Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 142.0KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma doc
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Algebra

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

740 Sotish

Fan va texnika taraqqiyotining jadallashuvi

Sotib olish
Fan va texnika taraqqiyotining jadalashuvi
Mundarija:
Fan va texnika taraqqiyotining jadalashuvi .................................................................................................................... 1
Kirish ............................................................................................................................................................................... 2
I.Bob.Fan va texnika taraqqiyotining jadalashuvi .......................................................................................................... 4
1.1.Fan-texnika taraqqiyot tarixi va ijtimoiy-huquqiy asoslari ....................................................................................... 4
1.2.Axborot va bilim jadallashuvining shart-sharoitlari va omillari ............................................................................... 6
II.Bob.Zamonaviy texnologiyalar vositasida talabalarning dunyoqarashini rivojlantirish ........................................... 14
2.1.Fan texnika taraqqiyotining jamiyat, tabiat, inson va atrof muhitga ta’siri ............................................................ 14
2.2.Zamonaviy texnologiyalar vositasida talabalarning dunyoqarashini rivojlantirish ................................................ 19
Xulosa ........................................................................................................................................................................... 27
Foydalanilgan adabiyotar .............................................................................................................................................. 29
1 Kirish
Mavzuning dolzarbligi: Fan-texnika taraqqiyoti   - fan bilan texnikaning o zaroʻ
bog' liq,   yagona,   ilgarilab   boruvchi   taraqqiyoti;   ijtimoiy   taraqqiyot   asosi.   Dastlab	
ʻ
fan   rivoji   bilan   texnika   taraqqiyoti   o rtasidagi   yaqinlashuv   16—18-asrlarda	
ʻ
manufaktura  ishlab   chiqarishi   bilan  bog liq  holda  sodir  bo ldi.  Bungacha   moddiy
ʻ ʻ
ishlab   chiqarish   empirik   tajribalar,   hunarmandlik   asosida   shakllangan.   Teologiya
va   sxolastika   ta siridagi   tabiat   haqidagi   ilmiy   nazariy   bilimlar   ham   ishlab	
ʼ
chiqarishga xech qanday salbiy ta sir qilmasdan sekinlik bilan rivojlangan.Ilmiy va	
ʼ
texnikaviy taraqqiyot inson faoliyatining 2 ta nisbatan mustaqil yo nalishi sifatida	
ʻ
yuksala boshlagan.
16-asrda   savdo-sotiq   va   yirik   manufakturadagi   tub   o zgarishlar   bir   qancha   aniq	
ʻ
vazifalarni   nazariy   va   eksperimental   hal   qilishni   talab   qildi.   Bu   davrda   fan
Uyg onish   davri   g oyalari   ta sirida   sxolastika   an analarini   parchalab,   amaliyotga	
ʻ ʻ ʼ ʼ
murojaat   qildi.   Kompas,   porox   va   kitob   nashr   qilish   ilmiytexnikaviy   faoliyatga
asos   solgan   3   ta   yirik   kashfiyot   bo ldi.   Suv	
ʻ   tegirmonlarining   rivojlanayotgan
manufaktura   ishlab   chiqarishida   qo llanilishi   ba zi   mexanik   jarayonlarni   nazariy	
ʻ ʼ
tadqiq   etishni   talab   qildi.   Natijada   charxpalak   g ildiragi,   charxpalak   harakati	
ʻ
nazariyasi,   karshilik   va   ishqalanish   ta limotlari   yaratildi.   Fan   bilan   texnika	
ʼ
yaqinlashuvining   2bosqichi   mashina   ishlab   chiqarishning   18-asr   oxiridan   boshlab
taraqqiy   etishi   bilan   bog liq   bo lib,   bunda   fan   bilan   texnika   bir-birining   jadal	
ʻ ʻ
rivojlanishiga   ta sir   ko rsatdi.   Bu   davrda   ilmiy   tadqiqot   faoliyatida   nazariy	
ʼ ʻ
masalalarni   hayotga   tatbiq   qilishga   da vat   etuvchi   fanning   maxsus   bo g inlari	
ʼ ʻ ʻ
paydo bo ldi:  amaliy tadqiqotlar, ishlab chiqarish  tadqiqotlari, amaliy konstruktiv	
ʻ
ishlanmalar   va   h.k.   Fan-texnika   taraqqiyotit.   ning   3bosqichi   fantexnika   inqilobi
bilan   bog liq.   Uning   ta sirida   texnika   taraqqiyotiga   qaratilgan   ilmiy   sohalar
ʻ ʼ
kengayadi.   Texnik   masalalarni   hal   qilishda   biologlar,   fiziologlar,   psixologlar,
mantiqshunoslar ishtirok etadi. Ma’lumki, har qanday holatda ham ilmiy – texnika
taraqqiyotining bosib o’tgan tarixiy asoslari  bor. Bunga yaqin kelajakka bir nazar
solaylik.   XX   asrning   o’rtalariga   kelib   fanning   ijtimoiy   hayotdagi   roli   mislsiz
2 darajada oshdi. Fanlar  taraqqiyotidagi  inqiloblarning xarakteri  o’zgardi, ya’ni  ilm
sohasidagi   inqiloblar   texnika   sohasidagi   axborotlar   bilan   uyg’unlashib   ketdi   va
ilmiy   –   texnika   inqilobi   yuzaga   keldi,   shuningdek   ijtimoiy   fanlar   yo nalishlari,ʻ
iqtisod va ishlab chiqarishni tashkil qilish, iqtisodiy va ijtimoiy jarayonlarni ilmiy
boshqarish,   aniq   ijtimoiy   tadqiqotlar   kabilarga   bilvosita   ta sir   qiladi.   Fanning	
ʼ
texnikaga   nisbatan   yetakchilik   mavqei   yanada   yorqin   namoyon   bo ladi,   fan	
ʻ
texnikani   uzluksiz   inqiloblashtiruvchi   kuchga   aylanadi.   O z   navbatida,   texnika	
ʻ
ham fan taraqqiyotiga ijobiy ta sir ko rsatib, uning oldiga yangi talab va vazifalar	
ʼ ʻ
qo yadi. Hozirgi zamon fantexnika inqilobining xarakterli xususiyati uning sanoat	
ʻ
bilan   birga   ijtimoiy   hayotning   turli   sohalari:   qishloq   xo jaligi,   transport,   aloqa,	
ʻ
tibbiyot, ta lim, maishiy xizmat kabilarni qamrab olganligidadir.	
ʼ
Kurs ishining maqsadi : O’quvchilarga Yangi O’zbeistonda fan va texnika
taraqqiyotining jadalashuvi haqida ma’lumot  berish
Kurs   ishining   vazifasi :   Fan-texnika   taraqqiyot   tarixi   va   ijtimoiy-huquqiy
asoslari haqida
Kurs ishining ob'ekti : Fan texnika taraqqiyotining jamiyat, tabiat, inson va
atrof muhitga ta’siri
Kurs ishining predmeti:  Zamonaviy texnologiyalar vositasida talabalarning
dunyoqarashini rivojlantirishning  dolzarbligi.
Kurs   ishining   tuzilishi:   Kurs   ishi   kiris   qismi,   2   ta   bob,   4   ta   reja,   xulosa   va
foydalanilgan adabiyotlardan iborat.
3 I.Bob.Fan va texnika taraqqiyotining jadalashuvi
1.1.Fan-texnika taraqqiyot tarixi va ijtimoiy-huquqiy asoslari
Fan-texnika   taraqqiyoti   [FTT]   –   bu   fan   va   texnikaning   oldinga   siljishi,
tabiatdagi   tashqi   kuchlarni   o`rganish   va   o`zlashtirish   asosida   ishlab   chiqaruvchi
kuchlarining   barcha   elementlarini   evolyutsion   rivojlanishi:   moddiy   ishlab
chiqarishni   rivojlantirishning   ob'ektiv,   doimiy   faoliyat   yurituvchi   muntazamligi
bo'lib,   uning   natijasi   texnologiya   va   ishlab   chiqarishni   tashkil   etishning   izchil
takomillashtirilishi va ularning samaradorligini oshirishdir.
Insoniyat   iqtisodining   asosiy   qonunlaridan   biri   ijtimoiy   ishlab   chiqarishning
bosqichma-bosqich   rivojlanishi,   uning   doimiy   takomillashib   borishidir.   Ular   ilm-
fan va texnika taraqqiyotiga asoslanadi.
Insoniyat   sivilizatsiyasining   ming   yilliklari   davomida   ilmiy-texnikaviy
taraqqiyot   murakkab   va   ziddiyatli   rivojlanish   yo‘lini   bosib   o‘tdi.   Bu   jamiyat
taraqqiyotining   dastlabki   bosqichlarida   18-asr   oxiri   -   19-asr   boshlarigacha   ilmiy
taraqqiyotdan alohida amalga oshirilgan texnik taraqqiyot bilan bog liq edi. Sanoatʻ
inqilobi   davridagina   ilmiy-texnika   taraqqiyotining   tez   yaqinlashuvi   boshlandi   va
yaxlit ilmiy-texnikaviy taraqqiyot (ITT) vujudga keldi. Shu vaqtdan boshlab fanni
bevosita ishlab chiqaruvchi kuchga aylantirish jarayoni  boshlandi, u taxminan bir
yarim   asr   davom   etdi   va   1950-yillarning   o'rtalarida   ilmiy-texnikaviy   inqilob
rivojlanishi bilan yakunlandi.
      2019-yilda   tatqiqodchilar   bir   necha   o`n   yillar   ichida   ilmiy-texnikaviy
taraqqiyot   (ITT)   o'ziga   xos   xususiyati   misli   ko'rilmagan   sur'atdir.   Bu   raqamli   va
infokommunikatsiya   texnologiyalarining   rivojlanishi   bilan   bog'liq.   Texnologik
rivojlanish tezligini va natijada ijtimoiy-iqtisodiy va infratuzilmaviy o'zgarishlarni
inson hayoti bilan o'zaro bog'lash bizga rivojlanish tezligida sifat oshishiga imkon
beradi,   bu   yangi   vaqtinchalik   davrga   o'tishni   anglatadi.   Real   vaqt   rejimida   tub
o zgarishlar ro y bermoqda va insoniyat  o z tarixida hech qachon duch kelmagan	
ʻ ʻ ʻ
misli ko rilmagan imkoniyatlar va muammolarni yuzaga keltirmoqda.	
ʻ
    Dastlabki fan rivoji bilan texnika taraqqiyoti o rtasidagi yaqinlashuv 16—18-	
ʻ
4 asrlarda manufaktura ishlab chiqarishi bilan bog liq holda sodir bo lgan. 16-asrdaʻ ʻ
savdo-sotiq  va  yirik manufakturadagi   tub  o zgarishlar  bir  qancha  aniq  vazifalarni	
ʻ
nazariy   va   eksperimental   hal   qilishni   talab   qildi.   Bu   davrda   fan   uyg onish   davri	
ʻ
g oyalari   ta sirida   sxolastika   an analarini   parchalab,   amaliyotga   murojaat   qildi.	
ʻ ʼ ʼ
Kompas, porox va kitob nashr  qilish  ilmiy-texnikaviy faoliyatga  asos  solgan 3 ta
yirik kashfiyot bo ldi.	
ʻ
  1-bosqich:   Suv   tegirmonlarining   rivojlanayotgan   manufaktura   ishlab
chiqarishida   qo llanilishi   ba zi   mexanik   jarayonlarni   nazariy   tadqiq   etishni   talab	
ʻ ʼ
qildi.   Natijada   charxpalak   g ildiragi,   charxpalak   harakati   nazariyasi,   qarshilik   va	
ʻ
ishqalanish ta limotlari yaratildi.	
ʼ
  2-bosqich:   Mashina   ishlab   chiqarishning   18-asr   oxiridan   boshlab   taraqqiy
etishi bilan bog liq bo lib, bunda fan bilan texnika bir-birining jadal rivojlanishiga	
ʻ ʻ
ta sir   ko rsatdi.   Bu   davrda   ilmiy   tadqiqot   faoliyatida   nazariy   masalalarni   hayotga	
ʼ ʻ
tatbiq   qilishga   da vat   etuvchi   fanning   maxsus   bo g inlari   paydo   bo ldi:   amaliy	
ʼ ʻ ʻ ʻ
tadqiqotlar, ishlab chiqarish tadqiqotlari, amaliy konstruktiv ishlanmalar va h.k. 1
  3-bosqich:   an-texnika   inqilobi   bilan   bog liq.   Uning   ta sirida   texnika	
ʻ ʼ
taraqqiyotiga   qaratilgan   ilmiy   sohalar   kengaydi.   Texnik   masalalarni   hal   qilishda
biologlar,   fiziologlar,   psixologlar,   mantiqshunoslar   ishtirok   etdi.   Fan-texnika
taraqqiyoti, shuningdek, ijtimoiy fanlar yo nalishlari, iqtisod va ishlab chiqarishni	
ʻ
tashkil   qilish,   iqtisodiy   va   ijtimoiy   jarayonlarni   ilmiy   boshqarish,   aniq   ijtimoiy
tadqiqotlar   kabilarga bilvosita  ta sir  qildi.  Fanning  texnikaga  nisbatan  yetakchilik	
ʼ
mavqei yanada yorqin namoyon bo ladi, fan texnikani uzluksiz inqiloblashtiruvchi	
ʻ
kuchga   aylandi.   O z   navbatida,   texnika   ham   fan   taraqqiyotiga   ijobiy   ta sir	
ʻ ʼ
ko rsatib, uning oldiga yangi talab va vazifalar qo ydi. Hozirgi zamon fantexnika	
ʻ ʻ
inqilobining xarakterli xususiyati uning sanoat bilan birga ijtimoiy hayotning turli
sohalari:   qishloq   xo jaligi,   transport,   aloqa,   tibbiyot,   ta lim,   maishiy   xizmat	
ʻ ʼ
kabilarni qamrab olganligidadir.
      Xulosa   qilib   shuni   aytamizki   zamon   o`zgargan   sari   fan   va   texnika
tarqqiylashib   boraveradi.   Har   bir   davrning   o`ziga   xos   talablari   va   takliflari
1
  O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 1 avgustdagi “O‘zbekiston Respublikasida investitsiya muhitini tubdan yaxshilash chora-
tadbirlari to‘g‘risida”gi Farmoni.
5 mavjuddir.   Aynan   shundan   kelib   chiqib   yangi-yangi   izlanish,   tajriba   va
kashfiyotlar shakllanib, yaralib boradi. Bularning barchasi, albatta insoniyat  bilan
bevosita   bog`liqdir.   Inson   yashash   davomida   har   doim   nimagadir   ehtiyoj   sezadi.
Shu   ehtiyojdan   kelib   chiqib   izlanadi   va   uni   yaratadi.   Aynan   shu   o`rganish   va
yaratishlar natijasida esa fan-texnika rivojlanib boraveradi.
1.2.Axborot va bilim jadallashuvining shart-sharoitlari va omillari
Dunyoning rivojlangan davlatlari tajribasidan ma’lumki, u mamlakat
taraqqiyotini   ta’minlashda   o‘zining   aql-zakovati   bilan   ajralib   turadi,   salohiyati
alohida   o‘rin   tutadi.   Shu   bois   O‘zbekiston   mustaqillikka   erishgandan   beri   ziyoli
bo‘lib,   salohiyatni   oshirishning   muhim   bo‘g‘ini   bo‘lgan   kadrlar   tayyorlash
siyosatga   alohida   e’tibor   qaratdi.   Ayniqsa,   ilm-fan   sohasini   isloh   qilish
taraqqiyotimiz uchun muhim ahamiyatga ega. Bugungi kunda fan sohasida amalga
oshirilgan   buyuk   kashfiyotlar   va   ularning   ishlab   chiqarishga   keng   joriy   etilishi
olimlarning   ijtimoiy   va   iqtisodiy   hayotdagi   rolini   kuchaytirdi.   Xususan,   ilmiy-
texnikaviy   inqilobning   dastlabki   yillaridan   jamiyat   taraqqiyoti,   jamiyatning
intellektual   salohiyati,   uning   asosida   yotgan   ta’lim   muammolari   dolzarb   bo‘lib
qolganligi sababli u ko‘plab tadqiqotlar ob’ekti hisoblanadi.
O‘zbekistonni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishda   ilm-fanning   rolini   oshirish,
innovatsion   rivojlanish,   ilmiy   kadrlarni   qayta   tayyorlash   davlat   siyosatining
ustuvor   yo‘nalishiga   aylandi.   Mamlakat   taraqqiyotini   kuchaytirish,   uning
istiqbollarini   belgilashda   ilmiy-tadqiqot   ishlarini   samarali   tashkil   etish,   ilm-fan,
ta’lim va ishlab chiqarish sohalarida hamkorlikni ta’minlash bugungi kunning eng
dolzarb   masalalaridan   biridir.   Iqtisodiyotning   barcha   tarmoqlarini   rivojlantirishda
fan muhim o‘rin tutadi.
O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat   Mirziyoevning   “Kitob
mahsulotlarini chop etish va tarqatish tizimini takomillashtirish, kitob mutolaasi va
kitobxonlik madaniyatini oshirish hamda targ‘ibot qilish bo‘yicha komissiya tuzish
to‘g‘risida”gi   Farmoyishida   axborot-kutubxona   muassasalarining,   ayniqsa,   ta’lim
sohasidagi   axborot-resurs   fondlarini   shakllantirishda   o‘quv   adabiyotlari   bilan   bir
6 qatorda   badiiy,   ma’rifiy,   ilmiy-ommabop   adabiyotlar   ro‘yxatini   qayta   ko‘rib
chiqish,   chop   etilayotgan   kitoblarni   ommaviy   axborot   vositalari,   jumladan,
“Madaniyat   va   ma’rifat”   telekanali   orqali   targ‘ib   qilish,   ta’lim   muassasalari,
kutubxonalar,  mahallalarda   kitob  mualliflari  bilan  uchrashuvlarni  tizimli  ravishda
tashkil   etish,  ta’lim   muassasalari,   ayniqsa,  maktabgacha  va  boshlang‘ich ta’limda
78 o‘qish madaniyati va mutolaa ko‘nikmalarini shakllantirish masalasiga alohida
e’tibor qaratildi1. 2
Mutolaa   madaniyati   keng   qamrovli   tushuncha   bo‘lib,   kitobga   qiziqish   va   uni
sevish, adabiyot bilan kengroq tanishishni, kitob va u bilan ishlash haqidagi
maxsus   bilimlarga   ega   bo‘lishni,   shuningdek,   kitobdan   to‘la   ravishda
foydalanishga yordam beruvchi ko‘nikma va malakaga ega bo‘lishni taqozo etadi.
SHu bilan  birga,  hozirgi   vaqtda  “kitobxonlik madaniyati”,  “mutolaa  madaniyati”,
“axborot   madaniyati”,   “axborot   iste’moli   madaniyati”   kabi   atamalar   ham   keng
qo‘llanilmoqda.   “Mutolaa”   so‘zi   arabcha   “o‘qish”   degan   ma’noga   ega   bo‘lsa-da,
bugungi   kunda   u   kitob   o‘qishdan   ko‘ra   kengroq   tushunchani   anglatmoqda.
Mutolaa   ko‘nikmasi   ijtimoiy   guruhlar,   uyushmalar   va   alohida   individlarning
umumiy   ma’lumot   olishga   yo‘naltirilgan   jarayon,   xulq-atvor   va   faoliyatlari
mazmuni   hamda   tarkibiy   tizimlarida   yuz   beruvchi   o‘zgarishlar   majmuini
ifodalovchi   bilimlar,   me’yorlar,   ijtimoiy   hodisalar   asosida   yuzaga   keladi   2   .
O‘quvchi-yoshlarda   mutolaa   madaniyatini   rivojlantirish   ta’lim   muassasasidagi
o‘qitish   jarayoni   bilan   uzviy   bog‘liq   bo‘lib,   auditoriya   va   auditoriyadan   tashqari
shakllar uyg‘unligida amalga oshadi. Ana shu sababli kitobxonlikni targ‘ib etish
jarayonida   quyidagi   jihatlarga   alohida   e’tibor   qaratish   lozim:   fanlarning
xususiyati   hamda   maqsad   va   vazifalaridan   kelib   chiqqan   holda   har   bir   darsning
tashkiliy   qismida   badiiy-ma’rifiy   asarlarning   mavzuga   doir   qismini   o‘quvchilar
bilan   birga   muhokama   qilish,   birinchidan,   o‘quvchilarda   o‘quv   motivini
kuchaytiradi,   ikkinchidan,   o‘quvchilar   kitob   o‘qish   texnikasi   va   mutolaa
malakalarini   jadallik   bilan   o‘zlashtirib   borishadi;   nazorat   ishlari   o‘tkazishda
fanning   tegishli   bo‘limini   o‘rganish   jarayonida   o‘quvchilar   tomonidan   o‘qilgan
2
  Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va olijanob xalqimiz bilan birga quramiz. – T.: “O‘zbekiston”, 2017. – 488 b.
7 badiiyma’rifiy,   ilmiy-ommabop   asar   bilan   bog‘liq   topshiriqning   taqdim   etilishi
o‘quvchilarning kitob o‘qishga mas’uliyatini oshiradi va ijodiy fikrlash qobiliyatini
shakllantiradi;   mustaqil   ta’lim   tashkil   etishning   badiiy-ma’rifiy,   ilmiyommabop
asarlarni   o‘qish   bilan   bog‘liq   holda   ishbilarmonlik   o‘yin   texnologiyalari   asosida
o‘tkazish   o‘quvchilar   o‘rtasida   raqobat   muhiti   va   izlanishli   faoliyatga   doir
amaliyotni   tashkil   etish   imkoniyatini   beradi;   mashg‘ulotlar   jarayonida
o‘quvchilarning matn ustida ishlashini tashkil etish, tushunchalarni aniqlashga doir
interfaol metodlarning qo‘llanilishi maqsadga muvofiq.
Axborot va bilim jadallashuv  masalalari, ularning jamiyat hayotining turli
sohalariga   ta’siri   ko‘pgina   olimlar,   faylasuflar,   tadqiqotchi   va
mutaxassislarning   diqqat   markazida   bo‘lib   kelgan.   SHuning   uchun   ham   mazkur
muammolarni   o‘rganish   hamda   ularning   istiqbolli   yo‘nalishlarini   belgilab   olish
uchun   ijtimoiy-madaniy,   siyosiy,   sotsiologik     va   falsafiy   yondashuvlar   asosida
tadqiqotlar olib borilgan.
Hozirgi  kunda   axborot  va  bilim  jadallashuvi   ob’ektiv  jarayon  sifatida  nazariy
ilmiy-metodologik jihatdan ishlangan.  Bu nazariyaga J.Fon Neyman, N.Vinner, K.
Shenon   kabi   olimlar   tomonidan   asos   solingan.   Axborot   va   axborotlashtirishning
falsafiy-   metodologik   masalalarini   tahlil   etish   asosida   V.Kanke,   A.Rakitov,
V.Styopin, V.Goroxov, M.Rozov singari olimlar maxsus ilmiy-nazariy qarashlarni
ishlab   chiqishgan.   Jumladan,   V.Kanke   “Axborot   va   axborotlashtirish   masalalari
o‘zining ratsional asoslariga ega. Buni Leybnits va Dekart qarashlarida ko‘rishimiz
mumkin. Shuning uchun ham Norbert Viner, “Agar menga falsafa tarixida tanlash
imkoniyati berilganida edi, men Leybnitsning qarashlarini kibernetika uchun asos
qilib olgan bo‘lardim”3, degan edi. CHunki, Leybnits bir paytning o‘zida faylasuf,
fizik,   matematik,   texnik,   tilshunos   va   mantiqshunos   bo‘lgan.   A.Rakitov   esa
quyidagi   fikrlarni   ta’kidlagan:   “Kompyuter   inqiloblari   falsafiy   tafakkur   tarzining
o‘zgarishiga   olib   keldi.   Shuning   uchun   ham   falsafiy-metodologik   masala   sifatida
axborotlashgan   yondashuv   kabi   keng   qamrovli   yangi   tushuncha   paydo   bo‘ldi”.   4
Bu   misollar   axborotni   tadqiq   qilishning   ko‘plab   ta’riflari   mavjudligini   ko‘rsatadi.
Chunonchi,   axborot   tashqi   muhitga   moslashish   jarayonida   olingan   ma’lumot,
8 signalning   mazmunini       ifodalashi5;       rang-baranglikni       ifodalashi6;       tanlash
ehtimolligi7;   xilma-xillikning   aks   etishi   8     va   hokazolar   ham   shunday   ta’riflar
sirasiga   kiradi.   Bu   ta’riflarning   har   biri   “axborot   va   bilim   jadallashuvi”
tushunchasining   muayyan   qirrasini   ochib   bersada,   bu   tushunchaga   hanuzgacha
aniq ta’rif berilgani yo‘q. Axborot va bilimning mohiyati to‘g‘risidagi turli nuqtai
nazarlardan   kelib   chiqib,   axborot   atributiv   va   funksional   xususiyatlarga   ega,   deb
ta’kidlash mumkin. Ba’zi bir mualliflar axborotning atributivligini tan olishib, uni
materiyadagi   barcha   moddiy   ob’ektlarga   taalluqli   xususiyat   sifatida
ta’riflashmoqda   (B.Axlibininskiy,   L.Bajenov,   B.Biryukov,   K.Morozov,   I.Novik,
L.Petrushenko,   A.Ursul,   O.Fayzullaev,   M.Abdullaeva,   R.Imomalieva,
I.Saifnazarov,   S.Sanginov,   B.To‘raev,   B.Karimov,   Sh.Qo‘shoqov,
N.Shermuxamedova,   G.G‘affarova,   E.Izzetova,   A.Tulepov,   M.YOqubova,
Muhammad   Amin   YAhyo   va   boshqalar).   Axborot   jadallashuv   jarayonlariga   oid
muammolar bilan shug‘ullangan xorijlik olimlardan D.Bell, O.Toffler, M.Kastels,
U.Rostou,   P.Draker,   Dj.   Gelbreyt,   V.Inozemsev,   F.Uebster,   A.   Chernov,
R.Abdeev,   I.Melyuxin)   va   boshqalarning   ishlarini   alohida   qayd   etish   kerak.
Axborotlashgan jamiyatdagi ma’naviyat mazmunini o‘rganish ilm-fanning ko‘plab
tarmoqlari   predmet   tekisliklari   kesishmasida   yotadi.   Ma’naviyat   falsafa   tarixi
davomida o‘rganish ob’ekti bo‘lib kelgan, bu sohada juda ko‘p nazariy, uslubiy va
konseptual   materiallar   mavjud.   Falsafa   butun   taraqqiyot   tarixi   davomida
to‘plangan   g‘oyalar,   nazariyalar,   ma’naviyat   tushunchalarining   muhim   sonini
mavjudligini   hisobga  olgan  holda maqola  mavzusi  bilan  bevosita  bog‘liq  bo‘lgan
an’anaviy   nazariyalarga   e’tibor   qaratamiz.   Ziddiyatli,   noaniq,   ma’naviyat   tez
o‘zgaruvchan hozirgi zamon olamini anglashda falsafa alohida rol o‘ynaydi, ularni
hal qilish mumkin bo‘lgan yo‘llarini, sivilizatsiyaning keyingi rivojlanishini tahlil
qiladi. 3
Bugungi kunda mamlakatimiz aholisining asosiy qismini yoshlar tashkil
etadi.   Shuning   uchun   ham   olimlar   orasida   yoshlar   ko‘pchilikni   tashkil
qilayotgani   hech   kimga   sir   emas.   Mustaqillik   yillarida   yoshlarning   intellektual
3
  Мухамедова З.М. Парадигма гуманизации образования Т., 2004.С.12
9 salohiyatini   oshirish,   yosh   olimlar   safini   yanada   ko‘paytirish,   yoshlarning   ilmiy
izlanishlari uchun keng imkoniyatlar yaratish maqsadida O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti Sh.M.Mirziyoyev 2016-yil 30 dekabr kuni bir guruh ilmiy jamoatchilik
vakillari,   akademiklar,   professor-o‘qituvchilar,   olimlar   yig‘ildi.   Yig‘ilishda
respublika   ilm-fani,   ta’lim   tizimining   bugungi   ahvoli   va   istiqboliga   oid   qator
masalalar   ko‘tarildi.   Mamlakatimizda   fundamental   va   akademik   fanni
rivojlantirishga   istiqbolli   yosh   mutaxassislarni   yanada   keng   jalb   etish   bo‘yicha
qator  vazifalar  belgilandi. Shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi  Prezidenti  2017
yil   2013-yil   16-fevraldagi   “Oliy   o‘quv   yurtidan   keyingi   ta’lim   tizimini   yanada
rivojlantirish   to‘g‘risida”gi   PF-4958-sonli   qaroriga   muvofiq   mustaqillik   yillarida
uzluksiz   ta’limning   o‘ziga   xos   tizimi   yaratildi,   oliy   o‘quv   yurtidan   keyingi
ta’limning   o‘rni   va   rolini   kuchaytirish   borasida   salmoqli   ishlar   amalga   oshirildi.
ijtimoiy   va   iqtisodiy   rivojlanish   fanlari.   O‘zbekiston   Respublikasi   Oliy   va   o‘rta
maxsus   ta’lim   vazirligi   hamda   O‘zbekiston   Respublikasi   Fanlar   akademiyasining
2017-yil   5-iyuldagi   “Yoshlarga   oid   davlat   siyosati   samaradorligini   oshirish   va
Yoshlar   ittifoqi   faoliyati   to‘g‘risida”gi   qarori.   “Qo‘llab-quvvatlash   to‘g‘risida”gi
PF-5106-son   Farmoni   va   2017-yil   27-iyuldagi   “Iqtisodiyot   tarmoqlari   va
tarmoqlarining   sifatini   oshirishda   iqtisodiyot   tarmoqlari   ishtirokini   yanada
kengaytirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida”gi   PK-3151-son   qarorlari   kabi   normativ-
huquqiy   hujjatlarni   qabul   qilish.   oliy   ta’lim”   va   uning   jamiyat   hayotida
qo‘llanilishi   bu   boradagi   muhim   qadam   bo‘ldi.   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidentining   2017-yil   29-noyabrdagi   “O‘zbekiston   Respublikasi   Innovatsion
rivojlanish   vazirligini   shakllantirish   to‘g‘risida”gi   PF-5264-son   qaroriga   muvofiq
Fan va texnologiyalar  qo‘mitasi  tugatildi. 559-sonli  “Ilm-fanga jalb etish  tizimini
yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori mamlakatimizda ilm-
fan sohasida yuzaga kelishi mumkin bo‘lgan inqirozning oldini olishga qaratilgan
dadil qadam  bo‘ldi. Bu ilm-fan nufuzini yanada oshirish, ilmiy-texnik salohiyatni
yuksaltirishda   akademik   fanning   rolini   kuchaytirish,   mavjud   ilmiy   maktablar
an’analarini   davom   ettirish   va   yangi   maktablar   barpo   etilishini   ta’minlashga
qaratilgan.   Qarorda   O‘zbekiston   Fanlar   akademiyasi   tizimida   yoshlarni   ilm-fanga
10 ommaviy   jalb   etishning   yaxlit   tizimini   –   “Yosh   akademiklar”   klubini   yaratish
vazifasi belgilandi.
“Yosh   akademiklar”   klubining   asosiy   vazifasi   bo‘lajak   a’zolarni   maxsus   test
sinovlari   asosida   saralashdan   iborat.   Albatta,   ilm-fanni   yosh,   iqtidorli,   malakali
kadrlar   bilan   ta’minlash,   xodimlarning   bilim   saviyasini   oshirish,   ularning
qobiliyatini   ro‘yobga   chiqarish   uchun   barcha   shart-sharoitlarni   yaratish,   ilmiy
jarayonni   jadallashtirish   bilimga   asoslangan   iqtisodiyot   modeli   bo‘lib,   yangi
bilimlarni izlashni talab etadi. ushbu jarayonning samaradorligini ta’minlash uchun
yondashuvlar.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   SH.M.Mirziyoev
ta’kidlaganidek:   “...Oddiy   qilib   aytganda,   farzandlarimizga   bolalik   paytidan
“yaxshi”   va   “yomon”,   “mumkin”   va   “mumkin   emas”   degan   tushunchalar
o‘rtasidagi   farqni   o‘rgatishimiz,   o‘zimiz   esa   ularga   doim   shaxsiy   namuna
bo‘lishimiz   kerak.”   Keyingi   yillarda   ta’limda   muayyan   soha   mutaxassisini
tayyorlash uchun zaruriy bilim va malakalar ko‘lamini aniqlashda, ta’limni amalga
oshirish   va   bilim   nazoratida   ob’ektiv   me’yorlarni   qo‘llashga   intilish   kuchayib
bormoqda.   Binar   ta’limi   g‘oyasi   harbiy-texnik   fanlarni   o‘qitish   texnologiyasidan
keng foydalanish imkoniga ega. Binar ta’lim deganda, ikki va
undan ortiq fanlarning o‘zaro bog‘lanishidan iborat o‘qitish jarayoniga aytiladi.
Binar ta’lim binar darslari orqali amalga oshiriladi.
Binar   ta’lim   uslubiy   adabiyotlarda   etarlicha   ishlanmagan.   Uni   fanlar
bog‘lanishi,   fanlar   integratsiyasi   va   boshqa   ko‘rinishda   tahlil   etishmoqda.
Integrativ   ta’lim   ikki   guruhga   bo‘linadi:   fanning   ichki   integratsiyasi,   tashqi
integratsiya. Tashqi integratsiya ichki integratsiyaga o‘xshash bo‘ladi, faqat bunda
fanlararo bog‘lanish tushuniladi. Masalan, fizika bilan mutaxassislik yo‘nalishidagi
fanlarni   o‘zaro   bog‘lab   o‘qitish   asosida   talabalarning   tabiat   qonunlarini   bilim
jadallashuvining   shart-sharoitlari   to‘g‘ri   tushuna   borishiga,   hodisalardan
amaliyotda   foydalanishni   amalga   oshirishga   yo‘l   ko‘rsatadi.   Binar   ta’limi   fizika-
energetika-iqtisod,   fizika-kimyoviy   texnologiya,   fizika   va   iqtisod,   metrologiya,
elektronika,   astrofizika   va   boshqa   sohalarda   qo‘llanilsa,   samarali   natijalarga
erishiladi.   Yuqoridagi   fanlar   bo‘yicha   bo‘lajak   ofitser   muhandis   kadrlarga,   ishlab
11 chiqarishning turli sohalarida, ayniqsa, yong‘in xavfsizligi, texnosfera xavfsiziligi
va   mudofaa   yo‘nalishlarida   fizik   qonuniyatlarni   qo‘llay   bilish   ko‘nikmalarini
shakllantirish zarur. Masalan, fizikaga oid dastur materiallarini o‘rgatish davomida
ko‘pchilik   mavzularni   harbiy   sohalarga   oid   yo‘nalishlarini   tushuntirib,   misollar
orqali ko‘rsatib o‘tish ham muhim ahamiyat kasb etadi.
Hozirgi sharoitda ilmiy kadrlar tayyorlash jarayonini jadal rivojlantirish va
takomillashtirish,   iqtidorli   yoshlarni   ilm-fanga   keng   jalb   etish,   oliy   o‘quv
yurtlari   va   ilmiy   muassasalarning   ilmiy   salohiyatini   mustahkamlash,   respublikani
innovatsion   rivojlantirishda   ulardan   samarali   foydalanish   masalalari   ko‘rib
chiqilmoq   tegishli   alohida   ahamiyatga   ega.   Jamiyat   taraqqiyotida   ijtimoiy
munosabatlar   murakkablashib,   rang-barang   bo‘lib   boradi.   Bu   inson   ongini   tobora
murakkab muammolarni hal qilishga undaydi. Jamiyatimiz taraqqiyotining hozirgi
bosqichida   yuzaga   kelayotgan   ijtimoiy   vazifalarning   bajarilishi   shaxsning
intellektual   qobiliyatlari   va   ijodiy   qobiliyatlariga   yuksak   talablar   qo‘yadi.   U
insonning   ilmiy   dunyoqarashi,   dialektik   tafakkuri   tufayli   ijodiy   va   aqliy
qobiliyatlarini   yuksak   darajaga   ko‘taradi.   Shu   munosabat   bilan   ilmiy   tadqiqotda
imkoniyat   va   voqelik   dialektikasini   o‘rganish   muhim   ahamiyatga   ega.   Bu   esa
ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyot va ilmiy-texnika taraqqiyoti uchun qulay shart-sharoit
yaratmoqda.
O‘z-o‘zidan   ravshanki,   qudratli   kompyuter   texnikasi   va   uning   g‘oyalaridan
foydalanish   o‘qish,   tafakkur,   emotsional   va   kognitiv   rivojlanish   sohalarida   yangi
imkoniyatlar   yaratadi.   Biroq   jamiyatni   kompyuterlashtirishning   muayyan
nuqsonlarini   ham   e’tiborga   olish   lozim.   Tadqiqotchilar   «kompyuter   ongi»   va
bilishni   shakllantirishning   bir   qancha   murakkab   muammolarini   aniqladilar.
SHulardan   biri   –   kompyuterga   nisbatan   «iste’molchilik»   munosabati   va   shuning
ta’sirida   tafakkurning   ayrim   salbiy   jihatlari   paydo   bo‘lishi.   Xususan,   bu   tanqid
qilish   qobiliyatining   susayishi,   bilishning   hissiy   jihati   va   ijodiy   asosni
formallashtirish mumkin bo‘lmagan irratsional omillar sifatida e’tiborga olmaslik,
hodisalarga   nisbatan   tarixiy   yondashuvning   yo‘qolishi   (ular   haqidagi   axborot
ma’lumotlar   bankida   sinxronlashtirilishi   natijasida),   foydalaniluvchi   tilning
12 qashshoqlashuvi,   uni   formallashtirilgan   tillar   bilan   almashtirish.   Bunday
nuqsonlarni insonning aqliy qobiliyatini faol namoyon etuvchi va shakllantiruvchi
(ayniqsa   Internetdan   foydalanilishi   munosabati   bilan)   asbob   sifatidagi   kompyuter
va   inson   o‘zaro   aloqasining   roli   va   imkoniyatlarini   butunlay   yangicha   tushunish
yo‘li bilan bartaraf etish mumkin. 4
Fanni   ilmiy   bilishning   ilg‘or   shakllarining   tavsiflari   ko‘p   jihatdan   madaniy
hodisa   sifatida   rivojlanish   muammolarini   hal   qilish   yo‘llarini   belgilaydi.   Fanning
shakllanishi   va   rivojlanishi   tarixidagi   bilimlarni   ikki   bosqichga   bo‘lish   mumkin,
ular   ikki   xil   qurish   usuli   va   faoliyat   natijalarini   bashorat   qilishning   ikki   shakliga
mos keladi. Hozirgi zamon sivilizatsiyasida ilim jadallashuvi alohida rol o‘ynaydi.
G‘arb   va   Sharqning   rivojlangan   mamlakatlarida   hayotning   yangi   sifatiga   olib
kelgan   XX   asr   texnologik   taraqqiyoti   zamirida   ilmiy   yutuqlardan   foydalanish
yotadi. Bilim jadallashuvi nafaqat ishlab chiqarish jabhasida inqilob yasaydi, balki
inson faoliyatining boshqa ko‘plab jabhalariga ham ta’sir ko‘rsatadi, ularni tartibga
soladi,   ularning   vositalari   va   metodlarini   qayta   quradi.   Shu   ma’noda   hozirgi
sivilizatsiya   muammolarini   muhokama   qilish   bilim   rivojlanishining   hozirgi
tendensiyalari   va uning  istiqbollarini   tahlil  qilishni   taqozo  etishi   tabiiy bir  holdir.
Garchi hozirgi jamiyatda antissientistik harakatlar ham mavjud bo‘lsa-da, umuman
olganda bilim jadallashuvi sivilizatsiya va madaniyatning oliy qadriyatlaridan biri
sifatida   qabul   qilinadi.   Biroq   bu   hol   doim   ham   kuzatilmagan   va   bilim   barcha
madaniyatlarda ham qadriyatlarning ustuvorligi  shkalasida  bunday yuksak o‘rinni
egallamagan.   SHu   munosabat   bilan   inson   faoliyatida   ilmiy   bilimlar   keng
qo‘llanilishini   rag‘batlantirgan   sivilizatsion   rivojlanish   tipining   o‘ziga   xos
xususiyatlari masalasi yuzaga keladi.
Birinchi   bosqich   -   yangi   paydo   bo‘lgan   fan   (birinchi   fan),   ikkinchi   bosqich   -
haqiqiy   fan.   U   amaliy   harakatlar   natijalarini   bashorat   qilish   uchun   bunday
o‘zgarishlarning   modellarini   yaratishga   harakat   qildi.   Buning   uchun   birinchi   va
zarur   shart   -   bu   amaliyot   bilan   bog‘liq   narsalar,   ularning   xususiyatlari   va
munosabatlarini   o‘rganish   kerak   edi.   Bu   narsalar,   xususiyatlar   va   munosabatlar
4
  Abdullaeva M..,Tulenоva.J.,G`affarоva G.,Niyazimbetоv M.K.Milliy g`оya va fanning metоdоlоgik muammоlari.-T, 2009. 82-b.
13 bilishda ideal ob’ektlar shaklida mustahkamlanadi.
Tafakkur ularni real dunyo ob’ektlarini almashtirib, muayyan ob’ektlar sifatida
ishlatgan.   Ushbu   fikrlash   faoliyati   amaliyot   asosida   shakllanadi   va   moddiy
narsalarni amalda o‘zgartirishning ideallashtirilgan sxemasidan iborat. Birinchi fan
ideal   ob’ektlarni   ularni   o‘zgartirish   uchun   tegishli   harakatlar   bilan   birlashtirdi   va
ma’lum   bir   tarixiy   davr   ishlab   chiqarishida   amalga   oshirilishi   mumkin   bo‘lgan
ob’ektlarni o‘zgartirish sxemasini yaratdi. Misol uchun, qadimgi Misrda yaratilgan
butun sonlarni qo‘shing va ko‘paytirish jadvallarini tahlil qilib, ularda ifodalangan
bilimlar   qizil   o‘lchagichlar   to‘plamida   amalga   oshirilishi   mumkin   bo‘lgan
o‘zgarishlarning odatiy naqshini ifodalashini aniqlashingiz mumkin.
II.Bob.Zamonaviy texnologiyalar vositasida talabalarning dunyoqarashini
rivojlantirish
2.1.Fan texnika taraqqiyotining jamiyat, tabiat, inson va atrof muhitga
ta’siri
Fan texnika inqilobi jamiat va tabiatning o’zaro munosabatida sifat jixatidan
yangi   bosqichni   boshlab   berdi.   Bu   bosqich   tabiiy   boyliklarni   o’zlashtirish   g’oyat
zarurligi   sayyoramizdagi   mavjud   resurslardan   misli   ko’rilmagamn   darajada
foydalanish bilan tavsiflanadi. Fan texnika inqilobi ilgari ma’lum bo’lmagan texnik
va   txnologik   vositalarni   yuzaga   keltirdi.   Inson   fan   va   texnika   inqilobi   natijasida
tabiatga   munosabat   borasidagi   erkinlikda   yangi   bosqichga   ko'tarildi,   natijada   u
o'ziga ilgari buysunmagan ko’pgina kuchlarni jilovlab oldi.
Fan   texnikaning   shiddatli   taraqqiyoti   hozirgi   vaqtda   insonning   tabiatga   ta'sir
ko’rsatishi doirasi va mikeslarining kengayganligi shunga olib keldiki, antropogen
omillarning   ta'sirida   tabiiy   muhitda   o’zgarishlar   ro'y   bermoqda.   Bunday
o’zgarishlar   esa   hayotning   moddiy   asoslarini   qo'pormoqda.   Insonni   o'rab   olgan
atrof-muhitni,   jamiyat   hayot   faoliyati   uchun   yaroqsiz   holatga   aylantirmoqda,
sayyoramizning   o'lib   borish   xavfini   tug'dirmoqda.   Hayot   kechirish   vositalarini
saqlab   qolish   muammosi;   Asr   mavzusiga   aylanib,   jahon   jamoatchiligi   diqqat
14 markazida   turibdi.   Ishlab   chiqarish   jarayonlari   oqibatida   muhitning   ifloslanishi
kelgusi   avlodlar   uchun   mutloqo   ochiq-ko’rinib   turgan   xavf   bo’libgina   qolmay,
balki u hozirning o'zida ham ijtimoiy halokat yoqasiga kelib qoldi.
Fan   texnika   inqilobi   atrofimizni   o'rab   turgan   tabiatga   ijtimoiy   ta'sirning
kuchayishi   tabiatning   jamiyatga   ta'siri   kuchayishiga   olib   kelganligini   yaqqol
ko’rsatmoqda. 5
Ishlab   chiqarish   jarayonlarining   ro'y   berayotgan   jadallashuvi   xalq   xo'jaligiga
tobora o'sib boruvchi miqdorlarda tabiat boyliklarini jalb qilishni taqozo etadi. Bu
bilan   jamiyatning   tabiatga   bevosita   qaramligini   ham   kuchaytiradi.   Hozirgi   fan
texnika   inqilobi   davrida   insonning   tabiat   boyliklaridan   foydalanish   imkoniyatlari
g'oyat   kengayadi.   Shu   bilan   birga   sanoat   ishlab   chiqarishning   tabiatga   va   atrof
muhitga   xavfli   zararli   tasiri   ancha   ortadi.   Keyingi   100   yilda   insoniyat   energetika
boyliklarini   ming   barobar   ko’paytirdi.   Bu   esa   unga   tabiatga   jiddiy   va   oqibatlari
uzoqqa   cho'ziladigan   tasir   o'tkazish   imkonini   beradi.   Fan   texnika   inqilobi
davomida bu ko’rsatkichlar yana o'sib boradi. Rivojlangan mamlakatlarda tovarlar
va   xizmatlarning   umumiy   hajmi   endilikda   har   15   yilda   2   barobarga   ortmokda.
Shunga muvofiq ravishda atmosferani, suv havzalarini, tuproqni bulg'ovchi xo'jalik
faoliyati chiqindilari miqdori ham 2 barobar ko’paymoqda.
Ishlab   chiqarish   tabiatdan   100   shartli   birlikni   oladi,   lekin   3-4   qismidan
foydalanadi xolos. qolgani esa ifloslangan modda va chiqindilar ko’rinishida atrof-
muhitga   chiqarib   tashlanadi.   Industriya   jihatidan   rivojlangan   mamlakatlarda
tabiatdan   har   yili   jon   boshiga   30   tonna   modda   chiqarib   olinadi,   shundan   ayrim
hollarda 1-1.5 % etmasa istemol qilinadigan mahsulot shakliga kiradi, qolgani esa
ko’pincha   tabiat   uchun   ham   xavfli   bo’lgan   chiqindiga   aylanadi.   Fan   texnika
inqilobi   shunga   olib   keldiki,   birinchidan   biosferaning   xarakat   qilish   jarayonlari
jadallashadi, ikkinchidan biosferaning materiya va energiyaning yangi ko’rinishlari
joriy   qilinadiki,   ular   tabiatda   tabiiy   ko'rinishda   bo'lmaydi:   uchinchidan   tabiat
kuchlari   va   qonuniyatlari   tobora   yangi   yo'nalishlari   harakatga   ega   bo’lib   boradi.
Jamiyatning tabiat bilan munosabatlaridagi  uygunlashuv talablari insoniyat oldiga
5
  Хакен Г. Информация и самоорганизация: макроскопический подход к сложным системам.- М.1991.С.145.
15 yangi-yangi   muammolarni   qo'yaversa,   bora-bora   muammolar   ham   ko'ndalang
bcHadi.   Hozir   atrof   muhitga   ta'sir   o'tkazishning   asosiy   yo'nalishlari   -   bu   ilmiy
texnika   taraqqiyotini   industrlashtirish   va   sanoatning   yuqori   sur'atlarda   o'sishi,
moddiy   iste'molning   yuqori   darajadaligi   deb   xisoblanmoqda.   Keyingi   yillarda
ilgari   ma'lum   bo'lmagan   butun   bir   guruh   kasalliklar   yuzaga   keldi   va   aniqlandi,
o'ziga   xos   epidemiologik   hamda   amaliyotga   ega   yuqumli   kasalliklar,   oldini   olish
murakkab   b o ’ l gan   genetik   kasalliklar,   endokrin,   allergik   va   zaharlanish
kasalliklari,   shu   jumladan   ilgari   bo'lmagan   kimyoviy   moddalar   massasini
ko’payishidan   avj   oladigan   zaharlanishi-allergik   kasalliklar   shular   jumlasidandir.
Shunday   qilib   atrof   muhit   aholining   sog'lig'ini   va   umuman   inson   rivojini
belgilovchi   omillar   orasida   muhim   rol   o'ynadi.   Sog'liqni   yaxshilash   va
mustahkamlash   uchun   shart-sharoitlar   yaratilsa,   uning   ta'sirini   hazm   qilish
mumkin.
Ijtimoiy guruhda odamlar birligi tarixiy shakllari oila, ishlab chiqarish jamoasi,
kasbkorlar   guruhi,   millat,   davlat,   ijtimoiy-iqtisodiy   formatsiya   turli   darajalarda
aloqalar   va   munosabatlarning   ijtimoiy   tizimini   chuqur   urganmasdan   inson
ekologiyasini   tushunib   bo'lmaydi.   Ekologik   vaziyat   turli   ijtimoiy-iqtisodiy
formatsiyalarda   jamiyat   va   tabiatning   o'zaro   ta'siri   aniq   shakllarining   rivojlanish
darajasiga   bevosita   bog’liqdir.   Organizm   bilan   atrof-muhit   o'rtasidagi   munosabat
moslashuv negizida ro'y beradi. I.P.Pavlovning fikricha, jonzot eng umumiy tavsifi
shundan   iboratki   u   o'zining   muayyan   o'ziga   xos   faoliyati   bilan   nafaqat   tashqi
kuzatuvchilarga   balki   shuningdek   alohida   davrida   aloqada   bo’lgan   boshqa
kuzatuvchilarga   ham   javob   beradi.   Ya'ni   jonli   mavjudot   moslashish
qobiliyatigaega bo’ladi.
Bu xususiyat turli tarzda namoyon bo"ladi, unga faqat tor ma'noda qaramaslik
kerak.   Hayvonot   turlarining   katta   guruxi   ob-havo   sharoitlariga   ham   sust   va   faol
moslashadi.   Shu   nuqtai   nazardan   moslashuv   shunday   jarayondirki,   u   ham
organizmlarga   ham   uni   o'rab   turgan   atrof   muhitga   ta'lluqlidir.   Insoniyat   jamiyati
o'zining   butun   tarixi   davomida   atrof   muhit   bilan   uzliksiz-munosabatda   bo’ladi.
Bunda   u   atrof   muhitga   muttasil   moslashib   boradi.   Lekin   bu   moslashuv   faol
16 xarakterga   ega   bo’ladi.   O'z   atrofidagi   muhitni   va   turmush   tarzini   asta-sekin
takomillashtira   borish   insonning   moslashuvida   ayni   faol   shakl   hisoblanadi.   Inson
atrof muhitga o'z ta'sirini mehnat orqali amalga oshiradi.
U   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   jamiyatini   tabiatdan   ajratibgina   qolmay,   balki
jamiyatni   tabiatning   qolgan   qismi   bilan   boglaydi   ham.   Boshqa   jonli
organizmlardan   farqli   o'larok,   ayni   ishlab   chiqarish   tabiatni   o'zgartiruvchanlik
faoliyati   o'ziga   xos   va   insonga   xos   faoliyatidir.   Inson   o'z   atrofidagi   muhitni
shakllantiradi. Tabiat va inson jonli mavjudotlarni tashkil etadi. Jamiyat tabiatdan
tashqari   o'zining   noorganiq   jismida   yashay   olmaydi.   Xorijiy   ijtimoiy
amaliyotchilar,   ijtimoiy   gigienachilar   fan   texnika   taraqqiyotining   insoniyat
taqdiriga ta'sirini baholab, fan va texnika o'z-o'zidan insoniyatni elektron jannatga
olib keladi, deb xisoblaydilar. Unda hozirgi zamonning barcha ziddiyatlari bartaraf
etiladi,   odamlar   va   maorif   rivoji   ta'siri   ostida   eng   oliy   axloqiy   sifatlarga   ega
bo’ladilar.   Keyingi   vaqtda   yangi   texnikaning   umumiy   tez   rivojlanishi   bilan   birga
xavfsizlikni   ta'minlashda   ham   sezilarli   siljish   kuzatilmoqda.   Ammo   hayotning
barcha   jabhalari   jadal   texnikalashayotgani,   texnikaviy   uskunalar   sonining   keskin
ko’payishi,   ular   hayoti   tabiiy   sharoitlarini   uning   sog'lig'i   va   hayotini   muhofaza
qilishning samarali chegaralari jiddiy ravishda keskinlashmoqda.
Bu ziddiyat o'z manbasiga ko’ra ishlab chiqarish munosabatlari xarakteri bilan
bog’liq   emas   va   texnikani   keng   qo'llaydigan   har   bir   jamiyatda   paydo   bulaveradi.
Ammo ishlab chiqarish munosabatlari xarakteri bu ziddiyatlarni hal etishning shakl
va   usullariga   o'z   ta'sirini   ko’rsatadi.   o'tmishdan   xulosa   chiqarib,   ilmiy   texnikaviy
va muxandislik loyihalarini chinakamiga va ulkan miqyoslarga ijtimoiy ekspertiza
qilishni   yo'lga   qo'yish   zarur.   Bu   ishga   keng   jamoatchilikni   jalb   etish   lozim.   Ana
shunda   loyihalarni   nazoratsiz   ishlab   chiqish   va   ularni   amalga   oshirish   oqibatida
ro'y   berishi   mumkin   bo’lgan   ekologik   va   boshqa   qusurlarni   juda   kamaytirish   va
qolaversa   to'la   yo'q   qilisb   mumkin.   Ekologiya   va   tabiatni   muhofaza   qilish
muammolari   jiddiy   tus   olgan   hozirgi   davrda   tabiat   va   jamiyat   urtasidagi
munasabatlarni   muvozanatga   keltirish   asosiy   vazifalardan   xisoblanadi.   Tabiat,
inson   va   jamiyat   o'rtasidagi   o'zaro   aloqadorlik   muammosi   asosiy   masalalardan
17 biridir. Tabiat jamiyatning yashash muhiti, uning moddiy va ma'naviy ehtiyojlarini
qondirish manbai hisoblanadi. Jamiyat  tabiat rivojlanishining oliy bosqichi  bo'lib,
alohida   ijtimoiy   mazmunga   ega.   Tabiat   va   jamiyat   o'zaro   uzviy   boglangan   bir
butun materiyaning ikki qismi, o'ziga xos ijtimoiy ekosistema hisoblanadi. Tabiat
va jamiyatning o'zaro aloqadorlik tizimida inson markaziy o'rin egallaydi. Inson bir
vaqtning   o'zida   ham   tabiat   ham   jamiyatning   ajralmas   qismi   bo’lib,   ijtimoiy-
biologik   mohiyatga   ega.   Modda   va   energiya   almashinuvi   tabiat   mavjudligining
asosidir.   Materiya   xarakatning   yuqori   shakli   bo’lgan   jamiyat   tabiatning   alohida
qismi sifatida yashaydi va rivojlanadi. Jamiyat rivojlanishining turli bosqichlarida
uning tabiatga bo’lgan munosabati ham o'zgarib borgan. Ibtidoiy jamoa tuzumida
insoniyat tabiatga sezilarli  ta'sir o'tkazmagan. quldorlik tuzumida dehqonchilik va
chorvachilikning   vujudga   kelishi   tabiatga   ta'sirning   kuchayishiga   sabab   bo’lgan.
Feodalizm   tuzumida   mehnat   vositalarining   takomillashuvi,   aholi   sonining   ortib
borishi   natijasida   insonning   ta'sir   doirasi   va   surati   o'sib   borgan.   Kapitalistik
ijtimoiy-iqtisodiy   tuzum   qaror   topishi   bilan   fan   va   texnika   rivoji,   sanoat,
transportning   vujudga   kelishi,   tabiiy   boyliklarning   tezkor   o'zlashtirilishi   tabiatga
ta'sirning   yuqori   darajasiga   etkazdi.   Atrof   muhitning   zararli   chiqindilar   bilan
ifloslanishi   muammosi   kelib   chiqdi.   Tabiat   va   jamiyat   o'rtasida   o'ziga   xos
antropogen   modda   va   energiya   almashinuvi   vujudga   keldi.   Antropogen   modda
almashinuvi yani xom ashyolarini tabiatdan oshig'i bilan olinishi va zararli chiqindi
xolida atrof muhitga tashlanishi tabial va jamiyat o'rtasidagi azaliy muvozanatning
buzilishiga   sabab   bo'ldi.   Tabiat   va   jamiyat   munosabatlarining   rivojlanishida
biogen,   antropogen   va   texnogen   (noogen)   bosqichlar   ajratiladi.   Tubiiy   muhit
holatining   inson   ta'sirida   o'zgarishi,   jonli   va   jonsiz   komponentlarga   kuchli
antropogen   ta'sir   ekologik   muammolarni   keltirib   chiqaradi.   Mahalliy,   mintaqaviy
va   umumjahon   ekologik   muammolarni   ajratish   mumkin.   Ayrim   yirik   shahar,
sanoat   markazlari   joylashgan   alohidaa   tumanlarda   mahalliy,   Orolbo'yi,
Chernobilda mintaqaviy ekologik tang vaziyatlar vujudga kelgan. Ozon tuynuklari
muammosi, kislotali yomgirlar, cho'lga aylanish, dunyo okeanining ifloslanishi va
boshqalar umumsayyoraviy ekologik muammolar hisoblanadi.
18 Yer   yuzida   ekologik   tang   vaziyatli   hududlarning   keskin   ko’payishi   ekologik
inqiroz xavfining real ekanligini ko’rsatadi. Agar keyingi 30-40 yil ichida ekologik
muammolarni   hal   qilish   uchun   barcha   zarur   chora   tadbirlar   ko'rilmasa,   ekologik
inqiroz   muqarrar   bo"lib   qolishi   mumkin.   Tabiat   va   jamiyatning   o'zaro   mutanosib
rivojlanishi koevolyutsiya deb ataladi. Bu rivojlanish suratlari o'zaro mos kelmasa
inqirozga olib keladi. Jamiyatning tabiatga ta'sirini meyorga solib turish lozimdir.
Ekologiya   deganda   organizmlarning   o'zaro   va   muhit   bilan   aloqadorligini
o'rganadigan biologik fan tushuniladi.
Tabiatni   muhofaza   qilish   deganda   barcha   avlodlarning   extiyojlarini   hisobga
olgan   xolda   tabiiy   boyliklardan   oqilona   foydalanish   va   atrof   muhitni   mussafo
xolida saqlashga qaratilgan, ilmiy asosda amalga oshiriladigan mahalliy, davlat va
xalqaro   tadbirlar   majmuasi   tushuniladi.   Tabiatni   muhofaza   qilish   deganda
kompleks fan ham nazarda tutiladi. Demak, ekologiya va tabiatni muhofaza qilish
tushunchalari   alohida   mazmun   va   maqsadga   ega   bcHgan   tushunchalardir.
Ekologiya tabiatni muhofaza qilishning nazariy asosi xisoblanadi. 
2.2.Zamonaviy texnologiyalar vositasida talabalarning dunyoqarashini
rivojlantirish
Jamiyatning   zamonaviy   rivojlanish   davri   inson   faoliyatining   barcha
sohalariga   kirib   boradigan,   jamiyatda   axborot   oqimining   tarqalishini
ta’minlaydigan,   global   axborot   makonini   shakllantiradigan   kompyuter
texnologiyalarining kuchli ta’siri bilan tavsiflanadi. Ushbu jarayonlarning ajralmas
va   muhim   qismi   ta’limni   kompyuterlashtirishdir.   Bugungi   kunda   О ’zbekiston
Respublikasida   ta’lim   tizimni   isloh   qilishning   ustuvor   y о ’nalishlarini   belgilash,
mustaqil  fikrlaydigan yuqori malakali  kadrlar  tayyorlash jarayonini  sifat  jihatidan
yangi   bosqichga   k о ’tarish,   ilg’or   ta’lim   texnologiyalariga   asoslangan   holda
ijtimoiy soha va iqtisodiyot tarmoqlarini rivojlantirish maqsadida bir qator amaliy
tadbirlar   amalga   oshirilmoqda.O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Sh.M.
Mirziyoyevning   2017   yil   27   iyuldagi   “Oliy   ma’lumotli   mutaxassislar   tayyorlash
sifatini   oshirishda   iqtisodiyot   sohalari   va   tarmoqlarining   ishtirokini   yanada
19 kengaytirish chora - tadbirlari to’g’risida”gi  PQ-3151-sonli  qarorida oliy ta’limda
kadrlar   tayyorlash   jarayoniga   e’tiborni   kuchaytirish,   ilmiy   izlanishlar   iqtisodiyot
sohalarining  real   ehtiyojlaridan  kelib  chiqib  amalga   oshirilishi   lozimligi   ta’kidlab
o’tilgan.   Jamiyat   taraqqiyotini   jadallashtirish   va   ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlantirishning eng muhim omillaridan biri – bu samarali  innovatsion siyosatni
amalga   oshirish,   ilmiy-texnika   taraqqiyoti   yutuqlariga   asoslangan   yangi,   ilg’or
texnologiyalar, va boshqarish yangi shakllari hamda yirik ixtirolar natijalarini joriy
qilishdan iboratdir.
Mamlakatnizni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirishning   ustuvor   vazifalaridan
kelib   chiqqan   holda,   kadrlar   tayyorlash   mazmunini   takomillashtirish,   xalqaro
standartlar   darajasiga   mos   oliy   ma’lumotli   mutaxassislar   tayyorlash   ta’limga
texnologik   yondashuvni   talab   etadi.   Bunda   bevosita   ta’lim   jarayonini,   oliy
ta’limning   o’quv   reja   va   dasturlarini   yangi   pedagogik   texnologiyalar   va   o’qitish
usullarini   keng   joriy   etish,   ilmiy-ta’lim   jarayonini   sifat   jihatidan   yangilash   va
zamonaviy   tashkiliy   shakllarni   joriy   etish   muhim   ahamiyatga   ega.   Mamlakatni
rivojlantirishning   uzoq   muddatli   ssenariylarini   hisobga   olgan   holda
innovatsiyalarni   ishlab   chiqish   hamda   davlat   va   jamiyat   qurilishiga   joriy   etish,
shuningdek,   jamiyat   va   davlat   taraqqiyotini   ta’minlovchi   ilmiy   tadqiqotlar   va
ilg’or   texnologiyalarning   ustuvor   va   istiqbolli   yo’nalishlarini   rivojlantirishga
zarurat   mavjud.   Hozirgi   vaqtda   agrar   soha   mutaxassislarini   tayyorlashda
ta’limning   zamonaviy   texnologiyalarini   izchil   joriy   etish   hayotiy   zarurat   bo’lib
qolmoqda.   Hozirgi   vaqtda   zamonaviy   ta’lim   sharoitida   o’qitish   usullari   ta’lim
maqsadlarini o’zgartirish, kompetensiyaga asoslangan yondashuv asosida qurilgan
yangi avlod davlat ta’lim standartini ishlab chiqish bilan bog’liq murakkab davrni
boshdan   kechirmoqda.   Prezidentimiz   Sh.   Mirziyoyev   PF-60   –   sonli     “2022   —
2026-yillarga mo’ljallangan yangi o’zbekistonning taraqqiyot
strategiyasi to’g’risida”gi farmonidagi 4-yo’nalishda belgilangan 46-maqsad: Oliy
ta’lim   bilan   qamrov   darajasini   50   foizga   yetkazish   va   ta’lim   sifatini   oshirish
belgilab   berilgan.   Shu   asosda   2022-yilda   yoshlarni   oliy   ta’lim   bilan   qamrov
darajasini 38 foizga yetkazish va oliy ta’limni sifat jihatdan yangi bosqichga olib
20 chiqish   rejasi   ishlab   chiqildi.   Ta’lim   –   bu   jamiyatda   sodir   bo’ladigan   obyektiv
jarayon   bo’lib,   u   rivojlanuvchi   xarakterga   ega.   Tarbiyaning   maqsadi   esa
rivojlanish   jarayonida   o’z   hayotini   mustaqil   ravishda   qurish   qobiliyatiga   ega
bo’lgan   shaxsni   shakllantirishdir.   Ko’rinib   turibdiki,   hayotni   tartibga   solishning
turli   xil   variantlari   bilan   tanishish   ta’lim   muammosining   yechimini   topmaydi,
shunday   qilib:   talabaning   rivojlanishi   uning   o’zi   faollik   ko’rsatganda,   hayotda
o’zaro  munosabatda  bo’lganda  sodir   bo’ladi,   bu  faoliyatning  xarakteri   shaxsning
subyektiv   erkin   munosabati   bilan   belgilanadi,   pedagogik   ta’sir   talabani   ijtimoiy
qadriyatlarga   ma’lum   munosabatga   yo’naltiradi,   pedagogning   o’zaro   ta’siri   va
talaba   bilan   o’zaro   munosabatning   butun   jarayoni   zamonaviy   madaniyat
darajasida va ta’lim maqsadiga muvofiq amalga oshirilishi kerak. Shuning uchun
pedagogik texnologiyaning tarkibiy qismlarini aniqlash uchun bir qator savollarga
javob berish kerak:
1)   pedagogik   texnologiya   qanday   elementlardan   iborat;
2)  ularning zaruriy va yetarli  darajada mavjudligi  nima;
3) ular qanday munosabatda;
4) har bir elementning umumiy va xususiy vazifalari nimadan iborat . 
Ta’limning asosi  fanlar emas, balki fikrlash va harakat qilish usullari bo’lishi
kerak.   Avvalombor,   yosh   avlod   bilimini   yanada   yuksaltirishda   har   bir
pedagogning   eng   muhim   vazifalaridan   biri   bu   –   yosh   avlodning   dunyoqarashini
hisobga olgan holda u bilan to’g’ri yondashish hamda kasbga bo’lgan muhabbat,
yurtga   bo’lgan   mehr   tushunchalarini   uyg’unlashtirib,   ular   bilimini   yanada
takomillashtirish,   tashkil   etish   va   rag’batlantirish   masalasidir.   Hozirgi   kunda
talaba yoshlarda kerakli bilim va ko’nikmalarni mustahkamlash bilan bir qatorda
ularni kasbga bo’lgan faoliyatini to’g’ri yo’naltirish maqsadida ijtimoiy-gumanitar
fanlar   bilan   bu   tushunchalarni   uyg’unlashtirib   borish   maqsadga   muvofiqdir.
Xususan tarix, Falsafa, O’zbekistonning yangi tarixi va boshqa darsliklar kesimida
vatanimiz   tarixini   hamda   uning   naqadar   yuksak   poydevorga   ega   ekanligi   yaqqol
namoyon etib berilganligi, uning boshqa fanlar uyg’unligida olib borilishi yoshlar
ongida   salmoqli   dunyoqarashlarning   kelib   chiqishiga   turtki   bo’ladi   desak   to’g’ri
21 yondashkan bo’lar edik.
Pedagogik   faoliyatda   innovatsion   usullardan   foydalanish   tajribasiga
asoslanib, ularning ayrim afzalliklarini ajratib ko’rsatish mumkin: ular talabalarga
innovatsion   bilimlarni   o’zlashtirishning   eng   faol   metodlarini   o’rgatishda   yordam
beradi; shaxsiy
ijtimoiy   faollikning   yuqori   darajasini   o’zlashtirish   imkoniyatini   berish;   ta’lim
jarayonida talabalar bilim olishiga sharoit yaratish; talabalarning ijodiy faolligini
rag’batlantirish;   nazariy   olingan   bilimlarni   amaliyotga   qo’lanishini   ta’minlash,
fan   bo’yicha   nafaqat   bilim,   ko’nikma   va   malakalarni,   balki   faol   hayotiy
pozitsiyani shakllantirishga yordam beradi deb hisoblaymiz.
Hozirgacha   pedagoglarimiz   tomonidan   foydalanib   kelingan   va   hozir   ham
darsda   foydalanishga   aksariyat   pedagoglar   qo’llayotgan   an’anaviy   metod   va
usullar haqida qisman to’xtalib o’tamiz:
O’quv   jarayonining   sifati   ko’p   omillarga   bog’liq   bo’lib,   ular   orasida
o’qitishning   usul   va   metodlari   hal   qiluvchi   ahamiyatga   ega.   Metod   va   usullar
talabalar   tomonidan   bilimlarni   ongli   va   chuqur   o’zlashtirishiga,   ularda
mustaqillik va ijodiy faollikning rivojlanishiga yordam beradi. O’qitish metod va
usullarini   tanlashda   o’qitiladigan   fanning   xarakteri,   talabalar   va   talabalarning
yoshlik xususiyatlari, tayyorgarlik darajasi va boshqalar hisobga olinadi.
Ta’lim   metodlari   va   usullarini   tanlash   pedagog   tomonidan   darsda   hal
qilinishi   mo’ljallangan   masalaga   bog’liq   bo’ladi.   Ya’ni   yangi   materialni   bayon
etishda bir  xil metod va usul  qo’llanilsa, uni mustahkamlashda  boshqa xil  usul,
mavzuni   umumlashtirishda   yana   boshqa   xil   metodlar   qo’llanish   juda   muhim
ahamiyatga ega.
Buning   uchun   talabalar   tomonidan   tayyor   bilimlarni   taqdim   etish,   ularni
yodlash   va   takrorlash   uchun   emas,   balki   faol   bilish   jarayonida   talabalar
tomonidan   bilim   va   ko’nikmalarni   mustaqil   ravishda   o’zlashtirishga   qaratilgan
usullar tizimidan foydalanish kerak. Ba’zi an’anaviy o’qitish texnikasi va usullari
bu   qiziqishning   yo’qolishining   sabablaridan   biridir.   Talabalarning   fanni
o’rganishga   bo’lgan   qiziqishini   rivojlantirish   uchun   talabalarni   amaliy   va   aqliy
22 faoliyatga undashga hissa qo’shadigan usullardan foydalangan holda o’qitishning
an’anaviy usullaridan ham  foydalanish zarur; kognitiv qiziqish va qobiliyatlarni
shakllantirish   va   rivojlantirish;   ijodiy   fikrlashni   rivojlantirish,   shuningdek,
innovatsion   texnologiyalar   elementlari   (muammolarga   asoslangan,   talabalarga
yo’naltirilgan   ta’lim   elementlari,   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalari   va
boshqalar).   Mashg’ulotning   muvaffaqiyati   va   bilimning   mustahkamligi
talabalarning   fanga   bo’lgan   kognitiv   qiziqishlarining   rivojlanish   darajasiga
to’g’ridan-to’g’ri mutanosibdir.
Pedagog   va   talabalarning   o’zaro   munosabati   yuqori   ma’noda   bir-biriga
o’zaro   ta’sir   qilishdan   ko’ra   ko’proq   ma’noni   anglatadi.   O’zaro   aloqani   amalga
oshirish   uchun   suhbatdoshlar   bir-birlarini   ushbu   muloqotning   teng   subyektlari
sifatida   qabul   qilishlari   kerak,   bu   amalda   “pedagog-shogird”   tizimida   unchalik
keng tarqalgan emas.
Talabalarning ta’lim yutuqlarini baholash texnologiyasi pedagogik tajribalar
doirasida ishlab chiqilgan bo’lib, texnologiyaning maqsadi – nazorat bosqichida
talabaga yo’naltirilgan ta’limni rivojlantirish tamoyillarini amalga oshirishni 
ta’minlashda ifodalanadi.
Zamonaviy pedagogik texnologiyaning asosiy vazifalari:
-talaba bilimdan foydalanish ko`nikmalarini qanday egallashini, ya`ni
tayyorlashning zamonaviy ta`lim maqsadlariga qanchalik mos kelishini aniqlash; 
-talabaning o’z harakatlari natijasini mustaqil baholash, o’zini nazorat qilish, 
o’z xatolarini topish va tuzatish qobiliyatini rivojlantirish;
-talabani muvaffaqiyatga undash, uni oliy ta’lim nazorati va baholash
qo’rquvidan xalos qilish, qulay muhit yaratish, talabalarning psixologik 
salomatligini saqlash.
Bunday   texnologiyalar   ta’limning   sifat   jihatidan   yangi   bosqichiga   o’tish
imkonini   beradi.   Pedagog   dars   mavzusi,   maqsadlari   haqida   ma’lumot   beradi,   bu
esa   talabalarda   kognitiv   qiziqishning   paydo   bo’lishiga   hech   qanday   hissa
qo’shmaydi. Yechimni izlash tayyor bilimlarni taqdim etishga qisqartiriladi, ya’ni
ko’pchilik   guruhlar   tomonidan   materialni   tushunishni   kafolatlamaydigan
23 materialning tushuntirishlaridan iborat.
Bugungi   kunda   pedagog   talabaga   yetkazishga   harakat   qilayotgan   “obyektiv
bilim”   tashuvchisining   asosiy   vazifasi   –   talabalarni   yangi   bilimlarni   ochishda
tashabbuskorlik va mustaqillik ko’rsatishga undash, bu bilimlarni turli muammoli
masalalarni   yechishda   qo’llash   yo’llarini   izlashdan   iborat.   Yechimni   topish
bosqichida   pedagog   talabalarni   gipotezalarni   ilgari   surishga   va   sinab   ko’rishga
undaydi,   ya’ni   bilimning   “kashfiyotini”   ta’minlaydi.   Shunday   qilib,   yangi
rivojlanayotgan   ta’lim   muhitini   yaratish   muammosini   hal   qilishda   zamonaviy
pedagogik texnologiyalar katta ahamiyatga ega.
Pedagogik texnologiyalarning rivojlanishi bilan uning an’anaviy usullardan
qanday farq qilishini aniqlash muammosi paydo bo’ladi. Bu masala bo’yicha bir 
nechta fikrlar mavjud:
1. Texnologiya – bu erishish mumkin bo’lgan qattiq kodlangan natijaga ega 
bo’lgan texnika va bu natijaga erishish uchun mo’ljallangan muayyan vositalar.
2.   Texnologiya   va   metodika   ekvivalent   tushunchalardir,   lekin   ikkinchisida
talaba va pedagog shaxsiga, ularning o’zaro ta’sir qilish usullariga ko’proq e’tibor
beriladi.
3. Metodologiya kengroq tushuncha bo’lib, u bir nechta texnologiyalarni o’z
ichiga   olishi   mumkin.   Bunday   holda,   ko’pincha   metodologiya   yaxlit   pedagogik
tizim sifatida qaraladi.
Pedagog   dars   bermaydi,   balki   talabalar   faoliyatini   rag’batlantirish,   tashkil
etish   va   muvofiqlashtirish   funksiyalarini   bajaradi.   Pedagogik   nazariya   va
amaliyotning hozirgi holati  ko’rib chiqilgan variantlardan birinchisini  eng to’g’ri
va   to’liq   aks   ettiradi.   Texnologiyaning   tarkibi   –   bu   usullar   majmui   emas,   balki
pedagogik   jarayon   tomonlarining   obyektiv   barqaror   aloqalariga   (qonunlariga)
tayanganda   mumkin   bo’lgan   istalgan   natijaga   olib   keladigan   faoliyatning
belgilangan   bosqichlari.   Texnologiya   inson   tarbiyasi   jarayonini   ilmiy   bilish
natijasida ta’lim jarayoni qonuniyatlariga asoslanadi. Metodika empirik tajribaga,
pedagogning   mahoratiga   asoslanadi,   uning   badiiyligiga,   san’atiga   yaqinroqdir.
Texnologiya   –   bu   ramka,   metodika   –   bu   qobiq,   pedagog   faoliyatining   shakli.
24 Berilgan natijani ta’minlovchi o’quv jarayonini qurishda texnologiyaning vazifasi.
Bu   texnologiyaning   yana   bir   muhim   funksiyasini   –   tajribani   uzatish,   uni
boshqalar tomonidan qo’llashni amalga oshirishga imkon beradi, shuning uchun u
dastlab   shaxsiy   ma’nosini   yo’qotishi   kerak.   Muhim   takrorlash   darajasidagi
pedagogik   ta’lim   noyob   bo’lgan   yoki   ularni   rasmiy   takrorlashni   talab   qiladigan
usullarga emas, balki texnologiyalarga asoslanishi kerak.
“Pedagogik   texnologiya”   konsepsiyasining   muhim   belgisi   sifatida   ta’limga
tizimli   yondashish   YUNESKO   ta’rifida   o’z   aksini   topgan   bo’lib,   unga   ko’ra
pedagogik texnologiya o’qitish va o’qitishning butun jarayonini yaratish, qo’llash
va   belgilashning   tizimli   usuli   bo’lib,   ta’lim   shakllarini   optimallashtirishga
qaratilgan   texnik   va   inson   resurslari   va   ularning   o’zaro   ta’sirini   hisobga   olishni
ifodalaydi .
Har   qanday   pedagogik   texnologiya   asosiy   uslubiy   talablarga   javob   berishi
kerak.   Kontseptuallik   –   har   bir   pedagogik   texnologiya   ma’lum   bir   ilmiy
konsepsiyaga,   jumladan,   ta’lim   maqsadlariga   erishishning   falsafiy,   psixologik,
didaktik   va   ijtimoiy-pedagogik   asoslanishiga   yo’naltirilishi   kerak.   Muvofiqlik   –
pedagogik   texnologiya   tizimning   barcha   xususiyatlariga   ega   bo’lishi   kerak:
jarayonning mantiqiyligi, uning barcha qismlarining o’zaro bog’liqligi, yaxlitligi.
Boshqarish   qobiliyati   diagnostik   maqsadlarni   belgilash,   rejalashtirish,   o’quv
jarayonini   loyihalash,   bosqichma-bosqich   diagnostika,   natijalarni   tuzatish   uchun
vositalar   va   usullarni   o’zgartirish   imkoniyatini   nazarda   tutadi.   Samaradorlik   –
zamonaviy   pedagogik   texnologiyalar   raqobat   sharoitida   mavjud   bo’lib,   natijalar
jihatidan   samarali   va   xarajatlar   bo’yicha   optimal   bo’lishi,   ma’lum   bir   ta’lim
standartiga erishishni kafolatlashi kerak.
Falsafiy asosga ko’ra: materialistik va idealistik, dialektik va metafizik, ilmiy
va   diniy,   gumanistik   va   g’ayriinsoniy,   antroposofik   va   teosofik,   pragmatik   va
ekzistensial,   erkin   ta’lim,   majburlash   va   boshqalar   kiradi.   Aqliy   rivojlanishning
yetakchi omiliga ko’ra: biogen, sotsiogen, psixogen va idealistik texnologiyalarga
bo’linadi.
Bugungi   kunda   shaxsiyat   biogen,   sotsiogen   va   psixogen   omillarning
25 yig’indisi   ta’sirining  natijasi   ekanligi   umumiy   qabul   qilinadi,   ammo  ma’lum   bir
texnologiya ulardan birortasini hisobga olishi yoki tayanishi mumkin, uni asosiy
deb   hisoblashi   mumkin.   Biz   neyrolingvistik   dasturlashning   kamroq   tarqalgan
texnologiyalarini   va   taklif   qiluvchi   texnologiyalarni   ham   eslatib   o’tishimiz
mumkin:
-   shaxsiy tuzilmalarga e’tibor qaratish orqali: axborot;
-   operatsion; hissiy-badiiy va hissiy-axloqiy;
-   o’z-o’zini rivojlantirish texnologiyalari;
-   evristik va amaliy.
Zamonaviy ilmiy adabiyotlarda mazmun va tuzilish xususiyatiga ko’ra
texnologiyalar quyidagilarga ajratiladi: o’qitish va tarbiyalash, dunyoviy va diniy,
umumiy   ta’lim   va   kasbiy   yo’naltirilgan,   gumanitar   va   texnokratik,   turli   sanoat,
xususiy   mavzu,   shuningdek   monotexnologiyalar,   kompleks   (politexnologiyalar),
kirib   boradigan   texnologiyalar   Monotexnologiyalarda   butun   o’quv   jarayoni   har
qanday ustuvor, ustun g’oya, tamoyil, konsepsiyaga asoslanadi, murakkablarida u
turli xil monotexnologiyalar elementlaridan birlashtiriladi.
26 Xulosa
Bugungi kunda biz pedagogika sohasidagi ilg’or usul va texnologiyalarni
kengroq va chuqurroq o’zlashtirishimiz, ularni o’z mintaqamizga mos holda qayta
ishlab   chiqishimiz   kerak   bo’ladi.   Pedagogik   texnologiya     tushunchasiga   hozirgi
kunda   turlicha   ta’riflar   berilmoqda.   Muhimi   shuki,   pedagogik   texnologiya
ko’zlagan maqsadga kafolatlangan natija sifatida erishishni ifodalovchi jarayondir.
Pedagogik   texnologiya   va   ta’lim   texnologiyasi   ko’pincha   sinonim   sifatida
ishlatiladi,   chunki   “ta’lim”   atamasining   zamonaviy   talqini   shaxsiyatni
tarbiyalashni ham o’z ichiga oladi,
unga   ma’lum   bir   qiyofani   beradi.   Yuqoridagilarni   umumlashtirgan   holda   shuni
ta’kidlash   kerakki,   umumiy   ma’noda   pedagogik   jarayonni   texnologiyalashtirish
uning rivojlanish tendensiyasi bo’lib, u o’quv jarayoni samaradorligini oshirishga
qaratilgan, talabalarning rejalashtirilgan ta’lim natijalariga erishishini kafolatlaydi.
Bilimlardan foydalanish, mavzular bitta to‘plamga birlashish bilan bog‘liq
bo‘lgan   turli   vaziyatlar   uchun   xos   bo‘lgan   ob’ektlarni   o‘zgartirish   natijalarini
taxmin   qilish   mumkin   edi.   Mavjud   amaliyotning   moddiy   munosabatlarini
abstraktsiyalash   va   sxematiklashtirish   orqali   bilimlarni   qurish   usuli   amaliyotda
dunyoni   o‘zlashtirishning   belgilangan   usullari   doirasida   amaliyot   natijalarini
bashorat   qilish   imkonini   berdi.   Biroq,   bilim   va   amaliyotning   rivojlanishi   bilan
fanda   mustahkamlangan   usul   bilan   bir   qatorda   bilimlarni   qurishning   yangi   usuli
shakllandi. Bu dunyoning moddiy munosabatlarini ilmiy o‘rganishga o‘tish uchun
asos bo‘ldi.
Fan bosqichidan oldin asosiy ideal ob’ektlar ham ularning edi va munosabatlar
ham   bevosita   amaliyotdan   ishlab   chiqarilgan   va   shundan   keyingina   yaratilgan
bilim   (til)   tizimi   doirasida   yangi   ideal   ob’ektlar   shakllangan,   endi   bilim   keyingi
qadamni   qo‘ydi.   U   amaliyotga   nisbatan   «yuqoridan»   yangi   bilimlar   tizimining
asoslarini   qo‘yishga   kirishdi   va   shundan   keyingina   ideal   ob’ektlardan   qandaydir
bilvosita   harakatlar   orqali   yaratilgan   tuzilmalarni   amaliyotning   moddiy
munosabatlari   bilan   solishtirganda   ko‘rib   chiqishga   kirishdi.   Bu   usulda   birlamchi
27 ideal   ob’ektlar   amaliyotdan   olinadi   balki   u   ilgari   shakllangan   bilim   tizimlaridan
(tildan) o‘zlashtiriladi va yangi bilimlarni shakllantirishda qurilish materiali
sifatida ishlatiladi. Bu ob’ektlar alohida "munosabatlar tizimi"ga, boshqa bilim
sohasidan   o‘zlashtirilgan   tuzilishga   joylashtiriladi,   bu   erda   u   dastlab   borliqning
moddiy tuzilmalarining sxematik tasviri sifatida asoslanadi.
Birlamchi   ideal   ob’ektlarning   yangi   "munosabatlar   tizimi"   bilan   uyg‘unligi
yangi bilim tizimini yaratishi mumkin, bu tizimda borliqning ilgari o‘rganilmagan
tomonlarining   muhim   tomonlari   aks   ettirilishi   mumkin.   Ushbu   tizimni   amalda
bevosita yoki bilvosita asoslash uni ishonchli bilimga aylantiradi. Ilg‘or ilm-fanda
bu   tadqiqot   usuli   deyarli   har   qadamda   topiladi.   Masalan,   matematika   fanining
bosqichma-bosqich rivojlanishiga qarab, raqamlar amaliyotda tasvir sifatida emas,
balki   nisbatan   mustaqil   matematik   ob’ekt   sifatida   qo‘llaniladigan   ob’ektlar
to‘plamining   eng   qadimgisi   bo‘lib,   ularning   xususiyatlarini   tizimli   ravishda
o‘rganish kerak.
Ilk   ilm-fanning   fandan   farqi   bilim   yaratishdadir   yangi   usul   bilan   bog‘liq
bo‘lganligi   sababli,   fanning   genezisi   muammosi   tadqiqotning   ilmiy   usulining
asoslari   muammosiga   aylanadi.   Bu   asoslar   madaniyatdagi   tafakkur   jarayonining
o`ziga   xos   maqsadlari   bo`lib,   ilmiy   uslubning   vujudga   kelishiga   imkon   beradi.
Ularning shakllanishi tsivilizatsiyaning uzoq davom etgan taraqqiyoti mahsulidir.
An’anaviy   jamiyatlar   (Qadimgi   Xitoy,   Hindiston,   Qadimgi   Misr,   Bobil)
madaniyatlari   bunday   asoslarni   yaratmagan.   Ular   ilmiy   bilimlarning   ko‘p   sonli
o‘ziga   xos   turlarini   va   muammolarni   hal   qilish   retseptlarini   ishlab   chiqqan
bo‘lsalar ham, bu bilim va retseptlar asl fan doirasidan tashqariga chiqmadi.
28 Foydalanilgan adabiyotar
1. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi – T.: O‘zbekiston, 2017. – 76 b.
2.   “O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   harakatlar
strategiyasi   to‘g‘risida”gi   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2017   yil   7
fevraldagi PF-4947-sonli Farmoni.
3.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2016   yil   26   oktyabrdagi   “Erkin
iqtisodiy   zonalar   faoliyatini   faollashtirish   va   kengaytirishga   doir   qo‘shimcha
chora-tadbirlar   to‘g‘risida”gi   ПФ -4853-sonli   Farmonida   belgilangan   ustuvor
yo‘nalishlar.
4. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2018 yil 1 avgustdagi “O‘zbekiston
Respublikasida   investitsiya   muhitini   tubdan   yaxshilash   chora-tadbirlari
to‘g‘risida”gi Farmoni.
5.   Mirziyoyev   Sh.M.   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan
birga quramiz. – T.: “O‘zbekiston”, 2017. – 488 b.
6. Мухамедова З.М. Парадигма гуманизации образования Т., 2004.С.12
7.  Abdullaeva   M..,Tulenоva.J.,G`affarоva  G.,Niyazimbetоv   M.K.Milliy   g`оya
va fanning metоdоlоgik muammоlari.-T, 2009. 82-b.
8. Хакен Г. Информация и самоорганизация: макроскопический подход к
сложным системам.- М .1991. С .145.
9. Karimov I.A. YUksak ma`naviyat – engilmas kuch. – T.: O`zbekist о n, 2008.
– 63-b.
10.   Karimov   I.A.O`zbekist о n   ХХ I   asr   bo`sag`asida:Havsizlikka
tahdid,barqar о rlik shartlari va taraqqiyot kaf о latlari.-. T.: “O`zbekist о n”.1997.252-
bet.
11. Mingyillik Riv о jlanish Maqsadlarining Ma`ruzasi.O`zbekist о n.   T.2006. 23
– bet. 12. Фукуяма Ф. «Великий разрыв» - М..Изд.АСТ.2003. С. 19
13.   Субетто   А.И.   Интеллектуализация   образования   как   проблема   XXI
века   zz   «Академия   тринитаризма».-   М.,   Эл   №   77-6567,   опубл.10257,
06.03.2003 http:zzwww.trinitas.ruzruszdocz
29

Fan va texnika taraqqiyotining jadalashuvi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ikkinchi tartibli sirtning asimptotik konusi va diametral tekisligi
  • Fazoda tekislik va to`g`ri chiziqning o`zaro joylashuvi
  • Bir pallali giperboloid va giperbolik paraboloidning to’g’ri chiziqli yasovchilari
  • Tekislikda koordinatalar metodi
  • Ikkinchi tartibli chiziqni tenglamasiga ko’ra yasash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский