoki olingan yer va   suv
resurslar   va    h.    k.    lardan  iboratdir.  Bundan  tashqari,   mexanik  ta'sirlar   (tuproqni
yoki     yerni   zichlash,   yumshatib     qo'yish     va     uning     tabiiy     qiyalik     burchagini
o'zgartirish)ni ham  ajratish  mumkin.  Shuningdek,  tashlanmalarni  ta'sir  darajasi,
shovqin   ta'siri     kuchi     elektr   maydonining   kuchlanganligi   ta'siri   va     h.   k.     ham
kiradi. 
21 5.     Tabiatni     qo'riqlashdan     kelib     chiqqan   holda,     mo'ljallanayotgan
yoki     amalga     oshirish   kerak   bo'lgan   faoliyatni     va     texnologik   jihatdan   hal
qilish   kerak bo'igan   qarorning   alternativini baholash.   AMTBTB loyihasida
kutilayotgan   faoliyatning   quyidagi   alternativ   variantlari     ko'rib     chiqilishi     kerak:
texnologik,     muhandislik,   joylashtirishlik     yoki     o'rgatishlik     (sig'dirishlik)     va
arxitektura     -planlashtirish   va     boshqalar.   Albatta,   mo'ljallanayotgan   faoliyatni
realizatsiya qiJishni  rad qilish oqibatlari   holati   ham, ya'ni <<no'linchi   yoki   nol
varianti»  «< нўлавой вариант »)  ko'rib chiqilishi kerak. 
6.     Negativ     oqibatlarning     oldini     olish     senariyasini     hisobga     olgan
holda     yuz     berishi     mumkin     bo'lgan     avariya     holatining     (vaziyatining)
tahlili.   Avariya   holatlarining tahlili   negativ oqibatlarning   oldini   olish   va sodir
bo'lishini   baholash   bilan   olib   boriladi.   Sodir   bo'lishi     mumkin   bo'lgan   avariya
holatlarining  oqibatlarini baholash quyidagilardan  iborat: 
-   barcha   turdagi   sodir   bo'lishi   mumkin   bo'lgan   avariya   holatlarini,   ularning   kelib
chiqishi sabablarini va  ro'y berishini baholash; 
- atrof-muhitga avariya  natijasida yetkazilgan  zararni baholash; 
-   avariyaning   oldini   olish   usullarini   baholash.   Avariya     holatlarining     sodir
bo'lishini     va     bo'ladigan     riskni   baholashda,   shunga   o'xshash   voqealarning
(hodisalarning)   tajribasidan  va     muhandislik     hisoblaridan   foydalanish   va   unga
amal  qilish  talab etiladi. 
7.     Negativ   ekologik     oqibatlar   va     ularning     atrof-muhitga   bo'lgan
ta'sirini   kamaytirish   bo'yicha   yo'l   qo'ymaslik   chora-tadbirlari.   Obyektning
atrof-muhitga     bo'lgan    ta'sir    turlarini    tahlili     asosida   negativ ekologik  oqibatlar
aniqlansa   -   bir   qator   chora-tadbirlar   ishlab   chiqiladi.   Chora-tadbirlar   xarakteri
jihatidan   obyektning   atrof-muhitga   ko'rsatayotgan   noqulay     ta'sirlarini
pasaytirishga     (yumshatishga)     yoki   umuman   likvidatsiya   qilishga   (tugatishga),
avariya hosil bo'lish holatini kamaytirishga   yo'naltirilgan,   texnologik,   tashkiliy-
texnik     va     shahar,   poselka,     mikrorayon,     sanoat     zonalarining     arxitektura-
planlashtirish strukturasini yaxshilashga qaratilgan bo'lishi mumkin. 
22 8.  Jamoat  fikri  yoki  jamoatni  eshitish .  lamoat  fikrini  eshitish AMTB
jarayonida     zarurat     tug'ilgandagina     o'tkaziladi     va     birinchi   bosqichdayoq   uni
o'tkazish   yoki     o'tkazmaslik   aniqlanadi.   Jamoat   fikrini     eshitish   zarurati   loyiha
qarorini amalga oshirishda ijtimoiy muammolar mavjud bo'lgandagina o'tkaziladi. 
Bu     tadbirni     o'tkazishdan     maqsad,     ijtimoiy     va     ekologik   muammolarni   loyiha
qaroriga   asosan   bog'lashdir.   lamoatchilik   bilan   uchrashuvlar,     seminarlar     tashkil
qilish,     jamoatchilik     fikrini     bilish   uchun   so'rovnomalar   o'tkazish   bu   tadbirning
asosiy  maqsadlaridan biridir. 
9.   IV   toifaga   taalluqli   faoliyat   turlari   uchun   atrof-muhitga   bo'lgan
ta'sirni AMTBTB loyihasida quyidagi ma'lumotlar keltiriladi : 
- obyektni joylashtirishda  territoriyadan  foydalanish  turini ko'rsatish; 
-   ishlab   chiqarish   texnologiyasida   atrof-muhitga   bo'lgan   ta'sirning   manbaini
aniqlash; 
- kanalizatsiyani  va  oqava  suvlarni  tashlab  yuborish  talablari mavjudligi; 
- tashlanmalarning tarkibi va  miqdori; 
- chiqindilarning miqdori va joylashtirish sharoitlari; 
- tabiatni himoya  qilish  chora-tadbirlari. 
Mo'ljallanayotgan   yoki   kutilayotgan   xo'jalik   faoliyatini   am alga oshirish
borasida   atrof-muhit   holatining   o'zgarishini   prognozlash yuzasidan baholashda
quyidagi  olingan natijalarga  tayaniladi: 
- atrof-muhit  holati  komponentlari  va  ijtimoiy-iqtisodiy aspektlarga baho berish;
- ishlab   chiqarish   texnologiyasi   tahlili   (analizi)   yuzasidan   atrof-muhitga ta'sir
etuvchi  manbaalarni  aniqlash; 
- avariya  holati  tahlili; 
- xo'jalik  yoki  boshqa  faoliyat  obyektlarining  ta'sir xarakteri  va turini baholash.
II  bosqich .  Atrof-muhitga  ta'sirni  baholash  tartiblarining  I I bosqichida  ishlab
chiqilgan  muhofaza qilish  chora-tadbirlari asoslab beriladi,  qachonki  bu  chora-
tadbirlar  tadbiq  etilganda  ekologik oqibatlarni  oldi  olinadi. 
Atrof-muhitga     bo'lgan     ta'sirni     baholash     hujjati     Davlat     ekologik
ekspertiza natijalariga ko'ra, uni ish lab chiqish yoki   ishlab chiqmaslik to'g'risida
23 tabiatni muhofaza qilish  komiteti tomonidan hal   etiladi. Bunda   obyekt   bo'yicha
qo'shimcha     izlanishlar   o'tkazish,     natura   tekshirishlarini     olib     borish,     model
eksperimentlar   qilish   va argumentlangan tabiatni muhofaza etish chora-tadbirlari
ishlab chiqish. Shuningdek,  bu  bosqichda  iflosliklarni  atrof-muhitda  va  suvda 
migratsiya qilishiga baho berish kabi  ishlar amalga oshiriladi. 
2.2 Atrof-muhitga  bo'lgan  ta'sirni  baholash va  ekologik oqibatlar
to'g'risida  bildirish  hujjatlari
I.  Ekologik oqibat to'g'risidagi bildirish hujjatida quyidagilar aks ettirilishi kerak; 
o atrof-muhitga   ekologik   xavf-xatarni   hisobga   olgan   ta'sirni baholash   uchun
o'tkazilgan  izlanishlarning  asosiy  natijalari  va  u bo'yicha qilingan  xulosalar;
o tavsiya   qilinayotgan   variantni   amalga   oshirganda   atrof-muhitga   ko'rsatilgan
eng ahamiyatli  ta'sirning oqibatlari; 
o atrof-muhitni     saqlash     talablarini     bajarishga     qaratilgan     faoliyat   to'g'risida
buyurtmachining majburiyatlari va  mazkur turdagi xo'jalik faoliyatini  amalga
oshirishning  butun  davrida  bu  majburiyatning bajarilishi  kafolati. 
2.     «Ekologik   oqibat   to'g'risidagi   bildirishni   rasmiylashtirish   va
mazmuni : 
o titul  varag'i; 
o maqsad  va  tavsiya  qilinayotgan xo'jalik  faoliyatining  zarurligi; 
o mo'ljallangan     xo'jalik     faoliyatidagi     potensial     ekologik     xavf   saviyasining
miqdoriy baholari; 
o mazkur  turdagi  faoliyatni  amalga  oshiradigan  butun  davr mobaynida  tabiat
muhofazasi    me'yorlari     va    qoidalariga    mos    holda  bajarishni    kafolatlovchi
tadbirlar ro'yxati; 
o xo'jalik   faoliyatini     ekologik   talablarga     mos   keladigan   manbalar   (texnikaviy,
xomashyoviy,   moliyaviy,   tashkiliy)ni   ko'rsatgan   holda bajarish majburiyati
va  uni bajarishga mas'ul shaxslarning majburiyatlari. 
24 3.  Bayon shakli - qisqa, tushunarli, formulasiz,  raqamli materiallar kam  va  faqat
hisoblash  natijalarini  mos  izohlar  bilan  aks  ettirgan bo'lishi kerak; 
4.  «Ekologik  oqibatlar to'g'risida bildirish»ning  xo'jalik  faoliyati loyihasini bosh
(general)     ishlab   chiquvchilar   imzolaydilar.  
  AMTBning     oxirgi     bosqichi     ekologik     oqibatlar   to'g'risida     bildirish     hu.iiatini
ishlab  chiqishdir. Bu  hujjatni  ishlab  chiqishdan  maqsad,  ekologik  me'yorlarni
o'rnatish,     qachonki     bu     me'yorlar   obyektning   atrof-muhitga     bo'lgan   ta'sirining
natijasida  sodir  bo'ladigan  negativ  oqibatlarni  yo'qIigiga kafolat  bersin. EOTB
hujjatini ishlab chiqish jarayonida quyidagi asosiy masalalar hal  qilinadi; 
 Obyektni ekspluatatsiya qilish ekologik sharoitini shakllantirish; 
 Obyektni   ekspluatatsiya   qiJishda   ekologikjihatdan   kuzatib   borish   bo'yicha
ishlami tashkil qiIish va chora-tadbirlami bajarish talablarini ishlab chiqish; 
 atrof-muhitga bo'layotgan ishlab chiqishning ta'sir turlariga va tashlanmalar,
oqavalar hamda chiqindiJarga reglamentlovchi me'yoriy hujjatlar ish lab  chiqish; 
 EOTB     hujjati     asosan     AMBTB     loyihasi     hamda     loyiha     bo'yicha
o'tkazilgan ilmiy tadqiqotlar va izlanishlar natijalariga ko'ra ishlab chiqiladi. EOTB
hujjatida quyidagi  materiallar keltiriladi: 
 ruxsat etilgan tashlanmalar me'yori loyihasi (RETM); 
 ruxsat  etilgan oqavalar me'yori  (REOTM); 
 ish lab  chiqarish  va  iste'moli  chiqindilari  me'yorlari  loyihasi (RECHM); 
 atrof-muhitga     bo'layotgan     ta'sirni     qonunan     ruxsat     etilgan   me'yorlarni
ta'minlashi  bo'yicha  tabiatni  muhofaza  qiJish  chora-tadbirlari  ro'yxati; 
 sodir  bo'lishi  mumkin  bo'lgan  avariya  holatini  oldini  olish maqsadida ish
lab  chiqilgan chora-tadbirlar ro'yxati; 
 xo'jalik  faoliyatini  olib  borish  mumkinligi  to'g'risidagi  asosiy xulosalar; 
AMTBning   yakunlovchi    bosqichida,    xo'jalik   obyekti    bo'yicha  quyidagi
aniqliklar va  qo'shimchalar kirg'iziladi: 
 tabiiy  resurslardan foydalanish  bo'yicha cheklanmalar; 
 atrof-muhitga bo'lgan ta'sir cheklamalari; 
 atrof-muhitga   bo'lgan   ta'siming   monitoringini   tashkil     qilish   va   o'tkazish
25 sxemalari; 
-   sodir   bo'lishi   mumkin   bo'lgan   zarami   kompensatsiya   qilish   choralari.   Shunday
qilib,     EOTB     hujjatida     loyihada   oldindan     mo'Ijallangan   yoki     ko'zda     tutilgan
ekologik  sharoitni  asoslangan  xulosasi,  ruxsat etilgan tashlanmalar, oqavalar va
chiqindilar   me'yori   hisobi   va   tabiatni   himoya   qilish   chora-tadbirlarining   realligi
hamda samaradorligi tahlili keltirilishi kerak.
2.3. Atrof-muhitga  ta'sirni baholashda  chet-el tajribasi
AMTB   -   murakkab   ko'pbosqichli   yoki     ko'pqirqali   (ko'pdarajali)   va
ko'paspektli, o'zida ham obyekt tomondan ko'rsatilayotgan ta'sirni tekshirish   yoki
uni  tadqiqot  o'tkazish  imkoniyati  bo'lgan,  ham  uni o'tkazish  tartiblarini  o'zida
mujassam     qilgan     jarayon     bo'lib,   rejalashtirilayotgan     va     loyihalanayotgan
faoliyat  bo'yicha  yakuniy qarorlarni qabul  qilishda muhim ahamiyatga egadir. 
AMTBning     bosh     maqsadi     rejalashtirilayotgan     faoliyatni     atrof-muhitga,
aholiga     bo'lgan     va     uning     oqibatlari     ta'sirini     baholashda   jamiyatga   maqbul
qarorni  qabul qilishdan  iboratdir. 
AMTBni   bajarishdan     oldin   qilinadigan     ishlarni   boshidanoq   aniq   va
ravshan     qilib     belgilab     olinadi,     ya   'ni     bu   jarayonda     qatnashadigan
qatnashchilaming konkret ro'yxati va ulaming vazifasi, xullasjarayonni olib borish
tartibi   senariysi   tuzib   chiqiladi.   AMTBni   o'tkazishda   turli   darajadagi   tabiatni
muhofaza   qilish   va   ijtimoiy   sohadagi   tashkilotlarning   bu     ishga     jalb     qilishga
alohida  e'tibor beriladi.  Yana  bir  o'ziga  xos qatnashchilardan atrof-muhit sifatini
belgilovchi   normativIar   bo'lishi  mumkin,  chunki   taqdim   etilayotgan  loyiha  ishlab
chiqilgan   normativlar   talabiga   javob   bermasa   AMTBni   o'tkazishning   boshidayoq
loyihaning atrof-muhitga ta'sirini baholash ishlari  rad etiladi. 
AMTBni o'tkazish jarayonida turli sohasidagi mutaxassislari, turti darajadagi
ijrochi   yoki   ma'muriy   va   qonunchilik   hukumat   a'zolari yoki   huquqshunoslar
hamda aholinig turli xiI jamoatchilik qatlami va mustaqiI ekspertlar qatnashadilar. 
Chet     el     tajribasiga     binoan,     eng     avvaIo,     AMTBni     baholashda
kutilayotgan  ta'sir darajasi  yoki  territoriyasida  (hududida)  istiqomat qiIayotgan
26 aholining    fikrini     hisobga    olish     muhimdir   va    bu  majburiy  tadbir    hisoblanadi.
Bundan     tashqari,     tabiiy     va     ijtimoiy-iqtisodiy   xarakterga     ega     bo'lgan   ta'sirlar
oqibatida   bo'ladigan   ziyon,     Loyihani   amalga   oshirilganda   keladigan   foyda   bilan
solishtirib   o'Ichanadi,   hamda   kelayotgan     ziyonni     kamaytirish     qobiliyotiga     ega
bo'lgan  altemativ Loyihalar  ham  ko'rib  chiqiladi  va  bir xulosaga  kelinadi  yoki
qaror   qabul     qilinadi.   Endi     bizning     amaliyotda     kam     qo'llaniIadigan     usullami
(ijtimoiy   usullar)     ko'rib     chiqamiz.     Chet     el     tajribasi     bo'yicha     iqtisodiy
o'zgarishlarni   amalga   oshirish   va   ulardan   samarali    foydalanish mumkinligini
ta'minlash  maqsadida  AMTBda  to'rtta  asosiy  tadbir o'tkaziladi. 
Birinchidan,    bu   Loyiha   amalga   oshiriIadigan   hududda   yashovchi aholi
to'g'risidagi  iqtisodiy,  demografik  va  boshqa  bor bo'lgan ma'lumotlarni  statistik
va  grafik  tahlil  yo'li  bilan  har  tomonlama qayta ish lab  chiqish. 
Ikkinchidan ,   loyiha   to'g'risida   bir   maqsadga   yo'naltirilgan   axborotni
jamoatchilikka yetkazishni tashkil etish. 
Uchinchidan ,  aholi  o'rtasida  turti  xil  ijtimoiy  so'rovnomalarni o'tkazish. 
To'rtinchidan ,     aholini     yurish-turishi     bo'yicha     turli     xil     ijtimoiy
kuzatishlar olib borish. 
Bundan  tashqari,  yig'ilgan  axborotlar  bo'yicha  Loyihani  amalga oshirish
bilan     bog'liq     bo'lgan     ijtimoiy     ekolgik     va     ijtimoiy-iqtisodiy   prognozlash   olib
boriladi.   Chet     el     arnaliyotiga     binoan     AMTBda     shunday     tasavvur     hosil
bo'lganki,   uni   o'tkazish   tartibi   bir   necha   etap   va   bosqichlardan   iboratdir.   Chet   el
tajribasida   AMTBni   o'tkazishjarayonida   asosan   harbirining   ikkita     etapi     bo'lgan
yoki     o'z     ichiga     olgan     uchta     bosqich     ajratiladi,  ya'ni   birlarnchi   va     dastlabki.
AMTB    ni    birlamchi     etapi     uni     o'tkazish     maqsadga     muvofiqligini   aniqlashga
hamda  konkret  loyihani  detallashtirish  zaruriyatini  yoki har bir detalini o'rganib
chiqishni   muhokama   qilishga   mo'ljallangandir.   Bu     etapning   mazmuni   -   loyihani
hal qiIuvchi  muhim parametrlarini tahlili va  unga baho berishdir. 
AMTBning  dastlabki  etapi  rejalashtirilayotgan  loyihani  turli  xiI ekoIogik
oqibatlarini   va   rnumkin   bo'lgan   alternativ   variantlarini aniqlashdan   iboratdir.
Mazmun   jihatdan,     Loyiha     bo'yicha     turli     xii   variantlarni     arnalga     oshirganda
27 uning   oqibatlarini   xarakteri   va masshtabini baholash, harnda AMTB ishlarining
hajrnini   aniqIashdir.   Bu     etapda     loyiha     yuzasidan     muhokama     qilishga
qiziquvchi     yoki  qiziqqan  jamiyat  qatlami    va     bu    loyihani     rad   etganlarni   yoki
loyihani qabul  qilmaganlar jalb  qilinadi. 
Ikkinchi  bosqichda    (va   uning ikki    etapida)  AMTBni  to'liq ishlab chiqish
tugatiladi.   Bu   etapda   tabiiy   va   ijtimoiy-iqtisodiy   jarayonlarning   har     tomonlama
tahlili    va   prognozi    qilinadi,   Loyihalanayotgan obyektning atrof-muhitga ta'siri
bo'yicha   ilmiy   tadqiqotlar   o'tkaziladi.   Etap   «Loyihaning   atrof-muhitga   ta'siri
bildirishnomasini   e'lon   qilish   bilan     yakunlanadi,     ya'ni     uni     keyinchalik
Loyihalash   murnkinligi to'g'risida   tavsiyanorna   va   hamma   baholash   natijalari
bo'yicha «rezyume»  yoki  qisqa  xulosa beriladi. 
AMTBning yakunlovchi etapini tadqiqotlar etapi deb aytish mumkin, uning
asosiy     funksiyasi     loyiha     bo'yicha     eng     so'nggi     qarorni     qabul   qilish     bilan
yakunlanadi.     Bu     etapni     AMTB     ishlab     chiqishda   jarnoatchilik,     ixtisoslik     va
ekologik   ekspertizalar   etapi   desak   bo'ladi,   chunki   jamoatchilikni   qabul   qilingan
yakuniy qarorga nisbatan bo'lgan reaksiyasi, ayniqsa, qaror qabul qilgan shaxslarga
bo'lgan jamoatchilik e'tibori hech kimni befarq qoldirmaydi. 
Uchinchi   bosqichda   (va   uning   ikki   etapida)   loyihadan   so'nggi reviziya
yoki     reviziyaga     oid     (taftishga   oid)   AMTBni   ishlab   chiqiladi.   Etapning     asosiy
funksiyasi     -   real     vaziyatlar     prognozi     tuzilishini,   baholashning     nazorati     va
reviziyasi   bilan   mosligini   aniqiashdir.   Bu etapda ta'sir doirasi   bo'yicha   dastur
va  monitoring sistemasi  ishlab chiqiladi.  Loyihadan  so'nggi  tahlilni  moliyalash
<<iflosiantiruvchi   to'laydi»     prinsipi     asosida     olib     borilsa,     tahlilning     nazorati
tabiatni   muhofaza   qilish     tashkilotlariga   topshiriladi.     Nazoratning   eng   muhim
samarali    sharti    loyihadan   so'nggi    o'tkazilgan   tadqiqotlar    natijasini  muntazam
tarzda   e'ion   qilib   borishlikdir,   shu   bilan   birga   bu   e'lonlar   AMTBni   tekshirish
formasini   taqdim   etishni   anglatadi.AMTBning     monitoringli     etapi     u     yoki     bu
loyihani     amalga   oshirilganda,     tabiiy     va     ijtimoiy-iqtisodiy     o'zgarishiaming
borishini muntazam tarzda kuzatib borishdan iboratdir.
28 Xulosa va takliflar
Chet     el     tajribasi     bo'yicha     iqtisodiy   o'zgarishlarni     amalga     oshirish     va
ulardan     samarali     foydalanish   mumkinligini     ta'minlash     maqsadida     AMTBda
to'rtta  asosiy  tadbir o'tkaziladi. 
Birinchidan,   bu   Loyiha   amalga   oshiriIadigan   hududda   yashovchi aholi
to'g'risidagi  iqtisodiy,  demografik  va  boshqa  bor bo'lgan ma'lumotlarni  statistik
va  grafik  tahlil  yo'li  bilan  har  tomonlama qayta ish lab  chiqish. 
Ikkinchidan,   loyiha   to'g'risida   bir   maqsadga   yo'naltirilgan   axborotni
jamoatchilikka yetkazishni tashkil etish. 
Uchinchidan,  aholi  o'rtasida  turti  xil  ijtimoiy  so'rovnomalarni o'tkazish. 
To'rtinchidan,  aholini  yurish-turishi  bo'yicha  turli  xil  ijtimoiy kuzatishlar
olib borish. 
Bundan  tashqari,  yig'ilgan  axborotlar  bo'yicha  Loyihani  amalga oshirish
bilan     bog'liq     bo'lgan     ijtimoiy     ekolgik     va     ijtimoiy-iqtisodiy   prognozlash   olib
boriladi.   Chet     el     arnaliyotiga     binoan     AMTBda     shunday     tasavvur     hosil
bo'lganki,   uni   o'tkazish   tartibi   bir   necha   etap   va   bosqichlardan   iboratdir.   Chet   el
tajribasida   AMTBni   o'tkazishjarayonida   asosan   harbirining   ikkita     etapi     bo'lgan
yoki     o'z     ichiga     olgan     uchta     bosqich     ajratiladi,  ya'ni   birlarnchi   va     dastlabki.
AMTB    ni    birlamchi     etapi     uni     o'tkazish     maqsadga     muvofiqligini   aniqlashga
hamda  konkret  loyihani  detallashtirish  zaruriyatini  yoki har bir detalini o'rganib
chiqishni   muhokama   qilishga   mo'ljallangandir.   Bu     etapning   mazmuni   -   loyihani
hal qiIuvchi  muhim parametrlarini tahlili va  unga baho berishdir. 
AMTBning  dastlabki  etapi  rejalashtirilayotgan  loyihani  turli  xiI ekoIogik
oqibatlarini   va   rnumkin   bo'lgan   alternativ   variantlarini aniqlashdan   iboratdir.
Mazmun   jihatdan,     Loyiha     bo'yicha     turli     xii   variantlarni     arnalga     oshirganda
uning   oqibatlarini   xarakteri   va masshtabini baholash, harnda AMTB ishlarining
hajrnini   aniqIashdir.   Bu     etapda     loyiha     yuzasidan     muhokama     qilishga
qiziquvchi     yoki  qiziqqan  jamiyat  qatlami    va     bu    loyihani     rad   etganlarni   yoki
loyihani qabul  qilmaganlar jalb  qilinadi. 
29 Ikkinchi  bosqichda    (va   uning ikki    etapida)  AMTBni  to'liq ishlab chiqish
tugatiladi.   Bu   etapda   tabiiy   va   ijtimoiy-iqtisodiy   jarayonlarning   har     tomonlama
tahlili    va   prognozi    qilinadi,   Loyihalanayotgan obyektning atrof-muhitga ta'siri
bo'yicha   ilmiy   tadqiqotlar   o'tkaziladi.   Etap   «Loyihaning   atrof-muhitga   ta'siri
bildirishnomasini   e'lon   qilish   bilan     yakunlanadi,     ya'ni     uni     keyinchalik
Loyihalash   murnkinligi to'g'risida   tavsiyanorna   va   hamma   baholash   natijalari
bo'yicha «rezyume»  yoki  qisqa  xulosa beriladi. 
AMTBning yakunlovchi etapini tadqiqotlar etapi deb aytish mumkin, uning
asosiy     funksiyasi     loyiha     bo'yicha     eng     so'nggi     qarorni     qabul   qilish     bilan
yakunlanadi.     Bu     etapni     AMTB     ishlab     chiqishda   jarnoatchilik,     ixtisoslik     va
ekologik   ekspertizalar   etapi   desak   bo'ladi,   chunki   jamoatchilikni   qabul   qilingan
yakuniy qarorga nisbatan bo'lgan reaksiyasi, ayniqsa, qaror qabul qilgan shaxslarga
bo'lgan jamoatchilik e'tibori hech kimni befarq qoldirmaydi. 
Uchinchi   bosqichda   (va   uning   ikki   etapida)   loyihadan   so'nggi reviziya
yoki     reviziyaga     oid     (taftishga   oid)   AMTBni   ishlab   chiqiladi.   Etapning     asosiy
funksiyasi     -   real     vaziyatlar     prognozi     tuzilishini,   baholashning     nazorati     va
reviziyasi   bilan   mosligini   aniqiashdir.   Bu etapda ta'sir doirasi   bo'yicha   dastur
va  monitoring sistemasi  ishlab chiqiladi.
30 Foydalanilgan adabiyotlar
1. Mirziyoyev   SH.M.   Erkin   va   farovon   demokratik   O‘zbekiston   davlatini
birgalikda barpo etamiz. Toshkent, O‘zbekiston, 2016.-56 b. 
2. Mirziyoyev   SH.M.   Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib   -   intizom   va   shaxsiy
javobgarlik - har bir rahbar faoliyatining kundalik qoidasi bo‘lishi kerak.
Toshkent, O‘zbekiston, 2017.-104 b. 
3. Mirziyoyev SH.M. Qonun ustivorligi va inson manfaatlarini ta’minlash -
yurt   taraqqiyoti   va   xalq   farovonligini   garovi.   Toshkent,   O‘zbekiston,
2017.-48 b. 
4. Mirziyoyev   SH.M.   O‘zbekistonni   rivojlantirishning   beshta   ustivor
yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi. T., O‘zbekiston, «Gazeta.uz».
5. A.Ergashev.Umumiy ekologiya.T.2003 y 
6. Baratov P. Tabiatni muxofaza qilish.T.1991 y.
7. Ekologik ekspertiza qonunlari. T.2001 y. Iyul
8. Ekologik axborotnoma jurnal.T.1999-2007 y.
9. Otaboyev, Nabiyev, Inson va biosfera. T.1994 y.
10. O.Kudratov, Sanoat ekologiyasi. T.1999 y.
11. Ochilov K.D. Ekologik ekspertiza va siyosat, ma’ruzalar matni.2001 y.
12. O’zbekiston Respublikasi konstitutsiyasi, 1992 y.
13. O’zbekiston Respublikasi ekologik ekspertiza qonuni. T. 2000 y
14. Tursunov X.T. Ekologiya asoslari va tabiatni muxofaza qilish.T.1997 y.
15. Tuxtayev A. Ekologiya. T.1998 y.
16. R.Egamberdiyev, R.Ishchanov, ekologiya asoslari.T.2005 y.
17. Xayitboyev E.R. Ekologiya siyosati, ma’ruza matni. T.1999 y.
18. Xolmo’minov J. Ekologiya va qonun. T. 2000 y.
19. T.G’ofurov. Tabiatni e’zozlash, T.2004 y.
20. http:www. Environment.ru.
21. http:www. Ecologye.ru.
22. http:www. Environ.com.
23. http:www. Ecolog. com.
31

25-may  2000-yil O'zbekiston  Respublikasining  «Ekologik ekspertizasi  to'g'risidagi qonuni»  va  31-dekabr 2001-yil  Vazirlar Mahkamasining  491-sonli  «Atrof-muhitga  ta'sirini baholash» to'g'risidagi qarorining qabul qilinishi atrof-muhitga ta'sirni baholash AMTB  hujjatini  qonuniy yuridik jihatdan  qabul  qilinib, yangi  va rekonstruksiya  qilinayotgan xo'jalik  yurutuvchi  obyektlarining loyihalarini davlat ekologik ekspertizasini o'tkzishda asosiy tadbirlardan biri ekanligi  belgilab qo'yildi. 

         AMTB loyihalarni  ekologik  ekspertizasini  o'tkazish mobaynida uning asosiy va  shart bo'lgan tarkibiy qismlaridan bo'lishi bilan birga O'zbekistonda asosan XX  asrning 80-yillari oxiri va 90-yillar bosh ida obyektlarning  atrof-muhitga  bo'lgan ta'sirini  aniqlashda  keng miqiyosda amaliyotda qo'llanila boshlandi. 1995-yildan  boshlab  AMTB yangi  va  qaytadan ishlab  chiqilgan «Qurilish me'yorlari va qoidalari»  (QMQ) me'yoriy hujjatlariga kiritildi.