Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 10000UZS
Hajmi 116.2KB
Xaridlar 3
Yuklab olingan sana 06 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Gap bo'laklarining o'qitishda pedagog ahamiyati

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM , FAN VA
INNOVATSIYALAR  VAZIRLIGI
TOSHKENT AMALIY FANLAR UNIVERSITETI
О’ZBEK TILI VA ADABIYOTI   KAFEDRASI
Sirtqi bo’lim O’zbek tili va adabiyoti ta’lim yo’nalishi______-guruh talabasi
___________________________________________________ ning
____________________________________________ mavzusidagi
K U R S I SH I
                        
                  Ilmiy rahbar:____ _________________
TOSHKENT - 2023
1 Kurs ishi  T oshkent amaliy fanlar universiteti  O’zbek tili va adabiyoti 
kafedrasida bajarilgan.
Ilmiy rahbar: ___________________
Himoya 2023-yil _______ oyining ____ kuni soat_____ da    T oshkent amaliy 
fanlar universiteti  O’zbek tili va adabiyoti kafedrasida kurs ishlari himoyasi 
yig’ilishida o’tkaziladi.
Manzil:  Toshkent shahri Chilonzor tumani Gavhar ko’chasi 1-uy
Kurs ishi 2023-yil ________oyining ___ kunida kafedraga topshirildi.
Kurs ishi bilan  T oshkent amaliy fanlar universiteti  O’zbek tili va adabiyoti 
kafedrasida tanishish mumkin.
Manzil:  Toshkent shahri Chilonzor tumani Gavhar ko’chasi 1-uy
        Yig’ilish kotibi:__________________                  
2 Reja:
Kirish. .................................................................................................................... 2
I   BOB.   Hol so’z turkumi ahamiyati .................................................................... 7
1.1 Gap   bo’laklarini   o’qitishning   nazariy   asoslari… ............................................ 7
1.2. Ta’lim   bosqichlarida   gap   bo’laklarini   o’qitishning   huquqiy-me’yoriy  
asoslari ............................................................................................................ 18
II BOB.   Gap   bo’laklarini   o’qitishda   qo’llaniladigan   metodlar   tavsifi ............. 34
2.1. Gap   bo’laklarini   muammoli   ta’lim   asosida   o’qitish ......................................... 34
Xulosa ..................................................................................................................... 35
Foydalanilgan   adabiyotlar   ro yxati‟ .................................................................... 36
3 Hol va uning ta’lim bosqichlarida berilishi
Kirish.
Mamlakatimiz   o’z   mustaqilligini   qo’lga   kiritgandan   so’ng   milliy
qadriyatlarimizni,   xususan,   ona   tilimizni   o’rganishni   ilmiy-nazariy   va   amaliy
tomondan   tadqiq   etishga   bo’lgan   e’tibor   kuchayib   bormoqda.
Shu      o’ ri n da       p r ez i d e n t i m iz       Sh.M . Mi r zi y o y e v n i n g :      	― Y o s hl a ri m iz n in g
mustaqil   fikrlaydigan,   yuksak   intelektual   va   ma’naviy   salohiyatga   ega   bo’lib,
dunyo   miqyosida   o’z   tengdoshlariga   hech   qaysi   sohada   bo’sh   kelmaydigan
insonlar bo’lib kamol topishi, baxtli bo’lishi uchun davlatimiz va jamiyatning bor
kuch   va   imkoniyatlarini   safarbar   etamiz	
‖ 1
,-   degan   fikrlaridan   kelib   chiqqan   holda
mustaqil   fikrli   barkamol   yoshlarni   kamol   toptirishda,   avvalo,   bunday   fikrlarni
bayon   qila   olish ko’nikmasini   shakllantirishimiz   lozim.   Bu   esa   o’z   navbatida	
―o’
z b ek   t i li ni  	o’ q i t i sh   m eto d i k a s i	‖   m eto d i k a s i   o ld i g a k a t t a v a zi fa lar  y uk l a y di.
M u ht a ram     bir i n c hi     pre z i d e nt i m iz     a y tib    	
o’ t g a n la r i d e k :    	― Ist i q l ol     y ill a r i da
o’zbek   tilining   qo’llanish   doirasi   amalda   nihoyatda   kengaygani   uni   ilmiy   asosda
rivojlantirishga   qaratilgan   tadqiqotlar,   tilimizning   o’ziga   xos   xususiyatlariga
bag’ishlangan   ilmiy   va   ommabop   kitoblar,   o’quv   qo’llanmalari,   yangi-yangi
lug’atlar ko’plab chop etilayotgani jamiyat tafakkurini yuksaltirishga o’z hissasini
qo’shmoqda	
‖ 2
. Yuqorida keltirilgan fikrdan kelib chiqqan holda biz nafaqat o’zbek
tilining fan yutuqlarini ta’kidlabgina qolmasdan, balki tilshunos olimlar e’tiborida
bo’lib   kelayotgan   muammolardan   biri   –   gap   bo’laklari,   ularning   tipologiyasi   va
kriteriysi masalalarini e’tibordan chetda qoldirmasligiz lozim. Ushbu mavzuga oid
boy  ilmiy  manbalar  yaratilgan  bo’lsa-da,  gap  bo’laklari   o’rtasidagi  ichki  qonuniy
bog’lanishlar,   ularni   bog’lovchi   hamda   farqlovchi   muhim   belgilar   yetarli   tadqiq
etilmaganligi   gap   bo’laklari   tiplarini   bir-biriga   qorishtirilishiga,   terminologik
chalkashliklarning   yuzaga   kelishiga   olib   keladi.   Bu   esa   o’z   navbatida   o’qitish
tizimida   ma’lum   qiyinchiliklarga   duch   kelinishga   sabab   bo’lmoqda.   Shuningdek,
1
  Mirziyoyev   Sh.   Erkin   va   farovon   demokratik   O’zbekiston   davlatini   birgalikda   barpo   etamiz.   –   T:   O’zbekiston,
2016.B-   14.
4 ta’lim   sohasida   yuzaga   kelayotgan   o’zgarishlar,   davlat   ta’lim   standartlariga
qo’yilayotgan   talablar   ta’limning   barcha   bo’g’inlarini   qayta   ko’rib   chiqishni,   fan
asoslarini   o’qitishda   yangichabn   yondashuvlarni   talab   qilmoqda.   Bu   holat   yuqori
s i n f la r da  ― G ap   b	o’ la k l ar i	‖   m a v z u s i ni  	o’ qi t i s h d a   ham   y a n g i d a n   y a n g i   u su l   v a
metodlar   taqozo   qilmoqda. Ushbular   esa   mavzuning   dolzarbligini   belgilaydi.
1.1 Gap   bo’laklarini hol o’qitishning   nazariy   asoslari
Mustaqil fikrli, ma’naviy yetuk shaxsni tarbiyalashda ona tili ta’limining o’rni
beqiyos.   Ma’lumki,   ona   tili   ta’limining   bosh   maqsadi   o’quvchilarda   og’zaki   va
yozma   nutq   ko’nikmasini,   to’g’ri   va   ifodali   fikrlash   malakasini   tarkib   toptirish,
ul a r n i i m lo   v a   u s lu b i y   j iha t d a n s a v o dx on   q i l is h d an   i b or a t.  	
― U m u m i y  	o’ rta ta ’ lim
maktablari   ona   tili   konsepsiyasi da	
‖   ham   fanni   o’qitishdan   ko’zlangan   asosiy
m a q s a d:  	
―o’ qu v c h i l a r d a   i jo di y l i k,   m ust a q i l   f ik r l a s h,   f i k r i n i   o	g’ z a ki   va   y oz m a
shakllarda   to’g’ri,   ravon   ifodalash   ko’nikmalarini   shakllantirish   va
rivojlantirishdan   iboratdir ,   -   deya   qayd   qilinadi.   Bu   xususida   Ayub   G’ulomov	
‖
s hu nday   de y di:  	
―O’ q u v c hi   va   ta l a b ala r n i       o na   t i l i   da r sla r id a   m ust a q il,   i j o d iy
fikrlashga   o’rgatish,   ular   ongida   ma’naviy-ma’rifiy   inqilob   qilishga   intilish
lo z i m	
‖ 3
.     U ,     sh u n in g d e k ,    	― Z ota n ,     C hi n a kam     m usta q il,     ij odiy     taf ak k u r n i
grammatikasiz,   faqat   so’z   yoki   iboralarni   yodlatish,   matn   o’qitish   orqaligina
shakllantirishning   aslo   imkoni   yo’qligini	
‖ 4
  ta’kidlab   o’tadi.   Zero,   o’zbek   xalq
maqollarida   aytilganidek,   uy   mustahkamligi   uning   poydevoriga   bog’liq.
Bizning   ravon   nutqimiz   esa   sintaksis   birligi   bo’lgan   gaplardan   tuziladi.
Sintaksisda   asosiy   mazmun   va   mohiyat   gapga   qaratiladi.   Gapni   tashkil   etuvchi
bo’laklar   esa   gap   bo’laklaridir.   Umuman   olganda,   o’zbek   tili   fani   bo’yicha   nashr
qilingan   ko’pgina   ilmiy   adabiyotlarda   gap   bo’laklari   mavzusi   bo’yicha
ma’lumotlar   keltirilgan.   Maktab   darsliklarida   gap   bo’laklarilarni   o’rganishda
nimalarga e’tibor berish kerak? Bu haqida olimlarimizning fikrlari, ilmiy qarashlari
jamlangan   kitoblarini   o’qishimiz   maqsadga   muvofiqdir.   Chunki   har   bir
o’rgatilayotgan   bilim   ma’lum   bir   adabiyotlarga   tayangan   holda   olib   borilishi  
5 Tilshunoslik   tarixida   ma’lumki,   gap   bo’laklari   bo’yicha   ko’pgina   tadqiqotlar
olib borilgan. Ayniqsa, bosh bo’laklarning o’rganilishida tilshunos olimlarimizdan
G’.Abdurahmonov, A.Hojiyev, B.O’rinboyev, N.Mahmudov,  A.Nurmonovlarning
nomlarini   faxr   bilan   tilga   olsak   arziydi.   Quyida   gapning   bosh   bo’laklari   haqida
fikrlari   bilan   tanishamiz.   Ularning   o’xshash   va   farqli   jihatlariga   guvoh   bo’lamiz.
Til   tizimida   rivojlanish   bo’lar   ekan,   o’zgarishlar   ham   davom   etaveradi.
Umuman   olganda,   gap   bo’laklari   mavzusi   yuzasidan   ko’plab   olimlarimiz
ish   olib   borishganini   ilmiy   adabiyotlarni   o’rganganimizda,   ilmiy   jurnallarni
o’qishimizda   ko’rishimiz   mumkin.   UlardanG’.Abdurahmonov,
X.Abdurahmonov,   Sh.Iskandarova,   T.Yusupova   hamda   H.Ne’matov   kabi
o l i m lar n in g   i s h la r i n i 5
,   s h u ni n g d e k,   k o	
’ p gin a   t u r l i   y illa r da   n a shr   q i l in g a n  	― H ozi r g i
o’zbek   adabiy   tili   kitoblarini   misol   keltirish   mumkin.   Shuningdek,   Ona   tilidagi	
‖
y a n gi   m a ’ l u m ot l ar n i   o mm a g a   ta t b i q   e tu v c hi  	
―O’ z b ek   t il i   va   a d a b i y o t i	‖   j u r n a l i n in g
turli   yildagi   turli   sonlaridagi   ilmiy   maqolalarni   keltirish   mumkin.   Masalan,
M.Ochilova,   M.Qurbonova,   H.Shokirovalarning   ilmiy   maqolalari   shular
j u m la s i d a n di r 6
.     S hun i ng de k ,     M.M i r t o j i y e v ni ng    	
― G ap     b	o’ la k la r ida     se m an t i k -
sintaksis   nomutanosiblik   nomli   monografiyasida   ham   gap   bo’laklari   va   ularning	
‖
gap   tarkibidagi   qo’llanishi   xususida   atroflicha   to’xtalib   o’tilgan 7
.
Dunyo   fani   rivojlanish   bosqichida   davom   etar   ekan,   fan   sohasida   yangi-
yangi   ma’lumotlar   ko’plab   uchrab   turadi   va   shu   yangiliklar   asosida   darslarni
tashkil etamiz. Hozirda o’tiladigan darslar yangi pedagogik texnologiyalar asosida
olib   borilmoqda.   Bu,   albatta,   o’quvchiga   yangi   ma’lumotni   tez   va   oson   yetkazishi
5
  Qodirov   M.,   Ne’matov   H.,   Abduraimova   M.,   Sayfullayeva   R.   Ona   tili.8-sinflar   uchun   darslik.   –   T.:Cho’lpon,  
2010.
Абдураҳмонов   Ғ.   Қўшма   гап   синтаксиси   асослари. –   Т,   1960.
Абдураҳмонов Х. Ўзбек халқ оғзаки ижоди асарларининг синтактик хусусиятлари бўйича кузатишлар. –
Т,1971.	
Iskandarova
 Sh.  ―Qilmoq‖  fe’lining  maqollar	dagi  semantikasi.  O’zbek  	tili  va  adabiyati  	jurnali.  	–  T,  2007	,  4-son, 
71-b.	
Yusupova	 T. Gapning bosh bo’laklarini	 o’rganish jarayonida	 o’quvchilar	 nutqini	 o’stirishning lingvometodik	 
asoslari.   Dissertatsiya.   –   T,   2005.	
6
 Och	ilo	va  M.  ―Kesim‖  terminining  	definisiyasi.  	O’zbek  	tili  	va  adabiyoti  jurnali.  	–  T,  2003,  3-son,  36-b.  Qurbonova
M., Shokirova H. Kesimlik shaklidagi shaxs-son aktanti va uning agens valentligiga munosabati. – T,   2008,   3-son,  
36-b.
6 mumkin.   Va   dars   jarayonida   vaqtdan   unumli   foydalanish   ham   ko’zda   tutilgan.
Chunki   ma’lum   innovatsion   pedagogik   texnologiyalaridan   foydalanib   olib
boriladigan   dars   sifatli   va   oson   tushuniladi.   Bunda   o’quvchi   bir   paytning   o’zida
ham   eshitib,   ham   ko’rib   bilimni   qabul   qiladi.   Aslida,   jahon   andozalariga
asoslangan   dars   usuli   ham   shudir.   O’quvchiga   tushuntiriladigan   mavzu,   albatta,
nazariy   jihatdan   isbotlangan   bo’lmog’i   lozim.   Agarda   biror   ilmiy   adabiyotga
asoslanmasdan,   biror   mavzu   yuzasidan   ma’lumot   berilsa,   mavzuda   xatoliklar
paydo   bo’ladi,   mashqlarni   bajarishda   ketma-ket   xatoliklarga   yo’l   qo’yiladi.
A s l ida g a p  bo’ l a k la r i ni m a? 	― G ap t a r k i b i da  m a ’ lum bir  s	o’ r o qqa  j a v o b bo’lib,
ma’lum   bir   sintaktik   vazifada   keluvchi   so’z   yoki   so’z   birikmalari   gap
bo’laklaridir	
‖ 8.
  Masalan,   gap   tarkibida   bosh   va   ikkinchi   darajali   bo’laklarning
ishtirok etishi yoki ishtirok etmasligini nazarda tutsak, gapga tegishli yangi nazariy
qoidalar   ham   kelib   chiqadi.   Shunday   ekan,   avvalo,   gap   bo’laklari   haqida   to’liq
ma’lumotga   ega   bo’lish,   va   ular   tahlili   bilan   to’liq   tanishib   chiqish   keyingi
bilimlarni olishda o’quvchi uchun ahamiyatlidir. Ona tili darslarida gap bo’laklari
xususida   gapirilganda   O’zbek   tili   grammatikasiga   oid   kitobidagi   fikrlarga
asoslanib   darslarni   tashkil   qilish   ham   ma’lumotlarning   yanada   to’liq   bo’lishini
ta’minlaydi.
A vv a l o,     g a p     b	
o’ la k la r i     h a q i d a gi     ta ’ ri f l ar g a     t	o’ x ta l s a k.    	― Gap     ta r k i bi da
ma’lum   so’roqqa   javob   bo’luvchi   so’z   yoki   so’zlar   birikmasiga   gap   bo’lagi
de y il a di	
‖ 9
.   N ur m on o v   e s a   gap   b	o’ la k la r i n i ng  	― to b e   b o	g’ la n i shi	‖g a   a l o h i d a   u r	g’ u
ber a d i :  	
― G ap   ta r k i bid a   t o b e   b o	g’ l a n i b,   m a’ l um   s	o’ r o q q a   j a vo b   b	o’ l u v c hi   s	o’ z   y oki
so’zlar   birikmasiga   gap   bo’lagi   deyiladi	
‖ 10
.   A.G’ulomov   va   M.Asqarovalar   esa	
―
ga p n i ng     b	o’ la k la r i     m a ’ l u m     gr a m m a t ik     m un o s a b a t     b i l a n     xo s i l     b	o’ l g an
b ut u n l ik n in g  b	
o’ l a k l ar i di r	‖ 11
, de y a qi s qa  t a ’ rif be r i b 	o’ t i s h g a n .  D e m a k , 	― T o b e aloqa
tarkibida   muayyan   sintaktik   vaziyatda   keluvchi   eng   kichik   sintaktik   shakl
8
  Ҳожиев А.   Тилшунослик   терминларининг изоҳли   луғати.   –   Т,   2002.   29-b.
9
  Mahmudov   N.,   Nurmonov   A.,   Sobirov   A.,   Qodirov   V.,   Jo’raboyeva   Z.   Ona   tili.   5-sinflar   uchun   darslik.   –   T.:  
Ma’naviyat,   2015. 38-b.
10
  Nurmonov   A.,   Mahmudov   N.,   Sobirov   A.,   Yusupova   Sh..   Hozirgi   o’zbek   adabiy   tili.   Akademik   litsey   3-kurs  
talabalari   uchun   darslik.   –   T.:   Ilmi   ziyo, 2015.   430-b.
7 gap   bo’lagi   sanaladi‖ 12
.   Gap   bo’laklarining   aniqlashda,   asosan,   ularning   so’z
turkumligi   nisbiy   me’zon   qilib   olingan.   Ammo   gap   bo’laklarining   belgilashda
asosiy   xususiyat   ular   orasidagi   sintaktik   aloqadir.   So’zlarga   so’roq   berish,   ularning
qaysi   turkumga   mansubligi   gap   ichida   joylashish   tartibi,   qanday   qo’shimchalar
olishi   tom   ma’noda   gap   bo’laklarining   turlarini   belgilashda   asos   bo’la   olmaydi.
Tobe   aloqaga   kirishayotgan   so’z   shakllar   juftligida   tobe   qism   hokim   qism   talab
etgan vaziyatda keladi. Ko’rinadiki, tobe qismning vaziyati aniq, hokim qismning
vaziyati   noaniq   bo’ladi.   Uning   qaysi   vaziyatda   kelayotganligi   nutq   zanjirining
keyingi halqasida aniqlanadi. Gap bo’lagi ham til birligi sifatida shakl va mazmun
qarama-qarshiligi   birligidan   tashkil   topgan   murakkab   qurilmadir.   Ana   shunday
murakkab   qurilmaning,   ya’ni   sintaksisning,   gap   bo’laklarining   o’rganilishi   ham
ancha   qiyinchiliklarni   talab   qiladi.
Gap   bo’laklari   murakkab   shakliy   va   mazmuniy   tuzilishga   ega   ekanligini
pr o fе ss or   A . N ur m o n ov   a lo h i da   ta ’ k i d l a g a n   h o l d a:  	
― H ar   qa n d ay   g a p   b	o’ l a g i   s h a k liy
jihatdan   moddiy   asos   (morfologik   shakl)   va   sintaktik   vaziyat   (sintaktik   shakl)
qarama-qarshiligi   va   birligidan   iborat ,	
‖   -dеydi. 13
Gapning   bo’laklari   gapni   tashkil   qilishdagi,   uning   strukturasidagi   rollariga
qarab   G’.Abdurahmonov,   A.Hojiyev,   B.O’rinboyev,   N.Mahmudov,
A.Nurmonovlar   ikkiga   bo’ladilar:
-bosh   bo’laklar;
-ikkinchi   darajali   bo’laklar.
O’zbek   tili   sintaktik   tuzilishi   tarkibidagi   barcha   sintaktik   shakllar   gap
bo’laklari   tarkibiga   kiritilmaydi.   An’anaviy   tilshunoslikda   sintaktik   shaklning
aloqaga   kirishi   haqida turli–tuman fikrlar   mavjud: 14
1. Gap   bo’laklari   sintaksisi   dunyoga   kеlgandan   buyon   gap   bo’laklariga
ajratish   masalasida   tilshunoslar   bir   umumiy   fikrga   kеlgan   emas.   Buning   bosh
12
  Mahmudov   N.,   Nurmonov   A.   O’zbеk   tilining   nazariy   grammatikasi.   –   T.:   O’qituvchi,   1995.   59-b.
13
  Mahmudov   N.,   Nurmonov   A.   O’zbеk   tilining   nazariy   grammatikasi.   –   T.:   O’qituvchi,   1995.   60-b.
14
  Ўринбоев Б.   Ҳозирги ўзбек   адабий   тили.   Синтаксис. – Самарқанд,   2006.   57-60-б.
8 sababi   butunni   bo’laklarga   ajratish   tamoyilining   ko’pchilikka   ma’qul   kеlmaganligi,
bo’lish tamoyilining   buzilganligidir.
2. Gap   bo’laklari   sintaksisi   sohasida   gapni   bo’laklarga   ajratish   va   ularning
darajalanishida ham bahslar  mavjud. Sintaktik birlik hisoblangan gapning shakliy
tuzilish jihatdan uning zidiyatini hisobga olgan holda quyidagi sintaktik shakllarga
bo’lib   o’rganib kеlmoqdalar: 15
1) si n ta kt ik   a l o q a ga   k i r i s h a d i g a n   s i nt a k t i k   s h a k l lar.   B u n i  ― gap   b	o’ l a k lar i	‖  ata m a s i
bilan   ataydilar.   Bular   ega,   kesim,   to’ldiruvchi,   aniqlovchi,   hol   sanaladi.
2) sintaktik   aloqaga   kirishmaydigan   sintaktik   shakllar.   Buni   ayrim   tilshunoslar
ikki   cho’qqili   nazariyaga   asoslangan   holda   gap   tarkibida   ikki   cho’qqi   –   ega   va
kesim bosh bo’laklar, bosh bo’laklarga tobe bog’lanib, ularning ma’nosini izohlab
kelgan   bo’laklarni   ikkinchi   darajali   bo’laklar,   har   ikki   guruhga   kirmaydigan
s i n t a k t i k   b i r l i k   –   u n d al m a,   kiri s h,   k i r it m alar n i   b	
o’ lsa  	― uc h i n c hi   d ara j a li  b	o’ l a k l a r	‖ 16
nomi bilan   yuritadilar.
3. Bosh   bo’laklarga   qaysi   tamoyil   asosida   qanday   bo’laklarning   kiritilishi
ham   muammoli.   Attributiv   mantiqqa   asoslangan   tilshunoslikning   gapning   ikki
cho’qqilik   tamoyiliga   amal   qilgan,   bosh   bo’laklarni   ikkiga   bo’lgan   holda   ular
orasida   egaga   mavqe   beriladi.   Gapning   sodda   va   qo’shmaligini   aniqlashda   egaga
ta y a n i la d i . 1 7
  T il s h un os   R.Sa y f u lla y e v a   ta ’ ki dl a g a n id e k,  	
― bo s h   b	o’ la k l la r ga   bu n d ay
yondashish   mantiqiy   subyekt   predikat   munosabatini   grammatik   ega-kesim
munosabati   bilan   qorishtirib   yuborishga   olib   keladi	
‖ 18
.   Munosabat   mantig’iga
tayanib,   tillarning   grammatik   xususiyatlarini   e’tiborga   olgan   tilshunoslar   faqat
kеsimni   eng   muhim,   konstruktiv   bo’lak   –   bosh   bo’lak   hisoblaydilar.
4. Gap   bo’laklarini   ikki   guruhga-bosh   va   ikkinchi   darajali   bo’laklarga   ajratib
o’rgangan   tilshunoslar   ham   ikkinchi   darajali   bo’lak   –   to’ldiruvchi,   aniqlovchi,
15
  Ўринбоев   Б.   Ҳозирги   ўзбек адабий   тили.   Синтаксис.   –   Самарқанд,   2006.   57-60-б.
16
  Sayfullayev   R.   Hozirgi   o’zbek   tilida   gap   bo’laklarining   semantikasi   va   grammatikasi-   T.,   2000.
17
  Ғуломов А.,   Асқарова   М.   Ҳозирги   ўзбек   адабий   тили.   –   Т.:   Ў итувчи,	
ᴋ   1987.   23-б.
18
  Sayfullayeva   R.   Hozirgi   o’zbek   tilida   qo’shma   gaplarning   formal-funksional   talqini:   monografiya.   –   T.:   Fan,  
9 hollarni o’rganish jarayonida bu bo’laklarning gap tuzilishida ishtirok etishi bir xil
emasligini   angladilar.   Natijada   ularni   gap   bo’laklari   va   gap   bo’lagining
bo’laklariga   ajratdilar.   Shuning   o’ziyoq   gap   bo’laklarini   ikki   darajali   bo’laklarga
ajratishning   yеtarli   asosga   ega   emasligini   ko’rsatdi.   Bu   bo’laklar   gapning
tuzilishidagi   ishtirokiga   ko’ra   bir   nеcha   darajaga   bo’linishi   mumkin   ekanligini
tasdiqladi.   Ular   bir   nеcha   darajalarga   bo’linishi mumkin.
5. Gap bo’laklariga ajratishning tamoyilini ham qayta ko’rib chiqish va uni
butunni   bo’laklarga   ajratishni   eng   qulay   tamoyili   bilan   almashtirish   lozimligini
ko’ rs a t a di.  	― A na   s h u n d ay   t a m o y il   sh a k l   va   m a z m un     m uno s a b a t   t a m o y il i di	r ,‖   -
dеydi   B.O’rinboеv.   Bu   tamoyilga   muvofiq   har   qanday   mazmun   muayyan   shakl
orqali   o’z   ifodasini   topadi:   shaklsiz   mazmun,   mazmunsiz   shakl   mavjud   emas.
Shunday   ekan,   gapning   tarkibidagi   kirish   va   kiritmalar   ham   muayyan   mazmuniy
munosabatning   uzvlari   sanaladi.   Ular   ma’lum   mazmuniy   munosabatni   ifodalar
ekan,   u   muayyan   tashqi   ifodasiga   ham   ega   bo’ladi.   Shuning   uchun   ularni
grammatik   aloqadan   tashqaridagi   bo’laklar   sifatida   qarash   mantiqqa   xilof.
Kеltirilgan   fikr-mulohazalar   shuni   ko’rsatadiki,   o’zbеk   tilshunosligida   hali
o’rganilishi   lozim   bo’lgan masalalar   yеtarli.
O’zbek   tilshunosligidagi   mavjud   sintaktik   nazariyalarda   bosh   bo’laklarning
gapdagi maqomi   aynan   bir   xil   emas:
1. Gapda   ega   absolyut hokim,   kesim   ham   unga   tobe;
2. Ega   va   kesim   o’rtasida   muayyan   teng   huquqlilik   mavjud;
3. Gapni   gap   qilib   shakllantiruvchi   asos   –   markaz   kesimdir
Bosh   va   ikkinchi   darajali   bo’laklarni   ajratishdagi   farqlilik   turli
yo’nalishlarda   predikativ   asosni   har   xil   tushunish   bilan   bog’liq.   Bu   esa   gapning
ikki   cho’qqili   va   bir   cho’qqili   nazariyalarining   vujudga   kelishiga   sabab   bo’ldi.
So’nggi   davrlarda   bu   ikkisi   bir-biriga   qarshi   qo’yildi   va,   natijada,   gapning
mazmuniy-qurilish   markazi   kesim   deb   qaraldi.   Gapning   qolgan   barcha   bo’laklari
kesimga   bo’lgan munosabatiga   qarab   belgilanadi.
Bosh   bo’laklar   haqidagi   sintaktik   nazariyalar   ta’sirida   ularga   berilgan   mlar
10 ta’biri   bilan   aytganda,   ikki   sostavli   gaplardagi   har   bir   sostavning   grammatik
hokim   so’zlari  –bo’laklari   birlikda  gapning  bosh   bo’laklarining  tashkil  qiladi.  Bu
bo’laklar   –   so’zlar   ega   bilan   kesimdir 19
.   Gapda   eganing   umumiy   belgisini   bildirgan
bo’lak   kesim   deyiladi. 20
  Demak,   gap   bo’laklari   gapda   egallaganligi   mavqeiga   qarab
ikki turga ajratiladi. Bosh bo’laklardan biri bu - kesimdir. 8-sinf Ona tili   darsligida
kesimga   quyidagicha   ta’rif   beriladi:   Kesim gapning   markazi   bo’lib,   tasdiq   -inkor,
zamon,   mayl,   shaxs-son   ma’nolarini   ifodalab   keladi,   hukmni   ifodalaydi va gapning
boshqa bo’laklarining o’z atrofida birlashtiradi. Kesim   nima   qildi?   nima   qilyapti?
nima   qiladi?   (ba'zan   nechanchi?   qanday?)   so’roqlariga   javob   bo’ladi 21
.   Gapning
yuzaga   keltirish,   fikrni   ifodalash   jihatidan   kesimning   gapdagi   ahamiyatini   juda
katta. U hukmni ifodalaydi, gapning asosiy belgilarini ko’rsatadi.   Gapda ega ham,
ikkinchi   darajali   ham   bevosita   yoki   bilvosita   kesim   bog’lanadi.   A . N u r m on o v
f i k r i c h a ,  ― g a p n in g   g a p   b	o’ l i b   s ha kl l a n i s hi da    m uhim   b	o’ lg a n,   u n in g mazmuniy   va
grammatik markazi   hisoblanuvchi   bo’lak	
‖ 22
  tarzida   ta’riflanadi.
Gapda   kesim   singari   bosh   bo’laklardan   biri   bu   –   egadir.   Attributiv   mantiq
v a k i l l ari   e g a ga   q u y i d a g i c h a   ta ’ rif   b er a d i l a r:  	
― G a p d a gi   f i k r   qa r a s hl i   b	o’ lg a n,   i k k i
sostavli gapning mutloq hokim bo’lagi hisoblangan bosh bo’lak ega deb ataladi	
‖ 23
.
U   gapdagi   fikrni,   hukmni   o’ziga   qaratuvchi   predmetning   nomidir.   Bu   predmet
harakatni   bajaruvchi   yoki   qabul   qiluvchi   shaxsdir.   Yoki   kesim   bilan   ifodalangan
holat yo belgining egasidir 24
. Maktab darsliklari orasida, asosan, sintaksis sohasida
bahs   yuritgan   8-sinf   ona   tili   darsligida   egaga   quyidagicha   tavsif   beriladi:   gapda
kesim   bilan   bog’lanib,   shu   kesimdagi   qo’shimcha   ifodalagan   shaxs-sonni
bildiruvchi   va   kim?   nima?   qayer?   so’roqlariga   javob   bo’ladigan   bosh   bo’lak   ega
d e b   a t al a d i.   Od am   (k im ?)   k	
o’ p   ,   i s h   ( n i ma? )   k a m .   At r o f   ( q a ye r ?)   ji m j i t.   2 5
 	― E ga   sh u
19
  Ғуломов   А.,   Асқарова   М.   Ҳозирги   ўзбек   адабий   тили.   –   Т.:   Ўᴋитувчи,   1965.   74-б.
20
 Абдураҳмонов Х., Рафиев А., Шодмонқулова Д. Ўзбек тилининг амалий грамматикаси. – Т.: Ўқитувчи,
1992.   215-   б.
21
 Qodirov M., Ne’matov H., Abduraimova M., Sayfullayeva R. Ona tili. 8-sinflar uchun darslik. – T, 2014. 57-b.
22
Nurmonov A., Mahmudov N., Sobirov A., Yusupova Sh. Hozirgi o’zbek adabiy tili. Akademik litsey 3-kurs  
talabalari   uchun   darslik. T.:   Ilmi   ziyo, 2015. 430-b.
23
 Абдураҳмонов Х., Рафиев А., Шодмонқулова Д. Ўзбек тилининг амалий грамматикаси. – Т.: Ўқитувчи,
1992.   214-б.
24
  Ғуломов   А.,   Асқарова   М.   Ҳозирги   ўзбек   адабий   тили.   –   Т.:   Ў итувчи,	
ᴋ   1987.   84-б.
11 gapdagi   fikr   qarashli   bo’lgan   –   fikr   o’zi   haqida   borayotgan,   belgisi   kesim
to m on i d a n   a ni ql a n a d ig a n   p re d m et n i   a n g l at a di,‖  	― fikr ni ng   ki m ga   y oki   ni m a g a
qarashli   ekanini   ko’rsatadi	
‖ 26
.   Sistеm–struktur   ta’limoti   bo’yicha   sodda   gapning
eng   kichik   qurilish   qolipi   (WPm)   dir,   ya’ni   gapning   markazi   kеsimdir.   U   ega
haqidagi   hukmni   bildirib,   predikativlikni   ifodalovchi   gapni   uyushtiruvchi   va
shakllantiruvchi   markaziy   bo’lakdir 27
.   Ega   kesim   ifodalagan   belgi,   harakat-
holatning   egasi   sifatida   kesimdan   keyingi   bo’lak sanaladi 28
.
Hozirgi   kunda   sanab   o’tilishi   mumkin   bo’lgan   ilmiy   va   o’quv   uslubiy
darsliklar   hamda   majmualarda   o’zbek   tili   grammatikasi   substansial(formal,   ya’ni
struktural) sintaksisning nazariy asoslariga asoslanib yaratilmoqda. Bunda lison va
nutq differantatsiyasiga asoslanuvchi  tahlil usuliga tayaniladi. Xususan, akademik
l i t s e y lar   uc hu n   n a shr   qi li n g an  	
― H ozir g i  	o’ z b e k   a d a b iy   tili	‖   da r s l i g i   bu nga   y or qi n
misol bo’la   oladi.
Gapning   bosh   bo’laklari   xususida   bo’lganidek,   gapning   ikkinchi   darajali
bo’laklari   xususida   ham   xilma-   xil   qarashlar mavjud.
Gapdagi   ikki   sostavning   hokim   elementlaridan   boshqa   elementlari   ikkinchi
darajali bo’laklardir 29
. Ular tobe vaziyatda kelib, hokim qism talab etgan sintaktik
vaziyatda   kelib,   unga   nisbatan   hokim   qismni   aniqlab,   to’ldirib,   izohlab   keladi.
Tilshunoslarning bir qismi ularni tasnif qilishda ularni hokim bo’lakka bog’lanish
usuliga   tayanadilar,   ya’ni:
	
boshqaruvli	 bo’lak,
	
moslashuvli	 bo’lak,
 bitishuvli   bo’lak   kabi   uch   turga   ajratadi   F.I.Buslayev 30
.
Boshqa   guruh   tilshunoslar   esa   ushbu   tasnifda   ularning   moddiy   asosi   bo’lgan  
so’z   turkumlari   va   ularning   shakllariga   asoslanadilar.   Ot,   fe’l,   ravishni   bir-biriga
26
 Абдураҳмонов Х., Рафиев А., Шодмонқулова Д. Ўзбек тилининг амалий грамматикаси. – Т.: Ўқитувчи,
1992.   215-б.
27
  Mahmudov   N.,   Nurmonov   A.   O’zbek   tilining   nazariy   grammatikasi.   –   T.:   O’qituvchi,1995.
28
  Nurmonov   A.,   Mahmudov   N.,   Sobirov   A.,   Yusupova   Sh.   Hozirgi   o’zbek   adabiy   tili.   Akademik   litsey   3-kurs  
talabalari   uchun   darslik.   –   T.:   Ilmi   ziyo, 2015. 430-b.
29
  Ғуломов   А.,   Асқарова   М.   Ҳозирги   ўзбек   адабий   тили.   –   Т.:   Ў итувчи,	
ᴋ   1987.   80-б. .
12 qarama-qarshi   qo’ygan   A.A.Potebnya   fikriga   ko’ra,   ot   o’ziga   qarama-qarshi
qo’yilgan   ikki   shaklga   –   bosh   va   vosita   kelishiklariga,   fe’l   ikki   shaklga   –   shaxsli   va
shaxssiz   shakllarga   egadir.   Ular   gap   bo’laklari   uchun   moddiy   asos   bo’lib   xizmat
qilad.   Ravishdan   ifodalangan   bo’lak   –   hol,   bosh   kelishikdagi   otdan   ifodalangan
bo’lak– ega, vosita kelishigidagi  otdan ifodalangan bo’lak – to’ldiruvchi, fe’lning
shaxsli   shaklidan   kesim   ifodalansa,   shaxssiz   shaklida   ikkinchi   darajali   tobe   qism
sanaladi.
Ikkinchi   darajali   bo’laklar   bosh   bo’laklar   bilan   (boshqa   ikkinchi   darajali
bo’laklar   bilan   ham)bog’lanishi   va   gapdagi   vazifasiga   ko’ra   uch   turga   bo’linadi:
aniqlovchi,   to’ldiruvchi,   hol 31
.
Gapning   biror   bo’lagiga(ko’pincha   kesimga)   boshqaruv   yo’li   bilan   bog’lanib,
uni to’ldirib kelgan, kimni? nimani? so’roqlariga javob bo’luvchi ikkinchi darajali
bo’lak   to’ldiruvchi   deyiladi 32
.   R.Sayfullayeva   esa   to’ldiruvchiga   quyidagicha   ta’rif
beradi:   so’z   kengaytiruvchisi   gapning   konstruktiv   bo’laklari   sirasiga   kirmaydi,
balki   gapdagi   so’zlarning   lug’aviy   ma’nosini   muayyyanlashtiruvchi   vosita
sanaladi.   To’ldiruvchi   ham   nuyqiy   gap   qurilishida   so’z   kengaytiruvchi   sifatida
ishtirok   etadi   va   fe’l   bilan   ifodalangan   har   qanday   bo’lak   yoki   bo’lak   qismining
ma’noviy   valentligini   to’ldiradi 33
.
Hol   ega   kabi   gap   kesimidagi   kesimlik   shakllari   –   (P
m )ning   ma’noviy
xususiyatini   muayyanlashtiruvchi,   oydinlashtiruvchi   bo’lak,   ya’ni   gap
kengaytiruvchisi   sanaladi 34
.   Hol   kesimga   bog’lanib,   undan   anglashilgan   ish-
harakatning   o’rnini,   paytini,   holatini,   bajarilish   sababini,   maqsadini   bildiradi
hamda  shunday  ma’no  turlariga  ega. Uning  ma’no turi  qanday  qilib? qay  tarzda?
qanday?   qayer(-ga,-dan)da?   qachon?   nega?   nima   uchun?   qancha?   kabi
so’roqlardan   biriga   javob   bo’lishi   bilan   belgilanadi.
31
 Абдураҳмонов Х., Рафиев А., Шодмонқулова Д. Ўзбек тилининг амалий грамматикаси. – Т.: Ўқитувчи,
1992.   218-б.
32
 Абдураҳмонов Х., Рафиев А., Шодмонқулова Д. Ўзбек тилининг амалий грамматикаси. – Т.: Ўқитувчи,
1992.   220-б.
33
  Sayfullayeva   R.   va   b.   Hozirgi   o’zbek   adabiy   tili.   –   T.,   2009.   368-b.
13 Aniqlovchi   predmetning   belgisini   yoki   bir   predmetning   boshqasiga   qarashli
ekanligini   bildirib,   qanday?   qanaqa?   qaysi?   qancha?   kimning?   nimaning?
qayerning?   so’roqlaridan   biriga   javob   bo’ladi.   Aniqlovchi   otga   bog’lanib,
aniqlovchi   aniqlanmish   birikmasini   hosil   qiladi.   Bir   guruh   aniqlovchilar
ifodalanishi   va   ma’nosi   jihatidan   ikkinchi   guruh   aniqlovchilardan   farq   qiladi 35
.
Aniqlovchilarning   predmet   yoki   shaxsni   qayta   nomlash   uchun   qo’llanadigan   turi
izohlovchi   deyiladi 36
.   To’ldiruvchi   singari   so’z   kengaytiruvchisi   sifatida   gap
tarkibida   qatnashayotgan   otlarning   lug’aviy   valentligini   to’ldiradigan   vosita
sifatida   namoyon   bo’ladi   va   gap   konstruktiv   tuzilmasidan   o’rin   egallamaydi.   Uning
lisoniy   sathga   aloqadorligi   –   muayyanlashuvchi   otning   qanday   valentligiga
muvofiq kelishi va uni sintaktik aloqa bilan voqealantirishidir 37
. U mustaqil holda
biror   bo’lakka   bog’lanishi   ham,   kengaytiruvchilar   tarkibida   kelishi   ham   mumkin.
Yuqoridagi   yuritilgan   fikrlarga   asoslanib,   ularni   quyidagicha   umumlashtiramiz:
 Gap bo’laklarini ajratishda ularning gapdagi joylashish o’rni muhim sanaladi.
O’zbek tilida gap bo’laklarining joylashish tartibi asosan erkin bo’lsa-da, ular
gapda   ma’lum   grammatik   qoidalar   asosida   o’rinlashadi.   Ega   va   unga
bog’langan   bo’laklar   oldin,   kesim   va   unga   bog’langan   bo’laklar   keyin
joylashadi.
 Ba’zan   so’zlovchining   nutqiy   maqsadiga   ko’ra   ushbu   tartib   o’zgarishi
mumkin.
 Gap bo’laklarini tahlil qilishda nafaqat sintaktik bog’lanish, sintaktik vaziyat,
balki   semantika,   ularning mazmuniy   jihati   e’tiborga   olinishi   lozim.
 Gap  bo’laklariga  ajratishda   sintaktik  pozitsiya   tamoyiliga   amal   qilish  tahlilni
osonlashtiradi:
-gap   bo’laklariga   ajratish;
-bo’laklarni funksional turlarga ajratish. Bunda, masalan, holda nomustaqil va
mustaqillik   hodisasi   yuzaga   keladi.   N.Mahmudov   aniqlovchilarni   gapning
35
 Абдураҳмонов Х., Рафиев А., Шодмонқулова Д. Ўзбек тилининг амалий грамматикаси. – Т.: Ўқитувчи,
1992.   219-б.
36
 Абдураҳмонов Х., Рафиев А., Шодмонқулова Д. Ўзбек тилининг амалий грамматикаси. – Т.: Ўқитувчи,
1992.   220-б.
14 konstruktiv   bo’lagi   hisoblamagani   holda   to’ldiruvchi   va   hollarning   ham   gapdagi
vazifasini   farqlashni,   gapda   birdan   ortiq   predikat   ishtirok   etganda   munosabatga
kirishgan   to’ldiruvchi   va   hol   bilan   ikkinchi   darajali   predikat   bilan   munosabatga
kirishgan   to’ldiruvchi   va   hol   o’rtasida   gapning   sintaktik   tuzilishidagi   vaziyati
bo’yicha   katta   farq   mavjudligini   ta’kidlaydi 38
,   ular   bo’lakning   bo’lagi   sifatida
e’tirof   etiladi.
 Gap   bo’laklarini   ajratishda   sintaktik   aloqa   turi   asos   bo’ladi:
-predikativ   –   ega-kesim   munosabati,
-attributiv   –   aniqlovchi-aniqlanmish   munosabati,-kompletiv	 – to’ldiruvchi-to’ldirilmish,
-relyativ   –   hol-hollanmish.
 Gap   bo’laklarini   hosil   qilishda   grammatik   vositalarga   tayaniladi:   kelishiklar,
ko’makchilar,   ohang kabi,
 Gap   bo’laklarining   turi   bir-biriga   nisbat   berib   tayinlanadi.   Chunonchi   ega
kesimga,   kesim   egaga   nisbatan,   to’ldiruvchi   to’ldirilmishga,   hol   hollanmishga,
aniqlovchi   aniqlanmishga   nisbatan   belgilanadi.   Nisbat   beriluvchi   element
bo’lmas   ekan,   u   yoki   bu   bo’lak   haqida   ham   gapirish   mumkin   emas 39
.
 Gap   bo’laklarining   aniqlashda,   asosan,   ularning   so’z   turkumligi   nisbiy   me’zon
qilib   olingan.   Ega,   asosan,   ot   bilan,   kesim   fe’l   bilan,   hol   ravish   bilan
kabi.Lekin   ba’zan   so’z   turkumlari   o’ziga   xos   bo’lmagan   funksiyada   ham
qo’llanilishi mumkin.
38
  Mahmudov   N.   Funksional   va   nofunksional   to’ldiruvchilar   haqida   //   O’zbek   tili   va   adabiyoti,   2002.
39
  O’zbek   tili   grammatikasi.   II   tom,   sintaksis.   –   T.:   Fan,   1976.
15 1.2.   Ta lim‟   bosqichlarida   gap   bo’laklarini   o’qitishning   huquqiy-me yoriy	‟
asoslari
Ma’lumki, davlat mustaqilligining belgilaridan biri – uning davlat tiliga ega
ekanligidir.   Zero,   mustaqillik   tildan   boshlanadi.   Muhtaram   birinchi   prezidentimiz
I. K ar i m ov   ta ’ bi r i   b i l an   a y tg a nda,  	
―o’ zli k ni   a n g l a s h   m il l iy   o n g   va   taf a k k u r n in g
ifodasi, avlodlar  o’rtasidagi  ruhiy-ma’naviy bog’liqlik til orqali namoyon bo’ladi.
Ja’miki   ezgu   fazilatlar   inson   qalbiga,   avvalo,   ona   allasi,   ona   tilining   betakror
jozibasi   bilan   singadi.   Ona tili   –   bu   millatning   ruhidir	
‖ 40
.
1989-yilning   21-oktabrda   O’zbek   tiliga   davlat   tili   maqomining   berilishi
milliy mustaqillik uchun kurashning qizg’in pallalariga to’g’ri kelib, ushbu hodisa
milliy mustaqillikning ma’naviy poydevoriga asos bo’lib xizmat qildi. Mustaqillik	
o’
z b е k   t i l in i   o z od   va   er k in   r i v o j l a n i s h ni ng   s ho h   k	o’ c ha si ga   o l i b   c h iq di.  	― D a v lat   t i l i
haqidagi   qonun   qabul   qilinishi   munosabati   bilan   ona   tilimizni   boyitish   va
soflantirish   niyatida   qizg’in   islohot   jarayoni   boshlanib   ketdi	
‖ 41
.   Buning   isboti	
o’
lar o q    	― K a d rlar     t a y y orla s h     m il l iy     d a s t u r i	‖     ha m da    	― T a ’ lim     t o	’ g’ r i s i d	a‖ g i
qonunlarning yaratilishi bo’ldi.	
―
K a d rlar   ta yy orla s h   m illiy   da s tu r i	‖   h a m da  	― T a ’ lim   t o	’ g	’ r i s i d	a‖ gi   qo n unnin g
qabul   qilinishi   ona   tili   hamda   uni   o’qitishni   yuqori   pog’onaga   olib   chiqib,ushbu
q on u n la r i g a     m uvof i q,    	
― u m u m ta ’ lim     f a n l ar in i    	o’ q it i s h n i n g     u z l uk si z l i g i     v a
izchilligini   ta’minlash,   zamonaviy   metodologiyasini   yaratish,   umumiy   o’rta   va
o’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limi   davlat   ta’lim   standartlarini   kompetensiyaviy
yondashuv asosida takomillashtirish, o’quv-metodik majmualarning yangi avlodini
ishlab   chiqish   va   amaliyotga   joriy   etishni   tashkil   etish	
‖ 42
  maqsadida   davlat   ta’lim
standarti joriy   etildi.
Bugungi   kunda   har   bir   o’qituvchi   Davlat   ta’lim   standarti   talablarini   bilishi   va
ularni   bajarish   uchun   yetarli   malakaga   ega   bo’lishi   shart.   Shundan   kelib   chiqib,
40
  Karimov   I.   Yuksak   ma’naviyat   –   yengilmas kuch.   –   T.:   Ma’naviyat,   2016.   83-b.
41
  Jumaxo’jayev   N.   Istiqlol   va   ona   tilimiz.   –   T.:   Sharq,1995.   7-b.
42
  O’zbekiston   Respublikasi   Vazirlar   Mahkamasining   Qarori:   O’rta   va   o’rta   maxsus,   kasb-hunar   ta’limi-   230
  ning  
16 a v va l o,    ― st a nd a rt	‖     ata m a s i ni ng     m a ’ no s i,     u n i n g     q	o’ ll a n i s h     s o h al a ri,    	― ta ’ lim
standarti	
‖   tushunchasi,   uning   umumiylik   va   xususiylik   jihatlariga   izoh   berib
o’tsak.   Standart   bu   muayyan   soha   bo’yicha   asos   qilib   olingan   namuna,   andoza,
et a l o n     y o k i     na m un a ga     m os     m e’ y orlar,     q oi da l ar,     ta l a b lar     m aj m ui d ir.    	
― T a ’ lim
standarti   esa   aynan   ta’lim   sohasiga   bog’liq   muayyan   fan,   kasbiy   soha   bo’yicha	
‖
beriladigan ta’lim darajalari, me’yorlarini belgilab beruvchi rasmiy me’yoriy hujjat
b	
o’ l ib,   u   da v l a t   b u y urt m a s i   a s o s i da   qa bu l   q i l i n g a n i   u c h u n  	― D a v l at   ta ’ lim   sta n da r t i	‖
deb   nomlanadi.   Davlat   ta’lim   standarti   har   bir   fan,   soha   bo’yicha   qabul   qilingan
davlat   tomonidan   kafolatlangan   pirovard   natijalarni   qayd   etuvchi   me’yoriy   hujjat
bo’lib,   u   o’quvchilarning   umumta’lim   fanlari   bo’yicha   tayyorgarlik   darajasini,
ta’lim   muassasalari   bitiruvchilariga   nisbatan   qo’yiladigan   malaka   talablarini,   o’quv
yuklamasining   hajmini,   ta’lim   muassasalari   faoliyatini   va   kadrlar   tayyorlash
si f a t i n i   b a h o l a sh   ta r t i b i,   m e x a n i z m ini   b e l g i l a y d i 43
.  	
― D a v l a t   ta ’ lim   st a nd a r t i  	o’ z
mohiyatiga   ko’ra   o’quv   dasturlari,   darsliklar,   qo’llanmalar,   nizomlar   va   boshqa
me’yoriy   hujjatlarni   yaratish uchun   asos   bo’lib   xizmat qiladi	
‖ 44
.
Bugungi   rivojlangan   texnologiyalar   asri   va   shiddatli   zamon   taraqqiyoti
bevosita ta’lim sohasi va shu bilan bir qatorda ta’limning asosiy ish quroli bo’lgan
dasrliklarning   ham   zamon   talabi   darajasida   bo’lishini   taqozo   qiladi.   Shu   tufayli
O’zbekistonda ham ushbu masala kun tartibida asosiy o’rinni egallagan. Ayniqsa,
rivojlangan   davlatlar   tajribasi   asosida   darsliklar   yaratish,   ularni   milliy   ruh   bilan
hamohanglikda   shakllantirish   eng   dolzarb   masalalardan   biridir.   Shuningdek,
bolalikda   o’qilgan   asarlarning   ta’siri   insonga   butun   umri   davomida   hamrohlik
qiladi,   bolaning   sof,   qog’oz   kabi   qalbi   va   shuuriga   nima   zarhallansa,   u   shuni
tashnalik bilan o’zlashtiradi. Shunday ekan, bugungi ona tili darsliklari qay ahvoli
qay   darajada?
Darsliklar   yaratish   mas’uliyatli   va   murakkab   ishligini   hisobga   olsak,   uzluksiz
ta’lim   tizimi   uchun   tayyorlangan   darsliklar   bir-birini   takrorlamasligi,   aksincha,
mazmunan   to’ldirishi,   o’quvchi   bilimini bosqichma-bosqich   yuksaltirishga   xizmat
43
  Davlat   ta’lim   standarti   haqida.   Til   va   adabiyot   ta’limi.   2017-yil,   7-son,   8-b..
17 qilishi kerak. Umumiy o’rta ta’lim maktablari uchun ona tili fanidan birinchi marta
davlat   ta’lim   standarti   yaratildi 45
.   Unga   muvofiq   ravishda   darsliklar   quyidagi
talablarga   javob   berishi   lozim   topildi:
– Davlat   ta’lim   standarti   talablariga   javob   berishi;
– dastur   asosida   yaratilishi;
–yo’riqnoma	 (konsepsiya)ga	 muvofiq	 bo’lishi;
– ta’lim   bosqichlari   orasidagi   uzviylik   va   uzluksizlikka   javob   bera   olishi;
– darsliklar   hajm   jihatidan   katta   bo’lmasligi;
– tili   sodda,   ravon,   tushunarli   bo’lishi;
– misol   va   mashqlar   uchun   tanlangan   asarlar   (parchalar)   o’quvchining   yoshiga   mos
bo’lishi;
– misol   va mashqlar   uchun  tanlangan asarlarning  rang-barang  uslublarga mansub
bo’lishi;   uning   turi   va   janriga   ham   e’tibor   berish;   eng   sara   va   yuksak   badiiyat
talablariga javob beradigan badiiy asarlardan olinadigan misollarning salmog’i  til
darsliklarida   hamma vaqt juda   baland bo’lishi;
– bayon   etilgan   fikrlarni   umumlashtirib,   matnlarni   tanlashning   quyidagi
tamoyillariga   diqqatni qaratish   lozim,   deb hisoblaymiz:
– o’rganish,   tahlil   qilish   uchun   tanlangan   mashq   va   misollar,   matnlar
o’quvchilarning   tanlaydigan   kasblari   bilan   bog’liqligi;   qiziqishlariga   mos   kelishiga
e’tibor   berish;
– matn   mazmuni,   unda   ko’tarilgan   muammolar   o’quvchiga   tushunarli   bo’lishi,
uning yoshiga   mos bo’lishi;
– ta’limiy   va   tarbiyaviy   ahamiyatga   ega   bo’lgan   matnlarni   tanlash;
– tanlanadigan   matn   til   jihatidan   tushunarli   bo’lishi   yoki   o’quvchida   tushunish
bilan   bog’liq   ko’plab   qiyinchiliklar   tug’dirmasligi;
– asar   tilining   hozirgi   adabiy   til   me’yorlariga   yaqin   bo’lishiga   e’tibor   berish;
45
  Umumiy   o’rtа   tа’limning   DТS   vа   o’quv   dаsturi .   Та’lim   tаrаqqiyoti   ахbоrоtnоmаsi.T.:   Shаrq,   1999,   1-mахsus   sоn.
18 – tanlangan   matn   badiiy   jihatdan   yuksak   bo’lmog’i,   o’quvchiga   estetik   ta’sir
ko’rsata   oladigan,   uning   badiiy   didini   tarbiyalashga,   ma’naviy   yuksaltirishga
xizmat qiladigan   bo’lishi;
– mavzu   va   janrlari   xilma-xil,   uslubi   rang-barang   matnlarni   tanlashga   e’tibor
berish;
– hajm   jihatidan   juda   katta   bo’lmagan   asarlarni   mo’ljallash. 46
Darsliklarning   yangi   avlodi   o’z   tarkibida   o’quv   predmetining   mazmuni
hamda   o’quvchilar   bilish   faoliyatining   ko’rinishlarini   mujassam   tarzda   ifodalashi
zarur.   Faqatgina   ko’p   tarmoqli   fanlargina   o’quvchi   shaxsining   rivojlanish
jarayonini  ta’minlay oladi. Masalan,  ona  tili  darsliklaridagi  matnlar  bir  tomondan
shaxsning   til   boylgini   muntazam   oshirishga,   ikkinchi   tomondan,   uning   moddiy
borliq,   tabiat,   jamiyat   haqidagi   tasavvurlarini   kengaytirishga   qaratiladi.
Shuningdek,   darsliklarning   yangi   avlodi   tarkibiga   kiritiladigan   mashq   va   matnlar
multimedium   yondashuv   asosida   tanlanib,   o’zida   yangidan-yangi   axborotlarni
joylashtirishni   talab   etadi.   Bunda   darsliklarning   yangi   avlodi   mavjud   modellarni
inventarizatsiyalash   xulosalari   hamda   tasnif   qilish natijalariga   tayanadi.
Uzluksiz   ona   tili   fani   uchun   darsliklar   yaratish   muammosining   muhim
masalalari   sifatida   quyidagilarni ko’rsatish   mumkin:
1. Darsliklarning,   shuningdek,   o’quv   qo’llanmalarining   yangi   avlodida   o’quv   fani
asoslarining   mazmuni,   ya’ni   o’quv   modeli   bilan   ta’lim   oluvchilar   bilish   faoliyati
ko’rinisharini   uyg’un   holda   ifodalash.
2. Ko’p   tarmoqli   o’quv   materialini   taqdim   etish.
3. Multimedium   yondashuvga   asoslanish.
4. Darsliklarda (o’quv qo’llanmalarida), informatsion (axborot) banklarini taqdim  
etish.
5. Darslik   va   o’quv   qo’llanmalarida   o’quv   materiallarini   texnik   va   texnologik  
talablar   asosida ifodalash.
6. Darslik   va   o’quv   qo’llanmalarining   ta’lim   oluvchi   bilan   bevosita   muloqotga  
kirishishini ta’minlash
19 7. Ta’lim   jarayoniga   darsliklar,   o’quv   qo’llanmalar,   metodik   vositalar,   o’quv
lug’atlari   va   videofilmlar   bilan   kompleks   ta’minlashga   erishish.
8. Darslik,   o’quv   qo’llanmalar   mazmunini   milliy   istiqlol   g’oyasining   tushuncha   va
tamoyillari   bilan   boyitish.
Uzluksiz  ona  tili   ta’limi   shu  fanga  oid  davlat  ta’lim  standarti,  turli   darajadagi
o’quv   dasturlarining   izchilligi   asosida   ta’minlanadi   va   quyidagi   bosqichlarni   o’z
ichiga   qamrab   oladi:
1) Maktabgacha   ta’lim   muassasalari   va   oilada   bolalar   nutqini   o’stirish   jarayoni.
2) Umumiy   o’rta   ta’lim   maktablarida   adabiyot   ta’limi   jarayoni.
3) Akademik   litsey   va   kasb-hunar   kollejlarida   adabiyot   ta’limi   jarayoni.
Ushbu   bosqichlarga   yondoshgan   holda   yaratilgan   ona   tili   darsliklari   va   biz
y uqor i da   f i kr   y ur i ta y o t g a n   so ha  ― gap   b	o’ l a k l ar i	‖   m a v z u s i ni ng   u sh bu   da r s li k l ar id a
yoritilish   darajasiga   to’xtalib   o’tsak,   2–4-sinflar   o’quv   dasturida   avval   talaffuz
qilish,   o’qish,   yozish,   so’ngra   lug’at,   nutq   namunalari,   tinglab   tushunish,   so’zlash,
o’qish,   yozish   bo’yicha   o’quvchilarda   og’zaki   va   yozma   nutqni   shakllantirish
ko’zda   tutilgan.   Gap   bo’laklari   mavzusi   4-sinf   ona   tili   darsligida   ilk   bora   o’rin
egallaydi.   Va   5soat   dars   davomida   gap   bo’laklari   haqidagi   bilimlarni
o’zlashtiriladi.   Ta’lim   bosqichlarida   gap   bo’laklari,   ularning   grammatik
x us u s i y atla r i ni ng   t u r l i   to m on l ari  	
o’ r g a ni l a di.  	―O’ quv c h i lar   b o s hl a n	g’ ich   si nf l ar d a
gap nima haqida aytilganini bildirgan so’zni  (egani)  va u haqda nima deyilganini
bildirgan so’zni (kesimni) topishga o’rgatiladi. Ega gapning kim yoki nima haqida
aytilganini   bildirib,   kim?,   kimlar?,   nima?,   nimalar?   so’roqlaridan   biriga   javob
bo’lishi, kesim ega haqida nima deyilganini bildirib, nima qildi?, nima qilayapti?,
nima   qilmoqchi?   kabi   so’roqlarga   javob   bo’lishi,   ega   bilan   kesim   gapning   bosh
bo’lagi   ekanligi,   bosh   bo’laklardan   boshqa   bo’laklar   gapning   ikkinchi   darajali
bo’lagi   bo’lishi,   ikkinchi   darajali   bo’laklar   bosh   bo’laklarni   va   boshqa   ikkinchi
darajali   bo’laklarni   izohlab   kelishi   bilan   tanishtiriladi .	
‖ 47
  O’quvchilarning   gap
47
 Оmilxonova M. Маktabda оna tili sintaksisini o’rgatish. Оna tili o’qituvchilari uchun qo’llanma. – Т.:  
O’qituvchi,1991.   20-b.
20 bo’laklari   to’g’risida   boshlang’ich   sinflarda   hosil   qilingan   bilimlari   5-   sinfdan
boshlab   yanada   mustahkamlanadi   va   kengaytiriladi.   Endi   nazariy   tushunchalar
ko’ la m i   k e n ga y a d i.   5 -s i n f la r ga   t e g is h l i   o n a   t i l i   d a s t u r i d a   gap   b	o’ la k la r i  	― S in t a k s i s
va   punktuatsiya	
‖   degan   umumiy   bo’limda   o’rganiladi   va   undagi   mavzularni
o’zlashtirish   uchun   46   soat   ajratilgan.   Shunga   ko’ra,   5-sinf   ona   tili   dasturida
gapning   ikkinchi   darajali   bo’laklarini   (hol,   to’ldiruvchi   va   aniqlovchilarning
ifodalanishi,   qanday   so’roqlarga   javob   bo’lishi)   o’rganish   xususida   kerakli
tavsiyalar   berilgan.   Demak,   5-sinf   o’quvchisi   gap   bo’laklari   to’g’risida,
boshlang’ich   bilimlardan   farqli   ravishda,   anchayin   keng   ma’lumotga   ega   bo’lishi
lozim.   Endi   ular :
- kesimning   qanday   grammatik   birlik   ekanligi;
- kesimning   ega   haqidagi   xabarni   bildirib   kelishi;
- kesimning   gap   markazi   ekanligi;
- faqatgina   kesimdan   iborat   gaplarning   o’ziga   xos   xususiyatlari;
- kesimning   fe’l   kesim   va   ot   kesimlarga   ajralishi;
- eganing   grammatik   xususiyatlari;
- sodda   yoyiq   va   sodda   yig’iq   gaplar   tuzish,   ularni   ikkinchi   darajali   bo’laklar
bilan   boyitish   kabi   yanada   chuqurroq   bilim   va   malakalarni   egallashlari   lozim.
Bu   bosqichda   o’quvchilarning   ikkinchi   darajali   bo’laklar   to’g’risidagi
bilimlari   ham   mustahkamlanib,   rivojlantiriladi.   Bu   jarayonda   o’quvchilar   hol,
to’ldiruvchi   va   aniqlovchilarning   grammatik   xususiyatlari,   gapda   qanday
so’roqlarga   javob   bo’lishini   bilishlari   bilan   bir   qatorda   ayni   shu   bo’laklarni
qatnashtirib,   gaplarni   kengaytirishlari,   muayyan   qolipli   gaplar   hosil   qilishlari,
yoyiq   gaplar   tuzishlari   nazarda   tutiladi.   5-   sinf   o’quvchisiga   hol   va   to’ldiruvchining
grammatik   tuzilishini   o’rganish   anchayin   murakkablik   tug’dirishini   e’tiborga   olgan
ona  tili   dasturi   mualliflari   faqatgina   aniqlovchilar   to’g’risida   batafsil   ma’lumotlar
berishni   tavsiya   qilishgan.   Bu   jarayonda   o’quvchilar   sifatlovchi   va   qaratqich
aniqlovchilar   haqida   ham   muayyan   nazariy   tushunchalarni   egallaydilar,   ularning
bir-biridan   farqini   ajratadilar,   aniqlovchili   birikmalar   tuzish   bo’yicha   amaliy
mashqlar   bajaradilar.
21 Ona   tili   dasturida   belgilanganidek,   o’quvchilar   6-,   7-sinflarda   sintaksis
bo’limiga   tegishli   mavjud   bilim   va   ko’nikmalarini   faqatgina   takrorlash
darslaridagina   mustahkamlaydilar.   Bu   davrda   ular   ona   tilining   boshqa   bo’limlari
(leksikologiya,   morfemika,   morfologiya   kabi)   haqida   kengroq   ma’lumot
o’zlashtiradilar,   amaliy  mashqlar   bajaradilar.  8-,  9-sinflarda  esa,   asosan,   sintaksis
bo’limini   o’rganadilar.   Umumiy   o’rta   ta’limda   o’quvchilar   gap   bo’laklari   tasnifiga
tegishli   mukammal   ma’lumotni   8-sinfda   o’zlashtiradilar.   8-   sinf   Ona   tili   dasturida
1 0 2   d a rs   s o a ti   be lg il a n g a n   bo’ l ib,   sh u n d a n  	― S od d a   g a p   s i n ta ks i s i	‖   b	o’ li m i d a
g a p n i n g   b o s h   b	
o’ la kl ar i ni  	o’ r g a n i s h   u c h u n   2 0   s o a t   r e j al a s ht ir ilg an   b	o’ l sa,  	― ga p n i ng
ikkinchi   darajali   bo’laklari   uchun   alohida   bo’limda   berilgan   mavzularni   batafsil	
‖
o’zlashtirish   nazarda   tutilgan.   Bu   dasturda   quyidagicha   ifodalangan:
Ikkinchi   darajali   bo’laklar   (uyushiq,   ajratilgan   hamda   gap   bo’laklari   bilan
aloqaga   kirishmaydigan   bo’laklar   bilan   birgalikda)   (35   soat):
• Hol   haqida   umumiy   ma’lumot;
• Payt   holi   va   o’rin   holi;
• Ravish   holi   va   daraja-miqdor   holi;
• Sabab holi   va   maqsad   holi;
• Murakkab   holli   gaplar;
• To’ldiruvchi   haqida   umumiy   ma’lumot;
• Vositasiz   to’ldiruvchi;
• Vositali   to’ldiruvchi;
• Aniqlovchi   haqida   umumiy   ma’lumot;
• Sifatlovchi   aniqlovchi;
• Qaratqichli   aniqlovchi;
• Izohlovchi;
• Gap   bo’laklari   tartibi;
• Gap   urg’usi;
22 •To’liq	 va	 to’liqsiz	 gaplar;
• Gapning   uyushiq   bo’laklari   haqida   ma’lumot;
23 • Uyushiq   kesim;
• Uyushiq   ega;
• Uyushiq   hol;
• Uyushiq   to’ldiruvchi;
• Uyushiq   aniqlovchi;
• Uyushiq   bo’lakli   gaplarda   umumlashtiruvchi   so’z;
• Ajratilgan   bo’lakli   gaplar,   ularda   ohang   va   tinish   belgilari;
• Ajratilgan   hol,   ajratilgan   to’ldiruvchi   va   ajratilgan   aniqlovchi;
• Kiritmalar;
• Undalma;
• Undalmalarda   tinish   belgilarining   ishlatilishi;
Bu   jarayonda   o’quvchilar   gapning   ikkinchi   darajali   bo’laklari,  ularning  ma’no
va   grammatik   tuzilishiga   ko’ra   turlari   to’g’risida   anchayin   keng   nazariy
tushunchalarni egallaydilar, muayyan amaliy mashqlar tizimi orqali ko’nikmalarini
rivojlantiradilar.   Yuqoridagi   ma’lumotlardan   ko’rinadiki,   gap   bo’laklarini
o’rganish   ta’lim   bosqichlarining   o’ziga   xos   xususiyatlari,   o’quvchilarning
o’zlashtirish   qobiliyatlari   bilan   bog’liq   holda   tizimlashtiriladi   va   uzviylashtiriladi.
Q a d i m gi   y un o n l ar n in g  ― T a k r o r l a sh   –   b i li m ning   o n a s id i	r‖ de g a n   m a q ol i ga   a m al
q i l g an h ol da 9- s i n f  o na  t i l i  d ar sl i g i ni ng 	
― T a k r o rl a s h	‖   b	o’ li m i d a g a p  b	o’ la k la r i g a oid
mavzular uchun   3   soat dars   ajratilgan:
-	
Gap	 bo’laklari	 bo’yicha	 o’tilganlarni	 takrorlash;
- Uyushiq   va   ajratilgan   bo’laklar   bo’yicha   o’tilganlarni   takrorlash;
- Undalmali   va   kirish   so’zli   gaplar   bo’yicha   o’tilganlarni   takrorlash.
A .Rafi y ev   va   M .	
G’ u l o m ovalar   m ua l li f l ig i da   y ara t i l g an  	― O na   t i li   va   a d a bi y o t	‖
da r s l i gi ga     t	
o’ xt a l a d i g a n     b	o’ l s a k,    	― us hb u     da r s li k     k a s b - h u n a r     k o lle j la r i     u c h u n
mo’ljallangan   bo’lib,   unda   asosiy   maqsad   umumiy   o’rta   ta’lim   bosqichida
egallangan   bilim   va   ko’nikmalarni   mustahkamlash   va   to’ldirishga   qaratilgan.
D ar s li k n i n g  	
― O na   t il i	‖   q is m ida  	o’ rta   m a x su s   b i lim   y urti  	o’ q u v c h i si n in g   o n a   t i li
24 fanidan   davlat   ta’lim   standartida   ko’zda   tutilgan   talablarni   bajarish   uchun   zarur
25 Foydalanilga adabiyotlar
Yo’ldasheva   D.   Ona   tili   ta’limi   maqsadining   tadrijiy   taraqqiyoti.   –   T.:  
O’zbekiston Milliy   ensiklopediyasi,   2013.

Yo’ldoshev   J.G’.,   Usmonov   S.A.   Pedagogik   texnologiya   asoslari.Qo’llanma.   –   T.:
O’qituvchi,   2004.

Yusupova Sh.   O’qituvchi   kitobi.   Akademik   litseylarning   o’qituvchilari   uchun.  
Hozirgi   o’zbek   adabiy   tili   darsligidan   uslubiy   qo’llanma.   –T,   2003.

Yusupova   T.   Gapning   bosh   bo’laklarini   o’rganish   jarayonida   o’quvchilar  
nutqini   o’stirishning   lingvometodik   asoslari.   Dissertatsiya.   –   T,   2005.

Ziyodova   T.   O’quvchilarni   mustaqil   fikrlashga   o’rgatish.   Ona   tili   o’qituvchilari  
uchun   metodik   qo’llanma.   –T.:   O’qituvchi,   2001.

Абдураҳмонов   Х.,   Рафиев   А.,   Шодмонқулова   Д.   Ўзбек   тилининг   амалий  
грамматикаси.   – Т.:   Ўқитувчи, 1992.

Бабанский Ю.К., Поташник М.М. Оптимизация педагогического процесса  
(в   вопросах   и ответах). – Киев: Радянська   школа,   1984.

Фитрат А. Ўзбек тили қоидалари тўғрисида бир тажриба. Сарф. 1-китоб.
–   Самарқанд,   1930.

Ғуломов   А.,   Асқарова   М.   Ҳозирги   ўзбек   адабий   тили.   –   Т.:   Ў итувчи,	ᴋ  
1987.
Badiiy   adabiyotlar:	

Jaloliddin   Rumiy.   Masnaviy   hikoyalariga   sharhlar.   –   T.:   Navro’z,   2016.

Vohidov   E.   Bahor   tarovati.   –   T.:   Sharq,   2015.

Qahhorov   A.   Tanlangan   asarlar.   –   T.:   G’afur   G’ulom,   2007
26 Toshkent amaliy fanlar universiteti  2-kurs  ______ -guruh talabasi
_______________________________________________ ning
______________________________________________ mavzusida yozilgan
kurs ishiga
X U L O S A
Kurs   ishi   mavzusining   dolzarbligi,   o’rganilganlik   darajasining
aniqlanganligi_ _____________________________________________________
_________________________________________________________________
__________________________________
Kurs   ishining   maqsad   va   vazifalari,   tadqiq   usullarining   to’g’ri
belgilanganligi _____________________________________________________
_________________________________________________________________
___________________________________
Kurs   ishi   mavzusiga   oid   daliliy   materiallarning   to’planganligi,   mavjud   ilmiy
manbalarning   qay   darajada   tahlil
qilinganligi_________ _____________________________________
_________________________________________________________________
_____________________________________________
Kurs ishi mavzusi yuzasidan talabaning o’z nuqtayi nazarini haqqoniy aks ettira
olganligi,   ko’tarilgan   muammoni   hal   etishga   ijodiy
yondashuvi________________________________________
______ ___________________________________________________________
_____________________________________________
Talabaning   kurs   ishi   mavzusini   yozma   madaniy   nutq   talablari   asosida   chuqur
ilmiy   mushohada   bilan   izchillikda   yoritib   berganlik
darajasi________________________________________________
____________ _____________________________________________________
_________________________________________________________________
___________________________________
Talabaning   kurs   ishida   ko’rarilgan   muammo   yuzasidan   umumlashma   ilmiy-
nazariy   xulosalar   chiqara
olganligi ________________________________________________
_________________________________________________________________
_____________________________________________
27 Talabaning kurs ishini rasmiylashtirishi va ochiq himoya qilishi.   Himoya vaqtida
talabaning   mavzuni   ilmiy   nutq   malakasi   asosida   izchil   yorita   berish   mahorati,
uning   axborot   texnologiyalaridan   to’g’ri   va   samarali   foydalanganlik
darajasi_________________________________________________
_________________________________________________________________
_____________________________________________
Ilmiy rahbar         _____________________________
Kafеdra mudiri         PhD B.R.Tojiboyev
28

Gap bo'laklarining o'qitishda pedagog ahamiyati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский