Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 15000UZS
Размер 38.0KB
Покупки 4
Дата загрузки 21 Октябрь 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Дошкольное и начальное образование

Продавец

Dawranbek Jumanov

Дата регистрации 22 Апрель 2024

4 Продаж

Ertaklar orqali bolalar nutqini o'stirish

Купить
Mundarija
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I – BOB Maktabgacha bo’lgan bolalarning nutqini rivojlantirishda ertaklarning ahamiyati ......................... 5
1.1. Yoshga doir ertaklar va ularning turlari ................................................................................................. 5
1.2. Maktabgacha yoshdagi bolalarni nutqiy faoliaytini rivojlantirishni loyihalashtirish .............................. 8
II BOB. Ertaklar orqali bolalar nutqini o’stirish metodikasi ........................................................................ 15
2.1. Ertaklar asosida bolalar lug’atini boyitish usullari ............................................................................... 15
2.2. Bolalar og’zaki ijodiy janrlarini multimedia multimedia taqdimotlari orqali rivojlantirish .................. 19
Xulosa ........................................................................................................................................................ 23
Foydalanilgan adabiyotlar: ........................................................................................................................ 24 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi -  Bolalar nutqini rivojlantirish bo yicha yurtimiz vaʼ
MDH   davlatlari   pedagoglari   qator   izlanishlar   olib   borishganki,   xususan,
R.Inog omova,   L.Mo minova,   V.Gerbova,   M.Konin,   G.Lyamina,	
ʼ ʼ
O.Ushakovalarning   pedagogik   xazinasidan   foydalanib   MTTda   nutq   o stirish	
ʼ
ishlarini   mazmunli   tashkil   etish   mumkin.   Bugungi   kunda   maktabgacha   ta lim	
ʼ
tashkiloti   tarbiyachisi   bolalarning   nutq   qobiliyatini   shakllantirishda   quyidagi
qiyinchiliklarga   duch   kelmoqda:   -   har   bir   bolaning   individual   qobiliyatlarini
aniqlash   va   mos   ravishda   rivojlantirish;   -   hamkorlikka   asoslangan   ta lim
ʼ
munosabatlarida bolani faollashtirish; - nutqiy qobiliyati yashirin bolalar bilan olib
boriladigan   alohida   o yinli   vaziyatlar   yaratish.   Shunday   qilib,   an anaviy   ravishda	
ʼ ʼ
badiiy   asarlarni   o qib   berishdan   ko ra   innovatsion   shaklda   badiiy   asar   bilan	
ʼ ʼ
tanishtirishning amaliy afzalliklarini tasniflaymiz.
Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   uchun   an anaviy   ta limiy   faoliyat	
ʼ ʼ
tarbiyachining   hikoya   qilib   berishi,   o qib   berishi   va   takrorlatgan   holda   yod	
ʼ
oldirishini   tan   oladi.   Аmmo   tajriba   shuni   ko rsatadiki,   bolalar   tarbiyachining	
ʼ
hikoyasini   kichik   o zgarishlar   bilan   takrorlaydilar,   hikoyalar   kambag al   so zlar	
ʼ ʼ ʼ
vositasida   talqin   qilinadi   xolos.   Shuning   uchun,   hikoyani   o qib   berish   jarayni	
ʼ
nihoyasiga   yetgach,   bolalardan   qayta   hikoya   qilib   berish   emas,   shu   hikoya
asosidagi  aralash kartinkalarni magnitli doskaga o z o rniga ko ra terib chiqishini	
ʼ ʼ ʼ
talab   etadigan   “Rasmlarning   o rnini   top”   o yini   bolalarni   faol   nutqiy   vaziyatga	
ʼ ʼ
undaydi.   Ular   voqealar   ketma-ketligiga   ko ra   rasmlarni   izlab   topish   jarayonida	
ʼ
nafaqat nutqi balki, diqqati, kuzatuvchanligi, mantiqiy fikrlashi rivojlanadi. O zlari	
ʼ
hosil   qilayotgan   hikoya   kompozitsiyasini   kuzatish   tarbiyalanuvchilarni
faollashtiradi  va yangi  so zlar  bilan tasvirlashga  urinadi. Ushbu  faoliyat  bolalarni	
ʼ
zerikishdan   himoya   qiladi,   butun   guruhni   qayta   hikoya   qildirishga   imkon
bo lmagan   taqdirda,   bu   usul   vositasida   barcha   bolalar   ish   jarayoniga   jalb   etiladi.	
ʼ
Аyniqsa   tarbiyachi   asosiy   ijrochi   rolidan   kuzatuvchi   darajasiga   statusini
o zgartirishi   bolalarga   erkinlik   beradi.   Pedagogning   ijrochi-bolalar
ʼ
xattiharakatlarini   rag batlantirishi   esa   nutqiy   faollikka   yo l   ochadi.   Shu   kabi	
ʼ ʼ innovatsion texnologiyalarni tanlashda quyidagi talablarga e tibor qaratish kerak: -ʼ
texnologiyani   o qib   berish   emas,   balki   bolalarning   muloqot   qobiliyatini	
ʼ
rivojlantirishga, nutq madaniyatini tarbiyalashga yo naltirish; - har bir bola uchun	
ʼ
uning   yoshi   va   individual   xususiyatlarini   inobatga   olgan   holda   har   xil   faoliyat
turlarida faol nutq amaliyotini tashkil etish. 
Nutqni   rivojlantirishning   asosiy   vazifalari   -   so z   boyligini   boyitish   va	
ʼ
faollashtirish, nutqning grammatik tuzilishini shakllantirish, izchil nutqqa o rgatish	
ʼ
maktabgacha yosh  davrida hal  qilinishini  inobatga oladigan bo lsak, ijodiy ta lim	
ʼ ʼ
texnologiyalariga   alohida   e tibor   qaratish   lozim.   Xususan,   nutq   o stirish   faollik	
ʼ ʼ
markazini   badiiy  qo llanmalarga  va  didaktik  materiallarga  boy  tarzda   jihozlashga	
ʼ
e tibor   berish   kerak.   Bolalar   nutqining   barcha   qirralarini   rivojlantirishga	
ʼ
yo naltirilgan   mavzuga   mos   syujetli   rasmlar   to plamlari,   sahnalashtirishga
ʼ ʼ
mo ljallangan   o yinchoqlar   to plamlaridan,   bosma   didaktik   o yinlardan   tashkil
ʼ ʼ ʼ ʼ
topgan   metodik   bankni   yaratish   tarbiyachi   zimmasidadir.   Badiiy   adabiyot   bilan
tanishtirish   nutqni   rivojlantirishda   muhim   rol   o ynashini   e tirof   etgan   holda,	
ʼ ʼ
guruhlarda kitoblar burchaklari va "Аqlli kitoblar tokchasi" tashkil etilishi muhim.
Chunki   tarbiyalanuvchilar   bunday   materiallar   bilan   bevosita   yangi   taassurotlar,
bilim, ko nikmalar bilan tanishadi. Dialogik, hissiy jihatdan boy nutqi shakllanishi	
ʼ
uchun   qulay   muhitda   bo ladi.   Badiiy   asarlar   vositasida   bolalarning   nutqi   va	
ʼ
tafakkuri   rivojlanar   ekan,   bir   paytning   o zida   bog lanishli   dialogga   kirishadi,	
ʼ ʼ
fikrlarini   bayon   etishga   kirishadi.   Bu   bolaga   zavq   va   quvonch   bag ishlaydi,   bu	
ʼ
tuyg ular nutqni faol idrok etishni rag batlantiradigan va mustaqil nutq faoliyatini	
ʼ ʼ
yaratadigan   eng   kuchli   vositadir.   Buni   amaliyotda   kuzatganimizda   o yinlar   va	
ʼ
samarali ta lim texnologiyalari asosida nutq o stirish mashg ulotlari o tkazilganida	
ʼ ʼ ʼ ʼ
bolalarning   faolligi,   fikrlarini   dadil   asosda   bayon   qilgani,   jarayonda   zerikish
bilmaganligi,   lug atida   yangi   so zlarni   qo llaganligi,   qiziqishlari   tufayli   yangi	
ʼ ʼ ʼ
ma lumotlarni   o zlashtirishga   ishtiyoq   uyg onganligi   ma lum   bo ldi.   Bu   esa	
ʼ ʼ ʼ ʼ ʼ
MTTda   bolalarni   maktab   ta limiga   tayyorlashda   umumiy   muhim	
ʼ
kompetentsiyalarni shakllantirishning asosiy va zarur talabidir. 
Shuning uchun men bu mavzuni dolzarb deb hisoblayman. Kurs   ishining   maqsadi   –   Ertaklar   orqali   bolalar   nutqini   rivojlantirish
jarayonlarini o'rganish va bu usulning samaradorligini tahlil qilishdir. Kurs ishida
ertaklarning   bolalar   nutqini   shakllantirish,   so'z   boyligini   oshirish   va   ijodiy
fikrlashni rivojlantirishga bo'lgan ijobiy ta'siri ko'rib chiqiladi. Shu bilan birga, bu
metodikaning ta'lim-tarbiyadagi ahamiyatini va bolalar nutqini boyitishda qo'llash
imkoniyatlarini yoritish maqsad qilib qo'yilgan.
Kurs ishining predmeti  -  Ertaklar orqali bolalar nutqini o’stirish
Kurs ishi obyekti   - Maktabgacha yoshdagi bolalar 
Kurs   ishining   vazifalari     -     Ertaklarning   bolalar   nutqiy   rivojlanishidagi
o'rni   va   ahamiyatini   o'rganish.   Nutqni   rivojlantirishda   ertaklarning   qanday
elementlari, syujeti va til vositalari foydali ekanligini aniqlash.
Bolalar   nutqini   rivojlantirish   bo'yicha   metodik   tadqiqotlarni   tahlil   qilish   va
samarador usullarni keltirib chiqish.
Bolalarda ijodiy fikrlash va obrazli nutq shakllantirishda ertaklar yordamida
qo'llash mumkin bo'lgan usullarni ishlab chiqish.
Ta'lim   jarayonida  ertaklardan   foydalangan   holda   mashg'ulotlar   va   darslarni
samarali tashkil etish bo'yicha tavsiyalar ishlab chiqish.
Kurs ishi tuzilishi:  
Kirish, 2-bob, 4 – paragraf, xulosa va foydalanilgan adabiyotlardan iborat. I – BOB  MAKTABGACHA BO’LGAN BOLALARNING NUTQINI
RIVOJLANTIRISHDA ERTAKLARNING AHAMIYATI
1.1. Yoshga doir ertaklar va ularning turlari
Ertak —   xalq   og'zaki   poetik   ijodining   asosiy   janrlaridan   biri;   to qima   vaʻ
uydirmaga asoslangan sehrli  sarguzasht  va maishiy xarakterdagi  epik badiiy asar.
Asosan, nasr shaklida yaratilgan. Mahmud Koshg ariyning "Devonu lug otit turk"	
ʻ ʻ
asarida   etuk   shaklida   uchraydi   va   biror   voqeani   og zaki   tarzda   hikoya   qilish	
ʻ
ma nosini   bildiradi.   Ertak   Surxondaryo,   Samarqand,   Farg ona   o zbeklari   orasida	
ʼ ʻ ʻ
matal,   Buxoro   atrofidagi   tuman   va   qishloqlarda   ushuk,   Xorazmda   varsaqi,
Toshkent shahri va uning atrofida cho pchak deb ataladi. Ertak hayot haqiqatining	
ʻ
hayoliy va hayotiy uydirmalar  asosida  tasvirlanganligi, tilsim  va sehr  vositalariga
asoslanishi,   voqea   va   harakatlarning   ajoyibg aroyib   holatlarda   kechishi,	
ʻ
qahramonlarning   g ayritabiiy   jasorati   bilan   folklorning   boshqa   janrlaridan   farq	
ʻ
qiladi.   Ertaklarda   uydirma   muhim   mezon   bo lib,   syujet   voqealarining   asosini	
ʻ
tashkil   etadi,   syujet   chizig idagi   dinamik   harakatning   konflikt   yechimini	
ʻ
ta minlaydi.   Uydirmalarning   turli   xil   namunalari   ta limiy   estetik   funksiyani	
ʼ ʼ
bajaradi,   janr   komponenti   sifatida   o ziga   xos   badiiy   tasvir   vositasi   bo lib   xizmat	
ʻ ʻ
qiladi. Uydirmalar voqea va hodisalarni hayotda bo lishi mumkin bo lmagan yoki	
ʻ ʻ
mavjud bo lgan hodisalar tarzida tasvirlaydi. 	
ʻ
  Xayoliy va hayotiy uydirmalarning ishtiroki, syujet  chizig ida tutgan o rni	
ʻ ʻ
va   vazifasiga   ko ra,   ertakni   2   guruhga   —   xayoliy   uydirmalar   asos   bo lgan   ertak	
ʻ ʻ
hayotiy   uydirmalar   asos   bo lgan   ertaklarga   bo lish   mumkin.   Xayoliy   uydirmalar	
ʻ ʻ
asosidagi   ertak   syujeti   mo'jizali,   sehrli;   hayotiy   uydirmalarga   asoslangan   ertak
syujeti   esa   hayotiy   tarzda   bo lib,   unda   real   voqea-hodisalar   tasvirlanadi.Ertakda,
ʻ
asosan,   uch   maqsad   hikoya   qilinadi.   Birinchisida   ideal   qahramonning   jasorati,
yovuz   kuchlarga   qarshi   chiqib,   xalq   manfaatini   himoya   qilishi,   ikkinchisida,
asosan, bosh qahramonning o zga yurt malikalariga yoki parizodlariga oshiq bo lib
ʻ ʻ
uylanishi, kasalga dori topishi, ajdar va devlar olib qochgan kishilarni ozod qilishi,
uchinchisida   esa   adolatsizlikka,   zulmga   qarshi   chiqishi   kabi   maqsadlar   bayon
qilinadi.   Birinchi   maqsad   pahlavonning   faol   harakati   va   g ayritabiiy   kuchqudrati	
ʻ bilan   amalga   oshsa,   ikkinchi   maqsad   passiv   qahramonga   yordam   beruvchi   tilsim
vositalari   yordamida,   uchinchi   maqsad   esa   bosh   qahramonning   aqlidroki,
tadbirkorligi bilan amalga oshadi.
  Ertak-bu   xalq   og'zaki   ijodidan   bo'lib,   u   asosan,   xalqni   hayotidan   so'zlab
keladi.   Sog'lom   bolani   shakllantirish   nafaqat   jismonan   sog'lomlik,   balki   fikran
sog'lomlik bir maqsadga qaratilgan. Bolalarni  sog'lom  fikrlashga chorlash degani,
ana shu sog'lom fikrlar haqida uqtirish emas, balki uni hayotga tadbiq qilish orqali
singdirishdir.
 Ota-bobolarimiz, momolarimiz farzand tarbiyasiga azal-azaldan katta e'tibor
qaratib kelganlar. O'g'il-qizlarimiz ezgulikka intilib o'ssin, farzandlarimiz el-u yurt
koriga   yaraydigan,   komil   inson   bo'lib   ulg'aysin,   deb   ularni   kitob   o'qishga
undaganlar, bir-biridan qiziqarli hikoya, ertak va rivoyatlar so'zlab berishni zinhor
kanda qilmaganlar. Negaki, ertaklarda yaxshilik ulug'lanadi, yovuzlik, qoralanadi.
Masalan:   ''Qosim   lofchi"   ertagida   Qosim   yolg'on   gapirib,   pand   yeyishi,   yolg'on
ortidan   ketma-ket   tashvishlar   kelishini   eshitgan   bolalar   yolg'on-yomon   odat
ekanligini   bilishadi   va   yolg'on   gapirmaslikka   harakat   qiladi.   Shunday   ekan,
bolalarning   tarbiyasida   ertakning   foydasi   kattadir.   Bolaning   hayotida   ertak
qanchalik   muhim?   Bu   savolga   javob   izlar   ekanmiz.   Multfilimlardan   misol
qiladigan   bo'lsak,   ''Zumrad   va   Qimmat''   multfilimida   bola   tarbiyasiga   ta'sir
qilishini   tahlil   qilamiz.  Bolalar   ushbu   multfilimni   tomosha   qilar   ekan,   unda   faqat
bitta Zumrad va Qimmatni bir xil ko'rinishini biladilar. Bu esa, bolaning fikrlashi,
o'ylashi sust bo'lishiga turtki bo'ladi. Ertak eshitayotgan bolaning ongi va fikrlash
doirasi   keragicha   ishlaydi.   Yuqorida   aytilganidek,   multfilimda   faqat   bir   xillik
ko'rinsa,   ertaklarda   esa   aksincha,   ertaklarni   eshitib   borayotgan   bolalar   o'zicha
o'ylaydilar.   O'zini   Zumradini,   Qimmatni   ong   ostida   gavdalantiradi.   Bu   esa
bolaning fikrlash doirasini kengayishiga juda katta samara beradi. Bugungi davrda
yosh   avlodni   axborot   -kommunikatsiya   texnologiyalariga   o'ta   berilib   ketishdan
asrab,   mutolaaga   o'rgatish   o'rniga,   o'zimiz   bunga   sharoit   yaratib   berayotganimiz
oydek ravshan bo'lib, yaqqol ko'zga tashlanmoqda.    Xalqimizda   bir   gap   bor.   ''Bolani   besh   yoshgacha   yozilmagan   qog'oz''-
deydilar,   ya'ni   nimani   yozsang,   kelajakda   shuni   o'qiysan.   Tili   endigina   chiqqan
farzandingiz savollar berib, odamni esangkiratib qo'yadi. Aynan shu davr juda ham
muhim,   negaki,   bola   bu   davrda   ko'zi   bilan   ko'rib   turib   uni   nima   ekanligiga   aqli
yetmaydi. Siz farzandingizni aqli yetmagan narsa, buyum, jonzotlarni erinmasdan
tushuntirsangiz   maqsadga   muvofiqdir.   Afsuski,   ayrim   yosh   onalar   bu   payt
farzandini   noo'rin   jerkib   tashlaydi.   Albatta,   bu   noto'g'ri,   chunki   bola   bunday
vaziyatda   onasidan   so'rashga   qo'rqib   qoladi.   Farzandingizni   tili   chiqib   endigina
qadam tashlayotgan kichkintoyingiz juda g'ayratli va serharakat bo'ladi. Uning har
kuni   lug'at   boyligi   boyib,   o'sib   boradi.   Aynan   shu   paytda   farzandingizga   nima
o'rgatsangiz ,tez ilib oladi. Unda syujetli o'yinlarga ehtiyoj tug'iladi. Agar shunday
vaziyatda   farzandingizga   aytib   bergan   ertaklaringizni   u   bilan   obrazga   kirib
o'ynasangiz, foydadan holi bo'lmaydi. 
  Ertak   bolaga   hayotni   anglash,   oqni   qoradan   farqlash   hamda   ezgulikni
yovuzlikdan ustin qo'yishga undaydi. Unda insonparvarlik, vatanparvarlik, do'stga
sadoqat, yorga vafodorlik, shu yo'lda qahramonlik, jasorat ko'rsatish kabi fazilatlar
ulug'lanadi,   zulm   va   zo'ravonlik   qoralanadi.   Barchamizga   ma'lum   ertaklardan
''Susambil''da   hayvonlar,   birlashib   bo'rilar   ustidan   g'alaba   qozonadilar,   bu   esa   o'z
navbatida   bolalarga   kuch   birlikda,   ahillikda   ekanligini   uqtiradi.   ''Oltin   tanga''
ertagida   esa   halollik   ulug'lanadi.   Ertak   bolaning   xulq-atvoridagi   salbiy
xususiyatlarni   ijobiy   tomonga   o'zgartiradi,   masalan:   yolg'onchilik,   qo'pollik,
badjaxillik,   o'g'rilik,   dangasalik,   yig'loqilik,   qo'rquv   kabilarning   to'g'ri   so'zlik,
muloyimlik, oqko'ngillik, ozodalik, mehnatsevarlik, botirlik va jasurlik tuyg'ulariga
o'girishga samarali yordam beradi.
 Ertakning muhim xususiyatlaridan biri, uning har doim xalq hayoti, kurashi,
tarixi,   psixologiyasi,   dunyoqarashi,   urf-odatlari   bilan   juda   yaqin   bog'langan
bo'lishi, bolalarga axloqiy va ma'naviy, jismoniy kuchga ishonch ruhi bilan boydir.
U   bolaga   butun   real   va   tabiatdan   tashqari   kuchlarning   bo'ysungani   ifodalaydi.
''Ertaklarda   bola   tabiati   va   ijtimoiy   hayotda   o'ziga   dushman   bo'lgan   qarshi kuchlarga   kurashda   doim   g'olib   chiqadi   va   bolaning   hayotga   tayyorlashda
ko'maklashadi desak, mubolag'a bo'lmaydi".
  Har   bir   ona   ertaklarni   o'z   farzandlariga   obrazli   va   qiziqarli   tarzda   aytib
berishsa,   farzandlari   hayoti   davomida   ezgulik,   yaxshilik,   insonparvarlik   hamda
vatanparvarlik tuyg'usi ostida voyaga yetadi.
  O'ziga  xos  tarbiya  vositasi  bo'lgan  ertaklar   bolajonlar  uchun  juda qiziqarli
va   qadrlidir.   Ertaklar   bolaning   dunyoqarashini   kengaytirib,   uning   hayotga   ongli
munosabatini   shakllantiradi.   Bola   ertak   orqali   yaxshilik   va   yomonlik,   ezgulik   va
yovuzlikni bir-biridan farqlashni o'rgatadi. Bu tushuncha uning psixologiyasida bir
umrga muhrlanib, voyaga yetganidan keyin u ezgu ishlarga odatlanadi.Har bir ona
ertaklarni   o'z   farzandlariga   obrazli   va   qiziqarli   tarzda   aytib   berishsa,   farzandlari
hayoti davomida ezgulik,yaxshilik, insonparvarlik hamda vatanparvarlik tuyg'usida
voyaga yetadi. 
1.2.  Maktabgacha yoshdagi bolalarni nutqiy faoliaytini rivojlantirishni
loyihalashtirish
  Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   uchun   an anaviy   ta limiy   faoliyatʼ ʼ
tarbiyachining   hikoya   qilib   berishi,   o qib   berishi   va   takrorlatgan   holda   yod	
ʼ
oldirishini   tan   oladi.   Аmmo   tajriba   shuni   ko rsatadiki,   bolalar   tarbiyachining	
ʼ
hikoyasini   kichik   o zgarishlar   bilan   takrorlaydilar,   hikoyalar   kambag al   so zlar	
ʼ ʼ ʼ
vositasida   talqin   qilinadi   xolos.   Shuning   uchun,   hikoyani   o qib   berish   jarayni	
ʼ
nihoyasiga   yetgach,   bolalardan   qayta   hikoya   qilib   berish   emas,   shu   hikoya
asosidagi  aralash kartinkalarni magnitli doskaga o z o rniga ko ra terib chiqishini	
ʼ ʼ ʼ
talab   etadigan   “Rasmlarning   o rnini   top”   o yini   bolalarni   faol   nutqiy   vaziyatga	
ʼ ʼ
undaydi.   Ular   voqealar   ketma-ketligiga   ko ra   rasmlarni   izlab   topish   jarayonida	
ʼ
nafaqat nutqi balki, diqqati, kuzatuvchanligi, mantiqiy fikrlashi rivojlanadi. O zlari	
ʼ
hosil   qilayotgan   hikoya   kompozitsiyasini   kuzatish   tarbiyalanuvchilarni
faollashtiradi  va yangi  so zlar  bilan tasvirlashga  urinadi. Ushbu  faoliyat  bolalarni	
ʼ
zerikishdan   himoya   qiladi,   butun   guruhni   qayta   hikoya   qildirishga   imkon
bo lmagan   taqdirda,   bu   usul   vositasida   barcha   bolalar   ish   jarayoniga   jalb   etiladi.	
ʼ Аyniqsa   tarbiyachi   asosiy   ijrochi   rolidan   kuzatuvchi   darajasiga   statusini
o zgartirishi   bolalarga   erkinlik   beradi.   Pedagogning   ijrochi-bolalarʼ
xattiharakatlarini   rag batlantirishi   esa   nutqiy   faollikka   yo l   ochadi.   Shu   kabi	
ʼ ʼ
innovatsion texnologiyalarni tanlashda quyidagi talablarga e tibor qaratish kerak: -	
ʼ
texnologiyani   o qib   berish   emas,   balki   bolalarning   muloqot   qobiliyatini	
ʼ
rivojlantirishga, nutq madaniyatini tarbiyalashga yo naltirish; - har bir bola uchun	
ʼ
uning   yoshi   va   individual   xususiyatlarini   inobatga   olgan   holda   har   xil   faoliyat
turlarida faol nutq amaliyotini tashkil etish.
  METODOLOGIYA   Nutqni   rivojlantirishning   asosiy   vazifalari   -   so z	
ʼ
boyligini   boyitish   va   faollashtirish,   nutqning   grammatik   tuzilishini   shakllantirish,
izchil nutqqa o rgatish maktabgacha yosh davrida hal qilinishini inobatga oladigan	
ʼ
bo lsak,   ijodiy   ta lim   texnologiyalariga   alohida   e tibor   qaratish   lozim.  	
ʼ ʼ ʼ Xususan,
nutq   o stirish   faollik   markazini   badiiy   qo llanmalarga   va   didaktik   materiallarga	
ʼ ʼ
boy   tarzda   jihozlashga   e tibor   berish   kerak.   Bolalar   nutqining   barcha   qirralarini	
ʼ
rivojlantirishga   yo naltirilgan   mavzuga   mos   syujetli   rasmlar   to plamlari,	
ʼ ʼ
sahnalashtirishga   mo ljallangan   o yinchoqlar   to plamlaridan,   bosma   didaktik	
ʼ ʼ ʼ
o yinlardan tashkil topgan metodik bankni yaratish tarbiyachi zimmasidadir. 	
ʼ
  Badiiy   adabiyot   bilan   tanishtirish   nutqni   rivojlantirishda   muhim   rol
o ynashini   e tirof   etgan   holda,   guruhlarda   kitoblar   burchaklari   va   "Аqlli   kitoblar
ʼ ʼ
tokchasi"   tashkil   etilishi   muhim.   Chunki   tarbiyalanuvchilar   bunday   materiallar
bilan   bevosita   yangi   taassurotlar,   bilim,   ko nikmalar   bilan   tanishadi.   Dialogik,	
ʼ
hissiy jihatdan boy nutqi shakllanishi uchun qulay muhitda bo ladi. Badiiy asarlar	
ʼ
vositasida   bolalarning   nutqi   va   tafakkuri   rivojlanar   ekan,   bir   paytning   o zida	
ʼ
bog lanishli  dialogga kirishadi, fikrlarini bayon etishga kirishadi. Bu bolaga zavq	
ʼ
va quvonch bag ishlaydi, bu tuyg ular nutqni faol idrok etishni rag batlantiradigan	
ʼ ʼ ʼ
va   mustaqil   nutq   faoliyatini   yaratadigan   eng   kuchli   vositadir.   Buni   amaliyotda
kuzatganimizda   o yinlar   va   samarali   ta lim   texnologiyalari   asosida   nutq   o stirish	
ʼ ʼ ʼ
mashg ulotlari   o tkazilganida   bolalarning   faolligi,   fikrlarini   dadil   asosda   bayon	
ʼ ʼ
qilgani,   jarayonda   zerikish   bilmaganligi,   lug atida   yangi   so zlarni   qo llaganligi,	
ʼ ʼ ʼ
qiziqishlari   tufayli   yangi   ma lumotlarni   o zlashtirishga   ishtiyoq   uyg onganligi	
ʼ ʼ ʼ ma lum   bo ldi.   Bu   esa   MTTda   bolalarni   maktab   ta limiga   tayyorlashda   umumiyʼ ʼ ʼ
muhim   kompetentsiyalarni   shakllantirishning   asosiy   va   zarur   talabidir.   Mana
shularni   inobatga   olgan   olgan   xulosa   qilish   mumkinki,   maktabgacha   ta lim	
ʼ
tashkilotlarida   olib   boriladigan   nutq   o stirish   ta limiy   faoliyat   jarayoni   va   nutq	
ʼ ʼ
o stirish   faollik   markazidagi   jarayonlar   zamonaviy   texnologiyalarni   qo llagan	
ʼ ʼ
holda   olib   borilishi   zarur.   Chunki   maktabgacha   ta lim   tashkiloti   ishiga	
ʼ
innovatsiyalarni   kiritish   maktabgacha   ta lim   tizimini   takomillashtirish   va   isloh	
ʼ
qilishning eng muhim shartidir. 
  Dono   xalqimiz   “Ertaklar-yaxshiliklar   yetaklar”,   deb   bejiz   aytishmagan.
Ertaklar   bolalarning   ongi   va   qalbiga   ezgu   fazilatlarni   jo   qilishda,   ularning
ma’naviy   olamini   boyitishda   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Ular   yordamida
bolalarning xotirasi, diqqate’tibori, tafakkuri  rivojlanadi. Ertaklarni tinglash til va
nutqning   taraqqiy   etishini   belgilab   beradigan   asosiy   omillardan   biri   hisoblanadi.
Boladagi  ayrim  nutqiy kamchiliklarni hikoya va ertaklar  eshitish, she’r yodlatish,
shuningdek so‘zlarni  to‘g‘ri  talaffuz qildirish va turli  xil  mashqlar  bajarish  orqali
bartaraf   etish   mumkin.       Ertak   mazmuni   asosida   bolalarda   ezgu   xislatlarni
tarbiyalash,   insoniy   fazilatlarni   targ‘ib   etish,   ular   o‘rtasida   o‘zaro   do‘stona
munosabatlarni   shakllantirish   va   mustaqil   fikrlashga   o‘rgatish   kerak.   Jumladan,
hayvonlar haqidagi “Tulkining taqsimoti” ertagida ayyorlik va tilyog‘lamalik tulki
obrazi   orqali   ifodalangan.   “Uch   og‘a-ini   botirlar”   ertagi   ota   nasihati   bilan
boshlanadi.   Botirlar   obrazida   axloq   va   odobning   yuksak   namunasi   odamiylik,
donishmandlik, jasurlik kabi sifatlar namoyon bo‘ladi. Tarbiyachi tomonidan ertak
o‘qib   bo‘lingach,   bolalarni   umumiy   xulosa   chiqarishga   undash   lozim.   “Agar   sen
uning o‘rnida bo‘lganingda nima qilgan bo‘lar  eding?”, kabi savollar  berib, erkin
muloqotga   chaqirish   ularning   faolligini   oshirishga   yordam   beradi.   Har   bir
ertakning o‘z g‘oyasi bor. “Sehrli sholg‘om” ertagi bolalarni fikrlashga, voqealarni
ketma-ket   aytishga   undab,   “Kuch   birlikda”   degan   g‘oyani   anglab   yetishini
ta’minlasa,   “Zumrad   va   Qimmat”   ertagida   Zumradning   mehnatsevarligi
ulug‘lanadi. Qimmat esa dangasa, ishyoqmas sifatida gavdalanadi.    Bolalar   ertakni   tinglash   orqali   qissadan   hissa   chiqarishga   o‘rgatiladi.
Shuningdek, ertaklarni mahorat bilan bolalarga o‘qib berish, kichkintoy bilan his-
hayajonli   muloqotni   o‘rnatishga,   sezdirmay   tarbiyaviy   ta’sir   qilishga,   atrof-muhit
haqidagi   bilimi   va   ma’lumot   zaxiralarini   samarali   to‘ldirishga   imkon   yaratadi.
Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   ertaklarni   bolalarga   yetkazishda   yangi
pedagogik   texnologiya   asosida   bolalarning   so‘z   boyligini   oshirishga,   ularning
nutqini   o‘stirish,   tafakkuri   va   ma’naviyatini   rivojlantirishga   qaratish   muhim
ahamiyat kasb etadi.
  Hozirgi   zamonda   bolalarda   nutqni   rivojlantirish   dolzarb   muammo,
maktabgacha yoshdagi bolalar uchun izchil nutqning ahamiyati tufayli. O'qituvchi
bolalarni nutq faolligiga rag'batlantirishi kerak, shuningdek, nutqni rivojlantirishga
katta   e'tibor   berish   va   bolalar   nutqini   rivojlantirish   uchun   samarali   zamonaviy
texnologiyalarni   topish   muhimdir.   Albatta,   ta'lim   texnologiyasini   tanlash
bolalarning   yoshi,   o'qituvchining   o'zi   va   bolalar   oldiga   qo'yadigan   maqsad   va
vazifalari   bilan   belgilanadi.   Innovatsion   texnologiyalar   ijodiy   qobiliyatlarni
shakllantirishga, dunyoga nostandart qarashni, yangicha fikrlashni rivojlantirishga
qaratilgan.   Ertak   terapiyasi   quyidagi   muammolarni   hal   qilishga   imkon   beradi:
Nutqni   takrorlash,   uchinchi   shaxsda   hikoya   qilish,   birgalikda   hikoya   qilish   va
aylanada   hikoya   qilish,   shuningdek,   o'z   ertaklarini   yozish   yordamida   nutqni
rivojlantirish.   Bolaning   ijodiy   qobiliyatlarini   aniqlash,   ularning   rivojlanishiga
yordam   berish.   Agressivlik   va   tashvish   darajasini   pasaytirish.   Muloqot
ko'nikmalarini   rivojlantirish.   Qo'rquv   va   qiyinchiliklarni   engib   o'tishni   o'rganish.
Tuyg'ularni to'g'ri ifoda etish qobiliyatini rivojlantirish. 
 Ertak terapiyasi orqali maktabgacha yoshdagi bolaning nutqini rivojlantirish
uning   nutq   qobiliyatini   yaxshilashning   eng   samarali   va   qulay   usuli   hisoblanadi.
Dramatizatsiya o'yinlari, dramatizatsiyalar samarali ta'sir ko'rsatadi bolalar nutqini
rivojlantirish.   O'yinda   -   dramatizatsiya,   dialog   va   monologlarni   takomillashtirish,
nutqning   ekspressivligini   rivojlantirish.   O'yin   dramatizatsiyasida   bola
reenkarnasyonda,   yangi   va   tanish   kombinatsiyalarda   o'z   imkoniyatlarini   bilishga
intiladi. Bu o'yin-dramatizatsiyaning ijodiy faoliyat, bolalar nutqini rivojlantirishga hissa   qo'shadigan   faoliyat   sifatida   o'ziga   xosligini   ko'rsatadi.   Va   nihoyat,   o'yin   -
dramatizatsiya   -   bu   maktabgacha   yoshdagi   bolalar   bilan   ishlashda   shaxsga
yo'naltirilgan yondashuvga mos keladigan bolaning o'zini namoyon qilish va o'zini
o'zi   anglash   vositasi.   Yuqoridagi   texnologiyalar   maktabgacha   yoshdagi   bolalar
nutqining rivojlanishiga sezilarli ta'sir ko'rsatadi. Zamonaviy ta'lim texnologiyalari
intellektual jasur, mustaqil, o'ziga xos fikrlaydigan, nostandart qarorlar qabul qila
oladigan ijodiy shaxsni shakllantirishga yordam beradi.  
  Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   mazmuniga   innovatsion   faoliyatni
kiritish   zarurati,   bu   nutqni   rivojlantirishda   yangi   usul   va   texnologiyalardan
foydalanishni talab qiladi, unda bolaning tashabbusi uchun joy mavjud, bilim, so'z
erkinligi uyg'unligi. jamiyatda qabul qilingan faoliyat va madaniyat dolzarb bo'lib
qoladi. Ushbu texnologiyalardan biri loyiha faoliyatidir. Loyiha usuli maktabgacha
yoshdagi   bolalar   uchun   integratsiyalashgan   o'qitish   usullaridan   biri   sifatida
bolalarning   qiziqishlariga   asoslanadi.   Usul   bolalar   bog'chasi   o'quvchilarining
mustaqil   kognitiv  faoliyatini   o'z  ichiga oladi.  Faqat   mustaqil  harakat   qilish  orqali
bolalar   turli   yo'llar   bilan   o'zlarini   qiziqtirgan   narsa   yoki   hodisa   haqida   ma'lumot
topishni   o'rganadilar   va   bu   bilimlardan   yangi   faoliyat   ob'ektlarini   yaratish   uchun
foydalanadilar. 
  Loyiha   usulining   mohiyatini   bunday   tushunish   maktabgacha   yoshdagi
bolalarda   mustaqillik,   chuqur   g'ayratli,   maqsadga   muvofiq   kognitiv   va   nutq
faolligini   shakllantirishga   yordam   beradi.   Shuningdek,   maktabgacha   ta'lim
muassasasining   ta'lim   tizimini   ota-onalarning   faol   ishtiroki   uchun   ochiq   qiladi.
Tug'ilgandan   boshlab,   bola   uni   o'rab   turgan   dunyoni   kashf   etuvchi,
tadqiqotchisidir.   Uning   uchun   hamma   narsa   birinchi:   quyosh   va   yomg'ir,   qo'rquv
va quvonch.  Bola  o'zi   barcha  savollariga javob  topa  olmaydi   -  o'qituvchilar  unga
yordam   berishadi.   Loyihalash   o'qituvchilarning   ijodiy   faoliyati   sifatida   kelgusi
faoliyatning   maqsad   va   vazifalarini   aniq   shakllantirish,   kerakli   natijaga
erishishning   maqbul   usullarini   ta'minlaydigan   vositalar   to'plamini   tahlil   qilish   va
tizimlashtirish,   eng   muhimi,   pedagogik   ijodkorlik   uchun   imkoniyatlarni   ochish
imkonini beradi. . Integratsiyalashgan o'qitish usuli maktabgacha yoshdagi bolalar uchun   innovatsiondir.   U   bolaning   shaxsiyatini,   nutqini,   kognitiv   va   ijodiy
qobiliyatlarini   rivojlantirishga   qaratilgan.   Innovatsion   faoliyat   mavzusi
"Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   loyiha   faoliyatida   nutqini   rivojlantirish",
uning   maqsadi:Bolalar   nutqini   samarali   rivojlantirish   omillarini
asoslash.Maktabgacha   yoshdagi   bolalarning   nutq   faoliyati   masalalarida
o'qituvchilarning   kasbiy   malakasini   oshirish.O'zgaruvchan   ta'lim   dasturlari,
texnologiyalari,   yangi   shakllari,   turlari,   usullarini   ishlab   chiqish   va   amalga
oshirish,   bolalar   faoliyatining   mazmunini   birlashtirish.Nutq   muhitini   yaxshilash.
Ota-onalar bilan hamkorlikni loyihalash
  Bolalarini   kichkina   paytidan   boshlab   ilmga,   badiiy   so’z   mahoratiga,   ilm-
fanga,   hunarmandсhilikka   o’rgatgan.   Gapga   chechanlik,   hushchaqshaqlikka,
baxshilikga   qiziqtırıb,   har   xil   aytıshlar   musobaqalarida   yengib   chiqish   yo’llarini
nasihat qilib, ularning shaxs bo’lib shakllanishida xalq og’zaki ijodlarida har bitta
janrdan   o’z   o’rnida,   tarbiyaviy   xarakterda   foydalanib   kelgan.   Bolalarning   ongiga
xalq   og‘zaki   ijodini   multimedia   taqdimotlari   orqali   o’z   milliyligini   singdirish   va
bobolarimizdan bizga me’ros bo’lib kelgan folklor ijodi va badiiy asarlarni o‘rgatib
borganimizda   bolada   so’z   boyligi   oshadi,   o’z   ona   tiliga   hurmati   oshadi   va   shu
asosida   to‘g‘ri   gapirishni   o’rganadi,   atrof-muhit   haqida   estetik   ko’z-qarashlari
shakllanadi. Bolalarning so’z mahoratiga bo’lgan qiziqishi kuchaygan sayin yakka-
yolg’iz ijodiy qirralari ham ko‘rina boshlaydi.
 Bolalar ogzaki ijodi janrlarini multimedia taqdimotlari kompyuter dasturlari
yordamida   axborotni   taqdim   etishning   qulay   va   samarali   usuli   hisoblanadi.   U
dinamikani,   ovozni   va   tasvirni   birlashtiradi.Multimedia   taqdimotidan
foydalanishning afzalliklari, masalan ertak va qo’shiqlarni oladigan bo’lsak: - bola
ertakni   animatsiyalar   yoki   multimediya   orqali   ko’rganda   bir   vaqtning   o’zida
bolaning   xotirasida   ko’proq   malumotlar   to’planadi   va   buning   natijasida   ertakni
yaxshi o’zlashtirish, qiziqish paydo bo’lib mazmunini yaxshi tushinadi; - kognitiv
rivojlanish   yuzaga   kelib,   bolaning   zehni   o’tkirlashib   ijobiy   his-tuyg’ular   paydo
bo’ladi;   -   ertak   bolaning   dunyoqarashın   kengaytirib,   uning   hayotga   degan   ongli
munasabatin   shakllantiradi;   -   bola   ertaktagi   qahramonlarning   yaxshilik   yo’lidagi obrazlaridan o’ziga tarbiaviy ta’sirlar olib bu tushunchalar bolaning ongida bir umr
saqlanib   qoladi.-   bola   ertak   orqali   o’ziga   ishonchi   ortib,   intellektuallik   qobiliyati,
kompetentlik rivojlanadi; - qo’shiqlarni esa tez yod etib olish ko’nikmasi va nutqi
rivojlanadi; - multimediyadan foydalanish tarbiyachi va ota-ona uchun ham qulay,
bolani qiziqtira oladigan, va yana kam xarajat usul hisoblanadi.
  3-7 yoshdagi bolalar uchun xalq ertaklari va bolalar qo’shiqlari orqali bola
ijtimoiy   hayotga   ham   moslashib   boradi.   Jamiyatda   o’zini   qanaqa   tutish,   odob-
axloh   me’yorlari,   atrofdagi   insonlarga   va   jonzotlarga   yaxshi   munosabatda
bo’lishni,   tejomkorlik   hamda   o’z   oldiga   maqsad   qo’yish   va   unga   erishish   kabi
yaxshi fazilatlarni o’rganadi. Demak, bu loyiha orqali biz multimedia tarzida ishlab
uni MTT lariga ommalashtirsak iqtisodiy tomondan yengilroq bo’ladi, bir vaqtning
o’zida televizor orqali 20-25 bolalar tomosha qilishi mumkin. Albatta bu tarbiyachi
uchun ham qulay bo’ladi.
  “Ta’limga ajratilgan investitsiya davlatga yuzlap foyda keltirishi mumkin”
degan   edi   hurmatli   Prezidentimiz   Sh.M.   Mirziyoyev.   Albatta   bolalarni
maktabgacha   davrdan   boshlab   ilm   olishga   qiziqtirish,   iqtidorli   bolalarni   to’gri
yunaltirish va chet el maktabgacha ta’lim texnologiyalaridan o’z mentalitetimizga
mos   ravishda   foydalanish   jamiyatimiz   oldida   turgan   dolzarb   muammolardan   biri
bo’lib   hisoblanadi.   Sababi,   jamiyatimizning   taraqqiyoti   farzandlarimizning
jismoniy va ruhiy sog’lom yetukligi, sifatli bilim olishi, ilmiy sohalarga qiziqishi,
ijtimoiy, iqtisodiy tarbiyalanishi bilan uzviy bog’liq. II BOB.   ERTAKLAR ORQALI BOLALAR NUTQINI O’STIRISH
METODIKASI
2.1. Ertaklar asosida bolalar lug’atini boyitish usullari
  Tilni   to‘g‘ri   o‘rganish,   uning   grammatik   tuzilishiga   e’tibor   berib
so‘zlashish,   bolalarda   erkin   muhokama   yuritish,   savollar   berish,   boshqalardan
eshitgan   fikrlari   yuzasidan   xulosalar   chiqarish,   narsa   va   hodisalar   o‘rtasidagi
bog‘lanishning turli ko'rinishlarini anglab yetishga olib keladi. 
Maktabgacha  tarbiya muassasasida  sog‘lom, tabiiy muhit  yaratish, ulaming
to‘g‘ri   muomalaga   kirishishi,   boshqalar   bilan   gaplashish   ishtiyoqining   ortishiga
turtki   bo‘ladi.   Buning   uchun   bolalar   nutqining   shaklan   va   mazmunan   mantiqiy
birligiga   erishish   muhim   bo‘lib,   ular   quyidagilardan   iboratdir:   -   dastlab   bola   o‘z
lug‘at   boyligiga   ega   bo‘lishi;   -   bolalar   nutqining   grammatik   tuzilishini   aniq
shakllantirishga   e’tibor   berish;   -   bolalarda   tovush   madaniyatini   tarbiyalash;   -
dialogik   nutq,   ya’ni   so‘zlashuv   nutqini   rivojlantirish;   -   hikoya   qilib   berish;   -
bolalami badiiy adabiyot bilan tanishtirish; - bolalami savod o'rgatishga tayyorlash
va   boshqalar.   Bu   talablar   maktabgacha   tarbiyaning   barcha   bosqiohlarida   amalga
oshiriladi. 
Lekin   ularning   har   birida   bolalaming   yosh   xususiyati,   shaxsiy   tayyorgarlik
darajasi,   albatta,   hisobga   olinadi.   Bolalaming   tevarak-atrofni   kuzatib   borishi
natijasida   talaffuzi   ham   ijobiy   tomonga   o‘zgara   boshlaydi;   tovushlami   to‘g‘ri
talaffuz qila boshlaydilar, jumlalar mazmuni kengaya boradi, grammatik tomondan
gapni   to‘g‘ri   tuza   boshlaydilar,   lug‘at   boyligi   ham   ortadi.   Bolalaming   o‘zlari
kichik-kichik   hikoyalar   tuza   boshlaydilar   va   bu   hikoyalami   erkin   bayon   qila.
oladilar. 
Ularda kattalar bilan muloqotga kirishish, o‘z fikrini erkin bayon etish kabi
xislatlar paydo bo‘la boshlaydi. Shunga ko‘ra bolalar nutqida tovush madaniyatini
takomillashtirish, atrofd^gi narsalar, predmetlar, hodisalar nomini ifodalovchi so‘z
boyligini   kengaytirish,   faollashtirish,   monologik  nutqning   oddiy  shakllariga   rioya
etish,  o‘z  fikrini  grammatik  jihatdan  to‘g‘ri  va  aniq ifodalay  olish  ko‘nikmalarini paydo qilish muhim va zarur hisoblanadi. Bu talablar bolalarda borliqni, tevarak-
atrofni idrok etish, uni tushunish, his etish, hikoyalar tuzish, o‘z fikrini bayon qila
olish,   ifodali   o‘qish   faoliyati   jarayonida   tarkib   toptiriladi.   Ma’lumki,   bog‘lanishli
nutqda   bolalaming   atrofdagilar   bilan   voqeahodisalar   ta’siri   natijasida   o‘zaro
munosabati, aloqasi ifodalanadi. Bu ifoda bir yoki bir necha jumlalarda o‘z aksini
topishi mvtmkin. Nutqning shakllanishida bolaning tevarak-atrof bilan munosabati,
muomala   shakli   katta   rol   o‘ynaydi.   Maktabgacha   katta   yosh   dagi   bolalarning
og‘zaki   nutqqa   doir,   malaka   va   ko‘nikmalari   mavjud   bo‘lganligini   hisobga   olib,
ularda   bog‘lanishli   nutqni   shakllantirishda,   awalo,   tevarak-atrofni   kuzatishda
nimalarga e’tibor berishimiz kerakligini aniqlab olishimiz zarur. Bular, awalo, ona
Vatan   haqida   dastlabki   tasavvurlarni   shakllantirishdan   boshlanadi.   Bunda   «
Maktabgacha tarbiya muassasasi  uchun dastur»da bolalarda mustaqil 0 ‘zbekiston
davlati   haqidagi   tushunchalami   kengaytirish,   uning   o‘tmishiga   oid   yodgorliklar
bilan   tanishtirish,   Samarqand,   Buxoro,   Xiva,   Toshkent,   Qo‘qon   kabi   tarixiy
shaharlar   haqida   ma’lumotlarga   ega   bo‘lish,   «mustaqillik   kuni»   (1991-yil   1-
sentabr),   0   ‘zbekiston   ramzlari:   gerbi,   bayrog‘i,   madhiyasi   bilan   tanishtirish,   0
‘zbekiston   Prezidenti,   Prezidentlik   boshqaruvi   haqida   ma’lumotlar   berish,
bolalarning   o‘z   mahallasi,   ko‘chasi,   uyi,   uning   nomlanishi,   nomlanish   sababi;   0
‘zbekistonning tabiati, yerosti va yerusti boyliklari, tog‘lari, cho‘l va adirlari, tog‘u
soylari,   o‘rmonubog‘lari,   iqlimi,   buyuk   siymolari,   sarkardalari,   ulug‘
mutafakkirlari, an’anaviy bayramlari, sayllari, milliy marosimlari, o‘zbek xalqining
amaliy   san’ati,   kattalar   mehnati,   bolalarning   otaonalari,   aka-opalarining   0
‘zbekiston   xalq1   xo‘jaligining   turli   sohalaridagi   ishtiroki,   ishlab   chiqarishning
muhim   sohalari,   aloqa   vositasi   haqida   bilim   berish   nazarda   tutilgan.   Ana
shulaming   barchasi   bolalarning   tevarak-atrofdagi   hodisalar   haqidagi   bilimlami
aniqlash,   mustahkamlash   va   kengaytirish   asosida   bog‘lanishli   nutqini
rivojlantirishga   yordam   beradi.   Bunda,   birinchi   navbatda,   bolalar   so‘z   boyligini
kengaytirishda   Respublikamiz   tabiati,   kasb-hunarga   oid,   qurilish   va   qishloq
xo'jaligida   foydalaniladigan   mashinalar,   narsalaming   o‘ziga   xos   belgilari   va
ranglari,   mehnatga   munosabatni   ifodalovchi   tushunchalar,   nom   va   so'zlar   bilan boyitish zarur. Shuningdek, xalq og‘zaki ijodi namunalarini o‘rganish; ona tilidagi
antonim,   sinonim,   omonim   So‘zlami   tushunish   va   to‘g‘ri   qo‘llashga   doir
tushunchalar,   so‘zlar   bilan   boyitishga   erishish   lozim.   Bolalarni   narsalaming
nomlarini   to‘g‘ri   aytishga,   ulaming   o‘xshash   va   farqli   tomonlarini   tushunish,
shakli,   rangi,   sifati,   xossalarini,   jinsi   va   turiga   oid   yo‘naltimvchi   lug‘atini
faollashtirish,   nutqning   grammatik   tuzilishini   shakllantirish,   nutq   madaniyatini
shakllantirish,   dialogik   va   monologik   nutqini   takomillashtirish   va   nihoyat   savod
o‘rgatishga   tayyorlash   muhim   ahamiyat   kasb   etadi.   Maktabgacha   tarbiya
muassasasida olib borgan kuzatishlar shuni ko‘rsatdiki, ularning bog‘lanishli nutqi
yoshiga   ko‘ra   orqada   qolib,   qator   kamchiliklar   mavjud.   Shuning   uchun   biz
ularning   nutqini   kuzatishda   odatdagi   hayotiy   faoliyatidan   chetga   chiqmaslikka
harakat qildik. Bu jarayonda quyidagilarga e’tibor qaratildi: 
1. Ona tili boyligidan unumli foydalanish.
 2. Nutqni rivojlantiruvchi omillami to‘g‘ri belgilash. 
3. Nutqni rivojlantirish jarayoni. 
4. Nutqni rivojlantirishda uzviylik va uzluksizlik. 
5. Nutqni rivojlantirish mazmuni. 
6. Nutqni rivojlantirish shakllari. 
7. Nutqda ijtimoiy-maishiy omillammg o‘zaro aloqasi. 
8.   Sayrlar,o‘yinva   mehnat   jarayoni-   nutqni   o‘stirishning   muhim   vositasi
ekanligi. . Bok laming nutqini rivojlantirish maxsus o‘rganilmaydi, natijalari ishlab
chic   ilib,   mashg‘ulotlar   tizimi   belgilab   olinmaydi,   mashg‘ulotlar   ma’lum   maqsad
ga. yo‘naltirilgan holda muntazam va izchil olib borilmaydi. Maktabgacha tarbiya
muassasalarining   katta guruhlarida bolalaming  nutqi  qay  darajada  shakllanganligi
aniqlanib, maxsus  topshiriqbr  ro‘yxatini ishlab chiqiladi, har bir bola bilan yakka
tartibda   mashg'ulotlar   olib   boriladi.   Misol.   Bolaga   tavsiya   etilgan   ertak   yoki
hikoyani   qayta   hikoya   qilib   bera   olishini   aniqlash.   «Zumrad   va   Qimmab>,
«Bo‘g‘irsoq»,   «Ikki   echki»,   «Ur,   to‘qmoq»,   «Echki   bolalari»,   «Toshbaqa   bilan
chayon»   kabi   ertak   va   hikoyatlardan   uchtasini   taklif   etiladi.   Bola   ertakni   eslay
olmasa, shu ertaklarga ishlangan rasmlar havola qilinadi. Bolalar hikoyasi quyidagi ko‘rsatkichlar asosida tahlil qilinadi: - hikoyani mustaqil bayon qilish (kattalaming
yordamisiz);   -   matn   mazmunining   to‘liqligi;   -   matnni   bayon   qilishda   izchillik;   -
ifoda vositalaridan foydalanish ko‘nikmasi; - nutqning ravonligi. Tevarak-atrofdagi
narsa-predmetlarga   oid   matnni   qayta   hikoya   qilib   berishda   bolalar   nutqida
quyidagi   kamchiliklar   uchrashi   mumkin.   -   bolalar   ertakni   yordamchi   savollar
bermasdan   turib   mustaqil   hikoya   qila   olmaydi;   -   matndagi   so‘zlarga   taqlid   qilib
so‘zlaydi;   -   ba’zi   muhim   voqealarni   tushirib   qoldiradi;   -   bir   oz   to‘xtab-to‘xtab
hikoya   qiladi,   nutqda   uzilish   bo‘ladi;   -   nutqda   ifodalilik   yetishmaydi:   -   bir   xil
tezlikda, bir xil tovushda hikoya qiladi; - o‘zicha ba’zi so‘zlami qo‘shib, ma’nosiz
hikoya   qiladi;   -   kattalar   yordami   vositasida   hikoya   qiladi;   -   hikoya   qilish
jarayonida   matn   ma’nosini   o‘zgartirib   yuboradi;   -   mantiqiy   izchillikka   rioya
qilmaydi.   Bolalarga   «Mehmonda»,   «Uycha»,   «Maktabga   yo‘l»   mavzulari   va
ularga   ishlangan   rasmlar   tavsiya   etiladi.   Hikoya   qilish   jarayonida   yo‘l   qo‘ygan
xatolari   va   yutuqlari   aniqlanadi.   Mazkur   MTMda   bolalarning   nutqini   kuzatganda
quyidagilar asosiy mezon sifatida olinadi: - tavsiya etilgan matnni hikoya qilishda
voqeani   kattalarning   yordamisiz,   mustaqil   bayon   eta   olishi;   -   matn   mazmunini
to‘liq ifodalay olishi; - matn mazmunini bayon qilishda izchillikka rioya qilishi; -
ifoda   vositalaridan   foydalana   olishi;   -   nutqning   ravonligi,   tezligi;   -   jumlalaming
grammatik   jihatdan   to‘g‘ri   tuzilganligi;   -   nutq   madaniyatiga   rioya   etishi.
Bolalarning   nutqini   o‘rganishning   eng   qulay   usuli,   shubhasiz,   suhbat   metodi
hisoblanadi.   Shuningdek,   bolalarning   tevarak-atrofda   mavjud   bo‘lgan   narsalami
kuzatish   va   ularni   tahlil   etish,   ular   haqida   sayrlarda   uyushtirilgan   savol-javoblar
ham   muhimdir.   Shu   bilan   birga,   bolalarning   bog‘lanishli   nutqini   o‘rganishda
ulaming taijimai holi yuzasidan olib boriladigan kuzatishlar ham muhim ahamiyat
kasb   etadi.   Bolaning   nutqi   til   qonuniyatlariga   to‘g‘ri   amal   qilish,   kattalar   nutqini
idrok   etish   va   o‘zining   ijodiy   faolligi   natijasida   rivojlanadi.   Nutqni   samaraliroq
rivojlantirish   maqsadida   bolalarning   tevarak-atrof   obyektlari   (kishilaming   hayoti
va   mehnati,   hayvonlar,   o‘simliklar   olami,   suv   osti   dunyosi)   to‘g‘risidagi
tasavvurlarini aniqlash va izchil, rejali tarzda kengaytira borish talab etiladi. Tilni
to‘g‘ri   o‘rganish,   uning   grammatik   tuzilishiga   e’tibor   berib   so‘zlashish,   bolalarda erkin muhokama yuritish, savollar berish, boshqalardan eshitgan fikrlari yuzasidan
xulosalar   chiqarish,   narsa   va   hodisalar   o‘rtasidagi   bof‘lanishning   turli
ko‘rinishlarini anglab yetishga olib keladi. 
2.2. Bolalar og’zaki ijodiy janrlarini multimedia multimedia taqdimotlari
orqali rivojlantirish
Multimedia   texnologiyalaridan   foydalanish   metodikasi.   Multimedia
atamasining   lug'viiy   ma'nosi   (multim-mediur   yoki   multi-media)   ikkita   so zʻ
yig indisidan   tashkil  topgan  bo lib,  multi-   ko'p,  media-muhit   ma'nosini  anglatadi.	
ʻ ʻ
Atama ilmiy va o'quv adabi- yotlarida “ko'p vositalilik», «<multimediya muhiti»>
“ko'p qatlamli muhit”, “ma'lumot tashuvchi vosita» kabi talqin qilinib kelinmoqda?
1.
Hozirgi   davrda   multimedia   atamasi   ko'p   qirrali   bo lib,   turli   xil   tu-	
ʻ
shunchalarni   ifodalashga   tatbiq   etib   kelinmoqda.   Masalan,   multime-   dia
texnologiyasi; multimedia mahsuloti; multimediali kompyuter; multimedia dasturi
va boshqalar shular jumlasidandir.
“Multimedia”   tushunchasining   adabiyotlarda   yoritilgan  bir   nech-  ta   ta'rifini
keltiramiz:   «Multimedia   -   deganda   turli   shakldagi   ma'lumotlarni   qayta   ishlovchi
vositalar majmuasi tushuniladi», 
Hozirgi kunda barcha ta'lim muassasalari, shu jumladan maktabgacha ta'lim
muassasalari   zamonaviy   kompyuter   va   axborot   texnologi-   yalari   vositalari   bilan
jihozlanmoqda. Bunda tarbiyachi pedagoglarning o'z mehnati faoliyatiga yangicha
yondashuvni, mashg'ulot o'tish jarayonida tarbiyalanuvchilarning bilim, malaka va
ko'nikmalarini   shakllantirish   hamda   ularni   tushunarli   va   qiziqarli   shaklda   tashkil
etishda   zamonaviy   pedagogik   va   axborot-kommunikatsion   texnologi-   yalardan
samarali foydalanishlari zaruriyati paydo bo'ladi.
Maktabgacha   ta'lim   muassasalarida   ta'lim-tarbiya   jarayonida   yangi
kompyuter   va   axborot-kommunikatsion   texnologiyalar   vosi-   talarining   joriy
etilishi,   pedagog-tarbiyachilarning   axborot   texnologi-   yalari   vositalaridan
foydalanish   malaka   va   ko'nikmalarini   shakllan-   tirish   bilan   birga,   ularning mashg'ulotni   tashkil   etish   jarayonidagi   maqsadi,   vazifalari   va   tutgan   o rniniʻ
o zgartiradi.	
ʻ
Maktabgacha   ta'lim   muassasalari   tarbiyalanuvchilariga   ta lim   be-   rishda	
ʼ
axborot   texnologiyalaridan   foydalanish   murakkab   masala   hisob-   lanib,   ko'plab
bahs-munozaralarga   sabab   bo lmoqda.   Lekin   shunga   qaramay,   maktabgacha	
ʻ
yoshdagi   bolalarni   tarbiyalash   va   ularning   har   tomonlama   yetuk   inson   bo lib	
ʻ
rivojlanishida   kompyuter   texnologi-   yalari   vositalaridan   foydalanish   o zining	
ʻ
ijobiy   samarasini   bermoqda.   Bugungi   kunda   maktabgacha   ta'lim   muassasalarida
tarbiyalanuv-   chilarning   badiiy-musiqiy   faoliyatini,   matnlarni   o'qish,   rasmlarni
ko'rish   va   ajrata   bilish   tasavvurlarini   kengaytirish   kompyuterli   o'yin   dasturlari
orqali   fikrlash   va   mustaqil   qarorlar   qabul   qilish   bo'yicha   bilim,   ko'nikma   va
malakalarini shakllantirishda axborot texnologi- yalaridan keng foydalanilmoqda.
Maktabgacha   ta’lim   o‘quv   tarbiya   faoliyatini   tashkil   qilish   vosita   va
usullarini, o‘quv tarbiya jarayonida kelib chiqadigan muammolar va uni yechishni
to‘g‘ri   hal   qila   bilish,   innovatsion   texnologiya   usullaridan   foydalanish,
qiyinchiliklami to‘g‘ri yechimini topishga yo‘naltiradi. Maktabgacha ta’lim-tarbiya
masalalari   eng   muhim   asosiy   pedagogik   munosabatlar   sabablarini   aniqlaydi,   uni
pedagogik jarayonda o‘rganadi. Ta’lim-tarbiya masalalari, har bir millatning milliy
merosiga,   umumbashariy   qadriyatlariga   bogiangan   holda   maktabgacha   yoshdan
boshlab   o‘zligini   anglash,   erkin   fikrlash,   g‘urur   tuyg‘ularini   shakllantirishga
qaratiladi.   Pedagog   olimlaming   yillar   davomida   ta’lim   tizimida   nega   o‘qitamiz?
nimani   o‘qitamiz?   qanday   o‘qitamiz?   degan   savollarga   javob   izlash   bilan   bir
qatorda   qanday   qilib   samarali   va   natijali   o‘qitish   mumkin?   degan   savolga   javob
beradilar.   Bu   esa   olim   va   amaliyotchilami   ta’lim-tarbiya   jarayonini
texnologiyalashtirishga,   ya’ni   «   0   ‘qitishni   ishlab   ohiqarishga   oid   aniq
kafolatlangan   natija   beradigan   texnologik   jarayonga   aylantirishga   urinib   ko‘rish
mumkin»   degan   fikrga   olib   keladi.   Bunday   fikming   tug‘ilishi   pedagogika   fanida
yangi   pedagogik   texnologiya   yo‘nalishini   yuzaga   keltiradi.   Bugungi   kunda
maktabgacha   ta’lim   muassasalarining   ta’lim   -   tarbiyaviy   jarayonda   pedagogik
tcxnolo^iyalardan foydalanishiga alohida e’tibor berilayotganligining asosiy sababi quyidagilardir:   Birinchidan,   pedagogik   texnologiyalarda   shaxsni   rivojlantiruvchi
ta’limni amalga oshirish imkoniyatining kengligida. «Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonun
va   Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturida   rivojlantiruvchi   ta’limni   amalga   oshirish
masalasiga   alohida   e’tibor   qaratilgan.   Ikkinchidan,   pedagogik   texnologiyalar
o‘quv-tarbiya   jarayoniga   tizimli   faoliyat   yondashuvini   keng   joriy   etish
imkoniyatini beradi. Uchinchidan, pedagogik texnologiya pedagogni ta’lim-tarbiya
jarayonining   maqsadlaridan   boshlab   tashxis   tizimini   tuzish   va   bu   jarayon
kechishini nazorat qilishgacha bo‘lgan texnologik zanjimi oldindan loyihalashtirib
olishga undaydi. 
Maktabgacha tayyorlov guruhlari bolalarini savodga o‘rgatishda multimedia
texnologiyasidan   foydalanish,   asosan   uch   tomonlama   amalga   oshiriladi.   1.
Kompyuter   va   uning   dasturlari   yordamida   didaktik   vositalar   tayyorlanadi   hamda
Internet   va   masofali   ta’lim   ashyolaridan   foydalaniladi.   2.   Kompyuter   ishtirokida
bevosita   dialog   metodi   asosida   bolalarga   yangi   material   o‘rgatiladi.   Shuni
ta’kidlash kerakki, 6-7 yoshli bola kattalar kabi kompyuterda ishlashga qodir emas.
Shuning   uchun,   MTMlarda   yangi   materialni   o‘rganishda   bevosita   dialog
metodidan foydalanish maqsadga muvofiqdir. Bu holda kompyuter didaktik vosita
manbai   rolini   o‘ynaydi.   3.   Bilvosita   dialog   -   virtual   axborot   muhitida   kompyuter
bilan   dialog   asosida   multimedia   texnologiyasi   amalga   oshiriladi.   Bunda   material
bolalar   tomonidan   mustaqil   o‘rganiladi,   o‘tilgan   material   mustaqil   takrorlanadi,
mashqlar   mustaqil   bajariladi,   multimediali   kompyuter   o‘yinlari   mustaqil   amalga
oshiriladi   va   bola   mashqlami,   komyuter   qo‘ygan   vazifalami,   o‘yinlami   takror-
takror bajarib, qo‘yilgan mashg‘ulot maqsadiga erisha oladi. Bu holda multimedia
texnologiyasidan   foydalanganda   kompyuter   ta’lim   manbai   rolini   o‘ynaydi.
Maktabga tayyorlov guruhlarini savodga o‘rgatishda multimedia texnologiyasidan
foydalanishning asosiy va yetakchi shakli mashg‘ulotdir. Mashg‘ulotlar «Bolajon»
dasturi   asosida,   belgilangan   rejalar   asosida   olib   boriladi.   Yangi   mashg‘ulotlami
o‘rgatishga   qaratilgan,   tekshiruychi   -   sinovchi,   majmuaviy   «sayohab   yoki
«ekskursiya» va «kompyuterli  o‘yin» shakllariga bo‘linadi. Mashg‘ulotning o‘yin
shakli.   Tarbiyachi-pedagog   bolalarni   kompyuter   ro   ‘parasi   ga   j   oylashtiradi. Kompyuter   xotirasiga   joylashtirilgan   materiallami   monitor   ekraniga   chiqaradi.
Bolalaming   diqqati   ekranga   chiqqan   materialga   qaratiladi.   Tarbiyachi   va   bolalar
o‘rtasida   dialog   (savol-javob)   boshlanadi.   Bolalar   tarbiyachi   (pedagog)   bergan
topshiriqni mustaqil  bajaradi. 0 ‘iganilgan material mustahkamlanadi. Bolalaming
mashg‘ulot davomida olgan bilimi baholanadi. 0 ‘rganilgan material bo‘yicha uyga
topshiriq   beriladi.   Mashg‘ulot   mazmuni.   Multimedia   texnologiyasidan   foydalanib
o‘tkaziladigan   mashg‘ulotlar   kompyuter   texnologiyasiga   asoslanadi.   Shuning
uchun,   multimedia   texnologiyasiga   asoslangan   mashg‘ulotlami   kompyuter
mashg‘uloti,   deb   ham   atash   mumkin.   Kompyuterli   mashg'ulotlaming   aksariyati
birlashgan   mashg‘ulotlar   shaklida   o‘tkaziladi.   Yuqorida   ta’kidlanganidek,
mashg‘ulot davomida tarbiyalanuvchilaming kompyuter oldida 15 daqiqadan ortiq
o‘tirishi   mumkin   emasligi   e’tiborga   olinishi   kerak.   Shuni   ta’kidlash   kerakki,
«Maktabgacha     yoshdagi   bolalar   ta’lim-tarbiyasiga   qo‘yilgan   Davlat   talablari»da
ham   bolaning   kompyuterda   shug‘ullanishi   15-20   daqiqa   etib   belgilangan.   15
daqiqaga  rejalashtirilgan  material  o‘tib bo‘lingach, 15-20  daqiqali  oraliq bosqichi
o‘tkaziladi.   Ushbu   oraliq   bosqichida   tarbiyalanuvchilaming   toliqishini   hisobga
olib,   kompyutersiz   amalga   oshiriladigan   mashg‘ulot   o‘tkaziladi.   Kompyutersiz
o‘tkaziladigan   ushbu   oraliq   mashg‘ulotlarda,   mavzuga   tegishli   og‘zaki   savol-
javoblar,   topishmoqlar,   turli   mazmundagi   o‘yinlar,   amaliy   tadbirlar   (masalan,
qaychi bilan harflar qirqish, qog‘ozda yozishga o‘rgatish) o‘tkaziladi. Shuningdek,
she’r,   ashula   aytiladi   va   jismoniy   mashqlar   bajariladi.   Jumladan,   ko‘z   toliqishini
bartaraf   etuvchi   ko‘z   gimnastikasi   -   bir   necha   daqiqa   davomida   ko‘zni   ochib
yumish,   xonaning   burchaklariga   navbatma-navbat   nazar   tashlash   kiradi.   Oraliq
bosqichdan so‘ng yana 15 daqiqali asosiy mashg‘ulot davom ettiriladi. Yangi bilim
berishda   bevosita   dialog   metodidan   foydalanishni   maktabga   tayyorlov   guruhlari
bolalarining   yoshlari   (6-7),   ulaming   fikrlash   darajalari   va   boshqa   xususiyatlarini
e’tiborga   olishni   taqozo   etadi.   Bevosita   dialog   metodidan   foydalanilgan   holda
kompyuter didaktik vositalar manbai rolini o‘ynaydi.  XULOSA
Ushbu   kurs   ishida   ertaklar   orqali   bolalar   nutqini   rivojlantirish   jarayonlari
ilmiy va amaliy jihatdan o‘rganildi. Tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, ertaklar bolalar
nutqini   boyitish,   so‘z   boyligini   oshirish,   grammatik   tuzilmalarni   tushunish   va
nutqiy faoliyatni shakllantirishda samarali vosita hisoblanadi. Ertaklarning obrazli
tili,   qiziqarli   syujetlari   va   bolalarga   tushunarli   shakldagi   voqealari   ularning
muloqotga   bo‘lgan   qiziqishini   kuchaytiradi   va   faol   nutqiy   faoliyatga
rag‘batlantiradi.
Maktabgacha yoshdagi bolalar nutqini rivojlantirish — bu kompleks jarayon
bo‘lib,   u   faqatgina   so‘z   boyligini   oshirish   bilan   cheklanmaydi.   Bu   jarayon
bolalarning   fikrlash,   muloqot   qilish   va   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirishni   ham
o‘z ichiga oladi. Ota-onalar va tarbiyachilar ushbu jarayonda faol ishtirok etishlari
zarur.   Ota-onalar   va   tarbiyachilar   bolalar   bilan   muntazam   muloqot   qilish,   ularga
kitob   o‘qish,   o‘yinlar   o‘ynash   va   turli   faoliyatlar   orqali   yordam   berishlari   kerak.
Shuningdek, bolalarga savollar berish va ulardan o‘z fikrlarini ifodalashni so‘rash
orqali   ularning   fikrlash   qobiliyatlarini   rag‘batlantirish   mumkin.   Bundan   tashqari,
bolalarning   ijodiy   qobiliyatlarini   rivojlantirish   uchun   turli   san’at   turlari   bilan
tanishtirish, hikoyalar yaratishga undash va ularni o‘z his-tuyg‘ularini ifodalashga
rag‘batlantirish   muhimdir.   Bu   jarayonlarda   ijobiy   muhit   yaratish   va   bolalarning
o‘z-o‘zini ifoda etishlariga imkon berish ham juda ahamiyatlidir. FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR:
1. Gafurova, N. (2020). "Maktabgacha ta’limda nutq rivojlantirish usullari".
Toshkent: O‘zbekiston Respublikasi Ta’lim vazirligi. 
2.   Karimova,   M.   (2019).   "Bolalar   psixologiyasi   va   nutq   rivojlantirish".
Tashkent: Fan va texnologiya. 
3.   Usmonova,   D.   (2021).   "Maktabgacha   yoshdagi   bolalar   bilan   ishlash
metodikasi". Toshkent: O‘zbekiston Milliy Universiteti. 
4.   Umarova,   G.,   &   Toshpo latov,   A.   (2024).   Klaster   tanqidiy   fikrlashʻ
texnologiyasi   texnikasi   sifatida.   Центральноазиатский   журнал
междисциплинарных   исследований   и   исследований   в   области   управления,
1(10), 49–55.
5.   Toshpo ’ latov ,   A .   (2023).   SHAXS   PSIXODIAGNOSTIKASIDA
PROYEKTIV METODIKALARDAN FOYDALANISH.
Купить
  • Похожие документы

  • Boshlang’ich sinfda matematikadan mustaqil ishlarni tashkil etishda og’zaki topshiriqlardan foydalanish metodikasi (3-sinf misolida)
  • 1-2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish kurs ishi
  • Savod o‘rgatish davri yozuv darslarida mustaqil ishlarni tashkil etish
  • O’qish savodxonligi darslarida maqollarni o‘rganish uslubiyoti (1-2-sinflar misolida)
  • Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari masalalarni har xil usulda yechish malakasini shakllantirish

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha