Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 61.7KB
Xaridlar 5
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tarix

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

742 Sotish

Firdavsiyning “Shоhnоmа” asarlari tarixiy manba sifatida

Sotib olish
Firdavsiyning “Sh о hn о m а ” asarlari tarixiy manba sifatida.
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................................ 2
I.Bob.Abulqosim Firdavsiyning "Shohnoma" dostonlarida tavsifi va tarixiy tahlil masalasi ......................... 4
1.1.Firdavsiy Abulqosim Tusiy hayoti ........................................................................................................... 4
1.2.Abulqosim Firdavsiyning "Shohnoma" dostonlarida tavsifi va tarixiy tahlil masalasi ............................. 7
I.Bobga xulosa ............................................................................................................................................ 10
II.Bob.Firdavsiyning “Shоhnоmа” asarlari tarixiy manba sifatida. ............................................................. 11
2.1.Firdavsiyning “Shohnoma” asarida bosh qahramonlar obrazlari ......................................................... 11
2.2.Abulqosim Firdavsiyning “Shoxnoma” asarining manba sifatida qo`llanishi ........................................ 18
II.Bobga xulosa ........................................................................................................................................... 29
Xulosa ........................................................................................................................................................ 30
Foydalanilgan adabiyotlar .......................................................................................................................... 33
1 Kirish
Mavzuning   dolzarlbigi:   Adabiyotning   inson   ma’naviy   kamolotidagi
o‘rni beqiyos ekanligi hech qanday isbot talab etmaydigan haqiqat. Shu bois
yosh   avlodga   adabiyot   tarixini   o‘rgatish   barobarida   ularning   ma’naviy
dunyosini   boyitish,   yuksak   umumbashariy   qadriyatlar   ruhida   tarbiyalash,
kitobxonlik   va   mutoalaa   madaniyatini   oshirish   talab   etiladi.   Hozirgi
globallashuv   sharoitida,   axborot   texnologiyalarining   tez   suratda   taraqqiy
etishi, xususan internet tizimining har bir xonadonga kirib kelishi ostonasida
bo‘y   ko‘rsatayotgan   turli   ma’naviy-mafkuraviy   tahdidlarga   qarshi
kurashishda   ham   so‘z   san’atining   o‘rni   beqiyos.   Shundan   kelib   chiqib,
adabiyot   bo‘yicha   darslik   va   o‘quv   qo‘llanmalarni   zamonaviy   talablar
bo‘yicha   qayta   ko‘rib   chiqish,   o‘qitishning   ilg‘or   texnologiyalaridan
foydalanish zarurati paydo bo‘lgan.
  Oliy ta’lim tizimida asosan filologik yo‘nalishlar dasturiga kiritilgan
“Chet   el   adabiyoti”,   “Jahon   adabiyoti”,   “Tili   o‘rganilayotgan   mamlakat
adabiyoti”   singari   fanlar   bo‘yicha   o‘zbek   tilida   darslik   va   o‘quv
qo‘llanmalari yaratish masalasi ham o‘ta dolzarb hisoblanadi. Mazkur fanlar
bo‘yicha mukammal dasturiy qo‘llanmaning yo‘qligi bois o‘quv jarayonida
turli   noqulayliklar   yuzaga   kelmoqda.   Hususan,   ma’lum   bir   adabiy   davr,
yozuvchilar   ijodi   yoki   badiiy   matn   bilan   ishlashda   talaba   oldida   bir   qator
muammolar paydo bo‘lmoqda.
"Samoviy"   degan   ma'noni   anglatuvchi   "Firdavsi"   laqabli   shoir
zamonaviy   tojiklar   va   forslarning   ajdodlari   yashagan   yerlarni   birlashtirgan
Somoniylar   davlatining   bir   qismi   bo'lgan   Sharqiy   Eronda   yashagan   va
ishlagan.     Ikki   xalqning   bu   hududiy   birligi   ko'p   asrlar   davom   etgan   va   16-
2 asrgacha fors va tojik madaniy merosi baham ko'rilgan.
Somoniylar   davlatida   Buxoro   va   Samarqand   siyosiy   va   madaniy
markazlari bilan 10-asrda ishlab chiqaruvchi kuchlarning rivojlanishi, shahar
hayoti,   milliy   o'zlikni   anglashning   yuksalishi   bilan   ilm-fan   va   adabiyot
rivojlandi.   O'sha   davrda   Xuroson   va   O'rta   Osiyoda   mashhur   matematiklar
Xorazmiy (IX asr), Xojandiy (XV asr), buyuk faylasuf va olimlar yashagan. 
Mavzuning   o’rganilganlik   darajasi: X   asrda   Somoniylar   davlatining
poytaxti   Buxoro   va   boshqa   shaharlarda   fors   tili   deb   ham   ataladigan   davriy
adabiyoti   jadal   rivojlandi.   U   klassik   fors-tojik   she'riyatining   yanada
rivojlanishi uchun asos bo'lib xizmat qildi: X asrda fors adabiy tili rivojlandi
va   takomillashdi,   fors-tojik   she'riyatining   asosiy   janrlari,   rivojlangan   she'riy
lug'atga ega obrazlar tizimi shakllandi. va nutq vositalarining boyligi, barcha
she'riy o'lchovlar va ularning modifikatsiyalari qilindi. Bu davrda Somoniylar
davlatida   buyuk   shoirlar   galaktikasi   yaratildi.   .   She'riyatda   lirika,   ham
falsafiy,   ham   axloqiy,   ham   romantik   tabiat   gullab-yashnagan;   shoirlarning
lirik   she'rlari   inson   taqdiri,   koinot   va   ijtimoiy   adolatsizlik   haqidagi   chuqur
fikrlar bilan singdirilgan.
Kurs   ishining   maqsadi :O’quvchilarga   Abulqosim   Firdavsiyning
"Shohnoma"   dostonlarida   tavsifi   va   tarixiy   tahlil   masalasi   haqida   ma’lumot
berish
Kurs   ishining   vazifasi :   Firdavsiy   Abulqosim   Tusiy     hayoti   haqida
ma’lumot berish
Kurs   ishining   ob'ekti :   Firdavsiyning   “Shоhnоmа”   asarlari   tarixiy
manba sifatida foydalanish.
Kurs ishining predmeti : Abulqosim   Firdavsiyning   “Shoxnoma”
asarining manba sifatida qo`llanishi.
Kurs ishining tuzilishi : Kurs ishi kiris qismi, 2 ta bob, 4 ta reja, xulosa
3 va foydalanilgan adabiyotlardan  iborat .
I.Bob.Abulqosim Firdavsiyning "Shohnoma" dostonlarida tavsifi va
tarixiy tahlil masalasi
1.1.Firdavsiy Abulqosim Tusiy  hayoti
Firdavsiy   Abulqosim   Tusiy     hayoti   (taxminan   934   —   Tus   shahri   —
1030)   —   fors-tojik   shoiri   va   mutafakkiri.   Tus   va   Nishopur   shaharlaridagi
madrasalarda   tahsil   olgan.   Zamonasining   barcha   asosiy   ilmlarini   egallab,
Arab   va   pahlaviy   tillarini   chuqur   o’rgangan.   O’z   davrining   qomusiy   olimi
bo’lib   etishgani   uchun   ham   uni   Hakim   deb   ulug’lashgan.   U   Eron,   Turon,
Yunon   va   Hindiston   olimlarining   turli  sohadagi   asarlaridan  yaxshi  xabardor
bo’lgan.   Firdavsiy   yoshligidanoq   she’rlar   mashq   qila   boshlagan.   Bu   haqda
ma’lumotlar   bo’lsada,   she’rlarining   o’zi   etib   kelmagan.   Uning   “Yusuf   va
Zulayho”   nomli   Doston   yozganligi   xam   haligacha   munozarali.   Firdavsiy
otasidan   qolgan   erda   dehqonchilik   qilib   kun   kechirgan.   Ba’zi   manbalarda
uning   uzoq   yillar   sarbozlik   xizmatida   bo’lgani   ham   aytiladi.   Firdavsiyning
yoshlik   yillari   Somoniylar   davlatining   gullab-yashnagan   davriga   to’g’ri
keladi. Bu davrda Eron va Turon xalqlarining nafaqat ijtimoiy-siyosiy, balki
madaniy-ma’naviy   hayotida   ham   bir   ko’tarilish   bo’lgan.   O’zining   kimligini
anglash   va   uni   boshqalarga   ham   ko’rsatish   maqsadida   ular   Eron   va
Turonning shonli tarixini tiklashga intiladilar. Shu maqsadda qadimgi afsona
va   rivoyatlar,   buyuk   shoxlar   va   bahodirlar   tarixi   to’planadi   va   yoziladi.   Bu
boradagi   intilishlarni   Somoniy   hukmdorlar   qo’llabquvvatlab   turganlar   va
to’plangan   ulkan   materialni   she’rga   solishni   Abu   Mansur   Daqiqiytn
so’raganlar.   Lekin   shoir   endigina   ming   bayt   ijod   kilganda,   fojiali   ravishda
o’ddirilgach,   Buxoro   amiri   Nuh   ibn   Mansur   Somoniy   Firdavsiyni   huzuriga
chorlab,   unga   chala   qolgan   “Shohnoma”ni   nihoyasiga   yetkazishni   buyuradi.
4 Bundan   maqsad   shonli   tarixi   va   buyuk   sha’n-shavkatiga   ko’ra   forsiy
xalqlarning   arablardan   kam   emasligi,   balki   ustunligini   ko’rsatish   va   ularga
qarshi kurashda foydalanish edi. Vatanga va uning buyuk tarixiga muhabbat
ruhida   tarbiyalangan,   bolalikdan   qadimgi   afsona   va   rivoyatlar,   qaxramonlik
qissalari,   jangnomalarni   jon   qulog’i   bilan   tinglab   ulg’aygan   Firdavsiyning
o’zi   ham   xalq   ichida   yurib,   ularni   yozib   olgan,   ko’plab   og’zaki   va   yozma
materiallar to’plagan. Eron va Turon xalqlarining qariyb 4 ming yillik tarixi
yuksak   mahorat   bilan   qalamga   olingan   “Shohnoma”   ustida   Firdavsiy   30
y.dan   ortiq   mehnat   qilgan.   Tadqiqotchilar   asarni   3   qismga   bo’ladilar:   1-
bo’limda eng qadimgi afsonalar qayta ishlanib, nazm ipiga terilgan bo’lsa, 2-
bo’limda xalq qahramonlari haqidagi rivoyatu qissalar badiiy talqin qilinadi.
3-bo’limda   tarixiy   shoxlar   hayoti   tasvirlangan.   “Shohnoma”   eng   qadimgi
davrlardan   boshlanib,   sosoniylar   shohi   Yazdigard   III   davrida   arablarning
Eronga   bostirib   kirishi   bilan   yakunlanadi.   “Shohnoma”   hajmi   (60   ming
baytni   o’z   ichiga   oladi),   mavzu   ko’lami,   obrazlar   olami,   qahramonlarning
ko’p   va   xilma-xilligi,   g’oyaviy   motivlari   va   ko’tarilgan   masalalar   jihatidan
jahon   adabiyotidagi   eng   katta   epik   asar.   100   dan   ortiq   dostonlardan   tashkil
topgan   bu   asarda   mingdan   ziyod   katta-kichik   personajlar   ishtirok   etadi.
“Shohnoma”   garchi   shohlar   kitobi   deb   atalib,   50   podshohlikdan   iborat   4
sulolaning   tarixi   ni   tadrijiy   ravishda   yoritgan   bo’lsada,   barcha   kurashlar   va
qahramonliklar   xalq   ichidan   chiqqan   bahodirlar   tomonidan   amalga
oshirilgan.   Asarda   Vatan   va   xalq   yo’lida   jonini   tikkan   yuzlab   fidoyi
qahramonlar   obrazi   yaratilgan.   Podshohlar   bahonasida   xalq,   uning   tarixi,
qadriyatlari,qahramonliklari ulug’langan. Ayni jihatdan “Shohnoma” — xalq
zakovati va jasoratiga qo’yilgan o’ziga xos nazmiy haykal. “Shohnoma”ning
asosiy   g’oyasi   —   Vatanni   ulug’lash,   xalq   qudrati   va   zakovatini   ko’z-ko’z
qilish,   millat   farzandlarini   vasf   etish   va   shu   orqali   ularni   birgalikka,
5 markazlashgan   davlat   qurishga   chaqirish,   vatanparvarlik,   insonparvarlik,
mehnatsevarlik   va   tinchliksevarlikni   madh   etish,   ezgulik,   olijanoblik,
halollik,   mardlik,   mehnatni   tarannum   etib,   qonli   urushlar,   yovuzlik,   jabru
zulm,   adolatsizlik,   munofiqlikni   qoralashdan   iborat.   “Shohnoma”dagi
Rustam,   Suhrob,   Siyovush,   Bijan,   Zoli   Zar,   Sudoba,   Gudarz,   GeV,   Tue,
Hojir,   Gurdofarid,   Humoy,   Manija   singari   qahramonlar   yer   yuzida   adolat
tantanasi   uchun   kurashadilar.   “Zol   va   Sudoba”,   “Bijan   va   Manija”
dostonlarida   chinakam  baynalmilallik  g’oyalari  ilgari  surilgan.  “Isfandiyor”,
“Shog’od”, “o’n ikki muhoraba” dostonlarida esa mamlakatning yaxlitligiga
raxna   soluvchi,   urush   olovini   yoquvchi   zolim   va   fitnachi   shohu   sarkardalar
keskin   qoralanadi.   “Siyovush”   dostonida   urush   va   tinchlik   masalasi   badiiy
talqin   qilinadi.   “Shohnoma”   chinakam   xalq   kitobiga   aylanib,   xalq   orasida
keng   tarkalgandan   so’ng   muayyan   o’zgarishlarga   ham   uchragan.   Shuning
uchun   temuriy   shahzodalardan   Boysunqur   Mirzo   uning   40   dan   ortiq
nusxalarini   o’zaro   qiyoslab,   mukammal   matnini   tuzdirgan.   Fanda
“Shohnoma”ning   Boysunqur   nusxasi   sifatida   mashhur   bu   matn   asarning
ishonchli   nusxalaridan   biri   hisoblanadi.   “Shohnoma”ning   tanqidiy   matnlari
ichida eng mo”tabari E.E.Bertels va Abdulhusayn no’shin taxriri osida SSSR
Fanlar Akademiyasi Sharqshunoslik instituti jamoasi tomonidan tayyorlangan
9 jildlikdir. Shoir jasadi otasidan qolgan bog’ning bir chekkasiga ko’milgan.
1934 yilda Firdavsiy tavalludining 1000 yilligi munosabati bilan shoir qabri
ustiga   maqbara   qurilgan   va   u   shoir   muxlislarining   muqaddas   ziyoratgoqiga
aylangan.   Sharq   mamlakatlarida   shohnomaxonlik   bir   an’ana   tusini   olgan.
Firdavsiy qahramonlari o’zbek xalqi orasida ham qadimdan mashhur. “Kitobi
Jamshid”,   “kitobi   podshoh   Afrosiyob”,   “Shoh   Tahmurasp”   nomli   xalq
kitoblari, “Rustam va Suhrob”, “Doro va Iskandarbek” kabi xalq ertaklarida
“Shohnoma”   ta’siri   yaqqol   ko’zga   tashlanadi.   “Shohnoma”   dunyoning
6 ko’plab   tillariga   tarjima   qilingan.   Jumladan,   13-   asr   boshida   Arab,   15-16-
asrlarda   turk   va   gurji,   19-asrda   esa   frantsuz,   ingliz,   nemis,   italyan   va   rus
tillariga o’girildi. “Shohnoma” o’zbekchaga Shoh Hijron, Xomushiy (18-asr),
Nurmuhammad Buxoriy, Ochildimurod Miriy (19-asr), Sh. Shomuhamedov,
Hamid G’ulom, Nazarmat, J. Jabborov (20-asr)lar tomonidan tarjima qilingan
bo’lsada,   bu   tarjimalarning   birortasi   to’liq   emas.   “Shohnoma”   syujetlari
asosida   “Zahhoki   Moron”,   “Siyovush”,   “Rustam   va   Suhrob”,   “Faridun”
singari   sahna   asarlari   yaratilgan.   As:   Shohnoma   [3   j.li],   T.,   197577;
Shohnoma T., 1984; Faridun [epos], T., 1987; Rustam va Suhrob, T., 1994.
Ad.: Ayniy S, Firdavsiy va uning “Shohnoma”si haqida. — Asarlar, 8j., T.,
1967;   Shomuhamedov   Sh.,   Shohkitob   va   uning   muallifi,   T.,   1992;
Abdurahmon   Jomiy,   Bahoriston,   T.,   1997;   Homidiy   H.,   Ko’hna   Sharq
darg’alari,   T.,   1999;   Ulug’zoda   S,   Firdavsiy   [roman],   T.,   1994.   Ergash
Ochilov. 1
1.2.Abulqosim Firdavsiyning "Shohnoma" dostonlarida tavsifi va tarixiy
tahlil masalasi
X   asr   fors-tojik   she'riyati   borliqni   jonli   idrok   etish,   uning   barcha
quvonchlariga   to'la   hayotga   da'vat   va   chidab   bo'lmas   taqdirga   da'vat   bilan
ajralib turadi.
VII   asrda   Eron   va   Markaziy   Osiyo   Arab   xalifaligi   tomonidan   bosib
olinib,   ushbu   ulkan   davlatning   iqtisodiy,   siyosiy,   madaniy   va   ma'naviy
hayotiga   qo'shildi.   Biroq,   bir   asr   o'tgach,   Eronning   o'qimishli   doiralari
orasida ularning qul bo'lgan xalqlarning ma'naviy qulligidan noroziligini aks
ettiruvchi   "shuubiya"   harakati   boshlandi.   Masalan,   Eron   shialari   qadimiy
afsonalarni to'pladilar, qadimgi Eron kitoblarini Arab tiliga tarjima qildilar va
1
  Ахмедова З. А., Турсунов К. С. (2020) Интеграционный процесс в рамках Европейского союза //Наука, 
техника и образование. - №. 5 (69). - С. 49-52.
7 o'z she'rlarida Avesto va boshqa zardushtiylik diniy yozuvlarining g'oyalari,
obrazlari va motivlaridan foydalanganlar.
Ayniqsa, 10-asrda qadimgi Eron afsonalari va qahramonlik afsonalarini
Shohnoma   (shohlar   kitobi)   deb   nomlangan   maxsus   to'plamlarga   qisqartirish
keng tarqaldi. Bu asarlar O'rta fors tilida, shuningdek, Sosoniylar sulolasining
rasmiy   saroy   yilnomalarida   (milodiy   III-VI   asrlar)   keng   qo'llaniladi.   ),
shuningdek, Eron xalqlarining afsonalari.
X asrda Dari tilida shahnomaning uchta (to'rtta, ba'zi manbalarga ko'ra)
prozaik   to'plamlari   tuzilgan   bo'lib,   ular   yarim   tarixiy   va   yarim   badiiy
xarakterga   ega   va   tegishli   estetik   ta'sirga   ega   emas   edi.   Binobarin,   o'sha
paytda   qahramonlik   o'tmishi   haqida   chinakam   she'riy   asarlar   yaratishga
ehtiyoj   bor   edi.   Bularning   barchasi,   bir   tomondan,   tojiklar   va   forslarning
ajdodlarida   xalqning   o'z-o'zini   anglashi,   ma'naviy   o'zini   namoyon   qilish
zarurati,   ya'ni   ularda   epik   she'riyat   yaratilishi   bilan   bog'liq   edi.   ona   tili;
boshqa   tomondan,   Somoniylar   bilan   doimiy   urushlar   olib   borishga   majbur
bo'lgan   ko'chmanchi   qabilalar   tomonidan   chet   el   bosqini   tahdidi   oldida
mamlakat   ichki   kuchlarini   birlashtirish   zarurati.   Ushbu   ijtimoiy   tizim
Somoniylar   davlatining   barcha   etakchi   yozuvchilari   va   jamoat   arboblari
tomonidan   qattiq   sezildi   va   jamiyatning   ushbu   dolzarb   ehtiyojini   birinchi
bo'lib qondirishga harakat qilgan shoir Dakiki juda yosh  vafot etdi (977) va
faqat bir nechtasini yozishga muvaffaq bo'ldi. ming bayt (couplet).
Dakikining tugallanmagan asarini yakunlash uchun Abulqosim Firdavsiy
barcha fors va tojik she'riyatining toj marvaridi bo'lgan shoh-noma dostonini
yaratishni o'z zimmasiga oldi.
Tarixiy   va   tarixiy-adabiy   manbalarda   Ferdovsi   hayoti   haqida   juda   kam
narsa   ma'lum.   Ma'lumki,   u   934   yilda,   kambag'al   dehqon   oilasida   tug'ilgan   -
yangi   feodal   er   egalari   ta'siri   ostida   yarim   patriarxal-yarim   feodal
8 aristokratiya vakili.
Shoh-nomaning   yakuniy   qismida   aytilishicha,   994   yilda   Firdavsi   o'z
ishining birinchi, to'liq bo'lmagan nashrini yakunlagan. Ko'p yillar davomida
u shohning maktubini yozgan, u ochlik, sovuqlik va qattiq ehtiyojni boshdan
kechirgan.
Dastlabki   manbalarga   va   Shohnoma   matniga   ko'ra,   shoir   birinchi
nashrda   qariyb   yigirma   yil   ishlagan   va   chinakam   Titanik   ishi   uchun   faqat
keksayganida mukofot olgan. O'sha paytda hukmdorlar shoirlarga asar yozish
uchun   pul   to'lashgan.   Biroq,   Firdavsiyda   bunday   bolmadi:   992   yilda   (ya'ni
"Shoh-noma"   ning   birinchi   nashri   tugashidan   ikki   yil   oldin)   Buxoro
Somoniylarning poytaxti edi va dostonning g'oyaviy ma'nosi uning siyosatiga
javob berdi va. Qoraxoniylar - Semirechidagi ko'chmanchi
bitlar   soni   qirqdan   ortiq     bir   yuz   yigirma   ming.   Dastlab   SSSR   Fanlar
Akademiyasi   Sharqshunoslik   instituti   xodimlari   tomonidan   qadimiy
qo'lyozmalar   asosida   tayyorlangan   tanqidiy   matn   ellik   besh   ming   baytni   o'z
ichiga oladi va bu raqamni haqiqatga yaqin deb hisoblash kerak.
"Shohnoma" ning tarkibi quyidagicha: she'r afsonaviy shohlardan tortib
tarixiy   shaxslargacha   bo'lgan   ellik   shohlikdan   iborat.   Sosoniylar   shohlari
haqidagi   boblar   kabi   ba'zi   epizodlarda   atigi   bir   necha   o'nlab   baytlar,
boshqalarida   esa   5000   dan   ortiq   baytlar   mavjud.   Shuningdek,   muallif
qahramonlik   yoki   romantik   rejada   mustaqil   she'rlarni,   ko'pincha   juda   katta
hajmdagi   she'rlarni   o'z   ichiga   olgan   bo'limlar   mavjud.   Aynan   ular   badiiy
qudrati   tufayli   eng   katta   Shuhrat   qozongan.   Masalan,"   Rustam   va   Suhrab
"va" Siyavush " kalit-Kavus Shohligi haqidagi hikoyaga kiritilgan.
9 I.Bobga xulosa
Tadqiqotchilar shohning maktubini uch qismga ajratadilar: 1) mifologik
(Sistani   qahramonlari   paydo   bo'lishidan   oldin);   2)   qahramonlik
(Aleksandrdan   oldin);   3)   tarixiy.   Muallifning   o'zi   bunday   bo'linishga   ega
bo'lmasa-da, u juda asosli va haqiqiy asosga ega.
Har   bir   bob   oldidagi   taxtdan   nutq   Bahrom   Gurning   nutqiga   o'xshaydi.
Hukmron   hukmdor   dunyoning   buyuklari   va   oddiy   odamlariga   murojaatida
kelajakdagi siyosiy dasturini e'lon qiladi.
Har   bir   bobning   oxirgi   qismida   shoir   o'z   vasiyatini   o'layotgan
podshohning   og'zidan-merosxo'rga   ko'rsatma   beradi.   Dunyoning   zaifligi
haqidagi   pessimistik   so'zlar   bilan   bir   qatorda,   ushbu   nashrda   adolatli
bo'lishga,   fuqarolarni   xafa   qilmaslikka   va   mamlakat   taraqqiyoti   uchun
g'amxo'rlik qilishga chaqiriqlar mavjud. 2
2
  Ахмедова З. А. Астрономические взгляды Ахмада Дониш //Вестник науки и образования. - 2018. - №.  11 
(47).
10 II.Bob.Firdavsiyning “Sh о hn о m а ” asarlari tarixiy manba sifatida.
2.1.Firdavsiyning   “Shohnoma” asarida bosh qahramonlar obrazlari
Firdavsiy   Sulton   Mahmud   G'aznaviyga   "Shohnoma"-ni   o'qib
eshittirmoqda Eron va Turon xalklarining qariyb 3 ming yillik tarixi yuksak
mahorat bilan qalamga olingan "Shohnoma" ustida F. 30 yildan ortiq mehnat
qilgan.   Tadqiqotchilar   asarni   3   qismga   bo ladilar:   1bo limda   eng   qad.ʻ ʻ
afsonalar   qayta   ishlanib,   nazm   ipiga   terilgan   bo lsa,   2   bo limda   xalq	
ʻ ʻ
qahramonlari   haqidagi   rivoyatu   qissalar   badiiy   talqin   qilinadi.   3bo limda	
ʻ
tarixiy   shoxlar   hayoti   tasvirlangan.   "Shohnoma"   eng   qad.   davrlardan
boshlanib, sosoniylar shohi Yazdigard III davrida arablarning Eronga bostirib
kirishi   bilan   yakunlanadi.   "Shohnoma"   hajmi   (60   ming   baytni   o z   ichiga	
ʻ
oladi),   mavzu   ko lami,   obrazlar   olami,   qahramonlarning   ko p   va   xilma-	
ʻ ʻ
xilligi,   g oyaviy   motivlari   va   ko tarilgan   masalalar   jihatidan   jahon	
ʻ ʻ
adabiyotidagi eng katta epik asar. 100 dan ortiq dostonlardan tashkil topgan
bu asarda mingdan ziyod kattakichik personajlar ishtirok etadi. "Shohnoma"
garchi shohlar kitobi  deb  atalib,  50 podshohlikdan iborat 4  sulolaning tarixi
ni   tadrijiy   ravishda   yoritgan   bo lsada,   barcha   kurashlar   va   qahramonliklar	
ʻ
xalq ichidan chiqqan bahodirlar tomonidan amalga oshirilgan. Asarda Vatan
va   xalq   yo lida   jonini   tikkan   yuzlab   fidoyi   qahramonlar   obrazi   yaratilgan.	
ʻ
Podshohlar   bahonasida   xalq,   uning   tarixi,   qadriyatlari,   qahramonliklari
ulug langan.   Ayni   jihatdan   "Shohnoma"   —   xalq   zakovati   va   jasoratiga	
ʻ
qo yilgan o ziga xos nazmiy haykal.  Firdavsiy vafotidan so ng, "Shohnoma"	
ʻ ʻ ʻ
jiddiy   o zgarishlar   va   buzilishlarga   duch   keldi.   Bizgacha   etib   kelgan   fors	
ʻ
tilidagi   eng   qadimgi   Shohnoma   ro yxati   1276-1277   yillarga   to g ri   keladi.	
ʻ ʻ ʻ
Shunday   qilib,   u   Firdavsiy   vafotidan   250   yil   o tgach   tuzilgan.	
ʻ
11 "Shohnoma"ning   asosiy   g oyasi   —   vatanni   ulug lash,   xalq   qudrati   vaʻ ʻ
zakovatini   ko zko z   qilish,   va   shu   orqali   ularni   birgalikka,   markazlashgan	
ʻ ʻ
davlat   qurishga   chaqirish,   vatanparvarlik,   insonparvarlik,   mehnatsevarlik   va
tinchliksevarlikni   madh   etish,   ezgulik,   olijanoblik,   halollik,   mardlik,
mehnatni   tarannum   etib,   qonli   urushlar,   yovuzlik,   jabru   zulm,   adolatsizlik,
munofiqlikni   qoralashdan   iborat.   "Shohnoma"dagi   Rustam,   Suhrob,
Siyovush,   Bijan,   Zoli   Zar,   Sudoba,   Gudarz,   Gev,   Tuye,   Hojir,   Gurdofarid,
Humoy,   Manija   singari   qahramonlar   yer   yuzida   adolat   tantanasi   uchun
kurashadilar.   "Zol   va   Sudoba",   "Bijan   va   Manija"   dostonlarida   chinakam
baynalmilallik   g oyalari   ilgari   surilgan.   "Isfandiyor",   "Shog od",   "O n   ikki	
ʻ ʻ ʻ
muhoraba" dostonlarida esa mamlakatning yaxlitligiga raxna soluvchi, urush
olovini   yoquvchi   zolim   va   fitnachi   shohu   sarkardalar   keskin   qoralanadi.
"Siyovush"   dostonida   urush   va   tinchlik   masalasi   badiiy   talqin   qilinadi.
"Shohnoma" chinakam xalq kitobiga aylanib, xalq orasida keng tarkalgandan
so ng   muayyan   o zgarishlarga   ham   uchragan.   Shuning   uchun   temuriy	
ʻ ʻ
shahzodalardan   Boysunqur   Mirzo   uning   40   dan   ortiq   nusxalarini   o zaro	
ʻ
qiyoslab, mukammal matnini tuzdirgan. Fanda "Shohnoma"ning temuriyzoda
Boysunqur nusxasi sifatida mashhur bu matn asarning ishonchli nusxalaridan
biri   hisoblanadi.   "Shohnoma"ning   tanqidiy   matnlari   ichida   eng   mo tabari	
ʻʼ
Ye.E.Bertels va Abdulhusayn No shin taxriri osida SSSR FA Sharqshunoslik	
ʻ
instituti   jamoasi   tomonidan   tayyorlangan   9   jildlikdir.     Shoir   jasadi   otasidan
qolgan bog ning bir chekkasiga ko milgan. 1934 yilda F. tavalludining 1000	
ʻ ʻ
yilligi   munosabati   bilan   shoir   qabri   ustiga   maqbara   qurilgan   va   u   shoir
muxlislarining   muqaddas   ziyoratgoqiga   aylangan.   Sharq   mamlakatlarida
shohnomaxonlik bir an ana tusini olgan. F. qahramonlari o zbek xalqi orasida	
ʼ ʻ
ham   qadimdan   mashhur.   "Kitobi   Jamshid",   "Kitobi   podshoh   Afrosiyob",
"Shoh   Tahmurasp"   nomli   xalq   kitoblari,   "Rustam   va   Suhrob",   "Doro   va
12 Iskandarbek"   kabi   xalq   ertaklarida   "Shohnoma"   ta siri   yaqqol   ko zgaʼ ʻ
tashlanadi.     "Shohnoma"   dunyoning   ko plab   tillariga   tarjima   qilingan.	
ʻ
Jumladan,   13-asr   boshida   arab,   15—16-asrlarda   turk   va   gurji,   19-asrda   esa
fransuz,   ingliz,   nemis,   italyan   va   rus   tillariga   o girildi.   "Shohnoma"	
ʻ
o zbekchaga   Shoh   Hijron,   Xomushiy   (18-asr),   Nurmuhammad   Buxoriy,	
ʻ
Ochildimurod   Miriy   (19-asr),   Sh.   Shomuhamedov,   Hamid   G ulom,	
ʻ
Nazarmat,   J.   Jabborov   (20-asr)lar   tomonidan   tarjima   qilingan   bo lsada,   bu	
ʻ
tarjimalarning birortasi to liq emas. "Shohnoma" syujetlari asosida "Zahhoki	
ʻ
Moron",   "Siyovush",   "Rustam   va   Suhrob",   "Faridun"   singari   sahna   asarlari
yaratilgan.  Taxminan  963   -  yil   Abd   al-Muayyad   Balxiy  nasriy  "Shohnoma"
yozgan.   U   bilan   ayni   vaqtda   Mas ud   Marvaziy   va   Abu   Ali   Balxiylar	
ʼ
"Shohnoma"   bitganlar.   Balxiy   asarida   Firdavsiy   "Shohnoma"sida   tilga
olinmagan   Narimon,   Som,   Og ush,   Vahodan,   Kayshikan   nomlari   bilan	
ʻ
bog liq   lavhalar   mavjud   bo lgan.   Marvaziy   o z   "Shohnoma"   sini   birinchi	
ʻ ʻ ʻ
odam   va   birinchi   podshoh   Kayumarsdan   boshlab,   somoniylar   davlatining
oxirgi   davri   tasviri   bilan   tugallaydi.   Bu   borada   to plangan   katta   tajriba   va	
ʻ
yig ilgan   salmoqli   material   asosida   somoniy   hukmdorlar   buyrug i   va	
ʻ ʻ
homiyligida Abu Mansur Daqiqiy nazmiy "Shohnoma"ga qo l urgan. Biroq u	
ʻ
Zardusht,   Gushtasp   va   Arjasp   dostonlarini   —   jami   1000   bayt   yozgan-da,
fojiali   ravishda   o ldirilgan.   Temuriyzoda   Boysunqur   davridagi   "Shohnoma"	
ʻ
nusxasidan   rasm     Daqiqiy   boshlagan   ishni   Abulqosim   Firdavsiy   nihoyasiga
yetkazgan:   50   podshohlikdan   iborat,   4   ta   sulola   misolida   Eron   va   Turon
xalqlarining   qariyb   to rt   ming   yillik   tarixi   yuksak   mahorat   bilan   qalamga	
ʻ
olingan 60 ming bayt (120000 misra)dan iborat muazzam "Shohnoma" ustida
u   30   yildan   ortiq   vaqt   ishlagan.   U   eng   qadimgi   davrlardan   boshlanib,
sosoniylar   shohi   Yazdigard   III   davrida   arablarning   Eronga   bostirib   kirishi
bilan   yakunlangan.   Firdavsiy   "Shohnoma"-si   o zidan   keyingi   Sharq	
ʻ
13 adabiyotiga   kuchli   ta sir   ko rsatgan,   unga   javoban   ko plab   "Shohnoma"-larʼ ʻ ʻ
yozilib,   o ziga   xos  shohnomanavislik   an anasi   vujudga   kelgan.   Bu   an anani	
ʻ ʼ ʼ
Asadiy   Tusiy   boshlab   bergan:   u   1066   yilda   145   bob,   9000   baytdan   iborat
"Gershaspnoma" dostonini yaratgan. qadimiy Eronning afsonaviy qahramoni
bo lgan   Gershasp   Jamshidning   6   -   avlodi,   Firdavsiy   qahramoni   Rustamning	
ʻ
katta   bobosidir.   Firdavsiy   "Shohnoma"-sida   Gershasp   haqida   batafsil
to xtalmagani  uchun  Asadiy   Tusiy   uning  faoliyatini  keng  yoritishni   maqsad
ʻ
qilgan.   Firdavsiy   vafotidan   so ng,   "Shohnoma"   jiddiy   o zgarishlar   va	
ʻ ʻ
buzilishlarga   duch   keldi.   Bizgacha   etib   kelgan   fors   tilidagi   eng   qadimgi
Shohnoma   ro yxati   1276-1277   yillarga   to g ri   keladi.   Shunday   qilib,   u	
ʻ ʻ ʻ
Firdavsiy vafotidan 250 yil o tgach tuzilgan. 11 — 12-asrlarda "Barzunoma",	
ʻ
"Bahmannoma",   "Qushnoma",   "Faromurznoma"   asarlari,   keyinroq   —
mo g ullar   hujumi   arafasida   "Jahongirnoma",   Qone iy   Tusiyning	
ʻ ʻ ʼ
"Saljuqnoma"si,   1300   yilda   qatl   etilgan   shoir   Robe iy   Bushanjiyning	
ʼ
"Kartnoma"si,   temuriylar   davrida   "Somnoma",   Rustamning   qizi
Gushaspbonuga bag ishlangan 4 doston paydo bo lgan. Bu dostonlar orasida	
ʻ ʻ
eng salmoqlisi "Barzunoma" bo lib, uning 2 nusxasi ma lum: kichigi — 45,	
ʻ ʼ
kattasi   —   65   ming   bayt.   Qo lyozmalari   Parij   va   Dushanbeda   saqlanadi.
ʻ
Uning   o zbekcha   nusxalari   ham   mavjud.   "Shohnoma"   ta sirida   bir   necha	
ʻ ʼ
tarixiy   va   tasavvufiy   dostonlar   ham   yaratilgan:   "Iskandarnoma"lar,
mutasavvif shoirlar yozgan pandnoma dostonlar, "Shahanshohnoma" nomlari
bilan ijod qilingan asarlar shular jumlasidandir. Faqat Hamdulloh Mustavfiy
Qazviniyning   "Zafarnoma"   kitobi   "Shohnoma"ning   davomi   bo lib,   1335	
ʻ
yilgacha  bo lgan  tarixiy  voqealarni  o z  ichiga  oladi.  Sohib  nomli  shoir  ham	
ʻ ʻ
1320   yilda   yozilgan   "Daftari   dilkusho"   asarida   "Shohnoma"-ni   davom
ettirgan.   Badriddin   Chochiy   ham   35   ming   baytdan   iborat   "Shohnoma"
yozgan   bo lsada,   u   hali   topilgan   emas.   Turk   shoiri   Uzun   Firdavsiy   ham
ʻ
14 Boyazidga   atab   "Shohnoma"   yozgan.   Lekin   sulton   shoirga   dostonini
ixchamlashtirishni   buyurganidan   achchiqlanib,   unga   qarshi   hajviya   yozib,
Xurosonga qochib ketadi.  3
Bag ishlovni   hisobga   olmaganda,   Firdavsiy   "Shohnoma"-sida   islomʻ
dinining   ta siri   deyarli   yo q.   Holbuki,   unga   ergashib   yozilgan   "Shohnoma"-	
ʼ ʻ
larda   mualliflarning   musulmon   ekanligi   yaqqol   sezilib   turadi,   ba zi	
ʼ
dostonlarda   bahodirlar   hatto   islom   dini   uchun   kurashchilar   sifatida
tasvirlanadi.   Safaviylar   davrida   yozilgan   "Hovaronnoma"da   shialik   mazhabi
uchun kurash asosiy o rinni egallaydi va hatto bosh qahramon o rnini Hazrat	
ʻ ʻ
Ali   egallaydi.   Bundan   tashqari,   bu   dostonlarning   barchasi   uchun   xos   xus
usiyat ularda pand-nasihat motivining ustunligidir. "Gershaspnoma"ning ham
uchdan   bir   qismini   pand-nasihat   tashkil   etadi.   Bu   asarlarning   birortasi
g oyaviy-badiiy   jihatdan   Firdavsiy   "Shohnoma"-si   darajasiga   ko tarila	
ʻ ʻ
olmagan, adabiyot taraqqiyotida ham  sezilarli rol o ynamagan.   Shohnoma»	
ʻ
ana   shu   to’rt   sulolaga   mansub   bahodirlar   va   podshohlar   haqidagi
qahramonlik   va   ishqiy-romantik   dostonlar   sflsilasidan   iborat   bo’lib,   ularda
ta’limiy-axloqiy   mazmundagi   lavhalar,   pand-nasihatlar,   lirik   she’rlar   va
boshqalar   ham   bor.     «Shohnoma»,   kompozitsion   qurilishiga   ko’ra,   turli
hajmdagi   50   ta   podshohlikning   tasvir   va   tavsifidan   iborat.   Ayrim
podshohliklarning   tasviriga   esa,   o’z   navbatida,   yana   bir   necha   dostonlar
bag’ishlangan.   «Shohnoma»   shartli   ravishda   uch   qismga   bo’linadi:   1)
mifologik,   2)   qahramonlik   va   3)   tarixiy   qismlar.   Agar   mifologik   qismga
«Avesto»da qayd etilgan qadimgi miflar va kosmogonik tasawurlar aks etgan
asarlar   kirsa,   qahramonlik   qismini   bahodirlar   haqidagi   Eron   rivoyatlari
tashkil etadi. Bu turkumdagi asarlar markazini Rustam obrazi egallaydi. Shu
bilan   birga   Siyovush,   Isfandiyor,   Iskandar,   Bahrom   Go’r   obrazlari   ham   shu
3
  Ахмедова   З .  А . Human being in the works of medieval thinkers // Новый   день   в   медицине . - 2020. - №.  4. - С. 
115-118.
15 turkumdagi   dostonlarning   g’oyaviy   yo’nalishini   belgilab   keladi.     Firdavsiy
«Shohnoma»si   Sharq  adabiyotida   xamsachilik   an’analarining   paydo   bo’lishi
va   shakllanishida   muhim   ahamiyatga   molik   bo’ldi.   Nizomiy,   Xusrav
pehlaviy,   Navoiy   xamsalaridagi   ayrim   sujet   chiziqlari   va   qahramonlar
Firdavsiy   •«Shohnoma»sidan   o’sib-unib   chiqqan.   Ana   shunday
qahramonlardan biri  
• Iskandardir. Navoiy, Firdavsiydan farqli o’laroq, Iskandarni to’ia-to’kis
ijobiy   1   qahramon   darajasiga   ko’tarib,   u   orqali   o’z   idealidagi   odil   podshoh
obrazini yaratgan. 4
«Shohnoma»dagi   pahlavonlar,   shohlar,   amaldorlar,   lashkarboshilar,
olimlar, 
•   san’atkoriar,   hunarmandlar,   dehqonlardan   iborat   bir   necha   yuz
personajlarni quyidagicha tasniflash mumkin:
a)   mifologik   obrazlar:   Kayumars,   Hushang,   Tahmuras,   Jamshid   va
boshqalar. 
b)   afsonaviy   qahramonlar:   Som,   Narimon,   Zol,   Rustam,   Gev,   Bijon   va
•boshqalar.
v)   tarixiy   personajlar   Iskandar,   Bahrom   Go’r,   Mazdak,   Anushirvon,
Xusrav Parviz va boshqalar. 
«Shohnoma»dagi   afsonaviy   qahramonlar   orasida   Rustam   bilan   birga
Kova : obrazlari alohida ahamiyatga molik.
Ahrimanning fitnasi bilan saltanatni egallab, ming yil davomida toj egasi
bo’lgan   Zahhok   mamlakat   ahlini   qon   qaqshatib,   yelkasidan   o’sib   chiqqan
ilonlarni ularning miyasi bilan parvarish etadi. 
Temirchi Kova mamlakatda adolat daraxti qurigan va zulm-zo’ravonlik
4
  Ахмедова З. А. XIX асрнинг иккинчи ярмида туркистон улкаси маданияти //взгляд в прошлое. - 2021. - Т. 4.
- №. 7.
16 Bavjga chiqqan bir zamonda bedodlikka qarshi bosh ko’taradi. U ofat va
falokat,   zulm   va   o’lim   timsoli   bo’lgan   Zahhokka   qarshi   sabr   kosasi   to’lgan
xalq   ommasini   yetaklaydi   va   xalq   qo’zg’oloniga   rahbarlik   qiladi.   Uning
peshbandi   xalq   qo’zg’olonining   bayrog’iga,   zulmga   qarshi   ko’tarilgan
qutlug’ harakatning 
Eramziga aylanadi. Natijada xalq ommasining junbishga kelgan to’lqini
Zahhok va uning saltanatini yemirib tashlaydi.
Ammo Firdavsiy tasavvurida yangi barpo etilajak rnamlakatga temirchi
Kovaning   rahbarlik   qilishi   g’ayri   tabiiy   edi.   Shuning   uchun   ham   u
Zahhokning o’rniga  Jamshidning  o’g’li Faridunning  saltanat  sohibi  bo’lgani
va uning podshohlik davrida elu yurtda adolat tantana qilganini tasvirlashga
alohida   e’tibor   beradi.   Shu   tarzda   Faridun   «Shohnoma»da   odil   podshoh
sifatida talqin etiladi. 
«Shohnoma» jahon adabiyotining muhtasham obidalaridan biridir. Asar
boshidan   oxiriga   qadar   aruzning   mutaqorib   bahri   (faulo’n   faulo’n   faulo’n
faul) da yozilgan. Firdavsiydan keyin qahramonlik dostonlarini aruzning shu
bahrida   yozish   Sharq   adabiyotida   an’ana   darajasiga   ko’tarildi.   Nizomiy
Ganjaviy   «Iskandarnoma»,   Xusrav   Dehlaviy   «Oinai   Iskandariy»,
Abdurahmon   Jomiy   f   esa   «Xiradnomai   Iskandar»   («Iskandarning
donishmandligi   nomasi»)   dostonlarini   shu   bahrda   yozganlar.
«Shohnoma»ning   masnaviy   yo’lidagi   qofiya   tizimi   ham   Sharq
dostonchiligida barqarorlashgan.
O’zbek   xalqi   «Shohnoma»   va   uning   muallifi   Firdavsiyni   uzoq
zamonlardan   beri   e’zozlab   keladi.   Asar   asliyati   va   turli   tarjimalari   xalqimiz
tomonidan sevib o’qib kelinadi. U ilk bor 1682-yilda Mulla Xomush oxun -
Xomushiy tomonidan o’zbek tiliga tarjima qilingan. Oradan bir qancha vaqt
17 o’tgach,   Mulla   Nodir   Muhammad   Buxoriy   «Shohnoma»ning   o’zbekcha
nasriy variantini yaratgan. 5
2.2.Abulqosim Firdavsiyning “Shoxnoma” asarining manba sifatida
qo`llanishi
Sharq so‘z san‘atida pand-nasihat ruhi ustunroq, ochig‘i u shunisi bilan
G‘arbdan farq qiladi ham. X asrdayoq buyuk Abu Ali ibn Sino Sharq ko‘proq
nasihat   yo‘li   bilan,   G‘arb   esa   hayotni   real   ko‘rsatish   orqali   kishini
tarbiyalashga   moyilligini   maxsus   qayd   etib   o‘tgan   edi.   Og‘zaki   va   yozma
adabiyoti,   axloqiy-diniy   me‘rosi   pand-hikmatga   o‘ta   boyligi   uchun   ham
Sharqni   jahonda   donishmand   deb   bilishadi.  
Didaktik   adabiyot   -   badiiy   ifodalangan   pand-nasihat   tarzdagi   adabiyot
bo‘lib,unda axloqiy-ta'limiy,   ilmiy-falsafiy, diniy bilimlar va g‘oyalar badiiy
talqin   qilinadi.   Adabiyot   ildizi   xalq   og‘zaki   ijodiga   borib   taqaladi
("Qobusnoma").   Turkiy   adabiyotda   didaktikaga   oid   ilk   namunalar   Mahmud
Koshg‘ariyning   "Devoni   lug‘otit   turk"asarida   uchraydi.   Didaktik
adabiyotning   dastlabki   yirik   namunalari   Yusuf   Xos   Hojibning   "Qutadg‘u
bilig",   Ahmad   Yugnakiyning   "Hibat   ul-haqoyiq"   dostonlaridir.   Bu   asarlarda
xalqning   adolat,   ma'rifat,   odob-axloq   haqidagi   qarashlari,pand-nasihatlari
she‘riy shakllarda bayon etilgan. Ularda ijtimoiy, falsafiy, ilmiy qarashlarini
ommalashtirish   vositasi   sifatida   ham   foydalanganlar(masalan,Ibn   Sinoning
tabobatga   oid   "Urjuza"   she‘riy   asari).   Bundan   tashqari   bunday   xususiyatlar
Ahmad   Yassaviy,   Sulaymon   Boqirg‘oniy,   So‘fi   Olloyor,   Huvaydo,   Haziniy
kabi   tasavvuf   namoyondalari   ham   samarali   foydalanganlar.   Ularning
asarlarida insonning ma'naviy kamolga yetishida yuksak axloqqa ega bo‘lish
ilm-fanni   egallash   asosidagina   amalga   oshishi   mumkin   degan   g‘oya   ilgari
5
  Ахмедова З. А., Турсунов К. С. (2020) Интеграционный процесс в рамках Европейского союза //Наука, 
техника и образование. - №. 5 (69). - С. 49-52.
18 surildi   chunki   o‘sha   davrdan   boshlab   savod   o‘rgatish   Qur‘on   va   hadislarni
o‘rganish   va   ulardagi   ko‘rsatmalarni   o‘zlashtirib   olish   bilan   birga   olib
borilgan.   Shunga   ko‘ra   Qur’on   va   Hadislardagi   pand-nasihatlar   ham
olimlar,ham adiblar ijodiga ta‘sir etdi. Masalan, Ahmad Yugnakiyning "Hibat
ul-haqoyiq"asarida   ham   markaziy   o‘rinni   inson   shaxsi,   uning   ma'naviy-
axloqiy   qiyofasi,   shuningdek,   shaxsni   mq‘naviy   kamolotga   yetishuvida
ilmning   o‘rni   masalasi   turadi.   Asarning   1-bobidayoq   ilm   manfaati,ilmsizlik
va   jaholatning   zarari   haqida   fikr   bildiriladi.Ilmli   va   ilmsiz   kishini   bir-biri
bilan   taqqoslash   asosida   ilm-maprifatning   afzalligi,   uning   inson   uchun   qay
darajada   foydali   ekanligini   ochib   berar   ekan,   Ahmad   Yugnakiy   bilimli
insonni qimmatbaho dinorga, bilimsiz kishini esa qimmatsizilikka o‘xshatib,
er   kishining   ko‘rki   aql,   deya   ta‘riflaydi.   Alloma   bilim   egallash   kishini
yuksaklarga   ko‘tarsa,   ilmsizlik   tubanlikka   tomon   yetaklashiga   urg‘u   beradi.
Bu   boradagi   fikr   quyidagi   misralarda   o‘z   ifodasini   topgan:  
Bilik   bil   usanme   bil   ul   haq   rasul,   Bilik   kimda   ersa,   siz   arqang   dedi,  
Ya‘ni, Bilimli bo‘l, hech qachon erinma, Haq Rasuli kim ilmli bo‘lsa, uni siz
maqtang deb aytdi.  6
Asardagi har bir bob sarlavhalari hadislarga tayanadi. Shu sababli ham
asar boblarida Muhammad alayhissalomning tavozelikni oshirish va kibrlikni
tashlash   to‘g‘risida;   harislik   haqida,   insonlarning   ikki   "Vodiy"   to‘la   oltini
bo‘lsa   ham   uchinchisini   istashi   haqida;   Tangrining   buyrug‘i   va   shafqatiga
itoat   qilish   haqida;   g‘azabni   yengish,   Tangrining   har   narsaga   qodirligi,
iymonga erishish yo‘llari, uning rasuliga sadoqat va Ollohning muhabbatiga
yetishish to‘g‘risida; ibodat orqali sevinchni kutish haqida,ming do‘stdan bir
dushman   ko‘p   ekani   haqidagi   aytganlari   komil   insonni   shakllantirish
yo‘lidagi katta qadami bo`lgan.
6
  Ахмедова З. А. Астрономические взгляды Ахмада Дониш //Вестник науки и образования. - 2018. - №.  11 
(47).
19 Mumtoz   adabiyotda   Abulqosim   Firdavsiynind   “Shoxnomasida”   inson
kamoloti   va   komil   inson   masalasi   yoritilgan   asarlardan   yana   biri   So‘fi
Olloyorning   "Sabot   ul-ojizin"asaridir.   Madaniy   merosimizda   muhim   o‘rin
tutgan ushbu diniy-axloqiy va didaktik asardagi barcha hikoyatlar,   mavzular,
fikrlar   shaxs   kamolotining   mohiyati,   shartlari,   belgilarini   yoritishga
qaratilgan.   "Sabot   ul-ojizin"da   mutafakkir   shoir   Qur‘oni   Karim
oyatlarini,Hadisi sharif hikmatlarini musulmon ummati uchun farz va sunnat
bo‘lgan   axloq   normalarini   masnaviy   shaklda   ifodalagan.Shu   tariqa,   sabotga
muhtoj   ojizlarga   to‘g‘ri   yo‘lni   ko‘rsatib   bergan.   Asarda   insof-u   adolat,
tinchlik ulug‘lanadi, zulm va shafqatsizlik, xudbinlik ,nopoklik, nafs-havoga
berilish   shariat   nomidan   qoralanadi,   mehr   va   muruvvat,   pokko‘ngillilik,
hikmat   va   saxovat,   xilvat   va   uzlat   gashti,   shirinlilik,   kamtarlik   fazilatlari
madh etiladi. 
So‘fi   Olloyor   "Sabot   ul-ojizin"ni   yaratishda   ikki   buyuk   chashmadan
oziq   oldi.Birinchisi,   islom   ta'limoti   va   uning   muqaddas   kitobi   Qur‘ondagi
ezgulik,   hadislar,   payg‘ambarimiz   Muhammad   alayhissalom,   boshqa   din
tasavvuf   namoyandalarining   ibratli   hayot   yo‘li.   Ikkinchisi,   adabiy   an‘analar
bo‘lib,   islom   ta'limoti   va   uning   maqsad-mohiyatini   targ‘ib   qilgan   badiiy
asarlar.   Bu   o‘rinda,   ayniqsa,   sulton   ul-orifin   shayx   Ahmad   Yassaviy,
Sulaymon   Boqirg‘oniy,   Nosiriddin   Rabg‘uziy,   Navoiy,   Bobur   asarlarining
ta‘siri   sezilarlidir.   So‘fi   Olloyor   ijodida   ilohiy   muhabbat   ezgulikka,   Haq   va
haqiqatga bo‘lgan ishq kuchli. Uning fikricha komil inson, avvalo, o‘zini-o‘zi
poklashi,haqiqatni idrok etishi  uchun  tana ham, niyat  ham, qalb  ham, fikr-u
andisha   ham,   fe‘l-u   xulq   ham   pok   bo‘lishi   kerak.  
Mumtoz   adabiyotda   shaxsning   ma'naviy   kamolotga   oid   qarashlar   Alisher
Navoiy   ijodida   ham   uchraydi.   Navoiy   ta‘lim-tarbiya   to‘g‘risidagi   fikrlarini
ko‘proq   barkamol   insonni   ifodalovchi   ijobiy   obrazlar   yaratish   orqali   bayon
20 qiladi.   Alisher   Navoiy   o‘zining   Farhod,   Qays   ,Iskandar   va   boshqa   ijobiy
obrazlarida   tarbiyalanish,   ta‘lim   olish   borasida   bosib   o‘tgan   yo‘lini,
kamolotga   yetish   bosqichlarini   tasvirlab,   insonning   voyaga   yetishida
tarbiyaning   katta-kuch   qudratga   ega   ekanligini   alohida   uqtiradi.  
Abulqosim Firdavsiyning “Shoxnoma ” asari manba sifatida ko`plab olimlar
tomonidan   o`rganilga   xususan:   fors-   tojik   olimlaridan
K.Ayniy,B.Ahroriy,   B.Sirus,M.Osimiy,A.Maniyozov,M.N.Osmanov   va
boshqa olimlar bu asarni tarixiy manba sifatida o`rganishgan.Bu asarda keng
miqyosda   tarixiy   faktlar   va   sulolarning   tarixi   mavjud.Jumladan   qadigi
xuroson   davlati,   Somoniylar   davlar   Eron   va   Turon   munosabatlari   usha
davrdagi   hayotning   aks   ettirilganidan   dalolat
beradi.Undagi   pahlavonlar,   shohlar,   amaldorlar,   lashkarboshilar,    
olimlar,   san’atkorlar,   hunarmandlar,   dehqonlardan   iborat   bir   necha   yuz
personajlarni   quyidagicha   tasniflash   mumkin: mifologik obrazlar: Qayumars,
Hushang   Tahmuras,   Jamshid   va   boshq.   afsonaviy   qahramonlar:   Som,
Narimon,   Zol,   Rustam,   Gev,   Bijon   va   boshq   tarixiy   personajlar:   Iskandar,
Bahrom   Go‘r,   Mazdak,   Anushirvon,   Xusrav   Parviz   va   boshq.    
Firdavsiyning   «Shohnoma»   dostonlari   syujeti   asosida   «Zahhoki   moron»
(G’ozi   Yunus), «Siyovush» singari sahna asarlari yaratildi. Shoirning bu asari
ilk bor  7
1682   yilda   Mulla   Xomush   oxun   -   Xomushiy   tomonidan   o‘zbek   tiliga
tarjima qilingan.    
Oradan   bir   qancha   vaqt   o‘ggach,   Mulla   Nodir   Muhammad   Buxoriy   «Sh
ohnoma»   ning     o‘zbekcha   nasriy ariantini   yaratgan.  
7
  Ахмедова   З .  А . Human being in the works of medieval thinkers // Новый   день   в   медицине . - 2020. - №.  4. - С. 
15-118.
21 XX   asrning   70yillarida   III.   Shomuhamedov,   J.   Jabborov,   Nazarmat
kabi   o‘zbek   shoirlari   tomonidan   she’riy   yo‘l   bilan   tarjima   qilingan.    
«Rustam va Suxrob» dostoni haqida 
-   Bu   asar   «Shohnoma»   dagi   eng   qayg‘uli   dostonlardan   biridir.   Unda
Rustam o‘zining mashhur oti Raxsh bilan ovga     chiqib   Turon   o‘lkasiga  
borib   qoladi.    
U   charchab   dam   oladi,   ovlangan   qulonni   pishirib   yeydi,   so‘ng   uxlab   qoladi.
U   yerdan   o‘tayotgan   turonlik   sipohiylar   Raxshni   o‘g‘irlab    
ketishadi.   Ko‘zini   ochgan   Rustam   otini   topolmay   piyoda   yo‘lga   tushadi   va   Sa
mangan   shahriga borib qoladi.     8
  Samangan shohi uni izzat-ikrom bilan kutib oladi va ziyofat    
boshlaydi.    
  Bu   orada   shohning   qizi   Taxmina   Rustamni   yaxshi   ko‘rib   qoladi.  
Rustam   ham   unga   ko‘ngil   qo‘yadi   va   uylanadi.   Oradan   bir   oz   o‘tib   Rustam
o‘z yurti –
Seyistonga   otlanadi.   Bu   paytda   uning   oti   Raxsh   qaytarib   berilgan   edi.   K
etar   chog‘ida   u   Taxminaga   bir   gavhar   berib,   uni   tug‘ilajak   farzandiga,   agar   qi
z   bo‘lsa   sochiga,   o‘g‘il   bo‘lsa   qo‘liga  taqib   qo‘yishni   aytadi.  Rustam   yurtiga
qaytadi.   To‘qqiz oydan so‘ng   Taxminaning ko‘zi yorib, o‘g‘il tug‘iladi. Unga
Suhrob deb nom berishadi:    
   
8
  Ахмедова З. А. XIX асрнинг иккинчи ярмида туркистон улкаси маданияти //взгляд в прошлое. - 2021. - Т. 4.
- №. 7.
22 Bir   oy o‘tib   bir   yosh   ulg‘aydi   o‘g‘il,    
Misoli   Rustamu   Som   yo   Zoli   zil.    
Uch   yoshda   maydonni   etdi   u   talab,    
Beshida   palangga   chiqar   tik   qarab.  
Kim   bilan   o‘n   yoshda   agar   qilsa   jang,    
Bo‘ldi   har   pahlavon   holi   g‘oyat   tang. 
Kunlardan   birida   Suhrob   onasidan   ajdodlari   kim,   otasi   kimligini   so‘raganda   o
nasi   uning bilagiga Rustam berib ketgan gavharni taqib qo‘yadi va Rustami 
Doston   farzandi ekanligini aytadi. Suhrob otasini ko‘rish ishtiyoqida safarga 
otlanib, Raxsh   zotidan bo‘lgan Qulunni   tanlaydi. Suhrobning dovrug‘i 
Afrosiyobgacha   borib yetadi.   U makkorlik bilan urush olovini qo‘zg‘aydi. 
Suhrob Eronga qarshi jangga otlanadi.   Jang maydonida ota-bola bir birini 
tanimasdan to‘qnash keladi, Otasi jangda ustun    
kelib   o‘g‘lining   ko‘ksiga   hanjar   uradi.   O’limi   oldidan   Suhrob   o‘zini   tanitadi.  
Rustam   dardu   hasratlar   ichida   qoladi:    
   
  O’g‘limni   o‘ldirdim   qarigan   chog‘im,    
Ildizin   quritdim,   shu   yurak   dog‘im. 
Tig‘imdan   o‘z   o‘g‘lim   tasjm   etdi   jon, 
To   qiyomat   unga   yig‘lagay osmon!...  
...Mendekni   ko‘rganmi   diydai   jahon,    
Go‘dak   tepasida   bo‘lsam   zo‘ravon.  
Kesilsa   bo‘lardi   har   ikki   qo‘lim,    
Qaro   yer   sari   yo‘nalsa   yo‘lim.  
Abulqosim   Firdavsiyning   hayoti   va   ijodi   haqida   o’qib   guvohi
23 bo’lganimizdek   shoirning   hayoti   og’ir   bo’lganiga   qaramasdan   o’qib
o’rganish va izlanishdan   charchamay   tinimsiz   bilim   olgandir.  
Abdulqosi   Firdavsiy   kabi   shoirlar   o’zining   kuchli   irodasi   va   o’tkir   zehni  
bilan   tarihda   o’chmas   izini   qoldirgandir.   Bu   shoirni   qanchalar   kuchli   bilim
egasi   ekanini   birgina   “Shohnoma”   asarini   o’qish   orqali   ham   bilish   mumkin,
ammo   bu   inson   haqida   qancha   bilgan   sayin   bu   insonga   bo’lgan
qiziqish   shuncha ortib   boraveradi. 
«Shohnoma»da tasvir etilgan voqealar eramizgacha bo’lgan 3223-yildan
boshlanadi   va   4   sulola   tarixini   o’z   ichiga   oladi.   Bu   sulolalar   quyidagilardir:
peshdodiylar   sulolasi   -   eramizgacha   bo’lgan   3223-782-yillar;kayoniylar
sulolasi - eramizgacha bo’lgan 782-50-yillar;  
ashkoniylar   sulolasi   -   eramizgacha   bo’lgan   50-yildan   eramizning   150-
yiliga qadar;somoniylar sulolasi - eramizning 150-651-yillari.  
«Shohnoma»   ana   shu   to’rt   sulolaga   mansub   bahodirlar   va   podshohlar
haqidagi qahramonlik va ishqiy-romantik dostonlar sflsilasidan iborat bo’lib,
ularda   ta’limiy-axloqiy   mazmundagi   lavhalar,   pand-nasihatlar,   lirik   she’rlar
va boshqalar ham bor.  
«Shohnoma»,   kompozitsion   qurilishiga   ko’ra,   turli   hajmdagi   50   ta
podshohlikning tasvir va tavsifidan iborat.   Ayrim podshohliklarning tasviriga
esa,   o’z   navbatida,   yana   bir   necha   dostonlar   bag’ishlangan.  
«Shohnoma»   shartli   ravishda   uch   qismga   bo’linadi:   1)   mifologik,   2)
qahramonlik va 3) tarixiy qismlar. Agar mifologik qismga «Avesto»da qayd
etilgan   qadimgi   miflar   va   kosmogonik   tasawurlar   aks   etgan   asarlar   kirsa,
qahramonlik   qismini   bahodirlar   haqidagi   Eron   rivoyatlari   tashkil   etadi.   Bu
turkumdagi   asarlar   markazini   Rustam   obrazi   egallaydi.   Shu   bilan   birga
Siyovush, Isfandiyor, Iskandar, Bahrom Go’r obrazlari ham shu turkumdagi
dostonlarning   g’oyaviy   yo’nalishini   belgilab   keladi.  
24 Firdavsiy   «Shohnoma»si   Sharq   adabiyotida   xamsachilik   an’analarining
paydo   bo’lishi   va   shakllanishida  muhim   ahamiyatga   molik  bo’ldi.  Nizomiy,
Xusrav   pehlaviy, Navoiy xamsalaridagi ayrim sujet chiziqlari va qahramonlar
Firdavsiy 
•«Shohnoma»sidan   o’sib-unib   chiqqan.   Ana   shunday   qahramonlardan
biri  
•   Iskandardir.   Navoiy,   Firdavsiydan   farqli   o’laroq,   Iskandarni   to’Ia-
to’kis   ijobiy   I   qahramon   darajasiga   ko’tarib,   u   orqali   o’z   idealidagi   odil
podshoh obrazini yaratgan.  
«Shohnoma»dagi   pahlavonlar,   shohlar,   amaldorlar,   lashkarboshilar,
olimlar,  
•  san’atkoriar, hunarmandlar, dehqonlardan iborat bir necha yuz personajlarni
quyidagicha tasniflash mumkin:  
  Mifologik   obrazlar:   Kayumars,   Hushang,   Tahmuras,   Jamshid   va
boshqalar.  
  afsonaviy   qahramonlar:   Som,   Narimon,   Zol,   Rustam,   Gev,   Bijon   va
•boshqalar.     tarixiy personajlar   Iskandar, Bahrom Go’r, Mazdak, Anushirvon,
Xusrav Parviz va boshqalar.  
«Shohnoma»dagi   afsonaviy   qahramonlar   orasida   Rustam   bilan   birga
Kova : obrazlari alohida ahamiyatga molik.  
Ahrimanning fitnasi bilan saltanatni egallab, ming yil davomida toj egasi
bo’lgan   Zahhok   mamlakat   ahlini   qon   qaqshatib,   yelkasidan   o’sib   chiqqan
ilonlarni ularning miyasi bilan parvarish etadi.  
Temirchi Kova mamlakatda adolat daraxti qurigan va zulm-zo’ravonlik  
Bavjga   chiqqan   bir   zamonda   bedodlikka   qarshi   bosh   ko’taradi.   U   ofat   va
falokat,   zulm   va   o’lim   timsoli   bo’lgan   Zahhokka   qarshi   sabr   kosasi   to’lgan
xalq   ommasini   yetaklaydi   va   xalq   qo’zg’oloniga   rahbarlik   qiladi.   Uning
25 peshbandi   xalq   qo’zg’olonining   bayrog’iga,   zulmga   qarshi   ko’tarilgan
qutlug’ harakatning  
Eramziga aylanadi. Natijada xalq ommasining junbishga kelgan to’lqini
Zahhok   va   uning   saltanatini   yemirib   tashlaydi.  
Ammo   Firdavsiy   tasavvurida   yangi   barpo   etilajak   rnamlakatga   temirchi
Kovaning   rahbarlik   qilishi   g’ayri   tabiiy   edi.   Shuning   uchun   ham   u
Zahhokning o’rniga  Jamshidning  o’g’li Faridunning  saltanat  sohibi  bo’lgani
va uning podshohlik davrida elu yurtda adolat tantana qilganini tasvirlashga
alohida   e’tibor   beradi.   Shu   tarzda   Faridun   «Shohnoma»da   odil   podshoh
sifatida   talqin   etiladi.  
«Shohnoma»   jahon   adabiyotining   muhtasham   obidalaridan   biridir.   Asar
boshidan   oxiriga   qadar   aruzning   mutaqorib   bahri   (faulo’n   faulo’n   faulo’n
faul) da yozilgan. Firdavsiydan keyin qahramonlik dostonlarini aruzning shu
bahrida   yozish   Sharq   adabiyotida   an’ana   darajasiga   ko’tarildi.   Nizomiy
Ganjaviy   «Iskandarnoma»,   Xusrav   Dehlaviy   «Oinai   Iskandariy»,
Abdurahmon   Jomiy   esa   «Xiradnomai   Iskandar»   («Iskandarning
donishmandligi   nomasi»)   dostonlarini   shu   bahrda   yozganlar.
«Shohnoma»ning   masnaviy   yo’lidagi   qofiya   tizimi   ham   Sharq
dostonchiligida   barqarorlashgan.  
O’zbek   xalqi   «Shohnoma»   va   uning   muallifi   Firdavsiyni   uzoq   zamonlardan
beri   e’zozlab   keladi.   Asar   asliyati   va   turli   tarjimalari   xalqimiz   tomonidan
sevib o’qib kelinadi. U ilk bor 1682-yilda Mulla Xomush oxun - Xomushiy
tomonidan   o’zbek   tiliga   tarjima   qilingan.   Oradan   bir   qancha   vaqt   o’tgach,
Mulla   Nodir   Muhammad   Buxoriy   «Shohnoma»ning   o’zbekcha   nasriy
variantini yaratgan.  
Shohnoma, buyuk fors-tojik shoiri Abulqosim   Firdavsiyning   shoh asari.  
Qadimgi   shohlar   haqidagi   rivoyat,   afsonaviy   va   epik   dostonlardan   iborat
26 kitoblar   nomi.   Firdavsiy   "Shohnoma"   asarini   So g dda   va   Sosoniylarʻ ʻ
imperiyasi   davrida   mavjud   bolgan   rivoyatlar   asosisda   qayta   ishlangan.  
Taxminan   963   -yil   Abd   al-Muayyad   Balxiy   nasriy   "Shohnoma"   yozgan.   U
bilan   ayni   vaqtda   Mas ud   Marvaziy   va   Abu   Ali   Balxiylar   "Shohnoma"	
ʼ
bitganlar.   Balxiy   asarida   Firdavsiy   "Shohnoma"sida   tilga
olinmagan   Narimon,   Som,   Og ush,	
ʻ   Vahodan,   Kayshikan   nomlari   bilan
bog liq   lavhalar   mavjud   bo lgan.   Marvaziy   o z   "Shohnoma"   sini   birinchi	
ʻ ʻ ʻ
odam   va   birinchi   podshoh   Kayumarsdan   boshlab,   somoniylar   davlatining
oxirgi   davri   tasviri   bilan   tugallaydi.   Bu   borada   to plangan   katta   tajriba   va	
ʻ
yig ilgan   salmoqli   material   asosida   somoniy   hukmdorlar   buyrug i   va	
ʻ ʻ
homiyligida   Abu   Mansur   Daqiqiy   nazmiy   "Shohnoma"ga   qo l   urgan.   Biroq	
ʻ
u   Zardusht,   Gushtasp   va   Arjasp   dostonlarini   —   jami   1000   bayt   yozgan-da,
fojiali ravishda o ldirilgan.	
ʻ  
Temuriyzoda   Boysunqur   davridagi   "Shohnoma"   nusxasidan   rasm  
Daqiqiy   boshlagan   ishni   Abulqosim   Firdavsiy   nihoyasiga   yetkazgan:   50
podshohlikdan iborat, 4 ta sulola misolida   Eron   va   Turon   xalqlarining qariyb
to rt  ming  yillik  tarixi  yuksak  mahorat  bilan  qalamga  olingan  60  ming  bayt	
ʻ
(120000 misra)dan iborat muazzam "Shohnoma" ustida u 30 yildan ortiq vaqt
ishlagan.   U   eng   qadimgi   davrlardan   boshlanib,   sosoniylar   shohi   Yazdigard
III   davrida   arablarning   Eronga   bostirib   kirishi   bilan   yakunlangan.   Firdavsiy
"Shohnoma"-si   o zidan   keyingi	
ʻ   Sharq   adabiyotiga   kuchli   ta sir   ko rsatgan,	ʼ ʻ
unga javoban ko plab "Shohnoma"-lar yozilib, o ziga xos	
ʻ ʻ   shohnomanavislik  
an anasi   vujudga   kelgan.   Bu   an anani	
ʼ ʼ   Asadiy   Tusiy   boshlab   bergan:   u
1066-yilda   145   bob,   9000   baytdan   iborat   "Gershaspnoma"   dostonini
yaratgan.   qadimiy   Eronning   afsonaviy   qahramoni
bo lgan	
ʻ   Gershasp   Jamshidning   6   -   avlodi,   Firdavsiy
qahramoni   Rustamning   katta bobosidir. Firdavsiy "Shohnoma"-sida Gershasp
27 haqida   batafsil   to xtalmagani   uchun   Asadiy   Tusiy   uning   faoliyatini   kengʻ
yoritishni maqsad qilgan.  
Firdavsiy   vafotidan   so ng,   "Shohnoma"   jiddiy   o zgarishlar   va	
ʻ ʻ
buzilishlarga   duch   keldi.   Bizgacha   etib   kelgan   fors   tilidagi   eng   qadimgi
Shohnoma   ro yxati   1276-1277-yillarga   to g ri   keladi.   Shunday   qilib,   u	
ʻ ʻ ʻ
Firdavsiy   vafotidan   250   yil   o tgach   tuzilgan.  	
ʻ
11   —   12-asrlarda   "Barzunoma",   "Bahmannoma",   "Qushnoma",
"Faromurznoma"   asarlari,   keyinroq   —   mo g ullar
ʻ ʻ   hujumi   arafasida
"Jahongirnoma", Qone iy Tusiyning "Saljuqnoma"si, 1300-yilda qatl etilgan	
ʼ
shoir   Robe iy   Bushanjiyning   "Kartnoma"si,	
ʼ   temuriylar   davrida   "Somnoma",
Rustamning qizi Gushaspbonuga bag ishlangan 4 doston paydo bo lgan. Bu	
ʻ ʻ
dostonlar   orasida   eng   salmoqlisi   "Barzunoma"   bo lib,   uning   2   nusxasi	
ʻ
ma lum:   kichigi   —   45,   kattasi   —   65   ming   bayt.	
ʼ
Qo lyozmalari
ʻ   Parij   va   Dushanbeda   saqlanadi.   Uning   o zbekcha   nusxalari	ʻ
ham mavjud.   "Shohnoma" ta sirida bir necha tarixiy va tasavvufiy dostonlar	
ʼ
ham   yaratilgan:   "Iskandarnoma"lar,   mutasavvif   shoirlar   yozgan   pandnoma
dostonlar,   "Shahanshohnoma"   nomlari   bilan   ijod   qilingan   asarlar   shular
jumlasidandir. Faqat Hamdulloh Mustavfiy Qazviniyning   "Zafarnoma"   kitobi
"Shohnoma"ning davomi bo lib, 1335-yilgacha bo lgan tarixiy voqealarni o z
ʻ ʻ ʻ
ichiga   oladi.   Sohib  nomli   shoir  ham   1320-yilda  yozilgan  "Daftari   dilkusho"
asarida   "Shohnoma"-ni   davom   ettirgan.   Badriddin   Chochiy   ham   35   ming
baytdan   iborat   "Shohnoma"   yozgan   bo lsada,   u   hali   topilgan   emas.   Turk	
ʻ
shoiri Uzun Firdavsiy ham   Boyazidga   atab "Shohnoma" yozgan. Lekin sulton
shoirga dostonini ixchamlashtirishni buyurganidan achchiqlanib, unga qarshi
hajviya   yozib,   Xurosonga   qochib   ketadi.  
Bag ishlovni   hisobga   olmaganda,   Firdavsiy   "Shohnoma"-sida	
ʻ   islom
dinining   ta siri deyarli yo q. 	
ʼ ʻ
28 II.Bobga xulosa
Holbuki,   unga   ergashib   yozilgan   "Shohnoma"-larda   mualliflarning
musulmon   ekanligi   yaqqol   sezilib   turadi,   ba zi   dostonlarda   bahodirlar   hattoʼ
islom   dini   uchun   kurashchilar   sifatida   tasvirlanadi.   Safaviylar   davrida
yozilgan   "Hovaronnoma"da   shialik   mazhabi   uchun   kurash   asosiy   o rinni	
ʻ
egallaydi   va   hatto   bosh   qahramon   o rnini   Hazrat   Ali   egallaydi.   Bundan	
ʻ
tashqari, bu dostonlarning barchasi uchun xos xususiyat ularda pand-nasihat
motivining ustunligidir. "Gershaspnoma"ning ham uchdan bir qismini pand-
nasihat   tashkil   etadi.   Bu   asarlarning   birortasi   g oyaviy-badiiy   jihatdan	
ʻ
Firdavsiy   "Shohnoma"-si   darajasiga   ko tarila   olmagan,   adabiyot	
ʻ
taraqqiyotida   ham   sezilarli   rol   o ynamagan.   Eron   va   Turon   xalqlarining	
ʻ
qariyb   4   ming   yillik   tarixi   yuksak   mahorat   bilan   qalamga   olingan
"Shohnoma"   ustida   Firdavsiy   30   yildan   ortiq   mehnat   qilgan.   Tadqiqotchilar
asarni 3 qismga bo’ladilar: 1-bo’limda "eng qadimiy afsonalar qayta ishlanib,
nazm ipiga terilgan bo’lsa, 2- bo’limda xalq qahramonlari haqidagi rivoyatu
qissalar badiiy talqin qilinadi, 3-bo’limda tarixiy shohlar hayoti tasvirlangan.
«Shohnoma»da   tasvir   etilgan   voqealar   eramizgacha   bo’lgan   3223-yildan
boshlanadi   va   4   sulola   tarixini   o’z   ichiga   oladi.   Asar   ana   shu   to’rt   sulolaga
mansub   bahodirlar   va   podshohlar   haqidagi   qahramonlik   va   ishqiy-romantik
dostonlar   silsilasidan   iborat   bo’lib,   hajmi,   mavzusi,   obrazlari,   g'oyaviy
yo'nalishi   va   badiiy   qimmati   jihatidan   dunyodagi   eng   katta   epik   asardir.   U
100   dan   ortiq   dostonlardan   tashkil   topgan.   Ularda   mingdan   ziyod   obraz   va
personajlar   tasvirlangan.   Bu   asar   mavzu   va   g'oyaviy   jihatdan   ham
salmoqlidir.  
29 Xulosa
Bizni   hamisha   o‘ylantirib   keladigan   yana   bir   muhim   masala   –   bu
yoshlarimizning   odob-axloqi,   yurish-turishi,   bir   so‘z   bilan   aytganda,
dunyoqarashi   bilan   bog‘liq.   Bugun   zamon   shiddat   bilan   o‘zgaryapti.   Bu
o‘zgarishlarni   hammadan   ham   ko‘proq   his   etadigan   kim   –   yoshlar.   Mayli,
yoshlar   o‘z   davrining   talablari   bilan   uyg‘un   bo‘lsin.   Lekin   ayni   paytda
o‘zligini   ham   unutmasin.   Biz   kimmiz,   qanday   ulug‘   zotlarning   avlodimiz,
degan da’vat ularning qalbida doimo aks-sado berib, o‘zligiga sodiq qolishga
undab tursin. 
SH. Mirziyoyev  
Xulosa   qilib   aytadigan   bo`lsak   Firdavsiyning   “Shoxnoma   ”asari   tarixiy
manba  sifatida  bugungi  kunda  dolzarb   masalalardan  biri   hisoblanadi   chunki
bu   asarda   bir   necha   sulolar   tarixi   ,tarixiy   faktlar   mavjud   bo`lib   usha   davr
tarixi haqida ma`lumotlar ko`pdir.  
Xususan:   «Shohnoma»da   tasvir   etilgan   voqealar   eramizgacha   bo’lgan
3223-yildan   boshlanadi   va   4   sulola   tarixini   o’z   ichiga   oladi.   Bu   sulolalar
quyidagilardir:  
Peshdodiylar sulolasi - eramizgacha bo’lgan 3223-782-yillar;  
Kayoniylar sulolasi - eramizgacha bo’lgan 782-50-yillar;  
Ashkoniylar   sulolasi   -   eramizgacha   bo’lgan   50-yildan   eramizning   150-
yiliga qadar;
Somoniylar   sulolasi   -   eramizning   150-651-yillari.  
«Shohnoma»   ana   shu   to’rt   sulolaga   mansub   bahodirlar   va   podshohlar
haqidagi qahramonlik va ishqiy-romantik dostonlar sflsilasidan iborat bo’lib,
ularda   ta’limiy-axloqiy   mazmundagi   lavhalar,   pand-nasihatlar,   lirik   she’rlar
va boshqalar ham bor.  
30 Ajdodlarimizning   boy   ilmiy   va   adabiy   merosi   ham   ma‘naviy–axloqiy,
ham   ma‘rifiy   tomondan   o‘z   ta‘sirini   o‘tkaza   boshladi.  
Xususan Abulqosim Firdavsiyning “ Shoxnoma ” asari ko`plab tarixiy asarlar
singari   ham   tarixshunoslik   ham   mumtoz   adabiyotimizning   eng   sara   asarlari
qatorida hozirgacha manba sifatida tarixshunoslar tomonidan keng o`rganilib
kelmoqda.  
Ajdodlarimizning   boy   ilmiy   va   adabiy   merosi   ham   ma‘naviy–axloqiy,   ham
ma‘rifiy   tomondan   o‘z   ta‘sirini   o‘tkaza   boshladi.  
Xususan Abulqosim Firdavsiyning “ Shoxnoma ” asari ko`plab tarixiy asarlar
singari   ham   tarixshunoslik   ham   mumtoz   adabiyotimizning   eng   sara   asarlari
qatorida hozirgacha manba sifatida tarixshunoslar tomonidan keng o`rganilib
kelmoqda.  
Shunday   qilib,   "Shah-noma"   ning   asosiy   g'oyasi   Vatanni   ulug'lash,
Eronga   madhiyalar   kuylash,   tarqoq   kuchlarni   birlikka   chaqirish,   xorijiy
bosqinlarni   qaytarish   uchun   hokimiyatni   markazlashtirish,   mamlakatga
yaxshilik   qilishdir.   Eron   hukmdorlari-Shoh   nomi   qahramonlari-hech   qachon
adolatsiz   urush   boshlamaydilar,   ularning   dushmanlari   turonliklar,
vizantiyaliklar yoki boshqa xalqlar bo'ladimi, ular doimo o'ng tomonda.
Jahon   adabiyotshunosligida   milliy   adabiyotning   ilohiyotga   ehtiyoji   va
undan   oziqlanishi   xususida   koplab   tadqiqotlar   amalga   oshirilgan.   Xususan,
musulmon mamlakatlarida adabiyotning yorqin asarlaridan biri firdavsiyning
“Shoxnoma”   asri   adabiyotga   ta’siri,   so’z   san’ati   orqali   ilohiy   va   islomiy
qarashlarning   yoritilishini   o’rganish   muhim   masalalardan   sanaladi.
Mustaqillikdan   keyin   mamlakatimizda   jamiyatning   diniy-ruhiy   asoslari   va
xalqimizning   ko’p   asrlik   ma’naviy-axloqiy   merosini   o’zida   mujassam   etgan
islom madaniyatini o’rganish va uni hayotga tatbiq etish yuzasidan bir qator
ishlar   amalga   oshirildi.   Shu   jumladan,   O’zbek   mumtoz   adabiyotining
31 taraqqiyotiga   zamin   hozirlagan   asarlari,  
ma’naviy-ma’rifiy   sarchashmalarni   chuqurroq   o’rganish   hamda   dunyoga
tanitish   bo’yicha   tadqiqotlar   yuzaga   keldi.   Mustaqillik   tufayli   adabiy
meroslarimizni   o’rganishda   yangi   istiqbolli   yo’llar   ochildi.  
«Shohnoma»,   kompozitsion   qurilishiga   ko’ra,   turli   hajmdagi   50   ta
podshohlikning tasvir va tavsifidan iborat.   Ayrim podshohliklarning tasviriga
esa,   o’z   navbatida,   yana   bir   necha   dostonlar   bag’ishlangan.  
«Shohnoma»   shartli   ravishda   uch   qismga   bo’linadi:   1)   mifologik,   2)
qahramonlik va 3) tarixiy qismlar. Agar mifologik qismga «Avesto» da qayd
etilgan   qadimgi   miflar   va   kosmogonik   tasawurlar   aks   etgan   asarlar   kirsa,
qahramonlik   qismini   bahodirlar   haqidagi   Eron   rivoyatlari   tashkil   etadi.   Bu
turkumdagi   asarlar   markazini   Rustam   obrazi   egallaydi.   Shu   bilan   birga
Siyovush, Isfandiyor, Iskandar, Bahrom Go’r obrazlari ham shu turkumdagi
dostonlarning   g’oyaviy   yo’nalishini   belgilab   keladi.  
        Firdavsiy «Shohnoma» si Sharq adabiyotida xamsachilik an’analarining
paydo   bo’lishi   va   shakllanishida  muhim   ahamiyatga   molik  bo’ldi.  Nizomiy,
Xusrav Pahlaviy, Navoiy xamsalaridagi ayrim sujet chiziqlari va qahramonlar
Firdavsiy   «Shohnoma»   sidan   o’sib-unib   chiqqan.   Ana   shunday
qahramonlardan biri Iskandardir. 
Navoiy,   Firdavsiydan   farqli   o’laroq,   Iskandarni   to’Ia-to’kis   ijobiy
qahramon   darajasiga   ko’tarib,   u   orqali   o’z   idealidagi   odil   podshoh   obrazini
yaratgan.  
«Shohnoma»dagi   pahlavonlar,   shohlar,   amaldorlar,   lashkarboshilar,   olimlar
hisoblanadi   .  
32 Foydalanilgan adabiyotlar
Rahbariy adabiyotlar
1.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Tanqidiy   tahlil,   qat’iy   tartib-intizom   va   shaxsiy
javobgarlik   har   bir   rahhar   faoliyatining   kundalik   qoidasi   bo‘lishi   kerak”.
O‘zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   2016-yil   yakunlari   va
2017   yil   istiqbollariga   bag‘isiilangan   majlisidagi   O‘zbekiston   Respublikasi
Prezidenti nutqi. Xalq so‘zi gazetasi, 2017-yil 16-yanvar, №11.
2. Mirziyoyev Sh.M. “Buyuk kelajaginiizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan
birga quramiz”.  O‘zbekiston, 2017-yil.
3.   O‘zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish   bo‘yicha   harakatlar
strategiyasi.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   farmoni.   O‘zbekiston
Respublikasi qonun hujjatlari to‘plami, 6-son, 70-modda. 2017-yil.
4.   Mirziyoyev   Sh.M.   “Qonun   ustuvorligi   -   inson   manfaatlarini   ta’minlash
taraqqiyoti va xalq farovonligining garovi. “O‘zbekiston”, 2017-yil.
5.   R.A.Mavlonova,   D.Abdurahimova.   “Pedagogik   mahorat”.   O‘quv
qo‘llanma. Toshkent. Fan   va   texnologiya . 2012- yil .
Qo ’ shimcha  adabiyotlar:
1. Ахмедова З. А., Турсунов К. С. (2020) Интеграционный процесс в
рамках Европейского союза //Наука, техника и образование. - №. 5 (69).
- С. 49-52.
2.   Ахмедова   З.   А.   Астрономические   взгляды   Ахмада   Дониш
//Вестник науки и образования. - 2018. - №.  11 (47).
3.   Ахмедова   З .   А .   Human   being   in   the   works   of   medieval
33 thinkers // Новый   день   в   медицине . - 2020. - №.  4. - С. 115-118.
4.   Ахмедова   З.   А.   XIX   асрнинг   иккинчи   ярмида   туркистон   улкаси
маданияти //взгляд в прошлое. - 2021. - Т. 4. - №. 7.
1. Ахмедова З. А., Турсунов К. С. (2020) Интеграционный процесс в
рамках Европейского союза //Наука, техника и образование. - №. 5 (69).
- С. 49-52.
2.   Ахмедова   З.   А.   Астрономические   взгляды   Ахмада   Дониш
//Вестник науки и образования. - 2018. - №.  11 (47).
3.   Ахмедова   З .   А .   Human   being   in   the   works   of   medieval
thinkers // Новый   день   в   медицине . - 2020. - №.  4. - С. 115-118.
4.   Ахмедова   З.   А.   XIX   асрнинг   иккинчи   ярмида   туркистон   улкаси
маданияти //взгляд в прошлое. - 2021. - Т. 4. - №. 7.
          
Axborot manbalari
1. www.ziyonet.uz    . 
2. www.edu.uz    . 
3. www.google.uz    . 
4. www.gov.uz    . 
34

Firdavsiyning “Shоhnоmа” asarlari tarixiy manba sifatida

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • XI-XV asrlarda Xitoyning siyosiy rivojlanishi va tashqi siyosati test savollari 25
  • Shaybonixon tomonidan Toshkentni egallanishi
  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский