Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 30000UZS
Размер 292.5KB
Покупки 0
Дата загрузки 11 Март 2025
Расширение doc
Раздел Курсовые работы
Предмет История

Продавец

G'ayrat Ziyayev

Дата регистрации 14 Февраль 2025

81 Продаж

Gʻaznaviylar davlati boshqaruvi

Купить
MUNDARIJA
KIRISH.................................................................................................................3-6
I BOB. G‘aznaviylar davlatining tashkil topishi…………………………….7-11
1.1 G‘aznaviylar sulolasining hokimiyat tepasiga kelishi……………….......7-11
1.2 G’aznaviylar davrida ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar………………..12-17
II   BOB.   G‘aznaviylar   davrida   davlat   boshqaruv   tartibi   va   uning   о‘ziga
xosligi..………………………………………………………………………...18-29
2.1 G‘aznaviylar davlatida davlat boshqaruv tizimi……………………….18-22
2.2 G‘aznaviylar davlat sarhadlarining kengaytirilishi……………………23-29
XULOSA……………………………………………………………………...30-31
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR……………………………….........32-33
                                                              KIRISH
Mavzuning dolzarbligi.   Mamlakatimizning tarixiy o zagi bo lmish buyukʻ ʻ
Turon   diyorida   ya’ni   Turkiston   zaminida   ko pkina   sulolalar   tariximiz   sahnasida,	
ʻ
davlatchiligimizning   tashkil   topib   rivojlanishida   o zining   munosib   hissasini	
ʻ
qo shganlar.   Ana   shunday   sulola   vakillaridan   biri   G aznaviylardir.   G aznaviylar	
ʻ ʻ ʻ
davrida   o lkamiz   hududiy   jihatdan   bir   qadar   kengaydi,   Xozam   ushbu   davlat	
ʻ
tarkibiga   qo shib   olinib,   madaniyat   hududlaridan   biri   bo lgan   Ma’mun	
ʻ ʻ
akademiyasi   olimlari   G aznaga   ko chirib   kelindi,   natijada   bu   davrda   ijtimoiy-	
ʻ ʻ
iqtisodiy   hayotda   xususan,   siyosiy   boshqaruv   tizimlari   rivojlanib   turli   shakllarni
topti.
Mustaqil О‘zbekistonning uzoq va yaqin о‘tmishiga bо‘lgan qiziqish ortib
borayotganligi   davrimizning   о‘ziga   xos   xususiyatidir.   Mustaqillik   yillari   о‘z
о‘tmishimizni,   о‘z   madaniyatimizni   xolisona   bilib   olish   davridir.   Bu   jahon
hamjamiyati tarix oldidagi vazifamizni anglab olish davridir.
Darhaqiqat, о‘zbek xalqi tarixi, о‘zbek davlatchiligi tarixi ijtimoiy-iqtisodiy
va madaniy hayotining rivojlanishi alohida shaxslar tarixi bilan bevosita bog`liqdir.
G aznaviylar davlatining tashkil topishi, uning ijtimoiy-siyosiy hayoti, boshqaruvi	
ʻ
zaiflashuvi   sabablarini   о‘rganib,   tadqiq   qilish   bugungi   kunimizning   dolzarb
masalalaridan biri hisoblanadi.
Yurtboshimiz   Sh.M.Mirziyoyev:   “Milliy   ma’naviyatimizni   rivojlantirish,
uni   xalqimiz,   ayniqsa,   yoshlarimiz   hayotiga   singdirishda   ijtimoiy-gumanitar
fanlarning ahamiyati juda katta.  Afsus, bu fanlar rivoji zamondan ortda qolmoqda.
Xususan,   biz   uchun   nihoyatda   dolzarb   bo‘lgan   tarix   fani   ham   bundan   mustasno
emas. Tarixga oid ilmiy tadqiqot ishlari asosan bayonchilik, publitsistik usulda olib
borilmoqda.   Natijada,   olis   va   yaqin   o‘tmishimizdagi   ko‘pgina   voqealar   mohiyati,
ularni   yuzaga  keltirgan  omillar   va  tarixiy  qonuniyatlar   ochilmasdan  qolmoqda”  –
deb   ta’kidlaydi 1
.   Bu   va   yuqorida   keltirilgan   fikr   hamda   mulohazalarni   inobatga
olgan holda kurs ishimizning mavzusini dolzarb desak mubolag a bo lmaydi.	
ʻ ʻ
1
 Mirziyoyev Sh.M. Yangi O‘zbekiston strategiyasi. – Toshkent: “O‘zbekiston” nashriyoti, 2021. – B. 464.
                                                              Ishning   maqsadi.   Ushbu   kurs   ishimizning   maqsadi   sifatida   G aznaviylarʻ
davlatining   tashkil   topishi,   uning   siyosiy   jihatdan   yuksalishi,   madaniy
jarayonlarning   tashkil   rtilishi,   boshqaruv   tizimining   yo lga   qo yilishi   kabi	
ʻ ʻ
masalalarni yoritish etib belgilandi
Kurs ishining ob’yekti.  Mazkur kurs ishining obyekti G‘aznaviylar davlati
to‘g‘risida yoritilgan о‘rta asrlarga oid tarixiy manbalar, hamda keyingi davrlarda
nashrdan   chiqqan   adabiyotlar,   maqolalar,   ilmiy   ishlar,   mustaqillik   davrida   e’lon
qilingan xolis yoritilgan tarixiy materiallar maqola va monografiyalar tashkil etadi.
Kurs   ishining   tuzilishi.   Kirish,   ikki   bob,   to‘rt   paragraf,   xulosa,
foydalanilgan   manba   va   adabiyotlar   rо‘yxatidan   iborat   tarzda   yaxlit   tarzga
keltirildi.
                                                              I BOB. G‘AZNAVIYLAR DAVLATINING TASHKIL TOPISHI
1.1 G‘aznaviylarning hokimiyat tepasiga kelishi  
X asr oxirlariga kеlib Movarounnahr hududida turkiy xalqlar sulolalarining
hukmronlik   mavqеi   borgan   sayin   kuchayib   boradi.   Ular   o‘z   tarixlari   davomida
birin-k е tin   bir   qancha   davlatlarni   tashkil   etdilar.   Bu   xalqlarning   davlatchilik
an'analari   islom   dinini   qabul   qilganlaridan   sо‘ng   ham   davom   etdi.   Ana   shunday
musulmon — turk davlatlaridan biri g‘aznaviylar davlati edi. Bu davlatning qamal
toshini  Alptegin qо‘ydi. Sabuqtegin  davrida g‘aznaviylar  quyoshi  chiqqan  bо‘lsa,
Mahmud   G‘aznaviy     podsholigi   yillarida   eng   porloq   va   qudratli   kunlarni   о‘z
boshidan kechirdi.
X   asrga   kelib   G‘azna   shaxrining   mavq е i   har   tomonlama   ortdi   va   turkiy
sarkardalarning   diqqatini   о‘ziga   torta   boshladi.   G‘azna   mamuriy-siyosiy   jihatdan
somoniylarga qaram edi. Biroq G‘azna hukmdorlari aloxida mustaqil davlat bo‘lib
ajralib chiqish ishtiyoqi bilan yashaganlar.
Bu ishga birinchi marta astoydil kirishgan shaxs somoniylar lashkarboshisi
turk   g‘ulomlaridan   bо‘lgan   Alptegindir.   U   962   yilda   mahalliy   hokimni   ag‘darib
tashlab   G‘aznada   o‘z   hukmronligini   о‘rnatdi.   G‘aznada,   hokimiyatni   qо‘lga   olib
mustaqil davlat barpo etishga ikkinchi marta urinish 977- yilda g‘oyatda qobiliyatli
va   idrokli   xukmdor   Sabuqtegin   tomonidan   amalga   oshirildi.   Sabuqtegin
Alpteginning  g‘ulomi  bо‘lib,  uni  Alptegin  Nishopur  shaxrida   qul   bozoridan   sotib
olganligi ta'kidlanadi 2
.
Mahmud   G‘aznaviy   va   uning   о‘g‘li   Masud   d е vonxonasida   xizmat   qilgan
tarixchi   olim   Abul   Fazl   Bayhaqiy   «Masud   tarixi»   kitobida   qiziq   bir   voq е ani
k е ltiradi.   Uning   yozishicha,   bu   xikoyani   hijriy   450   (milodiy   1057)   yilning   yoz
faslida unga alloma Abul  Muzaffar  Alani  aytib bergan. Bu hikoyatga  kо‘ra, amir
Voziy uning bobosiga xiroj solig‘ini kamaytirib, imtiyoz bergan ekan. Bobosi amir
Sabuqtegin boshchiligidagi qо‘shinda xizmat qilar ekan. Bobosi amir Sabuqteginni
ist е 'dodli sarkarda, somoniylarga Hindistonni zabt  etib bergan fotih, oqkо‘ngil  va
2
  Sagdullaev A.S. va boshq. О‘zbekiston tarixi: davlat va jamiyat taraqqiyoti. – T.: 2000. – B.150.
                                                              odil   inson   d е b  ta'riflaydi.  Abul   Muzaffar   bobosining   bunday  hikoyasini   k е ltiradi:
«Hirotda   janglarni   tugallab,   Nishopurga   yо‘l   olganimizda   oda'tga   kо‘ra   har   kuni
somoniylarning   va   xurosonliklarning   amirlari   namozdan   so‘ng   adolatli   (amir
sipohsolor)   Sabuqtegin   saropardasi   (chodiri)   yaqiniga   k е lib,   uning   tashqariga
chiqishini   otda   o‘tirgancha   kutib   turishardi.   Amir   Sabuqtegin   chodiridan   chiqishi
bilan   (uning   hurmatiga)   barchamiz   otdan   tushardik   va   u   o‘z   otiga   minganidan
so‘nggina   biz   ham   yana   otlanar   edik.   So‘ng   yana   yo‘limizda   davom   etar   edik
Xokistar   d е gan   joyga   е tganimizda   amir   Sabuqtegin   tо‘xtam   qilib,   arzgо‘ylarni
qabul  qildi   va kambag‘allarga  sovg‘alar   ulashdi.  Shom  nomozidan  so‘ng amir   va
hamroxlari   yana   yo‘lga   otlandik.   Qirli,   adirli   bir   joyga   е tganimizda   amir
Sabuqtegin   ot   choptirib,   aylanib,   nimanidir   qidira   boshladi,   bir   payt   «Topdim!»
d е b   hayqirdi.   So‘ng   yonimdagi   besh-olti   nafar   g‘ulomga   «Mana   shu   yer ni
kavlanglar,   d е b   amr   qildi.   G‘ulomlar   birmuncha   kovlashgach,   zang   bosib   k е tgan
bir t е mir qoziqni topishdi. A'yonlari amr Sabuqtegindan:  «Bu nima N е   bo ‘lyapti
о‘zi q »   d е b   sо‘radilar.   Amir   ularga   qullik   chog‘larida   boshidan   о‘tgan   qizik   bir
voqeani  gapirib b erd i. Aytishicha, ularning turkistonlik xо‘jayini  Sabuqteginni  va
yana   u   uchta   qulni   sotish   uchun   Jayxundan   о‘tib,   Shopurgon   va   G‘uzg‘onon
tarafga xaydab boribdi. G‘uzg‘onon amiri quvvat qullardan y е ttitasini sotib olibdi.
Sabuqtegin   va   yana   olti   qulga   haridor   chiqmaydi.   Xoja   qullarni   boshqa   shaharga
xaydab   boribdi.   Xо‘jayin   Marvarrud   va   Saraxs   bozorlarida   yana   tо‘rtta   qulini
sotibdi.   Sabuqtegin   bilan   ikkita   qulga   bu   bozorda   ham   haridor   chiqmaydi.
Xoistaraga   е tgunlaricha   Sabuqtegin   mingan   otlardan   uchtasi   mayib   bо‘libdi.
Xо‘jayin   achchiqlanib,   otlarning   egarlarini   Sabuqteginning   е lkasiga   ortibdi.
Nishopurgacha yayov yurgizaman, d е b dо‘q uribdi.
Sabuqtegin   o‘zini   hech   kim   sotib   olmagani   uchun   qayg‘urib,   tol е i
pastligidan   о‘kinibdi.   Shu   kuni   k е chasi   Sabuq tegin   tushida   Hizr   alayxissalomni
kо‘ribdi. Hazrati Hizr undan hol-axvol sо‘rab: «Qayg‘urma, yadin orada qullikdan
qutulasan, ulug‘ va mashxur odam bо‘lib k е tasan, vaqti k е lib, yana shu yerlardan
о‘tayotganingda   katta   man-sabdorlar   ham   s е nga   xizmatda   bo‘lishadi,   ammo
                                                              yuksak   martabalarga   erishganingda   odamlarga   faqat   yaxshilik   qilgin,   ana   shunda
umring uzoq va kuch-qudrating ziyoda bo‘ladi» d е b, duo qilibdi. Sabuqtegin yarim
k е chasi   uyg‘onib   k е tib,   ko‘rgan   tushidan   ta'sirlanib,   taxorat   oladi   va   xudoga
shukronalar   aytib   tonggacha   ellik   rakat   nomoz   о‘qib,   yig‘laydi.   Shunda   vujudi
kuch-quvvatga tо‘ladi. Sо‘ng karomat mo‘jiza yuz bergan joyni eslab qolish uchun
otning qozig‘ini adirlar orasiga qoqib k е ladi.
Ertalab, hamma uyg‘onganida, otning qozig‘ini yuqotgani uchun xо‘jayini
Sabuqteginni   kaltaklaydi   va   bu   noshud   qulni   endi   duch   k е lgan   odamga   sо‘ragan
baxosiga bervoraman, d е b tantanavor qasam  ichadi. Xо‘jayin Nisho purgacha ikki
qulini   otliq   Sabuqteginni   piyoda   xaydaydi.   Nishopurda   bu   uchchala   qulni
somoniylar   xukmdori   Nuxning   sipoxsolori   amir   Alptegin   sotib   oladi.   Shundan
sо‘ng Sabuqtegin jangu jadallarda va tinch paytlarda shijoati, xalolligi, adolatli ish
tutishi   tufayli   navkarlikdan   bosh   qо‘mondonlik   —   sipohsolorlik   darajasigacha
etadi 3
.
Mahmud   G‘aznaviyning   otasi   amir   Sabuqtegin   yaxshi   jangchilardan
tashqari  oqkо‘ngil, m е xr-muruvvatli  inson ekanligini kо‘rsatuvchi  yana bir voqea
ibratlidir.   Bu   g‘aroyib   voqea   ham   Abul   Fazl   Bayhaqiyning   “Mas’ud   tarixi”
kitobida keltirilgan. Bu voqeani Abul Fazlga o‘sha yili (1057) dо‘sti Abdul Malik
Mustavfiy   aytib   bergan.   Sabuqtegin   Bust   shaxrini   qо‘lga   kiritib   shaharning   fozil,
donishmand kishilarini  o‘ziga yaqin tutib, ularga lutf- marhamad kо‘rsatgan. Ana
shunday   fozil   kishilardan   biri   olim   Abdul   Malik   Mustavfiyning   otasi   Axmad
Mustavfiyga   tong‘otar   suhbatlarning   birida   Sabuqtegin   quyidagi   hikoyani   aytib
b er gan. Bir kuni Sabuqtegin shom nomoziga yaqin Balx qirlarida ov qilayotganida
ona-bola   kiyiklarni   kо‘rib   qoladi.   Uchqur   otida   quvlab,   kiyikning   bolasini   tutib
oladi. Nomoz vaqti yaqinlashganida о‘ljani egariga bog‘lab, uyiga qayta boshlaydi;
Bir   oz   yurgach,   ortidan   kiyikchaning   onasi   ma'rab   k е layotganini   eshitadi.   Amir
kо‘nglida   kiyikning   onasini   ham   tutib   olishni   о‘ylab,   ortiga   qaytadi.   Korong‘i
tushgunicha   uni   n е cha   bor   quvlab,   tutolmay   saroyga   kaytganida   ona   kiyik   yana
3
 Qosimov B.Milliy uyg‘onish. – T.: Sharq,2004. – B.110.
                                                              ma'rab   ergashib   k е laveradi.   Oxirida   amir   Sabuqtegin   ona   kiyik   bo‘zlayotganiga
raxmi   k е lib,   kiyikchani   qо‘yib   yuboradi.   Ona-bola   kiyiklar   quvonib,   chopqillab,
kо‘zdan   g‘oyib   bо‘ladi.   Shu   kuni   k е chasi   ham   amir   karomatli   tush   ko‘radi.
Tushida   donishmand   bir   muysafid   uni   rahmdilligi   uchun   «Umring   uzun,   toju
davlating   mustahkam   bо‘lsin»,   d е b   duo   qiladi.   Abul   Fazl   Bayhaqiy   kitobida
Sabuqteginning   bu   ishini   Tavrotda   tasvirlangan   Muso   payg‘ambarning
qo‘zichoqqa   muruvvati   bilan   taqqoslaydi» [1]
.   Sabuqtegin   ko‘p   о‘tmay   Kobul
daryosi   xavzasidagi   yerlarni,   k е yin   esa   Xurosonning   katta   qismini   qо‘lga   kiritadi
va 997-yilda vafot etadi.
Sabuqtegin vafotidan so‘ng hokimiyat t е pasiga Sabuqteginning katta о‘gli
Mahmud   k е lishi   kerak   edi.   Ammo   ota   taxt   vorisligini   kichik   о‘g‘li   Ismoilga
bashorat   qilgandi.   Ismoil   taxtni   7   oy   boshqaradi,   xolos.   Tabiatan   b е tadbir,
kaltafahm,   takabbur   va   landavur   taxt   vorisi   viloyat   hokimlarining   isyonu
xurujlariga bardosh bera olmadi. Bundan foydalangan Maxmud katta qо‘shin bilan
G‘aznaga   bostirib   kirdi   va   taxtni   egalladi.   U   tarixda   Maxmud   G‘aznaviy   nomi
bilan   shuxrat   topdi   va   g‘aznaviylar   sulola-siga   asos   soldi.   Shо‘rolar   davrida
Maxmud G‘aznaviy faoliyati tarixda faqat qora buyoqlarda yoritildi, uni bosqinchi,
jallod   va   saxroyi   sifatida   baholadilar.   Xolbuki   «Siyosatnoma»,   «Chahor   maqola»
(XII   asr)   «Jom е   ul-hikoyot»,   «Lubob-ul-albob»   (XIII   asr),   «Miftoxul-adl»   (XVI
asr)   va   boshqa   asarlarda,   tо‘plam   va   solnomalarda,   tarixiy   kitoblar   tarkibiga
kiritilgan xikoyarlarda sulton Maxmud G‘aznaviy adolatli, fuqaroparvar, tadbirkor,
sermuloxazali   va   k е lajakni   oldindan   ko‘ra   biladigan   har   qanday   murakkab
muammolarni   aql   bilan   odilona   xal   etishga   intiladigan   shoh   sifatida   tasvirlanadi.
Nizom   ul-mulk   qiziq   bir   ibratli   voqeani   xikoya   qiladi:   —   Kunlardan   bir   kun
G‘azna   nonpazlari   ishlamay,   novvoyxonalarning   eshigini   berkitib   qо‘yibdilar.
Bundan   b е va-b е chora,   xususan   qalandarlar   aziyat   tortibdilar.   Ular   tо‘planishib
Sulton   Maxmud   xuzuriga   arzga   k е libdilar.   Sultonning   farmoni   bilan   nonpazlar
                                                              sardorini   filning   oyog‘i   ostiga   tashlab   о‘ldirishibdi,   uning  murdasini   fil   tishlariga
boglab shaxarni aylantirishibdi 4
. Yana bir hikoyat:
Sulton   Maxmud   G‘aznaviy   badbashara,   chutir,   chuchqa   burun,   bо‘yni
uzun,   kusa   bir   kishi   ekan.   Bir   kuni   о‘z   xujrasida   joynomoz   ustida   oynaga   qarab
о‘tirsa, vaziri Shamsulmukofot Ahmad Hasan kirib k е ladi.
-   Hozir,   dilimdan   nimani   о‘tganini   bilasanmi ?   -   sо‘raydi   undan   sulton
Maxmud.
- Uni xudoning о‘zi biladi,- d е bdi Ahmad Hasan.
-Xalq m е ni basharamga qarab hurmat qilmay qо‘yadi, d е bdi sulton.
-S е n   oltin,   boylikni   о‘zingga   dushman   bilsang,   undan   qо‘lingni   yig‘sang,
xalq s е ni yaxshi kо‘radi,— d е bdi vazir.
-Bu bir luqma sо‘zning ostida ming xil ma'no yotibdi,— d е bdi sulton.
Shundan   sо‘ng   Mahmud   G‘aznaviy   tо‘plagan   boyliklari   hisobidan
fuqarolarga mollar sо‘yib, har xil taomlar ulashish, xayriya qilishni odat qilibdi va
bu   narsa   xalqning   о‘z   sultoniga   nisbatan   hurmati   va   m е hrini   oshiribdi.   Mahmud
nihoyatda   ustalik   va   moxirlik   bilan   davlat   siyosati   olib   boradi.   999-yilda   Nasr
Qaraxoniy Buxoroni egallagach, Mahmud Bogdod halifasi Qodir (991- 1031) dan
«I е   min ad daula va omin al milla», ya'ni «hokimiyatning о‘ng qо‘li va dindorlik
jamoasining   ishonchli   vakili»   u   bilan   birgalikda   Xurosonni   idora   etishga   vakolat
ham oldi. Mahmud bu unvonga javoban halifa Qodirning nomini xutbaga qо‘shib
jom е   machitida   о‘qititra   boshladi.   Bu   Mahmudning   mustaqil   siyosat   yо‘liga
о‘tganligigina   bо‘lib   qolmasdan,   balki   uning   obru-e'tibori   oshganligiga   ham   bir
nishona edi 5
.
4
 Pulatov Sh.N.Sankhya-ancient Indian philosophical school. //PUSTAK BHARATI RESEARCH JOURNAL// 
JAN-June. ISSUE Toronto, Canada. No: 1-2, 2020.  – P.641.
5
 Barakayev J. Haydarov Y. Buxoro tarixi (eng qadimgi davrlardan ulug‘ oktabr inqilobigacha). – 
T.:О‘qituvchi,1991. (Barakayev.J , Haydarov. Y. History of Bukhara (from ancient times to the Great October 
Revolution. - T.:О‘qituvchi,1991.  –  B. 228.
                                                              1.2 G‘aznaviylar davrida ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlar
1001-yilda   Mahmud   qoraxoniylar   bilan   o‘z   davlatining   ch е garalarini
aniqlash maqsadida  Qoraxoniylar xukmdori  Nasr  bilan muzokaralar  olib bordi  va
shartnoma   tuzdi.   Asosiy   chegara   chizig‘i   qilib   Amudaryo   b е lgilandi.   1005   yilda
sо‘ngi   samoniy   Ismoil   Muntasir   qatl   etilgach,   ilgarigi   somonilar   davlati   о‘rnida
ikkita   mustaqil   davlat   paydo   bo‘ldi:   bittasi   —   Qashg‘ardan   Amudaryogacha
cho‘zilgan   sharqiy   Turkistonning   bir   qismini,   Yettisuv,   Shosh,   Farg‘ona   va
qadimgi Sо‘g‘d hududlarnni ham o‘z ichiga olgan Qoraxoniylar davlati, ikkinchisi
—   shimoliy   Xindiston   ch е garasidan   to   Kaspiy   d е ngizining   janubiy
qirg‘oklarigacha   cho‘zilgan   xozirgi   Afg‘oniston   va   shimoli-sharqiy   Eron
viloyatlarini   ham   o‘z   ichiga   olgan   g‘aznaviylar   davlati.   Ammo   qoraxoniylar   bir
n е cha bor o‘rtadagi sulx shartnomasini  buzdilar. Maxmud G‘aznaviy Hindistonda
bo‘lganligidan   foydalanib   1006   va   1008-   yilda   ular   Xurosonga   ikki   marta   yurish
qildilar.   Bu   yurishlar   davomida   qoraxoniylar   kо‘shini   Balh   Tus   va   Nishopur
shaharlarini   bosib   oldi.   1008   yildagi   Balx   jangida   Maxmud   G‘aznaviy
qoraxoniylar   ustidan   uzil-k е sil   g‘alaba   qozondi   va   Xurosonning   hammasini,
Chag‘oniyon   va   Xuttalon   viloyatlarini   batamom   egalladi.   Bu   jangda   Mahmud
kо‘shini tarkibida 500 fil bor edi.
Sulton   Maxmud   G‘aznaviy   o‘z   xukmronligi   (998   —1030)   davrida   yashin
t е zligida harakat qiladigan o‘z davrining qudratli qо‘shiniga tayandi. Islom dinini
o‘ziga   g‘oyaviy   bayroq   qilib   oldi,   islom   yо‘lida   va   ximoyasida   g‘azot   urushlari
olib   bordi.   Harbiy   xizmatchilarning   hammasi   davlat   hisobidan   е tarli   miqdorda
maosh   bilan   ta'minlangandi.   Taniqli   olim   Hamidjon   Xomidiyning   yozishicha,
«Sulton   Maxmud   davlat   idora   xay'atida   ham,   viloyat   hokimlari   d е vonidayu
kо‘shinlar   sarkardalari   orasida   ham   qattiq   intizom   orqasidan   jiddiy   nazorat
о‘rnatgan   bо‘lib,   mahalliy   hokimlarning   ichki   va   tashqi   axvolidan   ma'lumot
е tkazib turuvchi maxsus maxkama tashkil etgandi. Uning qо‘shinida bir n е cha yuz
jangovor fillar, qо‘rg‘onlarni kurshab olganda tosh, n е ft quyilgan idishlar, otadigan
manjaniqlar,   daryolarni   k е chib   о‘tish   uchun   suzuvchi   sollar   bо‘lgan   ekan.   Sulton
                                                              lashkarining   asosiy   qismini   harbiy   xunarlar   о‘rgatilgan   qullar   tashkil   qilgani
manbalarda   qayd   etilgan.   Xullas,   sulton   Maxmud   eng   zamonaviy   qurollar   bilan
ta'minlangan,   32   harbiy   xunar   о‘rgatilgan,   yuksak   jangovor   ruxdagi   yuz   minglab
suvoriy va piyoda lashkarga ega edi» 6
.
M е tind е k   intizom,   qattiqо‘llik   va   talabchanlik   siyosatiga   asoslangan
Maxmud G‘aznaviyning harbiy yurishlariga uncha-buncha kuch bas k е la olmasdi.
U   Xindistonga   17   marta   yurish   qilib,   Panjob,   Kashmir   va   boshqa   viloyatlarni
egallab,   b е xisob   boyliklarni   qo‘lga   kiritdi.   Mahmud   G‘aznaviyning   lashkarlari
bosib   olingan   shaharlardagi   oltin   haykallarni,   ibodatxonalardagi   qimmatbaho
buyumlarni,   minglab   erkak-ayol   asirlarni   olib   k е tar   edilar.   Ma'lumotlarga   ko‘ra
1019   yilda   Mahmud   o‘z   yurishlarining   birida   Kanauja   shahridan   20   million
dirham,   57   ming   qul   va   350   ta   fil   k е ltirgan.   K е ltirilgan   asirlar   sotilmagan   ham,
о‘ldirilmagan ham, balki ularni dini islomga kiritib, yangi qo‘shinlar tuzganlar.
Mahmud   G‘aznaviy   401   (milodiy   1010)   yili   Ruslarga   qarshi   yurish
boshlagan va faqat 405 (1015) yilda Rus viloyatini batamom egallashga muvaffaq
bо‘lgan.
Harbiy   yurishlarda   Mahmud   G‘aznaviy   erishgan   g‘alabalar   va   qo‘lga
kiritilgan b е hisob boyliklar  g‘aznaviylar  davlatining obru-e'tiborini  tobora oshirib
bordi.   Hatto   qoraxoniylar   xoni   ham   Mahmud   bilan   hisoblashardi.   O‘z   navbatida
Mahmud ham Harbiy yurishlarda xotirjam bо‘lish uchun qoraxoniylar hukmdorlari
bilan   yaxshi   muomala   qilar   va   k е lishardi.   Mahmud   G‘aznaviy   Samarqand   va
Buxoroda   o‘tirgan   iloqhon   Alitegin   bilan   Qashg‘arda   o‘tirgan   tamgachxon   Qodir
o‘rtasidagi   ziddiyatdan   ustalik   bilan   foydalanishga   harakat   qildi   va   xonlar   xoni
Qodir   yordamida   qо‘shnisi   Alitakinni   kuchsizlantirmoqchi   bo‘ldi.   1025   yilda
Mahmud   G‘aznaviy   bilan   Tamgachxon   Qodir   Samarqand   yonida   shaxsan
uchrashdilar.
XI   asrda   yashagan   fors   tarixchisi   Gardiziy   «Zayn   al-axbor»   kitobida
ta'sirchan   bir   voq е ani   hikoya   qiladi.   Har   ikki   podshoh   uchrashuv   chog‘ida   bir-
6
 Qosimov B.“Milliy uyg‘onish”, T.,”Sharq”,2004. – B.115.
                                                              birlariga   o‘zaro   mulozamatlardan   sо‘ng   qimmatbaho   javohir   toshlarni   sovg‘a
qiladilar.   Mahmud   G‘aznaviy   ana   shu   birinchi   uchrashuvdayoq   Qodirxonning
siyosiy   diplomatiyada   savodsizligi,   sodda,   qovushmagan   va   odam   sifatida
qо‘polligini   ko‘rgach,   ya’ni   o‘zining   muomalasi,   m е hmondо‘stligi,   hashamati,
boyligi va z е b-ziynatlari bilan lol qoldirmoqchi bo‘ldi, u Qodirxon uchun oltinlar
bilan b е zatilgan katta kimhob chodir tayyorlattirib, uning ichki va tashqi tomonla-
rini   hayratomо‘z   bir   tarzda   yasattirdi,   har   xil   taomlar   va   qimmatbaho   sovg‘alar
tayyorlashga buyurdi.
Mehmon uchun tayyorlangan chodir haqiqatdan kutilganidan ham ortiqcha
salobat va gо‘zallik bilan b е zatildi. Qarorgohning birinchi xonasida ovqat y е yilar,
ikkinchi xonada esa xursandchilik va ishrat qilinar edi. Mahmud tayyorlagan turli-
tuman   sovg‘alar   Qodirxonni   lol   qoldirdi:   xilma-xil   javohirlar,   oltin,   kumush
qadahlar,   tilla   yuganli   ajoyib   otlar,   urg‘ochi   fillar,   guldor   chodirlar,   b е baho
gilamlar...   О‘z   qarorgohiga   qaytib   k е lgach   Qodirxon   bu   b е baho   sovg‘alarni
kо‘rgach,   Mahmud   G`aznaviyd е k   saxiy   va   qudratli   podshoh   oldida   uyalib
qolmaslik   uchun   о‘z   qо‘li   ostidagi   barcha   boyliklarni   tо‘plashga   buyruq   b е radi.
Qodirxon juda kо‘p miqdorda pul, oltinlar bilan b е zatilgan egar-jabduq va yuganli
dul-dul   otlar,   oltin   b е lboqli   turk   g‘ulomlari,   suvsar,   oqsuvsar   va   qo‘ra   tulki
mо‘ynasi   va   boshqa   boyliklarni   yig‘ib   Mahmud   G`aznaviyga   yuboradi.   Bu
Mahmud G`aznaviyning katta diplomatik g‘alabasi edi 7
.
Bu   uchrashuvda   juda   katta   siyosiy   masalalar   muhokama   qilindi.
Movarounnahrni   Alitakindan   qaytarib   olish   va   uni   Qodirxonning   о‘g‘li
Yigantakinga   b е rishga   о‘zaro   k е lishadilar.   Bu   k е lishuvdan   xabar   topgan   Alitakin
Movarounnaxrni   vaqtincha   tashlab   Zarafshon   daryosining   eng   qirg‘og‘idagi
Nurota   tumani   xududlarida   kо‘chmanchi   xayot   k е chirib   yurgan   Saljuqiy
turkmanlar   orasida   jon   saklashga   majbur   bo‘ldi.   Bu   hududlarda   Saljuqning
nabiralari   Isroil,   Tо‘g‘rul   va   Dovudlar   egalik   qilar   edilar.   Mahmud   G‘aznaviy
7
  Sagdullaev A.S. va boshq. О‘zbekiston tarixi: davlat va jamiyat taraqqiyoti. – T.: 2000. – B.158.
                                                              qо‘shinlari   bilan   Saljuqiylar   о‘rtasida   jang   bо‘lib,   Isroil   asir   olinadi.   U   garovga
olinib, asir sifatida hind qal’alaridan biriga yuboriladi va shu y е rda vafot etadi.
Mahmud   G‘aznaviy   Aliteginni   batamom   tor-mor   k е ltirishni   aslida
yurakdan   istamas   edi.   Uning   maqsadi   Ali teginni   biroz   kuchsizlantirishdan   iborat
edi, xolos. Mahmud G‘aznaviy uchun Alitegin о‘rniga Qodirxon о‘g‘lining taxtga
о‘tirishi   ma’qul   emas   edi.   Chunki   Movarounnahr   taxtiga   Yiganteginning   k е lishi
Qodirxonning   b е vosita   Mahmud   G‘aznaviy   bilan   yuzma-yuz   bо‘lishiga   olib
k е lardi va oqibatda ular о‘rtasida urush xavfi kuchayar edi. Biz ilgarirok Xorazm
somoniylar xukmronligi davrida ham yarim mustamlaka sifatida о‘z mustaqilligini
saqlab   qolganligini   ta’kidlagan   edik.   Qoraxoniylar   va   Mahmud   G‘aznaviy
davlatlari qaror topgandan k е yin ham Xorazm bir ch е tda x е ch bir davlat tarkibiga
kirmagan xolda qolav е rdi.
Xorazm     g е ografik     jihatdan     juda     qulay     mintaqada   joylashganligidan
tashqari,   nihoyatda   boy   о‘lka   edi.   X   asrning   ikkinchi   yarmida   Xorazm   ikkiga
ajralgan   edi.   Shimoliy   Xorazm   –   poytaxti   Urganch   bо‘lib,   bu   yerda   amir
xukmronlik   qilsa,   janubiy   Xorazm   –   poytaxti   Qiyot   bо‘lib,   unda   hukmronligi
о‘tnatilgan edi 8
.
996   yili   Shimoliy   Xorazm   hukmdori   Ma’mun   ibn   Muhammad   (995-997)
bu mamlakatni   bir   butun davlatga  birlashtirdi. Xorazm  shoh  unvonini   qabul  qilib
Urganchni   poytaxt   deb   belgiladi.   U   о‘zining   butun   diqqat   e’tiborini   Xorazmning
mustaqilligini   ta’minlash   va   harbiy   qudratini   oshirishga   qaratdi.   Bu   jarayon
Ma’munning   о‘g‘li   Ali   ibn   Ma’mun   (997-999)   davrida   ham   davom   etdi.   Ali   ibn
Ma’mun vafot etgach, taxtga uning ukasi Ma’mun ibn Ma’mun (999-1017) о‘tirdi
va   otasi   hamda   akasi   yurgizgan   siyosatni   yanada   rivojlantirdi.   Albatta   Mahmud
G‘aznaviy   Xorazm   mamlakatiga   befarq   qaramadi.   U   iloji   boricha   Xorazmni
egallashga, hech bо‘lmasa uni о‘ziga qaram yoki vassal mamlakatga aylantirishga
harakat   qildi.   Ammo   Mahmud   bu   ishlarni   nihoyatda   ustalik   va   tinch   yо‘l   bilan
amalga   oshira   bordi.   U   о‘z   singillarini   Xorazmshoh   Ali   ibn   Ma’mun   va   uning
8
 Qosimov B. Milliy uyg‘onish. – T.,Sharq,2004. – B.120.
                                                              ukasi   Ma’mun   ibn   Ma’munlarga   turmushga   berdi   va   Xorazm   bilan   quda   bо‘lib
oldi.
Ammo voqealarning bu tarzda rivojlanib borishi Bog‘dod xalifasi Qodirni
tashvishga   solayotgan   edi.   U   Xorazmning   ham,   Mahmud   G‘aznaviyning   ham
kuchayishini   istamas   edi.   Shu   bois   Qodir   ikki   о‘rtada   nifoq   chiqarishga   harakat
qildi   va   ma’lum   darajada   maqsadiga   erishdi.   Qodir   Xorazmshoh   Ma’mun   ibn
Ma’munga о‘z elchisi  orqali faxriy kiyim va “Ayn Ad Daula va Zayn Al Milla”,
ya’ni   “davlat   kо‘zi   va   dindorlar   jamoasining   kо‘rki”unvoni   diplomini
topshirdi 9
.Alabatta,bu   voqea   xalifa   Qodirning   rejasiga   kо‘ra   Mahmud   G‘aznaviy
gazablanishiga   sabab   bо‘lishi   kerak   edi.Xuddi   shunday   bо‘ldi   ham.1014   yilda
Mahmud   G‘aznaviy   Xorazmdagi   о‘z   elchisi   orqali   Mahmud   G‘aznaviy   nomini
juma   nomozida   xutbaga   qо‘shib   о‘qitishni   Xorazimshohdan   talab
qildi.Xorazimshoh   og‘ir   ahvolda   tushadi.Shu   bois   u   ikki   yoqlama   siyosat   olib
boradi. Dastlab Niso va Farovada sulton Mahmud nomiga xutba о‘qildi. Qiyot va
Urganchda   bunday   ishni   amalgam   oshirishga   Xarazmshoh   jur’at   qila   olmadi,
qо‘rqdi.   Bunday   ikki   yoqlama   siyosat   mamalakatni   ham   xorazmshohning   о‘zini
ham saqlab qololmadi. Birinchi navbatda bu siyosatdan Xorazmdagi ayrim harbiy
doiralar   norozi   bо‘ldilar.   Beruniy   bо‘lib   о‘tgan   voqealarga   shaxsan   guvohlik
beradi.   Uning   bergan   ma’lumotlariga   kо‘ra   “Xorazmning   eng   kuchli   qо‘shini
Xazoraspda   urushga   tayyor   turgandi.   Bu   kо‘shinga   bosh   hojib   Alptakin   Buxoriy
boshliq   edi.   U   «Biz   Mahmudga   bо‘ysunmaymiz!»   d е b   Xazoraspdan   Xorazm
poytaxti   Gurganjga   qarab   kо‘shin   surdi.   Yо‘l-yо‘lakay,   yarash   bitimiga   imzo
ch е kkan   va   Xorazmshohga   shu   masalada   ijobiy   maslahat   b е rgan   a'yonlarni   tutib
о‘ldirishdi. Poytaxtni qamal qilib, oxiri shaharga bostirib kirishdi. Xorazmshoh о‘z
kо‘shkida   edi,   isyonchilar   uning   kо‘shkini   yoqib   yuborib   о‘zini   topib   о‘ldirishdi.
Bu   paytda   Xorazmshoh   о‘ttiz   ikki   yoshda   edi,   d е b   eslaydi   B е runiy.   Alptegin
Xorazmshohni yо‘q, qilgach, shohing jiyani bо‘lgan, о‘n sakkiz yoshli Muhammad
ibn   Ali   ibn   Ma'munni   topib   k е lib   taxtga   о‘tkizdi.   Davlat   ishlari   Alptegin   bilan
9
  Doniyorov A. Markaziy Osiyo xalqlari tarixshunosligi. –   T.: 2020 . – B.226.
                                                              vazir   Ahmad   Tо‘g‘on   qо‘liga   о‘tdi.   «Hali   dunyo   kо‘rmagan   yigitchani   bir
burchakka   о‘tqizib,   о‘zlari   xohlagancha   odamlarni   о‘ldirib,   mol-mulklari   va
boyliklarini tortib olib saltanatni vayron qila boshladilar,— d е b yozadi B е runiy—
Kim kimga yoqmasa ularni Alptegin yordamida kuch bilan yо‘q, qila boshladilar.
Tо‘rt   oy   davomida   ularning   osmoni   tiniq   bо‘lib   turdi.   Ular   о‘z   qо‘llari   bilan
saltanat   uyini   shu   qadar   vayron   qildilarki,   kofirlar   mamlakatida   ham
musulmonlarga bunday yomonlik qilinmagan edi”.
        B е runiy   b е rgan   ma'lumotlarga   qaraganda   Xorazmda   bо‘layotgan   bu
voq е alarga   Mahmud   G`aznaviy   b е farq   qarab   turolmas   edi.   U   100   ming   otliq
piyoda   askar   va   500   fil   bilan   Xorazm   ustiga   yurish   qildi.   1017   yilning   3   iyulida
Xorazm   poytaxti   Qiyot   egallandi.   Xorazm   Mahmud   G‘aznaviy   davlati   ixtiyoriga
о‘tdi. Xorazmshoh unvoni saqlab qolinib Mahmudning harbiy sarkardasi, asli turk
Oltintosh   Xorazmga   hokim   qilib   tayinlandi.   Mahmud   G‘aznaviy   yosh
Xorazmshohni   va   uning   barcha   oilaviy   sulolasi   a’zolari,   hamda   ulug‘   olim
B е runiyni   о‘zi   bilan   birga   G‘azna   shahriga   olib   k е tdi.   Ana   shu   tariqa   Xorazm
mustaqilligiga barham b е rildi va Mahmud G‘aznaviy diplomatik va harbiy jihatdan
katta   muvaffaqiyatga   erishdi.   Ammo   Xorazm   g‘aznalilarning   qо‘li   ostida   о‘zoq
qolmadi.   Chunki   1030   yilda   Mahmud   G`aznaviy   vafot   etgach   uning   о‘rniga
о‘tirgan   о‘gli   Mas'udni   1040   yilda   Marvdan   sakson   kilom е tr   masofadagi
Dandanakan   d е gan   joyda   Saljuqiylar   hukmdori   Tо‘g‘rulb е k   tor-mor   k е ltirib,
g‘aznaviyl saltanatiga ch е k qо‘ydi.
                                                              II BOB. G‘AZNAVIYLAR DAVRIDA DAVLAT BOSHQARUV
TARTIBI VA UNING О‘ZIGA XOSLIGI
2.1 G‘aznaviylar davlatida davlat boshqaruv tizimi
Mahmud   G‘aznaviyning   otasi   harbiy   qо‘mondon   Sabuktegin   Buxoroda
tug‘ilgan.   Shu   sababdan   shoirlar   uni   “Zabulistonlik   Sabuktegin”   deb   atashgan.
Mahmudning   onasi   esa   forslardan   edi.   Bobosi   Alptegin   ham   harbiy   etakchi
bо‘lgan.   Milodiy   994-yilda   somoniylar   itoatsiz   Xurosonni   Sabuktegin
boshchiligidagi   qо‘shin   bilan   zabt   etadi.   Ushbu   harakatlari   tufayli   Somoniylar
Sabukteginni   “Nosirud-din   va   ud-davla”   unvoni   bilan   siylagan.   U   yoshlik
chog‘idanoq   davlatni   boshqargan.   Sabuktegin   vafotidan   keyin   uning   vasiyatiga
binoan   kichik   о‘g‘li   Ismoil   hokimiyat   tepasiga   keldi.   Ammo   bu   lavozimga
Nishopurda   lashkarboshi   vazifasini   bajarayotgan   Mahmud   G‘aznaviy   undan
haqliroq edi. Chunki uning yoshi Ismoildan katta, shuning bilan birga, tajribali va
ziyrak   edi.   Shu   sabab   u   Ismoildan   hokimiyatni   tark   qilishni   sо‘raydi.   U
kо‘nmagach,   bahorning   boshlarida   Mahmud   G‘aznaviy   Ismoilga   qarshi   qо‘shin
tortib,   uni   mag‘lubiyatga   uchratadi.   Ismoil   Hisorga   chekinishga   majbur   bо‘ladi.
Biroq itoatsizligi tufayli etti oydan sо‘ng qatl etiladi 10
. 
"Tarixi   Yaminiy"da   yozilishicha,   Mahmud   G‘aznaviy   о‘z   hukmronligi
davrida   ilm-fan   rivojiga   katta   ahamiyat   bergan.   U   G‘aznani   ilm-fan   markaziga
aylantirish uchun bor imkoniyatini ishga solgan. Uning davrida kо‘pchilik olimlar
va   shoirlar   yashab,   ijod   qilgan.   Jumladan,   Ibn   Sino,   Abu   Rayhon   Beruniy,
Abulfath   Bustiy,   Firdavsiy,   Asjudiy,   Bayhaqiy,   Manuchehriy,   Faraxiy,   Daqiqiy,
Unsuriy, Kisoiy va boshqalar. Mahmud G‘aznaviy davlat boshqaruvini yaxshi olib
borgani sabab, qisqa vaqt ichida uning davlati taraqqiyotning yuqori chо‘qqilariga
yuksaladi.   Uning   dastlabki   amalga   oshirgan   maqtovga   loyiq   ishi   amirlikni   tezda
qо‘lga olib, shimoldagi qо‘shnisi bо‘lmish qoraxoniylar bilan sulh tuzish bо‘lgan.
Ushbu   sulhdan   keyin   u   Hindlarga   qarshi   jang   olib   bordi.   Bu   urush   milodiy   1001
10
  Barakayev  J.  Haydarov   Y.  Buxoro  tarixi   (eng  qadimgi   davrlardan  ulug‘  oktabr   inqilobigacha).   – T.:О‘qituvchi,
1991.  –  B. 232.
                                                              yildan boshlanib 1027 yilgacha davom etdi. Hind viloyatlari va shaharlariga qarshi
о‘n   ettita   jang   о‘tkazdi.   Bu   vaqt   mobaynida   urush   alangasi   о‘chmagan,
poydevoriga   darz   ketgan   somoniylar   davlatini   ham   qо‘lga   kiritdi.   Natijada   uning
davlati   G‘aznadan   boshlanib   Buxorogacha,   keyin   shimoliy-g‘arbda   joylashgan:
Kashmir,   Tabariston,   Xuroson   va   Sijistondan   Movarounnahrgacha,   ikkinchi
tomondan   Afg‘oniston,   Kunuj,   Kujiston   va   Samarqandgacha   bо‘lgan   hududlarni
qamrab olgan edi. Mahmud G‘aznaviy 1030 yil (421 hijriy)da vafot etdi. 
Oradan   bir   oz   vaqt   о‘tib,   u   tuzgan   davlat   saljuqiylar   qо‘liga   о‘tdi   va   о‘z
nihoyasiga   etdi.   Mahmud   G‘aznaviyning   urush   maydoniga   kirishdan   maqsadi
uchta   edi.   Birinchisi   va   ahamiyatlisi   bu   –   Islom   dinini   yoyish,   ikkinchisi   –
g‘aznaviy   askarlar   sonini   kо‘paytirish,   oxirgisi   –   о‘lja   yig‘ish.   Sulton   Mahmud
G‘aznaviy   dastlab   1000   yil   sentabr   oyida   Hindistonga   yurish   qildiva   bu
mamlakatning bir qancha qal alarini boshqardi. Ikkinchi hujumida о‘n besh ming‟
otliqdan  tashkil   topgan   askar   bilan   chiqdi.   Bu   urush   1001   yil   27  noyabrda   bо‘lib
о‘tdi hamda g‘alaba bilan yakunlandi. Natijada oldingi safar qо‘lga kirita olmagan
Baxtiyo о‘lkasini ham zabt etdi. 
Bu   yengilmas   о‘lkani   Bojiroy   boshqarar   edi.   Bojiroy   mag‘lub   bо‘lgach,
Baxtiyo   g‘aznaviylar   qо‘liga   о‘tdi.   1006   yili   Mahmud   G‘aznaviyning   tо‘rtinchi
hamlasi   Botiniya   harakatining   etakchisi   Abdulfotih   Dovudga   qarshi   bо‘ldi.   SHu
orada   Mо‘lton   va   Panjob   ishg‘ol   etildi.   Mahmud   G‘aznaviy   SHimolda
qoraxoniylar   bilan   jang   olib   borayotgan   kezda,   bir   oz   vaqt   ushlanib   qolganidan
foydalanib,   Mо‘lton   hokimi   Subhon   о‘zining   eski   dini   Hindusiya   diniga   qaytdi.
1008   yili   bu   mash um   voqeadan   xabar   topgan   Mahmud   G‘aznaviy   Mо‘ltonni	
‟
ikkinchi   marta   о‘z   hukmiga   bо‘ysundirdi.   Mahmud   G‘aznaviyning   Hindistonga
oltinchi   hujumi   1008   yil   31   dekabrda   Panjob   atrofidagi   islomni   tark   etgan   Rajo
amirliklariga   qarshi   bо‘ldi.   Bu   hujum   sentyabr   oyida   о‘z   nihoyasiga   etdi.
Hindistonga   ettinchi   marta   yurish   qilishi   savdo-sotiq   ishlarini   yо‘lga   qо‘yish   va
о‘rnatish   uchun   edi.   Sakkizinchi   marta   1010   yil   oktyabr   oyida   yurish   qilib,
g‘alabaga erishdi. Bundan tashqari, u Dehlidan 150 km uzoqda joylashgan, hindlar
                                                              uchun   muqaddas   hisoblangan   Zonvar   shahriga   hujumlar   uyushtirdi.   Bu   shaharda
butlar   kо‘p   bо‘lib,   ularning   eng   kattasi   va   ahamiyatlisi   SHaksor   Fomi   deb   atalar
edi.   1014   yili   g‘alabani   qо‘lga   kiritgach,   shu   butni   aholiga   kо‘rsatish   maqsadida
G‘aznaga olib keltirdi. 1015 yilgi о‘n birinchi va 1018-yilgi о‘n ikkinchi hujumda
u askar  sonini  kо‘paytirish maqsadida Turkistondan yigirma ming odam ixtiyoriy
ravishda qо‘shib oldi. SHundan keyin Mahmud G‘aznaviy hujumini hech bir kuch
qaytara   olmadi   va   uning   erlari   Hindistonning   Agra   shahrigacha   etib   bordi.
Mahmud   g‘alabalari   bois   SHimoliy   Hindistonda   islom   dini   keng   yoyildi.   Sulton
Mahmud 1021 yili о‘n tо‘rtinchi yurishni boshlab, avvallari bо‘ysundira olmagan
Kashmirga   yuzlandi.   Ammo   qish   qattiq   sovuq   bо‘lgani   uchun   Lukhut   qal asini‟
qо‘lga   kirita   olmadi 11
.   Qalinjor   qal asi   amirini   mag‘lub   etgan   bо‘lsa-da,   lekin   u	
‟
G‘aznaviyga tо‘liq itoat etmagan edi. 1022 yili о‘n beshinchi yurishda ham sulton
uni   tо‘liq   bо‘ysundira   olmay,   jizya   bilan   kifoyalandi.   О‘n   oltinchi   yurishi   tarixiy
ahamiyatga   ega   bо‘lib,   1026   yilgi   qattiq   qamaldan   sо‘ng   Sumanot   g‘aznaviylar
qо‘liga о‘tdi. Sulton ular nazdida muqaddas sanalgan SHayfo sanamini yо‘q qilib,
ibodatxonasiga azon ayttirdi. Yakuniy о‘n ettinchi hujumidan qaytayotganda unga
Jotiyinlar   hujum   qiladi.   Ammo   Mahmud   G‘aznaviy   ularni   mag‘lub   qilib,   Ganj
daryosigacha   bosib   oldi   va   Hindistonda   uzoq   vaqt   davom   etgan   turklar
saltanatining asoschisi bо‘lib qoldi.
Sulton   Mahmud   Mо‘ltonga   yurish   qilishining   sababi   shuki,   uning   hokimi
Abulfutuh mulhid edi. U xalqini xudosizlikka chaqirdi va ular qabul qilishdi. Lekin
Sayhun   daryosining   toshqini   sultonning   Mо‘ltonga   о‘tishiga   yо‘l   qо‘ymadi.
Andbolga maktub yozib, uning mamlakati orqali Mо‘ltonga borishiga izn sо‘radi.
Andbol   bunga   rozi   bо‘lmadi.   SHundan   keyin   sulton   dastlab   Andbolning
shaharlarini   bosib   oldi   va   shu   ketishda   Kashmir   chegarasigacha   bordi.   Bu
voqealarni   eshitgan   Abulfutuhning   qalbiga   qо‘rquv   tushdi.   G‘aznaviy   bilan   jang
qila   olmasligini   bildi   va   mollarini   Sarandebga1   jо‘natdi.   Mо‘ltonga   etib   borgan
11
  Doniyorov A. Markaziy Osiyo xalqlari tarixshunosligi. –T.: 2020 . – B.226.
                                                              Sulton   Mahmud   ularni   qamal   qildi.   Ular   shahar   darvozasini   ochib   berishdi.
Itoatsizlik qilganlari uchun sulton ularga yigirma ming tanga jarima soldi.
Saforiyinlar davrida Siyistonda hokimiyat kursisi ustida tortishuvlar bо‘lib
turdi. Mahmud G‘aznaviy 1002 yili noyabr oyida yо‘lga tushib, 21 dekabrda ularni
xalifalikka   bо‘ysundirdi.   1004   yilda   xalifa   mashvarat   о‘tkazayotgan   vaqtda   bir
guruh qо‘zg‘olonchilar unga qarshi bosh kо‘tardi. Sulton qо‘zg‘olonni bostirdi va
ukasi Nasrni о‘sha mamlakatga hokim etib tayinladi 12
.
Mahmud   G‘aznaviy   Xorazmga   hukmron   bо‘lishni   xohlar   edi.   1017   yili   u
Xorazm   hokimi   bilan   tinchlik   bitimini   tuzgach,   ushbu   istagi   amalga   oshib,   bu
о‘lkaga   egalik   qildi.   Juma   namozi   xutbasida   G‘aznaviy   ismi   tilga   olinadigan
bо‘ldi.   Xorazm   beklari   orasidagi   kelishilmovchiliklar   bois   1017   yil   17   martda
qoraxoniylar taxtga hukmron bо‘lishga harakat qilishdi. G‘aznaviy о‘sha yili 3 iyul
kuni   qо‘zg‘olonchilarni   mag‘lub   etib,   kо‘hna   Gurganjga   kirib   bordi.   Natijada
qoraxoniylar uning hukmronligini qabul qilishga majbur bо‘ldi.
Muhammad   SHahobiddin   G‘о‘riy   Subuktegin   vafotidan   sо‘ng
g‘aznaviylarga   itoat   qilishdan   bosh   tortdi.   Holbuki,   G‘о‘r   viloyati   oldindan
g‘aznaviylarga   bо‘ysunar   edi.   Bu   mamlakat   Mandish   deb   ham   atalgan.   Sulton
Mahmud   1011   yili   bu   erni   yana   g‘aznaviylar   saltanati   tarkibiga   kiritish   uchun
yurish   qildi.   Bundan   xabar   topgan   g‘о‘rliklar   g‘aznaviylarni   mag‘lub   qila
olmasliklarini   va   о‘zlari   ziyon   kо‘rishlarini   yaxshi   bilgani   uchun   tog‘u   toshlarga
yashirinib oldi. Mahmud G‘aznaviy muttasil hujumlar uyushtirib turdi va 1020 yili
о‘g‘li   Mas udni   yuborib,   G‘о‘r   о‘lkasini   tо‘liq,   bus-   butunicha   bо‘ysundirishga‟
muvaffaq bо‘ldi.
Mahmud   G‘aznaviy   999-yili   Gurjiston   hokimiga   elchi   yuborib,   undan
G‘aznaviy davlatiga qо‘shilishini talab qildi. Kurjiston hokimi sultonning taklifini
qabul qildi va xutbani G‘aznaviy nomiga о‘qitdi. G‘о‘r hokimi almashgach, yangi
hokim   G‘aznaviyning   qudratini   ham,   ustunligini   ham   tan   olmadi.   Buni   bilgan
Sulton   Mahmud   eng   sara   sarkardalarini   bosh   qilib,   qо‘shin   yubordi.   Ular   bilan
12
 Qosimov B. Milliy uyg‘onish. – T.: Sharq, 2004. – B.122.
                                                              Gurjistonga   egalik   qildi,   shu   muvaffaqiyatli   hujumlarning   natijasi   о‘laroq,   1012
yili   Gurjiston   tо‘lig‘icha   g‘aznaviylar   hukmronligi   ostiga   о‘tdi.   G‘aznaviylarga
bо‘yin egmagan о‘sha hokim 1015-1016-chi yillari zindonda vafot etdi.
Xuroson   mulki   Sulton   Mahmudga,   Movarounnahr   Iylakxonga   muqarrar
bо‘lgach,   ikkalasi   sulh   tuzdi   va   saltanat   ishlari   joy-joyiga   о‘rnashdi.   Sulton
Mahmudni  yomon kо‘rishini  yashirgan Iylakxon  u Mо‘ltonga ketgach, 396 hijriy
sanada   og‘asi   Ja fartegin   ildam   sarkardalaridan   Saboshiteginni   lashkar   bilan‟
Balxga yubordi. Sulton Mahmud Arslon Jozibni о‘zi qaytib kelguniga qadar hokim
etib tayinlagan, biron qо‘shin hujum qilib qolsa, G‘aznaga borib turishini maslahat
bergan   edi.   Unga   Iylakxon   qо‘shinining   xabari   etgach,   G‘aznaga   ketdi.
Saboshitegin   shu   vaqtning   о‘zida   Hirotga   egalik   qildi,   unda   joylashib   oldi   va
Nishopurni bо‘ysundirish uchun odam jо‘natdi 13
.
13
  Sagdullaev A.S. va boshq. О‘zbekiston tarixi: davlat va jamiyat taraqqiyoti. – T.: 2000. – B.162.
                                                              2.2 G‘aznaviylar davlat sarhadlarining kengaytirilishi 
Hindistondan   chiqib,   Xuroson   tomon   yо‘l   olgan   Sulton   Mahmud
askarlarini   kuchaytirish   uchun   ularga   mollar   ulashdi,   turk   qabilalaridan
jangchilarni   yig‘di,   Iylakxonning   ukasi   egallab   turgan   Balxga   qarab   yurdi   va   uni
qaytarib   oldi.   Ja fartegin   Termizga   qochdi.   Sulton   Mahmud   qо‘shinini   Hirotga‟
jо‘natdi. Saboshitegin qochib, daryodan о‘tish uchun Marvga bordi. U qarshisidan
chiqqan   Turkman   lashkarlarini   mag‘lub   etib,   ulardan   kо‘pchilikni   о‘ldirdi.   Keyin
Abivard   tomon   yurdi,   Sulton   Mahmud   Saboshiteginni   Jurjonga   etkuniga   qadar
quvishda   davom   etdi.   Jurjon   aholisi   Saboshiteginni   shahardan   quvib   soldi.   U
Xurosonga  qaytdi. SHu erda Sulton Mahmud uning ukasini  asir  oldi, lekin uning
о‘zi   qochib   qoldi.   О‘sha   kezda   Iylakxon   Mahmudni   Saboqteginni   quvishdan
chalg‘itish   maqsadida   ukasi   Jafarteginni   Balxga   jо‘natdi.   Lekin   Mahmud   bunga
parvo qilmadi va Saboshitegin Xurosondan chiqib ketguniga qadar uni ta qib etdi.	
‟
Keyin Sulton Mahmud Balxga qaytib, Jafartegin bilan urishdi va uni mag‘lub qildi.
Xuroson unga taslim bо‘ldi. Iylakxon Xurosonni bosib olish niyatidan tо‘xtamadi.
U bilan Xatan podshohi Qadrxon ibn Bо‘g‘roxon orasida qarindoshchilik bor edi,
unga odam yubordi. Qadrxon Iylakxon tomon keldi, ikkisi birlashib, daryo kechib,
Xurosonga о‘tishdi. Sulton Mahmud Tahoristonda bо‘lganda, bu hujumning xabari
unga etib bordi. Mahmud Balxga ulardan avval etib keldi va urushga tayyorgarlik
kо‘rdi. U turklar, Xalich, Hind, Afg‘on va G‘aznaviy jangchilarni tо‘pladi. Balxga
borib, urushga qulay, keng joyda janga tayyor bо‘lib turdi. Iylakxon bilan Qadrxon
ham   etib   kelishdi.   Sulton   Mahmud   qо‘shini   bilan   kechgacha   jang   qilishdi.   Urush
ikkinchi kuni ham davom etdi. SHunda Sulton Mahmud g‘alaba qozonishni sо‘rab,
Alloh taologa iltijo qildi va g‘olib bо‘ldi. Iylakxonni mag‘lub etib, ortga qaytardi.
Mahmud   G‘aznaviy   Qusdor   podshosi   bilan   sulh   tuzib,   muayyan   molni
belgilangan   vaqtda   berib   turishiga   kelishib   olgan   edi.   Lekin   Qusdor   podshosi
shahar   qо‘rg‘onini   mustahkam   bilib,   mol   berishdan   tо‘xtadi.   Undan   tashqari,
Iylakxon   bilan   dо‘stlashib   oldi.   Buni   bilgan   Sulton   Mahmud   u   tomon   yurishga
qaror qildi. Lekin u erga borishidan oldin Iylakxon bilan Qusdor podshosi orasida
                                                              tushunmovchilik   kelib   chiqdi   va   kelishuvlar   tо‘xtadi.   Sulton   Mahmud   408   hijriy
yili   Qusdorga   jо‘nab   ketdi.   U   jumodul   avval   oyida   G‘aznadan   chiqib,   Hirotga
shaharsozlikka borishini e lon qildi. Lekin yо‘lini tezda Qusdor tomon о‘zgartirdi.‟
Sulton   Qusdorni   bir   kechada   о‘rab   oldi   va   hamma   tarafdan   qamal   qildi.   Qusdor
podshosi   shaharning   qamal   qilinganini   bilgach,   shu   zahoti   taslim   bо‘ldi.   Sulton
Mahmud   undan   yig‘ilib   qolgan   mollarni   undirib   oldi,   lekin   podshosini   shaharga
hokim qilib qoldirdi.
Mahmud G‘aznaviy Hind viloyatlaridan biri, Qunujni  bosib olgach, uning
podshosi  Roy  qochib  ketdi. SHu  vaqtning о‘zida Kujuroha  podshosi  Baydo  unga
odam yuborib, mamlakatini musulmonlarga tashlab qochgani uchun malomat qildi,
kamsitdi. Natijada ikkisi orasida ziddiyat paydo bо‘lib, jang qilishdi. Jangda Qunuj
shohi   va   kо‘pchilik   askari   о‘ldirildi.   Shundan   sо‘ng   Baydo   Sulton   Mahmuddan
qochgan hindularni mag‘lub etib, о‘zining qaramog‘iga oldi, shaharlarini о‘zlariga
qaytarishga   va da   berdi.   Bundan   g‘azablangan   Sulton   Mahmud   Baydo   bilan	
‟
urushib,   uni   mag‘lub  qildi  va  undan  о‘lja  olib,  G‘aznaga  qaytib  keldi.  G‘aznaviy
Ganj   daryosidan   kechib   о‘tib,   yо‘lida   davom   etdi.   Unga   Taruchandbol   deb
ataluvchi podshohning xabari etib keldi. Sulton Mahmud u tomonga bordi. Ikkalasi
daryoning  ikki  tomonidan  kelib  uchrashdi   va  G‘aznaviy   Taruchandbolni  mag‘lub
qildi.   Taruchandbol   omonlik   sо‘radi.   Lekin   sulton   omonlik   berishi   uchun   iymon
keltirishni   shart   qildi.   U   Baydoga   qochdi.   Yо‘lda   о‘zi   bilan   borayotgan   hindular
uni о‘ldirdi. Natijada Hind podshohlaridan kо‘pchiligi  Sulton Mahmudga maktub
yо‘llab,   unga   itoat   qilishlarini   bildirdi.   Mahmud   G‘aznaviy   shundan   keyin   Boray
shahriga   yurish   qildi   va   uni   buzib   tashladi.   U   qaytadan   Baydoni   izlay   boshladi.
Baydoning   о‘zi   kelib   qoldi,   ikkisi   daryo   yaqinida   qattiq   jang   qildi.   Baydoning
lashkarida bir yuz ellik ming otliq, bir yuz sakson besh ming piyoda askar, bir yuz
etmish fil bor edi. Jang shiddatli kechdi. Ikkinchi kuni Sulton Mahmud Baydoning
askarlari har tomon tо‘zib qochayotganini kо‘rdi. Ular mol va qurollarini tashlab,
mamlakat   bо‘ylab   tarqalib   ketdi.   Sulton   Mahmud   о‘ljalarni   yig‘ib   olib,   Baydo
                                                              askarlarining oldini kesib chiqdi va ularning kо‘pini о‘ldirdi. Ammo Baydo qochib
qutulib ketdi.
Mahmud G‘aznaviy 998-hijriyda ukasi Ismoil bilan mashg‘ul bо‘lib turgan
bir   paytda,   somoniylar   Xurosonni   bosib   olishga   о‘tishdi.   SHu   fursatda   ikkinchi
Mansur bosib olgan Xurosonni Mahmud G‘aznaviyga qaytarib bermasligini e lon‟
qildi. Buni eshitgan Sulton Mahmud Nishopur tomonga bordi. U Xuroson hokimi
Bektuzunga hujum qilishga qiziqmadi ham. CHunki ikkinchi Mansur unga yordam
berish   uchun   katta   kuch   bilan   kelgan   edi.   Sulton   Mahmud   payt   poylab,
Movarounnahrdan   yaqinlashib   qolgan   qaraxoniylarni   kutib   turishga   qaror   qildi 14
.
Bektuzun bilan Foiq ikkinchi Mansurga ishonmagani bois uni taxtdan tushirishdi.
Uning   о‘rniga   kichik   yoshda   bо‘lgan   Abdulmalik   ibn   Nuhni   qо‘yishdi.   Mahmud
G‘aznaviy   999   yil   16   mayda   Bektuzun,   Foiq   va   Abulqosim   ibn   Saymjur
kelishuvini   bekor   qilib,   Xurosonga   hukmini   qaytadan   о‘tkazdi   va   unga   ukasi
Nasrni   hokim   qilib   tayinladi.   Fursatdan   foydalangan   qoraxoniylar   kuchsizlangan
somoniylarni mag‘lub etishdi. Natijada ular hech qanday davlatga qaram bо‘lmay
qoldi.
Qoraxoniylar   bilan   g‘aznaviylar   munosabati   о‘zaro   dо‘stlikka   asoslangan
bо‘lib,   Mahmud   G‘aznaviy   qizini   1001-yili   Nosir   ibn   Aliga   uzatgandan   keyin
ancha   barqaror   tus   oldi.   Ammo   bu   dо‘stona   munosabatlar   Nosir   ibn   Alining
somoniylar   davlatiga   tо‘liq   egalik   qilishga   intilishi   sabab,   kо‘pga   chо‘zilmadi.
G‘aznaviyning   Hindistonga   yurishi   davom   etayotgan   kezda   ibn   Ali   Xurosonga
qо‘shin   jо‘natdi.   Bu   xabarni   eshitgan   G‘aznaviy   qо‘shinini   Xalij,   Afg‘on
jangchilari   bilan   kuchaytirdi   va   1006   yil   sentyabr-oktyabr   oylarida   ibn   Alining
qо‘shinini  shahardan uzoqqa  uloqtirdi. Ammo ibn Ali  qaytib ketmadi. 1008 yil  5
noyabrda Balxga yigirma kilometr kirib bordi va natijada ikki qо‘shin bir-biri bilan
tо‘qnashdi.   G‘aznaviylar   qо‘shinining   old   qismida   fillar   bо‘lgani   uchun
qoraxoniylar ularga hujum qila olmadi 15
. 
14
 Pulatov Sh.N. Sankhya-ancient Indian philosophical school. //PUSTAK BHARATI RESEARCH JOURNAL// 
JAN-June. ISSUE Toronto, Canada. No: 1-2, 2020. – P.641.
15
 Qosimov B. Milliy uyg‘onish. – T.: Sharq, 2004. – B.125.
                                                              Qayta-qayta   tо‘qnashuv   sababli   qoraxoniylar   quvvatsizlanib   qoldi.   Bu
urush qlraxoniylarning Xurosonga egalik qilish uchun qilgan oxirgi  katta orzulari
edi.   Qoraxoniylar   о‘rtasida   о‘zaro   taxt   talashuv   avjga   chiqdi.   Holbuki,   taxtni
Abumansur   Arslonxon   egallab   bо‘lgan   edi.   U   Mahmud   G‘aznaviy   bilan   murosa
qilmadi. Ammo YUsuf Qodirxon taxt uchun qayta kurash olib bordi, G‘aznaviydan
yordam   berishini   sо‘radi.   G‘aznaviy   Hindda   jang   qilib   yurgan   bir   vaqtda,
hokimiyat   talashib   yurganlar   Xurosonga   egalik   qilish   payti   keldi,   deb   о‘ylashdi.
Ikkisi   qoraxoniylardan   iborat   qо‘shin   tо‘pladi.   G‘aznaviy   ming   о‘n   tо‘qqiz   va
ming yigirmanchi yillarda u qо‘shinni mag‘lubiyatga uchratib, Hindistonga qaytib
ketdi.   Abumansur   Yusuf   Qodirxon   bilan   taxt   talashishda   davom   etdi.,   Yusuf
Qodirxon G‘aznaviydan og‘asiga qarshi  qayta yordam  berishini sо‘radi. Lekin bu
safar   uning   talabi   qabul   qilinmadi.   G‘aznaviy   Samarqandda   taxt   talashuvchilarga
qarshi turib, 1025 yili ularning orasini kelishuv orqali isloh qildi. Bu ahvolni bilgan
YUsufxon   qochib   ketdi.   SHunday   qilib,   qoraxoniylar   о‘rtasidagi   uzluksiz   davom
etgan nizo nihoyasiga etdi.
О‘g‘uz   turkmanlardan   iborat   bir   elat   bо‘lib,   bular   tо‘rt   ming   о‘tovdan
tashkil   topgan.   Ular   Arslon   YObg‘uning   izdoshlari   bо‘lib,   Sulton   Mahmuddan
Movarounnahr   о‘rniga   Xurosondan   о‘tishni   iltimos   qilishdi.   G‘aznaviy   bu   kо‘p
sonli   xalqdan   harbiy   qо‘shin   yig‘ishda   foydalanish   mumkinligini   о‘ylab,   Tus
hokimi   Arslon   Jozib   bunga   qarshi   bо‘lishiga   qaramay,   ularning   Amudaryodan
kechib о‘tishlariga  ruxsat  berdi. Lekin о‘g‘uzlar  oyoqlari  etgan shaharlarni  talon-
toroj   qilib   ketishar   edilar.   1028   yili   о‘troq   xalq   ushbu   kо‘chmanchi   ochofatlar
yomonligidan   sulton   Mahmudga   arz   qildi.   Sulton   Mahmud   Arslon   Jozibni
о‘g‘uzga   jо‘natdi.   Ammo   Arslon   Jozib   muammoni   hal   qila   olmadi.   Arslonni
noqulay   ahvolga   solib   qо‘yganidan   О‘g‘uzning   urush   salohiyati   viloyat
qо‘shinlaridan ustun ekani bilindi. Ular bilan Sulton Mahmudning aynan о‘zi jang
qilishi uchun chaqirildi. 1028-yili Mahmud G‘aznaviy bemor bо‘lishiga qaramay,
Tus   tomon   yurish   qildi.   Arslon   Jozib   askarlari   bilan   birga   о‘g‘uzlarni
mag‘lubiyatga   uchratdi.   Bu   jang   maydonida   о‘g‘uzlarning   kо‘pchiligi   о‘ldirildi,
                                                              ammo   qolganlarining   bir   qismi   tog‘larda   va   boshqalari   Kirmonga   yashirinib,   jon
saqlashdi. Shunday qilib, mamlakatga ichki va tashqi tomondan о‘g‘uz aralashuvi
nihoyasiga etdi 16
.
G‘aznaviylar   va   Tabariston   hamda   Jurjoniyani   boshqarayotgan
zayyoriylarning   о‘rtasida   juda   yaxshi   aloqa   о‘rnatilgan   edi.   1012   yili   askarlar
qо‘zg‘olon   qilishdi   va   Qobus   ibn   Vashmgir   taxtdan   tushirilib,   о‘rni   bо‘sh   qoldi.
Holbuki,   Falakulmoliy   deb   atalmish   Qobus   ibn   Vashmgirning   ukasi   unga   qarshi
chiqqan. Uni Mahmud G‘aznaviy quvvatlagan va mamlakatidan panoh bergan edi.
Qobusga ukasi Doro G‘aznaviy mamlakatiga borish uchun uyidan chiqqani xabari
etgach, u hokimiyat tepasida qolish uchun zudlik bilan G‘aznaviyga bо‘ysunishini
e lon   qildi.   Har   yili   50   ming   dinor   jizya   berishiga   kelishildi.   U   ba zan‟ ‟
G‘aznaviyga   askardan   ham   qarashib   turar   edi.   G‘aznaviy   Rayga   hukmron
bо‘lgach, Qobus о‘z mamlakatini qattiq xatar kutmoqda, deb о‘yladi. Mamlakatini
himoya   qilish   uchun   G‘aznaviyning   yо‘lini   tо‘sish   kerak,   degan   tо‘xtamga   keldi.
1029 yilm besh yuz ming dinor jizya muqobilida sulh tuzdi. Qobus vafot qilgach,
uning о‘g‘li Anushirvon hokimiyat tepasiga keldi, uni g‘aznaviylar besh yuz ming
dinor berishiga iqror qilishdi.
Sulton   Mahmudning   buvayhiylar   bilan   о‘zaro   munosabati   1012   yilgacha
о‘zaro dо‘stlik asosiga qurilgan edi. О‘sha yili taxt janjali boshlangach, G‘aznaviy
ushbu   fursatni   qо‘ldan   boy   bermadi.   Haqiqatan,   Abulfavoris   Mahmud
G‘aznaviydan   Buvayhiya   saltanatini   boshqarishi   uchun   yordam   berishini   sо‘radi.
Bu sо‘rovga javoban Sulton Mahmud uni Kirmonga qayta hokim qilib qо‘ydi. Bir
oz   vaqt   о‘tgach,   Sherozga   hokimlik   qilib   turgan   Abulfavoris   bilan   G‘aznaviya
harbiy   quchlari   boshida   turgan   Abusaidning   aloqalari   buzildi.   SHunga   asosan
G‘aznaviy   Abulfavorisga   yordam   berishdan   qо‘l   tortdi.   Abulfavoris   mag‘lub
bо‘lib,   g‘aznaviy   askarlardan   Kirmonga   qochdi.   Ikkinchi   tomonda   Ray   hokimi
1028 yili Buvayhiya hokimlariga qarshi G‘aznaviydan yordam sо‘radi. CHunki  u
16
  Sagdullaev A.S. va boshq. О‘zbekiston tarixi: davlat va jamiyat taraqqiyoti. – T.: 2000. – B.166.
                                                              askariga   ishonolmas   edi.   G‘aznaviy   ushbu   iltimosni   qabul   qildi   va   1029   yili   uni
Ray hokimligiga qaytardi.
Ray   Buvayhiya   davlati   tarkibiga   kirar   va   unga   Majduddavla   ibn
Faxruddavla   hokimlik   qilar   edi.   U   fisqu-fasodga   berilgan   bо‘lib,   davlatni   yaxshi
idora   qila  olmadi.   SHuning  uchun   ham   davlatni   onasi   boshqarar   edi.  Onasi   vafot
etgach,   mamlakatda   vaziyat   yomonlashib   bordi.   420   hijriy   sanada   Sulton
Mahmudga   maktub   yuborib,   mamlakatda   vaziyat   qaltisligini   ma lum   qildi   va‟
undan   najot   sо‘radi.   Sulton   askarlarini   Rayga   jо‘natdi.   Majduddavla   ularga   etib
borganda, qо‘lga olindi. 
Sulton Mahmudning buyrug‘iga kо‘ra uni asir qilib, G‘aznaga olib ketildi.
Majduddavla qо‘lga olingach, 4020 yil rabi’ul-oxir oyida sulton Rayga etib bordi,
Majduddavla   boyligidan   bir   million   dirham,   qimatbaho   toshlardan   yarim   milion
dirhamga   teng   mablag‘ni   oldi.   Sulton   Mahmud   etib   kelgach,   Majduddavladan
“Shohnoma”   va   “Tarixi   Tabariy”ni   о‘qimaganmi   yoki   yо‘qligini   sо‘raydi.   U
о‘qiganini   aytadi.   Sulton:   “Tarixni   о‘qiganning   ahvoliga   qara,   shaxmat
о‘ynamaganmisan?”   –   deydi.   U   shaxmat   о‘ynaganini   aytadi.   Sulton   Mahmud:
“Shaxmat о‘ynagan bо‘lsang, shohning shohga kirganini kо‘rganmisan?” – deydi.
U:   “Yо‘q”,   –   deb   javob   beradi.   Sulton:   “Qudratli   hukmdorga   о‘zingni   topshirib
qо‘yishga   seni   kim   majburladi?”–   deb   sо‘raydi.   SHundan   sо‘ng   Majduddavlaga
о‘xshagan   botiniya   etakchilarining   aksarini   dorga   hukm   qiladi.   Falsafa   va
munajjimlikka   oid   kitoblarni   о‘tga   yoqishni   amr   etadi.   Keyin   avvalroq   qochib
qutulib   ketgan   Manuchehr   ibn   Qobusni   izlab   ketadi.   Manuchehrning   о‘limiga
qadar uni ta qib qildi. Uning о‘g‘li Anushervon hokim bо‘lgach, xutbani Jibolning	
‟
barcha   shaharlaridan   to   Armaniyagacha   Sulton   Mahmud   nomiga   о‘qitdi.
G‘aznaviy   о‘g‘li   Mas udni   Rayga   hokim   qilib  qо‘ydi   va   о‘zi   Alouddin   hokimlik	
‟
qilayotgan Isfahonga jо‘nab ketdi. Uni bosib oldi va bir kishini u erga hokim qilib
qо‘ydi. Xalq qо‘zg‘olon qilib, hokimni о‘ldirgach, u erga qaytib borib, aholisidan
                                                              besh ming kishini qatl ettirdi va unga yangi hokim qо‘ydi. Keyin Rayga qaytib, u
erda istiqomat qildi 17
.
Afg‘onlar G‘azna va Sind oralig‘idagi tog‘larda yashar edi. Ular vaqti-vaqti
bilan   qaroqchilik   qilib,   Xuroson   va   Hind   orasida   borib-keladigan   karvonlarni
tо‘nashar edi. Mahmud G‘aznaviy 1019 yili Kobulning sharqiy tomonidan borib, u
erda   butparastlikka   sig‘inadigan   afg‘onlarga   etib   borib   ularni   о‘zining   davlati
doirasiga qо‘shib oldi. Ular Islomni qabul qilishdi.
17
  Barakayev   J.   Haydarov   Y.   Buxoro   tarixi   (eng   qadimgi   davrlardan   ulug‘   oktabr   inqilobigacha).
T.:О‘qituvchi,1991.   (Barakayev.J   ,   Haydarov.   Y.   History   of   Bukhara   (from   ancient   times   to   the   Great   October
Revolution. T.: О‘qituvchi, 1991.  –  B. 236.  
                                                              XULOSA
G‘aznaviylar   davlati,   xususan,   bu   davlatni   yuksak   darajada   taraqqiy
ettirgan   Sulton   Mahmud   davri   tarixchilarimiz   tomonidan   kam   o‘rganilgan.   Bu
haqda   fikr   bildirilgan   kamdan-kam   hollarda   esa,   manbalarga   tayanilmagan.   Tarix
ilmida   g‘aznaviylarga   salatanati   va   unga   Sulton   Mahmud   hukmronlik   qilgan
davrga   nisbatan   xolis   bo‘lmagan   munosabat   ustuvorlik   qilib   kelgani   ayni
haqiqatdir.   “Tarixi   Yaminiy”ning   arab   tilidan   tarjima   qilinib,   nashr   etilishi   bu
boradagi tarixiy ma’lumotlarga oydinlik kiritadi, haqqoniy tarixni tiklashga xizmat
qiladi, degan umiddamiz. 
О‘zbekiston   istiqlolga   erishgandan   sо‘ng   jamiyat   ijtimoiy   siyosiy
hayotining   barcha   jabhalarida   keng   о‘zgarishlar   davri   boshlandi.   Bu   jarayon
intelektual   sohada   ham   о‘z   aksini   topdi.   Eng   asosiy   ijtimoiy   gumanitar   fan
hisoblangan   tarix   fani   oldiga   hal   etilishi   lozim   bо‘lgan   dolzarb   muammolarni
kо‘ndalang   qilib   qо‘ydi.   Oqibatda   sovet   tarixshunosligi   nuqtai   nazaridan
о‘rganilgan mavzular qaytadan ilmiy tadqiqot sifatida о‘rganila boshlandi. Buning
isboti   sifatida   birinchi   Prezidentimiz,   “Tarixiy   xotira   tuyg‘usi   tо‘laqonli   ravishda
tiklangan   xalq   bosib   о‘tgan   yо‘l   о‘zining   barcha   muvaffaqiyat,   yо‘qotish   va
qurbonlari, quvonch va iztiroblari bilan xolis va haqqoniy о‘rganilgan taqdirdagina
chinakam tarix bо‘ladi” 18
, deb aytgan fikrlari nihoyatda о‘rinlidir. Bundan tashqari
tarixning   “oq   dog‘lari”   sifatida   о‘rganilmagan   mavzularni   tadqiq   qilish
imkoniyatiqо‘lga   kiritildi.   “Dunyo   xaritasida   yangi   mustaqil   davlatlar   paydo
bо‘ldi, ularhozirgi til bilan aytganda sotsialistik о‘tmishga ega bо‘lgan о‘z siyosiy
mustaqilligini   tinch   yо‘l   bilan   qо‘lga   kiritgan   davlatlardir.   Bu   davlatlar   mustaqil
rivojlanish   va   ijtimoiy   munosabatlarni   yaxshilash   yо‘liga   qadam   qо‘ydi.   Ular
dunyodagi   boshqa   mamalakatlar   orasida   о‘z   mavqeini   mustahkamlashga
intilmoqda”.
Kurs ishi mavzusi doirasida о‘rganilgan mavzu ya’ni,   G‘aznaviylar davlati
tarixi,   davlat   boshqaruvi,   harbiy   yurishlari   mavzusiga   oid   kо‘plab   ma’lumotlar
18
Karimov I.A. Yuksak manaviyat – yengilmas kuch. T.:  Ma’naviyat, 2008. – B.34.
                                                              bilan   tanishib   chiqdik.   Ushbu   ma’lumotlarga   tayangan   holda   Turkistonda   yuz
bergan   ijtimoiy-siyosiy   va   iqtisodiy   munosabatlar   tо‘g‘risidagi   ma’lumotlarni
mazkur kurs ishida bayon qilib о‘tdik.
Mamlakatimizning  ilk о‘rta asrlar  davri tarixiga oid manbalarning aksariyat
qismi   fors   va   arab   tarixchi   olimlari   tomonidan   yaratilgan   bо‘lib,   ushbu   asarlar
hozirgi kunda о‘zining bir yoqlamaligi bilan ajralib turadi. Albatta tarixchi sifatida
ushbu asarlarni tahlil  qilish orqali ma’lum bir davr  yoki ba’zi bir tarixiy shaxslar
tо‘g‘risidagi   ma’lumotlarni   analiz   qilib,   xolislik   prinsipi   asosida   bir   tо‘xtamga
kelishimiz mumkin.
Ushbu   kurs   ishi   ma‘lumotlaridan   о‘rta   ta’lim   maktablari   va   oliy   ta’lim
muassasalarida tarix fani mashg‘ulotlarida foydalanish mumkin.
                                                              Foydalanilgan manba va adabiyotlar ro‘yxati
I.  Rahbariy adabiyotlar
1. Mirziyoyev Sh.M. Buyuk kelajagimizni mard va oliyjanob xalqimiz bilan birga
quramiz T.: O‘zbekiston, 2016.
2.   Karimov I.A. Yuksak ma’naviyat-yengilmas kuch. – T, 2008.
3.  Каримов И . A .  Тарихий хотирасиз келажак йўқ . –  T, 1998.
4.   Mirziyoyev   Sh . M .   Buyuk   kelajagimizni   mard   va   olijanob   xalqimiz   bilan   birga
quramiz .   Mazkur   kitobdan   O ‘ zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Shavkat
Mirziyoyevning   2016   yil   1   noyabrdan   24   noyabrga   qadar   Qoraqalpog ‘ iston
Respublikasi , viloyatlar   va   Toshkent   shaxri   saylovchilari   vakillari   bilan   o ‘ tkazilgan
saylovoldi   uchrashuvlarida   so ‘ zlagan   nutqlari   o ‘ rin   olgan .   –   Toshkent ,
O ‘ zbekiston , 2017.
II. Ilmiy tadqiqotlar va adabiyotlar
1. Azamat   Ziyo   О‘zbek   davlatchiligi   tarixi   (eng   qadimgi   davrdan   Rossiya
bosqiniga qadar)  –   T.:  Sharq, 2000
2. Barakayev   J.   Haydarov   Y.   Buxoro   tarixi   (eng   qadimgi   davrlardan   ulug‘
oktabr inqilobigacha). T.: О‘qituvchi, 1991. (Barakayev J., Haydarov Y. History of
Bukhara   (from   ancient   times   to   the   Great   October   Revolution.   T.:   О‘qituvchi,
1991.
3. Doniyorov A. Markaziy Osiyo xalqlari tarixshunosligi. –   T.: 2020 .
4. Pulatov Sh. N. Ancient Indian philosophical school. // PUSTAK BHARATI
RESEARCH JOURNAL// JAN-June. ISSUE Toronto, Canada. No: 1-2, 2020. 
5. Qosimov B. Milliy uyg‘onish. T.: Sharq, 2004.  
6. Saidov S.A., Ibn al-Muqaffaning islom tarjima san’atiga qo‘shgan hissasi. //
“Oriental   Renaissance:   Innovative,   educational,   natural   and   social   sciences”
Scientific journal Volume 1, 2021. 332-336 P.
7. Sagdullaev A.S. va boshq. О‘zbekiston tarixi: davlat va jamiyat taraqqiyoti.
– T., 2000.
                                                              8. Sulaymonov, J.Karimov N.Contribution of Abu Isa Tirmidhi to the Science
of   Hadith   //International   Journal   of   Innovative   Technology   and   Exploring
Engineering (IJITEE) ISSN: 2278-3075, Volume-9 Issue-1, November, 2019. – P.
593-599
9. Ҳидоятов   Г . А .   Менинг   жонажон   тарихим . Т .:   Ўқитувчи .1992.
(Hidoyatov G.A My dear history. – T.:O‘qituvchi.1992.
10. Шодиев   Ж . М .   Бухоро   амирлrи   давлатчилrининг   ривожланиши / Ўқув
қўлланма .   Т .:   ТДЮИ   нашрие|ти ,   2010.   (Shodiyev   J.M.   Development   of   the
statehood   of   the   Bukhara   Emirate   /   Study   guide.   –   T.:   TDYI   Publishing
house,2010.)
11.   Ўзбекистон   тарихи:   давлат   ва   жамият   тараққи	
е|ти   /   Сагдуллаев   А.,
Аминов Б., Мавлонов Ў., Норқулов. – Тошкент: Академия, 2000.  (Sagdullayev
A.,   Aminov   B.,   Mavlonov   О‘.,   Norqulov   N.   History   of   Uzbekistan:state   and
society development. – Tashkent: Academy, 2000.)
  III. Internet saytlar va resurslar
1. hozir.org
2. arxiv.uz
3. vvv. history.ru.
4. www.lex.uz
5. http.//library.byu.edu/-rdh/euridocs.
6. http://history.hanover.edu/texts.htm.
7.  www.gov.uz

Gʻaznaviylar davlati boshqaruvi

Купить
  • Похожие документы

  • Amir Temur va temuriylar davrida yer egaligi turlari. kurs ishi
  • XVI-XVII asrlarda Afrika
  • Amir Temur vafotidan so‘ng hokimiyat uchun kurash
  • XVI-XVII asrning birinchi yarmida Nidеrlandiya
  • Fransiyaning mustamlakachilik siyosati

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha