Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 135.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 03 Июнь 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

82 Продаж

Fransiyaning mustamlakachilik siyosati

Купить
FRANSIYANING MUSTAMLAKACHILIK SIYOSATI
MUNDARIJA
KIRISH ............................................................................................................................................ 2
I.BOB. FRANSIYA MUSTAMLAKACHILIGINING TARIXIY RIVOJLANISHI ..................... 6
I.1. Dastlabki mustamlakachilik davri (XVI-XVII asrlar) ............................................................... 6
I.2. Mustamlaka imperiyasining kengayishi .................................................................................. 10
II.BOB. FRANSIYA MUSTAMLAKACHILIK SIYOSATINING ASOSIY 
STRATEGIYALARI ..................................................................................................................... 19
II.1. Mustamlakachilikning ijtimoiy va madaniy ta’siri ................................................................ 19
II.2. Mustamlakachilikning global va uzoq muddatli oqibatlari .................................................... 22
XULOSA ....................................................................................................................................... 28
FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR RO YXATIʻ ............................................ 30 KIRISH
Kurs   ishi   mavzusining  dolzarbligi.   Hozirgi   dunyo   murakkab   va   turfa   xil.
Unda turli madaniyatlar yonma-yon yashaydi va bir -biriga ta sir ko rsatadi.ʼ ʻ   Butun
dunyo   bilan   muvaffaqiyatli   munosabatlarga   kirishish,   do stlik   va   hamkorlikni
ʻ
rivojlantirish   uchun   mavjud   voqelikning   muammolarini   chuqur   bilish   va   bu
bilimdan umum manfaati yo lida foydalanish lozim bo ladi.	
ʻ ʻ
O zbekiston   Respublikasi   Birinchi   Prezidenti   I.Karimov   o zining	
ʻ ʻ
“ O zbekiston   XXI	
ʻ   asr   bo sag asida:	ʻ ʻ   xavfsizlikka   tahdid,   taraqqiyot   shartlari   va
kafolatlari   kitobida   dunyo   mamlakatlari   bilan   tinch-totuv   yashash   va   hamkorlik
qilishning   ahamiyati   xususida   to xtalib   ,   shunday   yozadi:	
ʻ   “Biz   yashayotgan   davr
qanday   xususiyatlarga   ega?   So nggi   vaqtlarda   yuz   bergan,   dunyoning   jug rofiy   -
ʻ ʻ
siyosiy   tuzilishini   va   xaritasini   tubdan   yangilagan   o zgarishlar   hozirgi   zamon   va	
ʻ
kelajak uchun qanday tarixiy ahamiyatga molik   ? Bo’lar haqida mulohaza y u ritish
va ularga to g ri baho berish juda muhim”	
ʻ ʻ 1
.
Dunyo   iqtisodiy   hayotining   globallashuvi   muhim   hayotiy   va   milliy
manfaatlarga   javob   beradi.   Chunki   u   davlatlarning   dunyo   xo jalik   jarayoniga	
ʻ
qo shilishiga   va   dunyo   texnologiyasi,   fani   va   madaniyati   yutuqlaridan	
ʻ
foydalanishga ko maklashadi.Shu munosabat bilan Birinchi Prezidentimiz shunday	
ʻ
yozadi:   “ Milliy   tafakkur   o z   taraqqiyotida   madaniy   qurilish   vazifalariga   dunyo	
ʻ
miqyosida yondashishi,  boshqa xalqlarning taqdiri, ularning o zaro munosabatlari	
ʻ
bilan   yaqindan   qiziqishi,   ular   hayotining   eng   teran   nuqtalarigacha   kirib   borishi,
milliy manfaatlarni hisobga olish kerak.	
ʼ 2
Xususan,  Afrika   mamlakatlari  tarixini  o rganish O zbekiston kelajak hayoti	
ʻ ʻ
uchun   besamar   bo lmaydi.	
ʻ   Aynan   mana   shu   yo lda   namuna   sifatida   men	ʻ
Afrikaning   Yevropa   davlatlari   tomonidan   mustamlakaga   aylantirilishi   mavzusini
tanladim.   Ushbu   davlatning   siyosiy,   iqtisodiy,   madaniy   jihatlarini   o rganish	
ʻ
jarayonida   O zbekiston   va   jahon   mamlakatlari   taraqqiyotidagi   o xshash   va   farqli	
ʻ ʻ
jihatlarini ko ra olamiz.
ʻ
1
 Karimov I.A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo q. T.: Sharq, 1998. – b.28.	
ʻ
2
 Karimov I.A.Yuksak manaviyat – yengilmas kuch. T.:Manaviyat. 2008. – b.74.
2 Kurs   ishining   maqsadi.   Kurs   ishining   asosiy   maqsadi   Fransiyaning
mustamlakachilik   siyosatining   tarixiy   rivojlanishini   chuqur   tahlil   qilish,   uning
ijtimoiy,   iqtisodiy,   siyosiy   va   madaniy   jihatlarini   o‘rganish,   shuningdek,   ushbu
siyosatning   global   miqyosdagi   ta’sirini   va   mustamlaka   tizimining   shakllanishi,
rivojlanishi va tanazzulga yuz tutish jarayonlarini aniqlashdan iborat. Ish Fransiya
mustamlakachiligining   boshqa   mustamlakachi   davlatlar   (masalan,   Angliya,
Ispaniya)   bilan   taqqoslanishi,   mustamlakalardagi   mahalliy   xalqlarning   hayotiga
ta’siri   va   zamonaviy   dunyodagi   oqibatlarini   yoritishni   ko‘zda   tutadi.   Shu   bilan
birga,   mustamlakachilikning   iqtisodiy   foyda   olish   mexanizmlari   va   uning   milliy
ozodlik harakatlariga ta’siri alohida e’tibor markazida bo‘ladi.
Kurs   ishining   vazifalari.   Maqsadga   erishish   uchun   quyidagi   vazifalar
belgilandi.   Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosatining   paydo   bo‘lishi   va
rivojlanishining asosiy sabablarini, shu jumladan iqtisodiy, siyosiy va geostrategik
omillarni   aniqlash.   Fransiya   tomonidan   mustamlakalarda   qo‘llanilgan   boshqaruv
tizimlari,   ma’muriy   tuzilmalar   va   iqtisodiy   ekspluatatsiya   usullarini   o‘rganish.
Mustamlakalardagi   mahalliy   aholiga   nisbatan   fransuz   siyosatining   xususiyatlari,
assimilyatsiya va qarshilik harakatlarini tahlil qilish. 
Fransiya   mustamlakachiligining   boshqa   mustamlakachi   davlatlar   bilan
raqobati,   xususan,   Angliya   bilan   global   miqyosdagi   ziddiyatlarini   ko‘rib   chiqish.
Mustamlaka tizimining inqirozi, Ikkinchi Jahon urushidan keyingi dekolonizatsiya
jarayonlari   va   mustamlakalarning   mustaqillikka   erishish   sabablarini   tahlil   qilish.
Fransiya   mustamlakachiligining   zamonaviy   davlatlarning   ijtimoiy-iqtisodiy   va
madaniy hayotiga ta’sirini o‘rganish (masalan, frankofoniya, iqtisodiy aloqalar).
Kurs   ishining   obyekti .   Fransiyaning   XVI   asrdan   XX   asrning   ikkinchi
yarmigacha  bo‘lgan  mustamlakachilik   siyosati  va  uning tarixiy jarayonlaridir.  Bu
jarayon   Fransiya   davlatining   mustamlaka   imperiyasini   shakllantirish,   uni
boshqarish   va   mustamlakalarni   yo‘qotish   bilan   bog‘liq   barcha   ijtimoiy,   iqtisodiy,
siyosiy   va   madaniy   munosabatlarni   o‘z   ichiga   oladi.   Obyektga   Fransiyaning
Shimoliy Amerika, Afrika, Karib havzasi, Hindiston va Janubi-Sharqiy Osiyodagi
mustamlakalari, shuningdek, ushbu hududlarda amalga oshirilgan siyosatlar kiradi.
3 Kurs ishining predmeti.  Fransiyaning mustamlakachilik siyosatining o‘ziga
xos   xususiyatlari,   uning   tashkil   etilish   mexanizmlari,   mustamlakalardagi
boshqaruv   tuzilmalari,   iqtisodiy   ekspluatatsiya   strategiyalari,   mahalliy   xalqlar
bilan munosabatlar  va mustamlakachilikning global tarixiy jarayonlarga ta’siridir.
Shu   bilan   birga,   mustamlakachilikning   ijtimoiy-iqtisodiy   va   madaniy   oqibatlari,
shuningdek, dekolonizatsiya jarayonlarining zamonaviy dunyodagi aks-sadosi ham
predmet  doirasiga kiradi. Masalan,  Aljazir urushi, Vyetnamdagi fransuz ta’siri  va
frankofon mamlakatlarning shakllanishi alohida e’tibor markazida bo‘ladi.
Kurs   ishining   davrlashtirilishi.   Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosatini
tahlil   qilishda   tarixiy   jarayonni   quyidagi   bosqichlarga   bo‘lish   maqsadga
muvofiqdir:
Fransiyaning   mustamlakachilik   faoliyatining   boshlanishi.   Bu   davrda
Fransiya   Shimoliy   Amerika   (Kanada,   Luiziana),   Karib   havzasi   (Martinika,
Gvadelupa)   va   Hindistonda   savdo   nuqtalari   va   dastlabki   mustamlakalarni   tashkil
qildi.   Siyosat   asosan   iqtisodiy   foyda   olish   (xususan,   xomashyo   va   savdo)   va
missionerlik faoliyatiga qaratilgan edi.
Fransiya   mustamlakachilik   tizimining   faol   rivojlanishi   va   global   miqyosda
kengayishi.   Bu   davrda   Kanada   (Kvebek),   Luiziana   va   Hindistondagi
mustamlakalar   muhim   rol   o‘ynadi.   Fransiya   Angliya   bilan   Yettinchi   yil   urushi
(1756–1763)   kabi   global   ziddiyatlarda   raqobatlashdi,   ammo   Parij   sulhi   (1763)
natijasida ko‘plab hududlarni yo‘qotdi.
Fransiya   mustamlaka   imperiyasining   eng   yuqori   cho‘qqisiga   chiqdi.  Afrika
(Aljazir,   Senegal,   Mali),   Janubi-Sharqiy   Osiyo   (Vyetnam,   Kambodja,   Laos)   va
Okeaniyadagi yangi hududlar egallandi. Bu davrda fransuzlar tomonidan “mission
civilisatrice” (sivillash missiyasi) kabi mafkuraviy asoslar ilgari surildi.
Birinchi   va   Ikkinchi   Jahon   urushlari   mustamlaka   tizimiga   jiddiy   ta’sir
ko‘rsatdi.   Mustamlakalarda   milliy   ozodlik   harakatlari   kuchaydi,   fransuz
hukmronligiga   qarshi   qarshiliklar   (masalan,   Aljazirdagi   dastlabki   harakatlar)
boshlandi.
4 Ikkinchi   Jahon   urushidan   keyin   mustamlaka   tizimi   tanazzulga   yuz   tutdi.
1940–1960-yillarda   Aljazir,   Vyetnam,   Senegal,   Marokash   va   boshqa   ko‘plab
mustamlakalar mustaqillikka erishdi. Aljazir urushi (1954–1962) va Vyetnamdagi
Birinchi Indochina urushi (1946–1954) bu jarayonning muhim bosqichlari bo‘ldi.
Kurs   ishi   Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosatini   har   tomonlama
o‘rganishga   qaratilgan   bo‘lib,   uning   maqsadi   va   vazifalari   tarixiy   jarayonlarni
chuqur   tahlil   qilish,   mustamlaka   tizimining   ijtimoiy-iqtisodiy   va   siyosiy
oqibatlarini aniqlashdan iborat. Obyekt va predmet mustamlakachilikning tuzilishi,
mexanizmlari   va   global   ta’siriga   qaratilgan.   Davrlashtirish   orqali
mustamlakachilikning   rivojlanish   bosqichlari   tizimli   ravishda   yoritiladi.   Ushbu
tuzilma   kurs   ishi   uchun   mustahkam   ilmiy   asos   bo‘lib   xizmat   qiladi   va   tarixiy
jarayonlarni kengroq kontekstda tushunishga yordam beradi.
Kurs   ishining   tuzilishi   va   hajmi.   Kurs   ishi   kirish,   ikki   bob   va   xulosa
qismidan   iborat.   Mavzu   yuzasidan   fikrlarimni   xulosalab   o tganman   va   oxiridaʻ
foydalangan manba va adabiyotlarimni keltirib o tdim.	
ʻ
5 I.BOB. FRANSIYA MUSTAMLAKACHILIGINING TARIXIY RIVOJLANISHI
I.1.  Dastlabki mustamlakachilik davri (XVI-XVII asrlar)
Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosati   uning   global   ta’sirini   kengaytirish,
iqtisodiy   manfaatlarini   ta’minlash   va   xristian   dinini   yoyishga   qaratilgan   strategik
jarayon   sifatida   shakllandi.   XVI-XVII   asrlarda   Fransiya   o’zining   dastlabki
mustamlaka   imperiyasini   qurishga   kirishdi,  bu   jarayon  iqtisodiy,   diniy  va   siyosiy
omillarga asoslangan edi. Ushbu davrda Fransiya Shimoliy Amerika, Karib dengizi
va   Hind   okeani   mintaqalarida   o’z   mustamlakalarini   tashkil   etdi,   savdo
kompaniyalarini rivojlantirdi va diniy missiyalarni faol qo’llab-quvvatladi. Quyida
ushbu jarayonning asosiy yo’nalishlari va xususiyatlari tahlil qilinadi.
Fransiyaning   mustamlakachilik   faoliyati   XVI   asrda,   Yevropada
merkantilizm g‘oyalari avj olgan davrda boshlandi. Bu davrda Yevropa davlatlari,
xususan,   Ispaniya   va   Portugaliya   o’zlarining   global   imperiyalarini   barpo   etgan
bo‘lsalar-da, Fransiya bu jarayonga biroz kechroq qo’shildi. Fransiyaning dastlabki
mustamlakachilik   harakatlari   asosan   Shimoliy   Amerikaga   qaratildi,   bu   yerda   u
o’zining eng muhim mustamlakasi – Yangi Fransiyani tashkil etdi.
1534-yilda   fransuz   sayyohi   Jak   Kartyening   Sent-Lorens   daryosi   vodiysiga
qilgan   ekspeditsiyasi   Fransiyaning   Shimoliy   Amerikadagi   ilk   qadamlarini
belgiladi. U Kanada hududlarini kashf etib, bu yerlarni Fransiya qirolligiga da’vo
qildi.   Biroq,   doimiy   mustamlakalar   tashkil   etish   uchun   resurslar   va   siyosiy
barqarorlik   yetishmasligi   tufayli   bu   jarayon   sekin   kechdi.   XVII   asr   boshlarida,
1608-yilda   Samyuel   de   Shamplen   tomonidan   Kvebek   shahrining   asos   solinishi
Yangi   Fransiyaning   rivojlanishida   muhim   bosqich   bo‘ldi.   Kvebek   Fransiyaning
Shimoliy   Amerikadagi   asosiy   markazi   sifatida   shakllandi   va   bu   hududda   savdo,
mo‘yna eksporti va diniy missiyalar rivojlandi.
Yangi   Fransiya   nafaqat   Kvebek   bilan   cheklanib   qolmadi,   balki   Luiziana
(hozirgi   AQShning   janubiy   shtatlari   hududi)   kabi   keng   hududlarni   ham   qamrab
oldi.   1682-yilda   Rene-Rober   Kavelier   de   La   Sall   Missisipi   daryosining   quyi
oqimlarini kashf etib, bu hududni Fransiya qirolligiga bag‘ishladi va uni Lui XIV
6 sharafiga “Luiziana” deb nomladi. Bu hududlar mo‘yna savdosi, qishloq xo‘jaligi
va   strategik   manfaatlar   nuqtai   nazaridan   muhim   edi.   Fransuzlar   mahalliy   aholi   –
xususan,   Algonkin   va   Guron   qabilalari   bilan   ittifoq   tuzib,   ularga   qurol-yarog‘   va
savdo   tovarlari   taklif   qilib,   Irokez   qabilalariga   qarshi   kurashda   yordam   berishdi.
Bu   ittifoqlar   Yangi   Fransiyaning   barqarorligini   ta’minlashda   muhim   rol   o‘ynadi,
ammo Irokezlar bilan ziddiyatlar mintaqada doimiy nizolarga sabab bo‘ldi. 3
Fransuzlarning   Yangi   Fransiyadagi   mustamlakachilik   siyosati   boshqa
Yevropa   davlatlaridan   farqli   o‘laroq,   ko‘proq   savdo   va   diniy   missiyalarga
asoslangan   edi.   Mustamlaka   aholisining   soni   nisbatan   kam   bo‘lib,   1660-yillarga
kelib  Yangi   Fransiyada   atigi   3000   ga  yaqin   fransuz   ko‘chmanchisi   yashagan   edi.
Bu,   masalan,   Angliyaning   Shimoliy   Amerikadagi   mustamlakalaridagi
ko‘chmanchilar sonidan ancha kam edi. Fransiyaning bu hududdagi siyosati asosan
savdo postlari va kichik aholi punktlarini tashkil etishga qaratildi, bu esa mahalliy
aholi bilan ko‘proq hamkorlik qilishga imkon berdi.
Fransiya   mustamlakachilik   faoliyatini   Shimoliy   Amerika   bilan   cheklab
qolmay, Karib dengizi va Hind okeani mintaqalariga ham kengaytirdi. XVII asrda
Karib   dengizidagi   Martinika   va   Gvadelupa   orollari   Fransiyaning   muhim
mustamlakalari sifatida shakllandi. Bu orollar shakarqamish plantatsiyalari  va qul
savdosi  markazi sifatida iqtisodiy jihatdan muhim ahamiyat  kasb etdi. 1635-yilda
Fransiya Martinikani o‘z tasarrufiga oldi va keyinchalik Gvadelupa, Sent-Lyusi va
boshqa   kichik   orollarni   ham   mustamlaka   sifatida   qo‘shib   oldi.   Bu   hududlarda
shakarqamish   va   boshqa   tropik   mahsulotlar   yetishtirish   fransuz   iqtisodiyotidagi
eng muhim daromad manbalaridan biriga aylandi.
Karib   dengizidagi   mustamlakalarda   fransuzlar   qul   mehnatiga   asoslangan
plantatsiya   iqtisodiyotini   rivojlantirdilar.   Afrikadan   keltirilgan   qullar
shakarqamish,   tamaki   va   paxta   yetishtirishda   asosiy   ishchi   kuchi   sifatida
foydalanildi.   Bu   tizim   Fransiyaning   iqtisodiy   boyligini   oshirgan   bo‘lsa-da,   inson
huquqlari   nuqtai   nazaridan   jiddiy   muammolarni   keltirib   chiqardi.   Qullik   tizimi
Karib   dengizidagi   mustamlakalarda   ijtimoiy   tabaqalanishni   kuchaytirdi   va
3
 Aldrich R. Greater France: A History of French Overseas Expansion. London: Palgrave Macmillan, 1996. 369 s.
7 mahalliy   aholi   –   xususan,   Karib   qabilalarining   deyarli   butunlay   yo‘q   qilinishiga
olib keldi.
Hind   okeanida   Fransiya   Madagaskar,   Reunion   va   Mavrikiy   kabi   orollarni
mustamlaka   sifatiga   aylantirdi.   1642-yilda   Madagaskar   orolida   fransuz   savdo
postlari   tashkil   etildi,   ammo   bu   hududda   barqaror   mustamlaka   tashkil   etish
qiyinchiliklar   bilan   kechdi.   Mahalliy   aholi   va   iqlim   sharoitlari   fransuzlarning   bu
mintaqadagi   faoliyatini   chekladi.   Shunga   qaramay,   Hind   okeanidagi   orollar
strategik   ahamiyatga   ega   bo‘lib,   Fransiyaning   sharqqa   yo‘nalgan   savdo   yo‘llarini
ta’minlashda muhim rol o‘ynadi.
Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosatida   savdo   kompaniyalari   muhim   rol
o‘ynadi.   1664-yilda   tashkil   etilgan   Fransuz   Sharqiy   Hindiston   Kompaniyasi
(Compagnie  des   Indes   Orientales)   Fransiyaning   Osiyo   va   Hind   okeanidagi   savdo
faoliyatini markazlashtirdi. Kompaniya Hindistonning sharqiy sohillarida, xususan,
Pondisheri   va   Chandernagorda   savdo   postlarini   tashkil   etdi.   Bu   postlar
Fransiyaning sharqiy bozorlarga, xususan, ziravorlar, ipak va boshqa qimmatbaho
tovarlar savdosiga kirishini ta’minladi.
Fransuz   Sharqiy   Hindiston   Kompaniyasi   nafaqat   savdo   bilan   shug‘ullandi,
balki mustamlaka boshqaruvi va harbiy faoliyatni ham amalga oshirdi. Kompaniya
o’z   qurolli   kuchlariga   ega   bo‘lib,   mahalliy   hukmdorlar   bilan   muzokaralar   olib
bordi   va   ba’zi   hollarda   harbiy   harakatlarda   ishtirok   etdi.   Masalan,   Pondisherida
fransuzlar   mahalliy   hukmdorlar   bilan   ittifoq   tuzib,   inglizlarning   Hindistondagi
ta’siriga   qarshi   kurashdilar.   Biroq,   fransuzlarning   bu   mintaqadagi   faoliyati
inglizlarning   Sharqiy   Hindiston   Kompaniyasi   bilan   raqobatda   zaifroq   bo‘ldi,
chunki   fransuz   kompaniyasi   moliyaviy   jihatdan   barqaror   emas   edi   va   davlat
tomonidan yetarli darajada qo‘llab-quvvatlanmadi. 4
Savdo   postlari   tashkil   etish   fransuzlarning   mustamlakachilik   siyosatining
asosiy   strategiyalaridan   biri   edi.   Bu   postlar   nafaqat   iqtisodiy,   balki   harbiy   va
siyosiy   nuqtai   nazardan   ham   muhim   edi.   Ular   orqali   Fransiya   o’z   ta’sirini
kengaytirib, mahalliy aholi va hukmdorlar bilan aloqalarni mustahkamladi. Biroq,
4
  Conklin   A.   L.   A   Mission   to   Civilize:   The   Republican   Idea   of   Empire   in   France   and   West   Africa,   1895–1930.
Stanford: Stanford University Press, 1997. 367 s.
8 savdo postlarining faoliyati ko‘pincha mahalliy aholi bilan ziddiyatlarga olib keldi,
chunki fransuzlar resurslarni ekspluatatsiya qilishga intilardi.
Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosatida   diniy   missiyalar   muhim   o‘rin
tutdi.   XVII   asrda   Katolik   cherkovi   Yevropada   islohotlar   davrida   o’z   ta’sirini
mustahkamlashga   intilardi   va   mustamlakalar   bu   maqsadni   amalga   oshirish   uchun
muhim   maydon   bo‘ldi.   Fransuz   missionerlari,   xususan,   iyezuitlar,   Yangi
Fransiyada   va   boshqa   mustamlakalarda   faol   ish   yuritdilar.   Ular   mahalliy   aholini
xristian diniga o‘tkazishga  harakat  qilishdi  va bu jarayonda ta’lim, tibbiy yordam
va boshqa ijtimoiy xizmatlarni taklif qilishdi.
Yangi Fransiyada iyezuit missionerlari Algonkin va Guron qabilalari orasida
faoliyat   yuritib,   ularga   xristianlikni   targ‘ib   qilishdi.   Ularning   faoliyati   ko‘pincha
mahalliy   aholining   an’anaviy   e’tiqodlari   bilan   ziddiyatga   olib   keldi,   ammo   ba’zi
hollarda   missionerlar   mahalliy   jamoalar   bilan   hamkorlik   qilishga   muvaffaq
bo‘ldilar.   Masalan,   iyezuitlar   mahalliy   tillarni   o‘rganib,   diniy   matnlarni   tarjima
qildilar va bu mahalliy aholi bilan muloqotni osonlashtirdi.
Diniy   missiyalar   fransuz   mustamlakachiligining   asosiy   motivlaridan   biri
bo‘lsa-da,   iqtisodiy   manfaatlar   ham   muhim   rol   o‘ynadi.   Mo‘yna   savdosi   (Yangi
Fransiyada), shakarqamish eksporti (Karib dengizida) va ziravorlar savdosi  (Hind
okeanida)   fransuz   iqtisodiyotiga   katta   daromad   keltirdi.   Shu   bilan   birga,
mustamlakachilik   siyosati   Fransiyaning   global   miqyosda   siyosiy   ta’sirini
oshirishga   xizmat   qildi.   Fransuz   qirollari,   xususan,   Lui   XIII   va   Lui   XIV,
mustamlakalarni   qirollik   hokimiyatini   mustahkamlash   va   Yevropadagi   raqib
davlatlarga qarshi strategik ustunlikka erishish vositasi sifatida ko‘rdilar.
Fransiyaning   XVI-XVII   asrlardagi   mustamlakachilik   siyosati   uning
iqtisodiy,   diniy   va   siyosiy   maqsadlarini   aks   ettiradi.   Shimoliy   Amerikada   Yangi
Fransiya   savdo   va   diniy   missiyalarga   asoslangan   bo‘lsa,   Karib   dengizi   va   Hind
okeanidagi   mustamlakalar   iqtisodiy   ekspluatatsiya   va   strategik   manfaatlar   nuqtai
nazaridan   muhim   edi.   Fransuz   Sharqiy   Hindiston   Kompaniyasi   orqali   tashkil
9 etilgan   savdo   postlari   esa   Fransiyaning   Osiyodagi   ta’sirini   kengaytirishga   xizmat
qildi. 5
Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosati   boshqa   Yevropa   davlatlarinikidan
farqli   ravishda,   ko‘proq   savdo   va   hamkorlikka   asoslangan   edi.   Masalan,   Yangi
Fransiyada fransuzlar mahalliy aholi bilan ittifoq tuzishga intilgan bo‘lsa, inglizlar
ko‘proq   ko‘chmanchilik   va   hududlarni   to‘liq   egallashga   e’tibor   qaratgan   edi.
Biroq,   fransuz   mustamlakachiligining   zaif   tomonlari   ham   ko‘p   edi:   moliyaviy
resurslarning   yetishmasligi,   markazlashgan   boshqaruvning   samarasizligi   va
inglizlar bilan raqobatda orqada qolish.
XVII asr oxiriga kelib, Fransiya o’zining global mustamlaka imperiyasining
poydevorini   qo‘ydi,   ammo   bu   imperiya   keyingi   asrlarda   inglizlar   va   boshqa
raqiblar   bilan   raqobatda   jiddiy   sinovlardan   o‘tdi.   Fransiyaning   dastlabki
mustamlakachilik   siyosati   uning   iqtisodiy   va   siyosiy   qudratini   oshirishga   xizmat
qildi,   lekin   ayni   paytda   inson   huquqlari   va   mahalliy   aholi   manfaatlariga   jiddiy
zarar   yetkazdi.   Bu   jarayon   Fransiyaning   keyingi   tarixiy   rivojlanishida   muhim   iz
qoldirdi. 6
I.2.  Mustamlaka imperiyasining kengayishi  
XVIII asr Fransiyaning mustamlakachilik siyosati uchun muhim o‘zgarishlar
va   sinovlar   davri   bo‘ldi.   Bu   davrda   Fransiya   o‘zining   global   mustamlaka
imperiyasini   kengaytirishga   intildi,   ammo   Britaniya   bilan   kuchaygan   raqobat,
xususan,   Yetti   yillik   urush   (1756-1763)   va   undan   keyingi   Parij   sulhi   natijasida
muhim hududlarni yo‘qotdi. Hindistondagi mustamlakalar, Shimoliy Amerikadagi
Yangi   Fransiya   va   Karib   dengizi   orollaridagi   faoliyat   Fransiyaning
mustamlakachilik   siyosatining   markazida   edi.   Ushbu   davrda   fransuz
mustamlakachiligi   iqtisodiy,   siyosiy   va   harbiy   jihatdan   murakkab   sinovlardan
o‘tdi,   bu   esa   uning   global   ta’siriga   sezilarli   ta’sir   ko‘rsatdi.   Quyida   Fransiyaning
5
 Betts R. F. Assimilation and Association in French Colonial Theory, 1890–1914. Lincoln: University of Nebraska
Press, 2005. 224 s.  
6
  Малявин   В .  В .  История   колониальных   империй .  Москва: Восточная литература, 2000. 560 с.  
История Франции / Под ред. А. З. Манфреда. Москва: Наука, 1988. 512 с.  
10 XVIII   asrdagi   mustamlakachilik   siyosati,   Hindistondagi   faoliyati,   Britaniya   bilan
raqobati va mustamlakalarni yo‘qotish jarayonlari tahlil qilinadi.
XVIII   asr   boshlarida   Fransiya   Hindistonda   o‘z   mustamlakalarini
kengaytirishga   alohida   e’tibor   qaratdi.   Fransuz   Sharqiy   Hindiston   Kompaniyasi
(Compagnie   des   Indes   Orientales)   XVII   asrda   tashkil   topgan   bo‘lib,   bu   davrda
Hindistonning   sharqiy   sohillarida,   xususan,   Pondisheri   va   Chandernagorda   savdo
postlari va mustamlaka markazlarini rivojlantirdi. Pondisheri 1674-yilda fransuzlar
tomonidan   asos   solingan   bo‘lib,   XVIII   asrda   Fransiyaning   Hindistondagi   asosiy
markazi sifatida shakllandi. Bu shahar nafaqat savdo markazi, balki fransuzlarning
Hindistondagi   siyosiy   va   harbiy   faoliyatining   boshqaruv   markazi   sifatida   ham
muhim ahamiyat kasb etdi.
Pondisheri   fransuzlar   uchun   iqtisodiy   jihatdan   foydali   hudud   edi.   U   yerda
ipak,   ziravorlar,   paxta   va   boshqa   tovarlar   savdosi   rivojlandi.   Fransuzlar   mahalliy
hukmdorlar   bilan   ittifoq   tuzib,   savdo   imtiyozlarini   qo‘lga   kiritishga   harakat
qilishdi.   Masalan,   Pondisherida   fransuzlar   Karnatik   mintaqasidagi   mahalliy
navoblar bilan hamkorlik qilib, savdo va harbiy ittifoqlarni mustahkamladilar. Shu
bilan birga, Chandernagor Bengal mintaqasida joylashgan bo‘lib, bu hududda ham
fransuzlar savdo faoliyatini kengaytirishga intildilar. Biroq, bu mustamlakalarning
rivojlanishi   Britaniyaning   Sharqiy   Hindiston   Kompaniyasi   bilan   kuchaygan
raqobat tufayli cheklangan edi. 7
Fransuzlarning   Hindistondagi   siyosati   mahalliy   hukmdorlar   bilan
hamkorlikka   asoslangan   edi,   bu   esa   ularning   hududlarni   to‘g‘ridan-to‘g‘ri
boshqarishdan   ko‘ra   savdo   va   ta’sir   orqali   nazoratni   qo‘lga   kiritishga
urinayotganligini   ko‘rsatadi.   Masalan,   1740-yillarda   fransuz   gubernatori   Jozef
Fransua   Dyupleks   Hindistonda   faol   siyosat   yuritib,   mahalliy   hukmdorlar   bilan
ittifoqlar   orqali   fransuz   ta’sirini   kengaytirishga   harakat   qildi.   U   Karnatik
urushlarida   (1744-1763)   faol   ishtirok   etib,   Britaniya   mustamlakachilariga   qarshi
kurashdi.   Dyupleksning   strategiyasi   fransuzlarning   Hindistondagi   mavqeini
mustahkamlashga   xizmat   qildi,   ammo   uning   harbiy   harakatlari   ko‘pincha
7
 Лависс Э., Рамбо А. История XIX века. Москва :  Эксмо , 2007. 672  с .
11 moliyaviy resurslar yetishmasligi va markaziy hukumat tomonidan yetarli qo‘llab-
quvvatlanmaslik tufayli muvaffaqiyatsiz yakunlandi.
Hindistondagi   fransuz   mustamlakalari   iqtisodiy   jihatdan   foydali   bo‘lsa-da,
ularning   harbiy   va   siyosiy   barqarorligi   zaif   edi.   Fransuz   Sharqiy   Hindiston
Kompaniyasi   moliyaviy   qiyinchiliklarga   duch   keldi   va   Britaniyaning   kuchli
iqtisodiy   va   harbiy   tuzilmasi   bilan   raqobatlasha   olmadi.   Bu   raqobat   XVIII   asr
o‘rtalarida, xususan, Yetti yillik urush davrida yanada keskinlashdi.
XVIII   asrda   Fransiya   va   Britaniya   o‘rtasidagi   raqobat   global   miqyosda
kuchaydi.   Bu   raqobat   nafaqat   Yevropada,   balki   Shimoliy   Amerika,   Hindiston   va
Karib dengizi kabi mustamlaka hududlarida ham o‘z aksini topdi. Yetti yillik urush
(1756-1763)   ushbu   raqobatning   eng   muhim   bosqichi   bo‘ldi,   chunki   bu   urush
Fransiyaning mustamlaka imperiyasi uchun hal qiluvchi sinovga aylandi.
Yetti   yillik   urush   Yevropada   Avstriya   vorisligi   urushi   sifatida   boshlangan
bo‘lsa-da, u tezda global miqyosda mustamlaka hududlari uchun kurashga aylandi.
Shimoliy Amerikada Fransiya va Britaniya o‘rtasidagi  ziddiyatlar  Yangi  Fransiya
(Kanada   va   Luiziana)   va   Britaniyaning   o‘n   uch   mustamlakasi   o‘rtasida
chegaralarni belgilash va hududiy nazorat uchun kurash shaklida namoyon bo‘ldi.
Hindistonda  esa  Fransiya  va Britaniya  o‘rtasidagi  raqobat   Pondisheri  va  Kalkutta
kabi savdo markazlari atrofida keskinlashdi. 8
Hindistonda   urushning   eng   muhim   epizodlaridan   biri   1757-yildagi   Plassi
jangi bo‘ldi. Bu jangda Britaniya Sharqiy Hindiston Kompaniyasining qo‘shinlari,
Robert   Klayv   boshchiligida,   Bengal   navobi   Siraj   ud-Daula   va   uning   fransuz
ittifoqchilariga qarshi  g‘alaba qozondi. Plassi  jangi  Britaniyaning Bengal  ustidagi
nazoratini   mustahkamladi   va   fransuzlarning   bu   mintaqadagi   ta’sirini   sezilarli
darajada   zaiflashtirdi.   Fransuzlarning   Chandernagordagi   savdo   posti   1757-yilda
Britaniya   qo‘shinlari   tomonidan   egallab   olindi,   bu   esa   fransuzlarning
Hindistondagi iqtisodiy va siyosiy mavqeiga katta zarba berdi.
Shimoliy   Amerikada   Yetti   yillik   urush   Fransiyaning   Yangi   Fransiyadagi
mustamlakalari uchun fojiali yakunlandi. 1759-yilda Britaniya qo‘shinlari general
8
 Bancel N., Blanchard P., Vergès F. La République coloniale: Essai sur une utopie. Paris: Albin Michel, 2003. 287
p.
12 Jeyms Vulf boshchiligida Kvebek shahrini egallab oldi, bu jang Abraham tekisligi
jangi   sifatida   tarixda   qoldi.   Kvebekning   qulashi   Yangi   Fransiyaning   asosiy
markazini   Britaniya   nazoratiga   o‘tkazdi.   1760-yilda   Monrealning   ham   Britaniya
qo‘liga   o‘tishi   bilan   Fransiyaning   Shimoliy   Amerikadagi   mustamlakalari   deyarli
butunlay yo‘qotildi.
Karib   dengizidagi   mustamlakalar   ham   urushdan   zarar   ko‘rdi.   Britaniya
qo‘shinlari   Martinika   va   Gvadelupani   vaqtincha   egallab   oldi,   ammo   bu   hududlar
keyinchalik   Fransiyaga   qaytarildi.   Yetti   yillik   urush   Fransiyaning   mustamlaka
imperiyasi uchun hal qiluvchi sinov bo‘lib, uning global ta’sirini sezilarli darajada
zaiflashtirdi.
Yetti   yillik   urush   1763-yilda   Parij   sulhi   bilan   yakunlandi.   Bu   shartnoma
Fransiyaning   mustamlaka   imperiyasi   uchun   jiddiy   oqibatlarga   olib   keldi.
Shartnomaga   ko‘ra,   Fransiya   Shimoliy   Amerikadagi   Yangi   Fransiyaning   katta
qismini,   xususan,   Kanada   va   Missisipi   daryosining   sharqiy   qismini   Britaniyaga
topshirdi.   Luiziananing   g‘arbiy   qismi   esa   Ispaniyaga   o‘tkazildi.   Bu   Fransiyaning
Shimoliy   Amerikadagi   mustamlaka   ambitsiyalarining   deyarli   butunlay   barbod
bo‘lishini anglatardi.
Hindistonda Fransiya Pondisheri va Chandernagorni qaytarib oldi, ammo bu
hududlarda   faqat   savdo   faoliyatini   davom   ettirish   huquqiga   ega   bo‘ldi.
Fransuzlarning   Hindistonda   siyosiy   va   harbiy   ta’sir   o‘tkazish   imkoniyatlari
cheklandi,   bu   esa   Britaniyaning   ushbu   mintaqada   dominant   mavqega   ega
bo‘lishiga   imkon   berdi.   Parij   sulhi   fransuz   mustamlakachiligining   eng   muhim
hududlarini yo‘qotish bilan yakunlandi va Fransiyaning global imperiya sifatidagi
mavqeini zaiflashtirdi.
Parij sulhi Fransiyaning mustamlakachilik siyosatida strategik o‘zgarishlarga
olib   keldi.   Fransiya   endi   Shimoliy   Amerikada   keng   ko‘lamli   mustamlakalarni
saqlab   qolish   o‘rniga   Karib   dengizi   va   Hind   okeanidagi   orollarga   e’tibor   qaratdi.
Martinika,   Gvadelupa   va   Reunion   kabi   mustamlakalar   fransuz   iqtisodiyoti   uchun
13 muhim   bo‘lib   qoldi,   chunki   ular   shakarqamish   va   boshqa   tropik   mahsulotlar
eksporti orqali daromad keltirardi. 9
XVIII   asr   Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosati   uchun   eng   muhim   davr
bo‘ldi, chunki bu davrda uning global imperiyasi kengaydi, ammo Britaniya bilan
raqobat   tufayli   jiddiy   yo‘qotishlarga   duch   keldi.   Hindistondagi   Pondisheri   va
Chandernagor   kabi   mustamlakalar   fransuzlarning   savdo   va   iqtisodiy
ambitsiyalarini   qo‘llab-quvvatladi,   lekin   Britaniyaning   kuchli   harbiy   va   iqtisodiy
tuzilmasi   bilan   raqobatlasha   olmadi.   Yetti   yillik   urush   Fransiyaning   Shimoliy
Amerika   va   Hindistondagi   mustamlakalarni   yo‘qotishiga   olib  keldi,   bu  esa   uning
global ta’sirini sezilarli darajada pasaytirdi.
Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosati   boshqa   Yevropa   davlatlaridan,
xususan, Britaniyadan farqli o‘laroq, ko‘proq savdo va mahalliy hukmdorlar bilan
ittifoqlarga asoslangan edi. Bu strategiya qisqa muddatda muvaffaqiyatli bo‘lsa-da,
uzoq   muddatda   moliyaviy   resurslarning   yetishmasligi   va   markazlashgan
boshqaruvning   samarasizligi   tufayli   barqaror   emas   edi.   Parij   sulhi   Fransiyaning
mustamlaka   imperiyasining   chegaralarini   qayta   belgiladi   va   uning   keyingi
asrlardagi siyosatiga ta’sir ko‘rsatdi.
Fransiyaning   XVIII   asrdagi   mustamlakachilik   tajribasi   uning   iqtisodiy   va
siyosiy   qudratini   oshirishga   xizmat   qildi,   ammo   inson   huquqlari,   xususan,   qullik
tizimi   va   mahalliy   aholi   ekspluatatsiyasi   nuqtai   nazaridan   jiddiy   muammolarni
keltirib   chiqardi.   Bu   davr   Fransiyaning   global   miqyosda   raqobatbardosh   bo‘lish
imkoniyatlarini   chekladi,   ammo   uning   Karib   dengizi   va   Hind   okeanidagi
mustamlakalari XIX asrda ham iqtisodiy jihatdan muhim bo‘lib qoldi.
XIX asr Fransiyaning mustamlakachilik siyosati uchun yangi bosqich bo‘ldi,
bu   davrda   u   o‘zining   ikkinchi   mustamlaka   imperiyasini   qurdi.   XVIII   asrda,
xususan,   Yetti   yillik   urush   (1756-1763)   va   Parij   sulhi   (1763)   natijasida   Shimoliy
Amerika   va   Hindistondagi   muhim   hududlarni   yo‘qotgan   Fransiya,   XIX   asrda
Afrika,   Osiyo   va   Tinch   okeani   mintaqalarida   kengayishga   kirishdi.   Bu   davrda
Fransiya   Aljir,   Senegal,   Kot-d’Ivuar,   Mali   kabi   Afrika   hududlarida,   Indochina
9
 Thobie J., Meynier G. Histoire de la France coloniale. Paris: Armand Colin, 1991. 512 p.  
14 (Vyetnam,   Laos,   Kambodja)   kabi   Osiyo   mintaqalarida   va   Yangi   Kaledoniya,
Polineziya kabi Tinch okeani orollarida mustamlakalar tashkil etdi. Ushbu jarayon
iqtisodiy,   siyosiy   va   harbiy   omillarga   asoslanib,   Fransiyaning   global   ta’sirini
tiklashga xizmat qildi. 
XIX asrda Fransiyaning Afrika qit’asidagi mustamlakachilik faoliyati uning
ikkinchi  mustamlaka  imperiyasining  asosiy  yo‘nalishi   bo‘ldi.  Bu  davrda Yevropa
davlatlari   o‘rtasida   “Afrika   uchun   kurash”   deb   atalgan   jarayon   avj   oldi,   bunda
Fransiya   o‘zining   iqtisodiy   va   strategik   manfaatlarini   ta’minlash   uchun   faol
ishtirok   etdi.   Afrikadagi   eng   muhim   mustamlakalardan   biri   Aljir   bo‘lib,   uning
bosib olinishi Fransiyaning Shimoliy Afrikadagi ta’sirini mustahkamladi.
Aljirning bosib olinishi  1830-yilda, Burbon monarxiyasi  davrida boshlandi.
Bu   jarayon   Fransiya   qirolligi   uchun   ichki   siyosiy   va   iqtisodiy   muammolarni
yashirish   vositasi   sifatida   ishlatildi.   1827-yilda   Aljir   deyi   (hukmdori)   bilan
Fransiya   o‘rtasidagi   diplomatik   ziddiyat   fransuz   qo‘shinlarining   Aljir   shahrini
bosib   olishiga   sabab   bo‘ldi.   1830-yilda   general   Tomas   Rober   Byugo
boshchiligidagi   fransuz   ekspeditsiyasi   Aljirni   egalladi,   bu   esa   Fransiyaning
Shimoliy Afrikadagi mustamlakachilik faoliyatining boshlanishi bo‘ldi. 10
Aljirning   bosib   olinishi   oson   kechmadi.   Mahalliy   aholi,   xususan,   Amir
Abdulqodir   boshchiligidagi   qarshilik   harakati   1830-1840-yillarda   fransuz
qo‘shinlariga   qarshi   faol   kurash   olib   bordi.   Abdulqodirning   strategik   harbiy
taktikasi   va   mahalliy   qabilalarni   birlashtirish   qobiliyati   fransuzlarni   uzoq   vaqt
davomida   qiyinchiliklarga   duchor   qildi.   Biroq,   Fransiyaning   harbiy   ustunligi   va
resurslari   tufayli   1847-yilda   Abdulqodir   taslim   bo‘ldi.   Aljir   1834-yilda   rasman
Fransiya   mustamlakasiga   aylandi   va   fransuz   ko‘chmanchilari   uchun   muhim
hududga aylandi. Aljirda fransuzlar qishloq xo‘jaligi, xususan, uzumzorlar va don
mahsulotlari   yetishtirishni   rivojlantirdilar,   bu   esa   hududni   iqtisodiy   jihatdan
foydali qildi.
Fransiyaning   G‘arbiy   Afrikadagi   mustamlakachilik   faoliyati   Senegal   bilan
boshlandi.   XVII   asrdan   boshlab   Senegalning   Sen-Lui   va   Gore   orollarida   savdo
10
 Ferro M. Colonization: A Global History. London: Routledge, 1997. 402 s.
15 postlari   tashkil   etilgan   bo‘lsa-da,   XIX   asrda   Fransiya   bu   hududlarda   to‘liq
nazoratni   o‘rnatdi.   1850-yillarda   general   Lui   Fobur   boshchiligida   fransuz
qo‘shinlari Senegalning ichki hududlarini bosib oldi va mahalliy hukmdorlar bilan
ittifoqlarni   mustahkamladi.   Senegal   fransuzlar   uchun   G‘arbiy   Afrikadagi   asosiy
markazga aylandi va bu hududda savdo, xususan, yer yong‘oq va kauchuk eksporti
rivojlandi.
Kot-d’Ivuar   va   Mali   kabi   hududlar   XIX   asrning   ikkinchi   yarmida   Fransiya
tasarrufiga o‘tdi. 1880-yillarda Fransiya G‘arbiy Afrikada o‘z ta’sirini kengaytirish
uchun   harbiy   ekspeditsiyalarni   faollashtirdi.   Masalan,   1890-yillarda   fransuz
qo‘shinlari   Mali   hududida   Samori   Ture   boshchiligidagi   Mandinka   imperiyasiga
qarshi   urush   olib   bordi.   Samori   Ture   o‘zining   harbiy   tashkilotchiligi   bilan
fransuzlarga   qattiq   qarshilik   ko‘rsatdi,   ammo   1898-yilda   taslim   bo‘ldi.   Bu
Fransiyaning   G‘arbiy   Afrikadagi   mustamlakalarini   birlashtirishga   imkon   berdi,
natijada   Fransuz   G‘arbiy   Afrikasi   (Afrique   Occidentale   Française,   AOF)   tashkil
etildi.
Afrikadagi   fransuz   mustamlakalari   iqtisodiy   ekspluatatsiyaga   asoslangan
edi.   Fransuzlar   mahalliy   resurslarni,   xususan,   qishloq   xo‘jaligi   mahsulotlari   va
foydali qazilmalarni eksport qilishga e’tibor qaratdilar. Shu bilan birga, fransuzlar
mahalliy   aholiga   qarshi   qattiq   boshqaruv   usullarini   qo‘lladilar,   bu   esa   ko‘pincha
qarshilik   harakatlariga   sabab   bo‘ldi.   Aljirda   fransuz   ko‘chmanchilari   (pied-noirs)
uchun   maxsus   imtiyozlar   yaratildi,   bu   mahalliy   arab   va   berber   aholisi   o‘rtasida
ijtimoiy adolatsizlikni kuchaytirdi.
Fransiyaning   Osiyodagi   mustamlakachilik   faoliyati   XIX   asrda   Indochina
mintaqasida jamlandi. Indochina (hozirgi Vyetnam, Laos va Kambodja hududlari)
Fransiyaning   ikkinchi   mustamlaka   imperiyasining   eng   muhim   qismlaridan   biri
bo‘ldi.   Bu   mintaqada   mustamlakachilik   jarayoni   iqtisodiy   manfaatlar,   diniy
missiyalar va strategik maqsadlarga asoslangan edi.
Fransiyaning   Vyetnamdagi   faoliyati   1858-yilda,   imperator   Napoleon   III
davrida   boshlandi.   Fransuz   missionerlari   Vyetnamda   xristianlikni   targ‘ib   qilishda
faol bo‘lib, bu mahalliy hukumat bilan ziddiyatlarga olib keldi. 1858-yilda fransuz
16 qo‘shinlari   Danang   shahrini   bosib   oldi,   bu   esa   Vyetnamning   janubiy   hududlarini
bosib olishning boshlanishi bo‘ldi. 1862-yilda Saygon shartnomasi orqali Fransiya
Vyetnamning   janubiy   qismi   (Koxinchina)   ustida   to‘liq   nazoratni   o‘rnatdi.   1880-
yillarga   kelib,   Fransiya   Vyetnamning   shimoliy   va   markaziy   hududlarini   (Annam
va   Tonkin)   ham   bosib   oldi,   bu   esa   1887-yilda   Fransuz   Indochinasining   tashkil
topishiga olib keldi.
Vyetnamda   fransuzlar   plantatsiya   iqtisodiyotini   rivojlantirdilar,   xususan,
guruch, kauchuk va choy eksportiga e’tibor qaratdilar. Fransuzlar mahalliy aholini
majburiy   mehnatga   jalb   qilishdi   va   qattiq   soliq   tizimini   joriy   etdilar,   bu   esa
ijtimoiy   noroziliklarni   keltirib   chiqardi.   Vyetnamdagi   milliy   qarshilik   harakatlari,
masalan,   Fan   Dinh   Fung   boshchiligidagi   isyonlar,   fransuz   boshqaruviga   qarshi
kurashda muhim rol o‘ynadi, ammo bu harakatlar harbiy jihatdan muvaffaqiyatsiz
yakunlandi.
Fransiya   1863-yilda   Kambodja  ustida  protektorat   o‘rnatdi,  bu  jarayon   qirol
Norodom   bilan   tuzilgan   shartnoma   orqali   amalga   oshirildi.   Laos   esa   1893-yilda
Fransuz   Indochinasiga   qo‘shildi.   Bu   hududlar   strategik   jihatdan   muhim   bo‘lib,
Fransiyaning   Mekong   daryosi   vodiysidagi   ta’sirini   mustahkamladi.   Laos   va
Kambodjada   fransuzlar   mahalliy   monarxiyalarni   saqlab   qoldilar,   lekin   ularni   o‘z
nazorati   ostida   boshqardilar.   Bu   hududlarda   iqtisodiy   ekspluatatsiya
Vyetnamdagidek   kuchli   bo‘lmagan   bo‘lsa-da,   fransuzlar   resurslarni,   xususan,
yog‘och va qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini eksport qilishdi.
Indochinadagi   fransuz   mustamlakalari   iqtisodiy   jihatdan   foydali   bo‘ldi,
ammo   mahalliy   aholining   qarshiligi   va   boshqaruvdagi   qiyinchiliklar   fransuzlar
uchun   muammo   tug‘dirdi.   Fransuzlarning   Indochinadagi   siyosati   mahalliy
an’analarni   e’tiborsiz   qoldirib,   Yevropa   uslubidagi   boshqaruvni   joriy   etishga
urinishi   milliy   ongning   uyg‘onishiga   sabab   bo‘ldi,   bu   esa   XX   asrda   mustaqillik
harakatlarining kuchayishiga zamin yaratdi.
Fransiyaning Tinch okeanidagi mustamlakachilik faoliyati XIX asrda Yangi
Kaledoniya   va   Polineziya   orollarini   bosib   olish   bilan   kengaydi.   Bu   hududlar
17 strategik va iqtisodiy jihatdan muhim bo‘lib, Fransiyaning global savdo yo‘llarida
mavqeini mustahkamladi.
Fransiya   1853-yilda   Yangi   Kaledoniyani   o‘z   tasarrufiga   oldi.   Bu   jarayon
admiral   Ogyust   Febvr-Despont   boshchiligida   amalga   oshirildi.   Yangi   Kaledoniya
nikel   konlari   tufayli   iqtisodiy   jihatdan   muhim   hududga   aylandi.   Fransuzlar   bu
orolda   qattiq   qamoqxona   tizimini   joriy   etdilar,   unda   siyosiy   mahbuslar,   xususan,
1871-yildagi   Parij   Kommunasi   ishtirokchilari   surgun   qilindi.   Mahalliy   kanak
aholisi   fransuz   boshqaruviga   qarshi   bir   necha   bor   isyon   ko‘tardi,   ammo   bu
harakatlar qattiq bostirildi. 11
Fransiya  1842-yilda  Taiti  orolini  protektorat  sifatida o‘z tasarrufiga oldi  va
keyinchalik   butun   Polineziya   orollarini   mustamlaka   sifatiga   aylantirdi.   Bu
hududlar   strategik   jihatdan   muhim   bo‘lib,   Tinch   okeanidagi   savdo   yo‘llarini
nazorat   qilish   imkonini   berdi.   Fransuzlar   Polineziyada   missionerlik   faoliyatini
rivojlantirdilar va mahalliy aholini xristian diniga o‘tkazishga harakat qilishdi. Shu
bilan   birga,   orollarda   hindiston   yong‘og‘i,   vanil   va   boshqa   tropik   mahsulotlar
eksporti tashkil etildi.
Tinch   okeanidagi   mustamlakalar   fransuz   iqtisodiyoti   uchun   katta   daromad
keltirmagan bo‘lsa-da, ular strategik jihatdan muhim edi. Fransiya bu orollar orqali
o‘zining global ta’sirini va dengizdagi mavqeini mustahkamladi.
XIX   asrdagi   fransuz   mustamlakachiligi   uning   ikkinchi   mustamlaka
imperiyasining   shakllanishida   hal   qiluvchi   rol   o‘ynadi.   Afrikadagi   kengayish,
xususan,   Aljir,   Senegal,   Kot-d’Ivuar   va   Malidagi   mustamlakalar   Fransiyaning
iqtisodiy   va   strategik   manfaatlarini   ta’minladi.   Indochinadagi   mustamlakalar,
ayniqsa   Vyetnam,   iqtisodiy   ekspluatatsiya   va   global   savdo   yo‘llarida   muhim
ahamiyatga ega bo‘ldi. Tinch okeanidagi Yangi Kaledoniya va Polineziya orollari
esa Fransiyaning strategik mavqeini mustahkamladi.
11
  Chafer   T.   The   End   of   Empire   in   French   West   Africa:   France’s   Successful   Decolonization?   Oxford:   Berg
Publishers, 2002. 264 s.  
18 II.BOB. FRANSIYA MUSTAMLAKACHILIK SIYOSATINING ASOSIY
STRATEGIYALARI
II.1.  Mustamlakachilikning ijtimoiy va madaniy ta’siri
Fransiyaning XIX asrdagi mustamlakachilik siyosati iqtisodiy foyda, siyosiy
ta’sir va diniy missiyalarga asoslangan edi.  Biroq, bu jarayon mahalliy aholi uchun
jiddiy   oqibatlarga   olib   keldi.   Aljirda   mahalliy   arab   va   berber   aholisining
ekspluatatsiyasi,   Indochinada   qattiq   soliq   tizimi   va   Tinch   okeanidagi   orollarda
mahalliy   an’analarning   e’tiborsiz   qolinishi   milliy   qarshilik   harakatlarining
kuchayishiga   sabab   bo‘ldi.   Fransuzlarning   mustamlakachilik   siyosati   qisqa
muddatda   iqtisodiy   foyda   keltirgan   bo‘lsa-da,   uzoq   muddatda   bu   hududlarda
mustaqillik harakatlarining shakllanishiga zamin yaratdi.
Fransiyaning   ikkinchi   mustamlaka   imperiyasi   XIX   asrda   uning   global
ta’sirini   tiklashga   xizmat   qildi,   ammo   bu   imperiya   XX   asrda   mustaqillik
harakatlari va global siyosiy o‘zgarishlar tufayli asta-sekin parchalana boshladi. Bu
davr   Fransiyaning   iqtisodiy   va   siyosiy   qudratini   oshirgan   bo‘lsa-da,   uning
mustamlakachilik   siyosati   inson   huquqlari   va   mahalliy   aholi   manfaatlariga   jiddiy
zarar yetkazdi.
Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosati   XIX   asrdan   boshlab   uning   global
ta’sirini kengaytirishda muhim rol o‘ynadi. Ushbu siyosat  Afrika, Osiyo va Karib
havzasidagi   keng   hududlarni   qamrab   oldi,   ammo   XX   asrda,   xususan,   Ikkinchi
Jahon urushidan so‘ng, mustamlakachilik tizimi sezilarli darajada zaiflashdi. Urush
Fransiyaning   iqtisodiy   va   harbiy   resurslarini   kuchsizlantirdi,   bu   esa
mustamlakalarni   boshqarish   qobiliyatini   pasaytirdi.   Dekolonizatsiya   jarayonlari,
xususan,   Aljir   urushi   (1954–1962)   va   Indochina   urushlari   (1946–1954),
mustamlakachilik   tizimining   yakunlanishiga   olib   keldi.   Shu   bilan   birga,
mustaqillik   harakatlari   Fransiyaning   sobiq   mustamlakalari   bilan   munosabatlarini
qayta   shakllantirishga   majbur   qildi.   Quyida   ushbu   jarayonlarning   asosiy   jihatlari
tahlil qilinadi.
19 Ikkinchi   Jahon   urushi   Fransiyaning   mustamlakachilik   tizimiga   katta   zarba
berdi.   1940-yilda   Fransiya   fashistik   Germaniya   tomonidan   bosib   olindi   va   Vichi
hukumati   tashkil   etildi.   Bu   rejim   mustamlakalarda   fransuz   hokimiyatini   saqlab
qolishga   harakat   qildi,   ammo   mahalliy   aholining   noroziligi   kuchaydi.   Urush
davrida   Shimoliy   Afrika   mustamlakalari,   xususan,   Aljir,   Tunis   va   Marokash
strategik   ahamiyat   kasb   etdi.   1942-yilda   Ittifoqchilarning   “Mash’al”   operatsiyasi
fransuz hokimiyatining zaifligini oshkor  qildi. Urushdan keyingi iqtisodiy inqiroz
Fransiyaning   mustamlakalarni   moliyaviy   qo‘llab-quvvatlash   qobiliyatini
pasaytirdi. Masalan, Aljirda 1945-yilda Setif va Guelma shaharlarida bo‘lib o‘tgan
noroziliklar   fransuz   hokimiyati   tomonidan   shafqatsizlarcha   bostirildi,   bu   esa
mahalliy aholida mustamlakachilikka qarshi kayfiyatni kuchaytirdi.
Xalqaro   maydonda   mustamlakachilikka   qarshi   harakatlarning   kuchayishi,
xususan,   Birlashgan   Millatlar   Tashkilotining   tashkil   etilishi,   Fransiyaning
mustamlakachilik   siyosatini   qiyinlashtirdi.   Urushdan   keyingi   davrda   mustaqillik
g‘oyalari   keng   tarqaldi,   bu   esa   mahalliy   elita   va   aholining   fransuz   hokimiyatiga
qarshi kurashini rag‘batlantirdi.
Aljir   urushi   (1954–1962)   Fransiyaning   mustamlakachilik   tizimining
tanazzulidagi   eng   muhim   voqealardan   biri   bo‘ldi.   Aljir   nafaqat   iqtisodiy,   balki
siyosiy   va   madaniy   jihatdan   ham   Fransiya   uchun   muhim   edi.   Aljirda   yashovchi
fransuz   ko‘chmanchilar   (pied-noir)   va   mahalliy   arab-berber   aholisi   o‘rtasidagi
ziddiyatlar mustamlakachilik tizimining adolatsizligini ko‘rsatdi. 1954-yilda Milliy
Ozodlik   Fronti   (FLN)   tomonidan   boshlangan   qurolli   qo‘zg‘olon   Aljir   urushining
boshlanishi   bo‘ldi.   Fransiya   bu   qo‘zg‘olonni   bostirish   uchun   katta   harbiy   kuch
ishlatdi, ammo qiynoqlar va ommaviy qirg‘inlar kabi shafqatsiz taktikalar xalqaro
tanqidga sabab bo‘ldi.
1957-yildagi   “Kaskada   jangi”   fransuz   armiyasining   FLNga   qarshi
muvaffaqiyatli   operatsiyasi   bo‘lsa-da,   fuqarolar   o‘rtasidagi   yo‘qotishlar
Fransiyaning   obro‘siga   putur   yetkazdi.   Urush   Fransiya   ichida   siyosiy   inqirozga
olib   keldi,   1958-yilda   To‘rtinchi   Respublika   barham   topdi   va   Charlz   de   Goll
boshchiligida   Beshinchi   Respublika   tashkil   etildi.   1962-yilda   Evian   kelishuvlari
20 imzolandi   va   Aljir   mustaqillikka   erishdi.   Bu   Fransiyaning   mustamlakachilik
tizimining eng katta mag‘lubiyatlaridan biri bo‘ldi.
Fransiyaning   Indochina   mintaqasidagi   mustamlakalari   –   Vetnam,   Laos   va
Kambodja – dekolonizatsiya jarayonlarining yana bir muhim maydoni edi. Birinchi
Indochina   urushi   (1946–1954)   Vetnamdagi   Viet   Minh   harakati   va   fransuz
mustamlaka   hokimiyati   o‘rtasida   olib   borildi.   1954-yilda   Dien   Bien   Phu   jangida
Viet Minhning g‘alabasi Fransiyaning mintaqadagi hokimiyatini yakunladi. Jeneva
kelishuvlari   natijasida   Vetnam   vaqtincha   ikkiga   bo‘lindi,   Laos   va   Kambodja
mustaqillikka erishdi. Bu jarayon Fransiyaning Janubi-Sharqiy Osiyodagi ta’sirini
pasaytirdi. 12
Dekolonizatsiyadan   so‘ng   Fransiya   sobiq   mustamlakalari   bilan
munosabatlarini   “Fransafrique”   siyosati   orqali   qayta   shakllantirdi.   Bu   siyosat
Afrika mamlakatlari bilan iqtisodiy, harbiy va madaniy aloqalarni saqlab qolishga
qaratilgan   edi.   Masalan,   Senegal   va   Kot-d’Ivuar   kabi   mamlakatlarda   Fransiya
harbiy   bazalar   saqlab   qoldi   va   mahalliy   elita   bilan   hamkorlik   qildi.   Biroq,   bu
munosabatlar   neo-mustamlakachilik   sifatida   tanqid   qilindi.   Aljir   bilan
munosabatlar   urushning   og‘ir   oqibatlari   tufayli   murakkab   bo‘ldi,   ammo   iqtisodiy
manfaatlar tufayli hamkorlik rivojlandi.
Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosatining   tanazzuli   XX   asrning   muhim
jarayonlaridan biri bo‘ldi. Ikkinchi Jahon urushi, Aljir va Indochina urushlari kabi
voqealar   mustamlakachilik   tizimining   barqaror   emasligini   ko‘rsatdi.   Mustaqillik
harakatlari   Fransiyaning   sobiq   mustamlakalari   bilan   munosabatlarini   qayta
shakllantirishga olib keldi. Ushbu jarayonlar global siyosiy landshaftni o‘zgartirdi
va mustamlakachilik merosining uzoq muddatli ta’sirini ko‘rsatdi.
Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosati   XIX   asrdan   XX   asrning
o‘rtalarigacha   bo‘lgan   davrda   uning   global   ta’sirini   kengaytirishda   muhim   rol
o‘ynadi.   Bu   siyosat   Afrika,   Osiyo,   Karib   havzasi   va   Tinch   okeani   hududlarida
keng   ko‘lamda   amalga   oshirildi.   Fransiyaning   mustamlakachilik   strategiyalari
assimilyatsiya, ma’muriy boshqaruv, iqtisodiy ekspluatatsiya va harbiy nazoratdan
12
 Marseille J. Empire colonial et capitalisme français: Histoire d’un divorce. Paris: Albin Michel, 1984. 467 p.  
21 iborat   bo‘lib,   ular   mustamlakalarni   metropoliyaga   bog‘liq   qilish   va   ulardan
maksimal   foyda   olishga   qaratildi.   Ushbu   strategiyalar   nafaqat   Fransiyaning
iqtisodiy va siyosiy manfaatlarini ta’minladi, balki mahalliy aholi va global siyosiy
muvozanatga chuqur ta’sir ko‘rsatdi
Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosatining   asosiy   yo‘nalishlaridan   biri
assimilyatsiya siyosati  bo‘ldi. Bu siyosat  fransuz madaniyati, tili va qadriyatlarini
mustamlakalarda   targ‘ib   qilishga   qaratilgan   bo‘lib,   mustamlakalarni   “katta
Fransiya”ning   ajralmas   qismiga   aylantirishni   maqsad   qildi.   Fransuzlar   mahalliy
aholini   fransuz   madaniyatiga   moslashtirish   orqali   ularni   o‘z   hokimiyatiga   sodiq
fuqarolarga   aylantirishga   intildi.   Bu   jarayonda   fransuz   tili   asosiy   vosita   sifatida
ishlatildi,   chunki   u   nafaqat   muloqot   vositasi,   balki   fransuz   madaniyati   va
tsivilizatsiyasining ramzi sifatida ko‘rildi.
Fransuz   tili   mustamlakalarda   rasmiy   hujjatlarda,   davlat   boshqaruvida   va
ta’lim  tizimida  majburiy  ravishda   joriy  etildi.  Masalan,   Aljirda  fransuz  tili   davlat
apparatida yagona rasmiy til sifatida qo‘llanildi, mahalliy arab va berber tillari esa
ikkinchi   darajali   maqomga   ega   bo‘ldi.   Bu   siyosat   mahalliy   madaniyat   va   tilni
chetlab   o‘tishga   olib   keldi,   bu   esa   aholining   katta   qismida   norozilik   uyg‘otdi.
Indochinada,   xususan,   Vetnamda,   fransuzlar   tomonidan   tashkil   etilgan   maktablar
mahalliy elita vakillari uchun fransuz tilida ta’lim berishga qaratildi. Bu maktablar
orqali fransuz hokimiyatiga sodiq kadrlar tayyorlandi, ammo mahalliy an’analar va
ta’lim  tizimi, masalan, Vetnamdagi  Konfutsiychilik asosidagi  ta’lim, deyarli yo‘q
qilindi. 13
II.2. Mustamlakachilikning global va uzoq muddatli oqibatlari
Ta’lim   tizimi   assimilyatsiya   siyosatining   eng   muhim   vositalaridan   biri   edi.
Fransuz   missionerlik   maktablari   va   davlat   maktablari   mahalliy   bolalarga   fransuz
tili, tarixi, adabiyoti va qadriyatlarini o‘rgatdi. Masalan, Senegalda Goré orolidagi
maktablar   fransuz   madaniyatini   targ‘ib   qilishda   muhim   rol   o‘ynadi.   Bu
maktablarda   o‘qigan   mahalliy   elita   vakillari   fransuz   hokimiyatiga   xizmat   qilish
uchun tayyorlandi, ammo bu jarayon ko‘pincha mahalliy aholining o‘ziga xosligini
13
  Stovall   T.,   Van   Den   Abbeele   G.   French   Civilization   and   Its   Discontents:   Nationalism,   Colonialism,   Race.
Lanham: Lexington Books, 2003. 288 s.  
22 yo‘qotishiga   olib   keldi.   Shu   bilan   birga,   ta’lim   tizimiga   kirish   imkoniyati
cheklangan edi; faqat kichik bir guruh mahalliy aholi, asosan, elita vakillari fransuz
ta’limidan foydalana oldi. Bu esa ijtimoiy tengsizlikni yanada kuchaytirdi.
Fransuz fuqaroligi berish assimilyatsiya siyosatining muhim qismi bo‘lsa-da,
bu   imkoniyat   juda   cheklangan   shartlar   bilan   taqdim   etildi.   Aljirda   1865-yildagi
Senatus-Consultus   qonuni   mahalliy   musulmon   aholiga   fransuz   fuqaroligi   olish
imkonini   berdi,   ammo   bu   jarayon   uchun   ular   o‘z   diniy   va   madaniy   o‘ziga
xosligidan voz kechishi  kerak edi. Masalan, musulmonlar fransuz fuqaroligi olish
uchun   shaxsiy   maqomlarini   (masalan,   islomiy   oila   qonunlarini)   fransuz
qonunlariga   almashtirishi   lozim   edi.   Bu   shart   ko‘pchilik   mahalliy   aholi   uchun
qabul   qilinmas   edi,   chunki   ular   o‘z   diniy   va   madaniy   identifikatsiyasini   saqlab
qolishni afzal ko‘rdilar. Natijada, 1930-yillarga kelib Aljirda musulmon aholining
faqat kichik bir qismi (taxminan 2-3%) fransuz fuqaroligini qabul qildi.
Bu   cheklovlar   mahalliy   aholida   fransuz   hokimiyatiga   nisbatan   norozilikni
kuchaytirdi.   Fransuz   fuqaroligi   olish   imkoniyati   deyarli   mavjud   bo‘lmagan
sharoitda,   mahalliy   aholi   o‘zini   ikkinchi   darajali   fuqarolar   sifatida   his   qildi.   Bu
holat   Aljirda   Milliy   Ozodlik   Fronti   (FLN)   kabi   tashkilotlarning   shakllanishiga
zamin   yaratdi,   chunki   mahalliy   aholi   assimilyatsiya   siyosatini   nafaqat   madaniy,
balki siyosiy va ijtimoiy adolatsizlik sifatida qabul qildi.
Assimilyatsiya   siyosati   fransuz   hokimiyatining   madaniy   ustunligini
ta’minlashga qaratilgan bo‘lsa-da, u ko‘pincha teskari natija berdi. Mahalliy aholi
o‘z   madaniyati,   tili   va   an’analarini   himoya   qilishga   intildi,   bu   esa   milliy   ozodlik
harakatlarining   kuchayishiga   olib   keldi.   Masalan,   Aljirda   1945-yildagi   Setif   va
Guelma   voqealari   fransuz   assimilyatsiya   siyosatiga   qarshi   mahalliy   aholining
noroziligining   ochiq   namoyishi   bo‘ldi.   Fransuzlarning   ushbu   noroziliklarni
shafqatsizlarcha   bostirishi   milliy   ozodlik   g‘oyalarini   yanada   targ‘ib   qildi   va   Aljir
urushiga (1954–1962) zamin yaratdi.
Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosatida   ma’muriy   boshqaruv   tizimi
markaziy   o‘rin   tutdi.   Fransuzlar   mustamlakalarni   boshqarishda   ikki   asosiy
yondashuvdan   foydalandilar:   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   boshqaruv   va   bilvosita   boshqaruv.
23 Ushbu   tizimlar   mustamlakalarni   samarali   nazorat   qilish   va   metropoliyaning
manfaatlarini ta’minlashga xizmat qildi.
To‘g‘ridan-to‘g‘ri   boshqaruv   Aljir   va   Indochina   kabi   strategik   ahamiyatga
ega   hududlarda   qo‘llanildi.   Aljirda   fransuz   ma’murlari   to‘liq   hokimiyatga   ega
bo‘lib,  mahalliy aholi   vakillari   faqat  quyi   darajadagi  lavozimlarda  ishtirok  etardi.
Aljir   rasman   Fransiya   tarkibiga   qo‘shib   olingan   hudud   sifatida   boshqarildi   va
fransuz   ko‘chmanchilar   (pied-noir)   mahalliy   boshqaruvda   muhim   rol   o‘ynadi.
Indochinada   esa   fransuzlar   mahalliy   monarxiyalar   va   elita   vakillarini   ramziy
hokimiyat   sifatida   saqlab   qoldilar,   ammo   asl   nazorat   fransuz   ma’murlari   qo‘lida
edi.   Masalan,   Vetnamda   Nguyen   sulolasi   ramziy   hokimiyatga   ega   bo‘lsa-da,
fransuz general-gubernatori mintaqani to‘liq boshqardi.
Bilvosita   boshqaruv   Senegal,   Marokash   va   Tunis   kabi   hududlarda
qo‘llanildi.   Bu   tizimda   fransuzlar   mahalliy   elita   va   an’anaviy   rahbarlar   bilan
hamkorlik qilib, ular orqali hokimiyatni amalga oshirdilar. Marokashda fransuzlar
sultonlik   tuzumini   saqlab   qoldilar,   ammo   asl   hokimiyat   fransuz   resident-generali
qo‘lida   edi.   Senegalda   fransuzlar   mahalliy   qabilaviy   rahbarlar   bilan   hamkorlik
qildilar,   bu   esa   mahalliy   aholining   qarshiligini   kamaytirishga   yordam   berdi.
Masalan,   Senegalda   Goré   oroli   fransuz   ma’muriyati   markazi   sifatida   ishlatildi   va
mahalliy rahbarlar fransuz hokimiyatiga xizmat qilishga jalb qilindi. 14
Mustamlaka   hokimiyatining   markazlashgan   tuzilmasi   Fransiyaning   barcha
mustamlakalarida   umumiy   xususiyat   edi.   Parijdagi   markaziy   hukumat
mustamlakalarni   boshqarish   uchun   qat’iy   qonunlar   va   ko‘rsatmalar   ishlab   chiqdi.
Har  bir  mustamlaka  fransuz  ma’murlari  tomonidan boshqariladigan  gubernatorlar
yoki   general-gubernatorlar   tomonidan   nazorat   qilindi.   Masalan,   Indochinada
general-gubernator Saygonda joylashgan bo‘lib, Vetnam, Laos va Kambodjani bir
markazdan boshqardi. Bu tizim resurslarni samarali boshqarish va mustamlakalarni
metropoliyaga bog‘liq qilishni ta’minladi, ammo mahalliy aholining ehtiyojlari va
talablari ko‘pincha e’tiborsiz qoldi.
14
 Brocheux P., Hémery D. Indochine: La colonisation ambiguë, 1858–1954.  Paris: La Découverte, 1995. 427 p.  
24 Fransuz ma’murlari va mahalliy elita o‘rtasidagi hamkorlik mustamlakalarni
boshqarishda   muhim   rol   o‘ynadi.   Fransuzlar   mahalliy   elitani   o‘z   manfaatlariga
xizmat   qilishga   jalb   qilish   orqali   hokimiyatni   mustahkamladilar.   Masalan,
Senegalda   mahalliy   qabilaviy   rahbarlar   fransuz   ma’muriyatiga   sodiq   bo‘lib,   ular
orqali soliq yig‘ish va qonunlarni joriy etish amalga oshirildi. Biroq, bu hamkorlik
uzoq   muddatda   mahalliy   elitada   mustaqillik   g‘oyalarini   uyg‘otdi.   Masalan,
Senegalda   Leopold   Sedar   Senghor   kabi   rahbarlar   fransuz   ta’lim   tizimida   o‘qib,
keyinchalik mustaqillik harakatlarida faol ishtirok etdilar.
Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosatining   muhim   strategiyasi   iqtisodiy
ekspluatatsiya bo‘ldi. Mustamlakalar Fransiyaning iqtisodiy ehtiyojlarini qondirish
uchun xomashyo manbai sifatida ishlatildi. Paxta, shakar, qahva, kauchuk, vino va
boshqa qimmatbaho resurslar mustamlakalardan metropoliyaga eksport qilindi, bu
esa Fransiya iqtisodiyotini mustahkamladi.
Mustamlakalarning   iqtisodiy   tuzilmasi   Fransiyaning   ehtiyojlariga
moslashtirildi.   Masalan,   Indochinada   kauchuk   plantatsiyalari   fransuz
kompaniyalari, xususan, Michelin kabi  yirik korporatsiyalar  uchun katta daromad
keltirdi. Senegalda yerfıstığı yetishtirish iqtisodiyotning asosiy tarmog‘iga aylandi,
bu   mahsulotlarning   asosiy   qismi   Fransiyaga   eksport   qilindi.   Aljirda   vino   ishlab
chiqarish fransuz ko‘chmanchilarining iqtisodiy faoliyatining markazida edi. 1930-
yillarga   kelib   Aljir   Fransiyaga   eksport   qilinadigan   vino   hajmining   katta   qismini
ta’minladi,   ammo   bu   jarayonda   mahalliy   aholining   ekin   maydonlari   cheklab
qo‘yildi.
Fransuzlar   mustamlaka   iqtisodiyotini   monopsoniya   (yagona   xaridor)   va
monopoliya   (yagona   sotuvchi)   tizimlari   orqali   nazorat   qildilar.   Mustamlakalar
Fransiyadan   tashqari   boshqa   mamlakatlar   bilan   savdo   qilish   imkoniyatidan
mahrum   edi.   Masalan,   Indochinada   kauchuk   va   guruch   eksporti   faqat   fransuz
kompaniyalari orqali amalga oshirildi. Bu tizim mahalliy iqtisodiyotni Fransiyaga
to‘liq bog‘liq qildi va mahalliy aholining iqtisodiy imkoniyatlarini chekladi.
Plantatsiya iqtisodiyoti mustamlakalarda keng tarqaldi. Indochinada kauchuk
plantatsiyalarida   mahalliy  aholi   og‘ir   sharoitlarda,   minimal   ish   haqi   bilan   ishladi.
25 Aljirda   fransuz   ko‘chmanchilariga   eng   unumli   yerlar   berildi,   mahalliy   aholi   esa
kam unumli yerlarda dehqonchilik qilishga majbur bo‘ldi. Bu adolatsizlik mahalliy
aholida  iqtisodiy   va   ijtimoiy   norozilikni   keltirib   chiqardi.   Masalan,   Aljirda   1930-
yillarda   mahalliy   dehqonlarning   yerlari   fransuz   ko‘chmanchilariga   o‘tkazilishi
tufayli ko‘plab oilalar o‘z daromad manbalarini yo‘qotdi.
Mahalliy   aholi   mustamlakalarda   arzon   ishchi   kuchi   sifatida   ishlatildi.
Indochinada   kauchuk   plantatsiyalarida   ishlaydigan   vetnamlik   ishchilar   ko‘pincha
og‘ir   sharoitlarda,   uzoq   ish   soatlari   bilan   ishlashga   majbur   bo‘ldilar.   Aljirda
mahalliy aholi fransuz ko‘chmanchilarining fermer xo‘jaliklarida mavsumiy ishchi
sifatida ishlatildi. Bu tizim mahalliy aholining iqtisodiy ahvolini yomonlashtirdi va
ijtimoiy   tengsizlikni   kuchaytirdi,   bu   esa   keyinchalik   mustaqillik   harakatlarining
asosiy sabablaridan biriga aylandi.
Fransuzlar   mustamlakalarni   nazorat   qilish   uchun   harbiy   strategiyalardan
keng foydalandilar. Har bir muhim mustamlakada fransuz qo‘shinlari joylashtirildi,
bu esa mahalliy qarshilik harakatlarini tezda bostirish imkonini berdi.
Aljirda fransuz armiyasi doimiy ravishda joylashgan bo‘lib, qo‘zg‘olonlarni
bostirish   uchun   katta   harbiy   kuch   ishlatdi.   1830-yillarda   Aljirni   bosib   olish
jarayonida fransuzlar mahalliy rahbar Amir Abdulqodir boshchiligidagi qarshilikni
shafqatsizlarcha  bostirdilar. Indochinada Saygonda joylashgan  fransuz  qo‘shinlari
Vetnamdagi mahalliy qarshilik harakatlarini nazorat qilishga xizmat qildi.
Harbiy bazalar va strategik portlar mustamlakalarni nazorat qilishda muhim
rol   o‘ynadi.   Senegalda   Dakardagi   harbiy   port   Fransiyaning   G‘arbiy   Afrikadagi
ta’sirini mustahkamlash uchun ishlatildi. Indochinada Saygon porti fransuzlarning
savdo   va   harbiy   faoliyatini   qo‘llab-quvvatladi.   Bu   infratuzilmalar   Fransiyaga
mustamlakalarni harbiy va iqtisodiy jihatdan nazorat qilish imkonini berdi.
Mahalliy   qarshilik   harakatlarini   bostirish   fransuzlarning   harbiy
strategiyasining   muhim   qismi   edi.   Aljirda   1871-yildagi   Mokrani   qo‘zg‘oloni   va
1945-yildagi   Setif   va   Guelma   voqealari   fransuz   armiyasi   tomonidan
shafqatsizlarcha   bostirildi.   Bu   repressiyalar   qisqa   muddatda   fransuz   hokimiyatini
mustahkamladi,   ammo   uzoq   muddatda   mahalliy   aholining   mustamlakachilikka
26 qarshi   kayfiyatini   kuchaytirdi.   Masalan,   Setif   va   Guelma   voqealarida   minglab
mahalliy   aholi   fransuz   armiyasi   tomonidan   o‘ldirildi,   bu   esa   Aljir   urushining
boshlanishiga zamin yaratdi.
Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosati   assimilyatsiya,   ma’muriy
boshqaruv, iqtisodiy ekspluatatsiya va harbiy strategiyalar orqali amalga oshirildi.
Assimilyatsiya  siyosati  fransuz  madaniyatini targ‘ib qilishga qaratilgan bo‘lsa-da,
u   mahalliy   aholining   qarshiligiga   duch   keldi   va   milliy   ozodlik   harakatlarini
kuchaytirdi.   Ma’muriy   boshqaruv   tizimi   mustamlakalarni   samarali   nazorat   qilish
imkonini  berdi, ammo mahalliy elitada mustaqillik g‘oyalarini uyg‘otdi. Iqtisodiy
ekspluatatsiya  mustamlakalarni Fransiyaga bog‘liq qildi, lekin mahalliy aholining
iqtisodiy   imkoniyatlarini   cheklab,   ijtimoiy   adolatsizlikni   keltirib   chiqardi.   Harbiy
strategiyalar qarshilik harakatlarini bostirishga xizmat qildi, ammo bu repressiyalar
mustaqillik harakatlarini yanada kuchaytirdi.
Ushbu   strategiyalar   Fransiyaning   global   ta’sirini   vaqtincha   mustahkamladi,
ammo   ularning   adolatsiz   va   repressiv   xarakteri   mustamlakalarda   milliy   ozodlik
harakatlarining   kuchayishiga   olib   keldi.   Aljir   va   Indochina   kabi   hududlarda
mustaqillik   uchun   kurashlar   Fransiyaning   mustamlakachilik   tizimining   barqaror
emasligini   ko‘rsatdi.   XX   asrning   o‘rtalariga   kelib   Fransiya   o‘zining   aksariyat
mustamlakalarini   yo‘qotdi,   ammo   sobiq   mustamlakalar   bilan   iqtisodiy   va   siyosiy
munosabatlarni   saqlab   qolishga   intildi.   Bu   jarayonlar   nafaqat   Fransiyaning,   balki
butun   dunyoning   siyosiy   va   iqtisodiy   landshaftini   o‘zgartirdi,   mustamlakachilik
merosining uzoq muddatli ta’sirini ko‘rsatdi. 15
15
  Fieldhouse   D.   K.   The   Colonial   Empires:   A   Comparative   Survey   from   the   Eighteenth   Century.   London:
Macmillan, 1982. 450 s.
27 XULOSA
Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosati   XVI   asrdan   XX   asrning   ikkinchi
yarmigacha bo‘lgan davrda global tarixning muhim qismini tashkil etdi. Bu siyosat
Fransiya   davlatining   iqtisodiy,   siyosiy   va   madaniy   ambitsiyalarini   ro‘yobga
chiqarishga   xizmat   qildi,   lekin   ayni   paytda   mustamlakalardagi   mahalliy
xalqlarning   hayoti   va   rivojlanishiga   chuqur   ta’sir   ko‘rsatdi.   Kurs   ishi   doirasida
Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosatining   maqsadlari,   vazifalari,   obyekti,
predmeti  va   davrlashtirilishi   tahlil  qilindi,  bu  esa   uning  murakkab   va  ko‘p  qirrali
xususiyatlarini yoritishga yordam berdi.
Fransiya   mustamlakachilik   tizimi   dastlab   savdo   va   iqtisodiy   foyda   olishga
qaratilgan   bo‘lsa,   keyinchalik   geostrategik   va   mafkuraviy   maqsadlarni   (masalan,
“mission   civilisatrice”)   o‘z  ichiga   oldi.   XVI–XVII   asrlarda  Shimoliy  Amerika  va
Hindistonda boshlangan dastlabki mustamlakachilik harakatlari XVIII asrda global
miqyosda   kengaydi,   ammo   Angliya   bilan   raqobat   tufayli   bir   qator   hududlar
yo‘qotildi.   XIX   asrda   Fransiya   Afrika   va   Janubi-Sharqiy   Osiyoda   ikkinchi
mustamlakachilik to‘lqinini boshladi, bu esa imperiyaning eng yuqori cho‘qqisiga
chiqishiga   olib   keldi.   XX   asrda   esa   Ikkinchi   Jahon   urushi   va   milliy   ozodlik
harakatlarining kuchayishi mustamlaka tizimining tanazzuliga sabab bo‘ldi, 1940–
1960-yillarda ko‘plab mustamlakalar mustaqillikka erishdi.
Kurs   ishi   Fransiya   mustamlakachiligining   ijtimoiy-iqtisodiy,   siyosiy   va
madaniy   oqibatlarini   tahlil   qilish   orqali   uning   global   tarixga   ta’sirini   ko‘rsatdi.
Mustamlakalardagi boshqaruv tuzilmalari, mahalliy xalqlar bilan munosabatlar va
dekolonizatsiya   jarayonlari   zamonaviy   dunyoning   shakllanishida   muhim   rol
o‘ynadi.   Fransuz   mustamlakachiligining   merosi   bugungi   kunda   frankofoniya,
iqtisodiy   aloqalar   va   madaniy   ta’sirlar   shaklida   saqlanib   qolmoqda.   Shu   bilan
birga,   mustamlakachilikning   salbiy   oqibatlari,   xususan,   ijtimoiy   adolatsizlik   va
milliy   ziddiyatlar   zamonaviy   davlatlarning   rivojlanishiga   ta’sir   qilishda   davom
etmoqda.
28 Xulosa   qilib   aytganda,   Fransiyaning   mustamlakachilik   siyosati   nafaqat
Fransiya tarixining, balki global tarixning muhim qismi sifatida o‘rganilishi lozim.
Ushbu   kurs   ishi   orqali   mustamlakachilikning   murakkab   tuzilishi,   uning   sabablari
va   oqibatlari   tizimli   ravishda   yoritildi.   Bu   tahlil   zamonaviy   dunyodagi   ijtimoiy-
siyosiy   jarayonlarni   chuqurroq   tushunishga   va   mustamlakachilikning   uzoq
muddatli ta’sirini baholashga yordam beradi.
29 FOYDALANILGAN MANBA VA ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
1. Karimov I.A. Tarixiy xotirasiz kelajak yo q. T.: Sharq, 1998. – b.28.	
ʻ
2. Karimov   I.A.Yuksak   manaviyat   –   yengilmas   kuch.   T.:Manaviyat.   2008.   –
b.74.
3. Fieldhouse   D.   K.   The   Colonial   Empires:   A   Comparative   Survey   from   the
Eighteenth Century. London: Macmillan, 1982. 450 s.  
4. Aldrich R. Greater France: A History of French Overseas Expansion. London:
Palgrave Macmillan, 1996. 369 s.  
5. Conklin   A.   L.   A   Mission   to   Civilize:   The   Republican   Idea   of   Empire   in
France   and   West   Africa,   1895–1930.   Stanford:   Stanford   University   Press,
1997. 367 s.  
6. Betts   R.   F.   Assimilation   and   Association   in   French   Colonial   Theory,   1890–
1914. Lincoln: University of Nebraska Press, 2005. 224 s.  
7. Малявин   В.   В.   История   колониальных   империй.   Москва:   Восточная
литература, 2000. 560 с.  
8. История Франции / Под ред. А. З. Манфреда. Москва: Наука, 1988. 512 с.
9. Лависс Э., Рамбо А. История  XIX  века. Москва: Эксмо, 2007. 672 с.  
10. Bancel   N.,   Blanchard   P.,   Vergès   F.   La   République   coloniale:   Essai   sur   une
utopie. Paris: Albin Michel, 2003. 287 p.  
11. Thobie J., Meynier G. Histoire de la France coloniale. Paris: Armand Colin,
1991. 512 p.  
12. Ferro M. Colonization: A Global History. London: Routledge, 1997. 402 s.  
13. Chafer   T.   The   End   of   Empire   in   French   West   Africa:   France’s   Successful
Decolonization? Oxford: Berg Publishers, 2002. 264 s.  
14. Marseille   J.   Empire   colonial   et   capitalisme   français:   Histoire   d’un   divorce.
Paris: Albin Michel, 1984. 467 p.  
15. Stovall   T.,   Van   Den   Abbeele   G.   French   Civilization   and   Its   Discontents:
Nationalism, Colonialism, Race. Lanham: Lexington Books, 2003. 288 s.  
30 16. Brocheux   P.,   Hémery   D.   Indochine:   La   colonisation   ambiguë,   1858–1954.
Paris: La Découverte, 1995. 427 p.  
17. Blanchard   P.,   Lemaire   S.,   Bancel   N.   Culture   coloniale   en   France:   De   la
Révolution française à nos jours. Paris: CNRS Éditions, 2008. 575 p.  
31

Fransiyaning mustamlakachilik siyosati

Купить
  • Похожие документы

  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash
  • XVI-XVII asrning birinchi yarmida Nidеrlandiya
  • IX-XI asrlarda Germaniya Italiya Ispaniya kurs ishi

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha