Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 12000UZS
Hajmi 124.1KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 14 Fevral 2024
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

Kenjayev Kenja

Ro'yxatga olish sanasi 27 Yanvar 2024

737 Sotish

Global muammolar va demografik muammolar

Sotib olish
MAVZU: Global demografik muammolari
I.Kirish
I.BOB Axoli turmush darajasi va demografik jarayonlar
1.1Axoli tu rmush darajasi va demografik jarayonlar xaqida umumiy ma’lumot
1.2.Aholi turmush darajasini oshirishning ijtimoiy-iqtisodiy mazmuni va
mohiyati 
II.bob.Global muammolar va demografik muammolar
2.1 Global muammolar va demografik muammolar
2.2  Demografik jarayonlar va ijtimoiy – iqtisodiy muammolar O`rta Osiyo 
Respublikalari materiallari asosida
III.Xulosa
IV. Foydalanilgan adabiyotlar 2KIRISH
Mavzuning dolzarbligi.  Bozor munosabatlarining asosiy tamoyillaridan biri
– respublika aholisini kuchli ijtimoiy himoyalash sanaladi. Ijtimoiy yo‘naltirilgan bozor
iqtisodiyoti sharoitidagi rivojlanish bosqichida ham inson manfaatlarining ustuvorligini
ta’minlash hayotiy zaruriyatdir. Yangilanish va taraqqiyotdagi O‘zbekiston modelining
bosh   ustuvor   yo‘nalishi   zamirida   inson   manfaatlari   yotadi   va   kuchli   ijtimoiy   siyosat
yuritish markaziy o‘rinni egallaydi.
Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi  sharoitida aholining turmush farovonligini oshirish
dolzarb   masalalar   qatoriga   kiradi.   Bu   borada   respublika   Prezidenti   I.A.Karimov
“Ijtimoiy   infratuzilmani   rivojlantirish,   aholini     toza   ichimlik   suvi,   energiya   bilan
ta’minlash, ijtimoiy soha ob’ektlarini barpo etish, pirovard natijada aholining turmush
darajasini oshirishga xizmat qiladi” 1
, deb alohida ta’kidlab o‘tgan.
Shu   bilan   birga,   bugungi   kunda   aholining   turmush   darajasini   ob’ektiv   statistik
ma’lumotlar   asosida   iqtisodiy   tahlil   qilish,   aholining   pul   daromadlari   va   xarajatlarini
o‘rganish,   uy   xo‘jaliklarining   iqtisodiyotda   qatnashish   darajasi   va   xarajatlar   tasnifini
tahlil   etish   dolzarb   masala   hisoblanmoqda.   Respublikamizda   aholini   ijtimoiy   himoya
qilish,   ish   haqi   va   boshqa   pul   daromadlarini   bosqichma-   bosqich   oshib   borishini
ta’minlash   uchun   zarur   shart-sharoitlar   yaratildi.   O‘z   navbatida,   aholi   pul
daromadlarining   o‘sishi,   uning   xarid   qobiliyatini   oshirish,   ishlab   chiqarish   hajmini
kengaytirish va mamlakatdagi barqaror iqtisodiy rivojlanishni ta’minlashda muhim rol
o‘ynaydi.
Shuning   uchun   ham   hozirgi   iqtisodiy   inqiroz   sharoitida   aholi   turmush   darajasiga,
daromadlariga,   imkoniyatiga,   iste’mol   va   iste’mol   talablarining   qondirilish   darajasini
ob’ektiv talqin etish muammosi dolzarb sanaladi. 
1 
I.A.Karimov. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O’zbekiston sharoitida uni bartaraf etishning yo’llari va  choralari. 
Toshkent - “O’zbekiston” - 2009 йил.йўллари ва чоралари. – Т.: Ўзбекистон, 2009. – 49   б. 3I.BOB Axoli turmush darajasi va demografik jarayonlar
1.1.Axoli turmush darajasi va demografik jarayonlar xaqida umumiy ma’lumot
Turmush   darajasi -bu   jismoniy ,   manaviy   va   ijtimoiy   ehtiyojlarning   rivojlanish
darajasi, qondirilganlik miqiyosi  va ularing qondirish uchun yaratilgan imkoniyatlarni
aks ettiruvchi kompleks ijtimoiy-iqtisodiy kategoriyadir.
           Turmush darajasi  to’g’risida to’liqroq malumot olish uchun aholi daromadlari va
ehtiyojlari,   istemol   darajasi   va   tarkibi,   uy-joy,   mol-mulk,   madaniy-maishiy   buyumlar
va boshqalar bilan tabminlanganlik darajasini chuqurroq o’rganish lozim bo’ladi.
Turmush   darajasini   ifodalovchi   ko’rsatkichlar   turli-tuman   bo’lib,   ular   quyidagi
turkumlarga ajratiladi: -umumiy va xususiy; -iqtisodiy va ijtimoiy-demografik;
-obyektiv va subyektiv; -qiymat va natural;
-miqdo rva sifat; -istemol proportsiyasi va tarkibi ko’rsatgichlari;
-statistik va boshqa ko’rsatkichlar.  Umumiy ko’rsatgichlarga:
1.Milliy   dvromad     2.Istemol   fondi   3.Milliy   boyliklar   iste’mol   fondi   kabilarning   aholi
jon   boshiga   to’g’ri   keladigan   ulushi   kiritiladi.   Bu   ko’rsatkichlar   jamiyat   ijtimoiy-
iqtisodiy taraqqiyotining umumiy darajasini ifodalaydi.
Xususiy ko’rsatkichlardan:
1.Iste’mol darajasi va usullari.
2.Mehnat sharoitlari.
3.Turar-joy taminoti va maishiy qulayliklar.
4.Ijtimoiy-madaniy xizmat ko’rsatish darajasi
5.Bolalarni tarbiyalash sharoitlari.
.Ijtimoiy taminot va boshqalarni keltirib o’tish mumkin.
          Iqtisodiy   ko’rsatkichlar   inson   va   jamiyat   hayotining   iqtisodiy   imkoniyatlarini
ifodalaydi.   Jamiyat   iqtisodiy   taraqqiyoti   va   har   bir   insonning   farovonligi   (va   ha-iqiy
daromadlar,   ish   bilan   bandlik   va   boshqalar)   darajasini   aks   ettiruvchi   ko’rsatkichlarni
iqtisodiy ko’rsotkichlar sirasiga kiritiladi.                           
            Ijtimoiy-demografik   ko’rsatkichlar   aholining   yoshi,   jinsi,   kasbiy-malakaviy
tarkibini, ishchi kuchini jismoniy takror ishlab chiqarishni ifodalaydi. 4Obyektiv   ko’rsatkichlar   obnktiv   (iqtisodiy,   texnik   va   hokazo)   bazaga,ega
bo’lsa,   subyektiv   ko’rsatkichlar   aholi   guruhlari   yoki   alohida   shaxslarning
mehnat,oilaviy   munosabatlar , daromadlar,ish, turmush tarzi vash u kabilardan qoniqish
bo’yicha hisobga olinadi.
Qiymat   ko’rsatkichlari   barcha   daromad   ko’rsatkichlari   va   pul   ko’rinishidagi   boshqa
ko’rsatkichlarni   (tovar   aylanishi,   xizmatlar,   tashishlar,   pul   jamg’armalari   va
qo’yilmalari   va   hokazolarni   hajmi)   o’z   ichiga   oladi.   Natural   ko’rsatkichlar   natural
birliklarda   (dona,kvm,   kubm   va   hokazolar)   o’lchanadigan   muayyan   moddiy   nematlar
va   xizmatlar-oziq-ovqat   mahsulotlari,   energiya   istemoli,   mol-mulk,   turar-joylar,
madaniy–maishiy tovarlar taminotining hajmini ifodalaydi.
Miqdor   ko’rsatkichlari   muayyan   moddiy   nematlar   va   xizmatlar   istemol   hajmini
aniqlaydi.   Sifat   ko’rsatkichlari   esa   aholi   farovonligini   sifat   ko’rsatkichlari   esa   aholi
farovonligini sifat jihatdan baholash imkonini beradi.
Hozirgi paytda yuzaga kelgan sharoitlarni hisobga olib, bozor iqtisodiyoti sharoitlariga
muvofiqlashtirilgan quyidagi yangi ko’rsatkichlar tizimi taklif etiladi:
1)umumlashtiruvchi ko’rsatkichlar;
2)aholi daromadlari;
3)aholi iste’moli va harajatlari;
4)aholining pul jamg’armalari;
5)jamg’arilgan mol-mulklar va turar-joylar;
6)aholining ijtimoiy tabaqalanishi;
7)aholining kam ta’minlangan tabaqalari.
      Turmush   darajasini ifodalash uchun        mutlaq   va   nisbiy qashshoqlik  
ko’rsatkichlaridan   ham   foydalaniladi.   Mutlaq   qashshoqlik - daromadning   umuman
yo’qligi   yoki   shaxs   (oila)ning   minimal   turmush   ehtiyojlarini   qondirish   uchun   zarur
daromadining   yo’qligi.   Mutlaq   qashshoqlik   ko’proq   daydilar,   boshpanasizlar   va   shu
kabilar orasida uchraydi.
O’zbekistonda   nisbiy   qashshoqlik   yashash   minimummidan   kam   bo’lgan   daromad
miqdori   bilan   aniqlanadi.   Jahon   amaliyotida   esa   bu   ko’rsatkich   mamlakat   bo’yicha
o’rtacha daromadning 40-60 foizidan kam bo’lgan daromadlarga nisbatan qo’llaniladi. 5Aholi daromadlari   va ularnin turlari.
Aholi   daromadlari -bu   aholi   yoki   uning   oila   a’zolari   tomonidan   ma’lum   davr   ichida
olingan yoki ishlab chiqarilgan pul va natural mablag’lar yig’indisidir.
Daromadlar   pul   va   natural   shaklda   bo’lishi   mumkin.   Aholining   pul
daromadlari   mehnatkashlar uchu nish haqi hisobidagi barcha pul mablag’lari tushumi;
pensiyalar,   stipendiyalar,   turli   nafaqalar;   mulkdan   foiz,   dividentlar,   foyda,   renta
ko’rinishidagi   daromadlar;   aktsiyalar,   qimmatli   qog’ozlar,   ko’chmas   mulk;   chorva
hayvonlari, tomarqa xo’jaligi mahsulotlari, turli buyumlar va boshqa tovarlari sotishdan
tushadigan   pul   tushumlari,   turli   xizmatlar   ko’rsatish   uchun   haqLar   va   hokazolardan
tashkil topadi.
Ish   haqi   ko’pchilik   aholining   asosiy   daromadi.   Rivojlangan   mamlakatda   jami
daromadlarning 70-80 foizini ish haqi tashkil etadi. Ish haqi –yollanib ishlovchilarning
ishlab   topgan   daromadi,   ishlovchilar   va   ularning   oilasini   boqish   uchun   ketadigan
tirikchilik   voistalarini   xarid   eti   shva   pul   jamg’armasini   hosil   qilish   uchun   ishlatiladi.
Ish haqi uch qichmdan tashkil topadi:
1.Asosiy ish haqi.
2.Mukofot tarzidagi (bonus) ish haqi.
3.Belgilangan ish vaqtidan ortiqcha ishlaganlik uchun beriladigan pul to’lovi.
Ishlovchining   qo’liga   tegishiga   qarab,   ish   haqi   brutto   (umumiy)   va   netto   (sof)   ish
haqiga bo’linadi. Brutto ish haqini yalpi, ishlovchi hisobiga yozilgan ish haqi desa ham
bo’ladi.   Netto   ish   haqi   esa   yalpi   ish   haqidan   har   xil   to’lovlar   chigirib   tashlagandan
so’ng, qoladigan sof ish haqi, ya’ni ishlovchining hamyoniga kelib tushadigan puldir.
Umumiy  haqi   Daromad    solig`I    Ijtimoiy sug`urta to`lovi Jamg`armaga ajratilgan
pul Sof  ish haqi
       Bajarilgan ishni o’lchami mezonga qarab ish haqi vaqtbay va ishbay (donabay) ish
haqiga   bo’linadi.   Vaqtbay   ish   haqi   ma’lum   malaka   va   tajriba   ega   bo’lgan   xodimning
ishlagan   vaqtiga,   ya’ni   necha   kun   yoki   soat   ishlaganiga,   vaqt   sarfiga   qarab   to’lanadi.
Ishbay ish haqi muayyan malakali ishchi yaratgan sifati tovar miqdori yoki bajargan ish
hajmi   uchun   oladigan   haqidir.   Uning   miqdori   mehnat   unumdorligiga   nisbatan   to’g’ri 6mtanosiblikda o’zgaradi. Masalan, ishchiga bir dona mahsulot uchun 40 so’m ish haqi
belgilangan.   U   bir   ish   kunida   5   dona   mahsulot   yaratsa,   200   so’m,   agar   ish   unumini
oshirib, 6 ta mahsulot yaratsa, 240 so’m oladi.
Ish haqining miqdori  o’zgaruvchan bo’lib, bu o’zgarish asosan  uch omil  ta’sirida yuz
beradi:
1.Ish haqiga talab va uning taklifi.   Ish kuchi tovar bo’lar ekan, uning narxi bo’lgan ish
haqi   mehnat   bozoridagi   talab   va   taklif   nisbatiga   bog’liq   bo’ladi.   Mehnatga   talab
oshganda ish haqi  ko’payadi, mehnat  taklifi oshganda esa  ish haqi kamayadi. Mehnat
bozoridagi   talab   va  taklif   tenglashgan   taqdirda   muvozanat   ish   haqi   yuzaga   keladi ,  ish
haqi bir me’yorda saqlanadi.
Ish   kuchiga   talab   400   kishini   tashkil   etadi,   uni   mehnat   bozori   qondirdi.   Ish   kuchi
bozorida talab va taklif tenglashganda ish haqi 4000 so’m darajasida muvozanatlashadi.
Agar talab oshsa, ish haqi  6000 so’m  yoki 7000 so’mga yetishi taklif ko’paysa, 3000
yoki 2500 so’mga tushishi mumkin.
2.Mehnat   unumdorligi.   Ish   haqitalab   va   taklifdan   qat’i   nazar,   mehnat   unumdorligi
ta’sirida ham o’zgaradi. Ish bilan bandlik sharoitida ish haqi mehnat unumdorligi oshsa
ko’payadi yoki aksincha. 71.2.Aholi turmush darajasini oshirishning ijtimoiy-iqtisodiy mazmuni   va
mohiyati
Har qanday jamiyatning asosiy maqsadi aholi turmush darajasini oshirishga qaratilgan
bo‘ladi.   Jamiyatning   ijtimoiy   barqarorligi,   iqtisodiy   rivojlanishi,   tinchligi   hamda
ta’minoti   inson   sog‘lom   va   farovon   hayot   kechirishi   uchun   davlat   kuchli   ijtimoiy
siyosat olib borishi   zarur.
Aholining turmush farovonligini ko‘tarish, ayniqsa jahon moliyaviy- iqtisodiy inqirozi
sharoitida   muhim   ijtimoiy-iqtisodiy   ahamiyatga   ega.   Bu   borada   respublika   Prezidenti
quyidagilarni   ta’kidlab   o‘tgan:   “Global   moliyaviy   inqiroz   va   birinchi   navbatda   uning
oqibatlari   iqtisodiyotimizning   rivojlanishi   va   samaradorlik   holatlariga   ta’sir
etayotganidan ko‘z yumib bo‘lmaydi”
Shuni hisobga olib, bozor iqtisodiyotining asosiy tamoyillaridan biri – aholini ijtimoiy
jihatdan himoyalash masalalari bo‘lib, ularni quyidagilarga ajratish mumkin.
Aholi turmush darajasi – ijtimoiy-iqtisodiy kategoriya bo‘lib, u kishilarning moddiy va
madaniy-maishiy   ehtiyojining   qondirilishi   hamda   ijtimoiy   turmush   sharoitining
yaxshilanib borishi kabi tushunchalarni o‘z ichiga oladi.
Aholining   moddiy   ehtiyojlariga   oziq-ovqat,   kiyim-kechak,   turar-joy,   yoqilg‘i   va   uy-
ro‘zg‘or buyumlariga bo‘lgan talablari kiradi. Aholining madaniy-maishiy ehtiyojlariga
insonlarning   bilimi,   malakasini   oshirish,   maishiy   va   kommunal   xizmat   ko‘rsatishni
yaxshilash kabilarga bo‘lgan ehtiyojlari kiradi.
Ko‘plab   iqtisodiy   adabiyotlarda   “Aholi   typmysh   darajasi”   tushunchasiga   xorijiy   va
mahalliy iqtisodchi olimlar tomonidan turli xil ta’riflar ishlab chiqilgan.
Masalan,   iqtisodchi   olim   V.I.Gurev   turmush   daraja   tushunchasiga   “Turmush   daraja   –
bu   murakkab   kompleksli   ijtimoiy-iqtisodiy   kategoriya   bo‘lib,   aholining   moddiy   va
ma’naviy   ehtiyojlarini   qondirilish   darajasini   ifodalaydi” 3
,   deb   ta’riflaydi.   Iqtisodchi
olim   M.G.Nazarov  esa  “Aholi  turmush  darajasi   –  bu  insonlar   hayot   faoliyatining  eng
avvalo   iste’mol   sohasidagi   real     ijtimoiy-iqtisodiy   sharoitlar   yig‘indisini   ifodalovchi
murakkab   va   ko‘p   qirrali   kategoriya   bo‘lib,   ijtimoiy   taraqqiyotning   muhim   tavsifi
hisoblanadi” 4
, deb ta’rif   beradi.
V.N.Salin,   E.P.   SHpakovskaya   “Aholi   turmush   darajasi   –   aholini   shaxsiy   iste’moli 8qondirilishining moddiy imkoniyatlarini xarakterlaydi. U o‘z ichiga ijtimoiy hayotning
turli   ijtimoiy   jihatlarini:   mehnat   sharoiti,   aholi   daromadlari   va   xarajatlari   darajasi   va
tuzilmasi,   bo‘sh   vaqtdan   foydalanish,   sog‘liqni   saqlash,   madaniyat,   san’at   va
boshqalarning rivojlanish darajasini o‘z ichiga oladi. Ijtimoiy hayotning bu tomonlarini
miqdoriy tavsiflash ijtimoiy-iqtisodiy indikatorlar yordamida amalga oshiriladi hamda
aholi   turmush   darajasi   va   ijtimoiy   rivojlanishini   statistik   o‘rganish   predmeti
hisoblanadi” 5
  deb   ta’riflaydi.   Iqtisodchi   olimlar   A.V.Sidenko   va   V.M.Matveevalar
turmush   daraja   tushunchasiga   quyidagicha   ta’rif   beradi:   “Turmush   darajasi   murakkab
iqtisodiy   kategoriya   bo‘lib,   yoxud   biror   ko‘rsatkichni   uning   yordamisiz   xarakterlash
mumkin   emas”.   O‘zbekistonda   ham   aholining   turmush   darajasini   qator   iqtisodchi
olimlar   o‘rgangan.   Masalan,   yirik   iqtisodchi   olim   Q.X.Abdurahmonov   aholining
turmush   darajasiga   quyidagicha   ta’rif   bergan:   “Turmush   darajasi   deganda,   aholining
zaruriy   moddiy   va   nomoddiy   ne’matlar   va   xizmatlar   bilan   ta’minlanganlik   darajasi,
ularni iste’mol qilish darajasi tushuniladi” 8
. Yo.Abdullaev tomonidan 1998 yilda chop
etilgan   “Makroiqtisodiy   statistika”   kitobida   “Aholi   turmush   darajasi   —   ijtimoiy-
iqtisodiy   tushuncha   bo‘lib,   u   kishilarning   moddiy   va   ma’naviy-   ma’rifiy   ehtiyojining
qondirilishi hamda turmush sharoitining yaxshilanish darajasini tavsiflaydi” 9
, deb ta’rif
bergan.
Yuqorida xorijlik va mahalliy olimlar tomonidan “aholi turmush darajasi” ga berilgan
ta’riflar   yuksak   qadr-qimmatga   ega   bo‘lib,   ularda   olimlar   3   ta   jihatga   alohida   e’tibor
qaratishgan:
– jamiyat a’zolarining yaratilgan moddiy ne’matlar va xizmatlar bilan 
ta’minlanganlik   darajasi;
– aholi iste’molining maksimal darajada   qondirilishi;
– aholi ma’naviy-ma’rifiy ehtiyojining qondirilishi hamda turmush sharoitining 
yaxshilanish darajasi.
Nazarimizda,bu ta’riflarning barchasida bir umumiylik mavjud. Shuning uchun “Aholi
turmush darajasi”ni tor va keng mazmunda ta’riflash zarur. Fikrimizcha, aholi turmush
darajasi   tor   ma’noda   –   bu   iste’mol   darajasi,   talabni   kondirilish   darajasini   tariflashni
ifodalaydi.   Keng   ma’noda   esa   aholi   turmush   darajasi   –   inson   rivojlanish   darajasini 9ta’riflash hayotiylik sharoitini baholashni ifodalaydi.
Aholining turmush darajasi insonlar hayoti va faoliyatining mavjud ijtimoiy- iqtisodiy
sharoitlari   majmui   bilan   tavsiflanuvchi   murakkab   va   ko‘p   qirrali   tushunchadir.   Aholi
turmush   darajasini   tadqiq   etish   jamiyatning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   darajasidan
qat’iy   nazar,   barcha   mamlakatlar   uchun,   xususan,   mamlakatlararo   taqqoslash   uchun
dolzarbdir. Aholining turmush darajasini o‘rganishning eng muhim jihatlari quyidagilar
hisoblanadi:
– iqtisodiy   faoliyat   ishtirokchisi   hisoblangan   insonning   asosiy   sifatiy
xususiyatlari bahosi (yuksak darajada davom etishiga erishish uchun sog‘lom turmush
tarzini olib borishga qobiliyat; ta’lim olish imkoniyatlari, munosib turmush uchun etarli
mablag‘larga ega bo‘lish va yuksak kasbiy sifatlarni egallash);
– nominal va real daromadlarni   baholash;
– aholining   uy-joy,   uzoq   muddatli   foydalanishga   mo‘ljallangan   iste’mol
ne’matlari bilan ta’minlanish   xususiyati;
– dunyoning turli mamlakatlaridagi turmush darajasi va sifatini   baholash;
Aholining turmush darajasi – bu aholi farovonligi, ne’matlar va xizmatlar iste’molining
darajasi,   insonlarning   asosiy   hayotiy   ehtiyojlarini   qondirish   me’yorini   tavsiflovchi
sharoitlar   va   ko‘rsatkichlar   majmuidir.   Boshqacha   qilib   aytganda,   turmush   darajasi
jamiyatda yashovchi inson ehtiyojlarining rivojlanishi va qondirilishi darajasidan iborat
bo‘lib, u turli ne’matlarning iste’mol qilinishi  yoki iste’mol  uchun olinganganlarining
foydalilik darajasi bilan   belgilanadi.
Iqtisodiy   rivojlangan   mamlakatlarda   turmush   darajasi   aholi   tomonidan   olinadigan
daromadlar, ovqatlanish darajasi, turar-joy sharoitlari holatiga asoslanadi,  qashshoqlik
esa   faqat   jismoniy   ehtiyojlarni   qondirish   uchun   etarli   bo‘lgan   oziq-ovqat   xarajatlari
ulushi bilan baholanadi.
BMT   statistika   komissiyasi   turli   mamlakatlar   aholisi   turmush   darajasini   “aholi   hayoti
va faoliyati sharoitlari, iste’mol darajasi, inson bandligi va erkinligining ta’minlanishi”
prizmasi orqali baholashni taklif qiladi. BMT Bosh Assambleyasining 40/179 qarorida
(“Iste’mol   modellari:   ishlab   chiqishning   miqdoriy   jihatlari”)   turmush   darajasi
oshishining   aniq   bahosi   aholi   turmush   darajasi   va   bandligining   va   ular   bilan   bog‘liq 10boshqa   omillarning   hamda   oziq-   ovqat   mahsulotlari,   kiyim,   uy-joy   sharoitlari,   ta’lim
tizimi,   sog‘liqni   saqlash   va   asosiy   ijtimoiy   tarkiblar   iste’molining   ko‘plab
ko‘rsatkichlaridan iborat bo‘lgan tegishli o‘lchov birligini talab qiladi.
“Turmush darajasi” murakkab, qirrali tushuncha sifatida qashshoqlik, aholi farovonligi,
turmush   sifati,   xodimlarning   moddiy   va   ma’naviy   ehtiyojlarining   qondirilish   darajasi,
aholining  iqtisodiy   va   ijtimoiy   ahvoli   kabi   bir   nechta   bir-biriga   yaqin  kategoriyalarga
ega.
Aholi   turmush   darajasi   holatining   o‘zgarish   yo‘nalishlari   va   qonuniyatlarini   aniqlash
uchun quyidagilarni o‘rganish talab qilinadi:
– daromadlar,   xarajatlar   hamda   moddiy,   madaniy   va   maishiy   boyliklarni
iste’mol qilish ko‘rsatkichlarining o‘zgarish tarkibi, dinamikasi va   sur’atlarini;
– aholining daromadlar va iste’mol darajasi bo‘yicha tabaqalanishi hamda unga
ijtimoiy-iqtisodiy omillarning   ta’sirini.
Determinantlar   ko‘p   sonli   va   turli   jihatlidir.   Ular   iste’molchi   –   inson   hayoti   va
faoliyatining   barcha   sohalarida   uning   faolligini   belgilab,   bevosita   insonning   o‘ziga
tegishli bo‘ladi. Eng avvalo, ijtimoiy ishlab chiqarishda bandlarning jins, yosh hamda
oilaviy xususiyati, ijtimoiy mansubligi va mehnatining o‘ziga xos xususiyati, ma’lumot
darajasi   va   h.k.   nazarda   tutiladi.   Boshqa   determinantlar   iste’mol   sohasining   xilma-xil
parametrlarini   aniqlab,   insonlar   turmushining   tabiiy-   iqlim   va   milliy-etnik   xossalarini
ko‘rsatib, iste’molchi hayoti va turmushining tashqi sharoitlarini bayon qiladi.
Aholi   ehtiyojlarining   xilma-xilligi,   ularning   cheksizligi,   solishtirishning   o‘ziga   xos
qiyinchiliklari   turmush   darajasini   tavsiflashda   tizimli   yondoshuvdan   foydalanishga
majbur   qiladi.   Nihoyatda   xilma-xilligi   bilan   ajralib   turuvchi,   bir   tomondan,   insonlar
turmushi   moddiy   sharoitlarining   tarkibiy   qismlarini,   boshqa   tomondan   esa,   ularning
xulqini   o‘z   ichiga   oluvchi   bu   kategoriyani   uch   darajali   tizim   ko‘rinishida   ko‘rsatish
maqsadga muvofiq   11Aholi turmush darajasining ichki tuzilishi
Birinchi  daraja  aholining iste’mol  sohasidagi  hayoti  va faoliyati  sharoitlarining tashqi
majmuini   aks   ettiradi.   Bu   sharoitlar   birlamchi,   boshqa   tarkibiy   qismlarga   nisbatan
aniqlovchidir.   SHuning   uchun   determinantlar   deb   ataladi.   Determinantlar   keng
tushuncha   hisoblanib,   insonlar   faoliyatining   barcha,   nafaqat   iqtisodiy,   balki   tarixiy,
ahloqiy,   siyosiy   sharoitlarini   o‘z   ichiga   oladi.   Shu   ma’noda   ular   “turmush   darajasi”
kategoriyasini   boshqa   ijtimoiy-iqtisodiy   ob’ektlar   bilan   birlashtiradi.   Turmush
darajasining markaziy xususiyati  ushbu kategoriyaning dominanti bo‘lib chiquvchi  va
uning   yuzaga   kelish   mexanizmini   tavsiflashda   ikkinchi   daraja   mohiyatini   tashkil
qiluvchi   aholi   ehtiyojlaridir.   Uchinchi   daraja   insonlarning   iste’mol   sohasidagi   xulqi
bo‘lib,   u   iste’molchilarning   muayyan   harakatlarida,   iste’molida,   ularning   turmush
uslubi   va   tarzida   haqiqiy   timsolini   topuvchi   turli-tuman   ehtiyojlarini   qondirishga
qaratilgan.
Turmush   darajasining   tizimli   ifodasidagi   uch   jihat   izchil   bir-biriga   bog‘liqdir:
turmushning   tashqi  sharoitlari   (determinantlar)  aholi  ehtiyojlarini   yuzaga  keltiradi,  bu
ehtiyojlar   (dominantlar)   esa,   o‘z   navbatida,   insonlarning   iste’mol   sohasidagi   xulqini
belgilaydi.
Determinantlar aholi turmush darajasining bosh jihati sifatida ijtimoiy ehtiyojlar hajmi,
xususiyati   va   tarkibining   shakllanishiga   to‘g‘ridan-to‘g‘ri   ta’sir   ko‘rsatadi.   Shu   bilan
birga,   ehtiyojlar   odamlar   turmushining   zaruriy   sharoitlari   sifatida   ajralib   ko‘rinadiki,
iste’mol sohasidagi faoliyati ularga erishishga qaratilgan.
Bugungi   kunda   aholining   turmush   darajasiga   doir   iqtisodiy   tadqiqotlarda   axborotga
ishlov   berish   va   uni   tahlil   qilishning   matematik   usullarini   keng   qo‘llash   masalasi
amaliy   ahamiyat   kasb   etib   bormoqda.   Avvalo,   gap     daromadlar   darajasi   va   boshqa
belgilar   bo‘yicha   aholi   taqsimotini   tuzish   va   tahlil   qilish,   shuningdek,   oila
daromadlarining   hosil   bo‘lishini   va   iste’molni   modellashtirish   yo‘li   bilan,   turli
omillarning   aholining   turmush   darajasining   shakllanishiga   ta’sirini   o‘rganish   haqida
ketyapti.
Ko‘rsatilgan   yo‘nalishlar   asosida   aholi   turmush   darajasi   shakllanishining   iqtisodiy-
matematik   modellarini   tuzishga   o‘tish   mumkin   bo‘lib   ko‘rinadi.   Ularga   aholining 12alohida   ijtimoiy   guruhlari   o‘rtasida   daromadlarni   taqsimlash,   oila   daromadlarini,
moddiy   boyliklar   va   xizmatlarga   xaridorning   qurbi   etadigan   talabni   va   ularning
iste’molini shakllantirish modellari kiradi. Hisob-kitoblardagi aniq ma’lumotlar asosida
oila   byudjetini   tanlab   tekshirish   hamda   aholini   maxsus   dasturlar   bo‘yicha   tekshirish
ma’lumotlari   asosida   tuzilgan,   modellashtiriluvchi   ko‘rsatkichlar   (omillar)   o‘zaro
aloqada   va   bog‘liqlikda   bo‘lgan   bunday   model   undan   foydalanishda,   bu   haqiqatda
jarayonlar   kechishining   sharoitlari   va   omillarining   tegishli   o‘zgarishida   qanday   yuz
bergan bo‘lsa, xuddi shunday yoki taxminiy xulosalar chiqarishga imkon beradi.
Aholining   turmush   darajasini   tadqiq   qilish   usullarini   takomillashtirish   va   bu   tadqiqot
natijalaridan   foydalanish   hisobga   olish   va   hisob-kitobni,   ularning   to‘laligi   va
ishonchliligini   barcha   choralar   bilan   yaxshilashni,   hisob-kitoblarning   xalqaro
standartlariga   o‘tishni,   milliy   hisoblar   tizimini   qo‘llash   amaliyotini   rivojlantirishni,
shuningdek,   iqtisodiy-statistik   axborot   to‘plashning   yangi   usullarini   ishlab   chiqishni
talab   qiladi.   Hozirgi   vaqtda   oilalar   tarkibi,   aholi   bandligi,   daromadlari   va   bu
daromadlarning   shakllanish   manbalari,   aholiga   madaniy-maishiy   xizmat   ko‘rsatish,
bo‘sh   vaqtni   tashkil   qilish,   iste’molchilar   talablari,   qator   ijtimoiy   masalalar   bo‘yicha
jamoatchilik   fikri   haqidagi   axborotlarni   to‘plash   uchun   tanlov   usulini   qo‘llash
anchagina   kengaygan.
SHuni qayd qilish maqsadga muvofiqki, aholi turmush darajasi nafaqat alohida oilalar,
jamoalarning   mehnati   va   iqtisodiy   faolligi   bilan,   balki   iqtisodiyotni   rivojlantirish
samaradorligi   va   umuman   milliy   boylik   darajasi,   jamiyatdagi   ijtimoiy-iqtisodiy
munosabatlarning   ahvoli   va   rivoji,   ijtimoiy   maqsadga   qaratilgan   qonuniy   asosning
borligi yoki yo‘qligi bilan belgilanadi.
Ma’lumki, turmush darajasi va ijtimoiy ishlab chiqarish o‘rtasida teskari aloqa mavjud. 
Bu eng avvalo, turmush darajasiga va mehnat resurslarining sifat xususiyatlariga 
hamda band bo‘lgan aholi mehnati samaradorligiga bog‘liq va xodimning iste’mol 
imkoniyatlari o‘sishi bilan yuksak mehnat unumdorligidan manfaatdorligining 
oshishidir.
Rasmiy statistik ma’lumotlarda daromadlar, ish haqi, pensiya, ijtimoiy yordam, 
transfertlar turmush darajasiga kiritiladi va quyidagilarni o‘z ichiga oladi: 13– pullik daromadlar, ularning hajmi, tarkibini hamda ulardan foydalanishning 
asosiy yo‘nalishlarini tavsiflovchi asosiy   ko‘rsatkichlar;
– aholi pul daromadlari taqsimoti tabaqalanishini aks ettiruvchi   ko‘rsatkichlar;
– ijtimoiy ta’minot va ijtimoiy yordamning asosiy   ko‘rsatkichlari;
– uy-joy fondi va aholining uy-joy sharoitlari   ko‘rsatkichlari.
Turmush   darajasi   inson   (aholi)   hayoti   va   faoliyatining   qandaydir   bir   tomoni   haqida
tasavvur beruvchi ko‘rsatkichlar tizimi bilan belgilanadi.
Turmush darajasini tavsiflovchi ko‘rsatkichlar har xil va turmush darajasi konsepsiyasi
bilan   chambarchas   bog‘liqdir.   Ba’zi   eng   muhim   ko‘rsatkichlar   1.2.1-   jadvalda
ko‘rsatilgan.
2-jadval.
Aholi turmush darajasining asosiy ko‘rsatkichlari
Hajmiy (mutlaq) Solishtirma (o‘rtacha)
1. Milliy daromad hajmi 1. Iste’mol fondining milliy
daromaddagi ulushi
2. Aholining milliy daromadlari 2. Aholi jon boshiga to‘g‘ri keladigan
real daromadlar
3. Ish haqi fondi 3. O‘rtacha va eng kam ish haqi
4. Tadbirkorlik faoliyatidan keladigan
daromadlar 4. Tadbirkorlik faoliyatidan keladigan
o‘rtacha daromad
5. Pensiya fondi hajmi 5. O‘rtacha va eng kam pensiya
miqdori
6. Tovar aylanish hajmi 6. Aholi jon boshiga tovar aylanishi
7. Bajarilgan xizmatlar hajmi 7. Aholi jon boshiga xizmatlar hajmi
8. Uy-joy fondi kattaligi 8. Bir kishiga uy-joy bilan
ta’minlanganlik (kv.m, xona)
9. Iqtisodiyot tarmoqlarida band
bo‘lgan aholi soni 9. Iqtisodiy faol aholida ishsizlar ulushi
10. Aholining tabiiy o‘sishi 10. Umrning davomiyligi 14Turmush   darajasini   odamlarning   iqtisodiy   va   moddiy   sharoitlar   hamda   imkoniyatlar
hisobiga   erishiladigan,   iste’mol   orqali   amalga   oshiriladigan,   eng   avvalo   daromadlar
darajasi   va   turmush   qiymatining   o‘zaro   nisbati   bilan   belgilanuvchi   moddiy   hamda
ma’naviy ehtiyojlarini qondirish darajasi sifatida qabul qilish kerak.
Turmush   darajasi   daromadlar   darajasining   iste’mol   va   hayotiy   ne’matlar   bilan
ta’minlanish   xususiyatlari   bilan   birgalikda   turmush   qiymatiga   nisbati   bo‘lib,   bu
xususiyatlar ushbu nisbat bilan belgilanadi.
Amaliy   hisob-kitoblar   uchun   hatto   quyidagi   umumiy   tarzda   berilgan   ta’rif   ham   etarli
bo‘lishi   mumkin:   aholi   turmush   darajasi   –   bu   daromadlar   darajasining   turmush
qiymatiga   nisbatidir.   Daromadlar   darajasi   ushbu   o‘rinda   tasarrufdagi   boyliklar
ko‘rsatkichi   bilan   eng   maqbul   tarzda   aks   etadi,   chunki   unga   kundalik   daromadlardan
tashqari   to‘plangan   jamg‘armalar   ham   qo‘shiladi.   Biroq,   hisoblarning   oson   bo‘lishi
uchun   o‘rtacha   jon   boshiga   to‘g‘ri   keladigan   pul   daromadining   ko‘proq   tarqalgan
ko‘rsatkichidan ham foydalanish mumkin. Turmush qiymati oqilona iste’mol byudjeti,
(turmush   qiymati   indekslari   yordamida   hisoblanuvchi)   iste’mol   savatining   tirikchilik
minimumi   yordamida   hisobga   olinishi   mumkin.   Hozirgi   kunda   eng   kam   tirikchilik
miqdori muntazam, shu bilan birga, aholining turli guruhlari va mamlakat mintaqalari
uchun hisob-kitob qilinishini e’tiborga olib, uni haqiqiy hisob-kitoblarda qo‘llash ancha
qulay.
SHunday   qilib,   U   turmush   darajasining   ushbu   ta’rifga   muvofiq   bo‘lgan   eng   qulay
ko‘rsatkichi   o‘rtacha   jon   boshiga   to‘g‘ri   keladigan   pul   daromadi   D
pca   hamda   o‘rta
hisobda ko‘rsatilgan tirikchilik minimumi min
a  nisbatidir:
Aholining turli guruhlarini (masalan, mehnatga layoqatli yoshdagi aholi, pensionerlar,
bolalar) hisobga olgan holda, daromadlarning jami qiymati va tirikchilik minimumlari
yig‘indisi orqali turmush darajasi quyidagi formula yordamida aniqlanadi: 15Albatta,   yuqorida   faqatgina   asosiy,   yadro   konstruksiya   ko‘rsatilgan,   unga   turmush
sharoitlari   va   aholining   ijtimoiy   ta’minlanish   xususiyatlari,   jumladan,   uy-   joy
sharoitlari,   ijtimoiy   soha   va   ijtimoiy   infratuzilma   elementlarini   rivojlantirish   hamda
turmush darajasining asosiy ko‘rsatkichlari doirasidan tashqariga chiquvchi va turmush
sifati  ko‘rsatkichlari  bilan kesishib  o‘tuvchi  ba’zi  boshqa xususiyatlarni  ham  qo‘shish
zarur.
Bulardan   tashqari,   ta’kidlash   muhimki,   gap   bu   erda   faqat   iqtisodiy   va   hisoblash-
statistik   kategoriya   sifatidagi   turmush   darajasi   haqida   ketyapti.   Turmush   darajasini
kengroq tushunish, uni aholi turmush tarzi va sifati, mulk bilan ta’minlanish xususiyati,
ijtimoiy   holati,   siyosiy-mafkuraviy   yo‘nalish   va   afzalliklar   bilan   bog‘liqlikda   ko‘rib
chiqishni taqozo qiladi.
Turmush   darajasi   inson   (aholi)   hayoti   va   faoliyatining   qandaydir   bitta   tomoni   haqida
tasavvur   beruvchi   ko‘rsatkichlar   tizimi   bilan   belgilanadi.   Turmush   darajasi   haqida
to‘liq tasavvurga ega bo‘lish uchun aholi daromadlarini va uning ehtiyojlarini, iste’mol
darajasi va tarkibini, uy-joy, mulk, madaniy-maishiy buyumlar bilan ta’minlanganligini
va boshqa ko‘plab jihatlarni uyg‘un birlikda o‘rganish zarur.
Turmush   darajasini   tavsiflovchi   ko‘rsatkichlar   xilma-xil.   Avvalo,   aholining   turmush
darajasi ko‘rsatkichlari umumiy va xususiy ko‘rsatkichlarga bo‘linadi.
Umumiy   ko‘rsatkichlar ga   quyidagilarning   aholi   jon   boshiga   to‘g‘ri   keladigan
miqdorlari kiradi:
– milliy   daromad;
– iste’mol fondi (bevosita iste’molchilar maqsadlariga ketuvchi iqtisodiyot 
tarmoqlari   mahsulotlari);
– milliy boylikning iste’mol fondi (to‘plangan iste’molchilar mulklari – uy- joy, 
madaniy-maishiy binolar, madaniy-maishiy, xo‘jalik   predmetlari).
Bu ko‘rsatkichlar jamiyat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishining umumiy 
yutuqlarini   tavsiflaydi. 16Xususiy ko‘rsatkichlar ga quyidagilar kiradi:
– iste’mol darajasi va   usullari;
– mehnat sharoitlari;
– uy-joy bilan   ta’minlanganlik;
– ijtimoiy-madaniy xizmat ko‘rsatish   darajasi;
– bolalarni tarbiyalash   sharoitlari;
– ijtimoiy   ta’minot.
Ushbu ko‘rsatkichlar jamiyat rivojlanishi bilan bog‘liq, lekin katta batafsillikka ega va
aholining (xodimlarning) muayyan guruhlari, hududlar bo‘yicha aniqlashtiriladi.
Iqtisodiy   ko‘rsatkichlar   jamiyat   va   inson   hayoti   hamda   faoliyatining   iqtisodiy
tomonini,   ehtiyojlarni   qondirishning   iqtisodiy   imkoniyatlarini   tavsiflaydi.   Ularga
jamiyat iqtisodiy rivojlanishining darajasini hamda har bir inson boyligini (nominal va
real   daromadlar,   bandlik)   tavsiflovchi   ko‘rsatkichlar   kiradi.   Bu   ko‘rsatkichlar   ishchi
kuchining   (aholining)   iqtisodiy   asosini   tavsiflab,   ularni   takror   ishlab   chiqarish   bilan
chambarchas bog‘liq, bu aholi daromadlari o‘lchami va darajalanishida, ayniqsa yaqqol
namoyon bo‘ladi.
Ijtimoiy-demografik ko‘rsatkichlar  aholining jins va yosh, kasb- malakaviy tarkibini,
ishchi   kuchining   jismoniy   takror   barpo   bo‘lishini   tavsiflaydi.   Ular   ijtimoiy
ko‘rsatkichlarda   (kengroq   talqin)   o‘z   aksini   topadi,   ijtimoiy   soha   va   umuman
iqtisodiyotning   rivojlanishi   bilan   uzviy   bog‘liqdir.   Bu   omillar   ommaning   tabiiy   asosi
haqida   tasavvur   beradi   va   aholining,   uning   alohida   guruhlari   sonining   o‘zgarishida
hamda umr davomiyligida yaqqol ko‘rinadi.
Ob’ektiv va sub’ektiv ko‘rsatkichlar  odamlar hayoti va faoliyatidagi o‘zgarishlarning
asoslanishi   bilan   bog‘liq:   birinchisi   obektiv   (iqtisodiy,   texnik)   asosga,   ikkinchisi   –
alohida shaxslar va aholi guruhlarining sub’ektiv fikriga, mehnat, oilaviy munosabatlar,
daromadlar,   turmush   tarzidan   qoniqishining   sub’ektiv   bahosiga   ega.   Sub’ektiv   baho
turmush sifati konsepsiyasida hisobga olinadi.
Qiymat   va   natural   ko‘rsatkichlar.   Qiymat   ko‘rsatkichlariga   daromadlarning   barcha
ko‘rsatkichlari va pul shaklidagi boshqa ko‘rsatkichlar (tovar aylanishi, xizmatlar, yuk
tashish   hajmi,   pul   qo‘yilmalari   va   jamg‘armalar)   kiradi.   Natural   ko‘rsatkichlar   aniq 17moddiy   boyliklar   va   xizmatlarni   iste’mol   qilishning   natural   ko‘rsatkichlardagi   (kg,
dona,   kv.m,   kub)   miqdorini   –   oziq-ovqat   mahsulotlarini   iste’mol   qilish,   uy-joy,
madaniy-maishiy tovarlar bilan ta’minlanishni tavsiflaydi.
Turmush darajasining tavsifi uchun miqdoriy va sifatiy ko‘rsatkichlar katta ahamiyatga
ega.   Miqdoriy   ko‘rsatkichlar   aholi   farovonligining   sifatiy   tomonini   ta’riflab   berishga
imkon   beradi.   Bular   –   boyliklar,   xizmatlar,   oziq-ovqatning   iste’mol   tarkibi,   ta’lim,
malaka,  uzoq muddatga  foydalanish  uchun mo‘ljallangan  ijtimoiy-maishiy  predmetlar
bilan ta’minlanish darajasidir.
Qayd   qilinganidek,   turmush   darajasi   ko‘p   sonli,   xilma-xil   sabablarga   bog‘liq   bo‘lgan
ko‘p   qirrali   hodisadir.   Istalgan   odamning   hayoti   va   faoliyati   havo   va   suv   muhitining,
uy-joy,   maishiy   hamda   ishlab   chiqarish   sharoitlarining,   iste’mol   tovarlari   miqdori   va
sifatining   ahvolidan   boshlab,   umumiy   ijtimoiy-iqtisodiy   va   ekologik   vaziyatlar,
shuningdek,   siyosiy   institutlar   ahvoliga   qadar   bo‘lgan   tabiiy     va   ijtimoiy   omillarning
keng spektri bilan belgilanadi. Omillarning eng ahamiyatli guruhi – siyosiy va iqtisodiy
omillar, ijtimoiy soha, ilmiy-texnik jarayon, ekologik muhitning rivojlanish omillaridir.
Omillar ta’siri tabiiy-iqlimiy sharoitlar va boyliklar (insoniy, mehnat, ishlab chiqarish,
moliyaviy,   axborot,   ma’naviy)   mavjudligi   bilan   kuchayishi   (zaiflashishi)   mumkin.
Lekin,   bevosita   bog‘liqlik   bu   erda   yo‘q.   Masalan,   juda   taqchil   tabiiy   boyliklarga   ega
bo‘lgan YAponiya va SHveysariya boy mamlakatlar hisoblanadi. Aholisining soni ko‘p
bo‘lgan   mamlakatlarda   ham   (AQSH,   Germaniya,   YAponiya),   kichik   bo‘lgan
mamlakatlarda   ham   (Lyuksemburg,   Finlyandiya,   SHveysariya)   yuksak   darajadagi
farovonlik qayd qilinadi. Masalan,  Kanada, Norvegiya, Rossiya (shimoliy mintaqalar)
og‘ir iqlim sharoitlariga ega, turmush darajasi bo‘yicha esa bu mamlakatlar bir-biridan
farq   qiladi.
Siyosiy   omillar.   Har   bir   mamlakatda   aholining   turmush   darajasi   jamiyat   (davlat)
tuzumi   xususiyatiga,   huquq   institutining   mustahkamligiga   va   inson   huquqlariga   rioya
etilishiga,   hokimiyat   turli   tarmoqlarining   o‘zaro   nisbatiga,   uning   boshqa   mintaqalar
(korxonalar)   bilan   o‘zaro   munosabatlariga,   qarshi   kuchlar,   har   xil   partiyalar
mavjudligiga bog‘liq.
Ijtimoiy munosabatlar har qanday mamlakatda millatning kuch-qudratidan foydalanish 18imkoniyatini   belgilaydi,   shu   bilan   birga,   davlat   etakchi   rolni   o‘ynaydi.   Aynan   davlat
umummilliy   rivojlanish,   ularni   amalga   oshirishning   turli   bosqichlarida   va
mexanizmlarida   jamiyatning   ijtimoiy   yo‘nalishlari     dasturini   ishlab   chiqadi.   Bu
g‘oyalar   ijtimoiy   rivojlanish,   turmush   darajasi,   fan-texnika   taraqqiyotining   turli
konvensiyalarida, dasturlarida, qonun xujjatlarida mujassamlanadi.
Iqtisodiy   omillar.   Aholi   turmush   darajasining   muhim   tarkibiy   qismi   hisoblangan
milliy boylik iqtisodiy imkoniyatlarga bog‘liqdir. U moddiy boyliklar, mehnat hisobiga
jamg‘arilgan   mahsulotlar   hamda   jamiyat   tasarrufidagi   hisobga   olingan   va   iqtisodiy
muomalaga jalb qilingan tabiiy boyliklarning yig‘indisidir. Milliy boylikning uzluksiz
to‘lib borishi (uning oddiy va kengaytirilgan takror ishlab chiqarilishi) ishlab chiqarish
mahsuloti hisobiga amalga oshiriladi.
Boylik   ko‘rsatkichlari   ijtimoiy   ishlab   chiqarish   moddiy   sharoitlarini   va   umuman
jamiyat hayotini tavsiflaydi, ijtimoiy mahsulot  miqdori esa ma’lum davr mobaynidagi
ishlab   chiqarish   jarayoni   natijasi   sifatida,   shuningdek,   boylik   elementlarining   o‘rnini
to‘ldirish va uni  ko‘paytirish manbai sifatida chiqadi. Jamg‘arilgan boylik va ijtimoiy
mahsulotlar   hajmi   mamlakatning   iqtisodiy   qudratini   hamda   iste’mol,   daromadlar,
turmush darajasi hajmini ham aks ettiradi. Milliy boylikning mustahkamlangan tarkibi
1.2.1-rasmda ko‘rsatilgan.
Milliy boylik
Milliy   mulk
Tabiiy  resurslar
Yer fondi
Ishlab 
chiqarishdan 
foydalanish Noishlab 
chiqarishdan 
foydalanish
Foydali qazilma zahiralari
O’rmon fondi
Suv resurslari
Shaxsiy iste’mol 
fondi Ijtimoiy noishlab chiqarish 
iste’moli fondi 192.-rasm. Milliy boylik tarkibi
Milliy boylikning  tarkibiy  qismi  jamiyat   farovonligining moddiy  sharoitlari   majmuini
ifodalaydigan   milliy   mulk   va   oldingi   avlodlar   mehnati   natijasidir.   Uning   miqdori   va
tarkibi   boshqa   bir   xil   sharoitlarda   YAIM   o‘sishi   hamda   mamlakat   farovonligi   oshishi
uchun katta imkoniyatlarni taqozo qiladi.
Iqtisodiy   omillar   orasida   milliy   daromadning   o‘sishi   alohida   rol   o‘ynaydi.   Uning
kattaligi hozirgi avlod mehnatining natijasi va aynan iste’molning o‘sish manbaidir.
Milliy daromad – bu ishlab chiqarish jarayonida iste’mol qilingan mehnat vositalari va
moddiy   xarajatlardan   istisno   umumiy   ijtimoiy   mahsulotning   bir   qismi   bo‘lib,   u
yangidan   yaratilgan   qiymat,   ya’ni   ushbu   yildagi   ishlab   chiqarishning   jamiyat
farovonligi uchun qo‘shganidir. Bu jamiyatning sof “ishlab topilgan” daromadidir .
Iste’mol fondi – bu insonlarning moddiy va ma’naviy ehtiyojlarini va umuman jamiyat
ehtiyojlarini (ishlab chiqarish sohasiga, mudofaaga xarajatlar )
qondirishni   ta’minlovchi   milliy   daromadning   bir   qismidir.   Ushbu   fond   miqdori
ehtiyojlarini qondirishning imkoniyatlarini belgilaydi.
Jamg‘arma   fondi   –   bu   fan-texnika   taraqqiyoti,   ishlab   chiqarish   rivojlanishini
ta’minlovchi milliy daromadning bir qismidir.
Mehnat  unumdorligi darajasi va dinamikasi  YAIM hamda milliy daromad o‘sishining
eng   muhim   omilidir.   Demak,   aholining   turmush   darajasi   ham   mehnat   unumdorligi
dinamikasiga   bog‘liq   ravishda   oshadi   (pasayadi).   O‘z   navbatida,   mehnat   unumdorligi
fan-texnika   taraqqiyoti   rivojlanishiga,   mehnatni   tashkil   qilishni,   ishlab   chiqarish   va
boshqaruvni   takomillashtirishga,   ijtimoiy-iqtisodiy   omillarga   (xo‘jalik   mexanizmini
takomillashtirish, mehnatning asoslari, ijtimoiy sohani rivojlantirish) bog‘liq.
Ijtimoiy   sohaning   (fan,   ta’lim,   sog‘liqni   saqlash,   madaniyat)   rivojlanishi   aholining
ijtimoiy   (ma’naviy,   madaniy)   ehtiyojlarini   qondirishni   shart   qilib   qo‘yadi,   millat   aql-
idrokining   rivojlanishiga   ko‘maklashadi,   millatning   sog‘lig‘ini   saqlaydi   va
mustahkamlaydi, jamiyatning iqtisodiy rivojlanishiga ta’sir   ko‘rsatadi.
Ilmiy-texnik   taraqqiyot   mahsulot   va   xizmatlar,   texnologiya,   ishlab   chiqarishni   tashkil
qilish,   mehnat   va   boshqaruv,   ta’lim,   kadrlarni   kasbiy   tayyorlash   xususiyatlariga 20o‘zgarishlar   kiritadi.   Bu   mehnat   va   boyliklarning   xarajatlar   o‘zgarmagan   yoki
kamaygan   paytda   ishlab   chiqarish   hajmini   oshirish   imkoniyatini   beradi,   mehnat
unumdorligining o‘sishiga ko‘maklashadi.
Turmush   sifati   sohasidagi   tadqiqotlar   o‘tgan   asrdayoq   o‘tkazilgan   edi.   XX   asrning
mashhur   jamiyatshunosi   F.A.Xaysk   o‘z   ilmiy   asarlarida   qashshoqlikning   mavjudligi
jamiyat   farovonligi   uchun   zarurdir,   deb   qayd   qilgan   va   jamiyatda   qashshoqlikning
yuzaga   kelish   qonuniyatini   “har   bir   odamning   o‘z   ahvoli   uchun,   shu   jumladan,
qashshoqlik uchun ham shaxsiy javobgarligini targ‘ib qilish kerak”, deb ta’kidlagan. U
har   kimning   o‘zi   afzal   ko‘rgan   turmush   tarzi   va   uslubini   tanlash   erkinligiga   tajovuz
qilishning g‘ayriqonuniyligiga tayanib, davlat aralashuvini cheklash uchun kurashgan.
Turmush   sifati   deganda,   keng   ma’noda   aholining   turli   ehtiyoj   va   manfaatlari   nuqtai
nazaridan o‘z turmushidan qoniqishi tushuniladi. Bu tushuncha turmush
darajasi   xususiyatlari   va   indikatorlarini,   mehnat   va   dam   olish,   uy-joy   sharoitlari,
ijtimoiy   ta’minot   va   kafolatlarni,   huquqiy   tartibni   saqlash   va   shaxs   huquqlariga   amal
qilinishini,   tabiiy-iqlim   sharoitlari,   atrof-muhitni   asrash   ko‘rsatkichlarini,   bo‘sh
vaqtning   mavjudligi   va   undan   oqilona   foydalanish   imkoniyatlari,   nihoyat,   tinchlik,
orom, maishiy qulaylik, barqarorlikni qamrab oladi.
Turmush   sifati   iqtisodiyot   chegarasidan   tashqariga   chiquvchi   ob’ektiv   va   sotsiologik
tarkibiy   qismlarni,   ya’ni   ehtiyoj   va   manfaatlarni   qondirish,   insonlarning   o‘zlarining
turmushidan qanoatlanish darajasini o‘z ichiga oluvchi   kategoriyadir.
II.Bob. Global muammolar va demografik muammolar
2.1 Global muammolar va demografik muammolar
XX   asrning   ikkinchi   yarmida   insoniyat   oldida   juda   ko’p   va   murakkab
muammolar   vujudga   keldi,   ularning   asosiy   qismi   ta’sir   doirasining   miqyosi   va
ahamiyatiga ko’ra global muammolar nomini oldi.
Butun dunyoni qamrab olgan, insoniyatning bugungi kuni va kelajagiga xavf 
soluvchi, yechimini topishda barcha davlatlar va xalqlarning hamjihatlik bilan 
birgalikda harakatini talab qiluvchi muammolar global muammolar deb ataladi.
Global muammolar aholi, iqtisodiy-ijtimoiy taraqqiyot va atrof- muhit o’rtasidagi 21o’zaro munosabatlar natijasidir. Global muammolar, birinchidan-jami 
insoniyatga, barcha mamlakatlar xalqlar, ijtimoiy tabaqalar manfaatlari va 
taqdirlariga ta’sir ko’rsatuvchi; ikkinchidan-iqtisodiy va ijtimoiy sohalarda katta 
talofatlarga, inqirozlarga sabab bo’luvchi, chuqurlashgan taqdirda esa jahon 
sivilizatsiyasining mavjudligiga ham xavf soluvchi; uchinchidan- yechimini 
topishda umumplanetar miqyosidagi hamkorlikni, barcha mamlakatlar va 
xalqlarning birgalikda harakat qilishini talab qiluvchi muammolar.
Global muammolarning soni taxminan o’ntadan qiriq-elliktagacha boradi. Lekin 
shularning ichida asosiy, eng muhim integral muammolarning soni o’ntadan 
oshmaydi.
Ular qiyidagilardan iborat:
1. Rivojlanayotgan mamlakatlarni qoloqlikdan chiqarish muammosi. 
2. Tinchlik   va   qurolsizlanish,   yani   jaxon   urushining   oldini   olish
muammosi.
3. Ekologik muammo.
4. Energetik muammo.
5. Xomashyo muammosi.
6. Oziq-ovqat muammosi.
7. Dunyo okeanidan foydalanish muammosi.
8. Koinotdan tinch maqsadlarda foydalanish muammosi.
Rivojlanayotgan mamlakatlarni qoloqlikdan chiqarish global muammolarning 
eng muhimidir. Mazkur muammoning dolzarbligi dunyo siyosiy xaritasida qoloq 
mamlakatlar soni va salmog’ining kattaligi va mavqeyining sezilarli holda 
oshganligi bilan bog’langan.
Hozirgi vaqtda jahonda mavjud barcha mamlakatlarning 30 foizga yaqini qoloq 
hisoblanadi. Shularning ¾ qismi Afrikada, 1 tasi Yevropada, 4 tasi Janubiy 
Amerikada va 11 tasi Osiyoda joylashgan. Iqtisodiy qoloqlik mazkur 
mamlakatlarda siyosiy beqarorlik hamda ijtimoiy tengsizlik, irqiy va diniy  22ziddiyatlarni keltirib chiqarmoqda. Markaziy va Sharqiy Afrikada, Ruanda va 
Burundi davlatlarida 1994-yillarda yuz bergan etnik mojarolar bir millionjdan 
ortiq kishilarning hayotiga zomin bo’ldi.
Urush va tinchlik muammosi XX asr ikkinchi yarmining deyarli 40 yili 
mobaynida haqli ravishda insoniyatning eng muhim muammosi bo’lib kelgan. 
80-yillarning ikkinchi yarmi va 90-yillarda dunyo siyosiy xaritasida bo’lib o’tgan
chuqur va miqyosli o’zgarishlar G’arb bilan Sharq o’rtasida vujudga kelishi 
mumkin bo’lgan global yadro urushi xavfni amalda yo’q bo’lishiga sabab bo’ldi. 
Bunday holat ushbu xavfni tarqatuvchi mamlakatlar Rossiya va AQSH hamda 
NATO davlatlarida harbiy-siyosiy sohada aniq amaliy tadbirlarni hayotga tadbiq 
etish bilan bog’langandir.
Hozirgi vaqtda global ekologik tizimning degradatsiyalanishi to’g’risida so’z 
yuritmoqda. Ushbu jarayonni shartli ravishda uch tarkibiy qisimga: 1) ilmiy 
asoslanmagan, betartib tarzda tabiatdan foydalanish oqibatida atrof muhitning 
degradatsiyalanishi; 2) atrof-muhitni inson faoliyati chiqindilari bilan ifloslanishi;
3) atrof muhitni ushbu chiqindilar bilan “zaharlanishi” ga bo’lishi mumkin.
Energetika va xomashyo, oziq-ovqat muammolarining sabablari va hal qilish
yo’llari.
Hozirgi vaqtda energetika va xomashyo muammosi iqtisodiyot va ishlab 
chiqarish bilan bog’liq bo’lgan eng dolzard muammolardan biridir. Mazkur 
muammolarning kun tartibiga birichi bor chiqishi XX asrning 70-yillarida qayd 
etildi. 1973-yilda yuz bergan energetika muammosi va uning oqibatlari hozirgi 
kungacha sezilmoqda. Energetik inqiroz va undan keyingi chuqurlashgan hom 
ashyo muammosi yoqilg’i va xomashyoga bo’lgan talab va taklif nisbati 
bilangina belgilanmasdan, balik ularni qazib chiqarish sharoitlari, dastavval 
kongeologik sharoitlarning murakkablashuvi hamda xomashyo qazib olinayotgan
va u birlamchi qayta ishlanayotgan hududlarda ekologik vaziyatning 
yomonlashuvi bilan ham bog’langandir. 23Global oziq-ovqat muammosi insoniyatning eng qadimgi muammolaridan  biri 
hisoblanadi. Ocharchilik qadimgi davrlarda ham, o’rta asrlarda ham, hozirgi 
vaqtda ham insonlarning boshiga tushgan eng katta kulfatlardan biri bo’lgan. 
Ocharchilik 2 shaklda namoyon bo’ladi. Birinchi shakilda ocharchilik surunkali 
davom etadi, uning natijasida odamlarning sog’lig’i yomonlashadi, tinkasi 
qurioydi va harhil kasalliklarga chalinishi ehtimoli kuychayadi. Ocharchilikning 
bu shakli “to’yib ovqat yemaslik” deb ham ataladi. Ikkinchi shaklida balum bir 
vaqtda, malum bir hududda qurg’oqchilik yoki boshqa sabablar bilan bog’liq 
bo’lgan ocharchilik oqibatida millionlab, o’n millionlab insonlar halok bo’ladi. 
FAO   (xalqaro   oziq-ovqat   bilan   ta’minlash   tashkiloti),   VOZ   (xalqaro   sog’liqni
saqlash) va boshqa tashkilotlarning ma’lumotiga ko’ra insonning bir kunlik oziq-
ovqat normasi 2400-2500 kkal dan past bo’lmasligi lozim. Ba/zi mualliflar ushbu
ko’rsatkich   2700-2800   kkal   ga   teng   bo’lishi   lozim   deb   hisoblamoqdalar.   Shu
bilan birga, maskur ko’rsatkich insonlarning yoshi, jinsi, mehnat faoliyati, kasb-
hunari,   tabiiy-ijtimoiy   sharoitlari   bilan   aloqador   tarzda   o’zgarishi   mumkin.
“Ovqat to’yib yemaslik” holati yuqoridagi norma 1800 kkal dan pastga tushganda
sezila boshlaydi, ocharchilik esa ushbu ko’rsatkich 1000 kkal dan kam bo’lganda
kuzatiladi.
FAOning   ma’lumotlariga   ko’ra   yerdagi   jami   aholining   35   foizi   to’yib
ovqatlangan,   15   foiza   zaruriy   miqdordagi   kaloriyalarni   qabul   qilgan,   lekin   ular
oqsilni   yetarli   miqdorda   iste’mol   qilmagan.   Aholining   20   foizi   oqsilga   bo’lgan
talabi   qondirilmagan,   30   surunkasiga   ovqatni   to’yib   yemagan   yoki   och   qolgan.
Hozirgi vaqtda ocharchilik 580-650 mln. kishini qamrab olgan. 1-1,3 mlrd. kishi
esa   to’yib   ovqat   yemayapti.   Rivojlanayotgan   mamaliakatlarda   ocharhilikdan
yiligi   13   mln.   dan   18   mln.   gacha   kishi   o’lmoqda,   shularnin   ¾   qismini   bolalar
tashkil   etmoqda.   Hozirgi   kiunda   ocharchilikka   mahkum   bo’lan   jami   aholining
200 mln. Afrikaga, 370 mln. kishi Janubiy va Janubiy-sharqiy Osiyoga, 70 mln.
Janubiy   Amerikaga,   30   mln.   kishi   Yaqin   va   O’rta   Sharq   regionlariga   to’g’ri 24keladi.
Yuqoridagi malumotlar hatto juda katta miqdordagi oziq-ovqat yordam ko’rsatish
bilan ham hal etib bo’lmaydi. Buning uchun rivojlanayotgan mamlakatlar 
iqtisodiy qoloqlikdan chiqarish, iqtisodiy-ijtimoiy taraqqiyotini ta’minlash, 
qishloq xo’jaligini ko’rsatish zarur.
2.2  Demografik jarayonlar va ijtimoiy – iqtisodiy muammolar O`rta Osiyo
Respublikalari materiallari asosida
        O`rta   Osiyo   respublikalari   –O`zbekiston,   Turkmaniston,   Tojikiston   va
qirg`iziston   mustaqillikka   erishganlaridan   so`ng   o`z   oldilarida   turgan   muhim
siyosiy,   ijtimoiy-iqtisodiy   muammolarini   hal   etmoqdalar.   Jumladan,   milliy
iqtisodiyotni   mustahkamlash,   uni   bozor   munosabatlariga   o`tish   davri   talablariga
muvofiqlashtirish,   mavjud   tabiiy,   sotsial-iqtisodiy   va   boshqa   imkoniyatlardan
to`la   va   samarali   foydalanish,   mamlakatning   geosiyosiy   mavqeini   yanadi
takomillashtirish   masalalari   katta     ahamiyat   kasb   etadi.   Shuningdek,   aholi
muammolarini ijobiy hal etish, uning yashash sharoitini tubdan yaxshilash, sifat
ko`rsatkichlariga e`tibor berish ayniqsa dolzarbdir.
Odatda,   tabiat   bilan   jamiyat   taraqqiyoti   o`rtasida   muayyan   darajadagi
mutanosiblik   kerakligidek,   aholi   va   iqtisodiyot   rivojlanishi   ham   bir-biriga
muvofiqlashuvi   lozim.   Shu   ma`noda,   iqtisodiyot,   moddiy   ishlab   chiqarish
jabhalari   aholi   (nufus)   sonining   o`sishiga   nisbatan   ancha   ildamroq,   ustuvorroq
rivojlanmoqi kerak.
O`z navbatida iqtisodiyotning bunday bo`lishiga aholining o`sib borayotgan talab
va   ehtiyojlari,   «sotsial   buyurtmalar»   ham   sabab   bo`ladi.   Zero,   faqat   mustahkam
iqtisodiyot   negizidagina   xalq   farovonligi,   uning   moddiy   va   ma`naviy   hayoti,
turmush   sharoiti   yildan-yilga   yaxshilanib   boradi,   aholining   noz-ne`matlarga
bo`lgan talabi to`laroq qondiriladi.
Umuman   olganda,   demografik   va   iqtisodiy   taraqqiyot   masalasi,   ularning
mushtarak   birligini   shakllantirish   va   uyg`unlashtirish   dunyoning     barcha 25mamlakatlari   uchun   xos   va   ular   ushbu   muammoni   yechishga   turlicha
yondashadilar.   Bu   xususda   asosan   ikki   yo`l   bo`lib,   u   ham   bo`lsa   iqtisodiyot
rivojini   aholi   o`sishiga   moslashtirish   va   aksincha,   aholi   sonini   mavjud   iqtisodiy
imkoniyatlardan   kelib   chiqqan   holda   hamda   ushbu   masalani   davlatning   rasmiy
demografik   siyosati   asosida   tartibga   solish   va   uning   o`sishini   chegaralashdan
iboratdir.
Albatta,   bu   ikki   yo`nalishni   qat`iy   ravishda   bir-biriga   muqobil   qo`yish   xato,
chunki   har   qanday   sharoitda   ham   demopentrik   prinsip   ustun   turadi.   Binobarin,
amalda   ko`proq   birinchi   yo`nalish   qo`llanilmoqda   va   bu   shubhasiz,   mantiqan
to`g`ridir. Sababi, iqtisodiyot, moddiy borliq, milliy daromad aholi soni o`sishiga
nisbatan taxminan 3-4 marta tezroq yoki ko`proq o`smog`i lozim.
Shu bilan birga ba`zi davlatlar iqtisodiy tanglik, ekologik vaziyatning nochorligi
va   boshqa   sharoitlar   tufayli   aholi   soni   o`sishini   pasaytirishga   (to`xtatishga)
mo`ljallangan   demografik   siyosatni   o`tkazmoqdalar.   Ayni   paytda   iqtisodiyotni
rivojlantirish maqsadida aholi sonining  kamayishini to`xtatish va uning barqaror
o`sishini rag`batlantirishga moyil yoki intiluvchi davlatlar ham yo`q emas. 
Yana shuni qayd etmoq joizki, ayrim mintaqa va mamlakatlarda ekologik muhit
va   ijtimoiy   hayotning   yomonlashuvi   oqibatida   aholining   «aylanma   harakati»
(oboroti) ko`paymoqda – yuqori darajadagi tug`ilish ko`rsatkichlari ayni vaqtda,
afsuski, xuddi shunay yuqori miqdordagi o`lim, va ayniqsa, ko`proq bolalarning
nobud   bo`lishi   bilan   sodir   bo`lmoqda.   Bu   noxush   holat,   albatta,   iqtisodiy   va
ijtimoiy   (ma`naviyat,   tarbiyaviy)   jihatdan   ham   maqbul   emas.   Zero,   bunday
sharoitda aholining o`rtacha yashash umri qisqaradi, uning sifat ko`rsatkichlariga,
naslu-nasabi, sog`lom avlodni yetishtirishga katta zarar yetkaziladi. 
Ma`lumki,   O`rta   Osiyo   davlatlarining   aholisi   nisbatan   jadal   sur`atlar   bilan   o`sib
bormoqda. Masalan, mintaqa aholisi 1865-1999 yillar mobaynida 8 marta oshdi:
1865 yilda bu yerda taxminan 5,2 mln. kishi yashagan edi, hozirgi kunda esa bu
raqam   40   mln.   atrofida   (2000   yil   boshida).   Shu   yillar   davomida   O`zbekiston 26aholisi   8,5-9   barobar   ko`paydi;   qolgan   qo`shni   davlatlarda   ham   u   taxminan   shu
miqyosda   oshdi.   Agar   1865   yilga   nisbatan   qaralsa,   region   aholisi   1938-1939
yilarga   kelib   2   barobar   ko`paydi.   Demak,   buning   uchun   taxminan   75   yil   talab
etildi.  Keyingi   yillarda  esa  aholisining  ko`payishi  ancha  jadallashadi-1970  yilga
kelib   aholi   soni   yana   hissaga   oshdi   va   20   mln.   kishini   tashkil   etdi.   Boshqacha
qilib aytganda, aholi sonining bunday ko`payish davri deyarli 2 martaga qisqardi
va   atigi   32-33   yilga   teng   bo`ldi,   xolos.   Aytish   mumkinki,   asrimizning   oxiriga
kelib  mintaqa  aholisi  1970  yilga  nisbatan  yana  ikki  hissa  ko`paydi,  ya`ni  30  yil
davomida uning soni 40 mln-dan oshib ketdi. 
Sobiq   SSSRning   aholisi   eng   avvalo   O`rta   Osiyo   respublikalari   hisobidan
ko`payib   borardi:   mamlakat   yillik   o`rtacha   aholi   sonining   ko`payishining
taxminan 35 foizi O`rta Osiyoga, shundan 20 foizi O`zbekistonga to`g`ri kelardi.
Binobarin,   o`sha   yillarda   mintaqada   o`ziga   xos   demografik   vaziyat   vujudga
kelgan edi.
Aholining   o`rtacha   yillik   ko`payish   sur`ati   ham   yuqorilashib   bordi.   Chunonchi,
bu raqam 1926-1939 yilarda 2,55 (SSSR-2,00), 1939-1959 yy.-1.30 (0,50), 1950-
1970   yy.   3,45(1,35)   va   1070-1989   yy.-2,70   (0,90)   foizni   tashkil   etadi.   To`g`ri,
eng so`nggi yilarda bu yerda ham demografik rivojlanish jarayoni susaydi-hozirgi
paytda   ko`rilayotgan   ko`rsatkich   2,0   foizdan   oshmaydi   (masalan,   O`zbekiston
aholisi   1999   yilda   351   ming   kishiga   yoki   1,4   foizga   ko`paydi).   Buning   sababi
turlicha: aholining tashqi  migratsiyasi kuchaydi, tug`ilish biroz pasaydi, o`lim va
ayniqsa bolalar o`limi ancha yuqori. 
Mintaqa   aholisi   asosan   tabiiy   ko`payish   negizida   o`sib   bormoqda.   Tabiiy
ko`payish   esa   bu   yerda   an`anaviy   ravishda   yuqori   va   yillar   davomida   uning
pasayishi   asta-sekin   amalga   oshmoqda.   1998   yilda   tug`ilishning   umumiy
koeffitsiyenti   (har   1000   aholiga   nisbatan)   qirg`iziston   va   Turkmanistonda     22,
Tojikistonda 25 kishi, o`lim, yuqoridagilarga mos ravishda 7 va 6 kishini  tashkil
qiladi.     Bolalar   o`limi   Tojikistonda   25,   qirg`isitonda   26,   Turkmanistonda   38 27promilledan   iborat.   O`zbekistonda     xuddi   shu   yili   tug`ilish   23,0,   o`lim   5,8   va
bolalar o`limi 21,8 promillega teng bo`ldi. 
Shu   bilan   birga   mintaqaning   demografik   rivojlanishida   aholi   migratsiyasining
rolinini   ham   inkor   etib   bo`lmaydi,   albata.   Bu   yerga   chetdan   (xususan   Rossiya
rayonlaridan) aholining ko`chib kelishi XIX asrning so`nggi choragida, ikkinchi
jahon   urushi   yillarida   ancha   avj   olgan   edi.   80   nchi   yillar   oxiri   va   90-yillarning
birinchi   yarmida   esa   aks   vaziyat   yuzaga   keldi-   O`rta   Osiyodan     «kelgindi»
aholining qayta ko`chib ketishi ko`paydi. Agar dastlabki   yilarda g`ayri mahalliy
milatlar ko`proq uzoq xorijga (AqSH, Isroil va boshqalar) ko`chib ketgan bo`lsa,
keyinchalik   emigratsiya   jarayoni   «yaqin   xorij»,   ya`ni   sobiq   ittifoqdosh
respublikalarini   va   birinchi   navbatda   Rossiya,   Ukraina   davlatlarini   ham   qamrab
oldi. 
Misol   tariqasida,   quyidagi   raqamlarni   keltirish   o`rinli:   O`zbekiston
Respublikasidan   1980   yilda   «uzoq   xorijga»,   ya`ni   sobiq   SSSR   hududidan
tashqariga   900   kishi   ko`chib   ketgan   bo`lsa,   1998   yilda   tashqi   migratsiya   3580
kishini,   1989   yilda-10100   va   1990   yilda   41934   kishini   tashkil   etdi.   qirg`istonda
ushbu   raqamlar   yuqoridagi   yillarga   mos   ravishda   957,   10618,   16757   va   18035
kishiga,   Tojikistonda   905,   10463   va   12468   kishiga   teng.   Faqat   Turkmanistonda
emmigratsiya jarayoni sustroq. Bu yerdan 1980 yilda atigi 25 kishi, 1988 yilda –
56,  1989 yilda –57, 1990 yilda –302 kishi ko`chib ketdi, xolos. 
90-yillarda   tashqi   migratsiya   yanada   kuchaydi.   Misol,   birgina   O`zbekistonda
aholi   almashuvining   natijasi,   ya`ni   saldo   migratsiya   (migratsiya   qoldig`i)   1997
yilda 48,4 va 1998 yilda 50 ming kishini tashkil qildi.
Ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanishning   eng   muhim   ko`rsatkichlaridan   biri   aholining
o`rtacha umr ko`rishidir. Mazkur holat O`zbekistonda erkaklar uchun 66, ayollar
uchun   esa   72   yilga   barobar;   qirg`izistonda   u   63   va   71,   Tojikistonda   66   va   71,
Turkmanistonda   62   va   69   yilni   tashkil   qiladi.   («Naseleniye   i   obhestvo»
axborotnomasi ,№ 38 avgust, 1999). 28Keyingi   yillarda   O`zbekistonda   ayniqsa   sanoat   ishlab   chiqarishi   jadal
rivojlanmoqda.   Masalan,   chop   etilgan   ma`lumotlarga   qaraganda,   respublika   bu
borada   1999   yilda   MDX   mamlakatlari   orasida   birinchi   o`ringa   chiqib   oldi;   bu
yerda   sanoat   mahsulotlari   1991   yilga   nisbatan   117   foizga   o`sdi.   Hamma   narsa
taqqoslashda,   qiyoslashda   ravshanlashadi,   deyishadi.   Shu   nuqtai   nazardan
yondoshsak,   bu   ko`rsatkich   Rossiyada   53,   Ukrainada   51   va   qozog`istonda   48
foizga   tengligini   guvohi   bo`lamiz.   Raqamlar   o`z-o`zicha   vaziyatni   real
ko`rsatmoqda va ularni ortiqcha tahlil qilishga zaruriyat bo`lmasa kerak.   29XULOSA
Viloyat   aholisining   turmush   darajasini   oshirish   bo‘yicha   olib   borilgan   izlanishlar
natijasida quyidagi asosiy xulosalarga kelindi:
– aholining   turmush   darajasi   zaruriy   moddiy   va   nomoddiy   ne’matlar   va
xizmatlar bilan ta’minlanganlik, ularni iste’mol qilish darajasi   tushuniladi;
– aholining   turmush   darajasini   belgilovchi   omil   aholi   daromadlari   hisoblanadi.
Mamlakat   aholisi   daromadlari   nominal,   real   va   real   foydalaniladigan   pirovard
daromadlari shakllanishining sxemalari ishlab   chiqilgan;
– jahon   amaliyoti   ko‘rsatishicha,   natural   shakldagi   daromadlar   rejali   iqtisodiy
tizimga   xos   bo‘lsa,   pul   shaklidagi   daromadlar   bozor   tizimini   tavsiflaydi.   Natural
daromadlarning mavjudligi bozor munosabatlarining rivojlanmaganligini ko‘rsatadi;
– daromadlarning   turkumlanish   xususiyatlarini   aniqlashda   milliy   iqtisodiyot
tarmoqlari bo‘yicha ish haqining turlicha darajada ekanligiga e’tibor berish kerak. Olib
borilgan   tahlillar   iqtisodiy   islohotlar   jarayoni   va   sur’ati   turli   tarmoqlarda   har   xil
kechganligi tufayli ish haqi miqdorining farqlanishiga olib   keldi;
– ishda olib borilgan tahlillar viloyatda aholining pullik daromadlarining   ulushi
ortayotganligi, aksincha natural ko‘rinishdagi daromadlar ulushining kamayotganligini
ko‘rsatdi;
– tumanlarning   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlanish   darajasiga   ko‘ra   bir-biridan
farqlangani tufayli aholi daromadlari darajasi ham unga mos ravishda turlicha bo‘lgan;
– O‘zbekistonda   aholi   daromadlarining   farqlanishiga   ikkita   omil   ta’sir
ko‘rsatishi,   birinchidan,   milliy   iqtisodiyotda   agrar   sohaning   muhim   rol   o‘ynashi,
ikkinchidan, aholi tarkibida ko‘p bolali oilalarning mavjudligi   aniqlandi.
Bitiruv   malakaviy   isda   yuqoridagi   xulosalardan   kelib   chiqib,   quyidagi   tavsiyalar
berildi:
-   viloyatda   barqaror   iqtisodiy   o‘sishni   ta’minlash;   mehnat   qilish   sohalarini
kengaytirish; tadbirkorlikni, yakka tartibdagi mehnat faoliyatini va o‘zini-o‘zi   band 30etish   shakllarini   kengaytirish,;   jamoa   shaklidagi   ishlarni   tashkil   etish,   o‘rtacha
daromadlarning doimiy ko‘payishi, kambag‘allikni kamaytirish;
- aholini   barcha   tabaqalari   uchun   munosib   turmush   darajasiga   erishishi   uchun
barqaror   iqtisodiy   o‘sish   sur’atlarpini   ta’minlash,   shunigdek,   aholining   turli
qatlamlarini   ish   bilan  ta’minlash,   er,  kreditlar   va   boshqa   ishlab   chiqarish   resuslaridan
foydalanish orqali barqaror o‘sish sur’ati imkoniyatlaridan foydalanishini   kafolatlash;
- viloyatda   aholi   turmush   darajasini   oshirish   borasida   inson   salohiyatini
rivojlanitirish indeksini yanada oshirish siyosati olib   borish;
– amaldagi   qonun   hujjatlariga   tumanlar   bo‘yicha   ish   bilan   band   bo‘lmagan   va
ishga   joylashtirishga   muhtoj   aholi   toifalarini   aniq   belgilaydigan   o‘zgartirish   va
qo‘shimchalar kiritish;
- ijtimoiy  farovonlikning integral   indeksini  hisoblash   jarayonida har   bir   hududning
spetsifikasi,   demografik   holati,   ijtimoiy   infratuzilmasinining   rivojlanishi   va   ularning
aholi turmush darajasiga ta’sirini baholash ko‘rsatkichlaridan   foydalanish;
-   soliq   yukini   kamaytirish   hisobiga   soliq   to‘lovchilar   ixtiyorida   qoldiriladigan
mablag‘lardan unumli foydalanish, aholi daromadi va bandlik darajasini oshirish orqali
xarid qobiliyati tez o‘sishi ta’minlanishiga erishish.
O‘ylaymizki,   yuqorida   berilgan   ilmiy   taklif   va   tavsiyalarni   amaliyotga   tadbiq   etish
Samarqand   viloyatida   iqtisodiy   faol   aholining   ish   bilan   bandligi   va   insonlar
farovonligini oshirish muammolarini hal qilishga yordam beradi. 31FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI
1. O‘zbekiston Respublikasi qonunlari, Prezident farmonlari va qarorlari, 
Vazirlar Mahkamasining   qarorlari
1. O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. – T.: O‘zbekiston,   2003.
2. O‘zbekiston   Respublikasining   «Aholini   ish   bilan   ta’minlash   to‘g‘risida»gi
qonuni. – Toshkent,   1998.
3. O‘zbekiston Respublikasining Mehnat kodeksi. – Toshkent,   1996.
4. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.A.Karimovning   “Jahon   moliyaviy-
iqtisodiy   inqirozi,   O‘zbekiston   sharoitida   uni   bartaraf   etishning   yo‘llari   va   choralari”
kitobidagi   materiallar,   qoidalar   va   xulosalarni   o‘rganish   yuzasidan   chora-tadbirlar
kompleksi   to‘g‘risida”gi   Vazirlar   Mahkamasining   2009   yil   20   martdagi   125-f-sonli
farmoyishi
2.O’zbekiston Respublikasi Prezidenti asarlari va ma’ruzalari
1. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Islom   Karimovning   mamlakatimizni
2014-yilda   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   yakunlari   va   2015-yilga   mo‘ljallangan
iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo‘nalishlariga   bag‘ishlangan   Vazirlar
Mahkamasining majlisidagi ma’ruzasi “Xalq so’zi”, 2015 yil 17   yanvar
2. I.A.Karimov. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O’zbekiston sharoitida uni
bartaraf etishning yo’llari va choralari. – T.: “O’zbekiston”,   2009.
3. I.A.Karimov. Eng asosiy mezon – hayot haqiqatini aks ettirish. –  T.: 
O’zbekiston,   2009.
4. I.A.Karimov. Yuksak ma’naviyat–yengilmas kuch.– T.:   “Ma’naviyat”,
2008.
5. I.A.Karimov. Bizning bosh maqsadimiz – jamiyatni demokratlashtirish   va 32yangilash, mamlakatni modernizasiya va isloh etishdir. – T.: “O’zbekiston”, 2005.
6. O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   Islom   Karimovning   2013-yilda
mamlakatimizni   ijtimoiy-iqtisodiy   rivojlantirish   yakunlari   hamda   2014-yilga
mo‘ljallangan   iqtisodiy   dasturning   eng   muhim   ustuvor   yo‘nalishlariga   bag‘ishlangan
Vazirlar   Mahkamasining   majlisidagi   ma’ruzasi.   Xalq   so‘zi   gazetasi,   2014   yil   19
yanvar,   №13.
7. Mamlakatimizni   modernizasiya   qilish   va   kuchli   fuqarolik   jamiyati   barpo
etish   –   ustuvor   maqsadimizdir.   –   Prezident   Islom   Karimovning   O’zbekiston
Respublikasi   Oliy   Majlisi   Qonunchilik   palatasi   va   Senatining   qo’shma   majlisidagi
ma’ruzasi // Xalq so’zi, 2010 yil 28 yanvar, №19 (4934).
8. I.A.Karimov.   O’zbekiston   Konstitusiyasi   –   biz   uchun   demokratik
taraqqiyot   yo’lida   va   fuqarolik   jamiyatini   barpo   etishda   mustahkam   poydevordir.
O’zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   I.A.Karimovning   O’zbekston   Respublikasi
Konstitusiyasi   qabul   qilinganini   17   yilligiga   bag’ishlangan   marosimdagi   ma’ruzasi.
“Xalq so’zi”, 2009 yil 6 dekabr, № 237   (4900).
4. Qo‘shimcha adabiyotlar
1. Abdurahmonov   Q.X.,   Mamarasulov   F.U.   Aholining   ish   bilan   bandligini
infrastrukturasi. Toshkent: TDIU, 2014. – 82   b.
2. Verxovin   V.I.,   Zubkov   V.I.   Ekonomicheskaya   sotsiologiya:   Monografiya.
Izdatelstvo RUDN» – 2015, 457   str.
3. Maxkamova   SH.YU.   Regulirovanie   zanyatosti   naseleniya   v   usloviyax
uglubleniya rыnochnыx reform. Avtoref. diss… kand. ekon. nauk. – Tashkent, IE AN
RUz, 2018. – 24   s.
4. Raximova   N.X.   Povыshenie   ekonomicheskoy   aktivnosti   jenщin   na   rыnke   truda
Uzbekistana. Avtoref. diss… dokt. ekon. nauk.–Tashkent, IE AN RUz, 2017.– 40   s. 335. Ubaydullaeva R., Ata – Mirzaev O., Umarova N. O‘zbekiston demografik 
jarayonlari va aholi bandligi.– T.: Universitet, 2016.– 58   b.
         7. Internet saytlari
1. http: //    www.soc.pu.ru
2. http: //yas.yuna    .   ru
3. http:        //www.stat.uz   
4. http: //www.viperson.ru   
5. http: //    cer.freenet.uz.

Global muammolar va demografik muammolar

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский