Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 30000UZS
Hajmi 304.6KB
Xaridlar 0
Yuklab olingan sana 11 Mart 2025
Kengaytma docx
Bo'lim Kurs ishlari
Fan Pedagogika

Sotuvchi

G'ayrat Ziyayev

Ro'yxatga olish sanasi 14 Fevral 2025

80 Sotish

Harbiy ish asoslari bo’limi bo’yicha mashg’ulotlarni innovatsion texnologiyani qo’llagan xolda mashg’ulotlarni tashkillash uslubiyoti

Sotib olish
MUNDARIJA
I. Kirish…………………………………………………………....7
-8
II. Asosiy qism…………………………………………….……...9-
38
1.1  Harbiy ish asoslari bo’limlari haqida ….............................. ..... …….................9-31
1.2. O‘qitishning texnik vositalarini qo‘llash tartibi va foydalanilgan o‘quv moddiy
ta’minot ………….........……………………..……… …… ......... .....................32-34
1. 3 .   Talaba larga  amaliy, nazariy va  jangovar  ko’nikma  bilimlarini takomillashtirsh
hamda, ularda o’z kasbiga va vataniga bo’lgan vatanparvarlik xissiyotini 
rivojlantirish bo‘yicha shakl va uslublar ni qo’llash .............
………………………………….……………………… ….. 35-38
III.  Xulosa…………………………………….…………………………………….39
IV. Foydalanilgan adabiyotlar……………………………………………………..40
1 I. KIRISH
CHaqiriqqacha   harbiy   ta’lim   uslubiyoti   talabalarni   o‘quv   yurtlari   uchun
chaqiriqqacha   harbiy   ta’lim   rahbari   lavozimiga   tayyorlash   bo‘yicha   maxsus
fanlarning   asosiysi   bo‘lib,   talabalar   tomonidan   o‘quv   yurtlarida   chaqiriqqacha
harbiy   ta’lim   fanini   tashkillash   bo‘yicha   bilim,   ko‘nikma   va   malakalar   olish   va
ularni   takomillashtirish   maqsadida   o‘rganiladi.   CHaqiriqqacha   harbiy   ta’lim   fani
litsey   va   kasb-xunar   kollejlarida   O‘zbekiston   Respublikasining   «Mudofaa
to‘g‘risida»gi,   «Umumiy   harbiy   majburiyat   va   harbiy   xizmat   to‘g‘risida»gi
qonunlariga   asosan   tashkillanadi   va   olib   boriladi   va   yoshlarni   O‘zbekiston
Respublikasi   Qurolli   Kuchlaridagi   harbiy  xizmatga   tayyorlash   tizimining   tarkibiy
qismi   bo‘lib   hisoblanadi.   CHaqiriqqacha   harbiy   ta’lim   uslubiyotini   o‘rganish
davomida   talabalar   O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   mamlakat
mudofaasi   va   uni   harbiy   agressiyalardan   himoya   etish   borasidagi   qoidalarini
o‘zlashtiradilar.   O‘zbekiston   Respublikasining   «Mudofaa   to‘g‘risida»,   «Umumiy
harbiy   majburiyat   va   harbiy   xizmat   to‘g‘risida»gi   qonunlarini,   harbiy
xizmatchilarning   ma’muriy,   intizomiy   va   jinoiy   javobgarliklari   to‘g‘risidagi
qonunlarni,   Qurolli   Kuchlar   turlarini,   ularning   vazifalarini   o‘rganadilar.   Bundan
tashqari   talabalar   o‘quv   yurtlarida   chaqiriqqacha   harbiy   ta’lim   va   harbiy-
vatanparvarlikni   tashkillash   va   o‘tkazish   uslubiyotini   o‘rganadilar.   Ta’lim
jarayonida   ular   o‘quv   yurtlarida   chaqiriqqacha   harbiy   ta’lim   dasturining   har   bir
bo‘limi   bo‘yicha   mashg‘ulotlarni   tashkillash   va   o‘tkazishning   eng   ilg‘or   va
samarali   uslublarini   o‘zlashtiradilar.O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidenti   va
xukumati  yoshlarni  Qurolli  Kuchlar  safidagi  harbiy xizmatga tayyorlash  ishlariga
doimiy ravishda 1 katta e’tibor bermoqdalar. CHaqiriqqacha va chaqiriq yoshidagi
o‘smirlarni   Qurolli   Kuchlardagi   haqiqiy   harbiy   xizmatga   tayyorlash   dasturida,   1
O‘zbekiston   Respublikasining   “Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi”   va   “Ta’lim
to‘g‘risidagi”   1997   yil   29   avgustda   tasdiqlangan.   2   O‘zbekiston   Respublikasida
oliy   o‘quv   yurtlariga   abiturientlarni   test   usulida   o‘qishga   qabul   qilish   Vazirlar
Mahkamasining 1992 yil 5 martdagi qaroriga binoan tasdiqlangan. yoshlarni Vatan
2 himoyasiga   tayyorlash   ishlari   bilan   bevosita   shug‘ullanuvchi   barcha   davlat
idoralari,   tashkilotlari   va   mansabdor   shaxslar   yoshlarni   Vatan   himoyasiga
tayyorlash ishlarini tubdan o‘zgartirish, uning sifatini oshirish choralarini ko‘rishi,
Qurolli   Kuchlarni   axloqiy-ruhiy   va   jismoniy   jixatdan   sog‘lom,   Vatan   himoyasini
sharaf bilan bajarishga tayyor bo‘lgan shaxsiy tarkib bilan ta’minlashlari kerak. Bu
ishlarda   xalqimizning   jangovar   an’analaridan,   uning   qadriyatlari   va   udumlaridan
keng foydalanish lozim. Bu ma’suliyatli vazifalar butun jamiyat, eng avvalo o‘quv
yurtlarining   pedagogik   jamoasi   va   birinchi   navbatda   chaqiriqqacha   harbiy   ta’lim
rahbari   zimmasidadir.   «CHaqiriqqacha   harbiy   ta’lim»   yo‘nalishi   bo‘yicha   taxsil
olayotgan   talabalar   uchun   chaqiriqqacha   harbiy   ta’lim   uslubiyoti   maxsus
tayyorgarlikning   asosiy   fani   bo‘lib   hisoblanadi.   CHaqiriqqacha   harbiy   ta’lim
uslubiyoti Davlat  attestatsiyasiga qo‘yiladi. Maxsus tayyorgarlik bo‘yicha uslubiy
bilim   va   malakalarni   talabalar   2   va   4   kurslardagi   chaqiriqqacha   harbiy   ta’lim
rahbari   lavozimidagi   amaliyot   vaqtida   o‘zlashtiradilar.   Talabalarni   maxsus   fanlar
bo‘yicha   o‘qitishda   asosiy   e’tibor   harbiypedagogik   tayyorgarlikka,   ularga
chaqiriqqacha   harbiy   ta’lim   mashg‘ulotlarini   o‘tish   bo‘yicha   amaliy   malakalarni
singdirishga   qaratiladi.   Bugungi   kundagi   vaziyat   yoshlarning   CHaqiriqqacha
harbiy   tayyorgarligi   va   harbiy-vatanparvarlik   tarbiyasiga   alohida   e’tibor   bilan
yondoshishni   talab   qilmoqda.   CHunki,   mamlakatimizning   ravnaqi,   uning   ertangi
kungi   havfsizligi,   aynan   bugungi   yoshlar   zimmasidadir.   SHunig   uchun   ham   bu
yoshlar   toifasi   bilan   ishlovchi,   ularning   ta’lim   va   tarbiyasi   bilan   shug‘ullanuvchi
CHaqiriqqacha yoshlar tayyorgarligi rahbarlariga alohida talablar qo‘yiladi.
3 II. A sosi y  qi sm
1.1  Harbiy ish asoslari bo’limlari haqida
Harbiy ish harbiy san’atning tarkibiy qismi. Bu esa, qo’shilmalar va bo’linmalarni
jang   olib   borishi   davrida   nazariy   va   amaliy   bilim   ko’nikmalarini   qay   darajada
egallagan   tayyorgarliklarini   o’ziga   qamrab   oladi.   Bundan   tashqari,   ko’zlangan
harbiy maqsadlarga erishishdagi operativ san’atning boshqaruvida o’zaro umumiy
qonuniyatlar bog’liqligi bilan ahamiyatlidir. Harbiy ish uzoq tarixi, o’tmishimizda
armiyalarning tarkib topishi bilan chambarchas bog’liqdir. Uning rivojlanishi  esa,
qurolli to’qnashuvlar davrida otish qurollarining takomillashuvi, ishlab chiqarilgan
jangovar texnikaning sifati va samaradorligi oshishi, jangovar vazifalarni bajarish
jarayonida   qo’shinlarning   shaxsiy   tarkibini   mohirona   harakatlar   olib   borish   sifat
ko’rsatkichlari yuqori saviyada o’sdi. Harbiy ishni asosiy qo’shilma va bo’linmalar
shaxsiy   tarkibini   jang   olib   borishi,   jangda   harakatlanishi   va   unga   tayyorgarlik
ko’rishni o’rganishdir. Bunga quyidagilar kiradi: jang olib borish nazariyasi va uni
tashkil   etish,   o’z   qo’shilmasi   va   chet   el   armiyalari   qurolaslahalari,   jangovar
xususiyatlari,   jang  olib   borishda   harakatlanish   turlari   va   usullari,  shaxsiy   tarkibni
yuzaga   kelgan   qiyin   sharoitlar   davrida   va   joyning   turli   sharoitidan   kelib   chiqqan
holda tunda va kunduzi  harbiy texnika, qurol-aslahalarni  jangda mohirona usulda
qo’llash,   shaxsiy   tarkibni   ruhiy-jangovarlik   fazilatlari   singdirilgan   holatda
tarbiyalash,   qo’shilmaning   turli   xildagi   qo’shin   turlari   bilan   kelishilgan   holda
jangda   mohirona   harakatlar   olib   borish.   Harbiy   ish   mahoratlarini   o’rganishga
tayyorgarlik   olib   borish   davrida   qo’shilmalar   va   bo’linmalarni   takomillashtirish,
yangi   namunada   ishlab   chiqilgan   jangovar   texnikalar,   qurol-aslaha   turlarini   jang
davomida   qo’llanish   usullarini   tekshirish   va   aniqliklar   kiritish   ham   mumkin.
Harbiy   ishning   asosiylaridan   biri   qo’shilma   va   bo’linmalarning   shaxsiy   tarkibini
dala   sharoitida   ta’lim   olishi.   Shuning   bilan   birga   taktik   mashg’ulotlarda   bo’lishi
mumkin bo’lgan qiyin jangovar sharoitga yaqinlashishni o’rganishdir. Harbiy ishni
o’rganish   davrida   askar   jangovar   tayyorgarlik   va   boshqa   hamma   fanlarni
o’rganishga   bo’ysundiriladi.   Bunga   shaxsiy   tarkib   bilan   yagona   bilim   va
4 ko’nikmalarni   egallashda   otish   tayyorgarligi,  texnik-muhandislik,   saf   va  jismoniy
tayyorgarlik,   ommaviy   qirg’in   qurollaridan   himoyalanish   va   boshqa   fanlarni
o’rganishlar   ham   kiradi.   Harbiy   ishni   o’rganishda   asosiysi   qo’-   shilma   va
bo’linmalarning   shaxsiy   tarkibi   jangda   g’alabaga   erishishidir.   Harbiy   san’atning
rivojlanishida   buyuk   sarkardalar   va   lashkarboshilar   o’z   davrida   ulkan   hissa
qo’shishdi.   Bular   Jaloliddin   Manguberdi,   Temur   Malik,   Amir   Temur,   Zahiriddin
Muhammad   Bobur   va   boshqalardir.   Harbiy   san’atning   rivojlanishida   Sohibqiron
Amir   Temur   merosi   noyobdir.   U   mashhur   tashkilotchi,   aql-zakovatli   davlat
rahbari,   ona-yurtning   buyuk   sarkardasi,   yirik   markazlashgan   davlat   hamda   o’z
davridagi   jangovar   va   ilg’or   armiyaning   yaratuvchisi   edi.   Amir   Temur   buyuk   va
qudratli   davlat   qurdi.   U   o’z   armiyasining   salohiyati   bilan   emas,   balki   xalq
manfaatlarining   huquqiy   asoslari   bilan   aks   ettiruvchi,   ishonchli   iqtisodiy   va
ijtimoiy-siyosiy   jihatdan   kuchli   edi.   «Kuchadolatdadir»   shiori   Sohibqironning
davlat arbobi, sarkarda, daho inson ekanligini ko’rsatadi. Amur Temurning harbiy
merosi alohida e’tiborga molikdir. Bu sarkardalik san’ati, uning g’alabaga oid fan,
harbiy   nasihatlari   deyarli   jahonning   barcha   harbiy   akademiyalarida   o’rganilishi,
uning   naqadar   buyukligini   yana   bir   bor   tasdiqlaydi.   Amir   Temur   jang
maydonlarida   namoyish   etgan   tezkorlik   san’ati,   taktik   usullari   va   strategiyasi
bugungi kunda qurolli kuchlar qurilishida o’z o’rnini topmoqda. Yurtboshimiz I.A.
Karimov   aytganidek,   «Bizning   tariximizda   Amir   Temurdek   shaxs   bor   ekan,   agar
uning   merosi,   nasihatlari   va   o’gitlari   hayotimiz   bilan   hamohang   tarzda
muammolarni   yechishda   ko’maklashar   ekan,   demak   bu   merosni   o’rganmaslikka,
uni   izohlamaslikka,   targ’ib   qilmaslikka   haqqimiz   yo’q».   Mudofaa   doktrina
talablariga   muvofiq,   rivojlanayotgan   O’zbekiston   Qurolli   Kuchlari   yil   sayin
ma’naviy ozuqa olib, o’z xalqining har tomonlama qo’llab-quvvatlashiga tayangan
holdayanada harakatchan va safarbar qilingan organizmga aylanmoqda. Aynan shu
zamonaviy vazifalarni bajarish darajasida bo’lmish, mustaqil  Vatanimiz, xalqimiz
tinch yaratuvchilik mehnati va osoyishini ishonchli himoya qilish imkonini beradi.
5 1-bob. UMUMQO ‘SHIN JANGI ASOSLARI
• Jang haqida tushuncha • Zamonaviy umumqo ‘shin jangi tavsifi, uning maqsadi •
Umumqo   ‘shin   jangining   asosiy   turlari   •   Askarning   jangdagi   majburiyatlari   •
Askarning shaxsiy quroli va anjomlari 
Jang   qisqa   vaqt   ichida   chegaralangan   hududda   dushmanni   yo’q   qilish   (tor-mor
etish), uning zarblarini  qaytarish va boshqa taktik vazifalarni  bajarish maqsadida,
maqsad bo’yicha kelishilgan va rejalashtirilgan, zarblar joyi va vaqti, qo’shilmalar,
qismlar va bo’-  linmalar olovi manyovrini  namoyon qiluvchi, qarama-qarshi  jang
olib   boruvchi   tomonlardagi   qismlar   va   bo’linmalarning   tashkillashtirilgan   qurolli
to’qnashuvi. Zamonaviy umumqo ‘shin jangi tavsifi, uning maqsadi Jang maqsadi
dushmanning jonli kuchini yo’q qilish yoki asirga olish, uning jangovar texnikasi
va   qurol-aslahalarini   yo’q   qilish   yoki   qo’lga   kiritish   hamda   dushmanning
keyinchalik   qarshilik   qilish   qobiliyatini   so’ndirish.   Unga   barcha   turdagi   qurollar
zarbi   quvvati,   harbiy   qismlar   va   bo’linmalar   qat’iy   va   faol   harakatining
qo’rqmasdan   o’tkazilgan   manyovri   bilan   erishiladi.   Zamonaviy   umumqo   ‘shin
jangi unda qatnashayotgan qo’- shinlarning birlashgan kuchlari tanklar, piyodaning
jangovar   mashinalari   (bronetransportyorlar),   artilleriya,   havo   hujumi   mudofaa
vositalari,   samolyotlar,   vertolyotlar   hamda   boshqa   texnika   va   qurol-aslahalarni
qo’llash   bilan   olib   boriladi.   U   qat’iyatlilik,   keskinlik,   tez   kechuvchanlik,   yuqori
manyovrlilik   va   jo’shqinlik   bilan,   vaziyatning   tez   o’zgaruvchanligi,   ichkariga
quvvatli   olov   ta’siri   hamda   jangovar   vazifani   bajarishning   turli   xil   usullarini
qo’llanilishi bilan tavsiflanadi.
6 2-bob. ASKARNING JANGDAGI HARAKATI
Askarning jangdagi harakati
Jangda   joyning   xarakteriga,   vaziyat   shart-sharoitlari   va   dushman   olovining
ta’siriga   ko‘ra,   askar   piyoda   harakatlanayotganda   tez-tez   qadam   tashlab   yoki
yugurib   (tik   turgan   yoki   enkaygan   holda),   yugurib-to‘xtab   va   o‘rmalab
harakatlanishi mumkin. 
4-rasm. Jang maydonida tez-tez qadam tashlab harakatlanish :
a) tasma ishlatilmagan; b) tasma ishlatilgan;
5-rasm. O‘rmalash :
a) yotib o‘rmalash; b) to‘rt oyoqda o‘rmalash; v) biqin bilan o‘rmalash
7 Dushman kuzatuvidan va olovidan pana joy uchastkasi tez-tez qadam tashlab yoki
yugurib   bosib   o‘tiladi.   Tez   yurish   tempi   o‘rtacha   daqiqasiga   130-140   qadam,
qadam uzunligi esa 80-90 sm.
6-rasm. Askar hujumda dushmanga qarata o‘q uzish shayligida ketyapti :
a) qo‘ndoq biqinga qisib olingan; b) qo‘ndoq qo‘lning yelkaga tutashgan qismiga
tayangan holda .
Agar joyda kichikroq tepaliklar, balandliklar va tushishlar mavjud bo‘lsa, askar har
doim   yotib   otishga   tayyor   bo‘lmog‘i   kerak.   41-rasmda   tepalikda   yotgan   holatda
pastdan yuqoriga qarab otmoqda. 
7-rasm. Askar yotgan holatda pastdan yuqoriga qarab o‘q uzmoqda .
8 Agar   joy   tik   qiyalikka   ega   bo‘lsa,   dushmanga   turgan   holatda   o‘q   uzish   mumkin.
Buning uchun o‘ng oyoq bukilmasdan gavda oldinga beriladi, yerga tayanch bo‘lib
turgan   oyoqdagi   poyabzalning   ichki   qismi   va   qobiq   bilan   to‘g‘ri   chiziqni   tashkil
qiladi, chap oyoq oldinga qo‘yiladi, boldir tanaga parallel yo‘nalgan, poyabzalning
uch qismi esa tanaga otish bo‘yicha.
8-rasm.  T urgan holatda pastdan yuqoriga qarab o‘q uzish .
O‘tirgan   holatda   yuqoridan   pastga   qarab   otish   ko‘pchilik   hollarda   43-rasmda
ko‘rsatilgan   holatda   olib   boriladi.   Bunday   holatni   egallash   uchun   joyda   tezda
mo‘ljallanib   olish   kerak,   oqib   yoki   tushib   ketadigan   joy   tanlanadi.   U   joy   quruq
bo‘lishi bilan birga oldida bir to‘siq bo‘lsa, ya’ni tosh, chakalak yoki buta (daraxt)
bo‘lishi maqsadga muvofiqdir. Bular otuvchini dushman olovidan saqlaydi.
9 9-rasm.  O ‘tirgan holatda yuqoridan pastga qarab o‘t ochish .
Joy xususiyatiga ko‘ra, unda harakatlanish o‘zining xususiyatiga ega. 
Qiyalik bo‘yicha yuqoriga harakatlanishda tana oldinga egilib qisqa qadamlar bilan
amalga oshiriladi.
Tik   qiyalikka   ega   tog‘larda   ko‘tarilish   zig-zag   holatda,   ya’ni   poshna   va
tagcharmlarning   qirralariga   tayangan   holda   biroz   bukilgan   oyoqlarda   nishablikka
o‘ng, chap tomonlar bilan harakatlanish lozim.
Tik balandliklarga ham shox-shabbalar, butalar, qalin o‘tlar va shu kabilarni ushlab
oyoq uchini ayrib “Archa” holatiga keltirib chiqishi mumkin.
Dushman   ob’yektiga   ko‘rinmasdan   harakatlanib   borishni   o‘rganish   uchun   taktik
tayyorgarlik bo‘yicha me’yor belgilangan:
1   a-raqamli   me’yor   –   dushman   ob’yektiga   qarab   ko‘rinmasdan   o‘rmalab
harakatlanish.
                                                              Masofa 20 m
                                        1-askar 25 soniyada o‘rmalab bordi   –  “ a’lo ”
                                   
10                               
                                               2-askar 30 soniyada o‘rmalab bordi   –  “ yaxshi ”
                                                     3-askar 35 soniyada o‘rmalab bordi   –  “ qoniqarl i”
                          4-askar 40 soniyada o‘rmalab bordi   –  “ qoniqarsiz ”
11-rasm.
Jang maydonida yotib o‘rmalash .
Harbiy   xizmatchi   yotib   otish   uchun   komandirning   komandasi   bo‘yicha  
20   m   li   uchastkani   o‘rmalab   o‘tadi,   agar   harbiy   xizmatchi   shu   masofani  
25 soniyada bosib o‘tsa   “ a’lo ” , 30 soniyada –   “ yaxshi ” , 35 soniyada – qoniqarli ”
baho oladi. 
Jang   maydonida   tez   o‘rmalash   askarga   jangda   muvaffaqiyatli   harakatlanishga
yordam beradi.
To‘rt   oyoqlab   o‘rmalash   uchun   tizzalab   turish   va   bilakka   yoki   kaftga   tayanish
kerak. Ko‘tarib bukilgan o‘ng (chap) oyoq ko‘krak tagiga, bir vaqtning o‘zida esa
chap   (o‘ng)   qo‘lni   oldga   cho‘zish   lozim.   Tana   o‘ng   (chap)   oyoq   to‘liq
to‘g‘rlanguncha   oldga   yuboriladi,   bir   vaqtning   o‘zida   boshqa   bukilgan   oyoq   o‘z
tagiga   kelguncha   va   boshqa   qo‘lni   cho‘zgan   holda   xuddi   shu   tartibda   davom
ettiriladi.   Tirsakka   tayangan   holatda,   qurol   yotib   o‘rmalaganday   o‘ng   qo‘lda
ushlanadi. 45-rasmda to‘rt oyoqlab o‘rmalash ko‘rsatilgan.
11 12-rasm. To‘rt oyoqlab o‘rmalash .
Yon   bilan   (biqin)   o‘rmalash   uchun   chap   yonga   yotiladi,   tizzada   bukilgan   chap
oyoq oldga tortiladi, chap qo‘l tirsagiga tayanib, o‘zga yaqinroq joydan o‘ng oyoq
poshnasi   yerga   tayanadi,   o‘ng   oyoq   cho‘zilib,   holat   o‘zgartirilmasdan   gavda
oldinga yuboriladi, harakat shu tariqa davom ettiriladi. Qurol o‘ng qo‘l bilan chap
oyoq   soniga   qo‘yilgan   holda   ushlanadi.   46-rasmda   yon   bilan   o‘rmalash
ko‘rsatilgan.
13-rasm. Yon bilan o‘rmalash .
Dushman ob’yektiga ko‘rinmasdan borish savollarini o‘rganish uchun 1   b, 2   a va 2
b me’yorlari belgilangan. 
1 b-me’yori – dushman ob’yektiga qisqa-qisqa yugurib va o‘rmalab borish:
komandirning komandasi bilan harbiy xizmatchi 50 m ni bosib o‘tadi;
12 15 m ni – qisqa-qisqa yugurib, 20 m ni – yerga yotib o‘rmalab va 15 m ni –qisqa-
qisqa   yugurib   o‘tadi.   Vaqt   harakatlanishdan   komanda   berilishidan   belgilangan
marraga kelib otishga tayyor holatga kelguncha hisobga olinadi. 
Agar harbiy xizmatchi shu masofani 40 soniyada bosib o‘tsa – “a’lo”, 45 soniyada
– “yaxshi”, 55 soniyada – “qoniqarli” baho oladi.
2   a-me’yori – jang maydonida qisqa-qisqa yugurib harakatla n ish:
harbiy   xizmatchi   300   m   li   joy   uchastkasini   qisqa-qisqa   yugurib   o‘tadi.   Vaqt
harakatlanishga   komanda   berilgandan   ko‘rsatilgan   marraga   kelib   otish   holatiga
kelgangacha hisoblanadi.
Agar harbiy xizmatchi shu masofani 2 daqiqayu 20 soniyada bosib o‘tsa “a’lo”, 2
daqiqayu 30 soniyada – “yaxshi”, 3 daqiqada – “qoniqarli” baho oladi.
2   b-me’yori – jang maydonida o‘rmalab harakatlanish; 
harbiy   xizmatchi   50   m   li   joy   uchastkasini   yerga   yotib   o‘rmalab   o‘tadi,   vaqt
harakatlanishga   komanda   berilgandan   belgilangan   marraga   kirib   otish   holatiga
kelgangacha hisoblanadi.
Agar harbiy xizmatchi shu masofani 1 daqiqayu 50 soniyada bosib o‘tsa –“a’lo”, 2
daqiqa – “yaxshi”, 2 daqiqa 25 soniyada – “qoniqarli” baho oladi.
Zararlanmas   bo‘shliq   va   joydagi   predmetlardan   (imoratlar,   toshlar,   alohida
daraxtlar, daralar) foydalanish.
Har   bir   askar   jangovar   harakatlar   olib   borilayotganda   dushman   olovidan
zararlanmasligi   haqida   doimo   qayg‘urib   yurishi   lozim,   buning   uchun   joydan
undagi   predmetlardan   jangovar   vazifani   muvaffaqiyatli   bajarish   uchun   foydalana
olishi   kerak.   Agar   jangovar   harakatlar   olib   borilayotgan   joyda   har   xil   qurilishi
bo‘lsa,   ulardan   mohirlik   bilan   foydalanish   l ozim .   Chunki   har   xil   qurilish
materiallaridan qurilgan imoratlar ma’lum qalinlikka ega bo‘lib, dushman o‘qi shu
qurilish imorati devorlarini tesha olmaydi.  
Mergan   shahar   sharoitida   g‘ishtli   devordan   pana   sifatida   foydalanib ,   dushmanga
qarata o‘q uzishni olib boradi. 
13 15-rasm. Dushmanni mo‘ljalga olish uchun panadan foydalanish .
Bo‘linma   mergani   beton   inshoot   teshigidagi   panadan   ustamonlarcha   foydalanadi
va optik mo‘ljallagichni ishlatib, dushmanga o‘q uzishga shaylanadi.
16-rasm.   Merganning   suv   to‘sig‘i   oldida   dushmanni   kuzatishda   joydagi
predmetlardan foydalanish .
Kuzatuvchi   yiqilgan   daraxt   to‘nkasi   ortida   mohirona   niqoblanib,   dushmanning
kichik guruhlarini topib olish maqsadida olddagi joyni kuzatishni olib bormoqda.
14 17-rasm.  D ushmanni kuzatish uchun buta va daraxtdan foydalanish .
Mergan   daraxt   va   butadan   pana   sifatida   foydalan gan   holda   joyni   razvedka   qil ib ,
dushman mototsiklchisini mo‘ljalga olmoqda. 
18-rasm. Tepalikda harakatlanayotgan dushmanni kuzatish .
Askar dushmanni tunda kuzatishni  durbindan foydalan gan holda   amalga oshiradi.
Joyni  kuzatish   natijasida   u  olti  kishidan   iborat  sharqqa   qarab  yo‘nalgan   dushman
guruhini topadi. 
15 Dushman   olovidan   panalanish   uchun   qamish,   fanera,   yupqa   taxta,   qurilgan
imoratlardan   foydalanish   mumkin   emas,   chunki   bunday   materiallardan   qurilgan
devorlar o‘qotar qurol o‘qidan osonlikcha teshiladi va shu imorat ichidagi shaxsiy
tarkibni zararlaydi. 
Toshli   joylarda   hamda   tog‘larda   harakatlanganda   shu   joydagi   predmetlardan
foydalanish   kerak,   ular   dushmanning   o‘qotar   qurollari   ta’siridan   ishonchli
himoyalaydi.
Har   xil   daraxtlar   mavjud   bo‘lgan   joylarda   harakatlanganda   dushmandan   yaxshi
panalanish   uchun   shu   daraxtlardan   foydalanish   lozim,   agar   daraxtlar   yo‘g‘on
bo‘lsa uning orqasida panalanish, otish uchun holat egallash va dushmanga qarata
o‘q uzish mumkin.
19-rasm. Merganning daraxtdan pana sifatida foydalanishi .
Jangovar vazifani bajarishda yer yuzasida yashirincha harakatlanish uchun har bir
askar daralardan ,  chuqurliklardan to‘g‘ri foydalanishni bilishi kerak.
Otish uchun joy tanlash
O‘q uzish jangda dushmanni yo‘q qilishning asosiy vositasi, uni mohirlik bilan olib
borish va nishonni birinchi o‘q bilan zararlash uchun har bir askar:
o‘z qurolini to‘liq bilish, uni saqlash, otish uchun astoydil tayyorlash ni ;
otish uchun joyni ustalik bilan tanlash, chegaralangan vaqtda, kunduzi va kechasi
har xil holatlardan otishni to‘g‘ri bajarish ni ;
16 nishongacha   bo‘lgan   masofani   mo‘ljal   qo‘yiluvchisi   va   mo‘ljalga   olish   nuqtasini
to‘g‘ri   aniqlashni,   yondan   esgan   shamolga   va   nishon   harakatiga   to‘g‘rilik   kirita
olishni;
komandir komandasini diqqat bilan eshitish, ularni aniq va tez bajarishni;
mustaqil o‘q uzishda ongli tashabbus ko‘rsatishni bilishi kerak. 
Avtomatchilar   o‘q   otish   uchun   guruh   komandiri   ko‘rsatgan   joylarni   egallaydilar,
mustaqil   harakatlanganda   uni   o‘zlari   tanlaydilar.   Tanlishda   vaziyat,   joy   xarakteri
va qo‘yilgan vazifa hisobga olinadi. 
Otish uchun joy qulay, keng, ko‘rish maydoni va otishni hamda o‘qchini dushman
kuzatuvidan   panalab   turishni   ta’minlashi   kerak.   PJM   (ZTR)   pulemyot   va
granatomyotlar uchun o‘t ochish pozitsiyasi guruh komandiri tomonidan tanlanadi
va ko‘rsatiladi. 
O‘t   ochish   pozitsiyasining   joylashuvi   qo‘yilgan   vazifalarni   eng   yaxshi   darajada
bajarilishi, olovli manyovr imkoniyatini tug‘diradigan yaxshi ko‘rinish va otishga
egaligi, tabiiy niqoblanishi, qulay kirib chiqish va yangi yoki zaxiradagi o‘t ochish
pozitsiyasiga ko‘rinmasdan borish yo‘llarini bo‘lish talablariga javob berishi kerak.
RPG dan otish uchun bulardan tashqari otish xavfsizligini  ta’minlash zarur, ya’ni
orqada gazlarning erkin chiqishi uchun to‘siqlar bo‘lmasligi (2 m dan yaqin emas),
xavfsiz   zona   (30   m)   chuqurligi   orasida   odamlar   hamda   o‘q-dorilarni
joylashtirmaslik lozim. 
O‘t   ochish   pozitsiyasini   (otish   uchun   joyni)   shunday   tanlash   kerakki,   dushman
bajarayotgan ishlar yaqqol ko‘rinib tursin, o‘zi esa ko‘rinmasin.  
Hujum   –   dushmanni   tor-mor   qilish   va   joyning   muhim   rayonlarini   (marralarini,
ob’yektlarini) qo‘lga kiritish maqsadida o‘tkaziladigan jangning asosiy ko‘rinishi.
U   dushmanni   har   xil   vositalar   bilan   zararlashda   qat’iy   hamlada,   qo‘shinlarning
dushman   egallagan   joylari   ichkarisiga   shiddat   bilan   kirib   borishida,   jonli   kuchini
yo‘q   qilishda   va   asir   olishda,   qurol-aslahani,   jangovar   texnikani   hamda   joyning
belgilangan rayonlarini (marralarini) qo‘lga kiritishda ko‘rinadi.
Hamla   tank   va   motoo‘qchi   bo‘linmalarini   jangovar   tartibda,   tanklardan,
piyodaning   jangovar   mashina   (bronetransportyor)laridan   dushmanga
17 yaqinlashganda   uni   yo‘q   qilish   (tor-mor   qilish)   maqsadida   qurollarning   boshqa
turlaridan shiddatli olov yog‘dirib, tez va to‘xtovsiz harakati bilan ifodalanadi. 
Hujumda   askar   dushmanni   o‘t   ochib   zararlash   natijalaridan   foydalanib   guruh
(seksiya)ning   boshqa   askarlari   bilan   o‘zaro   harakatlanib,   bor   kuchini   to‘liq
ishlatgan holda harakatlanadi. 
Hujumdan oldin u o‘zining vazifasini, seksiya va guruh vazifasini, zararlash uchun
nishonlarni va o‘t ochish tartibini aniqlashni, tank raqamini (tanish belgisini), shu
tank   ortidan   harakatlanayotgan   seksiyani   va   boshqa   o‘t   ochish   vositalari   bilan
o‘zaro   harakatni   bilii   lozim;   piyoda   tartibda   hamlaga   o‘tganda   –   piyoda   holatga
o‘tish   joyi   va   tartibini,   seksiya   zanjiridagi   joyini,   g‘ov   va   to‘siqlardan   o‘tish
tartibini   bilishi;   komandir   o‘rnatgan   signallarni   eslab   qolishi;   qurolning   sozligini
tekshirishi va uni jangga shaylab qo‘yishi; o‘q-dorilar sonini tekshirib qo‘yishi va
kerak bo‘lsa ularni o‘rnini to‘latishi; individual himoya vositalari sozligi va sonini,
ust-boshini hamda unga taqilgan narsalarning to‘g‘riligini tekshirib ko‘rishi zarur. 
14-rasm. Shahar sharoitida nishonni kuzatish varianti .
Mergan   shahar   sharoitida   g‘ishtli   devordan   pana   sifatida   foydalanib ,   dushmanga
qarata o‘q uzishni olib boradi. 
15-rasm. Dushmanni mo‘ljalga olish uchun panadan foydalanish .
18 Bo‘linma   mergani   beton   inshoot   teshigidagi   panadan   ustamonlarcha   foydalanadi
va optik mo‘ljallagichni ishlatib, dushmanga o‘q uzishga shaylanadi.
16-rasm.   Merganning   suv   to‘sig‘i   oldida   dushmanni   kuzatishda   joydagi
predmetlardan foydalanish .
Kuzatuvchi   yiqilgan   daraxt   to‘nkasi   ortida   mohirona   niqoblanib,   dushmanning
kichik guruhlarini topib olish maqsadida olddagi joyni kuzatishni olib bormoqda.
17-rasm.  D ushmanni kuzatish uchun buta va daraxtdan foydalanish .
Mergan   daraxt   va   butadan   pana   sifatida   foydalan gan   holda   joyni   razvedka   qil ib ,
dushman mototsiklchisini mo‘ljalga olmoqda. 
19 18-rasm. Tepalikda harakatlanayotgan dushmanni kuzatish .
Askar dushmanni tunda kuzatishni  durbindan foydalan gan holda   amalga oshiradi.
Joyni  kuzatish   natijasida   u  olti  kishidan   iborat  sharqqa   qarab  yo‘nalgan   dushman
guruhini topadi. 
Dushman   olovidan   panalanish   uchun   qamish,   fanera,   yupqa   taxta,   qurilgan
imoratlardan   foydalanish   mumkin   emas,   chunki   bunday   materiallardan   qurilgan
devorlar o‘qotar qurol o‘qidan osonlikcha teshiladi va shu imorat ichidagi shaxsiy
tarkibni zararlaydi. 
Toshli   joylarda   hamda   tog‘larda   harakatlanganda   shu   joydagi   predmetlardan
foydalanish   kerak,   ular   dushmanning   o‘qotar   qurollari   ta’siridan   ishonchli
himoyalaydi.
Har   xil   daraxtlar   mavjud   bo‘lgan   joylarda   harakatlanganda   dushmandan   yaxshi
panalanish   uchun   shu   daraxtlardan   foydalanish   lozim,   agar   daraxtlar   yo‘g‘on
bo‘lsa uning orqasida panalanish, otish uchun holat egallash va dushmanga qarata
o‘q uzish mumkin.
20 19-rasm. Merganning daraxtdan pana sifatida foydalanishi .
Jangovar vazifani bajarishda yer yuzasida yashirincha harakatlanish uchun har bir
askar daralardan ,  chuqurliklardan to‘g‘ri foydalanishni bilishi kerak.
Otish uchun joy tanlash
O‘q uzish jangda dushmanni yo‘q qilishning asosiy vositasi, uni mohirlik bilan olib
borish va nishonni birinchi o‘q bilan zararlash uchun har bir askar:
o‘z qurolini to‘liq bilish, uni saqlash, otish uchun astoydil tayyorlash ni ;
otish uchun joyni ustalik bilan tanlash, chegaralangan vaqtda, kunduzi va kechasi
har xil holatlardan otishni to‘g‘ri bajarish ni ;
nishongacha   bo‘lgan   masofani   mo‘ljal   qo‘yiluvchisi   va   mo‘ljalga   olish   nuqtasini
to‘g‘ri   aniqlashni,   yondan   esgan   shamolga   va   nishon   harakatiga   to‘g‘rilik   kirita
olishni;
komandir komandasini diqqat bilan eshitish, ularni aniq va tez bajarishni;
mustaqil o‘q uzishda ongli tashabbus ko‘rsatishni bilishi kerak. 
Avtomatchilar   o‘q   otish   uchun   guruh   komandiri   ko‘rsatgan   joylarni   egallaydilar,
mustaqil   harakatlanganda   uni   o‘zlari   tanlaydilar.   Tanlishda   vaziyat,   joy   xarakteri
va qo‘yilgan vazifa hisobga olinadi. 
Otish uchun joy qulay, keng, ko‘rish maydoni va otishni hamda o‘qchini dushman
kuzatuvidan   panalab   turishni   ta’minlashi   kerak.   PJM   (ZTR)   pulemyot   va
granatomyotlar uchun o‘t ochish pozitsiyasi guruh komandiri tomonidan tanlanadi
va ko‘rsatiladi. 
21 O‘t   ochish   pozitsiyasining   joylashuvi   qo‘yilgan   vazifalarni   eng   yaxshi   darajada
bajarilishi, olovli manyovr imkoniyatini tug‘diradigan yaxshi ko‘rinish va otishga
egaligi, tabiiy niqoblanishi, qulay kirib chiqish va yangi yoki zaxiradagi o‘t ochish
pozitsiyasiga ko‘rinmasdan borish yo‘llarini bo‘lish talablariga javob berishi kerak.
RPG dan otish uchun bulardan tashqari otish xavfsizligini  ta’minlash zarur, ya’ni
orqada gazlarning erkin chiqishi uchun to‘siqlar bo‘lmasligi (2 m dan yaqin emas),
xavfsiz   zona   (30   m)   chuqurligi   orasida   odamlar   hamda   o‘q-dorilarni
joylashtirmaslik lozim. 
O‘t   ochish   pozitsiyasini   (otish   uchun   joyni)   shunday   tanlash   kerakki,   dushman
bajarayotgan ishlar yaqqol ko‘rinib tursin, o‘zi esa ko‘rinmasin.  
Hujum   –   dushmanni   tor-mor   qilish   va   joyning   muhim   rayonlarini   (marralarini,
ob’yektlarini) qo‘lga kiritish maqsadida o‘tkaziladigan jangning asosiy ko‘rinishi.
U   dushmanni   har   xil   vositalar   bilan   zararlashda   qat’iy   hamlada,   qo‘shinlarning
dushman   egallagan   joylari   ichkarisiga   shiddat   bilan   kirib   borishida,   jonli   kuchini
yo‘q   qilishda   va   asir   olishda,   qurol-aslahani,   jangovar   texnikani   hamda   joyning
belgilangan rayonlarini (marralarini) qo‘lga kiritishda ko‘rinadi.
Hamla   tank   va   motoo‘qchi   bo‘linmalarini   jangovar   tartibda,   tanklardan,
piyodaning   jangovar   mashina   (bronetransportyor)laridan   dushmanga
yaqinlashganda   uni   yo‘q   qilish   (tor-mor   qilish)   maqsadida   qurollarning   boshqa
turlaridan shiddatli olov yog‘dirib, tez va to‘xtovsiz harakati bilan ifodalanadi. 
Hujumda   askar   dushmanni   o‘t   ochib   zararlash   natijalaridan   foydalanib   guruh
(seksiya)ning   boshqa   askarlari   bilan   o‘zaro   harakatlanib,   bor   kuchini   to‘liq
ishlatgan holda harakatlanadi. 
Hujumdan oldin u o‘zining vazifasini, seksiya va guruh vazifasini, zararlash uchun
nishonlarni va o‘t ochish tartibini aniqlashni, tank raqamini (tanish belgisini), shu
tank   ortidan   harakatlanayotgan   seksiyani   va   boshqa   o‘t   ochish   vositalari   bilan
o‘zaro   harakatni   bilii   lozim;   piyoda   tartibda   hamlaga   o‘tganda   –   piyoda   holatga
o‘tish   joyi   va   tartibini,   seksiya   zanjiridagi   joyini,   g‘ov   va   to‘siqlardan   o‘tish
tartibini   bilishi;   komandir   o‘rnatgan   signallarni   eslab   qolishi;   qurolning   sozligini
tekshirishi va uni jangga shaylab qo‘yishi; o‘q-dorilar sonini tekshirib qo‘yishi va
22 kerak bo‘lsa ularni o‘rnini to‘latishi; individual himoya vositalari sozligi va sonini,
ust-boshini hamda unga taqilgan narsalarning to‘g‘riligini tekshirib ko‘rishi zarur. 
3-bob. RAZVEDKA
Kuzatish uchun joy tanlash Joy va dushman razvedkasini  olib borish uchun askar
kuzatuvchi   qilib   tayinlanishi   va   kuzatish   posti   tarkibida   harakatlanishi   mumkin.
Kuzatish posti  yashirincha jihozlanadi, niqoblanadi  va dushmanni  kuzatish uchun
kerak bo’lgan barcha vositalarbilan ta’minlanadi. Kuzatish punkti uchun joy, joyni
va   dushmanning   postdagi   predmetlarini,   o’z   qo’shinlari   harakatini   ko’rsatilgan
polosada   imkon   qadar,   uzoqlikdan   kuzatish   imkonini   ta’minlashi   kerak.   Odatda,
kuzatish   uchun   polosa   dushmanni   razvedka   qilishdan   tashqari,   o’z   qo’shinlari
harakatini kuzatib borish; sektor faqat dushmanni va o’ta kesishgan sharoitli joyni
kuzatish   uchun   belgilanadi.   Kuzatuv   postida   okopda,   transheyada,   snaryad
(bomba) portlagan chuqur maxsus jihozlangan inshootda, jangovar mashinada yoki
kuzatish qulay bo’lgan joyda bo’lishi mumkin. Kompas ufq (gorizont) tomonlarni
to’g’ri   aniqlash   uchun   kerak.   Yirik   masshtabli   xarita   1:25000,   1:50000   unga
kuzatuv   posti   shartli   belgisining   kuzatuv   sektorini,   dushman   paydo   bo’lib
qoladigan   yo’nalishni,   dushman   mudofaasining   old   chegarasini,   uning   o’t   ochish
vositalari joylashuvi va boshqalarni chizish uchun.
Durbin bu kuzatish vositasi bo’lib, uning yordamida joy va dushmanni kuzatuvchi
kuzatadi. Durbinning optika tizimi shunday qurilganki, undan kuzatilganda barcha
predmetlar   haqiqiy   joylashuvchidan   2   dan   15   marotabagacha   yaqin   masofaga
keltiriladi.
Kuzatish   jurnali   kuzatish   natijalari   haqida   barcha   ma’lumotlarni   kiritishga
mo’ljallangan.   Soat   aniq   vaqtni   bilish   uchun.   Òelefon   (radiostansiya)   komandir
bilan   aloqa   bog’lab   turish   hamda   kuzatuv   natijalarini   yuborish   uchun.   Ofitser
chizg’ichi va qalami xaritada ishlash uchun mo’ljallangan
23 Kuzatuv posti plansheti  dala sharoitida dushman va joyni razvedka bilan kuzatuv
olib borishni shaxsiy tarkibga yordam ko’rsatishga mo’ljallangan.
4-bob. MUHANDISLIK JIHOZLASH VA ULARNI KO’ZDAN YASHIRISH
Ustalik   bilan   jihozlangan   istehkomlar   urush   tajribasida   ko’p   jihatdan   oldindan
belgilanganidek, jangdagi muvaffaqiyatlarga olib keladi. O’zbekiston Respublikasi
Qurolli   Kuchlari   jangchilari   yuqori   saviyadagi   muhandislik   tayyorgarligiga   ega
bo’lish   bilan   birga   hudud   va   maydonlarda   jihozlanish   vaziyatini   a’lo   darajada
qo’llash imkoniyatiga egadir. Zamonaviy jang olib borish jarayonida muhandislik
jihozlash   ishlari   muhim   darajada   o’sdi.   Zamonaviy   jang   olib   borish   bilan   birga,
ommaviy va oddiy vositalarni shikastlash ta’sir kuchlari, qo’shilma va qismlarning
namunaviy-texnikaviy   ta’minlanishining   oshishi   natijasida   muhandislik   jihozlash
yo’llari   bilan   dushmanning   shaxsiy   tarkibini   shikastlash   vositalari   bilan
himoyalanishiga   ularni   sirli   va   oshkor   bo’lmagan   vaziyatlarda   front   oldi   hamda
uning   ichkarisida   tez   epchil   harakat   qilib,   jang   olib   borishini   ta’minlaydi.
Seksiyaning   muhandislik   jihozlash   ishlariga   yashirinish   joylari,   okoplar   va   aloqa
yo’llari   qurilishi   bilan   birga   mina   portlatish   to’siqlarini   tayyorlash   ham   kiradi.
Dushman   bilan   bevosita   yaqinlashishganda,   seksiyaning   okoplari,   tarmoq
yo’llarini aniqlagan dushman ularni sindirish vaziyatida bo’ladi. Buning uchun yer
o’yuvchi   mashinalardan   foydalaniladi.   Dushman   bilan   bevosita   yaqinlashish
sharoitlarida   jihozlash   vaziyati   qo’lda   kovlash   yo’li   bilan   bajariladi.   Okoplar   va
kovaklar O’qchilar, pulemyotchilar va granatomyotchilar avval yotgan holda otish
uchun,   keyinchalik   ochiq   joygacha   60   sm   chuqurlikda   tizza   holatida   va   110   sm
chuqurlikda   turgan   holatlarda   otish   uchun   yakka-yakka   okoplar   tayyorlashadi.
Granatamyotchilar   uchun   ham,   o’qchilar   uchun   ham   xuddi   shunday   yakka   okop
kerak   bo’ladi.   Ularning   farqi   shundaki,   granatamyotning   otish   yo’nalishidagi
qarama-qarshi   tomonlari   tuproq   uyumlari   bilan   to’ldirilmaydi.   Okopda
granatamyot   o’qchisi,   granatamyot   uchun   maydonga   granatamyot   va   uning   o’q-
dorilarini   yashirish   uchun   kovaklar   qilinadi.   Dushmanning   o’qi   va   yondiruvchi
24 vositalaridan   himoyalanish   uchun   okoplarda   bir,   ikki   kishi   uchun   tuproq
uyumlaridan   yasama   do’ngliklar   quriladi.   Seksiya   uchun   okop   yakka   holdagi
okoplar   birlashtirilgandan   keyin   tashkil   etiladi.   Bu   quyidagicha   tuziladi:   okoplar
hududi   bo’ylab,   oldi   va   orqa   tomonlar   tuproq   uyumlaridan   yasama   do’ngliklar
qilinadi,   o’qchilar   uchun,   asosiy   va   zaxiradagi   pulemyot   hamda   granatamyotlar
uchun   joylar,   orqa   tomonda   esa,   aloqa   yo’llari   hamda   o’q-dorilar,   oziq-ovqatlar
uchun  kovaklar   tayyorlanadi.   BMP  (BÒR)lar  uchun  okoplar   asosiy  va  zaxiradagi
joylardan   ko’z   uzmagan   holda   to’g’ri   to’rt   burchak   shaklida,   mashinalar   uchun
maydoncha   jihozlanadi,   tuproq   uyumlaridan   qilingan   yasama   do’nglikdan   madad
berish maqsadida yurib chiqish yo’llari tayyorlanadi. Kovak seksiya oldinga tikka
chiqish uchun jihozlanadi. Chuqurligi 1,5 m, kengligi 0,6 m, uzunligi 3 m.dan kam
bo’lmaganokopdan   to’g’ridan-to’g’ri   chiqish   joyi   tayyorlanadi.   Kovak   xodalar,
yog’ochlar   va   shoxlar   bilan   berkitiladi.   Mina   portlatuvchi   to’siqlar.   Dushman
tanklari   va   piyodalarining   harakat   qilish   yo’llariga   hamda   eng   oldingi   joylarga
tankka   qarshi,   piyodalarga   qarshi   va   aralash   joylarga   alohida   guruh   minalari
o’rnatiladi.   Òankka   qarshi   minalar   maydoni   uch-to’rt   qatorda   joylashtiriladi.
Joylashtirilgan minalar oraliq qatori 10 m.dan 40 m.ni, har qaysi qatordagi minalar
bir-biridan   4   m.dan   5,5   m.gacha   oraliqni   tashkil   qiladi.   Minalar   maydonining
umumiy   uzunligi   20   m.dan   120   m.ni   tashkil   etadi.   Piyodalarga   qarshi   minalar
maydoni   siquv   holatida,   odatdagidek,   ikki   va   to’rt   qatorga   o’rnatiladi.   Minalar
qatoridagi   masofa   2   m.dan   4   m.gacha   bo’ladi,   minalar   qatoridan   minalar   orasi   1
m.gacha bo’ladi. Dushmanning harakatlanishi mina portlash to’- siqlari o’rnatilgan
joylar orqali amalga oshiriladi.
5-bob. QUROLLI KUCHLARDA QO’LLANILADIGAN MINALAR
Zamonaviy   jangda   muhandislik   to’siqlari   qo’shilmalarining   jangovar   holatlarini
ta’minlashda   asosiy   rol   o’ynaydi.   Dushmanga   shikast   yetkazish   va   oldinga
harakatlanishni   susaytirish   hamda   uning   manyovr   qilishini   qiyinlashtirish
maqsadida ochiq joyga (suvda yoki havoda) o’rnatiladi. Muhandislik to’siqlarining
25 asosiy   turlaridan   birimina   portlashi   hisoblanib,   dushmanga   tavsifiy   ta’sir   etish
uchun   qo’llaniladi.   Ikkinchi   Jahon   urushi   davrida   muhandislik   to’siqlariga
o’rnatilgan   mina   portlashlari   natijasida   dushmanning   10000   dan   ortiq   tanklari
yakson qilingan. Ayniqsa, Moskva ostonasi va Kursk yoyidagi janglarda dushman
ko’p   tanklarini   yo’qotadi.   Mina   portlash   to’siqlarini   jihozlashda   minalar
qo’llaniladi.   O’zining   tayinlanishi   bilan   ular   tankka   va   piyodalarga   qarshi
bo’linadi.
6-bob. JOYDA XARITASIZ ORIYENTIRLANISH
Joyda   oriyentirlanish   bu   ufq   tomoniga   nisbatan   o’zining   o’rnashgan   joyini,
joylanish   holatini   aniqlashda,   joy   predmetlarini   ajratib   va   aniq   izchil   ko’rsatilgan
yoki   tanlangan   yo’nalish   bo’yicha   harakatlanish.   Ko’rinish   holati   chegaralangan,
notanish  bo’lgan  o’rmon  joylarda,  jangovar  vazifalarni  muvaffaqiyatli   bajarishda,
bilimdonlik   va   epchil   harakatlar   qilish,   joyni   aniq   oriyentirlash   talab   qilinadi.
Joyda   oriyentirlashni   topografik   xaritalar   yordamida   va   xaritasiz   amalga   oshirsa
bo’ladi.   Joyni   xaritasiz   mo’ljalga   olishda,   odatda,   ufq   tomonlarni   aniqlay   bilish
kerak bo’ladi.
26 1.2  O‘QITISHNING TEXNIK VOSITALARINI QO‘LLASH TARTIBI 
VA FOYDALANILGAN O‘QUV MODDIY TA’MINOT
Fanni   o‘zlashtirishda   darslik,   o‘quv   va   uslubiy   qullanmalar,   ma’ruza   matnlari,
tarqatma   materiallar,   elektron   materiallar,virtual   stendlar   hamda   mazularga   doir
kinofilmlardan foydalaniladi. Ma’ruza, amaliy va seminar darslarida mos ravishdagi ilg‘or
pedagogik   texnologiyalardan   foydalaniladi.     «Taktik-tayyorgarlik»   fanini   bo‘yicha
mashg‘ulotlarni tashkil kilish va o‘tkazish jarayonida turli stendlar, ko‘rgazmali plakatlar,
videomagnitofon,   kompyuter,   multimedia,   «Medium   524R»   proektori,   mavzuga   oid
slaydlar, hamda  ekranda namoyish qilish uchun kompyuter dasturlardan foydalangan xolda
foydalaniladi.
O’qitishning texnik vositalari bo’limining asosiy vazifalari:
 O’quv   jarayoniga   zamonaviy   texnik   vositalar   va   o’quv   texnologiyalarini
joriy etish orqali universitetda o’qiyotgan mutaxassislarni tayyorlash sifatini
oshirish. Sinf xonalarini texnik tayyorgarlik bilan jihozlash, Universitetning
moddiy-texnik bazasini yaxshilash orqali erishiladi.
 Universitet   xodimlarining   texnik   tayyorgarligi   darajasini   oshirish.
Universitet   professor-o’qituvchilarining   uslubiy   qo’llanmalariga   texnik
vositalar   va   yangi   o’quv   axborot   texnologiyalari   (til   laboratoriyalarida
tarmoq   o’quv   vositalari,   kompyuter   dasturlarini   joriy   etish)   bilan   ishlash.
Universitet   o’quv   jarayonida   zamonaviy   texnik   o’quv   qo’llanmalaridan
foydalanishni tashkil etish.
 Barcha darajadagi o’quv jarayonini texnik o’quv vositalari bilan ta’minlash
(talabalar, o’qituvchilar, universitet xodimlari).
 O’quv   jarayonida   kompyuter,   multimedia   uskunalaridan   har   tomonlama   va
to’laqonli   foydalanishda   fakultetlarga,   kafedralarga   texnik,   uslubiy   yordam
ko’rsatish.
 O’qituvchilarga   O’TV   asoslari   va   jihozlarga   texnik   xizmat   ko’rsatish
bo’yicha maslahatlar berish va o’qitish.
27  O’quv   jarayonida   texnik   o’quv   qo’llanmalaridan   foydalanish   bo’yicha
professor-o’qituvchilar bilan maslahatlashish.
 Amaldagi me’yorlar va talablarga muvofiq ravishda O’TVni amalga oshirish
usullari va vositalariga muvofiqlikni ta’minlash.
 Yangi   texnologiyalar,   moslamalar   va   jihozlar   sohasidagi   istiqbolli   yangi
yo’nalishlarni tezkor o’rganish va tadqiq qilish.
 O’TV xavfsizligi, yangi texnologiyalarni ishlab chiqish va joriy etish, texnik
xizmat ko’rsatish.
 Yangi   o’qitish   texnologiyalarini   qo’llab-quvvatlash,   joriy   etish   va
rivojlantirish.
 Universitet   bo’limlari   buyurtmasi   bo’yicha   markaz   profilida   ishlarni
bajarish.
 O’quv jarayonida texnik vositalardan foydalanishning asosiy yo’nalishlarini
o’rganish.
 O’quv   jarayonida   kompyuter,   multimedia   uskunalaridan   foydalanish.
Multimediya  sinflaridagi   navbatchilik  qilish  (kalitlarni  yig’ish,  jihozlarning
ishlashini   va   ularnu   mavjudligini   nazorat   qilish,   o’qituvchilarga   yordam
berish).
 O’TV ni tashkil qilish va muntazam ravishda yangilash.
 Kasb-hunar   ta’limi   bo’limlarining   arizalarini   to’plash,   umumlashtirish   va
tizimlashtirish   va   shu   asosda   o’quv   mashg’ulotlarini   texnik   o’quv
qo’llanmalari bilan ta’minlash jadvalini tuzish.
 Talabalar, doktorantlar va boshqa toifadagi kadrlarni tayyorlash uchun yangi
texnologiyalarni ishlab chiqishda ishtirok etish.
 O’TVni   tashkil   etuvchi   asbob-uskunalar   va   jihozlarga   texnik   xizmat
ko’rsatish, ularni ish sharoitida saqlash va ta’mirlash ishlarini tashkil etish.
 O’TV ni tarkibiy bo’linmalar tomonidan taqsimlashda ishtirok etish.
 Zamonaviy   uskunalar   va   tizimlarni   joriy   etish   bo’yicha   zarur   choralarni
ko’rish.
28  O’qitishning   ilg’or   uslublarini   joriy  yetish,  o’quv  jarayonini   tashkil  etishda
texnik vositalardan foydalanishni ta’minlash.
 Texnik   tayyorgarlikni   ta’minlash   bilan   universitetning   rejalashtirilmagan
ishlarida qatnashish.
29 1.3 TALABA LARGA  AMALIY, NAZARIY VA  JANGOVAR  KO’NIKMA
BILIMLARINI   TAKOMILLASHTIRSH   HAMDA,   ULARDA   O’Z
KASBIGA   VA   VATANIGA   BO’LGAN   VATANPARVARLIK
XISSIYOTINI   RIVOJLANTIRISH   BO‘YICHA   SHAKL   VA
USLUBLAR NI QO’LLASH .
O‘tkaziladigan mashg‘ulotimizning dolzarbligi  shundan iboratki, bugunda Qurolli
Kuchlarimizda   olib   borilayotgan   isloxatlar   harbiy   xizmatchilardan   nafaqat
jismoniy   tayyorgarlikni,   balki   yuksak   aql-idrok,   intelektual   saloxiyat,   alohida
ruhiy-ma’naviy   xususiyat   va   fazilatga   ega   bo‘lishni,   qurol-yaroqlarning   sir-
asrorlarini puxta egallashni talab qiladi.
Bu   o‘z   navbatida   Qurolli   Kuchlarimizda   xizmat   qilayotgan   oddiy   askar   va
serjantlar,   shuningdek   ofitserlarning   mustahkam   iroda   va   fidoiyligiga,   ona   yurtga
mexr-muxabbati   va   sadoqatiga,   qolaversa   butun   shaxsiy   tarkibning   Qurolli
Kuchlarimizda   olib   borilayotgan   isloxatlarga   munosabatiga   bog‘liqdir.   Zero
Qurolli Kuchlarimiz Oliy Bosh Ko‘mondoni aytganidek, «harbiy professional hech
kim emas, agar u kimga va nima uchun xizmat kilayotganini bilmasa».
Xar qanday islohatlar dastavval inson tomonidan amalga oshiriladi.
Shunday   ekan,   Qurolli   Kuchlarimizdagi   isloxatlarning   natijalari   albatta   shaxsiy
tarkibning bu isloxatlarni qay tarzda tushinishi va unda ishtirok etishiga bog‘liqdir.
Shaxsiy   tarkibning     harbiy   isloxatlarni   to‘g‘ri   tushinishi   va   unda   faol   ishtirok
etishini   esa   «Taktik   tayyorgarlik»   orkali   amalga   oshirish   mumkin   bo‘ladi.
Mashg‘ulotning   kirish   qismida   o‘qituvchi   tomonidan   gurux   komandirining
bildirgisi qabul qilinadi, davomat aniqlanadi, talabalarning mashg‘ulotga tayyorligi
tekshiriladi.
Mashg‘ulotning   mavzusi,   o‘quv   maqsadlari   va   o‘quv   savollarini   e’lon   qilinadi.
Mavzu   nomi   va   o‘quv   savollari   multimediya   proektori   yordamida   ekranda
namoyish qilinadi.        
30 I. USLUBIY KO‘RSATMALAR.
1.Umumiy, tashkiliy uslubiy ko‘rsatmalar.
           Mashg‘ulotni o‘tishdan maqsad –  talabalarni motoo‘qchi  gurux (seksiya) ni
tuzulishi va  qurollanishi  va  ularni zamonaviy umumqo‘shin jangida  jangovar
harakatlarda     qo‘llaniladigan     kuch     va     vositalarning     o‘rni   va     ahamiyati
bo‘yicha  umumiy  ma’lumotlar berish.
                        Mashg‘ulotni     o‘tish     uchun   quydagilardan   foydalaniladi   taktik   maket
maydonchasi, plakatlar, devoriy ko‘rgazmalar va o‘quv qurollari xamda yangi pedagogik
texnalogiyalar   “Aqliy   hujum”   ,   Bumerang.”,   “Ishchan   oyin ”   texnikasini     qo‘llash
ko‘zda tutiladi..
           Mashg‘ulotni o‘tkazishda talabalarga guruh shaxsiy tarkibini boshqarish bo‘yicha
namunalar beriladi.
                  Ushbu   mashg‘ulot   umumharbiy   nizomlar,   o‘t     ochish       va       texnik
tayyorgarligi   fanlari   bilan   chambarchas   bog‘langan   holda   o‘tkazish   mumkin
(misollar keltirilishi).
                             2.Kirish qismi bo‘yicha uslubiy ko‘rsatmalar.
-   guruh bo‘yicha navbatchidan bildiruv qabul qilish;
-   talabalarning mashg‘ulotga tayyorligini tekshirish;
            -   mashg‘ulot nomini, sonini va o‘quv-tarbiyaviy maqsadlarni etkazish;
            -    mashg‘ulot maqsadiga erishishda qo‘llanadigan o‘quv uslubiy talablarini
talabalarga etkazish;
            -    talabalarni  e’tiborini  o‘tkaziladigan  mashg‘ulotning  axamiyati,  o‘rni  va
harbiy a’nanalarga hurmat hissini uyg‘otish va maxoratini oshirishga qaratish;
      -  mashg‘ulot o‘tkazishda texnik-havfsizlik qoidalarini  etkazish.
3.Talabalarning   mashg‘ulotga   tayyorligini   tekshirish   bo‘yicha   uslubiy
ko‘rsatmalar.
31    O‘tilgan mavzular bo‘yicha talabalarning bilimini amalda xamda og‘zaki so‘rov
orqali tekshirish:
    a).Talabalarni yakka (yoki jamoa ) tarkibda tekshirish;
b).Talabalar og‘zaki so‘rov orqali tekshirish;
v).Talabalarni   kichik   guruxcha   tarkibida   amalda   taktik   elementlarini
bajarishlarini tekshirish;
                Talabalarni   o‘tilgan   mavzular   bo‘yicha   tayyorgarliglariga   yakun yasaladi   va
boholanadi. 
O‘quv savoli ekranda ko‘rsatiladi va og‘zaki o‘qib eshittiriladi. Kirish qismida
fanni   o‘rganishdan   maqsad,   « Taktik   tayyorgarlik »   bo‘yicha   amalga   oshiriladigan
tadbirlarni   tashkil   etish,   rejalashtirish   va   amalga   oshirish     bo‘yicha   batafsil
to‘xtalib   o‘tish   talabaning   fanga   qiziqishini   shakllantirishga   va   uni   o‘rganishga
nisbatan mas’uliyatini oshirishga yordam beradi.
O‘quv   savoli   mazmunini   bayon   qilish   ma’ruza   matniga   muvofiq   amalga
oshiriladi. Bunda o‘qituvchi, pedagogik faoliyatining mazmunini, uning o‘ziga xos
murakkab   qirralarini   ko‘rsatib   o‘tishi   va   bunda   muvaffaqiyatga   erishishda   fan
yuzasidan   egallanadigan   bilimlarning   beqiyos   ahamiyatini   tushuntirishi   juda
muhimdir.   Shu   sababli,   o‘qituvchi   mazkur   fanni   o‘rganish   boshlangan   kundanoq
talabalarda   « Taktik   tayyorgarlik »   bo‘yicha   bilimlarni   o‘rganishga   nisbatan
qiziqishni   shakllantirish   jarayoniga   nisbatan   o‘ta   mas’uliyatli   munosabatni   jiddiy
e’tibor qaratmog‘i lozim. Bunga esa ushbu mashg‘ulotda asos solinadi. 
O‘qituvchi   mavzuning   birinchi   savoli   mazmunini   bayon   qilish   vaqtida
mamlakatimiz   mustaqillikka   erishgandan   keyingi   davrlaridagi   o‘zgarishlar,
shuningdek   kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi   masalasiga   qaratilayotgan   e’tibor
haqida   so‘z   yuritib,   O‘zbekiston   Respublikasining   «Ta’lim   to‘g‘risida»   Qonuni,
«Kadrlar   tayyorlash   milliy   dasturi»   va   «Mudofaa   tug‘risidagi»   qonunlarning
mazmunini   tushuntirib   berishi   lozim.   So‘ngra   mamlakatimiz   Qurolli   Kuchlari
uchun   harbiy   mutaxassislar   tayyorlashga   qo‘yilayotgan   talablar   va   bu   sohada
amalga oshirilayotgan islohotlar to‘g‘risida tushuncha beradi.
32 Talabalarda   ta’lim-tarbiya   jarayoni,   kadrlar   tayyorlash   tizimi   haqida   bilimlar
asosi   shakllantirilgach,   oliy   harbiy   o‘quv   yurtlarida   harbiy   mutahassislarni
tayyorlash   tizimida   o‘rganiladigan   fanlar   qatorida,   pedagogik   bilimlarning   tutgan
o‘rni   va   ularning   bo‘lajak   ofitserning   xizmat   faoliyatidagi   ahamiyati   to‘g‘risida
to‘liq tushuncha beradi.
O‘quv materialini bayon qilish davomida yo‘naltiruvchi savollar berish va bu
savollarga talabalardan javoblar olish orqali ularning faolligi oshirib boriladi. Turli
atamalar, ta’riflar va talabalar yoddan bilishlari zarur bo‘lgan jumlalar daftarlarga
yozdiriladi.
33 III .  XULOSA
Bu   y erda   muammolarga   ham   e`tibor   zarur.   Muammoli   masalalarga
kelganda,  jangovor   nizom  asoslari,   jangovar   harakatlarni  rivojlanish  dinamikasini
ochish va jangovar vazifani bajarish bilan bog’liq masalalar inobatga olinishi shart.
SHu bilan birga, o’rganilayotgan vaziyatni o’rganish davomida ruxiy xolatga ham
e`tibor qaratiladi. 
Ma`ruzachi   quruq   axborotni   beribgina   qolmasdan,   murakkab   xolatda   aniq
xulosaga   kelish,   har   bir   talabaning   mustaqqil   dunyoqarashini   shakllantirishga
ahamiyat bermog’i shart.
O‘quv materiali mazmunini bayon qilish davomida o‘qituvchi ta’limning ma’ruza,
tushuntirish, hikoya qilish va ko‘rsatish metodlaridan foydalanishi bilan bir qatorda
talabalarning boshqa fanlardan egallagan bilimlariga, hayotiy tajribalariga tayanish
orqali   ularning   bilish   faolligini   oshirish,   fanga   va   umuman   ta’lim   jarayoniga
qiziqishlarini   shakllantirish   katta   ahamiyatga   ega.   Mavzuni   o‘tish   vaqtida
o‘qituvchi   doimo   fanni   o‘rganish   davomida   egallanadigan   bilimlarning   harbiy
xizmatchilar   tarbiyasi   jarayonidagi   amaliy   ahamiyatini   ta’kidlab   turishi,   «Saf
tayyorgarligi», «Harbiy qismlarda vatanparvarlik va ma‘naviy-ma‘rifiy tarbiyaning
uslubiyoti», « Texnik tayyorgarlik », « O’R QK Umumharbiy nizomlari », « O’q-o tish
tayyorgarligi», « Harbiy topografiya » va boshqa fanlarning o‘quv materiallari bilan
uzviy aloqada ekanligiga urg‘u berib borishi lozim.
34 IV.   FOYDALANILGANADABIYOTLAR
1. Sh.M.Mirziyoyev-Tanqidiy Tahlil Qatiy Tartib-Intizom Va Shaxsiy 
Javobgarlik Har Bir Rahbar Faoliyatining Kundalik Qoidasi Bolishi Kerak
2. Sh.M.Mirziyoyev-Qonun Ustuvorligi Va Inson Manfaatlarini Taminlash Yurt 
Taraqqiyoti Va Xalq Farovonligining Garovi
3. Shаvkаt Mirziyoyev Insonpаrvаrlik, Ezgulik Vа Bunyodkorlik – Milliy 
Goyamizning Poydevoridir
4. « Quruqlikdagi qo’shinlarning jangovar nizomi » II-qism.  O’R MV 2013 
yildagi buyrugi bilan kuchga kiritilgan .  
5. « Quruqlikdagi qo’shinlarning jangovar nizomi »  III-qism.   O’R  MV 2001 
yildagi buyrugi bilan kuchga kiritilgan .  
6. Boshlang‘ich umumqo‘shin harbiy tayyorgarlik. Qo’llanma.  O‘zbekiston 
Respublikasi Mudofaa Vazirligi chaqiriq va rezervistlar tayyorlash 
boshqarmasining chaqiriq va rezervistlar tayyorlash bo‘limi boshlig‘i 
podpolkovnik To‘xtayev V, Toshkent viloyati mudofaa ishlari boshqarmasi 
boshlig‘ining o‘rinbosari podpolkovnik Shamshiyev SH.
7. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi. T., 2014y.
8. O‘zbekiston Respublikasining «Mudofaa to‘g‘risida»gi Qonuni 11.05.2001y.
9. O‘zbekiston Respublikasining mudofaa doktrinasi, T., 2018y.
10. O’zbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlarining umumharbiy nizomlari 
Toshkent-2007
11. Umumiy taktika Toshkent 2004 y
12. Ot ish- t ay y orgarligi Toshk ent  2005 y.
35

Harbiy ish asoslari bo’limi bo’yicha mashg’ulotlarni innovatsion texnologiyani qo’llagan xolda mashg’ulotlarni tashkillash uslubiyoti

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Ona tili darslarida oʻquvchi tasavvurini rivojlantirish metodikasi. 5-sinf
  • 3-sinfda ona tili va o’qish savodxonligi darslarida o’quvchilarning yozuv malakalarini shakllantirish usullari.
  • Boshlangʻich sinf oʻquvchilarining ijodiy fikrlashini rivojlantirishni STEAM taʼlimi orqali amalga oshirish usullari kurs ishi
  • Elektron darsliklar va ularga qo‘yiladigan talablar
  • 1–2-sinf o‘quvchilarining matematik madaniyatlarini shakllantirish

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский