Войти Регистрация

Docx

  • Рефераты
  • Дипломные работы
  • Прочее
    • Презентации
    • Рефераты
    • Курсовые работы
    • Дипломные работы
    • Диссертациии
    • Образовательные программы
    • Инфографика
    • Книги
    • Тесты

Информация о документе

Цена 12000UZS
Размер 218.3KB
Покупки 8
Дата загрузки 14 Февраль 2024
Расширение docx
Раздел Курсовые работы
Предмет Физическая культура

Продавец

Kenjayev Kenja

Дата регистрации 27 Январь 2024

737 Продаж

Gandbolda texnik – taktik tayyorgarlikning o’ziga xos xususiyatlari

Купить
Gandbolda texnik – taktik tayyorgarlikning o’ziga xos xususiyatlari
Mundarija:
Kirish ............................................................................................................................................... 2
I.Bob.Gandbolda texnik – taktik tayyorgarlikning o’ziga xos xususiyatlari ................................... 4
1.1.Qo’l to’pi o’yinida hujum texnikasini o’rgatish usullari. .......................................................... 4
1.2. Qo’l to’pi o’yinida himoya texnikasini o’rgatish usullari. ....................................................... 7
II.Bob.Gandbolchilarning hujum va himoyadagi taktiklarini o’ziga xos xususiyatlari ................... 9
2.1.Gandbolchilarning hujum va himoyadagi taktik harakatlarini takomillashtirish ...................... 9
2.2. Qo’l to’pi o’yini taktikasini o’rgatish innovatsion yo’llari ..................................................... 14
Xulosa. ........................................................................................................................................... 31
Foydalanilgan adabiyоtlar .............................................................................................................. 33 Kirish
Mavzuning dolzarbligi:  O’zbekistonning mustaqilligi va istiqboli yo’lidagi
barcha   islohotlar   negizidagi   tashkiliy,   madaniy,   sog’liqni   saqlash,   ta’lim-tarbiya,
sport   va   boshqa   shu   kabi   muhim   tadbirlar   bugungi   kunning   asosiy   vazifalariga
aylanmoqda.   Respublika   Birinchi   Prezidenti   I.A.Karimov   ta’kidlaganidek   «Shu
bois   mamlakatimizning   istiqlol   yo’lidagi   birinchi   qadamlaridanoq   buyuk
ma’naviyatimizni   tiklash   va   yanada   yuksaltirish,   milliy   ta’lim-tarbiya   tizimini
takomillashtirish,   uning   milliy   zaminini   mustahkamlash,   zamon   talablari   bilan
uyg’unlashtirish   asosida   jahon   andozalari   va   ko’nikmalari   darajasiga   chiqarish
maqsadiga katta e’tibor berib kelinmoqda!» 
Qabul   qilingan   qarorlar   va   qonunlarda   kelajak   avlodlarning   jismoniy   va
aqliy   barkamolligini   ta’minlash   yo’llari   ochib   berilmoqda.   Yoshlarning   jismoniy
tayyorgarligi,   qobiliyati,   qiziqishiga   qarab   sport   turlari   bo’yicha     turli   xil
mashg’ulotlar, musobaqalar o’tkazish maqsadga muvofiqdir. Shu sababli, jismoniy
tarbiya   va   sport   bilan   ommaviy   ravishda   shug’ullanish   o’quvchi-yoshlar   va
talabalarning   kundalik   ehtiyojiga   aylanmog’i   zarur.   Shu   bilan   birga,   u   o’quvchi-
yoshlarni har tomonlama rivojlantirishda, sog’lom turmush tarzini shakllantirishda,
ularni barkamol inson bo’lib yetishishiga asosiy omil bo’lib xizmat qiladi.
  Qo’l   to’pini   o’rgatish   uzluksiz   ta’lim   tizimining   deyarli   barcha
bosqichlarida,   jumladan,   umumiy   o’rta,   o’rta   maxsus,   kasb-hunar,   oliy   ta’lim
muassasalarida jismoniy tarbiya mashg’ulotlarining doimiy tarkibiy qismi sifatida
o’rgatish va o’rganish nazarda tutiladi.
Ushbu   uslubiy   qo’llanmada   qo’l   to’pi   o’yinining   texnikasi,   texnologiyasi,
qoidalari,   ishtirokchilarning   harakatlanishlari,   to’pni   uzatish   va   qabul   qilib   olish
usullariga oid va hakamlik qilish talablari to’g’risida zaruriy dastlabki ma’lumotlar
keltirilgan   bo’lib,     ularni   o’rgatish   uslublarini   takomillashtirib   borish   ushbu
qo’llanmaning asosiy maqsad va vazifalaridan hisoblanadi.
Qo’l   to’pi   o’yini   hozirda   umumiy   o’rta   ta’lim,   o’rta   maxsus,   kasb-hunar
kollejlari va oliy o’quv yurtlarida doimiy ravishda o’rgatiladigan sport o’yinlaridan hisoblanadi. Ammo, uni uzluksiz ta’limning turli bosqichlarida yoshlarning o’ziga
xos   xususiyatlariga   mos   holda   o’rgatish   uslublari   to’liq   holda   yaratilgan.   Ushbu
qo’llanmada   qo’l   to’pi   o’yining   texnikasi,   ishtirokchilarning   harakatlari,   to’pni
uzatish  va   qabul   qilib  olish   va  musobaqalarni  o’tqazishni  rejalashtirish   va  tashkil
qilishga doir dastlabki ma’lumotlar keltirilgan.
Kurs ishining maqsadi : Yosh gandbolchilarda maxsus mashqlar yordamida
chidamkorlik sifatlarini rivojlantirish usullari  haqida
Kurs ishining vazifasi :  O’yinchilarni chidamlilik va jismoniy 
tayyorgarliklarini oshirish o’rgatish.
Kurs ishining ob'ekti : Chidamlilik o’quv mashg’ulotlarini rejalashtirish
Kurs ishining predmeti : Qo’l to’pi o’yini taktikasini o’rgatish yo’llari
Kurs ishining tuzilishi:  Kurs ishi kiris qismi, 2 ta bob, 4 ta reja, xulosa va 
foydalanilgan adabiyotlardan iborat. I.Bob.Gandbolda texnik – taktik tayyorgarlikning o’ziga xos xususiyatlari
1.1.Qo’l to’pi o’yinida hujum texnikasini o’rgatish usullari.
Hujum   texnikasini   o’rgatish   usuli.   Maydonda   harakat   qilish   texnikasini
o’rgatishda   eng   avval   har   bir   harakat   alohida   o’rgatilib   (yugurish,   sakrash,
to’xtashlar),   so’ngra ular qo’shib o’rgatiladi. Bir harakat tuzilmasi o’rgatilgandan
keyin,   boshqa   harakatni   o’rgatish   boshlanadi   va   o’rganilgan   harakatlar   bir-biriga
bog’lanib, har xil holatlarda qo’llaniladi. 
Yugurishda   oddiy,   tezlikni   o’zgartirib,   yo’nalishni   o’zgartirib,   qadamlarni
chalishtirib, har xil sakrashlar yordamida yugurish texnikasi o’rgatiladi;
To’xtashlarda tez yurib,  sekin yugurib, tezlashganda avval bir oyoqda so’ng
ikki   oyoqda   to’xtash   mashqlari   o’rgatiladi.   Shug’ullanuvchining   ikki   oyoqda
yugurib   to’xtagandan   so’ng,   muvozanat   saqlash   uchun   tana   og’irligini   to’g’ri
taqsimlashi murabbiy tomonidan nazorat qilib boriladi;
Sakrash   joyidan,   so’ng   yugurib   kelib   avval   ikki   oyoqda,   keyin   bir   oyoqda
sakrashga   o’rgatiladi.   Oyoqlarni   to’g’ri   qo’yish,   balandlikga   yoki   uzunlikga
sakraganda oyoqlarni bukish va yerga tushish to’g’ri bajarilishiga ahamiyat berish
kerak.
O’yin maydonida harakat qilish texnikasini takomillashtirish uchun quyidagi
mashqlardan foydalanilsa bo’ladi:
1.Belgilangan aniq mo’ljalga tezlanib yugurish va dastlabki holatga qaytish; 
2.Turli   holatlarda   yugurib,   yotib,   emaklab   va   boshqa   ko’rinishlarda   tez
yugurish; 
3.Bir va ikki oyoqlab to’siqlardan sakrab o’tish  va yugurish;
4.Yugurish va sakrash harakatlarini galma-gal bajarish. 
5.Belgilangan joylarda birin-keyin to’xtab yugurish; 
6.To’siqlarni aylanib o’tib yugurish; 
7.Har   xil   asbob   va   moslamalarni   bir   joydan   ikkinchi   joyga   ko’chirib
yugurish.  8.Yuqorida keltirilgan mashqlarni va harakatlarni estafeta shaklida o’tkazish.
To’pni   egallash   texnikasini   o’rgatish.   To’pni   ilishga   kirishishdan   oldin
to’pni og’irligiga, shakliga, qattiq yoki yumshoqligiga ko’nikma hosil qilish uchun
quyidagi mashqlardan foydalanish mumkin:
1. Oldinga to’pni tashlab, uni yerga tushirmay ilib olish; 
2. To’pni oldinga tashlab, uni yerdan sapchigandan so’ng ilib olish; 
3. To’pni o’ng qo’lda tashlab, chap qo’l bilan ilib olish; 
4. To’pni boshdan, yelkadan, oyoq orasidan yuqoriga ir g’ itib uni ilib olish; 
Bir vaqtda ikki to’pni tashlash va ularni ilib olish va boshqalar.
O’yinchi yordamchi mashqlarni bajarishda to’pni o’ziga qulay usullar bilan
ilishi mumkin. To’pni ilish uzatish bilan birga o’rgatilsa, samarali natija beradi.
To’pni   uzatishni   o’rgatishdan   oldin   uni   to’g’ri   ushlashga   o’rgatish   kerak.
To’pni ushlashda kaftlar bo’sh holatda, barmoqlar erkin holatda bo’lishi lozim. Bu
malakani hosil qilish uchun quyidagi mashqlardan foydalanish mumkin:
1.   Qo’llarni   oldinga   uzatib,     bir   qo’ldan   ikkinchi   qo’lga   barmoqlar
yordamida to’pni uzatish;
2. Joyida turib yurgan va yugurgan holda bir qo’ldan ikkinchi qo’lga gavda
atrofidan (aylana) to’p uzatish;
3. To’pni bir va ikki qo’lda tutib, har xil tomonlarga, yonga hamla qilish;
4. Joyida turib, yurgan va yugurgan holatda to’pni uzatish va otishni mashq
qilish;
O’rgatishni   yuqoridan   qo’lini   siltab   to’p   uzatishdan   boshlash   kerak.
Devorda   belgilangan   nishondan   3-4   m   masofada   qo’llar   yuqoriga   ko’tarilishi
kerak.   Har   xil   oyoqlar   oldinga   qo’yilib,   uch   qadamdan   so’ng   to’p   uzatish.
Keyinchalik sheriklar bir-biriga qarama-qarshi turib to’pni uzatishni boshlaydilar
To’pni yerga urib yurish   texnikasini to’g’ri tasavvur qilishga oid tushuntirish
va ko’rsatishdan  so’ng shug’ullanuvchilar  bir  joyda turganlaricha to’pni  yuqoriga
sapchitib, yerga urib o’ynaydilar va h.k.
To’pni   pastga   sapchitib,   to’pni   yerga   urib   yurishga   o’tilganda   uni   raqibdan
pana qilish bir qo’ldan ikkinchisiga orqadan o’tkazish, yuqori tezlikda sur’atni va yerdan sapchish balandligini o’zgartirish, burilishlar hamda orqa bilan harakat qilib
to’pni yerga urib yurishlar navbat bilan keyinroq o’rganiladi.
To’pni   otishga   o’rgatish.   Har   xil   usullar   bilan   to’pni   darvozaga   otishga
o’rganish   jarayonida   shug’ullanuvchilarni   dastlab   to’pning   yo’nalishi,   chizig’i   va
darvozani mo’ljalga olish usullari bilan tanishtirish lozim.
Darvozaga   to’p   otishning   ayrim   usullari   o’rganilayotganda   birinchi
navbatda,  uning tuzilishi,  so’ngra harakatining  mazmuni  o’rganiladi   va  to’p  otish
masofasi asta-sekin uzaytiriladi.
Tayanib to’p otish: Bu harakatni o’rgatishni uning asosiy bosqichi- to’pning
tezligi  oshishidan  boshlamoq kerak.   To’pni  yuqoridan tezlashtirish  uchun siltash
usuli   o’rgatiladi.   Dastlabki   holat   o’ng   oyoqda   turib   chap   oyoq   oldinga   qo’yiladi,
o’ng   qo’l   to’p   bilan   yuqorida,   gavda   sal   burilgan,   chap   oyoqni   oldinga   qo’yib
devorga to’p otiladi. Dastlab diqqat harakatning ketma-ketligiga qaratilishi lozim,
to’p   otish   texnikasi   o’zlashtirilgandan   so’ng   otishning   tayyorlov   bosqichiga
o’tiladi. To’p otish texnikasi o’zlashtirilgandan so’ng, otishning tayyorlov bosqich
ko’rinishlariga kirishiladi: 
1. To’pni yerga urib kelgandan so’ng tez xarakat bilan to’p otish. 
2. To’pni ilib olgandan so’ng darvozaga otish. 
3. To’pni ilib bir, ikki, uch qadamdan so’ng darvozaga otish. 
4. Har xil tezlanishlardan so’ng to’pni darvozaga otish; va b.
Shundan   so’ng,   to’p   otish   sharoitlari   murakkablashtirilib   bajariladi.
O’yinchilarga u yoki bu usullarni tanlab to’p otish mashqlari beriladi. O’rgatilgan
usullarni o’yinda qo’llashda takomillashtirilib boriladi.
Sakrab   to’p   otishning   barcha   harakatlarini   joyida   turib   o’rgatish   kerak.
Dastlabki   holat   to’pni   ikki   qo’llab   ushlab   oldinga   uzatiladi,   to’p   bilan   qo’l
yuqoriga   ko’tarilib,   orqaga   uzatiladi,   tana   salgina   yon   tomonga   egiladi,   to’pni
ushlagan qo’l tarafdagi oyoq tizza qismidan ozgina bukiladi, tayanch oyoq oldinda
bo’lib og’irlik barmoqlarga tushadi va sakrash harakati bajariladi.
Yiqilib to’p otish – bu harakatni o’rgatish uchun yumshoq to’shak yoki qum
to’ldirilgan   chuqurchalardan   foydalanish   mumkin.   O’rgatishni   to’p   otishning yakuniy   bosqichidan,   ya’ni,   yerga   tushish   –   yiqilishdan   boshlash   kerak.   Oldin
dastlabki holatdagi ikki qo’lga, qo’l bilan oyoqqa va yonboshga tushish – yiqilish
o’rganiladi. Keyin bu mashqlar to’p bilan bajariladi.
Chalg’itishga   o’rgatish.   Chalg’itishlarning   turlari   murakkab   bo’lganligi
sababli   shug’ullanuvchilar   ularga   oid   usullarni   to’liq   egallaganlaridan   so’ng
boshlaydilar.   Shug’ullanuvchilar   eng   avvalo   har   bir   chalg’itishning   texnikasini
o’rganadilar, Mashqlarda har xil harakatlar bir-biri bilan qo’shiladi. Chalg’itishlar
va undan keyingi harakatlar avval sekin, so’ngra har xil tezlik bilan bajariladi. Bir
joyda   turganda   va   harakat   paytida   bir   yo’l   bilan   bajariladigan   chalg’itishlardan
so’ng,   ularning   har   xil   qo’shilmalari   va   tayanchsiz   hoatda   bajariladigan
chalg’itishlar o’rgatiladi.
1.2. Qo’l to’pi o’yinida himoya texnikasini o’rgatish usullari.
Himoya texnikasini o’rgatishda orqa bilan yurishga, yugurishga o’ng tomon
bilan   qadamlab,   har   xil   yo’nalishlarda     qo’llar   bilan   to’siq   qo’yishni   yoki   to’pni
olib  qo’yish harakatlarini  bajarishga ko’proq ye’tibor berish lozimdir. Maydonda
qilinayotgan   harakat   vaqtida   to’pning   yo’nalishiga   qarab   joylashish   ham
o’rgatiladi.   Keyinchalik   hujumchiga   nisbatan   kerakli   masofani   saqlash   va
vaziyatga qarab uni o’zgartirish o’rgatiladi.
Himoyada   harakat   qilishni   o’rganish   uchun   quyidagi   mashqlardan
foydalanish mumkin: 
1.   Himoyada   turishning   dastlabki   holatdan   o’ngga,   chapga,   oldinga   va
orqaga yurish va yugurish; 
2. Orqa bilan oldinga eng ko’p ilonizisimon harakatlarni bajarish kerak; 
3.   Bir-biriga   yuzma-yuz   turgan   holatda   quvlashmachoq   o’yini   o’ynash
kerak; v h.k.
To’pni   to’sishda   qo’llarni   tez   harakat   qildirishga   o’rgatishdan   boshlanadi.
Darvoza   maydonchasi   bo’ylab   joylashgan   himoyachilar   murabbiy   ishorasi   bilan
darhol qo’llarini yuqoriga ko’tarib harakatlantiradilar, keyin qo’yidagi mashqlarni
to’p bilan bajaradilar: 1.Hujumchi   himoyachiga   yuzma-yuz   turib,   har   xil   holatda   darvozaga   to’p
otishni bajaradi, himoyachi esa to’p yo’nalishini to’sish uchun harakat qiladi;
2.   Oldindan   kelishilgan   tomonga   otish   kuchini   asta-sekin   ko’paytirib   to’p
otiladi, hujumchilar to’p yo’nalishini to’sish uchun qo’llarini qo’yishadi;
3. Avvaldan kelishilgan ikki usulda darvozaga otilgan to’p yo’li to’siladi;
4. O’yin davomida darvozaga otilgan to’plar yo’li to’siladi;
5. Birin-ketin darvozaga otilgan bir necha to’pni to’sish va h.k.
To’pni   olib   qo’yish   texnikasi     o’rgatilayotganda   harakat   boshlanishidan
oldin   turish   holatini   to’g’ri   tanlash,     to’pga   o’z   vaqtida   chiqish   va   to’pga   qarab
tezkorlik bilan harakat qilish katta  ahamiyatga egadir.
Bu   mashq   oldinga   chiqib   uzatilayotgan   to’pni   olib   qo’yish   texnikasi   bilan
o’rgatiladi.   So’ng   hujumchining   orqasidan   tezlik   bilan   chiqib   to’pni   olib   qo’yish
harakatlari o’rgatiladi.
To’pni   urib   chiqarish,   oldin   bir   joyda   turib   raqibning   qo’lidagi   to’pni   urib
tushirish   yo’llari   o’rgatiladi,   avval   to’p   uzatilayotganda,   keyin   darvozaga
otilayotganda to’p urib tushiriladi, keyinchalik esa to’pni uzatishga yoki darvozaga
otishga   tayyorlanayotganda   urib   tushirish   va   oxirida   to’pni   yerga   urib   tushirish
vaqtida uni urib tushirish o’rgatiladi. 
Darvozabonga o’yin texnikasini o’rgatish - o’yinda darvozabon yarim jamoa
deb   aytiladi,   chunki   darvozabon   vazifasini   bajaruvchi   o’yinchilar   yuqorida
ko’rsatilgan   harakatlardan   tashqari,   agar,   ular   darvozada   o’ynasalar,   darvozabon
harakatlarini   ham   bajarishlari   kerak,   bunda   to’pni   gavdaning   barcha   qismi   bilan
qaytara olishlari kerak bo’ladi.
Darvozabon   darvoza   maydonidan   chiqqanda,   maydon   o’yinchisi
hisoblanadi. O’yin texnikasiga oid mashg’ulotlar o’z mazmuniga ko’ra himoyachi
va   hujumchi   o’yinlaridan   farq   qilmaydi.   Darvozabonga   sakrash   texnikasini
o’rgatishda, takomillashtirishda darvozaning yuqori burchaklariga otiladigan to’pni
qaytarish   usullaridan   foydalaniladi.   Darvozabonni   to’pni   ilib   olishi   uning   asosiy
vazifasiga   kirmaydi,   ammo   shunga   qaramay   u   to’pni   ilishni   mukammal   bilmog’i
kerak. Taktik harakatlarni  o’rgatish texnikasi  – o’yinning umumiy tushunchasidan
boshlanadi.  Har bir taktik harakatni o’rgatish quyidagi tartibda amalga oshiriladi:
1.O’rgatilishi   lozim   bo’lgan   taktik   harakatni   tushuntirish   va   chizma   yoki
kichraytirilgan maketda ko’rsatish;
2.Harakat   yo’llarini   maydonda   chizib,   raqiblar   sust   qarshilik   ko’rsatishini
chizma y o’li bilan  guruhda shug’ullanuvchi o’yinchilarga  o’rgatish; 
3.Maxsus vazifa – topshiriq olgan raqiblarga qarshi harakatlarni o’rgatish;
4.Faol raqiblarga qarshi himoya harakatlarini o’rgatish;
Yuqorida aytilganlarni ikki taraflama o’yin davomida mustahkamlab borish
maqsadga muvofiq bo’ladi.
II.Bob.Gandbolchilarning hujum va himoyadagi taktiklarini o’ziga xos
xususiyatlari
2.1.Gandbolchilarning hujum va himoyadagi taktik harakatlarini
takomillashtirish
Mamlakatimizda   jismoniy   tarbiya   sohasini   rivojlanishiga   qaratilgan   qator
me’yoriy-huquqiy   hujjatlar   qabul   qilingan   va   jadallikda   hayotga   tatbiq   etib
kelinmoqda.   Jumladan,   O’zbekiston   Respublikasining   “Ta’lim   to’g’risida”gi,
“Jismoniy   tarbiya   va   sport   to’g’risida”gi   qonunlari,   O’zbekiston   Respublikasi
Prezidentining 2017- yil 3-iyundagi PQ-3031-sonli “Jismoniy tarbiya va ommaviy
sportni   yanada   rivojlantirish   chora-tadbirlari   to’g’risida”gi   qarori   shular
jumlasidandir.   Ma’lumki   jismoniy   tarbiya   sport   millat   genofondini   shakllantirish
va   sog’lom   barkamol   avlodni   tarbiyalash   vositasi   sifatida   yildan   yilga   turli   yosh
avlodni   kundalik   turmush   tarziga   aylanib   bormoqda.   Bugungi   kunda
respublikamizning   barcha   hududlari-yu   chekka-chekka   qishloqlarida   ham
jismoniy tarbiya bilan bir qatorda sport turlari ham sport turi dunyo miqyosida eng
ommaviylashgan sport turi hisoblanadi. Bugungi  kunda respublikamizning ta’lim
muassasalarida   gandbol   sport   turi   fan   va   sog’lamlashtirish   rivojlanib   bormoqda.
Ta’kidlash   joizki,   yurtimiz   bo’ylab   ommaviy   sog’lomlashtirish   ishlarini
jadallashtirishda sportning gandbol turi beqiyos ahamiyat  kasb etadi. Gandbol vositasi sifatida o’quv rejalarga kiritilgan.
Gandbol   o’yini   barcha   sport   turlari   kabi   o„zining   olamshumul   tarixiga   ega.
1898   yilda   –   gandbolga   asos   solingan.   Daniyaning   Ordrupe   shahridagi
gimnaziyalardan   birining   o’qituvchisi   Xolger   Nilson   futboldan   farq   qiladigan,
qizlar uchun ham mos keladigan, yog’inli havoda zalda o’ynasa bo’ladigan yangi
sport   o’yinini   yaratishga   qaror   qiladi.   U   darvozabonlarni   qoldirib,   jamoadagi
o’yinchilar  sonini qisqartirib, to’pni uzatish va otish faqat qo’l bilan bajarilishini
taklif qiladi. Shu tariqa olamda “Handboll” inglizchadan tarjima qilinganda hand –
qo’l,   ball   –   to’p   ya’ni   –   qo’l   to’pi   yuzaga   keladi   va   keyinchalik   tezda   butun
jahonga   tarqab   ketadi.   Xolger   Nilson   ikkita   sport   o’yindan   ya’ni   futbol   va
basketbol   sport   turidan   yangi   sport   turini   yaratish   g’oyasi   paydo   bo’lganda   hech
kim   bu   o’yin   dunyoda   shunchalik   keng   tarqalishini   kutmagan   edi.   11   kishidan
iborat   jamoa   bilan   o’yin   yaratish   1917-1919-yillarga   to’g’ri   keladi.   O’yinning
ikkala   yo’nalishi   ham   uzoq   vaqtdan   beri   mavjud.   O’yin   maydonining   birinchi
o’lchamlari   40x20   metr,   darvozaning   bo’yi   2   metr,   eni   esa   2,1   metr,   to’pning
aylanasi  esa 68-70 sm  bo’lgan. O’yinning dastlabki  qoidalari bo’yicha to’p bilan
yugurish va to’p uchun kurashishga ruxsat berilmagan.
Gandbol   o’yini   qoidalariga   keyingi   kiritilgan   o„zgartirishlar   o’yinning   atletik
bo’lishiga olib keldi. 1923- yilda to’p o’lchami qisqartirildi va o’yin qoidalariga 3
sekund   va   3   qadam   bandlari   kiritildi,   bu,   o’z   navbatida,   o’yin   texnikasi   va
taktikasiga   ta’sir   ko’rsatib,   o’yinning   tezkor   bo’lishiga   olib   keldi.   1925-yilda
Germaniya   terma   jamoasining   Avstriya   terma   jamoasi   bilan   birinchi   xalqaro
uchrashuvi   bo’lib   o’tdi.   Germaniya   terma   jamoasi   o’yinda   5:6   hisobida
mag’lubiyatga uchradi. 1926-yilda gandbolning xalqaro sport bilan tan olinishi bir
qator mamlakatlarda o’yinni rivojlantirishga turtki berdi.
Ga   ndbol   musobaqalari   o’tkazilgan.   1960-yili   Xarkov   shahrida   yoshlar
orasida   gandbol   bo’yicha   Butunittifoq   musobaqalari   o’tkazildi   va   shundan   so’ng
sportning   bu   turi   mamlakatda   tez   rivojlana   boshladi.   1960-yilda   O’zbekistonda
gandbolni   vujudga   kelishi   va   rivojlanish   tarixi   1938-yilda   Respublikamizda
gandbol   bo’yicha   birinchi   chempionat   o’tkazildi.   1960-yilgacha   O’zbekistonda Toshkent Oliy Harbiy bilim yurtida ta’lim oluvchi kursantlar orasida O’zbekiston
Davlat jismoniy tarbiya institutida ilk bor gandbol mutaxassisligi bo’limi ochildi.
1960-yildan   boshlab   Toshkent   shahar   birinchiliklarida   16-20   jamoa   qatnasha
boshladi va Ozbekiston gandbolchilarining sobiq Ittifoq musobaqalarida qatnasha
boshlagan   yili   deb   qayd   etildi.   1962-yili   Tbilisi   va   Sverdlov   shaharlarida
o’tkazilgan   ikkinchi   sobiq   Ittifoq   chempionatida   erkaklar   orasida   O’zbekiston
terma jamoasi muvaffaqiyatli ishtirok etib, oliy ligaga yo’llanma oldi.
O’yin   texnikasi:   Gandbol   o’yinida   to’p   bilan   va   to’psiz   usullar   bajariladi.
Qo’yilgan   maqsadga   erishmoq   uchun   o’yinda   qo’llaniladigan   xilma-xil   maxsus
usullar   yig’indisi   gandbol   texnikasini   tashkil   etadi.   Gandbol   o’yin   texnikasi
maydon   o’yinchisi   va   darvozabon   texnikasiga   ajratiladi.   Har   qaysi   bo’lim
harakatlanish   texnikasi   va   to’pni   boshqarish   texnikasi   bo’limchalariga   ajratiladi.
Kichik   bo’limlar   turli   usullarda   ijro   etiladigan   aniq   texnik   usullardan   –
harakatlanish   texnikasi   uslublari   va   usullaridan   iborat.   Bulardan   maydon
o’yinchilari   va   darvozabon   foydalanadi.   Usul   va   turlarda   harakatning   asosiy
mexanizmi umumiy bo’lib, detallari bilangina farqlanadi. Har xil usulni ijro etish
shartlari gandbol texnikasini yanada turli-tuman qiladi (6-jadval). Gandbol o’yini
texnikasi   ikkita   asosiy   katta   qisimga   “hujum”   va   “himoya   texnikasi”ga   ajratish
mumkin.   Hujum   texnikasida   “harakat”   va   “to’pga   egalik   qilish”   usullari,   timoya
texnikasida esa “harakat” va “to’pga qarshi egalik qilish” usullariga ajratiladi. Har
bir   tarkibiy   qism   o’yin   faoliyatini   o’z   ichiga   oladi,   ular   o„z   navbatida   bir   necha
usulda amalga oshiriladi. 1) texnikani bajarayotganda qo’l va oyoq harakatlarining
soni   (bitta   yoki   ikkita);   2)   qo’lning   to’p   bilan   yelka   holatiga   nisbatan   harakati
(yuqori, yon, pastki); 3) to’pni uzatish usulllari harakati (siltash, zarba). Maydonda
hujumchi   va   himoyachi   sifatida   harakat   qilish   hamda   aldamchi   harakatlar   usuli
o’yin texnikasining asosini tashkil etadi. Dastlabki holat – turish, tayyorgarlik va
harakat   qilishni   belgilaydi.   Baland   va   past   holatda   turish   har   xil,   qaysi   holatda
turishni vaziyat belgilaydi. Zamonaviy gandbolda ko’pincha baland holatda turish
(oyoqlar   ozgina   bukilib),   oralig’i   yelka   kengligida,   gavda   sal   oldinga   egilib,
qo’llar bukilgan holatda tutiladi. Qaysi o’yinchi maydonda tez va tejamli harakat qilsa, o’sha  o’yinchi  ko’proq foyda keltiradi. Shuning uchun  har  bir  o’yinchi  tez
start   olishni,   yugurayotib   yo’nalishni   o’zgartirishni,   to’xtash   va   sakrashni,   orqa
bilan erkin oldinga yurishni, yon tomon bilan yurishlarni bilishi shart.
Gandbol texnikasini tasniflash o’yin texnikasini obyektiv prinsipga muvofiq 
taqsimlashga asoslangan. Hujumdagi o'yin tex Hujum o’yini texnikasi: To’pni 
egallagan hujumchi butun vujudi bilan raqiblar darvozasiga to’p kiritishga intiladi. 
Raqiblarning qaramaqarshiligini faqat maxsus usullar yordamida yengishi mumkin
(7-jadval). O’yin texnikasining bu qismiga to’pni ilish, ushlash, to’pni yerga urib 
olib yurish va egallab olish, chalg’itish (fint) va to’siq (zaslon) qo’yish usullari 
kiradi. Ularni amalga oshirish uchun gandbolchi tanasini maqbul. Ushbu hollardan 
maydon o’yinchilari keng foydalanadilar. Darvozabonning turish hollari maydon 
o’yinchisinikidan keltirish kerak, bu odatda o’yinchi turish holati deb ataladi. Oyoq
tizza qismidan biroz egilgan, yelkalari holatga oldinga tushirilgan, qo’llar tananing 
oldidagi tirsak qo’shilishida egilgan va kaftlar tanadan chetga surilgan gandbol 
o’turish holati hisoblanadibutunlay farq qiladi, chunki darvozabonning qo’llari 
ikkiga ajratilgan holatga keltiriladi. Harakatlar. O’yin vaziyatiga qarab, gandbolchi
yurish, yugurish, sakrash, to’xtash usullaridan foydalanadi. Gandbol o’yinchisi 
maydondagi harakatlarini amalga oshirishda sheriklar bilan o’zaro munosabat va 
raqiblarga qarshi turish uchun joy tanlash harakatlarini O’yin texnikasi Maydon 
o’yinchisi texnikasi Darvozabon texnikasi Hujum texnikasi Himoya texnikasi 
Hujum texnikasi Himoya texnikasi Harakatlanish texnikasi To’pni egallash 
texnikasi To’pni egallash texnikasi Qarshilik ko’rsatish Harakatlanish texnikasi 
To’pni egallash texnikasi To’pni egallash texnikasi Qarshilik ko’rsatish Texnik 
usullar, ularning turlari, bajarish shart-sharoitlati 25 amalga oshiradi. Yurish. 
Gandbol o’yinchisi joyni o’zgartirish uchun ishlatiladi. Tez yugurish yoki burilish, 
to’xtash, sakrash qobiliyatiga ega bo’lish uchun o’yinchilar orqa, yuz va 
yonboshlarni biroz egilgan oyoqlarda oldinga siljitadilar. Yugurish. 
Gandbolchining yugurishi sportchining yugurishidan farq qiladi, oyoq mashqlari 
to’liq bajarilmagan yugurish bilan tavsiflanadi. Ushbu usul harakat yo„nalishini 
keskin o’zgartirishga imkon beradi. Harakatning ritmi va sur’atini o’zgartirish,  aldamchi harakatlar qilish. Sakrash. Gandbolchilar bir yoki ikki oyoq bilan itarish 
orqali yuqoriga, uzunlikga, yon tomonga va bajarish usuliga ko’ra tasniflanadi. 
Gandbolchi tomonidan to’pni yetkazishda, darvozaga otishda, to’xtashda, baland 
uchadigan to’plarni ilishda keng qo’llanadi.
To’pni   ilish.   Bu   to’pni   egallashga   imkon   beruvchi   usul.   To’pni   bir   va   ikki
qo’llab   ilish   mumkin.   To’pni   ikki   qo’llab   ilishda   qo’larning   panjalari   bir-biriga
yaqinlashtirilib   voronkasimon   chuqurlik   hosil   qilinadi,   barmoqlar   to’pga
tekkanidan   so’ng,   uchib   kelgan   to’p   tezligini   pasaytirish   uchun   qo’llar   bukiladi.
To’pni bir qo’lda ilish juda murakkab. Ilish va keyingi  qo’lni  silkitish ko’pincha
bunday   holatda   tutash   harakatni   tashkil   etadi.   To’p   bilan   muvaffaqiyatli   harakat
qilish   uchun   uni   to’g’ri   ushlash   kerak   bo’ladi.   Agar   o’yinchi   uni   ikki   qo’llab
ushlasa, to’p yaxshi nazorat qilinadi. Lekin to’pni bir qo’llab yuqoridan yoki ochiq
kaft   bilan   ham   ushlash   mumkin.   Faqat   bu   holda   to„pni   qattiq   siqib   ushlamaslik
lozim, chunki bu qo’lning panja bo’g’imlari qotishiga olib keladi.
Chalg’itishlar   murakkab   harakatlar   yordamida   bajariladi,   hammasidan
ko’proq   bir-biriga   bog’liq   bo’lgan   bosqich   (faza):   anchagina   sekin   chalg’itish
harakati   texnik   usulining   qulay   paytida   qo’llanilishi   va   tez   asosiy   usulni   amalga
oshirishga   bog’liqdir.   Ikki   va   undan   ortiq   usullardan   tashkil   topgan   chalgitishlar
ikki turga bo’linadi: oddiy va murakkab. Bir
harakatdan   ikkinchi   harakatga   o’tishda   qancha   kam   vaqt   sarflansa,   raqibni   aldab
o’tishga shuncha  imkoniyat  yaratiladi. To’pni  uzatishda usullarni  o’zgartirib to’p
yo’nalishini va to’p uzatishda to’xtab qolish paytlarida chalg’itishlar qo’llaniladi.
Eng ko’p tarqalgan chalg’itish – bu to’pni otmoqchi bo’lib, so’ng to’pni uzatishdir
(bosh   orqasidan,   orqa   va   yon   tomondan).   To’p   otishda   to’pni   uzatayotganday
harakat qilish yoki bir usulda to’p otmoqchi bo’lib, ikkinchi usuldan foydalanish,
sakrab to’p otmoqchi bo’lib yerga tushib, himoyachini aldab o’tish juda foydalidir.
Chalg’itishlarni, ayniqsa, himoyachini aldab o’tishda qo’llash muhimdir. Bu bir va
ikki qadamli harakat bo’lishi mumkin. Chalg’itish sifatida qadam qo’yish va to’p
uzatishlardan   foydalaniladi.   To’siq.   Bu   hujumchilarning   himoyachilar   panohidan
qutilishi   uchun   qo’llaniladigan   foydali   vositadir.   Gandbol   o’yinida   to’siqlarni yakka   holda   va   o’yinchilar   guruhi   tomonidan   qo’yilishi   mumkin.   Guruh   bo’lib
qo’yish   9   metrli   erkin   to’p   tashlash   chizig’idan   to’p   otishda   qo’llaniladi,   bu   bir
necha hujumchining bir-biriga yaqin turib, to’p egallamoqchi bo’lgan hujumchiga
peshvoz chiqayotgan himoyachilar yo’lini to’sishdan iboratdir.
Himoya texnikasi  :Gandbolchilarning raqobatbardosh faoliyatining ajralmas
qismidir .O’yinning natijasi ko’jihatdan himoyalanayotgan jamoaning ishonchli va
to’g’ri harakatlariga bog’liq. Himoyada o’ynash, jamoa bir nechta hujumlarni hal
qiladi:   u   o’z   jamoasini   raqibning   zarbalaridan   himoya   qiladi,   uyushgan   hujumni
oldini   oladi   va   to’pni   egallash   uchun   kurashadi.   Himoya   texnikasining   xatti-
harakatlari hujum texnikasining muvaffaqiyatidan pastdir.
2 .2 .   Qo’l to’pi o’yini taktikasini o’rgatish innovatsion yo’llari
O’yinda   muvaffaqiyatga   erishish   asosan   to’g’ri   harakat   qilishga   bog’liq.   Shu
sababli o’yinni boshqarishda turli xil taktik vositalardan foydalanish lozim.
  Taktika   deganda,   o’yinchilarning   raqib   ustidan   g’alaba   qozonishga   qaratilgan
shaxsiy yoki jamoa harakatlarini tashkil qilinishi, ya’ni, aniq raqib bilan muvaffaqiyatli
kurash olib borishga imkon beradigan harakatlarni tushunish kerak.
Taktikadagi   asosiy   vazifa   bu   –   hujum   va   himoya   harakatlarining   maqsadga
erishtira oladigan eng qulay vositalari va o’zaro uyg’unlashgan shakllarini belgilashdan
iboratdir.
Qo’l to’pi o’yinida taktika bilan texnika bir-biriga uzviy bog’liq bo’ladi. To’pni
kimga va qanday uzatishni,  to’p bilan himoyani yorib o’tishni, darvozaga qachon to’p
otishni hal qilayotgan o’yinchi o’z tafakkuridan, tushunchasidan, bilimidan foydalanadi
va   harakatini   amalga   oshirayotganida   o’z   texnik   mahoratini   namoyish   qiladi.   Shu
sababli   texnika   o’yinchining   taktik   rejalarini   amalga   oshirish   vositasi   bo’lib   xizmat
qiladi.
O’quv-mashg’ulotlar   davomida   taktik   tayyorgarlikka   katta   e’tibor   beriladi.   Shunday
qilib har bir o’yinchi va jamoa harakatlarning turli variantlarini mukammal egallagan,
yaxshi o’zlashtirib olgan bo’lishi kerak.   Qo`llarni tirsak qismidabukkan holda yuqoridan to`p uzatish holati
Harakatda qo`lniyuqori bukib to`pni otish (chanishtirma harakatdan so`ng)
Hujum va himoyada qo’llaniladigan taktik harakatlar qarama-qarshi va
zifalarni yechish uchun qo’llaniladi.
Taktika ikki katta qismga b o’linadi:
1. Hujum taktikasi 
2. Himoya taktikasiga bo’linadi. 
Yuqoridan qo`lni bukib to`p otish holati Yuqorida qo`lni bukib, to`tab otish holati
Qo`lni yuqorida bukib, sakrab to`p otish holati
Yuqoridan qo`lni bukib, yoh tarafga egilganholda yiqilib
 to`p otish holati Yuqoridan qo`lni bukib, yon tomonga egilgan holda
 yiqilib to`p otish
Yon tomondan qo`lni bukib, to`p otish holati
Hujumdagi tomondan darvozaga otayotgan to`pni orqadan kelib qaytarish holati
Hujum   o’yinni   hal   qiluvchi   omildir.   Hujumning   mutlaqo   yagona   maqsadi   bu   –
raqibning   himoyadagi   harakatlarini   buzish   va   darvozaga   to’p   otishdagi   qarshiliklarni
Engishdir.
Hozirgi   kunda   qo’l   to’pi   o’yinida   himoyadan   hujumga   o’tish   tezligi,   taktik
harakatlarni   bajarish   tezkorligi   va   aniqligi   oshadi   va   buning   natijasida   texnik
harakatlarni bajarish vaqti qisqaradi. Qo’l to’pi o’yinida h ujum taktikasi .
H ujum o’yinni hal qiluvchi omildir, ya’ni muvaffaqiyat ko’ pincha uning oxirgi
natijasiga   bog’liq   bo’ladi.   Hujumning   mutlaqo   yagona   maqsadi   bu   raqibning
himoyadagi   harakatlari   tartibini   buzish   va   darvozaga   to’p   otishda   shaxsiy   qarshilikni
Engishdir. Hozirgi kunda qo’l to’pi o’yini hujumning tez-tez va qisqa vaqt davomida
uyushtirilishi   bilan   ifodalanadi.   Zamonaviy   qo’l   to’pi   o’yinida   hi moyadan   hujumga
o’tish   tezligi,   taktik   «kombinasiya»larni   baja rish   tezkorligi   va   aniqligi   oshdi.   Buning
natijasida texnik usullarning bajarilish vaqti qisqaradi.
Jamoa harakatlari : hujumda jamoalar asosan ikki taktik tizimni qo’llaydilar – tez yorib
o’tish va pozisiya  hujumi. Bu tizimlarning har  qaysisi  bir-birini  to’ldiradi  va shuning
uchun hamma jamoalar ular bilan qurollangan bo’lishi kerak.
Tez   yorib  o’tish   taktikasi   -  bu  hujumda  ko’proq  natija   beradigan   usuldir.  Ammo  uni
qo’llaganda   o’yinchilarning   o’zaro   yonma-yon   holatda   bo’lib   qolishi   qiyin.   Shuning
uchun   pozisiyada   hujum   qilishning   solishtirma   og’irligi   biroz   baland   hisoblanadi.
Shunga qaramasdan, tez yorib o’tish qanchalik ko’p qo’llansa, hujumchilar to’p otishni
shunchalik   ko’p   bajaradilar.   Zamonaviy   qo’l   to’pi   faqat   shuning   hisobiga
rivojlanmoqda.
Tez yorib o’tishning maqsadi raqiblarning to’pni yo’qotib, hujumdan himoyaga o’tish
paytida   sodir   bo’ladigan   vaqtincha   uyushmagan   harakatidan   foydalanishdir.   Shuning
uchun   tez   yorib   o’tishga   albatta   raqiblardan   to’pni   kutilmaganda   olib   qo’yilganda
kirishiladi.   Bu   ko’pincha   to’pni   olib   qo’yishda,   to’siqlardan,   darvozabondan   yoki
darvoza ustunlariga urilib qaytgan to’pni egallaganda va hujumchilar tomonidan o’yin
qoidasi buzilgan hollarda amalga oshiriladi.
Tez yorib o’tishdagi o’zgarishlar uning shiddati bilan bog’liq.
  -hujum 4-7sek. davom etadi, o’zaro harakatlar oddiy bo’lsa ham, oz sonli o’yinchilar
bilan ustunlik vujudga keltiriladi.
Vaqtdan   yutish   son   jihatdan   ustunlikni   vujudga   keltiradi   va   darvozani   ishg’ol
etish uchun qulay sharoit yaratadi. Ammo buning uchun barcha himoyachilar harakati
imkon boricha tezkor, dadil va yaxshi kelishilgan bo’lishi kerak. Tez   yorib   o’tishda,   ayniqsa,   darhol   qulay   vaziyatni   tanlash   va   birinchi   to’pni
to’g’ri uzatish muhimdir. Tez yorib o’tish   yakka yoki   jamoaning hamma o’yinchilari
tomonidan   amalga   oshirilishi   mumkin.   Tez   yorib   o’tishga   qanchalik   ko’p   o’yinchilar
qatnashsa, ularga qarshi kurashish shunchalik murakkablashadi.
Darvoza tomon tez yorib o’tishda hujumchilar butun maydon keng ligida bir yoki
ikki   qator   bo’lib   joylashadi.   Birinchi   bo’lib   start   olgan   (1-3-o’yinchi)   o’yinchilarni
orqadagi  o’yinchilar  qo’llashi  kerak. Hujumchilar  to’pni  yo’qotishi  va ularga javoban
hujum   uyushtirilishi   mumkinligi   sababli   bir   o’yinchi   orqada   qoladi.   Agar   old   qator
o’yinchilari   son   jihatidan   ustunlikka   erisha   olmasa,   unda   hujumning   muvaffaqiyatli
yakunini   himoyachilar   orasidagi   bo’sh   joyga   kirishga   harakat   qilayotgan   orqa   qator
o’yinchilari   amalga   oshiradi.   Bunday   birin-ketin   rivojlanadigan   va   orqa   qator   o’yin -
chilari   yakunlaydigan   tez   yorib   o’tish   hujumi   «Rivojlangan   hujum»   deb   nom   olgan.
Uzoq masofaga to’p uzatib tez yorib o’tish oddiy va muddatidan ilgari yakunlanadigan
hujumning mas’uliyatli usulidir.
Odatda,   uzatishni   darvozabon   yoki   to’pga   ega   bo’lgan   o’yinchi   bajaradi.   Tez
yorib   o’tishni   boshlagan   o’yinchi   maydonning   yon   chizig’i   bo’ylab   yoki   maydon
markazi tomon chaqqon oldinga intiladi. Muvaffaqiyat uchun oldinga intilgan o’yinchi
boshqalardan   o’zib   ketishi   mumkin.   Odatda,   buni   oldinga   chiqib   o’ynayotgan
himoyachi   yoki   to’p   otilgan   joyga   qarama-qarshi   burchakdagi   himoyachi   amalga
oshiradi 
Ta’qibdan qutilgan o’yinchiga to’pni tez va aniq uzatish kerak. Yaxshisi, to’pning
yo’nalish trayektoriyasi pastroq bo’lgani ma’qul. Shuningdek, to’p uzatish masofasi juda
uzoq bo’lmasligi ke rak, chunki bunday to’pni raqiblar darvozaboni egallab olishi mum -
kin.   Agar   tez   yorib   o’tgan   o’yinchiga   darvozabonning   darhol   to’p   uzatishiga   xalaqit
berishsa, u holda bu o’yinchi to’pni kechiktirmasdan o’z sheriklariga. ular esa oldindagi
o’yinchilarga uzatishi zarur.
  To’pni  qisqa masofada uzatib, tez yorib o’tish taktikasi  - ushbu harakat uni  birinchi
bo’lib boshlagan o’yinchining har tomondan pana qilinganiga ishonch hosil qilinganda
amalga   oshiriladi.   Ular   orqasidan   boshqa   o’yinchilar   ham   tez   yorib   o’tishga   intiladi.
Raqiblarni   hujumni   to’xtatish   imkoniyatidan   mahrum   etish   uchun,   to’pni   egallagan o’yinchi   qoidani   buzib   bo’lsa   ham,   avalo,   o’yinning   borish   vaziyatini   aniqlaydi,
himoyachi bilan munosabatga kirishmasdan tez mo’ljal olishga harakat qiladi va to’pni
bo’sh sheriklariga uzatadi.
Hujumchilar butun maydon keng ligida oldinga qarab harakat qiladilar. Birinchi
qatorda   3-4   o’yinchi   bo’lib,   ular   qisqa   yo’l   bilan   oldinga   intiladilar.   Odatda,
himoyachidan bo’sh bo’lgan hujumchini topish uchun 3-4 marta to’p uzatishni bajarish
kifoyadir.
Tez   yorib  o’tish   hujumi   bir-biriga  bog’liq  bo’lgan  uch  bosqichdan  tuzilgan:  1.To’pni
egallab hujumga o’tish. 2.Son jihatdan ustunlikka erishish. 3.Hujumni yakunlash.
Hujumchi   tez   yorib   o’tish   harakatining   birinchi   bosqichida   irg’ib   oldinga
tashlanadi   va   o’zini   ta’qib   qiluvchi   o’yinchidan   qutulishga   harakat   qiladi.   To’p
uzatmoqchi bo’lgan o’yinchi, qaysi o’yinchiga to’p uzatishni, vaziyatni to’g’ri baholab,
to’p   trayektoriyasini   va   yo’nalishini   aniqlashni,   agar   kerak   bo’lsa,   himoyachilarni
chalg’itish uchun qilinadigan harakatni to’g’ri tanlashni bilishi kerak. Tcz yorib o’tgan
hujumchilarning asosiy maqsadi himoyachil orqasiga o’tgan sheriklariga bo’ylama yoki
diagonal bo’ylab to’p uzatishdir.
Tez   yorib   o’tishning   ikkinchi   bosqichida   hujumchilar   kuchini   imkon   boricha
keng aytiradi va maydon keng ligida bir-ikki qator bo’lib joylashadi. To’p hujumning
oldingi qatoriga uzatiladi.
Uchinchi   bosqichining   vazifasi -   hujumni   muvaffaqiyatli   yakunlashdir.   Yaxshisi,
himoyachilardan   hujumchilar   soni   ko’p   bo’lishi   kerak,   ammo   son   jihatdan   tEnglik
bo’lgan   holatda   hujumni   yakunlanishi   o’yinda   tez-tez   uchrab   turadi.   Shuning   uchun
hujumchilar  kam  kuch bilan tez harakat  qilishga doim  tayyor  bo’lishi  kerak.  Bunday
holatlarda   birinchi   qatordagi   hujumchilar   o’rin   almashtirish,   chalg’itishlar   yordamida
hujumni   yakunlashga   intiladilar   yoki   ikkinchi   qatordagi   o’yinchilarning   o’yinga
qo’shilishigi qulay sharoit yaratishga urinadilar, bu alohida ahamiyatga egadi; Noqulay
pozisiyadan   shoshilib   otilgan   to’p   raqiblarning   hujumga   o’tish   uchun   kuch   jihatdan
ustunlikka erishuviga olib kelishi mumkin.
Shunday qilib, tez yorib o’tish yuksak uyushqoqlik bila tashkil topgan harakatdir. Uni
qo’llaganda   yaxshi   natijaga   erishish   uchun   texnik-taktik   tayyorgarlikning   yuksak darajasi   yetarli   emas   ruhiy   holat,   dadillik,   jur’at   va   ba’zan   tavakkal   harakat   qilishlar
hujumni yaxshi natija bilan yakunlashga yordam beradi.
  Pozision hujum taktikasi   - jamoa tez yorib o’tish hujumini yakunlay olmasa, unda
hujumchilar majburan himoyachilarning uyushqoqlik bilan tuzilgan himoyasiga qarshi
kurashmog’i kerak. Buning uchun ular maydonning o’zlariga qarashli yarmiga qaytib,
raqiblar to’liq himoyaga o’tganda, ularga qarshi hujum uyushtiradilar va bu «pozision
hujum»   deb   ataladi.   Zamonaviy   sharoitda   himoya chilarning   hamjihatlik   bilan   tashkil
etilgan mudofaasini tez Engib chiqish nihoyatda muhim, chunki hujumchilarning to’p
bilan hu jum qilishiga 45 da q i q adan ortiq vaqt berilmaydi.
Pozision hujumni qo’llash quyidagi holatlarda o’rinlidir:
- to’pni o’yinga kiritish uchun ko’p vaqt sarflansa;
- o’yin tezligi jihatidan raqiblarning ustunligi yaqqol sezilib tursa;
-   o’yin   sur’atini   o’zgartirish   zaruriyati   tug’ilganda,   qayta   tiklanish   uchun   tanaffus
qilishda;
- o’yinchilarni almashtirish kerak bo’lganda.
Pozision   hujum   uch   bosqichdan   iborat:   boshlang’ich,   tayyorlovchi   va   yakunlovchi.
Birinchisida o’yinchilarni joy-joyiga qo’yish amalga oshiriladi. Vaqtincha son jihatdan
ustunlikka ega bo’lish yoki hujum zonalaridan birida qulay vaziyat yaratish uchun to’p
va   o’yinchilarning   o’rin   almashishi   ikkinchi   fazada   boshlanadi.   Oxirgi   fazada   esa
darvozani   ish g’ol   qilishga   erishiladi   yoki   kuchlar   qayta   tiklanib,   hujumni   davom
ettirish va hujumdan himoyaga o’tish uchun qulay vaziyat yuzaga keltiriladi.
Pozision   hujumni   uyushtirish   uchun   jamoa   ikki   taktik   guruhga   bo’linadi.   Birinchi
guruhchani oldingi qatorda darvoza maydonchasi chizig’i yaqinida ikkitasi burchakdan
va bir chiziq bo’ylab o’ynaydigan o’yinchilar tashkil etadi. Ikkinchi qatorni markaziy va
ikki yarim o’rtalikda o’ynaydigan o’yinchilar egallaydi. Birinchi qatordagi o’yinchilar
zimmasiga murakkab vazifa yuklangan ular raqiblar mudofaasi orasida harakat qiladilar.
Shuning   uchun   bi rinchi   qator   o’yinchilari   to’pni   egallab,   chalg’itishlarni   qo’llab,
himoyachini aldab o’tib va to’p otishga qulay vaziyat yaratish uchun joy tanlashni bilishi
zarurdir. Buning uchun o’yinchilarning o’z qatoridagi sheriklari bilan hamkorlikda o’yin
pozisiyalarini vaqti-vaqti bilan almashib turishni bilishi maqsadga muvofiqdir.         Ikkinchi   qator   o’yinchilari   o’yinni   tashkil   etish   bilan   birga  hu jumni   yakunlash
funk s yasini   ham   bajaradi.   Shuning   uchun   ular   yuqori   tayyorgarlik   darajasiga,   ham
texnikada, ham taktikada yuk sak malakaga erishmog’i kerak.
Birinchi va ikkinchi qatorda o’ng tomondan chap qo’l bilan, chap tomondan esa o’ng
qo’l   bilan   to’p   otadigan   o’yinchilarning   o’ynashi   raqib   darvozasiga   unumli   hujum
uyushtirishga imkoniat beradi.
Pozision hujumning har xil variantlarida chiziq bo’ylab o’ynaydigan o’yinchilar soni
o’zgarishi   mumkin.   Pozision   hujumdagi   o’yinchilarning   3-3   yoki   4-2   bo’lib   chiziqj
bo’ylab   joylashishi   ko’p   tarqalgandir.   Pozision   hujumda   yana   bir   qacha   joylashishlar
ham mavjud.
Joylashish   variantini   tanlash   ularning   imkoniyatiga   va   raqiblar   himoya   tizimining
tuzilishiga   bog’liq.   Pozision   hujumda   hujum-chilar   orasidagi   o’zaro   asosiy   taktik
harakatlar   joylashish   variantiga   bog’liq   bo’lmaydi.   Ikki   o’yinchi   orasidagi   “qaytar   va
chiq”,   “aldamchi   hujum”,   “joy   almashtirish”,   “to’siq”   singari   oddiy   hara katlar
boshqalariga nisbatan ko’proq ishlatiladi.
  “Qaytar va chiq”   o’yin   taktikasi   - bu   e ng oddiy taktik kombinasiya. U o’yinchining
to’pga peshvoz chiqib uni bo’sh joyga uzatishi va yana o’ziga qaytarib olishidan iborat
bo’ladi. Bunday holatda himoyachiga tasodifan kirishni boshlagan o’yinchining tezlik
jihatdan ustunligi yaxshi natija beradi.
«Aldamchi hujum» o’yin taktikasi - bu o’zaro harakat bo’lib hujumchining to’p bilan
ikki   himoyachi   orasidan   o’tib,   uni   otmoqchi   bo’lganda   himoyachilarni   shu   hujumchi
yo’lini   to’sish   uchun   oldinga   chiqishga   majbur   etishda   va   ishontirishda   qo’llaniladi.
Bunday   hoillardan   so’ng   boshqa   hujumchilar   uchun   ochilgan   «yo’lakcha»da   erkin
harakat qilish imkoniyati yaratiladi.
«Joy almashtirish» o’yin taktikasi – bu o’zaro harakatda bo’lgan o’yinchilardan birini
himoyachilardan yashirincha ozod yetish uchun qo’llaniladi. To’pni yegallagan o’yinchi
sherigi tomon harakat qiladi va to’pni orqadagi bo’sh joyga o’tgan sherigiga uzatadi.
Hujumchilarning o’zaro harakatida to’siq qo’yish alohida aha-miyatga yega. Uning
yordamida   himoyachilar   qarshiligini   bartaraf   yetish,   zonaga   kirayotgan   hujumchining
ta’qib qilinishiga xalaqit berish mumkin. To’siq qo’yishning turlari quyidagilar: joyda tu-rib va harakatda, tashqaridan va ichkaridan Bulardan boshqalarga qaraganda birinchi
qatordagi hujumchilar samarali foydalanadilar.
Pozision   hujumda   jamoa   harakatlarini   tashkil   etishda   chiziq   bo’ylab   o’ynaydigan
o’yinchi   orqali   hujum   qilish   yetakchi   o’rinni   egallaydi.   Chiziq   bo’ylab   o’ynaydigan
o’yinchilar   soni   har   xil   bo’lishi   mumkin   (1-2)   va   ularning   o’yindagi   asosiy   o’rni   —
markazda, darvoza qarshisidadir. Ammo u yon tarafga chiziq bo’ylab ha rakat qilishi,
oldinga erkin to’p tashlash chizig’iga chiqishi va to’pni o’yinga kiritishda ishtirok etishi
mumkin.
Chiziq   bo’ylab   o’ynaydigan   o’yinchining   asosiy   vazifasi   to’pni   egallab,   uni
darvozaga   otishdir.   Buning   uchun   u   hamisha   h iyla   ishlatib   (manyovr)   bo’sh   joyda
«ochilishga», to’p otish uchun kuchli qo’lini bo’shatishga harakat qiladi.
Keyingi harakatlari uning himoyachidan qutulishini va orqa bilan turgan holda uni
chalg’itib, har  qaysi  tomonga aldab ketishini  ta’minlaydi;  chiziq bo’ylab o’ynaydigan
o’yinchi o’zi to’siq qo’yishni va to’p uzatishda sheriklariga yordam qilishni bilishi shart.
Umuman,   oldinga   qo’yilgan   vazifani   amalga   oshirish   uchun   hujumchilar   keng
joylashishi  va butun maydon bo’ylab hujum qi lishi, to’siq qo’yishi, burchak va uzoq
masofadan to’p otishni bajara olishi kerak. Chiziq bo’ylab o’ynaydigan o’yinchi bo’sh
joyga   kirib   «ochilsa»   va   darvoza   maydoniga   sakrab   kirsa,   u   holda   unga   darhol   to’p
uzatiladi.
Bir   necha   o’yinchilar   chiziq   bo’ylab   hujum   qilishganda,   darvozabonning   vazifasi
chegaralangan bo’ladi: biri hamisha darvozaga xavf tug’diradi, boshqalari esa ko’pincha
sheriklariga yordam qiladi.
Joy almashishga kelishib hujum qilish samarali usuldir. Buning uchun hujumchilar
o’yinning har bir vaziyatida muvaffaqiyatli o’ynay olishi, to’pni uzatish va darvozaga
otishni bilishi, o’yin jarayonini yaxshi tushiinishi va uning rivojlanish yo’lini oldindan
ko’ra   bilishi   zarur.   Joy   almashishga   kelishib   hujum   qilishni   himoyaning   har   qanday
tizimiga  qarshi   qo’llash  mumkin. Bunday  hujum  usullarida ko’p  tarqalgan variantlar:
«vosmerka», «ikki burchak» hisoblanadi.
Bu variantlarga bir necha o’yinchilar harakatining uchrashuv tamoyili asos solgan.
Bunda   hujumchilar   guruhlarga   bo’linadi   va   o’zlarining   yo’nalishi   bo’yicha   harakat qilishi   mumkin.   Bir-biriga   qarama-qarshi   harakat   qilib   uchrashishi   to’p   harakatining
muntazamligiga to’siqlar qo’yishga, bir himoyachi zonasiga ikki hujumchining tasodifiy
kirishiga qulay sharoit yaratadi.
Ko’pincha   hujumning   «vosmerka»   variantida   bu   tamoyil   t o’ la   yoritilgan.   Uning
nomi   hujumchilar   harakatining   shaklidan   kelib   chiqqan   bo’lib   katta   va   kichik
«vosmyorka» degan ikki turga ajratiladi 
O’yinchilar kombinasiya n i bir-biriga qarama-qarshi (skrest) harakat qilib bog’laydi.
Har qachon to’p uzatilganda o’yinchi dia gonal bo’ylab maydon burchagiga ketadi va
o’zi   to’p   uzatgan   joyiga   qaytadi.   Bu   bir   necha   marta   takrorlangandan   so’ng
himoyachilar   o’rganib   qoladi,   shundan   foydalangan   hujumchilar   to’satdan   boshqa
sheriklarini ham jalb qilgan holda hujum shaklini o’zgartiradi va raqiblar mudofaasini
vaqtincha sarosimaga soladi.
Olti   metrli   chiziq  bo’ylab,   burchak   va  chiziq   bo’ylab   o’ynay digan  o’yinchilarning
muntazam  harakat  qilishi  himoyachilar harakati uchun undan ham ko’p qiyinchiliklar
tug’diradi. Ikki kichik «vosmerka»da yoki ikki uchburchak shaklida harakat qilish oddiy
o’zaro   harakatni;   2—3   o’yinchi   orasiga   to’siq   qo’yish   va   asosiy   to’p   uzatishlarni
qo’llash   yaxshi   natijaga   yerishishga   imkon   beradi.   Hara kat   qilishda   muhimi   —   bir
pozisiyada   ikki   hujumchining   to’xtab   qolmasligi;   to’p   bilan   bo’lgan   o’yinchi   esa
himoyachilarni oldinga chiqishga majbur etuvchi hujum harakatlarini ishlatishi kerak.
Zonali   himoyaga   qarshi   hujumda   muhimi   himoyachilarga   noqulay   bo’lgan
joylashtirishdan   foydalanishdir.   Shunday   qilib,   6-0   va   5-1   zonasiga   qarshi   kurashda
yaxshisi ikki chiziq bo’ylab o’ynay digan o’yinchi bilan hujum qilish. 4-2 va 3-3 zonali
himoyaga qarshi kurashda esa, bir o’yinchi chiziq bo’ylab o’ynasa yaxshi natija beradi.
Pozision   hujum   muvaffaqiyatining   oxirgi   natijasi   o’yinchilar ning   o’zaro   kelishib
qilinadigan harakatiga, oldindan o’rganganini qo’llashiga va o’yinda vujudga keladigan
holatlarni ijobiy hal qilishiga bog’liq.
Qo’l to’pi o’yinida himoya taktikasi.
Himoyada   o’ynashning   umumjamoa   usuli   shaxsiy,   hududiy   va   aralash   bo’lishi
mumkin.. Biroq qisman bo’lsa ham boshqa usul elementlaridan foydalanmasdan birgina
usulda   o’ynayverish  xato  bo’ladi,  chunki   bu  hol   himoya  taktikasini   qashshoqlashtirib qo’yadi.   Himoyada   o’ynash   usullarini   himoyachilarning   shaxsiy   xislatlari   va
imkoniyatlarini hisobga olib tanlash kerak..
Mudofaa   qilayotgan   jamoa   harakatlarining   hammasi   hujum   qilayotganlar   harakatiga
javob   tariqasida   bo’lib,   raqiblar   taktikasining   xususiyatlariga   qarab   uyushtiriladi.
Mudofaaning   yaxshi   uyushtirilgani   jamoaga   hujum   harakatlarini   ham   muvaffaqiyatli
bajarish imkoniyatini beradi.       
  Himoyaning   asosiy   maqsadi,   raqiblarning   darvozaga   to’pni   aniq   otishi   imkoniyatini
kamaytirishdir. Bunda asosiy vazifalar quyidagilardan iborat bo’ladi:
        1) qisqa vaqt ichida raqiblardan to’pni olib qo’yish;
               2) hujumda ishtirok etuvchi guruh o’yinchilari orasidagi  o’rnatilgan aloqalarni
buzish;
        3) darvozaga to’p otishlariga qarshilik ko’rsatish.;
        4) o’z darvozasi oldida to’p uchun kurashish va to’p egallangandan so’ng hujumni
tashkil qilish.;
               Himoyada o’ynash usullari xilma-xil bo’lib, asosan darvozani mudofaa qilish,
to’pni   qo’lga   kiritish   uchun   faol   kurashishni   nazarda   tuting.   Himoyadagi   o’yin   ham
hujumdagi singari shaxsiy, guruh va jamoa harakatlaridan iborat.
        Jamoa harakatlari:    Himoyada jamoa harakatlarini tashkii etishda uch tizim: shax -
siy, zonali va aralash himoya tizimlaridan foydalaniladi.
              Shaxsiy himoya:   Bu qo’l to’pi o’yinida asosiy himoya qilish tizimidir. Shaxsiy
himoya   uch   variantdan   iborat:   butun   maydon   bo’ylab,   maydonning   o’ziga   qarashli
qismida va erkin to’p tashlalash  zonasida.
               Butun maydon bo’ylab shaxsiy  himoya to’pni yo’qotgandan so’ng darhol  uni
egallash   uchun   faol   kurashishga   mo’ljallangan.   Himoyachilar   oldindan   ma’lum   yoki
o’ziga   yaqin   turgan   o’yinchilarni   taqsimlab   oladilar   va   ularni   to’p   egallash   hamda
uzatish imkoniyatlarini qiyinlashtirish uchun ulardan ajralmay kuzatadilar. Hujumchilar
darvozaga yaqinlashgan sari  himoyachilarning faollik darajasi ortadi.
      Agar raqib jamoasi o’yinchilari texnik jihatdan bo’sh yoki hujum qilishi sust bo’lsa,
o’yin   vaqtini   ataylab   cho’zishsa   yoki   hi moya   qiluvchi   o’yinchilar   son   jihatdan ustunlikka ega bo’lsa, u holda butun maydon bo’ylab shaxsiy himoya qilishni qo’llash
maqsadga  muvofiqdir.
       Maydonning o’ziga qarashli qismida himoya harakatlarini bajarar ekan, jamoa o’z
darvozasi   tomon   chekinadi   va   maydonning   o’rta   chizig’i   yaqinida   oldindan
taqsimlangan o’yinchilarni tanlab oladi. To’p egallagan o’yinchi zich “devor” bilan pana
qilinadi, boshqalarining to’silishi esa o’yinchi bilan darvoza orasidagi masofaga bog’liq,
u darvozabonga qancha yaqin bo’lsa, shuncha zich pana qilinadi. 
          Hujumchilar   harakatini   maksimal   murakkablashtirish   uchun   himoyachilar   butun
maydon   bo’ylab   yoki   erkin   to’p   tashlash   zo nasida   hamma   hujumchilarni   zich   to’sib
tursa, yaxshi natija beradi. To’pni burchakdan o’yinga kiritishda yoki o’yinning oxirgi
minutlarida jamoa minimal hisobda yutqazayotgan bo’lsa, pressining qo’llash maqsadga
muvofiq bo’ladi.
        Zonali himoya:  Bu tizimda har bir himoyachining harakat qi lish zonasi aniqlanadi,
ya’ni, uning zonasiga kirgan har bir hujumchiga zich panohgoh bo’lishga harakat qiladi.
          O’yinchilar   himoyaga   qaytib   kelib,   o’zlari   tanlagan   joylarini   egallaydi,   so’ng
hujumchilarning   siljishi   va   to’pning   almashtirilgan   joyi   tomon   harakat   qiladi.
Hujumchining   to’p   bilan   qilgan   har   qanday   harakatiga   shu   zonadagi   himoyachi
javobgardir.   Birmuncha   xavfli   bo’lgan   10—12   m   masofadan   hujum   qiluvchi
hujumchiga unga yaqin bo’lgan himoyachi chiqadi, boshqalari esa bo’sh qolgan joyni
to’ldirishadi.
     O’yinchilarning himoyada joylashishining bir necha variantlari mavjud bo’lib, asosan
ularning   beshtasi   zonada   joylashishga   harakat   qiladilar:   burchaklarda,   markazda   va
ikkitasi  ularning orasida  eng baland bo’yli  himoyachilar  o’rtada, qolganlari  esa birin-
ketin   burchak   tarafga   joylashadi.   U   yoki   bu   variantni   tanlash   ra qib   o’yinchilarining
tarkibi va harakat qilishlariga bog’liq. Uzoq masofadan natijali hujum qiladigan jamoaga
qarshi   ikki   chiziq   bo’ylab   mudofaa   tashkil   etiladi     burchakdagi   va   chiziq   bo’ylab
o’ynaydigan o’yinchilar orqali hujum qilinsa, u holda himoyachi larning bir, ikki qator
himoya qilish chizig’ida joylashish usuli qo’llaniladi. Keng   tarqalgan zonada himoya
qilish tizimlari qatoriga 6-0, 5-1, 4-2, 3-3 lar kiradi        Har bir variant o’zining turiga  e ga. Shunday qilib, 5-1 oldinga chiqarilgan o’yinchi
har xil usulda harakat qilishi mumkin; to’p bilan bo’lgan o’yinchiga hujum qilish, o’pni
darvozaga   ulo q tiruvchi   o’yinchiga   qarshi   harakat   qilish   yoki   umumiy   hujumdan
chetlashtirish maqsadida markazdagi o’yinchining unga qarshi o’ynashi.
           Zonali himoyani qo’llashda eng muhimi — darvozaga to’p otishga xalaqit qilish
bilan cheklanmay, balki hujumchilarning zonaga kirishiga yo’l qo’ymaslik va ularning
erkin   to’p   uzatish   imkoniyatini   murakkablashtirishdir.   Zonali   himoyada   o’yinchi   har
doim har-akatchan, egiluvchan va shiddatkor bo’lishi talab etiladi. Uning qudrati shaxsiy
himoyaga   yaqinlashgan   sari   ortaveradi.   Raqiblarning   o’yinchilarni   zonali   himoyada
joylashtirish   ning   dastlabki   holatga   qaytarish   yoki   hamma   o’yin chilarni   zich
panohgohda ushlashni kuchaytirish maqsadida shunday joylasht;rishlar qo’llaniladi.
            Aralash   himoya   -   bu   tizimda   shaxsiy   va   zonali   himoyaning   ijobiy   tomonlari
birlashtirilgan.   Ikki   asosiy   tamoyil   manfaati   alohida   o’yinchiga   qarshi   harakat   va
zonadagi mudofaani natijali qilishdir.
      Bunday himoya quyidagi variantlarga bo’linadi: 5+1, 4+2, 1+4+1. Buning mazmuni
shuki, o’yinchilarning bir qismi (birin-chi raqam) zonani ushlab turadi, boshqalari esa
(ikkinchi raqam) hujumchini shaxsan himoya qiladi.
       Variant 5+1 - himoyani tashkil etishda ko’p uchraydigan usuldir. Bunda o’yinchilar
6-0   zonadagiga   o’xshab   harakat   qiladilar,   o’yinchilardan   biri   esa   kuchli   hujumchiga
qarshi shaxsiy himoyada o’ynaydi.
            Variant   4+2   bir   vaqtda   ikki   o’yinchining   (bombardir   va   markazdagi   yoki   yana
boshqa   o’yinchilar)   harakatini   bog’lab   qo’yish.   maqsadida   qo’llaniladi.   Ya’ni   ikki
mahoratli hujumchiga qarshi  shaxsiy himoyada, boshqalari  esa chiziq bo’ylab zonada
himoya qilish shaklida o’ynaydilar.
       Variant 1+4+1- raqiblar jamoasi chiziq bo’ylab o’ynaydigan bo’lsa, shunga qarshi
qo’llaniladi   va   u   o’yinchiga   himoyachilardan   biriga   panohgohlik   qilish   yuklanadi.
Hujumni   tashkil   qiluvchi   o’yinchiga   qarshi   shaxsiy   himoya   qo’llanilib,   boshqa
o’yinchilar esa zonada o’ynaydilar.
       Himoyada  muvaffaqiyatli o’ynash barcha himoya tizimlarini to’la takomillashtirib
egallashga   va  shaxsiy   himoyada  yaxshi  hara kat  qilishni   bilishga  asoslangan.   Shuning uchun   shaxsiy   tizimga   ustunlik   berish   kerak.   Keyinchalik   zona   variantlarining   birini
qo’l-lash   va   undan   so’ng   aralash   himoyaga   o’tish   hujum   qilishda   raqib lar   oldiga
murakkab vazifalar qo’yadi.
      Guruh harakatlari. Himoyachilarning guruh bo’lib harakat qilishi  jamoa o’yinining
asosidir.   To’siqlarga   qarshi   harakat   qilishda,   to’p   bilan   o’tishga,   to’p   otishga   qarshi
kurashda, raqiblar son jihatdan ustunlikka ega bo’lganda shunday harakatlarni qo’llash
zarurdir.
Himoyachilar  asosan  uch holatda harakat  qilishga tayyor  bo’lishlari  kerak:  son
jihatdan   tEng   bo’lganda   (2x2,   3x3   va   yana   boshqalar),   hujumchilar   son   jihatdan
ustunlikka ega bo’lganda (2x1, 3x2 va yana boshqalar).
Son   jihatdan   tEng   bo’lish   raqiblarning   pozisiyadan   hujum   qili-shida   uchraydi;
himoyachilar   hujumni   “straxovka”   qilish   harakatiga   qarshi,   qo’shilish,   guruhli   to’siq,
sirg’anib o’tish va darvozabon bilan o’zaro harakatda qo’llaydilar.
”Straxovka” to’p egallagan hujumchilarga qarshi  qollaniladi, himoyachilar hujumning
xavfliroq   bo’lgan   tomoniga   siljishadi   va   bo’sh   bo’lib   qolgan   zonani   yopishadi.   Agar
himoyachi to’p bilan bo’lgan o’yinchini to’xtatish uchun chiqsa, u holda uning joyini
unga yaqin bo’lgan boshqa himoyachi egallaydi.
                O’tish   - to’siq yordamida harakat qilib yoki aldab o’tib, to’p otish pozisiyasiga
chiqmoqchi bo’lgan hujumchilarni doimo nazorat qilishni nazoratda tutuvchi asosiy usul
bo’lib   hisoblanadi.   U   hujumchilarning   joy   almashishidan   iboratdir.   Bunday   joy
almashtirishlar   bir   marta   bo’lishi   mumkin,   unda   panohgohidan   qutulgan   o’yinchini
himoyachilardan biri oladi yoki o’rin almashinishda ikki o’yinchi qatnashsa, unda ikki
o’zaro harakat qiluvchi himoyachilik vasiylik qiluvchi o’yinchilarini almashtiradi.
             To’siq yordamida qutulib, zonaga kirmoqchi bo’lgan o’yinchini zich ushlaganda
surkalib kirish qo’llaniladi. Uning kirishiga yo’l qo’ymaslik uchun himoyachi uni yaqin
masofada kuzatishi  kerak. Buning uchun o’yinchi panohgohlik qiluvchi  sherigi  to’siq
sifatida foydalanishi uchun orqaga chekinadi va harakat qiluvchi himoyachini oldinga
o’tkazadi.
            Guruh   bo’lib   to’siq   qo’yish   to’p   otuvchi   hujumchiga   qarshi   hujum   qilingan
holatlarda ishlatiladi va uni bir-biriga yaqinlashib, ikki-uch himoyachi amalga oshiradi.             Darvozabon   bilan   o’zaro   harakat   to’siq   qo’yuvchi   himoyachilar   bilan
darvozabonning   kelishib   qilgan   harakatlaridan   iboratdir.   Bunday   holatda   o’yinchilar
harakati   oldindan   o’zaro   bo’lishilgan   vazifa   shartini   hisobga   olib,   himoyachi   oxirgi
pozisiyani  yegallaydi. Ko’pincha to’siq qo’yuvchi himoyachilarga darvozaning ularga
yaqin burchagini berkitish yuklanadi.
            Raqiblar   son   jihatdan   ustunlikka   ega   bo’lib   qolgan   holatda   himoyachilar   avval
hujumning   rivojlanishini   to’xtatishga   harakat   qilishlari   kerak.   Ikki   himoyachi   uch
hujumchiga   qarshi   kurashda   quyidagicha   ish   tutmog’i   lozim.   Agar   to’p   burchakdagi
hujumchida bo’lsa, unga yaqin himoyachi hujumga o’tadi, boshqasi esa xavfli bo’lgan
zonani taxminan darvoza qarshisining markazida egallaydi.
        Agar jamoa son jihatdan kamchilikni tashkil qilsa (5x6), u holda himoyachilarning
to’p bilan hujum qilayotgan tomonga zichlashishi tufayli qarama-qarshi tomonda bo’sh
o’yinchini   qoldirishga   imkon   yaraladi.   Demak,   himoyada   son   jihatdan   kamchilikni
tashkil   qilish   himoyachilarni   to’p   yo’nalishi   tomon   siljishga   majbur   etadi.   O’yin
davomida son jihatdan ustunlik holatidan to’g’ri foydalanish zarurdir. Agar jamoada olti
himoyachi besh hujum chiga qarshi o’ynasa, u holda bo’sh qolgan himoyachi markazda
darvoza qarshisiga joylashadi va boshqalarni «straxovka» qiladi yoki raqiblardan to’pni
olib qo’yishga intiladi.             O’yinning ayrim hollarida to’p bilan bo’lgan o’yinchining
ikki himoyachi bilan hujum qilishini qo’llash mumkin.
           Individual harakatlar. Individual (shaxsiy) harakat joy tanlash uchun to’p bilan va
to’psiz hujumchiga qarshi kurashga mo’ljallangan.
            Joy   tanlash   -   himoyada   muvaffaqiyatli   harakat   qilishning   muhim   holatidir.
Hujumning rivojlanishini diqqat bilan kuzatib, to’p egallagan hujumchiga yaqin bo’lish
niyatida   himoyachi   muntazam   joy   almashtiradi   va   ayni   vaqtda   vasiylik   qilgan
o’yinchisini nazorat qilishda davom etadi. Buning uchun himoyachi maqsadga muvofiq
usulda harakat qilishni tanlagani ma’qul.
            To’pni   olib   qo’yish   -   qarshi   hujum   muvaffaqiyatining   asosidir.   Shuning   uchun
himoyachi hamisha to’pni egallashga harakat qilishi kerak. Buning uchun u darvozani
himoya qiluvchi o’yinchilar orasida va shu bilan to’p uzatish imkoniyati bo’lgan chiziq
yaqinida joylashishi  kerak. Ba’zi hollarda oldinga chiqish va to’p uzatish yo’nalishini to’la   berkita   olish   maqsadga   muvofiqdir.               To’p   egallashga   chiqmoqchi   bo’lgan
o’yinchining yo’nalishini gavda bilan to’sib, unga xalaqit qilish mumkin. To’p egallagan
o’yinchini   mo’ljalga   olish   imkoniyatidan   va   to’p   uzatishga   qulay   usuldan
foydalanishdan mahrum etish, to’pni otishi yoki yerga urib olib yura olmasligi uchun
unga hujum qilish zarurdir.             To’p bilan bo’lgan o’yinchini yon chiziq tomon yoki
uning   kuchsiz   qo’li   tarafiga   siqib   chiqarish   maqsadga   muvofiq   bo’ladi.   To’p   bilan
to’xtatgan o’yinchiga darhol uning kuchli qo’li tomonidagi yelkasiga qo’l qo’yib, hujum
qilish   zarurdir.   H ujumchining   o’yinchilarni   darvozaga   yaqinlashtirmasdan,   uzoqroq
masofaga chiqib kutib olishi ijobiy natija beradi (to’qqiz metrlik chiziq oldida).   To’p
otuvchi o’yinchiga qarshi  himoyachi to’siq qo’yishni  ishlatishi shart. Shu bilan birga,
qo’shimcha   to’siq   qo’yishni   tashkil   etish   uchun   unga   yaqin   turgan   sherigi   yordamga
kelishi kerak..        Himoyachi darvoza bilan to’p otayotgan o’yinchining zarba beruvchi
qo’li orasiga joylashib, u to’p otayotgan tomondagi dar vozaning burchagini to’sadi. Bu
darvozaning   yaqin   va   uzoq   burchaklari   bo’lishi   mumkin.   To’p,   to’siq   qo’yuvchining
qo’li   va   dar voza   markazi   xayolan   chiziqlar   bilan   biriktirilib,   o’tmas   burchak   hosil
qilinadi.   Burchakning   yo’nalishi   darvozaning   qaysi   tarafini   himoya   qilish   kerakligini
ko’rsatadi.       Ayniqsa, chalg’itishlardan foydalanadigan o’yinchiga qarshi ehtiyotkorlik
bilan harakat qilish kerak. Muayyan sharoitda hu jumchiga qaysi harakat qulay bo’lishini
oldindan   belgilab   olish   va   aldamchi   harakatga   ahamiyat   bermasdan,   diqqat   e’tiborni
asosiy xavf keladigan joyga qaratish kerak. Faqat hujumchining to’p otmoqchi bo’lgan
qo’li tarafga siljish maqsadga muvofiqdir. 
             Agar himoyachi aldamchi harakat qilib hujumchini shoshilinch chora ko’rishga
majbur   etsa,   u   holda   hujumning   yakuni   himoyyachilar   foydasiga   hal   bo’ladi.
Himoyachining vazifasi – hujumchilarni kam foyda keltiradigan harakat qilishga majbur
etishdir.
Himoyada   o’ynash   yo’llari   turlicha   bo’lib,   asosan,   darvozani   himoya   qilish,
to’pni   qo’lga   kiritish   uchun   kurashish   nazarda   tutiladi.   Himoyadagi   o’yin   ham
hujumdagi kabi shaxsiy, guruhli va jamoa harakatlaridan iboratdir.
Himoyada   jamoa   harakatlari.   Himoyada   jamoa   harakatlarini   tashkil   yetish
uch bosqichda, ya’ni shaxsiy, zonali va aralash himoyalarda foydalaniladi. Xulosa.
O’zbekiston   Respublikasi   taraqqiyotida   xalqimizning   boy   ma’naviy
salohiyati va umuminsoniy qadriyatlariga, hamda hozirgi zamon madaniyati,   ilm-
fani   va   texnologiyasining   so’nggi   yutuqlariga   asoslangan     mukkamal   ta’lim
tizimini barpo  e tish ulkan ahamiyatga  e gadir.
Mustaqillik   O’zbekistonning   ijtimoiy,   iqtisodiy,   siyosiy   va   madaniy
sohalarda   jahonda   o’z   mavqyeiga   ega   ekanligini   namoyish   qilmoqda.   Turli
sohalarda   bo’lgani   kabi   ta’lim   jarayonidagi   tub   islohotlar   «Kadrlar   tayyorlash
milliy dasturi»ni  amalda bajarishga da’vat etmoqda.
Ta’lim-tarbiya   jarayonlari   jismoniy   tarbiya   va   sport   bilan   chambarchas
bog’liqligi   tufayli   ta’limning   oliy   bosqichlarida   «Jismoniy   tarbiya»   o’quv
dasturlari   va   dars   mashg’ulotlari   o’ziga   xos   o’rnni   egallaydi.   Eng   muhim   tomoni
shundaki, bu ta’limning uzluksizligini ta’minlaydi. 
«Umid   nihollari»,   «Barkamol   avlod»   va   «Universiada»   kabi   uch   bosqichli
sport   musobaqalari,     ularning   asosiy   sifat   faoliyatlarini   tashkil   etmoqda.   Shunga
ko’ra   jismoniy-tarbiya   va   sport     o’quvchi-yoshlar     va   talabalarni   har   tomonlama
rivojlantirishda   sog’lom   turmush   tarzini   shakllanishida,   ularni   barkamol     inson
bo’lib   yetishishida,   turli   salbiy   illatlardan   xalos   bo’lishida   asosiy   omil   bo’lib
xizmat qilishi lozim. Yuqorida aytilganlarni inobatga olib hozirgi kunda sportning
qo’l to’pi turi bilan shug’ullanish uchun keng  ommani jalb etish muammosini  hal
qilish   dolzarb   vazifalardan   biri   hisoblanadi.   Chunki   hozir     zamonaviy   qo’l   to’pi
(gandbol)   o’yini   shug’ullanuvchilarda   ulkan   umumiy   va   maxsus   tayyorgarlikni
talab   etadi.   Asosiy   jismoniy   sifatlar   (kuchlilik,   epchillik,   sakrovchanlik,
chaqqonlik,   egiluvchanlik)ni   shakillantiradi,   texnik-taktik   harakatlarni   yaxshi
o’zlashtiradi, qo’l to’pi o’yinini ommaviylashtirishda asosiy omil hisoblanadi. Shu
sababli qo’llanmada asosan qo’l to’pi o’yinini o’rgatish texnikasi, taktikasiga qarab
jamoa   harakatlariga   katta     ye’tibor   berilgan.   Bunda,   ayniqsa   hujum   va   himoya
texnikasi,  taktikasi, darvozabon o’yinining texnikasi – taktikasi keng  yoritilgan.
Bu   uslubiy   qo’llanmaning   asosiy   maqsadi   –   qo’l   to’pi   sport   turi   bilan
shug’ullanuvchilarni,   murabbiylar,   o’qituvchilar,   talabalarni   shu   turning   asosiy uslubiyati bilan tanishirish, ularda bu turga havas va qiziqish uyg’otish va shu yo’l
bilan shug’ullanuvchilar saflarini keng aytirishdir.
Qo’l to’pi (gandbol) bilan barcha yoshdagi insonlar shug’ullanishi mumkin,
chunki   o’yin   qoidalari   juda   oddiy   va   tushunarli.   Shuning   uchun   qo’l   to’pi   bilan
shug’ullanishni   hohlovchilar   bilan   mashg’ulotlarning   boshidanoq   qoidalar,   texnik
va taktik tayyorgarlik harakatlarini o’rgata borish mumkin.
Qo’lanmada   keltirilgan   qo’l   to’pi   bilan     shug’ullanishning   dastlabki
qoidalari,   texnikasi   va   taktikasi,   himoya   va   hujum   qilish   tartibi,   darvozabonning
harakatlari,   to’pli   va   to’psiz   chalg’itishlar   va   himoyachilar   harakatlari,   yakka
tartibda   guruhli   va   jamoali   harakatlar,   jismoniy,   texnik   va   taktik   tayyorgarliklar
to’pni   uzatish   va   qabul   qilib   olish,   musobaqalarni   o’tkazishni   rejalashtirish   va
tashkil   qilish   qoidalari   ham   keltirilgan.   Umuman   olganda,   ushbu   metodik
qo’llanma qo’l to’pi o’yini mashg’ulotlari bilan shu g’ullanuvchilarni   zamonaviy
ruhiyatda tarbiyalashda dastlabki yo’l-yo’riqlarni bera oladi.
Qo’llanmada mashg’ulotlarni rejalashtirish, mashg’ulotlar matnlarini to’g’ri
tuzish, musobaqa turlari, nizomi, tizimlar va ularga tushuncha, tanlamani o’tkazish
tartibi va hokazolar atroflicha ochib berilgan.  Foydalanilgan adabiyоtlar
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   «Jismoniy   tarbiya   va   sport   sohasida
davlat   boshqaruvi   tizimini   tubdan   takomillashtirish   chora-tadbirlari   to‘g‘risida»gi
2018 yil 5 martdagi PF-5368-sonli farmoni
2. B.Nigmanov, F.Xo`jaеv. Sport o`yinlari. Toshkеnt- «Ilm ziyo» 2017. 
3. Nurimov   R.E.   Tеxnika-taktichеskaya   i   fizichеskaya   podgotovka
kvalifitsirovanix futbolistov. –T. 2021 g.  
4. O`zbekiston   Respublikasi   Madaniyat   va   sport   ishlari   vazirligining   “Sport   turi
bo`yicha   sportchi,   trener   va   hakam   kasblariga   qo`yiladigan   malaka   talablariga
o`zgartirishlar kiritish to`g’risida”gi 2014 yil 24 iyuldagi 2-sonli buyrug’i. 
5. O`zbekiston Respublikasi “Jismoniy tarbiya va sport to`g’rsida”gi qonuni 2015
yil 4 sentyabr’ O`RQ-394-son.
6. . O`zbekiston Respublikasi  Vazirlar Mahkamasining 2020 yil 23 sentyabrdagi
211-sonli   “Sport   maktablari   faoliyatini   hamda   sport   maktablari   trenerlari   va
mutaxassislari mehnatini moddiy rag’batlantirish tizimini yanada takomillashtirish
to`g’risida”gi qarori. 
Internet saytlari.
www.pres-service.uz. 
www.ers.usda.gov.
www.edu.uz. 
www.mikro-makroiqtisodiyot.yaho.uz.

Gandbolda texnik – taktik tayyorgarlikning o’ziga xos xususiyatlari

Купить
  • Похожие документы

  • Mashg'ulotning tayyorgarlik (raqobatbardosh, o'tish) davrida sport gimnastikasida (sport akrobatikasida) samaradorlikni oshirish uchun o'quv vositalari
  • Zamonaviy voleybolda sakrovchanlikning ahamiyati va uni nostandart mashqlar yordamida o‘stirish uslubiyati
  • Futbolchilarning egiluvchanlik va chakkonlik sifat-larini takomillashtirishda gimnastikaning  o’rni
  • Voleybol o’yinining vujudga kelishi va rivojlanish tarixi
  • Sogʻlom avlod tarbiyasida jismoniy tarbiya mashgʻulotlarining oʻrni

Подтвердить покупку

Да Нет

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Инструкция по снятию с баланса
  • Контакты
  • Инструкция использования сайта
  • Инструкция загрузки документов
  • O'zbekcha