Ekologiya va uning tushunchalari

Mundarija:
Kirish …………………………………………………………………………………3
I BOB. Ekologiya va uning tushunchalari
1.1   Ultra   va   infratovushlardan   turmushda   va   texnikada   foydalanish.   Shovqindan
ximoyalanish va uning chora tadbirlari………………………………………………7
1.1   Issiqlik jarayonlari va ularning  qaytmasligi.
Termodinamika qonunlari…………………………………………………………...12
1.3 Adiabatik  jarayon. Issiqlik  mashinasining   foydali   ish  koeffitsiyenti.   Karno sikli ,
Issiqlik dvigatellari va ekologiya……………………………………………………17
II BOB. Darslarda ekologik tarbiyani amalga oshirish
2.1 Ekologik ta’limning holati va o’quvchilarni  tarbiyalash……………………….21
2.2 Fizika o’qitishda ekologik tarbiyaning roli……………………………………..24
Xulosa ………………………………………………………………………………31
Foydalanilgan   adabiyotlar ………………………………………………………...33
    
2 Kirish
"Bizni   hamisha   o‘ylantirib   keladigan   yana   bir   muhim   masala   –   bu
yoshlarimizning   odob-axloqi,   yurish-turishi,   bir   so‘z   bilan   aytganda,
dunyoqarashi   bilan   bog‘liq.   Bugun   zamon   shiddat   bilan   o‘zgaryapti.   Bu
o‘zgarishlarni   hammadan   ham   ko‘proq   his   etadigan   kim   –   yoshlar.   Mayli,
yoshlar   o‘z   davrining   talablari   bilan   uyg‘un   bo‘lsin.   Lekin   ayni   paytda   o‘zligini
ham   unutmasin.   Biz   kimmiz,   qanday   ulug‘   zotlarning   avlodimiz,   degan   da’vat
ularning   qalbida   doimo   aks-sado   berib,   o‘zligiga   sodiq   qolishga   undab   tursin.
Bunga   nimaning   hisobidan   erishamiz?   Tarbiya,   tarbiya   va   faqat   tarbiya
hisobidan", deya ta’kidlaydi Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyev.
Fizika   va   ekologiya   fanlarining   o’zaro   bog’liqligi   maktab   fizikasining
boshlang’ich   bilimlarida   ham   o’z   aksini   topadi.   O’quvchilarda   ekologik   muhit,
ekologik   muvozanat   va   boshqalar   haqida   tushuncha   va   tasavvurlar   hosil   qilinadi.
Ekologiya   va   uning   tarkibiy   qismini   o’rganishda   uni   ekologik   faktorlarga   ajratib
o’rganish   maqsadga   muvofiq   bo’ladi.   Quyida   esa   aynan   shunday   ekologik
faktorlardan biri SUV haqida so’z boradi, hamda buni o’quvchilar ongiga singdirish
usullari va hamda nimalarga e'tibor berish lozimligini aytib o’tiladi.   Suvning yetarli
miqdorda   bo’lishi   va   tozaligi   hayot   boqiyligini   belgilaydi.   Suv   muammosi   jahon
miqyosida   global   ekologik   muammolarni   keltirib   chiqardi.   Jahon   sog’liqni   saqlash
tashkilotining   ma'lumotiga   muvofiq,   xastaliklarning   80%   iga   iflos   suv   sababchi
bo’lmoqda.   Hozirgi   kunda   Yer   shari,   jumladan   Respublikada   ekologik   holatning
yomonlashuvi,   o’rmonlardan   mahrum   bo’lish,   baliqlarning   haddan   tashqari   ko’p
ovlanishi,   tuzli   va   kislotali   yomg’irlar,   parnik   effekti,   ozon   qatlamining   yemirilishi,
gidrosferani   ifloslanishi,   suv   zahiralari   tanqisligining   ortishi,   suv   toshqinlari,
qurg’oqchilik  ko’plab   odamlarning   nobud  bo’lishiga   sababchi   bo’lmoqda.   Kurs   ishi
rejasini asosiy qismining   birinchi si shovqin ekologiyasiga bag’ishlangan bo’lib unda
shovqin   faqat   eshitish   organiga   emas   organizimning   ixtiyoriy   bir   qismiga   shikast
yetkazishi mumkin, buni fizikadagi tebranishlar va to’lqinlar bo’limi bilan birgalikda
kvant fizikasi  tushuntirib bera oladi. Ikkinchi   issiqlik bilan bog’liq jarayonlar, qayta
3 tiklanuvchi   enrgiya   manbalariga   misol   qilib   quyosh   energiyasi,   shamol   va   okean
dengizlardan olinadigan energiyalar tushuniladi. Qayta tiklanmaydiganlariga esa geft,
gaz,   ko’mirni   misol   qilsa   bo’ladi,   aslida   bularni   hammasi   qayta   tiklanadi   qayta
tiklanmaydigan   energiya   manbalari,   qayta   tiklanishi   uchun   juda   ko’p   vaqt   kerak
bo’ladi.   Biz   odamlarni   energiyaga   bo’lgan   ehtiyojimiz   kundan   kunga   oshib
bormoqda,   agar   bu   energiyalar   issiqlik   energiyasiga   aylansa   bu   jarayonni   orqaga
qaytarib   bo’lmaydi,   bo’lsa   ham   nisbatan   ko’p   energiya   sarflash   yo’li   bilan   bajarish
mumkin.   Uchinchida,   endi   ekologiya   fani   boshqa   fanlarga   qo’shilib   o’qitiladi   yani
fizika fani ekologiyani fizika bilan bog’lab o’rgatsa, kimyo va biologiya fanlari ham
o’zining   mano   mazmunidan   kelib   chiqqn   holda   o’rgatadi.   Uchinchida   shu   haqda
batafsil   bilib   olasiz.   To’rtinchida   ko’plab   o’rmonlar   kesilishi   va   transportlarni
ko’payishi   natijasida   atmosferada   kislordo   miqdori   kamayishi   hamda   o’qituvchi   va
o’quvchi   savol,   javoblari   o’rin   olgan.   Beshinchida   O’quvchilar   fizikadagi   har   bir
bo’limda   ekologik   inqirozning   fizik-texnik   aspektlarini   ochib   beruvchi   va   ularni
bartaraf etuvchi yo’llari bilan tanishadilar.    
    Hammamiz   aziz   farzandlarimiz   hayoti   va   taqdirini   o qituvchi   va   murabbiylargaʻ
ishonib topshiramiz. Mana shunday beqiyos boylik posbonlari, kelajak bunyodkorlari
bo lgan bu mo tabar zotlarga munosib hurmat-ehtirom ko rsatishimiz kerak.	
ʻ ʻ ʻ
Sh.M.Mirziyoyev
Bir   necha   asrlar   davomida   aniq   va   tabiiy   fanlar   O‘zbekiston   zaminida   keng
rivojlanib,   O‘rta   Osiyo   hududi   dunyo   intellektual   markazi   bo‘lib   kelgan.   Yurtimiz
hududida   yuzaga   kelgan   birinchi   va   ikkinchi   Renessans   davri   butun   dunyo   tan
oladigan   mashhur   daholarni   yetishtirib   berdi.   Muhammad   al-Xorazmiy,   Ahmad   al-
Farg‘oniy,  Abu  Nasr  Farobiy,  Abu  Rayhon  Beruniy,   Mahmud  Koshg‘ariy,  Abu  Ali
ibn  Sino,  Nasriddin   Tusiy,   Qozizoda   Rumiy,  Jamshid   Koshiy,   Mirzo  Ulug‘bek,   Ali
Qushchi   va   Sharqning   boshqa   olimlari   ilmiy   tadqiqotlari   jahon   ilm-fani   rivojiga
beqiyos   hissa   qo‘shdi.   Buyuk   ajdodlarimizning   ilmiy   an’analarini   munosib   davom
ettirgan   holda,   XX   asrning   40-yillaridan   boshlab   O‘zbekistonda   fizika   fanini
rivojlantirish   jarayonida   nufuzli   ilmiy   maktablar   tashkil   etildi,   ularning   vakillari
xalqaro mukofotlarga sazovor bo‘ldi va xorijiy akademiyalar a’zolari bo‘lib saylandi.
4 Eng   muhim   ilmiy   yo‘nalishlarni   shakllantirishda   Fanlar   akademiyasining   taniqli
ilmiy   maktablar   yaratgan   atoqli   fiziklari   muhim   o‘rin   tutdi.   Mamlakatimiz   fizika
maktabi   qattiq   jismlar   fizikasi,   atom   yadrosi   fizikasi,   yarim   o‘tkazgichlar   fizikasi,
lazer fizikasi va issiqlik fizikasi sohalarida jahon ilm-faniga ulkan hissa qo‘shdi.
Bugungi   kunda   ta’lim   muassasalarida   fizika   fanini   o‘qitish   sifatini   oshirish,
ta’lim   jarayoniga   zamonaviy   o‘qitish   uslublarini   joriy   qilish,   iqtidorli   o‘quvchilarni
saralash, mehnat bozoriga raqobatbardosh mutaxassislarni  tayyorlash, ilmiy tadqiqot
va   innovatsiyalarni   rivojlantirish   hamda   amaliy   natijadorlikka   yo‘naltirishga   katta
e’tibor   qaratilmoqda.   Shu   bilan   birga,   sohada   yechimini   topmagan   qator   masalalar
fizika sohasidagi ta’lim sifati va ilmiy tadqiqot samaradorligini oshirishga qaratilgan
chora-tadbirlarni amalga oshirish zaruratini ko‘rsatmoqda Fizika fani bo‘yicha ta’lim
sifatini   tubdan   oshirish,   yuqori   malakali   pedagog   va   ilmiy   xodimlarni   tayyorlash,
ta’lim muassasalarini zamonaviy laboratoriyalar, darsliklar va boshqa o‘quv jihozlari
bilan ta’minlash, ilmiy tashkilotlarning salohiyatini rivojlantirish, ularning faoliyatini
samarali   tashkil   etish,   ilm-fan   va   ishlab   chiqarish   sohalari   o‘rtasida   o‘zaro   yaqin
muloqot   va   hamkorlikni   yo‘lga   qo‘yish   hamda   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining 2020-yil 29-dekabrdagi Oliy Majlisga Murojaatnomasida belgilangan
vazifalarning   o‘z   vaqtida   amalga   oshirilishini   ta’minlash   maqsadida   bir   qator   ishlar
belgilab berildi.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Mamlakatimizda   hayotning   barcha   sohalarida
amalga   oshirilayotgan   islohotlarning   taqdirida   odamlar   dunyoqarashining
o`zgarishida, buyuk davlat barpo etishdek orzuyimizning ro`yobga chiqishida zamon
talablariga   javob   beradigan   kadrlar   tayyorlash   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.
Jamiyatimizning   yuksak   darajada   rivojlanishi,   ilmiy-texnik   taraqqiyotini   e’tiborga
olgan   holda,   ta’lim   sistemasini   uzluksiz   ravishda   takomillashtirishni   hamda
mutaxassislarning umum ta’lim darajasini keskin oshirishni taqozo etadi. Ta’limning
mazmunini   yangilash,   ilmiylik   darajasini   oshirish,   o`qitish   metodlarini   uzluksiz
takomillashtirish,   o`quvchilar   bilimining   oshirib   borilishi   o`qituvchidan   o`z   bilimini
uzluksiz   ravishda   to`ldirib   va   yangilab   borishni,   malaka   va   metodik   mahoratini
yuksaltirishni taqozo qiladi.
5 Mamlakatimiz   yuksalishiga   bevosita   ta’sir   qiladigan   muhim   hayotiy   omil   bu
ta’lim tarbiya tizimidir. Shu sababli yoshlarga ta`lim – tarbiya berishga iqtidorlilarini
rag`batlantirish va qo`llab – quvvatlashga katta e`tibor qaratilmoqda. Istiqlolimizning
istiqboli   buyuk   kelajak   yaratish   yo`lidagi   maqsadlarimiz,   hatti-harakatlarimizning
pirovard natijasi bevosita ta`lim tizimidagi isloxotlarimizga bog`liqdir.
Kurs ishi vazifasi:
1.   “ Fizika   darslarida   ekologik   tarbiyani   amalga   oshirish”   mavzusiga   doir
ma’lumotlar yig’ish.
2. “ Fizika darslarida ekologik tarbiyani amalga oshirish”   mavzusining ning
ilmiy metodik tahlili va o’qitish metodikasini o’rganish.
3.   “ Fizika   darslarida   ekologik   tarbiyani   amalga   oshirish”   mavzusiga   doir
dars ishlanmasi ishlab chiqish.
G’oyaning   amaliyotda   qo’llanilishi:   Fizika   darslarida   ekologik   tarbiyani
amalga oshirish  va hokazo.
  Kurs ishining tuzilishi:   Kurs ishi, kirish, ikkita bob,   beshta paragraf, xulosa,
foydalanilgan adabiyotlar va sayt nomlari, 36 betdan iborat.
6 I BOB. Ekologiya va uning tushunchalari
1.1. Ultra va infratovushlardan turmushda va texnikada foydalanish.
Shovqindan ximoyalanish va uning chora tadbirlari
   Tovush   va   uning   tabiati.   Elastik   muhitda   tarqalayotgan   to‘lqinlarning
chastotasi   20   Hz   dan   (ba’zi   adabiyotlarda   16   yoki   17   Hz)   20000   Hz   gacha   bo‘lsa,
bunday mеxanik to‘lqinlarni inson eshitish organi sеzadi.   Bunday   to‘lqinlar –   tovush
to‘lqinlari   yoki   tovush   dеb   ataladi.   Chastotasi   20   Hz   dan   kichik   bo‘lgan   to‘lqinlar
infratovush   dеb   ataladi   va   buni   inson   sеzmaydi.   Chastotasi   1   Hz   dan     Hz   gacha
bo‘lgan   to‘lqinlarni   xususiyatini   o‘rganadigan   fizikaning
bo‘limiga   akustika   dеyiladi.   Tovush   bo‘ylama   to‘lqin   bo‘lib,   muhitning   zichligiga,
uning   xususiyatiga   bog‘liq   bo‘lgan   tеzlik   bilan   tarqaladi.   Shuni   ta’kidlash   kеrakki,
muhitning   harorati   doimiy   bo‘lganda   bosimning   o‘zgarishi   zichlikning   o‘zgarishiga
to‘g‘ri proporsional va     bo‘lgani   uchun gazlarda tovushning tarqalish tеzligi bosimga
bog‘liq   bo‘lmay   qoladi.   Lеkin   gazlarda   tovushning   tarqalish   tеzligi   uning
temperaturasiga   bog‘liq.   Qattiq   jismlarda   esa,   ham   bo‘ylama,   ham   ko‘ndalang
to‘lqinlar   tarqaladi,   shuning   uchun   tovushning   bo‘ylama   tеzligi     ko‘ndalang
to‘lqin   tarqalish   tеzligi     formula   bilan   hisoblanadi.   Bu   yerda:   Е–   muhit   uchun   Yung
moduli ,   G–   siljish   moduli.   Qattiq   jismlarda   bo‘ylama   to‘lqinlarning   tarqalish   tеzligi
ko‘ndalang   to‘lqinlarning   tarqalish   tеzligidan   dеyarli   ikki   marta   katta,
chunki   E>G   Shuning   uchun   yer   qimirlashini   ikki   marta   sеzamiz,   chunki
yer   qimirlashi   markazidan   biz   turgan   joyga   bo‘ylama   to‘lqin   avvalroq,   ko‘ndalang
to‘lqin   esa   kеyinroq   yetib   kеladi.   Chastotasi   20   kHz   dan   yuqori   bo‘lgan   tovush
to‘lqinlari   ultratovushlar   deyiladi .   Ultratovushlar   o‘ziga   xos   xossalarga   ega   bo‘lib,
xususan, ular   yorug‘lik nurlari kabi fazoda ingichka nur ko‘rinishida tarqaladi.
Ultratovushlar quyidagi sohalarda keng qo‘llaniladi:
 ultratovushlar   metallar   ichidagi   yoriqlarni,   suv   ostidagi   buyumlarni,
shu jumladan, dengiz baliqlarining galasi joylashgan joylarni aniqlashda;
 qattiq, suyuq va gaz holatida jismlarning fizik xossalarini o‘rganishda.
 o‘ta qattiq va mo‘rt jismlarga mexanik ishlov berishda, ularni tozalashda;
7  tibbiyotda   buyrak,   jigar,   homila   va   shu   kabi   inson   ichki   a’zolarining
holatini o‘rganishda foydalaniladi.
“Shovqindan ifloslanish” eng dolzarb va yechilishi actual masalaga aylanib, Inson
sog’ligi   uchun   eng   yomon   ta’sir   ko’rsatadigan   va   shahar   ekologiyasini   buzadigan
masalaga   aylanib   bormoqda.   Shovqin   darajasiga   va   xarakteriga   qarab   odam
organizimiga   har   xil   ta’sir   ko’rsatadi.   Uning   ta’sir   darajasini   o’zgarishiga
shovqinning ta’sir davri va odamning shaxsiy hususiyatlari ham ma’lum rol o’ynaydi.
Uncha   katta   bo’lmagan   shovqinlar   (50-60   Db)   ham   inson   asab   sistemasiga   sezilarli
ta’sir   ko’rsatadi.   Ayniqsa   bunday   shovqinlarning   ta’siri   aqliy   mehnat   bilan
shug’ullanuvchilarda ko’proq seziladi.  Biz bilgan ma’lumotlarga qaraganda  shovqin
o’zining   salbiy   ta’siridan   suyuqliklar   ham   chetta   qolmas   ekan.   Tajribalarni
ko’rsatishicha   shovqinli   xonadagi   suvning   shaffofligi   o’zgarib   qoladi.   Shovqin
xonadagi   suv   muzlatilganda,   tinchlikda   muzlagan   suv   kristali   panjarasidagi
molekulalar joylashishidan anchagina betartib joylashgan bo’ladi. Shovqinning bosh
miya   qobig’iga   tasiri   natijasida   odam   asabiylashadi.   Toliqish   jarayoni   tezlashadi.
psixik   reaksiyasi   keskin   sekinlashadi.   Katta   yoshdagi   odamlar   shovqinga   bo’lgan
sezgirligi ko’proq bo’ladi, masalan; 27 yoshgacha 46.3 % odamlar, 28-37 yoshgacha
57% odamlar, 38-57 yoshgacha 62.4% odamlar, 58 yosh va undan yuqorilari 72% I
shovqinni yaxshi sezadi. Shahardagi shovqini ko’p hududda yashovchi insonning qon
tomir   sistemasida,   halesterin   miqdorining   ko’payishiga   yurak   ishlashining
yomonlashuviga,   Shuningdek   oshqozonosti   bezini   ishlash   funktsiyasini   buzilishiga,
Miya aktivligini susayishiga olib keladi.
Jahon   sog’liqni   saqlash   vazirligining   ma’lumotiga   ko’ra   40-75   Db   (Detsibell)
bo’lgan va uzoq davom etganda odam psixikasiga ta’sir etadi, eshitish pasayadi. 140-
145 Db bo’lganda odam suyaklarida mushaklarida tebranishlar paydo bo’ladi. 160 Db
da quloq pardasi yorilib ketadi.
Shovqindan ifloslanish o’lchov birligi Detsibell qa’bul qilingan.
1. Pichirlab gaplashish 20-40 Db,
2. odatiy suhbat 50-75 Db,
3. transport shovqini 120 Db,
8 4. aviatsiya shovqini 130 Db,
Shovqinlarning   ko’pi   sanoat   shaharlarida   transport   ko’p   serqatnov   yo’llar   va
shaharlararo   yo’llarda   bo’ladi.   Aeroport   atrofidagi   aholi   yashash   joylarida   ham
aviatsiya   shovqini   juda   yuqori   bo’lib   qolmoqda.   Shu   kabi   transport   shovqinlari
shaharlardagi   ekologik   muamolarni   keltirib   chiqarmoqda.   Ekologlar   va   olimlar   shu
kabi   shovqinlarni   kamaytirish   to’g’risida   ish   olib   bormoqdalar.   Aeroport   yaqinida
aholi   yashaydigan   uy   joylarni   bunyod   etmaslik   shovqin   muammolarining
yechilishidan   biridir.   Shaharlarning   katta   ko’chalarida   ayniqsa   shovqin   darajasi
ko’proq   bo’ladi.   Bir   soat   ichida   o’rtacha   avtotransport   qatnovi   2   ming   3   mingtga
yetsa,   shovqini   maksimal   darajasi   90-95   Db   bo’ladi.   Ko’chlardagi   shovqin   darajasi
undan   o’tadigan   transportlar   qatnoviga,   tezligiga   ko’chaning   kengligiga   va   yo’l
yoqasidagi   qurilishlarning   zichligiga,   balandligiga   bog’liq,   qolaversa   ko’cha
yoqalarining   obodonlashtirilishiga,   yashil   o’simlik   va   daraxtlarning   mavjudligiga
bog’liq. Shulardan har biri shovqin darajasini  10 Db gacha kamaytiradi. 16 Grs dan
kam tebranishdagi infratovushlar odatda tabiatda kam uchraydi lekin uchraydi. Bular
Yer qimirlashi, vulqon, dovullar hisoblanadi. Inson bu tovushlarni sezmasada u inson
ichki   organlariga   ta’sir   etib   organizimdagi   turli   bioximik   reaksiyalarni   o’gartirib
yuboradi.   Inson   o’zini   yomon   sezadi.   Yoqimsiz   og’riq   asab   faoliyatining   buzilishi
kuzatiladi. Ultratovush inson sezgisidan yuqori bo’lgan chastotada bo’ladi. ( 20 ming
Grs   ).   Ultratovush   organizimda   oqsil   sintez   bo’linishini   buzadi,   hujayra
membranasini   o’zgartirib   yuboradi.   Inson   hayotda   ultratovushni   sezmasa   ham   bu
organizimga   yomon   ta’sir   ko’rsatadi.   Yuqoridagilardan   quyidagilarni   hulosa
qilishimiz mumkin: Shovqin Yer yuzidagi barcha tirik mavjudodga, o’simliklarga va
suyuqliklarga   ham   o’z   ta’sirini   ko’rsatmay   qo’ymaydi!   shovqin   barchasiga   salbiy
ta’sir   ko’rsatadigan   bo’lsa,   o’z-o’zidan   ekologiyamizni   ham   zararlaydi!   Va   uning
ma’lum tarmoqdagi o’zgarishlarga olib keladi.
Shovqindan ximoyalanish
 Sanoatdagi shovqin xaqida umumiy ma’lumotlar.
 Shovqindan ximoyalash.
 Shovqinni ulchash va analiz uchun asboblar.
9 Turli mashinalar, mexanizmlar va boshka manbalardan paydo buladigan shovqin
va vibratsiya  kattik jismlar, gaz va suyuklikning mexanik tebranishlaridan iboratdir.
uch xil turdagi mexanik tebranishlar mavjud:
1. Infratovushli.
2. Tovushli.
3. Ulg’tratovushli.
Yo`l   ko`yiladigan   chegaraviy   sanitariya   normalaridan   yuqori   bo`lgan   ishlab
chiqarish   shovqinlari   va   vibratsiyalar   odam   organizmiga   zararli   tasir   ko’rsatib,
oqibatda   og’ir   kasb   kasalliklariga   olib   kelishi   mumkin.   Tovush   tebranuvchi   jism
paydo   qiladigan   havoning   tebranishi   to’lqinsimon   tarqalishidan   iborat.   To’lqin
uzunligi bir xil fazalarda tebranuvchi nuqtalar o’rtasidagi minimal masofadir. Paxtani
dastlabki   qayta   ishlash   jarayonida   paxtaning   pnevmotrasport   kurilmasi,
ventilyatorlari shovqin manbai  xisoblanadi. Paxta tozalash korxonasida 800-1000 m
masofadan eshitiladigan bu ventilyatorlarning shovqini shu korxonada ishlovchilarga
va   zavodga   yaqin   yashovchi   odamlarga   zarar   keltiradi.   Intensiv,   keskin   va   uzok
davom   etadigan   shovqin   ishlovchilarga   salbiy   tasir   ko'rsatadi,   ular   tez   charchaydi,
asab   va   yurak   qon   tomir   sistemasi   faoliyati   buziladi,   qisman   yoki   to`liq   eshitish
qobiliyatining yo'qolishi kuzatiladi, ish unumdorligi pasayadi.
   Vibratsiya –   mexanik tebranish bo’lib, odamga salbiy ta’sir qilishi mumkin, ayniqsa
past   tovush   va   infratovush   chastotalar,   Ultratovush   tarang   muxitda   11200   dan
109   Gts diapazonda mexanik tebranishlarda yuz beradi. Sanoatda detallarni tozalash
va   yog`sizlantirish,   metallarga   mexanik   ishlov   berish   uchun   18000   dan   30000   Gts
chastotasigacha bo`lgan tebranishli ultratovush qurilmalar keng qo`llaniladi. Odamga
ultratovush havo muxiti orqali ta’sir qiladi. Ulg’tratovush kurilmalarida ishlovchilar
bosh og`riq bilan tez charchaydi, uxlagada uyqusi  buziladi, og`zi  quriydi  va ko’rish
qobiliyati   susayadi.   Ishlab   chiqarishda   va   trasportda   ventilyatorlar,   kompressorlar,
ichki   yonish   dvigatellari   ishlaganida,   avtomobillar   yurganida   infratovush   paydo
bo`ladi,   bu   tovush   eshitish   orqali   seziladi.   eshitish   ostonasini   pasaytiradi   Mashina,
ishlab   chiqarish   binolari   va   inshootlarini   loyihalash   va   ishlatishda,   shuningdek   ish
10 joylarini   tashkil   etishda   shovqindan,   vibratsiyadan   va   ultratovushdan   ximoyalash
uchun zarur choralar ko`rish kerak.
Shovqindan ximoyalanish chora tadbirlari
1. Tovushni   so`ndiruvchi   va   tovushdan   izolyatsiyalovchi   materiallardan   va
konstruktsiyalardan foydalanish kerak.
2. Tsexda mashina – uskunalarni ratsional joylashtirish zarur.
3. Shaxsiy ximoya vositalaridan foydalanish kerak.
4. Mexnat   kilish   va   dam   olish   rejimlarini   ratsional   tanlash ,   shovqin   sharoitida
bo`lish vaqtini qisqartirish.
5. Korxonalar xududlarini ko`klamzorlashtirish va suv xavzalarini qurish zarur.
6. Shovqin paydo bo`lish manbaida mashinalar shovqinini kamaytirish kerak.
7. Shovqin tarqalishini cheklash.
8. Tovushdan izolyatsiyalovchi guruxlar vositasida shovqinni lokalizatsiyalash.
9. Shovqinni ekranlashtiruvchi shovqin so`ndirgichlarni qo`llash kerak.
  Devorlar va tusiqlarning tovush izolyatsiyasini oshirish yoki ularning massasini
kamaytirish   uchun   ular   urtasida   havo   oraliqli   turli   to`siqlardan   foydalanish   tavsiya
etiladi.   Bunday   konstruksiyalar   bir   qavatli   shu   massadagilarga   nisbatan   yaxshiroq
tovush izolyatsiyasi xossasiga ega. Germetizatsiyalovchi materiallar sifatida yumshoq
tipdagi   rezina,   asbest   shnur,   bitum   shimdirilgan   kanopdan   foydalanish   mumkin.
Tovush   energiyasini   yutish   tipi   bo`yicha   barcha   materiallar   va   konstruktsiyalar   3
guruxga ajratiladi: g`ovak-g`ovak, rezonans va donador.
1. G`ovak   –   g`ovak   so`ndirgichlarga   yog`och   tolali,   mineral   paxta,   shisha   tola
plitalar, sement  fibrolit, ftoroplastlar, kapron va mineral tolali  matolar, shisha
tolalar   kiradi.   Bu   materiallar   tovushni   quyidagicha   so`ndiradi,   tirqishlardagi
tovush   energiyasi   ichki   ishqalanishni   yengish   okibatida   issiklik   energiyasiga
o`tadi.   Tovush   so`ndirish   koefitsienti   tovush   so`ndirish   materiallarining
xossalariga, qalinligiga va joylashtirish usuliga bog`lik.
2. Rezonans   tovush   so`ndirgichlar   ikki   tomonidan   mato   yopishtirilgan
perforatsiyalangan   ekrandan   iborat   bo’lib,   shovqin   manbaidan   ma`lum   bir
11 masofada   joylashadi.   Ekran   sifatida   metall   taxtalar,   yogoch   –   qirindi   va
asbotsement plitalar va fanerlar qo`llaniladi.
3. Donador tovush sundirgichlar – hajmli tovush so`ndirish jismlari bo’lib, binoda
bir   –   biridan   1500-2000   mm   masofada   osib   qo`yiladi.   Ular   asosan   govak-
govak materiallardan tayyorlanadi.
Paxta   tozalash   zavodlariga   ventilyatordagi   shovqinni   pasaytirish   uchun   quyidagi
choralarni ko`rish zarur:
1. Ventilyatorlar gildiraklarini balansirovkalash.
2. Sharikli  podshipniklarni  ishdan   chiqqan  ventilyatorlarni  ishga   tushirishga  yo'l
quymaslik.
3. Ventilyator   balansirovkasining   buzilishiga   olib   keladigan   gildirak   detallari
yeyilishiga yo’l qo’ymaslik.
1.2 Issiqlik jarayonlari va ularning qaytmasligi. Termodinamika qonunlari
Termodinamik   jarayonda   sistema   boshlang‘ich   holatdan   oraliq   holatlar   orqali
oxirgi  holatga  o‘tadi.  Bu  o‘tish  qaytar  va  qaytmas   bo‘lishi   mumkin.  Qaytar  jarayon
deb, sistema biror holatga o‘tganda oxirgi holatdan boshlang‘ich holatga o‘sha oraliq
holatlar   orqali   teskari   ketma-ketlikda   o‘tishiga   aytiladi.
Masalan,   ishqalanishsiz   bo‘ladigan   barcha   sof   mexanik   jarayonlar   qaytar   jarayonga
misol   bo‘ladi.   Jumladan,   uzun   ilgakka   osilgan   og‘ir   mayatnikning   tebranishi   qaytar
jarayonga yaqin bo‘ladi. Bu holda kinetik energiya amalda to‘la potensial energiyaga
aylanadi.   Shuningdek,   teskarisi   ham   o‘rinli.   Muhitning   qarshiligi   kichik   bo‘lganligi
sababli tebranish amplitudasi sekin kamayadi va tebranish jarayoni uzoq davom etadi.
Ma’lum   qarshilikka   uchraydigan   yoki   issiq   jismdan   sovuq   jismga   issiqlik   uzatish
bilan   ro‘y   beradigan   har   qanday   jarayon   qaytmas   bo‘ladi.   Amalda   barcha   real
jarayonlar qaytmas jarayonlardir. Yuqoridagi keltirilgan mayatnik misolidagi jarayon
ham   qaytmasdir,   chunki   ishqalanishni   yo‘qotib   bo‘lmaydi.   Shu   sababli   mexanik
energiyaning   bir   qismi   hamma   vaqt   issiqlikka   aylanadi   va   qaytmas   bo‘lib   atrof-
12 muhitga sochilib ketadi, demak, atrofdagi jismlarda o‘zgarish sodir bo‘ladi, shuning
uchun   jarayon   qaytmas   deyiladi.   Shuningdek,   issiq   jismdan   sovuq   jismga   issiqlik
miqdorining uzatilish jarayoni ham qaytmas jarayonlarga misol bo‘la oladi. Umuman,
tabiatda   qaytar   jarayonlar   mavjud   emas.   Real   jarayonlarning   hammasi   qaytmasdir.
Qaytar   jarayonlar   ideallashtirilgan   tushunchadir.   Ichki   energiya.
Termodinamik   sistema   ko‘plab   molekulalar   va   atomlardan   tashkil   topganligi   sizga
ma’lum.   U   ichki   energiyaga   ega,   ya’ni   molekulalar   doimo   harakatda   bo‘lganligi
uchun   kinetik   energiyaga   ega.   Shu   bilan   birga   modda   molekulalari   orasida   o‘zaro
ta’sir   kuchi   bo‘lganligi   sababli   molekulalar   o‘zaro   ta’sir   potensial   energiyasiga   ega
bo‘ladi.   Termodinamik   sistemaning   ichki   energiyasi   deb,   uning   barcha
molekulalarining   tartibsiz   harakat   kinetik   energiyalari   va   ularning   o‘zaro   ta’sir
potensial energiyalarining yig‘indisiga aytiladi. Jismning ichki energiyasini mexanik
energiya   bilan   almashtirmaslik   kerak,   chunki   mexanik   energiya   jismning   boshqa
jismlarga   nisbatan   harakatiga   va   joylashuviga   bog‘liq   bo‘lsa,   shu   jismning   ichki
energiyasi   jismni   tashkil   etuvchi   zarralarning   harakatiga   va   bir-biriga   nisbatan
joylashuviga   bog‘liqdir.   Ichki   energiya   termodinamik   sistemaning   bir   qiymatli
funksiyasidir, ya’ni sistemaning har bir holatiga ichki energiyaning aniq bir qiymati
to‘g‘ri kelib, u   sistema   bu holatga qanday qilib kelib qolganiga mutlaqo bog‘liq emas.
Agar   gaz   qizitilsa,   molekula   va   atomlarning   tezliklari   ham   ortadi.   Bu   esa   ichki
energiyaning ortishiga olib keladi. Agar bosim yoki solishtirma hajm o‘zgartirilsa, bu
ham   ichki   energiyaning   o‘zgarishiga   olib   keladi,   chunki   molekulalar   orasidagi
masofa o‘zgaradi. Demak, ularning o‘zaro ta’sir potensial energiyalari ham o‘zgaradi.
Odatda, sistemaning ichki energiyasi   T   = 0 K   da   nolga teng deb hisoblanadi, lekin bu
muhim   ahamiyatga   ega   emas.   Chunki   sistema   bir   holatdan   ikkinchisiga   o‘tganda
ichki   energiyaning   o‘zgarishi     ahamiyatga   ega   bo‘ladi.   Termodinamikaning   birinchi
qonuni.   Buning   uchun   qizdirilayotgan   choynak   misolini   ko‘raylik.   Choynak
olayotgan   issiqlik   miqdori   Q   ichidagi   suvning   qizishiga,   ya’ni   suvning   ichki
energiyasi   ortishiga     va   suv   bug‘lari   choynak   qopqog‘ini   ko‘targanda   tashqi
kuchlarga   qarshi   (qopqoqning   og‘irlik   kuchi)   bajariladigan   A   ishga   sarflanadi.   Bu
termodinamikaning   birinchi   qonunining   matematik   ko‘rinishidir.   Termodinamik
13 sistemaga   beriladigan   issiqlik   miqdori   uning   ichki   ener-   giyasini   orttirishi   va   tashqi
kuchlarga   qarshi   bajargan   ishning   yig‘indisiga   teng.
Agar   sistemaga   issiqlik   miqdori   berilayotgan   bo‘lsa,   Q   musbat,   agar   sistemadan
issiqlik   miqdori   olinayotgan   bo‘lsa,   Q   manfiy   ishora   bilan   olinadi.   Shuningdek,
agar   sistema   tashqi   kuchlarga   qarshi   ish   bajarayotgan   bo‘lsa,   A   ish   musbat,   tashqi
kuchlar   sistema   ustida   ish   bajarayotgan   bo‘lsa,   A   ish   manfiy   bo‘ladi.
Termodinamikaning   birinchi   qonuni   birinchi   tur   abadiy   dvigatel   (lotincha
“perpetuum  mobile”)  yasash  mumkin emasligini  ko‘rsatadi.  Birinchi   tur   “perpetuum
mobile”ga asosan teng miqdorda energiya sarflamasdan  ish   bajara   oladigan mashina
qurish   haqida   fikr   yuritiladi.   Energiyaning   saqlanish   va   aylanish   qonuni   bo‘lgan
termodinamikaning birinchi qonunida   esa   tabiatda ro‘y beradigan barcha jarayonlarda
energiya   o‘z-o‘zidan   paydo   bo‘lmaydi   va   yo‘qolmaydi,   faqat   bir   ko‘rinishdan
boshqasiga aylanishi mumkin, deb qayd etiladi. Termodinamikaning birinchi qonuni
quyidagicha   ham   ta’riflanadi.   Sistema   bir   holatdan   ikkinchi   holatga   o‘tganda   ichki
energiyaning   o‘zgarishi   tashqi   kuchlarning   ishi   (A’)   va   sistemaga   berilgan   issiqlik
miqdori   (Q)   ning   yig‘indisiga   teng.   Termodinamika   (yun.   termo   issiq,   dynamis   —
kuch)   —   termodinamik   muvozanat   holatida   turgan   makroskopik   tizimlarning
umumiy   xossalariga   bu   holatlar   orasidagi   utish   jarayonlari   to g risidagi   fan.   T.ʻ ʻ
fundamental   qonun   va   tamoyillar   asosida   quriladi.   Uning   birinchi   bosh   qonuni
tizimning   energiya   saqlanish   qonuni   bo lib,   unga,   asosan,   tizim   o zining   ichki	
ʻ ʻ
energiyasi yoki qandaydir tashqi energiya manbai hisobiga ish bajarishi mumkin. Bu
krnunni   Yu.   R.   Mayer   ta riflagan.   G.   Gelmgolts   aniqroq   shaklga   keltirgan   (1874).	
ʼ
T.ning   ikkinchi   bosh   qonun   i   quyidagicha:   issiqlik   energiyasi   ishga   aylanish
jarayonida   to liq   miqdorda   ishga   aylanmaydi,   issiqlik   sovuq   tizimdan   issiq   tizimga	
ʻ
o zo zidan   o ta   olmaydi.   Bu   qonunni   R.   Klauzius   ta riflagan   (1850).   Bu   konunga	
ʻ ʻ ʻ ʼ
asosan,   har   qanday   mashina   uzatilgan   issiklikni   to liq   ishga   aylantira   olmaydi,	
ʻ
issiklikning ma lum qismi sovitkichda qoladi (qarang	
ʼ   Karno sikli ).
T.ning   uchinchi   bosh   qonuni   entropiyaning   mutlaq   qiymatini   aniqlaydi;   Nernstning
issiqlik qonuni deb ham ataladi. Bu qonunga ko ra, ixtiyoriy tizimning entropiya S si	
ʻ
mutlaq   nolga   intiladigan   har   qanday   temperatura   T.da   bosimga,   zichlikka   bog liq	
ʻ
14 bo lmagan eng oxirgi chegaraviy qiymatiga erishadi. 1911 yilda M. Plank bu qonunniʻ
quyidagicha   ifodalagan:   temperatura   mutlaq   nolga   intilganda   tizim   entropiyasi   ham
nolga intiladi.   Termodinamikaning birinchi qonuni juda keng o ylaydi: u koinotdagi	
ʻ
umumiy   energiya   miqdorini   hisobga   oladi,   xususan,   bu   umumiy   miqdor
o zgarmasligini   aytadi.   Boshqacha   qilib   aytganda,	
ʻ   termodinamikaning   birinchi
qonuni ga ko ra, energiyani yaratib ham, yo q qilib ham bo lmaydi. U faqat shaklini	
ʻ ʻ ʻ
o zgartirishi   yoki   bir   jismdan   boshqasiga   o tishi   mumkin.	
ʻ ʻ   Muhimi,   ushbu   energiya
uzatishlarning   hech   qaysisi   mutlaqo   samarasiz   ketmaydi.   Har   bir   jarayonda
boshlang ich   energiyaning   ba zi   qismi   issiqlik   energiyasi   sifatida   chiqariladi.	
ʻ ʼ
Boshlang ich   energiyaning   bir   jismdan   ikkinchisiga   harakatlanishi   natijasida
ʻ
chiqadigan   energiya   issiqlik   energiyasi   deb   ataladi.   Elektr   chiroqlari   yorug lik   bilan	
ʻ
birgalikda issiqlik ham hosil qiladi, bilyard koptogida esa ishqalanish tufayli issiqlik
hosil   bo ladi,   o simlik   va   hayvonlardagi   kimyoviy   energiya   almashinuvida   ham	
ʻ ʻ
shunday.   Bunday   issiqlik   hosil   bo lishining   nima   uchun   muhim   ekanligini   bizga	
ʻ
termodinamikaning ikkinchi qonuni tushuntirib beradi.
  Termodinamikaning  ikkinchi   qonuni.  Bu  qonun  tarifining  bir   nechta  shakllari
mavjud   bo‘lib,   ularning   eng   soddasi   Klauzius   ta’rifini   keltiramiz.   Bir   qarashda
termodinamikaning birinchi qonuni ajoyib yangilikdek ko rinishi mumkin. Shu bilan	
ʻ
birga, issiqlik miqdori ishga to‘la aylanmay, uning bir qismi atrof-muhitni qizdirishga
sarflanadi. Shu nuqtayi nazardan ikkinchi qonunning Plankning quyidagi ta’rifi ham
e’tiborga   molik:   tabiatda   issiqlik   miqdori   to‘laligicha   ishga   aylanadigan   jarayon
bo‘lishi   mumkin   emas.   Issiqlik   ishga   aylanishi   uchun   isitkich   va   sovitkich   bo‘lishi
kerak. Barcha issiqlik mashinalarida isitkichdan sovitkichga beriladigan energiyaning
bir   qismigina   foydali   ishga   aylanadi.   Unda   issiqlik   mashinalarining   FIK   qanday
kattaliklarga bog‘liq   va   uni oshirish uchun nima qilmoq kerak degan savol tug‘iladi.
Bu savolga termodinamikaning ikkinchi  qonunning Karno ta’rifi javob beradi: ideal
issiqlik   mashinasining   foydali   ish   koeffitsiyenti   issiqlik   beruvchi   va   issiqlik
oluvchilarning   temperaturalari   farqi   bilangina   aniqlanadi.   Termodinamika   qonunlari
amalda   qanday   issiqlik   mashinalari   yasash   mumkinligi   va   ularning   FIKni   orttirish
uchun nimalarga e’tibor berish zarurligi haqida yo‘llanma beradi. Ikkinchi   tur  
15 “perpetuum   mobile”.   Ikkinchi   tur   “perpetuum   mobile”   okean   suvlaridagi   ulkan
miqdordagi   energiyadan   ish   bajarmasdan   foydalanish   mumkin   degan   g‘oyaga
asoslangan. Aslida issiqlikdan muayyan bir sharoitda foydalanish mumkin bo lsa-da,ʻ
ammo   u   hech   qachon   100%   samaradorlik   bilan   (ish   bajaradigan)   boshqa   turdagi
energiyaga   aylana   olmaydi.   Shunday   qilib,   har   doim   energiya   uzatilganda,   foydali
energiyaning   ma lum   miqdori   foydasiz   energiyaga   aylanadi.   Agar   issiqlik   ish	
ʼ
bajarmasa,   unda   issiqlik   o zi   nima   vazifani   bajaradi	
ʻ ?   Ish   bajarmaydigan   issiqlik
koinotning   tasodifiyligi   (tartibsizligi)ni   oshirishga   yo naladi.   Bu   biroz   tushunarsiz	
ʻ
bo lib tuyulishi  mumkin, shuning uchun bir qadam  ortga qaytib, bu qanday bo lishi	
ʻ ʻ
mumkinligini   ko rib   chiqamiz.	
ʻ   Agar   qo lingizda   ikkita   jism   (aytaylik,   bir   xil	ʻ
metalldan   yasalgan   ikkita   blok-g isht)   bor   va   ular   turli   haroratda   bo lsin,   bunda	
ʻ ʻ
sizning tizimingiz nisbatan tartibli bo ladi: molekulalar tezlik bo yicha taqsimlanadi,	
ʻ ʻ
sovuqroq   jismdagi   molekulalar   sekinroq   va   issiqroq   jismdagi   molekulalar   tezroq
harakatlanadi.   Agar   issiqlik   issiqroq   jismdan   sovuqroq   jismga   qarab   harakatlansa
(o z-o zidan   shunday   bo ladi),   issiq   jismdagi   molekulalar   harakati   sekinlashadi   va	
ʻ ʻ ʻ
sovuq   jismdagi   molekulalar   harakati   tezlashadi,   bu   holat   barcha   molekulalar   bir   xil
o rtacha   tezlikda   harakatlanguniga   qadar   davom   etadi.   Endi   biz   bir   xil   tezlikda
ʻ
harakatlanadigan   molekulalarning   bitta   katta   to plamiga   ega   bo ldik.   Bu   bizning	
ʻ ʻ
boshlang ich   holatimizga   nisbatan   kamroq   tartibli   holat.	
ʻ   Tizimning   harorat   jihatdan
ajralgan   konfiguratsiyadan   ko ra   yuqoridagi   kabi   tartibsiz   konfiguratsiya   tomon	
ʻ
harakatlanish ehtimoli  statistik  jihatdan yuqori  (ya ni  tartibsiz  konfiguratsiyaga  mos	
ʼ
keladigan   ko plab   ehtimoliy   vaziyatlar   mavjud).   Tasodifiylik   va   tartibsizlik	
ʻ
darajasi   entropiya   deb   ataladi.   Har   bir   energiya   uzatilishi   qanchadir   energiya
miqdorini   yaroqsiz   shaklga   (masalan,   issiqlik)   aylantirishini   va   ish   bajarmaydigan
energiya,   ya ni   issiqlik   koinotdagi   tasodifiylik   va   tartibsizlikni   oshirishini   bilgan
ʼ
holda   termodinamikaning   ikkinchi   qonuni ni   biologiya   fani   nuqtayi   nazaridan
ta riflashimiz   mumkin:   har   bir   energiya   uzatish   koinot   entropiyasini   oshiradi   va   ish	
ʼ
bajarish   uchun   yaroqli   bo lgan   foydali   energiyani   kamaytiradi   (yoki   ekstremal	
ʻ
holatlarda   umumiy   entropiyani   o zgarmagan   holda   qoldiradi).   Boshqacha   aytganda,	
ʻ
16 kimyoviy   reaksiya   yoki   o zaro   bog liq   reaksiyalar   ketma-ketligi   kabi   har   qandayʻ ʻ
jarayon koinotning umumiy entropiyasini oshiradigan yo nalishda davom etadi.	
ʻ
1.3 Adiabatik jarayon. Issiqlik mashinasining foydali ish koeffitsiyenti.   Karno
sikli ,  Issiqlik dvigatellari va ekologiya
Adiabatik   jarayonga   tez   ro‘y   beradigan   jarayon   misol   bo‘ladi.   Misol   uchun
gaz   tez   siqilganda bajarilgan ish uning temperaturasining, ya’ni  ichki  energiyasining
ortishiga olib keladi.   Temperatura   ortishi natijasida atrofga issiqlik miqdori tarqalishi
uchun   esa   ma’lum   vaqt   kerak.   Shuning   uchun   ham   Q=0.   Ichki   yonish   dvigatelida
yonilg‘i   aralashmasining   yonishi   adiabatik   jarayonga   misol   bo‘ladi.   Adiabatik
jarayon   uchun   termodinamikaning   birinchi   qonuni   quyidagi   ko‘rinishda   bo‘ladi:
ya’ni   adiabatik   jarayonda   ish   ichki   energiyaning   o‘zgarishi   hisobiga   bajariladi.
Issiqlik mashinasi deb, yoqilg‘ining ichki energiyasini mexanik energiyaga aylantirib
beradigan   mashinalarga   aytiladi.   Bir   siklda   T   temperaturali   isitkichdan   Q1   issiqlik
miqdori   olinib,   T2   temperaturali   sovitkichga   Q2   issiqlik   miqdori   qaytariladi   va
A   =       miqdordagi   ish   bajariladi.   2.2.2-rasmda   issiqlik   mashinasining   tuzilishi
ko‘rsatilgan.   Har   qanday   dvigatel   uchta   qismdan   iborat:   ishchi   modda   (gaz   yoki
bug‘),   isitkich   va   sovitkich.   Isitkichdan     issiqlik   miqdori   olgan   ishchi   modda
kengayib   ish   bajaradi.   Yoqilg‘ining   yonishi   natijasida   isitkichning   temperaturasi   T
o‘zgarmas bo‘lib qoladi. Siqilishda ishchi modda     issiqlik miqdorini   T2   temperaturali
sovitkichga uzatadi. Issiqlik dvigateli siklik ravishda ishlashi kerak. Aylanma jarayon
yoki   sikl   deb   sistema   bir   qancha   holatlardan   o‘tib,   dastlabki   holatiga   qaytadigan
jarayonga aytiladi (2.3-rasm). Soat strelkasi aylanishi bo‘ylab ro‘y beradigan jarayon
(gaz   oldin   kengayib,   keyin   siqiladi)   to‘g‘ri   sikl,   soat   strelkasi   aylanishiga   teskari
yo‘nalishda   (gaz   oldin   siqilib,   keyin   kengayadi)   ro‘y   beradigan   jarayon   esa   teskari
sikl   deyiladi.   Issiqlik   mashinalari   to‘g‘ri   sikl,   sovitkichlar   esa   teskari   sikl   asosida
ishlaydi.   Sikl   tugaganda   ishchi   modda   o‘zining   dastlabki   holatiga   qaytadi,   ya’ni
uning ichki energiyasi boshlang‘ich qiymatiga ega bo’ladi. 
  Karno sikli - navbatma-navbat o‘zaro almashinib turuvchi ikki izotermik
va   ikki   adiabatik   jarayondan   iborat   qaytar   aylanma   issiqlik   jarayonidir.  
17 Karno   sikli   deb   ataladigan   ikkita   izotermik   va   ikkita   adiabatik   jarayonlardan   iborat
siklni   keltirilgan   kolenchatli   val   va   shatun   o‘rnatilgan   porshenli   silindr   misolida
ko‘rib   chiqamiz.   Silindrdagi   porshen   eng   pastki   holatida,   gaz   hajmi   V1   ni   tashkil
etadi.
            
 
Silindrni   T1   temperaturali   isitkichli   idishga   joylashtirilgan.   Boshlang‘ich
holatdagi   gazning   temperaturasi   T1,   bosimi   p1   va   hajmi   V1   bo‘lsin ,   ushbu   jarayonni
pV   diagrammada   gazning   boshlang‘ich   holatini   1   deb   belgilaymiz.   T
1   temperaturali
isitkichdan   silindrga   Q
1   issiqlik   miqdori   beriladi   va   gazning   isitkgichdan   olayotgan
issiqlik miqdori hisobiga uning izotermik ravishda hajmi V
2   gacha   kengayishi amalga
oshadi. Nihoyat, gazning ikkinchi holatdagi parametrlari p
2 ,   V
2 , T
1   bo‘ladi. Bu holatda
gaz   A
1   ish bajaradi.
Kengayishning   ikkinchi   adiabatik   bosqichida   Q
1   issiqlik   miqdori   kamaytirilsa-da,
porshen   V
2   dan   V
3   gacha   kengayadi.   Gaz   ichki   energiyasi   hisobiga   porshen   A
2   ish
bajariladi,   gazning   temperaturasi   pasayad.   2.2.4-rasmdagi   pV   diagrammada   gazning
adiabatik   kengayishi   2-3   adiabata   bilan   ko‘rsatilgan,   gazning   bu   holatdagi
parametrlari   p
3 ,   V
3 ,   T
2   bo‘ladi.   Gazning   izotermik   siqilishini   amalga   oshirish   uchun
silindr   T
2   sovutkichga   joylashtiriladi   va   porshen   siqiladi,   gaz   hajmi
V
3   dan   V
4   gacha   kamaytirila   boshlaydi.   Bu   jarayon   izotermik   bo‘lishi   uchun   A   ish
batamom   issiqlikka   aylanib,   gaz   Q
2   issiqlik   miqdorini   sovutkichga   uzatadi,   2.2.5-
181.2-rasm. Karno sikli rasmdagi   pV   diagrammada   gazning   izotermik   siqilishi   3-4   izoterma   bilan
ko‘rsatilgan, gazning bu holatdagi parametrlari p
4 ,   V
4 , T
2   bo‘ladi.
iklning   oxirgi   qismida   gaz   adiabatik   siqilib,   porshen   gaz   hajmini   V
4   dan
V
1   gacha   kamaytiradi.   Bunda   bajarilgan   ish   gaz   temperaturasini   boshlang‘ich
darajasiga   ko‘tarish   uchun   sarflanadi   va   sistemaning   ichki   energiyasi   ortadi.   2.2.5-
rasmdagi   pV   diagrammada gazning adiabatik siqilishi 4-1 adiabata   bilan   ko‘rsatilgan,
gazning   bu   holatdagi   parametrlari   p
1 ,   V
1 ,   T
x   bo‘ladi,   ya’ni   boshlang‘ich   holatdagi
qiymatini egallaydi. 
  Termodinamikaning   birinchi   qonuniga   muvofiq,   Q1   -   Q2   issiqlik   miqdori   ish
bajarishga   sarflanadi   va   bu   ish   son   qiymati   jihatidan   sikl   o‘rab   turgan   yuzaga   teng.
Issiqlik   mashinasining   foydali   ish   koeffitsiyenti.   Issiqlik   mashinasining   yoki   Karno
siklining   foydali   ish   koeffitsiyenti   (FIK)   deb   quyidagi   kattalikka   aytiladi:   Agar
issiqlik  mashinasining  bajargan  ishi   hisobga  olinsa,   ya’ni   A   =   Qx   -  Q2   bo‘lsa,   unda,
Shuningdek,   Karno   siklining   FIK   ni   isitkichning     va   sovitkichning     temperaturalari
orqali   ham   ifodalash   mumkin:   Demak,   ideal   issiqlik   mashinasining   FIK   ishchi
moddaning   turiga   bog‘liq   bo‘lmay,   balki   isitkichning   va   sovitkichning
temperaturalari   bilangina   aniqlanadi.   issiqlik   mashinasining   FIK   ni   ko‘tarish   uchun
isitkichning   temperaturasini   oshirish,   sovitkichning   temperaturasini   esa   pasaytirish
kerak; issiqlik mashinasining FIK doimo birdan kichik bo‘ladi.
  Isitkichning   va   sovitkichning   berilgan   temperaturalarida   istalgan   dvigatelning
FIK Karno siklining FIK dan katta bo‘lmaydi.    Issiqlik dvigatellariga bug‘ mashinasi,
bug‘   turbinasi,   ichki   yonuv   dvigateli,   reaktiv   dvigatellar   kiradi.   Tabiatning   oliy
mahsuli bo‘lmish inson,   qolaversa boshqa jonzotlar ham shu tabiatning bir qismidir.
Ular   yashashi   va   rivojlanishi   uchun   esa   zarur   ne’matlar   –   toza   havo,   toza   suv   va
toza   mahsulotlar   kerak.   Biz   nafas   oladigan   havo   Yer   atmosferasini   tashkil   qiluvchi
gazlarning   aralashmasidir.   Uning   tarkibida   kislorod,   azot,   vodorod   va   boshqa   tabiiy
gazlardan tashqari chang, tutun, tuz zarralari va boshqa   aralashmalar mavjud. Bundan
tashqari, havo tarkibida sanoat chiqindilari   ham bo‘ladi.   Issiqlik dvigatellarining ko‘p
miqdorda   ishlatilishi   ham   atrof-muhitga   salbiy   ta’sir   ko‘rsatadi.   Hisob-kitoblarga
qaraganda,  hozirgi   paytda  Yer   yuzida  har   yili   2  milliard  tonna  ko‘mir   va  1  milliard
19 tonna   neft   yoqiladi.   Bu   esa   Yerdagi   temperaturaning   ko‘tarilishiga   va   natijada
muzliklarning   erib,   okeanlardagi   suv   sathining   ko‘tarilishiga   olib   kelishi   mumkin.
Bundan   tashqari,   atmosferaga   120   million   tonna   kul   va   60   million   tonnagacha
zaharli   gaz   chiqarib   tashlanadi.   Dunyodagi   200   milliondan   ortiq   avtomobil   har   kuni
atmosferani   uglerod   (II)   oksid,   azot   va   uglevodorodlar   bilan   zaharlaydi.   Issiqlik   va
atom   elektr   stansiyalari   quvvatlarining   ortishi   bilan   suvga   bo‘lgan   ehtiyoj   ham
ortib   boradi.   Shuning   uchun   hozir   havo   va   suv   havzalarining
ifloslanishidan   saqlanishning bevosita va bilvosita usullaridan foydalaniladi. Bevosita
usul   –   bu   turli   tutunlar   va   gazlarni   tozalab   chiqarish;   atmosferani   kam
ifloslantiradigan   yoqilg‘ilar   –   tabiiy   gaz,   oltingugurtsiz   neft   va   boshqalardan
foydalanish;   benzinsiz   yuradigan   avtomobil   dvigatellarini   yaratish   va
hokazolar.   Bilvosita   usullar   atmosferaning   pastki   qatlamidagi   zaharli   moddalar
konsentratsiyasining   keskin   kamayishiga   olib   keladi.   Bular   chiqindi
chiquvchi   manbalarning   balandligini   orttirish,   meteorologik   sharoitlarini   hisobga
olib   aralashmalarni   havoga   sochib   yuborishning   turli   usullaridan   foydalanish
va   hokazolar.   Issiqlik   divigatellari   mavzusidan   qisqa   xulosa   chiqaradigan   bo’lsak
Issiqlik divigatellari   – ekologiya kushandasidir  deyish mumkin. Shuning uchun ham
elektr   divigatelli   avtomashinalar,   poyezdlar   hattoki   samalyotlar   ishlab   chiqarish
allaqachon boshlangan
20 II BOB. DARSLARDA EKOLOGIK TARBIYANI AMALGA OSHIRISH
2.1. EKOLOGIK TA’LIMNING HOLATI VA O’QUVCHILARNI
TARBIYALASH
Munozarali   savollardan   biri   bo’lib   ekologik   ta’limni   metodik   tashkil   etish
muammosi   hisoblanadi.   Bunday   qarashda   ikkita   sosiy   tendensiya   mavjud.   Ba’zi
mutaxassislar   alohida   ekologiya   fanini   ishlab   chiqarishni   zarur   deb   hisoblab,
ta’limning turli darajalaridagi mazmuniga biologiyaga ekvivalent bo’lmagan ekologik
ta’limni kiritish kerak, balki ular bir-biri bilan qattiq o’zaro aloqada bo’lsa ham.
Ikkinchi ta’rafdorlar esa barcha o’quv fanlarini ekologiyalashtirish samaraliroq
deb   hisoblashadi,   chunki   ekologik   muammolar   fanlararo   global   harakterga   ega.
Hozirgi   kunda   mana   shu   yo’nalish   ko’proq   qo’llab   quvvatlanmoqda.   Bu   o’z   aksini
xalqaro konferensiyalarda topmoqda. Eng qiziqarli munozaralar  ekologik ta’limning
yo’nalishlari to’g’risidadir. Diqqat markazida nima turish kerak degan savol prinspial
hisoblanadi: “tabiiy muhit yoki tabiat dunyosi”.
Birinchi   holatda   ekologik   ta’lim   tabiat   dunyosi   to’g’risidagi   aniq   tabiiy
ob’yektlarni   to’plami  (ularning komplekslari);  Ikkinchidan, takrorlanmas,  jozibador,
tabiiy ob’yektlarga subyektiv oqilona munosabatda bo’lish va uchinchidan ular bilan
noprogmatik   o’zaro   ta’sir   texnologiyasi   va   strategiyasini   shakllantirishga   qaratilgan
bo’lishi kerak.
Ekologik   ta’limda   aynan   birinchi   yo’nalish   xalqaro   darajada   qo’llab   –
quvvatlanib, dunyoda eng rivojlanish taraqqiyotiga ega bo’lmoqda.  Fizika kursining
ekologik   aspekti   prinsip   jihatidan   o’quvchilarga   texnika   va   texnologiyani
ekosistemaga salbiy ta’sir ko’rsatish asoslari haqida ma’lumot berishdan iboratdir.
Ekologik   toza   energiya   (daryo,   shamol,   quyosh   nurlari,   dengiz   qaytishi   va
quyilishi   va   getermal   manbalar   va   boshq)   manbalari,   shuningdek   yopiq   ishlab
chiqarish sikllari haqida tasavvurlarga ega bo’lish katta ahamiyat kasb etadi.
Fizika   kursida   o’quvchilarda   ekologik   yo’nalishdagi   muhandis-konstruktorlik
strategiyalarini energiya tejamkor ixtirolari (dvigatellarni F.I.K ko’tarish, ikkilamchi
resurslardan   foydalanish,   texnologik   jarayonlarda   energetic   va   xom-ashyo
yo’qotishlarni kamaytirish) asosida shakllantirish mumkin.
21 Asosiy e’tiborni halokatlardan himoya qilish masalalariga (betonli sakrofaglar
va   po’lat   qobig’lar   yadrochiqindilari   uchun   kontenerlar)   shuningdek   tozalash
inshootlari   (elektrfiltrlari,   inertsion   filtrlar,   aerosol   filtrlari,   materiallar   asosidagi
filtrlar, adsorpsion filtrlar, diffusion membranalari va boshq) qaratish lozim.
Chernobl   halokati   fizika   kursida   radiatsion   ifloslanish,   radiaratsion   fon   va
uning ruxsat etilgan parametrlari, radiatsiya darajasini o’lchash uchun asboblar, ularni
individual foydalanish kabi muammolarni ko’rib chiqishni faollashtirdi.
Ma’lumki, biologiya fani eng avvalo tirik organizmlar darajasida va biosferda
o’zaro ta’sir harakterini tizimliligini, geografiya fani esa tabiat olamini bir butunligi
haqida   kimyo   fani   esa   tabiiy   muhitning   ifloslanishi   to’g’risida   fizika   fani   esa   tabiat
bilan energetik o’zaro ta’sir to’g’risidagi tasavvurlarini shakllantiradi.
Barcha ilmiy fanlarda “tabiat-jamiyat-inson” tizimini analiz qilish zarur hamda
bu   sistemadagi   elementlarning   o’zaro   ta’sir   yo’llarini   namoyish   qilish   zarur.   Atrof-
muhitni asrashning zarurligi bir qator omillarning harakatiga asoslangan. Ulardan eng
muhimlari ichida to’xtalamiz:
1)   sayyoramizda   aholi   soni   juda   tez   osganligi   yaxshi   ma’lum.   Bundan   200
ming yil avval sayyoramizda 1 million kishiga yaqin inson yashagan. Bugungi kunda
sayyoramizdagi   insonlar   soni   7   mlrd.dam   ortib   ketdi.   Aholi   sonining   bunday   tez
o’sishi  insoniyatning tabiatga bo’lgan ta’sirini kuchaytirdi. Yirik shaharlardan atrof-
muhit   holatining   yomonlashuvi   kuzatilmoqda.   Shu   bilan   birga   yirik   shaharlarga
sanoat   qurilishlari   va   aholining   ko’plab   joylashuvi   jamiyatning   zamonaviy
rivojlanishi hisoblangan urbanizatsiyaning rivojlanishiga olib keldi.
2)   sanoatni   rivojlanishi   bilan   yoqilg’i   va   energiya   iste’moli   keskin   o’sdi.
Faqatgina so’nggi 100 yilda aholi soni boshiga nisbatan energiya ishlab chiqarish 20
marta   oshdi.   Foydali   qazilmalarni   qazib  chiqarish   sezilarli   darajada   o’sdi.   Avvallari
bitmas-tuganmas deb hisoblangan foydali qazilmalar bugun defisit bo’lib qoldi.
Har yili 100 mlrd.tn.ga yaqin ruda qurilish va yoqilg’i foydali qazilmalari qazib
chiqarilmoqda.   Jamiyat   foydali   qazilmalarni   ko’proq   ishlab   chiqarish   uchun   qazib
chiqarish hududlarini va ishlab chiqarish texnologiyasini rivojlantirmoqda.
22 3)   Haydov   yerlarini   o’zlashtirish   ortmoqda.   Avvallari   yer   yuzasining   katta
qismi   tabiiy   aylanishda   edi.   Undagi   barcha   ishlab   chiqarishlar   tabiatni   ixtiyorida
bo’lgan.   Bugunga   kelib   bunday   yerlar   tobora   ozayib   bormoqda,   ulardan   xo’jalik
ishlariga   jalb   etilmoqda.   Insoniyat   tomonidan   ko’proq   tabiiy   muhitni   bir   qismi
bo’lgan  suv  resurslarga  ta’siri   kuchaymoqda.  Ko’plab  yirik  suv  omborlari, kanallar,
qazilmoqda, tog’larni foydali qazilmalar olish maqsadida buzilmoqda.
4)   XXI   asrning   birinchi   choragidan   sayyoramizning   atmosferasida   issiqxona
effekti paydo bo’lib, bu asosan uglekisli gaz va boshqa moddalarning atmosferadagi
tarkibiga   bog’liq.   Buning   natijasida,   sayyoramiz   sisrtida   temperaturaning   2-30C   ga
ko’tarilishi   real   xavfni   tug’dirmoqda.   Shu   bilan   birga   Er   xavo   qobig’ini   shaffofligi,
shuningdek, suvlarning tozaligi yomonlashmoqda;
Masalan, dunyo okeanining sirti neft pardalari bilan qoplanmoqda. Havoga yil
davomida   bir   mlrd.tn.ga   yaqin   turli   xildagi   tabiatda   mavjud   bo’lmagan   konserogen
moddalar   chiqarilmoqda.   Eng   asosiysi,   insoniyat   tabiatdagi   muvozanatni   yo’qolishi
mumkin   bo’lganligi   bilan   holat   bilan   to’qnashmoqda.   Ayniqsa,   oqava   suvlarining
sanoatda   va   maishiy   xizmatda   foydalanish   natijasida   qaytarilmasligining   o’sishi
yiliga 4-5%ni tashkil qiladi. Har 15 yilda tabiatdagi Er maydonlar buzilishi 2 barobar
oshmqda;
5)   insoniyatning   tabiatga   bo’lgan   ta’sirini   o’sib   borishini   fan   va   texnika
kuchaytirmoqda.   Ya’ni   an’anaviy   va   yangi   tabiiy   resurslardan   foydalanish   mashtbi
os’moqda.   Shuningdek,   insonning   turli   xildagi   ishlab   chiqarish   faoliyati.   Bu
yo’nalishlar orasida quyidagilarni ajratib olish mumkin:
- fizik (termodinamik, mexanik, elektromagnitik);
- kimyoviy, biologik.
Yaqin   vaqtlargacha   insoniyat   faoliyatining   biologic   aspekti   juda   katta   xavf
soluvchi:   insonlar,   echki,   qo’y,   qoramollarini   o’zlarida   ushlab   turishlari,
ko’paytirishlari natijasida bir butun mamlakatlardagi o’simliklarni yo’qolishiga sabab
bo’ldi; Yirik hayvonlarni yo’qotdilar;
23 O’rmonlarni   kesish   bilan   birga   yer   usti   qoplamalarini   degradatsiyasini
kuchaytirdilar va boshq. Bu aspektlar hozir ham mavjud bo’lib, ular bilan bir qatorda
bosh ta’sir etuvchi kimyoviy aspect rivojlanib bormoqda.
Ayniqsa kimyoviy sanoat mahsulot ishlab chiqarish natijasid tabiatni buzuvchi
ta’sir   ko’rsatmoqda.   Insoniyatni   kimyoviy   faoliyati   tabiatdagi   kimyoviy   moddalarni
iste’mol   qilish   bilan   yig’iladi,   yer   ostidan   kimyoviy   elementlarni   va   birikmalarni
qazib olish natijasida  atmosferani  hattoki  kosmosni  hamda atrof-muhitni  chiqindilar
bilan, shuningdek biosferani yangi yuqori faollikka ega bo’lgan kimyoviy birikmalar
bilan to’ldirilmoqda.
Buning   natijasida   shunday   jadal   katostrafik   o’zgarishlar   paydo   bo’lib,
organizmlarni yashash sharoitlariga ular hamjamiyatiga va butun ekosistemaga taxdid
solish   bilan   birga   ularni   boshlang’ich   tizimi   va   funksiyalarini   tiklab   bo’lmaydigan
darajada xavf solmoqda.
Zamonaviy   atmosferani   paydo   qilish   uchun   tabiatga   million   yillar   zarur
bo’lgan.  Insoniyatga   uni   eng  boshlang’ich  davriga  qaytarish  uchun  bir   necha  10  yil
yetarli bo’ladi.
2.2 FIZIKA O’QITISHDA EKOLOGIK TARBIYANING ROLI
Bugungi   kunda   sayyoramizda   insonlar   o’zlari   uchun   yaxshi   turmush   tarzini
shinamlikni  yaratish uchun yer  osti  yoqilg’i  boyliklarida xo’jasizlarcha  foydalanishi
evaziga sayyoramiz ekologiyasini, ya’ni biosferani muvozanat balansidan chiqarishga
erishdilar. Ayniqsa atmosferaning buzilishi sayyoramizda turli xil halokatli ekologik
tanglikni keltirib chiqarmoqda.
O‘rmonlarning   katta  miqdorda   kesilishi ,  transport   vositalarini   ko’plab   yaratilishi,
insonlar va hayvonlar hayoti uchun zarur bo’lgan kislorodni kamayib borishiga sabab
bo’lmoqda.
1. Insonlar,   xayvonlar   xayotiy   faoliyati,   xar   qanday   yoqilg’ini   yoqish   uchun
shunchalik zarur bo’lgan kislorod «xazinasi»;
2. Xom ashyo: azot, argon, kimyo sanoati uchun uglеkislotalar «xazinasi»;
24 3. Organik moddalar xosil qilish va organizmlar funksiyasi uchun qator elеmеnta
rva kimyoviy birikmalar manbai;
4. Enеrgiya olish vositasi (masalan, shamol dvigatеllari);
5. Xavo transporti va tadqiqot apparatlarini xarakatlantirish vositasi;
6. Aloqani   amalga   oshirish   uchun,   xususan,   tovush   aloqasini,   atmosfеrasiz   bir-
birimizni eshitmagan bo’lar edik;
7. Sanoatning   gazsimon   va   chang   ko’rinishidagi   chiqindilarini   tashlash   uchun
xizmat qiladi.
Atmosfеrada   turli-tuman   akustik,   optik   va   elеktr   xodisalari   ro’y   bеradi.
Atmosfеra fizik va kimyoviy xususiyatlarining o’zgarishi sayyoramizning o’simlik va
xayvonot   dunyosiga,   odamlar   sog’ligi,   ularning   ish   qobiliyati   va   xayoti
davomiyligiga   salbiy   ta`sir   ko’rsatadi.   Atmosfеra   xam   suv   kabi   bеqiyos   zaxira,   uni
inson yarata olishi mumkin, lеkin amalga oshira olmaydi, chunki uni yaratish uchun
xadsiz  enеrgiya  zarur.  qat`iy  muxofaza,  xavoning  tabiiy tiklanishiga  ko’maklashish,
uni   tozalash   jamiyat   va   tabiatning   toza   xavoga   bo’lgan   barcha   extiyojlarini
ta`minlaydi.
Lеkin   shunga   qaramay,   sayyoramiz   atmosfеrasi   xaddan   ortiq   ifloslantirilgan.
Xozir   bu   atmosfеra   xavosi   ifloslanishi   manbalari   va   turlari   xaqidagi   ma`ruzani
tinglaymiz.   Atmosfеra   xavosining   qattiq   ifloslanishi   sanoat   korxonalari   tomonidan
gazlar   va   turli   kеlib   chiqishdagi   qattiq   zarralarning   tashlanishi   natijasida   sodir
bo’ladi.   Yonilg’i   qazilmalari,   nеft,   ko’mir,   torfdan   kеng   foydalanish   atmosfеrada
karbonad angidrid gazi miqdorining ortishiga olib kеladi. Uning qo’shimcha manbai
esa   o’rmon   va   cho’l   yong’inlari   olimlarning   xisob-kitobicha,   xar   yili   atmosfеraga
1,3.1012   kg   karbonad   angidrid   gazi   tushadi.   SHu   bilan   birgalikda   insonning   jadal
faoliyati  natijasida  karbonad  angidrid  gazining  quruqlikdagi  o’rnini  qishloq   xo’jalik
ekinlari   bilan   qoplash   karbonad   angidrid   gazini   yutish   nuqtai   nazaridan   muqobil
bo’lolmaydi.   Bularning   barchasi   karbonad   angidrid   gazining   xavoga   tushishi   uning
o’simliklar   tomonidan   yutilishidan   ortib   kеtishiga   olib   kеladi.Bundan   tashqari,
yoqilg’ini   yoqish   atmosfеrada   uglеrod   oksidining   to’planishiga   sabab   bo’ladi,   u   esa
inson   va   xayvonlar   uchun   zaxardir.   Olimlarning   tadqiqotlariga   ko’ra,   1   tonna
25 bеnzindan   60   kg   uglеrod   oksid   xosil   bo’ladi.   Xavoning   uglеrod   oksidi,   shuningdеk
og’ir   elеmеntlar   birikmalari,   xususan,   avtotransport   ishlaganida   to’la   yonmagan
bеnzin   maxsulotlari   bilan   xavoni   ifloslantirish   iqtisodiy   rivojlangan   mamlakatlarda
tobora   ko’proq   miqyos   kasb   etmoqda.   Buning   ustiga   toshko’mir   va   nеft   tarkibida
anchagina miqdorda oltingugurt xam bor. YOqilganda oltingugurt oltingugurt gaziga
aylanadi va inson yoki xayvon o’pkasiga tushib, eriydi va oltingugurt kislotasi  xosil
bo’ladi.   Oltingugurt   kislotasining   ta`siri   natijasida   inson   organizmida   kislorod
yetishmasligi rivojlanadi va nafas qisishi vujudga kеladi, bu narsa esa og’ir xollarda
o’limga   olib   boradi.   Bundan   tashqari,   tutun   gazlarida   qattiq   moddalar   –   cho’g’,
ko’mirning   yonib   bitmagan   bo’lakchalari,   yog’och   ko’miri   zarralari   mavjud.
Atmosfеraga   tashlanayotgan   chiqinlilarning   kimyoviy   tarkibi   turlicha.   Bu   tarkib
yoqilg’i turi va uni yoqish usuli, ishlab chiqarish xom ashyosi tarkibi, ishlab chiqarish
tеxnologiyasiga bog’liq. Masalan, cho’yan eritish domеn gazi bilan birgalikda xavoga
chiqariladigan   boshoq   gazi,   mayda   shixt   zarrachalari   xosil   bo’lishi   bilan   kеchadi.
Domеn   gazi   esa   o’z   navbatida   mum,   oksidlar   va   boshqa   birikmalardan   iborat.
Supеrfosfat   zavodlari   tutuni   tarkibida   ftorovodorod   va   ftoritdlar   mavjud.   Rangli
mеtalar   eritiladigan   zavodlar   tarkibida   miss,   kvars,   surma   birikmalari,   padmiy,
vismut, margimush va bosh qator elеmеntlar birikmalari bo’lgan oltingugurt gazi va
chang   chiqaradi.   Atmosfеra   ifloslanishining   eng   katta   manbalaridan   biri   –   IES   lari.
Ular   ko’mir   va   oltingugurtga   boy   bo’lgan,   buning   ustiga   changsimon   xolatda
yoqiladigan   eng   past   Navli   yoqilg’ini   istе`mol   qiladi.   Bunda   atmosfеraga   tutun
gazlari   bilan   birgalikda   83-95%   cho’g’   chiqariladi.   Sanoat   gazining   qulash   tеzligi
juda   kichik,   shuning   uchun   atmosfеraning   undan   qutulishi   juda   sеkin   sodir   bo’ladi.
CHang   uzoq   vaqt   muallaq   xolatda   qolib,   tashlash   manbaidan   shamol   yo’nalishi
bo’ylab   tarqaladi.   Insonning   atmosfеra   jarayonlariga   aralashuvi   xozirgi   paytda
astronomik  kattaliklar  bilan  o’lchanmoqda.  Masalan,   supеrrеaktiv  samolyot  bir   rеys
davomida 35 tonna kislorod yoqadi, yengil mashina esa 1500 km yo’lga insonning bir
yillik   kislorod   normasini   yoqib   yuboradi.   Tеxnik   taraqqiyotning   jadal   sur`atlari
davom   etsa,   olimlarning   e`tirof   etishicha,   160-180   yildan   so’ng   sayyoramizning
kislorod   zaxirasi   1/3   qismga   qisqaradi.   Atmosfеraning   tuyuluvchi   chеksizligi   va
26 kislorodning   xadsiz   zaxiralari   insonlarda   xavo   basеynining   tuganmasligiga   ishonch
uyg’otadi.   Lеkin   ma`ruzachining   axborotidan   ko’rinib   turibdiki,   kislorod   xosil
bo’lishi va uni istе`mol qilish o’rtasidagi tabiiy balans buzilyapti, chunki o’simliklar
ishlab chiqarayotgan kislorodning katta qismi turli yoqilg’ilarni yoqish uchun muxim
elеmеntlarini mxofaza qilish, ulardan radikal foydalanish va qayta tiklash muammosi
xozirgi paytda favqulodda muxim axamiyat kasb etdi.
Xavoning sanoat tomonidan ifloslantirilishining oqibatlari qanday bo’ladi? Bu
savolga   javobni   kеyingi   ma`ruzachining   chiqishidan   bilib   olamiz.   Atmosfеraning
ifloslanishi   inson,   xayvonlar,   o’simliklar,   shuningdеk   mikroiqlimga   zararli   ta`sir
ko’rsatadi. Tutun va qurum quyosh nurlarini yutadi va sochib yuboradi, shaxarlar va
turar-joylar   yoritilishini   kamaytiradi.   Bundan   tashqari,   ularning   zarralari
kondеnsasiya   markazlari   xisoblanib,   bulutlarni   ko’paytiradi   va   quyoshli   kunlarni
kamaytiradi.   Xavo   ochiq   kunlarda   sanoat   markazlarini   o’rab   olgan   «tutun
qalpoqlar»da  tirik  tabiat  uchun  qimmatli   bo’lgan   ultrabinafsha   nurlarining  kattagina
qismi   yo’qoladi.   Bunda   o’simliklarning   mе`yoriy   rivojlanishi   buziladi,   mikroblar
miqdori   ortadi,   insonning   kasalliklarga   qarshilik   ko’rsatish   qobiliyati   esa   pasayib
kеtadi.   Ultrabinafsha   yetishmasligi   ko’pincha   raxit   va   avitaminoz   kasalliklariga
sababchi bo’lib qoladi. Kul va boshqa qattiq zarralar yer yuzasiga cho’kadi, muallaq
xolatdagilari   esa   xonadonlarga   kirib   boradi,   dеvorlar,   shiftlar ,   pardalar,   mеbеllarga
o’tiradi,   kiyim,   tеr   iva   o’pkaga   singadi.   Xavoning   sanoat   chiqindilari   bilan
ifloslanishi   kishilar   salomatligiga   og’ir   ta`sir   ko’rsatadi:   bosh   og’riqlari,   umumiy
xolsizlik   paydo   bo’ladi,   ishchanlik   pasayadi.   Mеtеorologik   sharoitlarning   xavoning
turg’unligiga sabab bo’lganda atmosfеraning ifloslanishi insonga ayniqsa kuchli ta`sir
ko’rsatadi.   Bunday   xolatda   tuman   va   qattiq   moddalarning   muallaq   mayda   zarralari
smog-topik tuman xosil qiladi. Smog 1952 yilda London juda og’ir oqibatlarga olib
kеldi.   Xaroratning   pastligi   va   shamolining   butunlay   bo’lmaganligi   sababli   Buyuk
Britaniya poytaxti 5 kun davomida juda qAlin tuman bilan qoplandi. Mana shu vaqt
ichida   4000   tacha   odam   xalok   bo’ldi   va   10000   kishi   kasallandi.   Muammoning
iqtisodiy   jixati   xam   e`tiborga   molik.   Sanoat   chiqindilari   bilan   birgalikda   ishlab
chiqarish   aylanmasiga   qaytarilishi   mumkin   bo’lgan   moddalar   yo’qotiladi.   Rux   va
27 miss   erituvchi   zavodlardan   chiqayotgan   gazlar   tarkibida   bo’lgan   oltingugurtdan
foydalanilganda   kimyo   sanoatining   «noni»   dеb   ataladigan   oltingugurt   kislotasidan
xar   yili   1,5   mln.tonna   olish   mumkin.   Kul   va   qattiq   zarralar   mеtallar   korroziyasi,
binolar buzilishini kuchaytiradi. Krеmniy oksidi va uchuvchi cho’g’ tarkibidagi erkin
krеmniy   konchilar,   kokos   kimyosi   sanoati,   sеmеnt   va   boshqa   qator   korxonalar
ishchilarini og’ir o’pka kasaliga duchor qilishi mumkin. Atmosfеraga chiqariladigan
sanoat   chiqindilari   ko’plab   matеriallarning   buzilishiga   olib   kеladi.   Tarkibida
qo’rg’oshin   bo’lgan   bo’yoq   bilan   qoplangan   yuzani   rangsizlantirish   uchun   juda   oz
miqdordagi   gazsimon   oltingugurt   vodorod   kifoya   qiladi.   Xavo   tarkibida   karbonad
angidrid gazi ortib kеtganda oxaktosh buziladi, namlik yuqori bo’lganda oxaktoshni
simiruvchi   ko’mir   kislotasi   xosil   bo’ladi.   Oltingugurt   gazi   suv   bilan   rеaksiyaga
kirishib,   oltigugurt   gazi   bug’ini   xosil   qiladi   va   bu   bug’   po’latning   jadal
korroziyalanishiga sabab bo’ladi.
Biz   atmosfеra   ifloslanishi   oqibatlarini   bilib   oldik   va   atrof   muxitni   muxofaza
qilish qanchalik muxim muammo ekanligi xam ayon bo’ldi. Atmosfеra muxofazasi –
tabiat muxofazasining tarkibiy qismi. U o’zida xavoni qayta tiklash, undan ratsional
foydalanish,   tozalash   va   uning   xolatini   nazorat   qilish   bo’yicha   maxalliy,   davlat,
xalqaro  tadbirlarni   o’zida   mujassam   qiladi.  Xavoni   muxofaza   qilish   va   uni   tozalash
bo’yicha   ishlar   sanoati   rivojlangan   barcha   mamlakatlarda   olib   borilmoqda.   yer
atmosfеrasi muxofazasi o’z ichiga quyidagilarni oladi:
1)   Fizik,   mеxanik,   kimyoviy   va   biologik   ifloslantirishlarni   kamaytirish   va   butunlay
barxam bеrish.
2)   Kislorod   ishlab   chiqaruvchi   va   karbonad   angidrid   yutuvchi   biomassalarni
muxofaza qilish va ko’paytirish.
3) Mintaqaviy kеlajakda sayyoraviy miqyosda atmosfеraning optimal sirkulyasiyasini
muxofaza qilish va tiklash.
Xavo   musaffoligini   muxofaza   qilish   (ayniqsa   yevropa   mamlakatlarida)   anchagina
kеng va tadrijiy amalga oshiriladi.
1)   Atmosfеra   xavosi   tarkibiga   kuchli   ta`sir   qiluvchi   sanoat   ob`еktlarini   shaxarlarga
joylashtirishga ruxsat bеrilmaydi.
28 2)   CHang   va   gazsimon   chiqindilar   tarqatuvchi   kimyo,   mеtallurgiya   va   boshqa
korxonalarni  turar  joylardan ancha olis masofada quradilar va yaqin-o’rtadagi turar-
joy   massiviga   nisbatan   xukmron   shamollar   ta`sir   ko’rsatmaydigan   tomonga
joylashtiradilar.
3)   Korxonalar   atrofiga   sanitar-muxofaza   zonalari   tashkil   qilinadi,   ya`ni   bu   zonalar
xududlariga daraxt va butalar ekiladi.
4)   Xavoning   gazlardan   tutunlashishi,   changlanishi   va   zaxarlanishini   kamaytirish
uchun atmosfеrani ifloslantiruvchi sanoat ob`еktlari odatda tеpaliklarga, shamol esib
turadigan   joylarga   qurishadi   va   tutun   xamda   gazlarni   atmosfеraning   yuqoriroq
qatlamlariga chiqarish imkonini bеruvchi baland trubalar bilan ta`minlaydilar.
5) Ko’mir va nеftga boyitish fabrikalarida maxsus ishlov bеriladi, natijada ular suv va
oltingugurtdan xalos bo’ladi.
Atmosfеra xavosini muxofaza qilishning asosiy tadbirlaridan biri – bu tozalash
inshootlari va qurilmalarini barpo qilish.
Sanoat   korxonalarida   atmosfеrani   ifloslantirmaydigan   yopiq   tеxnologik
jarayonlarni   tadbiq   qilish   tobora   kattaroq   axamiyat   kasb   etmoqda.   Atmosfеra
muxofazasi samaradorligini oshirishga quyidagi boshqa tadbirlar xam ko’maklashadi:
1)   yordamida   changsimon   yoqilg’i   olinadigan   va   transportirovka   qilinadigan
qurilmalarni gеrmеtizasiyalash;
2) yonganida zararli moddalar xosil bo’ladigan yoqilg’iga maxsus ishlov bеrmasdan
foydalanishga barxam bеrish;
3) yo’ldosh nеft gazlarini mash`alalarda yoqishni to’xtatish;
4)  shaxarlar,  ishchilar   posеlkalari   va  sanoat   korxonalarida  elеktr  transport   vositalari
(trollеybuslar, elеktrichkalar, elеktronarlar va boshqalar)ni kеng joriy qilish;
5) quyosh nuri, shamol, yer osti issiq suvlari, oqimlar, suv quyilishlari va qaytishlari
enеrgiyasidan foydalanishni kеngaytirish;
6) (ayniqsa axoli punktlarida) qattiq qoplamli yo’llarni qurish;
7) tuproqning shamol eroziyasi va uning chang bo’ronlariga qarshi kurashish;
8) kislorod ishlab chiqaruvchi va karbonad angidrid yutuvchi o’simliklarni muxofaza
qilish;
29 9) zavodlarning trubalari, avtomashinalarning tutun trubalari va boshqa qurilmalardan
chiqadigan chiqindilarni tozalash;
10) atom, kimyo va baktеriologik qurollarning sinovlarini to’xtatish uchun kurash.
Inson   organizmiga,   xayvonot   va   o’simlik   dunyosiga   xavo   ifloslanishining
ta`siri   ulkan.   Stratosfеraning   isishi,   atmosfеra   ozon   «Ekran   qoplami»ning
parchalanishi   va   yer   yuzidagi   barcha   tiriklik   uchun   xavflidir.   Atmosfеrani   yaratish
uchun   tabiatga   millionlab   yillar   zarur   bo’lgan,   uni   vayron   qilish   uchun   insonga   bir
nеcha   o’n   yil   kifoya,   chunki   biosfеra   ortiqcha   yuklanishni   ko’tarolmaydi,   unga
moslasha   olmaydi,   o’z-o’zini   tozalash   yo’li   bilan   uning   salbiy   ta`sirini
nеytrallashtirolmaydi.Ortib   borayotgan   ifloslanish   inson   sog’ligi   va   uning   xayot
muxitiga   taxdid   soluvchi   global   xaraktеr   kasb   etdi.   Atrof   muxitni   muxofaza   qilish,
tabiatdan   oqilona   foydalanish   va   tabiiy   rеsurslarni   qayta   tiklash   tabiat   qonunlarini
global   bilish   va   inson   tomonidan   ulardan   xozirgi   va   k е lgusi   avlodlar   manfaatlari
yo’lida oqilona foydalanishni talab qiladi.
30 Xulosa
  Xulosa   qilib   aytadigan   bo’lsak   ekologik   ma’lumotlar   zamonaviy   maktablarda
o’qitilayotgan   fizika   va   boshqa   tabiiy   fanlarning   muhim   va   ajralmas   qismi   bo’lishi
kerak.   Ularning   asosida   o’sib   kelayotgan   yosh   avlodni   ekologik   madaniyati
shakllanadi. 
Ular   tabiatdagi   muvozanatni   saqlash   uchun   fizik-texnik-texnologik   va   boshqa
tabiiy bilimlar sistemasiga  ega bo’ladilar. Bu ilmiy texnikaviy rivojlanish sharoitida
kishilik   jamiyatining   ishlab   chiqarish   faoliyati   o’sishida   to’g’ri   tanlangan   yo’nalish
bo’lib   xizmat   qiladi.   Shuningdek,   maktab   o’quvchilarini   hayotga,   mexnatga   amalda
tabiatni   o’rganish   tabiiy   boyliklardan   oqilana   foydalanishni   aniqlash,   atrof   muhitni
asrash   usullarini,   ekologik   ta’limning   politexnik   tamoyillarini   realizatsiya   qilishga
erishishda muhim aspekt bo’lib xizmat qiladi.
Fizik   aspektlarni   o’rganishda   ekologik   bilimlar   o’quvchilarni   fizikadan
bilimlarini   kengaytirishda,  ularni   fanga  bo’lgan  qiziqishlarini  oshirishga,   tabiatni   va
undagi   turli   xildagi   turlarini   asrash   ko’nikmalarini   rivojlantiradi.   Ekologik   bilim   va
malakalarni   hayotiy   muhim   ekanligini   o’quvchilarga   uqtiradi.   Tabiatni   bir
butunligining ilmiy manzarasini ularni ongida shakllantiradi.
Tabiiy   resurslardan   oqilona   foydalanish   va   ularni   yosh   avlodga   saqlash   kabi
kelgusi va hozirhi kundagi masalalarni insonlar echishi bo’yicha ularning o’z o’rni va
rolini anglashga yordam beradi.
Bu ekologik ta’lim va tarbiyaning potensial imkoniyatlari o’quvchilarni fizika
kursini   o’rganish   chog’ida   real   bo’lib,   o’qituvchini   o’quv   prossesini
ekologiyalashtirish   g’oyasiga   kirib   borishi   zarurligini   bugungi   kunda   zarurligini
anglashini talab qiladi.
Axir   insoniyatning   yashashi   hozirgi   kunda   yerdagi   ekologik   holatni   oqilona
tarzda saqlashga bog’liqdir.
Bizga   ma’lumki,   dars   ta’limning   asosiy   tashkiliy   shaklidir.   Dars   juda   uzoq
tarixiy   davr   mobaynida   shakllangan   ta’lim   jarayoni   bo’lib,   yildan   yilga   uning
mazmuni   va   metodlari   rivojlanib,   sayqallanish   bilan   o’sib   bormoqda.   U   jamiyat
31 hayoti   bilan   hamohang   ravishda   mazmunan   boyib,   takomillashib   borayotgan
pedagogik   jarayondir.   Har   bir   darsda   nimadir   o’rganiladi,   qandaydir   bilimlar
o’zlashtiriladi, uning zamirida xohish, istak, qiziqish ma’lum bir maqsad sari intilish
paydo   bo’ladi.   U   shaxsini   kelajak   hayotga   tayyorlaydi,   ya’ni   shaxs   shakllanadi,
tarbiyalanadi, ma’naviy rivojlanadi.
Ekologik   holatni   barqarorlashtirish   asrimizning   eng   muhim   muammolaridan
biriga aylandi.  Bu esa  tabiatga munosabat  borasidagi  xatolarni  atroflicha tahlil  qilib
xulosa   chiqarishni,   shuning   bilan   birga   ekologik   ta’lim   va   tarbiya   berishni   sifat
jihatdan yangilashni taqazo etmoqda.
Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarining   fizika   kursida   ekologiya   bilimlaridan
foydalanish   o’quvchilarning   atrof-muhitga   bo’lgan   e’tiborini   yanada   kuchaytiradi.
SHu   bilan   birga   berilayotgan   ma’lumotlar   fanlararo   bog’lanish   xususiyatiga   ega
bo’lib, o’quvchilar biologiya, odam va uning salomatligi, geografiya, tabiatshunoslik
fanlaridan olgan bilimlarini yanada mustahkalaydilar.
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. - T: O’zbekiston, 2013-35 b.
2.   O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni:   “O’zbekiston   Respublikasi
favqulotda   vaziyatlar   vazirligini   tashkil   etish   to’g’risida”.   1997   -yil.   4   mart.
3.   O’zbekiston   Respublikasi   qonuni:   “Mehnat   muhofazasi   to’g’risida”1993.   6   may.
O’zbekiston   Respublikasi   qonuni:   “Aholi   va   hududlarni   tabi’iy   va   tehnagen
hususiyatli favqulotda vaziyatlardan muhofaza qilish to’g’risida” 1999. 20. 08
4.O’zbekiston   Respublikasi   qonuni:   “Yong’in   hafsizligi   to’g’risida”   2009.30.09.
5.   O’zbekiston   Respublikasi   vazirlar   mahkamasining   558-son   qarori:“O’zbekiston
Respublikasi favqulotda vaziyatlarda ularni oldini olish va harakat qilish davlat tizimi
to’g’risida”   1997.   23.   12
6.O’zbekiston   Respubliksi   vazirlar   mahkamasining   455-son   Qarori:   “tehnogen-
tabi’iy va ekologik tusdagi favqulotda vaziyatlarning tasnifi to’g’risida” 1998.27.10
7. Alimov. T. A, Rafiqov. A. A Ekologik xatolik saboqlari. - T: O’zbekiston, 1991-
683 b
8. Axliddinov. R. Umumiy O’rta ta’limning davlat ta’lim standarti va O’quv dasturi. -
T: SHarq, 1999
9. Beknozov. R. U, Novikov. Y. V. Охрана природы. - T: O’qituvchi,1995
10. Egamberdiyev. R. Eshjanov. R. Ekologiya asoslari. - T: Zar qalam, 2004
11. Ergashev. A. Umumiy ekologiya. - T: O’zbekiston, 2003-462 b
12.   Mahkamova.   D.   Sangirova.   Z.   Fizika   o’quv   fanida   majburiy   standart   nazorat
ishlarini o’tkazish bo’yicha tavsiyalar. - Toshkent – 2006
13. Otaboyev. Sh, Nabiev. M. Inson va biosfera. - T: O’qituvchi, 1995-307 b
14.   Sultonov.   P.   Ekologiya   va   atrof-muhitni   muhofaza   qilish   asoslari.   -   T:   Musiqa,
2007-233b
15. Turdiyev. N. Sh. Fizika 6-7-8-9-sinf darslik. - Toshkent – 2005
16. Turdiyev. Y. Fizika va ekologik ta’lim. - T: O’qituvchi, 1992-180 b
17.   Tojiboyev.   Sh.   J.   va   boshqalar.   Ekologiya   asoslarida   amaliy   mashg’ulotlar.
Namangan-2006-54 b.
18. Tursunov. X. T. Ekologiya. - T: CHinorenik, 2006.
33 19.   Tabiatni   muhofaza   qilish   to’g’risida   O’zbekiston   Respublikasining   1992--yil   9-
dekabr qonuni. - T: Adolat, 1993.
20. Xolmo’minov. J. Ekologiya va qonun. - T: Adolat, 2000.
Internet saytlari:
1.  www.nature.uz
2.  www.uz.nature.uz .
3.  www.cares.uz .
4.  www.ziyonet.uz
5.  www.arxiv.uz
6.  www.google.ru
7.  www.physics.ru
8.  https://lex.uz/docs
9.  www    .   wikipedia    .   com   
34

Ekologiya va uning tushunchalari

  • O'xshash dokumentlar