Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 10000UZS
Размер 4.1MB
Покупки 0
Дата загрузки 28 Февраль 2025
Расширение doc
Раздел Образовательные программы
Предмет Педагогика

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

95 Продаж

Farzand oila ko‘zgusi

Купить
 “ FARZAND OILA KO‘ZGUSI ”
mavzusidagi  
DARS ISHLANMASI
Farg‘ona 2025   Fan:  Tarbiya Sinf:  7-sinf Sana:
Dars mavzusi “ Farzand oila ko‘zgusi ” 
Dars  
maqsad lar i    Ta’limiy maqsad:  O‘quvchilarga farzandning oiladagi o‘rni va uning
tarbiyasining   jamiyatga   ta'siri   haqida   berish.   Oilaning   farzanddagi
ijtimoiy   munosabatlarini   hamda   ota-ona   va   farzandning   o‘ziga   xos
sog‘lom munosabatlarining ahamiyatini oshiradi.
 Tarbiyaviy   maqsad:   O‘quvchilarda   oilaga   hurmat,   ota-onaga   mehr-
muhabbat va mas'uliyat hissini kuzatish. Farzandning oiladagi xulq-
atvori   jamiyatda   aks   etishini   anglatish   orqali   ularning   odob-axloq
qoidalariga rioya qilish, hurmatli va vatanparvar inson bo‘lib voyaga
yetishga undash.
 Rivojlantiruvchi   maqsad:   O‘quvchilarning   mustaqil   fikrlash,
mantiqiy   tahlil   qilish   va   o‘z   oilasiga   nisbatan   ongli   yondashish
ko‘rinishini   rivojlantirish.   Ularni   munosabatlarni   tahlil   qilish,   o‘z
fikrini   asosli   bayon   qilish   va   hayotiy   vaziyatda   to‘g‘ri   qaror   qabul
qilish o‘rgatish. 
Dars borishining qisqacha tafsiloti (texnologik xaritasi)
Dars 
bosqichlari Faoliyat tavsifi Vaqt
(minut) Metodlar Zarur
jihozlar va
resurslar
Tashkiliy qism
1. Darsga 
tayyorgarlik Salomlashish
Davomat 5-minut
2. Darsga  Yangi   mavzuni   yoritishda 1 0 Savollarda   Qog‘ozga   qiziqtirish 
(motivatsiya) judayam   qulay   bo‘lgan   metod
bo‘lib,   o‘quvchilarni   yangi
mavzuga   bo‘lgan   qiziqishlarini
yanada   ortiradi.   Bunda   o‘tilgan
mavzu   yuzasidan   o‘quvchilarga
savollar   beriladi.   Berilgan
savollarning   javoblari   yangi
mavzu   bosh   harfidan   bo‘lishi
kerak. mavzu chiqarilgan 
harflar
Asosiy qism
3.  Mavzu 
bayoni 20 Guruhlarda 
ishlash Ikki juft 
quti va 
kartochka
lar
Ma lumki, oila har bir jamiyatning boshlang‘ich hujayrasi hisoblanadi. Oilaʼ
mustahkam,   tinch,   halol   va   pok   bo‘lsa,   jamiyat   ham   osoyishta,   mustahkam,
farovon   bo‘ladi.   А ksincha,   oilalarda   parokandalik,   buzg‘unchilik   bo‘lsa,   halol-
haromning   farqi   qolmasa,   o‘sha   jamiyat   buziladi,   tinchi   yo‘qoladi,   oxir-oqibat   u
chuqur   tanazzulga   yuz   tutadi.   Shuning   uchun   ham   qadimdan   har   bir   jamiyat   oila
masalasiga   katta   e tibor   berib,   oilalarning   mustahkam   va   baxtiyor   bo‘lishi   uchun	
ʼ
imkonida bor bo‘lgan barcha chora va tadbirlarni ko‘rib kelgan. Zotan, sof insoniy
tabiat xuddi shunday bo‘lishini taqozo qiladi. 
Oila tarbiyasi - oilada ota-ona, vasiy yoki katta kishilar tomonidan bolalarni
tarbiyalash. Yosh avlodning har tomonlama rivojlanishida muhim o rin tutadi. Oila	
ʻ
tarbiyasida doimiy tarbiyaviy ta sirchan kuch - oilada ruhiy xotir-jamlik, samimiy	
ʼ
munosabat,   ota-ona   obro sining   yuqori   bo lishi,   bolalarga   talab   qo yishda   oila	
ʻ ʻ ʻ
kattalari   o rtasidagi   birlikning   saqlanishi,   bola   shaxsini   mehnatga   tarbiyalashga	
ʻ
alohida e tibor berish, bolani sevish va izzatini joyiga qo yish, oilada qat iy rejim
ʼ ʻ ʼ va kun tartibini o rnatish, bolaning yosh va shaxsiy xususiyatlari-nl hisobga olish,ʻ
boladagi   o zgarishlarni   kuzatib   borish,   undagi   mustaqillikka   intilish   va	
ʻ
tashabbuskorlik sifatlarini qo llab-quvvatlash talab etiladi. 	
ʻ
Oila   tarbiyasida   obyektiv   va   subyektiv   omillarning   roli   katta.   Oilaning
moddiy   ta’minoti   va   farovonlik   (maishiy   turmush)   darajasi,   oila   budjetining
mavjud   holati,   undan   oqilona   foydalanish   borasidagi   tajriba,   sog‘lom   ruhiy
muhitning barqarorligi va hokazolar obyektiv omillar sanalsa, oiladagi shaxslararo
munosabatlar  mazmuni, oila a’zolarining fiziologik, psixologik, madaniy jihatdan
komillik   hamda   ma’lumot   darajasi,   ularning   qiziqish   va   ehtiyojlari   o‘rtasidagi
mutanosiblik, oilaviy hayotni tartibga solish borasidagi o‘zaro yordam, hamkorlik,
birlik   tamoyillariga   tayanish   kabilar   subyektiv   omillar   sirasiga   kiradi..   Oila
jismoniy   va   psixologik   jihatdan   sog‘lom,   ma’naviy   barkamol,   mehnat,   ijtimoiy
hamda   oilaviy   hayotga   tayyor   shaxsni   shakllantirib   berishi   lozim.   Oila
tarbiyasining   mazmuni   bolalarga   ijtimoiy   tarbiyaning   mazkur   yo‘nalishlari   -
jismoniy,   axloqiy,   aqliy,   estetik,   mehnat,   ekologik,   iqtisodiy,   huquqiy,   siyosiy-
g‘oyaviy   hamda   jinsiy   ta’lim   berish,   ularda   faoliyat   ko‘nikma   va   malakalarini
shakllantirishdan   iborat.   Oila   tarbiyasining   o‘ziga   xosligi,   uning   mohiyati,
an’anaviyligi,   milliy   va   umuminsoniy   axloqiy   qadriyatlar   tizimida   tutgan   o‘mi,
ular   bilan   uzviy   aloqadorligi,   o‘zaro   ta’siri,   oila   muhitining   barkamol   avlod   va
komil   insonni   tarbiyalashdagi   roli   klassik   va   hozirgi   zamon   falsafiy   tafakkur
taraqqiyotida   muhim   o‘rinni   egallab   turibdi.   Mazkur   masala   bo‘yicha   jahon
falsafasida   g‘oyat   muhim   va   ibratli   fikrlar   mavjud   bo‘lgan.   Turkiy   xalqlaming
mushtarak   yodgorligi   “Avesto”,   “O‘rxunEnasoy   bitiklari”da,   islom   dinining
muqaddas   kitobi   Qur’oni   Karimda   shuningdek,   Aflotun,   Arastu,   Konfutsiy,
Forobiy,   Ibn   Sino,   Beruniy,   Yusuf   Xos   Hojibdan   tortib   hozirgizamon
faylasuflarigacha o‘ziga xos fikr-mulohazalar bildirgani diqqatga sazovordir. 
Zero, oila hayotining bosh muddao va maqsadi bolalar tarbiyasidir.   Bolalar
tarbiyasining   bosh   maktabi   esa   eru   xotin,   ota-onaning   o‘zaro   munosabatidir.
Oilaviy   tartibotning   tashqi   ko‘rinishi   -   o‘zboshimchalik   bilan   ish   tutish   ham,
g‘azab ham, baqiriq-chaqiriq ham, iltijo ham yalinib-yolvorishlar ham emas, balki osoyishtalik,   jiddiylik   va   ishbilarmonlik   bilan   qilingan   farmoyishdan   iborat
bo‘lmog‘i   kerak.   Bunday   farmoyish   berish   huquqi   oila   a’zolarining   yoshi   ulug‘
vakili sifatida ayni sizga berilganligi xususida o‘zingizda va na bolalaringizda hech
bir shubha qolmasligi kerak.
Bolangizni   u   bilan   gaplashayotgan,   biror   narsa   o‘rgatayotgan   yoxud   unga
biror   ish   buyurayotganingizdagina   tarbiyalayapman,   deya   o‘ylamang.   Siz   uni
hayotingizning   har   bir   soniyasida   tarbiyalab   borasiz.   So‘zingiz   ohangidagi
zig‘irdek   o‘zgarishni   ham   bola   sezib   yoki   his   etib   turadi,   fikringizdagi   ozgina
burilish   ham   ko‘rinmas   yo‘llar   bilan   bolangizga   yetib   turadiki,   buni   o‘zingiz
sezmay   qolasiz.   Ma’naviy   merosimizdagi   tarbiyaviy   g‘oyalar   rivojiga   bir   nazar
soladigan   bo‘lsak,   qanchalik   ma’naviy   javohirlarga   ega   ekanligimizga   ishonch
hosil   qilamiz.   Ular   tubsiz   ummon,   bitmas-tuganmas   boylikdir.   Har   bir   inson   bu
ummonga   sho‘ng‘iganda   o‘zining   fe’l-atvori,   dunyoqarashi,   bilim   saviyasiva
boshqa   xususiyatlariga   qarab   ulush   olib   chiqishi   muqarrardir.   Tabarruk
manbalarimiz   bo‘lmish   «Qur’on»,   «Hadislar»,ajdodlarimiz   ma’naviy   merosi
hisoblangan   «Qobusnoma»,   «Shohnoma»,   «Temurnoma»,   «Boburnoma»,
«Guliston», «Bo‘ston», «Temur tuzuklari», «Qutadg‘u bilig», «Mahbub-ul qulub»
kabi   durdona   asarlami   mutolaa   qilgan   har   bir   inson   tarbiyaning   inson
shakllanishidagi   munim   omil   ekanligiga   ishonch   hosil   qiladi.   Tarbiyaning
murakkabligi   haqida   Amir   Temur:   «Men   farzand   tarbiyalashda   davlatni
boshqarishdan ko‘ra chuqurroq mushohada, undan ham chuqurroq donishmandlik
kerakligiga ishonch hosil qildim» - desa, Abdulla Avloniy «Turkiy Guliston yoxud
axloq»   asarida   tarbiyaning   ahamiyatiga:   «Alhosil,   tarbiya   bizlar   uchun   yo   hayot,
yo   mamot;   yo   najot,   yo   halokat;   yo   saodat,   yo   falokat   masalasidir»,   -   deb   katta
baho   beradi,   tarbiyani   oiladan   shakllantirib   borish   kerakligi,   buning   uchun
otaonaning   o‘zi   tarbiyalangan   bo‘lishi   kerakligi   haqida   uqtiradi.   Bolalarga   biror
narsani   va’da   qilgan   bo‘lsangiz   va’daning   ustidan   chiqish   kerak.   Bola   oldida
obro‘yingizni   to‘kmang.   Chunki   bolalar   juda   ishonuvchan   va   beg‘ubor
bo‘ladilar.Sizning   bergan   va’dangizni   sabrsizlik   bilan   kutadi.   Vaqtni,   daqiqalarni
sanab   o‘tkazadilar.   Intizorlik   bilan   kutgan   vaqt   kelganda   “Dada,   bugun   bizni parkka   olib   borasizmi?”,   desa-yu   sizning   bergan   va’dangiz   esingizdan   chiqib
ketgan   bo‘lsa,   mulzam   bo‘lib   qolasiz.   Shunday   hollar   4-5   marta   qaytarilsa,
Tarbiyaning   asosi   oilada   shakllanadi   bolangizning   sizga   bo‘lgan   ishonchi
yo‘qoladi.   Gapingizga   ishonmay   qo‘yadi.   Obro‘yingiz   ketadi.   Shuning   uchun
o‘zingizga   ishonmasangiz   va’da   bermang.   Uddasidan   chiqa   oladigan   ishga   va’da
bering.   Bo‘lmasa,   yaxshisi,   bolaga   va’da   bemiaganingiz   ma’qul.   Aks   holda   bola
ham katta bo‘lganda odamlarga va’da berib, uni bajarmasa ham bo‘lar ekan, degan
xulosaga   kelib   qolishlari   mumkin.   Farzandlaringizning   hammasining   tug‘ilgan
kunlarini   bir   xil   mehr   bilan   ulami   teng   ko‘rgan   holda   o‘tkazishga   harakat   qiling.
Birini   ikkinchisidan   kam   ko‘rmasligingiz   lozim.   Bolalaringizning   tug‘ilgan
kunlarini oilaviy, sodda o‘tkazishga o‘rgating.
Farzandlaringizning   tug‘ilgan   kunida   oila   a’zolaringizning
ishdan   yoki   o‘qishdan   vaqtliroq   kelishlariga   odatlantiring.
Oldindan kelishib, farzandingizni tug‘ilgan kuni bilan tabriklash
uchun unga yoqadigan eng kerakli biron-bir sovg‘a xarid qiling.
Yoki   o‘zi   anchadan   beri   olib   bering,   deb   yurgan   narsasini   olib
bering.   Dasturxonga   yaxshi   ko‘radigan   taomi,   shirinliklari   va
mevalarini   tayyorlang.   Shu   kuni   tug‘ilgan   kuni
nishonlanayotgan   bolangizni   kundalik   ishlardan   ozod   qiling.
Qolgan   farzandlaringiz   barcha   yumushlarda   sizga   yordam
bersin.   Oila   a’zolarining   hammasining   tug‘ilgan   kunlarini
shunday   o‘tkazishga   ko‘nikma   hosil   qilgan   farzandalaringiz
keyinchalik   tug‘ilgan   kunlami   o‘zlari   mustaqil   ravishda
o‘tkazadigan   bo‘ladilar.   Bir-birlariga   nisbatan   mehr-oqibatli
bo‘ladilar.   Bolachaqali   bo‘lganlarida   bir-birlarini   yo‘qlaydigan,
bir-birlariga   yordam   beradigan   bo‘ladilar.   Bolani   yoshligidan mehnatga   o‘rgatib   boring.   Inson   birdaniga   mehnatkash   bo‘lib
qolmaydi.   Siz   buyurib   ketgan   ishlaringizni   bolalaringiz   baholu
qudrat bajarib qo‘yishibdi-mi, chala yoki kamchiligi bo‘Isa ham,
eng   awalo,   o‘z   xursandchiligingizni   bildiring,   ma’qul   usullar
bilan   rag‘batlantiring.   Ishimni   qo‘limdan   oladigan   bo‘lib
qolibsizlar,   deb   maqtang.   Dadasi   yoki   oyisi,   xudoga   shukur,
o‘g‘il-qizlarimiz   katta   bo‘lib   qolishibdi.   Endi   bemalol   ularga
ishonib   ishlarimizni   topshiraversak   bo‘lar   ekan,   deb   bolalami
o‘zla-rining   oldida   ularga   ishonch   bildirib   qo‘ying.   Ishlaridagi
kamchiligini   yotig‘i   bilan   ulaming   nafsoniyatiga   tegmasdan,
bafurja   tushuntiring.   Farzandlaringizni   iloji   boricha   mustaqil
ishlashga,   mustaqil   fikr   yuritishga   o‘rgating.   Masalan,   biior
fandan   sizdan   yordam   so‘rasa,   uni   farzandingiz   uchun   ishlab
bermang,   faqat   tushuntiring.   Masalani   mustaqil   hal   qilib
bo‘lgandan keyin «Mana о’zing bemalol yechsang bo‘lar ekan-
ku»,   -   deb   ko‘nglini   ko‘tarib   qo‘ying.   Ana   shunda
farzandingizda   o‘ziga   ishonch   hosil   bo‘la   boradi.
Farzandlaringizni   uy   ishlariga   o‘rgatib   boring.   Yoshiga   qarab
qo‘lidan   keladigan   ishlami   buyurib   turing.   Mazangiz   bo‘lmay
qoldi,   deylik.   Bolalaringizning   yoshiga   qarab   uy   ishlarini
taqsimlab   bering.   Sizning   holingizdan   xabar   olib   turishsin.
O‘zingiz   o‘rgatgan   qo‘lidan   keladigan   ovqatni   qilishsin.
Buyurgan ishlaringizni o‘zlari rejalab, o‘zlari mustaqil ravishda qilishsin.   Kichkinangiz   bo‘lsa,   uning   boshingizni   silab
qo‘yishini ayting. So‘ngra ancha yengil tortganligingizni ayting.
Sizning   sog‘ayishingizga   uning   ham   hissasi   qo‘shilayotganidan
bolangiz   nihoyatda   xursand   bo‘ladi.   Sizga   nisbatan   mehri   ortib
boradi.   Sizning   ham   uning   yordamiga,   mehriga   muhtoj
ekanligingizni his etadi. Ota-onaga, qaynona-qaynotaga bo‘lgan
mehmi ham ota-ona tarbiyalaydi. Aytaylik bugun siz biror narsa
xarid   qilib   keldingiz.   Siz   bu   narsalami   ochib,   bolalaringizga
biror   idish   olib   kelishlarini   ayting   va   ulardan   oldin   ota-
onangizga solib beringda, buving bilan buvangga olib borib ber,
deng.   Ota-onangiz   buni   ko‘rib   bolalaringizni   duo   qiladi.
Bolalaringiz esa bundan boshi osmonga yetadi. Buva- buvisiga у
ana   mehribonlik   qilgisi   keladi.   Bolalaringizga,   shu   bahonada,
duo   olish   -   bu   o‘sishing   uchun   kerak,   u   tabarruk   narsa,   inson
qo‘lidan   kelgancha   boshqalarga   yaxshilik   qilib   borishi
kerakligini   uqtiring.   Shu   yo‘sinda   tarbiyalangan   farzandingiz
qariganingizda   siz   qilgan   ishingizni   qaytaradi.   Chunki   unga
bunday   tarbiyani   yoshligidan   singdirgansiz.   Farzandlaringiz
endi   buva-buvilaming   duosini   duru   javohirlarga,   hech   qanday
boylikka   tenglashtirib   bo‘lmasligini   tushunib   boradi.   Xulosa
o‘rnida   shuni   aytish   mumkinki,   asrlar   davomida   shakllangan
insoniy   qadriyatlardan   bir   bo‘lgan,   oilani   va   uning   tarbiyasi
asoslarini,   jamiyatni   tutib   turuvchi   kuchlardan   biri   sifatida baholay   olamiz.   Har   bir   oilada   esa   o‘ziga   xos   tarbiyaviy   va
milliy   mentaketetga   asoslangan   yuksak   ananalar   shakllangan.
Ammo   ba’zi   oilalarda   muammolar   vujudga   kelishining   asosiy
sababi,   oila   tarbiyasidagi   xato   va   kamchiliklar   tufayli   yuzaga
keladi. Bunday xato va kamchiliklardan xalos bo‘lish uchun oila
pedagogikasi   va   psixologiyasini   har   bir   inson   o‘rganib   chiqishi
foydadan holi bo‘lmaydi. Oila tarbiyasi asrlash osha sayqallanib
kelgan   kuchliy   ananalarga   tarixiy   va   ijtimoiy   jihatdan
mustahkam bilim asosida vuhudga keladi.
Yakuniy qism
4 . Baholash  Faol qatnashgan guruh va 
o‘quvchilar rag‘batlantiriladi va 
baholanadi 5 Guruhlarga 
naminatsiya 
berish Smayil 
kartochka
lari
5. Refleksiya va
     darsga yakun
     yasash Kelajakda   oilangizni   qanday
tasavvur   qilasiz?   (Reja   tuzing
yoki rasm chizing.) 5 Esse yozish Darsda ishlatiladigan tarqatma materiallar

FARZAND OILA KO‘ZGUSI

Купить
  • Похожие документы

  • 3 sinfda matematikadan sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish
  • Globallashuv sharoitida talabalarda ekologik ong va madaniyatni shakllantirish usullari
  • Sрirtli ichimliklаrgа mоyil о’smirlаr bilаn ijtimоiy-реdаgоgik fаоliyаt
  • Oilada olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik faoliyat
  • Ijtimoiy-pedagogik tadqiqotlar

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha