Huquqiy madaniyat tushunchasi, tuzulishi, darajalari

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI
__________________________________ UNIVERSITETI
_____________________________FAKULTETI
_____________________________YO‘NALISHI
DAVLAT VA HUQUQ NAZARIYASI FANIDAN
KURS ISHI
MAVZU: HUQUQIY MADANIYAT TUSHUNCHASI, TUZULISHI,
DARAJALARI
BAJARDI: ________________________
QABUL QILDI: ________________________
Toshkent 202 5 MUNDARIJA
KIRISH…………………………………………………,....………………..…3
I BOB.  HUQUQIY MADANIYAT TUSHUNCHASI....................................6
1.1.  Huquqiy madaniyat tushunchasini vujudga kelishishi va rivojlantirishning 
asosiy vositalari………………………………………........................................6
1.2.  Huquqiy ongni rivojlantirishga ta’sir qiluvchi  omillar tizimi …….......….15
II BOB. H UQUQIY MADANIYAT  VA  H UQUQIY ONG  
TUZULISH I.....................................................................................................22
2.1.  Shaxs  huquqiy  madaniyatini  shakllantirish   muammolari ……........……22
2.2. H uquqiy tarbiya  va h uquqiy ong  haqida ba’tafsil …………….......………27
XULOSA…………………………………………………………..….……....36
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI………........…………38
 
2 KIRISH
Mavzuning dolzarbligi.   Huquqiy madaniyat, inson huquqlari bilan bog‘liq
mavzulardan   biri   bo‘lib,   insonlarning   erkinlik,   barqarorlik,   va   barqaror   turmush
olishi uchun o‘ziga xos asosiy qoidalarni ifodalovchi ilmiy va amaliy tizimdir.
Bu   mavzu,   insonlarning   huquqlarining   qadr-qimmatini,   ularning   xavfsizlik
va huquqlaridan  foydalanganligini   ta’minlashga   oid tamoyillarni   o‘z ichiga  oladi.
Huquqiy   madaniyatning   tuzulishi,   davlatlarning   huquqiy   va   qonunshunoslik
tizimlarini   shakllantirish,   insonlarning   huquqlarini   qadrlash   uchun   qonunlar   va
tartibotlarni   o‘rnatish,   shuningdek,   bu   huquqlar   ustida   himoya   va   burchlarni
amalga oshirishga oid tashqi va ichki tadbirlarni o‘z ichiga oladi.
Huquqiy madaniyatning darajalari o‘z ichiga umumiy, milliy, regionallik va
xususiylashtirilgan   darajalarni   o‘z   ichiga   oladi.   Buning   asosiy   maqsadi,
insonlarning huquqlarining amalda qo‘llanilishini ta’minlash, ularning madaniy va
jamiyatdagi   o‘rnini   mustahkamlash   va   huquqiy   qo‘llanilishining   kengaytirilishini
ta’minlashdir.
Kurs ishi, huquqiy madaniyat mavzusidagi fan va amaliyotning o‘rganilishi,
bu sohada mutaxassislar tayyorlash uchun bo‘lgan o‘quv jarayonini ifodalovchi va
ta’minlovchi   yo‘l.   Ushbu   kurslar,   huquqiy,   falsafa,   ijtimoiy   va   siyosiy   fanlar,
shuningdek,   amaliy   va   muammoli   masalalar   orasidagi   ta’limni   o‘z   ichiga   oladi.
Kurs   ishi,   huquqiy   xizmat   ko‘rsatuvchilari,   advokatlar,   huquqshunoslar   va
boshqalar kabi soha mutaxassislarini tayyorlashda muhim ahamiyatga ega. 
Mavzuning   o‘rganilganlik   darajasi.   Tushunchani   o‘rganish   uchun,   inson
huquqlari,   adolat   tizimi,   demokratiya,   erk   va   erkinlik   kabi   asosiy   mafkuralarni
o‘rganing.
Huquqiy   madaniyatning   tarixiy   jarayonlari   va   uning   rivojlanish   tarixini
o‘rganing.
Inson   huquqlari   to‘g‘risida   xalqaro   hujjatlarni,   shuningdek,   “Inson
Huquqlari   Deklaratsiyasi”ni,   “Inson   Huquqlari   Sharqining”ni,   va   boshqa   asosiy
hujjatlarni o‘rganing.
3 Tuzulishi:   Huquqiy   madaniyatning   amaliy   tuzulishini   o‘rganing,   masalan,
qonun-huquqiy tuzumlar, davlat tuzumlarining huquqiy asoslarini tahlil qiling.
Davlat   va   jamiyat   tizimlarining   inson   huquqlarini   muhofaza   qilishda   o‘z
vazifalarini aniqlang.
Huquqiy   madaniyatning   tuzulishi   va   uning   muhim   qonun-huquqiy
institutlarini, masalan, sud va huquqiy nazorat organlarini o‘rganing.
Huquqiy madaniyatning jahonaviy, milliy va hududiy darajalarini tushuning.
Inson huquqlari bilan bog‘liq xorijiy va o‘zbekiston hududidagi muhim holatlar va
qonun-huquqiy o‘zgarishlar haqida ma’lumot toping.
Huquqiy madaniyatning o‘zaro aloqadorligini, o‘zgaruvchanligini va undagi
soha tizimlari orasidagi bog‘liqliklarni tushunishga intilish.
Bu   metodik   asoslar   yordamida,   huquqiy   madaniyat   mavzusini   chuqur
tushunish,   tahlil   qilish   va   o‘rganish   mumkin.   Huquqiy   madaniyatni   o‘rganish
jarayonida,   amaliy   mashg‘ulotlar,   darsliklar,   ilmiy   maqolalar   va   muhokamalar,
shuningdek,   huquqiy   madaniyatni   o‘rganishga   mo‘ljallangan   kishilarning   fikr-
mulohazalari va taqdimotlardan foydalanish muhimdir.
Kurs   ishining   obyekti.   Huquqiy   madaniyat   mavzusini   o‘rganish   va
tushunish. 
Kurs   ishining   predmeti.   Huquqiy   madaniyatning   asosiy   tushunchalari,
tuzulishi, darajalari va  huquqiy tizimning amaliyoti.
Kurs   ishining   maqsadi.   Maqsadlar   doirasida   kurs   o‘quvchilarni   inson
huquqlari,   huquqiy   tizimlar   va   qonunlar   haqida   chuqur   tushunishga,   shuningdek,
huquqiy masalalarga hal qilish va ularni muhokama qilishga tayyorlashga intiladi.
Bu   kurs,   huquqiy   tayyorgarlik   va   soha   mutaxassislarini   tayyorlashda   katta
ahamiyatga   ega   bo‘lib,   ularni   huquqiy   savodxonlik,   davlat   siyosati   va   shaxsiy
huquqlar sohasida yetukliklarini oshirishga yordam beradi.
Kurs   ishining   vazifalari.   Kurs   ishin   iodiga   qo‘yilgan   vazifalari
quyidagilardan iborat:
1)Huquqiy madaniyat mavzusining kurs ishinigining vazifalari:
2)Asosiy tushunchalarni o‘rgatish.
4 3)Huquqiy tizimning tuzilishini tushuntirish.
4)Huquqiy madaniyatning darajalarini tushuntirish.
5)Amaliyotga tayyorgarlik berish.
6)Huquqiy muhitni tushunishga yordam berish.
Kurs ishining tuzilmasi:   Kurs ishi kirish, ikki bob, to rtta paragraf, xulosaʻ
hamda   foydalanilgan   adabiyotlar   ro yxatidan   iborat   bo lib,  kurs   ishining  umumiy	
ʻ ʻ
hajmi 29 betni tashkil etadi.
5 I   BOB .  HUQUQIY MADANIYAT TUSHUNCHASI
1.1. Huquqiy madaniyat tushunchasini vujudga kelishishi va
rivojlantirishning asosiy vositalari  
Huquqiy   madaniyat   xalqimizning   azaliy   an’analariga,   udumlariga,   tiliga,
diniga, ruhiyatiga asoslangan holda insof va iymon, adolat va qonuniylik, insonga
yuksak   hurmat   va   e’tibor,   sabr-toqat   kabi   ma’rifat   va   haqiqat   tuyg‘ularini
ongimizga   singdirishga   xizmat   qiladi.   Shuning   uchun   ham   kishilarning   fikrini,
dunyoqarashini   mustaqilligimiz   yo‘lida   fidokorona   mehnat   qilishga   yo‘naltirilgan
huquqiy   madaniyatni   yuksaltirish   hayotiy   zaruriyatdir.   Aholining   huquqiy
madaniyati va huquqiy ongini yuksaltirish, huquqiy ta’lim va ma’rifatni, jamiyatda
huquqiy bilimlar  tartibotini  tubdan yaxshilash,  inson huquq va erkinlariga chuqur
hurmat   va   ehtiromga   asoslangan   munosabatni,   odamlarda   qonunga   itoatkorlik
tuyg‘usini,   qonunlarni   bilish   va   unga   qat’iy   amal   qilish   saodatmandligini   qaror
toptirish   bugungi   kunning   zaruriy   talabi   bo‘lib   kelmoqda.   Huquqiy   demokratik
davlat va adolatli fuqarolik jamiyati qurish jarayonida, avvalo, har bir fuqaroning
huquqiy ongi va huquqiy madaniyatini shakllantirib borish asosiy va muhim vazifa
hisoblanadi. 1
Huquqiy   davlat   qurishning   zaruriy   sharti   -   bu   qonunlarning   so‘zsiz
bajarilishidir. 
Qonunlarning bir xilda va so‘zsiz bajarilishi har bir shaxsning o‘z vazifasiga
munosabati va zimmasidagi  mas’uliyatni his qilishiga bog‘liqdir. Avvalo huquqiy
ong   va   huquqiy   madaniyatga   olimlar   tomonidan   berilgan   turlicha   ta’riflar   bilan
tanishib chiqish maqsadga muvofiq bo‘ladi, jumladan, professor Islomov huquqiy
ongga   shunday   ta’rif   beradi:   “Huquqiy   ongni   mamlakat   fuqarolarining   ham
amaldagi   huquqqa,   yuridik   amaliyotga,   fuqarolar   huquqlari,   erkinliklari,
majburiyatlariga,   ham   orzu   qilingan   huquqqa   va   boshqa   huquqiy   hodisalarga
munosabatini   ifodalovchi   huquqiy   sezgilar,   g‘oyalar,   baholar,   tasavvurlar   tizimi
sifatida   ta’riflash   mumkin”.   Professor   Dmitrievning   ta’rificha:   “Huquqiy   ong   bu
insonlarning   va   ularning   turli   birliklarining   hamda   butun   jamiyatning   amaldagi
huquq   va   huquqiy   hodisalarga   nisbatan   qarashlari,g‘oyalari,   tasavvurlari
1
  O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. – T.: O‘zbekiston, 2003. – 40 b.
6 yig‘indisidir”.     Huquqiy   madaniyatga   berilgan   ta’riflarga   kelsak,   U.Tajixanov   va
A.Saidovlar   o‘zlarining   Huquqiy   madaniyat   nazariyasi   nomli   kitobida   huquqiy
madaniyatga   shunday   ta’rif   berishadi:   “Huquqiy   madaniyat   deganda   jamiyatda
qaror   topgan   huquqiy   tizimning   darajasini,   xalqning   bu   huquq   tizimidan
xabardorlik   darajasini,   fuqarolarning   qonunga   bo‘lgan   hurmati,   huquqiy
normalarning ijro etilish darajasi, huquqqa rioya qilmaganlarga murosasiz bo‘lish,
qonunga   itoatkorlik   darajasini   tushunamiz”.   Demak,   yuqoridagilardan   xulosa
qiladigan   bo‘lsak,   qabul   qilinayotgan   qonunlar,   har   qanday   normativ-huquqiy
hujjatlar, huquq sohasida bo‘ladigan o‘zgarishlardan to‘liq tarzda xabardor bo‘lib,
o‘rganib chiqilishi natijasida huquqiy ong va tushunib yetib unga amal qilinishi esa
huquqiy madaniyatni shakllantiradi. 
Huquqiy madaniyatning yuksak darajada bo‘lishi huquqiy davlatning o‘ziga
xos   xususiyatidir.   Bozor   iqtisodiyotini   shakllantirish   sharoitida   huquqiy
madaniyatni   oshirish   muhim   vazifa   sanaladi.   Fuqarolarning   yuksak   huquqiy   ongi
va huquqiy faolligi ma’rifiy jamiyatda huquq ustuvorligining, huquqiy davlatning
poydevoridir.   Fuqarolarning   huquqiy   ongini   shakllantirish,   huquqbuzarliklarning
oldini olish, jinoyatchilikka qarshi kurashishning zaruriy talabidir. Haqiqattan ham
shunday,  huquqiy immunitet   shakllangan  shaxsga   tashqaridan  kirib  keladigan yot
g‘oyalar, qarashlar, qonunga xilof xatti-harakatlar o‘z ta’siriga ega bo‘lmay qoladi.
Ijtimoiylashuv   natijasida   shaxslar   ezgulik   va   adolat,   inson   sha’ni   va   uning
toptalishi  hamda  erkinlik  va  qullik  kabi   qonuniyatning  mavjudligini  anglab   idrok
etishadi. 2
  “Nima yaxshi-yu nima yomonligini” tushunib yetishda esa ularga aynan
huquqiy savodxonlik, huquqiy yetuklik yordam beradi. 
Mamlakatimizda   mustaqillikka   erishganimizdan   so‘ng   aholining   huquqiy
ongi va huquqiy madaniyatini oshirishga katta e’tibor berib kelinmoqda. Jumladan,
1997yil 29-avgustda O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi tomonidan “Jamiyatda
huquqiy   madaniyatni   yuksaltirish   milliy   dasturi”   qabul   qilingan   edi.   Unda   aholi
huquqiy madaniyat darajasining oshirilishi qonun chiqaruvchi, ijro etuvchi va sud
hokimyati   xodimlarining   bilimdonligiga   ko‘p   jihatdan   bog‘liqligi,   huquqiy
2
  Islomov   Z.M.   Davlat   va   huquqning   umumnazariy   muammolari:huquqni   tushunish,   huquqiy   ong   va   huquq
ijodkorligi.T.:TDYUI,2005. –187b.
7 madaniyatning   ilmiy   asoslarini   tadqiq   etishni   rag‘batlantirish,   ijtimoiy   –   huquqiy
tadqiqotlarni   tashkil   etish   va   boshqa   masalalar   o‘z   aksini   topgan.   Biroq   bugungi
kunga   kelib   zamon   o‘zgarishi,   fuqarolarning   fikr   yuritish   darajasi   o‘zgarganligi
sababli ushbu milliy dasturni yangilash vazifasi qo‘yilmoqda. 
Bundan   tashqari   2017-yil   7-fevraldagi   “O‘zbekiston   Respublikasini   yanada
rivojlantirish   bo‘yicha   harakatlar   strategyasi   to‘g‘risida”gi   Prezident   farmoni,
2017-yil   7-sentabrda   qabul   qilingan   “Huquqiy   axborotni   tarqatish   va   undan
foydalanishni   ta’minlash   to‘g‘risida”gi   qonun,   2018-yil   13-apreldagi   “Davlat
huquqiy   siyosatini   amalga   oshirishda   adliya   organlari   va   muassasalari   faoliyatini
tubdan takomillashtirish chora – tadbirlari to‘g‘risida”gi Prezident farmoni, 2019-
yil   9-yanvardagi   “Jamiyatda   huquqiy   ong   va   huquqiy   madaniyatni   yuksaltirish
tizimini   tubdan   takomillashtirish   to‘g‘risida”gi   Prezident   farmoni   va   boshqa
me’yoriy – huquqiy hujjatlarning qabul qilinganligini ko‘rish mumkin. 3
  Aholining
qonunlarga   huquqiy   jarayonlarga   ishtirokini   va   ularning   xabardorlik   darajasini
aniqlash uchun alohida jamoatchilik fikri so‘rovlari ham o‘tkazilib turiladi. Misol
tariqasida   2017-yilda   “Ijtimoiy   fikr”   jamoatchilik   fikrini   o‘rganish   Markazi
tomonidan   “O‘zbekiston   Respublikasi   Konstitutsiyasining   25   yilligi”   mavzusida
jamoatchilik fikri so‘rovi o‘tkazilgan edi. O‘tkazilgan so‘rov ma’lumotlariga ko‘ra,
fuqarolarning   mutlaq   ko‘pchiligi,   ya’ni   90,5   foizi   O‘zbekiston   Konstitutsiyasini
“mamalakatdagi   huquqiy   munosabatlarni   tartibga   soluvchi   bosh   hujjat”,   deb
hisoblaydi,   unda   suveren   davlat   va   adolatli   jamiyatni   shakllantirishning
fundamental   asoslari,   inson   huquqlarini   himoya   qilish   va   mustahkamlashga,
demokratiya   va   ijtimoiy   adolat   ideallariga,   fuqarolar   osudaligi   va   millatlararo
totuvlikni ta’minlashga sodiqlik mustahkamlab qo‘yilgan. 
Mutlaq   ko‘pchilik   fuqarolarning   –   86,3   foizining   fikricha   ,   asosiy   qonun
nafaqat   davrning   zamonaviy   talablariga   javob   beradi,   balki   istiqbolga
mo‘ljallangandir   deya   fikr   bildirishgan.   Mazkur   so‘rovda   aholining   o‘z   fuqarolik
huquqlari   to‘g‘risida   xabardorlik   darajasi   aniqlandi.   “Siz   o‘z   fuqarolik
huquqlaringizni   bilasizmi?”,   degan   savolga   fuqarolarning   mutlaq   ko‘pchiligi   –
3
  Saidov A.X., Tadjixanov U., Toshqulov J.O‘.  Mustaqillik va huquqiy mafkura. T., 1995. -117 b.
8 92,6   foizi   tasdiqlovchi   ovoz   berdi.   Xuddi   shunday   ijtimoiy   so‘rovlar   tez-tez
o‘tkazilib   turilishi   aholining   fikrini   o‘rganish   va   ularda   mavjud   bo‘lgan
kamchiliklarni   bartaraf   etishga   katta   yordam   beradi.   Prezidentimiz   Shavkat
Mirziyoyev   “Parlamentimiz   haqiqiy   demokratiya   maktabiga   aylanishi,
islohotlarning tashabbuskori va asosiy ijrochisi bo‘lishi kerak” nomli ma’ruzasida
siyosiy partiyalar,ularning parlamentdagi  fraksiyalari  va deputatlarning faoliyatini
tanqidiy   tahlil   qilib,   quyidagi   fikrlarni   bayon   etdi: 4
  “Deputatlarning   ish   uslubini
takomillashtirish,   aholining   huquqiy   madaniyatini   oshirish   maqsadida   siyosiy
partiyalar   orqali:   “Markaz   -   viloyat   -   tuman”   tartibida   ishlaydigan   yangi   tizimni
joriy   etish   ayni   muddao   bo‘lar   edi”,-   degan   fikrni   bildirganlar,   chunki   barcha
qonunlarning  yaratilishi,  ishlab   chiqilishi  deputatlar   tomonidan  amalga  oshiriladi.
Ular   xalqning   orasida   bo‘lib   barcha   taklif   va   tavsiyalar,   kamchiliklarni   o‘rganib
chiqib   xalq   manfaatlaridan,   xalq   ehtiyojlaridan   kelib   chiqqan   holda   qonunlarni
yaratishlari shart va zarur. 
Bekorga   “Markaz-viloyat-tuman”   tartibida   ishlaydigan   tizim   deb
aytmaganlar,   har   qanday   siyosatda   bo‘ladigan   o‘zgarish   va   qo‘shimchalar
markazdan viloyatga undan tuman va boshqa chekka hududlargacha yetib borishi
xalq   xabardor   bo‘lishi   va   o‘z   fikr   –mulohazalarini   yetkazishi   kerak   ekanligini
hisobga   olib   bunday   tizim   yartish   kerakligini   aytib   o‘tganlar.   Mamlakatimizda
ijroga   yo‘naltirilgan   har   bir   qonun,   amaldagi   huquqiy   hujjatlarga   kiritilayotgan
o‘zgartish   va   qo‘shimchalardan   aholini   izchil   hamda   keng   xabardor   qilishda
jamoatchilik  ishtiroki   va  faolligi  muhim.  Kommunikatsiya  texnologiyalari,  davlat
organlari   bilan  ijtimoiy sherikchilik  imkoniyatlaridan  samarali   foydalanish  lozim.
2019-yilda aholining huquqiy ong va huquqiy madaniyatini yaxshilash maqsadida
“Jamiyatda   huquqiy   ong   va   huquqiy   madaniyatni   yuksaltirish   tizimini   tubdan
takomillashtirish to‘g‘risida”gi Prezident Farmoni qabul qilindi. Ushbu farmonda:
jamiyatda   huquqiy   ong   va   huquqiy   madaniyatni   yuksaltirib   borish   uchun   qonun
ustuvorligini   ta’minlash   va   qonuniylikni   mustahkamlashning   eng   muhim
shartlaridan   biri   hisobanadi,   deya   ta’kidlab   o‘tilgan. 5
  Shu   o‘rinda   aytib   o‘tish
4
  Odilqoriev X. Davlat va huquq nazariyasi. Darslik,_T.: Adolat, 2018.  -  528 b.
5
  Davlat   va   huquq   nazariyasi.   Mas’ul   muharrirlar   H.B.Boboyev,   H.T.Odilqoriyev   -T.:   “Iqtisodiyot   va   huquq
9 joizki,   O‘zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligi   jamiyatda   huquqiy   ong   va
huquqiy   madaniyatni   yuksaltirish   sohasida   muvofiqlashtiruvchi   davlat   organi
bo‘lib   hisoblanadi.   Hozirda  farmonga   asosan   shaxsan   Adliya  vaziri   boshchiligida
Advice.uz   huquqiy   axborot   tizimi   faoliyat   ko‘rsatmoqda,   xususan   mamalakamiz
ko‘plab fuqarolari ushbu tizimdan bir  necha bor  foydalanib savollariga yetarlicha
javob olishmoqda. Bundan tashqari  huquqiy targ‘ibot-tashviqot  olib borish ishlari
ham bir muncha yaxshilangan. 
Mahallalarda,   joylarda   malakali   huquqshunoslar   tomonidan   tushuntirish
ishlari olib borilmoqda. Qonun ijodkorligi faoliyatiga aholining keng qatlamini jalb
etish   maqsadida   “Telegram”   messendjeridagi   Huuqiy   axborot   kanalida   maxsus
“Qonunchilikka   taklif”   boti   ishga   tushirilgan.   Mazkur   bot   orqali   fuqarolardan
minglab   takliflar   kelib   tushadi   va   ko‘rib   chiqilib   inobatga   olinadi.   Ushbu   loyiha
Prezidentimizning “… qonunlarning bevositai jodkori xalq bo‘lishi kerak”, degan
so‘zlarining   amalda   tadbiq   etilishining   ko‘rinishidir.   Huquqiy   targ‘ibot   tashviqot
sohasini   yaxshilashga   munosib   hissa   qo‘shgan   davlat   organlari   va   tashkilotlar
xodimlariga   aholining   huquqiy   savodxonligini   oshirishda   ko‘rsatgan   xizmatlari
uchun   “Huquqiy   targ‘ibot   ishlari   a’lochisi”   ko‘krak   nishoni   ta’sis   etildi.   Yana
huquqiy   mavzularni   tizimli   va   tahliliy   yoritib   berish   hamda   aholini   qonunga
hurmat ruhida tarbiyalashga doir teleko‘rsatuvlar ko‘lami kengaytirilmoqda. 
Prezidentimiz   Shavkat   Mirziyoyevning   O‘zbekiston   Respublikasi
Konstitutsiyasi   qabul   qilinganligining   27   yilligiga   bag‘ishlangan   tantanali
marosimidagi   ma’ruzasida   aholining   huquqiy   ongi   va   huquqiy   madaniyati
masalasiga   ham   alohida   to‘xtalib   o‘tdilar,   “Biz   qanchalik   mukammal   qonunlar
yaratmaylik,   qanday   islohotlar   o‘tkazmaylik   agar   fuqarolarimizning   huquqiy
bilimi,   ongi   va   madaniyati   yetarli   bo‘lmasa   kutilgan   natijalarga   erishish   mushkul
bo‘ladi.   Huquqshunos   olimlarning   bundan   bir   necha   asr   avval   “Huquqni   anglash
mas’uliyat   hissini   rivojlantiradi”,   deb   aytgan   hikmatli   so‘zlari   hech   qachon   o‘z
dolzarbligini   yo‘qotmaydi.   Boshqacha   aytganda   Konstitutsiya   va   qonunlarga
hurmat, huquqiy ong va huquqiy madaniyat har bir fuqaroning, har bir mansabdor
dunyosi” nashriyot uyi, 2000. – 215  b .
10 shaxsning hayot va faoliyat tarziga aylanmog‘i kerak. 6
 Biz huquqiy ong va huquqiy
madaniyatni yuksaltirish borasidagi ishlarimizni uzliksiz davom ettirishimiz zarur.
Huquqiy   tarbiyani   maktabgacha   ta’lim   tizimidan   boshlashimiz,   bu   boradagi   ilk
ko‘nikmalar   ona   allasi   kabi   farzandlarimiz   qalbidan   umrbod   joy   olishi   darkor.
Konstitutsiyamiz   har   bir   fuqaroning   ongi   va   qalbidan   chuqur   joy   olgan,   ularning
huquq va erkinliklarini to‘liq kafolatlaydigan haqiqiy hayot qomusiga aylanmog‘i
lozim. 
Har   bir   soha   va   yo‘nalish,   ta’limning   barcha   bosqichlari   uchun   huquqiy
madaniyatni yuksaltirishning ilmiy asoslangan dasturi tayyorlanishi kerak. Bunda,
avvalambor,   Konstitutsiyani   o‘rganishga   jiddiy   yondashish   lozim.   Umumta’lim
maktablari   uchun   “Konstitutsiya   alifbosi”,   “Konstitutsiya   saboqlari”,
“Konstitutsiya   asoslari”   kabi   darsliklarni   yaratish   zarur   deb   hisoblaymiz.   Ushbu
fanlardan dars beradigan o‘qituvchilarni tayyorlashda ularning siyosiy, huquqiy va
ma’naviy saviyasiga alohida ahamiyat berish lozim. Shuningdek, hayotdagi adolat
tantanasi,   qonuniy   haqhuquqlar   tiklangani   haqida   qiziqarli   ko‘rsatuvlar,   seriallar,
badiiy   filmlar,   teatr   asarlari   yaratish   ham   katta   tarbiyaviy   ahamiyatga   ega”,   deya
ta’kidlab o‘tganlar. 7
 
O‘zbekiston   bozor   iqtisodiyotiga   o‘tish   uchun   keng   ko‘lamli   demokratik
islohotlarni   amalga   oshirmoqda.   Bu   esa,   fuqarolarning   huquqiy   ongi   va   huquqiy
madaniyatini   rivojlantirishni   nazarda   tutadi.   Jamiyatda   kishilar   qanchalik   yuqori
huquqiy   madaniyatli   bo‘lsa,   huquq   normalarini   bilsa,   qonunlarni,   yurdik
adabiyotlarni o‘qib ularga amal qilsa huquq buzulishi ham shunchalik kam bo‘ladi.
Aholining barcha qatlamlari  huquqiy savodxonlikka erishishi, mustahkam  irodali,
o‘z   huquqini   biladigan   va   qonunlarni   hurmat   qiladigan,   huquqiy   bilimlarini
kundalik   hayotda   qo‘llay   oladigan,   faol   fuqarolik   pozitsiyasiga   ega   bo‘lgan   va
huquqbuzarlikka   nisbatan   murosasiz   munosabatda   bo‘ladigan   fuqarolarni
tarbiyalashning keng qamrovli muntazam tizimi yaratilmoqda. Tarbiya avvalo, oila
6
  Xalilov   E.H.   Ijtimoiy   turmushda   huquqiy   ongning   o‘rni.   Pravosoznaniye   v   strukture   obshestvennoy   jizni.-T.:
O‘zbekiston, 1997. –48 b. 
7
  Hayitboyev F, Najimov M. Hozirgi zamon asosiy huquqiy tizimlari 
11 ostonasidan   boshlanadi,   shunday   ekan   har   bir   otaonaga   katta   mas’uliyat
yuklatilgan. “Qush uyasida ko‘rganini qiladi”,- degan naql bekorga aytilmagan. 
Oila a’zolari kundalik hayotida qonunlarga, belgilangan normalarga qanday
amal qilsa, yosh avlod shunday holatni ko‘rib va unga moslashib boradi. Kundalik
siyosiy,ijtimoiy,iqtisodiy   hayotda   bo‘ladigan   yangiliklarni   ko‘rib   borish,
saylovlarga   to‘liq   tarzda   qatnashish,   mahalla   yig‘inlarida   doimiy   ishtirok   etish
shular   jumlasidandir.   Davlat   va   jamiyatning   huquqiy   rivojlanganligini
belgilaydigan bir  qator  muhim  omillar  bor, biz buning bir  necha  jihatlarini  sanab
o‘tamiz:   Birinchidan,   rivojlangan   jamiyat   a’zolarining,   davlat   fuqarolarining
ijtimoiysiyosiy faolligi yuksak bo‘lishi kerak;
12 1.2.  Huquqiy ongni rivojlantirishga ta’sir qiluvchi  omillar tizimi
Huquqiy     demokratik     davlatni     qurish     va     adolatli     fuqarolik     jamiyatini
shakllantirish     yo‘lidan     dadil     borayotgan     mustaqil     O‘zbekistonda     fuqarolar
huquqiy     ongini,     huquqiy     madaniyatini     yuksaltirish     g‘oyat     darajada     muhim,
dolzarb     muammodir.     Mamlakatimizning       rivojlanishi     va     istiqboli,     keng
ko‘lamda   o‘tkazilayotgan   iqtisodiyot,   siyosat,   davlat   qurilishi, huquqiy   tizim
va   jamiyatni  ma’naviy   o‘zgartirishning  muvaffaqiyati  ko‘p  jihatdan  huquqiy
ongi     va   bilimi   hamda   huquqiy   madaniyat   darajasiga   bog‘liqligi   o‘z-o‘zidan
ayon. 
"Huquqiy   ong - huquqni   anglash   demakdir,   odamlarning   ham   amaldagi
huquqga,  ham  ularning  o‘zlari  istalgan  huquqga    munosabatini  ifoda  etadigan
tassavvur   va     his-tuyg‘ularning     mujassamidir.     U     tabiatan     huquq         bilan
mushtarakdir     va     shu     sababli     mavjud     iqtisodiy     munosabatlarga     nisbatan
ikkilamchidir.  Huquqiy  ong  jamiyatning,   turli  ijtimoiy  guruhlarning  obyektiv
ravishda     kelib       chiqqan     ehtiyojlari     va     manfaatlarining     bevosita     ta’sirida
shakllanadi,     o‘zgarib     turadigan     obyektiv       sharoitlar     va     jarayonlar       ta’siri
ostida doimiy   rivojlanib   boradi.   Huquqiy   ong   ijtimoiy   ongning   bir   qismidir
va   shu   sababli    unga   falsafiy,   mafkuraviy   va   siyosiy     qarashlar    ta’sir     etib
turadi."
Huquqiy     ongni       rivojlantirishga     jamiyatda     bo‘layotgan     o‘zgarishlar,
qabul     qilinayotgan     yangi     qonunlar,     yangi     qonunlarning     loyihalarini     keng
omma   (halq)     orasida     muhokama     qilinishi,     barcha     o‘quv     yurtlarida,
maktablarda   huquq   haqidagi     bilimlarni o‘rgatish-o‘rganish,   mazkur   fanlardan
imtihonlar     joriy     etish,     radio,     televideniya,     vaqtli     matbuotlarda         huquqiy
bilimlarni  keng  targ‘ib  va  tashviq  qilish; aholining  mustaqil  ravishda,  huquqiy
bilimlarni  o‘rganish  maqsadida  qonun  hujjatlarini  muntazam  chop  etib  borish;
sud,   prokuratura,   militsiya   organlarining   ish   tajribasini ommalashtirib   borish;
adliya     va     huquqshunoslik         fanlarini     rivojlantirish;     oshkoralikni     ta’minlash;
boshqa    davlatlarning    huquqiy    tajribasini      o‘rganish     va    ulardan    foydalanish;
13 badiiy  adabiyotda,  san’atda  huquqiy  bilimlarni  tarqatish,  o‘ylaymizki  huquqiy
ongni rivojlantirishning   omillari  bo‘lib  hisoblanadi.
Aholining     barcha     qatlamlarini     huquqiy     savodxonlikka         erishishlari,
yuksak   darajadagi   huquqiy   ongga   ega   bo‘lishlari   hamda   huquqiy   bilimlarini
kundalik   hayotda  qo‘llay  olishlari  uchun  asosiy  e’tiborni  nimalarga  qaratish
lozimligi     haqidagi     vazifalar       Oliy     Majlis   tomonidan     1997     yil     29     avgustda
qabul qilingan "Jamiyatda   huquqiy   madaniyatni   yuksaltirish    Milliy   dasturi"da
ham     belgilab       berilgan.     Huquqiy     ong   va   huquqiy     madaniyat   ham     moddiy
ma’naviy,   ahloqiy   va     boshqa   mafkuraviy   omillar   asosida   shakllanib hamda
rivojlanib  boradi.  Huquqiy     madaniyat     fuqarolarning     yetukligi     va
ongliligini  ko‘rsatuvchi  me’yordir.  Huquqiy  ong,  bilim  va  tasavvurlar  insonda
tasodifiy   ravishda   paydo   bo‘lmaydi.   Uni   insonning   tug‘ma   xususiyati deyish
ham     mumkin     emas.     Inson     onadan     dono-yu     donishmand     bo‘lib     ham
tug‘ilmaydi.     Kishidagi     huquqiy     ong,     huquqiy     bilim     va         madaniyat     ta’lim
tarbiya,     o‘qish     o‘rganish,     mehnat     qilish,     amaliy     faoliyat,     hayot     tajribasi,
ajdodlar     merosi     va     namunasi     asosida     shakllanib,     rivojlanib     uzluksiz
takomillashib  boradi.  Huquqiy  bilimlar  va  huquqiy  ongning  yuzaga  kelishi  va
rivojlanishi     cheksiz     jarayondir.     U     jamiyat     taraqqiyoti     asosida     yuzaga
keladigan   obyektiv   talab   va   ehtiyojlar,   mavjud   imkoniyatlar,   shart   sharoitlar
asosida  shakllanadi. 8
Inson     jamiyatda,     davlatda     yashar     ekan,     uning     huquqiy     ongini
shakllanishi    mavjud   huquqiy   mezonlar   bilan   bog‘lanmog‘i   lozim.     Huquqiy
madaniyatsiz  jamiyat  kelajagini  tassavur  etib  bo‘lmaydi.  Yoshlarning  qalbi va
vujudiga     go‘daklik   paytidan    boshlab   odob   ahloq,   huquqiy   qonun   qoidalar
haqidagi     ilk     tasavvur     va     tushunchalarni     singdirishga     jamiyatning     asosi
bo‘lgan  oilaning  roli  va  ahamiyati  beqiyosdir.
"Qonunlarimiz     asoslaridan     xabardor     bo‘lish     yoshlar     o‘rtasida
qonunbuzarlik     holatlarini,     odob     ahloqimizga     zid     hatti     xarakatlarning     oldini
olishda,     ularning     huquqiy     ongi     va     madaniyatini     o‘stirishda     o‘zining     ijobiy
8
  Najimov M.K., Muhitdinov Z.S. Davlat va huquq nazariyasi. O'quv-uslubiy
14 ta’sirini     ko‘rsatmoqda.     Qonunlarni     yaxshi     bilgan     yoshlargina     ularga     rioya
qiladi.   Bunday   inson   o‘zini   ham   oilasini   ham,   halqi   davlatini   ham   himoya
eta     oladi.     Qonun     talablariga     qat’iy     rioya     etish,     qonunlarimizga     yuksak
ehtirom    ko‘rsatish,    qonun   oldida   hamma-    prezident    va   oddiy   fuqaro   ham,
erkagu  ayollar  ham, yoshlaru  keksalar  ham,  tadbirkorlaru   mansabdor  shaxslar
ham     teng     va     ma’sul     ekanini,     bu     masalada     hech     kimda       alohida     imtiyoz
yo‘qligini     chuqur     idrok     etish,     ana     shu     qadriyatni       ongiga     mukammal
singdirish  barcha  yoshlar  uchun  muhim  fazilat  hisoblanadi."
Shunday    qilib,    ijtimoiy   ongning    tarkibiy   qismi     bo‘lgan   huquqiy   ong
jamiyat     taraqqiyotiga,   ijtimoiy   turmush     rivojlanishiga     aks   ta’sir   ko‘rsatadi.
Huquqiy  g‘oyalar,  bilim  va  tasavvurlar,  huquqiy   nazariyalar     ijtimoiy
hayotning   barcha   tomonlariga   kirib   borib,   fuqarolarning   ongidan   o‘rin   olib
odamlar    hulq   atvoriga,   amaliy   faoliyatiga   mafkuraviy   va      psihologik   ta’sir
etadi.  Huquqiy  ong  odamlarni  ma’lum  tarzda  o‘zlarini  idora  qilishga,  jamiyat
qabul  qilgan  qonun  va  qoidalar  doirasida  faoliyat  ko‘rsatishga  undaydi.
Kishilar     huquqiy     ongi     va     bilimi     rivojlanganlik     darajasini     ularning
ijtimoiy-huquqiy     faolligiga     qarab     aniqlash     mumkin.     Jamiyat     a’zolarining
ijtimoiy-siyosiy,  iqtisodiy,  madaniy  ma’naviy  sohalarda,  o‘z-o‘zini  boshqarish
organlarida     faol     ishtirok     etishlari     huquqiy     ong       va       huquqiy       madaniyat
darajasi  o‘sib  borayotganligidan  dalolat  beradi.
Huquqiy   ong   va   huquqiy   madaniyat- Biz   tanlab   olgan     yangi   jamiyat
qurish     yo‘lida     fuqarolarning     huquqiy     madaniyatini     yuksak     darajada
shakllantirish     hamda     ularning       konstitutsiyaviy     huquqlari     va     erkinliklarini
kafolatli  ta’minlash  muammolari  alohida  ahamiyat  kasb  etmoqda. 
“Huquqiy   madaniyatning     yuqori   darajada   bo‘lishi   huquqiy   davlatning
o‘ziga  xos  xususiyatidir.  Bozor  iqtisodiyotini  shakllantirish  sharoitida  huquqiy
madaniyatni       oshirish     muhim     ish       hisoblanadi.     Shu     bilan     birga         huquqiy
madaniyat     saviyasi     qabul     qilingan     qonunlar     soni     bilan     emas,     balki     ushbu
qonunlarning  barcha  darajalarda  ijro  etilishi  bilan  belgilanadi.  Ushbu  muhim
ishda  odamlarda  qonunlarga  va  normativ  huquqiy  hujjatlarga  nisbatan  chuqur
15 hurmat  hissini  tarbiyalash  alohida  ahamiyatga   egadir.  Zero  huquqiy  normalar
odamlar  ongiga  singgan  va  ular  orqali  amal  qilgan  taqdirdagina  yashaydi  va
ro‘yobga  chiqadi.” 9
Huquqiy     madaniyat   keng     tushunchadir.   Huquqiy     ong     huquqiy
madaniyatning   g‘oyat   muhim   tarkibiy   qismlaridan   biri   bo‘lib,   u   eng   avvalo
odamlarning  qonunga  munosabatlarini  ifodalovchi  qarashlari  va  e’tiqodlaridan,
ularning  huquq  haqidagi  tasavvurlaridan,  intilishlari  va  tuyg‘ularidan  iboratdir.
9
  Mirziyoyev Sh.M.Milliy taraqqiyot yo"limizni qat'iyatbilan davom ettirib, yangi
16 II   BOB .  H UQUQIY MADANIYAT   VA   H UQUQIY ONG  TUZULISH I
2.1.  Shaxs  huquqiy  madaniyatini  shakllantirish muammolari
Shaxs     huquqiy     madaniyatini     shakllantirish     muammolarini     o‘rganishga
jiddiy  ravishda  O‘zbekiston  Respublikasi  mustaqillikka  erishgandan  keyingina
kirishildi.   Shaxs   huquqiy   madaniyatini   shakllantirish   masalasiga   O‘zbekiston
Respublikasi   birinchi   P rezidenti miz    I.A.Karimov   o‘zining ma’ruzalarida   doimo
to‘xtalib   o‘tadi,   shuning   bilan   birga   doimo       shaxs   huquqiy   madaniyati   deb
birinchi   Prezident imiz     I.A.   Karimov     qabul     qilgan     qonunlarning     soni     emas,
balki     bu     qonunlarni   shaxslar     tomonidan     qanchalik     darajada     o‘zlashtirish,
amaliyotga     tatbiq       etishi,     o‘zlari     rioya     qilishi     va       boshqalardan     ham
qonunlarga     rioya       qilishni     talab     qilishida     ko‘rinadi     deganini     barchamiz
bilamiz.
Shaxs     huquqiy     madaniyatini     shakllantirish     va     bu     muammoni     bizga
kengroq       tushunishimizga     yordam     beradigan     va     suyanadigan     tog‘imiz
hisoblangan  bu   mustaqillikdan  keyin   qabul  qilingan   birinchi  Qomusimizdir.
Chunki     bu     qomusimizni       jahon     sivilizatsiyalarining     beshigi     bo‘lgan
davlatlarning     olim-ekspertlari     o‘qib,     jahon       andozasiga     to‘g‘ri     kelishini     bir
necha   bor   ta’kidlab   o‘tishgan   va   bu   "qomus"   shaxs   uchun   xizmat   qilishini
biz   bilamiz.   Masalan   qomusning   128ta   moddadan   60 dan   ziyodi   shaxsning
huquqiy  maqomiga  va  fuqarolarning  erkinligiga   bag‘ishlanadi.  10
Qomusimizning  uchinchi-"Jamiyat  va  shaxs"   bo‘limida  shaxs  fuqaroviy
jamiyatning     erkin,     ongli,     mustaqil     a’zosi     sifatida     ta’riflangan.       Shaxsning
manfaatlari     hamma     narsadan     ustundir,     shu       bosh     qomusimiz       shaxsni
jamiyatda   eng   asosiy   boylik shaxs   deb   biladi.   Boshqacharoq   qilib   aytganda
halq,  davlat  va  huquq  uchun  emas,  balki  davlat  va  huquq  halq  uchun  xizmat
qiladi.   Bundan  kelib  chiqib  shahs  huquqiy  madaniyatini   shakllantirish  faqat
shaxslarning  o‘ziga  bog‘liq   bo‘lmay,  balki  davlanga  uning  rahbarligiga  ham
bog‘liqdir.     Shaxsni   huquqiy   madaniyatni   shakllantirish   jarayoni   quruq   shior
yoki,  "sarob"  bo‘lmasdan  balki  aniq  shakllantiradigan  aniq  hodisadir. 
10
  Исломов З.М., Тураев Б. Р. Хукук ва иктисодиёт. Рисола. — Тошкент: 2006
17 Shuning   uchun   ham     mustaqillik   qomusimizning   huquqiy   konsepsiyasi
inson  huquqlarini  hurmat  qilish,  fuqarolar  erkinligi,  huquqiy  davlat  va  milliy
davlatga   xos   xususiyatlar   kabi   umumiy   qadriyatlarimizning       uzviy   birligini
o‘zida  aks  ettiradi   desak  adashmaymiz.
Shaxs     huquqiy     madaniyatini       shakllantirish       jarayonida,         shaxslarimiz
qator   qoidalarga    rioya   qilishi   lozim   bo‘ladi.
Birinchidan     qabul    qilingan,  yangi   qabul   qilinayotgan   qonunlarda va
me’yoriy   hujjatlarda   asrlar   davomida    halqimiz    ongiga   singib   kelgan va
singib         borayotgan           millatimizning         an’analari,     urf       odatlari,       tarixiy
meroslarimizda   albatta    aks   etilishi   kerak.
Ikkinchidan,         barcha       qonun       loyihalarini         tayyorlashda,       muhokama
qilishda       yurist       olimlarimiz       va       amaliyotchilarimiz                 bilan     birgalikda
shaxslarning    o‘zlari    xuquq     ijodkori,    faol   qatnashchilar    sifatida  ishtirok
etishi  ijobiy    samara   berishi    mumkin.
Uchinchidan,   har   bir    shaxsning   huquqiy    onglilik   darajasi,   huquqiy
madaniyati ularning  qomusimizga     va   amaldagi    qonunlarimizga        nisbatan
chuqur   hurmat   bilan   qarashlarida      ko‘rishimiz   mumkin   va   ularni   shunga
o‘rgatishimiz   zarur,   chunki   bunday   qonunlar   qachon    yashaydi,     qachonki
hamma     hurmat   bilan     rioya     qilsa,     xurmat     bilan     tilga     olinsa.   Har     bir
shaxsning   huquqiy   madaniyatini   shakllanganligi    juda    zarur   fazilat   bo‘lib,
bu   fazilat   davlatimizning   tayanchi   hisoblanadi.
Zero       jamiyatda             qonun     ustunligi        huquqiy           madaniyat        bilan
mustahkamlanadi.
Shaxs   halol,  nomusli,  pok   qalbli,   o‘ziga   talabchan   bo‘lmasdan   turib,
o‘zining     huquqiy       madaniyatini      shakillantira        olmaydi.       Chunki    har    bir
shaxs       muayyan     vaziyatlarda             o‘zini       qanday     tutishi       kerakligini,       qabul
qilingan       qonun   -   qoidalarga,     ahloq       normalariga       muvofiq       yoki       xilof
harakat   qilish   kerakligini    ma’lum   darajada      mustaqil   hal   qiladi   va   o‘z
hatti - xarakatlariga           o‘zi     baho   beradi.   Har   bir     shaxs     ma’naviy-huquqiy
18 qiyofasining,   jumladan,     odobining       ahloqining       shakllanishi       va
takomillashuviga   ijtimoiy    shart-  sharoitlar  hal   qiluvchi   ta’sir   qo‘rsatadi.
  Shuning     uchun     shaxs     ijtimoiy       xayotga         qadam       qo‘yishi     bilan
faqat         tayyor         holdagi         muayyan             ijtimoiy           munosabatlarga,       ishlab
chiqish    munosabatlarigagina  emas,  balki    davlat    jamoat    tashkilotlari, xuquq
ahloq  va   hakazolar        bilan   bog‘liq   tartib   qoidalarga   ham   duch   keladi.
Ma’lumki     shaxs       huquqiy         madaniyatini         shakllanishiga,      huquqiy
ongiga   uni     o‘rab   turgan   atrofidagi   ijtimoiy   muhit   ta’sir   qiladi.   Shaxs
mavjud           dunyoqarashni,             odat-ko‘nikmalar,   odob     va     ahloq       qoidalarini
o‘zlashtirish     bilan     birga,   aniq   ijtimoiy             voqea     hodisalarga,     kishilarning
hatti       xarakatlariga,         qonunni     buzish       yoki       unga       rioya       qilishiga       va
muomalalariga         muayyan           mavqeda       turib       va         muayyan         qonunlarga
suyangan    holda   ish   ko‘radi  va    baho   bera   boshlaydi.
Har   qanday   huquqiy       madaniyatni       shakllantirish   va   uni  amalga
oshirish     jarayoni     davlat     tayanchiga     ishonadi,   chunki   "Hech         bir   davlat
organi,   mansabdor    shaxs     va   inson     qonunga         bo‘ysunishi      majburiyatidan
ozod      qilinishi      mumkin      emas".     Bunday    o‘ta      muhim       mas’uliyatli       ishni
amalga   oshirishda jamoatchilik   tuzulmalarini   kuchaytirish  orqali   qonunlarni
ro‘yobga     chiqarishning     ta’sirchan     mexanizmini   yaratish     muhim     ahamiyat
kasb  etadi.
Shaxs    huquqiy   madaniyatini   shakllantirish   muammolarini   yechishda
aholiga     differensional      yondashuv      zarur,     chunki     aholining     turli   qatlami,
qonunlarining  mohiyatini    turlicha   tushunishi     mumkin.
Milliy         dasturda     bu     o‘rinda     shunday   deyiladi     "Ta’lim   va   tarbiya
muassasalariga       dahldor       bo‘lmagan       shaxslarning     (   ishchi,   xizmatchilar,     uy
bekalari,  pensionerlar,  harbiy   xizmatchilar)   huquqiy    tarbiyasi   va   huquqiy
ta’limi       tizimini       takomillashtirish.     Bu       ishga           yuridik       o‘quv       yurtlari,
xuquqni       muhofaza       qiluvchi       organlar,       ilmiy       tadqiqot       institutlari,
xuquqshunos     olimlar           va     boshqalarni       jalb     qilish"   kerak     deyiladi.   Har
qanday       shaxsni       huquqiy         madaniyatini       shakllantirish     o‘z-o‘zidan     yuzaga
19 keladigan     jarayon     emas,   balki     ijtimoiy     tarbiyaviy     institutlar     faoliyatiga
yordamiga   suyangan    holda   amalga   oshiriladigan   jarayon   hisoblanadi.  Bu
jarayon     ko‘p     kuch,     vaqt,   mablag‘,   qunt   va bilim     talab     qiladi,   bu     kuch,
vaqt,     qunt         va     bilim           bo‘lishi       ham     mumkin,   lekin       shaxsning         o‘zini
xohishi,       istak       irodasi       bulardan       ham       muhimroq       deb       hisoblaymiz,
shaxsning     o‘zida     xoxish, istak   iroda       bo‘lmas     ekan     huquqiy   madaniyatni
shakllantirish   jarayonida   samara    bo‘lishi   gumondir.
Shaxs     huquqiy       madaniyatini       shakllantirishda           milliy     mafkuraga
to‘xtalmasdan    o‘tishga    xaqqimiz    yo‘q,  chunki  huquqiy    madaniyat,  siyosiy
madaniyat    bilan     uzviy     bog‘liq         bo‘lib     bir-  birini     to‘ldirishadi,   lekin bu
hali      halqning      siyosiy      huquqiy      ongiga      ta’sir      etadi       yoki      etdi       degani
emas,       balki       siyosiy       tutqinlikdan       qutilish       deganidir.     Mafkura       har       bir
millatning   ma’naviy,  moddiy   yutuqlarini   ifodalovchi   kuchdir.  Har   qanday
mafkura     shaxslarning       ma’naviy       hayotini       tarkibiy       qismi       hisoblangan,
hisoblanadi   ham.
20 2.2. H uquqiy tarbiya  va h uquqiy ong  haqida
“Huquqiy     tarbiya   -     bu     shaxsga     nisbatan         huquqiy     ongni,     huquqiy
ko‘rsatmalarni,     qonunga     itoatkor     xulq-atvor     ko‘nikmalari     va     odatlarini
shakllantiruvchi     uyushgan   bir   tizimli   aniq   maqsadni   ko‘zlagan     holda   ta’sir
ko‘rsatilishidir.”
Huquqiy   tarbiya -   bu   jamiyat     a’zolarining       yurish-turish   madaniyatiga
va     onggiga       tizimli     va       maqsadga     muvofiq     ta’sir     etish       jarayonidir.       Bu
jarayonda       kishilarning     huquqiy       bilim   darajasiga     ega     bo‘lishiga     erishish
maqsad     qilib       qo‘yiladi.     Ularda     e’tiqoddan     kelib     chiqadigan       qonun     va
huquqqa  bo‘lgan  hurmatni   shakllantirish  huquqiy  tarbiyaning  o‘zagini  tashkil
etadi.   Huquqiy   tarbiya   va   huquqni   tatbiq   qilish     jamiyatda     qonunchilik   va
huquq  tartibotni  mustahkamlashga  yordam  beradi.   U  kishilarni  intizomlilikka,
uyushqoqlikka,     va     yangi     turmush       tarziga     o‘rgatadi.       Tarbiyaviy     ishning
mustaqilligi     avvalo       uning     mazmuni     bilan     bog‘liqdir.     Huquqiy       tarbiya-
huquqiy   ongni   shakllantiradi,   bu   esa     tarbiyaning   o‘ziga   xos   shakllari       va
usullarini  izlab  topish  qo‘llanishi  zaruriyatini  taqazo  etadi.
Tarbiyalovchilar         zarur     xajmdagi     huquqiy     bilimlar     bilan     qurollangan
bo‘lishi  va  tarbiyalanuvchida  huquqiy  ongni  shakllantirish,   ularning  huquqiy
madaniyatini       oshirish     uslubiyotini     egallashi     lozim.         Huquq     haqidagi
tasavurlarning   shakllantirishda,   shuningdek   birmuncha   alohida     masalalarning
hal     etishda     asos     bo‘ladigan     qonunning     ayrim     umumiy    qoidalarini     huquqiy
tamoyillarni     bilish     ham     muhim       ahamiyat     kasb     etadi.       Shuni     unitmaslik
kerakki,     voyaga     yetmaganlar     o‘zlari     kuzatib     boradigan     huquqiy     faktlarga
nafaqat     ularni     qo‘llanish     amaliyoti     nuqtai     nazaridan     baho     berishadi.     Agar
bunday   amaliyot   huquqda  yozib  qo‘yilganiga   nisbatan   farq   qiladigan   bo‘lsa,
unda   bu  yoshlar  huquqiy   ko‘rsatmalarning  shunchaki   rasmiy  narsa  ekanligi
to‘g‘risidagi     tassavurlarni-   "ha,     qonun     boshqayu,     hayot     butunlay     boshqa"
degan  fikrda  bo‘lishi  mumkin.
Shunday   qilib, huquqiy   tarbiyani    faqat    huquqiy   tarbiya    bilan    cheklab
qo‘ymaslik   kerak,   tarbiyaning  roli   zarur  bo‘lganida  huquqiy   amaliyotni   ham
21 o‘zgartira   bilish     uni     oqilona     izohlash     qonun     buzishning     oldini     olish,
aniqlanishi  va  bartaraf  etishi  uchun  barcha  mumkin  bo‘lgan  chora  tadbirlarni
qabul  qilishni  ham  o‘z  ichiga  olishi  zarur.  Aks  holda  hech  qanday  og‘zaki
pand   nasihat va  suhbatlar   yoshlarga   ularning  ko‘zi  oldida  jazosizlik   holatida
sodir     etiladigan   huquqbuzarliklar     yetkazadigan     zararni       barham     topdira
olmaydi. Huquqiy  tarbiyani   amalga  oshirishda   yordamni  nafaqat  huquq  bilan
tanishtirish   va   unga   nisbatan    to‘g‘ri   munosabatni    shakllantirish muhim,   shu
bilan     birga     ularda     huquqiy     ko‘rsatmalarga     so‘zsiz     amal     qilish     zarurligiga
ishonchni     tarbiyalash       tarbiyalanuvchilar     ongida     demokratik     qonunchilik
prinsiplariga  nisbatan  chuqur  hurmatni    singdira  borish  lozim.  11
Huquqiy   tarbiya   vositalari   u   yoki   bu   usulni   amalga   oshirishda
foydalaniladigan   konkret   chora - tadbirlar   hamda   faoliyat   turlaridan   iboratdir .    
Huquqiy   tarbiya   vositalari   nihoyatda   rang - barang   bo ‘ lib ,   huquqiy   tarbiya   ishlarini
tashkil   etishda   ularni   tanlab   olish   imkoniyatlari   mavjud   va   u   kim   uchun   hamda   kim
tomonidan   o ‘ tkazilishiga   ko ‘ ra   hal   etilishi   lozim   bo ‘ lgan   turli   maqsad   va
vazifalarga ,   shuningdek ,   bir   qator   boshqa   omillarga   bog ‘ liqdir .   Ushbu   faslda
yuqori   sinf   o ‘ quvchilarini   huquqiy   tarbiyalashning   bir   qator   vositalariga   tavsif
berilgan   va   ular   atroflicha   tahlil   qilingan .   Bular   qatorida   rolli   o‘yinlar ,   dars   va
darsdan   tashqari   mashg‘ulotlar ,   lektsiya   mashg‘ulotlari ,   seminarlar ,   treninglar ,
to‘garak   ishlari   va   boshqalarni   ko‘rsatish   mumkin . 
Huquq   asoslarini   o ‘ qitishda   ta ’ limning   kurgazmalilik   vositalari   muhim
axamiyatga   ega   bulib ,   emotsional   ta ’ sir   kuchiga   ega   va   o ‘ rganilayotgan   kursning
vazifalarini   o ‘ quvchilarda   o ‘ qishga   kizikishini   uyg ‘ otib   xal   etadi .
Kurgazmalilik   kullanmalari   ukuvchilarda   bilimlarning   uzlashtirilishini
tasavvur ,   tushunchalar   xosil   bulishini ,   ukuvchilarning   akliy   faoliyatini   ustidan
nazoratni   ta ’ minlaydi . Kurgazmali   kurollardan   foydalanish   ukuvchilarga   murakab
materialni   tushunarli   bulishiga ,   tadkikot   xarakteridagi   mustakil   faoliyatiga
imkoniyat     yaratadi .  Kurgazmalik     vositalari ,  Huquq   asoslarini   urganishda ,  anik   va
obsratk   guruxlarga   bulinadi .     Anik   kurgazmalilik -   vositalariga     fonografiyalar ,
11
  Жавлиев Н.Б. Хукукнинг мохияти: анъанавий ва замонавий назариялар
22 surat .  Rasmlar  ( ya ’ ni   haqiqatan   majud   ob ’ ektlarning   aks   ettirilishi )  kiradi .  Abstrakt
kurgazmalilik-   vositalariga   sxemalar,   diagrammalar,   tablitsalar,   multiplikatsiyalar
va   x.k   kiradi.   Bu   vositalar   uz   navbatida   vizual,   audivizual   va   vuditivlarga
ajratiladi. Vizual- vositalariga karta, surat, tablitsa, diafil ь m va diapozitivlar kiradi.
Audivizual   –   vositalarga   bu   kino   va   televidenie.   Auditiv   –   vositalariga
gramplastinka, magnit yozuvlari, radioeshtirishlar kiradi.
Ta’limning  ko‘rgazmalilik   vositalari   yaxshi   natija  berish   mumkin,  agar   uni
kullash   metodikasi   ukuv   jarayonining   moxiyatini   o‘quvchi   rahbarligi   va
ishtirokidagi   ukuvchilarning   kollektiv   akliy   faoliyatiday     xisobga   olsa   «Huquq
asoslari»   kursi   buyicha   ko‘rgazmalilik   vositalarini   kullash   metodikasi   ukuv
kulanmasi   va   dasrligida   berilgan   faoliyat   tiplari   va   bilimlarini   kurgazmalilik
asosida ochib beradi.
Grafik   modellardan   foydalanish   keng   tarkalgan.   Grafik   modellar   orasida
sxemalar   muxim   axamiyatga   ega,   u   murakab   materialni   uzlashtirishni
yengillashtiradi, xodisalarning uzaro aloka va bogliklarini aniklab beradi.
Ba’zi huquqiy xodisalarni urganishda teksli va solishtiruvchi tablitsalar juda
muximdir,   ular   murakkab   tushunchalarni   taksimlash   va   solishtirish   orkali
uzlashtirishga yordam beradi.
Ba’zan o‘qituvchilar darslarda bosma grafik kullanmalardan foydalanadilar.
Huquq   asoslari   darslarida   buyuk   mutafakkirlar   va   tanikli   siyosiy   arboblarning
davlat   va   huquqiy   doir   fikr   va   karashlari   ifodalanganplakatlarga   kuprok   urin
berishi   kerak.   Bu   material   urganilayotgan   mavzuning   mazmumnini   va   davlat
Huquqiy xolatining moxziyatini, uning bosh goyasini anik va ishonchli kilib ochib
berilishi kerak.
  Kurgazmalilik   vositalari   orasida   kinofil ь mlar,   diafilmlar,   diapozitivlar,
televideniya muhim o‘ringa ega. Lekin keyingi paytlarda huquq asoslarini urganish
jarayonida ulardan foydalanish ukuv materialining    yo‘qligi va ulardan foydanishni
bilmaslik okibatida sezilarli tarzda kamayib ketdi.
Ta’limning   audivizual   vositalaridan   foydalanish   metodikasi   kuyidagilarni
talab kiladi:
23                    -uning mazmunini sinchiklab urganish;
                   -didaktik va asosiy metodik usullarni ifodalash;
                   -darsda foydalanishni rivojlantirish;
                    -audivizual   kullanmalarni   ukuvchilar   tomonidan   faol   kabul   kilish   ishlarini
tashkil kilish.
Informatsion   texnalogiyalarni   rivojlantirishning   ukitish   jarayonini   xam
takomillashtirmokda.   Hozirgi   paytlarda   fanlarni   elektron   darsliklar   vositasida
ukitish yaxshi samara bermokda. Chunki elektron darslik:
                    -birinchidan,   ukuvchilarni   elektron   darsliklardan   foydalanishga   urgatadi
(ya’ni komp ь yuter bilimlari bulishini talab kiladi).
                    -ikkinchidan,   xar   bir   talaba   elektron   darslikdan   yangi   mavzuni   uzlashtirish
jarayonida yaxshi tushunmagan saxifalarni takror kaytarish, urganish imkoniyatiga
ega   elektron   darsliklar   sungida   berilgan   savol,   yoki   test   topshiriklarini   mustakil
yechib,   uzining   muvzuni   uzlashtirish   darajasini   o‘zi   uchun   aniklashi   mumkin,
uzlashtirmagan   mavzuga   oid   internet   tarmoklari   orkali   yangi   ma’lumotlar   olish
mumkin.
Huquq   darslarida   kurgazmali   vositalardan   foydalanish   ukishning
samaradorligini oshirish uchun xizmat kiladi. 
  Huquqiy   tarbiya   va   ta’limni   kuchaytirishning   asosiy   choralari
quyidagilardan iborat: 
-davlat huquqiy tarbiya va ta’limning asosiy tashqilotchisi sifatida ta’lim va
tarbiyaning   usullari   va   vositalarini,   bu   faoliyat   bilan   bevosita   shug‘ullanayotgan
muassasalar   to‘zilmasini   muntazam   ravishda     komillashtirib   boradi,   huquqiy
tarbiya va huquqiy ta’limning muqobil tizimlarini shakllantirishga yordam beradi; 
-aholi huquqiy madaniyatini oshirish borasida davlat to‘zilmalari va jamoat
birlashmalarining   keng   hamkorligini   ta’minlash;   ushbu   faoliyatni
muvofiqlashtirish,   kechiktirib   bo‘lmaydigan   va   istiqboldagi   vazifalarni   aniqlash
O‘zbekiston   Respublikasi   Adliya   vazirligi   va   yuristlar   jamoat   birlashmalari
faoliyatining eng muhim yo‘nalishlaridan bo‘lib qolishiga erishish;  
24 Huquqiy   tarbiya   va   ta’limning   ta’lim-tarbiya   muassasalari   tomonidangina
emas,   balki   huquqni   muhofaza   qiluvchi   organlar,   davlat   organlarining   va
korxonalarning   (muassasalar,   tashqilotlarning),   shuningdek   mahalliy   davlat
hokimiyati   organlarining   yuridik   xizmatlari   xodimlari   ishtirokida   ham   amalga
oshirilishi; 12
 
-huquqiy   ta’lim   va   huquqiy   tarbiyaning   ularni   maktabgacha   tarbiya
muassasalarida,   umumta’lim   maktablarida   olib   borilishini   nazarda   tutuvchi
normativ   va   o‘quv-uslubiy   mezonlarni   ishlab   chiqish,   tasdiqlash   hamda   yangi
o‘quv fanlarini joriy qilish; 
-huquqiy   fanlar   asoslarini   chuqur   o‘rgatadigan   o‘quv   yurtlari   va   ularda
tayyorlanadigan yuridik kadrlarning sonini iqtisodiy, ijtimoiy, demografik vaziyat
va   jamiyatning   tegishli   mutaxassislarga   bo‘lgan   ehtiyojini   belgilovchi   boshqa
omillar e’tiborga olingan holda aniqlash; 
-darsliklar,   o‘quv   qo‘llanmalari   va   boshqa   adabiyotlar   tayyorlash   va   nashr
etishni davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlashni kuchaytirish; 
-ta’lim   tarbiya   muassasalariga   daxldor   bo‘lmagan   shaxslarning   (ishchilar,
xizmatchilar,   uy   bekalari,   pensionerlar,   harbiy   xizmatchilar   va   boshqalarning)
huquqiy   tarbiyasi   va   huquqiy   ta’limi   tizimini   takomillashtirish.   Bu   ishga   davlat
yuridik   o‘quv   yurtlari,   huquqni   muhofaza   qiluvchi   organlar,   ilmiy-tadqiqot
institutlari, huquqshunos olimlar va boshqalarni jalb qilish.
XULOSA
Xulosa qilib shuni aytish mumkinki h uquqiy   tarbiyani   huquqiy   ta’limdan
yoki     faqat     huquqshunoslikka       o‘qitishdangina     iborat     deb     bilmaslik     kerak.
12
  Сабуров Н. Сайдуллаев Ш. Давлат ва хукуку назарияси
25 Shuni     unutmaslik     kerakki     huquqiy     tarbiya     tarbiyaviy     ishlarning     hamma
jihatlarini   qamrab     olishi,     maktablarda     birinchi     sinfdan     boshlaboq     amalga
oshirila boshlashi,   o‘quv   yurtlarida   huquq   bilan   bir   qatorda   boshqa   fanlarni
(o‘qish,     adabiyot,     tarix,   jo‘g‘rofiya     va     shu     kabilarni)     o‘qitish     jarayonida
sinfdan   tashqari     ishlarda       leksiyalar,     huquqshunoslar     bilan     uchrashuvlar
og‘zaki     jurnallar,    yosh      huquqshunoslar     klublari,   maktablari     va    boshqalarni
tashkil     etish     yo‘li     bilan     o‘tkazilishi   lozim.     bunda     yoshlarning     o‘zining
huquqiy     ongi     va       huquqiy     madaniyatini           shakllantirishdagi     yuridik
faoliyatning     rolini     ham       hisobga       olish     kerak     bo‘ladi.       Ana     shu     nuqtai
nazardan     olganda     yoshlarning     jamoatchilik     tartibini     saqlashda,     demokratik
davlatda  qonunchilik va  huquqiy  tartibotni  mustahkamlash  ishida bevosita   va
amaliy  ishtirok  etishlari  g‘oyat  muhimdir.
       Shunday   qilib   ma’naviy   ong,   estetik   qarashlar   singari   huquqiy   ong
shaxsning  turmush  amaliyoti  jarayonida  shakllanadi.   Halqning   xohish-irodasi
va     manfaatlarini     ifodalaydigan     ijtimoiy     taraqqiyotning     obyektiv
qonuniyatlariga   muvofiq     bo‘lgan     yaxshi     qonunlarga     ega     bo‘lishgina     emas,
shu  bilan  birga  ularga  so‘zsiz  rioya  etilishiga  quyidagicha    butun  bir  tizimli
kafolatlar:     iqtisodiy,     siyosiy,     yuridik     va     mafkuraviy     kafolatlar     mavjud
bo‘lganidagina     real     bo‘ladi.     Mafkuraviy     kafolatlar     fuqarolarni     milliy
ma’naviyatning     qayta     tiklanishi     negizida     tarbiyalanishi,     ularning     ma’rifiy
madaniy     onglilik     darajasini     o‘stirishdan     iborat.     Rivojlanib     borayotgan
demokratik     jamiyatning     qonunlari     xarakterining     o‘ziyoq     ularga     ixtiyoriy
tarzda  va  so‘zsiz  rioya  etilishi  va   ijro  etilishini taqozo etadi.
  Huquqiy   tarbiya   o ‘ z   mazmuni   va   mohiyatiga   ko ‘ ra ;   keng   va   tor   ma ’ nodagi
shakllarga   bulinaladi .   Keng   ma ’ nodagi   tarbiya   deganda   butun   jamoaga ,
ko ‘ pchilikka   ta ’ sir   ko ‘ rsatishga   qaratilgan   tarbiya .   Tor   ma’nodagi   tarbiya   alohida
shaxsga,   uning   ongiga   ta’sir   etish   yo‘lidir.   Huquqiy   tarbiya   natijasida   keng   xalq
ommasi va shaxs o‘z xatti-harakatlari ekanligini tushunsa, huquq normalariga ongli
ravishda rioya etsa maqsadga erishgan bo‘lib hisoblanadi.
  Huquqiy   tarbiya   muntazam   olib   boriladigan   aniq   maqsadni   ko‘zlangan   va
26 shaxsga ta’sir eta oladigan huquqiy ong, bilim va qonunlarga rioya etish xislatlari
yoki   fazilatlari   to‘plamidir.   Barcha   fuqarolarda   huquqiy   ong   va   madaniyatni
shakllantirish   ishlari   huquqni   muhofaza   qilish   va   jamoat   tomonidan   olib
boriladigan   ishdir.   Buning   natijasida   qonunchilikni   mustahkamlash,   huquq
normalarini   hurmat   qilish,   ularni   bilishga   erishiladi.   Ma’lumki,   qonunga   rioya
qilish   uchun   eng   avvalo   uni   bilish   talab   etiladi.   Tartib   buzuvchilar   orasida   o‘z
xatti-harakatlarini   noqonuniyligini   o‘ylamaslik   va   bunday   harakatni   jazoga   loyiq
emas   deb   tushunish   ko‘p   uchraydi.   Bunga   yo‘l   qo‘ymaslik   uchun   ichki   tartib
qoidalar,   qonun   normalariga   rioya   qilmaslik   natijasida   intizomiy,   ma’muriy   va
hatto jinoiy jazo kelib chiqishini tushuntirilishi shart.
Ilgarigi   davrlarda   huquqiy   tarbiya   siyosiy   tarbiya   bilan   bog‘liq   holda   olib
borilar   edi.   Shaxs   va   jamiyat   o‘rtasida   munosabatlar   shaxs   faoliyatini   hayotiy
pozitsiya esa tarbiya jarayonida shakllanadi. Tarbiyaning ijtimoiy vazifasi shaxsni
foydali   faoliyatga   o‘rgatishidir.   Masalan,   yoshlarni   biron   hunarga,   muomalaga,
san’atga va yurish turishga o‘rgatish shular jumlasidan.
  Huquqiy   tarbiya   qadimdan   davlat   bilan   birga   shakllanganligini   ham
unutmaslik kerak. Huquqiy tarbiya o‘ziga xos xarakterga ega. U vakolatli organlar
tomonidan   amalga   oshiriladi.   Huquqiy   tarbiya   davlat   tomonidan   belgilangan
tuzilmalardan tashkil topadi va aniq maqsadlarni ko‘zda tutadi. Shaxsda, mehnatga
bo‘lgan   munosabatni   shakllantirishda   jamiyat   va   davlat   manfaatlari,   davlatning
tartib va qonunlarini hurmat  qilish ruhi shakllanadi. Axloq normalari bilan huquq
normalari bir-biri bilan yaqin turadi.
27 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO YXATIʻ
I. Rahbariy adabiyotlar
1. Mirziyoyev   Sh.M.   Milliy   taraqqiyot   yo limizni   qat iyat   bilan   davom   ettirib,	
ʻ ʼ
yangi bosqichga ko taramiz. – T.: O zbekiston, 2017. - 432 b.	
ʻ ʻ
2. Mirziyo y ev   Sh.   M.   Yangi   O zbekiston   strategiyasi	
ʻ .   –   T.:   “ O zbekiston”	ʻ
nashriyoti , 2021 , -  464   b.
3. Mirziyoyev   Sh.M.   Erkin   va   farovon   hayot,   demokratik   O zbekiston   davlatini	
ʻ
birgalikda barpo etamiz. –T.: O zbekiston, 2017. – 388 b.	
ʻ
II. Asosiy adabiyotlar
4. Odilqoriev X. Davlat va huquq nazariyasi. Darslik. – T.: Adolat, 2018. –   528 b.
5. Saburov N.   Davlat  va huquq nazariyasi. O`quv-uslubiy qo`llanma. –   Т.:  ТDYI,
2008. -   288 b.
6. Ахмедшаева   М.   Давлат   механизми   ва   ҳокимиятлар   бўлиниши.   Ўқув
қўлланма. –   Т.: ТДЮИ, 2005. -   366   б.
7. Давлат   ва   ҳуқуқ   назарияси   /   Масъул   муҳаррирлар   Ҳ.Б.Бобоев,
Ҳ.Т.Одилқориев – Т.: Иқтисодиёт ва ҳуқуқ дунёси, 2000. - 528 б.
8. Исломов   З.М.   Давлат   ва   ҳуқуқ   назарияси.   –   Т.:   Адолат,   2007.  
-   916 б.
9. Исломов   З.М.   Давлат   ва   ҳуқуқ:   умумназарий   масалалар.   (Давлат
назарияси). –Т.: Адолат, 2000.  -  272 б.
10. Одилқориев   Х.Т.,   Тультеев   И.Т.   ва   бошқ.   Давлат   ва   ҳуқуқ   назарияси.
Дарслик / проф. Х.Т.Одилқориев таҳрири остида. –   Т.: Sharq, 2009. -   592 б.
11. Сабуров   Н.,   Нажимов   М.   Давлат   ва   ҳуқуқ   назарияси.   Назорат   шакллари
бўйича   синовга   тайёргарлик   кўриш   учун   ўқув-услубий   қўлланма.   –   Т.:
ТДЮИ, 2009. -   150 б.
12. Саидов А., Тожихонов У. Давлат ва ҳуқуқ назарияси. I   жилд.   –   Т.: Адолат,
2001.  -   336 б.
13. Саидов А., Тожихонов   У. Давлат ва ҳуқуқ назарияси. II   жилд.   –   Т.: Адолат,
2001.  -   560 б.
28 14. Сайдуллаев   Ш.   Давлат   ва   ҳуқуқ   назарияси.   Дарслик.   –Тошкент:   ТДЮУ,
2018. - 220 б.
III. Qo‘shimcha adabiyotlar
15. Hayitboyev   F.,   Najimov   M.   Hozirgi   zamon   asosiy   huquqiy   tizimlari   (qiyosiy
huquqshunoslik). –   T.: TDYU, 2018. –   229 b.
16. Najimov   M.K.,   Muhitdinov   Z.S.   Davlat   va   huquq   nazariyasi.   O`quv-uslubiy
qo`llanma. - T.: TDYI, 2009. - 172 b.
17. Nаjimоv   M.K.,   Muxitdinоv   Z.S.   Dаvlаt   vа   huquq   nаzаriyasi.   O‘quv-uslubiy
mаjmuа. –Т.: ТДЮИ, 2010. -136 b.
18. Жавлиев   Н.Б.   Ҳуқуқнинг   моҳияти:   анъанавий   ва   замонавий   назариялар.
Ўқув-қўлланма. –   Т.: ТДЮИ, 2010. 
–   96 б.
19. Исламов   З.М.   Проблемы   власти:   ее   понимание,   назначение,   социальная
ценность. – Ташкент: ТГЮИ, 2003. – 244 с.
20. Исломов З.М., Тўраев Б. Р. Ҳуқуқ ва иқтисоди ё т. Рисола. – Тошкент: 2006.
-  126 б.
21. Книппер   Р.,   Назарян   В.   Очерки   к   проблеме   законодательной   техники.   -
Эшборн, 1999. -62
22. Нажимов   М.К.   Давлат   функциялари.   –   Т.:   ТДЮУ,   2018.  
-   64   б.
23. Нажимов М.К. Норма ижодкорлиги. Дарслик. –   Т.: ТДЮУ, 2018.  -   181 б.
24. Сабуров   Н.,   Сайдуллаев   Ш.   Давлат   ва   ҳуқуқ   назарияси.  
–   Т.: ТДЮИ, 2011. –   172 б.
IV. Internet manbalari
25. http://www.lex.uz
26. http://www.tsul.uz 
27. http://www.norma.uz
28. http://www. gov.uz
29. https:// www. natlib.uz  
30. https:// www.ziyo.net.uz  
31. https :// www . diss . natlib . uz
29

Huquqiy madaniyat tushunchasi, tuzulishi, darajalari

KIRISH…………………………………………………,....………………..…3

I BOB. HUQUQIY MADANIYAT TUSHUNCHASI....................................6

1.1.  Huquqiy madaniyat tushunchasini vujudga kelishishi va rivojlantirishning asosiy vositalari………………………………………........................................6

1.2. Huquqiy ongni rivojlantirishga ta’sir qiluvchi  omillar tizimi…….......….15

II BOB. HUQUQIY MADANIYAT VA HUQUQIY ONG TUZULISHI.....................................................................................................22

2.1. Shaxs  huquqiy  madaniyatini shakllantirish muammolari……........……22

2.2. Huquqiy tarbiya va huquqiy ong haqida ba’tafsil…………….......………27

XULOSA…………………………………………………………..….……....36

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO‘YXATI………........…………38