Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 50.5KB
Xaridlar 6
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Informatika va AT

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

Elektron darsliklar va ularga qo’yiladigan talablar

Sotib olish
ELEKTRON DARSLIKLAR VA ULARGA QO’YILADIGAN
TALABLAR.
MUNDARIJA:
Kirish
I. BOB. Elektron darslik yaratishning nazariy asoslari
1.1. Elektron darsliklar haqida tushuncha.
1.2. Elektron darslik tuzilmasi.
1.3. Elektron darsliklarning afzalligi va kamchiliklari.
II.Bob.Elektron darsliklar va ularga qo’yiladigan talablar.
2.1. Elektron darsliklar yaratish texnologiyasi.
2.2. Elektron darslik yaratuvchi dasturlar xarakteristikalari.
2.3. Yoshlar tarbiyasida elektron darsliklarning o’rni.
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati.
1 KIRISH
Ishning   dolzarbligi.   O’zbekiston   Respublikasining   birinchi   Pr е zid е nt
I.A.Karimovning   “Butun   jahon   inqirozi   va   uning   ta’sirlarini   O’zb е kistonda
bartaraf   etish”   nomli   dasturida   ta’kidlanganid е k,   hayotimizning   har   bir   nuqtasi,
jumladan   ta’lim   tizimi   ham   isloh   qilinib,   bilimli,   y е tuk,   kashfiyotchi   kadrlar
y е tishtirish ko’zda tutilgan.
Bugungi   kunda   axborot   t е xnologiyalari   kirib   bormagan   biror   bir   sohani
ko’rsatib   o’tish   juda   mushkul.   Ayni   vaqtda   ilm-fan,   t е xnika   taraqqiyotini
innovatsion   t е xnologiyalarsiz   tasavvur   etib   bo’lmaydi.   Ayni   paytda   ushbu
t е xnologiyalarning   ta’lim   va   ta’limning   turli   yo’nalishlariga,   tibbiyot,
bioinformatika   va   boshqa   sohalarga   kirib   kelishi   s е zilarli   yutuqlarni   vujudga
k е ltirdi. Bu esa o’z-o’zidan ham ma’naviy, ham moddiy yutuqlarga asos bo’ladi.
“Axborot asri” - har daqiqada o’sib borayotgan va rivojlanish cho’qqisiga
chiqayotgan   davr   silsilasidir.   Bir   qarashda   jo’ndek   ko’ringan   bu   soha   har   bir
faoliyatning   qoniga,   uning   yuragiga   aylanmoqda.   Negaki   axborotsiz   inson   bir
daqiqa ham yashashi  mumkin  emas.   Uning  tug’ulishi  ham bir axborotni vujudga
keltiradi,   yani   u   yashash   mobaynida   turli   darajali   axborotga   duch   keladi.
Ko’zlarimizni   ko’rishi,   ranglarni   ajratishi   inson   miyasidagi   behisob   jaroyonlar
axborotni   mavjudligidan   dalolatdir.   Darhaqiqat   insoniyat   turmush   tarzining
rivojlanishi   yangi-yangi   kashfiyotlarning   yaratilishiga   sabab   bo`lmoqda.   Inson
yangilik   yaratish   jarayonida   har   xil   to`siqlarga   duch   keladi   va   shu   to`siqlarni
yengib   o`tish   mobaynida   yana   yangi   ixtirolar   vujudga   kelaveradi.   Lekin   hayot
tajribalaridan   ma`lumki,   ko`pincha   yangi   kashfiyot   ma`lum   bir   muammoni   hal
qilish jarayonida yuzaga keladi.
Tadqiqot   obyekti . O’tkazilgan   tadqiqotlar   natijasida   shular   ayon   bo’ldiki
elektron darsliklardan  darsda foydalanish  pedagogga katta yordam beradi. O‘quv
materialining   elektron   taqdimotda   animatsiyalar   shaklida   berilishi   o‘tilayotgan
2 mavzuni   tushunishni   yengillashtiradi   va   ko‘rgazmalilikni   oshiradi.   Namoyish
slaydlarini o‘quvchilarga tarqatma material sifatida ham berish mumkin.
Ushbu   kurs   ishi   kirish,   analitik   qism,   loyiha   qism,   Tadbiq   qilishni   tashkil
qilish  va loyiha  samaradorligi  va hayot faoliyati   xavfsizligi   bo’limlari,  xulosa  va
foydalanilgan adabiyotlar tashkil topgan.
Tadqiqot   predmeti   Elektron   darsliklarni   loyihalashtirish   ishlab   chiqish   va
o’quv jarayonida keng foydalanish dolzarb masalaga aylanmoqda, chunki ulardan
ommaviy ravishda ta’lim sohasida qo’llanila boshlandi. Oxirgi vaqtlarda elektron
nashrlarni turli xillari yaratilib, ular o’z tarkibiga masofaviy o’qitishning kompleks
tizimigacha qamrab olmoqda.
Ushbu   sohaning   yangiligi   va   o‘quv-uslubiy   ta'minotning   yo‘qligi   ishlab
chiqilayottan   elektron   darsliklarning   sifat   darajasiga   jiddiy   ta'sir   ko‘rsatmoqda.
Bundan   tashqari,   darsliklarni   yaratishning   yagona   standartlari   majud   emasligi   va
dasturiy   vositalarining   turli   ishlab   chiqaruvchilar   tomonidan   yaratilishi   elektron
darsliklarni   o‘quv   jarayonida   samarali   qo‘llashga   to‘sqinlik   qilyapti   deyish
mumkin.
Ishning maqsadi va vazifalari.  Hozirgi  kunda  elektron darsliklar  sanoati  va
poligrafiya   sanoati   o’zaro   raqobatga   kirishgan   va   o’z   navbatida   ikkalasini   ham
ta’lim   sohasida   o’ziga   xos   o’rni   va   roli   mavjud.   Biz   hozir   ikkalasini   bir-biridan
yaqqol  ustun  deya  olmaymiz.  Elektron   darslik  ham poligrafik  darslik   ham  ta’lim
sohasining   ajralmas   qismi   hisoblanadi.   Lekin   shuni   tan   olish   lozimki   elektron
darsliklar   tobora   rivojlanib   o’z   o’rnini   topib   bormoqda.   Buning   natijasida   esa
yaratilayotgan   elektron   darsliklar   sifati,   qulayliklari,   qo’shimcha   imkoniyatlarini
tadbiq   qilish   hamda   yaratilishdagi   muammo   va   kamchiliklarni   bartaraf   etish
masalasi yuzaga keladi.
Ushbu   kurs   ishining   ham   asosiy   maqsad   va   vazifasi   elektron   darslilar   yaratish
texnologiya   fanini   o’quv   uslubiy   majmuasini   yaratish   hamda   uning   yaxlit
3 information   modelini   yaratishdan   iboratdir.   Vaqt   o’tishi   bilan   xar   qanday   sohada
bo’lgani   kabi   elektron   darsliklar   yaratish   texnologiyasida   ham   keskin   ravishda
rivojlanish   kuzatilmoqda.   Umuman   axborot   texnologiyalari   sohasi   hozirgi   kunda
eng   jadal   rivojlanayotgan   soha   bo’lib   qoldi.   Bugun   keng   foydalanilayotgan
texnologiya   yoki   dastur   hech   qancha   vaqt   o’tmasidan   turib   o’z   o’rnini   yangi
qulayroq texnologiyaga bo’shtib bermoqda.
Elektron   darsliklar   yaratish   texnologiyasi   ham   aynan   axborot
texnologiyalarining   ajralmas   bir   bo’lagi   hisoblanadi.   Shu   munosabat   bilan
elektron darsliklar yaratish texnologiyasini ma’lum bir modelini va o’quv uslubiy
majmuasini ishlab chiqish dolzarb masalaga aylangan.
Ta’lim   oluvchilarning   bevosita   elektron   darsliklar   yaratish   fanidan   o’quv
uslubiy   majmuasi   va   unformatsion   modelini   ishlab   chiqish   hamda   ularga   ushbu
fanni o’rganishlari uchun kerakli ma’lumotlarni yaratish hamda yuzaga keladigan
muammolarni   bartaraf   etish.   Bu   borada   elektron   darsliklar   yaratishni   zam о naviy
o’qitish texn о l о giyalari as о sida samarali tashkil qilish yo’llari tavsiya qilindi
Bev о sita   izlanish   m о hiyatidan   kelib   chiqib,   talabalarning   mustaqil   ta`lim
о lish   samarad о rligini   о shirish   uslublarini   izlab   t о pishga   qaratildi.   Mazkur
muamm о ni hal etish maqsadida fanning ishchi o’quv dasturini ishlab chiqildi.
Tadqiqot   ishining asosiy maqsadi:   Ushbu Kurs  ishini tayyorlash jarayonida
hozirgi kunda elektron darsliklarni ta’lim sohasida tutgan o’rni va ahamyati hamda
ularni   yaratilish   jarayonida   kerak   bo’ladigan   bilim   va   ko’nikmalarga   alohida
e’tibor   berildi.   Elektron   darsliklarga   qo’yiladigan   talablar   hamda   ularning   ta’lim
tizimiga   chuqurroq   tadbiq   etish   yo’llari   ishlab   chiqildi.   Shuningdek   elektron
darsliklar   yaratishda   zarur   bo’ladigan   dasturiy   va   texnik   resurslar   hamda
sarflanadiga xarajatlar jamlanmasi ham o’rganildi.
4 I. Bob. Elektron darslik yaratishning nazariy asoslari
1.1. Elektron darsliklar haqida tushuncha.
Bundan   yigirma   yil   oldin   elektron   darsliklar   haqida   tasavvurga   ham   ega
emasdik. Bugun esa axborot-kommunikatsiya texnologiyalarining taraqqiyoti bois
elektron   darsliklardan   foydalanish   imkoniyatiga   egamiz.   O‘z   navbatida,   u   bilan
bog‘liq muammolarni ham yechishga harakat qilyapmiz.
Elektron   taqdimotlardan   darsda   namoyish   va   ko‘rgazmali   material   sifatida
foydalanish   pedagogga   katta   yordam   beradi.   O‘quv   materialining   elektron
taqdimotda   animatsiyalar   shaklida   berilishi   o‘tilayotgan   mavzuni   tushunishni
yengillashtiradi va ko‘rgazmalilikni oshiradi. Namoyish slaydlarini o‘quvchilarga
tarqatma material sifatida ham berish mumkin.
Slaydlarga nisbatan o‘quvchilar o‘zlarining fikrlarini yozadi va bu orqali ular
axborotlar bilan ishlashning quyidagi malakalariga ega bo‘ladilar:
•grafik axborotlarni matn shakliga keltirish yoki teskarisi;
•muhokama etilayotgan mavzu bo‘yicha xulosalar va savollarni
shakllantirish;
•o‘zining o‘quv-bilish faoliyatini rejalashtirish.
Bunday   metodika   o‘qituvchiga   yangi   axborotlarni   ko‘paytirib   borish,
o‘quvchilarning   tayyorgarlik   darajasi   o‘zgarishi   bilan   ma'lum   bir   mavzuga
mo‘ljallangan slaydlarni takomillashtirib borish imkoniyatini beradi.
Metodik   jihatdan   o‘qituvchi   va   o‘quvchining   o‘zaro   muloqoti   ikki   turdagi
ta'sirdan   iborat.   Birinchisi   —   o‘qitishning   ma'lum   bosqichida   o‘quvchiga   shu
bosqichdagi   masalani   tushunishga   yordam   beruvchi   yo‘naltiruvchi   savollar.
Ikkinchisi   —   masalani   aniqlashtiruvchi   fikrlar   va   harakatlar   usulini   ko‘rsatish.
Savollar   va   ko‘rsatmalar   soni   nazariy   va   amaliy   materiallarning   o‘quvchi
5 tomonidan   o‘zlashtirilishi   hamda   malakaning   shakllanishiga   bog‘liq   ravishda
beriladi.
Amaliy   tahlillar   ta'lim   jarayonida   katta   samaraga   ega   bo‘lishi   uchun   o‘quv
jarayonida   interfaol   didaktik   o‘yinlar   va   mashq   qildirgichlardan   foydalanishni
taqozo etadi. Ular o‘quvchilarning jamoa bo‘lib yoki individual faoliyatini, kasbiy
malaka   va   ko‘nikmalarini   shakllantirishga   yordam   beradi.   Interfaol   o‘yinlar
ma'lum   bir   kasbiy   sifatlarga   va   malakaga   ega   bo‘lajak   o‘qituvchi   shaxsini
shakllantirish   maqsadida   kelajakda   kasbiy   faoliyati   bilan   bog‘liq   vaziyatlarni
modellashtirish   imkoniyatini   beradi.   Aynan   didaktik   o‘yinlar   va   mashq
qildirgichlarni   yaratish   elektron   o‘quv-metodik   majmualar   yaratishda   katta
qiyinchiliklar tug‘diradi.  Bu qiyinchilik  dasturiy-texnik  va metodik  qiyinchiliklar
bilan bog‘liq.
Elektron   darslik   –   kompyuter   texnologiyalariga   asoslangan   ta'lim
metodlaridan foydalanishga mo‘ljallangan o‘qitish vositasi bo‘lib, undan mustaqil
ta'lim   olishda   va   o‘quv   materiallarini   har   tomonlama   samarali   o‘zlashtirishda
foydalanish   mumkin.   Elektron   darslikda   fanning   o‘quv   materiallari   o‘quvchiga
interfaol   usullar   bilan,   psixologik   va   pedagogik   jihatlar,   zamonaviy   axborot
texnologiyalari,   audio   va   video   animatsiyalar   imkoniyatlaridan   o‘rinli
foydalaniladi.
Elektron   darsliklarni   loyihalashtirish,   ishlab   chiqish   va   o‘quv   jarayonida
keng   foydalanish   dolzarb   masalaga   aylanmoqda,   chunki   ulardan   ommaviy
ravishda   ta'lim   sohasida   qo‘llanila   boshlandi.   Oxirgi   vaqtlarda   elektron   o‘quv
nashrlarning   turli   xillari   yaratilib,   ular   o‘z   tarkibiga   oddiy   gipermatn   darslikdan
tortib masofaviy o‘qitishning kompleks tizimlarigacha qamrab olmoqda.
Elektron darsliklarni quyidagi turlarga ajratish mumkin: • matnning elektron
versiyasi;
• kitobning gipermatnli elektron versiyasi;
6 •grafik, jadval, rasmlar va gipermatnlar mavjud darslik;
•animatsiya,   ovoz,   grafik,   jadval,   rasmlar   va   gipermatnlar   mavjud   darslik;
•animatsiya, ovoz, grafik, jadval, rasm, gipermatnli va test tizimlari mavjud
darsliklar.
Ushbu   sohaning   yangiligi   va   o‘quv-uslubiy   ta'minotning   yo‘qligi   ishlab
chiqilayottan   elektron   darsliklarning   sifat   darajasiga   jiddiy   ta'sir   ko‘rsatmoqda.
Bundan   tashqari,   darsliklarni   yaratishning   yagona   standartlari   majud   emasligi   va
dasturiy   vositalarining   turli   ishlab   chiqaruvchilar   tomonidan   yaratilishi   elektron
darsliklarni   o‘quv   jarayonida   samarali   qo‘llashga   to‘sqinlik   qilyapti   deyish
mumkin.
Shuning   uchun   ham   yaratilayotgan   elektron   darsliklarni   baholash
mezonlarini   belgilab   olish   lozim.   Avvalambor,   elektron   darsliklar   o‘tilayotgan
darslar   sifatini   yuksaltirishiga   qanday   ta'sir   ko‘rsatishini   bilish   kerak.   Elektron
darsliklarning   an'anaviy   usullarga   nisbatan   quyidagi   afzalliklarini   keltirish
mumkin:
1. O‘quv axborotlarining taqdim etilish shakli.
2. Kerakli axborotlarni qidirish imkoniyati.
3. Olingan bilimlar darajasini nazorat qilish usullarining mavjudligi.
4. O‘qituvchi bilan teskari aloqaning mavjudligi.
Shulardan kelib chiqib, elektron darsliklarni yaratishning quyidagi
tamoyillarini keltirish mumkin:
• multimedia ma'lumotlari (matn, grafik, audio, video, animatsiya) asosida
axborotlarni taqdim etish;
• qidirish va yo‘llash imkoniyatlarini kiritish;
• olingan bilimlar darajasini nazorat qilishning ob'yektiv tizimini kiritish;
7 • tarmoq texnologiyalari asosida o‘qituvchi va o‘quvchining o‘zaro
interaktiv va teskari aloqasining yo‘lga qo‘yilishi.
Elektron darsliklardan o‘quv jarayonida keng foydalanishning asosiy
muammosi   —   bu   kompyuter   ekranidan   katta   hajmdagi   axborotlarni   o‘qishdir.
Ushbu   muammoni   hal   qilish   uchun   elektron   darsliklarni   matn   va   ovoz   shaklida
taqdim   etish   mumkin.   Bu   ikki   usul   bitta   o‘quv   materialini   turli   shaklda   taqdim
etishi   bilan   farqlanadi,   xolos.   Elektron   darslikning   matn   usulida   material,
gipermatn ko‘rinishida taqdim etilib, unda rpafik, chizma, diagramma, fotografiya,
animatsiya va video qo‘llaniladi. Elektron darslik materiali o‘qituvchiga diktor
ovozi   bilan   yetkazilib,   slayd-shou   ko‘rinishdagi   material   bilan   birga   beriladi.
Audio   va   videoaxborotlarning   o‘zaro   birgalikda   qo‘llanishi   o‘qitish
samaradorligini keskin yuksaltiradi. Elektron darslikni yaratishda kelajakda ayrim
muammolarni   yechish   lozimligi   ayon   bo‘ldi.   Shulardan   asosiysi,   bu   —   o‘zbek
kirill   alifbosidagi   «Q»,   «F»,   «O‘»,   «H»   harflarini   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   matnga
kiritishdir.   Tajriba   shuni   ko‘rsatmoqdaki,   elektron   darslikni   oldin   biror   bir
nashriyotda chop etilgan darslik asosida yaratish lozim, chunki foydalanilayotgan
materiallarni   tahrir   qilish   talab   etilmaydi   va   ulardan   skaner   orqali   foydalanish
mumkin   bo‘ladi.   Bozor   munosabatlari   axborot   mahsulotlarining   yangiligi,
ishonchliligi   va   to‘liqligi   darajalariga   yuqori   talablar   qo‘ymoqda.   Chunki   busiz
samarali   marketing,   moliya-kredit   va   investitsiya   faoliyatini   yuritish   mumkin
emas.
Axborot mahsulotlarining respublikamiz hayotida tutgan o‘rni va roli ijobiy
tomonga   o‘zgarib   bormoqda.   Mamlakatimizda   axborot-kommunikatsiya
texnologiyalari bozori industriyasini tarkib toptirish jamiyatimizda chuqur ijtimoiy
o‘zgarishlarga   olib   kelib,   uni   «industrialdan   axborot   lashgan   jamiyatga»
aylantirishiga ishonchimiz komil.
8 1.2. Elektron darslik tuzilmasi.
O’zbekiston   Respublikasi   ”Ta'lim   to’g’risida”gi   qonuni   va   “Kadrlar
tayyorlash   milliy   dasturi”ning   qabul   qilinishi   bu   sohadagi   qilinadigan   ishlar
ko’lamini   va   yo’nalishlarini   belgilabgina   qolmasdan,   ta'lim   sohasida   o’ziga   xos
inqilobiy   burilish   yasadi.   Bu   borada   “O’zbekiston   Respublikasida   umumiy   o’rta
ta'limni   tashkil   etish   to’g’risida»gi   qarori   muhim   ahamiyatga   ega   bo’lib,   unda
milliy umumiy o’rta ta'limni halqaro darajaga olib chiqish, uni jahon andozalariga
mos   qilib,   tubdan   isloh   qilish   mamlakatimiz   oldida   to’rgan   eng   ustivor
vazifalardan   biri   sifatida   belgilab   qo’yildi.   Hisoblash  texnikasining   hayotga  kirib
borishi,   elektron   darsliklarning,   ya'ni   o’qituvchisiz   o’qitish   texnologiyasini   joriy
etish va ishlab chiqish bilan bog’liq bo’lgan faoliyat sohasini rivojlantirmoqda.
Oddiy (qog’ozli) darsliklarga qaraganda, elektron darslik ko’proq saloxiyatga ega,
chunki kompyuter o’qituvchi uchun qiyin bo’lgan ba'zi qirralarini bajaraoladi, o’z
joyida va o’z vaqtida materialni ko’rsatish, bilim darajasini xaqqoniy aniqlash va
boshqalar.   Elektron   darslik   ma'lum   bir   predmet   bo’yicha   to’liq   materialni   o’z
ichiga   olgan   bo’lishi   kerak.   Elektron   darslikning   «intellektual   jihati»ni   olib
qaraydigan   bo’lsak,   uning   kamchiliklarini   (faqat   kompyuterda   qo’llash
imkoniyati) qoplabgina qolmay, qog’ozli variantdan ustunlik jihatlari ham mavjud
(kerakli ma'lumotni tezda izlash, ixchamlik va h.k.).
Har bir elektron darslik ma'lum bir me'yorlarga, ichki struktura va formatga
ega   bo’lishi   uni   boshqa   darsliklar   bilan   bog’lash   va   yagona   bir   yillik   masofaviy
o’qitish tizimini yaratish imkonini beradi.
Informatika va hisoblash texnikasi asoslari predmeti maktabda o’qitiladigan
barcha   fanlarni   umumiy   kompleksda   integratsiyalashga   tayanadi.   Turli   fanlardan
elektron   darsliklar   yaratilishi   va   IHTA   predmetini   o’qitish   jarayonida   ulardan
foydalanish,   fanlarni   o’zaro   bog’lash   imkoniyatini   yaratadi.   Umuman   olganda
fanlararo aloqa didaktikaning kompleks muammolaridan hisoblanadi. Ma'ruzadaa
9 8-sinf Iqtisodiy bilim asoslari darsligi asosida elektron darslik yaratilishini ko’rib
chiqamiz.   Keltirilgan   darslikda   asosan   illyustratsiyalardan   foydalanilgan   va   yana
bir   jihati   bu   erda   darslik   yaratishning   avtomatlashtirilgan   vositalaridan   keng
foydalanilgan.
Elektron   darslik   strukturasi.   Darslikning   ichki   strukturasini,   ya'ni
foydalanuvchi ko’rib turadigan elementlarini ko’rib chiqamiz. Darslikning qiymati
uning mazmunidadir. Agar o’quvchi bu darslikdan foydalanib keyinchalik imtihon
topshiradigan   bo’lsa,   u   holda   material   mazmunini   3ta   ko’rinishda   berishni   taklif
qilamiz:
1.   Mant,   rasm,   jadval,   grafik   shaklida   (   ya'ni   kitobdagi   shaklda,   lekin   bu
erda   kitob   shakliga   xos   bo’lmagan   animatsiya,   video   va   ovoz   elementlari,
ma'lumotni izlash imkoniyatlari ham bo’lishi mumkin).
2. Sxema-kurs ko’rinishida, ya'ni darslik strukturasi tushunarli bo’lishi uchun
darslik mazmuni qisqartirilgan grafik-matn shaklda beriladi.
3.   Test   tizimi   (o’z   bilimini   tekshirish)   shaklida   –   tinglovchiga   maxsus
interaktiv   tizim   vositasida,   o’quv   materialini   savollar   va   javoblar   shaklida
berilishi.   Test   kompyuter   bilan   bellashuv,   o’yin   jixatlari   bilan   o’quvchilar   uchun
darslikning eng qiziqarli qismi bo’lishi mumkin.
Bitta   materialning   bunday   uchta   shaklda   berilishi   uni   takrorlash   va   eslab
qolish imkonini yaratadi. Elektron darslikning strukturasiga to’htaladigan bo’lsak,
u quyidagilarni o’z ichiga olishi lozim:
   muqova;
   titul ekran;
   mundarija;
   annotatsiya;
   o’quv materialining to’liq matni (sxema, jadval, illyustratsiya, grafik); 
10    o’quv materialining qisqacha mundarijasi (sxemakurs shaklida);
   qo’shimcha adabiyotlar;
   o’z bilimini tekshirish tizimi;
   cheklangan nazorat tizimi;
   matn fragmentlarini izlash;
   mualliflar ro’yxati;
   tayanch iboralar;
   darslikni boshqaruvchi elementlar bilan ishlash bo’yicha yo’riqnoma.
Elektron darslikka qo’yiladigan yana bir talabga e'tibor berish lozim: o’quv
materiali va uning dasturiy ta'minoti o’z ishini avtomatik tarzda boshlaydigan bitta
lazer   diskda   joylanishi   lozim.   Qattiq   diskda   esa   foydalanuvchi   o’zi   yaratgan
ma'lumotlar joylanishi mumkin.
Muqova.   Darslik   muqovasi   o’z   ichiga   grafik,   animatsiya,   video   yoki
xaraktlanuvchi   darslik   annotatsiyasidan   iborat   bo’lsa   o’ziga   jalb   qiluvchi
xususiyatga ega bo’ladi.
Titul ekran. Titul ekranda darslik nomi, yuqori tashkilot haqida, mualliflik huquqi
haqida,   darslikning   attestatsiyadan   o’tganligi   haqida   ma'lumot,   sana,   tashkilot,
mualliflar haqida ma'lumotlarni o’z ichiga oladi.
Mundarija. Mundarija darslikning asosiy elementi hisoblanadi. Bir tarafdan
darslikning turli qismlariga tez va qulay o’tish uchun to’liq bo’lishi, va shu bilan
birga   bitta   ekranda   jolanishi   kerak.   Amaliyot   shuni   ko’rsatmoqdaki,   bunday
talablarga ikki bosqichli (mavzuG’mavzuosti) mundarija javob beradi.
Bundan tashqari mundarija orqali:
   o’z bilimini tekshirish tizimiga;
   cheklangan tekshirish tizimiga;
11    matn fragmentini izlash qismiga;
   tayanch iboralarga;
   adabiyotlar ro’yxatiga;
   darslikning istalgan qismiga o’tish imkoniyati;
   darslik ishini tugatish;
   titul ekranga qaytish imkoniyatlari mavjud bo’lishi kerak.
Annotatsiya.   Annotatsiya   darslikning   muqovasida   joylashgan   bo’lishi
mumkin.
O’quv   materialining   to’liq   matni.   Elektron   darslikning   muvaffaqiyatli
bo’lishining sharti – unda o’quv materialining to’liq bo’lishidir, ya'ni matn, grafik,
jadval,   illyustratsiya,   animatsiya,   video   va   ovoz   qismlarini   o’z   ichiga   olishidir.
Darslikning bitta sahifasida matn, va uning ichidagi grafik elementlar, sahifaning
qisqacha   mazmuni   va   materialni   o’rganish   jarayonini   boshqarish   elementlari
joylashadi.
Elektron   darslikda   o’quv   materialining   to’liq   bo’lishi,   ta'lim   jarayonida
undan   foydalanish   va   qog’ozdagi   o’quv   materialiga   murojaat   qilmaslikni
ta'minlaydi.   Matndagi   turli   iboralar   va   ta'riflarga,   illyustratsilarga,   jadvallarga,
grafiklarga   yo’llovchi   gipermatnlar   tufayli   elektron   darslik   qog’oz   materiallarga
qaraganda o’quv jarayonida qulay imkoniyatlar yaratadi. Shu bilan birga uning
ihchamligi   va   nisbatan   arzonligi   ta'lim   oluvchining   e'tiboridan   holi   bo’lmaydi.
Elektron   darslikda   o’quv   materialining   to’liq   berilishi   sahifalarning   ko’payib
ketishiga olib keladi. Agar har bir sahifaga alohida ishlov berilsa, u holda bunday
elektron darslikni yaratishga ko’p vaqt ketadi. Agar sahifaga matnni oddiy holatda
joylashtirilsa, u holda bu jarayonni avtomatlashtirish osonlashadi. Bundan tashqari
gipermatnlarni   yaratishni   avtomatlashtirish   ham   qulaylashadi.   Kichik   grafik
ob'ektlar esa matn ichida ham joylashtirish mumkin.
12 Darslik   sahifasining   strukturasi.   Elektron   darslik   sahifasi   bir   qancha
sohalarni o’z ichiga oladi:
   sahifaning darslikda joylashgan o’rnini ko’rsatuvchi sohasi ( sahifa nomeri,
mavzu yoki mavzu osti nomlanishi );
   matnga grafik qo’shimchalar ( formula, grafik, jadval va h.k.),gipermatnlar
kiritilishi mumkin;
   sahifadagi o’quv materialining qisqacha mazmuni joylashgan soha
(sxemakurs shaklida);
   sahifada boshqaruv elementlari joylashgan soha ( oldingi, keyingi sahifaga,
mundarijaga o’tish tugmalari, yordamchini chaqirish tugmasi);
   sahifadagi matnga aloqador, katta ilmostratsiya va jadvallar darslik
resurslarida   saqlanadi,   yoki   boshqa   sahifalarda   joylashadi.   Ular   ekranga
gipermatnlar   yordamida   yoki   sahifadagi   maxsus   tugmachalar   yordamida
chaqiriladi;
   o’quv materialining qisqacha mazmuni. O’quv materialining to’liq matni
bilan   bir   qatorda   qisqacha   mazmunining   ham   bo’lishi   juda   muhim.
Sxemakurs   shaklida,   ya'ni   grafik-matn   shaklida   (strukturali   blok-sxema)
berilishi yaxshi samara beradi.
O’z bilimini tekshirish tizimi. O’z bilimini tekshirish tizimiga aloxida e'tibor
berilishi kerak. Darslikning hamma qismini qamrab olgan, bilim darajasini yaxshi
nazorat   qiladigan   bo’lishi   lozim.   Darslik   bazasidagi   barcha   savollar   o’quvchi
uchun   tushunarli   va   qulay   tarzda   taqdim   etilishi   lozim.   Shu   bilan   birga,   har   bir
javob baholanishi, umumiy natija va vaqt hisobi olib borilishi kerak.
1.3. Elektron darsliklarning afzalligi va kamchiliklari.
13 Bundan   yigirma   yil   oldin   elektron   darsliklar   haqida   tasavvurga   ham   ega
emasdik. Bugun esa axborot-kommunikatsiya texnologiyalarining taraqqiyoti bois
elektron   darsliklardan   foydalanish   imkoniyatiga   egamiz.   O‘z   navbatida,   u   bilan
bog‘liq muammolarni ham yechishga harakat qilyapmiz.
Elektron   taqdimotlardan   darsda   namoyish   va   ko‘rgazmali   material   sifatida
oydalanish   pedagogga   katta   yordam   beradi.   O‘quv   materialining   electron
taqdimotda   animatsiyalar   shaklida   berilishi   o‘tilayotgan   mavzuni   tushunishni
yengillashtiradi va ko‘rgazmalilikni oshiradi. Namoyish slaydlarini o‘quvchilarga
tarqatma material sifatida ham berish mumkin.
Slaydlarga nisbatan o‘quvchilar o‘zlarining fikrlarini yozadi va bu orqali ular
axborotlar bilan ishlashning quyidagi malakalariga ega bo‘ladilar:
   grafik axborotlarni matn shakliga keltirish yoki teskarisi;
   muhokama etilayotgan mavzu bo‘yicha xulosalar va savollarni
shakllantirish;
   o‘zining o‘quv-bilish faoliyatini rejalashtirish.
Bunday   metodika   o‘qituvchiga   yangi   axborotlarni   ko‘paytirib   borish,
o‘quvchilarning   tayyorgarlik   darajasi   o‘zgarishi   bilan   ma'lum   bir   mavzuga
mo‘ljallangan slaydlarni takomillashtirib borish imkoniyatini beradi.
Metodik   jihatdan   o‘qituvchi   va   o‘quvchining   o‘zaro   muloqoti   ikki   turdagi
ta'sirdan   iborat.   Birinchisi   —   o‘qitishning   ma'lum   bosqichida   o‘quvchiga   shu
bosqichdagi   masalani   tushunishga   yordam   beruvchi   yo‘naltiruvchi   savollar.
Ikkinchisi — masalani aniqlashtiruvchi fikrlar va harakatlar usulini ko‘rsatish.
Savollar   va   ko‘rsatmalar   soni   nazariy   va   amaliy   materiallarning   o‘quvchi
tomonidan   o‘zlashtirilishi   hamda   malakaning   shakllanishiga   bog‘liq   ravishda
beriladi.
14 Amaliy   tahlillar   ta'lim   jarayonida   katta   samaraga   ega   bo‘lishi   uchun   o‘quv
jarayonida   interfaol   didaktik   o‘yinlar   va   mashq   qildirgichlardan   foydalanishni
taqozo etadi. Ular o‘quvchilarning jamoa bo‘lib yoki individual faoliyatini, kasbiy
malaka   va   ko‘nikmalarini   shakllantirishga   yordam   beradi.   Interfaol   o‘yinlar
ma'lum   bir   kasbiy   sifatlarga   va   malakaga   ega   bo‘lajak   o‘qituvchi   shaxsini
shakllantirish   maqsadida   kelajakda   kasbiy   faoliyati   bilan   bog‘liq   vaziyatlarni
modellashtirish   imkoniyatini   beradi.   Aynan   didaktik   o‘yinlar   va   mashq
qildirgichlarni   yaratish   elektron   o‘quv-metodik   majmualar   yaratishda   katta
qiyinchiliklar  tug‘diradi.  Bu  qiyinchilik  dasturiy-texnik   va metodik  qiyinchiliklar
bilan bog‘liq.
Elektron   darslik   –   kompyuter   texnologiyalariga   asoslangan   ta'lim
metodlaridan foydalanishga mo‘ljallangan o‘qitish vositasi bo‘lib, undan mustaqil
ta'lim   olishda   va   o‘quv   materiallarini   har   tomonlama   samarali   o‘zlashtirishda
foydalanish   mumkin.   Elektron   darslikda   fanning   o‘quv   materiallari   o‘quvchiga
interfaol   usullar   bilan,   psixologik   va   pedagogik   jihatlar,   zamonaviy   axborot
texnologiyalari,   audio   va   video   animatsiyalar   imkoniyatlaridan   o‘rinli
foydalaniladi.
Elektron   darsliklarni   loyihalashtirish,   ishlab   chiqish   va   o‘quv   jarayonida
keng   foydalanish   dolzarb   masalaga   aylanmoqda,   chunki   ulardan   ommaviy
ravishda   ta'lim   sohasida   qo‘llanila   boshlandi.   Oxirgi   vaqtlarda   elektron   o‘quv
nashrlarning   turli   xillari   yaratilib,   ular   o‘z   tarkibiga   oddiy   gipermatn   darslikdan
tortib masofaviy o‘qitishning kompleks tizimlarigacha qamrab olmoqda.
Elektron darsliklarni quyidagi turlarga ajratish mumkin:
   matnning elektron versiyasi;
   kitobning gipermatnli elektron versiyasi;
   grafik, jadval, rasmlar va gipermatnlar mavjud darslik;
15    animatsiya, ovoz, grafik, jadval, rasmlar va gipermatnlar mavjud darslik;
   animatsiya, ovoz, grafik, jadval, rasm, gipermatnli va test tizimlari mavjud
darsliklar.
Ushbu sohaning yangiligi va o‘quv-uslubiy ta'minotning yo‘qligi ishlab
chiqilayottan   elektron   darsliklarning   sifat   darajasiga   jiddiy   ta'sir   ko‘rsatmoqda.
Bundan   tashqari,   darsliklarni   yaratishning   yagona   standartlari   majud   emasligi   va
dasturiy   vositalarining   turli   ishlab   chiqaruvchilar   tomonidan   yaratilishi   elektron
darsliklarni   o‘quv   jarayonida   samarali   qo‘llashga   to‘sqinlik   qilyapti   deyish
mumkin.
Shuning   uchun   ham   yaratilayotgan   elektron   darsliklarni   baholash
mezonlarini   belgilab   olish   lozim.   Avvalambor,   elektron   darsliklar   o‘tilayotgan
darslar   sifatini   yuksaltirishiga   qanday   ta'sir   ko‘rsatishini   bilish   kerak.   Elektron
darsliklarning   an'anaviy   usullarga   nisbatan   quyidagi   afzalliklarini   keltirish
mumkin:
1. O‘quv axborotlarining taqdim etilish shakli.
2. Kerakli axborotlarni qidirish imkoniyati.
3. Olingan bilimlar darajasini nazorat qilish usullarining mavjudligi.
4. O‘qituvchi bilan teskari aloqaning mavjudligi.
Shulardan kelib chiqib, elektron darsliklarni yaratishning quyidagi
tamoyillarini keltirish mumkin:
   multimedia ma'lumotlari (matn, grafik, audio, video, animatsiya) asosida
axborotlarni taqdim etish;
   qidirish va yo‘llash imkoniyatlarini kiritish;
   olingan bilimlar darajasini nazorat qilishning ob'yektiv tizimini kiritish;
16    tarmoq texnologiyalari asosida o‘qituvchi va o‘quvchining o‘zaro interaktiv
va teskari aloqasining yo‘lga qo‘yilishi.
Elektron darsliklardan o‘quv jarayonida keng foydalanishning asosiy
muammosi   —   bu   kompyuter   ekranidan   katta   hajmdagi   axborotlarni   o‘qishdir.
Ushbu   muammoni   hal   qilish   uchun   elektron   darsliklarni   matn   va   ovoz   shaklida
taqdim   etish   mumkin.   Bu   ikki   usul   bitta   o‘quv   materialini   turli   shaklda   taqdim
etishi bilan farqlanadi, xolos.
II.Bob.Elektron darsliklar va ularga qo’yiladigan talablar.
2.1. Elektron darsliklar yaratish texnologiyasi.
Axborot   asrida   insoniyat   tarixida   sanoat   va   fan   olamida   olamshumul
yutuqlar   qo’lga   kiritildi.   Dunyoda   axborot   eng   qimmat   narsaga   aylandi.
Kompyuter ixtiro qilinishi insonlar bajaradigan yumushlarni yengillashishiga olib
keldi.   Fan,   ta’lim   sohalarida   o’qitish   o’rganishning   zamonaviy   vositalari   joriy
qilindi.   Ushbu   vositalarni   biri   va   deyarli   eng   ko’p   qo’llaniladigani   bu   elektron
darsliklardir.   Hozirda   deyarli   barcha   sohaga   barcha   sohaning   elektron
qo’llanmalari   mavjud.   Lekin   hammasini   ham   foydali   deya   olmaymiz.   Ma’lumot
undan   insonlar   foydalangandagina   foydali   bo’lishi   mumkin.   Shunday   ekan
elektron darsliklar tayyorlashda ham Ushbu jihatga e’tibor qaratish zarur bo’ladi.
Elektron   dasrliklar   yatuvchi   dasturlarning   nomlari   har   xil,   lekin   ularni
boshqarilish   tamoyillari   deyarli   bir   xil   bo’ladi.   Ularning   ba’zilari   qo’shimcha
imkoniyatlari   mavjudligi   va   ularda   darslik   tayyorlash   qulayligi   bilan   farqlanadi.
Dastlab   elektron   darsliklar   o’ta   sodda   ko’rinishga   ega   bo’lgan   bo’lsa   endilikda
turli   inson   ruhiyatiga   ta’sir   etadigan   tasviriy   vositalar   bilan   boyimoqda.   Bunday
vositalarga   turli   animatsiya   va   video   fayllarni   kitish   mumkin.   Dastlab   bu
imkoniyatlar   mavjud   bo’lmagan.   Vaqt   o’tishi   bilan   Flash,   3D   Max   dasturlarini
ishlab   chiqilishi   elektron   darsliklar   tayyorlashni   yanada   mazmundorroq   va
17 foydalanuvchiga   mazmuni   tushinarliroq   bo’lishiga   olib   keldi.   Bularning   barchasi
axborotlarni elektron usulda tezkor almashish va o’zlashtirish imkonini beradi.
Elektron   darsliklar   iqtisodiy   tejamkorlikka   olib   keladi.   Buning   uchun
tayyorlangan   ma’lumotlar   foydalanuvchiga   kerakli   bo’lishligi   ahamiyatlidir.
Dunyoda   axborot   ko’payib   keganidan   keraklilarini   tanlab   olish   muammo   bo’lib
bormoqda.   Ana   shu   holatlardan   qochish   maqsadida   ko’plab   nufuzli   muassalar
o’zlarining   elektron   darsliklarini   imkon   qadar   asosiy   va   talaba   o’zlashtirishi
muhim   bo’lgan   ma’lumotlar   bilan   boyitmoqda.   Albatta   bu   jarayonda   elektron
darsliklar   yaratuvchi   dasturlarning   o’rni   ahamiyatlidir.   Vaqt   o’tishi   bilan   bunday
dasturlarning   imkoniyatlari   kengaygan   ko’rinishdagilari   amaliyotda
qo’llanilmoqda.   Bunday   dasturlar   bozorida   arzon   bo’lgan,   foydalanish   uchun
qulay va sifatli elektron darslik tayyorlovchi dasturlar turli ko’rinishlarni olmoqda.
Elektron   o’quv   qo’llanma   arxitekturasi   kompyuterlashtirilgan   axborot
texnologiyalarini egallashga qaratilgan sa'i xarakatdir. Taqdim etilgan ma'lumotlar
yangi   shaklda,   elektron   o’quv   qo’llanma   da   tasvirlanadi.   Elektron   o’quv
qo’llanmaning   birinchi   shakli   matnli   ko’rinishida   ishlab   chiqildi.   Hozirda   esa
uning   ko’rinishi   mukamal   holga   etib   keldi.   Elektron   o’quv   qo’llanmaga   hozirda
matn,   ovoz,   musiqa,   video   va   boshqa   axborot   texnologiyalari   imkoniyatlari
qo’shib   borilmoqda.   U  televizion   va   radio   uzatish   imkoniyatiga   ega.   Multimedia
o’quvchi   va   o’qituvchilarning   ekran   dizayniga   bo’lgan   bog’liqligini   kamaytirdi.
Hozirgi   kunda   ma'lumotlar   foydalanuvchilarga   yangi   imkoniyatlar   bilan   etkazib
berilmoqda.   Shu   bilan   bir   qatorda   turli   muammolar,   bog’liqliklar,   masalan,
axborot
manbalari   etishmaydigan,   maxsus   bilimlarning   egallashning   qiyinligi   masalasi
ko’ndalang   turadi.   Bu   muammoning   echimini   zamonaviy   elektron   o’quv
qo’llanmalar   ko’rsatib   berdi.   Zamonaviy   axborot   texnologiyalari   taraqqiyoti
strategiyasi   ma'lumotdan   bilimga   o’tish   yo’nalishini   belgilaydi.   Kompyuter
18 dasturlari   bilimlarni   tashish   vazifasini   bajaradi   degan   fikr,   faqat   ma'lumot   yoki
uning shakli, belgilangan butunlik bilan ta'minlanadi. Darhaqiqat, birinchi elektron
o’quv   qo’llanmada   algoritmlash   amalga   oshirilib,   muallif   butun   o’qitishni
shakllantirishga   erishdi.   Bu   elektron   o’quv   qo’llanma   evolyutsiyasiga
multimedianing taraqqiyoti sabab bo’ldi. Ammo aynan u foydalanuvchilar axborot
resurslarining   kelajagini   belgilaydi.   Eng   yaxshi   elektron   o’quv   qo’llanmalarda
chuqur ma'no, yana metodik va pand — nasihat darajasi strategiya va algoritmiga
ega.
Landshaft.   Elektron   o’quv   qo’llanma   ma'lumotlar   fazosining   elementi
hisoblanadi.   U   foydalanuvchilar   manbalari,   boshqa   elektron   o’quv   qo’llanma,
insoniyat   yaralishi,   davlat,   nashriy   va   etkazib   beruvchilarning   madaniyatini
belgilab   beradi.   Tan   olish   kerak,   o’qituvchi,   o’quvchi,   ona   —   ona,   sinfdosh
yuzasidan   insoniyat   yaralishi   maktab   ta'limi   uchun   ma'lumot   echimini   bajaradi.
O’rta maktab  darajasida  yuqori obro’li shaxs vazifasini o’qituvchi bajarishini  tan
olish   kerak.   Qanday   zamonaviy   elektron   o’quv   qo’llanma   bo’lmasin,   agar   u,   ota
— onalar yig’ilishida o’qituvchi tomonidan tavsiya etilmasa, o’quvchiga bu o’quv
qo’llanmadan   hech   qanday   qo’shimcha   imkoniyatlar   etib   bormaydi.   Kamchiligi,
o’qituvchi   o’quvchini,   ota   —   onalar   va   o’quvchilarning   o’zlari   ham   savdo
tarmoqlari   yoki   INTERNETga   kirib   qolishlariga   sababchi   bo’lshlari   mumkin.
Bugungi   kunda   jiddiy   nashriyotlar   chetlatilib,   elektron   o’quv   qo’llanmaga
qaratilgan,   lekin   sotilishi   mumkin   bo’lgan,   o’qitishga   mo’ljallangan
ma'lumotlardan   tashkil   topgan   bo’lishi   kerak.   Yagona   mo’ljal   narx   va   tijoriy
reklama,   do’st   va   tanishlar   maslahatlaridan   iborat.   O’qituvchi   biladiki   elektron
o’quv  qo’llanma kichik uy kompyuterlariga  ham mos bo’lib  u tarmoqsiz ishlashi
ham   mumkinligini   hisobga   olib   o’quvchilarga   mustaqil   o’qishlarni   uyga   berishi
ham mumkin bo’ldi.
Asosiy   shakllar.   Elektron   o’quv   qo’llanma   yaratish   muallifning   talanti   va
19 ustaligiga   bog’liq   bo’lib,   har   qanday   murakkab   tizimlarni   yaratish   imkoniyatini
beradi.   U   albatta   yaxshi   jihozlangan   va   elementlari   tartibli   joylashgan   bo’lishi
kerak.
Test.  Tashqaridan qaraganda u oddiy elektron o’quv qo’llanmaga o’xshaydi.
Asosiy   qiyinchilikni   savollarni   yig’ish   va   shakllantirish,   savollarga   javoblarni
moslashtirish   tashkil   etadi.   Yaxshi   testdan   bilim   ob'ektiv   kartinasini,   fikrlash   va
fan,   belgilangan   predmet   sohasini   egallashda   foydalaniladi.   Xuddi   to’g’ri
qo’yilgan   tashxis   salomatlikning   birinchi   qadami   sanalganidek,   ob'ektiv   testdan
o’tkazish bilim cho’qqisiga erishishning optimal yo’lini belgilaydi.
Entsiklopediya.   Bu   elektron   o’quv   qo’llanmaning   ombor   ko’rinishidir.
Tuzilish   sathida   entsiklopediya   atamasi   ma'lumot,   elektron   o’quv   qo’llanmada
markazlashtirilishi tushunchasini beradi.
Elektron nashr  — bu grafik, matn, raqamli, musiqali, video, foto va boshqa
axborotlarni  va  yana foydalanuvchilar  uchun  bosma xujjatlar  yig’indisi.  Elektron
nashrdan elektron tashuvchilar - magnitli (magnit tasma, magnit disk), optik (CD-
ROM, DVD, CD-R) va yana kompyuter tarmoqlaridan foydanish mumkin.
Elektron   o’quv   nashr   -   ilmiy   malakaviy   bilimlar   maydonida
tizimlashtirilgan   materiallarda   tashkil   topgan   bo’lib,   bu   maydonda   o’quvchi,
studentlarning bilimlarini faol ravishda o’stirib borish ta'minlanadi.Elektron o’quv
qo’llanma   yuqori   darajada   foydalanish   va   badiiy   ko’rgazmaga   mo’ljallangan
bo’lib,   to’liq   axborot,   metodik   ko’rsatmalar   sifati,   texnik   foydalanish   sifati,
aniqlik, mantiqiylikka ega.
O’quv qo’llanma  - o’quv nashri, o’quv tartiblari tizimi yoki uning bo’limi,
qismi.
Elektron   o’quv   qo’llanma   -   asosiy   elektron   o’quv   qo’llanma   yuqori
metodik   va   ilmiy   darajada   yaratiladi.   U   elektron   ko’rinishda   bo’lib,   bunda   ilmiy
20 teznika rivoji va yuqori sifat mavjud.
Gipermatn   -   bu   matn   elektron   shaklda   va   belgilangan   tizimlar   aloqasining
ko’rinishi. U daraxt ko’rinishida bo’ladi.
Kompyuterlashtirilgan   tushuntirish   -   tushuntirish   turi,   aniqlik   va
ravshanlikdan   fodalanish,   savollarga   induktiv   aqllilik   va   shakllantirilgan
tushunchalar yo’li bilan “ha” yoki “yo’q” tipidagi javoblardir.
Kompyuterlashtirilgan echim   - echim metodi, oddiy va yagona yo’l bilan
bajariladi,   kompyutersiz   qabul   qilib   bo’lmaydi   va   shuning   bilan   yuqori   tezlik   va
hisoblash talab qilinadi.
Vizuallik  - rasm, garfik va harakatlarning aniq shaklidagi ko’rinishi.
Elektron o’quv qo’llanmaga ta'rif. Zamonaviy ta'lim taraqqiyoti shunday
imkoniyatlarga   yaratilgan   kompyuter   paketlaridan   tashkil   topishi   mumkin,   uyda
shaxsiy   kompyuterlarda,   mustaqil   ishlash   uchun   jihozlangan   oliygohlarda,
kompyuter   sinflarida,   yotoqxonalarda,   maxsuslashtirilgan   malakaviy
auditoriyalarda foydalanishimiz mumkin.
Elektron   o’quv   qo’llanma   —   o’quv   adabiyotining   yangi   janri.   Elektron
o’quv qo’llanma (hatto eng zo’r) kitob shakliga almashtirish shart ham, kerak ham
emas.   Ekranlashtirilgan   o’quv   adabiyotining   bu   janri   mutloqo   yangidir.   Kitobni
xuddi film tomosha qilgandek tushunish mumkin. Bu janrni yangilash ham oson,
ham qulay bo’lib, qidirish tizimiga ega. U o’zida boy ma'lumotlar video, kartinka,
ma'lumotnomalar, matnlar joy olgan.
Elektron   o’quv   qo’llanma   maksimal   darajada   tushunish   va   tushuntirilishga
ega bo’lishi, inson miyasi, ongiga nafaqat eshitish balki ko’rish orqali etib borishi,
kompyuter   tushuntirishidan   foydalanish   kerak.Tashkil   qiluvchi   matnlar   hajmi
chegaralangan bo’lishi kerak.
2.2. Elektron darslik yaratuvchi dasturlar xarakteristikalari.
21 Elektron   darslik   bu   mavjud   o’quv   qo’llanma,   darsliknining   undan
foydalanuvchiga qulaylik yaratish maqsadida maxsus dasturiy vositalar yordamida
ixcham   holatga   keltirilgan   ma’lumotlar   to’plamidan   iborat.   Elektron   darslik
tayyorlashda   taqdim   etilayotgan   ma’lumotlar   undan   foydalanuvchilarga   qulay,
qiziqarli va kerakli bo’lishligi ahamiyatlidir.
Hozirgi kunda elektron darsliklarni bir necha xil tayyorlash usullari mavjud.
Ko’pchilik   holatlarda   tayyorlanayotgan   elektron   darslik   ma’lumotlari   dastlab
HTML sahifalari ko’rinishiga o’tkaziladi.
HTML   tili   imkoniyatlaridan   foydalanib   ham   elektron   darslik   tayyorlash
mumkin.   Bu   sohaning   hozirda   imkoniyatlari   kengaygan.   HTML   sahifalari
tayyorlovchi   va   ularga   bezak   berish   imkonini   beruvchi   maxsus   dasturlar   ishlab
chiqilgan.   Bunday   dasturlarga   misol   sifatida   Microsoft   FrontPage,   Dreamweaver
dasturlarini   keltirish   mumkin.   Bu   dasturiy   vositalar   yordamida   osonlik   bilan
elektron   darsliklar   tayyorlash   va   tahrirlash   imkoniyatlari   mavjud.   Lekin   bularda
ma’lumotlar .html yoki .htm kengaytmali ko’rinishda saqlanadi va elektron darslik
tarkibidagi ma’lumotlar ko’p bo’ladigan bo’lsa uni ma’lumot tashuvchi kompyuter
qurilma   (fleshka)   larga   ko’chirish   yoki   ko’chirib   olish   ko’p   vaqt   talab   etadi.   Bu
esa doim ham hushlanavermaydi.
Anashu   holatlardan   qochish   uchun   maxsus   dasturiy   vositalar   ishlab
chiqilgan   bo’lib,   ular   yordamida   mavjud   HTML   tilida   tayyorlangan   elektron
darsliklarni   osonlik   bilan   exe   yoki   chm   kengaytmali   fayllar   holatiga   keltirish
mumkin.   Bunday   elektron   darsliklar   foydalanishga   qulayligi   va   yuqoridagi
kamchliklardan   holiligi   bilan   oddiy   HTML   ma’lumotlar   to’plamidan   iborat
bo’lgan elektron darsliklardan afzal hisoblanadi. Bu elektron darslikning afzalligi
uning hajmini oddiy HTML hujjatlari papkasidan iborat elektron darslik hajmidan
kichikligidir. Bunday elektron darsliklarni ko’chirish yoki ko’chirib olish oson va
qisqa   vaqt   talab   etadi.   Butun   bir-biriga   bog’langan   HTML   ma’lumotlar   bitta   exe
22 yoki  chm  fayli holatiga keltiriladi.
Bunday   elektron   darslik   tayyorlovchi   dasturlar   orasida   SbookBuilder   va
htm2chm   dasturlari   o’ziga   xos   mavqega   ega.   Quyida   anashu   dasturlar
imkoniyalari bilan tanishib chiqamiz.
Elektron   darsliklar   yaratuvchi   dasturlar   sohasidagi   yangiliklar.   Biz
yuqorida   ikki   turdagi,   ya’ni   exe   va   chm   ko’rinishda   elektron   darsliklar
tayyorlovchi dasturlar imkoniyatlari  bilan  tanishib chiqdik. Ushbu dasturlar bilan
ishlash jarayonida sodda elektron darslik tayyorlash bosqichlariga to’htalib o’tildi.
Axborot   asrida   insoniyat   tarixida   sanoat   va   fan   olamida   olamshumul
yutuqlar   qo’lga   kiritildi.   Dunyoda   axborot   eng   qimmat   narsaga   aylandi.
Kompyuter ixtiro qilinishi insonlar bajaradigan yumushlarni yengillashishiga olib
keldi.   Fan,   ta’lim   sohalarida   o’qitish   o’rganishning   zamonaviy   vositalari   joriy
qilindi. Endilikda elektron darslikarning bu sohadagi ahamiyati yanada oshmoqda.
Dastlab   elektron   darsliklar   oddiy   matn   ko’rinishida   bo’lsa   hozirda   turli   tasviriy
ko’rinishlarini ham o’zida mujassamlashtirmoqda.
Bizga   ma’lumki   inson   axborotni   ko’rganda   uni   oddiy   eshitib   yoki
o’qigandan   ko’ra   ko’proq   eslab   qoladi.   Anashu   taraflarni   hisobga   olgan   holda
elektron   darslik   tayyorlash   uni   yashash   davrini   uzoq   bo’lishiga   olib   kelish
mumkin.
Turli   animatsiya   tayyorlovchi   dasturlar   ishlab   chiqilishi   elektron   darslik
tayyorlash sohasida ham sifatli bo’lgan elektron darsliklar tayyorlashga olib keldi.
Endilikda elektron darslik yaratuvchi dasturlar yordamida Flash, 3D Max va
boshqa   turdagi   animatsiyalarni,   turli   video   va   audio   fayllarni   elektron   darslik
tarkibida qo’llash imkoniyatlari paydo bo’ldi.
Bu   imkoniyatlardan   qay   darajada   qulay   foydalanish   elektron   darslik
tayyorlovchining mahorati va psixologik tomondan yondoshishiga bo’g’liq.
Hozirda  Internet  tehnologiyalari   ham jadallik  bilan  rivojlanmoqda. Internet
23 orqali   ta’lim   beruvchi   maxsus   repitiror   va   saytlar   mavjuddir.   Masofadan   turib
o’qish tehnologiyalari hayotga joriy qilinmoqda. Bu ta’lim oluvchilarga ancha
qulayliklar   tug’dirmoqda.   Bunda   talabalar   o’z   yurtida   turib   boshqa   davlatning
oliygohlarida o’qishi va o’sha oliygoh diplomiga ega bo’lishi mumkin.
Albatta   but   ta’lim   jarayonida   elektron   darslikning   ahamiyati   kattadir.
Chunki talaba doim ham Internetdan foydalana olmasligi mumkin. Ana shu paytda
o’ziga   oliygoh   yoki   boshqa   biror   ta’lim   muassasi   tomonidan   berilgan   elektron
darslik va qo’llanmaklardan foydalanishga to’g’ri keladi.
AQSH   va   ko’plab   G’arb   davlatlarida   bu   sohaga   jiddiy   e’tibor   qaratilgan.
O’zbekiston   sharoitida   ham   ta’lim   sohasida   elektron   darsliklar   ishlab   chiqish   va
ularni amaliyotga tabiq etishning chora va tadbirlari ishlab chiqilgan.
Elektron   darslik   yaratish   harajatlarini   aniqlash   texnologiyalari.
Zamonaviy axborot texnologiyalarining tez surhatlar bilan rivojlanishi va hayotga
kirib borishi, elektron darsliklar, ya’ni o’qituvchisiz o’qitish texnologiyasini joriy
etish   va   ishlab   chiqish   bilan   bog’liq   bo’lgan   faoliyat   sohasini   rivojlantirmoqda.
“Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”ning   qabul   qilinishi   ta’limni   halqaro   darajaga
olib   chiqish,   uni   jahon   andozalariga   mos   qilib,   tubdan   isloh   qilish   eng   ustivor
vazifalardan biri ekanligini belgilab berdi.
Elektron darslik yaratish vositalarini quyidagicha tasniflash mumkin:
   dasturlash algoritmik tillari;
    ommaviy qo’llanishga mo’ljallangan instrumental vositalar 
    multimedia vositalari;
    gipermatn va gipermedia vositalari;
Dasturlash algoritmik tillarida tuzilgan elektron darsliklarning xususiyatlari:
-   interfeysning xilma xilligi (rang palitrasi, interfeys, ED strukturasi,
24 materialning taqdim etilishi va h.k.);
-   yangilash va nazorat qilib borishning murakkabligi;
-   ko’p vaqt va mehnat sarfi;
-   mashina imkoniyatlariga mos ED yaratish imkonyati.
Ommaviy   qo’llanishga   mo’ljallangan   instrumental   vositalar   malakali
dasturchi bo’lmagan foydalanuvchilar uchun ED yaratishga xizmat qiladi. Bunday
vositalar yordamida EDlarni loyihalash quyidagi imkoniyatlarni beradi:
2.3. Yoshlar tarbiyasida elektron darsliklarning o’rni.
Hozirgi   kunda  elektron   qurilmalar   o’quvchilarning   kundalik   hayotiga   jadal
suratlar   bilan   kirib   bormoqda.   Mobil   telefon,   noutbuk,   internetdan   foydalanish
oddiy   xolga   aylandi.Mutaxassislarning   fikricha   insonning   eshitish   a’zolariga
nisbatan   ko’rish   a’zolari   yordamida   besh   marotaba   ko’p   ma’lumotlarni   eslab
qolish   mumkin.   Sababi   eshitish   a’zolariga   qaraganda   ko’rish   a’zolaridan
olinayotgan  ma’lumotlar qayta  kodlashtirilmay  to’g’ridan to’g’ri inson xotirasiga
o’tadi va saqlanadi.
Elektron darslikning sifati o’qituvchining shaxsiy bilim saviyasi, ushbu fan
uchun mualliflik uslubi, pedagogik, psixologik va metodik yondoshuviga bog’liq.
Elektron   darsliklar   bilim   oluvchilarning   tasavvurini   kengaytirishga,   dastlabki
bilimlarini   rivojlantirishga   va   chuqurlashtirishga,   qo’shimcha   ma’lumotlar   bilan
ta’minlashga   mo’ljallangan   bo’lib,   bilim   oluvchilarga   mustaqil   va   erkin   fikrlash,
olingan   bilimlarini   bosqichma   —   bosqich   boyitish,   mukamallashtirib   borish,
mustaqil   ta’lim   olish,   yangi   bilimlarni   o’quv   adabiyotlardan   izlab   topish
ko’nikmalarini hosil qilishni ta’minlaydi.
Hozirgi   kunga   kelib   yuqorida   ko’tarilgan   muammolarning   ko’pgina   qismi   o’z
echimini   topmoqda.   O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2012   yil
10 avgustdagi 242-sonli “O’rta maxsus, kasb-hunar ta’limi muassasalari rahbar va
25 pedagog   kadrlarining   malakaasini   oshirish   va   ularni   qayta   tayyorlash   tizimini
yanada   takomillashtirishga   doir   chora-tadbirlar   to’g’risida”   gi   va   2012   yil   26
sentyabrdagi,   “Oliy   ta’lim   muassasalari   pedagog   kadrlarini   qayta   tayyorlash   va
ularning   malakasini   oshirish   tizimini   yanada   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to’g’risida“gi   278-sonli   qarorlariga   asosan   oliy   va   o’rta   maxsus   ta’lim   tizimidagi
pedagog kadrlarini qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish bugungi kunda
tizimli   ravishda   yo’lga   qo’yilgan   bo’lib,   bu   borada   amalga   oshirilayotgan   ishlar
barkamol avlod tarbiyasida muhim ahamiyat kasb etmoqda.
Elektron darsliklar! Ular bizga nima beradi?   Sir emaski, bugungi kunda
axborot   texnologiyalari   barcha   sohaga   kirib   borgani   kabi,   ta’lim   sohasida   xam
keng   qo’llanilmoqda.   Bugungi   kunda   darsliklarning   yangi   avlodi   -   elektron
darsliklarni   yaratish   va   ta’lim   jarayonida   qo’llash   amaliyotga   tatbiq   qilinmoqda.
Elektron   darsliklarning   odatiy   nashrlardan   bir   qancha   afzalliklarga   ega.
Birinchidan   ma’lumotlarni   yangilash   va   tarqatish   juda   qulay.   Ikkinchidan   katta
hajmdagi   ma’lumotlarlar   orasidan   kerakli   ma’lumotlarni   izlash   juda   qisqa   vaqt
oralig’ida   amalga   oshiriladi.   Elektron   darsliklar   masofa   bilmaydi.   Dunyoning
istalgan   chekkasidan   turib   ma’lumotlar   bilan   tanishish   mumkin.   Bugunki   kunda
elektron   darslik   yaratish   va   tatbiq   etishda   ularning   bir   necha   turlari   amaliyotda
uchramoqda. Ularning eng ko’p tarqalgan turi bu veb sahifa ko’rishidir.
26 XULOSA
Axborot asrida insoniyat tarixida sanoat va fan olamida olamshumul
yutuqlar   qo’lga   kiritildi.   Dunyoda   axborot   eng   qimmat   narsaga   aylandi.
Kompyuter ixtiro qilinishi insonlar bajaradigan yumushlarni yengillashishiga olib
keldi.   Fan,   ta’lim   sohalarida   o’qitish   o’rganishning   zamonaviy   vositalari   joriy
qilindi.   Anashu   vositalarni   biri   va   deyarli   eng   ko’p   qo’llaniladigani   bu   elektron
darsliklardir.
Hozirda   deyarli   barcha   sohaga   barcha   sohaning   elektron   qo’llanmalari
mavjud. Lekin hammasini ham foydali deya olmaymiz. Ma’lumot undan insonlar
foydalangandagina   foydali   bo’lishi   mumkin.   Shunday   ekan   elektron   darsliklar
tayyorlashda ham anashu jihatga e’tibor qaratish zarur bo’ladi.
Elektron   dasrliklar   yatuvchi   dasturlarning   nomlari   har   xil,   lekin   ularni
boshqarilish   tamoyillari   deyarli   bir   xil   bo’ladi.   Ularning   ba’zilari   qo’shimcha
imkoniyatlari mavjudligi va ularda darslik tayyorlash qulayligi bilan farqlanadi.
Dastlab   elektron   darsliklar   o’ta   sodda   ko’rinishga   ega   bo’lgan   bo’lsa
endilikda turli inson ruhiyatiga ta’sir etadigan tasviriy vositalar bilan boyimoqda.
Bunday vositalarga turli animatsiya va video fayllarni kitish mumkin. Dastlab bu
imkoniyatlar   mavjud   bo’lmagan.   Vaqt   o’tishi   bilan   Flash,   3D   Max   dasturlarini
ishlab   chiqilishi   elektron   darsliklar   tayyorlashni   yanada   mazmundorroq   va
foydalanuvchiga   mazmuni   tushinarliroq   bo’lishiga   olib   keldi.   Bularning   barchasi
axborotlarni elektron usulda tezkor almashish va o’zlashtirish imkonini beradi.
Elektron   darsliklar   iqtisodiy   tejamkorlikka   olib   keladi.   Buning   uchun
tayyorlangan   ma’lumotlar   foydalanuvchiga   kerakli   bo’lishligi   ahamiyatlidir.
Dunyoda   axborot   ko’payib   keganidan   keraklilarini   tanlab   olish   muammo   bo’lib
bormoqda.   Ana   shu   holatlardan   qochish   maqsadida   ko’plab   nufuzli   muassalar
o’zlarining   elektron   darsliklarini   imkon   qadar   asosiy   va   talaba   o’zlashtirishi
27 muhim bo’lgan ma’lumotlar bilan boyitmoqda.
Albatta   bu   jarayonda   elektron   darsliklar   yaratuvchi   dasturlarning   o’rni
ahamiyatlidir.   Vaqt   o’tishi   bilan   bunday   dasturlarning   imkoniyatlari   kengaygan
ko’rinishdagilari   amaliyotda   qo’llanilmoqda.   Bunday   dasturlar   bozorida   arzon
bo’lgan, foydalanish uchun qulay va sifatli  elektron darslik  tayyorlovchi dasturlar
turli ko’rinishlarni olmoqda.
Internetda   bepul   tarqatiladigan   elektron   darsliklar   yaratuvchi   dasturlar
mavjud.   Biroq   hammasi   ham   sifatli   bo’lgan   elektron   darslik   yaratishda   qo’l
kelavermaydi. Ba’zi bir zaruriy imkoniyatlar bepul versiyada ishlamaydi. Bunday
holatlarda o’sh dasturlarni sotib olgan yoki boshqa dastur qidirgan ma’qul.
Kurs   ishni   bajarish   davomida   "PHP   dasturlash   tili"   bilan   puxta   tanishdim.
Uning   qachon   yaratilgani,   tarixi,   operatorlari,   massivlar   imkoniyatlarini   puxta
o’rgandim.
Kirish   qismida   elektron   adabiyotlarning   oliy   ta’lim   tizimida   tutgan   o’rni,
turlari, yaratish usullari bilan tanishdim.
Analitik   qismda   dasturlash   tilining   operatorlarini   ko’rsatish   bilan   kichik
dasturlarni   tuzishni   o’rgandim.   Dasturni   tuzishning   murakkab   jixatlarini   puxta
o’rganishga   xarakat   qildim.   Zamonaviy   web   dasturlash   tillariga   kiruvchi   PHP
dasturlash muxiti modullar bilan ishladim.
Zamonaviy dasturlash texnologiyalari PHP dasturlash muhitida dastur yozish
foydalanuvchilar ishini engillashtirishini bildim.
Dasturlarni mustaqil tuzishni o’rganmoqchi bo’lgan foydalanuvchilar uchun
yaratilgan   PHP   veb   dasturlash   tili   elektron   qo’llanmadan   dars   mashg’ulotlarda
foydalansalar maqsadga muvofiq bo’lar edi.
28 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI.
1.   I.A.Karimov. “Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O’zbekiston sharoitida
uni bartaraf etishning yo’llari va choralari”. Toshkent: O’zbekiston, 2009. –58 b.
2.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “Oliy   ta’lim   tizimini   yanada
rivojlantirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”   2017-yil   20-apreldagi   PQ-2909-son
qarori.
3.   С.В.Глушаков., И.А.Жакин., Т.С.Хачиров. "Программирование Web-
страниц", Изд-во "Фолио", М:. 2003г.
4.   Бурлаков   М.   В.   Путеводитель   по   Adobe   Photoshop   CS2.   —   СПб.:
БХВ-Петербург, 2005. - 688 с.
5.    А. Божко «Dreamweaver 4. Базовый курс». – Москва: «ДЕСС КОМ»,
2001. – 448 с.
6.     Хомоненко   А.   Д.,   Хомоненко   Н.   А.   «Самоучитель   Microsoft   Word
2003».– СПб.: БХВ-Петербург, 2004. – 672 с.
7.   Новые   педагогические   и   информационные   технологии   в   системе
образования. Под ред. Е.С. Полат. Изд. центр «Академия» Москва 2002 г.
8.   Голиш   Л.В.,   Файзуллаева   Д.М.   Педагогик   технологияларни
лойиҳалаштириш   ва   режалаштириш:   Ўқув   услубий   қўлланма   /Таълимда
инновацион технология серияси. – Т.: 2010.- 149 б.
9.   Ходиев Б.Ю., Голиш Л.В. Мустақил ўқув фаолиятини ташкил этиш
усул ва воситалари (биринчи босқич талабаларига ёрдам тариқасида): Ўқув-
услубий қўлланма – Т.: ТДИУ, 2010. – 97 б.
10.   Закирова   Ф.,   Мухамедханов   У.,   Шарипов   Ш.,   Исянов   Р.,
Эсанбобоев   Ф.,   Доттоев   С..   Электрон   ўқув-методик   мажмуалар   ва   таълим
ресурсларини яратиш методикаси. Методик қўлланма.– Т.: ОЎМТВ, 2010. –
64 б
29

ELEKTRON DARSLIKLAR VA ULARGA QO’YILADIGAN TALABLAR.

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Access dasturi yordamida “dorixona” ma‘lumotlar bazasini yaratish
  • Agile va Scrum metodologiyalari dasturiy ta'minot ishlab chiqish
  • Tashkilot miqyosida masofadan muloqot qilish.
  • Talabalar haqida ma'lumot saqlovchi tizim
  • HTML tili, uning asosiy elementlari. Jadval va rasm hosil qilish. Gipermatn va freymlar joylashtirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский