Huquqiy mafkura va huquqiy psixologiya

O‘ZBEKISTON RESPUBLIKASI 
OLIY  TA’LIM, FAN  VA INNOVATSIYALAR
VAZIRLIGI
__UNIVERSITETI
Ro’yxatga olindi №__________                          Ro’yxatga olindi №__________
“_____” ____________20   y.                             “_____” ____________20   y.
“___________________________ “ KAFEDRASI
“_____________________________ “ FANIDAN
KURS ISHI 
Mavzu:________________ 
Bajardi:_________________________________
Tekshirdi:_______________________________
______________ - 20___
1 Huquqiy  mafkura  va  huquqiy  psixologiya
MUNDARIJA
KIRISH……………………………………………………………………….……..3
ASOSIY QISM
I   BOB.   HUQUQIY     MAFKURA     VA     HUQUQIY     PSIXOLOGIYA
MAVZUSINING   NAZARIY ASOSLARI ……………………………..…………6
1.1.  Huquqiy ong va uning tuzilishi…………………………………………………..6
1.2. Huquqiy ong tushunchasini o’rganishning nazariy jihatlari ……………………16
II   BOB.   HUQUQIY     MAFKURA     VA     HUQUQIY     PSIXOLOGIYA
MAVZUSINI   O’RGANISH  VA  ULARNING  TAHLILI…………….………24
2.1.   Huquqiy   ongning   asosiy   tarkibiy   elementlari:   huquqiy   ruhiyat   (psixologiya)   va
huquqiy mafkura (ideologiya) ………………………………………………….……24
2.2. Huquqiy ongni baholash funksiyasi………………………………………….…26
XULOSA…………………………………………………………………………….28
FOYDALANILGAN   ADABIYOTLAR…………………………………………..
29
2 KIRISH
Mavzuning   dolzarbligi:   Hozirgi   kunda   Respublikamizda   amalga   oshirilayotgan
islohotlarning   taqdiri   yoshlarning   ma’naviy   qiyofasiga,   shaxsiy   barkamolligiga
bog‘liq.   O‘zbekiston   Respublikasi   Prezidentining   “O‘zbekiston   Respublikasi   oliy
ta’lim   tizimini   2030-yilgacha   rivojlantirish   konsepsiyasini   tasdiqlash   to‘g‘risida”
08.10.2019 yildagi PF-5847-son farmonida O‘zbekiston Respublikasida oliy ta’limni
tizimli isloh qilishning ustuvor yo‘nalishlarini belgilash, zamonaviy bilim va yuksak
ma’naviy-axloqiy   fazilatlarga   ega,   mustaqil   fikrlaydigan   yuqori   malakali   kadrlar
tayyorlash   jarayonini   sifat   jihatidan   yangi   bosqichga   ko‘tarish,   oliy   ta’limni
modernizatsiya qilish, ilg‘or ta’lim texnologiyalariga asoslangan holda ijtimoiy soha
va   iqtisodiyot   tarmoqlarini   rivojlantirish   maqsadida:   ilg‘or   xorijiy   tajribalarni   tahlil
qilish   orqali   oliy   ta’lim   sifatini   oshirish,   o‘quv   dasturlarini   takomillashtirish   va
zamonaviy pedagogik texnologiyalarni joriy etish yuzasidan tavsiyalar ishlab chiqish
va ushbu konsepsiyaning  Oliy ta’lim  tizimini  rivojlantirishning  strategik maqsadlari
va ustuvor yo‘nalishlarida o‘quv adabiyotlari sifatini yaxshilash belgilangan. 
                  Bu   vazifalarni   amalga   oshirish   insoniy   o‘zaro   munosabatlarda   demokratik
tamoyillarni   ongga   to‘la   singdirishni   taqozo   etadi.   Insonlar   o‘rtasidagi   ijtimoiy
munosabatlar   Davlat   va   jamiyatning   huquqiy   asoslarini   mustahkamlash,
huquqbuzarlik   va   jinoyatlarning   oldini   olish   hamda   ularga   qarshi   kurash
samaradorligini   oshirishda   huquqiy   psixologiya   muhim   kasb   etadi.   Psixologiya
bilimlarini har tomonlama chuqur egallash, ko‘nikmalar hosil qilish huquqshunosning
yuksak   muomala   madaniyatini   ta’minlaydi.   Psixologik   madaniyat   huquqshunoslik
faoliyati   samarasini   oshiribgina   qolmay,   uning   insonparvarlik   mohiyatini   namoyon
etadi.   Sharqda   o‘ziga   xos   va   har   bir   millat   psixologiyasiga   mos   holda
shakllantirishdir.   Ushbu   mavzu   jamiyatning   yangilanishi   davrida   inson   ma’naviyati
va ruhiyatida ro‘y berayotgan o‘zgarishlarning psixologik tabiatini anglashga yordam
beradi. Sud psixologiyasi muammolarini o‘rganish uzoq vaqt davomida ana shunday
urinishlardan   nariga   o‘tmagan.   XIX   asrning   ikkinchi   yarimida   barcha   kapitalistik
mamlakatlarda   nafaqat   tabiiy   fanlarning   gurkirab   rivojlanishi,   shu   bilan   birga
3 jinoyatchilikning ham o‘sganligi sud-psixologiya tadqiqotlarini yanada jonlantirish va
kengaytirish uchun turtki bo‘ldi.
Yurtimiz mustaqillikka erishganidan so‘ng yuridik psixologiya fanini taraqqiy
ettirish  uchun  keng  ufqlar  ochildi.  Bu  fan  o‘z  taraqqiyotining shartli   ravishda  yangi
bosqichiga ko‘tarildi. 
Hozirgi   kunda   yuridik   psixologiya   predmetining   zamonaviy   tarzdagi   ifodasi
ilmiy-amaliy   fanga   asoslangan   bo‘lib,   “inson-huquq”   tizimidagi   psixologik
qonuniyatlarni   urganish   va   shu   tizimning   samaradorligini   oshirish   uchun   kerakli
bo‘lgan tavsiyalar ishlab chiqmoqda.
Psixologiya   fani   jamiyatimiz   rivojlanib   borayotgan   sari   o‘z   ahamiyatiga   ega
bo‘lib,   insoniyat   hayotida   zarur   bo‘lgan   muhim   ilm   sohalaridan   biriga   aylanib
bormoqda.   Bugun   psixologiya   ilmi   kirib   bormagan   fan   va   ishlab   chiqarish   sohasini
deyarli uchratib bo‘lmaydi. Aynan ushbu ko‘satkich mavzuning dolzarbligini asoslab
beradi.
Mavzuning   o’rganilganligi:     Mazkur   muammoni   psixologik   jihatdan   o’rgangan,
Yuridik   psixologiya   nigohida   esa   aynan   I.S.Barshev,   A.S.Tager,   M.M.Sherbatov,
I.T.Posashkov,   I.Gofbauer,   I.Fridrix,   V.K.Elpatevskiy,   P.D.   Lodiy,   L.S.Gordienko,
X.Shtelser   tadqiqi   R.Atkinson,   R.Shiffrin,   G.Ebbingxauz,   E.Torndik,   P.P.Blonskiy,
L.L.Smirnov   va   P.I   Zinchenko,   Vasiliy   Sh.   M,   Dmitriev   Y.   A,   G.   Ebbingauz,   G.
Myuller,  A.   Pilseker,   A.N.  Leontev,  A.R.   Luriya,   P.I.  Zinchenko,   A.A.   Smirnov   va
boshqalar   insonlardagi   huquqiy   ongning     psixologik   faoliyat   jihatini   o’rgandilar   va
ong   va   bilish   jarayonlarining   insonlar   hayotidagi   o’rnini   muhim   ahamiyat   kasb
etishini alohida e’tiborga olishdi.
Kurs ishining maqsadi:   Huquqiy jihatdan olib ko’rsak va o’rganadigan bo’lsak ong
faoliyatining jamiyatdagi tutgan o’rni va jamiyatizda psixologik ongning ahamiyatini
va jamiyatga ta’sirini ko’rib chiqish va o’rganish. 
Kurs ishining vazifasi:  
 Yuridik   psixologiya   fanida   h uquqiy   va   qanuniy   qolaversa   jamiyatda   ong
faoliyatini fanda o‘ganilganligini tahlil etish va o’rganishdan iborat.
4  Fanda   huquqiy   jihatdan   ongsizlik   va   onglilik   holatida   idrok   qilish
qonuniyatlarini o‘ganish.
 Yuridik   jihatdan   onglilik   va   ongsiz   holatda   yuz   berishi   mumkin   bo’lgan
voqealarni   kuzatish   va   fan   nuqtai   nazaridan   ilmiy   jihatdan   tahlil   qilishni
o’rganish.
Kurs   ishining   predmeti:   Huquqiy   jamiyatda   ong   haqidagi   ko’rsatmalarni   bilish
qonuniyatlari   orqali   vujudga   kelishini,   kuzatish   qonuniyatlarini   o’rganish   va   tahlil
qilish.
Kurs   ishining   ob’ekti:   Yuridik   va   Huquqiy   ko’rsatmalarda   ishtirok   etayotgan
shaxslar.  
Kurs   ishining   amaliy   ahamiyati:   Huquqiy   ko’rsatmalarda   idrok   qonuniyatlarining
vujudga kelishi, kuzatish mavzusida olib borgan nazariy tahlillar psixologiya fanining
tarmoqlari   bo‘lmish   “Yuridik   psixologiya”   va   “Sud   psixologiyasi”   fanlarini   yangi
ma’lumotlar bilan boyitishga xizmat qiladi.
Kurs     ishining   tarkibiy   tuzilishi:   Kurs   ishimiz   kirish,   asosiy   qism:   ikki   bob,   4
paragref, xulosa va foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
5 I BOB.  HUQUQIY  MAFKURA  VA  HUQUQIY  PSIXOLOGIYA
MAVZUSINING   NAZARIY ASOSLARI
1.1. Huquqiy ong va uning tuzilishi
                      Huquqiy   ong   -   ijtimoiy   ong   shakli   bo’lib,     jamiyat   a zolarining   mavjudʼ
huquqiy munosabatlar va huquqni tushunishi, huquq-tartibot haqidagi tasavvurida o z	
ʻ
aksini   topadi.   Huquqiy   ong   nafaqat   amaldagi   huquq,   balki   uning   tarixi,   shuningdek
boshqa jamiyatlardagi voqeliklarni bilishni ham o z ichiga oladi. 	
ʻ
Alohida   shaxs,   guruh   va   jamiyatning   huquqiy   ongi   ajratib   ko rsatiladi.	
ʻ
Huquqiy madaniyatning darajasiga qarab  huquqiy ong 3 turga ajratiladi: 
 oddiy,
 ilmiy va 
 kasbiy. 
Oddiy huquqiy ong , odatda, o z-o zidan vujudga keladi va odamning shaxsiy	
ʻ ʻ
tajribasi,   huquqiy   hodisalar   bilan   bog liq   bo lgan   hayotiy   vaziyatlar   haqidagi	
ʻ ʻ
tushunchasi bilan belgilanadi. Bunga odamning ishga joylashuvidagi yoki oliy o quv	
ʻ
yurtiga   kirish   qoidalari   yo   bo lmasa   yo l   qoidasini   buzganligi   uchun   javobgarligi	
ʻ ʻ
haqidagi bilimlar misol bo la oladi. Huquqiy ong borliq haqidagi oddiy tushunchalar	
ʻ
chegarasida   qolib   ketmaydi,   doimo   rivojlana   borib,   nazariy,   ilmiy   tushunchaga
aylanadi.
  Ilmiy   huquqiy   ong   ijtimoiy   huquqiy   haqiqatni   u   yo   bu   darajada   to g ri   aks	
ʻ ʻ
ettiruvchi bilimlar tizimini o z ichiga oladi. 	
ʻ
Kasbiy   huquqiy   ong   esa   yuridik   oliy   o quv   yurtlaridao qish   natijasida	
ʻ ʻ
shakllanadi,   so ngra,   huquqiy   amaliyot   jarayonida   sayqallanadi.   Huquqiy   fanlar	
ʻ
vakillari, huquqshunos amaliyotchilar uning sub yektlari hisoblanadi.	
ʼ
                Huquqiy   ong   jamiyat   hayotining   ijtimoiysiyosiy   sharoitlari,   uning   madaniy
huquqiy,   demokratik   yoki   avtoritar   an analari   bilan   belgilanadi.   Huquqiy   ongni	
ʼ
rivojlantirishda huquqiy madaniyat va huquqiy tarbiyaning roli.
6 Huquqiy ong bu jamiyatda kishilarning huquq to’risidagi   qarashlaridir, chunki
huquqiy   normalar   jamiyatning   iqtisodiy,   siyosiy   va   madaniy   hayotida   kishilar
o’rtasida   turli   ijtimoiy   munosabatlarni   tartibga   solishda   muhim   rol   o’ynaydi.Huquq
normalari   bilan   ijtimoiy   munosabatlarni   tartibga   solishda   huquqiy   ong   ya’ni
kishilarning   huquqni   bilishligi,   huquq   normalarini   bajarishligin   katta   ahamiyatga
egadir.Huquqiy   ong   jamiyatda   ijtimoiy   ongning   boshqa   shakllaridan   –   falsafa,
siyosat, din, axloqdan farq qiladi. U jamiyatda ijtimoiy ongning maxsus shakli bo’lib
hisoblanadi,   chunki   huquqiy   ong   keng   tushuncha   bo’lib,   jamiyatda   huquqiy
normalarni   qabul   qilish,   ularni   turmushda   qo’llash,   huquq   to’-0risida   bilimlarning,
ya’ni   huquqiy   madaniyat   va   huquqiy   tarbiya   to’-risidagi   murakkab   ijtimoiy
vazifalarni o’z ichiga oladi.
                   Huquqiy ong huquq bilan uzviy ravishda bog’liq.Huquqiy ong va huquqning
munosabatlari   uning   quyidagi   xususiyatlarida   namoyon   bo’ladi:   jamiyatda   huquqiy
ong qonun va boshqa huquq normalarini qabul qilishda turli–oyalarni rivojlantirishda,
ularni qabul qilishda muhim rol o’ynaydi. 
Jamiyatda   huquqiy   ong   barcha   fuqarolarning,   davlat   organlarini,   ayniqsa
huquqni muhofazo’a qiluvchi idoralar, sud , prokuratura, ichki ishlar idoralari, milliy
xavfsizlik   xizmati,   adliya   organlari   va   mansabdor   shaxslarni   huquqni   hayotda   to’-ri
qo’llash   uchun   ular   bilan   turli   ijtimoiy   munosabatlarni   tartibga   solishda   muhim
ahamiyatga   ega.     Jamiyatda   huquqiy   ong   amadlagi   davlatning   harakatda   bo’lgan
huquqning   huquqiy   me’yorlarini   tartibga   solishda,   kodifikatsiya   qilishda   muhim   rol
o’ynaydi.   Jamiyatda   huquqiy   ong   boshqa   ijtimoiy   ong   shakllaridan   huquq,
majburiyat,   burch,   huquqbuzarlik   va   unga   qo’llaniladigan   jazo   choralari   bilan   farq
qiladi.   Huquqiy   ong   davlatning   huquqiy   normalarni   qabul   qilish,   huquqiy
tashabbuskorlik   faoliyatini   amalga   oshirishda,   huquqiy   normalarni   turmushda
qo’llashda   ular   bilan   kishilar   o’rtasidagi   turli   ijtimoiy   munosabatlarni   tarbibga
solishda   katta   ahamiyatga   ega.   Chunki   davlat   miyyosidagi   har   qanday   qonun   va
boshqa   huquqiy   normalar   qabul   qilishdan   oldin   huquqshunos   mutaxassislar
7 tomonidan o’rganilib chiqiladi. Shuning uchun huquqshunoslar siyosat va amaliyotni
yaxshi bilsa, qabul qilinadigan huquq me’yorlari shunchalik mustahkam bo’ladi. 
O’zbekiston   Respublikasi   mustaqillikka   erishgandan   so’ng
fuqarolarning   huquqiy   ongliligi   natijasi,   huqushunos   olimlarning   faol   ishtirokida
bozor   iqtisodiyotining   huquqiy   asosini   yaratuvchi   ko’pgina   qonunlar,   Kodekslar
qabul   qilindi.   Huquqiy   ong   huquq   to’g’risidagi   kishilarning   qarashlarini   o’rgatar
ekan, u o’zining tuzilishiga egadir, ya’ni huquiy mafkura va huquqiy psixologiyadan
iborat.
          O’zbekistonda demokratik huquqiy davlatni shakllantirish jamiyat, mansabdor
shaxslar   va   fuqarolarning   huquqiy   madaniyatini   oshirishni   talab   qiladi.   Shuning
uchun huquqiy davlatning muhim beligsi- bu  huquqiy madanyatdir. 
O’zbekistonning   bozor   iqtisodiyotiga   o’tishi   turli   demokratik   islohotlarni
o’tkazishlarni   talab   qiladi.   Bu   esa   fuqarolarning   huquqiy   ongi   va   huquqiy
madaniyatini rivojlantirishni talab qiladi.
Huquqiy madaniyat  umuminsoniy madaniyatning bir qismi hisoblanadi. Unda
kishilar qanchalik madaniyatli bo’lsa, qanchalik huquq normalari va qonunlarni bilsa,
yuridik adabiyotlarni bilib ularga amal qilsa, shunchalik huquq buzilishi kam bo’ladi.
Shuning   uchun   respublikamizda   kishilarning   huquqiy   madaniyatini   oshirishga   katta
e’tibor   berilmoqda.   Jumladan,   Oliy   Majlisnnig   X   sessiyasi   jamiyatda   huquqiy
madaniyatni   yuksaltirish   to’g’risida   dastur   qabul   qildi.   Bu   dasturda   mamlakat
miqyosda   aholining   huquqiy   madaniyatini   rivojlantirish   va,huquqiy   savodxonligini
oshirish,   huquqiy   tarbiyani   yaxshilash,   yuridik   adabiyotlarni   ko’paytirish,   xalqning
yuridik   sohada   bilimlarini   oshirishga   katta   e’tibor   berib,   kishilarni   huquqiy   ongini
rivojlantirish masalasi qo’yildi. 
Bu   borada   O’zbekiston   Respublikasining   hozirgi   bozor   iqtisodiyoti
munosabatlariga   o’tish   davrida   huquqiy   demokratik   davlat   qurishda,   qonunchilikni
mustahkamlashda   va   turli   ijtimoiy,   iqtisodiy   va   siyosiy   islohotlar   o’tkazish   uchun
8 aholini   huquqiy   jihatdan   tarbiyalash   va   huquqiy   madaniyatini   rivojlantirish   muhim
rol o’ynadi. 
Shuning uchun hukumat tomonidan huquqiy tarbiyani yaxshilash, huquqshunos
kadrlarni   tarbiyalash   va   jamoatchilik   fikrini   o’rganish   ishini   yaxshilash   haqida
maxsus   farmonlar   qabul   qilindi.   Bu   farmonlarda   Respublika   miqyosida   aholini
huquqiy   tarbiyalash   va   huquqiy   madaniyatin   oshirish   davlat   siyosatining   asosiy
yo’nalishlaridan biri deb belgilandi. 
Shu   Faromonga   asosan   Respublika   miqyosida   huquqiy   targ’ibotni   amalga
oshirish   uchun   TOSHDYUI     huzurida   huquqiy   ma’rifat   markazi   tuzildi.   Bu
markazning bo’limlari viloyatlar adliya boshqarmalari huzurida tuzildi. 
Markazning vazifalari isfatida mamlakatda huquqiy ta’lim, tarbiya va huquqiy
madaniyatga e’tibor berib, aholining huquqiy ongini rivojlantirish masalalari qo’yildi.
Huquqiy ong  -  bu odamlarning  qonunga va  jamiyat  hayotidagi   huquqiy hodisalarga
munosabatini ifoda etadigan g'oyalar, tushunchalar va hissiyotlar to'plamidir. 
Huquqiy   ong   -   bu   huquqning   manbai   (moddiy   ma'noda,   ya'ni   huquqiy
normalarni   yaratish   ma'nosida),   jamiyat   rivojlanishining   ob'ektiv   ehtiyojlarini   aks
ettiradi, qonunni amalga oshirishning majburiy vositalaridan biri, xatti-harakatlarning
qonun normalariga muvofiqligini baholash vositasi. Huquqiy manba sifatida huquqiy
ong huquqiy aktlarda o'z ifodasini topadi (moddiylashadi), qonun ijod qilish jarayoni
va natijalariga  ta'sir   qiladi.  Huquqiy  normalar, o'z  navbatida,  fuqarolarning  huquqiy
ongini   rivojlantirishga,   huquqiy   tamoyillar   va   me'yorlar,   huquqiy   munosabatlar   va
javobgarlik to'g'risida to'g'ri g'oyalarni shakllantirishga ta'sir qiladi. 
                L.I.   Spiridonovning   ta'kidlashicha,   "ommaviy   huquqiy   ong   -   bu   huquqiy
haqiqatning kollektiv ongida aks etishi, nima bo'lishi kerakligi prizmasi orqali idrok
etilishi,   madaniy   me'yorlar,   iqtisodiy,   siyosiy,   axloqiy   va   boshqa   ijtimoiy   ong
shakllari   vositasida   aks   etishi.   Bu   kontseptsiyalarda,   g'oyalarda,   qarashlarda,
9 hissiyotlarda   va   boshqalarda   ifodalangan   qonun,   qonun,   huquqbuzarlik,   hukm,
huquqbuzarga psixologik munosabatni ifodalaydi. 
Huquqiy   ong   -   bu   murakkab   tarkibiy   tuzilish   bo'lib,   unda   kamida   ikkita
tarkibiy qism ajratiladi: 
 huquqiy mafkura (ratsional) va
 huquqiy psixologiya (hissiy).
  Bundan   tashqari,   ichida   huquqiy   ongning   tuzilishi   boshqa   elementlarni
ta'kidlash odatiy holdir: 
 huquqiy ontologiya (qonun nima ekanligini bilish), 
 aksiologiya (qonunni baholash), 
 praxeologiya (xulq-atvorni tanlash bilan bog'liq irodaviy element).
  Huquqiy   ongning   bilish   funktsiyasi   aqliy   faoliyat   (huquqiy   tayyorgarlik)
natijasi bo'lgan ma'lum miqdordagi huquqiy bilimlarni nazarda tutadi. 
Baholash   funktsiyasi   yuridik   tajriba   asosida   shaxsning   huquqiy   hayot
hodisalariga   ma'lum   bir   hissiy   munosabatini   keltirib   chiqaradi.   Ushbu   munosabat
shaxs   yoki   jamiyat   nuqtai   nazaridan   olingan   bilimlarning   ahamiyatini   aniqlashda
ifodalanadi. Huquqiy ongning mazmuni baholash munosabatlarining quyidagi asosiy
turlarini   o'z   ichiga   oladi:   qonunchilikka   va   qonunchilikka,   boshqalarning   huquqiy
xatti-harakatlariga   va   faoliyat   ob'ektlariga,   huquqni   muhofaza   qilish   idoralariga,   o'z
yuridik xulq-atvoriga (o'zini o'zi baholash). 
Insonning   irodasi   ishtirokida   qadriyat   munosabatini   amaliy   amalga   oshirish
natijasida   yangi   shakllanish   paydo   bo'ladi   -   hissiy-intellektual-irodali,   deyiladi
huquqiy muhit. Ularning umumiyligi bo'yicha munosabat e'tiqod tizimiga asoslangan
qiymat   yo'nalishlari   tizimiga   birlashtirilgan.   Dominant   munosabat   shaxsning   xulq-
atvori   yo'nalishini,   uning   hayotdagi   pozitsiyasini   belgilaydi   va   qiymat
yo'nalishlarining mazmun tomonini tavsiflaydi. 
10 Huquqiy   yo'nalish   shaxsning   yoki   muayyan   jamoaviy   jamoaning   yuridik
ahamiyatga   ega   bo'lgan   vaziyatlarda   o'z   faoliyat   dasturlarini   shakllantiradigan
huquqiy   munosabatlarning   to'plami   sifatida   ishlaydi.   Huquqiy   ongni   tartibga   solish
funktsiyasi   huquqiy   munosabat   va   qiymat   va   huquqiy   yo'nalishlar   orqali   amalga
oshiriladi.   Ushbu   tartibga   solish   natijasi   qonuniy   yoki   noqonuniy   xatti-harakatlar
shaklidagi xulq-atvor reaktsiyasi. 
Sub'ektlarga ko'ra huquqiy ong individual, guruhli va jamoatchilikka bo'linadi:
individual   adolat   tuyg'usi,   ma'lum   bir   kishining   qonun   va   jamoat
hayotidagi   huquqiy   hodisalarga   munosabatini   ifodalovchi   g'oya   va
tuyg'ular majmuasi sifatida namoyon bo'ladi; 
guruhiy   huquqiy   ong   -   bu   huquq   va   huquqiy   hodisalarni   (ijtimoiy
guruhlar,   sinflar,   qatlamlar,   professional   va   boshqa   birlashmalar)
jamoaviy   xabardorligi   bilan   bog'liq   g'oyalar   va   hissiyotlar   majmuini
anglatadi; 
jamoat   adolat   tuyg'usi   makrokollektivlar   (mamlakat,   millat   aholisi   va
boshqalar)   munosabatini   ifodalovchi   g'oya   va   tuyg'ular   majmuasi
sifatida namoyon bo'ladi.
Huquqiy   madaniyat   darajasiga   yoki   huquqiy   voqelikning   aks   etish   chuqurligi
nuqtai   nazaridan,   huquqiy   ongning   odatda   uchta   darajasi   odatiy   (empirik),   ilmiy
(nazariy)   va   kasbiy   darajalarga   bo'linadi.   Oddiy   adolat   tuyg'usi   eng   chuqur:   unda
psixologik   (hissiy)   elementlar   ustunlik   qiladi.   Ushbu   darajadagi   huquqiy   bilimlar
shaxsiy tajriba va kundalik munosabat bilan cheklangan, tarqoq, tizimsiz va ko'pincha
yuzaki.   Odatda,   qonunga   bo'lgan   munosabat   qarama-qarshi   bo'lib,   o'zgaruvchan
kayfiyat   va   kundalik   hissiyotlarga   bog'liq.   Ushbu   daraja   shaxsiy   hayot   tajribasi
ta'sirida shakllanadi. 
                Kasbiy   huquqiy   ong   -   bu   maxsus   o'qitish   jarayonida   va   amaliy   huquqiy
faoliyatni   amalga   oshirish   jarayonida   shakllanadigan   advokatlarning   huquqiy   ongi.
Unga   dasturiy   huquqiy   bilim   va   huquqga   sub'ekt-ishbilarmonlik   munosabati   kiradi,
11 bu huquqiy normalarni malakali qo'llash va huquqiy bilimlardan samarali foydalanish
qobiliyatida   namoyon   bo'ladi.   Yuristlarning   huquqiy   ongining   mohiyati   va
xususiyatlari   huquqiy   mafkura   va   huquqiy   psixologiya   tarkibida,   ushbu   kasbiy
guruhga xos bo'lgan huquqiy bilimlar, g'oyalar, qarashlar, qadriyatlar yo'nalishlarida
aniqlanadi.   Huquqiy   ongjamiyatning,   ijtimoiy   guruhning,   shaxsning   amaldagi   yoki
istalgan qonunga, shuningdek boshqa davlat-huquqiy hodisalarga munosabatini ifoda
etadigan   o'zaro   bog'liq   g'oyalar,   nazariyalar,   e'tiqodlar,   qadriyatlar   yo'nalishlari,
huquqiy munosabat, tuyg'ular to'plamidir. Huquqiy ong jamiyatning huquqiy hayotini
rivojlantirish va takomillashtirishda ulkan rol o'ynaydi, chunki huquqiy normalarning
sifati,   ularning   ijtimoiy   rivojlanish   ehtiyojlariga   muvofiqligi,   shuningdek   ularning
ko'rsatmalarining   aniq   va   to'liq   bajarilishi   fuqarolarning   huquqiy   ongi   darajasiga
bog'liq.  Huquqiy ong bir qatorga ega belgilar: 
 huquqiy ong - bu siyosiy ong, siyosiy, axloqiy, diniy, milliy va boshqa shakllar
bilan chambarchas bog'liq bo'lgan mustaqil ong shaklidir;
 huquqiy   ong   faqat   huquqiy   voqelik   hodisalarini   aks   ettiradi   va   huquqiy
normalarni   yaratish,   ularning   talablarini   jamoat   hayotida   amalga   oshirish
jarayonini qamrab oladi; 
 huquqiy   ong   huquqning   o'tmishi,   buguni   va   kelajagi   haqidagi   g'oyalarni   o'z
ichiga oladi; 
 huquqiy   hodisalar   to'g'risida   xabardorlik   maxsus   huquqiy   tushunchalar   va
toifalar   (huquqiy   munosabatlar,   yuridik  javobgarlik,  qonuniylik   va  boshqalar)
orqali amalga oshiriladi; 
 huquqiy ong huquqning manbai; 
 huquqiy ong huquqiy faoliyatning manbai va huquqiy xatti-harakatlarning 
ichki regulyatori yoki uni amalga oshirish mexanizmi bo'lib xizmat qiladi.
Ko’proq huquqiy ong huquqni tatbiq etish bosqichida, ya’ni yuridik huquq va
majburiyatlarni hayotga singdirish jarayonida kuzga ko’rinarli rol o’ynaydi.
12 Huquqiy ongning darajasi, sifati, xarakteri, mazmunidan jamiyatga kishining
hulqi   -   uning   ijtimoiy   foydali   yoki   aksincha   bo’lishi,   ijtimoiy   xavfli   yoki   zararli
bo’lishi bog’liq bo’ladi.
Huquqiy   ong   faqat   huquqqa   asoslangan   bo’lishi,   huquqni   tushunish,   uni
tasavvur qilish, izohlash, tatbiq qilish, bekami ko’st bajarish tushunchasini bermaydi.
SHunday ekan, huquqiy ong nisbatan mustaqil xususiyatga ega. Huquqiy ong
o’ziga   xos   xususiyatlariga   ko’ra,  jamiyatda   tutgan  o’rniga   kura  siyosiy   ongdan  farq
qiladi. Demak, huquq va huquqiy ong birgalikda shakllanadi, ya’ni dialektik birlikda
bo’ladi.   Huquq   va   huquqiy   ong   bir   -   birini   yaratmaydi.   Ularning   ikkalasi   xam
ob’ektiv   shart-sharoitdan   chiqqan   holda   shakllanadi,   bir   biri   bilan   o’zaro   harakatda
bo’ladi.
Huquqiy   ong   shaklanishiga   davlat,   huquq,   siyosat,   madaniyat   taraqqiyoti
darajasi,   siyosiy   partiyalar,   an’analar,   milliy   xususiyatlar   va   boshqalar   ta’sir
ko’rsatadi.
Huquqiy   bilim   huquqiy   ongning   o’zagidir.   Har   bir   fuqaroning   egallab   turgan
ijtimoiy   mavqeidan   qat’iy   nazar,   ma’lum   bir   huquqiy   bilimlarga   ega   bo’lish
muammosini   o’rganish  alohida o’rin tutadi. Tabiiyki, har   bir   fuqaroning o’z  huquqi
va   burchlarini   bajarishining   muhim   sharti   –   uning   huquq   normalarida   qayd   etilgan
huquqiy   xulq,   xatti-harakatlarni   bilishidir.   Huquqiy   xabardorlik   barcha   jamiyat
a’zolarining to’laqonli ishlash, faoliyat ko’rsatish shartidir. Bizning mamlakatimizda
fuqarolarning   huquqiy   xabardorligini   ta’minlash   uchun   barcha   vositalardan
foydalaniladi.
Birinchidan,   qabul   qilinadigan   qonunlarning   oddiy,   barchaga   tushunarli   tilda
yozilishiga e’tibor qaratilgan.
Ikkinchidan,   fuqarolarga   xizmat   qilish   uchun   yuridik   xizmat   ko’rsatishning,
yangi   qonunlar   bilan   aholini   tanishtirib   borishning   keng   ommaviy   axborot   tizimlari
tashkil etilgan, rasmiy axborot-nomalar obunachilarga yuborib turiladi.
Uchinchidan,   keyingi   yillarda   huquqiy   axborotlarning   ichki   tuzilishida   sifat
o’zgarishlari   sodir   bo’ldi,   ya’ni   huquqiy   ma’lumotlarni   yig’ish   va   izlashning
avtomatlashgan tizimi yaratildi va hokazo.
13 Ushbu   chora-tadbirlarga   qaramasdan   fuqarolarning   huquqiy   xabardorligini
ta’minlash   to’la   va   batafsil   kafolatlangan   deyishga   hali   vaqt   erta.   Huquqiy
informatsiya   sohasining   murakkabligi,   qonun   ishlab   chiqishda   turli   tarmoqlarning
mavjudligi,   qo’shimcha   qonunlarning   ko’pligi,   barcha   davlatlarda   bo’lganidek,
O’zbekistonda   ham   fuqarolarning   huquqiy   xabardorligini   ta’minlash   masalasida
birmuncha qiyinchilik tug’diradi.
Hozirgi   paytda   normativ   aktlarni   cheklanmagan   tarzda   qabul   qilish
imkoniyatiga   ega   bo’lgan   kompьyuterlarni   (avtomatlashgan   qidiruv   tizimlarini)
yaratilishi  tufayli  huquqiy axborot  imkoniyatlaridan foydalanish  yaxshilandi. Aynan
shu   o’rinda   g’alati   hol   ko’zga   tashlanadi:   bir   tomondan   fuqarolarning   zarur
axborotlarga   ehtiyoji   oshib   borayotgan   bo’lsa,   ikkinchi   tomondan,   axborotlar,
ayniqsa,   qo’shimcha   qonunlarning   ko’pligidan   asosiy   qonunlarning   ahamiyati
kamayib ulardan foydalanish qiyinlashib bormoqda. 
Fuqarolarning   huquqiy   xabardorligini   ta’minlashning   eng   zarur   va   amaliy
ta’sirchan bir necha yo’nalishlari mavjud, ya’ni: 
1)   fuqaroning   shaxsiy   tashabbusiga   binoan   uni   matnlar   bilan   bevosita
tanishtirish; 
2) qiziqqan kishilar va muassasalarni maxsus xatlar orqali xabardor qilish; 
3) ommaviy axborot vositalari orqali normalar matnini e’lon qilish; 
4) yuridik maslaxatxona yoki ekspertlarga murojaat etish; 
5) huquqiy axborot Markaziga murojaat etish; 
6) jamoat joylarida qonun matni yoki boshqa xabarlarni namoyish etish, targ’ib
qilish; 
7) norasmiy muloqot, ya’ni yon-atrofdagi kishilar bilan aloqalar.
Huquqning   tarbiyaviy   yo’lga   qo’yish   va   boshqarish   funktsiyasining
ta’sirchanligi huquqiy xabarlarning sifati, uzluksiz va zarur manzilga tez yetkazilishi
bilan   aniqlanadi.   Buning   uchun   axborot   manbai,   birinchidan,   axborotga   talabgor
uchun   qimmatli   bo’lgan   xabarlarga   ega   bo’lishi,   ularni   doimo   to’ldirib   borishi;
ikkinchidan,   yetkazadigan   xabarni   iste’molchi   uchun   ma’qul,   mos   va   uchinchidan,
xabarlar bilan ta’minlashni doimiy, maqsadga yo’naltirilgan bo’lishi lozim.
14 Axborot   manbai   bo’lgan   huquqdan   bir   qator   amaliy   natijalar   kelib   chiqadi.
Ulardan   biri   quyidagi   sohada,   amaliy   faoliyatda   huquqni   bilish   shartligidir:   a)
protsedur   (instrumental)   xarak-terdagi   xatti-harakatlarni   amalga   oshirganda;   b)
kasbiy, ayniqsa, yuridik faoliyatda; v) fuqarolarning davlat va jamiyatga nisbatan o’z
huquq va burchlarini bajarayotganda.
Demak,   oddiy   fuqaroga   huquq   bir   vaqtning   o’zida   ham   yaqin,   ham   uzoq
narsadir.   Yaqinligi   shundaki,   kishilarning   kundalik   hayoti   va   faoliyati   yuridik
tartiblar,   qoidalar   bilan   bog’liqligi   unga   ma’lum.   Uzoqligi   shundaki,   ko’pgina
hollarda   huquq   barcha   muammolarni   yechish   vositasi   bo’la   olmaydi   va   u   doimiy,
o’zgarmas,   barcha   davrlar   uchun   qat’iy   qilib   belgilangan   aqida   emas.   Har   safar
huquqni qanday holatga nisbatan qo’llanilayotganini bilish taqozo etiladi.
Hamma   gap   huquqiy   asosni   qabul   qilinadigan   qarorga   xizmat   qildirishdadir.
Bunga   osonlik   bilan   erishilmaydi.   Huquqni   bilim   va   huquqiy   xabardorlikni   amalda
tatbiq etish sirtdan qaragandagina oson ko’rinadi. 
Ushbu   muammoni   an’anaviy   shaklda   ham   qo’yish   mumkin:   huquqiy
prezumptsiyalarni inkor etish mumkinmi va qanday darajada?
Buning   uchun   "prezumptsiya"   va   "prezumptsiyalash"   atamalarining   o’zini
etimologik   tahlil   qilish   zarur.   Prezumptsiya   lotincha   "presumptio"   so’zidan   olingan
bo’lib,   bir   necha   ma’noga   ega.   Ulardan   biri   "taxmin"   –   ilmiy   tadqiqot   va   amaliy
faoliyatda  keng ishlatiladi. 1
  Biroq hamma taxmin ham  prezumptsiya  bo’lavermaydi.
Masalan, ob-havoning o’zgarishi yoki sport musobaqasining yakuni haqidagi taxmin
ilmiy   isbotlangan   prezumptsiyaga   kirmaydi.   Prezumptsiyaga   oddiy   kuzatishlarga
asoslangan taxmin emas, balki amaliyotda sinovdan o’tgan faktlar o’rtasidagi muhim
aloqa   xos   xususiyatdir.   Ushbu   nazariy   yondashishdan   shunday   xulosa   chiqarsa
bo’ladi: qonunni e’lon qilgandan keyin belgilangan vaqt o’tgach, fuqarolar uni biladi
va uni bajarishlari lozim. SHu tariqa keng tan olingan "hech kim qonunni bilmasligi
bilan   o’zini   oqlay   olmaydi"   degan   qoida   kelib   chiqqan.   Qonunni   bilish
prezumptsiyasidan kelib chiqqanda qonunni bilmaslik bilan o’zini oqlash ta’qiqlanadi
1
  Қаранг :  Дворецкий   Н . Х .  Латино - русский   словарь . – М .: 1976. – С . 903
15 (igretio   nonest   arguments).   Ushbu   qoida   Qadimgi   Rim   yuristlari   tomonidan   ishlab
chiqilgan edi.
"Huquqni   bilish"   atamasi   mazmunida   ikki   xil   ma’no   borligini   unutmaslik
kerak,   ya’ni:   huquq   haqida   ma’lumot   olish   hamda   huquqni   bilish   jarayonida   rang-
barang,   murakkab   omillar   hosilasi   o’laroq   jamiyatda   to’plangan   huquqiy   bilimlar
darajasi tushuniladi
Huquqiy ongning asosiy tarkibiy elementlari :   huquqiy ruhiyat   (psixologiya)
va  huquqiy mafkura (ideologiya).
Huquqiy ruhiyat  -  alohida ijtimoiy guruh, shaxs yoki butun jamiyatda stixiyali
ravishda   vujudga   keladigan   huquqiy   tuyg’ular,   hissiyotlar,   kayfiyatlar,   fikrlar
yig’indisidan iborat.
Huquqiy   mafkura   -   bu   sinfning,   jamiyatning   huquqiy   qarashlari,   g’oyalari,
tasavvurlari va talablarining ilmiy tizimlashtirilgan ifodasidir.
Huquqiy ong va uning tasnifi
16Huquqiy ong
Huquqiy mafkura
Huquqiy ruhiyat Turlari
G’oyalar
Konsepsiyalar
Huquqiy tamoyillar
Huquqni rivojlantirish 
istiqbollarini baholash
Huquqiy aktlarni 
qabul   qilishning 
maqsadlari, vazifalari Ijtimoiy manfaatlar
Faoliyat motivlari
Hissiyot ,  ehtiroslar
Kayfiyat, tasavvurlar  
тасаввурлар Individual 
huquqiy ong
Guruhiy 
huquqiy ong
Jamoatchilik 
huquqiy ongiSu’ektlariga ko’ra
Saviyasiga ko’ra
Oddiy huquqiy ong
Ilmiy huquqiy ong
Professional 
huquqiy ong 1.2. Huquqiy ong tushunchasini o’rganishning nazariy jihatlari
Bugun   biz   yashayotgan   fuqarolik   demokratik   jamiyatda   insonlarning   farovon
yashashlari,   shaxs   sifatida   o’zini   namoyon   qilishi   va   davlat   tomonidan   belgilab
qo’yilgan   huquqlaridan   foydalanishlari   va   majburiyatlarini   anglashi   uchun   eng
avvalo, har bir fuqarolda huquqiy ong rivojlangan bo’lishi lozim.Huquqiy sohada olib
borilayotgan   islohotlarning   zamirida   ham   ana   shu   maqasdalar   yotadi.   Umuman
olganda   olib   borilayotgan   tub   islohotlarimizning   eng   muhim   sharti   ham   jamiyatda
huquqiy   ong   va   huquqiy   madaniyatni   yuksaltirib   borish   qonun   ustuvorligini
ta’minlash   va   qonuniylikni   mustahkamlash   hisoblanadi.   Shuning   ma’noda
Prezidentimiz   Sh.M.Mirziyoyev   tomonidan   huquqiy   ong   va
madaniyatnishakllantirish borasida keng ishlar olib borilmoqda. 
“2017-yil   7- fevraldagi   “O'zbekiston   Respublikasini   yanada   rivojlantirish
bo'yicha  harakatlar   strategyasi  to'g'risida”gi  Prezident   farmoni, 2017-yil  7-sentabrda
qabul   qilingan   “Huquqiy   axborotni   tarqatish   va   undan   foydalanishni   ta’minlash
to'g'risida”gi   qonun,   2018-   yil   13-   apreldagi   “Davlat   huquqiy   siyosatini   amalga
oshirishda adliya organlari va muassasalari faoliyatini tubdan takomillashtirish chora
-tadbirlari   to'g'risida”gi   Prezident   farmoni,   2019-   yil   9-   yanvardag   “   Jamiyatda
huquqiy   ong   va   huquqiy   madaniyatni   yuksaltirish   tizimini   tubdan   takomillashtirish
to'g'risida”gi   Prezident   farmoni   va   boshqa   me’yoriy   -   huquqiy   hujjatlarning   qabul
qilinganligi” fikrimizning tasdig’idir. 2
  Bu ijtimoiy kategoriyani jamiyatda o’z o’rniga
ega bo’lishiga erishish, uni insonlar ongi va tafakkurida nuqim joy olishini ta’minlash
uchun   eng   avvalo,   uni   ilmiy   tahlil   qilish   va   ilmiy-   falsafiy   ildizlari   bilan   tanishib
chiqishimiz lozim.  
Huquqiy   ong   tushunchasi   ma’no   jihatidan   keng   qamrovli,   tasniflash   va
tahlil   qilish   murakkab   bo’ldan   tushuncha   hisoblanadi.Ijtimoiy   ongning   bir   shakli
2
 Aholining huquq va erkiliklarini himoya qilish, jamiyatda huquqiy ong va madaniyatni yanada yuksaltirishning 
huquqiy asoslari. E.Qodirov //Aholining huquq va erkinliklarini himoya qilish, huquqiy ongni oshirish, jamiyatda inson 
huquqlari madaniyatini shakllantirish hamda rivojlantirishda nodavlat notijorat tashkilotlarining o'rni va roli mavzusida 
tashkil etilgan davra suhbati materiallari. - T.:Toshkent tezkor bosmaxonasi, 2015, 20-b
17 sifatida falsafiy fanlarda o’rganiladigan bu tushuncha huquqiy fanlar, sotsiologiya va
psixologiyaning   ham   muhim   ob’ektlaridan   biri   hisoblanadi.   Bu   tushunchani   tub
ma’nolarini o’rganish va tahlil qilish uchun eng avvalo ong tushunchasiga to’xtalish
lozim.   Iijtimoiy   fanlar   tarixida   inson   ongi   to'g'risida   g'oyalar   asrlar   davomida   turli
olimlarning ta’limotlarida va ilgari surgan g’oyalarida shakllanib borgan. 
J.Lokk   tomonidan   ilgari   surilgan   “ongning   asosiy   maqsadi” 3
  haqidagi,   yoki
bo’lmasa,   G.Leybnisning   "o'z-o'zini   anglash"   kontseptsiyasi 4
,   E.   Dyurkgeym
"ijtimoiy   (individualdan   tashqari)   ong"   ning   mavjudligi   to'g'risidagi   qarashlari 5
,
G.Gegelning   “antropogenez   va   ong”   haqidagi   qarashlari” 6
  ushbu   masalani   kengroq
ilmiy tahlil qilishga turtki bo’lgan tadqiqotlar hisoblanadi. 
Ong hususida tadqiqotlarni o’rganib quyidagi xulosalarga kelish mumkin:
 ong   -   bu   voqelikni   inson   psixik   olamida   aks   ettirishning   eng   yuqori
shakli;
 ong - bu doimiy holatda faoliyat bilan bo’g’liq bo’lgan psixik jarayon;
 ong o’z navbatida yagona bo'linmas ma'naviy shakllanishdir hamdir;
 ong   -   bu   ham   tafakkur   uslubi   va   ob’ektiv   borlikda   mavjud   bo’lgan
haqiqat bilan aloqalar tizimi hamdir. 
Ongning   hususiyatlari   ichida   xulq-atvorni   tartibga   solishning   borligi   va
ijtimoiy ongda bu bir alohida shaklga ya’ni huquqiy ong shakliga kelganligi ko’plab
tadqiqotlarning natijalaridan bizga ma’lum.Jumladan, mamlakatimiz olimlarining bir
qatot tadqiqotlari ham shu mavzuga qaratilgandir.
Masalan,   Z,   Islomovning   fikricha,   “Huquqiy   ongni   mamlakat   fuqarolarining
ham   amaldagi   huquqqa,   yuridik   amaliyotga,   fuqarolar   huquqlari,   erkinliklari,
majburiyatlariga,   ham   orzu   qilingan   huquqqa   va   boshqa   huquqiy   hodisalarga
munosabatini   ifodalovchi   huquqiy   sezgilar,   g'oyalar,   baholar,   tasavvurlar   tizimi
sifatida ta’riflash mumkin” 7
. Huquqiy ongni tadqiq qilish ishi XX asrda rus olimlari
3
 Локк Дж. Сочинения в 3-х т. Т.1. Опыт о человеческом разумении.(Философское наследие. Т.93).-М.: Мысль, 
1985.- 621с.-С.3-76.
4
 . Философский словарь / Под ред. И.Т. Фролова. - 4-е изд.-М.: Политиздат, 1981. - 445 с
5
 Дюркгейм Э.О разделении общественного труда / Пер. с фр. А.Б. Гофмана, примечания В.В. Сапова. — М.: 
Канон, 1996. — 432 с.
6
 Hegel.G.W.F.Phänomenologie des Geistes. (1807). Berlin-52-p
7
 . Islomov.Z.M.Davlat va huquq nazariyasi.-T.: Adolat, 2007.-537-b
18 tomonidan   ko’plab   tadqiqotlari   olib   borilgan   va   ularda   xilma-xil   qarashlarni
uchratishimiz mumkin. 
Masalan   Y.Dmitrievning   fikricha:   “Huquqiy   ong   bu   insonlarning   va   ularning
turli birliklarining hamda butun jamiyatning amaldagi huquq va huquqiy hodisalarga
nisbatan   qarashlari,g'oyalari,   tasavvurlari   yig’indisidir” 8
.   Jamiyatning   rivojlanishi,
N.M.Korkunovning   fikriga   “huquqiy   ong   jamiyatning   ideallari   bilan   bog’liq
bo’lib,jamiyatning   ideallarni,   shu   jumladan   huquqiy   ideallarni   yaratish   qobiliyati
qanchalik rivojlangan bo'lsa, u shunchalik ilg'or bo'ladi. Qonun inson hayotining eng
yuqori qadriyatlaridan biri sifatida tushunila boshlanadi” 9
. 
Boshqa ijtimoiy ong shakllari kabi huquqiy ong ham o’zining strukturasi
va o’z tizimiga ega.Bu buammoni o’rganish ijtimoiy fanlar ichida yuridik psixologiya
uchun xosroq mavzudir. Huquqiy jihatdan olib qaraydigan bo’lsak, huquqiy ong - bu
amaldagi qonun va u qanday bo'lishi kerakligi to'g'risida odamlarning yoki shaxsning
qarashlari,   g'oyalari,   baholari   tizimidir.   Yuridik   ma'noda   shuni   ta'kidlash   kerakki,
inson   o'zini   huquq   va   erkinliklarning   to'la   huquqli   tashuvchisi   yoki   buzilgan   shaxs
sifatida bilishi, ba'zi bir huquq va erkinliklarda cheklanganligi to'g'risida xabardorligi
huquqiy ongning asl mohiyatini ochib berishga xizmat qiladi. Huquqiy ong huquqiy
faoliyatga, ya'ni insonning o'z huquqlari va erkinliklarini himoya qilishga qaratilgan
harakatlariga   ta'sir   qiladi.   Huquqiy   ong   fuqarolik   jamiyatining   huquqiy   hayotining
asoslaridan biri desak to’g’ri bo’ladi.Sababiki, ijtimoiy ong shakllaridan biri sifatida
huquqiy   ongning   shakllanishi   va   rivojlanishiga   ijtimoiy-siyosiy,   iqtisodiy,   madaniy
omillar ta'sir ko'rsatadi. 
Huquqiy   ong   -   bu   huquq   haqidagi   bilim,   amaldagi   qonunni   baholash,
qonunchilikdagi kerakli o'zgarishlar haqida fikr  va g'oyalar  tizimidir.. Huquqiy ong,
shuningdek,   davlatning   barcha   huquqiy   tizimiga   ta'sir   o'tkazish   vositasi   sifatida
ishlaydi.  Jamiyatda  tug'ilgan  inson  ijtimoiylashuv  jarayonida  barcha  o’zidan oldindi
avlodlar tomonidan yaratilgan qadriyatlarni o'zlashtiradi, shuning uchun jamiyatning
tarixiy rivojlanishi jarayonida huquqiy ong ob'ektivlashadi. Huquqiy ong va biron bir
8
 Ю.А.Дмитриев.Правосознание и правовая культураю / Теория государства и права.Под.ред.Пиголкина. - 
Москва:Юрайт - Издат, 2006.- C. 547
9
 Кареев Н. И. Основы русской социологии. СПб., 1996. С. 123-142.
19 jamiyatda shakllangan huquqiy tizim o’zro bir-biriga ta’sirda bo’ladi. Bir tomondan,
huquqiy   ong   qonunlarga   bog’liq   holda   rivoj   topib   borsa,   boshqa   tomondan,   ushbu
jamiyatda   shakllangan   huquqiy   tizim   huquqiy   ongga   ta'sir   qiluvchi   eng   muhim
omillardan biri bo'lib xizmat qiladi.  
Huquqiy   ongning   tuzilishini   hisobga   olgan   holda,   odatda,odatiy   yoki
kundalikhuquiy ong va nazariy huquqiy ong darjalariga ajratish o’rinlidir .
Huquqiy  ongning  yana  bir   o’ziga  xos   hususiyati   shundaki,  u  individual
tajriba   doirasidan   tashqariga   chiqmaydi.   Shuning   uchun   u   o'z   rivojlanishida
aniqlangan   ob'ektiv   ijtimoiy   qonuniyatlarni   yanada   kengroq   umumlashtirish
darajasiga   intiladi,   ya'ni   nazariy   bo'ladi.   Nazariy   huquqiy   ongda   uchta   qatlam
mavjud:   yuristlarning   kasbiy   huquqiy   ongi,   huquqiy   nazariyaning   o'zi   va   huquqiy
mafkura. 
Nazariy   huquqiy   ong   amaldagi   va   rivojlanayotgan   huquqiy   tizimni   ma'naviy
ravishda ko'paytiradigan ilmiy tushunchalar tizimiga o'xshaydi. Huquqiy ongning har
xil   turlari   mavjud,   ularni   bir   necha   asoslarga   ko'ra   tasniflash   mumkin:   tuzilishi
(huquqiy   g'oyalari   va   huquqiy   tuyg'ulari),   darajasi   (ilmiy,   kasbiy,   kundalik),
sub'ektlari   (ommaviy,   guruh,   individual)   va   boshqalar   bo'yicha   tasniflash   mumkin.
ma'lum   bir   jamiyatda   mavjud   bo'lgan   va   uning   huquqiy   haqiqatining   o'ziga   xos
xususiyatlarini aks ettiradigan g'oyalar, qarashlar, fikrlar, nazariyalar. 
Shunday   qilib,   huquqiy   ongni   tizim   sifatida   o’rganishda   uning   quyidagi
elementlari borligiga etibor qaratish lozim: 
 huquq; 
 ustuvor prinsiplar ustuvorligi; 
 huquqni muhofaza qilish organlari mansabdor shaxslari; 
 huquqiy munosabat;
 shaxsning huquqiy savodxonligi. 
O'zining   eng   umumiy   ma'nosida   huquqiy   ong   -   bu   odamlarning   qonunga
bo'lgan munosabatidir. Huquqiy ong - bu axloqiy me'yorlar bilan bir qatorda jamiyat
a'zolarining   xatti-harakatlarini   tartibga   soluvchi   qadriyatlarni   baholash   tizimi.
Huquqiy ongning eng muhim tarkibiy qismlaridan biri bu odamlarning tabiiy huquq
20 qadriyatlari, inson huquqlari va erkinliklari va shu bilan birga mavjud pozitiv huquq
haqidagi   tasavvurlari,   uning   jamiyat   ehtiyojlariga,   huquqiy   va   umumbashariy   inson
ideallari va qadriyatlariga qanday mos kelishini anglashdir 10
. 
Shunday   qilib   huquqiy   ongning   mazmuni   ko'p   qirrali   bo'lib,   shaxsning
qonunga   va   huquqiy   hodisalarga,   jamiyatdagi   o'zaro   munosabatlar   qoidalari   va
me'yorlariga   va   ularning   adolat   tamoyillariga   muvofiqligini   belgilaydigan   va   aks
ettiradigan ko'plab qarashlar, g'oyalar to'plami bo’lganligi bilan tavsiflanadi.  
10
 E.Qodirov //Aholining huquq va erkinliklarini himoya qilish, huquqiy ongni oshirish, jamiyatda inson huquqlari 
madaniyatini shakllantirish hamda rivojlantirishda nodavlat notijorat tashkilotlarining o'rni va roli mavzusida tashkil 
etilgan davra suhbati materiallari. - T.:Toshkent tezkor bosmaxonasi, 2015, 20-b
21 II BOB.  HUQUQIY  MAFKURA  VA  HUQUQIY  PSIXOLOGIYA
MAVZUSINI   O’RGANISH  VA  ULARNING  TAHLILI
2.1. Huquqiy ongning asosiy tarkibiy elementlari: huquqiy ruhiyat
(psixologiya) va huquqiy mafkura (ideologiya)
Huquqiy ruhiyat  -  alohida ijtimoiy guruh, shaxs yoki butun jamiyatda stixiyali
ravishda   vujudga   keladigan   huquqiy   tuyg’ular,   hissiyotlar,   kayfiyatlar,   fikrlar
yig’indisidan iborat.
Huquqiy   mafkura   -   bu   sinfning,   jamiyatning   huquqiy   qarashlari,   g’oyalari,
tasavvurlari va talablarining ilmiy tizimlashtirilgan ifodasidir.
Huquqiy   ong   huquqiy   mafkura   va   huquqiy   psixologiyadan   tashkil   topgan.
Huquqiy   mafkura   —   har   xil   huquqiy   hodisalar   haqidagi   nuqtai-nazar,   tushuncha,
g oya   va   qarashlarning   ilmiy   umumlashtirilgan   tizimidan   iborat.   Huquqiy   ongningʻ
huquqiy   mafkura   qismida   aksini   topgan   huquqiy   hodisalar   huquqqa   bag ishlangan	
ʻ
maxsus   nazariy   izlanishlarda   o z   rivojini   topib,   ilmiy   darajada   anglab   yetiladi.	
ʻ
Bunday   ilmiy   asarlarning   mazmuni   odamlar   ma naviy   mulkiga   aylanib,   ularning	
ʼ
ongiga aniq huquqiy bilimlarni, mulohazalarni, e tiqod va kayfiyatni olib kiradi. 	
ʼ
Huquqiy mafkura  — shaxsning huquqiy ongini ilmiy asosda shakllantira borib,
huquqqa, odamning huquqqa bo lgan munosabatiga hal qiluvchi ta sir qiladi. 	
ʻ ʼ
Huquqiy   psixologiya   —   huquqiy   hodisalarni   hissiyot   bilan   anglashdir.   Odam
ijtimoiy hodisalarni, jumladan, huquqiy munosabatlarni nafaqat aql bilan, balki sezgi
bilan   ham   tushunib   yetadi.Huquqiy   ong   darajasi   jamiyat   a zolarining   huquqiy	
ʼ
ma lumotlariga   ham   bog liqdir.   Shunga   ko ra,   fuqarolarning   huquqiy   madaniyat	
ʼ ʻ ʻ
darajasini   ko tarishga   ko mak   beradigan   huquqiy   axborot   tizimini   tashkil   qilishning	
ʻ ʻ
ahamiyati katta. 
Huquqiy   mafkura   deganda ,   jamiyatdagi   turli   sinflarning,   tabaqa   millat   va
elatlarning   huquq   to’g’risidagi   qarashlari   tushuniladi.   Jamiyatda   qabul   qilinadigan
davlatning   asosiy   qonuni   Konstitutsiya   va   boshqa   qonunlar,   huquqiy   normalar
jamiyatdagi millatlar va elatlar manfaati nuqtai nazaridan qabul qilinadi. 
22 Huquqiy mafkura  har bir davlatda huquqdan tashqari, huquqshunoslik fanlarini
ham o’z ichiga oladi. Huquqiy psixologiya deb jamiyatdagi  har  bir kishining huquq
to’g’risidagi  qarashlari, bilimlari tushuniladi. Uning paydo bo’lishi va rivojlanishida
jamiyatdagi barcha ijtimoiy guruhlar va kishilar qatnashadi. Shuning uchun huquqiy
mafkura va huquqiy psixologiya bir biri bilan bog’liqdir. 
Jamiyatda   huquqiy   ongni   rivojlantirishda,   huquqiy   normalarni   qabul   qilishda
huquqiy   mafkura   asosiy   hal   qiluvchi   rol   o’ynaydi.Chunki   huquqiy   mafkura
jamiyatdagi   huquqiy   ustqarmaning   mavjudligini,   talabga   javob   berishini,   huquqiy
normalarning   kishilar   o’rtasidagi   turli   ijtimoiy   munosabatlarni   tartibga   solib
mustahkamlashga va rivojlantirishga katta yordam beradi. 
Huquqiy psixologiya  huquqiy mafkurani ta’minlab turuvchi ozuqadir.Chunki u
huquq   to’g’risida   alohida   shaxslarni   va   jamoatchilikning   huquqiy   ongidan   tashkil
topgan. Huquqiy madaniyat   kishilarning huquq to’g’risidagi bilimga qonunga bo’lgan
hurmati,   huquqiy   me’yorlarni   bajarishi,   ularga   amal   qilmaganda   huquqbuzarliklar
sodir qilinsa, tegishli jazo choralari olishiga aytiladi. 
Huquqiy mafkura  - bu nazariy shaklda ijtimoiy hayotning qonuniy hodisalarini
aks   ettiradigan   qarashlar   va   g'oyalar   tizimi.   Huquqiy   mafkura   ijtimoiy   murosaga
erishish   orqali   turli   xil   jamoat   manfaatlarini   nazariy   xabardorligini   aniqlash,
muvofiqlashtirish   va   yarashtirishni   aniqlash   jarayoni   sifatida   shakllanadi.   U  mavjud
va   paydo   bo'layotgan   huquqiy   munosabatlarni,   qonuniylikni   va   huquqiy   tartibni
asoslaydi va baholaydi.
Huquqshunoslar,   siyosatshunoslar,   iqtisodchilar   huquq   mafkurasini   ishlab
chiqishda   jamiyat   hayotining   o'ziga   xos   tarixiy   sharoitlarini,   jamoat   ongining
darajasi,   ijtimoiy   psixologiya   va   jamoat   manfaatlarini   hisobga   olgan   holda
qatnashadilar.   Huquqiy   ongning   nazariy   darajasi   mafkura   ko'rinishida   namoyon
bo'ladi.  Huquqiy  ong  nafaqat  mavjud  huquqiy  munosabatlarning  sifatini  tavsiflaydi,
balki   uning   ijtimoiy   ongning   boshqa   shakllari   bilan   o'zaro   munosabatda   bo'lib,
rivojlanish   tendentsiyalarini   ham  ko'rsatadi.   U  uzluksizligi  va  yangiligi  bilan  ajralib
23 turadi, huquqiy tartibga solishning mohiyati va sifati to'g'risida, buzilgan huquqlarni
himoya qilish usullari to'g'risida yangi g'oyalarni yaratadi. 
Huquqiy ong munosabatlar ta'sirida shakllanadi, ularga teskari ta'sir ko'rsatadi.
Huquqiy   mafkura   qonuniy   xatti-harakatlar   uchun   qiymat   motivlarini   yaratadi,   u
huquqiy psixologiyaga va shunga muvofiq huquqiy amaliyotga ta'sir qiladi. Huquqiy
ongning   mazmuni   nafaqat   jamiyatda   beriladigan,   balki   huquqiy   ta'lim   jarayonida
o'stirilishi kerak bo'lgan qadriyatlar tizimi bilan bog'liq. 
Huquqiy   mafkura da   alohida   ahamiyatga   ega   yuridik   fan.   Bundan   tashqari,
ilmiy   ta'limotlar   qonun   manbalari   sifatida   harakat   qilishi   mumkin.   Huquqiy
nazariyani   o'zlashtirish,   qonunlarning   jamiyat   hayotidagi   rolini   oqilona   anglash
huquqiy   tarbiyaning   muhim   va   zaruriy   elementlari,   yuridik   professionallikni
shakllantirishdir.
Huquqiy   psixologiya   -   turli   xil   ijtimoiy   guruhlar,   kasbiy   guruhlar,   ayrim
shaxslarning   huquqqa,   jamiyatda   mavjud   bo'lgan   huquqiy   hodisalar   tizimiga
munosabatini   ifodalovchi   tuyg'ular,   odatlar,   kayfiyat,   urf-odatlar   majmui.   Huquqiy
psixologiya   -   bu   millat,   aholining   turli   guruhlari   va   qatlamlarini   tashkil   etuvchi
jamiyat a'zolarining hayotiy munosabatlarining eng to'g'ridan-to'g'ri aksidir. 
Yuridik psixologiya orqali huquqiy madaniyatga xos urf-odatlar va urf-odatlar,
shaxsning o'zini  o'zi qadrlashi amalga oshiriladi, ya'ni. ularning xulq-atvorini qonun
nuqtai   nazaridan   tanqidiy   baholash   qobiliyati.   Uning   his-tuyg'ulari   va   hissiyotlarini
boshqarish   qobiliyati   shaxsning   tayyorgarlik   darajasiga   bog'liq   bo'lib,   bu   huquqiy
ongning   tarkibiy   elementlari   sifatida   huquqiy   mafkura   va   huquqiy   psixologiya
o'rtasidagi   bog'liqlikni   ko'rsatadi.   "Jamiyat   ongi   individual   fuqarolarning   ruhiyatiga
kirib   borguncha,   u   ijtimoiy   guruhlarning   kollektiv   ongiga   aylanadi".   Huquqiy   ong
huquqiy   madaniyatning   elementi   sifatida   huquq   va   yuridik   xulq-atvorga   ta'sir
qiluvchi   mexanizmdir.   Nazariy   kontseptsiyaga   ko'ra,   asosiy   huquqiy   ongning
funktsiyalari 
24  kognitiv, 
 baholovchi va 
 tartibga soluvchi.
              Huquqiy  psixologiya   -   bu  shaxsga,   o'ziga   xos   ijtimoiy  guruhga  yoki   umuman
jamiyatga   xos   bo'lgan   va   mavjud   huquqiy   normalar   va   ularni   amalga   oshirish
amaliyoti   asosida   vujudga   keladigan   his-tuyg'ular,   tajribalar,   kayfiyat,   istaklar,
odatlar, stereotiplar majmui. 
Huquqiy   psixologiya   -   bu   huquqni   anglashning   eng   keng   tarqalgan   shakli,
chunki u odamlarning muomalasi va o'zaro ta'siri jarayonida kundalik hayot asosida
rivojlanadi va insonning turli xil davlat va huquqiy hodisalarga individual psixologik
reaktsiyalari   shaklida   namoyon   bo'ladi.   Huquqiy   psixologiya   huquq   tajribasini   va
uning   ko'rsatmalariga   rioya   qilishni   yoki   ulardan   chetga   chiqishni   nazarda   tutadi.
Huquqiy   ongning   faol   qismi   bu   qonunchilikka,   huquqiy   amaliyotga   bevosita   ta'sir
ko'rsatadigan   va   shu   sababli   mamlakat   milliy   huquqiy   tizimining   bir   qismi   bo'lgan
huquqiy mafkura. 
Huquqiy   mafkura   bu   huquqiy   haqiqatni   aks   ettiruvchi   va   baholovchi   huquqiy
g'oyalar,   nazariyalar,   tamoyillar,   e'tiqodlar   tizimidir.   Huquqiy   mafkurani   ishlab
chiqishda   huquqshunoslar,   iqtisodchilar,   siyosatshunoslar,   bilimlarning   boshqa
sohalari   vakillari   ishtirok   etadilar,   ular   jamiyatning   o'ziga   xos   tarixiy   sharoitlarini,
siyosiy   kuchlarning   birlashishini,   jamoat   ongining   darajasini,   turli   ijtimoiy
guruhlarning   manfaatlari   va   irodasini   va   boshqa   omillarni   hisobga   olishga
majburdirlar. 
Huquqiy   mafkura   ma'lum   sinflar,   ijtimoiy   qatlamlarning   manfaatlari   bilan
bog'liq bo'lib, ularning eng mukammal qonun (tabiiy-huquqiy, iste'molchi, marksistik
davlat   va   huquq   kontseptsiyasi,   huquqiy   davlat   to'g'risidagi   ta'limot   va   boshqa
zamonaviy mafkuralar) haqidagi g'oyalarini aks ettiradi. 
25 Huquqiy   mafkuraning   asosiy   tarkibiy   qismi   huquqni   bilishdir.   Huquqiy
ongning mazmunini tashkil etuvchi huquqiy mafkura va huquqiy psixologiya bir-biri
bilan   chambarchas   bog'liq   va   ularning   vositalari   bilan   huquqiy   ong   vazifalarini
bajarishga   xizmat   qiladi.   Huquq   tizimining   tuzilishi   huquq,   huquqiy   mafkura,
huquqiy   ong,   huquqiy   amaliyot   va   boshqalarni   o'z   ichiga   oladi.   Bundan   tashqari,
huquqiy tizim barcha huquqiy hodisalarni qamrab oluvchi keng qamrovli ta'limdir.
 Huquq tizimining asosiy elementlari bular: 
huquq tizimi, 
qonunchilik tizimi,
huquqiy munosabatlar, 
huquqiy siyosat, 
huquqiy madaniyat, 
huquqiy ong, huquqiy tushunchalar va printsiplar, 
huquqiy institutlar, 
qonun ijodkorligi organlari va boshqalar.
2.2. Huquqiy ongni baholash funksiyasi
Huquqiy   ongni   baholash   funktsiyasi   huquqiy   ong   yordamida   qonuniy
ahamiyatga   ega   bo'lgan   aniq   hayotiy   sharoitlarni   baholashdan   iboratdir.   Huquqiy
baho   -   bu   huquq   sub'ektlari,   ham   fuqarolar,   ham   huquqni   muhofaza   qiluvchi
organlarning   hayot,   hayot   to'g'risidagi   g'oyalari,   qonuniyligi   va   to'g'ri   xulq-atvori
nuqtai   nazaridan   turli   xil   hayotiy   sharoitlarni   va   ularning   ijtimoiy-huquqiy
malakalarini   o'rnatish   (aniqlash)   faoliyati.   U   yoki   bu   xatti-harakatni   qonun   nuqtai
nazaridan aniqlash (baholash) uchun etarli darajada huquqiy ongga ega bo'lish zarur. 
Huquqiy   ongni   baholash   funktsiyasi   huquqiy   ong   yordamida   qonuniy
ahamiyatga ega bo'lgan aniq hayotiy sharoitlarni baholashdan iboratdir.
  Huquqiy baho - bu huquq sub'ektlari, ham fuqarolar, ham huquqni muhofaza
qiluvchi organlarning hayot, hayot to'g'risidagi  g'oyalari, qonuniyligi va to'g'ri xulq-
26 atvori   nuqtai   nazaridan   turli   xil   hayotiy   sharoitlarni   va   ularning   ijtimoiy-huquqiy
malakalarini   o'rnatish   (aniqlash)   faoliyati.   U   yoki   bu   xatti-harakatni   qonun   nuqtai
nazaridan aniqlash (baholash) uchun etarli darajada huquqiy ongga ega bo'lish zarur.
Huquqiy ongni tartibga solish  funktsiyasi  irodalar, qadriyatlar  yo'nalishlari, huquqiy
munosabat   tizimi   orqali   amalga   oshiriladi   ular   xatti-harakatlarning   o'ziga   xos
regulyatorlari va shakllanishning maxsus mexanizmlariga ega. 
Shunday qilib, huquqiy normalar  to'g'risidagi  ma'lumotlar  huquq sub'ektlarida
psixologik   reaktsiyalar   majmuasini   vujudga   keltiradi:   his-tuyg'ular,   his-tuyg'ular,
tajribalar,   ular   bilan   xulq-atvorning   ma'lum   bir   ogohlantiruvchi   yoki   qiluvchi
motivatsiyasi paydo bo'lishi bog'liqdir. 
Bunda   yuridik   ong   (yuridik   psixologiya   ko'rinishida)   o'ziga   xos   xatti-harakat
turtki   vazifasini   bajaradi.   Huquqiy   ong   orqali   jamiyatdagi   sub'ektlarning   ma'lum
qiymat   yo'nalishlarini   assimilyatsiya   qilish   sodir   bo'ladi,   xususan,   u   yoki   bu   aniq
shaxs,   ijtimoiy   ta'limot   insonning   hayotdagi   barqaror   axloqiy   pozitsiyasining   asosi ,
qonuniy   xatti-harakatlar   uchun   maxsus   rag'batlantiruvchi   omilga   aylanadi.   Shu
ma'noda,   huquqiy   ong   ijtimoiy   regulyator   sifatida   o'zini   tutish   ustidan   ijtimoiy   va
huquqiy nazoratning kuchli vositasi hisoblanadi. 
Huquqiy   ongni   tartibga   solish   funktsiyasini   amalga   oshirishda   alohida
ahamiyatga   ega   huquqiy   muhit   -   bir   qator   ijtimoiy   va   psixofiziologik   omillar   ta'siri
ostida   shakllanadigan   sub'ektning   qonuniy   yoki   noqonuniy   xatti-harakatlarga
tayyorligi,   moyilligi.   Huquqiy   muhit   u   yoki   bu   faoliyatning   barqaror,   doimiy,
maqsadga   muvofiq   xususiyatini   bildiradi,   o'zgaruvchan   ijtimoiy   muhitda   o'ziga   xos
stabilizator   vazifasini   bajaradi.   Ijobiy   huquqiy   munosabat   sizga   huquqiy   ta'sir
o'tkazish jarayonini soddalashtirishga imkon beradi, mavzuni har safar standart, ilgari
duch kelgan vaziyatlarda qaror qabul qilish ehtiyojidan ozod qiladi. 
27                                                  
28 XULOSA
Xulosa   o’rnida   shuni   takidalab   o’tish   kerakki   insonlarning   hayotda
jamiyatimizning   ahamiyati   juda   muhim   o’rin   tutishini   hisobga   olsak   jamiyatda
huquqiy   ong   va   huquqiy   madaniyatni   yuksaltirib   borish   qonun   ustuvorligini
ta minlash   va   qonuniylikni   mustahkamlashning   eng   muhim   shartlaridan   biriʼ
hisoblanadi.   So nggi   yillarda   milliy   huquq   tizimini   tubdan   isloh   qilish,   jamiyatda	
ʻ
huquqiy   madaniyatni   shakllantirish   hamda   malakali   yuridik   kadrlarni   tayyorlash
borasida   sezilarli   ishlar   amalga   oshirildi.   Shu   bilan   birga,   inson   huquq   va
erkinliklariga   hurmat   munosabatini   shakllantirishga,   aholining   huquqiy   ongi   va
huquqiy   madaniyatini   yuksaltirishga,   jamiyatda   fuqarolarning   huquqiy   savodxonligi
darajasini oshirishga to sqinlik qiluvchi bir qator muammo va kamchiliklar saqlanib	
ʻ
qolinmoqda. 
Xususan,   huquqiy   madaniyatni   yuksaltirishda,   eng   avvalo,   huquqiy   ta lim   va	
ʼ
tarbiya borasidagi ishlar tizimli va uzviy olib borilmayapti. Uzoq yillar davomida bu
masalaga   huquqni   muhofaza   qiluvchi   organlar   va   ayrim   davlat   organlarining   ishi
sifatida   qarab   kelinib,   bunda   oila,   mahalla   va   fuqarolik   jamiyati   boshqa
institutlarining ishtiroki yetarlicha ta minlanmagan. 	
ʼ
Yoshlarning   huquqiy   tarbiyasiga   salbiy   ta sir   ko rsatuvchi   omillarga   nisbatan	
ʼ ʻ
huquqiy   immunitetni   shakllantirish,   har   bir   shaxsda   qonunlarga   va   odob-axloq
qoidalariga   hurmat,   milliy   qadriyatlarga   sadoqat,   huquqbuzarliklarga   nisbatan
murosasizlik   hissini   uyg otish   ishiga   kompleks   tarzda   yondashilmadi.   Aholining	
ʻ
huquqiy   bilimlarini   oshirishga   doir   vazifalarning   umumiy   tusda   belgilanganligi
hamda   ularni   amalga   oshirishning   aniq   ta sirchan   mexanizmi   mavjud   emasligi	
ʼ
jamiyatda   huquqiy   madaniyatni   yuksaltirish   borasidagi   ishlarning   samarasiz   olib
borilayotganligini ko rsatadi.	
ʻ
29 FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR RO’YXATI:
1. 2017-2021- yilarda O’zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta
2. ustuvor   yo`nalishi   bo`yicha   Harakatlar   strategyasini   “Xalq   bilan   muloqot   va
inson   manfaatlari   yilida   amalga   oshirishga   oid   davlat   dasturini   o`rganish
bo`yicha ilmiy –uslubiy risola. – T.: Ma’naviyat, 2017, 143-b
3. Prezident Shavkat Mirziyoyevning O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi
4. qaqbul   qilinganligining   27   yilligiga   bag`ishlangan   tantanali   marosimidagi
ma’ruzasi.
5.  “Uzluksiz ma’naviy tarbiya konsepsiyasini tasdiqlash va uni amalga oshirish
6. chora-   tadbirlari   to`g`risida”gi   Vazirlar   Mahkamasi   qarori   1059-son,   2019-yil
31-dekabr.nrm.uz
7. Xudoyor Mamatov.” Huquqiy ong, huquqiy madaniayt davlat va jamiyat
8. taraqqiyotini belgilaydi”. uza.uzGulnora Inomjonova. “Nikoh shartnomasi-oila
mustahkamligining   huquqiy   kafolati   “   ilmiy-amaliy   qo`llanma,   -T.:   Intellekt
Ekspert, 2015, 10-b
9. Huquqiy   yetuklik   -   barkamollikka   eltadi.“   O`zbekiston   Respublikasi   Adliya
vazirligi.-T.: Adolat 2011, 7-b
10. Islomov.Z.M.Davlat va huquq nazariyasi.-T.: Adolat, 2007.-537-b
11. "Oriental   Art   and   Culture"   Scientific-Methodical   Journal   -   (3)   III/2020   ISSN
2181-063X 413 http://oac.dsmi-qf.uz
12. Ю.А.Дмитриев.Правосознание   и   правовая   культураю   /   Теория
государства и права.Под.ред.Пиголкина. – Москва:Юрайт – Издат, 2006.-
C . 547
13. U.Tajixanov,   A,Saidov.   Huquqiy   madaniyat   nazariyasi   1-tom.-   Toshkent.
1998, 11-b
14. O`zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi 29.08.1997-yil 466-I son qarori bilan
tasdiqlangan.Nrm.uz
30 15. Aholining   huquq   va   erkiliklarini   himoya   qilish,   jamiyatda   huquqiy   ong   va
madaniyatni   yanada   yuksaltirishning   huquqiy   asoslari.   E.Qodirov   //Aholining
huquq  va erkinliklarini himoya qilish, huquqiy ongni oshirish, jamiyatda inson
huquqlari madaniyatini shakllantirish hamda rivojlantirishda nodavlat notijorat
tashkilotlarining   o`rni   va   roli   mavzusida   tashkil   etilgan   davra   suhbati
materiallari. - T.:Toshkent tezkor bosmaxonasi, 2015, 20-b
16.  “Ijtimoiy fikr” jamoatchilik fikrini o`rganish Markazi tomonidan O`zbekiston
17.   Respublikasi   Konstitutsiyasining   25   yilligi”   mavzusida   jamoatchilik   fikri
so`rovi.
18.  Kun.uz 24.11.2017
19.   Odilqoriyev   X.T   Davlat   va   huquq   nazariyasi   (darslik).   –   T.:   “Adolat”,
2018,287-b
20. Zakirova Sevara. “ Xotin-qizlarning huquqiy madaniyatini oshirishda
21. nodavlat   notijorat   tashkilotlarining   o`rni   va   roli”.   //   Fuqarolik  jamiyati.   2017,
№4, 49-b
ELEKTRON ADABIYOTLAR RO’YXATI
1. www.inetlibrary.com.   Internet. Kutubxona 
2. www.expert.psychology.ru
3. www.psycho.all.ru
4. www.psychology.net.ru
5. PF-5618. lex.uz
6. www.Zarnews.uz
31 32

Huquqiy mafkura  va  huquqiy psixologiya

MUNDARIJA

KIRISH……………………………………………………………………….……..3

ASOSIY QISM

I BOB. HUQUQIY MAFKURA  VA  HUQUQIY PSIXOLOGIYA MAVZUSINING  NAZARIY ASOSLARI ……………………………..…………6

1.1. Huquqiy ong va uning tuzilishi…………………………………………………..6

1.2. Huquqiy ong tushunchasini o’rganishning nazariy jihatlari ……………………16

II BOB. HUQUQIY MAFKURA  VA  HUQUQIY PSIXOLOGIYA MAVZUSINI  O’RGANISH  VA  ULARNING  TAHLILI…………….………24

2.1. Huquqiy ongning asosiy tarkibiy elementlari: huquqiy ruhiyat (psixologiya) va huquqiy mafkura (ideologiya)………………………………………………….……24

2.2. Huquqiy ongni baholash funksiyasi………………………………………….…26

XULOSA…………………………………………………………………………….28

FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR………………………………………….. 29