Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 15000UZS
Hajmi 57.6KB
Xaridlar 4
Yuklab olingan sana 18 Avgust 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Tilshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Gapning ikkinchi darajali bo’laklari (to’ldiruvchi, aniqlovchi, hol)

Sotib olish
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI
OLIY VA O’RTA MAXSUS TA’LIM VAZIRLIGI
ALISHER NAVOIY NOMIDAGI
TOSHKENT DAVLAT O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI UNIVERSITETI
SIRTQI TA’LIM YO’NALISHI O’ZBEK TILI VA ADABIYOTI
KAFEDRASI
Himoyaga tavsiya etaman
Sirtqi bo’lim boshlig’i
________  N.Chiniqulov
‘____’ ____________
MAVZU: “ Hozirgi o’zbek adabiy tili “ fanidan “Gapning ikkinchi darajali
bo’laklari” mavzusida yozgan  
KURS ISHI
Talaba:  309 -guruh talabasi 
______________________
O’zbek tili va adabiyoti 
kafedrasi o’qituvchisi
_________ N. Tashmatova
Himoyaga tavsiya etildi. 
O’zbek adabiyoti kafedrasi
mudiri, f.f.d, prof. R.Abdullayeva  ___________
            
                              
~  1  ~ Talabaning F.I.SH.  ______________________________________
Sirtqi ta’lim yo’nalishi 3- kurs  309 - guruh 
Fan nomi: Hozirgi o’zbek adabiy tili 
Kurs ishi mavzusi:-   Gapning ikkinchi darajali bo’laklari (to’ldiruvchi, aniqlovchi,
hol )
Kurs ishi bo’yicha komissiya xulosasi  
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
______________________________________________________________
Himoya qilgan sana  ___ ___ ______ Komissiya raisi  _______R.Abdullayeva
A’zolar: 
Y.  Abdulhakimova           __________
D.Abdullayeva                __________
D.Abdujalilova                 __________
     
                                            
   
~  2  ~                                                   MUNDARIJA
KIRISH
I BOB. GAP BO’LAKLARIU HAQIDA UMUMIY MA’LUMOT ……….   
1.1.   Ikkinchi  darajali bo’lak haqida ma’lumot.... ..................................... .   
1.2.  Aniqlovchi va uning ifodalanishi………………………..............................   
1.3.  Hol va uning ifodalanishi……………………………………………………
II. BOB. TO’LDIRUVCHI VA UNING IFODALANISHI  ………..……….. 
2.1.  To’ldiruvchining tilshunosligimizdagi ahamiyati………………………….
XULOSA ………………………………………………………………………
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR ……………………………………..
~  3  ~                                                   KIRISH
Kurs   ishining   dolzarbligi:   O'zbekiston   Respublikasi   prezidenti
Shavkat  Mirziyoyev  o'zining  Til  bayramidagi nutqida "Kimda-kim o'zbck
tilining   bor   latofatini,   jozibasi   va   ta'sir   kuchini,   cheksiz   imkoniyatlarini
his   qilmoqchi   bo'lsa,   munis   onalarimizning   allalarini,   ming   yillik
dostonlarimizni,   o'lmas   maqomlarimizni   cshitsin.   Baxshi   va
hofizlarimizning sehrli qo'shiqlariga quloq tutsin.
Turkiy   tillarning   katta   oilasiga   mansub   bo'lgan   o'zbck   tilining   tarixi
xalqimizning   ko'p   asrlik   kechmishi,   uning   orzu-intilishlari,   dard-u
armonlari. zafarlar va  g’ alabalar bilan chambarchas bog'liqdir.
Ajdodlarimiz,   ota-bobolarimiz   aynan   ona   tilimiz   orqali   jahonga   o'z
so'zini aytib kclganlar.   Shu   tilda buyuk madaniyat namunalarini, ulkan
ilmiy kashflyotlar, badiiy durdonalar yaratganlar. O'tmishda o'lkamizni
bosib  olgan turk  yovuz kuchlar  bizni avvalo  o'z  tilimizdan,  tariximiz  va
madaniyatimizdan,   din-u   diyonatimizdan   judo   qilishga   qayta-qayta
urindilar.   Ular   cl-yurtimiz   boshiga   qanday   azob-uqubatlar,   kulfat   va
musibatlar   solgani   tarixdan   yaxshi   ma'lum.   Ammo   jasur   va   matonatli
xalqimiz har qanday og'ir sinovlarda ham o'z ozodligi va istiqloli uchun
mardona kurashdi Bu yo'lda bchisob qurbonlar bcrdi. Har qanday zulm
va zo'ravonliklarga qaramasdan o'z ona tihni — milliy g'ururini saqlab
qoldi.   Nafaqat   saqlab   qoldi,   balki   uni   har   tomonlama   rivojlantirib,
bugungi avlodlarga bczavol yctkazib bcrdi.
Bu   borada   ma'naviy   jasorat   va   fidoyilik   ko'rsatgan   buyuk
arboblanmiz,   adib   va   olimlarimiz,   ulamolarimiz,   ulug'
san'atkorlanmizning   xotirasini   bugun   hurmat   va   chtirom   bilan   yod
~  4  ~ ctamiz.“
Kurs   ishining   maqsadi:   Ikkinchi   darajali   bo’lak   haqida   umumiy
ma'lumot to’plash kurs ishimning asosiy maqsadi hisoblanadi:
Kurs   ishining   v azifasi:   kurs   ishining   mavzusidan   kclib   chiqqan
holda   "   Ikkinchi   darajali   bo’lak   "   mavzusini   rejalar   asosida   batafsil
o’rganish.
Kurs ishining t uzilishi:   mazkur kurs ishi kirish, ikkita bob, xulosa va
foydalanilgan   adabiyotlar   ro'yxatidan   iborat.   Har   bir   bob   ikkitadan
mavzuni o'z ichiga oladi.
I BOB.  GA P BO’LA KLA RIU HA QIDA  UMUMIY  MA ’LUMOT
Gapda biror so’roqqa javob bo’lgan va   o’zaro tobе bo g’ langan so’z
yoki so’z birikmasi   gap bo’lagi    dеb ataladi. Gap bo’laklarini bеlgilashda
asosiy   xususiyat   ular   orasidagi   sintaktik   aloqadir.   So’zlarga   so’roq
bеrish,   ularning   qaysi   turkumga   mansubligi,   gap   ichida   joylashish
tartibi,   qanday   qo’shimchalar   olishi   tom   ma'noda     gap   bo’laklarining
turlarini bеlgilashda asos bo’la olmaydi. Gap bo’laklarining turi odatda
bir-biriga   nisbatan   aniqlanadi:   ega   kеsimga   nisbatan,   aniqlovchi
aniqlanmishga   nisbatan,   hol   hollanmishga   nisbatan,   to’ldiruvchi
to’ldirilmishga   nisbatan   aniqlanadi.     Nisbat   bеriluvchi   bo’lak   bo’lmas
ekan, u yoki bu gap bo’lagi haqida gapirish mumkin emas.  
Gap   bo’laklarining  gap  tarkibidagi  mavqei   bir  xil   emas.   Ba’zi  gap
bo’laklari gap qurilishida markaziy o’rinni egallaydi, bunday bo’laklarsiz
fikr   anglashilmaydi.   Ayrim   bo’laklar   esa   gap   qurilishida   asosiy   rol
o’ynamaydi,   ularning   ishtirokisiz   ham     bosh   bo’laklar   orqali   fikr
anglashilaveradi. Shunga ko’ra gap bo’laklari ikki turga ajratiladi:
~  5  ~ 1) bosh bo’laklar;
2) ikkinchi darajali bo’laklar.
Bosh   bo’laklar   gapning   grammatik   asosini   tashkil   qiladi.   Fikr,
asosan, gapning grammatik asosi orqali ifodalanadi.
Ikkinchi   darajali   bo’laklar   gapning   grammatik   asosini   tashkil
qilmasdan,   uni   hajm   jihatdan   kengaytiradi   yoki   so’z   birikmasini
shakllantirish uchun xizmat qiladi.
Ikkinchi   darajali   bo’laklar   bosh   bo’laklar   bilan   yoki   o’zaro   tobe
aloqada bo’lib, ularni izohlash, aniqlash, to’ldirish uchun xizmat qiladi.
Bosh   bo’laklar   ega   va   k esimdan   iborat.   Ikkinchi   darajali
bo’laklar   aniqlov chi, t o’ldiruv chi   va   holdir.
Ikkinchi darajali bo’lak  gap bo’laklari  sirasiga kirgani uchun gap 
bo’laklari haqida ham ma’lumot berib o’tdim. 
1.1 I k k inchi     darajali bo’lak  haqida ma’lumot    . 
  Ikkinchi darajali  bo’laklar bosh  bo’laklar  orqali  ifoda  qilingan  gapning
asosiy mazmunini aniqlab, to’ldirib, izohlab keladi.
Masalan: 
Qahraton qishning achchiq sovug’i badanni achitardi. (R.F).   Yoki
Opa-singil uyda onalarining majlisdan kelish kutar edilar (A.Mux).
Yuqoridagi   misollarda   sovuq   achitardi,   opa-singil   kutar   edilar
bo’laklari   gapning   bosh   bo’laklari   bo’lib,   gapning   asosiy   mazmunini
ifodalaydi.   Qolgan   b’alaklar   ularga   bo’g’lanib,   gap   mazmunini
kengaytiradi.
~  6  ~ Ikkinchi   darajali   bo’laklar,   odatda,   yo   egaligi   yoki   kesimga   tobe
bo’ladi.   Ayrim   hollarda   esa   ikkinchi   darajali   bo’laklar   o’zaro   bir-biriga
ergashib,   gapning   bosh   bo’laklariga   tobe   bo’ladi.   Ayrim   hollarda   esa
ikkinchi   darajali   bo’laklar   o’zaro   bir-biriga   ergashib,   gapning   bosh
bo’laklariga tobe bo’ladi.
Masalan:
Kuchli   shamol   eng   katta   daraxtlarni   tebratmoqda   edi.   Bu   gapda
shamol tebratmoqda  edi bosh  bo’lagiga  kuchli,  eng  katta  daraxtlarni
so’zlari ergashib, tobe bo’lib kelmoqda.
Gapning ikkinchi darajali bo’laklari uchga bo’linadi:
1.            To’ldiruvchi
2.            Aniqlovchi
3.            Hol
1.2. A niqlovchi va uning if odalanishi
Predmetning belgisini bildirgan ikkinchi darajali bo’lak aniqlovchi
deyiladi.   Aniqlovchi   predmetning   sifatini,   rang-tusini,   xususiyatini,
mazasini, shklini, xajmini, miqdor-darajasini yoki qarashliligini bildiradi.
Shu   bois   aniqlovchining   so’roqlari   turlichadir:   qanday?   Qancha?,
qanaqa?,   qaysi?,   nechanchi?,   kimning?,   nimaning?,   qaerning?   va
boshqalar. 
~  7  ~ Aniqlovchi   doim   aniqlanmishga   bog’liq   holda   qo’llanib,   undan
oldin   keladi.   Aniqlovchi   bilan   aniqlanmish   birgalikda   aniqlovchili
birikmani tashkil qiladi.
O’zbekistnning   joshqin,   sho’h   bahori   cho’lga   gul   va   ko’kat   sepini
yoydi. 
Mazkur   misolda   O’zbekistnning   (qayerning?)   qaratqichli
aniqlovchi, jo’shqin, sho’x (qanday?) sifatlovchi aniqlovchidir. 
Aniqlovchi ikki xil bo’ladi. 
1.            Sifatlovchi aniqlovchi.
2.            Qaratqich (ko’rsatuvchi) aniqlovchilar.
Predmetni   belgisini,   vaqtga   va   o’ringa   munosabatini,
miqdor,tartibini   bildiradigan   aniqlovchilar   sifatlovchi   aniqlovchilar
deyiladi.   Sifatlovchi   bog’lanib   kelgan   so’z   sifatlanmish   deyiladi.
Masalan:   Soyning   tagida   kom-kok   suv   oqib   o’tadi.     Bunda   kom-kok
sifatlovchi, suv esa ifatlanmishdir. 
  Sifatlovchi   quyidagi   so’z   tur   quyidagi   so’z   turkumlari   bilan
ifodalanadi:
1.             Sifat   bilan:   Ufq   qizil   atlaslarga   o’ralib,   oltin   sochning
yo’llariga boqadi. 
2.             Son   bilan:   O’n   ikki   gektar   er   kaftdek   tekkis   qilib   qo’yilgan.
Nilufar bu yil meditsina bilim yurtining ikkinchi kursini tugatdi. 
3.             Olmosh   bilan:   Qandaydir   bolalar   yugurib   chiqdi.   (O).  
Allaqanday xatni o’qigan edim.  4.            Ot bilan: Asfalt ko’chaning y er-bu
erida   suv   xalqob   bolib   yotardi.   5.             Sifatdosh   bilan:   Gurillagan
shaboda ularning yuzlarini silay boshladi. (P.T). 
~  8  ~ 6.             Ravish   bilan:   Tog’ning   uzoq-yaqin   yon   bag’irlarida   yanada
balandroq va daxshatliroq aks-sado eshitildi. (S.A). 
7.             Taqlid   soz   bilan:   G’uj-G’uj   qushlar   daraxtlarda   sayray
boshladi. 
Sifatlovchi   aniqlovchi   aniqlanmishga   bitishuv   yo’li   bilan
bog’lanadi.   Sifatlovchi   ba’zan   yopiq   holda,   ya’nibirikma   holda   kelishi
ham   mumkin:   Daladan   guvirlab   esgan   shamol   yalang   koylakli   qizlarni
junjitdi. (O). 
Yoki:   Katta,   gavdali,   oppoq   soqoli   ko’kragiga   tushib   turgan   chol
Berdiqulovga qaradi. (C.N). 
Qaratqich aniqlovchilar:
  Bir   predmet   yoki   shaxsning   boshqa   bir   predmet   yoki   shaxsga
qarashli   ekanini   bildirgan   aniqlovchi   qaratqich   aniqlovchi   deuiladi.
Masalan:   Bu   yilgi   bahorning   kech   kelishi   ko’plarninig   tinkasini   quritdi.
(S.Karomatov)
Yoki:   Yomonning   yaxshisi   bo’lguncha,   yaxshining   yomoni   bo’l.
(maqol). 
Birinchi gapda bahorning ko’plarninig so’zlari, ikkinchi gapda esa
yaxshining va yomonning so’zlari qaratqich aniqlovchidir. 
Qaratqich    aniqlovchilar quyidagicha ifodalanadi: 
1.             Ot   yoki   uni   o’rnida   qo’llanuvchi   olmosh   bilan:   Kishining
muxim
burchlaridan biri – ota va onanig hurmatidir (Navoiy). 
2.            Otlashgan sifat bilan: Botirning mushti ham yarog’. (maqol). 
3.            Otlashgan son bilan: Uning yarmi-besh. 
~  9  ~ 4.             Otlashgan sifatdosh bilan: O’qiganning tili ko’p uzun bo’ladi.
(Pulkan). 
Bir   qaratqich   aniqlovchi   bir   necha   qaralmish   bilan   bog’lanib
kelishi yoki, aksincha, bir qaralmish bir necha qaratqich bilan bog’lanib
kelishi mumkin.
Masalan:   Mehmonlar   orasida   Xirotning   olimlari,   xofizlari   ham
ko’pgina edi. (O). 
2.   Ayvonlarning   shiftlariga   ilingan   osma   chiroqlardan   taralgan
nurdan kechki olma va bexi gullari qorong’ida yanada oqarib ko’rinadi.
(S.A.). 
qaratqich  aniqlovchi  belgili  yoki  belgisiz  bo’ladi.   Belgili bo’lganda
kelishik affikasi saqlanadi, belgisiz bo’lganda esa bu affks saqlanmaydi:
Maktabimiz bog’I yildan-yilga yashnamoqda. 
Izlar   bo’ldim   Qoraxonnig   qizini,   Ot   ko’targan   Zulfiqorning   o’zini.
(Folklor)
Izohlovchi
Predmetni   boshqa   bir   nom   berish   bilan   aniqlaydigan   bo’lak
izohlovchi deyilabi. 
Masalan: 
Professor Nazarov kirib keldi. (A).
Izohlovchi bog’langan bo’lak izohlanmish deyiladi. 
Izohlovchi   aniqlovchi   izohlanmish   xilma-xil     belgilarini   bildiradi.
Izohlovchilar, asosan ot bilan ifodalanib, quyidagi ma’nolarni bildiradi:
1.             Unvonni:   General   Sobir   Rahimov   misilsiz   qahramonlik
ko’rsatdi. 
~  10  ~ 2.             Mashg’ulot,   kasb,   mutaxasislikni:   Oshpaz   kampir   choy
damlab keltirdi. 
3.            Amalni: Yig’ilishni shahar hokimi Qobilon ochdi 
4.             Jinsni:   Og’il   bolalar   ham,   qiz   bolalar   ham   sportga   faol
qatnashdilar.
5.             Qarindoshlik   yoki   shunga   o’hshatilgan   munosabatni:
Xadicha hola ertalab biznikiga kirib keldi. 
6.             Laqabni:   Ayvon   pastida   Soli   sovuq   bilan   Juman   pismiq   qo’l
qovushtirib turdi. 
7.            Taxallusni: Kechada Toxir Usmon she’rlaridan o’qildi. 
8.            O’xshashlikni: Vatan – ona so’zi naqadar laziz. 
Rahmatulla   Otaqo’ziev   Uyg’un,   Vatan-ona   tipidagi   izohlovchi   va
izohlanmish orasiga yozuvda tire qo’yiladi. 
Ikkinchi darajali bo’laklar bosh bo’laklarga bevosita yoki bilvosita 
bog’lanib, ularni aniqlab, to’ldirib, izohlab keladi. Sodda gap ega 
va kesimdangina tuzilgan bo’lsa, sodda yig’iq gap deyiladi. Bosh 
bo’laklardan tashqari ikkinchi darajali bo’lakning ham ishtiroki 
bilan tuzilgan gaplar yoyiq sodda gap sanaladi. Sodda yoyiq 
gaplarda ikkinchi darajali bo’laklardagi faqat aniqlovchi ishtirok 
etgan bo’lsa, bunday gap aniqlovchi sodda yoyiq gap sanaladi.
Masalan: Shamol qo’zg’aldi.  -  sodda yig’iq gap.  
~  11  ~     Mayin shamol qo’zg’aldi.  -  aniqlovchili sodda yoyiq gap.  Mayin
so’zi bosh bo’lak shamol so’ziga bevosita bog’lanib, uni aniqlab 
keldi.
    Aniqlovchi ikkinchi darajali bo’lak bo’lib, predmetning (keng 
ma’noda ba’zan belgining) belgisini bildiradigan gap bo’lagidir.
    Aniqlovchi o’zi bog’lanib kelgan so’z bilan aniqlovchili birikmani 
hosil qiladi, ya’ni mazmuni izohlanayotgan bo’lak aniqlanmishdir. 
Aniqlovchi predmetning xilma-xil: biror xususiyati, holati, rang-
tusi, ma’za ta’mi, shakli, hajmi, o’ringa munosabat, paytga 
munosabat, harakat tarzidagi, ko’rsatib aniqlash, miqdor-daraja, 
boshqacha nom berish bilan izohlash, qarashlilik kabi belgilarini 
bildiradi.
Masalan: shirin olma, osmondagi yulduzlar, yozgi ko’ylak, to’rtta 
daftar, oz so’z, shu yo’l, o’qilgan kitob, gumbur-gumbur ovoz, 
oltin soat, pulning burgi kabi.
    Aniqlovchining predmetning belgisini bildirishidan uning otga 
bog’lanishi kelib chiqadi (ba’zan aniqlovchi sifat va ravishga ham 
bog’lama oladi). Aniqlovchi bog’lanib kelgan ot gapda har qanday
gap bo’lagi bo’lib kela oladi. Demak, aniqlovchi egaga ham 
kesimga ham, to’ldiruvchi va holga tobe bo’lib keladi. Ba’zan 
aniqlovchi aniqlovchining o’ziga tobe bo’ladi.
Masalan: Yaxshi yigit yurt tuzar (egaga tobe). Birovning aybiga 
ko’z-quloq bo’lma (to’ldiruvchiga tobe). O’z imkoniyatingni juda 
yuqori baholama. (holga tobe). Odobsiz otaning farzandi odobli 
~  12  ~ va fozil bo’lsa, otasining ayb va nuqsonlari bilinmaydi 
(aniqlovchiga tobe).
    Aniqlovchi anglatgan ma’nolari va ifodalanishiga ko’ra har xil 
so’roqqa javob beradi: qanday? qanaqa? qaysi? qancha? necha? 
nechanchi? qay darajada? kabi.
   Aniqlovchi leksik-semantik va grammatik xususiyatlariga ko’ra 
uch xil bo’ladi: sifatlovchi, qaratuvchi, izohlovchi.
Predmetning  belgi –xususiyati, xajmi, shakli, maza-ta’mi, rang-
tusi, miqdor-darajasi, tartibi kabilarni anglatadigan aniqlovchi 
sifatlovchi deyiladi. Sifatlovchi o’z sifatlanmishiga  bitishuv yo’li 
bilan ifodalanadi. Masalan,  Soyning tagidan ko’m-ko’k suv  oqib 
o’tardi. (P.Q). Olti ming mexanizator uch ming buldozerni  
navbatma-navbat boshqarishni  ko’zda tutyapmiz. 
(N.Ablullaxonov). Byuroda bu odam mardona bir gap qildi.  
(O.Yo). Asfalt ko’chaning  u yer-bu yerida suv halqob bo’lib 
yotardi. (O’.H). Shu payt ichkaridan  ship-ship qadam tovushi 
eshitildi. (O’.Usmonov). 
   Sifatlovchi so’z birikmasi bilan ham ifodalanashi mumkin: 
Muhabbat nimaligini bilmagan, aksincha uni uyat  hisoblab 
kelgan Hoji qizining ichi yonib, tishi kuyib turganini  bilmas  edi. 
(Shuhrat).
2) Qaratuvchi va uning ifodalanishi.     
    Biror predmet yoki shaxsning boshqa biror predmet yoki 
shaxsga qarashli, tegishli ekanini ko’rsatadigan aniqlovchi 
qaratuvchi deyiladi. Qaratuvchi bilan qaralmish qaratuvchili 
~  13  ~ birikmani tashkil etadi. Qaratuvchi doimo qarattqich kelishigi 
shaklida (belgili va belgisiz shalda) keladi va kimning? Nimaning? 
qayerning? Kabi so’roqlarga javob beradi. Qaratuvchi belgili 
shaklda kelganda, -ning qaratqich kelishigi qushimchasi 
saqlanadi, belgisiz shalda esa tushib qoladi.
Masalan: 1. U Azizning munosabatida samimiylikni payqadi. 2. 
Eringanning oshi pishmas. 3. Beshning boshi bo’lguncha, Oltining
oyog’i bo’l. 4. Dangasaning saratonda qґli sovqatar. 5. Borning 
boshi og’rir, Yo’qning qorni. 
    Qaratuvchi, asosan, ot, olmosh hamda otlashgan so’zlar bilan 
ifodalanadi. Qaratuvchi o’zi bog’langan ot bilan moslashuv 
munosabatiga kirishadi. Qaratuvchi bog’lanib kelgan so’z doimo 
ot bo’ladi. Qaratuvchi belgisiz shaklda ham Kullanadi.
Masalan: Olmos bґlib yarqirar to²lar qoyasi, Yґllaringga bosh urar
bo²lar soyasi. (Z.O.)
  Izohlovchi o’zi bog’langan – so’zni boshqachanom berish yo’li 
bilan aniqlab, izohlab keladi. Izohlovchi, odatda, ot bilan  
ifodalanib, unvon, kasb, mutaxassislik, amom, qarindoshlik, 
laqab, taxallus, jins, o’hshashlik kabi ma’nolarni bildiradi. 
Masalan, Professor Asqarova yo’q mutaxassis. Iqbol satang. 
Mehrinisani kuldirdiyu, ko’ngli joyiga tushib oshxonaga ketdi. 
(R.F). Ona – Yer, basharga namotsan (N.K). sho’x qiyqirgan 
azamat askarlar  orasiga Asqar polvon bilan Ali  tajang xam 
suqildi. (O).
~  14  ~ Izohlovchi bog’lanib kelgan so’z izohlanishi deb ataladi. Izohlovchi
izohlanmishdan oldin ham keyin ham kelishi mumkin.
1.3.Hol v a uning ifodalanishi
 
Ish-harakatning   qaytarzda   bajarilishini,   sabab   yoki   maqsadini,
uning   bajariishi   bilan   bog’liq   bolgan   o’rin   va   paytni   bildiruvchi   gap
bo’lagi hol deyiladi. Hollar qanday?, qanday qilib?. Qaytarzda? Qachon?,
qachongacha?,   qaerda?,   qayerdan?,   qancha?,   nima   maqsadda?   Kabi
so’roqlaridan biriga javob beradi. 
Hol     ravish,   ravishdosh,   jo’nalish,   chiqish,   o’rin   kelishigidagi   ot
yoki   ko’makchili   ishlatilgan   ot   bilan,   shuningdek,   taqlid   so’z,   son   bilan
ifodalanadi. 
Ravish   asosan,   hol   vazifasida   keluvchi   so’z   turkumidir.   Gapda
asosan hol vazifasida qo’llanish ravishdosh uchun ham xosdir. 
Masalan:   G’ulomjon   qishloqda   bo’lgan   voqealarni   oqizmay-
tomizmay so’zlab berdi. (M.I). 
Zanjirlanmagan eshik sekingina shirq etib ochildi. (P.T.) . 
Ot   jo’nalish,   chiqish,   o’rin   kelishigida   kelib   yoki   ko’makchi   bilan
ishlatilib,   gapda   hol   bo’lib   keladi.   Bunda   o’rin,   payt,   sabab,   maqsad,
miqdor kabi ma’nolar ifodalanadi. 
Masalan:   Mashina   kichik   kocha   bilan   adir   tomonga   jo’nadi.   (I.R).
Botir endi ikki quloq bo’lgan g’o’zalar orasidan borar edi. (S.N). 
Harakat nomi hol bo’lib kelganda, u ham ot kabi shakillanadi.
Masalan: Jamoa boshqaruvi raisi brigadalarga yana besh sentiner
oshirmoq uchun shart qo’ydi. 
~  15  ~ Hol   taqlid   so’z   bilan   ham   ifodalanishi   mumkin:   Xayot   piq-piq
yig’lar, elkalari dir-dir titrar edi. (M.I). 
Son hol vazifasida kelganda, kopincha, marta, karra so’zlari bilan
ishlatiladi. 
Masalan:   Tepalik   bir   necha   soat   moboynida   besh   marta   qo’ldan-
qo’lga o’tdi. (O).
Ayri hollarda hol birikma tarzida ifodalanishi mumkin. 
Masalan: Poezd Xovosga erta bilav soat sakkizda etib keldi. (G.G). 
Hol   hamma   vaqt   ham   kesimga   bog’lanavermaydi,   u   gapning
boshqa bo’lagiga bog’lanishi ham mumkin. 
Masalan: Uzoqda qop-qorayib turgan tog’ning usti ko’rindi. (A.K).
Tashqirida   o’tirgan   ayollarni   ham   qotib-qotib   kulgani   ichkariga
eshitildi. 
Birinchi   gapda   hol   (uzoqda)   aniqlovchiga   (qop-qorayib   turgan)
ikkinchi gapda esa hol (qotib-qotib) egaga (kulgani) bog’lanib kelgan.
Hollar ma’nolarga ko’ra bir necha turlarga bo’linadi: 
1.            Ravish holi.
2.            O’rin holi.
3.            Payt holi. 
4.            Sabab holi.
5.            Maqsad holi. 
6.            Miqdor daraja holi. 
Ravish holi
~  16  ~ Ish   –   harakatning   qay   tarzda   bajarilishini   yoki   qanday   bo’lishini
bildiradi.     Ravish   holi   ish   –   harakatning   qanday   bajarilishini   bildirib
kelganda, qanday? Qanday qilib? So’roqlarining biriga javob bo’ladi.
O’rin holi harakat bo’lishidagi eng so’nggi chegarani ifoda qilib, -
gacha, -ga, 
-qadar, -ga dovur kabi formada kelishi mumkin: 
Sayohatchilar Hamzaobodga qadar mashina bilan borishdi. 
3.   Harakatning   boshlanish   o’rnini   ifoda   qilib,   qaerdan   so’rog’iga
javob   bo’ladi.   Bu   hol   chiqish   kelishigidagi   so’z   bilan   shuingdek,
ko’makchili   ishlatilgan   so’z   bilan   ifodalanadi:   qirdan   g’ir-   g’ir   shabada
esadi. 
Payt holi.
Ish-harakatning   bajarilish   payitini,   uning   chegarasini   bildirib,
qachon?   Qachongacha?,   qachondan   beri?,   kabi   so’roqlaridan   biriga
javob bo’ladi. 
Payt   holi   payt   ravishi   bilan,   o’rin,   chiqish,   jo’nalish   kelishigidagi
so’z bilan, ko’makchi ishlatilgan so’z bilan, birikma bilan ifodalanadi. 
Masalan:   Qizlar   kechasi   bilan   dars   tayorladilar.   (S.N.).   Bir   necha
kundan song Botir uyiga qaytdi. 
Payt holi.
1.            Harakatning bajarilishidagi paytni bildiradi. Kechqurun xayat
a’zolari yana klubga to’plandilar. 
2.             Harakatning   bajarilishidagi   chegarani   bildiradi.   Bunda   hol
“payt
~  17  ~ bildiruvchi   so’z   +   ga   dovur”,     “payt   bildiruvchi   so’z   +   ga   qadar”,  
shaklida   bo’ladi.   Masalan:   Yaxyoxon   kechqurunga   dovur   mehmonlar
yonida   boldi.   Yo’lchi   shu   vaqtga   qadar   dala   bilan   ovora   edi.     (O)
Shunigdek,   payt   holi   ish   harakatning   bajarilishpaytidagi   dastlabki
chegarani   bildiradi.   Bu   xil   hol   “payt   bildiruvchi   so’z   +   dan   beri”   ,   “payt
bildiruvchi so’z + dan buyon”    shklida bo’ladi.
Masalan:   O’zbek   ahli  necha   yillardan   beri   mustaqillikni  orzu   qilib
kelganlar. 
Sabab holi.
Ish   harakatning   bajarilish   sababini   bildirib,   nimaga?   Nima
sababli?, so’roqlaridan biriga javob bo’ladi. 
Sabab   holi   vazifasidagi   so’z   kopincha   uchun,   sababli,   tufayli   kabi
ko’makchilar bilan keladi. 
Masalan:   Komiljon   nazariy   jihatdan   kuchli   bo’lganligi   uchun
ko’pincha Zunonov bilan baxlashib turdi. (I.R). 
Sabab holi chiqish kelishigidagi so’z bilan ham ifodalanadi. 
Masalan:   Elmurod   xursandchiligidan   tez-tez   qadam   bosib   ilgari
yurib
ketdi. (P.T). 
Maqsad holi.
Ish   harakatning   bajarilishidagi   maqsadni   bildirib,   nima   uchun?,
nimaga? Nima maqsadda?, kabi so’roqlarning biriga javob bo’ladi. 
Masalan: Nozimbek qishloq ahli turmash-tarzini tekshirish uchun
yo’lga chiqdi. 
~  18  ~ Maqsad holi jo’nalish kelishigidagi so’z bilan, maqsad ravishdoshi
bilan ham ifodalanadi.
Paxtakorlar Qurultoy ishtirokchilarini qarshi olgani shoshildilar. 
Miqdor – daraja holi.
Ish   Harakatning   bajarilishini   miqdor   va   daraja   jihatidan   aniqlab
qancha? Qanchalik? Nech marta? Qanchalab? kabi so’roqlarning biriga
javob bo’ladi.
Miqdor   –   daraja   holi   ko’pincha   miqdor   –   daraja   ravishlari   bilan
ifodalanadi. 
Masalan:   Ko’p   bilgan   oz   so’zlar.   (maqol).     Sonlar   ayrim   hollarda
marta   so’zi   bilan   kelib,   gapda   miqdor   –   daraja   holi   bo’lib   keladi.
Masalan:   Notanish   yo’lovchi   Manzuraning   yuziga   bir-ikki   marta
erostidan  qarab  qo’ydi.  Yoki:  Bugun  qurilishda  odam  kundagidan  ikki-
uch marta ko’p edi. Miqdor daraja holi birikma bilan ham ifodalanadi. 
Hokimiyatdan kelgan mutaxassisliklar birigada yumushini uch 
kun tekshirdi
ma'nosi bilan o'zaro antonimik munosabatga 
kirishadigan so'zlar to’la antonimlar deyiladi. To'la antonimlar 
ko'pincha 
o'zaro qarama-qarshi ma'no anglatuvchi monosemantik so'zlardan 
tashkil 
topadi: adabli-adabsiz, abjir-bo'shang, arzon-qimmat, bavosita-
bevosita, 
ishchan-dangasa, rahmdil-berahm, fahmli-befahm, hayoli-behayo.
~  19  ~ II.BOB TO’LDIRUVCHI  VA  UN IN G IFODA LAN ISHI
2.1. To’ldiruvchining boshqa so’z t urk umlari bilan if odalanishi
Aytilganidek,   so’z     kengaytiruvchilari   gapning   konstruktiv     bo’laklari   sirasiga
kirmaydi,   balki   so’zlarning   lug’aviy   ma’nolarini   muayyanlashtiruvchi   vosita
sanaladi. To’ldiruvchi ham nutqiy gap qurilishida so’z kengaytiruvchisi sifatida
ishtirok etadi va fe’l bilan ifodalangan har qanday bo’lak yoki bo’lak qismining
ma’noviy   valentligini   to’ldiradi.   To’ldiruvchini   faqat   kesimga   bog’lanadi   deb
tushunish yaramaydi. Quyidagi gaplarga diqqat qiling: 
1.Kitobni olib kel. 
2.Kitobni olib kelishni unutma. 
3.Kitobni keltirish sening vazifang. 
4.Kitobni to’shunishning yaxshi tomonlari ko’p. 
Ko’rinadiki,   to’ldiruvchi   birinchi   gapda   kesimga   (olib   kel),   ikkinchi   gapda
to’ldiruvchiga  (olib kelishni), uchinchi gapda egaga (keltirish), to’rtinchi gapda
aniqlovchiga   (tushunishning)   bog’langan.   Kesimga   bog’langanda   ham   undagi
ma’nolariga   emas,   balki   kesimga   tortiladi   -   uning   ma’nosini   oydinlashtirishga
xizmat   qiladi.     To’ldiruvchi   qaysi   gap   bo’lagiga   aylanishidan   qat’i   nazar,   shu
bo’lak ifodalanayotgan fe’lning ma’nosini muayyanlashtiradi. To’ldiruvchi so’z
kengaytiruvchisi   bo’lganligi   bois   u   kengaytirayotgan   ma’nosi
muayyanlashayotgan so’z gap bo’lagi maqomiga ega bo’lmasligi ham mumkin.
Yuqorida   aytilganidek,   kesim,   ega,   hol   gapning   konstruktiv   bo’laklari   bo’lib,
to’ldiruvchi   va   aniqlovchi   bo’lakning   bo’laklari   sifatida   keladi.   Bu,   ayniqsa,
kengaygan   ravishdosh,   sifatdosh,   harakat   nomi   gap   bo’laklari   modeliga   ega
bo’lganda, yaqqol ko’zga tashlanadi. E’tibor bering:
 1.Shalola kitobni keltirdi. 
2. Kecha kitobni keltirgan Shalola bugun kelmadi. 
~  20  ~ Birinchi   gapda     kitobni   to’ldiruvchisi   kesimga   bog’langan.   Ikkinchi   gapda   esa
aniqlovchiga (keltirgan) tobelangan. Birinchi gapda to’ldiruvchi  kesim (keltirdi)
ning emas, balki uning tarkibiy qismi bo’lgan keltir fe’li ma’nosini izohlagan va
gap   bo’lagining   bo’lagiga   daxldordir.   Ikkinchi   gapda   esa   aniqlovchi   (so’z
kengaytiruvchisi)   ning   kengaytiruvchisi   vazifasida   kelgan.   To’ldiruvchi   o’zi
bog’lanayotgan   fe’lning   ob’ekt   valentligini   to’ldiradi   va,   shunga   muvofiq
ravishda, uning mazmunidan shaxs/predmetlik ma’nosi anglashilib turadi.
Ko’pincha   to’ldiruvchi   va   holni   farqlash   qiyin   bo’ladi.   Masalan,   Baliq
dengizda   yashaydi,   Samalyot   havoda   uchadi     gaplaridagi   dengizda,   havoda
so’zlari hol yoki to’ldiruvchi ekanligini aniqlash mushkul. Chunki bu so’zlarda
vosita yoki o’rin ma’nosini keskin ajratish qiyin. Shuningdek, harakatni bajarish
vositasini   ifodalovchi   gap   bo’lagini   uning   predmet   yoki   nopredmetlik
ma’nosidan   qat’i   nazar,   to’ldiruvchi   yoki   fe’l   deb   atashning   o’zi   ham
muammolidir. Chunki ular bir vaqtning o’zida nimada so’rog’iga ham, qanday,
qay   holda,   qay   yo’sinda   so’roqlariga     ham   javob   bo’lishi   tabiiylikka   yaqin
hamda   ularning   mohiyatini   to’laroq   ochishga   xizmat   qiladi.   Shuni   alohida
ta’kidlash   kerakki,   misollardagi   so’zlarning   bunday   so’roqlarni   olishida   o’rin-
payt   kelishigi   ko’rsatkichining   roli   muhimdir.   O’rin   ma’nosini   ifodalovchi   -da
kelishik   shakli       gap   propozitsiyasining   tayanch   bo’lagi   bo’lgan   makonni
ifodalashda   alohida   mavqega   ega.   Ma’lumki,   makon   va   zamon   ma’nosidagi
hollar   gap   kesimini   shakillantiruvchining   o’rin   va   payt   ko’rsatkichlariga   mos
keladi. Xususan, quyidagi ko’rinishli:
                                                              yashayman
 Men hozir Qarshida                               o’qituvchiman   
                                                      xursandman
                                                               ikkinchiman
gaplarida o’rin ma’noli Qo’qon  so’zi bilan yasha fe’li orasida, Qo’qon so’zi
bilan o’qituvchi so’zi orasida, shuningdek, sifatga xos xursand, songa xos ikkinchi
so’zlarining   bir-biriga   bog’lanish   xususiyatlari   yo’q   edi.   Keyin   keluvchi   hokim
~  21  ~ uzvga kesimlik qo’shimchalarining qo’shilishi  unga kengayishi imkoniyatini berdi
va natijada kesimlik hosilasi bo’lgan gap shaxs kengaytiruvchisi qatorida o’rin va
payt   kengaytiruvchilariga   ham   ega     bo’ldi.   Demak,   zikr   etilgan   gaplarda
qatnashgan   havoda,     dengizda     so’zshakllaridagi   o’rin-payt   shakli   Pm   ta’siriga
berilgan   bo’lib,   bu     ularning   gap   kengaytiruvchilari   ekanligidan   dalolat   beradi.
To’ldiruvchi esa so’z  kengay tiruvchisi bo’lib, kesimga befarqdir.
  
1.2. To’ldiruvchining ma’no turlari
To’ldiruvchi   o’zi   birikayotgan   fe’lning   tabiatiga   ko’ra   vositali   va   vositasiz
turlarga ajraladi.
Vositasiz to’ldiruvchi bilan birikish  faqat  o’timli fe’llarga xos. Shu boisdan
vositasiz   to’ldiruvchi   o’timli   fe’lning   ob’ekt   valentligini   to’ldiruvchi   so’z
kengaytiruvchisidir.   Vositasiz   to’ldiruvchi   vazifasida   bosh   yoki   tushum
kelishigidagi so’z  keladi.
1.Bosh kelishikdagi vositasiz to’ldiruvchi:
        Bunda bulbul kitob o’qiydi.
        Bunda qurtlar ipak to’qiydi.
        Bunda ari keltiradi bol,
        Bunda qushlar topadi iqbol.
2.Tushum kelishigidagi vositasiz to’ldiruvchi: 
1.Sen bahorni sog’inmadingmi?.
2. Har bir tuki kiyimlarini teshib chiqib ketgan edi.  
Vositasiz to’ldiruvchi vazifasidagi so’z turli-tuman ma’nolarni ifodalaydi.
Vositasiz   to’ldiruvchi   o’timli   fe’lga   bog’lanadi   deyish     o’timli   fe’l   vositasiz
to’ldiruvchini qabul qila olmaydi degani emas. O’timli fe’llar ham vositali, ham
vositasiz   to’ldiruvchini   o’ziga   biriktiradi.   O’timsiz   fe’llar   esa   faqat   vositali
to’ldiruvchilarnigina o’ziga biriktiradi.      
~  22  ~                 Vositasiz   to’ldiruvchi   bevosita   harakatni   o’z   ustiga   olgan   predmetni
anglatsa,   vositali   to’ldiruvchi   harakat   qamrab   olgan,   lekin   harakatga   daxldor
bo’lmagan   predmetni   ifodalaydi.   Vositali   to’ldiruvchi   turli   grammatik
ko’rsatkichlar bilan ifodalanadi.
jo’nalish kelishigi: Senga oldim.
chiqish kelishigi: Sendan oldim.
o’rin-payt kelshigi: Menda qoldi.
ko’makchi: Sen uchun oldim.
To’ldiruvchining   tuzilish   turlari.   Boshqa   bo’laklar   kabi   to’ldiruvchilar
hamda sodda yoki murakkab bo’ladi:
Sodda to’ldiruvchi bir so’z yoki bir so’zga teng birliklar bilan ifodalanadi:
1.Xotirangiz   mening   xotiramdan   o’tkir   ekan.   2.   U   yana   Pushkinga   murojaat
qildi. 3.Turmushimizda hamma narsa bir-biri bilan bog’liq.
Murakkab to’ldiruvchi kengaygan birikmalar bilan ifodalanadi:
1.Men Mirzacho’lni ham, Surxon diyorining Sherobod dashtini ham, Farg’ona
vodiysining Yozyovon qumliklarini ham  ko’rganman. 
2.Hasharchilarning   shart-sharoitlarini   yaxshilash,   ularga   yordam   ko’rsatish
to’grisida ko’rsatma   berildi.
3.Tevarak-atrof   qushlar   chug’uriga,   anvoyi   gullar   isiga   to’lib   ketdi.
Izohlanayotgan   fe’lning   bo’sh   o’rnini   to’ldirishda   sodda   to’ldiruvchi   ham
kengaygan to’ldiruvchi ham bir xil mavqega ega bo’ladi  -   u qancha kengaygan
bo’lmasin,   baribir   bir   o’rinni   to’ldiradi.   Bir   so’zdan   iborat   to’ldiruvchiga   ham,
bir necha so’z bilan kengaygan to’ldiruvchiga ham fe’l valentligidan bitta bo’sh
o’rin «ajratilgan».
To’ldiruvchi   o’z   vazifasi   va   shakliga   ko’ra   ikki   turga
ajratiladi:   vositasiz   to’ldiruvchi   va   vositali   to’ldiruvchi.   Vositasiz   to’ldiruvchi
~  23  ~ harakatni  o’ziga  qabul  qilgan,  harakat  o’ziga bevosita   o’tgan  predmetni   bildiradi.
Shu bois u odatda o’timli fe’l bilan ifodalangan bo’lakka bog’lanadi.
Vositasiz   to’ldiruvchi   ko’pincha   tushum   kelishigidagi   birliklar   bilan
ifodalanib,   kimni?   nimani?   qaerni?   kabi   so’roqlardan   biriga   javob
bo’ladi:   Bolani   yoshdan   asra,   niholni   boshdan   asra.   (Maqol).   Aqlni   beaqldan
o’rgan. (Maqol). U hamma   qishloqlarni   o’zi aylanib chiqdi. (P.Qodirov).
Vositasiz   to’ldiruvchi   ba’zan   chiqish   kelishigidagi   so’z   bilan   ham
ifodalanadi:   Temirjon   quymoqdan   ko’p yemadi. (J.Abdullaxonov).
Vositasiz   to’ldiruvchi   tushum   kelishigi   shaklidagi   so’z   bilan   ifodanganda,
harakat butunlay predmetga o’tadi, chiqish kelishigidagi  so’z bilan ifodalanganda
esa, harakat qisman predmetga o’tganligi anglashiladi.
Vositasiz to’ldiruvchi ikki xil shaklda: belgili va belgisiz shaklda ishlatiladi.
Belgili   vositasiz   to’ldiruvchi   tarkibida   tushum   kelishigi   – ni   affiksi
saqlanadi:   Bor   borini   yeydi,   uyatsiz   orini   yeydi.   (Maqol).   Odamni   po’stin   emas,
ish   qizdiradi.   (Maqol).   Belgisiz   vositasiz   to’ldiruvchida   – ni   qo’shimchasi
qatnashmaydi,   lekin   uni   tiklash   mumkin   bo’ladi.   Boshqacha   qilib   aytganda,
bunday   vositasiz   to’ldiruvchi   belgisiz   tushum   kelishigi   shaklidagi   so’z   bilan
ifodalanadi:   Non   emoqchi   bo’lsang,   o’tin   tashishdan   erinma   (Maqol).
Tekin   boylik   axtarguncha, o’zingga bop   hunar    top (Maqol).
Vositali   to’ldiruvchi   bosh,   qaratqich,   tushum   kelishiklaridan   boshqa
kelishikdagi   birliklar   bilan   hamda   ko’makchili   ishlatilgan   birliklar   bilan
ifodalanadi.   Vositali   to’ldiruvchilarning   ma’nolari   va   so’roqlari   turlichadir.
Mazkur   to’ldiruvchilarni   jo’nalish,   o’rin-payt,   chiqish   kelishiklari   affikslari
hamda   «bilan», «uchun», «to’g’risida», «haqida»   kabi ko’makchilar shakllantirib,
ular   kimga? nimaga? kimda? nimada? kimdan? nimadan? kim bilan? nima bilan?
kim   uchun?   kim   to’g’risida?   nima   xususida?   kabi   so’roqlardan   biriga   javob
bo’ladi.   Masalan:   Inson   bilimga   intiladi   va   qachonki   unda   bilimga   tashnalik
so’nsa,   u   insoniylikdan   mahrum   bo’ladi.   («Tafakkur   gulshani»).   Do’sting
bilan   sirdosh   bo’l   (Maqol).   Mineral   tuz,   bosh   miya   uchun   zarur   bo’lgan   efir
moyi   aksar   yong’oqning   mag’zidan   olinadi.   (J.Abdullaxonov).   G’oyib
~  24  ~ endi   «studentlikning   oltin   davri»   haqida   zavq-shavq   bilan   hikoya   boshladi.
(J.Abdullaxonov).   Mana   endi   uning   yaxshi   xislatlari   to’g’risida   gap   ketyapti.
(J.Abdullaxonov).
Vositali   to’ldiruvchi   ko’pincha   fe’l   bilan   ifodalangan   bo’laklarga,   ba’zan   esa
sifat,   ravish,   ot,   modal   so’z   bilan   ifodalangan   bo’laklarga   ham   bog’lanib   keladi.
Masalan:   Bu   –   professor   Jamolovning   saxiyligi,   yoshlarga   mehr-muhabbatining
mevasi,  albatta. (J.Abdullaxonov).  Temirjon  gamma nurlarini   hayot  uchun   faqat
ofat   manbai   deb   bilardi.   (J.Abdullaxonov).   Temirjon   uning   bu   uyda   xizmat
qilishidan   bexabar   edi.   (J.Abdullaxonov).   Uning   tashqi   ko’rinishi   sokin   tuyulsa-
da,   ichki   dunyosi   olam-olam   orzularga     boy...   (J.Abdullaxonov).   To’ldiruvchini
boshqa so’z turkumlari bilan ifodalanishi
Ikkinchi   darajali   bo’laklar   bosh   bo’laklar   orqali   ifoda   qilingan   gapning
asosiy mazmunini aniqlab, to’dirib, izohlab keladi.
Masalan: 
Qahraton qishning achchiq sovug’i badanni achitardi.
Opa-singil uyda onalarining majlisdan kelish kutar edilar (A.Mux). 
Yuqoridagi   misollarda   sovuq   achitardi,   opa-singil   kutar   edilar   bo’laklari
gapning   bosh   bo’laklari   bo’lib,   gapning   asosiy   mazmunini   ifodalaydi.   Qolgan
b’alaklar ularga bo’g’lanib, gap mazmunini kengaytiradi.
Ikkinchi   darajali   bo’laklar,   odatda,   yo   egaligi   yoki   kesimga   tobe   bo’ladi.
Ayrim  hollarda esa  ikkinchi  darajali  bo’laklar  o’zaro bir-biriga ergashib, gapning
bosh   bo’laklariga   tobe   bo’ladi.   Ayrim   hollarda   esa   ikkinchi   darajali   bo’laklar
o’zaro bir-biriga ergashib, gapning bosh bo’laklariga tobe bo’ladi. 
Masalan:
Kuchli   shamol   eng   katta   daraxtlarni   tebratmoqda   edi.   Bu   gapda   shamol
tebratmoqda edi bosh bo’lagiga kuchli, eng katta daraxtlarni so’zlari ergashib, tobe
bo’lib kelmoqda. 
Gapning ikkinchi darajali bo’laklari uchga bo’linadi: 
1.            To’ldiruvchi 
2.            Aniqlovchi 
~  25  ~ 3.            Hol
To’ldiruvchi   mavzusiga   yuqoridagi   ma’lumotlar   orasida   qisqacha   to’xtalib
o’tdim.   Bu   mavzu   unchalik   murakkab   emas   va   albatta   tushunish   ham   muommo
tug’dirmaydi.   Faqat   mavzuni   chuqurroq   va   aniqroq   tushunib   olsangiz   boldi.   Bu
uchun mavzu haqida qo’llanma va adabiyotlardan foydalanishingiz kerak bo’ladi.
Gapning biror bir bo’lagiga boshqaruv yo’li bilan bo\lanib, uning ma’nosini
to’ldirib keluvchi gap bo’lagi to’ldiruvchi deb ataladi.
Boshqaruvchi   sozning   talabiga   ko’ra   to’ldiruvchi   biror   kelishikda
(qaratqichdan tashqari) bo’ladi yoki ko’makchi bilan keladi. 
Masalan: 
U   olim   va   fozil   odamlar   bilan   suhbatlashishdan   zavqlanar   edi.   (M.Osim).
Bilim manbai-kitobni seving.
Birinchi misolda to’ldiruvchi (odamlar bilan) ko’makchi bilan, ikkinchisida
(suhbatlashishdan)   chiqish   kelishigi   bilan   kelib,   kesimga   boshqaruv   yo’li   bilan
bog’langan.   Ikkinchi   gapda   esa   to’ldiruvchi   (kitobni)   tushum   kelishigi   bilan
ifodalangan.
To’ldiruvchi   egaga,   aniqlovchiga,   boshqa   bir   to’ldiruvchiga   ham   bo’lanib
kelishi  mumkin. Bunday  hol  ko’pincha ega  aniqlovchi, to’ldiruvchining sifatdosh
va harakat nomi bilan ifodalanganida ro’y beradi.
Masalan: 
1. To’diruvchining egaga bog’lanib kelishi
Gulni sevgan tikanni ham sevadi. 
2. To’ldiruvchining aniqlovchiga bo’lanib kelishi
Betga aytganni zaxri yo’q. 
3. To’ldiruvchining to’ldiruvchiga bo’lanib kelishi
Direktorimiz musobaqaga qatnashganlarni qzg’in tabrikladi.
To’ldiruvchilar  odatda, ot, olmosh,  harakat  nomi, son,  sifat, sifatdosh  bilan
ifodalanadi:
Ot bilan:  ifodalanishi.
Qarsak ikki qo’ldan chiqadi. (maqol)
~  26  ~ Ochiq gapir, so’zingni anglat. 
Olmosh bilan:  ifodalanishi.
Supa   ustida   o’tirib   choy   ichayotgan   Saodat   opa   voqeani   undan   surishtira
boshladi.    (S.N.).
Qiz kim bilandir so’zlashib borardi. (O).
Harakat nomi bilan ifodalanish.
Yo’lchi chindan ham nay chalishni bilar edi. (O). 
Son bilan ifodalanishi.
Yigirmani ikkiga bo’lsak, o’n bo’ladi.
Sifat bilan ifodalanishi.
Mardni mehnat engolmas. (maqol).
Qocjoqqa shavqat yo’q, qo’rqoqqa hurmat. (maqol).
Sifatdosh bilan ifodalanishi. 
Qo’rqqanga qo’sh ko’rinibdi. (maqol).
Ayrilganni bo’ri er. (maqol).
To’ldoruvchilar birikma holiday ham ifodalanadi.
Masalan:  Elmurod tabora kunlarni qanday o’tayotganini sezmay qoldi.
To’ldiruvchi boshqaruvchi so’zning talabiga ko’ra kelishik affikslari
(qaratqich   kelishigidan   tashqari)   yoki   ko’makchilar   orqali   shakllanadi.
Masalan:   Aql   va   idrok   quy oshga   o’xshaydi,   ular   dog’larni   bekitadi.
(«Oz-oz o’rganib dono bo’lur»).
To’ldiruvchi   o’zi   bog’lanib   kelgan   so’z   bilan   (fe’l,   sifat,   ravish,   ot,
modal   so’z   bilan)   «to’ldiruvchi-to’ldirilmish»   sintaktik   munosabatni
yuzaga keltiradi.
To’ldiruvchi   ifoda   materialiga   ko’ra   egaga   hamda   qaratuvchiga
o’xshaydi, faqat grammatik shakl jihatdan ulardan farq qiladi.
To’ldiruvchi quyidagicha ifodalanadi:
~  27  ~ 1.   Ot   bilan:   Nodon   kishi   o’zining   nasl-nasabiga ,   olim   kishi   esa
o’zining   ilm   v a   adabiga   tayanadi.   («Oz-oz   o’rganib   dono   bo’lur»).   Oy
to’lmagan   bo’lmasa   ham,   juda   yorug’,   shabadada   silkinayotgan
terak   barglarini   bitta-bitta sanab chiqish mumkin. (P.Qodirov).
2.   Olmosh   bilan:   Shaharliklar...   o’zlarini   tog’da   yashayotganday   his
qilishadimi? (Sh.Xolmirzayev). O’g’il ham otaga shunchalik o’rgandiki,   u
bilan   birga yotadigan bo’ldi. (Sh.Xolmirzayev).
3.   Harakat   nomi   bilan:   Xalqning   hurmat   qilishini   tilasangiz,   avval
o’zingiz   hammani   hurmat   qiling.   («Oz-oz   o’rganib   dono   bo’lur»).   Olim
kishi...   maqt ashlar   va   olqishlarga   uchib,   o’zini   yuqori   tutmaydi,
kamtar bo’ladi («Oz-oz o’rganib dono bo’lur»).
4.   Otlashgan   sifat   bilan:   Y omondan   qoch,   y axshiga   quloch   och.
(Maqol).   Aziz   o’g’lim,   y omonlar   bilan   suhbatdosh   bo’lma,   ulardan
arslondan   qochganday   qoch,   hammaga   rahm   va   shafqat   ko’zi   bilan
qara.   («Oz-oz   o’rganib   dono   bo’lur»).   Bot irdan   yaxshi   ish
qolar,   donodan   – yaxshi so’z. (Maqol).
5.   Otlashgan   son   bilan:   Chiqmasa...   bit t asini   menga   ber,   bir-ikki   oy
boqay...   (P.Qodirov).   Ik k ov ga   birov   botolmas,   otliqqa   yayov   etolmas.
(Maqol).
6. Otlashgan olmosh bilan:   Manmanlik yaramas odat ekanini anglang,
hamisha   buni   yodingizda   tuting.   («Oz-oz   o’rganib   dono   bo’lur»).
Kattami,   kichikmi   -   har   qay sisini   hurmatlab,   yoshi   va   martabasiga
ko’ra muomala qiling. («Oz-oz o’rganib dono bo’lur»).
7.   Otlashgan   sifatdosh   bilan:   Ay rilganni   ayiq   er,   bo’linganni   bo’ri   yer.
(Maqol).
~  28  ~ 8.   Otlashgan   ravish   bilan:   Ko’kka   boqma,   k o’pga   boq.
(Maqol).   Ko’pni   bilgan oz so’zlar, oz bo’lsa ham soz so’zlar. (Maqol).
9.   Otlashgan   taqlid   so’z   bilan:   To’g’ri,   studentlar   allaqachon   paxtadan
qaytib,   yomg’irdan   ivigan   parklar   yana   oshiq-ma’shuqlarning   shiv ir-
shiv iriga   to’ldi. (O’.Hoshimov).
10.   To’ldiruvchi   so’z   birikmasi   bilan   ifodalanadi.   Masalan:   O’zingdan
k ichik larni   kamsitmang.   («Oz-oz   o’rganib   dono   bo’lur»).   Ular   bosh
silkib,   shundoq muht aram  odam  bilan  t anishganlaridan  minnat dor
ek anlik larini   izhor qilishdi (O’.Hoshimov).
To’ldiruvchi   gapga   teng   predikativ   birlik   bilan   ham   ifodalanishi
mumkin:   Y oshi ulug’ni   ulug’lasa, baxt topar. (Maqol).
O’timli-o’timsizlik   avvalo   biror   grammatik   ko’rsatkich   olmagan   fe'l
leksemaning   o’zidan   anglashiladi,   harakat   bilan   ushbu   harakat   qaratiladigan
predmet – vositasiz to’ldiruvchi orasidagi munosabat asosida belgilanadi.
O’timli   yoki   o’timsiz   bo’lish   fe'l   anglatadigan   leksik   ma'noga   bog’liq.
Masalan,   tashla-   leksemasi    nimanidir   bir   joydan   boshqa   bir   joyga   kuch   bilan
yo’naltir-    ma'nosini  anglatadi. Ushbu ma'no ta'rifi  tarkibidagi    nimanidir    semasi
bu fe'l leksema o’timli ekanini ko’rsatadi.   Yot-   leksemasi    ma'lum bir sathni yotiq
holatda   egalla-    ma'nosini   anglatadi.   Ushbu   ma'no   ta'rifi   tarkibida   harakat
qaratiladigan   predmet   (vositasiz   to’ldiruvchi)   mavjudligini   ko’rsatadigan   sema
yo’q, shunga ko’ra bu leksema o’timsiz deyiladi.
Ko’rinadiki,   o’timli-o’timsizlik   biror   grammatik   ko’rsatkich   olmagan   fe'l
leksemalarda   leksik-semantik   hodisa   sifatida   mavjud.   Lekin   bunday   fe'llarning
o’timli   ekani   tashqi   ko’rsatkichga   ega:   bunday   fe'lga   bog’lanadigan   vositasiz
to’ldiruvchi   –   tushum   kelishigidagi   leksemashakl   o’timlilikning   tashqi   markeri
vazifasini   bajaradi.   Demak,   o’timli   fe'l   leksema   biror   grammatik   ko’rsatkich
olmagan  holda   nimani,  kimni   so’rog’iga   javob   bo’ladigan   vositasiz   to’ldiruvchini
boshqaradi,   o’timsiz   fe'l   leksemada   bunday   boshqaruv   bo’lmaydi.   Ko’rinadiki,
~  29  ~ bunday   fe'l   leksemalarda   o’timli-o’timsizlik   sof   semantik   hodisa   emas,   balki
semantik-sintaktik hodisa.
X ULOSA
Xulosa qilib aytadigan bo’lsak, barcha so’z turkumlari to’ldiruvchi orqali 
ifodalanar ekan. Sababi nutqimizda ko’proq kesim yoki fe’lni ishlatadigan bo’lsak,
aynan to’ldiruvchidan foydalaniladi, masalan, kitobni o’qimoq. Ovqatni yemoq va 
boshqalarToldiruvchi nutqimizda juda katta ahamiyatga ega. Ushbu mavzuni 
yoritishda asosan, ustozimiz Sh. Rahmatullayev va R.Sayfullayeva adabiyotlaridan
foydalandim. Chunki ushbu adabiyotlarda to’ldiruvchi mavzusi aniq yoritilgan. 
Mustaqillik yillarida o’zbek tilshunosligi jahon tilshunosligining ilg’or g’oya va 
metodlarini o’zlashtirgan holda uni yangi ilmiy dunyoqarashlar, zamonaga 
munosib talqinlar, fanning ilg’or nazariyalari, manbalari bilan boyitishga harakat 
qilmoqda. Shuning natijasi sifatida A.Nurmonov va N.Mahmudovlar O’zbek tili 
nazariy grammatikasini nashr qildilar. Bu ham ilgarigi sintaktik qarashlarga yangi 
izlanishlar samarasi sifatida katta hissa bo’lib qo’shildi va bu sohani jahon 
tilshunosligidagi chuqur sintaktik ma’lumotlar materiallar bilan toldirdi. O’zbek 
tilshunosligida so’nggi yillarda olib borilayotgan tadqiqotlarda sintaktik aloqalar 
haqidagi nazariy qarashlar, munosabatlar ham o’zgarmayotganligini aytib o’tish 
o’rinlidir. Ayniqsa kesimning asosiy markaziy bo’lak ekanligi, ismlar va 
kelishiklar mohiyatining to’la ochib berilayotganligi sintaklik aloqalar borasidagi 
qarashlarni yangiladi deyish mumkin. Ushbu yangilanishlarni maktab 
o’quvchilariga ham o’zlarining yoshi va fikrlash doirasidan kelib chiqqan holatda 
darsliklariga kiritish muvofiq bo’lar edi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. Ne’matov H. va b. O’zbek tili struktural sintaksisi. -T.: Universitet, 2000.
2. Mengliev B. O’zbek tilining struktur sintaksisi –Qarshi.,  2003.
3. G’ulomov A., Asqarova M. Hozirgi o’zbek adabiy tili. Sintaksis. -T.: 1989.
4. O’zbek tili grammatikasi. II tom. Sintaksis. - T.: Fan, 1975. - 548 b.
~  30  ~ 5. .M.Hamrayev, D.Muhamedova, D.Shodmonqulova,    X. G’ulomova, Sh. 
Yo’ldosheva. Ona tili
6. R.Ikromova, D.Muhamedova, M.Hamrayev.    Ona tilidan mashqlar to’plami.    
(o ’quv qo’llanma).   TDPU , Toshkent,          200 9 -yil.
7.Sayfullayeva R., Qurbonova M. O’zbek tili struktural sintaksisi asoslari. "O’qituvchi", 	
Т.: 1999.
8.	
Rahmatullayev Sh. Hozirgi o’zbek adabiy tili. 3	 nashri, "O’zbekiston", 	Т.: 1992.
~  31  ~

Gapning ikkinchi darajali bo’laklari (to’ldiruvchi, aniqlovchi, hol)

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Xorijiy tillarni o'qitish jarayonida o'quvchilarning o'quv bilish
  • Fonetika va fonologiyaning nazariy asoslari
  • Nutqda o‘zlashma so‘zlarning ma’noviy siljishlari
  • Xalqaro ishbilarmon jurnalistikasida gazeta sarlavhasining o‘rni
  • Nutqiy xatolar va ularni bartaraf qilish yo’llari

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский