Geografiyani innovatsion texnologiyalardan samarali foydalanish asosida o’qitish

Geografiyani innovatsion texnologiyalardan
samarali foydalanish asosida o’qitish
Kirish
I BOB. O’ZBEKISTON GEOGRAFIYASINI O’RGANISHDA 
INNOVATSION TEXNOLOGIYALARINING O‘RNI
I.1. О‘zbekiston  geografiyasini ta’lim –tarbiyaviy vazifalari
I.2. Geografiya ta’limini amalga oshirishda interfaol usullarda 
foydalanish
II BOB. GEOGRAFIYA TA’LIMINI YANGI INNOVATSION 
PEDAGOGIK TEXNOLOGIYALAR JORIY QILISH ASOSIDA 
O’QITISH 
II.1. Geografiyada yangi innovatsion ta’lim texnologiyalaridan 
foydalanish
II.2. Geografiya darsida о‘quv sayri va uni tashkil qilish asosida 
o’qitish
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1 Kirish
Geografiya   darslarida   zamonaviy   axborot   texnologiyalaridan   foydalanish   va
pedagogik texnologiyalarni qo’llash, mashg’ulot  samaradorligi uchun ko‘rgazmali
materiallardan   foydalanish,   savol-javoblar   o‘tkazish,   mavzu   uchun   metodik
ochqich vazifasini bajaruvchi elementlarni topa olish bilan xarakterlanadi. 
O’quv   –   tarbiya   jarayonida   pedagogik   texnologiyalarning   to’g’ri   joriy
etilishi   o’qituvchining   bu   jarayonda   asosiy   tashkilotchi   yoki   maslahatchi   sifatida
faoliyat   yuritishiga   olib   keladi.   Bu   esa     talaba     (o’quvchilar)   dan   ko’proq
mustaqillikni,   ijodni   va   irodaviy   sifatlarni   talab   etadi.   Har   qanday   pedagogik
texnologiyalarning   o’quv   –   tarbiya   jarayonida   ham   qo’llanilishi   shaxsiy
xarakterdan   kelib   chiqqan   holda,     talaba     (o’quvchilar)ni   kim   o’qitayotgan   va
kimni o’qitayotganiga bog’liq.
Pedagogik   texnologiyalar   asosida   o’tkazilgan   mashg’ulotlar   yoshlarning
muhim   hayotiy   yutuq   va   muammolariga   o’z   munosabatlarini   bildirishlariga
intilishlarini   qondirib,   ularni   fikrlashga   nuqtai   –   nazarlarini   asoslashga   imkoniyat
yaratadi. 
Hozirgi   davrda   sodir   bo’layotgan   innavatsion   jarayonlar   ta’lim   tizimi
oldidagi   muammolarni   hal   etish   uchun   yangi   axborotni   o’zlashtirish   va
o’zlashtirgan   bilimlarni   o’zlari   tomondan   baholashga   qodir,   zarur   qarorlar   qabul
qiluvchi, mustaqil va erkin fikrlaydigan shaxslar kerak.
Shuning   uchun   ham,   ta’lim   muassasalarining   o’quv   –   tarbiyaviy
jarayonlarida   zamonaviy   o’qitish   uslublari   interfaol   uslublar,   innavatsion
texnologiyalarning o’rni va ahamiyati beqiyosdir.   
2 I BOB. O’ZBEKISTON GEOGRAFIYASINI O’RGANISHDA
INNOVATSION TEXNOLOGIYALARINING O‘RNI
I.1. О‘zbekiston  geografiyasini ta’lim –tarbiyaviy vazifalari
О‘zbekiston tabiiy geografiyasini maktab geografiya ta’limi tizimida   ta’lim
–tarbiyaviy     ahamiyati     katta   bо‘lib,   о‘qitishning   о‘ziga   xos   usul   va   shakllarida
bayon   qilinadi.   О‘zbekiston   tabiiy   geografyasida   о‘quvchilarga   tabiat
komponentlarining   bir-biriga   bog‘liqligi   va   ta’siri   tufayli   vujudga   kelgan   tabiiy
sharoit   haqida   tushunchalar     beriladi.   Shu   bilan   birga     о‘quvchilarni     tabiat   va
uning   boyliklarga   nisbatan   oqilona     munosabatda   bо‘lish   uchun   nazariy   bilim
olishga zamin yaratadi.
О‘zbekiston   tabiiy   geografiyasi   О‘rta   Osiyo   tabiiy   geografiyasidan   keyin
о‘rganiladi. Bunda о‘rganiladigan materiallar О‘rta Osiyo va О‘zbekistonning bir-
biriga   taqqoslash   bilan   о‘rganiladi.   О‘zbekiston   tabiiy     geografiyasini   о‘rganish
uchun   zamin     bо‘ladigan   bilmlar   boshlang‘ich   sinflarda   tabiatshunoslik   kursida
о‘rganilgan. Bu yerda yil fasllarning  о‘zgarishi  tabiatda о‘simlik  va hayvonlarda
bо‘ladigan о‘zgarishlar, tabiat hodisalari orasidagi aloqalar va о‘lka tabiati haqida
dastlabki   bilimlar   berilib,   tabiat   qо‘yniga   sayoxatlar   uyushtiriladi.   Bundan
о‘quvchilar   о‘lkamiz   relyef   shakllari,   foydali     qazilmalari,   tuproq,   о‘simlik,
hayvonot dunyosi haqidagi tushunchaga  ega bо‘ladilar. Tabiiy geografiyada  о‘lka
haqidagi   tushunchaga   ega   bо‘ladilar.   Tabiiy   gaografiyada   о‘lka   haqidagi
tushunchalar   kengaytirilib   quruqlik   va   suv   yuzasining     notekis     isishi,   yuqoriga
kо‘tarilgan   sari   haroratining   pasayishi,   bulut   va   yog‘inlarning     vujudga   kelish
sabablari,   О‘zbekistonda   yil   fasllarining   о‘zgarishlari,   ob-havoning   о‘zgarish
omillari,   suvning   tabiatdagi   ishi,   jarlar,   vodiylarning   vujudga   kelishi,   suvning
inson   faoliyatidagi   ahamiyati,   quruqlik   yuzini   tashkil   etuvchi   jinslar,   tabiat
komponentlari va ular о‘rtasidagi aloqalar, О‘zbekistondagi balandlik  mintaqalari
va tabiat muhofazasiga oid dastlabki tushunchlar bilan tanishadilar.
  Tabiiy   geografiyani   о‘rganish   jarayonida   geograik   qobiq   haqida   bilimlar
kengaytiriladi.   Materiklar   va   okeanlar   geografiyasida     burmali     va   palaxsali
3 tog‘larning   paydo   bо‘lishi,   tashqi   kuchlar   tasirida     yemirilish,   platformalar,
qalqonlar va boshqa xodisalar haqidagi bilimlar beriladi.
Shuningdek, iqlim va uni hosil qiluvchi omillar bilan tanishtiriladi. Shundan
sо‘ng О‘rta Osiyo geografiyasida soat mintaqalari, geologik sanalar, platformalar,
yer yuzasining paleogeografik taraqqiyoti, quyosh radiatsiyasi, atmosfera frontlari,
siklon     va   antiksiklon,   bug‘lanish   va   namlik   koeffitsiyenti,   daryo   vodiysining
taraqqiyoti,   yer   osti   va   yer   usti   suvlari,   tuproqlarning   paydo   bо‘lishi   va   turlari,
tabiat   boyliklaridan   foydalanish   va   ularni   muhofaza   qilish   tushunchalarini
egallaydilar,   hamda   kartografik   proyeksiyalar,   geografik   xodisa   va   obyektlarning
kartada   tasvirlanishi,   geologik,   tektonik,   sinoptik   kartalar   va   shular   yuzasida
mashqlar   bajariladi.   Tabiatda   hodisalarini   kuzatish   О‘zbekiston   geografiyasida
ham muhim ahamiyat kasb etadi.
О‘zbekiston tabiiy geografiyasi О‘rta Osiyo tabiiy geografiyasining tarkibiy
qismi   bо‘lib,   О‘zbekiston   tabiiy   geografiyasi   о‘rganilayotganda     mamlakatimiz
tabiiy     sharoiti   boshqa     mamlakatga,   yoki   dunyo   miqyoslab   ilmiy   asosda
о‘rganiladi.   Bunda   о‘quvchilarning   fikrlash   qobiliyati   о‘stirilib,   amaliy   kо‘nikma
hosil   qilinadi.   О‘zbekiston   geografiyasida   о‘quvchilarda     ilmiy   dunyoqarashni
shakllantirish estetik did va ijodiy qobiliyatni rivojlantirish kabi ishlar ham kiradi.
Ilmiy   dunyo   qarashni   shakllantirish   respublikamiz   tabiiy   sharoitini
о‘rganishdan   boshlanadi.   О‘quvchilar   geografik   unsurlar,   tog‘   jinslari,   relyef
shakllari,   yer   usti   va   yer   osti   suvlari,   о‘simlik   va   hayvonot   dunyosini     bir-biriga
bog‘liqligi,   о‘zaro   ta’sir   etib,   tabiiy   sharoitni   tarkib   topishini     bilib   oladilar.
Masalan,   О‘zbekiston   hududida     g‘arbda   past     tekislik,   sharqda   tog‘lar   kо‘p.
Bundan   tashqari   toqqa   chiqqan   sari   harorat   pasayadi,   yog‘in   ortadi,     о‘simlik,
iqlim, tuproq о‘zgaradi. О‘zbekistonning  tekislik  qismida yog‘in kam, bug‘lanish
kо‘p.   О‘zbekiston   geografiyasini   о‘rganishda   о‘quvchi   tabiiy     jismlar,   xodisalar
uzluksiz о‘zgarib turishga ishonch hosil qiladi.
Bunga   yil   fasllari   davomida   tog‘   jinslarining   yemirilishi,   suv   tasirida
vodiylarning   vujudga   kelganligi,   allyuvial   tekisliklarning   hosil   bо‘lishiga   sabab
bо‘ladi. Relyef  , foydali  qazilmalariga о‘rganilayotgan tektonik tuzilma ham tasir
4 qiladi.   О‘zbekiston   tabiiy   geografiyasida   vatanparvarlik   g‘oyalari     singdiriladi.
Tabiatni muhofaza  qilish- vatanni muhofaza  qilish demakdir. Tabiat unsurlaridan
birining о‘zgarishi, boshqalarning о‘zgarishiga olib keladi. О‘zbekistonning  iqlimi
о‘rganiayotganda   suvlarni   toza   saqlash,   tejamkorlik   bilan   foydalanish,   tuproq,
о‘simlik, hayvonot dunyosini  muhofaza qilish tadbirlari bilan tanishtiriladi. Tabiat
qо‘ynida     bо‘lganda   biz   tabiatdan   zavq   olamiz.   Darsda   tabiat   manzaralari
tasvirlangan kino va diafilmlar kо‘rsatish, muzeyga borish о‘quvchilarning estetik
didini   shakllantiradi.   Umuman   О‘zbekiston   tabiiy   geografiyasini   о‘rganishda
tarbiyaviy   ishlar   rejali   olib   borilsa,   о‘quvchilarda   insonparvarlik   g‘oyalarini
shakllantirish yaxshi yо‘lga qо‘yiladi.
Geografik bilimlarga oid ilk tasavvurlar aynan bola atrofidagi damni  his etishdan
boshlanadi.   Buning   metodik   jihatlarini   yaratish   O‘zbekiston   Respublikasi   Ta’lim
Vazirligi   tasarrufidagi   tegishli   o‘quv-metodik   bo‘linmalar   tomonidan   ishlab
chiqilishi   lozim.
Maktabda   matematika,   fizika,   ona   tili,   xorijiy   tillar   kabi   o‘quv   kurslarining
o‘qitilish qoidasidan  kelib chiqqan tarzda geografik ta’lim, uning yo‘nalishlari va
obektlari   nomlari   bilan   emas,   bolalarning   yoshi   jismoniy   imkoniyatlari   va
psixologik xususiyatlarini inobatga oluvchi sinflar bilan farq qiladi, xolos. Albatta,
bunda   bilim   olib   oddiydan   -murakkabga   tomon   iyerarxik   pog‘onalash,   ya’ni
tizimlash asosida tashkil etiladi. 
Uzluksiz   geografik   ta’lim   milliy   ta’lim   tizimining   barcha   bosqichlarini   o‘zida
qamrab   oluvchi   va   iyerarxik   pog‘ona   joylashtiruvchi   bilim   berishni   oddiydan
murakkab   tomonga   olib   boruvchi   kadrlar   tayyorlash   tuzilmasi   va   uning   faoliyat
ko‘rsatishi   mumkin.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   bolalar   ko‘ziga   yaqqol
tashlanayotgan   ularni   “Atrof-olamga   sayohat”   ruknida   bolalarga   ochiq   havoda
tanishtiruv   sohalarini   saotlarini   o‘tkazish   va   rasmlar   chizdirish   tavsiya   etiladi.
Barchada   esa   bolalarga   ochiq   havoda   tanishtiruv   soatlarini   o‘tkazish   va   rasmlar
chizdirish   tavsiya   etiladi.   Bog‘chada   esa   bolalarga   atrof   olam   haqidagi   she’rlarni
yodlatish   va   turli   o‘yinlarni   o‘ynatish   lozim.   “Ertaliklarni”   nafaqat   milliy
bayramlarga, balki 22-mart xalqaro suv kuni, 22-aprel xalqaro Yer planetasi kuni,
5 5-iyun butun jahon atrof muhitni muhofaza qilish kuni, 22-sentabr-Xalqaro turizm
kuni,   6-oktabr-Yashash   hududlarini   muhofaza   qilish   kuniga”   bag‘ishlangan
o‘tkazish mumkin. Umumiy o‘rta maktab o‘z nomi bilan umumiy, shuning uchun
ham unda o‘qitilayotgan “Geografiya” mantiqan umumiy bo‘lmog‘i lozim. Chunki
yuqorida   ko‘rindiki,   u   nafaqat   janubiy   yoki   iqtisodiy   geografiyadan   balki   o‘nlab
boshqa   fanlardan   tarkib   topgan   geografik   fanlar   tizimidan   iborat.   U   o‘z   aksini
uzluksiz ta’lim bosqichlarida topishi lozim.
Tabiiy   yo‘nalishdagi   ixtisoslashgan   maktablarda   geografik   ta’lim   1-sinfdan
umumta’lim     maktablarida   esa   5-sinfdan   boshlangani   ma’qul.   Maktabda
umumlashtirilgan   geografiya   hozirgidek   tabiiy   va   iqtisodiy   geografik   bilimlarni
berishga asoslanmaydi. 
Yakuniy   maktab   geografiyasi   “O‘zbekiston   geografiyasi”   o‘quv   kursi   bilan
yakunlanadi.   Chunki   yoshlarning   barchasida   milliy   g‘oya   va   g‘ururini
shakllantirish   maqsadida   “O‘zbekiston   tarixi”,   o‘quv   kursi   bilan   bir   qatorda
“O‘zbekiston   geografiyasi”ni   o‘qitish   maqsadga   muvofiqdir.   Bu   uning   davlat   va
jamiyat   uchun   naqadar   zarurligini   ko‘rsatadi   va   uning   umum   majburiy
xususiyatlarini namoyon etadi hamda yagona maqsad sari intiltiradi.
O‘rta   maxsus   kasb-hunar   ta’limga   geografiya   faqatgina   “Amaliy   geografiya”
tariqasida emas, balki deffirensiyalashgan holda ixtisoslashgan tarzda kirib kelishi
lozim.
Akademik litseylarning nogeografik ta’lim muassasalarida, oliy ta’lim talablaridan
kelib chiqqan tarzda, aniq fanlar yo‘nalishida, “Umumiy geografiya”, qolganlarida
esa huddi shu nomdagi geografik fanlarni o‘zlashtirish kerak.
Agarda   respublikamizda   kelgusida   maxsus   geografik   akademik   litseylar   ochilsa
uning   3   yillik   ta’lim   bosqichining   birinchi   kunida   “geografiya   asoslari”,   so‘ngra
o‘sha   zamonga   mos   hamda   kasbga   yo‘naltiruvchi   geografik,   bilim   berish
maqsadga muvofiqdir. 
O‘rta   darajadagi   kasbni   egallash   uchun   kollejlarga   o‘qishga   kirgan   talabalarga
geografik bilim ularning jonlangan yo‘nalishlariga mos ravishda o‘tilishi mantiqan
to‘g‘ri deb hisoblaymiz. Masalan: pedagogika kollejlarida o‘quvchiga “geografiya
6 o‘qitish metodikasi” o‘quv kursini o‘tish ham qarz ham farzdir. Yangi iqtisodiyot
va   servis   kollejlarida   “Iqtisodiy   geografiya”,   “Rekreatsion   geografiya”   yoki
“Turizm   geografiyasi”ni   o‘tish   foydadan   holi   emas.   Bu   bilan   biz   o‘quvchilarga
mehnat faoliyatlarida kerakli bo‘lgan geografik bilim va ko‘nikma berayapmiz. 
Shu   vaqtgacha   an’anaviy   ta’limda   talaba     (o’quvchilar)ni   faqat   tayyor   bilimlarni
egallashga   o’rgatilib   kelingan   edi.   Bunday   usul   talaba     (o’quvchilar)   da   mustaqil
fikrlash,   ijodiy   izlanish,   tashabbuskorlikni   so’ndirar   edi.   Hozirgi   kunda   ta’lim
jarayonida   interfaol   uslublar   (innavatsion   pedagogik   va   axborot
texnologiyalari)dan   foydalanib,   ta’limning   samaradorligini   ko’tarishga   bo’lgan
qiziqish,   e’tibor   kundan-   kunga   kuchayib   bormoqda.   Zamonaviy   texnologiyalar
qo’llanilgan     mashg’ulotlar   talaba     (o’quvchilar)   egallayotgan   bilimlarni   o’zlari
qidirib   topishlariga,   mustaqil   o’rganib,   tahlil   qilishlariga,   hatto   xulosalarni   ham
o’zlari   keltirib   chiqarishlariga   qaratilgan.   O’qituvchi   bu   jarayonda   shaxs   va
jamoaning   rivojlanishi,   shakllanishi,   bilim   olishi   va   tarbiyalanishiga   sharoit
yaratadi,   shu   bilan   bir   qatorda   boshqaruvchilik,   yo’naltiruvchilik   vazifasini
bajaradi. Bunday o’quv jarayonida talaba  (o’quvchilar) asosiy figuraga aylanadi.
Pedagog   –   olimlarning   yillar   davomida   ta’lim   tizimida   Nega   o’qitamiz?   Nimaga
o’qitamiz?   Qanday   o’qitamiz?   Savollariga   javob   izlash   bilan   bir   qatorda   qanday
qilib samarali va natijali o’qitish mumkin? – degan savoliga ham javob qidirdilar.
Bu   esa,   olim   va   amaliyotchilarni   o’quv   jarayonini   texnologiyalashtirishga,   ya’ni
o’qitishni   ishlab - chiqarishga oid aniq, kafolatlangan natija beradigan texnologik
jarayonga aylantirishga urunib ko’rish mumkin, degan fikrga olib keldi. 
7 I.2. Geografiya ta’limini amalga oshirishda interfaol usullarda
foydalanish
Interfaol     (“Inter”   –   bu   o’zaro,   “   ast”   –   harakat   qilmoq)   –   o’zaro   harakat
qilmoq   yoki   kim   bilandir   suhbat,   muloqot   tartibida   bo’lishini   anglatadi.
Boshqacha   so’z   bilan   aytganda   ,   o’qitishning   interfaol   uslubiyotlari   –   bilish   va
kommunikativ   faoliyatini   tashkil   etishning   maxsus   shakli   bo’lib,   unda   ta’lim
oluvchilar bilish jarayoniga jalb qilingan bo’ladilar, ular biladigan va o`ylayotgan
narsalarini tushuntirish va fikrlash imkoniyatiga ega bo’ladilar. Interfaol darslarda
o’qituvchining   o’rni   qisman   talaba     (o’quvchi)larning   faoliyatini   dars   maqsadiga
erishishiga yo’naltirishiga olib keladi. 
O’quv   jarayonida   geografiya   talimini   zamonaviy   ta’lim   texnologiyalari
asosida   olib   borishda   interaktiv   usullardan   foydalanish   muhim   ro’l   o’ynaydi.
O’qitishning   interaktiv   usuli     yordamida   o’quv   jarayoni   to’g’ri   tashkil   etish
kerakki, bunda sinfda talim oluvchilarning o’qish ,bilim olish jarayoniga to’la jalb
etiladi. Ular o’zlari oylagan va bilgan barcha narsalar to’g’risida  erkin fikr yuritish
imkoniyatga   ega   bo’ladilar   .   Ya’ni   mavzu   materiyallarini   idrok   etish   va
o’zlashtirish   jaroyonida   o’quvchi   va   o’qtuvchilarning   birgalikdagi   faolyati
natijasida     jaroyani   tashkul   etiladi.Bu   jaroyonda   o’quvchilar   o’zlarini   alohida
individual   hissasini   qo’shadi.   O’quvchilar   o’z   fikrlari,   bilimi   faoliyati,dunyo
qarashi   yangi   mavzuga   oid   bo’lgan   tasovurlari   bian   o’rtoqlashadilar.   Bu   jarayon
o’quvchilarning o’zaro ittifoqligi qo’llab –quvvatlash muhitida amalga oshadi.   
Interaktiv uslublar g’oyalarning ustunligi,yagonaligini vaqtincha inkor etadi
Talim   jaroyonida     o’quvchilar     tanqidiy   fikrlashni   o’rganadilar.   Bundan
tashqari, o’quvchilar tomonidan aytilgan al’ternativ fikrlarni taroziga solib ko’rish
oylab   xulosa   chiqarish   ,bahs-munozarasida   ishtirok   etish,o’z   fikrini   bayon   qilib
berishni   o’rganadilar.   Bundan   tashqari,o’quvchilar   tomonidan   aytilgan   al’ternativ
fikrlarni   taroziga solib ko’rish oylab xulosa chiqarish,bahs-munozarasida ishtirok
etish,o’z fikrini bayon qilib berishni o’rganadilar.
8 Bu   uslubni   amalga   oshirishda   o’qituvchi,o’quvchilar   darsni   tashkil   etishda
yakka juft,holatda amalga oshiriladi.
O’qituvchi   interaktiv   uslubni   amalga   oshirish   uchun   puxta   tayyorgarlik
ko’rish kerak:
1. Sinf xonasi dars jarayoni uchun tayyor bo’lish kerak. Kerakli materiallar
oldindan tayyorlanishi lozim.
2. Bu jarayonni amalga oshirishda vaqtni o’quvchilar bilan kelishilgan holda
to’g’ri taqsimlash lozim.
3.   O’quvchilar   guruhlarga   bo’lishda   birinchi   ixtiyoriy   holat,   keyin   esa
tasodifiy   holatga   bo’lish   kerak   .   Chunki   yaxshi,   aktiv   o’quvchilar   bir   guruhga
to’planib qolishi mumkin . Buni oldini olish lozim .
4.   Darsda   o’quvchilarni   guruhlarda   bo’lishda,   o’quvchilarning   psixologik
holatini  hisobga  olish  kerak.    Bu  jaroyonni   tashkil   etish  juda nozik  bo’lib,  darsni
qanday   o’tishni   belgilab   beradi.   Dastlab   o’quvchilar   birdaniga   darsga   kirib
ketishga tayyor bo’lmaydilar .  
5.Fan   o’qituvchisining   mahorati   o’quvchilarni   o’ziga   jalb   eta   olish,
so’zlashuv   odobi,   nutqining   qandaydir   o’ziga   hosligi   keyingi   darslarda   ham   shu
uslublardan foydalanish kerakligini o’quvchilarda shakllantirish lozim .
“Aqliy hujum “ uslubi
Maskur uslub muayyan mavzu yuzasidan berilgan . muommolar hal etishda
yaxshi   natija   beradigan   uslub   hisoblanadi.U   dars   jaroyoni   ishtirokchilarning
muommo xususida   keng   va   har   tomonlama   fikr   yuritish   uchun   hamda   o’z
tasavurlari   va   g’oyalaridan   ijobiy   foydalanish   borasida   ma’lum   ko’nikma   hama
malakalar hosil qilishda  rag’batlanitiriladi .
Dars   jarayoni   muvaffaqiyatli   kechishi   uchun   quyidagi   tartibda   tashkil   etish
mumkin .
1. O’quchilarni darsda aktiv qatnashishini tashkil etish .
2.   Mavzuga   oid   g’oyalarni   yozib   borish   uchun   ,doska   va   qog’ozlar
tayyorlash 
  3. Muommoni o’quvchilar ongiga tushunnarli qilb yetgazish 
9 4. “Aqliy hujum”uslubini tashkil etish.
      A)   Har   bir   o’quvchi   tomonidan   aytilgan   fikirlarni   izohlash   qat’ian   man
etiladi
      B) Erkin fikirlashi tashkil etish .
      S) O’quvchilarning fikrlarini ilg’ab olish , aytilishi bilan yozib olish.
5.Fikrlarni so’rash va ularni aytilishi bilan yozib olish.
6.G’oyalar yozilgan qog’ozlar to’lsa ularni devorga ilib qoyish.
7.O’z fikringni bildirib,yangi g’oyalarni yuzaga kelishiga turtki berish.
                  8. Ayrim o’quvchilar tomonidan bildirilgan fikrlar yuzasidan kulish,
piching qilish mumkin emas.
                          9.  G’oyalar  tugamaguncha   ishni  to’xtatish  shart  emas,   lekin  vaqt
reglamenti ham yoddan ko’tarilmasligi kerak.
“Aqliy hujum”uslubini guruhli, yakka tartibda, juftlik asosida tashkil etish
mumkin.   Shu   asosda   o’quvchilarga   muayyan   mavzu   boyicha   bilganlari   yoki   o’z
fikrlarini   alohida   qog’ozga   mustaqil   yozishni   aytiladi   va   ikki   daqiqadan   so’ng,
yonma-yon o’tirgan o’quvchilar bir–birlariga o’girilib yozganlarini o’rtoqlashadilar
va   o’z   royxatlarini   birlashtiradilar.   Bunda   o’quvchilarning   soni   10-15   tadan
oshmasligi kerak. 
Umuman   “Aqliy   hujum”uslubi   dars   jarayonida   o’quvchilarni
faollashtiradi,   charchoqni   oladi,   hammani   ishlashga,   fikrlashga   majbur   qiladi.   Bu
o’z – o’zida ta’lim jarayonining samaradorligini yanada oshirishga xizmat qiladi.
         О‘yindan  ta’lim-tarbiya jarayonida foydalanar  ekanmiz, uning 3 jihatiga
e’tibor qaratiladi:
1.О‘yin –mashq
2.О‘yin-topishmoq
3.О‘yin –musobaqa
Geografiya   darslarini   qiziqarli   va   kо‘rgazmalari   ztkazishda   karta   va
geografik   atlasdan   foydalanish   katta   ahamiyatga   ega.   О‘quvchilarni   kartadan
foydalanish   va   uni   о‘qiy   olishga   о‘rgatish   ularda   geografik   bilimlarni   qiziqish
kо‘nikmasini tug‘diradi, lekin kartani о‘qish kо‘nikmasini tug‘diradi , lekin kartani
10 о‘qish   ishlash   usullarian   yaxshi   foydalanilsa,   kо‘zlangan   maqsadga   erishiladi.
Geografiyadan kartalarni о‘qishni bilgan о‘quvchi geografiyani nazariy bilimlarni
tez   о‘rgana   oladi.   О‘quvchilar   kartadan   geografik     obyektni   topa   olmaslik
xodisalari ham uchraydi. Xо‘sh bu xolda nima qilish kerak qanday qilsa о‘quvchi
kartadan   kerakli     obyektlarni   tez   topadigan     bо‘ladi.   Bunda   geografik   о‘yinlar
yordam beradi.
Tovush   chiqarmasdan   topish   о‘yini.   О‘yinni   boshlashdan   avval
о‘quvchilarga о‘yin qoidalari tushuntiriladi. О‘yinga faol qatnashgan va shartlarni
oldin bajargan  о‘quvchiga baho qо‘yiladi.
О‘yin mazmuni. О‘qituvchi geologik biron obyekt nomini aytadi.
О‘quv   vositasi.   О‘quvchilar   shu   obyektni   geografik   karta   va   atlasdan
qidiradi.
О‘yining   borishi.   Obyektni   topgach   о‘quvchi   о‘ng   qо‘lini   kо‘taradi.
О‘qituvchiga   о‘zi   topgan   obyektni   kо‘rsatadi.   О‘quvchi   qо‘li   bilan   obyektni
ushlab turmaligi  kerak.  Chunki  yonidagi  bola undan kо‘rib olishi  va foydalanishi
mumkin. Shuning uchun obyektni topgan о‘quvchi joyning nomini yodda saqlashi
zarur. О‘qituvchi oldin topgan va qо‘lini kо‘targan о‘quvchining oldiga borishi va
tekshirib kо‘rishi kerak.
“Men topdim”, “men topdim” deb tovush chiqargan о‘quvchilarning topgani
hisobga   olinmadi,   bu   haqda   bolalar   ogohlantirib   qо‘yiladi.   О‘yinda   obyektni
birinchi bо‘lib topgan о‘quvchi uni geografik karta yoki atlasdan kо‘rsatishi kerak.
Boshqa о‘quvchilar qanchalik bilib olganliklarini sinash uchun ulardan ham obyekt
sо‘raladi.   Obyektni   topgan   о‘quvchi   о‘tirgandan   sо‘ng,   о‘qituvchi   yangi   obyekt
nomini aytadi.
Kartadan   topish   о‘yini.   Har   bir   sinfda   olib   borish   mumkin.   Darsning
mazmuniga qarab о‘yin geografik atlasning turli sahifalaridagi obyektlarda bо‘ladi.
О‘quvchilarga   bu   о‘yinni     bir   necha   bor   о‘ynaganlaridan   sо‘ng,   tez   topadigan
nomning geografik   koordinatlarini aniqlash topshiriladi. Buning uchun shahar va
qо‘rixonalarni   tanlagan   ma’qul   о‘quvchilar   topilgan   joylarning   koordinatalarini
daftarga yozib oladilar.
11 Tabitadagi narsalarning ovozini ajrating. Bu о‘yinda tabiatdagi  turli ovozlar
magnit   tasmasiga   yozilgan   bо‘lib,   ular   qо‘yib   eshitirilladi.   Ayrim   taqlidchi
о‘quvchilarо‘zlari   kо‘p   hayvonlarning   ovozlarini   qilib   berishlari   am   mumkin.
Ovozni 2-3 marta qaytarish lozim. Tо‘g‘ri topganlar rag‘batlantiriladi. Rekratsion
nazoratchi. Bu о‘yinda savollarga javob beriladi: 1. Mashinaning nomeri va turi? 2.
Singan   daraxt,   payxon   qilingan   о‘tloqlar?   3.   gulxan   о‘rni   va   qoldiqlari.   4.
gulxayrining   yulib   olinishi.о‘simliklarning   terib   ketilishi.   5.   hayvonlarning
ovlanishi va xokazolar. О‘quvchilar savollar paytida о‘yindan chiqadi.
Tо‘g‘ri   javob   berganlar   rag‘batlantiriladi.   О‘yin   turlari   va   ulardan
foydalanish yо‘llari quyidagi jadvalda beriladi.
О‘yin turlari Geografiyaning
foydalaniladigan qaysi
kursidan Foydal a nish yо‘llari
Boshqariladigan
о‘yinlar Tabi i yot Darsda bilimlarni oshirib
chuqurlashtiriladi.
Sayr-sayyoxat
shaklidagi о‘yinlar Tabiiy geografiyasi Fanga qiziqishni oshiradi.
Musobaqa tarzidagi
о‘yinlar О‘rta Osiyo tabiiy
geografiyasi Dars mazmunini boyitib, qiziqishni
oshiradi faolikka undaydi.
Rolli о‘yinlar Darsni qiziqarli bо‘lishiga
yangilikka intilishga, muammoni
xal etish sirlarini yechishga
undaydi.
Ta’lim     -   tarbiyada   о‘yinlardan   foydalanish   о‘yin   bola     faoliyatining
almashtirib   bо‘lmaydigan   tashkiliy   shaklidir.   Shuning   uchun   ham   geoekologik
ta’lim tarbiyada о‘yin muhim о‘rin tutadi.
Tarbiyada   о‘yindan   majmuali   foydalanish   bola   faoliyatiga   ta’sir   kо‘rsatib,
uni   turli   tomonga   yо‘naltirish   mumkin.   Shuning   uchun   ham   о‘yinning   jamoa
12 shakllarida tashkilotchi bolalar boshqa bolalarni ham о‘ziga ergashtira oladi. Buesa
о‘yin   omilining   katta   tarbiyaviy   ahamiyati   borligini   bildiradi.   Bizningcha,
geografiyadan, foydalaniladigan о‘yinlarni xarakteriga qarab besh guruhga bо‘lish
mumkin.
1. Stolda bajariladigan /loto, krosvord, rebuslar/
2. Musobaqa о‘yinlar (о‘tkir zehnlilar mushoirasi, turnirlar/
3. Harakatli о‘yinlar
4. Rolli о‘yinlar
5. Kompyuter о‘yinlar
Rolli uyinlar.
O’qitishning   bu   usulida   o’quvchilar   «real   hayot»   holatlarini   qayta
jonlantiradilar.   Bu   ularga   o’z   amaliy     ish   faoliyatlarida   qo’llash   mumkin   bo’lgan
yangi turdagi faoliyatlarni sinab ko’rish va tekshirish imkonini beradi.
Qo’llanilishi:
-  Yangi turdagi faoliyatni sinash imkonini ko’rsatishda;
-  O’quvchilarni nazariyani amaliyotda qo’llab ko’rishga  o’rgatishda;
-  O’quvchilar faolligini yanada oshirishda.
Afzalligi:
-  « real hayot » ning qayta tiklanishi;
-    o’quvchilarning  mavzuga chuqurroq jalb qilinishi;
-  O’quvchilarning muammoga  boshqacha yondashuvini ko’rish    
         imkonini berish.
       Guruh munozarasi:
O’qitishning  bu usuli o’quvchilarning o’zaro muloqoti va fikr almashinuviga
asoslangan.   Bunda   guruhda   tahlil   qilish,   baholash   va   tekshirish   asosida   muayyan
mavzu yoki muammo ishlab chiqiladi.
Qo’llanilishi.
-Qiziqishni kuchaytirish va o’ylash, fikr yuritishga chorlashda;
-Ma’ruza o’qish va boshqa usullarni mustahkamlashda;
-Mashgulot mazmunining asosiy qismini ishlab chiqishda;
13 -Muammoning ko’zda tutilgan qarorini ishlab chiqishda;
-Yakun yasash yoki tekshirishni amalga oshirishda;
-Mavzu tushunarliligini baholashda;
-O’quvchilarni kelgusi darsga tayyorlashda.
Afzalligi:
-O’quvchilarda   qiziqishni     orttiradi   va   darsga   jalb   qilinishini
mustahkamlaydi;
-O’quvchilar fikr va tajriba almashish imkoniyatiga ega  bo’ladilar.
Geoekologik   о‘yin   bolalarning   bilimga   qiziqshlarini   faollashtirish   yо‘lidagi
eng   qulay   vositadir.   Bulardan   eng   qizig‘i   rolli   о‘yinlar,   bunda   tashabbus   bilan
bolalar   о‘z   oldiga   qо‘ygan   topshiriqlarni   hal   qilishi,   qiyinchiliklarni   yengish,
mehnatga muhabbat harakteriga ta’sir qilishi mumkin.
Bolalar   quruq,   zerikarli   tadbirlardan   charchaydilar,   о‘yinga   esa   hamisha
tayyor turadi.
Yuqori   sinf   о‘quvchilari   ommaviy   о‘yinlarda,   quyi   sinf   о‘quvchilariga
yordam beradi, savol- javoblarida  faolikka о‘rgatadi.
О‘yindan geoekologik ta’lim –tarbiya ishida foydalanish imkoniyatlari keng
va о‘yin turlari xilma-xildir. Bilimlarni oshirish maqsadida о‘tkaziladigan о‘yinlar
о‘quvchining muvaffaqiyat о‘quvchilarni kо‘proq bilimga undaydi.
14 II BOB. GEOGRAFIYA TA’LIMINI YANGI INNOVATSION
PEDAGOGIK TEXNOLOGIYALAR JORIY QILISH ASOSIDA O’QITISH
II.1. Geografiyada yangi innovatsion ta’lim texnologiyalaridan foydalanish
Mamlakatimizda mustaqillikdan s о ‘nggi davrlarda ta’lim sohasida ham katta
о ‘zgarishlar ruy berdi .  «Ta’lim xaqidagi  q onun», «Kadrlar tayorlash milliy dasturi»
ning   oldiga   q о ‘yilgan   ustivor   vazifalariga   yosh   avlodga   chuqur   bilim   va   tarbiya
berish, barkamol insonlarni voyaga yetkazish b о ‘lib xisoblanadi.
Bu   h aqda   Prezidentimiz   I.A.Karimov   «Aql   zakovatli,   yuksak   ma’naviyatli
kishilarni   tarbiyalay   olsakkina,   oldimizga   q о ‘ygan   maqsadlarga   erisha   olamiz,
yurtimizda   farovonlik   va   taraqqiyot   qaror   topadi 1
»   deb   k о ‘rsatganining   о ‘zi
jamiyatmizning yuksalishida va uning rivojlanishida ilmning boshqa sohalari bilan
bir qatorda zamonaviy geografiyaning ham tutgan  о ‘rni aloxida e’tiborga loyiq.
Zamonaviy   geografiyani   о ‘qitishda   innovatsion   texnolgiyalardan   samarali
foydalana   olish   eng   birinchi   navbatda   о ‘qituvchining   faoliyatiga,   nazariy   bilim
darajasiga, tashkillashtirish qobiliyatiga va pedagogik ma h oratiga bog‘lik.
Bugungi   kun   ta’lim   tizimining   talablaridan   kelib   chiqqan   holda   innavatsion
texnolgiyalardan   geografiya   darslarida   mavzuga   mos   turda   saralab   olish   va   olib
borishdan k о ‘zda tutiladigan ma q sadlar  q uyidagicha taqsimlanadi:
- о ‘quvchilarning   geografiya   faniga   va   u   orqali   о ‘zi   yashayotgan   о ‘lka
tabiatiga mexr-muxabbatni shakllantirish,
-ularning nazariy bilimlarni chuqur  о ‘rganishida,  о ‘zicha fikrlay olishi hamda
о ‘rganilgan bilimlarni amalda bajara olishida mu h im  о ‘rinni egallash;
- о ‘rganilayotgan   mavzuni   yengil   uzlashtira   olishga   yordam   berish   va
boshqada shunga  о ‘xshagan a h amiyatli vazifalarini  о ‘z ishiga oladi.
Inn o vatsi ya   (inglizcha  -   i nn o vatsion )  yangilik kiritish, yangilik demakdir .
Innavatsion   texnologiyal ar   pedagogik   jarayon   hamda     talaba   (o’quvchi )
faoliyatiga   yangilik,   o’zgarishlar   kiritish   bo’lib,   uni   amalga   oshirishda   asosan
interfaol  uslublardan foydalanadi.   O’quv jarayonidagi        pedagogik texnologiya –
bu   aniq   ketma   –   ketlikdagi   yaxlit   jarayon   bo’lib,   u   talaba   (o’quvchi)larning
1
 I. Karimov-«Barkamol avlod orzusi» -T.1999-yil 88-bet 
15 ehtiyojidan   kelib   chiqqan   holda   bir   maqsadga   yo’naltirilgan,   oldindan   puxta
loyihalashtirilgan   va   kafolatlangan   natija   berishiga   qaratilgan   pedagogik
jarayondir. 
Uzluksiz geografik ta’lim milliy ta’lim tizimining barcha bosqichlarini o‘zida
qamrab   oluvchi   va   iyerarxik   pog‘ona   joylashtiruvchi   bilim   berishni   oddiydan
murakkab   tomonga   olib   boruvchi   kadrlar   tayyorlash   tuzilmasi   va   uning   faoliyat
ko‘rsatishi   mumkin.   Maktabgacha   ta’lim   muassasalarida   bolalar   ko‘ziga   yaqqol
tashlanayotgan   ularni   “Atrof-olamga   sayohat”   ruknida   bolalarga   ochiq   havoda
tanishtiruv   sohalarini   saoatlarini   o‘tkazish   va   rasmlar   chizdirish   tavsiya   etiladi.
Barchada   esa   bolalarga   ochiq   havoda   tanishtiruv   soatlarini   o‘tkazish   va   rasmlar
chizdirish   tavsiya   etiladi.   Geografiya   darslarni   о‘qitishda   avvaldan
takomillashtirilgan  ta’lim  metodlari:  ogzaki  bayon, suhbat,  darslik  va qо‘shimcha
adabiyotlar   bilan   ishlash,   kuzatish   va   tajriba,   amaliy   ishlar   va   shuning   bilan   bir
qatorda innovatsion texnologiyalardan tо‘g‘ri foydalana bilish- bu о‘quvchilarning
fikrlarni oydinlashtiradi, darsga  jadalligini orttiradi.
Innovatsiya   –   bu   inglizcha   «yangilik   kiritish»   degan   tushuncha   bulib,
о‘qituvchi     tomonidan   geografiya   darsida   yangiliklar,   interfaol   metodlar   bilan
boyitilib, tuldirilib borilishi  kerak.
Bu   metodlar   alohida   emas,   bir-birlari   bilan   bog‘lik   xolda   olib   borilishi
natijasida mavzuni tushuntirish vaqtida amalga oshirilib boriladi.
О‘qituvchi   tomonidan   klaster   (tarmoklar)   uslubi   har   bir   darsda   о‘quvchilar
bilan birgalikda aloqalarni kо‘rsatish uchun foydalanilsa, bu qulay va ihcham uslub
bо‘lib hisoblanadi.
Innovatsion texnologiyalardan «Skarabey», «Bumerang», «Veyer», «FSMU»
texnologiyalari   murakkab   kо‘rinishlari   bilan   ajralib   turadi.   Masalan,     FSMU
TEXNOLOGIYASI
Trening   haqida   tushuncha.   Ushbu   texnologiya   munozarali   masalalarni   hal
etishda,   baxs   –   munozaralar   о‘tkazishda   yoki   о‘quv   –   seminari   yakunida
(tinglovchilarning   о‘quv   –   seminari   haqidagi   fikrlarini   bilish   maqsadida)   yoki
о‘quv rejasi asosida biron bо‘lim о‘rganib bо‘lingach qо‘llanilishi mumkin, chunki
16 bu   texnologiya   tinglovchilarni   о‘z   fikrini   himoya   qilishga,   erkin   fikrlash   va   о‘z
fikrini   boshqalarga   о‘tkazishga,   ochiq   holda   bahslashishga,   shu   bilan   bir   qatorda
о‘quvchi   –   talabalarni,   о‘quv   jarayonida   egallagan   bilimlarini   tahlil   etishga,   qay
darajada   egallaganliklarini   baholashga   hamda   tinglovchilarni   bahslashish
madaniyatiga о‘rgatadi.
Maqsad.   Ushbu   texnologiya   tinglovchilarga   tarqatilgan   oddiy   qog‘ozga   о‘z
fikrlarini  aniq va qisqa holatda ifoda etib, tasdiqlovchi  dalillar  yoki  inkor etuvchi
fikrlarni bayon etishga yordam beradi.
О‘tkazish texnologiyasi.  Ushbu texnologiya bir necha bosqichda о‘tkaziladi:
1  – bo sqich:
 trener tinglovchilar bilan birga bahs mavzusini yoki muhokama etilishi kerak
bо‘lgan muammoni yoki о‘rganilgan bо‘limni belgilab oladi;
 trener  о‘quv mashg‘ulotida avval  har bir tinglovchi  yakka tartibda ishlashi,
keyin esa kichik guruhlarda ish olib borilishi va nihoyat dars oxirida jamoa bо‘lib
ishlanishi haqida tinglovchilarga ma’lumot beradi;
 mashg‘ulot davomida har bir tinglovchi о‘z fikrini erkin holda tо‘liq bayon
etishi mumkin ekanligini eslatib о‘tiladi.
2  – bos qich:
 har bir tinglovchiga FSMU texnologiyasining 4 bosqichi yozilgan qog‘ozlar
tarqatiladi.:
F – fikringizni bayon eting.
S – fikringizni bayoniga sabab kо‘rsating.
M – kо‘rsatgan sababingizni isbotlab misol (dalil) keltiring.
U – fikringizni umumlashtiring.
Har   bir   tinglovchi   yakka   tartibda   tarqatilgan   qog‘ozdagi   FSMUning   4
bosqichini о‘z fikrlarini yozma bayon etgan holda tо‘ldiradi.
3  –  bosqich:
 har   bir   tinglovchi   о‘z   qog‘ozlarini   tо‘ldirib   bо‘lgach,   trener   ularni   kichik
guruhlarga   bо‘linishlarini   iltimos   qiladi   yoki   о‘zi   turdi   guruhlarga   bо‘lish
usullaridan foydalangan holda tinglovchilarni kichik guruhlarga bо‘lib yuboradi;
17  trener   har   bir   guruhga   FSMU   texnologiyasining   4   bosqichi   yozilgan   katta
formatdagi qog‘ozlarni tarqatadi;
 trener   kichik   guruhlarga   har   birlari   yozgan   qog‘ozlardagi   fikr   va   dalillarni
katta formatda umumlashtirgan holda 4 bosqich bо‘yicha yozishlarini taklif etadi.
4  –  bosqich:
 kichik   guruhlarda   avval   har   bir   tinglovchi   о‘zi   yozgan   har   bir   bosqichdagi
fikrlari bilan guruh a’zolarini tanishtirib о‘tadi. Guruh a’zolarining barcha fikrlari
о‘rganilgach, kichik guruh a’zolari ularni umumlashtirishga kirishadi;
 guruh a’zolari FSMUning 4 bosqichini har biri bо‘yicha umumlashtirib, uni
himoya qilishga tayyorgarlik kо‘radilar;
 fikrlarni   umumlashtirish   vaqtida   har   bir   tinglovchi   о‘z   fikrlarini   himoya
etishi, isbotlashi mumkin.
5  –  bosqich:
 kichik   guruhlar   umumlashtirilgan   fikrlarini   himoya   qiladilar:   guruh   vakili
har   bir   bosqichni   alohida   о‘qiydi   (iloji   boricha   izoh   bermagan   holda).   Ba’zi
bо‘limlarni   isbotlashi,   ya’ni   guruhning   aynan   nima   uchun   shu   fikrga   kelganini
aytib о‘tishi mumkin.
6  –  bosqich:
 trener   mashg‘ulotga   yakun   yasaydi,   bildirilgan   fikrlarga   о‘z   munosabatini
bildiradi;
 quyidagi savollar bilan tinglovchilarga murojaat qiladi:
 ushbu trening yordamida nimalarni bilib oldingiz va nimalarni о‘rgandingiz?
 ushbu texnologiyani о‘quv jarayonida qо‘llanilishi qanday samara berdi?
 ushbu   texnologiyani   qо‘llanilishi   о‘quvchi   –   talabalarda   qanday   xislatlarni
tarbiyalaydi,  nimalarni shakllantiradi, ularning qanday fazilatlarini rivojlantiradi?
 ushbu   texnologiyaning   о‘quv   jarayonining   qaysi   bosqichida   qо‘llanilgani
ma’qul va nima uchun?
 ushbu   texnologiyani   dars   jarayonida   qо‘llanilishi   о‘quvchi   –   talabalarga
nima beradi va nimaga о‘rgatadi?
18  ushbu   texnologiyani   yana   qanday   tartibda   yoki   qanday   shaklda   о‘tkazish
mumkin?
 ushbu treningda trenerning asosiy vazifasi nimadan iborat?
Izoh:   yuqorida keltirilgan savollar  har bir  treningning mazmuni, maqsadidan
kelib chiqib trener tomonidan tinglovchilarga yoki о‘quvchi – talabalarga berilishi
mumkin.
     Tarqatma  materialning  taxminiy  nusxasi:
« FSMU »
F-fikrni bayonlash  
S- sababini k о ‘ rsatish (fikrning) 
M-misol (misol bilan tushuntirish) 
U- umumlashtirish (fikrni)
  “Bumerang”   texnikasi   –   о‘quvchi   –   talabalarni   dars   jarayonida,   darsdan
tashqarida   turli   adabiyotlar,   matnlar   bilan   ishlash,   о‘rganilgan   materialni   yodida
saqlab qolish, sо‘zlab bera olish, fikrini erkin holda bayon eta olish hamda bir dars
davomida barcha о‘quvchi – talabalarni baholay olishga qaratilgan.
“Bumerang”  texnologiyasi.
Mazkur   texnologiya   bir   mashg‘ulot   davomida   о‘quv   materialini   chuqur   va
yaxlit holatda о‘rganish, ijodiy tushunib yetish, erkin egallashga yо‘naltirilgan. U
turli mazmun va xarakterga (muammoli, munozarali, turli mazmunli) ega bо‘lgan
mavzularni о‘rganishga yaroqli bо‘lib, о‘z ichiga og‘zaki va yozma ish shakllarini
qamrab   oladi   hamda   bir   mashg‘ulot   davomida   har   bir   ishtirokchining   turli
topshiriqlarni   bajarishi,   navbat   bilan   о‘quvchi   yoki   о‘qituvchi   rolida   bо‘lishi,
kerakli ballni tо‘plashga imkoniyat beradi.
“Bumerang”   texnologiyasi   tanqidiy   fikrlash,   mantiqni   shakllantirishga
imkoniyat   yaratadi,   xotirani,   g‘oyalarni,   fikrlarni,   dalillarni   yozma   va   og‘zaki
shakllarda bayon qilish kо‘nikmalarini rivojlantiradi.
Ta’lim   bilan   bir   qatorda   mazkur   metod   tarbiyaviy   xarakterdagi   qator
vazifalarni amalga oshirish imkonini beradi:
 jamoa bilan ishlash mahorati;
19  muomala l ik;
 xushfe’llik;
 kо‘nikuvchanlik;
 о‘zgalar fikriga xurmat;
 faollik;
 rahbarlik sifatlarini shakllantirish;
 ishga ijodiy yondoshish;
 о‘z faoliyatining samarali bо‘lishiga qiziqish;
 о‘zini holis baholash;
II.2. Geografiya darsida о‘quv sayri va uni tashkil qilish asosida
o’qitish
Darslik   о‘quvchilar   uchun   asosiy   qо‘llanma,   ular   oladigan   bilimlarning   eng
muhim   manbaidir.   О‘quvchilarni   kitobdan   foydalanishga   о‘rgatish   maktab
geografiyasi oldiga qо‘yilgan eng muhim vazifalardan biridir. О‘quvchilar darslik
bilan   о‘qituvchi   rahbarligida     ishlaydilar.   О‘qituvchi   о‘quvchilarni     darslik   bilan
о‘quv   yilining   boshida   tanishtiradi.   О‘qituvchi   darslikning   kartalari,   sxemallari,
20 jadvallari,   profillari,   rasmlari,   ilovalari,   savollari   topshiriqlari     va   ularning
ahamiyatini   tushuntirib,   topshiriqlari   va   ularning   ahamiyatini   tushuntirib,   darslik
bilan   ishlash   yо‘llari   haqida   umumiy   kо‘rsatma   beradi.   Dasturga     muvofiq
ravishda,   shuningdek   darslik   yordamida   о‘quvchilarning   sinfda   va   uyda   bilim
faoliyatini   faollashtirishga   e’tibor   berilgan.   Yangi   ilmiy   tushuntirishlar   kiritish,
ishlab   chiqarishning     rivojlanishi,   joylashish   qonuniyatlari   muhim   iqtisodiy   –
geografikfaktlar   misolida   tushuntirish,   о‘quvchilarni   fan   usullari   bilan   tanishtirib
maktab iqtisodiy geografiyasi ilmiy saviyasini oshirishning eng muhim yо‘llaridir.
Darslik karta-  sxema,   diagramma,  grafik,  rasm  va  jadval   kabi  illyustratsiya
materiallariga boy. Ular darslik mazmunining tarkibiy bо‘lagi bо‘lib, о‘quvchining
obyekt   va   jarayonlarga   doir   tasavvurlarini   muayanlashtirish,   ularning   bilim
faoliyatini     faollashtirish,   mantiqiy   tafakkurini   tarbiyalash   vositasi   bо‘lib   xizmat
qiladi.   Illyustratsiya   materiallaridan   foydalanishga   о‘qituvchining   vazifasi
о‘quvchilarga   muayyan   tasavvur     yoki   tushuncha   hosil   qilish   bilan   birga
illyustratsiya faktlarni tahlil etishga taqqoslay olish usullarini о‘rgatishdan iborat.
Ishlab chiqarish jarayoni xususan turli tarmoqlarning aloqadorligini aks etgan
rasm   va   sxemalarga   alohida   ahamiyat   berish     zarur.   Ularni   tahlil   etish   geografik
tasavvur va tushunchalarni muayyanlashtiradi.
О‘zbekiston sanoatining tarkibi va qishloq xо‘jaligiga yaroqli yerlar tarkibiga
doir   diagrammalardan   ayrim   tarmoqlarning   rivojlanish   dinamikasining   tushunish
mumkin.
Darslikdagi karta-sxema darsda ham, uy topshirig‘ini bajarishda ham muhim
rol  о‘ynaydi. Ular xalq   xо‘jaligining muayyan sohasigina  bag‘ishlangan mavzuli
karta-sxemalardan,   viloyatlar   iqtisodi   aks   etitirgan   majmuali   karta-sxemalardan
iboratdir.   Karta   sxema   bilan   ishlash   о‘quvchilarga   karta   bilan   ishlash   malakasini
takomillashtiradi.   Illyustratsiya   materiallaridan   qay   о‘rinda,   qay   holda,
foydalanishni bilmoqchi bо‘lgan о‘qituvchiga darslik muayyan   yо‘llanma beradi.
Chunonchi, matn orasida berilgan “diagrammaga qarang”, “jadvalga qarang” kabi
topshiriqlar   hamda   har   bir   mavzu   oxiridagi   savol   topshiriqlar   ana   shunday
funksiyani bajaradi.
21 Darslik   ilovasidagi   jadvallarda   xilma-xil   mazmundagi   statistik   ma’lumotlar
berilgan.   Bu   ma’lumotlar   Respublika   va   alohida   viloyatlar   halq   xо‘jaligining
tarkibi va rivojlanishiga doir tasavvur va tushunchalar shakllanishiga xizmat etishi
lozim.
  Agar   о‘quvchi     kartaga   qarab   fikr   yurita   olsa   u   egallagan   bilim   yanada
mustahkamlanadi.
О‘zbekiston iqtisodiy geografiyasini о‘rganish jarayonida iqtisodiy- geografik
obyektlarni kuzatish maqsadida о‘quv ekskursiyalari о‘tkaziladi. Ekskursiya sanoat
obyektiga   va   qishloq   xо‘jalik   ishlab   chiqarishga   tashkil   etiladi.   Dasturda
ekskursiya uchun maxsus soat ajratilgan emas. О‘quv ekskursiyani о‘tkazish uchun
5-6   soat   vaqt   kerak   bо‘ladi.   О‘quv   rejasiga   ekskursiyaga   aloxida   vaqt   ajratilgan
taqdirda   ham,   uni   dars   jadvalida   kо‘rsatilgan   muddatda   о‘tkazib   bо‘lmaydi.
Shuning   uchun   о‘quv   ekskursiyalari   dasturdagi   tegishli   mavzuni   о‘rganishdan
oldin yoki mavzu о‘rganib bо‘lingandan sо‘ng о‘tkazilishi mumkin.
Ammo ekskursiya respublika ishlab chiqarish majmuasiga yetakchi tarmoqqa
qarashli   korxonalarda   о‘tkazilish   shart.   Qishloq   maktablarida   sanoat   obyektiga
ekskursiya     о‘tkazish   imkoniyati   yо‘q   desa   ham   bо‘ladi.   Ammo,   stansiya   yoki
gidrouzel,   muhim   transport   tuguni,   mashina   –   transport   parki   kabi   obyektlardan
birontasi   bо‘lishi   mumkin.   Agrosanoat   birlashmasiga   ekskursiya   о‘tkazish
imkoniyati   topilsa,   kо‘ngildagidek,   ish   bо‘ladi.   Chunki   agrosanoat   birlashmasi
qishloq   xо‘jalik   ishlab   chiqarish   bilan   sanoatning   о‘zaro   bog‘liqligini   yaqoll
ifodalaydi.   Ekskursiya   о‘tkazishdan   oldin   unga   о‘qituvchi   va   о‘quvchilar   yaxshi
tayyorgarlik   kо‘rishlari   kerak.   Har   qanday   korxonaga   uyushtirilgan   ekskursiya
iqtisodiy   geografik   mazmundan   kо‘ra   kо‘proq   ishlab   chiqarish   texnologiyasini
tushunishga     xizmat   qiladi.   Ekskursiyadan   kо‘zlangan   maqsad,   darslikdan
о‘rganilgan nazariy masalalarni  amalda kо‘rsatishdan iborat. 
Qishloq xо‘jalik ishlab chiqarishga uyushtiriladigan ekskursiya asosan jamoa,
shirkat,   aksiyadorlik,   ferma,   fermer   xо‘jaligi   kabilarga     о‘tkazish   maqsadga
muvofiqdir.   
22 Mustaqil   ishlarning   turi   har   bir   darsning   mazmuni,   didaktik   maqsadi,
о‘quvchilarning yoshi va saviyasiga muvofiq belgilanadi. О‘zbekiston iqtisodiy va
ijtimoiy   geografiyasida   о‘quvchilar   darsda   va   uyda   bajaradigan   musaqil   ishlar
respublika   iqtisodiy   geografiyasiga   materiallarini   ongli   о‘zlashtirishga,   orttirilgan
malaka   va   kо‘nikmalarni   mustahkamlashga   qaratiladi.   Mustaqil   ishlar
о‘quvchilarni   mustaqil   xulosa   chiqarishga   fakt   va   xodisalarni   umumlashtirishga,
raqamlar,   kartografik,   materiallar   bilan   ishlashga   qancha   kо‘p   da’vat   etsa,
о‘quvchilar faktik materialni shuncha ongli о‘zlashtiradilar, binobarin, о‘rganilgan
bilim   mustahkam   bо‘ladi.   Eng   muhim   о‘quvchilarda   mustaqil   bilim   olish
kо‘nikmasi   tarkib   topadi.   Mustaqil   ishlash   о‘quvchilarni   tez   toliqtirmaydi.   Kishi
olgan bilimini muayyan malaka va kо‘nikmasiz amalda tadbiq qilish qiyin. Biron
qoidani,   yoki   biron   qonuniyatni   aytish   bilan   uni   turmushda   qо‘llash   orasida
muyayan malaka va kо‘nikma zarur. Malaka va kо‘nikma tarkib topishi uchun turli
mazmundagi  amaliy ishlar о‘tkazish kerak. Mustaqil ishlar har qancha ahamiyatga
ega bо‘lmasin uni  mezonga  rioya qilmoq lozim. О‘zbekiston iqtisodiy va ijtimoiy
geografiyasidan   mustaqil   ishlar   mezonini   belgilashda     dastur   talabidagi     darslik
asos bо‘ladi. Lekin bunda har qaysi о‘quvchining  saviyasi, xususan geografiyadan
bilim   darajasi   inobatga     olinadi.   Bu   fanni   о‘rganish   yuzasidan   о‘quvchilarning
mustaqil ishlarni tashkil etish uchun alohida imkoniyatlar mavjud. Darslikda о‘quv
materialining о‘lkashunoslik tamoyiliga muvofiq berilgani, fakt va hodisalarini bir-
biriga   solishtirib   va   umumlashtirishga   da’vat   etuvchi   savol   va   topshiriqlar   zarur
miqdorda,   о‘z   о‘rnida   berilganligini   ham   mustaqil   ishlar   alohida   qulayliklar
yaratadi.
Darsda bajariladigan ishlar quyidagilardan iborat.
A)   о‘quv   materialini   о‘quvchilar   mustaqil   о‘rganib,muayyan   xulosa
chiqarishlariga undovchi savollar
B) ilgari olingan bilimlarni о‘rganilayotgan materila bilan taqqoslash
V) darslikning illyustratsiya materiali bilan ishlash,
G) diagramma, jadval tuzish,
D) darslikdagi savol va topshiriqlarga javob tayyorlash,
23 YE) jadval ma’lumotlari bilan ishlash,
J) yozuvsiz karta tо‘ldirish,
Mustaqil   ishlar   oddiydan   asta-sekin   murakkablashtirilib   boriladi.   mustaqil
ishlarning murakkablashtirib borilishini M.K Kovalevskaya 3 bosqichga bо‘lgan.
1. Yangi fakt va hodisalarni izlashni talab etuvchi nisbatan yengil topshiriqlar.
Bular   “Qayerda?”   “qay   vaqtda”,   “Qancha?”   degan   savollarga   javob     beruvchi
topshiriqlarni   о‘z   ichiga   oladi.   Masalan,   “О‘zbekistonning   qayerlarida   rangli
metall rudalari joylashganligini aniqlang”, “О‘zbekistonning qayerlarida yirik GES
lar va GRESlar  qurilgan?”.
2. geografik hodislarning  sabab  –  oqibatlarini   belgilash   va tushuntirish  talab
qiluvchi   nisbatan   murakkab   topshiriqlar.   Topshiriqlarni   berishda   “Tushuntiring”
Isbotlang” degan talablar va “nima uchun”, “ Qanday qilib”, “Nega” degan savolar
quyiladi.
Masalan,   “nima   uchun   dengizda   tashilgan   yuklar   arzon   tushadi”   tushintiring
yoki   “о‘zbekistonning   iqlim   sharoiti   dehqonchilikning   ixtisoslashuviga   qanday
ta’sir etadi?”
3.   fakt   va   hodisalarni   umumlashtirishni   talab   etuvchi   nazariy   yо‘nalishdagi
muhim va qiyin topshiriqlar. Bunday topshiriqlar umumiy tushuncha, qonuniyatlar
va   ish   usullarini   tushuntirishni   nazarda   tutadi.   Masalan,   “Tabiiy   resurslarga
xо‘jalik   nuqtai   nazardan   baho   berish   nima,   turli   xо‘jalik   tarmoqlarini   belgilovchi
mayeyor   nimadan   iborat”   yoki   qanday   omillar   hududiy   ixtisoslashtrishni
belgilaydi.
Ayrim   mavzularni   о‘tishda   mustaqil   ishlarni   quyidagicha   tashkil   qilish
mumkin.   О‘zbekistonning   yozuvsiz   kartasida   paxta   tozalash   zavodi   bilan   kanop
zavodlarini   belilab   qо‘ying?   Qishloq   xо‘jaligi   geografisi   mavzusini   о‘rganishda
mustaqil   ishni   dastlab   matn   oldidan   berilgan   savollarga   javob   tayyorlashdan
boshlash kerak. Bu savollar quyidagilardan iborat.
1. Qishloq   xо‘jaligi   qanday   hususiyatlariga   kо‘ra   sanoatdan   farq
qiladi?
2. Qishloq xо‘jaligi qanday tarmoqlardan iborat?
24 3. Siz   yashab   turgan   rayonda   qishloq   xо‘jaligining   qaysi   tarmoqlari
rivojlangan.
4. Paxtaning asl vatani qayer?
5. Paxtadan qanday mahsulotlar olinishini eslang?
Darslik   bilan   ishlashdan   tashqari,   о‘quvchilarni   adabiyotlar   bilan
ishlashga   qiziqtirish,   undan   zarur   geografik   ma’lumotlarni   topa   olishga
о‘rgatish   lozim.   О‘quvchilarni   qо‘shimcha   adabiyotlar   bilan   ishlashga
qiziqtirish  uchun о‘qituvchi  ilmiy-ommabop  va badiiy adabiyotlardan qiziq
faktlar,   ajoyib   о‘simliklar   yoki   xayvonlar   haqida,   aholining   urf-odatlari
haqida sо‘zlab berishi kerak. Qо‘shimcha adabiyotlar yuzasidan beriladigan
topshiriqlar bir yoki necha о‘quvchiga topshirilishi mumkin.
25 Xulosa
Kurs ishida   O‘zbekiston geografiyasini ta’lim –tarbiyaviy vazifalari,   ta’limda
innovatsion   texnologiyalarning   o‘rni,   xususan,   geografiya   ta’limida   yangi
pedagogika texnologiya,  geografiya ta’limini amalga oshirishda interfaol usullarda
foydalanish,   geografiya   fanini   o‘qitishda   texnika   vositalaridan   foydalanish
masalalari   yoritildi.   Ma’lumki,   axborot-kommunikatsiya   texnologiyalaridan   dars
jarayonida   samarali   va   o‘z   o‘rnida   foydalanilganda   ku`tilgan   natijalarni   beradi.
O‘quvchi   tasavvurini   kengaytirib,   ilm   egallashga   bo‘lgan   rag‘batini   kuchaytiradi.
Bunda   shubhasiz,   pedagogik   salohiyati,   bilimi   va   tajribasi,   muhim   ahamiyat   kasb
etadi.   Demak,   dars   zamonaviy   texnologiyalar   asosida   tashkil   etilar   ekan,   ilm-fan
yutuqlarining barcha imkoniyatlarini o‘zida qamrab olishi o‘quvchilarning qiziqish va
qobiliyatlariga mos kelishi aniq begilangan maqsadlarga xizmat qilishi talab etiladi. 
Pedagogik   texnologiya,   innovatsion   texnologiya,   interfaol   usullardan
foydalangan darsning samaradorligini oshishi o‘quvchilarga bilim va ko‘nikmalarning
shakllanishida muhim ahamiyatga ega ekanligi bayon qilindi. Pedagogik texnologiya,
innovatsion texnologiyalardan va interfaol tushunchalari yaratildi. 
Kurs ishida maktab   darsligi bilan ishlash, ta’lim jarayonida sinfda va sinfdan
tashqari   bajariladigan   ishlar,   innovatsion   ta’lim   texnologiyalari   asosida   o’qitish,
geografiyada   o‘quv   sayri   va   uni   tashkil   qilish   mavzulari   yoritilib,   o’quvchilarga
geografiyasi   haqidagi   bilim   va   ko’nikmalarni   berish   davomida   vatanparvarlik   va
vatanga   mehr   hamda   g’urur   hissini   shakllantirishni   o’z   oldimizga   maqsad   qilgan
edik. 
Xulosa   qilib   aytadigan   bo‘lsak,   innovatsion   ta’lim   texnologiyalaridan
foydalangan   holda   dunyoviy   bilimlar   va   mahalliy   ma’lumotlardan   foydalanib
geografiya darslarini tashkil etish barkamol avlodni tarbiyalashda muhim ahamiyatga
egadir. 
Yuqoridagilarni   tahlil   qilgan   ta’lim   ustuvorligini   ta’minlashda   quyidagilarni
tavsiya etamiz:
 Yuqori ilmiy-pedagogik darajada dars berish;
26  O’zbekiston transport geografiyasini o’rgatishda mahalliy materiallardan
to’liq foydalanishni ta’minlash;
  Muammoli ma’ruzalar o‘qish, darslarni savol-javob tarzida qiziqarli tashkil
etish;
 Zamonaviy   pedagogik   texnologiyalardan   va   multimediya   qo‘llanmalardan
foydalanish;
 Talabchanlik tinglovchilar bilan individual ishlash ijodkorlikka undash;
 Erkin muloqot yuritishga ijodiy fikrlashga o‘rgatish, ilmiy izlanishga talab
qilish va boshqa tadbirlar ta’lim ustuvorligini ta’minlaydi;
 O‘qitishning zamonaviy pedagogik texnologiyalarini amalga joriy qilish.
27 Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
1. Kalonov B.H.,   Mamatov A.M.   Ommabop geografi ya . "Zar qalam" 
2006 , Toshkent.
2. Qorayev S.   Toponimika   "O'zbekiston faylasuflari milliy jamiyati 
nashriyoti" 2006. 
3. Husanov I., Jumayev X. Maktab geografiya darslarida noan’anaviy 
o‘quv usullaridan foydalanish.
4. “Zamonaviy geografiyaning regional muammolari”. Respublika 
ilmiy-amaliy anjuman materiallari. 18-19 may 2010.
5. U zluksiz ta'lim. Ilmiy-uslubiy jurnal. 2008. №2 
6. Musayev P., Qurbonniyozov R.   "Geografik o'yinlar" Toshkent.  
O'qituvchi-1979.
7. Muqimova X. Zamonaviy geografiya darsi-standart talabdagi 
meyordan ortiq ko‘rsatkichga erishish omili.
8. “Zamonaviy geografiyaning regional muammolari”. Respublika 
ilmiy-amaliy anjuman materiallari. 18-19 may 2010.
9. Majidova N.,   Alimova A.   Innovatsiya-ta’lim tizimida. 
10. Safarov L.S. Zamonaviy axborot texnologiyalari barkamol avlodni 
tarbiyalashning muhim omili.
11. “Zamonaviy geografiyaning regional muammolari”. Respublika 
ilmiy-amaliy anjuman materiallari. 18-19 may 2010.
28