Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 20000UZS
Hajmi 681.6KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 09 May 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Qishloq va o'rmon xo'jaligi

Sotuvchi

Shahzodabonu

Ro'yxatga olish sanasi 17 Aprel 2025

18 Sotish

Fermer xo’jaliklari faoliyati iqtisodiy asoslari va uni takomillashtirish yo’llari

Sotib olish
MAVZU:   FERMER XO`JALIKLARI FAOLIYATI IQTISODIY ASOSLARI VA UNI
TAKOMILLASHTIRISH YO`LLARI
MUNDARIJA……………………………………….....2
KIRISH……………………………………………….…3
I BOB. AGROBIZNES……………………………...…9
1.1  Agrobiznes va uning turlari ………………………….9
1. 2 Agrobiznesda chorvachilikni rivojlantirish……...…12
II BOB. FERMER XO`JALIGINING  IQTISODIY 
TARMOQLARI…………………………………..…...16
2.1 Fermer xo`jaligining asosiy tarmoqlari………….….16
2.2  Fermer xo`jaligining iqtisodiy samaradorligi………20
III BOB. FERMER XO`JALIKLARIDA 
INOVATSION STRATEGIYALARDAN 
FOYDALANISH………………………………..…….25
3.1  Fermer xo`jaligi chiqindilaridan unumli foydalanish.
3.2  Biomassa energiyasini olish texnalogiyalari………29
XULOSA………………………………………….…..32
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR…………….34
                     
1                          KIRISH                                                      
2017-2021-yillarda O’zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor 
yo’nalishi bo’yicha Harakatlar strategiyasida belgilangan vazifalarni amalga 
oshirish, qishloq xo’jaligi ishlab chiqaruvchilarini yanada qo’llab-quvvatlash, 
fermer, dehqon xo’jaliklari va tomorqa ekin maydonlaridan foydalanish 
samaradorligini ta’minlash, pirovard natijada yer egalarining daromadlarini 
ko’paytirishga bo’lgan munosabatlarini tubdan o’zgartirish maqsadida.
Qishloq   xo’jaligini   modernizatsiya   qilish   va   jadal   rivojlantirish:   tarkibiy
o’zgartirishlarni   chuqurlashtirish   va   qishloq   xo’jaligi   ishlab   chiqarishini   izchil
rivojlantirish, mamlakat oziq-ovqat xavfsizligini yanada mustahkamlash, ekologik
toza   mahsulotlar   ishlab   chiqarishni   kengaytirish,   agrar   sektorning   eksport
salohiyatini sezilarli darajada oshirish;
-paxta va boshoqli don ekiladigan maydonlarni qisqartirish, bo’shagan yerlarga
kartoshka,  sabzavot, ozuqa va yog’  olinadigan ekinlarni ekish, shuningdek,  yangi
intensiv   bog’   va   uzumzorlarni   joylashtirish   hisobiga   ekin   maydonlarini   yanada
optimallashtirish;
-fermer   xo’jaliklari,   eng   avvalo,   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlarini   ishlab
chiqarish   bilan   bir   qatorda,   qayta   ishlash,   tayyorlash,   saqlash,   sotish,   qurilish
ishlari   va   xizmatlar   ko’rsatish   bilan   shug’ullanayotgan   ko’p   tarmoqli   fermer
xo’jaliklarini rag’batlantirish va rivojlantirish uchun qulay shart-sharoitlar yaratish;
-qishloq   xo’jaligi   mahsulotlarini   chuqur   qayta   ishlash,   yarim   tayyor   va   tayyor
oziq-ovqat   hamda   qadoqlash   mahsulotlarini   ishlab   chiqarish   bo’yicha   eng
zamonaviy   yuqori   texnologik   asbob-uskunalar   bilan   jihozlangan   yangi   qayta
ishlash korxonalarini qurish, mavjudlarini rekonstruksiya va modernizatsiya qilish
bo’yicha investitsiya loyihalarini amalga oshirish;
qishloq   xo’jaligi   mahsulotlarini   saqlash,   tashish   va   sotish,   agrokimyo,
moliyaviy   va   boshqa   zamonaviy   bozor   xizmatlari   ko’rsatish   infratuzilmasini
yanada kengaytirish;
2 -sug’oriladigan   yerlarning   meliorativ   holatini   yanada   yaxshilash,   melioratsiya
va   irrigatsiya   obyektlari   tarmoqlarini   rivojlantirish,   qishloq   xo’jaligi   ishlab
chiqarish   sohasiga   intensiv   usullarni,   eng   avvalo,   suv   va   resurslarni   tejaydigan
zamonaviy   agrotexnologiyalarni   joriy   etish,   unumdorligi   yuqori   bo’lgan   qishloq
xo’jaligi texnikasidan foydalanish;
-kasallik   va   zararkunandalarga   chidamli,   mahalliy   yer-iqlim   va   ekologik
sharoitlarga   moslashgan   qishloq   xo’jaligi   ekinlarining   yangi   seleksiya   navlarini
hamda yuqori mahsuldorlikka ega hayvonot zotlarini yaratish va ishlab chiqarishga
joriy etish bo’yicha ilmiy-tadqiqot ishlarini kengaytirish;
-global   iqlim   o’zgarishlari   va   Orol   dengizi   qurishining   qishloq   xo’jaligi
rivojlanishi hamda aholining hayot faoliyatiga salbiy ta’sirini yumshatish bo’yicha
tizimli chora-tadbirlar ko’rish.
Hozirgi davrda mamlakatimizda olib borilayotgan chuqur ijtimoiy-iqtisodiy
o’zgarishlar,   amalga   oshirilayotgan   ijtimoiy   va   iqtisodiy   islohotlar
mamlakatimizning   har   bir   hududida   o’zining   ijobiy   samarasini   berayotgani
bejiz  emas. Agrar sektorining o’ziga xos xususiyatlari va u bilan bog’liq bo’lgan
muammolarni   tahlil   qilib,   keyin   e'tibor   yer   rentasiga   qaratiladi.   Agrosanoat
integratsiyasi   va   agrosanoat   majmuasining   mazmuni,   ularning   tarkibi   va
vazifalarida ham to’xtalib o’tiladi. Tahlilning oxirida agrobiznes va uning turlari.
              O’zbekistonda   agrar   islohotlar   va   ularni   chuqurlashtirishning   asosiy
yo’nalishlari   bayon   etiladi.   Bozor   munosabatlari   iqtisodiyotning   hamma
jabhalarining,   jumladan   qishloq   xo’jaligini   ham   o’z   ichiga   oladi.   Bu   tizimda
agrar   munosabatlar   alohida   o’rin   tutadi.   Yer   bilan   bog’lik   bo’lgan   iqtisodiy
munosabatlar   agrar   munosabatlar   deyiladi.   Bu   munosabatlarning   obyekti   yer
bo’lsa, uning subyektlari yer egallari, yerda xo’jalik yurituvchilar, yerga mehnat
qiluvchi kishilar hisoblanadi. 
Agrar   munosabatlar   munosabatlarning   eng   qadimiy   shakli,   chunki   insonning
iqtisodiy   faoliyati   yerni   ishlashdan   boshlangan.   Bozor   tizimi   agrar
munosabatlarga   yangicha   mazmun   beradi.   Yerning   tovarga   aylanishi,   yerga
xilma-xil   mulkchilikning   paydo   bo’lishi   yerning   garovga   qo’yilishi   nihoyat   yer
3 uchun   pul   shaklida   renta   undirilishi,   agrobiznesning   maxsus   faoliyat   turiga
aylanishi bozor tizimi bilan bog’lik.
Mavzuning   dolzarbligi.   Chorvachilik   –   qishloq   xo jaliginingʻ   asosiy
tarmoklaridan   biri.   Chorvachilik   mahsulotlari   yetishtirish   uchun   chorva   mollarini
boqish   va   urchitish   bilan   shug ullanadi;   aholini   ish   hayvonlari	
ʻ
( ot ,   ho kiz	
ʻ ,   tuya ,   bug u	ʻ ),   oziqovqat   mahsulotlari   ( sut ,   qatiq ,   go sht	ʻ ,   yog	ʻ ,   tuxum   va
boshqalar), yengil sanoatni xom ashyo (jun, teri, mo yna va h.k.), dehqonchilikhsh	
ʻ
organik   o g it   bilan   ta minlaydi.   Chorvachilik   mahsulotlari   va   chiqindilaridan	
ʻ ʻ ʼ
ayrim   ozuqalar   (yog i   olingan   sut,   go shtsuyak   uni,   suyak   uni   va   boshqalar),	
ʻ ʻ
shuningdek, har xil doridarmonlar (shifobaxsh zardoblar, gormonal preparatlar va
boshqalar)   olinadi.   Chorvachilikning   taraqqiy   etishi   va   mahsuldorligi
dehqonchilikning   rivojlanishi,   yerdan   intensiv   foydalanish   bilan   chambarchas
bog liq.   Chorvachilikning   asosiy	
ʻ
tarmoqlari:   qoramolchilik ,   qo ychilik	
ʻ ,   echkichilik ,   yilqichilik ,   tuyachilik ,   parrandac
hilik ,asalarichshshk,   cho chqachilik	
ʻ ,quyonchilik,   darrandachilik ,   bug uchilik	ʻ ,
itchiliklan   iborat.   Jahon   mamlakatlarida   tabiiyiqlim   sharoitlari   va   ozuqa   bazasiga
ko ra Chorvachilik rivoji o ziga xos xususiyatlarga ega	
ʻ ʻ
MAVZUDA OID QARORLAR. 
Mamlakatda chorvachilik mahsulotlari ishlab chiqarishni ko‘paytirish 
hisobiga oziq-ovqat xavfsizligini ta’minlash, ishlab chiqarishning zamonaviy 
usullarini keng joriy etish, bu orqali qo‘shilgan qiymat zanjirini yaratish, 
kooperatsiya munosabatlarini rivojlantirish, chorvachilik sohasi va uning 
tarmoqlarini davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash, shuningdek, mazkur sohada 
zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalari va ilm-fan yutuqlaridan 
samarali foydalanishni tashkil etish maqsadida:
1. Quyidagilar:
O‘zbekiston Respublikasida chorvachilik sohasi va uning tarmoqlarini 
rivojlantirish bo‘yicha 2022 — 2026-yillarga mo‘ljallangan dastur (keyingi 
o‘rinlarda — Dastur)   1-ilovaga   muvofiq;
4 O‘zbekiston   Respublikasida   chorvachilik   sohasi   va   uning   tarmoqlarini
rivojlantirish   bo‘yicha   2022   —   2026-yillarga   mo‘ljallangan   dasturda   belgilangan
vazifalarni 2022-yilda amalga oshirish bo‘yicha “Yo‘l xaritasi”   2-ilovaga   muvofiq
tasdiqlansin.
Dastur tegishli davrga mo‘ljallangan maqsadli parametrlar va asosiy 
yo‘nalishlardan kelib chiqib, har yili Vazirlar Mahkamasi tomonidan 
tasdiqlanadigan “Yo‘l xaritasi” orqali bosqichma-bosqich amalga oshirilishi 
belgilab qo‘yilsin.
2.   Quyidagilar   Dasturni   amalga   oshirishning   ustuvor   yo‘nalishlari   etib
belgilansin:
aholini chorvachilik mahsulotlari bilan barqaror ta’minlash hamda 
chorvachilik va uning tarmoqlarida ishlab chiqarish imkoniyatlarini kengaytirish, 
ushbu   sohada   oziq-ovqat   xavfsizligini   ta’minlashga   oid   davlat   siyosatining
samarali 
amalga oshirilishini ta’minlash;
chorvachilik sohasida sifat nazoratini kuchaytirish, eksportga yo‘naltirilgan
raqobatbardosh mahsulotlar ishlab chiqarish hajmini oshirish, qo‘shilgan qiymat 
zanjiriga ega mahsulotlar ishlab chiqarishni nazarda tutuvchi qulay tadbirkorlik 
muhitini rivojlantirish;
tabiiy resurslardan samarali foydalanish va atrof-muhitni muhofaza qilishni
tizimli yo‘lga qo‘yish, yer va suv resurslaridan oqilona foydalanishni nazarda 
tutuvchi choralarni ko‘rish;
chorvachilik sohasida infratuzilma xizmatlarini yanada rivojlantirish, 
ularning   sifatini   yaxshilash   va   turlarini   kengaytirish,   ushbu   sohaga   zamonaviy
bozor 
tamoyillarini keng joriy etish;
chorvachilik mahsulotlari ishlab chiqarish tarmog‘ini modernizatsiya qilish,
sohani diversifikatsiya qilish va qo‘llab-quvvatlash uchun xususiy investitsiya 
hamda xorijiy kapital oqimini ko‘paytirish, shuningdek, investitsiyaviy 
jozibadorlikni oshirish mexanizmlarini joriy qilish;
5 chorvachilik   xo‘jaliklarida   mehnat   unumdorligini   oshirish,   mahsulot
sifatini 
yaxshilash, yuqori qo‘shilgan qiymatni yaratishga qaratilgan tarmoq dasturlarini 
ishlab chiqish samaradorligini oshirish;
chorvachilik va uning tarmoqlarida ilmiy-tadqiqot, ta’lim va maslahat 
xizmatlarini kengaytirish bilan integratsiyalashgan bilim va ma’lumotlarni 
tarqatishning samarador shakllarini joriy etish hisobidan ilm-fan, ta’lim, axborot va
maslahat xizmatlari tizimini takomillashtirish, ushbu sohaga zamonaviy axborot 
texnologiyalarini joriy etish;
chorva mollari mahsuldorligini oshirish va ajratilgan maydonlardan unumli
foydalanishni ta’minlash maqsadida bir gektar sug‘oriladigan va lalmi yer maydoni
hisobidan ishlab chiqariladigan mahsulotlar me’yorlarini ishlab chiqish.
3. Veterinariya va chorvachilikni rivojlantirish davlat qo‘mitasining 
“Veterinariya fidoyisi” va “Chorvachilik fidokori” ko‘krak nishonlarini ta’sis etish 
to‘g‘risidagi taklifi ma’qullansin.
4. Veterinariya va chorvachilikni rivojlantirish davlat qo‘mitasi bir oy 
muddatda “Veterinariya fidoyisi” va “Chorvachilik fidokori” ko‘krak nishonlari 
to‘g‘risidagi   nizom   loyihalarini   belgilangan   tartibda   Vazirlar   Mahkamasiga
kiritsin.
5. Investitsiyalar va tashqi savdo vazirligi Veterinariya va chorvachilikni 
rivojlantirish davlat qo‘mitasi, Moliya vazirligi hamda manfaatdor vazirlik va 
idoralar   bilan   birgalikda   chorvachilik   va   uning   tarmoqlarini   rivojlantirish
maqsadlari 
uchun 2022-yilda Jahon bankining 300 million AQSh dollari miqdoridagi kredit 
mablag‘larini jalb etish choralarini ko‘rsin.
6. O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalariga:
Dasturni   o‘z   vaqtida   va   samarali   ijro   etilishi   ustidan   parlament   va
jamoatchilik nazoratini o‘rnatish; .
amalga oshirilgan ishlar to‘g‘risida vazirlik va idoralar hamda 
Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi Raisi, viloyatlar hokimlarining 
6 axborotlarini har yili Senat, Qonunchilik palatasi va tegishlicha Qoraqalpog‘iston 
Respublikasi Jo‘qorg‘i Kengesi hamda xalq deputatlari viloyat Kengashlarining 
majlislarida eshitib borilishini ta’minlash tavsiya etilsin.
(6-bandning   uchinchi   xatboshisi   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining
2024-yil 2-fevraldagi PF-28-sonli   Farmoni        tahririda — Qonunchilik ma’lumotlari
milliy bazasi, 06.02.2024-y., 06/24/28/0099-son)
7. O‘zbekiston Milliy axborot agentligi va O‘zbekiston Milliy 
teleradiokompaniyasi Veterinariya va chorvachilikni rivojlantirish davlat qo‘mitasi
bilan birgalikda ushbu qarorning mazmun-mohiyati hamda maqsad va vazifalari 
ommaviy axborot vositalarida keng yoritilishini ta’minlasin.
8. Veterinariya va chorvachilikni rivojlantirish davlat qo‘mitasi manfaatdor
vazirlik   va   idoralar   bilan   birgalikda   ikki   oy   muddatda   qonunchilik   hujjatlariga
ushbu 
qarordan kelib chiqadigan o‘zgartirish va qo‘shimchalar to‘g‘risida Vazirlar 
Mahkamasiga takliflar kiritsin.
9. Mazkur qarorning ijrosini nazorat qilish O‘zbekiston Respublikasining 
Bosh vaziri A.N. Aripov va O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Administratsiyasi
rahbari Z.Sh. Nizomiddinov zimmasiga yuklansin.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh. MIRZIYOYEV
Toshkent sh.,
2022-yil 8-fevral,
PQ-120-son
7 I BOB. AGROBIZNES
1.1 AGROBIZNES VA UNING TURLARI
Qishloq   xo’jalik   sohalaridagi   tadbirkorlik   faoliyati   agrobiznes   deyiladi.
Agrobiznes tushunchasiga bevosita qishloq xo’jaligi sohasiga kirmaydigan, iroq u
bilan bevosita bo’lgan faoliyat bilan shug’ullanuvchi biznes turlari ham kiritiladi.
Bu   qishloq   xo’jaligiga   texnikaviy   ta’mirlash   xizmat   kursatish,   uni   mahsulotlarini
qayta ishlash va iste’molchilarga yetkazib berish bilan bog’liq bo’lgan tadbirkorlik
faoliyatidir.   Agrobiznes   agrosanoat   integratsiyasi   natijasida   vujudga   kelgan
agrosanoat majmuasining barcha bo’g’inlarini qamrab oladi. i 1
 
Agrobiznes   faoliyatining   maqsadi   –   iste’mol   bozorini   yetarli   miqdorda
sifatli   qishloq   xo’jalik   mahsulotlari,   sanoatni   esa   xom   ashyo   bilan   uzluksiz
ta’minlash orqali foyda ko’rishdan iborat.
Agrobiznesning asosiy shakli   va bo’g’ini fermer va dehqon xo’jaliklaridir.
chunki bu xo’jaliklar bevosita qishloq xo’jalik mahsulotlarini ishlab chiqaradi. 
Fermer   va   dehqon   xo’jaliklar o’z   yerida   yoki   ijaraga   olingan   yerd   ish
yuritib,   unda   mulk   egasi   va   ishlab   chiqaruvchi   fermerning   o’zi   va   oila   a’zolari
hisoblanib, ayrim hollarda yollanma mehnatdan foydalanishlari ham mumkin. 
Fermer   xo’jaligining   afzalligi   shundan   iboratki,   unda   mulk   va   mehnat
bevosita qo’shiladi, bu esa ishlab chiqarishni yuqori samaradorligini ta’minlaydi va
ular   bozor   kon’yuktura   (holati)siga   tez   moslashaoladilar.   Unda   iqtisodiy   manfaat
va pirovard natija uchun mas’uliyat bitta faoliyatning ikki tomonini tashkil qiladi.
Qishloq xo’jaligini fermerlashtirish agrar islohotlarning tarkibiy qismi hisoblanadi.
Qishloq   xo’jaligida   zarar   ko’rib   ishlash   natijasida   og’ir   ahvolga   tushib
qolgan   davlat   xo’jaliklarining   tarkibi   fermer   xo’jaliklaridan   iborat   shirkatlar
1
www.agro.uz
8 uyushmasiga   aylntirish,   mavjud   davlat   va   jamoa   xo’jaliklari   tarkibida   ular
resurslari   hisobidan   fermer   xo’jaliklari   tashkil   etish   hamda   dehqonlarning   mol-
mulklari   negizida   dehqon   xo’jaliklarini   tarkib   toptirish   yo’li   bilan   hozirgi
uyushgan va mulkka ega bo’lgan fermer va dehqon xo’jaliklari rivojlantirilmoqda.
Fermer   xo’jaliklarining   barcha   tashkiliy   shakllarining   umumiy   tomoni
shundaki, ular ijaraga olingan davlat yerida faoliyat ko’rsatadi. 
Prezident Shavkat Mirziyoyevning 2020-yil 14-aprel kuni global inqiroz va
pandemiya sharoitida O’zbekiston qishloq xo’jaligi oldida turgan dolzarb vazifalar
muhokamasiga   bag’ishlab   o’tkazilgan   videoselektor   yig’ilishida,   meva-
sabzavotchilik   va   chorvachilik   tarmoqlarida   mahsulot   yetishtirish   hajmini   ikki
barobarga oshirish vazifasi qo’yildi.
Demak,   2020- yil   mamlakat   agrar   sohasida   samaradorlikni   keskin   oshirish,
bu borada barcha kuch va imkoniyatlarni ishga solish yili bo’ladi.
Shu   o’rinda,   raqamlarga   e tibor   qaratsak,   2020-yil   yanvar   oyi   holatigaʼ
O’zbekistonda fermer xo’jaliklari soni 92,6 mingtani, qishloq xo’jaligi korxonalari
soni 27,6 mingtani, dehqon (shaxsiy tomorqa) xo’jaliklari soni 5 mln.tadan ortiqni
tashkil etmoqda.
2020– yilning yanvar  – dekabr  oylarida ishlab chiqarilgan qishloq xo’jaligi
mahsulotlari   hajmi   249,8   trln.   so’mni   yoki   2019–   yilning   mos   davriga   nisbatan
102,8  %   ni,   shu   jumladan,  dehqonchilik   mahsulotlari   –   123,6  trln.  so’mni   (103,4
%), chorvachilik mahsulotlari – 126,2 trln. so’mni (102,1 %) tashkil qildi. 2
2
.
9 2020–   yilning   yanvar   –   dekabr   oylari   yakuniga   ko’ra,   ishlab   chiqarilgan
qishloq   xo’jaligi   mahsulotlari   tarkibidagi   fermer   xo’jaliklarining   ulushi   bo’yicha
eng   yuqori   ko’rsatkich   Samarqand   viloyatida   (35,1   %),   dehqon   (shaxsiy
yordamchi) xo’jaliklarining eng yuqori ulushi Navoiy viloyatida (76,7 %), qishloq
xo’jaligi faoliyatini amalga oshiruvchi tashkilotlarning eng yuqori ulushi Toshkent
viloyatida (14,0 %) qayd etildi. 3
 
Fermer   xo’jaliklarining   qishloq   xo’jaligi   mahsuloti   tarkibidagi   ulushi
bo’yicha   eng   kam   ko’rsatkich   Toshkent   viloyatida   (17,1   %),   dehqon   (shaxsiy
yordamchi)  xo’jaliklarining eng kam  ulushi  Sirdaryo viloyatida (59,3 %), qishloq
xo’jaligi   faoliyatini   amalga   oshiruvchi   tashkilotlarning   eng   kam   ulushi   Xorazm
viloyatida   (2,1   %)   kuzatildi.   Dehqonchilik   mahsulotlari   2020–   yilning   yanvar   –
dekabr   oylarida   yetishtirilgan   dehqonchilik   mahsulotlarining   hajmi   123,6   trln.
so’mni   yoki   2019–   yilning   mos   davriga   nisbatan   103,4   %   ni   tashkil   etdi.
Yetishtirilgan   qishloq   xo’jaligi   mahsulotlarining   umumiy   hajmida   dehqonchilik
mahsulotlarining ulushi 49,5 % ni tashkil qildi.
2020–   yilning   yanvar   –   dekabr   oylarida   barcha   toifadagi   xo’jaliklar
tomonidan   7   566,6   ming.   t.   donli   ekinlar   (2019–   yilning   yanvar   –   dekabriga
nisbatan   1,7   %   ga   ko’p)   yetishtirildi.   Jami   don   yetishtirish   ko’rsatkichlarini
3
10 xo’jalik toifalari bo’yicha tahlili, jami don yetishtirish umumiy hajmidan 82,0 % i
fermer xo’jaliklari hissasiga to’g’ri kelishini ko’rsatdi.
Agrobiznes  ham  qishloqlardagi  tarkibiy  o’zgarishlardan   biridir.  Agrobiznes
–   bu   qishloqdagi   agrofirmalar   bilan   sanoat   xos   resursdagi   birgalikda   ishlatib,
iste’molga tayyor bo’lgan mahsulot yaratadi.
Agrofirma   –   ma’lum   turdagi   qishloq   xo’jalik   mahsulotlarini   yetishtirish   va
uni   pirovard   mahsulot   darajasigacha   qayta   ishlashni   qo’shib   olib   boradigan
korxonadir.   Bunday   korxonalar   turli   mulkchilikka   asoslanishi,   chunonchi   oilaviy
xo’jalik aosida ham tashkil topib, kichik zavodlar bilan birikishi mumkin. 
1.2   AGROBIZNESDA   CHORVACHILIKNI
RIVOJLANTIRISH
Qishloq   hududlarida   davlat   xizmatlari,   shuningdek   transport   va   axborot-
kommunikatsiya   aloqalari   darajasi   pastligicha   qolmoqda.   Hududiy   ehtiyojlarni
batafsil   baholashga   asoslangan   va   raqobat   afzalliklarini   hisobga   olgan   holda
kompleks strategiya va dasturlarni ishlab chiqish talab etiladi.
Xorijiy   mamlakatlar   bo’yicha   ma’lumotlar   tahlil   qilinganida,   qishloq
hududlarining   iqtisodiy   taraqqiy   etishi   qishloq   xo’jaligini   rivojlantirish   bilan
bevosita   bog’liqligi   va   shundagina   muvaffaqiyatga   erishilishi,   mahallalarning
muhim   ijtimoiy-iqtisodiy   muammolarini   hal   etishga   yo’naltirilgan   subsidiyalarga
asoslangan islohotlar samarasiz ekanligi kuzatildi. 4
Iqtisodiyot   va   sanoat   vazirligining   muvofiqlashtiruvi   ostida   amalga
oshirilayotgan   qishloqlarni   rivojlantirish   dasturlari,   asosan,   hududiy   iqtisodiy
nomutanosiblikni bartaraf etishga qaratilgan bo’lib, yirik shahar markazlari foydasi
uchun,   qishloq   aholisining   kichik   bir   qismi   —   fermyerlar   va   qishloq   xo’jaligi
ishlab   chiqarishi   bilan   shug’ullanadigan   boshqa   tadbirkorlar   sektori   tomonidan
qo’llab-quvvatlanadi, biroq qishloq mahallalari chetda qolmoqda.
Qishloq   hududlarini   barqaror   rivojlanishini   ta’minlash   mazkur   ustuvor
yo’nalishning asosiy maqsadi bo’lib hisoblanadi.
4
11 Ushbu maqsadga erishish uchun quyidagi vazifalar belgilanadi:
 qishloq   hududlarini   rivojlantirish   sohasida   davlat   boshqaruvi   tizimini   isloh
qilish;
 qishloq hududlarini rivojlantirish uchun real ehtiyojlarni batafsil baholashni
olib borish;
 qishloq   mahallalarini   davlat   tomonidan   qo’llab-quvvatlash   va   manfaatlarini
himoya   qilish   hamda   qarorlar   qabul   qilishni   nomarkazlashtirish   maqsadida
normativ-huquqiy bazani takomillashtirish ; 
Keyingi   yillarda   mamlakatimiz   qishloq   xo jaligini   isloh   qilish,   xususan,ʻ
sohada   davlat   boshqaruvi   tizimini   takomillashtirish,   bozor   munosabatlarini   keng
joriy   qilish,   qishloq   xo jaligi   mahsulotlarini   yetishtiruvchi,   qayta   ishlovchi   va	
ʻ
sotuvchi subyektlar o rtasidagi munosabatlarning huquqiy asosini mustahkamlash,	
ʻ
sohaga   investitsiyalarni   jalb   qilish,   resurstejamkor   texnologiyalarni   joriy   etish
hamda qishloq xo jaligi mahsulotlari ishlab chiqaruvchilarni zamonaviy texnikalar	
ʻ
bilan ta minlash borasida muayyan ishlar amalga oshirilmoqda.	
ʼ
Mamlakatimiz   qishloq   xo’jaligi   bo’yicha   ulkan   salohiyatga   ega.
Bozorlarimiz   to’kin,   xalqimiz   rizqi   mo’l-ko’l   bo’lishidan   tortib   eksportdan
qo’shimcha   daromad   topishgacha   bo’lgan   juda   ko’p   masalalar   shu   soha   bilan
bog’liq.
Keyingi   yillarda   qishloq   xo’jaligini   isloh   qilish   va   bozor   mexanizmlarini
joriy   etish   bo’yicha   qator   ishlar   amalga   oshirildi.   Davlat   xarid   narxlari   qariyb   3
barobarga   ko’paytirilgani   natijasida   manfaatdorlik   oshdi.   Paxtachilik   va
g’allachilik hashar emas, chinakam daromad manbaiga aylandi.
Yangi   texnologiya   va   innovatsiyalarni   joriy   qilish,   mehnat   unumdorligi   va
ish haqini oshirish maqsadida 76 ta paxta-to’qimachilik klasterlari tashkil etildi. 5
Joriy   yilning   o’zida   25   ming   gektar   paxta   maydonlarida   suv   tejovchi   yangi
sug’orish   tizimi   joriy   qilindi.   Foydalanishdan   chiqqan   1   million   100   ming   gektar
yerni qayta ishga kiritish bo’yicha sa'y-harakatlar boshlandi.
5
12 Bular, albatta, yaxshi natijalar, lekin mazkur ishlar – islohotlarning birinchi
bosqichi.
Prezidentimiz   faqat   bugunni   emas,   balki   ertangi   kunni   ham   o’ylab,   uzoqni
ko’zlab   islohotlarni   yangi   bosqichga   ko’tarish   vazifasini   qo’ymoqda.   Shu
maqsadda   qishloq   xo’jaligini   rivojlantirishning   2019-2030   yillarga   mo’ljallangan
strategiyasi   ishlab   chiqilmoqda.   Bu   iqtisodiyotimizning   asosiy   o’sish   nuqtasi,
"drayveri"   bo’ladi.   Ming-minglab   ish   joylari   yaratiladi,   odamlarning   daromadi
oshadi.
Sanoat   asosida  mol   go‘shti   yetishtirishni  iqtisodiy,  xo‘jalik,  tabiiy-iqlim   va
boshqa   sharoitga   karab,     bitta   yoki   bir   nechta   korxona   tarkibida   amalga   oshirish
mumkin.    Masalan,   qoramollarni  ma’naviy  usulda  semirtirib  boqishda  buzoqlarni
o‘stirish   va   yetiltirish   bir   xil   korxonalarda,   ularni   jadal   burdoqiga   boqish   esa
boshqa   korxonalarda   amalga   oshiriladi.   Bunga   misol   qilib   Respublikamizda
Kattaqo‘rg‘on   hissadorlik   jamiyatini   va   Sirg‘ali   cho‘chqachilik   kompleksini
keltirish mumkin.
a) Huquqlari: 
          -   o‘z   karamog‘idagi   xo‘jaliklarda   kunning   istalgan   paytida   ko‘rishi   va
veterinariya qonunchiligi buzilganda, uni tuzatish bo‘yicha ko‘rsatma berishi;
     - o‘z hududidagi yuridik va jismoniy  shaxslarning  veterinariya qonuniga
rioya qilishlarini talab etishi;
      - karantin joriy etilgan xollarda xo‘jalikka kirish-chiqish, tashib keltirish
yoki olib ketishni man etishi.
          b)   Vazifalari:   o‘z   huquqiy   doirasida   ishlab   chiqarish   veterinariya
nazoratini o‘tkazadi;
          -   xo‘jalikda   davolash,   emlash,   veterinariya-sanitariya   va   boshqa
tadbirlarni amalga oshiradi;
13      - Yuqumli kasalliklar qayd etilganda, shoshilinch ravishda tegishli davlat
veterinariya   mutaxassislariga   xabar   beradi   va   kasallikni   yoyilib   ketmasligi
chorasini ko‘radi;
          -   mahalliy   hukumat   organlariga   o‘zining   mutaxassislik   takliflarini
bildiradi (tadbirlar, choralar);
         - tegishli    davlat   vetrinariya muassasalariga risoladagi  tartibda hisobot
beradi;
          -   xo‘jalikda     yoki     otarlarda   davolash   statsionarlarini   va   punktlarini
tashkil   qiladi.     Shuningdek,   xo‘jalikda   hayvonlar   nobul   bo‘lsa,   maxsus   yoki
majburiy   so‘yilsa,   ularga maxsus  shakldagi  – 100 shakl  "Hayvonlarning chiqim
dalolatnomasini"   yolg‘iz   veterinariya     mutaxassislarining   diagnozlari     asosida
tasdiqlovchi   imzolari   bilan   berish   mumkin.   Aks   holda   hujjat   noqonuniy
hisoblanadi.
          Dalolatnoma,   veterinariya     vrachi     yoki   feldsher,     zootexnik   va   ferma
mudiri yoki brigadir ishtirokida tuziladi.
          Chorva   mollari   xo‘jaliklardan   o‘nlab   va   yuzlab   kilometr   uzoqlikda
joylashgan   qishki   yoki   yozgi   yaylovlarda   saqlanayotgan   vaqtda   bu   yaylovlarda
davolash-sanitariya     punktlari     (DSP)   yoki   davolash   profilaktika   punktlari   (DPP)
deb atalgan punktlar  tashkil etiladi  va jihozlanadi. Ularning vazifasi - kasal,  zaif
va   o‘sishdan   orqada   qolayotgan,   otar   (poda)   bilan   birga   harakat   qila   olmaydigan
(o‘tlay   olmaydigan)   mollarni   muayyan   joyga   to‘plab,     davolash   va   yaxshilab
boqishdan   iboratdir.   Bu   narsa   ko‘plab   miqdordagi   mollarni   nobud     bo‘lishdan
saqlaydi.
14   II BOB. FERMER XO`JALIGINING IQTISODIY 
TARMOQLARI
2.1 FERMER XO`JALIGINING ASOSIY TARMOQLARI
1990   yilda   1913   yilga   nisbatan   barcha   turdagi   yalpi   go shtlar   (so yilgan‟ ‟
vaznda)-   5,2   marta,   sut-33,2   marta,   tuxum-26,9   marta,   jun-4,4   marta,   pilla-8,2
marta   ko paygan.   Ko pchilik   mahsulotlar   aholi   soniga   nisbatan   tezroq   oshgan.	
‟ ‟
Natijada   aholi   jon   boshiga   mahsulotlar   miqdori   ham   har   xil   darajada   ko paygan.	
‟
Masalan,   go sht-12%   ga,   sut174%   ga,   tuxum-5,7   marta   ko paygan.   2000   yilda	
‟ ‟
1990   yilga   nisbatan   aholi   jon   boshiga   go sht   ishlab   chiqarish   qariyb   14   %   ga,	
‟
tuxum-51,5%   ga,   jun-2   marta,   qorako l   teri-   2,3   marta,   pilla-55%   ga   kamaygan.	
‟
1990 yilda 1915 yilga nisbatan qoramollar soni qariyb 3 marta, qo y va echkilar -	
‟
2   martadan   ortiqroq,   cho chqalar   -   qariyb   185   marta,   parrandalar   102   marta	
‟
ko paygan, otlar  esa - 20 marta kamaygan. Asosiy mahsuldor  hayvonlarni shartli	
‟
qoramolga   (yirik   koeffisiyentlar   bilan   hisoblanganda)   aylantirilgan   soni   -   qariyb
2,8 marta ko paygan. 2000 yilda 1990 yilga nisbatan qoramollar soni 27,6 foizga,	
‟
qo y va echkilar - qariyb 1,7 foizga, otlar-50 foizga ko paygan, cho chqalar soni	
‟ ‟ ‟
esa-8,8   marta,   parrandalar-2,6   marta   kamaygan.   Asosiy   mahsuldor   hayvonlarni
15 sharti   qoramolga   aylantirilgan   soni-   qariyb   8   foizga   ko paygan.   Chorva‟
mollarining   ayrim   turlarini   ma lum   darajadagi   kamayishi   yoki   ularni   o sish	
‟ ‟
sur atini  nisbatan   pastligi, chorva  mahsulotlarini  ishlab  chiqarish  va  iste moldagi	
‟ ‟
ayrim   tarkibiy   o zgarishlar   bo lsa   bu   kamchiliklar   2004   yilga   kelib   birmuncha	
‟ ‟
muvofiqlashtirishga erishildi. Ayrim turlar - cho chqachilik, parrandachilikdagi bu	
‟
nomutanosiblikni   barham   berishda   ma lum   darajadagi   natijaga   erishildi.   Chorva	
‟
mollarining   mahsuldorlik   ko rsatkichlarida   ham   o zgarishlar   mavjud.   Masalan,	
‟ ‟
1990   yilda   1915   yilga   nisbatan   har   bir   bosh   sigirdan   sog ilgan   sut   3,9   marta,	
‟
tovuqdan   olingan   tuxum-3   marta,   qo ydan   qirqilgan   jun   -   qariyb   3   marta,	
‟
so yilgan   hayvonlarning   vazni   ham   sezilarli   darajada   oshgan.   2000   yilda   1990	
‟
yilga   nisbatan   ayrim   hayvonlarning   mahsuldorlik   ko rsatkichlari   biroz   pasaygan.	
‟
Masalan,   har   bir   bosh   sigirdan   sog ilgan   sut   14   foizga,   har   bir   tovuqdan   olingan	
‟
tuxum-7   foizga,   so yilgan   qoramollarning   vazni   -   qariyb   9   foizga   kamaygan.	
‟
Mahsuldorlik   ko rsatkichlarining   pasayishi   dastavval   hayvonlarni   oziqlantirish	
‟
darajasining   pastligi   va   boshqa   real   imkoniyatlardan   foydalanish   bilan   bog liq.	
‟
Istiqbolda   chorva   mahsulotlarini   ko paytirish   asosan   mahsuldorlikni   oshirish	
‟
hisobiga erishilishi maqsadga muvofiqdir. Respublikada uzoq yillardan beri ayrim
chorva   mahsulotlarini,   shu   jumladan,   mol   va   parranda   go   shtlarini,   jun,   pilla	
‟
ishlab   chiqarish   va   sotishdan   ko pchilik   korxonalar   zarar   ko rmoqdalar.   Boshqa	
‟ ‟
mahsulotlarning   rentabellik   darajasi   ham   bozor   iqtisodiyoti   qonunlari   talablariga
to laroq   javob   bermaydi.   Barcha   turdagi   chorvachilik   mahsulotlarining   iqtisodiy	
‟
samaradorligini   oshirish   uchun   quyidagi   omil   va   imkoniyatlaridan   to laroq	
‟
foydalanish zarur: 1. Chorva hayvonlari mahsuldorligini oshirish. Bu o ta dolzarb	
‟
vazifani   bajarish   uchun   ularni   turli   xil   ozuqalarga   bo lgan   talablarini   ilmiy	
‟
asoslangan rasionlar bo yicha muntazam qondirish. Natijada zotdor hayvonlarning	
‟
mahsuldorlik   potensiali   hamda   sarflangan   ozuqalar   samaradorligini   oshirish
imkoniyatlaridan   to laroq   foydalanish,   ko proq,   sifatliroq   hamda   arzonroq	
‟ ‟
mahsulotlar   ishlab   chiqarish   va   sotish   imkoniyati   yaratiladi;   2.   Chorva
hayvonlarning   zotdorlik   belgilarini   saqlash   va   yanada   mustahkamlash   maqsadida
seleksiya,   naslchilik   ishlarini   yuqori   darajada   tashkil   etish,   jumladan,   sun iy	
‟
16 urchitish,   geterozis   ustunliklaridan   to laroq   foydalanish;   3.   Qishloq   xo jalik‟ ‟
korxonalari,   fermer,   dehqon   xo jaliklarini   yuqori   mahsuldor   zotli   chorva   mollari	
‟
bilan   muntazam   ta minlash   maqsadida   yuqori   mas uliyatli   naslchilik   zavod   va	
‟ ‟
naslchilik   xo jaliklarini   barpo   qilish   ularni   imtiyozli   sharoitlardan   foydalanishga	
‟
imkon   yaratish.   4.   Chorvadorlarning   mehnat   unumdorligi   va   mehnat   haqini
barqaror   oshirish   uchun   texnologik   jarayonlarni   kompleks   mexanizasiyalash   va
avtomatlashtirish   usullaridan   foydalanish;   dastavval,   ozuqalarni   taqsimlash,
sigirlarni   sog ish,   qo y   va   echkilar   junini   qirqish,   sug orish,   binolarni   chorva
‟ ‟ ‟
qoldiqlaridan   tozalash,   ulardan   foydalanish   bilan   bog liq   va   boshqa   ishlarni	
‟
progressiv   vositalar   yordamida   bajarish;   5.   Hayvonlarni   saqlashning   progressiv
usullaridan, shu jumladan, bog lamasdan saqlash, mahsus qo ralardan foydalanish;	
‟ ‟
6.  Asosiy   vositalardan   ayniqsa,   chorva  binolari   va   inshoatlari   quvvatidan  oqilona
foydalanish; 7. Progressiv zooveterinariya xizmatlaridan foydalanish va h.k. 
Qoramol   podasida   sigirlar   hissasining   ko payishi   tarmoqning   samaradorligini	
‟
bevosita   oshiradi.   Qoramol   terisidan   sifatli   charm   tayyorlanadi,   oyoq   va   boshqa
kiyimlar ishlab chiqariladi. Qoramollar qoldig i go ngdan foydalanish tuproqning
‟ ‟
unumdorligini,   binobarin,   o simliklar   hosildorligini   oshiradi.   Demak,	
‟
qoramolchilikni   intensiv   rivojlantirish   mavjud   mehnat,   yer,   suv   va   boshqa
resurslardan   samarali   foydalanishga   imkoniyatlar   yaratadi   va   hokazo.   Ulardan
to laroq   va   samaraliroq   foydalanish   asosiy   vazifadir.   O zbekistonda   uzoq   yillar	
‟ ‟
mahsuldorligi   past,   issiq   iqlim   sharoitiga   moslashgan,   kasalliklarga   chidamli
qoramolchilik   rivojlantirilgan.   Tarmoqning   sosial-iqtisodiy   samaradorligini
oshirish   maqsadida   xorijiy   mamlakatlardan   zotdor   va   metis   qoramollar   sotib
olingan.   Respublika   olimlari   va   mutaxassislari   ham   ularni   iqlim   sharoitiga
moslashtirish   ishlarini   amalga   oshirdilar   va   hokazo.   Taxlil   shuni   ko rsatadiki,	
‟
O zbekistonda   fuqarolar(grajdanlar)   urushi   yillarida   qoramollarning   bosh   soni	
‟
keskin   kamaygan.   1924   yili   1915   yilga   nisbatan   ularning   bosh   soni   538   ming
boshga   yoki   39%   ga   kamaygan.   Bunday   holat   2-jaxon   urushi   yillariga   ham   xos.
1945   yilda   1940   yilga   nisbatan   445   ming   boshga   yoki   24%   ga   kamaygan.   2000
yilda 1960 yilga nisbatan mos ravishda 135 va 16 % ga ko paygan. yillarda sigirlar	
‟
17 bosh   soni   tezroq   ko paygan.   Ularning   jami   qoramollarga   nisbatan   hissasi   ham‟
oshgan. Mos ravishda 1960 yilda 40,9 %, 1990 yilda-40,5, 2000yilda esa - 43,9%
ni tashkil etgan. Sigirlardan sut sog ib olish, so yilgan mollarning vazni va boshqa	
‟ ‟
mahsuldorlik ko rsatkichlarida ham o zgarishlar bo lgan. Masalan: 1990 yili 1960	
‟ ‟ ‟
yilga   nisbatan   bir   bosh   sigirdan   sog ib   olingan   sut   qariyb   2   marta   oshgan.   2000	
‟
yilda   1990   yilga   nisbatan   esa   mos   ravishda   qariyb   13%   ga   kamaygan.   So yilgan	
‟
qoramolning   tirik   vazni   ham   2000   yilda   1990   yilga   nisbatan   12%   ga   kamaygan.
Maxsuldorlikning   pasayishi   yalpi   sut   va   go sht   mahsulotlarining   hajmiga   salbiy	
‟
ta sir   etgan   Uzoq   yillar   davomida   ko pchilik   xo jaliklarda   mol   go shti   ishlab	
‟ ‟ ‟ ‟
chiqarish   va   sotishdan   zarar   ko rdilar,   sut   tannarxiga   kiritilgan   xarajatlarning	
‟
rentabellik   darajasi   ham   tarmoqda   kengaytirilgan   takror   ishlab   chiqarishni
tezlashtirishga sharoit yaratolmadi. Ko proq, sifatliroq va arzonroq qoramolchilik	
‟
mahsulotlarini   ishlab   chiqarish   hamda   sotish   uchun   quyidagi   omillar   va
imkoniyatlardan   oqilona  foydalanish   zarur:   1.Sigirlardan   olinadigan  sut   va   buzoq
miqdorini   ko paytirish   lozim.   Ko p   xo jaliklarda   mahsuldorlikning   bu	
‟ ‟ ‟
ko rsatkichlari   ularda   rivojlanayotgan   zotdor   sigirlarning   potensial   imkoniyatiga	
‟
nisbatan   2-3   marta   past   bo lmoqda.   Natijada   ularni   oziqlantirish   xarajatlari	
‟
samaradorligi   3-4   marta   pasaymoqda;   2.   Go sht   yo nalishdagi   qoramollarni	
‟ ‟
so qimga   boqishga   kunlik   o sishi,   o rtacha   tirik   va   so yilgan   vazni   va   boshqa	
‟ ‟ ‟ ‟
mahsuldorlik   ko rsatkichlari   ham   rivojlantirilayotgan   zotlarning   potensial	
‟
imkoniyatidan   30-35%   ga   past   tashkil   topmoqda.   Natijada   ularni   oziqlantirish   va
saqlash muddatlari cho zilib ketadi, barcha xarajatlar samaradorligi ham pasayadi;	
‟
3.   Rivojlanayotgan   iqlim   sharoitiga   moslashgan   qoramollarning   zotdorlik
belgilarini   mustaxkamlash   maqsadida   seleksiya   va   naslchilik   ishlari   sifatini
ko tarish,   shu   jumladan,   sun iy   urug lantirishni   amalga   oshirish;   4.	
‟ ‟ ‟
Chorvadorlarning   mehnat   unumdorligi   va   qili   ngan   mehnat   manfaatdorligini
oshirish   omillaridan   va   imkoniyatlaridan   oqilona   foydalanish;   5.   Asosiy
vositalardan,   shu   jumladan,   mahsus   chorva   binolar   va   inshoatlar   quvvatidan   yil
davomida   to laroq   foydalanish;   6.   Progressiv   zooveterinariya   xizmatlaridan	
‟
foydalanish. 
18  
2.2 FERMER XO`JALIGINING IQTISODIY 
SAMARADORLIGI
O zbekiston 1900 yilgacha qorako l qo ylarning asosiy qismi bo lgan yagona ‟ ‟ ‟ ‟
mamlakat bo lib, shu davrda mamlakatda 3 mln.boshga yaqin qorako l qo y 	
‟ ‟ ‟
bo lgan. XX asr boshlarida Buxorodan kam sonli qorako l qo y zotlarini Janubiy 	
‟ ‟ ‟
– 
G arbiy Afrika (hozirda Namibiya) davlatiga olib kirilgan edi. Mana shu qism 
‟
qo ylar Janubiy - Garbiy Afrika Respublikasida qorako lchilikning rivojlanishiga 
‟ ‟
asos bo ldi. 1850 yilda Parijda o tkazilgan xalqaro ko rgazmada fransuzlar 	
‟ ‟ ‟
birinchi marta manto va jaketlarni taklif qilishganda jahon bozorining asosiy 
e tiborini tortdi. Jahonda qorako l ishlab chiqarishda sobiq SSSR uzoq vaqt 	
‟ ‟
monopolist bo lib kelgan, SSSRda qorako l yetishtirish bo yicha O zbekiston 	
‟ ‟ ‟ ‟
birinchilardan bo lib kelgan. Jahon bozoriga yetkazib turilgan qorako l terilar 80-	
‟ ‟
yillarda 7 mln.dona bo lgan bo lsa, shundan O zbekistonning hissasi 2,4 mln.dona	
‟ ‟ ‟
(34,2%)ni tashkil etgan. SJK preparatining qo llanishi 1984 yil to xtatilgan 	
‟ ‟
bo lishiga qaramasdan, 1985- 1995 yillar davomida (SJK) stimulyatorini 	
‟
nazoratsiz qo llash natijasida qorako l teri yetishtirish ikki barobarga kamayib 	
‟ ‟
ketdi. Stimulyatorning qo llanishi tug ilajak qo zilar sonini ko paytiradi, bunda 	
‟ ‟ ‟ ‟
bitta ona qo y 3 yoki 4 ta qo zi tuqqan. Bu esa ona qo ylarning fiziologik holatiga 	
‟ ‟ ‟
19 salbiy ta sir qilgan. Bu esa o z navbatida qorako l teri sifatiga ham ta sir ‟ ‟ ‟ ‟
ko rsatgan. 90-yillar o rtalarida jahon qorako l bozorida ishlab chiqarishning 	
‟ ‟ ‟
pasayganligi kuzatildi. Ishlab chiqarish pasayib ketish arafasida bo ldi. 	
‟
Mahsulotga bo lgan talab o smadi. Qorako l yetishtirish hajmi 70-yillarda 10 mln.	
‟ ‟ ‟
bo lgan bo lsa, 80-yillarda 7 mln., 90-yillarda 4-5 mln.ga yaqin, hozirgi vaqtda 3 	
‟ ‟
mln.ga yaqin deb baholanmoqda. BMTning oziq ovqat va qishloq xo jalik 	
‟
mahsulotlari tashkilotining ma lumotiga ko ra 19801984 yillarda jahonda 	
‟ ‟
qorako l 	
‟
qo ylar bosh soni 30 mln. deb ko rsatildi. Hozirgi vaqtda qorako l qo ylar bosh 	
‟ ‟ ‟ ‟
soni 15 mln. deb baholanmoqda. Jahonda qorako l ishlab chiqarishida 	
‟
birinchilardan Afg oniston, keyin O zbekiston undan keyin Turkmaniston, 	
‟ ‟
Qozog iston, Eron, Namibiya va boshqa davlatlar hisoblanadi. Qorako l 	
‟ ‟
O zbekistonning iftixori va boyligi hisoblanadi. Qorako l terilarining 	
‟ ‟
o ramalarning o ziga xosligi, tabiiyligi, naqshlarining boyligi, ipakdek 
‟ ‟
yumshoqligi, yaltiroqligining yuqoriligi bilan qorako l terilar jahonda shuhrat 	
‟
qozondi. O zbekiston jahonda qorako l qo ylarining vatani hisoblanmay, balki 	
‟ ‟ ‟
qorako l qo ylarini yetishtiruvchi asosiy baza ham bo lib hisoblanadi. Qorako l 	
‟ ‟ ‟ ‟
yetishtirish bo yicha respublikaning yettita viloyati: Buxoro, Navoiy, Samarqand, 	
‟
Qashqadaryo, Surxondaryo, Jizzax viloyatlari va Qoraqalpog iston respublikalari 	
‟
shug ullanadi. 1920 yillargacha qorako lchilar ko chmanchilik yoki yarim 	
‟ ‟ ‟
ko chmanchilik holatida bo lib quylarning mahsuldorligi past edi. Qish og ir 	
‟ ‟ ‟
kelgan vaqtlarda foydalanish uchun zahira ozuqa mahsulotlari yo q edi va 	
‟
quylarning sezilarli qismi o lib ketar edi. Shunday holatni 1892 va 1917 yillar 	
‟
misolida ko rish mumkin, bu vaqtda qishlov og ir kelishi natijasida qorako l 	
‟ ‟ ‟
qo ylarning 9095% qismi yaqin qorako l qo ylari bo lganligi ko rsatilgan. 	
‟ ‟ ‟ ‟ ‟
Shuning 80%i Buxoro amiri va uning yaqinlariga katta boylarga tegishli bo lgan. 	
‟
1928 yil O zbekistonda birinchi marta «Muborak» qorako lchilik sovxozi tashkil 	
‟ ‟
etilgan, hozirgi kunda ham mana shu xo jalik qora rangli qorako l terilarini 	
‟ ‟
yetishtiruvchi naslchilik xo jaliklaridan biri bo lib hisoblanadi. Oxirgi vaqtlarda 	
‟ ‟
20 kolxoz va sovxozlarda bo lgan qorako lchilik suruvlaridan qora rangli qorako l ‟ ‟ ‟
terilarini ishlab chiqaruvchi naslchilik zavodlari va fermalari tashkil etildi. Bular: 
«Nishon», «Konimex» va «Qorako l». Kulrang va sur rangli terilarni 	
‟
yetishtiruvchi «Oq-qapchig ay», (hozirda «Sayxun» va «Oq- qapchig ay»), 	
‟ ‟
«Nurota», «Qoraqum», «Karnob», «G uzor» naslchilik fermalari, Buxoro va 	
‟
Navoiy shirkatlari. 1935 yilda tashkil etilgan O zbekiston zonal qorako lchilik 	
‟ ‟
tajriba stansiyasi keyinchalik O zbekiston mustaqillikka erishgandan so ng qayta 	
‟ ‟
tashkil etilib «Cho l ekologiyasi va qorako lchilik ilmiy tekshirish instituti»ga 	
‟ ‟
aylantirildi. Hozirgi vaqtda Respublikada 18 ta naslchilik zavodi va 13 ta naslchilik
xo jaliklari faoliyat ko rsatmoqda. Qorako lchilikdan olinadigan mahsulot 	
‟ ‟ ‟
qorako l qo zi terilari bo lib, u tabiat mo jizasi sifatida butun dunyoda 	
‟ ‟ ‟ ‟
mashhurdir. 2004 yili Respublikaning barcha turdagi xo jaliklarida 375 ming 	
‟
donaga yaqin yuqori sifatli qorako l teri ishlab chiqarilib mamlakat ichidagi va 	
‟
chet el iste molchilariga yetkazib berildi. Bu mahsulotni asosiy qismi horijga 	
‟
sotilib, mamlakat valyuta tushumini ortishiga sezilarli ta sir ko rsatadi. Bundan 	
‟ ‟
tashqari qorako l zotli qo ylar O zbekistonda mavjud bo lgan cho l, yarim cho l 	
‟ ‟ ‟ ‟ ‟ ‟
zonasi bo lgan 25 mln.ga yaqin noqulay sharoitida arzimagan efimer o simliklar 	
‟ ‟
va buta, butasimon o simliklardan tashkil topgan dag al oziqalardan o ta samarali 	
‟ ‟ ‟
foydalanishi bilan alohida e tiborga sazovordir. Eng og ir sharoitga o z 	
‟ ‟ ‟
chidamliligini ko rsata olgan chorva moli sifatida qadrlanadi. Qorako l quylari 	
‟ ‟
qorako l terisidan tashqari iste mol uchun juda sifatli bo lgan go sht mahsuloti 	
‟ ‟ ‟ ‟
bilan ham ahamiyatlidir. Qorako l qo y go shti boshqa zotli qo ylar go sht 	
‟ ‟ ‟ ‟ ‟
mahsulotlari bilan o zlarini shifobaxshligi sifati - (mramornost) muskul va yog  	
‟ ‟
to qimalarini qavatma-qavat joylashishi bilan keskin ajralib turadi. 	
‟
Qorako lchilikda teri va go shtdan tashqari, yosh quzi oshqozoni (sbichug), jun, 	
‟ ‟
shifobaxsh, yuqori darajali yog li sut mahsulotlari va boshqa turdagi yordamchi va	
‟
qushimcha mahsulotlar olinib, mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy jabhasida muhim 
o rinni egallaydi. Tuxum tarkibida inson organizmida 100 % hazm bo ladigan 	
‟ ‟
21 oqsil hamda vitamin, moy va boshqa moddalar bor, u eng yuqori kaloriyali parhyez
taom hisoblanadi. Parranda, ayniqsa jo ja go shti tarkibi ham inson organizmi ‟ ‟
uchun tez va to laroq hazm bo luvchi moy, oqsil, vitamin va boshqa moddalarga 	
‟ ‟
boy. G oz va o rdak go shtlarida inson organizmi uchun foydali moy, oqsil va 	
‟ ‟ ‟
boshqa moddalar ham mavjud. Ular katta kaloriya bo yicha cho chqa va qoramol 	
‟ ‟
go shtlaridan yuqori . Parrandalar tez ko payuvchi va yetiluvchi hayvondir. 	
‟ ‟
Tovuq, o rdak, kurka, g oz 5- 7 oylik bo lishi bilanoq tuxum bera boshlaydi. Bir 	
‟ ‟ ‟
tovuqdan yiliga maksimum 300 dona tuxum va undan jo ja ochirib go sht uchun 	
‟ ‟
boqilsa, tirik vaznda 4 s. go sht olish mumkin. Jo jalar jadal oziqlantirilsa 50-55 	
‟ ‟
kunda 1,5-2,0 kg, o rdaklar esa 3-3,5 kg og irlikka ega bo ladi. Parrandachilikning	
‟ ‟ ‟
boshqa hayvonlardan samaradorligi shundaki, ularga sarflanadigan ozuqalar 
birligiga anchagina ko proq foydali mahsulot ishlab chiqiladi. Masalan, 1 kg jo ja 	
‟ ‟
go shti ishlab chiqarish uchun 3,5-4 kg, g oz va o rdak go shti uchun 4,5-5 kg 	
‟ ‟ ‟ ‟
ozuqa birligi sarflanadi; 1kg cho chqa go shti va mol go shtlariga esa mos 	
‟ ‟ ‟
ravishda o rtacha 6,5-8,5 kg sarflanadi; 1kg tuxum oqsiliga mol go shti oqsiliga 	
‟ ‟
nisbatan 4-5 marta kam ozuqa birligi sarflanadi. Parrandachilikning qoldiq 
mahsuloti go ngdan o simlikchilik tarmoqlarida, ayniqsa, yopiq maydon 	
‟ ‟
sabzavotchiligida foydalanish ularning hosildorligini sezilarli darajada oshiradi. 
Parrandalarni so yishdan olingan pardan yostiq, ko rpa va boshqalar tayyorlanadi. 	
‟ ‟
Parrandachilikni sanoat asosida rivojlantirish mahsuldorlik va mexnat 
unumdorligini oshirish hamda yil davomida barqaror miqdorda tuxum va go sht 	
‟
ishlab chiqarish hamda sotish uchun qulay sharoit yaratiladi, kapital 
qo yilmalarning qaytish muddatini tezlashtiradi va hokazo. Parrandachilik, uning 	
‟
asosiy turi, tovuqchilik uzoq davrlardan beri rivojlantiriladi. Donishmandlarimiz 
parrandachilikni insonlarning yetti boyligidan biri deb ham baholaydilar. Ammo 
parrandachilikning tashkil etilishi uzok yillar uning xalq xo jalik axamiyatiga mos 	
‟
kelmagan. Parrandalarning bosh sonini ko paytirishda, ularning mahsuldorligini 	
‟
oshirishda, odatda oddiy ekstensiv usullardan foydalanilgan. O zbekistonda 1913 	
‟
22 yilda aholi jon boshiga 0,08 bosh parranda to g ri kelgan, har bir tovuqdan 50 ‟ ‟
dona tuxum olingan, jon boshiga atigi 21 dona ishlab chiqarilgan, xolos. Fuqarolar 
urushi yillarida tuxum ishlab chiqarish yanada kamayib ketgan. 1924 yilda 1913 
yilga nisbatan qariyb 2 marta kam tuxum ishlab chiqarilgan. Bunday holat 2- jaxon
urushi yillarida ham davom etgan. 1945 yilda 1940 yilga nisbatan tuxum ishlab 
chiqarish qariyb 3,5 marta kamaygan. Parrandachilikni tezroq rivojlantirish asosan 
tarmoqda sanoatga xos texnologiyani keng joriy etish yillaridan boshlangan. 
Parrandalarning bosh soni va mahsuldorligini oshirishda keskin o zgarish bo lgan.	
‟ ‟
Masalan, parrandalarning bosh soni 1990 yilda 1960 yilga nisbatan 4,7 marta, Xar 
bir tovuqdan olingan tuxum esa qishloq xo jaligi korxonalarida qariyb 2 marta, 	
‟
aholi jon boshiga tuxum ishlab chiqarish esa 1,7 marta ko paygan. Ammo, 1990 	
‟
yilda aholi jon boshiga 120 dona tuxum va 3,3 kg parranda go shti ishlab 	
‟
chiqarilgan, xolos. Bu ko rsatkich belgilangan tibbiy meyerlarga nisbatan 3-4 	
‟
marta kam edi. 2000 yilda 1990 yilga nisbatan parrandalar soni qariyb 3 marta, Har
bir tovuqdan olingan tuxum - 13% ga, ishlab chiqarilgan tuxum miqdori qariyb 2 
marta, parrandalar go shti esa 5 marta kamaygandi.. Tarkibida 15-20 ta moddalar 	
‟
mavjud bo lgan omuxta yemlardan foydalanish; 2. Xo jaliklarning 	
‟ ‟
ixtisoslashishini hisobga olib elita hamda gibrid parranda zotlarini ko paytirish 	
‟
zarur. Oxirgi yillarda O zbekiston parrandachilik fabrikalarida va boshqa 	
‟
xo jaliklarda “Leggorn”, “Kornish”, krosslardan «Ko ng urxayseks», «Lomoni-	
‟ ‟ ‟
braun» kabi tovuq zotlaridan foydalanish yuqori samara bermoqda. 3.Inkubasiya 
jarayonida sog lom jo ja va boshqalarni olish uchun progressiv usullardan keng 	
‟ ‟
foydalanish kerak. Inkubasiyalanadigan tuxumlar mahsus karton qog ozlarda va 	
‟
fleygalarda joylashtiriladi, 8-120 S issiklikda, nisbiy namligi 75-80% ga 
omborxonalarda, uzog i bilan 5-6 kungacha saqlanadi. Inkubasiyalashdan oldin 	
‟
tuxumlarni formaldegid yod, azon, margansovka va boshqalar mahsus moddalar 
bilan zararsizlantirilishi ulardan foydalanish koeffisiyentini oshadi. 1. Yosh jo ja 	
‟
va boshqalarni mahsus kletkalarda hamda to shamalarda saqlashning ham 	
‟
23 progressiv usullaridan foydalanish lozim. Ayniqsa ularni oziqlantirish belgilangan 
me yorlarda va muddatlarda amalga oshirilishi, mikroklimatni saqlash aloxida ‟
axamiyatga ega. 2. Zooveterinariya xizmatining progressiv usullaridan 
foydalanishni tashkil etish lozim. 3. Tuxum, go sht, jo ja va parrandachilik 	
‟ ‟
mahsulotlarini erkin, shartnoma baholarida sotish, parrandachilikda band bo lgan 	
‟
ishchi va xizmatchilarga kafolatlangan mehnat haqi to lashni amalga oshirilishi 	
‟
muhim tadbir bo lib hisoblanadi	
‟
III BOB. FERMER XO`JALIKLARIDA 
INOVATSION STRATEGIYALARDAN 
FOYDALANISH
3.1 FERMER XO`JALIGI CHIQINDILARIDAN 
UNUMLI FOYDALANISH
Chorva   fermalarida   chiqadigan   chiqindi   birinchi   galda   chorva   fermasining
qanday chorva yetishtirishiga bog’liqdir. Masalan, chqachilik, mol fermalarini ko’p
uchratamiz.   Chorva   fermalaridan   chiqadigan   chiqindi   turlari   o’z   navbatida   2
guruxga bo’linadi. 
1. Qo’shilmali chiqindilar-chorva tagiga solinadigan turli xil qo’shilmalar bilan
chorva chiqindisini aralashmasi. 
2. Qo’shilmasiz   chiqindilar-hech   qanday   qo’shilma   qo’shilmagan   chorva
chiqindisi. 
Bu   chiqindilarning   chorva   fermalaridan   chiqish   miqdori   turlicha   bo’ladi.
Fermalardan   chiqadigan   chorva   chiqindilari   va   suyuqliklari   miqdori   boqilayotgan
chorvaning yoshi va og’irligiga bevosita bog’liqdir. Masalan, past unumdorlikdagi
buqadan   chiqadigan   chiqindi   miqdori   yetilgan   samarador   buqa   chiqindisi
miqdoriga   nisbatan   ancha   kam   bo’ladi.   Har   bir   chorvadan   olinadigan   kunlik
chiqindi miqdori quyidagi ifoda orqali aniqlanadi: 
  bu  erda:   E
km -rattsiondagi  chorva  yemishlarining  quruq  2
miqdori (kg); K
km -qo’shilmadagi quruq chiqindilar uchun o’rinlidir. 
24 Shu o’rinda chorva chiqindilari yana 2 guruxga, ya`ni qattiq va suyuq chorva
chiqindilariga   ajratishimiz   mumkin.   Bu   esa   o’z   navbatida   qo’shilmali   va
qo’shilmasiz chorva chiqindilari bilan uzviy bog’lanib ketadi. Fermerlardan qattiq
chorva chiqindilar olish uchun turli xil qo’shilmalar muhim ahamiyat kasb etadi. 
Birinchi   galda   qo’shilmalar   chorva   suyuqliklarini   singdirib   oladi,   bu   bilan
birga  uning  tarkibidagi   ammiyakli   azot  ham  singib   ketadi.  Qo’shilmaning   chorva
chiqindisiga   qo’shilishi   natijasida   chiqindining   fizik-   kimyoviy   va   biologik
xossalari o’zgarib ketadi. 
Qo’shilma   sifatida   somon,   chor,   payraxa,   apilka,   barglar   va   igna   bargli
daraxtlardan foydalanish mumkin. 
Qo’shilmani   qo’shilish   miqdori   chorva   turi,   ularning   foydalanish   talablariga
bevosita   bog’liqdir.   Turli   xil   chorvalar   uchun   kunlik   qattiq   chiqindi   olish   uchun
qo’shilmalarning quyidagi me`yorini belgilaymiz (jadval). 
jadval 
№ Chorva turi Somon, kg Torf, kg Opilka,kg
1 Qora mollar 4-5 6-8 3-4
2 Otlar 2-4 5-6 2-3
3 Echkilar 0,5-1 0,8-1 1,5-2
4 Cho’chqa (bolalari b-n) 5-6 6-8 -
Cho’chqalar 2-3 3-4 2,5-3
Cho’chqachalar 1-1,5 1,5-2 -
 
Qattiq   chiqindilarning   yillik   miqdori   chorva   turiga,   uning   soniga   hamda
yoshiga uzviy bog’liqdir. Qattiq chiqindining bitta chorvadan yillik ajralib chiqish
miqdori quyidagi jadvalda keltirilgan (tonna hisobida). 
jadval 
№ Chorva turlari Fermadagi kun
davomiyligi
180 gacha 180-200 200-220 220-240
1  Qora mollar 4-5 6-8 8-9 9-10
25 2  Otlar 2,5-3,5 4-4,5 5-6 7-8
3  Cho’chqalar 1 1,3 1,6 1,9
4  Echki va takalar 0,4-0,5 0,6-0,8 0,9 1
 
Chiqindining yillik chiqish miqdorini quyidagi ifoda orqali aniqlash mumkin. 
Q = D( q
e +q
m +q
c +k )m  
bu   erda:   q
m -chorvadan   chiqadigan   kunlik   chqindii   miqdori;   q
c -   bita   chorva
chiqindisini   yuvib   tashlash   uchun   ketadigan   suv   miqdori;   k-   bita   chorva   uchun
kunlik qo’shilma miqdori; 
D- chiqindi to’plangan kunlar soni; m-fermadagi chorva soni. 
Qo’shilmasiz   chorva   chiqindilarining   chiqish   miqdori   ham   chorva   soni,
og’irligi, chorva chiqindisidagi suyuqlikning miqdori, chorva yoshi, yemlash turiga
asosan aniqlanadi. Chorva fermasidan chiqadigan qo’shilmasiz chiqindining kunlik
miqdori quyidagi ifoda orqali aniqlanadi. 
bu erda: m
ei - chorvadan chiqadigan kunlik chiqindi miqdori, (kg)  m
bi -chorva
chiqindisini   tozalash   uchun   ketadigan   suv   miqdori,   (kg)   o’zi   oquvchan   yuvishda
0,2-0,5 kg to’g’ri yuvishda 5,0-6,0 kg miqdorida belgilanadi. 
m
bkk -mexanik   ulanishlar   miqdori.   (Har   bir   chorva   chiqindisini   aniqlash   Qora
mol ferma uchun 0,01-0,07 
Cho’chqa   fermalari   uchun   0,002-0,01   qabul   qilinadi.   n
1   –   chorva   soni   m   –
unumdor   chorva   guruhlarining   fermadagi   soni   Qora   mol   fermalarida   chiqadigan
chiqindilar miqdorini quyidagi jadvaldan bilib olish mumkin. 
Qora mol fermasidagi chorva chiqindilarning o’rtacha namligi: qora mollarda 
86%,   sut   beruvchi   sigirlarda   88%   ni   tashkil   qiladi.   Cho’chqa   fermalaridagi
chiqindining chiqish miqdorini quyidagi 20-jadvaldan bilib olishimiz mumkin. 
  Cho’chqalardan   chiqadigan   chiqindi   miqdori   bevosita   cho’chqalarni   qay
darajada   yemlashga   bog’liqdir.   Cho’chqalar   to’liq   ratsional   komtsorkalar   bilan
26 yemlanganda   chiqindi   namligi   88,1%   ni,   ko’p   komponentli   yemlar   bilan
yemlanganda 90,6% namlikni tashkil qiladi. 
 Yuqoridagi jadvaldan har bir kishi qanday chorva turi qanday holatda, qatarzda, 
qancha miqdorda chiqindi ajralib chiqishini bilib olishi mumkin. Buning natijasida 
iste`mol darajasidan kelib chiqqan holda ferma yaqinida o’sha iste`moLtalabini 
qondira oladigan qurilmalar qurishimiz mumkin bo`ladi. 
  Chorvachilik chiqindilarining tarkibi
Chorva chiqindilarining tarkibi bevosita chorvaning turi, uning yoshi, yemlash turi,
yemlash   texnologiyasi,   hamda   chorvaning   samaradorligiga   umumiy   bog’liq
bo’ladi. Chorva chiqindilari kimyoviy tarkib jihatidan moddalarga juda boy bo’lib,
ularning   miqdorini   quyidagi   jadvaldan   bilib   olamiz.   jadvalda   %   hisobida
qo’shilmasiz chiqindining kimyoviy tarkibi keltirilgan. 
 
27 3.2 BIOMASSA ENERGIYASINI OLISH 
TEXNALOGIYALARI.
Keyingi vaqtlarga kelib, aholi sonining oshib borishi natijasida ularning turli
xil   energiyalarga   bo’lgan   ehtiyojlari   ham   ortib   bormoqda.   Insonlar   turli   xil
energiya   manbalarini   ishlab   chiqirish   va   undan   foydalanish   bilan   bu   muammoga
ma’lum miqdorda yechim topmoqdalar. Chiqindilar asosida biomassa energiyasini
olish ham noan’anaviy energiya manbalaridan biri hisoblanib, insonlarning gaz va
ekologik toza bo’lgan o’g’itga nisbatan ehtiyojlarini qondiradi. 
 Biogazning energetik tarkibi 22600 kj/m 3
 yoki 5500 kkall/m 3
 dan iborat. 
Tabiiy   gaz   esa   7000   kkall/m 3
  ni   tashkil   qiladi.   Bundan   ko’rinib   turibdiki,
biogaz tabiiy gazdan energiya jihatidan hech qancha farq qilmas ekan, (1kj=4185
kkall)   1   kg   biogaz   1,18   kg   mazutning   issiqlik   energiyasini   bera   oladi.   Umumiy
qilib   aytganda,   1m 3
  biogaz   0,6-0,8   kg   yoqilg’i   energiyasi   quvvati   bilan
ekvivalentdir. 
  Biogaz   gazlar   aralashmasi   hisoblanib,   uning   asosiy   komponentlari
quyidagilardan iborat: metan (SN
4 ) 55-70% va karbonad angidrid gazi (SO
2 ) – 28-
43   hamda   juda   oz   miqdorda   boshqa   xildagi   gazlar   ajralib   chiqadi.   O’rtacha   1   kg
organik  mahsulotni   biologik parchalash  natijasida  0,18  kg metan,  0,32  kg suv  va
0,3 kg parchalanmaydigan qoldiq qismlarga bo’linadi. 
  Organik   mahsulotdan   biogaz   ajralib   chiqish,   shu   mahsulot   tarkibidagi
bakteriyalar   hisobiga   amalga   oshadi.   Bu   bakteriyalar   3   guruhga   bo’linib,
quyidagilardan iborat: 
1. Psixrofill bakteriyalar 5 0
 …20 0
 diapazondan effektli ishlaydi. 
2. Mezofilli bakteriyalar bevosita harorat ko’tarilishida, ya`ni 30 0
…42 0
S
dipazonlarda samarali ishlaydi. 
28 3. Termofilli   bakteriyalar   yuqori   haroratda   54 0
…56 0
S   dipazonlarda
ijobiy   natija   beradi.   Bu   bakteriyalar   ishtirokida   biogaz   ajralib   chiqishi   ancha
tezlashadi.   Haroratning   har   10 0
S   ga   oshishi   natijasida   biogaz   ajralib   chiqishi   2
barobarga ortadi.  
  Organik   mahsulotlardan   biogaz   ishlab   chiqarishda   biokimyoviy   tenglikni
e’tiborga   o 6
lish   kerak.   Organik   mahsulotlar   tarkibidagi   kislotalar   miqdorining
oshib ketishi natijasida biogaz ajralib chiqish kamayib ketadi. Bu holatda organik
mahsulotning   miqdorini   ko’paytirish   yoki   qo’shimcha   aralashmalar   qo’shish
kifoya. 
Biogaz   ajralib   chiqishining   sekinlashishini   bartaraf   etish   uchun   uglerod   va
azot   orasidagi   organik   mahsulot   tarkibiga,   azot   moddasi   mavjud   aralashmalar
qo’shish   zarur.   Masalan:   Chorva   suyuqligi   yoki   unchalik   ko’p   bo’lmagan
miqdordagi ammoniy tuzidan 1m 3
 organik mahsulotga 50-100 gr qo’shish kerak. 
Yuqori   namlik   va   servodorod   gazning   ortiqchaligi   qurilmadagi   metall
qismlarining yemirilishiga olib keladi. Organik mahsulot namligi qish oylarida 88-
90%, yoz oylarida 92-94% bo’lishi talab qilinadi. 
Biomahsulotdan biogaz ajralib chiqishining birinchi  kunlarida 60% karbonat
angidrid gazi ajralib chiqadi. Buning natijasida biogaz yaxshi yonmaydi. Keyingi 3
kunlarda ajralib chiqqan biogaz yaxshi yonadi. 
 Biogazdan biz tabiiy gazdan foydalanganimizdek foydalanishimiz mumkin. 
Biogazdan   ko’proq   tabiiy   gaz   yetib   borishi   qiyin   bo’lgan   uzoq   joylarda
foydalanishimiz   maqsadga   muvofiqdir.   Ana   shu   hollarda   biogazning   ish
unumdorligi va samaradorligi maqsadga muvofiq holda bo’ladi.  
  Biomahsulotdan   biomassa   energiyasi   olish   texnologiyasi   tejamkor   samarali
texnologiyadir.   Mavjud   texnologiya   bir   qator   sotsial   –   tejamkor   muammolarni:
oziqovqat   muammolarini   energetik   muammolarni   va   ekologik   muammolarni   hal
qiladi. 
6
Borisov E.F. Iqtisodiy nazariya. Darslik. Qayta ko'rib chiqilgan va qo'shimcha 2-
nashr - M. Prospekt, 2019.- p. 144-208-544
29 Bu   texnologiya   natijasida   vujudga   keladigan   mahsulotlar   bir   tomondan
ekologik   toza   o’g’it   sifatida   qishloq   xo’jaligida   hosildorlikni   oshirib   borishiga
xizmat   qilsa,   ikkinchi   tomondan   biogaz   foydali   energiya   manbasi   hamda   turli
sohalarning   issiqlik   jarayonida   ishtirok   etuvchi   asosiy   mahsulot   sifatida   foyda
keltiradi. 
  Biomassa energiyasi olingandan so’ng qolgan qoldiq chiqindi ekologik toza
o’g’it   sifatida   foydalaniladi.   Fermentatsiya   jarayonidan   so’ng   qo’shilmasiz
chiqindining   agrokimyoviy   tarkibi   quyidagi   komponentlardan   quyidagi   miqdorda
tashkil topadi. 
Namlik
% NH
4
tabiiy
nam subst
ratdagi% Umum
i
y azot
% Yonilg’i Kul %
K
2 O/K P
2 O
5 /P CaO/Ca MgO/Mg
99,3 0,28 40,0 23,80/19,75 0,87/0,38 1,65/1,18 2,95/1,78 4,3
99,2 0,28 35,0 24,27/20,14 0,89/0,39 1,68/1,29 1,68/1,01 9,2
 
Qo’shilmasiz va qo’shilmali chorva chiqindilari tarkibidagi turli xil kimyoviy
moddalar qishloq xo’jaligi va o’simliklar uchun juda foydalidir. 
  Fermentatsiya   jarayonidan   o’tgan   chorva   chiqindilarining   tuproqqa   ta’siri
benihoya   katta   hisoblanadi.   Tuproqni   turli   xil   kalloid   brikmalarga   boy   bo’lishi
uning hosildorlik darajasining yuqori bo’lishiga olib keladi. 
jadval 
Qo’shilmasiz
chiqindi tarkibidagi
quruq moddalar % Quruq organik
moddalar miqdori
% Organik
moddalar kg Qayta ishlangan
organik
moddalar
kg
8 6,0 600 360
30 6 4,5 450 270
4 3,0 300 180
2 1,5 150 90
 
        XULOSA
Chorvachilik – mamlakat qishloq xo‘jaligining muhim tarkibiy qismidir. 
Chorvachilik tarmoqlarining maqsadga muvofiq, samarali joylashtirilishi, 
rivojlantirilishi respublikada mehnat taqsimoti ijobiy hal etilishiga bevosita ta’sir 
etadi.
2014 yilda qoramolchilikni rivojlantirish bo‘yicha qabul qilingan dasturlar 
doirasida: qoramollar sonini 11mln.145ming bosh, shundan sigirlar sonini 4 
mln.120 ming boshga yetkazish; chetdan 8 ming boshdan ortiq naslli 
qoramollar olib kelish; 2 mln.100 ming bosh sigirlarni sun’iy urug‘lantirish 
belgilangan.
Qoramolchilik bo’yicha 532 ta kichik qoramolchilik xo‘jaliklari tashkil etildi va 
ularda 14 ming 64 bosh qoramol parvarish qilinmoqda. Buning uchun jami 
84 mlrd. 794 mln. so‘mlik mablag‘ o‘zlashtirildi. Qoramolchilikni 
rivojlantirishda naslchilikni rivojlantirishga alohida e’tibor qaratilmoqda. Joriy 
yilda xorijiy davlatlardan jami 31 bosh naslli qoramollar olib kelinib, ularning 
umumiy soni 36 ming 621 boshni tashkil etadi. Bugungacha chetdan 
keltirilgan naslli mollardan 104,2 ming boshdan ortiq naslli buzoqlar olindi 
va ularning umumiy soni 148,8 ming boshga yetkazildi.
2019-yilda qishloq xo‘jaligi mahsulotlarining o‘sish sur’ati 2018-yilga 
nisbatan 102,5 foizni tashkil etdi. Umuman olganda, 2017–2019 yillarda 
qishloq xo‘jaligida yalpi mahsulot ishlab chiqarish 1,5 baravarga va aholi 
31 jon boshiga 1,4 baravarga (2019 yil narxlarida) oshdi. Shu bilan birga, 
o‘simliklarni etishtirish 1,3 baravar, chorvachilik mahsulotlari 1,7 baravar o‘sdi
Dastur   chorvachilik   mahsulotlari   ishlab   chiqarishni   ko paytirish   hisobiga   oziq-ʻ
ovqat 
х avfsizligini   ta’minlash,   ishlab   chiqarishning   zamonaviy   usullarini   keng   joriy
etish, 
kooperatsiya   munosabatlarini   rivojlantirish,   chorvachilik   sohasini   davlat
tomonidan 
qo llab-quvvatlashga yo naltirilgan. Uning ustuvor yo nalishlar  aholini 	
ʻ ʻ ʻ
chorvachilik mahsulotlari bilan barqaror ta’minlash hamda chorvachilik va 
 uning   tarmoqlarida ishlab chiqarish imkoniyatlarini kengaytirish;
chorvachilik sohasida sifat nazoratini kuchaytirish, eksportga yo naltirilgan 	
ʻ
raqobatbardosh mahsulotlar ishlab chiqarish hajmini oshirish;
tabiiy resurslardan samarali foydalanish va atrof-muhitni muhofaza qilishni tizimli 
yo lga qo yish, yer va suv resurslaridan oqilona foydalanishni nazarda tutuvchi 	
ʻ ʻ
choralarni ko rish;	
ʻ
chorvachilik sohasida infratuzilma  х izmatlarini yanada rivojlantirish, ularning 
sifatini ya х shilash va turlarini kengaytirish, ushbu sohaga zamonaviy bozor 
tamoyillarini keng joriy etish;chorvachilik mahsulotlari ishlab chiqarish tarmog ini	
ʻ
modernizatsiya qilish, sohani diversifikatsiya qilish va qo llab-quvvatlash uchun 	
ʻ
х ususiy investitsiya hamda  х orijiy kapital oqimini ko paytirish, shuningdek, 	
ʻ
investitsiyaviy jozibadorlikni oshirish me х anizmlarini joriy qilish;
chorva mollari mahsuldorligini oshirish va ajratilgan maydonlardan unumli 
32 foydalanishni ta’minlash maqsadida bir gektar sug oriladigan va lalmi yer maydoniʻ
hisobidan ishlab chiqariladigan mahsulotlar me’yorlarini ishlab chiqish.
 
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR.
1. O’zbekiston   Respublikasining   2020-yil   29-sentabrda   qabulqilingan
“O’zbekiston   Respublikasining   ayrim   qonun   hujjatlariga   o’zgartish   va
qo’shimchalar   kiritish   to’g’risida”giO’RQ-639-sonli   Qonunining   (O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisi   palatalarining   Axborotnomasi,   2020-yil,   №   9,   540-
modda)   4-moddasi .
2. B.Y.Xodiyev,   A.SH.Bekmurodov,   U.V.G’ofurov,   B.K.Tuxliyev.   О’zbekiston
Respublikasi   Prezidenti   Islom   Karimovning   «Jahon   moliyaviy-iqtisodiy   inqirozi,
О’zbekiston   sharoitida   uni   bartaraf   etishning   yо’llari   va   choralari»   nomli   asarini
о’rganish
3. O’zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   2019-yil   17-apreldagi   “Qishloq
xo’jaligi   sohasida   davlat   boshqaruvi   tizimini   takomillashtirish   chora-tadbirlari
to’g’risida”gi   PF-5708-son   farmoni   bilan   ham   Qishloq   xo’jaligi   vazirligi   asosiy
vazifalari va faoliyat yo’nalishlari belgilab berilgan. 
4. Borisov   E.F.   Iqtisodiy   nazariya.   Darslik.   Qayta   ko'rib   chiqilgan   va   qo'shimcha
2-nashr - M. Prospekt, 2019.- p. 144-208-544.
5. 2019   yil   26   apreldagi   O’zbekistonRespublikasiPrezidentining   “Fermer,   dehqon
xo’jaliklari   va   tomorqa   yer   egalari   faoliyatini   takomillashtirish   bo’yicha
qo’shimcha chora-tadbirlar to’g’risida”gi PQ-3680-sonli
6. A. S. Soliev «Iqtisodiy geografiya asoslari» ma`ruza matni
7. www.Lex.uz
8. www.wikipedia.org   
9. Qalampir.uz
10. Agro.uz
33 34 i

Fermer xo’jaliklari faoliyati iqtisodiy asoslari va uni takomillashtirish yo’llari

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Qishloq xo’jaligi korxonalarida mehnat resusrlari va xizmat tizimini takomillashtirish yo’llari
  • Qishloq xo‘jaligi korxonalarida innovatsiyon texnologiyalardan foydalanish iqtisodiy samaradorligi
  • Paxta yetishtirishning iqtisodiy samaradorligi va uni oshirish yo’llari
  • Sut mahsulotlarini tayyorlash va sotish tizimini takomillashtirish
  • Bog’dorchilik sohasini innovatsion rivojlantirish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский