Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 2.6MB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 05 Iyun 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Algebra

Sotuvchi

G'ayrat Ziyayev

Ro'yxatga olish sanasi 14 Fevral 2025

82 Sotish

Fazoda harakat. Fazoda harakatning ikki turi. Harakatning klassifikatsiyasi

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM,   FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
Farg‘ona davlat universiteti
Fizika-matematika fakulteti
Matematika yo‘nalishi  24.02-guruh  talabasi  
ning
  Analitik geometriya   fanidan
“Fazoda harakat. Fazoda harakatning ikki turi.
Harakatning klassifikatsiyasi” 
mavzusidagi
KURS  ISHI
Kurs ishi rahbari:                                                    
Farg‘ona-2025
1 MUNDARIJA
KIRISH.................................................................................................................3-5
I-BOB.   FAZODA   KOORDINATALAR   SISTEMASINI
ALMASHTIRISHLAR......................................................................................6-18
1.1- § .  Fazodagi to‘g‘ri burchakli koordinatalar sistemasi……………………………...6-7
1.2- § .   Affin   koordinatalar   sistemasi,   silindrik   koordinatalar   sistemasi   va   sferik
koordinatalar sistemasi ........................................................................................................7-11
1.3- § .  Koordinatalar sistemasini almashtirish …………………………………11-18
II-BOB.  FAZODA HARAKAT…………………………………………...19-27
2.1- § .  Fazodagi harakat………………………………………………………...19-21
2.2- § .   Harakatning ikki turi................................................................................21-23
2.3- § .  Fazoda harakatning klassifikatsiyasi …………………………………...23-27
XULOSA................................................................................................................28
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ..............................................................29
2                                                     KIRISH
Matematika hamma aniq fanlarga asos.
Bu fanni yaxshi bilgan bola aqlli, keng
tafakkurli bo’lib o’sadi, istalgan sohada
muvaffaqiyatli ishlab ketadi.
Shavkat  Mirziyoyev
Shuni   unutmasligimiz   kerakki,   kelajagimiz   poydevori   bilim   dargohlarida
yaratiladi,   boshqacha   aytganda,   xalqimizning   ertangi   kuni   qanday   bo’lishi
farzandlarimizning   bugun   qanday   ta’lim   va   tarbiya   olishiga   bog’liq.   Shuning
uchun   ham   mustaqillikning   dastlabki   yillaridanoq   butun   mamlakat   miqyosida
ta’lim   va   tarbiya,   ilm-fan,   kasb-hunar   o’rgatish   tizimlarini   tubdan   isloh   qilishga
nihoyatda katta zarurat sezila boshladi.
Matematika fani o’sib kelayotgan yosh avlodni kamol toptirishda o’quv fani
sifatida   keng   imkoniyatlarga   ega.   U   o’quvchi   tafakkurini   rivojlantirib,   ularning
aqlini   peshlaydi,   uni   tartibga   soladi,   o’quvchilarda   maqsadga   yo’naltirganlik,
mantiqiy   fikrlash,   topqirlik   xislatlarini   shakllantirib   boradi.   Shu   bilan   bir   qatorda
mulohazalarning   to’g’ri,   go’zal   tuzilganligi,   o’quvchilarni   didli,   go’zallikka
ehtiyojli qilib tarbiyalab boradi.
Insoniyat   kamoloti   hayotning   rivoji   texnika   va   texnologiyalarning
takomillashib  borish  asosida   fanlar   o’qitilishiga  bo’lgan talablarini  hisobga  olgan
holda maktab matematika kursini ularning zamonaviy rivoji bilan uyg’unlashtirish
maktabda   o’quvchilarga   matematikani   o’qitishdan   ko’zda   tutilgan   asosiy
maqsadlardan biridir.  Matematika   fani   o’quvchilarni   iroda,   diqqatni   to’plab
olishni; qobiliyat va faollikni, tasavvurining rivojlangan bo’lishini talab eta borib,
mustaqil, ma’suliyatli, mehnatsevar, intizomli va mantiqiy fikrlash hamda o’zining
qarash   va   e’tiqodlarini   dalillar   asosida   himoya   qila   olish   ko’nikmalarini
rivojlantirishni   talab   qiladi.   Hozirgi   zamon   darsiga   qo’yiladigan   eng   muhim
talablardan   biri   har   bir   darsda   tanlanadigan   mavzuning   ilmiy   asoslangan
bo’lishidir,   ya’ni   darsdan   ko’zlangan   maqsad   hamda   o’quvchilar   imkoniyatini
3 hisobga   olgan   holda   mavzu   xajmini   belgilash   uning   murakkabligini   aniqlash,
avvalgi   o’rganilgan  mavzu   bilan   bog’lash,   o’quvchilarga  beriladigan  topshiriq  va
mustaqil   ishlarning   ketma-ketligini   aniqlash,   darsda   kerak   bo’ladigan   jihozlarni
belgilash   va   qo’shimcha   ko’rgazmali   qurollar   bilan   boyitish,   qo’shimcha   axborot
texnologiyalardan   foydalangan   holda   muammoli   vaziyatni   yaratishdir.   Dars
davomida   o’qituvchi   o’quvchilarning   jismoniy   holatini,   ijodkorligini,   tez
fikrlashlarini hisobga olishi kerak. Maktabda matematika fanini o’qitish jarayonida
ilg’or   pedagogik   texnologiyalardan   foydalanish   o’qitish   samaradorligini
oshirishning   omillaridan   biri   sifatida   yaqqol   ko’zga   ko’rinmoqda.   Chunki
o’qitishning   ilg’or,   nostandart   (interfaol)   shakllari-ta’lim-tarbiya   masalalarini
unumli   yechishga,   o’quvchilarning   bilish   faoliyatini   kuchaytirishga   qaratilgan
o’quv mashg’ulotlarini takomillashtirish yo’llaridan biri.   
Kurs   ishining   dolzarbligi:   Fazoda   harakat   -   bu   obyektlarning   joylashuvi
o‘zgarishi bilan bog‘liq bo‘lgan jarayon bo‘lib, uning tahlili nafaqat nazariy, balki
texnik   va   amaliy   fanlar   uchun   ham   muhimdir.   Masalan,   kompyuter   grafikasi,
mexanika,   robototexnika,   aviatsiya,   kosmonavtika,   qurilish   geodeziyasi,
mashinasozlik   kabi   ko‘plab   sohalarda   fazoda   obyektlarning   harakati,   burilishi,
siljishi   va  simmetriyasi  kabi  xususiyatlarni  tahlil  qilish  zarurat  tug‘iladi. Shuning
uchun   bu   mavzu   bugungi   ilmiy-texnik   taraqqiyotda   katta   nazariy   va   amaliy
ahamiyatga   ega.   Fazoda   obyektlarning   siljishi   va   burilishi   kabi   asosiy   geometrik
harakatlarini   tahlil   qilishni,   harakatning   turlari   –   orientatsiyani   saqlovchi   va
orientatsiyani   o‘zgartiruvchi   harakatlarning   matematik   asoslarini   o‘rganishni,
harakatlarni klassifikatsiyalash orqali ularni ilmiy tasniflash, fazoning tuzilishi  va
o‘lchamlarini   chuqur   tushunishni   ta’minlaydi.   Shu   bilan   birga,   bu   mavzu   orqali
talabada   geometrik   tasavvurni   chuqurlashtirish,   fazoviy   fikrlashni   rivojlantirish,
mantiqiy va tahliliy yondashuvni shakllantirish imkoniyati tug‘iladi.
Kurs   ishining   maqsadi:   analitik   geometriya   nazariyasi   asosida   fazodagi
harakatlarni   chuqur   o‘rganish,   ularning   matematik   modellarini   tahlil   qilish   va
4 harakatlarni   klassifikatsiya   qilish   orqali   fazoda   yuzaga   keladigan   geometriya
muammolarini samarali yechishga yo‘l ochishdan iborat.
Kurs ishining vazifalari: 
Fazoda   koordinatalar   sistemalari   –   to‘g‘ri   burchakli,   silindrik   va   sferik
tizimlarning   tuzilishini   o‘rganish   va   ularni   bir-biriga   o‘tkazish   usullarini   tahlil
qilish.
Koordinatalarni   almashtirish   –   fazodagi   nuqtalarning   o‘zgarishini
ifodalovchi   formulalarni   o‘zlashtirish,   jumladan   parallel   ko‘chirish   va   burish
o‘zgarishini matematik jihatdan tushuntirish.
Harakatning   ikki   turini   –   orientatsiyani   saqlovchi   va   o‘zgartiruvchi
harakatlarni farqlash, ularning geometrik va algebraik belgilari bilan tanishish.
Fazoda   harakatlarning   klassifikatsiyasi   –   harakat   turlarini   ajratish   (parallel
ko‘chirish,   burilish,   sirpanuvchi   simmetriya,   vint   harakati   va   boshqalar),   har
birining o‘ziga xos xususiyatlarini aniqlash.
Chizmalar,   misollar   va   formulalar   orqali   mavzuni   chuqurroq   o‘zlashtirish,
nazariy bilimni vizual va amaliy yondashuv bilan mustahkamlash.
5 I-BOB.  FAZODA KOORDINATALAR SISTEMASINI
ALMASHTIRISHLAR.
1.1 -§ .  Fazodagi to’g’ri burchakli koordinatalar sistemasi .
Umumiy boshlang‘ich O  nuqtaga va bir xil masshtab birligiga ega bo‘lgan
o‘zaro perpendikulyar 	
Ox , 	Oy  va 	Oz  o‘qlar fazoda to‘g‘ri burchakli koordinatalar
sistemasini hosil qiladi (1-chizma). 
1-chizma
Bu   sistemaning  	
Ox   o‘qi   ab s sissalar   o‘qi ,    	Oy   o‘qi   ordinatalar   o‘qi ,  	Oz
o‘qi
  applikatalar o‘qi  va ular birgalikda  koordinata o‘qlari  deb ataladi. Bunda 
Ox ,	
Oy
  va  	Oz   o‘qlarning     ortlari  	⃗i ,	⃗j ,	⃗k  	(|⃗i|=|⃗j|=|⃗k|=	1,⃗i⊥	j,⃗j⊥	⃗k,⃗k⊥	⃗i)   bilan
belgilanadi,  	
O   nuqtaga   koordinatalar   boshi   deyiladi,    	Ox ,	Oy va  	Oz   o‘qlar
joylashgan fazo  koordinatalar  fazosi  deb ataladi va 	
Oxyz  bilan  belgilanadi .	
Oxy	,Oxz	,Oyz
  koordinatalar   tekisliklari  	Oxyz   fazoning   bu   tekisliklarga
tegishli   bo‘lmagan   barcha   nuqtalarini   oktantlar   deb   ataluvchi   sakkizta   bo‘lakka
6 bo‘ladi.  Yuqori   yarim  fazoda  (z>0   da)   oktantlarni   barcha  koordinatalari  musbat
bo‘lgan  	
I oktantdan kelib chiqqan holda soat strelkasiga teskari yo‘nalashda (  	Oz
o‘qning   musbat   yo‘nalishidan   qaralganida)     bilan   belgilaymiz.   Quyi
yarim fazoda (	
z<0 da) oktantlarni     bilan   belgilaymiz,  bunda   mos
ravishda     oktant 	
I  oktantning,
Koordinatalar Oktantlar
i
I I
II I
III I
IV V
V V
VI V
VII V
VIII	
x
=
+ -
- -
- =
+ =
+ -
- -
- =
+
y
=
+ =
+ -
- -
- +
+ +
+ -
- -
-
z
=
+ =
+ =
+ +
+ -
- -
- -
- -
-	
VI
–	II ning,  	VII –	III ning, 	VIII – ning tagida joylashadi. Nuqtaning u yoki
oktantda joylashishiga qarab, uning koordinatalari ishoralari ushbu jadvaldagi kabi
bo‘ladi.	
M
  koordinatalar   fazosining   ixtiyoriy   nuqtasi   bo‘lsin.     vektorga  	M
nuqtaning radius vektori  deyiladi.
  radius   vektorning   koordinatalariga  	
M   nuqtaning   to‘g‘ri   burchakli
koordinatalari   deyiladi.   Agar     bo‘lsa,   u   holda  	
M nuqtaning
koordinatalari  	
M	(x;y;z)  kabi  belgilanadi, bunda 	x  soni  	M nuqtaning  ab s sissasi ,	
y
soni 	M nuqtaning  ordinatasi  va 	z  soni 	M nuqtaning  applikatasi  deb ataladi. 
Uchta  	
x ,	y   va  	z   koordinatalar fazodagi nuqtaning o‘rnini to‘liq aniqlaydi,
ya’ni  	
x ,	y   va  	z   sonlarning   har   bir   uchligiga   fazoning   yagona  	M   nuqtasi   mos
keladi, va aksincha. 
7 1.2- -§ .  Affin koordinatalar sistemasi, silindrik koordinatalar sistemasi va
sferik koordinatalar sistemasi  .
Affin koordinatalar sistemasi.
Fazo   yoki   tekislikda   affin   koordinatalar   sistemasini   kiritish   uchun   birorta
bazis va bitta nuqta tanlanadi. Agar   bazis va  O  nuqta berilgan bo’lsa, 
vektorning     bazisidagi   koordinatalar   M   nuqtaning   affin   koordinatalari
deyiladi.
1.2.1-Ta’rif.   Berilgan     bazis   uchun     tengliklar
bajarils    ortonormal bazis  deyiladi. 
1.2.2-Ta’rif.   Ortonormal bazis yordamida berilgan koordinatalar sistemasi
to’g’ri burchakli  yoki  dekart koordinatalar sistemasi  deb ataladi. 
1.2.3-Teorema.   Dekart   koordinatalar   sistemasida   vektoarning   berilgan
bazisdagi   koordinatasidalarida,   uning   koordinatalar   o’qlariga   tushirilgan
proeksiyalari bilan ustma -ust tushadi. 
Isbot . Bizga     ortonormal  bazis berilgan bo’lsa, ularning boshlarini   O
nuqtaga joylashtirib  OXYZ  koordinatalar sistemasini kiritaylik. Agar 
bo’lsa,    vektorning boshini koordinata boshiga joylashtirib, uning oxirini  M  bilan
belgilaymiz.   Agar   M   nuqtaning   koordinata   o’qlariga   ortogonal   proeksiyalarini
A,B,C   harflari   bilan   belgilasak,     tenglikni   hosil   qilamiz.
Ikkinchi tomondan   kesmalarni kattaliklari mos ravishda    sonlariga
teng bo’lganligi uchun   munosabatlarni hosil qilamiz. 
Natija. 
Isbot .   Bizga   l   o’q berilgan bo’lsin: shunday   OXYZ   koordinatalar sistemasi
kiritamiz,  OX  koordinata o’qi  l  bilan ustma–ust tushsin. Agar 
8 bo’lsa,   teoremaga   ko’ra   va ,   tengliklarni   hosil
qilamiz.   Lekin   vektorlarni   qo’shganda   ularning   koordinatalari   mos   ravishda
qo’shilgani uchun    munosabatni olamiz. 
Silindrik koordinatalar sistemasi.
Fazoda   silindrik   koordinatalar   sistemasini   kiritish   uchun   biz   fazoda   bitta
tekislikni   va   unga   tegishli   birorta   O   nuqtani   tanlashimiz   kerak.   Tanlangan
tekislikda   O   nuqtani   qutub boshi  sifatida  olib, bu  tekislikda  qutb koordinatalarini
kiritamiz.   Berilgan   tekislikka   perpendikulyar   va   O   nuqtadan   o’tuvchi   o’qni   OZ
o’qi sifatida olib, fazoda silindrik koordinatalar sistemasini quyidagicha kiritamiz:
2-chizma
Fazoda berilgan   M   nuqtaning tekislikdagi proeksiyasini   N   bilan, uning   OZ
o’qdagi proeksiyasini   M  bilan belgilaymiz. Silindrik koordinatalar sifatida 
kattaliklarni   olamiz.   Bu   yerda     –   N   nuqtaning   berilgan   tekislikdagi   qutb
koordinatalari,  Z  esa  OM'  kesma kattaligidir (2-chizma). 
Agar biz fazoda   OXY   tekislik sifatida tanlangan tekislikni,   OX   o’q sifatida
qutb o’qini olib dekart koordinatalar sistemasini kirisak 
, ,
Bog’lanishlarni olamiz. Bu yerda   o’zgaruvchilar uchun 
,
9 munosabatlar   o’rinlidr.   Fazoda   silindrik   koordinatalar   sistemasini   kiritganimizda
fazo bitta o’qqa ega bo’lgan ichma–ich joylashgan (konsetrik) silindrlarga ajraladi.
Fazoning   har   bir   nuqtasi   bu   silindrlarning   faqat   bittasiga   tegishli   bo’ladi.   Agar
nuqtaning   silindrik   koordinatalari     bo’lsa,   bu   nuqta   yotgan   silindrning
radiusi     ga   teng   bo’ladi.   Agar   nuqta   silindrlar   o’qiga   tegishli   bo’lsa,   u   tegishli
bo’lgan   silindrning   radiusi   nolga   teng   bo’ladi.   Yuqoridagi   tanlangan   dekart
koordinatalar   sistemasida   silindrlarning   o’qi   Oz   o’qidan   iboratdir.   Bu   dekart
koordinatalar sistemasida konsetrik silindrlar tenglamasi 
ko’rinishda bo’ladi.
Sferik koordinatalar sistemasi.
Fazoda   sferik   koordinatalar   sistemasini   kiritish   uchun     –   Dekart
koordinatalar   sistemasi   kiritilgan   deb   hisoblab,   berilgan     nuqta   uchun   markazi
koordinata boshida bo’lgan va radiusi   ga teng bo’lgan sferani qaraymiz. 
Berilgan   nuqtaning   tekislikdagi proeksiyasini   bilan,  vektor
va     orasidagi burchakni     bilan     vektor va Ox o’qi orasidagi burchakni  
bilan   belgilaymiz.   Burchaklarni   aniqlashda     burchak   shunday   tanlanadiki,   Oz
o’qining   musbat   yo’nalishi   tomonidan   qaragannimizda,   Ox   o’qini     nur   bilan
ustma – ust tushirish uchun soat mili yo’nalishiga qarshi yo’nalishda   φ
  burchakka
burish   kerak.   Yuqorida   aniqlangan     kattaliklar   M   nuqtaning   sferik
koordinatalari deyiladi. Bunga sabab, fazoning koordinatalari    tenglamani
qanoatlantiruvchi nuqtalari to’plami sferani tashkil qiladi. Fazoning har bir nuqtasi
radiusi koordinata boshidan shu nuqtagacha bo’lgan masofaga teng bo’lgan sferada
yotadi.   Nuqtaning   dekart   koordinatalari   bilan   sferik   koordinatalari   orasidagi
bog’lanish quyidagicha bo’ladi: 
10 3-chizma.
Odatda fazo nuqtalari bilan ularning sferik koordinatalari orasidagi moslik
o’zaro bir qiymatli bo’lishi uchun
chegaralar   qo’yiladi.   Fazoda   sferik   koordinatalar   sistemasini   kiritganimizda   fazo
markazi   bitta   nuqtada   bo’lgan   sferalarga   ajraladi.   Agar   nuqtaning   sferik
koordinatalari     bo’lsa,   u   yotgan   sferaning   radiusi     ga   teng   bo’ladi.   Bu
masofa   nuqtadan   koordinatalar   boshigacha   bolgan   masofaga   tengdir.   Nuqta  
radiusli   sferada   yotgan   bo’lsa,     va     burchaklar   uning   sferadagi   vaziyatini
aniqlaydi.
1.3 -§ .  Koordinatalar sistemasini almashtirish.
Nuqtaning   bir   sistemadagi   koordinatalarini   uning   boshqa   sistemadagi
koordinatalari bilan almashtirishga  koordinatalarni almashtirish  deyiladi.
Agar   koordinatalar   boshi     nuqtaga   ko’chirilsa,   u   holda   to’g’ri
chiziqdagi har bir nuqtaning eski x  koordinatasi bilan yangi 	x'  koordinatasi orasida
                                              (1)
munosabat mavjud bo’ladi.
11 Agar   to’g’ri   chiziqdagi   daslabki   yo’nalishga   teskari   yo’nalish   musbat
yo’nalish   deb   qabul   qilinsa,   u   holda   hamma   nuqtalarning   koordinatalari   o’z
absalyut miqdorlarini o’zgartirmasdan ishoralarini o’zgartiradi, ya’ni 
                                             (2)
bo’ladi.
Agar   yangi   uzunlik   birligi     tanlab   olinsa,   u   holda   nuqtaning
koordinatalari mos birliklarga teskari proportsinal, ya’ni:
                                              (3)
bo’ladi.
Asosiy formulalar.
Koordinatalari     va     bo’lgan   A   va   B   nuqtalar   berilgan   bo’lsa,   AB
kesmaning kattaligi
                                     (4)
formula   bilan   xisoblanadi,   ya’ni   kesmaning   kattaligi   uning   uchlari
koordinatalarining ayirmasiga teng, bunda oxirigi nuqtaning koordinatasidan bosh
nuqtaning koordinatasini ayrish kerak.
Bu formula nuqtalarning har qanday vaziyatida ham to’g’ri bo’lgani uchun,
kesmalar hamma vaqt to’g’ri belgilanishi, ya’ni birinchi o’ringa kesmaning boshini
belgilovchi harf, ikkinchi o’ringa esa oxirini belgilovchi harf qo’yilishi kerak. 
Misol:    va    berilgan bo’lsa, u holda 
Agar     va       va     nuqtalarningkoordinatalari   bo ’ lsa ,     kesmaning
uzunligi     bo ’ ladi . agar   to ’ g ’ ri   chiziqda   ikki   nuqta ,   ya ’ ni     va  
nuqtalar   berilgan   bo ’ lsa ,   u   holda   har   qanday   uchinchi     nuqta     kesmani
biror   aniq     nisbatda   bo ’ ladi ;  biz   uni     harfi   bilan   belgilaymiz ,  ya ’ ni  
12 bos h nuqtadan b o '
luvc h i nuqtagac h a b o '
lgan kesma kattaligi
b o '
luvc h i nuqtadan oxirigi nuqtagac h a b o '
lgan kesma kattaligi .
quyidagi   formuladan   hisoblab   topiladi : 
                                      (5)
Agar   bo ’ luvchi     nuqta     kesmaning   ichida   yotsa ,     musbat ,
tashqarisida   yotsa ,  manfiy   bo ’ ladi .
Aksincha,     nisbat   berilgan   bo’lsa,   u   holda   bo’luvchi   C   nuqtaning
koordinatasi 
                                           (6)
formula bilan topiladi. 
Agar    va   bo’lsa, u holda:
           (7)
ya’ni   kesma   o’rtasining   koordinatasi   kesma   uchlarining   koordinatalari
yig’indisining yarmiga teng.
To’rtta   A,   B,   C   va   D   nuqtaning   murakkab   (algarmonik)   nisbati   deb   ikki
nisbatning   nibatiga   aytiladi:   unda   AB   kesma   birinchi   nisbatda   C   nuqta   bilan,
ikkinchi nisbatda esa  D  nuqta bilan bo’linadi. Bu quyidagicha belgilanadi: 
Agar   bo’lsa, u holda to’rta nuqta  garmonik nuqtalar  deb ataladi.
Koordinata o‘qlarini parallel ko‘chirish
Tekislikda Oxy  to‘g‘ri burchakli koordinatalar sistemasi berilgan bo‘lsin.  
13 4-chizma
Koordinata  o‘qlarini  parallel  ko‘chirish – bu  Oxy   sistemadan  uning o‘qlari
yo‘nalishlarini   va   masshtablarini   o‘zgartirmasdan   faqat   koordinatalar   boshining
joylashishini o‘zgartirish orqali yangi 	
O1x1y1  sistemaga o‘tishdir.
Yangi  	
O1x1y1   sistemaning   koordinatalar   boshi  	O1   eski  	Oxy   sistemada	
(x0;y0)
koordinata lar ga   ega   bo‘lsin,   ya’ni  	O1(x0;y0) .   Tekislik   ixtiyoriy  	M
nuqtasining  	
Oxy   sistemadagi   koordinatalarini  	(x;y)   bilan   va  	O1x1y1   sistemadagi
koordinatalarini 	
(x';y') bilan belgilaymiz ( 4-chizma ). 
U holda
⃗OM	=	x⃗i+	y⃗j,⃗OO	1=	x0⃗i+	y0⃗j,⃗O	1M	=	x'⃗i+y'⃗j.
4-chizmadan topamiz: 	
⃗OM	=⃗OO	1+⃗O	1M . 
Bundan 	
x⃗i+	y⃗j=	x0⃗i+	y0⃗j+	x'⃗i+	y'⃗j
               yoki	
x=	x0+	x',y=	y0+	y'.
                                     (8)
(8)   formulalar  	
M nuqtaning  	Oxy   sistemadagi  	(x;y)   koordinatalarini  	O1x1y1
sistemadagi 	
(x';y')  koordinatalar  orqali topish imkonini beradi, va aksincha.
Koordinata o‘qlarini burish
Tekislikda 
Oxy  to‘g‘ri burchakli koordinatalar sistemasi berilgan bo‘lsin.  
14 Koordinata   o‘qlarini   burish   –   bu  Oxy   sistemadan   uning   koordinatalar
boshini  va  o‘qlari  masshtablarini  o‘zgartirmasdan   faqat   koordinata  o‘qlarini  biror
burchakka burish orqali yangi 	
O1x1y1  sistemaga o‘tishdir.
5-chizma
Umumiy 	
O  qutbga va 	Ox	,Ox	1  bir xil mashtabli qutb o‘qlariga ega bo‘lgan
qutb   koordinatalari   sistemalarini   kiritamiz.  	
M nuqta  	Oxy   sistemada  	(r;ϕ)
koordinatalarga   va  	
Ox	1y1   sistemada
 	(r;ϕ+α)   koordinatalarga   ega   bo‘lsin
(5-chizma).
Qutb   koordinatalaridan   to‘g‘ri   burchakli   koordinatalarga   o‘tish
formulalaridan topamiz:
).sin(),cos(	
			  ryrx
Bundan	
,	sin)	sin	(	cos)	cos	(	)	sin	sin	cos	(cos									r	r	r	x				
y=	r(sin	ϕcos	α+cos	ϕsin	α)=	(rcos	ϕ)sin	α+(rsin	ϕ)cos	α,
bu yerda 	
x'=	rcos	ϕ,y'=	rsin	ϕ  (5-chizma).
Shu sababli	
x=	x'cos	α−	y'sin	α,y=	x'sin	α+	y'cos	α.
(9)
(9)   formulalar   koordinata   o‘qlarini   burish   formulalari   deyiladi.   Bu
formulalar  	
M nuqtaning  	Oxy   sistemadagi  	(x;y)   koordinatalarini  	O1x1y1
sistemadagi 	
(x';y')  koordinatalar orqali topish imkonini beradi va aksincha.
15 Agar   yangi   sistema   eski   sistemadan   koordinata   o‘qlarini   avval   parallel
ko‘chirish   va   so‘ngra   burish   orqali   hosil   qilingan   bo‘lsa,   (8)   va   (9)   formulalarni
umumlashtirib,   koordinata   o‘qlarini   parallel   ko‘chirish   va   burish   formulalarini
hosil qilamiz: x=	x0+	x'cos	α−	y'sin	α	,y=	y0+	x'sin	α+	y'cos	α	.
     (10)
Bundan  
           	
x'=	(x−	x0)cos	α+(y−	y0)sin	α,y'=	(y−	y0)cos	α−	(x−	x0)sin	α.      (11)
Misol. To‘g‘ri burchakli koordinatalar sistemasining o‘qlari 	
A(5;−1)  nuqtaga
parallel   ko‘chirilgan   va  	
α=	5
12   burchakka   burilgan.   Yangi   sistemaga   nisbatan	
B(3;3)
 nuqtalarning koordinatalarini topamiz. Misolning shartiga ko‘ra	
α=	arctg	5
12
 da 	
cos	α=	12
13	
,  	sin	α=	5
13	
.
U holda (11) formulalardan topamiz:	
x'=	12	(3−	5)+5(3+1)	
13	
=	−	4
13	
,y'=	12	(3+1)−	5(3−	5)	
13	
=	58
13	
,
ya’ni	
B(−	4
13	
;58
13	)
.
Tekislikda dekart koordinatalarini almashirish.
Orientatsiya:   Bir   vektordan   ikkinchisiga   qisqa   burish   yo’nalishi   soat
strelkasi yo’nalishiga qarama – qarshi  bo’lsa, bu vektorlar o’ng ikkilik, aks holda
chap   ikkilik   tashkil   qiladi   deyiladi.   Bazis   sifaida   biror   ikkilik   tanlansa,   biz
orientatsiya   tanlab   olingan   deb   hisoblaymiz.   Bizga     va     ortonormal
bazislar   berilgan   bo’lsin.   Bu   bazislar   yordamida   kiritilgan   Dekart   koordinatalar
sistemasini   mos   ravishda   Oxy   va   O'x'y'   bilan   belgilaylik.   Nuqtaning   ‘‘eski’’   va
‘‘yangi’’   koordinatalari   orasidagi   bog’lanishni   topamiz.   ‘‘Yangi’’   koordinatalar
sistemasi   markazini   ‘‘eski’’   koordinata   sistemasidagi   koordinaalarini   (a,b)   bilan
belgilaylik. 
16 6-chizma
Tekislikda   M   nuata   berilgan   bo’lib,   uning   Oxy   va   O'x'y'   sistemalardagi
koordinatalari mos ravishda  (x,y)  va  (x',y')  juftliklardan iborat bo’lsin. 
Biz quyidagi tengliklarga ega bo’lamiz: 
Har bir vektorni   bazis orqali ifodalash mumkinligi uchun
.      (12)
munosabatlarni hosil qilamiz. Bu ifodalarni
tengliklarga qo’yib
tenglikni hosil qilamiz. Bazis vektorlari     chiziqli erkli oilani tashkil etganligi
uchun yuqoridagi munosabatdan 
, ,          (13)
formulalarni   olamiz.   Endi     koeffitsientlarni   toppish   uchun   ikkita   holni
qaraymiz.Birinchi hol:     va     bazislar bir xil orientatsiyaga ega. Bu holda
agar   φ
  bilan     va     vektorlar   orasidagi   burchakni   belgilasak,     va     vektorlar
orasidagi burchak ham    ga teng bo’ladi. Yuqoridagi (1) tenglikni har ikkalasini 
va   vektorlarga  skalyar ko’paytirib,
17 formulalarni olamiz. Agar   va   bazislar har xil orientatsiyaga ega bo’lsa,
  va     vektorlar   orasidagi   burchak     ga   teng   bo’ladi.   Bu   holda   (1)
tengliklarning   har   birini     va     vektorlarga   skalyar   ko’paytirib
  formulalarni   hosil   qilamiz.   Bu
formulalarni   (2)   formulalarga   qo’yib,   mos   ravishda   quyidagi   ikkita   formulalarni
olamiz: 
                         (14)
Bu holda o’tish determinant uchun
tenglik o’rinli.
Ikkinchi   holda   bazislarning   orientatsiyalari   har   xil   va   koordinatalarni
almashtirish formulalari
      (15)
ko’rinishda bo’ladi.
Bu holda o’tish determinant uchun
tenglik o’rinli bo’ladi. Demak, koordinatalar sistemasini almashtirganimizda o’tish
matritsasining   determinant   musbat   bo’lsa,   orientatsiya   o’zgarmaydi.   Agar   o’tish
matritsasining determinant manfi bo’lsa, orientatsiya qarama–qarshi orientatsiyaga
o’zgaradi.
18 II-BOB. FAZODA HARAKAT
2.1 -§ . Fazodagi harakat.
Qaralayotgan bobda fazodagi eng soda almashtirishlar o’rganiladi. Fazodagi
almashtirishlarni   o’rganishda   ishlatiladigan   ta’rif   va   teoremalar   tekislikdagi
almashtirishlarni   o’rganishda   ishlatilgan   ta’rif   va   teoremalarga   o’xshash   bo’ladi.
Tekislikdagi almashtirishlarda kiritilgan tushuncha va terminlardan foydalanamiz.
Fazoni almashtirish tushunchasi asosiy tushunchalardan biridir.
Fazodagi nuqtalarini almashtirishda ixtiyoriy ikki A  va 	B  nuqtalar orasidagi
masofa,   ularning   akslari  	
A'   va  	B'
  nuqtalar   orasidagi   masofaga   teng   bo’lsa,   ya’ni	
ρ(A,B)=ρ(A',B')
  bo’lsa,   u   holda   bunday   almashtirish   masofani   o’zgartirmaydi
deyiladi.
Ta’rif.   Fazodagi   masofani   o’zgartirmaydigan   almashtirishni   harakat   yoki
siljitish deyiladi.
Ayniy   almashtirish   fazodagi   eng   soda   harakatga   misol   bo’la   oladi   (Ayniy
almashtirish fazoning har bir nuqtasini o’z-o’ziga o’tkazadi).
Harakatga boshqa misollar ham keltiraylik.
1-misol.   Fazoda   ixtiyoriy  	
⃗p
  vektor   berilgan   bo’lsin.   Fazoning   ixtiyoriy  	N
nuqtasiga	
⃗NN	'=⃗p
Shartni   qanoatlantiruvchi  	
N'
  nuqta   mos   qo ’ yilsa ,   u   holda   bu   almashtirishni	
⃗p
vektor   qadar   parallel   ko ’ chirish   deb   ataladi .
Teorema. Parallel ko’chirish harakatdir.
19 7-chizma
Isbot.   Fazoda  M va	N
  nuqtalar   berilgan   bo’lsin.  	M'   va  	N'
  nuqtalar   esa
ularning   akslari   (obrazlari)   bo’lsin,   u   holda  	
⃗MM	'=⃗p ,  	⃗NN	'=⃗p
  bo’ladi.   Shuning
uchun 	
⃗MM	'=⃗NN	'
  vektorlarning tengligidan 	|⃗MN	|=|⃗M	'N'|  (7-chizma).
2-misol.   Fazoda   biror  	
O
  nuqtani   olib,   fazoning   ixtiyoriy  	M
  nuqtasini  	O
nuqtaga nisbatan 	
M'
  nuqtaga mos qo’yuvchi simmetrik akslantirishni qaraylik.
Bu akslantirish almashtirish bo’lib, 	
O
  nuqtaga nisbatan simmetrik (markaziy
simmetriya yoki 	
O
  nuqtadan qaytish) deyiladi.
3-masala.   Fazodagi  	
Τ tekislikni   olib,   fazoning   ixtiyoriy  	M
  nuqtasini  	Τ
tekislikka nisbatan simmetrik  	
M'
  nuqtasiga akslantirishni    olaylik (7-chizma). Bu
akslantirishni 	
Τ tekislikka nisbatan simmetrik almashtirish deyiladi.
Teorema. Tekislikka nisbatan simmetrik almashtirish harakatdir.
Isboti.   To’g’ri   burchakli   koordinatalar   sistemasining  	
oxy   koordinatalar
tekisligi  	
Τ   tekislik   bilan   ustma-ust   tushsin   deylik.  	A(x1,y1,z1)
  va  	B(x2,y2,z2)
fazoning   ixtiyoriy   nuqtalari  	
A'
  va  	B'   nuqtalar   esa   ularning   simmetrik
almashtirishdagi akslari (obrazlari) bo’lsin.  
T=	xoy   bo’lgani uchun	A' va	B' nuqtalar	
A'(x1,y1,−z1)
,  	B'(x2,y2,−z2) koordinatalarga   ega   bo’ladi,   u   holda   ikki   nuqta
orasidagi masofani toppish formulasidan foydalanib quyidagini topamiz.	
ρ(A',B')=√(x'2−	x'1)2+(y'2−	y'1)2+(z'2−z'1)2=	ρ(A,B)
.
Demak, 	
ρ(A',B')=	ρ(A,B) . Bu esa tekislikka nisbatan simmetrik almashtirish
harakat ekanligini bildiradi.
Harakatning quyidagi xossalarini isbotlas hmumkin:
1  .   Harakat   tekisliklarni   tekisliklarga,   parallel   tekisliklarni   parallel
tekisliklarga o’tkazadi.
2  . Harakat  to’g’ri  chiziqlarni to’g’ri chiziqlarga, parallel to’g’ri chiziqlarni
parallel to’g’ri chiziqlarga o’tkazadi.
20 3  . Harakat ikki yoqli burchakni o’ziga tengikki yoqli burchakka o’tkazadi.
4  . Harakat uchta nuqtaning oddiy nisbat ini saqlaydi.
5  .   Harakat   to’g’ri   burchakli   dekart   koordinatalar   sistemasini   to’g’ri
burchakli dekart koordinatalar sistemasiga o’tkazadi.
2.2 -§ . Harakatning ikki turi.  
Invariant nuqta, to’g’ri chiziq va tekislik
1. Fazoda   ikkita  (O,⃗e1⃗e2⃗e3)   va  	(O,⃗e'1⃗e'2⃗e'3)   affin   koordinatalar   sistemasi
bir xil oriyentirlangan (qarama-qarshi oriyentirlangan) bo’lishi uchun bazis 	
⃗e1,⃗e2,⃗e3
va	
⃗e'1,⃗e'2,⃗e'3   bazis   ve   ktorlar   bir   xil   yo’nalishga   (qarama-qarshi   yo’nalishga)   ega
bo’lishi kerak .
Teorema. Fazodagi ixtiyoriy harakat yo fazo oriyentatsiyasini saqlaydi yoki
oriyentatsiyasini o’zgartiradi.
Bu   teoremaning   isboti   tekislik   uchun   berilgan   teorema   isbotiga   o’xshash
bo’ladi.
Shunday qilib, fazoda ikki tur harakat mavjud: birinchi fazo oriyentatsiyasini
o’zgartirmaydigan,   ikkinchisi   fazo   oriyentatsiyasini   o’zgartiradigan   harakat.
Birinchi holdagi harakatni birinchi tur harakat, ikkinchi holdagi harakatni ikkinchi
tur harakat deyiladi.
2. Fazoda ham invariantlik masalalari tekislikdagidek hal qilinadi.
Agar fazo nuqtasi  almashtirishda o’z-o’ziga o’tsa, bunday nuqtani fazoning
invariant (qo’zg’almas) nuqtasi deyiladi. Shunga o’xshash to’g’ri chiziq (tekislik)
almashtirishda o’zi-o’ziga o’tsa, invariant to’g’ri chiziq (tekislik) deyiladi.
Xususan, invariant to’g’ri chiziqning hamma nuqtalari invariant nuqtalardan,
invariant   tekislikning   hamma   nuqtalari   invariant   nuqtalardan   iborat   bo’lishi
mumkin.
Fazoda  	
L -harakat   va  	Τ   invariant   tekislik   berilgan   bo’lsin.   Bu   harakatda
invariant   tekislikning   ixtiyoriy   nuqtasi   yana   shu   tekislik   nuqtasiga   o’tadi,   ya’ni	
Τ
tekislikda  	
L'   akslantirish   vujudga   keladi,     bu   akslantirish   harakatdan   iborat
21 ekanligi   ravshan,   chunki   masofani   saqlaydi.   Bu   almashtirishni  L -harakatning  	Τ
tekislikka indutsirlangan (singdirilgan) harakati deyiladi.
Harakatning   turlarini   aniqlash   uchun   zarur   bo’ladigan   uchta   teoremani
beramiz.
1-teorema.   Agar   harakat   invariant   nuqtaga   ega   bo’lmasa,   u   holda   ixtiyoriy
ikki invariant to’g’ri chiziqlari parallel bo’ladi.
Isbot. Teskarisini faraz qilib isbotlaymiz.  	
L - harakatning   parallel   bo ’ lmagan	
d1
va  	d2   invariant   to ’ g ’ ri   chiziqlari   bo ’ lsin .   U   holda   bu   to ’ g ’ ri   chiziqlar   yo
kesishadi   yoki   ayqash   bo ’ ladi .   Birinchi   holda ,  	
M   nuqta  	d1   va  	d2 to ’ g ’ ri
chiziqlarning   kesishgan   nuqtasi  	
L - harakatda  	M'   nuqtaga   o ’ tsin .   Bu   nuqta   ham  	d1
to ’ g ’ ri   chizig ’ ida ,   ham  	
d2   to ’ g ’ ri   chizig ’ ida   yotadi ,   ya ’ ni  	M	=M	' .   Bu   teorema
shartiga ziddir (invariant nuqta yo’q).
Ikkinchi holati  	
d1   va  	d2   to’g’ri chiziqlar ayqash bo’lsin. Bu holda  	d1   va  	d2
to’g’ri chiziqlar umumiy  	
AB   perpendikulyarga ega bo’ladi.  	A∈d1 ,  	B∈d2 .  	AB ikki
to’g’ri   chiziq   orasidagi   eng   qisqa   masofa,   u   holda  	
L -harakatda  	A   va  	B   nuqtalar
invariant nuqtalar bo’ladi, bu teorema shartiga ziddir.
8-chizma
2-teorema.   Agar  	
L -harakat   invariant   nuqtaga   ega   bo’lmay,   lekin     bir
22 tekislikda   yotmaydigan   kamida   uchta   parallel   invariant   to’g’ri   chiziqlar   mavjud
bo’lsa, u holda L -harakat invariant to’g’ri chiziqqa parallel bo’lgan nol bo’lmagan
vector qadar parallel ko’chirishdan iborat (8-chizma).
3-teorema. Fazodagi ixtiyoriy harakat kamida bitta invariant to’g’ri chiziqqa
ega.
Keyingi ikki teoremani isbotini o’quvchilarga havola qilamiz.
2.3 -§ . Fazoda harakatning klassifikatsiyasi
Fazoda ikkita 	
R(O,ABC)  va 	R'(O',ABC)  affinreperi (yoki affin koordinatalar
sistemasi)   berilgan   bo’lsin.   Agar   bu   reperlarning   basis  	
⃗e1,⃗e2,⃗e3   va  	⃗e'1,⃗e'2,⃗e'3
vektorlarining   yo’nalishlari   bir   xil   (qarama-qarshi)   bo’lsa,  	
R   va  	R'   reperlar
oriyentatsiyasi bir xil (qarama-qarshi) deyiladi.
Fazodagi   harakat   klassifikatsiyasi   tekislikdagi   harakat   klassifikatsiyasiga
o’xshash   bo’ladi.   Bu   yerda   ham   harakatni   klassifikatsiyalashda   uning   invariant
nuqtalaridan foydalanamiz.
1.   Fazodagi   harakat   bir   to’g’ri   chiziqda   yotmaydigan   kamida   uchta
invariant nuqtaga ega bo’lsin .	
A,B,C
  nuqtalar   g-harakatning   bir   to’g’ri   chiziqda   yotmaydigan   invariant
nuqtalari,  
AD   to’g’ri   chiziq   esa  	ABC   tekislikka   perpendikulyar   to’g’ri   chiziq
bo’lsin.
g-harakat  	
ABC   tekislik   nuqtalarini   yana   shu   tekislik   nuqtalariga   o’tkazishi
ravshan,   ya’ni   bu   tekislik   invariant.   Shuning   uchun  	
AD   to’g’ri   chiziq   ham
invariant.  Demak  	
D   nuqta  ham, uning  obrazi  	D'   nuqta  ham  	AD   to’g’ri  chiziqda
yotadi.	
g
  almashtirish  	D   nuqtani  	A	D=A	D'   shartni   qanoatlantiruvchi  	D'   nuqtaga
o’tkazsin. Bunda quyidagicha ikki hol yuz berishi mumkin.
1)  	
D'   nuqta  	D   nuqta   bilan   ustma-ust   tushsin,   u   holda  	(ABC	D)   reperning
uchlari o’z-o’ziga o’tadi. Demak, 	
g  ayniy almashtirishdir.
23 Ma’lumki, ayniy almashtirish birinchi tur harakatdir.
2)  D   va  	D'   nuqtalar  	A   nuqtaga   simmetrik.  	g -almashtirishda  	R(ABC	D)
reper 	
R'(ABC	D')  reperga o’tadi. Demak, 	g -almashtirish 	(ABC)  tekislikka nisbatan
simmetrik   almashtirishdan   iborat.   Bizga   ma’lumki   tekislikka   nisbatan   simmetrik
almashtirish - ikkinchi tur almashtirish bo’ladi.
2.   Fazodagi  harakat  kamida ikkita  invariant  	
A,B   nuqtalarga ega, lekin	AB
to’g’ri chizig’da yotmaydigan birorta ham invariant nuqtaga ega bo’lmasin.
Bu holda 	
A	B=d  to’g’ri chiziqning ixtiyoriy nuqtasi invariant nuqta bo’ladi.
Haqiqatan   ham,  	
N  	AB   to’g’ri   chiziqning   ixtiyoriy   nuqtasi.  	N'   nuqta   esa   uning
aksi. Harakatda uchta nuqtaning oddiy nisbati o’zgarmaydi yani  
(AB,N)=(AB,N') .	
A,B
  nuqtalar   invariant   nuqtalar   bo’lgani
uchun  	
N   va  	N'   nuqtalar   ham   ustma-
usttushadi.   Demak,  	
N   nuqta   berilgan
harakatning invariant nuqtasidir.
Shunday   qilib,  	
AB   to’g’ri   chiziq   nuqtalari
invariant nuqtalardan iborat.	
AB
 to’g’ri chiziqqa uning biror P nuqtasiga	
Τ
-perpendikulyar tekislik o’tkazaylik. (10-chizma).
Ma’lumki 	
Τ  tekislik berilgan 	L  harakatda invariant tekislik bo’ladi.
Shuning   uchun  	
Τ   tekislikda   qandaydir  	g   harakatni   indutsirlaydi   (singdiradi),
ya’ni   vujudga   keltiradi.  	
P   nuqta   bu   harakatning   qo’zg’almas   nuqtasi   bo’ladi.
Demak,  	
g   harakat  	P   nuqta atrofida biror  	ϕ   burchakka	
(ϕ≠	0)
 burishdan iborat.
2410- chizma 9- chizma L-harakat 	AB to’g’ri chiziq orqali o’tuvchi ixtiyoriy tekislikni ya’ni shu to’g’ri
chiziq   orqali   o’tuvchi   tekislikka   o’tkazadi,   u   holda  	
AB to’g’ri   chiziqqa
perpendikulyar  har  bir   tekislikda  aynan  bir   xil	
ϕ   burchakka   burishni   indutsirlaydi
(singdiradi), ya’ni paydo qiladi.
Bu hosil qilingan harakatni fazodagi  	
AB  to’g’ri chiziq atrofida  	ϕ burchakka
burish   deyiladi.  	
AB   to’g’ri   chiziqni   burish   o’qi,  	ϕ burchakni   burish   burchagi
deyiladi. (10-chizma).
Teorema.   Fazodagi  	
AB   to’g’ri   chiziq   atrofidagi   burish   birinchi   tur
harakatdir.
Bu   teorema   isbotini   talabalarning   o’zlariga
tavsiya qilamiz.
Fazodagi  	
d   to’g’ri   chiziq   atrofida  	π
burchakka   burish,  	
d to’g’ri   chiziqqa   nisbatan
simmetriya deyiladi (11-chizma).
Bu   holda   fazoning   harbir  	
M   nuqtasiga  	d
to’g’ri   chiziqqa   nisbatan   simmetrik   bo’lgan  
M'
nuqta mos keladi (11-chizma).	
ϕ=	0
 burchakka burishni ayniy almashtirish deyiladi.
3.  Bitta qo’zg’almas 	
A  nuqtaga ega bo’lgan harakat.
Har   qanday   harakat   uchinchi   teoremaga   ko’ra   qo’zg’almas  	
d   to’g’ri
chiziqqa ega.  	
A   nuqtaning invariant  	d   to’g’ri chiziqqa qarashli  ekanligi  ravshan,
aks   holda  	
A   nuqtadan  	d   to’g’ri   chiziqqa   tushirilgan   perpendikulyar   asosi   ham
invariant nuqta bo’ladi. Buning bo’lishi shartga ko’ra mumkin emas.
Invariant  	
A   nuqtadan   o’tib,  	d   to’g’ri   chiziqqa   perpendikulyar   tekislikni  	Τ
bilan belgilaylik. 	
Τ  tekislik 	L -harakatda invariant bo’lganligi tufayli, 	Τ  tekislikda
invariant   nuqtasi  	
A   nuqtadan   iborat  	g   harakatni   vujudga   keltiradi.   Bu   harakat
faqat   bitta   invariant  	
A   nuqtaga   ega
bo’lganligi uchun u 	
A  nuqta atrofida biror 	ϕ
25
12- chizma11 -chizma (ϕ≠	0) burchakka burishdan iborat bo’ladi. 
Endi   ortonormallashgan  	
R(ABC	D)   reperni   quyidagicha   tanlab   olaylik:  	B
nuqta  	
d   to’g’ri   chiziqda,  	C   va  	D   nuqtalar  	Τ   tekislikda   yotsin.  	B∈d   nuqta
qo’zg’almas   nuqta   emas,   u   holda  	
B'=g(B)   nuqta  	A nuqtaga   nisbatan  	B   nuqtaga
simmetrik.   Fazodagi  	
L   harakat  	R(ABC	D)   reperni  	R'(AB'C'D') reperga   o’tkazadi.
Shu   bilan   birga  	
Τ   tekislikdagi  	R1(AC	D)   reperni   yo’nalishi   bir   xil   bo’lgan	
R'1(AC'D')
 reperga o’tkazadi    (12-chizma).
Shuning   uchun  	
R   va  	R'   reperlar   qarama-qarshi   yo’nalishga   ega   bo’ladi.
Bundan	
g  harakat ikkinchi tur harakat ekanligi kelib chiqadi.
Bu 	
g  harakatni burish simmetriyasi deyiladi.
Bunda  	
d   to’g’ri   chiziq,  	ϕ   burchak,  	Τ   tekislik   va  	A   nuqta   mos   ravishda
burish simmetriyaning o’qi, burchagi, tekisligi va markazi deyiladi.
Geometrik nuqtai nazardan burish simmetriyasi,  	
d   to’g’ri chiziq atrofida  	ϕ
burchakka burish 	
g1  bilan, 	Τ tekislikka simmetriya 	g2 ning ko’paytmasidan iborat. 	
g=	g2⋅g1
.
Agar  	
ϕ=	π   bo’lsa,   burish   simmetriyasi   qo’zg’almas   nuqtaga   nisbatan
simmetriya bo’ladi.
4.  Harakatning bitta ham qo’zg’almas nuqtasi mavjud emas .	
g
  berilgan harakat,  	d -uning invariant to’g’ri chizig’i bo’lsin. Ma’lumki bu
harakatning 	
d  dan boshqa invariant to’g’ri chizig’i mavjud bo’lsa, u 	d  ga parallel
bo’ladi. 
Bunda quyidagi uchta holning biri o’rinli bo’lishi mumkin.
1) Kamida   uchta   o’zaro   parallel   va   birtekislikda   yotmaydigan   invariant
to’g’ri chiziqlar mavjud. Bunda  	
g   harakat nol bo’lmagan  	⃗p   vector qadar parallel
ko’chirishdan   iborat   bo’ladi.   Buning   invariant   to’g’ri   chiziqlari   fazoning   faqat  	
⃗p
vektorga   parallel   bo’lgan   to’g’ri   chiziqlardan   iborat   bo’ladi.   Ravshanki,   parallel
ko’chirish-birinchi tur harakatdir.
26 12- chizma 2) Kamida ikkita parallel invariant to’g’ri chiziqlar mavjud. Boshqa barcha
invariant   to’g’ri   chiziqlar,   agar   ular   mavjud   bo’lsa,   bu   to’g’ri   chiziqlar   orqali
o’tgan tekislikda yotadi. Bu holdagi  g   harakatni sirpanuvchi simmetriya deyiladi.	
g
  ning	Τ   tekislikka   simmetriya   bilan  	⃗p≠⃗0   vektor   qadar   parallel   ko’chirish
ko’paytmasidan   iborat   ekanini   isbotlash   qiyin   emas.   Sirpanuvchi   simmetriya   –
ikkinchi tur harakat.
3)   Harakat   faqat   bitta  	
d   invariant   to’g’ri   chiziqqa   ega.   Buholda  	g
harakatni vint harakati deyiladi.
Bu 	
g  harakat, 	d  to’g’ri chiziq atrofida 	ϕ≠	0  burchak burish bilan, 	d  to’g’ri
chiziqqa   parallel  	
⃗p≠⃗0   vektor   qadar   parallel   ko’chirish   ko’paytmasidan   iborat
ekanini isbotlash qiyin emas. Vint harakati – birinchi tur harakat.
Shunday   qilib,   fazodagi   harakatning   olti   xili   mavjud   bo’lib,   ular   quyidagi
jadvalda keltirilgan:
Birinchi   tur   harakat
1.	
⃗p   vektor qadar parallel ko’chirish.
a) 	
⃗p≠⃗0
  vector qadar parallel ko’chirish.
b) 	
⃗p=⃗0 .  Ayniy   almashtirish.
2. To’g’ri chiziq atrofida 	
ϕ
  burchakka burish.
a) 	
ϕ
  burchakka burish, buyerda 	ϕ≠	0  va 	ϕ≠	π
b) 	
(ϕ=	0) . Ayniy harakat.
v) 	
(ϕ=	π) . To’g’ri chiziqqa nisbatan simmetriya.
3. Vint   harakati.
Ikkinchi   tur   harakat
4 . Tekislikka   nisbatan   simmetriya.
27 ϕ≠	0  burchakka burish simmetriya.
a) 
ϕ≠	0
  va 	ϕ=	π
  burchakka burish simmetriya.
b) Nuqtaga nisbatan simmetriya 	
(ϕ=	π) .
5 . Sirpanuvchi   simmetriya.
28 XULOSA
Ushbu   kurs   ishini   bajarish   jarayonida   men   analitik   geometriya   fanining
bo'limlaridan biri bo‘lgan fazodagi harakatlar mavzusini nazariy va amaliy jihatdan
chuqur o‘rganishga harakat qildim. 
Ishni   ikki   asosiy   bobga   bo‘lib,   har   bir   bobda   matematik   tushunchalarni
aniqlik   bilan   yoritishga,   ularni   misollar,   teoremalar   va   chizmalar   orqali
tushuntirdim. Birinchi bobda men fazodagi koordinatalar sistemalarini va ularning
almashtirish   usullarini   tahlil   qildim.   Avvalo,   to‘g‘ri   burchakli,   silindrik   va   sferik
koordinatalar   tizimlarining   tuzilishi   ko‘rib   chiqdim.   Ularning   o‘zaro   bog‘liqligini
ifodalovchi   formulalar,   koordinatalar   almashtirilganda   yuzaga   keladigan
matematik munosabatlar, shuningdek, orientatsiya tushunchasi  asosida burilish va
parallel ko‘chirish jarayonlarini geometrik jihatdan o‘rganishga e’tibor qaratdim.
Ikkinchi   bobda   esa   fazodagi   harakatlar   turlari   va   klassifikatsiyasi   keng
yoritildi. Bu    bobda men harakatning ikki asosiy turi — orientatsiyani saqlaydigan
va   orientatsiyani   o‘zgartiradigan   harakatlarni   o‘zaro   farqlab,   ularning   geometrik
ifodasini   misollar   orqali   ko‘rsatdim.   Har   bir   harakat   turining   matematik   modeli,
invariant elementlari va ularni ajratib turuvchi xossalar asosida umumlashtirildi.
Bundan   tashqari,   harakatlarni   klassifikatsiyalash   orqali   men   fazoviy
harakatlarning   umumiy   ko‘rinishini   tuzdim   va   ularni   jadvallar   orqali
tizimlashtirdim.   Bu   yondashuv   menga   mavzuni   faqat   nazariy   emas,   balki   amaliy
jihatdan ham yaxshiroq tushunishga yordam berdi.
Umuman olganda, kurs ishini yozish davomida men analitik geometriyaning
fazodagi  geometrik   ifodalar, matematik izchillik va aniqlikni  qanday ta’minlashi
mumkinligini yaqqol angladim. Bu mavzu menga nafaqat ilmiy bilim berdi, balki
fazoviy   tafakkur,   mantiqiy   tahlil   qilish,   formulalarni   to‘g‘ri   qo‘llash   kabi
ko‘nikmalarni   ham   shakllantirdi.Kurs   ishi   yakunida   mavzuning   nafaqat   nazariy,
balki   amaliy   sohalarda   –   muhandislik,   fizik   modellashtirish,   robototexnika   kabi
yo‘nalishlarda ham juda muhim ahamiyatga ega ekanligini tushundim.
29 FOYDALANILGAN  ADABIYOTLAR
1.   Dadajonov N.D., Jo`raеva M.Sh. Gеomеtriya. 1-qism. Toshkеnt. «O`qituvchi»,
1996 yil.
2.  Qori – Niyoziy. Analitik g е om е triya kursi. Toshk е nt. «O`qituvchi», 1975 yil .
3.   Baxvalov   S.V.,   Modеnov   P.S.,   Parxomеnko   A.S.   Analitik   gеomеtriyadan
masalalar to`plami. Toshkеnt. «O`qituvchi», 2006 yil . 
4.   Nazarov   X.X.,   Ochilova   O.X.,   Podgornova   Е.G.   Gеomеtriyadan   masalalar
to`plami 1- qism. Toshkеnt. «O`qituvchi», 1993, 1997 yil . 
5.  I.Israilov,  Z.Pashaev.  Geometriyadan  masalalar  to’plami.  Akademik litseylar
va  kasb-hunar  kollejlari  qo’llanma,  3-nashri.  T. o’qituvchi, 2004 .
6.   R.H   Vafоev.,   J.H.Husanоv,   Q.H   Fayziev.,   Yu.Y   Hamrоev-   Algebra   va   analiz
asоslari. Akademik litsey va kasb-hunar kоllejlari uchun o‘quv qo‘llanma sifatida
tavsiya etilgan.-T. O‘qituvchi
7.   X.Latipov,   Sh.Tojiеv   “Analitik   gеomеtriya   va   chiziqli   algеbra”,   T.1995
“O’zbеkiston”
8. T.Shodiеv “Analitik gеomеtriya va chiziqli algеbra”, T.1984 “O’qituvchi”
9. Abduraxmonov, Maktabda geometriya tarixi. T. O’qituvchi. 1993
10. Dadajonov N.D. Geometriya 2-qism. Toshkent. O’qituvchi 1988
11. Elektron manbalar: 
1) WWW.edu.uz    .
2) WWW.google\mathnet\.com   
3) https://lib.cspu.uz   
30

Fazoda harakat. Fazoda harakatning ikki turi. Harakatning klassifikatsiyasi

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ikkinchi tartibli sirtning asimptotik konusi va diametral tekisligi
  • Fazoda tekislik va to`g`ri chiziqning o`zaro joylashuvi
  • Bir pallali giperboloid va giperbolik paraboloidning to’g’ri chiziqli yasovchilari
  • Tekislikda koordinatalar metodi
  • Ikkinchi tartibli chiziqni tenglamasiga ko’ra yasash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский