Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 446.7KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 03 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Fizika

Sotuvchi

G'ayrat Ziyayev

Ro'yxatga olish sanasi 14 Fevral 2025

82 Sotish

Ellips, giperbola va parabolaning ta’rifi, kanonik tenglamalari va xossalari kurs ishi

Sotib olish
O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM,
FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
Farg‘ona davlat unversiteti
Fizika-matematika fakulteti
Matematika yo‘nalishi 1-bosqich 24.02-guruh talabasi
Nosirjonov Doston Bustonjonovichning 
Analitik geometriya fanidan 
“ Ellips, giperbola va parabolaning ta’rifi, kanonik
tenglamalari va xossalari ”  mavzusidagi
 KURS ISHI
Kurs ishi rahbari:                                    B.Toshbuvayev      
FARG‘ONA– 2025
1 MUNDARIJA
            KIRISH……………………………………………………………………………..3-5
 I-BOB.  IKKINCHI TARTIBLI CHIZIQLARNING  UMUMIY 
 TUSHUNCHALAR……………………………………………….....6-16
          1.1- § . Ikkinchi tartibli chiziqlarning kanonik tenglamalari....................6-15
          1.2 -§. Ikkinchi tartibli chiziqlarni  umumiy  tenglamasi ni soddalashtirish..16
          II-BOB. IKKINCHI TARTIBLI CHIZIQLARGA DOIR  
          MISOLLAR………………………………………………………… 17-28
          2.1 - § .  Aylana va ellips  tenglamalarini  yasashga doir misollar..............17-19
           2.2 - § . Parabola va giperbola  tenglamalarini  yasashga doir misollar.....20-28
        XULOSA.........................................................................29
        FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.......................30
2 KIRISH
                                            Ilm-fan – taraqqiyot asosi. Zamonaviy ilm-fan
                                        Yutuqlarga, innovatsion g‘oyalarga tayanmagan
                                         davlatning ham, jamiyatning ham kelajagi yo‘q.                                                                                                
                                                                                   Shavkat Mirziyoyev  
           Muhtaram  Prezidentimiz  olimlar,  ilmiy  tadqiqot  muassasalari  rahbarlari 
va  ishlab  chiqarish  sektori  vakillari  bilan  uchrashuv  o tkazdilar.  Unda  ilmʻ   fan
sohasidagi  eng  muhim  vazifalar  muhokama  qilindi.
  Barchamizga     ayonki,     O zbekiston     qazilma     va   tabiiy     resurslarga     boy,	
ʻ
qudratli     iqtisodiy     va     insoniy     salohiyatga     ega.     Biroq     bizning     eng     katta
boyligimiz – bu  xalqimizning  intelektual  va  ma’naviy  salohiyatidir.      
Bu  salohiyatni  yaratish   va  yana  ko paytirishda  xurmatli  ziyolilarimiz –	
ʻ
ilm   -   fan     texnika     namoyondalari,     birinchi     navbatda     qadrli     va     xurmatli
akademiklarimiz,    madaniyat,    adabiyot    va   san’at     sport     sohalarining    vakillari
butun   vujudini   berib,   fidokorona   mehnat   qilayotganlarini   biz   yaxshi   bilamiz
va     yuksak     qadrlaymiz.     Ana     shu     zahmatkash     insonlarning     ilmiy     va     ijodiy
izlanishlarini     har     tomonlama     qo‘llab     quvvatlash,     ular     uchun     zarur     shart
sharoitlarni  yaratishni  biz  o zimizning  birlamchi  vazifamiz  sifatida  ko rishimiz	
ʻ ʻ
darkor.
Biz mustaqil O‘zbekiston yoshlari har tomonlama etuk barkamol avlod bo‘lib
yetishishimiz   uchun   O‘zbekiston   Respublikasining   hukumati   keng   imkoniyatlar
yaratib, yosh avlod tarbiyasiga juda katta e ’ tibor berib kelmoqdalar.
Respublikamizni   aql-zakovat   va   ilm   borasidagi   kuch-quvvatini
rivojlantirish,   jamiyat,   davlat   va   oila   oldidagi   o‘z   ma’suliyatini   anglaydigan   har
jihatdan   barkamol,   erkin   shaxslarni   shakllantirishni   o‘z   oldiga   maqsad   qilib
qo‘yadi.   Bu   borada   O‘zbekiston   Respublikasining   Prezidenti   Shavkat
Mirziyoyevning   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   26   yilligiga
bag‘ishlangan   tantanali   marosimda   “Inson   manfaati,   huquq   va   erkinliklarini
3 ta’minlash, hayotimizning yanada erkin va obod bo‘lishiga erishish – bizning bosh
maqsadimizdir”   mavzusida   qilgan  ma’ruzasida   jumladan   shunday   fikrlarni   o‘qish
mumkin:
“Bu   –   O‘zbekistonda   tashkil   etilgan   dunyo   miqyosida   katta   qiziqish   va
havas   uyg‘otayotgan   mutlaqo   yangi   o‘quv   tizimida   yuksak   ta’lim-tarbiya
olayotgan,   eski   asoratlardan,   qarashlardan   uzoq   bo‘lgan,   zamonaviy   kasb-
hunarlarni o‘zlashtirgan, mustaqil fikrlaydigan, ertangi kunga intilayotgan bizning
farzandlarimizdir. Ishonchim komil, bunday yoshlarimizning safi qancha ko‘paysa,
qancha rivoj topsa, hech shubhasiz, marra bizniki, O‘zbekistonnikidir”
Shunday   ekan   yurtboshimizning   keltirgan   fikrlariga   hamoxang   tarzda   biz
yoshlar   o‘qib   intilishimiz   yuksk   marralarni   zabt   etib   yurtimizning   jahon
hamjamiyatida tutgan o‘rnini yanada yuksaklarga ko‘tarishimiz darkor.
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Davlatimiz   istiqboli,bozor   iqtisodiyoti
qonunlariga asoslangan jamiyat qurish sohasidagi  ishlarning samaradorligi yuqori
malakali, yuksak ma’naviyatli, rivojlangan mamlakatlar darajasida, raqobatbardosh
mutaxassislar   tayyorlash,   barkamol   avlodni   shakllantirish   muammosi   bilan   uzviy
bog‘liq. Birinchi Prezidentimiz I.A.Karimov tashabbusi  bilan ishlab chiqilib, Oliy
Majlisning   IX   sessiyasida   qabul   qilingan   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”,
“Ta’lim   to‘g‘risidagi   qonun”,   Vazirlar   Mahkamasining   umumiy   o‘rta   ta’lim,
akademik   litseylar   va   kasb-hunar   kollejlarini   tashkil   etish   haqidagi   va   boshqa
qarorlari shu maqsadlarni ro‘yobga chiqarishga qaratilgan.
Mamlakatimizda   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”ni   bosqichma-
bosqich va muvaffaqiyatli amalga oshirish ko‘p jihatdan o‘qituvchi faoliyati, uning
kasbiy   nufuzini   oshirish   bilan   bog‘liqdir.   Shunday   ekan,   sog‘lom   va   har
tomonlama   barkamol   avlodni   yetishtirish   uzluksiz   ta’lim   tizimida   mehnat
qilayotgan   pedagogning   sa’viyasiga,   tayyorgarligiga   va   fidoiyligiga,   uning   yosh
avlodni   o‘qitish   va   tarbiyalash   ishiga   bo‘lgan   munosabatiga   bog‘liqdir.   Mustaqil
O‘zbekistonning   kelajagi   bo‘lgan   avlodni   tarbiyalash   nozik,   nihoyatda   katta
diqqat-e’tiborni talab qiladigan, ichki ziddiyatli jarayondir.
4   ‘‘Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi’’   asosida   amalga   oshirilayotgan
ta’lim   sohasidagi   islohotlarning   birinchi   va   ikkinchi   bosqichlari   vazifalari
muvaffaqiyatli  hal  qilinib, uchinchi  bosqichdagi  o‘zgarishlar  davom  etmoqda. Bu
bosqichda o‘quv-tarbiya ishlarini butunlay yangi asosda tashkil qilish, yuqori sifat
ko‘rsatkichiga erishish talab qilinadi.
Kurs ishining   maqsadi:   Geometriya kursining “Ikkinchi tartibli chiziqlar tenglamasiga
ko‘ra yasash” mavzusidagi eng muhim tushunchalarini o‘rganish.
Kurs ishining vazifalari:
1. Mavzuga doir ma’lumotlarni yig‘ish va rejani shakllantirish;
2. Geometriya   kursida   ikkinchi   tartibli   to‘g‘ri   chiziqlar   mavzusini
chuqur o‘rganish 
3.                    Elementar matematikani yaxshi o‘zlashtirilganligi;
4. Geometriyaning xossalarini isbotlash;
5. Ikkinchi tartibli egri chiziqli integralni isbotlash;
6. Geometriyani hisoblashda asosiy formulalar ;
7. Aylana va uning tenglamasi haqida asosiy tushunchalar;
8.     Ellips va uning tenglamasi haqida asosiy tushunchalar;
9.     Parabola va unung umumiy tenglamasi haqida asosiy tushunchalar;
10.  Giperbola va uning tenglamasi   haqida asosiy tushunchalar;
11.   Kurs ishini jihozlab, uni himoyaga tayyor qilish;
5 I-BOB.  IKKINCHI TARTIBLI CHIZIQLARNING  UMUMIY
TUSHUNCHALAR
1.1- § . Ikkinchi tartibli chiziqlarning kanonik tenglamalari
Ellips va uning tenglamasi
Tekislikda ikkita tayin nuqtalarni olaylik. Tekislikning bu nuqtalargacha 
bo‘lgan masofalari yig‘indisi o‘zgarmas songa teng bo‘ladigan nuqtalari to‘plami 
(nuqtalarning geometrik o‘rni) ellips deyiladi.
Endi ellipsning tenglamasini keltirib chiqaramiz. Ta’rifda keltirilgan tayin 
nuqtalardan birini 1F , ikkinchisini  2	F
 orqali belgilaymiz.
Tekislikda Dekart koordinatalar sistemasini quyidagicha quramiz:	
1F
 va  2	F
 nuqtalardan o‘tuvchi to‘g‘ri chiziqni abssissa o‘qi (	OX  o‘qi), 	1F
2	
F
 kesmaning o‘rtasidan o‘tuvchi hamda abssissa o‘qiga perpendikulyar bo‘lgan 
to‘g‘ri chiziqni ordinata o‘qi (	
OY o‘qi) deb olamiz. (1-chizma)
1.1. 1 - chizma Aytaylik, 	
1F  va  2	F
 nuqtalar 
orasidagi masofa 	
2c  ga 		0	c	  teng 
bo‘lsin. U holda bu nuqtalarning 
koordinatalari mos ravishda 
		, 0c  
va 	
		, 0c  bo‘ladi:	
				1 2	, 0 , , 0	F c F c	
.
Odatda, 	
1F  va  2	F
 nuqtalar ellipsning fokuslari deyiladi. 
Ellipsda ixtiyoriy    nuqtani olaylik. Unda ellips ta’rifiga binoan
 va 
     masofalar yig‘indisi o‘zgarmas songa teng bo‘ladi. Bu o‘zgarmas 
sonni    deylik  .
Demak, 
                               (1 .1.1 )
6 Ikki nuqta orasidagi masofa formulasidan foydalanib topamiz:
           								
					 2
2 2
2
1
2 2 2
2
2	
0 ,	
0 .	
F M x c y x c y
F M x c y x c y	
       
      
Unda (1 .1.1 ) ga ko‘ra
             
bo‘ladi. 
Bu tenglikni quyidagicha
                  
			 2 2
2 2
2x c y a x c y      
 
yozib, uning ikki tomonini kvadratga ko‘tarsak, unda 
              	
					 2 2 2
2 2 2 2
4 4x c y a à x c y x c y         
 
bo‘ladi. Bunda esa 
              	
	
2	2 2 2 2 2 2	2 4 4 2	x cx c a à x c y x cx c	          
ya’ni 
                         	
		
	 2
2 2
2
2 2	
4 4 4 ,cx a a x c y
a cx a x c y	
   
   
 
bo‘lishi kelib chiqadi. Keyingi tenglikning ikki tomonini kvadratga      
ko‘tarish natijasida 
                       	
						
2	2	2 2 2	,	a cx a x c y	     
ya’ni
                      	
2 2 2 2 2 2 2 2( ) ( )	x a c a y a a c	   
hosil bo‘ladi. 
Ravshanki, 	
2 2a c	  ya’ni 	a c	  bo‘lganligi uchun 	2 2	0	a c	     
bo‘ladi. Uni  2	
b
 bilan belgilaymiz:
                                   	
2 2 2b a c	  .
7 Natijada 
                            2 2 2 2 2 2x b y a a b	    
bo‘lib, undan 
                            2 2
2 2	
1	x y
a b	
 
                          ( 1.1. 2)
bo‘lishi kelib chiqadi. 
Shunday qilib ellipsdagi o‘zgaruvchi  nuqtaning 
koordinatalari 	
x  va  y
 larni bog‘lovchi tenglama hosil bo‘ldi. Bu ( 1.1. 2) tenglama 
ellipsning sodda tenglamasi deyiladi.
Ellips tenglamasida 	
x  ni –	x  ga,  y
 ni – y
 ga almashtirilganda 
tenglama o‘zgarmaydi. Demak, ellips (yopiq egri chiziq) koordinata o‘qlariga 
nisbat simmetrik joylashgan.
Agar tenglamada 	
0	y	  deyilsa, unda 
                                   2 2
,x a x a  
 
bo‘ladi. Demak, ellips 	
OX  o‘qini ikki 					, 0 , , 0	A a C a	  nuqtalarda kesadi. 
Agar tenglamada 	
0	x	  deyilsa, unda 
                                   
2 2	,	y b y b	   
bo‘ladi. Demak, ellips 	
OY  o‘qini ikki 					0, , 0,	B b D b	  nuqtalarda kesadi. 
Odatda, 	
								, 0 , 0, , , 0 , 0,	A a B b C a D b	   nuqtalar ellipsning uchlari 
deyiladi. 	
AC  kesma ellipsning katta o‘qi,  BD
 kesma ellipsning kichik o‘qi 
deyiladi. Ravshanki, 	
AC  kesmaning uzunligi  2 a
,  BD
 kesma-ning uzunligi esa
2 b
 ga teng. Demak, (2) tenglamada  a
 ellips katta yarim o‘qi, 	
b  esa kichik yarim 
o‘qi bo‘ladi. 
Ushbu 
                                         2 2
2 2	
1	x y
a b	
 
8 tenglama bilan berilgan ellipsni qaraylik. Bu ellipsning fokuslari orasidagi masofa2c
 ga teng.
             Ushbu 
                             	
2
2
c c
a a	
	      ( 1.1. 3)
miqdor ellipsning ekssentrisiteti deyiladi. Ma’lumki, 	
a c	 . Demak, ellipsning 
ekssentrisiteti uchun
                                   	
0 1		   
bo‘ladi. (agar 	
0		  bo‘lsa, 	0	c	  bo‘lib, ellips aylana bo‘lib qoladi).
Ellipsning ekssentrisiteti ellipsning siqilish darajasini bildiradi. Haqiqatdan 
ham, munosabatdan, 	
2 2 2b a c	   bo‘lishini e’tiborga olib topamiz:
                          2
2 2 2
2
2 2
2 1 ,
1c a b b
a a a
b
a
	
 
 
   
 
 
 
Bu tenglikdan ko‘rinadiki, 	
  ning ortib borishi bilan 	
b
a  nisbat kamaya 
boradi, binobarin ellips tortila boradi.
1-Misol.  Katta o‘qi 10 ga, eksseptrisiteti 0,8 ga teng bo‘lgan 
ellipsning tenglamasi topilsin. 
◄Shartga ko‘ra 	
2 10a	 . Demak, 	5	a	 . Ma’lumki ekssentrisitet
                           	
,c	c a	
a	
 	    .
Unda  5 0, 8 4c   
 bo‘ladi. 	
2 2 2b a c	   bo‘lishidan 
                   	
2	25 16 9, 3	b b	     
ekanligi kelib chiqadi. Izlanayotgan ellipsning tenglamasi
                                 2 2	
1	
25 9
x y	 
 
bo‘ladi.
9 10 Giperbola va uning tenglamasi
Tekislikda ikkita tayin nuqtalarni olaylik. Tekislikning bu nuqtalargacha 
bo‘lgan masofalari ayirmasi o‘zgarmas songa teng bo‘ladigan nuqtalar to‘plami 
(nuqtalarning geometrik o‘rni) giperbola deyiladi. 
Endi giperbolaning tenglamasini keltirib chiqaramiz. Ta’rifda keltirilgan 
nuqtalarni 1F  va  2	F
 orqali belgilaymiz. 	
1F
 va  2	F
 nuqtalardan o‘tuvchi to‘g‘ri chiziqni abssissa o‘qi, 	1 2F F  
kesmaning o‘rtasidan o‘tuvchi hamda abssissa o‘qiga perpendikulyar bo‘lgan 
to‘g‘ri chiziqni ordinata o‘qi deb koordinatalar sistemasini quramiz. ( 1.1. 2-chizma)
Agar 	
1F  va  2	F
 nuqtalar 
orasidagi masofani 	
2c  (	0	c	 ) deyilsa, 
unda bu nuqtalarning koordinatalari mos 
ravishda 
  va   bo‘ladi:
    , 
Bu 	
1F  va  2	F
 nuqtalar 
giperbolaning fokuslari deyiladi.
11 Y
XF
2
0F
1    M(x,y) 1.1. 2 - chizma
Giperbolada ixtiyoriy   nuqtani olaylik. Unda giperbola ta’rifiga 
binoan   va 
     masofalar ayirmasi o‘zgarmas songa (uni   deyilsa) teng 
bo‘lib,   ,   umumiy ko’rinishi   
                          
bo‘ladi. Ravshanki, 
           				2 2	2 2	
1 2	, .	F M x c y F M x c y	     
Demak,
                 
			 2 2
2 2
2x c y x c y a      
.
Endi 
                	
			 2 2
2 2
2x c y x c y a      
tenglikni (xuddi ellipsning tenglamasini keltirib chiqarishdagi qilingan ishlar kabi) 
ikki tomonini kvadratga ko‘tarib, so‘ng lozim bo‘lgan soddalashtirishlarni bajarib, 
hosil bo‘lgan tenglikni ya’na bir bor kvadratga ko‘tarib, natijada 
2 2
2 2
1	x y
a b	
 
  (1.1.4)
tenglamaga kelamiz, bunda 	
2 2 2b c a	  , 			a c	 .Shunday qilib, giperboladagi 
o‘zgaruvchi  nuqtaning koordinatalari 	
x  va  y
 larni bog‘lovchi tenglama 
hosil bo‘ldi. Bu tenglama giperbolaning sodda tenglamasi deyiladi. 
Giperbola ham koordinata o‘qlariga nisbatan simmetrik joylashgan, u 
1.1.2–chizmada tasvirlangan. Giperbola ikki qismdan iborat bo‘lib, bu qismlar 
uning shoxchalari deyiladi. 
Agar tenglamada 	
0	y	  deyilsa, unda 
                                2 2
,x a x a  
 
12 bo‘ladi. Demak, giperbola OX  o‘qini 			, 0	A a	  va 			, 0	B a  nuqtalarda kesadi. Bu
nuqtalar giperbolaning uchlari deyiladi. Giperbola 
OY  o‘qi bilan kesishmaydi. 
Ushbu 
                                         c
a	

miqdor giperbolaning ekssentrisiteti deyiladi.
Agar 	
2 2 2b c a	   bo‘lishini e’tiborga olsak, unda 
                         	
2	2 2 2	2	
2 2	1	c a b b
a a a	
		 	   	    
bo‘lib, 
                                       2	
1	b	e	
a	
 
 
bo‘ladi. 
Giperbolaning ekssentrisiteti ham uning shaklini xarakterlaydigan 
miqdordir.
Giperbola tenglamasi
                                       2 2
2 2	
1	x y
a b	
 
ni  y
 ga nisbatan  y echib
                                  	
2 2	b	y x a	
a	
   ,
uni quyidagicha yozamiz:
                                  2
2	
1	b a	y x	
a x	
 
.
Bu tenglikdan ko‘rinadiki, 	
x   y etarlicha katta bo‘lganda, 	
2
2
a
x  nisbat 0 ga 
yaqin bo‘lib, 
                                       	
2
2	1	a
x	
  
13 miqdor 1 ga yaqin bo‘ladi. 
Natijada ushbu 
                        2
21	b a b	y x x	
a x a	
  
 
munosabat hosil bo‘ladi. 
Demak, 	
x   y etarlicha katta bo‘lganda giperbola nuqtalarining 
ordinatalari ushbu 
                                    	
b	y x	
a	

to‘g‘ri chiziqlar nuqtalarining ordinatalariga  y etarlicha yaqin bo‘ladi. Bu 
                                 	
b	y x	
a	
  
to‘g‘ri chiziqlar giperbolaning asimptotalari deyiladi 
2- M isol .  Ushbu 
                         2 2
16 25 400 x y  
 
giperbolaning fokuslari, ekssentrisiteti va asimptotalari topilsin.
◄Agar tenglamaning ikki tomonini 400 ga bo‘lsak, unda 
giperbolaning tenglamasi quyidagi
                               2 2	
1	
25 16
x y	 
 
ko‘rinishga keladi. 
Demak, 	
				
2 2 2 2
1 1 2 2	
25, 16, 25 16 41,	
41, 0 , 41, 0 ,
41
5	
a b c a b
F F F F	
c	e	
a
      
  
 
 
asimptotalari esa 
14                     4 4	,	
5 5	
y x y x	      bo‘ladi.
 
15 Parabola va uning tenglamasi
Tekislikda tayin    to‘g‘ri chiziq va bu to‘g‘ri chiziqda yotmagan tayin  F
 
nuqtani olaylik. Tekislikning    to‘g‘ri chiziq hamda  F
 nuqtadan baravar 
uzoqlikda bo‘lgan nuqtalari to‘plami (nuqtalarning geometrik o‘rni) parabola 
deyiladi.
Endi parabolaning tenglamasini keltirib chiqaramiz.
F
 nuqtadan o‘tuvchi va   to‘g‘ri chiziqqa perpendikulyar bo‘lgan 
to‘g‘ri chiziqni abssissa o‘qi (OX  o‘qi),  F
 nuqta va 	  to‘g‘ri chiziq orasidagi 
kesmaning o‘rtasidan o‘tuvchi va abssissa o‘qiga perpendikulyar bo‘lgan to‘g‘ri 
chiziqni ordinata o‘qi (	
OY o‘qi) deb koordinatalar sistemasini quramiz (1.1.3-
chizma).
1.1. 3-chizma . F
 nuqta bilan   to‘g‘ri chiziq 
orasidagi masofani 	
p  deylik. Unda  F
 
nuqtaning koordinatasi 	
, 0	
2
p	 
  	
, 0	
2
p	F F	 		  
 bo‘lib,    to‘g‘ri chiziqning 
tenglamasi
2
p	x	
 bo‘ladi.
16 Bu  , 0
2 p
F  
 
 
 nuqta parabolaning fokusi,    to‘g‘ri chiziq esa 
parabolaning direktrissasi deyiladi.
Parabolada ixtiyoriy ( , )	M x y  nuqtani olaylik. Unda parabola ta’rifiga 
binoan 
                                    
NM FM	  
bo‘ladi. Ravshanki, 
                  	
2	
2	,	
2 2
p p	NM x FM x y	 	    	   .
Demak, 
                               2
2	
2 2
p p	x x y	 	   	  
.
Bu tenglikning ikki tomonini kvadratga ko‘tarib, so‘ng lozim bo‘lgan 
soddalashtirishlarni bajarib
                                           
2	2	y px	                                          (1.1.5)
bo‘lishini topamiz. 
Shunday qilib, paraboladagi o‘zgaruvchi 	
( , )	M x y  nuqtaning 
koordinatalari 	
x  va  y
 larni bog‘lovchi tenglama hosil bo‘ladi. Bu tenglama 
parabolaning sodda tenglamasi deyiladi.
Ravshanki, 	
0	x	  da 	0	y	  bo‘ladi. Demak, parabola koordinata 
boshidan o‘tadi. Ayni paytda, uning tenglamasida  y
 kvadratda qatnashgani uchun 
parabola 	
OX  o‘qiga nisbatan simmetrik, 	x  esa har doim musbat bo‘lgani uchun 
parabola 	
OY  o‘qining o‘ng tomonida joylashgan bo‘ladi 
3- Misol.  Ushbu 	
		1, 2	A  nuqtadan o‘tuvchi parabola tenglamasi topilsin.
◄Modomiki izlanayotgan parabola 	
2	2	y px	  			1, 2	A  nuqtadan o‘tishi 
lozim ekan, unda bu nuqtaning koordinatalari parabola tenglamasini 
qanoatlantiradi:
17                                      22 2 1	p	 
                 Bu tenglamadan 	
2	p	  ekani kelib chiqadi. Demak, 
                                      	
2	4	y x	 .►
1.2 -§. Ikkinchi tartibli chiziqlarni  umumiy  tenglamasi ni soddalashtirish
Ikkinchi tartibli chiziq 	
(0, , )	i j
   dekart reperida 
          	
2 2	11 12 22 10 20 00	2 2 2	a x a xy a y a x a y a	                                  (5)
umumiy tenglamasi bilan berilgan bo‘lsin. Uni yasash uchun tenglamasini 
soddalashtiramiz:
(5) tenglamada 	
12	0	a	  bo‘lsa, chiziqning 
           	
		2 2	11 22 11 22 12	0	a a a a a	 	    
xarakteristik tenglamasini tuzamiz va uning ildizlarini topamiz.	
1 11	1	
12
a	tg	
a	
			
 formula bo‘yicha 	
1	tg	  ni, so‘ngra
1
1 1
2 2
1 1	
1	sin , cos	
1 1
tg	
tg tg
	 	
 	
 	
 
ni   hisoblaymiz.   Bu   bilan   reperni  	
1   burchakka   burishdan   hosil   qilinadigan	
(0, ', ')	i j
 
 reperning 	
', 'i j
   koordinata vektorlari aniqlanadi:
         1 1 1 1' cos sin , ' sin cosi i j j i j	
        
   
.
 Yangi reperda chiziqning tenglamasi 
                          2 2
1 2 10 20 00 ' ' 2 ' ' 2 ' ' 0x y a x a y a	
      
                        (5*)
ko‘rinishda bo‘lib, bunda  10'a
, 	
20'a  koeffitsientlar ushbu formulalardan topiladi:	
10 10 1 20 1 20 10 1 20 1' cos sin , ' sin cos .a a a a a a	   	   
4)	
'B   reperning   koordinatalar   boshi   O   nuqtani  	'	O   nuqtaga   ko‘chirish   bilan  	'B
reperdan   B 
  reperga   o‘tamiz.   B 
  reperda   chiziqning   tenglamasi   kanonik
18 ko‘rinishga   keladi.   Agar   (1)   tenglamada  12	0	a	   bo‘lsa,   soddalashtirish
koordinatalar boshini ko‘chirishdan iborat, xolos. 
19 II-BOB. IKKINCHI TARTIBLI CHIZIQLARGA DOIR
MISOLLAR
2.1 - § .  Aylana va ellips  tenglamalari ni yasashga doir misollar
Ellipsni yasashga doir misollar
Misol.   Har   bir   nuqtasidan   F ₁ (4,   0),   F
₂ (—4,0)   nuqtalargacha   bo‘lgan
masofalar yig‘indisi 10 ga t е ng nuqtalar to‘plamining t е nglamasini toping.
Yechish.   Izlanayotgan nuqtalar to‘plami b е rilishiga ko‘ra ellipsdir va   2 а =
10 =>  а   = 5,  с  = 4, b 2
 =  а 2
  —  с 2
 munosabatdan b 2
  = 9, b = 3 D е mak, izlanayotgan
ellipsning kanonik t е nglamasi quyidagicha bo‘ladi:
                                    1	9	25	
2	2	
		y	x
Kanonik   t е nglamasi   bilan   b е rilgan   ellipsni     yasashni
ko‘rsataylik . Markazlari   koordinatalar   boshida   va   а   >   b   radiusli   ikkita   aylana
chizamiz.   Koordinatalar   boshidan   ixtiyoriy   nur   chiqaraylik,   uning     absissalar
o‘qiga  O ‘ TKIR   BURCHAGI     р  bo‘lib, Y ₁  va Y ₂  aylanalar bilan k е sishgan nuqtalari  L,
N  bo‘lsin .
L,   N   nuqtalardan   Oy   o‘qda   parall е l ,   т   to‘g‘ri   chiziqlarni   o‘tkazamiz   N
nuqtadan   Ox   o‘qda   parall е l   to‘g‘ri   chiziq,   o‘tkazamiz,   uning     to‘g‘ri   chiziq   bilan
k е sishgan   M   nuqtasi   ellipsning   nuqtasi   bo‘ladi.   Haqiqatdan,   М   nuqtaning
koordinatalarini  х >  у  d е sak, ushbu munosabatni hosil qilamiz:
               x=a cos	
 , y=b sin	   yoki   	a
x = cos	
 , 	a
y = sin	

bu t е ngliklarning har ikkala tomonini kvadratga oshiramiz va hadlab qo‘shsak, 	
1	2
2	
2
2	
		b
y	
a
x
 =>  М   nuqta ellipsning nuqtasidir .  О   dan chiqarilgan har bir nur 
ellipsdagi nuqtani beradi.

= 0,  	 =	2
   ,   	
 =	 ,   	 =	2
3   qiymatlarga ellipsning uchlari mos keladi.  	

ning 0 <  	
   <  	   oraliqning qiymatlarida   Ох   o‘q bilan ch е garalangan yuqori yarim
t е kislikdagi nuqtalari, 	
   ning  	 < 	   < 2	  qiymatlarida esa quyi yarim t е kislikdagi
nuqtalari hosil bo‘ladi. Faqat ellips  ustida  yotgan   М   ( х ,  у )   nuqtalarning
20 koordinatalarigina
                                                                                                        
2.1.1-chizma.
                       
	

	

	
sin	
,	cos
b	y	
a	x     0 < 	
  < 2	
t е nglamalar sist е masini   qanoatlantirgani uchun bu sist е ma ellipsni aniqlaydi. (A)
t е nglamalar   ellipsning   param е trik   t е nglamalari   d е yiladi.   Bu   t е nglamalar   ellipsni
yuqorida ko‘rsatilgan usulda yasash uchun asos vazifasini bajaradi.
6. Ellips —aylananing affin obrazi.
T е or е ma.   Har   qanday   ellipsni   biror   aylananing   diam е triga   siqish   al-
mashtirishdagi obraz d е b qarash mumkin.
Isbot.   T е kislikdagi     biror   ( О ,     i ,     j )   d е kart   r е p е riga     nisbati   markazi
koordinatalar  boshida va radiusi  a  bo‘lgan  biror aylanani qaraymiz (4-chizma):
                             х 2
+ у 2
= а 2
   yoki  	
1	2
2	
2
2	
		b
y	
a
x
T е kislikni   k   —  koeffitsiy е nt bilan  Ox  o‘qqa qisish almashtirish ni 
bajaraylik. Natijada t е kislikning har bir  М ( х ,  у )  nuqtasi shunday  M`(X, Y)  nuqtaga  
o‘tadiki, ular uchun  PM` = kPM     bo‘ladi, bunda  MM`  to‘g‘ri chiziq,  Ох   o‘qqa  
p е rp е ndikulyar va  Р  =  ММ `    Ох
}   М ,  М \  Р   nuqtalar bir xil absissaga ega va  Р £ Ох  
bo‘lgani uchun munosabat koordinatalarda ushbu ko‘rinishda bo‘ladi:
                 (X-x)	
i +(y-0) 	j =k[(X-x) 	i +(y-0) 	j ]
yoki
21                                          

	

	
Yk	y	
X	x	
1
T е kislikni   k= -1   koeffitsiy е nt     bilan     Ox     o‘qqa     qisishda   aylanaga   mos
k е lgan   chiziqning   t е nglamasini   topish   uchun   (1)   dan   х ,   у   ning   qiymatlarini
qo‘yamiz:
                       	
2 2 2 2
2 2 2 2 2	1 1	x y x y	yoki	
a k a a b	
+ = + =
Bu t е nglama yarim tekisliklari   a, b   bo‘lgan ellipsni ifodalaydi.=>-aylanani
diam е triga qisish almashtirishida aylana ellipsga almashinadi.
To‘g‘ri   chiziqda   qisish   affin   almashtirish   bo‘lgani   uchun   har   qanday
ellipsni biror aylananing affin obrazi d е b qarash mumkin. 
Misol. 	
2 2	16	x y	   aylanani  	Ox  o‘qqa  qisish natijasida
                                  
1	9	16	
2	2	
		y	x
ellips hosil bo‘lgan. Qisish koeffitsi е ntini toping.
Ye chish. Ellips t е nglamasidan: 	
3	4, 3,	
4	
b	a b k	
a	
   
Javob.  3
4b
k
a 
Aylanani yasashga doir misollar
          M arkazi (-1,2), radiusi 5 ga teng bo‘lgan aylananing tenglamasi 
                        	
				
2 2	1 2 25	x y     
bo‘ladi. 
           Aylana bilan umumiy bitta 	
		1 1,	М х у  nuqtaga ega bo‘lgan to‘g‘ri chiziq  
aylanaga o‘tkazilgan urinma deyiladi.
Ushbu
                                         
2 2 2x y r	 
22 Aylananing  		1 1,	х у  nuqtasiga o‘tkazilgan urinmaning tenglamasi quyidagi	
2	
1 1	0	x	х y у r  
   ko‘rinishga ega. 
Masalan,   ushbu  	
2 2	8	x y	    aylananing   (2,-2)   nuqtasidan   o‘tuvchi
urinmaning tenglamasi    	
2 ( 2) 8 0x y    , ya’ni   4 0x y   
   bo‘ladi.
        2.2 - § . Parabola va giperbola  tenglamalarini  yasashga doir misollar
Giperbolani yasashga doir misollar
         Misol.  Gip е rbolaning F
1 (10, 0), F
2 (—10, 0) fokuslarini va nuqtalaridan biri 
  А   (12, 3  5
) ni bo‘lgan holda uning  t е nglamasini tuzing.
Ye chish . Bu y е rda  	
)	,	(	1	1	A	F	r		 =	7	49	45	4				
)	,	(	2	2	A	F	r		
=	23	529	45	484			
|7-23|=2a=>a=8
Giperbola uchun  b 2
= c 2
 -a 2
=100-64=36 => b=6.  Demak
                                         	
1	36	64	
2	2	
		y	x
Gip е rbola shakli. Gip е rbolaning
                                        	
1	2
2	
2
2	
		b
y	
a
x
t е nglamasiga asoslanib uning shaklini aniqlaymiz.
Ellips   t е nglamasi   ustida   olib   borilgan   muhokamalarni   takrorlab
gip е rbolaning   koordinatalar   boshi,   koordinata   o‘qlariga   nisbatan   simm е trikligi
aniqlanadi.
Gip е rbola   Ох   o‘qni   A
1 (a ,   0) va   А
2 ( — а , 0)   nuqtalarda   k е sadigan t е nglama
bilan aniqlangan gip е rbola  Оу  \oqi‘  bilan k е sishmaydi.Haqiqatdan  t е nglamaga  х =
0 ni qo‘ysak, 	
1	2
2	
2
2	
		b
y	
a
x .  Ravshanki,
bu t е nglik haqiqiy sonlar sohasida o‘rinli bo‘lmaydi
23 A
if   А
2   nuqtalar gip е rbolaning uchlari   d е yiladi.  Shunday qilib, gip е rbolaning
ikkita  uchi   bor   ekan.   Gip е rbolaning   uchlari   orasilagi     masofa   uning   umumiy   o‘qi
d е yiladi.
Ordinatalar   o‘qida   O   dan   b   masofada   turuvchi   B ₁   ( О ,   h)   v а   В ₂   ( О ,   —   h )
nuqtalarni b е lgilaymiz.  В
1 В
2  = 2b  ni gip е rbopaning mavjud o‘qi d е yiladi.
Agar   М ( х ,  у )  nuqta gip е rbolada yotsa, uning uchun (25) t е nglamadan  |x|  >
а .   D е mak,   х   =±   а   to‘g‘ri   chizilar   bilan   ch е garalangan   — а   <   х   <   а   oraliqda
gip е rbolaning nuqtalari yo‘q.
T е nglamani  y  ordinataga nisbatan y е chamiz  y=±2	2	a	x	a
b	
Bu   t е nglamadan   ko‘rinadiki ,   x   miqdor   а   dan   +	
   gacha   ortganda   va   — а
dan —	
  gacha kamayganda  у   miqdor 				y    oraliqdagi qiymatlarni qabul
qiladi. D е mak, gip е rbola ikki qismdan iborat bo‘lib, ular gip е rbolaning tarmoqlari
d е yiladi.
Gip е rbolaning   bir   (o‘ng)   tarmog‘i   x>a   yarim   t е kislikda,   ikkinchi   (chap)
tarmog‘i  х  <— а   yarim t е kislikda joylashgan.
Gip е rbola asimptotalari. Gip е rbolaning shaklini yana ham aniqroq tasavvur  qilish
maqsadida t е kis (yassi) chiziqning asimptotasi tushunchasini kiritamiz.
Ta’rif.   Agar   М   £   Т   nuqta   shu   G   chiziq,   bo‘ylab   harakatlanib   borganida
uning   u   to‘g‘ri   chiziqqacha   bo‘lgan   masofasi   nolga   intilsa,   to‘g‘ri   chiziq   G
chiziqning  asimptotasi  d е yiladi.
T е or е ma.  Y=	
a
b х , y= —	
a
b х   to‘g‘ri chiziqlar 	1	2
2	
2
2	
		b
y	
a
x
gip е rbolaning asimptotalardir.
Isbot.   Gip е rbola   koordinata   o‘qlariga   nisbatan   simm е trik   bo‘lgani   uchun
gip е rbolaning birinchi chorakdagi qisminigina olish y е tarli. Shu maqsadda   x<a  da
gip е rbolaning   birinchi   chorakdagi   qismini   aniqlaydigan   y=+ 22	
a	x	a
b	
t е nglama bilan y=	
xa
b  
24   2.2.1-chizma.
t е nglamani solishtiramiz.   y=xa
b   to‘g‘ri
chiziq koordinatalar boshidan o‘tadi va  burchak
koeffitsiy е nti   k =	
a
b   .   5-   chizmada   to‘g‘ri   chiziqning   birinchi   chorakdagi   bo‘lagi
tasvirlangan bo‘lib, unda О   А   =  а ,  АВ  = b.   Giperbo la va  у   = - х   to‘g‘ri chiziqda mos
а   ravishda  joylashgan  bir  xil  absissali   М ( х ,   у ) va  N ( х ,   Y)   nuqtalarni  qaraymiz. 5-
chizma 
 Bu  ikki nuqtaning mos ordinatalari:
                          y=+ 22	
a	x	a
b	
 ,    Y=	xa
b
bo‘ladi.  MN  k е smaning uzunligini hisoblaymiz:
2 2 2b b b
Y x x x a y Y y
a a a      
  yoki   0Y y  
,   demak,	
		,	p M N Y y	 
.  L е kin 	2 2
ab	Y y	
x x a	
 	
 
Gip е rboladagi   M   nuqtadan   to‘g‘ri   chiziqda   tushirilgan
p е rp е ndikulyarning asosi  P  bo‘lsin, u holda
                           	
				, ,	M P M N	 	 .
ifodani   t е kshiraylik.     Uning     maxraji     ch е ksiz   ortib   boruvchi   ikki   musbat
qo‘shiluvchining   yig‘indisidan   iborat   bo‘lib,   surati   esa   o‘zgarmas   а b   miqdordir,
d е mak,
                                	
2 2	lim
x	
ab	
x x a	 	 
U holda	
  ( М ,  Р )< 	  ( М ,  N)  dan	  ( М ,  Р ) 	 0 .
25 Demak,   gip е rboladagi   M   nuqta   gip е rbola   bo‘yicha   harakatlanib,   uning
uchidan   y е tarlicha   uzoqlashsa,   M   nuqtadan   to‘g‘ri   chiziqgacha   bo‘lgan   masofa
nolga   intiladi.   Yuqoridagi   ta’rifga   ko‘ra   gip е rbolaning   qaralayotgan   qismi   uchun
(36) to‘g‘ri chiziq asimptota bo‘ladi.
2.2.2-chizma
Gip е rbolaning   koordinata   o‘qlariga   nisbatan   simm е trikligidan      b	y x	
a	

to‘g‘ri  chiziq  2.2.2-chizma ham gip е rbolaning asimptotasidir. Shunday qilib,
                            	
b	l x	
a	
   , 	b	y x	
a	

t е nglamalar  bilan  aniqlanadigan  to‘g‘ri  chiziqlar  gip е rbolaning asimptotalaridir
(2.2.2-chizma).
Misol.  Asimptotalari  2 х   —  у  =  0,  2 х  + у  = 0  те nglamalar bilan b е rilgan va
fokuslari markazdan 5 birlik masofada bo‘lgan gip е rbolaning kanonik t е nglamasini
tuzing.
Yechish.   B е rilgan t е nglamalarni   у   = 2 х ,    у   =   -2 х     ko‘rinishda yozib olsak
hamda (37) t е nglamalar bilan solishtirsak,  	
a
b   = 2   yoki   b = 2 а   bo‘ladi.   Fokuslar
markazdan   5   birlik   masofada   bo‘lgani
uchun     5c 
  bo‘lib,  	
2 2 2b c a	    t е nglikdan   foydalansak,  	2 2	4 25a a	  ,   bundan
26 2	5, 5	a a	   u   holda  	2 5	b	 .   Shularga   asosan   gip е rbolaning   izlanayotgan
t е nglamasi: 
                                    	
1	20	5	
2	2	
		y	x
T е ng   tomonli   gip е rbola.     Yarim   o‘qlari     t е ng     bo‘lgan   gip е rbola   t е ng
tomonli d е b ataladi.	
1	2
2	
2
2	
		b
y	
a
x
  t е nglamada 	
b a  bo‘lganda:
                                                       	
2 2 2x y a	    
T е ng   tomonli   gip е rbola   asimptotalarining     t е nglamalari  	
,	y x y x 
ko‘rinishda bo‘lib, ular o‘zaro p е rp е ndikulyar 	
		1 2	1	k k	   . Bu asimptotalarni yangi
koordinata   o‘qlari   sifatida   qabul     qilsak,t е ng   tomonli   gip е rbola   t е nglamasi   o‘rta
maktab kursida o‘tiladigan ixcham 	
xy a	  ko‘rinishni oladi.
Haqiqatdan,   Ох   o‘q   uchun  	
y x asimptotani ,     Оу   o‘q   uchun   esa   y x 
asimptotani olsak, u holda 	
0	45	)	,(			ii	 .
Eski  х ,  у   koordinatalardan yangi koordinatalarga  o‘tish formulalaridan 
                               	
2
y	x	x			  , 	
2	
y	x	x				
Endi  х ,  у   koordinatalardan 	
x
y  ga o‘tsak,  t е ng  tomonli gip е rbolaning yangi
t е nglamasini hosil qilamiz:yoki
                                              	
2
2a	yx	  yoki  	
x
a	y			
2
2
5.   Eksts е ntrisit е t.   Gip е rbolaning   fokuslari   orasidagi   masofani   haqiqiy
uzunligini  г  uzunligiga nisbati gip е rbolaning eksts е ntrisit е ti d е yiladi.
Eksts е ntrisit е tam ellipsdagid е k  е  harfi bilan b е lgilasak.
                                  e =	
a
с	
a
с		2
2
Gip е rbolada  с  >  а 
e > 1.
27 Eksts е ntrisit е t   gip е rbola   shaklini     aniqlashda     muhim     rol   o‘naydi.
Haqiqatdan ham,  е  =a
с    dan   с  =  еа ,   buni   b 2
 =  с 2
—  а 2
   g а
qo‘ysak,  b 2
 =  а 2
( е 2
-  1)  yoki 	
1 2		e	a
b
 bo‘lib, bundan ko‘rinadiki,
2.2.3-chizma
eksts е ntrisit е t   е   qanchalik   kichik,   ya’ni   е 
1     bo‘lsa,  	
a
b shunchalik   kichik,   ya’ni
0b
a 
  bo‘ladi  (bu y е rda   a   o‘zgarmaydi  d е b faraz qilinadi) va gip е rbola o‘zining
har   qanday   o‘qiga   siqilgan     bo‘ladi,   aksincha,   е   kattalashib   borsa,   ham   а
kattalashib, gip е rbola tarmoqlari k е ngayib boradi. chizmada 	
1 2 3, ,	     gip е rbolalar
tasvirlangan bo‘lib, ularning 	
1 2 3, ,	e e e   ekss е ntrisit е tlari uchun 	1 2 3e e e	  .
Misol. T е ng tomonli gip е rbolaning eksts е ntrisit е tini hisoblang.
Yechish. T е ng tomonli gip е rbolada  	
a b	   bo‘lgani uchun  	2 2 2b c a	    dan	
2 2	2	c a	
    bundan 	2	c a .  U holda eksts е ntrisit е t:  	
2	2	c a	e	
a a	
  
Gip е rbolaning   fokal   radiuslari.   Gip е rboladagi   ixtiyoriy   М ( х , у )   nuqtaning
fokal   radiuslari  	
0	x   bo‘lganda   formulalar   orqali   va  	0	x   d а   formulalar     orqali
ifodalanar   edi.   r e 
  ekanini     e`tiborga     olsak,     bu     formulalar   ushbu   ko‘rinishni
oladi:	
0	x
 bo‘lganda 	1 2	, ,	r ex a r ex a	   
28 0	x bo‘lganda 	1 2	, ,	r ex a r ex a	   
7. Gip е rbolani yasash. D е kart r е p е rida
                                     	
1	2
2	
2
2	
		b
y	
a
x
t е nglamasi   bo‘yicha   gip е rbolani   yasash   masalasini   qaraylik.   Avvalo   bu   t е nglama
bo‘yicha uning  	
		, 0	xA a , uchlarini va  	1	2
2	
2
2	
		b
y	
a
x   munosabatdan foydalanib Fi ( С ,
0),   F
2   (-   С , 0) fokuslarini topamiz. F-i   fokusni markaz qilib, ixtiyoriy   г
х   radiusli   S
а ylana,   F
2   fokusni   markaz   qilib,   radiusli   5   (F
2 ,   r
2 )   aylana   chizamiz.   Bu   ikki
aylananing   k е sishgan nuqtalari   gip е rbolada
yotadi,   chunki   bu nuqtalar uchun
 	
 
                                       2.2.4-chizma.
Markazlarning o‘rinlari almashtirilsa, gip е rbolaning yana ikki nuqtasi hosil
bo‘ladi. Shunday qilib,  г
х   ning har bir yangi qiymati bo‘yicha gip е rbolaning to‘rtta
nuqtasini  yasash mumkin.
Parabolani yasashga doir misollar.
Misol.   у ²
  =   4 х   parabolada   fokal   radiusining   uzunligi   26   bo‘lgan   nuqtani
toping.
Y e c h i s h . Izlangan   М ( х ,  у )  nuqta uchun  p(F,  М )  == 26. 
у ²
 =  4х 
 р  = 2,   u   hold а
F ( l , 0); 26	
x	x	y	x	4	)1	(	)1	(	2	2	2						     y oki   676=х 2
 + 2 x   + 1 ,  bundan
  х 2
  +  2х — 675 = 0.
x
1,  
2  == — 1 ±	
675	1  = — 1 ± 26,  х
г  =-  25,  х
2   = -27
29 х
2   =   —   27   ildiz   yaramaydi ,   chunki   у 2
  =   4х   p araboladagi   barcha
nu q talarning   absissalari   musbat   b o ‘ lishi   k е rak .   х   = 25   ni   у 2
  =4х   g а   qo ‘ yib ,   y   ni
topamiz :
                     y
1 = + 10,  у
2  = — 10.
Shunday qilib, izlanayotgan nuqtalar ikkita ekan:
М
1 (25, 10),   М
2 (25, —10).
3.   Parabolani   yasash .   Parabola   d е kart   r е p е rida   у 2
  =   2 рх   t е nglama   bilan
b е rilgan bo‘lsin. Avvalo parabolaning fokusini va dir е ktrisasini  yasaymiz, buning
uchun   Ox   o‘qda     koordinatalar   boshidan   o‘nga   va   chapga   uzunligi  2
p     ga   teng
bo‘lgan 
                                                         2.2.5-chizma
OF  v а   ОК   k е smalarni olamiz.  K  nuqta orqali  Ох   o‘qda p е rp е ndikulyar qilib
d  to‘g‘ri chizqni o‘tkazamiz.  F  nuqta parabolaning fokusi,  d  esa dir е ktrisasi bo‘ladi
Fokusdan boshlab parabolaning simm е triya o‘qiga  p е rp е ndikulyar va har 
biri oldingisidan — masofada turuvchi to‘g‘ri chiziqlarni o‘tkazamiz. O‘tkazilgan 
to‘g‘ri chiziqlarning har biridan dir е ktrisagacha bo‘lgan masofani radius qilib,  F  
markazli aylana chizamiz. Bu aylana t е gishli to‘g‘ri chiziqni parabola o‘qiga 
simm е trik bo‘lgan ikki nuqtada k е sadi. Bular parabolaning nuqtalaridir.
Bu jarayonni k е raklicha davom ettirib, parabolaning k е raklicha nuqtalariga
ega bo‘lamiz. Ularni  tutashtirib parabolaning grafigini hosil qilamiz.
4.    у   =  ах 2
 + b х   — c  t е nglama   bilan  b е rilgan  parabola .
T е or е ma .  Ushbu
                           у   =  ах 2
  +  b х   –   с
30 tenglama   simm е triya   o‘qi   ordinatalar   o‘qiga   parall е l   va   uchi  
О `  (a
b	ac	
a
b	
4	
4,	2 2	
	
) nuqtada bo‘lgan parabolaning tenglamasidir .
Isbot. T е nglamani o‘ng tomonidan to‘la kvadrat ajratamiz.
        2 2 2
2 2
2 2	
4	( 2 ) ( )	
2 2 4	4 4	
b b b b ac b	y a x x c a x	
a a a	a a	
	         
  
Bundan
                               2
24
( )
4 2a с b b
Y a x
a a
  
Dekart reperning koordinatalar boshini  2	
4,	
2 4
b ac b	O	
a a	
 			   
 nuqtaga
                               	





	
			
		
a
b	ac	y	y	
a
b	x	x	
4	
4
2	
2
31 XULOSA
Huquqiy demokratik davlatda o‘quvchilar, umuman olganda har bir jamiyat
a’zosi   erkin   fikrlaydigan   qilib   tarbiyalanadi.   Zero,   ‘‘Agar   bolalar   erkin   fikrlashni
o‘rganmasa,   berilgan   ta’lim   samarasi   past   bo‘lishi   muqarrar.Albatta,   bilim   kerak.
Ammo   bilim   o‘z   yo‘liga.   Mustaqil   fikrlash   ham   katta   boylikdir’’     Darhaqiqat,
bugungi   bozor   iqtisodiga   o‘tish   jarayonida   yaxshi   kasbiy   tayyorgarlikka   ega
bo‘lgan,   mustaqil   fikrlaydigan   yoshlarga   ehtiyoj   sezilmoqda.   Bizning
tadqiqotimizda   maktab   o‘quvchilarining   mustaqil   fikr   yuritib,   olgan   nazariy
bilimlarini   kelgusi   hayotga   tadbiq   qila   oladigan   darajadagi   ta’lim   berishning
jihatlari   qarab   chiqildi.     Geometriya   o‘quv   fani   sifatida,   o‘quvchilarning   tadqiqiy
ko‘nikmalarini   shakllantirishda   alohida   xususiyatga   ega.   Har   bir   matematikning
faoliyati masala yechishga keltiriladi  va barcha nostandart masalalarni yechish va
tadqiqiy faoliyat hisoblanadi.
                  Ushbu     “Umumiy   tenglamasi   bilan   berilgan   ikkinchi   tartibli   chiziq”
mavzusini     o rganish     jarayonida   mavzuga     doir     barcha     ma’lumotlarni     tahlilʻ
qildik,  mavzu  borasidagi  o z bilimlarimizni  mustahkamladik.  Biz  o zlashtirgan	
ʻ ʻ
bilimlar kelajakda  bu mavzuga  doir  misollarda  qiyinchilikka  uchramasligimizga
yordam  beradi.
Kurs   ishimning   mavzusidan   xulosam   shuki,   mening   kurs   ishim   geometriya
kursining   ‘‘Ikkinchi   tartibli   chiziqlarni   tenglamasiga   ko‘ra   yasash’’   mavzusi
hisoblanadi. Ikkinchi  tartibli  chiziqlar   yoritilgan bo‘lib ularning xossalari, asosiy
tushunchalari,   turlari   va   ular   ustida   amallar   haqida   bayon   qilingan.Kurs   ishimda
asosan giperbolik tenglama , parabolik tenglama, ellips va uning tenglamasi  keng
tushutirilib berilgan bo‘lib, ularning tenglamalarini isbotlari keltirib o‘tilgan.
Kurs   ishining   keyingi   paragraflarida   a ylana   va   ellipsni   yasashga   doir
misollar va parabola va giperbolani yasashga doir misollar  keltirib o‘tilgan bo‘lib,
bunda asosan rus olimlarining kitob va maqolalaridan keng foydalandim.
Kelajakda   talaba   va   izlanuvchilar   ilmiy   maqola   va   giperbolik   ,   parabolik   ,
elliptik   tipdagi   masala   va   misollarni   yechishlarida   ushbu   kurs   ishimdan   keng
foydalanishlari mumkin bo‘ladi.
32 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR
1. Dadajonov N.D. , Jurayev M.SH. Geometriya. Toshkent. 
1995-y
2. Dadajonov N.D, Yunusmetov R., Abdullayev T. Geometriya. 
Toshkent 1989  y
3. Pogorelov A V. Geometriya. Moskva “Hayka”,1989- y
4. А д л е р  А. Теория геометрических построений.  Л., 1940-y.
5. Б е р г   М.   Ф.   Приёмы   решения   геометрических   задач   на
построение М, 1928.
6. В о р о н е ц  А. М. Геометрия циркуля, М., 1934.
7. Г л а г о л е в  А. Н. Сборник геометрических задач на построенйё;
М., 1903
                                          ELEKTRON MANBALAR  
                    1. https://daryo.uz/2017/12/07/ shavkat-mirziyoyev-ilm-fansiz-
marifatsiz-davlatning-kelajagi-yoq
         2. WWW.etudes.ru
         3. WWW.ziyonet.uz
  
33

Ellips, giperbola va parabolaning ta’rifi, kanonik tenglamalari va xossalari  kurs ishi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Qutb va polyara. Proektiv tekislikdagi ikkinchi tartibli chiziqlar klassifikatsiyasi kurs ishi
  • Fazoda tekislikning va to‘g‘ri chiziqning turli tenglamalariga doir metrik masalalar
  • Harakat qonuni berilgan nuqtaning tezlanishi EHM dasturida hisoblash
  • Chegaraviy masalalar
  • Mexanik sistema dinamikasining umumiy teoremasi

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский