Kirish Roʻyxatdan oʻtish

Docx

  • Referatlar
  • Diplom ishlar
  • Boshqa
    • Slaydlar
    • Referatlar
    • Kurs ishlari
    • Diplom ishlar
    • Dissertatsiyalar
    • Dars ishlanmalar
    • Infografika
    • Kitoblar
    • Testlar

Dokument ma'lumotlari

Narxi 9000UZS
Hajmi 37.3KB
Xaridlar 1
Yuklab olingan sana 05 Dekabr 2023
Kengaytma docx
Bo'lim Referatlar
Fan Madaniyatshunoslik

Sotuvchi

Bohodir Jalolov

Hisor madaniyati

Sotib olish
Hisor madaniyati
   
Reja:
 Kirish
 Asosiy qism:
1. O’rta Osiyo neolit davri madaniyatlaridan biri - Hisor madaniyati
2. Hisor madaniyatiga oid yodgorliklarning topilishi va o’rganilishi 
3. Hisor madaniyati va uning yodgorliklari haqidagi turlicha fikr- 
mulohazalar 
 Xulosa   Hisor   madaniyati   Dushanbedan   25   km   g’arbda   joylashgan   yirik
qarorgohlardan   biri   Telem   Gaziyon   manzilgohing   1953-1958-yillarda
o’rganilganidan   so’ng,   “Arxeologiya’’   faniga   kiritilgan.   Hisor   madaniyati
tarqalgan asosiy hududlar Yaxsu, Surxob, Vaxsh, Kafirnigon vohalari hisoblanadi.
V.A. Ranov tadqiqoticha, hisor jamoalariga tegishli makonlar dengiz sathidan 500-
700 metrdan  1000-1500  metrgacha  bo’lgan balandlikdagi  joylarda joylashga. 1
  Bu
makonlar   barchasi   soz   tuproq   qatlamlidir.   Shundan   so’ng   Tojikistonning   daryo
vodiylari tog’ oldi va tog’lik rayonlaridan 200 tadan ortiq Neolit davri qarorgohlari
topib   o’rganilgan.   Hisor   neolit   jamoalari   moddiy   madaniyatini   tadqiqot   ishlarini
1948   yili   A.P.   Okladnikov   boshlab   bergan   bo’lsa,   keyinchalik   madaniyatni
atroflicha tadqiqot etgan olim V.A. Ranov bo’ldi. 1963-1965-1967- yillarda Ranov
boshchiligida   tadqiqotlar   olib   borilgan   bo’lib,   bu   yodgorlikning   ko’p   qatlamliligi
va ularning mehnat qurollari va ularning chiqindilarining soni jami bo’lib, 40 000
tadan ortiq topilmalar topilgan. Shuningdek, A.G. Amosova, A.X. Yusupovlarning
izlanishlari   ham   muhim.   Hisor   madaniyati   tarqalgan   asosiy   hududlar   Yaxsu,
Surxob,   Vaxsh,   Kofirnixon   vohalari   hisoblanadi.   V.A.   Ranov   tadqiqoticha,   hisor
jamoalariga   tegishli   makonlar   dengiz   sathidan   500-700   metrdan   1000-1500
metrgacha   bo’lgan   balandlikdagi   joylarda   joylashgan.   Bu   makonlar   barchasi   soz
tuproq   qatlamlidir.   Hozirgi   kunda   Hisor   jamoalariga   tegishli   makonlar   soni   100
dan   oshib   ketdi. 2
  Hisor   madaniyati   tarqalgan   xudud   chegarasi   masalasiga
kelganimizda   quyidagi   holatni   kuzatamiz:   Uning   shimoliy   chegarasi   Shimoliy
Tojikiston baland tog’liklari yon daralari bilan chegaradosh. Shuningdek, Farg’ona
vohasi janubiy qismi, Issiqko’l, Cho’l vohasi hududlaridan ham Hisor jamoalariga
tegishli   moddiy   madaniyat   izlari   topib   o’rganilgan.   Lekin,   bu   joylarda   madaniy
qatlami yaxshi saqlangan makonlar uchratilmagan, faqatgina tasodifiy xarakterdagi
1
 Egamberdiyeva, Arxeologiya’’ (Toshkent 2011)
2
 Martinov,, Arxeologiya  SSSR ‘’ ( 1973 ) manbalar   yig’ib   olingan.   Geolog   A.A.   Nikonov   ma’lumotiga   ko’ra,   SHimoliy
Afg’oniston   hududida,   Ko’kcha   rayonida   Hisor   jamoalari   moddiy   madaniyatiga
tegishli manbalar mavjud. Shu faktning o’zi Hindikush tog’ tizmalari shimoliy yon
bag’ri   Hisor   jamoalari   madaniyati   tarqalgan   hududga   kirishini   tasdiqlaydi.
Umuman   aytganda,   Hisor   jamoalari   madaniyati   O`rta   Osiyo   tog’   mintaqalari
hududlarida   tarqalgan.   V.A.   Ranov   tadqiqotiga   ko’ra,   Hisorning   neolit   jamoalari
moddiy   madaniyati   kelib   chiqishi   ildizi,   mahalliy   mezolit   davri   madaniyatlari
negizidan hisoblanadi.  Bular  Tutqovul  makoni  2a-  gorizonti, Say-Sayyod makoni
3-   gorizonti,   Darai-Sho’r   makoni   moddiy   madaniyatlaridir.   (Ranov,   1998,   106-
bet) 1
  M.M. Paxomovning changlanish diagrammasi ma’lumoti bo’yicha mil avv 6
ming   yillik   boshlarida   hozirgi   zamonga   o’xshash   iqlimiy   yuzaga   kelgan.   Endi,
Hisor   madaniyati   boshlanishi   xronologik   yoshi   masalasiga   kelganimizda   V.A.
Ranovning bu boradagi tadqiqotlari muhim ilmiy ahamiyat kasb etadi. V.A. Ranov
Tutqovul   makoni   2-gorizontidan   radiouglerod   analizi   oladi   va   namunaning
xronologik   yoshi   yoki   bilan   belgilanadi.   Demak,   mil.   avv.   8   ming   yilliklar   bilan
yoshlangan.   Hisor   jamoalari   madaniyatining   tugash   yoshi   Say-Sayyod   makoni
yuqori   madaniy   qatlamlari,   Quyi-bulon   makoni   madaniy   qatlamlari   asosida   mil.
avv.   4   ming   yilliklar   bilan   belgilangan.   Demakkim,   Tojikiston   hududi   Hisor
jamoalari   madaniyatining   mavjud   bo’lgan   xronologik   davri   mil   avv   VI   –   IV
minginchi   yillarni   o’zi   ichiga   oladi. 3
  Hisor   madaniyatining   bosh   xususiyati   shu
madaniyat   sohiblarining,,galechnaya   texnika   "   sidan   keng   foydalanganliklaridir.
Bu madaniyat egalari o’z mehnat qurollarini yasashda  ularni asosan  daryo va soy
qirg’oqlarida   ko’plab   uchraydigan   qattiq   toshlardan   xomashyo   sifatida
foydalanganlar,   shuning   uchun   ham   Hisor   madaniyatiga   oid   tosh   industriyasi
haqida   gap   ketganda   arxeologlarimiz   ularni   ,,galechnaya   texnika   "   deb   ataydilar.
Bu   texnikada   foydalanishda   ya’ni   qattiq   toshlardan,   qayroq   tosh   otboyniklar
3
  Korobkova , Орудия труда и хозяйство неолитических племен Средней Азии ‘’ ( 1969 ) yordamida   mehnat   qurollarini   yasashda   ularni   dastlabki   qiyofalarini   eslatuvchi
shakllari   birmuncha   saqlab   qolingan.   Butun   Hisor   madaniyatiga   oid
yodgorliklarning   asosiy   rolini   qayroq   toshlardan   yasalgan   qo’pol   ko’rinishdagi
uchrindilar   tashkil   qilib,   ularga   hech   qanday   ishlov   berilmaganligi   bilan   ajralib
turadi.   Hisor   madaniyatining   keng   tarqalgan   qurollaridan   biri   randa   (skobel)   lar
bo’lib ular asosan yirik va dag’al uchrindilardan yasalgan.  4
 
 V.A.   Ranov   tadqiqotiga   ko’ra   Hisor   jamoalari   asosiy   makonlari   Tutqovul,
Say-Sayyod,   Qo’yi-bulon,   Kangurtut   kabilar   hisoblanadi.   V.A.Ranov   Hisor
jamoalariga   tegishli   asosiy   tayanch   makonlarni   davrlashtirish   sistemasini   ishlab
chiqqan   va   ularni   uchta   taraqqiyot   davriga   ajratadi:   1.   Ilk   Hisor   madaniyati
makonlari   –   Say-Sayyod   2-madaniy   qatlam,   Tutqovul   1-2-madaniy   qatlami   (mil
avv   6   mingichi   yillik   boshlari   –   5   ming   yillik);   2.   O’rta   Hisor   makonlari   guruhi
Bulyoni   Poyon,   Ko’xnaboy,   Mullaniyoz,   Say-Sayyod   makoni   1-madaniy   qatlami
(mil avv 5 minginchi yillik 2 yarim – 4 minginchi yillik); 3. So’nggi bosqich Hisor
makonlari   guruhi   –   Kangurttut,   Tepakazyon,   Sangiugur,   Oqtangan   makoni   3-
madaniy qatlami (mil avv 3 minginchi yilliklar).
  1.Tutqovul   makoni.   Tutqovul   makoni   Dushanbedan   70   km   janubi   sharqda
Normal   suv   ombori   xavzasi   hududida   Baxsh   daryosi   hududida   Pulisanchin
darasidan chiqib kelish  joyidan Normal  shahridan  12 km  yuqoriroqdagi  Tutqovul
qishlog’i   yaqinida   joylashgan.1956   yil   A.P.   Okladnikov   tomonidan   kashf   etilgan
bo’lib,   makonni   keyinchalik   V.A.   Ranov   1963-64   yillar   mobaynida   atroflicha
o’rgangan.   Makonning   umumiy   maydoni   1   gektarga   yaqin   joyni   egallaydi.   V.A.
Ranov   tadqiqoticha,   Tutqovul   makoni   2a   gorizonti   mezolit   davri   jamoalariga
tegishli   va   bu   qatlam   ustida   joylashgan   2-madaniy   qatlam   esa   neolit   jamoalari
moddiy   madaniyatiga   tegishlidir.   Tutqovul   makoni   2-madaniy   gorizonti   qalinligi
0,4 – 2 metrni tashkil etadi. Bu qatlam arxeologik manbalar asosida 3 ta gorizontga
4
  Pugachenkova   G . A  ,, Шедевры  Средней  Азии ‘’ (  Toshkent  1986 ) V.A. Ranov tomonidan bo’lingan. 1-gorizont 10-15 sm qalinlikda bo’lib, qoramtir
rangli   qatlam   hisoblanadi.   2-gorizont   nisbatan   qalinroq   va   ko’p   kvadrat   maydon
sathida   madaniy   qatlam   o’rganilgan.   Bu   qatlamdan   to’g’ri   burchakli,   suyri   va
aylana shaklda bo’lgan o’choq qoldiqlari topilgan. Qizig’i shundaki, o’choqlarning
aylanasiga   qator   qilib   toshdan   terilgan   devorlari   ham   saqlangan.   Ana   shu   2-
gorizontdan hammasi bo’lib 40 mingdan ortiq tosh buyumlar kolleksiyasi topilgan.
Tutqovul madaniy qatlamlari 2 metrdan ortiq qalinlikka ega bo’lgan o’rta asrga oid
bo lgan   o’rta   asrga   oid   bo’lgan   Temliyat   shahrining   madaniy   qatlamlari   tagidaʻ
joylashgan. 5
  Tutqovul   makonidan   neolit   jamoalariga   tegishli   bo’lgan   qimmatli
ashyoviy dalillar topilgan. Shuningdek, bu erda ibtidoiy kishilarning yarim erto’la
shaklidagi uy-joy qoldig’i topilgan bo’lib, u Kaltaminorliklar chaylasiga o’xshash
qiyofada  bo’lgan. Tutqovul  yodgorligining  I-   II  madaniy  gorizontlaridan  topilgan
chaqmoqtoshlardan ishlangan tosh qurollar jami tosh qurollarining 30% ni tashkil
etadi.   Geometrik   shakldagi   mikrolitlar   soni   12   ta.   III-   gorizontda   300   ta   buyum
bo’lib,   ular   asosan   chaqmoqtoshlardan   yasalgan.   Bularning   orasida   bironta   ham
chaqmoqtoshlardan   ishlanmani   yo’q.   Qurol   yasash   texnikasi   asosan   plastinkalar
uslubda   bo’lgan.   Demak   Tutqovulning   III-   gorizontda   Hisor   madaniyatiga   oid
element   yo’q.   To’g’ri   shaklga   ega   bo’lgan   plastinkalar   juda   oz.   II   gorizont
radikorbon   analizi   usuliga   ko’ra   miloddan   avvalgi   5150-+140   yil   bilan   II   ,,A’’
gorizonti esa mil. avv VII ming yilliklar bilan ifodalanadi. III- gorizont esa XI- X
ming yilliklar bilan belgilanadi. Bu makondan topilgan qimmatli topilmalardan biri
neolit odamlarining qoldiqlari topilishi hisoblanadi. Madaniy qatlamdan 2 ta katta
odamning va 2 ta bolaning qabrlari topildi. Ulardan katta yoshdagi ayolning qabri
yaxshi   saqlangan   bo’lib,   jasad   g’ujanak,   qo’l   oyoqlari   bog’langan   holda   Dafn
qilingan   ekan.   Antropologik   analizlar   bu   odam   qoldiqlarining   cho’ziq   boshli
evropoidlarga   o’xshash   irqli   kishilarga   ta’lluqli   ekanligini   isbotladi.   Tutqovul
5
   Avdusen ,, Основы  археологии ‘’ (  Moskva  1989 ) makoni,   Hisor   madaniyatiga   doir   boshqa   yodgorliklardan   o’zining   tosh   qurol-
aslahalariga serobligi bilan ham farq qiladi. Qurol yasash uchun xom ashyo sifatida
makon aholisi turli navli toshlardan- chaqmoqtoshdan, ayniqsa, qayroqlardan keng
foydalanganlar.   Makon   kishilari   mahalliy   xom   ashyodan   tashqari   Amudaryo
sohillaridan   ham   chaqmoqtoshlarni   keltirib   foydalanganlar.   Makondan   turli
funksiyalarni   bajarishda   qo’llaniladigan   qurollarning   16   xili   topilgan.   Bu   esa
hisorliklar   turmush   xo’jaligining   birmuncha   rivojlanganligidan   dalolat   beradi.
Shulardan trapetsiya turidagi ponasimon qurollar, o’roq tig’i uchun qadamatoshlar,
pichoqlar,   randalar   turmushda   muhim   qurol   turlari   hisoblangan.   Makondan
topilgan   qo’l   chopqilari   (chopper   va   choppinglar),   silliqlash   usulida   ishlangan
boltalar,   pichoqlar   va   boshqa   bir   necha   turli   qurollar   qayroq   toshlardan   yasalgan.
Ayrim   qurollar,   jumladan,   qirg’ichchalar,   qirg’ich   va   randalar   boshqa   turli   tosh
jimjimalaridan   yasalgan.   Chaqmoqtoshdan   yasalgan   chopqich   qurollar
uchramaydi. Aksincha, trapetsiya, qadama toshlar, paraqa uchiga yasalgan qirg’ich
kabi   qurollar   deyarli   chaqmoqtoshdan   yasalgan.   Hisor   madaniyatining   eng
xarakterli   xususiyatlaridan   biri,   qayroq   qurollarining   serobligidadir. 6
  Bu   erda
qayroq toshlardan o’ziga xos texnika uslubida qurol yasalgan. Bu texnika paleolit
davridagi   chopper   va   chopping   qurollarini   yasash   traditsiyasini   eslatadi.   Qayroq
qurollarning   ko’pchiligi   ushatgich   (otboynik),   chopqich,   burdalash   qurollari
sifatida   daraxtlarni   qirqish   uchun   qo’llanilgan.   Hisor   neolit   yodgorliklaridan,
ayniqsa   qurol-aslaha   yasashda   hosil   bo’lgan   chiqindilar   –   tosh   parchalari   ko’p
uchraydi. Bulardan, o’tkir qirralilari qo’shimcha kertuvsiz ham kechuvchi qurollar
sifatida foydalanilgan. Tutqovulliklar toshlarni silliqlash usuli  bilan ham qurollar,
jumladan   boltalar   yasashgan.   Qo’l   yorg’uchoqlarining   juda   oddiylari   uchraydi.
Bunday   uskunalar   uchun   yalpoqsimon   toshlar   tanlangan,   donni   ezish   uchun   turli
hajmdagi,   ko’pincha   qumlik   granit   toshlar   qo’llanilgan.   Tutqovul   tosh
6
 Археологи расказывают, Таджикгосиздат , - Сталинабад ( 1959 ) industriyasida chaqmoqtosh o’zaklari uchraydi. Ulardan mikroparaqachalar ajratib
olingan   va   ular   turli   keskich   qurollarining   qadama   tig’lari   sifatida   foydalanilgan.
Qirra   tomonlari   o’tmaslangan   paraqachalar   Tutqovulning   mezolit   va   Hisor
komplekslarida   uchramaydi.   Makonning   yuqori   qatlamida   juda   mayda   tarzdagi
trapetsiya, qirrali randa, paraqadan yasalgan botiq tig’li qurollar Joytun madaniyati
materiallarida   kamroq   uchrasada,   kaltaminorliklar   yodgorliklarida   ko’proq
kuzatiladi.   Tutqovul   makonidan   topilgan   tosh   buyumlarning   30   foizini
chaqmoqtosh   tashkil   qiladi. 7
  Bu   xom   ashyodan   turli   qurol-aslahalar   ishlab
chiqilgan.   Umuman,   hisorliklar   xo’jaligida   asosiy   rolni   «qayroq   element»lari
tashkil qiladi.
2.   Sayid   makoni.   Bu   makon   Tutqovuldan   3   km   janubi-sharq   tomonda
joylashgan   bo’lib,   u   1956   yili   tadqiq   qilingan   edi.   Bu   makon   Hisor   madaniyatini
o’rganishda muhim ahamiyatga ega hisoblanadi. 60-yillarda makonning 3500 metr
kvadrat  maydoni   qazib tekshirildi.  Makon  bir   necha  madaniy  qatlamlardan  iborat
bo’lib,   ular   mezolit   davridan   bronza   asriga   qadar   kishilarning   qarorgohi
bo’lganligini   ifodalaydi.   Makonda   Tutqovul   qatlamlariga   teng   madaniy
gorizontlardan uy-joy qoldig’i, yalpoq toshlardan qilingan yashik, tandir qoldiqlari
topilgan.   Yashikdan   topilgan   hayvon   suyaklari,   unda   zahira   go’sht   ozuqasi
saqlanganligidan   guvohlik   beradi.   Umuman,   Sayd   makonidan   30   mingdan
ziyodroq tosh buyumlar topilgan. 8
 Topilmalarni chaqmoqtosh, qayroqtosh va suyak
buyumlari qoldiqlariga bo’lish mumkin. Bu yodgorliklarda Tutqovulga qaraganda,
chaqmoqtosh   buyumlari   ko’proq   uchraydi   (50   –   60%).   Bu   qurollar   turli-tuman
bo’lib,   Joytun   madaniyatining   so’nggi   pog’onalariga   o’xshashdir.   Tosh   qurol
turlari   Tutqovulga   o’xshash.   Suyak   qurollardan-   mayda   tuyoqli   hayvon
7
   Ibragimov   R .  Z .   ,, O`rta Osiyo arxeologiyasi ‘’ ( Toshkent 2020 ) 
8
 Исаков А.И. Саразм. – Душанбе, 1991 qovurg’alaridan   yasalgan   juvoldiz,   taqinchoqlar   va   bug’u   shohidan   yasalgan
bolaning bilakuzugi kabilar qiziqarlidir.
3.   Bulyoni   Poyon   makoni.   Bu   makon   A.P.   Okladnikov   tomonidan   1957-59
yillarda   tadqiq   qilingan.   U   Jilontov   adirlarining   birida,   Quyi   Bulyon   qishlog’i
yaqinidagi   chashma   atrofida   joylashgan.   Makon   katta   maydonni   egallab,
topilmalar 500 – 600 metr masofaga tarqalgan. Makonning faqat 200 metr kvadrat
maydoni   qazib   ko’rilgan   va   bir   necha   gorizontdan   iborat   madaniy   qatlamga   ega
ekanligi   aniqlangan.   Shulardan   yuqori   gorizontdagisi   arxeologik   topilmalarga
ancha   serob   ekan.   Jumladan,   3   –   5   sm   qalinlikda   ganj   bilan   suvalgan   neolit
kishilarining   uy-joy   qoldig’i,   qadimiy   tandir   qoldig’i   topilgan.   Yodgorlikdan
topilgan tosh industriyaning aksariyatini qayroq buyumlar tashkil qiladi. Bulardan,
chopper   va   qo’pol   qirg’ich   qurollarni   ko’rsatish   mumkin.   Biroq   Tutqovulga
nisbatan   bu   erda   chaqmoqtosh   buyumlar   ko’proq   topilgan.   Chaqmoqtoshdan
ajratib   olingan   mayda   paraqachalar,   qurollarning   qadama   tig’lari   sifatida
qo’llanilgan.   Bunday   qurollarning   ayrimlarida   mezolit   an’anasi   saqlanib   qolgan.
Eng   muhim   topilmalardan   biri   silliqlangan   tosh   boltalardir.   Bunday   qurollarning
taqdim qilingan nusxalari Tojikiston hududida birinchi marotaba topilishidir. Sopol
idish   qoldiqlari   ham   topildi.   Ma’lum   bo’lishicha,   yupqa   devorli   sopol   idishlar
ovqat   pishirish   uchun   qo’llanilgan   bo’lsa,   qo’polroq   qalin   sopol   idishlar   xum
sifatida ishlatilgan. Shunday qilib, Bulyoni Poyondan topilgan ashyoviy buyumlar
Tutqovul   va   Sayid   makonlariga   qaraganda,   birmuncha   taraqqiyot   pog’onasiga
erishgan.   Bu   makonning   yoshini   mil.   avv.   5   minginchi   yillarning   ikkinchi
yarmidan 4 minginchi yillar davomidagi madaniyat deb aytish xato bo’lmaydi. 9
4.   Kangurttut   makoni.   Bu   makon   Kangurttut   qishlog’idan   8   kilometlar
chamasi   shimolroqdagi   terrasada   joylashgan.  Soz  tuproqli   qatlam   qalin.  260  metr
kvadrat maydon sathida madaniy qatlam o’rganilgan. Makonni tadqiqot qilar ekan,
9
  Aleksev   V .  P .,  Asqarov   A . A ,  Xodjayev   T .  K ., Исторический антропология Средней Азии (Toshkent 1990)  V.A.   Ranov,   bu   makon   madaniy   qatlamidan   Hisor   madaniyati   makonlari   ichida
eng   yosh   radiouglerod   analiz   olinganligi   to’g’risida   ma’lumot   beradi.   Bu
radiouglerod analizining absolyut sanasi mil. avv. yilni tashkil etadi. Bu esa Hisor
jamoasi  moddiy  madaniyatining  so’nggi  bosqichlarini  o’z  ichiga  olib,  eng  qizig’i
Hisor jamoalariga tegishli madaniy qatlam ustida bevosita bronza jamoalariga oid
bo’lgan   qatlam   uchratilgan.   Bu   juda   qiziq   ilmiy   fakt   hisoblanadi.   V.A.   Ranov
fikricha,   Hisor   jamoalar   moddiy   madaniyati   negizida   mahalliy   bronza   jamoalari
madaniyati shakllangan. Makondan toshlar bilan qalangan devorlarga ega bo’lgan
o’choq qoldiqlari topilgan. Tosh qurollari mikrolit qurollar hisoblanadi. 1-1,5 sm li
mikrotosh   o’zaklari,   mikroparaqalar   ko’plab   uchratilgan.   Xullas   Kangurttut
makoni   madaniy   qatlami   o’z   jihatlari   bilan   Hisor   jamoalari   moddiy   madaniyatini
namoyon etadi. Yuqorida imkoniyat darajasida Tojikiston hududi neolit jamoalari
moddiy   madaniyatini   xarakterlovchi   Hisor   madaniyati,   asosiy   tayanch   makonlari
bayonini   keltirdik.   Bulardan   tashqari   yuqorida   zikr   etilganidek,   V.A.Ranov,
A.G.Amosova,   A.X.Yusupov,   T.G.Filimonova   kabi   tadqiqotchilar   ilmiy
izlanishlari jarayonida 100 dan ortiq Hisor jamoalari moddiy madaniyatiga tegishli
madaniy   punktlar   aniqlangan,   bular   ichida   nisbatan   kattarog’i   Tepaiqoziyon,
Kunchi,   Ko’xnaboy   kabi   makonlar   Hisor   vohasida   Sangiugur,   Dagana   kabi
makonlar   Yaxsu   daryosi   vohasidan   topib   o’rganilgan. 10
  Nurek   suv   ombori
atrofidan ham ko’plab Hisor jamoalari elementlarini mujassamlashtirgan madaniy
punktlar aniqlangan.
  5.   Oq-   Tongi   yodgorligi.   Bu   yodgorlikda   1959-   yili   qazishma   ishlari   olib
borilib,   uni   madaniy   qatlamlaridan   o’rta   asrdan   tortib,   antik   davr   va   bronza
asrining  topilmalari   borligi   aniqlangan.   Lekin  bu   yodgorlik  keyingi   yillarda   ham,
arxeologlar tomonidan o’rganilib, oxirgi bronza asri qatlami deb topilgan, madaniy
qatlamni   bronza   emas   balki   Hisor   madaniyatiga   oid   deb   topilgan.   Chunki   Oq   -
10
  J. Kabirov, A. Sagdullayev, O`rta Osiyo arxeologiyasi SSR ‘’ (1990)  Tongi   yodgorligidan   Hisor   madaniyatiga   xos   bo’lgan   o’choqlar   bilan   birga
ohaktosh bo’laklari ham topilgan. Hisor madaniyatini birinchi bo’lib fanga kiritgan
olim Okladnikov Oq - Tongini quyi qatlamlarini mil.avv III- II ming yilliklar bilan
belgilagan. Bu yodgorlikni madaniy qatlamlaridagi topilmalar ko’proq qayroq tosh
texnikasiga   bog’liq.   Bu   yerda   asosan   ikki   turdagi   choppersimon   va   rapidasimon
nukleislar   mavjud.   Choppersimon   nukleislar   asosan   qayroqtoshlardan   bo’lib,
ularning   bir   tomonidan   uchirindilar   uchirilib,   ikkinchi   tomonidan   olinmagan.
Shuning   uchun   ham   bu   turdagi   nukleuslar   choppersimon   nukleuslar   deyiladi.
Rapidasimon   nukleuslarning   esa   hamma   yon   tomonidan   uchirindilar   uchirib
olingan.   Bu   ishlarning   barchasi   otboyniklar   yordamida   bajarilgan.
Yodgorliklarning   tosh   qurollarining   guruhlarga   bo’lib   o’rganilishi   natijasi   shuni
ko’rsatadiki  bu  yerda  uchrindilar   soni   dag’al   plastinkalarga  nisbatan  juda  ko’p.   11
Oq   -   Tongi   qarorgohining   egaligi   xo’jaligi   asosini   Okladnikov   dehqonchilik   va
chorvachilik   bilan   bog’laydi.   Ammo   bu   yerda   dehqonchilik   bilan
shug’ullanganliklarini   isbotlovchi   daliliy   ashyolar   hozircha   topilgani   yo q.   Shuniʻ
aytish   kerakki   Hisor   madaniyatiga   oid   Neolit   davri   yodgorliklari   hozirgi
Qirg’iziston Respublikasi hududidan ham topilgan. Birinchi Neolit davriga oid ilk
topilmalarni   XX   asrning   20-   yillarini   oxirgi   yillarining   oxirlarida   Voevodskiy
Olamedin   GES   ining   yaqinidagi   Qabrtepani   o’rganish   vaqtida   topgan.   Bu
topilmalar   bir   nechta   chaqmoqtoshlardan   qilingan   plastinkalar   bo’lib,   ularda
ikkinchi   ishlov   berganligini   anglatuvchi   izlar   bo’lgan.   Qirg’izistonning   bu
madaniyatga   oid   yodgorliklarini   o’rganishda   Bernshtampning   xizmatlari   katta.   U
Tyanshan-   Oloy   ekspeditsiyasida   1944-1947-   yillari   rahbarlik   qilib   ko’p
bo’lmasada   muste   nukleuslarning   topib,   Qirg’iziston   hududlarida   ham   paleolit
odamlari   yashaganliklarini   bayon   qiladi.   Ammo   Qirg’iziston   hududini   keng
ko’lamda   o’rganish   XX   asrning   2-   yarmini   boshlaridan   boshlangan.   1953-   yilda
11
  Археологи рассказывают. Таджикгосиздат. – Сталинабад, 1959 Qirg’izistonda arxeologiya va etnografiya kompleks ekspeditsiyasi tashkil qilinadi.
Shu   yilni   o’zida   Sari-   Jez   daryosi   rayonida   Oq-   Chuqur   yodgorligi   topilib,   unga
shurf   solinadi   va   bu   yodgorlik   Neolit   davriga   oidligi   aniqlanadi.   1957-   yildan
boshlab, paleolit guruhi Ranov boshchiligida Oloy vodiysida qidiruv ishlarini olib
borib,   qayroqtoshlardan   ishlangan   Neolit   davriga   oid   mehnat   qurollarini   topadi.
1960-   yillaridan   boshlab   esa   O’sh   viloyatiga   qarashli   Haydarkon   shahri   yaqinida
o’zbek arxeologlari qidiruv ishlarini olib borib obishir I va V kabi mezolit davriga
oid   yodgorliklarni   topadi.   Qirg’izistonning   tog’li   rayonlaridagi   aksariyat
yodgorliklarni   Hisor   madaniyatiga   mansub   deb   topdilar.   Sababi   neolitning   oxirgi
bosqichlarida Hisor madaniyatini aks ettiruvchi barcha yodgorliklarda “galechnaya
texnika” hukmronlik qilgan.
  6.   Quy   -   Bulyon   yodgorligida   1958-   1959-   yillarda   Okladnikov   tomonidan
qazishma   ishlari   olib   borilib,   bu   qarorgohdan   juda   ko’p   arxeologik   topilmalar
topilgan.   Bu   topilmalarni   o’rganish   natijasida   shu   qarorgoh   egalarini   prizma
shaklidagi   nukleuslardan   o’ta   nozik   va   yupqa   pichoqsimon   plastinkalarni   uchirib
olishdek   yuqori   texnikada   ega   ekanliklarini   ko’rsatdi.   Okladnikov   fikricha   ko’ra
manzilgoh egalari ana shu hududdagi xalqlarni birinchi bo’lib, dehqonchilik bilan
shug’ullangan   xalqlarning   ajdodi   sifatida   bilishadi.   Quy-   Bulyonda   3   ta   gorizont
aniqlanib ularning sathi kul va gips aralashmasidan qilingan qorishma bilan 3-5 sm
qalinlikda suvalgan. 12
 Hisor madaniyatini yoritguvchi yodgorliklar sirasiga Tutqovul, Say- Sayyod,
Darm   -   Sho’r,   Tangri   -   Tavri,   Guyoni   -   Payon,   Kuhna   -   Boy   kabilarni   kiritish
mumkin.   Markaziy   Osiyoning   Sharqiy   rayonlarida   asosan   Hisor   -   Pomir
tog’laridan   topilgan   Neolit   davrining   qarorgohlari   Hisor   madaniyati   nomi   bilan
yuritiladi. Hisor madaniyati mahalliy tilda tog’ madaniyati ham deb ataladi. Hisor
madaniyatining asosi markazi Tojikiston Respublikasi  g’arbiy qismida joylashgan
12
 Массон В.М. Средняя Азия и Древний Восток. – М.-Л., Наука, 1964 Hisor   -   Bobotog’-   Qoratog’   oralig’idagi   hududlar   bo’lib,   Hisor   madaniyatining
Neolit   davriga   oid   bo’lgan   dastlabki   yodgorliklar   Hisor   vodiysidan   topib
o’rganilganligi uchun ham shu nom bilan atalgan. 
 Hisor   madaniyatiga   oid   bo’lgan   ma’   lumotlarni   o’rganish   ishlari   bilan
o’rgangan   shaxslar   -   Okladnikov   (1953-   1958   -   1959   yillarda),   Voevodskiy   (XX
asrning   20-   yillarida),   Ranov   (1963-   1965   -   1967   -   yillarda),   va   Karobkova,
Masson   ham   atroflicha   o’rgangan.   Shuningdek,   Hisor   madaniyatiga   oid
yodgorliklarning   xo’jaligi   asosini   nima   tashkil   qilganligi   haqida   aniq   bir   fikrga
kela   olmayobdilar,   masalan   Okladnikov   va   Ranovlar   Hisor   madaniyati   asosini
qoloq dehqonchilik va chorvachilik tashkil etgan desalar, Masson Hisor madaniyati
egalarining   ko’pchiligi   ovchilik   va   yig’uvchilik   bilan   shug’ullangan   degan   fikr
bildirishi, hozirgacha olimlarimizning yakdil fikrga kela olmaganliklarini isbotidir.
Hisor   madaniyatiga   oid   yodgorliklarning   mehnat   qurollarining   ko’pchiligini
trassiologik uslubda o’rgangan Korobkovaning xulosasiga ko’ra Hisor madaniyati
egalarini   xo’jaligining   asosini   o’zlashtiruvchi   xo’jalik   emas   balki   ishlab
chiqaruvchi   xo jalik   tashkil   etgan   degan   xulosani   beradi.   Bu   ishlab   chiqaruvchiʻ
xo’jalik   chorvachilikka   asoslangan,   dehqonchilik   bo’lmagan.   Bunday   ilmiy
xulosaga Ranov ham qo’shilgan. Paleozolog Botirovni Tutqovuldan topilgan suyak
qoldiqlarini   o’rganish   natijalariga   ko’ra,   bu   yerda   yovvoyi   hayvonlarning   suyak
qoldiqlari   qatorida   xonakilashtirilgan   qo’y   va   echkilarning   ham   suyak   qoldiqlari
topilgan. Bundan xulosa shuki, Hisor madaniyati haqidagi xulosalardan Korobkova
va   Ranovlarning   xulosalari   to’g’ri.   Demak   X-   V   ming   yilliklardagi   Tutqovulni
evolyutsiyasi   ov   va   termachilikdan   chorvachilik   va   chorvachilikdan
dehqonchilikka   o’tish   davrida   bo’lgan   qabilalarning   manzilgohi   bo’lgan   deyish
mumkin.   Shuni   ham   aytish   mumkinki   Hisor   madaniyati   egalari   qo’lda   yasalgan
sopol   idishlardan   foydalanganlar.   Bu   idishlarni   tayyorlash   usuli   juda   sodda bo’lgan.   Ba’zi   sopol   parchalarini   ichki   yuzasida   mato   o zlarining   saqlanganligi,ʻ
idishlarni pardozlashda matolardan foydalanganligidan dalolat beradi. 
Foydalanilgan adabiyotlar ro yxati:	
ʻ
1. Деревянко А.П., Исламов У.И., Петрин В.Т., Сулейманов Р.Х., 
Кривошапкин А.И., Алимов К., Крахмаль К.А., Феденева И.Н., Зенин А.Н., 
Анойкин А.А. Исследования грота Оби-Рахмат (Республика Узбекистан) в 
1998 г.// Проблемы археологии, этнографии, антропологии Сибири и 
сопредельных территорий. – Новосибирск: Изд-во ИАЭт СО РАН. – 1998. 
2. 6. Ташкенбаев Н.Х., Сулейманов Р.Х. Культура древнекаменного века 
долины Зарафшана. – Ташкент: ФАН, 1980.
3. 7. Исламов У.И., Анисюткин Н.К., Крахмаль К.А., Сайфуллаев Б.К., 
Хушвактов Н.О. Отчет о проделанной работе кульбулакским отрядом в 
1994 г. «Палеоэкология и пути первоначального заселения и обживания 
северо-востока Узбекистана».  Самарканд. 1995.7.
4. 8.Исламов У.И., Крахмаль К.А. Дрекнепалеолитические орудия труда из 
Ферганской долины \\ ОНУ.  № 4. 1987
5. 9.Касымов М.Р. Проблемы палеолита Средней Азии и Южного 
Казахстана \\ Автореферат док.  Дисс. Новосибирск. 1990
6. 10.Насретдинов Х.К. Ходжакентская пещера №2 – мустьерский 
памятник близ Ташкента // ОНУ. – Ташкент: ФАН, 1962. – № 4. TESTLAR:
1. Quy - Bulyon yodgorligida qachon Okladnikov tomonidan qazishma ishlari olib 
borilgan?
A) 1958-1959-yillarda  B) 1957-1958-yillarda 
B)  C) 1956-1955-yillarda D) 1959-1960
2. Qirg’izistonda qachon arxeologiya va etnografiya kompleks ekspeditsiyasi 
tashkil qilinadi?
A) 1952- yilda B) 1953- yilda C) 1954- yilda D) 1951- yilda
3. Qaysi yodgorlikning madaniy qatlamlaridan o’rta asrdan tortib, antik davr va 
bronza asrining topilmalarigacha borligi aniqlangan?
A) Quy - Bulyon yodgorligining 
B) Kangurttut yodgorligining 
C) Oq- Tongi yodgorligining
D) Bulyoni Poyon yodgorligining
4. Kim Hisor jamoalariga tegishli asosiy tayanch makonlarni davrlashtirish 
sistemasini ishlab chiqib, ularni uchta taraqqiyot davriga ajratadi? 
A) J. Kabirov B) Martinov C) Ташкенбаев Н.Х D) V.A. Ranov
5. Qaysi yodgorlikning III- gorizontida 300 ta buyum topilgan bo’lib, ular asosan 
chaqmoqtoshlardan yasalgan?
A) Tutqovul B) Quy - Bulyon C) Kangurttut D) Bulyoni Poyon
6. Umuman, Sayd makonidan qanchadan ziyodroq tosh buyumlar topilgan?
A) 40 mingdan B) 30 mingdan C) 20 mingdan D) 10 mingdan
7. Kim Tyanshan- Oloy ekspeditsiyasida 1944-1947- yillari rahbarlik qilib ko’p 
bo’lmasada muste nukleuslarning topib, Qirg’iziston hududlarida ham paleolit 
odamlari yashaganliklarini bayon qiladi?
A) V. A. Ranov B) Okladnikov C) Bernshtamp D) Pugachenkova G.A  8. ……………makonidan turli funksiyalarni bajarishda qo’llaniladigan 
qurollarning 16 xili topilgan. (Nuqtalar o`rniga mos javobni qo`ying)
A) Quy - Bulyon B) Oq- Tongi C) Sayid D) Tutqovul
9. Qirg’iziston hududini keng ko’lamda o’rganish qachondan boshlangan? 
A) XX asrning 2- yarmidan 
B) XX asrning 1- yarmidan 
C) XX asrning boshlaridan
D) XX asrning oxiridan
10. . 60-yillarda Sayid makonining qancha maydoni qazib tekshirildi?
A) 3400 metr. kv B) 3500 metr. kv 
C) 3300 metr. kv D) 3600 metr. kv 
 11. Kangurttut makoni Kangurttut qishlog’idan qancha shimolroqdagi terassasida 
joylashgan?
 A) 6 kilometr B) 7 kilometr C) 8 kilometlar D) 9 kilometr 
 12. . Kimning tadqiqoticha, hisor jamoalariga tegishli makonlar dengiz sathidan 
500-700 metrdan 1000-1500 metrgacha bo’lgan balandlikdagi joylarda joylashgan?
 A) Nesmeyonov B) Medoyev C) Alpisboyev D) V. A. Ranov 
 13. Hisor madaniyati Dushanbedan 25 km g’arbda joylashgan yirik 
qarorgohlardan biri Telem Gaziyon manzilgohing yillarda o’rganilganidan 
so’ng,,Arxeologiya’’ faniga kiritilgan?
 A) 1953-1958- yillarda B) 1952-1957- yillarda 
 C) 1954-1959- yillarda D) 1953-1956- yillarda 
 14. Qaysi makon Tutqovuldan 3 km janubi-sharq tomonda joylashgan bo’lib, u 
1956 yili tadqiq qilingan edi?
 A) Tutqovul B) Sayid C) Quy – Bulyon D) Bulyoni Poyon
 15. Qaysi makonning yoshini mil. avv. 5 minginchi yillarning ikkinchi yarmidan 4
minginchi yillar davomidagi madaniyat deb aytish xato bo’lmaydi?   A) Quy – Bulyon B) Kangurttut C) Bulyoni Poyon D) Tutqovul
JAVOBLARI:
1. A
2. B
3. C
4. D
5. A
6. B
7. C
8. D
9. A
10. B
11. C
12. D
13. A
14. B
15. C

Hisor madaniyati

Sotib olish
  • O'xshash dokumentlar

  • Istiqlol davri o‘zbek tarixiy dramaturgiyasi
  • Allomalarni asarlarida barkamol insonni tarbiyalash g’oyalari
  • Boshqaruv madaniyati va uslubi
  • PR – jamoatchilik fikrini shakllantiruvchi fan sifatida
  • O’zbekistonda madaniyat va san'at muassasalari faoliyati tahlili

Xaridni tasdiqlang

Ha Yo'q

© Copyright 2019-2025. Created by Foreach.Soft

  • Balansdan chiqarish bo'yicha ko'rsatmalar
  • Biz bilan aloqa
  • Saytdan foydalanish yuriqnomasi
  • Fayl yuklash yuriqnomasi
  • Русский